Het update-verhaal blijft een terugkerend onderwerp hier op Tweakers, dus hierbij poging 3 om het uit te leggen 😉
De uitrol is staggered en heeft een vaste structuur: eerst alpha, dan beta, daarna de eerste stable groep. Zodra die eerste stable groep draait, kijkt het supportteam zo goed mogelijk mee of daar nieuwe issues op binnenkomen. Als er na ongeveer een week geen (nieuwe) problemen zijn, gaat de volgende groep live. Daarna verkorten we de periode naar zo’n 4 dagen en bouwen we het op tot het punt dat we ongeveer dagelijks een groep doorzetten.
De volgorde van die groepen is wél random. We willen namelijk voorkomen dat steeds dezelfde mensen als eerste aan de beurt zijn en dus ook steeds de grootste kans hebben op een bug. De ene keer ben je daardoor vroeg, de andere keer pas een paar weken later. Ik lees hier en daar wat frustratie daarover, maar vanuit stabiliteit en risico-spreiding ben ik eerlijk gezegd best tevreden over deze aanpak. Geef gerust je input als je dat anders ziet!
Het idee om die groepsplanning openbaar te maken kán, maar zoals anderen al schreven creëer je daarmee ook mogelijk valse verwachtingen zodra een rollout wordt gepauzeerd. Is 3 weken wachten écht zo’n groot probleem? (als er een bug in zit dan wil je uiteraard terug naar een vorige release of door naar de volgende, ik denk dat dit proces wat verbeterd kan worden, zullen we oppaken)
Een betrouwbare rollback-functie is iets wat gewoon nog gebouwd moet worden, net zoals heel veel andere dingen. Op dit moment zijn de cloud-ontwikkelaars al geruime tijd bezig met een nieuwe UI voor de portal, waar ook veel mensen al lang op wachten.
We zijn nu met zo’n 20 mensen, waarvan 8 engineers (hard- én software). Zonder vrijwilligers, dus “gratis spulletjes weggeven” is helaas niet heel sustainable 😉. Met dit team werken we continu aan verbeteringen en nieuwe functies
@
Soeski
De mailbox wordt vrijwel dagelijks leeg gemaakt en gemiste telefoontjes worden in principe teruggebeld. Vanaf de geboorte van Sessy ligt er een focus op goede service. Er zitten hier mensen met het hart op de juiste plek. Stuur vooral een mail naar info@sessy.nl of bel +31 85 060 8499. Als customer support er niet direct uitkomt, gaat je ticket door naar een ontwikkelaar. Die zijn vooral aan het bouwen, dus dan duurt het soms wat langer, maar (voor mij) het belangrijkste: binnen redelijke kaders lossen we het op. Als er echt iets misgaat, mag je me gerust een PB sturen maar dat zou als het goed is niet nodig moeten zijn.
@
Maartentux
“Hun firmware-updatepagina blijft altijd hangen in breedsprakige vaagheden als ‘stabiliteit verbeterd’ en ‘bugs opgelost’.”
Die tekst schrijf ik, dus je mag mij daar op aanspreken

. Als ik kijk naar
www.sessy.nl/firmware-updates valt het aantal keren dat ik die exacte zinnen gebruik overigens mee. Ik heb er zelf ook een hekel aan, maar we krijgen serieus klachten als er te technische verhalen in de release notes staan. Voorbeeldje; In 1.11.3 hebben we een klein bugje opgelost in een intern commando dat alleen onze support gebruikt. Voor 99+% van de gebruikers is de waarde van die info nul. Misschien leuk voor techneuten (al zie ik daar ook geen waarde in), maar zeker niet voor de gemiddelde gebruiker.
Ik zou de juicy details best op de website willen zetten zodat we de meeste mensen er niet mee lastigvallen maar aan de andere kant denk ik: ik maak heel bewuste keuzes vanuit een technisch én klantperspectief in wat er wel of niet in de release notes terechtkomt, dus deal with it

als het goed is mis je nooit cruciale informatie.
Wat betreft de CT’s: ze reageren inderdaad wel sneller dan een slimme meter met DSMR 2 of 4, die maar eens per 10 seconden een update stuurt maar persoonlijk vind ik CT-klemmen in de kast niet de mooiste oplossing, daarom hebben we in de
V2 van de P1 dongel
een modbus poort gestopt, de software ondersteuning hiervoor heeft alleen alleen even op zich laten wachten. @
DJP! is deze al aan het testen.
We hebben een integratie geschreven voor de Eastron SDM630V2 om die als inline meter te gebruiken in plaats van de slimme meter of draaischijf, en als alternatief voor CT-klemmen. Zo’n inline meter neemt 4 module-plaatsen in, wat in sommige kasten ook best een puzzel kan zijn, maar er wel netjes uit ziet.
P.s. ik zou het leuk vinden om hier de hele dag met jullie te chatten maar er zijn ook nog veel andere dingen te doen dus sorry als het even stil blijft vanuit mij.