Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
3,7V LiFePO4 ? Amateur (sarcasm)cyclone schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:23:
[...]
Net wat @Bravo al aangaf, en jij hier nu ook zegt dit is waar de perspectieven compleet uiteen lopen (en dat is verder prima).
(En ik val in herhaling maar het valt niet op te maken uit een aantal posts op een forum hoe veilig jij werkt / deskundig jij bent dus daar vorm ik verder ook geen mening over).
Ik deel echter wel (als afgestudeerd elektro engineer) de mening van @Bravo dat de risico's in een laagspanning thuis installatie (AC dus) vele malen kleiner zijn (gezien alle reeds aanwezigen / ingebouwde beveiligingen) dan aan de DC / accu kant waarbij je hier helemaal op jezelf bent aangewezen.
Ik heb het hier met name over de potentie tot het ontstaan van brand en giftige gassen die vrij kunnen komen als er iets mis gaat met een ogenschijnlijke ongevaarlijke 3,7V LiFePO4 cell.
Feit dat je niet comfortabel bent met AC en dat aan een gecertificeerd bedrijf overlaat onderschrijft wel mijn onderbuik gevoel dat het een hoog hobby gehalte heeft (iets wat niet vreemd is op Tweakers natuurlijk) en vandaar dus ook de bedenkingen / woorden van terughoudendheid en voorzichtigheid als reacties op jouw vragen.
Niet meer niet minder.
Doe ermee wat je wilt en stay safe !
Omdat die veel minder warmte afgevenJohn245 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:40:
[...]
Je had eerst een lagere waarde zekering. Waarom nu een hogere waarde. Heb je de curves bekeken en blijft de veiligheid hetzelfde?
Had al paar berichten terug geplaatst met foto, ik denk dat de meeste niet eens doorhebben dat die zekering lichtjes in de kap brand, je kan het amper tot niet zien aan de buitenkant als je ervoor staat.
Check mijn BMS settings, ik zat binnen de margessandergar schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:59:
[...]
Als een zekering toegepast was afgestemd op de BMS instellingen of andersom bekeken, als de BMS instelling op de zekering was afgestemd dan was er geen oververhitting ontstaan. Er is nu met vuur gespeeld naar mijn mening. Dan maakt het niet veel meer uit in wat voor behuizing het toegepast is.
Met vuur gespeeld is wel een beetje overdreven, als er echt wat aan de hand zou zijn dan had die zekering het wel begeven.
[ Voor 11% gewijzigd door Slux op 29-08-2025 14:28 ]
Het project is gestart op crowdsupply
Het gaat om een uit lees bare shunt vergelijk baar met die van Victron maar deze heeft naast BLE (communicatie) ook WiFi aan boord incl een web omgeving en door kopeling naar Home Assistant. van vermogen, spanning, temp en humidity.
Zie de volgende link:
https://www.crowdsupply.com/voidbox-industries/pwrtool-500
Project is nog bezig met de funding, hoop dat deze het haalt.
Ik heb me inmiddels in geschreven, zodat ik deze kan toepassen in mijn eigen opstelling
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Hier geef ik @cyclone dus gelijk in, je bagatelliseert het geheel en het is maar de schuld van de tips hier op Tweakers.Slux schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:24:
[...]
Check mijn BMS settings, ik zat binnen de marges
Met vuur gespeeld is wel een beetje overdreven, als er echt wat aan de hand zou zijn dan had die zekering het wel begeven.
De plastic deksel vervormd pas vanaf zo'n 110°C. De max temperatuur volgens de specificaties van de Distributor is 60°C. De zekeringen hebben, naar alle waarschijnlijkheid, bijna de dubbele temperatuur aangetikt. Ik vind dat spelen met vuur in een omgeving met 32kWh aan accu's nabij.
Gelukkig dat je periodiek controleert. Stel dat je dit niet tijdig had opgemerkt ...
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Misschien cut-off voltage iets lager zetten? Is ook veiliger…..cyclone schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:23:
[...]
ogenschijnlijke ongevaarlijke 3,7V LiFePO4 cell.
wat is het voordeel ?psdata schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:55:
Wellicht een leuke vervanging van de victron shut 500
Het project is gestart op crowdsupply
Het gaat om een uit lees bare shunt vergelijk baar met die van Victron maar deze heeft naast BLE (communicatie) ook WiFi aan boord incl een web omgeving en door kopeling naar Home Assistant. van vermogen, spanning, temp en humidity.
Zie de volgende link:
https://www.crowdsupply.com/voidbox-industries/pwrtool-500
Project is nog bezig met de funding, hoop dat deze het haalt.
Ik heb me inmiddels in geschreven, zodat ik deze kan toepassen in mijn eigen opstelling
[Afbeelding]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p3hWN0ntEqEFyZrjsnBz1PsE.jpg?f=user_large)
Hoofdstroomschakelaar / massaslot 1000 Amp.
Sluit de hoofdstroom van het boordnet
volledig af. Geschikt voor auto’s, boten,
motoren en landbouwvoertuigen.
En dit
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RQDtqAm27sMdj3a2rjj6YYVl.jpg?f=user_large)
Beschrijving
Hoofdstroomschakelaar 300 Amp.
Wordt geleverd met twee sleutels.
Zijn deze bruikbaar voor 314Ah accu’s?
Voor wat voor batterijspanning zijn ze gespecificeerd en wat voor batterijspanning wil je gebruiken? De gangbare thuisbatterij systemen gebruiken meestal 16 cellen in serie. In de volksmond wordt dit 48V genoemd, maar in de praktijk is de spanning hoger. De schakelaar zou dan toch tot zo'n 60V gespecificeerd moeten zijn. Dit lijken me trouwens schakelaars die je niet onder belasting kunt schakelen, maar de specificaties of een vraag aan de fabrikant kunnen dit uitsluiten. Als ik gelijk heb en je wel onder belasting wilt kunnen schakelen kun je beter op zoek naar een ander type schakelaar.Lord Anubis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:26:
[Afbeelding]
Hoofdstroomschakelaar / massaslot 1000 Amp.
En dit
[Afbeelding]
Beschrijving
Hoofdstroomschakelaar 300 Amp.
Wordt geleverd met twee sleutels.
Zijn deze bruikbaar voor 314Ah accu’s?
Schakelaars in je DC geven meer problemen dan dat ze oplossen. En je gebruikt ze zelden tot nooit.
En mocht je de DC willen afschakelen dan kan dat met de bms en vervolgens verwijder je de zekering.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Hoe kom je daarbij ? ik geef helemaal niemand de schuld, en zeker niet iemand op Tweakers, ben juist heel dankbaar met de informatie die mensen hier delensandergar schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:04:
[...]
Hier geef ik @cyclone dus gelijk in, je bagatelliseert het geheel en het is maar de schuld van de tips hier op Tweakers.
De plastic deksel vervormd pas vanaf zo'n 110°C. De max temperatuur volgens de specificaties van de Distributor is 60°C. De zekeringen hebben, naar alle waarschijnlijkheid, bijna de dubbele temperatuur aangetikt. Ik vind dat spelen met vuur in een omgeving met 32kWh aan accu's nabij.
Gelukkig dat je periodiek controleert. Stel dat je dit niet tijdig had opgemerkt ...
Conclusie
200A zekering i.p.v. 150
Van 130A terug naar 100A
Ik heb trouwens hier in de meterkast een UniFi switch hangen, als ik die van de muur haal is het ook vervormd en bruin erachter.
[ Voor 3% gewijzigd door Slux op 29-08-2025 20:44 ]
Als maar niet vergeten wordt dat de zekering dient o.a om je kabel te beschermen.Slux schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:34:
[...]
Conclusie
200A zekering i.p.v. 150
Van 130A terug naar 100A
50-70mm2 en 150A kan maar 200A zekering is dan te zwaar.
Kun je even uitleggen waarom voor 70 mm2 een 200A zekering te zwaar is?Lord Anubis schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:00:
[...]
Als maar niet vergeten wordt dat de zekering dient o.a om je kabel te beschermen.
50-70mm2 en 150A kan maar 200A zekering is dan te zwaar.
Als ik uit ga van relatief korte DC kabels < 5m, dan zou een 70mm2 kabel wat betreft de rimpeleis toch nog 200A aan kunnen? En qua temperatuurverhoging kan ik het me ook niet voorstellen dat een batterijkabel dit niet aan kan. Bij een nominale stroom van 200A zou dit zelfs pleiten voor zekeringen van 225 of 250A.
Maar in dit geval is de nominale stroom 100A, en heb je met Victron een kortdurende piekbelasting die ongeveer het dubbele van de nominale belasting is, dan zou 200A toch moeten passen?
Welk aspect zie ik hier over het hoofd?
https://www.gobelpower.co.../JKBMS-Settings-314Ah.pdf
Wel vreemd dat zij 50mm2 kabels leveren en de Charge Curr op 150 zetten, met 130A werden de 70mm2 kabels al warm hier.
Maarja, wat is de definitie voor warm.....Slux schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:07:
De BMS settings die Gobel adviseert
https://www.gobelpower.co.../JKBMS-Settings-314Ah.pdf
Wel vreemd dat zij 50mm2 kabels leveren en de Charge Curr op 150 zetten, met 130A werden de 70mm2 kabels al warm hier.
Tenslotte zijn ze gemaakt (buiten mantel) om warm te worden.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja lastig ze worden warm niet heet, ik ben volgens mij de enige waar de kabels warm worden als ik de berichten hier lees.reneeke1970 schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:42:
[...]
Maarja, wat is de definitie voor warm.....
Tenslotte zijn ze gemaakt (buiten mantel) om warm te worden.
Wat is warm? Het praat makkelijker als er iets specifieker gesproken wordt over wat "warm" inhoud. Is het 40C? 100C? Heb je een temperatuurmeter en/of warmtebeeld camera om je installatie te monitoren?Slux schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:08:
[...]
Ja lastig ze worden warm niet heet, ik ben volgens mij de enige waar de kabels warm worden als ik de berichten hier lees.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ja dat is idd lastig wat voor mij warm is zou voor iemand anders weer koud kunnen zijn, ik denk dat het zo rond de 30 tot max 40c zit, zal er van het weekend even een warmte camera opzetten.sandergar schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:27:
[...]
Wat is warm? Het praat makkelijker als er iets specifieker gesproken wordt over wat "warm" inhoud. Is het 40C? 100C? Heb je een temperatuurmeter en/of warmtebeeld camera om je installatie te monitoren?
Ik zou pas zenuwachtig worden bij 80 gradenSlux schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:08:
[...]
Ja dat is idd lastig wat voor mij warm is zou voor iemand anders weer koud kunnen zijn, ik denk dat het zo rond de 30 tot max 40c zit, zal er van het weekend even een warmte camera opzetten.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zit meer te denken in de onnodige verloren wattjes. Zal bij een 3-5m kabel van 70mm2 tegen de muur toch 150watt verlies zijn en is totaal onnodig om je ruimte zo extra te verwarmen. Elke dag iedere 8 uur 1kWh kwijt. Is meer dan 1000kWh per jaar.reneeke1970 schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:23:
[...]
Ik zou pas zenuwachtig worden bij 80 graden
Dan heb ik mijn 90mm2 kabel er zo uit.
Elke box doet toch slechts MAX 60A dus is 50mm2 al een overkill.
Meeste verlies zit m in de zekeringen.
[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 01-09-2025 18:19 ]
YouTube: Exclusive - 50 years of Victron Energy from an aquarium to Global En...
Daarin wordt verteld dat ze nu focus hebben op nieuwe ESS producten die met ‘hoog-voltage’ batterijen overweg kunnen. Geen idee hoe ‘hoog’.
Victron kennende zal een concreet product nog jaren op zich laten wachten, maar de trend is wel interessant.
Ben zelf wel benieuwd hoe vriendelijk zo’n hoog-voltage setup is voor een DIY accu bouwer…
[ Voor 21% gewijzigd door Q op 01-09-2025 18:44 ]
Ik ga uit van de weerstand per km bij kamertemperatuur voor klasse 5 en 6 kabels uit IEC60228. Meestal kun je er immers wel van uitgaan dat fabrikanten zich aan deze standaard houden of betere specs hebben.
Bij een stroom van 150A kom ik dan voor de veelgebruikte kabels op deze verliezen per meter:
:strip_exif()/f/image/onGUMJQqLT3iW4rlcmgM8AlE.png?f=user_large)
Voor een meter of 5 is het verlies bij 75mm2 dan 30.5W en bij 95mm2 is ie 23W.
Bij 8 uur per dag is dit dan 244Wh resp 184Wh en op jaarbasis 89kWh vs 67kWh.
Of bij het soort gebruik en kabellengte zoals in deze berekening op jaarbasis die 22 kWh verschil tussen 70 en 95mm2 de moeite waard is, is voor iedereen natuurlijk een persoonlijke afweging.
Dank u, weet ik gelijk weer dat mijn keuze voor het metertje 50 kwadraat meer dan voldoende isBernieW schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:17:
Het begint een gewoonte te worden om m'n rekenmachine er bij te pakken. De reden dit keer is dat ik de getallen voor kabelverliezen zoals ze hierboven genoemd worden gevoelsmatig wat hoog vindt.
Ik ga uit van de weerstand per km bij kamertemperatuur voor klasse 5 en 6 kabels uit IEC60228. Meestal kun je er immers wel van uitgaan dat fabrikanten zich aan deze standaard houden of betere specs hebben.
Bij een stroom van 150A kom ik dan voor de veelgebruikte kabels op deze verliezen per meter:
[Afbeelding]
Of bij het soort gebruik en kabellengte zoals in deze berekening op jaarbasis die 22 kWh verschil tussen 70 en 95mm2 de moeite waard is, is voor iedereen natuurlijk een persoonlijke afweging.
1 PVoutput . Dongen NB
Als ik het goed heb, moet die 5 meter dan wel heen-en-terug zijn, dus effectief 2.5 meter maximaal tussen busbar en accu (bijvoorbeeld).BernieW schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:17:
Het begint een gewoonte te worden om m'n rekenmachine er bij te pakken. De reden dit keer is dat ik de getallen voor kabelverliezen zoals ze hierboven genoemd worden gevoelsmatig wat hoog vindt.
[Afbeelding]
Uiteraard, en als de stroom lager is nemen de kabelverliezen kwadratisch af. Bij 75A is het verlies in de 75mm2 een kwart van die bij 150A dus 1.5 W/m.Q schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:39:
[...]
Als ik het goed heb, moet die 5 meter dan wel heen-en-terug zijn, dus effectief 2.5 meter maximaal tussen busbar en accu (bijvoorbeeld).
Stond op de intersolar wel wat
YouTube: #Intersolar 2024 Update | #Victron #Energy News - PV Gamechanger
Op ca 21:50 tijdlink wil even niet lukken.
[ Voor 22% gewijzigd door habbekrats op 01-09-2025 20:18 ]
Video is maar 19 min dus timestamp moet anders zijn 😆habbekrats schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:17:
@Q ik vermoed dat HS19 niet echt diy is
Stond op de intersolar wel wat
YouTube: #Intersolar 2024 Update | #Victron #Energy News - PV Gamechanger
Op ca 21:50 tijdlink wil even niet lukken.
Edit Ik zag 800V HS19 rond de 9:50 minuut
800V vind ik niet echt DIY proof.
Wel drie-fasen in één doos 😭
[ Voor 10% gewijzigd door Q op 01-09-2025 20:37 ]
Update; zie dat deze maar 1 phase wordt, jammer.
[ Voor 50% gewijzigd door wouter.N op 01-09-2025 20:49 ]
Ik reageerde op een delta van 80°. Dat worden dan andere getallen.BernieW schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:17:
Ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn? Als ik zie hoe groot een 3-fasen omvormer van de gemiddelde concurrent is, dan snap ik niet waarom Victron nog steeds 3 van die enorme kasten nodig heeft. Een 3-fasen MultiPlus zou in mijn ogen goud zijn.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
[ Voor 10% gewijzigd door Q op 02-09-2025 00:15 ]
Dit levert meer geld op en ze hoeven niet te investeren in nieuwe topologien (al weet ik niet wat ze in de RS19 gebruiken).Ethirty schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:13:
[...]
Ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn? Als ik zie hoe groot een 3-fasen omvormer van de gemiddelde concurrent is, dan snap ik niet waarom Victron nog steeds 3 van die enorme kasten nodig heeft. Een 3-fasen MultiPlus zou in mijn ogen goud zijn.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Maar dat is toch een heel andere situatie?Lord Anubis schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:10:
[...]
Ik reageerde op een delta van 80°. Dat worden dan andere getallen.
Met 150W dissipatie, zoals in jouw voorbeeld, in een 75mm2 kabel van 5 meter praat je over zo'n 330A. Maar dan is een 75mm2 ondergedimensioneerd, je kunt dan toch beter 2x 50mm2, 2x75mm2 of 120mm2 kiezen?
@Ethirty Victron is veel groter in boot en mobiele toepassingen en daar zijn heel andere eisen.
b/v. een trafoscheiding. Kijk maar eens naar de producten https://www.victronenergy.nl/products daar ligt de focus helemaal niet bij thuisbatterij gebruik. De nieuwe markt van de laatste jaren pikken ze mooi mee.
Victron vaart gewoon zijn eigen koers maar innoveert wel bv multi 6000
In deze 50 jaar Victron zie je vooral mobiele toepassingen
het ging over op zijn opmerking. Niet mijn situatie maar dat een dikkere kabel niet de kosten hoeft te zijn.BernieW schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:44:
[...]
Maar dat is toch een heel andere situatie?
Met 150W dissipatie, zoals in jouw voorbeeld, in een 75mm2 kabel van 5 meter praat je over zo'n 330A. Maar dan is een 75mm2 ondergedimensioneerd, je kunt dan toch beter 2x 50mm2, 2x75mm2 of 120mm2 kiezen?
[ Voor 6% gewijzigd door Lord Anubis op 02-09-2025 08:24 ]
Mijn EV garagist vertelde dat ze geen accupacks (400 of 800V) uithalen en nakijken omdat ze dan in de werkplaats een ruimte van 6 meter rond de auto vrij moeten houden en dat de verzekeringspremie sky-high gaat. Lijkt me een uitdaging om in huis dergelijke omstandigheden te creeren. Anderzijds: we zetten zo'n accupack wel gewoon in de garage die een wrakke schuur kan zijn.Q schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:31:
800V vind ik niet echt DIY proof.
Euhmmm..... hier gaat weer iemand koeren die het verschil tussen 48V en 400V of 800V niet schijnt te begrijpen. Ik zal het proberen uit te leggen: LET OP!ger356 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:39:
[...]
Mijn EV garagist vertelde dat ze geen accupacks (400 of 800V) uithalen en nakijken omdat ze dan in de werkplaats een ruimte van 6 meter rond de auto vrij moeten houden en dat de verzekeringspremie sky-high gaat. Lijkt me een uitdaging om in huis dergelijke omstandigheden te creeren. Anderzijds: we zetten zo'n accupack wel gewoon in de garage die een wrakke schuur kan zijn.
De 48V en LV staat voor LOW VOLTAGE deze voltage is NIET dodelijk. de 400/800V en HV staat voor HIGH VOLTAGE, deze voltage is dodelijk. In een garage lopen er continu mensen heen en weer die doorgaans metalen voorwerpen in de hand houden. Metaal geleid stroom, dus wil je voor zowel de aan de EV sleutelende monteur en voor de passerende monteurs een veilige zone aanhouden. Dit zijn arbotechnische voorschriften en staan geheel LOS van al het andere met name een wrakke schuur of niet. Daarnaast zijn er VELE verzekeringtechnische redenen waarom de verzekering omhoog gaat. 1. je hebt met personeel te maken en je brengt een risico extra aan. 2. Er staat vast niet maar 1 auto in die garage, 3 het pand is doorgaans verzekerd en je haalt een risico extra naar binnen. Maar ze moeten niet koeren, want de prijzen zijn er ook gewoon naar? Of betaal jij wel gewoon die 8 euro per liter olie (buj een ICE) of verdienen zij daar al gewoon het VIERvoudige aan? (Wel even realistisch blijven.)
[ Voor 17% gewijzigd door BenSKIP op 02-09-2025 13:59 ]
Ik ken ze al jaren. Maar naast boot en mobiel doen ze ook al jaren heel veel in de off-grid hoek: eilanden en 3e wereld oplossingen. En voor trafoscheiding hebben ze een apart product.habbekrats schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:22:
@Q Pielen op yt met een mobiel op vakantie is niet echt mijn ding.
@Ethirty Victron is veel groter in boot en mobiele toepassingen en daar zijn heel andere eisen.
b/v. een trafoscheiding. Kijk maar eens naar de producten https://www.victronenergy.nl/products daar ligt de focus helemaal niet bij thuisbatterij gebruik. De nieuwe markt van de laatste jaren pikken ze mooi mee.
Victron vaart gewoon zijn eigen koers maar innoveert wel bv multi 6000

Ook daar vond ik het toen al vreemd dat ze nooit de versimpeling naar 3 fase hardware hebben ingezet. Maar we mogen blijven hopen
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
48v ok, maar een 800v systeem thuis ? ik sla over, precies wat @BenSKIP zegtger356 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:39:
[...]
Mijn EV garagist vertelde dat ze geen accupacks (400 of 800V) uithalen en nakijken omdat ze dan in de werkplaats een ruimte van 6 meter rond de auto vrij moeten houden en dat de verzekeringspremie sky-high gaat. Lijkt me een uitdaging om in huis dergelijke omstandigheden te creeren. Anderzijds: we zetten zo'n accupack wel gewoon in de garage die een wrakke schuur kan zijn.
Ik ga er alleen never eentje zelf in elkaar prieken.
Nu heb ik al een tijdje rapporten zitten trekken en er is nog een kleine 1000kWh die ik prima kan opslaan in een extra batterij, het loont dus om mijn set van 15kWh uit te breiden naar eentje van 30kWh door een extra kist te plaatsen. Ik heb heel wat zelfverbruik direct kunnen realiseren door het zwembad met warmtepomp slim aan te sturen maar dat gaat de komende jaren ook niet altijd meer het geval zijn.
Ik gebruik al een tijdje de gekende Yixiang box, specifiek de V2 (Zwart) icm een JKBMS v15.
Ik kan nog een nieuwe grijze kist met JKBMS v15 of v19 op de kop tikken.
Ik heb diagonaal wat zitten kijken naar Andy die tot zelfs 4 boxen samen gebruikt met een verscheidenheid aan BMS versies. Moet ik me daar zorgen over maken? Wie maak je dan best "master" als ik toch voor de V19 zou kiezen? De V19 of de bestaande goed werkende V15?
Ik heb ook wat posts hier zitten pinnen met de voltages en het aansturen van het laden en de gerapporteerde SOC over alle "banks" heen (daar maak ik me het meeste zorgen om, dat goed krijgen).
Zijn er voor de rest nog dingen om rekening mee te houden of "ingewikkeldheden" waar ik nog niet aan gedacht heb?
Ik maakte me eerste zorgen over spanningsverschillen en gekke kortsluitingen als je ze samen opkoppelt maar Andy liet zien dat dat zichzelf eigenlijk balanceert (vond ik heel bijzonder).
Kist ligt op isolatieplaat die op zijn beurt op betonnen welfsels ligt in een schuur. Volgende kist komt daar gewoon langs te liggen.
MP2 5000/70 hangt een verdiep lager.
Bedoeling is een Lynx bij te hangen waar iedere box alsook de MP2 op komt te hangen met Megafuses
Op de bekabeling van de MP2 hangt een Victron Shunt.
[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 02-09-2025 14:53 ]
Mijn omvormer praat niet eens met mijn bms ,dus waarom zouden het dan geen verschillende kunnen zijn. Gewoon alles op voltage regelen en de bms dient alleen ter beschermingHyperBart schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:52:
Om terug over datgene te praten wat we wel zelf durven bouwen![]()
Nu heb ik al een tijdje rapporten zitten trekken en er is nog een kleine 1000kWh die ik prima kan opslaan in een extra batterij, het loont dus om mijn set van 15kWh uit te breiden naar eentje van 30kWh door een extra kist te plaatsen. Ik heb heel wat zelfverbruik direct kunnen realiseren door het zwembad met warmtepomp slim aan te sturen maar dat gaat de komende jaren ook niet altijd meer het geval zijn.
Ik gebruik al een tijdje de gekende Yixiang box, specifiek de V2 (Zwart) icm een JKBMS v15.
Ik kan nog een nieuwe grijze kist met JKBMS v15 of v19 op de kop tikken.
Ik heb diagonaal wat zitten kijken naar Andy die tot zelfs 4 boxen samen gebruikt met een verscheidenheid aan BMS versies. Moet ik me daar zorgen over maken? Wie maak je dan best "master" als ik toch voor de V19 zou kiezen? De V19 of de bestaande goed werkende V15?
Ik heb ook wat posts hier zitten pinnen met de voltages en het aansturen van het laden en de gerapporteerde SOC over alle "banks" heen (daar maak ik me het meeste zorgen om, dat goed krijgen).
Zijn er voor de rest nog dingen om rekening mee te houden of "ingewikkeldheden" waar ik nog niet aan gedacht heb?
Ik maakte me eerste zorgen over spanningsverschillen en gekke kortsluitingen als je ze samen opkoppelt maar Andy liet zien dat dat zichzelf eigenlijk balanceert (vond ik heel bijzonder).
Kist ligt op isolatieplaat die op zijn beurt op betonnen welfsels ligt in een schuur. Volgende kist komt daar gewoon langs te liggen.
MP2 5000/70 hangt een verdiep lager.
Bedoeling is een Lynx bij te hangen waar iedere box alsook de MP2 op komt te hangen met Megafuses
Op de bekabeling van de MP2 hangt een Victron Shunt.
1 PVoutput . Dongen NB
De Deye HV’s kunnen als ik me goed herinner met 196 volt beginnen of zo.Slux schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:39:
[...]
48v ok, maar een 800v systeem thuis ? ik sla over, precies wat @BenSKIP zegt
4 keer minder stroom en bij gelijke soort cellen bv 314Ah 60+ kWh. lijkt me nog handteerbaar.
Als je dood wil, dan valt die 196V wel mee. Als je geen doodsklap hebben wil, dan valt het erg tegen. Het is ook DC heh? Het gaat niet even lekker 50 keer over de nul zodat je loslaten kan.Lord Anubis schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:03:
[...]
De Deye HV’s kunnen als ik me goed herinner met 196 volt beginnen of zo.
4 keer minder stroom en bij gelijke soort cellen bv 314Ah 60+ kWh. lijkt me nog handteerbaar.
Alleen de laad stroom blijft zeer laag, 10/12 ampère, dus dan ist geen snel lader meer...Lord Anubis schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:03:
[...]
De Deye HV’s kunnen als ik me goed herinner met 196 volt beginnen of zo.
Geld voor bijna alle merken
1 PVoutput . Dongen NB
Licht eens wat toe als je wil? Je hebt dan ook een kist en doet alles op basis van de shunt die je dan ook hebt steken? Of hoe loopt dat?reneeke1970 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:26:
[...]
Mijn omvormer praat niet eens met mijn bms ,dus waarom zouden het dan geen verschillende kunnen zijn. Gewoon alles op voltage regelen en de bms dient alleen ter bescherming
Gaat alles zoals balancen dan goed? Heel het instellingriedeltje van Float en CC en CV?
Ik heb 3 dozen 2 met een JK V15 BMS en 1 met een JK V19 BMS.
Ben er niet enthousiast over omdat mijn V19 zich substantieel anders lijkt te gedragen dan de V15's
Of dit nu komt omdat de V15 al 2 maanden langer in productie zijn of door het BMS heb ik de vinger niet op kunnen leggen maar ik neig ervoor om de V19 te vervangen met een V15.
SoC komt niet overeen maar dat lag al in de verwachting omdat de V19 een andere firmware draait en JK daar weer met SoC heeft lopen tweaken.
Als ik puur naar de voltages kijk van de totale dozen en de cellen dan lopen deze meestal in de pas, maar lang niet altijd.
Het gekke gedrag is dat ondanks alle boxen met identieke kabel / kabelschoenen en kabellengtes zijn aangesloten op de Victron busbar toch de nieuwste doos (dus de V19) harder lijkt te ontladen en te laden dan de andere 2 V15 dozen die elkaar nagenoeg volledig volgen tot op de 0,1 V nauwkeurig.
For the record ik heb alle BMS en met behulp van mijn nieuwe multimeter (die vele malen nauwkeuriger is dan mijn oude trouwe fluke die een veel grotere meet afwijking heeft) gelijk getrokken met behulp van de voltage calibration option in de JK BMS en.
De stroom callibratie heb ik niet gedaan, maar wel nagelopen met mijn stroomtang en ook die metingen stroken met wat ik op het display van het BMS zie, maar ook met de stroomtang meet ik gewoon bij gelijke belasting telkens hogere stromen bij mijn nieuwe box (die nu ongeveer een maandje in productie is).
Ik kan niets anders bedenken dat het BMS hier een rol in speelt.
De settings zijn overigens in alle BMS en gelijk getrokken.
Tot zover mijn ervaring.
En oohja het in productie stellen is even puzzelen, ik heb eerst mijn bestaande dozen naar 55V geladen en daarna losgekoppeld (met behulp van de breaker die op de boxen zitten) daarna direct mijn nieuwe box ingeschakeld en ook naar de 55V laten laden.
Toen de boxen allen exact hetzelfde voltage hadden heb ik de 2 uitgeschakelde boxen weer bijgeschakeld.
Zo voorkom je dat er ongecontrolleerd laadstromen gaan lopen tussen de boxen onderling. In basis zal je BMS met overcurrent ingrijpen maar zo kan je dit makkelijk voorkomen.
Let wel dat je snel schakelt tussen het uitzetten van je bestaande box en het aanzetten van je nieuwe box gezien de multiplus het niet fijn vind om lang zonder DC te zitten maar je hebt wel een paar seconden om dit op een ordentelijke / veilige manier te doen, maar laat hier geen 30 seconden overheen gaan.
hier de laad en ontlaad stromen van alle 3 mijn accu dozen (3 is de nieuwste) waarbij je duidelijk het verschil van laadstromen / curve kunt zien. Ik kan dit op dit moment niet verklaren dus.
:strip_exif()/f/image/2aBJPGbYVhh9ULVs2a38m97N.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/dKCfMaQzRX63G5hwOF8YolOV.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door cyclone op 02-09-2025 18:12 ]
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Nee heb geen shunt, zit wel in gedachte, draai gewoon op de accu monitor van de victron zelf, soc klopt aardig.HyperBart schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:27:
[...]
Licht eens wat toe als je wil? Je hebt dan ook een kist en doet alles op basis van de shunt die je dan ook hebt steken? Of hoe loopt dat?
Gaat alles zoals balancen dan goed? Heel het instellingriedeltje van Float en CC en CV?
En ik heb gewoon shut down voltage ingegeven, dus de bms hoeft niet in te grijpen.
Float en absorptie zit allemaal in de victron charger. Door middel van laad schema houd ik hem wat langer op 100 procent, kan de balancer zijn werk doen
1 PVoutput . Dongen NB
De V19 zou toch ''master'' moeten zijn en de oudere versies overrulen, dus alles wat je in de master instelt zouden de v15 versies toch ook over moeten nemen ?cyclone schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:08:
@HyperBart
Ik heb 3 dozen 2 met een JK V15 BMS en 1 met een JK V19 BMS.
Ben er niet enthousiast over omdat mijn V19 zich substantieel anders lijkt te gedragen dan de V15's
Of dit nu komt omdat de V15 al 2 maanden langer in productie zijn of door het BMS heb ik de vinger niet op kunnen leggen maar ik neig ervoor om de V19 te vervangen met een V15.
SoC komt niet overeen maar dat lag al in de verwachting omdat de V19 een andere firmware draait en JK daar weer met SoC heeft lopen tweaken.
Als ik puur naar de voltages kijk van de totale dozen en de cellen dan lopen deze meestal in de pas, maar lang niet altijd.
Het gekke gedrag is dat ondanks alle boxen met identieke kabel / kabelschoenen en kabellengtes zijn aangesloten op de Victron busbar toch de nieuwste doos (dus de V19) harder lijkt te ontladen en te laden dan de andere 2 V15 dozen die elkaar nagenoeg volledig volgen tot op de 0,1 V nauwkeurig.
For the record ik heb alle BMS en met behulp van mijn nieuwe multimeter (die vele malen nauwkeuriger is dan mijn oude trouwe fluke die een veel grotere meet afwijking heeft) gelijk getrokken met behulp van de voltage calibration option in de JK BMS en.
De stroom callibratie heb ik niet gedaan, maar wel nagelopen met mijn stroomtang en ook die metingen stroken met wat ik op het display van het BMS zie, maar ook met de stroomtang meet ik gewoon bij gelijke belasting telkens hogere stromen bij mijn nieuwe box (die nu ongeveer een maandje in productie is).
Ik kan niets anders bedenken dat het BMS hier een rol in speelt.
De settings zijn overigens in alle BMS en gelijk getrokken.
Tot zover mijn ervaring.
En oohja het in productie stellen is even puzzelen, ik heb eerst mijn bestaande dozen naar 55V geladen en daarna losgekoppeld (met behulp van de breaker die op de boxen zitten) daarna direct mijn nieuwe box ingeschakeld en ook naar de 55V laten laden.
Toen de boxen allen exact hetzelfde voltage hadden heb ik de 2 uitgeschakelde boxen weer bijgeschakeld.
Zo voorkom je dat er ongecontrolleerd laadstromen gaan lopen tussen de boxen onderling. In basis zal je BMS met overcurrent ingrijpen maar zo kan je dit makkelijk voorkomen.
Let wel dat je snel schakelt tussen het uitzetten van je bestaande box en het aanzetten van je nieuwe box gezien de multiplus het niet fijn vind om lang zonder DC te zitten maar je hebt wel een paar seconden om dit op een ordentelijke / veilige manier te doen, maar laat hier geen 30 seconden overheen gaan.
hier de laad en ontlaad stromen van alle 3 mijn accu dozen (3 is de nieuwste) waarbij je duidelijk het verschil van laadstromen / curve kunt zien. Ik kan dit op dit moment niet verklaren dus.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verschil in batterij boxen kan ook komen door andere bekabeling in de box ander capaciteit batterij.
Ik heb 2x16kWh waarvan 1 altijd eerder vol is. Daarom heb ik de andere master gemaakt. Laden/ontladen doet de JK en niet de victron/shunt.
Ik moet wel zeggen dat de balancer maar weinig doet na 8 maand bedrijf. De cellen zijn dus goed in balans.
Als je ook even naar de grafieken had gekeken zie je dat ondanks dat de JK niet nauwkeurig meet de eerste 2 dozen wel in lijn zijn met elkaar. Alleen de verschillende JK BMS versies wijken van elkaar af.
De verkeerde aanname die je doet is dat er andere bekabeling in de doos gebruikt zou zijn, hier is geen sprake van alle 3 de dozen zijn hardware matig qua bekabeling / busbars exact hetzelfde (ook hier heb ik alles netjes nagemeten en is er amper deviate tussen de weerstanden zover ik ze heb kunnen meten tussen de boxen)
Feit dat alles qua voltage ook volledig in lijn is (tot op individuele cel niveau aan toe) spreekt boekdelen wat mij betreft.
For the record het zijn allemaal MB31's allemaal bij NKON gekocht en blijven ook heerlijk in balans kortom ik maak mij geen zorgen over de staat van mijn accu, maar vind het wel vervelend dat ondanks dat de batterijen volledig in lijn staan met elkaar voor wat betreft voltage (en dat is voor mij toch de main indicator)
Als voorbeeld nu staat doos 3 met een SOC van 69% en doos 1 en 2 80 en 82% en als ik naar alle 48 cellen kijk in alle 3 de dozen staan die allemaal doodleuk op 3,333V tot 3,335V dus een maximale deviatie van 0,002V (zoals eerder aangegeven alle dozen zijn met een nieuwe nauwkeurige meter gekalibreerd)
Dus ondanks dat alle cellen in lijn staan geven de verschillende BMS en dus een compleet ander beeld. Ik kan tot op heden maar 1 conclusie trekken dat is het verschil tussen de BMS hardware versies en dat kan ik vrij simpel mittigeren door mijn V19 om te ruilen met iemand voor een V15.
Als ik naar mijn eigen 2 xJK kijk verloopt de soc t.o. de Victron een 0,5 per week.
1 van de 2 zal gelijk hebben.
Ik trek 1 x per maand de Victron shunt gelijk.
Batterij komt hier niet elke dag vol soms dat ligt aan DESS, met het mooie weer van gisteren lukt dat perfect. Anders doet DESS dat 1 x per q4 dagen.
Tja, en als bij 3.3 volt nou eens 69 voc accuraat is?cyclone schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:01:
@habbekrats Je mist het punt hier en doet een verkeerde aanname.
Als je ook even naar de grafieken had gekeken zie je dat ondanks dat de JK niet nauwkeurig meet de eerste 2 dozen wel in lijn zijn met elkaar. Alleen de verschillende JK BMS versies wijken van elkaar af.
De verkeerde aanname die je doet is dat er andere bekabeling in de doos gebruikt zou zijn, hier is geen sprake van alle 3 de dozen zijn hardware matig qua bekabeling / busbars exact hetzelfde (ook hier heb ik alles netjes nagemeten en is er amper deviate tussen de weerstanden zover ik ze heb kunnen meten tussen de boxen)
Feit dat alles qua voltage ook volledig in lijn is (tot op individuele cel niveau aan toe) spreekt boekdelen wat mij betreft.
For the record het zijn allemaal MB31's allemaal bij NKON gekocht en blijven ook heerlijk in balans kortom ik maak mij geen zorgen over de staat van mijn accu, maar vind het wel vervelend dat ondanks dat de batterijen volledig in lijn staan met elkaar voor wat betreft voltage (en dat is voor mij toch de main indicator)
Als voorbeeld nu staat doos 3 met een SOC van 69% en doos 1 en 2 80 en 82% en als ik naar alle 48 cellen kijk in alle 3 de dozen staan die allemaal doodleuk op 3,333V tot 3,335V dus een maximale deviatie van 0,002V (zoals eerder aangegeven alle dozen zijn met een nieuwe nauwkeurige meter gekalibreerd)
Dus ondanks dat alle cellen in lijn staan geven de verschillende BMS en dus een compleet ander beeld. Ik kan tot op heden maar 1 conclusie trekken dat is het verschil tussen de BMS hardware versies en dat kan ik vrij simpel mittigeren door mijn V19 om te ruilen met iemand voor een V15.
1 PVoutput . Dongen NB
Ben aan het bekijken hoe ik het beste de DC van mijn 2x 15kwh batterij boxen kan aansluiten.
Het zijn Yixiang boxen en ze hebben een braker, maar geen zekering.
Ik krijg de indruk dat het sterk aangeraden wordt om een zekering toe te voegen.
Een T-class met behuizing is erg duur. kan zo 80 euro per stuk kosten.
Ik kwam dit alternatief tegen: Siemens NH00 van 160A in een behuizing die ook als disconnect switch gebruikt kan worden.
Het ondersteund max 70mm2 kabels, welke ik van plan was te gebruiken.
En ze zijn goed geprijst.
Ik begrijp dat T-Class het besten van het besten is, maar dat NH zekeringen zeker een goed alternatief is.
https://ecs-online.org/Fu...::270.html#horizontalTab2
Of is 160A te weinig? de BMS is 200A en er zitten 16x 314ah cellen in de batterij?
Zouden jullie je mening kunnen geven?
[ Voor 4% gewijzigd door johnvolkering op 03-09-2025 10:45 ]
Het lijkt me dat ook met een DIY HV systeem alles per 50v af te zekeren is met automaten. Beetje de 101 van veiligheidseisen. Pas als alles afgemonteerd is zet je de automaten om om het voltage naar 200v te krijgen.BenSKIP schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:08:
[...]
Als je dood wil, dan valt die 196V wel mee. Als je geen doodsklap hebben wil, dan valt het erg tegen. Het is ook DC heh? Het gaat niet even lekker 50 keer over de nul zodat je loslaten kan.
Ik heb zelf de NH zekeringen van 160A op advies van een installatie bedrijf. Deze werken goed voor 3x 16kWh packs.johnvolkering schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:34:
Hallo medetweakers,
Ben aan het bekijken hoe ik het beste de DC van mijn 2x 15kwh batterij boxen kan aansluiten.
Ik krijg de indruk dat het sterk aangeraden wordt om een zekering toe te voegen.
Ik kwam dit alternatief tegen: Siemens NH00 van 160A in een behuizing die ook als disconnect switch gebruikt kan worden.
Ik begrijp dat T-Class het besten van het besten is, maar dat NH zekeringen zeker een goed alternatief is.
Of is 160A te weinig? de BMS is 200A en er zitten 16x 314ah cellen in de batterij?
Zie Eriko in "Zelf een powerwall bouwen"
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
En hoe lang sta je dan te frituren voor die automaat ingrijpt? Maar vooral Hoe ga je 50V afzekeren als het een HV accu betreft? Je bouwt meerdere 50V dozen hangt deze in serie en dan? Dan smelt die zekering/automaat dus... maar laten we even net alsof die dat niet doet. Als de zekering in leven blijft, dan ga je toch van 50V (niet dodelijk) al naar 100Vscoobs schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:37:
[...]
Het lijkt me dat ook met een DIY HV systeem alles per 50v af te zekeren is met automaten. Beetje de 101 van veiligheidseisen. Pas als alles afgemonteerd is zet je de automaten om om het voltage naar 200v te krijgen.
Beetje hetzelfde verhaal hier, ik heb 2xV19 en 2xV15 (wel andere boxen, cellen en interne bekabeling) - het voltage van de cellen worden allemaal goed gebalanceerd onderling (dat gaat natuurlijk ook vanzelf), maar de SOC-meting loopt uiteen. Omdat die SOC-waarde uiteindelijk wel belangrijk is voor DESS (en de gemiddelde waarde over de batterijen word doorgegeven) laat ik deze bij elkaar meten door de Victron Smart shunt, dat gaat erg goed moet ik zeggen.cyclone schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:01:
@habbekrats Je mist het punt hier en doet een verkeerde aanname.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik gebruik Adler EF3 zekeringen in een DC modular ANL zekeringhouder. Bij 70mm2 kan je dan een zekering op 200A gebruiken, kost bij elkaar ca. 40 euro. Ik zou zekeringen zo groot mogelijk (passend bij de kabel) nemen, je krijgt namelijk meer warmteverliezen bij een (te) kleine zekering.johnvolkering schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:34:
Hallo medetweakers,
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik heb ook zekeringen geschroefd Adler AE5 serie. Bij nieuwbouw zou ik misschien ook NH overwegen er komen steeds meer goede dc zekeringen beschikbaar.
De keuze voor Adler was dat deze lange verzilverde lippen welke je met M8 op een busbar schroeft. 2 x 250A voor de batterij 3 x 200A victron en 1 x 100A mptt pv victron.
Eti heeft ook een speciale serie gBat
https://www.hkelectric.nl...ing-nh00-gbat-160a-80v-dc
Ik zou juist liever een 400-800V accu gebruiken dan een 12-48V systeem met bizar veel hogere (kortsluit)stromen. HV is veel makkelijker aan te sluiten met standaard MC4 stekkers (iig in de situatie 1 accu/BMS per inverter). Werkelijk elke beunhaas mag (of iig doet) die stekkers en componenten toepassen voor PV-systemen.Q schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:49:
Ik zou helemaal geen probleem hebben met een 800V batterij opslagsysteem in mijn huis. Als je een EV rijdt zit je met je achterste bovenop 400V of 800V.
Ik ga er alleen never eentje zelf in elkaar prieken.
Ook de kabels zijn veel dunner en ook veel makkelijker te beveiligen, gezien ook alle pagina's aan discussies hier over mega vs. class-T zekeringen e.d. vanwege de potentieel enorme stromen die er lopen.
Daarnaast heb je dan potentieel minder omzetverlies als je direct vanuit PV wilt laden.
De enige reden voor mij om toch naar 48V systemen te kijken is de fors lagere prijs en/of bredere beschikbaarheid, met name van de accu's.
All-electric.
20Ax800V of 48Vdcx330A geeft bij 800V een veel grotere langere vlamboog.
Voor hoogvolt kun je ook een stapelbaar systeem kopen dan hoef je alleen de wisselspannig zijde aan te sluiten. Zijn nu inderdaad nog wat duurder dan een zelfbouw 48V systeem.
Daarnaast een MC4 connector goed aansluiten waar misschien tot 20-30A doorheen moet zou ik niet zomaar door een diy tangetje doen.
Ik zou beide vooral niet proberen en geen enkel risico nemen op dit front met DC-stromen. Los van de lichamelijke risico's zie ik bij DC-systemen vooral veel meer SPOF's waar het fout kan gaan en veel meer warmteontwikkeling. Het brandrisico acht ik daarom in algemene zin hoger.BenSKIP schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:46:
Ja eens, maar met een 48V systeem kan je nog eens een keer "uitglijden", dan heb je slechts een mooie vonk. Doe je zitzelfde met een HV doos, dan smelten je hartkleppen door.
[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 03-09-2025 15:02 ]
All-electric.
Dat zijn de hier genoemde LV-constructies ook. Denk dat het weinig uitmaakt. Ik zie bijv. geschikte DC-zekeringen van ABB voor rond de 250 euro. Dat ben je ook, zo niet meer, kwijt als je met lynxen (bijv. een lynx distributor en een lynx class-T) aan de gang gaat.habbekrats schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:47:
@RonJ Goede 800Vdc zekeringen zijn niet goedkoop. Daarbij is het kortsluitvermogen niet veel anders
20Ax800V of 48Vdcx330A geeft bij 800V een veel grotere langere vlamboog.
Ik zie HV eigenlijk alleen in die formfactor. Dat maakt het enorm veel makkelijker. Je hebt dan alleen de keuze uit een inverter module die er ook weer bovenop stapelt, of een HV-wand inverter, waar dan alleen een 6mm2 DC-kabel met MC4-stekkers tussen moet van- en naar een HV DC-zekering.Voor hoogvolt kun je ook een stapelbaar systeem kopen dan hoef je alleen de wisselspannig zijde aan te sluiten. Zijn nu inderdaad nog wat duurder dan een zelfbouw 48V systeem.
Daarom zweer ik bij Weidmuller PV-sticks. Dan heb je sowieso geen MC4-tang nodig, het aanknijpen kan dus ook nooit fout gaan, als je ze maar op de juiste lengte stript en checkt of ze goed vastklikken. Die mogen tot 30A bij 1500V hebben.Daarnaast een MC4 connector goed aansluiten waar misschien tot 20-30A doorheen moet zou ik niet zomaar door een diy tangetje doen.
[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 03-09-2025 15:27 ]
All-electric.
Ik werkte eerder in een fabriek daar zaten voor aandrijvingen een centrale gelijkrichters 660ac ~ 900vdc bij 2000A. Dat gaf een flinke knal toen er water in de kasten kwam.
Een goed aangelegd LV systeem is niet gevaarlijker dan een HV systeem. Slechter verbindingen worden net zo heet totdat de boel smelt.
Nu kwam ik deze tegen: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html
Qua prijs niet veel duurder dan een yixiang box met 16 cellen, en deze krijgt een CE keurmerk zo te lezen wat ook wel fijn is mocht er ooit een verzekeringskwestie komen.
Iemand hier al ervaring mee?
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Volgens mij worden in oktober pas de eerste batches daarvan uitgeleverd, dus ik denk dat er nog geen ervaringen zijn. Ik zat daar ook al naar te kijken (maar dan de 32kWh variant) ivm de erg interessante prijs voor een compleet en kant-en-klaar product.Razor109 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:49:
Ik ben me langzaam ook aan het orienteren om volgend jaar als mijn contract afloopt een thuisbatterij te hebben draaien. Nu had ik een 3 fase victron multiplus 5000 met van 30 of 45 kw diy yixiang op het oog, (momenteel in HomeAssistent een batterij simulator lopen om het verschil te meten)
Nu kwam ik deze tegen: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html
Qua prijs niet veel duurder dan een yixiang box met 16 cellen, en deze krijgt een CE keurmerk zo te lezen wat ook wel fijn is mocht er ooit een verzekeringskwestie komen.
Iemand hier al ervaring mee?
All-electric.
Het is inderdaad een erg interessante prijs; competitief met zelfbouw. Gezien de opbouw van de box, lijkt het alsof de cellen liggen. Echter in de datasheet van bijv. de MB31's van Eve staat expliciet dat ze rechtop moeten worden gebruikt, dus ik zou deze box toch afraden. Verder ben ik niet zo'n fan van Seplos BMS'en (maar dat is minder een probleem als je ze toch met een externe shunt gaat gebruiken, wat sowieso een aanrader is).RonJ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:54:
[...]
Volgens mij worden in oktober pas de eerste batches daarvan uitgeleverd, dus ik denk dat er nog geen ervaringen zijn. Ik zat daar ook al naar te kijken (maar dan de 32kWh variant) ivm de erg interessante prijs voor een compleet en kant-en-klaar product.
Check mijn thuisbatterijsimulator
Hoe zit het dan met de LF280K cellen ?MrFish schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:04:
[...]
Het is inderdaad een erg interessante prijs; competitief met zelfbouw. Gezien de opbouw van de box, lijkt het alsof de cellen liggen. Echter in de datasheet van bijv. de MB31's van Eve staat expliciet dat ze rechtop moeten worden gebruikt, dus ik zou deze box toch afraden. Verder ben ik niet zo'n fan van Seplos BMS'en (maar dat is minder een probleem als je ze toch met een externe shunt gaat gebruiken, wat sowieso een aanrader is).
Ik heb eens een filmpje gezien waar ze zeggen dat het niks uit maakt, kan het helaas niet meer terug vinden.
Geen ideeSlux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:12:
[...]
Hoe zit het dan met de LF280K cellen ?
Ik heb eens een filmpje gezien waar ze zeggen dat het niks uit maakt, kan het helaas niet meer terug vinden.
Ja die ken ik maar ook hij geeft geen reden waarom het zo is.MrFish schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:17:
[...]
Geen ideeMaar in dit filmpje legt Andy het uit voor de MB31.
Ik zie het verschil niet tussen een LF280k en MB31, die LF280 hebben tegenwoordig dezelfde capacities volgens mij.
Er is nog niemand geweest die mij kan overtuigen waarom het niet zou kunnen
Dan klopt het verhaal dat de JK V19 zijn SoC accurater laat zien dan de V15.reneeke1970 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:27:
[...]
Tja, en als bij 3.3 volt nou eens 69 voc accuraat is?
Brengt me nog steeds geen snars verder gezien ik mijn BMS en niet ga vervangen, als ik dan toch geld ga uitgeven dan kan ik beter een Victron Shunt er tussen zetten.
Lering die ik hier uit trek is dat ik nu gedoe heb omdat ik verschillende versies van een BMS heb en het fijner is om een systeem volledig op te bouwen uit identieke componenten.
Kan me er geen buil aan vallen verder maar omdat nummertjes fan ben monitor ik ALLES in HA en wil ik dit gewoon een keer recht trekken.
En misschien anders toch Andy maar eens een bericht sturen of hij er zijn hoofd eens over wil breken, hij is immers de grote yixiang fan
Mijn 2ct (als chemicus): het elektrolyt in dit soort cellen is vloeibaar (je kunt het soms ook horen klotsen als je cellen schudt). Volgens mij leidt een andere oriëntatie daardoor tot een aantal problemen: het elektrolyt bedenkt potentieel niet meer al het kathode/anode-oppervlak, gasbellen worden er potentieel minder goed tussenuit gedrukt/blijven zitten, en bij opening van het noodventiel stroomt er (eerder) vloeibaar elektrolyt uit (maar, toegegeven, dan heb je andere problemen).Slux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:20:
[...]
Ja die ken ik maar ook hij geeft geen reden waarom het zo is.![]()
Ik zie het verschil niet tussen een LF280k en MB31, die LF280 hebben tegenwoordig dezelfde capacities volgens mij.
Er is nog niemand geweest die mij kan overtuigen waarom het niet zou kunnen
Op het solar forum wordt dat ontracht, lees de laatste pagina maar daar.MrFish schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:45:
[...]
Mijn 2ct (als chemicus): het elektrolyt in dit soort cellen is vloeibaar (je kunt het soms ook horen klotsen als je cellen schudt). Volgens mij leidt een andere oriëntatie daardoor tot een aantal problemen: het elektrolyt bedenkt potentieel niet meer al het kathode/anode-oppervlak, gasbellen worden er potentieel minder goed tussenuit gedrukt/blijven zitten, en bij opening van het noodventiel stroomt er (eerder) vloeibaar elektrolyt uit (maar, toegegeven, dan heb je andere problemen).
Maar daar hebben de andere cellen toch ook last van?
Linkje voor de mensen die hem nog niet kennen
https://diysolarforum.com...orientation.105217/page-4
[ Voor 7% gewijzigd door Slux op 03-09-2025 19:04 ]
Tja, in dit filmpje zie je bijvoorbeeld dat het elektrolyt er echt uitstroomt als ze een gaatje in de cel maken (geen idee welk type het in 't filmpje is overigens).Slux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:03:
[...]
Op het solar forum wordt dat ontracht, lees de laatste pagina maar daar.
Datasheets van eind 2023 hebben deze eis nog niet. Blijkbaar heeft EVE het, om wat voor reden dan ook, nodig gevonden om dit in de datasheet op te nemen. Maar behalve in de video van Andy heb ik die datasheet nog nergens anders gezien. Maar als er inderdaad een update is lijkt me dit de beste reden om je eraan te houden. We kunnen hier ook gaan speculeren over het waarom, maar verder dan speculeren zullen we niet komen toch?Slux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:03:
[...]
In welke paragraaf staat dat? Ik zie het namelijk niet staan.MrFish schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:04:
[...]
Het is inderdaad een erg interessante prijs; competitief met zelfbouw. Gezien de opbouw van de box, lijkt het alsof de cellen liggen. Echter in de datasheet van bijv. de MB31's van Eve staat expliciet dat ze rechtop moeten worden gebruikt, dus ik zou deze box toch afraden. Verder ben ik niet zo'n fan van Seplos BMS'en (maar dat is minder een probleem als je ze toch met een externe shunt gaat gebruiken, wat sowieso een aanrader is).
Helemaal mee eens .MrFish schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:45:
[...]
Mijn 2ct (als chemicus): het elektrolyt in dit soort cellen is vloeibaar (je kunt het soms ook horen klotsen als je cellen schudt). Volgens mij leidt een andere oriëntatie daardoor tot een aantal problemen: het elektrolyt bedenkt potentieel niet meer al het kathode/anode-oppervlak, gasbellen worden er potentieel minder goed tussenuit gedrukt/blijven zitten, en bij opening van het noodventiel stroomt er (eerder) vloeibaar elektrolyt uit (maar, toegegeven, dan heb je andere problemen).
Welk bericht zegt dat er iets ontkracht is ? ik kan het niet vinden.Slux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:03:
[...]
In de video van andy staat er duidelijk in recht op in de fabrieks spec.
Is ook logisch.. dat de " vorige" types die vermelding niet hebben in hun spec.. zegt niets over dat ze rechtop moeten of mogen of liggen.
Maar in de fabriek (ook oude types) en voor transport staan ze recht op .
De vraag is hoeveel lucht zit er in na fabricage .. (en na ontgassing hoeveel lucht./gas)
Dit lucht/gas moet boven de cellen blijven anders word de capaciteit van de cel minder( logisch toch).
Dat sommige fabrikant dit niet in de spec vermelden is gewoon omdat dit maar 0,001% van het aantal verkochte exemplaren overkomt.. en het is de schuld va de user..niet de fabrikant.
Ik zal de overeenkomst met de specificaties van monteren en geluid spec van de buiten unit van een warmtepomp of een airco buiten unit uitleggen.
Ieder fabrikant is "verplicht" om de geluids specificaties van hun units te geven.
In deze buiten unit zit een compressor (3kW) in en een ventilator(0,3kW). Je begrijpt dat de compressor (motor) dus geluid kan produceren doormiddel van zijn mechanische trillingen.
Nu hoe meet je het miste geluid .. simpel door de buiten unit opeen grote beton plaat te monteren.
De meeste energie van de trillingen word door de betonnen plaat geabsorbeerd. Dus lage waarde bij de meeting.( en zo worden machines ook ontworpen ..op een vaste stevig ondergrond)
In een enkel geval word in de montage instructie vermeld dat hij op een vaste stevige ondergrond moet staan en niet op veren of rubbers... net zoals de montage tijdens de meting.
Maar in de meeste gevallen word er niets over vermeld .. Dus wat gebeurt er .. we monteren ze op rubber en veren...iedereen..
Met als gevolg toch geluids overlast.. en veel ook... meestal bij hoog vermogen.
Oplossing is heel simpel Maar massa aan de voeten van de buitenunit.. en dan pas de veren naar het dak.
Ik zei al "" en zo worden machines ook ontworpen" de constructie is tegenwoordig zo goedkoop / zuinig gemaakt als het maar kan.. met als gevold dat ALS de mechanische trillen niet worden afgevoerd naar massa dan gaat de gehele behuizing trillen, met als gevolg veel lawaai.
Dus rechtop gebruiken ALL die cellen..
Ter info "Trillingen warmtepomp dempen" X21r in "Trillingen warmtepomp dempen"Dat sommige fabrikant dit niet in de spec vermelden is gewoon omdat dit maar 0,001% van het aantal verkochte exemplaren overkomt.. en het is de schuld va de user.. niet de fabrikant.
Nou als iedereen nou even deze post dan bookmarked kan iedereen het terugvinden.BernieW schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:59:
[...]
Maar behalve in de video van Andy heb ik die datasheet nog nergens anders gezien.
Hier vindt je de file (product specification) EVE_储能_模组_B131H201_规格书_P_1.0.pdf
Betreft versie 1.0 uit 01-04-2024
En hier nogmaals het screenshot:van dezelfde file pagina 8 punt 4.13
/f/image/M9GQTydjnTf1wVIB5waH9GAF.png?f=fotoalbum_large)
En iedereen die ze nu na alle adviezen toch meent anders te kunnen installeren dat is dan uw eigen keuze, maar Eve is er duidelijk over.
[ Voor 9% gewijzigd door cyclone op 03-09-2025 23:05 ]
YouTube: Marstek Venus E 3.0 - AC gekoppelter Speicher zur Erweiterung deiner...
Zijn de safety-valves nou bedekt met dat gummi-spul? Dat lijkt me niet ok. Wat vinden jullie?
Lekker voor de mensen die de uitgebreide specs scheet erbij kregen waar dat niet instaat.cyclone schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:58:
[...]
Nou als iedereen nou even deze post dan bookmarked kan iedereen het terugvinden.
Hier vindt je de file (product specification) EVE_储能_模组_B131H201_规格书_P_1.0.pdf
Betreft versie 1.0 uit 01-04-2024
En hier nogmaals het screenshot:van dezelfde file pagina 8 punt 4.13
[Afbeelding]
En iedereen die ze nu na alle adviezen toch meent anders te kunnen installeren dat is dan uw eigen keuze, maar Eve is er duidelijk over.
Ik snap je maar waarom mag het wel met de LF280K en MB30 ? wat is dan het grote verschil waardoor het niet met de MB31 kan ?BenSKIP schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:38:
Andere fabrikanten geven hetzelfde aan. Die verticale dozen zijn "leuk" hoor, maar in mijn beleving slechts bedoeld voor pouchcells die daar ook verticaal in kunnen staan. Dat er vraag naar de verticale box is begrijp ik wel en daar is de markt op ingesprongen, maar deze houden geen rekening met de adviezen van de fabrikant. Er is ook een verschil tussen de verticale dozen bij de ene doos liggen de cellen op de brede zijde in de ander op de smalle zijde. Waar die cellen op de smalle zijde liggen is al helemaal uit den boze wat hier heb je om de beurt een natte poes en natte anus. Nee, Cathode of Anode! Ik heb geleerd dat er altijd een chemische balans optreden zal, ook al is deze balans volledig uit de gewenste balans. En een ongewenste balans is een no go.
Andy is zelf vergeten wat hij in zijn vorige filmpjes heeft gezegd.
YouTube: The vertical EEL Battery DIY Kit. Is it OK for the cells to be stacked?
[ Voor 9% gewijzigd door Slux op 04-09-2025 08:41 ]
ChatGPT beaamd dat het een veiligheidsrisico is.Hermarcel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:08:
Ik zat te kijken naar een video over de Marstek V3 en zag dit:
YouTube: Marstek Venus E 3.0 - AC gekoppelter Speicher zur Erweiterung deiner...
Zijn de safety-valves nou bedekt met dat gummi-spul? Dat lijkt me niet ok. Wat vinden jullie?
ai posten alsof het de absolute waarheid is, is niet gewenst
[ Voor 46% gewijzigd door teacher op 12-09-2025 10:20 ]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Ik zie het meer als volgt: je hebt meerdere 50v accu's die tijdens het bouwen metaal bloot hebben staan waar 50v op zit. Denk oa aan de punten waarop je ze in serie hangt, of tijdens het installeren van de cellen. Tot zover niets anders dan een LV accu. De 50v automaat* zorgt ervoor dat je spanningsloos de accu's aan elkaar kunt knopen, zonder dat het gelijk mis gaat als je een foutje maakt. Heb je alles geinstalleerd en ligt er geen metaal meer bloot, dan zet je de schakelaars om, om van 0 naar 50...200v te gaan. Elders moet je dan nog wel kijken om het systeem af te zekeren. PV is wat dat betreft ook behoorlijk dodelijk op een goeie dag, als je het voor elkaar weet te krijgen blootliggende contacten aan te raken.BenSKIP schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:28:
[...]
En hoe lang sta je dan te frituren voor die automaat ingrijpt? Maar vooral Hoe ga je 50V afzekeren als het een HV accu betreft? Je bouwt meerdere 50V dozen hangt deze in serie en dan? Dan smelt die zekering/automaat dus... maar laten we even net alsof die dat niet doet. Als de zekering in leven blijft, dan ga je toch van 50V (niet dodelijk) al naar 100V(dodelijk) 150V
en 200V
etc. Conclusie: Een HV bak bouw je niet zelf, veel te riskant.
Point being, de maximale DC spanning waar je redelijkerwijs aan zou kunnen blijven hangen is dan 50v, tijdens het in elkaar zetten van zo'n accu. Ga je eraan knutselen zonder de werkschakelaars op stand uit te zetten... Tsja
*Schakelaar had ik moeten zeggen, en natuurlijk moet de schakelaar feitelijk 200v kunnen hebben, of wat het eindvoltage ook gaat zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 04-09-2025 09:23 ]
Ik zie dat hij al een paar fouten heeft gemaakt in zijn antwoord.harrr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:44:
[...]
ChatGPT beaamd dat het een veiligheidsrisico is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat was je prompt, want hij lijkt in de 'please the user' mode te zitten.
Als je in je prompt al het woord veiligheidsrisico of iets anders negatiefs had staan dan swingt hij zelf ook negatief.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Wat jij zegt je kunt ChatGPT zo ongeveer alles laten zeggen, heb het gisterenavond ook geprobeerd maar puur even ter onderzoek / om een invalshoek te kunnen krijgen.
Maar ChatGPT antwoorden als waarheid posten op een forum (ongeacht welk onderwerp overigens) zonder enige bron vermeldingen is voor mij van geen enkele waarde.
@Slux
Tja tis niet dat dit onderwerp al talloze malen voorbij gekomen is in dit topic toch ? Kortom iedereen had zijn eigen onderzoek ook kunnen doen. En eerlijk ook ik moest eventjes zoeken naar de juiste bron want in de standaard (vaak oudere) spec sheets zie ik dit niet terug komen.
Ook NKON is hier onlangs over bevraagd (redelijk recentelijk nog gepost in dit topic) en kwam ook niet met een duidelijk advies (om daarmee eigenlijk om de hete brei heen te draaien) want het antwoord is klip en klaar.
En de uitleg is ook al gegeven. Elektrolyt is vloeibaar en bedekt de anode en cathode enkel alleen volledig als de cel rechtop staat. PLUS het feit dat het veiligheidsventiel moet kunnen ontluchten en niet al het elektrolyt naar buiten drukt bij een overdruk maakt dat rechtop staan van de cellen de enige veilige optie is.
Dit klinkt erg aannemelijk en logisch allemaal. Wat ik me dan wel afvraag hoe het zit met bijvoorbeeld de US5000C van Pylontech. Zijn daar ook prismatic cellen in gebruikt en hoe is de oriëntatie in deze kasten?cyclone schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:05:
Elektrolyt is vloeibaar en bedekt de anode en cathode enkel alleen volledig als de cel rechtop staat. PLUS het feit dat het veiligheidsventiel moet kunnen ontluchten en niet al het elektrolyt naar buiten drukt bij een overdruk maakt dat rechtop staan van de cellen de enige veilige optie is.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Dus moet je alsnog met je vingers aan HV zitten.scoobs schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:21:
[...]
Ik zie het meer als volgt: je hebt meerdere 50v accu's die tijdens het bouwen metaal bloot hebben staan waar 50v op zit. Denk oa aan de punten waarop je ze in serie hangt, of tijdens het installeren van de cellen. Tot zover niets anders dan een LV accu. De 50v automaat* zorgt ervoor dat je spanningsloos de accu's aan elkaar kunt knopen, zonder dat het gelijk mis gaat als je een foutje maakt. Heb je alles geinstalleerd en ligt er geen metaal meer bloot, dan zet je de schakelaars om, om van 0 naar 50...200v te gaan. Elders moet je dan nog wel kijken om het systeem af te zekeren. PV is wat dat betreft ook behoorlijk dodelijk op een goeie dag, als je het voor elkaar weet te krijgen blootliggende contacten aan te raken.
Point being, de maximale DC spanning waar je redelijkerwijs aan zou kunnen blijven hangen is dan 50v, tijdens het in elkaar zetten van zo'n accu. Ga je eraan knutselen zonder de werkschakelaars op stand uit te zetten... Tsja
*Schakelaar had ik moeten zeggen, en natuurlijk moet de schakelaar feitelijk 200v kunnen hebben, of wat het eindvoltage ook gaat zijn.
Ik heb enkel ervaring met de spullen waar ik zelf mee heb gewerkt en dat zijn de yixiang doosjes in combinatie met de MB31.Jojan265 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:24:
[...]
Dit klinkt erg aannemelijk en logisch allemaal. Wat ik me dan wel afvraag hoe het zit met bijvoorbeeld de US5000C van Pylontech. Zijn daar ook prismatic cellen in gebruikt en hoe is de oriëntatie in deze kasten?
Had liever verticale dozen gekocht (makkelijker om in de beschikbare ruimte te plaatsen in mijn situatie) maar na wat onderzoek tot de conclusie gekomen dat dit dus niet kan met de MB31.
Maar over andere producten kan ik / ga ik geen uitspraken doen.
Ik zeg dat je het bij geen enkele prismatic cell moet doen. Volgens mij trekt het electrolyt middels capilaire werking tussen de sheets en kan het daar zijn werk doen. Leg je cellen of de kant dan lijkt mij dat de sheets op den duur kunnen uitzakken en je dus electrolyt tussen de sheets gaat verdrijven en de kans op sluiting alleen maar toe kan nemen? Maar app of bel Catharine van EVE zelf even: +86 199 7310 7598 dan heb je een direct antwoord dan slechts mijn misschien onnozele antwoorden.Slux schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:16:
[...]
Ik snap je maar waarom mag het wel met de LF280K en MB30 ? wat is dan het grote verschil waardoor het niet met de MB31 kan ?
Andy is zelf vergeten wat hij in zijn vorige filmpjes heeft gezegd.
YouTube: The vertical EEL Battery DIY Kit. Is it OK for the cells to be stacked?
Ik zie op internet 2 verhalen, hier op tweakers duidelijk verhaal dat het niet kan, ik hoor van NKON dat het prima is voor MB31.
Wat is de echte impact? zijn de batterijen na een half jaar op? of is het een theoretisch iets dat ze niet 15 jaar maar 10 jaar lifetime hebben?
De antwoord op die vraag zal vooral de impact voor mij zijn, en eventueel denken of ik de 2 kasten in de verkoop zet. en weer andere kasten koop..
Enige reactie die hier in het topic (zal hem zo even erbij zoeken GEVONDEN) gedeeld is die NKON gegeven zou hebben was dat ze om de hete brei heen draaiden en niet een keiharde uitspraak over hebben gedaan.djoenez schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:46:
Ik zie op internet 2 verhalen, hier op tweakers duidelijk verhaal dat het niet kan, ik hoor van NKON dat het prima is voor MB31.
Dus als jij nu een andere reactie van ze hebt gehad zou dat waardevol zijn om deze hier te delen (liefst met screenshots zodat als er mogelijk issues later ontstaan mensen dit kunnen gebruiken om garantie te claimen).
[ Voor 6% gewijzigd door cyclone op 04-09-2025 11:52 ]
Het antwoord is al gegeven door Andy zelf.BenSKIP schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:46:
[...]
Ik zeg dat je het bij geen enkele prismatic cell moet doen. Volgens mij trekt het electrolyt middels capilaire werking tussen de sheets en kan het daar zijn werk doen. Leg je cellen of de kant dan lijkt mij dat de sheets op den duur kunnen uitzakken en je dus electrolyt tussen de sheets gaat verdrijven en de kans op sluiting alleen maar toe kan nemen? Maar app of bel Catharine van EVE zelf even: +86 199 7310 7598 dan heb je een direct antwoord dan slechts mijn misschien onnozele antwoorden.
Het heeft alleen met luchtbelletjes te maken, dus paar keer je cellen laden en ontladen zodat het lucht eruit is en klaar, doe je het niet is er een kans op dead spots in je cell waardoor je wat capaciteit kan verliezen.
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic