Hi, excuus voor de late reactie, het begint hier een beetje op de tweede kamer te lijken met al die topprioriteiten.
Het valt niet mee om een Nederlandse thuisbatterij op de markt te brengen en dan dachten we ook nog dat het een goed idee was om custom aansturing mogelijk te maken voor tweakers via een API

(grapje natuurlijk) Ik lees positieve en minder positieve dingen, we weten, dat hoort er allemaal bij. Hoe dan ook worden we enthousiast van de community die hier wordt opgebouwd. Ik hoop hieronder een aantal punten te verduidelijken.
DJP! schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:28:
[...]
Dank je!
@
Twan_V zou het misschien mogelijk zijn als er iets van een fallback setting komt? Lijkt mij wel een veiling idee dat als er geen communicatie is tussen de slimme meter/Home Assistant en de Sessy dat deze stopt met laden of gaat laden met een lager vermogen. Dit zou alleen gelden voor het laden in de open modus en in de NOM modus.
Zou handig zijn als je dan zelf de tijd en het vermogen van deze fallback setting kan aanpassen

Dat is inderdaad handig, in nul op de meter modus is deze daarom aanwezig. Die time-out configureerbaar maken gaat voor nu wat ver, zeker gezien de andere prioriteiten. In de API modus is overigens geen time-out aanwezig, dat zal ik ter discussie stellen.
DukeBox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:15:
[...]
Dat is ook iets wat ik mij afvraag hoe dat is geregeld als de PV aan de Sessy hangt en Sessy vervolgens aan de automaat. Ik neem dan aan dat dit beperkt wordt in de Sessy maar weet dat niet zeker.
Zelf zou ik er voor kiezen de Sessys via een aparte groep aan te sluiten om dat te voorkomen.
Elke Sessy beschikt over een interne 3 fase vermogensmeting, door tijdens de configuratie in te stellen op wat voor een groep deze Sessy aangesloten zit weet Sessy hoeveel ruimte er benut kan worden. Het aantal kWh'en dat je niet uit de Sessy kunt krijgen door deze manier van aansluiten zal in werkelijkheid erg meevallen. De kosten van het aanleggen van een nieuwe groep zul je er niet snel tegenover kunnen zetten. Het argument; "dat vind ik netter, beter of fijner" kan natuurlijk altijd gebruikt worden. Er is dan verder ook niet veel tegen om de Sessy elders te installeren, de P1 dongel registreert teruggeleverd vermogen waar nog steeds op geregeld kan worden.
Een bijkomend voordeel van Sessy tussen PV en meterkast te plaatsen is dat de PV opwek data hiermee ook meteen beschikbaar is (handig als de huidige opstelling dat niet heeft). Dat biedt de mogelijkheden om eigenverbruik inzichtelijk te maken via 1 app / API
Eenvoudige antwoord, nee we zijn niet helemaal tevreden met de snelheid, uiteraard lopen we tegen dingen aan. Het is zoeken geweest met prioriteiten, we wilden graag uitleveren, dat is gelukt, maar niet alle tijd die daar in gaat zitten draagt even veel bij aan het verbeteren van processen (of het product waar nodig) voor de opschaling. Moeilijk om die kwestie in balans te houden. Bedankt voor het aanbod om te helpen, daar ga ik zeker even over piekeren!
De
rest komt er zeker ook nog in, maar omdat het niet kritisch is voor de functionliteit van sessy zit het er nu nog even niet in.
tijn1976 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:07:
Update: vanmorgen situatie ongewijzigd, warmtepomp is aan het werk, volgens HA ong 1500w. Volgens de Sessy web interface, power delivered 0w. State of charge 0%, zie foto. De andere foto was op de dag van ingebruikname, hier is duidelijk verbruik en opslagstaat van de accu te zien. Hij heeft sindsdien dus niet echt opgeladen. Inmiddels gisteren update 1.0.5 erop gezet.
Klopt het dat, in de staat nul op de meter, er niet opgeladen wordt door het net? In een eerdere firmware versie gebeurde dit wel. In welke stand kan ik wel opladen door het net tijdens daluren? Wat is het doel van de power strategie stand: off? Geen strategie? Of juist letterlijk, uit? Dit heb ik nog niet kunnen achterhalen. In de stand 0 op de meter en geen noemenswaardige opbrengst van het PV systeem is het wel wenselijk om tegen daltarief te kunnen opladen. In de open stand met HA is dit natuurlijk te regelen, maar niet alle gebruikers zullen deze route willen/kunnen volgen.
In nul op de meter stand zal Sessy in deze versie inderdaad enkel opladen wanneer er energie aan het net geleverd wordt. In de oude release ging Sessy in de nacht laden, dat was een hard coded feature voor de prototypes die in december zijn geplaatst (toen was er geen zon

). Dit willen de meeste gebruikers nu niet, omdat er weer zon is, we zijn van plan om deze functionaliteit terug te brengen maar dan in de vorm van een instelling.
DJP! schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:00:
Voor de P1 meter maakt het inderdaad weinig uit. Maar volgens mij is het wel efficiënter om met 1 Sessy 500 Watt te leveren dan 4 Sessy’s die elk 125 Watt doen.
Dit werd ook aangehaald bij de Teams sessie dat bij lagere vermogens de Sessy niet heel efficiënt is.
Daarom lijk mij onderlinge communicatie of iets van een master/slave regeling best een goed idee.
Klopt helemaal wat je zegt, het team voelt ook veel voor deze optimalisatie maar ook hier geldt, eerst een werkend systeem, verbeteren kan later.
De fasen worden afzonderlijk gemeten, zowel teruggeleverd als opgenomen, echter waar de energiemaatschappijen naar kijken is de som van de 3 fasen, daarom is het financieel gezien geen probleem om een 1 fase PV omvormer of Sessy aante sluiten op een 3 fase huishouden. Als de hele straat het doet op dezelfde fase wordt de netbeheerder minder blij maar daar kijken (goede) PV installateurs dan ook naar bij het installeren van PV. Meerdere sessy's in een wijk zouden m.b.v. trafo data het net kunnen stabiliseren.
JeroenH schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:43:
Ik heb een interessante update-mail van Sessy ontvangen met, zoals ze zelf schrijven, "goed en minder goed nieuws".
Ik weet alleen niet zo goed of het de bedoeling is zo'n mail integraal op een forum te plaatsen... Ik zal dat per mail even vragen (of @
Twan_V ?)
Dank voor het vragen! ik lees een nette samenvatting hier, dat waardeer ik en dit hebben jullie verder netjes uitgelegd. Deze mail was in het specifiek enkel relevant voor Q1. Er wordt hard aan gewerkt om impact op Q2 te vermijden.
TFHfony schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:02:
[...]
Op basis van non-conformiteit kan dit al. Maar het zou dus ook al moeten kunnen op basis van wat er indertijd op de website staat.
Ik wacht eigenlijk vooral nog op 2 zaken:
* Wat is de echte efficiency van het ding. Halen we echt de 90% roundtrip efficiency? Heeft iemand die nu de Sessy thuis heeft al eens gemeten hoeveel stroom er in moet om er inderdaad 5kWh uit te krijgen? En natuurlijk wel een paar keer om een leuk gemiddelde te krijgen?
* Wat wordt dadelijk het geluidsniveau nadat ze bij Charged klaar zijn met hun onderzoek.
Niet doorslaggevend, maar wel een stukje interesse: Zit er inderdaad een 48VDC output op de Sessy, waar je evt. zelf een 230VAC omvormer aan kan hangen?
Een reactie op beide berichten @
TFHfony, ik begrijp je verontrusting (gedeeltelijk). Dat we het ontlaad vermogen hebben moeten aanpassen wisten wij ook niet, anders hadden we dit wel op de site gezet, helaas zijn dat dingen waar we tegen aan lopen in een ontwikkelingsfase parallel aan een pre-order. We hadden dit natuurlijk wel even mogen vermelden via een algemene update, dat kon netter vanuit onze kant.
Ik lees hier een paar keer, RTE van 90%, ik zeg er graag bij, dat is de maximale round trip efficiency, nominaal kan die natuurlijk lager liggen, afhankelijk van omgevingstemperatuur en (ont)laadvermogen. Klein cadeautje, die 5 kWh krijg je er wel uit, er zit namelijk meer dan 5 kWh in.
De kale spec van de ventilatoren is < 60 dB, er is veel werk gestoken in het minimaliseren van geluid, te weinig in het optimaliseren van koeling. Bij enige last, in een stil huis, zeker op een open plek, is het toch te storend en dat begrijpen we erg goed. Persoonlijk vind ik dat we goed op weg zijn met de oplossing, en is het doel wat ons allen hier betreft dat Sessy ongestoord op een open plek kan hangen.
De 48V poort is nog steeds aanwezig, maar misschien niet op die van jou
Annuleren gebeurt wèl kosteloos. We krijgen niet veel verzoeken maar storten 100% van de aanbetaling binnen een week terug. Ik zal even toelichten waarom dit op de website gezet is; We maken daadwerkelijk kosten voor elke inschrijving. Inkopen, planning etc worden hierop ingericht. We willen voorkomen dat we inschrijvingen krijgen zonder echte intentie om een Sessy te kopen.
Ik hoop dat dit verhelderd is en zorgt voor behoud van het vertrouwen in Sessy en het team.
Groetjes,
Twan