Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:05
Simpel360 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:34:
[...]

Aangekondigd als klaar product is de uitbreiding idd niet, er zijn al wel spoilerfoto's getoond.
Als ik zie dat het prijsverschil tussen een 5kWh en een 10kWh variant €2000,- is kom je ook in de prijsrange van andere producten voor die 5kWh extra. Aan de andere kant een Sessy koop je niet om de prijs.

Ik verwacht of beter gezegd hoop juist op een 2,5kWh uitbreiding voor een stuk onder de €1000,-

Of weer een leuke blackfriday deal voor een 3e Sessy i.c.m. de btw terug vanwege het handelen........

De tijd zal het leren :+
Die zogenaamde spoilerfoto was volgens mij enkel een 3D CAD render. Dat is nog lang geen product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik draai in API-mode waarin ik min of meer op NOM draai om vooral mijn zonne-energie zelf te kunnen gebruiken. Afgelopen week is de Sessy niet voller dan 30% geworden en het zal niet heel lang meer duren voordat de Sessy een paar maanden niks meer doet (zonnepanelen op Oost/West 40 graden icm een warmtepomp zorgt er voor dat ik ook zonder accu van november t/m januari meestal nog geen 10kWh per maand teruglever).

Vraagje over de winterveiligheidsfunctie: Werkt deze ook als je in API of in IDLE-mode staat?

Als de Sessy leeg (of vol) is schakel ik van API naar IDLE (doet de Sessy trouwens ook uit zichzelf als er een poosje niks gebeurt in API-mode).

Het voelt een beetje gek: In API-mode ben ik zelf verantwoordelijk dat ik de limieten van de hoofdaansluiting bewaak, maar in API-mode is de Sessy niet leeg, dus lijkt de winterveiligheidsfunctie niet zo relevant.
Winterveiligheidsfunctie doet dan (denk ik?) alleen in IDLE-mode iets, maar dan valt er helemaal niks bij te sturen, dus hoe werkt dat dan?
Op welk vermogen gaat die winterveiligheidsfunctie laden? Maximaal? 50%?
Wanneer doet hij dat? Als de batterij-spanning onder een bepaald niveau komt? Of gewoon 1 keer per week of zo een beetje laden? Hoeveel laadt hij dan?

Heeft iemand hier al meer info over gevonden, of is dat iets dat ik proefondervindelijk moet gaan ontdekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-10 19:41
Hebben anderen er ook last van dat de instructies vanuit Charged voor de dynamische modus een uur verkeerd lopen?

Mijn Sessy heeft nu niets gedaan om 08:00 - 09:00, maar begint zonet strak vanaf 09:00 wel stroom retour te sturen. Hierdoor loop je op de termijn toch best wat mis, en dit is al een paar keer eerder gebeurd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:20
smiba schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:10:
Hebben anderen er ook last van dat de instructies vanuit Charged voor de dynamische modus een uur verkeerd lopen?

Mijn Sessy heeft nu niets gedaan om 08:00 - 09:00, maar begint zonet strak vanaf 09:00 wel stroom retour te sturen. Hierdoor loop je op de termijn toch best wat mis, en dit is al een paar keer eerder gebeurd
U is niet uniek, lees maar eens de laatste paar blz door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:37

Is al een poosje geleden besproken hier geloof ik. Maar, Ja je bent niet alleen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Zouden ze bij charge ergens een verkeerde tijdzone hebben aan geklikt, want zo precies 1 uur versprongen en het niet opgelost krijgen is wel bijzonder. Dus dat er ergens een tijdzone verschil toegevoegd wordt ....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:01
Twan_V schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:35:
@GroeneKees dank voor de heads-up! en @DJP! dank voor de reactie. Het krijgt inderdaad de aandacht van de ontwikkelaar die dit heeft geschreven. Met een beetje geluk is het laatste uurtje ook morgen of donderdag correct.
Hallo Twan,
Wat is de status hier van vorige week schreef je al eens dat het een kwestie van uren zo zijn :-( .
Maar de meldingen blijven bestaan bij mensen welke in de ROI mode draaien.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
psdata schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Hallo Twan,
Wat is de status hier van vorige week schreef je al eens dat het een kwestie van uren zo zijn :-( .
Maar de meldingen blijven bestaan bij mensen welke in de ROI mode draaien.
168 uur is ook uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:47

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Hier hetzelfde dat dit zo lang moet duren om op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
sideriusj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:35:
Hier hetzelfde dat dit zo lang moet duren om op te lossen.
volgens mij is het opgelost.
"my home battery" app gaf de juiste schema's op de juiste tijden vanmorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:23

Ik ben deze week in Finland en eens gestuurd op Dynamisch ontladen naar het net. Zie dit verschil van 1 uur ook echter dacht dat dit komt door 1 uur tijdsverschil Finland-Nederland. Blijkt echter een ander probleem te zijn, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minidoc88
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-10 21:35
Sandburd schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Apple is een keer eerder dan Google, vermoed dat Google in de loop van de dag de update los laat. Maar.... de app is bijgewerkt met ondersteuning voor het grid target. Functionaliteit is te activeren bij de instellingen van de P1.

Hoe werkt het?
Toggle de "Activeer/Activate grid target" instelling. Je krijgt er nu bij de P1 naast het wiel voor de instellingen een icoon bij. Hiermee kan het zogenaamde grid target ingesteld worden. Dit is wat de Sessy moet gaan benaderen in zijn NOM modus.
Dus stel je hebt een verbruiker die je wilt negeren en die verbruikt 250 watt. Dan kun je het grid target op 250 watt zetten. Sessy gaat dan in zijn NOM modus het verbruik op 250 watt houden. Die 250 watt wordt beschouwd als het 0-punt. Bij minder dan 250 watt verbruik zal Sessy niets doen.. Het omgekeerde geldt voor een negatief grid target.
Normaliter staat het grid target op 0.

Al extraatje is er ook de optie om de P1 "kaart" een kleurtje te geven wanneer er een grid target anders dan 0 actief is zodat het zichtbaar is dat de grid target afwijkt. (Grid target zelf wordt uiteraard ook weergegeven)

Het verkleuren van de kaart werkt onafhankelijk van de mogelijkheid tot het zetten van de grid target. Dus mocht je het grid target vanuit een ander systeem zetten en het enkel willen monitoren dan kun je enkel het verkleuren van de kaart aanzetten.

Heb het hier getest, echter ik draai een alpha versie van de firmware. De grid target functionaliteit heb ik verder niet van gehoord dat daar wijzigingen in zitten, dus die zou bij jou hetzelfde moeten reageren denk ik.

Versie van de app die grid target heeft: 1.3.3
Vraagje, dit is toch hetzelfde als
"Minimaal vermogen waarmee Sessy werkzaam is: 201 watt" in dit geval ingesteld op 201 watt. Als het verbruik hoger is dan 201 watt zal de Sessy bijspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:16

mausy5043

Don't panic.

tcw82 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Dit klopt, maar in mijn geval, als de auto gaat laden is dat omdat Tibber er gridrewards tegenover zet, of omdat de stroom het goedkoopste is. Dan is het verbruik van de andere verbruikers niet zo een probleem.
Ik kan niet helemaal opmaken uit je reactie of je het al wist, maar voor de groep dan, Tibber Gridrewards gelden alleen op de kWh-en die door de EV zijn geladen. Andere gebruikers doen niet mee. Ik had al eens het idee om de batterijen ook te laten laden, maar van Tibber hoorde ik dus dat de Gridrewards alleen op de EV van toepassing zijn.
Overigens pas ik ook toe dat de batterijen naar IDLE gaan als de EV gaat laden. De inhoud van de batterijen "levert" mij meer op als ik die in het huis stop tijdens de dure uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:09
mausy5043 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Ik kan niet helemaal opmaken uit je reactie of je het al wist, maar voor de groep dan, Tibber Gridrewards gelden alleen op de kWh-en die door de EV zijn geladen. Andere gebruikers doen niet mee. Ik had al eens het idee om de batterijen ook te laten laden, maar van Tibber hoorde ik dus dat de Gridrewards alleen op de EV van toepassing zijn.
...
Hoe kan Tibber de kWh's uitelkaar houden, of moet je dan ook een laadstation van Tibber hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:28
feico.de.boer schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:56:
[...]
Hoe kan Tibber de kWh's uitelkaar houden, of moet je dan ook een laadstation van Tibber hebben?
Grid awards werken inderdaad alleen als je een lader of een EV hebt die door Tibber uitgelezen en aangestuurd kan worden. Dus dan weten ze precies hoe veel kWh er geladen worden tijdens de grid rewards momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Hathi schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:02:
[...]

Grid awards werken inderdaad alleen als je een lader of een EV hebt die door Tibber uitgelezen en aangestuurd kan worden. Dus dan weten ze precies hoe veel kWh er geladen worden tijdens de grid rewards momenten.
Klopt. De lader moet OCPP v1.6j of hoger ondersteunen én Tibber moet die lader ondersteunen. Als de EV door Tibber ondersteunt wordt, kan Tibber de SoC van de EV uitlezen en de laadmomenten plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:08
Terug naar Sessy?
Heb al een paar keer bij Tibber gevraagd om Sessy batterijen toe te voegen naast de homeopathie, misschien in de komende week allemaal eens zo’n verzoekje doen om te laten merken dat daar belangstelling voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
mausy5043 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Overigens pas ik ook toe dat de batterijen naar IDLE gaan als de EV gaat laden. De inhoud van de batterijen "levert" mij meer op als ik die in het huis stop tijdens de dure uren.
Ik wist dat niet bewust, had wel met de gedachte gespeeld om de accus mee te laten lopen, hoe weet tibber P1 meter dan wat of dat de electronen doen? Die hebben geen pasje bij zich waarop staat ik ben een grid rewards electron ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Hathi schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:02:
[...]

Tibber heeft geen idee wat we naar die auto gaat. In de ap zijn er twee plekken die de kwh weer geven. En die zijn allebei anders. De mid meter die er hier tussen zit heeft waarschijnlijk de meest accurate info en wijk ook weer af van die twee Tibber metingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xm3xtyYVGg34HjdpUvwmwU1TQc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2cerH5hMdsZcIXeH4YNdz0dF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zoa0fIdiIp8ePr7JHw2ViO3eUHk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vQ6gPPNFpVE2axlsKzoKE8AC.png?f=fotoalbum_tile
En dan zeg je, 2kwh wat is nu 2 kwh. Deze twee getallen zijn naar elkaar toe aan het kruipen. Het begon met 13 en 22 kwh in den beginne.

[ Voor 43% gewijzigd door tcw82 op 17-10-2025 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
  • Laatst online: 23:28
tcw82 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Tibber heeft geen idee wat we naar die auto gaat. In de ap zijn er twee plekken die de kwh weer geven. En die zijn allebei anders. De mid meter die er hier tussen zit heeft waarschijnlijk de meest accurate info en wijk ook weer af van die twee Tibber metingen.
Zoals hierboven genoemd werkt het alleen met laders die het OCPP protocol ondersteunen. De gemeten kWh van die lader tijdens de grid Rewards momenten worden dus vergoed door Tibber. Dat zijn dezelfde kWh's als je met zo'n lader zou afrekenen als je hier met een laadpas voor zou betalen, dus die zullen echt wel redelijk accuraat zijn. De auto ontvangt mogelijk weer andere waarden ivm laadverliezen, maar de lader meet gewoon wat er van het net (of je panelen, thuisaccu of welke bron dan ook) wordt afgenomen en daar rekent Tibber mee. Lijkt mij niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Hathi schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Zoals hierboven genoemd werkt het alleen met laders die het OCPP protocol ondersteunen. De gemeten kWh van die lader tijdens de grid Rewards momenten worden dus vergoed door Tibber. Dat zijn dezelfde kWh's als je met zo'n lader zou afrekenen als je hier met een laadpas voor zou betalen, dus die zullen echt wel redelijk accuraat zijn. De auto ontvangt mogelijk weer andere waarden ivm laadverliezen, maar de lader meet gewoon wat er van het net (of je panelen, thuisaccu of welke bron dan ook) wordt afgenomen en daar rekent Tibber mee. Lijkt mij niet meer dan logisch.
Ja, precies zoals die geïntegreerde lader die ik van Tibber hier heb hangen?;😂😂😂🫣

https://tibber.com/nl/store/product/charge-amps-luna

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9IxJu8Ah_lmfl6-hQWkByZaSLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6JfY4uQaHs67wFZctPrTNA9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door tcw82 op 17-10-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minidoc88
minidoc88 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

"Minimaal vermogen waarmee Sessy werkzaam is: 201 watt" in dit geval ingesteld op 201 watt. Als het verbruik hoger is dan 201 watt zal de Sessy bijspringen.
Het zijn toch twee andere waarden.
Nu ingesteld dat Sessy vanaf 200 watt pas mag ontladen (lagere wattage is niet efficient genoeg). En de Grid Target ingesteld op -30. Als het verbruik thuis hoger is dan 170 watt zal Sessy met 200 watt (170+30) gaan ontladen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

minidoc88 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:21:
[...] vanaf 200 watt pas mag ontladen (lagere wattage is niet efficient genoeg).
Op basis waarvan "weet" jij dat een wattage lager dan 200 W niet efficient genoeg is? Heb je een bron of kun je het eens voorrekenen?

Ik vraag me al langer af wat nu eigenlijk de meest efficiente wattage-ranges zijn, maar heb nooit kunnen vinden hoe ik daar achter kan komen. Kun je het meten of berekenen? Is daar onderzoek naar gedaan? Hier, en op andere fora, wordt nog wel eens gestrooid met die uitspraak dat boven of onder een bepaald wattage inefficienter zou zijn, maar dat wordt meestal als algemeen bekend beschouwd en nooit onderbouwd met data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Laatst online: 23:05
mausy5043 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Op basis waarvan "weet" jij dat een wattage lager dan 200 W niet efficient genoeg is? Heb je een bron of kun je het eens voorrekenen?

Ik vraag me al langer af wat nu eigenlijk de meest efficiente wattage-ranges zijn, maar heb nooit kunnen vinden hoe ik daar achter kan komen. Kun je het meten of berekenen? Is daar onderzoek naar gedaan? Hier, en op andere fora, wordt nog wel eens gestrooid met die uitspraak dat boven of onder een bepaald wattage inefficienter zou zijn, maar dat wordt meestal als algemeen bekend beschouwd en nooit onderbouwd met data.
Op de site van Sessy staat wel het een en ander beschreven: https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
minidoc88 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:21:
[...]

Het zijn toch twee andere waarden.
Nu ingesteld dat Sessy vanaf 200 watt pas mag ontladen (lagere wattage is niet efficient genoeg). En de Grid Target ingesteld op -30. Als het verbruik thuis hoger is dan 170 watt zal Sessy met 200 watt (170+30) gaan ontladen. :)
Volgens mij werkt het iets anders. Die waarde van 200 geldt zowel voor laden als ontladen, maar er zit een adder onder het gras. Ik vind eigenlijk dat Sessy dit niet juist aanpakt. Hoe ik het heb begrepen is dat zodra de waarde lager wordt dan 200 watt, de Sessy stopt met laden-/ontladen. Maar om laden/ontladen te initiëren is een driemaal hogere waarde nodig: 600 watt.
En ik heb altijd moeite met het teken beredeneren, dus of je 30 watt optelt of aftrekt weet ik zo snel niet. Ik wil dat er een lichte bias is naar afnemen inplaats van terugleveren, dus ik heb mijn waarde op (+)30 staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

DJP! schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:48:
[...]

Op de site van Sessy staat wel het een en ander beschreven: https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/
Ahaa, die had ik nog niet eerder gezien. Dus, die 200 W is een waarde op basis van de eigen interpretatie van die efficiency curves en waar je de minimale efficiency wilt hebben. In dit geval ongeveer 80% dus. Als je voor >90% gaat kom je op 20% belasting.
Mijn basislast in de nacht is tussen de 100 en 150 W, dus ik zal genoegen moeten nemen met een lagere efficiency. (Ik heb het minimum vermogen op 50W staan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minidoc88
Het is inderdaad voor het laden / ontladen.

Maar onder de 200 watt ontladen is de efficiëntie wat mij betreft te laag en kan hij beter in stand-by mode blijven staan. Volgens de Sessy site is rond de 200 watt leveren (net iets onder de 10% belasting) rond de 70% efficiëntie. Dan gaat er toch iets van 60 watt verloren aan de omvormer etc. Lager staat niet in het voorbeeld van Sessy.

Daarnaast zijn de energietarieven in de nacht (stand-by verbruikers actief) vaak toch laag.

[ Voor 19% gewijzigd door minidoc88 op 17-10-2025 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
mausy5043 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Ahaa, die had ik nog niet eerder gezien. Dus, die 200 W is een waarde op basis van de eigen interpretatie van die efficiency curves en waar je de minimale efficiency wilt hebben. In dit geval ongeveer 80% dus. Als je voor >90% gaat kom je op 20% belasting.
Mijn basislast in de nacht is tussen de 100 en 150 W, dus ik zal genoegen moeten nemen met een lagere efficiency. (Ik heb het minimum vermogen op 50W staan.)
Onder de 10% belasting (dus onder de 200W) is de efficiëntie lager. Het is echt afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ik vind zelf het idee dat ik 's nachts zelf opgewekte zonnestroom kan gebruiken, ondanks de lagere efficiëntie wel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
minidoc88 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

Je bent er volgens mij zelf al achter, maar ook nog als antwoord. Dat grid setpoint verplaatst wat Sessy als 0 ziet. Dus als jouw Sessy pas mag gaan werken bij 201 watt en je verschuift het grid setpoint dan is die 201 watt voor minimaal vermogen iets dat daarmee wordt verrekend.
Dus stel je grid setpoint 50 watt dan zal Sessy pas "Wat gaan doen" bij 201 + 50 = 251 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Zijn er onder jullie meer mensen die ook graag zouden willen dat de Sessy’s rechtstreeks gekoppeld kunnen worden aan Tibber en uiteindelijk ook op den duur aan Grid Rewards kunnen meedoen met de batterijen?
Van Tibber begreep ik (zie plaatjes) dat ze wel bezig zouden zijn om andere batterijen toe te willen voegen.
Zou toch gaaf zijn als sessy’s de eerste “anders dan homevolt” batterijen zouden zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64HMJNMAEEAGfnS7XUqkwH7GVAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GKFIwd86i8IkYcxO6JUpUUlW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INS6j2h_dRSlQv4czuGKKdyCvCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X06WnXcc6Y5zhco1weUkrLXW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
HaraldBou schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:53:
Zijn er onder jullie meer mensen die ook graag zouden willen dat de Sessy’s rechtstreeks gekoppeld kunnen worden aan Tibber en uiteindelijk ook op den duur aan Grid Rewards kunnen meedoen met de batterijen?
Van Tibber begreep ik (zie plaatjes) dat ze wel bezig zouden zijn om andere batterijen toe te willen voegen.
Zou toch gaaf zijn als sessy’s de eerste “anders dan homevolt” batterijen zouden zijn?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was charged (sessy) niet juist bezig weg te bewegen van die dynamische en onbalans markten? Waar ze de batterij voorheen als handels gereedschap in de markt zette lijkt het nu veel meer een " nom " propositie te zijn. Zelf zou het ook goed uitkomen als tibber zich over de accus mag gaan bekommeren, maar ergens ben ik bang dat het er niet inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

HaraldBou schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:53:
Zijn er onder jullie meer mensen die ook graag zouden willen dat de Sessy’s rechtstreeks gekoppeld kunnen worden aan Tibber ...
Oorspronkelijk wel, maar nu ik zoveel geautomatiseerd heb met HA, heb ik die behoefte niet meer.

Ik heb mijn zonnepanelen en batterijen aangemeld op www.energieleveren.nl conform de registratieplicht. Dus, Tibber weet dat ik ze heb. Maar meer dan dat zie ik voorlopig geen noodzaak voor.

[ Voor 25% gewijzigd door mausy5043 op 18-10-2025 08:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
tcw82 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:32:
[...]

Was charged (sessy) niet juist bezig weg te bewegen van die dynamische en onbalans markten? Waar ze de batterij voorheen als handels gereedschap in de markt zette lijkt het nu veel meer een " nom " propositie te zijn. Zelf zou het ook goed uitkomen als tibber zich over de accus mag gaan bekommeren, maar ergens ben ik bang dat het er niet inzit.
Ik ben benieuwd hoelang zo'n koppeling echt zinvol is. Als in 2027 de salderingsregeling vervalt denk ik dat er weinig overblijft van de businesscase en dat er niet veel te verdienen valt. Het hele dynamisch handelen, onbalans handelen etc is erg lastig rendabel te krijgen als je de prijzen van afgelopen tijd bekijkt...

Vanaf 2027 is NOM en de ECO modus the way to go denk ik... en dan is een thuisbatterij ook echt een thuisbatterij die ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk zonne-energie zelf gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
DJP! schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Ik ben benieuwd hoelang zo'n koppeling echt zinvol is. Als in 2027 de salderingsregeling vervalt denk ik dat er weinig overblijft van de businesscase en dat er niet veel te verdienen valt. Het hele dynamisch handelen, onbalans handelen etc is erg lastig rendabel te krijgen als je de prijzen van afgelopen tijd bekijkt...

Vanaf 2027 is NOM en de ECO modus the way to go denk ik... en dan is een thuisbatterij ook echt een thuisbatterij die ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk zonne-energie zelf gebruikt.
Klopt, helemaal mee eens. En tel daar vanaf 2028 de variabele leveringskosten nog eens bij op. En als gevolg van het verhoogde zelfverbruik zullen de day ahead prijzen minder fluctueren. En onbalans wordt opgelost door de echt grote partijen (o.a. accupakket die nu als paddestoelen uit de grond komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47

Tazzios

..

Alleen accu laden op onbalans zou dan nog interessant kunnen zijn, dan met NOM weer ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Tja, tibber geeft nu de kwartier prijzen door en rekent daar ook op af. In die prijzen zit hier en daar al 10 cent delta. Maar zonder salderen is meer nodig.
Qua gridrewards, daar is meer in te doen. Om de simpele reden dat de bedragen groot/groter zijn. Daar zie je als consument alleen zo verdraaid weinig van. Tibber kan, door veel auto's en of homevolts te gelijk te besturen wel voordeel hebben bij die Afnemers/leerpunten maar geeft daar (letterlijk) centen voor terug. Ik gebruik nu 12 dagen een ev en doe laadt thuis op en kan gebruik maken van gridrewards, in die 12 dagen is er 91 cent opgebouwd.
En zolang als de stagiaire bij Tibber aan de knoppen zit blijven dit soort gekke dingen voorkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9QvWqT6bumvaNUaE06wYkCK5pY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/57iRgbmI2sr9nqD8r4Mmf0KX.png?f=fotoalbum_large

Plaatje van afgelopen nacht, twee drie keer gridrewards momenten. Eerste keer "goed" maar de volgende twee keren keurig naast het optimale moment. Of de groene lijn is verkeerd ingetekend, of de software pakte het verkeerde moment, geen idee want je kunt niets (makkelijk) nakijken.

[ Voor 0% gewijzigd door tcw82 op 18-10-2025 10:25 . Reden: Twee doorhalen, drie toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
tcw82 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Tja, tibber geeft nu de kwartier prijzen door en rekent daar ook op af. In die prijzen zit hier en daar al 10 cent delta. Maar zonder salderen is meer nodig.
Qua gridrewards, daar is meer in te doen. Om de simpele reden dat de bedragen groot/groter zijn. Daar zie je als consument alleen zo verdraaid weinig van. Tibber kan, door veel auto's en of homevolts te gelijk te besturen wel voordeel hebben bij die Afnemers/leerpunten maar geeft daar (letterlijk) centen voor terug. Ik gebruik nu 12 dagen een ev en doe laadt thuis op en kan gebruik maken van gridrewards, in die 12 dagen is er 91 cent opgebouwd.
En zolang als de stagiaire bij Tibber aan de knoppen zit blijven dit soort gekke dingen voorkomen:
[Afbeelding]

Plaatje van afgelopen nacht, twee drie keer gridrewards momenten. Eerste keer "goed" maar de volgende twee keren keurig naast het optimale moment. Of de groene lijn is verkeerd ingetekend, of de software pakte het verkeerde moment, geen idee want je kunt niets (makkelijk) nakijken.
En vanaf 2027 dit dus nog minder gaan worden. Het enige waar volgens mij nog wat te halen valt is wat @Tazzios ook aangeeft, laden met lage onbalansprijzen of iets van extra gridrewards als je oplaadt. Ontladen naar het net is gewoon een stuk minder interessant dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ik zoek ook nog een kristallen bol. Waar heb je die van jou vandaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
mausy5043 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:40:
[...]

Geen salderingsregeling is iets waar je geen bolletje voor nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
mausy5043 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:40:
[...]

Doordat de salderingsregeling vervalt krijg je geen energiebelasting meer terug... Die zit nu rond de 14 cent per kWh. Voor elke kWh die je uit het net haalt betaal je dus de energie prijs + belastingen + inkoopvergoeding. Voor elke kWh die je het net instopt krijg je de energieprijs - inkoopvergoeding... Het verschil moet dus minimaal 15 a 16 cent per kWh zijn wil je geen verlies maken. en dan heb ik de afschrijving van de accu's nog niet meegenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:39
DJP! schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:47:
[...]

Doordat de salderingsregeling vervalt krijg je geen energiebelasting meer terug... Die zit nu rond de 14 cent per kWh. Voor elke kWh die je uit het net haalt betaal je dus de energie prijs + belastingen + inkoopvergoeding. Voor elke kWh die je het net instopt krijg je de energieprijs - inkoopvergoeding... Het verschil moet dus minimaal 15 a 16 cent per kWh zijn wil je geen verlies maken. en dan heb ik de afschrijving van de accu's nog niet meegenomen...
Vergeet ook de RTE niet, ik verwacht dat je al snel een spread van 20+ cent nodig hebt om er iets aan over te houden.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
workzone schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:46:
[...]

Vergeet ook de RTE niet, ik verwacht dat je al snel een spread van 20+ cent nodig hebt om er iets aan over te houden.
Inderdaad, dus vanaf 2027 is het met al die handelsvormen een lastig om er iets aan over te houden.

Ik verwacht dat er dan minder gebruikers actief zullen handelen, en dat ook het handelsvolume per gebruiker zal afnemen. Bij een prijsverschil van minimaal 20 cent per kWh is het immers nauwelijks rendabel. Voor de energieleveranciers betekent dit bovendien dat de omzet uit externe aansturing per gebruiker zal dalen. Het zou me dan ook niet verbazen als het huidige model, waarin batterijen individueel worden aangestuurd, op den duur verdwijnt.

Waarschijnlijk zullen energieleveranciers overstappen op een meer geïntegreerd energiemanagementsysteem. Daarbij betaal je een vast maandbedrag, en optimaliseert de maatschappij automatisch het gebruik van je batterij, zonnepanelen en autolader. Maar dit begint echt glazenbollen werk te worden zo :D

Ben wel blij dat de Sessy al een goede en onafhankelijke NOM regeling heeft... 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

RemindMe! 2 years /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-10 16:46

mattijssch

Model 3 LR

Hathi schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Even een kleine rectificatie van deze 2 beweringen: Inmiddels kunnen Tesla's en Fords ook zonder ondersteunde laadpalen met grid rewards laden. Ik heb mezelf ook al afgevraagd hoe Tibber de exacte berekening maakt van de afgenomen elektriciteit, want de kWh die de auto in gaan, zijn uiteraard niet gelijk aan de afgenomen kWh. De mogelijke opties die ik nu zie: Tibber rekent op basis van #fasen (vlg auto) x #ampere x voltages in de meterkast (vanuit de P1) de exact betrokken stroom uit, óf er wordt gerekend op basis van de geladen kWh, maar dan wellicht met een correctiefactor. Ik wil die vraag nog wel een keer uitzetten bij Tibber.

Dan nu maar weer snel ontopic... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-10 06:05
Is het bekend of de Eco Modus ook per kwartier gaat werken?
Nu heb ik 5 uren om 2200 watt te laden per dag.
Gaat dat straks ook veranderen naar 20 kwartieren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
fplin schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:27:
Is het bekend of de Eco Modus ook per kwartier gaat werken?
Nu heb ik 5 uren om 2200 watt te laden per dag.
Gaat dat straks ook veranderen naar 20 kwartieren ?
De afgelopen periode (dat de kwartieren in de (bij) Tibber app staan zitten er dusdanig grote verschillen in dat kwartieren identificeren om te laten laden/ontladen best wat zou kunnen toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
tcw82 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

De afgelopen periode (dat de kwartieren in de (bij) Tibber app staan zitten er dusdanig grote verschillen in dat kwartieren identificeren om te laten laden/ontladen best wat zou kunnen toevoegen.
En niet alleen voor de eco gebruiker.
Nu via HA, gaat ook wel, maar via Sessy automagisch is mooier/makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Simpel360 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:13:
[...]

En niet alleen voor de eco gebruiker.
Nu via HA, gaat ook wel, maar via Sessy automagisch is mooier/makkelijker.
Zie net bericht van Sessy ( in de app) dat het al zou kunnen......
Ff testen dan maar O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
Simpel360 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

Zie net bericht van Sessy ( in de app) dat het al zou kunnen......
Ff testen dan maar O-)
Je hebt ook gelezen dat er een bepaalde firmware versie bij hoort en dat die nog uitgerold wordt?
Overigens wel een beetje raar naar mijn mening een update te pushen in de portal terwijl de apperatuur er nog niet aan toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:00
feico.de.boer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Je hebt ook gelezen dat er een bepaalde firmware versie bij hoort en dat die nog uitgerold wordt?
Overigens wel een beetje raar naar mijn mening een update te pushen in de portal terwijl de apperatuur er nog niet aan toe is.
Met een gefaseerde uitrol is dat juist wel handig! Zolang jouw accu nog niet de juiste firmware heeft, kun je de functies nog niet gebruiken, maar iedereen die al wel de juiste firmware heeft, kan dat al wel ;)

Dat is beter dan wachten totdat echt *iedere* accu de juiste firmware heeft. En misschien kan dat wel niet, vanwege een issue waardoor niet iedere accu die firmware kan krijgen. Hoe lang wacht je dan tot je de nieuwe functionaliteit aanzet?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
feico.de.boer schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Nee, dat heb ik niet gelezen, was te snel met wegklikken en kan het bericht niet meer vinden.

Alles in stappen ben ik een voorstander van :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Deze melding, @Simpel360 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__nmLUv7ZMTyAXR7aB4AF4EJV_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CVseKTX8JU9xnXYNhZFMHN1F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Torch1969 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Het uitlezen van de p1 meter en de Sessy dongles is out of sync. De getoonde waardes hebben dus niet direct een relatie met elkaar. In jou geval kan het zijn dat de Sessy waarde van 5 seconden geleden is en het daadwerkelijk verbruik al is afgenomen (P1) en de Sessy daar nog op moet reageren en dat nog moet doorgeven? Waar die 411 vandaan komt kan ik dan ook niet verklaren.
Het verlies van de Sessy is intern, dus de getoonde waarde van de Sessy is aan de buitenkant (AC-kant)
Toch nog even terugkomen op de waarden van de P1 meter die in de My Home Battery wordt aangegeven. Hieronder plaatje 1 waarin alle 3 de Sessy's op Inactief staan. Het is 22:40h, de zonnepanelen doen dus niks en het verbruik van het huis is 396W, zowel zichtbaar bij het "huisje" als de "2 pijlen" van de waarde van de P1 meter. Gecontroleerd met de HomeWizard P1 en klopte precies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsBNDGyFqRFkODiKfNPbSWevQD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgrHEG4lwOk7RvEF63lNXUuG.jpg?f=fotoalbum_large

In het volgende plaatje is de L1-Sessy ingeschakeld, de andere 2 nog steeds op Inactief. De L1-Sessy geeft nog steeds 389W aan, Echter het Huis geeft nu 113W aan, de batterij 120 W en de P1 -6 W. Ik begrijp deze waarden van Huis en Batterij niet.
Heeft iedereen dit of is bij mij iets nog niet helemaal goed geconfigureerd? Overigens maakt het geen verschil als alle 3 de batterijen zijn ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka1kAqPDgDRu4kv23SlGfgVkaHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuBhpoSmQ99XdnlQkp7azIzJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door MajaMestreech op 21-10-2025 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
Gameboy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:40:
[...]

Met een gefaseerde uitrol is dat juist wel handig! Zolang jouw accu nog niet de juiste firmware heeft, kun je de functies nog niet gebruiken, maar iedereen die al wel de juiste firmware heeft, kan dat al wel ;)

Dat is beter dan wachten totdat echt *iedere* accu de juiste firmware heeft. En misschien kan dat wel niet, vanwege een issue waardoor niet iedere accu die firmware kan krijgen. Hoe lang wacht je dan tot je de nieuwe functionaliteit aanzet?
Het ging me met name om de laatste regel in dat bericht. Weet de exacte tekst niet meer maar wel aanzetten met de verkeerde firmware kon invloed hebben op de werking. Mogelijk is het onhandig geformuleerd, maar het viel me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
feico.de.boer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:37:
[...]

Het ging me met name om de laatste regel in dat bericht. Weet de exacte tekst niet meer maar wel aanzetten met de verkeerde firmware kon invloed hebben op de werking. Mogelijk is het onhandig geformuleerd, maar het viel me op.
Ah ja! Ik zie denk ik wat je bedoelt;) Uit de afbeelding van enkele posts hierboven:
Tot die tijd laat je de instelling op 60 minuten staan, anders kan Sessy niet goed werken.
Dat was 'm? :P

Tja, ik heb daar gemende gevoelens over ;) Ik blijf bij mijn standpunt dat een vroege uitrol van deze functionaliteit in het portal handig is, voor de mensen die accu's hebben met firmware 1.11.5+ (mijn accu heeft dat ook nog niet).

Maar dat je zelf een instelling kunt kiezen die mogelijk een minder goed functionerende accu tot gevolg kan hebben is wel een (heel klein) dingetje. Afhankelijk van wat er mis kan gaan natuurlijk (ik vermoed dat het alleen maar blijft bij minder optimaal laad-/levergedrag).

Maar ik vind(*) dat een Sessy accu wel iets meer geschikt/bedoeld is voor tweakers dan voor gebruikers die echt voor "set -and-forget" willen gaan. Dan mag je ook wat zelfredzaamheid en inzicht verwachten in dergelijke instellingen.

(*) persoonlijke mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
MajaMestreech schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Toch nog even terugkomen op de waarden van de P1 meter die in de My Home Battery wordt aangegeven. Hieronder plaatje 1 waarin alle 3 de Sessy's op Inactief staan. Het is 22:40h, de zonnepanelen doen dus niks en het verbruik van het huis is 396W, zowel zichtbaar bij het "huisje" als de "2 pijlen" van de waarde van de P1 meter. Gecontroleerd met de HomeWizard P1 en klopte precies.

[Afbeelding]

In het volgende plaatje is de L1-Sessy ingeschakeld, de andere 2 nog steeds op Inactief. De L1-Sessy geeft nog steeds 389W aan, Echter het Huis geeft nu 113W aan, de batterij 120 W en de P1 -6 W. Ik begrijp deze waarden van Huis en Batterij niet.
Heeft iedereen dit of is bij mij iets nog niet helemaal goed geconfigureerd? Overigens maakt het geen verschil als alle 3 de batterijen zijn ingeschakeld.

[Afbeelding]
Ik zie dat je nog in versie 1.11.3 zit. Heb je zelf de update uitgesteld of wacht je op een automatische update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
HaraldBou schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

Ik zie dat je nog in versie 1.11.3 zit. Heb je zelf de update uitgesteld of wacht je op een automatische update
Als jij een manier weet om zelf on-demand een firmware-update te forceren, dan verneem ik het graag. ;) Ik moet altijd ruim 3 weken wachten voordat ik de updates krijg, en zit nu ook nog op 1.11.3 :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
Gameboy schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Als jij een manier weet om zelf on-demand een firmware-update te forceren, dan verneem ik het graag. ;) Ik moet altijd ruim 3 weken wachten voordat ik de updates krijg, en zit nu ook nog op 1.11.3 :/
Yup. Same here

(ja ja ik ben bekend met het mechanisme het hoeft niet opnieuw te worden uitgelegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Gameboy schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Er zijn mensen die de automatische updates standaard op uit hebben staan en zelf op een bepaald moment de update in gang zetten. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Maartentux schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

Yup. Same here

(ja ja ik ben bekend met het mechanisme het hoeft niet opnieuw te worden uitgelegd)
Er zit een bug in 1.11.4 voor p1 meter. Bij mij installeert die niet goed. Van support begrijp ik iets met 1 fase en dsmr 5 meters. Ze hebben uitrol 1.11.4 daarom stopgezet en gaan door met 1.11.5. We wachten weer rustig op onze beurt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Torch1969 op 22-10-2025 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
HaraldBou schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

Versie nummer staat toch los van mijn vraag? Velen gebruiken deze app en mijn vraag is gewoon of iedereen dit verschil ziet of dat de waarden bij jullie kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-10 23:17
Vraagje.. ik ben sinds deze week overgestapt op de eco modus en over twee weken start mijn dynamisch contract.

Gaat sessy altijd op de goedkoopste uren laden ? Of alleen als er voldoende prijsverschil is ?

Als het het eerste is, dan lijkt eco me geld te kosten door het omzettingsverlies , heb ik dat goed ?

In dat geval moet ik een homey flowtje maken die kijkt naar het hoog/laag prijsverschil en op basis daarvan switchen tussen eco en nom ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
helm71 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:42:
Vraagje.. ik ben sinds deze week overgestapt op de eco modus en over twee weken start mijn dynamisch contract.

Gaat sessy altijd op de goedkoopste uren laden ? Of alleen als er voldoende prijsverschil is ?

Als het het eerste is, dan lijkt eco me geld te kosten door het omzettingsverlies , heb ik dat goed ?

In dat geval moet ik een homey flowtje maken die kijkt naar het hoog/laag prijsverschil en op basis daarvan switchen tussen eco en nom ..
Do ECO-modus kijkt uitsluitend en alleen naar de goedkoopste uren, maar doet helemaal niets met prijzen. Je geeft zelf op gedurende hoeveel van die goedkoopste uren je de Sessy wilt laden, en met welk vermogen. Ook als er slechts 1 cent/kWh verschil zou zitten tussen de hoogste en de laagste prijzen op een dag, zal Sessy gewoon volgens je ECO instellingen laden.

Je verliest ca. 20% energie als je dat via je Sessy laat gaan (RTE schommelt rond 80% voor de meeste situaties). Dus als je je zorgen maakt dat stroom die via de Sessy gaat je geld kost, dan zul je zelf idd iets moeten verzinnen om dat slimmer te doen ;) Maar noodzakelijk is dat niet, ik kan me zo geen dagen heugen dat er minder dan 20% verschil zat tussen de hoogste en de laagste prijzen in een dag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
helm71 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:42:

De eco modus is een NOM strategie die tijdens de goedkoopste uren (zelf op te geven hoeveel) bijlaadt, dit om tekort aan zonneproductie aan te vullen.
Als je je bij een NOM strategie zorgen maakt over efficiëntie en prijsverschil, dan kun je wellicht beter de ROI modus gebruiken, of zoals gameboy zegt zelfs iets slimmers knutselen en via api aansturen.

[ Voor 4% gewijzigd door Torch1969 op 23-10-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:49
Ik gebruik al bijna 2 jaar 2x een 5kWh Sessy. Lijkt prima te werken via mijn eigen slimme regeling middels Homey Pro 2023.
Ik heb een eigen ECO-mode ontwikkeld. Daarbij laad ik wanneer de stroom het goedkoopst is en ontlaad ik pas wanneer de prijs van de opgeslagen stroom plus 10% (zou eigenlijk 15% moeten zijn) lager is dan de werkelijke prijs. Dit blijf ik doen zolang salderen er nog is. Daarna wordt het anders.

Zonne-energie lever ik terug wanneer het uitkomt. Op goedkope uren gaat het de accu in, op duurdere uren het net op, ook al is de accu niet vol.

Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan en 10kW aan zonnepanelen op oost, zuid en west.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helm71
BerndGaykema schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:51:
Ik gebruik al bijna 2 jaar 2x een 5kWh Sessy. Lijkt prima te werken via mijn eigen slimme regeling middels Homey Pro 2023.
Ik heb een eigen ECO-mode ontwikkeld. Daarbij laad ik wanneer de stroom het goedkoopst is en ontlaad ik pas wanneer de prijs van de opgeslagen stroom plus 10% (zou eigenlijk 15% moeten zijn) lager is dan de werkelijke prijs. Dit blijf ik doen zolang salderen er nog is. Daarna wordt het anders.

Zonne-energie lever ik terug wanneer het uitkomt. Op goedkope uren gaat het de accu in, op duurdere uren het net op, ook al is de accu niet vol.

Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan en 10kW aan zonnepanelen op oost, zuid en west.
Kun je je flow delen ? Dan heb ik iets om mee te beginnen, wat jij omschrijft is namelijk precies waar ik zelf aan dacht ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
helm71 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:31:
[...]

Kun je je flow delen ? Dan heb ik iets om mee te beginnen, wat jij omschrijft is namelijk precies waar ik zelf aan dacht ..
Klinkt inderdaad interessant @helm71 !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BerndGaykema
@helm71 @HaraldBou
Het zijn meerdere Advanced Flows, om het behapbaar te houden.
Ik ga het proberen....
Deze eerste flow is de eigenlijke ECO smart flow.
Je ziet vele variabelen die soms in een andere flow bepaald worden.
Met de variabele "LADEN MOET" forceer ik maximaal laden.
Variabele "Power-Test" is iets waarmee ik momenteel aan het experimenteren ben, kun je voor nu vergeten.
2 variabelen voor "VRIJGAVE ONTLADEN"
- de WallBox is mijn autolader (de auto mag geen stroom uit de accu halen van mij).
- het prijsverschil wordt JA wanneer dus de "accuprijs" lager is dan de actuele prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP391lIZ4gTkjXNUiiS5zCz985A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GtXYzyn7XB5YkUoJvAoMpYvs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
De prijsbepaling en hoe lang je moet laden zit in deze Advanced Flow.

De laadtijd instellen is nodig omdat de Sessy vaak 100% rapporteert terwijl die nog niet vol is. Daarom laad ik nog 30 minuten door. De Sessy stopt toch automatisch met laden, dus kwaad kan het niet. Ik ben er dan wel zeker van dat die vol is.
Daarnaast heb je soms 4 uur nodig om te laden en wil je de 4 goedkoopste uren. Dan start het laden soms 1 of 2 uren voordat die het laagst wordt omdat de uren daarna een stuk duurder zijn. Efin, met de app Power by the Hour kun je vreselijk mooie dingen doen zolang de input juist is. Hier dus het aantal uren nodig om ze vol te krijgen.

Rechts onderaan zie je een ingewikkeld stuk. Dit is om te voorkomen dat ik steeds dezelfde melding op mijn telefoon krijg. Heeft niets met de werking van de Sessy te maken. De melding komt 1x en pas als de status veranderd is krijg ik weer (1x) die melding.
De melding wordt aangestuurd door de variabele "VRIJGAVE ONTLADEN DOOR PRIJSVERSCHIL"

De variabele "accuprijs" wordt bepaald op het moment dat de Sessy geladen wordt. Dit is natuurlijk niet precies. Ik ben nog bezig om de nieuwe prijs te middelen met die van wat er nog in zit. Stel dat er nog 50% in zit met een waarde van 20 cent en de nieuwe stroom kost 30 cent, dan wordt de accuprijs nu 30 cent terwijl die eigenlijk 25 moet worden. Work in Progress.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FmzxYZXVGcgCbd2cP2RN1DNV0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odvscy6IrPvuRu3Xnoev6vKH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door BerndGaykema op 24-10-2025 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
En de derde...
Hier worden veel variabelen bepaald, tbv de ECO-regeling maar ook voor mijn Dashboards op meerdere tablets. Er zitten wat losse kaarten bij, kun je vergeten.

Al met al was het voor mij een leerzaam project, vooral om Homey Pro goed onder de knie te krijgen. De eerste weken was het struggelen... . En nog steeds gebeurt het dat het niet werkt zoals ik het uitgedacht had. Een hele puzzel om de oorzaak te vinden maar wel heel leuk om te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdzVb2iaPgVR1wVyfN5EZKBpQgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/76Ljw13mOoIhk4dnEHE731qK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MajaMestreech schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

[Afbeelding]
Wat je ziet is het gevolg van electriciteit die niet via de meter gaat maar opgeheven wordt doordat de Sessy aan het leveren is .
Het is (volgens mij) zo dat wanneer de Sessy levert en op dezelfde fase zit een verbruiker van wat de sessy levert dat je die stroom niet meer ziet bij de meter.

Waarschijnlijk komt je verwarring deels door de icoontjes die ik in de app gebruik.
  • Het huisje is de waardes van power_consumed uit de API voor de verschillende fases bij elkaar opgeteld. (consumptie)
  • De batterij de waardes van power_produced voor de verschillende fases bij elkaar opgeteld (productie).
  • Bij de pijltjes kun je zien of er stroom van het net wordt gepakt of dat er juist teruggeleverd wordt. (net gebruik)
De enige waarde die "echt" van belang is, zijn die pijltjes omdat je daarmee kunt zien of je stroom van het net pakt of juist aan het net levert (en hoeveel).

Als er op bijvoorbeeld fase 1 een koelkast zit die 100W aan het verbruiken is. En je hebt een Sessy die ook op fase 1 zit en die levert bijvoorbeeld 300W. Dan zul je bij de meter 200W aan "productie" zien. Want de koelkast heeft al 100W "opgegeten" van de stroom die Sessy levert.
Zou de Sessy nu op fase 3 zitten dan ziet de slimme meter die 100W juist wel omdat hij over verschillende fases loopt. Dus dan zie je bij het batterij icoon 300W ipv 200W. (noot: dit is een heel simpel voorbeeld)
Dus daar komt het verschil vandaan dat je ziet dat de Sessy meer aan het leveren is dan wat je uiteindelijk bij de P1 meter ziet.

Mocht je het zelf willen zien/controleren, dan zou je naar de P1 van Sessy kunnen gaan op /api (<sessy_p1>/api) en daar de /api/v2/p1/details API uit kunnen vragen (op die URL kun je execute doen en vindt je ook hoe je met bijvoorbeeld Curl die API uitvraagt). Dan kun je de getallen zien hoe ze uit de P1 meter komen. En dan zul je ook zien dat als je de waardes van de leverende Sessy's bij elkaar optelt dat er dan soms wat lijkt te missen.

Misschien dat het gebruik van die icoontjes dus wat verwarring geeft. Zal eens nadenken of er misschien een betere manier van presenteren is (bijvoorbeeld alleen heel simpel weergeven wat er naar het net / van het net komt en de rest alleen bij de details). Of andere icoontjes.
Mij is hoe de app het presenteert duidelijk, maar ja ik heb hem gemaakt. Kennelijk is het wat verwarrend.
Mocht iemand trouwens een suggestie hebben voor hoe je dit goed presenteert hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Sandburd schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:43:
[...]

Wat je ziet is het gevolg van electriciteit die niet via de meter gaat maar opgeheven wordt doordat de Sessy aan het leveren is .
Het is (volgens mij) zo dat wanneer de Sessy levert en op dezelfde fase zit een verbruiker van wat de sessy levert dat je die stroom niet meer ziet bij de meter.

Waarschijnlijk komt je verwarring deels door de icoontjes die ik in de app gebruik.
  • Het huisje is de waardes van power_consumed uit de API voor de verschillende fases bij elkaar opgeteld. (consumptie)
  • De batterij de waardes van power_produced voor de verschillende fases bij elkaar opgeteld (productie).
  • Bij de pijltjes kun je zien of er stroom van het net wordt gepakt of dat er juist teruggeleverd wordt. (net gebruik)
De enige waarde die "echt" van belang is, zijn die pijltjes omdat je daarmee kunt zien of je stroom van het net pakt of juist aan het net levert (en hoeveel).

Als er op bijvoorbeeld fase 1 een koelkast zit die 100W aan het verbruiken is. En je hebt een Sessy die ook op fase 1 zit en die levert bijvoorbeeld 300W. Dan zul je bij de meter 200W aan "productie" zien. Want de koelkast heeft al 100W "opgegeten" van de stroom die Sessy levert.
Zou de Sessy nu op fase 3 zitten dan ziet de slimme meter die 100W juist wel omdat hij over verschillende fases loopt. Dus dan zie je bij het batterij icoon 300W ipv 200W. (noot: dit is een heel simpel voorbeeld)
Dus daar komt het verschil vandaan dat je ziet dat de Sessy meer aan het leveren is dan wat je uiteindelijk bij de P1 meter ziet.

Mocht je het zelf willen zien/controleren, dan zou je naar de P1 van Sessy kunnen gaan op /api (<sessy_p1>/api) en daar de /api/v2/p1/details API uit kunnen vragen (op die URL kun je execute doen en vindt je ook hoe je met bijvoorbeeld Curl die API uitvraagt). Dan kun je de getallen zien hoe ze uit de P1 meter komen. En dan zul je ook zien dat als je de waardes van de leverende Sessy's bij elkaar optelt dat er dan soms wat lijkt te missen.

Misschien dat het gebruik van die icoontjes dus wat verwarring geeft. Zal eens nadenken of er misschien een betere manier van presenteren is (bijvoorbeeld alleen heel simpel weergeven wat er naar het net / van het net komt en de rest alleen bij de details). Of andere icoontjes.
Mij is hoe de app het presenteert duidelijk, maar ja ik heb hem gemaakt. Kennelijk is het wat verwarrend.
Mocht iemand trouwens een suggestie hebben voor hoe je dit goed presenteert hoor ik het graag.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik begrijp nu waar de verschillen vandaan komen. Verder niet zo'n punt hoor, ben erg blij met deze app en inderdaad is de belangrijkste waarde de net stroom monitoring, zolang die maar op nul staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Mogelijk al eens gevraagd hier (ik heb het topic doorgezocht maar zag dit niet voorbij komen), maar hoe krijg ik het voor elkaar dat de website portal.sessy.nl auto-refreshed? Of moet ik echt een externe tool installeren om dit te bewerkstelligen? De app ververst volgens mij wel periodiek, maar de website niet. Ik heb de boel net en ben de hele dag aan het monitoren, maar niet op mobiel uiteraard. Elke keer handmatig refreshen is ook niet optimaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Soeski op 24-10-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
@PimDoos ik heb een vraagje over de Home Assistant integratie. Mijn P1-dongle wil niet updaten (door een fout in 1.11.4). De update start steeds, maar in de P1-dongle wordt naar een tijdje 1.11.3 teruggezet. De Home assistant integratie denkt dan steeds, ik moet nog updaten. Ik zie al dagenlang een draaiend wieltje. Ik zou deze update graag overslaan (het probleem is opgelost in 1.11.5, waar ik nu op wacht), maar de "overslaan" knop is uitgegrijst en kan ik dus niet gebruiken...
Is er een mogelijkheid om het niet lukken van een update te detecteren? Of in ieder geval de mogelijkheid te hebben de update alsnog over te slaan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqZ7mfsrh6YoyOsOs9L3MM2KOME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SGEO8yW05zwKE7hi1t4W9gpV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Torch1969 op 24-10-2025 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47

Tazzios

..

@Torch1969 update via HA verloopt bij mij meestal ook niet lekker. Daarom log ik altijd in op de accu zelf waar je de accu en de p1 in 1 handeling kan update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:26
Torch1969 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:50:
Is er een mogelijkheid om het niet lukken van een update te detecteren? Of in ieder geval de mogelijkheid te hebben de update alsnog over te slaan?
De skip functie is aan de developer-kant niet goed gedocumenteerd. Wellicht kan ik hier wat code in lenen van een andere integratie.
De detectie en status van de installatie komt rechtstreeks uit de API van Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribarias
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:13
Hallo,
Mijn 2 sessy thuisbatterij verschillen aanzienlijk in de jaarlijkse opbrengst.
Batterij A : € 260,- Batterij B: € 300,-
Ze worden aangestuurd door Frank Energie in Standaard Handel mode. De thuisbatterijen zijn gelijk geïnstalleerd.
Installateur en energieleverancier kunnen mij niet helpen.
Heeft iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-10 10:08

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

Ik heb zojuist Home Assistant een update gegeven naar 2025.10.04 en dat was direct het einde van de ha-sessy addon...

Home Assistant zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MKji_prbcDN4QLrEdVVNdUmj_c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NVbAxFQ4SE4WS9W7E9yEurMs.jpg?f=user_large

Is dit een bekend probleem of ehm... heb ik dat weer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Soeski schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:17:
Mogelijk al eens gevraagd hier (ik heb het topic doorgezocht maar zag dit niet voorbij komen), maar hoe krijg ik het voor elkaar dat de website portal.sessy.nl auto-refreshed? Of moet ik echt een externe tool installeren om dit te bewerkstelligen? De app ververst volgens mij wel periodiek, maar de website niet. Ik heb de boel net en ben de hele dag aan het monitoren, maar niet op mobiel uiteraard. Elke keer handmatig refreshen is ook niet optimaal.
Ja ik vind de Sessy website ook een complete ramp. Zelfs klikken op de refresh knop in de site ('klik hier om de laatste telemetrie op te halen ...') doet bij mij totaal niets, ik moet de reload knop van de browser zelf klikken om iets nieuws binnen te krijgen. Een aanfluiting. Ik gebruik het dan ook nooit. Wel heb ik de lokale pagina's van de Sessy's in browser tabs lopen, maar die moet je wel telkens 'resetten' omdat het anders teveel data wordt, en de boel stevig vertraagt; De lokale paginas houden namelijk per 5 of 10 seconden bij en aggregeren het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Ribarias schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:22:
Hallo,
Mijn 2 sessy thuisbatterij verschillen aanzienlijk in de jaarlijkse opbrengst.
Batterij A : € 260,- Batterij B: € 300,-
Ze worden aangestuurd door Frank Energie in Standaard Handel mode. De thuisbatterijen zijn gelijk geïnstalleerd.
Installateur en energieleverancier kunnen mij niet helpen.
Heeft iemand dezelfde ervaring?
Dat is 15%, dat is toch niet echt aanzienlijk? Maar goed, het is vast wel mogelijk om ze beide € 260 per jaar te laten verdienen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Maartentux schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:07:
[...]

Dat is 15%, dat is toch niet echt aanzienlijk? Maar goed, het is vast wel mogelijk om ze beide € 260 per jaar te laten verdienen. ;)
Laat je werkgever of klanten dit maar lezen, zou je van hen ook 15% minder salaris/facturatie bedrag accepteren?
:o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msA2CrtBKZXjZmYnkvwmajx488E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eQ22VdIV3a1n9eh1yNVhMu3Y.png?f=fotoalbum_large
Vb. van soort ECO bijvulregeling van batterijen als er niet genoeg zon productie is en er voldoende ruimte is in de batterijen om bij te vullen met goedkopere prijzen.
Het is een auto -local regeling welke ik S avonds invul en het tijdpad bereik in stel.
De flow’s zijn wel in Node red gemaakt en werkt voor mij prima.
Vb flow schema voor vandaag,
0:00-8:30 Idle
8:30-13:00 NOM
13:00-17:00 soort Eco plus bij vulregeling op basis van SOC % Batterijen, elk half uur wordt de SOC gemeten en evt. bij geladen.
Vb Soc <60% extra bijladen met Api- stroom uit het net.
Soc >60% <99 NOM (dus alleen pv stroom )
Soc >99% Idle.
17:00-17:45 Idle
17:45-20:30 Api- ontladen
20:30 NOM
De rede van Auto -Local is dat wij 2 batterijen op elke fase draaien dus plan
ik s avonds alle andere grootverbruikers (zijnde niet de batterijen ) zelf in om overbelasting van de fase te voorkomen.
In vb staat ingesteld op api- bijladen een setpoint van -1500 dat is maal 6 = 9kw.
Dit moet wel voldoende hoog zijn om de piek van pv productie optimaal in de batterij
te laden vb. als zon 10 kw productie geeft dan gaat er alsnog 1 kw naar het net wat niet de bedoeling is .meestal heb ik het op -2000 staan is * 6= 12 kw ,hoger komt de zon piek productie per dag niet.
Het is geen vaststaand schema voor elke dag ik speel er mee en leer er elke dag mee.
Zeker nu met de kwartier prijzen is het een uitdaging om optimaal te regelen en ook niet elke dag gaat het goed ,maar dat hoort er bij en het bijladen moet wel rendabel zijn inclusief omzetting om later tegen hogere prijs te verkopen.
Vraagje; zijn er andere voorbeelden van jullie flow’s in Node Red? laat het weten om van te leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjan
  • Laatst online: 23:26
Vorige week is mijn Sessy geplaatst (10 kWh). Toevallig dat ik vandaag wat NodeRed heb zitten knutselen om e.e.a. wat makkelijker te maken. Ik heb een aantal API calls gemaakt in NodeRed (HTTP request) om verschillende laadstrategien te kunnen uitvoeren, incl laden en ontladen. Aansturing van deze calls doe ik door middel van Home assistant kalender events. In Nodered gebruik je dan de "calendar node". Daar zet ik 's middags aan de hand van de nieuwe Nordpool cijfers mijn strategie in (2 minuten werk). Die worden dan in de loop van de avond en nacht afgevuurd, vooral laden e/o ontladen. Ik ben nog niet zover om die beslissingen geheel geautomatiseerd uit te laten voeren. Ook gekeken naar DAO (Day Ahead Optimizer). Dat vind ik nog erg moeilijk. Vooral om daar maar blindelings op te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
sipjan schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:46:
Ik ben nog niet zover om die beslissingen geheel geautomatiseerd uit te laten voeren. Ook gekeken naar DAO (Day Ahead Optimizer). Dat vind ik nog erg moeilijk. Vooral om daar maar blindelings op te vertrouwen.
Goed om je batterij eerst zelf te leren begrijpen en ervaring op te doen. Zelf heb ik dat ook gedaan en had een eigen sturing vanuit homey die ik elke dag wat bijstelde. Sinds een half jaar DAO en qua sturing geen omkijken meer naar. Hooguit dagelijks monitoren of alles nog werkt, en dat is eigenlijk altijd ok, ik vertrouw er ondertussen blindelings op. Er zijn meer Sessy bezitters met DAO. De configuratie valt op zich mee. Als je er aan toe bent, komt je maar in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
@BerndGaykema ik ga er mee aan de slag, dank je !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
tcw82 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

Laat je werkgever of klanten dit maar lezen, zou je van hen ook 15% minder salaris/facturatie bedrag accepteren?
:o :o
Beetje rare vergelijking. Als ik meerdere offertes krijg en die wijken max 15% af dan kijk ik daar niet van op, en ik zal ook niet de duurste offerte automatisch afwijzen vanwege hogere prijs.
Wat er bij OP aan de hand is weet ik natuurlijk niet, en het is een interessante casus, maar IK zou er niet wakker van liggen. Misschien krijgt 1 accu altijd de prioriteit? Slechtere cellen of omvormer? Wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Maartentux schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 01:52:
[...]

Beetje rare vergelijking. Als ik meerdere offertes krijg en die wijken max 15% af dan kijk ik daar niet van op, en ik zal ook niet de duurste offerte automatisch afwijzen vanwege hogere prijs.
Wat er bij OP aan de hand is weet ik natuurlijk niet, en het is een interessante casus, maar IK zou er niet wakker van liggen. Misschien krijgt 1 accu altijd de prioriteit? Slechtere cellen of omvormer? Wie zal het zeggen.
Dit gaat niet over offertes. Dit gaat over de eindstreep. Je heb een offerte gemaakt. Je hebt het werk gedaan en de klant zegt, "ik heb gelezen dat je 15% niet zo veel vindt, nou komt dat goed uit, ik ook niet dus ik betaal 85% van je factuur, zijn we allemaal blij!".
Het punt dat ik probeer te maken (waarschijnlijk kansloos) is dat 15% wel een (behoorlijke) afwijking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Maar je weet niet precies hoe Frank de twee batterijen aanstuurt. Is dat precies op dezelfde (dan zou 15% veel zijn), of krijgen ze andere instructies? Zonder details hierover vind ik 15% ook niet heel bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Maartentux schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:57:
Ja ik vind de Sessy website ook een complete ramp. Zelfs klikken op de refresh knop in de site ('klik hier om de laatste telemetrie op te halen ...') doet bij mij totaal niets, ik moet de reload knop van de browser zelf klikken om iets nieuws binnen te krijgen. Een aanfluiting. Ik gebruik het dan ook nooit.
Neem hierover contact op met Charge. Ook bij mij ging het op een gegeven moment niet goed, een reset aan hun kant bracht de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
BerndGaykema schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:20:
@helm71 @HaraldBou
Het zijn meerdere Advanced Flows, om het behapbaar te houden.
Ik ga het proberen....
Deze eerste flow is de eigenlijke ECO smart flow.
Je ziet vele variabelen die soms in een andere flow bepaald worden.
Met de variabele "LADEN MOET" forceer ik maximaal laden.
Variabele "Power-Test" is iets waarmee ik momenteel aan het experimenteren ben, kun je voor nu vergeten.
2 variabelen voor "VRIJGAVE ONTLADEN"
- de WallBox is mijn autolader (de auto mag geen stroom uit de accu halen van mij).
- het prijsverschil wordt JA wanneer dus de "accuprijs" lager is dan de actuele prijs.

[Afbeelding]
Allereerst; chapeau. Lekker bezig geweest. Ik probeer alle variabelen te begrijpen en te kijken wat je nu precies doet. Ik kan één variabele nog niet ontdekken; wat doe je uiteindelijk met "Sessy SOC gem"? Ik zie dat deze het gemiddelde berekent, maar ik zie het gebruik hiervan nergens terugkomen in de drie flows die je gepost hebt. En; de zwarte statussen "Ontladen mag" - welke app/setting is dit?
Ik zit meteen te kijken hoe ik dit kan implementeren in mijn situatie - ik heb geen laadpaal en heb een 10kW en een 5kW Sessy, dus voor mij zou e.e.a. er anders uit moeten zien. Interessant! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Soeski op 26-10-2025 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdboer68
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:54
ErnstH schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:27:
Maar je weet niet precies hoe Frank de twee batterijen aanstuurt. Is dat precies op dezelfde (dan zou 15% veel zijn), of krijgen ze andere instructies? Zonder details hierover vind ik 15% ook niet heel bijzonder.
Zitten de batterijen op dezelfde fase en/of groep? Stroom kiest de weg van de minste weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
fdboer68 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Zitten de batterijen op dezelfde fase en/of groep? Stroom kiest de weg van de minste weerstand.
Nog correcter zou zijn: Wisselstroom kiest de weg van de minste impedantie :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Soeski schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:56:
..... wat doe je uiteindelijk met "Sessy SOC gem"? I
Die gebruik ik in een dashboard: ik geef daar in 1 widget deze waarde weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcSeinLLL-fJCYIBsFwzigmw4JU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWWdeR3XB9THKJEYI524y7Yg.jpg?f=fotoalbum_large
Die 83% is "SOC gem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Wellicht heb ik een ander bericht gemis, echter uit dit bericht blijkt niet precies wat de Sessy gaat doen bij ECO mode. Als bij ECO mode wordt ingesteld 1 uur laden met xx kW dan wordt de Sessy bij de 60 minuten instelling tijdens het goedkoopste 1 uur van de dag met xx kW geladen. Wordt dit bij de 15 minuten instelling dan de 4 goedkoopste 15 minuten van die dag met xx kW geladen?
Als dit het geval is dan is wel voordeel te halen uit Tibber + Sessy in ECO mode. Idem voor Dynamische mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
BerndGaykema schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Die gebruik ik in een dashboard: ik geef daar in 1 widget deze waarde weer.
[Afbeelding]
Die 83% is "SOC gem".
Ah, dan snap ik 'm. En de zwarte "Ontladen mag status" blokken? Geef je daar aan het systeem door dat er ontladen mag worden bij een hogere prijs, maar - trekt hij dan de batterijen niet met volle bak leeg (2x 1800W) en zit je dan niet later met het probleem dat je batterijen leeg zijn in de avond en je dan weer duur moet inkopen? Ik zou zoiets wel willen doen, maar dan moet er wel nog voldoende in de batterij blijven voor eigen gebruik (zeg 5kW totaal voor de avond van 18.00 - 0.00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:41
Ook bij ons thuis staan nog niet alle klokjes op Wintertijd….maar @Twan_V interpreteer ik het goed dat we nu 2 uur uit de pas lopen bij Dynamisch?

Laden volgens tabel vanaf 12:00 tot 15:00 is bij ons volgens tabel om 14:00 gestart tot 17:00

Ontladen is vervolgens nog helemaal niet gestart(zou ,onlogisch,17:00 zijn maar tot nu 18:00 helemaal niks gestart) zou het dan ook pas om 19:00 gaan gebeuren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYkv0D06qSGGlWijth0bZV6k5tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpEjQ4XFUSmEdDZqL4Z22U4t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZWe3TlwLzo5qJPWzd-0EHKT51o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtiG8jUtTmNsLxPeQUORl7uy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
MajaMestreech schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

Wellicht heb ik een ander bericht gemis, echter uit dit bericht blijkt niet precies wat de Sessy gaat doen bij ECO mode. Als bij ECO mode wordt ingesteld 1 uur laden met xx kW dan wordt de Sessy bij de 60 minuten instelling tijdens het goedkoopste 1 uur van de dag met xx kW geladen. Wordt dit bij de 15 minuten instelling dan de 4 goedkoopste 15 minuten van die dag met xx kW geladen?
Als dit het geval is dan is wel voordeel te halen uit Tibber + Sessy in ECO mode. Idem voor Dynamische mode?
Omdat ik dit ook niet helemaal duidelijk vond heb ik dit even aan Sessy gevraagd. Je stelt dus x aantal uren in en als je met 15 minuten prijzen werkt dan is dat du x keer 4. Dus stel dat je 2 uur laden heb ingesteld zal die de 8 goedkoopste kwartieren laden :D

Lijkt me ook best handig als je ziet hoeveel verschil er nu tussen de 15 min prijzen zit..

@GroeneKees Lokaal klopt het schema hier in iedergeval wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
DJP! schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

Omdat ik dit ook niet helemaal duidelijk vond heb ik dit even aan Sessy gevraagd. Je stelt dus x aantal uren in en als je met 15 minuten prijzen werkt dan is dat du x keer 4. Dus stel dat je 2 uur laden heb ingesteld zal die de 8 goedkoopste kwartieren laden :D

Lijkt me ook best handig als je ziet hoeveel verschil er nu tussen de 15 min prijzen zit..

@GroeneKees Lokaal klopt het schema hier in iedergeval wel...
Dat is super en hebben we toch iets als gebruiker aan deze overgang naar kwartierprijzen. Nu wachten op versie v1.11.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Soeski schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:12:
Ah, dan snap ik 'm. En de zwarte "Ontladen mag status" blokken? Geef je daar aan het systeem door dat er ontladen mag worden bij een hogere prijs, maar - trekt hij dan de batterijen niet met volle bak leeg (2x 1800W) en zit je dan niet later met het probleem dat je batterijen leeg zijn in de avond en je dan weer duur moet inkopen? Ik zou zoiets wel willen doen, maar dan moet er wel nog voldoende in de batterij blijven voor eigen gebruik (zeg 5kW totaal voor de avond van 18.00 - 0.00)
Bij "ontladen mag" gaat de ECO-flow werken. Je krijgt dan NOM (of bijna..).
"Ontladen mag" blokken doe ik wanneer de actuele stroom goedkoper is dan de opgeslagen stroom (accustroom). Zo houd ik genoeg stroom in de Sessy's voor de dure uren.

Vooral de afgelopen weken zie je geregeld dat de stroom over een langere tijd goedkoop is. Dan staan de Sessy's stil ivm "blokken door prijs".

Kern van de werking is:
- zo goedkoop mogelijk laden en gebruiken tijdens de dure uren (NOM) los of dit zonne- of gridstroom is.

In de praktijk zie je vaak dat de Sessy's geladen worden terwijl ik een ruim overschot aan zonnestroom heb (goedkope periodes). Dat is prima want terugleveren levert dan ook weinig op.

Wat ik niet doe is terugleveren op de dure uren. Heb ik geen belang bij.

[ Voor 23% gewijzigd door BerndGaykema op 26-10-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
BerndGaykema schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:09:
[...]
Bij "ontladen mag" gaat de ECO-flow werken. Je krijgt dan NOM (of bijna..).
"Ontladen mag" blokken doe ik wanneer de actuele stroom goedkoper is dan de opgeslagen stroom (accustroom). Zo houd ik genoeg stroom in de Sessy's voor de dure uren.

Vooral de afgelopen weken zie je geregeld dat de stroom over een langere tijd goedkoop is. Dan staan de Sessy's stil ivm "blokken door prijs".

Kern van de werking is:
- zo goedkoop mogelijk laden en gebruiken tijdens de dure uren (NOM) los of dit zonne- of gridstroom is.

In de praktijk zie je vaak dat de Sessy's geladen worden terwijl ik een ruim overschot aan zonnestroom heb (goedkope periodes). Dat is prima want terugleveren levert dan ook weinig op.

Wat ik niet doe is terugleveren op de dure uren. Heb ik geen belang bij.
Super, dank voor die uitleg. Ik herken alleen het icoontje niet in Homey, dus ik vroeg me af welk apparaat/flow/groep w/e dit is. Ik zie dit niet bij mijn Sessy of in andere secties in Advanced Flows. Ofwel, wat zit er achter dat blok... zelfgemaakt script?

Het terugleveren levert niet zoveel op nee, dan moet het prijsverschil wel enorm zijn. Nu we een donkere periode ingaan ben ik benieuwd wat de prijzen gaan doen. Dit weekend was gigantisch laag (bijna 0 euro ex. BTW) maar vanaf morgen ineens weer een stuk duurder.
Ik ga eens kijken hoe ik iets vergelijkbaars kan doen met mijn 1x5 en 1x10kW Sessy, en dan op kwartierprijzen. Al moet ik nog even de firmwareupdate afwachten naar 1.11.5 (ik heb de batterijen sinds donderdag en heb ze gekregen met 1.11.3)

[ Voor 19% gewijzigd door Soeski op 26-10-2025 22:02 ]

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste