Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-07 23:23
Tazzios schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:32:
@Simplastic
Die zijn zo te zien nog noet bijgewerkt.
Zelfde find en replace als de andere
"_state_of_charge$"
Door
"(?<!minimum_)state_of_charge$"
Op regel 130.
Nu ook bijgewerkt in het repo.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:33
De laatste 4 a 5 updates heb ik problemen met de Sessy dongels dat naar herstart deze niet meer gezien worden op het Wifi netwerk. IP adres wordt veranderd en zelfs zie ik een vreemd MAC adres erbij staan. De dongels heb ik met hun IP adres in de adresreserveringen gezet, hoge prioriteit gegeven. Ik heb een DECO M9PLus Hoofd deco met 3 stuks Deco M4R AP's waarvan 2 stuks bekabeld zijn en die ene dichtst bij de Sessy dongels niet.

Voordat ik verder ga met het bij de Deco te zoeken graag jullie reactie of meerderen dit probleem ervaren. Het zou mooi zijn als je het IP adres van de dongel als Static zou kunnen instellen, dan treedt dit vast niet meer op. Bedankt.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:00
Ervaring met Sessy (1e gen + supportverhaal / RMA-achtig traject)

Een tijdje geleden (2022-2023) heb ik me samen met een dorpsgenoot ingeschreven voor de eerste generatie Sessy’s. Beide units zijn destijds (2023) op de vliering geïnstalleerd en hebben vanaf het begin prima gefunctioneerd.

Fast forward naar januari dit jaar: buurman ging verbouwen (dakkapel, herindeling) en moest daardoor afscheid nemen van zijn Sessy en PV-installatie. Ik heb zijn Sessy overgenomen en hem geholpen met de demontage. Dat hebben we eind januari technisch losgekoppeld.

Omdat zo’n unit (sessy) behoorlijk wat gewicht heeft, hebben we het fysieke verplaatsen uitgesteld tot er een kraan beschikbaar (plaatsing dakkapel) was. Uiteindelijk hebben we de Sessy eind mei naar beneden getakeld. Daarna heb ik ‘m in mijn schuur geplaatst, waar ik nog een vrije groep had op een andere fase dan mijn bestaande Sessy’s (netjes verdeeld dus).

Na aansluiten begon het gedoe: unit wilde niet correct opstarten / geen stabiele werking. In overleg met Charged (Sessy) een vrij uitgebreid troubleshooting-traject doorlopen:
  • Remote diagnostics
  • Diverse resets / checks
  • Netwerk/dongle issues uitgesloten
  • Hardwarematig onderdelen vervangen (o.a. dongle + interne systeemboard)
Kortom: alles wat je normaal in een RMA-voortraject zou verwachten, is eigenlijk doorlopen — maar zonder resultaat.

Uiteindelijk kwam Charged vorige week zelf met de conclusie: dit gaan we niet verder debuggen, we vervangen de hele unit. Dat vond ik eerlijk gezegd al opvallend netjes, zeker gezien het feit dat deze batterij van eigenaar is gewisseld.

Vandaag is de vervanging uitgevoerd. Nieuwe generatie Sessy is geplaatst — en daar zitten dus ook wat fysieke verschillen in (andere beugels, voetjes, licht aangepast formaat). Installatie is opnieuw gedaan en complimenten voor de monteur: deze heeft wederom strak werk, en alles netjes afgewerkt.

Na inbedrijfstelling ging het meteen goed: unit kwam direct online en draait nu zonder issues in NOM-modus.

Wat mij hier vooral opvalt (en wat je niet vaak meer ziet):
  • Support stopt niet bij “niet eerste eigenaar”
  • Troubleshooting wordt serieus genomen (geen standaard scriptwerk)
  • Uiteindelijk gewoon vervangen als het probleem niet oplosbaar blijkt
  • Proactieve communicatie vanuit Charged zelf
Conclusie:
Blij dat ik destijds voor een Nederlandse partij als Sessy heb gekozen. Techniek is één ding, maar dit soort aftersales en support maakt uiteindelijk het verschil — zeker in een markt waar veel oplossingen vrij “black box” zijn.

Roland, Twan en team: dit is hoe goed jullie het doen 👍

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• psdata
MajaMestreech schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:18:
De laatste 4 a 5 updates heb ik problemen met de Sessy dongels dat naar herstart deze niet meer gezien worden op het Wifi netwerk. IP adres wordt veranderd en zelfs zie ik een vreemd MAC adres erbij staan. De dongels heb ik met hun IP adres in de adresreserveringen gezet, hoge prioriteit gegeven. Ik heb een DECO M9PLus Hoofd deco met 3 stuks Deco M4R AP's waarvan 2 stuks bekabeld zijn en die ene dichtst bij de Sessy dongels niet.

Voordat ik verder ga met het bij de Deco te zoeken graag jullie reactie of meerderen dit probleem ervaren. Het zou mooi zijn als je het IP adres van de dongel als Static zou kunnen instellen, dan treedt dit vast niet meer op. Bedankt.
Dat laatste staat inderdaad al op een wensenlijstje bij Charged, maar volgens mij is dat op dit moment nog niet actief in ontwikkeling.

Even om de situatie goed te schetsen: je hebt een ISP-router (mogelijk in bridge-modus of met een extern subnetwerk, of als gateway binnen je thuisnetwerk). De Deco M9 Plus verzorgt de DHCP-uitgifte en er zijn verder geen andere DHCP-servers actief in het netwerk.

Wat ik regelmatig terug lees op het TP-Link forum, is het volgende:

"DHCP-problemen met een Deco M9 Plus en Deco M4R in Access Point (AP) modus worden vaak veroorzaakt door de “Smart DHCP” functie van TP-Link. Deze functie is bedoeld als fallback wanneer je hoofdrouter uitvalt, maar kan in de praktijk onbedoeld IP-adressen uitdelen. Dit kan leiden tot verstoringen in je netwerk."

Het lijkt erop dat dit ook in jouw situatie gebeurt: wanneer een AP een instabiele (bijvoorbeeld draadloze) verbinding heeft, kan deze zelf besluiten een IP-adres uit te delen. Dat adres valt dan uiteraard niet binnen je DHCP-reserveringen, wat voor conflicten kan zorgen.

Ik weet niet zeker of deze functie uit te schakelen is, maar het is zeker de moeite waard om dat te controleren.

Daarnaast: als je ISP-router, je Deco-apparaten en je thuisnetwerk zich allemaal in hetzelfde subnet bevinden, zou je kunnen overwegen om:
  • DHCP op de Deco M9 Plus uit te schakelen
  • DHCP vervolgens op de ISP-router te activeren (of opnieuw te activeren)
Misschien helpt dat om de stabiliteit te verbeteren, even een stap terug doen en volgens KISS werken.

Hopelijk heb je hier iets aan — het is in ieder geval een mogelijke richting om te onderzoeken.

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:54
Een klein weekje geleden ook de knoop doorgehakt en een Sessy 5kwh besteld.

Hoe lang duurde het bij jullie ongeveer voordat hij geleverd was?

Gewoon even benieuwd.

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-07 19:59
PVG555 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:02:
Een klein weekje geleden ook de knoop doorgehakt en een Sessy 5kwh besteld.

Hoe lang duurde het bij jullie ongeveer voordat hij geleverd was?

Gewoon even benieuwd.
Eerste (2024): 4 weken, tweede (2025): 3 weken. Maar ik deed zelf installatie.

• Simplastic
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-07 00:05
PimDoos schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:13:
[...]

Nu ook bijgewerkt in het repo.
Hi Pim,

Helaas heb ik nog steeds een probleem met de charge and discharge scripts. Ze beginnen oké, de strategy gaat van NOM naar API, maar beide Sessy's gaan naar 0 watt, niet de gewenste 1700W. Als ik deze waarden handmatig verander in 1700, gaat het verder weer goed, de accu's ontladen naar de target en gaan ze terug naar NOM, de eindstaat. (Hetzelfde verhaal met opladen.)

Weet je waarom de waarden naar nul gaan i.p.v. de waarde in de script? Ik heb ze opnieuw van het repo ingeladen en HA reboot.

• MajaMestreech
psdata schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Dat laatste staat inderdaad al op een wensenlijstje bij Charged, maar volgens mij is dat op dit moment nog niet actief in ontwikkeling.

Even om de situatie goed te schetsen: je hebt een ISP-router (mogelijk in bridge-modus of met een extern subnetwerk, of als gateway binnen je thuisnetwerk). De Deco M9 Plus verzorgt de DHCP-uitgifte en er zijn verder geen andere DHCP-servers actief in het netwerk.

Wat ik regelmatig terug lees op het TP-Link forum, is het volgende:

"DHCP-problemen met een Deco M9 Plus en Deco M4R in Access Point (AP) modus worden vaak veroorzaakt door de “Smart DHCP” functie van TP-Link. Deze functie is bedoeld als fallback wanneer je hoofdrouter uitvalt, maar kan in de praktijk onbedoeld IP-adressen uitdelen. Dit kan leiden tot verstoringen in je netwerk."

Het lijkt erop dat dit ook in jouw situatie gebeurt: wanneer een AP een instabiele (bijvoorbeeld draadloze) verbinding heeft, kan deze zelf besluiten een IP-adres uit te delen. Dat adres valt dan uiteraard niet binnen je DHCP-reserveringen, wat voor conflicten kan zorgen.

Ik weet niet zeker of deze functie uit te schakelen is, maar het is zeker de moeite waard om dat te controleren.

Daarnaast: als je ISP-router, je Deco-apparaten en je thuisnetwerk zich allemaal in hetzelfde subnet bevinden, zou je kunnen overwegen om:
  • DHCP op de Deco M9 Plus uit te schakelen
  • DHCP vervolgens op de ISP-router te activeren (of opnieuw te activeren)
Misschien helpt dat om de stabiliteit te verbeteren, even een stap terug doen en volgens KISS werken.

Hopelijk heb je hier iets aan — het is in ieder geval een mogelijke richting om te onderzoeken.
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een Ziggo modem in bridge modus en de Deco M9Plus dient als firewall, DHCP server, etc. Die Smart DHCP setting kan ik niet vinden in mijn Deco settings. Ik ga wel eens op het TP-link forum zoeken en lezen of hier nog tips zijn te vinden. Anders eens terug naar de fabrieksinstellingen aangezien de Sessy's meer dan een jaar na een herstart gewoon weer snel met hetzelfde IP adres terugkwamen op het netwerk. In ieder geval goed te horen dat niet meerdere problemen hebben met de IP adressen van de singels, dan weet ik nu dat ik het in mijn TP Link Deco moet gaan zoeken. Nogmaals dank.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:17
MajaMestreech schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:52:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een Ziggo modem in bridge modus en de Deco M9Plus dient als firewall, DHCP server, etc. Die Smart DHCP setting kan ik niet vinden in mijn Deco settings. Ik ga wel eens op het TP-link forum zoeken en lezen of hier nog tips zijn te vinden. Anders eens terug naar de fabrieksinstellingen aangezien de Sessy's meer dan een jaar na een herstart gewoon weer snel met hetzelfde IP adres terugkwamen op het netwerk. In ieder geval goed te horen dat niet meerdere problemen hebben met de IP adressen van de singels, dan weet ik nu dat ik het in mijn TP Link Deco moet gaan zoeken. Nogmaals dank.
Switchen tussen 2.44 en 5 kan ook een probleem geven… ik had met de tp links eigenlijk bakjes problemen met al dit soort devices… werkte dan redelijk als ik alles uitzetten wat “smart” probeerde te doen… ik heb ze weggedaan… issue ligt niet bij tp link overigens, eerder bij de wat meer “basis” devices die niet altijd alle standaarden helemaal volgen..

• Maartentux
Zo'n Sessy is toch wel héél wonderlijk. Na de hele avond op vol vermogen te hebben geleverd ging -ie in storing, en de storing ging pas weg na een paar minuutjes stroom eraf. Maar kijk wat er dan gebeurt: Hij was bijna leeg (10%, zie grafiek linksonder) toen -ie in storing ging. Na de powercycle 'denkt' -ie even dat -ie bijna vol is, levert dan 10%, en realiseert zich dat hij leeg is, en corrigeert de SoC naar 0%. Tot hier allemaal voorspelbaar gedrag, dit is al vaker geobserveerd en we weten dat dit gebeurt.

Maar... als je er over na gaat denken... Meestal denkt zo'n Sessy na reset dat -ie ongeveer halfvol is, maar nu niet. En het verschil in spanning van een LiFePo4 accu met 10% SoC en 90% SoC is immens. Volgens de tabellen 53.60V versus 48.00V. HOE kan het de Sessy software of BMS met zulke waarden niet duidelijk zijn dat de 'geschatte SoC' echt geen 90% is? Dit is electrotechnisch niet te verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51WyCFQvzFrK_j4uu1E4YQODzOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GzFVwshjYGPnfz1kszI4rkf.jpg?f=fotoalbum_large

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:25
Maartentux schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:32:
Zo'n Sessy is toch wel héél wonderlijk. Na de hele avond op vol vermogen te hebben geleverd ging -ie in storing, en de storing ging pas weg na een paar minuutjes stroom eraf. Maar kijk wat er dan gebeurt: Hij was bijna leeg (10%, zie grafiek linksonder) toen -ie in storing ging. Na de powercycle 'denkt' -ie even dat -ie bijna vol is, levert dan 10%, en realiseert zich dat hij leeg is, en corrigeert de SoC naar 0%. Tot hier allemaal voorspelbaar gedrag, dit is al vaker geobserveerd en we weten dat dit gebeurt.

Maar... als je er over na gaat denken... Meestal denkt zo'n Sessy na reset dat -ie ongeveer halfvol is, maar nu niet. En het verschil in spanning van een LiFePo4 accu met 10% SoC en 90% SoC is immens. Volgens de tabellen 53.60V versus 48.00V. HOE kan het de Sessy software of BMS met zulke waarden niet duidelijk zijn dat de 'geschatte SoC' echt geen 90% is? Dit is electrotechnisch niet te verklaren.

[Afbeelding]
Wat geeft de Sessy lokaal via de api voor Battery Pack Voltage op die momenten?

En wat is in jouw geval vol vermogen en heb je nog steeds temperatuur uitdagingen?

Wat ik onthouden heb is dat er 2 momenten van zekerheid zijn waarop de SoC kan worden vastgezet, volledig vol en volledig leeg. Alles hier tussen is optioneel. Kan mij voorstellen dat dit na een reset nogal tot verschillende berekende/geschatte waarden voor de SoC kan leiden. Kan je wel echt 100% resetten, de BMS blijft immers onder spanning, wat gebeurt er met de databuffers enz.

Bij mij draaien ze probleemloos volledig leeg naar 0%, stoppen ze bij 48,11 Volt, de System State geeft dan ook aan dat ze leeg zijn en de spanning hersteld zich naar een 48,6 Volt, SoC blijft dan 0%.

Bij stoppen volgens dynamisch (getimed gestopt) ontladen kunnen ze ook SoC 0% aangeven maar dan zijn ze niet verder gegaan dan 48,22 Volt, geeft de System State ook niet aan dat ze leeg zijn en herstellen ze naar zelfs boven de 49 Volt.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:51
Maartentux schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:32:

[Afbeelding]
Het klinkt misschien raar maar volgens mij berekend de Sessy de SoC aan de hand van de energie die er in en uit gaat en niet aan de hand van het voltage...

De SoC wordt bij compleet vol of leeg naar 100 of 0% geschreven en dan gaat de Sessy bijhouden hoeveel energie er in en uit gaat en past de SoC hier op aan. Twee of drie keer per dag schrijft de Sessy de SoC dan naar het geheugen, dit om het geheugen te sparen door er niet constant naar te schrijven.. Bij een stroomstoring, reset etc. leest de Sessy tijdens het opstarten de SoC uit het geheugen en gaat hier dan mee verder totdat deze door de BMS wordt gereset naar 100 of 0%...

• psdata
Er staat weer een update klaar voor onze sessy P1 dongle

Er staat een update klaar voor de Sessy 🎉

In update 1.11.11 hebben we de werking rondom de status ‘unrecoverable’ al aangepast. In deze release maken we die functionaliteit opnieuw betrouwbaarder.

Verbeteringen
Unrecoverable – In update 1.11.11 hebben we aangepast dat Sessy minder snel onterecht de systeemstatus ‘unrecoverable’ krijgt. In deze release is die werking verder verbeterd door deze functie een eigen coulomb counter te geven. Daardoor werkt deze beveiliging robuuster en wordt de kans op een onterechte melding verder verkleind.

Straks maar eens instaleren

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
psdata schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:29:
Er staat weer een update klaar voor onze sessy P1 dongle

Er staat een update klaar voor de Sessy 🎉

In update 1.11.11 hebben we de werking rondom de status ‘unrecoverable’ al aangepast. In deze release maken we die functionaliteit opnieuw betrouwbaarder.

Verbeteringen
Unrecoverable – In update 1.11.11 hebben we aangepast dat Sessy minder snel onterecht de systeemstatus ‘unrecoverable’ krijgt. In deze release is die werking verder verbeterd door deze functie een eigen coulomb counter te geven. Daardoor werkt deze beveiliging robuuster en wordt de kans op een onterechte melding verder verkleind.

Straks maar eens instaleren
Bij mij is dat versie 1.11.14

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Boeryepes schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Dit zijn letterlijk de release-notes van versie 1.11.14 idd ;)

https://www.sessy.nl/firmware-updates/

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• psdata
Boeryepes schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Bij mij ook teveel van de header afgeknipt dat het om update 1.11.14 gaat.

In de tussen tijd ook beschikbaar vaoor de batterij sessy's zelf

En heb het aan gedruft om remotly effe op de update knop gedrukt binnen de HA intergratie.
En zo waar (er is vertrouwen in Charged) alle sessy's parts zijn binnen no time geupdate en draaien weer lekker verder met het laden, en vanavond effe 2 uurtje extra ontladen (20:00 to 22:00)

[ Voor 45% gewijzigd door psdata op 24-06-2026 11:32 ]

• Maartentux
Simpel360 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:01:
Wat geeft de Sessy lokaal via de api voor Battery Pack Voltage op die momenten?

En wat is in jouw geval vol vermogen en heb je nog steeds temperatuur uitdagingen?
Ik zal de spanning de volgende keer ook uitvragen. Wat betreft temperatuur, dat is nu niet relevant, want het gaat mij niet om de reden van het vastlopen, maar puur om de rare SoC. Maar als antwoord: mijn ene Sessy zie ik throttlen, die start op ontladen met 1700 watt en zakt dan geleidelijk terug naar ~1400 watt. Dit vind ik geen enkel probleem; hij zit in een krappe kast, dit is de consequentie daarvan. De andere Sessy (deze liep vast) is om deze tijd onbegrensd, maar heeft vanaf middernacht tot 's ochtends een sterke begrenzing wegens "fan_level=2", daarna weer level 5.
Wat ik onthouden heb is dat er 2 momenten van zekerheid zijn waarop de SoC kan worden vastgezet, volledig vol en volledig leeg. Alles hier tussen is optioneel. Kan mij voorstellen dat dit na een reset nogal tot verschillende berekende/geschatte waarden voor de SoC kan leiden. Kan je wel echt 100% resetten, de BMS blijft immers onder spanning, wat gebeurt er met de databuffers enz.
Eerst met 'restart' in 'My Home Battery' app geprobeerd, maar hij bleef error geven, toen 5 minuten de stroom eraf. En uiteraard heb je gelijk, een accusysteem wordt nooit 'echt' spanningsloos.
Bij mij draaien ze probleemloos volledig leeg naar 0%, stoppen ze bij 48,11 Volt, de System State geeft dan ook aan dat ze leeg zijn en de spanning hersteld zich naar een 48,6 Volt, SoC blijft dan 0%.
Ik heb nergens gezegd dat mijn Sessy's niet probleemloos helemaal leeg gaan, dat doen ze het hele jaar door elke nacht, behalve in de zomer als de airco niet aan is. Maar zo en dan kan iets crashen toch? Dat gebeurde gisteren dus. Opnieuw: no biggie, ik klaag niet over de crash, ik verwonder mij over de hoge SoC. Het BMS zal echt wel weten wat de spanning is. En ik garandeer je dat die bij een LiFePo4 met 10% lading onmogelijk 53,6 volt kan zijn. Dus Sessy doet iets op een aparte wijze, en ik vind dat intrigerend...

• Maartentux
DJP! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Het klinkt misschien raar maar volgens mij berekend de Sessy de SoC aan de hand van de energie die er in en uit gaat en niet aan de hand van het voltage...

De SoC wordt bij compleet vol of leeg naar 100 of 0% geschreven en dan gaat de Sessy bijhouden hoeveel energie er in en uit gaat en past de SoC hier op aan. Twee of drie keer per dag schrijft de Sessy de SoC dan naar het geheugen, dit om het geheugen te sparen door er niet constant naar te schrijven.. Bij een stroomstoring, reset etc. leest de Sessy tijdens het opstarten de SoC uit het geheugen en gaat hier dan mee verder totdat deze door de BMS wordt gereset naar 100 of 0%...
Vreemde strategie, maar het zou wel het geobserveerde gedrag verklaren, dus pluim voor jou. :D

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn eerste ervaring met de helpdesk van Sessy.

Zondag deze repeterende error gemeld: Serial bus handler 301 failed with error: ESP_ERR_NVS_NOT_FOUND

(In dit topic wel iets over gevonden maar niet geheel duidelijk)

Er kwam binnen 24 uur reactie: Ik weet waar de melding voor staat en ik zie dat probleem momenteel niet terugkomen in jouw Sessy. De Sessy is heel streng voor zichzelf, soms kan hij 1 seconde geen data doorkrijgen en kan daar meteen een melding van gemaakt worden. Dit is niet problematisch.

Helaas geen verdere uitleg maar voor mij nu prima. MyHomeBattery geeft wel elke keer een akelige rood uitroepteken hiervoor dus het blijft opvallen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:36
Boeryepes schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:43:
Mijn eerste ervaring met de helpdesk van Sessy.

Zondag deze repeterende error gemeld: Serial bus handler 301 failed with error: ESP_ERR_NVS_NOT_FOUND

(In dit topic wel iets over gevonden maar niet geheel duidelijk)

Er kwam binnen 24 uur reactie: Ik weet waar de melding voor staat en ik zie dat probleem momenteel niet terugkomen in jouw Sessy. De Sessy is heel streng voor zichzelf, soms kan hij 1 seconde geen data doorkrijgen en kan daar meteen een melding van gemaakt worden. Dit is niet problematisch.

Helaas geen verdere uitleg maar voor mij nu prima. MyHomeBattery geeft wel elke keer een akelige rood uitroepteken hiervoor dus het blijft opvallen.
Ik zie deze melding ook eens per 5 seconden in de logging. Daardoor schuift al het andere weg. Melding bij Sessy support heeft nog geen concrete geruststelling opgeleverd.

• Torch1969
[...]

Ik meende ook dat de SoC bij vol naar 100% wordt gecorrigeerd en bij leeg naar 0%. Bij vol zie ik hem inderdaad van 98% naar 100% springen. Maar bij leeg blijft die van mij op 3% hangen.

• DJP!
Torch1969 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:11:
[...]

Ik meende ook dat de SoC bij vol naar 100% wordt gecorrigeerd en bij leeg naar 0%. Bij vol zie ik hem inderdaad van 98% naar 100% springen. Maar bij leeg blijft die van mij op 3% hangen.
Als die battery_empty als status heeft blijft die op 3% SoC hangen? Volgens mij zou die naar 0% moeten springen. Mocht dat niet gebeuren dan komt die dus ook nooit op 0%? Ik zou dat toch even rapporteren..

[ Voor 9% gewijzigd door DJP! op 24-06-2026 20:02 ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:06

ChUcKiE

Dus........

Ik kom vandaag deze tegen in mijn email:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai5g9t1ioX9E6JeATJou7QOp_BQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E9FwYiwMrBqlVRRxmsyX8JLx.png?f=fotoalbum_large Nieuwe sessie

Dat is toch wel een smak geld lijkt het (10k inclusief installatie) wat vinden jullie?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:32
ChUcKiE schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:43:

[Afbeelding] Nieuwe sessie

Dat is toch wel een smak geld lijkt het (10k inclusief installatie) wat vinden jullie?
Het meeste wat me verbaasd is, je moet/kan het product pre-orderen zonder dat je weet wat de specificaties gaan worden. Is het een 1-fase of een 3-fase systeem? Wat voor een omvormer zit erin? Op basis van de tekst moet ik bijna denken aan een Victron systeem met ingebouwde accu? Het is allemaal summier.

En dan de prijs weer. Ten opzichte van de andere sessy types is deze leuk geprijsd maar ten opzichte van de vele andere batterij merken moet je het echt hebben van de randzaken die de sessy wel heeft om het prijsverschil te rechtvaardigen.

• DJP!
ChUcKiE schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:43:

[Afbeelding] Nieuwe sessie

Ik heb hem ook al een paar keer voorbij zien komen, lijkt een intressant product! alleen wil ik eerst specificaties zien. Er wordt gesproken over een noodstroom oplossing, hoe werkt dit? Werkt de PV omvormer dan ook nog? Hoeveel vermogen kan de noodstroom leveren enzovoort.

Daarnaast staat er dat de mensen die de eerste batch bestellen ook nog inspraak en invloed hebben, ben benieuwd wat er nog aangepast kan worden.

• Gameboy
  • Nu online
kevi-n1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:11:
[...]

Het meeste wat me verbaasd is, je moet/kan het product pre-orderen zonder dat je weet wat de specificaties gaan worden. Is het een 1-fase of een 3-fase systeem? Wat voor een omvormer zit erin? Op basis van de tekst moet ik bijna denken aan een Victron systeem met ingebouwde accu? Het is allemaal summier.

En dan de prijs weer. Ten opzichte van de andere sessy types is deze leuk geprijsd maar ten opzichte van de vele andere batterij merken moet je het echt hebben van de randzaken die de sessy wel heeft om het prijsverschil te rechtvaardigen.
Uit de brochure: https://www.sessy.nl/wp-content/uploads/2026/06/20260601_SessyPlus_brochure.pdf

"15 kWh opslag, 6 kW vermogen op drie fasen."
"Noodstroom standaard"
"Eigen omvormer, in Nederland ontwikkeld"

Eigenlijk is dit vergelijkbaar met 3x de originele Sessy, maar dan in 1 unit/behuizing. Dan is de prijs niet eens zo gek...En IP65 voor plaatsing binnen of buiten...hmm, interesting!

[ Voor 7% gewijzigd door Gameboy op 24-06-2026 22:29 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Maartentux
DJP! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:21:
[...]

Ik heb hem ook al een paar keer voorbij zien komen, lijkt een intressant product! alleen wil ik eerst specificaties zien. Er wordt gesproken over een noodstroom oplossing, hoe werkt dit? Werkt de PV omvormer dan ook nog? Hoeveel vermogen kan de noodstroom leveren enzovoort.

Daarnaast staat er dat de mensen die de eerste batch bestellen ook nog inspraak en invloed hebben, ben benieuwd wat er nog aangepast kan worden.
Weet je wat pas leuk zou zijn? Grid-forming :9 :*)

• Maartentux
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Uit de brochure: https://www.sessy.nl/wp-content/uploads/2026/06/20260601_SessyPlus_brochure.pdf

"15 kWh opslag, 6 kW vermogen op drie fasen."
"Noodstroom standaard"
"Eigen omvormer, in Nederland ontwikkeld"

Eigenlijk is dit vergelijkbaar met 3x de originele Sessy, maar dan in 1 unit/behuizing. Dan is de prijs niet eens zo gek...En IP65 voor plaatsing binnen of buiten...hmm, interesting!
Iemand zonder dyslexie moet nog even dringend pagina 5 van de PDF nakijken. (ik vind ook dat al die punten weg moeten, maar daar gaat dit uiteraard niet over)

En ja, eens met DJP: veel te light on details nog...

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 06:56

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ik denk dat ik wel kan raden hoe de noodstroom werkt. De brochure geeft goede aanwijzingen. Ze zetten zich af tegen Victron, waar de inverters altijd aanstaan. Dat heeft als voordeel dat Victron de stroomvoorziening naadloos overneemt als het net wegvalt. Het nadeel is dat dat vrij veel stroom verbruikt, dat is de €75 die ze noemen.

By Sessy zal de inverter “binnen een seconde” aangaan. Ik vermoed dat je “achter je Sessy” drie groepen kunt maken (elke fase 1) die je in totaal met 6kW kunt belasten.

Normaal hangen deze groepen gewoon direct aan het net. Als dat wegvalt, neemt Sessy het over.

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Vv

[ Voor 99% gewijzigd door worker op 25-06-2026 04:34 ]

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:23
Leuk verzonnen die antennes bovenop maar kan me niet bedenken dat, dat uiteindelijk in het eindproduct zit. Voor wifi heb je geen 2 antennes nodig en waarschijnlijk is dit het eerste wat afbreek als het buiten staat.

• DJP!
Wat ik wel een goede stap vindt is dat ze nu ook de omvormer zelf ontwikkeld hebben.

Ben ook benieuwd hoe die 6kW werkt, of dat vast 2kW per fase is of dat het flexibel per fase verdeeld kan worden.

• Sicos
DJP! schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:36:
Wat ik wel een goede stap vindt is dat ze nu ook de omvormer zelf ontwikkeld hebben.

Ben ook benieuwd hoe die 6kW werkt, of dat vast 2kW per fase is of dat het flexibel per fase verdeeld kan worden.
Persoonlijk zie ik nog niet het voordeel van 1 grote 15kw accu ten opzichte van 3 x 5 als de prijs niet een stuk goedkoper is. Tevens zou ik ook verwachten dat je huis in eilandmode kan draaien voor als de netspanning wegvalt want anders heb je daar ook verder weinig aan. Zeker als je de accu buiten of ergens in een schuur hebt staan.

• Torch1969
DJP! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Als die battery_empty als status heeft blijft die op 3% SoC hangen? Volgens mij zou die naar 0% moeten springen. Mocht dat niet gebeuren dan komt die dus ook nooit op 0%? Ik zou dat toch even rapporteren..
Je bedoeld system state? Die blijft wisselen tussen “stand-by” en “waiting in safe situation”. De SoC staat op 3% en als ik probeer te ontladen dan gaat de Sessy meteen weer naar 0W, dus ja, hij komt nooit meer op 0%.

Ik heb al een ticket lopen voor een ander vreemd fenomeen: ik kan geen ontlaad vermogen lager dan 420 W meer instellen, ook dan gaat de Sessy meteen weer naar 0W (en ja, minimum vermogen staat lager ingesteld (op 350 W)).

• Gameboy
  • Nu online
Maartentux schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:09:
[...]

Iemand zonder dyslexie moet nog even dringend pagina 5 van de PDF nakijken. (ik vind ook dat al die punten weg moeten, maar daar gaat dit uiteraard niet over)

En ja, eens met DJP: veel te light on details nog...
Ja, die taalfout stoorde mij ook direct ;)

En verder eens, ik wil meer technische details, en garanties over werking van features voordat ik een eventuele inschrijving ga overwegen!

@Twan_V kunnen jullie delen wat de Sessy+ doet met:
  • Grid-tied PV omvormers (1-fase, 3-fase), of en hoe je die aansluit op de Sessy? Of komt er een losse MPPT waarop je je huidige PV strings kunt aansluiten?
  • Noodstroom: Separate aansluiting voor alleen dedicated backup-loads, of haakt het in op je groepenkast op een manier die je hele huis kan voorzien van stroom?
  • Connectiviteit: bv. LAN (RJ45 ethernet), Bluetooth, WLAN (gezien de antennes)?
  • Samenwerking met eventuele andere bestaande Sessy's in de woning?
Er zijn vast nog wel meer vragen te verzinnen, maar dit moet toch echt eerst wel duidelijk worden ;)

• Simpel360
Maartentux schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Ik zal de spanning de volgende keer ook uitvragen. Wat betreft temperatuur, dat is nu niet relevant, want het gaat mij niet om de reden van het vastlopen, maar puur om de rare SoC. Maar als antwoord: mijn ene Sessy zie ik throttlen, die start op ontladen met 1700 watt en zakt dan geleidelijk terug naar ~1400 watt. Dit vind ik geen enkel probleem; hij zit in een krappe kast, dit is de consequentie daarvan. De andere Sessy (deze liep vast) is om deze tijd onbegrensd, maar heeft vanaf middernacht tot 's ochtends een sterke begrenzing wegens "fan_level=2", daarna weer level 5.

[...]

Eerst met 'restart' in 'My Home Battery' app geprobeerd, maar hij bleef error geven, toen 5 minuten de stroom eraf. En uiteraard heb je gelijk, een accusysteem wordt nooit 'echt' spanningsloos.

[...]

Ik heb nergens gezegd dat mijn Sessy's niet probleemloos helemaal leeg gaan, dat doen ze het hele jaar door elke nacht, behalve in de zomer als de airco niet aan is. Maar zo en dan kan iets crashen toch? Dat gebeurde gisteren dus. Opnieuw: no biggie, ik klaag niet over de crash, ik verwonder mij over de hoge SoC. Het BMS zal echt wel weten wat de spanning is. En ik garandeer je dat die bij een LiFePo4 met 10% lading onmogelijk 53,6 volt kan zijn. Dus Sessy doet iets op een aparte wijze, en ik vind dat intrigerend...
Ik probeerde ook slechts die SoC te verklaren.

En door aan te geven wat voor gedrag ik bij mij zie kun jij wellicht daar wat mee.

Vwb die de temp. ik onthoud nog wel eens wat en was benieuwd hoe je daar nu mee omgaat.

Excuus als ik iets wat absoluut positief bedoeld is blijkbaar negatief naar u heb laten klinken.

• Maartentux
Simpel360 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Ik probeerde ook slechts die SoC te verklaren.

En door aan te geven wat voor gedrag ik bij mij zie kun jij wellicht daar wat mee.

Vwb die de temp. ik onthoud nog wel eens wat en was benieuwd hoe je daar nu mee omgaat.

Excuus als ik iets wat absoluut positief bedoeld is blijkbaar negatief naar u heb laten klinken.
Sorry, misschien was het de warmte. Het kwam een beetje vingerwijzend op mij over. Zand erover. :)

Nu we een dag verder zijn: diezelfde Sessy is weer vastgelopen na plusminus 2 uur 1700 leveren. Dus ja hij zal inderdaad (ook) te heet worden. Hij staat wel in een open ruimte, maar wel in een hoekje gepropt, samen met een server. Geen probleem verder; ik handel niet, en met gewoon PV laden en daarna aan het huis leveren nooit issues. Hittegolven zijn (ahum, voorlopig?) uitzonderingsgevallen.

• Maartentux
DJP! schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:36:

Ja dit lijkt mij ook een interessante vraag. Het probleem is namelijk dat een 'echte' noodstroomvoorziening (in tegenstelling tot 'een outlet die altijd stroom levert') die niet meer dan 2kW kan leveren niet super nuttig is, omdat inschakelen van een 2kW apparaat 'm dan waarschijnlijk niet gaat lukken. En daar zijn er in een modern huis echt heel veel van. Magnetron kun je vergeten, kokendwaterkraan, boilers, vaatwassers wasmachines idem. Koffiezetapparaten, waterkokers, stofzuigers en inductieplaten lukt allicht nog wel, afh. van vermogen en soft-start. En natuurlijk is het prachtig als je koelkasten, je lampen en je computer en TV wel blijven draaien, maar... al die grote verbruikers in de keuken zul je wel moeten uitschakelen.

• DJP!
Maartentux schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Ja dit lijkt mij ook een interessante vraag. Het probleem is namelijk dat een 'echte' noodstroomvoorziening (in tegenstelling tot 'een outlet die altijd stroom levert') die niet meer dan 2kW kan leveren niet super nuttig is, omdat inschakelen van een 2kW apparaat 'm dan waarschijnlijk niet gaat lukken. En daar zijn er in een modern huis echt heel veel van. Magnetron kun je vergeten, kokendwaterkraan, boilers, vaatwassers wasmachines idem. Koffiezetapparaten, waterkokers, stofzuigers en inductieplaten lukt allicht nog wel, afh. van vermogen en soft-start. En natuurlijk is het prachtig als je koelkasten, je lampen en je computer en TV wel blijven draaien, maar... al die grote verbruikers in de keuken zul je wel moeten uitschakelen.
En leveren ze 3 fase noodstroom of 3x1 fase noodstroom… zoveel vragen!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:17
[...]

Ik houd hem inmiddels een maand op dezelfde manier bij via homey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7byYHjtJapYkBFnvqESUMS9dcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hru86axHqG0Nnp5twsRfvpw.jpg?f=fotoalbum_large

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:13
[...]

hoe is jouw ervaring met de SoC en de 48V poort? Ik heb eens in de zoveel dagen een correctie waarbij de soc ineens naar 0 gaat. Ik heb alleen een load op 48V. Ik heb het al een paar keer aangegeven en er is zelfs een monteur gekomen. Ik heb echter het idee dat het een software ding is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Be09GHywHDDnT3XTfO4mvynddgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6rnbRzLRsIYqxVP5PcZKP8wt.png?f=fotoalbum_large

• DJP!
balk schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 06:40:
[...]

hoe is jouw ervaring met de SoC en de 48V poort? Ik heb eens in de zoveel dagen een correctie waarbij de soc ineens naar 0 gaat. Ik heb alleen een load op 48V. Ik heb het al een paar keer aangegeven en er is zelfs een monteur gekomen. Ik heb echter het idee dat het een software ding is
[Afbeelding]
Ik merk dat de SoC ongeveer 1% per dag afwijkt. En meestal is dat geen probleem omdat bij Battery full/empty de boel weer gecorrigeerd wordt. Maar soms is die afwijking wel irritant. Mijn MPPT regelt bijvoorbeeld terug als de Sessy’s boven een bepaald voltage komen. Daarom heb ik wat logica gemaakt die de Sessy bij een SoC van >95% gaat ontladen. Als de SoC dan afwijkt dan gaat die niet ontladen en regelt de MPPT terug. Dit is dus minder PV opbrengst wat nu nog zonde is.

Ik heb alleen niet het idee dat dit een bug is maar gewoon inherent hoe de SoC berekend/bijgehouden wordt.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:13
DJP! schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:55:
[...]

Ik merk dat de SoC ongeveer 1% per dag afwijkt. En meestal is dat geen probleem omdat bij Battery full/empty de boel weer gecorrigeerd wordt. Maar soms is die afwijking wel irritant. Mijn MPPT regelt bijvoorbeeld terug als de Sessy’s boven een bepaald voltage komen. Daarom heb ik wat logica gemaakt die de Sessy bij een SoC van >95% gaat ontladen. Als de SoC dan afwijkt dan gaat die niet ontladen en regelt de MPPT terug. Dit is dus minder PV opbrengst wat nu nog zonde is.

Ik heb alleen niet het idee dat dit een bug is maar gewoon inherent hoe de SoC berekend/bijgehouden wordt.
Maar als ze in/uit via de 48V optellen bij 230V in/uit zou je toch een sluitende balans moeten maken? Helemaal wanneer de batterij elke dag de 100% aantikt. Of denk ik nu te simpel?

• DJP!
balk schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:00:
[...]

Maar als ze in/uit via de 48V optellen bij 230V in/uit zou je toch een sluitende balans moeten maken? Helemaal wanneer de batterij elke dag de 100% aantikt. Of denk ik nu te simpel?
De 48VDC meeting is bij lage vermogens (minder dan 60W) niet correct volgens mij.

Ik lees ook de MPPT en de Phoenix omvormer via de VE.direct poort uit en die vermogens komen bij lagere vermogens niet overeen met de external power meting van de Sessy. Hier zou het verschil misschien vandaan kunnen komen?

Maar anders Sessy bellen/mailen en situatie uitleggen. Misschien dat ze iets vinden.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
Ik vroeg mij iets af, waarom gaat mijn accu (op dynamische modus) vandaag niet ontladen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rQ-zOb8rcPp_FfjlOgGVW5T2Vk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6DsZbQy8Tb9tGaTmYlfSoLJa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqSPEhgT-AKzOjrzMH6lGzvm8DY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qBKiiXXnDTG8DMQozjwt41SN.png?f=fotoalbum_tile
De delta prijs is ruim boven de 10cent. Vandaag een oplaad ontlaad rondje, morgen nog een keertje.

• Simpel360
Omdat de som voor vandaag laden morgen ontladen gunstiger is :?

• tcw82
Simpel360 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:14:
Omdat de som voor vandaag laden morgen ontladen gunstiger is :?
Mogelijk. Alleen mijn bierviltje is het daar niet mee eens.
Drie scenarios: Vandaag laden, vandaag ontladen zou zijn.
Voor 0cent laden.
Tussen 10 en 16 cent ontladen. Laten we dat gemiddeld 13 cent noemen. Dan was dat voor 10kwh een opbrengst van 1,30 euro. (Even snel snel).

Morgen laden en ontladen:
Laden voor ca. 10 cent
Ontladen voor ca. 31 (tussen 21 en 42 cent in) is 21 cent maal tien is 2,10 euro
Vandaag en morgen samen is 3,30 euro.

Vandaag laden en morgen ontladen:
Laden met 0 euro.
Ontladen met 31 cent
Totaal van 3,10 euro.

3,10 euro is kleiner dan 3,30 euro.
Althans in dit bierviltjes sommetje.

Vandaar mijn verbazing dat dit de gekozen strategie was

• DJP!
tcw82 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:50:
[...]

Mogelijk. Alleen mijn bierviltje is het daar niet mee eens.
Drie scenarios: Vandaag laden, vandaag ontladen zou zijn.
Voor 0cent laden.
Tussen 10 en 16 cent ontladen. Laten we dat gemiddeld 13 cent noemen. Dan was dat voor 10kwh een opbrengst van 1,30 euro. (Even snel snel).

Morgen laden en ontladen:
Laden voor ca. 10 cent
Ontladen voor ca. 31 (tussen 21 en 42 cent in) is 21 cent maal tien is 2,10 euro
Vandaag en morgen samen is 3,30 euro.

Vandaag laden en morgen ontladen:
Laden met 0 euro.
Ontladen met 31 cent
Totaal van 3,10 euro.

3,10 euro is kleiner dan 3,30 euro.
Althans in dit bierviltjes sommetje.

Vandaar mijn verbazing dat dit de gekozen strategie was
Je vergeet de verliezen... bij een RTE van 80% (rekent makkelijk) kost het laden vandaag niets extra want 0 cent blijft 0 cent. Maar morgen moet je wel 2kWh a 10 cent extra rekenen. Dan kom je dus bij vandaag en morgen laden en ontladen ook op 3,10 euro uit.

Met de Sessy strategie bereik je dus hetzelfde met de helft van de kWh's.

Het blijft een bierviltjes berekening want de afschrijving, inkoop vergoeding etc zitten er nog niet bij.

• tcw82
DJP! schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Je vergeet de verliezen... bij een RTE van 80% (rekent makkelijk) kost het laden vandaag niets extra want 0 cent blijft 0 cent. Maar morgen moet je wel 2kWh a 10 cent extra rekenen. Dan kom je dus bij vandaag en morgen laden en ontladen ook op 3,10 euro uit.

Met de Sessy strategie bereik je dus hetzelfde met de helft van de kWh's.

Het blijft een bierviltjes berekening want de afschrijving, inkoop vergoeding etc zitten er nog niet bij.
Verliezen zijn niks vergeleken met gewoon niks doen. Het is nu 19:37. De strategie zegt ontladen vanaf 1930. Er zit wel een tikkie vertraging in, maar er gebeurd nu geen ruk.
Accus staan in dynamische modus.
En ja, morgen nog een grotere piek, maar dan gaan er inmiddels twee cycli "verloren" (gisteren, vandaag en dan mogen derde. ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4BwPHt7IeAVNCpF9mmjGEfRPJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D6R5Ezt9NTteUt65plHBKhjY.png?f=fotoalbum_large

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
Hebben meer mensen problemen vandaag 29-juni-2026 in de dynamische mode bij mij gingen de accu's niet ontladen om 19:30. Dus handmatig op ontladen gezet wat wel werkte via My Home Battery

• tcw82
fplin schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:40:
Hebben meer mensen problemen vandaag 29-juni-2026 in de dynamische mode bij mij gingen de accu's niet ontladen om 19:30. Dus handmatig op ontladen gezet wat wel werkte via My Home Battery
Denk dat het komt door de piek in prijs morgen, maar vond het ook vreemd.

• tcw82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irNb2VEcs82IGyw8H9-k211N1dQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MJRNmGGuIQjS0y7Qg7uwSg73.png?f=fotoalbum_large

• fplin
tcw82 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:40:
[...]

Denk dat het komt door de piek in prijs morgen, maar vond het ook vreemd.
Dat denk ik niet want morgen staan ook 13 kwartieren vermeld om te gaan laden. terwijl als hij van daag niet ontlaad dan hoeft hij morgen ook niet te laden want de accu's zijn dan nog vol van vandaag alleen al door de zon.

• tcw82
Uiteindelijk is het setje toch gaan ontladen. Wel dat dure kwartje door plew gespoeld.. maar er wordt ontladen. (In dynamische mode)

• Simpel360
tcw82 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:28:
Uiteindelijk is het setje toch gaan ontladen. Wel dat dure kwartje door plew gespoeld.. maar er wordt ontladen. (In dynamische mode)
Hier begon het scedule om 19:45 en gingen ze 1 minuut later aan de gang.

Nu nog 7% over voor straks om 7:00 nog 1 kwartier te onladen. Om 10:45 gaat het laadfeest weer beginnen.

Uiteraard in dynamische modus.

Het is mij wel opgevallen dat in de middag het scedule wel eens een aanpassing krijgt ivm de prijzen van de volgende dag. Een logische reaktie lijkt mij.

[ Voor 18% gewijzigd door Simpel360 op 30-06-2026 05:41 ]

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Mijn 2 sessy’s in dynamische mode hebben zondag geladen en maandag ontladen. Ik denk dat de reden door DJP is gegeven.

Vandaag is weer een volledige cyclus gepland.

No problems here.

• tcw82
worker schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 05:41:
Mijn 2 sessy’s in dynamische mode hebben zondag geladen en maandag ontladen. Ik denk dat de reden door DJP is gegeven.

Vandaag is weer een volledige cyclus gepland.

No problems here.
Dat was wel duidelijk. Waar het daarna omging, schema zegt om 1930 dat er ontladen moet worden (1930 is ook een behoorlijke prijs piek) maar dat gebeurt dan niet. Dat vind ik vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4BwPHt7IeAVNCpF9mmjGEfRPJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D6R5Ezt9NTteUt65plHBKhjY.png?f=fotoalbum_large

• fplin
zelfde probleem als gisteren in de dynamische mode zou moeten gaan laden om 10:30 maar helaas geen laad reactie. bliven gewoon op standby staan

• fplin
fplin schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:43:
zelfde probleem als gisteren in de dynamische mode zou moeten gaan laden om 10:30 maar helaas geen laad reactie. bliven gewoon op standby staan
Ik zag net dat er verschil zit in de tijd van de portal (sessy) en de (my Home Battery) .

Ontladen in de portal sessy staat gepland om 18:30 en in het laadschema van My Home Battery) om 18:45

Vandaar dat verschil van gisteren en vandaag even controleren dus.

• fplin
@Sandburd De laad en ontlaad tijd loopt niet synchroon met de sessy portal. er zit een kwartier verschil in.

• Maartentux
Ik heb gisteren bij uitzondering maatregelen genomen om mijn twee Sessy's geforceerd te koelen met grote tafelventilators, en er gebeurde niet wat ik verwacht had.

Mijn ene Sessy -de oudere versie- gaat/ging bij een API '1700 watt leveren' commando binnen circa 10 minuten geleidelijk afknijpen tot circa 1400 watt. Ik nam altijd aan dat dat kwam omdat -ie in een dichte kast zit, maar gisteren met open deur en 35 cm fan er direct op blijft hij dat doen. Temperatuur kast was niet meer dan lauw. Maar 'Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing' staat UIT. Ik zie hier dus bewijs voor de theorie dat de oude Sessy zo'n temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing altijd doet, ongeacht de setting.

De andere Sessy -modulair- doet en deed altijd de tegengestelde aanpak: volle bak 1700 watt leveren, onder alle omstandigheden, en dan uiteindelijk te heet worden en in storing gaan (zie ook posts van een aantal dagen geleden). Met de extra fan deed hij dat niet, hij is in één ruk van 100% SoC naar 0% SoC gegaan met 1700 watt leveren. Hulde.

Beide Sessy's hebben echt "pack_temp_limit_enabled": false en zo wil ik het ook, dus probeer me nou niet te overtuigen dit aan te gaan zetten, daar gaat het niet om. Ik post dit enkel om aan te geven dat de twee generaties Sessy 5kW zich heel verschillend gedragen met dezelfde settings. For better of worse.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL0vugW-dWSOzBpvhOtgLZAt6dU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIqUil4aJ3YMbQKn8hOcyUsH.jpg?f=fotoalbum_large

• fplin
@Sandburd vandaag weer een verschil in de laad en ontlaad tijd tussen sessy portal en my home battery.

Nu heb ik gekeken naar de energie prijzen bij tibber en dat moet ik de conclusie trekken dat de tijden van de sessy niet gelijk lopen met de prijzen en tijden. daar zit het kwartier verschil in.

My homo battery Loopt dus wel goed met zijn laadschema.

Ik zal het ook melden bij sessy.

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
fplin schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 06:59:
@Sandburd vandaag weer een verschil in de laad en ontlaad tijd tussen sessy portal en my home battery.

Nu heb ik gekeken naar de energie prijzen bij tibber en dat moet ik de conclusie trekken dat de tijden van de sessy niet gelijk lopen met de prijzen en tijden. daar zit het kwartier verschil in.

My homo battery Loopt dus wel goed met zijn laadschema.

Ik zal het ook melden bij sessy.
Fijn dat My Home battery het wel goed weergeeft :) Kwartier verschil is best knap overigens, want hij gebruikt precies dezelfde data als die Charged zelf ook heeft. Zou dan eerder een uur verschil verwachten op basis van hoe de data er intern uit ziet.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De programmeur in mij vermoed dat er iemand is begonnen te tellen bij 1 ipv bij 0 terwijl hij een waarde uit een array wil halen.
Dan zit je precies een kwartier verkeerd....

• Maartentux
Sandburd schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:17:
[...]

Fijn dat My Home battery het wel goed weergeeft :) Kwartier verschil is best knap overigens, want hij gebruikt precies dezelfde data als die Charged zelf ook heeft. Zou dan eerder een uur verschil verwachten op basis van hoe de data er intern uit ziet.
Vroeger waren het uurprijzen, nu kwartierprijzen... Off-by-one errors zijn best common...

• fplin
Voor morgen exact het zelfde probleem

Sessy portal zegt ontladen om 0:45. 6:45. en 7:45. maar de prijzen om alle dynamische leveranciers zijn die pieken om 1:00 7:00 en om 8:00. uur.

Ben al een poosje bezig met sessy maar zij kunnen of willen dit niet snappen.

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Maartentux schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:16:
[...]

Vroeger waren het uurprijzen, nu kwartierprijzen... Off-by-one errors zijn best common...
Daar heb je idd gelijk in, dan zouden ze idd in "het bakje met data" verkeerd aan het tellen zijn met de index. Daar had ik nog niet aan gedacht. Er zat namelijk eerst een dingetje in met zomertijd/wintertijd

• DJP!
Heb even in de API gekeken en het aparte is dat er dus een begin en eind tijd instaat. Je zou dan verwachten dat er misschien een fout in de vertaling van UTC in zit of zomer/wintertijd maar dit zijn allemaal hele uren. 15 min verschil is dan wel heel raar.

Als ik de Sessy API lokaal vergelijk met die van Tibber en Nordpool klopt dit. Als ik kijk na de piek morgenvroeg is die van 8:00 tot 8:15. Dit is zo in de lokale API van Sessy, bij Tibber en bij Nordpool. Alleen op het portal is deze 15 min verschoven...

Ik denk dat de portal een fout in de weergave heeft...

• fplin
Ik zie dat de portal van sessy is aangepast het kwartier verschil is nu opgelost.

Heb alleen nog geen reactie terug ontvangen van sessy.

Als het maar opgelost is zou ik zeggen.

[ Voor 38% gewijzigd door fplin op 03-07-2026 12:42 ]

• DJP!
fplin schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:41:
Ik zie dat de portal van sessy is aangepast het kwartier verschil is nu opgelost.

Heb alleen nog geen reactie terug ontvangen van sessy.

Als het maar opgelost is zou ik zeggen.
Hier wel een bevestiging dat ze het opgelost hebben. Als ik de prijzen vergelijk met Tibber en Norpool zijn ze hetzelfde. Volgens mij klopt het nu dus weer :)

• MajaMestreech
De Sessy heeft een temperatuur beveiliging in de settings die het Laad- en ontlaad vermogen omlaag brengt afhankelijk van de temperatuur van de batterij. Is het bekend hoe dit geregeld wordt? m.a.w. is er een relatie met bijvoorbeeld de batterij en/of omgevingstemperatuur en het maximaal vermogen?

Waarom vraag ik dit? Ik stuur de batterijen aan via de Homey SlimLaden app en daarbij wordt een Laadplan gemaakt die afhankelijk is van het maximale laad- en ontlaadvermogen. Indien ik die temperatuur beveiliging aan zet, zie je dat de Sessy zelf het vermogen omlaag regelt bij zowel laden als ontladen en dat daarmee het Laadplan niet nageleeft kan worden. Tevens wil ik ook niet de temperatuurbeveiliging uit zetten en met maximaal vermogen (2200W laden en 1700W ontladen) de batterijen laten werken. Ik ben dus zoekende naar een maximale waarde voor laden en ontladen waarbij de levensduur van de batterijen nageleefd kan worden (zoals ook vermeld wordt bij die temperatuur beveiliging optie).

Enig idee welk maximaal vermogen hiervoor ingesteld kan worden in zowel de Sessy als Slimladen app? Bedankt.

• Tazzios
  • Nu online

Tazzios

..

@MajaMestreech Kijk wat het minimale vermogen is indien de temperatuurbeveiliging is ingeschakeld en de accu niet bijna vol is.

Niemand kan je het exacte antwoord geven gezien het van de omstandigheden afhangt. Of ik zeg gewoon 200. :P

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:22

vogel6

ZOD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHFv__KGsVKSNH334rLdXP-grhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHR7ifWjSlgvQ2j5RW4BQSiv.jpg?f=fotoalbum_large
Fan met 1 dimmer (handregeling) voor 6 fan's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_t9_AwFkO90pW2whcCFhg97l5c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fZo3lsCsrLitlL2ZFrHWn9En.png?f=user_large

ik bemerkte dat hier een zwart blokje op de printplaat zit (wat het is weet ik niet) maar dat wordt heel warm >42grd.C terwijl de celblokken uitwendig +-30 grd bleven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNaFlfOmHsgoWkChdzjId0QLXPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K0hY54ETS1nKbDnOk8ATylSX.png?f=fotoalbum_large
Fan sturing gemaakt voor laden en ontladen welke mee kan spelen afhankelijk wat je wil bereiken,kan ook op temp regelen en met dimmer op fan's kun je wat bij sturen.
nu het warm is staan ze max op 150 watt voor 6 stuks =16,6 wat per fan ,afgelopen winter was het maar 12 watt per fan. De fan's starten nu op 4400watt/6=733 watt per batterij.
hier mee kun je spelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1weCUfYdJUpWVdMaXT6BnmvpcOE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9JZtfx4IHDjhGCX1nFDUDWrd.png?f=user_large
Blauw is garage temp/groen is gezamelijk uitlaat van 6 sessy's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPu0WpA8oyJPIz2wzLmufJwZ5Gs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hH6g5DxvEFkXWMmQtHz13rpH.png?f=user_large
Met temp regeling via fan zakt het vermogen niet meer terug ,zowel met laden als ontladen.
Al met al zal je er niet rijk van worden maar printplaat blijft nu koeler en de levensduur is verwchting dat die langer zal zijn!!
ps de plaatsing van de fan's luistert zeer precies ivm lucht stromen in de kast ,heeft veel tijd en proberen gekost ,inblazen ging beter dan afzuigen na vele test.

Pv16Wp/WP6kw(th)2*/geen EV-Gas/Grid3*25Amp/Sessy bat.30kw LFP/Dyn,ZP/HA/Node red.

• Maartentux
vogel6 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:47:

ik bemerkte dat hier een zwart blokje op de printplaat zit (wat het is weet ik niet) maar dat wordt heel warm >42grd.C terwijl de celblokken uitwendig +-30 grd bleven
Blokje kan van alles betekenen. Het meest waarschijnlijke op die plek en met die context is een zwart aluminium blok, vaak met ribben, ook wel geheten 'koellichaam'. Daarop zitten mosfets en diodes geschroefd, en ja die worden zeer heet tijdens verder normaal gebruik. Zo'n koellichaam mag vaak wel >60° graden worden, en de component zelf nog wel heter, tot >100° soms.

Als het geen zwart metaal is maar plastic dan maak ik me al iets meer zorgen, maar 'trust the process'. En raak het ONDER GEEN BEDING aan, want zo'n koellichaam staat vaak onder hoge spanning: 250-400 volt. Dat is geen kattenpis.

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:22

vogel6

ZOD

Maartentux schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:54:
[...]

Blokje kan van alles betekenen. Het meest waarschijnlijke op die plek en met die context is een zwart aluminium blok, vaak met ribben, ook wel geheten 'koellichaam'. Daarop zitten mosfets en diodes geschroefd, en ja die worden zeer heet tijdens verder normaal gebruik. Zo'n koellichaam mag vaak wel >60° graden worden, en de component zelf nog wel heter, tot >100° soms.

Als het geen zwart metaal is maar plastic dan maak ik me al iets meer zorgen, maar 'trust the process'. En raak het ONDER GEEN BEDING aan, want zo'n koellichaam staat vaak onder hoge spanning: 250-400 volt. Dat is geen kattenpis.
Bedankt voor de tip als waarschuwing .
Heb zelf niets aangeraakt met de handen maar gemeten met een handscan en zo langs div. componenten gegaan ,maar zwarte blokje ongv;2bij2cm sprong er als temp flink uit terwijl op dat moment de kap er af is ,het heeft geen koelribben .
De opzet is koelen van de cel blokken om de vermogens terugregeling van de batterij op peil te houden ,maar bemerkte dat de omgeving van de omvormer veel warmte afgeeft welke moeilijk weg kan ,maar met geforceerde fan koeling werkt het prima en sinds vorig jaar geen terugregeling meer
Moet nog verder optimaliseren daar er 6 fan's aan staan en enigzins elkaar in de weg zitten ,ze koelen goed maar kan nog beter, elke uitblaas heeft een temp indicatie naar Home assistant toe en zie verschil van 7 grd C komt waarzijnelijk door dat alle uitlaten op 1 gezamelijk uitlaatbuis zitten.wordt vervolgt.

Pv16Wp/WP6kw(th)2*/geen EV-Gas/Grid3*25Amp/Sessy bat.30kw LFP/Dyn,ZP/HA/Node red.

• Maartentux
vogel6 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:16:
[...]

Bedankt voor de tip als waarschuwing .
Heb zelf niets aangeraakt met de handen maar gemeten met een handscan en zo langs div. componenten gegaan ,maar zwarte blokje ongv;2bij2cm sprong er als temp flink uit terwijl op dat moment de kap er af is ,het heeft geen koelribben.
Mja dat maakt het vreemder, dat klinkt dan meer als een brugcel (in theorie) maar brugcellen verwacht je in deze applicatie eigenlijk niet. Dan blijft het een mysterie, ik heb op wat foto's gezocht maar is overal te donker op deze plek, zelfs als ik met het contrast/helderheid speel.

• fplin
Geen laadschema voor vandaag ?

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-07 21:53
Beste mensen,

Hier een algemene vraag van een geheel andere orde: zou Sessy al bezig zijn met een NA+ batterij?
Want: goedkoper, veiliger, milieuvriendelijker, en voor thuisgebruik qua vermogen etc net zo goed.
Lijkt me mooie doorontwikkeling qua productaanbod. Zou in 2027 al op de markt kunnen komen.

Unigrid is begonnen met de productie ervan. NA+ CASA (tm).

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-07 21:22
KoQuest schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:23:
Beste mensen,

Hier een algemene vraag van een geheel andere orde: zou Sessy al bezig zijn met een NA+ batterij?
Want: goedkoper, veiliger, milieuvriendelijker, en voor thuisgebruik qua vermogen etc net zo goed.
Lijkt me mooie doorontwikkeling qua productaanbod. Zou in 2027 al op de markt kunnen komen.

Unigrid is begonnen met de productie ervan. NA+ CASA (tm).
Zeer onwaarschijnlijk.

Is trouwens ook niet goedkoper.

• tcw82
AJediIAm schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:39:
[...]

Zeer onwaarschijnlijk.

Is trouwens ook niet goedkoper.
Je mag het ook uitleggen. :)
Je lijkt het vrij zeker te weten, leg uit hoe zit het. (Zowel de onwaarschijnlijk opmerking als de "trouwens niet goedkoper" opmerking)

• jwg.janssen
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-07 12:31
Ik gebruik op dit moment 8 zonnepanelen met ieder een Enphase micro-omvormer. Verder heb ik een Enphase IQ Gateway S-Standaard en een Q-relais 1 fase. Dit geheel zit direct aangesloten op op mijn Sessy 5 KWh, en dit geheel zit op een eigen groep met een 20A aardlekautomaat. Op de Sessy gebruik ik alleen de modus nul-op-de-meter, en dat werkt naar volle tevredenheid! Als de Sessy vol is, wordt het restant natuurlijk geexporteerd.
Dit exporteren wil ik na 1 jan 2027 natuurlijk gaan voorkomen. Mijn oog is gevallen op de zero-export mogelijkheid van een Enphase IQ Gateway-S Metered. Voor dat ik deze ga aanschaffen, wil ik graag weten of dit goed samenwerkt met de modus nul-op-de-meter van de Sessy.
Als ik de info hierover goed begrepen heb, worden beide (Sessy via P1, Enphase door een CT) gestuurd door de hoeveelheid stroom die geexporteert wordt.
De volgende vragen komen bij mij op:
  1. Gaan de Sessy met nul-op-de-meter, en de Enphase met zero export, elkaar niet in de weg zitten? De gewenste werking is: eerst de Sessy laden met het overschot tot de Sessy vol is, daarna moet de Enphase IQ Gateway-S Metered de zero export in werking zetten.
  2. Heeft iemand al ervaring met de beschreven combinatie?
  3. Ik heb iets gelezen over een derde CT voor de Enphase IQ Gateway-S Metered, die dan moet meten wat er naar de Sessy gaat en zo de gewenste werking oplevert.
  4. Ik ben een Home Assistant gebruiker, en wellicht is er via de Sessy API ook een mogelijke oplossings richting.

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Sorry ik heb geen antwoord op je vragen, maar wel vragen terug als je het niet erg vindt.

wat doet de “zero export” precies? Regelt het de PV opbrengst terug? (Een andere mogelijkheid zie ik niet)

En waarom wil je zero export? Omdat je moet betalen voor teruglevering?

• jwg.janssen
Zero export regelt inderdaad de PV opbrengst terug, en blijft daarmee wel nog stroom leveren aan je huis.

De enige info die ik kan vinden (bij Greenchoice) is dat ik na 1 jan 2027 per kWh een boete blijf betalen, terwijl het terug geleverde niet meer gesaldeerd wordt. Alleen als je meer produceert dan dat je verbruikt krijg je daar nog een beetje geld voor. Het is onduidelijk of je voor dat laatste ook te maken hebt met terugleverkosten.

• Gameboy
  • Nu online
jwg.janssen schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:18:
Zero export regelt inderdaad de PV opbrengst terug, en blijft daarmee wel nog stroom leveren aan je huis.

De enige info die ik kan vinden (bij Greenchoice) is dat ik na 1 jan 2027 per kWh een boete blijf betalen, terwijl het terug geleverde niet meer gesaldeerd wordt. Alleen als je meer produceert dan dat je verbruikt krijg je daar nog een beetje geld voor. Het is onduidelijk of je voor dat laatste ook te maken hebt met terugleverkosten.
Als je PV en een accu hebt, is het dan niet handiger om naar een dynamisch energiecontract te kijken? Desnoods alleen voor stroom, als je ook nog een gasaansluiting gebruikt.

Dan blijf je een nette vergoeding ontvangen voor je export, en is er vrijwel nooit een reden om je export te willen knijpen.. :)

• jwg.janssen
Ook bij een dynamisch contract is het handig om de zero export mogelijkheid te hebben, juist om te voorkomen dat, als je thuisaccu vol is, je bij negatieve energieprijzen gaat terugleveren.

• Gameboy
  • Nu online
jwg.janssen schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:44:
Ook bij een dynamisch contract is het handig om de zero export mogelijkheid te hebben, juist om te voorkomen dat, als je thuisaccu vol is, je bij negatieve energieprijzen gaat terugleveren.
Klopt! Al komt dat niet vaak voor, zeker dit jaar nog niet veel... ;)

Maar ik haakte ook meer in op de reden waarom het gewenst werd. Het blijft fijn om te kunnen ingrijpen als het dan toch ooit een keertje opportuun is.

• linker
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-07 21:29
Er zijn ook bewegingen vanuit de netbeheerder om de zonnepanelen terug te schroeven bij een dreigende overbelasting van het net. Dat doen ze via zonnedimmer. Dat is een bedrijf dat dit regelt. Niet dat ik reclame wil maken, maar zij doen dat via de api van de omvormer. Wellicht dat je daar ook kunt kijken. Ik heb er even kort naar gekeken en voor mij nu niet interessant. Wellicht later wel.

Maar eigenlijk wil ik het zelf regelen via home Assistant of iets gelijkwaardig. Daar ben ik nu meer naar op zoek. Ik weet dat er al veel integraties zijn met sessy en met omvormers.

Zelf dus nog geen ervaring, maar op dit forum heb ik al veel voorbij zien komen.

• mrvanes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-07 16:32
Ik heb mijn Solaredge omvormer kunnen tweaken zodat die de power limit exposed, en die wordt dan weer toegevoegd aan de HomeAssistant Solaredge modbus integratie die ik daarvoor gebruik.

Mijn plan is om daar een automation op de schrijven die de limit terugbrengt tot het gemiddelde gebruik van m'n huishouden (pak 'm beet 200W) als de P1 meter export heeft terwijl PV vermogen levert. Dat betekent namelijk dat de Sessy's de PV opbrengst niet meer kwijt kunnen en is het dus tijd de omvormer terug te schakelen.

Maar zover is het nog niet, want ik mag vooralsnog salderen.

• Sicos
Ik heb een growatt omvormer en die op een netwerk bridge / RS485 (https://www.kiwi-electron...agTHB4_Fq2TmLnZH-cEB7iQzw) aangesloten (bi-directioneel, lezen en schrijven) en daarna in Home Assistant een script gemaakt die eerst kijkt of de accus al vol zitten en vervolgens kijkt wat NordPool aangeeft als stroomprijs en wanneer het me geld kost de boel gewoon afknijpt.

Voor HA gebruik ik deze --> https://github.com/wills106/homeassistant-solax-modbus

Hiermee kan je zowel lezen als schrijven dus ook de poweroutput aansturen van de omvormer zelf.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Manage solar export settings
mode: single
sequence:
  - variables:
      price_threshold: -0.2
      max_power: 6000
      returned_power: >-
        {{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned_watt_2') |
        float(0) }}
      delivered_power: >-
        {{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered_watt_2')
        | float(0) }}
      price: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') | float(0) }}"
      soc1: "{{ states('sensor.sessy_dxk3_state_of_charge') | float(0) }}"
      soc2: "{{ states('sensor.sessy_dn9v_state_of_charge') | float(0) }}"
      soc3: "{{ states('sensor.sessy_dmky_state_of_charge') | float(0) }}"
      batteries_full: "{{ soc1 >= 99 and soc2 >= 99 and soc3 >= 99 }}"
      net_export: "{{ returned_power - delivered_power }}"
      throttle_needed: "{{ net_export > 50 and batteries_full and price < price_threshold }}"
      target_power: |
        {% if throttle_needed %}
          {% set perc = (net_export / max_power) * 100 %}
          {{ ([0, (perc | round(0)), 100] | sort)[1] }}
        {% else %}
          100
        {% endif %}
      current_power: "{{ states('number.growatt_modbus_active_power_limit') | float(0) }}"
  - condition: template
    value_template: "{{ current_power | float(0) != target_power | float(0) }}"
  - action: number.set_value
    target:
      entity_id: number.growatt_modbus_active_power_limit
    data:
      value: "{{ target_power }}"

[ Voor 43% gewijzigd door Sicos op 15-07-2026 07:53 ]

• Gameboy
  • Nu online
Sicos schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:42:
Ik heb een growatt omvormer en die op een netwerk bridge / RS485 (https://www.kiwi-electron...agTHB4_Fq2TmLnZH-cEB7iQzw) aangesloten (bi-directioneel, lezen en schrijven) en daarna in Home Assistant een script gemaakt die eerst kijkt of de accus al vol zitten en vervolgens kijkt wat NordPool aangeeft als stroomprijs en wanneer het me geld kost de boel gewoon afknijpt.

Voor HA gebruik ik deze --> https://github.com/wills106/homeassistant-solax-modbus

Hiermee kan je zowel lezen als schrijven dus ook de poweroutput aansturen van de omvormer zelf.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: Manage solar export settings
mode: single
sequence:
  - variables:
      price_threshold: -0.2
      max_power: 6000
      returned_power: >-
        {{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_returned_watt_2') |
        float(0) }}
      delivered_power: >-
        {{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered_watt_2')
        | float(0) }}
      price: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') | float(0) }}"
      soc1: "{{ states('sensor.sessy_dxk3_state_of_charge') | float(0) }}"
      soc2: "{{ states('sensor.sessy_dn9v_state_of_charge') | float(0) }}"
      soc3: "{{ states('sensor.sessy_dmky_state_of_charge') | float(0) }}"
      batteries_full: "{{ soc1 >= 99 and soc2 >= 99 and soc3 >= 99 }}"
      net_export: "{{ returned_power - delivered_power }}"
      throttle_needed: "{{ net_export > 50 and batteries_full and price < price_threshold }}"
      target_power: |
        {% if throttle_needed %}
          {% set perc = (net_export / max_power) * 100 %}
          {{ ([0, (perc | round(0)), 100] | sort)[1] }}
        {% else %}
          100
        {% endif %}
      current_power: "{{ states('number.growatt_modbus_active_power_limit') | float(0) }}"
  - condition: template
    value_template: "{{ current_power | float(0) != target_power | float(0) }}"
  - action: number.set_value
    target:
      entity_id: number.growatt_modbus_active_power_limit
    data:
      value: "{{ target_power }}"
Heb je een export-overschot? Als in: exporteer je naar verwachting op je komende jaarafrekening meer dan dat je afneemt/importeert?

Zo ja, dan is dit prima, maar als dat niet het geval is (dus als je meer importeert dan exporteert), kun je de price_threshold beter op -11 zetten. Dan is de totaalprijs inclusief EB negatief. Die saldeer je nog weg, dus je kunt beter wel exporteren om de EB over meer import terug te krijgen...

• Sicos
Gameboy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:43:
[...]

Heb je een export-overschot? Als in: exporteer je naar verwachting op je komende jaarafrekening meer dan dat je afneemt/importeert?

Zo ja, dan is dit prima, maar als dat niet het geval is (dus als je meer importeert dan exporteert), kun je de price_threshold beter op -11 zetten. Dan is de totaalprijs inclusief EB negatief. Die saldeer je nog weg, dus je kunt beter wel exporteren om de EB over meer import terug te krijgen...
Daarom staat die nu nog op -0.20 en volgend jaar niet meer en wordt de boel gewoon afgeknepen zo gauw ik moet gaan betalen.

• PetraF
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-07 00:18
Misschien kunnen jullie mij helpen, want de helpdesk van Charged SESSY laat me voor mijn gevoel behoorlijk in de steek.

ik heb 2 jaar geleden 4 SESSY aangeschaft met wat kleine probleempjes daargelaten altijd prima gedraaid. Echter sinds de laatste update doet één SESSY precies het tegenovergestelde dan de andere drie. Dus als de andere drie aan het laden zijn, dan ontlaad de ene (en visa versa).

na eerst zelf zaken te hebben geprobeerd, heb ik 2,5 week geleden SESSY (Charged) telefonisch benadert. Ticket aangemaakt en er zou naar gekeken worden. Na week niks vernomen, wederom contact opgenomen en gaf men aan als wij een commando geven werkt hij goed. Daarop stuurde ik printscreens hoe de andere aan het ontladen waren en de ene aan het laden, dus tegenovergestelde gedrag vertoont. Wederom een ticket aangemaakt. Wederom weer een week gewacht en maar weer eens zelf gebeld. Volgens hun is er niks aan de hand, maar men zet het door. We zijn nu bijna een week verder en ik hoor niks en probleem blijft.

Wat ik al heb geprobeerd: stroom er een hele nacht af. Dongle verwisseld. Updates opnieuw gedaan. Gekeken of de instellingen in de portals gelijk stonden Als ik zoek op internet dan krijg ik als antwoord dat ik dit niet zelf kan oplossen. Daar zegt men “De batterij reageert lokaal nog steeds exact gespiegeld op de P1-metingen. Er wordt gezegd dat Charged in de backend de kalibratie of de lokale aansturingsmatrix voor dit specifieke serienummer dient te resetten. Het probleem zou niet ter plekke liggen, mede gezien de andere drie Sessy wel goed functioneren.

Wie kan uithelpen 😢 Ik raak wat moedeloos en al helemaal radeloos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd9Coi46ULExFsm2Hwmk8__Dt40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ghYtZrfK6MSx0gte4jfYFuc.jpg?f=fotoalbum_large

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:57

vanenkelen

uhmmm.....speechless

PetraF schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:08:
Misschien kunnen jullie mij helpen, want de helpdesk van Charged SESSY laat me voor mijn gevoel behoorlijk in de steek.

ik heb 2 jaar geleden 4 SESSY aangeschaft met wat kleine probleempjes daargelaten altijd prima gedraaid. Echter sinds de laatste update doet één SESSY precies het tegenovergestelde dan de andere drie. Dus als de andere drie aan het laden zijn, dan ontlaad de ene (en visa versa).

na eerst zelf zaken te hebben geprobeerd, heb ik 2,5 week geleden SESSY (Charged) telefonisch benadert. Ticket aangemaakt en er zou naar gekeken worden. Na week niks vernomen, wederom contact opgenomen en gaf men aan als wij een commando geven werkt hij goed. Daarop stuurde ik printscreens hoe de andere aan het ontladen waren en de ene aan het laden, dus tegenovergestelde gedrag vertoont. Wederom een ticket aangemaakt. Wederom weer een week gewacht en maar weer eens zelf gebeld. Volgens hun is er niks aan de hand, maar men zet het door. We zijn nu bijna een week verder en ik hoor niks en probleem blijft.

Wat ik al heb geprobeerd: stroom er een hele nacht af. Dongle verwisseld. Updates opnieuw gedaan. Gekeken of de instellingen in de portals gelijk stonden Als ik zoek op internet dan krijg ik als antwoord dat ik dit niet zelf kan oplossen. Daar zegt men “De batterij reageert lokaal nog steeds exact gespiegeld op de P1-metingen. Er wordt gezegd dat Charged in de backend de kalibratie of de lokale aansturingsmatrix voor dit specifieke serienummer dient te resetten. Het probleem zou niet ter plekke liggen, mede gezien de andere drie Sessy wel goed functioneren.

[Afbeelding]
Inhoudelijk geen antwoord op je vraag. Gelukkig nooit meegemaakt. Kan alleen mijn ervaring met de Sessy helpdesk met je delen.

Ik herken de soms wat trage reactie van de eerste lijn. Maar meestal werd ik wel binnen 2-3 dagen beantwoord. Toen die er na een paar pogingen niet uitkwamen werd ik ook doorgezet naar de specialisten. Toen bleef het een week of twee/drie stil, maar na weer een berichtje van mij kwam er een goede inhoudelijke reactie en een voorstel hoe het probleem op te lossen. Dus ik herken dat het wat langer duurt en dat je in de tussentijd niet regelmatig geupdate wordt. Maar over de inhoudelijke afhandeling door de tweede lijn ben ik wel tevreden.

Misschien nog even geduld hebben totdat ze er goed naar hebben kunnen kijken? Het blijft een bedrijf in de startup fase en ze moeten hun aandacht verdelen.

En ondertussen uiteraard hier hulp vragen, genoeg slimme en ervaren Tweakers hier die graag willen helpen.

• DJP!

[Afbeelding]
Het online portal geeft volgens mij niet het gedrag realtime weer. Gebruik je toevallig Home Assistant, Homey of de myhomebattery app? Zie je daar hetzelfde gedrag?

In welke modus draaien de Sessy's? Hebben ze een goede verbinding met de P1 dongle?

• PetraF
Ik heb een Homey en daar zie ik het beeld ook op. Ik heb dit al eens eerder bij de hand gehad en toen heeft men wat van afstand gedaan en was het probleem opgelost. Dit ook vermeld aan Charged maar schijnbaar bewaard men geen logs van eerdere gesprekken.

• DJP!
PetraF schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:14:
Ik heb een Homey en daar zie ik het beeld ook op. Ik heb dit al eens eerder bij de hand gehad en toen heeft men wat van afstand gedaan en was het probleem opgelost. Dit ook vermeld aan Charged maar schijnbaar bewaard men geen logs van eerdere gesprekken.
Draaien de Sessy's de eigen nul op de meter of via Homey nul op de meter?

• PetraF
Zowel als ik via de Homey NOM draai of via Charged Sessy zelf, dan loopt de ene batterij uit de pas

• MajaMestreech
PetraF schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:46:
Zowel als ik via de Homey NOM draai of via Charged Sessy zelf, dan loopt de ene batterij uit de pas
Misschien eens verwijderen van de Homey en dan eens met de My Home Battery app aansturen. Laden / ontladen / stop / herstarten. Wie weet....

• Maartentux
PetraF schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:46:
Wat mij interessant lijkt om te zien is wanneer je de Sessy's en de P1 meter allemaal via de MyHomeBattery app aanstuurt en allemaal op 'Zero on Meter' (Sessy's NoM dus) instelt, en die problematische accu gaat uit de pas lopen, is de mode die de MyHomeBattery app dan aangeeft voor die accu nog steeds 'Zero on Meter' of toont hij dan 'API mode' ? Dat lijkt me razend interessant.

• Wimlem
  • Laatst online: 20-07 16:34

[Afbeelding]
die is defect. Ik had hetzelfde en daar is de omvormer in de sessy van vervangen.

Twee deden het prima en de 3e deed telkens het tegenovergesteld. Soms liep hij wel in pas, maar meestal niet. Of ik het via homey deed of handmatig, maakte niet uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimlem op 20-07-2026 16:25 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste