• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@mathiasc
Ik loop achter de rest aan. Eve dus. Geen enkele verdere motivatie...

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:26

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Hermarcel schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:40:
@cyclone
Voor mij is een bms alarm onder normale omstandigheden (geen kortsluiting ofzo) ongewenst. Ik wil dat er wordt teruggeregeld voordat het zover is. Kun je niet spelen met maximum charge current op de Cerbo?
Nee ik heb DCVV wel aanstaan maar dat is altijd de optelsom van 3 BMS en.
In mijn geval is mijn max charge current op de BMS 65A per accu.

In DCVV heb ik 150A max charge current staan.
In het eind van de laadcurve gaan de V15's als ze op 99SoC staan stoppen met laden en krijgt mijn V19 dus de volle lading (phun intended) voor zijn kiezen dus dik over de 100A en slaat dan in allarm omdat zijn SoC dus nog een stuk lager staat.

Ik had gehoopt dat ik dit kwijt was door de V19 als master in te stellen maar dat maakt dus geen verschil

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Hermarcel
  • Niet online
@cyclone
Je zou, met Node Red, een flow kunnen maken die de max charge current verlaagt als de SOC boven xx is.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Japie.G schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:51:
[...]

...Dus de bms van de mb56box kan ik gewoon doorkoppelen aan mijn bestaande bms’en...
Of een 560Ah klasse batterij zomaar op een BMS aangesloten kan worden, valt nog maar te bezien.

Bij mijn beoogde BMS is het in ieder geval expliciet verboden. Het BMS is ontworpen voor 280/300Ah cellen met een DC-IR van 0,2 milliohm en hoger.

Anders heb je wel een BMS aangesloten, dat verder zonder veiligheidsfunctie is, omdat de MOSFET's (18 stuks bij een 200A BMS en scheiding van de positieve pool) een kortsluiting niet betrouwbaar kunnen onderbreken.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Hermarcel
  • Niet online
@cj1
Er zit een 300A JK bms in de box die ik linkte.

• cj1
  • Niet online

cj1

Hermarcel schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:06:
@cj1
Er zit een 300A JK bms in de box die ik linkte.
Bij JK is standaard niets compatibel.

Zolang JK niet expliciet heeft aangegeven dat het 300A BMS compatibel is met 560Ah klasse batterijen, ga ik er vanuit dat het geen veilige combinatie is.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22
cj1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:30:
[...]

Bij JK is standaard niets compatibel.

Zolang JK niet expliciet heeft aangegeven dat het 300A BMS compatibel is met 560Ah klasse batterijen, ga ik er vanuit dat het geen veilige combinatie is.
Deze snap ik niet.

De maximale stroom wordt door de afnemer bepaald. Het BMS geeft alleen door aan de afnemer wat het maximum is. En als je daar overheen gaat, schakelt ie af. Verder is het "gewoon" een LFP batterij en dat is compatibel.

Je kan er ook een 100A BMS aan hangen. Dat is wat minder nuttig, maar kan gewoon wel.

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 17-09-2025 14:34 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@cj1
Interessant. Doe je dat ook voor de automaten in je meterkast? "Zolang Hager/ABB/etc" niet expliciet hebben aangegeven dat ze compatibel zijn met wasmachines, etc etc

Specificaties vergelijken lijkt mij zinniger , maar dat ben ik.
EVE geeft aan dat de maximale laad- en ontlaad-stroom voor de MB56 0.5P bedraagt. Voor een nieuwe cel is dat 280A. Lijkt me sterk dat je dat gaat gebruiken in de praktijk, maar een 300A bms kan dat dus managen.

• cyclone

cyclone

V_ger schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:33:
[...]

Deze snap ik niet.

De maximale stroom wordt door de afnemer bepaald.
Euh neen, de maximale stroom wordt in eerste instantie bepaald door de specificaties van de accu cellen die je gebruikt.
Je BMS beschermt deze. De MB31 kan dus op max 0,5P ontladen kom je uit op 157A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcbIRSzYwb8h4tVVPl8qzUZxRmA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YvbBRIsK6jpQREVs8izYcW4u.png?f=user_large

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Toch wel weer een interessante leerzame discussie zo. de MB31 MAG op max 0,5c ontladen worden. Kan veel hoger, maar is niet goed voor je batterij. Maar maar kortsluiting, wedden dat er mee loopt dan 0,5c ;)

Ik gebruik ook een smartshunt voor de totale monitoring (ingebouwd in een power in a la @Hermarcel) . De BMS SoC boeit me dus verder niet.

Samenvattend: v19 en v15 (ik heb nu 3x v15) zou dus geen probleem moeten zijn. Een MB56 pack er bij aan met een 225a Tclass op 70mm2 kabel moet ook binnen specs zijn. Laadstromen in de MB56 bms dan gewoon gelijk stellen aan de MB31 packs en er zou eigenlijk niets heel raars moeten gebeuren als je het pack aansluit op dezelfde SoC als dat de andere packs hebben. Alleen zal de MB56 pack dan veel minder snel leeg zijn en de andere packs gaan laden op een gegeven moment. De packs zullen zichzelf onderling balanceren op die manier?

Btw, @Hermarcel , volgens mij hebben we een aardig vergelijkbare setup. Welke settings gebruik jij voor de 100pct reset op de smartshunt? Ik heb nu al een aantal keer gehad dat de BMS'en naar 100pct resetten, en naar float overgaan, maar dat de smartshunt dat nog niet is. snap het niet zo goed. Ik heb:
- staartstroom van 1,5pct
- spanning 55v (0,2v lager dan bms 100pct).
- Charge detectie time van 10 minuten. (die heb ik nu eens wat omlaag gezet naar 3 minuten).

Als ik in de logs kijk zou aan alle voorwaarden voor een 100pct sync wel voldaan moeten zijn. Helaas hebben de logs maar een resolutie van een minuut, dus wellicht is er in tussentijd nog wat gebeurd waardoor toch niet aan de voorwaarden werd voldaan :?

[ Voor 30% gewijzigd door Japie.G op 17-09-2025 15:37 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• cj1
  • Niet online

cj1

Japie.G schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:29:
Maar maar kortsluiting, wedden dat er mee loopt dan 0,5c ;)
Precies dat. In die kortsluitstroom is bij een 560Ah klasse cel veel hoger omdat de interne celweerstand ongeveer dubbel zo laag is t.o.v. 280/300Ah klasse cellen. Circa 0,1 mOhm versus 0,2 milliohm per cel.

Dan kom je, net zoals met (smelt)zekeringen, bij de vraag of zo'n zekering zo'n grote kortsluitstroom wel veilig kan verbreken, idem dito voor het BMS.

PS Deze Youtuber is (weer) een voorbeeld dat bij JK BMS niets compatibel is, tenzij expliciet bevestigd door de JK BMS.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:27
Hermarcel schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:40:
@JT
Deze video heb ik een tijd geleden van Docan gekregen

Edit: Nog wat foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp heeft deze box dus 2 "verdiepingen" met elk plek voor 8 cellen. Beide verdiepingen worden verbonden dmv dikke kabel?

Is zoiets wel verstandig? Geeft dit niet teveel weerstand tussen beiden cellbanken? Want alle andere cellen zijn met elkaar verbonden door busbars en dan op de helft zit er ineens een dikke kabel tussen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22
cyclone schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:04:
[...]

Euh neen, de maximale stroom wordt in eerste instantie bepaald door de specificaties van de accu cellen die je gebruikt.
Je BMS beschermt deze. De MB31 kan dus op max 0,5P ontladen kom je uit op 157A

[Afbeelding]
Eh, nee. De batterij bepaalt niets, alleen bij kortsluiting. De afnemer bepaalt hoeveel amperes er gaan lopen. En als de afnemer meer vraagt dan de batterij kan leveren, dan gaat het ook niet goed, maar dan zou je BMS moeten afschakelen. Je BMS regelt helemaal niets, enkel of er wel of geen stroom mag lopen. En communiceert (als het goed is) naar je omvormer hoeveel vermogen er in/uit kan.
Als ik 1 gloeilamp heb en die sluit ik aan op 2 parallelle packs (dus 2x zoveel capaciteit) of op een pack met 2x zoveel ampere uren dan gaat ie niet ineens 2x zo fel branden. Wel 2x zo lang.

Dus als ik een 100A BMS neem, is dat helemaal goed. Die communiceert dan naar de omvormers dat ie maximaal 90A wil zien en that's it. Duurt dan alleen wel beetje boel lang voordat ie vol/leeg is.

Edit: Je BMS is er niet om te beschermen bij kortsluiting. Met een beetje mazzel schakelt ie af zonder door te fikken. Maar voor het geval van kortsluiting heb je een zekering met een interrupting current > de maximale kortsluitstroom van je batterij. Dus als jij een lagere interne weerstand hebt, heeft dat eisen aan je zekering. That's it.

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 17-09-2025 16:08 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Hermarcel
  • Niet online
cj1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:03:
[...]

Precies dat. In die kortsluitstroom is bij een 560Ah klasse cel veel hoger omdat de interne celweerstand ongeveer dubbel zo laag is t.o.v. 280/300Ah klasse cellen. Circa 0,1 mOhm versus 0,2 milliohm per cel.

Dan kom je, net zoals met (smelt)zekeringen, bij de vraag of zo'n zekering zo'n grote kortsluitstroom wel veilig kan verbreken, idem dito voor het BMS.

PS Deze Youtuber is (weer) een voorbeeld dat bij JK BMS niets compatibel is, tenzij expliciet bevestigd door de JK BMS.
Uiteraard zeker je de zaak af. Uiteraard met een zekering die de kortsluitstroom betrouwbaar kan onderbreken.

De video waarnaar je verwijst heeft helemaal niks met compatibiliteit te maken. Dit ging over een firmwarefout die al meer dan een jaar geleden is opgelost.

[ Voor 11% gewijzigd door Hermarcel op 17-09-2025 16:21 ]

• Hermarcel
  • Niet online
PASware schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:04:
[...]

Als ik het goed begrijp heeft deze box dus 2 "verdiepingen" met elk plek voor 8 cellen. Beide verdiepingen worden verbonden dmv dikke kabel?

Is zoiets wel verstandig? Geeft dit niet teveel weerstand tussen beiden cellbanken? Want alle andere cellen zijn met elkaar verbonden door busbars en dan op de helft zit er ineens een dikke kabel tussen.
Het is een serieschakeling van cellen. Het maakt niet uit of die dikke kabel halverwege de cellen zit of tussen de cellen en de inverter/charger. Uiteraard moet die kabel wel dik genoeg zijn. Ik vermoed (niet uitgezocht!!) dat het een busbar is.

• cyclone

cyclone

@V_ger
Dit was de discussie niet, ging om sizing van BMS en wat deze maximaal kan leveren.
En je sized je BMS op de specs van je cellen.
Heeft weinig zin om een BMS van 300A in te zetten op een cel die volgens spec maar 154A mag leveren toch ?

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
Wat @Hermarcel schrijft klopt. Geef iedere cellen block zijn eigen berekende zekering naar de busbar. Net zoals in de MK bereken alle mogelijke stromen, dus ook de stroom tussen de beide accu’s als bv de kleinste accu intern kortsluiting veroorzaakt. Bedoelend dat de zekeringen uiteindelijk ongelijk moeten zijn. maar dat de kabels tot de zekering minimaal ge

Zelf zou ik ook niet gaan voor de MB61. 350Ah is per accu voor mij een grens van hanteerbaarheid in alles.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
Hermarcel schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:18:
[...]

Het is een serieschakeling van cellen. Het maakt niet uit of die dikke kabel halverwege de cellen zit of tussen de cellen en de inverter/charger. Uiteraard moet die kabel wel dik genoeg zijn. Ik vermoed (niet uitgezocht!!) dat het een busbar is.
Dank voor snelle antwoord, ik had al een vermoeden dat het zou moeten kunnen. Wel ideaal bij een zelfbouw box als je wel de hoogte hebt, maar niet de diepte.

Ik denk niet dat het een busbar is maar een kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llzATC3Xtz1OYo0SffY69JuIkc0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/LeVRIh1D1dtllM1ANweN6yXd.avif?f=user_large

Helemaal rechts zie je de rode + en helemaal links zit een witte kabel, ik vermoed dat die naar de onderste bank gaat, wat ook te zien is op de onderstaande foto, daarop zie je 2 kabels op de onderste bank aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB1L350tz7Fl-9VsrbEJsDQadFQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/URmbhU2HCnmljqJ0XbTXhQfx.avif?f=user_large

Ik vermoed dat de kabel van linksboven naar linksonder gaat en dan uiteindelijk rechtsonder de - is die naar het BMS gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door PASware op 17-09-2025 16:27 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Hermarcel
  • Niet online
@PASware
De enige reden waarom ik niet voor die accu ben gegaan is het BMS. Ik wil(de) persé JK Inverter bms'sen omdat JK (dankzij Andy) de samenwerking met Victron goed voor elkaar heeft. Ik zeg niet dat anderen dat niet zouden hebben, maar van JK weet ik het (wederom dankzij Andy) en weet ik hoe het in te stellen (wordt saai, maar alweer Andy).
Pagina: 1 ... 114 115 Laatste