Ik gok “laadpalen”, maar ben ook benieuwd naar het antwoord😉
Ja, ik ga het checken. Ik was van plan om zoiets zelf in elkaar te gaan knutselen in Python, maar het is blijkbaar niet nodig om de warm water opnieuw uit te vindenbalk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:48:
[...]
Ik gebruik Day Ahead Optimizer om mijn twee sessies aan te sturen. Is volledig epex gebaseerd en berekent elk kwartier de optimale strategie voor de komende 24u. Actief ontwikkeld en kan ook palen, machines en weet ik wat inplannen.
Ik heb de Frank aansturing om 6 uur uit gezet, geen test meer, die zoekt verschillen tussen on spot markt vs voorspelling, volledig random en volledig niet gunstig voor de eind gebruiker die de battery aanschaft. En volledig negeren van de dagelijkse grote prijs schommelingen, ik heb het gevoel dat hun algoritme max 1 uur in het toekomst kijkt.. Ik vind natuurlijk dat dit in principe nodig is, balanceren en zo, maar er moet een eerlijke vergoeding voor de gebruikers zijn, en er moet ook CAPEX van de energie (handel) maatschappijen komen. Trouwens die Frank aansturing wilde niet vanzelf stoppen, ik deed een soft reset met opnieuw instellen om de toegang van Frank daadwerkelijk te blokkeren.
Ik snap je punt helemaal. Ik ben in het verleden overgestapt van Tibber naar Frank omdat ik niet wilde wachten op het moment dat Tibber Sessy zou gaan ondersteunen voor Grid Rewards. Achteraf misschien maar goed ook want het is er helaas nooit van gekomen. Waarschijnlijk doordat ze de HomeVolt wilde pushen.tcw82 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:09:
[...]
Ik zit redelijk vendor locked in bij tibber. Met de Slimme laadpaal oplossing van tibber. Door de P1 meter en load balancing, al met al bijna 900euro aan kosten gemaakt. Als ik "dezelfde" slimme oplossingen wil gaan gebruiken bij Frank komt daar nog eens 1400 euro bij, althans dat is hoe de vlag er een jaar geleden bij hing. De laadpaal kan dan op marktplaats, de Frank paal erin. (Das de 1400, want Frank kan dat alleen zelf, volgend de site) De load balancing komt dan een nieuwe voor.
En de P1 meter waarschijnlijk ook.
Dat vind ik eigenlijk wel een beetje zonde.
Een SAP voor de accu's en zonnepanelen zou misschien een optie zijn. Al is de meterkast erg vol zoals hij er nu bij staat.
Charged/sessy had het ooit in de marketing staan. Maar heeft dat verwijderd nadat ze het roer richting "zelf gebruik" hebben omgegooid. Een van de redenen voor mij was altijd de handel.
Alle beetje tellen, dus, kom op sessy... Maak die verbinding met tibber.
Toch ben ik inmiddels weer terug bij Tibber sinds begin deze maand. Langzaam maar zeker ben ik mijn situatie aan het optimaliseren voor de situatie die vanaf 2027 gaat gelden en ik voorzie geen belangrijke rol meer voor onbalans handel vanaf dat moment. Zelfs handelen op Epex wordt voor een groot deel zinloos. De focus komt te liggen op zelfverbruik in de vorm van Nul op de Meter en indien nodig bijkopen op gunstige momenten.
Dit doe je onafhankelijk van je energie leverancier. Immers heb je een voor jou situatie unieke regeling nodig, iets wat de meeste leveranciers niet voor je gaan doen.
In plaats van je volledig committen aan een energie leverancier en de door hen aangeboden spulletjes is het in mijn ogen beter om een eigen overkoepelende regeling te draaien. Helemaal nu de enige echte goede reden om jezelf te vendorlocken (onbalans handel) weg gaat vallen.
Zoals hier al is aangegeven is Day Ahead Optimizer een hele sterke om hier een rol in te spelen.
Maar ook EVCC kan hier veel in betekenen. Die laatste is overigens goed op weg met Evopt om net zo inteligent te worden als Day Ahead Optimizer als het gaat om het bepalen van de juiste laad,ontlaad en schakel momenten van al je spulletjes.
Ik kan me zomaar voorstellen dat je ook je laadpaal waarmee je denkt vast te hangen aan Tibber op deze manier prima kunt aansturen. En zo niet kun je er ook nog voor kiezen om je auto te sturen ipv de laadpaal. Dat lijkt me allemaal een stuk aantrekkelijken dan nu weer een hoop geld uitgeven om bij de volgende leverancier in de tang te belanden
Anyway, weer even terug naar Sessy want daar gaat het hier tenslotte over, Ik heb onlangs mijn Sessy's via Home Assistant aan EVCC gehangen. Mocht er hier behoefte aan zijn dan kan ik mijn Template hier delen. Dit is inclusief Active Battery Control zoals EVCC dit noemt, m.a.w. EVCC is in staat om mijn Sessy's te bedienen. (een en ander loopt via de entities die door de integratie van PimDoos worden aangemaakt.)
mvg
Martijn.
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Helder verhaal. Evcc en DAO zijn interessante mogelijkheden, maar niet altijd "gebruikersvriendelijk", ze zijn wel tweaker-geschikt maar dat zijn 2 verschillende dingen.martinisoft schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:20:
[...]
Ik snap je punt helemaal. Ik ben in het verleden overgestapt van Tibber naar Frank omdat ik niet wilde wachten op het moment dat Tibber Sessy zou gaan ondersteunen voor Grid Rewards. Achteraf misschien maar goed ook want het is er helaas nooit van gekomen. Waarschijnlijk doordat ze de HomeVolt wilde pushen.
Toch ben ik inmiddels weer terug bij Tibber sinds begin deze maand. Langzaam maar zeker ben ik mijn situatie aan het optimaliseren voor de situatie die vanaf 2027 gaat gelden en ik voorzie geen belangrijke rol meer voor onbalans handel vanaf dat moment. Zelfs handelen op Epex wordt voor een groot deel zinloos. De focus komt te liggen op zelfverbruik in de vorm van Nul op de Meter en indien nodig bijkopen op gunstige momenten.
Dit doe je onafhankelijk van je energie leverancier. Immers heb je een voor jou situatie unieke regeling nodig, iets wat de meeste leveranciers niet voor je gaan doen.
In plaats van je volledig committen aan een energie leverancier en de door hen aangeboden spulletjes is het in mijn ogen beter om een eigen overkoepelende regeling te draaien. Helemaal nu de enige echte goede reden om jezelf te vendorlocken (onbalans handel) weg gaat vallen.
Zoals hier al is aangegeven is Day Ahead Optimizer een hele sterke om hier een rol in te spelen.
Maar ook EVCC kan hier veel in betekenen. Die laatste is overigens goed op weg met Evopt om net zo inteligent te worden als Day Ahead Optimizer als het gaat om het bepalen van de juiste laad,ontlaad en schakel momenten van al je spulletjes.
Ik kan me zomaar voorstellen dat je ook je laadpaal waarmee je denkt vast te hangen aan Tibber op deze manier prima kunt aansturen. En zo niet kun je er ook nog voor kiezen om je auto te sturen ipv de laadpaal. Dat lijkt me allemaal een stuk aantrekkelijken dan nu weer een hoop geld uitgeven om bij de volgende leverancier in de tang te belanden
Anyway, weer even terug naar Sessy want daar gaat het hier tenslotte over, Ik heb onlangs mijn Sessy's via Home Assistant aan EVCC gehangen. Mocht er hier behoefte aan zijn dan kan ik mijn Template hier delen. Dit is inclusief Active Battery Control zoals EVCC dit noemt, m.a.w. EVCC is in staat om mijn Sessy's te bedienen. (een en ander loopt via de entities die door de integratie van PimDoos worden aangemaakt.)
mvg
Martijn.
De accu's zijn gekocht om er een verlaging van de energie rekening mee te bereiken. Ze hebben op NOM, op ECO en op DYN gedraaid, waarbij DYN absoluut het meeste opleverde. De zon opbrengst en de accu's zijn min of meer gelijk als de accu's volle bak laden en de zon op het hoogste punt is. (export is dan nagenoeg 0)
Onbalans handel kan de DYN verder financieel interessant maken. De onbalans gaat simpelweg meer handels momenten opleveren, dat is iets dat blijft bestaan als de DA-markt compleet in balans komt.
Je weet wel, dat wat mensen (als een) ketelklets (om maar een willekeurig voorbeeld te noemen) al 2+ jaar bij herhaling roepen dat die nu echt niet meer interessant gaat zijn want er zijn dan geen negatieve prijzen (of grote schommelingen) meer (willekeurig voorbeeld)... omdat....omdat... en dan komen er argumenten die blijkbaar niet steekhoudend zijn want het is nog altijd fijn om te zien dat mijn dagen de afgelopen week netjes in de min eindigen qua centjes door de prijs fluctuaties.
Wat daarbij nog wel een item is, de DA-markt is min of meer leverancier onafhankelijk, onbalans kan je als consument zelf niks mee en ben je afhankelijk van een aanbieder die dat faciliteert en dat was ooit een "aanbod" dat vanuit Tibber en Sessy zou komen maar nu dus maar op zich laat wachten. (ik ga ervanuit dat het niet meer komt, maar blijf er af en toe gewoon naar vragen. )
Is er voor de (mogelijke) thuisaccu aanstuurders nog wel wat over van de landelijke onbalanshandel, als in, is die niet stuk gemaakt door het noodzakelijk ingrijpen van Tennet?tcw82 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 01:02:
[...]
Helder verhaal. Evcc en DAO zijn interessante mogelijkheden, maar niet altijd "gebruikersvriendelijk", ze zijn wel tweaker-geschikt maar dat zijn 2 verschillende dingen.
De accu's zijn gekocht om er een verlaging van de energie rekening mee te bereiken. Ze hebben op NOM, op ECO en op DYN gedraaid, waarbij DYN absoluut het meeste opleverde. De zon opbrengst en de accu's zijn min of meer gelijk als de accu's volle bak laden en de zon op het hoogste punt is. (export is dan nagenoeg 0)
Onbalans handel kan de DYN verder financieel interessant maken. De onbalans gaat simpelweg meer handels momenten opleveren, dat is iets dat blijft bestaan als de DA-markt compleet in balans komt.
Je weet wel, dat wat mensen (als een) ketelklets (om maar een willekeurig voorbeeld te noemen) al 2+ jaar bij herhaling roepen dat die nu echt niet meer interessant gaat zijn want er zijn dan geen negatieve prijzen (of grote schommelingen) meer (willekeurig voorbeeld)... omdat....omdat... en dan komen er argumenten die blijkbaar niet steekhoudend zijn want het is nog altijd fijn om te zien dat mijn dagen de afgelopen week netjes in de min eindigen qua centjes door de prijs fluctuaties.
Wat daarbij nog wel een item is, de DA-markt is min of meer leverancier onafhankelijk, onbalans kan je als consument zelf niks mee en ben je afhankelijk van een aanbieder die dat faciliteert en dat was ooit een "aanbod" dat vanuit Tibber en Sessy zou komen maar nu dus maar op zich laat wachten. (ik ga ervanuit dat het niet meer komt, maar blijf er af en toe gewoon naar vragen. )
(Het vertraagd vrijgeven van de data maar ook de veroorzaakte regeltoestand 2).
Is het hierdoor voor o.a. Sessyeigenaren, nu en straks, nog wel interessant?
De handel i.s.m. een lokale beheerder, dacht dat er proeven mee zijn/waren in Zeeland, is ook nog een (toekomstige?) mogelijkheid.
Voor mij is de laatste tijd de dynamische aansturing door Charged voor m'n Sessy's afdoende/prima.
Ik maak geen eigen dagprogramma's meer.
Voor zelfverbruik zonne energie (ook ik geloof dat elke vorm van “handel” in energie al waardeloos is of dat op kortere termijn wordt) doe ik een analyse van de komende 24 uur en bepaal dan op basis van de kwartierprijzen wanneer sessy moet laden en ontladen, dat doe ik ook alleen als het prijsverschil tussen die twee meer dan 20 procent is… dat heeft in de winter prima gewerkt. In de zomer schakelt het systeem automatisch over op zomermodus (keuze wordt gemaakt op basis van de gemiddelde zonneopbrengst van de afgelopen vijf dagen), in zomermodus draai ik volledig NOM, dat lever meer besparing op. Tegelijkertijd start mijn vaatwasser en laadpaal op het goedkoopste moment berekent vanaf het moment van aanzetten tot aan de “uiterste moment dat het klaar moet zijn” (of, voor de laadpaal, met zonne overschot). Als de laadpaal laad gaat de batterij op idle. Dat alles met eigen flows en scriptjes in homey. Werkt eigenlijk best heel goed… wel heel tweakerig, maar ook helemaal “zero touch”, als ik er een paar dagen niet ben draait dat automatisch door.
helm71 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:23:
Voor zelfverbruik zonne energie (ook ik geloof dat elke vorm van “handel” in energie al waardeloos is of dat op kortere termijn wordt) doe ik een analyse van de komende 24 uur en bepaal dan op basis van de kwartierprijzen wanneer sessy moet laden en ontladen, dat doe ik ook alleen als het prijsverschil tussen die twee meer dan 20 procent is… dat heeft in de winter prima gewerkt. In de zomer schakelt het systeem automatisch over op zomermodus (keuze wordt gemaakt op basis van de gemiddelde zonneopbrengst van de afgelopen vijf dagen), in zomermodus draai ik volledig NOM, dat lever meer besparing op. Tegelijkertijd start mijn vaatwasser en laadpaal op het goedkoopste moment berekent vanaf het moment van aanzetten tot aan de “uiterste moment dat het klaar moet zijn” (of, voor de laadpaal, met zonne overschot). Als de laadpaal laad gaat de batterij op idle. Dat alles met eigen flows en scriptjes in homey. Werkt eigenlijk best heel goed… wel heel tweakerig, maar ook helemaal “zero touch”, als ik er een paar dagen niet ben draait dat automatisch door (als ik morgen dood neerval blijft alles werken totdat homey crashed ;-) en dan is het stekker eruit en stekker erin en het werkt weer…. Gebeurt overigens maar zeer af en toe… zeg elke 6 tot 8 weken…)
Alle beetje blijven helpen. Daar vanuit gaande is die vertraging jammer. Er blijven beetjes over. En die beetjes helpen.Simpel360 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:54:
[...]
Is er voor de (mogelijke) thuisaccu aanstuurders nog wel wat over van de landelijke onbalanshandel, als in, is die niet stuk gemaakt door het noodzakelijk ingrijpen van Tennet?
(Het vertraagd vrijgeven van de data maar ook de veroorzaakte regeltoestand 2).
Is het hierdoor voor o.a. Sessyeigenaren, nu en straks, nog wel interessant?
De handel i.s.m. een lokale beheerder, dacht dat er proeven mee zijn/waren in Zeeland, is ook nog een (toekomstige?) mogelijkheid.
Voor mij is de laatste tijd de dynamische aansturing door Charged voor m'n Sessy's afdoende/prima.
Ik maak geen eigen dagprogramma's meer.
De aansturing van charged is prima. Wel is die natuurlijk alleen maar prima als er ook wat prijsschommelingen zijn.
Tibber doet ook iets met die onbalans markt en daarmee gaan de kWh de auto in tegen -4 cent incl. Belasting. Dat is wel prettig en zou dan ook voor de sessy kunnen.
Tibber verdient behalve aan het abonnement ook aan de prijsschommelingen met het sturen van de auto.tcw82 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:32:
[...]
Alle beetje blijven helpen. Daar vanuit gaande is die vertraging jammer. Er blijven beetjes over. En die beetjes helpen.
De aansturing van charged is prima. Wel is die natuurlijk alleen maar prima als er ook wat prijsschommelingen zijn.
Tibber doet ook iets met die onbalans markt en daarmee gaan de kWh de auto in tegen -4 cent incl. Belasting. Dat is wel prettig en zou dan ook voor de sessy kunnen.
Charged verdient behalve de verkoop van de accu's niets, ook niet aan het aanbieden van de dynamische sturing, terwijl dit wel lopende kosten zijn voor Charged.
Dat maakt het investeren in bijvoorbeeld de automatisering voor zoiets als de onbalansmarkt waarvan het mogelijk een beetje meer opbrengst geeft voor de Sessy eigenaar voor Charged niet snel rendabel, en niet onbelangrijk, wil Tibber wel een Sessy aansturen?
Bied Tibber de onbalanshandel wel aan voor hun eigen accu?
Is Frank geen optie voor jou?
Ik denk dat Sessy eigenaren meer gebaat zijn bij het gratis in stand houden en aanpassen van de huidige modi, website/app en aansturing van de dynamische regeling
[ Voor 7% gewijzigd door Simpel360 op 11-04-2026 05:24 ]
Volgens mij heeft Sessy het aardig netjes voor elkaar in de cloud en kunnen energie leveranciers daar vrij makkelijk mee communiceren als ze willen. Wat Tibber betreft hierbij een quote uit het Tibber topic van Backpakker, iemand die volgens mij bij Tibber werkt:
Op korte termijn dus nog geen support.Backpacker schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:04:
[...]
Nog geen vooruitgang op Sessy eerlijk gezegd. Gezien hun marktaandeel in de martken waar Tibber actief is natuurlijk ook niet gek. Er zijn nog tig thuisaccu merken waar een integratie voor moet komen en daar zitten veel grotere merken dan Sessy bij.
Dat betekent niet dat die er niet komt, hij staat alleen niet bovenaan de lijst.
Tja die backpacker... Gelukkig doen ze wel hun eigen accu ondersteunen.DJP! schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:22:
Volgens mij heeft Sessy het aardig netjes voor elkaar in de cloud en kunnen energie leveranciers daar vrij makkelijk mee communiceren als ze willen. Wat Tibber betreft hierbij een quote uit het Tibber topic van Backpakker, iemand die volgens mij bij Tibber werkt:
[...]
Op korte termijn dus nog geen support.
(,Ja dit was een cynische verzuchting)
Ik begrijp Tibber ook wel, het is een internationaal bedrijf wat in meerdere landen z'n eigen batterij kan wegzetten. Waarom zou je dan een ander merk, wat alleen in NL en BE geleverd wordt gaan ondersteunen?tcw82 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:06:
[...]
Tja die backpacker... Gelukkig doen ze wel hun eigen accu ondersteunen.
Ik denk dat de kracht van de Sessy in 2027 pas echt duidelijk gaat worden als er (nog) meer op eigen gebruik gefocust gaat worden. dan komt de Sessy met z'n kleinere en efficiëntere omvormer beter tot z'n recht dan nu op een onbalans of andere markt.
Uit een gesprek met Roeland van Charged heb ik begrepen dat onbalans handel niet past bij de bedrijfs filosofie van charged. Dit omdat deze handel netcongestie juist van verergeren. Ze bieden de functionaliteit toch aan om mee te komen in de markt, maar zullen het zeker niet actief promoten. Ze willen liever werken met netbeheerders die (na instemming van de eigenaar van de batterij) de batterijen aansturen voor balans in de lokale netwerken (voorkomen van netcongestie in de wijken).
*) Niet meer.Torch1969 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:12:
Uit een gesprek met Roeland van Charged heb ik begrepen dat onbalans handel niet past bij de bedrijfs filosofie van charged. Dit omdat deze handel netcongestie juist van verergeren. Ze bieden de functionaliteit toch aan om mee te komen in de markt, maar zullen het zeker niet actief promoten. Ze willen liever werken met netbeheerders die (na instemming van de eigenaar van de batterij) de batterijen aansturen voor balans in de lokale netwerken (voorkomen van netcongestie in de wijken).
In den beginnen was het wel een marketing verhaal dat werd gebruikt.
Mag ik vragen naar foto's van je installatie van deze G2R? Ik wil er ook eentje gaan gebruiken, maar ik heb bemerkt dat de "dikte" van deze unit te groot is. Als de unit is gemount op een DIN rail, kan de afdekkap van de groepenkast niet meer worden geplaatst.
Dit lijkt een probleem te zijn van alle ATS units die ik online vind. Ze passen domweg niet in een standaard groepenkast...
Ik ben benieuwd naar jouw oplossing hiervoor!
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Gameboy schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:18:
[...]
Ik ben benieuwd naar jouw oplossing hiervoor!
:strip_exif()/f/image/TzDpdrsYBvN666l6GnCbwahU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hangt op zolder, bij de sessies en de omvormer. Dit Legrand kastje is net een centimeter te laag eigenlijk.
[ Voor 60% gewijzigd door balk op 12-04-2026 12:14 ]
De laatste tijd heb ik een vreemd fenomeen. Als 1 van de batterijen vol is en er is nog veel zon-opbrengst dan gaat de andere batterij pendelen: Bijvoorbeeld er is opwek van 1800 W. De setpoint van de niet-volle batterij wordt dan eerst -1800 en de volle krijgt een setpoint van 0. Even later krijgen beide batterijen een setpoint van -900 W. Als de niet-volle batterij dan aftoert naar het nieuwe setpoint ontstaat er overschot op de P1. Vervolgens krijgt de volle batterij weer een setpoint van 0 en loop het setpoint van de niet-volle batterij weer naar -1800. En zo gaat het de hele tijd totdat de beide batterijen vol zijn.
Vanochtend de batterijen en de P1 gereset met behulp van de 'My Home Battery" app. Helaas had dat geen effect.
Wie herkent dit EN weet wat hieraan gedaan kan worden?
Vanochtend de batterijen en de P1 gereset met behulp van de 'My Home Battery" app. Helaas had dat geen effect.
[ Voor 0% gewijzigd door mausy5043 op 12-04-2026 13:25 . Reden: typo ]
Overigens sowieso irri dat het, bij installatie.door de installateur, beloofde gedrag dat de batterijen elkaar om het uur ofzo zouden afwisselen met laden/ontladen om de SoC op elkaar af te stemmen nog steeds niet (optimaal) lijkt te werken.
Dit gebeurd hier ook en heb ik nog geen oplossing voor. Aangezien ik normaal de sessy via de api aanstuur en XOM gebruik zou hier mogelijk wel een oplossing inzitten. Het script moet dan rekening houden met het verschil van setpoint en daadwerkelijke power en dit dan in de verdeelsom meenemen voor berekenen van nieuwe setpoint. Iemand zin om hier naar te kijken?mausy5043 schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:21:
De laatste tijd heb ik een vreemd fenomeen. Als 1 van de batterijen vol is en er is nog veel zon-opbrengst dan gaat de andere batterij pendelen: Bijvoorbeeld er is opwek van 1800 W. De setpoint van de niet-volle batterij wordt dan eerst -1800 en de volle krijgt een setpoint van 0. Even later krijgen beide batterijen een setpoint van -900 W. Als de niet-volle batterij dan aftoert naar het nieuwe setpoint ontstaat er overschot op de P1. Vervolgens krijgt de volle batterij weer een setpoint van 0 en loop het setpoint van de niet-volle batterij weer naar -1800. En zo gaat het de hele tijd totdat de beide batterijen vol zijn.
In deze pull zitten interessante verbeteringen zoals SOC afwisselen en ben ik momenteel aan het testen. https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples/pull/36mausy5043 schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:24:
Overigens sowieso irri dat het, bij installatie.door de installateur, beloofde gedrag dat de batterijen elkaar om het uur ofzo zouden afwisselen met laden/ontladen om de SoC op elkaar af te stemmen nog steeds niet (optimaal) lijkt te werken.
[ Voor 11% gewijzigd door Eavyon op 12-04-2026 14:30 ]
Ik zou verwachten dat de batterijen dit in NOM toch gewoon zelf moeten kunnen onderdrukken. Daar moeten wij toch geen automatisering tegenaan hoeven gooien?
@DJP! @tcw82 Jullie hebben kennelijk gemist dat we inmiddels al integraties hebben voor Solax. Solis. Kostal. Huawei, SAJ en binnenkort SolarEdge batterijen?tcw82 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:06:
[...]
Tja die backpacker... Gelukkig doen ze wel hun eigen accu ondersteunen.
Momenteel nog alleen voor de day-ahead-handel maar de merken die voldoen aan de specificaties (update interval en bepaalde (betrouwbare) data) zullen voor de zomer aan Grid Rewards worden toegevoegd
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Mooi dat er vooruitgang is! Maar Sessy voldoet dus niet aan die specificaties?Backpacker schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:01:
[...]
@DJP! @tcw82 Jullie hebben kennelijk gemist dat we inmiddels al integraties hebben voor Solax. Solis. Kostal. Huawei, SAJ en binnenkort SolarEdge batterijen?
Momenteel nog alleen voor de day-ahead-handel maar de merken die voldoen aan de specificaties (update interval en bepaalde (betrouwbare) data) zullen voor de zomer aan Grid Rewards worden toegevoegd
Ik heb blijkbaar ook gemist wat ik daar aan heb?Backpacker schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:01:
[...]
@DJP! @tcw82 Jullie hebben kennelijk gemist dat we inmiddels al integraties hebben voor Solax. Solis. Kostal. Huawei, SAJ en binnenkort SolarEdge batterijen?
Dat is natuurlijk super-fijn! Reden te meer om te kijken of het breder kan. Het vervelende vind ik wel dat me al geruime tijd geleden is aangegeven dat er eerst aan de eigen homevolt gewerkt zou worden en daarna aan andere batterijen en dat sessy daar zeker op het wensenlijstje stond.Backpacker schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:01:
[...]
En ik snap dat de wereld door draait, maar dan begint het nu ook tijd te worden om dat te realiseren of aan Sessy te vragen om dat mee mogelijk te maken. Als ze het met Frankenergie en Eneco kunnen, ben ik er van overtuigd dat ze voldoende kennis en klasse in huis hebben om dat ook met Tibber te klaren.
Is deze day ahead handel of de onbalans nog de moeite waard in 2027?
Ik dacht eigenlijk van niet, omdat je voor elke binnengehaalde kWh energiebelasting gaat betalen. Dan is het aantal gelegenheden dat er wat te verdienen valt wel heel laag geworden.
Ik dacht eigenlijk van niet, omdat je voor elke binnengehaalde kWh energiebelasting gaat betalen. Dan is het aantal gelegenheden dat er wat te verdienen valt wel heel laag geworden.
[ Voor 0% gewijzigd door worker op 13-04-2026 17:54 . Reden: Typo ]
Ik hoop stiekem.dat charged een soort hybride versie van dyn en nom gaat opzetten. (Misschien is eco hetzelfde, dit is al eens eerder besproken geloof ik) Waarbij je de zonne energie zelf kunt opslaan (of niet) en bijvoorbeeld bij hoger prijzen kan terug leveren.worker schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:54:
Is deze day ahead handel of de onbalans nog de moeite waard in 2027?
Het is namelijk best te verdedigen dat je zelf opgewekte zonnestroom maar een paar cent per kWh kost als je die opslaat als de marktprijs twee keer niets is, en gaat terug leveren (volgas. Niet NOM) kun je daar best nog een paar cent aan overhouden. (Zeker als je ziet dat de marktprijzen nogsteeds regelmatig naar de 35+ cent per kWh gaan).
Ben wel benieuwd hoe andere hier tegenaan kijken.
Het niet meer kunnen salderen zorgt ervoor dat je een best grote spead nodig hebt die niet vaak voorkomt om terugleveren interessant te maken.
Het toverwoord is dan eigen ge/verbruik.
Moet je dat wel hebben, wellicht dat dan de EV laden vanuit de accu uit gaat kunnen.
Het toverwoord is dan eigen ge/verbruik.
Moet je dat wel hebben, wellicht dat dan de EV laden vanuit de accu uit gaat kunnen.
Het zonne-overschot in de piekuren terug op het net zetten kan natuurlijk prima. In de zomer is er regelmatig voldoende spread om na de conversie verliezen er nog voordeel uit te halen.Simpel360 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:57:
Het niet meer kunnen salderen zorgt ervoor dat je een best grote spead nodig hebt die niet vaak voorkomt om terugleveren interessant te maken.
[ Voor 19% gewijzigd door workzone op 13-04-2026 19:44 ]
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen
Ja, en een andere zeer gewilde functionaliteit is om 'somehow' de goedkoopste PV stroom in je accu te stoppen en niet al bij zonsopkomst te beginnen en dan je accu's al vol hebben om 14:00. Maar daar komt een hoop werk bij kijken, met zulke inschattingen maken. En dan maar hopen dat ze ook voor jou lokaal een beetje kloppen en je niet bij zonsondergang nog halfvolle accu's hebt...tcw82 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:42:
[...]
Ik hoop stiekem.dat charged een soort hybride versie van dyn en nom gaat opzetten. (Misschien is eco hetzelfde, dit is al eens eerder besproken geloof ik) Waarbij je de zonne energie zelf kunt opslaan (of niet) en bijvoorbeeld bij hoger prijzen kan terug leveren.
Het is namelijk best te verdedigen dat je zelf opgewekte zonnestroom maar een paar cent per kWh kost als je die opslaat als de marktprijs twee keer niets is, en gaat terug leveren (volgas. Niet NOM) kun je daar best nog een paar cent aan overhouden. (Zeker als je ziet dat de marktprijzen nogsteeds regelmatig naar de 35+ cent per kWh gaan).
Ben wel benieuwd hoe andere hier tegenaan kijken.
Maar dit is zowel uit oogpunt van financieel rendement als vanuit de netcongestie optiek zeer begerenswaardig, dus er zal links- of rechtsom wel iets op worden bedacht.
[ Voor 6% gewijzigd door Maartentux op 13-04-2026 19:31 ]
Dan zou je dus iets met de zonverwachting op je lokatie moeten doen en de capaciteit van je batterijen. Wij hebben de Homey zo ingesteld dat hij ‘s ochtends een half uur tot een uur na zonsopkomst de batterijen op idle zet en dan begint met terugleveren, totdat het na tienen is en de lage prijzen beginnen. Dat zijn we nu nog verder aan het finetunen, omdat we proberen te achterhalen hoe lang we daarmee kunnen wachten totdat de 2x 5kW sessy’s uiterlijk rond 1600 uur vol zijn, omdat dan de prijzen weer wat stijgen en dan terugleveren weer interessanter is via dynamische prijzen. Zeker omdat we een flink dak met panelen op het westen hebben liggen.Maartentux schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:27:
[...]
Ja, en een andere zeer gewilde functionaliteit is om 'somehow' de goedkoopste PV stroom in je accu te stoppen en niet al bij zonsopkomst te beginnen en dan je accu's al vol hebben om 14:00. Maar daar komt een hoop werk bij kijken, met zulke inschattingen maken. En dan maar hopen dat ze ook voor jou lokaal een beetje kloppen en je niet bij zonsondergang nog halfvolle accu's hebt...
Maar dit is zowel uit oogpunt van financieel rendement als vanuit de netcongestie optiek zeer begerenswaardig, dus er zal links- of rechtsom wel iets op worden bedacht.
Hier kun je dus bijvoorbeeld iets als DAO voor gebruiken:Maartentux schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:27:
[...]
Ja, en een andere zeer gewilde functionaliteit is om 'somehow' de goedkoopste PV stroom in je accu te stoppen en niet al bij zonsopkomst te beginnen en dan je accu's al vol hebben om 14:00. Maar daar komt een hoop werk bij kijken, met zulke inschattingen maken. En dan maar hopen dat ze ook voor jou lokaal een beetje kloppen en je niet bij zonsondergang nog halfvolle accu's hebt...
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO
Kan zeker, ik doelde meer op uit het net laden.workzone schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:24:
[...]
Het zonne-overschot in de piekuren terug op het net zetten kan natuurlijk prima. In de zomer is er regelmatig voldoende spread om na de conversie verliezen er nog voordeel uit te halen.
In de 4 slechte maanden heb je (ik) niet echt een overschot (wel op jaarbasis) en wil (ik tenminste) ook een nuttig gebruik van de accu.
Zaak is voor de PV en accu bezitter zich niet blind te staren op 1 oplossing.
Als je al een Homey hebt dan wellicht interessant om naar de App SlimLaden voor Thuisbatterij (Homey forum) . Die maakt Laadplannen met 3 opties en houdt hierbij rekening met je voorspelde verbruik, voorspelde zonne opbrengsten en natuurlijk de dynamische tarieven. Zie hieronder mijn Laaplan voor morgen als voorbeeld met 's avonds het gewenste ontladen. Proberen maar...HaraldBou schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:37:
[...]
Dan zou je dus iets met de zonverwachting op je lokatie moeten doen en de capaciteit van je batterijen. Wij hebben de Homey zo ingesteld dat hij ‘s ochtends een half uur tot een uur na zonsopkomst de batterijen op idle zet en dan begint met terugleveren, totdat het na tienen is en de lage prijzen beginnen. Dat zijn we nu nog verder aan het finetunen, omdat we proberen te achterhalen hoe lang we daarmee kunnen wachten totdat de 2x 5kW sessy’s uiterlijk rond 1600 uur vol zijn, omdat dan de prijzen weer wat stijgen en dan terugleveren weer interessanter is via dynamische prijzen. Zeker omdat we een flink dak met panelen op het westen hebben liggen.
Dat is een heel mooi idee, klinkt een beetje als de DAO situatie.Maartentux schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:27:
[...]
Echter zag ik het simpeler, de accu draait primair op "DYN" maar zodra er een "x" hoeveelheid zonne-energie is (door de P1 meter gemeten bijvoorbeeld) gaat hij dat in de accu stoppen (of doordat de zonnepanelen op de accus zijn aangesloten, iets dat bij mij nu niet het geval is). Dan zou het leuk zijn als je voor jezelf kun instellen wat de kostprijs voor jou opgewekte zonne energie is, zodat de accu logica dat eventueel kan meenemen in de bepaling van aanspringen voor ontlading. Dit is anders dan "ECO" waarbij (althans bij mij) de accus vooral in de ochtend niets doen, pas als de zon komt gaan laden en ontladen als de P1 meter verbruik meet. De DYN component mist daarbij en daardoor mis je ook opbrengst (in euro's )
Dan hoef je niks te voorspellen, het is er of het is er niet en dan gaat het daarmee de accu in of niet. Misschien had ik het beter moeten omschrijven als "aanvulling op DYN".
Ik heb een vraagje heeft iemand een foto van de 48v dc poort van de 10 kWh Sessy.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Dank voor de suggestie. Zijn we ook daadwerkelijk aan het overwegen, we willen tegelijkertijd kijken of we onze all electric Samsung warmtepomp in het systeem kunnen integreren. Dat laatste lukte in het begin, maar er is iets veranderd waardoor Homey geen aansturing van de warmtepomp meer kan doen via SmartThings. Echt een gemis, want 2x 5kW Sessy is te weinig om de warmtepomp langer van energie te kunnen voorzien. Die zouden we op tijden dat het qua tarieven past in de nacht en als het qua Solar werkt overdag moeten kunnen aanzetten. Ook voor het net een stuk beter.MajaMestreech schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:17:
[...]
Als je al een Homey hebt dan wellicht interessant om naar de App SlimLaden voor Thuisbatterij (Homey forum) . Die maakt Laadplannen met 3 opties en houdt hierbij rekening met je voorspelde verbruik, voorspelde zonne opbrengsten en natuurlijk de dynamische tarieven. Zie hieronder mijn Laaplan voor morgen als voorbeeld met 's avonds het gewenste ontladen. Proberen maar...
[Afbeelding]
Staat boven onder het deksel, aan de rechter kant (waar de comms kabels en batterij module aansluitkabels hangen, maar ik heb geen foto van gemaakt. Als het goed is is er een op de handleiding (https://www.sessy.nl/wp-c...p-voorziening_NL_vDEF.pdf)Leoniq schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:51:
Ik heb een vraagje heeft iemand een foto van de 48v dc poort van de 10 kWh Sessy.
Ik heb naar EVCC en DAO gekeken, echter vind ik het misschien "te veel" moeite voor iets die kan met een paar kleine automitasities boven op de DYN strategie. Afgelopen paar dagen zit ik steeds op de DYN van Charged en het lijkt mij prima, er zitten maar een paar kleine optimializaties mogelijkheden om de capaciteit van de betterijen optimaal te benutten, zeker in een 3-fase aansluiting zoals ik heb met ongelijke verbruik op de fases. Ik heb al een paar automatisatie gemaakt, ik ga ze aanvullen met nog een paar en dan ook eentje die Kalender events genereert voor de volgende dag om gebruikt te worden als aanstuurpunten voor de automatisaties. In ieder geval veel beter dan de onbalans handel van Frank die denk dat de 5kw en 10kw batterijen dezelfde zijn, en dat ze kunnen met maximaal 1.7 kw Laden ook... ik bedoel Sessy en Frank zitten toch al lang samen, ze moeten weten dat de laadvermogen iets hoger is?
Victron is wel Mecedespjotter1965 schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:07:
[...]
Maar welk systeem is dan de Mercedes of Fiat ?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb een offerte gekregen voor een Sessy thuisbatterij 5kWh (Wit, Muur) voor ongeveer 2700 euro, inclusief installatie en Victron Phoenix (800) stopcontact. Ik vraag mij alleen af: kan ik deze batterij ook installeren in mijn ongeventileerde, onverwarmde garage? Ik vind het idee van een thuisbatterij prettig, maar niet perse dat het apparaat in huis staat. Heeft iemand daar ervaring mee?
Hier hangen er drie in een half geïsoleerde, (te) slecht geventileerde garage... Werkt goed! in de zomer kan het wel warm worden en regelen ze het vermogen iets terug.Muncher schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:02:
Ik heb een offerte gekregen voor een Sessy thuisbatterij 5kWh (Wit, Muur) voor ongeveer 2700 euro, inclusief installatie en Victron Phoenix (800) stopcontact. Ik vraag mij alleen af: kan ik deze batterij ook installeren in mijn ongeventileerde, onverwarmde garage? Ik vind het idee van een thuisbatterij prettig, maar niet perse dat het apparaat in huis staat. Heeft iemand daar ervaring mee?
Volgens mij heeft iedereen daar ervaring mee, want de Sessy kan niet buiten gemonteerd worden. Hier heb ik er twee in de garage, niet verwarmd, en alleen natuurlijke ventilatie. In de zomer inderdaad wel wat warm, maar tot nog toe geen problemen met terugregelen gezien. In de winter soms een graad of 5, maar ook dat kunnen ze prima aan.Muncher schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:02:
PV 15x295 Wp/Omnik 4TL-2; Kia Niro EV; Daikin 4kW monobloc hybride; 2xSessy 5.5 kWh
Da's wel heel goedkoop.Muncher schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:02:
Waar heb je deze offerte vandaan? Een DM mag ook!Muncher schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:02:
Ik ben daar -zuiver uit nieuwsgierigheid- ook wel benieuwd naar, aangezien dat veel goedkoper is dan de offerte die ik onlangs heb gehad (en dat was zonder een Victron Phoenix erbij).
Catch a smile out there!
Inderdaad heel goedkoop, die installateurskorting moet dan wel flink zijn. Ik overweeg een 2e Sessy en was van plan hem zelf te installeren. Maar eens praten met Sessy of ik zelf de installateurskorting kan krijgen, anders loont het mogelijk helemaal niet om het zelf te doen. Het is alleen ophangen en doorkoppelen aan de Sessy die er al hangt.
Inclusief deze: Victron Phoenix omvormer 48/800 230V VE.Direct SCHUKO???Muncher schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:02:
Nette prijs dan.
Ik denk dat Sessy nu flink gemaild wordt, naar aanleiding van Muncher zijn offerte.
Zelf even een vraag gesteld aan ze v.w.b. de uitbreiding van accupakket zonder extra omvormer.
Anders zal ik toch overwegen om naast mijn 2 sessy's die er nu een paar jaar hangen, een uitbreiding middels stekkerunit te plaatsen op eigen groep. Hopelijk kan ik dat een beetje soepel samen laten werken i.c.m. homey zodat ze elkaar niet gaan dwarsbomen.
EDIT: antwoord, helaas die komt (voorlopig) niet.
Zelf even een vraag gesteld aan ze v.w.b. de uitbreiding van accupakket zonder extra omvormer.
Anders zal ik toch overwegen om naast mijn 2 sessy's die er nu een paar jaar hangen, een uitbreiding middels stekkerunit te plaatsen op eigen groep. Hopelijk kan ik dat een beetje soepel samen laten werken i.c.m. homey zodat ze elkaar niet gaan dwarsbomen.
Op dit moment staat een uitbreiding zonder omvormer volgens onze huidige informatie niet op de planning. Er komt wel een Sessy 3.0 aan, verwacht richting eind Q3, maar ook die uitvoering heeft een interne omvormer. ... We hebben op dit moment ook geen roadmap of prijsindicatie voor een variant zonder omvormer.
[ Voor 34% gewijzigd door DeKoetsier op 21-04-2026 14:14 ]
Waarom denk je dat? @Muncher geeft toch niet aan dat hij een offerte van Sessy heeft gekregen?DeKoetsier schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:13:
Ik denk dat Sessy nu flink gemaild wordt, naar aanleiding van Muncher zijn offerte.
Mijn Sessy heb ik vorig jaar elders besteld en was daar significant goedkoper dan bij Sessy zelf.
Nouja, dan kun je dat woord 'voorlopig' net zo goed weglaten. Twan schreef op 12 februari 2025 "[...] we zijn goed op weg met het ontwikkelen van een batterijpack om dat te kunnen ondersteunen, de proto's daarvan zullen we dit kwartaal nog maken.. Sneak peak bijgevoegd."DeKoetsier schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:13:
[...]
Het was dus ruim een jaar geleden dichterbij dan het nu is... dan weet je genoeg hoor.
Ik werd het wachten op een uitbreidunit ook zat dus toen ik een tweede Sessy voor een zacht prijsje op Marktplaats tegenkwam heb ik dat maar gedaan. Ook een beetje met het idee dat Maartenlux hierboven aangeeft, zag het op (korte?) termijn niet gebeuren. Toch een beetje jammer.
PV 15x295 Wp/Omnik 4TL-2; Kia Niro EV; Daikin 4kW monobloc hybride; 2xSessy 5.5 kWh
Stop. Ho. Ik heb een fout gemaakt. Die 2700 was blijkbaar een uitbreiding van 5 kWh op een bestaande 10 kWh. Het stond wat onduidelijk in de offerte, excuses voor alle verwarring en incorrecte verwachtingen. Sorry!Muncher schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:02:
Je kunt een sessy niet uitbreiden bij mijn weten…. Dus dat is dan nog steeds een extra sessy 5kwh..Muncher schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:44:
[...]
Stop. Ho. Ik heb een fout gemaakt. Die 2700 was blijkbaar een uitbreiding van 5 kWh op een bestaande 10 kWh. Het stond wat onduidelijk in de offerte, excuses voor alle verwarring en incorrecte verwachtingen. Sorry!
Of hij bedoelt een 10kWh ipv 5kWh (Dus prijsverschil is € 2700) of de uitbreiding van 5 naar 10kWh is niet van Sessy.helm71 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:50:
[...]
Je kunt een sessy niet uitbreiden bij mijn weten…. Dus dat is dan nog steeds een extra sessy 5kwh..
Maar onder de streep blijft dat een sessy voor € 2700 inc omvormer niet aan de orde is...
Ach ik ben achteraf wel blij met mijn tweede Sessy, want 3400 watt achter de hand hebben is echt veel lekkerder dan slechts 1700 watt. Maar als ik voor niet al te veel geld mijn 10 kWh zou kunnen uitbreiden naar 15 kWh of 20 kWh zou ik het zeker sterk overwegen...pjsmits schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:40:
Ik werd het wachten op een uitbreidunit ook zat dus toen ik een tweede Sessy voor een zacht prijsje op Marktplaats tegenkwam heb ik dat maar gedaan. Ook een beetje met het idee dat Maartenlux hierboven aangeeft, zag het op (korte?) termijn niet gebeuren. Toch een beetje jammer.
Same here.. ik heb 10kwh maar daar haal ik de avond/nacht net niet mee soms… ik wil er een 10kwh bij maar dan moet die nog iets in prijs dalen…Maartentux schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:48:
[...]
Ach ik ben achteraf wel blij met mijn tweede Sessy, want 3400 watt achter de hand hebben is echt veel lekkerder dan slechts 1700 watt. Maar als ik voor niet al te veel geld mijn 10 kWh zou kunnen uitbreiden naar 15 kWh of 20 kWh zou ik het zeker sterk overwegen...
Ik vraag me al een tijdje af of Sessy icm met Marstek werkt.HeroS schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:42:
[...]
Heb een Sessy en Marstek. Ja, Sessy kost 3x zoveel maar werkt gewoon goed. Software zit veel beter in elkaar en integratie met Homey werkt zeer fijn. Dat is zeker wat waard.
De Marstek zeer veel problemen mee maar daar betaal je dan ook naar. Integratie met de Homey is niet al te best zonder allerlei trucjes. Hij verliest vaak zijn verbinding en heeft maar 3,6 kWh netto capaciteit.
Ik heb 2 sessy's van 5kwh, en ben al een tijdje aan het denken om daar eventueel nog 2 Marsteks bij te installeren.
Werkt deze combinatie?
Pas op met thuisbatterijsystemen die meer dan 20 kWh capaciteit hebben. Dan geldt je standaard opstalverzekering meestal niet meer. Check eerst met je verzekeraar voordat je over de 20 kWh gaat !!
Link
Link
[ Voor 14% gewijzigd door BerndGaykema op 24-04-2026 11:41 ]
Ik stuur ze met een Homey Pro aan samen met de slimladen APP en wat flows en dan werkt het best goed.Tim Geelen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:35:
[...]
Ik vraag me al een tijdje af of Sessy icm met Marstek werkt.
Ik heb 2 sessy's van 5kwh, en ben al een tijdje aan het denken om daar eventueel nog 2 Marsteks bij te installeren.
Werkt deze combinatie?
Maar heel eerlijk ben niet echt te spreken over de Marstek. Software is zeer buggy al een paar keer gehad dat die niet reageerde. Support is ook ver te zoeken. De Sessy daarin tegen werkt feilloos en goede support maar daar betaal je natuurlijk wel voor.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
@Tim Geelen Het werkt altijd het is alleen wel slim om te voorkomen dat je met de een de ander oplaadt.
Heb zelf ook een Sessy en een Marstek. Beide stuur ik via HA aan op de EPEX en tussendoor mag de Sessy door Frank aangestuurd worden.
Heb zelf ook een Sessy en een Marstek. Beide stuur ik via HA aan op de EPEX en tussendoor mag de Sessy door Frank aangestuurd worden.
Zolang je zorgt dat je 1 systeem hebt wat de andere systemen kan aansturen gaat het lukken! Als je de Sessy en de Marstek (maar ook laadpalen met loadballancing) niet centraal aanstuurt kunnen ze tegen elkaar werken.Tim Geelen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:35:
[...]
Ik vraag me al een tijdje af of Sessy icm met Marstek werkt.
Werkt deze combinatie?
Ik wil zelf niet hoeven te zitten knommelen zeg maar.DJP! schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:19:
[...]
Zolang je zorgt dat je 1 systeem hebt wat de andere systemen kan aansturen gaat het lukken! Als je de Sessy en de Marstek (maar ook laadpalen met loadballancing) niet centraal aanstuurt kunnen ze tegen elkaar werken.
Het werkt niet zo dat als ik de P1 meter van Marstek erbij steek en een of 2 marstek accu's aansluit, dat dit dan autmatisch goed gaat?
Pricies, dan gaat niet werken. Dan heb je meerdere kapiteins op je schip die allemaal hun roer/motor eigenwijs zelf willen bedienen (laden/ontladen/stop).Tim Geelen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:12:
[...]
Ik wil zelf niet hoeven te zitten knommelen zeg maar.
Het werkt niet zo dat als ik de P1 meter van Marstek erbij steek en een of 2 marstek accu's aansluit, dat dit dan autmatisch goed gaat?
Je zult ze zelf stap gewijs moeten regelen dmv HA of Homey (met 1 van specifieke intergratie's)
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Is dat lastig?psdata schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:20:
[...]
Pricies, dan gaat niet werken. Dan heb je meerdere kapiteins op je schip die allemaal hun roer/motor eigenwijs zelf willen bedienen (laden/ontladen/stop).
Je zult ze zelf stap gewijs moeten regelen dmv HA of Homey (met 1 van specifieke intergratie's)
Er zijn ook betaalde oplossingen tegenwoordig. Sessy werkt samen met de Current Navigator (Het grote Currentt Navigator EMS topic), wel een prijzige oplossing maar volgens mij hoe er zelf dan niet meer mee bezig te zijn.
@DJP! Ondersteunen ze ook de Marstek want daar gaat de vraag over.
Jawel, maar dit is toch het Sessy forum en niet het Marstek forum?Tazzios schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:22:
@DJP! Ondersteunen ze ook de Marstek want daar gaat de vraag over.
@Maartentux Don`t shoot the messenger.
Vandaag en morgen negatieve prijzen ! Zorg dat je batterij leeg is :-)
[ Voor 10% gewijzigd door helm71 op 25-04-2026 14:55 ]
Toch als je zelf niet veel wilt doen en toch een goede aansturing wilt hebben, dan is nog een Sessy de aller beste oplossing.Tim Geelen schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:12:
[...]
Ik wil zelf niet hoeven te zitten knommelen zeg maar.
Op de aansturing zoals die gedaan word door Sessy zelf is goed zeker met meerdere Sessy's.
en je zonnepanelen uit natuurlijk, en eventueel je warmwaterboiler laten verwarmen.helm71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:01:
Vandaag en morgen negatieve prijzen ! Zorg dat je batterij leeg is :-)
Frikandellen en patat bakken.
Die gaan natuurlijk vanzelf uit…. :-)fplin schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:17:
[...]
en je zonnepanelen uit natuurlijk, en eventueel je warmwaterboiler laten verwarmen.
Frikandellen en patat bakken.
Eens, er is de laatste tijd weer veel teveel ruis in dit topic.Maartentux schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:34:
[...]
Jawel, maar dit is toch het Sessy forum en niet het Marstek forum?
Is er al wat meer nieuws bekend over Sessy 3?
Wat ik zover weet/kreeg te horen:
Sessy 3.0 is te koppelen met een MPPT-systeem.
De Sessy kan volledig off-grid dienen als noodstroom.
Het wordt een 3-fase model waarbij het vermogen voor opladen en ontladen 6kW wordt.
En hij kan buiten hangen.
Is het dan mogelijk om 1 "3"(de nieuwe versie) te gebruiken om eventuele 1 of 2's (eerste en tweede model) mee op sleeptouw te nemen?DeKoetsier schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:45:
[...]
Dus je Nieuwe 3 regelt de (ont)lading van de oudere modellen ?
[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 30-04-2026 07:15 ]
En heb je dit plan al doorgezet en heeft het je al wat opgeleverd?Maartentux schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 02:25:
[...]
Ik heb een heel erg achterbakse slimme meter. Die stelt zich voor als DSMR-5 maar gedraagt zich als DSMR-4 door slechts eenmaal per 10 seconden een nieuwe meetwaarde te leveren. Vet balen.
Eigenlijk geen slimme meter maar een sluwe meter.
Heel blij ben ik er niet mee, het is een lastige klus omdat de kast is voorbereid op 3 fase, maar dat plan is later weer gecanceled. Eigenlijk moet de 3 fase hoofschakelaar eruit en een eenfase hoofdschakelaar ervoor in de plaats, dat creërt meteen de benodigde ruimte voor de Eastron.
Nee, nog niets besteld, sorryTimK1990 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:20:
[...]
En heb je dit plan al doorgezet en heeft het je al wat opgeleverd?
Goedendag,
Ik heb twee wat oudere sessy's overgenomen van iemand en wil deze integreren in mijn eigen netwerk. Heb zelf al een heel aantal sessy's werken.
Maar deze oude nieuwe sessy's maken zelf geen wifi meer. Van Charged heb ik twee nieuwe dongels opgestuurd gekregen, want de originele hadden nog geen reset knopjes, ook deze nieuwe dongels maken zelf geen netwerk als ik ze op de accu's prik. Ook niet na stroom eraf en knopje lang induwen. Er gaan ook geen ledjes branden.
Hoe krijg ik deze beestjes nou weer aan de gang, zodat ze gaan samenwerken met mijn eigen P1 meter?
Lan kabel in dongel en router of laptop geeft ook helemaal geen lampjes of iets van een teken van leven.
Ik meet spanning op de sessy, en dat is helemaal alles. De oude eigenaar heeft ze uit zijn eigen sessy portal verwijderd.
Heeft iemand een idee hoe ik nu in contact kom met de accu's, om ze over te zetten naar mijn eigen wifi netwerk?
Mvg
Albert-Jan
Ik heb twee wat oudere sessy's overgenomen van iemand en wil deze integreren in mijn eigen netwerk. Heb zelf al een heel aantal sessy's werken.
Maar deze oude nieuwe sessy's maken zelf geen wifi meer. Van Charged heb ik twee nieuwe dongels opgestuurd gekregen, want de originele hadden nog geen reset knopjes, ook deze nieuwe dongels maken zelf geen netwerk als ik ze op de accu's prik. Ook niet na stroom eraf en knopje lang induwen. Er gaan ook geen ledjes branden.
Hoe krijg ik deze beestjes nou weer aan de gang, zodat ze gaan samenwerken met mijn eigen P1 meter?
Lan kabel in dongel en router of laptop geeft ook helemaal geen lampjes of iets van een teken van leven.
Ik meet spanning op de sessy, en dat is helemaal alles. De oude eigenaar heeft ze uit zijn eigen sessy portal verwijderd.
Heeft iemand een idee hoe ik nu in contact kom met de accu's, om ze over te zetten naar mijn eigen wifi netwerk?
Mvg
Albert-Jan
[ Voor 20% gewijzigd door Albert-JanB op 30-04-2026 16:43 ]
Kan je tijdelijk een netwerk kabel aansluiten en dan via de interface wifi opnieuw instellen? * balk moet beter lezenAlbert-JanB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:37:
Goedendag,
Mvg
Albert-Jan
Klinkt alsof de dongle geen voedingsspanning krijgt. Normaal gesproken zou er toch wel altijd een statuslampje op de dongle periodiek moeten knipperen. Brand er wel een lampje achter het ventilatierooster op Sessy zelf?Albert-JanB schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:37:
Er gaan ook geen ledjes branden.
[...]
Misschien is er iets losgeraakt intern in transport o.i.d.. Beste is denk ik om dit even met Sessy te bespreken.
Dat is een goede opmerking! Dit triggerde mij om nog een keer naar de aansluiting te kijken en wat bleek: Het faseselectordraadje ontbrak, dus de zaak had idd geen spanning.
Nu is 1 accu up and running. De andere heeft nog wat moeite met opslaan van de instellingen. Even kijken wat daar de oorzaak van kan zijn. Er komt steeds de melding dat ik alle fase dingen in moet vullen, maar ook al staat dat 100% goed, dan nog kan hij niet opslaan.
Edit: nu wel gelukt via de pc. Alles draait, bedankt!
Nu is 1 accu up and running. De andere heeft nog wat moeite met opslaan van de instellingen. Even kijken wat daar de oorzaak van kan zijn. Er komt steeds de melding dat ik alle fase dingen in moet vullen, maar ook al staat dat 100% goed, dan nog kan hij niet opslaan.
Edit: nu wel gelukt via de pc. Alles draait, bedankt!
[ Voor 6% gewijzigd door Albert-JanB op 01-05-2026 09:44 ]
Heb hier ook wel interesse in, is dit door Sessy al aangekondigd?DeKoetsier schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:45:
[...]
Ik vroeg ernaar via de mail, dus kreeg een tipje van de sluier opgelicht.refelian2 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Heb hier ook wel interesse in, is dit door Sessy al aangekondigd?
Een vraagje aan @PimDoos
Ik heb mijn Sessy P1 gekoppeld aan een Eastron SDM630 via modbus.
Via de Sessy integratie krijg ik ook netjes de waardes binnen.
Wat me opvalt is dat "Modbus Total Imported Energy" ook geexporteerde energie lijkt op te tellen.
Iets vergelijkbaars lijkt er aan de hand te zijn met "Modbus Total Exported Energy" (deze blijft ook in de nacht optellen en lijkt daarmee mijn verbruik mee te nemen).
Enig idee wat ik fout doe?
Alvast dank voor het meedenken,
Martijn.
Wat me opvalt is dat "Modbus Total Imported Energy" ook geexporteerde energie lijkt op te tellen.
Iets vergelijkbaars lijkt er aan de hand te zijn met "Modbus Total Exported Energy" (deze blijft ook in de nacht optellen en lijkt daarmee mijn verbruik mee te nemen).
Martijn.
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Ik heb ook de Eastron, bij mij klopt het wel
Is het teken van Modbus Total Power bij jou gelijk aan het teken van P1 power van je slimme meter?
Is het teken van Modbus Total Power bij jou gelijk aan het teken van P1 power van je slimme meter?
Ik wilde laatst mijn zonnepanelen uitschakelen omdat de elektriciteitsprijs zo ontzettend negatief was en de Sessy al vol. Toen ik die schakelaar had omgezet waren mijn panelen inderdaad uit, maar ook de Sessy 🤔.
De "hoofdschakelaar" waarmee ik de zonnepanelen kan loskoppelen van het net zit zo te zien na de Sessy, zie foto:strip_exif()/f/image/x12r3SO28MPUfmCNUV6gjUKF.jpg?f=fotoalbum_large)
De extreem lage prijzen van afgelopen week had ik nog niet eerder gehad dus ik had nooit eerder de panelen willen afschakelen. Ik kan mijn panelen niet softwarematig afschakelen.
Ik vraag me af of dit de standaard manier is van aansluiten. Er is vast wel iemand hier die dat weet?
De "hoofdschakelaar" waarmee ik de zonnepanelen kan loskoppelen van het net zit zo te zien na de Sessy, zie foto
:strip_exif()/f/image/x12r3SO28MPUfmCNUV6gjUKF.jpg?f=fotoalbum_large)
De extreem lage prijzen van afgelopen week had ik nog niet eerder gehad dus ik had nooit eerder de panelen willen afschakelen. Ik kan mijn panelen niet softwarematig afschakelen.
Ik vraag me af of dit de standaard manier is van aansluiten. Er is vast wel iemand hier die dat weet?
Gebruik nooit de hoofdschakelaar om je zonnepanelen uit te zetten, omdat de omvormer hier slecht tegen kan (als je de schakelaar uitzet terwijl er veel stroominvoer is van de zonnepanelen).visuoloog schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:59:
Ik wilde laatst mijn zonnepanelen uitschakelen omdat de elektriciteitsprijs zo ontzettend negatief was en de Sessy al vol. Toen ik die schakelaar had omgezet waren mijn panelen inderdaad uit, maar ook de Sessy 🤔.
De "hoofdschakelaar" waarmee ik de zonnepanelen kan loskoppelen van het net zit zo te zien na de Sessy, zie foto[Afbeelding]
De plaats van de schakelaar is normaal wanneer je de thuisbatterij plaatst bij je zonnepanelen omvormer. Je wilt je batterijen kunnen ontkoppelen van het netwerk.
Komen de waardes in HA overeen met de waardes die je op het display van de Eastron ziet?martinisoft schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:25:
Kan het zijn dat de stroomrichting verkeerd om is? Bij automaten heb je in NL doorgaans de aanvoer onder en de verbruiker boven aangesloten. Eastron meters hebben de aanvoer doorgaans boven en verbruiker onder aangesloten. Als je de Eastron aangesloten hebt op de NL gangbare manier dan is import en export ook omgekeerd.martinisoft schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:25:
Een vraagje aan @PimDoos
Martijn.
Ik heb een Shelly pro 3 achter de hoofdschakelaar zitten zodat ik de omvormer en Sessy apart van elkaar en op afstand kan schakelen en meter. Beetje dubbel op, maar wel praktisch. Een reguliere Shelly relay zou ook moeten werken.visuoloog schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:59:
De "hoofdschakelaar" waarmee ik de zonnepanelen kan loskoppelen van het net zit zo te zien na de Sessy, zie foto[Afbeelding]
Via software afschakelen is natuurlijk nog beter, maar niet alle omvormers kunnen dat.
@PimDoos en @tsjoender dank voor jullie reactie.
Jullie hebben me op het juist spoor gezet en me mijn oliedomme denkfout in laten zien
Alles is goed aangesloten en de waardes zijn gelijk aan die op de meter zelf.
Maar de modbus meter "saldeert" natuurlijk niet over de fases waardoor export blijft oplopen bij gebruik (Sessy op fase 1 leverd terug ivm verbruik op fase 3 bijvoorbeeld. Zo blijft import ook doorlopen op fase 2 terwijl ik PV opwek heb op fase 1 en 3.
Al met al is het waarschijnlijk handiger om Sessy P1 module behalve aan de Eastron toch ook nog aan de P1 van de slimme meter te hangen zodat ik die Entities kan gebruiken om mijn Energy dashboard binnen HA kloppend te krijgen..
dank in iedergeval,
Martijn
Jullie hebben me op het juist spoor gezet en me mijn oliedomme denkfout in laten zien
Alles is goed aangesloten en de waardes zijn gelijk aan die op de meter zelf.
Maar de modbus meter "saldeert" natuurlijk niet over de fases waardoor export blijft oplopen bij gebruik (Sessy op fase 1 leverd terug ivm verbruik op fase 3 bijvoorbeeld. Zo blijft import ook doorlopen op fase 2 terwijl ik PV opwek heb op fase 1 en 3.
Al met al is het waarschijnlijk handiger om Sessy P1 module behalve aan de Eastron toch ook nog aan de P1 van de slimme meter te hangen zodat ik die Entities kan gebruiken om mijn Energy dashboard binnen HA kloppend te krijgen..
dank in iedergeval,
Martijn
ik heb wat extra info gekregen over Sessy PLUS (3.0)refelian2 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:49:
[...]
Heb hier ook wel interesse in, is dit door Sessy al aangekondigd?
Geen releasedatum, maar wel dat Sessy PLUS intern beschikt over drie 1 fase omvormers die je ook parallel kunt zetten. Je kunt dan al het vermogen kwijt over 1 fase. Dat is voor mij wel handig, omdat ik een 1 fase aansluiting heb.
https://www.sessy.nl/product/sessy-plus-15kwh/
Als je de keuzehulp op de site 'social wenselijk' invult (3 fasen en veel zonnestroom) loop je de kans om een pre-order te zien en wat plaatjes.
Als je de keuzehulp op de site 'social wenselijk' invult (3 fasen en veel zonnestroom) loop je de kans om een pre-order te zien en wat plaatjes.
[ Voor 61% gewijzigd door feico.de.boer op 04-05-2026 21:00 ]
EUR 9000…. Dat is aan de prijs..feico.de.boer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:53:
https://www.sessy.nl/product/sessy-plus-15kwh/
Via de keuze hulp kom ik ook bij: https://www.sessy.nl/nieuwe-sessy-voorverkoop
Nog weinig echte technische details, ben wel benieuwd of de omvormer ook asymmetrisch kan werken (Per fase een ander vermogen) en of er iets van een ATS in die Sessy Plus zit die automatisch omschakelt bij net uitval.
Nog weinig echte technische details, ben wel benieuwd of de omvormer ook asymmetrisch kan werken (Per fase een ander vermogen) en of er iets van een ATS in die Sessy Plus zit die automatisch omschakelt bij net uitval.
Zeg @Twan_V kun je eens iets over de afwegingen van jullie productontwikkeling vertellen?
N.a.v. uitlatingen hier zaten wij eigenlijk te wachten op een batterij die we via de 48v plug als aanvulling op de bestaande batterijen konden gebruiken, maar ik lees nu over een sessy -3 die ook 3x zo fors is als de eerste.
Wat is jullie ontwikkel lijn. Wanneer staat wat gepland en hoe vallen producten die in ontwikkeling zijn af?
N.a.v. uitlatingen hier zaten wij eigenlijk te wachten op een batterij die we via de 48v plug als aanvulling op de bestaande batterijen konden gebruiken, maar ik lees nu over een sessy -3 die ook 3x zo fors is als de eerste.
Wat is jullie ontwikkel lijn. Wanneer staat wat gepland en hoe vallen producten die in ontwikkeling zijn af?
/f/image/hFztA9peu1Zro7ZZZjv7xuAW.png?f=fotoalbum_large)