WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Maar stiekem wel een goede tip voor Sessy gebruikers icm home assistant…..
Werkt alles nu goed?MajaMestreech schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:35:
[...]
Bedankt voor de tip voor de My Home Battary app. Daarmee kon ik al veel meer zien en dus ook dat Sessy nummer 2 niet op L2 maar ook op L1 is geconfigureerd. Daarna de webinterface van de dongel Sessy 2 ingelogd en de fase selector naar Zwart - 2 gewijzigd. Foutje van de installateur.
In de volgende versie van DAO is het opgelost!Torch1969 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:03:
Excuus, bovenstaande hoorde eigenlijk in ander topic: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO ….
Maar stiekem wel een goede tip voor Sessy gebruikers icm home assistant…..
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Yes nu ziet het er beter uit in de volgende ECO modus laad sessie.
Wat mij opvalt in zowel de ECO modus laden als via de My Home Battery app en dan in API modus laden zetten dat het laad vermogen niet boven de 1250 W komt. Ik heb overal ingesteld maximaal laden 2200 W. De geluidsregelaar staat op maximaal. Er is nog genoeg vermogen beschikbaar op iedere fase. Enig idee? Welke test kan ik anders doen om het maximaal laden en ontladen te testen?
:strip_exif()/f/image/mWCjDEOzw0wYnvaQNNjLcnTT.png?f=user_large)
Tot slot: Hoe kan ik in bovenstaande overzicht van de portal de volgorde wijzigen naar L1-L2-L3 van boven naar beneden?
[ Voor 7% gewijzigd door MajaMestreech op 17-04-2025 13:49 ]
Ga eerst eens in MyHome battery alles op max zetten. Dus in jou geval 3x. Dan moet hij tegen de 2200 watt aan gaan laden.MajaMestreech schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:48:
[...]
Yes nu ziet het er beter uit in de volgende ECO modus laad sessie.
Wat mij opvalt in zowel de ECO modus laden als via de My Home Battery app en dan in API modus laden zetten dat het laad vermogen niet boven de 1250 W komt. Ik heb overal ingesteld maximaal laden 2200 W. De geluidsregelaar staat op maximaal. Er is nog genoeg vermogen beschikbaar op iedere fase. Enig idee? Welke test kan ik anders doen om het maximaal laden en ontladen te testen?
[Afbeelding]
Tot slot: Hoe kan ik in bovenstaande overzicht van de portal de volgorde wijzigen naar L1-L2-L3 van boven naar beneden?
:strip_exif()/f/image/G2g1v5okZwCTXNARpOInTcHP.jpg?f=fotoalbum_large)
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Heb ik zo staan. Dus zowel in de My Home Battery als in de Sessy portal. Vandaar mijn vraag ook.Leoniq schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:15:
[...]
Ga eerst eens in MyHome battery alles op max zetten. Dus in jou geval 3x. Dan moet hij tegen de 2200 watt aan gaan laden.[Afbeelding]
en als je dan in de myhomebattery het oplaad commando geeft, gaat die Sessy dan wel maximaal laden? (of ontladen bij het ontlaad commando)MajaMestreech schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:49:
[...]
Heb ik zo staan. Dus zowel in de My Home Battery als in de Sessy portal. Vandaar mijn vraag ook.
Ja zowel bij laden als ontladen maximaal zo rond 1225 W.DJP! schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:54:
[...]
en als je dan in de myhomebattery het oplaad commando geeft, gaat die Sessy dan wel maximaal laden? (of ontladen bij het ontlaad commando)
Maar nu zie ik onderstaande: Aantal Sessy's op deze groep, met dezelfde fase: 3. Moet dit niet 1 zijn? Zou een verklaring zijn want 3*1225 is het maximale vermogen bij 16 A groep.
/f/image/G04ABE5ejT8Jx0OhMrqPcIiY.png?f=fotoalbum_large)
Zolang de Sessy's op een andere fase zitten en je dus een 3 fase groep hebt of drie afzonderlijke groepen op elk een andere fase zou dit inderdaad 1 moeten zijn.MajaMestreech schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:16:
[...]
Ja zowel bij laden als ontladen maximaal zo rond 1225 W.
Maar nu zie ik onderstaande: Aantal Sessy's op deze groep, met dezelfde fase: 3. Moet dit niet 1 zijn? Zou een verklaring zijn want 3*1225 is het maximale vermogen bij 16 A groep.
[Afbeelding]
Bedankt en met jouw goedkeuringDJP! schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:22:
[...]
Zolang de Sessy's op een andere fase zitten en je dus een 3 fase groep hebt of drie afzonderlijke groepen op elk een andere fase zou dit inderdaad 1 moeten zijn.
Ik zou gezien de fouten nu wel ook de positie van die 'selector wire' voor de fase bij alle drie gaan dubbelchecken en of dat overeenkomt met de instellingen. Het zou vervelende consequenties kunnen hebben als er fysiek twee sessys op dezelfde fase (maar niet dezelfde groep*) zitten maar ze volgens de instellingen elk op een aparte fase zitten. Dan kun je de bedrading, of de hoofdzekering overbelasten.MajaMestreech schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:29:
[...]
Bedankt en met jouw goedkeuringaangepast en nu inderdaad 2200 W laden en 1700 W ontladen. Tweede fout van de installateur. Jammer en zo zie je maar dat je alles zelf moet (kunnen) controleren. Bedankt voor de tips.
(*Als ze wel op dezelfde 16A groep zitten dan gaat enkel die automaat eruit, dat valt mee)
ECO Mode zou volgens de instructie zijn een combinatie van Dynamisch (laden gedurende de goedkoopste uren en ontladen gedurende duurste uren) en Nul op de meter (laden met overschot aan zonne energie en ontladen indien het huis erom vraagt). Echter ik zie in onderstaande dat er overschot is (708 W) echter de batterijen in ECO Mode laden niet?
Klopt dit?
:strip_exif()/f/image/qMhQg9GSdk97oDuJJahQPK3N.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de instellingen in de Sessy (of in het portal) is een vinkje dat heet "laden buiten de goedkoopste uren" staat dat aan? als dit vinkje aanstaat dan laad de Sessy met PV energie op buiten de goedkoopste uren.MajaMestreech schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:30:
Excuus als ik als newbie een vraag stel die al eens aan bod is gekomen. Ik heb al heel veel van de 339 pagina's gelezen maar nog niet alles.
ECO Mode zou volgens de instructie zijn een combinatie van Dynamisch (laden gedurende de goedkoopste uren en ontladen gedurende duurste uren) en Nul op de meter (laden met overschot aan zonne energie en ontladen indien het huis erom vraagt). Echter ik zie in onderstaande dat er overschot is (708 W) echter de batterijen in ECO Mode laden niet?
Klopt dit?
[Afbeelding]
Bedankt, dat staat inderdaad bij het ? vermeldDJP! schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:16:
[...]
Bij de instellingen in de Sessy (of in het portal) is een vinkje dat heet "laden buiten de goedkoopste uren" staat dat aan? als dit vinkje aanstaat dan laad de Sessy met PV energie op buiten de goedkoopste uren.

Zou in ons huishouden een uitkomst zijn: langer door/ontladen op eigen (opgewekte/opgeslagen) Energie. Meestal draaien we hier dynamisch.
In het stookseizoen trekt de hybride wp de set natuurlijk rap leeg, het plaatje is weer anders buiten het stookseizoen.
Vooruitdenkend aan 2027(exit salderen,wat in mijn geval alleen voor energiebelasting geld ivm dynamische tarieven) zou extra capaciteit om meer onder eigen dak beschikbaar te hebben bij ons goed passen, dan wsl icm eco mode. Een 2e Sessy kan ook nog, maar zou dan weer kabels trekken, werkschakelaar, programmeren(niet tegelijk laden/ontladen) betekenen.Toegegeven ook dat laatste is per dag verschillend. Keuzes...
Behalve dat ik ook benieuwd ben naar de status en vooral ook de capaciteit en ja ik heb geduld.GroeneKees schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:18:
Beste @Twan_V , is er wellicht al nieuws te melden over een uitbreidingsset voor de Sessy? Erg benieuwd hoe het met de ontwikkeling gaat.
Zou in ons huishouden een uitkomst zijn: langer door/ontladen op eigen (opgewekte/opgeslagen) Energie. Meestal draaien we hier dynamisch.
In het stookseizoen trekt de hybride wp de set natuurlijk rap leeg, het plaatje is weer anders buiten het stookseizoen.
Vooruitdenkend aan 2027(exit salderen,wat in mijn geval alleen voor energiebelasting geld ivm dynamische tarieven) zou extra capaciteit om meer onder eigen dak beschikbaar te hebben bij ons goed passen, dan wsl icm eco mode. Een 2e Sessy kan ook nog, maar zou dan weer kabels trekken, werkschakelaar, programmeren(niet tegelijk laden/ontladen) betekenen.Toegegeven ook dat laatste is per dag verschillend. Keuzes...
Een 2e (of volgende) Sessy(s) kan gewoon aan de vorige Sessy gekoppeld worden, kijk maar eens in de installatie schema's. De software is ook al daar op bedacht.
Bedenk ook dat je tijd nodig hebt om de Sessy (met de uitbreiding) te laden/ontladen. Een grotere accu capaciteit bekend niet automatisch een beter financieel rendement.
Een uitbreiding van 2-2,5 kWh zou in mijn beleving wel een aardige sweetspot zijn.
Uitgaande van dynamisch en de op een (1) uur gebaseerde tarieven.
Voor zover mijn bierviltje gelijk heeft
Interessant.. zo wil ik ook gaan werken.. dynamisch, ik wil dan alleen de warmtepomp instelle op gebruik maken van goedkope momenten, dan wordt de batterij door de rest van het huis op de dure momenten leeggetrokken..GroeneKees schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:18:
Beste @Twan_V , is er wellicht al nieuws te melden over een uitbreidingsset voor de Sessy? Erg benieuwd hoe het met de ontwikkeling gaat.
Ik ben ook wel benieuwd naar die prijs delta, die nu op die bekende 10 cent staat. Is die nog altijd van toepassing als het salderen stopt? (Iets waar o.a. een ketelklets ook op afgeeft in zijn filmpjes)GroeneKees schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:18:
Laden gaat overigens wel goed. Het ontladen lijkt mis te gaan. Om en om schieten ze naar -500 en naar 0 etc
[ Voor 19% gewijzigd door ThaDude op 20-04-2025 08:27 ]
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Die minimale benodigde 10 cent zal niet gaan veranderen.tcw82 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:52:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd naar die prijs delta, die nu op die bekende 10 cent staat. Is die nog altijd van toepassing als het salderen stopt? (Iets waar o.a. een ketelklets ook op afgeeft in zijn filmpjes)
Het hangt nogal van je glazenbol bol af wat dan de spread gaat zijn en of je überhaupt die 10 cent gaat halen. Het is ook pas over 20 maanden zo ver.
Maar dit is meer voor in de andere topics denk ik

Ik heb de filmpjes van Ketelklets nog niet gezien, dus weet niet wat zijn visie is, maar die van mij is als volgt:tcw82 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:52:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd naar die prijs delta, die nu op die bekende 10 cent staat. Is die nog altijd van toepassing als het salderen stopt? (Iets waar o.a. een ketelklets ook op afgeeft in zijn filmpjes)
Op teruggeleverde stroom krijg je straks (veel) minder, 10 cent verschil heb je al snel tussen zonopwek die je teruglevert (en in je accu stopt) en je later verbruikte stroom. Dit gaat op bij laden op zonopwek en leveren tot je eigen realtime verbruik in je huis. Of je kunt laden op netstroom (‘s winters) hangt zoals Simpel360 hierboven zegt af van de glazen bol.
Verbruik van eigen zonnestroom is interessant (al is de terugverdientijd van een batterij twijfelachtig).Torch1969 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:11:
[...]
Ik heb de filmpjes van Ketelklets nog niet gezien, dus weet niet wat zijn visie is, maar die van mij is als volgt:
Op teruggeleverde stroom krijg je straks (veel) minder, 10 cent verschil heb je al snel tussen zonopwek die je teruglevert (en in je accu stopt) en je later verbruikte stroom. Dit gaat op bij laden op zonopwek en leveren tot je eigen realtime verbruik in je huis. Of je kunt laden op netstroom (‘s winters) hangt zoals Simpel360 hierboven zegt af van de glazen bol.
Het verdienmodel van de onbalansmarkt is dan echter wel weg, vooral omdat je dan niet alleen meer het verschil moet goedmaken tussen opslaan en loslate (ongeveer 20 procent omzettingsverlies), maar daar moet je ook nog de energiebelasting bijtellen, je moet dan heel veel verschil in prijs hebben om dat de moeite waard te laten zijn, dat komt af en toe voor maar veel te weinig om de investering van een batterij uit te halen..
Hoe heb je de automation settings staan? Klinkt alsof jouw priority offset iedere iteratie wijzigt.ThaDude schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:40:
@PimDoos Ik heb opnieuw de xom PimDoos/sessy-xom.yaml gedownload. Hierna de automation weggegooid en opnieuw ingesteld en gesaved, Bij mij begonnen beide sessys om en om te laden.. Mis ik iets of doe ik iets mis? Ik zit op HA 2025.4.3
Laden gaat overigens wel goed. Het ontladen lijkt mis te gaan. Om en om schieten ze naar -500 en naar 0 etc
Dat verdienmodel is gebaseerd op dat je niet alleen zo'n schema wat winst oplevert maakt, maar dat je dat ook vele vele jaren volhoudt. Maar realistisch gezien gaat dat niet gebeuren, al was het maar omdat deze (en élke) thuisaccu veel eerder al obsolete zal raken. Het is net zoiets als een plan maken hoe je je iPhone 12 in 10 jaar terugverdient, terwijl een iPhone 12 in 2030 al wordt afgedankt. Deze 5kWh Sessy concurreert in 2035 met 50 kWh natrium-ion thuisaccus die bij elke bouwmarkt staan voor samen €499...helm71 schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:13:
[...]
Verbruik van eigen zonnestroom is interessant (al is de terugverdientijd van een batterij twijfelachtig).
Het verdienmodel van de onbalansmarkt is dan echter wel weg, vooral omdat je dan niet alleen meer het verschil moet goedmaken tussen opslaan en loslate (ongeveer 20 procent omzettingsverlies), maar daar moet je ook nog de energiebelasting bijtellen, je moet dan heel veel verschil in prijs hebben om dat de moeite waard te laten zijn, dat komt af en toe voor maar veel te weinig om de investering van een batterij uit te halen..
Volgens mij moet je zo'n ding kopen om een andere reden dan terugverdienen. En als je er geld mee kunt besparen: mooi, vooral doen! Maar laat dat 'geheel terugverdienen' idee liever los...
Ik snap niet wat je bedoeld met onbalansmarkt en energiebelasting bijtellen.helm71 schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:13:
[...]
Verbruik van eigen zonnestroom is interessant (al is de terugverdientijd van een batterij twijfelachtig).
Mijn visie gaat over gewone vaste, variabele of dynamische contracten.
De terugleververgoeding (netto) is na 1-1-2027 voor vaste en variabele contracten maar verwachting vrijwel nihil (neem greenchoice als voorbeeld), laten we voor het gemak zeggen 0 cent. En bij dynamische contracten de kale prijs zonder energiebelasting en btw, voor het gemak neem ik een uur waarbij de kale prijs ook 0 cent is (Alles wat je binnen je huis gebruikt en opslaat heeft niets te maken met belastingen, boetes en btw).
De stroom van zonopwek die je dan opslaat kost je dus 0 cent… efficiency verlies voor laden is niet relevant want 10% verlies op 0 cent is nog steeds 0 cent (bij negatieve kale dynamische prijzen verdien je zelfs met minder efficiency….). Mooi, dan zit je accu vol voor 0 cent. Later op de dag ga je die stroom inzetten op een moment dat je uitkomt. Dan is de besparing de stroomprijs die je anders voor die momenten had moeten afnemen (incl energiebelasting, btw en opslagen). Is 20-30 cent voor vast-/variabel contract, of de hoogste uur prijzen van die dag voor dynamisch contract (25-35 cent?). Je efficiency verlies bij leveren speelt hier wel, maar is dan nog steeds maar 10% van b.v. 30 cent = 3 cent. Houdt je nog steeds voldoende over om geen verlies te draaien met je accu toch?
Vooropgesteld, ik ben het met je eens hoor. Een thuisaccu heeft gewoon (ook maatschappelijk) nut, óók als je 'm niet terugverdient.Torch1969 schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:04:
[...]
Ik snap niet wat je bedoeld met onbalansmarkt en energiebelasting bijtellen.
Mijn visie gaat over gewone vaste, variabele of dynamische contracten.
De terugleververgoeding (netto) is na 1-1-2027 voor vaste en variabele contracten maar verwachting vrijwel nihil (neem greenchoice als voorbeeld), laten we voor het gemak zeggen 0 cent. En bij dynamische contracten de kale prijs zonder energiebelasting en btw, voor het gemak neem ik een uur waarbij de kale prijs ook 0 cent is (Alles wat je binnen je huis gebruikt en opslaat heeft niets te maken met belastingen, boetes en btw).
De stroom van zonopwek die je dan opslaat kost je dus 0 cent… efficiency verlies voor laden is niet relevant want 10% verlies op 0 cent is nog steeds 0 cent (bij negatieve kale dynamische prijzen verdien je zelfs met minder efficiency….). Mooi, dan zit je accu vol voor 0 cent. Later op de dag ga je die stroom inzetten op een moment dat je uitkomt. Dan is de besparing de stroomprijs die je anders voor die momenten had moeten afnemen (incl energiebelasting, btw en opslagen). Is 20-30 cent voor vast-/variabel contract, of de hoogste uur prijzen van die dag voor dynamisch contract (25-35 cent?). Je efficiency verlies bij leveren speelt hier wel, maar is dan nog steeds maar 10% van b.v. 30 cent = 3 cent. Houdt je nog steeds voldoende over om geen verlies te draaien met je accu toch?
Maar als je je zou beperken tot enkel eigen PV stroom opslaan zou je daarmee niet uitkomen, reken maar mee: Stel je hebt 1 Sessy. Van de 365 dagen zul je die circa 200 dagen vol kunnen laden. Laat het anders 250 dagen zijn, want ik ben in een gulle bui. En stel, die zelf opgeslagen stroom kun je elke keer voor 25 cent 'aan jezelf verkopen'(je bespaart elke keer afname tegen 25 cent tarief). Dan is dit je jaaropbrengst: 250 x 0,25 x 5 = €312,50 per jaar. Maar dan moet er daarvoor dus heel erg veel (alles) meezitten.
Ook in de donkere maanden is er winst te halen. Dan laad je je accu tijdens de nachtelijke uren en gebruik je die stroom als het duurder is. Nog eens 60 euro ongeveer. Maar, het is geen vetpot.Maartentux schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:39:
[...]
Vooropgesteld, ik ben het met je eens hoor. Een thuisaccu heeft gewoon (ook maatschappelijk) nut, óók als je 'm niet terugverdient.
Maar als je je zou beperken tot enkel eigen PV stroom opslaan zou je daarmee niet uitkomen, reken maar mee: Stel je hebt 1 Sessy. Van de 365 dagen zul je die circa 200 dagen vol kunnen laden. Laat het anders 250 dagen zijn, want ik ben in een gulle bui. En stel, die zelf opgeslagen stroom kun je elke keer voor 25 cent 'aan jezelf verkopen'(je bespaart elke keer afname tegen 25 cent tarief). Dan is dit je jaaropbrengst: 250 x 0,25 x 5 = €312,50 per jaar. Maar dan moet er daarvoor dus heel erg veel (alles) meezitten.
Ik ben een Sessy fan en tevreden gebruiker, maar het is helemaal niet zeker dat een batterij financieel, maatschappij of ecologisch nut heeft.Maartentux schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:39:
[...]
Vooropgesteld, ik ben het met je eens hoor. Een thuisaccu heeft gewoon (ook maatschappelijk) nut, óók als je 'm niet terugverdient.
Met name ecologische moeten we realistisch zijn en accepteren dat we in een donker grijs gebied zitten.
Er is een maatschappelijk voordeel in meer eigen stroom gebruiken maar het is moeilijk te bepalen hoe dit opweegt tegen de ecologische belasting van batterijen.
Na afschaf van de saldering lijkt een batterij voor opslag van eigen zonne energie financieel gunstig te kunnen zijn.
Als je een Sessy koopt, doe het dan wel voor de goede redenen.
Ik ben ook fan en bezitter, sinds kort van #2. In een ideale wereld had ik misschien wel gewacht tot er Natrium-ion thuisaccus zijn, maar dat geduld had ik natuurlijk niet. En in een ideale wereld had de overheid op tijd accucapaciteit bij de netbeheerders gefaciliteerd zodat niet de consument zelf moest gaan proberen netcongestie en fluctuaties dmv. honderdduizenden microaccus op te gaan vangen... maar here we are.AJediIAm schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:53:
[...]
Ik ben een Sessy fan en tevreden gebruiker, maar het is helemaal niet zeker dat een batterij financieel, maatschappij of ecologisch nut heeft.
Met name ecologische moeten we realistisch zijn en accepteren dat we in een donker grijs gebied zitten.
Er is een maatschappelijk voordeel in meer eigen stroom gebruiken maar het is moeilijk te bepalen hoe dit opweegt tegen de ecologische belasting van batterijen.
Na afschaf van de saldering lijkt een batterij voor opslag van eigen zonne energie financieel gunstig te kunnen zijn.
Als je een Sessy koopt, doe het dan wel voor de goede redenen.
Hoe de casus voor specifiek thuisaccus ligt weet ik niet, maar voor EVs is al erg veel onderzocht over in welke omstandigheden je er hoelang over doet voordat de EV beter is dan het alternatief, een brandstofauto. De EV wint daar glánsrijk; zelfs een EV die rijdt op 100% kolenstroom is na vrij korte tijd al beter voor het milieu en klimaat dan een brandstofauto. Ik maak me dus over ecologisch nut van thuisaccus gevoed met PV stroom echt geen enkele zorgen.
En tja, het enige wat ik ermee wilde zeggen is: Koop een thuisaccu primair om een ándere reden dan financieel gewin. Dan word je ook niet teleurgesteld als het 'ns tegenvalt. En de karmapunten heb je zowieso al binnen.

Yep, helemaal eens… ik heb twee sessys, die gaan zich ooit wel terugverdienen waarschijnlijk maar daarvoor heb ik ze niet.Maartentux schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:14:
[...]
Dat verdienmodel is gebaseerd op dat je niet alleen zo'n schema wat winst oplevert maakt, maar dat je dat ook vele vele jaren volhoudt. Maar realistisch gezien gaat dat niet gebeuren, al was het maar omdat deze (en élke) thuisaccu veel eerder al obsolete zal raken. Het is net zoiets als een plan maken hoe je je iPhone 12 in 10 jaar terugverdient, terwijl een iPhone 12 in 2030 al wordt afgedankt. Deze 5kWh Sessy concurreert in 2035 met 50 kWh natrium-ion thuisaccus die bij elke bouwmarkt staan voor samen €499...
Volgens mij moet je zo'n ding kopen om een andere reden dan terugverdienen. En als je er geld mee kunt besparen: mooi, vooral doen! Maar laat dat 'geheel terugverdienen' idee liever los...
Als er meer dan 20 procent prijsverschis is dan begint dat iets te worden, klopt..balk schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:23:
[...]
Ook in de donkere maanden is er winst te halen. Dan laad je je accu tijdens de nachtelijke uren en gebruik je die stroom als het duurder is. Nog eens 60 euro ongeveer. Maar, het is geen vetpot.
Zie pm voor instellingen.PimDoos schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:51:
[...]
Hoe heb je de automation settings staan? Klinkt alsof jouw priority offset iedere iteratie wijzigt.
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Helemaal met je eens, mijn sessy hangt er ook niet om terug te verdienen.Maartentux schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:39:
[...]
Ik probeerde alleen uit te leggen dat na stoppen saldering er ook situaties zijn waarin je minimaal 10 cent verschil in prijs hebt (zelfs bij vaste contracten)… 😀
Na salderen zou die tien cent regel niet meer zo werken, althans dat suggereert o.a. ketelklets in enkele van zijn filmpjes. Hij suggereert daarin dat het dan 22 cent zou moeten zijn.Torch1969 schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:20:
[...]
Helemaal met je eens, mijn sessy hangt er ook niet om terug te verdienen.
Ik probeerde alleen uit te leggen dat na stoppen saldering er ook situaties zijn waarin je minimaal 10 cent verschil in prijs hebt (zelfs bij vaste contracten)… 😀
Alleen ik kan er eigenlijk niks over terugvinden verder. Hoe zie jij dat?
Momenteel saldeer je niet alleen de prijs van de stroom, maar ook de belasting.. die betaal je bij afnemen en bij terugleveren krijg je hem niet terug..tcw82 schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:28:
[...]
Na salderen zou die tien cent regel niet meer zo werken, althans dat suggereert o.a. ketelklets in enkele van zijn filmpjes. Hij suggereert daarin dat het dan 22 cent zou moeten zijn.
Alleen ik kan er eigenlijk niks over terugvinden verder. Hoe zie jij dat?
Maar dat gaat niet op bij zonnestroom, daar is alles dat je zelf kunt gebruiken 100% winst.. ook met een vast contract.
Ga je dynamisch (dat lijkt nu interessant omdat daar geen terugleverboetes zijn momenteel) dan is dat ook zo maar moet je uitkijken met situaties waarin je moet betalen voor terugleveren (dat heb je bij vaste contracten weer niet).
Op basis van de huidige contracten is volgens mij het beste:
- Dynamisch contract
- zonnepanelen uit bij negatieve prijzen (bij mij standaard optie bij solaredge)
- nom in de zonnemaanden
- eco in de niet-zonnemaanden
- gebruik zoveel mogelijk naar zonne uren shiften
Dat laatste heeft vooral zin bij:
- afwasmachine (bij mij standaard bij siemens home connect)
- wasmachine
- droger
- warmtepomp (bij mij standaard bij nibe)
Droger sowieso zo min mogelijk gebruiken, dus daar doe ik niets aan
Wasmachine start ik met delayed start overdag
Dank voor je uitgebreide bericht. Het is geloof ik niet helemaal wat ik zocht, maar geeft wel mooi inzicht in de mogelijkheden.helm71 schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:53:
[...]
Momenteel saldeer je niet alleen de prijs van de stroom, maar ook de belasting.. die betaal je bij afnemen en bij terugleveren krijg je hem niet terug..
Maar dat gaat niet op bij zonnestroom, daar is alles dat je zelf kunt gebruiken 100% winst.. ook met een vast contract.
Ga je dynamisch (dat lijkt nu interessant omdat daar geen terugleverboetes zijn momenteel) dan is dat ook zo maar moet je uitkijken met situaties waarin je moet betalen voor terugleveren (dat heb je bij vaste contracten weer niet).
Op basis van de huidige contracten is volgens mij het beste:
- Dynamisch contract
- zonnepanelen uit bij negatieve prijzen (bij mij standaard optie bij solaredge)
- nom in de zonnemaanden
- eco in de niet-zonnemaanden
- gebruik zoveel mogelijk naar zonne uren shiften
Dat laatste heeft vooral zin bij:
- afwasmachine (bij mij standaard bij siemens home connect)
- wasmachine
- droger
- warmtepomp (bij mij standaard bij nibe)
Droger sowieso zo min mogelijk gebruiken, dus daar doe ik niets aan
Wasmachine start ik met delayed start overdag
Eens kijken of ik mijn gezever wat kan verduidelijken
Sessy stuurt mijn accu's aan o.b.v. 10 cent tussen "in en verkoop" om het financiële resultaat van de accu te garanderen. (laad verlies, ontlaadverlies etc). Echter, als ik Ketelklets en andere goed begrijp is dat in de toekomst niet meer mogelijk en zal de delta naar bijvoorbeeld 22 cent moeten om financieel renderend te blijven. 22 cent komt veel minder vaak voor, toevallig morgen dan, 22,3 cent maar dat is echt zeldzaam.
Hieronder een linkje naar een van de meer recente clipjes waarin hij vanaf 5.18 een relaas houdt over die delta/business case.
https://youtu.be/bl5hk5aBRhI?si=rmGsQeEjoI7nJddm
De delta wordt nu bepaald door Sessy, die houden daar aan vast (zie ook eerdere posts van mij waarin ik suggereer dat de delta voor BTW vrije vs BTW niet vrije accu's ook anders zou kunnen zijn)
Persoonlijk denk ik dat het best interessant kan zijn voor mensen om de delta zelf te kunnen instellen. (misschien binnen een bandbreedte). Dat je hem bijvoorbeeld naar 9 cent kunt zetten, of (als je dat zou willen) naar 13 cent. Want als je bijvoorbeeld een terugleverboete krijgt telt dat natuurlijk ook mee in het bepalen van de delta en zou het kunnen dat het "iets eerder" afvangen van terugleveren door een lagere delta te accepteren, daarmee bespaar je dan op de boete.
Ik heb nog geen mening hierover. Maar ik constateer wel dat hij valse argumentatie gebruikt. Dat argument "Ja maar, als het betaald wordt uit de algemene middelen wordt het uiteindelijk óók door ons betaald" vind ik zwak, om niet te zeggen onzin. Er is een zeer wezenlijk verschil, en het is ook niet voor niets dat bijv. de defensieuitgaven niet bekostigd worden uit de energiebelasting.tcw82 schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:04:
[...]
Hieronder een linkje naar een van de meer recente clipjes waarin hij vanaf 5.18 een relaas houdt over die delta/business case.
Fiscale belastingen zijn (in theorie althans, als we geen VVD kabinet zouden hebben) naar draagkracht; hoe meer je verdient en bezit, hoe meer je bijdraagt. De energiebelastingen zijn dat allerminst. Hier speelt dat hoe rijker iemand is, des te beter -ie in staat is om zijn energierekening te verlagen; door isolatie, door zonnepanelen, door keuze van je woning. En de mensen zonder keuze daarin, huurders in tochtige woningen bijvoorbeeld, dragen juist de zwaarste lasten. Daarnaast wordt er vrijwel nihil betaald door het bedrijfsleven, enkel particulieren. Een principieel oneerlijke belastingvorm dus.
Dus als ik zo'n onzinbetoog hoor langskomen dan heb ik al heel snel de neiging de rest van wat hij zegt ook te negeren.
Edit: maar verder maakt -ie een paar heel goede punten, dus ik zal het 'm maar snel vergeven.
[ Voor 3% gewijzigd door Maartentux op 21-04-2025 18:19 ]
Ik zou graag ook al maar ik gebruik van handelen via FE ook graag willen ontladen op dure uren aangezien ik niet de volledige accu opmaak in NOM.
Of kan ik ergens anders een laadschema ophalen?
Ketelklets bespreekt hier specifiek de situatie dat je de accu laadt vanaf het net (en dus energie belasting betaalt) en later weer terug levert naar het net (en dus geen energiebelasting terugkrijgt), ja, dan moet je (met huidige tarieven) 12 cent extra goedmaken. Dit handelen met energie is na 1-1-2027 inderdaad vaak niet lucratief meer.tcw82 schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:04:
[...]
Dank voor je uitgebreide bericht. Het is geloof ik niet helemaal wat ik zocht, maar geeft wel mooi inzicht in de mogelijkheden.
Eens kijken of ik mijn gezever wat kan verduidelijken![]()
Sessy stuurt mijn accu's aan o.b.v. 10 cent tussen "in en verkoop" om het financiële resultaat van de accu te garanderen. (laad verlies, ontlaadverlies etc). Echter, als ik Ketelklets en andere goed begrijp is dat in de toekomst niet meer mogelijk en zal de delta naar bijvoorbeeld 22 cent moeten om financieel renderend te blijven. 22 cent komt veel minder vaak voor, toevallig morgen dan, 22,3 cent maar dat is echt zeldzaam.
De delta wordt nu bepaald door Sessy, die houden daar aan vast (zie ook eerdere posts van mij waarin ik suggereer dat de delta voor BTW vrije vs BTW niet vrije accu's ook anders zou kunnen zijn)
Persoonlijk denk ik dat het best interessant kan zijn voor mensen om de delta zelf te kunnen instellen. (misschien binnen een bandbreedte). Dat je hem bijvoorbeeld naar 9 cent kunt zetten, of (als je dat zou willen) naar 13 cent. Want als je bijvoorbeeld een terugleverboete krijgt telt dat natuurlijk ook mee in het bepalen van de delta en zou het kunnen dat het "iets eerder" afvangen van terugleveren door een lagere delta te accepteren, daarmee bespaar je dan op de boete.
Alle situaties waar je straks laad vanaf het net en de stroom voor eigen gebruik benut op duurdere momenten (en dus niet teruglevert, maar NOM draait) heb je nog steeds alleen te maken met die 10 cent.
En nog mooier, zonopwek die je niet teruglevert kun je eigenlijk voor die prijs (ex belasting en btw, want dat had je ook niet gekregen als je had teruggeleverd) in je accu zetten, en later gebruiken voor de prijs die stroom van het net je anders had gekost. Dus in dat geval bespaar je de energie belasting helemaal (huidige tarieven 12 cent) en compenseer je daarmee eigenlijk die 10 cent verschil al.
Kortom, wat je na 1-1-2027 niet meer moet doen is terugleveren vanuit je accu, voor de rest is het gaan met die banaan
Volgens mij vervalt bij zelf gebruiken en dus nihil terugleveren die hele 10 cent ook. Je haalt de stroom die je wilt gebruiken simpelweg vroeger van het net, op een voor jou gunstig moment. Op dat moment betaal je alle belastingen die je anders op het latere tijdstip ook zou hebben betaald. Het netto effect is nihil. Je betaalt zeker geen belasting of BTW dubbel.Torch1969 schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:16:
[...]
Ketelklets bespreekt hier specifiek de situatie dat je de accu laadt vanaf het net (en dus energie belasting betaalt) en later weer terug levert naar het net (en dus geen energiebelasting terugkrijgt), ja, dan moet je (met huidige tarieven) 12 cent extra goedmaken. Dit handelen met energie is na 1-1-2027 inderdaad vaak niet lucratief meer.
Alle situaties waar je straks laad vanaf het net en de stroom voor eigen gebruik benut op duurdere momenten (en dus niet teruglevert, maar NOM draait) heb je nog steeds alleen te maken met die 10 cent.
En nog mooier, zonopwek die je niet teruglevert kun je eigenlijk voor die prijs (ex belasting en btw, want dat had je ook niet gekregen als je had teruggeleverd) in je accu zetten, en later gebruiken voor de prijs die stroom van het net je anders had gekost. Dus in dat geval bespaar je de energie belasting helemaal (huidige tarieven 12 cent) en compenseer je daarmee eigenlijk die 10 cent verschil al.
Kortom, wat je na 1-1-2027 niet meer moet doen is terugleveren vanuit je accu, voor de rest is het gaan met die banaan
Het enige nadeel dat je ervaart zijn de 10 a 20% accu omzetverliezen. Maar dat is geen centenbedrag maar een percentage. Bij een tarief van 25 cent /kWh zou dat dus hooguit 5 cent per kWh zijn.
Hm. Dat is maar de vraag. Als je zou besluiten om die stroom niet van het net te halen dan houd je die afschrijving op je accu, want die is nu eenmaal aangeschaft, of je er nu elektra mee opslaat of niet. Okay hij zal een klein beetje minder afwaarderen omdat hij minder slijt als je 'm niet gebruikt. Maar de waardevermindering door voortschrijdende techniek gaat onverminderd door...worker schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:06:
Je vergeet afschrijving van je accu. Dat ligt rond de 10ct/kWh
Dus als je eerst stroom van het net haalt voor 5ct en later zelf gebruikt, dan kost die stroom jou 15ct (en nog iets meer vanwege verliezen)
Je berekening maakt wel sense wanneer je vooraf een kosten-baten analyse maakt of je tot aanschaf wilt overgaan. Maar als dat al een feit is en je moet puur besluiten of je 'm in idle houdt of ermee laadt dan is het prijsverschil daartussen maar 5 ct / kWh. En ook niet "nog iets meer vanwege verliezen", die 5 ct zijn de laad-leververliezen, althans als die 20% zijn.
Het klopt dat die tien cent straks niet meer genoeg is, dat is denk ik bedoeld om laadverlies op te vangen.tcw82 schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:04:
[...]
Dank voor je uitgebreide bericht. Het is geloof ik niet helemaal wat ik zocht, maar geeft wel mooi inzicht in de mogelijkheden.
Eens kijken of ik mijn gezever wat kan verduidelijken![]()
Bij gebruik van eigen zonnestroom is dat niet interessant omdat inkoop daar gratis is.
In eco modus is die tien cent straks te weinig, daar zou je de energiebelasting nog bij moeten tellen..
Dat wordt dus omzetten naar eco?
Of toch naar Frank overstappen en ook de kwartier handel meepakken.
Het gaat niet om geld verdienen, mocht die suggestie wel boven komen. Het gaat om zo min mogelijk interactie met de hard en software met een zo optimaal mogelijke strategie die eventueel geld mag opleveren, zeker niks mag kosten.
Kun je dat uitleggen? De eco-modus is toch een NOM sturing die in de goedkope uren bijlaad vanaf het net? Dan heb je toch niet te maken met teruglevering? En maakt wel/niet salderen toch niets uit? Die blijft precies werken zoals nu ook al. Of mis ik iets?helm71 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:47:
[...]
In eco modus is die tien cent straks te weinig, daar zou je de energiebelasting nog bij moeten tellen..
helm71 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:47:
[...]
Het klopt dat die tien cent straks niet meer genoeg is, dat is denk ik bedoeld om laadverlies op te vangen.
Bij gebruik van eigen zonnestroom is dat niet interessant omdat inkoop daar gratis is.
Bij dynamische modus wordt er wel teruggeleverd, dan ligt alles anders.
Ik heb nu ook een SDM630 besteld. Mijn plan was om met ESPHome deze uit te lezen en dan @PimDoos XOM script na te maken in ESPHome. Die praat dan met de power setpoint in Home Assistant en daarmee met de API. Wellicht laat ik ESPHome zelf met de API praten, maar dat is voor een tweede versie.DJP! schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:28:
[...]
De NOM regeling zit in de P1/CT dongle gebouwd. Deze dongle bepaalt ook welke Sessy wanneer bij schakelt. Je kunt deze dongle geen "eigen" date voeren.
Als je dus zonder de P1/CT dongle NOM wilt draaien zul je dat zelf moeten regelen en via de API modus de Sessy moeten aansturen. Volgens mij zit dit als XOM regeling wel ingebouwd in de Home Assistant intergratie.
Ben zelf ook wel benieuwd hoe die Easton SDM630 meter gaat werken. Hier heb ik nog een oude slimmemeter die maar 1 x per 10 seconde een telegram stuurt. Hopelijk gaat het met een Modbus meter wat sneller waardoor de NOM reling ook sneller en dus beter wordt.
Daarmee zou je de logica van Sessy kunnen gebruiken ipv alles zelf na te bouwen.
(geen idee of/hoe snel Sessy dit soort dingen oppakt)
Zoals wellicht bekend is via het Onbalansmarkt.com platform mogelijk je handelsresultaten onderling met elkaar te vergelijken. In mijn geval betreft het een thuisbatterij-systeem van 3 Sessy's waarover ik rapporteer.
Mocht je een eveneens een Homey hebben dan is hiervoor een Advanced Flow beschikbaar.
Zie voor verdere info de posting die ik specifiek al bij Frank Energie Slim Handelen heb uitgezet.
De specificatie van wat er over de P1 poort gaat is natuurlijk gewoon publiek bekend.ocaj schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:27:
Inmiddels is er op het Sessy-forum ook een nieuwe gebruikerswens opgevoerd om data uit een kwh-meter aan de P1/CT-dongle te kunnen voeden via een API
Je zou dus vrij eenvoudig zelf de benodigde telegrammen op kunnen bouwen op basis van je metingen uit je kWh-meter. Een soort Modbus-naar-DSMR adapter dus.
Een collega van mij heeft dit gedaan voor een andere thuisbatterij.
Zijn meter rapporteert vrij traag (om de 10 seconden geloof ik) en daar ging de desbetreffende batterij niet zo lekker mee om.
Nu genereert hij gewoon zelf de telegrammen op basis van andere meetdata en loopt het een stuk soepeler.
Hetzelfde zou je hier kunnen toepassen natuurlijk.
Nou heb ik zelf geen P1-meter, dus berichten "afkijken/clonen" is wat lastig, maar de DSMR-specificaties zijn wel publiek beschikbaar, dus dat zou moeten kunnen.
Heeft die kennis toevallig ergens wat code die ik ter inspiratie zou kunnen bekijken?
De P1-poort is toch gewoon serieel? Ik lees mijn kwh-meters nu via Modbus uit op een Raspberry Pi. Dan zou het slechts een kwestie zijn om na het uitlezen de juiste berichten naar de seriële poort te sturen (en nog een mooie USB -> RJ12-kabel knutselen).
Slimme meter uitlezen via P1-poort
Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti
Ik haalde inderdaad dynamisch en eco door elkaar. Als je in eco alleen je verbruik verplaatst naar een goedkoop moment hoef je alleen het omzettingsverlies te compenseren, en daar is die tien cent voor.. excuus voor het misverstand !Maartentux schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:58:
[...]
Dat snap ik echt niet. Wat is de berekening daarvoor dan precies? Eco modus levert nooit terug, dus er vindt ook nooit dubbele energiebelasting plaats. Het enige wat er gebeurt is dat het tijdstip waarop de energiebelasting betaald wordt een aantal uur verschuift. Toch??
Bij dynamische modus wordt er wel teruggeleverd, dan ligt alles anders.
Niet gewoon serieel, de bits zijn geïnverteerd. Bij een aantal usb/serieelomzetters kun je dat met een utility instellen, zo heb ik het ook gedaan.ocaj schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:38:
@itavero Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat klinkt als een interessant tweaker-waardig projectje![]()
Nou heb ik zelf geen P1-meter, dus berichten "afkijken/clonen" is wat lastig, maar de DSMR-specificaties zijn wel publiek beschikbaar, dus dat zou moeten kunnen.
Heeft die kennis toevallig ergens wat code die ik ter inspiratie zou kunnen bekijken?
De P1-poort is toch gewoon serieel? Ik lees mijn kwh-meters nu via Modbus uit op een Raspberry Pi. Dan zou het slechts een kwestie zijn om na het uitlezen de juiste berichten naar de seriële poort te sturen (en nog een mooie USB -> RJ12-kabel knutselen).
Mijn Sessy is nog niet besteld, maar denk dat ik veilig voor een bestelling met p1-dongle ipv ct-dongle kan gaan: In eerste instantie kan ik de Sessy in API-only draaien, en tegelijkertijd op mijn gemakje een P1-simulator knutselen. Daarna heb ik de volledige sessy-functionaliteit.
Maar als je geen slimme meter hebt, heb je die dongle niet nodig, je kunt via de api Sessy rechtstreeks aansturen. (Via Homey, home assistant of wat dan ook.) Ik heb wel een slimme meter, maar gebruik de dongle ook niet omdat ik dat P!-data al uitlees en dan 'voer' aan de besturing van Sessy.ocaj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:43:
@itavero @psdata @rene037 Dank voor de denkrichtingen. Aangezien ik geen slimme meter heb, had ik me nooit zo in het P1-formaat/protocol verdiept, maar inmiddels heb ik een kleine inhaalslag gedaan. Daar zit genoeg potentie om iets mee te doen. Dat zal nog wel wat puzzelen/tweaken worden voor het werkt, maar ziet er haalbaar uit.
Mijn Sessy is nog niet besteld, maar denk dat ik veilig voor een bestelling met p1-dongle ipv ct-dongle kan gaan: In eerste instantie kan ik de Sessy in API-only draaien, en tegelijkertijd op mijn gemakje een P1-simulator knutselen. Daarna heb ik de volledige sessy-functionaliteit.
Daar heb je op zich gelijk in. Ik heb geen idee hoe slim de Sessy-regeling is en hoeveel ik daarvan zelf opnieuw zou moeten gaan bedenken. Van de andere kant: NOM volgen is misschien ook niet zo heel spannend. Klein beetje ruis wegfilteren (Quooker die 2 keer per uur voor 10 s 2000W trekt of zo, heeft weinig zin om daar de batterij voor bij te laten springen) en verder niet te snel regelen: Bijv. 1 x per sec het Sessy-target verhogen/verlagen met de helft van het verschil naar 0 op de meter en ik vermoed dat het dan aardig in de buurt van de 0 blijft.rene037 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:58:
[...]
Maar als je geen slimme meter hebt, heb je die dongle niet nodig, je kunt via de api Sessy rechtstreeks aansturen. (Via Homey, home assistant of wat dan ook.) Ik heb wel een slimme meter, maar gebruik de dongle ook niet omdat ik dat P!-data al uitlees en dan 'voer' aan de besturing van Sessy.
Mijn gedachte zat er meer in dat ik bij de meeste zaken in huis probeer een functioneel huis achter te laten mocht er ooit iets met mij gebeuren. Dan is het simpeler als ik gewoon de Sessy-regeling zou kunnen gebruiken.
Kun je dan niet beter de Slimme meter laten plaatsen als je toch je achter blijvers wilt ontzorgenocaj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:56:
[...]
Mijn gedachte zat er meer in dat ik bij de meeste zaken in huis probeer een functioneel huis achter te laten mocht er ooit iets met mij gebeuren. Dan is het simpeler als ik gewoon de Sessy-regeling zou kunnen gebruiken.
Dan werkt je sessy ECO, ROI en NOM out off the box.

Daar betaal ik nu de prijs van (geen dynamisch contract mogelijk). Voor nu maar even afwachten, wie weet wordt met de nieuwe energiewet (2027?) de slimme meter alsnog verplicht en dan komt de netbeheerder hem vast gratis vervangen. Op dit moment heb ik daar dus nog geen €223 voor over....
De nieuwe leverancier de wisseling naar slimme meter voor hem had geregeld (zonder kosten).
Wellicht nog een onderzoek cq vraag waardig
Ik heb mijn aansluiting 2 jaar geleden laten verzwaren van 1 x 40 naar 3 x 25 ... dan krijg je ook een "gratis" slimme meter. Je betaalt "alleen" voor de kosten van het aanpassen van je aansluiting ... :-)ocaj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:45:
Ha ja, dat zou inderdaad een betere optie zijn. Maar ja, principes he, ik had er destijds geen goed gevoel bij dat privacy/security etc. goed geregeld was bij de slimme meters. Daarom geweigerd.
Daar betaal ik nu de prijs van (geen dynamisch contract mogelijk). Voor nu maar even afwachten, wie weet wordt met de nieuwe energiewet (2027?) de slimme meter alsnog verplicht en dan komt de netbeheerder hem vast gratis vervangen. Op dit moment heb ik daar dus nog geen €223 voor over....
(Een kennis heeft dat, die wilde ook geen slimme meter, tot de oude meter aan vervanging te was, maar ze kon eenvoudig bezwaar maken tegen het uploaden van de data.)
Er moet sowieso 'iets' in de PV-verdeler komen. Als het alleen via de API kan, dan denk ik aan een Shelly driefasen stroomverbruiksmeter die de stroom per fase naar het laadpunt meet. Vanuit de server poll ik die dan elke seconde (of elke paar seconden), net als de P1-poort van de meter. Op basis van die info en de actuele stroomprijzen kan het laden en ontladen van de Sessy dan worden geoptimaliseerd, waarbij de som van de laadstroom van de Sessy en de stroom naar het laadpunt de 16A niet mag overschrijden. Op zich een leuk project, maar wordt sowieso een custom oplossing.rene037 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:19:
Ik weet niet wat simpeler is, maar ovef het 'ooit' verkopen van je huis zou ik me geen zorgen maken, als die mensen sessy erbij willen hebben, gaan ze ook wel een vorm van domotica gebruiken. Als tegen die tijd sessy al niet afgeschrdven is. En dan extra relais erbij lijkt me meer bezwaarlijk.
Die Sessy gewoon meenemen - mocht ik ooit verhuizen, wat ik overigens helemaal niet per se van plan ben - is overigens idd. ook een oplossing. Ik zie dit soort dingen als onderdeel van de elektrische installatie van het huis, maar misschien is een thuisaccu wat dat betreft echt iets anders dan een PV-installatie.
Hoe zou dat "mis" gaan? Als je alles correct hebt aangesloten, en de Sessy('s) correct hebt ingesteld qua fasen en groepen, dan blijft dat toch werken?SPT schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:59:
Er zit als ik het goed begrijp geen fysieke poort op de Sessy om het laden (bijvoorbeeld via een stroomrelais) te laten stoppen? Ik heb mijn PV-installatie in de garage aangesloten op een driefasen PV-verdeler, waar de groep voor het laadpunt van de auto an de PV-installatie op zitten. Dat is natuurlijk een perfecte setup zolang het ene deel alleen stroom verbruikt, en het andere deel alleen stroom terug levert, maar gaat fout als de auto met 16A laadt terwijl de Sessy ook aan het laden is. Dit is allemaal via de API op te lossen, maar het nadeel daarvan is dat dat een custom oplossing zal gaan worden, die afhankelijk is van een correcte werking van mijn netwerkapparatuur en server, en ook niet gemakkelijk over te dragen is op iemand anders als ik mijn huis ooit verkoop. Het mooiste zou een simpele fysieke oplossing zijn, bijvoorbeeld door het laadpunt via een stroomrelais (dat dan bij 6A zou moeten schakelen) aan te sluiten, die dan een stuurstroom naar de Sessy stuurt.
Kun je eens een tekening maken van het aansluitschema? Hoe zit de Sessy in je elektra, hoe lopen de stromen, etc...?
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy
Hier een foto van toen ik de PV-verdeler aan het maken was. De auto laad ik op het rode stopcontact. Linksonder is de aanvoer vanuit de meterkast (3x16A). In de PV-verdeler zitten drie groepen: een krachtgroep voor het rode stopcontact, een groep voor de Gateway en een groep voor de PV-panelen. Als het laadpunt op vol vermogen wordt gebruikt, dan geldt dat als de zonnepanelen méér stroom leveren, de stroom vanuit de meterkast juist kleiner wordt. Een ontladende Sessy heeft precies hetzelfde effect, maar een ladende Sessy zal de stroom vanuit de meterkast juist vergroten. Je kan/mag een Sessy dus wel op één groep aansluiten (of via een PV-verdeler op één groep) als daarop alleen de zonnepanelen en de Sessy zitten, maar dit kan (op een PV-verdeler, op één groep mag dat natuurlijk sowieso niet) niet zonder meer als op de PV-verdeler ook andere grote verbruikers zitten aangesloten.Gameboy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:46:
[...]
Hoe zou dat "mis" gaan? Als je alles correct hebt aangesloten, en de Sessy('s) correct hebt ingesteld qua fasen en groepen, dan blijft dat toch werken?
Kun je eens een tekening maken van het aansluitschema? Hoe zit de Sessy in je elektra, hoe lopen de stromen, etc...?
Nu heb ik ook wel andere mogelijkheden om de Sessy aan te sluiten (bijvoorbeeld op zolder op een geheel eigen groep), maar ik vind deze plek eigenlijk wel mooi (zowel ivm. brandgevaar van thuisaccu's als omdat ik mijn zolder vrij netjes heb afgewerkt). Bovendien loop je ook met de Sessy op een eigen groep tegen het probleem aan dat 16A van het laadpunt + 10A laadstroom Sessy + xA van wat er verder nog op die fase zit boven de maximale 25A van de hoofdzekering gaat uitkomen. Er is dus sowieso één of andere vorm van softwarematige begrenzing nodig. Mocht er iets mis gaan met die softwarematige aansturing, dan heb ik liever dat de 16A groep van de PV-verdeler er uit vliegt dan de hoofdzekering.
:strip_exif()/f/image/qFIlb3bCNo8qdMAXSiqhFDVE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door SPT op 26-04-2025 12:41 ]
De function creep is er iig al : https://www.security.nl/p...van+huishoudens+gebruikenocaj schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:45:
Ha ja, dat zou inderdaad een betere optie zijn. Maar ja, principes he, ik had er destijds geen goed gevoel bij dat privacy/security etc. goed geregeld was bij de slimme meters. Daarom geweigerd.
Nogmaals: als je de Sessy correct aansluit, dan is er niets aan de hand. Je geeft in de instellingen op hoeveel Sessy's je in huis hebt, en op welke fase(n) en achter wat voor hoofdzekering en groepenautomaat.SPT schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:03:
[...]
Hier een foto van toen ik de PV-verdeler aan het maken was. De auto laad ik op het rode stopcontact. Linksonder is de aanvoer vanuit de meterkast (3x16A). In de PV-verdeler zitten drie groepen: een krachtgroep voor het rode stopcontact, een groep voor de Gateway en een groep voor de PV-panelen. Als het laadpunt op vol vermogen wordt gebruikt, dan geldt dat als de zonnepanelen méér stroom leveren, de stroom vanuit de meterkast juist kleiner wordt. Een ontladende Sessy heeft precies hetzelfde effect, maar een ladende Sessy zal de stroom vanuit de meterkast juist vergroten. Je kan/mag een Sessy dus wel op één groep aansluiten (of via een PV-verdeler op één groep) als daarop alleen de zonnepanelen en de Sessy zitten, maar dit kan (op een PV-verdeler, op één groep mag dat natuurlijk sowieso niet) niet zonder meer als op de PV-verdeler ook andere grote verbruikers zitten aangesloten.
Nu heb ik ook wel andere mogelijkheden om de Sessy aan te sluiten (bijvoorbeeld op zolder op een geheel eigen groep), maar ik vind deze plek eigenlijk wel mooi (zowel ivm. brandgevaar van thuisaccu's als omdat ik mijn zolder vrij netjes heb afgewerkt). Bovendien loop je ook met de Sessy op een eigen groep tegen het probleem aan dat 16A van het laadpunt + 10A laadstroom Sessy + xA van wat er verder nog op die fase zit boven de maximale 25A van de hoofdzekering gaat uitkomen. Er is dus sowieso één of andere vorm van softwarematige begrenzing nodig. Mocht er iets mis gaan met die softwarematige aansturing, dan heb ik liever dat de 16A groep van de PV-verdeler er uit vliegt dan de hoofdzekering.
Als je dat correct doet en invult, dan weet de Sessy zelf hoeveel er geladen of ontladen kan worden om de groepenautomaat en de hoofdzekering niet te overbelasten. De P1 meter van de Sessy weet immers precies hoeveel stroom er over de fasen wordt getransporteerd.
Met PV is het aanbevolen om de PV AC kabel eerst naar de Sessy te verbinden op de PV ingang, en dan de Sessy zelf weer aan te sluiten op de automaat of werkschakelaar waar eerst de PV op zat. Dan hoef je geen extra automaten te plaatsen, alleen een extra kabel aansluiten en voila.
Nee. Volgens mij niet. Zo'n PV verdeler is een beetje ugly hack van de normstellers. In de Sessy vul je 16A en 25A in, maar dat na de 16A automaat in de PV verdeler nog een sectie naar de groepenkast loopt die maar 16A verdraagt maar deze desondanks moet delen met een EV charger weet de Sessy niet. Het kan heel goed dat de stroom van de betreffende fase <25A blijft door de hoofdzekering, maar >16A door de ader van groepenkast naar PV verdeler.Gameboy schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:16:
[...]
Nogmaals: als je de Sessy correct aansluit, dan is er niets aan de hand. Je geeft in de instellingen op hoeveel Sessy's je in huis hebt, en op welke fase(n) en achter wat voor hoofdzekering en groepenautomaat.
Als je dat correct doet en invult, dan weet de Sessy zelf hoeveel er geladen of ontladen kan worden om de groepenautomaat en de hoofdzekering niet te overbelasten. De P1 meter van de Sessy weet immers precies hoeveel stroom er over de fasen wordt getransporteerd.
Met PV is het aanbevolen om de PV AC kabel eerst naar de Sessy te verbinden op de PV ingang, en dan de Sessy zelf weer aan te sluiten op de automaat of werkschakelaar waar eerst de PV op zat. Dan hoef je geen extra automaten te plaatsen, alleen een extra kabel aansluiten en voila.
Volgens mij is de toepassing van een PV verdeler enkel legaal mogelijk wanneer je er naast de load een stroombron op aansluit. Wanneer je er een stroomafnemer op zet breek je de 'contractvoorwaarden' voor een PV verdeler. Ergo: Ik denk dat een sessy niet op een PV verdeler mag.
Je huis zal niet in de fik vliegen, want de PV verdeler is natuurlijk afgezekerd met 16A in de groepenkast, dus die automaat zou dan klappen. Maar daar wordt de gebruiker niet blij van, en de installatie niet reglementair.
[ Voor 6% gewijzigd door Maartentux op 27-04-2025 12:32 ]
Ah ja, als de PV niets opwekt *en* de Sessy oplaadt *en* de auto ook oplaadt, dan zou er inderdaad meer dan 16A kunnen lopen tussen groepenkast en PV verdeler.Maartentux schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:24:
[...]
Nee. Volgens mij niet. Zo'n PV verdeler is een beetje ugly hack van de normstellers. In de Sessy vul je 16A en 25A in, maar dat na de 16A automaat in de PV verdeler nog een sectie naar de groepenkast loopt die maar 16A verdraagt maar deze desondanks moet delen met een EV charger weet de Sessy niet. Het kan heel goed dat de stroom van de betreffende fase <25A blijft door de hoofdzekering, maar >16A door de ader van groepenkast naar PV verdeler.
Volgens mij is de toepassing van een PV verdeler enkel legaal mogelijk wanneer je er naast de load een stroombron op aansluit. Wanneer je er een stroomafnemer op zet breek je de 'contractvoorwaarden' voor een PV verdeler. Ergo: Ik denk dat een sessy niet op een PV verdeler mag.
Je huis zal niet in de fik vliegen, want de PV verdeler is natuurlijk afgezekerd met 16A in de groepenkast, dus die automaat zou dan klappen. Maar daar wordt de gebruiker niet blij van, en de installatie niet reglementair.
Als work-around zou je dan de Sessy kunnen configureren met 16A voor de hoofdzekering (aansluitwaarde). Dan zal de sturing van Sessy ervoor zorgen dat er nooit meer dan die ingestelde 16A op de groep (=PV verdeler) zal lopen.
Het mooiste zou natuurlijk zijn om een volwaardige onderverdeler te plaatsen in plaats van die PV verdeler. Die kun je dan afzekeren met 20 of zelfs 25A (selectiviteit is niet echt meer een verplichte norm voor woningen als ik het goed heb).
Maar goed, als je een nieuwe kabel had kunnen trekken dan had je die PV verdeler ook niet nodig gehad denk ik
Ik lees daar verschillende dingen over. Enerzijds lees ik dat Nen1010 nooit toestaat om 2,5mm² met meer dan 16A te beveiligen, anderzijds zie ik ook tabellen met toegestane waardes bij bepaalde lengtes en draaddoorsnee in diezelfde Nen1010 norm. Een en ander dan ook nog afhankelijk van stelsel (TT of TN) en automaat versus smeltveiligheid, en soort bedrading.Gameboy schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:57:
[...]
Het mooiste zou natuurlijk zijn om een volwaardige onderverdeler te plaatsen in plaats van die PV verdeler. Die kun je dan afzekeren met 20 of zelfs 25A (selectiviteit is niet echt meer een verplichte norm voor woningen als ik het goed heb).
Hier laat ik dus verstek gaan. Dit laat ik graag over aan de experts/installateurs.
Ik had het dan ook niet over 2,5 mm2Maartentux schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:45:
[...]
Ik lees daar verschillende dingen over. Enerzijds lees ik dat Nen1010 nooit toestaat om 2,5mm² met meer dan 16A te beveiligen, anderzijds zie ik ook tabellen met toegestane waardes bij bepaalde lengtes en draaddoorsnee in diezelfde Nen1010 norm. Een en ander dan ook nog afhankelijk van stelsel (TT of TN) en automaat versus smeltveiligheid, en soort bedrading.
Hier laat ik dus verstek gaan. Dit laat ik graag over aan de experts/installateurs.
Dat heb ik niet expliciet benoemd, maar dat was impliciet wel de boodschap. Een onderverdeler heeft een nieuwe kabel nodig, en dan was er geen PV verdeler nodig. Want dat doe je alleen als je niet een andere, dikkere kabel kunt trekken naar de plek waar je het PV systeem op je AC bekabeling aansluit, of niet een tweede kabel voor alleen de PV groep.
Dank voor jullie reacties! Volgens mij mag dit wel degelijk, net als dat de som van het vermogen van de eindgroepen in een meterkast ook een veel meer mag zijn van het maximale vermogen dat de hoofdzekering toelaat. Alleen ben je er dan wel zelf verantwoordelijk voor dat het totale vermogen niet te groot wordt: net zoals je geen 8 straalkachels van 2kW op de stopcontacten van één groep aansluit. Dat die groep netjes conform NEN1010 is aangelegd doet daarbij verder niet terzake.Maartentux schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:24:
[...]
Die Sessy laten denken dat de hoofdzekering 16A is, is natuurlijk de perfecte oplossing! Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.Ik denk dat dat nauwelijks beperkend zal zijn in de praktijk.Gameboy schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:57:
[...]
Als work-around zou je dan de Sessy kunnen configureren met 16A voor de hoofdzekering (aansluitwaarde). Dan zal de sturing van Sessy ervoor zorgen dat er nooit meer dan die ingestelde 16A op de groep (=PV verdeler) zal lopen.
Het verzwaren van de groep van de PV-verdeler is vrij gemakkelijk te realiseren, omdat ik die buis in 25mm heb laten uitvoeren om de mogelijkheid van een upgrade naar 22kW te hebben. Daar zou 5x4mm2 zonder problemen doorheen moeten kunnen. Alleen is selectiviteit van eindgroepen t.o.v. de hoofdzekering wel degelijk verplicht, en ook wenselijk. Daarom heb ik deze groep in de meterkast ook gewoon afgezekerd op B16: bij B20 of C16 is selectiviteit al niet meer gegarandeerd. Verzwaren hoofdzekering is natuurlijk niet aan de orde bij de huidige capaciteitstarieven, tenzij 'betalen' je hobby is. Er gaat ook nog een 19mm buis naar de meterkast, maar die gebruik ik nu voor utp. Wil ik liever niet opofferen.Het mooiste zou natuurlijk zijn om een volwaardige onderverdeler te plaatsen in plaats van die PV verdeler. Die kun je dan afzekeren met 20 of zelfs 25A (selectiviteit is niet echt meer een verplichte norm voor woningen als ik het goed heb).
Edit: wacht even, zo'n PV-verdeler telt zelf zeker niet als een eindgroep. In dat geval zou verzwaren wel een optie zijn. Zal er nog eens over nadenken; is iets meer werk maar misschien wel de beste oplossing. Achteraf spijt van dat ik niet meteen 4mm2 kabels heb getrokken, toen ik toch bezig was.
[ Voor 7% gewijzigd door SPT op 27-04-2025 17:06 ]
Over of het officieel mag ga ik uiteraard niets zeggen, maar ik heb weleens glasvezel getrokken door een 16mm buis waar al groengeel, blauw en bruin liepen. Ik moest wel eerst de glasvezel trekken en daarna (of er achteraan) de VD draden, want die LC connectortjes krijg je er anders niet doorheen. In 19mm zal dat veel makkelijker zijn. Zolang de draden niet te zeer in de verdrukking komen is dit compleet veilig, glasvezel geleidt niet en wordt niet warm. En het is stukken dunner dan UTP. Dus je UTP vervangen door een glasvezel paar is misschien een optie?SPT schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:22:
[...]
Er gaat ook nog een 19mm buis naar de meterkast, maar die gebruik ik nu voor utp. Wil ik liever niet opofferen.
Dat is hier niet relevant. Die groep was NEN1010 conform tótdat jij daar iets aan verandert, en een Sessy extra aansluiten is zo'n verandering.SPT schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:22:
[...]
Dat die groep netjes conform NEN1010 is aangelegd doet daarbij verder niet terzake.
Vandaag rond 14:00 was de accu leeg na laden van een EV, daarna zou de accu zich in ~2,5 uur weer vol moeten laden met overcapaciteit aan zonne-energie. Helaas is dit niet het geval omdat de accu een
1
| temp out of range |
Het is zo'n 24 graden op zolder vlakbij de Sessy. Voldoende ventilatieruimte onder/boven/naast de accu. De kast voelt warm aan maar zeker niet zorgwekkend warm.
Op echt bloedhete zomerdagen zou ik dit gedrag wel begrijpen maar 24 graden zou toch geen probleem op moeten leveren? Ik geloof niet dat de temperatuursensor direct uitgelezen kan worden?
Edit: ik bedenk me wel dat het boekje met QR-codes van de Sessy bóvenop de accu lag. Ik zie zojuist dat hier een opening onder zit. Mogelijk heeft dit de ventilatie nadelig beïnvloed?
[ Voor 9% gewijzigd door chielmi op 27-04-2025 19:46 ]
Hoe staat je "Maximale geluidsniveau" ingesteld?chielmi schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:37:
Vandaag rond 14:00 was de accu leeg na laden van een EV, daarna zou de accu zich in ~2,5 uur weer vol moeten laden met overcapaciteit aan zonne-energie. Helaas is dit niet het geval omdat de accu eencode:status geeft in Home Assistant en meerdere keren per uur naar een lage laadsnelheid terug schakelt.
1 temp out of range
Het is zo'n 24 graden op zolder vlakbij de Sessy. Voldoende ventilatieruimte onder/boven/naast de accu. De kast voelt warm aan maar zeker niet zorgwekkend warm.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er gewoon meerdere groepen in een verdeelkast mogen, ook al komen die tezamen boven de aansluitwaarde van de verdeelkast uit. Net als dat het heel normaal is om in een meterkast achter een 3x 25A hoofdzekering drie aardlekschakelaar met tot 12 16A automaten te plaatsen (en dat mogen ook krachtgroepen zijn).Maartentux schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:32:
[...]Dat is hier niet relevant. Die groep was NEN1010 conform tótdat jij daar iets aan verandert, en een Sessy extra aansluiten is zo'n verandering.
Op de hoogste waarde (5)Maartentux schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:08:
[...]
Hoe staat je "Maximale geluidsniveau" ingesteld?
Zeker. Het is bij jou ook (voor mij iig) een beetje een vreemde setup, want wat ik ken als een "PV verdeler" is een eenfasige kast. Ik heb zelf genoeg ervaring met sub-groepenkasten op verschillende lokaties. Leidend blijft altijd de draaddikte (en lengte) in waarmee je dient af te zekeren aan de voedingszijde.SPT schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:22:
[...]
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er gewoon meerdere groepen in een verdeelkast mogen, ook al komen die tezamen boven de aansluitwaarde van de verdeelkast uit. Net als dat het heel normaal is om in een meterkast achter een 3x 25A hoofdzekering drie aardlekschakelaar met tot 12 16A automaten te plaatsen (en dat mogen ook krachtgroepen zijn).
Succes!
Ik meen te hebben gelezen dat de selectiviteits-eis niet (meer?) geldt voor reguliere woningen, maar dat zou je wellicht kunnen navragen in het grote elektra topic:SPT schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:22:
Het verzwaren van de groep van de PV-verdeler is vrij gemakkelijk te realiseren, omdat ik die buis in 25mm heb laten uitvoeren om de mogelijkheid van een upgrade naar 22kW te hebben. Daar zou 5x4mm2 zonder problemen doorheen moeten kunnen. Alleen is selectiviteit van eindgroepen t.o.v. de hoofdzekering wel degelijk verplicht, en ook wenselijk.
[...]
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Het gaat dan alleen om het stukje kabel tussen hoofd-kast en onderverdeler, die kabel kun je denk ik prima met alleen een 20A automaat zekeren (aardlek hoeft niet, dat doe je in/voor de eindgroepen), en dan alle eindgroepen in de onderverdeler met 16A afzekeren.
Dan heb je alsnog duidelijke selectiviteit op je eindgroepen, waar alle verbruikers/opwekkers achter zitten. Alleen het stuk kabel is dan ook netjes beveiligd, mits je dat minimaal 4 mm2 maakt.
Volgens mij zou dat mogen en kunnen, maar goed, dat is slechts 1 mening...
Beetje een domme vraag misschien, maar ik zit ineens te twijfelen.
Ik heb Sessy 1 op fase 1 en Sessy 2 op fase 2 aangesloten, kan ik nu beter twee losse 1-fase meters kopen of een 3-fase meter, waarbij 1 fase niets te doen heeft... :-o.
Edit: Volgens mij is dit echt een domme vraag, want je monteert de kWh meter natuurlijk na de automaat, dus per definitie een enkelfasige meter...

[ Voor 18% gewijzigd door vanenkelen op 28-04-2025 10:33 ]
Ik zou gewoon gaan voor twee enkelevanenkelen schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:24:
Ik wil een Eastron wifi of Homewizard kWh meter installeren om mijn Sessy's (2 stuks) te meten/monitoren.
Ik heb Sessy 1 op fase 1 en Sessy 2 op fase 2 aangesloten, kan ik nu beter twee losse 1-fase meters kopen of een 3-fase meter, waarbij 1 fase niets te doen heeft... :-o.
Edit: Volgens mij is dit echt een domme vraag, want je monteert de kWh meter natuurlijk na de automaat, dus per definitie een enkelfasige meter...
Je kunt natuurlijk ook de kwh-meter vóór de automaten installeren. Het voelt niet helemaal netjes, maar het kán wel. Dan ben je alleen niet beschermd tegen kortsluiting/fouten in je kwh-meter. Of het echt verboden is, weet ik niet. Je kunt nog steeds je hele installatie spanningsloos maken met de hoofdschakelaar.vanenkelen schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:24:
Ik wil een Eastron wifi of Homewizard kWh meter installeren om mijn Sessy's (2 stuks) te meten/monitoren.
De nette oplossing is inderdaad om de kwh-meter(s) pas achter een automaat te plaatsen.
Vanaf juni 2025 gaan Dynamische energieprijzen van uur- naar kwartier prijzen(day ahead)
Mijn aanname is dat dit dan mogelijk impact heeft op de effectiviteit van dynamische modus van Sessy/blueprint van Pim
Om het nog mooier te maken gaan (nog) niet alle aanbieders van Dynamische contracten over op kwartierprijzen; afhankelijk van je leverancier dus uurs of kwartier prijzen (handig🙄)
Zijn er ontwikkelingen gaande voor Sessy dynamisch/ blue print, als in uur/kwartiervariant ?
geen idee wat de verschil in prijs gaat brengen natuurlijk, en mijn huidige leverancier Anwb blijft nog op uur prijzen.
Zou het iets toevoegen als we een poll starten om in te schatten waar of dat het meerendeel van de gebruikers zit? (Mogelijk weet sessie/charged dat al?) En dan te richten op de grote vissen?GroeneKees schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:09:
@Twan_V @PimDoos
Vanaf juni 2025 gaan Dynamische energieprijzen van uur- naar kwartier prijzen(day ahead)
Mijn aanname is dat dit dan mogelijk impact heeft op de effectiviteit van dynamische modus van Sessy/blueprint van Pim
Om het nog mooier te maken gaan (nog) niet alle aanbieders van Dynamische contracten over op kwartierprijzen; afhankelijk van je leverancier dus uurs of kwartier prijzen (handig🙄)
Zijn er ontwikkelingen gaande voor Sessy dynamisch/ blue print, als in uur/kwartiervariant ?
geen idee wat de verschil in prijs gaat brengen natuurlijk, en mijn huidige leverancier Anwb blijft nog op uur prijzen.
Daarnaast dat de kleine eindgebruikers gewoon op 1 uur tarief blijft afrekenen.
Denk dat zowel de eindgebruiker als de energie leveranciers niet op die 72 extra factuur regels p/dag zitten te wachten.
Ook al is de huidige dsrm reeds uitgevoerd dat hij kwartier verbruik 1 maal p/dag verstuurd naar de instatie die dat diet voor de gemeenschappelijke netbeheerders. Van uit hier gat het dan door naar de e-leveranciers.
Zie iinfo plaatjes
:strip_exif()/f/image/ecRqUzxhu0r6fLMFlkd4lMG9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iQUblANGegqghh8LWJ7oA02Z.jpg?f=fotoalbum_large)
NOM en XOM werken onafhankelijk van prijzen, puur in het hier en nu.GroeneKees schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:09:
@Twan_V @PimDoos
Eventuele dynamische regelingen bovenop XOM moeten mogelijk worden aangepast.
Vergis je niet, Tibber heeft al in februari aangekondigd kwartierprijzen te gaan toepassen.psdata schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:50:
Kwartier prijzen lijkt mij op dit moment meer voor de handel tussen de leveranciers en de aanbieders (wind/zonne/accu-parken) op de markt. En wellicht de groot verbruikers die kunnen sturen.
Denk dat zowel de eindgebruiker als de energie leveranciers niet op die 72 extra factuur regels p/dag zitten te wachten.
Mijn Sessy's konden bij 28°C op zolder ook prima functioneren. Mogelijk is er iets mis met jouw unit. Neem even contact op met Sessy:chielmi schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:37:
Sinds twee weken ben ik eigenaar van een Sessy thuisaccu. Momenteel in gebruik met NOM configuratie, in de toekomst mogelijk één van de andere opties icm met een dynamisch contract.
Vandaag rond 14:00 was de accu leeg na laden van een EV, daarna zou de accu zich in ~2,5 uur weer vol moeten laden met overcapaciteit aan zonne-energie. Helaas is dit niet het geval omdat de accu eencode:status geeft in Home Assistant en meerdere keren per uur naar een lage laadsnelheid terug schakelt.
1 temp out of range
Op echt bloedhete zomerdagen zou ik dit gedrag wel begrijpen maar 24 graden zou toch geen probleem op moeten leveren? Ik geloof niet dat de temperatuursensor direct uitgelezen kan worden?
Edit: ik bedenk me wel dat het boekje met QR-codes van de Sessy bóvenop de accu lag. Ik zie zojuist dat hier een opening onder zit. Mogelijk heeft dit de ventilatie nadelig beïnvloed?
https://www.sessy.nl/technische-supportvraag/
Dat was ook de reden dat ik er een vraagje en suggestie voor poll over plaatste...PimDoos schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:43:
[...]
Vergis je niet, Tibber heeft al in februari aangekondigd kwartierprijzen te gaan toepassen.

Tibber, coolblue en nieuwe stroom starten al wel met de dynamische kwartiersprijzenpsdata schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:50:
Kwartier prijzen lijkt mij op dit moment meer voor de handel tussen de leveranciers en de aanbieders (wind/zonne/accu-parken) op de markt. En wellicht de groot verbruikers die kunnen sturen.
Ook al is de huidige dsrm reeds uitgevoerd dat hij kwartier verbruik 1 maal p/dag verstuurd naar de instatie die dat diet voor de gemeenschappelijke netbeheerders. Van uit hier gat het dan door naar de e-leveranciers.
Zie iinfo plaatjes
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe dat precies gaat werken. Waar je nu een stap hebt van 10 cent bijvoorbeeld, wordt die dan in blokjes van 2.5 cent per kwartier? Dat is minder ideaal.GroeneKees schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:28:
[...]
Tibber, coolblue en nieuwe stroom starten al wel met de dynamische kwartiersprijzen
Of gaat het anders en krijg je veel meer sprongen op en neer per kwartier?
Tibber heeft er een artikel over geschreven, gaat echt per 15 minuten berekend worden, en zou voordelig(er) kunnen uitvallen; rest de vraag hoe bv een Sessy daarmee omgaat in Dynamische modus, vooralsnog is het laad/ontlaadschema gebaseerd op de day ahead uurprijzen denk ik?tcw82 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:36:
[...]
Ben benieuwd hoe dat precies gaat werken. Waar je nu een stap hebt van 10 cent bijvoorbeeld, wordt die dan in blokjes van 2.5 cent per kwartier? Dat is minder ideaal.
Of gaat het anders en krijg je veel meer sprongen op en neer per kwartier?
mogelijk elk kwartier een andere laad/ontlaadvermogen in de centenmarge lijkt me dan ook weer niet echt wenselijk voor de Sessy
Dat 15 minuten verhaal is helder, dat is niet mijn vraag. De vraag is hoe dat gaat werken. En wat is er dan voordeliger? En voor wie, de klant of de leverancier? Zoals ik het beschreef is het niet voordeliger voor de accu bezitter. Je krijgt dan kortere periodes met voldoende prijs verschil en daarmee gaat de dynamische modus van de accu (nog) minder opleveren. (Zeker in combinatie met het stoppen van de salderingsregeling).GroeneKees schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:12:
[...]
Tibber heeft er een artikel over geschreven, gaat echt per 15 minuten berekend worden, en zou voordelig(er) kunnen uitvallen; rest de vraag hoe bv een Sessy daarmee omgaat in Dynamische modus, vooralsnog is het laad/ontlaadschema gebaseerd op de day ahead uurprijzen denk ik?
mogelijk elk kwartier een andere laad/ontlaadvermogen in de centenmarge lijkt me dan ook weer niet echt wenselijk voor de Sessy
[ Voor 7% gewijzigd door tcw82 op 30-04-2025 09:19 ]
Ah bedoelde je hem zo; het moet allemaal nog gaan blijken natuurlijk, Tibber schrijft in het artikel als voordeliger voor de consument en dat er nog beter gebruik gemaakt kan worden om slim te werken met een thuisaccu.tcw82 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:16:
[...]
Dat 15 minuten verhaal is helder, dat is niet mijn vraag. De vraag is hoe dat gaat werken. En wat is er dan voordeliger? En voor wie, de klant of de leverancier? Zoals ik het beschreef is het niet voordeliger voor de accu bezitter. Je krijgt dan kortere periodes met voldoende prijs verschil en daarmee gaat de dynamische modus van de accu (nog) minder opleveren. (Zeker in combinatie met het stoppen van de salderingsregeling).
Dan is er nog de keus voor leveranciers die vooralsnog met dynamische uurprijzen blijven werken zoals Anwb-Frank-Zonneplan.
Vanaf Juni komt de Data beschikbaar, vandaar mijn vraag aan @Twan_V over ontwikkeling en visie over deze ontwikkeling met kwartiersprijzen icm Dynamische modus.
[ Voor 17% gewijzigd door GroeneKees op 30-04-2025 10:59 ]