Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-11 21:53
Soeski schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:20:
Ik kreeg vannacht een firmware update van 1.11.3 naar .... 1.11.3. Wow :)
Nog geen kwartierprijzen hier dus. Ik kan het wel in de portal kiezen maar Sessy raadt af om dit te doen als je nog niet op 1.11.5 zit lees ik.
Ik heb sinds half oktober versie 1.11.4

Firmware update 1.11.4
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

Verbeteringen
Vastlopers - In sommige gevallen kon het gebeuren dat Sessy tijdelijk niet reageerde, bijvoorbeeld door een kleine fout in de interne computer. Sessy gaat hier nu slimmer mee om, waardoor het systeem betrouwbaarder en stabieler werkt.

Ontvangen op: 14-10-2025 09:44

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:31
Ik ben ook eens aan het nadenken geweest… ik heb denk ik een simpele flow gemaakt waarmee ik een heel eind in de richting kom… het kan wel efficiënter, maar ik ga eens kijken wat dit oplevert.

De volgende twee flows zorgen ervoor dat sessy gaat laden op de goedkoopste uren en ontladen vanaf het begin van de duurste uren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06QPEhZ1W2FOPhK7vdoq8wogkmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dweBgKaAMbbkr0m2kp0Z2vx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-JL6kcZTD9jBVMLcGjlQoD5inA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgQ3Nl8MzUqXG1WrrrKN3154.jpg?f=fotoalbum_large

Ik herken twee verschillende “jaarmodussen”, winter en zomer. Die zijn niet datum gestuurd, die instelling wordt gemaakt op basis van de gemiddelde zonopbrengst van de afgelopen vijf dagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQRXLTWIWJcCgBWceTZJXmPVRqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HA6fY8owuvGok1FGtuSYClTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klaCDL_KtFKNAVra7qxFKFWlzAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXZ21hKxpDL8QAE9S2qjBXO3.jpg?f=fotoalbum_large

Elektra_contracttype zet ik handmatig. Alleen als dit op dynamisch staat werken deze flows.

Het gemiddelde van de vijf dagen reken ik als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMWHrXRQSIdxOGA7nqkJZWMF1rE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMC1j6ie31es95cLnMlNgLD2.jpg?f=fotoalbum_large

Dat regelt de basis van de dag. Ik heb een tegelijk werkende set flows die aktie neemt bij negatieve stroomprijzen, iets complexer, maar als iemand ze wil zien zal ik ze invoegen. In basis zorg ik ervoor dat de omvormer bij aankomende negatieve stroomprijzen stopt met leveren en sessy vol gaat laden.. als de prijzen weer normaal worden zet hij alles weer terug.

Het is mijn uitgangspunt dat alles vanzelf moet gaan, zonder ingrijpen. Ik gebruik ook liever geen advanced flows omdat dat het lastig maakt te zien waar een proces actief is. Ik kies voor kleine losse flows die door middel van variabelen op elkaar reageren, als kleine objectjes.

[ Voor 74% gewijzigd door helm71 op 01-11-2025 22:21 ]

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-11 19:08
helm71 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:18:
Ik ben ook eens aan het nadenken geweest… ik heb denk ik een simpele flow gemaakt waarmee ik een heel eind in de richting kom… het kan wel efficiënter, maar ik ga eens kijken wat dit oplevert.

De volgende twee flows zorgen ervoor dat sessy gaat laden op de goedkoopste uren en ontladen vanaf het begin van de duurste uren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik herken twee verschillende “jaarmodussen”, winter en zomer. Die zijn niet datum gestuurd, die instelling wordt gemaakt op basis van de gemiddelde zonopbrengst van de afgelopen vijf dagen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Elektra_contracttype zet ik handmatig. Alleen als dit op dynamisch staat werken deze flows.

Het gemiddelde van de vijf dagen reken ik als volgt uit:

[Afbeelding]

Dat regelt de basis van de dag. Ik heb een tegelijk werkende set flows die aktie neemt bij negatieve stroomprijzen, iets complexer, maar als iemand ze wil zien zal ik ze invoegen. In basis zorg ik ervoor dat de omvormer bij aankomende negatieve stroomprijzen stopt met leveren en sessy vol gaat laden.. als de prijzen weer normaal worden zet hij alles weer terug.

Het is mijn uitgangspunt dat alles vanzelf moet gaan, zonder ingrijpen. Ik gebruik ook liever geen advanced flows omdat dat het lastig maakt te zien waar een proces actief is. Ik kies voor kleine losse flows die door middel van variabelen op elkaar reageren, als kleine objectjes.
Wow, daar heb je wel even wat langer dan “even” over nagedacht…

• HaraldBou
Op m’n Homey (early 2019) kreeg ik vrijdagmiddag de nieuwe versie van de sessy app. Het lijkt er op dat ik sindsdien geen goede connectie krijg via de Homey naar onze sessy’s. Inmiddels de app al meerdere keren opnieuw opgestart. Zijn er meer mensen die daar last van hebben? @gruijter il heb gisteren een dump gemaakt en via de mail de daarbij behorende code aan homey@sessy doorgegeven….

• helm71
HaraldBou schreef op zondag 2 november 2025 @ 00:08:
[...]

Wow, daar heb je wel even wat langer dan “even” over nagedacht…
Toch valt dat eigenlijk wel mee… althans, het feitelijk bouwen… ik loop daar gedurende een week zo’n beetje af en toe over na te denken, over welke “objectjes” ik nodig heb, ze dan in elkaar klikken is eigenlijk zo gebeurd, omdat ik met die variabelen werk en de flows voor zich klein zijn is het ook heel makkelijk testen.

Ik heb ook een grote advanced flow gemaakt die stuurt wat er moet gebeuren als de auto van mijn vrouw gaat laden, dienster het nu ook goed, maar dat vond ik kwa troubleshooten veel frustrerender..

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:08

vanenkelen

uhmmm.....speechless

helm71 schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:00:
[...]

Toch valt dat eigenlijk wel mee… althans, het feitelijk bouwen… ik loop daar gedurende een week zo’n beetje af en toe over na te denken, over welke “objectjes” ik nodig heb, ze dan in elkaar klikken is eigenlijk zo gebeurd, omdat ik met die variabelen werk en de flows voor zich klein zijn is het ook heel makkelijk testen.

Ik heb ook een grote advanced flow gemaakt die stuurt wat er moet gebeuren als de auto van mijn vrouw gaat laden, dienster het nu ook goed, maar dat vond ik kwa troubleshooten veel frustrerender..
Grappig om het verschil in aanpak te zien. Ik werkte veel met grote advanced flows (met veel tekstblokken erin die rationale toelichten). Met heel veel kleine flows die elkaar triggeren merkte ik dat ik het overzicht snel kwijt raakte. Maar ik merk ook dat bij troubleshooten (of uitbreiden/aanpassen) zo’n grote flow die al meer dan een jaar geleden gemaakt is een echte draak is om weer te doorgronden en te begrijpen wat ik ookalweer bedacht heb.

Ik doe nu een soort hybride. Ik maak 1 advanced flow waarin ik allerlei variabelen en berekeningen voor een bepaald thema bepaal. Dus bij de Sessy zijn dat verwachte opbrengst zonnepanelen, duurste/goedkoopste uren, prijsverschil vandaag/morgen/bekende uren, is de auto aan het laden ja/nee, etc. En dan maak ik vervolgens per usecase een advanced flow die put uit die variabelen.

Dit werkt voor mij nu optimaal. De variabelen allemaal op 1 plek en de usecases ieder een eigen flow.

• helm71
vanenkelen schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:42:
[...]

Grappig om het verschil in aanpak te zien. Ik werkte veel met grote advanced flows (met veel tekstblokken erin die rationale toelichten). Met heel veel kleine flows die elkaar triggeren merkte ik dat ik het overzicht snel kwijt raakte. Maar ik merk ook dat bij troubleshooten (of uitbreiden/aanpassen) zo’n grote flow die al meer dan een jaar geleden gemaakt is een echte draak is om weer te doorgronden en te begrijpen wat ik ookalweer bedacht heb.

Ik doe nu een soort hybride. Ik maak 1 advanced flow waarin ik allerlei variabelen en berekeningen voor een bepaald thema bepaal. Dus bij de Sessy zijn dat verwachte opbrengst zonnepanelen, duurste/goedkoopste uren, prijsverschil vandaag/morgen/bekende uren, is de auto aan het laden ja/nee, etc. En dan maak ik vervolgens per usecase een advanced flow die put uit die variabelen.

Dit werkt voor mij nu optimaal. De variabelen allemaal op 1 plek en de usecases ieder een eigen flow.
Kan ik me ook voorstellen !

Ik denk dat wanneer ik met een advanced flow zou werken met een set aan variabelen zodat ik ook op mijn mobiel de status van de flow zou kunnen zien, dat dat voor mij ook zou werken.

Ik herken dat “draak na een tijdje” gevoel heel erg, en aanpassingen zijn voor mijn gevoel wat simpeler..

Zo merkte ik vanochtend dat sessy niet geladen heeft (iets met de app niet in orde denk ik”, dus ik laat hem ‘s ochtends laden (prijs was nog laag), maar doordat we ook broodjes aan het opwarmen waren en de douche (doorstromer) liep ging de hoofdzekering over zijn limiet (monitor ik op, niets gebeurt verder, duurt even voor die eruit knalt..

Ik ga nu een extra flowtje maken dat op het moment dat de zekering over zijn limiet gaat lijkt of de batterij aan het laden is, zoja, dan zet ik de batterij voor 10 minuten op NOM om de zekering te ontlasten en daarna weer terug, als de zekering dan nog steeds overbelast is doet hij dat gewoon nog een keer…

Zoiets is dan nu eem kleine aanpassing.

• helm71
helm71 schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:05:
[...]

Kan ik me ook voorstellen !

Ik denk dat wanneer ik met een advanced flow zou werken met een set aan variabelen zodat ik ook op mijn mobiel de status van de flow zou kunnen zien, dat dat voor mij ook zou werken.

Ik herken dat “draak na een tijdje” gevoel heel erg, en aanpassingen zijn voor mijn gevoel wat simpeler..

Zo merkte ik vanochtend dat sessy niet geladen heeft (iets met de app niet in orde denk ik”, dus ik laat hem ‘s ochtends laden (prijs was nog laag), maar doordat we ook broodjes aan het opwarmen waren en de douche (doorstromer) liep ging de hoofdzekering over zijn limiet (monitor ik op, niets gebeurt verder, duurt even voor die eruit knalt..

Ik ga nu een extra flowtje maken dat op het moment dat de zekering over zijn limiet gaat lijkt of de batterij aan het laden is, zoja, dan zet ik de batterij voor 10 minuten op NOM om de zekering te ontlasten en daarna weer terug, als de zekering dan nog steeds overbelast is doet hij dat gewoon nog een keer…

Zoiets is dan nu eem kleine aanpassing.
Twee flows toegevoegd waardoor sessy nu laden in goedkope uren onderbreekt en NOM gaat draaien als er overbelasting van een fase dreigt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALh5NjsXLL0u7K6tm2wHPdEbygs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSRNnw5v23emL1D72Z92JPHh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmrPVj-AKrzGMB_GWDre54eW2cE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkdHqZalwjoqsLntJ61CTD8O.jpg?f=fotoalbum_large

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-11 16:57
Voor gebruikers met een 'oude' Homey Pro 2016 of 2019: Door een fout van mij is de nieuwe Sessy app versie al bij jullie geinstalleerd als je automatische app update aan hebt staan.

Maar de nieuwe 3.1.0 app versie is NIET compatible met de stabiele HP2016/2019 firmware (12.6.x). Om de Sessy app weer werkend te krijgen kun je Homey upgraden naar de beta versie van 12.9.0.

Sorry😬

• HaraldBou
gruijter schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:59:
Voor gebruikers met een 'oude' Homey Pro 2016 of 2019: Door een fout van mij is de nieuwe Sessy app versie al bij jullie geinstalleerd als je automatische app update aan hebt staan.

Maar de nieuwe 3.1.0 app versie is NIET compatible met de stabiele HP2016/2019 firmware (12.6.x). Om de Sessy app weer werkend te krijgen kun je Homey upgraden naar de beta versie van 12.9.0.

Sorry😬
En gaat de Homey daarna automatisch weer naar de eerstvolgende versie, @gruijter ? Kan overigens gebeuren. Ben al lang blij dat je een manier geeft om de boel weer draaidende te krijgen…

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03:06
Ik heb het gevoel dat er wat misgaat bij Sessy nu. Mijn Sessy is niet aan het laden geslagen (ECO) en als ik kijk naar de schedule dan is die nogal 'apart': De ochtendpiek is hoger dan de avondpiek, en het laagste tarief van de dag is om 22:00, op de voet gevolgd door 21:00 en 20:00. Het voelt niet goed. Zien jullie dit ook?

• gruijter
HaraldBou schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:28:
[...]

En gaat de Homey daarna automatisch weer naar de eerstvolgende versie, @gruijter ? Kan overigens gebeuren. Ben al lang blij dat je een manier geeft om de boel weer draaidende te krijgen…
Ja, maar als je op een stabiele versie wilt blijven zul je de updates vanaf dan op handmatig moeten zetten, of via een Homey reset weer op het stabiele kanaal om moeten schakelen.

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:53
Maartentux schreef op maandag 3 november 2025 @ 02:27:
Ik heb het gevoel dat er wat misgaat bij Sessy nu. Mijn Sessy is niet aan het laden geslagen (ECO) en als ik kijk naar de schedule dan is die nogal 'apart': De ochtendpiek is hoger dan de avondpiek, en het laagste tarief van de dag is om 22:00, op de voet gevolgd door 21:00 en 20:00. Het voelt niet goed. Zien jullie dit ook?
Kijk even op Nordpool. Daar zie je ook dat de middagpiek hoger is. Dus dat klopt

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:32
Maartentux schreef op maandag 3 november 2025 @ 02:27:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c66HIZ-qGxq6tJEDoEOvwdd6Q1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rpyJF50dOv3uhHZxms7M7dF9.png?f=fotoalbum_large

Dit is de prijs grafiek voor vandaag van tibber.

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:37
BerndGaykema schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

Ik heb sinds half oktober versie 1.11.4

Firmware update 1.11.4

Verbeteringen
Vastlopers - In sommige gevallen kon het gebeuren dat Sessy tijdelijk niet reageerde, bijvoorbeeld door een kleine fout in de interne computer. Sessy gaat hier nu slimmer mee om, waardoor het systeem betrouwbaarder en stabieler werkt.

Ontvangen op: 14-10-2025 09:44
Ik denk dat ik precies dit issue heb. Nu voor de 2e keer in ruim een week is de 5kW batterij (dongel) vastgelopen en krijg ik geen info (nu alweer 2 uur). De 10kW heeft dit probleem nog niet gegeven. Ik begreep ook dat ze gestopt zijn met 1.11.4 verspreiden dus ik zal 1.11.5 wel krijgen een keertje. Jammer dat je dit niet zelf kunt bepalen.

• HaraldBou
gruijter schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:54:
[...]

Ja, maar als je op een stabiele versie wilt blijven zul je de updates vanaf dan op handmatig moeten zetten, of via een Homey reset weer op het stabiele kanaal om moeten schakelen.
OK, en het alternatief is wachten op de nieuwe Homey software versie of evt een nieuwe versie van de sessy app?

• BerndGaykema
Ik heb geen last van de update van de Sessy app, gebruik Homey Pro 2023.
Momenteel draait appversie 3.1.0.

• BerndGaykema
Ik heb een flow gemaakt die een meer accurate energieprijs berekent van de opgeslagen energie in de beide Sessy's.

LADEN
Ik bereken de gemiddelde SOC-waarde van beide accu's, dit geeft 200 stapjes van 0% tot 100%.
Elk stapje (van een half %) is een trigger om de relative waarde van die energie op te tellen bij de waarde van de reeds aanwezige energie. Dit gaat proportioneel. De variabele die ik hiervoor gebruik heet "Accuprijs_prop".
Wanneer de accu's vol zijn wordt een andere variabele "Accuprijs_vol" gelijk gemaakt aan "Accuprijs_prop".

ONTLADEN
De "Accuprijs_vol" is nu de waarde van de energie bij 100%. Deze blijft vast staan. De waarde van "Accuprijs_prop" neemt bij elke vermindering van de gemiddelde SOC proportioneel af en vertegenwoordigt de energie-waarde van de resterende inhoud voor het moment waarop weer geladen wordt.

De "Accurpijs" die in andere flows gebruikt wordt krijgt een opslag van 10% voor de omzetverliezen.

Het vervelende van de Sessy's is dat 0% en 100% niet altijd leeg en vol zijn. Ik zie Sessy's stoppen met laden op 95% en stoppen met ontladen op 5%. Niet altijd, soms levert een Sessy gewoon nog maximaal terwijl de SOC al op 0% staat of laadt een Sessy vrolijk door terwijl SOC al 100% is.

Hieronder de advanced flow "Berekening accuprijs".

Zie je ruimte voor verbetering? Zit er ergens een denkfout? Laat me weten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7h2GuakdBfcld05bRShkAAYwVZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mGasOzqTaIuBnOHP8KY29N81.png?f=fotoalbum_large

• helm71
Ik gebruik in mijn flows eigenlijk het hele fenomeen “accu vol” of “accu leeg” niet… ik gebruik alleen “ga laden” en “ga ontladen” en daar bereik ik vooralsnog alles mee dat ik nodig heb..

• tcw82
helm71 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:22:
Ik gebruik in mijn flows eigenlijk het hele fenomeen “accu vol” of “accu leeg” niet… ik gebruik alleen “ga laden” en “ga ontladen” en daar bereik ik vooralsnog alles mee dat ik nodig heb..
De bms regelt vol en leeg waarschijnlijk prima zonder flows. Althans dat denk ik

• Bapper
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:29
Ik gebruik HA. Zodra de prijzen voor de volgende dag bekend zijn bedenk ik zelf hoeveel kW (kwartieren) er geladen moet worden en stel vervolgens de laadprijs in waaronder geladen mag worden. Ontladen op dezelfde manier maar doe dat alleen als er extremen zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ela_t2WVLka5Ru1klZqLyuHf2tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zAaUe0Ujxp8fc5Ai29CXW1bx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Bapper op 04-11-2025 09:32 ]

• helm71
Bapper schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:25:
Ik gebruik HA. Zodra de prijzen voor de volgende dag bekend zijn bedenk ik zelf hoeveel kW (kwartieren) er geladen moet worden en stel vervolgens de laadprijs in waaronder geladen mag worden. Ontladen op dezelfde manier maar doe dat alleen als er extremen zijn.[Afbeelding]
Gewoon uit interesse en omdat ik er van kan leren:

Wil je niet gewoon op het goedkoopste moment van de dag de batterij vol gooien ? Dan kun je hem op het start van dat moment toch gewoon op laden zetten ? Vol is vol... Vervolgens zet je hem op het moment dat je wilt dat hij moet gaan leveren weer op NOM .. ?

• Bapper
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:29
helm71 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:13:
[...]

Gewoon uit interesse en omdat ik er van kan leren:

Wil je niet gewoon op het goedkoopste moment van de dag de batterij vol gooien ? Dan kun je hem op het start van dat moment toch gewoon op laden zetten ? Vol is vol... Vervolgens zet je hem op het moment dat je wilt dat hij moet gaan leveren weer op NOM .. ?
Zeker, maar de goedkoopste stroom komt van het dak dan moet ik daar wel ruimte voor laten in de batterijen.

• itheo.tech
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 12:28
Mochten er nog Zeeuwen zijn die een Sessy willen kopen.

Er is nu (speciaal voor Zeeuwen) een inkoop actie

Sessy Staffel kortingsactie

Des te meer inschrijvingen des te hoger de korting

5kWh -> € 3.350 (in de BTW + basis installatie)
10kWh -> € 5.050 (in de BTW + basis installatie)

En nogmaals sorry, alleen voor Zeeuwen, en je hoeft geen lid te zijn van Zeeuwind, het is voor iedere inwoner

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-11 10:30
Jammer dat het alleen voor Zeeuwen is en alleen met installatie.

Ik heb mijn Sessy destijds gekocht voor 2940 euro (incl. BTW en verzending, dus ook nog een deel terug gehad).
Dit was volgens mij een black friday prijs (maar ver na black friday gekocht).
Hopelijk zijn er dit jaar weer acties, want heb op zich wel interesse om er nog wat kWh bij te zetten zodat ik in de zomer de klok rond kom met mijn eigen PV opbrengst.

• helm71
Bapper schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:07:
[...]

Zeker, maar de goedkoopste stroom komt van het dak dan moet ik daar wel ruimte voor laten in de batterijen.
Ahja.. snap ik..

Ik bekijk elke dag wat de gemiddelde opbrengst van de afgelopen 5 dagen is en op basis daarvan ga ik draaien in een "zomer" of "winter" mode, in zomermode betekend dat dat hij gewoon altijd op NOM staat, in wintermode stuur ik hem via Homey aan als een soort ECO mode maar dan on steroids... Ik laat hem laden als het goedkoop is en ontladen als het duur is, daartussen draait hij idle.

• !Aho
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-11 21:47
Er staat ook bij de aanbieding dat sessie is uit te breiden als back up voorziening. Weet iemand hier daar meer van?

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:50
!Aho schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:47:
Er staat ook bij de aanbieding dat sessie is uit te breiden als back up voorziening. Weet iemand hier daar meer van?
Zou wel makkelijk zijn als hier een standaard voor komt :D

• HaraldBou
Johoo! Onze Homey early 2019 heeft een update gehad en de onvolprezen app van @gruijter doet het weer!
👍🥳

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-11 23:06
Ik heb v1.11.6 geïnstalleerd gekregen maar…

Firmware update 1.11.6

zie slack

Slack?? Waar ? Lijkt mij voor interne communicatie…..🤪

Check da Specz

• DJP!
DaCootMeister schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:28:

Firmware update 1.11.6

zie slack

Jammer dat er geen omschrijving bij staat want het is een erg leuke update met een paar nieuwe features! Onder andere peakshaving en bewaking van de hoofdaansluiting.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:54

Tazzios

..

DJP! schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:33:
[...]

Jammer dat er geen omschrijving bij staat want het is een erg leuke update met een paar nieuwe features! Onder andere peakshaving en bewaking van de hoofdaansluiting.
Mooi ik ben benieuwd of ook de aansturing van Frank Energie hiermee ook wordt gelimiteerd en of het in API ook werkt.

Topic bij Sessy: https://forum.sessy.nl/ap...ofdaansluiting/#post-2109

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:01
DaCootMeister schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:28:

Firmware update 1.11.6

zie slack

1.11.6?! Ik heb hier nog steeds versie 1.11.3 en wanneer ik op controleer op updates druk, krijg ik melding dat er geen updates beschikbaar zijn. Meer mensen hier last van?

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:02
Xieoxer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:28:
[...]

1.11.6?! Ik heb hier nog steeds versie 1.11.3 en wanneer ik op controleer op updates druk, krijg ik melding dat er geen updates beschikbaar zijn. Meer mensen hier last van?
Ik zit ook nog gewoon op 1.11.3 maak je geen zorgen komt vanzelf

• Torch1969
  • Laatst online: 14:30
[...]

Ik zit ook nog op 1.11.3. De update naar 1.11.4 mislukte en ze hebben die uitrol stopgezet en aangegeven dat dit gefixt zou worden in de volgende release. Ik zit dus nog netjes te wachten op 1.11.5. Dan is het wel boeiend te lezen dat er al een 1.11.6 is met nieuwe functies.
Ik zou verwachten dat Sessy eerst de apparaten met oudere firmware een beentje bij laat trekken voordat nieuwe functionaliteit wordt uitgerold, maar blijkbaar is de uitrol echt random en kan het dus gebeuren dat je nog niet bent bijgewerkt voordat de volgende release alweer wordt uitgerold en dan sluit je weer aan in de rij…..

• DaCootMeister
DJP! schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:33:
[...]

Hoe is die info jou toegekomen als ik vragen mag?
In de portal zie ik geen extra configuratie velden tot nu toe

Check da Specz

• DJP!
DaCootMeister schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:31:
[...]

Hoe is die info jou toegekomen als ik vragen mag?
In de portal zie ik geen extra configuratie velden tot nu toe
Twan heeft ooit een keer hier op het forum een oproepje gedaan dat als je het leuk vond jezelf kon aanmelden als beta tester. Dat heb ik toen gedaan en sindsdien krijg ik (en ok wat andere Tweakers) wat eerder de beta's om te testen. Communicatie daarover gaat inderdaad via Slack en daar staat dus ook de uitleg hoe alles werkt.

• HaraldBou
Torch1969 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:12:
[...]

Ik zit ook nog op 1.11.3. De update naar 1.11.4 mislukte en ze hebben die uitrol stopgezet en aangegeven dat dit gefixt zou worden in de volgende release. Ik zit dus nog netjes te wachten op 1.11.5. Dan is het wel boeiend te lezen dat er al een 1.11.6 is met nieuwe functies.
Ik zou verwachten dat Sessy eerst de apparaten met oudere firmware een beentje bij laat trekken voordat nieuwe functionaliteit wordt uitgerold, maar blijkbaar is de uitrol echt random en kan het dus gebeuren dat je nog niet bent bijgewerkt voordat de volgende release alweer wordt uitgerold en dan sluit je weer aan in de rij…..
En ga je dan in stappen naar de hogere versie, of word je dan in 1 keer opgetilt van 1.11.3 naar 1.11.5 of 6?

• tcw82
Ik heb net de update naar 1.11.4 gedaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYAtMfgps_CajSqwREVTm69x6NA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UE6GZsDJ2oxkM1DTKhXQT8qm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_GXqJ_uPviCAL5W0BocXDk4Uhs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04qO6AyBAIqbCBl2ZM1LhStr.jpg?f=fotoalbum_tile
*O* *O* *O*

of zou dat toch meer ...

-O- -O- -O-
worden... ?

• DaCootMeister
DJP! schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:23:
[...]

Twan heeft ooit een keer hier op het forum een oproepje gedaan dat als je het leuk vond jezelf kon aanmelden als beta tester. Dat heb ik toen gedaan en sindsdien krijg ik (en ok wat andere Tweakers) wat eerder de beta's om te testen. Communicatie daarover gaat inderdaad via Slack en daar staat dus ook de uitleg hoe alles werkt.
Aah, ja het beta programma daar heb ik me ook voor aangemeld. Wist alleen niet (meer) dat er een slack channel was/is. Zal nog eens mijn mail dooornemen. Thanks @DJP!

Update: Nieuwe features

Load balancing - Sessy zal het (ont)laadvermogen automatisch begrenzen wanneer andere grootverbruikers ook veel vermogen vragen zodat hoofdaansluiting niet overbelast wordt.

Peak shaving - Sessy kan actief gaan (ont)laden om bij een piekstroom groter dan de waarde van je hoofdaansluiting de hoofdaansluiting te beschermen.

LED-statusindicatoren – Uniforme LED-signalen op de Sessy dongel, P1- en CT-meter
Groen - Heartbeat; standaard knippert het lampje groen
Wit - Ontbrekend signaal; de Sessy P1-of CT-meter ontvangt geen meetdata
Oranje - Verbindingsprobleem; geen verbinding met router of internet
Rood - Apparaatfout; er is een fout opgetreden in het apparaat
Blauw/wit - Het Access Point wordt opgestart of uitgezet

Knop functionaliteit
Apparaat herstart - Door de knop lang (>2s) in te drukken zal het apparaat herstarten
AP aan/uit zetten - Door de knop kort in te drukken (<1s) zal het Access Point aan of uitgezet worden

[ Voor 47% gewijzigd door DaCootMeister op 11-11-2025 00:16 ]

Check da Specz

• Soeski
Hier op 1.11.3 en sta gepland voor 1.11.5 op 27 november. Echter loopt mijn 5kW Sessy steeds vast, nu al 4x in 2 weken en steeds langer (nu al 2,5 dagen). Hopelijk mag ik eerder...

Support ticket loopt al maar zijn niet supersnel lijkt het. In totaal heeft de Sessy al bijna 6 dagen van de 16 "eruit gelegen".

[ Voor 26% gewijzigd door Soeski op 09-11-2025 17:16 ]

• Maartentux
[...]

JA !!!! :(

• Soeski
[...]

Updates gaan allemaal staggered. Kun je zelf niet beïnvloeden.

• HaraldBou
Soeski schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:12:
Hier op 1.11.3 en sta gepland voor 1.11.5 op 27 november. Echter loopt mijn 5kW Sessy steeds vast, nu al 4x in 2 weken en steeds langer (nu al 2,5 dagen). Hopelijk mag ik eerder...

Support ticket loopt al maar zijn niet supersnel lijkt het. In totaal heeft de Sessy al bijna 6 dagen van de 16 "eruit gelegen".
Toch planbaarder dan we denken? Die updates?

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:04
Vandaag V1.11.5 ontvangen maar de eco mode werkt wel een beetje vreemd.
de ene accu gaat laden en de andere accu gaat ontladen.
Dus heb ik de ontlaad accu handmatig ( met my home battery) op laden gezet.
Gaat de andere accu automatisch op ontladen.
Zal het even een poosje aan aankijken en anders een ticket inschieten bij sessy.
De Eco-Mode staat nog wel in de portal op uren ingesteld ipv kwartieren die is niet aanwezig in kwartierstanden

• Soeski
HaraldBou schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:29:
[...]

Toch planbaarder dan we denken? Die updates?
Ja wel planbaar maar niet door de eigenaren. Alleen door Sessy,

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:28
Hier de 1.11.5 update ontvangen en geplaatst (niet automatisch) het betreft Sessy's van de eerste batch.
Draai hier met een combi van ROI en NOM aan gestuurd door Homey.
Geen rare dingen in het verleden en ook nu gedraagt het zich nog zoals zou moeten.
Ik ga die situatie van @fplin nog wel eens testen deze week komend weekend.
In het verleden had ik wat flows draaien welke de sessy's beveiligde met als in laad mag de andere nooit op ontladen (leveren) gaan staan en andersom. Dit gebeurde eigenlijk noot dus deze flow's disabled.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• HaraldBou
psdata schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:35:
Hier de 1.11.5 update ontvangen en geplaatst (niet automatisch) het betreft Sessy's van de eerste batch.
Draai hier met een combi van ROI en NOM aan gestuurd door Homey.
Geen rare dingen in het verleden en ook nu gedraagt het zich nog zoals zou moeten.
Ik ga die situatie van @fplin nog wel eens testen deze week komend weekend.
In het verleden had ik wat flows draaien welke de sessy's beveiligde met als in laad mag de andere nooit op ontladen (leveren) gaan staan en andersom. Dit gebeurde eigenlijk noot dus deze flow's disabled.
Ah, dan vermoed ik dat wij binnenkort ook aan de beurt zijn. We waren niet de de eerste batch, maar onze Sessy’s kwamen wel vlak daarna.
Ben benieuwd.

• psdata
HaraldBou schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:41:
[...]

Ah, dan vermoed ik dat wij binnenkort ook aan de beurt zijn. We waren niet de de eerste batch, maar onze Sessy’s kwamen wel vlak daarna.
Ben benieuwd.
het update proces heeft niet met de de mijn "eerste batch" Sessy te maken, hier mee bedoel ik dat mijn Sessy's van de eerste productie batch zijn (bij voor inschrijving verkregen)
Het update proces gaat bij Sessy in stapjes eerst een paar in de eerste rij ontwikkelaar, personeel en gebruikers die zich aan gemeld hebben). gaat het daar goed dan word een een volgende groep geselecteerd en krijgen die hun update, en zo word iedere stap groter.
Mocht er een fout in de update komen, in functie van de Sessy zelf of grote impact op het cloud gedeelte, dan zetten ze het update proces stil, en werken aan de oplossing.
Maar dan begint het update proces weer van voren af aan zoals hier voor beschreven. En wellicht eerst die mensen waarbij het fout ging, en dan weer van kleine naar steeds grotere groepen die de update krijgen.
Op deze manier probeert Sessy (Charged) het update proces in de hand te houden en voor hun overzichtelijk. En de impact klein blijft als het toch eens verkeerd gaat tijdens het update proces.

Iedereen kan zich wellicht de AEG magnetrons herinneren na een firmware update dat ze ene stoomoven werden na de automatische (OTA) update. AEG (Electrolux) engineers moesten bij alle magnetrons langs om ze weer handmatig te voor zien van de juiste firmware. Door een fout in het in het update proces werd de gehele populatie van die serie oven magnetron foutief geüpdate.

Ben blij dat Sessy (Charged) het op deze manier doet, maar wellicht zou een optie om de vorige firmware terug te zetten ook nog wel een goede optie in het basis menu van update's. Maar het opslag in de ESP is niet groot.

Ps ik werk niet voor Charged :)

• Maartentux
psdata schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:42:
[...]

het update proces heeft niet met de de mijn "eerste batch" Sessy te maken, hier mee bedoel ik dat mijn Sessy's van de eerste productie batch zijn (bij voor inschrijving verkregen)
Het update proces gaat bij Sessy in stapjes eerst een paar in de eerste rij ontwikkelaar, personeel en gebruikers die zich aan gemeld hebben). gaat het daar goed dan word een een volgende groep geselecteerd en krijgen die hun update, en zo word iedere stap groter.
Mocht er een fout in de update komen, in functie van de Sessy zelf of grote impact op het cloud gedeelte, dan zetten ze het update proces stil, en werken aan de oplossing.
Maar dan begint het update proces weer van voren af aan zoals hier voor beschreven. En wellicht eerst die mensen waarbij het fout ging, en dan weer van kleine naar steeds grotere groepen die de update krijgen.
Op deze manier probeert Sessy (Charged) het update proces in de hand te houden en voor hun overzichtelijk. En de impact klein blijft als het toch eens verkeerd gaat tijdens het update proces.

Iedereen kan zich wellicht de AEG magnetrons herinneren na een firmware update dat ze ene stoomoven werden na de automatische (OTA) update. AEG (Electrolux) engineers moesten bij alle magnetrons langs om ze weer handmatig te voor zien van de juiste firmware. Door een fout in het in het update proces werd de gehele populatie van die serie oven magnetron foutief geüpdate.

Ben blij dat Sessy (Charged) het op deze manier doet, maar wellicht zou een optie om de vorige firmware terug te zetten ook nog wel een goede optie in het basis menu van update's. Maar het opslag in de ESP is niet groot.

Ps ik werk niet voor Charged :)
Ik heb natuurlijk niets tegen deze staggered uitrol, maar voel wel steeds meer aversie tegen hun implementatie. Hun firmware update pagina blijft altijd hangen in breedsprakige vaagheden als 'stabiliteit verbeterd' en 'bugs opgelost'. Dat is niet hoe een goede changelog eruit hoort te zien. Daar hoort veel concretere tekst en details in te staan, tenzij er gegronde vrees is voor een security exploit. Neem een voorbeeld aan Open Source.
En qua staggered uitrol zou je niet alleen de groep die de update gepusht krijgt telkens moeten vergroten (dat gebeurt ook, als de verhalen kloppen) maar ook de tijd tussen de groepen verkleinen; als je eerst in-house hebt getest en daarna met 20 volunteers en daarna met 200 betatesters en daarna met een eerste groep van 2000 klanten, dan hoef je heus niet telkens een week te wachten met het uitrollen van groep 2 met 5000 klanten en groep 3 met 10.000 klanten. Als na 48 uur de telefoon niet roodgloeiend staat en de mailbox uitpuilt en dit forum ontploft dan gaat dat in de resterende 5 dagen ook niet meer gebeuren en kun je dus versnellen.

Maar goed, ik ben Charged niet, misschien staat de telefoon al de hele tijd roodgloeiend met issues en met storingen, en dan is het wel verstandig om niet te veel te haasten, want je weet nooit wat de oorzaak is...

En ja, dat je geen rollback kunt doen is ook niet erg fraai.

En overigens: AEG heeft gewoon vreselijk geblunderd. Als ze een degelijke procedure hadden gevolgd dan was die buggy firmware nooit ofte nimmer van het fabrieksterrein af gekomen. Hopelijk heeft het ze zo verschrikkelijk veel geld en reputatie gekost dat ze hun lesje geleerd hebben. |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Maartentux op 11-11-2025 03:36 . Reden: add AEG ]

• tcw82
Maartentux schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 03:30:
[...]

Ik heb natuurlijk niets tegen deze staggered uitrol, maar voel wel steeds meer aversie tegen hun implementatie. Hun firmware update pagina blijft altijd hangen in breedsprakige vaagheden als 'stabiliteit verbeterd' en 'bugs opgelost'. Dat is niet hoe een goede changelog eruit hoort te zien. Daar hoort veel concretere tekst en details in te staan, tenzij er gegronde vrees is voor een security exploit. Neem een voorbeeld aan Open Source.
En qua staggered uitrol zou je niet alleen de groep die de update gepusht krijgt telkens moeten vergroten (dat gebeurt ook, als de verhalen kloppen) maar ook de tijd tussen de groepen verkleinen; als je eerst in-house hebt getest en daarna met 20 volunteers en daarna met 200 betatesters en daarna met een eerste groep van 2000 klanten, dan hoef je heus niet telkens een week te wachten met het uitrollen van groep 2 met 5000 klanten en groep 3 met 10.000 klanten. Als na 48 uur de telefoon niet roodgloeiend staat en de mailbox uitpuilt en dit forum ontploft dan gaat dat in de resterende 5 dagen ook niet meer gebeuren en kun je dus versnellen.

Maar goed, ik ben Charged niet, misschien staat de telefoon al de hele tijd roodgloeiend met issues en met storingen, en dan is het wel verstandig om niet te veel te haasten, want je weet nooit wat de oorzaak is...

En ja, dat je geen rollback kunt doen is ook niet erg fraai.

En overigens: AEG heeft gewoon vreselijk geblunderd. Als ze een degelijke procedure hadden gevolgd dan was die buggy firmware nooit ofte nimmer van het fabrieksterrein af gekomen. Hopelijk heeft het ze zo verschrikkelijk veel geld en reputatie gekost dat ze hun lesje geleerd hebben. |:(
Ik weet niet of er voor sessy al gesproken kan worden over 10.000 klanten.
De change logs zijn volgens mij wel ergens te vinden, staat er niet iets over in het eigen sessy forum?
en er is deze pagina:
https://www.sessy.nl/firmware-updates/

Mogelijk kunnen ze gaan werken met een lijst waarop je kan zien wanneer je ongeveer aan de beurt bent, verwachtingen managen zegmaar.

• DJP!
tcw82 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 05:22:
[...]

Ik weet niet of er voor sessy al gesproken kan worden over 10.000 klanten.
De change logs zijn volgens mij wel ergens te vinden, staat er niet iets over in het eigen sessy forum?
en er is deze pagina:
https://www.sessy.nl/firmware-updates/

Mogelijk kunnen ze gaan werken met een lijst waarop je kan zien wanneer je ongeveer aan de beurt bent, verwachtingen managen zegmaar.
Op zich zou een lijstje leuk zijn alleen je creëert er misschien wel valse verwachtingen mee mocht een update gestopt worden.

@tcw82 Op sessy.nl/firmware-updates staat meestal wel goed omschreven wat er gewijzigd is. Soms valt er volens mij gewoon weinig te melden...

• fplin
fplin schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:03:
Vandaag V1.11.5 ontvangen maar de eco mode werkt wel een beetje vreemd.
de ene accu gaat laden en de andere accu gaat ontladen.
Dus heb ik de ontlaad accu handmatig ( met my home battery) op laden gezet.
Gaat de andere accu automatisch op ontladen.
Zal het even een poosje aan aankijken en anders een ticket inschieten bij sessy.
De Eco-Mode staat nog wel in de portal op uren ingesteld ipv kwartieren die is niet aanwezig in kwartierstanden
Vannacht is er geladen door beide accu,s en geen probleem en op de kwartier prijzen i.p.v. uren.
00:30 tot 13:00 ---- 1:45 tot 2:00. ---- 2:30 tot 4:15 --- 5:00 tot 5:15.
Ziet er dus goed uit tot nu toe.

• fplin
fplin schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:12:
[...]

Vannacht is er geladen door beide accu,s en geen probleem en op de kwartier prijzen i.p.v. uren.
00:30 tot 13:00 ---- 1:45 tot 2:00. ---- 2:30 tot 4:15 --- 5:00 tot 5:15.
Ziet er dus goed uit tot nu toe. en dat in de Eco Modus

• tcw82
DJP! schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:10:
[...]

Op zich zou een lijstje leuk zijn alleen je creëert er misschien wel valse verwachtingen mee mocht een update gestopt worden.

@tcw82 Op sessy.nl/firmware-updates staat meestal wel goed omschreven wat er gewijzigd is. Soms valt er volens mij gewoon weinig te melden...
Als de lijst automatisch "door telt" dan kan je zien dat je verwachtingsweek door schuift als er een 1.11.4tje ontstaat. Dan schuift je datum gewoon op met de stilstand van het updaten

• Soeski
Als Sessy sneller updates uitbrengt dan ze uitrollen zou je steeds verder achter gaan lopen. Dat is ook weer gek. Ik ben dus benieuwd of ik 27-11 dan 1.11.5 of meteen .6 krijg. Helaas is mijn batterij nu al 4 dagen down (totaal nu al 8 van de 18 dagen dat ik m heb) en het lijkt zichzelf niet meer op te lossen zoals voorheen. Support is ook al een week stil.

• psdata
Soeski schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:47:
Als Sessy sneller updates uitbrengt dan ze uitrollen zou je steeds verder achter gaan lopen. Dat is ook weer gek. Ik ben dus benieuwd of ik 27-11 dan 1.11.5 of meteen .6 krijg. Helaas is mijn batterij nu al 4 dagen down (totaal nu al 8 van de 18 dagen dat ik m heb) en het lijkt zichzelf niet meer op te lossen zoals voorheen. Support is ook al een week stil.
Ik zou gewoon nogmaals contact opnemen met Sessy zelf.
Kan door een email naar info@sessy.nl of telefonische 085 0608499
Zeker bij een nieuwe plaatsing moet dit spoedig opgelost worden.
Heb je hem via een dealer gekocht of rechtstreeks bij hun? En heb je hem zelf geïnstalleerd of laten doen via hun installatie netwerk van installateurs. Moet in princiepe niets uit maken maar als hij via een externe leverancier hebt laten doen dan ook deze inschakelen.
(Ver) meld je klantnummer/factuur/Sessy nr er tevens bij en dat het de eerste plaatsing is en nog niet goed heeft gewerkt.

[ Voor 13% gewijzigd door psdata op 11-11-2025 14:02 ]

• helm71
Ik gebruikte tot nu een simpele flow die met behulp van powerbythehour gaat laden in de goedkoopste momenten en ontladen in de duurste momenten.

In realiteit zijn er door de week meestal twee piek/dal momenten, in het weekeinde meestal 1.

Ik heb nu een homeyscript gemaakt dat met behulp van de data uit de tibber api twee keer per dag piek en dal bepaald en dan op basis daarvan besluit of ontladen op dat moment een goed idee is. Als het prijsverschil minder dan 20% is (variabele) dan ontlaad hij niet.

Ik doe die check dus alleen bij ontladen, niet bij laden, dat is omdat ik dan bij een dreigende fase overbelasting sessy toch even kan laten “bijleveren”.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
 /**
 * HomeyScript – bereken laagste/hoogste Tibber-prijzen per 12-uursblok
 * en bepaal of ontladen interessant is (Sessy-logica)
 * Compacte, leesbare tekst-output voor Homey
 */

const TOKEN = 'HIER-JE-TIBBER-TOKEN';

const query = `
{
  viewer {
    homes {
      currentSubscription {
        priceInfo {
          today {
            startsAt
            total
          }
        }
      }
    }
  }
}`;

async function main() {
  // 1. Data ophalen
  const res = await fetch('https://api.tibber.com/v1-beta/gql', {
    method: 'POST',
    headers: {
      'Content-Type': 'application/json',
      'Authorization': 'Bearer ' + TOKEN
    },
    body: JSON.stringify({ query })
  });

const data = await res.json();
  const prices = data?.data?.viewer?.homes?.[0]?.currentSubscription?.priceInfo?.today;
  if (!Array.isArray(prices) || !prices.length)
    throw new Error('Geen prijzen ontvangen van Tibber.');

// 2. Splits in 12-uursblokken
  const block1 = prices.filter(p => new Date(p.startsAt).getHours() < 12);
  const block2 = prices.filter(p => {
    const h = new Date(p.startsAt).getHours();
    return h >= 12 && h < 24;
  });

// 3. Min/max per blok
  const min12 = Math.min(...block1.map(p => p.total));
  const max12 = Math.max(...block1.map(p => p.total));
  const min24 = Math.min(...block2.map(p => p.total));
  const max24 = Math.max(...block2.map(p => p.total));

// 4. Relatieve verschillen (%)
  const diff12 = +(((max12 - min12) / min12) * 100).toFixed(2);
  const diff24 = +(((max24 - min24) / min24) * 100).toFixed(2);

// 5. Homey-variabelen bijwerken
  const vars = await Homey.logic.getVariables();
  async function setVar(name, value) {
    const variable = Object.values(vars).find(v => v.name === name);
    if (!variable) throw new Error("Variabele '" + name + "' niet gevonden");
    await Homey.logic.updateVariable({ id: variable.id, variable: { value } });
  }

const sessyVar = Object.values(vars).find(v => v.name === 'Sessy_ontlaad_drempel');
  const threshold = sessyVar ? parseFloat(sessyVar.value) : 20;

const ontladen12 = diff12 > threshold;
  const ontladen24 = diff24 > threshold;

await setVar('laagste12', min12);
  await setVar('hoogste12', max12);
  await setVar('laagste24', min24);
  await setVar('hoogste24', max24);
  await setVar('12diff', diff12);
  await setVar('24diff', diff24);
  await setVar('Ontladen12', ontladen12);
  await setVar('Ontladen24', ontladen24);

// 6. Compacte leesbare output
  const out =
    "📊 TIBBER PRIJSANALYSE — " +
    "00–12 u → Laagste €" + min12.toFixed(4) +
    ", Hoogste €" + max12.toFixed(4) +
    ", Δ " + diff12.toFixed(2) + "% (" + (ontladen12 ? "✅ Ontladen" : "❌ Niet ontladen") + "); " +
    "12–24 u → Laagste €" + min24.toFixed(4) +
    ", Hoogste €" + max24.toFixed(4) +
    ", Δ " + diff24.toFixed(2) + "% (" + (ontladen24 ? "✅ Ontladen" : "❌ Niet ontladen") + "); " +
    "Sessy-drempel " + threshold.toFixed(2) + "% — " +
    prices.length + " prijzen verwerkt.";

return out;
}

return main();

[ Voor 70% gewijzigd door helm71 op 11-11-2025 22:04 ]

• itheo.tech
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-11 12:28
Ik hoor net dat de hoogst mogelijk staffel korting van de Sessy Zeeland actie is gehaald. Dus als je in Zeeland woont kan je vanaf nu profiteren van zo'n 20% korting op een 5kWh of 10kWh batterij.

https://www.sessy.nl/zeeuwind/?itheo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckrAGNE_fL4duat-oWNR0ZiONnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/acWXk4dKu4Qu18Row2GbFDOV.png?f=fotoalbum_large

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-11 18:22

mausy5043

Don't panic.

Ik heb een trage electriciteitsmeter. Hij stuurt 1x per 10s een pakketje over de P1-bus. Ik denk dat daardoor de reactie van de batterijen op schakelende grootverbruikers zoals oven en airco erg traag is.

Ik meen ooit ergens iets over een CT-klem gelezen te hebben. Bestaan die aparte Sessy CTs nog of is elke CT-klem geschikt? Kan/mag ik die zelf aansluiten? En zo ja, hoe gaat dat dan in zn werk?

EN: klopt het inderdaad dat met een CT-klem de batterijen sneller zijn dan met een P1-meter die elke 10s update?

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:51

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

mausy5043 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:15:
Ik heb een trage electriciteitsmeter. Hij stuurt 1x per 10s een pakketje over de P1-bus. Ik denk dat daardoor de reactie van de batterijen op schakelende grootverbruikers zoals oven en airco erg traag is.

Ik meen ooit ergens iets over een CT-klem gelezen te hebben. Bestaan die aparte Sessy CTs nog of is elke CT-klem geschikt? Kan/mag ik die zelf aansluiten? En zo ja, hoe gaat dat dan in zn werk?

EN: klopt het inderdaad dat met een CT-klem de batterijen sneller zijn dan met een P1-meter die elke 10s update?
Ik heb nog wel CT-klemmen met een sensormodule die eigenlijk bij de Smart-EVSE horen, dar zit ook een ESP in, firmware is openbaar, dus je kunt er aangepaste firmware in flashen om bijv via MQTT de data door te geven zo vaak als je wilt. Communiceert ook via RS485 (Weet zo uit mijn hoofd niet of het MODBUS is) Beetje hobby-gehalte natuurlijk, maar een optie.

• DJP!

Ik heb hier ook een trage P1 meter, een oudere DSMR4.2 variant. Voordeel is dat die binnen enkele jaren omgewisseld gaat worden voor een nieuwe omdat deze oude meters gebruik maken van het GPRS netwerk wat uitgefaseerd gaat worden. Het probleem lost zich op termijn zelf op :) de regeling met deze meter is inderdaad trager dan met een nieuwere meter…

Kun je zelf zo’n CT meter aansluiten in de meterkast?

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-11 18:22

mausy5043

Don't panic.

@DJP! Mijn meter is een Kamstrup 162 JxC. Volgens mij een DSMR3. Als jij info hebt dat de 4.2 variant er over enkele jaren uit gaat. Wanneer gaat de DSMR3 er dan eindelijk eens uit?

• DJP!
mausy5043 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:57:
@DJP! Mijn meter is een Kastrup 162 JxC. Volgens mij een DSMR3. Als jij info hebt dat de 4.2 variant er over enkele jaren uit gaat. Wanneer gaat de DSMR3 er dan eindelijk eens uit?
Mijn meter gaat er uit omdat er nog een GPRS modem in zit, zie bijvoorbeeld: https://www.liander.nl/me...den/vervangen-gprs-meters

Ik weet niet of jou Kamstrup dit ook heeft?

• HaraldBou
Terug naar sessy’s? We hebben regelmatig de neiging om off topic te gaan 🤣
Maar wel interessant hoor!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:57
itheo.tech schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:22:
Ik hoor net dat de hoogst mogelijk staffel korting van de Sessy Zeeland actie is gehaald. Dus als je in Zeeland woont kan je vanaf nu profiteren van zo'n 20% korting op een 5kWh of 10kWh batterij.

https://www.sessy.nl/zeeuwind/?itheo

[Afbeelding]
Of lid worden van Zeeuwind.

"Deze actie geldt voor Zeeuwind-leden en inwoners van de provincie Zeeland"

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Maartentux

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook ik zoek/zocht naar de Sessy CT klemmen module om dit uit te proberen, heb ik hier al 'ns naar geinformeerd ook. Helaas kan ik je niet helpen, ook voor mij is het de grote vraag of dit beter zou werken. Zowel bij Liander als bij Sessy kreeg ik niets voor elkaar.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bij bestellen kun je opgeven op je P1 of CT-meter wil hebben, maar ze kunnen ze vast ook los leveren. Ik zou Sessy even mailen om te vragen of ze de CT-module los kunnen leveren.

Als je je comfortabel voelt om je groepenkast spanningsloos te maken en daar dan de CT-klemmen in te zetten, dan kun je dat in principe zelf doen zonder dat je iets los hoeft te halen. De CT-klemmen zitten om de 3 fase-aders van je hoofdaansluiting heen. Als je je er niet comfortabel bij voelt: vooral niet zelf doen.

• helm71
helm71 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:01:
Ik gebruikte tot nu een simpele flow die met behulp van powerbythehour gaat laden in de goedkoopste momenten en ontladen in de duurste momenten.

In realiteit zijn er door de week meestal twee piek/dal momenten, in het weekeinde meestal 1.

Ik heb nu een homeyscript gemaakt dat met behulp van de data uit de tibber api twee keer per dag piek en dal bepaald en dan op basis daarvan besluit of ontladen op dat moment een goed idee is. Als het prijsverschil minder dan 20% is (variabele) dan ontlaad hij niet.

Ik doe die check dus alleen bij ontladen, niet bij laden, dat is omdat ik dan bij een dreigende fase overbelasting sessy toch even kan laten “bijleveren”.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
 /**
 * Compacte, leesbare tekst-output voor Homey
 */

const TOKEN = 'HIER-JE-TIBBER-TOKEN';

const query = `
{
  viewer {
    homes {
      currentSubscription {
        priceInfo {
          today {
            startsAt
            total
          }
        }
      }
    }
  }
}`;

async function main() {
  // 1. Data ophalen
    },
  });

const prices = data?.data?.viewer?.homes?.[0]?.currentSubscription?.priceInfo?.today;
  if (!Array.isArray(prices) || !prices.length)

// 2. Splits in 12-uursblokken
  });

// 3. Min/max per blok

// 5. Homey-variabelen bijwerken
  }

const sessyVar = Object.values(vars).find(v => v.name === 'Sessy_ontlaad_drempel');
  const threshold = sessyVar ? parseFloat(sessyVar.value) : 20;

// 6. Compacte leesbare output
  const out =
    ", Δ " + diff12.toFixed(2) + "% (" + (ontladen12 ? "✅ Ontladen" : "❌ Niet ontladen") + "); " +
    ", Δ " + diff24.toFixed(2) + "% (" + (ontladen24 ? "✅ Ontladen" : "❌ Niet ontladen") + "); " +
    prices.length + " prijzen verwerkt.";

return out;
}

return main();
Aanpassing gemaakt, er zat een fout in de datum / tijdzone interpretatie waardoor soms een tijdsblok verkeerd werd geïnterpreteerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
/**
 * Tijdzone-proof + compacte leesbare output
 */

const TOKEN = 'D939C64716A2BCAE3D6FC677342C64BC1705DF84D3422FAF5AE64273B876CF7A-1';

const query = `
{
  viewer {
    homes {
      currentSubscription {
        priceInfo {
          today {
            startsAt
            total
          }
        }
      }
    }
  }
}`;

async function main() {
  // 1. Data ophalen
    },
  });

const pricesRaw = data?.data?.viewer?.homes?.[0]?.currentSubscription?.priceInfo?.today;
  if (!Array.isArray(pricesRaw) || !pricesRaw.length)

// 1a. Filter alleen entries van de lokale kalenderdag "vandaag"
  const now = new Date();
  const y = now.getFullYear();
  const m = now.getMonth();
  const d = now.getDate();

const prices = pricesRaw.filter(p => {
    const dt = new Date(p.startsAt);          // lokale tijdzone
    return (
      dt.getFullYear() === y &&
      dt.getMonth() === m &&
      dt.getDate() === d
    );
  });

if (!prices.length)
    throw new Error('Geen prijzen die bij de lokale datum van vandaag horen gevonden.');

// 2. Splits in 12-uursblokken (nu tijdzone-safe)
  });

if (!block1.length || !block2.length)
    throw new Error('Onvoldoende data voor één van de blokken (00–12 of 12–24).');

// 3. Min/max per blok

// 5. Homey variabelen bijwerken
  }

const threshold = sessyVar ? parseFloat(sessyVar.value) : 20; // in %

// 6. Compacte leesbare output voor Homey
  const out =
    prices.length + " prijzen (vandaag) verwerkt.";

return out;
}

return main();

• DJP!
ocaj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 06:42:
Bij bestellen kun je opgeven op je P1 of CT-meter wil hebben, maar ze kunnen ze vast ook los leveren. Ik zou Sessy even mailen om te vragen of ze de CT-module los kunnen leveren.

Als je je comfortabel voelt om je groepenkast spanningsloos te maken en daar dan de CT-klemmen in te zetten, dan kun je dat in principe zelf doen zonder dat je iets los hoeft te halen. De CT-klemmen zitten om de 3 fase-aders van je hoofdaansluiting heen. Als je je er niet comfortabel bij voelt: vooral niet zelf doen.
Volgens mij heeft de dongle ook een spanningsreferentie nodig, dit doe je door de fases ook op de CT Dongle aan te sluiten. Je zult dus wel iets moeten aanpassen in de bedrading voor het plaatsen van de CT Dongle. En zoals je ook zegt alleen doen als je weet wat je doet en jezelf daar ook fijn bij voelt.

• Maartentux
ocaj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 06:42:
Ja hoor, dat kunnen ze. Ze vragen daar 100 euro voor. Ook als je de volle mep betaalde voor je tweede Sessy maar toen geen tweede P1 meter hoefde te hebben want je had die al. Oftewel: coulantie is tamelijk nul. :-(

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:51
Maartentux schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:18:
[...]

Ja hoor, dat kunnen ze. Ze vragen daar 100 euro voor. Ook als je de volle mep betaalde voor je tweede Sessy maar toen geen tweede P1 meter hoefde te hebben want je had die al. Oftewel: coulantie is tamelijk nul. :-(
Ja dat had je kunnen verwachten, zo goedkoop is het niet in Nederland om een bedrijf te runnen. In het begin was het een startup die markt moest opbouwen en toen kon er meer. Dat heb je nu eenmaal met bedrijven... ze doen het niet omdat ze filantropisch zijn :-)

• sipjan
  • Laatst online: 13:53
Vandaag versie 1.11.5 geïnstalleerd. Maar nu blijft mijn Homeassistent steeds opnieuw opstarten. Iemand hier ook last van ?

• Maartentux
Sicos schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:22:
[...]

Ja dat had je kunnen verwachten, zo goedkoop is het niet in Nederland om een bedrijf te runnen. In het begin was het een startup die markt moest opbouwen en toen kon er meer. Dat heb je nu eenmaal met bedrijven... ze doen het niet omdat ze filantropisch zijn :-)
Ja snap ik wel hoor. Ik had me gewoon eerder moeten realiseren dat mijn meter zo slecht* was en dat ik als alternatief CT klemmen wilde testen, dan had ik gewoon Sessy #2 kunnen bestellen met CT klemmen. Gratis.
Nu ga ik iig geen 100 euro uitgeven om elke dag misschien 0,3 cent uit te sparen.

* Ik heb een van die beruchte Landis+Gyr meters die wel meldt DSMR 5 te zijn maar desondanks maar 1x per 10 sec nieuwe data presenteert. En ik vermoed dat -ie uit 2016 of 2017 is dus die zal helaas geen GPRS meer hebben lijkt me. ;(

• Sicos
Maartentux schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:28:
[...]

Ja snap ik wel hoor. Ik had me gewoon eerder moeten realiseren dat mijn meter zo slecht* was en dat ik als alternatief CT klemmen wilde testen, dan had ik gewoon Sessy #2 kunnen bestellen met CT klemmen. Gratis.
Nu ga ik iig geen 100 euro uitgeven om elke dag misschien 0,3 cent uit te sparen.

* Ik heb een van die beruchte Landis+Gyr meters die wel meldt DSMR 5 te zijn maar desondanks maar 1x per 10 sec nieuwe data presenteert. En ik vermoed dat -ie uit 2016 of 2017 is dus die zal helaas geen GPRS meer hebben lijkt me. ;(
Geen idee of je al 3 fase hebt maar anders kan je eventueel nog een wijziging aanvragen op je aansluiting en dan krijg je "gratis" een nieuwe meter.... maar je betaalt dan wel voor het wijzigen van je aansluiting. Ik was van 1 naar 3 fase toen iets van 275 euro kwijt.

• Sicos
sipjan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:08:
Vandaag versie 1.11.5 geïnstalleerd. Maar nu blijft mijn Homeassistent steeds opnieuw opstarten. Iemand hier ook last van ?
1.11.5? De Sessy integratie in Home Assistant heeft 0.9.1 als laatste versie

• Soeski
Sicos schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:55:
[...]

1.11.5? De Sessy integratie in Home Assistant heeft 0.9.1 als laatste versie
1.11.5 is de laatste versie van de Sessy software zelf.

• gruijter
Homey app 3.2.0 is zojuist vrijgegeven. Deze lost de problemen met HP2016/2019 op. https://community.homey.a...j-nl/78156/813?u=gruijter

• psdata
Zojuist na een week 1.11.5 nu naar 1.11.6, effe handmatig geüpdatet via de mngt pagina op de dongles zelf.
We gaan kijken hoe ze zich nu gedragen.
Ze draaien nu al een tijdje heel stabiel in de ECO/NOM modes.
Update's gingen van direct helemaal goed, Sessy/charged dank daar voor, voor jullie zorgvuldigheid voor dit procces.

Ook dank aan @gruijter voor de update van de Homey integratie van sessy voor z'n update zodat ook mijn Homey van 2016 (ja nog steeds die kickstart version) de sessy's nog kan besturen. (WAF is hoog)
Maar natuurlijk ook @PimDoos bedankt voor zijn intergratie van sessy binnen HA, daarom gaat de monitoring en reporting zo mooi. En ook @Sandburd bedankt voor al z'n inspanning om die mooie tool voor op je smartphone up to date te houden
Zonder deze 3 mensen was het niet tot zo'n mooi product gekomen.

• gruijter
psdata schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:15:
Zojuist na een week 1.11.5 nu naar 1.11.6, effe handmatig geüpdatet via de mngt pagina op de dongles zelf.
Update's gingen van direct helemaal goed, Sessy/charged dank daar voor, voor jullie zorgvuldigheid voor dit procces.

Ook dank aan @gruijter voor de update van de Homey integratie van sessy voor z'n update zodat ook mijn Homey van 2016 (ja nog steeds die kickstart version) de sessy's nog kan besturen. (WAF is hoog)
Maar natuurlijk ook @PimDoos bedankt voor zijn intergratie van sessy binnen HA, daarom gaat de monitoring en reporting zo mooi. En ook @Sandburd bedankt voor al z'n inspanning om die mooie tool voor op je smartphone up to date te houden
Zonder deze 3 mensen was het niet tot zo'n mooi product gekomen.
Dank je voor de mooie woorden! En het is nog niet eens kerst ❤️

• Soeski
psdata schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:15:
Zit jij in een insiders-ring dan ofzo, dat je nieuwe versies meteen krijgt? Wij plebs (of ik) kan niet zelf updaten naar een hogere versie, is gewoon niet beschikbaar. (1.11.3 hier, met issues helaas - en Sessy geeft niet thuis).

• psdata
Soeski schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:14:
[...]

Zit jij in een insiders-ring dan ofzo, dat je nieuwe versies meteen krijgt? Wij plebs (of ik) kan niet zelf updaten naar een hogere versie, is gewoon niet beschikbaar. (1.11.3 hier, met issues helaas - en Sessy geeft niet thuis).
Nee, ik zit in de insider of test groep. Gewoon zoals de meeste van ons.
Het kan zijn dat bepaalde hw versie's eerder of later kunnen gaan.
Maar ik moest wel lang wachten op versie 1.1.5

In jou geval, heb je al eens een belletje gedaan naar Charged of een keer een nette PM naar @Twan_V te sturen.
Ik weet wel dat men hier mee leest maar niet echt opvolging doet, zelfs op hun eigen forum houden ze zich rustig en kalm to afwezig toe. Ik weet wel dat je ticket als je ze hebt gemaild wel bij hun in het ticket (klant)systeem komt.
Klachten
We lossen je klacht graag op. Dat lukt het snelst wanneer je contact opneemt met onze klantenservice, te bereiken met de telefoon via 085 0608499 of mail naar info@sessy.nl. Het helpt ons erg als je je klantnummer bij de hand hebt.
Als de route via de helpdesk niet leidt tot een goede oplossing, schrijf dan het management aan via een brief per post naar dit adres: Charged B.V. t.a.v. de directie, Wanraaij 4, 6673 DN, Andelst.
Zelf heb ik in het verleden tot twee keer toe een ticket geopend (via mail) en kreeg daar bijna gelijk een antwoord op met verontschuldinging dat het zolang duurde :) was juli augustus 2023.

• Soeski
psdata schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:39:
[...]

In jou geval, heb je al eens een belletje gedaan naar Charged of een keer een nette PM naar @Twan_V te sturen.
Ik weet wel dat men hier mee leest maar niet echt opvolging doet, zelfs op hun eigen forum houden ze zich rustig en kalm to afwezig toe. Ik weet wel dat je ticket als je ze hebt gemaild wel bij hun in het ticket (klant)systeem komt.

[...]

Zelf heb ik in het verleden tot twee keer toe een ticket geopend (via mail) en kreeg daar bijna gelijk een antwoord op met verontschuldinging dat het zolang duurde :) was juli augustus 2023.
Dank voor je reactie. Ik heb Charged nog niet gebeld nee, alleen Sessy zelf en mijn leverancier ook ingelicht; hij ging kijken wat hij achterlangs kon doen
Jouw ervaring van 2023, hoe fijn ook, is 2 jaar later niet heel veelzeggend meer denk ik :)
Ik vermoed dat ze echt overstromen met meldingen als ze al 1,5 week niet reageren, ook niet na herhaaldelijk mailen en ook de telefoon niet opnemen. Hopelijk snel witte rook - maar niet uit de batterij :+

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-11 16:21
Soeski schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:14:
[...]

het blijft een beetje ondoorzichtig wanneer je een update krijgt.
Ik mijn geval,
Gisteren de update gekregen van 1.11.3 naar 1.11.5. en vandaag de update naar 1.11.6
Maar gelukkig werken mijn 3 Sessy's al jaren zonder problemen. En een probleemloze werking vind belangrijker dan de aller nieuwste software.

• DJP!
1.11.6 is wel een leuke update! zit een hoop in ter bescherming van de hoofdaansluiting. Sessy's kunnen nu actief bijsturen als de hoofdzekering overbelast dreigt te raken, zowel afregelen als opregelen.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:37
Zit op 1.11.4 wachtende op 1.11.5 of hoger. Soms duurt het wel lang.

• tcw82
psdata schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:39:
[...]

[...]

De meeste van ons zitten gewoon thuis, of op het werk, maar zeker niet in een insider of test groep.
En modder voort op 1.11.4 of nog ouder.

• tcw82
DJP! schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:13:
1.11.6 is wel een leuke update! zit een hoop in ter bescherming van de hoofdaansluiting. Sessy's kunnen nu actief bijsturen als de hoofdzekering overbelast dreigt te raken, zowel afregelen als opregelen.
Dit is een mooie toevoeging. Maar wie gaat er dan winnen. De Tibber -charge amps laadpaal combinatie of de sessy's accus als er op of af geregeld mag worden.... Is een serieuze vraag, geen cynisch opmerking....

• DJP!
tcw82 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:49:
[...]

Dit is een mooie toevoeging. Maar wie gaat er dan winnen. De Tibber -charge amps laadpaal combinatie of de sessy's accus als er op of af geregeld mag worden.... Is een serieuze vraag, geen cynisch opmerking....
Dit zijn dus dingen waar je serieus over moet nadenken, er kan immers maar 1 kapitein zijn. Daarnaast wil je ook niet dat je Sessy's de auto gaan opladen. Je zult dus of de Sessy's of de laadpaal moeten instellen dat ze gaan terug regelen... Beide op dezelfde settings geeft aardige oscillaties kan ik je inmiddels uit ervaring vertellen :)

Hier is het zo ingesteld dat de laadpaal eerder gaat terug regelen dan de Sessy's, mocht dit dan niet genoeg gaan gaan de Sessy's weer opregelen.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hier gaat de Sessy simpelweg uit zodra de auto begint te laden en weer aan als de auto stopt met laden.

Voor de zomer kan het handig zijn om de Sessy bijvoorbeeld 80% vol te gooien zodat ik de volgende nacht doorkom zonder stroom af te nemen terwijl de laadpaal de rest van de zonneproductie in de auto stopt. Anders is het leuk dat de auto alle zonne-energie opslurpt, maar als je dan 's nachts weer stroom moet inkopen is ook een beetje jammer.

(Maar ik heb mijn Sessy nog niet zo lang, dus daar ga ik pas over een klein half jaar weer wat slimme automatiseringen voor maken...)

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-11 22:19
Het update-verhaal blijft een terugkerend onderwerp hier op Tweakers, dus hierbij poging 3 om het uit te leggen 😉

De uitrol is staggered en heeft een vaste structuur: eerst alpha, dan beta, daarna de eerste stable groep. Zodra die eerste stable groep draait, kijkt het supportteam zo goed mogelijk mee of daar nieuwe issues op binnenkomen. Als er na ongeveer een week geen (nieuwe) problemen zijn, gaat de volgende groep live. Daarna verkorten we de periode naar zo’n 4 dagen en bouwen we het op tot het punt dat we ongeveer dagelijks een groep doorzetten.

De volgorde van die groepen is wél random. We willen namelijk voorkomen dat steeds dezelfde mensen als eerste aan de beurt zijn en dus ook steeds de grootste kans hebben op een bug. De ene keer ben je daardoor vroeg, de andere keer pas een paar weken later. Ik lees hier en daar wat frustratie daarover, maar vanuit stabiliteit en risico-spreiding ben ik eerlijk gezegd best tevreden over deze aanpak. Geef gerust je input als je dat anders ziet!

Het idee om die groepsplanning openbaar te maken kán, maar zoals anderen al schreven creëer je daarmee ook mogelijk valse verwachtingen zodra een rollout wordt gepauzeerd. Is 3 weken wachten écht zo’n groot probleem? (als er een bug in zit dan wil je uiteraard terug naar een vorige release of door naar de volgende, ik denk dat dit proces wat verbeterd kan worden, zullen we oppaken)

Een betrouwbare rollback-functie is iets wat gewoon nog gebouwd moet worden, net zoals heel veel andere dingen. Op dit moment zijn de cloud-ontwikkelaars al geruime tijd bezig met een nieuwe UI voor de portal, waar ook veel mensen al lang op wachten.
We zijn nu met zo’n 20 mensen, waarvan 8 engineers (hard- én software). Zonder vrijwilligers, dus “gratis spulletjes weggeven” is helaas niet heel sustainable 😉. Met dit team werken we continu aan verbeteringen en nieuwe functies

@Soeski
De mailbox wordt vrijwel dagelijks leeg gemaakt en gemiste telefoontjes worden in principe teruggebeld. Vanaf de geboorte van Sessy ligt er een focus op goede service. Er zitten hier mensen met het hart op de juiste plek. Stuur vooral een mail naar info@sessy.nl of bel +31 85 060 8499. Als customer support er niet direct uitkomt, gaat je ticket door naar een ontwikkelaar. Die zijn vooral aan het bouwen, dus dan duurt het soms wat langer, maar (voor mij) het belangrijkste: binnen redelijke kaders lossen we het op. Als er echt iets misgaat, mag je me gerust een PB sturen maar dat zou als het goed is niet nodig moeten zijn.

@Maartentux

“Hun firmware-updatepagina blijft altijd hangen in breedsprakige vaagheden als ‘stabiliteit verbeterd’ en ‘bugs opgelost’.”

Die tekst schrijf ik, dus je mag mij daar op aanspreken :) . Als ik kijk naar www.sessy.nl/firmware-updates valt het aantal keren dat ik die exacte zinnen gebruik overigens mee. Ik heb er zelf ook een hekel aan, maar we krijgen serieus klachten als er te technische verhalen in de release notes staan. Voorbeeldje; In 1.11.3 hebben we een klein bugje opgelost in een intern commando dat alleen onze support gebruikt. Voor 99+% van de gebruikers is de waarde van die info nul. Misschien leuk voor techneuten (al zie ik daar ook geen waarde in), maar zeker niet voor de gemiddelde gebruiker.

Ik zou de juicy details best op de website willen zetten zodat we de meeste mensen er niet mee lastigvallen maar aan de andere kant denk ik: ik maak heel bewuste keuzes vanuit een technisch én klantperspectief in wat er wel of niet in de release notes terechtkomt, dus deal with it :) als het goed is mis je nooit cruciale informatie.

Wat betreft de CT’s: ze reageren inderdaad wel sneller dan een slimme meter met DSMR 2 of 4, die maar eens per 10 seconden een update stuurt maar persoonlijk vind ik CT-klemmen in de kast niet de mooiste oplossing, daarom hebben we in de V2 van de P1 dongel
een modbus poort gestopt, de software ondersteuning hiervoor heeft alleen alleen even op zich laten wachten. @DJP! is deze al aan het testen.

We hebben een integratie geschreven voor de Eastron SDM630V2 om die als inline meter te gebruiken in plaats van de slimme meter of draaischijf, en als alternatief voor CT-klemmen. Zo’n inline meter neemt 4 module-plaatsen in, wat in sommige kasten ook best een puzzel kan zijn, maar er wel netjes uit ziet.

P.s. ik zou het leuk vinden om hier de hele dag met jullie te chatten maar er zijn ook nog veel andere dingen te doen dus sorry als het even stil blijft vanuit mij.

• Soeski
Twan_V schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:35:
@Soeski
De mailbox wordt vrijwel dagelijks leeg gemaakt en gemiste telefoontjes worden in principe teruggebeld. Vanaf de geboorte van Sessy ligt er een focus op goede service. Er zitten hier mensen met het hart op de juiste plek. Stuur vooral een mail naar info@sessy.nl of bel +31 85 060 8499. Als customer support er niet direct uitkomt, gaat je ticket door naar een ontwikkelaar. Die zijn vooral aan het bouwen, dus dan duurt het soms wat langer, maar (voor mij) het belangrijkste: binnen redelijke kaders lossen we het op. Als er echt iets misgaat, mag je me gerust een PB sturen maar dat zou als het goed is niet nodig moeten zijn.
Dank voor je bericht Twan, wordt gewaardeerd. Ik heb 3 mails gestuurd sinds begin vorige week en dus vandaag maar gebeld, daarom vermoed ik dat het heel druk is bij jullie. Helaas heb ik wel een probleem dat de batterij het al 50% van de tijd sinds 23-10 geheel niet doet, maar dit lijkt niet de aandacht te krijgen die ik het waard vind gezien de investering en korte tijd dat dit er staat. Ik weet niet wat ik nog meer moet doen eigenlijk. Misschien moet ik de leverancier meer platspammen en moeten zij het via jullie oppakken, maar het lijkt alsof zij ook alleen maar de storingen doorzetten.
Ik wacht het nog even af en ga maandag of dinsdag weer bellen.

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-11 22:19
Soeski schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:43:
[...]

Dank voor je bericht Twan, wordt gewaardeerd. Ik heb 3 mails gestuurd sinds begin vorige week en dus vandaag maar gebeld, daarom vermoed ik dat het heel druk is bij jullie. Helaas heb ik wel een probleem dat de batterij het al 50% van de tijd sinds 23-10 geheel niet doet, maar dit lijkt niet de aandacht te krijgen die ik het waard vind gezien de investering en korte tijd dat dit er staat. Ik weet niet wat ik nog meer moet doen eigenlijk. Misschien moet ik de leverancier meer platspammen en moeten zij het via jullie oppakken, maar het lijkt alsof zij ook alleen maar de storingen doorzetten.
Ik wacht het nog even af en ga maandag of dinsdag weer bellen.
Ik heb net even snel in ons systeem gekeken (normaal gesproken werken we met e-mailadres of serienummer, maar op “Soeski” kwam ik al een eind 😉). Wat ik zie: je Sessy’s zijn verbonden via wifi en de signaalsterkte zakt regelmatig onder de ~-80 dBm. Vanaf zo’n -75 dBm wordt het eigenlijk al tijd om iets aan het signaal te doen; daaronder wordt het simpelweg instabiel en dan kun je dit soort verschijnselen krijgen.

Heb je de mogelijkheid om een access point / versterker dichterbij te plaatsen of de Sessy’s bedraad aan te sluiten?

Ik heb je case ook meteen even met onze head of customer support doorgenomen. In ons (relatief nieuwe) CRM-systeem staat jouw ticket nu op “wachtend op klantreactie”, terwijl jij juist op ónze reactie zit te wachten 8)7 . Waarschijnlijk gaat er iets mis in de automatisering via jouw gebruikte contactformulier. Dit hebben we meteen bij onze IT-partner neergelegd. Stuur voor de tijd dat dit speelt liever even rechtstreeks een mail (dus zonder het contactformulier), dan mijden we dat risico (als het daaraan ligt)... ik ben helaas ook meer van de elektronica dan IT

[ Voor 8% gewijzigd door Twan_V op 14-11-2025 18:37 ]

• Maartentux
Hoi @Twan_V leuk dat je reageert! Ja ik snap je. Het komt vast voort uit mijn linux wereld, waar meer techneuten dan 'regular folk' zitten, en daar kun je doorgaans veel details in de changelog vinden. Maar normale mensen lezen inderdaad geen changelogs. Die lezen enkel de one-line samenvatting. Ik begrijp je dilemma.

Om toch even volledig te zijn, hier zijn voorbeelden van changelogs die ik te summier vind of vond, en waarom.
1.11.4 # geen details
1.11.3 # boilerplate
1.11.1 # boilerplate
1.9.1 # welke 'versies B' van deze Landis-Gyr meter exact? Ik heb een Landis-Gyr, maar de info is nu te summier om te kunnen zien of hier een fix voor mijn meter in zit of niet... en bovenal: wát die fix behelst. Is het agressiever/sneller reageren op veranderingen, is het meer anticiperen, hoe werkt de fix precies?
1.7.3 # boilerplate
1.6.10 # boilerplate
1.6.9 # light on details wat er dan precies mis ging
1.6.2 # boilerplate

Anyway...
Fijn weekeind!

[ Voor 7% gewijzigd door Maartentux op 14-11-2025 20:00 ]

• Maartentux
Sicos schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:54:
[...]
Geen idee of je al 3 fase hebt maar anders kan je eventueel nog een wijziging aanvragen op je aansluiting en dan krijg je "gratis" een nieuwe meter.... maar je betaalt dan wel voor het wijzigen van je aansluiting. Ik was van 1 naar 3 fase toen iets van 275 euro kwijt.
Dat heb ik overwogen, maar drie fase biedt voor mij geen meerwaarde (8000 watt is echt genoeg, ik heb geen zware inductieplaat noch EV (én geen rijbewijs)). Drie fase zou voor mij eerder wat slechter uitpakken, want dan moet ik gaan puzzelen op welke fasen ik mijn twee PV inverters zet en op welke fasen mijn twee Sessy's en op welke fasen mijn grootverbruikers. En dat luistert dan nauwer, want dan is mijn max per fase niet 35A maar 25A...
Maar belangrijker nog: je hebt geen keuze in de meter die men plaatst. Als men je een slechtere meter geeft dan heb je geen recht op resititutie, en je hebt ook geen recht op DSMR 5. Dus dan betaal je honderden euros voor nul resultaat. Dat vind ik geen aanlokkelijke gok. Vandaar.

• DJP!
Maartentux schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:11:
[...]

Dat heb ik overwogen, maar drie fase biedt voor mij geen meerwaarde (8000 watt is echt genoeg, ik heb geen zware inductieplaat noch EV (én geen rijbewijs)). Drie fase zou voor mij eerder wat slechter uitpakken, want dan moet ik gaan puzzelen op welke fasen ik mijn twee PV inverters zet en op welke fasen mijn twee Sessy's en op welke fasen mijn grootverbruikers. En dat luistert dan nauwer, want dan is mijn max per fase niet 35A maar 25A...
Maar belangrijker nog: je hebt geen keuze in de meter die men plaatst. Als men je een slechtere meter geeft dan heb je geen recht op resititutie, en je hebt ook geen recht op DSMR 5. Dus dan betaal je honderden euros voor nul resultaat. Dat vind ik geen aanlokkelijke gok. Vandaar.
Is de SDM360 een optie?

• Torch1969
  • Laatst online: 14:30
Twan_V schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:35:
Het update-verhaal blijft een terugkerend onderwerp hier op Tweakers, dus hierbij poging 3 om het uit te leggen 😉

De uitrol is staggered en heeft een vaste structuur: eerst alpha, dan beta, daarna de eerste stable groep. Zodra die eerste stable groep draait, kijkt het supportteam zo goed mogelijk mee of daar nieuwe issues op binnenkomen. Als er na ongeveer een week geen (nieuwe) problemen zijn, gaat de volgende groep live. Daarna verkorten we de periode naar zo’n 4 dagen en bouwen we het op tot het punt dat we ongeveer dagelijks een groep doorzetten.

De volgorde van die groepen is wél random. We willen namelijk voorkomen dat steeds dezelfde mensen als eerste aan de beurt zijn en dus ook steeds de grootste kans hebben op een bug. De ene keer ben je daardoor vroeg, de andere keer pas een paar weken later. Ik lees hier en daar wat frustratie daarover, maar vanuit stabiliteit en risico-spreiding ben ik eerlijk gezegd best tevreden over deze aanpak. Geef gerust je input als je dat anders ziet!

Het idee om die groepsplanning openbaar te maken kán, maar zoals anderen al schreven creëer je daarmee ook mogelijk valse verwachtingen zodra een rollout wordt gepauzeerd. Is 3 weken wachten écht zo’n groot probleem? (als er een bug in zit dan wil je uiteraard terug naar een vorige release of door naar de volgende, ik denk dat dit proces wat verbeterd kan worden, zullen we oppaken)

Een betrouwbare rollback-functie is iets wat gewoon nog gebouwd moet worden, net zoals heel veel andere dingen. Op dit moment zijn de cloud-ontwikkelaars al geruime tijd bezig met een nieuwe UI voor de portal, waar ook veel mensen al lang op wachten.
We zijn nu met zo’n 20 mensen, waarvan 8 engineers (hard- én software). Zonder vrijwilligers, dus “gratis spulletjes weggeven” is helaas niet heel sustainable 😉. Met dit team werken we continu aan verbeteringen en nieuwe functies

@Soeski

@Maartentux

“Hun firmware-updatepagina blijft altijd hangen in breedsprakige vaagheden als ‘stabiliteit verbeterd’ en ‘bugs opgelost’.”

Die tekst schrijf ik, dus je mag mij daar op aanspreken :) . Als ik kijk naar www.sessy.nl/firmware-updates valt het aantal keren dat ik die exacte zinnen gebruik overigens mee. Ik heb er zelf ook een hekel aan, maar we krijgen serieus klachten als er te technische verhalen in de release notes staan. Voorbeeldje; In 1.11.3 hebben we een klein bugje opgelost in een intern commando dat alleen onze support gebruikt. Voor 99+% van de gebruikers is de waarde van die info nul. Misschien leuk voor techneuten (al zie ik daar ook geen waarde in), maar zeker niet voor de gemiddelde gebruiker.

Ik zou de juicy details best op de website willen zetten zodat we de meeste mensen er niet mee lastigvallen maar aan de andere kant denk ik: ik maak heel bewuste keuzes vanuit een technisch én klantperspectief in wat er wel of niet in de release notes terechtkomt, dus deal with it :) als het goed is mis je nooit cruciale informatie.

Wat betreft de CT’s: ze reageren inderdaad wel sneller dan een slimme meter met DSMR 2 of 4, die maar eens per 10 seconden een update stuurt maar persoonlijk vind ik CT-klemmen in de kast niet de mooiste oplossing, daarom hebben we in de V2 van de P1 dongel
een modbus poort gestopt, de software ondersteuning hiervoor heeft alleen alleen even op zich laten wachten. @DJP! is deze al aan het testen.

We hebben een integratie geschreven voor de Eastron SDM630V2 om die als inline meter te gebruiken in plaats van de slimme meter of draaischijf, en als alternatief voor CT-klemmen. Zo’n inline meter neemt 4 module-plaatsen in, wat in sommige kasten ook best een puzzel kan zijn, maar er wel netjes uit ziet.

P.s. ik zou het leuk vinden om hier de hele dag met jullie te chatten maar er zijn ook nog veel andere dingen te doen dus sorry als het even stil blijft vanuit mij.
Hoi @Twan_V ik ken en begrijp de update werkwijze. Toch komt het door het random selecteren van de batches voor dat de één nog op 1.11.3 zit en de ander al naar 1.11.6 gaat. Dat voelt niet goed als tweakers hier en het lijkt me qua support voor jullie ook niet handig. Daarom een voorstel voor uitrolschema aanpassing. In de eerste reguliere batch met voorrang de Sessy’s opnemen die nog een versie achterlopen?

• helm71
Bapper schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:07:
[...]

Snap ik…. Die van mij staan OF te laden (goedkoopste uren) of op NOM… in de praktijk zijn ze daardoor meestal al heel redelijk gevuld voordat die goedkoopste uren beginnen en laat hij dan alleen maar bij… in de rest van de goedkope uren ga ik dan niet ontladen, die stroom bewaar ik voor het moment van de duurste uren..

• Maartentux
Nee eigenlijk niet, ik heb geen ruimte meer in de groepenkast en geen ruimte om de groepenkast uit te breiden, het is allemaal te krap. Een extra kast zou dan letterlijk op de andere muur moeten met een dikke kabel ertussen. Dat gaan we niet doen, het is geen porem en veel te veel werk.

Ik zie het even aan, begin volgend jaar over naar Frank Energie. Dan pas gaat het geld kosten of opleveren. Tot nu toe was het allemaal enkel voor het 'warme gevoel' want ik heb/had gewoon een vast contract.

P.S. ik kreeg net eindelijk de F/W update aangeboden. Van 1.11.3 naar 1.11.5 (niet 1.11.6). Morgen installeren. Hiep hiep... _/-\o_

• tcw82
Maartentux schreef op zondag 16 november 2025 @ 03:03:
[...]

Nee eigenlijk niet, ik heb geen ruimte meer in de groepenkast en geen ruimte om de groepenkast uit te breiden, het is allemaal te krap. Een extra kast zou dan letterlijk op de andere muur moeten met een dikke kabel ertussen. Dat gaan we niet doen, het is geen porem en veel te veel werk.

Ik zie het even aan, begin volgend jaar over naar Frank Energie. Dan pas gaat het geld kosten of opleveren. Tot nu toe was het allemaal enkel voor het 'warme gevoel' want ik heb/had gewoon een vast contract.

P.S. ik kreeg net eindelijk de F/W update aangeboden. Van 1.11.3 naar 1.11.5 (niet 1.11.6). Morgen installeren. Hiep hiep... _/-\o_
Is 1 dikke kabel naar de battery locatie en dan daar een sub-stationnetje met zekeringen en al een optie?
(ik denk het niet, je komt vrij stellig over, maar soms helpt een ander idee in het triggeren van nieuwe kijk op de zaak).
Pagina: 1 ... 96 97 Laatste