Toon posts:

Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant

Pagina: 1
Acties:

• haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-01 11:12
Ik lees vaak, ook hier op het forum, dat in Nederland de thuisbatterij economisch (nu) niet rendabel is. Nu zat ik afgelopen weekend te rekenen of een dynamisch energiecontract voor mijn situatie interessant zou zijn, en had de volgende gedachte.

Als ik zonnepanelen, elektrische auto en dynamisch energie verbruik in huis nu even buiten beschouwing laat, maak ik het volgende vereenvoudigde rekensommetje:
  • Thuisbatterij 10kWh kost €8000, 6000 cycli mogelijk.
  • Typisch verschil tussen het hoogste en laagste dynamisch elektriciteitstarief over een uur op een dag is tenminste €0.20, dit komt zowel op een winterdag als op zomerdag redelijk goed uit.
  • Dus batterij opladen op het goedkoopste moment van de dag, en terugleveren op het duurste moment van de dag.
Dan is 6000 x 10kWh x 0.20€/kWh = €12000 over de levensduur van de batterij, is dus meer dan €8000.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ik geef toe, de terugverdientijd is >13 jaar, en het risico op technische storing of veranderende energietarieven of wetgeving over zo’n lange periode is best groot. Er zijn zeker betere manieren om je geld te investeren.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Je ziet in elk geval 2x een conversie-verliesfactor van ca. 10% over het hoofd (kan iets meer zijn, heb ik gelezen, niet uit eigen ervaring), namelijk de conversie bij opladen en ontladen.

En inderdaad, de onzekerheden in zowel prijsontwikkeling als regelgeving zijn momenteel enorm. Zeker voor opties met een terugverdientijd van 10+ jaar.

Oh ja, en de technische levensduur (als opgegeven door de fabrikant) is veelal 10 jaar.

Leuke sommetjes: dus dan zit je eerder rond 9600 opbrengst na 6000 cyles. Dus 20% winst over 16 jaar (1 cycle per dag), aangenomen dat de apparatuur dit haalt.

Dat is een jaar-op-jaar redement van 1.2^(1/16) = 1,1% op jaarbasis (met rente op rente).

1% best case rendement dus, met nagenoeg 100% kans om dat nog niet eens te halen, omdat de technische levensduur alleen al korter is (laat staan degradatie enz.)

[Voor 72% gewijzigd door Wilke op 19-12-2022 21:44]

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-02 14:28
daarnaast vergeet je de garantie van de batterij. elke dag een cycli kost je 16/17 jaar voordat je op die 6000 zit. bij de meeste thuisbatterijen zit de garantie rond de 10 jaar en wordt er momenteel aangegeven dat ze een cycli hebben tussen de 2800 en 10000. Het kan best voorkomen dat je die 6000 nooit haalt.

• SenH
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Je kan dit hier wat simuleren:
https://mijn-thuisbatteri...batterij-rendabel-of-niet

* Een thuisbatterij heeft een jaarlijks capaciteitsverlies van 2 tot 3% (buiten de al genoemde conversieverliezen).
* Elke kWh die je in je batterij stopt injecteer je niet meer op het net (dus geen injectievergoeding voor die kWh).

• haw
SenH schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:43:
* Elke kWh die je in je batterij stopt injecteer je niet meer op het net (dus geen injectievergoeding voor die kWh).
Met de juiste omvormer kan ik toch gewoon vanuit mijn batterij terugleveren aan het net? En met een flexibel energiecontract is de vergoeding voor terugleveren gelijk aan het tarief van afnemen (zie b.v. Frank energie in NL). Kan in België natuurlijk anders zijn.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 14:34

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Volgens mij vergeet je ook helemaal dat je in de zomer (door je zonnepanelen), je accu niet kan vullen uit het net. Deze zit al vol, voor het goedkope tarief er is. Meestal zit het pakket zomers om 10 of 11 uur in de ochtend al vol merk ik.

Helemaal leuk een accupakket, maar doe het voor de ervaring en lol die je eraan hebt. Zeker niet voor het geld. Dat gaat je namelijk niets opleveren. Voor mij is het ook nog eens om in de zomer de terug levering binnen de 3x 25A te houden :-).

Het capaciteit verlies heb je vooral met AC-gekoppelde systemen. Daarom ben ik voor een DC-gekoppeld systeem gegaan van Ferroamp. Zo beperk je de verliezen aanzienlijk.

Ook moet je rekenen op 10 tot 20W lekstroom in een accu, dus 90KWh tot 180KWh per jaar verlies.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:48
haw schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:25:
Ik lees vaak, ook hier op het forum, dat in Nederland de thuisbatterij economisch (nu) niet rendabel is. Nu zat ik afgelopen weekend te rekenen of een dynamisch energiecontract voor mijn situatie interessant zou zijn, en had de volgende gedachte.

Als ik zonnepanelen, elektrische auto en dynamisch energie verbruik in huis nu even buiten beschouwing laat, maak ik het volgende vereenvoudigde rekensommetje:
  • Thuisbatterij 10kWh kost €8000, 6000 cycli mogelijk.
  • Typisch verschil tussen het hoogste en laagste dynamisch elektriciteitstarief over een uur op een dag is tenminste €0.20, dit komt zowel op een winterdag als op zomerdag redelijk goed uit.
  • Dus batterij opladen op het goedkoopste moment van de dag, en terugleveren op het duurste moment van de dag.
Dan is 6000 x 10kWh x 0.20€/kWh = €12000 over de levensduur van de batterij, is dus meer dan €8000.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ik geef toe, de terugverdientijd is >13 jaar, en het risico op technische storing of veranderende energietarieven of wetgeving over zo’n lange periode is best groot. Er zijn zeker betere manieren om je geld te investeren.
Ga van 10 jaar uit want dat is de garantie. Doe je dat elke dag dan zit je op 3650*10*0,2 dan kom je uit op 7300.

Dus een verlies van 700 euro. En dan reken we geen laad en ontlaad verlies mee en geen verlies aan capaciteit en salderingsregels die verlopen en standby verbruik.

• haw
Looki schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:44:
Volgens mij vergeet je ook helemaal dat je in de zomer (door je zonnepanelen), je accu niet kan vullen uit het net. Deze zit al vol, voor het goedkope tarief er is. Meestal zit het pakket zomers om 10 of 11 uur in de ochtend al vol merk ik..
Dat is dan toch juist de sport. Om op die dagen het vullen van de accu uit te stellen, zodat je ‘s ochtends tegen een hoger tarief kan terugleveren. Later op de dag, tussen 13:00 en 15:00, is het tarief in de zomer vaak het laagst, en kan je beter dan de batterij opladen.

AI modelletje dat de opbrengstcurve van mijn zonnepanelen voor de aankomende dag voorspelt. Volgens mij is op basis van het weer en jaargetijde het stroomtarief ook redelijk goed een dag vooruit te voorspellen. Dan kun je ook een economisch optimale laad/ontlaad/teruglever strategie uitrekenen. Maar ja, dan is het weer hobby :)

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:48
De sport zou moeten zijn zoveel mogelijk zelf verbruiken.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:59
haw schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:16:
[...]

Met de juiste omvormer kan ik toch gewoon vanuit mijn batterij terugleveren aan het net? En met een flexibel energiecontract is de vergoeding voor terugleveren gelijk aan het tarief van afnemen (zie b.v. Frank energie in NL). Kan in België natuurlijk anders zijn.
Klopt, maar zo eenvoudig is het niet in de praktijk.
Je laadt van het net in je batterij. Reken dan al maar op een verlies van 10% (hier bedroeg het gemiddelde conversieverlies per beweging gerekend over de laatste 365 dagen 10,1%).
Vervolgens ga je nog eens hetzelfde doen van de batterij naar het net. Weer een 10% verlies.
Dan heb je nog eens stilstandsverliezen (het systeem verbruikt uiteraard ook zelf energie en hoe kleiner de capaciteit van je accu hoe hoger dat verlies wordt meegewogen). Reken toch maar op een 1 tot 2% per dag.

In Vlaanderen is het inderdaad anders geregeld. Een dynamisch contract is gewoon de DA prijs + de fee voor de leverancier (hier een 0,2 tot 0,3 c€/kWh - zowel afname als injectie dus twee keer te rekenen wanneer je gaat handelen via het net) + BTW + de netkosten voor de afname (nihil voor injectie op het net).
En bij sommige leveranciers betaal je dan ook nog eens een vaste kost voor een dynamisch contract.

Het sop blijkt dan meestal de kool niet waard.
Ik vergelijk bv. al zes maanden de voor- en nadelen van een dynamisch contract tov een contract van onbepaalde duur (met een vaste injectievergoeding en een afnameprijs die 50% vast is en maandelijks 50% wijzigt volgens vraag en aanbod).
Alleen in december zal ik een klein voordeel hebben met een dynamisch contract, iets van rond de 6 €. :)

Zie grafieken hierna waarbij de blauwe lijn de prijs van het variabele contract is en de groene lijnen de dynamische uurprijzen.

Dit geeft dus de energie weer die na direct verbruik en verbruik uit accuopslag nog van het net moet afgenomen worden (en wat betreft injectie niet in de accu kon opgeslagen worden wat in december miniem is). De bedoeling van PV is uiteraard eerst zoveel mogelijk direct te verbruiken (want dan is er nauwelijks verlies) dan vanuit de accu (dan is er slechts eenmaal omvormerverlies) en dan pas handelen met het net.

Als voorbeeld maand heb ik juist de maand december genomen gezien december en januari nu net de maanden zijn dat je plaats genoeg hebt in de accu om productie op te slaan (het betreft een accu van 15,4 kWh die ik overigens maar een 6000 € heb betaald) en te verbruiken. Zoals eerder in dit topic al aangehaald ga je in de zomermaanden (hier tussen half februari en half november) meer produceren dan je kan opslaan en heb je van het net niets nodig gezien je eigen productie en opslag volstaat. In normale omstandigheden zijn in de zomer (of bij veel wind) de prijzen nog eens lager (zowel voor afname als injectie) zodat handelen nog minder oplevert.

Uit een thuisbatterij van x kWh haal je uiteraard ook geen x kWh maar x minus y%, afhankelijk van de DoD van de batterij.

Opladen op het goedkoopste ogenblik van de dag en ontladen op het duurste ogenblik is louter een theoretisch gegeven dat in de praktijk niet opgaat. Hoeveel je kan laden en ontladen hangt af van het vermogen van de omvormer. En dat is, toch niet met een accu van enige omvang met dus een bruikbare capaciteit, niet even geregeld in het uurtje dat de prijs het laagst staat en het hoogst.

[Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2022 14:02]

• IvoB2
thebeast12 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:38:
daarnaast vergeet je de garantie van de batterij. elke dag een cycli kost je 16/17 jaar voordat je op die 6000 zit. bij de meeste thuisbatterijen zit de garantie rond de 10 jaar en wordt er momenteel aangegeven dat ze een cycli hebben tussen de 2800 en 10000. Het kan best voorkomen dat je die 6000 nooit haalt.
Bij de meeste batterijen voor thuisgebruik zit de garantie op 10 jaar en x cycli. Niet beiden maar wat eerst komt.
Overschrijdt je de cycli voor de 10 jaar loopt de garantie dan af. Haal je de cycli niet voor de 10 jaar loopt de garantie af op 10 jaar.
De garantie is ook zelden op 100%. De garantie gaat meestal over een gegarandeerde capaciteit na 10 jaar en/of x cycli van 70 tot 80% van de startcapaciteit.
Bij een capaciteitsverlies van 2% per jaar zit je na 10 jaar dus pas aan een max. capaciteit van 80% en dan loopt de garantietermijn sowieso af. Maar niets houd je tegen om de batterij langer in gebruik te houden. Zeker niet als je bij installatie een hogere capaciteit voorziet dan echt nodig volgens je dagverbruik.

• IvoB2
Looki schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:44:
Volgens mij vergeet je ook helemaal dat je in de zomer (door je zonnepanelen), je accu niet kan vullen uit het net. Deze zit al vol, voor het goedkope tarief er is. Meestal zit het pakket zomers om 10 of 11 uur in de ochtend al vol merk ik.
Wanneer je een goede sturing installeert moet dat niet het geval zijn. Je kan ook een solcast mee programmeren (die de instraling op je PV voor de volgende dagen gaat voorspellen). Afhankelijk daarvan kan je de inhoud van de batterij geheel of gedeeltelijk en volgens vooraf bepaalde uren dumpen op het net om daarna terug plaats te maken voor opladen.
Ook moet je rekenen op 10 tot 20W lekstroom in een accu, dus 90KWh tot 180KWh per jaar verlies.
En vergeet ook niet het eigen verbruik van het systeem. Kan oplopen tussen de 15 en 50 W.

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor één cyclus rekenen ze niet 100% - 0% - 100% maar 80% - 10% - 80% oid.
Dat scheelt dan ook weer 30%.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• IvoB2
Hangt volledig van je merk batterij en de garantiebepalingen af.
Bij mijn batterij (DoD 0%) rekent men voor één cyclus wel degelijk een volledige lading en volledige ontlading volgens de technische specificaties bij levering (dus 15,36 kWh laden en 15,36 kWh ontladen is één cyclus waarbij dit steeds gecumuleerd wordt en dus niet in één beweging geldt).

• D!ablo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:39
Vergeet de kosten voor de omvormer ook niet.

• IvoB2
D!ablo schreef op donderdag 29 december 2022 @ 00:30:
Vergeet de kosten voor de omvormer ook niet.
Welke kosten bedoel je?
Dat een systeem zelf energie verbruik (en dat is voornamelijk door de omvormer) had ik al vermeld.
Dat is met alleen PV uiteraard niet anders. Alleen meten de meeste prosumenten dit verbruik niet afzonderlijk en gaat het op in hun geheel stroomverbruik.
Wanneer je de investering bedoelt, bij een hybride omvormer op je PV panelen zijn er (later) geen bijkomende kosten voor de omvormer. Plaats je een volledig systeem met een afzonderlijke batterijomvormer (om bv. optimaal in eilandwerking te kunnen gaan) zit de prijs van de omvormer uiteraard vervat in het geheel.
Een batterij op zichzelf doet nl. niets.

[Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 29-12-2022 10:40]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee