Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:37
Slux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

ik heb de 150A zekeringen erin zitten maar die worden echt heet, zo heet dat dus ook de kap van de
lynx smelt.
Kan het zijn dat er ergens dan iets niet goed zit of dat de limieten te hoog staan afgesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_r21Fn2QJw1F5Ih9Fx4r6cEQBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6B7vwslhYGOhdhi6Mm3QARap.jpg?f=fotoalbum_large

En voor @John245 : het betreft hier de Lynx Distributor. Die is volgens de handleiding geschikt voor het plaatsen van zekeringen. Welk punt wil je dit keer maken?

[ Voor 10% gewijzigd door sandergar op 27-08-2025 08:33 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 09:02
Slux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:26:
[...]

De zekering bedoel je ? Hij past wel maar net aan. daardoor smelt de blauwe kap een beetje, niet veel maar ideaal is het niet, zal morgen even foto maken.
Lekker dan, ik heb gisteren Adlers in een power in gezet, maar je hebt gelijk de kap zit tegen de zekering aan en dat is niet goed. Ik denk dat ik de kap maar wat hoger ga zetten met een ringetje onder het bevestigingspunt.
Maar dank voor het waarschuwen. Dus ook van mijn kant: die Adler past maar net (dus eigenlijk niet) in de Lynx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:31
Q schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:18:
Ik heb zelf aan den lijve ondervonden met verschillende kabel diameters en stroom sterktes dat 'diameter' telt en lengte veel minder uitmaakt.

Bezuinig niet op kabeldikte en hou de vuistregel aan van Victron (zie Wiring Unlimited):

stroomsterkte / 3 = mm2 kabeldikte. Dus 125A / 3 = 41mm2 --> dus minimaal 50mm2
Het grappige is dat de handleiding van de multiplus nog verder gaat, voor de 48/5000 wordt 70mm2 aangeraden af te zekeren op 200A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
ger356 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:33:
[...]

Lekker dan, ik heb gisteren Adlers in een power in gezet, maar je hebt gelijk de kap zit tegen de zekering aan en dat is niet goed. Ik denk dat ik de kap maar wat hoger ga zetten met een ringetje onder het bevestigingspunt.
Maar dank voor het waarschuwen. Dus ook van mijn kant: die Adler past maar net (dus eigenlijk niet) in de Lynx.
Je kunt ook spelen met de waarde van de zekering. Bij lagere waardes is de interne weerstand hoger en dan dissipeert ie meer, wordt warmer. Net als in huisinstallaties bepaalt niet de belasting, maar de kabel doorsende de waarde van je zekering. Een 70mm2 kabel zeker je dan bijvoorbeeld af op 200 - 225 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
BernieW schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:39:
Je kunt ook spelen met de waarde van de zekering. Bij lagere waardes is de interne weerstand hoger en dan dissipeert ie meer, wordt warmer. Net als in huisinstallaties bepaalt niet de belasting, maar de kabel doorsende de waarde van je zekering. Een 70mm2 kabel zeker je dan bijvoorbeeld af op 200 - 225 A.
Idd, in mijn installatie 200A voor de MP 5000 en 150A voor elke afzonderlijke 100A accu. Actief nu met 3 accu's. Batterij ontladen gelimiteerd op max 70A. Zal binnenkort de hittebeeld camera er weer eens bijpakken om een foto te maken.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:15

Q

Au Contraire Mon Capitan!

BernieW schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:35:
[...]

Het grappige is dat de handleiding van de multiplus nog verder gaat, voor de 48/5000 wordt 70mm2 aangeraden af te zekeren op 200A.
Dat komt omdat de Milultiplus 5000 een aantal seconden / minuten een piek vermogen kan leveren dat resulteert in ongeveer 190A DC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Mijn instellingen van de JK en foto van de Lynx.
Momenteel nog maar 2 accus in gebruik, de andere 2 staan klaar maar twijfel, ook omdat ik behoorlijk wat warmte ontwikkeling heb daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X-wLsAy5V8tNO_6UIq0tcufC9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6oStrnHVixnVS4CvHIvEtSp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwFKhEbJj6YpzPg3YyxRTP-5WcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGzcWq3m6i4Pp1qFOn4KY9eb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDd4bmymNvL05nwLysHnLqumUd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2mzjkzceXFBWhFc49Yr71bn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E3mFJhzsaRV32ObEv1rm6Tdx-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FYga7nx6HDHi5yTN17GiMk5P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlXbuuahWSd1VLZMtC1F5uNYWx8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qsO6PtaoBlGmMVxjk6oZsKFj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7RME79XijKa2YsbgNCXCYfGYxU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nm3koRK1WNB6gaFuURjDgTUz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJr0dILGABPcDg6a5VxHm_EhMio=/x800/filters:strip_exif()/f/image/62S4j3FweVCA4y2zGMWJfk6z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:22

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Zelfde setup qua zekeringen en instellingen als @sandergar
Mijn MP’s gaan met 70mm2 naar de Victron lynx en alle 3 de batterijen hebben allemaal hun eigen 35mm2 bekabeling.
Alles talloze malen onder zware laad / ontlaad omstandigheden gemeten met laser thermometer en bekeken met mijn warmtebeeld camer (FLIR op iPhone) en niks wordt echt warm.

Als je de kappen van je lynx aan het smelten zijn heb je echt zelf iets niet goed gedaan (aka slecht contact) want zoals eerder al genoemd kan deze busbar tot 1000A aan.

Enige wat warmte kan produceren is weerstand aka een slecht contact. Dus check je aanhaal moment en je kabel ogen ergens heb jij een enorm slecht contact.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:13:
Zelfde setup qua zekeringen en instellingen als @sandergar
Mijn MP’s gaan met 70mm2 naar de Victron lynx en alle 3 de batterijen hebben allemaal hun eigen 35mm2 bekabeling.
Alles talloze malen onder zware laad / ontlaad omstandigheden gemeten met laser thermometer en bekeken met mijn warmtebeeld camer (FLIR op iPhone) en niks wordt echt warm.

Als je de kappen van je lynx aan het smelten zijn heb je echt zelf iets niet goed gedaan (aka slecht contact) want zoals eerder al genoemd kan deze busbar tot 1000A aan.

Enige wat warmte kan produceren is weerstand aka een slecht contact. Dus check je aanhaal moment en je kabel ogen ergens heb jij een enorm slecht contact.
Het zijn puur de zekeringen die zo heet worden, zie foto's.
De 70mm2 kabels worden lauw tegen warm aan.

De kabels naar de RS en accu's zijn allemaal 70mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 10:22
Slux schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Het zijn puur de zekeringen die zo heet worden, zie foto's.
De 70mm2 kabels worden lauw tegen warm aan.

De kabels naar de RS en accu's zijn allemaal 70mm2
Ik heb zelfde setup, hier nog niks te zien. Maar accu staat al paar maanden "standby" oktober moet hij weer aan waarschijnlijk dan zal ik er eens opletten. Die EF fuses zijn natuurlijk stuk groter dan de mega fuses waarvoor het gedesigned is.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
cyclone schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:13:
Of continue overbelasting door te kleine zekering!

Het probleem is niet de Lynx module maar de warmte ontwikkeling van je zekeringen. Met andere zekeringhouders los je het probleem niet op. Het is niet normaal dat je zekeringen zo warm worden.

Gelukkig merk je het tijdig op voordat er meer schade ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
sandergar schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:40:
[...]

Of continue overbelasting door te kleine zekering!

Het probleem is niet de Lynx module maar de warmte ontwikkeling van je zekeringen. Met andere zekeringhouders los je het probleem niet op. Het is niet normaal dat je zekeringen zo warm worden.

Gelukkig merk je het tijdig op voordat er meer schade ontstaat.
Volgens mij zit ik ruim binnen de limieten, kijk maar naar de JK instellingen.

Misschien is het normaal dat zulke type zekeringen zo warm worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Slux schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:50:
Ik ben geen JK kenner. Laadstroom kan je in je GX instellingen limiteren.
Nou nee dus .... heb je zelf de documentatie van je zekeringen al nagekeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-UcOJ0D0JCk2jhe5c50Ec_OMeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n1FKusksbLrI2frVx86xiZkm.png?f=fotoalbum_large
Bron : Adler specifications

Max 40°C .... hoe warm worden jouw zekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Slux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:13:
[...]

Hier 70mm kabel en die worden al warm.

Tip voor de mensen die een lynx distributor overwegen met een Adler EF3 zekering, niet doen.
Warm wordende kabels, warm wordende zekeringen dermate dat de zekeringhouder smelt .... |:(
Moet de tip niet zijn :
  • Zorg voor een goed gedimensioneerde installatie.
  • Ga al je onderdelen en specicificaties na als er enige warmte ontwikkeling geconstateerd wordt buiten de specificaties van de producten
  • Inspecteer je installatie regelmatig en voorkom dat er door warmte ontwikkeling schade kan ontstaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
[...]

Dat dus, zie je ook terug in de specsheet van Adler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ixKP1-H_VYc194ZNo5Q65tiV2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f874X8N8M63MIA5951Tb5Gk7.png?f=fotoalbum_large

Dit type zekeringen dissiperen gewoon meer tov een mega.
De specificaties laten ook zien dat als je een wat zwaardere zekering kiest dat bij dezelfde stroom de dissipatie zal dalen. Als je bijvoorbeeld de 150A variant vervangt door de 200A variant zal de dissipatie met meer dan 30% dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
sandergar schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Warm wordende kabels, warm wordende zekeringen dermate dat de zekeringhouder smelt .... |:(
Moet de tip niet zijn :
  • Zorg voor een goed gedimensioneerde installatie.
  • Ga al je onderdelen en specicificaties na als er enige warmte ontwikkeling geconstateerd wordt buiten de specificaties van de producten
  • Inspecteer je installatie regelmatig en voorkom dat er door warmte ontwikkeling schade kan ontstaan
Ik heb geen idee hoe warm die zekeringen worden zal eens kijken of ik een warmte camera erop kan zetten.

Alles zit echt goed aangesloten voor de rest het zijn puur de zekeringen die heet worden, kunnen ook hun warmte niet kwijt omdat de kap erop zit.

Ja de kabels worden warm ik vermoed tussen de +/-25c tot 30c, voor mij niet heel vreemd gezien wat er doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@Slux Hoeveel Ampere DC gaat er door de zekering heen als hij zo warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BernieW schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

[Afbeelding]

De specificaties laten ook zien dat als je een wat zwaardere zekering kiest dat bij dezelfde stroom de dissipatie zal dalen. Als je bijvoorbeeld de 150A variant vervangt door de 200A variant zal de dissipatie met meer dan 30% dalen.
Ok ik zal eens navragen of de 200A dezelfde maat hebben dan vervang ik ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Q schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:18:
@Slux Hoeveel Ampere DC gaat er door de zekering heen als hij zo warm wordt?
De lynx Shunt geeft 170A aan op het moment, de 2 accus zitten daar achter, max zal 125A per zekering/accu zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Slux op 27-08-2025 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Slux schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:20:
[...]

Ok ik zal eens navragen of de 200A dezelfde maat hebben dan vervang ik ze wel.
Schermafdruk van @BernieW bekeken? 1e kolom geheel links?
Hierboven is al paar keer voorbij gekomen dat er installaties zijn met 200A zekeringen :X

[ Voor 15% gewijzigd door sandergar op 27-08-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
sandergar schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Schermafdruk van @BernieW bekeken? 1e column geheel links?
Oops, :F duidelijk ik ga ze bestellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:21
Even een vraag:
Heb sinds een paar dagen de JK Smart Active Balance BMS B2A8S20P-HC. (firmware version V19)
Hij staat nu even in een test opstelling en alles werkt naar behoren met uitzondering van Bluetooth
Bleutooth werkt ook alleen de verbinding wordt na ongeveer 1 minuut verbroken.
Ik kan wel weer verbinding maken en na het paswoord wel weer iets instellen maar na 1 minuut weer eruit.
Ik heb nog een 'oude' B2A8S20P en daar heb ik dit probleem niet, verbonden tot ik de app afsluit.

Kent iemand dit probleem, of is er instelling (die ik nog niet heb gevonden) waar die tijd in te stellen is ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ger356
Zoals het goede electroboeren betaamt, gaat de discussie nu alleen maar over de warmteontwikkeling en zekeringwaardes enz.
Maar je kan/moet er ook mechanisch naar kijken en dan blijft het feit dat die kap tegen de Adler zekeringen aankomt en misschien zelfs wel wat druk uitoefent op de zekering. Dat is nooit goed. Conclusie: de zekering is te groot voor de Lynx behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
ger356 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:39:
Zoals het goede electroboeren betaamt, gaat de discussie nu alleen maar over de warmteontwikkeling en zekeringwaardes enz.
Maar je kan/moet er ook mechanisch naar kijken en dan blijft het feit dat die kap tegen de Adler zekeringen aankomt en misschien zelfs wel wat druk uitoefent op de zekering. Dat is nooit goed. Conclusie: de zekering is te groot voor de Lynx behuizing.
Hoe kom je tot die conclusie? Welk feit? Heb je het opgemeten? Heb je een foto? Of is dit een aanname die je als stelling brengt?

Als je een aansteker in de buurt houdt van plastic dan kan dit plastic warm worden en vervormen. De aansteker en de vlam hoeven hiervoor het plastic niet aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
ger356 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:39:
Conclusie: de zekering is te groot voor de Lynx behuizing.
Eens vandaar mijn advies niet doen.

Ik ga nu de zwaardere variant bestellen en ga een stukje uit de lynx halen zodat de zekeringen hun warmte kwijt kunnen en er geen druk meer opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
sandergar schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Hoe kom je tot die conclusie? Welk feit? Heb je het opgemeten? Heb je een foto? Of is dit een aanname die je als stelling brengt?

Als je een aansteker in de buurt houdt van plastic dan kan dit plastic warm worden en vervormen. De aansteker en de vlam hoeven hiervoor het plastic niet aan te raken.
Dat is ook mijn conclusie, ik zie duidelijk dat de zekeringen tegen de kap aankomen waardoor de warmte niet weg kan, op de foto kan je dat ook duidelijk zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Slux schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Dat is ook mijn conclusie, ik zie duidelijk dat de zekeringen tegen de kap aankomen waardoor de warmte niet weg kan, op de foto kan je dat ook duidelijk zien.
Op de foto zie je vervormd plastic door warmte, niet door druk anders had je met kracht de kap op de Lynx moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
sandergar schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Op de foto zie je vervormd plastic door warmte, niet door druk anders had je met kracht de kap op de Lynx moeten plaatsen.
Dat klopt je moet iets druk erop zetten, je ziet ook precies waar de zekeringen erin zijn gebrand.
Leuk idee van mensen die zeggen dat die zekering past maar in de praktijk is het niet ideaal, als ik dit had geweten had ik het nooit gedaan en had ik er lossen zekeringen tussen gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
hmm. dat brengt mijn plannen wat in de war, is er een andere optie van busbar + zekeringhouder?

Anders is nog een optie: Er zit een Mega zekering in mijn 2x seplosV4, ik zou daar ook de ef3 zekering kunnen plaatsen. En dan een mega zekering in de lynx voor alleen de omvormer. (ef3s 150A in de seplos V4's 50mm2 kabel, en dan een 300A mega voor de 70mm2 naar de omvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
[...]

Geen aanname, maar waarneming. Ik zal proberen een foto te maken maar ja de kap zit er dan op he dus je moet door de kabelopening een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Slux schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

De lynx Shunt geeft 170A aan op het moment, de 2 accus zitten daar achter, max zal 125A per zekering/accu zijn
Dat is 85A per zekering, dus dat zou geen issues moeten geven. Maar meet je ook de stroom door de individuele zekering, wat voor Ampere gaat er echt door de zekering?

[ Voor 26% gewijzigd door Q op 27-08-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Q schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

Lees ik het nu goed dat je 170A door een 150A zekering trekt? :?
Nee, de Lynx shunt zit voor de 2 accus, op elke accu zit een 150A zekering en de BMS staat op 130A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Ik zou zelf overwegen om gewoon een Class-T fuse nu in de individuele accu's te monteren en in je Lynx gewoon 150A (oid) Mega fuses te stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 27-08-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Q schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:59:
Ik zou zelf overwegen om gewoon een Class-T fuse nu in de individuele accu's te monteren en in je Lynx gewoon 150A (oid) Mega fuses te stoppen.
Aan gedacht maar ik heb liever zo min mogelijk connecties tussen de bekabeling, ik zie het nut ook niet om er nog een mega fuse tussen te zetten, de lynx shunt heeft ook al een fuse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 15:25
BernieW schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
[Afbeelding]

Een EF3 zekering wordt warmer dan een mega zekering, dus zelfs met het juiste aandraaimoment, juiste kabels/ogen e.d. ben ik niet verbaast dat de kap van de Lynx kan gaan smelten.

@John245 heeft hier vorig jaar nog over gepost:
habbekrats schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 10:59:
@John245 @RikHa Een mega fuse van Victron bv 250A heeft een Ri van 0,0002 ohm belast met 250A geeft dat 12,5 watt verlies. Een Adler EF3 250A doet 30,4 watt bij 250A

Victron geeft de watt verliezen niet alleen de Ri
Victron https://www.victronenergy...-and-fuse-holders-EN-.pdf

Adler https://docs.google.com/v...d=true&chrome=false&dov=1

Ik gebruik de Adler AE5 serie watt verliezen gelijk aan mega maar hogere kA waarde. Past echter niet in een Lynx

[ Voor 33% gewijzigd door PASware op 27-08-2025 11:40 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ger356
[...]

Direct maar foto's gemaakt.
Gewone situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEr6QDT-np1_J1BSChlcuGx9B9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA9FYHlo9fi2ih4C0czpruZA.jpg?f=fotoalbum_large

Twee ringetjes op de bevestiging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjNFq7oq8CNXHoFdK0kAc7fY1og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqSHYAs60vKSiupTb9ff07N8.jpg?f=fotoalbum_large

Milimeter ruimte tussen zekering en kap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Iyey9ST-GZpbChth1NvNWjWaAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVguQAcX2NT0juuFvDU9WyKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet heel goed te zien, maar geloof me die kap zit net tegen de zekering aan als je niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
djoenez schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:56:
hmm. dat brengt mijn plannen wat in de war, is er een andere optie van busbar + zekeringhouder?

Anders is nog een optie: Er zit een Mega zekering in mijn 2x seplosV4, ik zou daar ook de ef3 zekering kunnen plaatsen. En dan een mega zekering in de lynx voor alleen de omvormer. (ef3s 150A in de seplos V4's 50mm2 kabel, en dan een 300A mega voor de 70mm2 naar de omvormer).
Omdat een Mega zekering een extra veiligheidsrisico is bij kortsluitstromen uit LiFePO4 batterijen is het verstandig om geen Mega zekering in het circuit van de batterij naar de busbar te hebben. En hoe dichter de zekering bij de batterij hoe beter, in de batterijbak is een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
ger356 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

Direct maar foto's gemaakt.
Gewone situatie:
[Afbeelding]

Twee ringetjes op de bevestiging
[Afbeelding]

Milimeter ruimte tussen zekering en kap.
[Afbeelding]

Het is niet heel goed te zien, maar geloof me die kap zit net tegen de zekering aan als je niets doet.
Dat ziet er wel strak uit, te strak dus. Afgezien van de warmte ontwikkeling, hoe goed kunnen dit soort zekeringen tegen een continue verticale mechanische druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die druk zal niet doorslaggevend zijn, de 25% reductie in oppervlakte om warmte aan de omgeving af te geven is vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
sandergar schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Je ziet vervormd plastic door warmte, precies in de vierkante vorm van de zekering. Dat betekend dat er contact is geweest. Als er contact is heb je geen ventilatie op dat gedeelte van de zekering.

[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 27-08-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Slux schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Aan gedacht maar ik heb liever zo min mogelijk connecties tussen de bekabeling, ik zie het nut ook niet om er nog een mega fuse tussen te zetten, de lynx shunt heeft ook al een fuse.
Iedere accu moet individueel gezekerd zijn met het equivalent van een Class-T fuse omdat er ook kortsluiting tussen accu's onderling kan plaatsvinden (ik zeg dit voor de zekerheid).

Misschien dat die zwaardere zekering wel past en de problemen oplost, ik hoop het.

Ik heb zelf het gevoel dat je een experiment (heeft bepaald risico) hebt gedaan om kosten te besparen en dat lijkt niet goed gelukt helaas (been there, done that).

Omdat je Lynx busbar toch al beschadigd is zou ik kijken of je 'm kunt aanpassen zodat een Class-T fuse past, heb je dat al overwogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:09
[...]

Ik gebruik ook adler met "maar " 70 ampère laden, en alles blijft steenkoud, alleen de bms gaat naar 35 graden, voor de rest alles maar 25 tot 28 graden, afhankelijk van garage temp.
Kun je de kap niet vervangen door een zwevend scherm op pootjes. Dan heb je goede ventilatie maar toch beschermd

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 27-08-2025 12:25 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Q schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:54:
Omdat je Lynx busbar toch al beschadigd is zou ik kijken of je 'm kunt aanpassen zodat een Class-T fuse past, heb je dat al overwogen?
Wat een aannames zeg.... de busbar beschadigd? De deksel heeft wat vervorming. Waar staat dat het essentiële onderdeel van de module beschadigd is?

Wat voor zin heeft het om een class-t zekering te noemen als al bekend is dat de kleinere class-t kwa afmetingen te klein zijn voor de Lynx Distributor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-09 13:04
Als de warmteontwikkeling volgens specs te verwachten is, dan is het wellicht een idee om het originele dekseltje op kunststof busjes te zetten, 5mm geeft al ruimte voor circulatie.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
reneeke1970 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

Ik gebruik ook adler met "maar " 70 ampère laden, en alles blijft steenkoud, alleen de bms gaat naar 35 graden, voor de rest alles maar 25 tot 28 graden, afhankelijk van garage temp.
Kun je de kap niet vervangen door een zwevend scherm op pootjes. Dan heb je goede ventilatie maar toch beschermd
Een lagere stroom werkt heel hard door, dissipatie/warmteontwikkeling in een zekering is kwadratisch met de stroom die er door loopt. Verdubbeling van de stroom geeft dus 4 x hogere dissipatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Gieliovd520 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:03:
Als de warmteontwikkeling volgens specs te verwachten is, dan is het wellicht een idee om het originele dekseltje op kunststof busjes te zetten, 5mm geeft al ruimte voor circulatie.
Plastic vervormd niet bij 40°C (max temperatuur Adler bij normaal gebruik). Een Lynx Distributor is volgens specs tot max 60°C. Als een installatie ontwikkeld is voor hogere temperatuur dan is de Victron module niet het juiste product voor de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoenez
  • Nu online
BernieW schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:41:
[...]

Omdat een Mega zekering een extra veiligheidsrisico is bij kortsluitstromen uit LiFePO4 batterijen is het verstandig om geen Mega zekering in het circuit van de batterij naar de busbar te hebben. En hoe dichter de zekering bij de batterij hoe beter, in de batterijbak is een goed idee.
Klopt. dus ik stel voor om de EF3s in mijn batterijen te doen, dan kabel naar de busbar, en dan vanuit de busbar een mega fuse naar de omvormer. dus beide batterijen zullen EF3s hebben, en de kabel van busbar naar omvormer 1 mega. Dan is het geheel beschermd tegen hoge kortsluitstromen van de batterijen, en de andere kant op voor overcurrent van de omvormer.

Is mijn denken zo correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
djoenez schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:56:
[...]
ik stel voor om de EF3s in mijn batterijen te doen.....

Is mijn denken zo correct?
Waarom dan EF3 en geen class-T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

sandergar schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Wat een aannames zeg.... de busbar beschadigd? De deksel heeft wat vervorming. Waar staat dat het essentiële onderdeel van de module beschadigd is?

Wat voor zin heeft het om een class-t zekering te noemen als al bekend is dat de kleinere class-t kwa afmetingen te klein zijn voor de Lynx Distributor?
Je leest het veel te negatief, we proberen hier allemaal mee te denken. Maar een beschadigde Lynx Busbar betekent dat hij lastiger te verkopen is (en dan Class-T versie kopen). Dat is mijn punt. Dus als het kan dan net zo goed modificeren.

Dat dit modificeren voor Class-T misschien niet gaat dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Q schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:22:
[...]
Dat dit modificeren voor Class-T misschien niet gaat dat wist ik niet.
Als je perse wilt kan je de Class-T zekering zelf gaan modificeren om hem passend te krijgen in een Lynx Distributor. De EF3 zekering wordt juist gebruikt omdat een Class-T (de versies voor de lagere stromen) te klein van afmeting is. Als de class-T gepast had dan hadden we die allemaal wel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Q schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:54:
[...]
Iedere accu moet individueel gezekerd zijn met het equivalent van een Class-T fuse omdat er ook kortsluiting tussen accu's onderling kan plaatsvinden (ik zeg dit voor de zekerheid).

Misschien dat die zwaardere zekering wel past en de problemen oplost, ik hoop het.

Ik heb zelf het gevoel dat je een experiment (heeft bepaald risico) hebt gedaan om kosten te besparen en dat lijkt niet goed gelukt helaas (been there, done that).

Elke accu is uiteraard apart gezekerd. :)

Nee ik heb absoluut niet bespaard op iets, ik denk dat deze oplossing zelfs duurder is dan losse zekering houders, besparing op zulke dingen is het laatste wat ik zou doen.
Alleen de kap is wat beschadigd, de bovenkant ga ik er netjes uitsnijden zodat ze hun warmte kwijt kunnen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

Goed idee, ik zal hem wat lager instellen met laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Nu online
sandergar schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:01:
[...]

Waarom dan EF3 en geen class-T?
Kosten. En ze passen in normale mega fuse holders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:48
sandergar schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:28:
[...]

Kan het zijn dat er ergens dan iets niet goed zit of dat de limieten te hoog staan afgesteld?

[Afbeelding]

En voor @John245 : het betreft hier de Lynx Distributor. Die is volgens de handleiding geschikt voor het plaatsen van zekeringen. Welk punt wil je dit keer maken?
Er staat in de handleiding ook voorgescheven welke zekeringen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:59
Misschien ben ik wel helemaal losgeslagen maar je kan ook de kap er af laten en er een andere kap over maken. Volgens mij gaat die paar mm die je nu verhoogt niet voor zoveel warmtespreiding zorgen dat dat ding niet flink (te) heet wordt.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:02
Voor de mensen die een accubox met dubbele terminal hebben, je kan het connectieplaatje aan de achterzijde van de terminals verwijderen en dan een zekering aan de voorzijde plaatsen. Ik heb alleen nog geen passende gevonden.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:08
Zag deze voor bij komen als een vergelijkbare shunt als de Victron Smartdhunt 500.
Deze heeft in tegenstelling van de victron niet alleen BLE (voor configuratie) ook WiFi en een al reeds gebouwde intergratie met HomeAssistant.

https://www.crowdsupply.com/voidbox-industries/pwrtool-500

https://www.crowdsupply.c...gle-05_jpg_gallery-lg.jpg

Men is nog bezig met de funding periode, (ik heb me aangemeld) maar ziet er mooi uit en de uitvoering van zowel BLE als de WiFi intergratie bied best wel voordelen.

[ Voor 17% gewijzigd door psdata op 28-08-2025 10:10 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:42
Beste medetweakers,
Ik sta op het punt om 2x DIY batterij boxen aan te schaffen.
Momenteel in gesprek met verschillende leveranciers:
Luyuan:
2x 16S box met JK BMS met scherm voor $794 vanuit China
32x MB31 voor $2413 vanuit Polen
Qishou:
2x 16S box met JK BMS met scherm voor $970
32x MB31 voor $2192
ship from onduidelijk

Vragen:
- zijn dit competatieve prijzen?
- als vanuit china geleverd wordt, wat is jullie ervaring met DDP? ben bang dat er onverwacht toch nog een naheffing komt.
- naast de genoemde leverancies, zijn er nog andere waar ik zeker ook een quote moet opvragen? ik begrijp de we Yixiang moeten ontwijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
Slux schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:52:
Alleen de kap is wat beschadigd, de bovenkant ga ik er netjes uitsnijden zodat ze hun warmte kwijt kunnen,
Ik weet wel een mede-Tweaker waarvan de haren recht overeind gaan staan bij het lezen hiervan :*)

Een zekering mag handwarm tot ±60 °C worden onder hoge belasting. Wordt hij structureel warmer (70–80 °C), dan moet je actie ondernemen (betere ventilatie, andere zekeringwaarde of passing nalopen).

Niet toevallig nog een temperatuur sensor liggen om je busbar te monitoren? Bijv automatische terug regelen bij hogere temperatuur.

• ger356
johnvolkering schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:39:
Beste medetweakers,
Luyuan:
Qishou:
32x MB31 voor $2192
ship from onduidelijk

Vragen:
- als vanuit china geleverd wordt, wat is jullie ervaring met DDP? ben bang dat er onverwacht toch nog een naheffing komt.
- naast de genoemde leverancies, zijn er nog andere waar ik zeker ook een quote moet opvragen? ik begrijp de we Yixiang moeten ontwijken.
Ik heb nog niet gehoord over naheffingen. Ik heb dat bij het bestellen expliciet gevraagd en mij werd verzekerd dat er geen extra kosten zouden zijn.
Voor wat betreft de logistiek: de negatieve mening over Yixiang is gebaseerd op de lange en vooral onplanbare leveringstijd. Yixiang gebruikt ook DDP (=DPD?),
Bestellen in China is vooral het managen van je verwachtingen. Ik reken op 3 tot 4 maanden.
Maar ik heb nog geen ervaring, want mijn boxen zijn nog onderweg. Ze zijn wel binnen 2 weken na bestelling naar DDP gegaan en ze zijn nu bijna 2 maanden onderweg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:56
Even terugkomend op die EF3 zekeringen in de Distributor, dit systeem in aanbouw heeft 6 16 kWh batterijen elk gezekerd met een 200A EF3. Kijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnxJDgJrC1EBko8v_dlTF7Zfw48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vp5AeTiV4vJtJxyGSZ51j6Gj.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een beter begrip waar we hier naar kijken, je ziet in elke Distributor een EF3, 2 200A Mega's en nog een EF3. De Megazekeringen zijn voor de 3 10 kVA Victron MPII's. Hier een overzichtje van het systeem in aanbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tfjqv0gSBuT3XUB4VrgpbOHP7b4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uX4VeBXRC4VSNbx5918f5Svq.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren heb ik het systeem maximaal laten laden gedurende een uur. Het laden gebeurd met 3 x 140A (de max van die MPII's). +/- 70A per EF3 dus. De EF3's werden wat warm, handwarm zou ik het willen omschrijven, meer niet. Ook heb ik een kwartiertje geladen met 3 batterijen waardoor er dus 140A per EF3 liep. Werd iets warmer maar niet heet. Helaas is mijn warmtebeeldcamera overleden dus geen plaatjes maar die gaan nog wel komen.

Opmerking: de test zonder kappen gedaan bij een omgevingstemperatuur van 28C. (Hoe maak ik zo'n klein graden rondje met en toetsenbord?)

Nog een opmerking: die gesmolten Distributor kap, zijn daar beelden van? En specs, hoe zwaar was die zekering, hoeveel stroom liep er hoe lang doorheen?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:17
ger356 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Ik heb nog niet gehoord over naheffingen. Ik heb dat bij het bestellen expliciet gevraagd en mij werd verzekerd dat er geen extra kosten zouden zijn.
Voor wat betreft de logistiek: de negatieve mening over Yixiang is gebaseerd op de lange en vooral onplanbare leveringstijd. Yixiang gebruikt ook DDP (=DPD?),
Bestellen in China is vooral het managen van je verwachtingen. Ik reken op 3 tot 4 maanden.
Maar ik heb nog geen ervaring, want mijn boxen zijn nog onderweg. Ze zijn wel binnen 2 weken na bestelling naar DDP gegaan en ze zijn nu bijna 2 maanden onderweg.
DDP is een leveringsconditie. Delivery Duty Paid. Dat is de enige acceptabele conditie als je wat koopt. Dan zijn eventuele heffingen namelijk voor de verkoper.

Dat staat los van welke vervoerder(s) worden gebruikt.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• BernieW
johnvolkering schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:39:
Beste medetweakers,
Luyuan:
Qishou:
32x MB31 voor $2192
ship from onduidelijk

Vragen:
Zijn het cellen met M6 pen of 2x M6 gat aansluiting? Volgens hun website krijgt Nkon binnenkort ook weer een lading M31 cellen. Dat is in ieder geval een leverancier waarvan je weet dat de kwaliteit goed is en die je beter aan kunt spreken (in NL) als er toch een probleem is.

Kijk bij die boxen wat er allemaal bij zit en of je de juiste busbars voor jouw type cellen krijgt. Maar je kunt de prijzen alleen goed vergelijken als je weet hoeveel het je kost als ze bij jou op de stoep staan. Als je dat niet weet vergelijk je appels met peren. Verschepen vanuit een Eu land zal in de offerte altijd al duurder zijn dan vanuit China. En hoe lang ben je bereid er op te wachten? Wanneer op voorraad in de EU heb je het vaak in 1-2 weken, vanuit China moet je rekenen op maanden. Daar komt nog bij, bij wie je het bestelt. Op Aliexpress zitten vaak allerlei handelaren, op Alibaba zou je ook bij de fabrikant uit kunnen komen.

• johnvolkering
BernieW schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Zijn het cellen met M6 pen of 2x M6 gat aansluiting? Volgens hun website krijgt Nkon binnenkort ook weer een lading M31 cellen. Dat is in ieder geval een leverancier waarvan je weet dat de kwaliteit goed is en die je beter aan kunt spreken (in NL) als er toch een probleem is.

Kijk bij die boxen wat er allemaal bij zit en of je de juiste busbars voor jouw type cellen krijgt. Maar je kunt de prijzen alleen goed vergelijken als je weet hoeveel het je kost als ze bij jou op de stoep staan. Als je dat niet weet vergelijk je appels met peren. Verschepen vanuit een Eu land zal in de offerte altijd al duurder zijn dan vanuit China. En hoe lang ben je bereid er op te wachten? Wanneer op voorraad in de EU heb je het vaak in 1-2 weken, vanuit China moet je rekenen op maanden. Daar komt nog bij, bij wie je het bestelt. Op Aliexpress zitten vaak allerlei handelaren, op Alibaba zou je ook bij de fabrikant uit kunnen komen.
Ik heb liever een 2x M6, maar is dit echt een dealbreaker? de cellen zijn jaren verkocht met een enkele M6. Als dit zo aangeboden wordt, neig ik erna om dat zo te accepteren. Tenzij we hier betrouwbare argumenten hebben dat een enkele M6 echt een No-go is?

Mijn huidige aanpak is om quotes te vragen bij enkel de leveranciers (niet de tussen handelaren) op Alibaba of via hun website (zoals gobel power). De quotes beschrijven de boxes en de cellen apart en over transport kosten zijn ze ook duidelijk. Echter, vandaar mijn initieele vraag, dekken deze transport kosten alles? Ik neem aan van wel, zeker omdat ik via de (ik denk) meer gerenomeerde leverancies rechtstreeks contact heb. Maar geen ervaring, vandaar de vraag hier...

Langer levertijden is niet echt een probleem. Het doel is om voor het komende voorjaar operationeel te zijn (nog vast energie contract en in de winter is er weinig solar om me druk over te maken)

• cyclone

cyclone

@RikHa
Corrigeer me maar als ik het verkeerd zie maar jij hebt je accu dozen nu rechtop staan ipv liggend, als je hier MB31 cellen in hebt zitten liggen die nu horizontaal hetgeen als strict forbidden in de spec sheet staat.
De mb31 cel dient rechtopstaand gebruikt te worden. Is al vrij uitvoerig besproken en onderbouwd in dit topic.

@johnvolkering
Als tijd niet belangrijk is voor je zou ik je aanraden de bekende yixian doosjes aan te schaffen die geleverd worden uit Polen. Ondanks de negatieve ervaringen met lange levertijden zijn deze dozen wel het meest geleverd en qua bouw kwaliteit prima.

Cellen lekker bij NKON halen, dan weet je tenminste wat je koopt. En mocht er iets niet in orde zijn heb je geen gedoe met garantie.

Voor het prijsverschil hoef je het haast niet te doen. En je hebt in beide gevallen geen gedoe met invoerrechten.

Qua cellen, de single M6 studs zijn prima als je ze maar goed installeert en op de juiste torque aandraait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XE2n_jsbELfJBb0os_bhbVdI708=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5yYcCBQ2rMaGAkgmg006GUaC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnvolkering
cyclone schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:31:
@johnvolkering
Als tijd niet belangrijk is voor je zou ik je aanraden de bekende yixian doosjes aan te schaffen die geleverd worden uit Polen. Ondanks de negatieve ervaringen met lange levertijden zijn deze dozen wel het meest geleverd en qua bouw kwaliteit prima.

Cellen lekker bij NKON halen, dan weet je tenminste wat je koopt. En mocht er iets niet in orde zijn heb je geen gedoe met garantie.

Voor het prijsverschil hoef je het haast niet te doen. En je hebt in beide gevallen geen gedoe met invoerrechten.

Qua cellen, de single M6 studs zijn prima als je ze maar goed installeert en op de juiste torque aandraait.
bedankt voor dit advies cyclone!. ik heb besloten en zojuist de accubox by yixiang besteld en de accus by NKON. qua prijs scheelde het maar een paar tientjes (ivm alles bij yixiang). De accubox zou volgende week al hier moeten zijn maar de MB31 cellen pas midden september. Voor mij even geen probleem. Moet nog een hoop uitzoeken voor dit project. (Ik kom vast nog wel een keertje in de lucht met nieuwe vragen!)

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12
cyclone schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:31:
Ik heb onlangs Eve 314Ah Grade A-minus cellen gekocht bij Nkon. Zou ik daar een testrapport van moeten kunnen opzoeken ergens ?
Als ik dat nu probeer bij Gobelpower.com dan krijg ik een relatief kort staatje over de cell en een waarschuwing over cellen met die in omloop zijn met een originele qr-code en officieel testrapport (waar te vinden?) maar slechtere kwaliteit als echte grade A (lijkt mij logisch, tenslotte Grade A-minus).

Heb deze week nog eens 16 cellen besteld bij Wis-tek. Kreeg de week ervoor een mooie aanbieding van Iris Zhu maar toen ik daar een week later een order van wilde maken waren ze helaas duurder geworden. Nu zelfs nog duurder dan de eerste 16 bij Nkon maar ze waren bij Wis-tek wel lyrisch over de kwaliteit, dus toch maar gedaan.

Iedereen is erg enthousiast over de Yixiang boxen maar ik zie weinig verschil met de Luyuan boxen die ik heb gekocht, afgezien van de afwezigheid van een brandblusding: Puur plaatstaal, erg zwaar, ook gewoon met compressieplaat, meer dan voldoende epoxysheets, ook een grote voor er bovenop, bedradingskokers, etcetera. Ze pasen het netjes aan op de cellen die je erin wilt doen (single of double studs). Ik vond 700€ voor twee boxen inclusief JK BMS v19 inclusief verzending niet teveel. Moest alleen twee maanden wachten.

Ik kwam ergens een post tegen van iemand bij wie een box ingedeukt binnen was gekomen. Gezien de stevigheid van deze boxen en de verpakking (zeer stevige doos en volledig in schuim net als bij de cellen) kan ik mij dat bij deze niet voorstellen. Volgens mij kun je hier met een auto overheen rijden zonder schade te veroorzaaken.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

• cyclone

cyclone

@Aziona gewoon bij Nkon opvragen.

Eventjes verzoek met lijstje met je barcodes toesturen, moeilijker dan dat is het niet lijkt me.

Ben verder niet bekend met andere boxen anders dat de breaker en busbars toch minder zijn dan de yixiang versie. Maar daar heb ik wel aanzienlijk meer voor betaald inclusief shipping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ger356
[...]

Toeval bestaat niet, maar vanmiddag werden er 10 dozen uitgeladen door DPD. 8 dozen met accu's en twee met de doosjes zoals @cyclone ze noemt. Die doosjes kosten wel je rug :) . Bij eerste controle ziet alles er goed uit incl de versie 19 JK BMS. Dat was de reden dat ik in China bestelde. Polen had toen die versie 19 nog niet.
Alles bij elkaar 63 dagen na bestellen en 49 dagen na despatch. Niets dramatisch dus.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:26

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]
Yixiang gebruikt ook DDP (=DPD?),
DDP staat voor Delivered Duty Paid, een Incoterm waarbij de verkoper alle verantwoordelijkheden en kosten draagt voor het transport van goederen naar de afgesproken bestemming, inclusief het betalen van invoerrechten, belastingen (zoals btw) en het regelen van alle douaneformaliteiten in het bestemmingsland.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Slux
  • Niet online
sandergar schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Ik weet wel een mede-Tweaker waarvan de haren recht overeind gaan staan bij het lezen hiervan :*)

Een zekering mag handwarm tot ±60 °C worden onder hoge belasting. Wordt hij structureel warmer (70–80 °C), dan moet je actie ondernemen (betere ventilatie, andere zekeringwaarde of passing nalopen).

Niet toevallig nog een temperatuur sensor liggen om je busbar te monitoren? Bijv automatische terug regelen bij hogere temperatuur.
Ik zie het probleem niet om een stukje uit de lynx te halen zodat ze hun warmte kwijt kunnen, daarover zet ik een plexiglas plaatje zodat je ze niet kan aanraken, nu 24uur kapje eraf gehad en de zekering is een stuk koeler, de 150A zekeringen ga ik ook voor 200A vervangen.

Bij de lynx shunt zat volgens mij een extra temp sensor, zal eens kijken of ik die kan aansluiten op de distributor

[ Voor 13% gewijzigd door Slux op 28-08-2025 21:48 ]

• Slux
  • Niet online
RikHa schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:36:

Nog een opmerking: die gesmolten Distributor kap, zijn daar beelden van? En specs, hoe zwaar was die zekering, hoeveel stroom liep er hoe lang doorheen?
Plaatje staat een paar berichten terug, 150A zekering met elk een 16kW accu waar max 130A door heen gaat

Dat zijn Gobel V3 cases die je hebt maar dan met een ander naampje

[ Voor 8% gewijzigd door Slux op 28-08-2025 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:56
Slux schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

Plaatje staat een paar berichten terug, 150A zekering met elk een 16kW accu waar max 130A door heen gaat
Gevonden. Wonderlijk, zoals gezegd ik meet geen hoge temperatuur.
Dat zijn Gobel V3 cases die je hebt maar dan met een ander naampje
Klopt. Mijn bedrijfsnaam. Wij assembleren zelf.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Slux blijf bijzonder vinden hoe je dit aanvliegt en het voor jezelf goed aan het praten bent om een product van hoge kwaliteit (Victron Lynx) meent te moeten modificeren om een “veilige” oplossing te creëren terwijl zo goed als iedereen tegen je zegt dat niemand de issue herkent en 0 problemen heeft met de
lynx.

Blijft lastig beoordelen zo via een forum maar op mij komt dit niet als gedegen / verstandig over.
Doe s.v.p. voorzichtig ! En vergeef het me s.v.p. maar doordat je structureel termen verkeerd blijft gebruiken krijg ik niet het idee dat je erg ervaren bent met elektrotechniek en daardoor essentiële zaken mist.

(Het is een 16kWh accu niet een 16kW om maar een voorbeeld te geven).

Iets over het hoofd zien bij dergelijke vermogens/ stromen kan desastreus zijn en grote gevolgen zoals b.v. Brand tot gevolgen hebben.
Krijg niet het beeld van je dat je dit helemaal doorziet.

Hopelijk heb ik het mis, maar nogmaals doe je s.v.p. voorzichtig!

[ Voor 36% gewijzigd door cyclone op 29-08-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:26:
@Slux blijf bijzonder vinden hoe je dit aanvliegt en het voor jezelf goed aan het praten bent om een product van hoge kwaliteit (Victron Lynx) meent te moeten modificeren om een “veilige” oplossing te creëren terwijl zo goed als iedereen tegen je zegt dat niemand de issue herkent en 0 problemen heeft met de
lynx.

Blijft lastig beoordelen zo via een forum maar op mij komt dit niet als gedegen / verstandig over.
Doe s.v.p. voorzichtig !
Er zijn ook niet zoveel mensen hier die de zelfde setup hebben en zo zekering in de lynx hebben zitten, als ik geweten had dat die zekering niet geschikt was had ik het ook niet gedaan.

En misschien valt het de meeste mensen niet eens op, je kan het alleen aan de buitenkant van de kap zien als je er langs kijkt, alleen aan de binnenkant zie je duidelijk dat de zekeringen erin zijn gebrand.
Heel bijzonder idd.

:? Het is maar een plastic kapje meer niet, ik ga echt niet aan verbindingen, bekabeling of wat dan ook zitten.
Wat ik al aangaf zonder kap is de temp van die zekeringen veel beter, misschien is de 200A zekering al genoeg.

Excusses voor de typo kwh :) Het systeem is trouwens gewoon door een erkend, gecertificeerd bedrijf aangesloten, ik ga sowieso niet zoals sommige hier in een meterkast aan de bekabeling zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Slux op 29-08-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Slux schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:34:
... als ik geweten had dat die zekering niet geschikt was had ik het ook niet gedaan..
Wat voor type zekering van 200A ga je dan nu plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Wat voor type zekering van 200A ga je dan nu plaatsen?
200A EF3 fuse, die geeft zoals hierboven door iemand vermeld was al een stuk minder warmte af.

Zie plaatje, zoals je ziet is het niet te zien dat die zekeringen zo warm worden, het is dat ik altijd alles even dubbel check dat ik het zag Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcT5quFhzaPoqilJ3IjriME-G-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uagOOJDAxbDjVAMzsy573b0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernieW
cyclone schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:26:
lynx.

Doe s.v.p. voorzichtig ! En vergeef het me s.v.p. maar doordat je structureel termen verkeerd blijft gebruiken krijg ik niet het idee dat je erg ervaren bent met elektrotechniek en daardoor essentiële zaken mist.

(Het is een 16kWh accu niet een 16kW om maar een voorbeeld te geven).

Iets over het hoofd zien bij dergelijke vermogens/ stromen kan desastreus zijn en grote gevolgen zoals b.v. Brand tot gevolgen hebben.
Krijg niet het beeld van je dat je dit helemaal doorziet.

Hopelijk heb ik het mis, maar nogmaals doe je s.v.p. voorzichtig!
Even m'n rekenmachine erbij gepakt.
Wat ik teruglees heeft @Slux een 150A EF3 waar 130A door gaat. Die staat dan ruim 17 W te dissiperen.
De opstelling van @RikHa heeft een 200A EF3 waar 70A door gaat. En dat tikt aan, deze staat maar een 3.3 W te dissiperen.
Dit grote verschil komt voornamelijk door de hogere stroom bij @Slux, het verschil in nominale weerstand tussen beide type fuses is maar 0,3 mohm (1 mohm en 0.7 mohm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Slux schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:01:
200A EF3 fuse, die geeft zoals hierboven door iemand vermeld was al een stuk minder warmte af.
...als ik geweten had dat die zekering niet geschikt was had ik het ook niet gedaan.
Waarom dan toch weer een EF3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Het is maar een plastic kapje meer niet, ik ga echt niet aan verbindingen, bekabeling of wat dan ook zitten.
Installateur komt de nieuwe zekeringen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

[...]

Waarom dan toch weer een EF3?
Omdat er geen andere in een Lynx passen en de 200A een stuk minder warmte afgeeft.

ik ga ook terug naar 100A i.p.v. 130A met de accu's en als dat niet werkt dan haal ik een stukje uit de plastic kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Slux schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Omdat er geen andere in een Lynx passen en de 200A een stuk minder warmte afgeeft.

ik ga ook terug naar 100A i.p.v. 130A met de accu's en als dat niet werkt dan haal ik een stukje uit de plastic kap.
Vooral die lagere stroom zal het verschil maken.
Met de oude 150A zekering ga je bij 100A ipv 130A van dik 17W naar dik 10W, met de 200A zekering ga je naar een kleine 7W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

[...]

Het systeem is trouwens gewoon door een erkend, gecertificeerd bedrijf aangesloten
Je wekt bij mij de indruk dat je hier zelf aan het beunhazen 😉 bent.
Waarom laat je dit dan niet oplossen door het gecertificeerde bedrijf? Die hebben deze “foute” zekeringen dan toch geplaatst?

Feit dat je uit de ik vorm schrijft gaf wel een ander beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Slux schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

Ik zie het probleem niet om een stukje uit de lynx te halen zodat ze hun warmte kwijt kunnen, daarover zet ik een plexiglas plaatje zodat je ze niet kan aanraken, nu 24uur kapje eraf gehad en de zekering is een stuk koeler, de 150A zekeringen ga ik ook voor 200A vervangen.

Bij de lynx shunt zat volgens mij een extra temp sensor, zal eens kijken of ik die kan aansluiten op de distributor
De kap verhoogd plaatsen via wat ringen was niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Je wekt bij mij de indruk dat je hier zelf aan het beunhazen 😉 bent.
Waarom laat je dit dan niet oplossen door het gecertificeerde bedrijf? Die hebben deze “foute” zekeringen dan toch geplaatst?

Feit dat je uit de ik vorm schrijft gaf wel een ander beeld.
:? Beunhazen ? ik heb het idee dat veel mensen hier alleen lezen wat ze willen lezen.

Die zekeringen heb ik op advies van mensen hier op het forum zelf geadviseerd aan ze.
Zij wisten niet eens van het bestaan van die zekeringen.

De accus instellen/bouwen doe ik wel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

De kap verhoogd plaatsen via wat ringen was niet voldoende?
Heb ik niet geprobeerd, denk ook niet dat het lukt bij de Lynx, ik ga eerst kijken met andere zekeringen.
Zonder kap erop zijn ze al een stuk koeler, het is volgens mij precies wat @BernieW zegt i.c.m. de zekeringen die tegen de kap aan komen.

Dus andere zekeringen, terug van 130A naar 100A, extra temp sensor bij de zekeringen plaatsen en dan kijken of het is opgelost, ik ga aankomende week 2 extra accu's aansluiten dan kan ik mooi zien of het gewerkt heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door Slux op 29-08-2025 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ventilatie werkt meestal wel bij warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
Rimco schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:20:
[...]
DDP staat voor Delivered Duty Paid, een Incoterm waarbij de verkoper alle verantwoordelijkheden en kosten draagt voor het transport van goederen naar de afgesproken bestemming, inclusief het betalen van invoerrechten, belastingen (zoals btw) en het regelen van alle douaneformaliteiten in het bestemmingsland.
V_ger schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:37:
[...]
DDP is een leveringsconditie. Delivery Duty Paid. Dat is de enige acceptabele conditie als je wat koopt. Dan zijn eventuele heffingen namelijk voor de verkoper. Dat staat los van welke vervoerder(s) worden gebruikt.
Dank beiden, weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:02:
Ventilatie werkt meestal wel bij warmte.
Klopt dat is goed te merken nu die plastic kap eraf is ruimte is gewoon te krap, warmte zet uit dus drukt de zekering nog harder tegen de kap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Slux schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

:? Beunhazen ? ik heb het idee dat veel mensen hier alleen lezen wat ze willen lezen.
Je hebt de smiley wel gezien toch ?
Die zekeringen heb ik op advies van mensen hier op het forum zelf geadviseerd aan ze.
Zij wisten niet eens van het bestaan van die zekeringen.
Was achteraf gezien dus niet het beste advies gezien al het gedoe waar je ons hier nu deelgenoot van maakt en ook als rechtvaardiging gebruikt om je lynx te gaan modden.
De accus instellen/bouwen doe ik wel zelf.
Nu ben je me kwijt je, een gecertificeerd bedrijf alleen gebruikt voor de AC kant dan ?

Nahja nogmaals ik hoop dat je snapt dat ik met name begaan ben met jouw veiligheid en daar gezien je reacties hier in mijn beleving nogal dubieuze besluitvorming op nahoudt.

En hoop dat je de nuance ziet die ik hier gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door cyclone op 29-08-2025 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoenez
  • Nu online
Het is wel grappig, ik heb dit bij NKON gevraagd (hier mijn EVE MB31 cellen besteld voor in een Seplos V4 staande kast, die zij nu ook zelf verkopen blijkbaar). Zij doen hier vrij vaag over, ze zeggen dat ze garantie geven, dat EVE vermeld dat het geen probleem is (blijkbaar expliciet door NKON bij EVE gevraagd) maar dat ze het niet aanraden. Op de vraag waarom ze het niet aanraden komt blijkbaar geen antwoord.

Als ik dan doorvraag: "krijg ik dan garantie problemen bij NKON mocht de levensduur beperkt zijn / schade veroorzaken" krijg ik het antwoord: " Een batterij krijgt geen schade van alleen op zijn zij liggen, dit moet dan door iets anders komen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Je hebt de smiley wel gezien toch ?

[...]

Was achteraf gezien dus niet het beste advies gezien al het gedoe waar je ons hier nu deelgenoot van maakt en ook als rechtvaardiging gebruikt om je lynx te gaan modden.

[...]

Nu ben je me kwijt je, een gecertificeerd bedrijf alleen gebruikt voor de AC kant dan ?

Nahja nogmaals ik hoop dat je snapt dat ik met name begaan ben met jouw veiligheid en daar gezien je reacties hier in mijn beleving nogal dubieuze besluitvorming op nahoudt.

En hoop dat je de nuance ziet die ik hier gebruik.
Zekers ;)

Ja klopt de AC kant kom ik niet aan, voor mij stopt het na de shunt, als tweaker wil ik best het e.e.a modificeren maar ik ga zeker niet aan aansluitingen, bekabeling of dan ook maar iets aanpassen dan waarvoor het gemaakt is of wat de veiligheid in gevaar brengt, een gaatje in een plastic kapje gaat echt geen gevaar opleveren imo, maar was ik al aangaf misschien is het helemaal niet nodig.

En voordat mensen gaan zeggen waarom dan wel afwijken met een EF3 fuse, naast dat ze hier worden geadviseerd voor een lynx, worden ze ook door verschillende leveranciers geadviseerd.

https://lithiumaccus.nl/p...ribute_pa_amperage-a=200a

Persoonlijk denk ik dat meerdere mensen zijn waar de fuses in de kap zijn gebrand maar je ziet het niet aan de voorkant, je moet er echt schuin opkijken of de kap open maken.

Ik voel regelmatig aan de kabels en apparaten of ze warm worden maar die zekeringen heb ik gemist omdat het maar een klein plekje is wat heet is, als je er met je hand overheen gaat voel je het ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:56

Bravo

Second Best

Slux schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Zekers ;)

Ja klopt de AC kant kom ik niet aan, voor mij stopt het na de shunt, als tweaker wil ik best het e.e.a modificeren maar ik ga zeker niet aan aansluitingen, bekabeling of dan ook maar iets aanpassen dan waarvoor het gemaakt is of wat de veiligheid in gevaar brengt, een gaatje in een plastic kapje gaat echt geen gevaar opleveren imo, maar was ik al aangaf misschien is het helemaal niet nodig.

En voordat mensen gaan zeggen waarom dan wel afwijken met een EF3 fuse, naast dat ze hier worden geadviseerd voor een lynx, worden ze ook door verschillende leveranciers geadviseerd.

https://lithiumaccus.nl/p...ribute_pa_amperage-a=200a

Persoonlijk denk ik dat meerdere mensen zijn waar de fuses in de kap zijn gebrand maar je ziet het niet aan de voorkant, je moet er echt schuin opkijken of de kap open maken.

Ik voel regelmatig aan de kabels en apparaten of ze warm worden maar die zekeringen heb ik gemist omdat het maar een klein plekje is wat heet is, als je er met je hand overheen gaat voel je het ook niet.
De risico's aan de AC kant zijn een stuk kleiner dan aan de DC kant. Ik denk dat een aantal zich daarom verwonderd waarom je wel aan de DC kant zelf aan de slag gaat, maar de AC kant door professionals laat doen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Bravo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:37:
[...]

De risico's aan de AC kant zijn een stuk kleiner dan aan de DC kant. Ik denk dat een aantal zich daarom verwonderd waarom je wel aan de DC kant zelf aan de slag gaat, maar de AC kant door professionals laat doen.
Ieder zijn vak, de meterkast raak ik niet aan. de accu kant kan je imo weinig aan fout doen goed opletten dat kabels goed zijn geperst, alles volgens de juiste specs vast is gedraaid en niet gaan experimenteren met BMS instellingen in live omgevingen.

ik heb denk ik inmiddels zo kleine 80 accus gemaakt die ik o.a. in sloepjes gebruik en echt honderden EVE cellen door mijn handen gehad, die ik allemaal balanceer, test en controleer voordat ik ze bouw.

Er is een bekende installateur die youtube filmpjes maakt, hij doet thuis installaties als ik zie hoe het er bij hem aan toe gaat in een aantal van zijn filmpjes dan ben ik blij dat ik het zelf doe.

Ik ben het trouwens niet eens dat de risico's aan de AC kant een stuk kleiner zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Slux op 29-08-2025 11:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Slux schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:50:
[...]
Ik ben het trouwens niet eens dat de risico's aan de AC kant een stuk kleiner zijn.
Net wat @Bravo al aangaf, en jij hier nu ook zegt dit is waar de perspectieven compleet uiteen lopen (en dat is verder prima).
(En ik val in herhaling maar het valt niet op te maken uit een aantal posts op een forum hoe veilig jij werkt / deskundig jij bent dus daar vorm ik verder ook geen mening over).

Ik deel echter wel (als afgestudeerd elektro engineer) de mening van @Bravo dat de risico's in een laagspanning thuis installatie (AC dus) vele malen kleiner zijn (gezien alle reeds aanwezigen / ingebouwde beveiligingen) dan aan de DC / accu kant waarbij je hier helemaal op jezelf bent aangewezen.
Ik heb het hier met name over de potentie tot het ontstaan van brand en giftige gassen die vrij kunnen komen als er iets mis gaat met een ogenschijnlijke ongevaarlijke 3,7V LiFePO4 cell.

Feit dat je niet comfortabel bent met AC en dat aan een gecertificeerd bedrijf overlaat onderschrijft wel mijn onderbuik gevoel dat het een hoog hobby gehalte heeft (iets wat niet vreemd is op Tweakers natuurlijk) en vandaar dus ook de bedenkingen / woorden van terughoudendheid en voorzichtigheid als reacties op jouw vragen.
Niet meer niet minder.
Doe ermee wat je wilt en stay safe !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:26

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@cyclone Aan de andere kant is het ook altijd maar afwachten wat een "erkend" installateur er van bakt ;) Daarom doe ik nog liever gewoon alles zelf, maar ik neem er dan ook de tijd voor (incl. eerst de nodige kennis vergaren).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:48
Slux schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Ieder zijn vak, de meterkast raak ik niet aan. de accu kant kan je imo weinig aan fout doen goed opletten dat kabels goed zijn geperst, alles volgens de juiste specs vast is gedraaid en niet gaan experimenteren met BMS instellingen in live omgevingen.

ik heb denk ik inmiddels zo kleine 80 accus gemaakt die ik o.a. in sloepjes gebruik en echt honderden EVE cellen door mijn handen gehad, die ik allemaal balanceer, test en controleer voordat ik ze bouw.

Er is een bekende installateur die youtube filmpjes maakt, hij doet thuis installaties als ik zie hoe het er bij hem aan toe gaat in een aantal van zijn filmpjes dan ben ik blij dat ik het zelf doe.

Volgens mij is de root cause van het probleem heel simpel. De handleiding schrijft het volgende voor:

"The Lynx Distributor is designed to hold MEGA fuses. These need to be purchased separately."

Het object wordt anders gebruikt dan waarvoor het bedoelt is met de gevolgen die jij beschrijft.

Je had eerst een lagere waarde zekering. Waarom nu een hogere waarde. Heb je de curves bekeken en blijft de veiligheid hetzelfde?

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 29-08-2025 12:44 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:09
Slux schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Heb gister na vier uur ontladen met 95 amp mijn adler 250 gemeten, die was 38 graden.
De bms was 36,de 50 kwadraat kabels waren 31 graden ,de bus bars op de cellen 32 graden. Omgeving 24 gok ik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
John245 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Volgens mij is de root cause van het probleem heel simpel. De handleiding schrijft het volgende voor:

"The Lynx Distributor is designed to hold MEGA fuses. These need to be purchased separately."
Ook met MEGA zekeringen kan je dimensionering niet goed zijn waardoor je ongewenste warmte ontwikkeling krijgt.

Als een zekering toegepast was afgestemd op de BMS instellingen of andersom bekeken, als de BMS instelling op de zekering was afgestemd dan was er geen oververhitting ontstaan. Er is nu met vuur gespeeld naar mijn mening. Dan maakt het niet veel meer uit in wat voor behuizing het toegepast is.

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste