• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:40

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Slux
En daarmee wil je alle andere info die nu gedeeld is teniet doen en het op 1 simpele uitspraak van Andy de andere feiten (die nota bene ook door hemzelf genoemd zijn en onderbouwd) wegwuiven ?
Of begrijp ik je nu verkeerd ?

[ Voor 36% gewijzigd door cyclone op 04-09-2025 11:55 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
djoenez schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:46:
Hmm, ik zit met het rechtop/horizontaal zetten van de batterijen wel in mijn maag. Ik heb de Seplos V4 (dezelfde kasten als NKON zometeen gaat verkopen) al thuis, en die waren zeker niet gratis.

Ik zie op internet 2 verhalen, hier op tweakers duidelijk verhaal dat het niet kan, ik hoor van NKON dat het prima is voor MB31.

Wat is de echte impact? zijn de batterijen na een half jaar op? of is het een theoretisch iets dat ze niet 15 jaar maar 10 jaar lifetime hebben?

De antwoord op die vraag zal vooral de impact voor mij zijn, en eventueel denken of ik de 2 kasten in de verkoop zet. en weer andere kasten koop..
Als je de cellen een paar keer laad en ontlaad voordat je ze in de kast zet is er niks aan de hand.
Volgens andy dan

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:54:
@Slux
En daarmee wil je alle andere info die nu gedeeld is teniet doen ?
Of begrijp ik je nu verkeerd ?
Voor mij wel ja :+

Heb je dat linkje gezien wat ik had geplaatst van Andy ? ik probeer dat filmpje te zoeken van dat gesprek waar die het over had, het gaat alleen om de luchtbelletjes die eruit moeten in het begin.

Je kan ze dus op alle manieren plaatsen zolang het maar niet ondersteboven is.

Linkje met info
YouTube: Why you should compress your LiFePO4 battery! And why it does not ma...

[ Voor 20% gewijzigd door Slux op 04-09-2025 12:16 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Andy is een goede gast maar op geen enkele manier een valide bron van informatie over het al dan niet ‘ok zijn’ van recht opzetten van cellen wat mij betreft.

Bovendien ging het verhaal van Andy over compressie en niet zozeer over oriëntatie, al kan dat mogelijk gerelateerd zijn.

Als we lezen in de specsheet van de fabrikant dat je die cellen alleen rechtop moet gebruiken, wat wil je meer?

Wie een setup heeft draaien met cellen op hun kant zal met de onzekerheid moeten leven of het in de toekomst goed gaat of niet, net als de mensen die helemaal geen compressie toepassen.

Misschien is het een kwestie van iets kortere levensduur. Misschien faalt de cel op den duur op een manier dat je nieuwe woonruimte moet gaan zoeken. Wie zal het zeggen?

Je kunt die keuze en het risico accepteren of tegen hoge kosten ‘mitigeren’.

• habbekrats
  • Laatst online: 11:50
Toch blijf ik het vreemd vinden dat je een cel op de kant legt terwijl daar ook het afgas/drukloos ventiel zit. Ik kan mij voorstellen als je de Cel een eens op 60 graden hebt en daarna weer laat afkoelen dat er dan vreemde dingen gebeuren.
Ik hou ze gewoon liever rechtop. Chinese datasheets zijn zeer flexibel.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Slux
  • Niet online
Q schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:33:
Andy is een goede gast maar op geen enkele manier een valide bron van informatie over het al dan niet ‘ok zijn’ van recht opzetten van cellen wat mij betreft.

Bovendien ging het verhaal van Andy over compressie en niet zozeer over oriëntatie, al kan dat mogelijk gerelateerd zijn.

Als we lezen in de specsheet van de fabrikant dat je die cellen alleen rechtop moet gebruiken, wat wil je meer?

Wie een setup heeft draaien met cellen op hun kant zal met de onzekerheid moeten leven of het in de toekomst goed gaat of niet, net als de mensen die helemaal geen compressie toepassen.

Misschien is het een kwestie van iets kortere levensduur. Misschien faalt de cel op den duur op een manier dat je nieuwe woonruimte moet gaan zoeken. Wie zal het zeggen?

Je kunt die keuze en het risico accepteren of tegen hoge kosten ‘mitigeren’.
Tja eerst is het zo dat alles wat Andy zegt heilig is, nu ineens niet meer.

Dat is het 2de linkje, in het eerste linkje wat ik plaatse ging het wel degelijk over de positie.
Het ging erom waarom ze rechtop moeten staan, er is ook een bron zoals hij zelf aangeeft maar dan moet je even door zijn filmpjes zoeken.

Als het echt zo ramp zou zijn dan hadden ook de MB30 en LF280 cellen die waarschuwing moeten hebben, en waarschijnlijk een waarschuwings stikker op de cell zelf, in de uitgebreide spec sheets staat dat nergens, het staat alleen in de beknopte spec sheet op Andys website.

Als de MB30 en LF280 cellen anders zouden zijn zou ik het ook niet doen, maar dat is er dus niet, de grote spelers zoals qso, gobel enz gaan echt geen boxen leveren als het niet zou kunnen.

• Slux
  • Niet online
Update m.b.t warmte ontwikkeling in de Lynx distribitor.

De nieuwe 200A ef3 zijn merkbaar een stukje koeler, ik heb er nu 2 accus bijgezet en kan nu mooi kijken of ze nog inbranden, en er staat een warmte camera op nu.

Wat misschien ook nog een verschil is met een aantal mensen hier is dat ik dess in trade mode draai, dus mijn accus staan regelmatig te laden en ontladen, de zonneplan app geeft elke maand +/- -€100 aan, daar draait het huis en EV ook op.
( systeem draait nu een maand of 3 dus in de winter zal het wel + bedragen worden)

[ Voor 3% gewijzigd door Slux op 04-09-2025 12:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Ik vind het allemaal prima als mensen graag hun eigen sprookjes willen geloven om zaken recht te maken die krom zijn.

De feiten spreken voor zich inzake de eve documenten en ook de chemische/ wetenschappelijke onderbouwing is helder.

Doe vooral wat u denkt dat goed is bij mij staan ze rechtop en niet anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:20
Slux schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:52:
[...]

Het antwoord is al gegeven door Andy zelf.

Het heeft alleen met luchtbelletjes te maken, dus paar keer je cellen laden en ontladen zodat het lucht eruit is en klaar, doe je het niet is er een kans op dead spots in je cell waardoor je wat capaciteit kan verliezen.
Met alle respect hoor, maar Andy weet ook niet wat de chemie in de cell doet. Af en toe spreekt hij ook gewoon een beetje jip & janneke onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
djoenez schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:46:
Hmm, ik zit met het rechtop/horizontaal zetten van de batterijen wel in mijn maag. Ik heb de Seplos V4 (dezelfde kasten als NKON zometeen gaat verkopen) al thuis, en die waren zeker niet gratis.

Ik zie op internet 2 verhalen, hier op tweakers duidelijk verhaal dat het niet kan, ik hoor van NKON dat het prima is voor MB31.

Wat is de echte impact? zijn de batterijen na een half jaar op? of is het een theoretisch iets dat ze niet 15 jaar maar 10 jaar lifetime hebben?

De antwoord op die vraag zal vooral de impact voor mij zijn, en eventueel denken of ik de 2 kasten in de verkoop zet. en weer andere kasten koop..
Ga er maar gewoon vanuit dat de fabrikant de boel getest heeft en niet voor niets het negatieve advies uitgeeft. Dat ieder ander aangeeft dat het "wel" kan mag je met een vrachtwagenlading zout nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

Slux schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:46:
Als het echt zo ramp zou zijn dan hadden ook de MB30 en LF280 cellen die waarschuwing moeten hebben, en waarschijnlijk een waarschuwings stikker op de cell zelf, in de uitgebreide spec sheets staat dat nergens, het staat alleen in de beknopte spec sheet op Andys website.

Als de MB30 en LF280 cellen anders zouden zijn zou ik het ook niet doen, maar dat is er dus niet, de grote spelers zoals qso, gobel enz gaan echt geen boxen leveren als het niet zou kunnen.
Ik bedoel het niet verkeerd maar wil expliciet zijn: Ik vind dit een onjuiste en risicovolle manier van denken.

Er staat ook niet in de specsheet dat je de prismatische cel niet in je achterwerk mag stoppen. De lijst met dingen die je niet moet doen is oneindig en niet te documenteren. Draai het om, als het niet expliciet in de sheet staat (zoals in voorbeelden) is het OK en anders weet je het niet.

Dat er partijen zijn die kasten bouwen en die cellen op hun kant zetten, daar kun je ook geen conclusies uit trekken wat mij betreft en ik denk dat de redenen redelijk voor de hand liggend zijn:

Deze partijen zijn mogelijk gewoon opportunistisch, die rackmount kasten zijn voor veel mensen niet praktisch en zo'n platte kast tegen de wand komt veel klanten beter uit. Dus dan bouwen ze dat gewoon, kan het hun schelen. Als de cellen met 7 jaar rot zijn en je komt garantie claimen, totaal kansloos.

Geldt ook voor die rebranded NKON kast: hoe ga jij ooit aantonen dat zij een ondeugdelijke kast verkochten? Maar om eerlijk te zijn is dat een retorische vraag, ik denk dat we het antwoord allemaal wel weten.

Het zou mooi zijn als dit onderwerp / sprookje pas weer aandacht krijgt als er nieuwe informatie is van een primaire bron (eigenlijk alleen de fabrikant zelf), maar dat is puur mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
Hier nogmaals de video: YouTube: How to put the cell?

This is how LUH battery cell should be placed in LUH batterybox.

[ Voor 23% gewijzigd door BenSKIP op 04-09-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

BenSKIP schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:45:

Dus mijn 'grap' over dat je mogelijk in de toekomst nieuwe woonruimte moet gaan zoeken was eigenlijk geen grap. :o (Kristalliserend elektrolyt kan kortsluiting veroorzaken)

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 04-09-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Q schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:09:
[...]

Dus mijn 'grap' over dat je mogelijk in de toekomst nieuwe woonruimte moet gaan zoeken was eigenlijk geen grap. :o (Kristalliserend elektrolyt kan kortsluiting veroorzaken)
Nee, dat was het zeker niet, daar wordt ook voor gewaarschuwd. Christal dendrieten heten en ze blijven groeien tot ze de isolatielaag doorprikken. Dan zijn ze weg...... en je cel / huis / gevel ook. Want dan heb je kortsluiting, gas / brand of een explosie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:27
BenSKIP schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:39:
[...]

Dus moet je alsnog met je vingers aan HV zitten.
O, waar dan? Je monteert alles af alvorens ergens het werkvoltage boven de 50v komt. En als je een zekering vervangt zet je eerst de werkschakelaars terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
My $0.02:

Er is geen discussie of rechtop zetten van prismatische cellen ok is. Rechtop is ok, daar is iedereen het wel over eens.
Er is wel discussie over andere plaatsingsrichtingen.
Conclusie: Met rechtop zetten speel je op zeker. Wil je een vertikale kast? Er zijn er waarin de cellen rechtop staan. Kijk bv bij Docan.

Disclaimer: Ik heb geen Docan kasten en ik heb geen idee of de kwaliteit in orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 12:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4jmyPJx9GpN6Q9QNYv37oVVKJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsXIC12DmMPIE7PPJVpnd3db.jpg?f=fotoalbum_large

In elk geval draait het bij mij al een jaar zonder problemen😇
149 cycles tot nu toe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Leipi35 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:42:
[Afbeelding]

In elk geval draait het bij mij al een jaar zonder problemen😇
149 cycles tot nu toe
Ja, maar jij heb de cellen ook op een woensdag genummerd, dus dan heb je sowieso geen problemen met de cellen! :+ 8)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:45:

:) Geweldig die filmpjes van hun, ze hebben er laatst nog 1 geplaatst over die aerosols en hoe nutteloos ze zijn, die is echt lachwekkend.

Dit filmpje gaat er wat dieper op in ;)
YouTube: LiFePO4 - ALLES und noch viel mehr über Lithium Akkus

[ Voor 10% gewijzigd door Slux op 05-09-2025 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
scoobs schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:18:
[...]

O, waar dan? Je monteert alles af alvorens ergens het werkvoltage boven de 50v komt. En als je een zekering vervangt zet je eerst de werkschakelaars terug.
Nou, op alle plekken waar jij 50v zekeringen / automaten of wat dan ook voorstelt want die SMELTEN. Dus moet je ze vervangen voor HV geschikte onderdelen. Lijkt mij vrij logisch. Om van 50V naar 200V te komen hebben we het over een serieschakeling en niet over parallel. Dus blijft alles wat jij als 50v "beveiliging" in die voltage aanbrengt is slechts een gloeidraadje voor die HV box.
Nu geef je in je reactie aan dat je de boel vervangt voor je de werkschakelaar omzet. Om welke reden zou je ze dan eerder wel willen plaatsen? Die logica ontgaat mij volledig. "Kom, laten ik dingen kopen, die ik niet gebruiken zal." ??? Je kan hier ook gerust aangeven dat je een denkfoutje maakte, niemand rekent je daarop af.

[ Voor 19% gewijzigd door BenSKIP op 05-09-2025 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Ik stel nergens 50v zekeringen voor. (Schakelaars btw, belangrijk verschil.) Die dingen moeten gewoon 200v kunnen hebben natuurlijk. Ik geef aan dat ze ervoor zorgen dat je met op/afbouwen nergens meer dan 50v hoeft aan te raken/vastschroeven.

Je maakt trouwens een denkfoutje als het aankomt op spul aanschaffen wat je niet gebruikt. Ik geef juist aan dat het is om veilig de zaak te kunnen op/afbouwen. Maar het is oke om toe te geven, niemand rekent je erop af. ;) (Ergo, let een beetje op je argumentatiestijl, deze komt nogal zelfingenomen en aanvallend over, niet alleen bij mij, maar ook bij anderen.)

Tot slot: mijn voorstel vooral conceptueel over hoe je deze boxen veilig in elkaar kunt zetten, aangezien dat de discussie was: ik ben niet bekend met HV omvormers die samenwerken met enig DIY geschikt BMS, en de boxen zijn er ook niet geschikt voor nu qua zekeringen. Ik wil sinpelweg aangeven dat je prima veilig een HV systeem zou kunnen opbouwen.
Tot slot bestaat er nog zoiets als veiligheidshandschoenen: die hebben een bepaalde rating qua voltage. Als je met dodelijke spanning werkt kan zoiets geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
NKON heeft nu ook mooie horizontale boxen voor net onder de 100EUR/kWh: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Daarmee zijn ze nog maar ietsje (100-150euro) duurder dan zelf een Yixiang box met MB31 verscheept uit Polen in elkaar zetten.

Cornex cellen kende ik nog niet, maar specs zien er prima uit: https://www.gobelpower.co...ecification-Datasheet.pdf
6000cls@80%SOH
8000cls@70%SOH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

scoobs schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:03:
Ik wil sinpelweg aangeven dat je prima veilig een HV systeem zou kunnen opbouwen.
Tot slot bestaat er nog zoiets als veiligheidshandschoenen: die hebben een bepaalde rating qua voltage. Als je met dodelijke spanning werkt kan zoiets geen kwaad.
Meng mij ook even in deze dialoog want wat je hier nu schrijft is verre van volledig en in mijn beleving (ik kan het dus mis hebben) een enorme rode vlag.

Als jij meent dat je met veiligheidshandschoenen (wat ik als enorm algemene term niet kan duiden) veilig aan een HV Accu kunt werken dan sla je de plank echt volledig mis.
Ik ben geen expert maar kan je wel een paar zaken mee geven die je nu mist.
  • Een training / certificatie NEN 9140
  • Rubberen mat waarop je staat tijdens de werkzaamheden die een goede isolatie naar aarde garandeert.
  • Geïsoleerd gereedschap dat voldoet aan de juiste VDE veiligheidspecificaties
  • Isolerende handschoenen klassen 0 of 1
  • Vlamvertragende kleding
  • Veiligheidsbril en een gelaatsscherm
Let op dit is geen exclusieve lijst maar meer een indicatie ik zal vast nog wel een aantal zaken zijn vergeten (ik ben immers geen expert en dat maakt ook dat ik me weerhoud om hier mee te gaan beunhazen).

Werken aan een HV accusysteem is botweg levensgevaarlijk, dat risico mitigeer je niet eventjes door werkhandschoenen aan te trekken.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Heronimo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:38:
NKON heeft nu ook mooie horizontale boxen voor net onder de 100EUR/kWh: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Daarmee zijn ze nog maar ietsje (100-150euro) duurder dan zelf een Yixiang box met MB31 verscheept uit Polen in elkaar zetten.
Mwoah appels met peren hoor als je het mij vraagt.
Er worden hier wel wat budget cuts gemaakt t.o.v. de Yixiang doosjes

De NKON box komt niet met EVE MB31 cellen maar met Cornex 314Ah LiFePO4 prismatische cellen.
NKON doos gebruikt geen JK BMS maar een SEPLOS :( en een losse JK balancer :?
Verder wordt er ook niet gesproken over een DC breaker of zekering (al lijkt op het plaatje er wel 1 te zitten) dus dat is me niet helemaal duidelijk.

Tis vast een prima product maar kwalitatief kan hij nog niet bij een DIY Yixiang gebouwd met MB31's die je goedkoper zelf bouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
cyclone schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:42:
[...]

Meng mij ook even in deze dialoog want wat je hier nu schrijft is verre van volledig en in mijn beleving (ik kan het dus mis hebben) een enorme rode vlag.

Als jij meent dat je met veiligheidshandschoenen (wat ik als enorm algemene term niet kan duiden) veilig aan een HV Accu kunt werken dan sla je de plank echt volledig mis.
Ik ben geen expert maar kan je wel een paar zaken mee geven die je nu mist.
  • Rubberen mat waarop je staat tijdens de werkzaamheden die een goede isolatie naar aarde garandeert.
Let op dit is geen exclusieve lijst maar meer een indicatie ik zal vast nog wel een aantal zaken zijn vergeten (ik ben immers geen expert en dat maakt ook dat ik me weerhoud om hier mee te gaan beunhazen).

Werken aan een HV accusysteem is botweg levensgevaarlijk, dat risico mitigeer je niet eventjes door werkhandschoenen aan te trekken.
8)7
https://www.elektramat.nl...500v-maat-9-117000199090/?

Zoiets bedoel ik dan. isolerend gereedschap heb ik niet eens meegenomen, want tijdens montage van LV systemen is dat ook wel verdomd handig om te hebben. (Stel je voor dat je schroevendraaier uit je handen glipt tijdens montage van de cellen.

Maar als het goed is werk je nooit met HV. Als je elke 50v accu van zijn eigen aan/uit schakelaar voorziet, dan ben je tijdens het plaatsen van de cellen in de pakketten met max 50v aan het werken. Zelfde als nu dus. De polen van de paketten zelf zijn dan spanningsloos tijdens het monteren. Er komt pas 200v of meer op het systeem te staan op het moment dat alles afgemonteerd is, en je nergens meer met je vingers of schroevendraaier contact kunt maken. Dat is het hele punt wat ik wil maken.

En ja, je zult nog altijd een smeltzekeringen moeten plaatsen op het hele systeem welke geschikt is voor het eindvoltage, en evt een automaat voor "gewone" overbelasting. Hoe zwaar je smeltzekering moet zijn, dat durf ik niet precies te zeggen. Zou zomaar 20kA kunnen zijn op bijv 200v. Als je schakelaars dan vastgesmolten zijn, dan heb je inderdaad wél een vervelende situatie waarbij je voor het ontmantelen met HV zit te werken. Maar dan zijn er dus al minimaal twee dingen fout gegaan. Maar dat is een situatie die verre van standaard voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:58

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@scoobs Vergeet niet dat je mosfets van je BMS waarschijnlijk gewoon doorfikken omdat die niet gemaakt zijn voor de hogere spanning.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Rimco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:28:
@scoobs Vergeet niet dat je mosfets van je BMS waarschijnlijk gewoon doorfikken omdat die niet gemaakt zijn voor de hogere spanning.
Ik quote even mezelf hier:
Tot slot: mijn voorstel vooral conceptueel over hoe je deze boxen veilig in elkaar kunt zetten, aangezien dat de discussie was: ik ben niet bekend met HV omvormers die samenwerken met enig DIY geschikt BMS,
Op het moment dat er BMS'en zijn die samenwerken met HV onvormers, dan zal er vast wel een rated voltage/max serie opstelling vermeld zijn, net zoals dat nu het geval is met parallelschakelingen. (Zij het voor andere redenen natuurlijk.)

[ Voor 19% gewijzigd door scoobs op 05-09-2025 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
Blijkbaar maakt Gobelpower ook HV DIY boxen met 18 cellen per box die je in serie kunt zetten: https://www.gobelpower.co...battery-diy-kit_p244.html

Wel benieuwd wat de ervaringen daarmee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:39
cyclone schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:42:
[...]
Ik had indertijd rubberen handschoenen via Amazon gekocht, waren geloof ik tot 2kV. €27 of zo.

Ik leg droge, ~4cm dikke rubberen tegels met noppen voor in de tuin if speeltuin op de werk plek. Afdoende? Weet het eigenlijk niet. Iemand? Komen nooit buiten.

Zag een installateur die pv-panelen aansloot zo’n bandje dragen maar vond dat maar vreemd. Mag dan eigenlijk een anti statische bandje wel? Ik gebruik dat alleen bij electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:39
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Lord Anubis op 05-09-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
scoobs schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:03:
Ik stel nergens 50v zekeringen voor. (Schakelaars btw, belangrijk verschil.) Die dingen moeten gewoon 200v kunnen hebben natuurlijk. Ik geef aan dat ze ervoor zorgen dat je met op/afbouwen nergens meer dan 50v hoeft aan te raken/vastschroeven.

Je maakt trouwens een denkfoutje als het aankomt op spul aanschaffen wat je niet gebruikt. Ik geef juist aan dat het is om veilig de zaak te kunnen op/afbouwen. Maar het is oke om toe te geven, niemand rekent je erop af. ;) (Ergo, let een beetje op je argumentatiestijl, deze komt nogal zelfingenomen en aanvallend over, niet alleen bij mij, maar ook bij anderen.)

Tot slot: mijn voorstel vooral conceptueel over hoe je deze boxen veilig in elkaar kunt zetten, aangezien dat de discussie was: ik ben niet bekend met HV omvormers die samenwerken met enig DIY geschikt BMS, en de boxen zijn er ook niet geschikt voor nu qua zekeringen. Ik wil sinpelweg aangeven dat je prima veilig een HV systeem zou kunnen opbouwen.
Ik reageer op deze wijze op je voorstel om 50v spul te gebruiken voor een HV doos op deze wijze omdat er ook NOOBZ meelezen en mogelijk denken 4x 50v = 200v en dan misschien ook kunnen denken dat 4x 12v ook 48v is en ze dan niet snappen waarop deze boel steeds smelt. Je stelt je txt continu bij dus is het plaatje nu wel rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
BenSKIP schreef op zondag 7 september 2025 @ 03:27:
[...]

Ik reageer op deze wijze op je voorstel om 50v spul te gebruiken voor een HV doos op deze wijze omdat er ook NOOBZ meelezen en mogelijk denken 4x 50v = 200v en dan misschien ook kunnen denken dat 4x 12v ook 48v is en ze dan niet snappen waarop deze boel steeds smelt. Je stelt je txt continu bij dus is het plaatje nu wel rond.
Met de hoog voltage batterijen word het toch wel zo gedaan, meerdere achter elkaar,(goodwe tussen 3-10 stuks) oplopend van 200 tot 600 volt ofzo.
Iedere accu zal een bms hebben, ben dan wel nieuwsgierig hoeveel die dingen kunnen door laten. Staat nooit niks over in bij de specificatie. Alleen het eigen meet bereik en hoeveelheid cellen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:46
Een paar uur zitten lezen in dit topic..
Vraag: de Yixian V2 DIY kast wordt vaak gebruikt, zoeken met Google vind ik eigenlijk geen Europees verkooppunt, waar halen jullie die kast vandaan?
De BM31 cellen zijn voor 62 Euro per stuk bij Nkon (binnenkort) leverbaar, lijkt mij een no-brainer.
Mijn doel is 2 x 15Kwh accu's en Victron componenten .. bekende recept.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:56
natural colour schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:15:
Vraag: de Yixian V2 DIY kast wordt vaak gebruikt, zoeken met Google vind ik eigenlijk geen Europees verkooppunt, waar halen jullie die kast vandaan?
De BM 31 cellen zijn voor 62 Euro per stuk bij Nkon (binnenkort) leverbaar, lijkt mij een no-brainer.
Mijn doel is 2 x 15Kwh accu's en Victron componenten .. bekende recept.
Die Yixiang box bestel je op Alibaba. Je kunt chatten met Miao en die geeft jou een prijs.
De levering vindt plaats vanuit hun Poolse wharehouse.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Die Yiziang kast ziet er goed uit, net het filmpje van Off-grid Garage van deze kast gezien.
Vraag: in het filmpje zat er standaard een JK BMS ingebouwd.. of was dat als extra besteld?
Zit er standaard in :)

[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 07-09-2025 14:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:46
natural colour schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:07:
Die Yiziang kast ziet er goed uit, net het filmpje van Off-grid Garage van deze kast gezien.
Vraag: in het filmpje zat er standaard een JK BMS ingebouwd.. of was dat als extra besteld?
Zit er standaard in :)
Daar zit de bms bij.

Net nog een prijs aangevraagd voor 1 box met de V19 bms. inclusief verzending vanaf Polen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgtYzNazrHdBfTK_ZMFMKuWdFpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ucqs8bdWwnix0l02lBulgWUV.png?f=fotoalbum_large

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
SHIFTER [NL] schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:34:
[...]

Daar zit de bms bij.

Net nog een prijs aangevraagd voor 1 box met de V19 bms. inclusief verzending vanaf Polen.

[Afbeelding]
Snelle levering zo te zien, of is de levertijd 'een slag om de arm' ?
Ik ga eerste de twee kasten en accu's bestellen in de tussentijd de overige Victron componenten bepalen.

Ik heb hier een Fronius Symo omvormer, die door Victron ondersteunt wordt, hoe en wat moet ik nog uitzoeken, helaas laat de Fronius zich niet uitlezen, ik heb nog nooit een verbindingen kunnen leggen.. wifi is ingebouwd, zend ook uit, maar geen data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

No offense hoor maar :
natural colour schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:15:
En dan deze vraag stellen ?
natural colour schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:04:
[...]

Snelle levering zo te zien, of is de levertijd 'een slag om de arm' ?
Dan ben je denk ik een trage lezer >:)
De leadtimes van Yixiang zijn alles behalve betrouwbaar, hun doosjes zijn overigens prima en het wachten waard. Maar verwacht hier geen top service oid, zodra je je centjes hebt overgemaakt ben je overgeleverd aan de nukken van Yixiang die ALTIJD een smoes hebben.
Is al HEUL VEUL over geschreven in dit topic, dus nog even verder lezen denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
cyclone schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:28:
No offense hoor maar :

[...]

En dan deze vraag stellen ?

[...]

Dan ben je denk ik een trage lezer >:)
De leadtimes van Yixiang zijn alles behalve betrouwbaar, hun doosjes zijn overigens prima en het wachten waard. Maar verwacht hier geen top service oid, zodra je je centjes hebt overgemaakt ben je overgeleverd aan de nukken van Yixiang die ALTIJD een smoes hebben.
Is al HEUL VEUL over geschreven in dit topic, dus nog even verder lezen denk ik ;)
Ik heb voornamelijk met de zoekfunctie op ' BMS' , Pylontech en bepaalde Victron producten in dit forum gezocht, die lege kast pas veel later, ik ga deze week 2 kasten bestellen, als alles ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
reneeke1970 schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:52:
[...]

Met de hoog voltage batterijen word het toch wel zo gedaan, meerdere achter elkaar,(goodwe tussen 3-10 stuks) oplopend van 200 tot 600 volt ofzo.
Iedere accu zal een bms hebben, ben dan wel nieuwsgierig hoeveel die dingen kunnen door laten. Staat nooit niks over in bij de specificatie. Alleen het eigen meet bereik en hoeveelheid cellen.
Het ging er hier niet over dat je 50v accu's in serie zetten kan, dat is absoluut mogelijk. (Mits ze HV BMS'n hebben!) Het ging er hier om dat er gezegd werd dat je tussen de boxen ook wel even LV beveiliging plaatsen kon. Dat kan -NIET-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
BenSKIP schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 05:26:
[...]

Het ging er hier niet over dat je 50v accu's in serie zetten kan, dat is absoluut mogelijk. (Mits ze HV BMS'n hebben!) Het ging er hier om dat er gezegd werd dat je tussen de boxen ook wel even LV beveiliging plaatsen kon. Dat kan -NIET-
Oh tussen de boxen, zo had ik het niet begrepen. Nee dat kan niet, is ook overbodig denk ik tussen boxen in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:18
Snelvuur schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:52:
UPDATE: Al aan de eerste hieronder weggeven.

Geen idee of ik het hier mag plaatsen, maar dit leek me handiger dan op marktplaats aangezien hier meer mensen zitten die er wellicht wat aan hebben. Ik heb nog 2 heating pads over die in een standard DIY kast kan. Alleen zijn hier de aansluitingen in het midden en dat werkte niet in mijn kast. Wellicht kan ik hier iemand blij mee maken want ik heb gewoon nieuwe gekregen (Was een fout van hun) Woon tussen leerdam en geldermalsen in dus als je daar in de buurt ben kan je ze gratis ophalen. Dit kan je dus gewoon aansluiten op een JK BMS setup op de printplaat oid.

[Afbeelding]
Ik heb ook die pads bij Yixiang gekocht. Ze komen met aan de snoer einde met een steek stekker en een ring stekker (sorry, vast verkeerde naam, maar je begrijpt me wel denk). Er zat echter geen beschrijving bij. Kan iemand adviseren @Snelvuur hoe dit aan te sluiten op de jk bms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:08

MrFish

Untitled

johnvolkering schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:22:
[...]

Ik heb ook die pads bij Yixiang gekocht. Ze komen met aan de snoer einde met een steek stekker en een ring stekker (sorry, vast verkeerde naam, maar je begrijpt me wel denk). Er zat echter geen beschrijving bij. Kan iemand adviseren @Snelvuur hoe dit aan te sluiten op de jk bms?
Daar heb ik laatst ook mee zitten worstelen inderdaad. De pads moeten in serie (met de "steekstekker"). Dan heb je nog een grote en kleine ringkabelschoen over. De kleine moet op de heating port van de BMS. De grote op de plus van je accu. (Als geheugensteuntje kun je aanhouden dat de BMS altijd de minpool schakelt.)

De BMS heating port is de volgende (staat uiteraard alleen in het Chinees aangegeven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwli3FlhTy8386hxNE2X9K9HTEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8E74ygnPytB7KYuOMLvJJaRp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MrFish op 12-09-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
MrFish schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:54:
[...]

Daar heb ik laatst ook mee zitten worstelen inderdaad. De pads moeten in serie (met de "steekstekker"). Dan heb je nog een grote en kleine ringkabelschoen over. De kleine moet op de heating port van de BMS. De grote op de plus van je accu. (Als geheugensteuntje kun je aanhouden dat de BMS altijd de minpool schakelt.)
Ah, bedankt @MrFish . ik had nog niet gezien dat die steekstekkers mannetje/vrouwtje waren. en dat de ringkabelschoenen verschillende grootte hadden. Nu duidelijk.

Waar heb jij de headpads geplaatst?
Ik dacht ze onder de batterij cellen te plaatsen. Maar dan boven of onder het epoxy sheet?
Of kunnen/moeten ze beter langs de zijkant (buitenkanten) van de box?
Onze vriend Andy van het bekende YT kanaal had het over dat zoiets nog afgezekerd zou moeten worden met een glas zekering in het draadje. wel veiliger, maar absolute aan te raden, of nice to have?

[ Voor 10% gewijzigd door johnvolkering op 12-09-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

johnvolkering schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:40:
[...]

Ah, bedankt @MrFish . ik had nog niet gezien dat die steekstekkers mannetje/vrouwtje waren. en dat de ringkabelschoenen verschillende grootte hadden. Nu duidelijk.

Waar heb jij de headpads geplaatst?
Ik dacht ze onder de batterij cellen te plaatsen. Maar dan boven of onder het epoxy sheet?
Of kunnen/moeten ze beter langs de zijkant (buitenkanten) van de box?
Ik heb ze inderdaad onder de batterijen geplaatst, onder de epoxy sheets. Die epoxy sheets zijn voor (extra) elektrische isolatie, en m.i. doe je dat anders deels teniet. edit: een glaszekering is wel aan te raden; ik heb ook een glaszekering in de + van mijn BMS-draad geplaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door MrFish op 12-09-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Bij NKON hebben ze nu ook een grote kist NKON ESS Pro - 51.2V 32.15kWh Thuisbatterij met btw aftrek 2810 euro.

https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
MrFish schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:44:
[...]

Ik heb ze inderdaad onder de batterijen geplaatst, onder de epoxy sheets. Die epoxy sheets zijn voor (extra) elektrische isolatie, en m.i. doe je dat anders deels teniet. edit: een glaszekering is wel aan te raden; ik heb ook een glaszekering in de + van mijn BMS-draad geplaatst.
Nogmaals bedankt.
Even een vraag uit luiheid, maar ook omdat Yixiang totaal geen info hebt meegeleverd, hoeveel amperage is je glaszekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

johnvolkering schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:30:
[...]

Nogmaals bedankt.
Even een vraag uit luiheid, maar ook omdat Yixiang totaal geen info hebt meegeleverd, hoeveel amperage is je glaszekering?
Ik moet even gokken (deze opstelling is niet bij mezelf), maar ik denk dat de heating pad 4 A is, dus dan is 5 A een logische keuze. Tussen de BMS en de + heb ik geloof ik een 2 A gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnvolkering
MrFish schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:35:
[...]

Ik moet even gokken (deze opstelling is niet bij mezelf), maar ik denk dat de heating pad 4 A is, dus dan is 5 A een logische keuze. Tussen de BMS en de + heb ik geloof ik een 2 A gezet.
Bedankt. Toch niet zo lui vandaag, want ik heb ze gouw even aan mijn lab voeding gehangen. Deze gaat helaas maar tot 32V, en verbruikt dan 1,7A. Volgens ChatGTP (toch nog een beetje lui op de vrijdag middag) is het verwachte amperage by 48v 2,55A.
Ik heb nog 5A glaszekeringen leggen. die ga ik maar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
habbekrats schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:05:
Bij NKON hebben ze nu ook een grote kist NKON ESS Pro - 51.2V 32.15kWh Thuisbatterij met btw aftrek 2810 euro.

https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html
Maar de Eve mb31 cellen zijn nu á 5 euro duurder.. (per 32) toch weer een Victron energie meter..
Ik ga zelf dit weekend een bestellijst samenstellen;
Basis wordt de Multi RS solar, de accukasten zijn 'al onderweg zijn net binnen, 3 dagen geleden bestelt :) de mb31 cellen zijn onderweg.

Ik ga wel de DC onderbreker in de kasten vervangen door wat beters: fuse houder en Victron schakelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 12-09-2025 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Weer een stapje verder met wat niet werkt bij het zelf maken van 4×60mm¹ gelamineerde flexibele celverbinders uit W7-zacht-EN-AW-1050-aluminium plaat van 1 mm¹ dun.

Met hulp van Erwin Rieger's OpenSCAD busbar pressform model heb ik een busbar (celverbinder) persvorm laten 3D printen.

Het resultaat met een lusje van 25 millimeter (parameter hbuegel=25; Höhe des Bügels) is ondanks het zachte aluminium plaatmateriaal, nog te star.

Dat wordt overnieuw doen met een booghoogte van 50 millimeter.

PS1 Ik ben wat zuinig geweest met het PLA filament: geprint met 40% gyroid infill. Zo'n 3D-print is niet sterk genoeg, zie foto #5 en #6 hieronder, om zo in de bankschroef te persen. Met de kunststof persmal tussen twee stalen drukplaten gaat het persen goed.
PS2 aluminium AW1050 4×60mm¹×59,55% ≍ 143 mm² IACS koper

De foto's van het persen van een "flexibele" celverbinder met de persmal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3j77NI9jeeYxENIgX3Pqc2gpdnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSd4Lp06eL7QqGBNsva2ojWK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90v_KRRPQjYUPKi0kRianhGQN3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPt3Nbia1dnDl2s76VSmG0S6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmAzV3AT-jCTjdQZ9m7AKb9xiMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdolonnW6Yjosfy4gy05pGWV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zF9xhayvl86XWGkrEqmujjLTkrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zdN32eUNN0X6boQrCYDkumm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNempTfYowhxg_qGXExQTekYox0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQAtg8Ch3n3RPViQtwC4Xx72.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDwl8wmRar4YCeg5AIQ_uqTUDj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txGKLcEPW33jWAUybrOG0nif.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YofFHCPdSo5lYXslygLq_SNjjuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyZGskHGfw0kEgCEmJqR2fuV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNZrPQu_Mt-gPVHsb9iNhwVMlnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Caz9UH7GC82gviHB3GU8syfI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door cj1 op 15-09-2025 10:58 . Reden: 4x60mm ingevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Interessant filmpje

Meer leuke info
https://www.youtube.com/@ElectroTest_1

[ Voor 15% gewijzigd door Slux op 14-09-2025 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Slux Daarom ook geen draden met verschillende diameter parallel gebruiken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Slux schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 06:50:
[...]

:) Geweldig die filmpjes van hun, ze hebben er laatst nog 1 geplaatst over die aerosols en hoe nutteloos ze zijn, die is echt lachwekkend.

Dit filmpje gaat er wat dieper op in ;)
YouTube: LiFePO4 - ALLES und noch viel mehr über Lithium Akkus
Ik was laatst nog op zoek naar een test of dat wel werkt, dank :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnlonden
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:58
Leuk om te zien dat de weerstand zorgt dat de 2,5 mm2 evenredig minder stroom krijgt dan de 6mm2. In de eerste instantie denk je dat de 2,5 mm2 het eerst gaat (buik gevoel). Maar dat geld alleen in serie.De 2,5 mm2 houdt het langer vol omdat deze door de omgeving temperatuur relatief meer koeling krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Hermarcel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:34:
My $0.02:

Er is geen discussie of rechtop zetten van prismatische cellen ok is. Rechtop is ok, daar is iedereen het wel over eens.
Er is wel discussie over andere plaatsingsrichtingen.
Conclusie: Met rechtop zetten speel je op zeker. Wil je een vertikale kast? Er zijn er waarin de cellen rechtop staan. Kijk bv bij Docan.

Disclaimer: Ik heb geen Docan kasten en ik heb geen idee of de kwaliteit in orde is.
Ik heb op de website van Docan gekeken en zie alleen een rechtopstaande met liggende cellen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@JT
Deze video heb ik een tijd geleden van Docan gekregen

Edit: Nog wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llzATC3Xtz1OYo0SffY69JuIkc0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/LeVRIh1D1dtllM1ANweN6yXd.avif?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB1L350tz7Fl-9VsrbEJsDQadFQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/URmbhU2HCnmljqJ0XbTXhQfx.avif?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Hermarcel op 14-09-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:23
Ik heb busbars, class-T zekeringhouders en een megafuse houder gehaald maar te kort ruimte om deze met 50mm2 kabel en M10 Din 46235 perskabelschoenen te verbinden.

Ik heb bij de metaalhandel 3 stukjes koper gehaald. Enige wat ze hadden wat niet al te dik en breed was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7BfX1Bs4QBd22aS4wfNhHpz6Tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjksnaCsdjGPqpbhesXYAuPN.jpg?f=fotoalbum_large
Is het een probleem als ik de busbar met de class T zekeringhouders verbindt met een stukje koper dat 5mm dik is en 20mm breed (2 stukjes voor 2 boxen)
Is het eveneens een probleem als ik de busbar met de megafusehouder verbind met een stukje koper van 5mm x 30mm?

Hier doen ze dat ook en het ziet er wel netjes uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Aziona op 14-09-2025 11:39 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@Aziona 5x20mm = 100mm2 dus ruim voldoende lijkt mij ook makkelijker werken dan een kort stukje kabel met 2 kabelschoenen. Wat wel belangrijk is dat het koper goed schoon is en de boel vlak op elkaar komt te liggen anders een verzet buigen. Ik heb mijn dc-schakelaars ook rechtstreeks aan de zekeringhouder hiervoor heb ik wel kunststof vulplaatjes gemaakt om de koperdelen zo vlak mogelijk op de contactvlakken te houden en onnodige spanning in het materiaal te krijgen.
De kabelschoenen op de foto lijken op Klauke dynamic die hebben langere hulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:07
Aziona schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:28:
Ik heb busbars, class-T zekeringhouders en een megafuse houder gehaald maar te kort ruimte om deze met 50mm2 kabel en M10 Din 46235 perskabelschoenen te verbinden.

Ik heb bij de metaalhandel 3 stukjes koper gehaald. Enige wat ze hadden wat niet al te dik en breed was.
[Afbeelding]
Is het een probleem als ik de busbar met de class T zekeringhouders verbindt met een stukje koper dat 5mm dik is en 20mm breed (2 stukjes voor 2 boxen)
Is het eveneens een probleem als ik de busbar met de megafusehouder verbind met een stukje koper van 5mm x 30mm?

Hier doen ze dat ook en het ziet er wel netjes uit.
Zo te zien heb je DIN type kabelschoenen. Als je die kiest neem ik aan dat je weet dat DIN schoenen niet met de gemiddelde Chinese mallen kunt krimpen? Materiaal is dikker en de buitendiameter van de huls dus ook.
Maar als je de voorlichting van bv Klauke mag geloven ongeveer de enige soort schoen waar je klasse 6 kabel met een hex krimp kunt aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
@BernieW Heb een Klauke K05 tang, werkt goed. Ook een K18 maar alleen mallen voor 25mm2. Leve MP.

@habbekrats een vriend heeft inmmiddls nagemaakt wat je op het filmpje ziet, erg blij mee. Nu de Brasso uit de kast halen. :-)

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Wat is nou een echt goede krimptang ? ik had er 1 van Amazon die de meeste reviews had, maar na een jaartje intensief krimpen heeft bij wel zijn beste tijd wel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Ik denk dat ik een fout heb gemaakt in mijn ontwerp: Ik heb class T-zekeringen gepland tussen de battery boxen en de omvormer en een mega zekering tussen de busbar en de omvormer.
Echter:
  1. Aangezien een class-T zekering binnen 20 cm van de de plus-pool geplaatst moet worden (in mijn geval 80cm) en
  2. een zekering dient ter beveiliging van de bekabeling (vanaf de class-T zekering loopt er nog maar 30cm kabel van de mega zekering naar de omvormer). Voor de rest alleen puur koper.
Hebben die class-T zekeringen op deze plek dan nog wel enige zin? Voordat ik nog drie zekeringen en houders aanschaf.

Bovendien: de houder van zo'n class-T zekering is best groot: hoe bevestig je dat in de buurt van de plus pool van de battery box?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGjFcX7eJBhfWuFQkVpNUnQnv94=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EkfOBinVOT6BN0CsYWeHuDIb.png?f=user_large
Wellicht dat ik de houder op het front kan schroeven tussen de plus en min pool.

[ Voor 13% gewijzigd door Aziona op 15-09-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:07
Aziona schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:34:
@BernieW Heb een Klauke K05 tang, werkt goed. Ook een K18 maar alleen mallen voor 25mm2. Leve MP.
Mooi speelgoed, ik heb een DIN 50 en 70 mm2 D22 dies voor 60kN persen.
Pagina: 1 ... 113 114 Laatste