Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:51
visuoloog schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:59:
Ik wilde laatst mijn zonnepanelen uitschakelen omdat de elektriciteitsprijs zo ontzettend negatief was en de Sessy al vol. Toen ik die schakelaar had omgezet waren mijn panelen inderdaad uit, maar ook de Sessy 🤔.
De "hoofdschakelaar" waarmee ik de zonnepanelen kan loskoppelen van het net zit zo te zien na de Sessy, zie foto[Afbeelding]
De extreem lage prijzen van afgelopen week had ik nog niet eerder gehad dus ik had nooit eerder de panelen willen afschakelen. Ik kan mijn panelen niet softwarematig afschakelen.

Ik vraag me af of dit de standaard manier is van aansluiten. Er is vast wel iemand hier die dat weet?
Gebruik nooit de hoofdschakelaar om je zonnepanelen uit te zetten, omdat de omvormer hier slecht tegen kan (als je de schakelaar uitzet terwijl er veel stroominvoer is van de zonnepanelen).
De plaats van de schakelaar is normaal wanneer je de thuisbatterij plaatst bij je zonnepanelen omvormer. Je wilt je batterijen kunnen ontkoppelen van het netwerk.

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:24
martinisoft schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:25:
Wat me opvalt is dat "Modbus Total Imported Energy" ook geexporteerde energie lijkt op te tellen.
Iets vergelijkbaars lijkt er aan de hand te zijn met "Modbus Total Exported Energy" (deze blijft ook in de nacht optellen en lijkt daarmee mijn verbruik mee te nemen).
Komen de waardes in HA overeen met de waardes die je op het display van de Eastron ziet?

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:58
martinisoft schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:25:
Een vraagje aan @PimDoos
Ik heb mijn Sessy P1 gekoppeld aan een Eastron SDM630 via modbus.
Via de Sessy integratie krijg ik ook netjes de waardes binnen.
Wat me opvalt is dat "Modbus Total Imported Energy" ook geexporteerde energie lijkt op te tellen.
Iets vergelijkbaars lijkt er aan de hand te zijn met "Modbus Total Exported Energy" (deze blijft ook in de nacht optellen en lijkt daarmee mijn verbruik mee te nemen).
Enig idee wat ik fout doe?

Alvast dank voor het meedenken,

Martijn.
Kan het zijn dat de stroomrichting verkeerd om is? Bij automaten heb je in NL doorgaans de aanvoer onder en de verbruiker boven aangesloten. Eastron meters hebben de aanvoer doorgaans boven en verbruiker onder aangesloten. Als je de Eastron aangesloten hebt op de NL gangbare manier dan is import en export ook omgekeerd.

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:19
visuoloog schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:59:
Ik wilde laatst mijn zonnepanelen uitschakelen omdat de elektriciteitsprijs zo ontzettend negatief was en de Sessy al vol. Toen ik die schakelaar had omgezet waren mijn panelen inderdaad uit, maar ook de Sessy 🤔.
De "hoofdschakelaar" waarmee ik de zonnepanelen kan loskoppelen van het net zit zo te zien na de Sessy, zie foto[Afbeelding]
De extreem lage prijzen van afgelopen week had ik nog niet eerder gehad dus ik had nooit eerder de panelen willen afschakelen. Ik kan mijn panelen niet softwarematig afschakelen.

Ik vraag me af of dit de standaard manier is van aansluiten. Er is vast wel iemand hier die dat weet?
Ik heb een Shelly pro 3 achter de hoofdschakelaar zitten zodat ik de omvormer en Sessy apart van elkaar en op afstand kan schakelen en meter. Beetje dubbel op, maar wel praktisch. Een reguliere Shelly relay zou ook moeten werken.

Via software afschakelen is natuurlijk nog beter, maar niet alle omvormers kunnen dat.

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-05 22:18
@PimDoos en @tsjoender dank voor jullie reactie.
Jullie hebben me op het juist spoor gezet en me mijn oliedomme denkfout in laten zien 8)7
Alles is goed aangesloten en de waardes zijn gelijk aan die op de meter zelf.
Maar de modbus meter "saldeert" natuurlijk niet over de fases waardoor export blijft oplopen bij gebruik (Sessy op fase 1 leverd terug ivm verbruik op fase 3 bijvoorbeeld. Zo blijft import ook doorlopen op fase 2 terwijl ik PV opwek heb op fase 1 en 3.
Al met al is het waarschijnlijk handiger om Sessy P1 module behalve aan de Eastron toch ook nog aan de P1 van de slimme meter te hangen zodat ik die Entities kan gebruiken om mijn Energy dashboard binnen HA kloppend te krijgen..

dank in iedergeval,

Martijn

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

• linker
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:59
refelian2 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:49:
[...]

Heb hier ook wel interesse in, is dit door Sessy al aangekondigd?
ik heb wat extra info gekregen over Sessy PLUS (3.0)
Geen releasedatum, maar wel dat Sessy PLUS intern beschikt over drie 1 fase omvormers die je ook parallel kunt zetten. Je kunt dan al het vermogen kwijt over 1 fase. Dat is voor mij wel handig, omdat ik een 1 fase aansluiting heb.

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:52
https://www.sessy.nl/product/sessy-plus-15kwh/

Als je de keuzehulp op de site 'social wenselijk' invult (3 fasen en veel zonnestroom) loop je de kans om een pre-order te zien en wat plaatjes.

[ Voor 61% gewijzigd door feico.de.boer op 04-05-2026 21:00 ]

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:51
feico.de.boer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:53:
https://www.sessy.nl/product/sessy-plus-15kwh/

Als je de keuzehulp op de site 'social wenselijk' invult (3 fasen en veel zonnestroom) loop je de kans om een pre-order te zien en wat plaatjes.
EUR 9000…. Dat is aan de prijs..

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:26
Via de keuze hulp kom ik ook bij: https://www.sessy.nl/nieuwe-sessy-voorverkoop

Nog weinig echte technische details, ben wel benieuwd of de omvormer ook asymmetrisch kan werken (Per fase een ander vermogen) en of er iets van een ATS in die Sessy Plus zit die automatisch omschakelt bij net uitval.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-05 18:33
Zeg @Twan_V kun je eens iets over de afwegingen van jullie productontwikkeling vertellen?

N.a.v. uitlatingen hier zaten wij eigenlijk te wachten op een batterij die we via de 48v plug als aanvulling op de bestaande batterijen konden gebruiken, maar ik lees nu over een sessy -3 die ook 3x zo fors is als de eerste.

Wat is jullie ontwikkel lijn. Wanneer staat wat gepland en hoe vallen producten die in ontwikkeling zijn af?

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:52
helm71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:38:
[...]

Goedkoper dan 3x5 kWh Sessys.

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:09
feico.de.boer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:08:
[...]

Goedkoper dan 3x5 kWh Sessys.
De concurrentie voor Sessy zijn niet andere modellen van Sessy zelf...

• Maartentux
HaraldBou schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:06:
Zeg @Twan_V kun je eens iets over de afwegingen van jullie productontwikkeling vertellen?

N.a.v. uitlatingen hier zaten wij eigenlijk te wachten op een batterij die we via de 48v plug als aanvulling op de bestaande batterijen konden gebruiken, maar ik lees nu over een sessy -3 die ook 3x zo fors is als de eerste.

Wat is jullie ontwikkel lijn. Wanneer staat wat gepland en hoe vallen producten die in ontwikkeling zijn af?
Hier sluit ik me graag bij aan. Wel vrees ik gezien de geraamde prijs van deze Sessy 3 dat een externe accu pack niet betaalbaar zou zijn geworden... dus dan maakt het weinig meer uit, of 't nu bestaat of niet.

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:37
Pfoe €9000 voor een 15kWh systeem.

Ik vond de prijsstelling van de 10 kWh al een stuk beter dan de 5kWh maar dit valt helaas een beetje tegen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:35
helm71 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:38:
9k excl. installatiekosten, voor de helft heb je 3 stekkerbatterijen met dezelfde opslag. Benieuwd wat de doelgroep is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:33
kevi-n1 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:13:
Pfoe €9000 voor een 15kWh systeem.

Ik vond de prijsstelling van de 10 kWh al een stuk beter dan de 5kWh maar dit valt helaas een beetje tegen.
Dat ligt eraan. Als de batterij kan stofzuigen, dweilen, de vaat-in en uitruimen, wassen, strijken en kan afstoffen....... dan valt het mee 😈🙈

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:21:
[...]

9k excl. installatiekosten, voor de helft heb je 3 stekkerbatterijen met dezelfde opslag. Benieuwd wat de doelgroep is.
Maar stekker batterijen gaan niet meetellen voor het energielabel, en een vaste batterij zoals een sessy wél.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46
ErnstH schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Maar stekker batterijen gaan niet meetellen voor het energielabel, en een vaste batterij zoals een sessy wél.
Ik weet niet of die stelling 100% klopt. Een tweaker oplossing : Wanneer iemand een stekkerbatterij groter dan 5Kwh vast aansluit ( stekker afknippen ) en ook mechanisch vast laat monteren door een installateur, voldoet diegene aan de regels.
Ik heb dit niet zelf bedacht……info komt uit andere PIB topics

[ Voor 4% gewijzigd door pjotter1965 op 05-05-2026 09:35 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:35
ErnstH schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:51:
Dat kan, maar maakt een paar kWh zou groot verschil qua label? Los daarvan, dat label is alleen interessant bij de verkoop van je huis, als je al moeite hebt het kwijt te raken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:19
[...]

Je vergelijkt een Fiat met een Ferarri. Als je enkel naar het aantal wielen / kwh kijkt moet je een stekker batterij nemen. Sessy heeft goede software met open API en goede integratie in home assistant. Het heeft degelijke hardware en extra features zoals ingebouwde brandblusser en stroom meting voor zonnepanelen.

Het is bovendien maar de vraag wat de round trip efficiency en degradatie van stekker batterijen is. Bij veel stekker batterijen is het een loterij met voornamelijk verliezers.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:51
[...]

Stekkerbatterijen zijn een ander beest… maar ik begrijp wantje bedoelt.

• DJP!
Hier nu de Sessy diodebox geïnstalleerd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbWNm37UsGNmMoZ99wu_Olc5GHo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SUZMw6RegBTjYnXSXQ1LdZfH.jpg?f=user_large

Door deze box kan de MPPT nu alle drie de Sessy's opladen via de 48VDC poort :D Je ziet nu ook heel mooi dat het vermogen van de PV naar de Sessy met de laagste spanning gaat, als meerdere Sessy's een zelfde spanning hebben wordt het vermogen ook netjes verdeeld over de Sessy's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8H66nFYBNykm6bygQ0p47ElTx4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FifSINw6vDcgvBDfV0WwEqt8.jpg?f=user_large

Volgende stap is meer PV via de diodebox aansluiten op de Sessy's.

• HaraldBou
DJP! schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:53:
Hier nu de Sessy diodebox geïnstalleerd!

[Afbeelding]

Door deze box kan de MPPT nu alle drie de Sessy's opladen via de 48VDC poort :D Je ziet nu ook heel mooi dat het vermogen van de PV naar de Sessy met de laagste spanning gaat, als meerdere Sessy's een zelfde spanning hebben wordt het vermogen ook netjes verdeeld over de Sessy's.

[Afbeelding]

Volgende stap is meer PV via de diodebox aansluiten op de Sessy's.
Dat ziet er mooi/netjes uit! Dus jij laadt daarmee de sessy’s DC-zijdig?

• DJP!
HaraldBou schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:38:
[...]

Dat ziet er mooi/netjes uit! Dus jij laadt daarmee de sessy’s DC-zijdig?
Ja, op dit moment is er 1000Wp aangesloten via de MPPT. Ik ben aan het kijken of ik nog wat meer panelen kan aansluiten op een tweede MPPT. De diodebox heeft twee aansluitingen voor een MPPT volgens mij zou het dus wel moeten werken :)

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-05 04:31
Zie er mooi uit DJP. Zelf gedaan de Sessy diode box of laten doen?. Maar zijn er al meer data van deze box?.

[ Voor 9% gewijzigd door Leoniq op 07-05-2026 12:06 ]

3 x Sessy's 10kWh, PV 10320WP solaredge, gasloos

• DJP!
Leoniq schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:57:
Zie er mooi uit DJP. Zelf gedaan de Sessy diode box of laten doen?. Maar zijn er al meer data van deze box?.
Ik heb de box zelf geïnstalleerd en aangesloten. Het aansluiten spreekt redelijk voor zich zolang je weet dat zwart - is en rood de + :)

Meer informatie kun je vinden op: https://www.sessy.nl/wp-c...ssy-2.0-Diode_NL_vDEF.pdf

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:54

vogel6

ZOD

DJP! schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Ik heb de box zelf geïnstalleerd en aangesloten. Het aansluiten spreekt redelijk voor zich zolang je weet dat zwart - is en rood de + :)

Meer informatie kun je vinden op: https://www.sessy.nl/wp-c...ssy-2.0-Diode_NL_vDEF.pdf
Ziet er mooi uit, en mooi dat Sessy dit ondersteund.

Toch een vraagje van een gebruiker welke geen verstand heeft van electronica.

Wat is het ultime doel van deze toevoeging?

Wat is jou bedoeling met deze uitbreiding?

Kun je dat simpel uitleggen aan mede tweakers ?

Zie graag je uitleg .alvast bedankt.

Pv16Wp/WP6kw(th)2*/geen EV-Gas/Grid3*25Amp/Sessy bat.30kw LFP/Dyn,ZP/HA/Node red.

• DJP!
vogel6 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Ziet er mooi uit, en mooi dat Sessy dit ondersteund.

Toch een vraagje van een gebruiker welke geen verstand heeft van electronica.

Wat is het ultime doel van deze toevoeging?

Wat is jou bedoeling met deze uitbreiding?

Kun je dat simpel uitleggen aan mede tweakers ?

Zie graag je uitleg .alvast bedankt.
Zoals je misschien al weet heeft de Sessy een 48VDC-aansluiting. Die kun je bijvoorbeeld gebruiken om een 230VAC-omvormer of een PV‑MPPT op aan te sluiten. Met zo’n omvormer kun je tijdens een stroomstoring bijvoorbeeld gewoon je koelkast of andere spullen laten draaien.

Een MPPT (Maximum Power Point Tracker) zet de DC van je zonnepanelen direct om naar bruikbare DC voor de Sessy, dus zonder eerst naar AC te gaan.

Als je meerdere Sessy’s hebt, kun je die niet zomaar via die 48V aansluiting aan elkaar knopen. Je hebt dan iets nodig (zoals een diode) om te voorkomen dat de ene Sessy de andere gaat opladen. Ik heb daar zelf een beetje mee zitten knutselen, maar dat wordt al snel best groot en ingewikkeld, zeker als je ook nog een MPPT wilt aansluiten.

Daarom heeft Sessy nu een handige box gemaakt. Hier kun je maximaal 3 Sessy’s, een MPPT en een omvormer op aansluiten. In die box zitten 6 zogenaamde “ideale diodes” die alles met elkaar verbinden op een veillige manier.

