@Vdvmark Pas op: Het plaatje is niet van mijn installatie, maar van de demo. Ik wilde er alleen mee aangeven waar het vinkje te vinden is. De gegevens in het scherm zijn fictief.
Ik heb alleen t vinkje weggehaaldHermarcel schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:09:
@Vdvmark Pas op: Het plaatje is niet van mijn installatie, maar van de demo. Ik wilde er alleen mee aangeven waar het vinkje te vinden is. De gegevens in het scherm zijn fictief.
@Rimco Je hebt gelijk.
Ik heb de Seplos 3.0 app geinstalleerd en kan de bluetooth device van een Seplos kit (master) vinden. Daarin kan ik een van 3 cells (= accu kist) selecteren en alle voltages uitlezen.
Vervolgens heb ik de CAN protocol veranderd van Seplos naar Victron. Inderdaad zie ik in Cerbo Gx de max en min cel spanningen zien.
/f/image/puw472HoU5FrluLxV68ZP5Gt.png?f=fotoalbum_large)
Helaas kan ik niet alle cel spanningen zien.
Ik heb de Seplos 3.0 app geinstalleerd en kan de bluetooth device van een Seplos kit (master) vinden. Daarin kan ik een van 3 cells (= accu kist) selecteren en alle voltages uitlezen.
Vervolgens heb ik de CAN protocol veranderd van Seplos naar Victron. Inderdaad zie ik in Cerbo Gx de max en min cel spanningen zien.
/f/image/puw472HoU5FrluLxV68ZP5Gt.png?f=fotoalbum_large)
Helaas kan ik niet alle cel spanningen zien.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
@Eriko Dit (min en max) is inderdaad het beste wat je er uit kunt krijgen met het standaard CAN protocol. Als je alle spanningen wilt uitlezen zijn er opensource projecten waarbij ze via BT alle informatie uitlezen en doorsturen richting bijvoorbeeld HA.
Voor de aansturing is min en max wel al voldoende, alle waardes daar tussenin zijn minder relevant.
Voor de aansturing is min en max wel al voldoende, alle waardes daar tussenin zijn minder relevant.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Op deze omvormer kan je geen accu aansluiten. Ook niet gaan proberen, je blaast de boel ermee op.Topicvuur schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:25:
Hoi allemaal,
Eeuwige lurker die altijd meegeniet achter de coulissen. Nu heb ik een concrete vraag waar de experts me mogelijk mee kunnen helpen.
Ik ben bezig met het aanleggen van een thuisbatterijsysteem van zo'n 15 kWh en heb hier al een GoodWe GW6000DT omvormer voor (reeds geïnstalleerd op zonnepanelen ). Nu loop ik tegen wat vragen aan waar ik jullie expertise goed voor kan gebruiken!
Ik wil graag weten:
- Welke batterijen werken het beste in combinatie met mijn GoodWe?
- Welk BMS zou ik moeten gebruiken als ik voor zelfbouw ga icm deze omvormer.
-Is de GW6000DT hier wel geschikt voor of mis ik iets cruciaals? Het liefst investeer ik niet in een nieuwe hybride omvormer, maar als het moet welke omvormer is dan betrouwbaar en goed als alternatief (heb ca 6000wp aangesloten 2x string serieel).
Al veel gelezen maar ik hoor graag jullie ervaringen en tips!
Mijn situatie:
- Heb al een GoodWe GW6000DT (hybride omvormer met batterijondersteuning?).
- Wil een systeem van ongeveer 15 kWh realiseren.
- Twijfel nog tussen:
- Kant-en-klare Pylontech-batterijen(makkelijker, maar duurder).
- Zelf bouwen met losse LiFePO4-cellen (goedkoper, maar meer werk). Zie veel interessante oplossingen voorbij komen maar ik wil het liefst kosten uitsparen door gebruik van mijn reeds aanwezige omvormer.
Optie 1: Pylontech-batterijen (plug & play)
Voordelen
- Officieel compatibel met GoodWe (communicatie werkt out-of-the-box). Is dat ook zo?
- Minder gedoe met installeren en instellen.
- Makkelijk uit te breiden later.
-rackable, ziet er netjes uit.
Wat ik nodig zou hebben:
- 3x Pylontech US5000** (5,12 kWh per stuk) of 5x US3000C (3,84 kWh).
- Communicatiekabel(meestal bijgeleverd).
- Zekering en ontkoppelaar voor de DC-kant.
Optie 2: Zelfbouw met LiFePO4-cellen (goedkoper, meer werk)
Voordelen:
- Scheelt flink in kosten
- Meer flexibiliteit in capaciteit en opstelling.
Wat ik nodig zou hebben:
- 16x LiFePO4-cellen (bijv. 280Ah voor ~14,3 kWh).
- Degelijk BMS (bijv. JK-BMS of Seplos, 150A+).
- Zekeringen, ontkoppelaar en dikke kabels.
- Eventueel een communicatie-omzetter als het BMS niet direct met GoodWe praat.
Uitdagingen:
-wat ik lees is communicatie met de GoodWe vaak lastig (vaak alleen "Voltage Mode" mogelijk).
- Meer technisch werk (cellen balanceren, BMS instellen, etc.).
Is de GW6000DT hier wel geschikt voor?
- Ja, maar... ?
- wat ik lees is dat dit het beste werkt met officiële batterijenzoals Pylontech.
- Bij zelfbouw moet je vaak werken zonder communicatie, wat minder ideaal is.
- Alternatief:Als ik meer vrijheid wil, zou ik kunnen overstappen op een Deye of Sunsynk hybride omvormer of een nieuwe omvormer op andere locatie zonder vervanging van de goodwe, hebben jullie een tip?
Mis ik iets belangrijks?
1. Beveiliging(zekeringen, ontkoppelaar, aardlek).
2. Koeling/ventilatie** voor de batterijen.
3. Monitoring(bijv. met SolarAssistant als ik zelfbouw).
Mijn vragen aan jullie:
1. Heeft iemand ervaring met Pylontech-batterijen op een GoodWe? Werkt dit stabiel?
2. Zelfbouwers: welk BMS raden jullie aan voor een stabiele werking?
3. Zie ik nog belangrijke kosten of onderdelen over het hoofd?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Voetnoot Ik neig zelf naar Pylontech vanwege het gemak, maar het budget speelt ook mee. Alle tips zijn welkom! Het zou verder geen ramp zijn als de omvormer vervangen wordt of een nieuwe omvormer ernaast hangt, welke hybride omvormer is geschikt ter vervanging en upgrade van deze specifieke omvormer en de situatie van 15kwh batterijen?Ik hoef geen eiland modus.[Afbeelding]
Gadvergeme, ik had een ander project gevonden maar daar moest je een ESP32 specifiek voor inrichten.Rimco schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:13:
@Eriko Dit (min en max) is inderdaad het beste wat je er uit kunt krijgen met het standaard CAN protocol. Als je alle spanningen wilt uitlezen zijn er opensource projecten waarbij ze via BT alle informatie uitlezen en doorsturen richting bijvoorbeeld HA.
Maar dit project gebruikt doodleuk een BlueTooth Proxy wat het nog eenvoudiger maakt !
Ik heb in mijn schuur een aantal Shelly's in gebruik die allemaal ook als BLE proxy werken in HA dus ik vind dit briljant !
[Edit]
Damn, Shelly's ondersteunen geen active BLE verbindingen dus daar gaat het niet mee werken
Staat overigens wel netjes in de documentatie
[ Voor 19% gewijzigd door cyclone op 30-07-2025 10:56 ]
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Ik heb onderstaande vraag per ongeluk in een verkeerde (niet zelfbouw) forum gezet, dus geen bewuste cross-post. Bovendien kreeg ik daar alleen reacties met betrekking tot de onmogelijkheden in plaats van de kansen.
Ik probeer vier buren warm te maken voor een buurtbatterij. Ik ga er voorlopig vanuit dat dit volledig op eigen terrein kunnen doen en geen vergunning nodig heb.
Wat ik mij wel afvraag: Is het dat zo dat het totaal van de afzekering van de aansluitingen (woningen) niet hoger mag zijn dan de capaciteit van de omvormer?
Is er een mogelijkheid om de ene aansluiting tijdelijk te bevoordelen ten opzichte van de andere? Dus als we met z'n allen meer nodig hebben dan de batterij kan leveren: hoe verdeel je de capaciteit?
Ik probeer vier buren warm te maken voor een buurtbatterij. Ik ga er voorlopig vanuit dat dit volledig op eigen terrein kunnen doen en geen vergunning nodig heb.
Wat ik mij wel afvraag: Is het dat zo dat het totaal van de afzekering van de aansluitingen (woningen) niet hoger mag zijn dan de capaciteit van de omvormer?
Is er een mogelijkheid om de ene aansluiting tijdelijk te bevoordelen ten opzichte van de andere? Dus als we met z'n allen meer nodig hebben dan de batterij kan leveren: hoe verdeel je de capaciteit?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
@Aziona Bedoel je dat je 1 thuis batterij wilt gaan bouwen voor 4 net aansluitingen en daarmee dus 4 net aansluitingen aan elkaar wilt doorverbinden ?
Of wil je voor een complete off grid oplossing gaan waarbij er geen sprake is van koppeling aan het grid / algemene stroom net ?
Mocht het optie 1 zijn dan is je aanname dat dit op eigen terrein is en je dit gewoon mag doen onjuist. Het is namelijk niet toegestaan om meerdere hoofdaansluitingen met elkaar te koppelen.
Lastige materie om in een simpel documentje te vinden maar mijn vriendje ChatGPT zegt er het volgende over :
/f/image/EG3LD0o5TxDQr2GEcIOidqWC.png?f=fotoalbum_large)
Er zijn wel initiatieven voor buurt accu's maar daarvoor dien je dan wel een energie coorperatie op te richten.
Of wil je voor een complete off grid oplossing gaan waarbij er geen sprake is van koppeling aan het grid / algemene stroom net ?
Mocht het optie 1 zijn dan is je aanname dat dit op eigen terrein is en je dit gewoon mag doen onjuist. Het is namelijk niet toegestaan om meerdere hoofdaansluitingen met elkaar te koppelen.
Lastige materie om in een simpel documentje te vinden maar mijn vriendje ChatGPT zegt er het volgende over :
/f/image/EG3LD0o5TxDQr2GEcIOidqWC.png?f=fotoalbum_large)
Er zijn wel initiatieven voor buurt accu's maar daarvoor dien je dan wel een energie coorperatie op te richten.
[ Voor 25% gewijzigd door cyclone op 30-07-2025 10:44 ]
@cyclone Dank je wel. Het gaat inderdaad om optie 1. Ik heb Liander gebeld, ze konden daar geen antwoord op geven. Blijkbaar is het alleen mogelijk om de voorwaarden te kennen door een feiteijke aanvraag te doen. (optie: tot 20 woningen verduurzamen). Wordt nog wel teruggebeld.
Het oprichten van een coöperatie is meer een juridisch iets en is technisch even niet relevant (ook indien noodzakelijk).
Ik heb tot nu toe nog geen informatie kunnen over feitelijke, reeds uitgevoerde projecten. Als iemand iets vindt dan houd ik mij aanbevolen voor een link.
Op de site van de RVO wordt gesproken over kosten van €190-€600 per mWh. Ik begrijp dat grote systemen goedkoper zijn dan kleine systemen maar dit lijkt op een factor 500 goedkoper. Klopt dat wel? LiFePO4-batterij worden toch niet opeens 100x goedkoper voor een groot project?
Het oprichten van een coöperatie is meer een juridisch iets en is technisch even niet relevant (ook indien noodzakelijk).
Ik heb tot nu toe nog geen informatie kunnen over feitelijke, reeds uitgevoerde projecten. Als iemand iets vindt dan houd ik mij aanbevolen voor een link.
Op de site van de RVO wordt gesproken over kosten van €190-€600 per mWh. Ik begrijp dat grote systemen goedkoper zijn dan kleine systemen maar dit lijkt op een factor 500 goedkoper. Klopt dat wel? LiFePO4-batterij worden toch niet opeens 100x goedkoper voor een groot project?
[ Voor 21% gewijzigd door Aziona op 30-07-2025 11:12 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Als je even op de link klikt in mijn vorige post (had hem er niet voor niets in gezet) ga je alle hulp vinden / info op kunnen halen die je zoekt.Aziona schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:07:
Ook met een energiecooperatie ga je niet achter de meter energie mogen verdelen. Het mag gewoon niet, staat in de wet.
Wat een energiecooperatie doet, is dat je een batterij plaatst op één netaansluiting, en dat je vervolgens administratief de energiekosten gaat verdelen.
Het is in geen enkele situatie mogelijk om 1 (kleinverbruik/consumenten)aansluiting te delen met 4 buren.
Wat een energiecooperatie doet, is dat je een batterij plaatst op één netaansluiting, en dat je vervolgens administratief de energiekosten gaat verdelen.
Het is in geen enkele situatie mogelijk om 1 (kleinverbruik/consumenten)aansluiting te delen met 4 buren.
Dank je @cyclone dat had ik gedaan maar niet echt gevonden wat de beperkingen/voorwaarden zijn. Ik vond het allemaal erg algemene informatie en zodra je inhoudelijke informatie wilt, verwijzen ze naar een contactpagina.cyclone schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:19:
[...]Als je even op de link klikt in mijn vorige post (had hem er niet voor niets in gezet) ga je alle hulp vinden / info op kunnen halen die je zoekt.
Een 100 kW / 215 kWh all-in-one accu is op dit moment € 35K ex btw inkoop. Komen nog kosten bij zoals fundering en uiteraard installatie.Aziona schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:07:
@cyclone Dank je wel. Het gaat inderdaad om optie 1. Ik heb Liander gebeld, ze konden daar geen antwoord op geven. Blijkbaar is het alleen mogelijk om de voorwaarden te kennen door een feiteijke aanvraag te doen. (optie: tot 20 woningen verduurzamen). Wordt nog wel teruggebeld.
Voor meerdere woningen op een accu heb je twee reële opties:
- Gedeelde accu en een omvormer per woning.
- Alle woningen achter dezelfde netaansluiting.
Hoe complex dat laatste is weet ik niet precies. Het is een situatie die voorkomt bij bijvoorbeeld huurappartementen of vakantiewoningen.
En 1 batterij met 4 omvormers?prein2 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:22:
Ook met een energiecooperatie ga je niet achter de meter energie mogen verdelen. Het mag gewoon niet, staat in de wet.
Dan blijven de netaansluitingen gescheiden maar heb je toch het voordeel van centrale opslag (en met DC gekoppelde PV ook gedeelde opwek)
@Aziona gezien wat je wilt niet een 12 in een dozijn gebeuren is. En zoals ik en ook @prein2 al benoemden dit mag niet en is beschreven in de wet, ergo ondanks dat jij nu alleen technisch wilt kijken zul je het eerst op het juridische vlak mogelijk moeten maken alvorens je überhaupt kunt gaan kijken hoe je het technisch wilt gaan oplossen.
En juridische trajecten duren lang / kosten geld en zijn saai.
Maar wat jij nu wilt, mag niet is zo bepaald door de wet en wordt mede gereguleerd door de ACM.
Leuker kan ik het ook niet maken helaas, want ook ik zou mijn beiden buren graag willen helpen met een gedeelde oplossing (vandaar dat ik het al een keer oppervlakkig heb uitgezocht) en wij zijn nu wel naar een complete off grid oplossing aan het kijken inclusief een generator.
Maar dit lijkt voorlopig economisch niet interessant te zijn.
Kortom neem contact op met Energie Samen, zij hebben de ervaring en daarmee een hoop kennis opgedaan om jou en jouw plannen verder te helpen.
Tis maar 1 telefoontje of mailtje he wat je hoeft te doen.
@Femme 1 accu met meerdere omvormers lijkt mij vrij grijs gebied omdat je uiteindelijk toch een (DC) koppeling maakt tussen de verschillende netaansluitingen.
Wellicht zou het pleitbaar zijn dat dit middels een galvanische scheiding geen fysieke koppeling is maar in hoeverre dat technisch / juridisch haalbaar is vraag ik mij even hardop af.
Maar wat jij nu wilt, mag niet is zo bepaald door de wet en wordt mede gereguleerd door de ACM.
Leuker kan ik het ook niet maken helaas, want ook ik zou mijn beiden buren graag willen helpen met een gedeelde oplossing (vandaar dat ik het al een keer oppervlakkig heb uitgezocht) en wij zijn nu wel naar een complete off grid oplossing aan het kijken inclusief een generator.
Maar dit lijkt voorlopig economisch niet interessant te zijn.
Kortom neem contact op met Energie Samen, zij hebben de ervaring en daarmee een hoop kennis opgedaan om jou en jouw plannen verder te helpen.
Tis maar 1 telefoontje of mailtje he wat je hoeft te doen.
@Femme 1 accu met meerdere omvormers lijkt mij vrij grijs gebied omdat je uiteindelijk toch een (DC) koppeling maakt tussen de verschillende netaansluitingen.
Wellicht zou het pleitbaar zijn dat dit middels een galvanische scheiding geen fysieke koppeling is maar in hoeverre dat technisch / juridisch haalbaar is vraag ik mij even hardop af.
[ Voor 14% gewijzigd door cyclone op 30-07-2025 11:36 ]
Is er dan nergens online leesbaar iets te vinden over hoe een buurt accu zou kunnen werken?
Liefst met een aantal voorbeelden van geslaagde projecten in de praktijk?
Er zijn vrijwel geen voorbeelden lijkt het. Dit voorbeeld is speciaal omdat blijkbaar de huizen allemaal op de buurt batterij worden aangesloten. Overigens is dat artikel van Zonneplan 'insane' als het gaat om mogelijke prijzen.
Persoonlijke mening:
De meest realistische vorm van een buurt batterij is er een die gewoon wordt beheerd door de netbeheerder, die dus nog voor de wijk trafo wordt geplaatst (zodat de trafo wordt ontlast) en dat lijkt me heel lastig te realiseren als burger of groep van burgers.
edit: Dit doe ik half uit het hoofd maar vanaf 2027 als de salteringsregeling stopt kun je ook iets gaan doen met virtuele energie leveranciers. Dus dan zou je individuele thuis accu's virtueel kunnen delen met buren?
Het probleem daarvan is geschikte software vindend die dit aanstuurt.
Bron: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/soorten/buurtbatterijZijn er in Nederland al buurtbatterijen?
In Nederland zijn enkele voorbeelden van de buurtbatterij. In 2017 is in Rijsenhout in de gemeente Haarlemmermeer de eerste buurtbatterij geplaatst. De buurtbatterij werd gebruikt door 35 huishoudens. Deze batterij is geplaatst onder het mom van een onderzoek dat gericht was op de belasting van het elektriciteitsnet en heeft er vanaf 2017 tot en met 2021 gestaan. De buurtbatterij in Rijsenhout is geplaatst door Liander en dit was ook het eerste project omtrent buurtbatterijen.
Er zijn vrijwel geen voorbeelden lijkt het. Dit voorbeeld is speciaal omdat blijkbaar de huizen allemaal op de buurt batterij worden aangesloten. Overigens is dat artikel van Zonneplan 'insane' als het gaat om mogelijke prijzen.
Persoonlijke mening:
De meest realistische vorm van een buurt batterij is er een die gewoon wordt beheerd door de netbeheerder, die dus nog voor de wijk trafo wordt geplaatst (zodat de trafo wordt ontlast) en dat lijkt me heel lastig te realiseren als burger of groep van burgers.
edit: Dit doe ik half uit het hoofd maar vanaf 2027 als de salteringsregeling stopt kun je ook iets gaan doen met virtuele energie leveranciers. Dus dan zou je individuele thuis accu's virtueel kunnen delen met buren?
Het probleem daarvan is geschikte software vindend die dit aanstuurt.
[ Voor 124% gewijzigd door Q op 30-07-2025 11:48 ]
Donecyclone schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:33:
@Aziona Tis maar 1 telefoontje of mailtje he wat je hoeft te doen.
Ja maar niet voor een buurtaccu die achter meerdere netaansluiting energie deelt.Q schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:37:
Is er dan nergens online leesbaar iets te vinden over hoe een buurt accu zou kunnen werken?
Delen vóór de aansluiting (of via een bestaande aansluiting van bijvoorbeeld een VvE) kan gewoon, echter is er momenteel geen verdienmodel voor. Je kunt in de nieuwe energiewet weliswaar energiedelen zodat je kosten van de energie kunt bepalen maar er is geen voordeel wat betreft energiebelasting. Dat is eigenlijk de belangrijkste voorwaarde om een buurtaccu rendabel te maken.
Mijn inziens een groot manco wat er ook iets aan gedaan moet worden om ervoor te zorgen dat eigenaren van appartementen geen oneerlijke positie meer hebben ten opzichte van eigenaren van woningen met een eigen dak. Die hebben de mogelijkheid om opwek van eigen dak achter de meter te gebruiken of op te slaan in een accu. Ben je eigenaar van een appartement met opwek op gezamenlijk dak dan betaal je dezelfde hoeveelheid energiebelasting om energie via de kabel van de netwerkbeheerder en eventueel de wijktrafo van gezamenlijk dak in je woning te krijgen als wanneer het van de Noordzee of een gascentrale komt.
@Femme thanks, dat was eigenlijk ook mijn conclusie.
Het probleem is dus dat de stroom door de meter moet en dat er dus energie belasting overheen gaat en eventueele teruglever boetes. En bij negatieve prijzen gaat het helemaal mis. Dat maakt zo’n buurt accu direct onrendabel.
Maar jij was er ook mee bezig voor jouw buurt meen ik, wat is daar de uitkomst van geweest? Of was dit voor jullie ook de conclusie?
Het probleem is dus dat de stroom door de meter moet en dat er dus energie belasting overheen gaat en eventueele teruglever boetes. En bij negatieve prijzen gaat het helemaal mis. Dat maakt zo’n buurt accu direct onrendabel.
Maar jij was er ook mee bezig voor jouw buurt meen ik, wat is daar de uitkomst van geweest? Of was dit voor jullie ook de conclusie?
[ Voor 5% gewijzigd door Q op 30-07-2025 12:20 ]
Wie bij een buurtbatterij aan een enorm bouwwerk denkt, komt bedrogen uit. Je ziet 26 kastjes, keurig in twee rijen opgestapeld, weggestopt in een hoek van een schuurtje onder de carport van het Aardehuizen-wijkje in Olst. Meer is het niet.Q schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:37:
In plaats van één grote buurtbatterij bedachten ze een systeem waarbij huishoudens thuisbatterijen hebben, die onderling verbonden zijn. ,,Als mijn buurman ruimte over heeft in zijn batterij, kan ik mijn opgewekte energie aan hem leveren”, legt Hoevelaken (65) uit.
Omdat de buurtbatterij concurreert met zowel de thuisbatterijen als grootschalige opslag is de verwachting dat, gezien de complexiteit van dit model, de markt voor buurtbatterijen niet significant zal gaan toenemen.
Buurtbatterij Rijssenhout:
[ Voor 51% gewijzigd door Aziona op 30-07-2025 12:42 ]
Wordt niet concreet uitgelegd hoe dit precies technisch is gerealiseerd.
Wel dat er 60K subsidie is reregeld en dat een hoge school met software heeft geholpen.
Deze bestaat nog niet. Het concept is gewoon iedereen een thuis accu + extra software.De aansluiting bij het SERENE-project bleek cruciaal. Deze Europese subsidieregeling richt zich op het versnellen van de energietransitie in lokale gemeenschappen en stelde de circa 60.000 euro voor de buurtbatterij beschikbaar.
„Ook hebben we een samenwerking met Hogeschool Saxion”, zegt Hummelink. „Die ontwikkelen voor ons een energiemanagementsysteem waarmee we de buurtbatterij zo optimaal mogelijk gaan gebruiken.”
Of de buurtbatterij ook in de wintermaanden een goede oplossing is, weet Hummelink nog niet. Er zijn dan weinig zonnige dagen, waardoor er minder stroom opgeslagen kan worden. ,,Het is spannend om te zien hoe dat straks zal gaan, maar ik ben optimistisch.”
Als jij meer stroom nodig hebt en ik heb een volle accu dan lever ik terug en verrekenen we dit.
Maar 'jij' betaalt gewoon de energie belasting want je haalt stroom uit het net...
Bevestiging dat het nu - onder de huidige regelgeving - niet echt interessant is.
Deze is wegggehaald:
Buurtbatterij Rijssenhout: [Afbeelding]
Dit was ook een soort proef project.De batterij is geplaatst in 2017 en in het voorjaar van 2021 weggehaald.
[ Voor 33% gewijzigd door Q op 30-07-2025 12:52 ]
Ik ben betrokken bij een onderzoeksproject voor een energiecommunity van 25 woningen bij Aardehuizen in Olst. We hebben daar een Victron/Pylontech 45 kVA / 120 kWh accu neergezet om virtueel de zelfconsumptie te verhogen en afhankelijkheid van het net te verlagen. Via monitoring in de woningen weten we realtime hoeveel de wijk totaal verbruikt of opwekt. Technisch werkt het (op dagen met genoeg opwek levert de wijk 24 uur per dag energie terug aan het net). Het verdienmodel is er nog niet. In dit geval is de buurtaccu geplaatst achter de bestaande grootverbruikersaansluiting van een PV-carport met 70 kWp opwek die dienst doet als parkeerplaats voor de wijk. De woningen hebben hun eigen kleinverbruikersaansluitingen die op dezelfde trafo zijn aangesloten als de carport.Q schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:19:
@Femme thanks, dat was eigenlijk ook mijn conclusie.
Bij VvE's zou een buurtaccu prima achter de aansluiting van de gezamenlijke voorzieningen geplaatst kunnen worden. De kosten gaan een stuk hoger worden als er een nieuw netaansluiting aangelegd moet worden en grond gekocht moet worden voor plaatsing van de accu.
De kosten voor een nieuwe installatie zijn inmiddels een stuk lager dankzij de spectaculaire prijsdaling van all-in-one accu's voor commercieel en industrieel gebruik. Financieel gaat het pas zin hebben als er korting komt op de energiebelasting en nettarieven.
Bedankt voor de toelichting!Femme schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:02:
[...]
Ik ben betrokken bij een onderzoeksproject voor een energiecommunity van 25 woningen bij Aardehuizen in Olst. We hebben daar een Victron/Pylontech 45 kVA / 120 kWh accu neergezet om virtueel de zelfconsumptie te verhogen en afhankelijkheid van het net te verlagen. Via monitoring in de woningen weten we realtime hoeveel de wijk totaal verbruikt of opwekt. Technisch werkt het (op dagen met genoeg opwek levert de wijk 24 uur per dag energie terug aan het net). Het verdienmodel is er nog niet. In dit geval is de buurtaccu geplaatst achter de bestaande grootverbruikersaansluiting van een PV-carport met 70 kWp opwek die dienst doet als parkeerplaats voor de wijk. De woningen hebben hun eigen kleinverbruikersaansluitingen die op dezelfde trafo zijn aangesloten als de carport.
Bij VvE's zou een buurtaccu prima achter de aansluiting van de gezamenlijke voorzieningen geplaatst kunnen worden. De kosten gaan een stuk hoger worden als er een nieuw netaansluiting aangelegd moet worden en grond gekocht moet worden voor plaatsing van de accu.
De kosten voor een nieuwe installatie zijn inmiddels een stuk lager dankzij de spectaculaire prijsdaling van all-in-one accu's voor commercieel en industrieel gebruik. Financieel gaat het pas zin hebben als er korting komt op de energiebelasting en nettarieven.
Het appartementen complex waar ik woon zou ook zoiets kunnen realiseren, maar omdat de energie door twee meters heen moet is het financieel kansloos in mijn ogen. Hooguit zouden we het energie verbruik van de gemeenschappelijke ruimten + laadpalen kunnen compenseren. De laadpalen zouden dat weer complex maken en software vereisen om dat naar ratio te compenseren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Multiplus Multiplus Multiplus
| | |
? ? ? <-- mega zekeringen?
| | |
--------------------------- busbar
|
MCCB (of dc schakelaar?)
Zekering (Mespatroon)
|
Accu |
Aantal vragen:
- Zouden jullie op de '?' nog extra zekeringen plaatsen?
- Volgens mij zijn dan mega zekeringen wel voldoende?
- MCCB of een DC schakelaar?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
1 - Ja dit doe je makkelijk met een Victron Energy Lynx DC DistributorPASware schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:38:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10Multiplus Multiplus Multiplus | | | ? ? ? <-- mega zekeringen? | | | --------------------------- busbar | MCCB (of dc schakelaar?) Zekering (Mespatroon) | Accu
Aantal vragen:
- Zouden jullie op de '?' nog extra zekeringen plaatsen?
- Volgens mij zijn dan mega zekeringen wel voldoende?
- MCCB of een DC schakelaar?
2 - ja zie eerste antwoord 1 in die Victron Energy Lynx DC Distributor zet je dus MEGA zekeringen.
3 - Ik heb yixiang V2 dozen die dus voorzien zijn van een MCCB.
Extra ik heb er wel voor gekozen om tussen iedere omvormer ook aan de DC plus kant te voorzien van een DC schakelaar. Zo kan ik dus heel mijn busbar volledig spanningsloos gooien door de MCCB aan de accu kant om te zetten en de DC schakelaar aan de Omvormer kant.
Dank, heb je ook nog T-Class/Mespatroon verzekering op de accu zitten of zit er alleen de MCCB tussen?cyclone schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:04:
[...]
1 - Ja dit doe je makkelijk met een Victron Energy Lynx DC Distributor
2 - ja zie eerste antwoord 1 in die Victron Energy Lynx DC Distributor zet je dus MEGA zekeringen.
3 - Ik heb yixiang V2 dozen die dus voorzien zijn van een MCCB.
Extra ik heb er wel voor gekozen om tussen iedere omvormer ook aan de DC plus kant te voorzien van een DC schakelaar. Zo kan ik dus heel mijn busbar volledig spanningsloos gooien door de MCCB aan de accu kant om te zetten en de DC schakelaar aan de Omvormer kant.
Zoals onderstaand?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Multiplus Multiplus Multiplus
| | |
X X X <-- DC schakelaars
| | |
M-------------M-------------M busbar met mega zekeringen
|
Zekering (Mespatroon)??
MCCB
|
Accu |
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
MCCB = Molded Case Circuit BreakerPASware schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Dank, heb je ook nog T-Class/Mespatroon verzekering op de accu zitten of zit er alleen de MCCB tussen?
Kortom er zit al een zekering in, waarom zou ik er dan nog een extra zekering tussen zetten ?
Dus neen niet nog een additionele zekering.
Sowieso wordt de accu gereguleerd door BMS en zal deze zijn werk doen bij een te hoge stroom (laad of ontlaad) de MCCB is al een 2de beveiliging.
Zit wat in ja, 2 zekeringen = extra verlies/warmte. Van wat ik zo herinner is dat een T-Class/Mespatroon toch wat veiliger is dan een MCCB. Ik zou niet gokken op de BMS als kortsluitbeveiliging.cyclone schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:22:
[...]
MCCB = Molded Case Circuit Breaker
Kortom er zit al een zekering in, waarom zou ik er dan nog een extra zekering tussen zetten ?
Dus neen niet nog een additionele zekering.
Sowieso wordt de accu gereguleerd door BMS en zal deze zijn werk doen bij een te hoge stroom (laad of ontlaad) de MCCB is al een 2de beveiliging.
A: vooral bouwen / zoveel beveiligingen gebruiken waarbij je jezelf het beste voelt.PASware schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:34:
[...]
Zit wat in ja, 2 zekeringen = extra verlies/warmte. Van wat ik zo herinner is dat een T-Class/Mespatroon toch wat veiliger is dan een MCCB. Ik zou niet gokken op de BMS als kortsluitbeveiliging.
B: BMS is precies gebouwd om hoge stromen te voorkomen kortom ik zie dat niet als een gok
C: En ondanks bovengenoemde zit er dus een 2de beveiliging na mijn BMS.
Maar nogmaals lekker bouwen wat jij denkt dat veilig is.
Hier ga je wat kort door de bocht. BMS moet afschakelen, maar transistor BMS kan even goed falen in het afschakelen bij hoge stromen.cyclone schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:40:
[...]
A: vooral bouwen / zoveel beveiligingen gebruiken waarbij je jezelf het beste voelt.
B: BMS is precies gebouwd om hoge stromen te voorkomen kortom ik zie dat niet als een gok
C: En ondanks bovengenoemde zit er dus een 2de beveiliging na mijn BMS.
Maar nogmaals lekker bouwen wat jij denkt dat veilig is.
Normaal gesproken regelt het BMS de laadstroom/ontlaadstroom netjes terug en zou je dus niet in de gevarenzone moeten komen. Maar in het geval van een volle sluiting is er kans dat je BMS gefrituurd wordt en dat niet meer doet.
Kans is ook aanwezig dat ie wel correct afschakelt.
Dus ALTIJD een juiste zekering toepassen. BMS is voor regeling, niet als last resort beveiliging.
[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 30-07-2025 15:51 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
@V_ger ik ga nergens kort door de bocht denk dat jij voorgaande reacties niet gelezen heb waarbij ik aangeef dat er BEHALVE mijn BMS ook een zekering zit in mijn Yixiang v2 box, en dat ik een additionele zekering derhalve niet nodig vind.
Prima dat je feedback geeft, maar neem dan wel even de hele casus tot je en niet maar 1 deel.
Prima dat je feedback geeft, maar neem dan wel even de hele casus tot je en niet maar 1 deel.
Dat flapperen van het voltage van de batterij volgens Victron in de systems graph blijft terugkomen nu bij ingestelde SOC 13% en na wat laden opnieuw ook bij 15% met nog steeds #ESS1 blokkering(minimum SOC) en dat was visueel een verklaring van het steeds clearen van bereiken minimum SOC en iedere 30 seconden een mailtje van VRM. Dus eergister op 10%, gister niet op 22% en daarna niet op 15%, vandaag op 13% en 15% wel, maar dat is zelfde event. Victron blokkeert ontladen en op een of andere manier ziet Victron daarna een flapperend voltage van de accu, terwijl de accu aan de Victron dus geen klapperend voltage meldt of doorgeeft. Vinkje uit bij monitor maakt dus niet uit. Ik heb vanmorgen ook gekeken naar minimum cell voltage omdat dat favoriet hier was, Victron doet t bij minimum cell 3,10/3,15 en zelfs 3,20, nogmaals protection bms accu is pas 2.50, alarm wat niks uitschakelt of blokkeert bms , 2,90, en ter volledigheid BMS heeft nog nimmer een low cell alarm of low battery voltage alarm gegeven, en aangezien die daar dus al niet aan toekomt ook nimmer een low voltage protection status gehad. De Victron MP2 doet dit geheel zelf, maar waarom ???
Bij alle cell voltages waarop ie flappert na bereiken minimum ingesteld SOC (VRM) functioneert de Victron prima zonder afwijking als m niet verteld wordt "liever niet verder ontladen", hij gaat pas flapperen als ie zich laat stoppen.
Bij alle cell voltages waarop ie flappert na bereiken minimum ingesteld SOC (VRM) functioneert de Victron prima zonder afwijking als m niet verteld wordt "liever niet verder ontladen", hij gaat pas flapperen als ie zich laat stoppen.
[ Voor 9% gewijzigd door Vdvmark op 30-07-2025 18:22 ]
Wat zit er op de 48V bus, behalve accu en Multiplus? Verder niets?
Volgens mij is de consensus in dit topic een beetje dat de Chinese MCCBs niet te vertrouwen zijn om de hoge kortsluitstroom van LFP aan te kunnen. Een ouderwetse EF3 of class T heb ik zelf ook meer vertrouwen in en is een stuk goedkoper dan een MCCB van een gerenommeerd merk die deze stromen wel aan kan.cyclone schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:54:
@V_ger ik ga nergens kort door de bocht denk dat jij voorgaande reacties niet gelezen heb waarbij ik aangeef dat er BEHALVE mijn BMS ook een zekering zit in mijn Yixiang v2 box, en dat ik een additionele zekering derhalve niet nodig vind.
Aangenomen dat jouw Yixiang zo'n zelfde (wellicht onbetrouwbare) Chinese MCCB heeft heeft @V_ger wellicht een punt
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
@Rimco ook hier lees mijn eerdere opmerking die ik maak “bouw vooral wat jij denkt wat veilig is”
Ik heb zelf wat testen gedaan met de MCCB’s die in mijn dozen zitten, alleen dat niet op YouTube gezet (helemaal geen zin in).
Dus ik herken me niet in een “consensus” die jij benoemd en de MCCB’s in mijn doosjes klapten er direct uit bij een sluiting.
Nu zijn dat overigens ook andere types dan in het YouTube filmpje (dat overigens alweer een jaar oud is) in het topic wat jij linkte.
Kortom andere MCCB’s en inmiddels een jaar verder plus zelf een sluitingstest gedaan (met oude accu’s) waarbij de MCCB wel tripte. Dit was overigens een hele basale test gezien ik niet de apparatuur heb om dergelijke hoge stromen te meten.
Voor mij was het simpel, doen ze wat ze moeten doen of niet?
Niet om mijn gelijk te halen ofzo, vragen stellen op een forum is goed maar ontslaat je niet van je eigen onderzoek doen.
En dat poogde ik te benoemen met mijn opmerking, “bouw datgene wat je zelf veilig acht.”
Je bent immers zelf verantwoordelijk voor jouw eigen zelfbouw systeem.
En ook ik had mijn bedenkingen bij die MCCB’s hoor, vandaar dat ik ze getest heb.
En als je je beter voelt bij een additionele zekeringhouder vooral doen !
Dat is precies wat ik bedoel met “bouw vooral dat wat je zelf veilig acht”
Dus nee ik vind niet dat V_Ger een punt heeft om eerlijk te zijn, maar gezien de feedback waren mijn reacties niet duidelijk genoeg (al vermoed ik nog steeds dat niet alle reacties gelezen waren maargoed)
Ik heb zelf wat testen gedaan met de MCCB’s die in mijn dozen zitten, alleen dat niet op YouTube gezet (helemaal geen zin in).
Dus ik herken me niet in een “consensus” die jij benoemd en de MCCB’s in mijn doosjes klapten er direct uit bij een sluiting.
Nu zijn dat overigens ook andere types dan in het YouTube filmpje (dat overigens alweer een jaar oud is) in het topic wat jij linkte.
Kortom andere MCCB’s en inmiddels een jaar verder plus zelf een sluitingstest gedaan (met oude accu’s) waarbij de MCCB wel tripte. Dit was overigens een hele basale test gezien ik niet de apparatuur heb om dergelijke hoge stromen te meten.
Niet om mijn gelijk te halen ofzo, vragen stellen op een forum is goed maar ontslaat je niet van je eigen onderzoek doen.
En dat poogde ik te benoemen met mijn opmerking, “bouw datgene wat je zelf veilig acht.”
Je bent immers zelf verantwoordelijk voor jouw eigen zelfbouw systeem.
En ook ik had mijn bedenkingen bij die MCCB’s hoor, vandaar dat ik ze getest heb.
En als je je beter voelt bij een additionele zekeringhouder vooral doen !
Dat is precies wat ik bedoel met “bouw vooral dat wat je zelf veilig acht”
Dus nee ik vind niet dat V_Ger een punt heeft om eerlijk te zijn, maar gezien de feedback waren mijn reacties niet duidelijk genoeg (al vermoed ik nog steeds dat niet alle reacties gelezen waren maargoed)
[ Voor 13% gewijzigd door cyclone op 31-07-2025 08:50 ]
Iemand ervaring met de seplos v4? Ik ben wel gecharmeerd van het zeer dunne design. Ben benieuwd of iemand ze heeft staan / een mening er over heeft?
Dank, die link verwees precies naar hetgene wat ik ooit gevonden had. Een MCCB is minder veilig en vooral een schakelaar, maar dan kun je dus beter een DC schakelaar hebben (want goedkoper en minder verlies).Rimco schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:30:
[...]
Volgens mij is de consensus in dit topic een beetje dat de Chinese MCCBs niet te vertrouwen zijn om de hoge kortsluitstroom van LFP aan te kunnen. Een ouderwetse EF3 of class T heb ik zelf ook meer vertrouwen in en is een stuk goedkoper dan een MCCB van een gerenommeerd merk die deze stromen wel aan kan.
Aangenomen dat jouw Yixiang zo'n zelfde (wellicht onbetrouwbare) Chinese MCCB heeft heeft @V_ger wellicht een puntIk heb dan ook liever een behuizing met interne zekeringhouder waar je makkelijk een EF3 in kan zetten.
Je noemt specifiek EF3 of T-class zekering, waarom niet een mespatroon (NH00, NH01)?
Geen ervaring, maar valt mij op dat Nkon ze gebruikt voor zijn eigen merk accu: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.htmldjoenez schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:52:
Iemand ervaring met de seplos v4? Ik ben wel gecharmeerd van het zeer dunne design. Ben benieuwd of iemand ze heeft staan / een mening er over heeft?
[ Voor 16% gewijzigd door PASware op 31-07-2025 09:54 ]
EF3 is betaalbaar (nog goedkoper in Duitsland) en een triviale vervanger voor de meeste zekeringhouders die gebruikt worden in veel Chinese producten (past zonder aanpassingen in de Seplos en Apexium boxen). T-class is een populaire keuze in dit topic al gebruik ik ze zelf niet.PASware schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:52:
Je noemt specifiek EF3 of T-class zekering, waarom niet een mespatroon (NH00, NH01)?
NH00/01 kan ook best prima zijn (met de juiste specs), maar is volgens mij nog een stuk groter en duurder.
Oude accu's klinkt als lood accu's. Klopt dat?cyclone schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:43:
@Rimco ook hier lees mijn eerdere opmerking die ik maak “bouw vooral wat jij denkt wat veilig is”
Want die dingen hebben een relatief hoge interne weerstand en kunnen volgens mij niet de hoge stromen genereren die een LiFePo4 accu kan leveren (10kA-15kA). Ook niet als je er een paar parallel zou zetten (Maar dat zou nog steeds een test op 12V zijn en dat is niet representatief).
Zou je daadwerkelijk 4 accu's in serie hebben gezet om 48V te maken, haal je het voltage wel, maar de stroom niet (not even close).
Omdat je ook niet de spullen hebt om kA stromen te meten (wie heeft dat wel) kun je in mijn ogen geen conclusies trekken over hoe geschikt de MCCB écht is als het er op aan komt in je (D)ESS.
Mogelijk heb je een vals gevoel van veiligheid gecreëerd voor jezelf.
Begrijp mij niet verkeerd, ik bedoel het constructief.
Nog een keer testen door ff dat ding kort te sluiten op de 16 cellen in serie zonder BMS er tussen?
Daarna ook meteen even open schroeven en aan de binnenkant inspecteren
Een vriend heeft ook bewust zijn T-class fuse gekocht ondanks dat hij al een MCCB DC breaker op de batterij had gezet van Schneider die wel gerated was qua kA. Die T-Class heeft hij tussen BMS en de 16 cellen geplaatst, dus die kan ook een rot BMS afvangen. Dat is misschien niet wat iedereen hier doet, dat weet ik niet. Maar vond ik wel een mooie keuze.
Ik vind het zelf gewoon heel lastig. Zodra je een DC MCCB vind van een gerenomeerd merk en je gaat boven de 120A zitten, dan worden de prijzen astronomisch. Is dat puur kapitalisme, of zit er meer achter?
Ik kom ze in duitsland tegen voor € 12 voor de zekering en € 14 voor een houder. Dan is NH00 goedkoper. Wel een mooie kleiner formaat.Rimco schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:31:
[...]
EF3 is betaalbaar (nog goedkoper in Duitsland) en een triviale vervanger voor de meeste zekeringhouders die gebruikt worden in veel Chinese producten (past zonder aanpassingen in de Seplos en Apexium boxen). T-class is een populaire keuze in dit topic al gebruik ik ze zelf niet.
NH00/01 kan ook best prima zijn (met de juiste specs), maar is volgens mij nog een stuk groter en duurder.
@PASware Ik zie dat NH00 inderdaad nog goedkoper kan, maar ik heb bestaande houders kunnen hergebruiken, dus dan is het ook maar 12 euro per accupack. NH00 met houder is ongeveer 20 euro samen?
Ook kan je met de EF3 nog kiezen voor 200/300A, waar NH00 tot 160A gaat? NH1 is net weer wat groter/duurder?
Het zijn allemaal goede opties, afhankelijk van de situatie en persoonlijke voorkeur, daar niet van.
Ook kan je met de EF3 nog kiezen voor 200/300A, waar NH00 tot 160A gaat? NH1 is net weer wat groter/duurder?
Het zijn allemaal goede opties, afhankelijk van de situatie en persoonlijke voorkeur, daar niet van.
Lijkt mij nodeloos ingewikkeld. De meeste (alle?) bms'sen schakelen maar één acculijn, meestal de negatieve. De power-aansluiting naar de andere pool loopt niet via de bms. De bms kan dus nooit voor een verbinding tussen beide accupolen zorgen. Wel loopt er een dun draadje naar de andere batterijpool voor de interne voeding van de bms. Dat draadje gaat nooit een kortsluiting ìn de bms overleven en smelt (verdampt) eerder dan de t-class fuse.Q schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:34:
[...]
Een vriend heeft ook bewust zijn T-class fuse gekocht ondanks dat hij al een MCCB DC breaker op de batterij had gezet van Schneider die wel gerated was qua kA. Die T-Class heeft hij tussen BMS en de 16 cellen geplaatst, dus die kan ook een rot BMS afvangen. Dat is misschien niet wat iedereen hier doet, dat weet ik niet. Maar vond ik wel een mooie keuze.
[ Voor 4% gewijzigd door Hermarcel op 31-07-2025 12:39 ]
Ben zojuist teruggebeld door Liander (naam genoteerd). Als blijkbaar iedereen zijn aansluiting behoudt en deze is aangesloten op een eigen omvormer dan mag het blijkbaar. Ben er niet helemaal gerust op dat ze het begreep. Voor haar leek het belangrijkse dat iedereen zijn eigen aansluiting behoudt, terwijl ik uit dit forum begrijp dat er ook ergens in de wet staat dat je ze niet aan elkaar mag knopen.cyclone schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:33:
Is inderdaad verboden, simpel voorbeeld, de brandweer schakelt jou installatie uit, en komt onder stroom vanaf de burenAziona schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:47:
[...]
Ben zojuist teruggebeld door Liander (naam genoteerd). Als blijkbaar iedereen zijn aansluiting behoudt en deze is aangesloten op een eigen omvormer dan mag het blijkbaar. Ben er niet helemaal gerust op dat ze het begreep. Voor haar leek het belangrijkse dat iedereen zijn eigen aansluiting behoudt, terwijl ik uit dit forum begrijp dat er ook ergens in de wet staat dat je ze niet aan elkaar mag knopen.
1 PVoutput . Dongen NB
Als iedereen zijn eigen omvormer heeft dan is er geen probleem. Dat is dezelfe situatie als een installatie met een thuisbatterij.reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:58:
[...]Is inderdaad verboden, simpel voorbeeld, de brandweer schakelt jou installatie uit, en komt onder stroom vanaf de buren
Voor de wet niet helaas.Aziona schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:00:
[...]
Als iedereen zijn eigen omvormer heeft dan is er geen probleem. Dat is dezelfe situatie als een installatie met een thuisbatterij.
1 PVoutput . Dongen NB
Waar staat dat? Kun je dat onderbouwen met een bronvermelding? Dan kan ik daarmee terug naar Liander.reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:08:
[...]Voor de wet niet helaas.
Voor de (extra) meetpunten geldt het volgende:Aziona schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:10:
[...]
Waar staat dat? Kun je dat onderbouwen met een bronvermelding? Dan kan ik daarmee terug naar Liander.
- De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn
bron: https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt -> Wat zijn de voorwaarden voor een extra meetpunt.
Anders kun je via adres/meetpunt A op een goedkoop tarief inkopen en tegelijkertijd via adres/meetpunt D duur verkopen (ander contract). Ieder meetpunt heeft een eigen contract, achter de meetpunten mogen de stromen niet in een ander contract terechtkomen. Ook niet via een (buurt)batterij, al zijn er meningen die vinden dat dit wel moet kunnen als er sprake is van een galvanische scheiding. Omdat je dan geen echte verbinding hebt, dus voldoet aan de letter van de wet.
[ Voor 10% gewijzigd door Bravo op 31-07-2025 13:20 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Was niets ingewikkelds aan en scheelt weer externe zekering met houder + lugs, lijkt me.Hermarcel schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:37:
[...]
Lijkt mij nodeloos ingewikkeld. De meeste (alle?) bms'sen schakelen maar één acculijn, meestal de negatieve. De power-aansluiting naar de andere pool loopt niet via de bms. De bms kan dus nooit voor een verbinding tussen beide accupolen zorgen. Wel loopt er een dun draadje naar de andere batterijpool voor de interne voeding van de bms. Dat draadje gaat nooit een kortsluiting ìn de bms overleven en smelt (verdampt) eerder dan de t-class fuse.
Het is waar dat het risico van een rot BMS tot interne kortsluiting kan zorgen heel klein is om de redenen die je aangeeft.
Dat is wel een interessant product! Ik zie dat ie her en der begint op to poppen in een aantal topics. Ik denk dat deze batterij oplossing wel een eigen dedicated topic verdient. Dit lijkt me zeker ook gezien de capaciteit, het vermogen, de prijs, de schaalbaarheid, overige features zoals verwarming en aerosol-brandblusser) en leverancier die er achter zit een heel sterk product.PASware schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:52:
[...]
Geen ervaring, maar valt mij op dat Nkon ze gebruikt voor zijn eigen merk accu: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html
Wel een beetje verwarrend om het een "thuisbatterij" te noemen omdat daar voor veel mensen ook het AC deel bij hoort. Maar ja, dan is het natuutlijk geen uitdaging meer voor een echte tweaker
Het gaat toch niet om je persoonlijke voorkeur. Ik neem aan dat je de zekeringskarakteristieken (grafieken) bekeken heb om de keuze te maken.Rimco schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:34:
@PASware Ik zie dat NH00 inderdaad nog goedkoper kan, maar ik heb bestaande houders kunnen hergebruiken, dus dan is het ook maar 12 euro per accupack. NH00 met houder is ongeveer 20 euro samen?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
@Bravo Heb het hele verhaal, inclusief het verbonden zijn via een DC-batterij schriftelijk (chat) aan Liander voorgelegd. Vervolgens ben ik teruggebeld door Liander die mij heeft bevestigd dat dit mogelijk is. HIj heeft dit ook bevestigd nogmaals via de chat.reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:08:
[...]Voor de wet niet helaas.
[ Voor 15% gewijzigd door Aziona op 31-07-2025 15:27 ]
Niet zo snel nee....Aziona schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:10:
[...]
Waar staat dat? Kun je dat onderbouwen met een bronvermelding? Dan kan ik daarmee terug naar Liander.
Maar ik wilde ook stroom leveren naar buren op één of andere manier. Of een laadpaal creëren voor andere buren, maar kabel over erfgrens heen gaat niet gebeuren, dus ik heb het maar laten gaan.
1 PVoutput . Dongen NB
Als dit waar is dan zitten mijn pap en sap dus legaal verbonden met elkaar via mijn accu...Aziona schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:24:
[...]
@Bravo Heb het hele verhaal, inclusief het verbonden zijn via een DC-batterij schriftelijk (chat) aan Liander voorgelegd. Vervolgens ben ik teruggebeld door Liander die mij heeft bevestigd dat dit mogelijk is. HIj heeft dit ook bevestigd nogmaals via de chat.
Ik geloof er helemaal niks van.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb het over persoonlijke voorkeur mbt form-factor, omdat je voor alle 3 (voor zover ik weet) wel een zekering kunt vinden met een goede karakteristiek voor ESS toepassingen.John245 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:57:
[...]
Het gaat toch niet om je persoonlijke voorkeur. Ik neem aan dat je de zekeringskarakteristieken (grafieken) bekeken heb om de keuze te maken.
Zijn er relevante verschillen tussen NH, EF3 en class T waar je aan denkt? Volgens mij is NH vaak trager, maar ligt aan de zekering die je er in stopt.
Zijn er nog aanbieders die via secundair allocatie punt meer euronen voor je electronen geven?reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:36:
[...]
Als dit waar is dan zitten mijn pap en sap dus legaal verbonden met elkaar via mijn accu...
Ik geloof er helemaal niks van.
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
@Q
Al zou ik het met lood zuur accu's getest hebben (hetgeen niet het geval was) en de MCCB's trippen bij een sluiting.
Waarom zou dat niet representatief zijn ? Bij meer dan 200A klapt die zekering eruit, meer verwacht ik er ook niet van.
Of hij dat nou snel of iets minder snel doet zal me jeuken, er is dan toch al serieus iets mis, en enige wat ik afzeker is mijn bekabeling.
Dus in mijn ogen is dat prima en verre van een valse veiligheid.
Al zou ik het met lood zuur accu's getest hebben (hetgeen niet het geval was) en de MCCB's trippen bij een sluiting.
Waarom zou dat niet representatief zijn ? Bij meer dan 200A klapt die zekering eruit, meer verwacht ik er ook niet van.
Of hij dat nou snel of iets minder snel doet zal me jeuken, er is dan toch al serieus iets mis, en enige wat ik afzeker is mijn bekabeling.
NH01 is inderdaad groter en wat duurder, maar alsnog goedkoper dan T-Class.Rimco schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:34:
Ik had die verwarming en aerosol-brandblusser nog niet eens gezien. Zeker interessant.Batilan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:46:
[...]
Dat is wel een interessant product! Ik zie dat ie her en der begint op to poppen in een aantal topics. Ik denk dat deze batterij oplossing wel een eigen dedicated topic verdient. Dit lijkt me zeker ook gezien de capaciteit, het vermogen, de prijs, de schaalbaarheid, overige features zoals verwarming en aerosol-brandblusser) en leverancier die er achter zit een heel sterk product.
Wel een beetje verwarrend om het een "thuisbatterij" te noemen omdat daar voor veel mensen ook het AC deel bij hoort. Maar ja, dan is het natuutlijk geen uitdaging meer voor een echte tweaker
[ Voor 39% gewijzigd door PASware op 31-07-2025 17:30 ]
Nope, daarom word er eentje dynamisch, beetje spelen met avonds terug leveren uit accu.Ersus schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Zijn er nog aanbieders die via secundair allocatie punt meer euronen voor je electronen geven?
1 PVoutput . Dongen NB
Mooi dat het niet ingewikkeld was. Vaak zijn de accu's met het bms verbonden met flexibele busbars. Dan is het wel een klusje.Q schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:36:
[...]
Was niets ingewikkelds aan en scheelt weer externe zekering met houder + lugs, lijkt me.
Het is waar dat het risico van een rot BMS tot interne kortsluiting kan zorgen heel klein is om de redenen die je aangeeft.
En nee, of je zekering+houder tussen accu en bms plaatst of tussen bms en load scheelt niks aan zekeringen en houders.
Maar mijn punt is vooral dat het veiligheidstechnisch niks toevoegt.
@PASware In welke (zon)richting kijken de '840wp (gevel 90gr)' en is de bijdrage zodanig dat je ze zo weer zou monteren? Aan deze kant hebben we nog een Oost gevel beschikbaar voor een aardig aantal.
@Q
Als er geen kortsluiting ontstaat maar een of andere BMS fout die niet duidelijk opduikt dan mag je blij zijn als je het vaststelt voordat de cellen overladen worden.
@Q
Als er geen kortsluiting ontstaat maar een of andere BMS fout die niet duidelijk opduikt dan mag je blij zijn als je het vaststelt voordat de cellen overladen worden.
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Het probleem is dat de stroom van LFP accu's dermate groot is dat zekeringen niet afschakelen omdat de interne contacten aan elkaar vastgelast worden. De stroom loopt zo snel op dat het vastlassen eerder gebeurd dan het afschakelen. Smeltzekeringen zijn hier wat makkelijker in omdat die gewoon weg smelten bij kortsluiting (je verwacht het niet met die naam...) en als er voldoende zand in de behuizing zit dooft de vlamboog ook onmiddelijk. De mega-zekeringen waar Victron tot voor kort mee werkte waren niet met zond gevuld en daar smolt het draadje wel door, alleen de vlamboog sprong nog altijd over en er was daardoor geen onderbreking.cyclone schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:54:
@Q
Daar heb je met andere accu technieken die minder grote kortsluitstroomen ontwikkelen geen last van.
Dat is mijn puntjadjong schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:43:
[...]
Het probleem is dat de stroom van LFP accu's dermate groot is dat zekeringen niet afschakelen omdat de interne contacten aan elkaar vastgelast worden. De stroom loopt zo snel op dat het vastlassen eerder gebeurd dan het afschakelen. Smeltzekeringen zijn hier wat makkelijker in omdat die gewoon weg smelten bij kortsluiting (je verwacht het niet met die naam...) en als er voldoende zand in de behuizing zit dooft de vlamboog ook onmiddelijk. De mega-zekeringen waar Victron tot voor kort mee werkte waren niet met zond gevuld en daar smolt het draadje wel door, alleen de vlamboog sprong nog altijd over en er was daardoor geen onderbreking.
Daar heb je met andere accu technieken die minder grote kortsluitstroom en ontwikkelen geen last van.
Waarom geef je niet aan met wat voor accu’s en proefopstelling je dan wél getest hebt? Lijkt me iets constructiever.cyclone schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:54:
@Q
Dat is dus niet de goede test!Waarom zou dat niet representatief zijn ? Bij meer dan 200A klapt die zekering eruit, meer verwacht ik er ook niet van.
Bij kortsluiting kan er 6kA+ gaan lopen (theoretisch meer), dat is wat @jadjong ook aanstipt.
Ik noem 6kA omdat dit in de praktijk werd gemeten in een Duitse video, een test van Mega fuses VS Class-T fuses.
In die video zag je megafusies exploderen en heet metaal rondslingeren. Een ander risico, maar om te illustreren waarom we hier ook met Class-T fuses bezig zijn. Duizenden amperes is echt andere koek en super gevaarlijk. Dat simuleer je niet met lood zuur accu’s.
En daarom praat ik over een vals gevoel van veiligheid.
In België is een huis afgebrand omdat een megafuse de vlamboog in stand hield.
Hoe weet jij dat je chinesium breaker dat wel of niet doet bij 6kA?
Als jij ook een Class-T toepast ‘naast’ je mccb dan is het verder prima, lijkt me.
[ Voor 4% gewijzigd door Q op 31-07-2025 19:51 ]
Heel interessant, al voelt een chat screenshot in de rechtbank wat mager. Maar IANAL.Aziona schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:24:
[...]
@Bravo Heb het hele verhaal, inclusief het verbonden zijn via een DC-batterij schriftelijk (chat) aan Liander voorgelegd. Vervolgens ben ik teruggebeld door Liander die mij heeft bevestigd dat dit mogelijk is. HIj heeft dit ook bevestigd nogmaals via de chat.
Mag ik vragen hoe je dan meerdere huizen met elkaar verbind?
Ik zie geen praktisch scenario met mijn kennis niveau over wat wel en niet mag en kan.
[ Voor 5% gewijzigd door Q op 31-07-2025 20:01 ]
n.a.v de dialoog hierboven over de verschillende soorten beveiliging kwam ik onderstaande video tegen:
Er word ingegaan op de ICC\ICU rating
(Short Circuit Current)
https://www.youtube.com/watch?v=fPOFAkIHLRE
In de comments word verwezen naar een geupdated overzicht :
(Short Circuit Current)
Don't speak unless you can improve on the silence.
ZZO. Echt veel brengen ze niet op (ik meet ze niet eens meer), maar fortalit gevelbekleding was nauwelijks minder goedkoop, dus dan was de keuze snel gemaakt.Ersus schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:24:
@PASware In welke (zon)richting kijken de '840wp (gevel 90gr)' en is de bijdrage zodanig dat je ze zo weer zou monteren? Aan deze kant hebben we nog een Oost gevel beschikbaar voor een aardig aantal.
Even wat nuance wat betreft de NH00, die gaan niet tot max 400A, maar maximaal 160A. Wil je hoger dan moet je kijken naar NH01.Amster schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:06:
n.a.v de dialoog hierboven over de verschillende soorten beveiliging kwam ik onderstaande video tegen:
(Short Circuit Current)
[Afbeelding]
[ Voor 43% gewijzigd door PASware op 01-08-2025 08:08 ]
Oost zou ik zeker doen, de zon staat smorgens nog laag. Mijn 1320 wp oost panelen doen 1100 watt smorgens. Mijn 2640 wp op zuid doen smiddags 1200 watt, de zon staat dan te hoog dus te schuin op panelen. Over de winter kan ik je niks vertellen, panelen staan laag, en met lage zon blijven ze in schaduw helaasErsus schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:24:
@Q
1 PVoutput . Dongen NB
@Rimco net ff een ESP32 als bluetooth proxy op mijn accu's gelegd en deze intergratie in HA gegooid.
Accu's werden direct herkend en in basis komt er een hoop informatie door, ik mis alleen de voltages per cel en die zou ik graag ook in HA willen hebben om zo mooie grafiekjes te hebben per cell en goed in de gaten te kunnen houden of er een gekke / slechte cell tussen zit om problemen tijdig voor te zijn.
[edit]
Lezen is ook een vak, de individuele cellen kun je ook uitlezen hiermee, maar je moet deze sensoren even zelf handmatig aanmaken en komen niet default mee bij de intergratie.
Staat netjes uitgelegd op de github pagina :-)
Kortom top tip dank je wel !
Accu's werden direct herkend en in basis komt er een hoop informatie door, ik mis alleen de voltages per cel en die zou ik graag ook in HA willen hebben om zo mooie grafiekjes te hebben per cell en goed in de gaten te kunnen houden of er een gekke / slechte cell tussen zit om problemen tijdig voor te zijn.
[edit]
Lezen is ook een vak, de individuele cellen kun je ook uitlezen hiermee, maar je moet deze sensoren even zelf handmatig aanmaken en komen niet default mee bij de intergratie.
Staat netjes uitgelegd op de github pagina :-)
Kortom top tip dank je wel !
[ Voor 23% gewijzigd door cyclone op 01-08-2025 11:08 ]
Wel bijzonder is dat er MB31 cellen gebruikt worden in een verticale case, terwijl EVE voor dat specifieke soort MB31 cellen in de specificaties aangeeft dat ze niet horizontaal geplaatst dienen te worden. Andy van de Off Grid Garage heeft die spec op zijn Google Drive staan, en de discussie daarover wordt ook op dit forum gevoerd https://diysolarforum.com...ation.105217/post-1477237PASware schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:28:
[...]
Ik had die verwarming en aerosol-brandblusser nog niet eens gezien. Zeker interessant.
Andy met een DIY ikea batterijbox van Yixiang YouTube: This new Yixiang DIY Kit could save you some money! And look at thes...
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Het blijft een grijs gebied, zover ik weer heeft EVE nog geen duidelijke uitleg gegeven waarom dat niet mag.ntram schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:25:
[...]
Wel bijzonder is dat er MB31 cellen gebruikt worden in een verticale case, terwijl EVE voor dat specifieke soort MB31 cellen in de specificaties aangeeft dat ze niet horizontaal geplaatst dienen te worden. Andy van de Off Grid Garage heeft die spec op zijn Google Drive staan, en de discussie daarover wordt ook op dit forum gevoerd https://diysolarforum.com...ation.105217/post-1477237
Ik top balance ze nu voordat ik ze erin zet, ik had laatst een paar cellen waarbij je kon horen dat er vloeistof inzat, na laden en ontladen was het weg.
Ze staan nu mooi horizontaal in een gobel v3 case en doen het prima, ik heb er geen probleem mee als ze het een paar jaar minder zouden doen omdat ze nu zo staan.
Over een jaar of 15 kan ik melden of het wel of niet uit maakt
Die ziet er interessant uit! Benieuwd wanneer hij beschikbaar komt. Wil er binnenkort nog 1 accu bij zettenhabbekrats schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:14:
Andy met een DIY ikea batterijbox van Yixiang YouTube: This new Yixiang DIY Kit could save you some money! And look at thes...
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Een kort antwoord: Dit is niet toegestaan. Voor het ongrid laden kom je in juridisch gezemel.Aziona schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:10:
Ik heb onderstaande vraag per ongeluk in een verkeerde (niet zelfbouw) forum gezet, dus geen bewuste cross-post. Bovendien kreeg ik daar alleen reacties met betrekking tot de onmogelijkheden in plaats van de kansen.
Geldt dat ook voor de 100Ah accu's (niet de typische 280/314 Ah) ?jadjong schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:43:
[...]
Het probleem is dat de stroom van LFP accu's dermate groot is dat zekeringen niet afschakelen omdat de interne contacten aan elkaar vastgelast worden. De stroom loopt zo snel op dat het vastlassen eerder gebeurd dan het afschakelen. Smeltzekeringen zijn hier wat makkelijker in omdat die gewoon weg smelten bij kortsluiting (je verwacht het niet met die naam...) en als er voldoende zand in de behuizing zit dooft de vlamboog ook onmiddelijk. De mega-zekeringen waar Victron tot voor kort mee werkte waren niet met zond gevuld en daar smolt het draadje wel door, alleen de vlamboog sprong nog altijd over en er was daardoor geen onderbreking.
Daar heb je met andere accu technieken die minder grote kortsluitstroomen ontwikkelen geen last van.
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Uiteraard, maar dan minder extreem. Kortsluiting ontstaat doordat de weerstand tussen + & - heel dicht bij de 0 Ohm komt. Het enige wat er voor zorgt dat de stroom niet oneindig hoogt wordt is de weerstand in de kabels, stekkers (verbindingen) en de cellen zelf. De interne weerstand van een 100Ah LFP cel zit rond de 0.5mOhm, een 300Ah variant onder de 0.25mOhm. Dat is fijn want dat heb je bij normaal gebruik weinig warmteontwikkeling. Daar bovenop moet je nog de weerstand van je kabels en stekkers tellen, tot aan het punt waar de kortsluiting ontstaat. Is dat in een accupack zelf, of bij de busbar dan heb je daar minder weerstand dan vier meter verderop in de omvormer.
Het irritante van weerstand is dat het op telt in serie, maar halveert wanneer je iets parallel aansluit.
Je zou grofweg rekening kunnen houden met de helft van de kortsluitstroom voor een 16*100Ah pack ten opzichte van een 16*280Ah pack. Maar wat die kortsluitstroom is zal je in de praktijk moeten berekenen aan de hand van je eigen weerstandsmeting. In theorie doet een vol geladen 16*300Ah pack zo'n 15.000A bij kortsluiting.
Heb je er vier op een busbar dan zou ik ze allemaal individueel afzekeren. Sowieso om te voorkomen dat bij interne kortsluiting in een pack de stroom van de andere drie daar ook heen vloeit, maar tevens om kortsluiting bij de omvormer te overwinnen zonder daar iets te plaatsen dat veilig 100.000A af kan schakelen. Zekeringen die 100.000A DC af kunnen schakelen zijn groot, duur en onhandig.
De lol begint bij 12:50. Je ziet twee kabels met daar tussen een 5000A continue zekering en een pneumatisch bediende schakelaar. De zekering is in dit geval niet helemaal representatief voor de thuisaccu
. het gaat mij meer om de schakelaar en wat daarin gebeurd. Datzelfde moet een MCCB omgekeerd voor elkaar krijgen (contact verbreken, in plaats van maken). Deze man lijkt misschien niet helemaal goed in zijn hoofd, maar weet stiekem erg goed waar hij mee bezig is. De gebruikte stroom is misschien hoog (5000A) maar het gebruikte voltage is slecht 2 ofzo. De vonkenregen die je in de schakelaar ziet is nog vele malen hoger bij 48V.
Ook de voedingsbron is in deze test niet helemaal vergelijkbaar met een accu, het zijn namelijk condensatoren die binnen een seconde leeg zijn. Dat blijft minder lang door sudderen dan een accu.
Het irritante van weerstand is dat het op telt in serie, maar halveert wanneer je iets parallel aansluit.
Je zou grofweg rekening kunnen houden met de helft van de kortsluitstroom voor een 16*100Ah pack ten opzichte van een 16*280Ah pack. Maar wat die kortsluitstroom is zal je in de praktijk moeten berekenen aan de hand van je eigen weerstandsmeting. In theorie doet een vol geladen 16*300Ah pack zo'n 15.000A bij kortsluiting.
Heb je er vier op een busbar dan zou ik ze allemaal individueel afzekeren. Sowieso om te voorkomen dat bij interne kortsluiting in een pack de stroom van de andere drie daar ook heen vloeit, maar tevens om kortsluiting bij de omvormer te overwinnen zonder daar iets te plaatsen dat veilig 100.000A af kan schakelen. Zekeringen die 100.000A DC af kunnen schakelen zijn groot, duur en onhandig.
De lol begint bij 12:50. Je ziet twee kabels met daar tussen een 5000A continue zekering en een pneumatisch bediende schakelaar. De zekering is in dit geval niet helemaal representatief voor de thuisaccu
Ook de voedingsbron is in deze test niet helemaal vergelijkbaar met een accu, het zijn namelijk condensatoren die binnen een seconde leeg zijn. Dat blijft minder lang door sudderen dan een accu.
Misschien leuk ter aanvulling/ herinnering: test van mega fuses bij 5kA (gaat niet top).
Als ik het goed begrijp zijn het de grotere zekeringen die voor vuurwerk zorgen.
Victron heeft niet voor niets haar Lynx assortiment uitgebreid met een Class T fuse houder in september 2024.
Als ik het goed begrijp zijn het de grotere zekeringen die voor vuurwerk zorgen.
Victron heeft niet voor niets haar Lynx assortiment uitgebreid met een Class T fuse houder in september 2024.
[ Voor 39% gewijzigd door Q op 02-08-2025 23:45 ]
Yup, er zijn nog steeds mensen die de "Victron" zekeringen gebruiken. Het is gewoon een rebrand voor een MEGA fuse en die zijn gezien de specsheet (en deze video's) niet passend voor de 58v ("48v") batteryboxs.
Die "Victron" zekering is niet allen overrated maar ook overpriced.
Een veel beter alternatief is de quartz gevulde T-Class zekering die vanwege de keramische wand niet kan vonken en vanwege het quartz geen vlamboog kan vormen.
https://a.aliexpress.com/_Ew1GvSO
125% overwaarde per doos (150A zekering MAX)
Een veel beter alternatief is de quartz gevulde T-Class zekering die vanwege de keramische wand niet kan vonken en vanwege het quartz geen vlamboog kan vormen.
Zo die zijn goedkoop, heeft iemand hier ervaring met die zekeringen ? ik kan er niet uithalen of het ook M8 versies zijn.BenSKIP schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 04:15:
Yup, er zijn nog steeds mensen die de "Victron" zekeringen gebruiken. Het is gewoon een rebrand voor een MEGA fuse en die zijn gezien de specsheet (en deze video's) niet passend voor de 58v ("48v") batteryboxs.
Ik denk het wel, verderop staan de maten van de meegeleverde zekering en gat is 9mmSlux schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:24:
[...]
Zo die zijn goedkoop, heeft iemand hier ervaring met die zekeringen ? ik kan er niet uithalen of het ook M8 versies zijn.
@BenSKIP @Slux Besef wel dat dit Alie kwaliteit is.
Een deftig merk bv Little fuse zijn ~ 40 euro
https://www.littelfuse.co...lass-t-fuses/jlln/jlln200
(er zijn meer series maar dit is er 1 van)
of een ander merk https://www.optifuse.com/...rial-and-ul-fuses-63/495/
met datasheets
met datasheets
Ja klopt voor thuis zal ik het niet gebruiken, maar voor mijn andere projectjes kan ik er nog wel een paar gebruiken.habbekrats schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:47:
@BenSKIP @Slux Besef wel dat dit Alie kwaliteit is.
met datasheets
Ik zie ook EATON staan die zijn hier ook vrij prijzig volgens mij
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
LittleFuse komt ook uit China. Datasheet is vast op te vragen.
Er is verschil tussen iets in China laten maken met de nodige controles of iets bij Alie kopen. Ik heb mij eens laten vertellen dat ook Victron daar spullen laat maken.BenSKIP schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:54:
LittleFuse komt ook uit China. Datasheet is vast op te vragen.
datasheets hoef je niet te vragen staan gewoon online https://www.littelfuse.co...78-44e0-8fdd-106f087f707e
Ik ben dat niet helemaal met je eens. Ja, er is genoeg rommel te koop, maar er zit ook gewoon goed spul tussen. Zij kunnen ook fuse tests uitvoeren en daarvan een spec sheet opmaken.
Mee eens dat er ook heel veel goed spul uit China komt, maar een specsheet kun je ook opstellen zonder ook maar 1 meting uit te voeren, een CE teken kan iedereen er gewoon op drukken. Wat je iets meer zekerheid geeft is een CB certificaat, die kun je gewoon terugvinden bij IEC. En ook dan beter bij de webstore van de fabrikant op het Ali platform dan een willekeurige handelaar.BenSKIP schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:33:
Ik ben dat niet helemaal met je eens. Ja, er is genoeg rommel te koop, maar er zit ook gewoon goed spul tussen. Zij kunnen ook fuse tests uitvoeren en daarvan een spec sheet opmaken.
Dit zijn wel de ultieme veiligheidscomponenten. Op de totale investering van een EES systeem wil je hier toch niet voor een paar tientjes op bezuinigen?
Zou Littlefuse dat risco nemen https://www.google.com/ma...%2C166.38144823878338&z=2BernieW schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:27:
[...]
Mee eens dat er ook heel veel goed spul uit China komt, maar een specsheet kun je ook opstellen zonder ook maar 1 meting uit te voeren, een CE teken kan iedereen er gewoon op drukken. Wat je iets meer zekerheid geeft is een CB certificaat, die kun je gewoon terugvinden bij IEC. En ook dan beter bij de webstore van de fabrikant op het Ali platform dan een willekeurige handelaar.
Dit zijn wel de ultieme veiligheidscomponenten. Op de totale investering van een EES systeem wil je hier toch niet voor een paar tientjes op bezuinigen?
Littlefuse is toch niet een typische Ali aanbieder? Er zijn heel veel fabrikanten die hun spullen in China laten produceren, daar is op zich niets mis mee. Dat er "made in China" op staat betekent niet dat het slecht is. Dan zou je bv ook geen Iphone meer kunnen kopen. En er zijn ook heel veel lokale Chinese fabrikanten met voor ons onbekende namen die goede producten maken. Iedere tweaker zal toch wel van de ESP8266 of ESP32 gehoord hebben, een locaal Chinees product waarvan je in het begin (> 10 jaar gelden) amper Engelstalige informatie kon vinden.habbekrats schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:38:
[...]
Zou Littlefuse dat risco nemen https://www.google.com/ma...%2C166.38144823878338&z=2
Wat ik vooral bedoel zijn de platforms zoals Ali waar je op basis van de aanbieding niet kunt beoordelen waar de spullen vandaan komen en of ze aan de minimale veiligheids- en kwaliteits eisen voldoen. Als je dus zoiets overweegt: kijk verder dan de aanbieding. Heeft de fabrikant een eigen website, kun je veiligheidscertificaten vinden. Waar zie je dit merk en type toegepast worden, zijn er Europese aanbieders etc? En als het een veiligheids onderdeel is, is het je het risico waard tov bekende merken zoals Littlefuse die ook EU vestigingen hebben en dus aanspreekbaar zijn of aansprakelijk gesteld kunnen worden in geval van incidenten?
Ik blijf weg van Aliexpress van alles met een 230V stekker en alles bedoeld voor grotere stromen. Uiteraard mag iedereen daar een mening over hebben.
Toch ontkom je daar niet helemaal aan, bijna alle BMS komt er weg. Een beetje betaalbare LFP ook.Hermarcel schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:55:
Ik blijf weg van Aliexpress van alles met een 230V stekker en alles bedoeld voor grotere stromen. Uiteraard mag iedereen daar een mening over hebben.
Bijna alle thuisbatterij setjes komen er vandaan.
VB: Deye is 100% Chinees en wordt wereldwijd onder andere namen verkocht.
Het is gewoon even zoeken en gericht vragen stellen voordat je blind koopt.
Weg blijven van producten met een stekker die in China gemaakt worden is absolute onzin tevens onmogelijk.
PS, je cellen zijn bedoeld voor grote stromen en komen ook gewoon uit China.
Weg blijven van producten met een stekker die in China gemaakt worden is absolute onzin tevens onmogelijk.
@habbekrats
Nee, die komen van Alibaba, is een aardig groot verschil En ik vertrouw niet op de beveiligingen van BMS of automaten. Ik plaats extra zekeringen geleverd door gerenommeerde (westerse) fabrikanten.
Nee, die komen van Alibaba, is een aardig groot verschil En ik vertrouw niet op de beveiligingen van BMS of automaten. Ik plaats extra zekeringen geleverd door gerenommeerde (westerse) fabrikanten.
ik blijf niet weg van China, ik blijf weg van Aliexpress.BenSKIP schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:18:
VB: Deye is 100% Chinees en wordt wereldwijd onder andere namen verkocht.
ps, ik heb (bedrijfsmatig) electronica ontworpen en in China laten bouwen. Geloof me: Je moet er bovenop zitten.
Voorbeeldje van Bigclive: YouTube: Horrific USB power supply fault. (Electrocution risk.)
Voorbeeldje van Zerobrain: YouTube: Gefährlich aber schlampig | tödliche Steckdosenleiste vom Amazon Shop
[ Voor 9% gewijzigd door Hermarcel op 04-08-2025 10:02 ]
Volgens Thuisbatterijnederland (overigens niet echt onafhankelijk) valt een 'thuisaccu' niet onder PGS-15. Weet jij waar ik kan vinden dat dit deels wel onder PGS-15 valt?habbekrats schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:55:PGS15 is opslag gevaarlijke stoffen, daar vallen batterijen maar deels onder.
De zekeringen waar ik naar verwees zijn UL listed en hebben een door TSI afgegeven CE keur.
Volgens mij vallen batterij > 20 kWh onder de PGS 37-1 en 37-2 PGS 15 is voor gevaarlijke stoffen.Aziona schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:53:
[...]
Volgens Thuisbatterijnederland (overigens niet echt onafhankelijk) valt een 'thuisaccu' niet onder PGS-15. Weet jij waar ik kan vinden dat dit deels wel onder PGS-15 valt?
Op mijn werk heb ik vaak te maken met PGS13 ammoniak. Dit wordt door de provoncie / gemeente vergund voor controle en inspectie heb je een NOtified Body welke dit voor je doet. Voor elke apparaat/ leiding deel heb je documentatie nodig in je document. De NOBO komt periodiek langs .
Als particulier met een wat grotere batterijopslag loop je met bv je JK-BMS al vast. Maar vooralsnog is de wetgeving niet van toepassing op particulieren. Waarbij ik mijn afvraag wat het geval zou zijn als je de EV met +60kWh LFP accu in de garage zet.
Maar soms vraag je je ook af, in een garage staan gasflessen voor de BBQ 10 lter benzine voor de grasmaaier diverse flessen verdunner enz. Heb je dan je batterij in de garage moet je dit allemaal meenemen of zonodig niet meer toegestaan.
Ik probeer scherp te krijgen welke regelgeving (wet, richtlijn) van toepassing is voor EOS'en voor particulier gebruik.habbekrats schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:35:[...] Maar vooralsnog is de wetgeving niet van toepassing op particulieren.
Merci, dus we zijn het erover eens dat PGS37-1 niet van toepassing is voor particulieren (toepassing wordt wel geadviseerd). PGS37-2 is voor opslag en betreft niet EOS-systemen.
De PGS 15 zal NIMMER worden aangewezen voor LFP. Daarvoor is iets pecifiekers voor. De PGS 37.
De PGS 37-1 & -2 wordt tzt OOK voor particulieren aangewezen. Het begrip "inrichting" (bedrijf) is in de Omgevingswet geheel losgelaten, we kijken nu naar de MBA (Milieu Belastende Activiteit) daar zal de PGS 37 ¹&² voor aangewezen worden en dus ook voor particulieren van toepassing worden. Ik denk echter dat de ondergrens van 20kw in tact blijven zal. Al willen de veiligheidsregio's die grens verlaagd hebben.
De PGS 37-1 & -2 wordt tzt OOK voor particulieren aangewezen. Het begrip "inrichting" (bedrijf) is in de Omgevingswet geheel losgelaten, we kijken nu naar de MBA (Milieu Belastende Activiteit) daar zal de PGS 37 ¹&² voor aangewezen worden en dus ook voor particulieren van toepassing worden. Ik denk echter dat de ondergrens van 20kw in tact blijven zal. Al willen de veiligheidsregio's die grens verlaagd hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door BenSKIP op 04-08-2025 10:59 ]
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic