-= Very annoying forum person =-
We zijn Tweakers.master_viper schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:15:
Ik begrijp niet wat de beweegreden is voor mensen om nu al zo'n ding aan te schaffen? Er is nog steeds saldering, en er is (nog) geen subsidie op. Terugverdientijd voor zoiets zit op 15+? jaar?
-edit-
Ik zou dit topic en ook het algemene huisaccu-topic eens doorlezen. De vraag "waarom" en "waarom nu al" zijn best uitgebreid besproken.
[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 17-02-2023 11:17 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Vorige twee pagina’s uitgebreid besproken, inclusief berekening terugverdientijd (+- 7-10 jaar).master_viper schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:15:
Ik begrijp niet wat de beweegreden is voor mensen om nu al zo'n ding aan te schaffen? Er is nog steeds saldering, en er is (nog) geen subsidie op. Terugverdientijd voor zoiets zit op 15+? jaar?
Ervaring mee opdoen. Nee ik ga er geen geld mee verdienen, maar is wel hele leuke technologie om ervaring mee op te doen. (Hobby's kosten ook geld).master_viper schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:15:
En misschien help ik op deze manier ook een klein beetje met het volwassen maken van deze technologie, doordat ik (een heel klein beetje) geld investeer.
18,5 jaar volgens de Belgische simulatormaster_viper schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:15:
Maar hoe relevant die voor mij als Nederlander is weet ik niet. In Belgie werkt het allemaal wel wat anders dan hier.
Desalniettemin denk ik dat het de toekomst is na salderen (ook al duurt dat nog wel even), ben ik benieuwd hoe goed het in de praktijk werkt, hoe het uitpakt met dynamische prijzen (al is dat voor mij waarschijnlijk pas relevant na beperking van het salderen), etc.
Daarom heb ik er 1 besteld. Uitbreiding zal later worden bepaald aan de hand van (dan wél) financiële overwegingen.
Het punt van de subsidies zou ik wat nuanceren, je kunt er vergif op innemen dat als de subsidies komen iedereen die dingen wil hebben en de subsidievoordelen wel zullen verdampen in hogere prijzen
Catch a smile out there!
Ik heb nu een dynamisch contract waardoor ik altijd ruim onder de prijzen zit van welk variabel contract ook. Gaat dan ook om gas natuurlijk. En al zeker onder vast contract wat je nu kan afsluiten. Verbruik 4500kwh en 2900kwh opwek. En 1200 m2 gas.
Nadeel van een dynamisch contract is dat je bij teruglevering de prijs krijgt van wat stroom dan kost. Dat is geen probleem meer met een Sessy ( 2x in mijn geval ).
Dus alle voordelen van een dynamisch contract en niet de nadelen die je krijgt met zonnepanelen. Daarbij gaan de Sessy's ook nog slim opladen / verkopen voor mij.
En dan nog al het tweakers plezier :-)
[ Voor 6% gewijzigd door Mr_thebrown op 17-02-2023 11:52 ]
Het is toch gewoon leuk om er mee bezig te zijn en de kennis die we erover delen brengt ons naar een groene en duurzame energie oplossing. Ik heb geluk dat er gisteren 3 zijn geplaats en ga er eens lekker mee spelen en onderzoeken. ik wil gewoon duurzaam worden met energie voor mezelf en de volgende generaties!
Nou... ik snap die discussie prima.lowiess schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:42:
Af en toe snap ik het niet altijd de discussie over terugverdientijd, heb je die ook wel een uitgerekend voor de auto die je rijd.
Het is toch gewoon leuk om er mee bezig te zijn en de kennis die we erover delen brengt ons naar een groene en duurzame energie oplossing. Ik heb geluk dat er gisteren 3 zijn geplaats en ga er eens lekker mee spelen en onderzoeken. ik wil gewoon duurzaam worden met energie voor mezelf en de volgende generaties!
Natuurlijk zijn er een aantal nerds/tweakers die dit als een hobby beschouwen (daar reken ik mezelf ook toe) of het doen vanuit een stukje maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Maar ik denk toch dat 90% van de zonnepanelen die bij mensen op het dak liggen er flink gerekend werd met een terugverdientijd en daarna dus het financiële voordeel. Als mensen er geen cent aan zouden verdienen, dan denk ik dat er heel wat minder zonnepanelen op de Nederlandse daken hadden gelegen.
En zo geldt dat ook voor thuisaccu's.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Mensen verklaarden me destijds voor gek. "Te duur", "dat verdien je nooit terug", "je bent niet goed wijs". Ik stond er zelfs mee in de krant en in het kwartaalblaadje van mijn verhuurder. Wellicht allemaal waar, destijds, maar kijk eens waar we nu staan, slechts 17 jaar later. Voor € 1 per Wp of iets meer liggen er vele kWp's op je dak. Bij nieuwbouw is het standaard, de installateurs kunnen het niet aan.
Ik verwacht v.w.b. thuisaccu's precies hetzelfde. De mensen die het nu doen (in NL althans) zijn een beetje gek. Dus bedenk maar dat we gek zijn, ik kan daar goed mee leven. Maar; binnen tien of hooguit vijftien jaar wil jij het ook, omdat je denkt dat het geld oplevert of om wat voor reden dan ook, en is het de norm bij nieuwbouw. Let maar op.
* toevallig ongeveer dezelfde prijs als een Sessy nu, maar als ik het even vlug uit laat rekenen zou dat anno nu overeenkomen met meer dan € 5000
Wat ik bij nieuwe ontwikkelingen altijd lastig vind, is dat je soms moet kiezen welke kant je op gaat. Ook nu zijn er verschillende kanten die je op kan met duurzaamheid, en de tijd zal vertellen hoe het uitpakt.JeroenH schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:57:
Ik vind het grappig hoe de geschiedenis zich herhaalt. In 2006 kocht ik mijn eerste zonnepanelen. 3 Sharp-panelen van 165Wp per stuk, op een Soladin 600 omvormer. Ik heb de factuur even uit de dieptes van mijn mailbox opgezocht: dat kostte € 3250* ofwel net geen € 6 per Wp dik € 6 per Wp - en dat zonder installeren.
Mensen verklaarden me destijds voor gek. "Te duur", "dat verdien je nooit terug", "je bent niet goed wijs". Ik stond er zelfs mee in de krant en in het kwartaalblaadje van mijn verhuurder. Wellicht allemaal waar, destijds, maar kijk eens waar we nu staan, slechts 17 jaar later. Voor € 1 per Wp of iets meer liggen er vele kWp's op je dak. Bij nieuwbouw is het standaard, de installateurs kunnen het niet aan.
Ik verwacht v.w.b. thuisaccu's precies hetzelfde. De mensen die het nu doen (in NL althans) zijn een beetje gek. Dus bedenk maar dat we gek zijn, ik kan daar goed mee leven. Maar; binnen tien of hooguit vijftien jaar wil jij het ook, omdat je denkt dat het geld oplevert of om wat voor reden dan ook, en is het de norm bij nieuwbouw. Let maar op.
* toevallig ongeveer dezelfde prijs als een Sessy nu, maar als ik het even vlug uit laat rekenen zou dat anno nu overeenkomen met meer dan € 5000
Een beetje het gevoel van, kiezen we een vhs of een betamax, of wachten we tot duidelijk is welk systeem overleeft. En dan als je nu instapt, het moeten wachten tot helder is of we een betamax of vhs hebben gekocht
Of is dit een vergelijking die voor jongere mensen weinig zegt?
Als toenmalig video 2000 gebruiker ben ik er wel bekend meeSjamo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:23:
Het voordeel is natuurlijk wel dat de 'drager' (netspanning) hier compatible is en blijft met iedere gekozen oplossing waardoor je de initiële ROI gewoon kan (blijven) halen.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Die vergelijking is hier niet echt heel erg van toepassing.Sjamo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:23:
[...]
Wat ik bij nieuwe ontwikkelingen altijd lastig vind, is dat je soms moet kiezen welke kant je op gaat. Ook nu zijn er verschillende kanten die je op kan met duurzaamheid, en de tijd zal vertellen hoe het uitpakt.
Een beetje het gevoel van, kiezen we een vhs of een betamax, of wachten we tot duidelijk is welk systeem overleeft. En dan als je nu instapt, het moeten wachten tot helder is of we een betamax of vhs hebben gekocht
Bij de videoformaten had je keuze invloed op of je de video's wel op dat formaat kreeg.
Bij een accu maakt de toekomst helemaal niet uit. of je een losse accu hebt of eentje die aan je zonnepanelenomvormer zit heeft geen invloed zolang je die combinatie blijft gebruiken. (al zou een omvormeraccu je eerder kunnen beperken in de toekomst dat de batterij niet aan een nieuwe omvormer aangesloten zou kunnen worden.)
Wat je ook kiest, het blijft gewoon goed werken, ook al zou in de toekomst jouw keuze niet langer gemaakt worden.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Bij vooruitlopen of dingen anders doen zul je altijd mensen die het niet snappen of niet willen snappen. Gewoon je ding doenJeroenH schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:57:
Ik vind het grappig hoe de geschiedenis zich herhaalt. In 2006 kocht ik mijn eerste zonnepanelen. 3 Sharp-panelen van 165Wp per stuk, op een Soladin 600 omvormer. Ik heb de factuur even uit de dieptes van mijn mailbox opgezocht: dat kostte € 3250* ofwel net geen € 6 per Wp dik € 6 per Wp - en dat zonder installeren.
Ik kijk naar de thuisaccu voor efficiency, een (mini)stukje zelfvoorzienendheid en uiteraard ook naar kosten, maar dat is niet de hoofdmoot.
Het lijkt me fantastisch minder afhankelijk te zijn/worden door je zonne-stroom ook 's nachts te kunnen gebruiken.
Praktisch; met maximaal 1700 watt ontladen, of 3400 watt bij twee Sessy's, zou te scripten kunnen zijn dat bij een verbruik van X, apparaat Y uitgaat. Helemaal fijn gaan mijn huidige apparaten dat vast niet vinden, maar wie weet een nieuwere generatie apparatuur wel.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Dat is inderdaad een dingetje; gekoppeld aan omvormer of niet. In theorie is dat iets efficienter meen ik, panelen leveren DC aan, accu wordt met DC geladen. Je zou daardoor aannemen dat er minder verlies is met omzetten.ArthurMorgan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:29:
[...]
Die vergelijking is hier niet echt heel erg van toepassing.
Bij de videoformaten had je keuze invloed op of je de video's wel op dat formaat kreeg.
Bij een accu maakt de toekomst helemaal niet uit. of je een losse accu hebt of eentje die aan je zonnepanelenomvormer zit heeft geen invloed zolang je die combinatie blijft gebruiken. (al zou een omvormeraccu je eerder kunnen beperken in de toekomst dat de batterij niet aan een nieuwe omvormer aangesloten zou kunnen worden.)
Wat je ook kiest, het blijft gewoon goed werken, ook al zou in de toekomst jouw keuze niet langer gemaakt worden.
Maar aan de andere kant; geen idee hoe lang ik mijn huidige omvormer nog gebruik. Compleet losse componenten houden je flexibel. Als de Sessy inderdaad goede integratie biedt met HomeAssistant, zou dat zeker mijn voorkeur hebben.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Ik bedoelde het minder letterlijk, en meer in de richting van, moet je je richten op accu's, dynamische energieprijzen, meedoen met collectieve windmolen-projecten, meer zonnepanelen, wachten op waterstof etc.ArthurMorgan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:29:
[...]
Die vergelijking is hier niet echt heel erg van toepassing.
Er gebeurt nu zoveel en op zoveel fronten, zaken die elkaar ook weer kunnen gaan beinvloeden, dat pas over een poos zal blijken wat nou uiteindelijk de beste oplossing wordt, of welke combinatie. Noem het een soort van kruispunt zonder bewegwijzering en zonder kaart en navigatie. Het is nu gokken wat straks de voornaamste weg voorwaarts wordt.
Zonder twijfel een spannende en interessante tijd.
Precies, maar wel een zogenaamde 'educated guess' waar zeker de tweaker goed kan bepalen welke oplossing aansluit bij wensen, eisen en ook vooral gadget gehalte.Sjamo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:38:
Noem het een soort van kruispunt zonder bewegwijzering en zonder kaart en navigatie. Het is nu gokken wat straks de voornaamste weg voorwaarts wordt.
Zo heb ik spijt dat ik niet veel eerder met PV ben begonnen en eerder een elektrische auto heb genomen, deze keer wil ik wel bij de 'first adopters' horen, ook omdat het bedrag nog te overzien is.
[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2023 12:42 ]
stel 1*35 Ampere aansluiting met groepen van 20A. En een 4.5kW omvormer. Hang ik daar 2 sessys aan en heb ik de afwasmachine, wasmachine en inductieplaat aan dan kan de vraag wel richting de 7kW gaan. stel dat de zon lekker schijnt en de accu's vol dan willen die dik over de 20A gaan om de vraag te beantwoorden. Dat kan je natuurlijk softwarematig afkappen, maar dan doen je accu's op dat moment niks, terwijl als ze op een eigen groep zouden zitten ze wel kunnen helpen.
Aangezien je PV-panelen opwekken ipv verbruiken moet je het aftrekken ipv optellen. Als je op één fase 10A vraagt en 10A opwekt, zegt je hoofdmeter 0.ArthurMorgan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:01:
Misschien dat ik er over heen gelezen heb. Maar als ik het goed begrijp is de voorkeur om de sessy op dezelfde groep als de zonnepanelen te zetten. Maar loop je dan niet een groot risico van het doorslaan als er ook veel gerbruikt wordt op een bepaald moment.
stel 1*35 Ampere aansluiting met groepen van 20A. En een 4.5kW omvormer. Hang ik daar 2 sessys aan en heb ik de afwasmachine, wasmachine en inductieplaat aan dan kan de vraag wel richting de 7kW gaan. stel dat de zon lekker schijnt en de accu's vol dan willen die dik over de 20A gaan om de vraag te beantwoorden. Dat kan je natuurlijk softwarematig afkappen, maar dan doen je accu's op dat moment niks, terwijl als ze op een eigen groep zouden zitten ze wel kunnen helpen.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Wat betreft de hoofdmeter heb je gelijk maar dat is niet probleem. Een omvormer zit op een eigen groep Als de groep 20A is , de omvormer die 20 A levert en daar ook nog eens de levering van de Sessy bijkomt dan klapt wel die zekering uit.TKroon schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:03:
[...]
Aangezien je PV-panelen opwekken ipv verbruiken moet je het aftrekken ipv optellen. Als je op één fase 10A vraagt en 10A opwekt, zegt je hoofdmeter 0.
Dat is ook iets wat ik mij afvraag hoe dat is geregeld als de PV aan de Sessy hangt en Sessy vervolgens aan de automaat. Ik neem dan aan dat dit beperkt wordt in de Sessy maar weet dat niet zeker.hanev001 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:11:
.., de omvormer die 20 A levert en daar ook nog eens de levering van de Sessy bijkomt dan klapt wel die zekering uit.
Zelf zou ik er voor kiezen de Sessys via een aparte groep aan te sluiten om dat te voorkomen.
Maar waarom zou je de Sessy laten leveren als je PV ook levert? Dat mis ik dus even. Als je hoofdzekering van een fase 25A is, en je PV levert al 25A op die fase, dan lijkt het me logisch dat je Sessy niet kunt laten leveren zonder de zekering te laten springen.hanev001 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:11:
[...]
Wat betreft de hoofdmeter heb je gelijk maar dat is niet probleem. Een omvormer zit op een eigen groep Als de groep 20A is , de omvormer die 20 A levert en daar ook nog eens de levering van de Sessy bijkomt dan klapt wel die zekering uit.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Dat is mijn idee dus ook. Maar als je op sessy.nl staat er dus:DukeBox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:15:
[...]
Dat is ook iets wat ik mij afvraag hoe dat is geregeld als de PV aan de Sessy hangt en Sessy vervolgens aan de automaat. Ik neem dan aan dat dit beperkt wordt in de Sessy maar weet dat niet zeker.
Zelf zou ik er voor kiezen de Sessys via een aparte groep aan te sluiten om dat te voorkomen.
en dan ga ik dus bij een hoge vraag op andere groepen dus echt over de 20A van de zonnepanelengroep heen als op dat moment de zonnepanelen ook hard opwekken..De Sessy zal in veel gevallen in de buurt van de al bestaande omvormer worden geplaatst door ophanging aan de muur. De huidige groep van de zonnepanelen-omvormer wordt gebruikt voor de verbinding aan het elektriciteitsnet.
Omdat er ook veel vraag is. Het verbruik over 3 andere groepen is 7kW, de zonnepanelen pakken daar 4.5kW van en dus (bijna) de volledige 20A, terwijl de sessys vol zitten en prima de overige 2.5kW kunnen leveren, mits op een eigen groep.TKroon schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:18:
[...]
Maar waarom zou je de Sessy laten leveren als je PV ook levert? Dat mis ik dus even. Als je hoofdzekering van een fase 25A is, en je PV levert al 25A op die fase, dan lijkt het me logisch dat je Sessy niet kunt laten leveren zonder de zekering te laten springen.
/edit: ik ga dus uit van een 35A huiszekering
[ Voor 3% gewijzigd door ArthurMorgan op 17-02-2023 13:21 ]
Daar gaan ze uit van een 'daisy chain' config.ArthurMorgan schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:19:
Dat is mijn idee dus ook. Maar als je op sessy.nl staat er dus:
Catch a smile out there!
Je moet ervan uit gaan. Dat er dingen fout kunnen gaan. Dat is het hele idee van zekeringen/groepen….allemaal om problemen te voorkomen.TKroon schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:18:
[...]
Maar waarom zou je de Sessy laten leveren als je PV ook levert? Dat mis ik dus even. Als je hoofdzekering van een fase 25A is, en je PV levert al 25A op die fase, dan lijkt het me logisch dat je Sessy niet kunt laten leveren zonder de zekering te laten springen.
Edit. De zelfde discussie als bij pv. Waarom moet een (redelijke tot grote) pv systeem op een eigen groep….
[ Voor 9% gewijzigd door internet4me op 17-02-2023 15:35 ]
Niet direct last van hangt op een aparte zolderkamer, je hoort ze wel maar als die deur dicht zit hoor ik nietsbennoklever schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:27:
Bij ons net vandaag geïnstalleerd.
Ziet er netjes uit en de installateurs waren erg vriendelijk en nauwkeurig.
Ik vind echter wel dat de ventilator van het apparaat redelijk hoorbaar is. Iemand anders daar al langer last/ervaring van/mee?
[Afbeelding]
Wie heeft een geijkte dB mete zodat je op 1m kunt meten
Hier kan Sessy ook best wat hoorbaar geluid maken, maar wel vooral bij hoge vermogens. Ik heb hier bij de plaatsing wel rekening mee gehouden, de unit hangt bij mij op zolder. Dus verder geen last van.bennoklever schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:27:
Ik vind echter wel dat de ventilator van het apparaat redelijk hoorbaar is. Iemand anders daar al langer last/ervaring van/mee?
[Afbeelding]
Wel een gekalibreerdelowiess schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:51:
[...]
Niet direct last van hangt op een aparte zolderkamer, je hoort ze wel maar als die deur dicht zit hoor ik niets
Wie heeft een geijkte dB mete zodat je op 1m kunt meten
Maar ik heb mijn Sessy nog niet

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik sta op het punt om zonnepanelen te gaan bestellen, dus ik heb nog keus of ik ga voor een omvormer om micro omvormers. Van de micro omvormers weet ik dat ik alleen AC output heb, dus m'n Sessy battery zal dit opnieuw moeten omvormen naar DC. Als ik een gewone omvormer kies, kan ik de Sessy dan laden met DC?
Zijn er mbt de Sessy andere argumenten waarvoor ik niet voor micro omvormers moet gaan of juist wel?
Dan, zie ik op het schema op de Sessy site dat de bedoeling is dat je de (micro of niet) omvormer aansluit op de Sessy en dan de Sessy op de meterkast. Is dat correct?
Betekent dit dat ook wanneer het net mijn stroom niet wil omdat het overbelast is (bij 253 Volt), de Sessy alsnog geladen wordt ipv dat de omvormer uitgaat? En bijvoorbeeld de 48v uitgang van de Sessy gebruikt kan worden?
Mooi. Hoort die sticker bij de Sessy? Zoja heb je er een duidelijke foto van?bennoklever schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:27:
Bij ons net vandaag geïnstalleerd.
Ziet er netjes uit en de installateurs waren erg vriendelijk en nauwkeurig.
[Afbeelding]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Je zegt eigenlijk dat wanneer je alleen nog porno kan kijken als je een Sessy hebt iedereen morgen om is?Sjamo schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:23:
[...]
Wat ik bij nieuwe ontwikkelingen altijd lastig vind, is dat je soms moet kiezen welke kant je op gaat. Ook nu zijn er verschillende kanten die je op kan met duurzaamheid, en de tijd zal vertellen hoe het uitpakt.
Nog enigzins on topic, ik volg dit met interesse alleen zit er weinig rek meer in mn budget de komende 2 jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Oogje op 17-02-2023 17:40 ]
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Hier een paar weken geleden ook nieuwe panelen laten bijplaatsen. Ik heb gekozen voor SolarEdge. Vooraf nog wel even afstemming met Sessy gehad of ik evt een hybride omvormer zou moeten hebben. Dat was niet aan de orde zei men.Faceless schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:25:
Ik weet dat de afgelopen dagen er al wat gesproken is over de de installatie van de Sessy, maar ik kan het niet helemaal goed volgen, dus ik ga het vragen in mijn woorden, en hoop dat jullie niet schreeuwen als ik net niet de goede termen gebruik.
Ik sta op het punt om zonnepanelen te gaan bestellen, dus ik heb nog keus of ik ga voor een omvormer om micro omvormers. Van de micro omvormers weet ik dat ik alleen AC output heb, dus m'n Sessy battery zal dit opnieuw moeten omvormen naar DC. Als ik een gewone omvormer kies, kan ik de Sessy dan laden met DC?
Zijn er mbt de Sessy andere argumenten waarvoor ik niet voor micro omvormers moet gaan of juist wel?
Dan, zie ik op het schema op de Sessy site dat de bedoeling is dat je de (micro of niet) omvormer aansluit op de Sessy en dan de Sessy op de meterkast. Is dat correct?
Betekent dit dat ook wanneer het net mijn stroom niet wil omdat het overbelast is (bij 253 Volt), de Sessy alsnog geladen wordt ipv dat de omvormer uitgaat? En bijvoorbeeld de 48v uitgang van de Sessy gebruikt kan worden?
Sessy wordt AC gevoed. Ik hoop het binnenkort zelf te kunnen ervaren als er 2 sessy's deze kant op komen. Het is voor ons nog even afwachten wanneer het zo ver is. Ondertussen vind ik het leuk om te zien dat de sessy's bij andere tweakers worden geplaatst.
Mbt de overcapaciteit durf ik het niet te zeggen. Mocht dat aan de orde zijn, stel je er dan zelf niet al te veel van voor, omdat de Sessy dan waarschijnlijk al redelijk vol zit, immers op dat soort tijdstippen zijn de kosten voor stroom laag en is er veel stroom beschikbaar.
Ik gok dat het juist dit soort momenten zijn dat de software van Sessy bepaalt dat de batterij gevoed moet worden. Dat zou je niet verwachten dat je ook nog heel veel extra teruglevering hebt.
Hoe veel Sessy's heb je besteld en hoe veel overcapaciteit heb je als je de kilowatt piek afzet tegen het gebruik?
Absoluut. Ik doe dat bij elke aanschaf. Je gaat toch niet zo maar een auto kopen zonder bierviltje berekening?lowiess schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:42:
Af en toe snap ik het niet altijd de discussie over terugverdientijd, heb je die ook wel een uitgerekend voor de auto die je rijd.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Kunnen de monteurs hem op elke locatie monteren waar ook stroom aanwezig is, bv een stopcontact? Ik weet dat hij niet via een stekker aangesloten mag worden volgens de huidige NEN1010. Maar wellicht via een vaste verbinding?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik vind het bijzonder en dapper dat je telkens voorop loopt met de ontwikkelingen. Maar heel eerlijk : financieel heb je dan telkens matige keuzes gemaakt toch? Want iemand die jou 5 jaar later volgt heeft wel de voordelen en niet de nadelen. Die heeft maximaal financieel rendement en jij bent het proefkonijn geweest die risico heeft genomen met matige beloning.JeroenH schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:57:
Echt niet persoonlijk bedoeld hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig en begrijp het niet helemaal. Want ook met de kennis van nu zou ik nooit PV hebben aangeschaft in het jaar dat jij het deed en verklaar ik je nog steeds voor gek (niet lullig bedoeld).
De reden dat mensen later instappen is omdat het dan financieel pas interessant wordt. Persoonlijk vind ik dat die persoon het slimmer heeft aangepakt.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-02-2023 19:24 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Die auto is zo terugverdiend heb je geen bierviltje voor nodig. Optie 1 alle reizen met prive piloot en straaljager. Optie 2 eigen auto en zeff rijden.de Peer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:07:
[...]
Absoluut. Ik doe dat bij elke aanschaf. Je gaat toch niet zo maar een auto kopen zonder bierviltje berekening?
Bleek dat het toch voordeliger was om een auto aan te schaffen.
Ook de bon is opgezocht. Euro 4,93 per Wp in 2010 (met installatie).JeroenH schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:57:
Daarnaast ook goed om te zien dat een Nederlandse start-up eindelijk aan het leveren is en dat de eerste ervaringen goed zijn. Het is goed om wat Nederlandse spelers te hebben, zeker een partij die zich ook richt op de Tweaker met een API en HA ondersteuning enz.
[ Voor 23% gewijzigd door Zenix op 17-02-2023 19:35 ]
die prijs zie ik zo snel niet elders komen, zeker niet als je uiteindelijk door de sessy's in de komende periode probeert te streven naar maximaal eigen verbruik of zelfs gaat spelen met dynamische tarieven.
de bespaarde uitgaven en eventuele toevallige extra winstjes moet je dan ook meerekenen, beste mensen.
En natuurlijk de extra ervaringen die je er mee op doet.
Ik vat het ook helemaal niet persoonlijk op hoor, iedereen heeft zijn eigen beweegredenen.de Peer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:16:
[...]
Ik vind het bijzonder en dapper dat je telkens voorop loopt met de ontwikkelingen. Maar heel eerlijk : financieel heb je dan telkens matige keuzes gemaakt toch? Want iemand die jou 5 jaar later volgt heeft wel de voordelen en niet de nadelen. Die heeft maximaal financieel rendement en jij bent het proefkonijn geweest die risico heeft genomen met matige beloning.
Echt niet persoonlijk bedoeld hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig en begrijp het niet helemaal. Want ook met de kennis van nu zou ik nooit PV hebben aangeschaft in het jaar dat jij het deed en verklaar ik je nog steeds voor gek (niet lullig bedoeld).
De reden dat mensen later instappen is omdat het dan financieel pas interessant wordt. Persoonlijk vind ik dat die persoon het slimmer heeft aangepakt.
Zoals je het daar opschrijft haal ik er uitsluitend een financieel perspectief uit? Met die instelling waren zonnepanelen in 2006, en een thuisaccu anno nu (in Nederland iig) inderdaad een slecht idee.
Ik zie het anders. Ik was al halverwege een heel verhaal om dat uitgebreid uit te leggen, maar ik denk dat ik het zo maar samenvat: ik ben een Tweaker. Ik hoop dat je dat genoeg zegt over mijn beweegredenen voor zowel PV destijds, als een thuisaccu nu.
Ik zie nu ik beter op de bon kijk (ik was vanmiddag aan het WOGgenJohn245 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:26:
[...]
Ook de bon is opgezocht. Euro 4,93 per Wp in 2010 (met installatie).
Zeer zeker mooi resultaat, met 3 stuks.lowiess schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:14:
[Afbeelding]
Dit is toch wel VET, 3x sessy met de instelling 0 op de meter is vannacht geladen net zodal de WP die vannacht heeft gedraaid. en nu geen verbruik uit het net. Wordt ik toch wel blij van Altijd aan van 430w naar 0w is 829 euro minder;-)
Hoe zijn die aangesloten op de groepenkast? Op elke fase 1 Sessy? En kom je dan goed uit met het geleverde vermogen van 1,7Kw?
Ik heb er zelf twee besteld en overweeg een derde, want hier 3x25A.
Haha, echt een tweakerDJP! schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:19:
Erg leuk om te zien dat er meer en meer Sessy’s geïnstalleerd worden! Heeft iemand al een onder de deksel gekeken? Ben erg benieuwd hoe het is opgebouwd. Iemand al getest met de 48vdc poort?
Na installatie kon hij meteen aan de slag: warmtepomp, inductieplaat en stofzuiger aan, in HA kon ik zien dat dit een belasting was van ongeveer 4500w en 23A. Binnen een uur was de lading met 65% gezakt. Heeft iemand enig idee?
![]() | ![]() |
Maar zonder mensen die nu deze dingen kopen ontstaat er geen markt en zullen deze producten nooit door gaan bereken en goedkooper worden. Ik ben dan ook heel blij met mensen die nu de stap al wel wagende Peer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:16:
[...]
Ik vind het bijzonder en dapper dat je telkens voorop loopt met de ontwikkelingen. Maar heel eerlijk : financieel heb je dan telkens matige keuzes gemaakt toch? Want iemand die jou 5 jaar later volgt heeft wel de voordelen en niet de nadelen. Die heeft maximaal financieel rendement en jij bent het proefkonijn geweest die risico heeft genomen met matige beloning.
Was hij bij installatie al vol dan? Edit: lezen Gramser, TS schrijft “volgens mij”…tijn1976 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:48:
Goedemorgen, sinds afgelopen woensdag heb ik een Sessy draaiende. Daarover heb ik nu toch een vraag: hij is volgens mij opgeladen geleverd en nu inmiddels leeg, 4%. Hoe kan ik zien dat hij aan het opladen is, hoe krijg ik hem opgeladen via het net? In de grafiek blijft hij, na een nacht, op dit percentage staan hij laadt dus niet op. In de stand nul op de meter lijkt hij te wachten op de zonnepanelen die op deze grauwe dagen niet veel opleveren. Het zou mooi zijn om dan tegen laagtarief alsnog op te laden.
Na installatie kon hij meteen aan de slag: warmtepomp, inductieplaat en stofzuiger aan, in HA kon ik zien dat dit een belasting was van ongeveer 4500w en 23A. Binnen een uur was de lading met 65% gezakt. Heeft iemand enig idee?![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
@Twan_V zou je de config docs nog een keer kunnen posten. De transfer is verlopen.Twan_V schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:23:
Leuk dat het topic van start is en goed om te zien dat jullie elkaar helpen, we zullen ons best doen meer technische informatie op de website te plaatsen in de loop van februari. Wil je voor die tijd graag antwoord zonder tweakers lastig te vallen, stuur ons dan gerust een mailtje
Ik heb voor jullie vast een klein cadeautje, de Swagger API config docs. Download dit bestand
Je kunt dit makkelijk renderen op bijvoorbeeld https://editor-next.swagger.io/.
Enjoy!
Als je hier niet op zit te wachten, aan de native H.A. integratie wordt nog gewerkt.
Of heeft toevoellig iemand anders deze info gedownload en wil deze delen?
Je bent niet alleen een tweaker, je doet jezelf tekort. Je bent ook investeerder in een mooie toekomst, geen boekhouder. Dat de boekhouders er later van profiteren, och, het zij zo.JeroenH schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:23:
[...]
Ik vat het ook helemaal niet persoonlijk op hoor, iedereen heeft zijn eigen beweegredenen.
Zoals je het daar opschrijft haal ik er uitsluitend een financieel perspectief uit? Met die instelling waren zonnepanelen in 2006, en een thuisaccu anno nu (in Nederland iig) inderdaad een slecht idee.
Ik zie het anders. Ik was al halverwege een heel verhaal om dat uitgebreid uit te leggen, maar ik denk dat ik het zo maar samenvat: ik ben een Tweaker. Ik hoop dat je dat genoeg zegt over mijn beweegredenen voor zowel PV destijds, als een thuisaccu nu.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Ja helemaal mee eens, ik ben blij dat er mensen zijn die die rol graag op zich nemen en grote bedragen er aan uit willen geven, en het nog leuk vinden ook.AWEF schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:17:
[...]
Maar zonder mensen die nu deze dingen kopen ontstaat er geen markt en zullen deze producten nooit door gaan bereken en goedkooper worden. Ik ben dan ook heel blij met mensen die nu de stap al wel wagen
Als hij aan het leveren is wordt hij niet opgeladen lijkt mij. Want dat gebeurt pas als de zonnepanelen meer leveren dan de vraag, en dus de sessy niks hoeft te gebruiken.tijn1976 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:00:
[Afbeelding]
State of charge 0% en toch enige tijd 1700w aan het leveren.... Zou die 0% foutief zijn? Ik ga dadelijk even bij een andere Sessy-gebruiker live kijken.
eerst zonnepanelen die meewerken aan de vraag (en het overschot op de sessy zetten) daarna zonnepanelen + sessy die meewerken aan de vraag.
State of charge: 5%
Power delivery: -632 watts
Omdat hij nu voor het eerst aan het laden is zie ik dat minnetje staan. Hij is aan het laden. Vanavond het resultaat eens bekijken.
@Twan_V zijn jullie bij Sessy zelf ook tevreden over de snelheid? En zijn er zaken waar jullie tegen aan lopen waar wij iets aan zouden kunnen bijdragen?
Heb ik! Ik heb 'm toegevoegd aan mijn Sessy Home Assistant REST configuratie repo:John245 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:35:
@Twan_V zou je de config docs nog een keer kunnen posten. De transfer is verlopen.
Of heeft toevoellig iemand anders deze info gedownload en wil deze delen?
https://github.com/PimDoos/ha-sessy-rest
De state of charge is verkeerd, dit is bekend. Volgens mij was het plan om hier volgende week een fix voor te hebben als ik het me goed herinner. Achtergrond: Een deel van de software denkt dat er een 2.5 kWh accu inzit, terwijl dit in werkelijkheid 5.4 kWh is.tijn1976 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 10:00:
State of charge 0% en toch enige tijd 1700w aan het leveren.... Zou die 0% foutief zijn? Ik ga dadelijk even bij een andere Sessy-gebruiker live kijken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/bHSBcBlzONNRxdc6fdpOviui.png?f=user_large)
Voor wie een vroege versie wil testen, die kan handmatig geïnstalleerd worden vanaf https://github.com/PimDoos/ha-sessy. Gezien dit een vroege testversie is: Doe dit vooral niet op je productie Home Assistant instance!
Klopt het dat, in de staat nul op de meter, er niet opgeladen wordt door het net? In een eerdere firmware versie gebeurde dit wel. In welke stand kan ik wel opladen door het net tijdens daluren? Wat is het doel van de power strategie stand: off? Geen strategie? Of juist letterlijk, uit? Dit heb ik nog niet kunnen achterhalen. In de stand 0 op de meter en geen noemenswaardige opbrengst van het PV systeem is het wel wenselijk om tegen daltarief te kunnen opladen. In de open stand met HA is dit natuurlijk te regelen, maar niet alle gebruikers zullen deze route willen/kunnen volgen.
![]() | ![]() |
Nul op de meter is dacht ik inderdaad alleen om op te laden met zonnepanelen en dus effectief zo weinig mogelijk stroom van het net af te nemen.tijn1976 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:07:
Update: vanmorgen situatie ongewijzigd, warmtepomp is aan het werk, volgens HA ong 1500w. Volgens de Sessy web interface, power delivered 0w. State of charge 0%, zie foto. De andere foto was op de dag van ingebruikname, hier is duidelijk verbruik en opslagstaat van de accu te zien. Hij heeft sindsdien dus niet echt opgeladen. Inmiddels gisteren update 1.0.5 erop gezet.
Klopt het dat, in de staat nul op de meter, er niet opgeladen wordt door het net? In een eerdere firmware versie gebeurde dit wel. In welke stand kan ik wel opladen door het net tijdens daluren? Wat is het doel van de power strategie stand: off? Geen strategie? Of juist letterlijk, uit? Dit heb ik nog niet kunnen achterhalen. In de stand 0 op de meter en geen noemenswaardige opbrengst van het PV systeem is het wel wenselijk om tegen daltarief te kunnen opladen. In de open stand met HA is dit natuurlijk te regelen, maar niet alle gebruikers zullen deze route willen/kunnen volgen.
Wat jij wil doen is inderdaad iets wat je in de open modus moet regelen, of als je bij een energiemaatschappij zit met tarieven die per uur wisselen, dan heb je daar ook een stand voor.
Maar dan zal je wel even moeten rekenen ook te kijken of het prijsverschil wel groot genoeg is om de conversie verliezen te dekken.
Iemand met een werkende Sessy al eens gemeten hoeveel stroom en volledige laad sessie vergt en een volledige ontlaad sessie oplevert?
Ik ben heel benieuwd naar de efficiency in de praktijk.
Gaaf! klopt het dat je geen data uit de P1 dongle hebt? Is er wel bekend welke data daar beschikbaar is? Kun je straks bijvoorbeeld de P1 dongle van Sessy vergelijken met een Youless?PimDoos schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:19:
Ik begin aardig in de buurt te komen van een eerste releasewaardige versie van de native Home Assistant integratie voor Sessy!
[Afbeelding]
Voor wie een vroege versie wil testen, die kan handmatig geïnstalleerd worden vanaf https://github.com/PimDoos/ha-sessy. Gezien dit een vroege testversie is: Doe dit vooral niet op je productie Home Assistant instance!
Heb nog geen Sessy(besteld, staat wel in de planning), maar NOM regeling lijkt mij logisch dat hij laadt op zonnestroom.tijn1976 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:07:
Update: vanmorgen situatie ongewijzigd, warmtepomp is aan het werk, volgens HA ong 1500w. Volgens de Sessy web interface, power delivered 0w. State of charge 0%, zie foto. De andere foto was op de dag van ingebruikname, hier is duidelijk verbruik en opslagstaat van de accu te zien. Hij heeft sindsdien dus niet echt opgeladen. Inmiddels gisteren update 1.0.5 erop gezet.
Immers is NOM alleen mogelijk bij externe stroomproductie en je wilt dan de overproductie afvangen.
Zonder zonnepanelen/zonneboiler of windmolen is er geen NOM.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ik moet helaas (ben ik bang) nog echt wel enkele maanden wachten op mijn Sessy. Maar de voorpret maakt het niet minder. @PimDoos Gaaf man! Ik ben hier nog echt niet in thuis. Heb wel een HA draaien hoor. Maar dit gaat vast een hoop mensen zoals ik helpen. Ik ben best handig (al zeg ik het zelf) maar om dit soort shizzle zelf te maken... Keep up the good work. Thnx
Tesla model 3 2019 Long Range
Dit lijkt mij niet bevorderlijk voor de accu op langere termijn.Hett lijkt mij logisch een mogelijkheid toe te voegen waarbij dit wel kan. Opties nu: null op de meter, off, open of in de toekomst dynamisch.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Zie ik goed dat rechts je omvormer zit?tijn1976 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:48:
Goedemorgen, sinds afgelopen woensdag heb ik een Sessy draaiende.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Die zit er ook inDJP! schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:50:
[...]
Gaaf! klopt het dat je geen data uit de P1 dongle hebt? Is er wel bekend welke data daar beschikbaar is? Kun je straks bijvoorbeeld de P1 dongle van Sessy vergelijken met een Youless?
:fill(white):strip_exif()/f/image/qsjYTe4ijFfff9gpXLTad6l6.png?f=user_large)
De P1 heeft momenteel de volgende data beschikbaar via de API:
/f/image/lolFxatl2VK2nWNujxEydCoB.png?f=fotoalbum_large)
Dank voor de info. Jammer dat de rest van de P1 info niet beschikbaar is. Hopelijk komt dat in de toekomst nog.PimDoos schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:23:
[...]
Die zit er ook in
[Afbeelding]
De P1 heeft momenteel de volgende data beschikbaar via de API:
[Afbeelding]
Yes, een oudere SMA 3fase. Afgelopen jaar 6000kwh opbrengst.
Dus je omvormer zit in serie met de Sessy, op AC?tijn1976 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:48:
[...]
Yes, een oudere SMA 3fase. Afgelopen jaar 6000kwh opbrengst.
De logo's heb ik ingediend bij home-assistant/brands, dus hopelijk binnenkort inclusief plaatje in HA.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dFb1fS2xZsT8ETQ3bbBqA0k1.png?f=user_large)
/f/image/NC2YFnjxDjzhhM22CWItqNDe.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben nog lang niet klaar, mijn intentie is om de integratie nog flink uit te breiden met ondersteuning voor o.a. het schakelen van de strategie, sturen van het power setpoint, sensoren voor het Energy dashboard en updaten van firmware vanuit Home Assistant. Nog genoeg te doen dus, feedback en hulp met testen is zeker welkom!
Voor het energy dashboard zijn toch kWh tellers nodig? Kun je die niet afleiden uit de power waarde om zo tot iets van een geschatte kWh waarde te komen?
Het topic is nog geen 11 pagina's lang, twintig minuten lezen en je bent er doorheen - nog veel sneller als je scannend leest.Sebazzz schreef op zondag 19 februari 2023 @ 18:16:
Het topic is een beetje lang en lastig doorzoekbaar, dus ik hoop niet dat dit al gevraagd is: Is het duidelijk wat het energieverbruik van een Sessy is? Daarmee bedoel ik dan niet enkel stand-by verbruik, maar 1kWh in is xkWh uit - en dat moet je dan bij je toekomstige terugverdientijd meerekenen.
Waar je naar zoekt is "efficiëntie/efficiency/(omzet)verlies". Tot dusver is daar nog weinig over gepost inderdaad.
V: Komt er een gedetailleerde datasheet beschikbaar met zaken als aansluitschema, efficiencycurve, IP-rating etc.?
A: Ja, er komt zeker een datasheet beschikbaar, en het is idee is om los daarvan voor "techneuten/tweakers" veel diepgaander informatie te publiceren.
V: Wat is de round trip efficiency van de Sessy:
A: Peak round trip efficiency is zo'n 90%, dit percentage zakt als er meer richting het minimum (nul) en het maximum vermogen wordt geladen en ontladen.
De Sessy is overigens actief gekoeld met fans, die bij hogere vermogens kunnen aanslaan.
Ik ga dit zeker volgen/testen. Je bent er snel bij in ieder geval, thx!PimDoos schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:52:
Ik heb even flink aan de Home Assistant integratie getimmerd, v0.0.1 is nu beschikbaar voor installatie via HACS als custom repository. https://github.com/PimDoos/ha-sessy/releases/tag/v0.0.1
De logo's heb ik ingediend bij home-assistant/brands, dus hopelijk binnenkort inclusief plaatje in HA.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben nog lang niet klaar, mijn intentie is om de integratie nog flink uit te breiden met ondersteuning voor o.a. het schakelen van de strategie, sturen van het power setpoint, sensoren voor het Energy dashboard en updaten van firmware vanuit Home Assistant. Nog genoeg te doen dus, feedback en hulp met testen is zeker welkom!
:fill(white):strip_exif()/f/image/UAV26wmRBN0Y4Zi0qlMqVHD2.png?f=user_large)
PimDoos schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:52:
sensoren voor het Energy dashboard
Geeft de Sessy ook meer of minder gedetailleerde informatie weer over zijn gezondheid? Wellicht temperatuursensoren, misschien sensoren à la "overloaded", "overheating", "safety shutdown", "extinguisher fired", dat soort dingen?
Echt heel gaaf! Ik ben net zelf een paar weken geleden voorzichtig begonnen met HA, dus nog echt een leek hier, maar dit motiveert wel om er mee aan de gang te gaan. Weet jij of je zo mogelijkheden hebt om 6x de Sessy dan ook te koppelen en laten samenwerken van HA?PimDoos schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:52:
Ik heb even flink aan de Home Assistant integratie getimmerd, v0.0.1 is nu beschikbaar voor installatie via HACS als custom repository. https://github.com/PimDoos/ha-sessy/releases/tag/v0.0.1
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben vorige week in ieder geval al begonnen met de meterkast klaar te maken en een extra groep te plaatsen voor de accu's. Omdat ik er zes ga plaatsen zeker ik hem af op een B20 krachtgroep met een Klasse B aardlekschakelaar daarvoor. Dan een losse kWh meter om zo ook buiten de Sessy om alles te meten. Vanuit daar ga ik dan met een 5x6 YMVK kabel naar de accu's toe. Dat probeer ik dit weekend / volgende week te gaan maken.
Hier alvast wat foto's van de meterkast
:strip_exif()/f/image/70SMSniiymA4bqby0LvA1VgT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8gmQiajZ4j9vKc8JJPTksXdS.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de mensen die hem wel in een schuur gaan hangen: hebben jullie dan een oplossing gemaakt in dat tuinhuis/schuurtje of nemen jullie de gok.
Sessy komt nog met een IP antwoord binnenkort zegt men.
Is jou kast in de schuur dan IP44 of hoger?roekke schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:12:
even over IP rating. IK lees hier dat mensen deze in een schuur plaatsen (normaal gesproken ip44). Op de vraag van mij welke rating de Sessy heeft is het antwoord dat deze niet bekend is, maar waarschijnlijk ip20. Daarmee kan ik niet zoals ik hoopte in mijn schuur installeren bij de krachtstroom subkast daar. Natuurlijk lees ik dat hij bij beneden nul uitschakelt, maar vocht is dus wel een "bummer".
Voor de mensen die hem wel in een schuur gaan hangen: hebben jullie dan een oplossing gemaakt in dat tuinhuis/schuurtje of nemen jullie de gok.
IP44 is voor veel mensen echt wel belangrijke toevoeging. Een IP44 (vaak zelfs IP65) onderverdeler is niet zo bijzonder meer.roekke schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:12:
even over IP rating. IK lees hier dat mensen deze in een schuur plaatsen (normaal gesproken ip44). Op de vraag van mij welke rating de Sessy heeft is het antwoord dat deze niet bekend is, maar waarschijnlijk ip20. Daarmee kan ik niet zoals ik hoopte in mijn schuur installeren bij de krachtstroom subkast daar. Natuurlijk lees ik dat hij bij beneden nul uitschakelt, maar vocht is dus wel een "bummer".
Voor mij persoonlijk is/was dit ook het plan, dit betekend alleen dat we potentieel door moeten zoeken naar een andere accu.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
dat is inderdaad een goede vraag!!! hmmm... toch denk ik dat alles ip44 zou moeten zijn wat ik in een schuur hang.John245 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:29:
[...]
Is jou kast in de schuur dan IP44 of hoger?
Waarom dan geen IP44 in je woning?roekke schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:34:
[...]
dat is inderdaad een goede vraag!!! hmmm... toch denk ik dat alles ip44 zou moeten zijn wat ik in een schuur hang.
Volgens mij kun je als je gewoon binnen de specificaties blijft normale componenten toepassen. Of zijn al je WCD's in de schuur ook IP44?
Wil je de auto binnen afspuiten of iets dergelijks?
Als de schuur wind- en waterdicht is en boven dauwpunt blijft (condens) is IP20 voldoende, eventueel maak je hem met een afdakje IP21, dan mag hij ook op 60 cm van een badkuip.
Er zal voldoende warmte gegenereerd worden om de boel van binnen boven het dauwpunt te houden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
John245 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:54:
[...]
Waarom dan geen IP44 in je woning?
Volgens mij kun je als je gewoon binnen de specificaties blijft normale componenten toepassen. Of zijn al je WCD's in de schuur ook IP44?
En al je netwerkapparatuur in de schuur is ook minimaal IP44?
Dit zit op dit moment nog niet in de API, maar Twan liet mij weten dat het toevoegen van meer data aan de API op de planning staat. De System State sensor kan voor zover ik weet in ieder geval ook een 'Error' state geven, dat is op dit moment een generieke catch all voor 'er is iets mis'.JeroenH schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:19:
[...]
Geeft de Sessy ook meer of minder gedetailleerde informatie weer over zijn gezondheid? Wellicht temperatuursensoren, misschien sensoren à la "overloaded", "overheating", "safety shutdown", "extinguisher fired", dat soort dingen?
Dat moet zeker kunnen! De integratie kun je per dongel configureren, iedere unit (batterij of P1) heeft er een. Bij de configuratie geef je het IP adres en de credentials van de local user op om verbinding te maken.Mister I schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:06:
[...]
Echt heel gaaf! Ik ben net zelf een paar weken geleden voorzichtig begonnen met HA, dus nog echt een leek hier, maar dit motiveert wel om er mee aan de gang te gaan. Weet jij of je zo mogelijkheden hebt om 6x de Sessy dan ook te koppelen en laten samenwerken van HA?
Wat een beest van een meterkast!
Volgens mij kunnen ze allemaal dezelfde dongel gebruiken. In de instellingen stel je het IP adres in van de P1 dongel die Sessy moet gebruiken.John245 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:47:
Weet iemand of indien je 6 Sessy's heb je ook 6 maal de P1 dongle moet aansluiten? Of kun je gewoon 1 P1 dongle gebruiken?
/f/image/v7651DNtK7rrqdPFE5Nglr47.png?f=fotoalbum_large)
Waarom niet dan? Of bedoel je dat Sessy X dan Sessy Y zou kunnen laden?DJP! schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:24:
Als ze allemaal blind de P1 gaan volgen bij NOM lijkt me dat niet goed gaan.
Stel dat de P1 zegt dat er 500 Watt nodig is dan gaan alle 6 de Sessy’s 500 Watt leveren waardoor er dus in totaal 3000 Watt geleverd word. Bij het volgende P1 telegram zal er dan 2500 Watt teveel zijn. Alle Sessy’s gaan dan dus opeens maximaal opladen waardoor er bij de volgende P1 telegram weer geleverd moet gaan worden in plaats van opgeladen.
Over de loop van tijd (afhankelijk van je P1 meter) zal dit effect uitdoven en bij elke verstoring, het aanzetten van een apparaat etc begint het weer.
Daarom lijk mij het wel handig dat de Sessy’s met elkaar communiceren als ze NOM draaien.
Dan heb je toch nog steeds de kans dat je op een of meerdere fases afneemt en tegelijkertijd op een of meerdere fases teruglevertjwillemsen schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:21:
Ik zag dat iemand een post had van de settings in de sessy, daar stond een invul veld op welke fase de sessy zat, hoeveel sessys op die fase en hoeveel in totaal aanwezig, dan kan ieder een stukje doen, dus bij 500W gebruik en 4 sessys doet ieder 125W, dan hoeven ze niet onderling te communiceren
Een P1 meter meet per fase. Enkel voor je energierekening telt het totaal van teruglevering en afname.John245 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:27:
[...]
Dan heb je toch nog steeds de kans dat je op een of meerdere fases afneemt en tegelijkertijd op een of meerdere fases teruglevert
Dit werd ook aangehaald bij de Teams sessie dat bij lagere vermogens de Sessy niet heel efficiënt is.
Daarom lijk mij onderlinge communicatie of iets van een master/slave regeling best een goed idee.
Zo werkt dat niet, er wordt niet geleverd maar gevraagd. Vervolgens zal afhankelijk van de aansturing een of allen daar een (deel) van leveren.DJP! schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:16:
Stel dat de P1 zegt dat er 500 Watt nodig is dan gaan alle 6 de Sessy’s 500 Watt leveren waardoor er dus in totaal 3000 Watt geleverd word.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik zie teruglevering van energie terwijl ik aan de andere kant ook netto betaal.Sebazzz schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:32:
[...]
Een P1 meter meet per fase. Enkel voor je energierekening telt het totaal van teruglevering en afname.