Ik heb geprobeerd on door de topic te bladeren of dit al eerder ter discussie is gekomen maar het is nogal moeilijk in deze "verzamel" topics... Ik zet dus mijn vraag hier, als nieuwe bericht
Ik heb 2x 5kw Sessy's al 3 jaar in bezit (ik heb ze van de introductie actie gekocht in 2023, was een goede deal ond ik) maar ik heb ze gebruikt alleen sporadisch voor balanceren van mijn huis netwerk, met salderen mogelijk en mijn 9kW PV installatie was er geen echte nut in de capaciteit van de betterijen te verbruiken. Ze zijn altijd tussen 40 en 60% SoC gestaan en af en toe vollegid ontladen en laden. Nu dat de solar en warmtepomt hebben zich in principe al terugbetaald wilde ik gaan handelen ook op de onbalansmark, ik heb dus een extra 10kW Sessy aangeschafd en aangesloten, en ik heb een Dynamische contract bij Frank Energie genomen. (Dit is een beetje onduidelijk maar ik heb dus 3x Sessy, 2x 5kw en 1x 10kW omdat mijn faze 3 veel meer belast is, autolader voor enkel fase ladende auto's + warmtepomp en 2/3 van de zonnepannelen zitten erop)
Ik wil dus vergelijken of ik moet het handelen aan Sessy/Charged, of Frank Energie, of eigen automatisatie via Home Assistant doen. Ik heb de batterijen bij Frank aangemeld en opgegeven voor aansturing door Frank in de Portal (ook de Enphase pv installatie en Easee autolader controlle heb ik overgegeven aan Frank - volledige controlle dus ze zullen geen excuus hebben om geen goed werk van te maken, toch)
Ik heb dus gisteren als de eerste dag de Charged Dynamic strategie uitgeprobeerd. Simpel maar duideliujk en voorspeelbaar, zeker voor een "simpele" en zonnige dag als gisteren. Ik was blij met de resultaten.
Gisteren avond de controlle aan Frank gegeven en vandaag is de Frank test dag, maar nu al in het ochtend lijkt me volledige onzin... Laden - ontladen door de nacht, precies wanneer de hoogste prijzen waren in het ochtend, sporadisch aan en uit, niet op volledige capaciteit draaien, dezelfde strategie voor de 5kW en de 10kW terwijl Charged duidelijk een verschill maakt. Als resultaat staan de batterijn nu op 50% SoC als ze moeten beginnen met opgeladen te worden als de prijzen negatief duiken... Dit is op de "Standard" handel profiel, morgen ga ik de "Aggresief" testen als laatste kans voor Frank. Wat is dus jullie ervaringen mee, oe handelen jullie, default van de energie leverancier, default van Charged, of zelf een strategie/algo maken?
[
Voor 3% gewijzigd door
trancedrift op 08-04-2026 10:54
]