De Sessy thuisaccu
Achtergrond
Met het einde van het salderen van zonnestroom in België al een feit, en in Nederland in zicht, en grote accu's (op straat-/wijkniveau en groter) nog ver aan de horizon, overwegen steeds meer mensen een thuisaccu. Er is een drukbezocht algemeen thuisaccu-topic, en omdat in dat topic zich steeds meer mensen meldden die een Sessy besteld hebben, dat sterk overwegen, of hier vragen over hebben - bij deze Het Sessy thuisaccu verzameltopic.Ik ga er van uit dat lezers de basics van wat een thuisaccu is en doet wel weten, anders raad ik aan het bovengenoemde algemene topic te raadplegen, en hier is een niet onaardige introductie.
Verder qua algemene achtergrond over thuisaccu's zou ik twee dingen aanraden:
- Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen. De ontwikkelingen gaan snel, en iets wat vandaag niet waar is kan morgen waar zijn - en andersom.
- Houd er bij vooral niet-technische discussie rekening mee dat niet iedereen dezelfde insteek heeft. De één wil compleet off-grid, de ander wil het lokale net ontlasten, een derde doet het 100% voor de coole nieuwe technologie en weer iemand anders wil geld verdienen met het handelen met elektriciteit - en er zijn mensen die het fenomeen thuisaccu helemaal niet zien zitten. Laat elkaar AUB in de waarde, it takes all kinds.
Sessy algemeen
Er zijn al best een tijd thuisaccu's op de markt, bekende fabrikanten zijn Tesla, Siemens, LG, SolarEdge en vele anderen. Omdat de thuisaccu als product nog best aan het begin van de ontwikkeling staat, en de meeste merken accu's met een grote energie-inhoud verkopen, zijn die vaak erg duur, als in tegen de € 10.000 en meer. Dat kan/wil niet iedereen betalen voor een vrij nieuwe technologie, die zich op dit moment (met het nog actief zijn van de salderingsregeling) niet heel gemakkelijk laat terugverdienen.Daarom dook in 2022 een interessant bedrijf op met een interessant product: Sessy. De Sessy thuisaccu was kleiner in alle grootheden (fysieke grootte, energieinhoud, vermogen en prijs) en viel daarom op tussen de bovengenoemde grote jongens. Voor mensen die ervaring met een thuisaccu op willen doen, die de beperkingen van een kleine accu begrijpen, kortom die voor een lager aanschafbedrag best voorop willen lopen zou dat een mooie kans kunnen bieden.
Het bedrijf is jong, klein en groeiend en dat is naar mijn mening iets om over na te denken. Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf bepalen hoe deze overweging uitvalt. Wat het bedrijf over zichzelf te vertellen heeft is hier op hun website te vinden.
Sessy specificaties
Specificaties direct van de website:- Energieinhoud (bruikbaar): 5kWh
- Vermogen: 2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen
- Afmetingen: 44 x 50 x 20 cm
- Gewicht: 46 kg
- Type accucellen: IJzerfosfaat ofwel LiFePO4
- Maximaal aantal Sessy's per huisnet: twee per fase. Dus bij één fase twee Sessy's mogelijk, bij drie fasen zes Sessy's mogelijk.
- Interne brandblusser aanwezig
- Aansluiting op slimme meter middels P1 dongle (Zowel WiFi als RJ45)
- Aansluiting netwerk/internet mogelijk/noodzakelijk middels ethernet of wifi
De 48Vdc poort
De Sessy beschikt ook over een 48Vdc poort. Deze poort kan gebruikt worden om bijvoorbeeld een MPPT tracker voor zonnepanelen te installeren of andere apparatuur die iets met 48VDC kan. Voor nu het verzoek vanuit Sessy om nog even niets met deze poort te doen. Er komt meer informatie beschikbaar over hoe deze poort werkt en wat je er allemaal mee kunt. Als die informatie beschikbaar is komt het ook in de TS te staan. Tot die tijd de poort dus niet gebruiken!De Sessy is een product wat nog (enigszins) in ontwikkeling is, als je iets belangrijks met de specificaties gaat doen, verifieer ze dan eerst op de website van Sessy, stel de vraag op het forum, of neem contact met ze op.
Links / referenties
Algemene website SessySpecificaties, website Sessy
Handleidingen, website Sessy
Homey intergratie
Home Assistant Intergratie
Domoticz Intergratie
Op 20230120 was er een Teams-sessie met de oprichters van het bedrijf Sessy waarin ze heel open een flink aantal vragen van Tweakers beantwoordden. De vragen en antwoorden zijn in deze post in het "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?" te lezen:
JeroenH in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
Op moment van schrijven (20230130) zijn er nog geen onafhankelijke gebruikersreviews online. Als deze verschijnen, laat me dat gerust weten, dan voeg ik die hier in. Ik verwacht, als de eerste Sessy's eenmaal onder Tweakers in gebruik zijn, uit die hoek ook wat degelijke reviews natuurlijk

[Voor 8% gewijzigd door DJP! op 29-05-2023 08:34]
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter