Hallo @worker waar komt die 16A vandaan? Stel dat je zonnepanelen 20A of 25A zijn afgezekerd, kan dan dan ook via de Sessy?
Is er geen voordeel als de Sessy aan het laden is met overschot van de omvormer?worker schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:42:
De enige reden dat de Sessy tussen PV en meterkast wordt geplaatst is dat de Sessy dan de stroom die uit de PV komt kan meten. Dit levert geen extra verlies op.
Waarom wil Sessy dat meten? Dit is om te voorkomen dat PV+Sessy boven de 16A komen. Dit zou kunnen gebeuren als er ergens anders in huis (heel) veel vermogen wordt gevraagd en de Sessy nul op de meter probeert te houden.
Als je Sessy op een eigen groep zet ben je flexibeler, maar dat kost over het algemeen meer om te realiseren.
Ander punt: je zegt "om te voorkomen dat PV+Sessy boven 16A komt" Weet je als feit dat dit een harde grens is of bedoel dat je dat ze samen niet boven de waarde van de zekering komen waar ze op zijn aangesloten.
Ik denk dat de reden vooral is dat je dan geen groep bij hoeft te maken en een extra kabel trekken, in het geval je hem op zolder wilt plaatsen bij de PV omvormer. Met name een kabel erbij valt bij veel bestaande woningen niet mee.
Sorry, de 16A is instelbaar in de software van de Sessy, en hangt af van je bekabeling in je huis.
De software van de Sessy houdt dus in de gaten dat PV en Sessy samen niet je bedrading overbelasten
De software van de Sessy houdt dus in de gaten dat PV en Sessy samen niet je bedrading overbelasten
Als PV energie afgeeft en de Sessy staat te laden dan leidt dat natuurlijk niet tot overbelasting van je bedrading. Maar als PV energie opwekt en Sessy staat te *ontladen* dan kan dat samen teveel zijn.hanev001 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:16:
[...]
Is er geen voordeel als de Sessy aan het laden is met overschot van de omvormer?
Ander punt: je zegt "om te voorkomen dat PV+Sessy boven 16A komt" Weet je als feit dat dit een harde grens is of bedoel dat je dat ze samen niet boven de waarde van de zekering komen waar ze op zijn aangesloten.
Dit zou kunnen gebeuren als je inductiefornuis 5kW vraagt en Sessy nul op de meter probeert te houden
[quote]worker schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:42:
Dit is om te voorkomen dat PV+Sessy boven de 16A komen.
[/quote]
Maar mijn zonnepanelen (19 ampere-omvormer) zitten op een 25 ampere groep.... dan wil ik toch ook 25 ampere kunnen produceren als ik mijn sessy heb hangen?
Dat is juist de reden dat ik voor een 25 ampere groep gegaan ben.
gemist dat we al een pagina extra hadden
Dit is om te voorkomen dat PV+Sessy boven de 16A komen.
[/quote]
Maar mijn zonnepanelen (19 ampere-omvormer) zitten op een 25 ampere groep.... dan wil ik toch ook 25 ampere kunnen produceren als ik mijn sessy heb hangen?
Dat is juist de reden dat ik voor een 25 ampere groep gegaan ben.
gemist dat we al een pagina extra hadden
[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 31-03-2023 20:32 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Er zijn inderdaad meerdere manieren om de zuivere opwek van zonnepanelen te monitoren. De modbus variant zou ik ook nog kunnen uitzoeken, maar ik heb ook een ethernet aansluiting op de omvormer en kan daarmee ook uitlezen. En de Sessy houdt dit ook wel bij als het goed is. Dat zou wel betekenen dat ik mijn huidige monitoring moet ontmantelen/ombouwen. O.a. omdat mijn kWh tellertje (B+G E-Tech DRS155D, gekocht bij youless) niet kan terugtellen, dus geen zinvolle info meer geeft op die S0 poort, omdat teruglevering (vanuit zonnepanelen en accu) op één hoop gegooid worden.Wunk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:34:
[...]
Ik heb een Solaredge inverter en lees sindskort via modbus over tcp de opbrengst uit. Ik had al een zwave kwh meter ervoor, maar die is gekoppeld met toon en kan ik niet met een 2e systeem (in dit geval Home Assistant) koppelen.
Heb ook direct veel meer informatie uit m'n inverter nu.
Dus kijk of je solar inverter op een of andere manier modbus (over tcp) ondersteuning heeft en lees 't daar mee uit?
Ik neig steeds meer naar Sessy op aparte eigen groep (voor mijn situatie). De omvormer en accu hangen naast de meter kast, dus extra kosten en moeite voor paar meter extra kabel zijn verwaarloosbaar. Bovendien kan ik de kosten voor een extra groep wegstrepen tegen het verlies van de kWh teller en youless.]Roekeloos schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:07:
Ik denk dat de reden vooral is dat je dan geen groep bij hoeft te maken en een extra kabel trekken, in het geval je hem op zolder wilt plaatsen bij de PV omvormer. Met name een kabel erbij valt bij veel bestaande woningen niet mee.
[ Voor 10% gewijzigd door Torch1969 op 01-04-2023 14:55 ]
Weet iemand of de Sessy voorzien is van OSB?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Voordeel van een extra groep: bij hoge dynamische prijzen kun je vol vermogen Sessy + vol vermogen PV terugleveren. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het doen voor de business case.
Wat betekent de afkorting OSB?John245 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:08:
Weet iemand of de Sessy voorzien is van OSB?
Ik heb ook een Solaredge inverter en Home Assistant. Er is een perfect werkende integratie die alle info uit de Solaredge cloud haalt. Is dat niet makkelijker dan uitlezen van de info via modbus?Wunk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:34:
[...]
Ik heb een Solaredge inverter en lees sindskort via modbus over tcp de opbrengst uit. Ik had al een zwave kwh meter ervoor, maar die is gekoppeld met toon en kan ik niet met een 2e systeem (in dit geval Home Assistant) koppelen.
Heb ook direct veel meer informatie uit m'n inverter nu.
Dus kijk of je solar inverter op een of andere manier modbus (over tcp) ondersteuning heeft en lees 't daar mee uit?
Of heb je meer info via modbus?
OverSpanningsBeveiliging
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ah okay; tja, goeie vraag of dat er in zit.
Ik verwacht wel dat er zoiets in zit, maar kan dit niet staven obv technische specificaties (voor zover die op de website van sessy staan).
Wat bedoel je precies met een OverSpanningsBeveilliging?
De Sessy zal moeten voldoen aan de regelgeving die ook voor bijvoorbeeld PV omvormers geld. Deze mogen de spanning op het niet hoger dan 253V opdrukken. Dit zal dus ook gelden voor Sessy. Er zal dus wel een vorm van beveiliging in zitten die het vermogen afschakeld of terug regelt bij een spanning boven de 253V.
Of doel je op een OSB die er uitklapt bij een blikseminslag?
De Sessy zal moeten voldoen aan de regelgeving die ook voor bijvoorbeeld PV omvormers geld. Deze mogen de spanning op het niet hoger dan 253V opdrukken. Dit zal dus ook gelden voor Sessy. Er zal dus wel een vorm van beveiliging in zitten die het vermogen afschakeld of terug regelt bij een spanning boven de 253V.
Ik doel op overspanningsbeveiliging die de Sessy beschermt bij Blikseminslag.DJP! schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:36:
Wat bedoel je precies met een OverSpanningsBeveilliging?
Hangt in grote mate af van van de intergratie tool van beide methoden en zal per merk verschillen.worker schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:29:
[...]
Ik heb ook een Solaredge inverter en Home Assistant. Er is een perfect werkende integratie die alle info uit de Solaredge cloud haalt. Is dat niet makkelijker dan uitlezen van de info via modbus?
Bij SE met modbus heb je (bij mijn recente PV SE9k) alle omvormer data beschikbaar met een "samplerate" van 30 seconden.
De optimiser data kan alleen via de API (cloud) en is per 15 minuten.
Het is maar net wat je wensen of mogelijkheden zijn en wat je als Tweaker wil bereiken.
Ook ik volg dit topic nu, omdat ik ook wel interesse heb in een Sessy.
Nu vroeg ik me echter af of het mogelijk is, om als Sessy staat ingesteld voor nul op de meter, deze makkelijk te laten stoppen met leveren (bij te weinig aanbod via PV). Ik gebruik namelijk een Zappi laadpaal voor het laden van mijn auto. Deze meet wat de teruglevering van mijn PV installatie is en past dan dynamisch het laadvermogen aan. Nu wil ik echter niet dat de Sessy bijspringt wanneer er bijv tijdelijk te weinig opgewekt wordt. Iemand enig idee of dit makkelijk in te stellen is via een app of iets dergelijks?
Nu vroeg ik me echter af of het mogelijk is, om als Sessy staat ingesteld voor nul op de meter, deze makkelijk te laten stoppen met leveren (bij te weinig aanbod via PV). Ik gebruik namelijk een Zappi laadpaal voor het laden van mijn auto. Deze meet wat de teruglevering van mijn PV installatie is en past dan dynamisch het laadvermogen aan. Nu wil ik echter niet dat de Sessy bijspringt wanneer er bijv tijdelijk te weinig opgewekt wordt. Iemand enig idee of dit makkelijk in te stellen is via een app of iets dergelijks?
Begrijp ik niet. Je wil niet waar een batterij nu juist voor bedoeld is, de opgeslagen zonnestroom gebruiken als de vraag groter is dan wat de zonnepanelen leveren. Waarvoor wil je de Sessy dan gebruiken?Uitje schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:37:
Hij wil de vraag van de auto sturen op overschot zonneenergie.hanev001 schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:09:
[...]
Begrijp ik niet. Je wil niet waar een batterij nu juist voor bedoeld is, de opgeslagen zonnestroom gebruiken als de vraag groter is dan wat de zonnepanelen leveren. Waarvoor wil je de Sessy dan gebruiken?
dus als de Sessy vol zit en er is nog steeds overschot mag de rest naar de auto ipv het net. Als je niet veel rijdt en dus niet steeds een volle accu nodig hebt lijkt dit mij (zeker in de maanden maart-oktober) gewoon een slimme manier. Wat heb je aan een volle auto-accu als je die niet gebruikt als je 's avonds weer moet importeren omdat je sessy leeg is.
@hanev001 , @Uitje , Denk dat je de installatie dan zo op moet bouwen dat de stroom niet langs de Sessy meting komt.
Meting Zappi achter de omvormer PV. De Zappi zal dan vorm van intern salderen toepassen.
- Wanneer Zappi tekort komt haalt die van het net, heeft die niet nodig laat die het doorgaan.
Meting Sessy op P1 meterkast. Hier komt de stroom niet langs, gaat intern naar de auto.
- Wanneer auto vol, gaat het naar Sessy en die vol dan het net op. Wel gaat dan de Sessy je auto vullen.
- Anders ervoor kiezen alleen je woning te meten.
Waar je de vermogens intern aftakt maakt dan eigenlijk niet eens uit.
Meting Zappi achter de omvormer PV. De Zappi zal dan vorm van intern salderen toepassen.
- Wanneer Zappi tekort komt haalt die van het net, heeft die niet nodig laat die het doorgaan.
Meting Sessy op P1 meterkast. Hier komt de stroom niet langs, gaat intern naar de auto.
- Wanneer auto vol, gaat het naar Sessy en die vol dan het net op. Wel gaat dan de Sessy je auto vullen.
- Anders ervoor kiezen alleen je woning te meten.
Waar je de vermogens intern aftakt maakt dan eigenlijk niet eens uit.
Sessy heeft een API mode, waarbij je het vermogen helemaal zelf kunt instellen. Je kunt in een systeem als Home Assistant helemaal los gaan om te bouwen wat je wilt.Uitje schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:37:
Daarnaast heeft Sessy een nul-op-de-meter (NOM) modus, en die doet dus precies dat: hij kijkt naar het (netto) vermogen van je huis(met de P1 dongle) en stuurt de Sessy zo bij dat er nul op de meter komt (binnen de grenzen die Sessy zelf heeft natuurlijk). Als jij een ander apparaat in huis hebt wat zich aanpast aan de actuele omstandigheden konden die 2 regelingen wel eens tegen elkaar in zitten werken. Kijkt jouw Zappi naar het vermogen wat je PV levert, of naar het vermogen wat netto het huis verlaat (dus je overschot, vermoedelijk ook door naar de P1 meter te kijken)?
Als het dat laatste is, dan gaat dat niet goed samen met de NOM van de Sessy.
Bedankt voor het meedenken. De situatie zou bij mij als volgt worden PV omvormer - Sessy - Meterkast. De Zappi meet m.b.v. meetklemmen alle 3 de fasen apart en de groep waar dan de PV 1 fase omvormer + Sessie op zou komen. Je kan op de Zappi instellen dat wanneer er een overschot is van de PV installatie (met een minimum van 1.4kWh) dat deze dan de auto begint te laden. Echter als er bijv. een wolk komt dan stopt de Zappi met laden na een vooraf ingestelde tijd, wanneer het overschot hierdoor onder een ingestelde waarde komt. Is echter 5 min later de zon weer terug dan gaat deze weer verder met laden. Wat ik dus niet wil is dat de Sessy gedurende deze 5 min gaat bijladen, omdat ik deze stroom wil gebruiken voor mijn sluipverbruik in de avond en nacht. Zelfs als ik de Sessy op een aparte groep zou aansluiten dan denk ik dat deze nog steeds gaat bijladen gedurende deze 5min bewolking. De Zappi maakt dus geen gebruik van de P1 poort van de slimme meter, maar meet het verbruik d.m.v. de meetklemmen.
Er zijn al eens vragen over geweest. Ik begrijp dat er uiteindelijk ook getracht wordt een optie te ontwikkelen waarbij je kunt aangeven dat Sessy niet mag inspringen bij het laden van de auto. (Juist omdat veel mensen de stroom willen gebruiken om bijvoorbeeld de avond/nacht mee door te komen).
Deze ontwikkel optie zou (voor zover ik weet) op de backlog staan.
Tot die tijd óf zelf iets maken in HA of de Sessy "uit" zetten als je de auto gaat laden.
Deze ontwikkel optie zou (voor zover ik weet) op de backlog staan.
Tot die tijd óf zelf iets maken in HA of de Sessy "uit" zetten als je de auto gaat laden.
Tesla model 3 2019 Long Range
ik denk dat je een home-assistant nodig hebt en meerdere meters. En de sessy op een aparte groep.
Vervolgens, een (1) meter voor je zonnepanelen, (2) 1 voor de gebruiksgroepen - de zapi en vervolgens een meter (3) voor alle groepen - de zapi
De Sessy kijkt naar meter 1 en 2 en bepaalt of hij moet laden of leveren
De zapi kijkt naar Meter 3 en als die positief is dan mag hij dat overschot gebruiken.
Daar moet je dus een mooi programma voor maken of zoeken.
Vervolgens, een (1) meter voor je zonnepanelen, (2) 1 voor de gebruiksgroepen - de zapi en vervolgens een meter (3) voor alle groepen - de zapi
De zapi kijkt naar Meter 3 en als die positief is dan mag hij dat overschot gebruiken.
Ik denk juist voor dit soort situaties dat Sessy de open modus heeft waarmee je zelf kunt bepalen wat de Sessy moet doen. En of je dat dan via Home-Assitant, Homey, Node-Red, Domoticz etc. regelt is aan de gebruiker zelf. Ik denk niet dat Sessy software kan maken die met alle mogelijkheden rekening kan houden. En als Tweaker moet dit ook niet een heel groot probleem zijn denk ik.
Ik heb zelf ook een laadpaal waarbij ik via ModBus de laadstroom kan bepalen. Mijn idee is straks om iets van een (soft)schakelaar te maken waarmee je prioriteit geeft aan of de laadpaal of de Sessy om te laden met stroom vanaf de zonnepanelen. Als je beide systemen zichzelf zou zich zelf zou laten regelen (beide kunnen ze met de P1 van de slimme meter communiceren) gaan ze elkaar tegenwerken. je hebt dus iets van centrale aansturing nodig lijkt me...
Ik heb zelf ook een laadpaal waarbij ik via ModBus de laadstroom kan bepalen. Mijn idee is straks om iets van een (soft)schakelaar te maken waarmee je prioriteit geeft aan of de laadpaal of de Sessy om te laden met stroom vanaf de zonnepanelen. Als je beide systemen zichzelf zou zich zelf zou laten regelen (beide kunnen ze met de P1 van de slimme meter communiceren) gaan ze elkaar tegenwerken. je hebt dus iets van centrale aansturing nodig lijkt me...
Ook ik heb een Zappi, maar nog geen Sessy. Ik zou het met Homey als volgt regelen:
Als Zappi op ECO of ECO+ laadt, dan zou ik Sessy uitschakelen. Pas als Zappi stopt met laden dan zou ik Sessy weer inschakelen. Je kunt inderdaad geen twee apparaten tegelijk de hoofdmeter op 0 laten houden, want dat gaat niet goed.
Met laadmodus FAST zou ik Sessy overigens ook uitschakelen, omdat Sessy dat laadvermogen nooit kan leveren.
Ik ben nog aan het bedenken of en hoeveel Sessy’s ik wil. Het hangt grotendeels af van het besluit van de Eerste Kamer over het salderen. Op zich kan één Sessy geen kwaad (puur nachtverbruik eigenlijk), maar hier in huis is alles elektrisch met warmtepomp, inductie, auto, etc dat één Sessy eigenlijk veel te weinig is. Drie stuks vind ik wel chique ivm drie fases, maar die investering is nu dan weer een stuk forser…
Als Zappi op ECO of ECO+ laadt, dan zou ik Sessy uitschakelen. Pas als Zappi stopt met laden dan zou ik Sessy weer inschakelen. Je kunt inderdaad geen twee apparaten tegelijk de hoofdmeter op 0 laten houden, want dat gaat niet goed.
Met laadmodus FAST zou ik Sessy overigens ook uitschakelen, omdat Sessy dat laadvermogen nooit kan leveren.
Ik ben nog aan het bedenken of en hoeveel Sessy’s ik wil. Het hangt grotendeels af van het besluit van de Eerste Kamer over het salderen. Op zich kan één Sessy geen kwaad (puur nachtverbruik eigenlijk), maar hier in huis is alles elektrisch met warmtepomp, inductie, auto, etc dat één Sessy eigenlijk veel te weinig is. Drie stuks vind ik wel chique ivm drie fases, maar die investering is nu dan weer een stuk forser…
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik volg nu al een tijdje deze topic. Er zijn best wat mensen die vragen hebben over hun aansluitingen en andere over HA en NodeRed etc. Is het niet interessant voor als meer mensen een Sessy in handen krijgen om een forum aan te maken waar alles een beetje meer gescheiden is. Daardoor kunnen mensen denk ik sneller informatie vinden die ze zoeken.
3 heb je al, da's je algemene kwh meter met P1 poort..ArthurMorgan schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:46:
ik denk dat je een home-assistant nodig hebt en meerdere meters. En de sessy op een aparte groep.
En je kunt een deel gewoon berekenen met wat sommetjes..
Wat sensoren die ik in m'n HomeAssistant configuration.yaml gebruik voor berekenen live stroomverbruik en levering, zodat je positive waardes bij verbruik en negatieve waardes bij teruglevering krijgt. Is een combinatie van P1monitor sensoren, solaredge modbus tcp en een Qubino kwh zwave meter (4 aparte panelen op m'n schuur).
Als je wat inspiratie wilt. Onderstaand is gebaseerd op een 3-fase meter en twee losse PV systemen (op 2 verschillende fases, maar dat boeit niet voor de code)
sensor.phases_power_consumed_phase_l1/2/3 = P1 poort op KwH meter (uitgelezen via P1monitor API)
sensor.smartmeter_power_production / sensor.smartmeter_power_consumption = P1monitor ook
sensor.solaredge_ac_power = solaredge modbus over tcp
sensor.smart_meter_zonnepanelen_schuur_electric_consumption_w = qubino zwave kwh meter
Hiermee heb je losse sensoren voor je daadwerkelijke verbruik in huis (stroomverbruik_huis), de totale solar opbrengst live (solar_totaal) en postieve waardes bij netto verbruik op een fase en negatieve waardes bij teruglevering op een fase (stroom_netto_l1/2/3)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| template: - sensor: - name: "Stroomverbruik netto L1" unique_id: "stroom_netto_l1" unit_of_measurement: "W" state: > {{ states ('sensor.phases_power_consumed_phase_l1') | float(0) | round(0) - states ('sensor.phases_power_produced_phase_l1') | float(0) | round(0) }} - sensor: - name: "Stroomverbruik netto L2" unique_id: "stroom_netto_l2" unit_of_measurement: "W" state: > {{ states ('sensor.phases_power_consumed_phase_l2') | float(0) | round(0) - states ('sensor.phases_power_produced_phase_l2') | float(0) | round(0) }} - sensor: - name: "Stroomverbruik netto L3" unique_id: "stroom_netto_l3" unit_of_measurement: "W" state: > {{ states ('sensor.phases_power_consumed_phase_l3') | float(0) | round(0) - states ('sensor.phases_power_produced_phase_l3') | float(0) | round(0) }} - sensor: - name: "Solar totaal" unique_id: "solar_totaal" unit_of_measurement: "W" state: > {{ states ('sensor.solaredge_ac_power') | float(0) | round(0) + states ('sensor.smart_meter_zonnepanelen_schuur_electric_consumption_w' ) | float(0) | round(0) }} - sensor: - name: "Stroomverbruik in huis" unique_id: "stroomverbruik_huis" unit_of_measurement: "W" state: > {{ states ('sensor.solaredge_ac_power') | float(0) | round(0) + states ('sensor.smart_meter_zonnepanelen_schuur_electric_consumption_w' ) | float(0) | round(0) - states ('sensor.smartmeter_power_production') | float(0) | round(0) + states ('sensor.smartmeter_power_consumption') | float(0) | round(0) }} |
[ Voor 9% gewijzigd door Wunk op 03-04-2023 13:27 ]
Dat soort info kan wel op de eerste post van dit Topic gezet worden.lukyluke112 schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:00:
Ik volg nu al een tijdje deze topic. Er zijn best wat mensen die vragen hebben over hun aansluitingen en andere over HA en NodeRed etc. Is het niet interessant voor als meer mensen een Sessy in handen krijgen om een forum aan te maken waar alles een beetje meer gescheiden is. Daardoor kunnen mensen denk ik sneller informatie vinden die ze zoeken.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dat is ook de bedoeling! zodra er de specificaties, documentatie, aansluitschema's etc bekend zijn zal ik ze aan de Topic Start toevoegen. Ik denk dat als dit soort gegevens eenmaal duidelijk zijn er ook een stuk minder discussie is over hoe een Sessy aangesloten moet worden. De discussie zal dan meer gaan over hoe de Sessy aangestuurd kan worden. De tijd zal het leren!natural colour schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:00:
[...]
Dat soort info kan wel op de eerste post van dit Topic gezet worden.
Zijn er mensen die al een Sessy hebben en deze achter een kWh meter hebben geïnstalleerd? Ben erg benieuwd na de efficiency van de Sessy.
En daarbij dan wellicht een linkje naar de forum-thread van de desbetreffende oplossing (b.v. Home assistant en homey forum) waar e.e.a. ook uitgebreid besproken wordt. Voor Homeynatural colour schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:00:
[...]
Dat soort info kan wel op de eerste post van dit Topic gezet worden.
Done, linkje naar de Homey intergratie en naar de Home Assistant intergratie toegevoegd aan de Topic StartTorch1969 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:00:
[...]
En daarbij dan wellicht een linkje naar de forum-thread van de desbetreffende oplossing (b.v. Home assistant en homey forum) waar e.e.a. ook uitgebreid besproken wordt. Voor Homey
Ik gebruik de cloud api ook, voor status van individuele optimizers. Maar een delay van 15 minuten schiet natuurlijk niet op als je real-time opbrengsten e.d. wilt zien.worker schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:29:
[...]
Ik heb ook een Solaredge inverter en Home Assistant. Er is een perfect werkende integratie die alle info uit de Solaredge cloud haalt. Is dat niet makkelijker dan uitlezen van de info via modbus?
Data die je via modbus krijgt (enkelfase inverter, dus die onderste set is greyed out):
/f/image/0fL3oio8KMTEhb9URUYvYmma.png?f=fotoalbum_large)
Als ik straks real-time api calls naar de thuis batterij wil gaan doen via node-red, moet ik natuurlijk ook wel de live solar data hebben, en het laat toe dat je dit soort real-time overzichtjes kunt maken, waar straks de Sessy lever/laad status ook bij in komt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QyDi2tQUapi14eKhSR5Jdapr.png?f=user_large)
Ben nu ook icm met Homey wat aan het spelen met een flow rondom ROI.
Dat in combinatie met het opladen van de auto.
En in Home Assistant probeer ik wat beter in kaart te brengen wat de AC / DC / AC verliezen zijn met een losse kWH meter. Lijkt zo rond de 80% totaal uit te komen wat ik nu ongeveer concludeer.
En dan ga ik uit van 10 cent slijtage per kWh gebaseerd op ongeveer 6000 laadcycles.
Hierbij een afbeelding van mijn advanced flow gebaseerd op de voorbeeld flow in Homey van de Sessy app.
Dat in combinatie met het opladen van de auto.
En in Home Assistant probeer ik wat beter in kaart te brengen wat de AC / DC / AC verliezen zijn met een losse kWH meter. Lijkt zo rond de 80% totaal uit te komen wat ik nu ongeveer concludeer.
En dan ga ik uit van 10 cent slijtage per kWh gebaseerd op ongeveer 6000 laadcycles.
Hierbij een afbeelding van mijn advanced flow gebaseerd op de voorbeeld flow in Homey van de Sessy app.
/f/image/3GKxXx8jX8dTCOt9PofnL0CD.png?f=fotoalbum_large)
80%? Hmmm... Dat zou niet zo heel mooi zijn. Hebben er inmiddels al meer mensen gekeken naar de round trip efficiency van de Sessy? Ik hoop namelijk wel dat deze toch meer richting die eerder genoemde 90% gaat.Mister I schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:12:
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik ben nog aan het testen. Ik pak dan op dit moment wel alles mee, dus ook stand-by verbruik en dergelijke.TFHfony schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:17:
[...]
80%? Hmmm... Dat zou niet zo heel mooi zijn. Hebben er inmiddels al meer mensen gekeken naar de round trip efficiency van de Sessy? Ik hoop namelijk wel dat deze toch meer richting die eerder genoemde 90% gaat.
En nog echt ook aan het kijken met verschillende laad en ontlaad snelheden. Weet nog niet helemaal zeker bij welk vermogen hij het meest efficiënt is. Weet iemand dat?
Maar zijn ook nog moment opnames, probeer nog even uit te zoeken in Home Assistant om bij te houden in een aparte entiteit om bij elke laadsessie het vermogen uit de kWh meter te pakken en de waardes vanuit Sessy. Maar daarvoor heb ik nog te weinig kaas gegeten van Home Assistant.
80% RTE is niet heel hoog, ik had wel een paar procent verwacht. Maar hopelijk is het beeld wat vertekend ivm stand-by verliezen. Ik las ergens (volgens mij in dit forum) dat het stand-by gebruik ook aan de hoge kant is. Klopt dit?
Heeft iemand een beschrijving van API van de Sessy? Ben benieuwd wat er in te stellen is…
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Ik volg dit topic met veel interesse, ik heb in december 2 Sessy's batch 3 besteld voor levering Q3 dit jaar.
Tot een paar dagen geleden kon je nog bestellen voor deze batch met uitlevering Q3, nu staat op de sessy.nl dat je kan bestellen voor Batch 1, levering Q1 2024.
Ik ben benieuwd of dit niet batch 4 zou moeten zijn, of is dit een doorontwikkeld product met de eerste batch? en of er in Q4 2023 geen leveringen plaatsvinden?
Weet iemand hier meer over?
Tot een paar dagen geleden kon je nog bestellen voor deze batch met uitlevering Q3, nu staat op de sessy.nl dat je kan bestellen voor Batch 1, levering Q1 2024.
Ik ben benieuwd of dit niet batch 4 zou moeten zijn, of is dit een doorontwikkeld product met de eerste batch? en of er in Q4 2023 geen leveringen plaatsvinden?
Ik heb het een en ander op Github staan:HermanGast schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:28:
Heeft iemand een beschrijving van API van de Sessy? Ben benieuwd wat er in te stellen is…
https://github.com/PimDoos/ha-sessy-rest
https://github.com/PimDoos/sessypy
Of dat Q3 wordt doorgeschoven naar Q4.dennisb84 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:21:
Ik volg dit topic met veel interesse, ik heb in december 2 Sessy's batch 3 besteld voor levering Q3 dit jaar.
Dat zou natuurlijk ook kunnen, of dat de uitlevering deels wel begint in Q3, maar zal uitlopen naar Q4.
Wel vreemd dat er gesproken wordt over batch 1?
Wellicht dat @Twan_V hier in een toekomstige post nog wat zou kunnen verduidelijken?
Wel vreemd dat er gesproken wordt over batch 1?
Wellicht dat @Twan_V hier in een toekomstige post nog wat zou kunnen verduidelijken?
Handig, daar kom ik wel uit, dankjewel.PimDoos schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:41:
[...]
Ik heb het een en ander op Github staan:
https://github.com/PimDoos/ha-sessy-rest
https://github.com/PimDoos/sessypy
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
En hangen ze al?KoQuest schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:05:
[...]
Nee, de kerninflatie (dus minus de energieprijzen) ligt rond de 6%, en dat is veel. Dit jaar zal oa voeding nog duurder worden, want de producenten zien hun kans schoon, en zullen hogere prijzen van energie en ingrediënten voor hun productie doorberekenen. Maar goed, het bespreken van inflatiecijfers is een ander topic.
Wat betreft verbeterde productie zal dat misschien gaan optreden ware het niet dat het ontginningsproces van lithium niet versneld kan worden. En ook verschrikkelijk verwoestend is voor de natuur en de mensen die in die regio's wonen.
Ondanks betere productie stijgt de prijs want de vraag is de komende 10 jaar echt gigantisch, mede vanwege de subsidiepakketten in US en EU.
Vergelijken met ontwikkeling van zonnepanelen lukt niet want zand/sillicium is heel andere grondstof en veel goedkoper dan lithium.
Maar goed, dat was het dan wat mij betreft, want in dit topic gaat het om de Sessy-batterij, installatie en het slimme gebruik. Voor Pasen heb ik er twee draaien
Sinds gisteren hebben we, mede dankzij @Twan_V, een Sessy bij ons in de schuur hangen.
naar aanleiding daar van heb ik voor voor Domoticz een python script gemaakt.
Het kan ook aangepast worden naar eigen inzicht.
Het script is hier te downloaden.
naar aanleiding daar van heb ik voor voor Domoticz een python script gemaakt.
Het kan ook aangepast worden naar eigen inzicht.
Het script is hier te downloaden.
[ Voor 14% gewijzigd door Mike70 op 10-04-2023 12:14 ]
www.mijnzon.info
Als je een optimale laad/ontlaad planning wilt maken (voor maximale winst), dan kan je hier een python programma vinden. https://github.com/WillemD61/battery-planning
Kan zelfstandig of in combinatie met domoticz gebruikt worden.
Dit programma gebruikt nog niet de echte Sessy API maar maakt een aanname voor een erg simpele API om e.e.a. real-time te simuleren.
Ik heb het ook gebruikt om 2021 en 2022 achteraf te simuleren, met de specs van een sessy, om te kijken wat de opbrengst had kunnen zijn.
Kan ook rekening houden met zonnepanelen en verwachte opbrengst.
Volledige uitleg op github.
Dit programma gebruikt nog niet de echte Sessy API maar maakt een aanname voor een erg simpele API om e.e.a. real-time te simuleren.
Ik heb het ook gebruikt om 2021 en 2022 achteraf te simuleren, met de specs van een sessy, om te kijken wat de opbrengst had kunnen zijn.
Leuk dat Domoticz nu ook een eigen intergratie heeft! ik heb het linkje aan de TS toegevoegd.
[ Voor 97% gewijzigd door DJP! op 09-04-2023 10:12 ]
Yep, alletwee de Sessy-accu's zijn vrijdag gemonteerd. Ze hangen in de schuur en hebben het eerste type ventilator. Twee monteurs aan de gang. Een die het al eerder had gemonteerd, en de ander (ook ervaren elentricien) om mee te kijken hoe dat gaat. Na een tijdje was zijn opmerking: "Eigenlijk super simpel."
Mijn installatie is als volgt:
- in de schuur twee sessy's,
- elektrakabel (5x4mm2) door tuin en kruipruimte (ongeveer 30 meter) naar meterkast.
- 2 ethernet datakabels door tuin en kruipruimte naar meterkast (ik wil zoveel mogelijk bekabeld vanwege straling)
- in meterkast op eigen 3-fase-groep laten monteren. Betekende wel aparte extra groepenkast, mede omdat ik extra aansluitruimte wilde voor 2 extra 3F-aansluitingen in de toekomst.
- eigen groep omdat ik Enphase-zonnepanelen heb (en de sessy's dus niet tussen zonne-omvermer en groepenkast kan).
- de Enphase Q-relais en automaat gewoon opgenomen in nieuwe groepenkast.
- de Envoy-S bleef wat het was (dat kastje gewoon laten hangen), behoudens de kabels aansluiten op nieuwe groepenkast (logisch natuurlijk). Ben weer extra blij met de Enphase gezien de eenvoud van 'aanbreien' in een groepenkast.
- datakabel in schuur: utp-stekkertje eraan en schuur-switch gemonteerd (netgear managed, 8-poorten, eigen voeding).
- andere eind van die datakabel: utp-stekkertje eraan en in hoofd-switch.
- de twee sessy's hebben ieder een datakabel naar de schuur-switch lopen.
- Nu de 'ruwe' hardware er allemaal inzat, kon de slimme hardware erin: de dongles tbv aansturing etc.
- aan mijn elektrameter-met-P1-poort-DSMR-5 heb ik een 4-weg splitter gehangen met eigen voeding. Dus nu 4 P1-poorten ter beschikking.
- 1e P1-splitter poort loopt naar de SlimmeLezer+ omzetter (producent Marcel Zuidwijk, google maar ff) om er ethernet-via-utpkabel van te maken. Die hangt weer aan mijn switch in de meterkast, waar dus ook mn router hangt. Hierdoor krijg ik de P1-uitlezingen in HomeAssistant die draait in virtual machine op mn Synology NAS920+, DSM7.
- 2e P1-splitter poort gaat naar de P1-dongle van Sessy. Die hangt met zn ethernetpoort bekabeld aan mn switch. Heeft eigen ip-adres gekregen die ik mn router heb vastgezet.
- op de twee dongles van elke accu ontbraken de ethernet-sockets, jammer. Wifi had misschien gekund om ze die vrijdag meteen in werking te stellen maar wilde ik niet. Dit vanwege onvermijdelijk caches in allerlei web-applicaties (ESP etc) die, zo leert mijn ervaring door de jaren heen, in de weg gaan zitten van de gewenste aansluitingswijze met wel-ethernetkabel-dongles.
- de zaterdag voor Pasen kwam Twan apart langs om twee goeie dongles voor ehternet-kabels te installeren. Elke accu-dongle krijgt eigen IP-adres van mn router; die IP-adressen heb ik ook vastgezet.
- nu dus het verbindingsspel tussen de drie dongles: eentje aan de P1-poort, en de twee andere aan elke accu een.
- omdat elke dongle ESP heeft (zo ik heb begrepen van Twan, but correct me if I'm wrong) kun je met je browser inloggen op de html-software van de dongle. Daarin over en weer alle dongles aan elkaar bekend gesteld.
- per accu de laatste firmware erin laten actualiseren, en via een bekabelde verbinding gaat dat lekker snel en stabiel.
- na inloggen op elke accu-dongle vastgesteld dat ze werken, en allebei voorlopig als Nul-op-de-Meter laten instellen.
- aparte sessy-webportal bezocht en daarin de batterij-ID's (ja echt, van de batterij zelf) toegevoegd. In de portal is een nog primitief en niks-zeggend overzichtje te zien. Twan gemeld dat dat als de sodemieter stukken gebruiksvriendelijker en veel beter moet, omdat dat de eerste plek is waar een gebruiker gaat kijken om te zien of die batterijen opleveren wat men wil: namelijk geld besparen door eigen stroom eerst. (een andere gebruiker dan tweakers gaat echt niet per accu-dongle inloggen om te kijken wat er gebeurt). En de webportal loopt via de webbrowser en is voor de huidige doelgroep (kapitaalkrachtige 50-plussers (zo te zien aan de gebruikersdag)) veel handiger dan alles via zo'n klein mobielschermpje. Maar goed, das mijn observatie.
- in de schuur geluisterd naar ventilator-geluidsniveau van twee sessy's tegelijkertijd en nu ze flink werken om alle opgewekte energie van de zonnepanelen in de accu te krijgen, geconcludeerd dat de schuur de juiste plek is.
- via Enphase-portal gecheckt wat de opbrengst-cijfers waren.
- via mn HomeAssistant mn energy-dashboard gecheckt.
- via elke accu-dongle gekeken wat het gedrag was.
- via de sessy P1-dongle gekeken wat er gebeurt.
- cross-checken en vastgesteld dat: 1: de boel ziet elkaar correct; 2: de boel vertoont verklaarbaar gedrag onder de huidige omstandigheden met wel of geen zon en/of verbruik.
Kortom, geslaagde installatie, en aan Twan-van-Sessy grote complimenten om zaterdag nog apart langs te komen en de juiste dongles te installeren.
Er zijn dus echt twee verschillende types ventilator?KoQuest schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:53:
[...]
Ze hangen in de schuur en hebben het eerste type ventilator.
Catch a smile out there!
Yep. De eerste batch heeft het eerste type en die maken wat meer geruis.Glenfiddich schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:28:
[...]
Er zijn dus echt twee verschillende types ventilator?
Voor de volgende batches heeft Sessy de boel opnieuw ontworpen en gedimensioneerd. Dat resulteerde in een ander type ventilator. Let wel, ventilator. De rest is hetzelfde.
Was ook al te beluisteren op de gebruikersdag, en de tweede versie is zeker acceptabel qua geruis.
Dank voor je reactie!KoQuest schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:36:
[...]
Yep. De eerste batch heeft het eerste type en die maken wat meer geruis.
Voor de volgende batches heeft Sessy de boel opnieuw ontworpen en gedimensioneerd. Dat resulteerde in een ander type ventilator. Let wel, ventilator. De rest is hetzelfde.
Was ook al te beluisteren op de gebruikersdag, en de tweede versie is zeker acceptabel qua geruis.
@Twan_V Is het bekend in welke uitlevering de nieuwe ventilator zal worden toegepast? Ik heb zelf een bestelling voor Q3 2023 en voor mij is geluid wel een kritiek punt aangezien hij in huis zal worden opgehangen.
Catch a smile out there!
Helaas, dat weet ik niet. Dit is een vraag die je het beste rechtstreeks aan Sessy zelf kan stellen.Glenfiddich schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:41:
[...]
Dank voor je reactie!
Is het bekend in welke uitlevering de nieuwe ventilator zal worden toegepast? Ik heb zelf een bestelling voor Q3 2023 en voor mij is geluid wel een kritiek punt aangezien hij in huis zal worden opgehangen.
Begrijp ik het nu goed dat je de Sessy's in de schuur heb en geen mogelijkheid om deze in de schuur uit te schakelenKoQuest schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:53:
[...]
Yep, alletwee de Sessy-accu's zijn vrijdag gemonteerd. Ze hangen in de schuur en hebben het eerste type ventilator. Twee monteurs aan de gang. Een die het al eerder had gemonteerd, en de ander (ook ervaren elentricien) om mee te kijken hoe dat gaat. Na een tijdje was zijn opmerking: "Eigenlijk super simpel."
Mijn installatie is als volgt:
- in de schuur twee sessy's,
- elektrakabel (5x4mm2) door tuin en kruipruimte (ongeveer 30 meter) naar meterkast.
- 2 ethernet datakabels door tuin en kruipruimte naar meterkast (ik wil zoveel mogelijk bekabeld vanwege straling)
- in meterkast op eigen 3-fase-groep laten monteren. Betekende wel aparte extra groepenkast, mede omdat ik extra aansluitruimte wilde voor 2 extra 3F-aansluitingen in de toekomst.
- eigen groep omdat ik Enphase-zonnepanelen heb (en de sessy's dus niet tussen zonne-omvermer en groepenkast kan).
- de Enphase Q-relais en automaat gewoon opgenomen in nieuwe groepenkast.
- de Envoy-S bleef wat het was (dat kastje gewoon laten hangen), behoudens de kabels aansluiten op nieuwe groepenkast (logisch natuurlijk). Ben weer extra blij met de Enphase gezien de eenvoud van 'aanbreien' in een groepenkast.
- datakabel in schuur: utp-stekkertje eraan en schuur-switch gemonteerd (netgear managed, 8-poorten, eigen voeding).
- andere eind van die datakabel: utp-stekkertje eraan en in hoofd-switch.
- de twee sessy's hebben ieder een datakabel naar de schuur-switch lopen.
- Nu de 'ruwe' hardware er allemaal inzat, kon de slimme hardware erin: de dongles tbv aansturing etc.
- aan mijn elektrameter-met-P1-poort-DSMR-5 heb ik een 4-weg splitter gehangen met eigen voeding. Dus nu 4 P1-poorten ter beschikking.
- 1e P1-splitter poort loopt naar de SlimmeLezer+ omzetter (producent Marcel Zuidwijk, google maar ff) om er ethernet-via-utpkabel van te maken. Die hangt weer aan mijn switch in de meterkast, waar dus ook mn router hangt. Hierdoor krijg ik de P1-uitlezingen in HomeAssistant die draait in virtual machine op mn Synology NAS920+, DSM7.
- 2e P1-splitter poort gaat naar de P1-dongle van Sessy. Die hangt met zn ethernetpoort bekabeld aan mn switch. Heeft eigen ip-adres gekregen die ik mn router heb vastgezet.
- op de twee dongles van elke accu ontbraken de ethernet-sockets, jammer. Wifi had misschien gekund om ze die vrijdag meteen in werking te stellen maar wilde ik niet. Dit vanwege onvermijdelijk caches in allerlei web-applicaties (ESP etc) die, zo leert mijn ervaring door de jaren heen, in de weg gaan zitten van de gewenste aansluitingswijze met wel-ethernetkabel-dongles.
- de zaterdag voor Pasen kwam Twan apart langs om twee goeie dongles voor ehternet-kabels te installeren. Elke accu-dongle krijgt eigen IP-adres van mn router; die IP-adressen heb ik ook vastgezet.
- nu dus het verbindingsspel tussen de drie dongles: eentje aan de P1-poort, en de twee andere aan elke accu een.
- omdat elke dongle ESP heeft (zo ik heb begrepen van Twan, but correct me if I'm wrong) kun je met je browser inloggen op de html-software van de dongle. Daarin over en weer alle dongles aan elkaar bekend gesteld.
- per accu de laatste firmware erin laten actualiseren, en via een bekabelde verbinding gaat dat lekker snel en stabiel.
- na inloggen op elke accu-dongle vastgesteld dat ze werken, en allebei voorlopig als Nul-op-de-Meter laten instellen.
- aparte sessy-webportal bezocht en daarin de batterij-ID's (ja echt, van de batterij zelf) toegevoegd. In de portal is een nog primitief en niks-zeggend overzichtje te zien. Twan gemeld dat dat als de sodemieter stukken gebruiksvriendelijker en veel beter moet, omdat dat de eerste plek is waar een gebruiker gaat kijken om te zien of die batterijen opleveren wat men wil: namelijk geld besparen door eigen stroom eerst. (een andere gebruiker dan tweakers gaat echt niet per accu-dongle inloggen om te kijken wat er gebeurt). En de webportal loopt via de webbrowser en is voor de huidige doelgroep (kapitaalkrachtige 50-plussers (zo te zien aan de gebruikersdag)) veel handiger dan alles via zo'n klein mobielschermpje. Maar goed, das mijn observatie.
- in de schuur geluisterd naar ventilator-geluidsniveau van twee sessy's tegelijkertijd en nu ze flink werken om alle opgewekte energie van de zonnepanelen in de accu te krijgen, geconcludeerd dat de schuur de juiste plek is.
- via Enphase-portal gecheckt wat de opbrengst-cijfers waren.
- via mn HomeAssistant mn energy-dashboard gecheckt.
- via elke accu-dongle gekeken wat het gedrag was.
- via de sessy P1-dongle gekeken wat er gebeurt.
- cross-checken en vastgesteld dat: 1: de boel ziet elkaar correct; 2: de boel vertoont verklaarbaar gedrag onder de huidige omstandigheden met wel of geen zon en/of verbruik.
Kortom, geslaagde installatie, en aan Twan-van-Sessy grote complimenten om zaterdag nog apart langs te komen en de juiste dongles te installeren.
Mijn voorlopige indeling is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/DFyfB7cHMS7TksquVfVcwDr8.png?f=user_large)
En dan een installatieautomaat in de hoofdverdeler.
Hopen dat in de toekomst de ethernet dongle wel standaard wordt meegeleverd. Is nadenken of ik alles in de huidige switch wil pluggen (vrees dat het niet eens meer past).
Jawel hoor, in de schuur kan ik ze afschakelen want er zit een werkschakelaar tussen. Vergeten te melden.John245 schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:45:
[...]
Begrijp ik het nu goed dat je de Sessy's in de schuur heb en geen mogelijkheid om deze in de schuur uit te schakelen
Mijn voorlopige indeling is:
[Afbeelding]
En dan een installatieautomaat in de hoofdverdeler.
Hopen dat in de toekomst de ethernet dongle wel standaard wordt meegeleverd. Is nadenken of ik alles in de huidige switch wil pluggen (vrees dat het niet eens meer past).
Natuurlijk ook een automaat in de specifiek groepenkast voor de accu's.
Mooie installatie heb je, met die zes stuks.
Dekt je gehele verbruik ook in de wintermaanden?
@KoQuest Leuk om te horen dat de installatie gelukt is en dat het werkt zoals je verwacht dat het werkt!
@John245 Gave installatie! Vanwaar die spanningsbeveiliging? Ben je bang dat de Sessy te veel spanning afgeeft of dat de Sessy beschadigd raakt door een externe hoge spanning? Wel leuk dat je voor elke Sessy een aparte kWh meter hebt, kun je mooi zien hoe efficiënt de Sessy's zijn en als er 1 problemen geeft zie je het gelijk. Hoe ga je ze uitlezen?
@John245 Gave installatie! Vanwaar die spanningsbeveiliging? Ben je bang dat de Sessy te veel spanning afgeeft of dat de Sessy beschadigd raakt door een externe hoge spanning? Wel leuk dat je voor elke Sessy een aparte kWh meter hebt, kun je mooi zien hoe efficiënt de Sessy's zijn en als er 1 problemen geeft zie je het gelijk. Hoe ga je ze uitlezen?
Is de schuur geisoleerd? Gezien de lage IP rating en temperatuur range.KoQuest schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:26:
[...]
Jawel hoor, in de schuur kan ik ze afschakelen want er zit een werkschakelaar tussen. Vergeten te melden.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Dit heb ik nog niet. De onderverdeler hangt al met de onderste rij aan componenten).KoQuest schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:26:
[...]
Jawel hoor, in de schuur kan ik ze afschakelen want er zit een werkschakelaar tussen. Vergeten te melden.
Ik heb er vorig jaar 3 besteld en als het goed is worden deze in Q3 geleverd. Ik wil er eerst is mee spelen voordat ik er nog 3 bestel. Met 6 kom ik in de winter heel ver om goedkoper stroom in te kopen en op de duurdere momenten te verbruiken. Standby verbruik van onze woning is ca. 1,2 kW.
Niet specifiek geïsoleerd, is normaal gebouwde schuur.Osxy schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:23:
[...]
Is de schuur geisoleerd? Gezien de lage IP rating en temperatuur range.
Ik kreeg geen tegengeluid van Twan, noch van de elektriciens.
Volgens mij lukt het allemaal wel.
Eerder van dat de Sessy beschadigd raakt door blikseminslag. De kast is nog niet volledig gebouwd. Ik hoop de eerse 3 Sessy's in Q3 te krijgen.DJP! schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:10:
@KoQuest Leuk om te horen dat de installatie gelukt is en dat het werkt zoals je verwacht dat het werkt!
Deze kWh meter zit ook in andere onderverdelers en deze lees ik m.b.v. Modbus uit.
Op dit moment is de status dat de kast hangt met de componenten op de onderste rij. Vrijdag komen ze een gat in de kelderwand boren zodat ik de kabel kan trekken tussen de hoofdverdeler en deze onderverdeler. Gelijk boren ze dan gaten voor de PV onderverdeler (t.b.v. de SAP) en wordt er ook nog een gat geboord voor een glasvezelverbinding tussen de woning en de kelder. Tevens ga ik ook het aantal Cat 7 kabels uitbreiden (maar dat is een kwestie van extra kabels leggen en nieuwe pluggen voor de waterdichte afwerking monteren).
Ah okay.John245 schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:27:
[...]
Dit heb ik nog niet. De onderverdeler hangt al met de onderste rij aan componenten).
Ik heb er vorig jaar 3 besteld en als het goed is worden deze in Q3 geleverd. Ik wil er eerst is mee spelen voordat ik er nog 3 bestel. Met 6 kom ik in de winter heel ver om goedkoper stroom in te kopen en op de duurdere momenten te verbruiken. Standby verbruik van onze woning is ca. 1,2 kW.
Klinkt als een strategie, hopelijk lukt het.
En werkend met dynamisch energiecontract?
Ja een hele strategie en een heel plan om de infratructuur om te gooien.KoQuest schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:37:
[...]
Ah okay.
Klinkt als een strategie, hopelijk lukt het.
En werkend met dynamisch energiecontract?
Ja hier een dynamisch energiecontract. En met de tarieven van afgelopen winter zou het gunstig uitpakken.
De linker kast is voor de Sessy. De hoofdverdeler zit in de woning zelf.
:strip_exif()/f/image/n51xaBIeQjp8M97FfzlouDXp.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou ook geen probleem moeten zijn.KoQuest schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:33:
[...]
Niet specifiek geïsoleerd, is normaal gebouwde schuur.
Ik kreeg geen tegengeluid van Twan, noch van de elektriciens.
Volgens mij lukt het allemaal wel.
Ziet er al goed uit zeg.John245 schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:54:
[...]
Ja een hele strategie en een heel plan om de infratructuur om te gooien.
Ja hier een dynamisch energiecontract. En met de tarieven van afgelopen winter zou het gunstig uitpakken.
De linker kast is voor de Sessy. De hoofdverdeler zit in de woning zelf.
[Afbeelding]
Goede voorbereiding is het halve werk, en dat zit wel goed, zo te zien
==> Die observatie is IMHO correct. (Zegt hij die ook 62 isKoQuest schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:53:
[...]
En de webportal loopt via de webbrowser en is voor de huidige doelgroep (kapitaalkrachtige 50-plussers (zo te zien aan de gebruikersdag)) veel handiger dan alles via zo'n klein mobielschermpje. Maar goed, das mijn observatie.
==> Het verschil is echt groot en ze hadden bij de ontwikkeling al kunnen bedenken dat het huidige niveau niet acceptabel is voor gebruiksruimtes. Daarom wacht ik ook op versie 2.0.- in de schuur geluisterd naar ventilator-geluidsniveau van twee sessy's tegelijkertijd en nu ze flink werken om alle opgewekte energie van de zonnepanelen in de accu te krijgen, geconcludeerd dat de schuur de juiste plek is.
Zijn er ook al mensen die de Sessy uitlezen en aansturen via OpenHAB? Ben geïnteresseerd in de Sessy en wil deze dan graag gebruiken i.c.m. OpenHAB…
Ik ben recent van OpenHAB naar Home Assistant omgeschakeld, ik kan 't sterk aanraden. het is echt een verademing. Niet echt waar je naar op zoek was, maar worth itWpboy schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:43:
Zijn er ook al mensen die de Sessy uitlezen en aansturen via OpenHAB? Ben geïnteresseerd in de Sessy en wil deze dan graag gebruiken i.c.m. OpenHAB…
Ik heb nog eens 2021 (Corona) en 2022 (Oekraine) opnieuw gesimuleerd met de huidige Sessy specs en ook Q1 2023 gedaan.WillemD61 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:12:
Als je een optimale laad/ontlaad planning wilt maken (voor maximale winst), dan kan je hier een python programma vinden. https://github.com/WillemD61/battery-planning
Maximale opbrengst per Sessy:
2021 : 193.19 Euro
2022: 472.47 Euro
Q1 2023: 55,12 Euro
Dit zijn bedragen ex. BTW.
Dit met de volgende aannames/uitgangspunten:
1) Sessy specs max 5 kWh, 2.2 kW laden, 1.7 kW ontladen.
2) Lineaire laad/ontlaadcurve. Iets anders kan kleine verschuivingen tussen uren veroorzaken maar ik verwacht dat het effect minimaal zal zijn.
3) 100% effectief, dus wat er door de meter gaat komt ook in de Sessy en andersom. Ik heb geen idee wat de echte verliezen zijn bij laden/ontladen. Dit kan natuurlijk een flink effect hebben.
4) Dynamisch energiecontract zonder extra opslag (prijzen opgehaald van tranparency.entsoe.eu, is gelijk aan b.v. ANWB).
5) Volledige saldering incl. belastingen. Als je netto producent bent en je de energiebelasting niet terug meer krijgt is de opbrengst dus lager dan dit.
6) Geen rekening gehouden met zonnestroom en/of verbruik. Puur Sessy gebruiken voor laden/ontladen gedreven door uurtarief.
Duidelijk is dat bij hogere tarieven (zoals 2022) ook de bandbreedte groter is en dus de mogelijke opbrengst hoger. Op basis van deze 27 maanden zou de terugverdientijd dus 9 jaar zijn. (terugverdientijd varieert sterk met je aannames en je referentieperiode)
(27 maanden, totaal 872 euro opbrengst incl. BTW t.o.v. 3500 Euro investering)
2021 per maand
1 6.48
2 6.62
3 9.35
4 10.28
5 10.82
6 9.43
7 10.69
8 12.41
9 19.86
10 34.88
11 25.61
12 36.75
Total 193.19
2022 per maand
1 28.52
2 28.16
3 43.89
4 32.35
5 29.09
6 33.10
7 53.40
8 61.45
9 59.09
10 34.85
11 31.94
12 36.63
Total 472.47
Q1 2023 per maand
1 20.73
2 16.78
3 17.60
Total 55.12
@iedereen die al een Sessy heeft, werkt de RJ45 poort al? Volgens mij las ik ergens in het begin dat hier nog aan gewerkt werd en dat het ergens in de toekomst ondersteund zou gaan worden.
Dit is toegevoegd in v1.1.0 van de firmware (huidige versie is v1.2.1), maar ik gebruik het niet echt omdat de wireless verbinding voor mij prima werkt. Ik heb net even een kabel in de P1 dongle gedrukt, en die kreeg netjes een link en IP adres.DJP! schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:18:
@iedereen die al een Sessy heeft, werkt de RJ45 poort al? Volgens mij las ik ergens in het begin dat hier nog aan gewerkt werd en dat het ergens in de toekomst ondersteund zou gaan worden.
Mooi dat het werkt! Waar de Sessy bij mij komt te hangen is het draadloze signaal niet optimaal maar ligt er wel een ethernet kabel. Zijn er ergens release notes voor de firmware updates?PimDoos schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:49:
[...]
Dit is toegevoegd in v1.1.0 van de firmware (huidige versie is v1.2.1), maar ik gebruik het niet echt omdat de wireless verbinding voor mij prima werkt. Ik heb net even een kabel in de P1 dongle gedrukt, en die kreeg netjes een link en IP adres.
Ook al is het draadloze signaal optimaal ik zou altijd voor een ethernet kabel gaan.DJP! schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:11:
[...]
Mooi dat het werkt! Waar de Sessy bij mij komt te hangen is het draadloze signaal niet optimaal maar ligt er wel een ethernet kabel. Zijn er ergens release notes voor de firmware updates?
Fraai stukje werk, WillemD61.WillemD61 schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:37:
[...]
Ik heb nog eens 2021 en 2022 opnieuw gesimuleerd met de huidige Sessy specs en ook Q1 2023 gedaan.
Maximale opbrengst per Sessy:
2021 : 193.19 Euro
2022: 456,23 Euro
Q1 2023: 55,12 Euro
Dit zijn bedragen ex. BTW.
Dit met de volgende aannames/uitgangspunten:
1) Sessy specs max 5 kWh, 2.2 kW laden, 1.7 kW ontladen.
2) Lineaire laad/ontlaadcurve. Iets anders kan kleine verschuivingen tussen uren veroorzaken maar ik verwacht dat het effect minimaal zal zijn.
3) 100% effectief, dus wat er door de meter gaat komt ook in de Sessy en andersom. Ik heb geen idee wat de echte verliezen zijn bij laden/ontladen. Dit kan natuurlijk een flink effect hebben.
4) Dynamisch energiecontract zonder extra opslag (prijzen opgehaald van tranparency.entsoe.eu, is gelijk aan b.v. ANWB).
5) Volledige saldering incl. belastingen. Als je netto producent bent en je de energiebelasting niet terug meer krijgt is de opbrengst dus lager dan dit.
6) Geen rekening gehouden met zonnestroom en/of verbruik. Puur Sessy gebruiken voor laden/ontladen gedreven door uurtarief.
Duidelijk is dat bij hogere tarieven (zoals 2022) ook de bandbreedte groter is en dus de mogelijke opbrengst hoger. Op basis van deze 27 maanden zou de terugverdientijd dus 9.2 jaar zijn. (terugverdientijd varieert sterk met je aannames en je referentieperiode)
(27 maanden, totaal 852 euro opbrengst incl. BTW t.o.v. 3500 Euro investering)
2021 per maand
1 6.48
2 6.62
3 9.35
4 10.28
5 10.82
6 9.43
7 10.69
8 12.41
9 19.86
10 34.88
11 25.61
12 36.75
Total 193.19
2022 per maand
1 28.52
2 28.16
3 43.89
4 32.35
5 29.09
6 33.10
7 53.40
8 61.45
9 59.09
10 34.85
11 31.94
12 36.63
Total 472.47
Q1 2023 per maand
1 20.73
2 16.78
3 17.60
Total 55.12
Zelf beschouw ik een thuisaccu hetzelfde als een koelkast, wasmachine, vaatwasser, close-in-boiler, of auto. Daar bereken ik ook de terugverdientijd niet van want is vooral bedoeld voor comfort, noodzaak, of zelfbeschikking (zoals de auto qua gaan en staan waar en wanneer je wilt).
De release notes worden (meestal) gedeeld via portal.sessy.nl.DJP! schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:11:
[...]
Zijn er ergens release notes voor de firmware updates?
Heb een account gemaakt, kan alleen niets zien of doen. Ik denk dat je echt een Sessy moet hebben en die ook geregistreerd hebben om iets van de release notes te kunnen zien.
Was het maar waar. Ik heb er twee en zie niets van release-notes in de portal.DJP! schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:04:
Heb een account gemaakt, kan alleen niets zien of doen. Ik denk dat je echt een Sessy moet hebben en die ook geregistreerd hebben om iets van de release notes te kunnen zien.
(tenzij ik het niet weet te vinden maar er zijn maar ongeveer 7 pages ter beschikking)
[ Voor 10% gewijzigd door KoQuest op 12-04-2023 22:42 ]
Hoe kan je 2 keer een release 1.1.1 hebben?PimDoos schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:25:
Ik heb deze view op portal.sessy.nl/users/notifications:
[Afbeelding]
Weliswaar niet de meest recente releasenotes, maar die kwamen er nog aan hoorde ik. Er wordt ook gekeken of de release notes ergens op de website (ik neem aan sessy.nl) geplaatst kunnen worden.
Dit wrkt trouwens niet als je de Sessy nog niet heb. Ik moet dus nog ff geduld hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 13-04-2023 20:46 ]
Heb een account gemaakt maar heb nog geen Sessy. De site geeft geen notes. 2 mogelijkheden werkt alleen als je een Sessy gekoppeld hebt of je krijgt alleen de berichten die worden uitgebracht op een datum na het aanmaken van het account.PimDoos schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:25:
Ik heb deze view op portal.sessy.nl/users/notifications:
[Afbeelding]
Weliswaar niet de meest recente releasenotes, maar die kwamen er nog aan hoorde ik. Er wordt ook gekeken of de release notes ergens op de website (ik neem aan sessy.nl) geplaatst kunnen worden.
Ik denk inderdaad vanaf de datum dat je accu's hebt en ook een account hebt aangemaakt en accu's gekoppeld.hanev001 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:48:
[...]
Heb een account gemaakt maar heb nog geen Sessy. De site geeft geen notes. 2 mogelijkheden werkt alleen als je een Sessy gekoppeld hebt of je krijgt alleen de berichten die worden uitgebracht op een datum na het aanmaken van het account.
Dat verklaart voor mij dat ik niets zie staan (en PimDoos dus wel omdat hij al eerdere de accu's had).
Overigens heb ik versie 1.2.1 in de dongles staan.
[ Voor 4% gewijzigd door KoQuest op 13-04-2023 23:01 ]
Maar zijn er bijvoorbeeld al update geweest voor de API? Vooral de P1 dongle is/was redelijk beperkt quacAPI data.
De API is nog niet veel veranderd sinds de 1.0.0 release. Wel zijn er datapunten toegevoegd voor de signaalsterkte van de WiFi adapter (in dBm) en de netfrequentie (in Hz).DJP! schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:28:
Maar zijn er bijvoorbeeld al update geweest voor de API? Vooral de P1 dongle is/was redelijk beperkt quacAPI data.
Meer datapunten staan wel op de planning, maar daar ligt nu de focus nog niet op voor zover ik weet.
Zijn er al andere gebruikers die twee accu's hebben hangen? Ik krijg namelijk de indruk dat de ene sessy de andere sessy soms staat leeg te trekken. Maar kan het niet echt hard achterhalen. Ik heb vanochtend wel de accu uitgezet die stond te laden (voorraad 92%).En prompt begon de andere accu te laden met overschot van zonnepanelen (rond de 450w met dit weer), (voorraad in accu was 30%).
Mijn opstelling:
Accu 1, op fase 2.
Accu 2, op fase 3.
Stroom trekken via fase 1 wordt gezien door de P1-dongle maar op fase 1 geen accu dus hoogstens stroom uit zonnepanelen (panelen op eigen groep 3 fases).
Accu's op eigen 3-fasen-groep in meterkast.
Dus andere bezitters van 2 accu's die ervaring hebben?
Mijn opstelling:
Accu 1, op fase 2.
Accu 2, op fase 3.
Stroom trekken via fase 1 wordt gezien door de P1-dongle maar op fase 1 geen accu dus hoogstens stroom uit zonnepanelen (panelen op eigen groep 3 fases).
Accu's op eigen 3-fasen-groep in meterkast.
Dus andere bezitters van 2 accu's die ervaring hebben?
Je bedoelt dat accu 1 laadt terwijl accu 2 ontlaadt?
Theoretisch kan dat als het verschil in verbruik tussen de twee fases waar de sessies op zitten groot is.
De stand '0 op de meter' kan ook van invloed zijn lijkt me. Overcapaciteit ging eerst naar accu 1, die valt weg, dan kan hij het nog in accu 2 kwijt.
Er kan geen stroom lopen van fase 1 naar fase 2 als je dat vermoedt. Dus letterlijk de ene accu trekt de andere leeg kan niet. Het (ont)laadvermogen verdelen over de batterijen kan wel. Als je op fase 1 niets verbruikt en op fase 2 een oven en een wasdroger, kan batterij 1 laden en batterij 2 ontladen of niet opladen omdat je anders over de maximale stroom van die fase gaat.
Maar data loggen kan geen waad om het aan te tonen...
Theoretisch kan dat als het verschil in verbruik tussen de twee fases waar de sessies op zitten groot is.
De stand '0 op de meter' kan ook van invloed zijn lijkt me. Overcapaciteit ging eerst naar accu 1, die valt weg, dan kan hij het nog in accu 2 kwijt.
Er kan geen stroom lopen van fase 1 naar fase 2 als je dat vermoedt. Dus letterlijk de ene accu trekt de andere leeg kan niet. Het (ont)laadvermogen verdelen over de batterijen kan wel. Als je op fase 1 niets verbruikt en op fase 2 een oven en een wasdroger, kan batterij 1 laden en batterij 2 ontladen of niet opladen omdat je anders over de maximale stroom van die fase gaat.
Met een Youless kun je goed uitlezen wat er per fase verbruikt wordt,rene037 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:40:
En je ziet direct het totaal van je 3 fase's
/f/image/3oNeR9QBg4YpWTnNk4ngAsqa.png?f=fotoalbum_large)
Goedenmiddag,
Ik heb zojuist ook een Sessy gereserveerd. Mijn naam is Pieter. Mijn achtergrond is MTS elektrotechniek uit de jaren 70
Onze woning heeft drie sets zonnepanelen, 3,2 en 2 en 2 kW, de laatste twee zelf aangelegd. Heb een drie fase installatie, op elke fase een zonnepaneel set, tbv de gelijktijdigheidsfactor, blijft een mooi woord. Ik heb een drie fase aansluiting naar de garage en ben van plan om op de fase van de 3,2 kW omvormer de Sessy aan te sluiten.
Ben benieuwd met Sessy in de ¨meter op nul stand¨, of die dan keurig op zijn fase terug gaat leveren als op een andere fase energie gevraagd wordt en zo de meter op nul houdt. Bijv. bij sluipverbruik in de nachturen.
Ik volg het hier met interesse en zal mijn technische kennis en ervaring delen. Dus het grote wachten is begonnen.....
Ik heb zojuist ook een Sessy gereserveerd. Mijn naam is Pieter. Mijn achtergrond is MTS elektrotechniek uit de jaren 70
Ben benieuwd met Sessy in de ¨meter op nul stand¨, of die dan keurig op zijn fase terug gaat leveren als op een andere fase energie gevraagd wordt en zo de meter op nul houdt. Bijv. bij sluipverbruik in de nachturen.
Ik volg het hier met interesse en zal mijn technische kennis en ervaring delen. Dus het grote wachten is begonnen.....
Inderdaad dat bedoelde ik.rene037 schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:40:
Ik had ze ook allebei met Nul-op-de-Meter ingesteld.
Fases onderling wisselen dus niets uit; goed; vermoeden is bevestigd.
En maar ff extra data-logging toepassen.
Handig overzicht.Peterhardenberg schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:48:
[...]
Met een Youless kun je goed uitlezen wat er per fase verbruikt wordt,
En je ziet direct het totaal van je 3 fase's
[Afbeelding]
Ik zal eens kijken of ik zoiets in HomeAssistant kan opstellen. De P1-gegevens komen daar al netjes in door, dus nu nog mooi dashboardje maken (bijv a la youless, dank)
Welke informatie stuurt de P1 van de slimme meter naar de Sessys? Ik ben in de veronderstelling dat een 3fase slimme meter de waarden van elke fase bij elkaar optelt en dus of levering of teruglevering meet. Deze data zou in NOM mode naar de Sessy's moeten gaan en die zouden dus allebei het zelfde moeten doen
Er zijn berichten geweest dat sommige meters deze registratie niet goed doen maar na een melding bij de netwerkbeheerder via een software update kunnen worden aangepast. Is dit misschien de oorzaak?
Er zijn berichten geweest dat sommige meters deze registratie niet goed doen maar na een melding bij de netwerkbeheerder via een software update kunnen worden aangepast. Is dit misschien de oorzaak?
Hanev001
Mijn slimme 3 fase meter zendt op de P1 de waardes per fase, dus je kan zien wat er per fase gebeurt.
Achter de schermen telt ie de waardes op en weet ie of het leveren of terugleveren is
Mijn slimme 3 fase meter zendt op de P1 de waardes per fase, dus je kan zien wat er per fase gebeurt.
Achter de schermen telt ie de waardes op en weet ie of het leveren of terugleveren is
Ja ok maar wat leest de Sessy. Is dat de waarde van de fase waar de betreffende Sessy op zit of de som van de 3 fasen?.Pibri schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:42:
Hanev001
Zover reikt mijn kennis ook nog niet. Maar logischerwijs krijgt ie ook de totale waardes mee over de drie fasen anders kan ie nooit de meter op nul houden, dan zou ie alleen zn eigen fase zien. Op de site staat dat 1 Sessy ook geschikt is voor drie fase.hanev001 schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:54:
[...]
Ja ok maar wat leest de Sessy. Is dat de waarde van de fase waar de betreffende Sessy op zit of de som van de 3 fasen?.
Sessy hangt een dongle op de P1-slimme-meter. Dat noem ik zelf maar even de Sessy-P1-dongle, ter onderscheid van de dongles die aan de accu's hangen. In mijn geval twee accu's dus nog twee extra dongles die zijn uit te lezen. (totaal dus drie dongles van sessy, en dan ook nog uitlezingen in de portal via de website van sessy).Pibri schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:06:
[...]
Zover reikt mijn kennis ook nog niet. Maar logischerwijs krijgt ie ook de totale waardes mee over de drie fasen anders kan ie nooit de meter op nul houden, dan zou ie alleen zn eigen fase zien. Op de site staat dat 1 Sessy ook geschikt is voor drie fase.
Hieronder een screenshot van de Sessy-P1-dongle.
/f/image/8PNgi4LX9Qeg5BtWPt4xGwrX.png?f=fotoalbum_large)
Min is terugleveren, plus is consumeren vanaf het grid. Ik doe dan maar even de aanname dat de Sessy-P1-dongle de totalen van de drie fases laat zien. Ik heb DSMR 5.
Ik hoop dat de omvormers van de zonnepanelen daar dan ook hangen. Sessie zit tussen de uitgang van de zonnepanelenomvormer (Geen echt woord) en het net. Dat hoeft niet per se, maar dan mis je een stuk functionaliteit omdat Sessy geen weet heeft van de zonnepanelen, anders dan wat de P! aan data levert.Pibri schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:04:
Ik heb een drie fase aansluiting naar de garage en ben van plan om op de fase van de 3,2 kW omvormer de Sessy aan te sluiten.
Nog opmerking van algemene aard: Het hangt van de slimme meter af of hij info per fase levert. Dat wordt door het software- of dsmrniveau bepaald. Mijn meter is al ouder en heeft versie 2.5, die levert de som en per 10 seconde. Versie 5 levert per fase en per seconde. Daarnaast ook de spanning. Ik meen dat ook de baudrate anders is.
Het ligt inderdaad aan de versie versie van het DSMR protocol hoevaak je welke informatie krijgt. Ik heb zelf een DSRM 4 meter. Deze levert elke 10 seconde een telegram waarin per fase het vermogen en de tellerstanden worden verstuurd. Vanaf DSMR 5 is het volgens mij elke seconde en ook de spanningen die worden meegestuurd.
Wat de Sessy P1 dongle hiermee doet is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Er moet ergens slimmigheid zitten die bepaalt hoeveel de Sessy moet ontladen of laden. Of dit in de P1 dongle zit of bij de batterij dongle is me niet helemaal duidelijk. Volgens mij kun je wel per Sessy aangeven op welke fase deze zit en hoeveel Sessy's er op die fase zitten en hoeveel Sessy's er in totaal zijn.
Wat de Sessy P1 dongle hiermee doet is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Er moet ergens slimmigheid zitten die bepaalt hoeveel de Sessy moet ontladen of laden. Of dit in de P1 dongle zit of bij de batterij dongle is me niet helemaal duidelijk. Volgens mij kun je wel per Sessy aangeven op welke fase deze zit en hoeveel Sessy's er op die fase zitten en hoeveel Sessy's er in totaal zijn.
Ik vermoed dat de P1-dongle meet wat de vraag is (alledrie fases, vermogen en spanning, want hangt aan slimmemeter) en omdat die verbinding heeft met de dongles van de batterijen wordt de ontlading ervan verhoogd of verlaagd. Zonet had ik ze allebei op ontlading van 1,7 kW.DJP! schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:52:
Het ligt inderdaad aan de versie versie van het DSMR protocol hoevaak je welke informatie krijgt. Ik heb zelf een DSRM 4 meter. Deze levert elke 10 seconde een telegram waarin per fase het vermogen en de tellerstanden worden verstuurd. Vanaf DSMR 5 is het volgens mij elke seconde en ook de spanningen die worden meegestuurd.
Wat de Sessy P1 dongle hiermee doet is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Er moet ergens slimmigheid zitten die bepaalt hoeveel de Sessy moet ontladen of laden. Of dit in de P1 dongle zit of bij de batterij dongle is me niet helemaal duidelijk. Volgens mij kun je wel per Sessy aangeven op welke fase deze zit en hoeveel Sessy's er op die fase zitten en hoeveel Sessy's er in totazijnal zijn.
En inderdaad kun/moet je per Sessy aangeven op welke fase deze zit en hoeveel Sessy's er op die fase zitten en hoeveel Sessy's er in totaal zijn. Zowel in de P1-dongle als op de portal.
Met 3350 euro voor een 5 kWh sessy is dat nog een goede prijs? Hebben de eerste mensen veel minder betaald?
Op mijn bierviltje berekening kom ik op max 2 euro per dag aan mogelijke besparing als salderen stopt.
Kleine 5 jaar om investering eruit te halen, maar te kort om na 10 jaar weer te kunnen vervangen.
Op mijn bierviltje berekening kom ik op max 2 euro per dag aan mogelijke besparing als salderen stopt.
Kleine 5 jaar om investering eruit te halen, maar te kort om na 10 jaar weer te kunnen vervangen.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Een ding weet je zeker: goedkoper dan vandaag wordt het niet.Maarten69 schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:37:
Met 3350 euro voor een 5 kWh sessy is dat nog een goede prijs? Hebben de eerste mensen veel minder betaald?
(zie een eerdere post van mij)
Persoonlijk beschouw ik een thuisaccu net zoals een koelkast, cvketel, wasmachine, auto etc. Daar berekenen we ook de terugverdientijd niet van. Terwijl je met een dynamisch energiecontract ook betaald kan terugleveren. Had je dat ook meegenomen in je berekeningen?
IK denk dat je berekening niet klopt. In de winter maanden heb je niet veel aan een Sessy dus die dagen moet je niet meetellen.Dan blijven er circa 225 dagen over. Als het je lukt om in de zomer de Sessy elke dag helemaal leeg te trekken dan kan je dus maximaal op 1125 kWh komen. Daarvan af moet de laadverliezen blijft over circa 1000 kWh. De waarde daarvan is het verschil tussen de allin-leverprijs en 80% van de kale leverprijs. Als je de 40 cent van het prijsplafond als rekenbasis neemt kom je op een verschil uit van circa 25 cent . Dus per jaar maximaal 250 Euro. En dat telt alleen als de saldering volledig is afgeschaft.Maarten69 schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:37:
Conclusie: doe je het voor het geld, niet aan beginnen. Voor hobby of klimaat, daar moet je wat voor over hebben.
Als ik afgelopen winter met een dynmaisch contract beoordeel is een Sessy super interresant.hanev001 schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:19:
[...]
IK denk dat je berekening niet klopt. In de winter maanden heb je niet veel aan een Sessy dus die dagen moet je niet meetellen.Dan blijven er circa 225 dagen over. Als het je lukt om in de zomer de Sessy elke dag helemaal leeg te trekken dan kan je dus maximaal op 1125 kWh komen. Daarvan af moet de laadverliezen blijft over circa 1000 kWh. De waarde daarvan is het verschil tussen de allin-leverprijs en 80% van de kale leverprijs. Als je de 40 cent van het prijsplafond als rekenbasis neemt kom je op een verschil uit van circa 25 cent . Dus per jaar maximaal 250 Euro. En dat telt alleen als de saldering volledig is afgeschaft.
Conclusie: doe je het voor het geld, niet aan beginnen. Voor hobby of klimaat, daar moet je wat voor over hebben.
Ik denk dat mensen veel te optimistisch denken over de netto opbrengst van dynamische contracten. Daarnaast betwijfel ik of mensen het volhouden om jarenlang elke dag actief te handelen om dat resultaat te behalen . Ik sluit niet uit dat het mogelijk is maar vindt het onwaarschijnlijk.John245 schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:25:
[...]
Als ik afgelopen winter met een dynmaisch contract beoordeel is een Sessy super interresant.