Toon posts:

Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 2 3 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48
Mede-auteur:
  • DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:57

DJP!

De Sessy thuisaccu

Achtergrond
Met het einde van het salderen van zonnestroom in België al een feit, en in Nederland in zicht, en grote accu's (op straat-/wijkniveau en groter) nog ver aan de horizon, overwegen steeds meer mensen een thuisaccu. Er is een drukbezocht algemeen thuisaccu-topic, en omdat in dat topic zich steeds meer mensen meldden die een Sessy besteld hebben, dat sterk overwegen, of hier vragen over hebben - bij deze Het Sessy thuisaccu verzameltopic.

Ik ga er van uit dat lezers de basics van wat een thuisaccu is en doet wel weten, anders raad ik aan het bovengenoemde algemene topic te raadplegen, en hier is een niet onaardige introductie.

Verder qua algemene achtergrond over thuisaccu's zou ik twee dingen aanraden:
  • Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen. De ontwikkelingen gaan snel, en iets wat vandaag niet waar is kan morgen waar zijn - en andersom.
  • Houd er bij vooral niet-technische discussie rekening mee dat niet iedereen dezelfde insteek heeft. De één wil compleet off-grid, de ander wil het lokale net ontlasten, een derde doet het 100% voor de coole nieuwe technologie en weer iemand anders wil geld verdienen met het handelen met elektriciteit - en er zijn mensen die het fenomeen thuisaccu helemaal niet zien zitten. Laat elkaar AUB in de waarde, it takes all kinds.
Sessy algemeen
Er zijn al best een tijd thuisaccu's op de markt, bekende fabrikanten zijn Tesla, Siemens, LG, SolarEdge en vele anderen. Omdat de thuisaccu als product nog best aan het begin van de ontwikkeling staat, en de meeste merken accu's met een grote energie-inhoud verkopen, zijn die vaak erg duur, als in tegen de € 10.000 en meer. Dat kan/wil niet iedereen betalen voor een vrij nieuwe technologie, die zich op dit moment (met het nog actief zijn van de salderingsregeling) niet heel gemakkelijk laat terugverdienen.

Daarom dook in 2022 een interessant bedrijf op met een interessant product: Sessy. De Sessy thuisaccu was kleiner in alle grootheden (fysieke grootte, energieinhoud, vermogen en prijs) en viel daarom op tussen de bovengenoemde grote jongens. Voor mensen die ervaring met een thuisaccu op willen doen, die de beperkingen van een kleine accu begrijpen, kortom die voor een lager aanschafbedrag best voorop willen lopen zou dat een mooie kans kunnen bieden.

Het bedrijf is jong, klein en groeiend en dat is naar mijn mening iets om over na te denken. Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf bepalen hoe deze overweging uitvalt. Wat het bedrijf over zichzelf te vertellen heeft is hier op hun website te vinden.
Sessy specificaties
Specificaties direct van de website:
  • Energieinhoud (bruikbaar): 5kWh
  • Vermogen: 2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen
  • Afmetingen: 44 x 50 x 20 cm
  • Gewicht: 46 kg
  • Type accucellen: IJzerfosfaat ofwel LiFePO4
  • Maximaal aantal Sessy's per huisnet: twee per fase. Dus bij één fase twee Sessy's mogelijk, bij drie fasen zes Sessy's mogelijk.
Specificaties anderszins verkregen:
  • Interne brandblusser aanwezig
  • Aansluiting op slimme meter middels P1 dongle (Zowel WiFi als RJ45)
  • Aansluiting netwerk/internet mogelijk/noodzakelijk middels ethernet of wifi
De 48Vdc poort
De Sessy beschikt ook over een 48Vdc poort. Deze poort kan gebruikt worden om bijvoorbeeld een MPPT tracker voor zonnepanelen te installeren of andere apparatuur die iets met 48VDC kan. Voor nu het verzoek vanuit Sessy om nog even niets met deze poort te doen. Er komt meer informatie beschikbaar over hoe deze poort werkt en wat je er allemaal mee kunt. Als die informatie beschikbaar is komt het ook in de TS te staan. Tot die tijd de poort dus niet gebruiken!

De Sessy is een product wat nog (enigszins) in ontwikkeling is, als je iets belangrijks met de specificaties gaat doen, verifieer ze dan eerst op de website van Sessy, stel de vraag op het forum, of neem contact met ze op.
Links / referenties
Algemene website Sessy
Specificaties, website Sessy
Handleidingen, website Sessy
Homey intergratie
Home Assistant Intergratie
Domoticz Intergratie

Op 20230120 was er een Teams-sessie met de oprichters van het bedrijf Sessy waarin ze heel open een flink aantal vragen van Tweakers beantwoordden. De vragen en antwoorden zijn in deze post in het "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?" te lezen:

JeroenH in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Op moment van schrijven (20230130) zijn er nog geen onafhankelijke gebruikersreviews online. Als deze verschijnen, laat me dat gerust weten, dan voeg ik die hier in. Ik verwacht, als de eerste Sessy's eenmaal onder Tweakers in gebruik zijn, uit die hoek ook wat degelijke reviews natuurlijk ;)

[Voor 8% gewijzigd door DJP! op 29-05-2023 08:34]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• JeroenH
- Lege post voor je weet maar nooit -

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Maximaal aantal Sessy's per huisnet: twee per fase. Dus bij één fase twee Sessy's mogelijk, bij drie fasen zes Sessy's mogelijk.
Waar komt dat limiet van 2 per fase eigenlijk vandaan?
Een kookgroep kan bij 1 fase ook 7360Watt (32A) trekken, dan zouden 3 sessy's toch ook gewoon op 1 fase moeten kunnen? Desnoods ieder op een eigen 10A automaat (ik ga even uit van mijn eigen 1x50A aansluiting met 40A hoofdschakelaar).

edit:
dit staat in de FAQ:
Door slim de geïntegreerde omvormer aan te sturen is het op een 'standaard' 3x25A hoofdaansluiting mogelijk om het systeem tot 6 Sessy's uit te breiden. 2 op elke fase.
Oftewel, het hangt dus af wat je aansluiting is. Bij 1x50A of 3x35A zijn er andere configuraties mogelijk.

[Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2023 10:51]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Leuk een eigen topic! Dankjewel @JeroenH voor je werk hierin.
Ik heb zelf 6 Sessy's in de bestelling staan voor Q1 dit jaar.
Wat ik begreep vanuit Sessy @DukeBox dat op een 3x 25A aansluiting maximaal 2 Sessy's per fase mogen.
Snap ik ook wel, want als je met 4,4 kW gaat laden zit je op 19 Ampère ongeveer. En zou ik dan 3 Sessy's plaatsen per fase, ga ik over de 25 Ampère heen.
Bij 3x35A kun je wel 3 Sessy's plaatsen per fase.
Een kookgroep (inductieplaat, 1 apparaat) op 1 Fase (32 Ampère) mag ook helemaal niet op een 3x25 Ampère aansluiting. Daarvoor hebben we een krachtgroep welke vanuit 2 fases gevoed kan worden.

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:26

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Tof, een eigen topic voor de Sessy. Ik heb er zelf in januari eentje besteld (komt dus pas in Q3). Ik heb alleen pas na mijn bestelling het "thuisaccu" topic ontdekt, waardoor ik ook de Teams sessie gemist heb. Is er (naast de notulen) ook een opname gemaakt van de bijeenkomst die ik nog eens terug kan kijken?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mooi topic, nu wachten op de ervaringen.

Zelf ben ik van plan om komend jaar of het jaar daarna in te stappen. Vooralsnog heeft Sessy echt mijn voorkeur. Hoop echt dat de verwachting een beetje overeen gaat stemmen met de praktijk :)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

• DukeBox

DukeBox

Mister I schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:48:
Wat ik begreep vanuit Sessy @DukeBox dat op een 3x 25A aansluiting maximaal 2 Sessy's per fase mogen.
Snap ik ook wel, want als je met 4,4 kW gaat laden zit je op 19 Ampère ongeveer. En zou ik dan 3 Sessy's plaatsen per fase, ga ik over de 25 Ampère heen.
Het zou mooi zijn als je de laadstroom (en eventueel afname) kan limiteren of dat deze afhankelijk is van aanvoer PV i.c.m. het net.

Ik heb een situatie met een zogenaamde garage aansluiting van 10A met 6 PV panelen (en omvormer nu dus gelimiteerd op max 2300W). Om meer capaciteit in kWh te hebben zou het mooi zijn daar toch 2 Sessy's te kunnen plaatsen en te limiteren aan max vermogen van 1150W per Sessy.

In theorie zou je die dan met PV en het net tegelijk kunnen laden met bijna het dubbele aan het beschikbare vermogen. Omgekeerd zou je ook meer vermogen kunnen afnemen (bijv. auto laden) zolang je maar zorgt dat het vermogen naar het net gelimiteerd is.

tldr;Ik ben dus erg benieuwd naar de technische aansluit specificaties en hoe dit fysiek zit (daisy chain, pv, net etc). Dat zou bij mij wel al een hoop vragen wegnemen.
vanenkelen schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:58:
..Is er (naast de notulen) ook een opname gemaakt van de bijeenkomst die ik nog eens terug kan kijken?
Nee, dat was AVG technisch geen optie. Hoe dan ook heeft @JeroenH alle punten die zijn langs gekomen perfect overgenomen en wanneer er behoefte zou zijn voor een nieuwe sessie (nieuwe vragen) dan was dat ook een optie.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:57
Was echter een prima bijeenkomst waar Roeland en Twan van Sessy ook heel open waren over hun product.

Hier zijn er 2 in bestelling. Hopelijk worden ze hier binnenkort uitgeleverd.

Aan de andere kant komt het ons qua planning precies goed uit.

Deze week worden extra zonnepanelen op ons dak geplaatst; in ieder geval 7kw-piek, maar als op het dak past wellicht zelfs 9kw-piek, bovenop de al bestaande 4 kw-piek.

Dan kunnen we eerst het PV-overschot even financieel op orde brengen om vervolgens later dit jaar de warmtepomp en warmtepompboiler in het huis te brengen. Door gebruik te maken van de dynamische tarieven modus, hoop ik het in de winter extra gebruikte zonnestroom een beetje extra snel op te plussen.

Ik begreep via Sessy dat ze in de komende week (dus daadwerkelijk gewoon eerste week februari zoals ze al vorig jaar hadden aangegeven) de eerste sessy's worden uitgeleverd. Ben benieuwd naar de eerste ervaringen van andere deelnemers aan dit topic.

Misschien wel een leuk idee om elkaar hier een beetje op de hoogte te brengen van de planning en de ervaringen mbt installatie.

• DJP!
Het was inderdaad een erg leuke en informatieve sessie met Sessy. Er zijn een hoop vragen beantwoord maar misschien heb ik er juist wel meer vragen door gekregen.

Hoe gaat het aansluit schema er uit zien? Hoe makkelijk is het om de Sessy zelf aan te sturen? Welke gegevens kun je uitlezen? Zit er een (gekalibreerde) kWh meter in? Hoe werken meerdere Sessy's op 1 fase samen etc.

Zo veel vragen, het zou inderdaad leuk zijn als een of meerdere Tweakers die bij de eerste batch horen een (uitgebreide) review kunnen doen!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

TFHfony

Professional Weirdo

Ik ben ook wel een beetje benieuwd wanneer ik mijn Sessy kan verwachten. Ik heb de mijne op 29-07 besteld, maar heb nog niets gehoord met betrekking tot een eventuele levering.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Mooi topic, dankjewel @JeroenH! Ik volg de Sessy’s ook met grote interesse, met name om het slimme aspect ervan. Een thuisaccu alleen voor PV is in de zomer alleen voor je nachtverbruik, en in de winter raakt hij zelden tot nooit vol. Maar juist de slimme accu die je (eventueel met dynamische tarieven) altijd kunt laden op dalmomenten is natuurlijk perfect.

Ik twijfel nog om er al een te bestellen, want ik verwacht er uiteindelijk minstens 3 nodig te hebben. Ik vind het alleen zonde om misschien al een verouderd product te hebben hangen tegen de tijd dat het salderen af wordt gebouwd. Door die regeling is het met veel zonnepanelen totaal niet aantrekkelijk om al naar een dynamisch tarief te gaan.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• DukeBox

DukeBox

TKroon schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:31:
...en in de winter raakt hij zelden tot nooit vol.
Dat is natuurlijk nogal afhankelijk van de situatie.

• DJP!
In de winter kan het natuurlijk een doel zijn om voor een laag tarief op te laden en door de Sessy daarna op 0 op de meter te zetten tijdens het hoog tarief je eigen gebruik goedkoper te laten zijn.

Een en ander is dan natuurlijk wel afhankelijk van de verliezen in de Sessy en de verschillen in de hoog en laag tarieven.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:05
Wij hebben 1 sessy besteld, met als doel het verhogen van eigen verbruik. Voor ons hoeft de accu dus niet vol te raken. Wij zijn er, op basis van onze eigen gegevens vanuit gegaan dat we waarschijnlijk gemiddeld zo'n 2kWh per dag extra direct kunnen gaan gebruiken ipv deze terug te leveren. We zouden ons directe verbruik hiermee ophogen van ongeveer 33% nu, naar 55 a 60% met de batterij.

Bij onze huidige prijzen, en zeker gezien de saldering is dat financieel gezien niet gunstig.
Wanneer de prijzen gaan veranderen, en dat zal voor ons zeker gaan gebeuren in 2025, dan zal dit waarschijnlijk gaan zorgen dat we in elk geval een deel van onze investering gaan terugverdienen. Vooral omdat ik weinig vertrouwen heb in de toekomstige ontwikkeling van de terugleververgoeding.

• JeroenH
DukeBox schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:31:
Dat hangt er maar net van af in welke modus je de Sessy gebruikt. In "nul-op-de-meter" modus zal er mogelijk niet veel gebeuren in de winter. Maar in de dynamische modus kan de accu bij voldoende prijsverschil flink laden en ontladen.

In open modus heb je het geheel zelf in de hand :)

Ik zal deze modi later ook nog even invoegen in de OP, dat is wel nuttige info voor daar.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:03:
Wanneer de prijzen gaan veranderen, en dat zal voor ons zeker gaan gebeuren in 2025,
dat is absoluut niet zeker. Er lijkt geen politiek draagvlak te zijn om de saldering af te bouwen, zonder een goed alternatief.
Het blijft dus afwachten.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• JeroenH
de Peer schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:56:
dat is absoluut niet zeker. Er lijkt geen politiek draagvlak te zijn om de saldering af te bouwen, zonder een goed alternatief.
Ja, en dat is echt geen goede zaak. Naar mijn mening hadden we nu al ongeveer halverwege een afbouwregeling moeten zijn. We wachten geduldig af en lopen vast op de toekomst vooruit met de aanschaf van een thuisaccu :)

• Sjamo
de Peer schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Ons huidige contract (stroom kale prijs 6ct, koopprijs ongeveer 21,5ct, terugleververgoeding 11ct) loopt af in mei 2025. In die zin gaat er voor ons dus altijd wat veranderen. Wat de impact gaat zijn van die veranderingen dat is nu niet in te schatten. Daarvoor zijn er teveel onzekere factoren. Het kan eigenlijk alle kanten op.

Om die reden hier nu maar 1 sessy, met het idee dat we de komende tijd nemen om te zien hoe een aantal zaken zich ontwikkelen.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

JeroenH schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Ja, en dat is echt geen goede zaak. Naar mijn mening hadden we nu al ongeveer halverwege een afbouwregeling moeten zijn. We wachten geduldig af en lopen vast op de toekomst vooruit met de aanschaf van een thuisaccu :)
Ik zit zelf om die reden wel ernstig te twijfelen. De Sessy is betaalbaar, maar zolang we nog kunnen salderen kan het voor ons niet uit (we wekken ongeveer evenveel op als wat we verbruiken).

Stel dat het salderen nog wordt verlengd, dan verdient de Sessy zich nog niet terug en kunnen we beter wachten met de aanschaf want (1) het levert niks op, (2) je bespaart je de tijd die de accu nu al "nodeloos" degradeert omdat je hem wel gebruikt terwijl je hem eigenlijk niet nodig hebt en (3) worden accu's de komende jaren misschien wel goedkoper en beter.

Had ik zeker geweten dat het salderen op korte termijn zou stoppen, dan zou ik vermoedelijk direct zo'n Sessy bestellen.

Mooi fout is niet lelijk

• JeroenH
Glenfiddich schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:12:
Ik zit zelf om die reden wel ernstig te twijfelen.
Dat snap ik wel. Ondanks dat de Sessy relatief goedkoop is, is het nog altijd een flinke uitgave die niet iedereen kan/wil doen als terugverdienen niet enigszins zeker is.

Ik vind het ook een boel geld hoor, en de enige reden dat ik het in dit stadium al doe is a) omdat ik het leuk vind b) omdat ik met dit soort dingen voorop wil lopen en c) omdat een Sessy t.o.v. een grote accu van één van de grote merken een stuk betaalbaarder is.

En denk overigens niet dat ik een dergelijk bedrag zomaar uit mijn zak trek, ik heb al meerdere jaren een spaarpotje genaamd "thuisaccu" op mijn bankrekening, waar ik periodiek geld in stort. Met de Sessy zijn de aanschafprijs en mijn saldo elkaar dicht genoeg genaderd om de sprong te wagen :)

Mijn wik-en-weeg punt is de locatie waar hij moet komen. Ik heb niet ontzettend veel mogelijkheden...

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-06 08:38
Ik volg 'm ook, interessant en redelijk betaalbaar. Zeker als de integratie met homeassistant er door komt. 2025 overleef ik nog wel met +/- 2/3e salderen, vanaf 2026 wil/moet ik iets hebben . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:23
Het is toch pas interessant wanneer:
- Je kWh prijs ontzettend hoog is, of
- De accu dirt cheap is (de helft van nu bijv) of
- Je er gewoon geld voor over hebt

Of mis ik iets? Ik heb nu bijv. een contract voor €0,31 / kWh met een verbruik van 3.500 kWh per jaar. We hebben nog géén zonnepanelen en saldering is hier niet mogelijk (Duitsland). Een installatie met 10kwh accu laten installeren kost ~30k. Dat verdient zich volgens mij niet terug.

• TKroon
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:31:
[...]

Sorry ik was niet duidelijk. Ik had het over de huidige domme thuisaccu's die puur op PV werken, niet over Sessy. Daarom is juist Sessy de eerste accu waar ik enthousiast van word!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:54
Zit ook al een tijdje naar de sessy te kijken. Voor de periode maart tm oktober om niets van het net hoeven te gebruiken en november tm februari om eigen opwek toch zoveel mogelijk te gebruiken. Om de zomer nachten door te komen zou ik er 2 moeten kopen. Passen wel mooi in de berging van de veranda, daar zijn nog 2 lege groepen.

Economisch met salderen is het nu nog niet, maar ook wacht ik even af hoe de reviews gaan worden, eerst zien dat er wat geleverd is.

• DukeBox

DukeBox

JeroenH schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:52:
Dat hangt er maar net van af in welke modus je de Sessy gebruikt. In "nul-op-de-meter" modus zal er mogelijk niet veel gebeuren in de winter
Daarom mijn opmerking, het is per situatie afhankelijk

Het enige dat ik wil is 's nachts zoveel mogelijk mijn 'eigen' stroom gebruiken wat zover ik begrepen heb de sessy juist met 'nul-op-de-meter' moet kunnen.

Ik heb deze maand 142,59kWh terug geleverd, als ik 2 sessy's neem (10kWh) zou ik die ~14x kunnen laden en had ik daar ál mijn nachtelijke sluipverbruik mee gedekt.
Eventueel subsidie maar ook het niet uitschakelen van je PV wanneer de wijkspanning teveel oploopt.

[Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 31-01-2023 13:23]

• JeroenH
FYI: ik heb trouwens op 26 januari een update-mail van Sessy gehad. Ik zie hem nu pas, want hij kwam in de reclame-folder (gmail) terecht.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 17:40
JeroenH schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:17:
- Lege post voor je weet maar nooit -
Misschien een prijs?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:54
Is het mogelijk om een p1 kabel van de meterkast naar zolder te doen zodat de sessy op zolder naast de omvormer kan? Of kun je heb de Sessy ook dynamisch aansturen vanuit home assistent als home assistant is aangesloten op de P1

https://bettyskitchen.nl

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

JeroenH schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:14:
FYI: ik heb trouwens op 26 januari een update-mail van Sessy gehad. Ik zie hem nu pas, want hij kwam in de reclame-folder (gmail) terecht.
Wat stond erin? Heb hem niet gehad helaas.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:45
Mister I schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Ik krijg überhaupt geen updates meer via mail. Alsof ik uit de mailinglist ben geknikkerd.

OhSunnyDay

• DJP!
aegis schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:53:
Is het mogelijk om een p1 kabel van de meterkast naar zolder te doen zodat de sessy op zolder naast de omvormer kan? Of kun je heb de Sessy ook dynamisch aansturen vanuit home assistent als home assistant is aangesloten op de P1
Als het goed is krijg je bij de Sessy een P1 dongle die een ethernet of wifi verbinding heeft met de Sessy zelf. Volgens mij hoef je dan geen nieuwe kabel te trekken als je iets van een Wifi verbinding hebt. Er is ook een 'open' modus waarin je zelf of via Home Assistant de Sessy kunt aansturen. Hoe dit gaat werken is volgens mij nog niet bekend.

• bgrr
  • Niet online
Wat als je de P1 van je slimme meter al uitleest voor DSRM doeleinden ?
Kun je de Sessy daar dan aan koppelen of kun je de P1 poort splitsen ?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bgrr schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:56:
Wat als je de P1 van je slimme meter al uitleest voor DSRM doeleinden ?
Kun je de Sessy daar dan aan koppelen of kun je de P1 poort splitsen ?
Je hebt p1 spitters. (net gegoogled omdat ik het ook wilde weten :D)

Zal ik zelf ook nodig hebben.
Hoop ook dat er een mooie Youless (oid) oplossing komt die zon, batterij en import mooi kan weergeven of zo.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Mister I schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Mail 1:
Sessy update!
Hallo (bijna) Sessy-eigenaar,

Er is weer een hoop te vertellen over Sessy. In deze mail lees je alles over de laatste ontwikkelingen.

NOS-uitzending salderingsregeling

Als je het NOS-journaal van 18.00 of 20.00 uur van dinsdag 17 januari jl. hebt gezien, dan heb je gezien en gehoord dat de Tweede Kamer bezig is met de afbouw van de salderingsregeling. Wellicht heb je zelfs Sessy voorbij zien komen bij een van de eerste deelnemers van de voorverkoop van vorig jaar. Ron, je stond er goed op!

Levering prototypes

Eind 2022 hebben we bij drie klanten een prototype van Sessy geïnstalleerd. Dat was hard werken voor het team, maar het is gelukt! Judith, Hans en Ron: dank voor het mogen ophangen van de prototypes in afwachting van jullie uiteindelijke versie van Sessy!

We kunnen nu data verzamelen en de leerpunten van de eerste installaties verwerken. Een aantal onhandigheden waar we tegenaan liepen zijn we nog aan het verbeteren, dat duurde wat langer dan we hadden gedacht. Maar goed, alles om een goed product af te kunnen leveren.

Certificering

Eind 2022 hebben we door een laboratorium testen laten uitvoeren op het cellenpakket in de Sessy voor de UN38.3 keuring. Gelukkig zijn we geslaagd! Met dit certificaat mogen we nu Sessy’s over de weg vervoeren. Een mooie stap op weg naar het bewijs dat Sessy aan alle veiligheidsnormen voldoet.

Een ander belangrijk certificaat is EN50549. Deze norm gaat over het mogen terugleveren op het net. Een heel strikte norm die ervoor zorgt dat het elektriciteitsnet niet uitvalt. We zijn met een deel van het team en een Sessy naar Keulen gereden om een zogenaamde pre-compliance test te doen. We wilden graag weten hoeveel van de testen we al door zouden komen, voor we voor de echte test gaan. Als we zo naar de resultaten kijken, gaan we daar voor het einde van januari ook goed doorheen komen.

Productie

Waar onze productiehal tot voor kort nog gevuld was met testen en apparatuur, wordt de hal nu ingericht voor de productie. De meeste onderdelen die nodig zijn voor een Sessy staan al in de rekken te wachten tot ze geassembleerd kunnen worden. We hadden al willen beginnen, maar het is nu verstandig om de gevonden problemen met de prototypes eerst goed op te lossen.

Installatiecapaciteit

Al vroeg in de ontwikkeling hebben we nagedacht over de installatiecapaciteit die we nodig hebben om alle Sessy’s door installateurs aan de muur te kunnen hangen. Zoals veel mensen wellicht al wel weten, zijn goede installateurs erg druk en dus moeilijk te vinden. Dit zou voor het eerste kwartaal van 2023 mogelijk voor wat vertraging kunnen zorgen in de uitlevering en installatie van sommige Sessy’s. Mocht dit voor een deel van de bestellingen met levering in het eerste kwartaal van dit jaar spelen, dan zullen we de betrokken mensen daarvan op de hoogte brengen en dit goed proberen op te lossen.

Tot slot

We hopen je met deze update weer op de hoogte te hebben gebracht van de ontwikkelingen. Als je meer wilt weten of vragen (of ideeën) hebt, dan mag je ons altijd bellen.
Mail 2:
Sessy update - toelichting ontstaansgeschiedenis
Beste Arnaud,

Op een vorige updatemail kregen we een reactie van iemand die het vreemd vond dat het product Sessy nog niet af was, terwijl het al wel te koop is. Door die mail realiseerden we ons dat niet iedereen onze ontstaansgeschiedenis kent en weet hoe we begonnen zijn. Daarom bij deze een korte terugblik van maart 2022 tot nu.

Het avontuur Sessy

Op een eerdere mail update mail kregen we een reactie van iemand dat hij het vreemd vond dat het product nog niet af was, terwijl het al wel te koop is. Door die mail realiseerden we ons dat niet iedereen onze ontstaansgeschiedenis kent en weet hoe we begonnen zijn. Daarom een korte terugblik van 2018 tot nu.

2018 – 2021:
Al jaren lopen we rond met het idee om een eigen thuisbatterij te maken. Echter, er was nog nauwelijks sprake van het afbouwen van de salderingsregeling en dynamische energiecontracten waren nog niet heel populair. Daarom hielden we ons bezig met grote, complexer te installeren systemen voor een nichemarkt. Het doel is altijd geweest om grotere impact te maken op de energietransitie en we realiseerden ons goed dat daar een ander systeem voor nodig was. In 2022 vonden we het tijd om aan dit avontuur te beginnen.

Maart ‘22:
We hebben toen een technisch prototype gemaakt, waarmee we hebben aangetoond dat Sessy aan het net aangesloten kan worden. Toen konden we ook bepalen of de batterij moest laden of ontladen. Na de realisatie van deze demo, stonden we voor een keuze: gaan we de Sessy technisch ontwikkelen tot deze de markt op kan of gaan we valideren in de markt of er al voldoende vraag is naar dit concept? We besloten het tweede te doen.

April ’22:
Met een simpele website, waarop we onze plannen presenteerden, hebben we interesse in de markt gepolst voor ons concept. Mensen die hun contactgegevens achter lieten, hebben we gebeld en gevraagd naar hun motivatie om een thuisbatterij te willen.

Mei ’22:
Na de validatie van interesse zijn we ook offertes gaan opstellen die getekend konden worden als onderdeel van een voorverkoopactie. In startups leer je dat interesse pas echt is als mensen ook geld overmaken. Eind mei hebben de eerste mensen ingetekend op de voorverkoop die we hadden aangekondigd.

Augustus ’22:
De drempel van 600 Sessy’s is gehaald, de voorverkoop is geslaagd! Daarmee was ook het startsein gegeven om het technische prototype uit te werken tot een echt product.

September – november ’22:
Opschalen van het team en uitwerken van alle processen, certificeringen, testen, productiecapaciteit, industrialisering, ARBO, ISO, etc. Bestellen van de onderdelen met een lange levertijd.

December ’22:
Uitlevering eerste 3 prototypes en verwerken van leerpunten.

Januari ’23:
Finaliseren ontwerp en start productie.

Ga je mee op reis?

Met de aankoop van een Sessy, heb je geen anoniem product gekocht uit de krochten van een groot anoniem bedrijf uit een land heel ver weg. Met de aankoop van je Sessy ben je onderdeel geworden van de reis van een jong Nederlands bedrijf wat graag kennis en kunde in Nederland wil ontwikkelen en houden. Als dit een reis is waar je je niet comfortabel bij voelt, bel ons en we komen tot een oplossing. Is dit een verhaal waar je achter kan staan en wat je wilt ondersteunen: zeg het voort!

Groet,

Twan, Roeland, Martijn, Corinne, Marc, Max, Anita, Tom & Tiemen

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben ook wel benieuwd wat het kost :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 19:34
Marzman schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd wat het kost :)
Staat toch op de website?
€3350, eventueel €100 korting bij 100% vooruitbetaling.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 17:40
Mee_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Staat toch op de website?
€3350, eventueel €100 korting bij 100% vooruitbetaling.
Hehe, wie kijkt er nou op de frontpage ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:14
Ter info.

Ik heb de P1 splitter van HomeWizzard (werd ook genoemd in de Teams meeting van onlangs). Ik heb deze (voor de zekerheid) voorzien van stroom via USB-C
Hierop heb ik nu al 2 aansluitingen gevuld. De 3e is voor de Sessy.

Tesla model 3 2019 Long Range

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:51
Leuk dat het topic van start is en goed om te zien dat jullie elkaar helpen, we zullen ons best doen meer technische informatie op de website te plaatsen in de loop van februari. Wil je voor die tijd graag antwoord zonder tweakers lastig te vallen, stuur ons dan gerust een mailtje ;)

Ik heb voor jullie vast een klein cadeautje, de Swagger API config docs. Download dit bestand
Je kunt dit makkelijk renderen op bijvoorbeeld https://editor-next.swagger.io/.
Enjoy!

Als je hier niet op zit te wachten, aan de native H.A. integratie wordt nog gewerkt.

• JeroenH
Als je hier niet op zit te wachten, aan de native H.A. integratie wordt nog gewerkt.
Driedubbele thumbs up!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:22
Twan_V schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:23:
Twan ziet er hoopevol uit dat julie een/de swagger gebruiken voor jullie api in en output.
De info omtrend de 3fases fase1,2en 3 ""halen jullie die uit de remote uit te lezen P1 module? Want de Sessy zelf heeft natuurlijk de 3 fase niet tot z'n beschikking.

• Twan_V
psdata schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:42:
[...]

Twan ziet er hoopevol uit dat julie een/de swagger gebruiken voor jullie api in en output.
De info omtrend de 3fases fase1,2en 3 ""halen jullie die uit de remote uit te lezen P1 module? Want de Sessy zelf heeft natuurlijk de 3 fase niet tot z'n beschikking.
Thanks, ik zal het compliment doorgeven :)

De Sessy heeft een 3 fase aansluiting, met een kabelbrug wordt de actieve fase op een van de 3 fasen aangesloten. Als er enkel een 1 fase kabel ligt dan blijven fase 2 en 3 open. Daarnaast heeft Sessy een 3 fase Renewable Energy aansluiting, hier wordt de bestaande PV installatie op aangesloten zodat er geen nieuwe kabel gelegd hoeft te worden. De info die je uit de Sessy haalt zijn de spanning, stroom en vermogen gegevens van deze renewable energy poort.

De Sessy P1 dongle heeft ook een API, daarmee is de slimme meter uit te lezen

• DJP!
Zit er ook iets van een kWh meter in de Sessy zodat er bijgehouden kan worden hoeveel er geladen en ontladen is? Dit zou wel leuk zijn om op wat langere termijn de efficiëntie te berekenen van de Sessy.

• Twan_V
DJP! schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:10:
Zit er ook iets van een kWh meter in de Sessy zodat er bijgehouden kan worden hoeveel er geladen en ontladen is? Dit zou wel leuk zijn om op wat langere termijn de efficiëntie te berekenen van de Sessy.
E = P x T lukt ook wel in Home Assistant toch ;)

Staat inmiddels op de feature backlog

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Twan_V schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:52:
[...]

Thanks, ik zal het compliment doorgeven :)

De Sessy heeft een 3 fase aansluiting, met een kabelbrug wordt de actieve fase op een van de 3 fasen aangesloten. Als er enkel een 1 fase kabel ligt dan blijven fase 2 en 3 open. Daarnaast heeft Sessy een 3 fase Renewable Energy aansluiting, hier wordt de bestaande PV installatie op aangesloten zodat er geen nieuwe kabel gelegd hoeft te worden. De info die je uit de Sessy haalt zijn de spanning, stroom en vermogen gegevens van deze renewable energy poort.

De Sessy P1 dongle heeft ook een API, daarmee is de slimme meter uit te lezen
Ah dat is mooi zeg!
Ik ben zelf nu begonnen met de voorbereidingen qua aansluiting. Ik leg een aparte b20 krachtgroep aan voor de accu's. En wil dan met 5*6 YMVK naar de eerste Sessy. Kan ik vanuit de Sessy doorlussen naar de volgende Sessy's? Doe je dat dan vanuit de renewable energy aansluiting?

Hebben jullie al wat foto's van de sessy en aansluitingen? Leuk voor de voorpret :)

• DJP!
Twan_V schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:44:
[...]

Niet iedereen gebruikt Home Assistant :) Maar in Node red moet het ook wel lukken.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:45
Kan dat niet “gewoon” in een app worden doorgegeven 😂

OhSunnyDay

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-06 14:17
Wat is de responsetijd van Sessy? Dus stel je zet je waterkoker aan, hoe rap signaleert de sessy dan dat er sprake is belasting en gaat deze ontladen om dat verbruik te neutraliseren tov het net?

Lijkt me best een belangrijke paramater om netverbruik te minimaliseren.

• DJP!
Aurelium schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:34:
Wat is de responsetijd van Sessy? Dus stel je zet je waterkoker aan, hoe rap signaleert de sessy dan dat er sprake is belasting en gaat deze ontladen om dat verbruik te neutraliseren tov het net?

Lijkt me best een belangrijke paramater om netverbruik te minimaliseren.
Dit is ook gevraagd tijdens de Teams sessie, het ligt aan je slimme meter hoe snel die communiceert. Volgens mij sturen alleen DSMR5 meters elke seconde een telegram en de oudere meters zijn meetsal trager.

V: Vraag hoe snel reageert de sessy op vermogen wijzigingen 500w en 1500W is dit binnen 1 sec of 3 sec of 10 sec ?
A: De Sessy reageert binnen 1ms, en na 100ms is de sinus netjes. Bij aansturing uit P1-poort (DSMR-protocol) natuurlijk trager, afhankelijk van de snelheid waarmee de ASMR-telegrammen binnenkomen.

• jwillemsen
  • Laatst online: 23:54
Mister I schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:03:
[...]
Ik ben zelf nu begonnen met de voorbereidingen qua aansluiting. Ik leg een aparte b20 krachtgroep aan voor de accu's. En wil dan met 5*6 YMVK naar de eerste Sessy. Kan ik vanuit de Sessy doorlussen naar de volgende Sessy's? Doe je dat dan vanuit de renewable energy aansluiting?

Hebben jullie al wat foto's van de sessy en aansluitingen? Leuk voor de voorpret :)
Ook geinteresseerd in hoe meerdere sessy's kunnen worden aangesloten. In mijn geval hangt er in de berging van de veranda een eigen 3-fasen groepen kast met daarop een 3-fasen 7kW solaredge aangesloten (en meerdere 1-fasen groepen voor tuin/veranda). Daar is ruimte voor meerdere sessy's en er kan nu makkelijk een losse 3-fasen groep erbij voor een sessy, maar hoe gaat het met meerdere aansluiten? Lus je ze door of heb je dan meerdere 1/3-fasen groepen nodig.

• JeroenH
DJP! schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:31:
Niet iedereen gebruikt Home Assistant :) Maar in Node red moet het ook wel lukken.
Iedereen aan de Home Assistant! ;)

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:45
TKroon schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:31:
Mooi topic, dankjewel @JeroenH! Ik volg de Sessy’s ook met grote interesse, met name om het slimme aspect ervan. Een thuisaccu alleen voor PV is in de zomer alleen voor je nachtverbruik, en in de winter raakt hij zelden tot nooit vol. Maar juist de slimme accu die je (eventueel met dynamische tarieven) altijd kunt laden op dalmomenten is natuurlijk perfect.

Ik twijfel nog om er al een te bestellen, want ik verwacht er uiteindelijk minstens 3 nodig te hebben. Ik vind het alleen zonde om misschien al een verouderd product te hebben hangen tegen de tijd dat het salderen af wordt gebouwd. Door die regeling is het met veel zonnepanelen totaal niet aantrekkelijk om al naar een dynamisch tarief te gaan.
Totdat iedereen dat doorheeft, en doet, waardoor het daltarief niet meer veel verschilt. Grote investering voor de paar kwh die je ervoor terug krijgt.

Voor 5 kwh betaal ik op moment iets van 1,50 euro.

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-06 14:17
DJP! schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Dit is ook gevraagd tijdens de Teams sessie, het ligt aan je slimme meter hoe snel die communiceert. Volgens mij sturen alleen DSMR5 meters elke seconde een telegram en de oudere meters zijn meetsal trager.

V: Vraag hoe snel reageert de sessy op vermogen wijzigingen 500w en 1500W is dit binnen 1 sec of 3 sec of 10 sec ?
A: De Sessy reageert binnen 1ms, en na 100ms is de sinus netjes. Bij aansturing uit P1-poort (DSMR-protocol) natuurlijk trager, afhankelijk van de snelheid waarmee de ASMR-telegrammen binnenkomen.
Is nog een andere wijze van aansturen? Het antwoord suggereert van wel.

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 15:20
CT-klemmen, lijkt me?

• michelkox
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-05 20:42
Erg interessant product en zeker met 14 zonnepanelen en een dynamisch contract interessant om te volgen.

Ik heb op internet al wat gezocht, maar kom niet echt veel ervaringen en praktijktesten tegen.
Iemand hier al concrete ervaring en misschien linkjes naar reviews o.i.d.??

• de Peer

de Peer

under peer review

michelkox schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:09:
Erg interessant product en zeker met 14 zonnepanelen en een dynamisch contract interessant om te volgen.
Hoe kleiner de PV-installatie, hoe minder interessant het is voor je lijkt me. Want de investering is dan relatief hoog. En met een kleine installatie zul je sowieso al meer van je zonnestroom zelf verbruiken.

Juist bij de wat grotere PV-installaties wordt het (over een paar jaar) mogelijk interessant.
Ik heb op internet al wat gezocht, maar kom niet echt veel ervaringen en praktijktesten tegen.
Dan is het handig om dit topic te lezen en te blijven volgen, daar is het voor bedoeld.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Als je wellicht iets verder had gelezen, had je kunnen zien dat de eerste units pas volgende maand uitgeleverd gaan worden.

• psdata
Dat heb je ook gelezen dat het product in de finale staat van productie, en dat je het op dit moment, bij voor inschrijving kunt orderen.
Dus niemand kan hierover een "concrete ervaring en misschien linkjes naar reviews o.i.d.??"

Sorry dubble post :) Prettig weekend iedereen.

[Voor 4% gewijzigd door psdata op 03-02-2023 16:53]

• JeroenH
Daarom ook dit onderaan de openingspost:
Op moment van schrijven (20230130) zijn er nog geen onafhankelijke gebruikersreviews online. Als deze verschijnen, laat me dat gerust weten, dan voeg ik die hier in. Ik verwacht, als de eerste Sessy's eenmaal onder Tweakers in gebruik zijn, uit die hoek ook wat degelijke reviews natuurlijk ;)

• michelkox
de Peer schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:14:
[...]

Hoe kleiner de PV-installatie, hoe minder interessant het is voor je lijkt me. Want de investering is dan relatief hoog. En met een kleine installatie zul je sowieso al meer van je zonnestroom zelf verbruiken.

Juist bij de wat grotere PV-installaties wordt het (over een paar jaar) mogelijk interessant.

[...]

Dan is het handig om dit topic te lezen en te blijven volgen, daar is het voor bedoeld.
Ik vind 14 x 360 Wp al best fors, zeker omdat ik nog geen warmtepomp heb. Ik snap dat een thuisbatterij totaal niet aantrekkelijk is door het salderen, maar met een dynamisch contract (en de mogelijkheid om dit binnen Sessy te integreren) en de toekomstige afbouw van de regeling, is het nu al best interessant.

Ook vind ik het gebruik van LiFePO4 batterijen een goede keus i.v.m. milieu, levensduur en veiligheid. En als straks het salderen echt weg gaat, dan rent heel Nederland naar de thuisbatterijen groothandel en er is niets leverbaar en de prijs gaat omhoog.
En... ik ben een nerd, dus ik wil het hebben :*)
TFHfony schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:14:
[...]

Als je wellicht iets verder had gelezen, had je kunnen zien dat de eerste units pas volgende maand uitgeleverd gaan worden.
Sorry, hier had ik even overheen gelezen:
Ik begreep via Sessy dat ze in de komende week (dus daadwerkelijk gewoon eerste week februari zoals ze al vorig jaar hadden aangegeven) de eerste sessy's worden uitgeleverd. Ben benieuwd naar de eerste ervaringen van andere deelnemers aan dit topic.

• psdata
michelkox schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:57:
[...]
Ik vind 14 x 360 Wp al best fors, zeker omdat ik nog geen warmtepomp heb. Ik snap dat een thuisbatterij totaal niet aantrekkelijk is door het salderen, maar met een dynamisch contract (en de mogelijkheid om dit binnen Sessy te integreren) en de toekomstige afbouw van de regeling, is het nu al best interessant.
[...]
Op zeker al een behoorlijk installtie al zijn er altijd mensen groter :)
En met de optie als "intiligent" laden tijdens lage prijzen (dynamische tarief) en terug leveren tijdens een minimaal hoger tarief (in de ochtend en avond spits) zeker een goede optie.
[
[...]
Ook vind ik het gebruik van LiFePO4 batterijen een goede keus i.v.m. milieu, levensduur en veiligheid. En als straks het salderen echt weg gaat, dan rent heel Nederland naar de thuisbatterijen groothandel en er is niets leverbaar en de prijs gaat omhoog.
En... ik ben een nerd, dus ik wil het hebben :*)
[...]
Als we er nu al niet mee experimenteren en onze eigen Nerd doelstellingen alvast kunnen benaderen ben ik helemaal blij.

Ik was er aardig vroeg bij met de voor inschrijving dus wellicht sta ik op de eerste pagina van te installeren systemen :)
Ben in de tussen tijd naast deze Sessy ook bezig met een eigen bouwsel. Moet wel veilig zijn

• JeroenH
psdata schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:08:
Ik was er aardig vroeg bij met de voor inschrijving dus wellicht sta ik op de eerste pagina van te installeren systemen :)
Dat hoop ik voor mezelf ook :9

• michelkox
Ben in de tussen tijd naast deze Sessy ook bezig met een eigen bouwsel. Moet wel veilig zijn
Dat laatste is zeker het geval d:)b Ik moet zeggen dat mijn elektrische kennis best groot is, maar als ik het zelf moet doen kost het me ook een hoop geld en dan is het niet zo netjes afgewerkt allemaal ;)
Ben erg benieuwd naar de eerste ervaringen binnenkort!

• de Peer

de Peer

under peer review

michelkox schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:57:
[...]

[...]
Ik vind dat een kleine installatie, waarbij een accu niet aantrekkelijk is. Dan kun je beter meer panelen leggen als daar nog plaats voor is.
Je verbruik is niet erg relevant in deze context. Daarom raden we hier altijd aan om het dak vol te leggen.

Ook met dynamisch contract is het niet heel interessant. Dat zie je ook duidelijk terug aan de posts van mensen die al een accu hebben en er actief mee aan het sturen zijn. Dat is echt tientjeswerk.

Technisch is het interessant. Financieel niet. En afbouw saldering is nog lang niet zeker.

Ik kan stroom inkopen voor 15-40 cent per kWh (dynamisch) en verkopen voor 91 cent per kWh. En ik heb 63 panelen. Zelfs dan vind ik de investering nog niet de moeite waard. Over een jaar of 5 zou dit anders kunnen zijn.

Een dynamisch contract is juist vaak weer onaantrekkelijk in combinatie met zonnepanelen, doordat je dan niet meer kunt salderen op jaarbasis. Dus belangrijk om naar het totaalplaatje te blijven kijken.

[Voor 20% gewijzigd door de Peer op 03-02-2023 19:19]

• DrDeJe
Sorry hoor. (Zonder te veel off-topic te gaan) en laten we het vooral gezellig houden hier in het tech-centrum van Tweakers. Maar wat voor de een een kleine installatie is, kan voor de ander groot zijn. Laten we niet doen alsof een ieder (plek of financiëel) plaats heeft om zomaar 40+ panelen te plaatsen of überhaupt zijn of haar dak vol te leggen. (Schrijf ik met onze 11 + 6 panelen) 🤣

Denk dat iedereen het er over eens is dat, financieel de aanschaf van een thuis accu nu (nog) niet rendabel is (of hoe je dat zegt). Maar je bent hier op Tweakers. En dat is niet voor niets. Het is gaaf, Cool, interessant en weet ik nog veel meer. 🤓

En buiten dit alles: iedere kw welke je niet inkoopt maar uit je accu haalt (nadat je die via de zon erin hebt gestopt) is toch gewoon vet?!?!? ✅

Wie weet wat het ons allemaal gaat bieden nu, in de nabije toekomst en over een paar jaar.

Kom maar op met de eerste exemplaren. 😎

• de Peer

de Peer

under peer review

DrDeJe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:45:

Denk dat iedereen het er over eens is dat, financieel de aanschaf van een thuis accu nu (nog) niet rendabel is (of hoe je dat zegt).
Precies. Dat is mijn punt.
Maar je bent hier op Tweakers. En dat is niet voor niets. Het is gaaf, Cool, interessant en weet ik nog veel meer. 🤓
Absoluut!
En buiten dit alles: iedere kw welke je niet inkoopt maar uit je accu haalt (nadat je die via de zon erin hebt gestopt) is toch gewoon vet?!?!? ✅
Leuk om te zien hoe anderen dat doen ja. Zeker.
Zelf kijk ik alleen naar de financiële kant. Ik heb andere hobby's dan spelen met een accu.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:57
Ideetje om de feature wensenlijst ergens te publiceren? Of kijkt de concurrentie te veel mee, @Twan_V
Twan_V schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:44:
[...]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

DrDeJe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:45:
Sorry hoor. (Zonder te veel off-topic te gaan) en laten we het vooral gezellig houden hier in het tech-centrum van Tweakers. Maar wat voor de een een kleine installatie is, kan voor de ander groot zijn. Laten we niet doen alsof een ieder (plek of financiëel) plaats heeft om zomaar 40+ panelen te plaatsen of überhaupt zijn of haar dak vol te leggen. (Schrijf ik met onze 11 + 6 panelen) 🤣

Denk dat iedereen het er over eens is dat, financieel de aanschaf van een thuis accu nu (nog) niet rendabel is (of hoe je dat zegt). Maar je bent hier op Tweakers. En dat is niet voor niets. Het is gaaf, Cool, interessant en weet ik nog veel meer. 🤓

Wie weet wat het ons allemaal gaat bieden nu, in de nabije toekomst en over een paar jaar.

Kom maar op met de eerste exemplaren. 😎
Idd.

Hier nu 28 panelen, 18*195Wp en 10*255Wp, die leveren 4250kWh.
Wij zijn all-electric en komen netto 1500-2000 te kort.
Gaan nu naar 18*405Wp en moet rond de 5750kWh op gaan wekken.

Is de installatie van 28 of 18 panelen groot/klein >:)

Ons eigen verbruik is nu 30-35% en zijn naar een dynamisch contract gegaan. Willen het eigen verbruik opkrikken én op laag tarief inkopen en hoog verkopen.

Overwegen nu 2 Sessy's en houden de ontwikkelingen heel nauw in de gaten.
Overwogen eerst een growatt of SolarEdge installatie met bijbehorende accu, maar is in onze ogen niet zo flexibel als de conventionele omvormer met Sessy's.

https://www.trekhaakkoffer-huren.nl

• DrDeJe
Freemann schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:31:
[...]

Idd.

Hier nu 28 panelen, 18*195Wp en 10*255Wp, die leveren 4250kWh.
Wij zijn all-electric en komen netto 1500-2000 te kort.
Gaan nu naar 18*405Wp en moet rond de 5750kWh op gaan wekken.

Is de installatie van 28 of 18 panelen groot/klein >:)

Ons eigen verbruik is nu 30-35% en zijn naar een dynamisch contract gegaan. Willen het eigen verbruik opkrikken én op laag tarief inkopen en hoog verkopen.

Overwegen nu 2 Sessy's en houden de ontwikkelingen heel nauw in de gaten.
Overwogen eerst een growatt of SolarEdge installatie met bijbehorende accu, maar is in onze ogen niet zo flexibel als de conventionele omvormer met Sessy's.
Ja, de verschillen zijn soms gewoon groot. Wij hebben nu 11x 355 pal zuid. Eerste jaar was 4.05 Mwh (Maar miste Jan en Feb). En afgelopen jaar (wat een erg goed zo'n jaar was - zoals ik heb begrepen) was 5.01 Mwh.

Over 2 weken plaats ik nog 6 panelen 420wp op de schuur. Zijkant van de woning. Geen idee wat die gaan doen. Maar alles wát ze doen is tof! ✅👍

• Pat-Juh
  • Laatst online: 20:16

Pat-Juh

Patrick

De_Bastaard schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:57:

Of mis ik iets? Ik heb nu bijv. een contract voor €0,31 / kWh met een verbruik van 3.500 kWh per jaar. We hebben nog géén zonnepanelen en saldering is hier niet mogelijk (Duitsland). Een installatie met 10kwh accu laten installeren kost ~30k. Dat verdient zich volgens mij niet terug.
De tandjes... €30.000 voor 10kWh... Zelf draai ik voor iets minder dan de helft op een 3 fasig systeem bestaande uit 3x een Victron Multiplus II 5kW omvormer en 5x een Pylontech US5000. Hierop kan ik ongeveer de woning 3 dagen draaien met alle gemakken van dien (zonder bij laden of panelen en het volle por verwarmen op de warmtepomp airco).

Ik wilde dit systeem afgelopen jaar bouwen in aanloop naar de afbouw van de saldering en enkele elektra storingen in de stad/wijk. Nu is dit eerste aangepast naar 2025 maar wel met een grotere stap dan nu. Hierdoor is mijn berekening wat van slag geraakt qua kosten/baten maar ik kom op ongeveer dit:

+/- 8-10 maanden van het jaar (afhankelijk van het aantal zonne-uren) kan ik rondkomen op enkel mijn zonnepanelen en accu. De teruglevering is dan als nog ruim 3000kWh. Hiervan mag in 2025 35% niet gesaldeerd meer worden (1050kWh). Zou ik puur geen accu hebben komt het neer op 35% van 7000kWh opwekking = (2450kWh). Het verschil 1400kWh kost mij met de gemiddelde actuele tarieven (mijn contract loopt komend jaar af dus ik zit nog met dirt-cheap prijzen tot de zomer). als volgt:

Inkoop kom ik het volgende tegen (actuele tarieven):
+/ 0,65 dal en 0,75 piek tarief per kWh inkoop

Terug levering: +/- 0,20 en 0,15 per kWh.

Laat ik van het gunstigste geval van alles in dal uitgaan voor deze berekening (immers je kan in dal ook opslaan voor tijdens piek) :

1400x 0,65 = 910
1400*0,15 = 210

€700 verschil in 2025.

Laten we uitgaan van: per 10%:

7000x0x10 = 700
3000x0,10 = 300

400kWh verschil per jaar extra minder te salderen:
400x0,65 = 260
400x0,15 = 60

€200 per jaar extra "besparing" op je rekening tgv van de afbouw van salderen en met die prijzen.

Kijkende naar de hoeveelheid cycles die de accu's aan kunnen volgens de fabrikant, 6000, kom ik op ongeveer 16,43 jaar levensduur bij 1 volle cycle per jaar. Dit halen wij te nimmer en nooit dus ik verwacht een langere levensduur. Tevens zijn ze modulair dus kan ik relatief goedkoop een accu vervangen of toevoegen indien nodig. De terug verdientijd van enkel de accu's ligt onder de 10jaar met deze berekening en van Victron verwacht ik ook een lange levensduur (ik zie maar al te vaak hun eerdere omvormers van 20+ jaar geleden voorbij komen in werkende staat).

Wat ik interessanter vindt is het volgende:
Sessy en andere systemen kunnen tegen die tijd vast omgaan met spotprijs leveranciers en uurs prijzen in combinatie met een weersvoorspelling en verwachte opbrengst. Zo kan je nog meer uit je productie halen en terug levering halen door deze wellicht wat uit te stellen tot bijvoorbeeld 1700-1800 wanneer er veel vraag is en een hogere prijs. Dit terwijl je zelf wat overhoudt voor deze uren en in de loop van de avond/nacht goedkoper kan inkopen en "bijladen" voordat de piek rond 0600-0800 komt als iedereen naar het werk gaat. Sterker nog, soms (en met name in de zomer) wordt je betaald om energie af te nemen (of moet je betalen om energie terug te leveren) 's middags wanneer het zonnetje schijnt. Verbruik je dan zelf je eigen energie + sla je op voor later kan je dit 's avonds tegen een betere prijs verkopen (vergeleken met salderen). Momenteel zijn er nog relatief weinig dagen geweest in 2021/2022 dat dit gebeurde maar het komt al een veelvoud voor van de jaren hiervoor. De komende jaren zal dit enkel maar toenemen gezien de enorme toename aan zonnepanelen op daken...

Het volgende geldt ook (mits je een systeem hebt met een automatische transferswitch en UPS functie). Het net wordt door die bovengenoemde toename aan groene energie (panelen en molens) minder stabiel. Op zomerdagen heb ik al een voltage verschil van 20-25V gezien en schakelen panelen steeds vaker af door een te hoog net voltage. Grote kans dat het de komende jaren zo nu en dan (lokaal) misgaat en er een transformator huisje van een wijk of station van een stad er uit klapt en dan zit je zonder elektra. Vorige week gebeurde dit toevallig bij ons in de stad. Ik merkte het alleen aan het wegvallen van mijn internet doordat het punt van KPN ook uit viel in de wijk. In ons huis draaide alles netjes door zonder maar een flikkering in het licht of mijn monitor te zien. Een kleine geruststelling onszelf, wij zitten niet in het donker of in de koud...

[Voor 9% gewijzigd door Pat-Juh op 05-02-2023 21:01]

• De_Bastaard
  • Laatst online: 01:23
Pat-Juh schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:56:
[...]

De tandjes... €30.000 voor 10kWh... Zelf draai ik voor iets minder dan de helft op een 3 fasig systeem bestaande uit 3x een Victron Multiplus II 5kW omvormer en 5x een Pylontech US5000. Hierop kan ik ongeveer de woning 3 dagen draaien met alle gemakken van dien (zonder bij laden of panelen en het volle por verwarmen op de warmtepomp airco).

Ik wilde dit systeem afgelopen jaar bouwen in aanloop naar de afbouw van de saldering en enkele elektra storingen in de stad/wijk. Nu is dit eerste aangepast naar 2025 maar wel met een grotere stap dan nu. Hierdoor is mijn berekening wat van slag geraakt qua kosten/baten maar ik kom op ongeveer dit:

+/- 8-10 maanden van het jaar (afhankelijk van het aantal zonne-uren) kan ik rondkomen op enkel mijn zonnepanelen en accu. De teruglevering is dan als nog ruim 3000kWh. Hiervan mag in 2025 35% niet gesaldeerd meer worden (1050kWh). Zou ik puur geen accu hebben komt het neer op 35% van 7000kWh opwekking = (2450kWh). Het verschil 1400kWh kost mij met de gemiddelde actuele tarieven (mijn contract loopt komend jaar af dus ik zit nog met dirt-cheap prijzen tot de zomer). als volgt:

Inkoop kom ik het volgende tegen (actuele tarieven):
+/ 0,65 dal en 0,75 piek tarief per kWh inkoop

Terug levering: +/- 0,20 en 0,15 per kWh.

Laat ik van het gunstigste geval van alles in dal uitgaan voor deze berekening (immers je kan in dal ook opslaan voor tijdens piek) :

1400x 0,65 = 910
1400*0,15 = 210

€700 verschil in 2025.

Laten we uitgaan van: per 10%:

7000x0x10 = 700
3000x0,10 = 300

400kWh verschil per jaar extra minder te salderen:
400x0,65 = 260
400x0,15 = 60

€200 per jaar extra "besparing" op je rekening tgv van de afbouw van salderen en met die prijzen.

Kijkende naar de hoeveelheid cycles die de accu's aan kunnen volgens de fabrikant, 6000, kom ik op ongeveer 16,43 jaar levensduur bij 1 volle cycle per jaar. Dit halen wij te nimmer en nooit dus ik verwacht een langere levensduur. Tevens zijn ze modulair dus kan ik relatief goedkoop een accu vervangen of toevoegen indien nodig. De terug verdientijd van enkel de accu's ligt onder de 10jaar met deze berekening en van Victron verwacht ik ook een lange levensduur (ik zie maar al te vaak hun eerdere omvormers van 20+ jaar geleden voorbij komen in werkende staat).

Wat ik interessanter vindt is het volgende:
Sessy en andere systemen kunnen tegen die tijd vast omgaan met spotprijs leveranciers en uurs prijzen in combinatie met een weersvoorspelling en verwachte opbrengst. Zo kan je nog meer uit je productie halen en terug levering halen door deze wellicht wat uit te stellen tot bijvoorbeeld 1700-1800 wanneer er veel vraag is en een hogere prijs. Dit terwijl je zelf wat overhoudt voor deze uren en in de loop van de avond/nacht goedkoper kan inkopen en "bijladen" voordat de piek rond 0600-0800 komt als iedereen naar het werk gaat. Sterker nog, soms (en met name in de zomer) wordt je betaald om energie af te nemen (of moet je betalen om energie terug te leveren) 's middags wanneer het zonnetje schijnt. Verbruik je dan zelf je eigen energie + sla je op voor later kan je dit 's avonds tegen een betere prijs verkopen (vergeleken met salderen). Momenteel zijn er nog relatief weinig dagen geweest in 2021/2022 dat dit gebeurde maar het komt al een veelvoud voor van de jaren hiervoor. De komende jaren zal dit enkel maar toenemen gezien de enorme toename aan zonnepanelen op daken...

Het volgende geldt ook (mits je een systeem hebt met een automatische transferswitch en UPS functie). Het net wordt door die bovengenoemde toename aan groene energie (panelen en molens) minder stabiel. Op zomerdagen heb ik al een voltage verschil van 20-25V gezien en schakelen panelen steeds vaker af door een te hoog net voltage. Grote kans dat het de komende jaren zo nu en dan (lokaal) misgaat en er een transformator huisje van een wijk of station van een stad er uit klapt en dan zit je zonder elektra. Vorige week gebeurde dit toevallig bij ons in de stad. Ik merkte het alleen aan het wegvallen van mijn internet doordat het punt van KPN ook uit viel in de wijk. In ons huis draaide alles netjes door zonder maar een flikkering in het licht of mijn monitor te zien. Een kleine geruststelling onszelf, wij zitten niet in het donker of in de koud...
Mooi systeem man, petje af. En ja, de prijzen zijn zo extreem hier. Collega van me (toevallig ook in Duitsland wonende) heeft pas een set besteld voor 35k haha.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 15:15

Osxy

Holy crap on a cracker

De_Bastaard schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:57:

De Sessy kost 3350 per stuk voor 5kwh, lijkt me dat je die ook gewoon in Duitsland kan installeren?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Pat-Juh
  • Laatst online: 20:16

Pat-Juh

Patrick

Osxy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:59:
[...]

De Sessy kost 3350 per stuk voor 5kwh, lijkt me dat je die ook gewoon in Duitsland kan installeren?
Het kan ziin dat de sessy niet voldoet aan de Duitse netcode... Hier in Nederland gebruiken wij een andere (heb het niet uitgezocht voor de sessy overigens maar dit is de meest logische verklaring waarom ze daar niet actief zijn).
De_Bastaard schreef op zondag 5 februari 2023 @ 23:06:
[...]

Mooi systeem man, petje af. En ja, de prijzen zijn zo extreem hier. Collega van me (toevallig ook in Duitsland wonende) heeft pas een set besteld voor 35k haha.
Bizar verschil! Nu moet ik zeggen, ik heb alles zelf uitgezocht en geïnstalleerd. Dat scheelt een hoop.

• DukeBox

DukeBox

Osxy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:59:
Er is een verschil tussen kunnen en mogen. Deze moeten wel gecertificeerd zijn.
Hoe dan ook zijn de prijzen van concurrenten (gecertificeerd) ook rond de €4k voor 5kWh.

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01-06 17:54
Is een prijs van 3350 incl installatie? En kun je ook buiten NL laten installeren of is het eerder een zelfbouw project?

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 10:19
Wat in NL ook nog helpt bij het maken van een kosten-baten analyse van een thuisaccu is het vastrecht.

Ik betaal nu €325 per jaar voor een 3x 25A aansluiting. Maar dit is met inductie plaat en een warmtepomp wel krap aan. In theorie zefls te weinig als ze beide tegelijk op vol vermogen zouden draaien.

Hier komt in de toekomst nog een elektrische auto bij en een lucht/lucht op zolder. Dan wordt 3x25 A erg krap en zou ik naar 3x 35A moeten.

In mijn woonplaats kost dat €1282, dat is bijna €1000 méér, aan alleen al vastrecht!

Als ik met een batterij er voor kan zorgen dat ik dat dus niet hoef te doen, omdat de batterij de pieken in verbruik kan opvangen, dan zou dat dus al €1000 per jaar schelen aan kosten.

Daar komt al het andere voordeel dan nog bovenop.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 17:05
ApexAlpha schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:55:
Wat in NL ook nog helpt bij het maken van een kosten-baten analyse van een thuisaccu is het vastrecht.

Ik betaal nu €27 per maand, €325 per jaar. Maar dit is met inductie plaat en een warmtepomp wel krap aan. In theorie zefls te weinig als ze beide tegelijk op vol vermogen zouden draaien.

Hier komt in de toekomst nog een elektrische auto bij en een lucht/lucht op zolder. Dan wordt 3x25 A erg krap en zou ik naar 3x 35A moeten.

In mijn woonplaats kost dat €1282, dat is bijna €1000 méér, aan alleen al vastrecht!

Als ik met een batterij er voor kan zorgen dat ik dat dus niet hoef te doen, omdat de batterij de pieken in verbruik kan opvangen, dan zou dat dus al €1000 per jaar schelen aan kosten.

Dat zal niet lukken. Een batterij heeft nauwlijks nut in de winter. Dus als je op verbruiksbasis in die periode 3X35A nodig hebt kom je daar niet onderuit.

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 20:16

Ik betaal nu €325 per jaar voor een 3x 25A aansluiting. Maar dit is met inductie plaat en een warmtepomp wel krap aan. In theorie zefls te weinig als ze beide tegelijk op vol vermogen zouden draaien.

De kookplaat zal je zelden (cq nooit) op vol vermogen draaien. Realistisch: vier of meer pitten op standje wokbrander?

Tevens draait de warmtepomp ook niet altijd op vol vermogen.

De laadpaal heeft load-balancing is schakelt terug/uit als er niet voldoende capaciteit beschikbaar is.

Overigens, een accu gaat dat probleem ook niet oplossen.

4800wp zuid - pvoutput.org

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hanev001 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Dat zal niet lukken. Een batterij heeft nauwlijks nut in de winter. Dus als je op verbruiksbasis in die periode 3X35A nodig hebt kom je daar niet onderuit.
Je kunt hem in de winter natuurlijk ook opladen uit het net (of heeft de Sessy die optie niet?).

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:45
@JeroenH De linkjes over Sessy in je startpost verwijzen naar 403 Forbidden pagina's.

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 14:41
hanev001 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Waarom niet? Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar:
Usecase: idd, afhankelijk van je business case zal je batterij anders gebruikt moeten worden in de zomer dan in de winter. Als de batterij gebruikt wordt om het eigenverbruik te verhogen, doe je dat vooral in de zomer. In de winter zou je hem dan kunnen gebruiken om verbruik naar Offpeak (of naar een lager dynamisch tarief) te krijgen.

De ondersteuning van netaansluiting kan onafhankelijk van bovenstaande financiele optimalisatie worden geleverd. Vaak is de netaansluiting-ondersteuning op korte momenten.

Cedo Nulli

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 14:41
herofruit schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:06:
[...]

De kookplaat zal je zelden (cq nooit) op vol vermogen draaien. Realistisch: vier of meer pitten op standje wokbrander?

Tevens draait de warmtepomp ook niet altijd op vol vermogen.

De laadpaal heeft load-balancing is schakelt terug/uit als er niet voldoende capaciteit beschikbaar is.

Overigens, een accu gaat dat probleem ook niet oplossen.
Een accu kan dit probleem prima oplossen. En idd, als ALLE apparatuur smart is, zou je redelijkerwijs uit kunnen met 3x25. Maar ik zie in mijn huishouden toch al vaak dat de 3x25 best fors belast wordt. Zelfs al wordt EV-laden gepauzeerd,

Cedo Nulli

• DJP!
I_IBlackI_I schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:13:
@JeroenH De linkjes over Sessy in je startpost verwijzen naar 403 Forbidden pagina's.
Zo te zien is de hele website van Sessy offline/forbidden

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is onpraktisch om alle piekbelasters achter een prioriteitsschakelaar te zetten, een accu kan dan heel doelmatig zijn.
Het liefst heb je dan wel een setup die van fase 1 kan laden om aan fase 2 te leveren, overschrijding van de 25A komt nooit lang op alle fasen tegelijk.
Dat is op zich eenvoudig te doen met een DC koppeling tussen twee Sessys, mits het DC deel galvanisch gescheiden is.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-05 10:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Interessante propositie heeft Sessy.

Ik zou willen beginnen met een 5kW accu, maar heb 3 omvormers. Wat is dan handig? Een Sessy welke los van de omvormers op een groep zit aangesloten?

Meet de Sessy alleen op de p1 poort en op welke manier wordt de actuele opwek uitgelezen zodat de laadstroom afgestemd kan worden? Gaat dit via HomeWizard of kan je de omvormers los aan Sessy koppelen?

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• hoevenpe
  • Laatst online: 19:43
Hebben meer mensen een 'forbidden' op hun website nu?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• de Peer

de Peer

under peer review

Een accu gaat daar dus echt niet bij helpen. want juist in de winter zul jij je piekverbruik hebben. En de pieken zijn niet altijd planbaar.

Hier gaat het overigens al 5 jaar prima op 3 x 25A met E-auto, meerdere warmtepompen, inductiekoken etc..
je moet wel heel erg je best doen wil je niet genoeg hebben aan 3x 25A.
Gemiddelde consument heeft echt geen 3 x 35 nodig.

• JeroenH
DJP! schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:29:
Zo te zien is de hele website van Sessy offline/forbidden

• JeroenH
revolution-nl schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:33:
Interessante propositie heeft Sessy.

Ik zou willen beginnen met een 5kW accu, maar heb 3 omvormers. Wat is dan handig? Een Sessy welke los van de omvormers op een groep zit aangesloten?
Even voor de zekerheid. Wat jij noemt (5kW) is elektrisch vermogen, is dat ook wat je bedoelt?

De Sessy heeft een laadvermogen van 2,2kW, een ontlaadvermogen van 1,7kW en een energieinhoud van 5kWh.
Meet de Sessy alleen op de p1 poort en op welke manier wordt de actuele opwek uitgelezen zodat de laadstroom afgestemd kan worden? Gaat dit via HomeWizard of kan je de omvormers los aan Sessy koppelen?
Heb je de OP en de vragen/antwoorden van de Teams call die een aantal Tweakers met de oprichters van Sessy gehad hebben gelezen?

In het algemeen: De Sessy is een AC-accu en wordt als zodanig niet "aan een omvormer gekoppeld". Het is prima mogelijk om een AC-accu te hebben zonder zonnepanelen.

[Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 06-02-2023 13:43]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-05 10:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Even voor de zekerheid. Wat jij noemt (5kW) is elektrisch vermogen, is dat ook wat je bedoelt?

De Sessy heeft een laadvermogen van 2,2kW, een ontlaadvermogen van 1,7kW en een energieinhoud van 5kWh.

[...]

Heb je de OP en de vragen/antwoorden van de Teams call die een aantal Tweakers met de oprichters van Sessy gehad hebben gelezen?

In het algemeen: De Sessy is een AC-accu en wordt als zodanig niet "aan een omvormer gekoppeld". Het is prima mogelijk om een AC-accu te hebben zonder zonnepanelen.
Sorry ik bedoel 5kWh inderdaad. Ok, dus de sessie regeld de lading en ontlading enkel en alleen op basis van de p1?

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• JeroenH
revolution-nl schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:52:

Sorry ik bedoel 5kWh inderdaad. Ok, dus de sessie regeld de lading en ontlading enkel en alleen op basis van de p1?
De Sessy heeft 3 verschillende modi waarin hij kan werken (heb je die vraag/antwoord post nou gelezen?!?) en in de nul-op-de-meter modus maakt de accu inderdaad gebruik van informatie die uit je slimme meter komt via een P1 dongle.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Als ik het goed begrijp wordt de Sessy altijd met AC opgeladen, ook al plaats je hem naast je omvormer?

Mooi fout is niet lelijk

• JeroenH
Glenfiddich schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:04:
Als ik het goed begrijp wordt de Sessy altijd met AC opgeladen, ook al plaats je hem naast je omvormer?
Correct.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Wel jammer dat de site offline is.

Even voor mijn beeld: met 6 van die accu's (2 per fase) heb ik dus 10 kWh per fase (of kan ik dat wel combineren tot één 'vat' van 30 kWh?) die ik max met 3,4 kW/fase mag belasten.

Ligt het aan mij of is dat nog niet bijster indrukwekkend voor 6x3.350=~20k? Het is nog vrij nieuw voor mij, maar in de eerste winter met PV-panelen zie ik al dat nov-feb zware maanden zijn waarbij je meerdere dagen de accu niet tot nauwelijks kan vullen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-06 13:50
Señor Sjon schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:05:

Even voor mijn beeld: met 6 van die accu's (2 per fase) heb ik dus 10 kWh per fase (of kan ik dat wel combineren tot één 'vat' van 30 kWh?) die ik max met 3,4 kW/fase mag belasten.

Ligt het aan mij of is dat nog niet bijster indrukwekkend voor 6x3.350=~20k? Het is nog vrij nieuw voor mij, maar in de eerste winter met PV-panelen zie ik al dat nov-feb zware maanden zijn waarbij je meerdere dagen de accu niet tot nauwelijks kan vullen.
Als je van plan bent om echt voor de 6x sessy te gaan kun je beter voor de Victron kiezen. Sessy is meer de instap uitprobeer oplossing.

• Sjamo
Señor Sjon schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:05:

Ik denk dat dat ook ligt aan je verbruik en je doel met de accu?

Wij hebben nu 1 Sessy in bestelling staan, en meer heeft hier alleen zin als we gebruik gaan maken van laden en ontladen via een dynamisch energiecontract.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

(jarig!)
Leuk, een betaalbare oplossing voor energie opslag thuis. 1 Sessy per fase, wil dat ook zeggen dat je met een 3 fase installatie (ook de zonnepanelen) ook 3 Sessy's moet aanschaffen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-06 08:38
zonoskar schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:16:
Leuk, een betaalbare oplossing voor energie opslag thuis. 1 Sessy per fase, wil dat ook zeggen dat je met een 3 fase installatie (ook de zonnepanelen) ook 3 Sessy's moet aanschaffen?
Zoals ik het lees niet, je kunt je Sessy ophangen onafhankelijk van je omvormer(s). Het kán wel, maar móet niet.

(en dan kun je tot 2 Sessy's per fase aansluiten).

[Voor 6% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 06-02-2023 14:30]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 15:15

Osxy

Holy crap on a cracker

Het is wel zo dat als je 3 fase zonnepanelen hebt het waarschijnlijk ook een flinke installatie is en een Sessy per fase interessant kan zijn.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• DukeBox

DukeBox

ChaserBoZ_ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:30:
(en dan kun je tot 2 Sessy's per fase aansluiten).
Uitgaande van het voorbeeld van 3x25A hoofdaansluiting.

Pagina: 1 2 3 ... 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee