[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Op dat moment moet je eens op het display van je meter kijken je ziet dan bij het actuele vermogen of plus of min, nooit tegelijk. Bij uit lezing van de P1 poort krijg je dat wel te zien maar dat wordt intern verrekend (is ook verplicht)John245 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:39:
[...]
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik zie teruglevering van energie terwijl ik aan de andere kant ook netto betaal.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
:fill(white):strip_exif()/f/image/WR6IPdEl9cT3gZwSVdOv1w6Y.png?f=user_large)
Daarnaast is de branding toegevoegd aan Home Assistant, dus vanaf vandaag* zal er een Sessy logo bij de integratie verschijnen
:fill(white):strip_exif()/f/image/PYP9bO96gHQiHqBLB7xd2m6w.png?f=user_large)
*= Vandaag plus een beetje tijd voor de cache expiration
Waar is @Twan_V als je hem nodig bent...... ;-))John245 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:39:
[...]
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Ik zie teruglevering van energie terwijl ik aan de andere kant ook netto betaal.
YES, goed bericht!PimDoos schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:24:
Ik heb zojuist v0.0.2 van de Home Assistant integratie gereleased, met support voor het zetten van de strategie en het power setpoint in de API-strategie. We kunnen nu dus echt gaan spelen met het aansturen van Sessy vanuit Home Assistant automations
[Afbeelding]
Daarnaast is de branding toegevoegd aan Home Assistant, dus vanaf vandaag* zal er een Sessy logo bij de integratie verschijnen
[Afbeelding]
Dit zal ook van belang zijn voor het samenstellen van scenario's bij meerdere sessy's.
Ik heb mijn sessy's nog niet geïnstalleerd gekregen dus ik kan nog niet echt een coding-bijdrage leveren. Maar zo te zien wordt dit al goed gedaan
Complimenten (ook wat betreft de snelheid van implementeren).
Mooi dank je wel! Het is mij als beginnende HA gebruiker gelukt V0.0.1 werkend te krijgen. Nu zou het alleen nog leuk zijn de Sessy opgeladen te krijgenPimDoos schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:24:
Ik heb zojuist v0.0.2 van de Home Assistant integratie gereleased, met support voor het zetten van de strategie en het power setpoint in de API-strategie. We kunnen nu dus echt gaan spelen met het aansturen van Sessy vanuit Home Assistant automations
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt helemaal,DukeBox schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:49:
Zeker weten, ik kan per fase deze ook uitlezen. Daarnaast is er een totaal van de 3, deze geeft het gebruik/leveren cumulatief weer.
Je kunt er fase uitlezen en er word over het geheel gefactureerd.
Anders kun je op de 3 fase aansluiting waar geen 3 fase omvormer op zit maar over 1 fase salderen. omdat over de andere fase's geen teruglevering plaats vind
/f/image/3oNeR9QBg4YpWTnNk4ngAsqa.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb 3 omvormers thuis met 3 sets zonnepanelen variërend van 1,5 kW, 3 kW en tot 3,6 kW. Ik krijg straks in eerste instantie 2 sessies en wil deze tussen de 1,5 kW en de 3,6 kW omvormer plaatsen. Als de grootste set zo'n 3,6 kW terug levert en de Sessy laad met 2,2 kW waar blijft/gaat dan het overige deel van de zonnepanelen heen? Gooit hij deze dan alsnog het net op? Ik neem aan dat ik dit niet kwijt raak?
[ Voor 0% gewijzigd door ThaDude op 21-02-2023 11:43 . Reden: aanpassing ]
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
kWThaDude schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:32:
Sessy laad met 2,2 kWh
watt/kilowatt/W/kW = elektrisch vermogen (vergeleken met water: "liter per uur")
wattuur/kilowattuur/Wh/kWh = elektrische energie (vergeleken met water: "liter")
Ja, dat klopt maar je zegt dat je twee Sessy's besteld hebt. Dan kunnen die (zolang ze niet vol zijn) samen 4,4 kW opnemen.Gooit hij deze dan alsnog het net op?
[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 21-02-2023 11:44 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
De Sessy is een AC-accu... tenzij ik het niet goed begrijp maakt het dus niet uit waar je de Sessy's plaatst, als de hele route tussen je omvormers maar voldoende dikke kabels heeft om die 4,4 kW te kunnen verwerken.ThaDude schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:46:
@JeroenH Dat heeft met winter en zon te maken. Die 1,5 kW set ligt het beste en schaduw vrij. Die 3,6 kW set heeft last van schaduw in de winter.. Ik wilde ze beiden dus op een set aansluiten.
-edit-
Deze site legt het verschil tussen een AC en DC thuisbatterij wel goed uit:
https://www.cleanenergyre...ing-solar-battery-storage
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 21-02-2023 12:10 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Stel dat er tussen de omvormer en de meterkast dus een Sessy wordt geplaatst, voldoet dan 2.5 mm2 bedrading nog steeds? Bestaat de mogelijkheid dat Sessy maximaal zou ontladen met 1.7 kW terwijl tegelijkertijd de omvormer 3.68 kW richting de meterkast stuurt?
In NOM-stand zou je dat wel denken namelijk? Stel ik trek 5.5 kW omdat ik midden op een zomerdag (heb oost-west, dus piek van zonnepanelen valt midden op de middag) bijvoorbeeld de vaatwasser en wasmachine tegelijkertijd aan heb staan of ik een taart aan het bakken ben in de oven of weet ik wat, dan zouden de zonnepanelen 3.6 kW kunnen leveren en de Sessy in haar streven naar NOM op dat moment "besluiten" om 1.7 kW uit de accu te gaan leveren over dezelfde kabel.
Ik zou dan moeten bekabelen met 4 mm2?
Catch a smile out there!
Dat is overigens de reden dat ik zelf de Sessy's op een eigen groep ga laten zetten.
mijn vraag en antwoord aan en van Sessy.nl
Goedemorgen,
Ik overweeg 1 of 2 sessy’s aan te schaffen. Als ik het goed begrijp is het idee om de sessy’s op dezelfde groep aan te sluiten als de panelen. Echter gebruiken mijn panelen al de volle breedte van de groepenkastaansluiting.
Worden ze in dat geval op een andere groep gezet? En kan ik dan nog steeds goed gebruik maken van de 0 op de meter instelling?
De reden voor een andere groep willen is dat de energievraag op een aantal momenten hoger is dan wat de zonnepanelen opwekken. Als de panelen dan maximaal werken is de vraag dus nog steeds groter dan de opbrengst en zouden de sessy’s mee moeten/kunnen helpen om de vraag te voldoen waarbij ik bij alles over 1 groep (fors) over de 20 Ampère zou gaan en die groep dus zou kunnen afslaan.
(opstelling nu. 1x35A hoofdzekering met groepen van 20A en een omvormer van 4.5kW)
Bedankt voor je bericht en duidelijke uitleg.
De Sessy kan in jouw geval gewoon op een losse of nieuwe groep worden aangesloten.
Dan werkt de nul op de meter nog steeds. Dit komt omdat de Sessy altijd in verbinding zal staan met de slimme meter en hierdoor ook vanaf een losse groep kan laden en ontladen wat de zonnepanelen opwekken en wat de vraag is in huis.
Dit is dus geen enkel probleem.
[ Voor 77% gewijzigd door ArthurMorgan op 21-02-2023 14:15 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Dat is elektrotechnisch volgens mij altijd het beste. Niet het goedkoopste, in veel gevallen waarschijnlijk zelfs vrij duur, maar het beste/veiligste en ik laat het dus ook zo doen.ArthurMorgan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:13:
Dat is overigens de reden dat ik zelf de Sessy's op een eigen groep ga laten zetten.
Gisteren een huis gekocht (althans bod is geaccepteerd) en in dat huis zit nog een oude stoppenkast met 8A stoppen.... (en ze hebben een inductieplaat werken in de keuken

Wel een slimme meter met een P1-poort? Ik begreep dat het zonder ook kan (met CT-klemmen) maar nu ik een tijd met uitlezen bezig ben is een slimme meter (desnoods met het "slimme" gedeelte uitgezet) toch echt wel beter.ArthurMorgan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:21:
oude stoppenkast
Maar als de groepenkast toch vernieuwd wordt, dan zou ik als het ook maar enigszins kan een eigen groep voor je Sessy('s) plaatsen.
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 21-02-2023 15:01 ]
Moet sowieso ook nog uitzoeken of ik voor de Sessy's een din rail meter kan gebruiken en of ik die data ook weer kwijt kan bij (bijvoorbeeld) PVoutput. Dat je daar gewoon mooi kunt zien: Verbruik, Opwek, en opladen/ontladen van de batterij en de gevolgen daarvan op het verbruik, zonder dat het verbruik zelf minder inzichtelijk wordt. Maar dat is denk ik meer iets voor het youless topic
Interessant. Maar, dat betekent dan wel dat wanneer het net uitvalt op een mooie zomerse dag, de stroom van de zonnepanelen niet meer de Sessy in gaat en dus je 48v aansluiting uiteindelijk leeg zal raken.ArthurMorgan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:13:
Het gaat dan niet alleen over de bekabeling, ook je zekering is dan van belang. Je huidige setting kan 16 of 20 Ampere zijn, maar met een Sessy erbij heb je al een 25A zekering op die groep nodig, En voor een 25A groep heb je (volgens wat mij verteld is) een 40A hoofdzekering nodig.
Of wanneer er een overvloed is aan stroom, en het net 252v bereikt en dus geen stroom meer accepteert, de energie van je zonnepanelen in het niet verdwijnen.
Correct?
Als de stroom uitvalt werkt zowel je Sessy als je PV omvormer niet meer.Faceless schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:26:
[...]
Interessant. Maar, dat betekent dan wel dat wanneer het net uitvalt op een mooie zomerse dag, de stroom van de zonnepanelen niet meer de Sessy in gaat en dus je 48v aansluiting uiteindelijk leeg zal raken.
Of wanneer er een overvloed is aan stroom, en het net 252v bereikt en dus geen stroom meer accepteert, de energie van je zonnepanelen in het niet verdwijnen.
Correct?
Zie de info van je omvormer en de website van Sessy.
Bij een te hoge spanning stopt je PV omvormer er ook mee.
Dank, dat is nuttige info!ArthurMorgan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:13:
Het gaat dan niet alleen over de bekabeling, ook je zekering is dan van belang. Je huidige setting kan 16 of 20 Ampere zijn, maar met een Sessy erbij heb je al een 25A zekering op die groep nodig, En voor een 25A groep heb je (volgens wat mij verteld is) een 40A hoofdzekering nodig.
mijn vraag en antwoord aan en van Sessy.nl
[...]
[...]
Ik denk dat ik dan ook een aparte groep (of alvast meerdere) aanleg naar bijvoorbeeld de bijkeuken.
Catch a smile out there!
Ik heb niet echt verstand van een elektrische installatie. Ik dacht dat de Sessy’s gewoon tussen omvormer en groep van zonnepanelen kon. Maar is dat dan wel zo? Wat denken jullie?
Dit is mijn groep:
:strip_exif()/f/image/CbB0dw1T674jQoYREYmabNel.jpg?f=fotoalbum_large)
16 ampere is gelijk aan 3680 Watt
Dus die sessy's kunnen beter op een aparte groep.
Het is echter wel pas een probleem als je aan meerdere voorwaarden voldoet.
Ten eerste moet je verbruik op een bepaald moment meer dan die 16Ampere zijn en
ten tweede moet het ook zijn op een moment dat je opwek ook zo dusdanig is dat je panelen en sessy's samen meer dan die 16 ampere kunnen leveren.
Je moet dus op een zonnig moment (tussen mei en september) een wasmachine, afwasmachine en nog iets dat veel energie vraag tegelijk aanzetten.
Spreid je dat altijd netjes en zit je altijd onder die 3600, of doe je al dat soort dingen vooral als de zon al niet meer schijnt dan heb je er eigenlijk nooit echt mee te maken.
edit: https://www.zonnekeurinst...waar-is-hoofdaansluiting/
waarbij je voor "zonnestroom" gewoon panelen + batterijen moet lezen. Maar voor de andere groepen geldt hetzelfde maar dan voor het verbruik. In feite is het gewoon de hoeveelheid stroom die de zekering passeert.
[ Voor 16% gewijzigd door ArthurMorgan op 21-02-2023 20:46 ]
Vanaf deze versie kun je de firmware van Sessy (zowel batterij als de dongles) bijwerken vanuit Home Assisstant!
:fill(white):strip_exif()/f/image/tzDe1UJsCOI6bvAAV27Ha9bn.png?f=user_large)
Ok dank je, dat is een duidelijk verhaal.ArthurMorgan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:33:
B16 is 16 ampere
16 ampere is gelijk aan 3680 Watt
Dus die sessy's kunnen beter op een aparte groep.
Het is echter wel pas een probleem als je aan meerdere voorwaarden voldoet.
Ten eerste moet je verbruik op een bepaald moment meer dan die 16Ampere zijn en
ten tweede moet het ook zijn op een moment dat je opwek ook zo dusdanig is dat je panelen en sessy's samen meer dan die 16 ampere kunnen leveren.
Je moet dus op een zonnig moment (tussen mei en september) een wasmachine, afwasmachine en nog iets dat veel energie vraag tegelijk aanzetten.
Spreid je dat altijd netjes en zit je altijd onder die 3600, of doe je al dat soort dingen vooral als de zon al niet meer schijnt dan heb je er eigenlijk nooit echt mee te maken.
edit: https://www.zonnekeurinst...waar-is-hoofdaansluiting/
waarbij je voor "zonnestroom" gewoon panelen + batterijen moet lezen. Maar voor de andere groepen geldt hetzelfde maar dan voor het verbruik. In feite is het gewoon de hoeveelheid stroom die de zekering passeert.
Maar is het dan niet zo dat dit geregeld wordt de sessy(‘s). Als ik zo in de settings pagina kijk die eerder gepost is geef je aan wat de max is van de groep. In mijn geval 16A.
Als er dan 3000w aan zonnepanelen stroom in de Sessy(‘s) komen en hij weet dat max 3680w door de 16a groep kan, dan zou toch software matig dit geregeld moeten worden? Dus in dit geval max 680w er nog bij vanuit de Sessy(‘s) zelf.
:strip_exif()/f/image/3W5VI8khsENZEp5LnLp2cum1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ken natuurlijk je gebruiksprofiel niet, maar ik zou dat wel goed op een rij zetten. Op mij komt een dergelijke opzet een beetje over als overkill die niet altijd even effectief gebruikt kan worden.
[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 21-02-2023 22:24 ]
Ik heb vooral gekozen vanwege de maximale laad/ontlaad waardes voor 2 sessy’s.
Wat gebeurd er als de communicatie om een of andere reden onderbroken wordt?
Heb voor de zekerheid nog even gevraagd bij Sessy zelf:Mr_thebrown schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:10:
[...]
Ok dank je, dat is een duidelijk verhaal.
Maar is het dan niet zo dat dit geregeld wordt de sessy(‘s). Als ik zo in de settings pagina kijk die eerder gepost is geef je aan wat de max is van de groep. In mijn geval 16A.
Als er dan 3000w aan zonnepanelen stroom in de Sessy(‘s) komen en hij weet dat max 3680w door de 16a groep kan, dan zou toch software matig dit geregeld moeten worden? Dus in dit geval max 680w er nog bij vanuit de Sessy(‘s) zelf.
[Afbeelding]
“Je kunt inderdaad de Sessy op dezelfde groep aansluiten, want de Sessy meet de stroom van de zonnepanelen en zal zich in zo’n situatie beperken tot de maximale capaciteit van de groep.”
Komt goed dus. Zit er nog over te denken om mijn 16A aardlek te vervangen voor een 20A. Mijn hoofdaansluiting is 1 fase 35A. Zou dit zonder problemen kunnen?
Korte antwoord: JaMr_thebrown schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:23:
Komt goed dus. Zit er nog over te denken om mijn 16A aardlek te vervangen voor een 20A. Mijn hoofdaansluiting is 1 fase 35A. Zou dit zonder problemen kunnen?
Langere antwoord: Je moet wel een beetje inzicht in gebruik hebben zodat er niet voor langere duur > 35A over je hoofdzekering heen kan gaan. En die langere duur is flink veel maar uiteraard wel gerelateerd aan hoeveel meer vermogen.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Als de communicatie wegvalt tussen de meter en de accu gaat Sessy in standby tot er weer recente data beschikbaar is. In Api modus nog niet, maar deze feature staat wel op de planning begreep ik.hanev001 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:16:
In NOM mode reageert de Sessy op communicatie van de Slimme Meter via WiFi.
Wat gebeurd er als de communicatie om een of andere reden onderbroken wordt?
Hopelijk komen ze snel met de update om via utp te verbinden. Lijkt me meest stabiele vorm.PimDoos schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:19:
[...]
Als de communicatie wegvalt tussen de meter en de accu gaat Sessy in standby tot er weer recente data beschikbaar is. In Api modus nog niet, maar deze feature staat wel op de planning begreep ik.
Tesla model 3 2019 Long Range
Misschien kan iemand met verstand van NEN 1010 hier duidelijkheid in geven.DukeBox schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:53:
[...]
Korte antwoord: Ja
Langere antwoord: Je moet wel een beetje inzicht in gebruik hebben zodat er niet voor langere duur > 35A over je hoofdzekering heen kan gaan. En die langere duur is flink veel maar uiteraard wel gerelateerd aan hoeveel meer vermogen.
/f/image/FMX1W560Kb5UTHVFZlSNobUI.png?f=fotoalbum_large)
Wat is precies je vraag? Uitgaande van een (standaard) woning installatie heeft het voornamelijk te maken met de lengte en of de installatiebuis opbouw, in beton of anders geïsoleerd is geplaatst.Peterhardenberg schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:14:
Misschien kan iemand met verstand van NEN 1010 hier duidelijkheid in geven.
Hier staat toevallig de tabel tabel 52-C3 online van 2005 maar die is gelijk voor 2012: http://www.witchesandangels.nl/nen1010/cn523.html
[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 24-02-2023 11:09 ]
Eerder in dit topic waren er vragen over het verzwaren van een zekering van 16 naar 20Amp.
Het is na het lezen van jou in breng is het dus wel duidelijk dat je dit niet zomaar moet doen.
dat het wel verstandig is om alle installatie afhankelijke zaken mee te nemen in je overweging om een zekering te gaan aanpassen..
Het gaat hier om maximale langdurige belasting. Af en toe een piekje van een paar minuten is geen enkel probleem zolang je bekabeling maar goed in orde is (bijv. niet dun getrokken door lastige doorvoer en alles uit één geheel).Peterhardenberg schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:35:
@DukeBox
Het is na het lezen van jou in breng is het dus wel duidelijk dat je dit niet zomaar moet doen.
Ik heb zelf een poosje geleden een Homewizard p1 meter in de meterkast geplugd en ben er erg blij mee, maar zie inmiddels dat heel veel mensen home assistant gebruiken en daarmee nog meer kunnen zien en doen dan ik met mn Homewizard en mn Homey uit 2019.
Ben dus druk op zoek naar een forum of iets anders dat me de basisbeginselen van home assistant bij kan brengen of iemand die mij wegwijs maakt om de eerste stappen te zetten, zodat ik daarna zelf verder kan gaan als straks de Sessy's komen en daarna de warmtepomp en de losse warmtepompboiler (alletwee smart grid ready) en de al aanwezige smarthome spullen, zoals de Netatmo spullen, slimme lampen, etc. Iemand daarvoor tips?
Om vervuiling te voorkomen van dit topic wellicht beter om me daar een pb over te sturen.
Als ik het tijdig onder de knie heb, kan ik straks ook gemakkelijker meepraten als mn 2 bestelde Sessy's een keer geïnstalleerd gaan worden.
Alvast dank voor evt reacties!
Heb je hier toevallig al zelf een antwoord op gevonden?Slonzo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:52:
Wordt de Sessy ook uitgeleverd naar Belgie?
Ik vind het niet meteen terug op de website of in dit topic.
Ik ben benieuwd naar de reviews. Die moeten de komende periode wel verschijnen, aangezien ze nu voor een deel worden geleverd
Nee, nog niet.Horla schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:20:
Heb je hier toevallig al zelf een antwoord op gevonden?
Mogelijk gaat daar nog wel wat gebeuren wanneer er meer concurrentie komt. Bijv. de APS 3k6 komt rond de 3k€ op de markt.SolarOrbiter schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:07:
Jammer dat de prijs flink omhoog is gegaan. Van 2650 naar 3250 (100% aanbetaling)..
Mogelijk wel want als je in OCT2022 een Sessy had besteld wordt deze geleverd in Q3 2023 en als je nu een Sessy bestel wordt deze ook geleverd in Q3 2023. Lijkt er op dat de vraag op dit moment toch nog niet groot genoeg is.DukeBox schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 20:32:
[...]
Mogelijk gaat daar nog wel wat gebeuren wanneer er meer concurrentie komt. Bijv. de APS 3k6 komt rond de 3k€ op de markt.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
En is alles goed gegaan?Mister I schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:20:
[...]
Nee ga ze zelf ophalen en installeren. Als het goed is dus volgende week vrijdag.
Nee helaas. Kon ze toch niet ophalen, ze hadden ze nog niet klaar voor mij.
Kan er nu komende vrijdag twee van de zes halen. De rest wordt dan snel daarna opgestuurd.
Hopelijk zegt dit niets over hun planning en uitspraken over de uitlevering in de toekomst.Mister I schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:10:
[...]
Nee helaas. Kon ze toch niet ophalen, ze hadden ze nog niet klaar voor mij.
Kan er nu komende vrijdag twee van de zes halen. De rest wordt dan snel daarna opgestuurd.

Februari is alweer zo goed als voorbij en daarmee gaan we naar de laatste maand van Q1. Hoop toch wel dat men een beetje op stoom komt nu in de productie / uitlevering / montage / installatie.
Ja dit had ik ook niet voorzien aangezien dat ze aangaven dat de bottleneck voornamelijk in de installatie zit.DrDeJe schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:28:
[...]
Hopelijk zegt dit niets over hun planning en uitspraken over de uitlevering in de toekomst.![]()
Februari is alweer zo goed als voorbij en daarmee gaan we naar de laatste maand van Q1. Hoop toch wel dat men een beetje op stoom komt nu in de productie / uitlevering / montage / installatie.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Inderdaad jammer want in de Teams sessie werd gezegd dat de installatie de bottleneck zou zijn. Hopelijk kunnen ze de assemblage wat vlot trekken. Tijdens de teams sessie werd ook gezegd dat ze voor de eerste 900 Sessy's de onderdelen al binnen hebben.John245 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:31:
[...]
Ja dit had ik ook niet voorzien aangezien dat ze aangaven dat de bottleneck voornamelijk in de installatie zit.
Ik kan niet echt wat vinden als ik google op APS 3k6. waar heb je deze info vandaan?
Als er meer alternatieven komen zal dit zeer zeker de prijzen drukken.
Is APS denk ik:SolarOrbiter schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:06:
[...]
Ik kan niet echt wat vinden als ik google op APS 3k6. waar heb je deze info vandaan?
https://emea.apsystems.com/apstorage/
.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP
Tenzij er op een onhandig (dus normale...) manier subsidie op thuisaccu's komt. Dan gaat de prijs weer keihard omhoog.SolarOrbiter schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:06:
Als er meer alternatieven komen zal dit zeer zeker de prijzen drukken.
Ik weet alleen niet zo goed of het de bedoeling is zo'n mail integraal op een forum te plaatsen... Ik zal dat per mail even vragen (of @Twan_V ?)
Persoonlijk vind ik dat als het een generieke update mail is, deze ook hier gedeeld zou mogen worden. Het gros zal hem toch al lezen en we delen meerdere ervaringen, dus waarom dit niet?JeroenH schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:43:
Ik heb een interessante update-mail van Sessy ontvangen met, zoals ze zelf schrijven, "goed en minder goed nieuws".
Ik weet alleen niet zo goed of het de bedoeling is zo'n mail integraal op een forum te plaatsen... Ik zal dat per mail even vragen (of @Twan_V ?)
3 Sessy's besteld, maar nog geen mail ontvangenFedde schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:52:
[...]
Persoonlijk vind ik dat als het een generieke update mail is, deze ook hier gedeeld zou mogen worden. Het gros zal hem toch al lezen en we delen meerdere ervaringen, dus waarom dit niet?
Wel vreemd dat niet iedereen die een Sessy besteld heeft die krijgt dan. Ik heb niks ontvangen ook.JeroenH schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:43:
Ik heb een interessante update-mail van Sessy ontvangen met, zoals ze zelf schrijven, "goed en minder goed nieuws".
Heeft niet iedereen recht op nieuws als je er eentje hebt gekocht dan 😃
Ik zeg delen.
kan ook impact hebben op de verdere uitrol. Ik zeg delen.DJP! schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:19:
Misschien dat het alleen voor de personen uit de eerste serie Sessy’s is?
Tweede punt is dat de feedback van gebruikers is dat het geluidsniveau iets te hoog is in het geval dat je hem niet heel erg in een aparte ruimte kunt plaatsen. Dit gaan ze verbeteren. Dus aan iedereen wordt de vraag gesteld of je hem eerder wilt hebben terwijl hij wat lawaai maakt (geen punt als je hem op zolder hebt of ergens anders waar niemand er last van heeft), of dat je even wilt wachten tot de verbetering is doorgevoerd.
Wel een goede reden om dat ding eens open te trekken
Het komt niet helemaal door geloof ikFaceless schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:34:
Zoals ik zei, ze fixen het voor uitlevering.

Doe ik ook nog een poging:
De Sessy's die inmiddels geplaatst zijn hebben dus al een aangepast moederbord.
Het is, om precies te zijn, handmatig aangepast bij 50 stuks.
Door de arbeidsintensiviteit van deze aanpassing wordt nu gewacht op de 2e levering waarbij de wijziging machinaal is toegepast.
De vertraging die ontstaat door afwachting van levering 2 zal naar verwachting enkele weken zijn.
Deze periode wordt nu echter benut voor ontwikkeling & onderzoek naar slimmere/stillere koeling. De thans gebruikte ventilatoren geven in sommige opstellingen hinder.
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Het zal aan mij liggen 😅 - dank voor de toelichting! Zo kan het ook 😋Peet-je schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:09:
[...]
Het komt niet helemaal door geloof ik![]()
Doe ik ook nog een poging:
De Sessy's die inmiddels geplaatst zijn hebben dus al een aangepast moederbord.
Het is, om precies te zijn, handmatig aangepast bij 50 stuks.
Door de arbeidsintensiviteit van deze aanpassing wordt nu gewacht op de 2e levering waarbij de wijziging machinaal is toegepast.
De vertraging die ontstaat door afwachting van levering 2 zal naar verwachting enkele weken zijn.
Deze periode wordt nu echter benut voor ontwikkeling & onderzoek naar slimmere/stillere koeling. De thans gebruikte ventilatoren geven in sommige opstelling hinder.
Goed, dacht dat ik mensen een plezier deed met een samenvatting, maar ik eindig dus met een kater hiero.
Joh, dat was met een knipoog… ik snapte je niet en het wordt gewoon gewaardeerd hoor 👍🏻Faceless schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:07:
[...]
Goed, dacht dat ik mensen een plezier deed met een samenvatting, maar ik eindig dus met een kater hiero.
Zeker wel gewaardeerd, ik werd alweer nerveus van namelijk. Zal niet de eerste startup zijn waar het allemaal niet goed loopt.Faceless schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:07:
[...]
Voor mij was er totaal niks onduidelijk aan, dank voor het delen!
Of lees ik niet goed?
Dat lees je niet goed inderdaad...MarkS90 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:47:
Ik vind het jammer dat er geen 3fase-batterij is ontwikkeld. Dat wil zeggen: ik heb dat niet gelezen op de site van sessy. En ben dat ook niet hier tegengekomen.
Of lees ik niet goed?
Dan neem je 3 (of 6) Sessy's en koppel je ze simpel aan elkaar
[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 27-02-2023 18:17 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
KISS: Wat is het verschil tussen 3x 1-fase of een 3-fase die onbalans moet kunnen verwerken.MarkS90 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:47:
Ik vind het jammer dat er geen 3fase-batterij is ontwikkeld. Dat wil zeggen: ik heb dat niet gelezen op de site van sessy. En ben dat ook niet hier tegengekomen.
Of lees ik niet goed?
Wel een beetje jammer dit, want ik heb geen zin om met een apparaat te zitten wat onnodig veel lawaai maakt. Zeker omdat je op je vingers kan natellen dat na een paar jaar het geluidsniveau alleen maar zal stijgen. Om deze reden dus toch maar akkoord gegaan met een latere levering.
Wel erg jammer, daar ik Sessy in juli al besteld heb. Ik krijg toch een beetje het gevoel dat ze bij Charged e.e.a. behoorlijk onderschat hebben. Nu maar eens afwachten hoe groot de vertraging gaat worden.
Ook vraag ik me af waar de datasheet van het ding blijf, waar gewoon alle belangrijke technische specificaties op staan. Er worden er op dit moment al uitgeleverd, dus het lijkt me dat de specificaties toch wel redelijk definitief zouden zijn.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik heb exact hetzelfde. Ook al komt hij bij mij in een bijkeuken, ga ik het risico niet lopen. Als je hem eenmaal hebt, je na 4 weken niet happy bent, dan gaat hij niet meer terug.TFHfony schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:05:
Ook de mail net gelezen...
Wel een beetje jammer dit, want ik heb geen zin om met een apparaat te zitten wat onnodig veel lawaai maakt. Zeker omdat je op je vingers kan natellen dat na een paar jaar het geluidsniveau alleen maar zal stijgen. Om deze reden dus toch maar akkoord gegaan met een latere levering.
Ik kan 2 dingen bedenken: of de fan kan 1-op-1 vervangen worden door 1 van betere kwaliteit, dan zou je zeggen dat de vertraging best mee zou kunnen vallen (afhankelijk van beschikbaarheid).Wel erg jammer, daar ik Sessy in juli al besteld heb. Ik krijg toch een beetje het gevoel dat ze bij Charged e.e.a. behoorlijk onderschat hebben. Nu maar eens afwachten hoe groot de vertraging gaat worden.
Als de oplossing is om een grotere fan (grotere fans zijn relatief stiller) te plaatsen waardoor de case veranderd moet worden of de airflow in het apparaat moet anders (hij kan de warme lucht niet kwijt bijvoorbeeld) of een andere hardwarematige aanpassing, dan kan het een flinke vertraging worden.
Drie units in de garage neemt nogal ruimte in beslag. Net als een 3fase omvormer (ik heb een 3fase-installatie) zou het toch mogelijk moeten zijn om iets te ontwikkelen dat de opgeslagen energie verdeeld teruglevert daar waar het nodig is. Met 3 losse Sessy's bestaat de kans dat de ene batterij meer te verwerken krijgt dan een andere.Dapdodo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:44:
[...]
KISS: Wat is het verschil tussen 3x 1-fase of een 3-fase die onbalans moet kunnen verwerken.
Ja, iets met beren op de weg. Maar toch ben ik benieuwd naar een 3fase-batterij.
Dit was een risico van het in zee gaan met een startup / crowdfunder. Dus ik dwing mezelf er niet mee te zitten, maar jammer vind ik het natuurlijk wel.
En qua voor wat er voor oplossingen denkbaar zijn, als leek denk ik aan:
- Grotere, tragere fans
- Groter koellichaam, grotere koelopeningen
- Andere vermogenselektronica (effciëntere FETs oid)
- Firmware aanpassingen; hogere temp toestaan voordat fans aanslaan, optie geven vermogen te limiteren bij hoge temperaturen
Klopt. Hier hadden ze dan ook best wel eens even een indicatie van kunnen geven. Allemaal een beetje jammer. Ze zouden wel eens een stukje concreter kunnen zijn met hun informatie naar klanten die al zo ver vooruit geïnvesteerd hebben. Het zou mij niet verbazen als ik straks na een jaar nog niets heb hangen...Faceless schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:21:
[...]
Ik kan 2 dingen bedenken: of de fan kan 1-op-1 vervangen worden door 1 van betere kwaliteit, dan zou je zeggen dat de vertraging best mee zou kunnen vallen (afhankelijk van beschikbaarheid).
Als de oplossing is om een grotere fan (grotere fans zijn relatief stiller) te plaatsen waardoor de case veranderd moet worden of de airflow in het apparaat moet anders (hij kan de warme lucht niet kwijt bijvoorbeeld) of een andere hardwarematige aanpassing, dan kan het een flinke vertraging worden.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Snap dat dit misschien samen gaat met het feit van een "Start-up" hoor. Maar je hoopt natuurlijk wel op een gegeven moment dat je investering wordt geleverd en/of gemonteerd.
Laten we hopen dat de mannen snel wat laten horen hier. Status update in z'n algemeenheid is altijd prettig.
Komkom, beetje positiever! Ik zit hier midden een firewall-change die de mist in gaat (ik had al zeker twee uur geleden thuis willen zijn) en zelfs ik ben positief.TFHfony schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:40:
Het zou mij niet verbazen als ik straks na een jaar nog niets heb hangen...
Is de vuur-muur geblust?!?JeroenH schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:53:
[...]
Komkom, beetje positiever! Ik zit hier midden een firewall-change die de mist in gaat (ik had al zeker twee uur geleden thuis willen zijn) en zelfs ik ben positief.
Zijn er ook mensen die een Sessy besteld hebben voor uitlevering in Q2? Als je er vroeg bij was stond er Q1 en volgens mij vanaf oktober Q3. Ik heb volgens mij nooit Q2 gezien…
Naar aanleiding van de vragen rondom geluid kreeg ik het impulsieve idee om mijn Sessy eens een dagje te livestreamen met een set goede microfoons erbij. Het geluidsniveau wisselt namelijk gedurende de dag door wisseling van load. Dus bij deze: YouTube: Sessy in actieHaraldBou schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:46:
Ik heb me afgevraagd hoe veel geluid er eigenlijk geproduceerd wordt. Wellicht iemand daarover een idee? Bijvoorbeeld @PimDoos of iemand anders die er al 1 of meer heeft hangen?
Als ik 'm niet vergeet te starten vanaf ~08:30 live. Daarna houd ik de VOD online zodat mensen het kunnen terugkijken.
Ik gooi een overlay ernaast met een aantal sensoren uit Sessy en de wasmachine zal in de middag een cyclus draaien. Dat laatste ter referentie van het geluidsniveau en power load, en simpelweg omdat er een wasje moet draaien
:fill(white):strip_exif()/f/image/AHmqXemO833ULtgYdeXFoaoM.png?f=user_large)
Ik ben overigens de hele dag niet thuis om in te grijpen op de stream, dus ik hoop dat dit in een keer goed gaat
Hangt een beetje af welke static pressure fans ze nodig hebben c.q. toegepast hebben, maar ik moet gelijk aan 19" servers denken waar die ook in zitten. Die kunnen stil zijn, maar ook een ongelofelijke bak herrie maken als ze echt opspinnen bij warmte. Dit soort fans worden aangestuurd door een temperatuurregeling, juist om de herrie waar mogelijk te voorkomen.DJP! schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:00:
Volgens mij werd er tijdens de Teams sessie gezegd dat er een bepaalde luchtdruk nodig was en dat ze daarom kleine snelle fans hadden ipv grotere langzaam draaiende fans. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Ik ben ook wel erg benieuwd wat voor impact dit gaat hebben op de leveringen.
@PimDoos Mbt die livestream, leuk en spontaan idee, maar waar gaan we naar luisteren? Ruis zonder dat we ook maar enig idee hebben van het daadwerkelijke geluidsniveau. Zet er dan een dB meter bij op 1m afstand waarvan het display af te lezen is in beeld, oid.
En als je de temperatuurregeling wil testen, blaas er dan een beetje warme lucht in. Kan je horen wat er gebeurt in de zomer op een hete zolder, en dan het liefst bij een flinke belasting van de sessy. Zeg maar het worst-case scenario.
Happy testing & streaming.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Dank je wel dat je dit hebt opgezet en het functioneert prima op dit moment.PimDoos schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:36:
[...]
Naar aanleiding van de vragen rondom geluid kreeg ik het impulsieve idee om mijn Sessy eens een dagje te livestreamen met een set goede microfoons erbij. Het geluidsniveau wisselt namelijk gedurende de dag door wisseling van load. Dus bij deze: YouTube: Sessy in actie
Als ik 'm niet vergeet te starten vanaf ~08:30 live. Daarna houd ik de VOD online zodat mensen het kunnen terugkijken.
Ik gooi een overlay ernaast met een aantal sensoren uit Sessy en de wasmachine zal in de middag een cyclus draaien. Dat laatste ter referentie van het geluidsniveau en power load, en simpelweg omdat er een wasje moet draaien
[Afbeelding]
Ik ben overigens de hele dag niet thuis om in te grijpen op de stream, dus ik hoop dat dit in een keer goed gaat
Ik heb een goed idee gekregen van de Sessy en hoe hij werkt doordat je ook de statistieken er in hebt gezet. Dikke pluim! Dank dat je dit gedaan hebt.
Dat is duidelijk zo, fijn dat je dat zo gedaan hebtPimDoos schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:36:
[...]
Naar aanleiding van de vragen rondom geluid kreeg ik het impulsieve idee om mijn Sessy eens een dagje te livestreamen met een set goede microfoons erbij. Het geluidsniveau wisselt namelijk gedurende de dag door wisseling van load. Dus bij deze: YouTube: Sessy in actie
[Afbeelding]
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
als ze gewoon zo'n youtube volume control mee leveren..PimDoos schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:36:
[...]
[Afbeelding]
De wasmachine springt rond 14:30 ook aan, dat zal ook een aardige indicatie geven.
Op de uitersten van het vermogen (2 kW laden of ontladen) wordt Sessy sneller warm, dus inderdaad aardig wat geluidsproductie.
Ik heb het begin gezien en toen viel het mee, maar nu hij op de top van zn krachten probeert te lopen is het inderdaad wel wat meer geluid. Zeker als je in de winter gebruik wilt maken van dynamische tarieven en snachts je accu wilt volzuigen, lijkt me dat met een tussenwand naar een slaapkamer wel een issue worden. Tenminste dat is mijn voorzichtige conclusie. Zie jij dat ook zo? Of anderen die het youtube kanaal beluisteren of hebben gehoord?
Ik heb gekeken naar de live stream. Dank daarvoor. Erg interessant, ook omdat we zelf ook een Sessy in bestelling hebben staan.PimDoos schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:00:
Ter calibratie van het geluidsniveau, helemaal aan het begin van de stream heb ik een korte introductie gegeven terwijl Sessy nog in standby stond. Het beste kun je die als referentie nemen van het geluidsniveau. Op dat moment heb ik ook de geluidsdruk gemeten in dB (A) met mijn telefoon. -50 dB op de meter van de stream is ongeveer gelijk aan 45 dB (A).
De wasmachine springt rond 14:30 ook aan, dat zal ook een aardige indicatie geven.
Op de uitersten van het vermogen (2 kW laden of ontladen) wordt Sessy sneller warm, dus inderdaad aardig wat geluidsproductie.
Ik ben een technische leek, maar het meeste heb ik inmiddels redelijk thuis kunnen brengen
Ik heb een paar vragen.
Toen de accu vanochtend aan het laden was, rond 4 tot 6%, zag ik bolletjes van zon naar huis gaan, bolletjes van zon naar accu. Zon leek voldoende voor huis plus rustig laden accu. Toch zag ik ook nog (lage aantallen) Watt's van energiebedrijf binnenkomen richting huis. Klopt dat? Wanneer zon voldoende is voor verbruik huis plus chargen sessy, heb je dan ook nog verbruik/inname van extern?
Zojuist zag ik dat de sessy vol was, en dat zonne-energie ruim hoog genoeg was voor verbruik in huis. Ik zag wel bolletjes van zonnepanelen naar huis en accu gaan (die op 100% stond), maar geen bolletjes van zonnepanelen naar extern, terugleveren. Ik zag ook geen bolletjes van sessy naar extern. Weet je of al het terugleveren nog rechtstreeks via zonnepanelen gaat (min of meer), of gaat dat nu via overflow sessy? Dat laatste zou ik geen prettige situatie vinden ivm het verlies via de sessy.
De energie gaat naar het net, maar helaas lijkt mijn flow kaartje niet helemaal goed te werken. Die berekening klopt dus niet helemaal. Voor de teruglevering naar het net kun je beter naar de P1 sensor kijken.Sjamo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:34:
[...]
Zojuist zag ik dat de sessy vol was, en dat zonne-energie ruim hoog genoeg was voor verbruik in huis. Ik zag wel bolletjes van zonnepanelen naar huis en accu gaan (die op 100% stond), maar geen bolletjes van zonnepanelen naar extern, terugleveren.
Ik vind dit zelf meevallen, als het tarief 's nachts meerdere uren laag is kun je namelijk ook bij een lager vermogen laden. Het geluid valt dan wel weer mee.HaraldBou schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:29:
Ik vind het top hoe je dit hebt gedaan @PimDoos !
Ik heb het begin gezien en toen viel het mee, maar nu hij op de top van zn krachten probeert te lopen is het inderdaad wel wat meer geluid. Zeker als je in de winter gebruik wilt maken van dynamische tarieven en snachts je accu wilt volzuigen, lijkt me dat met een tussenwand naar een slaapkamer wel een issue worden. Tenminste dat is mijn voorzichtige conclusie. Zie jij dat ook zo? Of anderen die het youtube kanaal beluisteren of hebben gehoord?
Op het eerste gehoor best lawaaiig inderdaad... ik snap dat ze dat als feedback gehad hebben. Dit geluidsniveau is zou voor mij inderdaad problematisch zijn. Ik moet zeggen dat me dit eigenlijk meer verontrust dan de vertragingen enz. Ik hoop maar dat ze het geluidsniveau echt flink kunnen drukken.
Hij staat nu al een tijdje op 100% SoC, maar er gaat nog altijd 1,9kW de accu in? Klopt dat, of lees ik het diagram verkeerd af?
De SOC klopt niet helemaal, de waarde gaat uit van een 2,7 kWh accu. Dus hij blijft nog even doorladen op 100%. Dit is een known issue en wordt nog gefixt in een toekomstige firmware versie.JeroenH schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:45:
@PimDoos Zeer bedankt dat je dit zo opgezet hebt!
Op het eerste gehoor best lawaaiig inderdaad... ik snap dat ze dat als feedback gehad hebben. Dit geluidsniveau is zou voor mij inderdaad problematisch zijn. Ik moet zeggen dat me dit eigenlijk meer verontrust dan de vertragingen enz. Ik hoop maar dat ze het geluidsniveau echt flink kunnen drukken.
Hij staat nu al een tijdje op 100% SoC, maar er gaat nog altijd 1,9kW de accu in? Klopt dat, of lees ik het diagram verkeerd af?
Mag ik dat voor mezelf vertalen als, er staat 100% maar dat klopt niet, eigenlijk is hij nog aan het laden?PimDoos schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:48:
[...]
De SOC klopt niet helemaal, de waarde gaat uit van een 2,7 kWh accu. Dus hij blijft nog even doorladen op 100%. Dit is een known issue en wordt nog gefixt in een toekomstige firmware versie.
Yes, correct!Sjamo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:50:
[...]
Mag ik dat voor mezelf vertalen als, er staat 100% maar dat klopt niet, eigenlijk is hij nog aan het laden?
p.s. Echt super tof hoor dat je dit doet voor de mede Tweakers. Geeft een prima beeld. En ook ik hoop dat ze wat aan dit geluidsniveau gaan doen. Had wel iéts verwacht. Maar zoveel nou ook weer niet.
Ik zie nu dat de meter op het scherm rond de -10dB zit. Houdt dat in dat de Sessy op dit moment rond de 80dB aan het produceren is (gemeten op +/- 1 meter afstand)? Heb je dat toevallig ook met je telefoon al nagemeten?PimDoos schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:00:
Ter calibratie van het geluidsniveau, helemaal aan het begin van de stream heb ik een korte introductie gegeven terwijl Sessy nog in standby stond. Het beste kun je die als referentie nemen van het geluidsniveau. Op dat moment heb ik ook de geluidsdruk gemeten in dB (A) met mijn telefoon. -50 dB op de meter van de stream is ongeveer gelijk aan 45 dB (A).
En weet iemand of de Sessy afslaat als de fan het om wat voor reden dan ook niet meer doet?
Catch a smile out there!