Quooker en boilers stroombesparing

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08
Devian schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:17:
Wij zitten op dynamische energietarieven.

We hebben een moderne quooker waar helaas zonder spanning geen kokend water uitkomt.

Het stand-by verbruik is laag, daar zit geen winst. Maar ik wil heel graag de quooker uitschakelen, met behoud van kokend water, op de piek momenten van de energietarieven.

Het maakt nogal uit of hij weer opwarmt tegen 39ct of tegen 19ct 2 uur later.

Is dit voor elkaar te krijgen?

Op dit moment kan ik hem slim schakelen met home assistant en een slimme schakelaar maar dan heb ik alleen nog warm water, geen kokend.
In principe zou het voor elkaar te krijgen zijn, zoals @ericplan al zei: de Quooker Powerswitch kan ook zoiets doen. Ik zou het zelf ook niet erg vinden om 80 euro te spenderen voor een Quooker Powerswitch die je kunt programmeren op tijd. Bij ~500 kWh/jaar scheelt het wel of die in de (dynamische) daluren/op zonnestroom afgetikt worden, of tijdens de piekuren.
Ik heb zelf ook nog de gedachte gehad om gewoon handmatig overdag de Quooker uit te zetten en 'm dan een geprogrammeerde power-reset te geven op de dalmomenten.
Alleen werkt dat niet, want de Quooker onthoudt de aan/-uit status na na stroomuitval. :/

Als iemand een werkende oplossing weet, dan hoor ik dat ook heel graag! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 16:20
Als je de kap eraf haalt zie je 2 draden richting het verwarmingselement gaan.
Onderbreek die en hij kan niet meer verwarmen,

Nu verwacht ik dat hij dan in storing gaat en je nog steeds geen water kan tappen.
Maar wellicht hebben we mazzel en test de Quooker het alleen bij het opstarten.
In dat geval kan je er een relais tussen knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:29
Weet iemand of de Quooker powerswitch open te schroeven is? Ik wil er wel een kopen om uit te zoeken hoe het werkt, maar dan moet het wel te openen zijn.

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Devian schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:17:
Wij zitten op dynamische energietarieven.

We hebben een moderne quooker waar helaas zonder spanning geen kokend water uitkomt.

Het stand-by verbruik is laag, daar zit geen winst. Maar ik wil heel graag de quooker uitschakelen, met behoud van kokend water, op de piek momenten van de energietarieven.

Het maakt nogal uit of hij weer opwarmt tegen 39ct of tegen 19ct 2 uur later.

Is dit voor elkaar te krijgen?

Op dit moment kan ik hem slim schakelen met home assistant en een slimme schakelaar maar dan heb ik alleen nog warm water, geen kokend.
Het water in de tank is dan inmiddels afgekoeld, dus zal er via de kokend waterknop ook geen kokend water uit komen. Dus wat is dan het voordeel nog?
Heb het zelfde probleem, maar de pieken in de tarieven zijn redelijk repeterend dus op die momenten staat hij uit dmv slimme stekker. Nog steeds warm/heet water via de kraan als hij geen stroom krijgt, maar helaas geen kokend water via de kokendwaterknop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Goed, we zullen het maar weer eens posten. Vorig jaar heb ik gedurende twee weken gemeten aan de Quooker terwijl we op vakantie waren. Niemand in huis, alles verder uit. Het verbruik van de Quooker was net geen 0,25 kWh per dag.

0,25 kWh, dat is 250 Wh.

Reken 30 Wh voor de besturingsprint met voeding per dag. Dan is de Quooker met z’n 2200 W verwarmingselement dus wel 10 minuten per dag aan het verwarmen. 10 minuten!

Ik denk dat er echt wel fruit in huis is te vinden dat lager hangt. Nog even los van alles waarmee je het milieu belast om dit te regelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:31
ericplan schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:19:
Goed, we zullen het maar weer eens posten. Vorig jaar heb ik gedurende twee weken gemeten aan de Quooker terwijl we op vakantie waren. Niemand in huis, alles verder uit. Het verbruik van de Quooker was net geen 0,25 kWh per dag.

0,25 kWh, dat is 250 Wh.

Reken 30 Wh voor de besturingsprint met voeding per dag. Dan is de Quooker met z’n 2200 W verwarmingselement dus wel 10 minuten per dag aan het verwarmen. 10 minuten!

Ik denk dat er echt wel fruit in huis is te vinden dat lager hangt. Nog even los van alles waarmee je het milieu belast om dit te regelen.
Leuk dat je meet tijdens je vakantie maar wij gebruiken hem ook daadwerkelijk. Er gaan liters en liters warm en kokend water doorheen per dag, en als het even kan laat ik die opwarmen in de goedkope uren.. Nja.. Eigenlijk wil ik de dure uren excluden ;-).

Met dynamische energietarieven kun je bvb zo hebben dat de energieprijs tussen 7.00-9.00 45ct is.. Idem voor 19.00-21.00 terwijl de rest van de dag je 20ct betaald.

[ Voor 10% gewijzigd door Devian op 14-09-2023 09:49 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:49

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Noshi schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:02:
Weet iemand of de Quooker powerswitch open te schroeven is? Ik wil er wel een kopen om uit te zoeken hoe het werkt, maar dan moet het wel te openen zijn.
Ben ook wel benieuwd. Ik had ooit zo'n ding maar met de komst van nieuwe keuken weggedaan, zonde eigenlijk want heeft best wel potentie.

Ik kwam deze foto tegen:
Afbeeldingslocatie: https://img.kleinanzeigen.de/api/v1/prod-ads/images/12/123cb666-23ab-4ce7-b26e-1f82ce41fa53?rule=$_59.JPG

Die schroefjes geven hoop... :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ericplan ik ben het met je eens dat het klein bier is, aan de andere kant:
* het is niet dom om er een smartplug achter te hangen om falende isolatie, lekkages, thermosifon en andere storingen te detecteren (~€25)
* als je die eenmaal hebt levert het instellen van het schakelen en erover discussieren op Tweakers slechts extra hobbytijd op ;)
* de tariefpiek is doorgaans tijdens kooktijd en wanneer je de quooker dan voor pasta etc leegtapt is het opnieuw opwarmen van koud water meer dan alleen het standbyverbruik, dat kan dat makkelijk verplaatst worden naar buiten piekuren.

Context: afgelopen maandag was het verschil tussen 20:00 en 21:00 iets van €0,25/kWh en met 23:00 iets van €0,40/kWh. 2 liter aan de kook brengen kost ook iets van 0,25 kWh

Niet zozeer stroombesparing als wel stroomsturing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dextertje
@ericplan: @Proton_ legt het prima uit, maar ik vind het niet per se klein bier:
Als je per dag 4 liter kokend water aftapt, voor 0,5 kWh om het weer aan de kook te brengen, dan zit je op grofweg 180 kWh/jaar.

Doe dat met stroomprijzen van €0,20/kWh tijdens de daluren i.p.v. € 0,45/kWh tijdens piekuren en je zit zo op een besparing van € 45/jaar.
En de dag-prijsverschillen bij dynamische stroomprijzen zijn soms nog veel groter; als salderen wegvalt en je hebt zonnepanelen, dan kan prijsverschil per kWh binnen een dag makkelijk € 0,40 aantikken; dus € 72 op jaarbasis.

Uiteraard, YMMV..

• dextertje
Woodski schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:14:
Als je de kap eraf haalt zie je 2 draden richting het verwarmingselement gaan.
Onderbreek die en hij kan niet meer verwarmen,

Nu verwacht ik dat hij dan in storing gaat en je nog steeds geen water kan tappen.
Maar wellicht hebben we mazzel en test de Quooker het alleen bij het opstarten.
In dat geval kan je er een relais tussen knutselen.
Dank voor de suggestie, maar ik ben niet zo'n knutselaar op dit gebied, helaas.
Bovendien denk ik dat het niet goed is voor de garantie (onze Quooker is nog vrij nieuw). :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:16
Onlangs een huis gekocht waar al een Grohe red duo in zat. Nu viel het snel op dat het keukenkastje waar die in stond lekker op warmde.

Vandaag maar even een huisje gebouwd. 30mm PIR plaat, en wat rockwool om de aansluitingen te isoleren en het huisje af te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpAlTMTHH96B-rEMPG3Gg1vukdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4Fv8QMTyJ5vRaQj35fSGAV2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agDWw2dg3T67XuR0g5J6przM5Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDJn4teN98fa9t3h4xOXyn2c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woodski
Mooi gedaan maar het is de vraag of deze Grohe gaat lekker maar eerder hoe snel het misgaat.

Als het inderdaad zo'n oude rechthoekige Grohe red is dan is de boiler zeer matig van kwaliteit en het gaat zeker mis met lekkage (ja ik spreek uit ervaring)
.
En er staat altijd druk op de kraan en ook die gaat een keer stuk. (je ik spreek uit ervaring)

Ze "lekken" inderdaad ook veel warmte omdat ze vrijwel geen isolatie hebben.
Ik heb alles vervangen voor Quooker en heb daar geen spijt van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerminalNL
Woodski schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:38:
Mooi gedaan maar het is de vraag of deze Grohe gaat lekker maar eerder hoe snel het misgaat.

