@Twan_V mag ik even zeggen dat ik het ontzettend fijn vind dat er hier zo nu en dan iemand met kennis van zaken wat toelichting kan geven op relevante actuele discussies . Echt top! Dankjewel!
Ik snap al deze teksten niet. Zeg je nu in de eerste paragraaf dat iedereen met een DSMR 4 meter in de boom kan gaan zitten? En indien niet, wat zeg je daar dan wel? Het gaat langs me heen.Simpel360 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:27:
[...]
Vwb de snelheid van het NOM regelen weet je de volgorde van de flowchart. Zorgen voor een goede meting, dit is je startvoorwaarde, focus daarop![]()
Oh, en een woord niet willen benoemen maar dat toch doen zet toch een bepaalde toon van je schrijfsel. Hm... retorisch![]()
Hm... niet iedereen wil overal een waterdichte verklaring voor hebben, dat is nogal persoons gebonden, zo ook het daarna geen biet kunnen schelen. Als ik met een hamer mis sla en een lichaamsdeel raak is het voor mij voldoende om te weten dat het au gaat doen, de fysiologie maakt mij dan nix uit.
Rode bolletje foutmelding, groene herstelde fout melding. Hoogte in de grafiek het (ongespecificeerde) aantal van diezelfde melding (zo interpreteer ik het).
Ook dat hamer voorbeeld gaat aan me voorbij. De pijn die je hebt van het misslaan is er nu eenmaal, dat is een voldongen feit, dus je daarom bekommeren levert niets extra op. Wat je beter kunt doen is proberen te begrijpen hoe het misslaan gebeurde, want alleen op die manier kun je proberen te voorkomen dat het opnieuw gebeurt. En dát is wel winst.
Kijk naar de afbeelding! Er zijn geen rode bolletjes. Dus van welke events zijn de groene bolletjes nu een herstel? En wat is nou de meerwaarde van een "staat opgetreden" melding? Dit is wat ik nou unhelpful info noem. Het doet denken aan die prachtige meldingen die microsoft weet te genereren
Ik was hier al bang voor.Maartentux schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:44:
[...]
Ik snap al deze teksten niet. Zeg je nu in de eerste paragraaf dat iedereen met een DSMR 4 meter in de boom kan gaan zitten? En indien niet, wat zeg je daar dan wel? Het gaat langs me heen.
Ook dat hamer voorbeeld gaat aan me voorbij. De pijn die je hebt van het misslaan is er nu eenmaal, dat is een voldongen feit, dus je daarom bekommeren levert niets extra op. Wat je beter kunt doen is proberen te begrijpen hoe het misslaan gebeurde, want alleen op die manier kun je proberen te voorkomen dat het opnieuw gebeurt. En dát is wel winst.
Kijk naar de afbeelding! Er zijn geen rode bolletjes. Dus van welke events zijn de groene bolletjes nu een herstel? En wat is nou de meerwaarde van een "staat opgetreden" melding? Dit is wat ik nou unhelpful info noem. Het doet denken aan die prachtige meldingen die microsoft weet te genereren![]()
[Afbeelding]
Ik heb een verbeterde regeling gemaakt voor mijn laad/ontlaad script.. In de vorige versie werkt ik met " de vier duurste" en " vier goedkoopste". uren per 12 uur blok. Maar er zijn me te veel dagen met geen twee pieken, maar 1 piek, of zelfs helemaal geen piek. Dat werkte op zich ook , maar kon beter... Ik heb nu een ander uitgangspunt gekozen..
Ook weer een staaltje vibecoden met chatgtp, ik heb de resultaten gecheckt en een lijkt prima te werken:
Trots op me @Twan_V ? ;-)
———————————————————
Zo werkt het:
🔹 1. Prijzen van morgen ophalen
Het script haalt de Tibber-uurprijzen op voor de volgende dag. Als dat mislukt of als er geen 24 prijzen beschikbaar zijn, zet het script automatisch een speciale foutvariabele op true en schakelt alles veilig naar “Hold”.
🔹 2. Beste laad- en ontlaaduur bepalen
De prijzen worden gesorteerd van laag naar hoog.
Daarna berekent het script voor k = 1 t/m 12 steeds:
• de k goedkoopste uren
• de k duurste uren
• en het percentage prijsverschil tussen die twee sets
🔹 3. Dynamische drempel (instelbaar)
Ik heb een variabele waarin ik zelf een drempel instel, bijv. 20%.
Alleen als het prijsverschil tussen goedkoop en duur boven die drempel ligt, is het economisch zinvol om te laden/ontladen.
Het script zoekt vervolgens de grootste k waarbij dat nog steeds rendabel is.
Dus als 8 goedkoopste en 8 duurste uren samen >20% verschil geven, maar 9 niet meer → dan wordt k=8 gekozen.
🔹 4. Uur-variabelen zetten
Voor elk uur van de dag bestaat een variabele zoals:
• Dynprice_00
• Dynprice_01
• …
• Dynprice_23
Het script vult die met:
• “Charge” → in de goedkoopste k uren
• “Discharge” → in de duurste k uren
• “Hold” → in de overige uren
Deze variabelen kunnen daarna gewoon in normale Homey-flows gebruikt worden om apparaten en de batterij daadwerkelijk te schakelen.
🔹 5. Veiligheid ingebouwd
Als er iets misgaat (bijv. geen data of onverwachte waarden):
• alle 24 uurvariabelen worden op “Hold” gezet
• de error-variabele wordt op true gezet
• Homey kan daarop reageren of loggen
🔹 Resultaat
Elke dag krijg ik automatisch:
• de beste laaduren
• de beste ontlaaduren
• optimale arbitrage op basis van echte data
• en volledige controle in Homey-flows
De code:
Ook weer een staaltje vibecoden met chatgtp, ik heb de resultaten gecheckt en een lijkt prima te werken:
———————————————————
Zo werkt het:
Het script haalt de Tibber-uurprijzen op voor de volgende dag. Als dat mislukt of als er geen 24 prijzen beschikbaar zijn, zet het script automatisch een speciale foutvariabele op true en schakelt alles veilig naar “Hold”.
• de k goedkoopste uren
• de k duurste uren
Alleen als het prijsverschil tussen goedkoop en duur boven die drempel ligt, is het economisch zinvol om te laden/ontladen.
Dus als 8 goedkoopste en 8 duurste uren samen >20% verschil geven, maar 9 niet meer → dan wordt k=8 gekozen.
• Dynprice_00
• Dynprice_01
• …
• Dynprice_23
Het script vult die met:
Deze variabelen kunnen daarna gewoon in normale Homey-flows gebruikt worden om apparaten en de batterij daadwerkelijk te schakelen.
🔹 Resultaat
• de beste laaduren
• de beste ontlaaduren
De code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
| **
* HomeyScript – Dynamische uurstrategie (maximale k, som-variant)
* Kijkt altijd naar de prijzen van MORGEN.
*
* Variabelen:
* - Dynprice_00 t/m Dynprice_23 (string: "Charge", "Discharge", "Hold")
* - Sessy_ontlaad_drempel (percentage, numeriek)
* - ontladen_error (boolean)
*/
const TOKEN = 'VUL HIER JE TIBBER API CODE IN';
const query = `
{
viewer {
homes {
currentSubscription {
priceInfo {
tomorrow {
startsAt
total
}
}
}
}
}
}`;
async function main() {
const vars = await Homey.logic.getVariables();
async function setVar(name, value) {
const v = Object.values(vars).find(x => x.name === name);
if (!v) throw new Error(`Variabele '${name}' niet gevonden`);
await Homey.logic.updateVariable({ id: v.id, variable: { value } });
}
async function fail(reason) {
for (let h = 0; h < 24; h++) {
await setVar(`Dynprice_${String(h).padStart(2, '0')}`, "Hold");
}
await setVar("ontladen_error", true);
return `❌ Fout: ${reason}`;
}
// --- Tibber ophalen ---
let res;
try {
res = await fetch("https://api.tibber.com/v1-beta/gql", {
method: "POST",
headers: {
"Content-Type": "application/json",
"Authorization": "Bearer " + TOKEN
},
body: JSON.stringify({ query })
});
} catch (e) {
return fail("Netwerkfout bij ophalen Tibber");
}
const json = await res.json();
const raw = json?.data?.viewer?.homes?.[0]?.currentSubscription?.priceInfo?.tomorrow;
if (!Array.isArray(raw) || raw.length !== 24) {
return fail(`Tibber gaf ${raw?.length ?? "null"} prijsregels voor morgen i.p.v. 24`);
}
// --- Prijzen + uurindex ---
const hours = raw.map((p, idx) => ({
hour: idx,
price: parseFloat(p.total)
}));
if (hours.some(x => isNaN(x.price))) {
return fail("Onleesbare prijsdata ontvangen");
}
// --- Drempel inlezen ---
const drempelVar = Object.values(vars).find(v => v.name === "Sessy_ontlaad_drempel");
let threshold = 20;
if (drempelVar) {
const v = parseFloat(drempelVar.value);
if (!isNaN(v)) threshold = v;
}
// --- Sorteren op prijs (laag → hoog) ---
const sorted = [...hours].sort((a, b) => a.price - b.price);
// --- Maximale k bepalen op basis van SOM-diff ---
let optimalK = 0;
const debugLines = [];
for (let k = 1; k <= 12; k++) {
const lowest = sorted.slice(0, k);
const highest = sorted.slice(24 - k);
const sumLow = lowest.reduce((a, x) => a + x.price, 0);
const sumHigh = highest.reduce((a, x) => a + x.price, 0);
if (sumLow === 0) continue;
const diff = ((sumHigh - sumLow) / sumLow) * 100;
debugLines.push(
`k=${k}: sumLow=${sumLow.toFixed(4)}, sumHigh=${sumHigh.toFixed(4)}, diff=${diff.toFixed(2)}%`
);
if (diff >= threshold) {
optimalK = k; // steeds de grootste k bewaren die nog voldoet
}
}
if (optimalK === 0) {
await setVar(`Dynprice_${String(h).padStart(2, '0')}`, "Hold");
}
await setVar("ontladen_error", false);
return `ℹ️ Geen strategie voor morgen (verschil < ${threshold}%). Alles HOLD.\n` +
debugLines.join('\n');
}
// --- Sets van uren bepalen ---
const lowSet = new Set(sorted.slice(0, optimalK).map(x => x.hour));
const highSet = new Set(sorted.slice(24 - optimalK).map(x => x.hour));
const varName = `Dynprice_${String(h).padStart(2, '0')}`;
let val = "Hold";
if (lowSet.has(h)) val = "Charge";
if (highSet.has(h)) val = "Discharge";
await setVar(varName, val);
}
return `✅ Strategie voor morgen: k=${optimalK}, drempel=${threshold}%.\n` +
debugLines.join('\n');
}
return main(); |
Ziet er tof uit - maar hoe verwerk je dit in een NIET Advanced flow? Hoe check je 24x uur-variabelen in relatie tot de juiste tijd van de dag en zorg je dat het juiste gebeurt? In een Advanced Flow kan ik me nog iets voorstellen, maar in een simpele flow... ik ben benieuwd hoe dit eruit ziet.helm71 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:45:
Ik heb een verbeterde regeling gemaakt voor mijn laad/ontlaad script.. In de vorige versie werkt ik met " de vier duurste" en " vier goedkoopste". uren per 12 uur blok. Maar er zijn me te veel dagen met geen twee pieken, maar 1 piek, of zelfs helemaal geen piek. Dat werkte op zich ook , maar kon beter... Ik heb nu een ander uitgangspunt gekozen..
———————————————————
Zo werkt het:
• de k goedkoopste uren
• de k duurste uren
• Dynprice_00
• Dynprice_01
• …
• Dynprice_23
Het script vult die met:
🔹 Resultaat
• de beste laaduren
• de beste ontlaaduren
De code:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141** * HomeyScript – Dynamische uurstrategie (maximale k, som-variant) * Kijkt altijd naar de prijzen van MORGEN. * * Variabelen: * - Dynprice_00 t/m Dynprice_23 (string: "Charge", "Discharge", "Hold") * - Sessy_ontlaad_drempel (percentage, numeriek) * - ontladen_error (boolean) */ const TOKEN = 'VUL HIER JE TIBBER API CODE IN'; const query = ` { viewer { homes { currentSubscription { priceInfo { tomorrow { startsAt total } } } } } }`; async function main() { const vars = await Homey.logic.getVariables(); async function setVar(name, value) { const v = Object.values(vars).find(x => x.name === name); if (!v) throw new Error(`Variabele '${name}' niet gevonden`); await Homey.logic.updateVariable({ id: v.id, variable: { value } }); } async function fail(reason) { for (let h = 0; h < 24; h++) { await setVar(`Dynprice_${String(h).padStart(2, '0')}`, "Hold"); } await setVar("ontladen_error", true); return `❌ Fout: ${reason}`; } // --- Tibber ophalen --- let res; try { res = await fetch("https://api.tibber.com/v1-beta/gql", { method: "POST", headers: { "Content-Type": "application/json", "Authorization": "Bearer " + TOKEN }, body: JSON.stringify({ query }) }); } catch (e) { return fail("Netwerkfout bij ophalen Tibber"); } const json = await res.json(); const raw = json?.data?.viewer?.homes?.[0]?.currentSubscription?.priceInfo?.tomorrow; if (!Array.isArray(raw) || raw.length !== 24) { return fail(`Tibber gaf ${raw?.length ?? "null"} prijsregels voor morgen i.p.v. 24`); } // --- Prijzen + uurindex --- const hours = raw.map((p, idx) => ({ hour: idx, price: parseFloat(p.total) })); if (hours.some(x => isNaN(x.price))) { return fail("Onleesbare prijsdata ontvangen"); } // --- Drempel inlezen --- const drempelVar = Object.values(vars).find(v => v.name === "Sessy_ontlaad_drempel"); let threshold = 20; if (drempelVar) { const v = parseFloat(drempelVar.value); if (!isNaN(v)) threshold = v; } // --- Sorteren op prijs (laag → hoog) --- const sorted = [...hours].sort((a, b) => a.price - b.price); // --- Maximale k bepalen op basis van SOM-diff --- let optimalK = 0; const debugLines = []; for (let k = 1; k <= 12; k++) { const lowest = sorted.slice(0, k); const highest = sorted.slice(24 - k); const sumLow = lowest.reduce((a, x) => a + x.price, 0); const sumHigh = highest.reduce((a, x) => a + x.price, 0); if (sumLow === 0) continue; const diff = ((sumHigh - sumLow) / sumLow) * 100; debugLines.push( `k=${k}: sumLow=${sumLow.toFixed(4)}, sumHigh=${sumHigh.toFixed(4)}, diff=${diff.toFixed(2)}%` ); if (diff >= threshold) { optimalK = k; // steeds de grootste k bewaren die nog voldoet } } if (optimalK === 0) { for (let h = 0; h < 24; h++) { await setVar(`Dynprice_${String(h).padStart(2, '0')}`, "Hold"); } await setVar("ontladen_error", false); return `ℹ️ Geen strategie voor morgen (verschil < ${threshold}%). Alles HOLD.\n` + debugLines.join('\n'); } // --- Sets van uren bepalen --- const lowSet = new Set(sorted.slice(0, optimalK).map(x => x.hour)); const highSet = new Set(sorted.slice(24 - optimalK).map(x => x.hour)); for (let h = 0; h < 24; h++) { const varName = `Dynprice_${String(h).padStart(2, '0')}`; let val = "Hold"; if (lowSet.has(h)) val = "Charge"; if (highSet.has(h)) val = "Discharge"; await setVar(varName, val); } await setVar("ontladen_error", false); return `✅ Strategie voor morgen: k=${optimalK}, drempel=${threshold}%.\n` + debugLines.join('\n'); } return main();
Paar opties… de meest simpele vorm zou zijn om 48 standaard flows te maken die allemaal starten op 1 vol uur..Soeski schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:47:
[...]
Ziet er tof uit - maar hoe verwerk je dit in een NIET Advanced flow? Hoe check je 24x uur-variabelen in relatie tot de juiste tijd van de dag en zorg je dat het juiste gebeurt? In een Advanced Flow kan ik me nog iets voorstellen, maar in een simpele flow... ik ben benieuwd hoe dit eruit ziet.
Dat werkt maar heel charmant is het niet… ik heb een tweede homey script gemaakt dat elk uur draait, en dan een variabele vult met “wat de batterij nu moet gaan doen”. Als dat werkt hoef ik alleen maar 1 of 2 flows te maken om op basis van die ene variabele de juiste aktie te nemen, de normale flows hoeven dan de uren niet te kennen…
Dit draait nu bij mij, ik wil even kijken of dat goed werkt voordat ik de code deel.
State engine 😁 dat brengt me 30 jaar terug in de tijd toen ik nog echt leuke dingen deed in C.helm71 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:35:
[...]
Paar opties… de meest simpele vorm zou zijn om 48 standaard flows te maken die allemaal starten op 1 vol uur..
Dat werkt maar heel charmant is het niet… ik heb een tweede homey script gemaakt dat elk uur draait, en dan een variabele vult met “wat de batterij nu moet gaan doen”. Als dat werkt hoef ik alleen maar 1 of 2 flows te maken om op basis van die ene variabele de juiste aktie te nemen, de normale flows hoeven dan de uren niet te kennen…
Dit draait nu bij mij, ik wil even kijken of dat goed werkt voordat ik de code deel.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Dank! Ik vermoedde al zoiets, want ik zag al niet voor me hoe er in een simpele flow in één run 24 variabelen uitgelezen worden en daar iets mee laat doen. Misschien kan je de variabelen wel weer laten inlezen door een andere, en de flow leest die uit. Ik ben nog vrij vers in flows en variabelen, maar ik ontdek elke keer meer.helm71 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:35:
[...]
Paar opties… de meest simpele vorm zou zijn om 48 standaard flows te maken die allemaal starten op 1 vol uur..
Het script heeft nog geen 24 uur gedraaid maar al wel een aantal uren en het lijkt goed te werken. Ik heb wel een u-bochtje moeten inbouwen omdat Homey standaard in UTC tijd draait en er dus iets mis ging met de planning, daarom een timezoneoffset variabele gemaakt die weet wat de correctie met UTC moet zijn, niet ideaal, maar goed, hoeft maar twee keer per jaar te veranderen..Soeski schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:53:
[...]
Dank! Ik vermoedde al zoiets, want ik zag al niet voor me hoe er in een simpele flow in één run 24 variabelen uitgelezen worden en daar iets mee laat doen. Misschien kan je de variabelen wel weer laten inlezen door een andere, en de flow leest die uit. Ik ben nog vrij vers in flows en variabelen, maar ik ontdek elke keer meer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
| /**
* HomeyScript – Bepaalt de actie voor de thuisbatterij op basis van Dynprice_XX
* Zet:
* - Sessy_Action
* - Sessy_Action_Note
*
* Tijdzone-offset via logica-variabele TimezoneOffsetHours (1 = winter, 2 = zomer)
*/
async function main() {
function getVar(name) {
return Object.values(vars).find(v => v.name === name);
}
const v = getVar(name);
if (!v) throw new Error(`Variabele '${name}' niet gevonden`);
await Homey.logic.updateVariable({ id: v.id, variable: { value } });
}
// ---- Tijdzone uit variabele ----
const tzVar = getVar("TimezoneOffsetHours");
const tz = Number(tzVar?.value ?? 1); // default CET
// ---- Tijd-diagnose ----
const now = new Date();
const utcHour = now.getUTCHours();
const localHour = (utcHour + tz + 24) % 24;
const hour = String(Math.floor(localHour)).padStart(2, "0");
const timeStr = now.toString(); // HomeyScript's eigen tijd (UTC)
// Variabele van het uur ophalen
const dynName = `Dynprice_${hour}`;
const dynVar = getVar(dynName);
let noteText;
if (!dynVar) {
noteText =
`❌ ${dynName} niet gevonden → Actie: Hold ` +
`| UTC-uur=${utcHour} | Lokale-uur=${hour} | Tijd=${timeStr}`;
await setVar("Sessy_Action", "Hold");
await setVar("Sessy_Action_Note", noteText);
return noteText;
}
const status = (dynVar.value || "").trim();
const allowed = ["Charge", "Discharge", "Hold"];
if (allowed.includes(status)) {
noteText =
`⏱️ Uur ${hour}: ${dynName} = ${status} ` +
await setVar("Sessy_Action", status);
return noteText;
}
// Onverwachte waarde → veiligheid
noteText =
`⚠️ Uur ${hour}: onverwachte waarde "${status}" in ${dynName} → Hold ` +
await setVar("Sessy_Action", "Hold");
return noteText;
}
return main(); |
Dit script draait elk uur met een normale " ieder uur" flow ( de " ieder uur". flow doet dat ook keurig aan start van het uur. Script kijkt dan naar de variabelen die per uur gezet zijn door het script dat 1 keer per dag draait en vult dan twee variabelen:
Sessy_Action: alfanummerieke variabele waarin gezet wordt "Charge", "Discharge" of "Hold"
Sessy_Action_Note: alfanumerieke variabele die vertelt wat het script gedaan heeft, hij geeft daarin ook de tijd aan die hij denkt dat het is, dan is een eventueel probleem daarmee snel zichtbaar (zie offset hierboven), draait nu overigens prima.
Voor de Sessy_Action variabele maak je een "If variable changed" flow dat doet:
- als waarde CHARGE wordt, dan Sessy aansturing op API en laadstand op LADEN
- als waarde DISCHARGE wordt, dan Sessy aansturing op NOM
- als waarde HOLD wordt, dan Sessy aansturing op LADEN (of een IDLE stand oid, liefst wil je iets waardoor hij wel zonnestroom laad als dat er is maar voor de rest niets)
Met een normale flow zou dat met twee afzonderlijke flows moeten, ik denk dat ik hier een advanced flow voor maak, dan is dat simpeler (en gedrag kan ik met de variabelen goed volgen.
Voor de Sessy_Action_Note variabele maak ik een " if variable changed". flow die de inhoud van die variabele in de tijdlijn van Homey duwt zodat je mooi weet wat het systeem aan het doen is.
Aandachtspunt was nog:
Ik heb een paar flows die kijken of er sprake van fase overbelasting en als hij dat ziet laat ik de sessie 10 minuten ontladen, om daarna weer terug te gaan naar LADEN (als de sessie al op NOM staat doet hij dat zelf al). Als die switch gebeurt rondom een uur waarin de waarde van CHARGE naar DISCHARGE gaat, zouden mijn scripts hem na de 10 minuten "fase helpen". terug zetten naar LADEN terwijl dat inmiddels DISCHARGE moet zijn... Om dat op te lossen voeg ik aan het einde van mijn " klaar met fase helpen". flow (10 minuten zandloper leeg) het script dat elk uur draait nog een keer toe, dan wordt de sessie_action variabele weer gezet zoals hij moet zijn en nemen de flows die daarop sturen vanzelf weer actie..
In de nieuwste versie (3.2.1) van de Sessy app in Homey is dit probleem opgelost.MajaMestreech schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:25:
Ik heb nu een homey en probeer te voorkomen dat bij het laden van de EV de batterij wordt leeggetrokken. Hierbij wil ik gebruik maken van de optie "Waarde Grid Target" zoals die ook in de My Home Battery app zit.
Hiervoor de onderste flow gemaakt, echter de actie "Zet XOM Net doelvermogen" op 1000W die geeft een error. Heeft iemand dit wel werkend?
[Afbeelding]
de bijbehorende Advanced Flow. Zoals ik het nu kan zien werkt dit prima:helm71 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:01:
[...]
Het script heeft nog geen 24 uur gedraaid maar al wel een aantal uren en het lijkt goed te werken. Ik heb wel een u-bochtje moeten inbouwen omdat Homey standaard in UTC tijd draait en er dus iets mis ging met de planning, daarom een timezoneoffset variabele gemaakt die weet wat de correctie met UTC moet zijn, niet ideaal, maar goed, hoeft maar twee keer per jaar te veranderen..
Yes en al getest en teruggekoppeld naar de ontwikkelaar.BerndGaykema schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:01:
[...]
In de nieuwste versie (3.2.1) van de Sessy app in Homey is dit probleem opgelost.
Ik heb een advanced flow gemaakt die ook meteen het script elk uur draait, welke de Sessy_Action aanpast. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Zeker in relatie tot de standaard ECO instelling die de helft hiervan ook al doet. Alleen; ECO weet niet wanneer er NIET ontladen mag worden. Die kijkt alleen naar goedkoop LADEN, niet naar duur ONTLADEN (ofwel de 20% prijsverschil, want onder de 20% heb je alleen maar met laad- en ontlaadverliezen te maken en win je niks inderdaad).helm71 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:08:
[...]
de bijbehorende Advanced Flow. Zoals ik het nu kan zien werkt dit prima:
[Afbeelding]
Precies dat…. Eco gaat op het juiste moment laden maar ontladen direct daarna en dat is dus niet maximaal voordeel…Soeski schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:26:
[...]
Ik heb een advanced flow gemaakt die ook meteen het script elk uur draait, welke de Sessy_Action aanpast. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Zeker in relatie tot de standaard ECO instelling die de helft hiervan ook al doet. Alleen; ECO weet niet wanneer er NIET ontladen mag worden. Die kijkt alleen naar goedkoop LADEN, niet naar duur ONTLADEN (ofwel de 20% prijsverschil, want onder de 20% heb je alleen maar met laad- en ontlaadverliezen te maken en win je niks inderdaad).
Je kunt in de advanced flow sowieso van alles onder elkaar zetten, ik probeer het gebruik van advanced flow te vermijden als het niet nodig is… ik vind het lastig dat ik op mijn telefoon niets kan wijzigen… maar in het geval hier zou ik juist onnodige complexiteit toevoegen door het in een reguliere flow te maken, en dat is paard achter de wagen..
Ik ben heel benieuwd hoe het je bevalt..
Ik heb net wat pauzes tussen de commando’s die sessy aansturen gezet, als die te snel achter elkaar komen mist hij regelmatig de helft… met een paar keer 10 seconden pauze draait het stabiel.
[ Voor 10% gewijzigd door helm71 op 28-11-2025 18:15 ]
Inmiddels gezien dat alles na 24 uur nog steeds prima draait en de Advanced Flow aangepast zodat deze ook kan acteren op negatieve stroomprijzen. In basis had ik tot nu toe per uur een CHARGE, DISCHARGE of HOLD, ik heb nu een NEGATIVE toegevoegd.helm71 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:08:
[...]
de bijbehorende Advanced Flow. Zoals ik het nu kan zien werkt dit prima:
[Afbeelding]
Op het moment dat de variabele NEGATIVE wordt, gaat de batterij in oplaadstand, gaan alle lampen aan, en moduleer ik mijn omvormers naar 0% stroomproductie. Daarmee zorg ik voor geen teruglevering en tevens voor maximaal gebruik op het moment dat de stroom negatief is. Ik denk dat ik ook nog in staat ga zijn om mijn vaatwasser dan een heel duur 65 graden programma van een uur te laten starten als de klep toevallig dicht zit :-)
Om de rest van de flow niet kapot te maken heb ik nu natuurlijk bij CHARGE, DISCHARGE en HOLD ook commando's toegevoegd die de Solaredge omvormers weer 100% laten werken.
Het wordt steeds mooier...
Wel een voorbeeld van iets dat zonder een Advanced Flow niet te doen is..
(Note: Ik moet het script dat de variabele VULT nog aanpassen, alleen de Advanced Flow is al voorbereid.)
De wijziging op het script is al gemaakt, maar ik ga eerst kijken of de Advanced Flow keurig blijft werken voordat ik weer daar aan pruts, voorlopig toch geen negatieve prijzen (wat het overigens ingewikkeld maakt om te testen of dit überhaupt werkt..).
Wat ik in het dagelijks script doe is de logica gelijk laten aan nu maar aan het eind een soort overrule inbouwen die whatever er ook als strategie gekozen was dit omzet naar NEGATIVE als de prijs negatief is. Ik overweeg nog om een numeriek variabele toe te voegen die ik kan gebruiken om "negatief". te definiëren, dat is nu " minder dan 0", maar misschien wil ik wel "minder dan X cent" .. Dat is dan weer onhandig om hard in het script te zetten, dat moet dan via een variabele..
[ Voor 20% gewijzigd door helm71 op 29-11-2025 08:53 ]
Een groen knipperend ledje is het heartbeat signaal.... Staat beschreven in de release notes. Volgens mij kun je dit niet uitzetten.mausy5043 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:23:
Mijn vrouw ontdekte vannacht voor het eerst dat er een groen lampje knippert onder de batterijen elke 10s. Iemand een idee wat dat is? Ik heb het ook gezien, volgens mij is het de WiFi module.
[Afbeelding]
Kan het worden uitgeschakeld?
Sessy firmware
Dat wordt dan het betere ducttape plakwerk.DJP! schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:38:
[...]
Een groen knipperend ledje is het heartbeat signaal.... Staat beschreven in de release notes. Volgens mij kun je dit niet uitzetten.
Maar er is inderdaad iets veranderd aan de ledjes sinds 1.11.6, dus goed mogelijk dat je dit pas sinds kort ziet:
LED-statusindicatoren – Uniforme LED-signalen op de Sessy dongel, P1- en CT-meter
LED-statusindicatoren – Uniforme LED-signalen op de Sessy dongel, P1- en CT-meter
- Groen – Heartbeat; standaard knippert het lampje groen
- Wit – Ontbrekend signaal; de Sessy P1-of CT-meter ontvangt geen meetdata
- Oranje – Verbindingsprobleem; geen verbinding met router of internet
- Rood – Apparaatfout; er is een fout opgetreden in het apparaat
- Blauw/wit – Het Access Point wordt opgestart of uitgezet
[ Voor 3% gewijzigd door ocaj op 30-11-2025 10:23 ]
Wist niet dat er ook een knop op het apparaat zit. Helaas kun je er alleen mee herstarten en niet volledig uitschakelen.
Als ik de foto zo zie, ben ik oprecht benieuwd hoe je last kan hebben van dit lampje? Je batterij lijkt niet in de buurt te zijn van waar je zit/leeft/bent.mausy5043 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:23:
Mijn vrouw ontdekte vannacht voor het eerst dat er een groen lampje knippert onder de batterijen elke 10s. Iemand een idee wat dat is? Ik heb het ook gezien, volgens mij is het de WiFi module.
[Afbeelding]
@Soeski Foto is genomen, staande op de trap naar zolder. Links van mij is de slaapkamer. Mijn vrouw kijkt vanuit bed zo het trappegat in. Dat lampje projecteert mooi op de muur rechts.
Ducttape?mausy5043 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:36:
@Soeski Foto is genomen, staande op de trap naar zolder. Links van mij is de slaapkamer. Mijn vrouw kijkt vanuit bed zo het trappegat in. Dat lampje projecteert mooi op de muur rechts.
Typex
Fietsband plakkertje
Als uitbreiding op de hiervoor getoonde homey automatisering voor mijn sessy hierbij een laatste versie (ik ben er nu wel klaar mee). Deze draait op kwartierbasis in plaats van op uurbasis en houd ook rekening met negatieve prijzen zodat als daar sprake van is ik specifieke actie kan nemen.
Het volgende script draait 1 keer per dag, om 23:40:
Vervolgens draait ieder kwartier het volgende script:
Vervolgens heb ik dan een Advanced Flow die de waardes uit Sessy_action opvangt en de feitelijke automatisering aanstuurt:
/f/image/1QhD6QIpxobtn1zlmI7ma0yb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rCX1w4RkQGvAOwcbHgcjrqz7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/084vOLvjSrM6Eu7yIxW92zeP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hUvtC5MoD6vju5AXW5FdIsN3.png?f=fotoalbum_large)
Vervolgens heb ik dan nog een tweetal normale flows die reageren op een te hoge belasting van de fase en dan Sessy laten ontladen om daarin zo goed mogelijk te helpen (dat is maar beperkt effectief omdat ik niet kan aansturen op welke fase Sessy gaat ontladen, Sessy zelf heeft hier in een nieuwe firmware een betere oplossing voor, maar het is me nog niet helder hoe die werkt):
/f/image/2kuLt90JkgJfmXCeS3lo5nvq.png?f=fotoalbum_large)
Het volgende script draait 1 keer per dag, om 23:40:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
| /**
* HomeyScript – Dynamische kwartierstrategie (96 kwartieren, Tibber QUARTER_HOURLY)
*
* Variabelen:
* - Dynprice_HH_QQ (HH: 00–23, QQ: 00,01,02,03)
* - Sessy_ontlaad_drempel (percentage, numeriek)
* - ontladen_error (boolean)
*
* Dit script kijkt naar de prijzen van MORGEN.
*/
const TOKEN = 'ZET HIER JE TIBBER TOKEN';
const query = `
query {
viewer {
homes {
currentSubscription {
priceInfo(resolution: QUARTER_HOURLY) {
tomorrow {
startsAt
total
}
}
}
}
}
}`;
async function main() {
const varList = Array.isArray(vars) ? vars : Object.values(vars || {});
// ---- Variabelen-index voor snelle lookup ----
const varMap = {};
for (const v of varList) {
varMap[v.name] = v.id;
}
const id = varMap[name];
if (!id) {
console.log("Variabele niet gevonden (overgeslagen):", name);
return;
}
await Homey.logic.updateVariable({ id, variable: { value } });
}
async function fail(reason) {
// alle 96 kwartieren op HOLD
for (let hour = 0; hour < 24; hour++) {
for (let q = 0; q < 4; q++) {
const name = `Dynprice_${String(hour).padStart(2, "0")}_${String(q).padStart(2, "0")}`;
await setVar(name, "Hold");
}
}
if ("ontladen_error" in varMap) {
await setVar("ontladen_error", true);
}
return "Fout: " + reason;
}
// ---- Tibber ophalen ----
let res;
try {
res = await fetch("https://api.tibber.com/v1-beta/gql", {
method: "POST",
headers: {
"Content-Type": "application/json",
"Authorization": "Bearer " + TOKEN
},
body: JSON.stringify({ query })
});
} catch (e) {
return fail("Netwerkfout bij ophalen Tibber");
}
const text = await res.text();
let json;
try {
json = JSON.parse(text);
} catch (e) {
return fail("Geen geldige JSON van Tibber");
}
const raw = json?.data?.viewer?.homes?.[0]?.currentSubscription?.priceInfo?.tomorrow;
if (!Array.isArray(raw)) {
return fail("Tibber gaf geen array voor morgen");
}
if (raw.length !== 96) {
return fail("Tibber gaf " + raw.length + " intervallen i.p.v. 96");
}
// ---- 96 kwartieren opbouwen ----
const quarters = [];
for (let i = 0; i < raw.length; i++) {
const p = raw[i];
const price = parseFloat(p.total);
if (!isFinite(price)) {
return fail("Onleesbare prijsdata ontvangen");
}
const d = new Date(p.startsAt);
if (Number.isNaN(d.getTime())) {
return fail("Onleesbare startsAt-tijd: " + p.startsAt);
}
const hour = d.getHours();
const minute = d.getMinutes();
const quarterIndex = Math.floor(minute / 15);
quarters.push({
index: i,
hour,
quarter: quarterIndex,
price
});
}
// ---- Drempel inlezen ----
const drempelVar = varList.find(v => v.name === "Sessy_ontlaad_drempel");
let threshold = 20;
if (drempelVar) {
const v = parseFloat(drempelVar.value);
if (!isNaN(v)) threshold = v;
}
// ---- Sorteren ----
const sorted = [...quarters].sort((a, b) => a.price - b.price);
// ---- k bepalen (max 48) ----
let optimalK = 0;
const debugLines = [];
for (let k = 1; k <= 48; k++) {
const lowest = sorted.slice(0, k);
const highest = sorted.slice(96 - k);
const sumLow = lowest.reduce((a, x) => a + x.price, 0);
const sumHigh = highest.reduce((a, x) => a + x.price, 0);
if (sumLow === 0) continue;
const diff = ((sumHigh - sumLow) / sumLow) * 100;
debugLines.push(
"k=" + k +
": sumLow=" + sumLow.toFixed(4) +
", sumHigh=" + sumHigh.toFixed(4) +
", diff=" + diff.toFixed(2) + "%"
);
if (diff >= threshold) {
optimalK = k;
}
}
// ---- Geen strategie ----
if (optimalK === 0) {
for (const q of quarters) {
const name = `Dynprice_${String(q.hour).padStart(2, "0")}_${String(q.quarter).padStart(2, "0")}`;
await setVar(name, "Hold");
}
}
return "Geen strategie voor morgen. Alles HOLD.\n" + debugLines.join("\n");
}
// ---- Sets bouwen ----
const lowSet = new Set(sorted.slice(0, optimalK).map(x => x.index));
const highSet = new Set(sorted.slice(96 - optimalK).map(x => x.index));
// ---- Strategie wegschrijven ----
const name = `Dynprice_${String(q.hour).padStart(2, "0")}_${String(q.quarter).padStart(2, "0")}`;
let val = "Hold";
if (lowSet.has(q.index)) val = "Charge";
if (highSet.has(q.index)) val = "Discharge";
await setVar(name, val);
}
// ---- NEGATIVE override ----
if (q.price < 0) {
await setVar(name, "Negative");
}
}
}
return "Strategie voor morgen (96 kwartieren), k=" + optimalK + "\n" +
debugLines.join("\n");
}
return main(); |
Vervolgens draait ieder kwartier het volgende script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
| **
* HomeyScript – Kwartier-doorzetter voor Sessy_Action
*
* Zet de waarde van Dynprice_HH_QQ (kwartierstrategie)
* 1-op-1 in Sessy_Action.
*
* QQ:
* 00 = minuten 00–14
* 01 = minuten 15–29
* 02 = minuten 30–44
* 03 = minuten 45–59
*
* Tijdzone via logica-variabele TimezoneOffsetHours:
* 1 = winter (CET)
* 2 = zomer (CEST)
*/
async function main() {
function getVar(name) {
return Object.values(vars).find(v => v.name === name);
}
const v = getVar(name);
if (!v) throw new Error("Variabele '" + name + "' niet gevonden");
await Homey.logic.updateVariable({
id: v.id,
variable: { value }
});
}
// ---- Tijdzone bepalen ----
const tzVar = getVar("TimezoneOffsetHours");
const tz = Number(tzVar?.value ?? 1);
const now = new Date();
const utcHour = now.getUTCHours();
const utcMin = now.getUTCMinutes();
const localHour = (utcHour + tz + 24) % 24;
const hourStr = String(localHour).padStart(2, "0");
const quarter = Math.floor(utcMin / 15);
const quarterStr = String(quarter).padStart(2, "0");
const dynName = "Dynprice_" + hourStr + "_" + quarterStr;
const dynVar = getVar(dynName);
let value;
let note;
if (!dynVar) {
value = "Hold";
note =
"❌ " + dynName + " niet gevonden → Sessy_Action = Hold " +
"| UTC=" + utcHour + ":" + utcMin.toString().padStart(2,"0") +
" | Local=" + hourStr + ":" + utcMin.toString().padStart(2,"0");
} else {
value = String(dynVar.value ?? "").trim();
if (value === "") value = "Hold";
note =
"⏱️ " + dynName + " = \"" + value + "\" → Sessy_Action = \"" + value + "\" " +
"| UTC=" + utcHour + ":" + utcMin.toString().padStart(2,"0") +
" | Local=" + hourStr + ":" + utcMin.toString().padStart(2,"0");
}
await setVar("Sessy_Action", value);
await setVar("Sessy_Action_Note", note);
return note;
}
return main(); |
Vervolgens heb ik dan een Advanced Flow die de waardes uit Sessy_action opvangt en de feitelijke automatisering aanstuurt:
/f/image/1QhD6QIpxobtn1zlmI7ma0yb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rCX1w4RkQGvAOwcbHgcjrqz7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/084vOLvjSrM6Eu7yIxW92zeP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hUvtC5MoD6vju5AXW5FdIsN3.png?f=fotoalbum_large)
Vervolgens heb ik dan nog een tweetal normale flows die reageren op een te hoge belasting van de fase en dan Sessy laten ontladen om daarin zo goed mogelijk te helpen (dat is maar beperkt effectief omdat ik niet kan aansturen op welke fase Sessy gaat ontladen, Sessy zelf heeft hier in een nieuwe firmware een betere oplossing voor, maar het is me nog niet helder hoe die werkt):
/f/image/2kuLt90JkgJfmXCeS3lo5nvq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 100% gewijzigd door helm71 op 30-11-2025 13:09 ]
Vraag:
Ik stuur sessy nu op prijzen zodat hij gaat laden bij lage prijzen maar pas bij hoge prijzen ontlaad, een verbetering van de eco stand in mijn opinie.
Echter. Om dat voor elkaar te krijgen moet ik sessy in idle modus zetten op de momenten dat hij niet mag ontladen.
Dik nadeel is dat hij dan ook geen zonnestroom laad…. Momenteel staat mijn sessy braag te wachten op hoge prijzen met een half lege accu terwijl ik de zonnestroom in het putje gooi…
Zou ik ipv idle ook NOM kunnen aansturen maar dan met een hele lage ontlaad drempel ? Zodat hij maar minimaal ontlaad maar zich toch oplaad ?
Of is op zo”n laag vermogen ontladen dramatisch voor de efficiëntie ?
Ik stuur sessy nu op prijzen zodat hij gaat laden bij lage prijzen maar pas bij hoge prijzen ontlaad, een verbetering van de eco stand in mijn opinie.
Echter. Om dat voor elkaar te krijgen moet ik sessy in idle modus zetten op de momenten dat hij niet mag ontladen.
Dik nadeel is dat hij dan ook geen zonnestroom laad…. Momenteel staat mijn sessy braag te wachten op hoge prijzen met een half lege accu terwijl ik de zonnestroom in het putje gooi…
Zou ik ipv idle ook NOM kunnen aansturen maar dan met een hele lage ontlaad drempel ? Zodat hij maar minimaal ontlaad maar zich toch oplaad ?
Of is op zo”n laag vermogen ontladen dramatisch voor de efficiëntie ?
Even als eerste reactie; heb je nu dus 96 variabelen aangemaakt, voor elk kwartier één? Pff 
Je advanced flow kan wat compacter denk ik, ik zie dat je alleen de =WAAR conditie gebruikt en niet de =NIETWAAR. Ofwel, Logic kaartje; Sessy_Action is precies CHARGE --> WAAR, volg de blauwe lijn naar het volgende kaartje. NIET WAAR, volg de gele lijn naar de volgende check. Ik heb maar 1 flow lopen die checkt of het waar is, zo nee, gele lijn naar volgende check. Dan is je advanced flow 2-3x kleiner zeg maar.
Ik wilde ook nog de Sessy's koppelen als zijnde 1 device, maar dit lukt helaas nog niet via de GROUP functie.
Klein voorbeeld:
Je advanced flow kan wat compacter denk ik, ik zie dat je alleen de =WAAR conditie gebruikt en niet de =NIETWAAR. Ofwel, Logic kaartje; Sessy_Action is precies CHARGE --> WAAR, volg de blauwe lijn naar het volgende kaartje. NIET WAAR, volg de gele lijn naar de volgende check. Ik heb maar 1 flow lopen die checkt of het waar is, zo nee, gele lijn naar volgende check. Dan is je advanced flow 2-3x kleiner zeg maar.
Ik wilde ook nog de Sessy's koppelen als zijnde 1 device, maar dit lukt helaas nog niet via de GROUP functie.
Klein voorbeeld:
Heeft iemand de Sessy's al omgebouwd tot noodstroom voorziening?
Ik zou ook heel graag mijn Sessy batterijen inzetten als noodstroomvoorziening. Mocht iemand hiervoor instructies hebben wat je dient aan te schaffen en hoe je het dient aan te sluiten, dan hou ik mij aanbevolen.
Ik ga het niet zelf doen, daarvoor niet technisch genoeg, maar wil het uitbesteden aan een elektromonteur.
Ik zou ook heel graag mijn Sessy batterijen inzetten als noodstroomvoorziening. Mocht iemand hiervoor instructies hebben wat je dient aan te schaffen en hoe je het dient aan te sluiten, dan hou ik mij aanbevolen.
Ik ga het niet zelf doen, daarvoor niet technisch genoeg, maar wil het uitbesteden aan een elektromonteur.
Een noodstroom voorziening met automatische overschakeling gaat lastig worden maar een simpele omvormer zodat je in het geval van een stroom storing nog elektriciteit hebt is geen probleem. Ze zijn bij Sessy nu ook een extra stukje hardware aan het ontwikkelen zodat je Gee grote diodeblokken nodig hebt. zie https://forum.sessy.nl/de...-sessy/paged/9/#post-2219 voor meer info.PetraF schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:09:
I know, maar dit is meer inzichtelijk vind ik… en ik heb inderdaad twintig minuten variabelen zitten maken… viel mee uiteindelijk.Soeski schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:39:
Even als eerste reactie; heb je nu dus 96 variabelen aangemaakt, voor elk kwartier één? Pff
Klein voorbeeld:
[Afbeelding]
Andere zij gaan liggen
Gaan slapen
Ik doe dat niet, want als ik gemiddeld de helft van de capaciteit van een Sessy reserveer voor een noodgeval kost dat me uiteindelijk meer geld dan als ik een losse lader/inverter en een 2,5 kWh accu koop. Dat laatste lukt namelijk al gemakkelijk voor ruim minder dan €1000. Dan zou ik de intelligente Sessy erg inefficient benutten.PetraF schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:09:
Sorry, wist niet dat jij deze persoon bent:MajaMestreech schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:27:
[...]
Yes en al getest en teruggekoppeld naar de ontwikkelaar.
Firmware update 1.11.8
Dit zijn niet de uiteindelijk release notes!!!
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉
Nieuwe features
Modbus-energiemeter – De Sessy P1-meter ondersteunt nu communicatie met een Modbus-energiemeter. In deze eerste release wordt de Eastron SDM630 ondersteund; andere meters volgen later. Je kunt de P1-meter zo instellen dat Sessy deze meetgegevens gebruikt voor de energieregelingen. Hierdoor kun je Sessy installeren zonder slimme meter en zonder CT-klemmen – handig in situaties waar een in-lijn meting de installatie vereenvoudigt en de meterkast netter blijft.
Modbus-meter API – De Sessy P1-meter (V2) ondersteunt Modbus RTU (RS-485) voor het uitlezen van 3-fase energiemeters van het type Eastron SDM630. De meetwaarden zijn beschikbaar via de lokale API (/api/v1/p1/...), zodat je de P1-meter ook kunt gebruiken voor energie-inzichten van specifieke verbruikers. Andere meters worden in de toekomst toegevoegd.
Nieuwe features
Modbus-energiemeter – De Sessy P1-meter ondersteunt nu communicatie met een Modbus-energiemeter. In deze eerste release wordt de Eastron SDM630 ondersteund; andere meters volgen later. Je kunt de P1-meter zo instellen dat Sessy deze meetgegevens gebruikt voor de energieregelingen. Hierdoor kun je Sessy installeren zonder slimme meter en zonder CT-klemmen – handig in situaties waar een in-lijn meting de installatie vereenvoudigt en de meterkast netter blijft.
Modbus-meter API – De Sessy P1-meter (V2) ondersteunt Modbus RTU (RS-485) voor het uitlezen van 3-fase energiemeters van het type Eastron SDM630. De meetwaarden zijn beschikbaar via de lokale API (/api/v1/p1/...), zodat je de P1-meter ook kunt gebruiken voor energie-inzichten van specifieke verbruikers. Andere meters worden in de toekomst toegevoegd.
Nice! wordt wel een erg lange kabel..DaCootMeister schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:55:
Firmware update 1.11.8
Nieuwe features
Kun je dan ook sneller meten?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
De update naar 1.11.6 is binnen..
Ik struggle heel erg met de optie bescherming hoofdaansluiting...
Specifiek de opmerking dat het beschermen van de hoofdaansluiting niet aan mag op zowel de Sessy als mijn laadpaal... Ik heb Alfen Eve Single Pro (de auto komt vrijdag :-) en die kan inderdaad ook schakelen op de hoofdaansluiting zodat hij niet teveel trekt...
Dat lijkt mij ee erg prettig iets om aan te zetten, maar dat werkt alleen maar op de laadpaal...
Daarentegen als ik het op de Sessy aanzet kan de sessy natuurlijk maar zoveel helpen als hij kan, en ook alleen als er nog power in de batterij zit...
Is er iemand die me die " oscillaties " kan uitleggen ? Zodat ik snap waarom dat niet op beide apparaten aan zou kunnen staan ?
Specifiek de opmerking dat het beschermen van de hoofdaansluiting niet aan mag op zowel de Sessy als mijn laadpaal... Ik heb Alfen Eve Single Pro (de auto komt vrijdag :-) en die kan inderdaad ook schakelen op de hoofdaansluiting zodat hij niet teveel trekt...
Dat lijkt mij ee erg prettig iets om aan te zetten, maar dat werkt alleen maar op de laadpaal...
Daarentegen als ik het op de Sessy aanzet kan de sessy natuurlijk maar zoveel helpen als hij kan, en ook alleen als er nog power in de batterij zit...
Is er iemand die me die " oscillaties " kan uitleggen ? Zodat ik snap waarom dat niet op beide apparaten aan zou kunnen staan ?
Er zijn dan twee apparaten die hetzelfde gaan doen, 2 kapiteinen op jouw thuisschip.helm71 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:50:
Het kan goed gaan, maar ook dat ze elkaar gaan tegenwerken. Dan krijg je dat ze constant op- en terugregelen, het oscilleren.
Ik zou de laadpaal instellen dat deze Dynamic Load aan heeft staan.
Vergeet deze mogelijkheid op de Sessy. Wat de accu vraagt is klein bier ten opzichte van de auto.
Ik heb dat ook zo ingesteld.
[ Voor 31% gewijzigd door BerndGaykema op 03-12-2025 17:09 ]
What if ik de Sessy laat bewaken op 3x25 ampere / 80% en ik stel de laadpaal in op 3x16 ampere max ?BerndGaykema schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:04:
[...]
Er zijn dan twee apparaten die hetzelfde gaan doen, 2 kapiteinen op jouw thuisschip.
Het kan goed gaan, maar ook dat ze elkaar gaan tegenwerken. Dan krijg je dat ze constant op- en terugregelen, het oscilleren.
Vergeet deze mogelijkheid op de Sessy. Wat de accu vraagt is klein bier ten opzichte van de auto.
De ModBus meter update elke seconde in de P1 meter. Sessy's worden even snel aangestuurd als met de DSMR5 regeling.HeroS schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:01:
[...]
Nice! wordt wel een erg lange kabel..![]()
Kun je dan ook sneller meten?
Het leuke aan de Sessy beveiliging is dat die bij ik dacht 80% van de aansluitwaarde de Sessy's gaat terug regelen en boven de 100% gaat die ze actief aansturen om te ontladen om de load op de hoofdaansluiting te verminderen.BerndGaykema schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:04:
[...]
Hier staat de Laadpaal ingesteld op 20A en de Sessy op 25A, de laadpaal regelt eerder terug en als dat niet genoeg is gaan de Sessy's terug regelen. ik heb een tijdje getest met beide waarden gelijk op 20 of 25A maar dan gaat de boel oscilleren en wordt het onstabiel.
Zoist. Een aggregaat van 4kW kost maar 300 euro. De verbouwing van je meterkast om los te kunnen koppelen van het net is volgens mij de duurste post.Maartentux schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:18:
[...]
Ik doe dat niet, want als ik gemiddeld de helft van de capaciteit van een Sessy reserveer voor een noodgeval kost dat me uiteindelijk meer geld dan als ik een losse lader/inverter en een 2,5 kWh accu koop. Dat laatste lukt namelijk al gemakkelijk voor ruim minder dan €1000. Dan zou ik de intelligente Sessy erg inefficient benutten.
Lol, ik weet niet eens of dat ironisch is bedoeld of niet. Maar kan ook met accu prima hoor. Een Powerqueen 24V 100Ah uit Duitsland en een Victron Multiplus heb je voor ongeveer 700 euro. Dat is 2,4 kWh noodstroom, 500VA. Er zijn ook kant en klare stekker thuisaccus met die functie. Charged/Sessy mikken op een heel ander segment.mausy5043 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:01:
[...]
Zoist. Een aggregaat van 4kW kost maar 300 euro. De verbouwing van je meterkast om los te kunnen koppelen van het net is volgens mij de duurste post.
Blijft dat er 2 gaan regelen en in elkaars vaarwater kunnen gaan zitten.helm71 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:17:
[...]
What if ik de Sessy laat bewaken op 3x25 ampere / 80% en ik stel de laadpaal in op 3x16 ampere max ?
Jij suggereert om de laadpaal altijd het maximum te laten draaien. Maar een Sessy is niet krachtig genoeg om bij te sloffen: er komt maar 1800 watt uit, dat is nog geen 8 ampère. En dat op maar 1 fase.
Dus laad je de auto full-power, kook je inductie op standje 9 en draait er ook nog een oven, eventueel ook een warmtepomp, dan knalt jouw hoofdstop van 25 er gewoon uit. Geen Sessy die dat tegenhoudt (of je moet een hele batterij aan Sessy's hebben).
Jouw Dynamic Load Balancing van de laadpaal kan dat wel: die regelt gewoon terug tot desnoods 0A, om de hoofdzekering intakt te houden.
Gewoon niet doen.
EDIT: Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik ga ervan uit dat je hier de Sessy wilt gebruiken als extra stroombron voor de situatie dat het net over de 25A dreigt te gaan.
Mocht je bedoelen dat je hier praat over het LADEN van de Sessy (met max 2,2kW) dan wordt het voorbeeld alleen maar erger. Ik zag nu ook de reactie van @DJP! . Hij heeft de ervaring uit de praktijk. Lijkt mij alleszeggend.
[ Voor 18% gewijzigd door BerndGaykema op 03-12-2025 21:24 ]
Nee dat was niet ironisch, maar gewoon pragmatisch. Voor 700 euro koop ik een aggregaat EN voor 400 euro aan brandstof. Die batterij is na 2.4kWh leeg. Dat aggregaat gaat gewoon door. Niet alles hoef je op te lossen met een batterij.Maartentux schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:16:
[...]
Lol, ik weet niet eens of dat ironisch is bedoeld of niet. Maar kan ook met accu prima hoor. Een Powerqueen 24V 100Ah uit Duitsland en een Victron Multiplus heb je voor ongeveer 700 euro. Dat is 2,4 kWh noodstroom, 500VA. Er zijn ook kant en klare stekker thuisaccus met die functie. Charged/Sessy mikken op een heel ander segment.
[ Voor 6% gewijzigd door mausy5043 op 03-12-2025 21:22 ]
Ik begrijp je niet… de laadpaal managed alleen zichzelf, throttled zichzelf terug ten opzichte van de maximale fase belasting. Dat heeft niets te maken met mijn kookplaat, waterkoker en warmtepomp. Als de auto niet aan het laden is doet die Alfen niets.BerndGaykema schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:13:
[...]
Blijft dat er 2 gaan regelen en in elkaars vaarwater kunnen gaan zitten.
Jij suggereert om de laadpaal altijd het maximum te laten draaien. Maar een Sessy is niet krachtig genoeg om bij te sloffen: er komt maar 1800 watt uit, dat is nog geen 8 ampère. En dat op maar 1 fase.
Dus laad je de auto full-power, kook je inductie op standje 9 en draait er ook nog een oven, eventueel ook een warmtepomp, dan knalt jouw hoofdstop van 25 er gewoon uit. Geen Sessy die dat tegenhoudt (of je moet een hele batterij aan Sessy's hebben).
Jouw Dynamic Load Balancing van de laadpaal kan dat wel: die regelt gewoon terug tot desnoods 0A, om de hoofdzekering intakt te houden.
Gewoon niet doen.
Als beide systemen op 25ampere managen gaan ze tegen elkaar inwerken en krijg je op-en-af gedrag (dat heet oscilleren heb ik vandaag geleerd).
Als ik de Alfen vertel dat mijn huis afgezekerd is op 3 keer 16 ampere gaat hij terugthrotten als het totaal van het huis boven de 16 ampere gaat draaien. De sessy doet dan niets.
Pas als de huisbelasting de limiet van de sessy overschrijd grijpt de sessy in, die gaat dan terugleveren en brengt de stroom weer onder de 25A en houd dan op. De Alfen is die hele tijd al bezig zichzelf zo terug te managen dat het totaal onder de 16A komt.
Waar zit mijn denkfout ?
Mja, ligt eraan hoe je woont natuurlijk. Ik heb een rijtjeshuis, dat gaat hier niet lekker werken. In een appartement al helemaal niet. Maar behalve het voordeel van een veel grotere energievoorraad en lage prijs hebben aggregaten wel vooral talloze nadelen. Vreselijk slecht rendement, herrie, stank/uitstoot, jaarlijks onderhoud, en de brandstof is niet lang houdbaar. Daarnaast wil je eigenlijk alsnog een accu omdat een accu opladen met een aggregaat veel efficienter is dan een aggregaat maar laten draaien met wisselende maar doorgaans veel te lage last. Maar dat terzijdemausy5043 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:15:
[...]
Nee dat was niet ironisch, maar gewoon pragmatisch. Voor 700 euro koop ik een aggregaat EN voor 400 euro aan brandstof. Niet alles hoef je op te lossen met een batterij.
<off-topic> Ik denk trouwens dat als de poep de ventilator raakt, dat dan het hele huis op vol vermogen door laten draaien niet je eerste prioriteit gaat zijn. Volgens mij is het slimmer om te investeren in een campinggaz stelletje om op te koken, een radiootje met knijpkat of draaiwieltje en een zaklamp ook met knijpkat ofzo. </off-topic>
Regeltechniek.helm71 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:24:
Waar zit mijn denkfout ?
En ik heb jou verkeerd begrepen. Jij schreef dat de Alfen op 16A max stond. Dat wekte bij mij de indruk dat je die dus niet laat regelen, want op max.
[ Voor 33% gewijzigd door BerndGaykema op 03-12-2025 21:28 ]
Precies dat… open haardje oid waar je een potje boven kunt hangen en een shitload aan droge paste, blikjes smac en een watervoorraad… en een zooi kaarsen..mausy5043 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:26:
<off-topic> Ik denk trouwens dat als de poep de ventilator raakt, dat dan het hele huis op vol vermogen door laten draaien niet je eerste prioriteit gaat zijn. Volgens mij is het slimmer om te investeren in een campinggaz stelletje om op te koken, een radiootje met knijpkat of draaiwieltje en een zaklamp ook met knijpkat ofzo. </off-topic>
En toch is een Sessy met wat PV panelen via de 48VDC poort en een extra omvormertje om wat lampjes en de koeling aan te houden dan echt wel leuk en handighelm71 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:27:
[...]
Precies dat… open haardje oid waar je een potje boven kunt hangen en een shitload aan droge paste, blikjes smac en een watervoorraad… en een zooi kaarsen..
Zijn er generatoren met een 48VDC output?
Het huis op max 16A.BerndGaykema schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:26:
[...]
Regeltechniek.
En ik heb jou verkeerd begrepen. Jij schreef dat de Alfen op 16A max stond. Dat wekte bij mij de indruk dat je die dus niet laat regelen, want op max.
Ik ga eens kijken hoe dit functioneert.
Als je de laadpaal op 16A instelt zal deze dus (zonder PV) nooit voluit gaan laden. En als je dan gaat koken of verwarmen met een warmtepomp zal die het laden stoppen want volgens mij heeft een auto minimaal 6A nodig met laden. Bij 20A heb je nog een beetje speling en zal die minder snel gaan stoppen met laden.helm71 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:37:
[...]
Het huis op max 16A.
Ik ga eens kijken hoe dit functioneert.
Ligt een beetje aan je woonsituatie. Als ik hier zou proberen me warm te houden met een houtvuurtje sterf ik binnen het uur aan koolmonoxidevergiftiging. Zodra duidelijk wordt dat het een langere noodsituatie is moet je met noodstroom zuinig gaan doen. Dus bijv. een of twee keer per 24 uur kort aanzetten om je koelkasten op te laten draaien, je warmtepomp of CV pomp als je die hebt, je powerbanks* en telefoons opladen. Wellicht ook een maaltijd bereiden. En dan snel weer uit. Want je hele huis door laten draaien is kortzichtig, dat hou je normaliter nog geen dag vol. Tenzij je een EV hebt met V2G op je oprijlaan.helm71 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:27:
[...]
Precies dat… open haardje oid waar je een potje boven kunt hangen en een shitload aan droge paste, blikjes smac en een watervoorraad… en een zooi kaarsen..
*Ik heb genoeg powerbanks en led lampjes om het hele huis te (nood-)verlichten. Dat groeide gaandeweg na de zoveelste stroomstoring in 2 jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Maartentux op 03-12-2025 21:46 ]
Ik vraag me af of dat werkt. Als je huis spanningsloos is doet niks het meer. Ook de batterijen niet. Dus je moet dan eerst (in het donker, want dit soort dingen gebeurt altijd 'savonds) je huis van het net afkoppelen. Vervolgens een vermogen van minimaal een tiental W met een mooie 50Hz golf op je huis net zetten en dan komen de batterijen weer wel op gang. Maar die frequentie moet je wel op blijven wekken. Ik weet dus niet of je die frequentie *via* de 48VDC poort kunt aanbieden en dat het dan al werkt. Da's wel een goeie. Maar punt blijft dat het wel aardig in de papieren gaat lopen om dat in te regelen. En dat alles om een spanningsdip van een paar uren te overbruggen.DJP! schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:37:
[...]
En toch is een Sessy met wat PV panelen via de 48VDC poort en een extra omvormertje om wat lampjes en de koeling aan te houden dan echt wel leuk en handigje kunt er niet mee koken of verwarmen, maar ‘s avonds een lampje aan kunnen doen of een koud drankje kunnen pakken is ook wel wat waard…
Zijn er generatoren met een 48VDC output?
Ik denk dat we langzaam richting een preppers forum aan het discussieren zijn.
V2H dan toch. V2G heb je weinig aan als ik de standaard goed begrijpMaartentux schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:41:
[...]
Tenzij je een EV hebt met V2G op je oprijlaan.
*bloos*mausy5043 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:45:
Scherp gezien. Je kunt wel merken dat ik geen EV heb...mausy5043 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:46:
[...]
V2H dan toch. V2G heb je weinig aan als ik de standaard goed begrijp
Terug naar de Sessy danmausy5043 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:45:
Zo hangen de Sessy’s bij mij erbij:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QJw8bDNU8XcyCGAcVlj6mzmC.jpg?f=user_large)
Als er een stroom storing is kan ik in de meterkast een omschakelaar omzetten waardoor alle ‘lichte’ groepen in het huis door de Victron Phoenix omvormer gevoed kunnen worden. Deze is weer op de 48VDC poort van de Sessy aangesloten. Je ziet ook een MPPT waar PV op aangesloten is. Dit blijft ook werken in geval van een stroomstoring… dus bij een stroomstoring en zonnig weer kan ik het wel even volhouden..
Chill. Ik ben helaas niet zo handig.
Zoveel ruimte heb ik helaas niet. De ene zit in een trapkast geperst samen met de SolarEdge, de groepenkast, een ouwe UPS en Harry Potter, de ander hangt in de rommelkamer boven de server. En in de schuur waar het te koud wordt voor Sessy's staat een LiFePo4 accu voor noodstroom, (omdat het kan). Hoewel die accu puur voor de leuk is is dat ding wel krachtig; dankzij een 3000W inverter én een soft starter module kan -ie mijn 2000W zaagtafel daadwerkelijk starten(!)DJP! schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:49:
[...]
Terug naar de Sessy dan![]()
[Afbeelding]
Als er een stroom storing is kan ik in de meterkast een omschakelaar omzetten waardoor alle ‘lichte’ groepen in het huis door de Victron Phoenix omvormer gevoed kunnen worden. Deze is weer op de 48VDC poort van de Sessy aangesloten. Je ziet ook een MPPT waar PV op aangesloten is. Dit blijft ook werken in geval van een stroomstoring… dus bij een stroomstoring en zonnig weer kan ik het wel even volhouden..
[ Voor 7% gewijzigd door Maartentux op 03-12-2025 21:59 ]
Jawel, maar het hele punt hiermee is dat je óf een kansspel speelt en erop gokt dat de accu(s) niet leeg zijn wanneer het grid ermee uitscheidt, óf je 'reserveert' een deel van je Sessy accucapaciteit (en gebruikt dat dus niet) en dat zijn hele dure kWh's.DJP! schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:37:
[...]
En toch is een Sessy met wat PV panelen via de 48VDC poort en een extra omvormertje om wat lampjes en de koeling aan te houden dan echt wel leuk en handigje kunt er niet mee koken of verwarmen, maar ‘s avonds een lampje aan kunnen doen of een koud drankje kunnen pakken is ook wel wat waard…
Vraagje voor techneuten .
Ik heb een 7,5 kw 220v aggregaat 1 fase welke ik voor het sessy tijdperk heb geïnstalleerd
Deze is in de meterkast doorverbonden over 3 fase ,de aggregaat werkt prima ook op de warmtepomp ( is een compressor met hoge aanloopstroom en dat doet prima.)ook de gevoelige apparatuur in huis bv computers en andere elektronica doen het goed.
Is het mogelijk dat een sessy batterij hiermee geladen kan worden ?
Er is dan toch netspanning in huis aanwezig als aggregaat werkt .
Wat moet er dan nog verandert worden ?
Ik heb een 7,5 kw 220v aggregaat 1 fase welke ik voor het sessy tijdperk heb geïnstalleerd
Deze is in de meterkast doorverbonden over 3 fase ,de aggregaat werkt prima ook op de warmtepomp ( is een compressor met hoge aanloopstroom en dat doet prima.)ook de gevoelige apparatuur in huis bv computers en andere elektronica doen het goed.
Ja, dat kan. Hoe ligt aan je implementatie. Als je aggregaat de hele voeding van je groepenkast overneemt, met alle drie fasen gelijkgeschakeld (dat maak ik op uit je verhaal) dan zou het eigenlijk naadloos nu al moeten werken. Heb je dat al getest? En zo ja, hoe ziet de sinus en frequentie van je aggregaat eruit?vogel6 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:43:
Vraagje voor techneuten .
Wacht...
Indien het niet werkt, misschien ligt dat dan eraan dat je sessy zich baseert op de P1 meter waarden, en DIE staat buiten de 'zone' waar weer stroom is. Je zult op de een of andere manier de Sessy voor de gek moeten houden dat er wel spanning aanwezig is. Je zult de P1 meter waarden moeten gaan 'faken', op een of andere manier. Je kunt niet 'voor' de meter schakelen uiteraard, dat stuk is eigendom van de netbeheerder, for obvious reasons.
Ja, dat moet het zijn. De check of er netfrequentie is zal worden gedaan in de P1 meter, niet in de Sessy's. En dus valt alles stil ondanks dat er op de Sessy's zelf fysiek wel spanning staat. Leuke puzzel...
[ Voor 25% gewijzigd door Maartentux op 03-12-2025 23:18 . Reden: wachteven... ]
Hee, ik zie dat de éénfase Eastron SDM230 zeer goed betaalbaar is, en bovendien slechts 2 units breed. Dát zou ik met wat kunst- en vliegwerk nog net wél in mijn groepenkast kunnen bouwen. Hopelijk volgt die snel ook als ondersteund model. Of valt dat misschien zelfs al onder de paraplu van 'SDM630 supported' ?DaCootMeister schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:55:
Firmware update 1.11.8
Nieuwe features
Of misschien nog wel mooier... Eastron SDM120 Modbus meter, 1 unit breed slechts. Weet niet of ik daar nou wel 8000 watt doorheen wil pompen, maar het bestaat!
[ Voor 5% gewijzigd door Maartentux op 04-12-2025 01:19 ]
Bedankt voor je suggestie was ik al bang voor ,precies wat jij verwcht ik ook,van daar mijn puzzel vraag aan techneuten.Maartentux schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:59:
[...]
Ja, dat kan. Hoe ligt aan je implementatie. Als je aggregaat de hele voeding van je groepenkast overneemt, met alle drie fasen gelijkgeschakeld (dat maak ik op uit je verhaal) dan zou het eigenlijk naadloos nu al moeten werken. Heb je dat al getest? En zo ja, hoe ziet de sinus en frequentie van je aggregaat eruit?
Wacht...
Indien het niet werkt, misschien ligt dat dan eraan dat je sessy zich baseert op de P1 meter waarden, en DIE staat buiten de 'zone' waar weer stroom is. Je zult op de een of andere manier de Sessy voor de gek moeten houden dat er wel spanning aanwezig is. Je zult de P1 meter waarden moeten gaan 'faken', op een of andere manier. Je kunt niet 'voor' de meter schakelen uiteraard, dat stuk is eigendom van de netbeheerder, for obvious reasons.
Ja, dat moet het zijn. De check of er netfrequentie is zal worden gedaan in de P1 meter, niet in de Sessy's. En dus valt alles stil ondanks dat er op de Sessy's zelf fysiek wel spanning staat. Leuke puzzel...
ik kan allen de spanning aflezen op de aggregaat is 220v constant heb geen Hz indicatie maar alle computers en rest in huis bleef gewoon werken ,licht flikkert niet .
met sessy nog niet getest vandaar de vraag kan dat wel .,misschien komen er nog meer reactie van gebruikers welke al getest hebben .
hoe kan ik P1 fake?
DJP! schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:49:
[...]
Terug naar de Sessy dan![]()
[Afbeelding]
vraagje ; ben je deze opstelling los van het grid/zo ja kan je de sessy dan nog sturen ivm de P1 meter?
Ehh... daar moet de trukendoos voor open. Basically zijn er vele opties. Een ouwe tweedehands DSMR meter bemachtigen en die tussen je aggregaat en je groepenkast plaatsen. Dan hoef je alleen het RJ12 kabeltje om te prikken. Of een geschikte modbus energiemeter gebruiken die de data aan je Sessy P1 module levert. Dan zou het omschakelen zelfs naadloos kunnen, dwz zonder kabeltjes omprikken, mits de modbus meter op de juiste plek in de keten gemonteerd wordt. Een laatste optie zou zijn om met een computer op een of andere manier de P1 packets na te maken, maar laten we dat lekker vergeten.vogel6 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:40:
[...]
Bedankt voor je suggestie was ik al bang voor ,precies wat jij verwcht ik ook,van daar mijn puzzel vraag aan techneuten.
ik kan allen de spanning aflezen op de aggregaat is 220v constant heb geen Hz indicatie maar alle computers en rest in huis bleef gewoon werken ,licht flikkert niet .
met sessy nog niet getest vandaar de vraag kan dat wel .,misschien komen er nog meer reactie van gebruikers welke al getest hebben .
hoe kan ik P1 fake?
En dat is in mijn geval helemaal prima…. Mijn thuis automatisering zorgt voor laden overdag alleen bij beschikbare zonnestroom, als hij daarmee niet vol is gaat hij door in de goedkoopste nachtelijke uren…DJP! schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:40:
[...]
Als je de laadpaal op 16A instelt zal deze dus (zonder PV) nooit voluit gaan laden. En als je dan gaat koken of verwarmen met een warmtepomp zal die het laden stoppen want volgens mij heeft een auto minimaal 6A nodig met laden. Bij 20A heb je nog een beetje speling en zal die minder snel gaan stoppen met laden.
Overdag merk ik er niet zoveel van, maar in die goedkope uren draait de afwasmachine, laad sessy zich vol en draait de warmtepomp volop.. in de keuze tussen die is het ook prima als de auto het eerst toegeeft.
Is in de API modus dit allemaal nodig dan?Maartentux schreef op donderdag 4 december 2025 @ 01:18:
[...]
Ehh... daar moet de trukendoos voor open. Basically zijn er vele opties. Een ouwe tweedehands DSMR meter bemachtigen en die tussen je aggregaat en je groepenkast plaatsen. Dan hoef je alleen het RJ12 kabeltje om te prikken. Of een geschikte modbus energiemeter gebruiken die de data aan je Sessy P1 module levert. Dan zou het omschakelen zelfs naadloos kunnen, dwz zonder kabeltjes omprikken, mits de modbus meter op de juiste plek in de keten gemonteerd wordt. Een laatste optie zou zijn om met een computer op een of andere manier de P1 packets na te maken, maar laten we dat lekker vergeten.
Is toch ook zo te testen door de P1 dingedong spanningsvrij te maken
Ik zou mij eerder zorgen maken over de 50Hz en de stabiliteit daarvan. (Wat jij ook al vermelde)
Bij mij zorgt de Victron omvormer voor een grid netwerk, deze verzorgt de 50Hz en regelt de spanning. Bij een stroomstoring hebben de Sessy's zelf geen 230VAC en alle stroom loopt dan dus ook via de 48VDC poort van de Sessy's.
Als je met een generator aan de gang gaat zul je dit op een andere manier moeten oplossen. Misschien kun je via de API modus de Sessy's geforceerd opladen als je deze voed met de generator?
Als je de generator echt met 3x dezelfde fase aansluit ipv 3fase zou ik me wel een beetje zorgen maken over je nul. Deze belast je op die manier vrij veel en moet je even extra op de beveiliging letten.
Wie gaat nu zijn auto laden en koken tegelijkertijd. Koken is (meestal) rond de duurdere uren van de dag, dan zou ik de auto niet laden (of laten laden).BerndGaykema schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:13:
[...]
Blijft dat er 2 gaan regelen en in elkaars vaarwater kunnen gaan zitten.
Gewoon niet doen.
EDIT: Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik ga ervan uit dat je hier de Sessy wilt gebruiken als extra stroombron voor de situatie dat het net over de 25A dreigt te gaan.
Mocht je bedoelen dat je hier praat over het LADEN van de Sessy (met max 2,2kW) dan wordt het voorbeeld alleen maar erger. Ik zag nu ook de reactie van @DJP! . Hij heeft de ervaring uit de praktijk. Lijkt mij alleszeggend.
Verder ben ik het wel met je verhaal. De sessy gewoon een maatje te klein om een 3fase laadpaal bij te benen.
Goed punt, ik heb dit daarom zojuist getest. Stroomloos maken van de P1 meter en disconnecten van de P1 poort lijkt in eerste instantie niets te deren, maar dat is schijn; na ongeveer een minuut (bij mij) loopt de activiteit naar nul van de accus. Daarna kun je klikken op "charge" in de My Home Battery app wat je wilt, hij voert het niet uit. (Discharge overigens ook niet). Zonder P1 meter zijn ze 'dead in the water'.Simpel360 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:22:
[...]
Is in de API modus dit allemaal nodig dan?
Is toch ook zo te testen door de P1 dingedong spanningsvrij te maken![]()
Ik zou mij eerder zorgen maken over de 50Hz en de stabiliteit daarvan. (Wat jij ook al vermelde)
Mijn aanname/analyse was dus correct.
Draai jij al op 1.11.6? Normaal zou je de Sessy's ten alle tijde in API kunnen zetten en laden/ontladen. Misschien dat de bescherming van de hoofdaansluiting hier in de weg zit?Maartentux schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:15:
[...]
Goed punt, ik heb dit daarom zojuist getest. Stroomloos maken van de P1 meter en disconnecten van de P1 poort lijkt in eerste instantie niets te deren, maar dat is schijn; na ongeveer een minuut (bij mij) loopt de activiteit naar nul van de accus. Daarna kun je klikken op "charge" in de My Home Battery app wat je wilt, hij voert het niet uit. (Discharge overigens ook niet). Zonder P1 meter zijn ze 'dead in the water'.
Mijn aanname/analyse was dus correct.
Jazeker. 1.11.6 en bescherming geactiveerd. Maar het past ook bij het verhaal van Sessy dat de P1 meter ze aanstuurt. Kan ook bijna niet anders; als je meerdere Sessy accus hebt geef je ze niet elkaars IP nummer door, ze weten dus ook niet van elkaars bestaan af. De P1 module coordineert alles.DJP! schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:37:
[...]
Draai jij al op 1.11.6? Normaal zou je de Sessy's ten alle tijde in API kunnen zetten en laden/ontladen. Misschien dat de bescherming van de hoofdaansluiting hier in de weg zit?
Enige wat zou kunnen uitmaken is in welke modus de Sessy staat wanneer het contact verbroken wordt. Die van mij stonden op ECO. Misschien dat de uitkomst anders was als ze toen al op API stonden...
[Edit] Omdat dit me intrigeerde heb ik ook dit scenario zojuist getest; nee, ook in API modus luisteren ze niet meer naar commando's zonder de P1 module (of CT uiteraard).
Wel ben ik met je eens dat het wellicht wenselijk zou zijn dat wanneer een sessy geen replies meer krijgt van de P1 module, dat hij dan, mits er 50Hz aanwezig is, nog wel luistert naar API commando's.
[ Voor 18% gewijzigd door Maartentux op 04-12-2025 17:06 . Reden: zie tekst ]
Er is in de instellingen (nog) geen optie om deze zelf uit te zetten. Een betere quick fix dan duct tape is via ip/console het commando "nvs_set system heartbeat u32 2" uitvoeren òf customer support vragen via info@sessy.nlmausy5043 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:23:
[Afbeelding]
Ja, dat lijkt me vanuit de regelgeving ook noodzakelijk; een apparaat moet direct stoppen met produceren als het grid wegvalt. Wachten op een commando daartoe vanuit de P1 module is dan absoluut niet acceptabel.vogel6 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:51:
[Afbeelding]
De Frequency wordt weergegeven in de Batterij sensoren , in de P1 zie ik geen Frequency.
Tijd dat de Programmer's Reference Manual op de website komtTwan_V schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:47:
[...]
het commando "nvs_set system heartbeat u32 2" uitvoeren
Bizar eigenlijk ,door de overheid worden dmv (angst!mailing) geadviseerd te Preppen.
we hebben veel panelen
we hebben batterijen
we hebben interesse
we hebben al een generator
we hebben al aansluiting in de meterkast
Maar we kunnen geen eiland draaien dmv zelf de pv stroom in de batterijen te stoppen,
of met generator stroom de batterijen opladen.
enz.
gaan verder met denken.
Als de stroom werkelijk 72 uur wegblijft willen we allemaal eiland draaien .
technisch kan het ,maar iemand moet het oppakken.
we hebben veel panelen
we hebben batterijen
we hebben interesse
Maar we kunnen geen eiland draaien dmv zelf de pv stroom in de batterijen te stoppen,
enz.
gaan verder met denken.
[ Voor 14% gewijzigd door vogel6 op 04-12-2025 17:12 ]
To be fair, deze regelgeving dateert natuurlijk van lang lang lang voordat uberhaupt het idee dat oorlog of cyberaanvallen ons zou kunnen bedreigen ons bezighield. En met de geschikte apparatuur *kuch*Victron*kuch* kan eiland modus prima. Maar ik deel je frustratie erovervogel6 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:06:
Bizar eigenlijk ,door de overheid worden dmv (angst!mailing) geadviseerd te Preppen.
we hebben veel panelen
we hebben batterijen
we hebben interesse
maar we kunnen geen eiland draaien dmv zelf de pv stroom in de batterijen te stoppen,
of met generator stroom de batterijen opladen
enz.
gaan verder met denken.
Alles wat je schetst kan wel degelijk, alleen dien je daarop je installatie voor te bereiden.vogel6 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:06:
we hebben veel panelen
we hebben batterijen
we hebben interesse
enz.
gaan verder met denken.
Kan wellicht niet automatische (dure install dan wel, maar met wat handmatig schakelen (heb je dan toch wel tijd voor) En heb je je generator draaien, kunnen je panelen ook weer energie leveren en je sessy zo weer gaan op opslaan of leveren. Wellicht wel in regelen dat je altijd 100 a 200 watt van je generator set laat afkomen (en ja terug leveren kan eff niet). zodat hij goed kan blijven regelen op die 50hz.
Mocht het zo ver komen dan kan ik nog wel wat schakelen.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Ik in mijn overzicht komt eerst nog deze update 1.11.7 naar voren komen:DaCootMeister schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:55:
Firmware update 1.11.8
Firmware update 1.11.7
Deze update bereidt Sessy voor op een wijziging in ons productieproces. Er zijn geen zichtbare wijzigingen voor bestaande installaties, maar we rollen dezelfde firmware uit naar alle systemen, zodat je altijd profiteert van de laatste verbeteringen.
Die 1.11.8 kwam er bij nog niet naar voren.
Dus nu eerst deze maar (1.11.7) op m'n sessy's geinstaleerd
Ging soepel en geen verdere verstoring. Ze bleven in hun actuele modes van dat moment staan.
Toppers bij Charged (sessy)
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Ik heb dit ook even getest. Op het moment dat de P1 meter wegvalt stopt de Sessy gelijk wet werken. Ook in API doet ie het dan niet meer. Pas nadat het vinkje "hoofdaansluiting beschermen" uitgezet wordt doen de Sessy's weer wat in API modus.Maartentux schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:46:
[...]
Jazeker. 1.11.6 en bescherming geactiveerd. Maar het past ook bij het verhaal van Sessy dat de P1 meter ze aanstuurt. Kan ook bijna niet anders; als je meerdere Sessy accus hebt geef je ze niet elkaars IP nummer door, ze weten dus ook niet van elkaars bestaan af. De P1 module coordineert alles.
Enige wat zou kunnen uitmaken is in welke modus de Sessy staat wanneer het contact verbroken wordt. Die van mij stonden op ECO. Misschien dat de uitkomst anders was als ze toen al op API stonden...
[Edit] Omdat dit me intrigeerde heb ik ook dit scenario zojuist getest; nee, ook in API modus luisteren ze niet meer naar commando's zonder de P1 module (of CT uiteraard).
Wel ben ik met je eens dat het wellicht wenselijk zou zijn dat wanneer een sessy geen replies meer krijgt van de P1 module, dat hij dan, mits er 50Hz aanwezig is, nog wel luistert naar API commando's.
Op zich snap ik het ook wel, het vinkje moet je zelf bewust aanzetten en op het moment dat dan de P1 meter wegvalt wordt de hoofdaansluiting ook niet meer bewaakt. Aan de andere kant zou het ook wel handig zijn dat de Sessy na bijvoorbeeld 1 minuut weer wat kan gaan doen in API modus...
Dit is toch logisch? De Sessy zelf meet de frequentie, ik weet niet of de P1 meter deze ook meet...vogel6 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:51:
[Afbeelding]
De Frequency wordt weergegeven in de Batterij sensoren , in de P1 zie ik geen Frequency.
[ Voor 13% gewijzigd door DJP! op 04-12-2025 22:43 ]
Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing ?tcw82 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:29:
Is er een zinnige reden aan te wijzen waarom de accus niet alle potentiële laad momenten vannacht gepakt hebben?
[Afbeelding]
Die dipjes zijn 0.1 hoger dan de dip links, ik vind dat een gemiste kans om nog wat meer te laden, de piek ligt ruimschoots boven te +10cent.
Ik vind dat jammer.
Nee, zeker niet. Althans niet door mij aangezet, en....dan zou dat in de portal niet weergegeven worden, neem ik aan?MajaMestreech schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:42:
[...]
Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing ?
Hoe bedoel je dat niet in de portal wordt weergegeven? Het laadvermogen neemt af als de temperatuur stijgt. Zie hier bij mij de afname van laadvermogen vanaf 03:00 uur.tcw82 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:31:
[...]
Nee, zeker niet. Althans niet door mij aangezet, en....dan zou dat in de portal niet weergegeven worden, neem ik aan?
Ik denk dat de reden is dat dit is wat winstgevend gehandeld kan worden. Sessy gokt niet.tcw82 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:29:
Is er een zinnige reden aan te wijzen waarom de accus niet alle potentiële laad momenten vannacht gepakt hebben?
[Afbeelding]
Die dipjes zijn 0.1 hoger dan de dip links, ik vind dat een gemiste kans om nog wat meer te laden, de piek ligt ruimschoots boven te +10cent.
Ik vind dat jammer.
Meer laden zou een gok zijn, omdat de prijzen in de verdere toekomst nog niet bekend zijn.
Dat snap ik niet helemaal geloof ik. Dit is wat ik kan (over) zien, wat mis ik?worker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:47:
[...]
Ik denk dat de reden is dat dit is wat winstgevend gehandeld kan worden. Sessy gokt niet.
Meer laden zou een gok zijn, omdat de prijzen in de verdere toekomst nog niet bekend zijn.
om ca. 01000 uur is het 0.24 euro -> laden
om ca. 05.00 uur is het 0.24 euro -> laden
om ca. 07.30 uur is het 0.24 euro -> niet laden.
om ca. 09.00 uur is het 0.38 euro -> ontladen
- Het valt allemaal binnen dezelfde prijsvaststellingsperiode,
- Er heeft voldoende (groter dan 10 cent) delta Prijs,
- De accus waren niet vol (35% SOC oid).
Waarom zou ca. 07.30 uur iets met gokken te maken hebben?
Wat mis ik hier ?
Waar in het portal zie ik het knopje temperatuur beperking (ik weet de naam niet) aan/uit?MajaMestreech schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:13:
[...]
Hoe bedoel je dat niet in de portal wordt weergegeven? Het laadvermogen neemt af als de temperatuur stijgt. Zie hier bij mij de afname van laadvermogen vanaf 03:00 uur.
[Afbeelding]
Dat je de lijn ziet afvlakken klopt, alleen dat herken ik dan niet direct in deze laadmomenten, de lijn is liniair stijgend/dalend:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 27% gewijzigd door tcw82 op 06-12-2025 06:29 ]
Delete
[ Voor 98% gewijzigd door worker op 06-12-2025 09:42 ]
De echte prijs in euros wordt tot op 4 decimalen nauwkeurig vastgesteld. het kan dus zijn dat er bij die 0.24 euro sprake is van afronding. Als de grenswaarde (wel of niet laden) dan precies daar tussendoor loopt dan zou dat dit gedrag kunnen verklaren, toch?tcw82 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 06:21:
[...]
Dat snap ik niet helemaal geloof ik. Dit is wat ik kan (over) zien, wat mis ik?
om ca. 01000 uur is het 0.24 euro -> laden
om ca. 05.00 uur is het 0.24 euro -> laden
om ca. 07.30 uur is het 0.24 euro -> niet laden.
om ca. 09.00 uur is het 0.38 euro -> ontladen
- Het valt allemaal binnen dezelfde prijsvaststellingsperiode,
- Er heeft voldoende (groter dan 10 cent) delta Prijs,
- De accus waren niet vol (35% SOC oid).
Waarom zou ca. 07.30 uur iets met gokken te maken hebben?
Wat mis ik hier ?
Dus bijvoorbeeld, als de software gaat laden bij < 0.2425 en dit zouden de prijzen zijn:
01.00 = 0.238
05.00 = 0.239
07.30 = 0.243
Dan verklaart dat het gedrag.
Dat vinkje hebben ze heel goed verstopt.tcw82 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 06:26:
[...]
Waar in het portal zie ik het knopje temperatuur beperking (ik weet de naam niet) aan/uit?
Ga met een webbrowser naar http://<IP van de batterij>/config.html
Klik op het tabje instellingen.
Scroll naar beneden.
Klik op het knopje [Geavanceerde instellingen]
Scroll nog verder naar beneden.
Daar zie je een optie "Temperatuursafhankelijke vermogensbegrenzing"
Bij mij staat die optie default uit. Dat laat ik zo. Het feit dat Sessy die optie zover weg stopt betekent dat ik hem niet aan/uit hoef te schakelen als dat niet noodzakelijk is.
dit is niet het antwoord, ik zat met mijn neus te kijken en keek naar prijzen incl. belastingen en toeslagen. Sessy kijkt net naar prijzen inclusief belasting en toeslagen.mausy5043 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:43:
[...]
De echte prijs in euros wordt tot op 4 decimalen nauwkeurig vastgesteld. het kan dus zijn dat er bij die 0.24 euro sprake is van afronding. Als de grenswaarde (wel of niet laden) dan precies daar tussendoor loopt dan zou dat dit gedrag kunnen verklaren, toch?
Dus bijvoorbeeld, als de software gaat laden bij < 0.2425 en dit zouden de prijzen zijn:
01.00 = 0.238
05.00 = 0.239
07.30 = 0.243
Dan verklaart dat het gedrag.
Incl belasting was het 24 cent laag en 38 cent hoog.
Ex belastingen was het 8 (of 7,... ) en 17 hoog.
ex belastingen is het minder dan 10 cent.
Volgens mij beschrijf je hierboven "Niet op portal beschikbaar" maar dan met heel veel woordenmausy5043 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:51:
[...]
Dat vinkje hebben ze heel goed verstopt.
Scroll naar beneden.
Bij mij staat die optie default uit. Dat laat ik zo. Het feit dat Sessy die optie zover weg stopt betekent dat ik hem niet aan/uit hoef te schakelen als dat niet noodzakelijk is.
Hier een nadeeltje van ECO modus ingesteld op 5 uur laden met kwartier intervallen op maximaal vermogen. Zoals in de grafiek te zien is op een gegeven moment de batterij vol. ECO modus is de uren daarna nog steeds actief en blijft dan dus in actie "Laden" staan. In het rechtse plaatje is dan te zien dat het huis stroom van het net aan het afnemen is en dat wil je niet.
Eigenlijk zou je willen dat indien laden actief is in ECO modus en batterij is 100% vol, dat dan de "Laad" actie stopt en in ECO modus weer wordt teruggeschakeld naar NOM.
Lijkt me niet mogelijk om dit aan te passen aangezien het laden in ECO modus vanuit de portal wordt aangestuurd en in de portal niet bekend is hoe vol de batterij is.
Eigenlijk zou je willen dat indien laden actief is in ECO modus en batterij is 100% vol, dat dan de "Laad" actie stopt en in ECO modus weer wordt teruggeschakeld naar NOM.
Lijkt me niet mogelijk om dit aan te passen aangezien het laden in ECO modus vanuit de portal wordt aangestuurd en in de portal niet bekend is hoe vol de batterij is.
Dat ben ik me dus ook aan het afvragen. Die vermogensbegrenzing is om de batterijen te beschermen tegen te hoge temperatuur waardoor de batterij uitvalt. Het vermogen wordt ook nu in de winter behoorlijk teruggeschroefd als je start met maximaal laden. Daarmee haal je dus niet bv 3 uur maximaal opladen = batterij vol. Daardoor heb ik 5 uur ingesteld, echter dan wordt dus 2 uur geladen dat de prijs hoger is tegenover bij 3 uur met maximaal vermogen laden. Ik ga deze vermogensbegrenzing ook weer uitzetten en straks in de zomer zet ik deze weer aan als de zon de batterijen gaat laden en het warmer is in de garage.mausy5043 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:51:
[...]
Dat vinkje hebben ze heel goed verstopt.
Scroll naar beneden.
Die begrenzing werkt op de interne temperatuur van de Sessy niet op de omgevings temperatuur.MajaMestreech schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:46:
[...]
Dat ben ik me dus ook aan het afvragen. Die vermogensbegrenzing is om de batterijen te beschermen tegen te hoge temperatuur waardoor de batterij uitvalt. Het vermogen wordt ook nu in de winter behoorlijk teruggeschroefd als je start met maximaal laden. Daarmee haal je dus niet bv 3 uur maximaal opladen = batterij vol. Daardoor heb ik 5 uur ingesteld, echter dan wordt dus 2 uur geladen dat de prijs hoger is tegenover bij 3 uur met maximaal vermogen laden. Ik ga deze vermogensbegrenzing ook weer uitzetten en straks in de zomer zet ik deze weer aan als de zon de batterijen gaat laden en het warmer is in de garage.
De omgevings temperatuur zorgt alleen dat je makkelijker/moeilijker langer/korter aan de voorwaarde kan voldoen om op vol vermogen te kunnen laden/ontladen.
Vergeet ook niet dat een 2e of meerdere Sessy's (of andere apparaten) ook ervoor kunnen zorgen dat de aangezogen lucht warmer is als de gemiddelde ruimte temperatuur.
[ Voor 7% gewijzigd door Simpel360 op 07-12-2025 06:55 ]
Klopt allemaal. Toch blijft de vraag of het nodig is om deze goed verborgen setting aan te zetten voor de levensduur van de batterij. Laden met het vermogen dat je zelf hebt aangegeven is eenvoudiger dan dat de vermogensbegrenzer het laadvermogen terugschroeft en je dus niet op tijd kunt sturen. Enige manier is zelf aansturen en dan meten hoeveel er geladen is, dus daar ga ik de komende weken maar eens de Homey voor programmeren.Simpel360 schreef op zondag 7 december 2025 @ 06:44:
[...]
Die begrenzing werkt op de interne temperatuur van de Sessy niet op de omgevings temperatuur.
De omgevings temperatuur zorgt alleen dat je makkelijker/moeilijker langer/korter aan de voorwaarde kan voldoen om op vol vermogen te kunnen laden/ontladen.
Vergeet ook niet dat een 2e of meerdere Sessy's (of andere apparaten) ook ervoor kunnen zorgen dat de aangezogen lucht warmer is als de gemiddelde ruimte temperatuur.
:strip_exif()/f/image/J6fSZKHAxIJnvinURZKOxivA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/G8cPOyIPufAtUxU7sGgVobS8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SuJvi8BY2doN5S7i55qPUGtN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/H0ieX9PN8wMKYSYl2bLboMhi.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kRg6kddeAPPvkqs3af0pOD8b.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dFseuudgQAOH020DImGzwXVR.jpg?f=fotoalbum_tile)