Gebruik nooit de hoofdschakelaar om je zonnepanelen uit te zetten, omdat de omvormer hier slecht tegen kan (als je de schakelaar uitzet terwijl er veel stroominvoer is van de zonnepanelen).visuoloog schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:59:
Ik wilde laatst mijn zonnepanelen uitschakelen omdat de elektriciteitsprijs zo ontzettend negatief was en de Sessy al vol. Toen ik die schakelaar had omgezet waren mijn panelen inderdaad uit, maar ook de Sessy 🤔.
De "hoofdschakelaar" waarmee ik de zonnepanelen kan loskoppelen van het net zit zo te zien na de Sessy, zie foto[Afbeelding]
De extreem lage prijzen van afgelopen week had ik nog niet eerder gehad dus ik had nooit eerder de panelen willen afschakelen. Ik kan mijn panelen niet softwarematig afschakelen.
Ik vraag me af of dit de standaard manier is van aansluiten. Er is vast wel iemand hier die dat weet?
De plaats van de schakelaar is normaal wanneer je de thuisbatterij plaatst bij je zonnepanelen omvormer. Je wilt je batterijen kunnen ontkoppelen van het netwerk.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FifSINw6vDcgvBDfV0WwEqt8.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LOdIR9Hpy2cdkvd2boP1ebZ1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TKgT2DtYCT5wzOA4L1tEoTjl.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/YuPAGekBGAtyVvvAqSeZ143A.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6ANU3LXaKQIo8xjQOX2j6j5b.png?f=fotoalbum_large)