Meer over diodes: Wikipedia: Diode

In mijn setup heb ik een paar PV-panelen via een MPPT direct op de Sessy’s aangesloten. Daardoor laden ze direct op, zonder AC‑omvormer ertussen. Dat is een tikje efficiënter (minder verlies), maar belangrijker: het werkt ook gewoon tijdens een stroomstoring 🙂

Dus als de stroom uitvalt, blijven bij mij de verlichting, koelkasten en bijvoorbeeld tv/internet gewoon werken en als de zon een beetje schijnt laden de Sessy's ook nog bij.

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:54

vogel6

ZOD

DJP! schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:33:
[...]

Zoals je misschien al weet heeft de Sessy een 48VDC-aansluiting. Die kun je bijvoorbeeld gebruiken om een 230VAC-omvormer of een PV‑MPPT op aan te sluiten. Met zo’n omvormer kun je tijdens een stroomstoring bijvoorbeeld gewoon je koelkast of andere spullen laten draaien.

Een MPPT (Maximum Power Point Tracker) zet de DC van je zonnepanelen direct om naar bruikbare DC voor de Sessy, dus zonder eerst naar AC te gaan.

Als je meerdere Sessy’s hebt, kun je die niet zomaar via die 48V aansluiting aan elkaar knopen. Je hebt dan iets nodig (zoals een diode) om te voorkomen dat de ene Sessy de andere gaat opladen. Ik heb daar zelf een beetje mee zitten knutselen, maar dat wordt al snel best groot en ingewikkeld, zeker als je ook nog een MPPT wilt aansluiten.

Daarom heeft Sessy nu een handige box gemaakt. Hier kun je maximaal 3 Sessy’s, een MPPT en een omvormer op aansluiten. In die box zitten 6 zogenaamde “ideale diodes” die alles met elkaar verbinden op een veillige manier.

Meer over diodes: Wikipedia: Diode

In mijn setup heb ik een paar PV-panelen via een MPPT direct op de Sessy’s aangesloten. Daardoor laden ze direct op, zonder AC‑omvormer ertussen. Dat is een tikje efficiënter (minder verlies), maar belangrijker: het werkt ook gewoon tijdens een stroomstoring 🙂

Dus als de stroom uitvalt, blijven bij mij de verlichting, koelkasten en bijvoorbeeld tv/internet gewoon werken en als de zon een beetje schijnt laden de Sessy's ook nog bij.
Bedankt voor je leerzame uitleg,
voor mijn beeldvorming,
Het is dus een noodstroomvoorziening voor kleine verbruikers
Ik neem aan dat de frequentie van 50 Hz ook ergens geregeld.
Zelf durf ik dit nog niet te doen ,te weinig kennis van.
wat niet is kan nog komen maar blijf het volgen.

Pv16Wp/WP6kw(th)2*/geen EV-Gas/Grid3*25Amp/Sessy bat.30kw LFP/Dyn,ZP/HA/Node red.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:05
@DJP! Zet een Sessy zijn 48VDC poort op enig moment ook uit?

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:11

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ja, de Sessy zet de 48V poort uit als de accu leeg is. Dit is om de accucellen te beschermen tegen te diepe ontlading.

• Simpel360
En gaat het e.e.a. weer aan door er 48VDC op te zetten?

Of moet er eerst wat bijgeladen worden via de reguliere (230VAC) aansluiting.

[ Voor 43% gewijzigd door Simpel360 op 09-05-2026 09:54 ]

• DJP!
Simpel360 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:51:
En gaat het e.e.a. weer aan door er 48VDC op te zetten?

Of moet er eerst wat bijgeladen worden via de reguliere (230VAC) aansluiting.
Om de poort weer aan te zetten moet je via de normale 30VAC omvormer de accu weer gaan bijladen.

Om te voorkomen dat de poort uitgaat kun je in de externe omvormer een alarm level instellen wat iets boven het 'battery empty' level zit. Dan gaat de 48VDC poort niet uit en kun je deze bijvoorbeeld met een mPPT weer bijladen.

• Simpel360
DJP! schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Om de poort weer aan te zetten moet je via de normale 30VAC omvormer de accu weer gaan bijladen.

Om te voorkomen dat de poort uitgaat kun je in de externe omvormer een alarm level instellen wat iets boven het 'battery empty' level zit. Dan gaat de 48VDC poort niet uit en kun je deze bijvoorbeeld met een mPPT weer bijladen.
Helder, dit is dan wel iets om rekening mee te houden in de worst case scenario's.

• HaraldBou
Simpel360 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Helder, dit is dan wel iets om rekening mee te houden in de worst case scenario's.
Blijft een interessant product….

Wat heeft het je gekost? @DJP! ?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03
Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd. Waar ben je de Diody box kunnen kopen? Ik heb al een 48-->230 omvormer. Ik wil nog een mppt kopen en iemand het dak op sturen om twee SolarEdge optimizers los te koppelen en de panelen op nieuwe bekabeling naar de mppt laten voeren.

• Simpel360
balk schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:08:
Ik ben hier ook wel in geïnteresseerd. Waar ben je de Diody box kunnen kopen? Ik heb al een 48-->230 omvormer. Ik wil nog een mppt kopen en iemand het dak op sturen om twee SolarEdge optimizers los te koppelen en de panelen op nieuwe bekabeling naar de mppt laten voeren.
Let je wel op de vereisten van SE voor een goed werkend systeem, met name het minimaal aantal beschenen panelen.

• DJP!
HaraldBou schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Blijft een interessant product….

Wat heeft het je gekost? @DJP! ?
Een paar uurtjes tijd en wat draad :D de box zelf heb ik van Sessy/@Twan_V gekregen (waarvoor dank!)
balk schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:08:
Hou er ook rekening mee dat je de PV moet ontladen als de Sessy vol zit, anders stopt de MPPT met leveren en gaat de 48VDC poort uit.

Hiervoor heb ik zelf de volgende regels in NodeRed gemaakt:
  • Als de Sessy SoC boven de 90% is en de MPPT heeft productie gaat de Sessy op API en 0W
  • Als de Sessy S0C boven de 95% is en de MPPT heeft productie gaat de Sessy op API en 1000W ontladen
  • Als de Sessy SoC onder de 90% is gaat die weer op API en 0W
  • Als de MPPT minder dan 50W produceert dan gaat de Sessy weer terug in NOM
Volgens mij werkt de Sessy met 1000W ontladen bijna op z'n efficiëntst. Ik kan het niet heel hard maken maar ik heb het gevoel dat dit efficiënter is dan de GroWatt omvormer die voorheen op de panelen zat aangesloten.

• Simpel360
DJP! schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:26:
[...]
Hou er ook rekening mee dat je de PV moet ontladen als de Sessy vol zit, anders stopt de MPPT met leveren en gaat de 48VDC poort uit.

Hiervoor heb ik zelf de volgende regels in NodeRed gemaakt:
  • Als de Sessy SoC boven de 90% is en de MPPT heeft productie gaat de Sessy op API en 0W
  • Als de Sessy S0C boven de 95% is en de MPPT heeft productie gaat de Sessy op API en 1000W ontladen
  • Als de Sessy SoC onder de 90% is gaat die weer op API en 0W
  • Als de MPPT minder dan 50W produceert dan gaat de Sessy weer terug in NOM
Volgens mij werkt de Sessy met 1000W ontladen bijna op z'n efficiëntst. Ik kan het niet heel hard maken maar ik heb het gevoel dat dit efficiënter is dan de GroWatt omvormer die voorheen op de panelen zat aangesloten.
Met de Sessy op 1000W zit je op max. 5% omvormerverlies, aldus de efficientiecurves die lang geleden hier in dit topic een keer zijn gepost. (680-850W zou max 4% zijn).

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:41
Nog maar een keer het efficiëntie plaatje van een Sessy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rs36n_8dQk0elFVhO1Z3IkDGIc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O7bXS0iTNT8SFl9ADqaMSdb3.png?f=user_large

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:44
Vanochtend is bij ons de tweede Sessy bijgeplaatst.

Nu valt me echter op dat de hele dag alleen accu 1 maar aan het laden is.

Ook als accu 1 op 2200W aan het laden is terwijl de zonnepanelen 3000W leveren, gaat accu 2 niet 800W bijladen. Terwijl ik dat eigenlijk wel verwacht had.

Het is toch niet zo dat accu 2 pas hoort te gaan laden als accu 1 helemaal vol is?

Beide accu's staan in NOM-modus. Als ik accu 2 op API modus zet en hem handmatig laat laden of ontladen, dan doet hij dat gewoon. Kortom accu 2 kán wel laden en ontladen. Hij doet dat alleen niet tegelijk met accu 1 in NOM modus.

Catch a smile out there!

• DJP!
Glenfiddich schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:27:
Vanochtend is bij ons de tweede Sessy bijgeplaatst.

Nu valt me echter op dat de hele dag alleen accu 1 maar aan het laden is.

Ook als accu 1 op 2200W aan het laden is terwijl de zonnepanelen 3000W leveren, gaat accu 2 niet 800W bijladen. Terwijl ik dat eigenlijk wel verwacht had.

Het is toch niet zo dat accu 2 pas hoort te gaan laden als accu 1 helemaal vol is?

Beide accu's staan in NOM-modus. Als ik accu 2 op API modus zet en hem handmatig laat laden of ontladen, dan doet hij dat gewoon. Kortom accu 2 kán wel laden en ontladen. Hij doet dat alleen niet tegelijk met accu 1 in NOM modus.
Staat in de nieuwe Sessy de P1 dongle wel goed ingesteld? Is de firmware up to date(zelfde als de andere Sessy en P1 dongle)?

• Glenfiddich
DJP! schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:36:
[...]

Staat in de nieuwe Sessy de P1 dongle wel goed ingesteld? Is de firmware up to date(zelfde als de andere Sessy en P1 dongle)?
Beide Sessy's en de P1 zitten op versie 1.11.10

Waar kan ik zien of in de nieuwe Sessy de P1 dongle goed staat ingesteld?

In de portal zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-86qJc4HUnU82dYuTAriev496U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOdIR9Hpy2cdkvd2boP1ebZ1.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
dit vind ik ook nog in de portal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lN75W9-l2kqqA70y3_8mKu7ZD3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKgT2DtYCT5wzOA4L1tEoTjl.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2: denk dat jouw vermoeden klopt dat er met de koppeling met de P1 iets niet goed zit, want als ik in Home Assistant (de PimDoos-integratie) kijk bij accu 2, dan zijn de P1-waardes daar allemaal 0, terwijl ze bij accu 1 wel allemaal waardes hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WOm6wqem3VLEqVezTaDMxPxnpo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YuPAGekBGAtyVvvAqSeZ143A.png?f=fotoalbum_large

Accu 1 is nu ook vol trouwens, en hij gaat nu niet accu 2 opladen.

Waar kan ik de koppeling tussen accu 2 en de P1 meter vinden/herstellen?

[ Voor 43% gewijzigd door Glenfiddich op 11-05-2026 16:20 ]

Catch a smile out there!

• DJP!
Glenfiddich schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:47:
[...]

In de portal zie ik dit:

[Afbeelding]
edit:
[Afbeelding]

Edit 2: denk dat jouw vermoeden klopt dat er met de koppeling met de P1 iets niet goed zit, want als ik in Home Assistant (de PimDoos-integratie) kijk bij accu 2, dan zijn de P1-waardes daar allemaal 0, terwijl ze bij accu 1 wel allemaal waardes hebben.

[Afbeelding]

Even lokaal inloggen op de Sessy en dan de instellingen checken en opslaan. (ook als je niets aanpast even opslaan) Lijkt er ook op dat de geluidssetting ook niet helemaal lekker staat.

• Bapper
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-05 07:52
DJP! schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:29:
[...]

Even lokaal inloggen op de Sessy en dan de instellingen checken en opslaan. (ook als je niets aanpast even opslaan) Lijkt er ook op dat de geluidssetting ook niet helemaal lekker staat.
Ik heb hier sinds kort een versie 2 Sessy i.p.v. een type 1 die kuren had. Het bovenstaande plaatje ziet er bij mij qua geluidsniveaus van de verschillende Sessy's hetzelfde uit. In Home Assistant kun je voor de type 2 ook geen geluidslevel instellen. Ik had de conclusie getrokken dat ze die optie voor type 2 hebben laten vervallen.

• DJP!
Bapper schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:51:
[...]

Ik heb hier sinds kort een versie 2 Sessy i.p.v. een type 1 die kuren had. Het bovenstaande plaatje ziet er bij mij qua geluidsniveaus van de verschillende Sessy's hetzelfde uit. In Home Assistant kun je voor de type 2 ook geen geluidslevel instellen. Ik had de conclusie getrokken dat ze die optie voor type 2 hebben laten vervallen.
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid! Ik heb zelf geen type 2 Sessy. Weer wat geleerd!

• Glenfiddich
DJP! schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:29:
[...]

Ik kan aan de instellingen niets ontdekken dat niet klopt. In beide Sessy's wordt naar het juiste IP-adres van de dongle verwezen, en bij de nieuwe Sessy wordt naar de oude Sessy verwezen als zijnde de Sessy waarop de zonnepanelen zijn aangesloten. Ik heb overal even op opslaan geklikt, geen idee of dat wat gaat doen. Dat zie ik waarschijnlijk morgen pas weer.

Eind van de middag, toen de oude Sessy vol was, ging de nieuwe Sessy opeens wel een paar keer een tijdje laden. Maar als ik de grafieken van de beide Sessy's over elkaar heen leg, valt op dat de nieuwe Sessy alleen laadde op momenten dat de oude Sessy niet laadde omdat deze vol was. Ik vermoed dat de nieuwe Sessy alleen maar datgene laadt dat de oude Sessy zou hebben moeten laden als deze niet vol zou zijn geweest. In de periodes dat de oude Sessy laadde terwijl er daarnaast nog zonne-energie over was, laadde de nieuwe Sessy niet. Alsof de nieuwe Sessy de data over de zonne-opbrengst niet doorkrijgt van de oude Sessy.

Op een gegeven moment begon de nieuwe Sessy trouwens ook te ontladen, dit dan weer wel wel tegelijk met de oude Sessy. Hij ontlaadde telkens met (nagenoeg) exact hetzelfde vermogen als de oude Sessy. Klopt dit, als in: is het gebruikelijk dat het ontladingsvermogen 50/50 wordt verdeeld tussen de twee Sessy's?

Catch a smile out there!

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:12
De Sessy's horen elkaar om de beurt af te wisselen om in het meest optimale deel van de omvormer te opereren (zie plaatje hierboven). Dat ziet er over de dag zo uit bij mij, met 3 Sessy's.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQSQXNRfdmJUpNf316HA2_JbvUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ANU3LXaKQIo8xjQOX2j6j5b.png?f=fotoalbum_large

• Glenfiddich
Glenfiddich schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Ik kan aan de instellingen niets ontdekken dat niet klopt. In beide Sessy's wordt naar het juiste IP-adres van de dongle verwezen, en bij de nieuwe Sessy wordt naar de oude Sessy verwezen als zijnde de Sessy waarop de zonnepanelen zijn aangesloten. Ik heb overal even op opslaan geklikt, geen idee of dat wat gaat doen. Dat zie ik waarschijnlijk morgen pas weer.

Eind van de middag, toen de oude Sessy vol was, ging de nieuwe Sessy opeens wel een paar keer een tijdje laden. Maar als ik de grafieken van de beide Sessy's over elkaar heen leg, valt op dat de nieuwe Sessy alleen laadde op momenten dat de oude Sessy niet laadde omdat deze vol was. Ik vermoed dat de nieuwe Sessy alleen maar datgene laadt dat de oude Sessy zou hebben moeten laden als deze niet vol zou zijn geweest. In de periodes dat de oude Sessy laadde terwijl er daarnaast nog zonne-energie over was, laadde de nieuwe Sessy niet. Alsof de nieuwe Sessy de data over de zonne-opbrengst niet doorkrijgt van de oude Sessy.

Op een gegeven moment begon de nieuwe Sessy trouwens ook te ontladen, dit dan weer wel wel tegelijk met de oude Sessy. Hij ontlaadde telkens met (nagenoeg) exact hetzelfde vermogen als de oude Sessy. Klopt dit, als in: is het gebruikelijk dat het ontladingsvermogen 50/50 wordt verdeeld tussen de twee Sessy's?
Iets van wat ik gisteren gedaan heb (instellingen bij langslopen en opslaan; van P1 meter en Sessy's de stroom er een paar minuten af en dan weer erop) lijkt te hebben geholpen. 8)

De Sessy's laden nu beiden op, op de wijze zoals hierboven door @mrvanes vermeld. Dus om en om. En zodra het totale laad- of ontlaadvermogen hoger dan circa 1500W komt dan wordt het 50/50 verdeeld tussen de beide Sessy's.

Catch a smile out there!

• Leoniq
mrvanes schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:12:
De Sessy's horen elkaar om de beurt af te wisselen om in het meest optimale deel van de omvormer te opereren (zie plaatje hierboven). Dat ziet er over de dag zo uit bij mij, met 3 Sessy's.[Afbeelding]
Hoi.

Je laat nu 24 uur zien. Maar 3 of dagen blijven ze in de maat lopen?

Zoja, zou ik graag deze yaml van je op mijn sessy's willen proberen.

Bijvoorbaat dank.

• mrvanes
Leoniq schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:43:
[...]

Hoi.

Je laat nu 24 uur zien. Maar 3 of dagen blijven ze in de maat lopen?

Zoja, zou ik graag deze yaml van je op mijn sessy's willen proberen.

Bijvoorbaat dank.
Dit gaat dag-in-dag-uit op deze manier. Ik heb geen idee wat je met 'deze yaml' bedoelt? De Sessy's staan gewoon netjes geconfigureerd naar dezelfde P1 meter en weten van elkaar, zoals in de configuratie opgevoerd dient te worden. HA heeft gewoon de Sessy integratie voor de 3 Sessy's geladen waarvan ik de sensors gebruik voor het voorbeeld grafiekje?

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:47
mrvanes schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:39:
[...]

Dit gaat dag-in-dag-uit op deze manier. Ik heb geen idee wat je met 'deze yaml' bedoelt? De Sessy's staan gewoon netjes geconfigureerd naar dezelfde P1 meter en weten van elkaar, zoals in de configuratie opgevoerd dient te worden. HA heeft gewoon de Sessy integratie voor de 3 Sessy's geladen waarvan ik de sensors gebruik voor het voorbeeld grafiekje?
Ik denkt dat hij de yaml code wil hebben waarmee de afwisselende lading ontlading is geregeld.

• Glenfiddich
tcw82 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 06:12:
[...]

Ik denkt dat hij de yaml code wil hebben waarmee de afwisselende lading ontlading is geregeld.
Dat is gewoon de eigen regeling die in de firmware van de Sessy dongels zo geprogrammeerd is, lijkt me.

Catch a smile out there!

• Tazzios
  • Laatst online: 19:06

Tazzios

..

@Leoniq wat er wel is is deze Ha blueprint met order by soc.

https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples/blob/main/blueprints/automation/sessy/sessy-%20x-range%20om.yaml

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 14-05-2026 08:19 ]

• Leoniq
mrvanes schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:39:
[...]

Nee, het lijkt of je een balanceer script (yaml) in Home assistant hebt lopen. Omdat ze bij jouw zo mooi volgen. Maar ligt natuurlijk ook aan je afname in vermogen. Dan zal de sessy firmware ze boven of onder de 1200 beter volgen. Hier gaat dat in de nacht mis. Draai puur NOM.

• Leoniq
Die draait hier al vanaf 2024. Maar gaat me dan meer om dat na zeg 22.00 1 sessy blijft ontladen tot de ochtend. Omdat de baseload laag is. Rond 500watt. En dan gaan ze niet wisselen naar ze hoogste soc waarde. Met gevolg dat je op een ochtend 1 leeg hebt. En dan eigenlijk ook het vermogen van 1 sessy.

• Leoniq
Leoniq schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:24:
[...]

Die draait hier al vanaf 2024. Maar gaat me dan meer om dat na zeg 22.00 1 sessy blijft ontladen tot de ochtend. Omdat de baseload laag is. Rond 500watt. En dan gaan ze niet wisselen naar de hoogste soc waarde. Met gevolg dat je op een ochtend 1 leeg hebt. En dan eigenlijk ook het vermogen van 1 sessy.

• Tazzios

Tazzios

..

Leoniq schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:24:
[...]

Die draait hier al vanaf 2024. Maar gaat me dan meer om dat na zeg 22.00 1 sessy blijft ontladen tot de ochtend. Omdat de baseload laag is. Rond 500watt. En dan gaan ze niet wisselen naar ze hoogste soc waarde. Met gevolg dat je op een ochtend 1 leeg hebt. En dan eigenlijk ook het vermogen van 1 sessy.
DAT doet deze blueprint dus WEL.
Ik vermoed dat je de 'sessy-xom.yaml' gebruikt, de 'sessy- x-range om.yaml' heb ik december 25 pas voor het eerst aangeleverd bij Pimdoos EN de order by soc zit er pas sinds vorige week in.
edit:
De sessy-xom blueprint zou bij standaard Priority offset template wel al elke dag moeten wisselen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 14-05-2026 08:56 ]

• Leoniq
Bedankt, ga ik meteen proberen. Gewoon yaml kopiëren en nieuwe automation maken dus. Draaide inderdaad puur de oude xom.

• Tazzios

Tazzios

..

Leoniq schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:56:
Bedankt, ga ik meteen proberen. Gewoon yaml kopiëren en nieuwe automation maken dus. Draaide inderdaad puur de oude xom.
beter is het deze link gebruiken dan kun je hem ook makkelijk update en nieuwe automations aanmaken op basis van de blueprint:
https://my.home-assistant.io/redirect/blueprint_import/?blueprint_url=https%3A%2F%2Fgithub.com%2FPimDoos%2Fha-sessy-examples%2Fblob%2Fmain%2Fblueprints%2Fautomation%2Fsessy%2Fsessy-+x-range+om.yaml

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 14-05-2026 09:07 ]

• Leoniq
Ik heb hem handmatig aangemaakt in de map pimdoos. Draait al. Ga wel jouw link eens van de tweede bekijken.

Update: ja die link was wel een stuk makkelijker geweest. Haha, maar zo wel weer wat van HA geleerd.

Laat hem eens een paar dagen draaien. Top

[ Voor 41% gewijzigd door Leoniq op 14-05-2026 09:46 ]

• mrvanes
Beetje late to the party, maar je kijkt in mijn geval inderdaad naar het gedrag van de firmware bij NOM. Geen HA regeling.

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-05 11:32
Ik ben heel blij dat @Tazzios dit op zich heeft genomen en SOC balance vanuit HA nu geregeld kan worden. Ik heb alleen wat getest en het werkt nu prima.

Dus voor iedereen die meerdere sessy heeft draaien vanuit HA en niet wil dat de SOC teveel uiteen gaat lopen gebruik deze blueprint ipv de originele.

• Leoniq
Eavyon schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Ik ben heel blij dat @Tazzios dit op zich heeft genomen en SOC balance vanuit HA nu geregeld kan worden. Ik heb alleen wat getest en het werkt nu prima.

Dus voor iedereen die meerdere sessy heeft draaien vanuit HA en niet wil dat de SOC teveel uiteen gaat lopen gebruik deze blueprint ipv de originele.
Ik dacht dat hij draaide. Maar conflict met Xom.

De Raw yaml gebruikt. De url gebruiken gaat hier schijnbaar niet. Dus tijdelijk NOM.

• Eavyon
Leoniq schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:15:
[...]

Ik dacht dat hij draaide. Maar conflict met Xom.

De Raw yaml gebruikt. De url gebruiken gaat hier schijnbaar niet. Dus tijdelijk NOM.
Je kan maar 1 kapitein op het schip hebben. Dus de andere regeling moet uit wil je deze gebruiken.

• Leoniq
Eavyon schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Je kan maar 1 kapitein op het schip hebben. Dus de andere regeling moet uit wil je deze gebruiken.
Ja, 1 kapitein. Dat snap ik. Hij draait nu. Ga hem monitoren.

Update:

Valt mij op dat het soc verschil hetzelfde blijft. Ik ging er vanuit dat de laagste soc voorrang kreeg? Of is dit niet het doel. Met 3 sessy's heb je in mijn geval 1 in de ochtend leeg en de andere op 40-50%.

[ Voor 28% gewijzigd door Leoniq op 15-05-2026 15:03 ]

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:14
Ik heb bij mijn schoonvader een tweedehands sessy geïnstalleerd. Vannacht heeft hij ondanks dat hij in nom staat niet ontladen.

Kan dit komen omdat hij eerst de soc op orde wil hebben of wat zou hier de reden van zijn?

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:28
TimK1990 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:34:
Ik heb bij mijn schoonvader een tweedehands sessy geïnstalleerd. Vannacht heeft hij ondanks dat hij in nom staat niet ontladen.

Kan dit komen omdat hij eerst de soc op orde wil hebben of wat zou hier de reden van zijn?
Hey Tim, toevallig dat ik jouw berichtje hier nog net zie voordat ik dit topic ontvolg, nu dat mijn Sessy bij je schoonvader hangt.

Twee dingen die ik mij kan voorstellen:
  1. Het minimum vermogen in de Sessy staat wellicht hoger ingesteld dan het verbruik dat ze 's nachts hebben. Wat was hun verbruik ongeveer en waar stond deze op in gesteld?
  2. Onwaarschijnlijk, maar het zou kunnen dat er misschien nog een grid_target in de Sessy P1 dongel staat ingesteld. Ik zou verwachten dat dit enkel in RAM wordt bijgehouden, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar goed, als hij helemaal niks heeft gedaan, is dat niet de meest waarschijnlijke oorzaak/

• TimK1990
Hee grappig en bedankt voor je reactie! Kleine wereld zo.

Ik heb alle waardes opnieuw ingesteld en nagelopen.

Omdat mijn gevoel zegt dat hij inderdaad niet lekker communiceert met de P1 heb ik er nog een meegenomen. Ik had er nog een over.

Hij heeft geen foutmeldingen en is gaan laden. Maar niet op vol vermogen en is vanacht niet ontladen.

• DJP!
TimK1990 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 07:07:
Hee grappig en bedankt voor je reactie! Kleine wereld zo.

Ik heb alle waardes opnieuw ingesteld en nagelopen.

Omdat mijn gevoel zegt dat hij inderdaad niet lekker communiceert met de P1 heb ik er nog een meegenomen. Ik had er nog een over.

Hij heeft geen foutmeldingen en is gaan laden. Maar niet op vol vermogen en is vanacht niet ontladen.
Staan de fase instellingen en de fase selector goed?

• TimK1990
DJP! schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Staan de fase instellingen en de fase selector goed?
Weet ik niet zeker. Hij is aangesloten aan de grijze draad. Maar ik heb het gevoel dat het ergens niet geheel overeen komt met hoe het aan de slimme meter gekoppeld zit.

Maar met 1 sessy neem ik aan dat hij snachts gewoon het totaalverbruik wil compenseren en de aangesloten fase niet heel erg uit maakt?

• DJP!
TimK1990 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:54:
[...]

Weet ik niet zeker. Hij is aangesloten aan de grijze draad. Maar ik heb het gevoel dat het ergens niet geheel overeen komt met hoe het aan de slimme meter gekoppeld zit.

Maar met 1 sessy neem ik aan dat hij snachts gewoon het totaalverbruik wil compenseren en de aangesloten fase niet heel erg uit maakt?
De settings en de fase draad moeten wel overeenkomen anders doet ie het volgens mij niet. Geen errors in de error log?

• Tazzios

Tazzios

..

Leoniq schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Ja, 1 kapitein. Dat snap ik. Hij draait nu. Ga hem monitoren.

Update:

Valt mij op dat het soc verschil hetzelfde blijft. Ik ging er vanuit dat de laagste soc voorrang kreeg? Of is dit niet het doel. Met 3 sessy's heb je in mijn geval 1 in de ochtend leeg en de andere op 40-50%.
Dat zou hij wel moeten doen: Heb je alle drie de sessy's toegevoegd aan de blueprint? en staat order by soc hoger dan 5%?

• TimK1990
DJP! schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:10:
[...]

De settings en de fase draad moeten wel overeenkomen anders doet ie het volgens mij niet. Geen errors in de error log?
Nee, wel gecreerd tijdens installatie maar na de rest was alles goed.

Ik heb bij wijze van test de fase aangepast omdat ik twijfelde maar hij blijkt wel goed te hebben gestaan. Ook toen werkte het niet helemaal.

Ik zal de fase weer even terug zetten nu ik zeker weet waar hij op zit.

• Leoniq
Tazzios schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:42:
[...]

Dat zou hij wel moeten doen: Heb je alle drie de sessy's toegevoegd aan de blueprint? en staat order by soc hoger dan 5%?
Bedankt voor je reply. Stond op 10%. Dat zal het euvel wellicht kunnen zijn. Hij draait weer. Morgen vroeg weer kijken hoe en of wat.

• Leoniq
@Tazzios hij werkt zoals jullie hem ontworpen hebben.

Bij deze bedankt voor het maken en delen

Zeer mooie nacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Leoniq op 18-05-2026 11:02 ]

• TimK1990
Blijkt dat mijn probleem toch echt niet aan mij lagen. Ze noemen het gedrag een disobidiant inverter. Hij luistert dan dus niet meer naar het target wat hij krijgt vanuit de p1 meter maar doet gewoon waar hij zelf zin in had.

Hij word nu ingepland voor garantie. Jammer dat ze het daar erg druk hebben maar super netjes hoe ze geholpen hebben.

• PimDoos
Zojuist Sessy integratie voor Home Assistant bijgewerkt naar v1.0.0. Nu in pre-release voor wie wil testen!

Verschillende wijzigingen, waaronder:
- Scheiding in dongle en batterij/meters om entities overzichtelijker te houden
- Batterij wordt nu geïdentificeerd met het AC-board serienummer (Axxx), consistent met Sessy portal
- Meer identificatie in device registry voor betere koppeling met andere integraties (zoals unifi network)
- EAN van je meter is nu zichtbaar op de device pagina
- Verbinding gaat nu standaard op IP i.p.v. mDNS voor betere performance
- Minimum state of charge setting toegevoegd

Bij problemen met deze versie graag een issue aanmaken op GitHub.

• ThaDude
  • Laatst online: 18:44

ThaDude

Hang Loose

@PimDoos net ff snel geïnstalleerd maar de xom blueprint gaan ze op -70 watt draaien. Enig idee? Hij staat op 0.

Zal morgen verder kijken

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• PimDoos
XOM blueprint lijkt nog niet goed te werken met 1.0.0. Ik rol vanavond een nieuwe versie van de blueprint uit met de fix.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
PimDoos schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:07:
XOM blueprint lijkt nog niet goed te werken met 1.0.0. Ik rol vanavond een nieuwe versie van de blueprint uit met de fix.
Mbt de XOM blueprint heb ik nog een vraag of verzoek.

Ik zou als minimum en maximum power setpoint de waardes graag van buiten de blueprint bepalen en doorgeven. Dus via b.v. een numerieke helper. Daarmee kan ik vanuit een andere integratie (day ahead optimizer in mijn geval) het laden of leveren binnen te bepalen grenswaardes laten plaatsvinden. Nu zit ik vaak handmatig deze velden aan te passen in de automatisering.

Kan dit en zo ja hoe kan ik dit instellen. Ik heb al geprobeerd de status van de helper (omgezet naar float) in de yAML configuratie te zetten ,maar dat lijkt niet te werken.

En als het nog niet kan, kan de blueprint daar op aangepast worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Torch1969 op 20-05-2026 17:44 ]

• Tazzios

Tazzios

..

@Torch1969 setpoint per accu of op het totaal? Voor het laatste komt er een pullrequest aan. In de Marstek versie heb ik setpoint template maar mee je in ninja een extra min en max zou kunnen afdwingen.

• PimDoos
De laatste versie van de XoM blueprint werkt nu ook weer met ha-sessy 1.0.0. Na het updaten wel even de nieuwe Sessy Battery Axxx devices selecteren i.p.v. de Sessy-Dxxx dongle devices. Als je de bestaande devices uit de XoM configuratie haalt kun je vanzelf alleen nog de nieuwe device registratie selecteren.

• Torch1969
Tazzios schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:02:
@Torch1969 setpoint per accu of op het totaal? Voor het laatste komt er een pullrequest aan. In de Marstek versie heb ik setpoint template maar mee je in ninja een extra min en max zou kunnen afdwingen.
De setpoint die je in de blueprint invoert, dus op totaal. Ik ben benieuwd naar je toevoeging.

• Tazzios

Tazzios

..

Er is een nieuwe pull request om de Sessy blueprint ook naar versie 2.0 'Simply complex!' te brengen:

Simpel
Door sectie dicht te klappen die niet direct relevant zijn, velden te verplaatsen, veld namen en teksten te herschrijven hoop ik dat het voor de beginners simpeler is geworden ondanks dat er complexe functies zijn bijgekomen. Verder is er documentatie over elk veld met daarbij voorbeelden:
https://github.com/Tazzio...ueprints/Documentation.md

Complex
En zijn uitgebreid met Setpoint template, start conditie, stop acties.

https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples/pull/39

@Torch1969 @Eavyon Indien jullie (weer) zouden willen testen zou dat fijn zijn. :)

• Torch1969
Tazzios schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:21:
Er is een nieuwe pull request om de Sessy blueprint ook naar versie 2.0 'Simply complex!' te brengen:

Simpel
Door sectie dicht te klappen die niet direct relevant zijn, velden te verplaatsen, veld namen en teksten te herschrijven hoop ik dat het voor de beginners simpeler is geworden ondanks dat er complexe functies zijn bijgekomen. Verder is er documentatie over elk veld met daarbij voorbeelden:
https://github.com/Tazzio...ueprints/Documentation.md

Complex
En zijn uitgebreid met Setpoint template, start conditie, stop acties.

https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples/pull/39

@Torch1969 @Eavyon Indien jullie (weer) zouden willen testen zou dat fijn zijn. :)
Testen gaat mij de komende tijd helaas niet lukken. Ik had het graag gedaan, maar de tijd ontbreekt me nu en de Sessy moet de komende weken stabiel blijven draaien.

als ik de documentatie zo lees vraag ik me af of ik mijn use case kan configureren.

Ik heb 2 automatiseringen obv de blueprint die ik gebruik icm dynamische tarieven. Eén voor gebalanceerd laden tijdens goedkope uren en één voor gebalanceerd leveren tijdens dure uren. Bij de eerste een setpoint tussen b.v. -1600 en -800, oftewel laden met minimaal 800 en maximaal 1600 W en daartussen balanceren op het grid setpoint. Bij de tweede b.v. Tussen 400 en 1000, oftewel leveren met minimaal 400W en maximaal 1000W en daartussen balanceren op grid setpoint. Die grenswaardes zou ik graag van uit een helper willen kunnen instellen.

• Eavyon
Torch1969 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Testen gaat mij de komende tijd helaas niet lukken. Ik had het graag gedaan, maar de tijd ontbreekt me nu en de Sessy moet de komende weken stabiel blijven draaien.

als ik de documentatie zo lees vraag ik me af of ik mijn use case kan configureren.

Ik heb 2 automatiseringen obv de blueprint die ik gebruik icm dynamische tarieven. Eén voor gebalanceerd laden tijdens goedkope uren en één voor gebalanceerd leveren tijdens dure uren. Bij de eerste een setpoint tussen b.v. -1600 en -800, oftewel laden met minimaal 800 en maximaal 1600 W en daartussen balanceren op het grid setpoint. Bij de tweede b.v. Tussen 400 en 1000, oftewel leveren met minimaal 400W en maximaal 1000W en daartussen balanceren op grid setpoint. Die grenswaardes zou ik graag van uit een helper willen kunnen instellen.
Kun je niet een helper op je grid setpoint maken die je manipuleert? Of een offset entity voor elke automation. Dan volgt de blueprint dat setpoint.

Zo heb ik altijd mijn EV als offset en een manuele offset voor momenten dat ik aan het testen ben.

• Tazzios

Tazzios

..

@Torch1969 @Eavyon Easy!*

setpoint template
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{# Min moet altijd lager zijn dan max #}
{% set minimaal = -1000 %}
{% set maximaal = -400 %}

{# mocht je het verkeerd om hebben gedaan wordt het hier gecorrigeerd#}
{% set low = [minimaal, maximaal] | min %}
{% set high = [minimaal, maximaal] | max %}

{% set setpoint = [corrected_net_load, high] | min %}
{% set setpoint = [setpoint, low] | max %}

{{ setpoint }}
Vervang de getallen bij minimaal en maximaal door je helpers.

*Er vanuit gaande dat het werkt zoals ik het heb bedacht. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Tazzios op 22-05-2026 10:48 ]

• bonza
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 20:34
Glenfiddich schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:47:
[...]

In de portal zie ik dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zitten beide sessy's op een eigen 16 Ampere zekering aangesloten richting de meterkast of delen zij 1 16 Ampere zekering?

Op dit moment staat namelijk ingesteld dat er 2 sessy's op 1 groep zitten met gedeelde fase waardoor ze niet gelijk tijdig actief kunnen zijn zonder kans te lopen om de 16 Ampere zekering te overbelasten.

Indien ze beide op een eigen 16 Ampere groep zitten, dan dient deze instelling op 1 te staan i.p.v. op 2.

• Glenfiddich
bonza schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:09:
[...]

Zitten beide sessy's op een eigen 16 Ampere zekering aangesloten richting de meterkast of delen zij 1 16 Ampere zekering?

Op dit moment staat namelijk ingesteld dat er 2 sessy's op 1 groep zitten met gedeelde fase waardoor ze niet gelijk tijdig actief kunnen zijn zonder kans te lopen om de 16 Ampere zekering te overbelasten.

Indien ze beide op een eigen 16 Ampere groep zitten, dan dient deze instelling op 1 te staan i.p.v. op 2.
Ze delen 1 fase.

Als ze beide tegelijk ontladen wordt de 16A niet overschreden.

Catch a smile out there!

• Maartentux
Glenfiddich schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:29:
[...]

Ze delen 1 fase.

Als ze beide tegelijk ontladen wordt de 16A niet overschreden.
Je hebt op zich wel een punt. Een automaat met een B-karakteristiek (=alles in woningen) zal pas afschakelen bij minimaal 113% van de nominale stroomsterkte, dat is dus ~18A bij een 16A automaat. 18A bij 230V is 4140 watt. Er is dus best kans dat zelfs 'maximaal laden' met 2 Sessy's op 1 groep de automaat (nét) niet laat aanspreken, of pas na een uur. Zeker als de spanning net wat hoger ligt dan 230V...

En bij ontladen (max 2 x 1700 watt) al helemaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-xIH46SvSG2r245IFosB1ZjV4E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5eyeFTtEUC0F5Rrt4w2OXIuy.jpg?f=user_large

• Glenfiddich
Maartentux schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Je hebt op zich wel een punt. Een automaat met een B-karakteristiek (=alles in woningen) zal pas afschakelen bij minimaal 113% van de nominale stroomsterkte, dat is dus ~18A bij een 16A automaat. 18A bij 230V is 4140 watt. Er is dus best kans dat zelfs 'maximaal laden' met 2 Sessy's op 1 groep de automaat (nét) niet laat aanspreken, of pas na een uur. Zeker als de spanning net wat hoger ligt dan 230V...

En bij ontladen (max 2 x 1700 watt) al helemaal niet.

[Afbeelding]
De 1-fase omvormer van de zonnepanelen levert maximaal 16A, dus dan zullen de Sessy’s gezamenlijk ook niet meer dan 16A laden.

Toch?

Catch a smile out there!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Glenfiddich schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:20:
De 1-fase omvormer van de zonnepanelen levert maximaal 16A, dus dan zullen de Sessy’s gezamenlijk ook niet meer dan 16A laden.
Waarom niet?
De Sessy laadt op met AC. Dat kan van de zonnepanelen komen óf van het net.

Je schreef:
Maar delen ze nou ook 1 groep, of zit elke Sessy op zijn eigen groep/automaat in de meterkast?

• Glenfiddich
ocaj schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:12:
[...]

Waarom niet?
De Sessy laadt op met AC. Dat kan van de zonnepanelen komen óf van het net.

Je schreef:

[...]

Maar delen ze nou ook 1 groep, of zit elke Sessy op zijn eigen groep/automaat in de meterkast?
1 groep.

De sessy staat in NOM modus dus zal enkel opladen met zonnestroom die het actuele verbruik overstijgt. Dat is max 16A.

Catch a smile out there!

• Maartentux
Glenfiddich schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:40:
[...]

1 groep.

De sessy staat in NOM modus dus zal enkel opladen met zonnestroom die het actuele verbruik overstijgt. Dat is max 16A.
Toch wordt het er niet duidelijker op. Want je hebt twee Sessy's toch? De vraag was, waar zit Sessy #2 dan op aangesloten, een eigen groep dus?

Daarnaast weet ik niet helemaal zeker of je daarin gelijk hebt; bij felle zon telkens afgewisseld door een wolkje zal er zo nu en dan best 20A - 25A kunnen lopen gedurende een paar tientallen seconden. Maar, verwijzend naar de B-curve grafiek, de kans dat je automaat daarop zou aanspreken blijft heel erg klein.

[ Voor 28% gewijzigd door Maartentux op 26-05-2026 16:09 ]

• Glenfiddich
Maartentux schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Toch wordt het er niet duidelijker op. Want je hebt twee Sessy's toch? De vraag was, waar zit Sessy #2 dan op aangesloten, een eigen groep dus?

Daarnaast weet ik niet helemaal zeker of je daarin gelijk hebt; bij felle zon telkens afgewisseld door een wolkje zal er zo nu en dan best 20A - 25A kunnen lopen gedurende een paar tientallen seconden. Maar, verwijzend naar de B-curve grafiek, de kans dat je automaat daarop zou aanspreken blijft heel erg klein.
Nee, ze zitten zoals gezegd op 1 groep. Zoals ook op de eerder aangehaalde afbeelding met de configuratie te zien was:

"Aantal Sessy's op deze groep, met gedeelde fase: 2"

Maar inderdaad, in theorie kan dat kortstondig gebeuren. Stel de vraag naar stroom in huis is hoog maar er zit een dikke wolk voor de zon, Sessy's leveren maximaal 3400W (2x1700), wolk schuift voor de zon weg waardoor ook de omvormer 3680W levert, waardoor bijna 100% over de 16A gaat gedurende de paar seconden die het duurt voordat de Sessy's op de verandering in zonopbrengst hebben gereageerd.

Ik kan mij niet herinneren eerder in dit topic iets gelezen te hebben over problemen die dat op zou leveren, en de eigen installateur van Sessy heeft hier ook niets over gezegd bij het plaatsen van de 2e Sessy. Hadden ze het dan anders aan moeten sluiten, of mij daarop moeten wijzen?

Er zijn meer mensen in dit topic met twee Sessy's lijkt me, zijn ze daar dan wel over twee groepen verdeeld?

Catch a smile out there!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Als je PV is aangesloten via 1 van de twee sessy’s gaat het goed. DIe Sessy meet dan dat de PV meer gaat leveren, en zal ervoor zorgen dat hij door de 16A begrenzing zelf minder gaat leveren. Dat gaat dus niet via de (slome) P1 meter.

En de 2e Sessy haalt het actuele PV vermogen op bij de andere Sessy en doet hetzelfde.

bij opladen gebeurt het tegenovergestelde. Als er geen zon is kunnen 2 Sessy’s niet laden met 2200W elk. Zodra de PV begint te leveren zie je dat de twee Sessy’s de beschikbare ruimte gaan verdelen

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

En als je Sessy’s op groep A zitten en je PV op groep B dan is er sowieso geen probleem, maar profiteer je dus ook niet van het harder kunnen laden

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

De Sessy’s doen dit allemaal in een paar seconden, snel zat om geen zekering te laten klappen

• linker
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:59
Bij mij werkt het via de p1 meter. Ook 2 Sessy's op 1 groep. Ik merk eigenlijk geen traagheid. Het kan natuurlijk zijn dat het via de meetpoort van Sessy nog sneller is, maar ik vind het nog niet de moeite om dat te veranderen. Ik heb wel dikke automaten geplaatst, voor de twee Sessy's en de zonnepanelen.

[ Voor 14% gewijzigd door linker op 26-05-2026 21:59 ]

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste