Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 15:09
de Peer schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Een accu gaat daar dus echt niet bij helpen. want juist in de winter zul jij je piekverbruik hebben. En de pieken zijn niet altijd planbaar.

Hier gaat het overigens al 5 jaar prima op 3 x 25A met E-auto, meerdere warmtepompen, inductiekoken etc..
je moet wel heel erg je best doen wil je niet genoeg hebben aan 3x 25A.
Gemiddelde consument heeft echt geen 3 x 35 nodig.
Maar als ik in de winter 's nachts de accu op laadt en dan tijdens het koken / piekgebruik de accu ontlaadt dan kom je er toch.

Hoeft natuurlijk niet per sé met zonnestroom opgeladen te worden.

Peak-shaving is juist een van de grote voordelen van een accu, en kan dus in Nederland wel besparen kwa vastrecht. In belgie sowieso want dat hebben ze een soort dynamisch vastrecht gebaseerd op je piekgebruik geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:36
DJP! schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:29:
Zo te zien is de hele website van Sessy offline/forbidden
Ik heb even gebeld, was toch wel erg nieuwsgierig wat hier aan de hand was. Een vriendelijke dame wist me te vertellen dat "er een geplande update van de website aan de gang is".

Aldus...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:32
exciting!
in spanning wachten we de update af.
eigenlijk vind ik dit leuk. in alles proef je dat dit een startup is die, in een gat in de markt gesprongen is op het goede moment, alles goed wil doen en tegelijk flink groeit.
JeroenH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:09:
[...]

Ik heb even gebeld, was toch wel erg nieuwsgierig wat hier aan de hand was. Een vriendelijke dame wist me te vertellen dat "er een geplande update van de website aan de gang is".

Aldus...

[ Voor 6% gewijzigd door HaraldBou op 06-02-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

Osxy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:33:
Het is wel zo dat als je 3 fase zonnepanelen hebt het waarschijnlijk ook een flinke installatie is en een Sessy per fase interessant kan zijn.
Zo'n soort systeem draai ik dus, overigens geen sessy, die van mij heeft wel een gezamenlijk accupakket. Hierdoor kan je makkelijker en efficienter balanceren met de fases. Dit vond ik een nadeel destijds aan Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeriuM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:11
dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door XeriuM op 06-02-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 14:02
Pat-Juh schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:32:
[...]

Het kan ziin dat de sessy niet voldoet aan de Duitse netcode... Hier in Nederland gebruiken wij een andere (heb het niet uitgezocht voor de sessy overigens maar dit is de meest logische verklaring waarom ze daar niet actief zijn).

[...]

Bizar verschil! Nu moet ik zeggen, ik heb alles zelf uitgezocht en geïnstalleerd. Dat scheelt een hoop.
Volgens mij mag ik na de meterkast zelf weten wat ik inplug, al bouw ik er zelf een van een oude prius. Het ding is dat die Duitsers gewoon knettergek zijn qua totaalprijs voor een installatie.

M’n buurman had twee jaar geleden een offerte laten maken voor 6kWp. 18 panelen van 330wp. 5kw sma omvormer, installatie en vooral de achterlijke aanmeldprocedure van 15 formulieren, voor 9k.

Kijk voor de lol hier eens (Duits PV forum) over gemiddelde prijzen per kWp: https://www.photovoltaikf...e-eeg-photovoltaikanlage/

Je zit al snel boven de 2-2,5k. Gaat echt nergens over.

Dat vond ik toen al prijzig eigenlijk maar voor dat geld ga je het hier nu al helemaal niet meer geïnstalleerd krijgen. Maar goed, back on-topic.

Ik ga eens kijken of Sessy iets voor ons kan zijn in de toekomst :-)

[ Voor 8% gewijzigd door De_Bastaard op 06-02-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17

TFHfony

Professional Weirdo

JeroenH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:09:
[...]

Aldus...
Bijzonder. Een website update je toch offline om daarna de bijgewerkte versie online te zetten?
Hopelijk hebben ze meer verstand van accu's ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:21

de Peer

under peer review

ApexAlpha schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:52:
[...]

Maar als ik in de winter 's nachts de accu op laadt en dan tijdens het koken / piekgebruik de accu ontlaadt dan kom je er toch.
Koken is over het algemeen alleen in theorie echt piekgebruik. Want niemand zet alle 5 de pitten tegelijk op de boost-stand. En dan nog haal je max 11 kW gedurende een relatief korte tijd, 10-20min?
dus het echte piekverbruik zal eerder het laden van een auto zijn, en die heeft vaak weer load balancing zodat hij nooit boven je 3x25A uit zal komen.

Ja je kunt hier een accu voor gaan laden en ontladen, maar dat is dan vooral geldverspilling. Je kunt dan beter de boel iets strakker afstellen/inrichten zodat dit niet nodig is.

3x 25 zou je echt genoeg aan moeten hebben.
Peak-shaving is juist een van de grote voordelen van een accu, en kan dus in Nederland wel besparen kwa vastrecht.
Met het huidige capaciteitstarievensysteem is dat voordeel er dus niet, want bijna iedereen kan met 3 x 25A uit de voeten.
Als er straks inderdaad in NL ook een toeslag gaat gelden op piekverbruik, dan kan het interessant(er) worden. Maar ook dan zou ik het inzetten van de accu als noodoplossing zien, als het op een andere manier niet lukt. Het is simpelweg zonde om hier kosten voor te gaan maken terwijl dat vaak niet nodig is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

De_Bastaard schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Volgens mij mag ik na de meterkast zelf weten wat ik inplug, al bouw ik er zelf een van een oude prius. Het ding is dat die Duitsers gewoon knettergek zijn qua totaalprijs voor een installatie.

M’n buurman had twee jaar geleden een offerte laten maken voor 6kWp. 18 panelen van 330wp. 5kw sma omvormer, installatie en vooral de achterlijke aanmeldprocedure van 15 formulieren, voor 9k.

Kijk voor de lol hier eens (Duits PV forum) over gemiddelde prijzen per kWp: https://www.photovoltaikf...e-eeg-photovoltaikanlage/

Je zit al snel boven de 2-2,5k. Gaat echt nergens over.

Dat vond ik toen al prijzig eigenlijk maar voor dat geld ga je het hier nu al helemaal niet meer geïnstalleerd krijgen. Maar goed, back on-topic.

Ik ga eens kijken of Sessy iets voor ons kan zijn in de toekomst :-)
Deels... Je zal apparatuur die kan terugleveren moeten laten voldoen aan bepaalde regels. Dit om te voorkomen dat bij werkzaamheden/afsluiting in de straat jouw installatie een paar kW terugpompt de monteur in ;).

Een degelijke 16a ATS kost je een honderdje of twee-drie. Als hierachter je spul degelijk aansluit moet je het zelf weten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
TFHfony schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:11:
Bijzonder. Een website update je toch offline om daarna de bijgewerkte versie online te zetten?
Hopelijk hebben ze meer verstand van accu's ;-)
Ik heb verder niet doorgevraagd. Voor hetzelfde geld is hun hostingprovider bezig met een nieuwe PHP/SQL, is de communicatie daarover gemist, enz. We weten het niet.

Ik was was stiekem gewoon blij dat de telefoon gewoon opgenomen werd, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:58:
[...]

De Sessy heeft 3 verschillende modi waarin hij kan werken (heb je die vraag/antwoord post nou gelezen?!?) en in de nul-op-de-meter modus maakt de accu inderdaad gebruik van informatie die uit je slimme meter komt via een P1 dongle.
Nu wel :+

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van het systeem en de open filosofie zonder dat je gesloten zit in een eco-systeem, daarnaast helemaal KISS (keep it simple stupid). Ik ga een investeringsaanvraag bij de baas indienen :D

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 14:02
Pat-Juh schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:21:
[...]

Deels... Je zal apparatuur die kan terugleveren moeten laten voldoen aan bepaalde regels. Dit om te voorkomen dat bij werkzaamheden/afsluiting in de straat jouw installatie een paar kW terugpompt de monteur in ;).

Een degelijke 16a ATS kost je een honderdje of twee-drie. Als hierachter je spul degelijk aansluit moet je het zelf weten...
Woon je ook in Duitsland toevallig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

De_Bastaard schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Woon je ook in Duitsland toevallig ?
Nope. Gewoon in Nederland maar hier gelden die regels ook ;) waarom vallen je zonnepanelen uit als je het net in de wijk uitvalt? Netcode en regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:21

Osxy

Holy crap on a cracker

Pat-Juh schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:27:
[...]

Zo'n soort systeem draai ik dus, overigens geen sessy, die van mij heeft wel een gezamenlijk accupakket. Hierdoor kan je makkelijker en efficienter balanceren met de fases. Dit vond ik een nadeel destijds aan Sessy.
Liefste wil je een systeem welke met DC geladen wordt vanuit de panelen om dubbele conversie te voorkomen. Zelf twijfel ik daarom ook nog welke weg te gaan, 3x Sessy of mijn SolarEdge omvormer vervangen door een StorEdge met een LG Chen accu eraan. Maar de SolarEdge oplossing is significant duurder per kWh opslag (deel is terug te verdienen door oude omvormer te verkopen).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Osxy schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:08:
[...]

Liefste wil je een systeem welke met DC geladen wordt vanuit de panelen om dubbele conversie te voorkomen. Zelf twijfel ik daarom ook nog welke weg te gaan, 3x Sessy of mijn SolarEdge omvormer vervangen door een StorEdge met een LG Chen accu eraan. Maar de SolarEdge oplossing is significant duurder per kWh opslag (deel is terug te verdienen door oude omvormer te verkopen).
Die kant ben ik deels op aan het gaan.

Achterzijde: hier komt nog 3x470wp op een DCDC lader te liggen, zodra de dakhaken eindelijk binnen komen haha...
Garage: in de toekomst op een DCDC lader, 150/70 van Victron is afdoende.
Voorzijde: blijft AC driefasig om in de ochtend efficient de airco/was/vaatwas te draaien en AC spullen op te draaien. Tot in de namiddag staat hier nog genoeg op doorgaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelkox
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-08-2024
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door michelkox op 07-02-2023 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
www.sessy.nl doet het nog altijd niet...

-edit-

Doet het weer.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 07-02-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
Vannacht werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Op dit moment werkt de site prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ja, hier ook. Wat mij betreft heeft de werking van de site verder ook niets te maken met de betrouwbaarheid van het bedrijf en/of het product - die suggestie leek ik een beetje te proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Gramser schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:17:
Ja, hier ook. Wat mij betreft heeft de werking van de site verder ook niets te maken met de betrouwbaarheid van het bedrijf en/of het product - die suggestie leek ik een beetje te proeven.
Op zich hoeft het niets te betekenen, maar het kan wel. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je, wanneer je ergens geld in stopt, dat je voorzichtig en waakzaam bent.

Ik zag nergens de suggestie dat het niet goed zou zijn, alleen dat het in de gaten gehouden werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Sjamo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:40:
[...]

Op zich hoeft het niets te betekenen, maar het kan wel. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je, wanneer je ergens geld in stopt, dat je voorzichtig en waakzaam bent.

Ik zag nergens de suggestie dat het niet goed zou zijn, alleen dat het in de gaten gehouden werd.
Ik zal het wel tussen de regels door hebben gelezen O-) . Voorzichtigheid is altijd goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Sjamo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:40:
V.w.b. mijn opmerking was het precies dat. Ik verwacht (en denk ook echt) dat het allemaal goed zit, maar ik heb al een niet onaanzienlijke aanbetaling gedaan en ik ben me bewust van het feit dat ik zaken doe met een startup. Het is een risico-afweging.

Ik bedoel, je zou maar een forse aanbetaling gedaan hebben voor een Lightyear auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Iemand hier al iets gehoord over een afspraak in het kader van de planning van de uitrol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
HaraldBou schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:20:
Iemand hier al iets gehoord over een afspraak in het kader van de planning van de uitrol?
Nope, en ik word daar eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar. Ik heb de aanbetaling begin augustus gedaan, dus niet helemaal als eerste, maar volgens mij ook niet ergens achteraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

JeroenH schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Nope, en ik word daar eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar. Ik heb de aanbetaling begin augustus gedaan, dus niet helemaal als eerste, maar volgens mij ook niet ergens achteraan.
Precies. Hier eind juli al betaald, dus...zit ook in spanning af te wachten.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 17:57

Tazzios

..

In november kreeg ik, na navraag over de status, te horen dat ik in december de vraag zou krijgen om foto`s aan te leveren i.v.m. planning voor plaatsing. Die vraag is echter nog niet gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMookhoek
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb een vraag over de plaatsing van een Sessy batterij in het geval van een Enphase systeem.

Sessy geeft aan om de batterij in de buurt van de omvormer te plaatsen. Deze heb ik echter niet door toepassing van micro-omvormers direct achter de zonnepanelen. Is zo'n situatie hier al eens besproken?

Op zolder heb ik ruime plaats voor een batterij (zelfs voor meerdere batterijen in de toekomst), maar hier loopt geen bekabeling van de zonnepanelen (gaan buitenom naar de kruipruimte / meterkast). In de meterkast (of in de nabijheid van de meterkast) heb ik echter helemaal geen ruimte meer voor een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-06 09:33
MMookhoek schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:47:
Ik heb een vraag over de plaatsing van een Sessy batterij in het geval van een Enphase systeem.

Sessy geeft aan om de batterij in de buurt van de omvormer te plaatsen. Deze heb ik echter niet door toepassing van micro-omvormers direct achter de zonnepanelen. Is zo'n situatie hier al eens besproken?

Op zolder heb ik ruime plaats voor een batterij (zelfs voor meerdere batterijen in de toekomst), maar hier loopt geen bekabeling van de zonnepanelen (gaan buitenom naar de kruipruimte / meterkast). In de meterkast (of in de nabijheid van de meterkast) heb ik echter helemaal geen ruimte meer voor een batterij.
Maakt niks uit. Alleen bij een hybride omvormer had het uitgemaakt maar dan koop je geen Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Deze heb ik echter niet door toepassing van micro-omvormers direct achter de zonnepanelen.
Dat is toch niet anders dan een string omvormer? Uiteindelijk gaat daar ook een (of meerdere) fase naar toe, deze kan je gewoon via de Sessy laten lopen al is dat niet verplicht/noodzakelijk. Het is alleen vaak eenvoudiger qua aansluiten omdat er dan al een aparte PV groep is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 22:17
Net 2 maal een Sessy besteld, niet perse om er financieel beter van te worden. Al denk ik dat het in combi met dynamisch contract best goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:28
IOp zolder heb ik ruime plaats voor een batterij (zelfs voor meerdere batterijen in de toekomst), maar hier loopt geen bekabeling van de zonnepanelen (gaan buitenom naar de kruipruimte / meterkast). In de meterkast (of in de nabijheid van de meterkast) heb ik echter helemaal geen ruimte meer voor een batterij.
Heb me er nog zelf niet erg in verdiept ik heb zelf namelijk een 3fase sub kast op de 2de verdieping van waar uit de huidige zonnepanelen hun energie kwijt kunnen via de Zolder.waar de omvormers hangen.

Volgens mij heb jij 3 optie's daar je geen ruimte hebt in de meterkast (ik ook niet)

Aanpassing van je circuit, los nemen van de kabel naar beneden vanaf je zonnepanelen, dit naar binnen voeren richting je Sessy's en een stuk nieuwe kabel van af je zonnepanelen ook naar binnen voeren naar je sessy's

een nieuwe kabel van meterkast naar je zolder, wellicht ook het pad volgen van je zonnepanelen (kruipruimte, buitenom) naar je locatie op de zolder.

Of nieuwe locatie van je Sessy's bv in je schuurtje, Dan een dedicated kabel van je Meterkast (via kruipruimte, onder de tegels door in buis) naar je schuur (tje) en hang ze daar aan de muur. (letop grondkabel gebruiken en wellicht gelijk een 4a5 aardige tbv 3 fase's ondanks dat je ze wellicht (nog) niet hebt.

Meer optie's ??

Succes met je keuze

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-06 09:33
Mr_thebrown schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:21:
Net 2 maal een Sessy besteld, niet perse om er financieel beter van te worden. Al denk ik dat het in combi met dynamisch contract best goed gaat komen.
Ik denk van niet :). Als je in Nederland woont moet je het voor de hobby/gevoel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 21:50
Misschien een domme vraag maar ik zie het nergens expliciet genoemd: kan je ook stroomstoringen opvangen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Slurpgeit schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:51:
Misschien een domme vraag maar ik zie het nergens expliciet genoemd: kan je ook stroomstoringen opvangen hiermee?
Nee.

Zie FAQ: https://sessy.nl/vragen-catogorie/werking/ onder "Als de stroom uitvalt, werkt de Sessy dan nog?"

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 08-02-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 21:50
Heh, duidelijk. Thanks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Met de nuancering dat de Sessy een 48V DC uitgang heeft. Hier zou je een eilandbedrijf-omvormer op kunnen aansluiten, om een beperkt aantal elektrische apparaten een tijdje aan de gang te houden bij een stroomuitval. Maar: dat is dan compleet los van je huisnet (je zult bv een verlengsnoer naar je koelkast uit moeten rollen) en als de accu leeg is is het klaar - je zonnepanelen kunnen de accu niet opladen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-05 21:22
Hallo allemaal,

Deze tweakers-newbe gaat nu ook maar eens iets plaatsen omdat ik ook 2 Sessy's heb gekocht. (en zonet kwam de enquete van Tweakers weer langs waarin ook 'redenen van tweakers-gebruik' werd gevraagd en ik ook 'info delen' heb aangeklikt, hahaa).

Mijn huidige PV-situatie is als volgt:
- 16 panelen a 400Wp pal zuid. (alles Ure Peach panelen)
- 7 panelen a 400Wp pal noord (en op dakkapel natuurlijk zuid gericht dus als zon boven dakrand uit dan doen ze goed mee)
- enphase systeem; 3-fasen.
- 3-fasen in de meterkast.
- 3 elektra-kabels naar tuinschuur, 5x4 (nog steeds aan het uitpuffen van al het gegraaf en het getijger in de kruipruimte). 1 kabel daarvan is nu specifiek in gebruik voor de panelen op de schuur. (andere 2 kabels vrij)
- 2x ethernet-kabels vanuit hoofd-switch vanuit meterkast (met router) ook naar tuinschuur.
- in meterkast enphase Envoyy standaard... (...ik weet het maar blijf lezen)
- enphase op aparte, eigen groepenkast met 3F-Q-relais doorgekoppeld aan bestaande groepenkast voor invoeding naar huisverbruik en terugvoeding naar grid.
- slimme meter met DSMR5.
- doelstelling: 0-op-de-meter (elke meter, op termijn)
- wil alles aangesloten via ethernet-kabels op thuisnetwerk.
- draai Synology NAS (met dsm 7).

Mijn gewenste end-state wil ik als volgt:
- de 2 Sessy's opstellen in de tuinschuur, en verbinden met een 3-fase elektrakabel naar meterkast.
- de P1-poort van de elektra-meter splitten met actieve splitter naar 4 P1-Poorten (heb het splittertje al liggen van Tech4U). Ondanks de DSMR5 toch een actieve splitter gedaan, voor de zekerheid van voldoende signaal.
- Splitter-poort-3 verbinden met 'P1 Reader Ethernet' (Marcel Zuidwijk) voor de conversie naar ethernet.
- De P1-Reader-Ethernet gaat weer door naar grote switch in meterkast.
- Vanaf de switch een van de ethernetkabels benutten voor verbinding naar de tuinschuur met de twee Sessy's.
- (tip van Sessy:) in de tuinschuur ook switch waaraan weer een individuele Sessy kan hangen met ethernetkabel voor besturing en uitlezing.
- Activeren HomeAssistant op de NAS en de Sessy's integreren. (echt grote complimenten aan Sessy dat ze dit zo open houden qua regelingen).
- NodeRed installeren en slimme gebruiksscenario's ontwerpen om de doelstelling 0-op-de-meter te bereiken.
- En natuurlijk elke dag op mn eigen EnergyManagemenTablet (die boven de thermostaat hangt) kijken hoeveel we bespaard hebben (je bent een nerd of je bent het niet, en ook van belang voor de WAF).

Dit heb ik een schema gezet en gewoon eens keer naar Sessy gestuurd vorige maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhSfA2tg7xu7Vme9uiL-ycjnnrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r5kUiqrOcOZee7VsPGW4VhEg.png?f=fotoalbum_large

Kreeg aardige reactie van ze.
Wat is jullie indruk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Mijn indruk is dat je een zeer gestructureerd persoon bent maar dat je wel beter op je eenheden moet letten ;)

Alleen dit:
- de 2 Sessy's opstellen in de tuinschuur, en verbinden met een 3-fase elektrakabel naar meterkast.
Ik weet dat er in Nederland nog geen beloning/boete is voor het netjes/niet netjes belasten van de drie fasen, maar is er een reden dat je geen drie Sessy's, één op elke fase, neemt?

En waarom staat er "2 kW" bij die oranje lijn tussen de Sessy's en de groepenkast? Twee Sessy's kunnen zich ontladen met in totaal 3,4 kW en opladen met in totaal 4,4 kW.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 10-02-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
JeroenH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Mijn indruk is dat je een zeer gestructureerd persoon bent maar dat je wel beter op je eenheden moet letten ;)
Alleen dit:

[...]

Ik weet dat er in Nederland nog geen beloning/boete is voor het netjes/niet netjes belasten van de drie fasen, maar is er een reden dat je geen drie Sessy's, één op elke fase, neemt?

En waarom staat er "2 kW" bij die oranje lijn tussen de Sessy's en de groepenkast? Twee Sessy's kunnen zich ontladen met in totaal 3,4 kW en opladen met in totaal 4,4 kW.
Ach ja, macht der gewoonte: de boel ff uitschrijven en een schema. :)

Je hebt gelijk, drie stuks zou kunnen, maar toen ik er twee bestelde wist nog niet dat er twee per fase konden worden aangesloten. Ik zou het kunnen uitbreiden, maar ook ik moet ik ff op de centen letten.

Eens, als ik ze allebei op 1 fase zet gaat dit een rol spelen, en moet ik mn schema aanpassen.
Welke voor- of nadelen zou het hebben om ze ieder op 1 fase, of alletwee op 1 fase aan te sluiten? Speelt dan dus het ontladingsvermogen een rol bij (bijvoorbeeld) het aanzetten van een wasmachine, of een waterkoker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
KoQuest schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:49:
[...]

Ach ja, macht der gewoonte: de boel ff uitschrijven en een schema. :)

Je hebt gelijk, drie stuks zou kunnen, maar toen ik er twee bestelde wist nog niet dat er twee per fase konden worden aangesloten. Ik zou het kunnen uitbreiden, maar ook ik moet ik ff op de centen letten.

Eens, als ik ze allebei op 1 fase zet gaat dit een rol spelen, en moet ik mn schema aanpassen.
Welke voor- of nadelen zou het hebben om ze ieder op 1 fase, of alletwee op 1 fase aan te sluiten? Speelt dan dus het ontladingsvermogen een rol bij (bijvoorbeeld) het aanzetten van een wasmachine, of een waterkoker?
Ik denk niet zo veel nadelen, immers het is de hoofdteller die bepaalt of je teruglevert of verbruikt, het geheel van 3-fases is de tellerstand dus. Tenminste, zo heb ik het begrepen. Als het anders is, hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:33
Is er eigenlijk al wat meer bekend van de P1 naar Ethernet converter? Is die dedicated voor de Sessy of kan die ook voor andere doeleinden gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:28
Vanuit de teams sessie kwam naar voren dat men er bij leverd een "P1-wifi dongle" voor connectie met je slimme meter.
Of dit een vrij verkrijg bare dongle is met open acces dan kun je hem ook gebruiken voor andere dingen.
Maar de spec's hiervan zijn niet bekend gemaakt, dus afwachten.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-06 15:45
Afgelopen vrijdag is mijn Sessy geplaatst en in bedrijf gesteld. Om snel te kunnen schakelen zijn de eerste installaties in de buurt van het kantoor van Charged uitgevoerd. Mocht er dan wat mis zijn, kunnen ze snel reageren.

De accu heeft een WiFi dongel waarmee het systeem geconfigureerd kan worden. Deze communiceert met de P1 dongel in de meterkast, die voor zover ik begrijp ook in-house gemaakt wordt. Beide dongels hebben een web interface voor configuratie en een API. Ik ben alvast begonnen met het bouwen van integratie met Home Assistant.

De software voor de dongels kan Over The Air geüpdate worden. Er zitten nog wat (kleine) bugs in de software op dit moment, maar hier wordt hard aan gewerkt door Charged.

Ik zal mijn ervaringen hier delen naarmate het systeem wat langer in gebruik is en wanneer er software updates zijn.

Hieronder wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYinK_8_sNJwpIZWVKAxpkHyt1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6T7bPxPwpqWLdeizerxQGXcL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XncvbXi6fINqwB-LQJ4RMvA6TiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4gl4te0YQ589lMrfi5YsgqmF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6VbUH4DnA1YtqYlDrHNwgshA1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wJlo2U8VIIBXcCSix1VYXOAm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Leuk om te lezen dat ze al aan het installeren zijn! Heb je ook iets van documentatie gekregen wat je mag/kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

PimDoos schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:22:
Afgelopen vrijdag is mijn Sessy geplaatst en in bedrijf gesteld. Om snel te kunnen schakelen zijn de eerste installaties in de buurt van het kantoor van Charged uitgevoerd. Mocht er dan wat mis zijn, kunnen ze snel reageren.

De accu heeft een WiFi dongel waarmee het systeem geconfigureerd kan worden. Deze communiceert met de P1 dongel in de meterkast, die voor zover ik begrijp ook in-house gemaakt wordt. Beide dongels hebben een web interface voor configuratie en een API. Ik ben alvast begonnen met het bouwen van integratie met Home Assistant.

De software voor de dongels kan Over The Air geüpdate worden. Er zitten nog wat (kleine) bugs in de software op dit moment, maar hier wordt hard aan gewerkt door Charged.

Ik zal mijn ervaringen hier delen naarmate het systeem wat langer in gebruik is en wanneer er software updates zijn.

Hieronder wat plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk hoor :) Houd ons op de hoogte van je ervaringen.
Hopelijk beginnen ze binnenkort ook wat verder weg met de uitleveringen. Q1 is bijna halverwege ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Goed te horen @PimDoos en gefeliciteerd @Twan_V en anderen bij Sessy dat jullie "live" zijn gegaan in de "echte wereld". Wellicht een idee @Twan_V om voorzichtig iets over jullie uitrolplanning te vertellen hier?
We vertellen het niet verder dan en houden het binnenboord op Tweakers 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Yes, de uitrol is blijkbaar begonnen :-)
En omdat ik graag al mijn data binnenshuis hou, en alles bekabeld doe, de volgende vragen:
1 hebben de baterijen een utp-kabel-aansluiting? (batterij-opstel-plaats en wifi-router staan meer dan 20 meter uit elkaar, en data-kabel loopt daar wel al tussen)
2 Kunnen de instellingen lokaal woren gemaakt? Met andere woorden, is er een optie om geen enkele data naar buiten te laten gaan? Immers, ik wil mijn data bij mij houden, en geen 'onderwater'-verbindingen naar buiten. (we moeten iets te streven hebben, nietwaar :-))

Enfin, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-05 20:10

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Inderdaad, mooi dat de uitrol is begonnen. Gefeliciteerd @PimDoos met een van de eerste Sessy’s en tof dat je hier je ervaringen deelt.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de elektrische aansluiting. Zou je wat informatie en foto’s willen delen hoe de Sessy is aangesloten op je groepen en (mocht je die hebben) je zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 00:01
Kun je toevallig de verschillende power strategieën met ons delen die ik in de screenshot van je API zie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Afgelopen vrijdag is mijn Sessy geplaatst en in bedrijf gesteld.
#jaloers! :D Nee hoor, gefeliciteerd! Fijn dat er tekenen zijn dat de uitrol daadwerkelijk begint.

Waar ik benieuwd naar ben, klopt dat dat ik hem op de foto aan een muur zie hangen? Wat is dat voor muur, iets van baksteen, beton, gasbetonblokken, hout,......? Hoe is de accu opgehangen, direct aan schroeven/pluggen, of met een plaat hout o.i.d. er achter?

Ik vraag het omdat bij mij alle seinen op groen staan, maar ik heb één onzekerheid. Ik heb maar één plek waar de accu fatsoenlijk geplaatst kan worden, en dat is hangend aan een binnenwand, waarvan ik de exacte samenstelling niet weet - maar waarschijnlijk iets van gasbetonblokken.
Ik ben alvast begonnen met het bouwen van integratie met Home Assistant.
Held! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-06 16:13
De huidige in woningen gebruikte gasbeton elementen (cellenbeton) zijn kamer-hoog en er zit betonijzer in, alles valt of staat met het gebruik van de juiste plug (in...)

[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 13-02-2023 16:32 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Gewoon goede toggler pluggen gebruiken en dat ding gaat nergens heen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Hieronder wat plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool dat je er eentje hebt. Had je je P1 poort al in gebruik? Zo ja, heb je dan een splitter om de Sessy-dongle erbij aan te sluiten?
En zou je eens willen voelen hoe heet de Sessy wordt als deze aan het opladen is?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PimDoos
Hoi allemaal! Ik zie een hoop vragen, dus hierbij een Q&A:
Heb je ook iets van documentatie gekregen wat je mag/kan delen?
De documentatie die ik heb is de API documentatie van de web interface (http://sessy-ABCD.local/api), verder is er nog niet echt documentatie anders dan wat al op de site staat.
Hebben de baterijen een utp-kabel-aansluiting?
Zowel de dongel op de batterij als de P1 dongel hebben een Ethernet poort, maar in de huidige release van de firmware is deze nog niet ingeschakeld. Volgens mij zat dit al wel in de laatste dev build die bij Charged in het lab draait.
Kunnen de instellingen lokaal woren gemaakt? Met andere woorden, is er een optie om geen enkele data naar buiten te laten gaan?
De configuratie gaat volledig via de webportal. Ik heb tot nu toe mijn Sessy geen verbindingen zien maken naar buiten, uitgezonderd één HTTPS request voor het checken voor firmware updates (alleen op aanvraag via de web interface). Dat zit dus wel goed! Ook de aansturing in open mode is volledig lokaal.
Zou je wat informatie en foto’s willen delen hoe de Sessy is aangesloten op je groepen en (mocht je die hebben) je zonnepanelen?
Ik heb een 3-fase hoofdaansluiting op het net (3x25A) en een 3-fase omvormer. Sessy zit rechtstreeks op een eigen 16A groep in een losse verdeler op zolder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY83FMmZbwpsodBtquzS0ohPFoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZ5pPqDavCcZHV9dN2WQot9z.png?f=fotoalbum_large
Kun je toevallig de verschillende power strategieën met ons delen die ik in de screenshot van je API zie?
Er zijn er momenteel 3:
- OFF: Precies wat je denkt. Sessy schakelt naar standby.
- NOM: Null on the meter / Nul op de meter. Sessy houdt de P1 poort in de gaten en stelt het eigen vermogen bij om dit naar 0 te krijgen. Sessy kijkt hierbij naar het totaal van de meter, dus in geval van een 3-fase aansluiting de som van alle fasen.
- API: Open Mode. Sessy doet zelf geen logica en doet stelt het eigen vermogen in aan de hand van REST API calls naar het 'power/setpoint' endpoint. Hier geef je het setpoint aan in Watt (negatief is laden, positief is leveren)

Deze is nog in ontwikkeling:
- ROI: Dynamisch. Gebruikt data van de energiemarkt of energieleverancier om een optimaal bedrag voor jouw stroom te ontvangen door te laden op goedkope momenten en te ontladen op dure momenten. Momenteel dus nog niet beschikbaar, label laat 'coming soon' zien.
Hoe is de accu opgehangen, direct aan schroeven/pluggen, of met een plaat hout o.i.d. er achter?
Sessy hangt aan de zijwand van de installatiekast op mijn zolder. Deze wand is ongeveer 3 cm dik en bestaat uit "paneel met massief spaanplaatvulling HDF" aldus de bouwer van het huis (MorgenWonen).
Sessy hangt aan een beugel, die wordt met een aantal schroeven (netjes waterpas) vastgezet op de muur. Volgens mij was dat in mijn geval zonder pluggen omdat de muur al van hout is, maar in geval van steen zullen ze waarschijnlijk pluggen gebruiken. Nadat de beugel is gemonteerd hang je Sessy hieraan. In mijn geval had ik de montage er gratis bij, en ik moet zeggen dat dat wel erg prettig was. Vriendelijke installateurs en alles netjes opgehangen, aangesloten en afgewerkt.
Hoe dan ook: Voor de installatie kreeg ik een intakeformulier, waardoor de installateur van tevoren op de hoogte is van de situatie bij jou thuis. Zodoende hebben ze dan ook de juiste spullen bij om het systeem netjes te monteren.
Had je je P1 poort al in gebruik? Zo ja, heb je dan een splitter om de Sessy-dongle erbij aan te sluiten?
Ja, de P1 poort is al in gebruik door het Smart Home systeem wat met het huis geleverd werd (One Smart Control). Dit had ik aangegeven op het intakeformulier voor de installatie, en de P1 dongel werd dan ook geleverd met een splitter voor de P1 poort :)
De dongel kan zich voeden van de P1 poort als je een nieuw type DSMR hebt (5.0 en hoger als ik het goed heb). Als de poort al in gebruik is kan dit echter niet, en moet een aparte USB voeding worden gebruikt. Ook die werd netjes meegeleverd! :D
Zou je eens willen voelen hoe heet de Sessy wordt als deze aan het opladen is?
Dit verschilt met het vermogen, bij maximale belasting schat ik dit in op iets meer dan 30°C (disclaimer, mijn handen zijn geen gecalibreerde thermometer). Er zit ook een fan in die meeregelt op de temperatuur, bij maximaal vermogen maakt deze ook wat meer geluid dan bij laag vermogen. In standby schakelt de fan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Ah, geweldige informatie. Ik heb geen zonnepanelen en wil ook niet per se terugleveren aan het net maar voor mezelf gebruiken.

Qua API kan ik dan NOM gebruiken als het uurtarief van mijn energieleverancier hoog is en dan waarschijnlijk via de API, Open modus voorzien van nieuwe stroom voorzien van het net als het tarief laag is.

Thanks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PimDoos
Wat integraties betreft: Ik werk hier aan een python package als basis voor mijn Home Assistant integratie. En hier vind je mijn configuratie om Sessy tijdelijk werkend te krijgen via de ingebouwde REST integratie van Home Assistant.

Dit is de output van alle API calls die op dit moment beschikbaar zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSgclKG1uoKbITuDk-uT53b_Chs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NoLkWGFF2G4HLMW51Jtael2G.png?f=fotoalbum_large

Je ziet hier ook de 'renewable_energy_phase': Dit zijn powermeters voor als je zonne-omvormer via Sessy aangesloten is.
En ja: De accu is momenteel leeg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 11:55
PimDoos schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:06:
Wat integraties betreft: Ik werk hier aan een python package als basis voor mijn Home Assistant integratie. En hier vind je mijn configuratie om Sessy tijdelijk werkend te krijgen via de ingebouwde REST integratie van Home Assistant.

[Afbeelding]

Je ziet hier ook de 'renewable_energy_phase': Dit zijn powermeters voor als je zonne-omvormer via Sessy aangesloten is.
Het is/was toch zo dat de Sessy ook tussen je omvormer en de meterkast gemonteerd kan worden?

Waarom heb jij besloten om hem op een eigen groepje te zetten? (Heb je een soort pv verdeler op zolder hangen? Moet ik dat zo zien?) wat is het voordeel daarvan?

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
PimDoos schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:06:

[Afbeelding]

Goed bezig!!

Zijn er naast de API ook nog andere instellingen die je kunt aanpassen? Stel je draait in de open modus en HA crashed, zit er dan nog ergens een fallback naar een veillig setpoint 0f 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wordt de Sessy ook uitgeleverd naar Belgie?
Ik vind het niet meteen terug op de website of in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvN9T4oRc6P_-AnGZsNpVcPWCH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u9RFj3qdaYFfBmktJUTL7gTo.png?f=fotoalbum_large

Krijg net deze mail, daar staat dat ze nog onderdelen aan het bestellen zijn voor productie? Hoe kunnen ze hem nu al installeren dan??

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Wat mij vooral triggerde was de kubie in je tekening. Misschien je licht nog eens opsteken in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1855957

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Jansen90 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:29:
[...]

Wat mij vooral triggerde was de kubie in je tekening. Misschien je licht nog eens opsteken in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1855957
Dank voor de tip, ga ik lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:43
V: Hoe gaat het met de planning van de uitlevering c.q. de daadwerkelijke uitlevering?
A: Drie mensen hebben in Q4 '22 een prototype geplaatst gekregen. Voor Q1 '23 is de planning om er in februari zeker 90 uit te leveren, in maart meer. Er is voorraad voor meer dan 900 Sessy's. Voornaamste bottleneck is installatie, niet productie.

Wie weet komen mijn in oktober bestelde Sessy's dan wel eerder ;-)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
Het is/was toch zo dat de Sessy ook tussen je omvormer en de meterkast gemonteerd kan worden?
Waarom heb jij besloten om hem op een eigen groepje te zetten?
Dat klopt, en dat kan ook! Sessy heeft een aansluiting waarmee je de unit tussen je omvormer kan plaatsen. Sessy heeft daar ook powermeters op zitten, die je via de API kunt uitlezen (mogelijk volgt hier nog een power strategy voor).
Ik heb dit niet gedaan, simpelweg omdat ik op zolder een technische ruimte heb met een eigen onderverdeler. Hierin zat een ongebruikte 16A drogergroep, en het leek me praktisch om hier dan de installatie op de maken. Daarnaast zit de kabel van de solar omvormer al netjes weggewerkt in de muur, dus ik had niet echt behoefte om die opnieuw te laten leggen. Zie ook het plaatje uit mijn vorige post.
Zijn er naast de API ook nog andere instellingen die je kunt aanpassen? Stel je draait in de open modus en HA crashed, zit er dan nog ergens een fallback naar een veillig setpoint 0f 0?
Dit zijn alle settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO_JaqIiv6lbylVjzSsnONiSGMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SnJ0n4xBxXbwVvvaUcesW353.png?f=fotoalbum_large
De Open Mode sturing (in de huidige software versie) gaat op basis van POST calls. Krijgt Sessy geen update, dan gaat de unit door met de laatst bekende instellingen. In dat geval gaat Sessy volgens mij gewoon door tot de accu helemaal leeg/vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
PimDoos schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:43:

Dit zijn alle settings:
[Afbeelding]
De Open Mode sturing (in de huidige software versie) gaat op basis van POST calls. Krijgt Sessy geen update, dan gaat de unit door met de laatst bekende instellingen. In dat geval gaat Sessy volgens mij gewoon door tot de accu helemaal leeg/vol is.
Dank je!

@Twan_V zou het misschien mogelijk zijn als er iets van een fallback setting komt? Lijkt mij wel een veiling idee dat als er geen communicatie is tussen de slimme meter/Home Assistant en de Sessy dat deze stopt met laden of gaat laden met een lager vermogen. Dit zou alleen gelden voor het laden in de open modus en in de NOM modus.

Zou handig zijn als je dan zelf de tijd en het vermogen van deze fallback setting kan aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvh
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-09-2023
Is bekend wat de minimale laadstroom is voor een Sessy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Ligt het aan mij of is de prijs van de Sessie sinds enkele weken met 100 euro verhoogd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzFmu74mrhZxrR9wILF9slxuVZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UQ1YdxTWVzTDzKOWtj4cQSS5.png?f=user_large
Ik zou zweren dat ik de Sessie 2 weken terug nog heb gezien voor 3150 euro met 100% voorfinanciering en zonder installatie door monteur. Of ben ik gek geworden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

KaasOmelet schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:16:
Ligt het aan mij of is de prijs van de Sessie sinds enkele weken met 100 euro verhoogd?
[Afbeelding]
Ik zou zweren dat ik de Sessie 2 weken terug nog heb gezien voor 3150 euro met 100% voorfinanciering en zonder installatie door monteur. Of ben ik gek geworden?
Volgens mij hebben ze met een aflopende korting gewerkt. Ik heb de mijne zelfs voor 2750 Euro inc. installatie besteld en toen stond er al dat de prijs zonder korting 3250 Euro zou zijn, inc, een schema van wanneer welke prijs zou gelden. Dus waarschijnlijk heb je te lang gewacht?

Hier een screenshot van juni vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-E9qPqIe41imnpDAlXL0bKE-Js=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/spPAT5NTGWD1AprhXotlcLc8.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door TFHfony op 15-02-2023 22:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Ik ben gek geworden. Met dank aan @TFHfony en de Waybackmachine :D
Die prijs van 2750 euro zie ik nu voor het eerst. Daar had ik het in 2022 gelijk voor gedaan. Achteraf praten is altijd makkelijk natuurlijk.

• Faceless
Als je een thuis battery hebt, is het denk ik niet te voorkomen dat je af en toe wat Watts terug het net op stuurt.

Dat betekent volgens mij dat je je moet aanmelden op https://energieleveren.nl/

Heeft iemand dat al een keer gedaan die geen zonnepanelen heeft, maar alleen een battery? Kan dat? Laatste keer dat ik keek moet ik type zonnepanelen opgeven en zo geloof ik.

• HaraldBou
Faceless schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:49:
Als je een thuis battery hebt, is het denk ik niet te voorkomen dat je af en toe wat Watts terug het net op stuurt.

Heeft iemand dat al een keer gedaan die geen zonnepanelen heeft, maar alleen een battery? Kan dat? Laatste keer dat ik keek moet ik type zonnepanelen opgeven en zo geloof ik.
een formele vraag "moet ik aanmelden" leidt altijd tot een formeel antwoord: "ja". maar ik begrijp eigenlijk van je dat je deze batterij hebt opgesteld om energie uit het net tijdelijk op te slaan om uiteindelijk binnen je eigen energienetwerk thuis te gaan gebruiken. Ik kan me voorstellen dat je de sessie zo in stelt dat hij niet naar buiten levert.

• JeroenH
Als je hem op dynamisch handelen (energie inkopen/verkopen) instelt dan zal dat zeker kloppen. In de nul op de meter modus zal dat miniem zijn, maar door timingverschillen zal er hier en daar wel een wattuurtje uit de accu het net op glippen ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo

Wanneer ik op die site kijk, zie ik dat je opwekkers aan moet melden. Naar mijn idee zijn dat zonnepanelen, windmolens, generatoren etc. Die wekken op.

Een batterij wekt niet op, die slaat op. Dus ik zie geen reden daar een batterij aan te melden.

• Gramser
  • Nu online
Grappig he? Terwijl het voor die netbeheerders helemaal niet gaat om "opwekkers" maar om "invoeders"... Boeit niks waar het vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
@PimDoos Heb je de mogelijkheid om de Sessy een keer vanuit 100% opgeladen toestand een keer volledig te ontladen en daarna weer terug op te laden waarbij je zowel het totale kWh uitgaand als ingaand vaststelt?

Dit om goed inzicht te krijgen in de efficientie van het systeem en de grootte van de verliezen die komen kijken bij een accu laadcyclus. Dat is mijns inziens 1 van de belangrijkste 'kenmerken' van een thuis batterij en ik kan niet wachten (bij wijze van spreken) tot de eerste praktijkmetingen opduiken.

• DanTm
  • Niet online
Het aanmelden is in principe wettelijk verplicht, mijn vorige energie leverancier paste ook geen saldering toe totdat ik mijn systeem had aangemeld.
Als je het niet erg vind onbetaalde energie te doneren, dan hoef je het niet te doen natuurlijk :)

• Sjamo
DanTm schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:00:
Het aanmelden is in principe wettelijk verplicht, mijn vorige energie leverancier paste ook geen saldering toe totdat ik mijn systeem had aangemeld.
Als je het niet erg vind onbetaalde energie te doneren, dan hoef je het niet te doen natuurlijk :)
De vraag ging dacht ik initieel over het eventueel aanmelden van een batterij daar. Jij denkt dat het aanmelden van een batterij verplicht is?

Of gaat het dan over een batterij zonder zonnepanelen, bij gebruik van dynamische energietarieven?

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 16-02-2023 12:10 ]

• Gramser
  • Nu online
Ik denk dat het aanmelden van een "invoermedium" verplicht is - althans, dat het zo wordt bedoeld. En in dit geval, bij dynamische tarieven waarbij je stroom op een gunstig moment wil verkopen, is dat het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik heb mijn systeem alvast aangemeld hier. Daar kon ik ook gewoon batterij aangeven als medium.
Dag later vanuit de netbeheerder (liander) netjes bevestiging gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-05 16:07
Het is verplicht om de thuisbatterij te registreren:

https://solarmagazine.nl/...istreren-bij-netbeheerder

Evenals zonnepanelen trouwens, alleen is handhaving niet goed uitvoerbaar.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

• Faceless
Mister I schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Ik heb mijn systeem alvast aangemeld hier. Daar kon ik ook gewoon batterij aangeven als medium.
Dag later vanuit de netbeheerder (liander) netjes bevestiging gekregen.
Dat is knap, dan kun je me helpen, batterij is niet aangeven als medium:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6qDYUmiAMoYW1ZaChwZ4SNXDNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FzlH4rJ7LOdLr6TbRpaEWRsy.png?f=fotoalbum_large

En als ik Anders kies, moet ik een merk opgeven en Sessy staat daar niet tussen (en ook geen 'anders' oid).

Dus hoe heb je dat gedaan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Faceless schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:43:
[...]

Dat is knap, dan kun je me helpen, batterij is niet aangeven als medium:

[Afbeelding]

En als ik Anders kies, moet ik een merk opgeven en Sessy staat daar niet tussen (en ook geen 'anders' oid).

Dus hoe heb je dat gedaan dan?
Ik heb het zo gedaan :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7db7k0ABz0KbOksb1rmXarRM1UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1e3hBj5Aogif8aquVubqcM5.jpg?f=fotoalbum_large

• Faceless
Dank je wel. Ik was in verwarring omdat je schreef dat je gewoon accu als medium kon opgeven, dat kan dus niet, je moet het via het "Anders" veld doen en "Charged" staar er ook niet in de lijst, dus daar ook "Anders" kiezen (die verschijnt als je letters intikt). En dan onderaan ook aangeven dat je een thuisopslag hebt lijkt me.

Afijn, gelukt. _/-\o_

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Faceless schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Dank je wel. Ik was in verwarring omdat je schreef dat je gewoon accu als medium kon opgeven, dat kan dus niet, je moet het via het "Anders" veld doen en "Charged" staar er ook niet in de lijst, dus daar ook "Anders" kiezen (die verschijnt als je letters intikt). En dan onderaan ook aangeven dat je een thuisopslag hebt lijkt me.

Afijn, gelukt. _/-\o_
Ja dat had ik in mijn hoofd, maar was toch anders B)

• HaraldBou
Mister I schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Ja dat had ik in mijn hoofd, maar was toch anders B)
Ik begrijp dat je al een installatiedatum hebt, zelfs! Mooi zeg.
even voor mijn beeld: woon je in de omgeving van Ulft of hebben ze de cirkel inmiddels wat breder gemaakt?

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

HaraldBou schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:14:
[...]

Ik begrijp dat je al een installatiedatum hebt, zelfs! Mooi zeg.
even voor mijn beeld: woon je in de omgeving van Ulft of hebben ze de cirkel inmiddels wat breder gemaakt?
Nee ga ze zelf ophalen en installeren. Als het goed is dus volgende week vrijdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-05 18:15

mattijssch

Model 3 LR

14 kW vermogen... Dat is een flinke rij Sessys!

Bij een ontlaadvermogen van 1,7 kW heb je dus 8 Sessys op een rij staan... _/-\o_

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:01
Afgelopen vrijdag is mijn Sessy geplaatst en in bedrijf gesteld.
Wat is je eerste indruk na een week?

Paar zonnige en grijze dagen, voldoet hij tot nu toe of zie je soms nog rare dingen in de grafieken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

mattijssch schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:55:
[...]

14 kW vermogen... Dat is een flinke rij Sessys!

Bij een ontlaadvermogen van 1,7 kW heb je dus 8 Sessys op een rij staan... _/-\o_
Ik ga er zes installeren :D Ging even uit van 2.2 kW en dan ruim afronden.

• HaraldBou
Mister I schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:29:
[...]

Ik ga er zes installeren :D Ging even uit van 2.2 kW en dan ruim afronden.
Gaaf. Keep us informed!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PimDoos
hoevenpe schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:58:
Wat is je eerste indruk na een week?
Paar zonnige en grijze dagen, voldoet hij tot nu toe of zie je soms nog rare dingen in de grafieken.
Ik heb gisteren de eerste dag gehad waarbij ik genoeg opwek had om de hele nacht op de accu te draaien. Het grootste deel heb ik de NOM strategie gebruikt, en dat lijkt tot nu toe prima te werken.

Er zat nog een bug in (in de testfase was dit een feature) waardoor Sessy om 00:00 met 1000W ging laden, maar dit is gisteravond door een firmware update opgelost. In de API klopt op dit moment de state of charge nog niet helemaal, maar ook dit wordt nog opgelost met een update. Ik houd ook contact met Charged (fijne mensen trouwens) over hoe de installatie bij mij werkt, zodat eventuele bugs bekend zijn en opgelost kunnen worden.

Wat me verder vooral opvalt is dat ik eigenlijk best nog een Sessy kan gebruiken als ik kijk naar de hoeveelheid opwek op een zonnige dag, de accu zit met de volle zon op het dak al binnen een paar uur helemaal vol. :D
AzertyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:18:
@PimDoos Heb je de mogelijkheid om de Sessy een keer vanuit 100% opgeladen toestand een keer volledig te ontladen en daarna weer terug op te laden waarbij je zowel het totale kWh uitgaand als ingaand vaststelt?
Ik heb dit nog niet kunnen vaststellen, omdat ik geen extra CT meter over heb op dit moment. Misschien dat ik binnenkort nog eens een Shelly EM bijbestel. :)

Hier een grafiek van vandaag en gisteren:
- Blauw: Sessy (zoals gerapporteerd in de API)
- Geel: Vermogen op de netaansluiting zoals gemeten in de meterkast (negatief is terugleveren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rz0PyUJ9D2uY6nSCNqsnr2CXnww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/elYZTVofWfe8iNixelNI5jiQ.png?f=fotoalbum_large

En het bijbehorende verbruik van het huis op dat moment:
- Paars: Zonnepanelen (opwekking)
- Blauw: Gebouwgebonden installaties (warmtepomp en ventilatie)
- Oranje: Gemeten verbruik van het huis (som van alle overige tussenstekkers en CT's)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbazG4KAiXWTFAA2GW0qBsGDpAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O8s3cfvsdYJdwZl1F8XrPTSU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Laatst online: 28-05 19:48
PimDoos schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:55:
[...]
Hier een grafiek van vandaag en gisteren:
Mooie plaatjes. Als ik het goed zie is de sessy (gisteren) rond 11:00 's-ochtends al vol. En van 17:00 tot 10:30 de volgende dag heb je mooi 'nul op de meter' als ik de eerste grafiek goed begrijp.
De 'ruis' van de gele lijn rond de 0 Watt laat zien hoe mooi (weinig beweging) de Sessy de toe- en afnemende energiebehoefde kan tracken. Alleen rond 07:30 zie ik een grote korte spike in gebruik, die zo kort is dat de sessy hem te laat kan opvangen waardoor je even een kW teruglevert :D

Ik hoop dat je meer plaatjes en data deelt, dank daarvoor!!!!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 07:35
Hier ook de knoop doorgehakt en 1 Sessy besteld. Ik realiseer me terdege dat het voorlopig financieel nog totaal niet rendabel zal zijn, maar je weet nooit hoe de energiemarktontwikkelingen de komende jaren gaan lopen, en ik ben dan toch maar mooi een soort early adopter. Levering Q3, dus nog tijd zat om in de tussentijd hier de ervaringen te gaan volgen van degenen die hem nu en de komende maanden geleverd krijgen :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Echt heel goed om al deze praktijkervaringen te lezen, dank!
Wat me verder vooral opvalt is dat ik eigenlijk best nog een Sessy kan gebruiken
Voor dit effect ben ik ook wel bang als ik hem eenmaal heb ;) Het is misschien maar goed dat ik niet makkelijk ruimte heb om er meerdere kwijt te kunnen.

Overigens denk ik dat ik er eerder twee zou kunnen gebruiken vanwege het grotere vermogen dan vanwege de grotere capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
JeroenH schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Echt heel goed om al deze praktijkervaringen te lezen, dank!

[...]

Voor dit effect ben ik ook wel bang als ik hem eenmaal heb ;) Het is misschien maar goed dat ik niet makkelijk ruimte heb om er meerdere kwijt te kunnen.

Overigens denk ik dat ik er eerder twee zou kunnen gebruiken vanwege het grotere vermogen dan vanwege de grotere capaciteit.
Ik heb er vooreerst 1 besteld maar denk inderdaad ook dat het tzt onvermijdelijk is om er een 2e bij te nemen vanwege het vermogen. Een beetje verbruiker zoals oven, inductieplaat, wasmachine heeft toch al snel pieken boven de 1700W. Ik ga de komende tijd alvast eens wat uitproberen om aan "piek-management" te doen. Daartoe heb ik deze week een HomeWizard P1 wifi-dongle geplaatst om goed zicht te hebben op het actuele verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 17-02-2023 10:42 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Laatst online: 27-05 09:02
JeroenH schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Op dit punt ben ik een leek (mocht iemand een duidelijke basiscursus weten online hou ik mij aanbevolen), zorgt dit ervoor dat bepaalde apparatuur niet op de Sessy kan? Wat gebeurt er in de praktijk?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
rubenos schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Op dit punt ben ik een leek (mocht iemand een duidelijke basiscursus weten online hou ik mij aanbevolen), zorgt dit ervoor dat bepaalde apparatuur niet op de Sessy kan? Wat gebeurd er in de praktijk?
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat als je 2000W vermogen trekt, de Sessy 1700W gaat "terugleveren" en je dus netto 300W uit het net trekt.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• JeroenH
rubenos schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:43:
Op dit punt ben ik een leek (mocht iemand een duidelijke basiscursus weten online hou ik mij aanbevolen), zorgt dit ervoor dat bepaalde apparatuur niet op de Sessy kan? Wat gebeurd er in de praktijk?
Ik zou me voornamelijk goed inlezen (googlen) naar de begrippen elektrisch vermogen, wat wordt uitgedrukt in Watt (W) of kilowatt (kW), en elektrische energie, wat wordt uitgedrukt in wattuur (Wh) of kilowattuur (kWh). Als (beperkt bruikbare) vergelijking kun je je vermogen voorstellen als "liter water per uur", en energie als "liter water".

Dit is iets om goed scherp te hebben, als je weinig ervaring hebt met denken in vermogen/energie/kW/kWh is het makkelijk om het door de war te halen. Maar het is essentiële basiskennis om de werking en het nut van een thuisaccu te begrijpen.

De Sessy kan zich ontladen met een vermogen van maximaal 1,7 kW. Dat betekent dat als alle apparaten in je huis op een gegeven moment samen 3 kW gebruiken, de Sessy hier dus maar 1,7 kW van kan leveren, terwijl de overige 1,3 kW uit het net komt. Twee Sessy's samen kunnen deze 3kW wel leveren. Als ik echter kook (2-3 pitten, misschien oven aan) zit ik soms wel aan de 5-8kW, dus tot op zeker hoogte zal ik dit probleem blijven houden.

Hetzelfde geldt met opladen; de Sessy kan opladen met een vermogen van maximaal 2,2 kW. Dat is in mijn geval een minder grote beperking, maar stel dat je zonnepanelen op een gegeven moment midden op de dag 4 kW leveren, dan neemt de Sessy dus maar 2,2 kW op, terwijl de overige 1,8 kW het net op gaat.

Het is dus niet zo "dat apparaten er niet op kunnen", maar het is zo dat een kleine accu als een Sessy de pieken en dalen in vermogen niet volledig kan afvangen.

V.w.b. energie, als ik het zo zie in Home Assistant (wat ik al mijn energiestromen in huis laat meten), verbruik ik op de meeste avonden en nachten niet meer dan 5 kWh. Als ik een keer was doe of de Prius oplaad wel, maar meestal zal ik goed uitkomen met 5kWh.

En daarom stelde ik dat ik in mijn siuatie een tweede Sessy beter kan gebruiken vanwege het hogere vermogen dan vanwege de hogere capaciteit (energieinhoud).

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 17-02-2023 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Laatst online: 27-05 09:02
JeroenH schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Ik zou me voornamelijk goed inlezen (googlen) naar de begrippen elektrisch vermogen, wat wordt uitgedrukt in Watt (W) of kilowatt (kW), en elektrische energie, wat wordt uitgedrukt in wattuur (Wh) of kilowattuur (kWh). Als (beperkt bruikbare) vergelijking kun je je vermogen voorstellen als "liter water uur", en energie als "liter water".

Dit is iets om goed scherp te hebben, als je weinig ervaring hebt met denken in vermogen/energie/kW/kWh is het makkelijk om het door de war te halen. Maar het is essentiële basiskennis om de werking en het nut van een thuisaccu te begrijpen.

De Sessy kan zich ontladen met een vermogen van maximaal 1,7 kW. Dat betekent dat als alle apparaten in je huis op een gegevene moment samen 3 kW gebruiken, de Sessy hier dus maar 1,7 kW van kan leveren, terwijl de overige 1,3 kW uit het net komt. Twee Sessy's samen kunnen deze 3kW wel leveren. Als ik echter kook (2-3 pitten, misschien oven aan) zit ik soms wel aan de 5-8kW, dus tot op zeker hoogte zal ik dit probleem blijven houden.

Hetzelfde geldt met opladen; de Sessy kan opladen met een vermogen van maximaal 2,2 kW. Dat is in mijn geval een minder grote beperking, maar stel dat je zonnepanelen op een gegeven moment midden op de dag 4 kW leveren, dan neemt de Sessy dus maar 2,2 kW op, terwijl de overige 1,8 kW het net op gaat.

Het is dus niet zo "dat apparaten er niet op kunnen", maar het is zo dat een kleine accu als een Sessy de pieken en dalen in vermogen niet volledig kan afvangen.

V.w.b. energie, als ik het zo zie in Home Assistant (wat ik al mijn energiestromen in huis laat meten), verbruik ik op de meeste avonden en nachten niet meer dan 5 kWh. Als ik een keer was doe of de Prius oplaad wel, maar meestal zal ik goed uitkomen met 5kWh.

En daarom stelde ik dat ik in mijn siuatie een tweede Sessy beter kan gebruiken vanwege het hogere vermogen dan vanwege de hogere capaciteit (energieinhoud).
_/-\o_ onwijs bedankt voor deze uitleg. Heel helder.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Pagina: 1 2 ... 88 Laatste