Maartentux schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:28:
[...]
Ik weet niet of ik de 'eerste' versie heb. Hij is niet modulair en heeft nog een 48V plug. Of -ie een rooster heeft aan de achterkant weet ik niet meer, maar het is niet relevant: Want indien dat rooster er is zal, omdat de Sessy aan de bovenkant dus helemaal dicht is, de warme lucht daaruit dus helemaal naar beneden moeten, dat is namelijk de enige plek waar het weg kan. Maar warme lucht verzet zich daartegen, die wil van nature stijgen. Dus dit onderstreept mijn punt alleen maar extra.
Enne, kom op hoor! Wel serieus blijven. Onder andere HiFi versterkers, je weet wel die dingen uit de jaren 80 en eerder, hebben al decennialang ventilatieroosters op de bovenkant, zonder dat daar nou grote problemen door ontstonden. TVs en monitors hebben ze ook. Echt, dit passieve-hitte-afvoeren-raadsel hebben we echt al ruim 100 jaar ervaring mee. We zijn technisch zo ver ontwikkeld dat we een luchtrooster kunnen fabriceren dat aan de bovenzijde van een elektrisch apparaat toegepast kan worden.

Dat rooster aan de achterkant lijkt mij nogal relevant als je wil dat er iets van een luchtstroom ontstaat. Dat rooster zit trouwens halverwege.
De goede oude tijd van de stereoset waar altijd een vinyl speler bovenop stond de roosters af te dekken.
Mocht er dan toch iets gebeuren sprong er intern een zekeringetje en was het issue niet meer gevaarlijk. Zo ook bij die monitor of tv.
Sluiting op een cel (of meerdere) van een accu batterij stopt niet door een zekeringetje, die gaat fijn door totdat de cel zichzelf heeft "opgerookt".
Warme lucht laat zich prima alle kanten op sturen als je maar daar "moeite" voor doet ondanks dat die van nature wil stijgen. Hiervoor zitten er ook ventilators in die actief voor de luchtstroom zorgen.
Neemt niet weg dat ik ook wat zorgen heb ivm de warmte huishouding van mijn Sessy's, dit blijkt wel doordat ik mijn beide exemplaren (een oude en nieuw type) op blokjes tegen de muur heb gemonteerd voor extra ruimte voor ventilatie. Elders in dit topic terug te vinden.