Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-07 14:54
Als je panelen uitschakelen niet direct ondersteunen via API of interface, zou je 't kunnen automatiseren door in je meterkast er een zwave schakelaar oid voor de panelen groep(en) te zetten die via home assistant uitschakelt bij een negatieve stroomprijs.

Zoiets ofzo:
https://www.robbshop.nl/qubino-schakelaar-z-wave-din-rail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 07:41

worker

2x Sessy thuisbatterij

De Sessy kan dit zeer zeker niet, die kan alleen het PV vermogen meten.
Gister met ik de PV met de hand uitgezet, en ik ben aan het uitzoeken hoe ik dit met Home Assistant kan automatiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:26
worker schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:58:
De Sessy kan dit zeer zeker niet, die kan alleen het PV vermogen meten.
Gister met ik de PV met de hand uitgezet, en ik ben aan het uitzoeken hoe ik dit met Home Assistant kan automatiseren
Als de zonnepanelen omvormer rechtstreeks op de Sessy is aangesloten, en de Sessy kan regelen dat die stroom de accu ingaat, en als die vol is, verder door naar de meter kast, dan zou het toch mogelijk moeten zijn dat de Sessy geen van beide doet? En daarmee dus eigenlijk de zonnepanelen uitschakelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:40
Torch1969 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 20:31:
[...]

Als de zonnepanelen omvormer rechtstreeks op de Sessy is aangesloten, en de Sessy kan regelen dat die stroom de accu ingaat, en als die vol is, verder door naar de meter kast, dan zou het toch mogelijk moeten zijn dat de Sessy geen van beide doet? En daarmee dus eigenlijk de zonnepanelen uitschakelt?
Ik vind dat dit niets iets is om in of via de Sessy te regelen. Het zijn 2 aparte apparaten en die moet je dan ook als zodanig behandelen. Nog afgezien van het werk dat de mensen van Charged hier in zouden moeten steken, er zijn denk ik andere prioriteiten. Er komen regelmatig berichten voorbij van mensen die zaken via Home-Automation aansturen, misschien dat er onderling iets bedacht kan worden om gericht een omvormer te besturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:47
Volgens mij meet de Sessy de zonnestroom productie, dit in combinatie met data van de P1 bepaalt of de Sessy gaat laden of ontladen. De Sessy regelt dus alleen het laden en ontladen van z'n eigen batterij. De Sessy kan dus niet de omvormer van de zonnepanelen aan of uit zetten, laat staan om dynamisch de productie aan te passen. Dit is ook echt meer iets voor een domotica systeem.

Het lijkt mij ook geen goed plan om elke keer keihard met een relais de zonnepanelen omvormer uit en aan te zetten bij negatieve stroom prijzen. Negatieve stroom prijzen zijn over het algemeen midden op de dag wanneer de zonnepanelen het meeste produceren. Er lopen zeker bij grotere installaties redelijke stromen door de relais en van regelmatig onder load schakelen kunnen deze beschadigd raken. Volgens mij is het dan beter om de productie via de zonnepanelen omvormer te stoppen dan keihard via een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

In theorie zou dat kunnen, maar zo is de Sessy niet ontworpen. Ze (de Sessy en de PV onverter) staan parallel aan elkaar, aan de netspanning.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Het gaat mij er ook niet om of de Sessy zelf zou moeten bepalen of de omvormer uit moet, en zeker niet om de omvormer zelf te schakelen. En ja, de aansturing doe je uiteraard via home automation.

Ik had verwacht dat er al een soort schakeling zit in de Sessy die de stroom vanuit de omvormer, die dan rechtstreeks op de Sessy aangesloten moet zijn, of naar de accu’s, of naar de uitgang, kan omzetten. Als die ook een stand heeft voor geen van beide, dan ben je er toch al? Daarmee schakel je de omvormer al uit (net als ik nu doe via de meter kast). En dan een speciale instructie via de API om die stand te activeren. En ja, dat mag als More & Better in de toekomst 😀

Misschien kan dit al door zowel het laad-, als het ontlaad-vermogen op 0 in te stellen??

[ Voor 6% gewijzigd door Torch1969 op 20-04-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
LIjkt mij van niet. De Sessy heeft toch een UIT optie. Maar de stroom verbinding voor de Omvormer zou ook dan gewoon in stand moeten blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:13
Torch1969 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:28:
Het gaat mij er ook niet om of de Sessy zelf zou moeten bepalen of de omvormer uit moet, en zeker niet om de omvormer zelf te schakelen. En ja, de aansturing doe je uiteraard via home automation.

Ik had verwacht dat er al een soort schakeling zit in de Sessy die de stroom vanuit de omvormer, die dan rechtstreeks op de Sessy aangesloten moet zijn, of naar de accu’s, of naar de uitgang, kan omzetten. Als die ook een stand heeft voor geen van beide, dan ben je er toch al? Daarmee schakel je de omvormer al uit (net als ik nu doe via de meter kast). En dan een speciale instructie via de API om die stand te activeren. En ja, dat mag als More & Better in de toekomst 😀

Misschien kan dit al door zowel het laad-, als het ontlaad-vermogen op 0 in te stellen??
Sessy heeft geen schakeling die bepaalt waar de stroom vandaan komt of naartoe gaat. Sessy neemt ofwel vermogen af, of levert vermogen terug. De stroom 'vloeit' vanzelf naar het pad waar op dat moment vraag is. Hier zit dus geen fysiek mechanisme tussen.
De doorlussing van de omvormer van de zonnepanelen via Sessy moet je zien als een soort verlengsnoer met een energiemeter ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-06 16:20
thx @Mike70 Die url wist ik nog niet. _/-\o_
Ik zie best wel een lijst met foutmeldingen staan.
Is dit nu iets waar je actief actie op moet nemen? Of is het meer voor als het geval er een storing is om naar te kijken?
Een greep uit de laatste meldingen
aantal melding
2 E (tijd) cloud comms: "No type field found in message: ESP_ERR_NOT_FOUND"
1 E (tijd) cloud comms: Could not read the cloud username from AC board's NVS: ESP_ERR_TIMEOUT
27 E (tijd) cloud comms: Failed to request power state from ac_board with error ESP_ERR_TIMEOUT
22 E (tijd) cloud comms: Failed to send telemetrics with error ESP_ERR_TIMEOUT
10 E (tijd) comms_ac: Serial bus handler failed with error: ESP_FAIL
5 E (tijd) log_task: AC board's error message command has incorrect len_in
2 E (tijd) null_on_meter: Can't read system.total_sessys
6 E (tijd) null_on_meter: Failed to get active phase in nvs with error ESP_ERR_TIMEOUT
2 E (tijd) ota_update: Firmware version '' failed to parse
121 E (tijd) rest-api: Failed to get active phase in nvs with error ESP_ERR_TIMEOUT
2 E (tijd) rest-api: Failed to request power state: ESP_ERR_TIMEOUT
5 E (tijd) rest-api: Failed to set active phase in nvs with error ESP_ERR_TIMEOUT
4 E (tijd) serial_update: Unable to receive AC board version: ESP_ERR_TIMEOUT
12 E (tijd) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'NOM Task' in 35s setting output power to 0
1 E (tijd) strategy_supervisor: Failed to read power.enabled from NVS: NVS_ERR_KEY_NOT_FOUND. Defaulting to on
2 E (tijd) transport_base: poll_read select error 113 errno = Software caused connection abort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
fabianz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:49:
[...]

Ik zie best wel een lijst met foutmeldingen staan.
Is dit nu iets waar je actief actie op moet nemen? Of is het meer voor als het geval er een storing is om naar te kijken?
[...]
Deze log is vooral voor diagnostische doeleinden, en logt daardoor nogal verbose (uitgebreid). Zo wil het wel eens voorkomen dat er timeouts optreden tijdens normale werking. Zolang je geen issues hebt hoef je hier geen actie op te ondernemen. Mocht je wel issues hebben, dan kan het zeker helpen om de log alvast mee te sturen met je ticket :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianz
Intressant hoor zo'n Sessy. Wat opvalt bij de NOM strategie is een zwabber. Logisch ook, het kost heel even tijd om stroomlevering aan te passen aan het verbruik. Door dit zwabberen zie je dus een klein beetje verbruik en levering. Overdag met wat piekjes is het lastiger om de 0-lijn vast te houden. Maar ook 's nachts is er een paar watt aan gebruik en levering op de meter. Eigenlijk zou Sessy iets guller moeten zijn qua vermogen leveren en iets terughoudender met opladen. Zeg maar een NOM-Consumed strategie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lWUE2BJQYjjopO6vsBBtaHa0zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2i1u2RMya5awjo3mQLzwabx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-07 15:54
@fabianz
Kun je een schatting geven hoeveel kWh er mee gemoeid is per 24 uur door deze variatie in de NOM stand.
fabianz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:24:
Intressant hoor zo'n Sessy. Wat opvalt bij de NOM strategie is een zwabber. Logisch ook, het kost heel even tijd om stroomlevering aan te passen aan het verbruik. Door dit zwabberen zie je dus een klein beetje verbruik en levering. Overdag met wat piekjes is het lastiger om de 0-lijn vast te houden. Maar ook 's nachts is er een paar watt aan gebruik en levering op de meter. Eigenlijk zou Sessy iets guller moeten zijn qua vermogen leveren en iets terughoudender met opladen. Zeg maar een NOM-Consumed strategie.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Interessant. Zijn dit totaalstanden voor de hele dag of een delta voor 5 minuten? Ik heb voor gisteren 0,6 kWh verbruikt vanaf het net (aldus de P1), de rest heeft Sessy netjes opgevangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn47uwIjw7EeWiKaSOp45IZ7Dqo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DQynutFwtBfOWMXZ41FiUyNz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianz
Peterhardenberg schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:10:
@fabianz
Kun je een schatting geven hoeveel kWh er mee gemoeid is per 24 uur door deze variatie in de NOM stand.
[...]
Niet veel. Ik schat ongeveer 1kWh. Op mijn gewone verbruik van ca 7 kWh per dag levert Sessy dus wel een behoorlijke daling. 's nachts had ik ca 190Wh aan verbruik, dat is nu ca 5Wh (plus en min)

@PimDoos Het is gemiddelde van 5 min. Dus ik kom ook in de buurt van jou 0,6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Zou dan inderdaad wel leuk zijn om een zelf in te stellen offset als instel optie bij de NOM te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukyluke112
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-07 18:03
Ik kon niet vinden of iemand antwoord gegeven had op deze vraag, maar heeft iemand via HA het werkend gekregen om te kijken naar de energie prijs van de dag en te kopen op basis van het laagste punt van de dag +- 1 uur o.i.d. en te verkopen op een duurste moment van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:20

de Peer

under peer review

lukyluke112 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:33:
Ik kon niet vinden of iemand antwoord gegeven had op deze vraag, maar heeft iemand via HA het werkend gekregen om te kijken naar de energie prijs van de dag en te kopen op basis van het laagste punt van de dag +- 1 uur o.i.d. en te verkopen op een duurste moment van de dag.
daar is heel veel over geschreven in het HA topic en het dynamische tarieven topic. Is redelijk standaard, veel voorbeelden beschikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 21-04-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
fabianz schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:24:

[Afbeelding]
Dat doet mijn Solax hybride ook, ongeveer 700Wh/dag. Ik denk niet te vermijden.
Ik heb als het goed is wel ergens een optie om wat meer het net in te stoppen maar nog niet geprobeerd hoeveel het uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
DJP! schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:39:
Zou dan inderdaad wel leuk zijn om een zelf in te stellen offset als instel optie bij de NOM te hebben.
Ik heb hier eens over nagedacht maar ik denk dat een offset weinig effect zal hebben. Het probleem zit hem in de interval van het moment dat het gevraagde vermogen stijgt of daalt als gevolg van het aan of uit gaan van een apparaat. Een DSMR4 meter werkt elke 10 seconden zijn P1 data bij die dan nog eens met een onbekende interval door de Sessy uit de P1-dongle gelezen moet worden.
Als je bv een waterkoker met een vermogen van 1200 watt aanzet en het duurt 10 seconden voor dat de Sessy daar op kan reageren dan is er 3 watt uit het net getrokken voordat de Sessy de kans heeft om de vermogensvraag weer naar nul bij te werken door 1200 watt extra te leveren van uit de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Klopt, en de Sessy kan ook nog eens een keer niet in 1x bijsturen, want dat leidt tot instabiliteit. Bij het aan- of uitschakelen van een grote gebruiker zie je dat de Sessy er een paar regelcycli (van 10 seconden) over doet om de meter weer op nul te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Andersom zal ook bij uitschakelen van de belasting het systeem niet gelijk terug kunnen regelen en aan het net terug gaan leveren. Dat is gewoon niet te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
Ok het lijkt erop dat we het met ekaar eens zijn dat kleine beetjes afnemen of terugleveren niet is te voorkomen.
Er is echter een ding dat je als gebruiker wel in de hand hebt: de wijze van aansluiten. Als je de geadviseerde methode neemt waarbij de Sessy dicht bij de omvormer op de zelfde kabel/groep zit dan kan, zoals ik het begrijp, de Sessy live de productie van de omvormer meten en daarop reageren. Als je de Sessy op een eigen groep zet dan is deze volledig afhankelijk van de sturing via de P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
hanev001 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:27:
Ok het lijkt erop dat we het met ekaar eens zijn dat kleine beetjes afnemen of terugleveren niet is te voorkomen.
Er is echter een ding dat je als gebruiker wel in de hand hebt: de wijze van aansluiten. Als je de geadviseerde methode neemt waarbij de Sessy dicht bij de omvormer op de zelfde kabel/groep zit dan kan, zoals ik het begrijp, de Sessy live de productie van de omvormer meten en daarop reageren. Als je de Sessy op een eigen groep zet dan is deze volledig afhankelijk van de sturing via de P1.
Dank voor deze toevoeging op de afwegingen over voor- en nadelen van de twee manieren van aansluiten.

Dit geldt uiteraard alleen voor schommelingen in vermogen geleverd door zonnepanelen. De aangesloten apparaten in huis vang je hiermee nog niet op, daarbij houdt je de vertraagde reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Volgens mij heb ik ergens gelezen of gehoord dat de P1 dongle ook met CT klemmen uitgevoerd kan worden ipv een P1 poort. Zou dat beter NOM kunnen regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
  • Laatst online: 07-10-2024
Vandaag bezoek gehad van sessy. Maar veel beter is het er niet van gewordenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXz3Lu4N41fddqwzYFguaR5Ch8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XA4CYBHgB2yo9sQYMcov1atN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:55
RS83 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:17:
Vandaag bezoek gehad van sessy. Maar veel beter is het er niet van geworden[Afbeelding]
Je huisvermogen is de hele dag positief, zelf bij volle bak levering zonnepanelen. Hoe kan dat?
Zitten er ergens CT klemmen verkeerd om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
[...]

Als je dat wilt kan je beter een hybride opstelling kopen, daarmee kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

RS83 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:17:
Vandaag bezoek gehad van sessy. Maar veel beter is het er niet van geworden[Afbeelding]
Misschien dat het een externe factor is.
Ik ga ervan uit dat je je PV-systeem uit kunt lezen.
Kijk eens naar de netspanning en de netfrrequentie.

Vorig jaar vielen bij mooi weer mijn pv-systemen op het midden van de dag uit.
Reden was dat de spanning in de wijk boven de 253V kwam.
Ik heb hierover met onze netbeheerder contact opgenomen en zij hebben de spanning in de wijk verlaagd.
Nu heb ik geen problemen meer.

Ik kom hierop omdat onze Sessy vanochtend ineens niet meer oplaadde.
Ik hou met Domoticz meerdere gegevens van de batterij bij.
Ik zag bij de 'system_state' dat er niets aan de hand was 'SYSTEM_STATE_WAITING_IN_SAFE_SITUATION'
Echter bij 'system_state_details' zag ik iets opmerkelijks.
Eerst zag ik een melding '10min mean overvoltage', daarna ook nog diverse malen een 'overfrequency'.

Er zijn richtlijnen / veiligheidsvoorschriften waarin Sessy en andere apparaten zich aan moeten houden van de netbeheerders waaronder dat ze uit moeten schakelen als de spanning van het net meer dan 10 minuten boven de toegestane spanning is.
Aangezien mijn PV-systeem niet uitgevallen is, denk ik dat de Sessy's conservatief ingesteld staan en dus eerder uit gaan.
Wat mij opvalt is dat ik in de errors van de Sessy deze statusmeldingen niet terug vind.

Je kunt de status controleren door de volgende API.
http://192.168.86.37/api/v1/power/status
Kijk dan bij de melding die bij 'system_state_details' staat.

Ik hoop dat dit je verder brengt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:54

HermanGast

Exige GT3

Ik meet een behoorlijk verschil, tot wel 10 volt, tussen de voltages bij mijn zonnepaneel-omvormers (Enphase IQ8A) en voltages in de meterkast. Dat komt door de afstand en spanningsverliezen onderweg. Het liefst zou je voltages gelijk krijgen (en zo laag mogelijk) door de productie en belasting gelijkmatig te verdelen over de 3 fases. Ik zit met 11,5kW PV tegen de grens van wat ik kan terugleveren voordat de 253V wordt bereikt. Gelukkig schakelen mijn panelen alleen gedeeltelijk af als de fases erg ongelijk belast worden, tot nu toe bij volle zon overdag en de wekelijkse ‘desinfectie’ van de WP-boiler op 1 fase. Op mijn ToDo lijst om dit niet meer op het midden van de dag te doen…
Als in Q3 mijn sessy geleverd wordt ga ik proberen (mits Sessy het mogelijk maakt) nul op de meter te bereiken door via de API instructies voor load/discharge te geven. Middels een M5stack met uitlezing van HomeWizard meters. Verschillen tussen de fases los ik dan nog niet op, tenzij ik de Sessy opdracht kan geven op een bepaalde fase aan te sluiten.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Edit: nevermind

[ Voor 96% gewijzigd door worker op 22-04-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
HermanGast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:23:
Ik meet een behoorlijk verschil, tot wel 10 volt, tussen de voltages bij mijn zonnepaneel-omvormers (Enphase IQ8A) en voltages in de meterkast. Dat komt door de afstand en spanningsverliezen onderweg. Het liefst zou je voltages gelijk krijgen (en zo laag mogelijk) door de productie en belasting gelijkmatig te verdelen over de 3 fases. Ik zit met 11,5kW PV tegen de grens van wat ik kan terugleveren voordat de 253V wordt bereikt. Gelukkig schakelen mijn panelen alleen gedeeltelijk af als de fases erg ongelijk belast worden, tot nu toe bij volle zon overdag en de wekelijkse ‘desinfectie’ van de WP-boiler op 1 fase. Op mijn ToDo lijst om dit niet meer op het midden van de dag te doen…
Als in Q3 mijn sessy geleverd wordt ga ik proberen (mits Sessy het mogelijk maakt) nul op de meter te bereiken door via de API instructies voor load/discharge te geven. Middels een M5stack met uitlezing van HomeWizard meters. Verschillen tussen de fases los ik dan nog niet op, tenzij ik de Sessy opdracht kan geven op een bepaalde fase aan te sluiten.
Sessy is toch 1fase? Of heb ik iets gemist. Dus 3 apart voor 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

HermanGast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:23:
Ik meet een behoorlijk verschil, tot wel 10 volt, tussen de voltages bij mijn zonnepaneel-omvormers (Enphase IQ8A) en voltages in de meterkast. Dat komt door de afstand en spanningsverliezen onderweg. .
10 Volt is echt wel heel veel, dat geeft toch een behoorlijk verlies. Als je er 10A doorheen jaagt zit je dus op 100W verlies.
Hoe groot is de afstand, en wat voor kabel gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

worker schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:16:
[...]

10 Volt is echt wel heel veel, dat geeft toch een behoorlijk verlies. Als je er 10A doorheen jaagt zit je dus op 100W verlies.
Hoe groot is de afstand, en wat voor kabel gebruik je?
Bijna 80 meter 4x6kwadraat en na verdeelpunt nog eens zo’n 10 meter per groep panelen met 2,5 en 4 kwadraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Dapdodo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:46:
[...]

Sessy is toch 1fase? Of heb ik iets gemist. Dus 3 apart voor 3 fase.
Klopt. Maar voor mij zou het handig zijn als ik dynamisch zou kunnen kiezen op welke fase ik voedt of belast.
Als ik 3x3500Watt produceer gaat het prima, maar als ik 2x3500 maak en op derde fase bijna niets (door verbruik op die fase) dan schakelen de omvormers steeds af.. Een 3-weg schakelaar zou me helpen, maar het probleem is (nog) niet groot genoeg om er veel tijd in te steken. Eerst de Sessy maar eens afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
HermanGast schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:15:
[...]

Klopt. Maar voor mij zou het handig zijn als ik dynamisch zou kunnen kiezen op welke fase ik voedt of belast.
Als ik 3x3500Watt produceer gaat het prima, maar als ik 2x3500 maak en op derde fase bijna niets (door verbruik op die fase) dan schakelen de omvormers steeds af.. Een 3-weg schakelaar zou me helpen, maar het probleem is (nog) niet groot genoeg om er veel tijd in te steken. Eerst de Sessy maar eens afwachten.
Denk dat dan Sessy niet iets is voor jouw. Jij moet dan naar een volwaardig 3fasen systeem wat onbalans aan kan. Zit zelf ook nog te dubben of ik een 3fasen of 3x1fase systeem doe. Of zelfs terug ga naar 1 fase en alles ertussen.
Ben nog driftig aan het meten en loggen.
Er zijn namelijk 3 dakvlakken met zonnepanelen (ZO, ZW, NW ieder op een fase).
In de zomer koken op de fase van ZW of NW geeft hoogste eigen verbruik
Echter als ik binnen de dag de energie verschuiving zelf kan realiseren (Sessy per fase), is ZO de aangewezen fase om op te gaan koken voor de winterperiode.

[ Voor 25% gewijzigd door Dapdodo op 23-04-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:41

Osxy

Holy crap on a cracker

Dapdodo schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:23:
[...]

Denk dat dan Sessy niet iets is voor jouw. Jij moet dan naar een volwaardig 3fasen systeem wat onbalans aan kan. Zit zelf ook nog te dubben of ik een 3fasen of 3x1fase systeem doe. Of zelfs terug ga naar 1 fase en alles ertussen.
Ben nog driftig aan het meten en loggen.
Er zijn namelijk 3 dakvlakken met zonnepanelen (ZO, ZW, NW ieder op een fase).
In de zomer koken op de fase van ZW of NW geeft hoogste eigen verbruik
Echter als ik binnen de dag de energie verschuiving zelf kan realiseren (Sessy per fase), is ZO de aangewezen fase om op te gaan koken voor de winterperiode.
Dat maakt voor je netto verbruik toch niet uit? De meter doet interne verrekening.

Dus 2kwh afnemen op fase 1 terwijl je 2kwh terugleverd op fase 2 = 0 verbruik.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Osxy schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:45:
[...]

Dat maakt voor je netto verbruik toch niet uit? De meter doet interne verrekening.

Dus 2kwh afnemen op fase 1 terwijl je 2kwh terugleverd op fase 2 = 0 verbruik.
Inderdaad, dat maakt niet uit. Maar @HermanGast zit nog met hoge spanningen en misschien Belgie. Zijn vraag kan dus terecht zijn. Daar oordeel ik niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:49
Ik heb begrepen dat Sessy op een 3x25A groepenkast kan worden aangesloten.

Wordt hiervoor 1 Sessy op 1 fase gezet, en wordt het feitelijke stroomverbruik van de 3 fasen min of meer administrief binnen de meter geregeld, of wordt 1 Sessy op 3 fasen aangesloten?
Of zijn beide opties mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Sjamo schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:44:

Wordt hiervoor 1 Sessy op 1 fase gezet, en wordt het feitelijke stroomverbruik van de 3 fasen min of meer administrief binnen de meter geregeld, of wordt 1 Sessy op 3 fasen aangesloten?
Sessy een 1 phase device, dus administratief inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Laatst online: 20:07
Sjamo schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:44:

Wordt hiervoor 1 Sessy op 1 fase gezet, en wordt het feitelijke stroomverbruik van de 3 fasen min of meer administratief binnen de meter geregeld, of wordt 1 Sessy op 3 fasen aangesloten?
1 sessy komt op 1 van je drie fases
en ja daarna administratief geregeld op je meter

Wil je ook een tweede of derde Sessy dan zouden die op je volgende fase worden aangesloten.
In principe max 2 Sessy op 1 fase (dus een totaal van 6).
Sessy is een 1 fase device

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

psdata schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:02:
In principe max 2 Sessy op 1 fase (dus een totaal van 6).
Sessy is een 1 fase device
Dan ga je wel uit van een 25A hoofdgroep. Dat is lang niet bij iedereen het geval. Ik kan er makkelijk 4 kwijt op 1 fase.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

DukeBox schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:47:
[...]

Dan ga je wel uit van een 25A hoofdgroep. Dat is lang niet bij iedereen het geval. Ik kan er makkelijk 4 kwijt op 1 fase.
Bij 3 fase is 25A wel de norm, meer betaal je significant meer vastrecht. Dat is nog een use case voor een accu, om pieken af te vangen die buiten je hoofdzekering zouden vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Osxy schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:35:
[...]

Bij 3 fase is 25A wel de norm, meer betaal je significant meer vastrecht. Dat is nog een use case voor een accu, om pieken af te vangen die buiten je hoofdzekering zouden vallen.
Powerassist noemt Victron dat, andere hybride omvormers hebben vergelijkbare functionaliteit. Maar in het geval van een 1fase Sessy moet ie maar net toevallig op de juiste fase zitten.
Voor korte tijd kunnen de hoofdautomaten al een flinke overstroom hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Dapdodo schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:14:
[...]

Inderdaad, dat maakt niet uit. Maar @HermanGast zit nog met hoge spanningen en misschien Belgie. Zijn vraag kan dus terecht zijn. Daar oordeel ik niet over.
Geen België.
Ik ben geen elektricien , maar mijn theorie is als volgt:
Normaal bedrijf, zonnetje, 3x3,7kW productie is geen probleem. Maar als de een van de 3 fases achterblijft of, zoals bij mij een zware belasting krijgt, dan vallen de omvormers steeds weg ivm overspanning.
Ik denk dat bij 3fases en nul over 4-draad, de nuldraad ‘een soortvan minder nul’ is als de last ongelijk is.
De 3 fases gaan met faseverschuiving heen-en-weer over de nuldraad.
Als die 120 graden faseverschuiving uit balans is (3,7kW, 0,0kW, 3,7kW) ontstaat er blijkbaar een groter potentiaalverschil bij de producerende fases en het voltage bij de omvormers loopt op tot boven de 253volt.

Of, de 4draads kabel is effectief tijdelijk 3draad met 2 fase en een nul. Blijkbaar gedraagt die zich anders.

Dus als ik de Sessy ook wat laat produceren kan ik wellicht bovenstaand effect gedeeltelijk opheffen?

[ Voor 5% gewijzigd door HermanGast op 23-04-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ik heb 2 Sessy's die ik voornamelijk wil inzetten om te handelen (ik heb dynamische stroomprijzen).
De 2 Sessy's zitten op 1 16A groep, samen met mijn PV omvormer. Er zitten verder geen andere verbruikers op deze groep.

Bij handelen wil je altijd vol gas geven. Zo hard mogelijk laden en ontladen dus, als de stroomprijs laag resp. hoog is. Maar in mijn situatie moet ik rekening houden met wat de PV aan het doen is.

Wat ik ondertussen heb gebouwd in Home Assistant:
- De vermogens die de Sessy rapporteert wijken 10-13% af van wat er werkelijk aan de AC kant gebeurt. Ik heb daarom template sensoren gemaakt om het vermogen dat de Sessy meldt daarvoor te compenseren (voor mij is alleen de AC kant belangrijk).
- Bij ontladen: Als mijn PV aan het leveren is, wordt het ontladen van de Sessy's begrensd zodat de som rond 3500W komt (dit kan voorkomen als de stroomprijs 's ochtends nog hoog is, maar de zon al wel begint te schijnen)
- Bij opladen: de Sessy's kunnen opladen met 2,2kW elk, maar dat is teveel als de zon niet schijnt (zou 19A zijn). Bij opladen wordt het setpoint van de Sessy's steeds aangepast op de actuele hoeveelheid PV vermogen.
- Een dashboard waar ik de tijden van laden/ontladen kan instellen (zie screenshot)

Maar ik ben natuurlijk niet van plan om die tijden voortaan altijd maar handmatig te blijven instellen. Ik ben op zoek naar een besturing in Home Assistant van iemand die dat al gemaakt heeft. En dus alleen handelt als er winst gemaakt wordt, dus bij een voldoende hoog prijsverschil.
Ik heb natuurlijk gezocht op internet, maar nog niet met resultaat. Heeft iemand hier al een dergelijke besturing gemaakt? Of iets gezien al van een ander?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYQxvtyIbOM4XyinPIHEZfYMoNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ni8cRSBKObRemEgGuEOy85uH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-07 10:09
HermanGast schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:06:
[...]

Geen België.
Ik ben geen elektricien , maar mijn theorie is als volgt:
Normaal bedrijf, zonnetje, 3x3,7kW productie is geen probleem. Maar als de een van de 3 fases achterblijft of, zoals bij mij een zware belasting krijgt, dan vallen de omvormers steeds weg ivm overspanning.
Ik denk dat bij 3fases en nul over 4-draad, de nuldraad ‘een soortvan minder nul’ is als de last ongelijk is.
De 3 fases gaan met faseverschuiving heen-en-weer over de nuldraad.
Als die 120 graden faseverschuiving uit balans is (3,7kW, 0,0kW, 3,7kW) ontstaat er blijkbaar een groter potentiaalverschil bij de producerende fases en het voltage bij de omvormers loopt op tot boven de 253volt.

Of, de 4draads kabel is effectief tijdelijk 3draad met 2 fase en een nul. Blijkbaar gedraagt die zich anders.

Dus als ik de Sessy ook wat laat produceren kan ik wellicht bovenstaand effect gedeeltelijk opheffen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDBqhebYYyHGEtgoHEM-HFd5hto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KvDMbAx2B6CQcJCDdLrKTEBs.jpg?f=user_large

Klopt wat je zegt, door onbalans kunnen spanningen wisselen en kunnen er zelfs grote stromen gaan lopen over de nul draad. Netbeheerders voeren de nul soms zwaarder uit als die van de fasen vanwege dit verschijnsel. Tis de kunst om de fasen zo gelijk mogelijk te belasten. Misschien kan je met Sessy inderdaad het verschil een beetje gelijktrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Pibri schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:57:
[...]

[Afbeelding]

Klopt wat je zegt, door onbalans kunnen spanningen wisselen en kunnen er zelfs grote stromen gaan lopen over de nul draad. Netbeheerders voeren de nul soms zwaarder uit als die van de fasen vanwege dit verschijnsel. Tis de kunst om de fasen zo gelijk mogelijk te belasten. Misschien kan je met Sessy inderdaad het verschil een beetje gelijktrekken
Dankjewel voor de bevestiging. Ik zie 2 oplossingen:
a. De warmtepomp op een ander moment van de dag de desinfectie slag laten maken waardoor er geen of minder ongelijkheid ontstaat over de 3 fases.
b. Met de Sessy proberen de 3 fases wat gelijker te laten verdelen door het verbruik van de WP aan te vullen.

Bij oplossing a. wordt 0 op de meter wellicht iets lastiger te bereiken.
Bij oplossing b. is het automatiseren een uitdaging.

En het probleem is tenslotte niet zo groot. Als de Sessy er is, maar eens lekker gaan experimenteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-07 11:50
Ik zit met het idee om het geld dat we terug krijgen van de Belastingdienst te gebruiken voor het aanschaffen van een Sessy. Financieel halen we het er waarschijnlijk niet uit, dus het zou puur voor het milieu-aspect zijn / meer eigen verbruik van de zonnepanelen. We hebben een warmtepomp (aan/uit) en twee sets zonnepanelen (7.8kW op dak [ZW, 45 graden, geen schaduw] en 5.04 kW op garage [ZO, 10 graden, beetje schaduw]). Rest is het huis ook full-electric.

Afgelopen jaar behoorlijke overproductie (en ook leuk zakcentje verdiend). Vandaar dat het er financieel niet uit kan zolang we kunnen salderen. In de winter wekken de panelen meestal niet voldoende op om een nacht te overbruggen. In de lente/zomer/herfst draait de WP als het goed is minder snachts en ligt het nacht-verbruik vaak onder de 5kWh.

Zodoende denk ik dat het voldoet om 1 Sessy aan te schaffen. Het enige is dat die dan niet voldoende vermogen heeft om bijvoorbeeld een hele run op te vangen van de warmtepomp. (2.4kW verdeeld over 3 fasen). Twee sessy's met 10kWh opvang lijkt me teveel opvang voor de warmere maanden en in de wintermaanden krijg ik die niet vol. Enige reden zou dan zijn dat ik die op twee fasen kan verdelen.

De opbrengst van de ZO panelen is lager, maar de Sessy kan dan wel makkelijker opgehangen worden in de schuur. Bij de ZW set is er op zolder (waar mogelijk een slaapkamer komt) wat minder ruimte + geluid lijkt me mogelijk een issue.

Dus, met dit in gedachten , zou dan 1 Sessy voldoen? Of onderschat ik het mogelijke probleem van te weinig vermogen van de Sessy t.o.v. rest van benodigd vermogen voor gebruik huis? (En je dus alsnog meer stroom van het net pakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RS83
Mike70 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:14:
[...]

Misschien dat het een externe factor is.
Ik ga ervan uit dat je je PV-systeem uit kunt lezen.
Kijk eens naar de netspanning en de netfrrequentie.

Vorig jaar vielen bij mooi weer mijn pv-systemen op het midden van de dag uit.
Reden was dat de spanning in de wijk boven de 253V kwam.
Ik heb hierover met onze netbeheerder contact opgenomen en zij hebben de spanning in de wijk verlaagd.
Nu heb ik geen problemen meer.

Ik kom hierop omdat onze Sessy vanochtend ineens niet meer oplaadde.
Ik hou met Domoticz meerdere gegevens van de batterij bij.
Ik zag bij de 'system_state' dat er niets aan de hand was 'SYSTEM_STATE_WAITING_IN_SAFE_SITUATION'
Echter bij 'system_state_details' zag ik iets opmerkelijks.
Eerst zag ik een melding '10min mean overvoltage', daarna ook nog diverse malen een 'overfrequency'.

Er zijn richtlijnen / veiligheidsvoorschriften waarin Sessy en andere apparaten zich aan moeten houden van de netbeheerders waaronder dat ze uit moeten schakelen als de spanning van het net meer dan 10 minuten boven de toegestane spanning is.
Aangezien mijn PV-systeem niet uitgevallen is, denk ik dat de Sessy's conservatief ingesteld staan en dus eerder uit gaan.
Wat mij opvalt is dat ik in de errors van de Sessy deze statusmeldingen niet terug vind.

Je kunt de status controleren door de volgende API.
http://192.168.86.37/api/v1/power/status
Kijk dan bij de melding die bij 'system_state_details' staat.

Ik hoop dat dit je verder brengt.
denk niet dat dat hier het probleem is :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4TMPAarUGpeHpL3gpxBObV0JpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e5rdipHIodOo6RVwIowhZRsS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
Dapdodo schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:01:
[...]

Je huisvermogen is de hele dag positief, zelf bij volle bak levering zonnepanelen. Hoe kan dat?
Zitten er ergens CT klemmen verkeerd om?
Goede vraag. Ik ga dit voorleggen bij sessy! Het zou dan wel in de P1 meter moeten zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door RS83 op 24-04-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Yaldair schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:48:
Ik zit met het idee om het geld dat we terug krijgen van de Belastingdienst te gebruiken voor het aanschaffen van een Sessy. Financieel halen we het er waarschijnlijk niet uit, dus het zou puur voor het milieu-aspect zijn / meer eigen verbruik van de zonnepanelen. We hebben een warmtepomp (aan/uit) en twee sets zonnepanelen (7.8kW op dak [ZW, 45 graden, geen schaduw] en 5.04 kW op garage [ZO, 10 graden, beetje schaduw]). Rest is het huis ook full-electric.

Afgelopen jaar behoorlijke overproductie (en ook leuk zakcentje verdiend). Vandaar dat het er financieel niet uit kan zolang we kunnen salderen. In de winter wekken de panelen meestal niet voldoende op om een nacht te overbruggen. In de lente/zomer/herfst draait de WP als het goed is minder snachts en ligt het nacht-verbruik vaak onder de 5kWh.

Zodoende denk ik dat het voldoet om 1 Sessy aan te schaffen. Het enige is dat die dan niet voldoende vermogen heeft om bijvoorbeeld een hele run op te vangen van de warmtepomp. (2.4kW verdeeld over 3 fasen). Twee sessy's met 10kWh opvang lijkt me teveel opvang voor de warmere maanden en in de wintermaanden krijg ik die niet vol. Enige reden zou dan zijn dat ik die op twee fasen kan verdelen.

De opbrengst van de ZO panelen is lager, maar de Sessy kan dan wel makkelijker opgehangen worden in de schuur. Bij de ZW set is er op zolder (waar mogelijk een slaapkamer komt) wat minder ruimte + geluid lijkt me mogelijk een issue.

Dus, met dit in gedachten , zou dan 1 Sessy voldoen? Of onderschat ik het mogelijke probleem van te weinig vermogen van de Sessy t.o.v. rest van benodigd vermogen voor gebruik huis? (En je dus alsnog meer stroom van het net pakt).
Ga je het milieu hier echt mee helpen? Een accu bevat ook veel niet-zo-best voor het milieu materialen nog los van de productie. Terwijl de stroom die je opwekt en teruglevert wordt gebruikt door je buren als groene stroom (en de gascentrale minder hard hoeft te stoken).

Begrijp me niet verkeerd, het lijkt mij ook leuk om micro-niveau opslaan en zelf gebruiken. Dilemma.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Yaldair schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:48:
Voor zover ik weet (ik wacht nog op mn Sessy) maakt het niet uit waar je ‘m ophangt zolang je de capaciteit en veiligheid van de AC aansluiting goed regelt. En natuurlijk het meetpunt, of de meetpunten, van de waarden waarop je wilt (laten?) sturen goed kiezen.

Als je de nacht/dag balans wil beïnvloeden zou je wellicht kunnen proberen of de warmtepomp meer kan doen bij zonlicht en minder in de nacht. Wat zijn bijvoorbeeld de instellingen voor je boiler-vat?

Puur voor het milieu-aspect zou je breed kunnen kijken, meer PV panelen, isolatie, hemelwater opvang, voedsel, transport, etc etc. Weet niet of Sessy dan het beste prijs/milieu rendement heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door HermanGast op 25-04-2023 06:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

twixx schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:16:
[...]

Ga je het milieu hier echt mee helpen? Een accu bevat ook veel niet-zo-best voor het milieu materialen nog los van de productie. Terwijl de stroom die je opwekt en teruglevert wordt gebruikt door je buren als groene stroom (en de gascentrale minder hard hoeft te stoken).

Begrijp me niet verkeer, het lijkt mij ook leuk om micro-niveau opslaan en zelf gebruiken. Dilemma.
De superlage prijzen op sommige momenten (die steeds vaker voorkomen) geven aan dat "de energiemarkt" het moeilijk heeft om iets nuttigs te doen met zonne- en windenergie. Door met een accu de/je overschotten te bewaren voor een ander tijdstip (hetzij met nul-op-de-meter, hetzij met handelen) denk ik persoonlijk dat je helpt om deze energiebronnen in te passen. En daar heeft het milieu baat bij.
Ik zie mijn Sessy's als een hobby die zich deels terugbetaalt, en ook nog nuttig is voor de maatschappij.

[ Voor 5% gewijzigd door worker op 25-04-2023 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-07 11:50
@twixx ja, er is inderdaad een milieu-impact als gevolg van de materialen die gebruikt worden. Maar, ik denk (gevoelsmatig) dat de meerwaarde van zelf mijn eigen opgewekte stroom in de avond/nacht te gebruiken i.p.v. door energieleveranciers gemaakte stroom beter is. Puur gevoelsmatig echter, dus niet gebaseerd op enig feit ;).

@HermanGast ik kan helaas niet veel regelen bij mijn warmtepomp. Ik kan alleen op tijdschema de stooklijn aanpassen. Zodoende dat ik hem nu rond 23h 1 graad verlaag, en pas weer om 7h weer verhoog. Idee erachter is dat ik het huis dan meer laat afkoelen in de nacht, en zodra het licht/dag is met mogelijke zonne-energie alles weer op temperatuur breng. In theorie kan ik dit meer regelen op daadwerkelijke zonsopkomst / ondergang, maar, dan koelt het nu nog teveel af. Boilervat staat kort op 47 graden, en rest van de tijd op 43 met 3 graden hysterese. Dus probeer zo 1x per dag het op te warmen, en dan alleen als het onder de 40 graden dipt. Dan draait de warmtepomp lang genoeg om de boel weer op te warmen naar een graad of 46. Legionella run kan alleen snachts om 1h worden gedraaid (en die moet ik dan manueel aanzetten, anders draait hij elke nacht een legionella run).

Nog meer PV heeft weinig toegevoegde waarde (NO, teveel schaduw van omliggende huizen voor de vroege ochtendzon). Hemelwater is al goed geregeld, gaat in en soort grindboxen (volgens mij) en dan de grond in. Dus niet het riool in o.i.d. Voedsel eten we al redelijk weinig vles, transport kan elektrisch voor de auto van mijn vrouw, maar is nog wat te prijzig in aanschaf ;).

@worker het hobby aspect is natuurlijk ook leuk ;). Ook de reden waarom ik Sessy overweeg omdat ik die aan te sturen is via mqtt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-07 11:45
Heeft iemand op dit forum al een beetje beeld over het vervolg van de uitrol van de Sessy's voor de eerste lichting klanten? Kreeg eerder de indruk dat rond deze tijd de stillere varianten beschikbaar zouden zijn om uit te rollen, maar heb zelf nog geen bericht ontvangen. Wellicht anderen, bijvoorbeeld in de Achterhoek in de omgeving van de jongens van Sessy (wij wonen zelf in Groningen) wel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-06 22:44
Ook ik ben erg benieuwd naar de uitrol. Heb er twee besteld in november, levering Q3. Had alleen stiekem op iets meer updates gehoopt vanuit sessy/charged.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:19

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ook ik hoop zo langzamerhand iets te horen over de levering van de stille sessy. Zat bij de 'vroege backers' (Juli vorig jaar), maar hij moet wel stil zijn gezien de locatie.
Waar ik benieuwd naar ben is of er mensen zijn die via de api van smartevse het verbruik doorgeven ipv via de P!-poort. De reden is dat ik een oude slimme meter heb die maar eens per 10 sec rapporteert en ook niet per fase, de CT's van de SmartEVSE zijn een betere bron. Ook heb ik al iets op de P!-poort en begrijp ik dat die van Sessy via wifi werkt en weer een adapter nodig heeft, allemaal wat rommelig en overbodig. (Heb overigens ook Tibber, maar dat staat er los van lijkt me.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

De Sessy’s halen het netto verbruik van je huis uit de P1 dongle, die gekoppeld is aan je meter in de meterkast. Ik heb een meter die ook 1x per 10 seconden waardes afgeeft dat is geen enkel probleem om mooi nul op de meter te houden. De afwijkingen die je krijgt bij verbuikswisselingen zijn minimaal.
Ik denk niet dat je van Charged kan verwachten dat ze andere databronnen als input nemen, dat brengt een boel extra werk met zich mee (nog afgezien van dat ze die hardware niet in huis hebben) tegen minimale gebruikerswaarde.
Als je al een home automation systeem hebt draaien is het niet verschrikkelijk moeilijk om het zelf te bouwen op basis van je smartevse device. Ik ben er vrij zeker van dat je de P1 dongle dan niet nodige hebt (de stuurt de Sessy aan in API modus)

Edit: het verbruik per fase is niet belangrijk. Dat geldt voor Sessy, maar ook voor de telwerken in je meter. Beide kijken naar het totaal van je fases.

[ Voor 9% gewijzigd door worker op 29-04-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
rene037 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:41:
Waar ik benieuwd naar ben is of er mensen zijn die via de api van smartevse het verbruik doorgeven ipv via de P!-poort. De reden is dat ik een oude slimme meter heb die maar eens per 10 sec rapporteert en ook niet per fase, de CT's van de SmartEVSE zijn een betere bron. Ook heb ik al iets op de P!-poort en begrijp ik dat die van Sessy via wifi werkt en weer een adapter nodig heeft, allemaal wat rommelig en overbodig. (Heb overigens ook Tibber, maar dat staat er los van lijkt me.)
De Sessy bij mijn vader thuis draait volledig op de data uit een Shelly 3EM. Home Assistant leest de data uit de Shelly en geeft deze data vervolgens door aan Sessy via de Open Mode (API strategie) via mijn Home Assistant integratie. Werkt net zo goed als de P1 dongle van Sessy die ik thuis gebruik. Overigens maakt het niet zo veel verschil om per 30s te sturen t.o.v. per 5s. Sneller aansturen is uiteraard beter, maar de hoeveelheid energie die je mist in die 25s is minimaal.

De Sessy P1 dongle kan via WiFi werken, maar ook via Ethernet. Je hebt inderdaad wel een extra 5V adapter nodig als je een oudere meter hebt of als de P1 poort al in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dat het verbruik per fase niet belangrijk is, ben ik niet zo met je eens. De fase waar Sessie op zit moet niet teveel terug gaan leveren door bijv sessy opgeteld bij wat zonnepanelen leveren. Voor NOM is alleen het totaal belangrijk, dat ben ik uiteraard met je eens. Ook is dan die 10 sec niet zo interessant. Maar ik heb die P1-data al, dus eigenlijk is het de vraag of iemand die (P!-data) of vanuit de SmartEVSE via de api al aan Sessy gestuurd heeft. Ik heb idd wat domotica via MQTT/Node-red, dus in principe zou het moeten kunnen, als iemand dat kan bevestigen omdat hij/zij dat al gedaan heeft is dat prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wunk
PimDoos schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:01:
[...]
of als de P1 poort al in gebruik is.
Ik heb inmiddels een 2e P1 splitter nodig vermoed ik..
Toon, P1monitor (voor Home Assistant e.d.), laadpaal van auto. Kunnen er max 3 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-06 15:45
Wunk schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb inmiddels een 2e P1 splitter nodig vermoed ik..
Toon, P1monitor (voor Home Assistant e.d.), laadpaal van auto. Kunnen er max 3 op.
Tja, bekend verschijnsel: altijd te weinig aansluitingen (van wat dan ook: elektra, UTP, P1, USB, HDMI, COAX etc).
Daarom heb ik 4-wegsplitter van Tech4U gebruikt, op mn DSMR5 E-meter. Daarop wel de 5v-voeding gezet, ondanks mn voeding vanuit DSMR5-E-meter.
Op de P1-poort splitter:
1e naar telegram-converter naar ethernet voor mn HomeAssistant (server boven op zolder)
2e naar de P1-Dongle van Sessy (en die weer met utp-kabel naar switch)
3e en 4e nog vrij.

Wel alvast andere, extra splitter erbij die speciaal geschikt is voor 2 elektra-auto's. Dit in combinatie met een laadpaal schijnt nogal kritisch te zijn. Komt op termijn aan 3e poort van 'gewone' splitter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wunk
Voetnoot, mocht je ooit problemen hebben met een actieve P1 splitter in je meterkast, zorg dat de USB poort die je gebruikt om 'em te poweren (meestal is 't microUSB om 'em te versterken), geaard is.

De USB standard is grounded, maar als je bijvoorbeeld een USB adapter direct op 't stopcontact gebruikt, zitten hier nagenoeg nooit aardepennen op. Ik heb icm m'n laadpaal destijds heel veel problemen gehad met corrupted P1 telegrams vanwege veel noise op de USB die vooral tijdens 't laden van de auto in frequentie toenamen.

Toen ik de splitter in een geaardde usb poort (van m'n NAS) prikte voor power, was 't fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

KoQuest schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:26:
[...]

Op de P1-poort splitter:
1e naar telegram-converter naar ethernet voor mn HomeAssistant (server boven op zolder)
2e naar de P1-Dongle van Sessy (en die weer met utp-kabel naar switch)

Kijk, dat is wat ik bedoel. Als HA de data al heeft, kan die deze doorsturen naar de sessie. Beetje overtollige hardware lijkt me. Bedoel ik niet als kritiek, maar al voorbeeld van wat me logisch lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Ik denk dat dit probleem zich in de toekomst zelf oplost. Sessy heeft al aangegeven dat ze alle P1 data willen gaan weergeven/beschikbaar gaan stellen. Je zou dan dus geen aparte P1 dongle voor bijvoorbeeld Home Assistant meer nodig hebben. Scheelt weer een P1 poortje :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

rene037 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:34:
Kijk, dat is wat ik bedoel. Als HA de data al heeft, kan die deze doorsturen naar de sessie. Beetje overtollige hardware lijkt me. Bedoel ik niet als kritiek, maar al voorbeeld van wat me logisch lijkt.
Vanuit jou gezien logisch, vanuit Charged gezien niet. Jouw HA implementatie (hw én sw) hebben zij niet onder controle.
Het staat jou natuurlijk vrij om hun P1 dongle niet te gebruiken, en de aansturing zelf vanuit HA te regelen. Dan heb je geen extra hw in je meterkast.
Die dongle kost hun 2-3 tientjes, en dan weten ze dat het werkt. 1 support call besparen dan hebben ze het er al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
worker schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:44:
[...]

Vanuit jou gezien logisch, vanuit Charged gezien niet. Jouw HA implementatie (hw én sw) hebben zij niet onder controle.
Het staat jou natuurlijk vrij om hun P1 dongle niet te gebruiken, en de aansturing zelf vanuit HA te regelen. Dan heb je geen extra hw in je meterkast.
Die dongle kost hun 2-3 tientjes, en dan weten ze dat het werkt. 1 support call besparen dan hebben ze het er al uit.
Als Charged de P1 data kopieert naar hun API scheelt het een P1 poort toch. En hoef je HA alleen aan Sessy te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Dapdodo schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:46:
[...]

Als Charged de P1 data kopieert naar hun API scheelt het een P1 poort toch. En hoef je HA alleen aan Sessy te hangen.
Sessy heeft al aangegeven dit in de toekomst te gaan doen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:48
Weer een aantal stappen gezet in de voorbereding van de aansluiting van de accu.
  1. 2 x kabel met 16 glasvezels aangelegd (inclusief patch panels)
  2. 2 x 2 Cat 7 kabel vervangen door 2 x 5 Cat 7 kabel
  3. Kabel voor PV aangelegd
  4. Kabel voor accu aangelegd
  5. Deel van meterkast verplaatst naar onderverdeler om plaats te maken voor SAP
Hieronder wat foto;s:
1) boren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xdnJaRbQjZCZa018KT3H8hd1W8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/855PXTlbX1ATX2kHpVlpKJYQ.jpg?f=fotoalbum_large

2) kabelgoot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9Lf8BGZpWWM7jGuBp_PpkV4ZyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ec0tMBPnDwmlo70LCjhc5Ld.jpg?f=fotoalbum_large

3) traject
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zydyjujUX0cOYSrFon7TUiSFzQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XV0VSuMEmOWUcRlITXWZk3ip.jpg?f=fotoalbum_large

4) pluggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLx6hLkhNO2hODAonWft0D_Lzko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clKc2LYcimcfP3IhLxdpfYXS.jpg?f=fotoalbum_large

5) montage pluggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYtRS1NSWID61dURsrDhrpNIR2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9521AFzM4IEFAcaXuKOWnV4z.jpg?f=fotoalbum_large

6) Glascezel (rode mantelbuis) Cat 7 (zwarte co-flex) diverse electra kabels (kabelgoot)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6Yc9rO-a_EAjnXtorH6D8Rswig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDfr5vUPS61d9m9z4NCHL5PB.jpg?f=fotoalbum_large

7) Visite
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/on7lhIRGU2eiD7iF9auhPub7EdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0WY8L8LyVoiQt3bIRqlspIr.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
John245 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:34:
Weer een aantal stappen gezet in de voorbereding van de aansluiting van de accu.
  1. 2 x kabel met 16 glasvezels aangelegd (inclusief patch panels)
  2. 2 x 2 Cat 7 kabel vervangen door 2 x 5 Cat 7 kabel
  3. Kabel voor PV aangelegd
  4. Kabel voor accu aangelegd
  5. Deel van meterkast verplaatst naar onderverdeler om plaats te maken voor SAP
Hieronder wat foto;s:
1) boren
[Afbeelding]

2) kabelgoot
[Afbeelding]

3) traject
[Afbeelding]

4) pluggen
[Afbeelding]

5) montage pluggen
[Afbeelding]

6) Glascezel (rode mantelbuis) Cat 7 (zwarte co-flex) diverse electra kabels (kabelgoot)
[Afbeelding]

7) Visite
[Afbeelding]
Wow, indrukwekkend, goed bezig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:06

TFHfony

Professional Weirdo

Vandaag uiteindelijk de knoop maar eens doorgehakt: Ik heb mijn Sessy, welke ik in juli 2022 besteld heb, toch maar eens geannuleerd. Beetje bij beetje ben ik eigenlijk toch mijn vertrouwen een beetje verloren.

* Ontlaadvermogen welke ineens van 2kW terug ging naar 1,7kW zonder de kopers te informeren. Toch vrij essentiële informatie. Waarmee ik eigenlijk op de volgende 2 punten uit kom:
* Weinig tot geen technische informatie. Er zijn nog steeds geen datasheets. Waar zijn de efficiency curves voor laden / ontladen? Geluidsniveau's?, etc...
* Gebrek aan communicatie. Ik snap dat zo vooral met de techniek bezig zijn, maar communicatie naar je backers/klanten is ook belangrijk

Hoewel ik het initiële enthousiasme van de heren achter Charged wel kan waarderen mis ik toch een stuk professionalisme.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:00
TFHfony schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:23:
Vandaag uiteindelijk de knoop maar eens doorgehakt: Ik heb mijn Sessy, welke ik in juli 2022 besteld heb, toch maar eens geannuleerd. Beetje bij beetje ben ik eigenlijk toch mijn vertrouwen een beetje verloren.

* Ontlaadvermogen welke ineens van 2kW terug ging naar 1,7kW zonder de kopers te informeren. Toch vrij essentiële informatie. Waarmee ik eigenlijk op de volgende 2 punten uit kom:
* Weinig tot geen technische informatie. Er zijn nog steeds geen datasheets. Waar zijn de efficiency curves voor laden / ontladen? Geluidsniveau's?, etc...
* Gebrek aan communicatie. Ik snap dat zo vooral met de techniek bezig zijn, maar communicatie naar je backers/klanten is ook belangrijk

Hoewel ik het initiële enthousiasme van de heren achter Charged wel kan waarderen mis ik toch een stuk professionalisme.
Hoewel u wel wat goede punten heeft, is "investeren" in een start-up voor u wellicht niet een geschikte bezigheid. :+
Was er geen animo (hier bijvoorbeeld) om uw plek tegen vergoeding over te nemen? :z

Dit gezegd hebbende @Twan_V betekend dit nu gewoon plat dat er een plaatsje wordt opgeschoven? :*)

EDIT:
Neen, ik heb verder geen zakelijke of persoonlijke banden met Sessy of Charged.
(anders dan dat ik er recent 1tje heb besteld, en wellicht iets meer begrip heb voor een startup O-) )

[ Voor 7% gewijzigd door Simpel360 op 30-04-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Simpel360 schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:53:
[...]

Hoewel u wel wat goede punten heeft, is "investeren" in een start-up voor u wellicht niet een geschikte bezigheid. :+
Was er geen animo (hier bijvoorbeeld) om uw plek tegen vergoeding over te nemen? :z

Dit gezegd hebbende @Twan_V betekend dit nu gewoon plat dat er een plaatsje wordt opgeschoven? :*)
Het zou best kunnen dat ik geen geschikte kandidaat ben om te investeren in start-ups. Ik zit al een kleine 20 jaar in de (industriële) productontwikkeling en wellicht verwacht ik te veel.
Maar weten wat je koopt (Specificaties / datasheet) vind ik vrij essentieel. Ze zijn al aan het uitleveren, dus de specs zijn er. Het geeft mij gewoon weinig vertrouwen dat deze gegevens maar niet komen. Tel daarbij het zonder informeren aanpassen van de weinige wel bekende specs, nee... dat vind ik eigenlijk gewoon niet kunnen.

Ik heb overwogen om iemand hier "mijn plaats" aan te bieden. Ook heb ik overwogen hem gewoon te laten komen en daarna te verkopen. Maar ik denk dat het gewoon annuleren, waarna de huidige wachtenden gewoon eentje opschuiven wat correcter is.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
TFHfony schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:05:
[...]

Het zou best kunnen dat ik geen geschikte kandidaat ben om te investeren in start-ups. Ik zit al een kleine 20 jaar in de (industriële) productontwikkeling en wellicht verwacht ik te veel.
Maar weten wat je koopt (Specificaties / datasheet) vind ik vrij essentieel. Ze zijn al aan het uitleveren, dus de specs zijn er. Het geeft mij gewoon weinig vertrouwen dat deze gegevens maar niet komen. Tel daarbij het zonder informeren aanpassen van de weinige wel bekende specs, nee... dat vind ik eigenlijk gewoon niet kunnen.

Ik heb overwogen om iemand hier "mijn plaats" aan te bieden. Ook heb ik overwogen hem gewoon te laten komen en daarna te verkopen. Maar ik denk dat het gewoon annuleren, waarna de huidige wachtenden gewoon eentje opschuiven wat correcter is.
Dat kan, perceptie is a bitch.
Als ervaring er toe doet: ik heb in mijn jonge jaren (ruim 40 jaar geleden was dat al) van dichtbij gezien hoe veel moeite het kost om bij een klein en jong bedrijf iedereen betaald te krijgen.
Dat er de keuze is gemaakt om te gaan leveren (is dit om deze reden?) kan ik vanuit deze ervaring wel begrijpen.
Is iets anders als er een groot bedrijf achter zit met voldoende kapitaal en personeel welke "geleend" kan worden. Dit gezegd hebbende, hoe vaak en hoeveel softwareupdates en firmware versies kent u van de grote(re) bedrijven en hun apparatuur?
Nog los van de foutjes die er uit komen als er al 1000den zijn geleverd, kijk naar Philips nu met hun snorkel apparatuur of de autofabrikanten die een update hebben vanwege de remmen. Hebben we het nog niet over de specs die "lost in translation" nogal fluide zijn.
Maar dit is slechts mijn "ervaring".

Gelukkig mag iedereen zijn mening hebben.

Van u is het heel coulant om uw plekje af te staan oOo

Het e.e.a. gaat wel wel heel off topic zo. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Vanochtend in ieder geval netjes een creditnota in de mailbox met de belofte dat het geld binnenkort wordt overgemaakt. Verder vroegen ze naar de reden van annulering. Deze heb ik dan ook doorgegeven, hopelijk doen ze er iets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
In de één op één communicatie doet Sessy het inderdaad wel netjes. Alleen zou het fijn zijn om af en toe toch iets van een nieuwsbrief of andere vorm van update te krijgen hoe de uitrol loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 17:21
Ik snap je niet, grofweg iedere maand krijg ik wel een mail en dat met informatie in dit forum van de makers zelf, ben ik dik tevreden hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Jb62aqdIehMRCpwL7GhFEiSbPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74NMVeRHkh4i6S1pObrE6eaZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Faceless schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:45:
Ik snap je niet, grofweg iedere maand krijg ik wel een mail en dat met informatie in dit forum van de makers zelf, ben ik dik tevreden hoor.

[Afbeelding]
Voor hen die niet naar die klantendag zijn geweest, is feitelijk de laatste informatie uit februari (De mail in maart was slechts een herinnering). Als je toen voor uitstel hebt gekozen, zit je al weer sindsdien zonder informatie.
Ook is de downgrade naar 1700W nog nergens in de mail gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
TFHfony schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:56:
[...]

Voor hen die niet naar die klantendag zijn geweest, is feitelijk de laatste informatie uit februari (De mail in maart was slechts een herinnering). Als je toen voor uitstel hebt gekozen, zit je al weer sindsdien zonder informatie.
Ook is de downgrade naar 1700W nog nergens in de mail gecommuniceerd.
En toch op de hoogte ;)

Maar voor mijn beeldvorming, voor welk vergelijkbare product gaat u nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Simpel360 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:03:
[...]

En toch op de hoogte ;)

Maar voor mijn beeldvorming, voor welk vergelijkbare product gaat u nu?
Dat van die 1700W had ik zelf op de website gevonden en hier gemeld. Dat is niet de manier waar het op hoort.

Het product waar ik nu voor ga? Daar ga ik mij de komende tijd eens rustig op oriënteren. Maar waarschijnlijk zal ik wel voor een passief gekoeld systeem gaan. Maar goed, ik heb geen haast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torch1969
Faceless schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:45:

[Afbeelding]
Ik krijg deze update niet, en heb ook geen toegang tot een forum. Kan het te maken hebben met in welke batch je zit? Ik zit in Q3 en ontvang ook (bijna) niets. Toch raar dat daar verschil in zou zitten.
Waar kan ik me aanmelden voor die maandelijkse update en dat forum?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
Torch1969 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:08:
[...]

Ik krijg deze update niet, en heb ook geen toegang tot een forum. Kan het te maken hebben met in welke batch je zit? Ik zit in Q3 en ontvang ook (bijna) niets. Toch raar dat daar verschil in zou zitten.
Waar kan ik me aanmelden voor die maandelijkse update en dat forum?
E-mail sturen naar Sessy/Charged?

Enne op dat bedoelde forum, sterker nog, het juiste topic reageerde u zojuist :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianz
In de praktijk maakt het weinig uit natuurlijk: 1.7kw of 2.2kw. Normaal gebruik in mijn huis ligt daar onder. Een overzicht van een willekeurige (redelijk zonnige dag) laat keurig zien dat Sessy mijn verbruik afvlakt met wat verbruik-piekjes op de meter avond's bij het koken. Dan treks Sessy het niet.
Het enige lastige vind ik nog om te zien hoeveel stroom er verloren is gegaan in het proces van laden en ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-N5Zt0RvFjtjR4puGzwmtchsVUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FjTBnpPn0bEJliPx1fzZGKe6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
fabianz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:33:
In de praktijk maakt het weinig uit natuurlijk: 1.7kw of 2.2kw. Normaal gebruik in mijn huis ligt daar onder. Een overzicht van een willekeurige (redelijk zonnige dag) laat keurig zien dat Sessy mijn verbruik afvlakt met wat verbruik-piekjes op de meter avond's bij het koken. Dan treks Sessy het niet.
Het enige lastige vind ik nog om te zien hoeveel stroom er verloren is gegaan in het proces van laden en ontladen.
[Afbeelding]
Mooie grafiek en goed beeld.
Wat betreft verlies door een omvormer reken ik zelf met 8%. Dit op basis van allerlei cijfers op internet. Niet ideaal natuurlijk, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat de Sessy's zo afwijkend zouden zijn in samenstellende delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
fabianz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:33:
[Afbeelding]
Leuk dit inzicht, dank daarvoor. Dat Sessy % is de het percentage tot hoever de Sessy is geladen? Hoe geef je dat door aan PVoutput? Je ziet hierin ook mooi dat dat de accu alweer vol is voordat je zonnepanelen echt beginnen te leveren.

Of 1,7 of 2 of 2,2 kW genoeg is voor laden/ontladen hangt natuurlijk van je persoonlijke situatie en gebruik van de accu af. Voor mij zal het ook voldoende zijn, vooral voor opvangen constante verbruik (van 300-500 W) gedurende de dag op momenten dat zonnepanelen dit niet opwekken. De pieken bij koken/wassen/drogen vang je toch niet op en zijn vaak kortdurend. Mijn zonnepanelen leveren meer dan 4kW op de piek momenten dus dat vang je lang niet op met je accu. Het laden duurt dan wat langer, maar die 5kWh heb je dan nog binnen 3 uur vol, veel sneller dan dat de zon alweer onder is.

Hieronder ter vergelijk mijn overzicht van 30 april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgA5Q0exAv6L1zn2xePwSOWb3Qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYRlZFRui0X8nG7MVbzQzkBW.png?f=fotoalbum_large
Hierin valt het hoge verbruik rond 12 uur op. Dat is de periode dat de stroom prijzen zo laag waren, dat (over)verwarmen op elektriciteit goedkoper was dan gas. Dus dan gaat hier een elektrische kachel aan in de woonkamer om warmte in de ruimte te pompen, zodat de cv (later op de dag) minder hoeft te stoken. Een soort thermische accu dus :P . Dat is het moment dat ik straks de Sessy wil gaan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

KoQuest schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:39:
[...]
Wat betreft verlies door een omvormer reken ik zelf met 8%. Dit op basis van allerlei cijfers op internet. Niet ideaal natuurlijk, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat de Sessy's zo afwijkend zouden zijn in samenstellende delen.
Die 8% zal je dan dus wel maal 2 moeten doen (en eigenlijk zelfs vermeerderd met elkaar) omdat je in principe 2 keer zal moeten omvormen. Dan zou je dus op 16+% uitkomen.
Maar het zou gewoon fijn zijn als de efficiency curves van zowel het laden als ontladen bekend zouden worden gemaakt. Dan zou je er wellicht nog voor kunnen kiezen om het laden/ontladen zo in te stellen dat dit met zo min mogelijk verlies gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianz
Dat Sessy % is de het percentage tot hoever de Sessy is geladen? Hoe geef je dat door aan PVoutput?
Ik misbruik hier de temperatuur (0-100 graden) voor (in de afbeelding had ik het naampje even aangepast). Ik gebruik een eigen C# programmatje om Sessie, Zonnepanelen en P1 richting PVoutput te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
TFHfony schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:55:
[...]

........

Het product waar ik nu voor ga? Daar ga ik mij de komende tijd eens rustig op oriënteren. Maar waarschijnlijk zal ik wel voor een passief gekoeld systeem gaan. Maar goed, ik heb geen haast.
TFHfony schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:53:
[...]

Die 8% zal je dan dus wel maal 2 moeten doen (en eigenlijk zelfs vermeerderd met elkaar) omdat je in principe 2 keer zal moeten omvormen. Dan zou je dus op 16+% uitkomen.
Maar het zou gewoon fijn zijn als de efficiency curves van zowel het laden als ontladen bekend zouden worden gemaakt. Dan zou je er wellicht nog voor kunnen kiezen om het laden/ontladen zo in te stellen dat dit met zo min mogelijk verlies gedaan wordt.
:+ Die geen haast gaat u nodig hebben :+
Iets met natuurkunde en elektronica, conveteren (in dit geval) gaat gepaard met verlies die zich uit in warmte. Hoe meer conveteren hoe meer warmte. Voor een paar 100 Watt is dit passief wel te doen, maar 2000 Watt nog steeds niet, of jawel, strenge eisen stellen aan de omgeving en terug regelen in vermogen als warmte beperking, maar let dan ook eens op de MTBF. Koelblok wat oversized maken kan ook wel maar dan koopt niemand die meer wegens "te bulky". Passief gaat het voorlopig niet worden.

Als we elkaar vliegen gaan afvangen op verlies (neemt niet weg dat u een punt heeft) heb ik nog een andere voor u: een PVpaneel heeft ca 80% verlies, nog los van wat de omvormer naar ca 230VAC doet.

Doelt u met dat kiezen van laden/ontladen elektrisch of economisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Simpel360 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:25:

[...]
Hoe meer conveteren hoe meer warmte. Voor een paar 100 Watt is dit passief wel te doen, maar 2000 Watt nog steeds niet, of jawel, strenge eisen stellen aan de omgeving en terug regelen in vermogen als warmte beperking, .
Mijn Solaredge PV inverter kan 3kW converteren en is volledig passief gekoeld, dus volgens mij kan het wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Simpel360 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:25:
[...]

[...]

:+ Die geen haast gaat u nodig hebben :+
Iets met natuurkunde en elektronica, conveteren (in dit geval) gaat gepaard met verlies die zich uit in warmte. Hoe meer conveteren hoe meer warmte. Voor een paar 100 Watt is dit passief wel te doen, maar 2000 Watt nog steeds niet, of jawel, strenge eisen stellen aan de omgeving en terug regelen in vermogen als warmte beperking, maar let dan ook eens op de MTBF. Koelblok wat oversized maken kan ook wel maar dan koopt niemand die meer wegens "te bulky". Passief gaat het voorlopig niet worden.

Als we elkaar vliegen gaan afvangen op verlies (neemt niet weg dat u een punt heeft) heb ik nog een andere voor u: een PVpaneel heeft ca 80% verlies, nog los van wat de omvormer naar ca 230VAC doet.

Doelt u met dat kiezen van laden/ontladen elektrisch of economisch?
Ik proef het sarcasme wel een beetje. Even ter info: Ik ben jaren product manager Industrial Power geweest, dus.. ik heb wel "een beetje" een idee waar ik over praat.

Zelf ben ik op dit moment bijvoorbeeld aan het kijken naar: https://knowledge-center....ith-hd-wave-datasheet.pdf
Naast dat ik er mijn (extra) zonnepanelen aan kan hangen, wordt deze door natuurlijke luchtstroom gekoeld (geen ventilatoren dus). Daarnaast kan er gewoon met 5kW geladen en ontladen worden.
Maar goed, dit is slechts één optie. Ik kijk de komende tijd nog rustig even rond. Er is geen haast. Ondanks het feit dat het dus prima kan, passief gekoeld.

/edit/
Ter aanvulling: De Kiwat doet ook tot 5000W passief gekoeld. Pas het model boven de 7600W vereist actieve koeling.

[ Voor 7% gewijzigd door TFHfony op 02-05-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
worker schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Mijn Solaredge PV inverter kan 3kW converteren en is volledig passief gekoeld, dus volgens mij kan het wel...
Tuurlijk, maar heb je wel eens gekeken naar de heatsink temperatuur en waar die gaat terug regelen?

Hint, mijn SE9K laatste type en blijkbaar ook passief geworden, boven de 50 graden en niet max belast.
Boven de 50 graden gaat een SE terug regelen.
En ja volgens specs opgehangen en moet het nog warm worden dit seizoen.
Heb er zelf maar een aktieve variant van gemaakt.

Elektronica die bovenmatig warm wordt gaat sneller verouderen ergo eerder stuk (die MTBF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
TFHfony schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:02:
[...]

Ik proef het sarcasme wel een beetje. Even ter info: Ik ben jaren product manager Industrial Power geweest, dus.. ik heb wel "een beetje" een idee waar ik over praat.

Zelf ben ik op dit moment bijvoorbeeld aan het kijken naar: https://knowledge-center....ith-hd-wave-datasheet.pdf
Naast dat ik er mijn (extra) zonnepanelen aan kan hangen, wordt deze door natuurlijke luchtstroom gekoeld (geen ventilatoren dus). Daarnaast kan er gewoon met 5kW geladen en ontladen worden.
Maar goed, dit is slechts één optie. Ik kijk de komende tijd nog rustig even rond. Er is geen haast. Ondanks het feit dat het dus prima kan, passief gekoeld.

/edit/
Ter aanvulling: De Kiwat doet ook tot 5000W passief gekoeld. Pas het model boven de 7600W vereist actieve koeling.
:+ Point taken, maar niet zo zwaar aan tillen, uw Linkedin sprak al boekdelen na uw vorige ervaringsopmerking. Dat ik een andere mening ben toegedaan met "mijn beetje" ervaring is wel duidelijk ;)
Misschien wel door het supplier-user verschil, dat mag toch?

Maar uw alternatieven geven aan dat u het wat in de zwaardere hoek zoekt met dito volume.
(Kan het verkeerd hebben natuurlijk.)
Ook mooie spulletjes, maar ook gelijk een ander prijssegment.

Voor mij voldoet Sessy wel aan mijn verwachtingen als ik de berichten zo lees, heb het (nu helaas) ook wel even aangeken, dat dan weer wel. Q1 2024 is nog wel wat ver weg maar daar wordt ook niet geheimzinnig over gedaan.
Door wat terug te schalen in capaciteit (eigen wensen) wordt de Sessy gelijk een stuk vriendelijker.
En bij 2 nog niet op het prijsniveau van de "conculega's" die ook wel hun uitdagingen zullen hebben.

Afijn, mijn visie over passief of aktief koelen is wel duidelijk ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Simpel360 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:32:
[...]
Voor mij voldoet Sessy wel aan mijn verwachtingen als ik de berichten zo lees, heb het (nu helaas) ook wel even aangeken, dat dan weer wel. Q1 2023 is nog wel wat ver weg maar daar wordt ook niet geheimzinnig over gedaan.
Door wat terug te schalen in capaciteit (eigen wensen) wordt de Sessy gelijk een stuk vriendelijker.
En bij 2 nog niet op het prijsniveau van de "conculega's" die ook wel hun uitdagingen zullen hebben.

Afijn, mijn visie over passief of aktief koelen is wel duidelijk ;).
(y)

Waar ik meer naar zou kijken als ik de meesten hier zie: Men heeft het hier over het dekken van het constante gebruik 's nachts, waarbij ik getallen van 300W-500W voorbij zie komen. Daar wordt de efficiency best interessant, want ik kan mij voorstellen dat als het ding op 1700W maximaal gespecificeerd is, dat bij 300-500W de efficiency wel eens erg laag kan zijn. En omdat je "winst" (Als je voor het financiële plaatje gaat) hem zit in het verschil tussen je lever & afname tarief (en afhankelijk van je situatie afname & teruglevertarief) heeft elke extra daling in round-trip-efficiency een dubbele impact op je eventuele terugverdientijd (Wat natuurlijk minder belangrijk is wanneer je het vanuit ideologisch perspectief bekijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:39
TFHfony schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:23:
Ik heb die van mij een tijdje terug toch ook maar geannuleerd, om ongeveer dezelfde redenen. Vooral de 1,7kW ontladen en de geluidsproductie duwden me over het randje. Daarbovenop zit ik gewoon met de plaatsing in de maag. De enige plek in huis waar ik plaatsing voor me zie (én dichtbij groepenkast, én überhaupt ruimte, én enige geluidsproductie niet zo'n probleem) is in de wc, hoog aan de muur. Maar ik ben daar gewoon niet gerust op, aan een cellenbetonwandje wat 20 jaar geleden door de goedkoopste onderaannemer is neergezet. En daarbij is het een kleine ruimte waar hij misschien zijn warmte niet goed kwijt kan.

Geannuleerd dus, en netjes mijn aanbetaling snel terug gekregen. Ik kijk de ontwikkelingen in thuisacculand nog maar een tijdje aan. Ik neig er naar om op termijn op zoek te gaan naar een oplossing die buiten geplaatst kan worden, aan de voorgevel (de auto staat er dan voor, op de oprit). Dat zou al mijn problemen op dit vlak oplossen: het neemt geen ruimte in in huis, warmte/geluidsproductie is geen probleem, het (kleine) brandgevaar is gereduceerd tot 0*

Ik blijf de ontwikkelingen hier nog wel met interesse volgen hoor :)

* Hiermee bedoel ik, dat plaatsing in de wc direct naast de enige vluchtroute vanaf de hoger gelegen verdiepingen is. Accubrand = opgesloten in een brandend huis. Bij plaatsing aan de voorgevel zijn er qua vluchten opties. Nu zie ik het risico op brand als zeer klein, maar toch... bovenop alles neem ik het toch mee. De kinderen zijn nog wel eens alleen thuis.... Zelfs een klein risico wil ik op dit vlak toch niet nemen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
TFHfony schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:42:
[...]

(y)

Waar ik meer naar zou kijken als ik de meesten hier zie: Men heeft het hier over het dekken van het constante gebruik 's nachts, waarbij ik getallen van 300W-500W voorbij zie komen. Daar wordt de efficiency best interessant, want ik kan mij voorstellen dat als het ding op 1700W maximaal gespecificeerd is, dat bij 300-500W de efficiency wel eens erg laag kan zijn. En omdat je "winst" (Als je voor het financiële plaatje gaat) hem zit in het verschil tussen je lever & afname tarief (en afhankelijk van je situatie afname & teruglevertarief) heeft elke extra daling in round-trip-efficiency een dubbele impact op je eventuele terugverdientijd (Wat natuurlijk minder belangrijk is wanneer je het vanuit ideologisch perspectief bekijkt).
300w-500w voor basis nacht gebruik lijkt mij erg hoog. Dat van mij ligt rond de 75w. Maar juist dat gebruik wil je in de zomer kunnen afdekken anders heeft een battery (ongeacht merk) weinig zin. In de zomer produceren de zonnepanelen overdag zoveel dat een battery weinig doet, in de winter is de opbrengst zo laag dat een battery bijna constant leeg is. Blijft alleen een korte periode in lente en herfst over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

hanev001 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:54:
[...]

300w-500w voor basis nacht gebruik lijkt mij erg hoog. Dat van mij ligt rond de 75w. Maar juist dat gebruik wil je in de zomer kunnen afdekken anders heeft een battery (ongeacht merk) weinig zin. In de zomer produceren de zonnepanelen overdag zoveel dat een battery weinig doet, in de winter is de opbrengst zo laag dat een battery bijna constant leeg is. Blijft alleen een korte periode in lente en herfst over.
Mijn gok is dat de efficiency bij 75Watt helemaal om te janken is. Maar ik laat mij graag corrigeren. Wellicht is daar in het ontwerp rekening mee gehouden.
Maar het is wel daarom dat ik al maanden vraag om die efficiency curves. En het feit dat die maar niet komen, stellen mij niet erg gerust.

/edit/
Gisteren geannuleerd en bevestiging ontvangen, vandaag het geld al weer terug op de rekening. Dat doen ze erg netjes bij Charged/Sessy.

[ Voor 8% gewijzigd door TFHfony op 02-05-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
TFHfony schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:02:
[...]

/edit/
Mijn SolaX hybrid is passief gekoeld maar kan toch de batterij met 8kW laden en ontladen. En hij wordt amper warm, het koelblok is net handwarm, zelfs na een hele tijd terug leveren aan het net. Overigens heb ik 8 kW laden nog niet gezien aangezien die tegen de tijd dat de panelen zoveel gaan leveren, de accu al weer vol geladen heeft.
Ik heb bewust gezocht naar een omvormer die wat vermogen uit de batterij kan halen. Ik zie toch best dat er meer dan 2000W uit gehaald wordt, 4000W komt ook wel langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:48
hanev001 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:54:
[...]

Ik vond het juist laag. Hier ca. 1100w

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Mijn huisverbruik zit rond de 200-350 W 's nachts. Een combinatie van WTW, homelab en een hoop IoT.
Op dit moment trekt Sessy dat prima in NOM modus, zelfs als ik in de avond nog even de oven aan heb staan terwijl de panelen al in de schaduw staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuGvE2fKYPOjfmiaGGJYWamsyrU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KMmeR16kUecjhZdRUtW0PHhn.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 9 ... 90 Laatste