Hoi allemaal! Ik zie een hoop vragen, dus hierbij een Q&A:
Heb je ook iets van documentatie gekregen wat je mag/kan delen?
De documentatie die ik heb is de API documentatie van de web interface (
http://sessy-ABCD.local/api), verder is er nog niet echt documentatie anders dan wat al op de site staat.
Hebben de baterijen een utp-kabel-aansluiting?
Zowel de dongel op de batterij als de P1 dongel hebben een Ethernet poort, maar in de huidige release van de firmware is deze nog niet ingeschakeld. Volgens mij zat dit al wel in de laatste dev build die bij Charged in het lab draait.
Kunnen de instellingen lokaal woren gemaakt? Met andere woorden, is er een optie om geen enkele data naar buiten te laten gaan?
De configuratie gaat volledig via de webportal. Ik heb tot nu toe mijn Sessy geen verbindingen zien maken naar buiten, uitgezonderd één HTTPS request voor het checken voor firmware updates (alleen op aanvraag via de web interface). Dat zit dus wel goed! Ook de aansturing in open mode is volledig lokaal.
Zou je wat informatie en foto’s willen delen hoe de Sessy is aangesloten op je groepen en (mocht je die hebben) je zonnepanelen?
Ik heb een 3-fase hoofdaansluiting op het net (3x25A) en een 3-fase omvormer. Sessy zit rechtstreeks op een eigen 16A groep in een losse verdeler op zolder.
/f/image/KZ5pPqDavCcZHV9dN2WQot9z.png?f=fotoalbum_large)
Kun je toevallig de verschillende power strategieën met ons delen die ik in de screenshot van je API zie?
Er zijn er momenteel 3:
- OFF: Precies wat je denkt. Sessy schakelt naar standby.
- NOM: Null on the meter / Nul op de meter. Sessy houdt de P1 poort in de gaten en stelt het eigen vermogen bij om dit naar 0 te krijgen. Sessy kijkt hierbij naar het totaal van de meter, dus in geval van een 3-fase aansluiting de som van alle fasen.
- API: Open Mode. Sessy doet zelf geen logica en doet stelt het eigen vermogen in aan de hand van REST API calls naar het 'power/setpoint' endpoint. Hier geef je het setpoint aan in Watt (negatief is laden, positief is leveren)
Deze is nog in ontwikkeling:
- ROI: Dynamisch. Gebruikt data van de energiemarkt of energieleverancier om een optimaal bedrag voor jouw stroom te ontvangen door te laden op goedkope momenten en te ontladen op dure momenten. Momenteel dus nog niet beschikbaar, label laat 'coming soon' zien.
Hoe is de accu opgehangen, direct aan schroeven/pluggen, of met een plaat hout o.i.d. er achter?
Sessy hangt aan de zijwand van de installatiekast op mijn zolder. Deze wand is ongeveer 3 cm dik en bestaat uit "paneel met massief spaanplaatvulling HDF" aldus de bouwer van het huis (MorgenWonen).
Sessy hangt aan een beugel, die wordt met een aantal schroeven (netjes waterpas) vastgezet op de muur. Volgens mij was dat in mijn geval zonder pluggen omdat de muur al van hout is, maar in geval van steen zullen ze waarschijnlijk pluggen gebruiken. Nadat de beugel is gemonteerd hang je Sessy hieraan. In mijn geval had ik de montage er gratis bij, en ik moet zeggen dat dat wel erg prettig was. Vriendelijke installateurs en alles netjes opgehangen, aangesloten en afgewerkt.
Hoe dan ook: Voor de installatie kreeg ik een intakeformulier, waardoor de installateur van tevoren op de hoogte is van de situatie bij jou thuis. Zodoende hebben ze dan ook de juiste spullen bij om het systeem netjes te monteren.
Had je je P1 poort al in gebruik? Zo ja, heb je dan een splitter om de Sessy-dongle erbij aan te sluiten?
Ja, de P1 poort is al in gebruik door het Smart Home systeem wat met het huis geleverd werd (One Smart Control). Dit had ik aangegeven op het intakeformulier voor de installatie, en de P1 dongel werd dan ook geleverd met een splitter voor de P1 poort

De dongel kan zich voeden van de P1 poort als je een nieuw type DSMR hebt (5.0 en hoger als ik het goed heb). Als de poort al in gebruik is kan dit echter niet, en moet een aparte USB voeding worden gebruikt. Ook die werd netjes meegeleverd!

Zou je eens willen voelen hoe heet de Sessy wordt als deze aan het opladen is?
Dit verschilt met het vermogen, bij maximale belasting schat ik dit in op iets meer dan 30°C (disclaimer, mijn handen zijn geen gecalibreerde thermometer). Er zit ook een fan in die meeregelt op de temperatuur, bij maximaal vermogen maakt deze ook wat meer geluid dan bij laag vermogen. In standby schakelt de fan uit.