Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
bbbrumbrum schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:13:
Die voorbereiding kan wel een beetje in de papieren lopen, geloof dat er best een aantal Tweakers zijn die 2x YMVK 5x10mm2 ivm >10kW noodstroomfunctie naar de accu hebben lopen.
Iedereen doet uiteraard wat ie zelf wil maar waarom zou je een noodstroomfunctie van meer dan 10 kW aan vermogen nodig hebben?
Noodstroom is toch maar net wat het zegt, het vermogen dat nodig is om een noodsituatie te kunnen overbruggen? Niet noodzakelijke verbruikers schakel je dan toch gewoon uit tijdens een noodsituatie zodat je met veel minder vermogen verder kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Hoe wil je een noodsituatie overbruggen zonder je gaming rig? 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik denk dat bij een aanhoudende noodsituatie ik wel wat anders aan mijn hoofd ga hebben dan online te gamen.
Al mijn verbruikers staan nu reeds geschakeld in back up.
In een noodsituatie is, bij mijn verbruikersprofiel, een max. vermogen van 4 kW al ruim voldoende (en reeds beschikbaar).

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2024 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

IvoB2 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:58:
Ik denk dat bij een aanhoudende noodsituatie ik wel wat anders aan mijn hoofd ga hebben dan online te gamen.
Al mijn verbruikers staan nu reeds geschakeld in back up.
In een noodsituatie is, bij mijn verbruikersprofiel, een max. vermogen van 4 kW al ruim voldoende (en reeds beschikbaar).
Ik hoop de meeste mensen, was ook niet serieus. Online gamen zal dan wel helemaal een uitdaging zijn :).

Maar ik zou ook niet weten wat je met 10kW backup moet, auto opladen om weg te komen of uitgebreid koken wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:44:
[...]

Lol, de laatste 15 jaar niet verbouwd zeker? :+ €€€€€
2x nieuwbouw. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In verschillende topics op dit forum blijf ik ivm dynamische tarieven tegenstrijdige berichtgeving krijgen.
Wanneer ik denk het te begrijpen geeft men weer heel andere (tegenstrijdige) info.

Kortom, hoe zit het in Nederland nu met de kosten/energiebelasting op afname en teruglevering?
Ik dacht dat de kosten op afname en teruglevering tot op heden met elkaar verrekend werden maar dat blijkt nu niet zo te zijn?

Als voorbeeld:

Tussen 09:00 en 12:00 uur neem je van het net 15 kWh energie af en sla je deze op in je accu.
De afnamekost voor de nergiecomponent bedraagt 10 cent.
Daar komen dan nog de kosten en BTW bovenop (?).
Tussen 18:00 en 20:00 ga je 15 kWh energie terug leveren aan het net aan een prijs van 30 cent/kWh.
Betaal je hier dan ook nog kosten op/kan je de anfamekosten hier mee verrekenen?

Mag je de eerdere gemaakte afname kosten hierop dan verrekenen zodat je als consument alleen rekening moet houden met de naakte energiecomponent om je winst/verlies te berekenen?
Zo ja, zijn de kosten dan geheel of slechts gedeeltelijk te verrekenen tussen dezelfde hoeveelheid afname en teruglevering?

(Voor de duidelijkheid houden we geen rekening met de kost van cycli en verliezen, het gaat me louter om de al dan niet aanwezigheid/afwezigheid van extra kosten tussen afname en teruglevering).

Is dit voor dynamisch handelen (epex) anders geregeld dan voor handelen op de onbalansmarkt?
M.a.w. klopt de stelling (voor Nederland):
Je betaald voor elke kWh die je uit het net trekt om je batterij te laden energiebelasting en die krijg je niet terug bij het ontladen.
Wanneer voorgaande stelling correct is begrijp ik niet dat er in een ander topic weer mensen beweren dat ze door 's avonds terug te leveren bv. tot 30 cent/kWh uitbetaald krijgen terwijl de naakte energiecomponent op de Epex-markt op dat ogenblik maar een 20 cent/kWh bedraagt. Waar komt die extra 10 cent/kWh dan vandaan?

Bij voorbaat dank voor een heldere uitleg. :)

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:33
Overweeg je om vanuit België een aansluiting in Nederland te nemen?

Maar goed, er zijn veel mensen met ieder een eigen interpretatie en ieder een eigen uitleg.
Zelfs als ze hetzelfde bedoelen wil dat niet zeggen dat ze het juist uitleggen.
Om je van dienst te zijn geef ik een toelichting zoals IK het begrijp en zoals IK het kan formuleren.
Als iemand zegt dat het anders is heeft deze persoon bij voorbaat gelijk.

Bij stroomafname (onafhankelijk van bestemming zoals batterij of huisverbruik) bij een dynamisch contract betaal je 1) het actuele netto uurtarief en 2) belasting en kosten. Voor zover van toepassing met BTW.
Bij stroom teruglevering (onafhankelijk van bron, zoals batterij of zonnepanelen) krijg je een vergoeding van 1) het actuele netto uurtarief en 2) belasting en kosten. Dit laatste tot een maximum van de eerder door jezelf betaalde belasting en kosten.

Ofwel, als je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt (hoge PV opbrengst) betaal je nul belasting en kosten. Anders betaal je alleen belasting en kosten over het saldo.

De verrekening van belasting op deze manier is wettelijk verplicht.

Ik heb weleens gehoord dat sommige leveranciers kosten niet volledig verrekenen, maar ik weet dat niet zeker en ik ken geen voorbeelden.

Als je met handelen 'winst' wilt maken moet je dus kijken naar het verschil in het netto-tarief van inkoop en verkoop. Houdt daarbij rekening dat je verlies hebt en dus meer moet inkopen dan je uiteindelijk zult kunnen terugleveren.

Vaak wordt hier een verlies van 10% genoemd voor zowel afname als terugleveren. Ik reken met 15%.
Let op dat dit verlies ook van toepassing is op je mogelijkheid om kosten en belasting te salderen.
Ofwel, om met kosten en belasting écht quitte te spelen moet je 30% van de belasting en kosten extra terugverdienen uit het verschil tussen inkoop en verkoop.

Als je dan ook nog de afschrijving van de batterijen in beschouwing neemt kun je op sommige dagen toch al snel 10 tot 20 cent verdienen.
Over tweehonderd jaar ben ik steenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MJ de Bruijn schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:54:
Overweeg je om vanuit België een aansluiting in Nederland te nemen?
Nee ik wil het begrijpen en niet om de andere dag een andere versie van dezelfde feiten lezen waardoor discussies eigenlijk niet meer ten gronde te voeren zijn.
Wanneer ik in België een discussie voer over de Belgische regels weet ik waar ik aan toe ben want ik doe mijn research en heb ervaring uit de eerste hand.
Dat laatste ontbreekt in discussies met Nederlanders die me telkens iets anders vertellen zodat ik niet meer weet wat de feiten nu precies zijn.
Maar goed, er zijn veel mensen met ieder een eigen interpretatie en ieder een eigen uitleg.
Dat begrijp ik dus niet.
Je kan voor of tegen iets zijn of een mening hebben of een regelgeving goed of slecht is maar geen eigen interpretatie voeren over de regelgeving zelf.
Je betaalt kosten of je betaalt ze niet.
Als iemand zegt dat het anders is heeft deze persoon bij voorbaat gelijk.
He? Is jullie regelgeving dan zo ingewikkeld dat jullie het zelf niet meer begrijpen en iedere interpretatie van dezelfde regel bij voorbaat gelijk is?
Bij stroomafname (onafhankelijk van bestemming zoals batterij of huisverbruik) bij een dynamisch contract betaal je 1) het actuele netto uurtarief en 2) belasting en kosten. Voor zover van toepassing met BTW.
Bij stroom teruglevering (onafhankelijk van bron, zoals batterij of zonnepanelen) krijg je een vergoeding van 1) het actuele netto uurtarief en 2) belasting en kosten. Dit laatste tot een maximum van de eerder door jezelf betaalde belasting en kosten.
Zo begreep ik het (tot nu toe) ook.
Om op mijn voorbeeld terug te komen:
Je gaat 15 kWh afnemen, betaalt daar kosten over, je gaat vervolgens 15 kWh terugleveren en vordert dezelfde som aan kosten terug. De kosten heffen elkaar dus op (bij gelijke afname en teruglevering).

De uitspraak die ik eerder aanhaalde is dus niet correct?
=>
Je betaald voor elke kWh die je uit het net trekt om je batterij te laden energiebelasting en die krijg je niet terug bij het ontladen.
Ofwel, als je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt (hoge PV opbrengst) betaal je nul belasting en kosten. Anders betaal je alleen belasting en kosten over het saldo.

De verrekening van belasting op deze manier is wettelijk verplicht.
Als je met handelen 'winst' wilt maken moet je dus kijken naar het verschil in het netto-tarief van inkoop en verkoop. Houdt daarbij rekening dat je verlies hebt en dus meer moet inkopen dan je uiteindelijk zult kunnen terugleveren.
Correct en begrijpelijk (maar de "verliezen" hebben in se niets met de kosten te maken maar met de techniciteit van verliezen tussen afname en teruglevering).
Vaak wordt hier een verlies van 10% genoemd voor zowel afname als terugleveren. Ik reken met 15%.
Let op dat dit verlies ook van toepassing is op je mogelijkheid om kosten en belasting te salderen.
Ofwel, om met kosten en belasting écht quitte te spelen moet je 30% van de belasting en kosten extra terugverdienen uit het verschil tussen inkoop en verkoop.
Yep, maar daar ging het me niet over.
Het ging me alleen over de toepasbare wettelijke regeling (en daarom stelde ik de techniciteit van de omzettingsverliezen even buiten beschouwing te laten, dus effectief (na verliezen) 15 kWh afnemen en 15 kWh terugleveren.
Als je dan ook nog de afschrijving van de batterijen in beschouwing neemt kun je op sommige dagen toch al snel 10 tot 20 cent verdienen.
Ik neem aan per kWh en niet per dag?

Maar dat houdt eveneens in dat je bij teruglevering de energiebelasting niet bij je "winst" mag tellen (zoals sommigen doen). Want je krijgt alleen energiebelasting terug op de kWh die je eerst zelf betaald hebt bij afname uit het net. Ook dan wordt de energiebelasting geneutraliseerd en is de winst alleen te zoeken in het verschil tussen aankoop en verkoop van de energiecomponent (uiteraard minus de verliezen op iedere cyclus).

In elk geval bedankt voor de nadere toelichting (en eigenlijk bevestiging wat ik al dacht). d:)b
(Of corrigeer me wanneer ik het nog verkeerd begrijp.)

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 08-12-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:33
Afgezien van ironie heb je het goed begrepen.
De genoemde 'winst' was bedoeld per dag. Maar ook daar zit een ironie aftrek in.
De marge is ook afhankelijk van batterij-capaciteit en capaciteit van de omvormer.
Maar - rekening houdend met reële kosten - zul je zelden boven een Euro per dag komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:19
De totale kWh prijs bestaat uit 4 componenten:
1) het basis markttarief
2) de inkoopvergoeding (een vast tarief)
3) de energiebelasting (elk jaar een vast tarief)
4) de btw (een percentage over het voorgaande)

De uitleg hierboven klopt, namelijk salderen zolang je netto verbruiker bent, maar sommige leveranciers zitten als ik het goed heb te rommelen met de inkoopvergoeding. Die wordt ofwel gewoon meegesaldeerd (zo hoort het), ofwel berekend over afname maar niet terug over teruglevering, ofwel twee keer berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:32
Bij een variabel contact in België staat .b.v. tariefprijs per maand. Krijg je dan de prijs vooraf per maand of bereken ze een gemiddelde prijs achteraf en die betaal je dan in je afrekening voor die maand?
@IvoB2 Jij lijkt de BE expert. Weet jij dit zo?

Ik ben er al achter. Ze berekenen een gemiddelde prijs voor die maand achteraf. Hoe verwerk jij dit in je berekening? Ik zou dit dan het liefste automatisch laten lopen maar goed... dat zal wel lastig zijn. 1x per maand het keypunchen is natuurlijk ook geen probleem al is het lastig die getallen te vinden.

[ Voor 39% gewijzigd door Awesomo4k op 27-01-2025 16:21 . Reden: Antwoord gevonden. ]

Pagina: 1 2 Laatste