Acties:
  • +2 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:31:
[...]

Ik denk dat mensen veel te optimistisch denken over de netto opbrengst van dynamische contracten. Daarnaast betwijfel ik of mensen het volhouden om jarenlang elke dag actief te handelen om dat resultaat te behalen . Ik sluit niet uit dat het mogelijk is maar vindt het onwaarschijnlijk.
Ik denk dat dat handelen geautomatiseerd kan worden. Als je het elke dag handmatig moet doen is het inderdaad niet vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

DJP! schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:33:
Ik denk dat dat handelen geautomatiseerd kan worden.
Maar veel is helaas (nog) niet te automatiseren en/of lang uit te stellen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:24
DukeBox schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:12:
[...]

Heb je voorbeelden wat niet te automatiseren is?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je alleen na de Sessy kijkt en je hebt een dynamisch contract is het automatiseren niet heel lastig lijkt me. Opbrengst van zonnepanelen kunnen ze tegenwoordig ook goed voorspellen en valt dus ook wel mee te nemen.

Het zijn de zwaardere gebruikers die lastiger zijn, laadpaal schema’s, wasmachine, vaatwasser etc. Dit maakt het lastiger. Maar als je alleen na de Sessy kijkt valt het wel mee volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

John245 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:19:
Heb je voorbeelden wat niet te automatiseren is?
O.a. wasmachine, droger, koelkast, vriezer, legionellarun (boiler). Er zijn vast apparaten waar meer mogelijk is maar het is uiteraard geen optie om die dan maar te vervangen. En dingen die niet (langdurig) zijn uit te stellen: wassen, koken, stofzuigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 21:37
hanev001 schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:54:
[...]

Ja ok maar wat leest de Sessy. Is dat de waarde van de fase waar de betreffende Sessy op zit of de som van de 3 fasen?.
De Sessy P1 dongle geeft op dit moment één meetpunt: de som van het actuele vermogen over alle fasen. Dit wordt als basis gebruikt voor de 'Nul op de Meter' modus.

In de API zit dit verwerkt als 'net_power_delivered' met kW als eenheid.
http://SESSY-XXXX.local/api/v1/p1/status
code:
1
2
3
4
5
{
    "status":   "ok",
    "state":    "P1_OK",
    "net_power_delivered":  0.11100000143051147
}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
DukeBox schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:25:
[...]

O.a. wasmachine, droger, koelkast, vriezer, legionellarun (boiler). Er zijn vast apparaten waar meer mogelijk is maar het is uiteraard geen optie om die dan maar te vervangen. En dingen die niet (langdurig) zijn uit te stellen: wassen, koken, stofzuigen..
Kijk eens naar Miele@home. Probleem van je wasmachine, droger en koelkast en vriezer is al opgelost. Een beetje systeem kun je de legionellarun ook wel plannen. Wassen is nog wel ff uit te stellen. Stofzuiger kan met een robotstofzuiger,

Blijft alleen het koken nog over.

En je moet ook niet nu alles gaan vervangen. Je moet een lange termijn strategie hebben. Hier vanaf 2010 bij iedere aanschaf rekening mee gehouden. En alle keukenappartuur ondertussen geautomatiseerd. En de wasmachine en extra koel-/vriescombinatie komen vast binnenkort ook wel aan de beurt (respectievelijk 19 en 21 jaar oud).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Maarten69 schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:37:
Met 3350 euro voor een 5 kWh sessy is dat nog een goede prijs? Hebben de eerste mensen veel minder betaald?
Op mijn bierviltje berekening kom ik op max 2 euro per dag aan mogelijke besparing als salderen stopt.
Kleine 5 jaar om investering eruit te halen, maar te kort om na 10 jaar weer te kunnen vervangen.
Voor € 6579 heb je deze week nog een SolaX 12kWh pakket met BMS. De hybride omvormer moet je er dan nog wel bij kopen.
Voordeel van de SolaX is wel dat deze opzet kan laden en ontladen met 8kW, met twee Sessies red je zo’n vermogen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
PimDoos schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:31:
[...]

De Sessy P1 dongle geeft op dit moment één meetpunt: de som van het actuele vermogen over alle fasen. Dit wordt als basis gebruikt voor de 'Nul op de Meter' modus.

In de API zit dit verwerkt als 'net_power_delivered' met kW als eenheid.
http://SESSY-XXXX.local/api/v1/p1/status
code:
1
2
3
4
5
{
    "status":   "ok",
    "state":    "P1_OK",
    "net_power_delivered":  0.11100000143051147
}
Kan dit totale-som-actuele-vermogen verklaren dat mijn ene sessy, de andere sessy leegtrekt? Ik heb er twee en zie dit nu weer gebeuren, terwijl de huidige vraag in huis gedekt kan worden door de zonnepanelen. Die ene sessy zit nu onder de 20%...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
ErnstvV schreef op maandag 17 april 2023 @ 06:22:
[...]

Voor € 6579 heb je deze week nog een SolaX 12kWh pakket met BMS. De hybride omvormer moet je er dan nog wel bij kopen.
Voordeel van de SolaX is wel dat deze opzet kan laden en ontladen met 8kW, met twee Sessies red je zo’n vermogen niet.
En een hybride omvormer voor dit vermogen is rond de Eur 2.000,--? Dat komt er dan nog bij.

Qua vergelijkbaarheid van prijzen zie ik vaak de constructie dat prijs van gebruiksklaar systeem wordt gedeeld door aantal Kw. En dat geeft prijs per Kw, en valt mee te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:49
KoQuest schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:22:
[...]
Kan dit totale-som-actuele-vermogen verklaren dat mijn ene sessy, de andere sessy leegtrekt? Ik heb er twee en zie dit nu weer gebeuren, terwijl de huidige vraag in huis gedekt kan worden door de zonnepanelen. Die ene sessy zit nu onder de 20%...
Als dit you bevinding is wellicht toch neer leggen bij Sessy zelf.
Met wat screen shots en dergelijke er bij.
Zullen dit dan zeker op pakken

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:28
In januari 2023 ook een sessy besteld. Had nog budget over in mijn duurzaamheidsdepot van de woning. Geldverstrekker na een week communiceren overtuigd dat dit toch hier onder valt.

Planning is Q3 2023 :)

Ben zeer benieuwd.

The ones with the greatest power protect those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:20
DukeBox schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:12:
[...]

Hoezo niet te automatiseren? Hier is een programma dat het doet:
https://github.com/WillemD61/battery-planning

Ik run dit programma nu al een tijd elk uur en simuleer een Sessy (ik heb die niet maar wilde weten wat de mogelijke opbrengst zou kunnen zijn) en gebruik daar ook de voorspelling van zonneopbrengst bij.
Door dit elk uur opnieuw te runnen wordt de planning telkens bijgesteld met het daadwerkelijke gebruik en daadwerkelijke productie.
En als gevolg van de planning wordt de Sessy (simulatie) in stand opladen/ontladen/uit gezet en wordt de actuele lading bijgehouden.

Om dit met een echte Sessy te laten werken hoef je alleen de API aan te passen.

Gevolg is dat de Sessy ongeveer twee keer per dag helemaal wordt opgeladen en ontladen.

Zie eerder in dit forum thread voor financiele resultaten over 2021 en 2022 en Q1 2023 (zonder zon).
WillemD61 in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

[ Voor 3% gewijzigd door WillemD61 op 17-04-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe schakel ik daar mee in dat mijn koelkast/vriezer dan (maximaal) gaat koelen? Of mijn wasmachine/droger zijn programma even uitstelt..
John245 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:32:
Kijk eens naar Miele@home. Probleem van je wasmachine, droger en koelkast en vriezer is al opgelost. Een beetje systeem kun je de legionellarun ook wel plannen.
Wassen is nog wel ff uit te stellen. Stofzuiger kan met een robotstofzuiger,
Zoals je zelf later in je reactie al aangeeft is dat pas interessant als je dingen gaat vervangen en dan nog is het maar de vraag hoe goed dat integreert (de mogelijkheden om apparaat aansturing bij te regelen van Miele@home zijn nog best wel beperkt) en nog belangrijker blijft werken als de fabrikant de ondersteuning stopt of zelfs de stekker er uit trekt bij cloud producten.
Wassen uitstellen is ook maar beperkt, ik ga er even vanuit dat je geen (jonge) kinderen hebt?
Een robot stofzuiger vind ik in geen enkel opzicht een vervanging van een normale stofzuiger (althans in mijn gezin niet), het is meer als extra waardoor ik misschien iets minder vaak mijn normale stofzuiger nodig heb.
Qua vermogen toch een die bij mij flink aantikt, ik gebruik vaak mijn oven(s) en kook uiteraard ook op inductie. Ik kan moeilijk een uur eerder of later eten (ook hier weer door de kinderen).

Neemt niet weg dat ik mij geheel aansluit bij je gedachtegang, ik zal waar ik kan er rekening mee houden en van te voren proberen te plannen maar volledig automatiseren zie ik op korte termijn nog niet gebeuren. Maar ik ben wel benieuwd naar berekeningen of het niet goedkoper (en eenvoudiger) is om meer accu capaciteit te nemen en daar flexibeler gebruik van te maken dan je hele huishouding tot op de minuut bij te laten regelen.

[ Voor 75% gewijzigd door DukeBox op 17-04-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
DukeBox schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:23:
[...]

Hoe schakel ik daar mee in dat mijn koelkast/vriezer dan (maximaal) gaat koelen? Of mijn wasmachine/droger zijn programma even uitstelt..
Dat zou inderdaad nog een extra toevoeging zijn. Het huidige programma bepaalt na afloop van de planning nog wat de overgebleven/inactieve uren zijn met de laagste prijzen en markeert deze met low1, low2, low3. Die uren kan je dan het beste gebruiken om zware verbruikers aan te schakelen.

Als je het heel ver zou willen doortrekken, zou je een lijst kunnen maken met "gewenste activiteiten", zoals bijvoorbeeld een wasmachine met daarna een droger, een oven etc. met gewenste vroegste/laatste tijden en die gegevens ook gebruiken in de planning. Wordt wel erg complex. Als je kan bedenken hoe je het zou willen afhandelen dan kan je het ook programmeren.

[ Voor 25% gewijzigd door WillemD61 op 17-04-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Kijk eens naar een Home automation oplossing. Die koelkast vriezer heeft ook een API. Er zijn zelfs al Node_RED flows voor die je zo kan gebruiken om je energiekosten te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

John245 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:40:
Kijk eens naar een Home automation oplossing. Die koelkast vriezer heeft ook een API. Er zijn zelfs al Node_RED flows voor die je zo kan gebruiken om je energiekosten te minimaliseren.
Kom dan eens met een specifiek API voorbeeld? Als ik er op zoek kom ik niets tegen om programma's te manipuleren. Alleen uitstel van het starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DukeBox schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:46:
[...]

Kom dan eens met een specifiek API voorbeeld? Als ik er op zoek kom ik niets tegen om programma's te manipuleren. Alleen uitstel van het starten.
Uitstel starten kun je ook zien als verhogen temperatuurinstelling koelkast.

Je haalt uit de Tibber API de goedkope tarieven. Vervolgens zet je de vaatwaser aan met uitgesteld programma. Domotica applicatie anticipeert hierop en kiest de beste tijd om te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
psdata schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:42:
[...]

Als dit you bevinding is wellicht toch neer leggen bij Sessy zelf.
Met wat screen shots en dergelijke er bij.
Zullen dit dan zeker op pakken
Zekers, psdata, eerder vorige week al zo gedaan, en afgelopen vrijdag overleg. Twan via msteams gesproken en mee laten kijken.
Toen leek het opgelost. Maar werd gemixed met onzekerheden over laatste versies van firmware. Hij had iets op donderdag gepushed waardoor mijn instellingen overal verdwenen waren. Daarom toen 'vermoedelijk' opgelost.
Blijkt hoogstwaarschijnlijk niet zo te zijn.

Ben nu op mn werk dus kan niet echt ingrijpen op de accu's zelf...door er eentje stop te zetten waardoor de ander kans krijgt goed op te laden. Nu 15%...
Als zometeen de zon echt gaat schijnen stabiliseert eea wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

John245 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:53:
Je haalt uit de Tibber API de goedkope tarieven. Vervolgens zet je de vaatwaser aan met uitgesteld programma. Domotica applicatie anticipeert hierop en kiest de beste tijd om te starten.
Maar dat is niet wat ik wil cq. efficient is. Het lange programma is het meest energie zuinig (~4 uur, en dat is bij mij nog steeds het uitgangspunt) maar op momenten dat er dus een negatieve stroomprijs is wil ik dit aanpassen naar kort(er) zodat er meer energie verbruikt wordt echter dat is niet mogelijk, ook niet bij miele@home.
En dat met aanpassen van de koelkast temp. gaan wij het niet eens worden denk ik ;)

Maar om weer ontopic te komen, met Sessy heb je wel de benodigde 'buffer' om de apparaten met minder flexibele domotica aansturing op te vangen.
KoQuest schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:08:
Slimme stekkers overal tussen?
Waar allemaal tussen dan? Moderne apparaten (koelkast/vriezer) gaan daar niet goed op. Laat staan voor dingen met een digitaal programma (bijna alles tegenwoordig).

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 17-04-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
WillemD61 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:37:
[...]

Dat zou inderdaad nog een extra toevoeging zijn. Het huidige programma bepaalt na afloop van de planning nog wat de overgebleven/inactieve uren zijn met de laagste prijzen en markeert deze met low1, low2, low3. Die uren kan je dan het beste gebruiken om zware verbruikers aan te schakelen.

Als je het heel ver zou willen doortrekken, zou je een lijst kunnen maken met "gewenste activiteiten", zoals bijvoorbeeld een wasmachine met daarna een droger, een oven etc. met gewenste vroegste/laatste tijden en die gegevens ook gebruiken in de planning. Wordt wel erg complex. Als je kan bedenken hoe je het zou willen afhandelen dan kan je het ook programmeren.
Slimme stekkers overal tussen? Uitlezen, starten, stoppen, en verwerken in HomeAssistant scenario's. Al of niet NodeRed gebruiken (want geen lock-in van leverancierscontroller). De nieuwe Homey (goeie mesh namelijk) die ik krijg beschouw ik ook enkel als verzamelaar van data, en doe niets in hun flow-programmatuur. Maar wel zoveel mogelijk in hardware-onafhankelijke HomeAssistant. (en HA is een nederlands product (koopt nederlandse waar want zo helpen we elkaar)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
DukeBox schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:06:
[...]

Maar dat is niet wat ik wil cq. efficient is. Het lange programma is het meest energie zuinig (~4 uur, en dat is bij mij nog steeds het uitgangspunt) maar op momenten dat er dus een negatieve stroomprijs is wil ik dit aanpassen naar kort(er) zodat er meer energie verbruikt wordt echter dat is niet mogelijk, ook niet bij miele@home.
En dat met aanpassen van de koelkast temp. gaan wij het niet eens worden denk ik ;)

Maar om weer ontopic te komen, met Sessy heb je wel de benodigde 'buffer' om de apparaten met minder flexibele domotica aansturing op te vangen.
Idee om een korter programma te doen want toch alles op accu's?
Van grid trekken met negatieve prijs betekent: laten draaien wat kan draaien, en daarnaast accu's opladen.
Sessy is erop gericht om binnen 2,5 uur weer vol te kunnen zijn, want meestal is er 2 a 3 uur negatieve uurprijs. Sessy gerekend vanaf 0 naar 100, en in de praktijk starten die nooit bij 0 dus altijd kunnen laden met negatieve prijs.

Overigens wel leuke uses-cases, zo met een volop draaiend gezin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DukeBox schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:06:
[...]

[...]

Waar allemaal tussen dan? Moderne apparaten (koelkast/vriezer) gaan daar niet goed op. Laat staan voor dingen met een digitaal programma (bijna alles tegenwoordig).
Zolang het programma nog niet gestart is kan je bij Miele nog wel het programma wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
KoQuest schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:22:
[...]

Ik vermoed dat dit komt doordat beide Sessy's niet exact op hetzelfde moment de P1 uitlezen. De nul op de meter berekening is setpoint = vermogen sessy + vermogen P1.
Als Sessy 1 bijvoorbeeld -200 W leest gaat deze sturen op 200W laden (setpoint -200W). Het kan natuurlijk zijn dat dit in de praktijk 220W is, omdat er altijd wat afwijking zit in de sturing.
Sessy 2 leest vervolgens 20W op de P1 en gaat 20W leveren (setpoint +20W). Als hier weer een afwijking op zit van 5 W komt de P1 uit op -5W, waardoor Sessy 1 weer 5W extra gaat laden, etc.

Dit lijkt me een softwareprobleem waar ze bij Sessy naar moeten kijken. Dit is puur een kwestie van beter onderlinge coördinatie tussen de units. Volgens mij was dit ook al bij @Twan_V bekend.

Je zou de sturing ook kunnen uitvoeren vanuit bijvoorbeeld home assistant via de API startegie, waarbij je de waarde van je P1 meter gebruikt om de stuurwaarde te berekenen:
setpoint = (sessy1_power + sessy2_power) + p1_power
sessy1_setpoint = setpoint / 2
sessy2_setpoint = setpoint / 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

PimDoos schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:47:
Ik vermoed dat dit komt doordat beide Sessy's niet exact op hetzelfde moment de P1 uitlezen.
Dat zou een logische verklaring zijn, het mooiste is als ze eerst in 'neutral' gaan staan en dan pas omschakelen naar laden/ontladen wanneer er meerdere Sessys zijn, dan loop je daar niet tegenaan, het mooist is inderdaad dat de Sessys dan ook het bestaan van elkaar weten.

Het is eigenlijk wel idioot, ik heb 2 aansluitingen (huis en garage) en met een dynamisch tarief is er dus een verdien model om via het 'grid' de ene met de andere op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
[...]

Ik vermoed dat dit komt doordat beide Sessy's niet exact op hetzelfde moment de P1 uitlezen. De nul op de meter berekening is setpoint = vermogen sessy + vermogen P1.
Als Sessy 1 bijvoorbeeld -200 W leest gaat deze sturen op 200W laden (setpoint -200W). Het kan natuurlijk zijn dat dit in de praktijk 220W is, omdat er altijd wat afwijking zit in de sturing.
Sessy 2 leest vervolgens 20W op de P1 en gaat 20W leveren (setpoint +20W). Als hier weer een afwijking op zit van 5 W komt de P1 uit op -5W, waardoor Sessy 1 weer 5W extra gaat laden, etc.

Dit lijkt me een softwareprobleem waar ze bij Sessy naar moeten kijken. Dit is puur een kwestie van beter onderlinge coördinatie tussen de units. Volgens mij was dit ook al bij @Twan_V bekend.

Je zou de sturing ook kunnen uitvoeren vanuit bijvoorbeeld home assistant via de API startegie, waarbij je de waarde van je P1 meter gebruikt om de stuurwaarde te berekenen:
Dat zal dan vooral bij DSMR5 meters voorkomen omdat die elke seconde de P1 data bijwerken terwijl DSMR4 dat met een interval van 10 seconden doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
[...]

Dank PimDoos, en ik hoop ook dat Sessy zelf daar naar kijkt en dit oplost.
In de tussentijd ga ik heel snel de steile learning curve van HA door ;) en je algoritme uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
[...]

Een robot stofzuiger vind ik in geen enkel opzicht een vervanging van een normale stofzuiger (althans in mijn gezin niet), het is meer als extra waardoor ik misschien iets minder vaak mijn normale stofzuiger nodig heb.
Lol. Ik heb een langharige kat die ongeveer elke dag het idee heeft om de totale vacht te vervangen. En een robot stofzuiger is een zegen, zeker in combinatie met een robot dweil er achter aan.

Als je let op de kwaliteit van de stofzuiger dan is het een prima vervanger van de 'normale' (?) stofzuiger (jaja, bovenop de plinten en spinnenrag doet hij niet).

Maar je hoeft er zeker niet aan te beginnen hoor. Ben je trouwens te vinden in dit filmpje? :)

YouTube: Opkomst van de mobiele telefoon | Klikbeet | Bron: Frans Bromet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
John245 schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:32:
[...]

Kijk eens naar Miele@home. Probleem van je wasmachine, droger en koelkast en vriezer is al opgelost. Een beetje systeem kun je de legionellarun ook wel plannen. Wassen is nog wel ff uit te stellen. Stofzuiger kan met een robotstofzuiger,

En je moet ook niet nu alles gaan vervangen. Je moet een lange termijn strategie hebben. Hier vanaf 2010 bij iedere aanschaf rekening mee gehouden. En alle keukenappartuur ondertussen geautomatiseerd. En de wasmachine en extra koel-/vriescombinatie komen vast binnenkort ook wel aan de beurt (respectievelijk 19 en 21 jaar oud).
Lijkt mij dat koken juist het grootste probleem is om met een accu af te vangen. Veel vermogen en meestal niet te plannen. Eventjes een paar pitten aan op de inductieplaat en je gaat zo over de 4000W heen. Weliswaar zijn het maar korte pieken, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:46
KoQuest schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:54:
[...]

Zekers, psdata, eerder vorige week al zo gedaan, en afgelopen vrijdag overleg. Twan via msteams gesproken en mee laten kijken.
Toen leek het opgelost. Maar werd gemixed met onzekerheden over laatste versies van firmware. Hij had iets op donderdag gepushed waardoor mijn instellingen overal verdwenen waren. Daarom toen 'vermoedelijk' opgelost.
Blijkt hoogstwaarschijnlijk niet zo te zijn.

Ben nu op mn werk dus kan niet echt ingrijpen op de accu's zelf...door er eentje stop te zetten waardoor de ander kans krijgt goed op te laden. Nu 15%...
Als zometeen de zon echt gaat schijnen stabiliseert eea wel.
Als je 2 accu's gebruikt is er dan geen mogelijkheid om als er 1 accu laad de andere niet mag ontladen. En andersom.
Dit moet toch in de software gemakkelijk zijn te realiseren. ( 8)7 ik ben niet tweaker genoeg om het kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Peterhardenberg schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:49:
[...]

Als je 2 accu's gebruikt is er dan geen mogelijkheid om als er 1 accu laad de andere niet mag ontladen. En andersom.
Dit moet toch in de software gemakkelijk zijn te realiseren. ( 8)7 ik ben niet tweaker genoeg om het kunnen)
Dat zou je mogen verwachten, maar ja, de werkelijkheid kan wel eens anders zijn blijkbaar.
Enfin, kinderziektes, denk ik dan maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Er zullen vast nog wel meer kinderziektes zijn. Zolang de hardware maar geen problemen geeft, de software kunnen ze updaten. Van wat ik hier lees is de software ook nog redelijk basic en komen er nog een hoop functies en uitlees mogelijkheden bij in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
DJP! schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:03:
Er zullen vast nog wel meer kinderziektes zijn. Zolang de hardware maar geen problemen geeft, de software kunnen ze updaten. Van wat ik hier lees is de software ook nog redelijk basic en komen er nog een hoop functies en uitlees mogelijkheden bij in de toekomst.
Waarschijnlijk.
En indd de software is het makkelijkst te verbeteren.
Maar waar lees je de vernieuwingen die ze in petto hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijdens de Teams sessie een tijd geleden werd er gezegd dat de software erg basic is en dat ze verwachten dat er nog een hoop aanpassingen en uitbreidingen aankomen. @Twan_V heeft bijvoorbeeld ook al gezegd dat de P1 Dongle API nog sterk wordt uitgebreid. Je kunt nu maar 1 of 2 data punten lezen en ze willen de volledige P1 telegram uitleesbaar maken. Voor de batterij dongle zal denk ik hetzelfde gelden. Daar valt voor de API ook nog genoeg uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
DJP! schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:14:
Tijdens de Teams sessie een tijd geleden werd er gezegd dat de software erg basic is en dat ze verwachten dat er nog een hoop aanpassingen en uitbreidingen aankomen. @Twan_V heeft bijvoorbeeld ook al gezegd dat de P1 Dongle API nog sterk wordt uitgebreid. Je kunt nu maar 1 of 2 data punten lezen en ze willen de volledige P1 telegram uitleesbaar maken. Voor de batterij dongle zal denk ik hetzelfde gelden. Daar valt voor de API ook nog genoeg uit te breiden.
Dan hoop ik dat ze daar heel snel mee komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ErnstvV schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:38:
[...]

Lijkt mij dat koken juist het grootste probleem is om met een accu af te vangen. Veel vermogen en meestal niet te plannen. Eventjes een paar pitten aan op de inductieplaat en je gaat zo over de 4000W heen. Weliswaar zijn het maar korte pieken, maar toch...
3 fases x 2 accu's kom je toch een eind.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
De eerste NOM (Nul op de meter) regeling is inderdaad vrij basic. Uit verschillende installaties leer je veel, waaronder ook dat deze regeling beter moest voor een multi-sessy installatie. Tiemen is hier de afgelopen 2 weken mee bezig geweest, in de nieuwe regeling is de afstemming onderling geïmplementeerd.

In softwareland is er altijd wel iets te verbeteren, we hopen snel het stadium te bereiken waar we het alleen nog maar hebben over nice-to-haves. Zo staan bijvoorbeeld mDNS, uitgebreide P1 API, interne kWh teller en duidelijkere foutmeldingen nog op de backlog maar er zijn nog wat issues bij een aantal routers en met 1 type slimme meter waar we eerst doorheen moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09-2023
Goedenavond allemaal. Ik houd dit topic altijd nauwlettend in de gaten net als het andere algemene thuisbatterij topic (weet niet precies hoe die heet) omdat ik 2 sessys heb besteld die rond Q3 geleverd gaan worden. Maar nu zie ik links en rechts berekeningen over de terugverdientijd die niet kloppen met wat er op de site van sessy zelf staat. Daar zeggen ze rond de 5/6 jaar. Hebben ze daar een verkeerd beeld geschetst of zomaar iets neergezet? En waar is hun schatting op gebaseerd? Is er iemand die hier iets meer over weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Laatst online: 21:58
Vandaag bericht terug gehad na mn bestelling van gister van 1 Sessy. De planning is dat Sessy geleverd wordt in maart 2024. Oeff ik hoop dat het toch iets echt eerder wordt. Maarja ik begrijp het ook wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:38
Mika1989 schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:34:
Goedenavond allemaal. Ik houd dit topic altijd nauwlettend in de gaten net als het andere algemene thuisbatterij topic (weet niet precies hoe die heet) omdat ik 2 sessys heb besteld die rond Q3 geleverd gaan worden. Maar nu zie ik links en rechts berekeningen over de terugverdientijd die niet kloppen met wat er op de site van sessy zelf staat. Daar zeggen ze rond de 5/6 jaar. Hebben ze daar een verkeerd beeld geschetst of zomaar iets neergezet? En waar is hun schatting op gebaseerd? Is er iemand die hier iets meer over weet?
Heb je dit deel op de site gelezen?

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
Peet-je schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:55:
[...]

Heb je dit deel op de site gelezen?
Ja heb ik gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:38
Dan zie je toch hun berekening?
Of je met die bedragen moet willen rekenen is een ander punt, maar dit is het antwoord op een deel van je vraag.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
Peet-je schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:58:
[...]

Dan zie je toch hun berekening?
Of je met die bedragen moet willen rekenen is een ander punt, maar dit is het antwoord op een deel van je vraag.
Nee niet echt. Ze leggen alleen uit hoe het werkt met verschillende contracten.
Ik zie nu overigens dat bij de FAQ over de terugverdientijd er ook andere tekst staat als toen ik een paar maanden geleden heb gelezen.
Toen stond er dat dat rond de 5/6 jaar zou zijn en heb hier vorige keer gelezen dat het rond de 9 jaar uit zou komen. Is toch een groot verschil.
En bij de nieuwe tekst die er nu op hij site staat hebben ze het over 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Mika1989 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:03:
[...]

Nee niet echt. Ze leggen alleen uit hoe het werkt met verschillende contracten.
Ik zie nu overigens dat bij de FAQ over de terugverdientijd er ook andere tekst staat als toen ik een paar maanden geleden heb gelezen.
Toen stond er dat dat rond de 5/6 jaar zou zijn en heb hier vorige keer gelezen dat het rond de 9 jaar uit zou komen. Is toch een groot verschil.
En bij de nieuwe tekst die er nu op hij site staat hebben ze het over 4 jaar.
Zoals ook bij mijn berekening staat: het is maar net welke aannames je doet en welke periode je als referentie gebruikt. Als je vorig jaar augustus als referentie gebruikt gaat het terugverdienen ongeveer 3x zo snel als met de prijzen (en prijsverschillen) van afgelopen maanden.
Ik kwam op 9 jaar als je de heel 2021,2022 en q1 2023 als referentie gebruikt. Gebruik je alleen Q1 2023 dan is het 13 jaar, gebruikt je augustus 2022 dan is het 5 jaar.
(Iedereen kan zelf die berekening controleren met het programma op github. Je ziet van uur tot uur de actie en het resultaat)

Let ook op de aannames in die berekening, met name: geen laad/ontlaad-verliezen en volledige saldering.

Die berekening is alleen rekening houdend met laden/ontladen bij dynamisch contract. Daarnaast kan je nog extra verdienen door zonnestroom in tijd te verplaatsen en terug te leveren op gunstige uren (als je zonnestroom als gratis beschouwd). Dat hangt erg af van je persoonlijke situatie en hoeveel stroom je over hebt.

Als je het alleen voor het geld doet, met prijzen van nu, met afbouwende saldering, zonder zonnestroom, dan wordt het moeilijk. Wie weet wat de toekomst brengt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
WillemD61 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:34:
[...]

Zoals ook bij mijn berekening staat: het is maar net welke aannames je doet en welke periode je als referentie gebruikt. Als je vorig jaar augustus als referentie gebruikt gaat het terugverdienen ongeveer 3x zo snel als met de prijzen (en prijsverschillen) van afgelopen maanden.
Ik kwam op 9 jaar als je de heel 2021,2022 en q1 2023 als referentie gebruikt. Gebruik je alleen Q1 2023 dan is het 13 jaar, gebruikt je augustus 2022 dan is het 5 jaar.
(Iedereen kan zelf die berekening controleren met het programma op github. Je ziet van uur tot uur de actie en het resultaat)

Let ook op de aannames in die berekening, met name: geen laad/ontlaad-verliezen en volledige saldering.

Die berekening is alleen rekening houdend met laden/ontladen bij dynamisch contract. Daarnaast kan je nog extra verdienen door zonnestroom in tijd te verplaatsen en terug te leveren op gunstige uren (als je zonnestroom als gratis beschouwd). Dat hangt erg af van je persoonlijke situatie en hoeveel stroom je over hebt.

Als je het alleen voor het geld doet, met prijzen van nu, met afbouwende saldering, zonder zonnestroom, dan wordt het moeilijk. Wie weet wat de toekomst brengt....
Nee ik doe het niet alleen voor het geld maar vind het gewoon een leuke ontwikkeling en vind het leuk om dat te hebben en mee bezig te zijn. Maar ik hoop toch wel minimaal mijn investering terug te verdienen.
Ja ik praat eigenlijk ook alleen over dynamisch contract omdat een andere vorm niet rendabel is.
Ah ok, in jouw berekening heb jij geen rekening gehouden met het prijsverschil op een dag?
Ik heb inderdaad ook zonnepanelen en daar maak ik me eigenlijk wel een beetje zorgen om omdat juist als de prijs gunstig is om de sessy op te laden mijn zonnepanelen ook volop terug leveren. Dus dan moet de sessy mijn zonnestroom opslaan terwijl die anders met een negatieve prijs zou kunnen opladen en je dan 2 keer verdiend aan een cyclus.
Ben dus nog een beetje aan het denken wat daarmee handig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Mika1989 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:47:
[...]

Ah ok, in jouw berekening heb jij geen rekening gehouden met het prijsverschil op een dag?
Ja, natuurlijk wel, het hele principe is nu juist om op lage uren te laden en hoge uren te ontladen.
Mijn programma maakt voor elke dag opnieuw de meest gunstige planning voor maximale winst.
Op github staat een screenprint vanuit domoticz met een voorbeeld van de planning per dag.
Het programma kan ook zonder domoticz gebruikt worden.

[ Voor 17% gewijzigd door WillemD61 op 18-04-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
WillemD61 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:53:
[...]

Ja, natuurlijk wel, het hele principe is nu juist om op lage uren te laden en hoge uren te ontladen.
Mijn programma maakt voor elke dag opnieuw de meest gunstige planning voor maximale winst.
Op github staat een screenprint vanuit domoticz met een voorbeeld van de planning per dag.
Het programma kan ook zonder domoticz gebruikt worden.
Haha nee snap ik maar ik bedoel hoeveel verschil er in prijs tussen zit?
Want in de winter is het verschil wel minimaal. Dan zou het gunstiger zijn om de batterij te sparen en alleen vanaf een bepaalt prijsverschil in actie te komen.
Oh wacht, nu herinner ik het me weer. Ik zit naar de terugverdientijd in jaren te kijken maar het is beter om alleen maar te handelen als de prijs veel verschilt.
Heb toen contact met sessy gehad en als je de aankoopprijs van de sessys deelt door het aantal cyclus die de sessy minimaal heeft kom je op ~12,5 cent per cyclus uit als ik het me goed herinner.
En of dat dan over 5, 10 of 15 jaar wordt verspreid maakt niet zo veel uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Het programma gebruikt elk beschikbaar prijsverschil, hoe klein ook, om voordeel uit te halen, binnen de grenzen van maximale capaciteit en maximale laad- en ontlaadsnelheid. Het houdt geen rekening met het sparen van de batterij o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:46
Mika1989 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:47:
[...]

Ja ik praat eigenlijk ook alleen over dynamisch contract omdat een andere vorm niet rendabel is.

Ik heb inderdaad ook zonnepanelen en daar maak ik me eigenlijk wel een beetje zorgen om omdat juist als de prijs gunstig is om de sessy op te laden mijn zonnepanelen ook volop terug leveren. Dus dan moet de sessy mijn zonnestroom opslaan terwijl die anders met een negatieve prijs zou kunnen opladen en je dan 2 keer verdiend aan een cyclus.
Ben dus nog een beetje aan het denken wat daarmee handig is
Bij negatieve energieprijs is mijn idee om de zonnepanelen uit te schakelen (zodat je niet hoeft te betalen voor de teruggeleverde energie die je op dat moment ook niet in de Sessy kwijt kunt, omdat het vermogen dan te hoog is en de Sessy niet groot genoeg), en de Sessy te laten laden vanaf het net (zodat je daarmee geld verdient). Het zou mooi zijn als die functionaliteit ook in de Sessy aanwezig is/komt (dus mogelijkheid om gekoppelde zonnepanelen af te schakelen).

En hiermee komen we natuurlijk op de kern van dit hele gebeuren, als er teveel stroom is, de producenten afremmen en de gebruikers stimuleren, zodat de pieken worden afgevlakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Torch1969 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:06:
[...]

Bij negatieve energieprijs
Die gaan we in 2023 niet meer zien hoor. dan moet de kale prijs dus -16 cent zijn om de netto prijs -1 ct / kWh te laten zijn.

En als we het wel gaan zien gaat het om een paar uurtjes per jaar. dat is peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
de Peer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:08:
[...]

Die gaan we in 2023 niet meer zien hoor. dan moet de kale prijs dus -16 cent zijn om de netto prijs -1 ct / kWh te laten zijn.

En als we het wel gaan zien gaat het om een paar uurtjes per jaar. dat is peanuts.
Ja, daar heb je een punt. Laten we ons daarom ook niet te druk maken om dit soort “uitzonderingen”… ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:09

BCM

[...]

Niet helemaal:
Als je meer teruglevering dan levering in een jaar hebt:
- Is het economisch verantwoord je panelen te curtialen tot aan je eigen verbruik. (bij een kale prijs van 0 tot -EB)
In alle andere gevallen --> Indien de kale prijs lager is dan -EB. --> Alle productie uit!

In 2022 was het idd maar een paar uur. Ik ben benieuwd hoe dit zich komende tijd gaat ontwikkelen.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

[...]

Waarom denk je dat? Het afgelopen jaar is het ook nog een paar keer voorgekomen, al was het peanuts, maar dat was tijdens de torenhoge prijzen bij de andere contracten. Vorige week zat ik ook al even rond de 11 ct, de zomer moet nog komen. Echt substantieel zal het natuurlijk niet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Feitelijke gezien was 2022 een extreem goed jaar voor zon energie (en vaak ook i.c.m. wind energie), het is maar de vraag of deze trend doorzet. Nu is het wel zo dat de energie crisis voor een flinke boost heeft gezorgd in aantal zonnepanelen bij consumenten.. ik denk dat het echt glazenbollen werk wordt om hier op korte termijn iets over te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

rene037 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:58:
[...]

Waarom denk je dat? Het afgelopen jaar is het ook nog een paar keer voorgekomen, al was het peanuts, maar dat was tijdens de torenhoge prijzen bij de andere contracten. Vorige week zat ik ook al even rond de 11 ct, de zomer moet nog komen. Echt substantieel zal het natuurlijk niet worden...
nou mijn ongelijk wordt gelijk aangetoond. morgen -8 cent per kWh (inclusief belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-09 15:46
Newby hier..Gisteren is mijn Sessy geïnstalleerd.
Het valt me op dat gegevens nog niet gestuurd worden naar https://portal.sessy.nl Moet daar nog iets extra's voor gebeuren?

En is er iets van een backlog/wishlist voor aanpassingen?

Wat ik zie is dat bij NOM er geprobeerd wordt om de 0-lijn vast te houden, maar exact 0 is onmogelijk.
Nu verbruik is standaard op een dag 6 kWh en lever ik op betere dagen 15 kWh van de zonnepanelen.
Gunstiger is dus, als er stroom van de zon komt, om op bijv. -100 te mikken en niet op de 0 lijn.

En zou het voor de accu niet beter zijn om tot tussen de 10%-90% te blijven ipv volledige op en ontlading? of zit dat al ingebakken in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
Torch1969 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:06:
[...]

Bij negatieve energieprijs is mijn idee om de zonnepanelen uit te schakelen (zodat je niet hoeft te betalen voor de teruggeleverde energie die je op dat moment ook niet in de Sessy kwijt kunt, omdat het vermogen dan te hoog is en de Sessy niet groot genoeg), en de Sessy te laten laden vanaf het net (zodat je daarmee geld verdient). Het zou mooi zijn als die functionaliteit ook in de Sessy aanwezig is/komt (dus mogelijkheid om gekoppelde zonnepanelen af te schakelen).

En hiermee komen we natuurlijk op de kern van dit hele gebeuren, als er teveel stroom is, de producenten afremmen en de gebruikers stimuleren, zodat de pieken worden afgevlakt.
Daar zat ik ook aan te denken maar dat is dan weer zonde van de zonnepanelen. Die heb je juist aangeschaft om er dan iets aan te hebben en als ze dan veel opleveren moet je ze uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Mika1989 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:35:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken maar dat is dan weer zonde van de zonnepanelen. Die heb je juist aangeschaft om er dan iets aan te hebben en als ze dan veel opleveren moet je ze uitzetten.
Tja, dat is het nadeel van de combi zonnepanelen en dynamisch contract….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
de Peer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:07:
[...]

nou mijn ongelijk wordt gelijk aangetoond. morgen -8 cent per kWh (inclusief belasting).
Oeps, combi van wind en zon….
Meteen nadenken welke apparaten in huis morgenmiddag aan moeten: wassen, drogen, oven, afwasmachine, elektrische kacheltjes….. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
[...]

@de Peer we gaan dit morgen gelukkig zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
Torch1969 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:55:
[...]

Tja, dat is het nadeel van de combi zonnepanelen en dynamisch contract….
Ja klopt. Daarom zat ik ook te denken wat dan het slimste is om te doen. Maar ben ook nog niet verder gekomen als idd de zonnepanelen uitzetten.
En ik denk dat die negatieve prijs steeds meer gaat worden als je ziet hoeveel huizen er afgelopen zonnepanelen bij hebben gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
fabianz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:24:
Wat ik zie is dat bij NOM er geprobeerd wordt om de 0-lijn vast te houden, maar exact 0 is onmogelijk.
Nu verbruik is standaard op een dag 6 kWh en lever ik op betere dagen 15 kWh van de zonnepanelen.
Gunstiger is dus, als er stroom van de zon komt, om op bijv. -100 te mikken en niet op de 0 lijn.
Je kunt het minimale en maximale vermogen van Sessy instellen in de software. Je kunt dus bijvoorbeeld het laadvermogen terugzetten tot maximaal 1000W, met tot gevolg dat je accu wat minder snel oplaad en je wat meer vermogen teruglevert op dat moment.
fabianz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:24:
En zou het voor de accu niet beter zijn om tot tussen de 10%-90% te blijven ipv volledige op en ontlading? of zit dat al ingebakken in het systeem?
Hier houdt de software al rekening mee. De cellen vormen een batterijpakket van 5,7 kWh, waarvan (zoals geadverteerd) 5 kWh bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Mika1989 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:54:
[...]

Ja klopt. Daarom zat ik ook te denken wat dan het slimste is om te doen. Maar ben ook nog niet verder gekomen als idd de zonnepanelen uitzetten.
En ik denk dat die negatieve prijs steeds meer gaat worden als je ziet hoeveel huizen er afgelopen zonnepanelen bij hebben gekregen.
Ik denk dan maar als volgt, die paar uurtjes dat je met dynamisch in het nadeel bent, wegen niet op tegen de vele uren dat je in het voordeel, bent t.o.v. variabel of vast contract. En als dat wel zo gaat zijn, dan switch ik terug naar variabel.
Probeer de andere uren te optimaliseren, dus meer richten op opwek op uren dat prijs wel hoger is, en laat die paar piek uren maar lopen. Die kant gaan we toch op in de toekomst. We zijn er nog wat (te) vroeg bij, maar de kennis en ervaring die je nu al opdoet geeft je een voorsprong in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

de Peer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:07:
[...]

Dan hoef ik dat niet meer te posten :) . Ik zag het na jouw post ook (Tibber -6 ct inc alle kosten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
Torch1969 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:16:
[...]

Ik denk dan maar als volgt, die paar uurtjes dat je met dynamisch in het nadeel bent, wegen niet op tegen de vele uren dat je in het voordeel, bent t.o.v. variabel of vast contract. En als dat wel zo gaat zijn, dan switch ik terug naar variabel.
Probeer de andere uren te optimaliseren, dus meer richten op opwek op uren dat prijs wel hoger is, en laat die paar piek uren maar lopen. Die kant gaan we toch op in de toekomst. We zijn er nog wat (te) vroeg bij, maar de kennis en ervaring die je nu al opdoet geeft je een voorsprong in de toekomst.
Dat is ook zeker een goede gedachte maar dat komt er bij mij lastig in. Vind dat zonde. Maar goed, kunt niet alles hebben natuurlijk.
Hoe zie je het dan voor je met het optimaliseren van die andere uren die meer opbrengen? Die opwek van de zonnepanelen is er namelijk op de goedkopere uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
rene037 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:24:
[...]

Dan hoef ik dat niet meer te posten :) . Ik zag het na jouw post ook (Tibber -6 ct inc alle kosten.)
Ik zag toevallig van de week een overzicht met de kosten van een paar aanbieders. Misschien wel handig om hier te delen voor degene die over willen stappen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6ujfg2xMJHaiphpHEHnIriB5xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPXDng3d1ENvlZpokPiLWDkp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRGhtmHPRbHOtsnA0fb7vsyP3H0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qsnIKHToRtCCO5NGp0qG9s5m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hanev001
Mensen kunnen jullie aub de discussie over dynamische contracten houden in de thread die daarvoor bestemd is.? Dit heeft weinig meer met de Sessy te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
  • Laatst online: 07-10-2024
Ik heb sinds afgelopen vrijdag 2 Sessys hangen maar ze werken op zijn zachts gezegd nogal vreemd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqmL7RJhGfTzO9D-I-fhoik9XSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kxw7XBBgTpSMEndIXN5G8UPF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFLim7vpgv_V-JYzDnUh8IB0-yY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iDPrSMYIx0nKMdc4EeAQ3O36.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cs2xvId8M7VHXogyeaNB6qaBx9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPkAF07ZrTk9gh7yKpBoegi4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwYx3bjFTZvOk2-nh1S7QDgYK-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82OK89MrZzMJUQPsRV95iEuK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

RS83 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:23:
Ik heb sinds afgelopen vrijdag 2 Sessys hangen maar ze werken op zijn zachts gezegd nogal vreemd:[Afbeelding]
....
Kijk even naar de instellingen van de diverse apparaten.
Zijn de IP-adressen nog wel juist.
Hier thuis heeft alles zijn eigen IP-adres.
Behalve de Sessy apparaten.
En daar ging het bij mij na een aantal dagen mis.
Ik hoop dat er bij een software update statische IP-adressen kunnen worden gegeven.
Kijk vooral even naar het ip-adres van je batterij.
bijvoorbeeld http://1192.168.86.37/errors
Als je daar de volgende melding ziet staan, moet je het ip-adres van je P1 Meter wijzigen.
strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'NOM Task' in 35s, setting output power to 0

Kijk ook even of je de laatste firmware versie hebt. 1.2.1.
Bij mij gaf 1.2.0 problemen met het verbinden van de batterij en de P1 Meter.

[ Voor 6% gewijzigd door Mike70 op 18-04-2023 21:08 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
IPadressen worden uitgegeven door je router. Daar moet je dan ook het vaste IP-adres toewijzen aan een appparaat. Dus niet in de P1 meter of de Sessy, dit zijn gebruikers van een IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RS83 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:23:
Ik heb sinds afgelopen vrijdag 2 Sessys hangen maar ze werken op zijn zachts gezegd nogal vreemd:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hebben ze wel goed gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
DJP! schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:41:
[...]

Hebben ze wel goed gewerkt?
De batterij die werkte deed wel wat. Maar levert nu ook niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deed die het vrijdag na de installatie wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RS83
DJP! schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:57:
Deed die het vrijdag na de installatie wel?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou ik even contact zoeken met Sessy om te kijken waar het fout gaat. Misschien kunnen ze op afstand we het een en ander aanpassen of instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
DJP! schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:06:
Dan zou ik even contact zoeken met Sessy om te kijken waar het fout gaat. Misschien kunnen ze op afstand we het een en ander aanpassen of instellen.
Hartelijk bedankt voor het advies…. Dat is natuurlijk het eerste wat ik vrijdag gedaan heb…Alle IP adressen nagelopen via teams. Verder geen nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
RS83 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:11:
[...]

Hartelijk bedankt voor het advies…. Dat is natuurlijk het eerste wat ik vrijdag gedaan heb…Alle IP adressen nagelopen via teams. Verder geen nieuws.
Excuses

[ Voor 52% gewijzigd door DrDeJe op 19-04-2023 18:58 ]

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
DrDeJe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:20:
[...]

Niet als aanval bedoeld hoor maarrrrr
- Vreemd dat men na de installatie de spulletjes niet werkend achter heeft gelaten?!?!?!?!

Heel netjes achter gelaten! Het werkt alleen niet!

- Wanneer je vervolgens via Teams contact hebt met Charged komt daar niets uit waarmee je "vooruit" komt?!?!?!?!

Nee klopt; Ticket aangemaakt. Verder geen nieuws

Dus nu wat? Wat gaat men bij Charged doen om te zorgen dat jou Sessy('s) gaan doen waarvoor je ze hebt gekocht?

Ik kan deze vraag helaas niet beantwoorden

Nogmaals, tis geen aanval en ik ken het verhaal van hen niet. Maar als je dit zo leest kun je voorstellen dat dit vraagtekens oproept.

Of heb je de installatie zelf uitgevoerd? 😉

Nee zeker niet zelf uitgevoerd!
- Vreemd dat men na de installatie de spulletjes niet werkend achter heeft gelaten?!?!?!?!

Heel netjes achter gelaten! Het werkt alleen niet!

- Wanneer je vervolgens via Teams contact hebt met Charged komt daar niets uit waarmee je "vooruit" komt?!?!?!?!

Nee klopt; Ticket aangemaakt. Verder geen nieuws

Dus nu wat? Wat gaat men bij Charged doen om te zorgen dat jou Sessy('s) gaan doen waarvoor je ze hebt gekocht?

Ik kan deze vraag helaas niet beantwoorden

Nogmaals, tis geen aanval en ik ken het verhaal van hen niet. Maar als je dit zo leest kun je voorstellen dat dit vraagtekens oproept.

Nee zeker niet zelf uitgevoerd!

[ Voor 30% gewijzigd door RS83 op 18-04-2023 22:45 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:03
DrDeJe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:20:
[...]

Sorry niet onbeleefd bedoeld maar met zulke reacties en 4 vraag-en uitroeptekens motiveer je mij/ons echt niet om leuk en levendig om te gaan met de Sessy community die hier wordt opgebouwd.

Jullie hebben hier alle vrijheid om te posten en discussiëren over wat dan ook maar ik hoop dat je je ook beseft dat iedereen in ons team zijn uiterste best doet om het voor elke gebruiker naar tevredenheid te installeren en anders op te lossen.

Ja er gaan af en toe nog dingen mis, maar een te luide Sessy? Dat lossen we op. Installatie incompleet? Dan komen we nog een keer langs, zonder bijkomende kosten. Elk punt van feedback of een klacht wordt intern opgepakt en krijgt een ticket. Een ticket wordt pas gesloten nadat er bij de gebruiker is bevestigd dat het naar tevredenheid werkt.

Er zijn bij enkele installaties nog wat vreemde bugs, een installateur kan daar beperkt aan troubleshooten, daarom pakken wij hem dan weer op.

Als er dan een keer iets is dat echt vraagtekens oproept, stuur ons een mailtje of bel even, we zijn altijd bereid om opheldering te geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:12
Het gevaar van een forum. De een is handiger met tekst dan de ander en misinterpretaties zijn dan zo gemaakt.

Pak de telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:17
Twan_V schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:25:
[...]

Sorry niet onbeleefd bedoeld maar met zulke reacties en 4 vraag-en uitroeptekens motiveer je mij/ons echt niet om leuk en levendig om te gaan met de Sessy community die hier wordt opgebouwd.

Jullie hebben hier alle vrijheid om te posten en discussiëren over wat dan ook maar ik hoop dat je je ook beseft dat iedereen in ons team zijn uiterste best doet om het voor elke gebruiker naar tevredenheid te installeren en anders op te lossen.

Ja er gaan af en toe nog dingen mis, maar een te luide Sessy? Dat lossen we op. Installatie incompleet? Dan komen we nog een keer langs, zonder bijkomende kosten. Elk punt van feedback of een klacht wordt intern opgepakt en krijgt een ticket. Een ticket wordt pas gesloten nadat er bij de gebruiker is bevestigd dat het naar tevredenheid werkt.

Er zijn bij enkele installaties nog wat vreemde bugs, een installateur kan daar beperkt aan troubleshooten, daarom pakken wij hem dan weer op.

Als er dan een keer iets is dat echt vraagtekens oproept, stuur ons een mailtje of bel even, we zijn altijd bereid om opheldering te geven.
De post is inderdaad niet echt netjes geschreven met alle leestekens, maar je kan toch zulke reacties verwachten als je meerdere mensen bedient? Door een zo'n reactie direct zeggen dat het je plezier in de clmmunity afneemt is ook wat overtrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Ach, relax.

Ik verwacht de komende periodes nog wel wat updates, dat weet je als je in een nieuw product stapt, daar wordt ook niet geheimzinnig over gedaan, dit topic volgende vanaf start.

Wat mij als wachtlijster (Q1 '24) dan nog blijer maakt is hoe er met issues wordt omgegaan. Dat er zaken zijn waar geen quick fix voor is, helder. Dat jou dat als gebruiker overkomt, vervelend.
Geduld is ook niet mijn sterkste kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
Mike70 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:03:
[...]

Kijk even naar de instellingen van de diverse apparaten.
Zijn de IP-adressen nog wel juist.
Hier thuis heeft alles zijn eigen IP-adres.
Behalve de Sessy apparaten.
En daar ging het bij mij na een aantal dagen mis.
Ik hoop dat er bij een software update statische IP-adressen kunnen worden gegeven.
Kijk vooral even naar het ip-adres van je batterij.
bijvoorbeeld http://1192.168.86.37/errors
Als je daar de volgende melding ziet staan, moet je het ip-adres van je P1 Meter wijzigen.
strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'NOM Task' in 35s, setting output power to 0

Kijk ook even of je de laatste firmware versie hebt. 1.2.1.
Bij mij gaf 1.2.0 problemen met het verbinden van de batterij en de P1 Meter.
Ik krijg de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1gAYz9EzaNBBMG54XFnn9lPELM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmFj9cY1mmNiGXuxlBKvqYIa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Heb je toevallig een firewall aan staan? Het lijkt haast alsof de unit geen verbinding met internet heeft. Of je hebt een hardware probleem, NVS klinkt een beetje als NVM geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
De bovenste meldingen op de errors page zijn meestal niet zo interessant, dit is van tijdens het opstarten/flashen van de dongle. De meest recente meldingen vind je onderaan. Wat staat daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
PimDoos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:45:
[...]

De bovenste meldingen op de errors page zijn meestal niet zo interessant, dit is van tijdens het opstarten/flashen van de dongle. De meest recente meldingen vind je onderaan. Wat staat daar?
Bedankt voor je reactie zie onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQjkRtKkJE_7D9VlB2bNEMESJhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1gvmnCWiGR3HTcZPxScW7Ko.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
RS83 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:05:
[...]

[Afbeelding]
Ik vermoed een communicatieprobleem tussen batterij en dongle, of een probleem met de dongle. Zoals Twan hierboven ook schrijft, het team bij Sessy zal hier vast een oplossing voor vinden via het ticket, dus wacht dat vooral even af.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Nou leuk met die negatieve prijzen momenteel van dynamische contract.
Vol gas mijn Sessy opladen :D
Hopelijk komen de andere zo snel mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCnl6nX8ognU4KwicNlyWzndfMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WKCT6wX5YSttNfvfdDMETUxj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit ziet er wel gaaf uit! Stuur je de Sessy zelf,aan of gaat het via de ROI modus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik stuur de Sessy zelf aan vanuit Homey momenteel nog. Die kijkt naar de goedkoopste momenten en de duurste momenten op de dag en gaat bij een prijsverschil van 15 cent laden of ontladen.
Daar nog wat mee aan het spelen, maar gaat al wel helemaal automatisch. Werkt goed.
Zie mijn eerdere bericht in dit topic voor het overzicht daarvan.

Heb alleen nog maar 1 Sessy. Die andere Sessy heeft kuren, dus die wordt binnenkort omgeruild. Maar dat doen we als de stille versie verkrijgbaar is en dan hangen we meteen alle 6 de Sessy's goed.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
@Twan_V M'n welgemeende excuses. Is niet m'n bedoeling jullie goed bedoelde inzet en plezier wat aan te doen. Ik zal op m'n woorden letten. En rustig afwachten op wat komen gaat. Nogmaals: sorry.

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoQuest
Mister I schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:33:
Ik stuur de Sessy zelf aan vanuit Homey momenteel nog. Die kijkt naar de goedkoopste momenten en de duurste momenten op de dag en gaat bij een prijsverschil van 15 cent laden of ontladen.
Daar nog wat mee aan het spelen, maar gaat al wel helemaal automatisch. Werkt goed.
Zie mijn eerdere bericht in dit topic voor het overzicht daarvan.

Heb alleen nog maar 1 Sessy. Die andere Sessy heeft kuren, dus die wordt binnenkort omgeruild. Maar dat doen we als de stille versie verkrijgbaar is en dan hangen we meteen alle 6 de Sessy's goed.
Wow, schitterend. En dan nog maar met een accu. Dat wordt echt verfijnd kunnen regelen als je er zes hebt geïnstalleerd. Complimenten.

Kijk, mensen, hier gaan we naar toe de komende jaren. Meten is weten, inzicht verkrijgen (en met voldoende data van een paar jaar wat onverwachte patronen ontdekken), gedrag comfortabel aanpassen; apparaten die vernieuwd moeten worden zo weinig mogelijk watt-verbruik, standaard gedragssituaties vaststellen, en op basis van dit alles slimme energiescenario's bedenken en geautomatiseerd laten uitvoeren.
En natuurlijk de slimmigheid delen, en verbetertips ontvangen, van mede-tweakers. :)

Nogmaals, nu al indrukwekkend, Mister I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:12
Met een kleinen nuance: hier gaan een aantal heen, de komende jaren. Nog lang niet de grote massa. Er is nog wel een fikse investering voor nodig. En dit is wat mij betreft wel de laatste stap in het verduurzamen, na isolatie en van het gas af.

Maar ik vind het wel machtig mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
Gramser schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:12:
Met een kleinen nuance: hier gaan een aantal heen, de komende jaren. Nog lang niet de grote massa. Er is nog wel een fikse investering voor nodig. En dit is wat mij betreft wel de laatste stap in het verduurzamen, na isolatie en van het gas af.

Maar ik vind het wel machtig mooi :)
Eens wat betreft isoleren, das zeker een belangrijke eerste stap voor iedereen. En aardgas zsm vervangen voor waterstof-4-the-people, compacte moderne kerncentrales, en thuis-accu's. ONZE miljardjes die jochie Jetten even mag beheren zijn hier prima voor te gebruiken.
Anderzijds, het gaat altijd minder snel dan we willen, want we moeten wel de huidige levensstandaard voor de burgers behouden. De komende 15 jaar zitten we nog wel aan de fossiele energie vast maar wordt natuurlijk flux minder.
Maar goed, dit is niet het topic voor politiek, dus ik laat het hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

RS83 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:05:
[...]

[Afbeelding]
Heb je verderop nog foutmeldingen zoals ik ze jou beschreef in een eerdere post?
Heb je de werkschakelaar van de Batterij al eens uit en weer aan gezet?
Ik heb jou foutmeldingen namelijk ook maar alleen in het begin van de log.
Het lijkt erop dat de foutmelding die jij opgeeft een opstartfase van de batterij is.

[ Voor 12% gewijzigd door Mike70 op 19-04-2023 22:26 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RS83
Mike70 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:25:
[...]

Heb je verderop nog foutmeldingen zoals ik ze jou beschreef in een eerdere post?
Heb je de werkschakelaar van de Batterij al eens uit en weer aan gezet?
Ik heb jou foutmeldingen namelijk ook maar alleen in het begin van de log.
Het lijkt erop dat de foutmelding die jij opgeeft een opstartfase van de batterij is.
Hallo Mike,
Dit is juist het het laatste gedeelte van de log (dit kun je terug lezen op dit forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Mister I schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:30:
Nou leuk met die negatieve prijzen momenteel van dynamische contract.
Vol gas mijn Sessy opladen :D
Hopelijk komen de andere zo snel mogelijk.

[Afbeelding]
Dit is niet een Homey dashboard. Mag ik vragen hoe/waarmee je dit dashboard maakt? Vooral die tile met de bolletjes en de energie stromen in je huis is gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47

worker

2x Sessy thuisbatterij

Die zit standaard in Homeassistant: https://www.home-assistan...4/home-energy-management/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:36
Nav de situatie op de stroommarkt gisteren, zat ik mij af te vragen of je via de sessy p1 meter in combinatie met software er voor zou kunnen zorgen dat je zodra de sessy vol is, bij serieuze negatieve stroomprijzen geautomatiseerd je zonnepanelen "uit" zou kunnen zetten, totdat je weer een interessanter tarief hebt om terug te leveren. Begreep van iemand dat hij zn zonnepanelen maar via de meterkast had uitgezet en tegelijk de auto is gaan laden gisteren, omdat hij anders via een dynamisch tarief had moeten betalen voor het opwekken van zonnestroom.
Kan de sessy dat zelf of moet je er dan iets tussen zetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik denk niet dat de Sessy dit kan of zou moeten kunnen. Dit is typisch iets wat Home Assistant, Homey, Domoticz etc zou kunnen regelen.
Pagina: 1 ... 8 ... 93 Laatste