Als het inderdaad zo'n oude rechthoekige Grohe red is dan is de boiler zeer matig van kwaliteit en het gaat zeker mis met lekkage (ja ik spreek uit ervaring)
.
En er staat altijd druk op de kraan en ook die gaat een keer stuk. (je ik spreek uit ervaring)

Ze "lekken" inderdaad ook veel warmte omdat ze vrijwel geen isolatie hebben.
Ik heb alles vervangen voor Quooker en heb daar geen spijt van.
Het is gelukkig al de ronde “nieuwe” variant. Vervangen doen we wel als die daadwerkelijk kapot gaat. Hij was “gratis” bij het huis dus voortijdig vervangen is nogal zonde. Misschien eens een vochtsensor toevoegen voor het geval dat.

Update:

Mochten mensen nog benieuwd zijn naar of het effectief is, ik had nog wat foto's gemaakt met een warmtebeeld camera.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnNg5-qpT_gi2T_VCQR_V6MqTT8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F9CgCQurDWyJBrmLpzPzuaZp.jpg?f=user_large
De oude situatie, er was helaas net even wat afgewassen dus de afvoer straalt ook aardig uit links.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05swaT2wwxn5MlfS2v71_dFerKQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xHgoMtUPc1NzJV1nsL5XQQNF.jpg?f=user_large
Nieuwe situatie met het doosje dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkDjFJBAJHlpAafTfjqT5IzhzLE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GE45s0lt3nUToLGkmpGzwQWt.jpg?f=user_large
En wanneer de voorkant geopend is.
Temperatuur van het kastje is voelbaar een stuk lager.

[ Voor 37% gewijzigd door TerminalNL op 08-10-2023 17:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiYP805iIRN8HkIup0n4_0ll390=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxtBplKLjVLUw94XgFWongkr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQqyi4f1fxm8a1JE2AwkiZG-9v4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXLQzvKbplQCb6uoiKulsZJE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2poDSRRddimT_BlnPSOAHdU1Zc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFIRyL52SjyjqVtVEV3XVZql.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICYykHDtqhhoTeVgeTP0z30CJ1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlrrUueYSuUG6DVELp0uFCAG.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort komt mijn nieuwe Flir one pro binnen. Hier de 400w versie met 7cm en 3.5cm pir platen. Draaiknop iets onder de E stand. Heet zat. Hotfill aamgesloten. Wp 230l daikin in huis van vorige week.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GjC7sBUlG_-5ogMxF2dhj-0nHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgVseRT8PC7c5VaZtULEo0iW.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal prima. Ziet dit er ogv ook zo uit bij de andere extra geisoleerde boilers?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:18
Ik heb een vraag over een keukenboiler:
op dit moment warm water vanuit de cv voor warm water in de keuken, de cv ketel staat op de zolder, warm water leiding is 15 meter naar de keuken.
volgend jaar februari wordt er een nieuwe keuken geplaatst, tevens ben ik dan gelijk van plan een keukenboiler te gaan plaatsen.
wij gebruiken warm warm water (2 persoons huishouden) alleen voor afwas van enkele koekenpannen en koksmessen en warm water voor wat schoonmaakwerk.
nu is de vraag hotfill of niet? warm water leiding is in de badkamer gesplitst, wil ik deze afkoppelen dan moet er wat sloopwerk verricht worden.
indien een hotfill boiler aangesloten wordt, wanneer wordt deze dan door de cv ketel aangevuld? bij iedere keer als er wat warm water gebruikt wordt of alleen als deze leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:06
Zodra je de warme kraan opendraait gaat er koud water je boiler in dat het warme water eruit drukt. Sluit je de boiler hotfill aan dan komt het ingaande water van je CV-ketel. Je kunt nameten hoeveel liter koud er nu uitkomt voordat je bij het warme water bent. Maar met 15 meter leiding is mijn inschatting dat het meer dan 2 liter zal zijn. Voor de eerste 2 liter warm water uit de boiler gaat er dus alsnog 2 liter koud water de boiler in, en 2 liter warm water in de leiding staan afkoelen.

Als je voor maximaal energiezuinig wil gaan en kun je warm water voor schoonmaakwerk ook in de badkamer pakken zou ik een kleine close-in boiler nemen. Wil je maximaal comfort dan zou ik een qooker combi+ nemen, dan heb je instant-warm en onbeperkt warm water (en geen waterkoker meer nodig).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
T-MOB schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:17:
Zodra je de warme kraan opendraait gaat er koud water je boiler in dat het warme water eruit drukt. Sluit je de boiler hotfill aan dan komt het ingaande water van je CV-ketel. Je kunt nameten hoeveel liter koud er nu uitkomt voordat je bij het warme water bent. Maar met 15 meter leiding is mijn inschatting dat het meer dan 2 liter zal zijn. Voor de eerste 2 liter warm water uit de boiler gaat er dus alsnog 2 liter koud water de boiler in, en 2 liter warm water in de leiding staan afkoelen.

Als je voor maximaal energiezuinig wil gaan en kun je warm water voor schoonmaakwerk ook in de badkamer pakken zou ik een kleine close-in boiler nemen. Wil je maximaal comfort dan zou ik een qooker combi+ nemen, dan heb je instant-warm en onbeperkt warm water (en geen waterkoker meer nodig).
Dus als ik 2 liter uit de Hotfill boiler haal, wordt die dan direct aangevuld met warm water vanuit de cv?
Ik had gehoopt dat de Hotfill boiler pas aangevuld zou worden bij een minimale hoeveelheid rest water, geen idee bij hoeveel liter dat gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
surfing john schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:00:
Ik heb een vraag over een keukenboiler:
op dit moment warm water vanuit de cv voor warm water in de keuken, de cv ketel staat op de zolder, warm water leiding is 15 meter naar de keuken.
volgend jaar februari wordt er een nieuwe keuken geplaatst, tevens ben ik dan gelijk van plan een keukenboiler te gaan plaatsen.
wij gebruiken warm warm water (2 persoons huishouden) alleen voor afwas van enkele koekenpannen en koksmessen en warm water voor wat schoonmaakwerk.
nu is de vraag hotfill of niet? warm water leiding is in de badkamer gesplitst, wil ik deze afkoppelen dan moet er wat sloopwerk verricht worden.
indien een hotfill boiler aangesloten wordt, wanneer wordt deze dan door de cv ketel aangevuld? bij iedere keer als er wat warm water gebruikt wordt of alleen als deze leeg is.
Ik heb 'm naast de boiler afgedopt en verder niet over nagedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
Woodski schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:38:
[...]

Ik heb 'm naast de boiler afgedopt en verder niet over nagedacht ;)
Dat wordt mij ten sterkste afgeraden ivm legionella, warm water voor de keuken moet dus in de badkamer afgekoppeld worden, loopt door een koof, dus er komt wat sloopwerk aan te pas. Dit indien het geen hotfill boiler wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:02
Vandaag best een handig trucje uitgehaald, met (ga ik vanuit) ook stroombesparing als gevolg!

Situatie was dat wij een 7L Quooker Combi hadden welke alleen op de koudwaterleiding was gemonteerd. Wij zijn met twee en gebruiken derhalve echt nooit 7L kokend water achter elkaar. Hierom wilde ik eigenlijk een 3L variant, maar die bestaan niet met alleen de koud waterleiding aansluiting. Mijn partner wilde wel een Quooker kraan, want mooi (vond ik eigenlijk ook wel ;)).

Nu; de 7L boiler verbruikt zo'n 0.25kWh per dag, als er geen heet water wordt gevraagd. Opzich al heel netjes, maar het idee dat er 7L kokend water in mijn keukenkastje staat vond ik niet juist voelen.

Vandaar op onderzoek uitgegaan. Ik zag dat de HiTac filters verwisselbaar en compatibel zijn met 7L en 3L modellen. Hier zit ook een teflon ring bij, welke dus ook op de 7L en 3L past. Dit betekent dus dat de schijf met 8 moergaten dus (waarschijnlijk) ook dezelfde maatvoering heeft.

Ik heb dus een 3L vat gekocht en daar het binnenwerk uitgehaald. Deze vergeleken met het 7L binnenwerk, die een extra slang heeft waar altijd kokend water uit kan komen (die is dus verbonden met het mengventiel). Hierna heb ik het warmte-element, de sensoren en de koudwatertoevoer overgezet van het 3L binnenwerk naar het 7L binnenwerk en het hele binnenwerk in het 3L reservoir gezet. Na aansluiten van de kap even gecheckt of niks lekte, maar nee. Super! Getest en nu komt er koud- warm- en kokend water uit de Fusion kraan. Heel tevree :)

Wat je dus kunt doen als je de 7L wilt omzetten naar 3L is:
  • 7L (E, met solenoïde) binnenwerk bemachtigen, mag defect zijn, gaat alleen om de ronde bovenplaat
  • 3L (E, met solenoïde) reservoir kopen, met werkend binnenwerk (let op dat het reservoir koud blijft van buiten, anders is het vacuüm lek).
  • Verwarmingselement, koudwatertoevoer en sensoren overzetten van 7L naar 3L ronde bovenplaat (hiervoor moeten wat stekkertjes losgemaakt worden, anders gaan ze niet door de moertjes. Beetje geduld en wat priegelwerk benodigd)
  • Boel vastzetten in het 3L reservoir en even testen met de kap er half op (om te zien of het lekt)
  • Hierna reservoir leegmaken en isolatie terugplaatsen
  • Kap terug en aansluiten maar!
Let erop dat je dus nog wel een mengventiel (van 100*C + koud naar warm water) moet hebben. Deze kosten bij Quooker bijna 100EU, maar er zijn ook andere merken te vinden. Let wel op dat ze ook 100*C water aankunnen, anders zullen ze snel slijten.

Hopelijk heb ik wat mensen geïnspireerd om dit ook te doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@koenster hoeveel heb je nu uitgegeven dan? En hoe lang duurt het voor je het hebt terugverdiend? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
MikeyMan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:19:
@koenster hoeveel heb je nu uitgegeven dan? En hoe lang duurt het voor je het hebt terugverdiend? :P
Haha scherp. In mijn geval alles van Marktplaats en voor zover het kan defect ingekocht. Totaal minder dan een tweedehands 3L reservoir met Fusion kraan. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18
Ik zou nog steeds graag een oplossing zien dat de Quooker kraan wel werkt maar niet “bij verwarmd” in de piek uren.
Hier gebruiken we ook nooit 7L met z’n 2e. Maar soms wel een liter of 2 tijdens koken en dan gaat hij direct aardig aan de slag op de dure uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
jassie256 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:22:
Ik zou nog steeds graag een oplossing zien dat de Quooker kraan wel werkt maar niet “bij verwarmd” in de piek uren.
Hier gebruiken we ook nooit 7L met z’n 2e. Maar soms wel een liter of 2 tijdens koken en dan gaat hij direct aardig aan de slag op de dure uurtjes.
Er moet iets te knutselen vallen, maar eerst zal iemand moeten uitzoeken hoe de Quooker Powerswitch het reservoir in stand-by modus zet.
En als je het puur doet om te bezuinigen is die 100 euro voor enkel de Powerswitch een behoorlijke barrière.

Wat mij helemaal tof zou lijken is ipv het reservoir in stand-by zetten, het vermogen van het verwarmingselement limiteren. In de nacht limiteren tot 0 Watt en overdag limiteren op hoeveel je op dat moment aan het terugleveren bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:02
Stevie-P schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:44:
[...]
Wat mij helemaal tof zou lijken is ipv het reservoir in stand-by zetten, het vermogen van het verwarmingselement limiteren. In de nacht limiteren tot 0 Watt en overdag limiteren op hoeveel je op dat moment aan het terugleveren bent.
Ja daar heb ik ook wel eens naar gezocht misschien iets met een dimmer maar daar heb je ook altijd extra verlies door.

Een andere oplossing zou kunnen zijn het waterresservoir gedeeltelijk op te vullen met een ander materiaal waardoor er minder liters verwarmt worden, maar dan moet je wel een materiaal hebben dat geen giftige stoffen afgeeft als het constant in een hoge temperatuur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De techniek is er, zie Wolly in "Quooker en boilers stroombesparing"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:54
Nu nog een Tweaker die zo’n ding koopt en reverse engineert. Er zal iets van een signaal over de standaard 230V/50Hz gaan die naar de Quooker gaat. Beetje zoals Powerline adapters ook doen. Dat signaal moeten we zien na te bootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Haal de "kap" eraf en trek het kabeltje van het verwarmingselement los.

Werkt de boel nog steeds?
Mooi, relais ertussen en klaar :)

Gaat de Quooker in storing dan gaat het feest niet door.
Ik geef je 90% kans op falen

Bij mijn volgende onderhoudsbeurt ga ik dit proberen maar dat kan nog een paar jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Ik heb hiervoor een SwitchBot bot gekocht. Werkt redelijk goed, maar is eigenlijk een vrij primitief voor een slimme oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenster
koenster schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:05:

Vandaag best een handig trucje uitgehaald, met (ga ik vanuit) ook stroombesparing als gevolg!

[...]

Nu; de 7L boiler verbruikt zo'n 0.25kWh per dag, als er geen heet water wordt gevraagd.
Na een aantal dagen meten kom ik erachter dat de 3L variant ook 0.25kWh per dag verbruikt in stand-by. Achja, een beetje hobby-en is ook wat waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
koenster schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:10:
[...]

Na een aantal dagen meten kom ik erachter dat de 3L variant ook 0.25kWh per dag verbruikt in stand-by. Achja, een beetje hobby-en is ook wat waard :)
Lijkt wel een soort onder grens, mijn 15L boiler verbruikt 0,2KwH per dag :)

Oeps 0,26Kwh

[ Voor 3% gewijzigd door DeHollander op 13-02-2024 23:09 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 14-04 13:45

Gerco-M

mijn tornado res.

DeHollander schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:39:
[...]

Lijkt wel een soort onder grens, mijn 15L boiler verbruikt 0,2KwH per dag :)
En is deze na geisoleerd soms? Omdat de meeste niet-Quookers toch wel op minimaal ca 0,5 kwh per dag zitten dacht ik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-04 16:29
Gerco-M schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:25:
[...]

En is deze na geisoleerd soms? Omdat de meeste niet-Quookers toch wel op minimaal ca 0,5 kwh per dag zitten dacht ik.
Kleine typo (aangepast :) )

Zie pagina 28 ;)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
TerminalNL schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:34:
Onlangs een huis gekocht waar al een Grohe red duo in zat. Nu viel het snel op dat het keukenkastje waar die in stond lekker op warmde.

Vandaag maar even een huisje gebouwd. 30mm PIR plaat, en wat rockwool om de aansluitingen te isoleren en het huisje af te sluiten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu een poos verder heb ik eindelijk een stroom meter er bij tussen hangen continu. Stroom verbruik is nu nog 0,33 kWh per dag aan stand-by verbruik. Ervoor zou zitten op 0,75 kWh, met de energieprijs die wij betalen hebben we het inmiddels al terug verdient dus :)

Zou er nog winst te behalen zijn met in de nacht uitschakelen? En wat is het effect op de levensduur…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Zou er nog winst te behalen zijn met in de nacht uitschakelen?
Nee
En wat is het effect op de levensduur…
Slecht door krimpen en uitzetten
Mijn Grohe is daardoor gaan lekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfie96
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-01 08:07
Hathi schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Nu nog een Tweaker die zo’n ding koopt en reverse engineert. Er zal iets van een signaal over de standaard 230V/50Hz gaan die naar de Quooker gaat. Beetje zoals Powerline adapters ook doen. Dat signaal moeten we zien na te bootsen.
Je kan zo'n energieverdeler aardig makkelijk uit elkaar trekken. Lijkt er op dat het een korte onderbreking geeft aan de Quooker door het vermogen van de andere stekker te meten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfie96
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-01 08:07
Woodski schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:13:
[...]

Haal de "kap" eraf en trek het kabeltje van het verwarmingselement los.

Werkt de boel nog steeds?
Mooi, relais ertussen en klaar :)

Gaat de Quooker in storing dan gaat het feest niet door.
Ik geef je 90% kans op falen

Bij mijn volgende onderhoudsbeurt ga ik dit proberen maar dat kan nog een paar jaar duren.
De kans is erg klein dat dit gaat werken als je niet ook de temperatuur sensoren voor de gek gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
Garfie96 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:28:
[...]

Je kan zo'n energieverdeler aardig makkelijk uit elkaar trekken. Lijkt er op dat het een korte onderbreking geeft aan de Quooker door het vermogen van de andere stekker te meten. ;)
Heb je dat gedaan? Heb je foto's?
Wat bedoel je precies met 'een korte onderbreking geeft aan de Quooker door het vermogen van de andere stekker te meten'? Daar kan ik geen chocola van maken.
Die verdeler meet inderdaad het vermogen door de andere stekker. Als dat te hoog wordt gaat hij de Quooker onderbreken. Maar wel op zo'n manier dat je de Quooker nog steeds kan gebruiken om warm/kokend water te tappen voor zover dat nog aanwezig is in de Quooker. Hij gaat het water alleen niet verwarmen op dat moment, want dat zou te veel stroom vragen. Maar de Quooker wordt dus niet uitgeschakeld en krijgt nog steeds spanning. De vraag is dus wat die verdeler precies doet om de Quooker te vertellen dat hij niet mag verwarmen, maar nog wel warm/kokend water te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:29
Mijn vermoeden is dat het iets simpels/goedkoops is, zoals de de Quooker via een diode te voeden. Het hoeft immers alleen een aan/uit signaal door te geven. Het is even wachten op de Tweaker die zijn of haar verdeler wil opofferen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
koenster schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:04:

Situatie was dat wij een 7L Quooker Combi hadden welke alleen op de koudwaterleiding was gemonteerd. Wij zijn met twee en gebruiken derhalve echt nooit 7L kokend water achter elkaar. Hierom wilde ik eigenlijk een 3L variant, maar die bestaan niet met alleen de koud waterleiding aansluiting. Mijn partner wilde wel een Quooker kraan, want mooi (vond ik eigenlijk ook wel ;)).

Nu; de 7L boiler verbruikt zo'n 0.25kWh per dag, als er geen heet water wordt gevraagd. Opzich al heel netjes, maar het idee dat er 7L kokend water in mijn keukenkastje staat vond ik niet juist voelen.

Vandaar op onderzoek uitgegaan. Ik zag dat de HiTac filters verwisselbaar en compatibel zijn met 7L en 3L modellen. Hier zit ook een teflon ring bij, welke dus ook op de 7L en 3L past. Dit betekent dus dat de schijf met 8 moergaten dus (waarschijnlijk) ook dezelfde maatvoering heeft.

Ik heb dus een 3L vat gekocht en daar het binnenwerk uitgehaald. Deze vergeleken met het 7L binnenwerk, die een extra slang heeft waar altijd kokend water uit kan komen (die is dus verbonden met het mengventiel). Hierna heb ik het warmte-element, de sensoren en de koudwatertoevoer overgezet van het 3L binnenwerk naar het 7L binnenwerk en het hele binnenwerk in het 3L reservoir gezet. Na aansluiten van de kap even gecheckt of niks lekte, maar nee. Super! Getest en nu komt er koud- warm- en kokend water uit de Fusion kraan. Heel tevree :)

• 7L (E, met solenoïde) binnenwerk bemachtigen, mag defect zijn, gaat alleen om de ronde bovenplaat
  • 3L (E, met solenoïde) reservoir kopen, met werkend binnenwerk (let op dat het reservoir koud blijft van buiten, anders is het vacuüm lek).
  • Verwarmingselement, koudwatertoevoer en sensoren overzetten van 7L naar 3L ronde bovenplaat (hiervoor moeten wat stekkertjes losgemaakt worden, anders gaan ze niet door de moertjes. Beetje geduld en wat priegelwerk benodigd)
  • Boel vastzetten in het 3L reservoir en even testen met de kap er half op (om te zien of het lekt)
Let erop dat je dus nog wel een mengventiel (van 100*C + koud naar warm water) moet hebben. Deze kosten bij Quooker bijna 100EU, maar er zijn ook andere merken te vinden. Let wel op dat ze ook 100*C water aankunnen, anders zullen ze snel slijten.

Kijk geweldig, Tweaken waar er te tweaken valt.

Idemdito ook met zijn 2e hier en 7 liter = Te veel.
3L is voldoende af en toe thee maar wil wel warm water functie hebben.
*Enkel in de avond wordt er warm water gepakt, voor afspoelen van pannen voor vaatwasser, en herbruik next day.

Ik zat zelf te denken om een T stuk te plaatsen voor heet(kook) water afgifte.
1e naar kook-kraan uiteraard
2e doormiddel van T stuk naar warm water met een mengventiel.

Tuurlijk zit je met warm water met de activatie, maar daar zat ik zelf iets mee te bedenken met een handschakelaar los of met een flow activatie op de warm water leiding.

Had je dit zelf ook overwogen?

Heb zelf nog geen Quooker, corrigeer mij als ik dingen verkeerd vermeld.
Huidige installatie (warm water / CV) staat op warmtenet en = gewoon te duur.

Quooker + douche boiler van 20l = haalbaar en stukke goedkoper wat er nu afgetikt moet worden.
*Aanschaf kosten lig ik niet wakker van.

Wel vaag dat Quooker niet voor de 3L model geen warm water functie heeft anno deze tijd, juist voor kleinere huishoudens.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenster
PatRamon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Ik zat zelf te denken om een T stuk te plaatsen voor heet(kook) water afgifte.
1e naar kook-kraan uiteraard
2e doormiddel van T stuk naar warm water met een mengventiel.

Tuurlijk zit je met warm water met de activatie, maar daar zat ik zelf iets mee te bedenken met een handschakelaar los of met een flow activatie op de warm water leiding.

Had je dit zelf ook overwogen?
Ja, maar ik wilde een intuïtieve bediening, ook voor bezoek of mensen die niet bekend zijn met elektronica, gewoon een "zwengel" voor warm en koud water, en "gewoon" de Quooker druk-draaiknop voor heet water. Wilde ook per sé een Quooker Square RVS kraan, dus dit was de enige, nette all in one oplossing voor ons.

Daarnaast; als je op Marktplaats shopt, en de juiste defecte systemen (met bepaalde juist wél werkende onderdelen) heb je voor een heel redelijk bedrag een mooie, gebruiksvriendelijke en blijvend werkende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 14:35
Ik zit met een dilemma. Ben aangesloten op het dure warmtenet. Betaal dus veel geld voor warm water (vooral vastrecht is hoog).

Ik heb sinds een week nu een grohe red. Heb hem aangesloten op de koud en warmwater leiding. Echter vraag ik mij af of het niet voordeliger is om hem alleen op de koude waterleiding aan te sluiten (ivm besparing warmte via warmtenet).

Ik heb zonnepanelen en overproductie, dus dat is geen probleem. Is er iemand die mij van een advies kan voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:41
^zit de duurte van het warmtenet niet in de grote verliezen en de grote vaste kosten? Wat zou een extra kwh aan warm water kosten?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Joris-Jansen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:46:
Ik zit met een dilemma. Ben aangesloten op het dure warmtenet. Betaal dus veel geld voor warm water (vooral vastrecht is hoog).

Ik heb sinds een week nu een grohe red. Heb hem aangesloten op de koud en warmwater leiding. Echter vraag ik mij af of het niet voordeliger is om hem alleen op de koude waterleiding aan te sluiten (ivm besparing warmte via warmtenet).

Ik heb zonnepanelen en overproductie, dus dat is geen probleem. Is er iemand die mij van een advies kan voorzien?
Ik snap de vraag niet. Je weet toch zelf wat jou een kWh elektriciteit kost en wat je een kWh warmte van het warmtenet kost? Dan heb je toch een antwoord? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 14:35
naftebakje schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:05:
^zit de duurte van het warmtenet niet in de grote verliezen en de grote vaste kosten? Wat zou een extra kwh aan warm water kosten?
Klopt, de grootste kosten is het vastrecht. Ik betaal 44,36 euro per GJ, maar vind het lastig uit te rekenen wat de voordeligste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Joris-Jansen 1 GJ = 278 kWh.
(1 joule = 1 wattseconde, dus 1 wattuur = 3600 J, dus 1 miljard joules = (1.000.000.000 / 3.600) wattuur)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:22
Hi allemaal.

Ik heb een Grohe Red waar volgens mij iets mis mee is.
1. De watertemperatuur voor warm water is 81 graden. Op de Grohe Red zit aan de voorkant een draaiknop maar die is al eens afgebroken. De metalen pin eronder kan ik met een tang niet draaien. Ook is de pin gloeiend heet. Is dit normaal voor de Grohe Red?

2. Het verbruik van de kraan piekt om de paar minuten naar 2 kw. Inmiddels een aparte meter aangesloten. Over een periode van 24 uur is er nu 1,7 kw stroom verbruikt waarbij ik 2 x iets warm water heb gebruikt. Lijkt me redelijk hoog verbruik?
Is dit normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grOK9tdbJx7pte7VoZc4dVFLY08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3b0W2IrkyE4s1sde0yGiCmPa.png?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie? Ik heb het idee dat er iets mis is en gezien de temperatuur van de pin om de temperatuur te regelen zo heet is lijkt het me nog gevaarlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:32
@Flappie je moet het borgmoertje losdraaien voordat je het regelventiel kan indraaien. Volgens mij is rechtsom kouder.
1,7kWh is veel, dat is met 0,5kWh stilstandverlies nog iets van 13 liter water van 10 naar 80 graden.
Je kan ook de hendel van de kraan halen en met een inbus de maximale stand instellen zodat hij geen 15 liter per minuut doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Cpt.Chaos schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:05:
@Flappie je moet het borgmoertje losdraaien voordat je het regelventiel kan indraaien. Volgens mij is rechtsom kouder.
1,7kWh is veel, dat is met 0,5kWh stilstandverlies nog iets van 13 liter water van 10 naar 80 graden.
Je kan ook de hendel van de kraan halen en met een inbus de maximale stand instellen zodat hij geen 15 liter per minuut doet.
Ik zal vanavond even een foto maken. Maar de moer zit gewoon los. Tenzei je iets anders bedoeld.

Qua verbruik zit ik nu op 2.8 kW sinds zaterdag avond met nauwelijks warm water gebruik. Misschien 2 keer een litertje warm water gebruikt.

Vandaag sowieso geen warm water gebruikt en als ik dan dit verbruik zie denk ik dat er iets mis mee is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BF57Pa78hercKZ0TVSawKrGxJI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VEln8y0PAJSiS61nRokdhk4k.png?f=fotoalbum_large

En dit is dus sinds vanochtend 07.00 uur. Er is ook niemand thuis en er is ook geen warm water gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNyL_YYKQc80lQXyyPypHWJ6kPk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q3PSgXHXunyREKC5cfvHt6kt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Flappie op 03-06-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Flappie
Je hebt zo een rechthoekige grohe red volgens mij.
Die klachten van afgebroken knop had ik ook.
Ik vond hem ook vrij warm worden aan de bovenkant (verlies)
Uiteindelijk is de slang gaan lekken (ja echt de slang zelf, niet de koppeling) en heb ik het ding vervangen voor een rond model.

Dit is mijn energie verbruik, met ook vrij weinig watergebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qlc1pdulVNbXaUhwK3JHuaJTy_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsQQlihQXdMQyhkpKkZQCj88.jpg?f=fotoalbum_large

Het oude model is sowieso onzuiniger en minder goed geisoleerd.
Nadeel van de nieuwe is dat soms de elektronische kokend water knop weigert. Na spanning uit en aan, werkt het weer. Het is ook altijd wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVCGwvFMi2p-NyMTYJl30pP5IU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJYsYs6TQOmF6roPFMgr3cpa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2024 13:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:32
@Flappie de twee grafieken komen niet overeen. Hoe kan je met af en toe 2kW op bijna 3kWh verbruik zitten. Dan heeft hij bijna anderhalf uur staan brullen.
Je keukenkastje zou dan ook een graad of 50 moeten zijn.
Is je inlaatcombinatie goed? Is de koudwaterslang wel koud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Cpt.Chaos schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:10:
@Flappie de twee grafieken komen niet overeen. Hoe kan je met af en toe 2kW op bijna 3kWh verbruik zitten. Dan heeft hij bijna anderhalf uur staan brullen.
Je keukenkastje zou dan ook een graad of 50 moeten zijn.
Is je inlaatcombinatie goed? Is de koudwaterslang wel koud?
Het totaal is sinds zaterdag avond.

En ja, het keukenkastje is wel behoorlijk warm ook. De behuizing van de boiler is behoorlijk warm en zoals ik aangaf, de pin waarop normaal de regelknop zit verbrand je je vingers aan.

En @AUijtdehaag het is inderdaad deze boiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjJfUYDYzwu9yNrt-Y_NU3qL3zc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JEJbnJMgrwhXQLCs4gW19jjf.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Flappie op 03-06-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Flappie schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:52:
Hi allemaal.

Ik heb een Grohe Red waar volgens mij iets mis mee is.
1. De watertemperatuur voor warm water is 81 graden. Op de Grohe Red zit aan de voorkant een draaiknop maar die is al eens afgebroken. De metalen pin eronder kan ik met een tang niet draaien. Ook is de pin gloeiend heet. Is dit normaal voor de Grohe Red?

2. Het verbruik van de kraan piekt om de paar minuten naar 2 kw. Inmiddels een aparte meter aangesloten. Over een periode van 24 uur is er nu 1,7 kw stroom verbruikt waarbij ik 2 x iets warm water heb gebruikt. Lijkt me redelijk hoog verbruik?
Is dit normaal?
[Afbeelding]

Wat denken jullie? Ik heb het idee dat er iets mis is en gezien de temperatuur van de pin om de temperatuur te regelen zo heet is lijkt het me nog gevaarlijk ook.
Daar bovenin zit een of andere mengklep die bij mij tijdens een vakantie is gaan lekken.
Met heel veel vloerschade als gevolg.

Volgens mij is het voor de max temp van je warm water aansluiting.
Quooker heeft dat ding buitenboord.

De isolatie van die dingen is ook waardeloos. Ik kon het 2 kastjes verderop voelen.
Snel op marktplaats een oude Quooker boiler kopen (niet de E) en ombouwen naar Grohe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 10:16
Ik heb een Franke boiler (volgens mij de itho daalderop close-in boily) maar het verwarmings element is eruit geklapt. Nu kan ik wel een nieuw element kopen, maar voor niet all te veel meer kan ik ook een nieuwe itho daalderop close-in compact halen (100 euro voor het element, 300 euro voor de boiler).

Is dat de moeite waard? of ga ik tegen allemaal andere problemen aanlopen (filter niet goed, andere slangen nodig etc...).

Ik kan het antwoord eigenlijk niet echt vinden hierop. Weet iemand of ik een franke plint boiler gewoon voor een willekeurige andere franke (of ito daalderop, zelfde fabrikant) plint boiler kan vervangen?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
@justice strike
Wat bedoel je met element er uit geklapt? warmt niet meer op bedoel je?
Als het goed is moet er ook een reset knop aanwezig zijn, dat al geprobeerd?

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-04 18:33
justice strike schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:44:
Ik heb een Franke boiler (volgens mij de itho daalderop close-in boily) maar het verwarmings element is eruit geklapt. Nu kan ik wel een nieuw element kopen, maar voor niet all te veel meer kan ik ook een nieuwe itho daalderop close-in compact halen (100 euro voor het element, 300 euro voor de boiler).

Is dat de moeite waard? of ga ik tegen allemaal andere problemen aanlopen (filter niet goed, andere slangen nodig etc...).

Ik kan het antwoord eigenlijk niet echt vinden hierop. Weet iemand of ik een franke plint boiler gewoon voor een willekeurige andere franke (of ito daalderop, zelfde fabrikant) plint boiler kan vervangen?
Mijn Itho verbruikte vroeger 1 kWh sluipverbruik per dag. Nu een echte Quooker na 3 keer een probleem met de Itho en die verbruikt maar 0,25kwh sluipverbruik.
Misschien nog een overweging voor je. Niet het antwoord op je vraag ;-)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
PatRamon schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:02:
@justice strike
Wat bedoel je met element er uit geklapt? warmt niet meer op bedoel je?
Als het goed is moet er ook een reset knop aanwezig zijn, dat al geprobeerd?
Nee de stop slaat door als ik de boiler aanzet. Schijnt een defect element te zijn. Heb alleen weinig zin om zelf het element fruit te halen en te vervangen. (Is namelijk niet iets wat normaal kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
wheli schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:06:
[...]

Mijn Itho verbruikte vroeger 1 kWh sluipverbruik per dag. Nu een echte Quooker na 3 keer een probleem met de Itho en die verbruikt maar 0,25kwh sluipverbruik.
Misschien nog een overweging voor je. Niet het antwoord op je vraag ;-)
Ja, ik weet niet of ik de kwaliteit van itho erg goed vinden. Maar voor nu eerst even de makkelijk oplossing proberen.

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-04 17:06

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdZCv0hfillzw_CyFM7memKIFmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZvwoTXONvNgFXLsL11jFPNO.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Quooker verbruikt ongeveer om de 30min, 10 seconden lang 1600W.
Een dagtotaal van ongeveer 215W in standby. Ik had persoonlijk meer verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Zweetkonijn schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:55:
[Afbeelding]

Mijn Quooker verbruikt ongeveer om de 30min, 10 seconden lang 1600W.
Een dagtotaal van ongeveer 215W in standby. Ik had persoonlijk meer verwacht.
Dagtotaal is een hoeveelheid energie. Dat kun je niet meten in W (de eenheid van vermogen), maar doe je in J, of Wh of kWh.
Je bedoelt waarschijnlijk 215 Wh. Als je dat weer deelt door 24 h, kom je op een gemiddeld vermogen van iets onder de 10 W, wat precies volgens de specificatie van Quooker is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik zit op iets meer dan 1600 kWh dit jaar.

15 jaar geleden was dat m'n hele jaarverbruik. :X

Hier klopte niks van. Gecorrigeerd is het 440 kWh en dat klinkt een stuk aannemelijker. Met in januari een baby erbij wat ook keurig terug te zien is in het gebruik.

[ Voor 48% gewijzigd door Beekforel op 26-12-2024 19:24 ]

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 21:57
Beekforel schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:16:
Ik zit op iets meer dan 1600 kWh dit jaar.

15 jaar geleden was dat m'n hele jaarverbruik. :X
Pfffff, hier gemiddeld 435 kWh per jaar en vind ik al veel!
Of sta je onder een kokendwater douche met je brandvertragende pak?

[ Voor 11% gewijzigd door Meubelmaker op 26-12-2024 11:44 ]

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Meubelmaker schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:42:
[...]

Pfffff, hier gemiddeld 435 kWh per jaar en vind ik al veel!
Of sta je onder een kokendwater douche met je brandvertragende pak?
Hm. Nee, gewoon gebruik in de keuken. Wel veel koken en thee maken. Is enige warmwater bron.

Ik dacht dat het redelijk normaal gebruik was maar nu twijfel ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
Beekforel schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:26:
[...]

Hm. Nee, gewoon gebruik in de keuken. Wel veel koken en thee maken. Is enige warmwater bron.

Ik dacht dat het redelijk normaal gebruik was maar nu twijfel ik...
Wij gebruiken de Quooker bijna de hele dag voor kopjes thee en een volle theepot 's avonds, de handafwas een paar keer per dag en het voorverwarmen van koffiekopjes. Ook voor koken van groente, aardappelen, pasta, eieren en dergelijke. Wij zijn trouwens maar met z'n tweeën, kan ook verschil maken.

Update:
Wij hebben een Quooker Combi + met 7 liter 100 graden vat.

[ Voor 5% gewijzigd door Meubelmaker op 26-12-2024 12:48 ]

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Hier zitten we op 1,64 kWh per dag, veel thee, koffie, handafwas. Geen vaatwasser. Twee volwassenen.
Meting loopt sinds juni 2022. Stilstandsverlies 0,25 kWh per dag, gemeten over langere periode (10 dagen op vakantie, Quooker gewoon aan).

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 26-12-2024 12:48 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zal dan toch wel een meetfout in zitten. November was 29 kWh.

[edit] Ja, al gevonden. Blijkbaar twee enorme pieken van meer dan 1000 kWh ergens deze zomer. :X

[ Voor 45% gewijzigd door Beekforel op 26-12-2024 13:12 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed... Nadat ik in 2022 al een keer een ruil reservoir heb moeten kopen, en in 2023 een hele nieuwe kraan, begint nu het reservoir weer dwars te liggen. Uiteraard net na de garantieperiode.

Kwaliteitje hoor, dit spul van Quooker. :X

• Andrehj
MikeyMan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:52:
Goed... Nadat ik in 2022 al een keer een ruil reservoir heb moeten kopen, en in 2023 een hele nieuwe kraan, begint nu het reservoir weer dwars te liggen. Uiteraard net na de garantieperiode.
Wat is het probleem?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Net als de vorige keer. Geen druk/geruis meer met kokend water. Ofwel druk ofwel temperatuur gerelateerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Meubelmaker schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:42:
[...]

Wij gebruiken de Quooker bijna de hele dag voor kopjes thee en een volle theepot 's avonds, de handafwas een paar keer per dag en het voorverwarmen van koffiekopjes. Ook voor koken van groente, aardappelen, pasta, eieren en dergelijke. Wij zijn trouwens maar met z'n tweeën, kan ook verschil maken.

Update:
Er klopte niks van. Gecorrigeerd is het 440 kWh en dat klinkt een stuk aannemelijker. Met in januari een baby erbij wat ook keurig terug te zien is in het gebruik.

Hier ook een combi 7 liter, het was een + maar ik heb hem niet meer aangesloten op de warmwatervoorziening bij verbouwing van de keuken.

Ik overweeg overigens wel om er weer een + van te maken, destijds was het SWW via gas en inmiddels via een warmtepompboiler. Wel interessant om eens te kijken of dat wat oplevert. Maar dan moet ik het verbruik van m'n WPB eerst ook gaan loggen, dat doe ik momenteel niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Beekforel op 26-12-2024 19:27 ]

• Meubelmaker
Beekforel schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:26:
[...]

Er klopte niks van. Gecorrigeerd is het 440 kWh en dat klinkt een stuk aannemelijker. Met in januari een baby erbij wat ook keurig terug te zien is in het gebruik.

Hier ook een combi 7 liter, het was een + maar ik heb hem niet meer aangesloten op de warmwatervoorziening bij verbouwing van de keuken.

Ik overweeg overigens wel om er weer een + van te maken, destijds was het SWW via gas en inmiddels via een warmtepompboiler. Wel interessant om eens te kijken of dat wat oplevert. Maar dan moet ik het verbruik van m'n WPB eerst ook gaan loggen, dat doe ik momenteel niet.
Goed bezig!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12:41
Meubelmaker schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:42:
[...]

Update:
Hier ook heel veel in gebruik, ook wel vaak na afwas dat de boiler leeg is. (Maar altijd beter dat voor 30seconden de ketel aanslaat voor een beetje warm water) Deze is aangesloten zonder warm water toevoer. Verbruik via Homewizard na een jaar toch wel meer als 600kwh.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MikeyMan schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:54:
[...]

Net als de vorige keer. Geen druk/geruis meer met kokend water. Ofwel druk ofwel temperatuur gerelateerd.
Hoe bedoel je? Dat geluid? Of wat?

Want bij mij is het ook soms meer een waterkraan dan een verstrooide straal. Enige wat ik dan doe is het zeefje dag in de azijn en alles is weer oke.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cyberpope schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:55:
[...]

Want bij mij is het ook soms meer een waterkraan dan een verstrooide straal. Enige wat ik dan doe is het zeefje dag in de azijn en alles is weer oke.
Ik heb een waterontharder. Zeefje blijft schoon.

Het geluid is een indicatie van ofwel iets met druk ofwel iets met temperatuur. Of een combinatie.

Heet is het ook niet. Het gewone warm water gaat goed, kokend water niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 11-04 07:26

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Cyberpope schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:55:
[...]

Ik denk dat je de Quooker eens volledig onder handen moet nemen, ik vermoed kalk in heel het systeem….

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MikeyMan schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:00:
[...]

Ik heb een waterontharder. Zeefje blijft schoon.

Het geluid is een indicatie van ofwel iets met druk ofwel iets met temperatuur. Of een combinatie.

Heet is het ook niet. Het gewone warm water gaat goed, kokend water niet.
Ai.. vervelend.

Hier al bijna 20 jaar, hetzelfde vat en kraan. Geen problemen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmccabe
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-03 11:32
Weet iemand toevallig welke draad gebruikt wordt voor de kokend water aansluiting?
Ik wilt daar een male-male tussenstukje inzetten, maar bij meerdere DIY zaken komen ze er ook niet uit welk schroefdraad het moet zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Systeem draait momenteel al sinds December 2024, even mooi om hier uiteraard te delen!
*Screenshots / meet gegevens zijn dus opgenomen uit de winter maanden (Eind december / Begin Januari)
offtopic:
Houd dus in binnenkomst koud water temp ongeveer ~ 5 a 9 graden betrof
(Helaas niet gemeten / Binnenkomst Complex gebouw dus niet direct uit de grond)

Inventum Q-line 10 liter Modesto Hotfill elektrische plintboiler 400 W
Aangesloten "Cold-fill" ~Locatie Keuken. ~Met doorloop naar badkamer -> Wastafel & Boiler(20L) Douche.
Aanvoerwater= Kalkvrij (0 dH) ~Ontharder bij binnenkomst hoofleiding

Eerste situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiPqow5mGRk7Og-jyC022L12I7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cOEekDv9b0FLwX9KPoTuZE0.jpg?f=fotoalbum_large

Pendel dag / Geen gebruik voor warmteverlies: Temp 76graden MAX (Tarieven: Nor: 0,284 Dal: 0,255 kwh)
*Dag er voor is er ook geen verbruik geweest om de juiste meet gegevens te verkrijgen.
Unit buiten linkerzijde ~24 graden - buiten Rechterzijde 34 graden warmte afgifte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHnRf9anA3vrZTo_QNs_Fcb-pRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mkciT0hWXQYJQiCuPxpQ4p3B.png?f=fotoalbum_large

Huidige Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahIgvqgoA27s3MLZXsqrimboVEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nysp8sI0MtbGJpkzYEBir72F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n20MBG3JvGdfkMqw8H0gI2HgZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMD7XfoIMB4pIFkQZmFJmrmK.jpg?f=fotoalbum_large

Gehele dag pendelen, opnieuw overzicht met isolatie dus:
9 Cent besparing met isolatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1Jex5tC5P_tQmZQzPAhdl4kudA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZLrGag3ThIXiEp7e1yThSQRt.png?f=fotoalbum_large

-
-
-Met tijd schakelaar via Homewizzard

Van koud --> Opwarmen naar max temp: Tijd nodig 1 uur en 40minuten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttAXyaYGaUuebYR4zrAsfIJ_rcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xYn2dXu3CpQgbQc2UhjyFCV9.png?f=fotoalbum_large

Pendel dag / Geen gebruik voor warmteverlies: Temp 76graden MAX (Tarieven: Nor: 0,284 Dal: 0,255 kwh)
*Dag er voor is er ook geen verbruik geweest om de juiste meet gegevens te verkrijgen.
*Tijdklok Homewizzard - > (Aan-> 04:00 ~ 06:15.uit ) (Aan-> 15:15 ~ 17:00.uit )
*Geen warm water verbruik geweest = maar 20min bij/opwarmen tot max temp 78 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XZkag9N_WJuwjh3ktx2KOGUJ4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M6NnFCFKiEIIiJ8VpQg0VKb7.png?f=fotoalbum_large

10Cent per dag besparing door extra isolatie.
Gebruikte isolatie: ~Kingspan Therma TR26 5cm
offtopic:
2 platen nodig gehad voor isolatie - Was 28,50, ofwel in 1 a 1,5 jaar al terug verdiend.

Voor de geïnteresseerde:
1. Witte vierkante unit = Ajax waterleak gekoppeld aan systeem = Automatisch hoofdkraan dicht bij lekkage.
2. Afvoer - McAlpine Keerklep
3. Duco mengventiel 60graden i.v.m. wavin kunstof waterleiding (Max 70 graden 100uur lifetime!)

Warm water wordt hier niet echt veel gebruikt in de keuken, vandaar de 10L boiler.
2 of 3 keer per week maximaal dat de warm water kraan even kort open gaat,
en enkel voor afspoelen van hardnekkige vuil met vet oplosser.
*Vieze objecten/pannen wordt ouderwets altijd met papiertje schoon gemaakt voor afspoelen.
Tevens loopt het leiding werk door naar de badkamer voor de wastafel en door naar de douche boiler.

Origineel 16x aanslaan per dag (5.840x per jaar) voor 76 graden - Zonder warm water verbruik
Extra isolatie 8x aanslaan per dag(2.920x per jaar) voor 76 graden - Zonder warm water verbruik
Isolatie + Tijdschakelaar 2x aanslaan per dag (730x per jaar) voor 76 graden - Zonder warm water verbruik
= Behoud van de boiler 730x aan slaan inplaats van 5.840x per jaar

offtopic:
Douche boiler 20L met voeding van de 10L boiler keuken =
10~13 Minuten douchen met 4L douchekop 40 graden
20 Minuten douchen met 2,5L / 3L douchekop (Harde stralen) op 39 ~ 41 graden.

Note: De 10L boiler is altijd op Temperatuur en de Douche boiler wordt handmatig (Voor douche beurt) aangezet 30min opwarmen voor 0,30 cent per keer = Geen legionella + aanvoer koud water loopt via officiële legionellapreventie systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door PatRamon op 06-03-2025 14:48 ]

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:22
cmccabe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:52:
Weet iemand toevallig welke draad gebruikt wordt voor de kokend water aansluiting?
Ik wilt daar een male-male tussenstukje inzetten, maar bij meerdere DIY zaken komen ze er ook niet uit welk schroefdraad het moet zijn.
Dit is m12 * 1.25 dit is nogal zeldzaam dus heel veel succes met het vinden van een t-stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
TerminalNL schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:49:
[...]

Het is gelukkig al de ronde “nieuwe” variant. Vervangen doen we wel als die daadwerkelijk kapot gaat. Hij was “gratis” bij het huis dus voortijdig vervangen is nogal zonde. Misschien eens een vochtsensor toevoegen voor het geval dat.

Update:

Mochten mensen nog benieuwd zijn naar of het effectief is, ik had nog wat foto's gemaakt met een warmtebeeld camera.
[Afbeelding]
De oude situatie, er was helaas net even wat afgewassen dus de afvoer straalt ook aardig uit links.

[Afbeelding]
Nieuwe situatie met het doosje dicht.

[Afbeelding]
En wanneer de voorkant geopend is.
Temperatuur van het kastje is voelbaar een stuk lager.
Heeft u misschien ook zo'n thermografie van de Quooker ik ben zeer benieuwd hoeveel warmte dat hij lekt of zo weinig natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
koenster schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:04:

Ik vind het een heel mooi verhaal maar ik snap de insteek niet helemaal het is super dat je zo aan het modden bent maar wat is het verschil tussen 3 liter water van 104° of 7 liter ik denk dat het verschil in energiekosten op jaarbasis nihilis zelf heb ik een Quooker combi boiler van 7 liter om gebouwd naar een closein boiler de boiler heeft nog steeds 104 graden water maar de kokend water gedeelte heb ik afgedopt deze staat dus nu in de bijkeuken
Maar uw modificatie vind ik wel heel erg mooi want er zijn mensen die maar een 3 liter boiler kunnen plaatsen in het keukenkastje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 21:18

Pixelmagic

Ubergeek

Edje44magnum schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Dit is m12 * 1.25 dit is nogal zeldzaam dus heel veel succes met het vinden van een t-stuk
In een ander topic noemen ze deze, misschien is dat een richting ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Ik speel nog steeds met de gedachte om mijn Quooker te "dimmen" met oog op het einde van salderen.
Hij pakt steeds korte pieken van dik 2Kw. Ik zie dit liever met maar 1Kw en dan natuurlijk 2x zo lang.

Dit lijkt me niet verstandig aan het stopcontact want dan breng je de elektronica in de war.
Dus dan de kap eraf en enkel het verwarmings-element dimmen.

De meest eenvoudige oplossing lijkt me een dikke diode te plaatsen.
Alternatief is fase afsnijden maar met dik 2Kw zijn de kosten nogal hoog (100 euro?)

Volgens mij pakt de Quooker 2,2Kw bij 230 volt dus bijna 10A
De diode moet dus 10A aankunnen en zal (10x 0,7) 7watt aan warmte maken.
Dat is best veel dus vandaar de vraag nog maar een keer hier... Kan dit makkelijker?
(of is het maar de helft hiervan omdat het wisselspanning is?)

Als je daar al mee wegkomt..
Hier kan ik met voorstellen dat de elektronica in storing gaat als je dat doet.

Plan B is een ander verwarmings-element maar daar is niet vele keuze.
De 7 liter is 2200 watt en de 3 liter (als het al past) is 1600 watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZDIoFO-uvBu5b0ovbWSJ5_j45c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LkrzOqbB5W4NA6Cygj8kqD5F.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Woodski
Heb je al eens uitgerekend wat dit potentieel op kan leveren?

Hier mijn berekening:

In de vier wintermaanden heb ik sowieso geen PV-stroom over, dan slurpt de WP alles op.
In de overige 8 maanden heeft de Quooker afgelopen jaar 134 kWh verbruikt.

Daarvan is ca 60% overdag, als er PV-stroom is. Dus 80 kWh per jaar.

Van die 80 kWh per jaar zou je, als je schakeling perfect werkt én er precies 1 kW aan PV-stroom over is én je helemaal geen netto terugleververgoeding krijgt, de helft kunnen besparen. In de praktijk zal het dichter bij een kwart liggen.
Ik reken maar even met 30 kWh (37%).

Tegen 25 ct/kWh levert je dit dus geschat € 7.50 per jaar op. Dat krijg je nooit terugverdiend. En al helemaal niet als je ook nog de uren gaat rekenen. Dan kun je beter een paar uur gaan overwerken.

Maar we zijn er nog niet:
Momenteel is er nog bijna twee jaar een salderingsregeling. Dus tot 2027 verdien je sowieso niets.

En daarna, als de huidige trend van accuprijzen zo doorzet, zijn de accu's waarschijnlijk betaalbaarder en installeer je een thuisaccu. Dan heeft dat kleine verwarmingselement ook al geen zin meer.

Mijn conclusie: Niet aan beginnen.

Over je diode:
  • Die 7W moet je uiteraard nog door twee delen, want de stroom loopt maar gedurende de helft van de tijd door de diode.
  • Ik denk niet dat de netbeheerder blij wordt van dit soort fratsen. Met zo'n schakeling trek je het net scheef. Geen idee of het wel toegestaan is. Wellicht dat men in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 dat kan vertellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 16-04-2025 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Woodski schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:06:
Ik speel nog steeds met de gedachte om mijn Quooker te "dimmen" met oog op het einde van salderen.
Hij pakt steeds korte pieken van dik 2Kw. Ik zie dit liever met maar 1Kw en dan natuurlijk 2x zo lang.

Dit lijkt me niet verstandig aan het stopcontact want dan breng je de elektronica in de war.
Dus dan de kap eraf en enkel het verwarmings-element dimmen.

De meest eenvoudige oplossing lijkt me een dikke diode te plaatsen.
Alternatief is fase afsnijden maar met dik 2Kw zijn de kosten nogal hoog (100 euro?)

Volgens mij pakt de Quooker 2,2Kw bij 230 volt dus bijna 10A
De diode moet dus 10A aankunnen en zal (10x 0,7) 7watt aan warmte maken.
Dat is best veel dus vandaar de vraag nog maar een keer hier... Kan dit makkelijker?
Je geeft de stroom en de nul met een diode een flinke DC offset waar trafo's niet blij van worden. Daarnaast heb je inderdaad nog de dissipatie van zijn spanningsval in een slecht geventileerde en warme omgeving.

Het element heeft een weerstand van zo'n 23 ohm dus met een motorcondensator in serie van ~100 uF/250V+ houd je een kwart van het vermogen over en heb je alleen een beroerde cos phi.
Een kleinere condensator dimt meer en is goedkoper, een grotere condensator geeft je meer vermogen.
Mocht het element met een halfgeleider (triac, ssr) geschakeld worden, dan is die cos phi mogelijk problematisch (maar een diode dan ook), maar ik verwacht dat het een simpel relais zonder nuldoorgangtrucjes is.
Moet voor een tientje wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 13:53

Vliegvlug

Flight Simple

Interssant topic.
Heb sinds een ruim jaar ook een Quooker, een Combi met 7 liter vat en is de enige warmwaterbron voor de keuken.
Heb er destijds gelijk een energyplug van Shelly tussen gezet en aan HA toegevoegd maar er verder niet meer naar gekeken.

Omdat ik wel benieuwd was hoeveel die Quooker gebruikt net even gekeken.
Helaas snap ik nog erg weinig van Home Assistent, (is totaal geen intuïtief stuk software helaas maar tenminste wel gratis ;) ) en als ik jaar selecteer krijg ik enkel de optelling van 2025 en zie geen mogelijkheid om een lopend jaar te selecteren. :/
Daarom maar met de hand elk maandtotaal van het Quooker verbruik opgeteld vanaf 1 april 2024 tot 1 april 2025 en kom afgerond uit op 500kWh.

Heb eigenlijk geen idee of dat veel of weinig is, we drinken wel vrij veel thee.
Las ook iets over ‘s nachts uitzetten van de Quooker maar is dat de moeite?
ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic heb doorgelezen dus mogelijk is het al beantwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Vliegvlug Als Je de Shelly in het HA energy dashboard hebt kun je er vrij makkelijk gegevens over langere periode uithalen.

Ik zit op 450 kWh per jaar. Ik reken met 0,3 euro per kWh, dus dan is het 135 euro per jaar. Ben het wel eens met @Andrehj Dat het niet loont om hier al te veel tijd in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Beekforel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:59:
@Vliegvlug Als Je de Shelly in het HA energy dashboard hebt kun je er vrij makkelijk gegevens over langere periode uithalen.
Ben wel iets verder gekomen nu ik er achter ben dat je als je twee keer op een datum drukt een tijdsbereik krijgt.
Maar wat dan wel weel heel jammer is is dat er geen totaalverbruik van die periode wordt weergegeven. Waarom toch niet :?

Dan moet je op de grafiek klikken om de start- en eindstand op te vragen, wat overigens niet goed lukt want de werkelijk gekozen tijd ligt er net iets na en voor. :/
Geen idee waarom ook, logisch zou zijn de uiterste waarden te laten zien als je helemaal naar links of naar rechts sleept 8)7

Maar goed de plaatjes:
HA - Quooker jaar verbruik - april 24 tot april 25 - start waarde

HA - Quooker jaar verbruik - april 24 tot april 25 - eind waarde

Maar twee waarden van elkaar aftrekken is inderdaad wel een stuk makkelijker dan 12 waardes optellen :) (y)

Dan kom ik uit op 481,59 kWh voor een jaar minus de 19,5 uur 91,5 uur die ik niet heb doordat ik de uiterste waarden niet kan bereiken.
edit:
zie net dat die hoogste waarde niet 15 april is maar 12 april :X, Dan mis ik nog eens 72 uur extra, dus in totaal 91,5 uur, vond het al vreemd dat mijn eerdere optelling per maand hoger uit kwam. 500kWh is dus een betere waarde voor mijn Quooker per jaar.

Dat soort dingen bedoel ik dat HA totaal niet intuïtief is.
Volgens mij is dit zo’n product dat uit het oogpunt van programmeurs is geschreven en niet eindgebruikers, laat ik nu net die laatste zijn :P
Ik zit op 450 kWh per jaar. Ik reken met 0,3 euro per kWh, dus dan is het 135 euro per jaar. Ben het wel eens met @Andrehj Dat het niet loont om hier al te veel tijd in te steken.
Ah oke, goed om te weten.
Dus die Quooker simpel weg om 1u ‘s nachts van de stroom halen en om 6u ‘s ochtends weer aan zetten is dus eigenlijk niet de moeite omdat het opwarmen in de ochtend vrijwel evenveel stroom kost als het gedurende die 5 uur op temperatuur houden. Begrijp ik het dan goed?

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 16-04-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:00
Woodski schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:06:
Hij pakt steeds korte pieken van dik 2Kw.
Dit is precies waarom ik de 800W heb. Even zoeken op marktplaats?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Vliegvlug https://www.home-assistant.io/docs/energy/

Ik heb het in de nacht uitzetten zelf nooit getest, maar aangezien ik rond 7 uur kokend water wil gebruiken schiet dat sowieso niet echt op want dan gaat hij alsnog verwarmen voor er voldoende PV opwek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Beekforel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:59:
@Vliegvlug https://www.home-assistant.io/docs/energy/

Ik heb het in de nacht uitzetten zelf nooit getest, maar aangezien ik rond 7 uur kokend water wil gebruiken schiet dat sowieso niet echt op want dan gaat hij alsnog verwarmen voor er voldoende PV opwek is.
Ging me ook niet persé om opwek van zonnepanelen te gebruiken al heb ik wel een paar duizend kWh overschot per jaar waar ik geen idee van heb hoe ik dat kwijt raak dus dat heb ik maar afgeschreven.
(heb mijn geloof en vertrouwen in de energietransitie wel een beetje verloren merk ik, wat je ook doet je wordt toch wel gepakt, is het niet linksom, dan wel rechtsom en niet vroeger dan wel later. Merk dat het me teveel stress en energie kost en dat loslaten beter voor me is. Merk die verslagenheid om me heen helaas ook vaker)

Ging me vooral om of ‘s nachts de Quooker uit zetten mogelijk iets zou besparen onafhankelijk van PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vliegvlug schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:39:
[...]

Ging me ook niet persé om opwek van zonnepanelen te gebruiken al heb ik wel een paar duizend kWh overschot per jaar waar ik geen idee van heb hoe ik dat kwijt raak dus dat heb ik maar afgeschreven.
(heb mijn geloof en vertrouwen in de energietransitie wel een beetje verloren merk ik, wat je ook doet je wordt toch wel gepakt, is het niet linksom, dan wel rechtsom en niet vroeger dan wel later. Merk dat het me teveel stress en energie kost en dat loslaten beter voor me is. Merk die verslagenheid om me heen helaas ook vaker)

Ging me vooral om of ‘s nachts de Quooker uit zetten mogelijk iets zou besparen onafhankelijk van PV.
Die besparing gaat dit hele topic over en de consensus is volgens mij dat je beter niet dan wel kunt schakelen, omdat het dus niets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Beekforel schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:56:
[...]

Die besparing gaat dit hele topic over en de consensus is volgens mij dat je beter niet dan wel kunt schakelen, omdat het dus niets oplevert.
Duidelijk! (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:13

_PM

Sorry reactie op oud bericht, maar wel iets om rekening mee te houden...
BarryH schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 10:06:
@hgerrit: quooker is beter geisoleerd dan de boiler. dus de boiler in de keuken eruit en de quooker ombouwen naar het ook voedn van de warmwaterleiding met 60 graden.
In mijn (en vele anderen...) geval zou het geen goed idee zijn om de Quooker te voeden met warm-water leiding. Mijn gas ketel staat op zolder.
Als ik kijk naar mijn typisch Quooker water vebruik (koppie thee o.i.d.), dan zou de ketel aanspringen om warm water te maken, maar de afgifte hoeveelheid is zo gering dat het water wat de Quooker in gaat helemaal niet warm zal zijn. De hele leiding vanaf de zolder moet eerst 'leeg' voordat er warm water komt. De ketel zal dus voor niets gaan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:09
_PM schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:50:
Sorry reactie op oud bericht, maar wel iets om rekening mee te houden...

[...]

In mijn (en vele anderen...) geval zou het geen goed idee zijn om de Quooker te voeden met warm-water leiding. Mijn gas ketel staat op zolder.
Als ik kijk naar mijn typisch Quooker water vebruik (koppie thee o.i.d.), dan zou de ketel aanspringen om warm water te maken, maar de afgifte hoeveelheid is zo gering dat het water wat de Quooker in gaat helemaal niet warm zal zijn. De hele leiding vanaf de zolder moet eerst 'leeg' voordat er warm water komt. De ketel zal dus voor niets gaan branden.
Wat hier bedoeld wordt is dat de quooker de warmwaterfunctie over neemt. dus de warmwaterleiding van de kraan wordt door de quooker verzorgd (middels een instelbaar mengventiel). de warmwaterleiding vanaf de ketel verliest zijn functie (En zou formeel verwijderd moeten worden)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vliegvlug schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:45:
Interssant topic.
Heb sinds een ruim jaar ook een Quooker, een Combi met 7 liter vat en is de enige warmwaterbron voor de keuken.
Heb er destijds gelijk een energyplug van Shelly tussen gezet en aan HA toegevoegd maar er verder niet meer naar gekeken.

Omdat ik wel benieuwd was hoeveel die Quooker gebruikt net even gekeken.
Helaas snap ik nog erg weinig van Home Assistent, (is totaal geen intuïtief stuk software helaas maar tenminste wel gratis ;) ) en als ik jaar selecteer krijg ik enkel de optelling van 2025 en zie geen mogelijkheid om een lopend jaar te selecteren. :/
Daarom maar met de hand elk maandtotaal van het Quooker verbruik opgeteld vanaf 1 april 2024 tot 1 april 2025 en kom afgerond uit op 500kWh.

Heb eigenlijk geen idee of dat veel of weinig is, we drinken wel vrij veel thee.
Las ook iets over ‘s nachts uitzetten van de Quooker maar is dat de moeite?
ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic heb doorgelezen dus mogelijk is het al beantwoord
De Quooker is relatief zeer zuinig door een slim ontwerp met perfecte isolatie.
In ons huishouden met afgedopt warm water leiding scheelt het veel energie omdat de CV niet steeds aanmoet en van zolder water naar de keuken moet brengen.
En het comfort is geweldig, ik wil niet meer zonder.

's nachts uitzetten zal niets tot zeer weinig besparen.

Mijn Grohe heb ik een keer in de vakantie uitgezet.
Die is flink gaan lekken door het krimpen/uitzetten van de koppelingen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Andrehj schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:11:
@Woodski
Dat krijg je nooit terugverdiend. En al helemaal niet als je ook nog de uren gaat rekenen. Dan kun je beter een paar uur gaan overwerken.

Maar we zijn er nog niet:
Momenteel is er nog bijna twee jaar een salderingsregeling. Dus tot 2027 verdien je sowieso niets.
Kijk eens naar de naam van deze site: Tweakers !
Dus ja ik draai HA en knutsel van alles omdat het kan en leuk is :)

En goed dat je het zegt, ik heb nog maar 1,5 jaar dus ik moet echt opschieten hiermee
Proton_ schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:37:
[...]

Je geeft de stroom en de nul met een diode een flinke DC offset waar trafo's niet blij van worden. Daarnaast heb je inderdaad nog de dissipatie van zijn spanningsval in een slecht geventileerde en warme omgeving.

Het element heeft een weerstand van zo'n 23 ohm dus met een motorcondensator in serie van ~100 uF/250V+ houd je een kwart van het vermogen over en heb je alleen een beroerde cos phi.
Een kleinere condensator dimt meer en is goedkoper, een grotere condensator geeft je meer vermogen.
Mocht het element met een halfgeleider (triac, ssr) geschakeld worden, dan is die cos phi mogelijk problematisch (maar een diode dan ook), maar ik verwacht dat het een simpel relais zonder nuldoorgangtrucjes is.
Moet voor een tientje wel lukken.
Kijk hier kan ik wat mee :)
Ik zou er zelfs nog een Zigbee relais overheen kunnen zetten voor als ik meer overschot heb.
Ga ik uitzoeken, bedankt !!!
Brent schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:48:
[...]

Dit is precies waarom ik de 800W heb. Even zoeken op marktplaats?
Dat lijkt een totaal ander element. (andere kop)
Zou die in een nieuw combi passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque.l
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:54
Heeft iemand al eens nagedacht over zijn Quooker te voeden vanuit een kleine 5 of 10 liter elektrische boiler?
Boiler kan dan worden geschakeld op wel of geen overschot uit de pv.
De Quooker hoeft alleen maar een paar graden te verwarmen en warm te houden.
Boiler doet het zware werk als er stroom over is.
Ook de capaciteit sww wordt verhoogd en eventueel kun je de vaatwasser ook aansluiten op de boiler om daar de hoge piek in het verbruik te voorkomen.
Zal dit werken en ook nog iets opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:36
Leuk idee!

Even een hoog-over sommetje om gevoel te krijgen wat de besparing zou zijn
Stel:
  • Watertemperatuur de boiler in en uit is gemiddeld 15 en 70oC (dit stuk hoeft de Quooker dus niet meer te verwarmen
  • Waterverbruik van 100oC is 10 ltr/d
  • Op deze manier gebruiken van stroomoverschot gaat voor de helft van het jaar op (dus 183 dagen per jaar)
  • Een kWh heeft een waarde van 0.30 Euro
  • 10 ltr boiler staat er voor 200 Euro
Op de Quooker bespaar je dan
Soortelijk warmte water * temperatuurverschil * gewicht / seconden per uur / 1000
= 4186*(70-15)*10/3600/1000
= 0.64 kWh/d
Maal 183 dagen en 0.30 Euro/kWh geeft 35 Euro per jaar besparing op stroomverbruik van de Quooker

Dan heb je dus een TVT van een grootte-orde zes jaar.

(Volgens mij zijn er best wel complicaties die het lastig maken dit te halen)

[ Voor 7% gewijzigd door WackoH op 22-04-2025 22:30 ]

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste