Sinds firmware-versie 1.5.4 zit er een Winterveiligheidsfunctie in de sessy:
Vooral voor mensen die zelf hun Sessy aansturen is het wel relevant om te snappen hoe het werkt. Ik stuur de Sessy zelf aan en mijn aansturing (NOM-achtig) stopt bij System_State EMPTY en FULL (omdat SOC% 0/100 niet betekent dat de Sessy leeg/vol is). Als de Winterveiligheidsfunctie actief wordt, dan wordt de System-state "OVERRIDE_BATTERY_UNDERVOLTAGE". Daar moet je in je aansturing dus wel even rekening mee houden (mijn regeling probeerde die paar druppels stroom die er in druppelden meteen weer te ontladen
).
Mijn samenvatting van hoe de winterveiligheidsfunctie werkt (op basis van monitoring):
- Wordt geactiveerd zodra de Pack_Voltage onder de 44.9V komt
- Strategy blijft "POWER_STRATEGY_IDLE", ook tijdens het bijladen
- SystemState wordt SYSTEM_STATE_OVERRIDE_BATTERY_UNDERVOLTAGE
- State-details wordt "battery charging"
- Batterij laadt met 500W, gedurende 5-7 minuten.
- Batterij stopt met laden zodra Pack_Voltage > ca 48,6V is
- Na afloop is de SystemState weer SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY
Op de error-pagina zie je 1-2 dagen eerder deze fouten:
Als er tussendoor niet geladen wordt, dan wordt de winterveiligheidsfunctie ongeveer 1 keer per week geactiveerd.
Er is verder niet zo heel veel over te vinden, maar de monitoring van afgelopen paar weken heeft me al een heel stuk wijzer gemaaakt.Winter veiligheidsfunctie – Het kan natuurlijk voorkomen dat de batterij voor een langere tijd op 0% staat. Sessy heeft wat reservecapaciteit maar maandenlang op dit niveau blijven is niet goed voor een batterij. Deze functie voorkomt dat de batterij te lang te leeg blijft door af en toe op te laden indien nodig.
Vooral voor mensen die zelf hun Sessy aansturen is het wel relevant om te snappen hoe het werkt. Ik stuur de Sessy zelf aan en mijn aansturing (NOM-achtig) stopt bij System_State EMPTY en FULL (omdat SOC% 0/100 niet betekent dat de Sessy leeg/vol is). Als de Winterveiligheidsfunctie actief wordt, dan wordt de System-state "OVERRIDE_BATTERY_UNDERVOLTAGE". Daar moet je in je aansturing dus wel even rekening mee houden (mijn regeling probeerde die paar druppels stroom die er in druppelden meteen weer te ontladen
Mijn samenvatting van hoe de winterveiligheidsfunctie werkt (op basis van monitoring):
- Wordt geactiveerd zodra de Pack_Voltage onder de 44.9V komt
- Strategy blijft "POWER_STRATEGY_IDLE", ook tijdens het bijladen
- SystemState wordt SYSTEM_STATE_OVERRIDE_BATTERY_UNDERVOLTAGE
- State-details wordt "battery charging"
- Batterij laadt met 500W, gedurende 5-7 minuten.
- Batterij stopt met laden zodra Pack_Voltage > ca 48,6V is
- Na afloop is de SystemState weer SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY
Op de error-pagina zie je 1-2 dagen eerder deze fouten:
Zodra hij besluit te gaan laden zie je daar ook dat het opstarten van het laden wat moeizaam gaat. Ik zie 5-10 keer:2026/01/07 E (01:21:24.025) ac_board: 2026/01/07 E (01:21:23.140) driver_jbd: Fault: Cell is empty
2026/01/05 E (05:48:05.432) ac_board: 2026/01/05 E (05:48:04.879) driver_jbd: Fault: Battery is empty
Maar uiteindelijk gaat hij gewoon ladenac_board: 2026/01/08 E (03:15:54.951) safety_loop_statemachine: Detected cell undervoltage, trying again...
Als er tussendoor niet geladen wordt, dan wordt de winterveiligheidsfunctie ongeveer 1 keer per week geactiveerd.
/f/image/hnTLyt2QyIQM4uh2EHvcpn0I.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/G4jZ9vWkjgdJAIuGf9bUU6Qg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k5l9pGvSIQoDqYCFwE2iL1rs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nJvYYo6Aai8LOKxIhE7oZYXJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u9kS8x6S35pxNXT5GNBH8DFH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hwxFlbOqNEnjypS5gkLCY7QO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1mYzkgjBv21q5ip86ToEWsdE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1OzvLxJFTZt4YbH8FIp8MJRn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RO21m6GDNaKeDKY7TVXMxSCg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qUeIWGOIw5Mg6AyAuyutAdJZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eka03FsQUBS31pdpbo4Xba2o.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/wzRSynLFBgXMyZ8XgKzx6APY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/n7HpdcYixj8WnvjKQkfmdekC.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3HTHtBQFBsYbdCJk9PdNwCxP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jFs6GwZlE08OPmCf7NXrWGSF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/KRZvX8PNzxt9Brh9RtF6q0oC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UKzFLYLTYwjrWE2o3jWuphU6.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bZ29DIqdAsC4GxluiSAJ2vTi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F3LultEK3k0VrVKtQ5lR7KRO.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/vLzDBH7FHc6FnThNv1xPF42y.jpg?f=fotoalbum_large)