Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-10 11:30
zijn er mensen met ervaring met volgende batterij/merk:

https://www.basengreen.co...ted-battery-pack-lifepo4/

je kan deze preassembled bestellen voor 1570€ momenteel. ik heb het via de chat nagevraagd en het zijn eve MB 314ah cellen. of zijn er betere/andere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:45

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@mathiasc
Geen ervaring maar heb wel even gekeken voor je.
Ondanks de nette prijs (al vraag ik me af of jouw prijs inclusief verzenden is) zou ik deze persoonlijk overslaan.
Kan zo snel niet zien welk BMS er wordt gebruikt maar de allergrootste NONO is dat de Eve Cellen liggend worden geinstalleert en dat wordt expliciet afgeraden door EVE (zoek even terug in dit topic is recent nog veel over geschreven).

Kortom ik zou deze aan mij voorbij latengaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGbcEDm6_SuxMNMVyZrlkMpFHgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m7ag1UGyhiRNKLYE2y4CY8WF.png?f=fotoalbum_large

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
cyclone schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:28:
@mathiasc
Geen ervaring maar heb wel even gekeken voor je.
Ondanks de nette prijs (al vraag ik me af of jouw prijs inclusief verzenden is) zou ik deze persoonlijk overslaan.
Kan zo snel niet zien welk BMS er wordt gebruikt maar de allergrootste NONO is dat de Eve Cellen liggend worden geinstalleert en dat wordt expliciet afgeraden door EVE (zoek even terug in dit topic is recent nog veel over geschreven).

Kortom ik zou deze aan mij voorbij latengaan.

[Afbeelding]
bedankt hiervoor, had ik onderdaad ook al gezien, echter is het zo dat ik de pack kan laten liggen, zodat de cellen rechtop staan. (in een 19" rack)

EDIT: net even nagevraagd, het is hun eigen BMS, dus geen JK bms oid.

[ Voor 3% gewijzigd door mathiasc op 22-09-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
als ik een DIY kit bekijk, lijkt dit me wat te zijn? hier ervaringen mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Uzc4pKVuRX2EuMg06UBxico3zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KN8MXCCOx8wcIFpA7TSMEi7z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:40
mathiasc schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:37:
[...]

bedankt hiervoor, had ik onderdaad ook al gezien, echter is het zo dat ik de pack kan laten liggen, zodat de cellen rechtop staan. (in een 19" rack)

Ik heb de discussie m.b.t. liggende vs staande cellen ook gezien. Was het nu zo dat dat ontraden wordt voor alle prismatische (EVE) cellen? Ik begrijp dat dit afhankelijk is van het type en de specificaties van de cell? Ik begrijp dat er vloeibaar elekrolyt gebruikt kan worden maar ook gel elektrolyt, en dat het dus afhangt van het type elektroliet of het veilig is om de cellen liggend to monteren. Ik begrijp dat solid state elktrolyt er ook zit aan te komen.

Nu staat Basengreen niet direct bekend als kwalitatief beste leverancier, maar zo in de fout gaan en een inherent onveilig product afleveren zou wel heel slordig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

mathiasc schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:21:
zijn er mensen met ervaring met volgende batterij/merk: ... of zijn er betere/andere alternatieven?
Die Basen Green BR-OW ook wel BR-OW-LV batterij weer je naar verwijst, bestaat in vijf uitvoeringen volgens de handleiding.

Positief is dat 1 van die 5 uitvoeringen een MCB (Basen noemt het een "air breaker"), die met de blauwe hendel, heeft die voorzien lijkt van een auxiliary release:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvRtkforAcSleTU1Dc5QQ3IqjJo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iWTDVYqlOT3iGRZiC9PyT6mo.png?f=user_large
Als dat goed is uitgevoerd, dan schakelt in een foutsituatie niet alleen de MOSFET's van het BMS om de verbinding te verbreken, én wordt ook deze MCB aangesproken/verbroken. Zo vermoed ik dat Basengreen dit nodig heeft om aan het (TüV op de afbeelding) IEC 62619 certificaat te komen (certificaat is weer eens niet te vinden bij de downloads). Er is een Japans IEC62619 certificaat voor model BR-OW-LV 15.36KWH.

Gobel Power heeft ook nog 2 modellen met Japans IEC-62619 certificaat: GP-SR1-PC314 (2025) en GP-SR1-PC200 (2023). In de webshop verkocht als duurder premium model t.o.v. standaard model met dezelfde aanduiding, het verschil is dat premium met 10 jaar garantie komt.

[ Voor 18% gewijzigd door cj1 op 23-09-2025 12:01 . Reden: Japans certificaat + link; Gobel Power toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
cj1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:12:
[...]

Die Basen Green BR-OW ook wel BR-OW-LV batterij weer je naar verwijst, bestaat in vijf uitvoeringen volgens de handleiding.

Positief is dat 1 van die 5 uitvoeringen een MCB (Basen noemt het een "air breaker"), die met de blauwe hendel, heeft die voorzien lijkt van een auxiliary release:
[Afbeelding]
Als dat goed is uitgevoerd, dan schakelt in een foutsituatie niet alleen de MOSFET's van het BMS om de verbinding te verbreken, én wordt ook deze MCB aangesproken/verbroken. Zo vermoed ik dat Basengreen dit nodig heeft om aan het (TüV op de afbeelding) IEC 62619 certificaat te komen (certificaat is weer eens niet te vinden bij de downloads).
bedankt om dit zo in detail te onderzoeken! echter door het feit dat men hun eigen BMS gebruikt schrikt me dat wat af. Op zich garanderen ze ook compatibiliteit met diverse merken (deye in mijn geval), echter ga ik toch liever voor iets meer "universeel" als JK,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@mathiasc denk dat je met een standaard Yixiang V2 doosje goedkoper uit bent en je celletjes lekker bij NKON halen.
Zeker als je je doos als 19" doos plat wilt leggen is dat een oplossing die hier in dit topic al talloze malen gebouwd. Maar dat heb je natuurlijk allang al gelezen voor je jouw vragen stelde toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
mathiasc schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:37:
[...]

Bestel eventueel de 'lege' kast (met JK v19 BMS) rechtstreeks van de fabrikant hier: https://www.alibaba.com/p...BMS-V2_1601415057266.html snel en beveiligd betalen met je cc
Ik had 2 besteld en in 2 dagen geleverd, de cellen Eve MB31 bij Nkon besteld, vaak niet op voorraad en variabele prijs maar wel met de verplichte garantie.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Batilan schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb de discussie m.b.t. liggende vs staande cellen ook gezien. Was het nu zo dat dat ontraden wordt voor alle prismatische (EVE) cellen? Ik begrijp dat dit afhankelijk is van het type en de specificaties van de cell? Ik begrijp dat er vloeibaar elekrolyt gebruikt kan worden maar ook gel elektrolyt, en dat het dus afhangt van het type elektroliet of het veilig is om de cellen liggend to monteren. Ik begrijp dat solid state elktrolyt er ook zit aan te komen.

Nu staat Basengreen niet direct bekend als kwalitatief beste leverancier, maar zo in de fout gaan en een inherent onveilig product afleveren zou wel heel slordig zijn.
Het staat alleen in de MB31 spec sheet, als je de MB30 neemt kan het of de LF280K die zijn gelijkwaardig met de MB31, en ik zou me er sowieso niet zo druk om maken, er zijn verschillende bekende die zeggen dat het niks uit maakt, zolang je ze maar een paar keer laad en ontlaad voordat je ze installeert.

ik heb hier denk een stuk of 400 cellen die plat liggen en nergens kast van ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Slux op 22-09-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:17
Slux schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:58:
[...]

Het staat alleen in de MB31 spec sheet, als je de MB30 neemt kan het of de LF280K die zijn gelijkwaardig met de MB31, en ik zou me er sowieso niet zo druk om maken, er zijn verschillende bekende die zeggen dat het niks uit maakt, zolang je ze maar een paar keer laad en ontlaad voordat je ze installeert.

Heb jij ergens een setup van 375kWh :o ?

Als je ergens daar wat pics van hebt, graag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:25:
[...]

Heb jij ergens een setup van 375kWh :o ?

Als je ergens daar wat pics van hebt, graag :D
Nee ik heb thuis maar een setupje van 64kWh, is prima voor ons gebruik.
Maar ik heb een aantal sloepjes en andere boten die ik verhuur waar ze inzitten, ze liggen in koffers zodat we ze makkelijk kunnen wisselen, al ruim een jaar zonder enig probleem.
Laatst nog een setje wat al ruim een jaar intensief gebruikt is door een werkboot getest, elke cel is nog als nieuw. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:00
Slux schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:08:
[...]

Maar ik heb een aantal sloepjes en andere boten die ik verhuur waar ze inzitten, ze liggen in koffers zodat we ze makkelijk kunnen wisselen, al ruim een jaar zonder enig probleem.
Laatst nog een setje wat al ruim een jaar intensief gebruikt is door een werkboot getest, elke cel is nog als nieuw. d:)b
Ik heb ze al vier jaar plat liggen in mijn camper, dus maak je maar geen zorgen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:10
mathiasc schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:30:
als ik een DIY kit bekijk, lijkt dit me wat te zijn? hier ervaringen mee?

[Afbeelding]
Toevallig heb ik de Gobel V3 DIY liggen (met V19 JK BMS). Helaas nog niet gebruikt.
Ik heb bij Gobel de kist en 16 cellen besteld. Helaas bleek bij levering een drietal cellen beschadigd, en beschadigde cellen gebruiken lokte mij niet aan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoSka_FAzwywS3nty1nS-EZSJEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zu1lYAKlAWiPUDGMsIPvrXFj.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig heb ik drie vervangende gekregen, je raad het nooit (overduidelijk) transportschade. De doos was opengereten en de cellen hadden alle drie een dikke deuk :(
Ik wacht nu op de nieuwe cellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBiS4TL5S0JCPA5eAmRQnoB9Iqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGY3F6kOBV0bHXmZgFFv5bak.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet zeggen via WhatsApp is op zich best goed contact te krijgen met Gobel en ze zijn welwillend om te helpen, alleen duurt even voordat je daadwerkelijk een oplossing hebt/pakket binnen hebt.

PS het kan de moeite lonen om via de Gobel site contact via WhatsApp op te nemen en te vertellen wat je zoekt. Soms krijg je dan een iets scherper voorstel dan de prijzen op de site.

[ Voor 4% gewijzigd door teka1 op 22-09-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-10 09:04
Even een vraag

Ben van plan deze diy batterij aan te schaffen:
https://zonnepanelensuper...erij-verticaal-16kwh-48v/

Nu komen ze in een losstaande schuur (wel geïsoleerd maar niet verwarmd.

Is het beter om de schuur (2.5m bij 1.5m). Te verwarmen met zoiets:
https://warmtekabel.nl/Vorst-convector-Frostvakt

Of kan je beter verwarmings matjes in de batterij doen (aangesloten op de jk-bms)?
En waar hebben jullie deze gekocht?

Of is dit overbodig?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 18:47
Boutersewalter schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:28:
Even een vraag

Ben van plan deze diy batterij aan te schaffen:
https://zonnepanelensuper...erij-verticaal-16kwh-48v/

Nu komen ze in een losstaande schuur (wel geïsoleerd maar niet verwarmd.

Is het beter om de schuur (2.5m bij 1.5m). Te verwarmen met zoiets:
https://warmtekabel.nl/Vorst-convector-Frostvakt

Of kan je beter verwarmings matjes in de batterij doen (aangesloten op de jk-bms)?
En waar hebben jullie deze gekocht?

Of is dit overbodig?
Is deze niet nagenoeg gelijk en goedkoper ?
https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Voor vorst preventie kun je heatpads in je batterijdoos leggen, sommige heben deze standaard al ingebouwd. De NKON heeft deze er al in zitten.

Ruimte verwarming hoeft alleen dan als je condensatie verwacht. Aangezien je omvormer altijd aanstaat zal deze daar ook niet veel last van hebben.

Als backup kan de ruimte verwarming maar zou hem dan op bv 5 graden instellen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-10 09:04
habbekrats schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:49:
[...]

Is deze niet nagenoeg gelijk en goedkoper ?
https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Voor vorst preventie kun je heatpads in je batterijdoos leggen, sommige heben deze standaard al ingebouwd. De NKON heeft deze er al in zitten.

Ruimte verwarming hoeft alleen dan als je condensatie verwacht. Aangezien je omvormer altijd aanstaat zal deze daar ook niet veel last van hebben.

Als backup kan de ruimte verwarming maar zou hem dan op bv 5 graden instellen.
Dit klopt. Maar wil graag een jk-bms omdat ik daar veel goede ervaringen over lees. Of zijn de Seplos BMS ook nu goed te combineren met de victron? Hoorde daar nog wel eens wisselende verhalen over.

Waar hebben jullie de verwarmings matjes gekocht?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Boutersewalter schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:22:
[...]

Dit klopt. Maar wil graag een jk-bms omdat ik daar veel goede ervaringen over lees. Of zijn de Seplos BMS ook nu goed te combineren met de victron? Hoorde daar nog wel eens wisselende verhalen over.

Waar hebben jullie de verwarmings matjes gekocht?
Ik heb goede ervaringen met de matjes van Gobel
Als je de accu inentsief gebruikt heb je helemaal geen verwarming nodig, eerder koeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Slux op 23-09-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Slux schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:08:
[...]

"Maar" zegt ie :+
Indrukwekkend, leuk om te horen. Kom je daar financieel wat uit of is het voor de backup functie meerdere dagen?

Ik zit hier op de wip om de 15kWh uit te breiden met een tweede kist.
Idee was om de tweede kist af te laten komen, dan zijn mijn BMS'en nog gelijk (JK V15) en dan in het voorjaar bij NKON de cellen te plaatsen.
In de komende maanden ga ik geen potten meer breken met PV opwek en die kan mijn huidige setup prima bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Slux schreef op maandag 22 september 2025 @ 17:58:
[...]
400? :o Tell me more!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
@teka1 ok, bedankt voor de respons, ik heb via een prijsvraag ook een prijs gekregen, echter ligt die vrij hoog, ook voor de DIY.

Voorlopig vind ik niet beter dan hier:
https://deligreenlto.com/...ls?variant=46588994027746

DIY, JK BMS, EVE 31 cellen voor 1450€ incl verzending, lijkt me een (zeer) goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-10 12:46
Heeft iemand dit gezien?

30kWh voor 2900 euro met 10.000 cycli aan cellen

https://www.basengreensho...ling-battery-pack-lifepo4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
cata02 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:38:
Heeft iemand dit gezien?

30kWh voor 2900 euro met 10.000 cycli aan cellen

https://www.basengreensho...ling-battery-pack-lifepo4
Dat ziet er me het zelfde uit als de batterij waar ik het gisteren over had, eigen BMS en je weet niet welke cellen er inzitten, enkel dat het "grade A" cellen zijn, maar het merk is onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-10 20:10
Deze zomer heb ik twee Yixiang. Bakken gekocht met V19 JK BMS en Eve MB31 cellen. Totaal prijs toen € 2840,-- incl verschepen en douane. Na een kleine 3 maanden in huis en alles is keurig alle cellen onbeschadigd en met 3,299 V.
Heating pads gekocht bij https://nl.aliexpress.com...tml?gatewayAdapt=glo2nld# voor 90 dollar. Binnen 2 weken in huis. Die pads passen alleen niet zomaar in de Yixiang bakken en zijn feitelijk voor oudere JK BMSen. Maar in de post hier wordt uitgelegd hoe het aangesloten kan worden. Voor de Yixiang bakken moet ook het verbindingskabeltje doorknippen en verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

Mbt verwarmen batterij(-ruimte):
Ik wil proberen het batterijhok in de winter op temperatuur te houden door overdag op laag vermogen te laden (300-500W of zo) en ‘s nachts door het ontladen op achtergrond verbruik. (Of andersom.)
Dat zou minimaal 30-50W warmte moeten genereren (bij 90% eff). Geen idee of dat genoeg gaat zijn, maar ga het wel proberen. Dan heb ik geen matjes nodig 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
pvg schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:14:
Mbt verwarmen batterij(-ruimte):
Ik wil proberen het batterijhok in de winter op temperatuur te houden door overdag op laag vermogen te laden (300-500W of zo) en ‘s nachts door het ontladen op achtergrond verbruik. (Of andersom.)
Dat zou minimaal 30-50W warmte moeten genereren (bij 90% eff). Geen idee of dat genoeg gaat zijn, maar ga het wel proberen. Dan heb ik geen matjes nodig 😉
Probleem met dat proberen is dat als je die matjes achteraf alsnog wilt inbouwen je je hele accubak weer moet slopen. Dus ik heb maar gekozen voor baat het niet dan schaadt het ook niet (behalve die $ 90 natuurlijk)

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:02
Pim57 schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:21:
[...]

Die Yixiang box bestel je op Alibaba. Je kunt chatten met Miao en die geeft jou een prijs.
De levering vindt plaats vanuit hun Poolse wharehouse.
Bij die link van Alibaba staat ook een 'onderstel' met wielen. Wie weet waar dat te koop is ?

edit: inmiddels dit https://dutch.alibaba.com...y-Case-1601404279606.html gevonden; zijn er ook snellere adressen ?

[ Voor 14% gewijzigd door hannibal2206 op 24-09-2025 01:08 ]

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathiasc
zonet na veel te lang twijfelen deze gekocht incl shipping (EU stock) voor 1390€ all in

https://deligreenlto.com/...ls?variant=46588994027746

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-10 12:22
Is volgens mij een topdeal, mooie doos, goede cellen. Goed BMS.

Waar komt het aan te hangen?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Qua levensduur en aantal te verwachten cycles ben ik een interessant Australisch batterij cycle testrapport tegengekomen. Mooi van deze cycletest is dat de omgevingstemperatuur van de klimaatkamer per dag sterk varieert, afwisselend zijn er 1 of 2 warme en 1 of 2 koude cycles van de 3 cycles per dag.

Een korte samenvatting van de LFP batterijen uit dit testrapport van 48 pagina's.

Zo'n 50% van de geteste LFP batterijen batterijen vertonen flinke cel/BMS problemen binnen 2~3 jr

, muv:
  • Sony Fortelion 9.6 kWh, heeft 81% SoH na 3680 cycles
  • Pylontech US2000B 9.6 kWh, komt op 77% SoH na 2830 cycles
  • BYD B-box HV 10.2 kWh, die laat nauwelijks degradatie zien na 1180 cycles, wel heeft een tussentijds firmware upgrade de SoC verhoogd naar 105%, daar kan zo geen levensduur verwachting aan gehangen worden.
  • DCS PV 10.0 kWh, komt op 57% SoH na 1100 cycles (bij 0.33C en zonder communicatie met de omvormer)
  • PowerPlus Energy LiFe Premium 9.9 kWh, daar kregen de onderzoekers netto maar 5 kWh uit (50% van de beloofde 9.9 kWh) geen wonder dat SoH dan nog 95% is na 1030 cycles.
Geextrapoleerd naar 60% SoH (=einde levensduur) bij Australische temperaturen (10~36ºC omgevingstemperatuur):
  • Sony: 7390 cycles
  • BYD LVS: 5640 cycles
  • Pylontech US2000B: 4995 cycles
  • DCS: 1195 cycles

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• mathiasc
Gieliovd520 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:42:
Is volgens mij een topdeal, mooie doos, goede cellen. Goed BMS.

Waar komt het aan te hangen?
dankje! Normaal aan een Deye SUN-15K-SG05LP3-EU-SM2, als ik ooit van een leverancier antwoord krijg op mijn contactname :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Dit zijn de heating pads van Gobel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_d0CvRXDkXMpLQc-duU4S3RL1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYgBeB1lDZtgW89GFwlXmyOV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou nog een foto plaatsen van mijn systeempje dus bij deze ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXXsmdJup6DlvfPjePdD5EEhOlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vt9Qk9z9YeckeUYZtzVjFmdI.jpg?f=fotoalbum_large

• mathiasc
Slux schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:01:
Dit zijn de heating pads van Gobel
[Afbeelding]

Ik zou nog een foto plaatsen van mijn systeempje dus bij deze ;)

[Afbeelding]
wat een mooi systeem"pje" :), zijn die batterijen zelfbouw? is dat 16kwh x 4 of 64kwh? Ik vermoed dan meer om te handelen dan om je eigen verbruik op te vangen?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

cj1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:11:
Qua levensduur en aantal te verwachten cycles ben ik een interessant Australisch batterij cycle testrapport tegengekomen. Mooi van deze cycletest is dat de omgevingstemperatuur van de klimaatkamer per dag sterk varieert, afwisselend zijn er 1 of 2 warme en 1 of 2 koude cycles van de 3 cycles per dag.

Een korte samenvatting van de LFP batterijen uit dit testrapport van 48 pagina's.

Zo'n 50% van de geteste LFP batterijen batterijen vertonen flinke cel/BMS problemen binnen 2~3 jr

, muv:
  • Sony Fortelion 9.6 kWh, heeft 81% SoH na 3680 cycles
  • Pylontech US2000B 9.6 kWh, komt op 77% SoH na 2830 cycles
  • BYD B-box HV 10.2 kWh, die laat nauwelijks degradatie zien na 1180 cycles, wel heeft een tussentijds firmware upgrade de SoC verhoogd naar 105%, daar kan zo geen levensduur verwachting aan gehangen worden.
  • DCS PV 10.0 kWh, komt op 57% SoH na 1100 cycles (bij 0.33C en zonder communicatie met de omvormer)
  • PowerPlus Energy LiFe Premium 9.9 kWh, daar kregen de onderzoekers netto maar 5 kWh uit (50% van de beloofde 9.9 kWh) geen wonder dat SoH dan nog 95% is na 1030 cycles.
Geextrapoleerd naar 60% SoH (=einde levensduur) bij Australische temperaturen (10~36ºC omgevingstemperatuur):
  • Sony: 7390 cycles
  • BYD LVS: 5640 cycles
  • Pylontech US2000B: 4995 cycles
  • DCS: 1195 cycles

Maak mensen nou niet nodeloos ongerust :+

Lezen wij het zelfde rapport?

Ik observeer twee belangrijke zaken:

- Het rapport zelf is uit 2022 en de geteste accu's zijn ouder (wel LFP, maar de markt staat niet stil) Dat vind ik al een belangrijke reden om niet te snel alarm te slaan.

- De onderzoekers wijzen er op dat de methode van testen (meerdere keren per dag de capaciteit laden/ontladen) niet representatief is voor 'normaal' gebruik en dat het verouderingsproces / slijtage kan doen versnellen. De tests laten echt een worst-case scenario zien. Daar kun je niet zo snel 1-op-1 conclusies uit trekken.

Citaat:
The accelerated cycling methodology was designed to enable analysis of battery performance over a shorter
timescale than would be possible in a typical installation. However, this did result in the batteries being worked
harder (although still within manufacturer specifications) than would normally be the case in solar-storage
applications. This led to de-rating and failures that might not normally arise, particularly related to heat
management.
- Nu wordt in het rapport inderdaad gedetaileerd melding gedaan over problemen met de accu's. Maar ze geven zelf ook aan dat een mogelijk oorzaak hiervan kan liggen in het feit dat de accu's zo intensief worden belast. We hebben het over een zware test van 1 exemplaar van 1 fabrikant, niet over een vloot van 100 stuks waarbij we dan het uitvalpercentage meten (onder productie omstandigheden).

- Ja er zijn dus wat LFP batterijen die tegen de ~80% zitten na duizenden cycles maar neem die Sony: da's geëxtrapoleerd alsnog een levensduur van 10 jaar (!) (3680/365). En dat onder een worst-case belasting notabene. Die Sony accu laat eigenlijk iets heel positiefs zien: je kunt een LFP accu echt 'aftuigen' en dan gaat hij nog 10 jaar mee. Dus als je de aandrang om je accu af te tuigen nou in toom houdt, dan heb ik het gevoel dat die levensduur nog fors langer zal zijn, mag ik op 15 jaar minimaal gokken? Want wie cycled de hele accu capaciteit dagelijks?

- De Pylontech komt nog het dichtste bij wat de mensen hier in dit topic toepassen. 2830/365 is bij mij 7.7 jaar onder deze barre omstandigheden. Ik vind dat een heel mooi resultaat. Als ik een Pylontech zou hebben staan zou ik me door dit resultaat gesterkt voelen in mijn keuze.

Misschien interpreteer ik de informatie verkeerd of maak ik op de een of andere manier een denkfout, maar mijn indruk is dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Sterker nog, dit oudere rapport is eigenlijk best positief over op LFP gebaseerde batterijen.

• cj1
  • Niet online

cj1

Q schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:19:
[...]

Maak mensen nou niet nodeloos ongerust :+

Lezen wij het zelfde rapport?

[...]om niet te snel alarm te slaan.

[...] De tests laten echt een worst-case scenario zien. Daar kun je niet zo snel 1-op-1 conclusies uit trekken.
[...] Maar ze geven zelf ook aan dat een mogelijk oorzaak hiervan kan liggen in het feit dat de accu's zo intensief worden belast.
[...] Ja er zijn dus wat LFP batterijen die tegen de ~80% zitten na duizenden cycles maar neem die Sony: da's geëxtrapoleerd alsnog een levensduur van 10 jaar (!) (3680/365). [...]
Ongerust heb ik mij niet gemaakt en ook geen alarm geslagen.

Veel slechter dan dit zal het inderdaad niet worden. Wel komt een batterij met flink wat kans op uitval/onderhoud. Daar mag je wel rekening mee houden. De keuze om een Powerwall zelf te bouwen lijkt mij niet zo'n gekke Dan zou je nog eens een losse cel of een defect BMS kunnen vervangen (als de garantie niet blijkt te bestaan).

Heel zwaar vindt ik de belasting niet. Iemand die enkelfase 1 uurtje per dag op de hoogste uurprijs terug wil leveren doet dat vermoedelijk op het maximum (0.5C/0,5P=8 kW) niet op 0.3C. Als je dan ook nog wat eigen verbruik (>=4400 kWh/jaar) hebt gedurende de donkere uurtjes, dan gaat die batterij iedere dag wel leeg.

De onderzoekers interpoleren de data zelf toch heel anders: de Sony komt op 7390 cycles (hoe je aan 3680 cycles als levensduur komt is mij een raadsel). Bij 1 cycle per dag wordt dat met die Sony LFP batterij een mooie 20 jaar.

Punt van aandacht is dat je ook een type/fabrikant kunt treffen waarbij de LFP-batterij nog geen 1200 cycles mee gaat.

• Slux
  • Niet online
mathiasc schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:53:
[...]

wat een mooi systeem"pje" :), zijn die batterijen zelfbouw? is dat 16kwh x 4 of 64kwh? Ik vermoed dan meer om te handelen dan om je eigen verbruik op te vangen?
Klopt zelfbouw EVE MB31 cellen met Gobel DYI kasten het idd is totaal 64 kWh, ik had er eerst 2 maar sinds kort 2 extra bijgezet, 2 was eigenlijk net even te weinig voor mijn situate.

• habbekrats
@cj1 Naast dat er tegenwoordige veel betere cellen zijn is ook op BMS vlak het nodige verbeterd, neem maar tegenwoordig een actieve balancer. Ik kan het zo niet vinden maar Andy van offgrid garage heeft al een een test gedaan met 3 jaar oude cellen en zag daar minimale degradatie.

Als mijn cellen / batterij 10 jaar volhoud op 70% 10000 cycles ben ik tevreden en koop ik waarschijnlijk een veel beter batterij.

• natural colour
habbekrats schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:45:
@cj1 Naast dat er tegenwoordige veel betere cellen zijn is ook op BMS vlak het nodige verbeterd, neem maar tegenwoordig een actieve balancer. Ik kan het zo niet vinden maar Andy van offgrid garage heeft al een een test gedaan met 3 jaar oude cellen en zag daar minimale degradatie.

Als mijn cellen / batterij 10 jaar volhoud op 70% 10000 cycles ben ik tevreden en koop ik waarschijnlijk een veel beter batterij.
Dat zijn 2.7 cycles per dag.. elke dag 10 jaar lang, voor een 16KWh accu is dat dan totaal 157000 KWh :9

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 24-09-2025 20:40 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• habbekrats
natural colour schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:34:
[...]

Dat zijn 2.7 cycles per dag.. elke dag 10 jaar lang, voor een 16KWh accu is dat dan totaal 157000 KWh :9
ik doe ongeveer 2 cycles per 3 dagen en denk eerder dat nieuwe betere accu's de huidige inhalen.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

natural colour schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:34:
[...]

Ben al bijna halverwege :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5ILbd6apuJrcdp9EUS--I7vm_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GA0YXhbfuq0PqTM8CmrUIOzK.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Q

Q

cj1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:02:
[...]

Ongerust heb ik mij niet gemaakt en ook geen alarm geslagen.

Veel slechter dan dit zal het inderdaad niet worden. Wel komt een batterij met flink wat kans op uitval/onderhoud. Daar mag je wel rekening mee houden. De keuze om een Powerwall zelf te bouwen lijkt mij niet zo'n gekke Dan zou je nog eens een losse cel of een defect BMS kunnen vervangen (als de garantie niet blijkt te bestaan).

Heel zwaar vindt ik de belasting niet. Iemand die enkelfase 1 uurtje per dag op de hoogste uurprijs terug wil leveren doet dat vermoedelijk op het maximum (0.5C/0,5P=8 kW) niet op 0.3C. Als je dan ook nog wat eigen verbruik (>=4400 kWh/jaar) hebt gedurende de donkere uurtjes, dan gaat die batterij iedere dag wel leeg.

De onderzoekers interpoleren de data zelf toch heel anders: de Sony komt op 7390 cycles (hoe je aan 3680 cycles als levensduur komt is mij een raadsel). Bij 1 cycle per dag wordt dat met die Sony LFP batterij een mooie 20 jaar.

Punt van aandacht is dat je ook een type/fabrikant kunt treffen waarbij de LFP-batterij nog geen 1200 cycles mee gaat.
Tja, ik ben heel simpel: de chocolade letters die je hier schreef zijn geen goede weergave van de context / werkelijkheid.

Ja, er waren absoluut problemen met batterijen, maar daar kun je niets uit concluderen gegeven de situatie van de thuisbouwers hierzo.
Als ik iets verkeerd deed met cijfers zodat mijn punt nog beter uit te verf komt - dat er eigenlijk helemaal geen alarm / paniek / angst hoef te zijn over die LFP cellen dan ben ik daar alleen maar blij mee :+

• Q

Q

Jij speelt vals :+ met bij elkaar opgeteld 120 kWh? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Q schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:16:
[...]

Jij speelt vals :+ met bij elkaar opgeteld 120 kWh? :o
Dit is met enkel 90kWh, die andere 30 is ergens anders. Maar het eerste jaar was die 90kWh ook nog maar 45kWh. Nu bijna 2 jaar operationeel.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

De verbeteringen in BMS, die zie ik bij JK in ieder geval niet. (Ik herzie mijn mening zodra die 100% vol detecteert als de laadstroom onder de 0,05C duikt en de hoogste celspanning onder belasting ≥3,400V is).

De actieve balancer daar zie ik het nut steeds minder van in. Ik mag hopen dat de zelfontlading van de cellen niet meer dan 2-3 mA uiteen loopt (op maximaal 12,2 mA aka 3% per maand). Die 2-3 mA aan stroomsterkte kan een passieve balancer makkelijk bij benen.

Andy is leuk als amusement: "Sunny hot Australia". Hoe veel graden zou het in zijn testruimte zijn? De ene keer 15ºC en later 35ºC? We weten het niet. Temperatuur doet er niet toe bij Andy's metingen. De informatie, de precisiemetingen en meningen van de fabrikant, doen er voor mij meer toe dan de opinie van Andy.

Een oude toepasselijke quote van gewaardeerde @Domba hier op herhaling:
Domba schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:24:
[...]
Een ZKETECH laad/ontlaad curve dat is op 40A, dat zegt relatief weinig over gedrag op 60-100A groot deel van mijn verbruik op 0,2-3C van 280Ah is al 0,2C=56A.

[ Voor 17% gewijzigd door cj1 op 25-09-2025 13:46 . Reden: oude quote toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:07
cj1 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 00:09:
[...]

Andy is leuk als amusement: "Sunny hot Australia". Hoe veel graden zou het in zijn testruimte zijn? De ene keer 15ºC en later 35ºC? We weten het niet. Temperatuur doet er niet toe bij Andy's metingen.
en het is Andys OFF-GRID garage. Off-grid doet er ook niet toe voor de meesten hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Misanthropia schreef op donderdag 25 september 2025 @ 00:12:
[...]

en het is Andys OFF-GRID garage. Off-grid doet er ook niet toe voor de meesten hier.
Zou dat voor degradatie uitmaken? Ik denk het niet. Vaak laden ontladen veel temperatuur wisselingen zijn ook niet bevorderlijk.
Ik laad ontlaad op ~0,25C max temperatuur hele jaar tussen 12-29 graden. Cycle per 3 dagen 2 keer van 95-100 % naar 20% zomer en 30% winter.
Van mij hoeft de batterij ook niet elke dag naar de 100, 1 x per maand is voldoende.

Met de laatste JK-firmware is de batterij prima op 100% te krijgen met de RCV timer, de laadstroom zit dan al ver onder de 0,05C. Daarna gaan we een tijdje naar floatmode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
[...]

Andy is leuk als amusement: "Sunny hot Australia". Hoe veel graden zou het in zijn testruimte zijn? De ene keer 15ºC en later 35ºC? We weten het niet. Temperatuur doet er niet toe bij Andy's metingen. De informatie, de precisiemetingen en meningen van de fabrikant, doen er voor mij meer toe dan de opinie van Andy.
Een fabrikant is, per definitie, biased. Wie zijn jouw onafhankelijke raadgevers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Hermarcel schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:56:
[...]

En waarom zijn deze kanalen, volgens jou, betrouwbaar?
Bij Zerobrain zitten vaak wetenschappers die is imo het meest betrouwbaar, de overige haal ik stukjes uit die ze gezamenlijk bevestigen.
Die jongen van solarforum weet ook wel waar die het over heeft, wordt vaak bevestigd door de verhalen die ik op zerobrain voorbij zie komen.

Voor de rest is het voor mij DYOR ik ga nooit uit van 1 bewering van iemand. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Slux Maar ik heb bij al die kanalen (meeste ben ik ook op geabonneerd) nog nooit een test in een klimaatkamer gezien. En de wetenschappers waar jij het over hebt zie ik nooit testen uitvoeren. Begrijp me goed: Ik haal mijn informatie ook bij verschillende bronnen, maar met je opmerking over Andy dat zijn kanaal vooral amusement is, vind ik dat je de man tekort doet. Hij is zijn kanaal met nul kennis begonnen en neemt iedereen mee in zijn leerproces. Ook de fouten, problemen en frustraties laat hij zien. Dat zijn manier van werken en presenteren niet bij jouw verwachtingen aansluit wil ik best geloven. Maar ik (en vele anderen, denk ik) hebben eenzelfde proces doorgemaakt en veel van hem geleerd.

• Slux
  • Niet online
Hermarcel schreef op donderdag 25 september 2025 @ 17:32:
@Slux Maar ik heb bij al die kanalen (meeste ben ik ook op geabonneerd) nog nooit een test in een klimaatkamer gezien. En de wetenschappers waar jij het over hebt zie ik nooit testen uitvoeren. Begrijp me goed: Ik haal mijn informatie ook bij verschillende bronnen, maar met je opmerking over Andy dat zijn kanaal vooral amusement is, vind ik dat je de man tekort doet. Hij is zijn kanaal met nul kennis begonnen en neemt iedereen mee in zijn leerproces. Ook de fouten, problemen en frustraties laat hij zien. Dat zijn manier van werken en presenteren niet bij jouw verwachtingen aansluit wil ik best geloven. Maar ik (en vele anderen, denk ik) hebben eenzelfde proces doorgemaakt en veel van hem geleerd.
Oh wacht volgens mij verwar je mij met iemand anders nu, ik heb het hele test verhaal overgeslagen :+

Gaf alleen een paar linkjes van bronnen die ik volg, heeft niks te maken met dat klimaat test verhaal

• Hermarcel
  • Niet online
@Slux
Ja, ik zie het. Oeps. Sorry. :+

Vraag was bedoeld voor @cj1

• ger356
Help, Help, Help
Kan iemand deze dolende ziel helpen?

Ik heb een accupack met JK-BMS V19. Het BMS staat aan maar de accu is nog niet verbonden met de rest van de installatie.
De app op de telefoon via Bluetooth werkt prima, dus ik ben bezig met het instellen.
Maar ik wil zeker weten dat ik de laatste versie firmware op het BMS heb en daar begint het doolhof.
OK ik begrijp dat de firmware update alleen maar kan via de JK-BMS_monitor software (alleen Windows, beh) en dat je daar een interface RS485 naar USB voor nodig hebt. (Beh). Intussen de oude Windows laptop gepakt en het monitor programma van de JK website gedownload. Maar dat is versie 2.7.0 terwijl ik in de video van the off-grid garage een versie 3.0.4 zie en zelfs daar schijnt een nieuwere versie van te zijn. (Ik ben dus al met een tweede orde probleem bezig, de update van de software om een firmware update te doen, beh). En dan zie ik van alles dat me het gevoel geeft dat ik een volkomen digibeet ben geworden, want:
  • De commentaren bij de off-grid garage videos verwijzen naar een Google drive waarop Andy de laatste versie van die monitor software zou hebben staan, maar waar vind ik die Google drive?
  • Andy verwijst in zijn video altijd naar: "Down below", maar waar is dat en hoe kom ik daar?
  • Maar Jikong moet toch die laatste versie van de software beschikbaar stellen, waar in Godsnaam?
  • Hetzelfde geldt voor de firmware van de BMS. Ik kan geen plek vinden waar je die kunt downloaden. Weet iemand waar je die firmware kunt vinden?
Het bouwen van een accuhok en het installeren van de hardware was uitdagend maar leuk om te doen, maar dit gedoe maakt me gek. Wat een knulligheid allemaal waarbij ik nog even in het midden laat of het mijn eigen knulligheid is of die van Jikong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

ger356 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:28:
Help, Help, Help
Kan iemand deze dolende ziel helpen?

Ik heb een accupack met JK-BMS V19. Het BMS staat aan maar de accu is nog niet verbonden met de rest van de installatie.
De app op de telefoon via Bluetooth werkt prima, dus ik ben bezig met het instellen.
Maar ik wil zeker weten dat ik de laatste versie firmware op het BMS heb en daar begint het doolhof.
OK ik begrijp dat de firmware update alleen maar kan via de JK-BMS_monitor software (alleen Windows, beh) en dat je daar een interface RS485 naar USB voor nodig hebt. (Beh). Intussen de oude Windows laptop gepakt en het monitor programma van de JK website gedownload. Maar dat is versie 2.7.0 terwijl ik in de video van the off-grid garage een versie 3.0.4 zie en zelfs daar schijnt een nieuwere versie van te zijn. (Ik ben dus al met een tweede orde probleem bezig, de update van de software om een firmware update te doen, beh). En dan zie ik van alles dat me het gevoel geeft dat ik een volkomen digibeet ben geworden, want:
  • De commentaren bij de off-grid garage videos verwijzen naar een Google drive waarop Andy de laatste versie van die monitor software zou hebben staan, maar waar vind ik die Google drive?
  • Andy verwijst in zijn video altijd naar: "Down below", maar waar is dat en hoe kom ik daar?
  • Maar Jikong moet toch die laatste versie van de software beschikbaar stellen, waar in Godsnaam?
  • Hetzelfde geldt voor de firmware van de BMS. Ik kan geen plek vinden waar je die kunt downloaden. Weet iemand waar je die firmware kunt vinden?
Het bouwen van een accuhok en het installeren van de hardware was uitdagend maar leuk om te doen, maar dit gedoe maakt me gek. Wat een knulligheid allemaal waarbij ik nog even in het midden laat of het mijn eigen knulligheid is of die van Jikong.
Op de website van Andy… https://off-grid-garage.com/battery-management-systems-bms/

https://drive.google.com/...b4OBCts5G0TuFlGNGpP2g12es

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
ger356 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:28:
Wat een knulligheid allemaal waarbij ik nog even in het midden laat of het mijn eigen knulligheid is of die van Jikong.
100% die laatste ;) Vindt het maar raar firmware updates voor een BMS, krijg een beetje het gevoel dat het product niet af is, op dat gebied kan Jinkong beter naar een Daly kijken.

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:48:
[...]
Ik laad ontlaad op ~0,25C [...]
Met de laatste JK-firmware is de batterij prima op 100% te krijgen met de RCV timer, de laadstroom zit dan al ver onder de 0,05C.
Met eigen zonnestroom kan ik niet laden op 0,25C continu. Het wordt mijn bedoeling met de batterij om die met een bijna verticale Noord-Zuid opstelling met eigen zonnestroom te laden (via een AC-koppeling), van januari tot en met december. Iedere maand met ongeveer dezelfde hoeveelheid kWh.

Een abonnementje op de zon heb ik desondanks niet :-( . Zo'n dag als vandaag die de hele dag in dikke grijze bewolking gehuld is: de hele dag komt de laadstroom maximaal aan de 0,010C (160 watt). Het moment waarop de accu vol is kan zomaar al om 9 uur `s ochtend zijn (doordat daarvoor door slim handelen/flinke ochtendzon/batterijtest/noem maar op, de batterij al 99,9% vol was). Bij (een gebrek aan zon) laadstroom ≤ 0,010C gaat de celspanning echter nooit Andy's 3,449 volt aantikken. Dus die RCV timer gaat niet lopen. Zo kan je het treffen dat 10 uur lang op een dag de cellen overladen worden.

Met zo'n kleine 0.010C laadstroom is de 16-kWh LFP-batterij namelijk al 100% vol als de laadspanning de 3,425 volt per cel bereikt. Met Andy's 3,45 volt/cel gaat het laden van één batterij goed met laadstromen van 0,014C (224W) en groter.

Hoe meer batterijen er parallel op de busbar komen, Andy wil geloof ik al naar 16 stuks, hoe eerder dergelijke kleine laadstroomratio's per batterij bereikt worden. (16x224W=3584W) Met risico op overladen zodra het gebied boven 3,370 volt per cel bereikt wordt (zodra z'n laadvermogen wat de cellen in vloeit onder de 3584W komt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

@Hermarcel Onafhankelijk daar geloof ik niet zo in, wel in mensen met verstand van zaken, soms door kennis soms door praktische ervaring. Hier is dat o.a. Domba. Bij Andy zijn de videos vooral handig om te zien wat je nu eigenlijk geleverd krijgt (uit China), en het bouwen van zijn batterijrek met drie etages. Op Diysolarforum waardeer ik o.a. battery_professional, RCinFLA, ghostwriter66, Aridom82. Bij weer een andere community zijn het nimbus4 en janvi. Ook de al eerder genoemde Zerobrain (zijn gasten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
Toch fijn dat als Liander bezig is in de straat en alle electriciteit eraf gooit, dat alles door het ESS systeem rustig door draait *O*

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
cj1 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 22:40:
[...]

Met eigen zonnestroom kan ik niet laden op 0,25C continu. Het wordt mijn bedoeling met de batterij om die met een bijna verticale Noord-Zuid opstelling met eigen zonnestroom te laden (via een AC-koppeling), van januari tot en met december. Iedere maand met ongeveer dezelfde hoeveelheid kWh.
Dat is een leuk video'tje. Verrassend, ergens logisch maar niemand is zo gek om ze verticaal te plaatsen, wel heel chique om te zien dat die panelen dan nog zoveel opbrengen door reflectie.
Een abonnementje op de zon heb ik desondanks niet :-( . Zo'n dag als vandaag die de hele dag in dikke grijze bewolking gehuld is: de hele dag komt de laadstroom maximaal aan de 0,010C (160 watt). Het moment waarop de accu vol is kan zomaar al om 9 uur `s ochtend zijn (doordat daarvoor door slim handelen/flinke ochtendzon/batterijtest/noem maar op, de batterij al 99,9% vol was). Bij (een gebrek aan zon) laadstroom ≤ 0,010C gaat de celspanning echter nooit Andy's 3,449 volt aantikken.
Tot hier snap ik je
Dus die RCV timer gaat niet lopen. Zo kan je het treffen dat 10 uur lang op een dag de cellen overladen worden.
Maar hier ben je me even kwijt. Die RCV gaat niet lopen maar "overladen", die cellen krijgen toch niks meer binnen, alleen hun spanning blijft in de RFV staan maar er worden geen amps geduwd door de omvormer, dus de cel wordt toch niet overladen of gestresseerd?
Met zo'n kleine 0.010C laadstroom is de 16-kWh LFP-batterij namelijk al 100% vol als de laadspanning de 3,425 volt per cel bereikt.
Dit volg ik ook niet. Wil je het mij even uitleggen?
Een kleine laadstroom is toch prima, wat is daar het probleem mee?
Het voltage is toch nog altijd een goede indicator of een batterij vol zit, het is een moeilijkere indicator maar zolang de spanning niet te hoog oploopt (maw als je niet in de hoog oplopende flank van de batterij voltage curve helemaal rechts zit) is er toch niks aan de hand?
Met Andy's 3,45 volt/cel gaat het laden van één batterij goed met laadstromen van 0,014C (224W) en groter.

Hoe meer batterijen er parallel op de busbar komen, Andy wil geloof ik al naar 16 stuks, hoe eerder dergelijke kleine laadstroomratio's per batterij bereikt worden. (16x224W=3584W) Met risico op overladen zodra het gebied boven 3,370 volt per cel bereikt wordt (zodra z'n laadvermogen wat de cellen in vloeit onder de 3584W komt).
Het gaat goed zeg je? Ik snap de berekening hier niet zo goed. Andy neemt 3.45, hoe staat dat tegenover die laadstroom/vermogen van 224W en waarom is dat een risico. Wil je net dan 3500W overschot PV hebben of NET NIET?

Ik wil het graag begrijpen, te meer ook omdat hier in de winter een 2de kist gaat bijkomen. Ik dacht dat ik redelijk goed begreep wat de RFV/RCV en alle OVP settings deden maar je doet me nu twijfelen, dit terwijl ik de posts van een paar Tweakers terug indachtig ben dat je bv de timers op master/slaves anders moet zetten zodat ze "in de pas lopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:46:
Toch fijn dat als Liander bezig is in de straat en alle electriciteit eraf gooit, dat alles door het ESS systeem rustig door draait *O*
Hoe snel of langzaam schakelt de Victron bij jou over?, in een Victron document staat maximaal 60 seconden..
:+ :Schep nú maar op over je ESS.. over een paar jaar is het niets bijzonders meer :P

[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 26-09-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:33
natural colour schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:42:
[...]
Hoe snel of langzaam schakelt de Victron bij jou over?, in een Victron document staat maximaal 60 seconden..
:+ :Schep nú maar op over je ESS.. over een paar jaar is het niets bijzonders meer :P
Nu graag nog aangeven over welk document je het hebt. En heb je het over het schakelen van on-grid naar off-grid of van off-grid naar on-grid?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
sandergar schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:48:
[...]

Nu graag nog aangeven over welk document je het hebt. En heb je het over het schakelen van on-grid naar off-grid of van off-grid naar on-grid?
Had te maken met een 'relais test'
Ik zoek dat document nog..

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 26-09-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

HyperBart schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:35:
[...]
Dat is een leuk video'tje. Verrassend, ergens logisch maar niemand is zo gek om ze verticaal te plaatsen, ..
Er zijn wat agri-PV-solar bedrijven die verticaal plaatsen. Bijvoorbeeld next2sun, Hörmann, ...

Hier ga ik niet helemaal verticaal, maar onder een hellingshoek van 72-73º plaatsen.
HyperBart schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:35:
[...]
Dit volg ik ook niet. Wil je het mij even uitleggen? Een kleine laadstroom is toch prima, wat is daar het probleem mee?
[...]
Het voltage is toch nog altijd een goede indicator of een batterij vol zit, het is een moeilijkere indicator maar zolang de spanning niet te hoog oploopt ... is er toch niks aan de hand?
Onbelaste spanningsmeting
De spanning is inderdaad een redelijk goede indicatie of een batterij vol zit, met dien verstande dat het dan om een in rust/onbelaste meting gaat (lees: als er niet geladen, of ontladen wordt) en temperatuur afhankelijk is. Een grafiek en tabel met gemiddelde rustspanningen (3.4300V=100% t/m 2.5201V=0% SoC): https://diysolarforum.com...nd-use.10185/#post-111702

Complexiteit: als je stopt met (ont)laden is een Li-Ion cel niet meteen in rust, daar gaat tijd overheen: https://diysolarforum.com...co-ltd.33383/#post-412079
Belaste spanningsmeting
RCinFLA:
For charging of cell, the amount of charging current and level of absorb voltage determines required absorb time to fully charge cell. Low charge current requires very little absorb time.
Als er geladen of ontladen wordt komt er het begrip "over-potential voltage slump" bij. Dat spanningsverschil (tussen belaste en onbelaste toestand) varieert tussen de 10 en 200 mV per cel. Het niveau daarvan verschilt:
  1. per celtype (zelfs van dezelfde fabrikant),
  2. de stroomsterkte,
  3. temperatuur,
  4. en hoe oud/misbruikt de cel is.
Een grafische voorstelling bij variërende stroomsterkte van een nieuwe Eve LF280 cel: https://diysolarforum.com...-lf280k.38928/post-492347

Een grafische voorstelling van de variatie in "over-potential voltage slump" tussen slechte en goede kwaliteit cellen en levensduur (lees: toegenomen interne weerstand) bij verschillende laadstromen (0.05...0.5C): https://diysolarforum.com...-cell.92834/#post-1238620

De bron van de afbeelding met kwaliteitsverschillen in "over-potential voltage slump" tussen verschillende fabrikaten en types nieuwe cellen, kan ik zo snel niet vinden. Daarom hier een bewaarde uitsnede ingevoegd van een certified Eve LF280K, Qishou 304Ah, 280Ah Rept, 280Ah Eve LF280K, Eve 304Ah, 280 Ah Hithium:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9-okFx9fr9seD51fi16jr-OqJA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RVqys0l4xwPqcJVG7yPm7OxX.png?f=user_large

Deze vergrote uitsnede is afkomstig uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPRwiOJFKBPyMeUZ-mA74_iEj-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3gYjIBi0rUF7h9rcZgRzkDB3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 26-09-2025 18:37 . Reden: RCinFLA toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@cj1

Ok, dus wat je zegt is dat als een batterij net een laadsessie heeft (gehad) en hij naar rust moet keren dat dit wat tijd nodig heeft en afhankelijk is van hoe hard er voorheen stroom in liep? Correct?
Hoe past die stroomsterkte daar in? Ik ben wat platgegooid met grafieken maar ik snap nog maar 20% denk ik.

Concreet: wat is de impact, wat moet er veranderen en wat is dan de beste manier of parameter om hier rekening mee te houden?
Dit "gedoe", doet zich dat voor in de winterdagen of in de zomerdagen?
Waarom is dit erger als er 16 packs aan hangen?
Wat is die 3800W die je benoemde? Moet hij dat net lange tijd krijgen om goed te zitten of is het net omdat hij 16 packs heeft dat het dat moet zijn of moet hij dit net niet hebben?

Kan je het eens concreet maken met een voorbeeld en een vergelijking?

Sorry, ik ben echt nog niet mee, je moet het iets "dumb it downen".

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 26-09-2025 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
natural colour schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:10:
[...]

Had te maken met een 'relais test'
Ik zoek dat document nog..
Van on-grid naar off-grid gaat binnen 20 milliseconden. Als de grid terugkomt, wordt deze eerst een tijdje geanalyseerd. De relais worden getest én het microgrid wordt gesynchroniseerd met de grid: spanningen hetzelfde, frequenties gelijk, faseverschuivingen gelijk. Dit kan, bij elkaar, wel een minuut ofzo duren. Bij mijn testen (elke maand) is het eerder 30 seconden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-10 20:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjHNcNNET0lQHLPOcxc-f83AEaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTMGFG9DbtI7FLGo0h1YvLsi.jpg?f=fotoalbum_large
Kwam deze tegen op facebook, pylontech 3000

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Scary, maar zonder enige context kun je er verder niets over zeggen of vinden of van leren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:45
natural colour schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:42:
[...]

Alles hangt aan de AC OUT kant. Dus er is geen (20ms ofzo) overschakel tijd. Als Grid weg valt merk je daar niks van. Als het terugkomt duurt de synchronisatie denk ik 30-40 seconden.

Haha over een paar jaar is het indd niks speciaals meer :P Toch had ik de buren hier even langs om te vragen hoezo ik wel electriciteit had >:)

[ Voor 6% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 26-09-2025 21:05 ]

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:03

Ethirty

Who...me?

Niet verwacht dat er XXL pouch cells in zouden zitten :o

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Spicy pillows 😂

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:32
[...]

De verbeteringen in BMS, die zie ik bij JK in ieder geval niet. (Ik herzie mijn mening zodra die 100% vol detecteert als de laadstroom onder de 0,05C duikt en de hoogste celspanning onder belasting ≥3,400V is).

De actieve balancer daar zie ik het nut steeds minder van in. Ik mag hopen dat de zelfontlading van de cellen niet meer dan 2-3 mA uiteen loopt (op maximaal 12,2 mA aka 3% per maand). Die 2-3 mA aan stroomsterkte kan een passieve balancer makkelijk bij benen.

Een oude toepasselijke quote van gewaardeerde @Domba hier op herhaling:

[...]
Binnenkort een review van de iBMS van Andy die "ALLE" problemen met "ELKE" BMS via CAN oplossen kan.... kost dan wel $299 EX shipping en EX VAT.
8)

• habbekrats
BenSKIP schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 05:08:
[...]

Binnenkort een review van de iBMS van Andy die "ALLE" problemen met "ELKE" BMS via CAN oplossen kan.... kost dan wel $299 EX shipping en EX VAT.
8)
60A ?
Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/v2/D5622AQGKTPuoXrb1hQ/feedshare-shrink_800/B56ZcvoVnvHgAk-/0/1748850798264?e=1761782400&v=beta&t=yFLWNhenirjIvsm0SkzKD6z1UT9y5TYy3Fig7ZBvdwk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@BenSKIP @habbekrats
Hmm, zelfde naam, ander produkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDvYLwcVQspHMnwUAiWY9VbsvhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oEE8GdtHT4rDdhDD17jLskFq.png?f=fotoalbum_large

• cj1
  • Niet online

cj1

BenSKIP schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 05:08:
[...]
Nee, Andy gaat niet elk BMS probleem oplossen. Wel zijn mengelmoes aan verschillende BMS fabricaten (JK, JK PB, JBD/Overkill) bij zijn straks tig parallel geschakelde batterijen, om die allemaal met 1 omvormer te laten praten. Het gaat over een BMS middleware-oplossing, zie: https://shop.jamestronics.../can2can-with-power-cable

US$149-299 ex. ex. voor iedere CAN-bus master (alle printplaatjes zijn uitverkocht momenteel)

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 27-09-2025 13:29 . Reden: link naar archive.org ]

• cj1
  • Niet online

cj1

Eigenlijk wel mooi dat de gassen in de pouch blijven. Dat zie ik als een voordeel als je de accu in huis plaatst.

Met de prismatische cellen zou in zo'n ontgassingsgeval o.a. waterstofgas door het ventiel naar buiten komen. De juiste concentratie en een warm oppervlak doen boem.

Anderzijds hebben we hier ook al een Duits voorbeeld gezien van pouch cellen waar het gas toch in de kelderruimte stroomde en voor een ontploffing zorgde. Dat was volgens mij geen Pylontech maar Basen, met een andere plaatsingswijze. Volgens gepinde post van Domba: Basen = pouch staand, Pylontech = pouch liggend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

... op BMS vlak het nodige verbeterd,
Het JK BMS blijf ik nog steeds een slecht BMS vinden. Als je door een 200A BMS werkelijk 200A gaat jagen dan worden de MOSFET's zo'n 160ºC warm. Dat is al ontzettend dicht tegen de absolute boventemperatuur van 175ºC van een Mosfet Dat is al 10ºC hoger dan de absolute maximum temperatuur waarop de toegepaste P028N10/BLP028N10 MOSFET mag draaien, en dicht bij het maximum van 170ºC van een hoge temperatuur bestendige (geen standaard) printplaat.

Dan kun je zeggen, ja het zijn Chinese specificatie. Je moet ze door de helft delen, d.w.z. 200A mag je maar 100A belasten.

Als die koekenbakkers van Jikong het eigen BMS al niet beschermt tegen te hoge temperaturen, welke verwachting mag ik dan nog hebben dat mijn LiFePo4 cellen wel goed beveiligd worden? ...de Mosfet thermisch gebruiken zoals die dingen bedoeld zijn, dan gaan ze de Mosfets niet koelen aan de warmte isolerende epoxy zijde met een dik stuk thermal padding, dat de warmte beroerd geleid, tegen een metalen plaat.

Daarnaast kun je een JK BMS praktisch gezien niet voor sommige, zoals een UPS met tijden lang dezelfde spanning, toepassingen gebruiken. Doordat de SoC bij een JK BMS zo onnauwkeurig is. Zelfs als je spanning 3,340 V/cell (float) is, kan het BMS zomaar talloze waarschuwend "low SoC" alarmmeldingen sturen.

Koeling, zoals voor dat type Mosfets bedoeld is, gebeurt via het metalen vlak aan de andere zijde van de Mosfet, dat je direct tegen het koellichaam aan klemt. (JiKong duwt dat metalen koelvlak van de Mosfet tegen de printplaat 8)7 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvlhSDWWL92sPxUcvqqzBLDSyz0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sqPiL9g9RX8g1FlbPz8d9Ut6.png?f=user_large

Het JK PB BMS met de MOSFET epoxy zijde boven, en het metalen koelvlak tegen de printplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NAYS5uQu4bhvccbadKUaMziKXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3JcGq7vlmkdfZcBtrPmb1Ef.jpg?f=fotoalbum_large

PS Die messingkleurige stripjes zitten op de printplaat gesoldeerd om wat meer stroom naar de buitenste MOSFET's te geleiden. Zonder die stripjes krijgen de MOSFET's dicht bij de kabel schroefaansluitingen meer stroom te verwerken dan de buitenste exemplaren.

[ Voor 15% gewijzigd door cj1 op 29-09-2025 13:27 . Reden: onjuiste info doorgehaald; low SoC bij UPS case aangehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
cj1 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:22:
[...]

Het JK BMS blijf ik nog steeds een slecht BMS vinden.
Eens, er zitten regelmatig foutjes in en ze stoppen er opties in die het een gebruiker niet makkelijker/veiliger maakt.
Ze gaan ook regelmatig stuk.

Hier vermelden ze het ook al
YouTube: Problem with JK BMS 16S20P

Volgens mij heeft Andy aandelen bij JK

[ Voor 20% gewijzigd door Slux op 28-09-2025 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Slux schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:23:
[...]

Eens, er zitten regelmatig foutjes in en ze stoppen er opties in die het een gebruiker niet makkelijker/veiliger maakt.
Ze gaan ook regelmatig stuk.

Hier vermelden ze het ook al
YouTube: Problem with JK BMS 16S20P

Volgens mij heeft Andy aandelen bij JK
JK is een grote fabriek met tig duizend units per maand, daar zal net als bij andere toko's wel uitval tussen zitten. Eens dat de service van JK ondermaats is met vervanging. Echter koop je niet bij JK maar bv bij NKON en die moet het voor je oplossen.

@cj1 Bijna elk BMS is opgebouwd met mosfets parallel en stripjes om de load te verdelen is ook niet bijzonder ik werk met 2kA gelijkrichters daar is de opbouw ook zo gemaakt om de stroomverdeling tussen componenten optimaal te verdelen.

En wat zou dan wel een goed BMS zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 28 september 2025 @ 07:42:
[...]

JK is een grote fabriek met tig duizend units per maand, daar zal net als bij andere toko's wel uitval tussen zitten. Eens dat de service van JK ondermaats is met vervanging. Echter koop je niet bij JK maar bv bij NKON en die moet het voor je oplossen.

@cj1 Bijna elk BMS is opgebouwd met mosfets parallel en stripjes om de load te verdelen is ook niet bijzonder ik werk met 2kA gelijkrichters daar is de opbouw ook zo gemaakt om de stroomverdeling tussen componenten optimaal te verdelen.

En wat zou dan wel een goed BMS zijn?
Volgens mij kopen de meeste hun BMS direct uit China en die partijen doen er vaak alles aan om het zo lastig mogelijk te maken als er een defect is.

Zelf heb ik 4x een JK BMS waarvan er 1 stuk is gegaan
Settings tussen de v15 en v19 die anders zijn terwijl ze onder het zelfde type nummer worden verkocht.

ik heb +/- 40 Daly BMS nog geen enkele uitval gehad of andere settings tussen de modellen.
Ik was erg sceptisch voor Daly omdat het internet vol staat dat ze slecht zijn en regelmatig stuk zijn maar in de 2 jaar dat ik ze gebruik doen ze het in mijn geval beter dan JK.

Helaas geen ervaringen met andere BMS

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:26
cj1 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:22:
[...]

Het JK BMS blijf ik nog steeds een slecht BMS vinden. Als je door een 200A BMS werkelijk 200A gaat jagen dan worden de MOSFET's zo'n 160ºC warm. Dat is al ontzettend dicht tegen de absolute boventemperatuur van 175ºC van een Mosfet en 170ºC van een hoge temperatuur bestendige (geen standaard) printplaat.

Dan kun je zeggen, ja het zijn Chinese specificatie. Je moet ze door de helft delen, d.w.z. 200A mag je maar 100A belasten.

Als die koekenbakkers van Jikong de Mosfet thermisch gebruiken zoals die dingen bedoeld zijn, dan gaan ze de Mosfets niet koelen aan de warmte isolerende epoxy zijde met een dik stuk thermal padding, dat de warmte beroerd geleid, tegen een metalen plaat.

Koeling, zoals voor dat type Mosfets bedoeld is, gebeurt via het metalen vlak aan de andere zijde van de Mosfet, dat je direct tegen het koellichaam aan klemt. (JiKong duwt dat metalen koelvlak van de Mosfet tegen de printplaat 8)7 )

[Afbeelding]

Het JK PB BMS met de MOSFET epoxy zijde boven, en het metalen koelvlak tegen de printplaat:
[Afbeelding]

PS Die messingkleurige stripjes zitten op de printplaat gesoldeerd om wat meer stroom naar de buitenste MOSFET's te geleiden. Zonder die stripjes krijgen de MOSFET's dicht bij de kabel schroefaansluitingen meer stroom te verwerken dan de buitenste exemplaren.
Ik wil hier, als oud elektronica man, toch een opmerking over maken:

De mosfet op het plaatje van cj1 is een through hole versie met een gaatje in het midden. Als zo'n component koeling nodig heeft moet je als ontwerper het zo maken dat de metalen achterkant tegen een metalen/koelend oppervlak geschroefd kan worden. De mosfets op de JK-bms foto is echter de SMD versie, die kan niet tegen een koelend oppervlak gemonteerd worden. Los van dat het gaatje ontbreekt is de metalen achterkant (die een stukje boven de behuizing uitsteekt) tevens een aansluiting die ergens aan vast gesoldeerd moet worden. Als ontwerper kun je dan alleen koeling realiseren door een voldoende groot, ononderbroken, kopervlak op de PCB te maken waar de mosfet op gesoldeerd wordt. Vaak wordt dat kopervlak ook voorzien van heel veel via's (gemetaliseerde gaatjes) naar de achterkant van de PCB zodat die ook mee gaat koelen.

Of in dit geval voldoende koeling in het design gerealiseerd is kan ik zo niet beoordelen, maar de ontwerper heeft m.i. wel volgens de regels gewerkt.

Edit: als je goed naar de foto van de JK-bms kijkt zie je tussen de mosfets door dat het kopervlak vlak stikt van de via's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Kun je over de mosfets heen geen koelichaam monteren?

Het lijkt mij zinnig nog een fan richting de BMS te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

KarsS schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:23:
[...]
...De mosfets op de JK-bms foto is echter de SMD versie, die kan niet tegen een koelend oppervlak gemonteerd worden. ... Als ontwerper kun je dan alleen koeling realiseren door een voldoende groot, ononderbroken, kopervlak op de PCB te maken waar de mosfet op gesoldeerd wordt. Vaak wordt dat kopervlak ook voorzien van heel veel via's (gemetaliseerde gaatjes) naar de achterkant van de PCB zodat die ook mee gaat koelen.

..., maar de ontwerper heeft m.i. wel volgens de regels gewerkt.
Je hebt gelijk dat op de JiKong printplaat een SMD-versie van de P028N10 (BLP028N10). De "drain" van de TO-263 had ik aangezien voor het metalen deel aan de achterzijde.

Er zullen vast nog andere (kostbare) mogelijkheden zijn om te koelen, zoals keramiek printplaten, etcetera. Meer Mosfets plaatsen is waarschijnlijk de meest kosteneffectieve oplossing.

De ontwerper heeft niet volgens alle regels gewerkt. In het P028N10 gegevensblad lees ik dat de maximum gebruikstemperatuur 150ºC is, en niet de door mij aangenomen 175ºC.

PS De grote aantallen via's, zelfs achter het groene soldeermasker, heb ik gezien, blijkbaar onvoldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 28-09-2025 14:42 . Reden: link naar gegevensblad ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Wat een hoop n=1 BS hier zeg. Ik heb 4x JK die het prima doen. Dus 100% betrouwbaar 8)7 :+ Met zijn 4en hebben ze nu circa 370000 Ah verwerkt.
En ja, ik heb 200A versies bewust gekocht wetende dat ik toch nooit meer dan 100A ga trekken. Om dan voor 10 euro minder een kleiner bms te kopen was het mij niet waard.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:44
cj1 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:02:
[...]

Je hebt gelijk dat op de JiKong printplaat een SMD-versie van de P028N10 (BLP028N10). De "drain" van de TO-263 had ik aangezien voor het metalen deel aan de achterzijde.

Er zullen vast nog andere (kostbare) mogelijkheden zijn om te koelen, zoals keramiek printplaten, etcetera. Meer Mosfets plaatsen is waarschijnlijk de meest kosteneffectieve oplossing.

De ontwerper heeft niet volgens alle regels gewerkt. In het P028N10 gegevensblad lees ik dat de maximum gebruikstemperatuur 150ºC is, en niet de door mij aangenomen 175ºC.

PS De grote aantallen via's achter het groene soldeermaster heb ik ook gezien, blijkbaar onvoldoende.
Hoe kom je eigenlijk aan die 150ºC? Op de achterkant van een bierviltje kom ik op een dt < 90 K, uitgaande van 20 FETS per BMS met typische Rdson van 24 mohm en thermische weerstand van 1.8 K/W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

BernieW schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:59:
[...]
Hoe kom je eigenlijk aan die 150ºC? Op de achterkant van een bierviltje kom ik op een dt < 90 K, uitgaande van 20 FETS per BMS met typische Rdson van 24 mohm en thermische weerstand van 1.8 K/W.
Het maximum van 150ºC komt van: https://www.belling.com.c...BLP028N10-P.B_V1.0_en.pdf
De werkelijke 160ºC bij 180 A voor een 200A JK BMS komt van: https://diysolarforum.com...-200a.101641/post-1476684

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Deze inderdaad..... niet die ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@cj1 In jou link wordt gesproken over de voorgaande 200A BMS 10x mosfet parallel. De RDSon is max 2,8 milli ohm. In theorie 0,28 milli ohm zou bij 200A 11,2 Watt zijn. Enige nadeel is dat de RDSon oploopt als de temperatuur stijgt.

Net eens gemeten, bij 70A laden meet in over de B- en P- gemeten en zat rond 0,1V spanningsverlies.
Is dus inclusief de shunt. 0.0014285714 ohm Bij 200A zou er dan ~57Watt verlies zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
V_ger schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:02:
Wat een hoop n=1 BS hier zeg. Ik heb 4x JK die het prima doen. Dus 100% betrouwbaar 8)7 :+ Met zijn 4en hebben ze nu circa 370000 Ah verwerkt.
En ja, ik heb 200A versies bewust gekocht wetende dat ik toch nooit meer dan 100A ga trekken. Om dan voor 10 euro minder een kleiner bms te kopen was het mij niet waard.
Inderdaad WEER een voorbeeld waar mensen weer de C waarde van de cellen "MAXIMAAL" willen benutten en het dan "RAAR" vinden dat als ze op VOLLAST de boel aanspreken de boel WARM wordt en/of STUK gaat.

Mijn auto kan ook 8000 RPM aan...... doe ik dan 10 minuten, dan vliegen de tandwielen ook om mijn oren.
De JKBMS heeft een veiligheidsmarge van 100A en daarboven nog een SHORTpeak veiligheidsmarge. Je wil de JK niet 200A voor de kiezen duwen.

100-150A is 1C. Daar wil je qua cellen al niet boven komen. En liever blijf je daar VERDER ONDER!
Toch 'grappig' dat dit continu terug blijft komen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
natural colour schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:34:
Kun je over de mosfets heen geen koelichaam monteren?

Het lijkt mij zinnig nog een fan richting de BMS te plaatsen.
Je kan hier thermische stickers op plakken of een alu koellichaam op lijmen met thermische lijm.
https://nl.aliexpress.com...42549%7C_p_origin_prod%3A
https://nl.aliexpress.com...87361%7C_p_origin_prod%3A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
cj1 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:27:
[...]

Nee, Andy gaat niet elk BMS probleem oplossen. Wel zijn mengelmoes aan verschillende BMS fabricaten (JK, JK PB, JBD/Overkill) bij zijn straks tig parallel geschakelde batterijen, om die allemaal met 1 omvormer te laten praten. Het gaat over een BMS middleware-oplossing, zie: https://shop.jamestronics.../can2can-with-power-cable

US$149-299 ex. ex. voor iedere CAN-bus master (alle printplaatjes zijn uitverkocht momenteel)
Euhmm? :o
Dat staat er niet.
Andy gaat een REVIEW maken....... Deze printplaat beloofd de FLOAT problemen op te gaan lossen. (Al dan niet met een xtra shunt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:49:
@cj1 In jou link wordt gesproken over de voorgaande 200A BMS 10x mosfet parallel.
In die post waar ik naar linkte kan ik nergens het getal 10 vinden. (zelfs niet in het draadje)
In de post waar ik naar link staat letterlijk "JK PB 200A version BMS".
In nummer post #12 maakt dezelfde auteur, RCinFLA, de vergelijking met type "JK-PB1A16S20P"/"JK-PB2A16S20P".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@cj1 Andy heeft hier over 2 x 10 mosfets 1 x 10 laden en 1 x 10 ontladen parallel,
YouTube: Magic smoke! What happened to the JK-BMS? Still reliable or bad design?
Afbeeldingslocatie: https://www.powersystemsdesign.com/images/articles/1656630723-Figure-1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

BenSKIP schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:55:
[...]

Inderdaad WEER een voorbeeld waar mensen weer de C waarde van de cellen "MAXIMAAL" willen benutten en het dan "RAAR" vinden dat als ze op VOLLAST de boel aanspreken de boel WARM wordt en/of STUK gaat.

Mijn auto kan ook 8000 RPM aan...... doe ik dan 10 minuten, dan vliegen de tandwielen ook om mijn oren.
De JKBMS heeft een veiligheidsmarge van 100A en daarboven nog een SHORTpeak veiligheidsmarge. Je wil de JK niet 200A voor de kiezen duwen.

100-150A is 1C. Daar wil je qua cellen al niet boven komen. En liever blijf je daar VERDER ONDER!
Toch 'grappig' dat dit continu terug blijft komen. |:(
Eens met je betoog hoor, maar bij 280Ah cel is 1C 280A. Dat laatste stukje klopt niet helemaal volgens mij. Dus 0.5C is 140A en dat is vaak de limiet die je wilt hanteren. Bij 310Ah zit je bij 0.5C op 155A max dus vrijwel niemand hier heeft een BMS nodig van meer dan 200A.

Maar wie is de eerste hier met MB56 628Ah cellen? Bestaat er al een BMS dat je continue 314A laat pompen?+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Even iets heel anders..... is RS232 te splitten?
ik wil mijn Deye met de Solar Assistant aansturen en (indien mogelijk) de Solarman Dongle als "backup" gebruiken. Ik dacht misschien te simpel.... een Y splitter SUB9D is vrij makkelijk te maken. Steeds weer de schroefjes onder de Deye los moeten pielen terwijl je er met een (Y) verlengkabel makkelijker bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

BenSKIP schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:47:
Even iets heel anders..... is RS232 te splitten?
ik wil mijn Deye met de Solar Assistant aansturen en (indien mogelijk) de Solarman Dongle als "backup" gebruiken. Ik dacht misschien te simpel.... een Y splitter SUB9D is vrij makkelijk te maken. Steeds weer de schroefjes onder de Deye los moeten pielen terwijl je er met een (Y) verlengkabel makkelijker bij kan.
Ik ben geen expert maar rs232 is point-to-point dus ik denk het niet. Als beide apparaten actief raken op je serial port is er een risico dat de voltages stapelen? Dan gaat de boel misschien zelfs stuk.

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 28-09-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Q schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:56:
[...]

Ik ben geen expert maar rs232 is point-to-point dus ik denk het niet. Als beide apparaten actief raken op je serial port is er een risico dat de voltages stapelen? Dan gaat de boel misschien zelfs stuk.
Dan moet het dus een switch over worden..... Dat is een beetje lastiger met 9 draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die dingen koop je voor vijfentwintig euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
jadjong schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:29:
Die dingen koop je voor vijfentwintig euro.
Heb je een linkje?
Gevonden, maar alle connectoren zijn net andersom. Dus zou ik alle 3 de connectoren moeten wisselen, of alsnog tussenkabels gaan plaatsen om van male - female en vice-versa te converten.

[ Voor 35% gewijzigd door BenSKIP op 28-09-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@BenSKIP je kunt rs232 niet “analoog splitten maar wel omzetten naar ethernet en zo op meerdere hosts oppakken. Zo doe ik dat bv ook met mijn P1 meter.
Zit een rs232 naar ethernet converter tussen en die gooit het als UDP stream het netwerk op. Zowel HomeAssistant en Ztatz (2 compleet andere systemen losstaand van elkaar) lezen beiden zo vanaf het netwerk de seriële data.

Ligt een beetje aan wat je wilt “uitlezen” of dit werkt. Er zijn legio oplossingen hiervoor kan goedkoop met een ESP8266 of ESP32.
In de industrie zie ik vaak Moxa converters voorbij komen (maar die zijn vrij prijzig)

Dus “splitten” nee omzetten en op meerdere hosts uitlezen zeker mogelijk!

Pagina: 1 ... 116 ... 118 Laatste