• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@V_ger ik snap je reactie niet zo goed en ik denk dat je meer leest in mijn vragen dan er staat.

Ik vind mijn vragen volkomen redelijk en normaal, ik ben gewoon benieuwd hoe iemand op die 100kWh komt. Misschien is het niet meer dan ‘omdat het kan’ maar omdat het zo veel is ben ik benieuwd naar wat meer getallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• b01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-10 18:33

b01

We gebruiken / laden ong. 100kWh per dag/nacht en kunnen de laadkosten in rekening brengen op eigen zaak. Dus waar de panelen niet toereikend zijn laad ik de accu wel bij op meest gunstige moment had ik bedacht.

Elk verschil wat ik maak tussen inkoop en ‘verkoop’ van de stroom draagt bij aan verkorten terugverdientijd…

En inderdaad… hobby kost wat.

Zijn er nog andere overdenkingen die jullie meegeven of zelf anders zouden doen?

Ps ik heb me niet aangevallen gevoeld hoor. Ben altijd geïnteresseerd in jullie overdenkingen / ervaringen. Soms zet het je juist even weer op een ander spoor. Bedankt zover!

[ Voor 16% gewijzigd door b01 op 14-08-2025 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:04
@b01
Wat zaken om over na te denken.

Van 100 kWh en een minimum SOC van 10% kun je dus 90 kWh nuttig gebruiken.
De batterij wordt ingezet op de toppen en dalen van de dynamische prijzen. In de winter ‘s nachts bij veel wind en in de zomer tijdens de avond- of ochtend spits.
En dan wil je met 0,2~0,25 C laden òf ontladen. Je huisaansluiting moet dan 18~22,5 kW aankunnen.
Dat is al meer dan de standaard 3x25A of 17 kW. De upgrade naar 3x35A of 3x40A kost behoorlijk wat per jaar (>€1000).

Met die 100 kWh ben je net iets te groot voor de goedkope standaard huis aansluiting. Als je onder de 17 kW net aansluiting kunt blijven, komt het wat beter uit met 75 kWh, oftewel 5 batterij dozen van 16 kWh.

En als je nu reeds een grotere huis aansluiting hebt, kun je terug naar 3x25A door peaksheaving toe te passen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pim57 op 14-08-2025 09:52 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:02

pvg

b01 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:37:
We gebruiken / laden ong. 100kWh per dag/nacht en kunnen de laadkosten in rekening brengen op eigen zaak. Dus waar de panelen niet toereikend zijn laad ik de accu wel bij op meest gunstige moment had ik bedacht.

Elk verschil wat ik maak tussen inkoop en ‘verkoop’ van de stroom draagt bij aan verkorten terugverdientijd…

Zijn er nog andere overdenkingen die jullie meegeven of zelf anders zouden doen?

Ps ik heb me niet aangevallen gevoeld hoor. Ben altijd geïnteresseerd in jullie overdenkingen / ervaringen. Soms zet het je juist even weer op een ander spoor. Bedankt zover!
Ah, dat geeft inzicht. Bedenk ook dat je laad/ontlaad verliezen krijgt en je zomaar grofweg 20% kwijt raakt.
Als je zoveel km rijdt per dag, denk ik dat je ook even moet uitrekenen wat een extra EV zou kunnen opleveren (zeker als je die zakelijk kunt aanschaffen).

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:08
@b01 Heb je home assistant toevallig? Dan zou je met de Battery Simulator eens kunnen kijken wat je daadwerkelijk aan capaciteit kunt gebruiken (e.g. simuleer eens 50, 75 en 100kWh). Let op dat je dan ook het rendement en maximale laad/ontlaadsnelheid van de multiplus die je op het oog hebt overneemt.

All-electric.

• Q

Q

b01 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:37:

Ik denk dat Pim57 al een paar goede punten heeft opgenoemd.

Mijn ervaring met dynamische tarieven is dat laden van het net vaak niet zoveel zin heeft omdat het verschil tussen goedkope en dure uren te weinig is om de verliezen + BTW/Belasting + de investering van de setup te compenseren.

Je kunt salderen natuurlijk, maar dat gaat nog maar voor 1.5 Jaar en daarna is het over. Als je setup 20 jaar mee gaat dan kun je salderen beter negeren voor de rekensom denk ik.

In de praktijk denk ik dat een prijsverschil van 20-30 cent tussen goedkope en dure uren minimaal nodig is om laden uit het net op 'goedkope momenten' het waard te zijn.

Om 100kWh te laden moet je inderdaad ongeveer 6 uur laden op maximum vermogen 17kW van een 3x25A aansluiting, maar ik zie zelden genoeg goedkope uren om dat een realistisch scenario te maken in mijn ogen.

Nu benoem ik dit terwijl ik zelf een onzin hobby setup draai die ik nooit meer terugverdien, dus het is ook wat je leuk vind, maar het is wel goed om voor jezelf te bepalen hoe 'insane' nog 'ok' is :+ .

En daarom vind ik het ook interessant hoe het scenario met de 100kWh aan opslag concreet zou kunnen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:53

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@V_ger
Snap niet helemaal waarom je meent dat er iemand wordt aangevallen als er wat kritische vragen worden gesteld.
Ik stel toch al ludiek de vraag, want ja dit is Tweakers en die zijn van nature nieuwsgierig, en 100kWh is gewoon echt een flinke bak met opslag die we hier niet vaak voorbij zien komen.

Daarnaast zou je ook van het goede uit kunnen gaan i.p.v. direct er een negatieve reflectie (aanvallen) op te projecteren.
We denken hier ook graag mee, er dit een dijk aan ervaring in dit topic die ook een mede tweaker voor zaken wil behoeden die wellicht nog niet zo doordacht zijn,

Zoals al meermaals genoemd krijg je 100kWh niet zomaar even vol , niet met 14kWp aan panelen en niet op een 3x 25A aansluiting.
Kan zijn dat iemand hier goed over nagedacht heeft (dus top) maar kan ook zijn dat het volledig "omdat het kan" bedacht is en nog niet geheel over alles is nagedacht.

Ook ik dacht dat ik alles wel wist na het lezen van dit topic, maar tijdens het ontwerp en bouw van je eigen systeem loop je toch vaak tegen zaken waar je totaal niet bij stil had gestaan, omdat je botweg nog geen ervaring had. Mede dankzij wat kritische vragen hier toch een aantal zaken veranderd en daarmee mijzelf flink wat kosten bespaart.

Mijn advies is en blijft dan ook, begin eens met 3 accu;s dan zit je al op de helft van je opslag (design en bouw alvast wel met uitbreiding in je achterhoofd zodat dit mogelijk is) en kijk dan eens hoe zaken lopen en bevallen.
3 accu's bijbouwen en plaatsen is ook zo gepiept, en wellicht kom je er al eerder achter dat je met 48kWh makkelijk uit de voeten komt.
Bespaart je toch zo een dikke 5k euro's.

En for the record, er is niks mis mee met het argument hobby / omdat het kan etc ik zie daar alleen maar begripvolle reacties over. En zoals je kunt lezen ook @b01 voelde dat ook niet als aanval.

Kortom ik snap echt even niet waarom jij zoveel negativiteit las in de reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door cyclone op 14-08-2025 14:12 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• b01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-10 18:33

b01

Pim, Ron, Q, Cyclone en anderen bedankt voor de input.

Ik zal eens de BatterySimulator proberen.

En kleiner beginnen kan ook.

Alleen dimensioneren op 5000 of 8000 Multiplussen blijft dan nog de vraag….

Inmiddels 22 pagina’s in het veiligheids topic doorgenomen en geeft voldoende input voor wat keuzes.

Fijne avond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

b01 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:19:

Ah ja daar heb ik ook eventjes over na moeten denken, en wat ik hier over het oog had gezien is hoeveel vermogen ik uiteindelijk uit mijn batterijbank kan / wil slepen.
Hierbij heb ik de BMS en als leidraad gehouden de yixiang heeft er een JK bms inzitten die 200A kan leveren.
Echter hierbij ga je compleet voorbij aan dat wat jouw cellen kunnen leveren en wat ook nog gezond is met de levensduur in acht genomen.
Dit geldt zowel voor ontlaad maar ook voor het vermogen waar je kunt laden.

Kortom als ik mijn voorbeeld zou gebruiken waarbij ik voor de MB31 van EVE heb gekozen als cellen dan zouden die op 0,5P kunnen laden en ontlanden. (bron)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQ0xdF1NNqQZTQ47BLbUKTsclII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t3Kt47Q5IMY74fOFJJcXa9jN.png?f=fotoalbum_large

Leuk dus dat je BMS 200A aan kan maar je cel vind eigenlijk 314 * 0,5 = 157A leuk, en de vraag is of je aan de max wilt gaan zitten. Ik persoonlijk heb laden op max 60A staan (0,2P) en ontladen op max 100A.

Nu heb ik 3 accu's parallel staan dus in totaal kan ik in mijn setup per fase dus 3 x 60A = 180A laden (mijn Multiplussen kunnen 3 x 70A) en 3 x 100A ontladen (ik heb de 5000va's dus dat past precies).

Kortom neem dat even mee in je overpeinzing.

Tevens is Inzicht in jouw verbruik per fase nu is ook iets om goed mee te nemen, echter laat zich dit lastig meten.
Waarom ? Voorbeeldje stel jij staat met 2 EV's te lurken aan je netaansluiting (ik ga er even vanuit dat je 3 x 25A hebt) maar het is een zonnige dag en jouw paneeltjes staan ook nog eens 14kw (grofweg 20A per fase) te produceren dan zou jij doodleuk 3 x 45A richting jouw auto's kunnen pompen.

Ik heb geen EV's en ik gebruik al jaren P1mon en heb daarmee deels inzicht in mijn verbruik per fase (handige tool om je P1 meter uit te lezen).
Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat voor mij 3 x de 5000va voldoende was.

Dat mijn accu's daar nu leuk bij passen is overigens dom geluk, een mooi voorbeeldje van zaken waar ik bij aanschaf geen erg in had gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:08
wat @cyclone zegt qua laad/ontlaadcapaciteit. Als je in de buurt wil komen van de capaciteit van je 3x25A aansluiting kom je sowieso op de 8000's uit. Die hebben een 110A lader en zullen bij ontladen met 17,25kW/3=5,75Kw ook met 100-110A (volle-lege accu) ontladen. Dan moet je batterijbank dus comfortabel en dagelijks die grofweg 330A kunnen leveren. Met 5000's kom je met 70A eerder rond de 11kW uit bij opladen. Ontladen kan wel sneller.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
Even een vraag. Op één van mijn cellen eve 230Ah zit in het zwarte gedeelte een bubbeltje. Moet ik mij hierover zorgen maken en de cel vervangen ? betreft test opstelling. 8 cellen 27V. Max laadstroom = 20 A , max ontladen 10A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kf2Jp77iZQzTHxnN6qPaMAN-szM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wjeDDqmTvqdfDdHQFipA2wuP.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Ies Korpershoek op 16-08-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Ies Korpershoek geen idee maar ziet er idd niet normaal uit, zou de foto eens naar de leverancier sturen en die verzoeken een nieuwe te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
cyclone schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:13:
@Ies Korpershoek geen idee maar ziet er idd niet normaal uit, zou de foto eens naar de leverancier sturen en die verzoeken een nieuwe te sturen.
Bedankt.
Dat kan ik zeker doen, maar heb ze al wel 1.5 jaar in gebruik. Ga eens contact opnemen met NKON

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:27
Dat zwarte is toch gewoon een "sticker" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Ja, gewoon lucht onder de sticker. Overdrukventiel is nog intact, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
pvg schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:19:
Ja, gewoon lucht onder de sticker. Overdrukventiel is nog intact, toch?
zeker ventiel is volledig intact, maar die bubbel zat er niet toen ik ze kocht. Die lucht is er in de loop van de tijd onder gekomen. Het zijn er 3 van de acht (allemaal vrijwel op de zelfde plek zit de bubbel) , de rest is gewoon in orde.

[ Voor 6% gewijzigd door Ies Korpershoek op 16-08-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-10 12:47
b01 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:19:
Pim, Ron, Q, Cyclone en anderen bedankt voor de input.

Ik zal eens de BatterySimulator proberen.

En kleiner beginnen kan ook.

Inmiddels 22 pagina’s in het veiligheids topic doorgenomen en geeft voldoende input voor wat keuzes.

Fijne avond.
Wellicht ook ter overweging meenemen: gebruik Victron SmartSolar MPPT RS 450/100 oid naast je Multiplussen, dan kan je de zonnestroom direct de accu's insturen en kun je wellicht wel uitkomen met 3x25A. Geeft uiteraard ook een stuk minder omzettingsverlies.
Verder, 100kWh aan batterijen hoef je natuurlijk niet iedere dag compleet te cyclen, je kunt het ook zien als een manier om extra lang met je batterijen te kunnen doen. (30-70% ipv 10 tot 95)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
nono_einstein schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:19:
[...]

Wellicht ook ter overweging meenemen: gebruik Victron SmartSolar MPPT RS 450/100 oid naast je Multiplussen, dan kan je de zonnestroom direct de accu's insturen en kun je wellicht wel uitkomen met 3x25A. Geeft uiteraard ook een stuk minder omzettingsverlies.
Verder, 100kWh aan batterijen hoef je natuurlijk niet iedere dag compleet te cyclen, je kunt het ook zien als een manier om extra lang met je batterijen te kunnen doen. (30-70% ipv 10 tot 95)
Ze slijten ook als je ze niet gebruikt, met 1 cyclus per dag ga je ze niet door gebruik verslijten iig. Daar valt dus niets te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-10 12:00
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:55:
Even een vraag. Op één van mijn cellen eve 230Ah zit in het zwarte gedeelte een bubbeltje. Moet ik mij hierover zorgen maken en de cel vervangen ? betreft test opstelling. 8 cellen 27V. Max laadstroom = 20 A , max ontladen 10A.
[Afbeelding]
Dit bobbeltje kan zijn ontstaan door frictie / warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:04
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:55:
[Afbeelding]
Dat zwarte is een plastic plakstrip. Als je de terminals vrijmaakt van de aansluitingen, kun je met een föhn die plakstrip er langzaam/voorzichtig aftrekken. En dan je zien wat er onder zit.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-10 19:34
Hoi allen,

Mijn DYI kit is binnen (jeej O+ ). Bij de (EVE) cellen zitten flexibele busbars en bij de (Gobel v3) case zitten vaste busbars.
Ik meen te herinneren hier een keer gelezen te hebben dat flexibele busbars beter zijn, maar kon dit zo snel niet terugvinden. Is het inderdaad zo dat flexibel beter is, of maakt het niets uit?

Op het oog vind ik zelf dat de vaste busbars best wat krasjes hebben t.o.v. de flexibele busbars (of is gewoon omdat het verschillend materiaal is), gevoelsmatig zien de flexibele er iets 'beter' uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzEv6fwLbAuHTqB-YW9SJcdB7WQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oy2JYZK3EkcYqCtsxhdzfMP7.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast zat ik nog eens te kijken op welke fase ik het ESS aansluit. Situatie 3x25A netaansluiting en voor nu een 1 fase ESS. Ik zat te dubben om 'm op de fase met het meeste verbruik te plaatsen, maar dat is zomer/winter ongelijk. Een andere gedachte was om te kijken naar welke fase de meeste PV-opbrengst heeft zodat je 'echt' eigen energie opslaat en kan gebruiken.
Toen bedacht ik mij ineens dat slimme meters intern verrekenen en bij een gelijk verbruik van het net en teruglevering naar het net op precies hetzelfde moment over meerdere fases het verbruik/teruglevering eigenlijk 0 is.
Kortom met die gedachtegang zou het eigenlijk geen fluit uitmaken op welke fase ik mijn ESS aansluit. Hoe hebben anderen met een 3fase aansluiting en 1fase ESS dit aangepakt/hoe de keuze foor de fase gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

teka1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:40:
Hoi allen,

Mijn DYI kit is binnen (jeej O+ ). Bij de (EVE) cellen zitten flexibele busbars en bij de (Gobel v3) case zitten vaste busbars.
Ik meen te herinneren hier een keer gelezen te hebben dat flexibele busbars beter zijn, maar kon dit zo snel niet terugvinden. Is het inderdaad zo dat flexibel beter is, of maakt het niets uit?

Op het oog vind ik zelf dat de vaste busbars best wat krasjes hebben t.o.v. de flexibele busbars (of is gewoon omdat het verschillend materiaal is), gevoelsmatig zien de flexibele er iets 'beter' uit.
[Afbeelding]

Daarnaast zat ik nog eens te kijken op welke fase ik het ESS aansluit. Situatie 3x25A netaansluiting en voor nu een 1 fase ESS. Ik zat te dubben om 'm op de fase met het meeste verbruik te plaatsen, maar dat is zomer/winter ongelijk. Een andere gedachte was om te kijken naar welke fase de meeste PV-opbrengst heeft zodat je 'echt' eigen energie opslaat en kan gebruiken.
Toen bedacht ik mij ineens dat slimme meters intern verrekenen en bij een gelijk verbruik van het net en teruglevering naar het net op precies hetzelfde moment over meerdere fases het verbruik/teruglevering eigenlijk 0 is.
Kortom met die gedachtegang zou het eigenlijk geen fluit uitmaken op welke fase ik mijn ESS aansluit. Hoe hebben anderen met een 3fase aansluiting en 1fase ESS dit aangepakt/hoe de keuze foor de fase gemaakt?
Accu op fase met meeste PV, omdat je je accu meestal laadt als de zon schijnt (als NOM je doel is) en omdat dan de stroom door de nul het laagst blijft.
(Merk op: als je in een 3-fasen systeem gaat terugleveren op 1 of 2 fases, kan de stroom door de nuldraad tot 2x de maximale fase stroom worden. Bij 3x25A is dat dus 50A. Daar moet je bedrading wel op uitgelegd zijn…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
pvg schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

(Merk op: als je in een 3-fasen systeem gaat terugleveren op 1 of 2 fases, kan de stroom door de nuldraad tot 2x de maximale fase stroom worden. Bij 3x25A is dat dus 50A. Daar moet je bedrading wel op uitgelegd zijn…)
En je hoofdschakelaar en eventuele andere componenten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teka1
pvg schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

Accu op fase met meeste PV, omdat je je accu meestal laadt als de zon schijnt (als NOM je doel is) en omdat dan de stroom door de nul het laagst blijft.
Dank voor het meedenken! Doel is inderdaad om in de periode voorjaar-najaar NOM te realiseren en wellicht later om goedkoop in de winter periode stroom in te kopen. (voor nu geen doel vanwege vast contract/saldering)

Je opmerking over teruglevering/nuldraad: is dat iets wat ook zonder ESS van toepassing is, of wat juist met een ESS van toepassing wordt? (in mijn situatie gaat mijn PV (enphase micro omvormers, max output 10A per fase) niet via de omvormer van het ESS lopen, PV/ESS staan als het ware 'los' van elkaar.)

[ Voor 0% gewijzigd door teka1 op 19-08-2025 22:20 . Reden: Verkeerde berekening PV output ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

teka1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

Dank voor het meedenken! Doel is inderdaad om in de periode voorjaar-najaar NOM te realiseren en wellicht later om goedkoop in de winter periode stroom in te kopen. (voor nu geen doel vanwege vast contract/saldering)

Je opmerking over teruglevering/nuldraad: is dat iets wat ook zonder ESS van toepassing is, of wat juist met een ESS van toepassing wordt? (in mijn situatie gaat mijn PV (enphase micro omvormers, max output 10A per fase) niet via de omvormer van het ESS lopen, PV/ESS staan als het ware 'los' van elkaar.)
Elk 3-fasen systeem waarin wordt teruggeleverd op 1 of 2 fasen (vanuit PV of accu).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:31
Een tijdje geleden nog besproken voor Victron-based systemen. Als je daar de energiemeter in je centrale kast hangt dan moet je zorgen dat op wat de Victron-meter aanschouwt als L1/Fase 1 ook de enkelvoudige Victron MultiPlus hangt.

Alleen bij multifase systemen kan je iedere Victron MP individueel toekennen aan zijn respectievelijke fase. Bij een multifase kast en single MP moet de MP op L1 van de Victron meter hangen.

Dat je in je kast dan een verschuiving hebt logisch gezien moet je er dan maar bijnemen, of je mapt het een op een hetzelfde en zorgt dat alles juist verschuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-10 12:00
Hoi allen,

[Afbeelding]

Flex heeft de voorkeur, omdat cellen tijdens het laden/ontladen minimaal uitzetten/krimpen. Wat belangrijker is, is dat de busbar van koper moet zijn. i.v.m. weerstand. Flex is van koper en wordt vaak vertint tegen oxidatie. Koper is een fractie roder van kleur dan brass. Vaak zijn busbars van messing gemaakt (brass in het engels) dit metaal is goedkoper en heeft een minder hoge geleidbaarheid (meer weerstand). Als je zeker wil zijn of ze beide van koper zijn, dan kan je de weerstand meten. (Of een vijltje over een hoek trekken en de kleur vergelijken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:12
HyperBart schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:52:
[...]

Een tijdje geleden nog besproken voor Victron-based systemen. Als je daar de energiemeter in je centrale kast hangt dan moet je zorgen dat op wat de Victron-meter aanschouwt als L1/Fase 1 ook de enkelvoudige Victron MultiPlus hangt.

Alleen bij multifase systemen kan je iedere Victron MP individueel toekennen aan zijn respectievelijke fase. Bij een multifase kast en single MP moet de MP op L1 van de Victron meter hangen.

Dat je in je kast dan een verschuiving hebt logisch gezien moet je er dan maar bijnemen, of je mapt het een op een hetzelfde en zorgt dat alles juist verschuift.
Klopt, zie https://www.victronenergy...llation_manual-pdf-en.pdf onder hoofdstuk 3: Installation (Page 7 van het document = blad 10 in PDF)
Important: When installing a single-phase ESS in a system with a three-phase connection to the utility grid, make sure you install the ESS on phase one, L1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teka1
HyperBart schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:52:
[...]

D!zzy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Klopt, zie https://www.victronenergy...llation_manual-pdf-en.pdf onder hoofdstuk 3: Installation (Page 7 van het document = blad 10 in PDF)

[...]
Dank hiervoor, klink als een klassiek RTFM gevalletje, maar er is zoveeeel om te lezen dat je wel eens iets mist. O-)
Nu heeft L1 niet de meeste PV opbrengst (noord-oost/oost gerichte panelen) maar aan de PV-kant dit omwisselen met een zuid-west/west gerichte panelen is daar zonder problemen wel te realiseren. Zodat de ESS zoveel mogelijk eigen zonnestroom krijgt voor NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teka1
BenSKIP schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:25:
[...]

Flex heeft de voorkeur, omdat cellen tijdens het laden/ontladen minimaal uitzetten/krimpen. Wat belangrijker is, is dat de busbar van koper moet zijn. i.v.m. weerstand. Flex is van koper en wordt vaak vertint tegen oxidatie. Koper is een fractie roder van kleur dan brass. Vaak zijn busbars van messing gemaakt (brass in het engels) dit metaal is goedkoper en heeft een minder hoge geleidbaarheid (meer weerstand). Als je zeker wil zijn of ze beide van koper zijn, dan kan je de weerstand meten. (Of een vijltje over een hoek trekken en de kleur vergelijken.)
Check, ga ik de flexibele gebruiken! Wat je zegt over de kleur was mij ook al opgevallen. Als ik de flex wat schuin hou en vanaf de zijkant bekijk is duidelijk een koperkleur te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D!zzy
teka1 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

[...]

Dank hiervoor, klink als een klassiek RTFM gevalletje, maar er is zoveeeel om te lezen dat je wel eens iets mist. O-)
Nu heeft L1 niet de meeste PV opbrengst (noord-oost/oost gerichte panelen) maar aan de PV-kant dit omwisselen met een zuid-west/west gerichte panelen is daar zonder problemen wel te realiseren. Zodat de ESS zoveel mogelijk eigen zonnestroom krijgt voor NOM.
Als je eenvoudig je zwaarste PV opbrengst (en eventueel grootverbruikers) kan wisselen naar fase 1: zeker doen. Aangezien dat in mijn bord teveel werk geweest zou zijn, heb ik fase-verwisseling gedaan in de Victron.

In mijn huis staat PV, warmtepomp op L3. Heb alles in de huisinstallatie gelaten wat het was, en batterij op L3 in mijn bord gezet.
Victron ziet mijn bord L3 dus als zijn L1 (bord L1 = victron L2 en bord L2 = victron L3). Als je dat doet, zorg er wel voor dat je een rechtsdraaiend net behoud. ((L1, L2, L3) of (L2, L3, L1) of (L3, L1, L2)).
Beetje omslachtig als ik nu op mijn netbeheerder-teller ga zien naar een fasebelasting, om zelf even de vertaling te maken naar de victron fase... maar minder omslachtig dan heel mijn bord om te gooien.

Gisteren na de update van mijn VM-3P75CT meter (= gridmeter) had ik ook gezien dat er nu 'Phase Sequence' zichtbaar is in het device-menu. Als je netjes rechtstraaiend heb geïnstalleerd zou daar L1-L2-L3 moeten staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2oG49Cbt4XAYKEnSLS_Rx8nNc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUrGYKjdSQYD5yhfsnSNW61B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:07
Volgens mij klopt dit niet en is het juist andersom. In een 3 fase systeem is de stroom door de nuldraad de vectoriele som van de fase stromen. Als door fase 1 25A loopt en door fase 2 en 3 geen stroom loopt dan is de stroom door de nul ook 25A. Als er vervolgens stroom door fase 2 of fase 3 gaat lopen dan gaat de stroom door de nuldraad omlaag, niet omhoog. In het extreme geval, wanneer door alle 3 fases 25A loopt, is de stroom door de nuldraad 0A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:15
brt652 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

Volgens mij klopt dit niet en is het juist andersom. In een 3 fase systeem is de stroom door de nuldraad de vectoriele som van de fase stromen. Als door fase 1 25A loopt en door fase 2 en 3 geen stroom loopt dan is de stroom door de nul ook 25A. Als er vervolgens stroom door fase 2 of fase 3 gaat lopen dan gaat de stroom door de nuldraad omlaag, niet omhoog. In het extreme geval, wanneer door alle 3 fases 25A loopt, is de stroom door de nuldraad 0A.
Ja en bij terugleveren op 1 fase en afnemen op een andere is de stroom door de 0 dus juist hoger.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:07
V_ger schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Ja en bij terugleveren op 1 fase en afnemen op een andere is de stroom door de 0 dus juist hoger.
Ja, je hebt gelijk. Was me hier niet van bewust, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
V_ger schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Je hebt gelijk dat het hoger is, maar nog steeds niet een factor 2. Er is altijd iets van overlap waardoor de stroom door de nul weer lager kan worden.
Voor de visualisatie heb ik dit geplot. Dit zijn twee stromen van 25A (U) en -25A (V) piek, 120 graden uit fase. De som van de stromen is kleiner dan 50A, n.l. sqrt(3) keer zo groot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAfrnHcNd0JJe-or6Mh37Hl0En4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6q242otMmZsW631u7598GxDa.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Noshi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Je hebt gelijk dat het hoger is, maar nog steeds niet een factor 2. Er is altijd iets van overlap waardoor de stroom door de nul weer lager kan worden.
Voor de visualisatie heb ik dit geplot. Dit zijn twee stromen van 25A (U) en -25A (V) piek, 120 graden uit fase. De som van de stromen is kleiner dan 50A, n.l. sqrt(3) keer zo groot.
[Afbeelding]
Ik zei ook niet dat het een factor 2 was.
Long story short, je KAN dus serieus meer Amperes door de nul krijgen bij scheve belasting. Dus als je kabel diameters aan de dunne kant zijn voor de nominale waarde, ga je daar ineens 70% overheen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pvg

pvg

Noshi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

[Afbeelding]
Je moet er nog een 3e fase bij zetten, dan is het factor 2. Of even tekenen: 3 vectoren onder 120gr. 1 vector van teken wisselen en alle 3 optellen. 😉

[ Voor 6% gewijzigd door pvg op 20-08-2025 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
En daarom de nul dus niet door lussen (zoals van de week ergens gevraagd) maar netjes alles met een eigen draad naar een centraal punt. Anders heb je geen flauw idee in welke.deel van de circuit welke stroom wel/niet loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@pvg
precies, als je het als vectoren tekent, dan zie je het onmiddelijk.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36

Japie.G

Colour Classic

V_ger schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:49:
En daarom de nul dus niet door lussen (zoals van de week ergens gevraagd) maar netjes alles met een eigen draad naar een centraal punt. Anders heb je geen flauw idee in welke.deel van de circuit welke stroom wel/niet loopt.
Dat was ik. Maar de nul komt altijd bij elkaar. Of dat nou onder de victrons is of in de kast ernaast.. mijn vraag blijft, wat maakt het uit? Ik geloof er niets van die iedereen hier 3 nul kabels van hun victrons in het tuinschuurtje naar de hoofdaansluiting in huis hebben lopen, ook @V_ger niet.

Ik heb het aangepast, maar ik kan niet bedenken waarom ik dat gedaan heb. En daar hou ik niet van 🤣. Er loopt nu mogelijk een paar A minder onder de victrons, maar diezelfde A’s lopen alsnog naar mijn hoofdaansluiting. Ik zie t niet.. breinkronkel..

[ Voor 16% gewijzigd door Japie.G op 21-08-2025 07:31 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:42
Japie.G schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:24:
[...]

Dat was ik. Maar de nul komt altijd bij elkaar. Of dat nou onder de victrons is of in de kast ernaast.. mijn vraag blijft, wat maakt het uit? Ik geloof er niets van die iedereen hier 3 nul kabels van hun victrons in het tuinschuurtje naar de hoofdaansluiting in huis hebben lopen, ook @V_ger niet.

Ik heb het aangepast, maar ik kan niet bedenken waarom ik dat gedaan heb. En daar hou ik niet van 🤣. Er loopt nu mogelijk een paar A minder onder de victrons, maar diezelfde A’s lopen alsnog naar mijn hoofdaansluiting. Ik zie t niet.. breinkronkel..
Nope, hier gaat het inderdaad ook van de 3 Multiplussen naar een verdeelblok en dan met 1 10mm2 kabel naar de meterkast.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:42
SHIFTER [NL] schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:30:
Nope, hier gaat het inderdaad ook van de 3 Multiplussen naar een verdeelblok en dan met 1 10mm2 kabel naar de meterkast.
Idem, elke MP aangesloten met een afzonderlijke L+N+PE (zowel AC-IN als AC-OUT). In een installatiekast ernaast de L1, L2 en L3 op een automaat/schakelaar aangesloten en de N-en en de PE-en op een verdeelblokje. Met een 5 aderige YMVK vervolgens naar de meterkast.
Japie.G schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 07:24:
Motivatie:
  • Serie-afhankelijkheid (storings- en onderhoudsrisico)
    Bij doorlussen fungeert elke Multi als “schakel” in de keten. Haal je één unit los of gaat één klem fout, dan kan de nul/PE verderop wegvallen. Met een centrale rail blijven alle andere aftakkingen intact.
  • Continuïteit van de aarde (veiligheid)
    De PE moet zo fail-safe mogelijk zijn. Bij een doorlus is de beschermingsleiding stroomafhankelijk van alle tussenliggende verbindingen. Eén slechte verbinding → achterliggende kasten/Multis hebben geen betrouwbare aarde meer.
  • Doorlus-stromen en dimensionering
    Het “doorlopende” stuk N/PE voert de som van de stromen van de downstream aftakkingen. Dat stuk moet dan op die hogere stroom worden gedimensioneerd (doorsnede, klem, ferrule, thermisch). In de praktijk gaat dit sneller mis bij doorlussen dan bij individuele aftakkingen vanaf een rail.
  • Spanningsval/impedantie en foutafschakeling
    Elke extra verbinding voegt wat impedantie toe. Voor de nul kan dat ongewenste spanningsval of onbalans geven; voor PE beïnvloedt het de foutlusimpedantie en daarmee de uitschakeltijd van beveiligingen/RCD’s. Een rail met ster-aftakkingen houdt alle paden kort en voorspelbaar.
  • Normering en fabrikant-specificatie
    Veel klemmen (zeker op apparatuur) zijn gecertificeerd voor één geleider per klem. Een twin-ferrule is mechanisch één pin, maar telt elektrisch als twee aftakkingen. Fabrikant en normen raden daarom doorgaans verdelen op een rail aan.
  • Servicevriendelijkheid & traceerbaarheid
    Met rails kun je één Multi isoleren of vervangen zonder de rest los te trekken. Ook is meten/etiketteren overzichtelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door sandergar op 21-08-2025 09:28 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:03
Klopt het dat de cellen zonder moeren geleverd worden? Wel busbars, geen moeren. Zit een zakje met moeren (onderkant gekarteld) in de battery box.

[ Voor 50% gewijzigd door Aziona op 21-08-2025 11:35 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziona
16-6-2025: 2 Luyuan battery boxes en 2 x v19 bms besteld bij Luyuan (Amy Wan)
17-6-2025: Betaald
22-6-2025: DPD trackingnr ontvangen (was 20/6 aangemaakt), shipment bevestigd en foto's van het inpakken van de dozen + de dozen ontvangen (incl. geschreven naam/adres).
1-8-2025: Naar de status geinformeerd bij Amy, schip ligt in Rotterdam
8-8-2025: Pakket ligt bij de douane voor routinecontrole
13-8-2025: Released by customs
15-8-2025: Container onderweg naar Polen (trackingnr was ook van DPD Polen)
18-8-2925: Gearriveerd by DPD Warszawa
18-8-2025: Parzniew, Polen
19-8-2025 Dobra, Polen
19-8-2025: Vijfhuizen, gearriveerd
20-8-2025: Vijfhuizen, out for delivery
20/8/2025 19:09: Bezorgd door een sympathieke Poolse bezorger die nagenoeg geen woord Nederlands of Engels spreekt

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

sandergar schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Idem, elke MP aangesloten met een afzonderlijke L+N+PE (zowel AC-IN als AC-OUT). In een installatiekast ernaast de L1, L2 en L3 op een automaat/schakelaar aangesloten en de N-en en de PE-en op een verdeelblokje. Met een 5 aderige YMVK vervolgens naar de meterkast.

[...]

Motivatie:
    Bij doorlussen fungeert elke Multi als “schakel” in de keten. Haal je één unit los of gaat één klem fout, dan kan de nul/PE verderop wegvallen. Met een centrale rail blijven alle andere aftakkingen intact.
    De PE moet zo fail-safe mogelijk zijn. Bij een doorlus is de beschermingsleiding stroomafhankelijk van alle tussenliggende verbindingen. Eén slechte verbinding → achterliggende kasten/Multis hebben geen betrouwbare aarde meer.
    Het “doorlopende” stuk N/PE voert de som van de stromen van de downstream aftakkingen. Dat stuk moet dan op die hogere stroom worden gedimensioneerd (doorsnede, klem, ferrule, thermisch). In de praktijk gaat dit sneller mis bij doorlussen dan bij individuele aftakkingen vanaf een rail.
    Elke extra verbinding voegt wat impedantie toe. Voor de nul kan dat ongewenste spanningsval of onbalans geven; voor PE beïnvloedt het de foutlusimpedantie en daarmee de uitschakeltijd van beveiligingen/RCD’s. Een rail met ster-aftakkingen houdt alle paden kort en voorspelbaar.
    Veel klemmen (zeker op apparatuur) zijn gecertificeerd voor één geleider per klem. Een twin-ferrule is mechanisch één pin, maar telt elektrisch als twee aftakkingen. Fabrikant en normen raden daarom doorgaans verdelen op een rail aan.
    Met rails kun je één Multi isoleren of vervangen zonder de rest los te trekken. Ook is meten/etiketteren overzichtelijker.
d:)b _/-\o_ _/-\o_

Nog even een andere vraag. Weet iemand de aanhaalmomenten van de yixiang v2 diy boxen busbars naar terminals?

• HyperBart
Ik heb een tijd geleden mijn Yixiang v2 (zwarte box met JK BMS V15A met SW versie 15.34) in gebruik genomen maar er is nog ruimte qua PV opwek en verbruik om uit te breiden en een kist mee te bestellen met kennissen.

Kan ik de huidige v2 box prima koppelen als slave met de nieuwe v2.5 die blijkbaar er is? JK-BMS geen probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 21-08-2025 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-10 16:44
Japie.G schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

d:)b _/-\o_ _/-\o_

Nog even een andere vraag. Weet iemand de aanhaalmomenten van de yixiang v2 diy boxen busbars naar terminals?
Ik Heb een EELZ box (V5) met JK-BMS, bij mij stond overal 5nm bij zowel de busbars als de BMS, op de + en - terminal connectors staat in de instructie "tighten it with the M8 screws" hierbij geen geen aanhaalmoment....

Ik heb deze gewoon "strak" vast gezet, was hier wat minder bang om wat af te breken dan bij de batterij of bms aansluitingen.

Don't speak unless you can improve on the silence.

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:23
Aziona schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:27:
16-6-2025: 2 Luyuan battery boxes en 2 x v19 bms besteld bij Luyuan (Amy Wan)
17-6-2025: Betaald
22-6-2025: DPD trackingnr ontvangen (was 20/6 aangemaakt), shipment bevestigd en foto's van het inpakken van de dozen + de dozen ontvangen (incl. geschreven naam/adres).
1-8-2025: Naar de status geinformeerd bij Amy, schip ligt in Rotterdam
8-8-2025: Pakket ligt bij de douane voor routinecontrole
13-8-2025: Released by customs
15-8-2025: Container onderweg naar Polen (trackingnr was ook van DPD Polen)
18-8-2925: Gearriveerd by DPD Warszawa
18-8-2025: Parzniew, Polen
19-8-2025 Dobra, Polen
19-8-2025: Vijfhuizen, gearriveerd
20-8-2025: Vijfhuizen, out for delivery
20/8/2025 19:09: Bezorgd door een sympathieke Poolse bezorger die nagenoeg geen woord Nederlands of Engels spreekt
Handig he, van Rotterdam naar Vijfhuizen via Polen, dat moet toch efficienter kunnen.
Mijn Yixiang boxen zijn 5 dagen later besteld, dus hopelijk komen die nu ook snel. Ik woon ongeveer naast dat depot van DPD in Vijfhuizen, maar heb geen track en trace :-(

• cyclone

cyclone

@ger356 er is al meermaals beschreven dat Yixiang enorm kwalitatief uitermate teleurstellend te werk gaat als je eenmaal je centjes hebt overgemaakt.

Kortom als je dit topic had doorgelezen wist je waar je aan begon.
Alle waar naar zijn geld, en deze goedkope diy doosjes kopen is gewoon qua shipping een gok.
Lees ook mensen die heb binnen anderhalve week binnen hebben.
Maar mijn ervaring was niet best, eerst (net als jij geen T&T info. En na lang wachten krijg je dan een T&T waarbij het pakket niet beweegt, en alle schuld word bij navraag bij de shipper neergelegd.

Waardeloos, valt niet op te plannen / rekenen.
Maargoed vooralsnog nog niet gelezen dat iemand zijn pakket uiteindelijk nooit ontvangen heeft.
Kortom hopen heeft weinig nut, maar enige wat helpt hier is geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D!zzy
Idem zoals Cyclone. Box + cellen besteld bij Yixiang en zou 1,5 maand later toekomen. Er was een soort timer dat aan het "aflopen" was van Alibaba. Vlak voor dat die timer afliep hebben ze hun box (dat op stock lag) verstuurd zodat de timer stopte en ze geen 10% moesten laten "vallen". Cellen zouden elke keer "volgende week" komen, want het zat vast bij douane.
Cellen pas bijna 3 maanden na bestelling toegekregen. Hadden ze dat vanaf het begin netjes gecommuniceerd, dan had ik daar geen erg in gehad. Maar je hebt je centjes al netjes betaald hoop je wel een betere planning.
Verder (en gelukkig) geen issue gehad met kwaliteit. Alles prima en alles was aanwezig. Hopelijk blijft ie zo goed werken de komende periode ... want als hun service even goed is als hun planningskills, dan mag je nu al in een hoekje gaan huilen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-10 13:04
Mijn yixiang boxen waren ruim 1.5 maanden onderweg. Iets meer dan verwacht, maar met de perikelen rond het suez kanaal moest het schip om afrika heen.
Ik had mijn contactpersoon by yixiang gevraagd met welk schip dat ladin vervoerd werd en kreeg die info keurig. Ik kon het schip dus precies volgen.
Maar wel inderdaad aankomst in Rotterdam, vervolgens naar Duitsland om daarna terug te komen naar Nootdorp....
En inderdaad ook net op het laatste moment daadwerkelijk geshipped om die 10% te voorkomen.

Maar al met al best wel tevreden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

sandergar schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

[...]

Motivatie:
En de aardkabel op de diy boxen dan? Ook allemaal een eigen kabel naar verdeelblok?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgSupiRSNgPzGSh1gjJh5kSsdaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4Lm9oh6Kh2Rpezx2vge2LZY.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels lopen de ac-in kabels naar een verdeelblok in de schakelkast, om daar naar 10mm2 verder te gawn richting huis meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIe6ounL0B0qQBgIVefnAF3QoHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5XlF9EtVHi4erLeNioQSV0V.jpg?f=fotoalbum_large

Work in progress. Helaas momenteel vrijwel geen tijd om er aan verder te werken, maar blijf in tussentijd wel lerende.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNAHoSiXqaXy24SMmu2GUXYrZMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OW7Uw8h1dk3lcn6UzVesnOx6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUnmX9cy6miHtlrfPeRfGRpIV-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSE9E6gFAWismMkSrTTOs2Mh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRal_8N2VaAxQdAOyQ5eujYa7OM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/le9FjAIah9eg2O8GnPiSsPNE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43st-Hc_XniuFSh3pskPGPMoZEc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxBxUu2Jc29M9kmr7Uc20v6o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFHxUbSnpbDzXxOoFDwg76B-7jk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLu1mMiPZV9BoHZ8r3aAhgfp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi7SgemT5aUymFRdX1X7BOqgQ8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CMR2Op49jubuG7b7XrqnEAy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCGPZx176PI_XiPe-OHHyfhuvbE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5P7QBsbDu2ggSju5n0ePqhm.jpg?f=fotoalbum_tile
Toch nog even wat tijd gevonden.

Bedoeling is eerst op ac-in alleen draaien, later ook noodstroom (hele huis).

Ac-in is nu gekoppeld aan een 4p b25 automaat welke tijdelijk dienst doet als werkschakelaar. Aan de huis meterkast kant zit de 10mm2 kabel nog op een b25 aardlekautomaat. Nu dus niet selectief op mijn 25a netbeheerder hoofdschakelaars, maar dat is dan nu maar zo. De automaten zijn straks nodig voor de hele ac-out configuratie en heb ik dus al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrB-I8D2IfWw3ItW6GcSJUP1Gh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DeN71N14dvFXBuI6fkPUwUmT.jpg?f=fotoalbum_large]

Gridmeter is geplaatst, had hem toch al gekocht..

Wat rest nog:
- aarde kabels voor diy boxen
- laatste kabelmanagement
- kappen plaatsen
- cerbo en gridmeter aan netwerk pluggen

- pre loaden met weerstand (heb weerstand, maar hoe pak ik dit aan?
- classT fuses plaatsen zodat accu’s gekoppeld worden aan busbar.

Voor nu, ziet er iemand hele domme fouten van mij waardoor ik onveilige situaties maak?

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 22-08-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:18
Japie.G schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:11:

Zie dit document voor het pre-chargen:

https://nohma.com/van-con...harge-an-inverter-easily/

Voor nu, ziet er iemand hele domme fouten van mij waardoor ik onveilige situaties maak?

[ Voor 72% gewijzigd door Jojan265 op 22-08-2025 18:02 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Ik heb geen pre charge gedaan althans ik heb mijn omvormers eerst aangezet op basis van de netspanning. En zo de hele installatie eerst van de juiste configuratie voorzien (in 3 fase gezet en voorzien van de ESS assistent e.d.) en nadat dat allemaal gedaan is de DC aansluitingen gemeten en die gaven netjes een DC spanning (ben de exacte waarde vergeten maar lag in lijn met 48v of hoger wat ik verwachtte) en heb daarna per omvormer de DC schakelaar die tussen mijn accu’s en omvormer zitten omgezet. Daarna de automaten per yixiang doos omgezet.

Dit op basis van informatie (ik vermoed uit dit topic) dat als je de multiplus op grid laat draaien hij zijn DC kant zelf al onder spanning zet waardoor de condensatoren al geladen worden en je zo dus de piekstroom voorkomt.

Kan dat zo 1 2 3 niet reproduceren maar wellicht dat iemand anders het wel paraat heeft of kan bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

Japie.G schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:11:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Toch nog even wat tijd gevonden.

Bedoeling is eerst op ac-in alleen draaien, later ook noodstroom (hele huis).

Ac-in is nu gekoppeld aan een 4p b25 automaat welke tijdelijk dienst doet als werkschakelaar. Aan de huis meterkast kant zit de 10mm2 kabel nog op een b25 aardlekautomaat. Nu dus niet selectief op mijn 25a netbeheerder hoofdschakelaars, maar dat is dan nu maar zo. De automaten zijn straks nodig voor de hele ac-out configuratie en heb ik dus al.

[Afbeelding]]

Gridmeter is geplaatst, had hem toch al gekocht..

Wat rest nog:
- aarde kabels voor diy boxen
- laatste kabelmanagement
- kappen plaatsen
- cerbo en gridmeter aan netwerk pluggen

Je hebt JK inverter BMS-en met ingebouwde current limiters. Multiplussen koppelen, dc-schakelaars aan en daarna de BMS(-en) inschakelen. Niets aan de hand. Uitschakelen omgekeerd.
Pre-chargen is volgens mij alleen nodig met oude BMS-en die niet tegen de piek-stromen kunnen.
Merk op dat je BMS ingeval van een alarm sowieso zelf uit- en weer inschakelt en dus een piek kan veroorzaken… prechargen is zo… 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

pvg schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:16:
[...]

Je hebt JK inverter BMS-en met ingebouwde current limiters. Multiplussen koppelen, dc-schakelaars aan en daarna de BMS(-en) inschakelen. Niets aan de hand. Uitschakelen omgekeerd.
Pre-chargen is volgens mij alleen nodig met oude BMS-en die niet tegen de piek-stromen kunnen.
Merk op dat je BMS ingeval van een alarm sowieso zelf uit- en weer inschakelt en dus een piek kan veroorzaken… prechargen is zo… 2024.
Meen je.. Ik zat dus te denken om die weerstand op de plek van de tclass fases te zetten en daar even te laten zitten. Daarna de class fases er in schroeven. Ik wil niet dat door een piekstroom die dure classes er uit klappen. Maar als de BMS dat al beperkt.. Toch nog even in verdiepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1W7O7J6R6nyWWtwN6NfZxvWZQZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/up81pHw7lzKsZDJWqKoaMlxv.jpg?f=fotoalbum_large
Zo had ik t bedacht. Maar wellicht niet nodig dus.
cyclone schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:15:
[...]en nadat dat allemaal gedaan is de DC aansluitingen gemeten en die gaven netjes een DC spanning (ben de exacte waarde vergeten maar lag in lijn met 48v of hoger wat ik verwachtte) en heb daarna per omvormer de DC schakelaar die tussen mijn accu’s en omvormer zitten omgezet. Daarna de automaten per yixiang doos omgezet.
met de automaat op de yixiang in de uit stand staat er geen DC spanning op de terminals toch?

[ Voor 37% gewijzigd door Japie.G op 22-08-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelvuur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-10 21:03
UPDATE: Al aan de eerste hieronder weggeven.

Geen idee of ik het hier mag plaatsen, maar dit leek me handiger dan op marktplaats aangezien hier meer mensen zitten die er wellicht wat aan hebben. Ik heb nog 2 heating pads over die in een standard DIY kast kan. Alleen zijn hier de aansluitingen in het midden en dat werkte niet in mijn kast. Wellicht kan ik hier iemand blij mee maken want ik heb gewoon nieuwe gekregen (Was een fout van hun) Woon tussen leerdam en geldermalsen in dus als je daar in de buurt ben kan je ze gratis ophalen. Dit kan je dus gewoon aansluiten op een JK BMS setup op de printplaat oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50wmUknfxziNXSGLkmjO3ry6BsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rpeUQMcdRI3eKv60rBsK9Hf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Snelvuur u heeft een berichtje in uw inbox :-)

@Japie.G
A als je de weerstand al hebt, tja dan kan het sowieso geen kwaad om hem even te gebruiken.
Heb er nog even discussie over gevoerd met ChatGPT en wij werden het niet eens :-) ChatGPT meent dat prechargen beter is.
En als je de spullen al in huis hebt, lekker doen zou ik zeggen.

En inderdaad als de automaat op off staat heb je geen spanning op de terminals, maar kun je dus wel al je BMS opgestart hebben.
Wat ik sowieso altijd doe bij een "commisioning" (aka een eerste keer in productie stellen) is ALLES nameten alvorens ik een volgende stap neem. Dat kan ik je van harte aanraden kost een beetje tijd maar mocht iets niet naar behoren werken ben je het iig een stap voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
cyclone schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:15:
Ik heb geen pre charge gedaan althans ik heb mijn omvormers eerst aangezet op basis van de netspanning. En zo de hele installatie eerst van de juiste configuratie voorzien (in 3 fase gezet en voorzien van de ESS assistent e.d.) Dit op basis van informatie (ik vermoed uit dit topic) dat als je de multiplus op grid laat draaien hij zijn DC kant zelf al onder spanning zet waardoor de condensatoren al geladen worden en je zo dus de piekstroom voorkomt.
Meerdere personen melden dat hun automaat op de AC-in er uit vliegt als ze de Mulitplus op de AC kant aanzetten zonder DC. Dus die condensatoren worden ook geladen vanuit de AC kant.
Grappig dat je blijkbaar de Multiplus kunt configureren als er spanning staat op de AC of de DC kant. (Of alle twee?) @Cyclone, stond de aan/uit schakelaar uit toen je de configuratie deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hoi allen,

[Afbeelding]
Maakt weinig uit vast of flexibiel in een case, flexible busbars hebben wel de voorkeur als je de accu's regelmatig beweegt bijvoorbeeld in sloepjes of mobile accu koffers.
Het materiaal is trouwens hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@ger356 ja die stonden aan, anders lastig configureren lijkt me.
Ik heb idd wel 1 of 2 keer een automaat gehad die eruit vloog bij het in en uitschakelen tijdens die procedure.

Dit was idd zonder dat de DC was aangesloten. Dus dat zou idd zomaar eens de oorzaak geweest kunnen zijn (precharge).
Hierna zijn de omvormers niet meer uit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:42
ger356 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:32:
[...]

Meerdere personen melden dat hun automaat op de AC-in er uit vliegt als ze de Mulitplus op de AC kant aanzetten zonder DC. Dus die condensatoren worden ook geladen vanuit de AC kant.
Grappig dat je blijkbaar de Multiplus kunt configureren als er spanning staat op de AC of de DC kant. (Of alle twee?) @Cyclone, stond de aan/uit schakelaar uit toen je de configuratie deed?
Dat gebeurde hier inderdaad ook.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

De AC aan werkte bij mij gewoon normaal en dus geen problemen. Top! Hij staat nu te laden voor de eerste sessie! Gaaf

Ik mijn manuals staat laden naar 3,55v/cel. Dus dat doe ik nu, maar ik zie Andy alles op 3,45 instellen. Iemand een idee in welk filmpje hij daar een uitleg over geeft?

Edit: wel even een foto erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRyWlsoPyvIRmEXykzXsGwixE0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KL7UefhYTiSciHhXhIiHFv02.jpg?f=fotoalbum_large

De boel nadert de 100pct SoC. Kreeg zojuist al een overvoltage alarm op een van de cellen. Daar op de bms lader uitgezet om de balancer lekker zn gang te laten gaan. Wel blij met die actieve balancer nu😉

[ Voor 51% gewijzigd door Japie.G op 24-08-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Japie.G schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:52:
De AC aan werkte bij mij gewoon normaal en dus geen problemen. Top! Hij staat nu te laden voor de eerste sessie! Gaaf

Ik mijn manuals staat laden naar 3,55v/cel. Dus dat doe ik nu, maar ik zie Andy alles op 3,45 instellen. Iemand een idee in welk filmpje hij daar een uitleg over geeft?

Edit: wel even een foto erbij:
[Afbeelding]

De boel nadert de 100pct SoC. Kreeg zojuist al een overvoltage alarm op een van de cellen. Daar op de bms lader uitgezet om de balancer lekker zn gang te laten gaan. Wel blij met die actieve balancer nu😉
Welke diameter kabel heb je voor de DC kant gebruikt? 70mm2? Ging dat goed met het kabeloog?

Ik zie dat je die nieuwe class t houder gebruikt hebt. Daar heb je dan afgemonteerd met m10 ogen vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

HyperBart schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Welke diameter kabel heb je voor de DC kant gebruikt? 70mm2? Ging dat goed met het kabeloog?

Ik zie dat je die nieuwe class t houder gebruikt hebt. Daar heb je dan afgemonteerd met m10 ogen vermoed ik?
Klopt, m10 ogen op de tclass power in, m8 ogen op accu. 70mm2 accukabels vanwege hoge minimaal passende tclass zekeringwaarde. 50mm2 kabel met m8 ogen van de distributor naar de victrons met daar mega zekeringen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Japie.G schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:28:
[...]

Klopt, m10 ogen op de tclass power in, m8 ogen op accu. 70mm2 accukabels vanwege hoge minimaal passende tclass zekeringwaarde. 50mm2 kabel met m8 ogen van de distributor naar de victrons met daar mega zekeringen op.
Jij krijgt ook het kapje niet meer op de pool van de batterij als het oog er op zit zie ik(?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Japie.G schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:52:

Dit is een wat oudere video.

Idealiter wil je dat een BMS nooit hoeft in te grijpen. Dat zou bij normaal gebruik ook niet nodig moeten zijn.
Met de juiste Victron instellingen is dit mogelijk. Het helpt om met 3,45V te werken omdat je dan minder snel krijgt dat er individuele cellen uitschieten en de BMS moet ingrijpen. Je loopt geen capaciteit mis, je laadt alleen langzamer.

Dat is wat ik er van snap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 21:54
@Japie.G @Q Ik draai tegenwoordig dvcc in Victron. Hierbij stuurt mijn JK-Master bms de laadspanning.

In principe staat de jk op
laden tot 16*3,45 = 55,2 Volt RCV
Dit blijft gedurende 1 uur staan RCV Time , (absorption) meestal loopt de laadstroom dan wel terug naar 2-3A
Na dit uur wordt er wat ontladen naar de float spanning. 16 * 3,35 = 53,6 volt RFV
RFV time staat op 2 uur.

O leuk plaatje
Afbeeldingslocatie: https://europe1.discourse-cdn.com/victron/optimized/3X/3/4/34b2b7ed330b498def2ca6f0be1d358607743fac_2_690x264.jpeg

settings van Andy (JK-PB) https://off-grid-garage.com/my-settings/

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Super! Ik ga me er nog even in verdiepen.

Even een snelle (nOob) vraag tussendoor. Waarom zie ik nu bij een verbruiker op l2, de multi’s dit compenseren op l1 en l2? Is dat normaal gedrag of heb ik ergens iets fout zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mJpTDKxvImLIkzL5hhmh_4iA2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hi10KXHl95dN1tpKfsbjUxRP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 24-08-2025 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-10 06:15
Japie.G schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:32:
Super! Ik ga me er nog even in verdiepen.

Even een snelle (nOob) vraag tussendoor. Waarom zie ik nu bij een verbruiker op l2, de multi’s dit compenseren op l1 en l2? Is dat normaal gedrag of heb ik ergens iets fout zitten?

[Afbeelding]
Wat is je Grid setpoint? Doe je NOM?
in ieder geval, 2566-1096-1145=-49 dus dat klopt wel dan.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Japie.G schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:32:
Dankzij deze instelling :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZQ9pMWh4Hzcf3YtUPwOPB4lHc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JopzKczTajV4S6jRi0KgD05X.png?f=fotoalbum_large

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Correct, dank! maar wat is de logica om juist de andere twee fases te gaan invoeden? Vermogensspreiding?

[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 24-08-2025 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Japie.G schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:11:
Correct, dank! maar wat is de logica om juist de andere twee fases te gaan invoeden? Vermogensspreiding?
Nul op de meter. Door de interne saldering op de meter heb je 0W verbruikt. Wil je dat niet dan sturing per fase activeren.

Zie : 7. Meerfasen-regulatie - verdere informatie

[ Voor 27% gewijzigd door sandergar op 24-08-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

sandergar schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:20:
[...]

Nul op de meter. Door de interne saldering op de meter heb je 0W verbruikt. Wil je dat niet dan sturing per fase activeren.

Zie : 7. Meerfasen-regulatie - verdere informatie
Rtfm, thanks. Ik had in mijn voorbeeld even niet in de gaten dat l2 ook load kreeg van het ess. Geheel logisch zo. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Is er iemand die zijn Lynx Distributor of Power In even wil nameten voor mij?
Wat is de breedte van de uitsparing op een M8 terminal van zo een Lynx?

Mijn kabeloog M8 voor 70mmop de terminal zelf (dus het contactoppervlak)
is namelijk 2.3cm breed en 2cm hoog en 4mm dik.
het hele kabeloog is op zijn hoogste (gemeten vanaf het vlakke vlak van de terminal) 2cm hoog als je de mantel van het hele oog wat je perst mee telt.

Ik heb namelijk regelmatig gemerkt dat de M8 kabelogen op een 70mm² kabel net wat groter uit lijken te vallen dan wat er op 50mm² wordt gemonteerd waardoor die niet altijd mooi invallen op hun studs/terminals.

In het kader van een uitbreiding met een tweede kist wordt mijn systeem dus wat uitgebreider en wil ik een nette DC busbar voorzien. Ik kijk daarvoor naar een Lynx omdat die mij zou toestaan om alles op te koppelen en individueel af te zekeren.

Ik kom van een 1 op 1 systeem (MP2 + kist) waar alles met 70mm² bekabeld is, ik heb daar op zich geen spijt van maar ik kom nu wel de fysieke beperkingen van aansluitingen tegen.

[ Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 25-08-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
HyperBart schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:43:
Is er iemand die zijn Lynx Distributor of Power In even wil nameten voor mij?
Wat is de breedte van de uitsparing op een M8 terminal van zo een Lynx?

Mijn kabeloog M8 voor 70mmop de terminal zelf (dus het contactoppervlak)
is namelijk 2.3cm breed en 2cm hoog en 4mm dik.
het hele kabeloog is op zijn hoogste (gemeten vanaf het vlakke vlak van de terminal) 2cm hoog als je de mantel van het hele oog wat je perst mee telt.

Ik heb namelijk regelmatig gemerkt dat de M8 kabelogen op een 70mm² kabel net wat groter uit lijken te vallen dan wat er op 50mm² wordt gemonteerd waardoor die niet altijd mooi invallen op hun studs/terminals.

In het kader van een uitbreiding met een tweede kist wordt mijn systeem dus wat uitgebreider en wil ik een nette DC busbar voorzien. Ik kijk daarvoor naar een Lynx omdat die mij zou toestaan om alles op te koppelen en individueel af te zekeren.

Ik kom van een 1 op 1 systeem (MP2 + kist) waar alles met 70mm² bekabeld is, ik heb daar op zich geen spijt van maar ik kom nu wel de fysieke beperkingen van aansluitingen tegen.
Hier toevallig precies die combinatie liggen 70 mm2 met oog van 2,4 breed en 4 mm dik. Alleen die 2 cm kan ik niet goed plaatsen, maar dat past ruim. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xibsECN14eUivK0XvMgoxzKNt_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CE5qpXK0ZP9c1AzD19AQK1WT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZaCSWnWKNWqmUXZKjoKEE19Trs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0fmFhOrnvdmUJohoSIl6LiN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:58
ger356 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:28:
[...]

Hier toevallig precies die combinatie liggen 70 mm2 met oog van 2,4 breed en 4 mm dik. Alleen die 2 cm kan ik niet goed plaatsen, maar dat past ruim. [Afbeelding]

[Afbeelding]
vanwege zo min mogelijk warmte ontwikkeling kies ik voor 95mm2, toevallig dit ook geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
ger356 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:28:
[...]

Hier toevallig precies die combinatie liggen 70 mm2 met oog van 2,4 breed en 4 mm dik. Alleen die 2 cm kan ik niet goed plaatsen, maar dat past ruim. [Afbeelding]

[Afbeelding]
_/-\o_
Als je het kabel oog plat op de tafel drukt met het contact oppervlak en je meet dan de hoogte van het oog (dus aan de mantel die rond het koper geperst wordt) dan zit je daar met 2cm.

Ik gaf/vroeg dat maar even voor de zekerheid zodat ik straks niet met een Lynx zit die verticaal wel past maar niet in de diepte zodat de kap er niet meer over gaat ofzo :+
Lord Anubis schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:23:
[...]

vanwege zo min mogelijk warmte ontwikkeling kies ik voor 95mm2, toevallig dit ook geprobeerd?
Ik dacht dat ik al conservatief te werk ging.
Ik weet niet wat je er over wil trekken maar ik heb hier 110A max bij ontladen en die kabel wordt onder normale belasting (@Q :+ 🤫) niet warm, ik heb wiring unlimited er weer bij genomen nav mijn mogelijke uitbreiding en dan mag je zelfs onder de 5m naar 50mm gaan.
70mm is echt een ***** om mee te werken.

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 25-08-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ligt een beetje aan het merk en type kabelschoen welke je gebruikt. Daar zitten best wat verschillen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Zojuist al mijn BMS settings overgezet naar de setup zoals Andy die op zijn website heeft staan na het zien van de filmpjes daarover. Echter is het volgens mij toch echt niet zo dat de accu ook echt vol is met 3.45v. Van 3.45 v naar 3.55 gaat er toch nog aardig wat energie in heb ik nu al 2 dagen mogen aanschouwen. Maargoed, als dat extra stress op de accu geeft vind ik het prima om met 3.45 te werken. Hij legt het wel overtuigend uit. Alleen zie ik in zijn settings dat hij een absorptie tijd geeft van 1 uur, en ook de balancer is pas actief vanaf 3.45 (legt hij ook wel overtuigend uit). Ik vind 1 uur balanceertijd wel een beetje kort. Ik heb die tijd dus maar op 2 uur gehouden. De float tijd daarna op 3.35v op 6 uur.

Wat specifieke vragen waarop ik hoop dat iemand hier antwoord heeft.

- Is het nou zo dat na de 2 uur absorbtietijd het BMS actief gaat ontladen naar het float voltage? (ik dacht dat gisteren wel te zien gebeuren namelijk)
- Victron laadt mijn accu's met de settings in het DVCC menu, de JK is daar de baas als ik het goed begrijp. Als het FLOAT proces bezig is zou het lampje op de omvormer bij FLOAT dan ook moeten branden? Dat heb ik nog niet zien gebeuren namelijk. Absorption lampje heb ik wel zien branden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Japie.G
Kun je mij eens meenemen in hoe jij nou tot jouw eigen mening komt want ik volg je even niet.

Aan de ene kant zeg je : Ik kies voor de settings van Andy want hij legt zaken overtuigend uit, om direct in de volgende zin aan te geven dat je deze zaken in twijfel stelt.

Waar baseer je dan jouw eigen mening / die twijfel op?

[ Voor 3% gewijzigd door cyclone op 26-08-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Lord Anubis schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:23:
[...]

@Lord Anubis draai jij 1 of 3 fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

cyclone schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:34:
@Japie.G
Kun je mij eens meenemen in hoe jij nou tot jouw eigen mening komt want ik volg je even niet.

Aan de ene kant zeg je : Ik kies voor de settings van Andy want hij legt zaken overtuigend uit, om direct in de volgende zin aan te geven dat je deze zaken in twijfel stelt.

Waar baseer je dan jouw eigen mening / die twijfel op?
Dat komt omdat ik 2 balanceer sessies heb zitten bekijken. Dat gaat tergend langzaam. De balancer ontlaadt een celletje een paar seconden, en laadt ergens anders dan weer wat bij. Ik heb die sessies gevolgd waar mijn cellen op 3,55v stonden. Ik zit nu met andy’s settings op 3,45v, lager in het steile deel van de lifepo4 curve, maw.. de balancer gaat in dat deel met gelijke balanceercurrent minder snel effect hebben op de cel voltages. Waarom zou ik de balancer dan minder tijd geven dan ik eerst deed?

Daaropvolgend komen dus mijn vragen :-)

Hopelijk heb ik mijn gedachtengang zo verduidelijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
totdat ik 3fase aansluiting heb wil ik op beide draaien. Vanuit de accu naar het huis 3f en vanuit de MK naar de accu 1f.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
HyperBart schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:11:
[...]
Ik dacht dat ik al conservatief te werk ging.
Ik weet niet wat je er over wil trekken maar ik heb hier 110A max bij ontladen en die kabel wordt onder normale belasting (@Q :+ 🤫) niet warm, ik heb wiring unlimited er weer bij genomen nav mijn mogelijke uitbreiding en dan mag je zelfs onder de 5m naar 50mm gaan.
70mm is echt een ***** om mee te werken.
Ik ben van plan om dit mee te nemen naar een nieuwe woning ( offgrid) en er komen meerdere accu’s aan. Dus iedere graad of wat watt verlies wil ik tegen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Japie.G schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Dat komt omdat ik 2 balanceer sessies heb zitten bekijken. Dat gaat tergend langzaam. De balancer ontlaadt een celletje een paar seconden, en laadt ergens anders dan weer wat bij. Ik heb die sessies gevolgd waar mijn cellen op 3,55v stonden. Ik zit nu met andy’s settings op 3,45v, lager in het steile deel van de lifepo4 curve, maw.. de balancer gaat in dat deel met gelijke balanceercurrent minder snel effect hebben op de cel voltages. Waarom zou ik de balancer dan minder tijd geven dan ik eerst deed?

Daaropvolgend komen dus mijn vragen :-)

Hopelijk heb ik mijn gedachtengang zo verduidelijkt.
Je hoeft je accus niet zo vaak te balanceren, ik heb accu's die misschien 1 keer per jaar zijn gebalanceerd misschien zelfs wel minder met een passive balancer, en die zijn hetzelfde als mijn thuis accus met een active balancer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik zag vandaag de balancer niet eens aan gaan nee. Omdat de cellen allen keurig binnen 0,005v zaten toen de celspanning de 3,45 weer haalde. Zie het systeem wel actief ontladen als de absorptie tijd voorbij is richting float voltage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlGkgGTtCEVWJCbOXdPtXIWfn4Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZwIUYqev4PQuoC6s6mTMp3KQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Mijn 6.000 watt omvormer hangt een meter van het batterijpakket (2x16kWh).
Heb ik het juist dat een kabeldikte van 35mm2 dan meer dan voldoende is?

6.000 / (16 x 2.5v) = 150A x 1m x 0,2 = 30 ~ 35mm2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Aziona schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:58:

maak er eens nominaal 48V van dan is het 125A + xA omzet verliezen. Toch zegt Victron tot 5 meter 50mm2

https://www.victronenergy...14-ff83-12e3-39e70756d7e3

[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 26-08-2025 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Aziona schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:58:

Hier 70mm kabel en die worden al warm.

Tip voor de mensen die een lynx distributor overwegen met een Adler EF3 zekering, niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:32
Slux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:13:
[...]

Hier 70mm kabel en die worden al warm.

Tip voor de mensen die een lynx distributor overwegen met een Adler EF3 zekering, niet doen.
Kun je dat onderbouwen? Want naar mijn argumenten luisteren ze niet.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Ik heb zelf aan den lijve ondervonden met verschillende kabel diameters en stroom sterktes dat 'diameter' telt en lengte veel minder uitmaakt.

Bezuinig niet op kabeldikte en hou de vuistregel aan van Victron (zie Wiring Unlimited):

stroomsterkte / 3 = mm2 kabeldikte. Dus 125A / 3 = 41mm2 --> dus minimaal 50mm2

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 26-08-2025 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

Kun je dat onderbouwen? Want naar mijn argumenten luisteren ze niet.
De zekering bedoel je ? Hij past wel maar net aan. daardoor smelt de blauwe kap een beetje, niet veel maar ideaal is het niet, zal morgen even foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Dat mag niet gebeuren: Wiring Unlimited adviseert (nog) een vuistregel:

De zekering moet minimaal 1.4 x max stroom zijn. Dus 100A max stroom is 140A ~ efectief 150A zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Q schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:53:
Dat mag niet gebeuren: Wiring Unlimited adviseert (nog) een vuistregel:

De zekering moet minimaal 1.4 x max stroom zijn. Dus 100A max stroom is 140A ~ efectief 150A zekering.
ik heb de 150A zekeringen erin zitten maar die worden echt heet, zo heet dat dus ook de kap van de
lynx smelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Slux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

ik heb de 150A zekeringen erin zitten maar die worden echt heet, zo heet dat dus ook de kap van de
lynx smelt.
Hoeveel ampere gaat er maximaal continue (voor langere tijd) door je 70mm2 kabel?
Kan het een specifiek issue met je zekering zijn?

Edit:
Ik heb zelf een hobby 12V setup waarbij er max 100A door de kabel gaat en afgezekerd met 150A megafuse en dat gaat goed, wordt amper warm. Een 125A megafuse werd net ietsje te warm bij 100A, het had gekund maar waarom moeilijk doen voor 5 euro.

[ Voor 32% gewijzigd door Q op 26-08-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04:01
Slux schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

lynx smelt.
Ik was dit eigenlijk van plan. Maar dit is dus een no go? Heb je fotos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Ik ben een systeem aan het bouwen met 6 batterijen van 16 kWh. Voor de eerste keer maak ik hierbij gebruik van die EF3 zekeringen. Dat doe ik om er ervaring mee op te doen. Trefwoorden verder: 3 x 10kVA Victron MPII, 30kWp PV omvormer uit het jaar kruik. De batterijen zijn op 200A afgezekerd, zoals gezegd met Adler EF3. Ik zal straks even een paar foto's maken.

Het systeem wordt sowieso leuk ter leering ende vermaeck want de bekabeling heb ik doelbewust niet precies volgens de boekjes gedaan. Na wat foto's zal ik uitleggen waarom ik dingen zo heb gebouwd en wat ik wil testen. Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
djoenez schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:51:
Ik was dit eigenlijk van plan. Maar dit is dus een no go? Heb je fotos?
Dat zullen we daarna dus zien...

Pagina: 1 ... 111 ... 119 Laatste