Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:28
balk schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:23:
Raar, vanochtend om 7:00 ging de soc van mijn twee sessies ineens van 40 naar 0%. Pack voltage ging van 51 naar 48V. Gelukkig geen reset van de 48V poort want daar hangt mijn nas aan :)

Ik heb dit al eens meegemaakt na een herstart van de batterij maar zo tussendoor? Herkent iemand dit gedrag?
Denk je zo mooi om je NAS aan de 48 volts poort van je Sessy te hangen.
Heb je nog steeds een SPoF (Singel Point of Failure).
Als ik jou was zou ik er nog een ATS er bij in zetten :) (https://www.conrad.nl/nl/...ngsschakelaar-2362756.htm) 2feeds (Grid en je omvormer aan je 48V sessy) naar 1 last.
Dan ben je van SPoF af van je NAS en meer :)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:03

Ersus

Zuid-Limburg

Peterhardenberg schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:38:
[...]

Ja 1 keer mee gemaakt, afgelopen winter,
3 Sessy's 48V aangesloten op een Victron omvormer.
Sessy stond via Homey op NOM maar omdat er nauwelijks zon was die dagen ging alle opwek direct naar het huis. Accu's moeten altijd 25 % soc in de accu houden in de winter, dit werkt goed . totdat op een ochtend alle accu's een soc gaven van 0% zonder dat deze Haden ontladen. Ik vermoede sluipverbruik van de Victron omvormer. deze uitgeschakeld daarna nooit meer voor gekomen.
Klopt, de interne voorziening van de Victron omvormers wordt vanuit de DC voorzien.
Eigenlijk zou de Sessy intern de SOC op een bepaald niveau moeten kunnen houden?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• psdata
Ersus schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Klopt, de interne voorziening van de Victron omvormers wordt vanuit de DC voorzien.
Eigenlijk zou de Sessy intern de SOC op een bepaald niveau moeten kunnen houden?
Zou je dan toch zelf moeten doen, jij kiest er zelf voor om buiten de systemen van Sessy om spanning(stroom) te onttrekken aan de accu's.
Of zou Sessy moeten gaan laden van jou, weer een heel ander regel patroon en compleet onrendabel.

• Ersus
  • Laatst online: 22:03

Ersus

Zuid-Limburg

psdata schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:54:
[...]

Zou je dan toch zelf moeten doen, jij kiest er zelf voor om buiten de systemen van Sessy om spanning(stroom) te onttrekken aan de accu's.
Of zou Sessy moeten gaan laden van jou, weer een heel ander regel patroon en compleet onrendabel.
De Sessy beheert de accu toch middels een BMS en zou voor de gezondheid van de accu dan toch kunnen zorgen dat deze een minimaal instelbare SOC vasthoudt?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-04 16:16
Sicos schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:36:
Nee, maar waar ik zo nu en dan last van heb is dat op ECO-mode de ene accu gaat laden en de andere dan gaat ontladen. Beetje inefficient

Accu 1 staat op vol vermogen te laden en accu 3 staat de boel te compenseren om 0 op de meter te houden?

[Afbeelding]
Heb ik inderdaad erop staan en monitor ik al een tijd. Ondanks de (naar mijn idee) juiste invoer van panelen, hoek, ligging e.d. zitten ze er elke dag VER naast, zowel boven als onder. Niet bruikbaar vooralsnog.
/edit: zul je net zien dat Forecast.Solar vandaag op 1kWh na goed zat... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Soeski op 05-03-2026 17:41 ]

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:11
psdata schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:41:
[...]

Denk je zo mooi om je NAS aan de 48 volts poort van je Sessy te hangen.
Heb je nog steeds een SPoF (Singel Point of Failure).
Als ik jou was zou ik er nog een ATS er bij in zetten :) (https://www.conrad.nl/nl/...ngsschakelaar-2362756.htm) 2feeds (Grid en je omvormer aan je 48V sessy) naar 1 last.
Dan ben je van SPoF af van je NAS en meer :)
Dank voor de reacties. Ik ga toch maar eens een betere beveiliging inbouwen (noodladen bij lage spanning). Rampspoed komt nooit alleen; even later lag mijn Odido internet er uit; hierdoor kon ik geen oplaad commando geven; hierdoor trok mijn nas de accus helemaal leeg en daardoor kon ik van afstand helemaal niets meer toen internet het intussen wel weer deed. Nou ja, tijd voor wat kluswerk. En een ATS. Ik zag al simpele versies die niet al te duur zijn.

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17
[ En een ATS. Ik zag al simpele versies die niet al te duur zijn.
Ik ben benieuwd wat voor ATS en wat zijn de ervaringen?

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-04 23:00
balk schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Dank voor de reacties. Ik ga toch maar eens een betere beveiliging inbouwen (noodladen bij lage spanning). Rampspoed komt nooit alleen; even later lag mijn Odido internet er uit; hierdoor kon ik geen oplaad commando geven; hierdoor trok mijn nas de accus helemaal leeg en daardoor kon ik van afstand helemaal niets meer toen internet het intussen wel weer deed. Nou ja, tijd voor wat kluswerk. En een ATS. Ik zag al simpele versies die niet al te duur zijn.
Dat internet probleem is makkelijk op te lossen met Home Assistant. Misschien is het zelfs de moeite waard om een dedicated instance te hebben voor aansturing van de accu.

• balk
AJediIAm schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Dat internet probleem is makkelijk op te lossen met Home Assistant. Misschien is het zelfs de moeite waard om een dedicated instance te hebben voor aansturing van de accu.
Nou, mijn probleem was vooral dat Home Assistant niets deed om leeglopen te voorkomen. Dat is intussen wel aangepakt, softwarematig. En ik heb net een Geya g2r ATS binnen. Morgen maar eens installeren. Dan loopt de NAS op grid maar schakelt over naar Sessy als dat wegvalt. Binnenkort gaan ze hier de staat open trekken, dan kan ik het wel nodig hebben.

• Deussie
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-03 08:37
Hoi vraagje, een van mijn accu’s geeft DC storing aan en wilt niet ontladen.
Heb de firmware al opnieuw geïnstalleerd. Dan schiet de accu weer op even groen maar bij het moeten ontladen krijg ik weer een foutmelding en zie ik de Sessy 15 w laden. Ipv ontladen. Zowel als ecomodus als api sturing.

Wat kan ik nog doen om het te verhelpen?

Ik zie dat hij mijn andere Sessy meeneemt in de fout melding en daardoor ook niet gaat ontladen als deze niet aan de beurt is om 0 op de meter te houden.

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01:02
worker schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:26:
Als jij een heel stabiel verbruik hebt gedurende uren, dan schakelt Sessy dus niet van de ene accu naar de andere.
Je kunt testen of ik gelijk heb: als dit aan de hand is op een dag, dan kun je eventjes een grote verbruiker aanzetten om het systeem te dwingen om de 2e Sessy bij te schakelen.
Je zal zien dat als het systeem weer terug gaat naar 1 gebruiker, hij overgeschakeld zal zijn naar de andere
Hoi again! Ik antwoordde eerder hierop dat je theorie volledig leek te kloppen met mijn observaties en was daar heel blij aangezien ik eindelijk snapte hoe het werkte, en hoe ik het gedrag dus kon sturen. _/-\o_

Tot vanavond. Want vanavond observeerde ik gedrag wat er niet mee overeenstemt: De ene Sessy (42% SoC) schakelt bij, en neemt het over van de andere Sessy met SoC van 32%, maar korte tijd later wisselen ze opnieuw van rol, maar nu gaat de Sessy met 42% SoC op idle, en de Sessy met de laagste SoC (31%) gaat door met ontladen. Dit is wel de eerste keer dat ik het zie. Maar het breekt met de theorie. Hier is de afbeelding met de grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0AKSzlfwVaFqjSwJIoON9xLtEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xB0YyrGMutOluFmmSenzUbUf.jpg?f=fotoalbum_large

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:09
Deussie schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 23:24:
Hoi vraagje, een van mijn accu’s geeft DC storing aan en wilt niet ontladen.
Heb de firmware al opnieuw geïnstalleerd. Dan schiet de accu weer op even groen maar bij het moeten ontladen krijg ik weer een foutmelding en zie ik de Sessy 15 w laden. Ipv ontladen. Zowel als ecomodus als api sturing.

Wat kan ik nog doen om het te verhelpen?

Ik zie dat hij mijn andere Sessy meeneemt in de fout melding en daardoor ook niet gaat ontladen als deze niet aan de beurt is om 0 op de meter te houden.
Als je lokaal inlogt op je Sessy en links boven op het groene/oranje bolletje klikt, zie je dan een foutmelding?

@Maartentux Volgens mij zou het wel moeten werken zoals je eerder beschreef. De Sessy met de hoogste SoC gaat ontladen, bij veel vraag schakelt een tweede Sessy bij. Als de vraag dan afneemt schakelt de Sessy met de minste SoC weer af. Als een Sessy niet levert wat gevraagd wordt dan kan er nog wel eens omgeschakeld worden maar verder volgens mij niet...

• Deussie
DJP! schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:18:
[...]

Als je lokaal inlogt op je Sessy en links boven op het groene/oranje bolletje klikt, zie je dan een foutmelding?

@Maartentux Volgens mij zou het wel moeten werken zoals je eerder beschreef. De Sessy met de hoogste SoC gaat ontladen, bij veel vraag schakelt een tweede Sessy bij. Als de vraag dan afneemt schakelt de Sessy met de minste SoC weer af. Als een Sessy niet levert wat gevraagd wordt dan kan er nog wel eens omgeschakeld worden maar verder volgens mij niet...
@DJP! ja een oranje bolletje, op het moment dat de sessy wat moet doen gaat deze naar oranje, op het moment van rust is deze weer op groen.
Heb firmware al opnieuw geïnstalleerd, de groep een minuut uitgezet maar helaas blijft deze fout naar boven komen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJ4nqQwuMq6TgNKcO7ihqNXf78w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ThojF0BYWazqaMZPC8qpGkl.png?f=fotoalbum_large

• DJP!
Deussie schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:31:
[...]

@DJP! ja een oranje bolletje, op het moment dat de sessy wat moet doen gaat deze naar oranje, op het moment van rust is deze weer op groen.
Heb firmware al opnieuw geïnstalleerd, de groep een minuut uitgezet maar helaas blijft deze fout naar boven komen. [Afbeelding]
Hier kun je volgens mij zelf niets aan doen :-( ik zou maandag even Sessy bellen. Misschien dat ze op afstand iets kunnen doen.

• Deussie
DJP! schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Hier kun je volgens mij zelf niets aan doen :-( ik zou maandag even Sessy bellen. Misschien dat ze op afstand iets kunnen doen.
Balen, had nog hoop :X hopelijk kunnen zij mij helpen. bedankt voor je snelle hulp.

• Maartentux
DJP! schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:18:
[...]

We zijn het eens over wat er had moeten gebeuren. Maar kijk naar de grafiek: dat gebeurt dit keer dus niet.

• DJP!
Maartentux schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:13:
[...]

We zijn het eens over wat er had moeten gebeuren. Maar kijk naar de grafiek: dat gebeurt dit keer dus niet.
Inderdaad het ziet er raar uit. De enige reden die ik kan bedenken is dat de Sessy niet kon leveren wat gevraagd werd. Is de SoC correct? Geen andere errors?

• Maartentux
DJP! schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:10:
[...]

Inderdaad het ziet er raar uit. De enige reden die ik kan bedenken is dat de Sessy niet kon leveren wat gevraagd werd. Is de SoC correct? Geen andere errors?
Heb ik ook gecheckt: alle bolletjes waren groen en ze gaan dagelijks naar 0% en naar 100% sinds 2 maart. Geen vergissingen in SoC dus...

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Maartentux schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 02:16:
Homey en Home assistant ken ik zelf niet. De My Battery app is geweldig, maar dit soort dingen gaat er onhandig mee; Je moet alles per Sessy batterij apart doen, en een ander setpoint instellen kost echt heel veel klikjes. Voor mij is dat nu heel simpel. Zeker, ik moet wel voor elk setpoint eenmalig een shellscript maken, maar je kopieert gewoon een bestaande en past waarde en naam aan. Je kunt oneindig veel scripts hebben natuurlijk.
Setpoint aanpassen kan idd niet "tegelijk", maar sinds 1.3.10 kun je wel alle Sessy's hetzelfde commando geven. "kaart" vasthouden, dan springt de app in de multiselect modus. Je kunt vervolgens de andere Sessy's aan tikken en ze allemaal hetzelfde commando sturen.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:54

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Op dit moment 18:00 is het duurste moment, maar sessy gaat niet ontladen. Mis ik iets? En heb tijdje niet zo gevolgd, maar de kwartierprijzen zouden er nu toch in moeten zitten? Het lijkt nogal of er prijzen per uur in het schema staan.

• tcw82
  • Laatst online: 00:08
rene037 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:05:
Op dit moment 18:00 is het duurste moment, maar sessy gaat niet ontladen. Mis ik iets? En heb tijdje niet zo gevolgd, maar de kwartierprijzen zouden er nu toch in moeten zitten? Het lijkt nogal of er prijzen per uur in het schema staan.
Hier zijn ze wel aan het ontladen nu.

• DJP!
rene037 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:05:
Staan ze ingesteld op uur of kwartier prijzen?

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:54

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

DJP! schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:21:
[...]

Staan ze ingesteld op uur of kwartier prijzen?
Ik zocht naar die instelling, maar kon ik niet vinden. Ik meen dat ik hem (ooit, toen die optie beschikbaar kwam) wel op kwartierprijzen gezet heb. Ik heb FW 1.11.9, dat is denk ik de laatste of in elk geval nieuw genoeg.
Wellicht heb ik gewoon poep in mijn ogen natuurlijk....

Gevonden.... In de portal bij energieleverancier en dan per 15 min...

[ Voor 8% gewijzigd door rene037 op 09-03-2026 22:55 . Reden: Antwoord gevonden.... ]

• Maartentux
Sandburd schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Setpoint aanpassen kan idd niet "tegelijk", maar sinds 1.3.10 kun je wel alle Sessy's hetzelfde commando geven. "kaart" vasthouden, dan springt de app in de multiselect modus. Je kunt vervolgens de andere Sessy's aan tikken en ze allemaal hetzelfde commando sturen.
Nice! Ik zie het. _/-\o_

• balk
pc1t schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:21:
[...]

Ik ben benieuwd wat voor ATS en wat zijn de ervaringen?
Ik heb dus een Geya G2R. De schakeltijd is eigenlijk te lang voor mijn Minisforum NAB9, althans volgens Gemini. Net even geprobeerd met alle virtual machines uit en ik kan overschakelen! Ik durf het nog niet met vollast, maar de kans dat het blijft draaien is dus redelijk.

Ik heb normaliter mijn NAS op de baterij draaien en als dat uit valt dan over naar net. Ik vermoed dat het net sneller bij kan springen dan een 48V poort --> inverter die op gang moet komen. Maar het werkt dus! * balk blij, maandag gaat hier de stoep open voor gas en water. Hopelijk raken ze geen E.

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-04 19:41
Gisteren is de groep waar de sessy's opzitten samen met de omvormer er uit gevlogen. De sessy's hadden toen ongeveer een charge van 90%. Maar nu geven ze een charge van 0 aan en die verandert ook niet meer. Ze ontaden echter wel in NOM en laden ook bij. Iemand een tip om deze charge state weer terug naar normaal te krijgen. Dit is de response van 1 van de sessy's
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{
  "status": "ok",
  "sessy": {
    "state_of_charge": 0,
    "power": 365,
    "external_power": 0,
    "pack_voltage": 51390,
    "power_setpoint": 370,
    "system_state": "SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE",
    "system_state_details": "",
    "frequency": 50005,
    "inverter_current_ma": 1614,
    "strategy_overridden": false
  },
  "renewable_energy_phase1": {
    "voltage_rms": 237135,
    "current_rms": 540,
    "power": 77
  },
  "renewable_energy_phase2": {
    "voltage_rms": 239586,
    "current_rms": 539,
    "power": 76
  },
  "renewable_energy_phase3": {
    "voltage_rms": 238690,
    "current_rms": 552,
  }
}
En dit is wat ik in HA terug zie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G0AFOuCylf4R2DOEciTT-AQnyk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NRupgqeB1leJIn6v0dpmNDiv.png?f=user_large

• DJP!
JeroendeGroot schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:58:
Gisteren is de groep waar de sessy's opzitten samen met de omvormer er uit gevlogen. De sessy's hadden toen ongeveer een charge van 90%. Maar nu geven ze een charge van 0 aan en die verandert ook niet meer. Ze ontaden echter wel in NOM en laden ook bij. Iemand een tip om deze charge state weer terug naar normaal te krijgen. Dit is de response van 1 van de sessy's
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{
  "status": "ok",
  "sessy": {
    "state_of_charge": 0,
    "power": 365,
    "external_power": 0,
    "pack_voltage": 51390,
    "power_setpoint": 370,
    "system_state": "SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE",
    "system_state_details": "",
    "frequency": 50005,
    "inverter_current_ma": 1614,
    "strategy_overridden": false
  },
  "renewable_energy_phase1": {
    "voltage_rms": 237135,
    "current_rms": 540,
  },
  "renewable_energy_phase2": {
    "voltage_rms": 239586,
    "current_rms": 539,
    "power": 76
  },
  "renewable_energy_phase3": {
    "voltage_rms": 238690,
    "current_rms": 552,
  }
}
En dit is wat ik in HA terug zie

[Afbeelding]
Even helemaal vol laden of helemaal leeg trekken tot dat je battery full of battery empty ziet staan. Daarna werkt de SoC weer zoals het zo moeten.

• psdata
Zo juist verscheen bij update versie 1.11.10
En dit staat er bij de update vermeld:
1.11.10 19-03-2026
Nieuwe features
Modbus-energiemeter – De Sessy P1-meter ondersteunt nu ook de energiemeters Eastron SDM120 & Eastron SDM230.
MAC-adressen – De MAC adressen zijn nu beschikbaar via /api/v1/network/status.
Reservecapaciteit – Het is nu mogelijk om een minimaal batterijpercentage in te stellen, ook wel reservecapaciteit genoemd. Sessy zal niet verder ontladen dan dit ingestelde percentage. Dit is vooral handig wanneer je Sessy gebruikt in combinatie met een off-grid omvormer: zo blijft er bij een stroomuitval altijd nog een beetje energie in de batterij beschikbaar. Let op: we adviseren om deze waarde niet te hoog in te stellen. Elke kWh die je reserveert, kun je op andere momenten niet gebruiken. Omdat de kans op een stroomuitval klein is, is het goed om deze instelling bewust te gebruiken. Deze functie is op dit moment alleen beschikbaar via de lokale webpagina. Later voegen we deze ook toe aan de Sessy Portal app.
Verbeteringen
48V poort omvormer – Bij sommige externe omvormers kwam het voor dat Sessy in een overstroombeveiliging raakte door een hoge inschakelstroom van de externe omvormer. Vanaf nu staat Sessy bij het activeren van de 48V-poort tijdelijk een hogere inschakelstroom toe, zodat meer externe omvormers betrouwbaarder kunnen opstarten.
Echt mooie dingen zijn er bij gekomen voor die mensen die hem ook al met de 48V port ontladen voor noodstroom

Het geheel instaleerde foutloos bij mij Sessy's en P1 dongle.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-04 11:53
Idealiter zou je een "reservestroomvoorraad" hebben die je -wel- kunt aanspreken... Zeg maar een knopje op de reservetank "aan te zetten".. Simuleer ik nu met homey.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:10
Zijn er anderen die de Sessy app in Homey gebruiken, waar de flows opeens niet meer werken omdat de Sessy in een Homey stand zou moeten staan ipv XoM, Eco, etc?

Bij mijn sessy’s (v1.11.9) kan ik geen homeystand aankiezen namelijk.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-04 18:12
HaraldBou schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:47:
Zijn er anderen die de Sessy app in Homey gebruiken, waar de flows opeens niet meer werken omdat de Sessy in een Homey stand zou moeten staan ipv XoM, Eco, etc?

Bij mijn sessy’s (v1.11.9) kan ik geen homeystand aankiezen namelijk.
Stand API moet je op je Sessy hebben, zie je die niet meer?

• HaraldBou
Torch1969 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:27:
[...]

Stand API moet je op je Sessy hebben, zie je die niet meer?
API wel, maar de Homey app van @gruijter lijkt om een Homey-stand te vragen.

Maar misschien interpreteer ik dat verkeerd, zal vanavond eens kijken wat ik kan doen.

• psdata
HaraldBou schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:33:
[...]

API wel, maar de Homey app van @gruijter lijkt om een Homey-stand te vragen.

Maar misschien interpreteer ik dat verkeerd, zal vanavond eens kijken wat ik kan doen.
Bestuur je via Homey, dan komt/moet je onder je sessy's in homey (geavanceerde instelling) Forceer Homey bestuuringsmode op Ja hebben staan. Hierna kan je homey de settings wisselen van totale zelfbesturing (API mode) dan wel schakelen tussen NOM,ECO ect.
Het ligt er maar aan hoe aktief je stuurd met flows

• Maartentux
psdata schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:13:
Zo juist verscheen bij update versie 1.11.10
En dit staat er bij de update vermeld:

[...]
Nice! Nu even snel een Eastron bestellen en dan mag de groepenkast weer 'ns open!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:34
Maartentux schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Nice! Nu even snel een Eastron bestellen en dan mag de groepenkast weer 'ns open!
Lijkt wel 1 vd 10 geboden:
Gij zult tweaken.
:+

• Maartentux
Simpel360 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:37:
[...]

Lijkt wel 1 vd 10 geboden:
Gij zult tweaken.
:+
Ik heb een heel erg achterbakse slimme meter. Die stelt zich voor als DSMR-5 maar gedraagt zich als DSMR-4 door slechts eenmaal per 10 seconden een nieuwe meetwaarde te leveren. Vet balen.
Eigenlijk geen slimme meter maar een sluwe meter.

Heel blij ben ik er niet mee, het is een lastige klus omdat de kast is voorbereid op 3 fase, maar dat plan is later weer gecanceled. Eigenlijk moet de 3 fase hoofschakelaar eruit en een eenfase hoofdschakelaar ervoor in de plaats, dat creërt meteen de benodigde ruimte voor de Eastron.

• sipjan
  • Laatst online: 23:48
Vanmorgen blijkbaar storing gehad na het ontladen. Batterij was uit, reageerde niet meer. Opnieuw opgestart, werkt weer prima. Alleen werd er gestart met de SOC van eerder (voor het starten van ontladen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpnWwEbXraPOfb0urYaAq_NI6Vc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2PWrG9BneffOPdfCgH3DGDzZ.jpg?f=user_large

a) weet iemand hoe dit komt ?
b) Als ik nu laad tot 100%, heb ik dan daadwerkelijk maar ongeveer 66% geladen ?
c) Als ik vervolgens ontlaad tot 1%, staat de SOC dan weer juist ?

• DJP!
sipjan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:42:
Vanmorgen blijkbaar storing gehad na het ontladen. Batterij was uit, reageerde niet meer. Opnieuw opgestart, werkt weer prima. Alleen werd er gestart met de SOC van eerder (voor het starten van ontladen).

[Afbeelding]

a) weet iemand hoe dit komt ?
b) Als ik nu laad tot 100%, heb ik dan daadwerkelijk maar ongeveer 66% geladen ?
c) Als ik vervolgens ontlaad tot 1%, staat de SOC dan weer juist ?
Zo te zien was de Sessy helemaal ontladen toen die niet meer reageerde. Na de herstart is de SoC naar +/- 34 gesprongen terwijl de Sessy eigenlijk dus helemaal leeg was. Je kunt het beste nu de Sessy helemaal vol laden totdat die zelf stopt met opladen en dan battery full als status heeft. Je hebt dan 100% geladen. Volgens mij hoef je dan niet naar 0% te laden voor een correcte SoC. De SoC is correct op het moment dat je op battery full (of battery empty) krijgt.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:09
Vandaag de offerte getekend voor het plaatsen van een tweede 5 kWh Sessy. De eerste staat er nu sinds november 2023, maar met het einde van de salderingsregeling in zicht is één 5 kWh accu niet toereikend. Op zonnige dagen is hij toch vlot vol en gaat de rest van de zonne-opbrengst het net op. Of het financieel uit kan valt zeer te bezien, maar het staat mij principieel tegen om straks al die stroom voor een halve cent per kWh weg te gooien en het dan in de loop van de nacht weer voor 25 cent terug te mogen kopen. Ook wil ik iets meer capaciteit zodat ik wat op reserve kan houden als noodstroomvoorziening, ik heb daarvoor een Victron Phoenix 48/800 omvormer gekocht voor op de 48 volt poort.

Catch a smile out there!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-04 07:58

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Glenfiddich schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:48:
Vandaag de offerte getekend voor het plaatsen van een tweede 5 kWh Sessy. De eerste staat er nu sinds november 2023, maar met het einde van de salderingsregeling in zicht is één 5 kWh accu niet toereikend. Op zonnige dagen is hij toch vlot vol en gaat de rest van de zonne-opbrengst het net op. Of het financieel uit kan valt zeer te bezien, maar het staat mij principieel tegen om straks al die stroom voor een halve cent per kWh weg te gooien en het dan in de loop van de nacht weer voor 25 cent terug te mogen kopen. Ook wil ik iets meer capaciteit zodat ik wat op reserve kan houden als noodstroomvoorziening, ik heb daarvoor een Victron Phoenix 48/800 omvormer gekocht voor op de 48 volt poort.
We hebben ook een 2e Sessy met precies de zelfde gedachte gekocht. Ook ik zit te denken aan een Victron omvormer. Ik wacht nog ff af.

www.mijnzon.info

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-04 17:47
Maartentux schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 02:25:
[...]

Ik heb een heel erg achterbakse slimme meter. Die stelt zich voor als DSMR-5 maar gedraagt zich als DSMR-4 door slechts eenmaal per 10 seconden een nieuwe meetwaarde te leveren. Vet balen.
Eigenlijk geen slimme meter maar een sluwe meter.
Mag ik vragen welke meter jij hebt?
Ik heb dat gevoel bij die van mij ook... Z'n mooie landis gyr....

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-04 17:18
Deze meter heb ik, met dezelfde verdeler voor de P1-poort. Volg link hieronder.
Lijkt bij mij wel goed te gaan: ik zie geregeld nieuwe data verschijnen in het dashboard, binnen 4 seconden.
Zie hier

• Maartentux
TimK1990 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 06:37:
[...]

Mag ik vragen welke meter jij hebt?
Ik heb dat gevoel bij die van mij ook... Z'n mooie landis gyr....
De duivel zit vaak in de details, dus ik zal heel specifiek zijn:

Landis + Gyr E350
SMR 5.0
ZCF110CCtFs2

Geen tiepfout, de D van DSMR mist echt.

• Maartentux
In ander nieuws, ik word wel een beetje verdrietig van de bug afhandeling bij Sessy. Ik heb op 14 feb eerste melding gemaakt van afwijkende, niet juist afgeronde waarden in de nieuwe portal. Ik kreeg keurig een (algemene) bevestiging daarvan, en ben zelf mijn meters dagelijks stipt om middernacht gaan uitlezen.

Daaruit bleek dat er nog steeds onverklaarbare afwijkingen zijn, ondanks het feit dat alle 'issues' nu gefixt zijn volgens de Sessy pagina. Ik heb op 20 maart een nieuwe melding gedaan bij Sessy, met de meetwaarden van 17 maart erbijgevoegd. Daarop is het stil gebleven en de bug staat ook niet vermeld op de pagina van Sessy. Ik weet niet wat ik hier mee aan moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5uClrCGmO8vcguMJojoeAhmclA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYzHwv6S90eDLMaXy8WV3LsP.jpg?f=fotoalbum_large

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-04 17:47
Maartentux schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:24:
[...]

De duivel zit vaak in de details, dus ik zal heel specifiek zijn:

Landis + Gyr E350
SMR 5.0
ZCF110CCtFs2

Geen tiepfout, de D van DSMR mist echt.
Ja... Die heb ik ook denk ik. Ik zal straks even het laatste stukje code na kijken.

Ik heb de ZMF110CCtFs2 maar die zal wel het zelfde werken

[ Voor 7% gewijzigd door TimK1990 op 01-04-2026 08:00 ]

• DJP!
Maartentux schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:43:
In ander nieuws, ik word wel een beetje verdrietig van de bug afhandeling bij Sessy. Ik heb op 14 feb eerste melding gemaakt van afwijkende, niet juist afgeronde waarden in de nieuwe portal. Ik kreeg keurig een (algemene) bevestiging daarvan, en ben zelf mijn meters dagelijks stipt om middernacht gaan uitlezen.

Daaruit bleek dat er nog steeds onverklaarbare afwijkingen zijn, ondanks het feit dat alle 'issues' nu gefixt zijn volgens de Sessy pagina. Ik heb op 20 maart een nieuwe melding gedaan bij Sessy, met de meetwaarden van 17 maart erbijgevoegd. Daarop is het stil gebleven en de bug staat ook niet vermeld op de pagina van Sessy. Ik weet niet wat ik hier mee aan moet.

[Afbeelding]
Ik heb hier de cijfertjes er ook even bij gepakt. Er zit soms een klein verschil in afronding maar de data op het portal is hetzelfde als Home Assistant en ook als ik zelf met de standen ga rekenen.

• Maartentux
DJP! schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:47:
[...]

Ik heb hier de cijfertjes er ook even bij gepakt. Er zit soms een klein verschil in afronding maar de data op het portal is hetzelfde als Home Assistant en ook als ik zelf met de standen ga rekenen.
Ik zal nog 'ns een dag pakken en uitrekenen maar nu effe geen zin in. En ongeacht of het een probleem is op mijn Sessy's of in de algemene code, een soort van reply op een mailtje vind ik toch wel fijn. Na een week.

Maar erg fijn dat je de moeite hebt genomen om het bij jou te checken! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Maartentux op 02-04-2026 01:52 ]

• Simpel360
Maartentux schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:57:
[...]

Ik zal nog 'ns een dag pakken en uitrekenen maar nu effe geen zin in. En ongeacht of het een probleem is op mijn Sessy's of in de algemene code, een soort van reply op een mailtje vind ik toch wel fijn. Na een week.

Maar erg fijn dat je de moeite hebt genomen om het bij jou te checken! :)
Ook eens bij mijn Home Assistant historische data gekeken en vergeleken met de app.
Die komt alleen overeen v.w.b. de accu data op een vreemde afronding na.
De laatstse 2 dagen 31 mrt & 1 apr klopt ook de p1 data en is het berekende huisverbruik logisch.
Ik heb niet de zonnepanelen api in de app zitten.

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19

worker

2x Sessy thuisbatterij

Zeg Maarten, give the guys a break he.
Het is niet bepaald primaire functionaliteit waar je over klaagt.

• Maartentux
worker schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:47:
Zeg Maarten, give the guys a break he.
Het is niet bepaald primaire functionaliteit waar je over klaagt.
Dat klopt, en ik ben ook helemaal niet zo van de cijfertjes dus het zal me verder aan mijn reet roesten.
Maar bug reporting doe je voor het algemeen belang, en een acknowledgement sturen is wel zo netjes.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:34
Ik volg dit topic al enige tijd van dit mooie NL product. Tevens volg ik enige topics van stekker-batterijen.
Prijstechnisch gezien zijn de stekkerbatterijen interessant. ( Sessy is €550/Kwh of zelfs €700/ Kwh )
Sommige stekkerbatterijen gaan al richting de €225/Kwh
Wat was voor jullie de reden om niet voor een stekkerbatterij te kiezen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpMH-x8tcihKDivxFGnTH8DP6xk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NLghnVtZtzmAvI5lGudgcP6y.jpg?f=user_large

• HermanGast
  • Registratie: November 2021

HermanGast

Exige GT3

Voltdeer Pylontech SR5000 242/KWh.
Wellicht zou die ook btw-vrij kunnen omdat er aansluiting voor PV op zit?

[ Voor 56% gewijzigd door HermanGast op 04-04-2026 19:08 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:40
pjotter1965 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:37:
Ik volg dit topic al enige tijd van dit mooie NL product. Tevens volg ik enige topics van stekker-batterijen.
Prijstechnisch gezien zijn de stekkerbatterijen interessant. ( Sessy is €550/Kwh of zelfs €700/ Kwh )
[Afbeelding]
Volgens mij zijn de Plug-In Batterijen de afgelopen jaren flink doorontwikkeld.
Waar ik voorheen ook in de markt was voor een Sessy 5 kWh thuisbatterij, denk ik nu dat ik toch maar voor een stekkerbatterij ga, zoals een Zendure of Jackery.
Het prijsverschil tussen een Sessy (€3550, incl installatie €3850) en bij een Jackery (€1578), beide ~5 kWH, vind ik dermate groot dat het mijns inziens niet opweegt dat een Sessy misschien wel 'iets beter' is.
Ja, (aansluit)technisch zit een Sessy mooier en beter in elkaar dan een stekkerbatterij, maar voor het verschil van €2000+.... dan koop ik liever over 5 jaar van het nu bespaarde geld, weer een nieuwe thuisbatterij met de op dat moment nieuwste technologie.

Wellicht dat de Sessy-gebruikers hier ons kunnen overtuigen van het tegendeel? :)

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-04 18:11
Ik zou zeggen ga eens in een Mercedes rijden, en dan wil je niet meer terug naar je Fiat.

Goede service, bij problemen helpen ze je goed, das mijn ervaring. Goede integratie met Home Assistant, en app Home battery. En Nederlands product. Goede software update.

Maar goed. Iedereen maakt zijn eigen overwegingen.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:06
Leoniq schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:33:
Ik zou zeggen ga eens in een Mercedes rijden, en dan wil je niet meer terug naar je Fiat.
Maar het hele idee van een thuisbatterij is toch juist dat hij het gewoon doet, er geen 'rijbeleving' of andere toegevoegde waarde behalve een lagere energierekening is?

Stekkerbatterijen zijn zo rap in prijs aan het dalen dat ik de businesscase van Sessy bij met huidige prijsniveau ook niet meer zie, uiteindelijk draait het om de TVT en die lijkt me een stuk hoger dan een Marstek Venus E3 of twee HW PiB's.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• DJP!
[Afbeelding]
Toen ik de Sessy's kocht waren er nog geen stekker batterijen :) Ik denk wel dat de Sessy wat goedkoper te krijgen is. Je zou Sessy zelf eens om een aanbieding kunnen vragen. Zeker als je ze zelf kunt ophangen (er is een vrij duidelijke installatie handleiding) dan valt er nog wel wat te halen. Ze blijven wel duurder dan een stekkerbatterij.

Ik weet niet zo goed hoe stekkerbatterijen werken maar wat ik wel fijn vind is dat de Sessy ook werkt zonder internet. Deze een open modus heeft waarmee je hem aan kunt sturen zoals je zelf wilt maar ook standaard goed nul op de meter kan houden.

Wat voor mij ook belangrijk is dat alles/zo veel mogelijk in Nederland wordt gemaakt en ontwikkeld. Er gaat wat mij betreft al meer dan genoeg geld de grens over.

Maar zoals hierboven ook wordt gezegd, eigenlijk is een Sessy (en ook een stekkerbatterij) best saai, je hangt ze aan de muur, stelt ze in en ze doen hun ding. Af en te kijk je er na en thats it :)

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:09
DJP! schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:06:
[...]

Toen ik de Sessy's kocht waren er nog geen stekker batterijen :) Ik denk wel dat de Sessy wat goedkoper te krijgen is. Je zou Sessy zelf eens om een aanbieding kunnen vragen. Zeker als je ze zelf kunt ophangen (er is een vrij duidelijke installatie handleiding) dan valt er nog wel wat te halen. Ze blijven wel duurder dan een stekkerbatterij.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Catch a smile out there!

• Hielko1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
Is de stekker batterij niet een heel ander product? Doordat je 'm inplugt in een gewoon stopcontact veel lager vermogen om te laden en te ontladen. Dus meer ter ondersteuning dan echt nul op de meter?

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:34
Leoniq schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:33:

Goede service, bij problemen helpen ze je goed, das mijn ervaring. Goede integratie met Home Assistant, en app Home battery. En Nederlands product. Goede software update.

Maar goed. Iedereen maakt zijn eigen overwegingen.
Maar welk systeem is dan de Mercedes of Fiat ?

Een voorbeeld van een top-stekkerbatterij van Zendure :
-geschikt om buiten te plaatsen ( met verwarmingsmat )
-brandvertrager aan boord
-RTE 88%
-modulair uit te breiden

Maar je hebt gelijk, ieder zijn eigen keuze
Het is niet mijn bedoeling om te stoken, ook ik vind Sessy een mooi product.
Ik was alleen benieuwd of ik iets vergeet in mijn te nemen aankoop-beslissing.

[ Voor 10% gewijzigd door pjotter1965 op 05-04-2026 11:44 ]

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:45

HeroS

SmartHome Nerd

[Afbeelding]
Heb een Sessy en Marstek. Ja, Sessy kost 3x zoveel maar werkt gewoon goed. Software zit veel beter in elkaar en integratie met Homey werkt zeer fijn. Dat is zeker wat waard.

De Marstek zeer veel problemen mee maar daar betaal je dan ook naar. Integratie met de Homey is niet al te best zonder allerlei trucjes. Hij verliest vaak zijn verbinding en heeft maar 3,6 kWh netto capaciteit.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• HaraldBou
Het zou eigenlijk een heel goed idee zijn als sessy een eigen stekkerbatterij zou produceren (5kW?) die je aan de 48v plug zou kunnen aansluiten.

Ik had de indruk dat er ook over nagedacht zou worden iets dergelijks te ontwikkelen. Op zich heb ik wel behoefte aan meer kW niet aan extreem hogere snelheid ontladen en laden bij m’n 2 sessy’s, denk ik. Laden doen we met grid rewards en dan zetten we de sessy’s via Homey op idle, namelijk

• Tazzios
  • Laatst online: 10-04 14:38

Tazzios

..

@HaraldBou
Het is zeer onduidelijk of je nu meer kWh of meer kW wilt hebben. :+

• HaraldBou
Tazzios schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:41:
@HaraldBou
Het is zeer onduidelijk of je nu meer kWh of meer kW wilt hebben. :+
Heb ieder geval eerder behoefte aan meer opslag dan aan meer snelheid qua laden en ontladen?

• DJP!
HaraldBou schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:49:
[...]

Heb ieder geval eerder behoefte aan meer opslag dan aan meer snelheid qua laden en ontladen?
Dit lijkt mij ook wel een leuke uitbreiding! Ben dan wel benieuwd of zo'n unit op alle types Sessy zou werken. De nieuwe types wijken qua accu pakketten aardig af van de oudere Sessy's. Ik denk dat er namelijk naast een 48vdc aansluiting ook iets van communicatie nodig zal zijn en dat hebben de oudere types volgens mij niet.

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-04 17:18
Stekker accu's, brrrr.
Lees dit eens.

Voor mij voldoende reden om stekker-accu's links te laten liggen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:06
BerndGaykema schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:41:
Stekker accu's, brrrr.
Lees dit eens.
Zegt WC-eend Zonneplan... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:31
hoevenpe schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:42:
[...]

Zegt WC-eend Zonneplan... :P
Eerlijkheid gebied te zeggen dat er ondanks dat wel een aantal aandachtspunten in dat verhaal zitten.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Of je nu via stekker of direct aangesloten zit maakt geen klap uit mits de groep (automaat) waar je op aansluit juist afgezekerd is en geen andere elementen (productie of verbruik) heeft.
Het wordt anders als je over de beperkingen van materialen gaat, zoals stopcontacten, verlengsnoeren of oude bedrading die niet geschikt zijn voor de stroomsterkte. Dat is vragen om problemen….

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Dáár zit denk ik het voornaamste risico: De stekker-batterijen worden gepresenteerd als "plug&play" of "geen installateur nodig". Maar de meeste consumenten hebben helemaal geen idee van stroom, groepen, bedrading, beveiliging etc. en denken dus dat ze hem zo overal in kunnen stoppen.

Jij zegt dat het geen verschil maakt als het op een aparte groep zit, dat klopt. Maar 99% van de mensen heeft een installateur nodig om een aparte groep aan te leggen, terwijl de stekker-batterijen zich juist richten op consumenten die het ding gewoon ergens in een stopcontact willen stoppen, zonder nadenken.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Zonder nadenken zijn ze begrensd op 800Watt. Ook al geen probleem.

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:31
HermanGast schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:37:
Zonder nadenken zijn ze begrensd op 800Watt. Ook al geen probleem.
Dat kan wellicht iets te gemakkelijk vrijgeschakeld worden.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik sluit niet uit dat er mensen zonder nadenken 3 van die dingen in een verlengsnoer van de Action stoppen....

• tcw82
In het Tibber topic kwam de vraag langs of Sessy binnenkort een verbinding met Tibber aangaat. Dit is iets dat ik als gebruiker van Sessy en Tibber graag zou zien gebeuren. Mijn auto laadt nu op met grid rewards, de accu's zouden een vergelijkbare rol kunnen vervullen (mijn auto is niet altijd thuis bijvoorbeeld).

In het verleden is er wel eens gemeld (hier, of daar, dat heb ik nu even niet helder) dat er iets in de pijplijn zat, maar hoe staat het er nu voor?

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

ocaj schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:33:
Ik sluit niet uit dat er mensen zonder nadenken 3 van die dingen in een verlengsnoer van de Action stoppen....
Tsja, domheid is lastig te voorkomen. Misschien is dit dan niet eens hun grootste probleem…

[ Voor 9% gewijzigd door HermanGast op 06-04-2026 19:35 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dit is het sessy topic, niet het algemene stekkeraccuennogveelmeer topic.

Wise enough to play the fool

• DJP!
tcw82 schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:04:
In het Tibber topic kwam de vraag langs of Sessy binnenkort een verbinding met Tibber aangaat. Dit is iets dat ik als gebruiker van Sessy en Tibber graag zou zien gebeuren. Mijn auto laadt nu op met grid rewards, de accu's zouden een vergelijkbare rol kunnen vervullen (mijn auto is niet altijd thuis bijvoorbeeld).

In het verleden is er wel eens gemeld (hier, of daar, dat heb ik nu even niet helder) dat er iets in de pijplijn zat, maar hoe staat het er nu voor?
Wat zou zo iets kunnen opleveren denk je? Onbalanshandel etc is redelijk ingekakt…

• tcw82
DJP! schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:50:
[...]

Wat zou zo iets kunnen opleveren denk je? Onbalanshandel etc is redelijk ingekakt…
Geen antwoord op de vraag, maar ik ga met je mee: Het is een toevoeging op de dynamische modus en zeker nu "Onbalanshandel etc is redelijk ingekakt…" moet je alle beetje proberen te pakken die je kan pakken. Waar staat "etc" voor in de zin hierboven?

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 06-04-2026 21:08 ]

• DJP!
tcw82 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:08:
[...]

Geen antwoord op de vraag, maar ik ga met je mee: Het is een toevoeging op de dynamische modus en zeker nu "Onbalanshandel etc is redelijk ingekakt…" moet je alle beetje proberen te pakken die je kan pakken. Waar staat "etc" voor in de zin hierboven?
Bij FrankEnergie zit je haast de onbalansmarkt ook op andere markten te handelen. Welke markten dit zijn specificeren ze verder niet. Maar ik ben het wel met je eens dat je alle beetjes moet pakken. Daarom zou het ook leuk zijn als Tibber Sessy gaat ondersteunen. Volgens mij heeft het ooit bij ze op de roadmap gestaan, maar dat was voordat ze hun eigen batterij systeem uitbrachten.

• Maartentux
DJP! schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:40:
[...]

Dit lijkt mij ook wel een leuke uitbreiding! Ben dan wel benieuwd of zo'n unit op alle types Sessy zou werken. De nieuwe types wijken qua accu pakketten aardig af van de oudere Sessy's. Ik denk dat er namelijk naast een 48vdc aansluiting ook iets van communicatie nodig zal zijn en dat hebben de oudere types volgens mij niet.
Jawel. Volgens mij heeft die wat mysterieuze stekker ook 4 kleinere pinnetjes, het is dus een 6-polige stekker, 2 power en 4 data pins. Dus dat communiceren kan wel. Ik vind het betreurenswaardig dat Sessy haar klanten aan het lijntje houdt over die batterij-uitbreidingskastjes. Technisch hebben ze het al klaar, want het is simpelweg de nieuwe 10 kWh uitvoering maar dan met de helft van de accus in een externe kast. Dus ook de software snapt het al. Jaren geleden hebben ze ook al een CAD drawing gepubliceerd als lokkertje. Misschien kan het financieel niet uit? Dat we enkel stilte horen is vervelend. Is het voornemen gecanceled? Zo ja, laat dat dan eerlijk weten. Zo nee, kom eens met een tijdsschema, zodat mensen plannen kunnen maken.

• DJP!
Maartentux schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:08:
[...]

Jawel. Volgens mij heeft die wat mysterieuze stekker ook 4 kleinere pinnetjes, het is dus een 6-polige stekker, 2 power en 4 data pins. Dus dat communiceren kan wel. Ik vind het betreurenswaardig dat Sessy haar klanten aan het lijntje houdt over die batterij-uitbreidingskastjes. Technisch hebben ze het al klaar, want het is simpelweg de nieuwe 10 kWh uitvoering maar dan met de helft van de accus in een externe kast. Dus ook de software snapt het al. Jaren geleden hebben ze ook al een CAD drawing gepubliceerd als lokkertje. Misschien kan het financieel niet uit? Dat we enkel stilte horen is vervelend. Is het voornemen gecanceled? Zo ja, laat dat dan eerlijk weten. Zo nee, kom eens met een tijdsschema, zodat mensen plannen kunnen maken.
Volgens mij zijn die 4 data aansluitingstjes niet aangesloten/functioneel...

Bij het nieuwe model denk ik dat die 5KwH uitbreiding technisch wel te doen zal zijn omdat de batterijen via een soort daisy chain communiceren. (zie ook de plaatjes in de installatie handleiding) Dit is bij de oudere modellen niet het geval. Als je daar dus iets van een extra batterij pakket aan hangt weet de Sessy dat zelf dus niet. Daarnaast krijg je dan ook ongecontroleerde stromen tussen de batterijen bij het aansluiten, dat is ook nog gevaarlijk...

• Maartentux
DJP! schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:22:
[...]

Volgens mij zijn die 4 data aansluitingstjes niet aangesloten/functioneel...

Bij het nieuwe model denk ik dat die 5KwH uitbreiding technisch wel te doen zal zijn omdat de batterijen via een soort daisy chain communiceren. (zie ook de plaatjes in de installatie handleiding) Dit is bij de oudere modellen niet het geval. Als je daar dus iets van een extra batterij pakket aan hangt weet de Sessy dat zelf dus niet. Daarnaast krijg je dan ook ongecontroleerde stromen tussen de batterijen bij het aansluiten, dat is ook nog gevaarlijk...
Bij stackable stekkerbatterijen heb je dat probleem ook, dat een nieuwe accu niet dezelfde SoC heeft als de bestaande. En blijkbaar hebben ze daar een manier voor gevonden. En volgens mij is het helemaal geen daisy-chain maar gewoon een in meerdere smalle kanalen gesplitste bandkabel... Maar hoe het ook zij, deze uitbreiding is al jaren 'vooraangekondigd', zelfs ook door Twan in posts op het Sessy forum, dus deze issues zijn allemaal prima op te lossen, anders was dat in 2023 en 2024 ook al lang duidelijk geweest bij Charged.

En die data pins zijn wel degelijk aangesloten, kijk maar hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMCMcBlPBlCdMK4kmEniLbWJMbI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gvYOYzO0dDiWnLTscmPhC1iF.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Maartentux op 06-04-2026 22:54 . Reden: foto toevoegen ]

• helm71
In de webmeeting over current was team er vrij helder in… er kan wel iets maar dan moet je zelf aan de slag, voor de grote massa lijkt het geen interessante business case… dat snap ik eigenlijk ook wel…

sure, stel dat dat stopcontact er aan zat, dan kon ik daar mijn vriezer aanhangen want die staat ook in de schuur.. maar als je je hele huis onder de sessy wilt hangen vereist dat veel meterkast/groepen werk en bovendien werkt dat alleen als de batterij op dat moment -ook- genoeg vulling heeft…

• Torch1969
  • Laatst online: 10-04 18:12
helm71 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:55:
In de webmeeting over current was team er vrij helder in… er kan wel iets maar dan moet je zelf aan de slag, voor de grote massa lijkt het geen interessante business case… dat snap ik eigenlijk ook wel…

sure, stel dat dat stopcontact er aan zat, dan kon ik daar mijn vriezer aanhangen want die staat ook in de schuur.. maar als je je hele huis onder de sessy wilt hangen vereist dat veel meterkast/groepen werk en bovendien werkt dat alleen als de batterij op dat moment -ook- genoeg vulling heeft…
Op welk bericht reageer je? De discussie hierboven gaat over het uibreiden van capaciteit van de Sessy via die aansluiting, niet over het gebruiken van die aansluiting voor een backup strommvoorziening.

• trancedrift
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-04 08:38
Ik heb geprobeerd on door de topic te bladeren of dit al eerder ter discussie is gekomen maar het is nogal moeilijk in deze "verzamel" topics... Ik zet dus mijn vraag hier, als nieuwe bericht

Ik heb 2x 5kw Sessy's al 3 jaar in bezit (ik heb ze van de introductie actie gekocht in 2023, was een goede deal ond ik) maar ik heb ze gebruikt alleen sporadisch voor balanceren van mijn huis netwerk, met salderen mogelijk en mijn 9kW PV installatie was er geen echte nut in de capaciteit van de betterijen te verbruiken. Ze zijn altijd tussen 40 en 60% SoC gestaan en af en toe vollegid ontladen en laden. Nu dat de solar en warmtepomt hebben zich in principe al terugbetaald wilde ik gaan handelen ook op de onbalansmark, ik heb dus een extra 10kW Sessy aangeschafd en aangesloten, en ik heb een Dynamische contract bij Frank Energie genomen. (Dit is een beetje onduidelijk maar ik heb dus 3x Sessy, 2x 5kw en 1x 10kW omdat mijn faze 3 veel meer belast is, autolader voor enkel fase ladende auto's + warmtepomp en 2/3 van de zonnepannelen zitten erop)

Ik wil dus vergelijken of ik moet het handelen aan Sessy/Charged, of Frank Energie, of eigen automatisatie via Home Assistant doen. Ik heb de batterijen bij Frank aangemeld en opgegeven voor aansturing door Frank in de Portal (ook de Enphase pv installatie en Easee autolader controlle heb ik overgegeven aan Frank - volledige controlle dus ze zullen geen excuus hebben om geen goed werk van te maken, toch)

Ik heb dus gisteren als de eerste dag de Charged Dynamic strategie uitgeprobeerd. Simpel maar duideliujk en voorspeelbaar, zeker voor een "simpele" en zonnige dag als gisteren. Ik was blij met de resultaten.

Gisteren avond de controlle aan Frank gegeven en vandaag is de Frank test dag, maar nu al in het ochtend lijkt me volledige onzin... Laden - ontladen door de nacht, precies wanneer de hoogste prijzen waren in het ochtend, sporadisch aan en uit, niet op volledige capaciteit draaien, dezelfde strategie voor de 5kW en de 10kW terwijl Charged duidelijk een verschill maakt. Als resultaat staan de batterijn nu op 50% SoC als ze moeten beginnen met opgeladen te worden als de prijzen negatief duiken... Dit is op de "Standard" handel profiel, morgen ga ik de "Aggresief" testen als laatste kans voor Frank. Wat is dus jullie ervaringen mee, oe handelen jullie, default van de energie leverancier, default van Charged, of zelf een strategie/algo maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkzCsfSG1JqxoYnaBGAbZ1NHnak=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KXBxhn2d8XSjUlCZh09amSoE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLrRjJ5zpz2Dfq3HdWczWTcoAnw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M226jSm3PCF3zwHXqELW6y1g.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xikAn_xy-EYdqrG1Y28k-vL1qEk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MJSPXWvcJqRJXqziCqKWN5yF.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door trancedrift op 08-04-2026 10:54 ]

• Tazzios
  • Laatst online: 10-04 14:38

Tazzios

..

@trancedrift Hier moet je in dit topic zijn: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2245152/last

Maar om alvast een antwoord te geven: Bij aansturing door Frank wordt niet op de EPEX markt gehandeld(en ook niet op de onbalans), je grafieken en analyse zijn dus nutteloos.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 08-04-2026 11:23 ]

• trancedrift
Ah, duidelijk, dus Slim Handelen is handelen op onbalans markt (waarop ik geen inzicht kan hebben als particulier) en het is nutteloos te vergelijken met de EPEX markt die wel een dag van tevoren bekend is. Wat is dan niet snap is waarom dan wel een een EPEX-correctie is toegepast die de handels resultaat wegveegt :D waardeloos dit.

Maar bedankt voor het antwoord, dus de vergelijking is prima, ik ga zien of EPEX handelen beter is dan Onbalans markt handelen, niet perse strategieen vergelijken, en dan moet ik beslissen, de komende dagen zijn vergelijkbaar met elkaar qua zon/temperatuur.
Ik heb gisteren dus 2.88 euro op de EPEX markt gemaakt met de Charged auto strategie. Dus nu even afwachten voor vandaag en morgen met de twee Frank stategien op de Onbalans markt + bonusen en dan vergelijken (voorlopig 0.22 euro dus ik heb toch geen hoge verwachtingen)

[ Voor 3% gewijzigd door trancedrift op 08-04-2026 11:59 ]

• sjoukew587
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:06
In de app van frank zelf kan je bij je batterij zien wat de onbalans markt doet (max 15 min vooruit).
Als je dat ziet snap je het gedrag van frank beter.
Onbalans markt is het verschil tussen day ahead en realiteit.

• tcw82
DJP! schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:14:
[...]

Bij FrankEnergie zit je haast de onbalansmarkt ook op andere markten te handelen. Welke markten dit zijn specificeren ze verder niet. Maar ik ben het wel met je eens dat je alle beetjes moet pakken. Daarom zou het ook leuk zijn als Tibber Sessy gaat ondersteunen. Volgens mij heeft het ooit bij ze op de roadmap gestaan, maar dat was voordat ze hun eigen batterij systeem uitbrachten.
Ik zit redelijk vendor locked in bij tibber. Met de Slimme laadpaal oplossing van tibber. Door de P1 meter en load balancing, al met al bijna 900euro aan kosten gemaakt. Als ik "dezelfde" slimme oplossingen wil gaan gebruiken bij Frank komt daar nog eens 1400 euro bij, althans dat is hoe de vlag er een jaar geleden bij hing. De laadpaal kan dan op marktplaats, de Frank paal erin. (Das de 1400, want Frank kan dat alleen zelf, volgend de site) De load balancing komt dan een nieuwe voor.
En de P1 meter waarschijnlijk ook.

Dat vind ik eigenlijk wel een beetje zonde.
Een SAP voor de accu's en zonnepanelen zou misschien een optie zijn. Al is de meterkast erg vol zoals hij er nu bij staat.

Charged/sessy had het ooit in de marketing staan. Maar heeft dat verwijderd nadat ze het roer richting "zelf gebruik" hebben omgegooid. Een van de redenen voor mij was altijd de handel.

Alle beetje tellen, dus, kom op sessy... Maak die verbinding met tibber.

• balk
trancedrift schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:51:
Ik heb geprobeerd on door de topic te bladeren of dit al eerder ter discussie is gekomen maar het is nogal moeilijk in deze "verzamel" topics... Ik zet dus mijn vraag hier, als nieuwe bericht

Ik heb 2x 5kw Sessy's al 3 jaar in bezit (ik heb ze van de introductie actie gekocht in 2023, was een goede deal ond ik) maar ik heb ze gebruikt alleen sporadisch voor balanceren van mijn huis netwerk, met salderen mogelijk en mijn 9kW PV installatie was er geen echte nut in de capaciteit van de betterijen te verbruiken. Ze zijn altijd tussen 40 en 60% SoC gestaan en af en toe vollegid ontladen en laden. Nu dat de solar en warmtepomt hebben zich in principe al terugbetaald wilde ik gaan handelen ook op de onbalansmark, ik heb dus een extra 10kW Sessy aangeschafd en aangesloten, en ik heb een Dynamische contract bij Frank Energie genomen. (Dit is een beetje onduidelijk maar ik heb dus 3x Sessy, 2x 5kw en 1x 10kW omdat mijn faze 3 veel meer belast is, autolader voor enkel fase ladende auto's + warmtepomp en 2/3 van de zonnepannelen zitten erop)

Ik wil dus vergelijken of ik moet het handelen aan Sessy/Charged, of Frank Energie, of eigen automatisatie via Home Assistant doen. Ik heb de batterijen bij Frank aangemeld en opgegeven voor aansturing door Frank in de Portal (ook de Enphase pv installatie en Easee autolader controlle heb ik overgegeven aan Frank - volledige controlle dus ze zullen geen excuus hebben om geen goed werk van te maken, toch)

Ik heb dus gisteren als de eerste dag de Charged Dynamic strategie uitgeprobeerd. Simpel maar duideliujk en voorspeelbaar, zeker voor een "simpele" en zonnige dag als gisteren. Ik was blij met de resultaten.

Gisteren avond de controlle aan Frank gegeven en vandaag is de Frank test dag, maar nu al in het ochtend lijkt me volledige onzin... Laden - ontladen door de nacht, precies wanneer de hoogste prijzen waren in het ochtend, sporadisch aan en uit, niet op volledige capaciteit draaien, dezelfde strategie voor de 5kW en de 10kW terwijl Charged duidelijk een verschill maakt. Als resultaat staan de batterijn nu op 50% SoC als ze moeten beginnen met opgeladen te worden als de prijzen negatief duiken... Dit is op de "Standard" handel profiel, morgen ga ik de "Aggresief" testen als laatste kans voor Frank. Wat is dus jullie ervaringen mee, oe handelen jullie, default van de energie leverancier, default van Charged, of zelf een strategie/algo maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik Day Ahead Optimizer om mijn twee sessies aan te sturen. Is volledig epex gebaseerd en berekent elk kwartier de optimale strategie voor de komende 24u. Actief ontwikkeld en kan ook palen, machines en weet ik wat inplannen.

• tcw82
balk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:48:
[...]

Ik gebruik Day Ahead Optimizer om mijn twee sessies aan te sturen. Is volledig epex gebaseerd en berekent elk kwartier de optimale strategie voor de komende 24u. Actief ontwikkeld en kan ook palen, machines en weet ik wat inplannen.
Palen? Wat is dat precies?

• HaraldBou
tcw82 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:51:
[...]

Ik gok “laadpalen”, maar ben ook benieuwd naar het antwoord😉

• trancedrift
balk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:48:
[...]

Ja, ik ga het checken. Ik was van plan om zoiets zelf in elkaar te gaan knutselen in Python, maar het is blijkbaar niet nodig om de warm water opnieuw uit te vinden :)
Ik heb de Frank aansturing om 6 uur uit gezet, geen test meer, die zoekt verschillen tussen on spot markt vs voorspelling, volledig random en volledig niet gunstig voor de eind gebruiker die de battery aanschaft. En volledig negeren van de dagelijkse grote prijs schommelingen, ik heb het gevoel dat hun algoritme max 1 uur in het toekomst kijkt.. Ik vind natuurlijk dat dit in principe nodig is, balanceren en zo, maar er moet een eerlijke vergoeding voor de gebruikers zijn, en er moet ook CAPEX van de energie (handel) maatschappijen komen. Trouwens die Frank aansturing wilde niet vanzelf stoppen, ik deed een soft reset met opnieuw instellen om de toegang van Frank daadwerkelijk te blokkeren.

• balk
tcw82 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:51:
[...]

Haha, ja een laadpaal inderdaad. We gaan een beetje ot hier. Maar het kan dingen inplannen, automatisch of handmatig. Berekent zonneopbrengst met machine learning. Berekent elk kwartier dus dat alles moet doen, laden, leveren, starten, stoppen etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAfK_dfnDKnRTXohUOPPwa6zRpI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hFztA9peu1Zro7ZZZjv7xuAW.png?f=fotoalbum_large

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-04 16:52
tcw82 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:09:
[...]

Ik zit redelijk vendor locked in bij tibber. Met de Slimme laadpaal oplossing van tibber. Door de P1 meter en load balancing, al met al bijna 900euro aan kosten gemaakt. Als ik "dezelfde" slimme oplossingen wil gaan gebruiken bij Frank komt daar nog eens 1400 euro bij, althans dat is hoe de vlag er een jaar geleden bij hing. De laadpaal kan dan op marktplaats, de Frank paal erin. (Das de 1400, want Frank kan dat alleen zelf, volgend de site) De load balancing komt dan een nieuwe voor.
En de P1 meter waarschijnlijk ook.

Dat vind ik eigenlijk wel een beetje zonde.
Een SAP voor de accu's en zonnepanelen zou misschien een optie zijn. Al is de meterkast erg vol zoals hij er nu bij staat.

Charged/sessy had het ooit in de marketing staan. Maar heeft dat verwijderd nadat ze het roer richting "zelf gebruik" hebben omgegooid. Een van de redenen voor mij was altijd de handel.

Alle beetje tellen, dus, kom op sessy... Maak die verbinding met tibber.
Ik snap je punt helemaal. Ik ben in het verleden overgestapt van Tibber naar Frank omdat ik niet wilde wachten op het moment dat Tibber Sessy zou gaan ondersteunen voor Grid Rewards. Achteraf misschien maar goed ook want het is er helaas nooit van gekomen. Waarschijnlijk doordat ze de HomeVolt wilde pushen.
Toch ben ik inmiddels weer terug bij Tibber sinds begin deze maand. Langzaam maar zeker ben ik mijn situatie aan het optimaliseren voor de situatie die vanaf 2027 gaat gelden en ik voorzie geen belangrijke rol meer voor onbalans handel vanaf dat moment. Zelfs handelen op Epex wordt voor een groot deel zinloos. De focus komt te liggen op zelfverbruik in de vorm van Nul op de Meter en indien nodig bijkopen op gunstige momenten.
Dit doe je onafhankelijk van je energie leverancier. Immers heb je een voor jou situatie unieke regeling nodig, iets wat de meeste leveranciers niet voor je gaan doen.
In plaats van je volledig committen aan een energie leverancier en de door hen aangeboden spulletjes is het in mijn ogen beter om een eigen overkoepelende regeling te draaien. Helemaal nu de enige echte goede reden om jezelf te vendorlocken (onbalans handel) weg gaat vallen.

Zoals hier al is aangegeven is Day Ahead Optimizer een hele sterke om hier een rol in te spelen.
Maar ook EVCC kan hier veel in betekenen. Die laatste is overigens goed op weg met Evopt om net zo inteligent te worden als Day Ahead Optimizer als het gaat om het bepalen van de juiste laad,ontlaad en schakel momenten van al je spulletjes.
Ik kan me zomaar voorstellen dat je ook je laadpaal waarmee je denkt vast te hangen aan Tibber op deze manier prima kunt aansturen. En zo niet kun je er ook nog voor kiezen om je auto te sturen ipv de laadpaal. Dat lijkt me allemaal een stuk aantrekkelijken dan nu weer een hoop geld uitgeven om bij de volgende leverancier in de tang te belanden ;)

Anyway, weer even terug naar Sessy want daar gaat het hier tenslotte over, Ik heb onlangs mijn Sessy's via Home Assistant aan EVCC gehangen. Mocht er hier behoefte aan zijn dan kan ik mijn Template hier delen. Dit is inclusief Active Battery Control zoals EVCC dit noemt, m.a.w. EVCC is in staat om mijn Sessy's te bedienen. (een en ander loopt via de entities die door de integratie van PimDoos worden aangemaakt.)

mvg

Martijn.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

• tcw82
martinisoft schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:20:
[...]

Ik snap je punt helemaal. Ik ben in het verleden overgestapt van Tibber naar Frank omdat ik niet wilde wachten op het moment dat Tibber Sessy zou gaan ondersteunen voor Grid Rewards. Achteraf misschien maar goed ook want het is er helaas nooit van gekomen. Waarschijnlijk doordat ze de HomeVolt wilde pushen.
Toch ben ik inmiddels weer terug bij Tibber sinds begin deze maand. Langzaam maar zeker ben ik mijn situatie aan het optimaliseren voor de situatie die vanaf 2027 gaat gelden en ik voorzie geen belangrijke rol meer voor onbalans handel vanaf dat moment. Zelfs handelen op Epex wordt voor een groot deel zinloos. De focus komt te liggen op zelfverbruik in de vorm van Nul op de Meter en indien nodig bijkopen op gunstige momenten.
Dit doe je onafhankelijk van je energie leverancier. Immers heb je een voor jou situatie unieke regeling nodig, iets wat de meeste leveranciers niet voor je gaan doen.
In plaats van je volledig committen aan een energie leverancier en de door hen aangeboden spulletjes is het in mijn ogen beter om een eigen overkoepelende regeling te draaien. Helemaal nu de enige echte goede reden om jezelf te vendorlocken (onbalans handel) weg gaat vallen.

Zoals hier al is aangegeven is Day Ahead Optimizer een hele sterke om hier een rol in te spelen.
Maar ook EVCC kan hier veel in betekenen. Die laatste is overigens goed op weg met Evopt om net zo inteligent te worden als Day Ahead Optimizer als het gaat om het bepalen van de juiste laad,ontlaad en schakel momenten van al je spulletjes.
Ik kan me zomaar voorstellen dat je ook je laadpaal waarmee je denkt vast te hangen aan Tibber op deze manier prima kunt aansturen. En zo niet kun je er ook nog voor kiezen om je auto te sturen ipv de laadpaal. Dat lijkt me allemaal een stuk aantrekkelijken dan nu weer een hoop geld uitgeven om bij de volgende leverancier in de tang te belanden ;)

Anyway, weer even terug naar Sessy want daar gaat het hier tenslotte over, Ik heb onlangs mijn Sessy's via Home Assistant aan EVCC gehangen. Mocht er hier behoefte aan zijn dan kan ik mijn Template hier delen. Dit is inclusief Active Battery Control zoals EVCC dit noemt, m.a.w. EVCC is in staat om mijn Sessy's te bedienen. (een en ander loopt via de entities die door de integratie van PimDoos worden aangemaakt.)

mvg

Martijn.
Helder verhaal. Evcc en DAO zijn interessante mogelijkheden, maar niet altijd "gebruikersvriendelijk", ze zijn wel tweaker-geschikt maar dat zijn 2 verschillende dingen.
De accu's zijn gekocht om er een verlaging van de energie rekening mee te bereiken. Ze hebben op NOM, op ECO en op DYN gedraaid, waarbij DYN absoluut het meeste opleverde. De zon opbrengst en de accu's zijn min of meer gelijk als de accu's volle bak laden en de zon op het hoogste punt is. (export is dan nagenoeg 0)

Onbalans handel kan de DYN verder financieel interessant maken. De onbalans gaat simpelweg meer handels momenten opleveren, dat is iets dat blijft bestaan als de DA-markt compleet in balans komt.
Je weet wel, dat wat mensen (als een) ketelklets (om maar een willekeurig voorbeeld te noemen) al 2+ jaar bij herhaling roepen dat die nu echt niet meer interessant gaat zijn want er zijn dan geen negatieve prijzen (of grote schommelingen) meer (willekeurig voorbeeld)... omdat....omdat... en dan komen er argumenten die blijkbaar niet steekhoudend zijn want het is nog altijd fijn om te zien dat mijn dagen de afgelopen week netjes in de min eindigen qua centjes door de prijs fluctuaties.

Wat daarbij nog wel een item is, de DA-markt is min of meer leverancier onafhankelijk, onbalans kan je als consument zelf niks mee en ben je afhankelijk van een aanbieder die dat faciliteert en dat was ooit een "aanbod" dat vanuit Tibber en Sessy zou komen maar nu dus maar op zich laat wachten. (ik ga ervanuit dat het niet meer komt, maar blijf er af en toe gewoon naar vragen. )

• Simpel360
tcw82 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 01:02:
[...]

Helder verhaal. Evcc en DAO zijn interessante mogelijkheden, maar niet altijd "gebruikersvriendelijk", ze zijn wel tweaker-geschikt maar dat zijn 2 verschillende dingen.
De accu's zijn gekocht om er een verlaging van de energie rekening mee te bereiken. Ze hebben op NOM, op ECO en op DYN gedraaid, waarbij DYN absoluut het meeste opleverde. De zon opbrengst en de accu's zijn min of meer gelijk als de accu's volle bak laden en de zon op het hoogste punt is. (export is dan nagenoeg 0)

Onbalans handel kan de DYN verder financieel interessant maken. De onbalans gaat simpelweg meer handels momenten opleveren, dat is iets dat blijft bestaan als de DA-markt compleet in balans komt.
Je weet wel, dat wat mensen (als een) ketelklets (om maar een willekeurig voorbeeld te noemen) al 2+ jaar bij herhaling roepen dat die nu echt niet meer interessant gaat zijn want er zijn dan geen negatieve prijzen (of grote schommelingen) meer (willekeurig voorbeeld)... omdat....omdat... en dan komen er argumenten die blijkbaar niet steekhoudend zijn want het is nog altijd fijn om te zien dat mijn dagen de afgelopen week netjes in de min eindigen qua centjes door de prijs fluctuaties.

Wat daarbij nog wel een item is, de DA-markt is min of meer leverancier onafhankelijk, onbalans kan je als consument zelf niks mee en ben je afhankelijk van een aanbieder die dat faciliteert en dat was ooit een "aanbod" dat vanuit Tibber en Sessy zou komen maar nu dus maar op zich laat wachten. (ik ga ervanuit dat het niet meer komt, maar blijf er af en toe gewoon naar vragen. )
Is er voor de (mogelijke) thuisaccu aanstuurders nog wel wat over van de landelijke onbalanshandel, als in, is die niet stuk gemaakt door het noodzakelijk ingrijpen van Tennet?
(Het vertraagd vrijgeven van de data maar ook de veroorzaakte regeltoestand 2).
Is het hierdoor voor o.a. Sessyeigenaren, nu en straks, nog wel interessant?

De handel i.s.m. een lokale beheerder, dacht dat er proeven mee zijn/waren in Zeeland, is ook nog een (toekomstige?) mogelijkheid.

Voor mij is de laatste tijd de dynamische aansturing door Charged voor m'n Sessy's afdoende/prima.
Ik maak geen eigen dagprogramma's meer.

• helm71
Voor zelfverbruik zonne energie (ook ik geloof dat elke vorm van “handel” in energie al waardeloos is of dat op kortere termijn wordt) doe ik een analyse van de komende 24 uur en bepaal dan op basis van de kwartierprijzen wanneer sessy moet laden en ontladen, dat doe ik ook alleen als het prijsverschil tussen die twee meer dan 20 procent is… dat heeft in de winter prima gewerkt. In de zomer schakelt het systeem automatisch over op zomermodus (keuze wordt gemaakt op basis van de gemiddelde zonneopbrengst van de afgelopen vijf dagen), in zomermodus draai ik volledig NOM, dat lever meer besparing op. Tegelijkertijd start mijn vaatwasser en laadpaal op het goedkoopste moment berekent vanaf het moment van aanzetten tot aan de “uiterste moment dat het klaar moet zijn” (of, voor de laadpaal, met zonne overschot). Als de laadpaal laad gaat de batterij op idle. Dat alles met eigen flows en scriptjes in homey. Werkt eigenlijk best heel goed… wel heel tweakerig, maar ook helemaal “zero touch”, als ik er een paar dagen niet ben draait dat automatisch door.

• helm71
helm71 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:23:
Voor zelfverbruik zonne energie (ook ik geloof dat elke vorm van “handel” in energie al waardeloos is of dat op kortere termijn wordt) doe ik een analyse van de komende 24 uur en bepaal dan op basis van de kwartierprijzen wanneer sessy moet laden en ontladen, dat doe ik ook alleen als het prijsverschil tussen die twee meer dan 20 procent is… dat heeft in de winter prima gewerkt. In de zomer schakelt het systeem automatisch over op zomermodus (keuze wordt gemaakt op basis van de gemiddelde zonneopbrengst van de afgelopen vijf dagen), in zomermodus draai ik volledig NOM, dat lever meer besparing op. Tegelijkertijd start mijn vaatwasser en laadpaal op het goedkoopste moment berekent vanaf het moment van aanzetten tot aan de “uiterste moment dat het klaar moet zijn” (of, voor de laadpaal, met zonne overschot). Als de laadpaal laad gaat de batterij op idle. Dat alles met eigen flows en scriptjes in homey. Werkt eigenlijk best heel goed… wel heel tweakerig, maar ook helemaal “zero touch”, als ik er een paar dagen niet ben draait dat automatisch door (als ik morgen dood neerval blijft alles werken totdat homey crashed ;-) en dan is het stekker eruit en stekker erin en het werkt weer…. Gebeurt overigens maar zeer af en toe… zeg elke 6 tot 8 weken…)

• tcw82
Simpel360 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:54:
[...]

Is er voor de (mogelijke) thuisaccu aanstuurders nog wel wat over van de landelijke onbalanshandel, als in, is die niet stuk gemaakt door het noodzakelijk ingrijpen van Tennet?
(Het vertraagd vrijgeven van de data maar ook de veroorzaakte regeltoestand 2).
Is het hierdoor voor o.a. Sessyeigenaren, nu en straks, nog wel interessant?

De handel i.s.m. een lokale beheerder, dacht dat er proeven mee zijn/waren in Zeeland, is ook nog een (toekomstige?) mogelijkheid.

Voor mij is de laatste tijd de dynamische aansturing door Charged voor m'n Sessy's afdoende/prima.
Ik maak geen eigen dagprogramma's meer.
Alle beetje blijven helpen. Daar vanuit gaande is die vertraging jammer. Er blijven beetjes over. En die beetjes helpen.

De aansturing van charged is prima. Wel is die natuurlijk alleen maar prima als er ook wat prijsschommelingen zijn.
Tibber doet ook iets met die onbalans markt en daarmee gaan de kWh de auto in tegen -4 cent incl. Belasting. Dat is wel prettig en zou dan ook voor de sessy kunnen.

• Simpel360
tcw82 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:32:
[...]

Alle beetje blijven helpen. Daar vanuit gaande is die vertraging jammer. Er blijven beetjes over. En die beetjes helpen.

De aansturing van charged is prima. Wel is die natuurlijk alleen maar prima als er ook wat prijsschommelingen zijn.
Tibber doet ook iets met die onbalans markt en daarmee gaan de kWh de auto in tegen -4 cent incl. Belasting. Dat is wel prettig en zou dan ook voor de sessy kunnen.
Tibber verdient behalve aan het abonnement ook aan de prijsschommelingen met het sturen van de auto.
Charged verdient behalve de verkoop van de accu's niets, ook niet aan het aanbieden van de dynamische sturing, terwijl dit wel lopende kosten zijn voor Charged.
Dat maakt het investeren in bijvoorbeeld de automatisering voor zoiets als de onbalansmarkt waarvan het mogelijk een beetje meer opbrengst geeft voor de Sessy eigenaar voor Charged niet snel rendabel, en niet onbelangrijk, wil Tibber wel een Sessy aansturen?
Bied Tibber de onbalanshandel wel aan voor hun eigen accu?
Is Frank geen optie voor jou?

Ik denk dat Sessy eigenaren meer gebaat zijn bij het gratis in stand houden en aanpassen van de huidige modi, website/app en aansturing van de dynamische regeling 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Simpel360 op 11-04-2026 05:24 ]

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste