@cyclone zoals aangegeven zou ik de bij de Deye bijgeleverde Solarman WIFI dongle en Solar-Assistant via FTDI naar USB op dezelfde RS232 port willen hebben. Daarbij dan eigenlijk slechts de Solarman als backup (slechts voor firmware updates).cyclone schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:41:
@BenSKIP je kunt rs232 niet “analoog splitten maar wel omzetten naar ethernet en zo op meerdere hosts oppakken. Zo doe ik dat bv ook met mijn P1 meter.
Zit een rs232 naar ethernet converter tussen en die gooit het als UDP stream het netwerk op. Zowel HomeAssistant en Ztatz (2 compleet andere systemen losstaand van elkaar) lezen beiden zo vanaf het netwerk de seriële data.
Ligt een beetje aan wat je wilt “uitlezen” of dit werkt. Er zijn legio oplossingen hiervoor kan goedkoop met een ESP8266 of ESP32.
In de industrie zie ik vaak Moxa converters voorbij komen (maar die zijn vrij prijzig)
Dus “splitten” nee omzetten en op meerdere hosts uitlezen zeker mogelijk!
Ik heb een P1 splitter aan mijn dsmr meter hangen van 14 tot 27 euro verkrijgbaar tot 5 poorten.
https://webshop.cedel.nl/nl/P1-Kabel-Splitter
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
@BenSKIP Ik heb 0 ervaring met Deye of al het andere wat je noemt.
Maar via een gedeelde port firmware updates willen doen is bij mij 1 grote no go. Als dat mis gaat heb je dikke shit dus dat zou ik sowieso nooit anders doen dan een directe kabel (hooguit met een FTDI --> USB converter) naar 1 laptop / p.c.
Maar via een gedeelde port firmware updates willen doen is bij mij 1 grote no go. Als dat mis gaat heb je dikke shit dus dat zou ik sowieso nooit anders doen dan een directe kabel (hooguit met een FTDI --> USB converter) naar 1 laptop / p.c.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Das P1, die splitter heb ik zelf al gemaakt.habbekrats schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:53:
Ik heb een P1 splitter aan mijn dsmr meter hangen van 14 tot 27 euro verkrijgbaar tot 5 poorten.
Het gaat mij om de RS232 port die onder de Deye zit. Ik heb de Deye liever niet continu aan de Chinese cloud hangen. Dat slechts voor een update. De Deye wil ik eigenlijk alleen aan Solar-Assistant (raspberry-Pi) hebben, omdat deze lokaal werkt en dan ook gewoon via EPEX kan laden / ontladen.
Ah... MY BAD! Ik zit in het verkeerde draadje.cyclone schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:55:
@BenSKIP Ik heb 0 ervaring met Deye of al het andere wat je noemt.
Ik moet in het Deye draadje zijn. Zje Zwie Deesoolee.
@BenSKIP
Ik ben je even kwijt, hoe kan een RS232 verbinding nou direct communiceren met de cloud ? Zie ook een opmerking over een Solarman WiFi dongle, wat ik doe alles wat ik niet vertrouw (eigenlijk zo goed als alles) gaat bij mij in een geisoleerd VLAN wat alleen op NTP naar internet mag en verder alleen heel kort als ik eens een firmwareupdate wil ophalen van een specifiek device.
Kortom die blokkade leg ik in de firewall van mijn netwerk middels segmentatie. En idd er zijn een hoop hosts die wat af willen kletsen met hun backoffice, maar zonder die toegang werkt het ook allemaal dikke prima :-)
Ik ben je even kwijt, hoe kan een RS232 verbinding nou direct communiceren met de cloud ? Zie ook een opmerking over een Solarman WiFi dongle, wat ik doe alles wat ik niet vertrouw (eigenlijk zo goed als alles) gaat bij mij in een geisoleerd VLAN wat alleen op NTP naar internet mag en verder alleen heel kort als ik eens een firmwareupdate wil ophalen van een specifiek device.
Kortom die blokkade leg ik in de firewall van mijn netwerk middels segmentatie. En idd er zijn een hoop hosts die wat af willen kletsen met hun backoffice, maar zonder die toegang werkt het ook allemaal dikke prima :-)
Op de Deye zit aan de RS232 port een Solarman WiFi dongle. Die praat direct met de modem en die met een Chinese cloud service.cyclone schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:01:
@BenSKIP
@BenSKIP Niet helemaal waterdicht, maar in je router kun je ook alle verkeer blokkeren naar solarman. Even aanzetten voor een firmware download.
met 200A en 10 fets parallel kom je uit op grofweg 1.7W (Rdson is 4.2mOhm bij 100 graden) per fet even uit gaande dat de Rj-amb 20 K/W is (fets worden via een gappad gekoeld naar de aluplaat) kom je uit op een junction temperatuur van 74 graden bij een ambient van 40 graden, niet zo spannend.cj1 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:02:
[...]
Je hebt gelijk dat op de JiKong printplaat een SMD-versie van de P028N10 (BLP028N10). De "drain" van de TO-263 had ik aangezien voor het metalen deel aan de achterzijde.
Er zullen vast nog andere (kostbare) mogelijkheden zijn om te koelen, zoals keramiek printplaten, etcetera. Meer Mosfets plaatsen is waarschijnlijk de meest kosteneffectieve oplossing.
De ontwerper heeft niet volgens alle regels gewerkt. In het P028N10 gegevensblad lees ik dat de maximum gebruikstemperatuur 150ºC is, en niet de door mij aangenomen 175ºC.
PS De grote aantallen via's, zelfs achter het groene soldeermasker, heb ik gezien, blijkbaar onvoldoende.
Die koperen strips op de planes zijn meer voor de traces zelf dan de stroom verdeling. Uiteindelijk zorgt het positive temp coefficient ervoor dat elke mosfet ongeveer dezelfde stroom krijgt
[ Voor 21% gewijzigd door Cyrus The Virus op 29-09-2025 08:51 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Dat het JK BMS zijn eigen MOSFET temperatuur al lager meet dan een thermokoppel op de buitenzijde van de aluminium koelplaat, dat zegt wel iets.Cyrus The Virus schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:44:
[...]
met 200A en 10 fets parallel kom je uit op grofweg 1.7W (Rdson is 4.2mOhm bij 100 graden) per fet even uit gaande dat de Rj-amb 20 K/W is (fets worden via een gappad gekoeld naar de aluplaat) kom je uit op een junction temperatuur van 74 graden bij een ambient van 40 graden, niet zo spannend.
De theoretische waarde vind ik niet zo interessant.
De werkelijke junction temperatuur is des te interessanter. @KarsS Hoe ver zal de MOSFET junction temperatuur af zitten van de temperatuur die je meet op de middelste (afgeknipte) pen van de BLP028N10 TO-263 behuizing (de "aansluiting" tussen de Gate en de Source)?
:strip_exif()/f/image/0jaL9E6suSpOsx98YLzBZTfF.png?f=user_large)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ehh..., even rekenen op de achterkant van een bierviltje:cj1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:09:
[...]
De werkelijke junction temperatuur is des te interessanter. @KarsS Hoe ver zal de MOSFET junction temperatuur af zitten van de temperatuur die je meet op de middelste (afgeknipte) pen van de BLP028N10 TO-263 behuizing (de "aansluiting" tussen de Gate en de Source)?
[Afbeelding]
10 mosfets parallel voor 200A is 20A per Mosfet. De rds-on is gespecificeerd op 2.4 mΩ typical en onder temperatuur kan dat oplopen tot ongeveer het dubbele, zeg 5 mΩ (dat oplopen is gunstig want daardoor balanceren de stromen zichzelf). De dissipatie per Fet is dan (P=I^R): 20 x 20 x 0.005 = 2 Watt.
De "thermal resistance Junction-Case" is 0.5 ℃/W, dus zal de junction slechts 1 graad hoger zijn dan de buitenkant. Zelfs zonder koeling zou de junction temperatuur nog rond 150℃ blijven (thermal resistance Junction-Ambient = 62,5℃/W).
Een NTC betrouwbaar thermisch contact laten maken met de behuizing is overigens nog niet zo gemakkelijk. Het gemakkelijkst meet je met een IR thermometer, maar goed, die heeft lang niet iedereen.
Nu we het er toch over hebben, 20 A door een Mosfet die 180A mag hebben is echt een enorme overkill. Ik denk dat de ontwerpers dit gekozen hebben om ook bij een lichte kortsluiting, de boel nog met de Mosfets af te kunnen schakelen voordat de zekering er uit gaat. Bij een zware sluiting, met vlambogen, blijft dat moeilijk verwacht ik. Er kunnen dan ook hoge inductie spanningspieken ontstaan. Moeilijk om de elektronica daar echt robuust voor te maken. Maar goed, ik heb nog helemaal geen thuisbatterij, laat staan een BMS, dus de ervaringen van anderen zijn hier maatgevend
Edit, ik zie nu dat Cyrus The Virus al ongeveer eenzelfde verhaal heeft geschreven. Die Rj-amb van 20 K/W is natuurlijk een aanname, maar voelt voor mij als realistisch.
[ Voor 4% gewijzigd door KarsS op 29-09-2025 16:46 ]
Bedankt voor de berekening. Dat begin ik te begrijpen.KarsS schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:39:
[...]
Ehh..., even rekenen op de achterkant van een bierviltje:..
Een NTC betrouwbaar thermisch contact laten maken met de behuizing is overigens nog niet zo gemakkelijk. Het gemakkelijkst meet je met een IR thermometer, maar goed, die heeft lang niet iedereen.
Edit, ik zie nu dat Cyrus The Virus al ongeveer eenzelfde verhaal heeft geschreven. Die Rj-amb van 20 K/W is natuurlijk een aanname, maar voelt voor mij als realistisch.
Die MOSFET behuizing met IR meten is op zich wel te doen, als de buitenplaat wordt afgenomen. Echter dan maakt de MOSFET helemaal geen contact met de koelplaat. Daarom is dat geen eerlijke meting. Een thermokoppel op die afgeknipte vermoedelijke "drain" pen plakken, lijkt mij nog te doen.
Aangezien u meer kaas heeft gegeten van electronica, bedoelde ik eigenlijk de vraag te stellen wat die ongedocumenteerde pen is van een TO-263 N-MOSFET.
Terzijde: In het BLP028N10 gegevensblad staat "thermal resistance, Junction-Ambient: 62,5 ºC/W (max.)".
[ Voor 13% gewijzigd door cj1 op 29-09-2025 19:20 . Reden: Die MOSFET behuizing met IR meten... ingevoegd ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Die ingekorte pen zit zeer waarschijnlijk intern aan de Drain. Omdat het wenselijk is de Drain aan te sluiten via de koelplaat aan de achterkant is deze pen ingekort (nou ja, kort door de bocht uitgelegd dan). Zwevend zou ook nog kunnen, even meten met een Ohm meter en je weet het...cj1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:20:
[...]
Aangezien u je meer kaas heeft gegeten van electronica, bedoelde ik eigenlijk de vraag te stellen wat die ongedocumenteerde pen is van een TO-263 N-MOSFET.
Terzijde: In het BLP028N10 gegevensblad staat "thermal resistance, Junction-Ambient: 62,5 ºC/W (max.)".
De Junction-Ambient: 62,5 ºC/W in de datasheet is voor de mosfet zelf. Dus bij 2W is de temperatuurstijging 130 ºC als hij vrij in de lucht hangt, bij 20 ºC omgeving nog net binnen specificatie
Die pen is waarschijnlijk een afgeknipte drain die bij een TO220 behuizing in het midden zit. Ik vermoed dat bij het bakken van de mosfets dezelfde wafer gebakken worden. Na het uitsnijden is er dan de keuze om een TO220 of een TO263 SMD van te maken.cj1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:20:
[...]
Bedankt voor de berekening. Dat begin ik te begrijpen.
Aangezien u meer kaas heeft gegeten van electronica, bedoelde ik eigenlijk de vraag te stellen wat die ongedocumenteerde pen is van een TO-263 N-MOSFET.
De printplaat warmt ook nog op met 200A door 0,25 mOhm weerstand in de printplaat, shuntweerstanden, en overgangsweerstanden. Dat aandeel is dan ongeveer: 10 watt.KarsS schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:33:
[...]
Je doelde misschien op de Rj-amb 20 K/W die Cyrus The Virus noemde maar dat is weer iets anders, dan gaat het om het thermische pad vanaf de junction, via de behuizing, door de PCB met via's, naar het koellichaam en dan naar de lucht.
Het zogenoemde koellichaam is volgens mij met:
- 6 afstandsbussen aan de printplaat bevestigd,
- en met een vrij dikke (3 millimeter?) acryl of siliconen thermal padding van de goedkope soort (0.9~1.5W/mK schat ik). Die in mijn geval ook nog eens scheef geplakt was, en zo maar driekwart van het MOSFET oppervlak raakte. Dat kun je goed zien omdat er wel een mooie aftekening in de thermal padding afgedrukt wordt. De thermal padding is zeker niet te dun
PS Het wat dure single-stud Overkill 170A Pathfinder BMS heeft vermoedelijk veel MOSFET's aan boord: de 170A rating is gebaseerd op 22ºC omgeving en een maximale PCB koper temperatuur van 50ºC en dat zonder koelfin.
[ Voor 15% gewijzigd door cj1 op 01-10-2025 15:28 . Reden: PS toegevoegd ]
J-C is 0.5 K/W maar dat is wel naar de metalen tab. Gezien hier naar de bovenkant gekoeld word is de die een stuk hoger (de gappad met die dikte is vaak ook een paar graden per watt)) . Maar uiteindelijk is de aluplaat de heeft stuk hogere K/W dus die zal dominant zijn (en een normaal stuk koper van 25mm2 en 35um dikte heeft een weerstand van 65 K/W. De PCB koelt hier nauwelijks want daar kan hij geen warmte kwijt. Met dit soort dingen heb ik dagelijks te maken.KarsS schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:39:
[...]
Ehh..., even rekenen op de achterkant van een bierviltje:
10 mosfets parallel voor 200A is 20A per Mosfet. De rds-on is gespecificeerd op 2.4 mΩ typical en onder temperatuur kan dat oplopen tot ongeveer het dubbele, zeg 5 mΩ (dat oplopen is gunstig want daardoor balanceren de stromen zichzelf). De dissipatie per Fet is dan (P=I^R): 20 x 20 x 0.005 = 2 Watt.
De "thermal resistance Junction-Case" is 0.5 ℃/W, dus zal de junction slechts 1 graad hoger zijn dan de buitenkant. Zelfs zonder koeling zou de junction temperatuur nog rond 150℃ blijven (thermal resistance Junction-Ambient = 62,5℃/W).
Nu we het er toch over hebben, 20 A door een Mosfet die 180A mag hebben is echt een enorme overkill. Ik denk dat de ontwerpers dit gekozen hebben om ook bij een lichte kortsluiting, de boel nog met de Mosfets af te kunnen schakelen voordat de zekering er uit gaat. Bij een zware sluiting, met vlambogen, blijft dat moeilijk verwacht ik. Er kunnen dan ook hoge inductie spanningspieken ontstaan. Moeilijk om de elektronica daar echt robuust voor te maken. Maar goed, ik heb nog helemaal geen thuisbatterij, laat staan een BMS, dus de ervaringen van anderen zijn hier maatgevend
Die middelste pin is altijd de drain voor mosfets, niet echt bewuste functie behalve dat het eigenlijk gewoon een afgekipte TO-220 is wat habbekrats ook al zei.
[ Voor 3% gewijzigd door Cyrus The Virus op 29-09-2025 19:00 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Inprincipe zijn daar normaal de diodes voor om de inductie spanning te clampen maar gezien hier de mosfets in antiparallel zijn werkt dat niet. Vermoed dat er gewoon een hotswapcontroller op zit die het allemaal regelt.KarsS schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:39:
[...]
Ehh..., even rekenen op de achterkant van een bierviltje:
Hoe dunner de gappad hoe lager de thermische weerstand. Bij die 0.9W/mK moet je ook nog de dikte meenemen om de daadwerkelijke thermische weerstand te berekenen.cj1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:57:
[...]
De printplaat warmt ook nog op met 200A door 0,25 mOhm weerstand in de printplaat, shuntweerstanden, en overgangsweerstanden. Dat aandeel is dan ongeveer: 10 watt.
Het zogenoemde koellichaam is volgens mij met:Update: volgens mij raken de MOSFET's door die dikke tamelijk isolerende thermal padding nauwelijks warmte kwijt aan het aluminium.
- 6 afstandsbussen aan de printplaat bevestigd,
- en met een vrij dikke (3 millimeter?) acryl of siliconen thermal padding van de goedkope soort (0.9~1.5W/mK schat ik). Die in mijn geval ook nog eens scheef geplakt was, en zo maar driekwart van het MOSFET oppervlak raakte. Dat kun je goed zien omdat er wel een mooie aftekening in de thermal padding afgedrukt wordt. De thermal padding is zeker niet te dun
Dat weet ik dan weer wel. Dunner is beter voor de warmteoverdracht.Cyrus The Virus schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:04:
[...]
Hoe dunner de gappad hoe lager de thermische weerstand. Bij die 0.9W/mK moet je ook nog de dikte meenemen om de daadwerkelijke thermische weerstand te berekenen.
Zelf gebruik ik meestal matjes van 0,5 of 1,0 millimeter.
Daarom viel het mij op dat het matje in de JK PB serie echt een stuk dikker was. Mijn JK 200A PB BMS is destijds retour afzender gegaan vanwege de flaky relais aansturing. Daarom kan ik de dikte van de thermal pad niet meer nameten.
Ik denk(!!) dat de ingekorte drain pin via een bond-wire met de die is verbonden. In dat geval is een temperatuurmeting via die pin niet zinvol. Wil je toch een extra meting doen, dan zou ik de "achterplaat" van de fet gebruiken. Deze steekt een klein stukje uit. Misschien voldoende?
Edit: Maar misschien is die pin onderdeel van het frame, zoals hier:
:strip_exif()/f/image/2Ueqmqq9nLpd8Oocl6OGnfjo.png?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Hermarcel op 29-09-2025 20:27 ]
Is volgens mij vooral zolang omdat de connectoren waarschijnlijk niet mochten uitsteken op de print plaat. En gezien er genoeg marge is maakt het allemaal niet zoveel uit. Scheelt dat er hier geen switching losses zijn.cj1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:10:
[...]
Dat weet ik dan weer wel. Dunner is beter voor de warmteoverdracht.
Zelf gebruik ik meestal matjes van 0,5 of 1,0 millimeter.
Daarom viel het mij op dat het matje in de JK PB serie echt een stuk dikker was. Mijn JK 200A PB BMS is destijds retour afzender gegaan vanwege de flaky relais aansturing. Daarom kan ik de dikte van de thermal pad niet meer nameten.
Als je de echte junction temperatuur wilt meten kun je de diode spanning gebruiken die is redelijk afhankelijk van temperatuur. Maar dat kun je niet doen in en live applicatie, normaal doe je dat door de FET aan te zetten wachten tot hij steady state is en dan snel uitzetten en de diode spanning meten. Dan heb je de junction temperatuur. Wel moet je van te voren in een oven de spanning naar temperatuur curve bepalen.Hermarcel schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:17:
Ik denk(!!) dat de ingekorte drain pin via een bond-wire met de die is verbonden. In dat geval is een temperatuurmeting via die pin niet zinvol. Wil je toch een extra meting doen, dan zou ik de "achterplaat" van de fet gebruiken. Deze steekt een klein stukje uit. Misschien voldoende?
[Afbeelding]
Ter info, omdat de ervaringen blijkbaar nogal uiteenlopen met levertijden.
Grijze box V2 besteld, een week later lag deze op de oprit. Shipping vanuit Polen is een pluspunt.
EDIT:
Cfr vraag hieronder een overzichtje met de inhoud.
Ik moet wel er bij vermelden dat ik nu specifiek gevraagd heb om het V15 BMS. Dit omdat mijn zwarte V2 box die ik al had ook een V15 had en alles bij mij prima werkt.
Ik hou het dan ook graag gelijk. Als dat onwijs is/was hoor ik het graag natuurlijk.
Grijze box V2 besteld, een week later lag deze op de oprit. Shipping vanuit Polen is een pluspunt.
EDIT:
Cfr vraag hieronder een overzichtje met de inhoud.
Ik moet wel er bij vermelden dat ik nu specifiek gevraagd heb om het V15 BMS. Dit omdat mijn zwarte V2 box die ik al had ook een V15 had en alles bij mij prima werkt.
Ik hou het dan ook graag gelijk. Als dat onwijs is/was hoor ik het graag natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/IwiCzoUZ40j3OIfn6NBDGOz6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2025 14:48 ]
Ben benieuwd wat er nu in de "standaard box" aanwezig is.
Zover ik begrepen heb is de samenstelling van de box een beetje random. Vaak slechts epoxysheets voor de sidewalls maar niet de tussen cell epoxy platen. Niet altijd het insecten rooster (op magneten). Maar misschien komt dat tegenwoordig er wel allemaal bij.
Zou je een foto kunnen posten?
Zover ik begrepen heb is de samenstelling van de box een beetje random. Vaak slechts epoxysheets voor de sidewalls maar niet de tussen cell epoxy platen. Niet altijd het insecten rooster (op magneten). Maar misschien komt dat tegenwoordig er wel allemaal bij.
Sure, post is geupdated. Goede punten.BenSKIP schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:19:
Ben benieuwd wat er nu in de "standaard box" aanwezig is.
Zover ik begrepen heb is de samenstelling van e box een beetje random. Vaak slechts epoxysheets voor de sidewalls maar niet de tussen cell epoxy platen. Niet altijd het insecten rooster (op magneten). Maar misschien komt dat tegenwoordig er wel allemaal bij.
Epoxy fully
Branddoofmechanisme
Insectenrooster twee keer
"Mousse" om tussen de batterijen te steken
Ziet er wat mij betreft weer prima uit.
Moet nog een beetje bekijken hoe ik deze box ga positioneren. Komt op de zolder van de schuur en de kabels gaan uitgesplitst (busbar/zekeringhouder) moeten worden (nu is het MP2 op 1 box). Weet nog niet of ik de boxen ga stapelen of langs elkaar leggen. Stiekem heb ik daar wel de ruimte voor maar dan zouden de boxen helemaal uit het zicht komen te liggen diep in het zoldertje. Ergens vind ik het nu wel fijn dat hij bij het mangat ligt zodat ik er af en toe een blik op kan werpen maar hij ligt daar eigenlijk een beetje in de weg/een zijde van het mangat is belemmerd waar de huidige box ligt.
[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2025 14:58 ]
@HyperBart
Iets om vast rekening mee te houden (ken je schuur niet) maar vaak worden deze snel warm en dus zou het bovenin de schuur nog warmer zijn. Dat wat jij "mousse" noemt, is waarschijnlijk de zwarte EVA foam pad? Bedoeld als expansie/compressie buffer.
Iets om vast rekening mee te houden (ken je schuur niet) maar vaak worden deze snel warm en dus zou het bovenin de schuur nog warmer zijn. Dat wat jij "mousse" noemt, is waarschijnlijk de zwarte EVA foam pad? Bedoeld als expansie/compressie buffer.
[ Voor 29% gewijzigd door BenSKIP op 30-09-2025 15:26 ]
Bedankt. Absoluut.BenSKIP schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:23:
@HyperBart
Iets om vast rekening mee te houden (ken je schuur niet) maar vaak worden deze snel warm en dus zou het bovenin de schuur nog warmer zijn.
Dat heb ik afgelopen zomer in de gaten gehouden en dat valt eigenlijk best goed mee (toch?):
Ik heb een ambient temp sensor (zelfgemaakt en gecontroleerd) aangesloten op de Cerbo en deze hangen in de inverter-kamer en op de batterij-kamer.
Op de batterij-kamer is het op het warmste ooit 37.5 graden geworden. De batterij zelf rapporteerde toen 41 graden.
De warmste temperatuur van de batterij zelf was 47°C en dit was 2 of 3 avonden later en op een avond omdat er veel vermogen op een korte periode gevraagd werd.
Straks de winter in, dan ben ik eens benieuwd...
Ik hoop dat het BMS nergens moet ingrijpen omdat het te koud is.
De box ligt op een isolatieplaat en bij het installeren van die tweede box ga ik er een deken of extra plaat isolatie over doen.
De schuur heeft muur-isolatie maar (nog) geen dak-isolatie.
Net even gekeken sinds installatie april en daar was de koudste temperatuur toen 11 graden. Dat zal ongetwijfel nog wat lager komen te liggen maar ik ben hoopvol dat het daar nooit echt zal vriezen.
YesDat wat jij "mousse" noemt, is waarschijnlijk de zwarte EVA foam pad? Bedoeld als expansie/compressie buffer.

[ Voor 26% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2025 15:53 ]
Slim, de v19 heeft andere settings. ik stap om die reden ook over naar een andere, klaar met die hobbybob JK BMSHyperBart schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:35:
Weet niet welke cell je hebt, maar boven vriespunt kan je laden, daaronder niet. Dan heb je warmtematjes nodig. Ik kocht daar EEL matten voor. Ik wil daar nog een keer een automatische zekering voor inbouwen. Verwarmt bij mij 1 box vanaf van 10°C tot 15°C. De 3 boxen daarboven hebben geen pad. Ik verwacht ook niet dat het te koud worden zal, maar puur als backup aangebracht. Ben nu ook bezig de JK trigger relais te gaan gebruiken.
MB31.BenSKIP schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:48:
Weet niet welke cell je hebt, maar boven vriespunt kan je laden, daaronder niet. Dan heb je warmtematjes nodig. Ik kocht daar EEL matten voor. Ik wil daar nog een keer een automatische zekering voor inbouwen. Verwarmt bij mij 1 box vanaf van 10°C tot 15°C. De 3 boxen daarboven hebben geen pad. Ik verwacht ook niet dat het te koud worden zal, maar puur als backup aangebracht. Ben nu ook bezig de JK trigger relais te gaan gebruiken.
In principe... "kan" het daar nooit vriezen.
Daar zeg je nog iets interessants, als ik onder die bestaande box 1 matje leg dan mag je er van uit gaan dat alles daarboven ook warm genoeg is om het nog werkend te houden.
Maatje van me die had gezegd om beide boxen te voorzien van pads, ik ging het nu nog even afwachten en was ook met een schuin oog aan het kijken naar die warmtematjes die plantenkwekers gebruiken.
Nu ja, we zullen wel zien of ze het ook effectief geleverd hebben.
Even goed heb ik nu een V19 box gewoon gekregen.
Goh ja bij mij werkt het eigenlijk prima tot nog toe. Ik zit vooral met: hoe gaat dat later binnen een paar jaar zijn.ik stap om die reden ook over naar een andere, klaar met die hobbybob JK BMS
Gaat dan dat spul nog wel goed werken. Kist is leuk en wel maar ik heb niet veel zin om straks BMS'en te gaan verbouwen om eerlijk te zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 30-09-2025 18:31 ]
Ben ik ook benieuwd naar maar op een BMS moet je niet besparen, diverse leveranciers adviseren nu ook Pace i.p.v. JK, ik snap ze wel.HyperBart schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:23:
[...]
Goh ja bij mij werkt het eigenlijk prima tot nog toe. Ik zit vooral met: hoe gaat dat later binnen een paar jaar zijn.
Gaat dan dat spul nog wel goed werken. Kist is leuk en wel maar ik heb niet veel zin om straks BMS'en te gaan verbouwen om eerlijk te zijn.
De nieuwe kasten bestel ik met een pace bms, je kan de kasten met een JK volgens mij niet zo ombouwen, dus lekker houden zo.
De V19 is cross-compatible met V14 en V15.Slux schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:02:
[...]
Slim, de v19 heeft andere settings. ik stap om die reden ook over naar een andere, klaar met die hobbybob JK BMS
V19 heeft geen 'andere' settings, maar MEER settings.
En waarom de "hobbybob" opmerking?
JiKong staat wereldwijd goed bekend om de hardware. (Om de software ook, maar dan meer vanwege de kritische opmerkingen.) Dat maakt het naar mijn mening nog steeds geen slechte BMS.
PACE is niet cross-compatible qua hard- & firmware, wil je een nieuwere BMS toevoegen, dan moet je de oude ook voor nieuw vervangen. Anders praten ze niet met elkaar (en de inverter).
[ Voor 37% gewijzigd door BenSKIP op 01-10-2025 04:29 ]
Zeker niet, je kan niet zomaar de standaard instellingen van de 19 op de 15 zetten, o.a. SCP die anders zijn.BenSKIP schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 04:18:
[...]
De V19 is cross-compatible met V14 en V15.
V19 heeft geen 'andere' settings, maar MEER settings.
En waarom de "hobbybob" opmerking?
JiKong staat wereldwijd goed bekend om de hardware. (Om de software ook, maar dan meer vanwege de kritische opmerkingen.) Dat maakt het naar mijn mening nog steeds geen slechte BMS.
PACE is niet cross-compatible qua hard- & firmware, wil je een nieuwere BMS toevoegen, dan moet je de oude ook voor nieuw vervangen. Anders praten ze niet met elkaar (en de inverter).
Dat heeft niks te maken met MEER settings.
Hobbybob omdat er elke keer wel wat is met ze en regelmatig stuk gaan, het is en blijft een budget BMS leuk voor de standalone em kleinere toepassingen dingen, voor grotere systemen worden door de meeste leveranciers toch andere BMS aangeraden, die zijn ook een stuk duurder dat is ook niet zonder reden.
Dat een Pace niet cross-compatible is qua firmware, is imo juist goed kijk maar naar de v15 en v19, er is hier nog iemand die ze samen gebruikt en ook niet 100% samen werken.
imo is de BMS, bekabeling, zekeringen iets waar je echt niet op moet besparen als je meerdere accu's plaatst, ik was zelf voor JK gegaan omdat vele zeggen dat ie zo goed is, dat is helaas niet mijn ervaring.
ik heb het nu draaien dus ik blijf er voor de rest vanaf zolang het kan en de settings gelijk blijven, maar voor een nieuwe locatie waar ik mee bezig ben ook meet meerdere accus ga ik voor een andere BMS garantie is ook een stuk beter met 15 jaar.
PACE heeft toch slechts een passive blanacer? Daar moet je weer een NeeeeeeeeY (active) balancer aan plakken.
Klopt dat maakt het ook duurder maar o.a. een Gobel heeft daar rekening mee gehouden met de installatieBenSKIP schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:08:
PACE heeft toch slechts een passive blanacer? Daar moet je weer een NeeeeeeeeY (active) balancer aan plakken.
Ik vraag me nog wel af of je nou echt een balancer nodig hebt met grade A cellen, in de sloepjes heb ik Daly zitten met passive balancers die draaien nu ruim een jaar en zijn nog hetzelfde als de dag dat ik ze erin had gezet.
Voor thuis situaties is het misschien anders, ik heb ze er wel bij besteld.
@Slux jouw mening inzake JK is inmiddels wel bekend die heb je meer dan eens zeer vocaal zo benoemd.
Je slaat nu wel een beetje door naar mijn mening en zoals @BenSKIP netjes uiteen zet klopt je opmerking niet dat de V19 en V15 niet compatible zouden zijn / compleet andere settings zou hebben.
Je valt over default settings, die je sowieso dient aan te passen en gelijk kunt trekken tussen de V19 en V15 BMSen.
Feitelijk niet juist dus.
En nogmaals andere meningen zijn prima, maar het heeft geen nut om JK nu te gaan lopen bashen in een draadje waar de meeste van ons JK gebruiken.
Je slaat nu wel een beetje door naar mijn mening en zoals @BenSKIP netjes uiteen zet klopt je opmerking niet dat de V19 en V15 niet compatible zouden zijn / compleet andere settings zou hebben.
Je valt over default settings, die je sowieso dient aan te passen en gelijk kunt trekken tussen de V19 en V15 BMSen.
En nogmaals andere meningen zijn prima, maar het heeft geen nut om JK nu te gaan lopen bashen in een draadje waar de meeste van ons JK gebruiken.
Ik zeg helemaal niet dat ze compleet andere settings hebben, er zijn er een aantal die niet kloppen.cyclone schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:54:
@Slux jouw mening inzake JK is inmiddels wel bekend die heb je meer dan eens zeer vocaal zo benoemd.
Jij hebt toch ook een v15 en v19 ? kijk maar eens naar je scp settings en probeer ze maar gelijk te zetten van de v19, wedden dat je accus niet meer opstarten de v15 geeft 1500 aan en de v19 5
Feitelijk wel juist dus.
Zijn je andere problemen opgelost die je tussen de 15 en 19 had ? je zou toch de 19 vervangen voor een v15 ? (kan zijn dat ik je verwar met iemand anders hier)
ik vindt het wel bijzonder dat mensen roepen dat je nergens op moet bezuinigen qua veiligheid maar dat dan wel op een BMS doen in de grotere systemen.
Ik bash JK voor de rest helemaal niet zijn prima voor kleinere systemen net zoals leveranciers aangeven (check bron vermeldingen paar posts terug) maar voor grotere systemen worden ze niet aangeraden.
Dat waren mijn 2cents ik zal er niks meer over zeggen, ik plaats wel wat fotos en mijn ervaringen van het nieuwe systeempje met meerdere accus als die af is, misschien valt het ook tegen met die BMS die zal ongetwijfeld ook zijn flaws hebben, niks is 100%
[ Voor 7% gewijzigd door Slux op 01-10-2025 10:18 ]
De actieve balancer zie ik (inmiddels) eerder als een gemakfunctie dat andere problemen maskeert, niet zozeer als een verbetering.habbekrats schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:45:
@cj1 Naast dat er tegenwoordige veel betere cellen zijn is ook op BMS vlak het nodige verbeterd, neem maar tegenwoordig een actieve balancer.
- Ja, met een actieve balancer hoef je geen parallelle balanceerlading uit te voeren voordat je de cellen in een DIY-box stopt.
- Ja, een actieve balancer zal wat capaciteitsverschillen tussen de cellen ook oplossen. Dit hebben we eigenlijk niet nodig, we kopen toch allemaal A-grade cellen die bij 314Ah onderling qua capaciteit niet meer verschillen dan 2,4 Ah en qua capaciteit ruim boven de nominale waarde meten
- Mochten de celspanningen desondanks uit elkaar gaan lopen dan wordt het probleem dat de actieve balancer niet heeft gedraaid.
Voorbeeld: de meest slechte cel heeft een zelfontlading die 2,5 mA hoger ligt dan de andere cellen, dan dient het BMS iedere dag 2,5 x 24 = 60 mAh uit iedere andere cel te halen.
Zo'n BMS maakt het mogelijk om langdurig in 50% SoC bereik te draaien, zoals een UPS-functie. Het bespaart je een maandelijkse dure lading vanaf het net naar 100% SoC gedurende de weinig-zon-wintermaanden.
Helaas die ik zo'n BMS nog niet te koop.
PS De zelfontlading bij mijn CB75 cellen is vermoedelijk heel klein. Bij "kelder"opslag op circa 11±3ºC meet ik tot nu toe -0,4 tot maximaal -0,6mV t.o.v. levermoment net geen 12 maanden geleden.
Hoi CJ1 - ik ben redelijk nieuw aan het stoeien met batterijen, 3 packs - MB31 en 280's, hoe meet jij die 0,x mvolts. Ik zie (via uitlezen BMSn) tussen 10 en 98 % dat alle batterijen binnen paar- zeg - 5-10 mvolt zitten.cj1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:40:
[...]
PS De zelfontlading bij mijn CB75 cellen is vermoedelijk heel klein. Bij "kelder"opslag op circa 11±3ºC meet ik tot nu toe -0,4 tot maximaal -0,6mV t.o.v. levermoment net geen 12 maanden geleden.
Mvg Kees
Goede vraag. Dat dacht ik hier snel even terug te zoeken met de zoekfunctie "meter cellen" of "meter mV". Zonder resultaat.kees356 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
... hoe meet jij die 0,x mvolts. Ik zie (via uitlezen BMSn) tussen 10 en 98 % dat alle batterijen binnen paar- zeg - 5-10 mvolt zitten.
Het zou met een hele nauwkeurige multimeter kunnen. Een "standaard" multimeter heeft in het 6V bereik een 1 mV resolutie dus is niet geschikt.
Zelf gebruik ik de Yaorea YR1035+ (voorganger YR1035).
De 0,1 mV meting van de cellen kan ook met een Fnirsi HRM-10 (dank aan @habbekrats)
Het verschil is dat een YR1035 de 1kHz weerstand meet (ACIR/AC-IR), en de HRM10 de pure DC-weerstand (DC-IR/DCIR). De AC-IR is denk ik net iets relevanter omdat dit de waarde is die in de gegevensbladen van de LFP-cellen staat. Meestal verschillen die mOhm metingen niet zo heel veel. Voor de spanningsmeting maakt dat verschil geen fluit uit.
De gespecificeerde meetonnauwkeurigheid is wel een verschil: bij de YR1035+ ±(0,15% + 0,010%) van 10V = ±(0,15% + 1 mV). Bij de HRM10 is de accuracy wat minder: ±(0,5%).
[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 01-10-2025 14:29 . Reden: typo fix, 0,1 ingevoegd ]
Ok... dus jij meet niet onder de millivolt - je gaf eerder aan dat je dit deed... daarom was ik benieuwd. IMHO maakt het tussen de 5-99% weinig verschil of er een 3 of 9 mv verschil in zit- ze staan in serie en de wet van 'de slechtste maakt het pack' geld hier ....cj1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:11:
[...]
......
meet ik tot nu toe -0,4 tot maximaal -0,6mV
......
Goede vraag. Dat dacht ik hier snel even terug te zoeken met de zoekfunctie "meter cellen" of "meter mV". Zonder resultaat.
Zelfs gebruik ik de Yaorea YR1035+ (voorganger YR1035).
De mV meting van de cellen kan ook met een Fnirsi HRM-10 (dank aan @habbekrats)
<typo cleanup>
Een ACTIVE balancer is een MUST bij LFP.Slux schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:26:
[...]
Klopt dat maakt het ook duurder maar o.a. een Gobel heeft daar rekening mee gehouden met de installatie![]()
[YouTube: Ultimate 16kWh PC314 Battery Assembly Guide: Step-by-Step with Key Tips!]
Ik vraag me nog wel af of je nou echt een balancer nodig hebt met grade A cellen, in de sloepjes heb ik Daly zitten met passive balancers die draaien nu ruim een jaar en zijn nog hetzelfde als de dag dat ik ze erin had gezet.
Voor thuis situaties is het misschien anders, ik heb ze er wel bij besteld.

Ach.... dit heeft helemala NIETS met de VERSIE (V14 / V15 / V19) van de JK's te maken, maar met het verschil in FIRMWARE. Per versie staan de instellingen een beetje door elkaar, viel er wat weg, kwam er wat bij.Slux schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:06:
[...]
Ik zeg helemaal niet dat ze compleet andere settings hebben, er zijn er een aantal die niet kloppen.
Jij hebt toch ook een v15 en v19 ? kijk maar eens naar je scp settings en probeer ze maar gelijk te zetten van de v19, wedden dat je accus niet meer opstarten de v15 geeft 1500 aan en de v19 5![]()
Feitelijk wel juist dus.
Zijn je andere problemen opgelost die je tussen de 15 en 19 had ? je zou toch de 19 vervangen voor een v15 ? (kan zijn dat ik je verwar met iemand anders hier)
ik vindt het wel bijzonder dat mensen roepen dat je nergens op moet bezuinigen qua veiligheid maar dat dan wel op een BMS doen in de grotere systemen.
Ik bash JK voor de rest helemaal niet zijn prima voor kleinere systemen net zoals leveranciers aangeven (check bron vermeldingen paar posts terug) maar voor grotere systemen worden ze niet aangeraden.
Dat waren mijn 2cents ik zal er niks meer over zeggen, ik plaats wel wat fotos en mijn ervaringen van het nieuwe systeempje met meerdere accus als die af is, misschien valt het ook tegen met die BMS die zal ongetwijfeld ook zijn flaws hebben, niks is 100%

Je moet ze ALLEMAAL eerst naar dezelfde firmware zetten, dan zijn ALLE instellingen identiek.
V19 heeft er MEER.
[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 01-10-2025 15:54 ]
Geen idee of je dit doet, maar je moet cellen van andere fabrikanten / met andere chemische samenstelling / met andere Ah niet door elkaar gebruiken.kees356 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
Hoi CJ1 - ik ben redelijk nieuw aan het stoeien met batterijen, 3 packs - MB31 en 280's, hoe meet jij die 0,x mvolts. Ik zie (via uitlezen BMSn) tussen 10 en 98 % dat alle batterijen binnen paar- zeg - 5-10 mvolt zitten.
Mvg Kees
Waarschijnlijk niet, ik lees nu 3 packs. My bad!
[ Voor 4% gewijzigd door BenSKIP op 01-10-2025 15:55 ]
Wat nuance:
Nog wat meer nuance: Met 280+Ah is een actieve balancer niet strikt nodig, mits het een BMS dat de zelfontlading van iedere cel kan bepalen. Voorlopig is het bij ieder (Chinees) DIY BMS en 280+Ah cellen wel een zeer sterke aanrader/een must, om een actieve balancer te installeren.Domba schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:56:
Ik heb Seplos BMS-en welke ook een passieve balancer hebben.
De 3 modules met 100Ah cellen heb ik nog nooit een nieuwe topbalans hoeven doen.
De 2 modules met 280 Ah cellen is het elke 200-300 cycles dat spanningsverschil tussen cellen te veel begint op te lopen, ...
[ Voor 20% gewijzigd door cj1 op 01-10-2025 17:50 . Reden: nog wat meer nuance ]
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic