Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Doggieman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Ja...dat zelf installeren en inrichten zal wel gaan lukken. Geen punt. En inderdaad....ze ontwikkelen wel door en het staat niet stil als ik zo de berichten in het forum lees.
Zou het (veel) uitmaken dan als ik straks een offerte rechtstreeks bij Sessy aanvraag ipv bij een dealer? Heb me eerlijk gezegd daar verder nog niet in verdiept. Ben eerst eens de diverse forums ingedoken met m'n wensen lijstje in de hand. Die zijn ondertussen hier en daar al wel bijgesteld door bijdragen van diverse forumleden hier. Waarvoor dank. Ja...support vind ik super belangrijk, net als degelijk en robuustheid. Ik ben vaak lang van huis en zoek eigenlijk gewoon een "set and forget" apparaat. Ik heb geen mogelijkheden om op afstand aan zo'n ding te werken, en m'n vrouw is a technisch. Maar ook als ik dan eens thuis ben wil ik er eigenlijk niet constant mee bezig (moeten) zijn.
Ik zou het zeker via Sessy zelf proberen. Wie niet waagt wie niet wint... Volgens mij zijn er in het verleden ook wel eens kortingen via/voor Tweakers gegeven.

Wat betreft set and forget zit het ook wel goed. De Sessy's zijn aardig saai geworden, dat was in het begin wel anders :) De laatste tijd draaien ze hier of NOM of ECO als de prijzen goed zijn and thats it. Dit val ook allemaal te automatiseren als je iets als Home Assistant of Homey hebt maar dit is voor de basis functionaliteit niet nodig.

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-02 23:59
Doggieman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Ja...dat zelf installeren en inrichten zal wel gaan lukken. Geen punt. En inderdaad....ze ontwikkelen wel door en het staat niet stil als ik zo de berichten in het forum lees.
Zou het (veel) uitmaken dan als ik straks een offerte rechtstreeks bij Sessy aanvraag ipv bij een dealer? Heb me eerlijk gezegd daar verder nog niet in verdiept.
Check wel goed de voorwaarden! Bij subsidies komt het regelmatig voor dat een vereiste is dat je het laat uitvoeren door een bedrijf, en dus niet zelf doet. Zou vervelend zijn als je dat pas achteraf hoort.

• NiCloX
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 09:34
wrong post

[ Voor 99% gewijzigd door NiCloX op 05-02-2026 20:30 . Reden: verkeerde forum ]

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Ik begrijp dat er met 1 cycle per dag maar 5500 cycles in de geprojecteerde 15 jarige levensduur van een Sessy passen. Dat er een garantie is van 10 jaar tot 6000 cycles.

Quote:
Sessy thuisbatterij belooft meer dan 6000 laadcycli.
De per 1000 afgeronde cycle-aantallen komen vermoedelijk uit de specificaties van de celfabrikant. Echter dergelijke specificaties zijn bij ideale laboratoriumcondities van 25ºC en heel constante laad- en ontlaadstromen en pauzetijden.

Wat doet Sessy zelf qua bouwtechniek om de cellen een hoog cycle-aantal te geven in een niet laboratorium omgeving? Zodat het beloven geen loze belofte wordt?
(Behoudens de temperatuur gestuurde vermogens derating van de ingebouwde omvormer; En behoudens een minimale SoC van 10%)
  • Hoe zijn de prismatische cellen bijvoorbeeld in de behuizing gebouwd?
  • Wat zit er voor materiaal tussen de cellen?
  • Welke ruimte is er voor celexpansie gedurende 15 jaar?
  • Wat doet een Sessy BMS beter dan een ander gemiddeld ander BMS?
Nog een vraag: Bij welke SoH beschouwt Sessy de batterij als einde levensduur (en mag de batterij niet meer gebruikt worden)?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-02 07:11
Maartentux schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:19:
[...]

Check wel goed de voorwaarden! Bij subsidies komt het regelmatig voor dat een vereiste is dat je het laat uitvoeren door een bedrijf, en dus niet zelf doet. Zou vervelend zijn als je dat pas achteraf hoort.
Daar heb je helemaal gelijk in. Heb ondertussen ook terugkoppeling gekregen van de commissie op mijn vragen. En inderdaad......moet geïnstalleerd worden door een erkend installateur helaas.

Wel jammer want dit kost weer onnodig extra geld. Maar ok...doe ik al het voorbereidende werk zelf wel. Hoeven ze hem alleen maar op te hangen en aan te sluiten. Vrije groep is al gemaakt. De kabel ligt tot boven de vloer al op locatie. Netwerk kabel ligt er naast. Dus blijft er naar mijn idee niet heel veel werk over anders dan een paar buisjes aan de muur boren voor die kabels en dat ding ophangen/instellen.

Is het trouwens nog gewoonte dat er eerst nog iemand komt schouwen op locatie? Of doen ze dat tegenwoordig niet meer?

[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 05-02-2026 23:33 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-02 17:23

worker

2x Sessy thuisbatterij

Bij mij was foto van meterkast en installatieplek voldoende

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:39
cj1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:58:
Ik begrijp dat er met 1 cycle per dag maar 5500 cycles in de geprojecteerde 15 jarige levensduur van een Sessy passen. Dat er een garantie is van 10 jaar tot 6000 cycles.

Quote:

[...]

De per 1000 afgeronde cycle-aantallen komen vermoedelijk uit de specificaties van de celfabrikant. Echter dergelijke specificaties zijn bij ideale laboratoriumcondities van 25ºC en heel constante laad- en ontlaadstromen en pauzetijden.

Wat doet Sessy zelf qua bouwtechniek om de cellen een hoog cycle-aantal te geven in een niet laboratorium omgeving? Zodat het beloven geen loze belofte wordt?
(Behoudens de temperatuur gestuurde vermogens derating van de ingebouwde omvormer; En behoudens een minimale SoC van 10%)
  • Hoe zijn de prismatische cellen bijvoorbeeld in de behuizing gebouwd?
  • Wat zit er voor materiaal tussen de cellen?
  • Welke ruimte is er voor celexpansie gedurende 15 jaar?
  • Wat doet een Sessy BMS beter dan een ander gemiddeld ander BMS?
Nog een vraag: Bij welke SoH beschouwt Sessy de batterij als einde levensduur (en mag de batterij niet meer gebruikt worden)?
Goeie vragen.

Heb je al inzicht hoe het bij de conculega's zit?
Daar zie ik bij sommige nog grotere getallen van cycles, hebben passieve koeling en zie ik interne temperaturen (als die al zichtbaar zijn) van 40°C + voorbij komen :?

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 06-02-2026 07:45 ]

• Maartentux
cj1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:58:

Wow, wat een post... De argwanende toon alleen al.
Ken je veel andere thuisbatterijfabrikanten die 10 jaar garantie geven? En die over 10 jaar gegarandeerd niet failliet zijn zodat die garantie nog iets voorstelt? Ik begrijp dat je dat nog niet voldoende vindt en de hele vijftien jaar / 6000 cycli ook gegarandeerd wilt kunnen volmaken?

In de EV wereld zien ze louter meevallers van de levensduur van accus inplaats van tegenvallers. Daarbij komt ook dat de economische ontwaarding van apparaten, inclusief thuisaccus, vaak groter is dan de technische achteruitgang. Het voorbeeld wat ik vaak neem is wat de dagwaarde van een 10 jaar oude iPhone is, of van een zonnepaneel uit 2016 (240Wp?). Dan kun je ook inschatten wat een 5 kWh thuisaccu nog waard is in 2036...

Als je de installatiehandleiding doorbladert kun je op afbeeldingen wel zien hoe de accus er in zitten. Voor de rest wens ik je succes met het verdere onderzoek.

• cj1
  • Niet online

cj1

Maartentux schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:51:
[...]
Geen toon bedoeld, enkel een poging tot het vinden van informatie die betrekking hebben op de bouwkwaliteit van de Sessy.
Ik begrijp dat je dat nog niet voldoende vindt en de hele vijftien jaar / 6000 cycli ook gegarandeerd wilt kunnen volmaken?
Niet gegarandeerd, wel met een redelijke mate van zekerheid, gebaseerd op een onderbouwing.
In de EV wereld zien ze louter meevallers van de levensduur van accus inplaats van tegenvallers.
Een mooie maar vermoedelijk niet treffende vergelijking: bij EV's zie je:
  • vloeistofkoeling in het pack,
  • verwarming in het pack,
  • flexibele celverbinders,
  • staan de prismatische cellen geklemd tussen drukplaten,
  • met daarom een soort omsnoeringsband,
  • vaak met een schuim tussen de cellen,
  • worden de cellen met o.a. een laserbehandeling van stof en verontreinigingen ontdaan voordat ze in het pack gaan,
  • etcetera...
Als je de installatiehandleiding doorbladert kun je op afbeeldingen wel zien hoe de accus er in zitten. Voor de rest wens ik je succes met het verdere onderzoek.
Bedankt voor deze tip, maar in de Sessy 2023-05 installatiehandleiding van 26 pagina's zie ik geen afbeeldingen hoe de cellen in de Sessy zitten. Ook niet in de 2024-08 installatiehandleiding van 58 pagina's.

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 06-02-2026 16:09 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:43

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

Ken je veel andere thuisbatterijfabrikanten die 10 jaar garantie geven? En die over 10 jaar gegarandeerd niet failliet zijn zodat die garantie nog iets voorstelt? Ik begrijp dat je dat nog niet voldoende vindt en de hele vijftien jaar / 6000 cycli ook gegarandeerd wilt kunnen volmaken?

In de EV wereld zien ze louter meevallers van de levensduur van accus inplaats van tegenvallers. Daarbij komt ook dat de economische ontwaarding van apparaten, inclusief thuisaccus, vaak groter is dan de technische achteruitgang. Het voorbeeld wat ik vaak neem is wat de dagwaarde van een 10 jaar oude iPhone is, of van een zonnepaneel uit 2016 (240Wp?). Dan kun je ook inschatten wat een 5 kWh thuisaccu nog waard is in 2036...

Hoi Maartentux diegene die het leest bepaald de toon in dit geval en als ik het zou mogen interpreteren, voelde je de vragen als aanval op een product dat je meteen wilde verdedigen. Op zich niets mis mee maar uiteindelijk niet zo constructief denk ik.

cj1 interpreteer ik eerder als een zelfbouwer met ervaring die gerichte constructieve vragen stelt, die niet slecht zijn eigenlijk, maar misschien ook wel overdreven. Maar he, zijn we Tweakers?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:50
cj1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:06:
[...]
Geen toon bedoeld, enkel een poging tot het vinden van informatie die betrekking hebben op de bouwkwaliteit van de Sessy.
[...]
Wellicht het hele topic toch eff door bladeren staan her en der toch wel foto's van de binnen kant.
https://tweakers.net/i/SK...lbptfQTo.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/y-...PfSDTg3O.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/Z7...srtnqwYD.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/Cn...Z38yWF5V.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/Eo...ZLYDr1bH.jpg?f=user_large

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• Maartentux
cj1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:06:
[...]

Een mooie maar vermoedelijk niet treffende vergelijking: bij EV's zie je:
Ik bedoelde het als algemene trend: de levensduur valt meestal mee, niet tegen. Niet enkel in EV's, ook in laptops en smartphones. Maar EVs hebben al die maatregelen die je noemt nodig om te kunnen starten als het vriest, aan snelladers te kunnen, heel snel te kunnen accelereren, in een zeer groot temperatuurbereik te kunnen presteren. Al die zaken zijn totaal niet van toepassing op thuisaccus: het klimaat is gereguleerd, en zowel laadstromen als ontlaadstromen overstijgen nooit de 1C: Thuisaccus die je in 20 minuten kunt opladen bestaan niet.

Sorry voor mijn felle reactie en sorry voor mijn verkeerde herinnering over afbeeldingen in de handleiding!

• cj1
  • Niet online

cj1

Maartentux schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:33:
[...]
Ik bedoelde het als algemene trend: de levensduur valt meestal mee, niet tegen.
Bij zonnepanelen is de trend dat de levensduur niet meevalt net zo min als bij tablets of op het lichaam gedragen batterijen. Bij zonnepanelen kan ik zeggen uit ruime eigen ervaring met 4800 stuks zeggen dat die zeker geen 25 jaar eerder 10~12 jaar in het Nederlands (vochtig) klimaat mee gaan.
Maartentux schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:33:
[...]
Maar EVs hebben al die maatregelen die je noemt nodig om te kunnen starten als het vriest, aan snelladers te kunnen, heel snel te kunnen accelereren, in een zeer groot temperatuurbereik te kunnen presteren. Al die zaken zijn totaal niet van toepassing op thuisaccus: het klimaat is gereguleerd, ..
Hier ben ik het niet mee eens. De EV's hebben inderdaad wel wat meer temperatuuradaptaties nodig. Dat zijn slechts twee maatregelen die ik noem: koelen en verwarmen.

En zodra de Sessy op 2000 watt loopt, dan is de stroom met 42A in geval van 100Ah cellen zo'n 0,42C oftewel vrij dicht bij de cycle-testen van 0.5C (Eve/Rept 100Ah), met nog steeds relatief hoge temperaturen en een warmte producerende omvormer in dezelfde behuizing.

De starre bouwwijze van met name die printplaat boven op de cellen geschroefd, die bevalt mij niet zo, uit levensduur oogpunt.

[ Voor 10% gewijzigd door cj1 op 06-02-2026 18:00 . Reden: C-rate ]

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:59
cj1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:54:
[...]

Bij zonnepanelen is de trend dat de levensduur niet meevalt net zo min als bij tablets of op het lichaam gedragen batterijen. Bij zonnepanelen kan ik zeggen uit ruime eigen ervaring met 4800 stuks zeggen dat die zeker geen 25 jaar eerder 10~12 jaar in het Nederlands (vochtig) klimaat mee gaan.
Op ons dak passen geen 4800 panelen. Maar het eerste setje ligt er al bijna 18 jaar op zonder problemen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

John245 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:38:
[...]

Op ons dak passen geen 4800 panelen. Maar het eerste setje ligt er al bijna 18 jaar op zonder problemen.
En die 18 jaar oude panelen heb je op de Sessys aangesloten?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:39
Een dezer dagen. Heeft iemand dit als tester in gebruik? En wanneer komt de uitrol?.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

• Maartentux
[...]

[...]

Hier ben ik het niet mee eens. De EV's hebben inderdaad wel wat meer temperatuuradaptaties nodig. Dat zijn slechts twee maatregelen die ik noem: koelen en verwarmen.

En zodra de Sessy op 2000 watt loopt, dan is de stroom met 42A in geval van 100Ah cellen zo'n 0,42C oftewel vrij dicht bij de cycle-testen van 0.5C (Eve/Rept 100Ah), met nog steeds relatief hoge temperaturen en een warmte producerende omvormer in dezelfde behuizing.

De starre bouwwijze van met name die printplaat boven op de cellen geschroefd, die bevalt mij niet zo, uit levensduur oogpunt.
We hadden het over (thuis)batterijen, niet over zonnepanelen of bussen haarlak...

De temperaturen in een auto in Europa lopen uiteen tussen zeg -30° ('s nachts in Scandinavie) tot +70° (middagzon erop, geen schaduw). Temperatuur in een woning tussen 10° en 30°...
En laden en ontladen gaat echt stukken harder in een EV. Niet voor niets kan een EV sneller weg bij het stoplicht dan een Ferrari. Anyway, succes
[...]

[...]

Ik heb zelf nog het 'oude' model Sessy, hier zitten de cellen vastgeklemd in een ijzeren frame. Bij de nieuwe modellen weet ik het niet. volgens mij zit er niets tussen de cellen zelf geklemd. Ik weet niet of ze er onder druk inzitten of niet. Het rammelt in ieder geval niet :)

Maar tegen de tijd dat mijn Sessy's 6000 cycles hebben gehad of 10 jaar oud zijn denk ik dat de techniek wel een heel stuk verder is dan nu. Dan zijn of de thuis batterijen een stuk kleiner of hebben we allemaal een kleine nucleaire reactor thuis :D tijd zal het leren....
Leoniq schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:15:
[...]

Een dezer dagen. Heeft iemand dit als tester in gebruik? En wanneer komt de uitrol?.
Hier nog het oude portal...

• cj1
  • Niet online

cj1

Maartentux schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:21:
De temperaturen in een auto in Europa lopen uiteen tussen zeg -30° ('s nachts in Scandinavie) tot +70° (middagzon erop, geen schaduw). Temperatuur in een woning tussen 10° en 30°...
En laden en ontladen gaat echt stukken harder in een EV.
Of de rechthoekige LFP cel nu in een EV of in een low rate thuisbatterij is gebouwd, krimp- en zwelgedrag blijven ze houden. Als ik de interieurfoto's van de Sessy bekijk lijkt er daar geen rekening gehouden met dat krimp- en zwelgedrag.

• Simpel360
cj1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Of de rechthoekige LFP cel nu in een EV of in een low rate thuisbatterij is gebouwd, krimp- en zwelgedrag blijven ze houden. Als ik de interieurfoto's van de Sessy bekijk lijkt er daar geen rekening gehouden met dat krimp- en zwelgedrag.
Heb je jouw vragen ook al gesteld in andere thuisaccu topics?
Ben nl benieuwd wat zij over deze vragen te melden hebben.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:59
Ersus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:56:
[...]

En die 18 jaar oude panelen heb je op de Sessys aangesloten?
Nee, ik heb zelf een Victron Systeem. Maar dat staat los van hoe lang de panelen meegaan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

John245 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:57:
[...]

Nee, ik heb zelf een Victron Systeem. Maar dat staat los van hoe lang de panelen meegaan.
Ach zo John, ik dacht je schrijft in het Sessy topic over je oude panelen omdat je die op je Sessys had aangesloten maar daarbij ging het dus alleen maar om jouw panelen maar niet om de Sessy's. Dank voor het verduidelijken.

• Simpel360
Ersus schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:15:
[...]

Ach zo John, ik dacht je schrijft in het Sessy topic over je oude panelen omdat je die op je Sessys had aangesloten maar daarbij ging het dus alleen maar om jouw panelen maar niet om de Sessy's. Dank voor het verduidelijken.
Het begon met de 4800 panelen van @cj1 en de slechte kwaliteit/levensduur daarvan. Dit was/is dan blijkbaar een maatstaf/verwachting voor een Sessy :|

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Simpel360 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 07:35:
[...]

Het begon met de 4800 panelen van @cj1 en de slechte kwaliteit/levensduur daarvan. Dit was/is dan blijkbaar een maatstaf/verwachting voor een Sessy :|
Idd zo simpel is het als je in het Sessy topic schrijft dat het deze verwachting heeft. Maar het is ok, dank voor je ‘toevoeging’…….de posts staan er boven.

• Simpel360
Ersus schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:08:
[...]

Idd zo simpel is het als je in het Sessy topic schrijft dat het deze verwachting heeft. Maar het is ok, dank voor je ‘toevoeging’…….de posts staan er boven.
En dan blijft lezen nog best moeilijk blijkbaar.
Maar dat is ok.

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:45
Ik ben ook van plan een Sessy aan te schaffen.

Nou zie ik ook “aanbiedingen” voorbij komen, een Sessy voor 2600 eur ex. btw. Dat komt neer op 3146 eur incl. dat is 400 euro geodkoper dan bij Sessy zelf.

Zijn dit oudere modellen of precies dezelfde.

Frank

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:44
Jetro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:51:
Ik ben ook van plan een Sessy aan te schaffen.

Nou zie ik ook “aanbiedingen” voorbij komen, een Sessy voor 2600 eur ex. btw. Dat komt neer op 3146 eur incl. dat is 400 euro geodkoper dan bij Sessy zelf.

Zijn dit oudere modellen of precies dezelfde.

Frank
Het is dan handig om even te melden waar je die 'aanbiedingen' hebt gezien ;)

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:45
PimDoos schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:36:
[...]

Het is dan handig om even te melden waar je die 'aanbiedingen' hebt gezien ;)
Als je “Sessy” googled krijg je er meerdere.

https://uwsolarinstallati...Ow0srUckci88aAsY9EALw_wcB

Bij sommige moet je verplicht een P1 dongle kopen.

• PimDoos
Jetro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:56:
[...]

Als je “Sessy” googled krijg je er meerdere.

https://uwsolarinstallati...Ow0srUckci88aAsY9EALw_wcB

Bij sommige moet je verplicht een P1 dongle kopen.
Voor volledige functionaliteit heb je zo'n dongle wel nodig. Bij Sessy zit dat bij de prijs in, bij deze shop zo te zien niet. In de naam staat '2.0', dat is voor zover bij mij bekend de meest recente hardwarerevisie.

• Leoniq
Leoniq schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:15:
[...]

Op de Sessy site spotte ik deze foto.
Wellicht wordt dat de nieuwe app weergave. Als dat hem wordt, ziet die er tof uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gGfGn7qWNFQpZKs-8rm-CKnC8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0a2zm6sUj5rThBKaPtJOtMNO.jpg?f=fotoalbum_large

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:07
Leoniq schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:30:
[...]

Op de Sessy site spotte ik deze foto.
Wellicht wordt dat de nieuwe app weergave. Als dat hem wordt, ziet die er tof uit.

[Afbeelding]
Dat is het Homey Energy scherm. Volgens mij zie je in de achtergrond vaag ook een homey pro op de Sessy staan.

• Leoniq
Torch1969 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:47:
[...]

Dat is het Homey Energy scherm. Volgens mij zie je in de achtergrond vaag ook een homey pro op de Sessy staan.
Oke, weer wat geleerd. d:)b

• Leoniq
De portal met de nieuwe weergave is actief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i7VpxM2i2gnMpcCh6WjWDmXBD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPLfJwuJJTgyBjdJbmiTbibk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNA9-iQZlfbs9kE6Mi5YGShyedY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2h47gBlchYnTjSaGVSuvLB7t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 111% gewijzigd door Leoniq op 10-02-2026 12:09 ]

• psdata
Leoniq schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:59:

[Afbeelding]
ziet er mooi uit, al komen ze met de zelfde plaatjes als alle andere home energie (automation) sytemen (display)

Maar toch een leuke en goede aanvulling voor de grote groep mensen zonder Homey, HA of Domotics.
Compliment voor Charged (de makers van Sessy) met deze ontwikkeling

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-02 16:57
Leoniq schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:59:
Alleen de getallen kloppen nog niet. Althans in ieder geval in mijn huishouden niet. De opwek van PV is veel te hoog, volgens mij zit daar ergens ook de import naar of export vanuit de Sessy accu zelf bij in. Ook de import van het net klopt niet, die is dan weer te laag.

Dit lijkt ook al bekend te zijn bij Sessy zelf, zie: https://www.sessy.nl/sessy-portal-status/

ff geduld dus ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Maartentux
Gameboy schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:44:
[...]

Alleen de getallen kloppen nog niet. Althans in ieder geval in mijn huishouden niet. De opwek van PV is veel te hoog, volgens mij zit daar ergens ook de import naar of export vanuit de Sessy accu zelf bij in. Ook de import van het net klopt niet, die is dan weer te laag.

Dit lijkt ook al bekend te zijn bij Sessy zelf, zie: https://www.sessy.nl/sessy-portal-status/

ff geduld dus ;)
Ja ook bij mij zie ik afwijkingen als ik de dagcijfers vergelijk tussen Sessy en Frank. Ik heb de 7 dagen voorafgaand aan vandaag vergeleken. Een deel daarvan is goed verklaarbaar, omdat Sessy maar 1 van mijn twee PV installaties meet, en dus gaat het begrijpelijkerwijs mis in de optelsom. Maar toch zie ik ook onverklaarbare afwijkingen, zowel bij aardgas als bij terugleveren. Terwijl dat toch echt waarden zijn die hij rechtstreeks uitleest en niet zit te berekenen... Overigens weet ik niet wie er fout zit, Sessy of Frank. Het kan (misschien??) ook liggen aan het tijdstip dat ze aanhouden als datumgrens? Maar ik zou me kunnen voorstellen dat dat gestandaardiseerd is. Ik kijk het rustig aan en doe geen melding. Maar het is wel opvallend...

Die afwijkende aardgaswaarden daar word ik wel echt nerveus van. Want die KUNNEN maar op 1 manier gemeten worden. Door P1 datagrammen die uit de slimme meter gevist worden. Een afwijking daar moet gewoon onmogelijk zijn. Dit zint mij absoluut niet. Zijn er meer mensen die afwijkingen zien in de aardgas waarden tussen hun leverancier en de Sessy pagina?

[ Voor 12% gewijzigd door Maartentux op 10-02-2026 17:26 ]

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:05
Ik vind dit nog wel een beetje gekke melding, gezien alles online is en werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F09v4Yi4dlqdCjQQErJp461KyhA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0dsdnJnp4CjWjY7BqcxMID8A.png?f=user_large
Soeski schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:25:
Ik vind dit nog wel een beetje gekke melding, gezien alles online is en werkt:

[Afbeelding]
Dit zie ik hier ook, bij mij komt het doordat er geen IP adres voor een Sessy met PV is gedefineerd :? heb de vraag ook al aan Sessy gesteld.

• MajaMestreech
  • Laatst online: 20:13
In de nieuwe portal zie ik ineens Gas verbruik staan. Ik kan me niet herinneren dat dit in de oude portal stond. Aangezien wij geen gas meer hebben zou ik de mogelijkheid in de portal willen zien om het gasverbruik uit te schakelen optioneel. Iemand dit al bij info@sessy.nl aangemeld? (aangezien we niet voor een gezellige wachtrij zouden zorgen).

• Soeski
Soms is ook de helft van de icoontjes weg (in screenshot nu dus niet), en staan er maar 4 dus. De andere 4 zijn poef. Dan ga ik naar "Grafieken" of "Overzicht", daarna naar het "Sessy" logo links bovenin terug en dan is het er meestal weer.
Minor issues en vast ook al gemeld bij Sessy.
De energieprijs (12-13 cent) is ook zonder opslagen/BTW zo te zien. Was het maar zo'n feest! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztcLU0Ko4KCqd4otxKa7IDhmRVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KOwmmCUHDLrHEUnpfw7uD3BF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Soeski op 11-02-2026 16:14 ]

• Gameboy
Soeski schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:37:
Soms is ook de helft van de icoontjes weg (in screenshot nu dus niet), en staan er maar 4 dus. De andere 4 zijn poef. Dan ga ik naar "Grafieken" of "Overzicht", daarna naar het "Sessy" logo links bovenin terug en dan is het er meestal weer.
Minor issues en vast ook al gemeld bij Sessy.
De energieprijs (12-13 cent) is ook zonder opslagen/BTW zo te zien. Was het maar zo'n feest! :)

[Afbeelding]
Ja, heb ik al gemeld bij Sessy ;) Met een refresh verdwijnen de helft van de tegels, en alleen door naar de "graphs" pagina te navigeren en weer terug, zie je alles weer. Tot je weer een refresh doet en de helft weer weg is.

Navigeren naar (alleen) de "overview" page en weer terug zorgt ervoor dat 2 van de 4 missende tegels weer terugkomen, maar pas als je via "graphs" naar "home" gaat, zie je alles weer...

Zal vast wel worden gefixed een dezer dagen...

[ Voor 9% gewijzigd door Gameboy op 11-02-2026 16:18 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Soeski
Gameboy schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:16:
[...]

Ja, heb ik al gemeld bij Sessy ;) Met een refresh verdwijnen de helft van de tegels, en alleen door naar de "graphs" pagina te navigeren en weer terug, zie je alles weer. Tot je weer een refresh doet en de helft weer weg is.

Navigeren naar (alleen) de "overview" page en weer terug zorgt ervoor dat 2 van de 4 missende tegels weer terugkomen, maar pas als je via "graphs" naar "home" gaat, zie je alles weer...

Zal vast wel worden gefixed een dezer dagen...
Verdomd je hebt gelijk haha. Precies ook hier zo. Wel is nu de laadstrategie ingevuld, nadat ik naar het hamburger menu ben gegaan en toen naar Mijn Account. Blijkbaar moest dit nog even ingelezen worden ofzo.

• Gameboy
Soeski schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Verdomd je hebt gelijk haha. Precies ook hier zo. <knip>
Ik heb het getest op Chrome, Firefox, en in de (web)app op Android. Overal is het gedrag precies hetzelfde, dus het moet aan hun kant in de app zelf zitten lijkt me ;)

• Wolshema
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 25-02 09:23
Ziet er prima uit, nog wel wat kleine probleempjes zoals eerder al door anderen aangegeven. Ook soms heel veel cijfers achter de komma.

• Wolshema
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Wolshema op 12-02-2026 09:27 ]

• Wolshema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRDmrxHzcLexcAKu3hYKF7v9Pds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8sjck0tBLvNHJSVPPxP9nQf.jpg?f=fotoalbum_large

• Soeski
Ja, de histogrammen (balken) lopen ook door de cijfers heen op de grafieken, en ook de prijs van energie wordt gewoon weergegeven als 0, -0,2 e.d.
Ik snap niet zo goed dat dit live is gezet. Zo kun je echt nog geen platform opleveren, geen enkele klant van ons zou dit accepteren als 1e versie.
Ik weet dat Sessy echt een heel klein bedrijf is met weinig mensen, maar laat dit dan extern ontwikkelen ofzo, i.p.v. intern door een beginner.
Ik weet wel een partij die dit goed en snel kan, en niet erg duur. DM me :)

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-02 13:09
Ik kom niet ingelogd in de nieuwe app/portal.
Zowel de app zelf niet als browser (safari) op de iphone (16 ios 26.2) en op de ipad niet in de browser (safari of chrome)

Heb Sessy al gemaild. Dit probleem had ik met de vorige sessy portal helaas ook al, dat ik niet voorbij het inlog scherm kom. Kan op de knop inloggen drukken tot ik een ons weeg. Iemand ervaring mee met een hopelijke fix? :)

• Soeski
DeKoetsier schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:18:
Ik kom niet ingelogd in de nieuwe app/portal.
Zowel de app zelf niet als browser (safari) op de iphone (16 ios 26.2) en op de ipad niet in de browser (safari of chrome)

Heb Sessy al gemaild. Dit probleem had ik met de vorige sessy portal helaas ook al, dat ik niet voorbij het inlog scherm kom. Kan op de knop inloggen drukken tot ik een ons weeg. Iemand ervaring mee met een hopelijke fix? :)
Ik krijg ook fouten met inloggen, maar als ik na de fout dan refresh (F5) kom ik er wel in... het is nog een beetje een puinhoop.

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-02 14:56
Nee,

Maar ik heb wel wat grappige foutjes in de portal:

- Laadstrategie: Onbekend ... ook al staan ze gewoon allemaal op ECO mode
- En 2 cijfers achter de comma vind ik ook wel genoeg hoor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxNBAsvhKtStome48QZ_wanpI74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LSJZyV8hilDrQ4uSdGoGWPaG.png?f=user_large

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-02 14:56
En waarom de tijd in EN-US format? Ik leef in Nederland hoor :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpg2OWFrtlS4xULWZFXLI3pAF-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFowWXA7ELl1R6yGMtfWfzdY.png?f=fotoalbum_large

• Vivi
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21-02 10:53
Weet iemand hoe het komt dat Sessy in de nieuwe app opeens de verbruiksgegevens lijkt weer te geven van gasverbruik? 🤓

Ze weten wel bij welke leverancier ik zit, maar verder heb ik alles op nee staan.

Persoonlijk nog niet echt fan van de nieuwe app, misschien nog even wennen 🤪

[ Voor 17% gewijzigd door Vivi op 12-02-2026 18:37 ]

Vivi schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:35:
Weet iemand hoe het komt dat Sessy in de nieuwe app opeens de verbruiksgegevens lijkt weer te geven van gasverbruik? 🤓

Ze weten wel bij welke leverancier ik zit, maar verder heb ik alles op nee staan.

Persoonlijk nog niet echt fan van de nieuwe app, misschien nog even wennen 🤪
Dat lezen ze via de slimme meter uit :)

• Vivi
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21-02 10:53
DJP! schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:41:
[...]

Dat lezen ze via de slimme meter uit :)
Ah, dat klinkt logisch 😇 Was een beetje bang dat ze zonder akkoord opeens vanuit mijn leverancier gegevens gedeeld kregen zonder mijn akkoord 🙈 In de oude app zag ik dit namelijk niet 🤪

• Soeski
Iedereen ziet de tegel GAS, ook als je dit helemaal niet hebt. Zoals ik. Als je het wel hebt zullen ze dit wel uitlezen ja.

• MajaMestreech
Soeski schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:41:
Iedereen zit de tegel GAS, ook als je dit helemaal niet hebt. Zoals ik. Als je het wel hebt zullen ze dit wel uitlezen ja.
Ik heb een verzoek ingediend om die Gas grafieken en tegels optioneel uit te zetten in de Instellingen voor de gasloze Sessy bezitters.

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ik draai sinds de kerstvakantie NOM op basis van de Eastron (die via modbus aangesloten is op een nieuw P1 kastje van Sessy). Veranderingen in de energiestromen worden heel veel sneller weggeregeld.
Dit kan ik mooi illustreren met het volgende plaatje waarin je in de bovenste grafiek de stand van de slimme meter ziet, en in de onderste grafiek het vermogen wat mijn huis in- of uitstroomt. Je ziet allerlei verstoringen van vermogensverbruikers de hele dag door, met in elk geval de quooker die iets van 4x per uur eventjes 2kW pakt, maar rond 18-19u ook veel vermogen bij het koken.
Ik heb 7 februari gekozen omdat het een redelijk zonnige dag was, waardoor ik tot in de avond nul op de meter kon draaien.
Je ziet dus dat ik tussen 12u en 18u nog geen 0.2kWh verbuikt heb. Dat vind ik erg netjes.
(voor mensen met een DSMR5 slimme meter misschien niks bijzonders)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyntrO2iemQ1a319ST2yE9uo-Hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WQrGrgdvFQ5qFrEyMcQaDotD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 196% gewijzigd door worker op 13-02-2026 20:40 ]

• Maartentux
Maartentux schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:17:
[...]

Die afwijkende aardgaswaarden daar word ik wel echt nerveus van. Want die KUNNEN maar op 1 manier gemeten worden. Door P1 datagrammen die uit de slimme meter gevist worden. Een afwijking daar moet gewoon onmogelijk zijn. Dit zint mij absoluut niet. Zijn er meer mensen die afwijkingen zien in de aardgas waarden tussen hun leverancier en de Sessy pagina?
Ik heb alle dagen van 9 jan t/m vandaag de gasmeterstanden die Sessy uitleest vergeleken met de waarden die Frank rapporteert. Het wordt er niet beter op, want in circa 65% van de gevallen zijn de waardes gelijk, maar in de circa 35% dat er een afwijking is, is de waarde van Frank altijd de hoogste. Het is dus niet een afrondingsfoutje waarbij op dinsdag de ene +0,1 aangeeft en woensdag weer de ander. Het is structureel zo dat Frank de hogere meting heeft. Ik ga hier dus verder in duiken.

Maar ik wil wel graag mijn eerdere oproep herhalen: zijn er meer mensen die afwijkingen zien tussen gemeten dagwaarde volgens energieleverancier en volgens Sessy P1? Of (hihi) zijn jullie allemaal al lang gasloos? ;)

[edit] Misschien ronden ze niet af maar snijden ze alles weg na 1 cijfer achter de komma(?) Dat zou het kunnen verklaren misschien. Ik heb dit zojuist naar Sessy gemailed. We zullen zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Maartentux op 14-02-2026 00:51 . Reden: zie tekst ]

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Heb je gekeken naar de absolute standen, of naar dagtellers?
Als je de echte meterstanden vergelijkt dan zou verkeerd afronden (door afkappen) geen cumulatief effect kunnen hebben.

• Maartentux
worker schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:57:
Heb je gekeken naar de absolute standen, of naar dagtellers?
Als je de echte meterstanden vergelijkt dan zou verkeerd afronden (door afkappen) geen cumulatief effect kunnen hebben.
Ik geloof niet dat de Sessy pagina de absolute standen kan aangeven, en in de Frank app zie ik dat ook niet. Ik ben nu wel zelf manueel elke dag de stand aan het opnemen, maar daar heb ik straks pas wat aan.

Ik bedacht me ook dat het verkeerd afronden dit toch niet kan verklaren, omdat wat de ene dag tekort is er de volgende dag weer extra bij komt. Dus over een periode van meer dan 1 dag komt het gemiddelde dan toch gelijk uit... maar een andere verklaring weet ik nog niet.

De verschillende standen treden ook op bij de elektra, maar daar is het (deels) moeilijker te zien. Maar bijv. mijn teruglever-waarden zijn ook verschillend.

[ Voor 9% gewijzigd door Maartentux op 14-02-2026 11:39 ]

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:20
Voor Homey gebruikers: De Sessy app heeft een update 3.4.0 gekregen die momenteel nog in test fase staat: https://community.homey.a...huisbatterij-nl/78156/839

Daarnaast heeft Power By The Hour de laatste maand een aantal grote updates gehad. De NOM/XOM en ROI flows binnen Homey zijn verder geoptimaliseerd, en alles is nu ook beschikbaar voor 'oudere' Homey Pro's. Ook het binnenhalen van Day Ahead prijsinfo is verbeterd en sneller gemaakt. https://community.homey.a...-day-month-and-year/20535

• psdata
Maartentux schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:37:
[...]
Ik geloof niet dat de Sessy pagina de absolute standen kan aangeven, en in de Frank app zie ik dat ook niet. Ik ben nu wel zelf manueel elke dag de stand aan het opnemen, maar daar heb ik straks pas wat aan.

De verschillende standen treden ook op bij de elektra, maar daar is het (deels) moeilijker te zien. Maar bijv. mijn teruglever-waarden zijn ook verschillend.
Bij mij klopt het redelijk met wat de energie leverancier mij voorschoteld en wat Sessy mij toont en wat ik zelf uitlees. (Homewizzard, smile en een eigen brouwsel) Ja dus 4 P1 monitoren aktief.
Zowel met de M3's en de Kwh redelijk 1:1 (m3 in de 0,0x en kwh in de 1).
Je zou je data ook nog naar het https://www.slimmemeterportal.nl/ kunnen laten sturen vanaf de netbeheerder, dan weet je ook altijd met welke info je energieleverancier werkt.

• Maartentux
psdata schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:13:
[...]
Je zou je data ook nog naar het https://www.slimmemeterportal.nl/ kunnen laten sturen vanaf de netbeheerder, dan weet je ook altijd met welke info je energieleverancier werkt.
Kijk, dat is handig! Die kende ik niet. Op zich moet die 100% overeenkomen met de data van Frank, want precies dezelfde bron. Maar mooi om een extra ijkpunt te hebben. Ik heb ook een USB-P1 uitleeskabeltje ooit gekocht maar nooit gebruikt omdat er snel daarna al een Sessy hing. Die kan ik misschien ook gaan gebruiken. Maar mijn Python skills zijn vrijwel afwezig.

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Je hebt geen python skills nodig. Er is een webpagina op de Sessy waar alle gegevens van de P1 meter op staan. Ik weet ff de url niet meer uit mijn hoofd.
Dus ook de tellerstanden

• psdata
worker schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:10:
Je hebt geen python skills nodig. Er is een webpagina op de Sessy waar alle gegevens van de P1 meter op staan. Ik weet ff de url niet meer uit mijn hoofd.
Dus ook de tellerstanden
Jij bedoelde deze api result pagina : http://ip-Sessy-P1/api/v2/p1/details
Zo zie je ergens deze regels staan wat de totaal tellers van je "loopwerk"
"power_consumed_tariff1": 2798xxxx,
"power_produced_tariff1": 2368xxxx,
"power_consumed_tariff2": 1990xxxx,
"power_produced_tariff2": 15425xxx,
Maar dan moet je op of rond midernacht het uilezen
Zelf lees ik met m'n oude programmatje ieder telegram bericht in, en dump dit in een mysql (mariadb) database
Met een serieel/usb dongeltje aan gesloten op de P1 Splitter. naast de andere.

[ Voor 29% gewijzigd door psdata op 14-02-2026 16:40 ]

Hier lijken de nummertjes voor het gasverbruik toch aardig te kloppen. Als ik kijk naar het verbruik van gister geeft Home Assistant 3,72m3 aan en het sessy portal 3,7m3.

• Maartentux
@worker @psdata Dank je wel voor het opfrissen van mijn geheugen! Ik had ooit al een scriptje gemaakt, dat staat nu in [linux] cron:
code:
1
2
# Save the P1 meter values every day at midnight
0 0 * * * root /root/sessy-P1-gather.sh > /root/$(date +\%F)
dumpt keurig de hele reply in een file YYYY-MM-DD

• psdata
Ik had deze update nog niet voorbij zien komen hier, Sessy 1.11.9 release datum 29-01-2026
Maar vandaag popte hij omhoog met een update: binnen HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pbQQHVjzzrCNG68hySPP3k59pc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hJf8TzVt5LwVFXXRuqb3Ngqr.png?f=fotoalbum_large

Wellicht toch eens kijken naar de instellingen voor "Stroommeting voor distributiekast"

De modbus gebruik ik "nog" niet, en bijladen is een goede zaak om te lege accu's te vermijden

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-02 18:27
Wat ik voor mis in het nieuw portal is het verschil in lading van mijn accu's voorheen kon je dit nog zien. Naast natuurlijk dat het portal nu vrij waardeloos is om ik de data niet kan refreshen en deze soms uren oud zijn. Maar ik denk dat dit ik de komende tijd wel word opgelost.

Ik heb ze ook aan homey hangen en daar is de data volgens mij wel actueel. Wat mij opvalt is de ene accu nu tegen de 5% zit terwijl de andere nog op 60% zit. Ik weet dat het vanwege efficiëntie er een bepaald algoritme in zit. Maar dit verschil lijkt mij wat groot en ook niet efficiënt. Of is dit normaal gedrag?

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:40
Even een vraagje aan @PimDoos

Ik heb een Eastron 630 Modbus geplaatst en mijn Sessy P1 meter losgekoppeld van de P1 en via Modbus aangesloten.
Dit werkt allemaal goed, en ook jou HA Integratie laat netjes de modbus waardes zien.
Wat me echter opvalt is dat de waardes binnen de HA interface slecht's 1x per 10sec verversen. Zou dit betekenen dat als ik op basis van jou integratie XoM ga draaien dat geen snelheid win t.o.v. mijn oude P1 constructie met slechts één telegram per 10sec? Of is dit puur een weergave ding in HA?

alvast dank voor de reactie,

mvg

Martijn.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

• PimDoos
martinisoft schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:09:
[...]
Wat me echter opvalt is dat de waardes binnen de HA interface slecht's 1x per 10sec verversen. Zou dit betekenen dat als ik op basis van jou integratie XoM ga draaien dat geen snelheid win t.o.v. mijn oude P1 constructie met slechts één telegram per 10sec? Of is dit puur een weergave ding in HA?
[...]
De update interval is aan te passen via de configure options. Default is 5 seconden, aan te passen tot minimaal 1 seconde. Voor stabiele resultaten zou ik aanraden niet lager dan 2 te gaan, vanwege de netwerk overhead van het pollen van Sessy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdy3KndIrxpCPodaOkodWZ3I9O4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sHVJ53bWn8FgTx9QE7WQPLCh.png?f=user_large

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:40
PimDoos schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:41:
[...]

De update interval is aan te passen via de configure options. Default is 5 seconden, aan te passen tot minimaal 1 seconde. Voor stabiele resultaten zou ik aanraden niet lager dan 2 te gaan, vanwege de netwerk overhead van het pollen van Sessy.
Top! dank voor de snelle reactie!

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

TimK1990 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:59:

Ik heb ze ook aan homey hangen en daar is de data volgens mij wel actueel. Wat mij opvalt is de ene accu nu tegen de 5% zit terwijl de andere nog op 60% zit. Ik weet dat het vanwege efficiëntie er een bepaald algoritme in zit. Maar dit verschil lijkt mij wat groot en ook niet efficiënt. Of is dit normaal gedrag?
Dat kan in NOM normaal gedrag zijn. Staan je accu’s in NOM?
Afhankelijk van vraag en aanbod van elektriciteit besluit het systeem 1 of 2 Sessy’s in te zetten. Dit omdat de verliezen te minimaliseren.
Zo kunnen de accu’s ver uit elkaar komen te lopen qua SOC. Dat heeft volgens mij geen nadelen.

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-02 18:27
worker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:34:
[...]

Dat kan in NOM normaal gedrag zijn. Staan je accu’s in NOM?
Afhankelijk van vraag en aanbod van elektriciteit besluit het systeem 1 of 2 Sessy’s in te zetten. Dit omdat de verliezen te minimaliseren.
Zo kunnen de accu’s ver uit elkaar komen te lopen qua SOC. Dat heeft volgens mij geen nadelen.
Ja hij staat op NOM en ik wist dat ze elkaar af wisselde voor efficiëntie. Echter het grote verschil had ik niet verwacht.
Voor het ontladen is het niet z'n probleem. Wanneer het weer iets zonniger word vraag ik het me af. Dan zal er een vol zijn en de ander niet.

Maar goed we gaan het zien, of niet 😂

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-02 22:15
AnnaAnjo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:55:
[...]

Nee. Ook geen externe sturing. We lezen wel waardes af vanaf de API richting home assistant maar das alleen lezen.

De error pagina zat vol met deze melding:

2026/01/21 E (09:03:46.115) ac_board: 2026/01/21 E (09:03:45.791) comms_ac: Serial bus handler failed with error: ESP_ERR_NVS_NOT_FOUND

Ik heb een keer de dongle en de sessy herstart en de energie strategie gewisseld en terug op NOM waarde gezet en opnieuw opgeslagen en nu lijkt het weer normaal. De error verschijnt niet meer en vandaag geen volledige dump in het net

-----
Lijkt toch weer iets niet goed te gaan. De sessy is nu aan het switchen van netjes gebruik naar energie van het net trekken.

Error log vertoont geen nieuwe meldingen. Zowel de dongle als de sessy niet.

@Twan_V enig idee?

[Afbeelding]
Het heeft even geduurd maar voor de geïnteresseerden blijkbaar was de inverter kapot. Deze is netjes onder garantie vervangen en nu lijkt alles weer goed te werken 👍

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

TimK1990 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:50:
[...]

Ja hij staat op NOM en ik wist dat ze elkaar af wisselde voor efficiëntie. Echter het grote verschil had ik niet verwacht.
Voor het ontladen is het niet z'n probleem. Wanneer het weer iets zonniger word vraag ik het me af. Dan zal er een vol zijn en de ander niet.

Maar goed we gaan het zien, of niet 😂
Het algoritme is vrij simpel: zolang de vermogens (in of uit) laag genoeg zijn blijft het systeem net zolang met 1 Sessy werken totdat deze vol of leeg is, en schakelt dan pas over naar de volgende Sessy.
Er is geen algoritme om ervoor te zorgen dat ze “gelijk op gaan”.
Ik zie daar ook geen enkel voordeel in, maar jij lijkt je zorgen te maken, of wel een nadeel te zien in het feit dat de 2 ladingen ver uit elkaar lopen.
Kun je dat misschien uitleggen ?

• Maartentux
worker schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:32:
[...]

Er is geen algoritme om ervoor te zorgen dat ze “gelijk op gaan”.
Mij is verteld, volgens mij hier op dit forum, dat er dus wél zo'n algoritme is. Wat bij mij totaal niet werkt overigens. Maar bij anderen, met screenshots onderbouwd, zeer zeker wel werkt.

Wat het nadeel is bij ontladen is dat wanneer 1 accu 0% is en de ander 80% de sessy's onvoldoende vermogen hebben om een 2200 watt vermogensvraag aan te kunnen, terwijl ze dat wel hebben als de ene accu 20% en de ander 60% is. Nog afgezien van een betere verdeling van hitteontwikkeling en inverter stress door te moeten werken op max. vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door Maartentux op 20-02-2026 22:38 ]

• Tazzios
  • Laatst online: 19:47

Tazzios

..

Ik dacht die functie te hebben gemaakt maar zie dat ik het alleen nog in de marstek HA blueprint heb verwerkt en nog niet in die van de Sessy.
De functie zorgt er voor dat de soc binnen 10% van elkaar blijft. Optimaal vermogen verdeling en dagrotatie zat er al in.

(Zie github tazzios en die van pimdoos)

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Maartentux schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:36:
[...]

Mij is verteld, volgens mij hier op dit forum, dat er dus wél zo'n algoritme is. Wat bij mij totaal niet werkt overigens. Maar bij anderen, met screenshots onderbouwd, zeer zeker wel werkt.
Het algoritme is precies zoals ik zei. Dat mensen die screenshots tonen dat meerdere accu’s “gelijk opgaan” kan 2 oorzaken hebben:
1) er is zoveel vraag of aanbod dat het efficiëntst is om meerdere Sessy’s tegelijk te laden of te ontladen. De 2 SOCs lopen samen op of af.
2) er is genoeg vermogen om het efficiëntst met 1 Sessy te laden. Dan (ont)laadt 1 Sessy en de ander staat stil. Als er echter even een kortstondige piek geweest, waardoor er heel eventjes een extra Sessy nodig is. En die piek weer weg is, besluit het systeem op basis van de SOC welke doorgaat en welke stopt. Als er geladen wordt stopt de Sessy met de hoogste SOC. Als er ontladen wordt stopt de Sessy met de laagste SOC. Dit heeft het effect dat jij hebt gezien in screenshots.

Ik heb een quooker in huis die meerdere keren per uur even bijwarmt met 2kW. Het effect is dat meestal de Sessy’s redelijk gelijk opgaan.

Ik ben ervan overtuigd dat er geen software in de Sessy zit die bewust de Sessy’s gelijk op laat gaan of juist niet. Dit gedrag is een bijeffect van het algoritme wat ik hierboven beschreef

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Als jij een heel stabiel verbruik hebt gedurende uren, dan schakelt Sessy dus niet van de ene accu naar de andere.
Je kunt testen of ik gelijk heb: als dit aan de hand is op een dag, dan kun je eventjes een grote verbruiker aanzetten om het systeem te dwingen om de 2e Sessy bij te schakelen.
Je zal zien dat als het systeem weer terug gaat naar 1 gebruiker, hij overgeschakeld zal zijn naar de andere

• MajaMestreech
Weet iemand of er een beperking zit op het aantal connectie's direct naar de Sessy's?
Ik stuur de batterijen aan via een Homey met de SlimLaden voor thuisbatterij app. Deze communiceert eigenlijk best veel met de batterijen. Als ik dan met een browser op de laptop of met de My Home Battery app op de mobiel probeer te verbinden met de batterijen dan gaat dit niet of pas na een hele tijd. Lijkt erop dat de http interface "bezet" is.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
MajaMestreech schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:51:
Deze communiceert eigenlijk best veel met de batterijen.
Wat vind jij "best veel" ?

Ik heb de Sessy met eigen scripts geïntegreerd in de rest van mijn huis en ik doe (als hij aanstaat):
1 x per sec een get op http://sessy/api/v1/power/status
1 x per 4 sec een get op http://sessy/api/v1/energy/status
1 x per 5 sec een get op http://sessy/api/v1/power/active_strategy

1 x per 5 sec een post op http://sessy/api/v1/power/setpoint (tenzij het verschil met het vorige setpoint meer dan 30Watt is, dan 1 x per sec, zodat hij wat vlotter reageert bij vraag/aanbod-wijziging).

Alles bij elkaar vind ik dat niet superveel, maar zeker ook niet weinig. Als ik inlog op de web-interface ervaar ik verder geen enkele vertraging, dus het lijkt mij niet "te veel"?

Hoe intensief communiceert jouw Homey-integratie dan wel niet?
Of mogelijk is er wat anders aan de hand?

Aanvulling: Mijn Sessy is standalone en hangt niet aan het internet, dus wordt verder niet "afgeleid" door communicatie met de portal of de P1-dongle.

[ Voor 6% gewijzigd door ocaj op 22-02-2026 07:50 ]

• MajaMestreech
ocaj schreef op zondag 22 februari 2026 @ 07:48:
[...]

Wat vind jij "best veel" ?

Ik heb de Sessy met eigen scripts geïntegreerd in de rest van mijn huis en ik doe (als hij aanstaat):
1 x per sec een get op http://sessy/api/v1/power/status
1 x per 4 sec een get op http://sessy/api/v1/energy/status
1 x per 5 sec een get op http://sessy/api/v1/power/active_strategy

1 x per 5 sec een post op http://sessy/api/v1/power/setpoint (tenzij het verschil met het vorige setpoint meer dan 30Watt is, dan 1 x per sec, zodat hij wat vlotter reageert bij vraag/aanbod-wijziging).

Alles bij elkaar vind ik dat niet superveel, maar zeker ook niet weinig. Als ik inlog op de web-interface ervaar ik verder geen enkele vertraging, dus het lijkt mij niet "te veel"?

Hoe intensief communiceert jouw Homey-integratie dan wel niet?
Of mogelijk is er wat anders aan de hand?

Aanvulling: Mijn Sessy is standalone en hangt niet aan het internet, dus wordt verder niet "afgeleid" door communicatie met de portal of de P1-dongle.
Bedankt voor je uitleg. Ik begrijp dat bij jou de communicatie vanaf 1 bron/apparaat komt. Bij mij is het de Homey-app, de Sessy portal en dan ook nog de My Home Battery app. Ik moet zeggen de ontwikkelaar van de Homey-app heeft de communicatie op 30 seconden gezet en gaat nu al veel beter. Overigens communiceert de Homey-app niet met de Sessy P1 dongel en die ondervindt ook geen vertraging.
Terug naar mijn vraag: meerdere "clients" die naar de Sessy dongel connecteren werkt wel maar er zal vast een beperking zijn.

• Maartentux
Maartentux schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 00:14:
[...]
Ik heb alle dagen van 9 jan t/m vandaag de gasmeterstanden die Sessy uitleest vergeleken met de waarden die Frank rapporteert. Het wordt er niet beter op, want in circa 65% van de gevallen zijn de waardes gelijk, maar in de circa 35% dat er een afwijking is, is de waarde van Frank altijd de hoogste. Het is dus niet een afrondingsfoutje waarbij op dinsdag de ene +0,1 aangeeft en woensdag weer de ander. Het is structureel zo dat Frank de hogere meting heeft. Ik ga hier dus verder in duiken.

[edit] Misschien ronden ze niet af maar snijden ze alles weg na 1 cijfer achter de komma(?) Dat zou het kunnen verklaren misschien. Ik heb dit zojuist naar Sessy gemailed. We zullen zien.
Ik heb nu een klein weekje de meterstanden gelogd en heb daaruit sluitend bewijs dat Sessy de foutieve waardes toont, door inplaats van correct afronden de getallen achter de komma af te knippen. Dat bevestigt het vermoeden wat ik uitsprak in het bugreport wat ik vorige week gemeld heb bij Sessy. Hier zijn de meetgegevens:

Waarde uitgelezen van
code:
1
2
3
4
5
6
7
datum           P1 meter     Frank app       Sessy portal
17/02           3194            3,2         3,1
18/02           3954            4,0         3,9
19/02           4555            4,6         4,5
20/02           3166            3,2         3,1
21/02           2789            2,8         2,8
22/02           2762                        2,7
Je ziet hier dat Sessy portal telkens de resterende cijfers afknipt. Met uitzonding van de 21 feb meting: 2789 -> 2,8. Dit zou er op kunnen duiden dat de bug gefixt is...? Maar de allerlaatste meetwaarde (Van Frank is die waarde nog niet te zien in de app) weerspreekt dat weer, want 2762 is hier afgerond naar 2,7. Dus het is nog even een mysterie.

[ Voor 8% gewijzigd door Maartentux op 23-02-2026 19:43 . Reden: tabel beter uitlijnen, conclusie veranderd, fouten gefixt ]

• Maartentux
worker schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:26:
Als jij een heel stabiel verbruik hebt gedurende uren, dan schakelt Sessy dus niet van de ene accu naar de andere.
Je kunt testen of ik gelijk heb: als dit aan de hand is op een dag, dan kun je eventjes een grote verbruiker aanzetten om het systeem te dwingen om de 2e Sessy bij te schakelen.
Je zal zien dat als het systeem weer terug gaat naar 1 gebruiker, hij overgeschakeld zal zijn naar de andere
Ik heb ze dezer dagen meestal nog op idle staan wegens te weinig PV opbrengst en te weinig tariefverschillen.
Maar tot zover lijkt het gedrag van m'n twee Sessy's inderdaad keurig jouw theorie te onderstrepen. Dank je wel, nu heb ik eindelijk een goede verklaring! En nu zal ik wat regelmatiger een zware gebruiker aanzetten, (al dan niet bewust of onbewust). ;)

• Tim Geelen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-02 10:06
Ik kan maar niet wennen aan de nieuwe lay-out van de app.
In mijn Homewizard app zie ik dat de accu's aan het laden zijn, maar in de app zie ik nergens het aktuele laadvermogen. Kan ik dit nog ergens terug zien in de app?

De laatst beschikbare data die ik in de app zie is 1.5 uur oud.
Voor zover ik me kan herinneren waren de gegevens in de 'oude' app toch live data?

• Soeski
De nieuwe app is gewoon de website in het klein, met exact dezelfde issues (bij verversen zijn er tegels weg e.d.). Ik zie ook niet wat jij zoekt inderdaad.

Zoals ik al eerder schreef snap ik echt niet dat dit al live gezet is en dat ook simpele zaken (zoals dat de tekst in de grafieken door elkaar heen loopt) nog niet opgepakt / verbeterd is. Ik ben geen UX'er maar dit zou nooit de tests door mogen komen voor je het live gooit.
Zelfde met klikken op "Grafieken". Visueel misschien leuk bedoeld, maar er vliegen dus eerst een paar maanden voorbij voor je bij "vandaag" bent. Echt nergens voor nodig, maar misschien om te verbloemen dat de data nog aan het laden is?
Het is allemaal al genoemd en bekend bij Sessy, en ik val in herhaling als azijnpisser. Het lijkt dat zij geen (adequaat) ontwikkelteam hebben; mogelijk zelfs maar één persoon die blijkbaar al een tijd afwezig/ziek is.

Blijkbaar ben ik de enige die zich hier echt over verbaast, maar net als de rest hier kan ik het alleen lijdzaam toezien :+

Ik zou dan ook graag de oude versie weer terug zien tot dit flink verbeterd is.

[ Voor 8% gewijzigd door Soeski op 25-02-2026 10:58 ]

• Tim Geelen
Soeski schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:51:
De nieuwe app is gewoon de website in het klein, met exact dezelfde issues (bij verversen zijn er tegels weg e.d.). Ik zie ook niet wat jij zoekt inderdaad.

Zoals ik al eerder schreef snap ik echt niet dat dit al live gezet is en dat ook simpele zaken (zoals dat de tekst in de grafieken door elkaar heen loopt) nog niet opgepakt / verbeterd is. Ik ben geen UX'er maar dit zou nooit de tests door mogen komen voor je het live gooit.
Zelfde met klikken op "Grafieken". Visueel misschien leuk bedoeld, maar er vliegen dus eerst een paar maanden voorbij voor je bij "vandaag" bent. Echt nergens voor nodig, maar misschien om te verbloemen dat de data nog aan het laden is?
Het is allemaal al genoemd en bekend bij Sessy, en ik val in herhaling als azijnpisser. Het lijkt dat zij geen (adequaat) ontwikkelteam hebben; mogelijk zelfs maar één persoon die blijkbaar al een tijd afwezig/ziek is.

Blijkbaar ben ik de enige die zich hier echt over verbaast, maar net als de rest hier kan ik het alleen lijdzaam toezien :+

Het ligt gelukkig niet aan mij, dat niet alles perfect werkt, daar kan ik nog mee leven.
Maar ik wil aktuele data zien, de data die ik nu in de app zie, daar kan ik helemaal niets mee.

Ik zou inderdaad gewoon het liefst de oude versie weer terug willen, want met deze app kan ik eerlijk gezegd heel weinig....

• Gameboy
Tim Geelen schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:13:
[...]

Het ligt gelukkig niet aan mij, dat niet alles perfect werkt, daar kan ik nog mee leven.
Maar ik wil aktuele data zien, de data die ik nu in de app zie, daar kan ik helemaal niets mee.

Ik zou inderdaad gewoon het liefst de oude versie weer terug willen, want met deze app kan ik eerlijk gezegd heel weinig....
Geef dat vooral als feedback door aan Sessy, dat geldt voor iedereen die issues heeft met de nieuwe portal/app. ;)

• Tim Geelen
Gameboy schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:37:
[...]

Geef dat vooral als feedback door aan Sessy, dat geldt voor iedereen die issues heeft met de nieuwe portal/app. ;)
Heb ik zojuist gedaan, ik ben benieuwd wat voor reactie ik krijg

• Maartentux
Soeski schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:51:

Ik vond de website altijd al onhandig, ik gebruik al vanaf het begin daarom uitsluitend de lokale paginas van de Sessy's en de P1, in een browser met split windows zodat je alles wel tegelijk kunt zien. Die data zijn per definitie altijd live. Het heeft ook wel nadelen, je moet ze minstens 1x per dag resetten omdat de boel anders reuzetraag wordt (hij doet immers elke 10 seconden rescaling+redrawing van de grafieken. Dat zou toch iets slimmer moeten kunnen*). Inmiddels weet ik niet beter, het went...

* Het zou een heel stuk schelen als bij het redrawen van de grafiek er een stuk van 5% aan het eind leeg wordt gelaten wat -ie vervolgens, meetpunt voor meetpunt gaat invullen tot dat die vrije ruimte gevuld is en dan pas weer een rescale+redraw van de gehele grafiek te triggeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Maartentux op 25-02-2026 17:57 . Reden: voetnoot ]

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:08
Ik heb een vraag/probleem:

Ik gebruik de Sessy via de lokale API in mijn smart home setup en daarbij gebruik ik de ‘ SlimLaden voor thuisbatterijen app van Homey.
Bij het uitlezen van /api/v1/energy/status
zie ik twee sets energietellers met heel verschillende waarden.
Kan iemand uitleggen wat ze precies meten?
Mijn waarden (afgerond):

sessy_energy.import_wh / export_wh │ 7.664.640 Wh (7664 kWh) │ 6.359.020 Wh (6359 kWh)
Som energy_phase1/2/3.import_wh / export_wh │ 180.230 Wh (180 kWh) │ 111.690 Wh (112 kWh)

Wat ik niet snap:

sessy_energy — is dit de teller van de batterijcellen (DC), of meet dit de P1/grid energie?

energy_phase1/2/3 — is dit de AC-energie door de inverter van de Sessy zelf? 180 kWh past bij een paar
maanden batterijgebruik.
De fase-tellers lopen niet op bij ontlading. Per kwartier stijgt sessy_energy.export_wh netjes (bijv.
+1262 Wh), maar de som van energy_phase.export_wh blijft staan op 112 kWh.
Bij laden werken beide tellers wél. Is dit normaal? Tellen de fase-counters alleen laden en niet ontladen?
Per kwartier klopt de verhouding wel: sessy_energy stijgt met 1262 Wh × 91% rendement ≈ 1147 Wh. Dus de
sessy_energy teller werkt op zich correct.

De 3 Sessy’s hebben de meest recente firmware

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis25 op 25-02-2026 20:26 ]

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• pjsmits
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-02 23:22
In HomeAssistant zijn deze vertaald als (tussen haakjes wat het volgens mij betekend):
energy_phase_1 - import wh = Renewable Energy Phase 1 imported energy (=wat de PV omvormer heeft gebruikt als er geen zonne stroom is)
energy_phase_1 - export wh = Renewable Energy Phase 1 exported energy (=wat de PV heeft opgebracht)
sessy_energy - import wh = Sessy battery charged energy (=wat de Sessy geladen heeft)
sessy_energy - export wh = Sessy battery discharged energy (=wat de Sessy ontladen heeft)

PV 15x295 Wp/Omnik 4TL-2; Kia Niro EV; Daikin 4kW monobloc hybride; Sessy 5.5 kWh

• TweakerF
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-02 16:11
Mijn Sessy heeft opeens enorm last van 'overfrequency' en stopt daarna met laden/ontladen. Weet niet zeker of dit gedrag is ontstaan na update 1.11.9 (die wel rond 16 feb uit kwam). Nog meer die er last van hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLlV7Dt9LdF8G5zr5YJjvNUSfnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KJh98PP4Bu8rjkNCIWSq4oBC.png?f=fotoalbum_large
TweakerF schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:45:
Mijn Sessy heeft opeens enorm last van 'overfrequency' en stopt daarna met laden/ontladen. Weet niet zeker of dit gedrag is ontstaan na update 1.11.9 (die wel rond 16 feb uit kwam). Nog meer die er last van hebben?

[Afbeelding]
Volgens mij slaat Home Assistant 10 dagen lang alle data op en daarna neemt deze de gemiddelde waarde van een paar minuten. Dat kan het grafiekje verklaren :)

Als de Sessy idle is dan komt het hier over frequency ook wel eens voor, maar niet veel en ook niet meer dan met de vorige firmware versies.

• TweakerF
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-02 16:11
Ja dat zal de grafiek verklaren. Ik zie wel een constante afwijking van +-0,3Hz en toen dit probleem in 2023 speelde, bleek dat een bug en na een update veel minder.
Sicos schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:20:
Scheelt toch wel heel erg veel na die update, geen overfrequency problemen meer. Rond 14:00 uur de update geinstalleerd en dat kan je ook goed in de grafiek zien.

[Afbeelding]
DJP! schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:59:
[...]
Volgens mij slaat Home Assistant 10 dagen lang alle data op en daarna neemt deze de gemiddelde waarde van een paar minuten. Dat kan het grafiekje verklaren :)

Als de Sessy idle is dan komt het hier over frequency ook wel eens voor, maar niet veel en ook niet meer dan met de vorige firmware versies.

• Tim Geelen
Tim Geelen schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Heb ik zojuist gedaan, ik ben benieuwd wat voor reactie ik krijg
Tot nu dus nog helemaal geen reactie ontvangen, via de website kun je een Whatsapp bericht sturen, maar ik heb nog geen reactie mogen ontvangen. Dat vind ik zeer onprofessioneel....

• Gameboy
Tim Geelen schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:12:
[...]

Tot nu dus nog helemaal geen reactie ontvangen, via de website kun je een Whatsapp bericht sturen, maar ik heb nog geen reactie mogen ontvangen. Dat vind ik zeer onprofessioneel....
Het lijkt erop dat het Sessy portal nu helemaal stuk is... in ieder geval voor mij. Ik heb geen gekoppelde producten meer, en het thema is weer als het oude portal, van voor de "opfrisbeurt"...

Meer mensen die dit (kunnen) vaststellen?

Gameboy schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Het lijkt erop dat het Sessy portal nu helemaal stuk is... in ieder geval voor mij. Ik heb geen gekoppelde producten meer, en het thema is weer als het oude portal, van voor de "opfrisbeurt"...

Meer mensen die dit (kunnen) vaststellen?
Hier werkt het (op wat bugs na) zoals het zou moeten werken.

• Gameboy
DJP! schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:20:
[...]

Hier werkt het (op wat bugs na) zoals het zou moeten werken.
Ah ja, dank voor je terugkoppeling ;) Bij mij werkt het ook weer zoals het was (mar nog lang niet goed dus).

De PV opwek geeft tweemaal zoveel als de echte waarde aan. Dat heb ik al gemeld aan Sessy, maar dat is nog niet verholpen...

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste