Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:24
Ik denk dat ik nu snap dat er verwarring is (door mijn gebrekkige kennis van meterkasten) Ik heb inderdaad een aardlek en een zekering automaat. Het is de zekering automaat die er uit springt en niet de aardlek automaat zie foto. En ik heb dus een aarde aansluiting net boven de werkschakelaar van de warmtepomp. De monteur die de Sessy's heeft geplaatst heeft daar wel iets bij getrokken dus ik vermoed dat ook de Sessy's daar op geaard zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jgxh-WqD-N115tNPzxhZ3FKCQzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVkxcctTD09Wcnml4QidaKp4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxiOzgg6r_tvheiTW2cJZNSZeJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOYUdlWU0GF9gXlxxfqWU3rQ.jpg?f=fotoalbum_large

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04
JeroendeGroot schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:06:
Ik denk dat ik nu snap dat er verwarring is (door mijn gebrekkige kennis van meterkasten) Ik heb inderdaad een aardlek en een zekering automaat. Het is de zekering automaat die er uit springt en niet de aardlek automaat zie foto. En ik heb dus een aarde aansluiting net boven de werkschakelaar van de warmtepomp. De monteur die de Sessy's heeft geplaatst heeft daar wel iets bij getrokken dus ik vermoed dat ook de Sessy's daar op geaard zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keUmz_XSBuO4uBbVkU1bEy8EPA8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vVkxcctTD09Wcnml4QidaKp4.jpg?f=user_large
De linker Eaton is een aardlekschakelaar, de middelste met de pv sticker eronder is een aardlekautomaat, dus een combi aardlekschakelaar en installatieautomaat.

https://www.elektramat.nl...nul-16a-b-kar-30ma-120652

• JeroendeGroot
Oke het is dus een combi, ik zal de volgende keer wanneer deze er uit sprint er opletten of het door een aardlek of een piek stroom komt, dat zou ik dan moeten kunnen zien aan het witte vakje?

• phYzar
JeroendeGroot schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:22:
Oke het is dus een combi, ik zal de volgende keer wanneer deze er uit sprint er opletten of het door een aardlek of een piek stroom komt, dat zou ik dan moeten kunnen zien aan het witte vakje?
Ik denk het wel maar weet het niet zeker. Twee vliegen in 1 klap: druk eens op de testknop, dan zie je wat er gebeurd, en heb je hem eens getest, dat doet iedereen natuurlijk regelmatig zoals geadviseerd O-)

(Hij schakelt natuurlijk wel echt af bij gebruik van de testknop, dus je Sessy/Omvormer gaan dan ook uit natuurlijk)

• JeroendeGroot
Dan wordt dat venster groen, het geeft wel iets aan. Wat dat betekend en of er nog een andere kleur dan wit of groen is weet ik dus niet :) Maar ik ga zeker even checken volgende keer.

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:52
Maartentux schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:37:
[...]

Ik bladerde gisteren door de grafiekjes van Frank Energie, daarbij viel me deze 8 mei erg op; vrijwel continue teruglevering in de avond. Moeilijk anders te verklaren dan door veel te trage reacties van de Sessy's op telkens veranderende load. Tenminste, ik kan niets anders verzinnen. Load loopt ook niet omhoog, dus accu's staan gewoon te buffelen. Tja oke, het is een centenkwestie, maar hierdoor werd ik wel weer herinnerd aan mijn voornemen zo'n SDM230 te gaan plaatsen. Ik heb zojuist de bestelling geplaatst.

[Afbeelding]
Nou, hij hangt erin en werkt. Alles gaat een stuk sneller: Dit is het resultaat van <stofzuiger aanzetten> (en weer uit). Ik heb 'm wel op 9600 baud laten staan, kan me nauwelijks voorstellen dat 38400 veel uitmaakt. Klopt het dat Sessy blijft plotten met 1 meetwaarde per 5 seconden, of is dat enkel de grafiek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z64xnqjznuMZZ6cLPBAB91ohlvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUgnDTsWdXUdjqLjzKFVPSWw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Maartentux op 03-06-2026 18:59 ]

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:26
Maartentux schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:44:
[...]

Nou, hij hangt erin en werkt. Alles gaat een stuk sneller: Dit is het resultaat van <stofzuiger aanzetten> (en weer uit). Ik heb 'm wel op 9600 baud laten staan, kan me nauwelijks voorstellen dat 38400 veel uitmaakt. Klopt het dat Sessy blijft plotten met 1 meetwaarde per 5 seconden, of is dat enkel de grafiek?

[Afbeelding]
De baudrate maakt inderdaad niet veel uit omdat de hoeveelheid communicatie redelijk beperkt is. De ModBus meter maakt gebruik van de (snellere) DSMR5 NOM regeling. Je merkt dus dat de NOM regeling wat sneller en agressiever reageert ten opzichte van een DSMR4 meter. Bij mij scheelde dit 0,4kWh aan verkeer per dag over de slimmemeter. Dit komt vooral omdat de pieken van de Quooker beter worden opgevangen.

• Maartentux
DJP! schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:48:
[...]

De baudrate maakt inderdaad niet veel uit omdat de hoeveelheid communicatie redelijk beperkt is. De ModBus meter maakt gebruik van de (snellere) DSMR5 NOM regeling. Je merkt dus dat de NOM regeling wat sneller en agressiever reageert ten opzichte van een DSMR4 meter. Bij mij scheelde dit 0,4kWh aan verkeer per dag over de slimmemeter. Dit komt vooral omdat de pieken van de Quooker beter worden opgevangen.
Het verschil is als dag en nacht. In mijn oudere posts is terug te vinden dat het vaak >50 seconden duurde voordat de Sessy had bijgeregeld en gecompenseerd. Nu is het 15 tot 20 seconden. _/-\o_

Hoe de Sessy helpdesk reageerde op mijn mailtje om zo'n stekkertje op te sturen zal ik jullie maar besparen. Maar het is erger dan je je nu indenkt, trust me. |:( :F :X

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:15
Zo juist beschikbaar gekomen:
1.11.12
03-06-2026

Een aantal minimale stabiliteitsverbeteringen zijn doorgevoerd.

Geen spannende dingen dus.

Ze staan er reeds op

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-06 10:19
Hoe de Sessy helpdesk reageerde op mijn mailtje om zo'n stekkertje op te sturen zal ik jullie maar besparen. Maar het is erger dan je je nu indenkt, trust me. |:( :F :X
Wat apart. Ze geven zelf aan dat je met een email het stekkertje kunt aanvragen.... Verkeerde toon aangeslagen misschien ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfSlwdx3rdzdDwfNwL4SgU6p48Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHFPWpXHNlWO3mbbAsEFJlwE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door BerndGaykema op 07-06-2026 14:03 ]

• Maartentux
BerndGaykema schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Wat apart. Ze geven zelf aan dat je met een email het stekkertje kunt aanvragen.... Verkeerde toon aangeslagen misschien ??

[Afbeelding]
Absoluut niet. Of wacht, oordeel zelf.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msVSVNsVF95SuQySt6aHPzY1BP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOVK1GGWSmPXgvST9QDDJhes.jpg?f=fotoalbum_large

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-06 10:19
Maartentux schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Absoluut niet. Of wacht, oordeel zelf.[Afbeelding]
Niets mis mee....
Ik heb net ook het koppelstukje aangevraagd, tesamen met een nieuwe P1-meter die wel voldoet. Geen enkel probleem, heel aardig en behulpzaam geholpen.

• psdata
Ik heb ook alleen maar positieve ervaringen met Sessy, al vanaf de eerste plaatsing door hun.

Maar ook dat ze werken aan een continue verbetering van hun product (zie ook weer update 1.1.13), en ze kijken ook mee wat Tweakers hier doen men hun Sessy. Ga zo door.
1.11.13
08-06-2026

In deze release verbeteren we de verbinding tussen Sessy en de portal, zodat jouw systeem betrouwbaarder online komt met de juiste gegevens. Jouw Sessy werkt zoals je gewend bent. Wil je meer details? Lees dan verder.
Verbeteringen
  • Portalverbinding – In sommige gevallen maakte Sessy verbinding met de portal op basis van back-upgegevens, omdat het interne moederbord niet goed kon worden uitgelezen. Sessy doet nu meer om de juiste apparaatgegevens te gebruiken bij het verbinden met de portal. Daardoor wordt beter voorkomen dat de portal onterecht aangeeft dat jouw Sessy offline is.
Wedeom een verbetering van problemen die men zag in het veld en waarbij men driftig werkt aan een oplossing. En dat voor alle vesie's die er zijn (ja ik met m'n eerst batch sessy's, en vele anderen met hun nieuwste versie's (10Kw), ect)

• pjbloknl
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-06 17:03
Homeassistant probeert de firmware te installeren, maar het duurt uren. Andere ook dit probeem

• psdata
pjbloknl schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:01:
Homeassistant probeert de firmware te installeren, maar het duurt uren. Andere ook dit probeem
Heden ochtend dit gewoon via HA gestart, en verleip vlekeloos.

Mocht je tegen problemen aan lopen, ga dan via de dongels zelf even de update's plaatsen, ok jemoet effe wat vaker inloggen. Maar op die manier trigger je ze mischien wel juist, mocht dat ook niet baten dan eerst een reset van de dongels en het dan nogmaals proberen.

Succes met de update.

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-06 22:10
Vaak log ik dan op de webportal van Sessy in en trigger ik daar de update.

• Maartentux
Maartentux schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Hoe het kan weet je niet, maar ik kreeg gisteren 3 stekkertjes opgestuurd van Sessy, en tot mijn verbazing viel er vandaag opnieuw een brievenbuspakket op de mat afkomstig van Sessy, met twee stekkertjes erin. Als iemand nog een stekkertje wil? Dan kun je ook bij mij terecht. :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOn3nv-6jJIP3x2t3GZWXhXeXpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9W10PKV0unvDiETtIQMBLS2.jpg?f=fotoalbum_large

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-06 19:48
Dit zou op de nieuwe versie beter moeten werken. Release 1.0.3 bevat een hoop performance verbeteringen ten opzichte van de laatste stable release (0.9.3), waaronder een fix m.b.t. de update entities.
Als je ook mijn XOM blueprint gebruikt, update die dan ook even naar de laatste versie.

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 20:41
PimDoos schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:56:
[...]
Dit zou op de nieuwe versie beter moeten werken. Release 1.0.3 bevat een hoop performance verbeteringen.
Ben erg blij met mn Sessy en dat komt voor een groot deel door deze integratie. Bedankt _/-\o_

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:39
[...]

Dit zou op de nieuwe versie beter moeten werken. Release 1.0.3 bevat een hoop performance verbeteringen ten opzichte van de laatste stable release (0.9.3), waaronder een fix m.b.t. de update entities.
Als je ook mijn XOM blueprint gebruikt, update die dan ook even naar de laatste versie.
In de integratie staan nu 4 devices. Kan ik de "oude" zonder problemen weggooien?

Overigens heeft de Sessy Battery Axxx als naam waar xxx de overige letters van een batterij zijn, maar niet de mijne. Mogelijk de jouwe en zit er iets fout in je integratie code.

[ Voor 12% gewijzigd door Frappuccino op 12-06-2026 09:54 ]

• JeroendeGroot
phYzar schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Ik denk het wel maar weet het niet zeker. Twee vliegen in 1 klap: druk eens op de testknop, dan zie je wat er gebeurd, en heb je hem eens getest, dat doet iedereen natuurlijk regelmatig zoals geadviseerd O-)

(Hij schakelt natuurlijk wel echt af bij gebruik van de testknop, dus je Sessy/Omvormer gaan dan ook uit natuurlijk)
Vandaag is de groep er weer 2 keer uit gesprongen en het venster wordt blauw. Aangezien het venster groen wordt bij testen (dat is dus een aardlek) en dan denk ik blauw bij een piekstroom? Je zou dan nu toch wel langzaam kunnen gaan concluderen dat er iets met 1 van de 2 sessy's aan de hand is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4tl6z2iXi2fGhdw5IORRz5bGmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mR9BsmbDglsZX5dRZxScLLz.jpg?f=fotoalbum_large

• phYzar
Mijn google-fu laat me in de steek als het gaat om de exacte documentatie. Wat ik overal vooral vind is dat bij Eaton de indicator wit of blauw kan zijn, waarbij blauw een aard-fout is. Waar groen dan vandaan komt... :?

• DJP!
Volgens mij schakelt die af op een aardfout... dat blauwe vlakje geeft volgens mij aan dat die op een aardfout is afgeschakeld, anders was dit wit.

De groene/rode indicators geven aan of er spanning op de uitgaande polen staat.

• Maartentux
DJP! schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:52:
Volgens mij schakelt die af op een aardfout... dat blauwe vlakje geeft volgens mij aan dat die op een aardfout is afgeschakeld, anders was dit wit.

De groene/rode indicators geven aan of er spanning op de uitgaande polen staat.
Mijn model alamat geeft rood voor ON, en zwart voor OFF. En geen enkel verschil tussen uit-door-testknop of uit-door-uitschakelen (overbelasting/kortsluiting heb ik niet getest). Ook in de PDF staat niets over andere kleuren, ook al klopt de PDF niet, daar is OFF weer groen en niet zwart. Het is een rommeltje en het is uiterst moeilijk te vinden, je stuit vaak op de USA modelen met een blinking LED in google search...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72K_YqSLexiHXch4dBeH6R-uYws=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CYFW5tRzdDw0XNeywODjJ6fs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87IMLyGoIvSKJMYL4oQrE_KmqqM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mRkIkJJ11Xj4Efn9nJ8sRiKa.jpg?f=user_large

Maar ik heb de juiste pdf voor het model van de OP gevonden, en wat je schijft is geheel juist. Blauw=lekstroom, anders wit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUKpSaYDSP8HImonexdKgiaVLqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gb3C9iPAarskXs5xvM6Jgig.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Maartentux op 12-06-2026 18:45 ]

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:49
Sinds de laats Home Assistant integratei update van Sessy krijg ik mijn 3 accu's niet meer aan het laden met de blueprint van Pimdoos. Geen idee wat er nu verkeerd is maar voorheen heeft het altijd prima gewerkt. Ik heb de integratie al een keer opnieuw aangemaakt maar dat maakt niks uit.

Iemand anders die tegen hetzelfde probleem is aangelopen?

• Sicos
Ik zie de fout in de logging

Variabelen battery, offset en setpoint definiëren

Uitgevoerd op: 13 juni 2026 om 14:46:19

Fout: ValueError: Template error: int got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ battery_setpoint_entity | map("states") | list | map('int') | sum }}' but no default was specified

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:14
Sicos schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:46:
Sinds de laats Home Assistant integratei update van Sessy krijg ik mijn 3 accu's niet meer aan het laden met de blueprint van Pimdoos. Geen idee wat er nu verkeerd is maar voorheen heeft het altijd prima gewerkt. Ik heb de integratie al een keer opnieuw aangemaakt maar dat maakt niks uit.

Iemand anders die tegen hetzelfde probleem is aangelopen?
Heb je de blueprints ook bijgewerkt? Zie het bericht van Pimdoos van 2 dagen terug: PimDoos in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Sicos
Gameboy schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:43:
[...]

Heb je de blueprints ook bijgewerkt? Zie het bericht van Pimdoos van 2 dagen terug: PimDoos in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
:-) .... nee dus

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:13
[...]

Ik heb release 1.0.3 geïnstalleerd. Daarna ook de blueprint geupdate. Het lukt mij niet om de XOM blueprint aan de praat te krijgen. Als ik kijk naar de tracering is er een error bij stap "Variabelen battery_setpoints definiëren". Zie screens voor setup en de fout melding. Is er iemand die mij kan helpen want ik begrijp niet wat er nu fout gaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlYRBLdP-HlLlXWraHw0w-Lr3aY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jMD1367Z64GAGEMc8zn5TJfN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jfymgYB-8TtY6GYfJlbiKH1gzQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/s3jtVsBddiL9YwvS8ExJHjaY.png?f=fotoalbum_tile

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:15
Mr_thebrown schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:22:
[...]

Ik heb release 1.0.3 geïnstalleerd. Daarna ook de blueprint geupdate. Het lukt mij niet om de XOM blueprint aan de praat te krijgen. Als ik kijk naar de tracering is er een error bij stap "Variabelen battery_setpoints definiëren". Zie screens voor setup en de fout melding. Is er iemand die mij kan helpen want ik begrijp niet wat er nu fout gaat?
[Afbeelding][Afbeelding]
Lees de laatste 3 posts voor de jouwe eens terug, daar staat het antwoord.

• Mr_thebrown
anboni schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:53:
[...]

Lees de laatste 3 posts voor de jouwe eens terug, daar staat het antwoord.
Ik heb de blueprint ge-update. Voor de zekerheid nog een keer. De oude eerst eraf, automation ook. Daarna opnieuw geïnstalleerd maar nog altijd dezelfde error....

• JeroendeGroot
phYzar schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:24:
Mijn google-fu laat me in de steek als het gaat om de exacte documentatie. Wat ik overal vooral vind is dat bij Eaton de indicator wit of blauw kan zijn, waarbij blauw een aard-fout is. Waar groen dan vandaan komt... :?
Je hebt gelijk, ik heb vorige keer niet goed gekeken. Er zijn meerdere indicatie vakjes, rood voor on en groen voor off (dat zijn de driehoekjes) Het vierkante venster kan idd alleen blauw en wit zijn. Ik heb uiteindelijk een installateur gebeld en die geeft aan dat het goed mogelijk is dat de schakelautomaat zelf defect is. Ze komen binnenkort langs om deze door te meten en de installatie verder te bekijken.

• Tazzios

Tazzios

..

Mr_thebrown schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Ik heb de blueprint ge-update. Voor de zekerheid nog een keer. De oude eerst eraf, automation ook. Daarna opnieuw geïnstalleerd maar nog altijd dezelfde error....
NAAST de update moet je ook het juiste device kiezen, die is namelijk ook verandert.
Note: If you use the Sessy XOM Blueprint, make sure to update it to the latest version and select the Sessy Battery Axxx devices instead of Sessy-Dxxx.

[ Voor 26% gewijzigd door Tazzios op 13-06-2026 20:00 ]

• Mr_thebrown
Tazzios schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:55:
[...]

NAAST de update moet je ook het juiste device kiezen, die is namelijk ook verandert.

[...]
Dat heb ik gelezen en toegepast. Ik heb ook maar 2 keuzes daar om te selecteren…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6cyLCGs5PI9qM-Rau8tTYooIXM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xGAPz7p9tv430LzwgdBw9wli.png?f=fotoalbum_large

• Tazzios

Tazzios

..

@Mr_thebrown

1. Controleer of in de blueprint dit voorkomt:
YAML: blueprintsPimdoossessy-xom.yaml
212
 select("search","_[a-z0-9]{4}_state_of_charge$")
Zo niet heb je de oude blueprint.

2. Controleer of je daadwerkelijk deze blueprint gebruikt.
3. Herstart HA zodat de yaml`s zeker weten opnieuw zijn geladen.

• Bapper
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06:25
Is er verschil in firmware versies tussen oude en nieuwe modellen? De oude machines krijgen hier versie 1.11.13 aangeboden terwijl bij de nieuwe wordt aangegeven dat 1.11.7 de laatste is en update.

• Gameboy
Bapper schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:18:
Is er verschil in firmware versies tussen oude en nieuwe modellen? De oude machines krijgen hier versie 1.11.13 aangeboden terwijl bij de nieuwe wordt aangegeven dat 1.11.7 de laatste is en update.
Voor zover ik weet, krijgen alle versies altijd dezelfde firmware. De 1.11.7 versie is al (ruim) een half jaar oud, en zou je dus allang moeten kunnen installeren.

Wellicht een berichtje naar Sessy om te vragen of zij kunnen nagaan waarom je de firmware niet krijgt op enkele van je Sessy's?

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:39
Bapper schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:18:
die van mij zit ook op 1.11.13 en geeft aan dat dat de nieuwste versie is.

• Bapper
Ok duidelijk. Ik ga Sessy vragen of ze een update kunnen forceren.

• DJP!
Bapper schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:02:
Ok duidelijk. Ik ga Sessy vragen of ze een update kunnen forceren.
Updates worden in verschillende groepen gestaffeld uitgerold met als laatste groep Sessy’s die niet geregistreerd zijn. Zijn al je Sessy’s goed geregistreerd?

• Bapper
DJP! schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Updates worden in verschillende groepen gestaffeld uitgerold met als laatste groep Sessy’s die niet geregistreerd zijn. Zijn al je Sessy’s goed geregistreerd?
Het nieuwe model wat niet update is, ter vervanging van een oude met mankementen, door een Sessy monteur onder garantie vervangen. Hoe/wat/waar zou ik die dan moeten registreren? Dat heb ik bij de machines die ik zelf heb geïnstalleerd ook niet (bewust) gedaan.

• Gameboy
Bapper schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:33:
[...]

Het nieuwe model wat niet update is, ter vervanging van een oude met mankementen, door een Sessy monteur onder garantie vervangen. Hoe/wat/waar zou ik die dan moeten registreren? Dat heb ik bij de machines die ik zelf heb geïnstalleerd ook niet (bewust) gedaan.
Welke van je Sessy's zie je in het portal: https://portal.sessy.nl/users/settings ?

Daar zouden ze allemaal moeten staan, en via die weg kun je ook de updates uitvoeren...

• psdata
Bapper schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:33:
[...]

1. Staat deze laatste Sessy goed in jou portal overzichtt geinstaleerd, en die oude sessy daaruit verwijderd?
  2. Kun je de laatste sessy ook via z'n eigen web pagina bereiken, en staan de setting goed (zie je andere Sessy)
  3. Heb je wellicht even een reboot/reset gedaan van deze laatste sessy.
  4. Dan sessy zelf informeren en dat je bovenstaande al gedaan hebt.
Succes

• Mr_thebrown
Tazzios schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:10:
@Mr_thebrown

1. Controleer of in de blueprint dit voorkomt:
YAML: blueprintsPimdoossessy-xom.yaml
212
 select("search","_[a-z0-9]{4}_state_of_charge$")
Zo niet heb je de oude blueprint.

2. Controleer of je daadwerkelijk deze blueprint gebruikt.
3. Herstart HA zodat de yaml`s zeker weten opnieuw zijn geladen.
Dank voor het meedenken. Die zin staat in blueprint yaml, ik heb dus de goede. Ik heb restart gedaan maar blijf dezelfde fout houden.

@PimDoos wat is het nu wat ik nog kan doen?

• Albert-JanB
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05:29
Een domme vraag misschien over updates. Maar als je zoals ik slechts af en toe eens kijkt in de portal en je ziet wel 5 updates achter elkaar staan. Als je dan alleen de laatste installeert, heb je dan automatisch ook alle verbeteringen uit de voorgaande updates erin zitten, of moet je ze allemaal apart en op de juiste volgorde installeren?

• DJP!
Albert-JanB schreef op maandag 15 juni 2026 @ 05:39:
Een domme vraag misschien over updates. Maar als je zoals ik slechts af en toe eens kijkt in de portal en je ziet wel 5 updates achter elkaar staan. Als je dan alleen de laatste installeert, heb je dan automatisch ook alle verbeteringen uit de voorgaande updates erin zitten, of moet je ze allemaal apart en op de juiste volgorde installeren?
Volgens mij kun je gewoon de laatste versie installeren en ben je klaar! Wat misschien ook een optie is om automatisch updates te installeren, dit kun je ook in het portal aangeven. Dan heb je altijd de laatst beschikbare versie geïnstalleerd.

• Albert-JanB
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05:29
Dank! Het grappige is dat dat al op automatisch staat. Dus of je krijgt blijkbaar evenwel de notificaties, terwijl hij ze automatisch ook al zelf installeert en dat ik het dan braaf nog een keer zit te doen... Zal volgende keer eerst kijken of het al geïnstalleerd is.

• Bapper
psdata schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:42:
[...]
  1. Staat deze laatste Sessy goed in jou portal overzichtt geinstaleerd, en die oude sessy daaruit verwijderd?
  2. Kun je de laatste sessy ook via z'n eigen web pagina bereiken, en staan de setting goed (zie je andere Sessy)
  3. Heb je wellicht even een reboot/reset gedaan van deze laatste sessy.
  4. Dan sessy zelf informeren en dat je bovenstaande al gedaan hebt.
Succes
Opgelost door Sessy te bellen.

• psdata
Bapper schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Opgelost door Sessy te bellen.
Wat was de oorzaak of wat ze gedaan hebben? Zodat wellicht iemand anders er ook wat aan heeft aan de info. (Oorzaak, Oplossing)

Maar mooi dat het door Sessy (charged) is op gelost.

• Bapper
psdata schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Wat was de oorzaak of wat ze gedaan hebben? Zodat wellicht iemand anders er ook wat aan heeft aan de info. (Oorzaak, Oplossing)

Maar mooi dat het door Sessy (charged) is op gelost.
Er stond 'iets' met de dongle niet helemaal goed aan de kant van Sessy. Daar kan je zelf niets aan doen.

• Tazzios

Tazzios

..

Mr_thebrown schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:18:
[...]

Dank voor het meedenken. Die zin staat in blueprint yaml, ik heb dus de goede. Ik heb restart gedaan maar blijf dezelfde fout houden.

@PimDoos wat is het nu wat ik nog kan doen?
Voldoet jou entiteit state_of_charge aan deze regex?
_[a-z0-9]{4}_state_of_charge$

zie ook: https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples/issues/40

• Mr_thebrown
Tazzios schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:44:
[...]

Voldoet jou entiteit state_of_charge aan deze regex?
_[a-z0-9]{4}_state_of_charge$

zie ook: https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples/issues/40
Wat super, dat was het. Ik heb dit veranderd in de blueprint yaml:

Replace:
select("search","_[a-z0-9]{4}_state_of_charge$"
with
select("search","(?<!minimum_)state_of_charge$"

Nu kan ik weer slapen :-)

• Mr_thebrown
Mr_thebrown schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:36:
[...]

Wat super, dat was het. Ik heb dit veranderd in de blueprint yaml:

Replace:
select("search","_[a-z0-9]{4}_state_of_charge$"
with
select("search","(?<!minimum_)state_of_charge$"

Nu kan ik weer slapen :-)
Draait nu sindsdien helemaal goed!

[ Voor 17% gewijzigd door Mr_thebrown op 15-06-2026 19:44 ]

• PimDoos
Frappuccino schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:49:
[...]

In de integratie staan nu 4 devices. Kan ik de "oude" zonder problemen weggooien?

Overigens heeft de Sessy Battery Axxx als naam waar xxx de overige letters van een batterij zijn, maar niet de mijne. Mogelijk de jouwe en zit er iets fout in je integratie code.
Je ziet twee devices per batterij: De dongle en de batterij. De dongle heeft een Dxxx naam en de batterij (AC-board) een Axxx naam. Beiden zijn in feite twee losse onderdelen en worden dus nu los getoond. De Dxxx devices kun je niet verwijderen, wel mag je ze uit XOM verwijderen als je die automation gebruikt.

De serienummers komen uit de API van Sessy en de namen zouden overeen moeten komen met de eerste 4 karakters van het serienummer. Die vind je op de webpagina van de dongle of in de portal.

• PimDoos
De blueprints zijn opnieuw bijgewerkt en zouden nu beter moeten werken met Sessy's waarvan de device of entity names zijn aangepast.

• tomvandepoel3
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:34
PimDoos schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:03:
[...]

Je ziet twee devices per batterij: De dongle en de batterij. De dongle heeft een Dxxx naam en de batterij (AC-board) een Axxx naam. Beiden zijn in feite twee losse onderdelen en worden dus nu los getoond. De Dxxx devices kun je niet verwijderen, wel mag je ze uit XOM verwijderen als je die automation gebruikt.

De serienummers komen uit de API van Sessy en de namen zouden overeen moeten komen met de eerste 4 karakters van het serienummer. Die vind je op de webpagina van de dongle of in de portal.
@PimDoos prachtige blueprint die ik binnen no-time aan de praat had!

Toch een vraagje, puur uit nieuwsgierigheid. Zoals hier al vaker langs kwam heeft Sessy al vrij lang ook een eigen XoM ("Net Zero" Power Strategy op de batterijen + "Grid target" (X) op de P1 Meter van Sessy). Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd (vandaar deze vraag) maar in mijn beleving heeft de Sessy XoM toch een paar voordelen tov de blueprint:
  • Ik gebruik slechts 1 enkele simpele HA automation om elke tig seconden het P1 grid target te zetten op de waarde van een HA template sensor die continue de juiste X waarde berekend (natuurlijk gebruik makend van offset entities en target value). Ik werk enkel tegen de P1 meter, hoef geen lijst met Sessy's door te geven en laat verder alles aan de Sessy's zelf over . Dit lijkt me "slanker" dan het draaien van de blueprint.
  • De Sessy XoM bepaalt zelf dynamisch welke Sessy (ik heb er 3) met welk setpoint wordt aangestuurd. Hier krijgt niet elke nieuwe dag en andere Sessy de prioriteit (zoals bij het OOTB priority offset template), maar wordt, zelfs als er geen setpoint wijzigingen zijn, toch regelmatig van Sessy gewisseld (o.a. op basis van SoC als ik het goed heb). Hierdoor lopen de SoC's van de Sessy's veel minder ver uit elkaar.
  • Ipv de Blueprint smoothing, lower threshold en update interval/timeout waarden gebruikt de Sessy XoM direct het door Charged geïmplementeerde (en hopelijk redelijk optimale) waarden. Ja, die waarden zijn hardcoded / niet aan te passen maar als simpele gebruiker hoef je er verder ook niet meer over na te denken.
Zijn er redenen om toch de voorkeur aan de blueprint te geven?

• Tazzios

Tazzios

..

@tomvandepoel3 De blueprint van Pimdoos bestaat al sinds augustus 2023 en in de tussentijd zijn er vrijwel geen functies toegevoegd. Dat Sessy het ondertussen ook grotendeels kan is gewoon langzaam kopieer/plak werk geweest. :P

De sessy- x-range om.yaml is een doorontwikkeling van de blueprint. Die doet standaard ook order by soc en heeft smoothing/ deadband instellingen en nog wat overbodige features waar je mee kan pielen.
Wat moet je als tweaker nog doen indien je het de fabrikant laat regelen. :Y)

• Simplastic
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:43
Hi @PimDoos, ik gebuik jouw HA integration al ruim 3½ jaar en ben er erg dankbaar voor. Ik gebruik de scripts Sessy Full Charge en Sessy Full Discharge elke dag. Sinds de recente update werken deze niet meer goed. Vaak starten ze niet op de aangegeven tijd en de discharge script stopt niet meer met de geselecteerde Minimum State of Charge - het gaat naar 0%. Ik heb uiteraard de entities bijgewerkt. Ik heb de XOM blueprint geupdate (niet dat ik deze gebruik). Ik heb beide scripts heringelezen, maar niets heeft geholpen.

Kan jij alsjeblieft even hiernaar kijken? Ik heb zelf geen verstand van YAML of programmering. BVD.

• Tazzios

Tazzios

..

@Simplastic
Die zijn zo te zien nog noet bijgewerkt.
Zelfde find en replace als de andere
"_state_of_charge$"
Door
"(?<!minimum_)state_of_charge$"
Op regel 130.

• Simplastic
Tazzios schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:32:
@Simplastic
"_state_of_charge$"
Door
Op regel 130.
Bedankt. Mijn zoon heeft me de Studio Code Server moeten laten zien. Anders had ik dit niet geweten. Ik kijk morgen of alles weer goed werkt.

Update: alles werkt weer perfect.

8) 8) 8)
Trouwens, donderdagavond is een van de beste momenten ooit om te verkopen! 70 cents/kWh tussen 20-22u!
8) 8) 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Simplastic op 19-06-2026 00:14 ]

• PimDoos
tomvandepoel3 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:05:
Om te tweaken ;)
Alles wat in XoM zit, zat op moment van bouwen niet in Sessy. Als de huidige implementatie van Sessy goed bevalt is er in principe geen reden om de blueprint te gebruiken. Wil je meer control over de parameters, dan is XoM interessant.

• PimDoos
Tazzios schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:32:
@Simplastic
"_state_of_charge$"
Door
Op regel 130.
Nu ook bijgewerkt in het repo.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:54
De laatste 4 a 5 updates heb ik problemen met de Sessy dongels dat naar herstart deze niet meer gezien worden op het Wifi netwerk. IP adres wordt veranderd en zelfs zie ik een vreemd MAC adres erbij staan. De dongels heb ik met hun IP adres in de adresreserveringen gezet, hoge prioriteit gegeven. Ik heb een DECO M9PLus Hoofd deco met 3 stuks Deco M4R AP's waarvan 2 stuks bekabeld zijn en die ene dichtst bij de Sessy dongels niet.

Voordat ik verder ga met het bij de Deco te zoeken graag jullie reactie of meerderen dit probleem ervaren. Het zou mooi zijn als je het IP adres van de dongel als Static zou kunnen instellen, dan treedt dit vast niet meer op. Bedankt.

• psdata
Ervaring met Sessy (1e gen + supportverhaal / RMA-achtig traject)

Een tijdje geleden (2022-2023) heb ik me samen met een dorpsgenoot ingeschreven voor de eerste generatie Sessy’s. Beide units zijn destijds (2023) op de vliering geïnstalleerd en hebben vanaf het begin prima gefunctioneerd.

Fast forward naar januari dit jaar: buurman ging verbouwen (dakkapel, herindeling) en moest daardoor afscheid nemen van zijn Sessy en PV-installatie. Ik heb zijn Sessy overgenomen en hem geholpen met de demontage. Dat hebben we eind januari technisch losgekoppeld.

Omdat zo’n unit (sessy) behoorlijk wat gewicht heeft, hebben we het fysieke verplaatsen uitgesteld tot er een kraan beschikbaar (plaatsing dakkapel) was. Uiteindelijk hebben we de Sessy eind mei naar beneden getakeld. Daarna heb ik ‘m in mijn schuur geplaatst, waar ik nog een vrije groep had op een andere fase dan mijn bestaande Sessy’s (netjes verdeeld dus).

Na aansluiten begon het gedoe: unit wilde niet correct opstarten / geen stabiele werking. In overleg met Charged (Sessy) een vrij uitgebreid troubleshooting-traject doorlopen:
  • Remote diagnostics
  • Diverse resets / checks
  • Netwerk/dongle issues uitgesloten
  • Hardwarematig onderdelen vervangen (o.a. dongle + interne systeemboard)
Kortom: alles wat je normaal in een RMA-voortraject zou verwachten, is eigenlijk doorlopen — maar zonder resultaat.

Uiteindelijk kwam Charged vorige week zelf met de conclusie: dit gaan we niet verder debuggen, we vervangen de hele unit. Dat vond ik eerlijk gezegd al opvallend netjes, zeker gezien het feit dat deze batterij van eigenaar is gewisseld.

Vandaag is de vervanging uitgevoerd. Nieuwe generatie Sessy is geplaatst — en daar zitten dus ook wat fysieke verschillen in (andere beugels, voetjes, licht aangepast formaat). Installatie is opnieuw gedaan en complimenten voor de monteur: deze heeft wederom strak werk, en alles netjes afgewerkt.

Na inbedrijfstelling ging het meteen goed: unit kwam direct online en draait nu zonder issues in NOM-modus.

Wat mij hier vooral opvalt (en wat je niet vaak meer ziet):
  • Support stopt niet bij “niet eerste eigenaar”
  • Troubleshooting wordt serieus genomen (geen standaard scriptwerk)
  • Uiteindelijk gewoon vervangen als het probleem niet oplosbaar blijkt
  • Proactieve communicatie vanuit Charged zelf
Conclusie:
Blij dat ik destijds voor een Nederlandse partij als Sessy heb gekozen. Techniek is één ding, maar dit soort aftersales en support maakt uiteindelijk het verschil — zeker in een markt waar veel oplossingen vrij “black box” zijn.

Roland, Twan en team: dit is hoe goed jullie het doen 👍

• psdata
MajaMestreech schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:18:
De laatste 4 a 5 updates heb ik problemen met de Sessy dongels dat naar herstart deze niet meer gezien worden op het Wifi netwerk. IP adres wordt veranderd en zelfs zie ik een vreemd MAC adres erbij staan. De dongels heb ik met hun IP adres in de adresreserveringen gezet, hoge prioriteit gegeven. Ik heb een DECO M9PLus Hoofd deco met 3 stuks Deco M4R AP's waarvan 2 stuks bekabeld zijn en die ene dichtst bij de Sessy dongels niet.

Voordat ik verder ga met het bij de Deco te zoeken graag jullie reactie of meerderen dit probleem ervaren. Het zou mooi zijn als je het IP adres van de dongel als Static zou kunnen instellen, dan treedt dit vast niet meer op. Bedankt.
Dat laatste staat inderdaad al op een wensenlijstje bij Charged, maar volgens mij is dat op dit moment nog niet actief in ontwikkeling.

Even om de situatie goed te schetsen: je hebt een ISP-router (mogelijk in bridge-modus of met een extern subnetwerk, of als gateway binnen je thuisnetwerk). De Deco M9 Plus verzorgt de DHCP-uitgifte en er zijn verder geen andere DHCP-servers actief in het netwerk.

Wat ik regelmatig terug lees op het TP-Link forum, is het volgende:

"DHCP-problemen met een Deco M9 Plus en Deco M4R in Access Point (AP) modus worden vaak veroorzaakt door de “Smart DHCP” functie van TP-Link. Deze functie is bedoeld als fallback wanneer je hoofdrouter uitvalt, maar kan in de praktijk onbedoeld IP-adressen uitdelen. Dit kan leiden tot verstoringen in je netwerk."

Het lijkt erop dat dit ook in jouw situatie gebeurt: wanneer een AP een instabiele (bijvoorbeeld draadloze) verbinding heeft, kan deze zelf besluiten een IP-adres uit te delen. Dat adres valt dan uiteraard niet binnen je DHCP-reserveringen, wat voor conflicten kan zorgen.

Ik weet niet zeker of deze functie uit te schakelen is, maar het is zeker de moeite waard om dat te controleren.

Daarnaast: als je ISP-router, je Deco-apparaten en je thuisnetwerk zich allemaal in hetzelfde subnet bevinden, zou je kunnen overwegen om:
  • DHCP op de Deco M9 Plus uit te schakelen
  • DHCP vervolgens op de ISP-router te activeren (of opnieuw te activeren)
Misschien helpt dat om de stabiliteit te verbeteren, even een stap terug doen en volgens KISS werken.

Hopelijk heb je hier iets aan — het is in ieder geval een mogelijke richting om te onderzoeken.

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:59
Een klein weekje geleden ook de knoop doorgehakt en een Sessy 5kwh besteld.

Hoe lang duurde het bij jullie ongeveer voordat hij geleverd was?

Gewoon even benieuwd.

• Maartentux
PVG555 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:02:
Een klein weekje geleden ook de knoop doorgehakt en een Sessy 5kwh besteld.

Hoe lang duurde het bij jullie ongeveer voordat hij geleverd was?

Gewoon even benieuwd.
Eerste (2024): 4 weken, tweede (2025): 3 weken. Maar ik deed zelf installatie.

• Simplastic
PimDoos schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:13:
[...]

Nu ook bijgewerkt in het repo.
Hi Pim,

Helaas heb ik nog steeds een probleem met de charge and discharge scripts. Ze beginnen oké, de strategy gaat van NOM naar API, maar beide Sessy's gaan naar 0 watt, niet de gewenste 1700W. Als ik deze waarden handmatig verander in 1700, gaat het verder weer goed, de accu's ontladen naar de target en gaan ze terug naar NOM, de eindstaat. (Hetzelfde verhaal met opladen.)

Weet je waarom de waarden naar nul gaan i.p.v. de waarde in de script? Ik heb ze opnieuw van het repo ingeladen en HA reboot.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:54
psdata schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Dat laatste staat inderdaad al op een wensenlijstje bij Charged, maar volgens mij is dat op dit moment nog niet actief in ontwikkeling.

Even om de situatie goed te schetsen: je hebt een ISP-router (mogelijk in bridge-modus of met een extern subnetwerk, of als gateway binnen je thuisnetwerk). De Deco M9 Plus verzorgt de DHCP-uitgifte en er zijn verder geen andere DHCP-servers actief in het netwerk.

Wat ik regelmatig terug lees op het TP-Link forum, is het volgende:

"DHCP-problemen met een Deco M9 Plus en Deco M4R in Access Point (AP) modus worden vaak veroorzaakt door de “Smart DHCP” functie van TP-Link. Deze functie is bedoeld als fallback wanneer je hoofdrouter uitvalt, maar kan in de praktijk onbedoeld IP-adressen uitdelen. Dit kan leiden tot verstoringen in je netwerk."

Het lijkt erop dat dit ook in jouw situatie gebeurt: wanneer een AP een instabiele (bijvoorbeeld draadloze) verbinding heeft, kan deze zelf besluiten een IP-adres uit te delen. Dat adres valt dan uiteraard niet binnen je DHCP-reserveringen, wat voor conflicten kan zorgen.

Ik weet niet zeker of deze functie uit te schakelen is, maar het is zeker de moeite waard om dat te controleren.

Daarnaast: als je ISP-router, je Deco-apparaten en je thuisnetwerk zich allemaal in hetzelfde subnet bevinden, zou je kunnen overwegen om:
  • DHCP op de Deco M9 Plus uit te schakelen
  • DHCP vervolgens op de ISP-router te activeren (of opnieuw te activeren)
Misschien helpt dat om de stabiliteit te verbeteren, even een stap terug doen en volgens KISS werken.

Hopelijk heb je hier iets aan — het is in ieder geval een mogelijke richting om te onderzoeken.
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een Ziggo modem in bridge modus en de Deco M9Plus dient als firewall, DHCP server, etc. Die Smart DHCP setting kan ik niet vinden in mijn Deco settings. Ik ga wel eens op het TP-link forum zoeken en lezen of hier nog tips zijn te vinden. Anders eens terug naar de fabrieksinstellingen aangezien de Sessy's meer dan een jaar na een herstart gewoon weer snel met hetzelfde IP adres terugkwamen op het netwerk. In ieder geval goed te horen dat niet meerdere problemen hebben met de IP adressen van de singels, dan weet ik nu dat ik het in mijn TP Link Deco moet gaan zoeken. Nogmaals dank.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:27
MajaMestreech schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:52:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een Ziggo modem in bridge modus en de Deco M9Plus dient als firewall, DHCP server, etc. Die Smart DHCP setting kan ik niet vinden in mijn Deco settings. Ik ga wel eens op het TP-link forum zoeken en lezen of hier nog tips zijn te vinden. Anders eens terug naar de fabrieksinstellingen aangezien de Sessy's meer dan een jaar na een herstart gewoon weer snel met hetzelfde IP adres terugkwamen op het netwerk. In ieder geval goed te horen dat niet meerdere problemen hebben met de IP adressen van de singels, dan weet ik nu dat ik het in mijn TP Link Deco moet gaan zoeken. Nogmaals dank.
Switchen tussen 2.44 en 5 kan ook een probleem geven… ik had met de tp links eigenlijk bakjes problemen met al dit soort devices… werkte dan redelijk als ik alles uitzetten wat “smart” probeerde te doen… ik heb ze weggedaan… issue ligt niet bij tp link overigens, eerder bij de wat meer “basis” devices die niet altijd alle standaarden helemaal volgen..

• Maartentux
Zo'n Sessy is toch wel héél wonderlijk. Na de hele avond op vol vermogen te hebben geleverd ging -ie in storing, en de storing ging pas weg na een paar minuutjes stroom eraf. Maar kijk wat er dan gebeurt: Hij was bijna leeg (10%, zie grafiek linksonder) toen -ie in storing ging. Na de powercycle 'denkt' -ie even dat -ie bijna vol is, levert dan 10%, en realiseert zich dat hij leeg is, en corrigeert de SoC naar 0%. Tot hier allemaal voorspelbaar gedrag, dit is al vaker geobserveerd en we weten dat dit gebeurt.

Maar... als je er over na gaat denken... Meestal denkt zo'n Sessy na reset dat -ie ongeveer halfvol is, maar nu niet. En het verschil in spanning van een LiFePo4 accu met 10% SoC en 90% SoC is immens. Volgens de tabellen 53.60V versus 48.00V. HOE kan het de Sessy software of BMS met zulke waarden niet duidelijk zijn dat de 'geschatte SoC' echt geen 90% is? Dit is electrotechnisch niet te verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51WyCFQvzFrK_j4uu1E4YQODzOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GzFVwshjYGPnfz1kszI4rkf.jpg?f=fotoalbum_large

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:12
Maartentux schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:32:
Zo'n Sessy is toch wel héél wonderlijk. Na de hele avond op vol vermogen te hebben geleverd ging -ie in storing, en de storing ging pas weg na een paar minuutjes stroom eraf. Maar kijk wat er dan gebeurt: Hij was bijna leeg (10%, zie grafiek linksonder) toen -ie in storing ging. Na de powercycle 'denkt' -ie even dat -ie bijna vol is, levert dan 10%, en realiseert zich dat hij leeg is, en corrigeert de SoC naar 0%. Tot hier allemaal voorspelbaar gedrag, dit is al vaker geobserveerd en we weten dat dit gebeurt.

Maar... als je er over na gaat denken... Meestal denkt zo'n Sessy na reset dat -ie ongeveer halfvol is, maar nu niet. En het verschil in spanning van een LiFePo4 accu met 10% SoC en 90% SoC is immens. Volgens de tabellen 53.60V versus 48.00V. HOE kan het de Sessy software of BMS met zulke waarden niet duidelijk zijn dat de 'geschatte SoC' echt geen 90% is? Dit is electrotechnisch niet te verklaren.

[Afbeelding]
Wat geeft de Sessy lokaal via de api voor Battery Pack Voltage op die momenten?

En wat is in jouw geval vol vermogen en heb je nog steeds temperatuur uitdagingen?

Wat ik onthouden heb is dat er 2 momenten van zekerheid zijn waarop de SoC kan worden vastgezet, volledig vol en volledig leeg. Alles hier tussen is optioneel. Kan mij voorstellen dat dit na een reset nogal tot verschillende berekende/geschatte waarden voor de SoC kan leiden. Kan je wel echt 100% resetten, de BMS blijft immers onder spanning, wat gebeurt er met de databuffers enz.

Bij mij draaien ze probleemloos volledig leeg naar 0%, stoppen ze bij 48,11 Volt, de System State geeft dan ook aan dat ze leeg zijn en de spanning hersteld zich naar een 48,6 Volt, SoC blijft dan 0%.

Bij stoppen volgens dynamisch (getimed gestopt) ontladen kunnen ze ook SoC 0% aangeven maar dan zijn ze niet verder gegaan dan 48,22 Volt, geeft de System State ook niet aan dat ze leeg zijn en herstellen ze naar zelfs boven de 49 Volt.

• DJP!
Maartentux schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:32:

[Afbeelding]
Het klinkt misschien raar maar volgens mij berekend de Sessy de SoC aan de hand van de energie die er in en uit gaat en niet aan de hand van het voltage...

De SoC wordt bij compleet vol of leeg naar 100 of 0% geschreven en dan gaat de Sessy bijhouden hoeveel energie er in en uit gaat en past de SoC hier op aan. Twee of drie keer per dag schrijft de Sessy de SoC dan naar het geheugen, dit om het geheugen te sparen door er niet constant naar te schrijven.. Bij een stroomstoring, reset etc. leest de Sessy tijdens het opstarten de SoC uit het geheugen en gaat hier dan mee verder totdat deze door de BMS wordt gereset naar 100 of 0%...

• psdata
Er staat weer een update klaar voor onze sessy P1 dongle

Er staat een update klaar voor de Sessy 🎉

In update 1.11.11 hebben we de werking rondom de status ‘unrecoverable’ al aangepast. In deze release maken we die functionaliteit opnieuw betrouwbaarder.

Verbeteringen
Unrecoverable – In update 1.11.11 hebben we aangepast dat Sessy minder snel onterecht de systeemstatus ‘unrecoverable’ krijgt. In deze release is die werking verder verbeterd door deze functie een eigen coulomb counter te geven. Daardoor werkt deze beveiliging robuuster en wordt de kans op een onterechte melding verder verkleind.

Straks maar eens instaleren

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
psdata schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:29:
Er staat weer een update klaar voor onze sessy P1 dongle

Er staat een update klaar voor de Sessy 🎉

In update 1.11.11 hebben we de werking rondom de status ‘unrecoverable’ al aangepast. In deze release maken we die functionaliteit opnieuw betrouwbaarder.

Verbeteringen
Unrecoverable – In update 1.11.11 hebben we aangepast dat Sessy minder snel onterecht de systeemstatus ‘unrecoverable’ krijgt. In deze release is die werking verder verbeterd door deze functie een eigen coulomb counter te geven. Daardoor werkt deze beveiliging robuuster en wordt de kans op een onterechte melding verder verkleind.

Straks maar eens instaleren
Bij mij is dat versie 1.11.14

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Gameboy
Boeryepes schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Dit zijn letterlijk de release-notes van versie 1.11.14 idd ;)

https://www.sessy.nl/firmware-updates/

• psdata
Boeryepes schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Bij mij ook teveel van de header afgeknipt dat het om update 1.11.14 gaat.

In de tussen tijd ook beschikbaar vaoor de batterij sessy's zelf

En heb het aan gedruft om remotly effe op de update knop gedrukt binnen de HA intergratie.
En zo waar (er is vertrouwen in Charged) alle sessy's parts zijn binnen no time geupdate en draaien weer lekker verder met het laden, en vanavond effe 2 uurtje extra ontladen (20:00 to 22:00)

[ Voor 45% gewijzigd door psdata op 24-06-2026 11:32 ]

• Maartentux
Simpel360 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:01:
Wat geeft de Sessy lokaal via de api voor Battery Pack Voltage op die momenten?

En wat is in jouw geval vol vermogen en heb je nog steeds temperatuur uitdagingen?
Ik zal de spanning de volgende keer ook uitvragen. Wat betreft temperatuur, dat is nu niet relevant, want het gaat mij niet om de reden van het vastlopen, maar puur om de rare SoC. Maar als antwoord: mijn ene Sessy zie ik throttlen, die start op ontladen met 1700 watt en zakt dan geleidelijk terug naar ~1400 watt. Dit vind ik geen enkel probleem; hij zit in een krappe kast, dit is de consequentie daarvan. De andere Sessy (deze liep vast) is om deze tijd onbegrensd, maar heeft vanaf middernacht tot 's ochtends een sterke begrenzing wegens "fan_level=2", daarna weer level 5.
Wat ik onthouden heb is dat er 2 momenten van zekerheid zijn waarop de SoC kan worden vastgezet, volledig vol en volledig leeg. Alles hier tussen is optioneel. Kan mij voorstellen dat dit na een reset nogal tot verschillende berekende/geschatte waarden voor de SoC kan leiden. Kan je wel echt 100% resetten, de BMS blijft immers onder spanning, wat gebeurt er met de databuffers enz.
Eerst met 'restart' in 'My Home Battery' app geprobeerd, maar hij bleef error geven, toen 5 minuten de stroom eraf. En uiteraard heb je gelijk, een accusysteem wordt nooit 'echt' spanningsloos.
Bij mij draaien ze probleemloos volledig leeg naar 0%, stoppen ze bij 48,11 Volt, de System State geeft dan ook aan dat ze leeg zijn en de spanning hersteld zich naar een 48,6 Volt, SoC blijft dan 0%.
Ik heb nergens gezegd dat mijn Sessy's niet probleemloos helemaal leeg gaan, dat doen ze het hele jaar door elke nacht, behalve in de zomer als de airco niet aan is. Maar zo en dan kan iets crashen toch? Dat gebeurde gisteren dus. Opnieuw: no biggie, ik klaag niet over de crash, ik verwonder mij over de hoge SoC. Het BMS zal echt wel weten wat de spanning is. En ik garandeer je dat die bij een LiFePo4 met 10% lading onmogelijk 53,6 volt kan zijn. Dus Sessy doet iets op een aparte wijze, en ik vind dat intrigerend...

• Maartentux
DJP! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Het klinkt misschien raar maar volgens mij berekend de Sessy de SoC aan de hand van de energie die er in en uit gaat en niet aan de hand van het voltage...

De SoC wordt bij compleet vol of leeg naar 100 of 0% geschreven en dan gaat de Sessy bijhouden hoeveel energie er in en uit gaat en past de SoC hier op aan. Twee of drie keer per dag schrijft de Sessy de SoC dan naar het geheugen, dit om het geheugen te sparen door er niet constant naar te schrijven.. Bij een stroomstoring, reset etc. leest de Sessy tijdens het opstarten de SoC uit het geheugen en gaat hier dan mee verder totdat deze door de BMS wordt gereset naar 100 of 0%...
Vreemde strategie, maar het zou wel het geobserveerde gedrag verklaren, dus pluim voor jou. :D

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn eerste ervaring met de helpdesk van Sessy.

Zondag deze repeterende error gemeld: Serial bus handler 301 failed with error: ESP_ERR_NVS_NOT_FOUND

(In dit topic wel iets over gevonden maar niet geheel duidelijk)

Er kwam binnen 24 uur reactie: Ik weet waar de melding voor staat en ik zie dat probleem momenteel niet terugkomen in jouw Sessy. De Sessy is heel streng voor zichzelf, soms kan hij 1 seconde geen data doorkrijgen en kan daar meteen een melding van gemaakt worden. Dit is niet problematisch.

Helaas geen verdere uitleg maar voor mij nu prima. MyHomeBattery geeft wel elke keer een akelige rood uitroepteken hiervoor dus het blijft opvallen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:30
Boeryepes schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:43:
Mijn eerste ervaring met de helpdesk van Sessy.

Zondag deze repeterende error gemeld: Serial bus handler 301 failed with error: ESP_ERR_NVS_NOT_FOUND

(In dit topic wel iets over gevonden maar niet geheel duidelijk)

Er kwam binnen 24 uur reactie: Ik weet waar de melding voor staat en ik zie dat probleem momenteel niet terugkomen in jouw Sessy. De Sessy is heel streng voor zichzelf, soms kan hij 1 seconde geen data doorkrijgen en kan daar meteen een melding van gemaakt worden. Dit is niet problematisch.

Helaas geen verdere uitleg maar voor mij nu prima. MyHomeBattery geeft wel elke keer een akelige rood uitroepteken hiervoor dus het blijft opvallen.
Ik zie deze melding ook eens per 5 seconden in de logging. Daardoor schuift al het andere weg. Melding bij Sessy support heeft nog geen concrete geruststelling opgeleverd.

• Torch1969
DJP! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Ik meende ook dat de SoC bij vol naar 100% wordt gecorrigeerd en bij leeg naar 0%. Bij vol zie ik hem inderdaad van 98% naar 100% springen. Maar bij leeg blijft die van mij op 3% hangen.

• DJP!
Torch1969 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:11:
[...]

Ik meende ook dat de SoC bij vol naar 100% wordt gecorrigeerd en bij leeg naar 0%. Bij vol zie ik hem inderdaad van 98% naar 100% springen. Maar bij leeg blijft die van mij op 3% hangen.
Als die battery_empty als status heeft blijft die op 3% SoC hangen? Volgens mij zou die naar 0% moeten springen. Mocht dat niet gebeuren dan komt die dus ook nooit op 0%? Ik zou dat toch even rapporteren..

[ Voor 9% gewijzigd door DJP! op 24-06-2026 20:02 ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:00

ChUcKiE

Dus........

Ik kom vandaag deze tegen in mijn email:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai5g9t1ioX9E6JeATJou7QOp_BQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E9FwYiwMrBqlVRRxmsyX8JLx.png?f=fotoalbum_large Nieuwe sessie

Dat is toch wel een smak geld lijkt het (10k inclusief installatie) wat vinden jullie?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:10
ChUcKiE schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:43:

[Afbeelding] Nieuwe sessie

Dat is toch wel een smak geld lijkt het (10k inclusief installatie) wat vinden jullie?
Het meeste wat me verbaasd is, je moet/kan het product pre-orderen zonder dat je weet wat de specificaties gaan worden. Is het een 1-fase of een 3-fase systeem? Wat voor een omvormer zit erin? Op basis van de tekst moet ik bijna denken aan een Victron systeem met ingebouwde accu? Het is allemaal summier.

En dan de prijs weer. Ten opzichte van de andere sessy types is deze leuk geprijsd maar ten opzichte van de vele andere batterij merken moet je het echt hebben van de randzaken die de sessy wel heeft om het prijsverschil te rechtvaardigen.

• DJP!
ChUcKiE schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:43:

[Afbeelding] Nieuwe sessie

Ik heb hem ook al een paar keer voorbij zien komen, lijkt een intressant product! alleen wil ik eerst specificaties zien. Er wordt gesproken over een noodstroom oplossing, hoe werkt dit? Werkt de PV omvormer dan ook nog? Hoeveel vermogen kan de noodstroom leveren enzovoort.

Daarnaast staat er dat de mensen die de eerste batch bestellen ook nog inspraak en invloed hebben, ben benieuwd wat er nog aangepast kan worden.

• Gameboy
kevi-n1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:11:
[...]

Het meeste wat me verbaasd is, je moet/kan het product pre-orderen zonder dat je weet wat de specificaties gaan worden. Is het een 1-fase of een 3-fase systeem? Wat voor een omvormer zit erin? Op basis van de tekst moet ik bijna denken aan een Victron systeem met ingebouwde accu? Het is allemaal summier.

En dan de prijs weer. Ten opzichte van de andere sessy types is deze leuk geprijsd maar ten opzichte van de vele andere batterij merken moet je het echt hebben van de randzaken die de sessy wel heeft om het prijsverschil te rechtvaardigen.
Uit de brochure: https://www.sessy.nl/wp-content/uploads/2026/06/20260601_SessyPlus_brochure.pdf

"15 kWh opslag, 6 kW vermogen op drie fasen."
"Noodstroom standaard"
"Eigen omvormer, in Nederland ontwikkeld"

Eigenlijk is dit vergelijkbaar met 3x de originele Sessy, maar dan in 1 unit/behuizing. Dan is de prijs niet eens zo gek...En IP65 voor plaatsing binnen of buiten...hmm, interesting!

[ Voor 7% gewijzigd door Gameboy op 24-06-2026 22:29 ]

• Maartentux
DJP! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:21:
[...]

Ik heb hem ook al een paar keer voorbij zien komen, lijkt een intressant product! alleen wil ik eerst specificaties zien. Er wordt gesproken over een noodstroom oplossing, hoe werkt dit? Werkt de PV omvormer dan ook nog? Hoeveel vermogen kan de noodstroom leveren enzovoort.

Daarnaast staat er dat de mensen die de eerste batch bestellen ook nog inspraak en invloed hebben, ben benieuwd wat er nog aangepast kan worden.
Weet je wat pas leuk zou zijn? Grid-forming :9 :*)

• Maartentux
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Uit de brochure: https://www.sessy.nl/wp-content/uploads/2026/06/20260601_SessyPlus_brochure.pdf

"15 kWh opslag, 6 kW vermogen op drie fasen."
"Noodstroom standaard"
"Eigen omvormer, in Nederland ontwikkeld"

Eigenlijk is dit vergelijkbaar met 3x de originele Sessy, maar dan in 1 unit/behuizing. Dan is de prijs niet eens zo gek...En IP65 voor plaatsing binnen of buiten...hmm, interesting!
Iemand zonder dyslexie moet nog even dringend pagina 5 van de PDF nakijken. (ik vind ook dat al die punten weg moeten, maar daar gaat dit uiteraard niet over)

En ja, eens met DJP: veel te light on details nog...

• worker
  • Laatst online: 21:32

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ik denk dat ik wel kan raden hoe de noodstroom werkt. De brochure geeft goede aanwijzingen. Ze zetten zich af tegen Victron, waar de inverters altijd aanstaan. Dat heeft als voordeel dat Victron de stroomvoorziening naadloos overneemt als het net wegvalt. Het nadeel is dat dat vrij veel stroom verbruikt, dat is de €75 die ze noemen.

By Sessy zal de inverter “binnen een seconde” aangaan. Ik vermoed dat je “achter je Sessy” drie groepen kunt maken (elke fase 1) die je in totaal met 6kW kunt belasten.

Normaal hangen deze groepen gewoon direct aan het net. Als dat wegvalt, neemt Sessy het over.

• worker
  • Laatst online: 21:32

worker

2x Sessy thuisbatterij

Vv

[ Voor 99% gewijzigd door worker op 25-06-2026 04:34 ]

• Sicos
Leuk verzonnen die antennes bovenop maar kan me niet bedenken dat, dat uiteindelijk in het eindproduct zit. Voor wifi heb je geen 2 antennes nodig en waarschijnlijk is dit het eerste wat afbreek als het buiten staat.

• DJP!
Wat ik wel een goede stap vindt is dat ze nu ook de omvormer zelf ontwikkeld hebben.

Ben ook benieuwd hoe die 6kW werkt, of dat vast 2kW per fase is of dat het flexibel per fase verdeeld kan worden.

• Sicos
DJP! schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:36:
Wat ik wel een goede stap vindt is dat ze nu ook de omvormer zelf ontwikkeld hebben.

Ben ook benieuwd hoe die 6kW werkt, of dat vast 2kW per fase is of dat het flexibel per fase verdeeld kan worden.
Persoonlijk zie ik nog niet het voordeel van 1 grote 15kw accu ten opzichte van 3 x 5 als de prijs niet een stuk goedkoper is. Tevens zou ik ook verwachten dat je huis in eilandmode kan draaien voor als de netspanning wegvalt want anders heb je daar ook verder weinig aan. Zeker als je de accu buiten of ergens in een schuur hebt staan.

• Torch1969
DJP! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Als die battery_empty als status heeft blijft die op 3% SoC hangen? Volgens mij zou die naar 0% moeten springen. Mocht dat niet gebeuren dan komt die dus ook nooit op 0%? Ik zou dat toch even rapporteren..
Je bedoeld system state? Die blijft wisselen tussen “stand-by” en “waiting in safe situation”. De SoC staat op 3% en als ik probeer te ontladen dan gaat de Sessy meteen weer naar 0W, dus ja, hij komt nooit meer op 0%.

Ik heb al een ticket lopen voor een ander vreemd fenomeen: ik kan geen ontlaad vermogen lager dan 420 W meer instellen, ook dan gaat de Sessy meteen weer naar 0W (en ja, minimum vermogen staat lager ingesteld (op 350 W)).

• Gameboy
Maartentux schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:09:
[...]

Iemand zonder dyslexie moet nog even dringend pagina 5 van de PDF nakijken. (ik vind ook dat al die punten weg moeten, maar daar gaat dit uiteraard niet over)

En ja, eens met DJP: veel te light on details nog...
Ja, die taalfout stoorde mij ook direct ;)

En verder eens, ik wil meer technische details, en garanties over werking van features voordat ik een eventuele inschrijving ga overwegen!

@Twan_V kunnen jullie delen wat de Sessy+ doet met:
  • Grid-tied PV omvormers (1-fase, 3-fase), of en hoe je die aansluit op de Sessy? Of komt er een losse MPPT waarop je je huidige PV strings kunt aansluiten?
  • Noodstroom: Separate aansluiting voor alleen dedicated backup-loads, of haakt het in op je groepenkast op een manier die je hele huis kan voorzien van stroom?
  • Connectiviteit: bv. LAN (RJ45 ethernet), Bluetooth, WLAN (gezien de antennes)?
  • Samenwerking met eventuele andere bestaande Sessy's in de woning?
Er zijn vast nog wel meer vragen te verzinnen, maar dit moet toch echt eerst wel duidelijk worden ;)

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:12
Maartentux schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Ik zal de spanning de volgende keer ook uitvragen. Wat betreft temperatuur, dat is nu niet relevant, want het gaat mij niet om de reden van het vastlopen, maar puur om de rare SoC. Maar als antwoord: mijn ene Sessy zie ik throttlen, die start op ontladen met 1700 watt en zakt dan geleidelijk terug naar ~1400 watt. Dit vind ik geen enkel probleem; hij zit in een krappe kast, dit is de consequentie daarvan. De andere Sessy (deze liep vast) is om deze tijd onbegrensd, maar heeft vanaf middernacht tot 's ochtends een sterke begrenzing wegens "fan_level=2", daarna weer level 5.

[...]

Eerst met 'restart' in 'My Home Battery' app geprobeerd, maar hij bleef error geven, toen 5 minuten de stroom eraf. En uiteraard heb je gelijk, een accusysteem wordt nooit 'echt' spanningsloos.

[...]

Ik heb nergens gezegd dat mijn Sessy's niet probleemloos helemaal leeg gaan, dat doen ze het hele jaar door elke nacht, behalve in de zomer als de airco niet aan is. Maar zo en dan kan iets crashen toch? Dat gebeurde gisteren dus. Opnieuw: no biggie, ik klaag niet over de crash, ik verwonder mij over de hoge SoC. Het BMS zal echt wel weten wat de spanning is. En ik garandeer je dat die bij een LiFePo4 met 10% lading onmogelijk 53,6 volt kan zijn. Dus Sessy doet iets op een aparte wijze, en ik vind dat intrigerend...
Ik probeerde ook slechts die SoC te verklaren.

En door aan te geven wat voor gedrag ik bij mij zie kun jij wellicht daar wat mee.

Vwb die de temp. ik onthoud nog wel eens wat en was benieuwd hoe je daar nu mee omgaat.

Excuus als ik iets wat absoluut positief bedoeld is blijkbaar negatief naar u heb laten klinken.

• Maartentux
Simpel360 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Ik probeerde ook slechts die SoC te verklaren.

En door aan te geven wat voor gedrag ik bij mij zie kun jij wellicht daar wat mee.

Vwb die de temp. ik onthoud nog wel eens wat en was benieuwd hoe je daar nu mee omgaat.

Excuus als ik iets wat absoluut positief bedoeld is blijkbaar negatief naar u heb laten klinken.
Sorry, misschien was het de warmte. Het kwam een beetje vingerwijzend op mij over. Zand erover. :)

Nu we een dag verder zijn: diezelfde Sessy is weer vastgelopen na plusminus 2 uur 1700 leveren. Dus ja hij zal inderdaad (ook) te heet worden. Hij staat wel in een open ruimte, maar wel in een hoekje gepropt, samen met een server. Geen probleem verder; ik handel niet, en met gewoon PV laden en daarna aan het huis leveren nooit issues. Hittegolven zijn (ahum, voorlopig?) uitzonderingsgevallen.

• Maartentux
DJP! schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:36:

Ja dit lijkt mij ook een interessante vraag. Het probleem is namelijk dat een 'echte' noodstroomvoorziening (in tegenstelling tot 'een outlet die altijd stroom levert') die niet meer dan 2kW kan leveren niet super nuttig is, omdat inschakelen van een 2kW apparaat 'm dan waarschijnlijk niet gaat lukken. En daar zijn er in een modern huis echt heel veel van. Magnetron kun je vergeten, kokendwaterkraan, boilers, vaatwassers wasmachines idem. Koffiezetapparaten, waterkokers, stofzuigers en inductieplaten lukt allicht nog wel, afh. van vermogen en soft-start. En natuurlijk is het prachtig als je koelkasten, je lampen en je computer en TV wel blijven draaien, maar... al die grote verbruikers in de keuken zul je wel moeten uitschakelen.

• DJP!
Maartentux schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Ja dit lijkt mij ook een interessante vraag. Het probleem is namelijk dat een 'echte' noodstroomvoorziening (in tegenstelling tot 'een outlet die altijd stroom levert') die niet meer dan 2kW kan leveren niet super nuttig is, omdat inschakelen van een 2kW apparaat 'm dan waarschijnlijk niet gaat lukken. En daar zijn er in een modern huis echt heel veel van. Magnetron kun je vergeten, kokendwaterkraan, boilers, vaatwassers wasmachines idem. Koffiezetapparaten, waterkokers, stofzuigers en inductieplaten lukt allicht nog wel, afh. van vermogen en soft-start. En natuurlijk is het prachtig als je koelkasten, je lampen en je computer en TV wel blijven draaien, maar... al die grote verbruikers in de keuken zul je wel moeten uitschakelen.
En leveren ze 3 fase noodstroom of 3x1 fase noodstroom… zoveel vragen!
Pagina: 1 ... 106 107 Laatste