Ik lees vaak, ook hier op het forum, dat in Nederland de thuisbatterij economisch (nu) niet rendabel is. Nu zat ik afgelopen weekend te rekenen of een dynamisch energiecontract voor mijn situatie interessant zou zijn, en had de volgende gedachte.
Als ik zonnepanelen, elektrische auto en dynamisch energie verbruik in huis nu even buiten beschouwing laat, maak ik het volgende vereenvoudigde rekensommetje:
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik geef toe, de terugverdientijd is >13 jaar, en het risico op technische storing of veranderende energietarieven of wetgeving over zo’n lange periode is best groot. Er zijn zeker betere manieren om je geld te investeren.
Als ik zonnepanelen, elektrische auto en dynamisch energie verbruik in huis nu even buiten beschouwing laat, maak ik het volgende vereenvoudigde rekensommetje:
- Thuisbatterij 10kWh kost €8000, 6000 cycli mogelijk.
- Typisch verschil tussen het hoogste en laagste dynamisch elektriciteitstarief over een uur op een dag is tenminste €0.20, dit komt zowel op een winterdag als op zomerdag redelijk goed uit.
- Dus batterij opladen op het goedkoopste moment van de dag, en terugleveren op het duurste moment van de dag.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik geef toe, de terugverdientijd is >13 jaar, en het risico op technische storing of veranderende energietarieven of wetgeving over zo’n lange periode is best groot. Er zijn zeker betere manieren om je geld te investeren.