Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 23:01
Ik zit ook al een poosje met interesse de ontwikkelingen rond Sessy te volgen! Zo lang er nog geen definitief besluit is rond het afbouwen van de salderingsregeling is er financieel gezien geen noodzaak. Maar het lijkt me wel een leuke sport om zo veel mogelijk energie zelf op te slaan en later weer te gebruiken en het helpt natuurlijk ook mee om het net te ontlasten.

Ik heb een PV-systeem op basis van Enphase micro-omvormers, met 11x IQ7+ op het zuid-oosten en 5x IQ7+ op het noord-westen. Beide dakdelen hebben een eigen 4 mm2 YMVK kabel (1 fase) naar de meterkast. In de groepenkast hebben beide arrays ook een eigen 1ph Q-relay en eigen aardlekautomaat.

Alles is verder 1 fase, afgezekerd op een 40A automaat van de netbeheerder (kan ik ook zelf bij). Kans op uitbreiding naar 3 fasen is gering omdat 1 fase voor onze kleine keuken ruim voldoende is, er geen parkeren op eigen terrein is (dus geen EV laadpaal) en huis zit al op een warmtenet.

Stel dat ik tot aanschaf over zou gaan, dan is eigenlijk de enige logische plaats voor Sessy de zolder .Beneden, dichter bij de meterkast, is niet echt een geschikte plek. En de schuur (waar wel een 'loze' grondkabel aanwezig is) is niet 100% vorstvrij.

Problemen die ik zie qua aansluiten:
* Op de bestaande PV-bekabeling, zoals door Sessy zelf gesuggereerd, zie ik niet gebeuren omdat in de groepenkast de Q-relays ertussen zitten en ik vermoed dat Enphase het niet goedkeurt als er andere apparaten dan alleen Micro's 'achter' Q-relay zitten. Ook lopen de fasen van beide YMVK-kabels in de groepenkast door CT-magneten van Enphase heen voor productiemeting.

Natuurlijk zou ik de productie-CT op kunnen geven en Envoy gewoon de productie op basis van rapportage van de micro's laten doorgeven. En dan evt de Q-relays naar een klein kastje op zolder verplaatsen zodat Sessy tussen Q-relay en aardlekautomaat terecht komt.

Maar zou het ook een optie zijn om de wasmachinegroep te vervangen door een PV-verdeler, puur voor gebruik door Sessy (en de wasmachine) ?

[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 14-03-2023 15:50 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:33

DukeBox

loves wheat smoothies

eymey schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:47:
Maar zou het ook een optie zijn om de wasmachinegroep te vervangen door een PV-verdeler, puur voor gebruik door Sessy (en de wasmachine) ?
Dat hangt af van de kabel dikte en gebruikte zekering.
De Sessy kan naast leveren namelijk ook laden met >2000W en de aansluitwaarde van een wasmachine is doorgaan ~2400W. Voor een 16A groep is dat dus teveel.

Bij een moderne wasmachine (~2400W) en warmtepompdroger (~900W-1200W) zit je theoretisch nog binnen de 16A echter mag een installateur dat niet zo achterlaten (2000W+ nominaal moet op een eigen groep).

Ik vraag mij af of een Q relais nog nodig is als je deze aan de sessy aansluit, @Twan_V zorgt een Sessy er niet al voor dat alles er achter ook voldoet aan de VDE 0126 (NEN 50438?) normen? Oftewel een galvanische scheiding als overspanningsbeveiliging (wat volgens mij een installatie automaat ook gewoon doet).

Garantie technisch zou ik er voor kiezen deze (zoals je zelf al oppert) tussen je Sessy en Enphase micro's te plaatsen.

b.t.w. Is je schuur met evt. de warmte die een Sessy afgeeft nog steeds niet vorstvrij? Mogelijk is er een BTU waarde beschikbaar om mee te rekenen?

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 14-03-2023 16:23 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 23:01
@DukeBox Er loopt nu een gewone 2,5mm2 kabel voor de wasmachinegroep en de groep is ook 16A. Echter, met een beetje geluk kan ik de bedrading (gewoon VD ) nog wel upgraden en dan zou er aan de groepenkast-kant ook nog wel aanpassing mogelijk moeten zijn :)

(Overigens, op dit moment draaien we idd wel wasmachine + warmtepompdroger tegelijk op 1 groep omdat dat inderdaad binnen 16A blijft. :P )

Maar ik snap je punt dat het inderdaad wel erg veel wordt als Sessy gaat laden. Ik was even de denkstap vergeten, dat een PV-verdeler normaal gesproken een oplossing kan zijn omdat er alleen 16A PV-stroom over de kabel naar de meterkast kan, of 16A van de meterkast naar de verdeler als de wasmachine draait. En dat, als er PV-generatie is en de wasmachine draait, deze sowieso de stroom direct gebruikt. Maar een Sessy pakt natuurlijk inderdaad altijd stroom vanaf de meterkast als ie laadt :P

Mijn (nattevinger) vermoeden is dat Sessy niet voldoende zal zijn om de schuur vorstvrij te houden. Het is zo'n standaard houten redcedar-woningbouw-schuurtje-in-vinexwijk :P.

[ Voor 25% gewijzigd door eymey op 14-03-2023 16:45 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvh
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-09-2023
Nu de eerste sessy's zijn uitgeleverd ben ik benieuwd of iemand aan kan geven wat de minimale laadstroom is voor een Sessy.

Reden voor deze vraag is dat mijn zonnepanelen een groot deel van het jaar bij elkaar niet boven de 1000 watt leveren. Mijn laadpaal ondersteunt ook full-green laden, maar heeft wel minimaal 3000 watt nodig om te beginnen met laden. Is dat bij Sessy ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Maartenvh schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:08:
Nu de eerste sessy's zijn uitgeleverd ben ik benieuwd of iemand aan kan geven wat de minimale laadstroom is voor een Sessy.

Reden voor deze vraag is dat mijn zonnepanelen een groot deel van het jaar bij elkaar niet boven de 1000 watt leveren. Mijn laadpaal ondersteunt ook full-green laden, maar heeft wel minimaal 3000 watt nodig om te beginnen met laden. Is dat bij Sessy ook zo?
Nee maakt niet uit. Hij is alleen minder efficiënt bij lagere laadstromen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:23
Is er al iemand met een of meerdere Sessy’s die heeft kunnen meten hoe efficiënt ze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneboz
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-05 20:44
Ik heb een vraag over de Sessy in Home Assisant
Ik heb inmiddels een aantal weken de Sessy hangen en heb de Sessy python scripts van PimDoos op Home Assistant (op een Raspberry Pi 3) aan de praat gekregen. Echter bij "Energie" kan ik de Sessy niet toevoegen omdat ie niet bij "batterijsysteem configureren" wordt vermeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XJOtqcpv_Td2eHE4LMKNWQkZCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4w3RYSbAHuXuqt5t8HiVuXfy.png?f=fotoalbum_large
De zonnepanelen heb ik wel gekoppeld en het probleem met de Sessy heeft kennelijk te maken met: https://www.home-assistant.io/more-info/statistics :
Expected data source not listed
You’re configuring a statistic but you couldn’t find your source in the dropdown? That’s caused by a bug in the integration providing the entity. Integrations need to configure their entities correctly so Home Assistant knows that we need to track statistics for it and how.
Open an issue with the author of the integration and link them to https://developers.home-a...sor/#long-term-statistics
Ik zie op het forum wel screenshots waarbij een batterij is opgenomen in het stroomschema maar in mijn stroomschema hieronder ontbreekt de Sessy. Wie kan uitleggen hoe dat kan worden gedaan ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AoAzkXPlzTEBdbe0MaNXdVIbJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kLbfNEAEo26CPp6HqAIE0CTv.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Volgens mij staan deze "energy sensors" nog op het todo lijstje van Sessy. je zou ze wel kunnen afleiden uit de power sensors maar ik weet niet hoe nauwkeurig dit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-07 22:17
reneboz schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:21:
Echter bij "Energie" kan ik de Sessy niet toevoegen omdat ie niet bij "batterijsysteem configureren" wordt vermeld [...]
Dit klopt, Sessy biedt momenteel nog geen charged en discharged waardes in kWh aan via de API. Er is dus nog geen precieze manier om Sessy toe te voegen aan het Energy Dashboard.
Er is wel een workaround om de charged en discharged waardes te berekenen, die heb ik hier in een comment beschreven:
Add Energy sensors #8 - Github

Vervolgens kun je de Riemann sum sensors toevoegen aan je dashboard als de 'charged' en 'discharged' waardes.

[ Voor 4% gewijzigd door PimDoos op 20-03-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneboz
Bedankt voor jullie hulp, ik ga ernaar kijken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:27

Freakie1NL

Grote Baas

DukeBox schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:08:
[...]

Bij een moderne wasmachine (~2400W) en warmtepompdroger (~900W-1200W) zit je theoretisch nog binnen de 16A echter mag een installateur dat niet zo achterlaten (2000W+ nominaal moet op een eigen groep).
Dit is echter al bijna 2 jaar niet meer zo. Het is aan de installateur om af te wegen of 16A afdoende geschikt is.
Er is geen verplichting meer van >2000 watt is eigen groep.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Freakie1NL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:51:
Dit is echter al bijna 2 jaar niet meer zo.
Ja en nee ;)

Het klop dat de harde grens van > 2kVA aansluitwaarde per groep in 1010:2015+A1:2020 (510.4.2) is komen te vervallen (voor het bouwbesluit 2012 is deze leading), hierin staat:
510.4.2 Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen. OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde hebben waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met contactdozen voor algemeen gebruik nodig.
Het lastige is natuurlijk wat daar precies mee bedoeld wordt en effectief werd de norm van 2kVA daarom nog steeds gebruikt bij keuringen. Om deze onduidelijkheid weg te nemen heeft men bij NEN 1010:2020 deze weer ingevoerd en wordt daar weer expliciet > 2kVA genoemd.
510.4.2 Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen. OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde (> 2kVA) hebben, waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met contactdozen voor algemeen gebruik nodig zijn.
n.b. Aangezien NEN 1010:2020 wordt gebruikt om te keuren is het voor een installateur dus niet (meer) toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ik lees af en toe wel dat er upsets zijn of aankomen maar zijn daar ook release notes van? Is de API bijvoorbeeld al een keer geüpdate?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:44
@Twan_V zijn er nog updates, ik ben vooral benieuwd hoe het gaat met de levering en of het probleem met het geluid van de ventilatie al opgelost is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:54
Ik gok dat ze dat pas na dit weekend gaan melden, @Mr_thebrown . Volgens mij zou er dit weekend een bijeenkomst voor de early adopters georganiseerd worden en als ik @Twan_V was, zou ik daar eerst gaan vertellen wat de vorderingen zijn en dan de bredere community gaan vertellen wat de ontwikkelingen zijn. Maar ik ben natuurlijk ook benieuwd😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:44
Wanneer ben je early adopter dan precies? Ik heb er 2 aangeschaft dus waarom heb ik dan niet recht om te weten hoe het zit? Dat snap ik niet zo goed.

Niet persoonlijk bedoeld trouwens. Ik krijg altijd beetje jeuk van dit soort "elite" dingen.

[ Voor 24% gewijzigd door Mr_thebrown op 24-03-2023 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Ik sluit me met veel interesse aan bij dit topic. Erg leuk om alle reacties te lezen, super reviews van de gelukkige eerste bezitters, en vooral ook de reacties van de hoofdrolspelers van Charged/Sessy @Twan_V.

Zelf in afwachting van 2 Sessy's (besteld oktober '22, verwachte levering Q3). In laatste volledige energie-jaar netto verbruik van -473 kWu (afname 1829, teruglevering 2302). 14 PV-panelen uit 2009 ofzo direct op het zuiden.

Redenen om nu aan de thuisbatterij te gaan:
  • vooruitlopend op afbouw saldering (stijgende prijzen door meer vraag naar thuisbatterijen)
  • efficienter en klimaattechnisch beter gebruik van eigen opgewekte stroom
  • experimenteren met (kleinschalige) handel in energie mbv dynamisch energiecontract
  • gewoon leuk, omdat het kan
Thuis geen HA, maar bijna alles met Domoticz. Ik ben dus ook erg geïnteresseerd in de ontwikkelingen mbt Domoticz integratie. Wellicht tzt een bijdrage in de ontwikkeling..

Daarnaast heel erg benieuwd naar de uitwerking van de ROI functie icm eigen opwek. @Twan_V schrijft hier over zijn 'kronkel', en denk dat ik die kronkel ook heb...
Twan_V schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:37:
[...]

De eerste versie van de dynamische modus gaat hopelijk volgende week live!
Je vraagt of er slim wordt omgegaan met de opwek van de zonnepanelen, als het enkel gaat om terug verdiensten is de opwek irrelevant. Dat is een gedachten kronkel die bij ons ook even moest binnen komen.
We hebben wel geëxperimenteerd met opwek gegevens in de regeling, wellicht dat we ooit nog een hybride versie maken van dynamische modus en nul op de meter modus, want dat wordt het dan in feite.

[...]
Het lijkt mij toch wel dat eigen opwek relevant is. Het zou zonde zijn als je accu's 's nachts worden opgeladen (tegen daltarief van bijv 20ct kWu) en je daarna je overproductie het net moet op sturen tegen lage tarieven. Dan zou het mooier zijn als de Sessy overdag gratis oplaadt, en dan in de piekuren het net op 'verkoopt'. Dan is je netto resultaat vele malen groter... Of zie ik dat nou verkeerd, door de kronkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
niels.p schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:14:
Daarnaast heel erg benieuwd naar de uitwerking van de ROI functie icm eigen opwek. @Twan_V schrijft hier over zijn 'kronkel', en denk dat ik die kronkel ook heb...
Volgens mij is de kronkel vooral dat het niet (of nauwelijks) uitmaakt bij een dynamisch (= uurprijzen) contract. Hierbij wijkt de terugleververgoeding weinig af van de inkoopprijs. Je wil dan gewoon zo veel mogelijk laden bij goedkope tarieven, en zo veel mogelijk terugleveren bij hoge tarieven.

Mr_thebrown schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:10:

Wanneer ben je early adopter dan precies?
In dit geval is de gebruikersdag alleen voor de Q1 reserveringen gok ik. Volgens de stand van vorige week waren er rond de 200 aanmeldingen voor deze bezoekersdag. Als deze dag goed slaagt zullen ze vast nog een keer een dag organiseren voor de latere lichtingen, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:06

Tazzios

..

@niels.p snachts goedkoop laden in de ochtend piek verkopen en overdag opladen en in de avond piek verkopen. Levert meer op dan alleen in de avond piek verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:47
Tazzios schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:43:
@niels.p snachts goedkoop laden in de ochtend piek verkopen en overdag opladen en in de avond piek verkopen. Levert meer op dan alleen in de avond piek verkopen.
Zul je daar iets aan kunnen verdienen?
Als de Sessy 6000 ladingen cyclussen mee gaat is dat een afschrijving van € 0,50 per cyclus (5kWh)
Het prijsverschil zal dus alleen voor de afschrijving minimaal €0,10 per kWh moeten zijn zonder de verliezen van het omvormen, belasting/heffingen mee te rekenen.

Ik denk dat je het voordeel kunt halen uit zelf opgewekte stroom op slaan en later zelf gebruiken, (als het salderen afgelopen is ) daar verdien je de volle stroom prijs mee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-07 23:27
Dat was een mooie middag bij Charged/Sessy, de stillere versie is zeer stil in vergelijk met de ‘originele’ Mooi om de ontwikkelingen te zien, de vragen konden allemaal gesteld worden en ook @PimDoos was een veel bevraagde gast omtrent home assistant en meer. Hoop dat de componenten en certificeringen vlot doorlopen, ik heb veel zin hem te gaan plaatsen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS5YRGJjGgDepvx6Y2fuR7QGr0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgIRMxzax8iBNkEXylCHGAbu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9-R039pob38doYopPyiJqD0TtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VMlIfewHMEX7chF8CkZR8qe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE8BwcLkNVmNQtNL6M5vNAv5uE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bzdkeHQekiBH3wmINakMtsb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ptVBsu8Mg1Rzvj1_vqBlF-b93w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmbJb88U4z18vHNUyMzh7N2F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKSwYeaSTAKM7sK4Lrxxp-OwLtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDqUHFsk52a20XSoaTa6E6Um.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApsUid-79z4jE4F6W8_yBlMspmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgXDZPamlrOioMIp0yQtNdi0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:22
Ja, die stillere variant is echt een 100% verbetering. Fijn om het even in het echt te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Faceless schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:06:
Ja, die stillere variant is echt een 100% verbetering. Fijn om het even in het echt te horen.
Fijn te lezen dat ze het fan lawaai-probleem hebben getackeld!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:20
Glenfiddich schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Fijn te lezen dat ze het fan lawaai-probleem hebben getackeld!
Is er ook bekend hoe ze dit hebben opgelost? Hebben ze de MTBF doorgerekend en is deze nog gelijk of beter dan de oorspronkelijke MTBF?

Ik neem aan dat iemand deze vraag wel gesteld heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 25-03-2023 18:15 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Laatst online: 17-07 23:27
John245 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:14:
[...]

Is er ook bekend hoe ze dit hebben opgelost? Hebben ze de MTBF doorgerekend en is deze nog gelijk of beter dan de oorspronkelijke MTBF?

Ik begrijp dat het in de aansturing is gezocht van dezelfde fan(s), niet meteen op volle toeren maar ‘berekend’ hoe hard draaien nodig is om te koelen’; wat er nog te doen/testen is: zorgen dat lagere toeren ook afdoende koeling geeft bij hoge ruimte/buiten temperaturen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneboz
Omdat ik laatst zag dat het access point van de Sessy Batterij al een tijd de verbinding met het access point van de slimme meter kwijt was, gekeken naar een mogelijkheid om beide access points te monitoren. Ik ben al een tijdje aan het prutsen met 'Uptime Kuma' op mijn Synology (op Docker) om mijn website en Home Assistant (op een bekabelde Raspberry PI 3B) op de verbinding te monitoren en het voordeel is dat Uptime Kuma de mogelijkheid biedt via Telegram een notificatie te sturen als de verbinding verbroken of weer hersteld is. Dit werkt perfect omdat je op je mobiel een melding krijgt als er iets niet ok is. Ik heb de monitoring van de Sessy access points op 'ping' ingesteld.
Uptime Kuma is een een add-on op Home Assistant dus je hebt geen Synology nodig om het te draaien.
Hier een Youtube video waarin is uitgelegd hoe je Telegram aan Uptime Kuma koppelt:
https://www.youtube.com/watch?v=ffPp2RQjgfw
Hieronder een screenshot hoe ik de Uptime Kuma monitoring heb ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PVdEmjca6vIMWY_5Dapjde0v-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yWEjqHKZUTmuVk7DwusImGeZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:22
John245 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:14:
[...]

Ze hadden een test opstelling in een aparte ruimte waarmee je de fans met een draaiknop op maximaal kon instellen. Dat met een oorspronkelijke sessy en de ‘stillere’ sessy.

Hoe ze het opgelost interesseert me eigenlijk niet.

Neem aan dat de nieuwe oplossing qua levensduur voldoet anders zouden ze het niet gebruiken. Ze zullen niet zitten te wachten op retouren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:08
DukeBox schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:24:
n.b. Aangezien NEN 1010:2020 wordt gebruikt om te keuren is het voor een installateur dus niet (meer) toegestaan.
Een installatie wordt gekeurd volgens de NEN 1010 die van toepassing was ten tijde van aanleg (rechtens verkregen niveau). Ik heb nog een installatie gekeurd volgens de NEN1010:2020, simpelweg omdat deze nog niet is aangewezen in het bouwbesluit.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PimDoos
GroeneKees schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:29:
Dat was een mooie middag bij Charged/Sessy, de stillere versie is zeer stil in vergelijk met de ‘originele’ Mooi om de ontwikkelingen te zien, [...]
Helemaal mee eens! De stillere versie is echt een wereld van verschil. Hier zie je de oude en nieuwe versie achter elkaar, beide op vol vermogen.

Voor iedereen die ik vandaag gesproken heb over de Home Assistant integratie, hier nog een link naar de integratie op GitHub. Leuk om iedereen zo eens te spreken!

Voor wie er niet bij was, ik hoorde dat er zeker nog vaker een gebruikersdag georganiseerd gaat worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
PimDoos schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Helemaal mee eens! De stillere versie is echt een wereld van verschil. Hier zie je de oude en nieuwe versie achter elkaar, beide op vol vermogen.

Voor iedereen die ik vandaag gesproken heb over de Home Assistant integratie, hier nog een link naar de integratie op GitHub. Leuk om iedereen zo eens te spreken!

Voor wie er niet bij was, ik hoorde dat er zeker nog vaker een gebruikersdag georganiseerd gaat worden ;)
Leuk om de units zo naast elkaar te horen. Ben nu wel benieuwd hoe het opgelost is. Een paar berichten hierboven werd gesproken over een verschil in aansturing. Maar dan zou er bij handmatig het toerental aanpassen toch geen verschil moeten horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
DJP! schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:57:
[...]

Leuk om de units zo naast elkaar te horen. Ben nu wel benieuwd hoe het opgelost is. Een paar berichten hierboven werd gesproken over een verschil in aansturing. Maar dan zou er bij handmatig het toerental aanpassen toch geen verschil moeten horen?
Volgens mij regelde de eerste knop rechtstreeks de fan (ter referentie), terwijl de tweede het vermogen van Sessy regelde en de fan door de regeling werd gestuurd. Die bleef dus netjes stil, ook na lange tijd onder maximale load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
[...]

Hoop dat er ooit iemand gaat werken aan de Node-RED integratie zodat het makkelijk geintegreerd kan worden met de meeste domotica systemen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Hier draait ook alles op Node-Red, influxDB en Grafana. Als de Sessy er is dan ga ik ook, iets van een flow voor Node-Red maken. Volgens mij is dat met de API van de Sessy ook niet heel lastig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:18
FYI: binnenkort is Sessy beschikbaar op Homey Pro:
https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156

Homey werkt overigens met NodeJS, net als Node-RED. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door gruijter op 25-03-2023 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-07 23:02
GroeneKees schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:25:
[...]

Ik begrijp dat het in de aansturing is gezocht van dezelfde fan(s), niet meteen op volle toeren maar ‘berekend’ hoe hard draaien nodig is om te koelen’; wat er nog te doen/testen is: zorgen dat lagere toeren ook afdoende koeling geeft bij hoge ruimte/buiten temperaturen .
Zo begreep ik het ook, heb met name gevraagd of er enige hardware is gewijzigd, verwijderd of toegevoegd en dat was niet het geval.

Heel blij met deze verlaging in het geluidsniveau :)

Daarnaast was deze bijeenkomst met de beste intentie opgezet, idd. voor "lichting Q1".
Was een mooie gelegenheid om een (goede) indruk en evt. wat nadere info te krijgen/begrip te hebben voor de uitgelopen tijdslijn.

Begreep dat er inmiddels zo'n 1.940 Sessys zijn besteld door 1.400 mensen.
Het is dus niet echt een "elite" dingetje, maar dat zijn serieus heel veel mensen, daarbij komt dat Q2 en Q3 nog niet zijn aangevangen en Q1 over een paar dagen voorbij is.

Het is een beetje geven en nemen, Sessy is natuurlijk een Start-up en daarmee blijft het voorlopig "Work in Progress".
Het stadium dat alles van alle kanten is getest, evt. opgedoken probleempjes allemaal zijn getackeld en het kant en klare product in de stellingen ligt voor nog meer nieuwe klanten is nog niet bereikt.
Maar goed, mede gezien de genomen moeite heb ik er alle vertrouwen in (y)

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-07 17:12
Met dank aan de voorafgaande berichtgeving ben ik zo klaar met het samenvatten van de gebruikersdag :) Leuk om een aantal mensen die hier actief zijn ook te spreken, voor hen die er niet bij konden zijn of simpelweg niet waren uitgenodigd; er komen vast nog meer dagen. We hebben de uitnodiging enkel naar kwartaal 1 bestellingen gestuurd omdat die al het langste wachten en wij niet wisten wat wij konden verwachten en wat bezoekers verwachten. Wij zijn ten slotte meer een team van techneuten dan een evenementen organisatie.

De afgelopen weken hebben we hard gewerkt aan de stillere Sessy die vandaag is gepresenteerd. Op basis van de bevindingen vandaag en feedback durven we deze oplossing in productie te nemen. Gelukkig kan dat erg vlot.

Verder is het team van productiemedewerkers vergroot en zijn er samenwerkingen aangegaan zodat we bijvoorbeeld niet (volledig) zelf kabel contacten moeten krimpen.

De end-of-line tester ondergaat upgrades om een hogere throughput te krijgen met een meer geautomatiseerde test en log functionaliteiten.

Aan de embedded software blijven we voorlopig ook nog werken, qua functionaliteit en stabiliteit voor de gebruiker maar ook installatie gemak. Zo zijn er nu bijvoorbeeld QR-codes geïmplementeerd.

De basis van de web-app staat. Hoewel er al veel tijd in is gestoken voelt het nog wat amateuristisch aan, hier blijven we aan werken.

We werken ontzettend hard om Sessy's goed en vlot bij klanten te krijgen. We kunnen niet wachten nog meer actieve gebruikers hier op Tweakers te zien. Het team heeft weer extra motivatie na de leuke gesprekken van vandaag.

Groetjes namens het Sessy Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

G-addict schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:47:
Een installatie wordt gekeurd volgens de NEN 1010 die van toepassing was ten tijde van aanleg (rechtens verkregen niveau).
Dat klopt dan niet, deze dient bij iedere wijziging te voldoen aan de laatst geldende nen uitgave.
Ik heb nog een installatie gekeurd volgens de NEN1010:2020, simpelweg omdat deze nog niet is aangewezen in het bouwbesluit.
Ook dat klopt dan niet, als installateur dien je de laatste versie te hanteren bij aanleg en wijzigingen aan (bestaande) installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:26
DukeBox schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Dat klopt dan niet, deze dient bij iedere wijziging te voldoen aan de laatst geldende nen uitgave.

[...]

Ook dat klopt dan niet, als installateur dien je de laatste versie te hanteren bij aanleg en wijzigingen aan (bestaande) installaties.
Sorry, maar hier geloof ik niks van, bij mijn opfris cursus hoor ik iets heel anders. Maar het werkt natuurlijk niet mee dat de normen niet openbaar zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 26-03-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Super tof om weer wat updates in z'n algemeenheid hier te lezen. Blijft voor de achterblijvers echter toch jammer (bedoel het niet negatief). Maar altijd een "dingetje" als je ergens niet bij mag zijn (ja, ja, ik weet het. Er komen mogelijk meer van dit soort dagen - maar je snapt m'n punt vast wel als je in mijn schoenen stond).
Wat ik weer mis is: hoe ver zitten we in de planning? Q1 is bijna afgelopen. @Twan_V Is Q1 gehaald? Is de snelheid van uitlevering omhoog? (Zoals je vertelde in de Teams meeting enkele weken geleden)? Mensen van Q2 & Q3 zijn vast benieuwd. Hopelijk kun en wil je hier iets over kwijt.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Dapdodo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:52:
Maar het werkt natuurlijk niet mee dat de normen niet openbaar zijn.
Als je er voor moet keuren heb je die, zit ook bij de certificering. Daarnaast is deze wél openbaar inzichtelijk bij je gemeente en/of plaatselijke bibliotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Laatst online: 04-02 19:19
Tazzios schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:43:
Ow jah, had er niet aan gedacht dat je natuurlijk prima 2 op-/ontlaad cycli per dag kunt doen.
Peterhardenberg schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Zul je daar iets aan kunnen verdienen?
Als de Sessy 6000 ladingen cyclussen mee gaat is dat een afschrijving van € 0,50 per cyclus (5kWh)
Het prijsverschil zal dus alleen voor de afschrijving minimaal €0,10 per kWh moeten zijn zonder de verliezen van het omvormen, belasting/heffingen mee te rekenen.

Ik denk dat je het voordeel kunt halen uit zelf opgewekte stroom op slaan en later zelf gebruiken, (als het salderen afgelopen is ) daar verdien je de volle stroom prijs mee.
Tsja, dat is ook nog wel een dingetje. Dan blijft er netto inderdaad niet zo heel veel meer over. Nou jah, dan eerst maar gewoon lekker voor NoM, en wellicht in de toekomst nog iets van een hybride-modus (NoM-ROI).
[...]

@GroeneKees, @PimDoos en @Twan_V Dank voor de updates vanuit het HQ. Echt een wereld van verschil tussen de beide Sessys.

@Twan_V Wellicht is het al eens gevraagd of besproken, maar is het ook wel eens overwogen om bijvoorbeeld ontwikkeling van webApp te open-sourcen? Zijn vast wel wat mensen hier met kennis van zaken die heel graag een bijdrage willen leveren.

Anyways, keep up the good work!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
  • Laatst online: 12-07 11:09
DJP! schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:11:
Hier draait ook alles op Node-Red, influxDB en Grafana. Als de Sessy er is dan ga ik ook, iets van een flow voor Node-Red maken. Volgens mij is dat met de API van de Sessy ook niet heel lastig.
Ah, goeie info. Hier de opzet die ik in gedachten heb/aan het instellen ben:
- Synology NAS, DSM7.
- Daar Virtual Machine op geïnstalleerd (4GbRAM, helft vd CPU-threads toegewezen).
- Daarin HomeAssistant (core; supervised) geïnstalleerd.
- In HA zn eigen database vervangen voor MariaDb.
- Visual Studio Server, voor als yaml echt onontkoombaar is.
- Nog installeren in HA: InfluxDB, Grafana, en NodeRed. NodeRed vanwege het event-driven en grafische procesflow concept van 'programmeren'.

Ik twijfel over MQTT-broker en zo via mqtt de Sessy uit te lezen.
Later komt de nieuwe Homey erbij voor allerlei andere smart things.

Iemand tips ter verbetering voor deze noob?
En tips voor snel aanleren van al die pakketten? (heb wel programmeer-ervaring in Prolog en LISP, (ach die goeie ouwe tijd van Borland en de Turbo-paketten))

Edit: bedenk me nu dat dit wellicht in een ander topic zou moeten...sorry.

[ Voor 3% gewijzigd door KoQuest op 26-03-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Laatst online: 18:33

HermanGast

Exige GT3

Petje af voor een Synology toepassing voor de Sessy met alles wat daarbij nodig is. Als mijn Sessy (1x Q3, 12kW PV en 8kW WP) er is, gebruik ik M5stack met paar regels code voor uitlezen van Homewizard 3-fase metertje in de meterkast en een paar regels om de Sessy te beïnvloeden . Ik ben benieuwd naar de volledige API.

[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 26-03-2023 19:30 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 19:06

Tazzios

..

KoQuest schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:27:
[...]
Iemand tips ter verbetering voor deze noob?
Heb je geteld hoeveel verschillende software je dan moet gaan beheren en leren kennen? En dan ook nog homey erbij?
Installeer eerst alleen HA en ga pas extra dingen installeren indien iets in HA echt niet kan en je weet waarom je de software nodig hebt.

@HermanGast
Kort gezegd is het de HA vm op synology importeren en opstarten. de rest is niet perse nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
[quote]DukeBox schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:43:
[...]

[...]

Het gewijzigde installatiedeel dient idd te voldoen aan de geldende norm. Dat is de NEN 1010:2015+A1:2020. Niet de NEN1010:2020, dat is wel de laatst uitgebrachte NEN1010 maar deze is nog niet aangewezen in het bouwbesluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

G-addict schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:18:
Het gewijzigde installatiedeel dient idd te voldoen aan de geldende norm. Dat is de NEN 1010:2015+A1:2020. Niet de NEN1010:2020, dat is wel de laatst uitgebrachte NEN1010 maar deze is nog niet aangewezen in het bouwbesluit.
Het gaat niet om het bouwbesluit, het gaat om de keuring. In het voorblad wordt ook aangegeven dat dat de geldende keuringsregels zijn MITS er een expliciete uitzondering vermeld staat in het bouwbesluit en zelfs dan gaan Europese regels vaak nog voor. Aangezien de wijzigingen vrijwel alleen maar aanvullend/verduidelijkend/corrigerend zijn of aangepast naar de Europese normering (HD60364 en IEC60364) dient hier ook naar gekeurd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
DukeBox schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:36:
[...]

Als je er voor moet keuren heb je die, zit ook bij de certificering. Daarnaast is deze wél openbaar inzichtelijk bij je gemeente en/of plaatselijke bibliotheek.
Om een installatie te mogen inspecteten conform de NEN1010 en NEN3140 hoef je niet gecertificeerd te zijn. Een installatie mag gekeurd worden door een vakbekwaam persoon.

Behalve als je onder de vlag van scios inspecteert, dan moet je gecertificeerd zijn. Maar dit is geen wettelijke verplichting (scope 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

G-addict schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:28:
Om een installatie te mogen inspecteten conform de NEN1010 en NEN3140 hoef je niet gecertificeerd te zijn.
Zoals je zelf al aangeeft, als vakbekwaam persoon mag je werken aan installaties en volgens normen opleveren en inspecteren. Keuren (o.a. isolatieweerstand, weerstand beschermingsleiding, belasting stromen, impedantie foutstroom, aanspreekstroom aardlekbeveiliging, aanspreektijd aardlekbeveiliging) en een normalisatie rapport opleveren wordt door iemand anders gedaan. Scios keuring valt ook onder NEN 3140 voornamelijk voor periodieke controle bij grotere installaties (flats/appartementen/woningcomplexen) maar deze is niet wettelijk verplicht, vaak wordt deze wel door verzekeringen vereist.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 27-03-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
DukeBox schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:37:
[...]

Zoals je zelf al aangeeft, als vakbekwaam persoon mag je werken aan installaties en volgens normen opleveren en inspecteren. Keuren (o.a. isolatieweerstand, weerstand beschermingsleiding, belasting stromen, impedantie foutstroom, aanspreekstroom aardlekbeveiliging, aanspreektijd aardlekbeveiliging) en een normalisatie rapport opleveren wordt door iemand anders gedaan. Scios keuring valt ook onder NEN 3140 voornamelijk voor periodieke controle bij grotere installaties (flats/appartementen/woningcomplexen) maar deze is niet wettelijk verplicht, vaak wordt deze wel door verzekeringen vereist.
Ik waag er maar even een pb aan, want de discussie wordt erg oftopic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 22-07 22:30

worker

2x Sessy thuisbatterij

Tazzios schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:57:
[...]

Heb je geteld hoeveel verschillende software je dan moet gaan beheren en leren kennen? En dan ook nog homey erbij?
Installeer eerst alleen HA en ga pas extra dingen installeren indien iets in HA echt niet kan en je weet waarom je de software nodig hebt.

@HermanGast
Kort gezegd is het de HA vm op synology importeren en opstarten. de rest is niet perse nodig.
Ik sluit me hier bij aan. Begin eens in HA, vergeet nodeRed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
worker schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Ik sluit me hier bij aan. Begin eens in HA, vergeet nodeRed.
Sluit mij hier ook bij aan.

Ik heb zelf:
  1. HomeSeer
  2. Node-RED
  3. InfluxDB
  4. Grafana
Maar ben ook niet met alles tegelijk begonnen. En ik heb ook HA maar bij mij staat HA voor High Availability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
John245 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:26:
[...]

Sluit mij hier ook bij aan.

Ik heb zelf:
  1. HomeSeer
  2. Node-RED
  3. InfluxDB
  4. Grafana
Maar ben ook niet met alles tegelijk begonnen. En ik heb ook HA maar bij mij staat HA voor High Availability.
Dank voor de feedback. Conclusie: gewoon maar eens rustig beginnen en langzaam opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:35

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Vraagje, heb een set van Enphase met 9900Wp aan panelen en micro omvormers. De accu’s van Enphase zijn veels te duur. Kan deze accu tussen de installatie worden geplaatst met de kennis van mijn huidige setting? En hoe werkt dat dan qua aansluitschema? Ben zeer benieuwd

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ik ben zelf niet heel bekend met het Enphase systeem, maar het is in dit topic volgens mij al wel eerder besproken. Je zou de Sessy tussen de zekering in de meterkast en het Q-Relay in kunnen plaatsen of de Sessy apart op een eigen groep. De Sessy mag niet achter het Q-Relay geplaatst worden. Keuze is volgens mij een beetje afhankelijk van de locatie van het Q-Relay.

Ik weet ook niet of er limitaties zijn voor de hoeveelheid stroom die van de zonnepanelen door de Sessy mag lopen. Misschien dat @Twan_V hier iets over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:10

vanenkelen

uhmmm.....speechless

DJP! schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:58:
Ik ben zelf niet heel bekend met het Enphase systeem, maar het is in dit topic volgens mij al wel eerder besproken. Je zou de Sessy tussen de zekering in de meterkast en het Q-Relay in kunnen plaatsen of de Sessy apart op een eigen groep. De Sessy mag niet achter het Q-Relay geplaatst worden. Keuze is volgens mij een beetje afhankelijk van de locatie van het Q-Relay.

Ik weet ook niet of er limitaties zijn voor de hoeveelheid stroom die van de zonnepanelen door de Sessy mag lopen. Misschien dat @Twan_V hier iets over kan zeggen.
Ben me aan het oriënteren op zonnepanelen en ivm schaduw ben ik richting Enphase aan het kijken. Begrijp niet 100% wat je hierboven zegt. Verschil tussen "tussen meterkast en q-relay" en "achter het q-relay".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVERw8po7YOLf5rVTaGXKbZTt_I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IaNaGzhy81h95Gf2tAipAT44.png?f=user_large

Mijn voorlopige plan was om de Enphase installatie naast de Sessy te plaatsen in de garage, dan van B naar de Sessy te gaan en van daar door naar de meterkast. Dat moet kunnen toch?

Just checking O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
De Sessy op B aansluiten moet wel lukken.

Heb je een 1 fase systeem met 9900Wp aan PV? Dan zou je meer als 40A kunnen krijgen op je aansluitingen. Ik weet niet of dat mag/kan bij de Sessy. Helaas zijn er nog geen specificaties die hier iets over zeggen.

Bij een 3 fase systeem is dit geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor M
  • Laatst online: 14-11-2023
DJP! schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:34:

Heb je een 1 fase systeem met 9900Wp aan PV? Dan zou je meer als 40A kunnen hebben krijgen op je aansluitingen. Ik weet niet of dat mag/kan bij de Sessy. Helaas zijn er nog geen specificaties die hier iets over zeggen.

Op de gebruikersdag begreep ik dat Sessy geen vermogen levert op het moment dat de panelen al de max leveren die op een fase zijn toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Dat de Sessy stopt met leveren bij een bepaalde hoeveelheid zonnestroom geloof ik ook wel. Ik ben alleen benieuwd hoeveel ampere er op de Sessy qua zonnestroom aangesloten mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DJP! schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:34:

Heb je een 1 fase systeem met 9900Wp aan PV? Dan zou je meer als 40A kunnen krijgen op je aansluitingen. Ik weet niet of dat mag/kan bij de Sessy. Helaas zijn er nog geen specificaties die hier iets over zeggen.

Aantal WP is niet leidend, dat is het vermogen van de omvormer.
En je zult sowieso moeite hebben om een zware 1-fase omvormer te vinden.
DJP! schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:42:
Dat de Sessy stopt met leveren bij een bepaalde hoeveelheid zonnestroom geloof ik ook wel. Ik ben alleen benieuwd hoeveel ampere er op de Sessy qua zonnestroom aangesloten mag worden.
Al hang je er 20kWP aan, Sessy bepaald zelf wat hij laad, de rest (of alles) gaat gewoon het niet op.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-03-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Waar ik meer op zoek naar ben is of de Sessy die 20kWp wel aan kan. Je sluit die 20kWp aan op de Sessy en de Sessy sluit je weer aan op de meterkast. Is de interne bekabeling van de Sessy daar ook geschikt voor? Op een of andere manier meet de Sessy namelijk de opbrengst van de zonnepanelen, er zit dus iets van bekabeling en een meet circuitje in.

Zit er een limiet aan de hoeveelheid ampères die aangesloten mag worden op de Sessy?

Of limiteert de Sessy de hoeveelheid stroom van de zonnepanelen tot een bepaalde max?

[ Voor 9% gewijzigd door DJP! op 29-03-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:35

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

9900Wp 1 fase. Geen goed plan

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
DJP! schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:17:
Waar ik meer op zoek naar ben is of de Sessy die 20kWp wel aan kan. Je sluit die 20kWp aan op de Sessy en de Sessy sluit je weer aan op de meterkast. Is de interne bekabeling van de Sessy daar ook geschikt voor? Op een of andere manier meet de Sessy namelijk de opbrengst van de zonnepanelen, er zit dus iets van bekabeling en een meet circuitje in.

Zit er een limiet aan de hoeveelheid ampères die aangesloten mag worden op de Sessy?

Of limiteert de Sessy de hoeveelheid stroom van de zonnepanelen tot een bepaalde max?
Ik weet niet wat het maximum, is die info zal van Twan moeten komen. Je kan echter wel beredeneren wat ze minimaal moeten kunnen verwerken.
Er mogen 2 Sessys in serie op 1 fase worden aangesloten, elke Sessy heeft een max laadvermogen van 2000Watt. samen dus 4000 en daarvoor heb je minstens een 20A capaciteit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

hanev001 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:11:

Er mogen 2 Sessys in serie op 1 fase worden aangesloten..
Ik neem aan dat je parallel bedoeld, daarnaast is 2 sessys geen vaste waarde maar gebaseerd op een standaard 16A groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
DukeBox schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:29:
[...]

Ik neem aan dat je parallel bedoeld, daarnaast is 2 sessys geen vaste waarde maar gebaseerd op een standaard 16A groep.
Nee dat is niet zoals ik het begrepen heb.
Van omvormer naar sessy1 naar sessys2 naar meterkast is volgens mij serieel en bij een combi aansluitwaarde van 4000watt kom ik op 20A uit.

Maar ik kan mij vergissen. Het wordt steeds meer duidelijk dat we een technische specificatie nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

hanev001 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:39:
Nee dat is niet zoals ik het begrepen heb.
Van omvormer naar sessy1 naar sessys2 naar meterkast is volgens mij serieel en bij een combi aansluitwaarde van 4000watt kom ik op 20A uit.
Dat ze via via worden aangesloten wil niet zeggen dat ze serieel gaan werken, net als PV wat er aan hangt, per fase is alles gewoon parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:12

swat!

computeraar

DJP! schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:17:

Wat ik lees op de site van sessy:
Sessy werkt met een bijgeleverde energiemonitor die eenvoudig aan te sluiten is in de meterkast. Bij aanwezigheid van een slimme meter kan dit met een P1-poort lezer. Heb je nog geen slimme meter, dan sluit je de Sessy aan met CT klemmen.
Jij stelt dat je in jouw geval de 20kWp aansluit op de sessy, maar dat is dat we zo, ik denk dat je gebruik maakt van de AC-bekabeling tussen je meterkast en de omvormer.
De sessy checked vanuit de meterkast hoeveel stroom er per fase doorheen gaat, als het kan met een p1 monitoring en anders met CT-klemmen. Daar heb je richting de sessie dan enkel een datakabeltje voor nodig, hij zit er niet 'tussen' zeg maar.

Ik denk dat ik wel weet waar de verwarring zit:
Het installeren van de Sessy is in veel gevallen zo gebeurd. Je kunt hem aansluiten op de bestaande zonne-omvormer of op een eigen groep.
Ze bedoelen hier op de bestaande zonnepanelen-omvormer groep.

Je moet het gewoon zien als een losstaande entiteit die op de meterkast is aangesloten, en dmv de info van de monitoring gaat laden of ontladen.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Volgens mij kun je de zonnepanelen wel direct op de Sessy aansluiten. Dit is juist gedaan zodat je geen nieuwe groep hoeft te plaatsen en de installatie dus makkelijker is. Dit is ook te zien op een van de foto’s van de gebruikers dag.

Je kunt de Sessy ook op een eigen groep aansluiten.

Maar ik denk dat bovenstaande discussie wel duidelijk maakt dat we meer informatie en specificaties nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:12

swat!

computeraar

DJP! schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:15:
Volgens mij kun je de zonnepanelen wel direct op de Sessy aansluiten. Dit is juist gedaan zodat je geen nieuwe groep hoeft te plaatsen en de installatie dus makkelijker is. Dit is ook te zien op een van de foto’s van de gebruikers dag.

Maar ik denk dat bovenstaande discussie wel duidelijk maakt dat we meer informatie en specificaties nodig hebben.
Heb je die foto ergens?
Mijn sessy komt hopelijk in Q2 dan kan ik je zekerheid geven :)

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
swat! schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:24:
[...]

Heb je die foto ergens?
GroeneKees in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

Op een van de foto’s zie je onderkant van de Sessy met twee aangesloten kabels. Eentje met een meterkast label en de andere met het label zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
DukeBox schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:43:
[...]

Dat ze via via worden aangesloten wil niet zeggen dat ze serieel gaan werken, net als PV wat er aan hangt, per fase is alles gewoon parallel.
Het punt is dat de aansluitconnectoren van de omvormer en meterkast kabels in de Sessy zitten. De verbinding tussen deze connectoren dient als pass-thru voor stroom die van de omvormer naar de meterkast loopt. De Sessy zelf neemt daar een deel van af om de batterij op te laden maar als deze vol is moet de volle output van de omvormer doorgegeven kunnen worden.

De vraag blijft dus hoeveel load kan deze pass-thru verbinding verwerken. Mijn omvormer, SolarEdge SE3500, heeft een aansluitwaarde van 20A en haalt dat ook in piekmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:47
hanev001 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Het punt is dat de aansluitconnectoren van de omvormer en meterkast kabels in de Sessy zitten. De verbinding tussen deze connectoren dient als pass-thru voor stroom die van de omvormer naar de meterkast loopt. De Sessy zelf neemt daar een deel van af om de batterij op te laden maar als deze vol is moet de volle output van de omvormer doorgegeven kunnen worden.

De vraag blijft dus hoeveel load kan deze pass-thru verbinding verwerken. Mijn omvormer, SolarEdge SE3500, heeft een aansluitwaarde van 20A en haalt dat ook in piekmomenten.
https://www.solaredge.com...ve-inverter-datasheet.pdf

Op de site van Solar edge staat dat deze omvormer 16A maximale output (continu) heeft, dan is er geen enkel probleem om de Sessy daar "tussen" te hangen. zelfs de omvormer SE3680H levert max 16A staat er in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

hanev001 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:21:
Het punt is dat de aansluitconnectoren van de omvormer en meterkast kabels in de Sessy zitten. De verbinding tussen deze connectoren dient als pass-thru voor stroom die van de omvormer naar de meterkast loopt.
Dat begrijp ik wel maar juist met elektra is het van belang serieel en parallel goed duidelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Peterhardenberg schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:16:
[...]

https://www.solaredge.com...ve-inverter-datasheet.pdf

Op de site van Solar edge staat dat deze omvormer 16A maximale output (continu) heeft, dan is er geen enkel probleem om de Sessy daar "tussen" te hangen. zelfs de omvormer SE3680H levert max 16A staat er in het overzicht.
Ik heb het oudere type, uit de installatie handleiding:
:
Rated AC power output: 3500 W
Maximum AC power output: 3500 W
AC output voltage (nominal): 220/230/240 Vac
AC output voltage range: 184 – 264.5 Vac
AC frequency(nominal): 50/60 +/-5 Hz
Maximum continuous output current: 19.5 A

Ik heb ook nog even in mijn logging op PVoutput gekeken en de hoogste gemeten output was: 4662 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:39
Gisteren ook maar pre-order ingezet. Zit t topic al paar dagen met veel interesse te lezen en nu de batterij een stuk stiller is ga ik er initieel ook maar 1 plaatsen icm m'n PV installatie van 5kW.

Ik zie in 2024 straks een flinke run komen op thuis batterijen als in 2025 die saldering word afgebouwd

[ Voor 21% gewijzigd door Wunk op 30-03-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:53

de Peer

under peer review

Wunk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:03:

Ik zie in 2024 straks een flinke run komen op thuis batterijen als in 2025 die saldering word afgebouwd
met de nadruk op als. ;)
En als de prijzen als gevolg van die run zouden stijgen, wordt de business case nog ongunstiger en ga ik in ieder geval (nog) langer wachten.

[ Voor 33% gewijzigd door de Peer op 30-03-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
de Peer schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:48:
[...]

met de nadruk op als. ;)
En als de prijzen als gevolg van die run zouden stijgen, wordt de business case nog ongunstiger en ga ik in ieder geval (nog) langer wachten.
https://solarmagazine.nl/...egeling-zonnepanelen-goed

Was inmiddels toch wel redelijk definitief besloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:13
Wunk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:08:
Was inmiddels toch wel redelijk definitief besloten?
Nieuwe eerste kamer is geen meerderheid.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Oud nieuws. De 1ekamer moet nog stemmen en heeft nog veel vragen. Daarnaast is er nog de situatie dat als ze niet snel zijn de nieuwe 1e kamer hier over gaat en dan liggen de stemverhoudingen radicaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
en daarnaast wordt de saldering langzaam afgebouwd.. voordat een batterij financieel interessant gaat worden zijn we waarschijnlijk nog wel een paar jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Om je thuis gebruik af te dekken mocht saldering komen te vervallen heb je toch wel meer dan één unit nodig. Mijn 12 kWh accu is 's morgens rond de 50% vol rond deze tijd in het jaar, hoewel dat natuurlijk wel afhankelijk is van je gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Het komt regelmatig voor dat de uurprijzen meer dan 10 cent verschillen binnen 1 dag. Zodra dat het geval is kun je gaan handelen. (bij 10 cent speel je ongeveer quitte met de afschrijving en de verliezen, dus voor minder moet je het niet doen). Je hebt wel een dynamisch tarief nodig natuurlijk.
Charged heeft beloofd hier een zgn ROI mode voor te maken, maar die is nog niet klaar.
Ik heb mijn eerste 5€ al (terug)verdiend in de afgelopen 2 weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
ErnstvV schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:19:
Om je thuis gebruik af te dekken mocht saldering komen te vervallen heb je toch wel meer dan één unit nodig. Mijn 12 kWh accu is 's morgens rond de 50% vol rond deze tijd in het jaar, hoewel dat natuurlijk wel afhankelijk is van je gebruik.
Ja, ik heb uiteindelijk 10-15kW aan capaciteit nodig heb ik berekend.
Maar laten we eens met 1 beginnen en kijken hoe die bevalt voor ik €10k er in steek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Wunk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Maar laten we eens met 1 beginnen en kijken hoe die bevalt voor ik €10k er in steek ;)
Daar heb je wel gelijk in. Mij bevalt een thuis accu prima, mijn stroom verbruik is nu een heel stuk minder. Alleen toen er sneeuw op de panelen lag heb ik weer stroom uit het net gebruikt. Zelfs met dit weer is ruim voor het einde van de dag de accu vol. Maar goed, ik heb geen Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:15
Wunk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:47:
[...]

10-15KW... hoeveel % dekking? als je slechts iets lager gaat zitten scheelt dat al flink in de benodigde accu capaciteit.
Is al eens in dat andere Tweakers thuisaccu forum goed-onderbouwd uitéén gezet, ik wel het wel eens opzoeken, maar vanavond niet dan gaan <we> de belasting invullen :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
natural colour schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:16:
[...]

10-15KW... hoeveel % dekking? als je slechts iets lager gaat zitten scheelt dat al flink in de benodigde accu capaciteit.
Is al eens in dat andere Tweakers thuisaccu forum goed-onderbouwd uitéén gezet, ik wel het wel eens opzoeken, maar vanavond niet dan gaan <we> de belasting invullen :9
6.2kWp aan zonnepanelen, electrische auto, winter gebruik ik veel airco om te verwarmen, zomer staat airco op m'n kantoor en aangrenzende slaapkamer 20 uur per dag/nacht aan

Nog geen warmtepomp, maar die komt er binnen afzienbare tijd ook wel aan. Met 10-15kW kan ik bijna alles opslaan van panelen wat ik niet direct verbruik en 's avonds de rest opgeslagen capaciteit weer verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:18
worker schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:39:
Het komt regelmatig voor dat de uurprijzen meer dan 10 cent verschillen binnen 1 dag. Zodra dat het geval is kun je gaan handelen. (bij 10 cent speel je ongeveer quitte met de afschrijving en de verliezen, dus voor minder moet je het niet doen). Je hebt wel een dynamisch tarief nodig natuurlijk.
Charged heeft beloofd hier een zgn ROI mode voor te maken, maar die is nog niet klaar.
Ik heb mijn eerste 5€ al (terug)verdiend in de afgelopen 2 weken :)
Hmmm, 10 cent en dan handelen?
Over wat voor afschrijvingstermijn moet ik dan denken?

Als ik met de JBF methode reken:
5kWh per Sessy bij 10 cent = 50 cent per dag
€ 3500 Sessy met wat installatie spulletjes
Maakt 7000 dagen.
Is ruim 19 jaar |:(

Neemt niet weg dat het een knap product is, en ik er bijzonder in geinterresseerd ben
en zeker van de zomer er een besluit over neem wel of niet 1tje O-)
Maar niet voor 10 cent per kWh "winst".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Gisteren ook maar pre-order ingezet. Zit t topic al paar dagen met veel interesse te lezen en nu de batterij een stuk stiller is ga ik er initieel ook maar 1 plaatsen icm m'n PV installatie van 5kW.

Nou, even afgezien van de salderingsregeling (die echt wel gaat blijven, gezien de Eerste Kamer samenstelling.
De prijs van thuisaccu's gaat stijgen, want:
- Amerika subsidieert groene zaken enorm, $350 miljard, dus vraagtoename.
- de EU moet dan ook mee met subsidiëring dus vraagtoename.
- de Europese autobouwers willen versneld over op elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de japanse autobouwers gaan versneld over op elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de chinese autobouwers bouwen veel en goedkopere elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de Europese huishoudens met zonnepanelen, en zeker Duitsland, Belgie en Nederland, willen een thuisaccu, dus vraagtoename.

Kortom, enorme toename in de vraag naar batterijen, dus die prijzen gaan echt stijgen. Daaroverheen nog eens de inflatie van 9%. Goedkoper dan vandaag wordt het dus echt niet. Advies: nu je thuisaccu's kopen.
Zelf heb ik augustus 2022 nog 2 sessy's kunnen kopen, komt neer op Eur 550,-- per Kw. Probeer dat tegenwoordig nog maar eens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ik denk dat de prijs per kWh bij de Sessy inderdaad erg goed is. Misschien dat zelfbouw iets goedkoper is maar het gemak wat de Sessy als oplossing bied is mij ook wel wat waard. Zeker als straks de software wat meer opties biedt qua ROI.

Ik ben wel benieuwd hoe de batterij techniek zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Je leest er vaak dat er weer doorbraken zijn om de batterijen kleiner te maken en meer energie dichtheid te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
DJP! schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:03:
Ik denk dat de prijs per kWh bij de Sessy inderdaad erg goed is. Misschien dat zelfbouw iets goedkoper is maar het gemak wat de Sessy als oplossing bied is mij ook wel wat waard. Zeker als straks de software wat meer opties biedt qua ROI.

Ik ben wel benieuwd hoe de batterij techniek zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Je leest er vaak dat er weer doorbraken zijn om de batterijen kleiner te maken en meer energie dichtheid te geven.
Inderdaad, de batterijtechniek zal de komende jaren verbeteren. Zelf stond ik in dilemma of ik die van Sessy zou doen of een zoutwaterbatterij. Maar verkrijgbaarheid, omvang en laad/ontlaad-snelheid vielen in het nadeel van de zoutwaterbatterij uit.
En natuurlijk kunnen we wachten op die nieuwe batterijtechnieken maar ondertussen hebben we dan weer jaren niets om onze eigen energie te kunnen gebruiken, en doen onszelf dus tekort.
Daar komt bij dat nieuwe techniek vanuit R&D naar prodcutierijp te krijgen en te vercommercialiseren echt een vak apart is, en vaak faalt (zie drTen qua batterij). Om maar niet te spreken van het snel opkopen van de nieuwe techniek door grote bedrijven met gevestigde belangen, die hun verdienmodel bedreigd zien. En daardoor voorkomen dat die betere batterijen echt een verschil maken voor de burger.

Kortom, we zullen nog veel te danken hebben aan de early adopters de komende jaren :) ;)

Edit: als achtergrondinfo: mijn doel is nul op de meter, elke meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-07 20:38
KoQuest schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:53:
[...]

Nou, even afgezien van de salderingsregeling (die echt wel gaat blijven, gezien de Eerste Kamer samenstelling.
De prijs van thuisaccu's gaat stijgen, want:
- Amerika subsidieert groene zaken enorm, $350 miljard, dus vraagtoename.
- de EU moet dan ook mee met subsidiëring dus vraagtoename.
- de Europese autobouwers willen versneld over op elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de japanse autobouwers gaan versneld over op elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de chinese autobouwers bouwen veel en goedkopere elektrische auto;s, dus vraagtoename.
- de Europese huishoudens met zonnepanelen, en zeker Duitsland, Belgie en Nederland, willen een thuisaccu, dus vraagtoename.

Kortom, enorme toename in de vraag naar batterijen, dus die prijzen gaan echt stijgen. Daaroverheen nog eens de inflatie van 9%. Goedkoper dan vandaag wordt het dus echt niet. Advies: nu je thuisaccu's kopen.
Zelf heb ik augustus 2022 nog 2 sessy's kunnen kopen, komt neer op Eur 550,-- per Kw. Probeer dat tegenwoordig nog maar eens te vinden.
De inflatie was grotendeels gedreven door hoge energieprijzen, op basis van de huidige tarieven lijkt het me sterk dat we dat soort getallen dit jaar weer gaan zien.

Veel vraag gaat natuurlijk tijdelijk een hogere prijs opleveren, maar met meer productie kom je verder op de experience curve (elke verdubbeling van totale productie levert x% in reductie kosten op), dus in alle waarschijnlijkheid valt de prijs lange-termijn wel weer mee. (idem de historische ontwikkeling van zonnepanelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
HectorMalot schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:03:
[...]

De inflatie was grotendeels gedreven door hoge energieprijzen, op basis van de huidige tarieven lijkt het me sterk dat we dat soort getallen dit jaar weer gaan zien.

Veel vraag gaat natuurlijk tijdelijk een hogere prijs opleveren, maar met meer productie kom je verder op de experience curve (elke verdubbeling van totale productie levert x% in reductie kosten op), dus in alle waarschijnlijkheid valt de prijs lange-termijn wel weer mee. (idem de historische ontwikkeling van zonnepanelen)
Nee, de kerninflatie (dus minus de energieprijzen) ligt rond de 6%, en dat is veel. Dit jaar zal oa voeding nog duurder worden, want de producenten zien hun kans schoon, en zullen hogere prijzen van energie en ingrediënten voor hun productie doorberekenen. Maar goed, het bespreken van inflatiecijfers is een ander topic.

Wat betreft verbeterde productie zal dat misschien gaan optreden ware het niet dat het ontginningsproces van lithium niet versneld kan worden. En ook verschrikkelijk verwoestend is voor de natuur en de mensen die in die regio's wonen.
Ondanks betere productie stijgt de prijs want de vraag is de komende 10 jaar echt gigantisch, mede vanwege de subsidiepakketten in US en EU.

Vergelijken met ontwikkeling van zonnepanelen lukt niet want zand/sillicium is heel andere grondstof en veel goedkoper dan lithium.

Maar goed, dat was het dan wat mij betreft, want in dit topic gaat het om de Sessy-batterij, installatie en het slimme gebruik. Voor Pasen heb ik er twee draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-07 23:02

d:)b Welkom bij de club!

[ Voor 7% gewijzigd door Peet-je op 30-03-2023 23:47 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
DJP! schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:15:

swat! schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:24:
[...]

Heb je die foto ergens?
Ik weet niet waar jullie naar op zoek zijn, maar zoals op de site van Sessy bij het kopje installatie staat klopt beide:
1. Tussen omvormer en groep voor zonnepanelen in de meterkast
2. Op een (eigen) groep in de meterkast

Zelf twijfel ik nog hoe ik de Sessy wil aansluiten. Ik zit in de Q3 batch (eerst maar eens 1 Sessy) en kan dus nog even meelezen en nadenken. Ik heb ervoor gekozen om de installatie zelf te (laten) doen. Dit omdat ik dan nog tot laatste moment kan besluiten hoe ik de aansluiting wil doen. Bovendien wil ik dan meteen wat ander werk in de meterkast laten doen (o.a. voorbereiding op 3 fase aansluiting tbv laadpaal).

Op dit moment monitor ik de opbrengst van de zonnepanelen mbv een kWh teller op de aparte zonnepanelen groep en daaraan een Youless (op de S0 poort van die teller) die alles op PV-output vastlegt. De Youless hangt ook aan de P1 poort van de slimme meter. Als ik de Sessy tussen omvormer en zonne panelen groep plaats, dan gooi ik die werkwijze helemaal om en moet vertrouwen op info uit de Sessy mbt de zuivere zonnepanelen opbrengst en andere manier van logging naar PV-output gaan inregelen. Verder gebruik ik een Homey pro en wil die straks ook inzetten voor eigen slimme sturing van de Sessy (en wellicht voor logging van zonnepanelen opbrengst).

Zijn er hier tweakers met soortgelijke situatie en zinvolle input die ik kan meenemen in de overwegingen? Wat zijn nu echt de voor- en nadelen van aansluitmethode 1 en 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
Torch1969 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:38:
[...]

[...]

Ik weet niet waar jullie naar op zoek zijn, maar zoals op de site van Sessy bij het kopje installatie staat klopt beide:

Zelf twijfel ik nog hoe ik de Sessy wil aansluiten. Ik zit in de Q3 batch (eerst maar eens 1 Sessy) en kan dus nog even meelezen en nadenken. Ik heb ervoor gekozen om de installatie zelf te (laten) doen. Dit omdat ik dan nog tot laatste moment kan besluiten hoe ik de aansluiting wil doen. Bovendien wil ik dan meteen wat ander werk in de meterkast laten doen (o.a. voorbereiding op 3 fase aansluiting tbv laadpaal).

Op dit moment monitor ik de opbrengst van de zonnepanelen mbv een kWh teller op de aparte zonnepanelen groep en daaraan een Youless (op de S0 poort van die teller) die alles op PV-output vastlegt. De Youless hangt ook aan de P1 poort van de slimme meter. Als ik de Sessy tussen omvormer en zonne panelen groep plaats, dan gooi ik die werkwijze helemaal om en moet vertrouwen op info uit de Sessy mbt de zuivere zonnepanelen opbrengst en andere manier van logging naar PV-output gaan inregelen. Verder gebruik ik een Homey pro en wil die straks ook inzetten voor eigen slimme sturing van de Sessy (en wellicht voor logging van zonnepanelen opbrengst).

Zijn er hier tweakers met soortgelijke situatie en zinvolle input die ik kan meenemen in de overwegingen? Wat zijn nu echt de voor- en nadelen van aansluitmethode 1 en 2?
De discussie ging over de hoeveelheid output van de omvormer er op een Sessy kan worden aangesloten bij methode 1. Indien daar een maximum aan zit kan het nodig zijn om methode 2 toe te passen. Het probleem daarvan is echter dat je wel een aparte groep moet hebben of laten aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
[...]

[...]

Ik heb daar als leek een vraag over.

Men zegt dat je bij gebruik van een thuisaccu een bepaald verlies hebt, zeg 10%, door omzetting ac en dc.

Wanneer je de batterij aansluit tussen de omvormer en de meter kast, dan betekent dat dus dat al je zonne-energie door de batterij gaat voor het verder verspreid wordt in het huis of naar de energieleverancier?

Ik bedoel, wanneer je alleen overtollige energie laat overvloeien naar de batterij zou je alleen die 10% kwijt zijn over dat gedeelte dat daadwerkelijk gebruikt wordt in de accu.

Weet iemand hoe dat zit? Raak je bij aansluiting accu tussen omvormer en meterkast inderdaad 10% kwijt van al je zonne-energie ipv van dat gedeelte dat daadwerkelijk iets te zoeken heeft in de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Sjamo schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:55:
[...]

Ik heb daar als leek een vraag over.

Men zegt dat je bij gebruik van een thuisaccu een bepaald verlies hebt, zeg 10%, door omzetting ac en dc.

Wanneer je de batterij aansluit tussen de omvormer en de meter kast, dan betekent dat dus dat al je zonne-energie door de batterij gaat voor het verder verspreid wordt in het huis of naar de energieleverancier?

Ik bedoel, wanneer je alleen overtollige energie laat overvloeien naar de batterij zou je alleen die 10% kwijt zijn over dat gedeelte dat daadwerkelijk gebruikt wordt in de accu.

Weet iemand hoe dat zit? Raak je bij aansluiting accu tussen omvormer en meterkast inderdaad 10% kwijt van al je zonne-energie ipv van dat gedeelte dat daadwerkelijk iets te zoeken heeft in de batterij?
Dat is een goeie :) , had ik nog niet eens aan gedacht. Oftewel als de Sessy zijn batterij niet oplaadt, sluist die dan netjes 1 op 1 de zonnepanelen opbrengst door, of heb je dan ook verlies…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Torch1969 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Dat is een goeie :) , had ik nog niet eens aan gedacht. Oftewel als de Sessy zijn batterij niet oplaadt, sluist die dan netjes 1 op 1 de zonnepanelen opbrengst door, of heb je dan ook verlies…..
Met als bijkomende vraag, betekent dat dan ook dat het gebruik van je accu, het verbruik van de beschikbare cycli(?) zoveel sneller gaan dan nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Volgens mij treed het verlies alleen op het het van AC naar DC gaat en vice versa. Als de Sessy idle is dan is de omvormer in de Sessy ook niet actief en zal er dus ook geen conversie verlies plaatsvinden.

[ Voor 4% gewijzigd door DJP! op 31-03-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk

Ik heb een Solaredge inverter en lees sindskort via modbus over tcp de opbrengst uit. Ik had al een zwave kwh meter ervoor, maar die is gekoppeld met toon en kan ik niet met een 2e systeem (in dit geval Home Assistant) koppelen.

Heb ook direct veel meer informatie uit m'n inverter nu.

Dus kijk of je solar inverter op een of andere manier modbus (over tcp) ondersteuning heeft en lees 't daar mee uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

De enige reden dat de Sessy tussen PV en meterkast wordt geplaatst is dat de Sessy dan de stroom die uit de PV komt kan meten. Dit levert geen extra verlies op.
Waarom wil Sessy dat meten? Dit is om te voorkomen dat PV+Sessy boven de 16A komen. Dit zou kunnen gebeuren als er ergens anders in huis (heel) veel vermogen wordt gevraagd en de Sessy nul op de meter probeert te houden.

Als je Sessy op een eigen groep zet ben je flexibeler, maar dat kost over het algemeen meer om te realiseren.

[ Voor 12% gewijzigd door worker op 31-03-2023 18:43 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 92 Laatste