Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:00
habbekrats schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Volgens mij vallen batterij > 20 kWh onder de PGS 37-1 en 37-2 PGS 15 is voor gevaarlijke stoffen.

Op mijn werk heb ik vaak te maken met PGS13 ammoniak. Dit wordt door de provoncie / gemeente vergund voor controle en inspectie heb je een NOtified Body welke dit voor je doet. Voor elke apparaat/ leiding deel heb je documentatie nodig in je document. De NOBO komt periodiek langs .

Als particulier met een wat grotere batterijopslag loop je met bv je JK-BMS al vast. Maar vooralsnog is de wetgeving niet van toepassing op particulieren. Waarbij ik mijn afvraag wat het geval zou zijn als je de EV met +60kWh LFP accu in de garage zet.

Maar soms vraag je je ook af, in een garage staan gasflessen voor de BBQ 10 lter benzine voor de grasmaaier diverse flessen verdunner enz. Heb je dan je batterij in de garage moet je dit allemaal meenemen of zonodig niet meer toegestaan.
Waarom zou je met een JK BMS al vastlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:50
Meedenk vraag: Als ik in de behuizing (Seplos V4, behuizing met zekeringhouder en breaker ) al een zekering plaats ( zit nu een 400A MEGA in, wordt een: EF3 150A) die de kabel (50mm2) naar de busboard beschermd. Heb ik dan nog een aparte zekering nodig op de kabel naar de busboard? (van de busboard naar omvormer zal een 250A EF3 komen voor de 70mm2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@djoenez
Nee, één zekering per circuit is voldoende. Liefst zo dicht mogelijk bij de energiebron. Precies zoals je doet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56
@BenSKIP Als jezelf een systeem bouwt dien je van elk onderdeel (vooral de actieve) documentatie te kunnen overleggen met specificaties en bv een CE document.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
@habbekrats die heb ik van alles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:42
Aziona schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:10:
Ik heb onderstaande vraag per ongeluk in een verkeerde (niet zelfbouw) forum gezet, dus geen bewuste cross-post. Bovendien kreeg ik daar alleen reacties met betrekking tot de onmogelijkheden in plaats van de kansen.
Blijkbaar staat er reeds wat beschreven in de NEN1010 over deze mogelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJaLwex3vMtcIbI1iN6YZnyiA78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kUuUMuWrFzxgiiEbU4EPYrba.png?f=fotoalbum_large

Bron : Presentatie en video webinar NEN 1010: 12 mei 2021

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:50
Heeft iemand een goed idee over dit:

ik zou graag direct vanuit de busbar de EF3 voor mijn omvormer willen monteren (dus zonder een extra kabel er tussen). Ik zat te denken aan of:
Deze busbar:https://nl.aliexpress.com...MA..&gatewayAdapt=glo2nld

en dan deze zekeringhouder: https://sailspecials.nl/s...s/tbs-anl-zekeringhouder/

Bestaat er iets als een "plaat koper met 2 M10 gaten" zodat je niet er een kabel tussen hoeft te maken? Of wordt dat een kwestie van "bespoke" maken?

Of (een misschien simpelere oplossing): zou (met wat aanpassing aan de plastic bovenkant) de EF3 ook hierop passen: https://www.bootman.nl/vi...uOC9VT0zoWTk_AlBa-c&gQT=2
Aangezien Mega en EF3 dezelfde steekmaat hebben.

De omgeving zal afgesloten zijn middels een kast, dus niet aanraak gevoelig.

[ Voor 11% gewijzigd door djoenez op 05-08-2025 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@habbekrats @BenSKIP
Ik heb Jikong gisteren gemaild met het verzoek om mij het CE-certificaat te sturen voor de PB2A16S20P inverter bms. Dit ontving ik vanmorgen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prsrNYqNIMxqg1DfAfM_eyjthLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1MNitb7NRmcyOT2CwFD3rC3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:51
sandergar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 01:36:
[...]Blijkbaar staat er reeds wat beschreven in de NEN1010 over deze mogelijkheid.
Dank je wel voor deze link, erg interessant. Het verschilt overigens wel met mijn gewenste opzet. In het filmpje zijn alle woningen aangesloten op elkaar terwijl er maar twee een omvormer met PV/batterij hebben. Dan zijn woningen verbonden via AC wat niet schijnt te mogen (wat mj ook enigszins logisch lijkt).
In mijn plan, wat ik ook aan Liander heb voorgelegd en wat ze akkoord vonden, heeft iedere woning zijn eigen omvormer die vervolgens op een gezamelijke DC-batterij is aangesloten. Indien nodig voor de goedkeuring loopt PV van iedere woning ook via de individuele omvormers in plaats van via de meterkast.

Er zijn er twee met iedere twee EV's die ieder enkele dagen per week 80kWh verbruiken, de andere hebben ieder één EV.

[ Voor 7% gewijzigd door Aziona op 05-08-2025 09:10 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Aziona schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Dank je wel voor deze link, erg interessant. Het verschilt overigens wel met mijn gewenste opzet. In het filmpje zijn alle woningen aangesloten op elkaar terwijl er maar twee een omvormer met PV/batterij hebben. Dan zijn woningen verbonden via AC wat niet schijnt te mogen (wat mj ook enigszins logisch lijkt).
In mijn plan, wat ik ook aan Liander heb voorgelegd, heeft iedere woning zijn eigen omvormer die vervolgens op een gezamelijke DC-batterij is aangesloten. Indien nodig voor de goedkeuring loopt PV van iedere woning ook via de individuele omvormers in plaats van via de meterkast.
Voor vele is de NEN1010 heilig. Als het van de NEN1010 mag dan is het goed. Wellicht kan je dit hoofdstuk uit de NEN1010 in handen krijgen en toepassen op je eigen plan. Dan naar Liander stappen met de NEN1010 onder je armen. Laat ze dan maar beweren dat dit niet kan/mag.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:28

Bravo

Second Best

sandergar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:06:
[...]

Voor vele is de NEN1010 heilig. Als het van de NEN1010 mag dan is het goed. Wellicht kan je dit hoofdstuk uit de NEN1010 in handen krijgen en toepassen op je eigen plan. Dan naar Liander stappen met de NEN1010 onder je armen. Laat ze dan maar beweren dat dit niet kan/mag.
Dat is exact wat er in dit filmpje ook wordt aangegeven. Volgens de NEN1010 is de situatie met meerdere aansluitingen vanuit 1 opwekker/batterij prima veilig en beschikbaar te maken. Echter wordt in dit filmpje ook aangegeven dat het tegen de netcode in gaat, en regelingen zoals salderen die per huishouden/contract gelden.
Dus er zullen aanvullende afspraken gemaakt moeten worden met de netbeheerder. Of een belletje met een mailtje ter bevestiging van de klantenservice voldoende is, dat laat ik in het midden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Aziona schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

In mijn plan, wat ik ook aan Liander heb voorgelegd, heeft iedere woning zijn eigen omvormer die vervolgens op een gezamelijke DC-batterij is aangesloten. Indien nodig voor de goedkeuring loopt PV van iedere woning ook via de individuele omvormers in plaats van via de meterkast.
Als je denkt dat je ook met meerdere woningen aangesloten op en accu in de winter wel rond zal komen, kom je bedrogen uit.
Die accu heeft minimaal 1 AC aansluiting nodig om de accu in de winter te kunnen laden. Over die aansluiting ga je dan DC zijdig meerdere woningen voeden? Dan heb je meteen de nutsaanbieder met de politie aan de deur. Je trekt dan verdacht veel stroom.
Je vraagt continu naar de mogelijkheden, maar er zijn veel meer ONmogelijkheden. Allemaal een eigen AC in en een AC uit mag misschien wel op 1 accu, maar dat wordt dan een HEULE grote die minimaal het aantal gebruikers * het maximale verbuik per gebruiker risicoloos zou moeten kunnen leveren waarbij je onder de 1C wil blijven. Dan praat je over HELE dikke DC kabels (gezien de lengte) of dikke AC kabels (gezien de lengtes)
Kadastraal gaat het he ook niet lukken, want alles wat bij iemand op de grond staat en van permanente aard is is daar eigenaar van en dus zou iemand leverancier kunnen gaan spelen en de anderen af te kunnen sluiten. Het is (en blijft) dus een wild plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
@BenSKIP Je hebt inderdaad helemaal niets aan een batterij in november tot en met februari. Zeker niet als je een EV en warmtepomp hebt. Het beetje dat je in die maanden opwekt verbruik je bijna gelijk weer is mijn ervaring.
Voor het overige: ik waardeer alle opmerkingen maar ik denk graag in mogelijkheden en niet onmogelijkheden, die laatste zijn er al genoeg. Bovendien is het plan om eerst een proof-of-concept te doen met enkele woningen.
Daarnaast is de opzet dat het feitelijk gewoon samengevoegde thuisbatterijen zijn. Het staat een ieder vrij om zijn omvormer en batterybox(en) uit "de ruimte" te halen en er een thuisbatterij van te maken.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:22

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@Aziona

Het idee van een buurt batterij spreekt mij enorm aan, maar ik zie niet hoe dat 'realistisch gezien' gerealiseerd kan worden via DC.

Heb je dit wel eens nagerekend op een bierviltje?

- We doen alsof ieder huis met een eigen kabel rechtstreeks op de accu kan (is al twijfelachtig)
- Je begrenst op 100A DC op 48V
- Je komt uit met 20M DC kabel (puur uit duim gezogen, een schatting)
- DC kabel 120mm is nodig (eigenlijk groter maar dat kan ik niet vinden)
- Voltage drop is al te hoog met 3% verlies = 300W in de kabel.
- Zo'n 120mm2 doet 45euro per meter (x 2 dus) bij elektramat
- Totale kosten voor puur en alleen al de DC kabel per huis 1800 euro.

Realistisch gezien ga je ver over de 2000 euro heen voor een geschikte kabel.

Hoe zou deze rekensom zich voor jouw situatie uitpakken?
Hoe ziet je business case er uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
Q schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:34:
@Aziona Het idee van een buurt batterij spreekt mij enorm aan, maar ik zie niet hoe dat 'realistisch gezien' gerealiseerd kan worden via DC.
Dank je, hoe meer mensen hier constructrief over willen meedenken, hoe beter. Ik wil dit topic echter niet kapen voor dit onderwerp. Bovendien gaan de reacties niet over hetgeen ik echt wil weten. Ik heb je een PM gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:44

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Aziona Om te denken in mogelijkheden, maar het niet direct onpraktisch te maken:

Zet bij alle deelnemers een (soort)gelijke thuisaccu neer waar je genoeg controle hebt over de aansturing. Bijvoorbeeld uit de stal van Victron samen met een of meerdere 48v accupacks. Bij de grotere producenten/verbruikers installeer je dan wellicht een grotere omvormer of meer opslag.

En doe dan als tweede stap een DC bus tussen de verschillende woningen waarop je de stroom uit kunt wisselen als er onbalans ontstaat. Simpelste oplossing daarbij is gewoon de 48v DC bus met zekering en een shunt aan elkaar knopen. De hogere weerstand zorgt er dan voor dat het meeste lokaal wordt opgeslagen, maar op het moment dat de spanning ver uit elkaar begint te lopen zal je je buren gaan (ont)laden. De shunt gebruik je dan om onderling te verrekenen wat je hebt bijgedragen.

Een complexere variant is om DC/DC conversie te doen op de bus, misschien zelfs op een hogere spanning, maar dan moet je ook actief gaan sturen. Voordeel van dit alles is dat je de hardware niet bij 1 persoon neer hoeft te zetten en er dus ook geen discussies mbt eigenaarschap ontstaan. Ook kan iemand er makkelijk in-/uitstappen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rimco op 05-08-2025 21:36 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Dus als ik het goed begrijp is het voorstel nu om de accu's DC zijdig aan elkaar te knopen? Dus dan kunnen de mensen die onzuinig met stroom omgaan de accu van de buren leachen? Ik zou daar zelf NOOIT aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@BenSKIP Je hebt het puntje gemist dat je met een shunt bij zou houden als stroom wordt verplaatst? Dan kan je op basis daarvan uitvechten hoe je het verrekent.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ja, dat jan ook met tussenmeters en CT klemmen.
Punt blijft dat iemand "leveranciertje" spelen kan en dus ook mensen stroomloos zetten kan.

Leveranciertje spelen is niet toegestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door BenSKIP op 05-08-2025 14:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:36

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Misschien goed om het Buurt accu topic in een eigen draadje op te pikken ?
De huidige discussie staat wel erg ver weg van het originele topic.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:11
Even een korte vraag. Wil binnenkort beginnen aan een zelfbouw project.
Na vele pagina,s doorlezen en veel youtube info denk ik dat ik redelijk kan zien wat in mijn geval nodig is.

Ik ben aan kijken voor thuis accu ,zelfbouw. De optie is
1. boven op zolder ,ruimte, en relatief dicht bij de meterkast (6mtr)
2. buiten in mijn droge (onverwarmde) schuur 30 mtr van de meterkast.
Na enig leeswerk lijkt het dat vnl gezien veiligheid en wat andere dingen dat optie 2 de voorkeur heeft;

Dat heeft dus het nadeel dat ik een grondkabel moet gaan leggen, Er is nu een aansluiting maar geen geschikte
Ik heb een 3-fase aansluting dus wil dan ivm evt latere uitbreiding een grondkabel van voldoende afmeting naar de schuur leggen. Klopt het dat ik (als ik geen backup/noodstroom wil ) uit kan met een enkele kabel ?

Mijn plan is een 5x4 of 5x6 grondkabel en gelijk 1 of 2 datakabels erbij .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
@jheerink14 Ik heb alleen ervaring met Victron, dan is 1 inderdaad voldoende. Weet wel dat de kans er is dat als je het eenmaal hebt draaien je ook alle functies wilt gebruiken, zo ging het hier in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
Knielen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:00:
@jheerink14 Ik heb alleen ervaring met Victron, dan is 1 inderdaad voldoende. Weet wel dat de kans er is dat als je het eenmaal hebt draaien je ook alle functies wilt gebruiken, zo ging het hier in ieder geval wel.
Dank, Ja voorlopige plan is 1 of 2 Yixiang 16Kw box/BM30/31 en een Victron 3000/5000 Multiplus en evt
later uitbreiden naar 3 Victrons voor alle fases, Backup is niet echt nodig er id in NL zelden (tot nu toe) langere tijd stroom uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:08

thido

Tilburg

Wat @Knielen zegt, ik gebruik het ook niet maar heb het uiteindelijk wel allemaal gemaakt zodat we op batterijen zouden kunnen draaien als we dat willen.
Leuk om te maken sowieso :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
thido schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:24:
Wat @Knielen zegt, ik gebruik het ook niet maar heb het uiteindelijk wel allemaal gemaakt zodat we op batterijen zouden kunnen draaien als we dat willen.
Leuk om te maken sowieso :-)
Ja, maar zit ook kostenplaatje aan vwb de kabel. Ik leg hem in ruime mantelbuis onder de grond door, kan ik altijd later relatief eenvoudig er kabel bij trekken. Het ingraven is meeste werk op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@jheerink14 Ik heb gekozen (vanwege veiligheid en i.v.m. geluid dat de Multiplussen maken) om de boel in mijn garage te plaatsen dit was 25 meter kabel verwijderd van mijn hoofdaansluiting.
Achterliggende gedachte is dat als accu's gaan afgassen ik dat liever in mijn schuur heb dan in het huis waar ik zelf ook slaap.

Wil je wel behoeden van dezelfde fouten die ik gemaakt heb (uiteindelijk wil je toch noodstroom :-) )
Qua dikte adviseer ik je om voor minimaal 6mm2 te kiezen.

En dan mijn valkuil, ik dacht dat ik aan 1 5x6mm kabel voldoende te hebben, totdat ik bedacht toen ik eenmaal de Victrons besteld had dat als ik het grid op AC in wil aansluiten en de rest van mijn huis op de AC out niet 1 maar 2 voedingskabels nodig had.

Gelukkig wel alles in een 70mm mantelbuis gelegd maar ik had dus een 2de voedings kabel nodig (om de AC out ook naar mijn hoofdverdeler te brengen).

Kortom denk goed na wat je wilt, als je de "UPS" functionaliteit van je Victrons wilt gebruiken en je huis installatie dus op de AC out wilt aansluiten moet je daar extra bekabeling voor meenemen.
Houdt daarbij ook de 1:0 regel in de gaten omdat als je een PV omvormer hebt je deze dan ook op de AC out zult gaan aansluiten en je dus wel de voldoende accu capaciteit moet hebben die afgestemd is op het vermogen van je PV omvormer.
Zie hier voor de uitleg

Nu lijkt opeens de garage een stuk minder aantrekkelijk i.v.m. de investering. Maar houdt ook goed in de gaten dat een Multiplus II (ga er even vanuit dat je daar voor wilt gaan) verre van stil is als hij laadt of ontlaadt. Dus als je die op zolder gaat hangen er grote kans is dat je hem op de verdieping eronder (slaapkamers ?) wel gaat horen (50hz bromtoon en eventueel de fans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:19
cyclone schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:03:
@jheerink14 Ik heb gekozen (vanwege veiligheid en i.v.m. geluid dat de Multiplussen maken) om de boel in mijn garage te plaatsen dit was 25 meter kabel verwijderd van mijn hoofdaansluiting.
Achterliggende gedachte is dat als accu's gaan afgassen ik dat liever in mijn schuur heb dan in het huis waar ik zelf ook slaap.

Wil je wel behoeden van dezelfde fouten die ik gemaakt heb (uiteindelijk wil je toch noodstroom :-) )

En dan mijn valkuil, ik dacht dat ik aan 1 5x6mm kabel voldoende te hebben, totdat ik bedacht toen ik eenmaal de Victrons besteld had dat als ik het grid op AC in wil aansluiten en de rest van mijn huis op de AC out niet 1 maar 2 voedingskabels nodig had.

Gelukkig wel alles in een 70mm mantelbuis gelegd maar ik had dus een 2de voedings kabel nodig (om de AC out ook naar mijn hoofdverdeler te brengen).

Kortom denk goed na wat je wilt, als je de "UPS" functionaliteit van je Victrons wilt gebruiken en je huis installatie dus op de AC out wilt aansluiten moet je daar extra bekabeling voor meenemen.
Houdt daarbij ook de 1:0 regel in de gaten omdat als je een PV omvormer hebt je deze dan ook op de AC out zult gaan aansluiten en je dus wel de voldoende accu capaciteit moet hebben die afgestemd is op het vermogen van je PV omvormer.
Zie hier voor de uitleg

Nu lijkt opeens de garage een stuk minder aantrekkelijk i.v.m. de investering. Maar houdt ook goed in de gaten dat een Multiplus II (ga er even vanuit dat je daar voor wilt gaan) verre van stil is als hij laadt of ontlaadt. Dus als je die op zolder gaat hangen er grote kans is dat je hem op de verdieping eronder (slaapkamers ?) wel gaat horen (50hz bromtoon en eventueel de fans).
Ik heb mijn schuur en tuin langer hiervoor gedaan. Ik dacht goed te zitten met 5G10 naar de schuur te trekken maar heb me dus hetzelfde gerealiseerd als wat jij nu tegenkomt maar ik heb het niet kunnen corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
cyclone schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:03:

Zie hier voor de uitleg

Ok Thanks voor die info

5x6 stond al in de planning en ik kijk even of ik gelijk dubbele kabeltrek (toch weer €180 extra kosten) en dank voor de tip van het geluid. Ik ging vnl voor veiligheid uit van de schuut maar geluid i zeker ook een issue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

jheerink14 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

Ok Thanks voor die info

5x6 stond al in de planning en ik kijk even of ik gelijk dubbele kabeltrek (toch weer €180 extra kosten) en dank voor de tip van het geluid. Ik ging vnl voor veiligheid uit van de schuut maar geluid i zeker ook een issue.
Herkenbaar hoor, maar beseft je wel mocht je je ooit bedenken en toch de noodstroom willen (en waarom zou je dat niet willen die gekke multiplussen kunnen dit gewoon) dan is het heul veul moeite om er 1 kabel bij te trekken.
Been there done that, ik heb dus eerst de bestaande bekabeling (netwerk en voedingskabel) uit de mantelbuis moeten trekken want erbij trekken is botweg geen optie.

Dus nu 180 euro extra staat dan in schril contrast t.o.v. de tijd die je kwijt bent om hem later alsnog erbij te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:02

pvg

cyclone schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Herkenbaar hoor, maar beseft je wel mocht je je ooit bedenken en toch de noodstroom willen (en waarom zou je dat niet willen die gekke multiplussen kunnen dit gewoon) dan is het heul veul moeite om er 1 kabel bij te trekken.
Been there done that, ik heb dus eerst de bestaande bekabeling (netwerk en voedingskabel) uit de mantelbuis moeten trekken want erbij trekken is botweg geen optie.

Dus nu 180 euro extra staat dan in schril contrast t.o.v. de tijd die je kwijt bent om hem later alsnog erbij te leggen.
Hier ook weinig mogelijkheid om eenvoudig een kabel retour te leggen. Nu is noodstroom hier niet heel vaak nodig en als het echt misgaat kan ik altijd nog alles tijdelijk aan ac out knopen (en de hoofdschakelaar blokkeren met een lock-out-tag-out set!). Maar als je toch gaat graven, is 180 euro een schijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 00:36
Kan dit alleen beamen, trek gewoon die extra kabel 😉. Ik heb zelfs een derde om bestaande PV op de MI ingang van mijn deye aan te sluiten. 1x de oprit open en vloeken met een SDS boor van een meter, kun je beter maar 1x doen.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Persoonlijk zou ik heel goed nadenken of die nood-stroom zo belangrijk is.
In Nederland is dit zeer zelden ook echt nodig, tenzij je op een brak lokaal net zit.

Als je het doet, dan doe je het in 9/10 gevallen vooral voor de emotie / het hobby aspect, omdat het leuk is.
Maar laat je niet gek maken.

De off-grid setup kost vele honderden euro's extra en niet alleen voor de kabel.
Je moet eigenlijk ook het huis in bypass kunnen zetten zodat je onderhoud / wijzingen kunt uitvoeren aan je ESS. Dus daarvoor heb je nog een soort transfer switch nodig + wijzigingen in de meterkast. Als er een elektriciën bij te pas moet komen komt er weer een paar honderd euro bij.

Helemaal prima en redelijk als je besluit om geen eiland modus te realiseren.
Ook helemaal prima als je dat geld wel wil uitgeven, omdat je het leuk vind.

Ik heb een vriend geholpen met zijn ESS en toen hebben we deze optie expliciet behandeld.
Hij koos heel bewust om geen eiland-modus setup te bouwen, mede omdat hij een een-fase-setup had bedacht, maar ook omdat de kans dat je er ooit wat aan hebt minimaal is, en je kunt altijd nog een verlengsnoer (haspel) trekken van de omvormer/multiplus naar de koelkast en de woonkamer voor wat lichtjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:49
Zal voor ieder verschillend zijn.

Pas verhuisd, vorige woning gemaakt zonder eiland mode.

Nu ga ik het wel doen, de optie is er dus waarom geen gebruik van maken.

Grid hoef maar 1x uit te vallen en je "geld" heb je eruit, maar ook dit is ieder voor zich.

De extra kosten (met name als je het zelf kan doen) op de totale kosten vallen dan ook mee.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jazsie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:56:

Grid hoef maar 1x uit te vallen en je "geld" heb je eruit, maar ook dit is ieder voor zich.

De extra kosten (met name als je het zelf kan doen) op de totale kosten vallen dan ook mee.
Die logica snap ik dus niet, want als het grid er een paar uur uit ligt dan kost dat je niets. Het is wat ongemak, maar je verliest geen geld.

En omdat je al een omvormer hebt hangen hou je met een haspel/verlengsnoer de inhoud van je koelkast koud.

Als je nou ZZPer bent en ieder uur dat je niet kunt werken kost je 100 euro, soit. Maar ik denk niet dat je een eiland modus hebt gerealiseerd conform de requirements die ik noemde voor minder dan 500 euro.

Als je later besluit om nooit eiland modus te bouwen, ligt er 150 euro aan kabel in de grond voor niets :o

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 07-08-2025 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Zoals we gewend zijn van @Q een vrij sombere en zwart witte manier van tekenen van zijn realiteit.

Op veel punten ben ik het met je eens maar vind een paar dingen over de top:
Als je een elektricien nodig hebt bevind je je doorgaans niet in dit topic.
Verder heb je niet perse een (dure) bypass nodig. Victron is zeer duidelijk qua firmware updates :
Terughoudendheid en alleen doen als je issues hebt en deze worden opgelost door de desbetreffende update.

Ergo je gaat niet ieder kwartaal (of vaker) je multiplussen updaten (waarbij je idd even “door het zwart” heen moet als je je hele huis aan de ac out hebt hangen.

En wijzigingen aanbrengen? Als het eenmaal goed inelkaar geschroefd zit wat zou je dan nog moeten wijzigen?

En ja je bent een paar honderd euro meer kwijt aan extra kabel en zekering automaten, en ja je hebt er extra ruimte voor nodig in je verdeelkasten.

Maar precies wat er al gezegd is, 1 keer een outage en je bent blij dat je het gedaan hebt.
En je kunt ook (zo doe ik het) allemaal voorbereiden en eerst alleen op de ac in draaien om er een beeld en gevoel bij te krijgen.

Maar die 180 euro voor de kabel zou ik sowieso pakken omdat je dan nog steeds alle opties openhoudt. Want of je nou 1 of 2 kabels trekt dat gaat in 1 moeite door.

FYI ik ga binnenkort wel alles op de ac out gooien, zodra mijn huisgenoten een weekendje weg zijn ga ik hier heerlijk de boel een aantal uur spanningsloos gooien en de boel op mijn gemakkie om schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Iemand al een keer gemeten wat het verschil is in controller fout tussen een externe meter en de interne meter met CT klemmen? Dat zou een andere reden kunnen zijn om alles aan ac-out 1/2 te hangen. En… het bespaart ca 130 euro die je aan de extra kabel, alamat en omschakelaar kunt besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:08

thido

Tilburg

Ik ben gestart met een enkele MPII 48/3000 met een accubak (16xmb31).
Deze was aangesloten op ca. 50mtr 5x4mm2 YMVK kabel van woonhuis naar garage.
Later werd dat uitgebreid naar 3x MPII 48/3000 met twee accubakken.
Ik heb er toen wel een 5x6mm2 kabel bijgelegd voor de noodstroom, en ook een extra meterkast in het woonhuis ervoor gemaakt om om te kunnen schakelen. Als ik omschakel zit een deel van het huis er (bewust) niet op.

In normaal bedrijf zit dus alles gewoon op AC-in, het lijkt mij niet efficiënt om alles over die 5x4mm2 naar de garage te laten lopen en dan weer terug. Wellicht dat ik die nog wel eens voor een 5x6mm2 vervang ook.
Kwa vermogen en spanningsval zou het wel kunnen overigens met 3x MPII 48/3000 op een 5x4mm2.
Voor AC-in is een B16 aardlekautomaat gebruikt, voor AC-out een C16.

Het is zoals eerder gesteld dus inderdaad voor het leuk gedaan, niet voor de noodzaak.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Ik heb bijna alles achter de 3 X MP II 5000 zitten behalve de kapschuur en garage. Daar staat niets wat noodzakelijk is om bij uitval de boel in leven te houden. Voor de mensen die het met een verlengsnoer willen doen zul je net zien tijdens je vakantie de boel uit. Wij wonen in een klein dorp en hebben dus een dikke vriezer staan die ik graag in bedrijf houd.
Nu zit het hele huis achter 3 x 5000 VA dat is niet altijd genoeg indien we alles maar aanzetten. Wij hebben 2 scenario's
1 Zomer door voldoende PV kan alles maar niet tegelijk gebruikt worden. We zitten gem op 12-13kWh per dag.
2 Winter periode weinig PV , de noodzakelijke dingen koelkast, vriezers, pelletkachel ledverlichting in bedrijf houden.

Misschien dat ik nog eens tegen een aggregaat aanloop waarmee ik via de MP II de accu een eind op kan laden. 3 uur draaien met een 6 kVA aggregaat komen we een heel eind.
Koken op campinggas ipv inductie, wassen misschien op een leuke dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Q schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:09:
[...]

Die logica snap ik dus niet, want als het grid er een paar uur uit ligt dan kost dat je niets. Het is wat ongemak, maar je verliest geen geld.

En omdat je al een omvormer hebt hangen hou je met een haspel/verlengsnoer de inhoud van je koelkast koud.

Als je nou ZZPer bent en ieder uur dat je niet kunt werken kost je 100 euro, soit. Maar ik denk niet dat je een eiland modus hebt gerealiseerd conform de requirements die ik noemde voor minder dan 500 euro.

Als je later besluit om nooit eiland modus te bouwen, ligt er 150 euro aan kabel in de grond voor niets :o
Dat ongemak voorkomen is mij goud "geld" waard :+.

Heb jou "conform de requirements" niet gelezen maar het geheel met bypass en conform de NEN1010 norm (die overigens niet verplicht is voor particulieren maar dat is een ander verhaal) kan best onder de 500,-- EUR.

Wederom zal dit per situatie verschillen, ik moet ruim 30M extra kabel leggen onder de grond.
Dat zal inderdaad wel wat meer kosten dan 500,-- EUR ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

cyclone schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:13:
Zoals we gewend zijn van @Q een vrij sombere en zwart witte manier van tekenen van zijn realiteit.

Op veel punten ben ik het met je eens maar vind een paar dingen over de top:
Als je een elektricien nodig hebt bevind je je doorgaans niet in dit topic.
Dat waag ik ernstig te betwijfelen en ik heb ook meerdere mensen geholpen met de ESS die het 230V werk aan een elektriciën hebben overgelaten.

Sommige mensen durven het prima aan om met DC te werken, maar laten de meterkast aan een expert over. Daar kun je heel veel dingen van vinden, maar dat maakt niet uit.

Het punt is dat dit dus wel een extra bedrag kan zijn dat je moet betalen om eiland bedrijf werkende te krijgen als je niet van plan bent om zelf de meterkast aan te raken.
Verder heb je niet perse een (dure) bypass nodig. Victron is zeer duidelijk qua firmware updates :
Terughoudendheid en alleen doen als je issues hebt en deze worden opgelost door de desbetreffende update.
Er kan ook een ander probleem zijn met de ESS installatie en dan is het fijn als je het hele ESS systeem buiten spel kunt zetten en rustig iets updaten of problemen oplossen als dat nodig is, terwijl het huis ondertussen gewoon stroom heeft.

Je kunt ook kiezen om geld te besparen en geen bypass te plaatsen, maar als er dan een probleem is dan zit je in het donker. Oh wacht :D

In plaats van mensen pushen naar een keuze, geef ze de juiste informatie om zelf een keuze te maken.
Wat maakt jou het uit wat voor keuze ze maken, het is hun leven, niet de jouwe?
Ergo je gaat niet ieder kwartaal (of vaker) je multiplussen updaten (waarbij je idd even “door het zwart” heen moet als je je hele huis aan de ac out hebt hangen.

En wijzigingen aanbrengen? Als het eenmaal goed inelkaar geschroefd zit wat zou je dan nog moeten wijzigen?
Het al dan niet inbouwen van een bypass is ook een overweging met voor- en nadelen die wel belangrijk zijn bij de keuze om al dal niet te investeren in eilandbedrijf.

Het is niet een kwestie van een extra kabeltje ingraven, eiland bedrijf end-to-end werkend krijgen heeft een groter prijskaartje.

Dat is mijn enige punt en het ik vind het zelf belangrijker dat mensen zelf hun eigen keuze maken op basis van complete informatie, dan door anderen emotioneel gepushed worden.
En ja je bent een paar honderd euro meer kwijt aan extra kabel en zekering automaten, en ja je hebt er extra ruimte voor nodig in je verdeelkasten.

Maar precies wat er al gezegd is, 1 keer een outage en je bent blij dat je het gedaan hebt.
Dat vind jij, maar daar kan iemand anders heel anders over denken en dat is niet aan jou om te bepalen voor andere mensen. Laat mensen hun eigen keuze maken.
Jazsie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:36:
[...]

Dat ongemak voorkomen is mij goud "geld" waard :+.
Niemand kan mij concreet laten zien wat het iemand nu 'kost' en hoe je die investering van 'honderden euro's voor een uiterst klein risico ook zich terugbetaald als je het puur rationeel bekijkt.

Dus het lijkt vooral een persoonlijke, emotionele keuze of je het risico wilt lopen of niet.

Dat is prima, maar om dan mensen aan te sporen om kabels te leggen en geld uit te geven voor iets wat ze mogelijk nooit gaan gebruiken, (omdat ze zich alle bijkomende kosten realiseren) vind ik dan een beetje jammer.

Geef mensen de juiste informatie om een gegronde keuze te maken, maar laat de keuze aan henzelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001

Japie.G

Colour Classic

Ff voor mijn idee, maar het hele huis op de noodstroom zetten is toch feitelijk het makkelijkst?

Bestaande meterkast bevat een hoofdschakelaar, aan de ‘onderkant’ zit de netbeheerder meter, de ‘bovenkant’ gaat naar de verdeelblokjes per fase

Ik haal de kabels aan de ‘bovenkant’ uit de hoofdschakelaar, en druk daar een nieuwe 3f kabel in en leid die rechtstreeks naar de victrons AC-in.

Aldaar hang ik een omschakelkast met bypass en wat automaten om de kabels te beschermen. Daar kan dan ook de energiemeter om de gridkant te meten.

De ac-out vanaf de victrons krijgt een nieuwe kabel terug naar de bestaande meterkast en in die bestaande meterkast komt die kabel weer in de bestaande verdeelblokjes per fase waar eerst de hoofdschakelaar in die kast op aangesloten zat.

Even kort schematisch klopt dit toch? Dan is het toch meer werk om slechts enkele groepen op noodstroom te zetten dan het hele huis?

Of wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 08-08-2025 07:31 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Dat dan je accu mogelijk sneller leeg is dan je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Japie.G schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:25:
Ff voor mijn idee, maar het hele huis op de noodstroom zetten is toch feitelijk het makkelijkst?

Bestaande meterkast bevat een hoofdschakelaar, aan de ‘onderkant’ zit de netbeheerder meter, de ‘bovenkant’ gaat naar de verdeelblokjes per fase

Ik haal de kabels aan de ‘bovenkant’ uit de hoofdschakelaar, en druk daar een nieuwe 3f kabel in en leid die rechtstreeks naar de victrons AC-in.

Aldaar hang ik een omschakelkast met bypass en wat automaten om de kabels te beschermen. Daar kan dan ook de energiemeter om de gridkant te meten.

De ac-out vanaf de victrons krijgt een nieuwe kabel terug naar de bestaande meterkast en in die bestaande meterkast komt die kabel weer in de bestaande verdeelblokjes per fase waar eerst de hoofdschakelaar in die kast op aangesloten zat.

Even kort schematisch klopt dit toch? Dan is het toch meer werk om slechts enkele groepen op noodstroom te zetten dan het hele huis?

Yup .... de benodigde aanpassing/uitbreiding wordt groter gemaakt dan het feitelijk is.

Mijn kosten voor de volledige meterkast op de AC-OUT :

6 meter 5x6G YMVK35,00
Hoofdschakelaar27,50
Omwissel schakelaar42,50
Aardlekschakelaar55,00
Installatie automaat40,00
6mm2 montagedraad + adereindhulzen5,00
Totaal (incl btw, excl arbeid)205,00
Daar kan dan ook de energiemeter om de gridkant te meten.
Als je gehele installatie op de AC-OUT zit dan heb je geen grid meter nodig, de MP's meten dan zelf de grid energie.

Het financiële plaatje wordt dan :

Uitbreiding meterkast205,00
Besparing op energiemeter VM-3P75CT-165,00
Totaal na besparing40,00

Qua materiaal is het praktisch verwaarloosbaar (tenzij je lange afstand moet overbruggen). Kosten zitten vooral in de arbeid!

Voor 40,- aan materiaal heb ik nu een installatie waarbij mijn PV gewoon blijft produceren ongeacht de status van het net en behoudt mijn complete installatie stroom in het geval van het wegvallen van het net om wat voor reden dan ook zonder verlengsnoeren te gaan zoeken en door het huis aan te leggen.

40,- investering voor deze luxe en een hoge WAF _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door sandergar op 08-08-2025 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
Jazsie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:36:
Wederom zal dit per situatie verschillen, ik moet ruim 30M extra kabel leggen onder de grond.
Dat zal inderdaad wel wat meer kosten dan 500,-- EUR ;).
Als je slim kiest voor het ingraven van een buis en in de buis je kabels trekt dan kan je een gewone YMVK gebruiken. 5,70 per meter. Mijn lengte was 6m, jij hebt 24m meer nodig dus 140,- meer. Maakt 40+140. Aan materiaal kost het jouw dus 180,- meer! Dat is lang geen 500,-.
Q schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:45:
De off-grid setup kost vele honderden euro's extra en niet alleen voor de kabel.
Niet honderden maar zelfs duizenden ... je zal je batterij capaciteit op orde moeten hebben om je PV vermogen kwijt te kunnen. Je bent dus niet geheel vrij in je batterij omvang keuze en voor off-grid functionaliteit zal je flink wat batterijen moeten plaatsen. De C waarde, de factor 1 regel en de "1,5:4,8" regel voor AC PV bepalen je batterij capaciteit.

[ Voor 33% gewijzigd door sandergar op 08-08-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Q schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 01:30:
[...]
Niemand kan mij concreet laten zien wat het iemand nu 'kost' en hoe je die investering van 'honderden euro's voor een uiterst klein risico ook zich terugbetaald als je het puur rationeel bekijkt.

Dus het lijkt vooral een persoonlijke, emotionele keuze of je het risico wilt lopen of niet.

Dat is prima, maar om dan mensen aan te sporen om kabels te leggen en geld uit te geven voor iets wat ze mogelijk nooit gaan gebruiken, (omdat ze zich alle bijkomende kosten realiseren) vind ik dan een beetje jammer.

Geef mensen de juiste informatie om een gegronde keuze te maken, maar laat de keuze aan henzelf.
Ohh wacht effe, ik heb niemand aangespoort om kabels te leggen...

Ik heb enkel gezegd dat dit per situatie verschillend is en dat ik zelf in mijn huidige woning het wel ga doen met mijn eigen persoonlijke mening waarom.

Zoals ik je kan volgen klopt het ja :).
sandergar schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:07:
[...]

Als je slim kiest voor het ingraven van een buis en in de buis je kabels trekt dan kan je een gewone YMVK gebruiken. 5,70 per meter. Mijn lengte was 6m, jij hebt 24m meer nodig dus 140,- meer. Maakt 40+140. Aan materiaal kost het jouw dus 180,- meer! Dat is lang geen 500,-.
Zit in België, ander soort kabel en wachtbuis. Daarnaast is 16mm2 gewoon best prijzig :+.

En ik tel natuurlijk niet enkel de kabel, goede bypass kost ook een duid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Jazsie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:13:
En ik tel natuurlijk niet enkel de kabel, goede bypass kost ook een duid.
Wat is in Belgie dan een "goede bypass"?

[ Voor 197% gewijzigd door sandergar op 08-08-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
De Kraus & Naimer KA63B zou geschikt zijn (kan ik pas bevestigen na keuring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Jazsie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:52:
De Kraus & Naimer KA63B zou geschikt zijn (kan ik pas bevestigen na keuring).
In Belgie mag de Hager SFT440 niet toegepast worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

sandergar schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:35:
40,- investering voor deze luxe en een hoge WAF _/-\o_
Dat is voor jouw situatie correct.
En het is top dat je dit inzichtelijk maakt.
Maar er zijn bijkomstigheden zoals dus:

1. Wat is de afstand van de meterkast tot de 3-fase multiplus setup? Kosten kabel + buis + mogelijk graven
2. Ga je zelf sleutelen aan de meterkast of niet? (Kosten electricien)
3. Als je solar op AC OUT zet, matcht dat met je omvormer vermogen of moet je PV gaan verdelen over AC IN en AC OUT? (Of anders?) Zitten daar kosten / nadelen aan?

Antwoorden op die vragen kunnen verschillen per huishouden.
Eiland bedrijf is niet een per definitie altijd een 'nobrainer'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:58
sandergar schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:02:
[...]

Daar zijn ook al diverse artikelen over geweest.
Daar deze schakelaar de 0 niet consequent schakelt kan het in een 3 fasen installatie voorkomen dat er kortstondig geen 0 aanwezig is en derhalve kan er overspanning optreden over de fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Leipi35 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:48:
Daar zijn ook al diverse artikelen over geweest.
Daar deze schakelaar de 0 niet consequent schakelt kan het in een 3 fasen installatie voorkomen dat er kortstondig geen 0 aanwezig is en derhalve kan er overspanning optreden over de fasen
Dus ... niet schakelen onder belasting. Kwestie van gebruiksaanwijzing volgen.

Als je dit niet wil dan kan je een duurdere kopen idd. Maar dat geldt voor Nederland. Mag de SFT440 wel in Belgie maar wil je dat niet of mag het niet in Belgie?

[ Voor 9% gewijzigd door sandergar op 08-08-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:59
sandergar schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:51:
[...]

Dus ... niet schakelen onder belasting. Kwestie van gebruiksaanwijzing volgen.

Als je dit niet wil dan kan je een duurdere kopen idd. Maar dat geldt voor Nederland. Mag de SFT440 wel in Belgie maar wil je dat niet of mag het niet in Belgie?
Of de nul aan elkaar laten zitten.....
En in geval van stroom uitval.... Schakel je altijd zonder belasting.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
sandergar schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:02:
[...]

Mag gewoon, wil ik zelf alleen niet ivm onder belasting schakelen.

Wanneer ik de bypass gebruik wil ik niet dat ik eerst het hele huis spanningsloos moeten maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Jazsie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:28:
Wanneer ik de bypass gebruik wil ik niet dat ik eerst het hele huis spanningsloos moeten maken...
Geheel spanningsloos hoeft ook niet. Zolang er geen zware gebruikers actief zijn en alleen het lichte standaard verbruik kan de SFT440 gewoon omgehaald worden werd mij onlangs door een elektricien verteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pvg

pvg

sandergar schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:03:
[...]

Geheel spanningsloos hoeft ook niet. Zolang er geen zware gebruikers actief zijn en alleen het lichte standaard verbruik kan de SFT440 gewoon omgehaald worden werd mij onlangs door een elektricien verteld.
Dan heeft die het probleem niet gesnapt. Juist de kleine apparaten kunnen sneuvelen ingeval van een zwevende nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
pvg schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Dan heeft die het probleem niet gesnapt. Juist de kleine apparaten kunnen sneuvelen ingeval van een zwevende nul.
Dit dus @sandergar.

Zwevende nul is funest voor je apparatuur ongeacht de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:05
reneeke1970 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

Of de nul aan elkaar laten zitten.....
En in geval van stroom uitval.... Schakel je altijd zonder belasting.
Sowieso altijd verstandig om zonder belasting om te schakelen.
Als je bij netuitval ook eiland bedrijf wilt, mag je de nullen niet aan elkaar koppelen. Bij netuitval schakelt je omvormer de nul aan aarde om een zwevend (huis)net te voorkomen. Als je alle nullen doorverbindt zal de nul dus altijd met je lokale aardelektrode verbonden zijn, ook als je wel met de aansluiting van de netbeheerder verbonden bent. Voor huisinstallties mag dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

Hoe gebruik je op dit moment dan je hoofdschakelaar? Ik blijf het frappant vinden dat tweakers plots allergisch zijn geworden voor de SFT440, maar iedereen al sinds jaar en dag een 4P hoofdschakelaar heeft met hetzelfde euvel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Niet als een bypass... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:38

MrFish

Untitled

Rimco schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:08:
[...]

Hoe gebruik je op dit moment dan je hoofdschakelaar? Ik blijf het frappant vinden dat tweakers plots allergisch zijn geworden voor de SFT440, maar iedereen al sinds jaar en dag een 4P hoofdschakelaar heeft met hetzelfde euvel :X
Ik heb hier tot twee keer toe HomeWizard EnergySockets gesloopt door het overhalen van de hoofdschakelaar, zonder eerst de verschillende groepen uit te zetten. Dus ja, dat probleem speelt wel degelijk.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:02
[...]

Met de SFT440 schakel je ALTIJD via de nul stand. Je huis wordt hoe dan ook eventjes spanningsloos.

Je kunt dus net zo goed eerst zelf je huis spanningsloos maken door alle groepen stuk voor stuk uit te schakelen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
En is dus (voor mij) niet geschikt als bypass :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Jazsie Die KA63B doet hetzelfde, toch? Alleen de nul werkt anders. Je zit alsnog wel gewoon minimaal een seconde in het donker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

MrFish schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:39:
[...]

Ik heb hier tot twee keer toe HomeWizard EnergySockets gesloopt door het overhalen van de hoofdschakelaar, zonder eerst de verschillende groepen uit te zetten. Dus ja, dat probleem speelt wel degelijk.
Het schakelen van de hoofdschakelaar of omzetten van de bypass is dan ook een mooi moment om alle aardlekschakelaars te testen. 2 vliegen in 1 klap :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Jazsie schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:24:
En is dus (voor mij) niet geschikt als bypass :+.
Hoe vaak denk jij de bypass schakelaar te willen gaan bedienen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Mooie discussie hier waarbij de meerwaarde van dit Forum toch maar weer eens floreert (althans zo ervaar ik het).
En @Q wij hebben volledige andere zienswijze maar in sommige zaken vinden wij elkaar volledig.
Want ik ben het hier helemaal met je eens inzake :
Q schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:44:
[...]
Antwoorden op die vragen kunnen verschillen per huishouden.
Eiland bedrijf is niet een per definitie altijd een 'nobrainer'.
En mocht ik het idee gegeven hebben om iemand een kans op te pushen dan was dat zeker niet mijn bedoeling.
Ik ben namelijk volledig in de veronderstelling dat mijn opmerkingen niet meer zijn dan 1 mening, en dat de vraagsteller prima in staat is om alle informatie (waaronder mijn mening) tot zich kan nemen en vanuit alle informatie die hij of zij tot zich neemt een keuze maakt.
En vooral niet omdat ik iets vind.

Mijn punt (en dat maakte ik volgens mij al in mijn eerste reactie inzake de noodstroom situatie aka eilandbedrijf) is dat ik initieel ook dacht "hoef ik niet want hoe vaak ga ik dat nou nodig hebben" (eigenlijk zelfde punt als @Q maakte. Maar later me bedacht "Waarom ook eigenlijk niet alle functionaltiteit zit in de omvormers en behoeft alleen een (in mijn ogen) kleine wijziging in de bekabeling.

Achteraf dus spijt dat ik dat niet direct had gedaan (zoals ik dus schreef) en daar wilde ik u hier deelgenoot van maken in de reis die ik gemaakt heb en uiteindelijk van gedachte ben veranderd.
En wat me dus een hoop extra werk op heeft geleverd wat ik makkelijk had kunnen voorkomen.

Niet meer niet minder.

Maar eiland bedrijf ? Ik hoop het nooit nodig te hebben en ik verwacht ook dat dit zo zal blijven maar ik heb geen glazen bol.
Echter ALS ik het ooit 1 keer mee maak, ken ik mezelf goed genoeg dat ik er vreselijk van zou balen als ik die optie niet zou hebben benut terwijl het een kwestie is van wat simpele bekabeling en zou ik (vermoed ik) het tijdens een outage alsnog hals over kop in elkaar proberen te klussen.

En een outage kan zomaar eens lang duren he, er hoeft maar 1 Apache in een hoogspanningsmast te vliegen en je zit zomaar 3 dagen zonder stroom.
Dit was in de bommelewaard in 2007, in 2017 vloog er weer een in een hoogspanningsmast. Kortom hoe klein ook het gebeurd wel en vaker dan eens.
Dus als je in een dergelijk oefen gebied woont is de kans wel een stukje hoger (beide ongevallen is in het zelfde laagvlieg gebied gebeurd).

Verder was ik van plan geen bypass te installeren maar van @sandergar geleerd dat je voor ongeveer 4 tientjes een dergelijke schakelaar kunt plaatsen. Kortom hier ben ik van gedachten veranderd.
En ook ik deel de mening van @sandergar een dergelijke schakelaar gebruik je in basis nooit, en als je hem gebruikt dan schakel je hem alleen volledig onbelast.

Alleen 1 vraagje de prijs van die SFT440 fluctueert wel HEUL erg veel (45 euro bij wat vage webshops maar dik 200 euro bij Elektramat) is hier imitatie in omloop / waar heeft u hem aangeschaft ?

Maar ook hier weer mag iedereen fijn zijn eigen keuze maken, er namelijk niet 1 waarheid, iedereen heeft zo zijn eigen use case.

Had ik al gezegd dat ik dit een fijn topic vind ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:40

Ethirty

Who...me?

cyclone schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:19:
Verder was ik van plan geen bypass te installeren maar van @sandergar geleerd dat je voor ongeveer 4 tientjes een dergelijke schakelaar kunt plaatsen. Kortom hier ben ik van gedachten veranderd.
En ook ik deel de mening van @sandergar een dergelijke schakelaar gebruik je in basis nooit, en als je hem gebruikt dan schakel je hem alleen volledig onbelast.

Alleen 1 vraagje de prijs van die SFT440 fluctueert wel HEUL erg veel (45 euro bij wat vage webshops maar dik 200 euro bij Elektramat) is hier imitatie in omloop / waar heeft u hem aangeschaft ?

Maar ook hier weer mag iedereen fijn zijn eigen keuze maken, er namelijk niet 1 waarheid, iedereen heeft zo zijn eigen use case.

Had ik al gezegd dat ik dit een fijn topic vind ?
Gewoon via Amazon gekocht, destijds volgens mij zelfs nog voor minder. En uiteindelijk nog altijd niet toegekomen aan een thuisaccu :P

En in aansluiting op de discussie over schakelen onder last/zwevende nul. Daarvoor is er eventueel ook nog een SFT340 die alleen de fasen schakelt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Sontheimer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Ik heb ook een Sontheimer, kost wel wat meer ruimte maar 6mm2 gaat een stuks makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61uorr4iDRL._SX522_.jpg

type ULO40/4T/NS/Z101/F976

Zijn de laatste maanden wel wat duurder geworden zie ik.

[ Voor 19% gewijzigd door habbekrats op 09-08-2025 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Noem je Amazon een vage webshop? :)
Nu zelfs onder de 40,- :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJEf6FsVNc1UdxKfHiEe8dGJA-w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PIg6F6gvkTjzwkFts9YR4cVf.png?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.nl/dp/B00SCD72NA

Prijzen varieren idd veel. Vergelijk maar prijzen tussen Elektramat en SanderVunderink. Een ABB hoofdschakelaar is vergelijkbaar maar een ABB installatieautomaat is bij Elektramat 2x zo duur. Hetzelfde heb je met energiemeters van Eastron. Bedragen van ver over de 100,- maar op MP nieuw voor rond de 30,-. Aparte prijsstrategien.

[ Voor 17% gewijzigd door sandergar op 09-08-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
Lithium flink duurder omdat China grote mijn laat sluiten. Tijd om cellen aan te gaan schaffen?
Of zal dit uiteindelijk een kleine rimpeling blijken te zijn in de trend van lagere prijzen voor lithium cellen?
Al is het wegvallen van 6% van het wereldwijde aanbod wel heel significant.

Zie ook deze pagina voor een mooi overzichtje.
Als je uitzoomt naar 5 jaar dan is de prijsstijging maar zeer beperkt, ook was de prijs sinds eind juni aan het oplopen, wellicht vooruitlopend op de dreigende sluiting van de mijn, al blijkt dat (nog) niet uit de analyse op de site.

[ Voor 39% gewijzigd door Batilan op 11-08-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Nieuwe mijnen in Ukraine worden dan wel door Russen, Amerikanen of Ukrainers geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Nu online
BenSKIP schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:53:
Nieuwe mijnen in Ukraine worden dan wel door Russen, Amerikanen of Ukrainers geopend.
Oh ja, dat is ook zo. Trump heeft dat afgelopen vrijdag even geregeld, en allengs even de Nobelprijs voor de vrede veilig gesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Hoewel ik mij afvraag of het veel toevoegt voor de veiligheid, heb ik voor mijn thuisbatterij geboden op 4 Fermacell platen (120x220, €10). Aangezien ik er niet zoveel nodig heb, kan ik er hier wellicht iemand blij mee maken (omgeving Hoorn/Enhuizen). Je mag ze ter plaatse op maat zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Rimco schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:53:
@Jazsie Die KA63B doet hetzelfde, toch? Alleen de nul werkt anders. Je zit alsnog wel gewoon minimaal een seconde in het donker?
Neen, je kan gewoon direct omschakelen zonder dat je er iets van merkt.

Al zal de ene apparatuur gevoeliger zijn dan de ander, de lichten "flikkeren" in ieder geval niet.
sandergar schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:48:
[...]
Hoe vaak denk jij de bypass schakelaar te willen gaan bedienen?
Zo min mogelijk uiteraard, heb geen glazen bol en dan is het toch fijn dat het erin zit.

Zelfde verhaal als "waarom extra kabel trekken om eilandmodus te draaien", wanneer het nodig is dan ben ik blij dat ik er gebruik van kan maken en dat is -voor mij- "goud" waard :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Jazsie schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:45:
[...]
Neen, je kan gewoon direct omschakelen zonder dat je er iets van merkt.

Al zal de ene apparatuur gevoeliger zijn dan de ander, de lichten "flikkeren" in ieder geval niet.
[...]
Het is deze toch?
Afbeeldingslocatie: https://www.eibabo.nl/media/seo_images/productimages_eibabo/NS7512732/ZOOM/kraus_naimer-ka63b_t904_ve2_f437-netz-ns7512732_01.jpg

Kan je zo snel "over" de 0-stand heen dat je er weinig van merkt? Of werkt dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Rimco schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:22:
[...]
Kan je zo snel "over" de 0-stand heen dat je er weinig van merkt? Of werkt dat anders?
"Weinig" is nog steeds enkele milliseconden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Rimco schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:22:
[...]

Het is deze toch?
[Afbeelding]

Wat is snel? Het gaat snel genoeg dat ik er weinig van merk, belangrijker vind ik de methode van schakelen zodat je geen zwevende nul hebt en dus voorkomt dat je apparatuur stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Ik wil een thuisaccu kopen of bouwen. Een accu in huis vinden we geen prettig idee, dus plaatsen we die liever in de ongeïsoleerde schuur. Mijn plan is om voor de accu een goed geïsoleerde kist met geforceerde ventilatie te maken. Toen vroeg ik me af: bestaan er batterijkisten of behuizingen met isolatie, bij voorkeur met IP24- of IP25-classificatie? Ik weet dat sommige batterijbehuizingen een ingebouwde verwarming hebben, maar die zonder isolatie gebruiken vind ik zonde. De kant-en-klare buitenbatterijen zijn niet geïsoleerd en bovendien behoorlijk duur per kWh.

Ik had al even gegoogled maar kon eigenlijk niets vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@wouter.N
Geen idee, bij mij staat het ook ongeïsoleerd in mijn garage.
Gezien de afgelopen 10 jaar maak ik me drukker in het koel houden van mijn accu’s dan dat ik bang ben voor stevige vorst waarbij de temperatuur binnen onder nul duikt.

Nu de spullen in een geïsoleerde doos hebben staan zou niet zo gunstig zijn lijkt me, ik krijg mijn accu’s maar net onder de 30 graden op dit moment.
Staan in een server kast met een 35cm vloer fan erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
cyclone schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:48:
@wouter.N
Geen idee, bij mij staat het ook ongeïsoleerd in mijn garage.
Gezien de afgelopen 10 jaar maak ik me drukker in het koel houden van mijn accu’s dan dat ik bang ben voor stevige vorst waarbij de temperatuur binnen onder nul duikt.

Nu de spullen in een geïsoleerde doos hebben staan zou niet zo gunstig zijn lijkt me, ik krijg mijn accu’s maar net onder de 30 graden op dit moment.
Staan in een server kast met een 35cm vloer fan erop.
Ik zat te denken dat isoleren ook direct helpt bij het koel houden. In de zomer kan mijn schuur erg warm worden. Als ik de accu in een geïsoleerde box plaats met goede geforceerde luchtventilatie vanuit buiten, verwacht ik dat de batterij niet veel warmer zal worden dan de buitentemperatuur, zolang ik de warmte goed kan afvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Nou met mijn accu's gebouwd met de Yixiang V2 dozen vermoed ik dat ik nu mijn acu's op 40 a 45 graden zou hebben staan.
Je accu's zijn niet 100% efficient dus er komt altijd wel wat warmte vrij, zelfde geld voor het BMS.
Als je daar dan ook nog eens 33 graden lucht overheen gooit zit je al heel snel boven de 35 graden want heel erg optimaal laten accupacks zich niet lucht koelen. Er is een reden waarom EV's hun accu packs niet met lucht maar met vloeistof koelen / verwarmen.

Ik denk dat het geen goed idee is, maar hey das maar 1 mening wellicht denken andere mensen er hier anders over.
Ik ben blij met mijn setup zonder isolatie, in de zomer (vorige hittegolf dit jaar heb ik ze ook onder de 30 graden kunnen houden) en in de winter is mijn garage de afgelopen 10 jaar altijd vorstvrij gebleven dus dat komt ook wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:02
wouter.N schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:11:
Ik wil een thuisaccu kopen of bouwen. Een accu in huis vinden we geen prettig idee, dus plaatsen we die liever in de ongeïsoleerde schuur. Mijn plan is om voor de accu een goed geïsoleerde kist met geforceerde ventilatie te maken. Toen vroeg ik me af: bestaan er batterijkisten of behuizingen met isolatie, bij voorkeur met IP24- of IP25-classificatie? Ik weet dat sommige batterijbehuizingen een ingebouwde verwarming hebben, maar die zonder isolatie gebruiken vind ik zonde. De kant-en-klare buitenbatterijen zijn niet geïsoleerd en bovendien behoorlijk duur per kWh.

Ik had al even gegoogled maar kon eigenlijk niets vinden.
In de zomer hoef je niet te isoleren en blijft de boel wel onder de 45°C. En in de winter blijft de batterij wel boven 0 zolang deze gebruikt wordt.

Als er vorst verwacht wordt, kun je eventueel wat isolatie om de batterij doen. Of de batterij niet gebruiken voor die paar dagen als de cellen onder de nul gaan.

Waar ik nul zeg, gooi je er nog een veiligheids marge op van zeg 3~5°C

[ Voor 3% gewijzigd door Pim57 op 12-08-2025 23:02 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-10 18:33

b01

Ik ben bezig zelf een powerwall te ontwerpen en maak dankbaar gebruik van al jullie Posts over afgelopen jaren.

Qua veiligheid vroeg ik me af welke overwegingen jullie gemaakt hebben t.a.v. noodschakeling DC en brandveiligheid.

In totaal plaats ik ong 96-100 kWh accu’s in YIXIANG v2 behuizingen. Deze zet ik om en om op een Victron Lynx Distributor zodat er geen grote stromen lopen van een kant van de busbar naar de andere ( obv Victron wiring unlimited).

De accu’s komen in een geventileerde kast in een tuinhuis (vorstvrij) en brandvertragend bekleed). Op basis van wat ik gelezen heb wordt geadviseerd een noodknop te hebben om bij calamiteiten de DC in een actie te kunnen uitschakelen /ontkoppelen.

Dit kan ik doen met elke accupack een contactor en een noodknop die deze alle zes onderbreekt. Zes contactors is een duur grapje.

Andere opties heb ik zo 123 hier niet gelezen.

In geval van rookontwikkeling de kast open maken en zes keer de schakelaars van de YIXIANG s overhalen lijkt me geen pretje voor mijzelf of de brandweer.

Ze staan per drie opgestapeld op een onderstel en aangesloten , bij ontkoppelen zou je ze zo naar buiten kunnen rijden om te blussen.

Eigenlijke vraag is hoe gaan jullie om met noodschakelaars en brandrisico (snel kunnen afvoeren van de accu’s naar buiten ?)

Omdat ik hier weinig over lees dacht ik, ik vraag het maar een keer.

Ps ik heb over van bijv. werkschakelaars gelezen met die rode draaiknoppen maar onder hogere amperages (100-150A) lijkt me dat deze warmteontwikkeling geven ( heb ik in m’n camper ervaren) en deze werken niet in één keer en heb ik er zes nodig die handmatig bediend worden.

[ Voor 9% gewijzigd door b01 op 13-08-2025 07:36 . Reden: Typos & rode noodknop ervaring gedeeld ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
@b01: Voor dit soort vragen kun je beter in dit topic terecht: Veiligheid Energy Storage System (ESS)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:40

Ethirty

Who...me?

Iets zegt me dat als je 100kWh in brand vliegt, je ze écht niet meer naar buiten gaat rijden. Ik zou de andere kant op rennen :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@b01
In totaal plaats ik ong 96-100 kWh accu’s in YIXIANG v2 behuizingen. Deze zet ik om en om op een Victron Lynx Distributor zodat er geen grote stromen lopen van een kant van de busbar naar de andere ( obv Victron wiring unlimited).
Als je ook een victron shunt gebruikt mag je maar van 1 kant voeden.
Een lynx = 1000A
De accu’s komen in een geventileerde kast in een tuinhuis (vorstvrij) en brandvertragend bekleed). Op basis van wat ik gelezen heb wordt geadviseerd een noodknop te hebben om bij calamiteiten de DC in een actie te kunnen uitschakelen /ontkoppelen.
BMS Commando geven shutdown.
DC relais zijn zoals je al gevonden had flink aan de prijs en je continu extra verlies door het op spanning houden van de relais.
Je zou misschien naar IGBT kunnen kijken
In geval van rookontwikkeling de kast open maken en zes keer de schakelaars van de YIXIANG s overhalen lijkt me geen pretje voor mijzelf of de brandweer.

Ze staan per drie opgestapeld op een onderstel en aangesloten , bij ontkoppelen zou je ze zo naar buiten kunnen rijden om te blussen.

Eigenlijke vraag is hoe gaan jullie om met noodschakelaars en brandrisico (snel kunnen afvoeren van de accu’s naar buiten rijden
Doe jezelf en je familie een plezier , bel de brandweer geef uitleg en ze gaan met ademlucht naar binnen.

De dampen zijn giftig dat je binnen korte tijd naast je accu ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b01

b01

Dank voor de reactie. Lees op het veiligheids topic verder.

Bms een shutdown geven had ik ook bedacht echter die kan ook een fout hebben en dan heeft dat imho geen nut meer.

Las ook ergens dat voor residentiële installaties noodknop niet verplicht is, alleen met 100kWh vermogen acht ik het wel wenselijk rekening te houden met dat stukje veiligheid.

En nee ik ga bij die rookontwikkeling ook niet zelf naar binnen… hardloopschoenen bij de deur dus. Je wilt echter de brandweer ook niet tot last zijn als het wel een keer echt mis gaat.

Bedankt zover

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@b01 Rest de vraag die iedereen heeft maar niet durft te stellen ;-)
100kWh ? Waar meen je dat voor nodig te hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

cyclone schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:33:
als je er ook je EV's mee wilt laden op bepaalde momenten dan snap ik het wel.

Als ik een powerwall ga bouwen (doe ik nog niet) dan zal het ook 80-100 kWh worden denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 13-08-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-10 22:38
cyclone schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:33:
Auto laden, jacuzzi op temperatuur houden, airco, noodstroom..

Als teruglevering toch niets meer oplevert dan .aar in comfort stoppen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Dit is geen spelshow waarbij je kans maakt om een koelkast als je b01's antwoord raadt. Dus laten we hun antwoord rustig afwachten 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

de Peer schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:37:
[...]

als je er ook je EV's mee wilt laden op bepaalde momenten dan snap ik het wel.

Als ik een powerwall ga bouwen (doe ik nog niet) dan zal het ook 80-100 kWh worden denk ik.
Dan wordt het aantrekkelijker om een extra (2e hands?) EV te kopen… Eentje om in te rijden en de andere om thuis te laden. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

pvg schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:39:
[...]

Dan wordt het aantrekkelijker om een extra (2e hands?) EV te kopen… Eentje om in te rijden en de andere om thuis te laden. 😉
Ik heb er al 2 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:59
Hij heeft wel een punt, een derde erbij is goedkoper dan al die accus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Als je er een thuis kunt laten, hoeft je thuisaccu dus niet je EV te kunnen laden…
Hier 2 EVs en een “kleine” thuisaccu (16kWh/5kW 1-fase). Maart tot oktober nagenoeg nul van het grid.

Dan ziet een dag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/em5V8ujbfjAwASFwl0AVN-hN_5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rof2hDc8BMZo9D53rlVFnlN6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door pvg op 13-08-2025 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b01

b01

Goede vraag:

1) We hebben twee ev’s 75 kWh, warmtepomp, en 14000Wp panelen liggen. Beide werken overdag buitenshuis dus vooral verschuiven van opwek en gebruik.

2) leuk om zelf te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Wellicht liggen jouw panelen gunstiger dan de mijne maar 100kWh opwekken komt bij mij maar een paar dagen per jaar voor en ik heb 17,5kWp aan panelen liggen.

Maargoed uitleg 2 maakt het logischer ;-)

Ik heb ivm huidige capaciteit aan pv en de factor 1 regel nu 48kWh aan accu’s liggen, maar verder dan 20% gebruiken per nacht kom ik niet ook niet met airco’s e.d. aan.

Mij lijkt die 100kWh echt absurd veel om eerlijk te zijn, maar goed hobby’s mogen geld kosten.
Maar als je dan zoveel geld aan accu’s uitgegeefr zul je ook in de buidel moeten tasten voor veiligheidsmaatregelen zoals de werkschakelaars waar je jouw initiële vraag over stelde.

Als je het wat kleiner houdt wordt het allemaal net wat beter behapbaar (en uitbreiding kun je altijd later nog doen)

• Q

Q

b01 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 01:36:
Goede vraag:

1) We hebben twee ev’s 75 kWh, warmtepomp, en 14000Wp panelen liggen. Beide werken overdag buitenshuis dus vooral verschuiven van opwek en gebruik.

2) leuk om zelf te maken
Hoe kom je tot de berekening dat je 100kWh nodig zou hebben?

Hoe ga je 100kWh vol krijgen met ‘slechts’ 14kW panelen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:09
Q schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Hoe kom je tot de berekening dat je 100kWh nodig zou hebben?

Hoe ga je 100kWh vol krijgen met ‘slechts’ 14kW panelen?
Waarom wordt iemand zo aangevallen op de grootte van zijn systeem?
Dat sommigen 100 kWh veel vinden prima. Dat je er wat over vraagt ok, maar mijn god laat het verder gewoon gaan.

Ik dacht dat voor veel tweakers "omdat het kan" een prima antwoord is. Maar de laatste tijd is het steeds meer een nu.nl forum waarin iedereen dezelfde vraag stelt en gave grote systemen niet gewaardeerd worden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Pagina: 1 ... 110 ... 119 Laatste