Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:28
tcw82 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 00:05:
[...]

Bij mij maakte het niet uit hoe ik het noemde.. 5G aan-> gezeik. 5G uit... geen gezeik.
Hier speelt dat niet. Ik heb de vorige integratie 0.7.2 in HA gezet en nu is het probleem er niet.
Dus het lijkt mij iets in de 0.8.1 Sessy HA integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:13
fplin schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:09:
Sinds de update 1.9.1 vallen de 2 accus telkens uit (accu pakket te warm). telkens rond de 80% SOC.
Laad altijd op max 2200 watt . Dit kan toch niet de bedoeling zijn van een update.
Check het Sessy forum: https://forum.sessy.nl/se...onden/accupakket-te-warm/
En meld het probleem bij Sessy, ze hebben toegezegd er naar te kijken maar er is nog geen nieuws.

Mogelijk hebben ze nu betere detectie van te hoge temperatuur van het cellenpakket, maar dat is niet controleerbaar. Dus als genoeg mensen gaan klagen, gaan ze hopelijk hier duidelijkheid over geven. Het kan niet zomaar anders gaan, zonder dat ze op z'n minst bevestigen dat dit gewenste functionaliteit is, en niet een bug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 07:09
Hielko1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Check het Sessy forum: https://forum.sessy.nl/se...onden/accupakket-te-warm/
En meld het probleem bij Sessy, ze hebben toegezegd er naar te kijken maar er is nog geen nieuws.

Mogelijk hebben ze nu betere detectie van te hoge temperatuur van het cellenpakket, maar dat is niet controleerbaar. Dus als genoeg mensen gaan klagen, gaan ze hopelijk hier duidelijkheid over geven. Het kan niet zomaar anders gaan, zonder dat ze op z'n minst bevestigen dat dit gewenste functionaliteit is, en niet een bug.
Ik had het al gemeld bij sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-06 14:45
Dit weekend komt iemand mijn twee Sessy's overnemen (ivm verhuizing aan mijn kant).

Wat is het makkelijkste om het over te dragen? Mijn accounr hernoemen naar die persoon z'n emailadres en die persoon een wachtwoord aan te laten maken?

Of mijn account gewoon helemaal deleten. En de koper de Sessy's opnieuw toe te voegen in de portal onder een nieuw account?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:53
cacofant schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:10:
Dit weekend komt iemand mijn twee Sessy's overnemen (ivm verhuizing aan mijn kant).

Wat is het makkelijkste om het over te dragen? Mijn accounr hernoemen naar die persoon z'n emailadres en die persoon een wachtwoord aan te laten maken?

Of mijn account gewoon helemaal deleten. En de koper de Sessy's opnieuw toe te voegen in de portal onder een nieuw account?
Wat heeft Charged/Sessy als antwoord op deze vraag gegeven?

Een beller is wellicht nog sneller :+

Maar waarom niet zelf mee nemen?

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 06-06-2025 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-06 14:45
Ik heb nog geen ander huis dus dan is het voor nu zonde. Dan kijk ik op dat moment wel weer wat ik doe.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eavyon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:31
cacofant schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:10:

Ik heb charged gevraagd de sessy vrij te geven zodat ik ze kon toevoegen. Was zo gebeurd toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Vandaag heb ik mijn Sessy geïnstalleerd. Dat ging op zich allemaal vrij soepel.
Echter ik krijg geen updates binnen. Ik heb hier natuurlijk al gelezen dat nieuwe updates soms enkele weken vertraagd binnenkomen. Mijn Sessy kwam echter uit de doos met versie 1.7.5. Als ik inlog op de Dongle, dan staat daar dat dat de nieuwste versie is.
Ik zie hem wel een lookup naar ota.sessy.nl doen en dan wat (TLS)-verkeer naar een Azure-server, maar blijkbaar is dat niet genoeg om een nieuwe versie te vinden?

Ik heb mijn Sessy overigens nog niet bij de portal aangemeld, dat lijkt me niet nodig toch? Ik ben sowieso van plan de Sessy zelf aan te sturen en in principe komt hij in een netwerk zonder internet. Mijn idee is om alleen als er updates zijn ik hem tijdelijk aan het internet kan hangen. Maar dan moet het knopje "Controleer updates" wel werken natuurlijk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:03
ocaj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:39:
Echter ik krijg geen updates binnen. Ik heb hier natuurlijk al gelezen dat nieuwe updates soms enkele weken vertraagd binnenkomen. Mijn Sessy kwam echter uit de doos met versie 1.7.5. Als ik inlog op de Dongle, dan staat daar dat dat de nieuwste versie is.
Ik zie hem wel een lookup naar ota.sessy.nl doen en dan wat (TLS)-verkeer naar een Azure-server, maar blijkbaar is dat niet genoeg om een nieuwe versie te vinden?

Ik heb mijn Sessy overigens nog niet bij de portal aangemeld, dat lijkt me niet nodig toch? Ik ben sowieso van plan de Sessy zelf aan te sturen en in principe komt hij in een netwerk zonder internet. Mijn idee is om alleen als er updates zijn ik hem tijdelijk aan het internet kan hangen. Maar dan moet het knopje "Controleer updates" wel werken natuurlijk....
Volgens mij moeten de Sessy's we in de portal geregistreerd staan voor firmware updates. Helemaal zeker weten doe ik dit niet... Dit kun je het beste even navragen bij Sessy zelf!

Als je de Sessy zonder internet wilt gebruiken, wat overigens prima gaat zou ik in de Sessy zelf en in de P1 meter de portal link even uitschakelen. En daarna pas de internet verbinding blokkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eavyon
ocaj schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:39:

Ik heb een jaar lang ze niet in de portal geconfigureerd maar dan kom je als allerlaatste aan de beurt voor updates. Ook had ik ze geblokkeerd voor internet.

In principe zou het moeten werken maar ik merkte wel dat de dongles continu request uitsturen waaronder de ntp(die niet instelbaar is) waardoor deze hier erg veel cpu cycles aan kwijt zijn en ze soms niet goed reageren. Ik heb dit probleem nu nog maar nu vanwege haperende wifi.

Ik heb dit lijstje opgesteld wat nodig was om ze werkend te krijgen zonder volledig internet te geven. Wellicht inmiddels alweer incompleet.
ota.sessy.nl
socket.sessy.nl
iothub.sessy.nl
charged-iot-prod.azure-devices.net
charged-storage-prod-ega2bkf9gsdrapbu.z01.azurefd.net
europe.pool.ntp.org
pool.ntp.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Eavyon schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Ik heb een jaar lang ze niet in de portal geconfigureerd maar dan kom je als allerlaatste aan de beurt voor updates. Ook had ik ze geblokkeerd voor internet.
Als allerlaatste is niet zo erg, maar versie 1.7.6 is van 24-10-2024. Ik zou verwachten dat als ik hem nu koppel met internet en expliciet op "controleren op updates" klik dat hij wel wat nieuwers dan 1.7.5 zou moeten kunnen vinden....
In principe zou het moeten werken maar ik merkte wel dat de dongles continu request uitsturen waaronder de ntp(die niet instelbaar is) waardoor deze hier erg veel cpu cycles aan kwijt zijn en ze soms niet goed reageren. Ik heb dit probleem nu nog maar nu vanwege haperende wifi.
Die NTP had ik al gelezen, ik heb in mijn firewall een NTP-only profiel (SmartEVSE heeft daar ook last van: geen instelbare NTP en dus internet nodig ipv het adres van de NTP-server gebruiken die de DHCP-server uitdeelt).
Ik heb dit lijstje opgesteld wat nodig was om ze werkend te krijgen zonder volledig internet te geven. Wellicht inmiddels alweer incompleet.
ota.sessy.nl
socket.sessy.nl
iothub.sessy.nl
europe.pool.ntp.org
pool.ntp.org
Mooi lijstje, bedankt!

Ik kijk het even een paar dagen aan en zal maandagavond Sessy wel mailen als hij het dan nog steeds niet doet (neem aan dat ze in weekend en met pinksteren toch niet werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Eavyon schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:55:
[...]

ota.sessy.nl
socket.sessy.nl
iothub.sessy.nl
europe.pool.ntp.org
pool.ntp.org
Heb jij de portal verbinding aanstaan in de Sessy?

Ik ben wel eens aan het testen geweest om internet te blokkeren voor de Sessy's. Als ik het internet in de firewall blokeer dan merk ik dat de Sessy's inderdaad druk zijn om de internet verbinding te checken/herstellen. Hierdoor begon bijvoorbeeld de P1 meter ook af en toe errors te geven. Na het uitzetten van de portal verbinding werkte alles een stuk stabieler, ook als ik het internet in de firewall blokeer.

De portal verbinding moet je per Sessy device uitzetten onder de geavanceerde internet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
DJP! schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:33:
[...]

Heb jij de portal verbinding aanstaan in de Sessy?

Ik ben wel eens aan het testen geweest om internet te blokkeren voor de Sessy's. Als ik het internet in de firewall blokeer dan merk ik dat de Sessy's inderdaad druk zijn om de internet verbinding te checken/herstellen. Hierdoor begon bijvoorbeeld de P1 meter ook af en toe errors te geven. Na het uitzetten van de portal verbinding werkte alles een stuk stabieler, ook als ik het internet in de firewall blokeer.

De portal verbinding moet je per Sessy device uitzetten onder de geavanceerde internet verbinding.
Ik heb momenteel bij alle portal verbinding aanstaan omdat ik via FE met onbalans wou handelen. Dat is een ander verhaal maar heb het nu nog ingeschakeld staan omdat anders de dongles nog meer problemen dan ze nu al doen. Dit probleem ligt bij Charged en is 'bekend' maar ik heb alweer een tijd niks van ze gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:08
Ik heb per ongeluk tijdens het laden firmware update gedaan (per ongeluk in die zin dat ik niet wist dat je beter kan doen na volledig standby). Nu ging de batterij op 0% terwijl dat niet het geval is (geheugen is gereset). Klopt het dat het hersteld wordt bij volledige ontladen of volledige lading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:30
psdata schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:40:
Wellicht overbodig om te melden maar er staat weer ene update klaar, binnen kort kunnen jullie deze ook op jullie eigen Sessy verwachten:

1.9.1 19-05-2025

Er staat een update klaar voor de Sessy🎉
Nieuwe features
  • Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking – Past het vermogen automatisch aan op basis van de systeemtemperatuur, zodat de afschakeltemperatuur niet wordt bereikt en de levensduur wordt verlengd. Deze instelling staat default uit, deze is in te schakelen via de lokale webpagina van Sessy onder de geavanceerde instellingen.
  • Voorbereiding 48V poort – Ter voorbereiding van de release waarin we de 48V poort bruikbaar maken zijn er in deze release alvast een aantal functies toegevoegd.
  • Batterij‑SOC (state of charge) wordt nu bijgewerkt tijdens laden/ontladen via de 48 V‑poort.
  • Events battery_full en battery_empty worden ook gegenereerd op basis van 48 V‑activiteiten.
  • Automatische begrenzing van de interne elektronica wanneer er via de 48 V‑poort wordt geladen of ontladen.
  • Verbeteringen
  • Nul op de meter – In de vorige release is er voor de landis GYR E350 versie A slimme meter een configuratie gewijzigd in de nul op de meter regeling. Voor versie B van deze slimme meter is de configuratie nu ook aangepast wegens dezelfde datafouten bij deze slimme meter.
Ben benieuwd of hij er voor 19 juni inzit bij mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
tcw82 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 00:44:
[...]

Geduld is a bitch O-)

4-6 was ik pas aan de beurt.
Gelukkig doet ie het ook zonder deze update :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Simpel360 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 06:58:
[...]

Geduld is a bitch O-)

4-6 was ik pas aan de beurt.
Gelukkig doet ie het ook zonder deze update :+
"Payback" zou een bitch kunnen zijn, maar "geduld" 🤷🏼🤷🏼 Of is dit ☝️☝️nieuwe taal? Ik dacht dat geduld een schone zaak was.

We merken het vanzelf, dat is een ding wat zeker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
Ik heb in ieder geval alleen problemen sinds de update 1.9.1. als het vermogen word verminderd duurt het laden minstens 1,5 uur langer (weg goedkoopste drie uur) staat nu al twee dagen de melding op het portal.

ℹ️ Sessy beperkt het (ont)laad vermogen, zodat het cellenpakket niet te warm wordt (sinds 2 dagen geleden)

Sessy is inmiddels op de hoogte en er is een ticket voor aangemaakt. Komt zeker goed, hoop doet leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolshema
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-06 22:24
Je kunt het uitzetten;

Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking - Past het vermogen automatisch aan op basis van de systeemtemperatuur, zodat de afschakeltemperatuur niet wordt bereikt en de levensduur wordt verlengd. Deze instelling staat default uit, deze is in te schakelen via de lokale webpagina van Sessy onder de geavanceerde instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
Wolshema schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:05:
Je kunt het uitzetten;

Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking - Past het vermogen automatisch aan op basis van de systeemtemperatuur, zodat de afschakeltemperatuur niet wordt bereikt en de levensduur wordt verlengd. Deze instelling staat default uit, deze is in te schakelen via de lokale webpagina van Sessy onder de geavanceerde instellingen.
Staat uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Laatst online: 13:42
@PimDoos Ik heb net (eindelijk) 1.9.1 firmware kunnen installeren op mijn 2 Sessy's. Ik heb gelijk de Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking aangezet. Die wil ik graag gebruiken om de levensduur te verlengen.

Is het mogelijk om dit ook te monitoren via Home Assistant? Ik zag in de browser dat de beperking actief werd na een tijdje, alleen in Home Assistant zag ik niks bij status. Daar stond er gewoon "actief". En de temperatuur van de accupacks zie ik ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
Wolshema schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:05:
Je kunt het uitzetten;

Bij mij stond ie uit, maar stopte de Sessy met laden of ontladen bij te hoge cellenpakket temperatuur. En dan eindeloos wachten tot de Sessy weer aan ging. Met de optie aan, gaat ie geleidelijk terug in laad- of ontlaadvermogen, dat is beter dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Hielko1 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:00:
[...]

Bij mij stond ie uit, maar stopte de Sessy met laden of ontladen bij te hoge cellenpakket temperatuur. En dan eindeloos wachten tot de Sessy weer aan ging. Met de optie aan, gaat ie geleidelijk terug in laad- of ontlaadvermogen, dat is beter dan niks.
Dus het stond uit maar toen het uitstond deed ie wat ie zou doen als het aan zou staan?
Althans, zo lees ik je tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ocaj schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:30:
Ik kijk het even een paar dagen aan en zal maandagavond Sessy wel mailen als hij het dan nog steeds niet doet (neem aan dat ze in weekend en met pinksteren toch niet werken).
Inmiddels contact gehad met Sessy. Ze gaven aan dat je alleen updates krijgt als je de Sessy bij de portal registreert. Daarna mag je de portal-verbinding weer verbreken.

Dat bleek inderdaad de oplossing: Nadat ik de Sessy bij de portal aangemeld had werden de updates ineens wel gevonden via de web-interface van de dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
Frappuccino schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Dus het stond uit maar toen het uitstond deed ie wat ie zou doen als het aan zou staan?
Althans, zo lees ik je tekst.
Nee, toen die uitstond ging die van max laden/ontladen naar niks laden/ontladen, waarna het zomaar een uur kon duren voordat er weer geladen/ontladen kon worden. Dus alles of niets. Met de optie aan wordt het (ont)laadvermogen geleidelijk verminderd als de temperatuur van het batterij pakket oploopt.
In beide gevallen lijkt het er op dat er te extreem wordt gereageerd op verhoogde batterij pakket temperatuur, met dan eerder het geval was. Zie het betreffende forum: https://forum.sessy.nl/topicid/82/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:43
Zojuist versie 0.8.3 van ha-sessy gereleased. Deze versie zou voor meer stabiliteit moeten zorgen voor iedereen die sinds 0.8.0 vaker errors en unavailable entities ziet.
Ook is de detectielogica wat opgepoetst, wat de setup wat sneller en nauwkeuriger zou moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 12:39
PimDoos schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:21:
Zojuist versie 0.8.3 van ha-sessy gereleased. Deze versie zou voor meer stabiliteit moeten zorgen voor iedereen die sinds 0.8.0 vaker errors en unavailable entities ziet.
Ook is de detectielogica wat opgepoetst, wat de setup wat sneller en nauwkeuriger zou moeten maken.
Ik heb net naar updates gezocht en kreeg 0.8.2 binnen. 0.8.3 staat nog als pre-release op github?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06 10:44
En er lijkt ook geen check (meer?) op de Sessy firmware te zitten?

Ik kreeg ook net de notificatie van een nieuwe versie (ook 0.8.2), maar mijn Sessy heeft nog Firmware 1.8.6. Gaat dat werken? Of wil/moet je nog een extra check toevoegen om de Sessy firmware-versie te verifiëren?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
tcw82 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 00:44:
[...]

Hij zit er in! 1.9.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Lizard schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Ik heb net naar updates gezocht en kreeg 0.8.2 binnen. 0.8.3 staat nog als pre-release op github?
Dat klopt, nieuwe releases laat ik altijd eerst een periode als pre-release zodat - mocht er een bug in zitten - niet alle gebruikers daar direct last van hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Gameboy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:02:
En er lijkt ook geen check (meer?) op de Sessy firmware te zitten?

Ik kreeg ook net de notificatie van een nieuwe versie (ook 0.8.2), maar mijn Sessy heeft nog Firmware 1.8.6. Gaat dat werken? Of wil/moet je nog een extra check toevoegen om de Sessy firmware-versie te verifiëren?
HACS kan niet checken welke firmware versie je hebt. Vandaar dat de firmware versie waarmee het getest is in de releasenotes worden vermeld. Ik verwacht dat 1.8.6 ook werkt, maar niet alle nieuwe features kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06 10:44
PimDoos schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:25:
[...]

HACS kan niet checken welke firmware versie je hebt. Vandaar dat de firmware versie waarmee het getest is in de releasenotes worden vermeld. Ik verwacht dat 1.8.6 ook werkt, maar niet alle nieuwe features kan gebruiken.
Ah ja, ik doelde ook meer op een check in je eigen code ;) Dat bepaalde zaken zoals sensors alleen worden gecreëerd afhankelijk van de Sessy firmware-versie. Geen idee of zoiets eenvoudig te realiseren is...

Maar goed, de Sessy update rollout gaat zo te zien gewoon door, dan komt dat vanzelf een keer bij mij langs...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Leuke podcast over de Sessy en de thuisbatterij markt. Toch al meer dan 6000 Sessy’s geplaatst :)

https://www.bnr.nl/podcas...-nu-wel-interessant-wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:56:
Leuke podcast over de Sessy en de thuisbatterij markt. Toch al meer dan 6000 Sessy’s geplaatst :)

https://www.bnr.nl/podcas...-nu-wel-interessant-wordt
Vond al een tijdje dat sessy's maar weinig coverage krijgen. Veel YouTubers tonen allerlei thuis accu producten, maar een sessy heb ik er nog niet tussen kunnen ontwaren.

Mag best wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Gameboy schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:45:
[...]
Ah ja, ik doelde ook meer op een check in je eigen code ;) Dat bepaalde zaken zoals sensors alleen worden gecreëerd afhankelijk van de Sessy firmware-versie. Geen idee of zoiets eenvoudig te realiseren is...
[...]
Dit zit erin. Sensors worden alleen aangemaakt als tijdens het opstarten de juiste API values beschikbaar zijn.
In feite zullen oudere firmware versies dus vaak prima werken, zo ver terug als 1.8.0 misschien zelfs. Maar gezien ik niet op oudere versies heb kunnen testen houd ik altijd de versie aan die alle features bevat die door de integratie gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deussie
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 16:11
Hoi, bij mij is er net een update gedaan en nu starten de Sessy’s niet op, iemand tips?

Ik kan wel verversen maar bij update blijft de tijd op 16:59 staan, om 1700 was de update volgens de pop-up. Ook homey kan niks meer ophalen.
Heb de zekering al keer uit en in geschakeld helaas zonder resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbBUX7LbGRbLt43k2OSwf4-6Vow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/at63e0BthhdoeGsfYbWzxWYW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door Deussie op 12-06-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Weer geneuzel dat de P1 dongle op unavailable gaat (0.8.2).
Maar weer terug naar de oudere versie van de HA integratie.
Net weer ca 45 min offline, dat werkt natuurlijk niet.

Edit: ik check eerst nog even 0.8.3.

Edit2: toch weer terug naar 0.7.2.

[ Voor 39% gewijzigd door Frappuccino op 13-06-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Deussie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:15:
Hoi, bij mij is er net een update gedaan en nu starten de Sessy’s niet op, iemand tips?

Ik kan wel verversen maar bij update blijft de tijd op 16:59 staan, om 1700 was de update volgens de pop-up. Ook homey kan niks meer ophalen.
Heb de zekering al keer uit en in geschakeld helaas zonder resultaat.

[Afbeelding]
Kun je ze lokaal wel bedienen? Heb je toevallig de myhomebattery app geïnstalleerd? Hiermee kun je vaak ook wel zien of de Sessy’s een probleem hebben of dat het ergens anders aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deussie
Hoi, nee in homey nu ook verwijderd. Deze plaatste de sessys steeds in api setting, ook als ik in sessy app dit terug plaatsten naar eco modus, binnen enkele minuten stond deze weer op api.

Update; toegevoegd zonder besturingsmodus en ziet de accu’s wel maar haalt geen data op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uubeOSMWVJY-6VRpGaUu3rWebc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQpksrq9qOMunRqAlF5yNpWD.jpg?f=fotoalbum_large

De my home battery app had ik niet, net gedownload maar kan de sessys niet toevoegen.

Ook de app Power by the Hour geeft uitroepteken in Homey
DJP! schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:44:
[...]

Kun je ze lokaal wel bedienen? Heb je toevallig de myhomebattery app geïnstalleerd? Hiermee kun je vaak ook wel zien of de Sessy’s een probleem hebben of dat het ergens anders aan ligt.

[ Voor 67% gewijzigd door Deussie op 12-06-2025 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Deussie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:09:
Hoi, nee in homey nu ook verwijderd. Deze plaatste de sessys steeds in api setting, ook als ik in sessy app dit terug plaatsten naar eco modus, binnen enkele minuten stond deze weer op api.

Update; toegevoegd zonder besturingsmodus en ziet de accu’s wel maar haalt geen data op.
[Afbeelding]

De my home battery app had ik niet, net gedownload maar kan de sessys niet toevoegen.

Ook de app Power by the Hour geeft uitroepteken in Homey

[...]
Kun je via het lokale IP adres inloggen op de Sessy’s? Kan het IP adres eventueel gewijzigd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:30
DJP! schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:29:
[...]

@Deussie
Kun je via het lokale IP adres inloggen op de Sessy’s? Kan het IP adres eventueel gewijzigd zijn?
Daar dacht ik ook aan. Check in je router/dhcp of ze nog steeds het gelijke ip address hebben.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deussie
Het is gelukt! Bedankt!

Ik kon via de lokale IP erin, hier zag ik de dongles met de nieuwe firmware staan en de accu nog in de oude firmware met wel een nieuwe beschikbaar, deze heb ik bij beide gelijk getrokken ( 1.9.1) naar het zelfde en nu ben ik weer in de lucht. waarom dit niet beide gewoon netjes tegelijk is geüpdatet geen idee maar ben weer blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Deussie schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:52:
Het is gelukt! Bedankt!

Ik kon via de lokale IP erin, hier zag ik de dongles met de nieuwe firmware staan en de accu nog in de oude firmware met wel een nieuwe beschikbaar, deze heb ik bij beide gelijk getrokken ( 1.9.1) naar het zelfde en nu ben ik weer in de lucht. waarom dit niet beide gewoon netjes tegelijk is geüpdatet geen idee maar ben weer blij.
Mooi dat ze weer werken! Normaal worden beide updates ook na elkaar uitgevoerd. Mocht het weer gebeuren zou je eventueel nog een keer vanuit het portal de firmware update kunnen starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
Mr_thebrown schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:49:
@PimDoos Ik heb net (eindelijk) 1.9.1 firmware kunnen installeren op mijn 2 Sessy's. Ik heb gelijk de Temperatuursafhankelijke vermogensbeperking aangezet. Die wil ik graag gebruiken om de levensduur te verlengen.

Is het mogelijk om dit ook te monitoren via Home Assistant? Ik zag in de browser dat de beperking actief werd na een tijdje, alleen in Home Assistant zag ik niks bij status. Daar stond er gewoon "actief". En de temperatuur van de accupacks zie ik ook niet?
Het uitlezen van status op basis van de /sysinfo pagina is nog wat lastig, aangezien de API hiervoor lastig op HA aan te sluiten is. Als er een key wordt toegevoegd aan de power status API die simpelweg true/false zou teruggeven, zou dit wel mogelijk zijn. Ik drop het even bij Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Oef, ik had al enkele weken mijn nas via de 48V poort en een Victron omvormer draaien. Totdat vanavond tijdens ontladen het 48V voltage van de Victron plotseling onderuit ging. Ik vermoed dat de Sessy's in storing gingen vanwege warmte. Er was daar ook wel een gekke drop in voltage te zien, maar niet heel laag.

Ik heb de nas nu weer aan het net hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
Ook ik heb nu last van een afschakelende sessy door de warmte. Van de 3 hangt deze het hoogste en zal dus het warmst worden. Het is er een van de eerste generatie. Dit valt me toch wel tegen. Na mijn verbouwing ga ik ook wel wat verzinnen om meer luchtstroom eromheen te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:31
Eavyon schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 23:11:
Ook ik heb nu last van een afschakelende sessy door de warmte. Van de 3 hangt deze het hoogste en zal dus het warmst worden. Het is er een van de eerste generatie. Dit valt me toch wel tegen. Na mijn verbouwing ga ik ook wel wat verzinnen om meer luchtstroom eromheen te creëren.
Ik heb dat precies hetzelfde. 3 stuks bovenste gaat ivm warmte uit. Duur bijna 1 uur. Draai puur NOM,

Laadvermogen naar 1800W gezet en probleem niet meer voor gekomen. Maar of dat de oplossing moet zijn????

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Ook bij 0.8.3 vallen er nog gaten in de beschjikbaarhied van entities. Tot wel een half uur heb ik gezien.
Ben dus weer terug naar 0.7.2 voorlopig.

Het zou mooi zijn als je die problemen weet op te lossen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:57
Leoniq schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 06:53:
[...]

Ik heb dat precies hetzelfde. 3 stuks bovenste gaat ivm warmte uit. Duur bijna 1 uur. Draai puur NOM,

Laadvermogen naar 1800W gezet en probleem niet meer voor gekomen. Maar of dat de oplossing moet zijn????
Ook bij mij de zelfde verschijnselen 3 op elkaar .
ben benieuwd wie een goede eenvoudige oplossing heeft . heb 1.9.1 temp aangevinkt.
De hoge omgevingstemperatuur/buitentemp. werkt ook niet mee

[ Voor 8% gewijzigd door vogel6 op 14-06-2025 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eavyon
vogel6 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:53:
[...]

ben benieuwd wie een goede eenvoudige oplossing heeft . heb 1.9.1 temp aangevinkt.
Waterkoeling tussen de cellen van het accupakket door?

Het enige wat de temperatuurregeling doet is op basis van een actuele temperatuur het vermogen aanpassen. Het vermogen lijkt echt recht evenredig te zijn met temperatuur. In plaats van bij een max temperatuur direct te stoppen met laden en dan te wachten totdat de temperatuur een x aantal graden is gezakt. Ik hoop dat we ooit de temperatuur direct mogen uitlezen. Dan kan ik een melding maken dat ik de garagedeur open moet zetten en de ventilator aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Frappuccino schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Ook bij 0.8.3 vallen er nog gaten in de beschjikbaarhied van entities. Tot wel een half uur heb ik gezien.

Gelukkig/helaas hebben mijn Sessy's hier namelijk geen last van, wat het lastig maakt om op te lossen. Je kunt me hierbij helpen door een issue aan te maken op GitHub met een debug log van het moment waarop de entities unavailable worden (en de periode daar omheen). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23:47
[...]

Waar zien jullie dat alarm? Zie wel gisteren dat een Sessy op 43% in rust stond de andere op 19 % en ontladen. Maar of dat aan de regelstrategie of aan temperatuur ligt weet ik niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
PimDoos schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:58:
[...]

Gelukkig/helaas hebben mijn Sessy's hier namelijk geen last van, wat het lastig maakt om op te lossen. Je kunt me hierbij helpen door een issue aan te maken op GitHub met een debug log van het moment waarop de entities unavailable worden (en de periode daar omheen). :)
Als ik weer thuis ben later deze week zal ik eens kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:29

HeroS

SmartHome Nerd

Draai nu 1 week met de "Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing" heb nu wel dat hij minder errors geeft en down is maar hij draait nu bijna de hele tijd op half vermogen.

Allemaal natuurlijk leuk en aardig maar daarvoor heb ik hem toch niet gekocht? Zou fijn zijn als Sessy met een echte oplossing komt voor dit vraagstuk.

Ik heb hem weer terug gezet naar "normaal" want anders heeft de Sessy nog weinig zijn.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:09
_/-\o_ inderdaad, unavailable errors had ik ook last van in de laatste HA versie

Check da Specz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:09
v 1.9.2 is uit, zie https://www.sessy.nl/firmware-updates/ en https://www.sessy.nl/sessy-bus/

ik zie 'm wel verschijnen tzt

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrownPin
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19-06 15:48
Frappuccino schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Ook bij mij gebeurt dit meerdere malen per dag. Met 0.7.2 geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Interessant, ik zie op https://www.sessy.nl/sessy-bus/ voor het eerst iets over Hardware-revisie 2.0. Is daar al meer over bekend?
Ik heb 3 weken geleden nog een Revisie 1.5 ontvangen. Zijn er al mensen die 2.0 Hardware hebben? Ben benieuwd naar de verschillen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 17-06 17:39
Heeft iemand anders ook last gehad van het feit dat de Sessy op "dynamisch" gisteravond niet ontladen heeft? Staat bij mij nu dus al vanaf vanochtend op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
JoeBeatt schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:06:
Heeft iemand anders ook last gehad van het feit dat de Sessy op "dynamisch" gisteravond niet ontladen heeft? Staat bij mij nu dus al vanaf vanochtend op 100%
Het kan zijn dat er besloten is dat het verdienmodel beter uitkomt als hij pas vanavond ontlaadt. (Grotere delta)
Of hij heeft het moment gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 17-06 17:39
tcw82 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Het kan zijn dat er besloten is dat het verdienmodel beter uitkomt als hij pas vanavond ontlaadt. (Grotere delta)
Of hij heeft het moment gemist?
Hij heeft helaas het moment gemist. De delta was gisteren 24 cent gedurende 2 uur en vandaag had hij weer voor niks (buiten belasting) kunnen opladen. Jammer. Het is bij mij nu de tweede keer dat dat gebeurt. Misschien het schema even kwijt na een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

De HA sessy integratie ver 0.8.3 geeft problemen. De P1 meter is niet meer koppelen. Ook de Sessy waar de zonnepanelen op zijn aangesloten is niet meer te koppelen. Via de webinterface zijn beide bereikbaar.

Hoe kan ik terug naar een vorige versie ???

[ Voor 10% gewijzigd door sideriusj op 19-06-2025 06:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eavyon
Leoniq schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 06:53:
[...]

[...]

Ik heb vandaag na een uur een ventilator bij de sessy gezet. Het vermogen liep eerst van 1600w naar 1200 en na een uur met ventilator kwam dit weer terug op 1500 ongeveer.

Ik heb het gevoel dat de sessy de warme lucht van zichzelf en de buren gaat circuleren.

Mijn voornemen is dan ook om de accus naast elkaar te hangen in de toekomst en eventueel een 12cm fan eronder om de lucht zijwaarts te sturen. Wellicht kan Charged hier ook over meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
sideriusj schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:19:
De HA sessy integratie ver 0.8.3 geeft problemen. De P1 meter is niet meer koppelen. Ook de Sessy waar de zonnepanelen op zijn aangesloten is niet meer te koppelen. Via de webinterface zijn beide bereikbaar.

Hoe kan ik terug naar een vorige versie ???
Je kunt in HACS handmatig de oude versie opnieuw downloaden.
Check wel eerst even de logs; Dan kan ik nagaan wat er mis gaat en dat fixen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwY5hvw9V_cxsE-_w8Kd4Mnw2rM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7AcpFrIftzxrkOULG98G5Il1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@PimDoos Als ik versie 0.8.3 installeer krijg op de sessy met zonnepanelen de melding ""device not supported""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
sideriusj schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:49:
@PimDoos Als ik versie 0.8.3 installeer krijg op de sessy met zonnepanelen de melding ""device not supported""
Heb je Sessy toegevoegd op IP-adres of hostname (sessy-xxxx.local)? Is het IP adres misschien gewijzigd?
Via Devices & Services > Sessy kun je debug logging inschakelen. Kun je debug logging inschakelen, het device proberen toe te voegen, en debug logging stoppen? Hier komt een log file uit die mij kan vertellen waarom het device 'not supported' is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimDoos
Mogelijk issue gefixt: Als Sessy op het /api/v1/system/info endpoint geen geldig serial_number ingevuld had, ging de detectie in versie 0.8.2+ stuk. De integratie doet in v0.8.4 een fallback naar de username (zoals het voorheen ook werkte) om het type device te bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eavyon
Is het nou cellenpakket of accupakket? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrCoNRwkjkRqaapz4oPMkPuRB7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fqbmm9KajX9JAOSb33s9wbjw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
Eavyon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 00:10:
[...]

[...]

Ik heb vandaag na een uur een ventilator bij de sessy gezet. Het vermogen liep eerst van 1600w naar 1200 en na een uur met ventilator kwam dit weer terug op 1500 ongeveer.

Ik heb het gevoel dat de sessy de warme lucht van zichzelf en de buren gaat circuleren.

Mijn voornemen is dan ook om de accus naast elkaar te hangen in de toekomst en eventueel een 12cm fan eronder om de lucht zijwaarts te sturen. Wellicht kan Charged hier ook over meedenken.
Als je Sessy aan de muur hangt, verzamelt zich heel veel warmte tussen de cellenpakket en de muur. Daar is standaard geen ventilatie, die warmte kan niet goed weg. Zodra je een ventilator onder de Sessy lucht laat blazen in de ruimte achter het cellenpakket, verbetert het laden/ontladen significant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-06 18:11
Hielko1 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:00:
[...]

Als je Sessy aan de muur hangt, verzamelt zich heel veel warmte tussen de cellenpakket en de muur. Daar is standaard geen ventilatie, die warmte kan niet goed weg. Zodra je een ventilator onder de Sessy lucht laat blazen in de ruimte achter het cellenpakket, verbetert het laden/ontladen significant.
Precies dat doe ik met een zwenkbare tafelventilator op standje 1. Werkt super goed. De buitenkanten, ook aan de muurzijde, blijven nu koel. Dus in de Sessy's zal het ook aangenamer zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

PimDoos schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:18:
Mogelijk issue gefixt: Als Sessy op het /api/v1/system/info endpoint geen geldig serial_number ingevuld had, ging de detectie in versie 0.8.2+ stuk. De integratie doet in v0.8.4 een fallback naar de username (zoals het voorheen ook werkte) om het type device te bepalen.
Met deze versie werkt het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperPietje
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:47
Pibri schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:46:
[...]

Precies dat doe ik met een zwenkbare tafelventilator op standje 1. Werkt super goed. De buitenkanten, ook aan de muurzijde, blijven nu koel. Dus in de Sessy's zal het ook aangenamer zijn ;)
Toevallig deze week (ongeveer) hetzelfde gedaan omdat het laadvermogen mij tegenviel en voor de laatste firmware ook vaak temp out of range kreeg. Ik heb ook een tafelventilator maar dan met een wifi stekker en Automation (If charge or discharge is meer dan 500w, zet ventilator aan). Ik heb de kap eraf gehaald en de fan direct op de battery packs gericht. Scheelt aanzienlijk, (~800 vs ~1600):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grZfVOc5UuhZi-rcjWdu7NtjLng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wBShr5r2ec1u97kZhTG5qmIC.png?f=fotoalbum_large

Onderste grafiek is de temp in de ruimte (is in de CV ruimte op zolder). Ik vind de Sessy en super mooi product, maar de koeling van het geheel valt mij wat tegen. Zowel koeling van de accu's als de luidruchtige fans van de inverter. Misschien is het niet te vergelijken; maar ik heb in dezelfde ruimte een omvormer van Goodwe voor de zonnepanelen hangen. En die kan 2500w passief "omvormen"

Kerst is near! https://www.bijnakerst.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:51
[...]

Klopt, maar ik vind dat gewoon een ontwerpfout. Mijn eerste Sessy had helemaal geen uitblaasopening aan de boven- of zijkant, daar zijn slechts twee manieren om de warmte kwijt te kunnen: via de metalen behuizing, of lucht van onderen erin en onder weer eruit. Dat is niet handig, er wordt 0 gebruik gemaakt van de natuurlijke opstijging van warme lucht. Waarom er niet een serie gaatjes aan de bovenkant is gemaakt... dat is echt een omissie. En het is nou ook niet iets dat het vreselijk zou ontsieren, mits netjes gestanst. Echt een minpunt. En dat wreekt zich nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:29

HeroS

SmartHome Nerd

Maartentux schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:03:
[...]

Klopt, maar ik vind dat gewoon een ontwerpfout. Mijn eerste Sessy had helemaal geen uitblaasopening aan de boven- of zijkant, daar zijn slechts twee manieren om de warmte kwijt te kunnen: via de metalen behuizing, of lucht van onderen erin en onder weer eruit. Dat is niet handig, er wordt 0 gebruik gemaakt van de natuurlijke opstijging van warme lucht. Waarom er niet een serie gaatjes aan de bovenkant is gemaakt... dat is echt een omissie. En het is nou ook niet iets dat het vreselijk zou ontsieren, mits netjes gestanst. Echt een minpunt. En dat wreekt zich nu.
Daar ben ik ook bang voor inderdaad. Toch hoop ik dat dit probleem opgelost kan worden. Over enkele maanden wil ik een follow doen op mijn review. Op deze manier gaat deze niet heel positief worden. Dat zou ik jammer vinden aangezien het wel een mooi flexibel product is.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
HeroS schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Daar ben ik ook bang voor inderdaad. Toch hoop ik dat dit probleem opgelost kan worden. Over enkele maanden wil ik een follow doen op mijn review. Op deze manier gaat deze niet heel positief worden. Dat zou ik jammer vinden aangezien het wel een mooi flexibel product is.
Och, bij de buren is het gras altijd groener, toch? We kennen de minpunten ook niet van de producten die we niet kozen. Ik ben blij met mijn twee Sessy accus. De luchtstroom is niet optimaal, oke. Nou ja <schouderophaal>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:30
Bij mij ( 1ste generatie) hangen ze op een top tussengevel van beton, en ik heb er geen last van.
Draai gewoon een van de laatse versie's 1.91
Geregeld op vol vermogen.
Basis regels van natuurlijke flow in de gaten houden tijdens het op hangen 10 to 15 cm van de vloer, en 25 to 30 cm onder de omvormers.
Ja het is best wel warm op dat vlierinkje (schuindag, onder pannen en PV), maar de tussen muur straalt genoeg kou uit, of kan toch genoeg warmte kwijt. (daar doe ik geregeld wel een check op)
Ik vind de sessy's opzich een goed product en de support is ook goed. Maar je moet ook kijken van waaruit zij het produkt hebben ontwikkeld, in korte tijd.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Maartentux schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:03:
[...]

De 1e versie heeft een rooster aan de achterzijde en idd die zie je niet als deze hangt.

En een serie gaatjes aan de bovenkant? We hebben iets dat zwaartekracht heet, je kunt je wel voorstellen wat daar allemaal "spontaan" doorheen past met bijzondere effecten tot gevolg, zeker gezien de verschillende locaties waar ze opgehangen worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko1
Simpel360 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:01:
[...]

De 1e versie heeft een rooster aan de achterzijde en idd die zie je niet als deze hangt.

En een serie gaatjes aan de bovenkant? We hebben iets dat zwaartekracht heet, je kunt je wel voorstellen wat daar allemaal "spontaan" doorheen past met bijzondere effecten tot gevolg, zeker gezien de verschillende locaties waar ze opgehangen worden. ;)
Aan de bovenkant helpt ook niet voor het cellenpakket, er ligt een plastic kap boven het cellenpakket, waardoor de lucht daar niet makkelijk kan doorstromen naar boven. Eigenlijk is de ventilatie van de omvormer helemaal gescheiden van de warmte kanalen van het cellenpakket. In het ontwerp is blijkbaar gedacht dat het cellenpakket geen actieve ventilatie nodig heeft. Met de huidige gevoeligheid van de sensoren wordt dat anders.
Zonneplan heeft een 20 kWh accupakket, passief gekoeld, geen problemen voor zover ik weet van vrienden die dit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
Simpel360 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:01:
[...]

Ik weet niet of ik de 'eerste' versie heb. Hij is niet modulair en heeft nog een 48V plug. Of -ie een rooster heeft aan de achterkant weet ik niet meer, maar het is niet relevant: Want indien dat rooster er is zal, omdat de Sessy aan de bovenkant dus helemaal dicht is, de warme lucht daaruit dus helemaal naar beneden moeten, dat is namelijk de enige plek waar het weg kan. Maar warme lucht verzet zich daartegen, die wil van nature stijgen. Dus dit onderstreept mijn punt alleen maar extra.

Enne, kom op hoor! Wel serieus blijven. Onder andere HiFi versterkers, je weet wel die dingen uit de jaren 80 en eerder, hebben al decennialang ventilatieroosters op de bovenkant, zonder dat daar nou grote problemen door ontstonden. TVs en monitors hebben ze ook. Echt, dit passieve-hitte-afvoeren-raadsel hebben we echt al ruim 100 jaar ervaring mee. We zijn technisch zo ver ontwikkeld dat we een luchtrooster kunnen fabriceren dat aan de bovenzijde van een elektrisch apparaat toegepast kan worden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:54

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Vroeger was het grapje dat je geen bloemen op de tv mocht zetten omdat de omroepster dan weleens water in haar nek kon krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Maartentux schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:28:
[...]

Ik weet niet of ik de 'eerste' versie heb. Hij is niet modulair en heeft nog een 48V plug. Of -ie een rooster heeft aan de achterkant weet ik niet meer, maar het is niet relevant: Want indien dat rooster er is zal, omdat de Sessy aan de bovenkant dus helemaal dicht is, de warme lucht daaruit dus helemaal naar beneden moeten, dat is namelijk de enige plek waar het weg kan. Maar warme lucht verzet zich daartegen, die wil van nature stijgen. Dus dit onderstreept mijn punt alleen maar extra.

Enne, kom op hoor! Wel serieus blijven. Onder andere HiFi versterkers, je weet wel die dingen uit de jaren 80 en eerder, hebben al decennialang ventilatieroosters op de bovenkant, zonder dat daar nou grote problemen door ontstonden. TVs en monitors hebben ze ook. Echt, dit passieve-hitte-afvoeren-raadsel hebben we echt al ruim 100 jaar ervaring mee. We zijn technisch zo ver ontwikkeld dat we een luchtrooster kunnen fabriceren dat aan de bovenzijde van een elektrisch apparaat toegepast kan worden. ;)
Ik heb zowel het eerste model als het laatste model(1.5) wat je goed kunt zien is dat de warmte afvoer van de omvormer echt verbeterd is. Bij het eerste model wordt de warmte via de achterkant afgevoerd en komt dus in aanraking met de cellen. Bij het laatste model zie je dat er extra ventilatie openingen rechts boven zitten en ook een afscheiding tussen de warmte lucht van de omvormer en de cellen. Waar ik bij het eerste model nog wel eens een alarm kreeg van een te warme omvormer is dat bij het nieuwe model niet meer het geval.

Het grote verschil met de oude en nieuwe Sessy is dus de ventilatie opening en de afscheiding tussen de cellen en de warme omvormer lucht. ik ga er vanuit dat het type cel hetzelfde is en dat ook de temperatuur sensor hetzelfde is bij de oude en nieuwe Sessy maar dit is een aanname. Wat ik hier zie is dat de nieuwe Sessy eerder terug regelt dat de oude Sessy bij gelijk vermogen. Dit betekend dus dat de nieuwe Sessy slechter de warmte van de cellen kwijt kan de oude modellen. Volgens mij wordt de warmte inderdaad opgesloten ondanks de ventilatie openingen aan de achterkant. Zou het helpen om dat PET velletje (de afscheiding tussen de omvormer lucht en de cellen) tijdelijk weg te halen en dan een kleine computerfan als extractie fan op de ventilatie openingen te zetten? Op deze manier zuig je als het ware de warme lucht uit de Sessy...

De flow van de extractie fan moet dan alleen groter zijn dan de flow van de omvormer anders heeft het volgens mij nog geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
DJP! schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:38:
[...]

Ik heb zowel het eerste model als het laatste model(1.5) wat je goed kunt zien is dat de warmte afvoer van de omvormer echt verbeterd is. Bij het eerste model wordt de warmte via de achterkant afgevoerd en komt dus in aanraking met de cellen. Bij het laatste model zie je dat er extra ventilatie openingen rechts boven zitten en ook een afscheiding tussen de warmte lucht van de omvormer en de cellen. Waar ik bij het eerste model nog wel eens een alarm kreeg van een te warme omvormer is dat bij het nieuwe model niet meer het geval.

Het grote verschil met de oude en nieuwe Sessy is dus de ventilatie opening en de afscheiding tussen de cellen en de warme omvormer lucht. ik ga er vanuit dat het type cel hetzelfde is en dat ook de temperatuur sensor hetzelfde is bij de oude en nieuwe Sessy maar dit is een aanname. Wat ik hier zie is dat de nieuwe Sessy eerder terug regelt dat de oude Sessy bij gelijk vermogen. Dit betekend dus dat de nieuwe Sessy slechter de warmte van de cellen kwijt kan de oude modellen. Volgens mij wordt de warmte inderdaad opgesloten ondanks de ventilatie openingen aan de achterkant. Zou het helpen om dat PET velletje (de afscheiding tussen de omvormer lucht en de cellen) tijdelijk weg te halen en dan een kleine computerfan als extractie fan op de ventilatie openingen te zetten? Op deze manier zuig je als het ware de warme lucht uit de Sessy...

De flow van de extractie fan moet dan alleen groter zijn dan de flow van de omvormer anders heeft het volgens mij nog geen zin.
wat is het slimste ? de lucht uitzuigen uit de sessy of met de zelfde fan er in blazen? wat is het effectiefste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:54

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Zuigen maakt door onderdruk koeler. Of dat veel scheelt in dit geval weet ik niet. Alle beetjes helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
rene037 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:15:
Zuigen maakt door onderdruk koeler. Of dat veel scheelt in dit geval weet ik niet. Alle beetjes helpen...
Denk dat het belangrijkste is om een luchtstroom langs/over de cellen te creëren. Volgens mij staat de lucht daar nu redelijk stil. Als we die lucht in beweging kunnen krijgen kan het snel gaan denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Maartentux schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:28:
[...]

Dat rooster aan de achterkant lijkt mij nogal relevant als je wil dat er iets van een luchtstroom ontstaat. Dat rooster zit trouwens halverwege.

De goede oude tijd van de stereoset waar altijd een vinyl speler bovenop stond de roosters af te dekken.
Mocht er dan toch iets gebeuren sprong er intern een zekeringetje en was het issue niet meer gevaarlijk. Zo ook bij die monitor of tv.
Sluiting op een cel (of meerdere) van een accu batterij stopt niet door een zekeringetje, die gaat fijn door totdat de cel zichzelf heeft "opgerookt".

Warme lucht laat zich prima alle kanten op sturen als je maar daar "moeite" voor doet ondanks dat die van nature wil stijgen. Hiervoor zitten er ook ventilators in die actief voor de luchtstroom zorgen.

Neemt niet weg dat ik ook wat zorgen heb ivm de warmte huishouding van mijn Sessy's, dit blijkt wel doordat ik mijn beide exemplaren (een oude en nieuw type) op blokjes tegen de muur heb gemonteerd voor extra ruimte voor ventilatie. Elders in dit topic terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26
Mijn inschatting is dat een ventilator die vanaf de zijkant of onderkant (koelere!) lucht langs de accus en/of koelvinnen blaast het meest effectief is. Dit omdat warme lucht altijd stijgt waardoor deze luchtstroom altijd koeler is.

Deze inschatting is gebaseerd op het zelf bouwen van kompjoeters: een open kast met een vertikale montage van het systemboard en fans geeft de laagste temperatuur van de componenten.

De warme lucht kan door de open kast ongehinderd stijgen. Dit effect wordt versterkt door de "aanvoer" van koelere lucht vanuit de zijkant door de vertikaal gemonteerde fans (die hierdoor zelf ook gekoeld worden).

[ Voor 57% gewijzigd door Airw0lf op 21-06-2025 09:38 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
rene037 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:15:
Blazen of zuigen bij koelen van een warm object is wel een thema. Er zijn veel dingen die en rol spelen. Neem deze twee als voorbeeld:
- kan de fan het aan om heet te worden? Koude lucht aanzuigen koelt de fan, warme lucht niet.
- warme lucht heeft een lagere dichtheid

Ik volg de discussies met interesse, uit de 3d print community komt een zelfde soort discussies. Voor hotend cooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-06 12:15
[...]

Zou daar niet iets slims te doen zijn met zo'n radiator ventilator iets te doen ?\

https://www.coolblue.nl/a...-en-wat-heb-je-eraan.html

Zo'n ding gaat draaien bij warmte en als de warmte weg is gaat hij weer uit..

Misschien iemand met een 3d printer die een slimme bracket kan maken ?

[ Voor 5% gewijzigd door helm71 op 21-06-2025 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartentux
Simpel360 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 02:06:
[...]

Dat rooster aan de achterkant lijkt mij nogal relevant als je wil dat er iets van een luchtstroom ontstaat. Dat rooster zit trouwens halverwege.

De goede oude tijd van de stereoset waar altijd een vinyl speler bovenop stond de roosters af te dekken.
Mocht er dan toch iets gebeuren sprong er intern een zekeringetje en was het issue niet meer gevaarlijk. Zo ook bij die monitor of tv.
Sluiting op een cel (of meerdere) van een accu batterij stopt niet door een zekeringetje, die gaat fijn door totdat de cel zichzelf heeft "opgerookt".

Warme lucht laat zich prima alle kanten op sturen als je maar daar "moeite" voor doet ondanks dat die van nature wil stijgen. Hiervoor zitten er ook ventilators in die actief voor de luchtstroom zorgen.
Nogmaals, een rooster heeft geen zin als het uitkomt in een doodlopende straat met eenrichtingsverkeer. Het kan naar boven niet weg. Bij een stereoset staat de versterker vrijwel altijd beneden, dus daar staat geen platenspeler bovenop. En al die device hebben voetjes en tussenruimte. Vertel mij wat, ik heb die dingen jarenlang gerepareerd en geserviced. En godzijdank hebben versterkers en TVs geen ventilatoren zeg.

En de discussie gaat helemaal niet over risico op ontbrandende cellen. De accu van je laptop of smartphone wordt een stuk heter tijdens normaal gebruik. Dit gaat over levensduur. Dat je door 1 graad minder warm een jaar extra leven krijgt. Ik vind dat je hier best genuanceerd over mag denken. Wat is een Sessy namelijk nog waard in 2035? Wat is de dagwaarde van een 235Wp PV paneel uit 2015 vandaag? Nihil toch? Waarom zou ik de performance NU per se moeten knijpen zodat de Sessy blijft werken tot 2036, ipv 2035? Wat levert dat op aan meerwaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eavyon
Ik spot een vernieuwe website en een grotere sessy?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9UJL_fPu4vry-xtFK3QeSWd3e0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/89nng70YE1b9palnGUaGvMTJ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eavyon
Maartentux schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Nogmaals, een rooster heeft geen zin als het uitkomt in een doodlopende straat met eenrichtingsverkeer. Het kan naar boven niet weg. Bij een stereoset staat de versterker vrijwel altijd beneden, dus daar staat geen platenspeler bovenop. En al die device hebben voetjes en tussenruimte. Vertel mij wat, ik heb die dingen jarenlang gerepareerd en geserviced. En godzijdank hebben versterkers en TVs geen ventilatoren zeg.

En de discussie gaat helemaal niet over risico op ontbrandende cellen. De accu van je laptop of smartphone wordt een stuk heter tijdens normaal gebruik. Dit gaat over levensduur. Dat je door 1 graad minder warm een jaar extra leven krijgt. Ik vind dat je hier best genuanceerd over mag denken. Wat is een Sessy namelijk nog waard in 2035? Wat is de dagwaarde van een 235Wp PV paneel uit 2015 vandaag? Nihil toch? Waarom zou ik de performance NU per se moeten knijpen zodat de Sessy blijft werken tot 2036, ipv 2035? Wat levert dat op aan meerwaarde?
Ik heb eens de specificaties opgezocht van deze cellen. Tot 55c werken ze binnen wat geoorloofd is en kan er een garantieclaim worden gedaan als de cellen niet meer voldoen aan de specificaties. Dus Charged moet in hun apparaten hier rekening mee houden anders wordt het nogal een kostenpost voor ze als klanten massaal na x jaar garantie gaan claimen. Wellicht is dit ook een overweging voor ze geweest om betere temperatuur controle te hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
Ze zouden dan toch ook kunnen kijken naar eventueel een aangepaste kap zodat er betere koeling van het accupakket kan zijn, al dan niet aangevuld met een ventilator?
Kost misschien wat, maar waarschijnlijk minder dan nieuw accupacks of een hele nieuwe unit leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
@Eavyon Helemaal met je eens hoor. Maar 55 graden is behoorlijk heet. Mijn CV ketel staat afgesteld op 50° aanvoertemperatuur en die buizen wil ik niet vastpakken. Plus er staat en stond ook in de brochure iets als dat max 40° omgevingstemperatuur in orde is; wel veilig dus, maar kan de levensduur beinvloeden. We zijn nu nog ruim 10° daaronder, alhans bij mij in huis is het nergens 30°, ook niet vlakbij de Sessy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
Maartentux schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:51:
@Eavyon Helemaal met je eens hoor. Maar 55 graden is behoorlijk heet. Mijn CV ketel staat afgesteld op 50° aanvoertemperatuur en die buizen wil ik niet vastpakken. Plus er staat en stond ook in de brochure iets als dat max 40° omgevingstemperatuur in orde is; wel veilig dus, maar kan de levensduur beinvloeden. We zijn nu nog ruim 10° daaronder, alhans bij mij in huis is het nergens 30°, ook niet vlakbij de Sessy...
Klopt over de omgevingstemperatuur maar heel lokaal waar de sessy hangt warmt de omgeving wel te ver op. Door alleen een ventilator die richting in te sturen bevestigd voor mij dat de sessy zelf te weinig uitgaande luchtstroom creeert om die warme bubbel weg te duwen en dus gaat deze warme lucht circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eavyon
Twan_V schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:38:
[...]

De CT klem is geen MID gecertificeerde meter maar 6A is wel veel :? nieuwe opsturen moet geen probleem zijn.
De slimme meter geeft helaas niet meer info, anders hadden we dat natuurlijk wel in de API gezet. De nauwkeurigste oplossing is een in-lijn-meter, bijvoorbeeld de Eastron SDM630. Die moet dan wel in je kast passen. De p1 meter heeft (sinds eind 2023) een modbus aansluiting om zo'n in lijn meter uit te lezen, de code is nagenoeg af, maar nog niet gemerged.
Lukt het om de code te mergen? Ik heb veel betrouwbaardere data nu sinds de SDM630 is geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Maartentux schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Join the club O-)

Maak je Sessy eens open dan zul je zien dat je aannames niet geheel correct zijn.

Het gaat mij er om dat er iets van boven in valt en daardoor sluiting kan veroorzaken.
Dit is gewoon een risico bij een rooster van boven.

Verder wat ook al is gemeld: de garantie claim.
Het is eenvoudiger om een softwareaanpassing te doen dan alle klanten te voorzien van een nieuwe kap met extra ventilator. Reken eens uit wat dat kost aan manuren om bij iedereen een nieuwe kap te gaan monteren.
Als dit de keuze is snap ik die wel.

Voor een Tweaker is het een en ander zelf aanpassen naar eigen believen natuurlijk helemaal _/-\o_ en standaard toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
helm71 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Zou daar niet iets slims te doen zijn met zo'n radiator ventilator iets te doen ?\

https://www.coolblue.nl/a...-en-wat-heb-je-eraan.html

Zo'n ding gaat draaien bij warmte en als de warmte weg is gaat hij weer uit..

Misschien iemand met een 3d printer die een slimme bracket kan maken ?
Ah, slim bedacht, heb hier een aantal speedcomforts in gebruik. In de zomer staat de cv toch niet aan, kan er zo één verplaatsen naar de Sessy (hoewel die van mij mooi doordraait op vol vermogen, hangt op een koele plek in huis). Heb er 2 met plakmagneetjes onder een convectie radiator hangen. Kan bij de Sessy wellicht ook. En nog een slimme plek voor de temperatuursensor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:38
Wat betreft die temperatuur regeling. Vandaag was warm en in onze bijkeuken word het warm en ze hangen in de nok. Maar wat ik vreemd vind is dat ik geen beperking heb ingesteld op ventilator volume maar ze nu niet draaien maar ook mijn verbruik niet compenseren.

Ik zou zeggen: volle baak koelen en dan weer compenseren. Of is dit een gekke gedachte en is er wat anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantus
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:09
Hier geen last van uitvallen of teruglopend vermogen (omgevingstemperatuur 30 graden), maar de herrie van de ventilatoren helpt niet bij de WAF. Dus maar eens gaan kijken rondt de inverter, of die zijn warmte ook anders kwijt kan.

Open maken van de inverter laat zien dat deze een thermische interface heeft naar de bovenkant (en misschien ook onderkant). Zonder kap voel je ook dat de inverter daar lokaal gloeiend heet wordt, en boven bij de ventilatoren juist koel is. Hier wordt in het design niets mee gedaan (heb hardware versie 1.3).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCQXTSPUxqBTvEHHuWGj-XwdA5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkOUY8u3tftDQieZ90jtvd63.jpg?f=fotoalbum_large

Als test aan beide kanten een thermische koppeling gemaakt met het frame en de behuizing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8G-v7sFwcHhBHs9n-hix5qVMuew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wy1UqDNyAqwu3ZITFi88YVyb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZhdcj0MAwhN-8OEVLotywL2ggc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNZTGdyvWajxfW136Lzlg531.jpg?f=fotoalbum_large

Komende dagen eens kijken of het helpt. Jammer dat we via de API niets eruit kunnen halen van interne temperatuur of fan snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
Kan er nou zonder kap lucht stromen tussen de accupacks en de muur door?
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste