Ik heb hem niet want ik heb al 3 sessy's van 5kw maar hier kan je hem zien --> YouTube: Vergelijking: Vaste- en plug-in thuisbatterijenDJP! schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:02:
[...]
Maar volgens mij levert Sessy nu ook 10kWh Sessy's, ben wel benieuwd of iemand die al heeft hier op Tweakers?
Die ziet er wel mooi klein uit! Had verwacht dat het een veel groter geheel zou zijn.Sicos schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:05:
[...]
Ik heb hem niet want ik heb al 3 sessy's van 5kw maar hier kan je hem zien --> YouTube: Vergelijking: Vaste- en plug-in thuisbatterijen
De nieuwe type 5 kw sessy's zijn meer modulair zodat je niet 1 blok beton hebt van bijna 50kg. Je kan bij de nieuwe types de accu's er los in hangen (per x aantal stuk). Dat zal het leven van een installateur ook wat makkelijker maken.DJP! schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:10:
[...]
Die ziet er wel mooi klein uit! Had verwacht dat het een veel groter geheel zou zijn.
Ik neem aan dat het bij de 10kw variant niet veel anders zal zijn dan de 5kw op een extra laag accu's na.
Hmm zo te zien is ook het 5kWh model geupgrade!Sicos schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:12:
[...]
De nieuwe type 5 kw sessy's zijn meer modulair zodat je niet 1 blok beton hebt van bijna 50kg. Je kan bij de nieuwe types de accu's er los in hangen (per x aantal stuk). Dat zal het leven van een installateur ook wat makkelijker maken.
Ik neem aan dat het bij de 10kw variant niet veel anders zal zijn dan de 5kw op een extra laag accu's na.
https://www.sessy.nl/wp-c...dleiding-Sessy-062025.pdf
en dan vooral pagina 20...
:strip_exif()/f/image/dKV3a7e8WEyJTCEyyqigYlHe.png?f=user_large)
Batterijen liggen in het 10kWh model dus.. Hierdoor wordt die iets dikker maar wel minder hoog.
Ziet er ook wel weer leuk uit, mijn Sessy's zijn 1 van de eerste revisies maar op 2 keer 1 sessy omwisselen vanwege een defect doen ze het al meer dan een jaar zonder problemen.
Ik heb drie Sessy’s en ook drie verschillende revisies. Het mooie is dat elk model een verbetering is van de vorige… ben daarom ook best benieuwd naar die nieuwe model, volgens mij is de warmte afvoer aardig verbeterd door de omvormer bovenin te plaatsen.Sicos schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:44:
Ziet er ook wel weer leuk uit, mijn Sessy's zijn 1 van de eerste revisies maar op 2 keer 1 sessy omwisselen vanwege een defect doen ze het al meer dan een jaar zonder problemen.
Beetje afhankelijk van de doelstelling inderdaad. Wij hebben al 2 sessy’s staan, maar zodra de warmtepomp in de winter is opgestart hebben we denk ik al heel veel aan 10kWh extra om deze in de nacht wat langer op de batterijen door te laten lopen. En dan is 1x 10 kWh als extra capaciteit voor 1 van de beide sessy’s denk ik voordeliger in aanschaf dan een extra sessy aanvullend aan de 2 bestaande sessy’s. Zeker als ik de andere sessy via de 48v plug rechtstreeks zou kunnen laten voeden door 3 paneeltjes op het oosten.DJP! schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:02:
[...]
@HaraldBou Ik denk dat een 10kWh uitbreiding overkill zou zijn. Een 5kWh uitbreiding, zodat je in totaal 10kWh hebt lijkt me voldoende voor 1 Sessy. Bij meer dan 10kWh lijkt me de verhouding opslag (10kWh) vs omvormer (2,2kW) niet in balans. Je hebt dan 5 uur nodig om de Sessy te laden of te ontladen... Als je meer dan 10kWh nodig hebt lijkt het beter om een 2e Sessy er bij te nemen.
Ik heb zelf vandaag even 2 crossflow fans * er ondergehouden die ik nog had liggen.Hielko1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Voor nu heb ik eentje van WIYETY omdat die met voeiding en regelaar kwam maar ook met eigen voeding kan worden aangestuurd (via Amazon), en hangt die provisorisch onder de Sessy, zonder die ronde uitlooop (dat is een los opzetstuk), waar die naar boven blaast, in de opening tussen muur en metalen frame.
Ik wil nog verder zoeken naar een geschikte en beter passende mini ventilator, liefst eentje die smal genoeg is om achter de Sessy te kunnen, van onderaf z'n lucht pakt, en het naar boven uitblaast.
[Afbeelding]
Blaast als een malle maar gezien hij aan de muur hangt moest ik ze handmatig vast houden wat best eng is met die dingen. Voor nu maar een gewone 12 cm ventilator op gezet.
Ik ben er nog niet over uit misschien eerst denk even zonder kap kijken of het dan beter is anders misschien
gaten zoals https://forum.sessy.nl/se...onden/accupakket-te-warm/
Dit weekend misschien even de berging door blazen om af te koelen.
* een kleine van 12 en een grote van 30cm https://nl.aliexpress.com/item/1005009263690522.html
Wat mij ook op viel bij aansturing door Frank zie ik hem in vermogen dalen en bij handmatig API schakelt hij ook uit/aan lijkt het. In de avond is het 32graden overdag 31 dus dat scheelt ook niet heel veel.
/f/image/VjH3u8yTqKjx7AII8kmhfm8g.png?f=fotoalbum_large)
Dat was precies de reden waarom ok 3 sessy's heb. Ik gebruik deze in de zomer om zoveel mogelijk eigen opwek uit mijn panelen in op te slaan zodat ik ook in de nacht de airco op mijn slaapkamer volledig met eigen opwek aan kan hebben.HaraldBou schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
Beetje afhankelijk van de doelstelling inderdaad. Wij hebben al 2 sessy’s staan, maar zodra de warmtepomp in de winter is opgestart hebben we denk ik al heel veel aan 10kWh extra om deze in de nacht wat langer op de batterijen door te laten lopen. En dan is 1x 10 kWh als extra capaciteit voor 1 van de beide sessy’s denk ik voordeliger in aanschaf dan een extra sessy aanvullend aan de 2 bestaande sessy’s. Zeker als ik de andere sessy via de 48v plug rechtstreeks zou kunnen laten voeden door 3 paneeltjes op het oosten.
Het is wel leuk want zo rond mei stopt mijn afnamen uit het net en pas tegen oktober wordt ik weer net afhankelijk i.v.m. te weinig eigen opwek.
Goedemiddag,
In mijn pogingen om de "eco" modus wat meer gebruik te laten van wat de zonnepanelen op een bepaald moment opbrengen. Heb ik bedacht om via home assistant de entiteit "eco charge power" aan te passen met een waarde van de zonnepanelen. Dit werkt eigenlijk best goed maar wat ik mij af vroeg, heeft iemand een idee hoe vaak je die charge power aan kan passen? Nu doe ik het elke 30 min maar vooral met wolkjes zou je natuurlijk het liefst zo vaak mogelijk de sensor willen updaten, bijna realtime.
Krijg ik hier problemen mee, gaat er iets stuk door teveel schrijven of maak ik mij zorgen om niets en kan ik naar hartelust die waardes aanpassen?
Alvast bedankt voor de reacties!
In mijn pogingen om de "eco" modus wat meer gebruik te laten van wat de zonnepanelen op een bepaald moment opbrengen. Heb ik bedacht om via home assistant de entiteit "eco charge power" aan te passen met een waarde van de zonnepanelen. Dit werkt eigenlijk best goed maar wat ik mij af vroeg, heeft iemand een idee hoe vaak je die charge power aan kan passen? Nu doe ik het elke 30 min maar vooral met wolkjes zou je natuurlijk het liefst zo vaak mogelijk de sensor willen updaten, bijna realtime.
Krijg ik hier problemen mee, gaat er iets stuk door teveel schrijven of maak ik mij zorgen om niets en kan ik naar hartelust die waardes aanpassen?
3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB
Waarom zet je ze dan niet gewoon in NOM? Dan gaat alle PV naar de Sessy's en doet de P1 module het bijregelen zo gelijkmatig mogelijk.stoner1978 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:45:
Goedemiddag,
@mrvanes
Heb ik ook wel eens gedaan maar ook NOM doet niet precies wat ik zou willen. Als de stroomprijs negatief is dan wil ik ook graag de accu's vullen vanuit het net. dan moet hij weer op ECO of Dynamisch.
Constant NOM wil ik ook niet want dan laadt hij 's morgens de accu's vol met stroom die ik liever naar het net had gestuurd voor een redelijke prijs.
Wat ik nu doe werkt voor mij goed maar ik ben dus wel benieuwd naar de schrijfacties richting de Sessie's en of het kwaad zou kunnen.
Heb ik ook wel eens gedaan maar ook NOM doet niet precies wat ik zou willen. Als de stroomprijs negatief is dan wil ik ook graag de accu's vullen vanuit het net. dan moet hij weer op ECO of Dynamisch.
Constant NOM wil ik ook niet want dan laadt hij 's morgens de accu's vol met stroom die ik liever naar het net had gestuurd voor een redelijke prijs.
Wat ik nu doe werkt voor mij goed maar ik ben dus wel benieuwd naar de schrijfacties richting de Sessie's en of het kwaad zou kunnen.
@stoner1978 Ik snap dat NOM niet precies doet wat je wil, maar je vraag gaat over de vele API calls en ik vermoed dat je die calls 'voor dat specifieke moment' kan bepereken door de Sessy je probleem met NOM op te laten lossen (namelijk dat de zon even achter de wolken verdwijnt).
Verder ben ik met je eens dat er geen 100% ideale modus is, ik ben hier ook aan het bijsturen omdat ik altijd al m'n PV maximaal wil laden, maar soms ook wat wil verkopen als de prijs hoog is.
Verder ben ik met je eens dat er geen 100% ideale modus is, ik ben hier ook aan het bijsturen omdat ik altijd al m'n PV maximaal wil laden, maar soms ook wat wil verkopen als de prijs hoog is.
@stoner1978 Waar baseer je op dat je de charge-power niet te vaak zou mogen aanpassen? Ik heb dat nergens in de Sessy-documentatie terug kunnen vinden?
Ik draai in API-mode en om de hoofdaansluiting netjes te kunnen volgen (ik draai een soort XOM) kan ik in principe 1 keer per seconde bijsturen. Dat gaf wel een beetje een onrustige regeling, dus ik regel nu elke 5 seconde bij tenzij er een groot verschil is (Quooker/vaatwasser/wasmachine/stofzuiger die aan/uit springt of zo), dan stuur ik max 1 keer per seconde bij.
Regelen op 30 minuten zoals jij doet lijkt mij compleet onwerkbaar, daar is zowel mijn stroomverbruik als - bij bewolkte dagen - de energieproductie veel te dynamisch voor. Als er een hardware-restrictie is aan het aantal API-calls, omdat er geheugen stukgeschreven zou kunnen worden (?), dan zou dat wel érgens vermeld moeten staan?
Ik draai in API-mode en om de hoofdaansluiting netjes te kunnen volgen (ik draai een soort XOM) kan ik in principe 1 keer per seconde bijsturen. Dat gaf wel een beetje een onrustige regeling, dus ik regel nu elke 5 seconde bij tenzij er een groot verschil is (Quooker/vaatwasser/wasmachine/stofzuiger die aan/uit springt of zo), dan stuur ik max 1 keer per seconde bij.
Regelen op 30 minuten zoals jij doet lijkt mij compleet onwerkbaar, daar is zowel mijn stroomverbruik als - bij bewolkte dagen - de energieproductie veel te dynamisch voor. Als er een hardware-restrictie is aan het aantal API-calls, omdat er geheugen stukgeschreven zou kunnen worden (?), dan zou dat wel érgens vermeld moeten staan?
Jullie praten over twee verschillende dingen. Jij hebt het over setpoint, dat schrijft naar RAM en kun je onbeperkt wijzigen. @stoner1978 heeft het over de instellingen waar je bijv. ook dingen zet als max fan speed en aan welke fase je Sessy hangt en hoeveel ampere de zekering is. Delen daarvan worden niet in het normale werkgeheugen bewaard maar in NVRAM/ROM/whatever, wat een beperkt aantal writes aan kan. Ik las een post van Twan dat men voornemens is om bepaalde dingen te verplaatsen zodat de beperking vervalt. Maar de status daarvan weet ik niet. Wat precies waar geschreven wordt weet ik ook niet. Iemand van Sessy kan dit ophelderen.ocaj schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:23:
@stoner1978 Waar baseer je op dat je de charge-power niet te vaak zou mogen aanpassen? Ik heb dat nergens in de Sessy-documentatie terug kunnen vinden?
@stoner1978 heb je iets van Home Assistant of Homey? Je zou dan makkelijk een regel kunnen maken die kijkt of de PV productie groter is dan het ECO setpoint, zo ja dan modus naar NOM anders modus naar ECO. Bij (zwaar) negatieve prijzen wel zorgen dat je PV uitgaat
Ik heb idd Home Assistant draaien. Heb in het verleden ook wel eens automatiseringen gehad die in de ochtend keken naar de verwachting qua zonopbrengst en dan de juiste modus activeerden. Misschien toch weer eens die kant opkijken, heb ze nog uitgeschakeld in de lijst staan.DJP! schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:12:
@stoner1978 heb je iets van Home Assistant of Homey? Je zou dan makkelijk een regel kunnen maken die kijkt of de PV productie groter is dan het ECO setpoint, zo ja dan modus naar NOM anders modus naar ECO. Bij (zwaar) negatieve prijzen wel zorgen dat je PV uitgaat
PV uitschakelen bij negatieve prijzen draait al sinds de overstap naar dynamisch 2 jaar geleden.
FYI, aankomend, nu al in beta bij mij draaiend:
Firmware update 1.11.2
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉
Verbeteringen
Sessy wifi signaal - Tijdens de installatie creëren de Sessy en de P1-meter een tijdelijk wifi-netwerk, zodat Sessy eenvoudig geconfigureerd kan worden. Het uitschakelen van dit signaal is nu robuuster gemaakt: zodra Sessy 4 uur lang een stabiele verbinding heeft, wordt het wifi-signaal uitgezet. Dit is veiliger én voorkomt dat jouw wifi-netwerk onnodig belast wordt.
Firmware update 1.11.2
Verbeteringen
Sessy wifi signaal - Tijdens de installatie creëren de Sessy en de P1-meter een tijdelijk wifi-netwerk, zodat Sessy eenvoudig geconfigureerd kan worden. Het uitschakelen van dit signaal is nu robuuster gemaakt: zodra Sessy 4 uur lang een stabiele verbinding heeft, wordt het wifi-signaal uitgezet. Dit is veiliger én voorkomt dat jouw wifi-netwerk onnodig belast wordt.
Dat zou tijd worden! Maar de tekst klopt m.i. niet, want robuuster gemaakt? Nu werkt het uitschakelen van wifi AP gewoon niet.....DaCootMeister schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:28:
FYI, aankomend, nu al in beta bij mij draaiend:
Firmware update 1.11.2
Verbeteringen
Maar ik ben wel blij met de update! alle AP's zijn uitjaro431 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:16:
[...]
Dat zou tijd worden! Maar de tekst klopt m.i. niet, want robuuster gemaakt? Nu werkt het uitschakelen van wifi AP gewoon niet.....
Ik zit te puzzelen hoe je dat moet doen als je bijv. via Tibber meedoet met grid rewards…Sandburd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:04:
[...]
Hier draait ook zo'n variatie. Laden op de goedkope uren + zonne-energie. Op NOM tenzij "het net" net zo duur is als waarmee geladen is, dan wordt het net gebruikt. En mocht er een duur moment zijn (> 2x de prijs van laden + verlies) dan wordt er een klein deel verkocht.
Ik snap niet dat ze die niet sneller uitrollen. Recent ging ik ook in een week twee versies omhoog.DJP! schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:29:
[...]
Maar ik ben wel blij met de update! alle AP's zijn uit
En dat waren enkel updates voor de 48V poort die haast niemand nog gebruikt.
Deze lijkt me veel zinniger voor alle Sessy bezitters.
Tibber heeft geen integratie voor Sessy, dus da's niet zo heel moeilijk. De enige integratie die ik heb en die gebruik maakt van grid rewards is mijn EV-lader die via OCPP door Tibber aangestuurd wordt. Als de EV gaat laden, dan stuurt HA mijn batterijen naar IDLE om te voorkomen dat de batterijen leeg lopen in de auto en ik vervolgens zelf niks meer heb.HaraldBou schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:07:
[...]
Ik zit te puzzelen hoe je dat moet doen als je bijv. via Tibber meedoet met grid rewards…
Overigens zijn de grid rewards voor de EV ook alleen maar geldig voor de kWh-en die vanaf het net naar de EV zijn gegaan. Dus als de batterij dat vermogen (deels) zou compenseren verdien je ook geen grid awards.
Als je de batterij extern laat aansturen (bijvoorbeeld door FrankEnergie) dan wordt dit bitje actief en kun je dus zien dan iemand anders je batterij aanstuurt.vogel6 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:26:
[Afbeelding]
In de intergratie sessy diagnose staat dit item.
Kan iemand uitleggen waar dit betrekking op heeft?
Zo leren van elkaar.DJP! schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:33:
[...]
Als je de batterij extern laat aansturen (bijvoorbeeld door FrankEnergie) dan wordt dit bitje actief en kun je dus zien dan iemand anders je batterij aanstuurt.
Bedankt voor de info.
Om beter gebruik te maken van de eigen opwek is nom natuurlijk mooi. Eco werkt ook goed. Echter, ik zie regelmatig dat de accu maar kort hoeft te laden omdat hij op een relatief hoog vermogen laad en dus maar een klein deel van de piek van de zonne-energie oppakt.
Als verbetervoorstel zou ik het een goed idee vinden als het algoritme de volgende dingen zelf doet:
Op het moment dat de dalperiode begint kijkt het algoritme naar de soc op dat moment, aan de hand daarvan bepaald het het laadvermogen om de gehele (door de gebruiker opgegeven dalperiode) te laden met zo een vermogen dat de accu netjes vol is aan het einde van die periode. Omdat dit op de eco mode is gebasseerd mag dit dus in het geval van het ontbreken van zonnestraling ook van het net komen.
Daarmee zal het laadvermogen over het algemeen lager worden. De sturing gaat van ingesteld laadvermogen naar welke hoeveelheid kwh is nodig over een bepaalde periode en hoe vul ik dat het rustigst op.
Als verbetervoorstel zou ik het een goed idee vinden als het algoritme de volgende dingen zelf doet:
Op het moment dat de dalperiode begint kijkt het algoritme naar de soc op dat moment, aan de hand daarvan bepaald het het laadvermogen om de gehele (door de gebruiker opgegeven dalperiode) te laden met zo een vermogen dat de accu netjes vol is aan het einde van die periode. Omdat dit op de eco mode is gebasseerd mag dit dus in het geval van het ontbreken van zonnestraling ook van het net komen.
Daarmee zal het laadvermogen over het algemeen lager worden. De sturing gaat van ingesteld laadvermogen naar welke hoeveelheid kwh is nodig over een bepaalde periode en hoe vul ik dat het rustigst op.
Dat zal prima werken op een mooie zonnige dag, maar op een dag met bewolking wens ik de ontwikkelaar succes met het ontwikkelen van een algoritme dat aan jouw wensen kan voldoen.tcw82 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:41:
Om beter gebruik te maken van de eigen opwek is nom natuurlijk mooi. Eco werkt ook goed. Echter, ik zie regelmatig dat de accu maar kort hoeft te laden omdat hij op een relatief hoog vermogen laad en dus maar een klein deel van de piek van de zonne-energie oppakt.
En nee de weersvoorspellingen kloppen ook niet altijd :-)
Dan heb ik het verkeerd opgeschreven.Sicos schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:31:
[...]
Dat zal prima werken op een mooie zonnige dag, maar op een dag met bewolking wens ik de ontwikkelaar succes met het ontwikkelen van een algoritme dat aan jouw wensen kan voldoen.
En nee de weersvoorspellingen kloppen ook niet altijd :-)
Wat ik met deze zin bedoel:
Is dat bij geen zonne-energie de accu gewoon het stroomnet gebruikt om te laden.Omdat dit op de eco mode is gebasseerd mag dit dus in het geval van het ontbreken van zonnestraling ook van het net komen.
En het is een moment opname aan het begin van de dal periode. Dus er wordt op 1 moment gekeken naar soc, die is dan bijvoorbeeld 60% en er is een dal periode (want die is wel van te voren bekend) van 4 uur, dan moet hij dus 10% bij laden. Daar hoort een (in principe ook) bekend wattage bij en hij gaat braaf laden. Hij zal dus altijd vol raken. Er is geen voorspellen bij, voor zover ik kan zien..
Ik weet niet of dit onderwerp hier past maar wilde het toch even melden.
Er wordt hier gebruik gemaakt van 2 Sessy's die allebei op fase 1 zitten.
Op fase 1 zitten dus ook de zonnepanelen plus, separaat, op fase 3 nog een aantal andere zonnepanelen.
De Sessy's worden aangestuurd via de API.
De Sessy's hebben hun eigen P1 meter dongle.
Daarnaast lees ik zelf de P1 meter uit via een separaat kabeltje naar een LXC (Linux container) en die maakt zijn bevindingen bekend naar een mosquitto (MQTT) server zodat het beschikbaar is voor diverse omgevingen. (Waaronder de API aansturing voor de Sessy's)
Vorige week van de 1 op de andere dag raakte de API aansturing van streek en het volgende bleek de oorzaak:
De P1 lezer voor de API gebruikt de DMSR 5 protocol velden:
1-0:1.7.0 = stroom afname in Watts (A)
1-0:2.7.0 = stroom terug levering. (
Toen ik het P1 scriptje indertijd maakte was het volgende opgevallen:
Beide waardes zijn netto (interne saldering noemen ze dat in de DSMR documentatie)
Oftewel als A groter dan 0 is dan is B altijd 0 en omgekeerd.
In andere woorden er zijn maar 3 mogelijkheden:
1. Je gebruikt stroom (A > 0, B == 0)
2. Je levert terug (A == 0, B > 0)
3. Je verbruikt niets. (A == 0, B == 0)
Op mijn tablet in de kamer zag ik dat ook altijd.
Maar vorige week zag ik dat ik Stroom verbruikte en terug leverde tegelijkertijd) en hier raakte mijn API software van in de war.
Blijkbaar is de firmware in SDMR 5 meter gewijzigd ?
Ik heb de API software aangepast en nu werkt het weer goed.
Verder vroeg ik mij af waarom dat gewijzigd is.
Mogelijk is dat gedaan om vanaf 1 januari 2027, als de saldering regeling stopt, om in dit soort situaties ook terug levering kosten in rekening te brengen ?
Op fase 1 zitten dus ook de zonnepanelen plus, separaat, op fase 3 nog een aantal andere zonnepanelen.
Daarnaast lees ik zelf de P1 meter uit via een separaat kabeltje naar een LXC (Linux container) en die maakt zijn bevindingen bekend naar een mosquitto (MQTT) server zodat het beschikbaar is voor diverse omgevingen. (Waaronder de API aansturing voor de Sessy's)
Vorige week van de 1 op de andere dag raakte de API aansturing van streek en het volgende bleek de oorzaak:
Beide waardes zijn netto (interne saldering noemen ze dat in de DSMR documentatie)
Maar vorige week zag ik dat ik Stroom verbruikte en terug leverde tegelijkertijd) en hier raakte mijn API software van in de war.
Mogelijk is dat gedaan om vanaf 1 januari 2027, als de saldering regeling stopt, om in dit soort situaties ook terug levering kosten in rekening te brengen ?
/f/image/bnkmtGv1eYBPl0y3JN4vl3U7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0CzJklz1n9TW5Mvcwggv8E70.png?f=fotoalbum_large)
Uitleg; vb. van bijvulregeling in Node Red om batterijen
vol te laden in goedkope uren als zon productie niet voldoende is
in relatie met SOC batterijen.
Dit schema stel ik sávond in voor de volgendag op basis van
epex dyn, tarief en tijdvak van dal prijzen, hierbij hou ik rekening
dat bijladen wel rendabel moet zijn inc. omzetting tov verkoop in de avond.
- ik moet rekening houden met andere gebruikers in huis ivm fase
belasting.
-Uit ervaring is de max. piek pv productie bij vol zon +-12 kw.
dus stel ik setpoint in op -2000 watt zodat als er plotseling zon
te voorzijn komt deze altijd geheel in de batterij kan en netladen stopt.
-Om 9:00 start de NOM en om 12:00 wordt de bijvulregeling
vrij gegeven en op basis van % vulling wordt er gekozen
tussen Api+2 of NOM of als >99% idle.,uiteraard kan je spelen
dagelijks met de tijdvakken en setpoints %.
- om 17:00 stopt de bijvulregeling en gaat verder met de
volgende modus ,dat is vandaag Idle.enz.
- In de inject node stel ik in dat de SOC elke 1 min wordt getest op % vulling.
-Vandaag mag er pas om 14:00 bij geladen worden uit het NET ivm prijs en andere
grootverbruikers in huis.
Het blijft spelen maar wel leuk om te doen.
uiteraard zijn er meer regel mogelijkheden .
nb tinbber dyn./6 bat/epex/nom/idle/api+/api-./pv16Wp
https://solarmagazine.nl/...n-en-eerste-uitleveringen?
plus mogelijk webinar te volgen.
[ Voor 27% gewijzigd door vogel6 op 25-08-2025 14:33 ]
Je link werkt niet... denk dat je dit bedoelt: https://solarmagazine.nl/...n-en-eerste-uitleveringenvogel6 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:36:
https://solarmagazine.nl/...gn=a63a415b7c-Zonneflits+|+Elektrisch+rijden&utm_medium=email&utm_term=0_54b49bf328-a63a415b7c-56034501
Wel interessant om te lezen dat ze van 2 kleine naar 1 grote fan zijn gegaan. Zouden ze dan een andere omvormer gebruiken?
vreemd bij mij werkt de link wel ook van de tweakers site af.DJP! schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:20:
[...]
Je link werkt niet... denk dat je dit bedoelt: https://solarmagazine.nl/...n-en-eerste-uitleveringen
Wel interessant om te lezen dat ze van 2 kleine naar 1 grote fan zijn gegaan. Zouden ze dan een andere omvormer gebruiken?
maar die van jou werkt ook.
heb de toevoeging weg gehaald uit de link voor andere gebruikers.
[ Voor 5% gewijzigd door vogel6 op 25-08-2025 14:34 ]
Interessant! Zouden die dsmr meters over-the-air updates krijgen?
Ik ben wel benieuwd of bij jou het “intern salderen” nog steeds actief is. Kijk eens of de tellers voor leveren en afnemen tegelijk lopen of niet. Als intern salderen nog steeds actief is dan kunnen deze tellers niet tegelijk lopen, omdat je met intern salderen nou eenmaal niet tegelijk kan leveren en afnemen tegelijk
Ik ben wel benieuwd of bij jou het “intern salderen” nog steeds actief is. Kijk eens of de tellers voor leveren en afnemen tegelijk lopen of niet. Als intern salderen nog steeds actief is dan kunnen deze tellers niet tegelijk lopen, omdat je met intern salderen nou eenmaal niet tegelijk kan leveren en afnemen tegelijk
avdleun schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:13:
Ik weet niet of dit onderwerp hier past maar wilde het toch even melden.
Ik zou je netbeheerder bellen en melden dat hun meter defect is.avdleun schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:13:
Er zijn in het verleden wel eens vaker meters gehad die niet goed over de fasen saldeerden, maar in Nederland is afgesproken dat de meter van de netbeheerder over de fasen moet salderen. Die meters worden dus vervangen (of remote van juiste software voorzien ?).
Als er bedoeld wordt dat je per fase kan zien dat er stroomvraag/levering is aan de P1 kant (gebruiker) is dat volgens mij normaal. Ik zie geregeld hier een onbalans, maar uiteindelijk zal naar de energieleverancier en gesaldeerd getal verstuurd worden. Voor zever ik heb begrepen kan de leverancieer (op dit moment?) niet per fase kijken.ocaj schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:54:
[...]
Ik zou je netbeheerder bellen en melden dat hun meter defect is.
Er zijn in het verleden wel eens vaker meters gehad die niet goed over de fasen saldeerden, maar in Nederland is afgesproken dat de meter van de netbeheerder over de fasen moet salderen. Die meters worden dus vervangen (of remote van juiste software voorzien ?).
Dat dacht ik ook. Het kan best zijn dat er zowel vermogen is qua teruglevering en afname, maar in principe zou per meetinterval slechts 1 van de tellers moeten veranderen (ofwel teruglevering of levering, niet allebei).feico.de.boer schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:46:
Voor zever ik heb begrepen kan de leverancieer (op dit moment?) niet per fase kijken.
Maar goed, ik denk dat je voor een dergelijke regeling niet naar de meters kijkt, maar naar de vermogens die de meter rapporteert.
Aangezien je wordt gefactureerd op basis van de meters, denk ik dat voor de informatie de regelgeving/specificaties wat minder strict zijn.
Ik was ook in die stellige overtuiging tot dat een collega van me, me een energierekening onder de neus duwde waar het verbruik/opwek per fase zichtbaar was.feico.de.boer schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:46:
[...]
Voor zever ik heb begrepen kan de leverancieer (op dit moment?) niet per fase kijken.
Uiteindelijk wordt alles opgeteld en gesaldeerd maar dit was in zijn geval een administratieve actie en niet iets wat in de meter al gebeurd.
Wat ik vergeten ben te vragen is of hij iets aan de p1 heeft hangen dat gegevens met zijn leverancier deelt en op die manier die info verschaft, ik zal het nog dubbel checken maar ik schat in dat het toch echt via de route 'meter -> netbeheerder -> energieleverancier' is gelopen.
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Vandaag iets meegemaakt met de Sessy. Hij stond te gieren als een malle alsof de fan vaststond op max. Het was door de centrale afzuiging door het hele huis te horen.
Ik heb de schakelaar omgezet, gewacht tot sessy uitging en even later weer gestart. Alles weer ok leek het.
Zoeven heb ik de error log bekeken en er was een fan fail op dat tijdstip en daarna diverse foutmeldingen met een default datum.
Zie log onder. Is dit de default bootlog of wat kan er aan de hand zijn? En dan de fan fail waar het mee begon?
1970/01/01 E (01:00:13.145) cloud comms: Could not read the cloud username from AC board's NVS: ESP_ERR_TIMEOUT
1970/01/01 E (01:00:13.070) strategy_common: Failed to get active phase in nvs, with error ESP_ERR_TIMEOUT
1970/01/01 E (01:00:13.012) ac_board: 1970/01/01 E (01:00:00.445) system_state: Failed to sync system state to the serial device, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
1970/01/01 E (01:00:13.001) ota_update: Failed to read system.serial from AC board nvs, with error: ESP_ERR_TIMEOUT. Falling back to local serial
1970/01/01 E (01:00:11.387) comms_ac: Rebooting AC board...
1970/01/01 E (01:00:11.375) comms_ac: AC board has yet to boot, future transceives might timeout
2025/08/26 E (17:51:30.441) ac_board: 2025/08/26 E (17:51:29.822) inverter_internal: Fault: Fan fail
Ik heb de schakelaar omgezet, gewacht tot sessy uitging en even later weer gestart. Alles weer ok leek het.
Zoeven heb ik de error log bekeken en er was een fan fail op dat tijdstip en daarna diverse foutmeldingen met een default datum.
Zie log onder. Is dit de default bootlog of wat kan er aan de hand zijn? En dan de fan fail waar het mee begon?
1970/01/01 E (01:00:13.145) cloud comms: Could not read the cloud username from AC board's NVS: ESP_ERR_TIMEOUT
1970/01/01 E (01:00:13.070) strategy_common: Failed to get active phase in nvs, with error ESP_ERR_TIMEOUT
1970/01/01 E (01:00:13.012) ac_board: 1970/01/01 E (01:00:00.445) system_state: Failed to sync system state to the serial device, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
1970/01/01 E (01:00:13.001) ota_update: Failed to read system.serial from AC board nvs, with error: ESP_ERR_TIMEOUT. Falling back to local serial
1970/01/01 E (01:00:11.375) comms_ac: AC board has yet to boot, future transceives might timeout
2025/08/26 E (17:51:30.441) ac_board: 2025/08/26 E (17:51:29.822) inverter_internal: Fault: Fan fail
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
@martinisoft mijn dsmr 4 meter geeft via de p1 poort geen meterstand per fase door. Specs van dsmr 5 zijn vast ook ergens te vinden maar verwacht daar ook geen meterstand per fase.
DSMR Standaarden en Open Data over Nederlandse Slimme MetersTazzios schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:38:
@martinisoft mijn dsmr 4 meter geeft via de p1 poort geen meterstand per fase door. Specs van dsmr 5 zijn vast ook ergens te vinden maar verwacht daar ook geen meterstand per fase.
Ook al een paar keer gehad, uiteindelijk is er een sensor vervangen door sessy, waardoor het probleem is opgelost.Boeryepes schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:47:
Vandaag iets meegemaakt met de Sessy. Hij stond te gieren als een malle alsof de fan vaststond op max. Het was door de centrale afzuiging door het hele huis te horen.
dankje. Heb alvast een archief aangemaakt voor de log en fingers crossed dat het niet terugkomt.TGK1985 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:42:
[...]
Ook al een paar keer gehad, uiteindelijk is er een sensor vervangen door sessy, waardoor het probleem is opgelost.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren naar een thuis batterij zoals de Sessy.
Ik vraag mij inmiddels wel af, wat is de meerwaarde van de Sessy ?
Gezien de prijs van deze batterij zie ik een verschil van zo een 2000 euro t.o.v. bijvoorbeeld de thuisbatterij van Marstek, die volgens mij (ik ben een absolute leek op dit gebied) precies hetzelfde doet.
Gezien de prijs van deze batterij zie ik een verschil van zo een 2000 euro t.o.v. bijvoorbeeld de thuisbatterij van Marstek, die volgens mij (ik ben een absolute leek op dit gebied) precies hetzelfde doet.
Je hebt gelijk en je hebt niet gelijk. Inderdaad kan Marstek hetzelfde doen maar dat is een stekker batterij die standaard maar 800 watt mag terug leveren. Kan je wel aanpassen via de app maar dan mag je hem niet meer aansluiten op een stopcontact.Jetro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:08:
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren naar een thuis batterij zoals de Sessy.
Het beste vind ik persoonlijk de aansturing van de Sessy. Je moet er ook gewoon rekening mee houden dat een Marstek gewoon een 100% chinees ding is (dozen schuiven) en de Sessy meer een Nederlands product is (ook al komen de accu cellen ook gewoon uit China). Nederland is nu eenmaal duurder wat betreft personeelskosten dan China en dat zal ook wel het prijsverschil verklaren.
Maar goed iedereen staat vrij om zijn eigen keuzen te maken
Is een beetje vergelijkbaar met de vraag over welke auto moet ik kopen, brengen je allemaal van A naar B. (Nog los van ICE of EV).Jetro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:08:
Lees de verschillende topics eens door.
Sessy was er eerder en heeft tweakgemak.
Van de andere merken begint dat nu pas los te gaan dankzij deze Tweakers.
Ik ben best wel fan van de Sessy ondanks de liefde maakt blind dingetjes.
Voor een 3e accu op termijn hou ik het Marstek/Duravolt topic in de gaten.
Dit is alleen vanwege de prijs.

Ik heb ze allebei (HomeWizard en Sessy).Jetro schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:08:
Ik heb HomeWizard erbij gekocht om:
1.Meer kWh te hebben. Totaal heb ik nu iets meer dan 7,5 kWh.
2.HW doet op een andere momenten (vermogens) NOM en vult Sessy aan.
Sessy heeft veel meer instel mogelijkheden en sinds kort ook een 10 kWh versie.
HW in NOM modus werkt prima samen met Sessy in Eco modus.
Door middel van Home Assistant is het mogelijk om HW ook in "Eco modus" te draaien.
Hierdoor zijn beide dus geschikt om te worden geladen met goedkope stroom.
Ik denk dat de tweakbaarheid van de Sessy wat groter is dan andere merken. En het leuke is dat dit tot op zekere hoogte ook nog actief ondersteund wordt
Daarnaast vind ik het een erg fijne gedacht dat het een Nederlands product is. Misschien niet alle componenten maar wel alle software en kennis erachter zitten in Nederland. Daarnaast zie je dat de Sessy ook erg inspeelt op de Nederlandse markt, dat zie je aan de samenwerking met Eneco, Frank Energie etc.. En mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn dan zullen ze daar sneller op inspelen dan een buitenlandse partij die de producten over de hele wereld wegzetten.
Daarnaast vind ik het een erg fijne gedacht dat het een Nederlands product is. Misschien niet alle componenten maar wel alle software en kennis erachter zitten in Nederland. Daarnaast zie je dat de Sessy ook erg inspeelt op de Nederlandse markt, dat zie je aan de samenwerking met Eneco, Frank Energie etc.. En mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn dan zullen ze daar sneller op inspelen dan een buitenlandse partij die de producten over de hele wereld wegzetten.
worker schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:38:
Interessant! Zouden die dsmr meters over-the-air updates krijgen?
[ Voor 69% gewijzigd door avdleun op 28-08-2025 21:22 ]
Hier zie je de ruwe data zoals die uit de P1 plug komt:
tail: /tmp/RAW_DATA: file truncated
slim-daldag: 006461.146
slim-piekdag: 003723.305
slim-dalterug: 000845
slim-piekterug: 002488
slim-afgenomen_raw: 276 <====
slim-teruggeleverd_raw: 280 <===
slim-phase_1_volt: 241
slim-phase_2_volt: 240
slim-phase_3_volt: 241
slim-phase_1_amp: 003
slim-phase_2_amp: 000
slim-phase_3_amp: 001
slim-phase_1_watt: 0
slim-phase_2_watt: 12
slim-phase_3_watt: 264
slim-gasmeter: 5013.256
..
Ja, Nederlandse slimme meters kunnen inderdaad 'over the air' (OTA) geüpdatet worden, maar dit is afhankelijk van het type slimme meter dat je hebt. Sommige oudere typen, zoals de GPRS-meters, moeten echter fysiek vervangen worden omdat de gebruikte communicatietechniek (2G) stopt.
Welke meters kunnen OTA geüpdatet worden?
Landis+Gyr SMR 4 en 5: Deze meters kunnen wel via een OTA-update worden bijgewerkt.
Iskra SMR 5: Ook deze type slimme meter kan een software-update ontvangen.
tail: /tmp/RAW_DATA: file truncated
slim-daldag: 006461.146
slim-piekdag: 003723.305
slim-dalterug: 000845
slim-piekterug: 002488
slim-afgenomen_raw: 276 <====
slim-teruggeleverd_raw: 280 <===
slim-phase_1_volt: 241
slim-phase_2_volt: 240
slim-phase_3_volt: 241
slim-phase_1_amp: 003
slim-phase_2_amp: 000
slim-phase_3_amp: 001
slim-phase_1_watt: 0
slim-phase_2_watt: 12
slim-phase_3_watt: 264
slim-gasmeter: 5013.256
..
Ja, Nederlandse slimme meters kunnen inderdaad 'over the air' (OTA) geüpdatet worden, maar dit is afhankelijk van het type slimme meter dat je hebt. Sommige oudere typen, zoals de GPRS-meters, moeten echter fysiek vervangen worden omdat de gebruikte communicatietechniek (2G) stopt.
Welke meters kunnen OTA geüpdatet worden?
Landis+Gyr SMR 4 en 5: Deze meters kunnen wel via een OTA-update worden bijgewerkt.
Iskra SMR 5: Ook deze type slimme meter kan een software-update ontvangen.
Wordt weer tijd (komende dagen) om naar ECO modus te schakelen.
Hoe zien jullie dit? (Zonder scripting)
Hetzelfde gevoel bekroop mij, toen de regenbuien zich aandienden. Ik heb 1 dag ECO gedraaid, maar toen weer NoM. Waar ik wel in geinteresserd ben is wat jullie ECO settings zijn? Ik heb twee Sessy's en beide op vol vermogen laten laden vind ik veel te agressief dus ik heb heel erg milde ECO waarden; 700 watt gedurende de 8 goedkoopste uren. Ik zal er voor de volledigheid bij vermelden dat ik ook nog helemaal geen dynamisch contract heb, dus ik verdien of verlies er ook niets aan. Het maakt me dus niet uit. Ik heb eenfase 35A.DaCootMeister schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:10:
Wordt weer tijd (komende dagen) om naar ECO modus te schakelen.
Op dit moment voor mij ook nog de NOM instelling echter met de eerste periode ECO op komst ben ik ook nog zoekende naar de juiste instelling in ECO modus. Ik heb wel een dynamisch contract dus zou denken 3 uur maximaal laden met 2200 W is het gunstigste. Dit zal gedurende de winter in de nacht zijn. Vraag is met 3 Sessy's (= 15 kWh), huis verbruik en warmtepomp of ik daarmee de dag doorkom. Wellicht wordt het nodig om ook nog eens 's middags in de goedkope uren te laden.Maartentux schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:42:
[...]
Hetzelfde gevoel bekroop mij, toen de regenbuien zich aandienden. Ik heb 1 dag ECO gedraaid, maar toen weer NoM. Waar ik wel in geinteresserd ben is wat jullie ECO settings zijn? Ik heb twee Sessy's en beide op vol vermogen laten laden vind ik veel te agressief dus ik heb heel erg milde ECO waarden; 700 watt gedurende de 8 goedkoopste uren. Ik zal er voor de volledigheid bij vermelden dat ik ook nog helemaal geen dynamisch contract heb, dus ik verdien of verlies er ook niets aan. Het maakt me dus niet uit. Ik heb eenfase 35A.
Heeft iemand ervaring hiermee wat dan de ECO instelling zou moeten zijn? Hoe wordt geladen als bv ingesteld wordt 6 uur laden met 2200 W. Na 3 uur in de nacht zijn de Sessy's vol. Stopt dan het tellen van de goedkope uren? Indien niet en in die nacht zijn de 6 goedkoopste uren, dan wordt niet nog eens 's middag geladen.
Iemand een oplossing of wordt het toch een home automation aanschaffen?
Ik heb die van mij beide op 1100W staan. Dat is de meest efficiënte waarde volgens de laadtabel.Maartentux schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:42:
[...]
Hetzelfde gevoel bekroop mij, toen de regenbuien zich aandienden. Ik heb 1 dag ECO gedraaid, maar toen weer NoM. Waar ik wel in geinteresserd ben is wat jullie ECO settings zijn? Ik heb twee Sessy's en beide op vol vermogen laten laden vind ik veel te agressief dus ik heb heel erg milde ECO waarden; 700 watt gedurende de 8 goedkoopste uren. Ik zal er voor de volledigheid bij vermelden dat ik ook nog helemaal geen dynamisch contract heb, dus ik verdien of verlies er ook niets aan. Het maakt me dus niet uit. Ik heb eenfase 35A.
1100W heb ik ingesteldMajaMestreech schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:34:
[...]
Op dit moment voor mij ook nog de NOM instelling echter met de eerste periode ECO op komst ben ik ook nog zoekende naar de juiste instelling in ECO modus. Ik heb wel een dynamisch contract dus zou denken 3 uur maximaal laden met 2200 W is het gunstigste. Dit zal gedurende de winter in de nacht zijn. Vraag is met 3 Sessy's (= 15 kWh), huis verbruik en warmtepomp of ik daarmee de dag doorkom. Wellicht wordt het nodig om ook nog eens 's middags in de goedkope uren te laden.
Heeft iemand ervaring hiermee wat dan de ECO instelling zou moeten zijn? Hoe wordt geladen als bv ingesteld wordt 6 uur laden met 2200 W. Na 3 uur in de nacht zijn de Sessy's vol. Stopt dan het tellen van de goedkope uren? Indien niet en in die nacht zijn de 6 goedkoopste uren, dan wordt niet nog eens 's middag geladen.
Iemand een oplossing of wordt het toch een home automation aanschaffen?
Smart thinking!DaCootMeister schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:05:
Ik heb die van mij beide op 1100W staan. Dat is de meest efficiënte waarde volgens de laadtabel.
Ik laad in de zomer ook op 1100W, dan komt hij altijd vol. Is hij in de middag nog niet vol, schakel ik over naar sneller laden.
(maar ik draai in api-mode, dus volledig zelf in de hand)
(maar ik draai in api-mode, dus volledig zelf in de hand)
Ik heb mijn sessy ook op ECO modus staan, en dan op maximaal 1250 watt laden voor 5 uur. Alleen mijn zonnepanelen wekken soms meer op, en dat lever ik dat dan terug, zonde. Dat wil eigenlijk niet, er loopt feature request op het Sessy forum: https://forum.sessy.nl/fe...overschot-extra-te-laden/ waarin PV overschot altijd naar de accu moet.
Verzoek aan mede Tweakers is, om een account aan te maken, en te reageren.
Gedaan, ik heb wat vragen gesteld.Xieoxer schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:18:
Ik heb mijn sessy ook op ECO modus staan, en dan op maximaal 1250 watt laden voor 5 uur. Alleen mijn zonnepanelen wekken soms meer op, en dat lever ik dat dan terug, zonde. Dat wil eigenlijk niet, er loopt feature request op het Sessy forum: https://forum.sessy.nl/fe...overschot-extra-te-laden/ waarin PV overschot altijd naar de accu moet.
Er is een beta update voor Sessy🎉 v 1.11.3
Een aantal stabiliteitsverbeteringen zijn doorgevoerd.
Hmmm 1.11.2 lijkt te missen op de firmware pagina, deze is zojuist naar mij gepusht.DaCootMeister schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:55:
ik heb een +1 gegeven, ijkt mij een top functieXieoxer schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:18:
Heeft er iemand (recente) getallen, gemeten met een externe kWh-meter, van het standby verbruik van de Sessy?
Op het moment dat de Sessy standby staat gebruikt hij energie uit de batterij en geen energie uit het net. Volgens mij is het daarom ook niet mogelijk met een externe kWh meter standby verbruik te meten...Simpel360 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:25:
Heeft er iemand (recente) getallen, gemeten met een externe kWh-meter, van het standby verbruik van de Sessy?
Als je de Sessy langere tijd niet gebruikt zou je aan de hand van het zakken van de SoC wel iets kunnen afleiden over het standby gebruik maar heel precies is dit niet.
Denk niet dat het een beta is want ik doe niet mee aan beta testen en toch kreeg ik deze vandaag binnen.DaCootMeister schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:55:
Daarbij 1.11.2 overslaand.
Er staat weer een nieuw youtube filmpje online over de 2.0 hardware:
YouTube: Sessy 2.0: wat is er allemaal veranderd
Hierin wordt aangegeven dat de 10kWh versie van de Sessy als het antwoord wordt gezien op de vraag om meer capaciteit.
Ik ben erg benieuwd wat dit betekend voor het wel of niet beschikbaar komen van uitbreiding (in capaciteit) via de 48v poort op bestaande pre 2.0 modellen.
Ik heb deze vraag dan ook even neergelegd bij Sessy en zal hier even wat laten weten zodra ik antwoord heb.
Hierin wordt aangegeven dat de 10kWh versie van de Sessy als het antwoord wordt gezien op de vraag om meer capaciteit.
Ik ben erg benieuwd wat dit betekend voor het wel of niet beschikbaar komen van uitbreiding (in capaciteit) via de 48v poort op bestaande pre 2.0 modellen.
Ik heb deze vraag dan ook even neergelegd bij Sessy en zal hier even wat laten weten zodra ik antwoord heb.
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Leuk die 10 kwh maar het zal wel wat kosten (helaas zetten ze standaard geen prijzen meer op de sessy website maar moet je voor een offerte gaan). Persoonlijk zou ik zelf niet meteen meer voor een Sessy kiezen (ook al ben ik er verder tevreden over) maar eerder zoiets als dit kiezen --> https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.0.ProductTitlemartinisoft schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:14:
Er staat weer een nieuw youtube filmpje online over de 2.0 hardware:
En met welke omvormer dan?Sicos schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:22:
[...]
Leuk die 10 kwh maar het zal wel wat kosten (helaas zetten ze standaard geen prijzen meer op de sessy website maar moet je voor een offerte gaan). Persoonlijk zou ik zelf niet meteen meer voor een Sessy kiezen (ook al ben ik er verder tevreden over) maar eerder zoiets als dit kiezen --> https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.0.ProductTitle
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Er staan nog gewoon prijzen op de website.. die 10kWh is 5500,- incl. BTW.Sicos schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:22:
[...]
Leuk die 10 kwh maar het zal wel wat kosten (helaas zetten ze standaard geen prijzen meer op de sessy website maar moet je voor een offerte gaan). Persoonlijk zou ik zelf niet meteen meer voor een Sessy kiezen (ook al ben ik er verder tevreden over) maar eerder zoiets als dit kiezen --> https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.0.ProductTitle
https://www.sessy.nl/product/sessy
Of ik op dit moment wel of niet voor Sessy zou gaan vind ik eigenlijk niet zo boeiend. Ik heb er drie hangen en ben er tevreden mee.. En daarbij is dit nu eenmaal een "Sessy verzameltopic"
Ik ben vooral benieuwd of ik in de toekomst de capaciteit nog een keer zou kunnen uitbreiden van mijn bestaande setup zonder hier volledige Sessy's voor te moeten plaatsen, of dat die droom nu vervliegt met de komst van de 10kWh versie.
Staat ook nog een nieuw installatie filmpje online, ben benieuwd of die nieuwe versies ook een 48VDC poort hebben.
Komende periode ga ik bij familie een Sessy installeren, ben benieuwd hoeveel stiller de nieuwe units zijn.
Komende periode ga ik bij familie een Sessy installeren, ben benieuwd hoeveel stiller de nieuwe units zijn.
Ja precies dit. Dat er nu ook een 10 kWh versie bestaat is totaal irrelevant voor iedereen die reeds een Sessy heeft (zoals de early adopters), want je kunt 'm niet effe inruilen voor een grotere. Ik heb er zelf nu twee. Kostte best een hoop geld, maar geen spijt; het is wel fijn dat mijn thuisaccus nu samen meer dan 1700 watt kunnen leveren. Het zou ook fijn zijn om te kunnen doorgroeien naar 15 kWh. Maar ik wil (en kan) geen derde Sessy plaaten. Zowel vanwege de hoge kosten als omdat ik slechts 1 fase 35A heb.martinisoft schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:39:
[...]
Er staan nog gewoon prijzen op de website.. die 10kWh is 5500,- incl. BTW.
Of ik op dit moment wel of niet voor Sessy zou gaan vind ik eigenlijk niet zo boeiend. Ik heb er drie hangen en ben er tevreden mee.. En daarbij is dit nu eenmaal een "Sessy verzameltopic"![]()
Ik ben vooral benieuwd of ik in de toekomst de capaciteit nog een keer zou kunnen uitbreiden van mijn bestaande setup zonder hier volledige Sessy's voor te moeten plaatsen, of dat die droom nu vervliegt met de komst van de 10kWh versie.
Ik heb al reactie terug, en ga zo vrij zijn deze hier te plaatsen:
Het ziet er dus naar uit dat die uitbreiding wel degelijk beschikbaar wordt in de toekomstHoi Martijn,
Begrijpelijk dat je deze vraag stelt! Je bent namelijk niet de eerste :-)
En om kort te antwoorden, het zit nog zeker in de pipeline om te ontwikkelen!
Maar gezien de markt was er eerst prioriteit voor een 10kWh unit, dan eerst een losse uitbreiding.
Maar de losse uitbreiding zal nog komen.
Ik hoop dat je een vorkheftruck bezit...Sicos schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:22:
[...]
Unit weight 185kg
Ja precies dat.... ik heb nu 10kwh en daarmee draai ik volledig NOM als ik op vakantie ben.... Maar als ik thuis ben kom ik te kort... Het liefst zet ik er nog 10Kwh bij.... Of 2x5 (ik heb er 2), of 1x10 als batterypack, of zelfs 1x10 als derde sessie... maar dat laatste is wel een dure optie...martinisoft schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:39:
[...]
Er staan nog gewoon prijzen op de website.. die 10kWh is 5500,- incl. BTW.
Of ik op dit moment wel of niet voor Sessy zou gaan vind ik eigenlijk niet zo boeiend. Ik heb er drie hangen en ben er tevreden mee.. En daarbij is dit nu eenmaal een "Sessy verzameltopic"![]()
Ja dat had ik ook gezien maar gelukkig heb ik ook nog een schuur waar ik hem gewoon naar toe kan rollenMaartentux schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:28:
[...]
Ik hoop dat je een vorkheftruck bezit...![]()
Unit weight 185kg
de behuizing van dit monster zit er behoorlijk solide uit, zou hij niet gewoon buiten kunnen worden geplaatst?Maartentux schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:28:
[...]
Ik hoop dat je een vorkheftruck bezit...![]()
Unit weight 185kg
naast de warmtepomp... kunnen ze lekker naar elkaar brommen

185 kg .... poh...
Eens.Maartentux schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:21:
[...]
Ja precies dit. Dat er nu ook een 10 kWh versie bestaat is totaal irrelevant voor iedereen die reeds een Sessy heeft (zoals de early adopters), want je kunt 'm niet effe inruilen voor een grotere. Ik heb er zelf nu twee. Kostte best een hoop geld, maar geen spijt; het is wel fijn dat mijn thuisaccus nu samen meer dan 1700 watt kunnen leveren. Het zou ook fijn zijn om te kunnen doorgroeien naar 15 kWh. Maar ik wil (en kan) geen derde Sessy plaaten. Zowel vanwege de hoge kosten als omdat ik slechts 1 fase 35A heb.
Hier wel de ruimte voor een 3e (al wat rekening mee gehouden en heb 3 fase).
Ik ben vooral benieuwd naar de specs en prijspijl van de uitbreiding. Het gaat t.z.t. of een 3e set of extra accu capaciteit worden.
Die stekkeraccu's (Marstek) zijn prijstechnisch en Tweakertechnisch w.m.b. ook wel interessant geworden.
Gezien sommige van jullie aangeven een extra Sessy te overwegen, ik heb besloten op iets anders over te stappen. Misschien kunnen we een mooie deal maken.
Een mooie deal is nogal afhankelijk van interpretatievinniefireman schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:29:
Gezien sommige van jullie aangeven een extra Sessy te overwegen, ik heb besloten op iets anders over te stappen. Misschien kunnen we een mooie deal maken.

Inherent aan een deal maken zijn onderhandelingen toch. Zodat hopelijk beide partijen tevreden zijnSimpel360 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:08:
[...]
Een mooie deal is nogal afhankelijk van interpretatie
Maargoed. Maar weer ontopic
Indien je -puur toevallig- een CT-clamp module hebt inplaats van een P1-meter module dan zou ik die module (niet de Sessy zelf) wel van je willen overnemen. (Geldt natuurlijk voor iedereen die zo'n module kwijt wil)vinniefireman schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:29:
Goedemorgen, en wat is dan hier beter aan de CT klemmen versie als ik vragen mag?
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Niets. Eerder slechter, want gevaarlijk om te plaatsen. Maar ik lijd aan een 'slimme' meter die zich voorstelt als DSMR 5.0 maar desondanks alleen elke 10 seconden verse data levert. Ik wil daarom een alternatief proberen in mijn unieke situatie.Leoniq schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:21:
Goedemorgen, en wat is dan hier beter aan de CT klemmen versie als ik vragen mag?
Das minder, nu snap ik wel je reden. Thnx for replay.Maartentux schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:49:
[...]
Niets. Eerder slechter, want gevaarlijk om te plaatsen. Maar ik lijd aan een 'slimme' meter die zich voorstelt als DSMR 5.0 maar desondanks alleen elke 10 seconden verse data levert. Ik wil daarom een alternatief proberen in mijn unieke situatie.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Ik heb mijn Sessy op een aparte groep zitten en meet met een HomeWizard energy socket een standby verbruik van 2W.Simpel360 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:25:
Ik heb ook een "10 seconden slimme meter" waardoor de Sessy in NOM bij snelle fluctuaties niet snel genoeg kan reageren. Nu nog geen probleem, maar als de salderingsregeling straks wegvalt gaat dat wel ten koste van het mogelijke eigengebruik. Heb jij (of iemand anders) ervaring met CT-klemmen? Werkt het überhaupt met een Sessy en hebben die minder vertraging dan mijn oude slimme meter?Maartentux schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:49:
[...]
Niets. Eerder slechter, want gevaarlijk om te plaatsen. Maar ik lijd aan een 'slimme' meter die zich voorstelt als DSMR 5.0 maar desondanks alleen elke 10 seconden verse data levert. Ik wil daarom een alternatief proberen in mijn unieke situatie.
Als je gewoon de hoofdschakelaar uitzet is het plaatsen van CT klemmen ongevaarlijk. Ik heb ze erom zitten maar wil wel opmerken dat de mijne boven 23A steeds verder afwijken totdat de hoofdmeter en de SDM630 30A+ aangeven en de klem nog steeds op 25A zit. Nu kan ik een uitzondering zijn maar ik kan niet vertrouwen op de sessy CT voor mijn huisinstallatie.Maartentux schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:49:
[...]
Kun je niet een melding maken bij de netbeheerder? Volgens mij voldoet de meter namelijk niet aan het DSMR5 protocol. Met een beetje geluk gaan ze hem vervangen.Maartentux schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:49:
[...]
Is dit ook een DSMR 5 meter? Hier helaas een DSMR 4 meter die elke 10 seconden een telegram stuurt. Deze wordt binnen drie jaar uitgewisseld volgends de netbeheerder omdat deze meter nog via GPRS communiceert..JoeBeatt schreef op zondag 14 september 2025 @ 01:30:
[...]
Ik heb ook een "10 seconden slimme meter" waardoor de Sessy in NOM bij snelle fluctuaties niet snel genoeg kan reageren. Nu nog geen probleem, maar als de salderingsregeling straks wegvalt gaat dat wel ten koste van het mogelijke eigengebruik. Heb jij (of iemand anders) ervaring met CT-klemmen? Werkt het überhaupt met een Sessy en hebben die minder vertraging dan mijn oude slimme meter?
Ik ben al maanden bezig, met Sessy en heb ook de netbeheerder geprobeerd, tot op heden geen soelaas. Het gaat ook om de kosten he, als ik honderden euros moet uitgeven om per dag €0,02 teruglevering uit te sparen dan heeft het geen economisch nut...DJP! schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:57:
[...]
Kun je niet een melding maken bij de netbeheerder? Volgens mij voldoet de meter namelijk niet aan het DSMR5 protocol. Met een beetje geluk gaan ze hem vervangen.
Als een kilowattuur 35 cent waard is dan is de waarde van een kilowattminuut 0,58 cent.
[ Voor 7% gewijzigd door Maartentux op 14-09-2025 21:24 ]
Kosten? Het apparaat van de netbeheerder. Dat ding is defect en de netbeheerder zal hem dus kosteloos komen vervangen.
Normaal hoef je alleen te betalen als op eigen verzoek de meter vervangen wordt. Niet bij een defect.
Normaal hoef je alleen te betalen als op eigen verzoek de meter vervangen wordt. Niet bij een defect.
Zoals ik al zei: die route heb ik ook geprobeerd. Of 1x per 10 seconden data leveren gelijkstaat aan 'defect zijn' daar wordt iets genuanceerder over gedacht dan jij nu beweert. Basically kwam het erop neer dat zij na omruil zouden vaststellen of -ie defect was of niet, en zo niet kon ik alsnog de rekening op de mat verwachten...ocaj schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:38:
Kosten? Het apparaat van de netbeheerder. Dat ding is defect en de netbeheerder zal hem dus kosteloos komen vervangen.
Daar komt bij, je hebt als consument geen 'recht' op een DSMR 5.0 meter. Dus als ze 'm komen vervangen voor een DSMR 4.2 meter was er een kans dat ik er alsnog voor moest dokken. Geen zin in zulke odds.
Volgens deze tabel zouden ze allemaal maar elke 10 seconden meten: https://github.com/energi...ob/main/dsmr-p1-specs.csv
Kolom 'Smart meter electricity measurement interval'
Ik geloof de data die uit de P1 poort zelf komt eerder dan een tabelletjeTazzios schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:10:
Volgens deze tabel zouden ze allemaal maar elke 10 seconden meten: https://github.com/energi...ob/main/dsmr-p1-specs.csv
Er zullen ongetwijfeld "DSMR5" meters zijn die wel elke seconde een P1 datagram kunnen uitspugen, maar met data die elke 10 seconden ververst.
Dat zal vast ook niet als een defect worden gezien, dus pech voor de huishoudens die zo'n ding hebben en wel elke seconde actuele data willen hebben...
Toevoeging: De Sessy meterkast-dongle kan toch ook met CT klemmen werken? Althans er is (in ieder geval in het begin) ook een dongle geleverd met CT klemmen, toch? Wellicht kun je dat via Sessy nog regelen.
En de nieuwste meterkast-dongles hebben een RS485 Modbus poort, waarop t.z.t. een ondersteunde kWh meter kan worden gebruikt. Als je die direct na de meter aansluit, heb je ook bruikbare data van je huis...
[ Voor 21% gewijzigd door Gameboy op 15-09-2025 11:37 ]
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Enn... dat is dus precies waarom ik vroeg of iemand nog zo'n overtollig ding heeft, ter overname.Gameboy schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:33:
[...]
Toevoeging: De Sessy meterkast-dongle kan toch ook met CT klemmen werken? Althans er is (in ieder geval in het begin) ook een dongle geleverd met CT klemmen, toch? Wellicht kun je dat via Sessy nog regelen.
Ah, die vraag had ik net gemist, woepsMaartentux schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:16:
[...]
Enn... dat is dus precies waarom ik vroeg of iemand nog zo'n overtollig ding heeft, ter overname.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Zo een heb ik er dus. Een Landis+Gyr E350. Elke seconde en nieuw datagram (met nieuwe timestamp), maar de data ververst elke 10 seconden.Gameboy schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:33:
Er zullen ongetwijfeld "DSMR5" meters zijn die wel elke seconde een P1 datagram kunnen uitspugen, maar met data die elke 10 seconden ververst.
Er zijn vele variaties van de Landis+Gyr E350, maar ik heb er ook zoeen dus. Specifiek een E350 SMR 5.0 ZCF110CCtFs2. Er staat ook 2017 op, als we aannemen dat dat het fabrikage jaartal is dan heb ik weinig hoop dat -ie nog vervangen gaat worden omdat -ie GPRS zou gebruiken.vinniefireman schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:58:
[...]
Zo een heb ik er dus. Een Landis+Gyr E350. Elke seconde en nieuw datagram (met nieuwe timestamp), maar de data ververst elke 10 seconden.
[ Voor 17% gewijzigd door Maartentux op 15-09-2025 17:35 ]