Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09 20:17
TFHfony schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Ik zie nu dat de meter op het scherm rond de -10dB zit. Houdt dat in dat de Sessy op dit moment rond de 80dB aan het produceren is (gemeten op +/- 1 meter afstand)? Heb je dat toevallig ook met je telefoon al nagemeten?
Volgens mij klopt dat aardig. Ik ga dit nog een keer meten met de sensor van mijn telefoon.
DrDeJe schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:04:
@PimDoos Ik heb net even je introductie terug gekeken. Maar klopt mijn aanname dat jij nu dus handmatig de Sessy aanstuurt? Geheel via HA?
p.s. Echt super tof hoor dat je dit doet voor de mede Tweakers. Geeft een prima beeld. En ook ik hoop dat ze wat aan dit geluidsniveau gaan doen. Had wel iéts verwacht. Maar zoveel nou ook weer niet.
Ik heb rond de start van de stream de API strategie ingeschakeld. Ik stuur deze zelf aan vanuit HA op basis van mijn Shelly meters, maar dit is functioneel gelijk aan de ingebouwde NOM strategie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:28

TFHfony

Professional Weirdo

PimDoos schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:22:
[...]
Volgens mij klopt dat aardig. Ik ga dit nog een keer meten met de sensor van mijn telefoon.
Bedankt. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen. We horen het graag :)

Ik moet zeggen dat ik wel steeds meer twijfels krijg over mijn bestelde Sessy.
Het feit dat er nu zo maar maximaal 1700W uit het apparaat te trekken is in plaats van de origineel beloofde 2000W. Een geluidsniveau van (tegen de) 80 dB is natuurlijk echt waardeloos, dus is het maar te hopen dat ze dit flink omlaag kunnen krijgen. 80dB is gewoon een wekker/haardroger/stofzuiger. Ik mag toch hopen dat ze dit kunnen limiteren tot een <60dB. Anders gaat er toch echt een annulering komen.

Gelijk deze maar even bewaard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nx37kKakO-w9DnXKqJFFErBoQo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/WPvhK34HlB6NVxL6rpTdGbZO.png?f=fotoalbum_medium

Want ik zag net op de site dat je bij annulering van je aanbetaling ze 10% van het totale factuurbedrag in rekening brengen. Je bent dan dus ineens de helft van je aanbetaling kwijt. En dat was niet de afspraak die vorig jaar op hun website stond.

[ Voor 7% gewijzigd door TFHfony op 28-02-2023 14:19 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
TFHfony schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:18:
[...]

Bedankt. Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen. We horen het graag :)

Het feit dat er nu zo maar maximaal 1700W uit het apparaat te trekken is in plaats van de origineel beloofde 2000W. Een geluidsniveau van (tegen de) 80 dB is natuurlijk echt waardeloos, dus is het maar te hopen dat ze dit flink omlaag kunnen krijgen. 80dB is gewoon een wekker/haardroger/stofzuiger. Ik mag toch hopen dat ze dit kunnen limiteren tot een <60dB. Anders gaat er toch echt een annulering komen.

[Afbeelding]

Want ik zag net op de site dat je bij annulering van je aanbetaling ze 10% van het totale factuurbedrag in rekening brengen. Je bent dan dus ineens de helft van je aanbetaling kwijt. En dat was niet de afspraak die vorig jaar op hun website stond.
Als de spec's niet kloppen kun je gratis annuleren. Je mag namelijk verwachten dat je krijgt wat er gespecificeerd is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:28

TFHfony

Professional Weirdo

John245 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:54:
[...]

Als de spec's niet kloppen kun je gratis annuleren. Je mag namelijk verwachten dat je krijgt wat er gespecificeerd is.
Op basis van non-conformiteit kan dit al. Maar het zou dus ook al moeten kunnen op basis van wat er indertijd op de website staat.
Ik wacht eigenlijk vooral nog op 2 zaken:

* Wat is de echte efficiency van het ding. Halen we echt de 90% roundtrip efficiency? Heeft iemand die nu de Sessy thuis heeft al eens gemeten hoeveel stroom er in moet om er inderdaad 5kWh uit te krijgen? En natuurlijk wel een paar keer om een leuk gemiddelde te krijgen?
* Wat wordt dadelijk het geluidsniveau nadat ze bij Charged klaar zijn met hun onderzoek.

Niet doorslaggevend, maar wel een stukje interesse: Zit er inderdaad een 48VDC output op de Sessy, waar je evt. zelf een 230VAC omvormer aan kan hangen?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:42
@PimDoos Kloppen je meters wel helemaal? Het lijkt wel alsof het al uren een perfecte balans is tussen huisverbruik en PV-opwekking, of de Sessy nu oplaadt of niet. De Sessy lijkt ook niet te moeten bijspringen om import van het net te mijden.
Zit er stiekem nog een soort thuisbatterij die prioriteit krijgt aangesloten, zijn de meters niet helemaal zoals gelabeld in de grafiekjes of heb je andere magie?

edit: ook nu de wasmachine op "heating" staat (waar krijg je die info trouwens?) - een notoire energievreter - lijkt het huisverbruik niet te stijgen. Integendeel, het is lichtjes gedaald.

edit2: nvm ik zie bovenstaande opmerking over P1 meter. Teruggave naar het net is op dit moment wel degelijk significant gedaald.

[ Voor 28% gewijzigd door Arrigi op 28-02-2023 15:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@Arrigi
ik kan je niet helemaal volgen, maar als ik het juist heb. :?
komt er een 3700W uit de panelen(solar), en gaat er een -1700W door de p1 poort (P1 power).
en dus een 2000W word gebruikt door het huis+wasmachine, maar niks uit de sessy want die staat stil op 100%.

tja @PimDoos heeft het voor het eerst in mijn leven voor elkaar gekregen dat ik naar een wasmachine luister, en hoop dat er een wolkje langs komt. :?
lol.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:42
@migjes Als je niet weet dat de P1 power iets moet aangeven maar enkel naar de visualisatie kijkt lijkt het alsof er 3700W uit de panelen komt en die perfect opgebruikt wordt door het huis.
En als er een minuut later 3500W uitkomt en de wasmachine aan gaat, het huis nog maar 3500W verbruikt.

De visualisatie is niet correct en lijkt geen rekening te houden met de P1 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Arrigi op 28-02-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Arrigi
a, je vind dus dat er over de paarse lijn ook een balletje moet lopen.
jep, daar heb je gelijk in dat is zo.

(ik zelf ben niet zo heel grafisch om eerlijk te zijn neuzel liever in terminal schermen als windows en zo.
dus kijk eerder naar de getallen als de rest. ;)
dus dat boeit mij eigenlijk niets.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
Arrigi schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:33:
@migjes Als je niet weet dat de P1 power iets moet aangeven maar enkel naar de visualisatie kijkt lijkt het alsof er 3700W uit de panelen komt en die perfect opgebruikt wordt door het huis.
En als er een minuut later 3500W uitkomt en de wasmachine aan gaat, het huis nog maar 3500W verbruikt.

De visualisatie is niet correct en lijkt geen rekening te houden met de P1 meter.
Ik heb inderdaad ook de indruk dat het plaatje niet klopt, Home lijkt altijd gelijk te zijn aan Solar + (of -) Sessy?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimDoos
Arrigi schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:33:

Zoals een stukje hierboven ook genoemd, ik heb de grid sensoren op het plaatje verkeerd ingesteld op de stream. Dus die klopt helaas niet.

Hier wat kloppende plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejmEXcQQDSwEZe47KY56IazCk2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PNI85Kdo0vi1APIWqJTJah1j.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOeI6cqtHXESjkGf7oYxVIaI4Ig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uo1IlFuAEpeAXQ7ib1Pvo5Gt.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:16
TFHfony schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:18:

[Afbeelding]

Wat goed dat je dat bewaard hebt.... En het voelt een beetje sneaky dat dat zomaar veranderd wordt.
Nou... ik moet zeggen dat het idee om te annuleren eigenlijk ook wel in mijn hoofd rondspookt. De startup-perikelen van stuiterende prijzen en uitstel van levering deden me niet zoveel, ik ging hier met open ogen in. Maar de combinatie van het verlagen van het ontlaadvermogen naar 1,7kW en nu de meldingen van een hoog geluidsniveau doen mij ernstig twijfelen. En nu dit aanpassen van de annuleringsvoorwaarden.... Ben gewoon niet meer zo happy met het idee als eerst.

-edit-

Kort mailtje naar Sessy gestuurd met wat vragen over deze wijziging in de annuleringsvoorwaarden, met verwijzing naar de post van TFHfony. Afwachten maar.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 28-02-2023 16:35 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
PimDoos schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:48:
[...]

Zoals een stukje hierboven ook genoemd, ik heb de grid sensoren op het plaatje verkeerd ingesteld op de stream. Dus die klopt helaas niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wordt de Sessy zo warm dat de fan hard moet draaien? Heb je toevallig de beschikking over een warmtebeeld camera om te zien hoe en waar de Sessy warm wordt?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
PimDoos schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg leuk dat je het zo gedaan hebt! Geeft een leuk beeld van hoe de Sessy werkt. Voor mij is het geluid wat minder belangrijk omdat deze in een garage komt te hangen.

Wat is de omgevings temperatuur bij jou waar de Sessy hangt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
De eindstand van de livestream na iets meer dan 10 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXJTvpG1nK4BzyS78uYPn6t5tKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7PVD3zAFHwL9gWWU3csYfEFS.png?f=fotoalbum_large

En de temperatuur op zolder (gemeten in de hoek waar Sessy en de solar-omvormer hangen) met daaronder het vermogen van beiden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wcLIffhZJrQY4IV4kuMOy2Z--s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXvTY4oTiR6lH7Q8BNGYWx5z.png?f=fotoalbum_large

Ik heb helaas geen warmtebeeldcamera om precies te kunnen zien waar Sessy warm wordt, maar ik heb mijn handen er wel eens opgelegd en schat dit zo rond de 35-40 °C onder maximale load is (de turbo modus die je in de stream rond 03:00:00 hoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
natural colour schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:15:
[...]

Wordt de Sessy zo warm dat de fan hard moet draaien? Heb je toevallig de beschikking over een warmtebeeld camera om te zien hoe en waar de Sessy warm wordt?
Dit is inderdaad wel heel veel herrie. Waarom is zoveel geluid nodig? Mijn Solax Hybrid maakt totaal geen (hoorbaar) geluid bij het laden van de accu, terwijl die er zonder moeite 5 kW in pompt. Ook bij ontladen maakt die geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Maar als de Sessy aan de buitenkant al 35 graden is dan zal het in de Sessy nog wel veel en veel warmer zijn geworden. Ben nu wel heel benieuwd na de efficiëntie van de Sessy met zoveel warmte productie. Iemand al een Sessy hangen met een kWh meter ervoor?

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 20:45
Hi, excuus voor de late reactie, het begint hier een beetje op de tweede kamer te lijken met al die topprioriteiten.

Het valt niet mee om een Nederlandse thuisbatterij op de markt te brengen en dan dachten we ook nog dat het een goed idee was om custom aansturing mogelijk te maken voor tweakers via een API 8)7 (grapje natuurlijk) Ik lees positieve en minder positieve dingen, we weten, dat hoort er allemaal bij. Hoe dan ook worden we enthousiast van de community die hier wordt opgebouwd. Ik hoop hieronder een aantal punten te verduidelijken.
DJP! schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:28:
[...]

Dank je!

@Twan_V zou het misschien mogelijk zijn als er iets van een fallback setting komt? Lijkt mij wel een veiling idee dat als er geen communicatie is tussen de slimme meter/Home Assistant en de Sessy dat deze stopt met laden of gaat laden met een lager vermogen. Dit zou alleen gelden voor het laden in de open modus en in de NOM modus.

Zou handig zijn als je dan zelf de tijd en het vermogen van deze fallback setting kan aanpassen :)
Dat is inderdaad handig, in nul op de meter modus is deze daarom aanwezig. Die time-out configureerbaar maken gaat voor nu wat ver, zeker gezien de andere prioriteiten. In de API modus is overigens geen time-out aanwezig, dat zal ik ter discussie stellen.
DukeBox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:15:
[...]

Dat is ook iets wat ik mij afvraag hoe dat is geregeld als de PV aan de Sessy hangt en Sessy vervolgens aan de automaat. Ik neem dan aan dat dit beperkt wordt in de Sessy maar weet dat niet zeker.

Zelf zou ik er voor kiezen de Sessys via een aparte groep aan te sluiten om dat te voorkomen.
Elke Sessy beschikt over een interne 3 fase vermogensmeting, door tijdens de configuratie in te stellen op wat voor een groep deze Sessy aangesloten zit weet Sessy hoeveel ruimte er benut kan worden. Het aantal kWh'en dat je niet uit de Sessy kunt krijgen door deze manier van aansluiten zal in werkelijkheid erg meevallen. De kosten van het aanleggen van een nieuwe groep zul je er niet snel tegenover kunnen zetten. Het argument; "dat vind ik netter, beter of fijner" kan natuurlijk altijd gebruikt worden. Er is dan verder ook niet veel tegen om de Sessy elders te installeren, de P1 dongel registreert teruggeleverd vermogen waar nog steeds op geregeld kan worden.

Een bijkomend voordeel van Sessy tussen PV en meterkast te plaatsen is dat de PV opwek data hiermee ook meteen beschikbaar is (handig als de huidige opstelling dat niet heeft). Dat biedt de mogelijkheden om eigenverbruik inzichtelijk te maken via 1 app / API
HaraldBou schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:27:
Nou, hou ons op de hoogte. Goed om te lezen dat de uitrol loopt.
@Twan_V zijn jullie bij Sessy zelf ook tevreden over de snelheid? En zijn er zaken waar jullie tegen aan lopen waar wij iets aan zouden kunnen bijdragen?
Eenvoudige antwoord, nee we zijn niet helemaal tevreden met de snelheid, uiteraard lopen we tegen dingen aan. Het is zoeken geweest met prioriteiten, we wilden graag uitleveren, dat is gelukt, maar niet alle tijd die daar in gaat zitten draagt even veel bij aan het verbeteren van processen (of het product waar nodig) voor de opschaling. Moeilijk om die kwestie in balans te houden. Bedankt voor het aanbod om te helpen, daar ga ik zeker even over piekeren!
DJP! schreef op zondag 19 februari 2023 @ 20:06:
[...]

Dank voor de info. Jammer dat de rest van de P1 info niet beschikbaar is. Hopelijk komt dat in de toekomst nog.
De rest komt er zeker ook nog in, maar omdat het niet kritisch is voor de functionliteit van sessy zit het er nu nog even niet in.
tijn1976 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:07:
Update: vanmorgen situatie ongewijzigd, warmtepomp is aan het werk, volgens HA ong 1500w. Volgens de Sessy web interface, power delivered 0w. State of charge 0%, zie foto. De andere foto was op de dag van ingebruikname, hier is duidelijk verbruik en opslagstaat van de accu te zien. Hij heeft sindsdien dus niet echt opgeladen. Inmiddels gisteren update 1.0.5 erop gezet.
Klopt het dat, in de staat nul op de meter, er niet opgeladen wordt door het net? In een eerdere firmware versie gebeurde dit wel. In welke stand kan ik wel opladen door het net tijdens daluren? Wat is het doel van de power strategie stand: off? Geen strategie? Of juist letterlijk, uit? Dit heb ik nog niet kunnen achterhalen. In de stand 0 op de meter en geen noemenswaardige opbrengst van het PV systeem is het wel wenselijk om tegen daltarief te kunnen opladen. In de open stand met HA is dit natuurlijk te regelen, maar niet alle gebruikers zullen deze route willen/kunnen volgen.

[Afbeelding][Afbeelding]
In nul op de meter stand zal Sessy in deze versie inderdaad enkel opladen wanneer er energie aan het net geleverd wordt. In de oude release ging Sessy in de nacht laden, dat was een hard coded feature voor de prototypes die in december zijn geplaatst (toen was er geen zon :) ). Dit willen de meeste gebruikers nu niet, omdat er weer zon is, we zijn van plan om deze functionaliteit terug te brengen maar dan in de vorm van een instelling.
DJP! schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:00:
Voor de P1 meter maakt het inderdaad weinig uit. Maar volgens mij is het wel efficiënter om met 1 Sessy 500 Watt te leveren dan 4 Sessy’s die elk 125 Watt doen.

Dit werd ook aangehaald bij de Teams sessie dat bij lagere vermogens de Sessy niet heel efficiënt is.

Daarom lijk mij onderlinge communicatie of iets van een master/slave regeling best een goed idee.
Klopt helemaal wat je zegt, het team voelt ook veel voor deze optimalisatie maar ook hier geldt, eerst een werkend systeem, verbeteren kan later.
HaraldBou schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:58:
[...]

Waar is @Twan_V als je hem nodig bent...... ;-))
De fasen worden afzonderlijk gemeten, zowel teruggeleverd als opgenomen, echter waar de energiemaatschappijen naar kijken is de som van de 3 fasen, daarom is het financieel gezien geen probleem om een 1 fase PV omvormer of Sessy aante sluiten op een 3 fase huishouden. Als de hele straat het doet op dezelfde fase wordt de netbeheerder minder blij maar daar kijken (goede) PV installateurs dan ook naar bij het installeren van PV. Meerdere sessy's in een wijk zouden m.b.v. trafo data het net kunnen stabiliseren.
JeroenH schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:43:
Ik heb een interessante update-mail van Sessy ontvangen met, zoals ze zelf schrijven, "goed en minder goed nieuws".

Ik weet alleen niet zo goed of het de bedoeling is zo'n mail integraal op een forum te plaatsen... Ik zal dat per mail even vragen (of @Twan_V ?)
Dank voor het vragen! ik lees een nette samenvatting hier, dat waardeer ik en dit hebben jullie verder netjes uitgelegd. Deze mail was in het specifiek enkel relevant voor Q1. Er wordt hard aan gewerkt om impact op Q2 te vermijden.
TFHfony schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:02:
[...]

Op basis van non-conformiteit kan dit al. Maar het zou dus ook al moeten kunnen op basis van wat er indertijd op de website staat.
Ik wacht eigenlijk vooral nog op 2 zaken:

* Wat is de echte efficiency van het ding. Halen we echt de 90% roundtrip efficiency? Heeft iemand die nu de Sessy thuis heeft al eens gemeten hoeveel stroom er in moet om er inderdaad 5kWh uit te krijgen? En natuurlijk wel een paar keer om een leuk gemiddelde te krijgen?
* Wat wordt dadelijk het geluidsniveau nadat ze bij Charged klaar zijn met hun onderzoek.

Niet doorslaggevend, maar wel een stukje interesse: Zit er inderdaad een 48VDC output op de Sessy, waar je evt. zelf een 230VAC omvormer aan kan hangen?
Een reactie op beide berichten @TFHfony, ik begrijp je verontrusting (gedeeltelijk). Dat we het ontlaad vermogen hebben moeten aanpassen wisten wij ook niet, anders hadden we dit wel op de site gezet, helaas zijn dat dingen waar we tegen aan lopen in een ontwikkelingsfase parallel aan een pre-order. We hadden dit natuurlijk wel even mogen vermelden via een algemene update, dat kon netter vanuit onze kant.

Ik lees hier een paar keer, RTE van 90%, ik zeg er graag bij, dat is de maximale round trip efficiency, nominaal kan die natuurlijk lager liggen, afhankelijk van omgevingstemperatuur en (ont)laadvermogen. Klein cadeautje, die 5 kWh krijg je er wel uit, er zit namelijk meer dan 5 kWh in.

De kale spec van de ventilatoren is < 60 dB, er is veel werk gestoken in het minimaliseren van geluid, te weinig in het optimaliseren van koeling. Bij enige last, in een stil huis, zeker op een open plek, is het toch te storend en dat begrijpen we erg goed. Persoonlijk vind ik dat we goed op weg zijn met de oplossing, en is het doel wat ons allen hier betreft dat Sessy ongestoord op een open plek kan hangen.

De 48V poort is nog steeds aanwezig, maar misschien niet op die van jou ;)

Annuleren gebeurt wèl kosteloos. We krijgen niet veel verzoeken maar storten 100% van de aanbetaling binnen een week terug. Ik zal even toelichten waarom dit op de website gezet is; We maken daadwerkelijk kosten voor elke inschrijving. Inkopen, planning etc worden hierop ingericht. We willen voorkomen dat we inschrijvingen krijgen zonder echte intentie om een Sessy te kopen.

Ik hoop dat dit verhelderd is en zorgt voor behoud van het vertrouwen in Sessy en het team.

Groetjes,
Twan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:53
Very nice, keurige update!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
@Twan_V leuke en duidelijk update! Dank hiervoor! Is er al bekend wanneer de documentatie beschikbaar komt? Technische specs, aansluitschema’s efficency curves etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Twan_V schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:59:
Hi, excuus voor de late reactie, het begint hier een beetje op de tweede kamer te lijken met al die topprioriteiten.
[...]
Ik hoop dat dit verhelderd is en zorgt voor behoud van het vertrouwen in Sessy en het team.

Groetjes,
Twan
Bedankt voor de tijd die u heeft genomen voor de uitleg. Ik waardeer het enorm, het doorlezen van dit forum en reageren zal best tijd gekost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Hoi @Twan_V
Dank voor je toelichting. En ik denk nog steeds veel begrip van de meeste Tweakers. Communicatie is macht. Ook al kost het tijd. Het levert zeer veel op. Voor ons maar ook voor jullie.
Voor mensen die ergens op wachten duurt het altijd té lang 😉 Neem ons iets frequenter mee in jullie doen en laten. Wordt echt gewaardeerd.
Fijne avond.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:15
@Twan_V Dank voor de heldere uitleg!

Ik heb nog een vraag over de dynamische mode, wanneer wordt deze actief? En hoe gaat deze mode in combinatie met zonnepanelen werken? Wordt er slim omgegaan hiermee, bijvoorbeeld door te kijken naar de weervoorspelling van de volgende dag?

Het mooist zou zijn volgens mij dat de Sessy een analyse maakt van het stroomverbruik, de opbrengst van de zonnepanelen in combinatie met het weer. Dat vervolgens daar een gemiddelde uitkomt en dat deze dan gebruikt wordt om te zorgen dat de Sessy voor een deel gunstig laadt als de stroom goedkoop is en ook ervoor zorgt dat er genoeg ruimte overblijft om de stroom van de zonnepanelen op te slaan. En tot slot weer verkoopt als de stroomprijs hoog is.

Niet heel makkelijk denk ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:20
[...]

Ik heb deze maand 142,59kWh terug geleverd, als ik 2 sessy's neem (10kWh) zou ik die ~14x kunnen laden en had ik daar ál mijn nachtelijke sluipverbruik mee gedekt.

[...]

Theoretisch gezien wel. Waarschijnlijk is het minder, want het kan zijn dat op sommige dagen je 30KWh (afhankelijk van de PV capaciteit) opwekt. Dan zit de batterij vol terwijl je nog 20KWh teruglevert aan het net.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:05

Osxy

Holy crap on a cracker

Als je een home assistant installatie hebt draaien kan ik de battery_sim addon aanraden, die simuleert een accu zoals jij die definieerd (max laad, ontlaad vermogen capaciteit etc.

Ik heb dit nu een maand draaien en afgelopen maand zou 1x Sessy 90kWh dekken, 2x 130 en 3x 143kWh.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Osxy schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:21:
[...]

Als je een home assistant installatie hebt draaien kan ik de battery_sim addon aanraden, die simuleert een accu zoals jij die definieerd (max laad, ontlaad vermogen capaciteit etc.

Ik heb dit nu een maand draaien en afgelopen maand zou 1x Sessy 90kWh dekken, 2x 130 en 3x 143kWh.
Goeie tip, dank!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Lijkt me een zeer interessant product. Kleine tvp in dit topic. Ik wil er over mee blijven lezen.
Zou graag nu ik minder geld terug krijg van mijn PV teruglevering dit stoppen in een accu en later een deel van het huishouden mee "opbranden".
Heb slechts 5.400wp op het dak, maar wel een verbruik van bijna 10.000kWh per jaar (EV, servers, etc)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 07:42
Heeft iemand of is er al een Domoticz plugin voor gemaakt?

JohnS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 07:42
@Twan_V Misschien kunnen jullie Noctua Fans gebruiken ;)

JohnS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lajko
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
Noctua maken inderdaad veel minder geluid. Heb in mijn rackmounted Synology NAS RS1221+ de standaard twee ventilatoren vervangen door Noctua's, de standaard twee ventilatoren maakten een hoop lawaai en nu met de Noctua's is het stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik denk me uit de Teams-sessie te herinneren dat de Sessy geen standaard 80mm computerfans gebruikt, maar iets stevigers.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik volg uit interesse deze thread. Ik heb mijn 3 Victron Multiplussen ook gemodificeerd met Noctua ventilatoren. Werkt prima!

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ik zat nog even de enige(!!!) foto in de topic van het binnenwerk van de Sessy te bekijken en volgens mij zouden er aan de linkerkant iets van fannetjes moeten zitten. Volgens mij zijn ze niet heel groot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PimDoos
Ik heb het geluidsniveau nog eens gemeten met mijn telefoon op ~1m afstand bij 1700W ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ElhwgTUbTfX4ENwchciBbWhqGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwG16h1HKV7DYSWpZPbGHvgP.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik ook een temperatuursensor geïnstalleerd bij de uitblaas van Sessy, ook dat lijkt mee te vallen bij 1700W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UD-ZAdsYpIElE6_74l5S-Uvq53U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I3520Hvepy45U1qlLdPvxOjH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:32
@PimDoos
Heel mooi,Thumbs up! Weet je toevalig ook bij welke omgevingstemperatuur? Je hebt vast genoeg sensoren in HA zitten schat ik zo in.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Zo dit was mijn uitzicht gisteren eind van de middag :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3mS6LsyQStqJY7QCsGaVFi6I14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkpF4JM7EiWMMJAs8oAzlh6N.jpg?f=fotoalbum_large

Heb mijn eerste twee sessy's mogen ophalen. De andere vier komen binnenkort. Leuk om weer even wat mensen te ontmoeten en te zien wat er allemaal gebeurt op het moment.
Ik was er vorig jaar geweest toen ze net in het pand waren getrokken en in die tijd is er genoeg gebeurt.

Ik ga de komende dagen aan de gang om eea te installeren.

Alvast een sneak preview ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-h9jacxCMIbSjF2IqDEJdQV-zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Wqa0LHqp8sXXHsSGO9Za51K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYUqM5FCdXkLyGy-OUXipiLgGo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lazzEoL9LyUZWxkPt7UMvxp7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu-7ocjMnuPRBl2MlepHMihFKuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5jJOi2DZsK0cCeEHBofvMsW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
Mister I schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:40:

[Afbeelding]

Heb mijn eerste twee sessy's mogen ophalen. De andere vier komen binnenkort. Leuk om weer even wat mensen te ontmoeten en te zien wat er allemaal gebeurt op het moment.
Ik was er vorig jaar geweest toen ze net in het pand waren getrokken en in die tijd is er genoeg gebeurt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je gaat de Sessy dus zelf installeren, ik heb hier gelezen dat een bottleneck de installatie van een Sessy is.
Wat houd het installeren in?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
@Mister I
Misschien kun je idd globaal een verslag maken wat de eigen installatie inhoud en hoe je hem gaat plaatsen (wel/niet tussen een pv omvormer etc.)
Dan kunnen we misschien als Tweakers afwegen en met Charged overleggen om alsnog (als je voor installatie hebt gekozen) de installatie zelf uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
@Mister I gaaf dat je er nu ook een hebt! Heb je er ook iets van een installatie handleiding bijgekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelenhorst
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-07 10:32
Mister I schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelenhorst
  • Laatst online: 09-07 10:32
De mijne worden q2 geleverd als het goed is.
Vraag, aan diegene die hem al hebben, wat staat er bij de installatiehandleiding over de benodigde vrije ruimte? En wat is 40x50 als je daar hoogte of breedte aan wilt koppelen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Heb de basis nu draaien. Er is momenteel nog geen installatiehandleiding beschikbaar. Ik begreep van Twan dat ze hier nog druk mee bezig zijn. Heb op locatie een uitleg gekregen rondom belangrijke installatiepunten.

Feitelijk komt het er op neer dat je de Sessy's via één of drie fases kan aansluiten. Zie hiervoor ook de foto die ik vanmorgen al had neergezet. Dat zwarte kabeltje geeft ook aan op welke fase je de desbetreffende Sessy wilt gebruiken.
Zelf heb ik gekozen om de zes Sessy's (Momenteel nog twee) op een eigen groep aan te sluiten en niet via de PV installatie te laten lopen. Deze heb ik aangesloten op een Type B aardlekschakelaar en een B20 groep.
Vanuit daar ben ik met 6 mm² naar de eerste Sessy gegaan. Twan gaf al aan dat dat wellicht erg krap gaat worden. Nou dat heb ik vandaag zeker kunnen bevestigen. Het is wel te doen, maar zou een volgende keer denk ik eerder 4 mm² pakken. 2,5 mm² moet op zich ook wel kunnen gezien de afstanden bij mij (minder dan 3 meter vanaf de meterkast.
De 6 mm² was uiteindelijk dus ook het meeste werk om netjes aan te sluiten.

Je begint met het plaatsen van de ophangbeugel, zodat daar de Sessy overheen gehangen kan worden. Dat werkt wel goed. Ik had ergens in mijn hoofd dat ik de deksel van de Sessy moest los halen, maar dat is helemaal niet nodig. Heb wel meteen een paar foto's geschoten van de binnenkant. Dat ziet er allemaal netjes uit. Bij het ophangen van de tweede Sessy ging dat meteen ook wat sneller.

Het AC gedeelte en de DC 48 Volt aansluiting, net als de controller aansluiting voor de communicatie zitten allemaal aan de onderkant van de behuizing.
Je kan de kabel van bovenaf invoeren, dan loopt de AC kabel achter de sessy langs binnen de behuizing. Of dus rechtstreeks aan de onderkant .

Nadat het AC gedeelte is aangesloten ben ik begonnen met de P1 dongle aan te sluiten. Deze heb ik aangesloten op mijn bestaande P1 4 port splitter. Heb de P1 dongle van Sessy wel actief aangesloten met een eigen voeding op aanraden van Twan. De dongle maakt een hotspot aan waar ik verbinding mee heb gemaakt met mijn telefoon. Hier kon ik de wifi instellingen van mijn netwerk invoeren en verbinding maken. In de router heb ik de P1 dongle meteen een vast ip adres gegeven. Alle sessy's moeten namelijk met de Dongle praten en dan is een vast IP wel zo makkelijk.

Daarna heb ik de communicatie dongles in de Sessy's geklikt en alles aangezet. Je maakt per Sessy verbinding met de hotspot en stelt daar het wifi netwerk in en de instellingen verder betreft de P1 dongle en instellingen rondom laadsnelheid, aantal Sessy's en welke fase hij op aangesloten zit.
Heb voor nu even de instelling gezet op Nul op de meter. Dat werkt prima en het huis draait nu netjes op 0 Watt.
Het geluid valt mij in de praktijk toch wat tegen. Maar heb alle vertrouwen dat dit nog wel een stuk verbeterd gaat worden, naar aanleiding van het gesprek afgelopen vrijdag op kantoor bij Charged.

Als je wat elektrotechnische ervaring hebt en weet hoe eea volgens NEN1010/NEN3140 geïnstalleerd dient te worden is het zeker zeer goed te doen. Een leuke klus zo :)
Hieronder nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeiRN6Sb4hX8s8yf--DDP-g09rM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URmfnLby8GJHnMPLPfSDTg3O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybwm7w6VI8C2RFCkpTkAoVrg8Jk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOAT91x8V1X01Y7t1Cne48ua.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0QD61OEKhOfs4q3E1gCR-Q2aJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA0grG3LUu6rB0zzsrtnqwYD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE5i1c_TYVmkVjGx8Byd-AnsbZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDjAQYNWhPmMvF2FoJ4dVfU5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSg5NjjDtlvb3lQ9cy-kqg9xt-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhFPnlZpRBRoW6xpY4ZtuqaO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZEPGqoEcKG-hjiHiV88VvqYz6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YbM403uA05j1CA2N8tgQwfH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY94gT_wk7DC7kfe8Dn7Z98qt80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAh97b0vaTtipQrg14gIUsCu.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PimDoos
Hier een grafiek met de gemeten temperatuur vandaag inclusief de omgevingstemperatuur en status van Sessy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rZlriBf-S9tzzBqGPkJvh9lax8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WVMTSwvl0jX7g7tNseRmVX4y.png?f=fotoalbum_large

Ziet er overigens goed uit @Mister I!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Mister I schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:18:
Heb de basis nu draaien. Er is momenteel nog geen installatiehandleiding beschikbaar. Ik begreep van Twan dat ze hier nog druk mee bezig zijn. Heb op locatie een uitleg gekregen rondom belangrijke installatiepunten.

Feitelijk komt het er op neer dat je de Sessy's via één of drie fases kan aansluiten. Zie hiervoor ook de foto die ik vanmorgen al had neergezet. Dat zwarte kabeltje geeft ook aan op welke fase je de desbetreffende Sessy wilt gebruiken.
Wil je zeggen dat de Sessy een 3-fase systeem is?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Volgens mij zitten er aansluitingen op de Sessy voor de drie fases. Maar er wordt intern maar een fase aangesloten (zwarte kabeltje op de aansluit strook). Dit is gedaan om de Sessy bij een drie fase PV omvormer aan te kunnen sluiten.

@Mister I waar zit dat aansluit strookje uit je eerste foto van gister? Denk ergens aan de linkerkant maar kan niet zien of dat boven of beneden is. Is het mogelijk om de kabels ook van boven aan te sluiten?

volgende keer beter lezen :X

[ Voor 4% gewijzigd door DJP! op 05-03-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Mister I schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:18:

Het geluid valt mij in de praktijk toch wat tegen. Maar heb alle vertrouwen dat dit nog wel een stuk verbeterd gaat worden, naar aanleiding van het gesprek afgelopen vrijdag op kantoor bij Charged.
Mag ik vragen wat precies dat vertrouwen geeft? Want hoe ga je een ventilator die herrie maakt naderhand nog een stuk verbeteren? Dat lijkt me haast niet mogelijk zonder de ventilator in zijn geheel te vervangen door een (veel) stiller type.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Glenfiddich schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:29:
Want hoe ga je een ventilator die herrie maakt naderhand nog een stuk verbeteren?
Ik denk dat daar wel mogelijkheden voor zijn:

JeroenH in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

Maar ik heb hem idee welke van deze mogelijkheden (en er zijn er vast meer) realistisch zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Glenfiddich schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Mag ik vragen wat precies dat vertrouwen geeft? Want hoe ga je een ventilator die herrie maakt naderhand nog een stuk verbeteren? Dat lijkt me haast niet mogelijk zonder de ventilator in zijn geheel te vervangen door een (veel) stiller type.
Wat ik begreep is dat ze in ieder geval met verschillende serie ventilatoren aan het uitproberen zijn. Maar de combinatie hoge druk en kleine ventilator, blijft inherent aan meer geluid natuurlijk. Dit is wellicht nog wat op te lossen met isolatie.
Maar voornamelijk in de aansturing van de fan. De temperaturen blijven relatief laag, terwijl de fan al wel maximaal gaat. Hier zijn ze nu mee bezig om die aansturing beter te regelen.

@John245 De Sessy is 1 fase, maar kan op drie fase aangesloten worden, wat handig is bij bijvoorbeeld een drie fase omvormer die je daarna weer kan doorlussen vanuit de Sessy, of als je dus meerdere sessy's gaat gebruiken en verdeelt over de verschillende fases.

@Meelenhorst De Sessy is 44 cm breed en 50 hoog. Ik kwam er tijdens installatie ook achter dat hij dus 4 cm breder is dan ik in mijn hoofd had zitten.

@PimDoos ga nu vanmiddag eens kijken of ik de Home Assistant koppeling voor elkaar ga krijgen. Heb tot 16 uur de tijd ivm Formule 1 ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

@PimDoos
Nou dat ging eenvoudig zeg dat toevoegen van de Sessy's aan Home Assistant.
Nu even verder spelen. Even een check:
Ik kan de Power Setpoint veranderen tussen de -2200 en +1700. daarmee trigger ik zo te zien niet dat ie echt gaat laden. Is daar een optie voor om hem geforceerd te gaan laden?
Ga ook nog wel even verder spelen ermee, in ieder geval al blij dat ik netjes meteen de statistieken van de Sessy's kan zien zo. Thnx voor al je werk hierin, Twan was ook erg blij met je, hoorde ik vrijdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
Het zou toch wel (blijf ik persoonlijk denken) fijn zijn wanneer Charged (@Twan_V ons hier op Tweakers iéts meer op de hoogte zou houden over het reilen en zeilen bij Charged. Ik heb hem ook al een persoonlijk berichtje geschreven. (Snap dat ze super druk zijn hoor). Maar onderzoek of er meer mensen zijn die alsnog zelf de montage willen uitvoeren? En gaan ze nu uiteindelijk de doelstelling voor Q1 kwa uitlevering (aantallen) halen? Of niet? Wat betekend dat voor Q2 etc.? Als er wordt gezegd dat er materiaal is voor de 1e 900 stuks waarom lijkt het dan nu (nogmaals, persoonlijk voor mij) dat Charged nog verre van "op stoom" is gekomen met de uitlevering? (Los van de problemen met het geluid van de ventilatoren en de modificatie van de moederborden - dat snap ik allemaal).

Ik bedoel dit allemaal niet alleen maar als negatieve klaagzang hoor (ook al komt dat misschien wel zo over) Ik besef me heel goed als je mee doet aan een zgn start-up dat je tegen dit soort dingen aan kunt lopen. Maar ik blijf het herhalen: Houd ons iéts meer op de hoogte dan hoe het nu gaat. Ik weet zeker dat, wanneer ik dit soort vragen heb, er andere deze vragen ook hebben.

Verder hoop ik nog steeds mijn Sessy in Q3 te ontvangen hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Mister I schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:26:
@PimDoos
Nou dat ging eenvoudig zeg dat toevoegen van de Sessy's aan Home Assistant.
Nu even verder spelen. Even een check:
Ik kan de Power Setpoint veranderen tussen de -2200 en +1700. daarmee trigger ik zo te zien niet dat ie echt gaat laden. Is daar een optie voor om hem geforceerd te gaan laden?
Ga ook nog wel even verder spelen ermee, in ieder geval al blij dat ik netjes meteen de statistieken van de Sessy's kan zien zo. Thnx voor al je werk hierin, Twan was ook erg blij met je, hoorde ik vrijdag :)
Sessy luistert alleen naar de Setpoint parameter als je de Strategy op API zet :)
Negatief = laden, positief = leveren. Als Sessy op Standby staat duurt het c.a. 1 minuut voordat Sessy actief wordt. Dit zie je aan de System State "Waiting in safe situation"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

PimDoos schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Sessy luistert alleen naar de Setpoint parameter als je de Strategy op API zet :)
Negatief = laden, positief = leveren. Als Sessy op Standby staat duurt het c.a. 1 minuut voordat Sessy actief wordt. Dit zie je aan de System State "Waiting in safe situation"
Ja die had ik al door, alleen kom ik net 1 minuut voor je post er achter dat Negatief = laden en Positief = leveren. Had in mijn hoofd dat het precies andersom is. Dat was even een mindf*ck. Maar net aangepast en ze luisteren direct.
Valt me op dat als die op API staat dat standby verbruik ongeveer tussen de 30 en 40 watt per Sessy ligt. Staat ie op idle, dan is het praktisch 0.
Dus dat is ook wel interessant om wat mee te gaan spelen, dat ze wanneer niet nodig meteen naar idle springen en niet naar de API modus, want dat is wel een redelijk fors standby verbruik.
Ik meet het met een losse kWh meter buiten Sessy om in dit geval.

En kom er dus ook net achter dat de kabels verkeerd om zitten vanuit de netbeheerder onder de hoofdschakelaar.
Fase 1 = Fase 3
Fase 2 = Fase 1
Fase 3 = Fase 2
8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Mister I op 05-03-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
[b]Mister I schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:09:[/

En kom er dus ook net achter dat de kabels verkeerd om zitten vanuit de netbeheerder onder de hoofdschakelaar.
Fase 1 = Fase 3
Fase 2 = Fase 1
Fase 3 = Fase 2
8)7
Op zich mag dit toch niets uitmaken? De volgorde (draaiveld) is nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

DJP! schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Op zich mag dit toch niets uitmaken? De volgorde (draaiveld) is nog steeds goed.
Nee ik verwacht het ook niet.
Maar had vannacht wat geks met de nul op de meter modus vanuit de Sessy.Hij ging elke keer opladen en ontladen. Heb het idee dat ie wellicht iets op een andere fase had gemeten en daar op triggerde.
Ze staan namelijk wel ingesteld op fase 1 en fase 2, terwijl dat dus wel afwijkt ten opzichte van de werkelijkheid.
zie screenshot hieronder tussen 3 uur vannacht en 8 uur vanmorgen ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6V4LIqEWuTwBNbEw3Fd7BKmY94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oKmjFb42qZOi1NDB3fnDXqVc.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DrDeJe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:50:
Het zou toch wel (blijf ik persoonlijk denken) fijn zijn wanneer Charged (@Twan_V ons hier op Tweakers iéts meer op de hoogte zou houden over het reilen en zeilen bij Charged. Ik heb hem ook al een persoonlijk berichtje geschreven. (Snap dat ze super druk zijn hoor). Maar onderzoek of er meer mensen zijn die alsnog zelf de montage willen uitvoeren? En gaan ze nu uiteindelijk de doelstelling voor Q1 kwa uitlevering (aantallen) halen? Of niet? Wat betekend dat voor Q2 etc.? Als er wordt gezegd dat er materiaal is voor de 1e 900 stuks waarom lijkt het dan nu (nogmaals, persoonlijk voor mij) dat Charged nog verre van "op stoom" is gekomen met de uitlevering? (Los van de problemen met het geluid van de ventilatoren en de modificatie van de moederborden - dat snap ik allemaal).

Ik bedoel dit allemaal niet alleen maar als negatieve klaagzang hoor (ook al komt dat misschien wel zo over) Ik besef me heel goed als je mee doet aan een zgn start-up dat je tegen dit soort dingen aan kunt lopen. Maar ik blijf het herhalen: Houd ons iéts meer op de hoogte dan hoe het nu gaat. Ik weet zeker dat, wanneer ik dit soort vragen heb, er andere deze vragen ook hebben.

Ter info ik ga de installties van de bestelde Sessy's ook zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
@Mister I werken de Sessy’s dan ook per fase? Of nemen beide Sessy’s elk de helft van de load op zich als ze NOM draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

DJP! schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:39:
@Mister I werken de Sessy’s dan ook per fase? Of nemen beide Sessy’s elk de helft van de load op zich als ze NOM draaien?
Ja zo te zien wel. Hij staat nu weer op NOM en zie onderstaand screenshot vanuit home assistant :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-6qwJ-zAXxhP9upItKuDwIbG_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdTEtLVwQK8uyBB2fNvacsFE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Twan_V
Mr_thebrown schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:34:
@Twan_V Dank voor de heldere uitleg!

Ik heb nog een vraag over de dynamische mode, wanneer wordt deze actief? En hoe gaat deze mode in combinatie met zonnepanelen werken? Wordt er slim omgegaan hiermee, bijvoorbeeld door te kijken naar de weervoorspelling van de volgende dag?

Het mooist zou zijn volgens mij dat de Sessy een analyse maakt van het stroomverbruik, de opbrengst van de zonnepanelen in combinatie met het weer. Dat vervolgens daar een gemiddelde uitkomt en dat deze dan gebruikt wordt om te zorgen dat de Sessy voor een deel gunstig laadt als de stroom goedkoop is en ook ervoor zorgt dat er genoeg ruimte overblijft om de stroom van de zonnepanelen op te slaan. En tot slot weer verkoopt als de stroomprijs hoog is.

Niet heel makkelijk denk ik :-)
De eerste versie van de dynamische modus gaat hopelijk volgende week live!
Je vraagt of er slim wordt omgegaan met de opwek van de zonnepanelen, als het enkel gaat om terug verdiensten is de opwek irrelevant. Dat is een gedachten kronkel die bij ons ook even moest binnen komen.
We hebben wel geëxperimenteerd met opwek gegevens in de regeling, wellicht dat we ooit nog een hybride versie maken van dynamische modus en nul op de meter modus, want dat wordt het dan in feite.
DrDeJe schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:10:
Hoi @Twan_V
Dank voor je toelichting. En ik denk nog steeds veel begrip van de meeste Tweakers. Communicatie is macht. Ook al kost het tijd. Het levert zeer veel op. Voor ons maar ook voor jullie.
Voor mensen die ergens op wachten duurt het altijd té lang 😉 Neem ons iets frequenter mee in jullie doen en laten. Wordt echt gewaardeerd.
Fijne avond.
DrDeJe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:50:

Bij een start-up, en dus ook bij ons veranderd de koers wekelijks, het is daarom altijd lastig om harde uitspraken te doen over veel punten die je hierboven opnoemt. Als er uitloop komt voor Q2 zullen we dit uiteraard melden via de mailing, maar voor die uitspraak is het nu nog te vroeg.
Om wat meer duidelijkheid te verschaffen rondom het magische 900 getal hier op tweakers, dit zijn parts, geen kant en klare Sessy's. Elke Sessy bestaat uit diverse sub-sub-sub assemblies, deze bewerkingen kosten (veel) tijd. Een aantal van deze parts zijn naar derden verzonden om het maken van sub-assemblages te versnellen.

Ik weet dat jullie updates waarderen, ik ga kijken wat ik kan betekenen.
Er gebeurd veel bij ons maar zeker niet alles is noemenswaardig, dat we nu al dagen lang bezig zijn met het troubleshooten van memory leaks in de nieuwe release is niet zo interessant. Een mini-update over het geluid, de koeling kan een stuk subtieler, komende week gaan we kijken hoe deze implementatie eruit kan zien en wat de impact is op performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Twan_V schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:37:
Ik weet dat jullie updates waarderen, ik ga kijken wat ik kan betekenen.
Misschien iets van een blog op jullie website?
Er gebeurd veel bij ons maar zeker niet alles is noemenswaardig, dat we nu al dagen lang bezig zijn met het troubleshooten van memory leaks in de nieuwe release is niet zo interessant.
In tegendeel, er zitten veel mensen met kennis van zaken hier op GoT die prima weten dat debuggen van software veel tijd vergen. Wetende waar jullie zoal mee bezig zijn geeft dan bijna automatisch een verklaring bij uitloop.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke, langzaam begint hier dus wat meer praktijk info tevoorschijn te komen.
(dank je @PimDoos maakt een stukje duidelijker waar ik de sessy zou willen hebben.
niet boven het bed. >:)
verder is het geluid voor mij dus geen probleem. )

blijven er nog een paar problemen over voor mij.

eerst de niet problemen.
de vrouw krijgt van de baas een aardige snoepsidie.
hier kan ik al 85% van de sessy van betalen.
nice. :*)

de problemen:

1. installatie op zolder, naast de omvormer op de zelfde groep.
omvormer 4000VA (+/- 17,5A) met ruime 6430Wp oost-west.
groep 16A.
dit werkt al jaren perfect, en nop dit is veiliger als 20A groep.
(ik kan dit ook niet veranderen, heb 2x dit soort omvormer + nog een steca 500, dus mijn gehele 35A hoofdgroep zit al aardig vol.)
de sessy mag dan nooit een W leveren als de omvormer ook al vol levert.
dan knalt de groep en zo uit.

2. geen slimme meter in huis.
(de netbeheerder is hier al een jaar of 2 mee bezig, maar ik verwacht niet snel dat hier verandering in gaat komen. maar zeg nooit nooit wie weet op een dag valt kerstmis en Paassen wel eens op de zelfde dag.)
voor mij zelf geen probleem.
ik vind het leuk genoeg als ik de sessy kan laden als er 1000W+ uit de omvormer komt.en dan grofweg met 500W max).
en dan in de avond tot 12 uur een 500W kan ontladen en de rest van de nacht 300W.
(dit dekt redelijk mijn sluip verbruik in die uren, dit is voor nu goed genoeg.)

zou een sessy dit al aardig kunnen?, of zeggen jullie, nop dat gaat "niet/nog niet" lukken?

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 09-03-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ja hoor dit moet geen probleem zijn. Zeker als je vanuit Home Assistant gaat werken, kun je dit goed automatiseren.

Heb trouwens net ook een nieuwe firmware update geïnstalleerd. Begreep vanuit Sessy dat hiermee de BMS ook een update heeft gehad en daardoor de SOC beter wordt weergeven. Mee spelen binnenkort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 12:20
als ik de Sessy vlak bij de omvormer wil installeren zal hij aan een gipswandje gemonteerd moeten worden..ben bang dat dat te licht wordt...of moet het kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Michel242186 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:41:
als ik de Sessy vlak bij de omvormer wil installeren zal hij aan een gipswandje gemonteerd moeten worden..ben bang dat dat te licht wordt...of moet het kunnen?
De wand heeft ook een frame, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nheinemans
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 13:12
Het is hier al eens voorbij gekomen, de Sessy heeft een 48V aansluiting om in geval van een langdurige netstoring de accu te gebruiken om bijvoorbeeld een afzonderlijke off-grid omvormer te voeden?

Is het dan ook mogelijk om de Sessy accu op te laden via deze 48V aansluiting? Uiteraard schakel je dan de AC voeding van de Sessy uit, je gebruikt dus de Sessy enkel als accu voor de off-grid omvormer. Of zeg ik iets heel doms nu?

[ Voor 3% gewijzigd door nheinemans op 10-03-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
nheinemans schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:57:
Het is hier al eens voorbij gekomen, de Sessy heeft een 48V aansluiting om in geval van een langdurige netstoring de accu te gebruiken om bijvoorbeeld een afzonderlijke off-grid omvormer te voeden?

Is het dan ook mogelijk om de Sessy accu op te laden via deze 48V aansluiting? Uiteraard schakel je dan de AC voeding van de Sessy uit, je gebruikt dus de Sessy enkel als accu voor de off-grid omvormer. Of zeg ik iets heel doms nu?
In theorie moet dit kunnen, je krijgt met de 48V plug rechtstreeks toegang tot de batterij (de kabels gaan rechtstreeks naar de + en - van het accupakket).
Dit betekent wel dat wat je aansluit op deze plug dus zelf het niveau van de accu in de gaten moet houden, zodat het voltage niet te hoog of te laag wordt. Je werkt dan immers ook buiten het battery management system van Sessy om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

PimDoos schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:04:
In theorie moet dit kunnen, je krijgt met de 48V plug rechtstreeks toegang tot de batterij (de kabels gaan rechtstreeks naar de + en - van het accupakket).
Zonder de BMS uit te lezen zou ik dat niet zomaar doen. Daarnaast als je dat al zou willen heb je eigenlijk een verkeerd product gekozen voor de toepassing. Er zijn andere 'omvormers' welke dit out of de box ondersteunen met vergelijkbare configuratie settings als de sessy (op open modus na) met een accu pakket naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor M
  • Laatst online: 14-11-2023
DJP! schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:00:
Volgens mij werd er tijdens de Teams sessie gezegd dat er een bepaalde luchtdruk nodig was en dat ze daarom kleine snelle fans hadden ipv grotere langzaam draaiende fans. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Ik ben ook wel erg benieuwd wat voor impact dit gaat hebben op de leveringen.

Zijn er ook mensen die een Sessy besteld hebben voor uitlevering in Q2? Als je er vroeg bij was stond er Q1 en volgens mij vanaf oktober Q3. Ik heb volgens mij nooit Q2 gezien…
De periode waarin Q2 open stond was blijkbaar in no-time gevuld met bestellingen. Stond inderdaad maar kort open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:16

worker

2x Sessy thuisbatterij

[...]

Dit betekent wel dat wat je aansluit op deze plug dus zelf het niveau van de accu in de gaten moet houden, zodat het voltage niet te hoog of te laag wordt. Je werkt dan immers ook buiten het battery management system van Sessy om.
@PimDoos volgens mij klopt dit niet: de BMS zit er nog tussen. Gelukkig, want het BMS beschermde je accu tegen te ver opladen of ontladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

@PimDoos dik compliment voor je HA integratie. Werkt in een keer, echt vet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twan_V
[...]

Kleine correctie, de 48V poort zit achter het BMS, het accupakket en poort moeten immers wel beschermd worden :)
We hebben al een aantal standaard off-grid omvormers en LV MPPT's liggen en hier gering testen mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
Michel242186 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:41:
Met Flamco rail staand op de vloer monteer ik zelfs een kluis op een gipswandje :9
https://flamcogroup.com/b...oebehoren/groups/g+c+view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Het was laatst in het nieuws dat waarschijnlijk in de toekomst door het zwakke netwerk het steeds vaker gaat voorkomen dat zonnepanelen gaan uitschakelen. Dit komt dan volgens mij omdat het voltage te hoog wordt.

Stel je hebt een Sessy tussen de omvormer en de meterkast zitten. Gaan dan nog altijd in zo’n geval de zonnepanelen uit? Of vangt de Sessy het dan op totdat deze vol zit? @Twan_V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Mr_thebrown schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:27:
Stel je hebt een Sessy tussen de omvormer en de meterkast zitten. Gaan dan nog altijd in zo’n geval de zonnepanelen uit?
Ja, beiden gaan uit. Er zit geen off-grid functionaliteit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Zonde zeg. Je zou zeggen dat het niet heel ingewikkeld zou zijn als omvormer rechtstreeks op Sessy aangesloten zit. Zou alleen betekenen dat Sessy moet zorgen dat het voltage wat naar beneden gaat voordat het naar omvormer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
Mr_thebrown schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:57:
Zonde zeg. Je zou zeggen dat het niet heel ingewikkeld zou zijn als omvormer rechtstreeks op Sessy aangesloten zit. Zou alleen betekenen dat Sessy moet zorgen dat het voltage wat naar beneden gaat voordat het naar omvormer gaat.
Als je dat wel wil moet de Sessy tot op een fractie van seconde synchroon (in fase) lopen met het Net/ Grid (die er even niet is)
Een functie voor de volgende generatie Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het wordt dan behoorlijk complex, want je moet dan ook de PV beperken als de accu bijna vol is terwijl er geen communicatie is (naast een deugdelijke transfer switch natuurlijk).
Victron doet dat door de frequentie mee te laten lopen met de SoC omdat de meeste omvormers een frequency/watt response hebben en alle gebruikers wel tegen 51 Hz kunnen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Twan_V schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:03:
[...]

Kleine correctie, de 48V poort zit achter het BMS, het accupakket en poort moeten immers wel beschermd worden :)
We hebben al een aantal standaard off-grid omvormers en LV MPPT's liggen en hier gering testen mee gedaan.
Gaan jullie hier in de toekomst nog iets mee doen? Als een soort add-on bij de normale Sessy? Lijkt mij best wel handig om in geval van een stroomstoring een iets van een stopcontact op de Sessy te hebben waar nog wel spanning op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:12
Vooralsnog hier een Q2 Sessy; ik wil graag vooruitwerken met bekabeling/mk aansluiting.

Ik zoek advies hoe eea dient te lopen; in mijn geval komt de sessie op een 3 fase kast op de ‘minst belaste fase’ waar al een 16A/B16 groep voor is gereserveerd, deze fase staat dan al op een 3mA Aardlekschakelaar; is 2.5mm2 ymvk kabel naar een werkschakelaar en dan naar de sessie door de juiste manier en voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
GroeneKees schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:22:
Vooralsnog hier een Q2 Sessy; ik wil graag vooruitwerken met bekabeling/mk aansluiting.

Ik zoek advies hoe eea dient te lopen; in mijn geval komt de sessie op een 3 fase kast op de ‘minst belaste fase’ waar al een 16A/B16 groep voor is gereserveerd, deze fase staat dan al op een 3mA Aardlekschakelaar; is 2.5mm2 ymvk kabel naar een werkschakelaar en dan naar de sessie door de juiste manier en voldoende?
Volgens mij klopt dit helemaal! Ik zou alleen voor een 30mA aardlekschakelaar gaan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Mr_thebrown schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:27:
Het was laatst in het nieuws dat waarschijnlijk in de toekomst door het zwakke netwerk het steeds vaker gaat voorkomen dat zonnepanelen gaan uitschakelen. Dit komt dan volgens mij omdat het voltage te hoog wordt.

Stel je hebt een Sessy tussen de omvormer en de meterkast zitten. Gaan dan nog altijd in zo’n geval de zonnepanelen uit? Of vangt de Sessy het dan op totdat deze vol zit? @Twan_V
Als de spanning te hoog oploopt gaan beide apparaten uit.
MAAR: door jouw Sessy dichtbij de PV inverter te plaatsen (en op dezelfde fase), en de Sessy maximaal te laden als de zon schijnt, voorkom je in elk geval dat jouw PV inverter de netspanning omhoog aan het duwen is. Er loopt immers minder stroom richting de meter.
(16A over 2.5mm2 kabel van 2x10m lang geeft al bijna 5V spanningsval)
Dus een Sessy zal ervoor zorgen dat bij jou de PV kan blijven draaien, terwijl bij jouw buurman de inverter afschakelt.

[ Voor 0% gewijzigd door worker op 11-03-2023 14:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik heb hier nu een raar probleem.
De afgelopen dagen hebben de Sessy's standby gestaan hier. Stroomprijzen waren stabiel en opbrengst zonnepanelen ging al 100% naar de woning.
Vandaag wilde ik ze weer gaan aansturen. Maar krijg 1 Sessy niet meer aan de praat.
Hij is bereikbaar via de Interface, maar welke modus ik hem ook zet, hij begint niet met laden of ontladen.
Elektra even nagekeken, maar dat ziet er allemaal goed uit. Voor de zekerheid ook een keer de aansturende modules een keer omgedraaid. Dan blijft dezelfde accupakket het probleem geven. Het zit hem dus niet in de aansturende module.

Zal Charged ook nog even mailen, maar wellicht dat er hier iemand al een idee heeft waar ik kan beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Bij mij werkte AC uit- en aanzetten.
Wat zie je als je <ip adres>/api/v1/power/status opvraagt? Bij mij staat 1 Sessy in error nu, en dan zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
{
    "status":   "ok",
    "sessy":    {
        "state_of_charge":  1,
        "power":    0,
        "power_setpoint":   0,
        "system_state": "SYSTEM_STATE_ERROR"
    },
    "renewable_energy_phase1":  {
        "voltage_rms":  238436,
        "current_rms":  5000,
        "power":    1192
    },
    "renewable_energy_phase2":  {
        "voltage_rms":  0,
        "current_rms":  0,
        "power":    0
    },
    "renewable_energy_phase3":  {
    }
}
}

Wat soms helpt is geduld hebben. Het kan volgens mij wel een minuut duren voordat het ding luistert naar een state change.

[ Voor 12% gewijzigd door worker op 11-03-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

worker schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:17:
Bij mij werkte AC uit- en aanzetten.
Wat zie je als je <ip adres>/api/v1/power/status opvraagt? Bij mij staat 1 Sessy in error nu, en dan zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
{
        "state_of_charge":  1,
        "system_state": "SYSTEM_STATE_ERROR"
    },
        "voltage_rms":  238436,
        "current_rms":  5000,
        "power":    1192
    },
    },
    }
}
}

Wat soms helpt is geduld hebben. Het kan volgens mij wel een minuut duren voordat het ding luistert naar een state change.
AC uit en Aan al een paar keer geprobeerd. Zelfs hem even opnieuw bekabeld.
Wat me opvalt bij deze Sessy is dat hij vanaf het begin al 400 volt op een van de fases meet. Terwijl die andere dat niet heeft. Lijkt dan toch nu ook daar mee te maken te hebben als ik zo de api uitlees:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{
        "state_of_charge":  0.17000000178813934,
        "system_state": "SYSTEM_STATE_WAITING_FOR_SAFE_SITUATION"
    },
        "voltage_rms":  222625,
    },
        "voltage_rms":  225665,
    },
        "voltage_rms":  389431,
    }
}

Ik denk dat ik zo toch even probeer om hem niet door te lussen vanuit de andere Sessy, maar even direct. Wellicht dat daar het probleem zit.

Heel gek. Heb nu even een stekker er aangezet en rechtstreeks op een WCD.

Nu gaat ie wel laden, maar blijf een vreemde spanning houden op een van de fases. Deze meet ik trouwens niet met de multimeter.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{
        "state_of_charge":  0.17000000178813934,
        "power":    -1197,
        "power_setpoint":   -1200,
        "system_state": "SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE"
    },
        "voltage_rms":  225707,
    },
        "voltage_rms":  69634,
    },
    }
}

[ Voor 16% gewijzigd door Mister I op 11-03-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

389V is wel verdacht ja. Als jij dat niet ziet met je multimeter is misschien het meetcircuit in de Sessy niet in orde.
Je bent zelf aan het bekabelen schrijf je. Je zou kunnen proberen om slechts 1 fase aan te sluiten. Die andere fases zijn volgens mij ook helemaal niet nodig bij alle Sessy's, alleen bij diegene waar je evt een 3 fase PV omvormer achter hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

worker schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:03:
389V is wel verdacht ja. Als jij dat niet ziet met je multimeter is misschien het meetcircuit in de Sessy niet in orde.
Je bent zelf aan het bekabelen schrijf je. Je zou kunnen proberen om slechts 1 fase aan te sluiten. Die andere fases zijn volgens mij ook helemaal niet nodig bij alle Sessy's, alleen bij diegene waar je evt een 3 fase PV omvormer achter hebt zitten.
Ja dat heb ik net gedaan (zie edit). Dan heb ik op 1 van de fases rond de 70 volt.
Wissel ik van fase in de software van Sessy, dan ziet ie de 70 volt op een van de andere fases.
Nu even alles opnieuw aansluiten en ook meteen maar even de fases op de hoofdschakelaar in de "juiste" volgorde aansluiten om de eerder genoemde fase verschillen daarmee in ieder geval uit te sluiten.

Edit:
Ook na het omzetten van de fases in de juiste volgorde op de hoofdschakelaar blijft deze Sessy nu 400 volt geven op een van de fases. En hij blijft nu ook in de status "SYSTEM_STATE_WAITING_FOR_SAFE_SITUATION" hangen.
Die 400 volt is al vanaf het begin zo, maar heb een vermoeden dat in een firmware update van de week nu deze status erbij is gekomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Mister I op 11-03-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Mister I 400V op een fase kan als je een zwevende NUL hebt, dat is niet goed.
DJP! schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:24:
Lijkt mij best wel handig om in geval van een stroomstoring een iets van een stopcontact op de Sessy te hebben waar nog wel spanning op staat.
Dan sluit je toch gewoon een losse DC/AC converter aan op die 48V DC aansluiting? Juist de kracht van Sessy vind ik dat het voor NL overbodige functionaliteit er uit laat om kosten te drukken. Zeker als er maar een paar mensen zijn die daadwerkelijk iets met die functionaliteit doen. De afgelopen 15 jaar heb ik maar 1 keer gehad dat de stoom uitgevallen is (voor een uurtje of 3), als ik niet zonder stroom zou willen zitten zou ik eerder een eenvoudige aggregaat overwegen voor dergelijke gevallen en als je een auto hebt kan je die daar natuurlijk ook gewoon voor inzetten.

Als het om je panelen gaat die dan niets doen en regelmatig valt de stroom uit of is de spanning te hoog en wil je daar een oplossing voor, dan zijn er kant en klare producten op de markt die in jouw specifieke geval een oplossing bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

DukeBox schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:20:

[...]

Dan sluit je toch gewoon een losse AC/DC converter aan op die 48V DC aansluiting? Juist de kracht van Sessy vind ik dat het voor NL overbodige functionaliteit er uit laat om kosten te drukken. Zeker als er maar een paad mensen zijn die daadwerkelijk iets met die functionaliteit iets doen. De afgelopen 15 jaar heb ik maar 1 keer gehad dat de stoom uitgevallen is (voor een uurtje of 3), als ik niet zonder stroom zou willen zitten zou ik eerder een eenvoudige aggregaat overwegen voor dergelijke gevallen en als je een auto hebt kan je die daar natuurlijk ook gewoon voor inzetten.

Als het om je panelen gaat die dan niets doen en regelmatig valt de stroom uit of is de spanning te hoog en wil je daar een oplossing voor, dan zijn er kant en klare producten op de markt die in jouw specifieke geval een oplossing bieden.
Ja dat idee had ik ook, maar dan moet het in de sessy ontstaan. Want op alle punten waar ik gemeten heb, kom ik overal 230 volt tegen en alles zit muurvast qua aansluitingen.
Heb de vraag maar even bij Charged gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
DukeBox schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:20:

[...]

Dan sluit je toch gewoon een losse DC/AC converter aan op die 48V DC aansluiting? Juist de kracht van Sessy vind ik dat het voor NL overbodige functionaliteit er uit laat om kosten te drukken. Zeker als er maar een paar mensen zijn die daadwerkelijk iets met die functionaliteit doen. De afgelopen 15 jaar heb ik maar 1 keer gehad dat de stoom uitgevallen is (voor een uurtje of 3), als ik niet zonder stroom zou willen zitten zou ik eerder een eenvoudige aggregaat overwegen voor dergelijke gevallen en als je een auto hebt kan je die daar natuurlijk ook gewoon voor inzetten.

Ik heb inderdaad al zitten kijken na een losse converter. Lijkt mij alleen wel mooi als dit als een soort extra optie bij de Sessy te bestellen is. Scheelt uitzoek werk en je weet zeker dat het compatibel met de BMS is. Het hoeft van mij ook geen standaard functionaliteit te zijn.

Hier is de afgelopen jaren helaas vaker de stroom uitgevallen. Zeker tijdens de winter in de avond merk je dan pas hoe afhankelijk je er van bent. Een flesje opwarmen voor de kleine is er dan bijvoorbeeld niet bij. Ik heb toen ook een goedkoper aggregaat aangeschaft maar de uitgangspanning daarvan ging alle kanten op. Daarnaast maakte dat ding ook een hoop herrie. Dan lijkt mij een accu toch een mooiere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
DJP! schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:52:
[...]

Ik heb inderdaad al zitten kijken na een losse converter. Lijkt mij alleen wel mooi als dit als een soort extra optie bij de Sessy te bestellen is. Scheelt uitzoek werk en je weet zeker dat het compatibel met de BMS is. Het hoeft van mij ook geen standaard functionaliteit te zijn.

Hier is de afgelopen jaren helaas vaker de stroom uitgevallen. Zeker tijdens de winter in de avond merk je dan pas hoe afhankelijk je er van bent. Een flesje opwarmen voor de kleine is er dan bijvoorbeeld niet bij. Ik heb toen ook een goedkoper aggregaat aangeschaft maar de uitgangspanning daarvan ging alle kanten op. Daarnaast maakte dat ding ook een hoop herrie. Dan lijkt mij een accu toch een mooiere oplossing.
Dan denk ik dat een hybride omvormer dan misschien handiger is. Zoveel vermogen kan je nu ook weer niet uit een Sessy trekken, de meeste hybride omvormers kunnen veel meer leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowiess
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-08 18:42
Hallo,

Ik hoor of lees niets over de software update ik heb gisteren alles(3st) geupdate
Dongle nar 1.1.1 Batterij naar 1.1.0 ik merk weinig verschil ben benieuwd wat er is aangepast/verbeterd

Groeten Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

DJP! schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:52:
[...]

Dan lijkt mij een accu toch een mooiere oplossing.
Bij Charged zullen ze voorlopig hun handen vol hebben aan de opstartperikelen en groeipijnen.
Compatibel met BMS is niet zo spannend, de BMS beschermt jouw accu tegen te diep ontladen door bij een bepaalde accuspanning de spanning eraf te halen.
Heb je enig idee wat je zoekt? De belangrijkste spec is het vermogen. Ik heb net zitten kijken op RS Online, en daar zie je dat je een paar honderd euro kwijt bent. Hoe hoger het vermogen, hoe duurder.
Zie bijvoorbeeld deze voor een 400W inverter (EUR400 incl BTW). Maar let op: 400W is genoeg voor een koelkast en wat verlichting, maar je kunt er geen koffie mee zetten.
Als je zelf op zoek wilt naar een inverter, moet je dus letten op het vermogen en de ingangsspanning. De accu van de Sessy zal varieren tussen 48 en 57 Volt, dus daar moet de inverter mee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

lowiess schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:31:
Hallo,

Ik hoor of lees niets over de software update ik heb gisteren alles(3st) geupdate
Dongle nar 1.1.1 Batterij naar 1.1.0 ik merk weinig verschil ben benieuwd wat er is aangepast/verbeterd

Groeten Frans
In de berichten inbox van de Sessy portal staat heel summier beschreven wat de update doet.

Verbeteringen op veel vlakken: Updaten, State of Charge, bug fixes
Verbeteringen op vlak van: UI (nu in het Nederlands), update mechanisme batterij, bug fixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Twan_V schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:03:
[...]

worker schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:51:
[...]

@PimDoos volgens mij klopt dit niet: de BMS zit er nog tussen. Gelukkig, want het BMS beschermde je accu tegen te ver opladen of ontladen
Ik dacht dit af te lezen aan de foto's van de binnenkant van de 48V aansluiting, ik zal een kabeltje gemist hebben. I stand corrected :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Laatst online: 30-07 23:41
natural colour schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:24:
[...]

Met Flamco rail staand op de vloer monteer ik zelfs een kluis op een gipswandje :9
Zou dit wat kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaFvliWH9CbUw9XUHg-3MOwSJxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zrRP5NOkVZwMqQ1ZcqiDdAnh.png?f=user_large

Ik ben niet heel erg handig op klusgebied, maar zo'n frame is blijkbaar kant en klaar te bestellen. Dan lukt installeren me nog wel. Helaas zie ik op de sessy-site geen specificaties van de ophangbeugel; ivm de maten en de frame-afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 21:32
KoQuest schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:40:
[...]

Zou dit wat kunnen zijn?
[Afbeelding]

Ik ben niet heel erg handig op klusgebied, maar zo'n frame is blijkbaar kant en klaar te bestellen. Dan lukt installeren me nog wel. Helaas zie ik op de sessy-site geen specificaties van de ophangbeugel; ivm de maten en de frame-afmetingen.
Gaat wel werken, heb er een warmtepomp aan hangen van 50kg.
Denk alleen standaard te breed en dat is niet makkelijk op te lossen. Sessy 40 en kleinste frame 50.
Kan je er maar 1 hangen aangezien de onderste als steunbeugel voor de onderkant dient.
Als je 2 extra strippen besteld als liggers kan je er 2 boven elkaar kwijt.
Wil je zeker zijn besteld die geluidsdempende pluggen. Dan draagt die daar niet over naar de muur. En rubber eronder dempt ook. Maar lijkt me wat overdreven voor een Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Dapdodo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:36:
[...]

Gaat wel werken, heb er een warmtepomp aan hangen van 50kg.
Denk alleen standaard te breed en dat is niet makkelijk op te lossen. Sessy 40 en kleinste frame 50.
Kan je er maar 1 hangen aangezien de onderste als steunbeugel voor de onderkant dient.
Als je 2 extra strippen besteld als liggers kan je er 2 boven elkaar kwijt.
Wil je zeker zijn besteld die geluidsdempende pluggen. Dan draagt die daar niet over naar de muur. En rubber eronder dempt ook. Maar lijkt me wat overdreven voor een Sessy.
Ah okay, dank voor de tips :) Ik ga voorbereidingen treffen om er 2 op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-08 15:12

Rrd

Op 9 maart heb ik een mail gekregen met een link naar een formulier waarin een aantal zaken gevraagd worden, zoals gewenste installatie locatie, materiaal waarvan de muur gemaakt is waaraan sessy komt te hangen, aanwezigheid zonnepanelen, wifi-bereik, aanwezigheid slimme meter, foto's van slimme meter, groepenkast, plek sessy, omvormer en kabel van omvormer naar meterkast.
Ze sluiten de mail af dat ze spoedig met een datum voorstel komen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Rrd schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:54:
Op 9 maart heb ik een mail gekregen met een link naar een formulier waarin een aantal zaken gevraagd worden, zoals gewenste installatie locatie, materiaal waarvan de muur gemaakt is waaraan sessy komt te hangen, aanwezigheid zonnepanelen, wifi-bereik, aanwezigheid slimme meter, foto's van slimme meter, groepenkast, plek sessy, omvormer en kabel van omvormer naar meterkast.
Ze sluiten de mail af dat ze spoedig met een datum voorstel komen. Ik ben benieuwd.
Yep, heb ik ook gehad :) . Een email eerder vroegen ze of de accu's op een plek kwamen waar geluid geen probleem was. Bij mij is geluid geen probleem, en prompt kwam een paar dagen later het intake-formulier :) .
Snelheid van installeren zal waarschijnlijk van beschikbaarheid installateurs afhangen.

Ook ben ik benieuwd wat de gebruikersdag van 25 maart kan opleveren. Daar heb ik nog geen bevestiging van ontvangen. Anderen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
KoQuest schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Yep, heb ik ook gehad :) . Een email eerder vroegen ze of de accu's op een plek kwamen waar geluid geen probleem was. Bij mij is geluid geen probleem, en prompt kwam een paar dagen later het intake-formulier :) .
Snelheid van installeren zal waarschijnlijk van beschikbaarheid installateurs afhangen.

Ook ben ik benieuwd wat de gebruikersdag van 25 maart kan opleveren. Daar heb ik nog geen bevestiging van ontvangen. Anderen wel?
@Twan_V waar kunnen we info over de gebruikersdag vinden? En is dit ook voor mensen die de Sessy wel besteld hebben maar nog niet ontvangen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

@PimDoos ik ben via HA nog een beetje aan het spelen met mijn Sessy's. Ik heb nu een paar keer gezien dat als ik een Sessy van IDLE naar API mode zet, de Sessy verder gaat met het laatst bekende setpoint wat actief was vlak voordat ik hem in IDLE zette. Ik heb dit nu meerdere keren gezien, maar het gebeurt niet altijd.
Het is verwarrend, omdat in IDLE het setpoint in de interface vanzelf op 0 wordt gezet.

Heb jij dat misschien ook gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
worker schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:17:
@PimDoos ik ben via HA nog een beetje aan het spelen met mijn Sessy's. Ik heb nu een paar keer gezien dat als ik een Sessy van IDLE naar API mode zet, de Sessy verder gaat met het laatst bekende setpoint wat actief was vlak voordat ik hem in IDLE zette. Ik heb dit nu meerdere keren gezien, maar het gebeurt niet altijd.
Het is verwarrend, omdat in IDLE het setpoint in de interface vanzelf op 0 wordt gezet.

Heb jij dat misschien ook gezien?
Kort antwoord: Dat kan kloppen, Sessy onthoud volgens mij ergens wat het laatste setpoint was in de 'API' strategie. De integratie neemt deze waardes over uit de API.

Lang antwoord: Lezen en schrijven op het setpoint zijn twee losse API endpoints. We lezen namelijk uit /api/v1/power/status de actuele waarde van het setpoint, maar schrijven het setpoint naar /api/v1/power/setpoint.
Ik vermoed dat power/status de waarde teruggeeft zoals deze uit de omvormer komt, terwijl power/setpoint schrijft naar een interne parameter die alleen gebruikt wordt als de strategie op API staat.
Pagina: 1 ... 5 ... 93 Laatste