Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Aha, dat is een manier, maar dan mis je dus wel de temperatuur. Je weet dat je kunt beschikken over aanvullende datavelden (als je een jaarlijkse donatie doet van minimaal 15 AUD = €9,10). Ik onthoud dit in ieder geval als optie om in de toekomst e.e.a. te loggen en inzichtelijk te maken.fabianz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:00:
[...]
Ik misbruik hier de temperatuur (0-100 graden) voor (in de afbeelding had ik het naampje even aangepast). Ik gebruik een eigen C# programmatje om Sessie, Zonnepanelen en P1 richting PVoutput te sturen.
Bij mij draaien 24/7 2 vijverpompen (groot deel van dit verbruik), de bekende huishoudelijke- en standby-apparaten en de nodige netwerk en IOT apparatuur.hanev001 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:54:
[...]
300w-500w voor basis nacht gebruik lijkt mij erg hoog. Dat van mij ligt rond de 75w. Maar juist dat gebruik wil je in de zomer kunnen afdekken anders heeft een battery (ongeacht merk) weinig zin. In de zomer produceren de zonnepanelen overdag zoveel dat een battery weinig doet, in de winter is de opbrengst zo laag dat een battery bijna constant leeg is. Blijft alleen een korte periode in lente en herfst over.
In de zomer heb ik nog steeds 12 uren (op de zonnigste+langste dag) dat de zonnepanelen opbrengst onder de 300W is, dan kan de batterij nog steeds mijn verbruik aanvullen (dat is al 12x300=3.6kWh). Met dynamische tarieven kun je bovendien de batterij terug laten leveren aan het net op de duurdere uren als je wat over hebt in de battery.
In de winter zal het iets anders gaan. Dan is het meer slim laden en terugleveren vanuit zonnepanelen en dynamische tarieven.
Hoe je het ook wendt of keert, zo'n batterij blijft ideologie en hobby zolang we kunnen salderen. Met hier en daar wat mogelijkheid om te verdienen/besparen. En alvast ervaring opdoen voor de situatie waar we over ruim 5 jaar allemaal mee te maken hebben. Dus zo bekijk ik het ook maar.
Geen nulletje teveel.JeroenH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:16:
[...]
Nulletje te veel? Indien niet, wat heb je allemaal aan staan om 1100w aan basisverbruik te hebben? Hier is het 110-130w.
- 2 vijverpompen
- vijverbeluchting
- 3 servers
- Redundant NAS
- Switches
- etc..
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dit ziet er wel goed uit! Het lijkt alleen of de Sessy als de oven aanstaat ook met 2000W ontlaadt, klopt dat?PimDoos schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:53:
Mijn huisverbruik zit rond de 200-350 W 's nachts. Een combinatie van WTW, homelab en een hoop IoT.
Op dit moment trekt Sessy dat prima in NOM modus, zelfs als ik in de avond nog even de oven aan heb staan terwijl de panelen al in de schaduw staan.
[Afbeelding]
Als de tijd klopt die er op de X-as staat ga ik er van uit dat de oven niet om 13:00 aan is maar pas na 17:00. Het lijkt me meer dat die rond die tijd met 2000Wb laadt, zeker in combinatie met de grafiek er boven.DJP! schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:13:
[...]
Dit ziet er wel goed uit! Het lijkt alleen of de Sessy als de oven aanstaat ook met 2000W ontlaadt, klopt dat?
Klopt, de oven stond aan rond 18:30 (helemaal links op de grafiek). De oven trekt op dat moment tussen de 1200-1800W, en met minimale zon op de panelen (~150W) zorgt dat ervoor dat Sessy even flink moet bijspringenDJP! schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:13:
[...]
Dit ziet er wel goed uit! Het lijkt alleen of de Sessy als de oven aanstaat ook met 2000W ontlaadt, klopt dat?
Nu nog weer wachten op wat meer zon om te laden.
We gaan het zien de komende weken hoe hij werkt.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Leuk om te lezen dat er steeds meer Sessy gebruikers zijn. Gaat de Sessy zelf NOM draaien of ga je hem zelf aansturen?psdata schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:06:
Hij (sessy) is geplaatst vandaag![]()
Nu nog weer wachten op wat meer zon om te laden.
We gaan het zien de komende weken hoe hij werkt.
Nee de rumoerige versie. Maar hij staat op de vliering.dennisb84 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:45:
Is bij jou de stille variant uitgeleverd?
Nu eerst maar een tijdje als NOM, maar later toch als ROI (dynamische mode als beschikbaar) of eigen aanstuuring.DJP! schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:25:
[...]
Leuk om te lezen dat er steeds meer Sessy gebruikers zijn. Gaat de Sessy zelf NOM draaien of ga je hem zelf aansturen?
Had je daar keuze in?psdata schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:41:
[...]
Nee de rumoerige versie. Maar hij staat op de vliering.
@Twan_V zou je hier iets over kunnen zeggen?
Ik heb zelf een bestelling staan voor Q3 (in februari dit jaar de bestelling geplaatst) maar geluid is voor mij wel kritiek aangezien hij binnen (op zolder) komt te hangen. Als ik nog niet de stille versie zou kunnen krijgen zou ik liever langer wachten (op de stille versie) of annuleren.
Catch a smile out there!
Daar ben ik dus ook benieuwd naar. Ik heb ook een sessy besteld die geleverd wordt in Q3 2023Glenfiddich schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:36:
[...]
Had je daar keuze in?
Ik heb zelf een bestelling staan voor Q3 (in februari dit jaar de bestelling geplaatst) maar geluid is voor mij wel kritiek aangezien hij binnen (op zolder) komt te hangen. Als ik nog niet de stille versie zou kunnen krijgen zou ik liever langer wachten (op de stille versie) of annuleren.
The ones with the greatest power protect those who don't.
Dacht dat alles na de 1ste batch alleen maar de stille variant zou zijn. En ik zat door mijn vroege inschrijving in de eerste uitleverbatch.Glenfiddich schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:36:
[...]
Had je daar keuze in?
Ik had de keuze of de stille en nog langer wachten of deze.
En gisternavond ging hij gewoon aan en ik heb hem op de lagere verdiepingen niet gehoord.
Dus was het voor mij geen probleem en dat is geblekken.
Ik had hier geen keuze in........DJP! schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:16:
Volgens mij hebben de Q1 mensen de keuze gekregen of ze een luide variant direct geplaatst wilden hebben of dat ze later de stillere variant geplaatst krijgen. Volgens mij moet de stillere variant ergens deze maand beschikbaar komen. Voor Q2 en verder is die keuze er niet omdat ze dan alleen de stille variant uitleveren.
Is dat nog ergens te achterhalen o.i.d.?
Na de installatie van tientallen Sessy's is er aardig wat feedback gekomen over het geluid. Er zijn toen een aantal functies gemaakt om geluidsoverlast te beperken, wetende dat we met een lange termijn oplossing aan de slag gingen. Omdat we al achter liepen op de planning hebben we mensen uit Q1 de mogelijkheid gegeven om te kiezen tussen een luide Sessy met snellere levering of om toch wachten op een stillere.Glenfiddich schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:36:
[...]
Had je daar keuze in?
@blueline Dan was je waarschijnlijk een van de eersten
In het algemeen geldt:
Er worden alleen nog maar stillere Sessy's geproduceerd dus als je hier geen keuze in hebt hoeven maken dan krijg je een stillere Sessy.
Hartelijk dank voor je reactie!Twan_V schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:46:
[...]
Na de installatie van tientallen Sessy's is er aardig wat feedback gekomen over het geluid. Er zijn toen een aantal functies gemaakt om geluidsoverlast te beperken, wetende dat we met een lange termijn oplossing aan de slag gingen. Omdat we al achter liepen op de planning hebben we mensen uit Q1 de mogelijkheid gegeven om te kiezen tussen een luide Sessy met snellere levering of om toch wachten op een stillere.
@blueline Dan was je waarschijnlijk een van de eersten, als het niet al bij ons bekend is, stuur even een mailtje, bij gebruikers die last hebben van de luide Sessy maar deze keuze niet hadden komen we Sessy natuurlijk vervangen.
In het algemeen geldt:
Er worden alleen nog maar stillere Sessy's geproduceerd dus als je hier geen keuze in hebt hoeven maken dan krijg je een stillere Sessy.
Catch a smile out there!
Gedaan, houd ik jullie van op de hoogteTwan_V schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:46:
[...]
Na de installatie van tientallen Sessy's is er aardig wat feedback gekomen over het geluid. Er zijn toen een aantal functies gemaakt om geluidsoverlast te beperken, wetende dat we met een lange termijn oplossing aan de slag gingen. Omdat we al achter liepen op de planning hebben we mensen uit Q1 de mogelijkheid gegeven om te kiezen tussen een luide Sessy met snellere levering of om toch wachten op een stillere.
@blueline Dan was je waarschijnlijk een van de eersten, als het niet al bij ons bekend is, stuur even een mailtje, bij gebruikers die last hebben van de luide Sessy maar deze keuze niet hadden komen we Sessy natuurlijk vervangen.
In het algemeen geldt:
Dus je krijgt al automatisch de stillere.blueline schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:44:
[...]
Daar ben ik dus ook benieuwd naar. Ik heb ook een sessy besteld die geleverd wordt in Q3 2023
Mailtje was onnodig.
Het topic doorlezen (issue speelde in maart) helpt vaak al.
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Of kun je net zo goed een 1fase opstelling maken.
In dit topic wordt vaker beschreven dat de meter toch werkt met de som van alle fases in en uit.
Met die gedachte maakt het dus niet uit of je op een fase verbruikt en de andere levert, administratief wordt het toch verrekend.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Er kunnen/mogen maximaal 2 Sessy’s op één fase aangesloten worden, dus wil je meer dan 2, dan moet je ze over de fases verdelen.jacovn schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 06:11:
Algemene vraag: is er een voordeel aan een 3 fase accu systeem, of zeg maar 3x een sessy?
In dit topic wordt vaker beschreven dat de meter toch werkt met de som van alle fases in en uit.
Met die gedachte maakt het dus niet uit of je op een fase verbruikt en de andere levert, administratief wordt het toch verrekend.
Bovendien is het volgens mij zo (correct me if I am wrong 🤔) dat als je stroom levert op één fase en op hetzelfde moment gebruikt op een andere fase, dat toch via het net stroomt. Administratief loopt dat wel op 0, maar stroom technisch niet. Zitten de leverancier en de gebruiker (b.v. Sessy en kookplaat, of zonnepanelen en Sessy) wel op dezelfde groep, dan loopt de stroom intern rond, daarmee ontlast je dus het net. Kijk dus goed welke leveranciers en gebruikers je op dezelfde fase zet ( waarbij alles ook weer goed verdeeld moet zijn)
Dat is niet helemaal waar. Dat hangt van je hoofdzekering af. Het is wel zo dat je niet meer dan 5kW onbalans mag hebben maar bij een 1 fase aansluiting speelt dat niet en die heb je ook met 50A, daar kan je in theorie ook 6 sessys op kwijt.Torch1969 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:36:
Er kunnen/mogen maximaal 2 Sessy’s op één fase aangesloten worden, dus wil je meer dan 2, dan moet je ze over de fases verdelen.
Ik neem aan dat ik dan een accu op de minst belaste fase moet zetten.
We hebben hier alles electrisch en het is wel verdeeld. Normaal rond 500 watt gebruik en warmtepomp is 1 fase, koken 3 fase en de rest zit verdeeld.
Ik heb een beeclear hangen en kan per 5 minuten zien hoe de verdeling van energie in en uit is over de fases.
[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 11-05-2023 09:55 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
je mag een onbalans hebben in je huis, maar je mag dat niet te veel hebben in de wijkcentrale.jacovn schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:59:
Waarom zou je geen onbalans mogen hebben ? Ik zie ook op 1 fase paar volt meer dan de andere dus ik neem aan dat iedereen in de straat daar zijn 1 fase solar op heeft zitten.
Ik neem aan dat ik dan een accu op de minst belaste fase moet zetten.
We hebben hier alles electrisch en het is wel verdeeld. Normaal rond 500 watt gebruik en warmtepomp is 1 fase, koken 3 fase en de rest zit verdeeld.
Ik heb een beeclear hangen en kan per 5 minuten zien hoe de verdeling van energie in en uit is over de fases.
(binnen speciale grenzen, maar die zijn zo ruim dat je daar bijna als particulier niks aan kan doen.
de netbeheerder neemt wel contact met je op als het fout gaat in jouw wijk en als ze iets aangepast willen hebben op de fase's, maar je zit al snel met een 100 huizen aangesloten op 1 kabel in de grond, dus als 1 van de buren het precies anders over de fase heeft dan lost dat al snel de problemen op.)
neem mijn huis: door de straat loopt een 5x6mm 3fase kabel, maar die word gesplitst voor mijn huis naar 3x4mm 1fase kabel die mijn huis in gaat. *
(de buren links en rechts krijgen dan de andere 2 fase, en zo blijft het systeem redelijk in balans.)
dus ik kan niet anders als in onbalans werken, met maar 1 fase in mijn huis, en mag dit doen tot de 35/40A.
maar op die kabel zitten denk ik een +/-75 huishoudens, soms met 3fase soms met 1fase.
door die hoeveelheid huishouden, vlakt de balans al snel een heel stuk uit.
en vergis je niet, ik heb een 3,4kW oven dus daar trap ik best een flinke dop in het onbalans op de kabel als ik die gebruik.
maar uit eindelijk: je meter telt gebruik of levering van de 3fase bij elkaar op (of trekt af als levering) en maakt daar één kWh getal van (2x als je dag en nacht stroom mee neemt in het verhaal).
en dit gebeurd hardware matig of software matig (verschilt of de meter al slim is of niet en dan ook nog per merk meter verschillend etc etc...).
en niet administratief (in de meeste gevallen.
(er zijn veel verschillende meters en dus eigenlijk ook veel verschillende antwoorden.
jouw km kunnen variëren.)
(ik snap niet dat je denkt dat de accu op de minst belaste fase zou moet?
die zou ik eerder op de meest belaste fase gooien?
omdat die daar het harst nodig is, maar misschien bedoel je iets anders?)
*) ik heb een klic melding van de kabels die door mijn straat lopen, maar die zijn nog niet gedigitaliseerd.
dan krijg je nog hand geschreven scans van het plan tot leggen van de kabels.
en ja die gast die dat gedaan heeft had een belabberd handschrift, dus het is een beetje gokken van de netbeheerder wat er nu echt in de straat aan kabel zit.
zo weet ik wel dat de fase verkeert zitten verdeeld tussen mij en mijn buren, maar levert tot nu toe geen problemen op. of te wel zolang het maar vaak genoeg verkeert zit, dan lost het probleem zich ook wel op.
of te wel: als het niet kapot is dan repareert de netbeheerder niks.
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 11-05-2023 11:12 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik kreeg solar op tuinhuis en er ligt een keer 3x2.5 mm2 naar toe. Solar man wilde eigenlijk niet aansluiten op een groep waar iets anders op zit en kwam met verklaring dat een opwekker en afnemer qua vermogen opgeteld moeten worden voor maximale stroom.migjes schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:31:
[...]
(ik snap niet dat je denkt dat de accu op de minst belaste fase zou moet?
die zou ik eerder op de meest belaste fase gooien?
omdat die daar het harst nodig is, maar misschien bedoel je iets anders?)
Ik was in de veronderstelling dat als zwembad WP 2000 watt opneemt en de solar 2000 watt opwekt dat het daar lokaal opgelost wordt. Maar zo mocht ik niet rekenen.
Vandaar ook de vraag als ik een 1 fase accu aansluit en op 3 fases teruglever waar ik dan de accu mee laad. Ik kan dan zeg maar 3x zo veel laden als op die fase ‘beschikbaar’ is en de meter maakt dat administratief in orde. De accu moet dat dan ook snappen en dat lijkt zo te zijn als ik deze thread lees.
Hieruit volgt dan ook dat ik op de minst belaste fase moet zitten omdat ik 1/3 van de laad capaciteit uit die fase krijg en 2/3 vanuit het net. Ik moet dus ook 2/3 belasting optellen bij wat er al is.
[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 11-05-2023 13:04 ]
De netcode staat het niet toe om (langdurig!) een onbalans meer de 5kW te hebben tussen de beschikbare fasen op 1 aansluiting.jacovn schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:59:
Waarom zou je geen onbalans mogen hebben ?
Dus iedereen met een 3 fase aansluiting en een 1 fase accu kan hem beter niet in daluren volladen vanuit het net met een variabel contract. Dan creer je onbalans als die accu 5 kW laden kan..DukeBox schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:20:
[...]
De netcode staat het niet toe om (langdurig!) een onbalans meer de 5kW te hebben tussen de beschikbare fasen op 1 aansluiting.
jacovn schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:45:
[...]
Onderstaande is niet correct hier wordt kW en kWh door elkaar gehaald. Sessy laad volgens opgave max 2200 W en heeft een max opslag van 5kWh. opladen duurt dus 2,5 uur![]()
Dus iedereen met een 3 fase aansluiting en een 1 fase accu kan hem beter niet in daluren volladen vanuit het net met een variabel contract. Dan creer je onbalans als die accu 5 kW laden kan..
domme versimpelde uitleg.jacovn schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:02:
[...]
Ik kreeg solar op tuinhuis en er ligt een keer 3x2.5 mm2 naar toe. Solar man wilde eigenlijk niet aansluiten op een groep waar iets anders op zit en kwam met verklaring dat een opwekker en afnemer qua vermogen opgeteld moeten worden voor maximale stroom.
het klopt wel, maar niet in alle berekeningen.
of te wel vergeten, en niet meer gebruiken.
dit klopt, het word tegen elkaar door de kabel opgelost.Ik was in de veronderstelling dat als zwembad WP 2000 watt opneemt en de solar 2000 watt opwekt dat het daar lokaal opgelost wordt. Maar zo mocht ik niet rekenen.
alleen stel dat de zwembad Wp door brand en kortsluiting maakt tijdens een zon moment.
dan gaat die eerst 2kW trekken van de solar, en dan duurt het nog 3,8kW voor dat de (16A)groep van je meterkast reageert.
de kabel vanaf de spitsing tot de zwembad WP moet dan 2kW+3,8kW kunnen verwerken zonder in brand te gaan.
en dat is te gevaarlijk voor die simpele kabels die daar gebruikt worden.
dus dat moet je niet doen.
(allemaal oplosbaar, maar dat is een ander verhaal. denk aan wasmachine splitsing methode b.v.)
leuk maar het accuverhaal zit daar dus niet in, en dit probleem heb je altijd als je zonnepanelen of accu's hebt.
een accu zoals de sessy, die laad maar met 1,7 of 2,2kW.Vandaar ook de vraag als ik een 1 fase accu aansluit en op 3 fases teruglever waar ik dan de accu mee laad. Ik kan dan zeg maar 3x zo veel laden als op die fase ‘beschikbaar’ is en de meter maakt dat administratief in orde. De accu moet dat dan ook snappen en dat lijkt zo te zijn als ik deze thread lees.
Hieruit volgt dan ook dat ik op de minst belaste fase moet zitten omdat ik 1/3 van de laad capaciteit uit die fase krijg en 2/3 vanuit het net. Ik moet dus ook 2/3 belasting optellen bij wat er al is.
dit is een vrij veilig gekozen waarde, dus rond de 10A max.
(zullen ze wel over na gedacht hebben, vind het allemaal vrij conservatief gedacht systeem.
misschien helemaal niet onverstandig om mee te beginnen, beter save dan sorry.
dus al lever jij 17kW over 3fase terug, de accu laad maar met 1,7 of 2,2kW en nooit meer.
de sessy is 5kWh, niet 5kW.jacovn schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:45:
[...]
Dus iedereen met een 3 fase aansluiting en een 1 fase accu kan hem beter niet in daluren volladen vanuit het net met een variabel contract. Dan creer je onbalans als die accu 5 kW laden kan..
hij stopt echt ergens rond de 1,7 of 2,2kW.
haal de laad snelheid(+/-2kW) en de opslag(5 kWh) niet door elkaar.
maar @DukeBox zegt het ook mooi.
5kW onbalans is een beetje de max wat je grofweg wil aanhouden.
(jep langdurig, dus ik mag mijn 3,4kW oven combineren met mijn frietpan van 2kW, en ik ga niet over de grenzen heen, want dat is niet lang genoeg.
maar begrijp dan ook dat je 3x25A hebt.
dus belast je 1 fase geheel vol dan heb je 25Ax230V= 5,7kW.
er daar wil je eigenlijk toch wel onder blijven, dus die 5kW is bijna niet te doen in de praktijk in een normaal huishouden om te halen (of je bent idioot bezig in huis, maar dan ben je zo idioot daar is geen onkruid tegen opgewassen, dan mag er gebruik worden gemaakt van de Darwin methode.).
de 5kW onbalans is allen de netcode zonder dat er ook maar gedacht is aan zonnepanelen of accu's.
dus heb je dat kom je op onbekend gebied waar geen code voor is.
(die is gewoon weg nog niet opgesteld of over nagedacht.)
dan toch, probeer die 5kW aan te houden voor nu, maar is niet zo hard als je kunt denken.
er is nog veel te schuiven, het gaat er niet om wat jij doet in jouw huis, het gaat er om dat alle huizen samen in jouw block het in balans houden tussen de 3 fase voor de wijkcentrale.
en dat middelt weer zoveel uit dat het niet door de huiseigenaar is te berekenen of uit te zoeken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat ligt ook aan je verbruik, ik trek regelmatig meer dan 2000W uit mijn accu’s, dat zou ik met één één fase Sessy niet redden.jacovn schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 06:11:
Algemene vraag: is er een voordeel aan een 3 fase accu systeem, of zeg maar 3x een sessy?
Ik dacht toen ik dit topic las: dóen, want nu gaan de kosten van de grote hoop en ik heb er altijd voordeel van.
Maar…ik lees technische dingen over fases en onbalans…dus nu twijfel ik weer.
Hoe denk je dat een accu bij gaat dragen aan de aan het energie-gebruik op een dagelijkse basis als ik vragen mag?jacovn schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 06:20:
Als je een full electric huis hebt en nog wat andere zaken als it spullen cameras, aquarium en wat nog meer heb je zo veel base load dat al een flink accupak neer moet zetten. Ik heb snel 20 kWh op een dag aan verbruik bijvoorbeeld, base load is ~500 watt.
Ga je gebruik maken van zonne-energie? Dynamische tarieven? Een combinatie?
Voor iemand die 1 of 2 Sessy’s wil laten installeren is dat onbalans verhaal helemaal niet relevant.Vassque schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:55:
Ik lees met belangstelling de ervaringen. Ben een nono op gebied van electra en techniek. Ga verhuizen naar appartement met wko systeem, warmtepomp, wtw installatie, 200ltr boiler en zonnepanelen. De WKO is van eteck en dat huren we (zijn verder vrij een energieleverancier te kiezen maar het is me nog niet duidelijk of eteck ook kosten in rekening gaat brengen voor warmte/kou en opwarmen van dat boilervat).
Ik dacht toen ik dit topic las: dóen, want nu gaan de kosten van de grote hoop en ik heb er altijd voordeel van.
Maar…ik lees technische dingen over fases en onbalans…dus nu twijfel ik weer.
WKO betekent warmte koude opslag, en aangezien je in een appartement gaat wonen zal er wel een deel van die installatie centraal geregeld zijn (het deel wat warmte van en naar de grond transporteert). Voor het onderhoud zul je wat geld moeten betalen aan de vve.
Het verwarmen van je huis en je buffervat gaat met een warmtepomp en loopt op elektriciteit. Nu wordt het interessant want een vat met water is al een accu: je kunt deze vullen (verwarmen) als de stroomprijs laag is.
Ik zou daar geen elektrische accu bij kopen.
Ik kijk alleen wat de mogelijkheden zijn. Ik heb nu nog de grootst mogelijke batterij: salderenSjamo schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 06:43:
[...]
Hoe denk je dat een accu bij gaat dragen aan de aan het energie-gebruik op een dagelijkse basis als ik vragen mag?
Ga je gebruik maken van zonne-energie? Dynamische tarieven? Een combinatie?
Maar als salderen afgebouwd is en energie iets van 40 cent is en terugleveren 10 cent dan komt er wel een accu en ga ik ook kijken naar variabele tarieven. Tevens dan maar gedragsverandering en de warmwater buffer in daluren opwarmen etc.
Volgens mij koop je nu een accu omdat je het interessant vindt. Niet vanwege financiele reden.
Update: wellicht als je tijdens een goedkoop moment de accu laad en dat op een duur moment gebruikt en geen solar overschot op dat moment hebt.
[ Voor 37% gewijzigd door jacovn op 12-05-2023 14:54 ]
Dank voor je reactie, interessante invalshoek. Ik zou misschien de boiler kunnen verwarmen (als ik dat idd in kan stellen) overdag als de zon schijnt.worker schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:09:
[...]
Voor iemand die 1 of 2 Sessy’s wil laten installeren is dat onbalans verhaal helemaal niet relevant.
WKO betekent warmte koude opslag, en aangezien je in een appartement gaat wonen zal er wel een deel van die installatie centraal geregeld zijn (het deel wat warmte van en naar de grond transporteert). Voor het onderhoud zul je wat geld moeten betalen aan de vve.
Het verwarmen van je huis en je buffervat gaat met een warmtepomp en loopt op elektriciteit. Nu wordt het interessant want een vat met water is al een accu: je kunt deze vullen (verwarmen) als de stroomprijs laag is.
Ik zou daar geen elektrische accu bij kopen.
De boiler is voor bad / douche / keuken. Toen ik er een bad bij nam adviseerden ze me nl een groter boilervat (was eerst 150ltr); door de vloerverwarming loopt (neem ik aan) geen leidingwater..?
Wel als je daarnaast ook nog een 1 fase PV omvormer (op een 3 fase aansluiting) hebt die tezamen met je Sessy > 5kW kan leveren. Bij veel onbalans kan er een te groot verschil in voltage tussen je je fasen ontstaan wat problemen kan opleveren.worker schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:09:
Voor iemand die 1 of 2 Sessy’s wil laten installeren is dat onbalans verhaal helemaal niet relevant.
Neemt niet weg dat als je bewust omgaat met onbalans het helemaal niet zo'n probleem is. Sluit je PV aan op de fase met het laagste voltage en sluit je Sessy aan op die met het hoogste (wanneer het zonnig is). Daarmee gebruik je het onbalans weer om de boel meer recht te trekken maar die situatie kan ook zo weer veranderen (buren met PV, wijzigingen in eigen groot gebruikers etc) dus om het optimaal zo te houden moet je het wel regelmatig monitoren en evt. aanpassen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Wat bedoel je hiermee? Bij mij wel. Alleen niet voor consumptie of sanitaire zaken, als je dat soms bedoelt. Wil je een bad vullen, heb je gewoon een vrij groot boilervat nodig.Vassque schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:10:
[...]
… door de vloerverwarming loopt (neem ik aan) geen leidingwater..?
Er loopt gewoon kraanwater door snap ik (geen slootwater) maar geen water wat ook mijn bad in loopt of uit de kranen komt. De boiler is gevuld met water wat ip drinkbaar is. In tegenstelling tot de vloerverwarming. Het buffervat warm en koud voor de verwarming zit in de grond.
Het water in de boiler moet op temperatuur blijven. Ws wel een goed geïsoleerd vat, maar 200 ltr op 50’ houden of eens per week hoger ivm legionella lijkt me best veel energie gebruiken.
Maar om idd regelmatig iets te moeten aanpassen vanwege risico van onbalans icm de zonnepanelen klinkt niet heel praktisch…
Kun je dit toelichten? Bedoel je dat de Sessy iedere 10 seconden checkt?John245 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:48:
iedere 10 seconden is volgens mij regelmatig genoeg ;-)
Ik vraag het omdat ik een 1fase SolarEdge omvormer heb (SE5000H HDWave) en een 3 fasen meterkast.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Nee, de Sessy doet dit denk ik niet (ik krijg mijn Sessy's Q3). Maar ik haal de data zelf van de P1 poort en bereken deze waarde.Heintje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:14:
[...]
Kun je dit toelichten? Bedoel je dat de Sessy iedere 10 seconden checkt?
Ik vraag het omdat ik een 1fase SolarEdge omvormer heb (SE5000H HDWave) en een 3 fasen meterkast.
Inderdaad - dat zijn gescheiden systemen, de inhoud van het boilervat is bedoeld voor consumptie en wordt eigenlijk doorlopend ververst. In tegenstelling tot de vloerverwarming.Vassque schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:52:
Ik was niet helemaal duidelijk; ik bedoel dat de inhoud van het boilervat volgens mij niet ingezet wordt voor de vloerverwarming?
Er loopt gewoon kraanwater door snap ik (geen slootwater) maar geen water wat ook mijn bad in loopt of uit de kranen komt. De boiler is gevuld met water wat ip drinkbaar is. In tegenstelling tot de vloerverwarming. Het buffervat warm en koud voor de verwarming zit in de grond.
Het water in de boiler moet op temperatuur blijven. Ws wel een goed geïsoleerd vat, maar 200 ltr op 50’ houden of eens per week hoger ivm legionella lijkt me best veel energie gebruiken.
Maar om idd regelmatig iets te moeten aanpassen vanwege risico van onbalans icm de zonnepanelen klinkt niet heel praktisch…
Ik zie mezelf dat niet doen. Is dat fase-gebeuren nu een serieus risico? Zou het jammer vinden als ik geen Sessy kan nemen.John245 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:40:
[...]
Nee, de Sessy doet dit denk ik niet (ik krijg mijn Sessy's Q3). Maar ik haal de data zelf van de P1 poort en bereken deze waarde.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Als je de zonnepanelen via de Sessy laat aansluiten zal het zelfs een beetje beter worden qua onbalans richting het net
Nee, dat is geen serieus risico!! Als je twijfelt, neem contact met ze op.Heintje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:35:
[...]
Ik zie mezelf dat niet doen. Is dat fase-gebeuren nu een serieus risico? Zou het jammer vinden als ik geen Sessy kan nemen.
Je kunt een installatie bestellen bij de aankoop, en dan zorgt Charged dat alles geheel volgens de regels wordt aangesloten.
In de instellingen van de Sessy kun je opgeven op welke fase ze aangesloten zitten, hoeveel Sessy's er in totaal zijn, en per Sessy met hoeveel ze op een groep zitten. En ook nog met hoeveel ampere de groep afgezekerd is, en met hoeveel A de fase afgezekerd is.John245 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:40:
[...]
Nee, de Sessy doet dit denk ik niet (ik krijg mijn Sessy's Q3). Maar ik haal de data zelf van de P1 poort en bereken deze waarde.
Daarnaast kan je PV via de Sessy worden aangesloten, zodat de Sessy meet hoeveel PV er beschikbaar is.
Al die informatie wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat je zekeringen niet overbelast worden.
Dit is de theorie, ik heb het nog niet uitgeprobeerd met mijn 2 Sessy's.
Ik heb er sinds Pasen twee hangen (ja, de luidruchtige versie en ze hangen in de schuur).worker schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:34:
[...]
In de instellingen van de Sessy kun je opgeven op welke fase ze aangesloten zitten, hoeveel Sessy's er in totaal zijn, en per Sessy met hoeveel ze op een groep zitten. En ook nog met hoeveel ampere de groep afgezekerd is, en met hoeveel A de fase afgezekerd is.
Daarnaast kan je PV via de Sessy worden aangesloten, zodat de Sessy meet hoeveel PV er beschikbaar is.
Al die informatie wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat je zekeringen niet overbelast worden.
Dit is de theorie, ik heb het nog niet uitgeprobeerd met mijn 2 Sessy's.
Klopt wat je vertelt over de instellingen. Die lopen via het portal van Sessy.
Ook kan je op elke individuele batterij inloggen en instellingen aanpassen; ook op de dongle aan de P1-meter kun je inloggen maar daar is niet veel aan te zien of in te stellen.
Ik lees apart mn P1-meter uit.
Wat betreft laadniveaus van de accu's blijven ze de laatste dagen hangen op een niveau van rond de 90% opgeladen. En zelfs rond de 80%. Gaan dus niet verder met zichzelf opladen. En dat terwijl er echt genoeg wordt opgewekt van de zonnepanelen, en normaal huisverbruik. Mijn instelling is Nul-op-de-meter.
Eigenlijk zou ik in de accu-dongle (en de daarin draaiende software) een 'override' knop willen hebben die ervoor zorgt dat de accu altijd naar 95% opgeladen wordt gebracht. Onafhankelijk van instellingen, opwekniveaus, of uur-stroomprijzen. Ofwel: 'nu laden naar 95%'. En de software daarna weer teruggaat naar de originele instelling.
Geen idee.Gramser schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:14:
Waarom laden ze niet verder op dan?
Nu heb ik dit verschijnsel ook nog niet aan Sessy gemeld. Ik kijk het nog een weekje aan.
[ Voor 22% gewijzigd door KoQuest op 13-05-2023 14:09 ]
Voor zover ik het had begrepen is de 5 kWh al met inbegrip van een veiligheidsmarge, de werkelijke capaciteit zou iets meer dan 5 kWh zijn?ErnstvV schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:35:
Tot hoe ver kan je ze ontladen? Mijn accu’s laden tot 100% op maar kunnen tot maximaal 10% ontladen worden. Misschien is dit net zo’n beveilig, maximaal 90% capaciteit bruikbaar.
Catch a smile out there!
Dat kan natuurlijk ook, dan zou je verwachten van 0 tot 100% te kunnen laden. Laat hij de accu spanning ook ergens zien? Ik zie bij mijn accu’s dat bij de laatste 10% de spanning snel op loopt en de laadstroom af neemt, wellicht loopt die daar tegen een maximum aan?Glenfiddich schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:19:
[...]
Voor zover ik het had begrepen is de 5 kWh al met inbegrip van een veiligheidsmarge, de werkelijke capaciteit zou iets meer dan 5 kWh zijn?
Tot nog toe zijn ze niet onder 15% gekomen.ErnstvV schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:35:
Tot hoe ver kan je ze ontladen? Mijn accu’s laden tot 100% op maar kunnen tot maximaal 10% ontladen worden. Misschien is dit net zo’n beveilig, maximaal 90% capaciteit bruikbaar.
Goeie vraag, ze staan in de schuur dus de nachttemperatuur zal invloed hebben.DJP! schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:20:
Kan het temperatuur gerelateerd zijn? Dat het toch iets is met de koeling van de luidere units.
Maw, ze gaan dus mee op en neer qua temperatuur overdag en 's nachts. Daar zit wel 10 graden tussen (grosso modo).
De ventilatoren staan regelmatig hun best te doen.
Heb je de Sessy al eens helemaal ontladen en opgeladen? Bij mij klopte in het begin de SOC (state of charge) niet, maar nadat ik vol en leeg had aangetikt weer wel. Bij mij ziet het er zo uit (zie plaatje hieronder):KoQuest schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:07:
[...]
Geen idee.
Nu heb ik dit verschijnsel ook nog niet aan Sessy gemeld. Ik kijk het nog een weekje aan.
in de bovenste grafiek staan 2 lijnen: dit zijn de vermogens naar mijn 2 Sessy's. Je ziet dat als de accu's bijna vol zijn, het vermogen vrij plotseling hoger wordt, nadat het heel lang stabiel is geweest. Dat is een kenmerk van dat de accu bijna vol is. Als de BMS in de Sessy dit meet stopt hij met laden.
In de grafiek eronder zie je de SOC van beide accu's. Wat opvalt is dat deze niet precies klopt: Sessy2 bereikt ongeveer 2:28u de 100%, terwijl je ziet dat deze nog bijna tot 3:00u doorgaat.
Zie jij dat ook? Zie jij dat typische oplopen van het vermogen vlak voordat jouw accu stopt met opladen? Je hebt wel datalogging nodig om het te zien (bijvoorbeeld met Home Assistant), want het duurt maar een paar minuten.
/f/image/CISgezGUgV7b4HjXvysFpPO2.png?f=fotoalbum_large)
Maar was het niet zo dat voor de laatste procenten de omvormer de meeste warmte produceert? Als de fan dan al maximaal aanstaat kan ik me voorstellen dat de lading stop ivm warmte ontwikkeling ouzoKoQuest schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:23:
[...]
Goeie vraag, ze staan in de schuur dus de nachttemperatuur zal invloed hebben.
Maw, ze gaan dus mee op en neer qua temperatuur overdag en 's nachts. Daar zit wel 10 graden tussen (grosso modo).
De ventilatoren staan regelmatig hun best te doen.
Deze maar even aangezet en kijken wat er de komende tijd gebeurt.
In het portaal kan ik zelf trouwens ook nog niet de release notes terugvinden helaas. Op welke plek zou ik dat moeten vinden?
Bij notificaties in het portaal zie ik namelijk no Data.
Mijn vraag is tweeledig. Ik heb geen P1 meter. Lees mijn data uit met de HomeWizzard 3 Kwh meter. Werkt perfect. De Sessy wordt aangestuurd via de data van de P1 momenteel. Kan zijn dat dit ook via bovengenoemde Kwh meter kan of met die klemmen/ringen.
Maar de volgende vraag is dat ik graag het verbruik van de nacht wil coveren, dit is tussen 00.00 - uur tot 0800 4 kwh.
Overdag wil ik de electrische auto laden als de zon genoeg Kwh op de panelen procuceert. Kan dit zonder dat de volle accu van de sessy wordt aangesproken? en de opslag pas rond 00.00 uur ingaat. Weet niet of je dat kan instellen.
Zie antwoorden met belangstelling tegemoet.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Je hebt gelijk Mister I, al eens vaker aan gekaart bij Sessy zelf, dat ze toch een changelog zou moeten gaan handhaven op hun site dmv een link, of deze info toch ook in de (web) app laten zien bij update's.Mister I schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:27:
Zie nu dat in de nieuwste update de dynamische modus aangeklikt kan worden vanuit Sessy zelf.
Deze maar even aangezet en kijken wat er de komende tijd gebeurt.
In het portaal kan ik zelf trouwens ook nog niet de release notes terugvinden helaas. Op welke plek zou ik dat moeten vinden?
Bij notificaties in het portaal zie ik namelijk no Data.
Zeker als nieuwe optie's beschikbaar komen of belangrijke bugs zijn gefixed, zou ik het wel willen weten met de impact of inrichting ervan.
Wat ik ook eigelijk mis is een buton on the (web) gui om zelf de status (tijdelijk) van Laden/stop/ontladen te kunnen zetten. Nu doe/deed ik via de integratie van Homey om er echt zelf even voor te kiezen van de status.
Vind zelf dat het laden als er toch voldoende energie terug word geleverd en de accu nog niet vol zit, dat je hem op laden kunt zetten. Met de stand 0 op de meter gaat dit toch niet aduqaat, en is de accu op het eind van dag niet vol (terwijl er toch ruimschoots 10 kwh tijdens de middag aan terug levering was.
Maar ja, het is nog een product in ontwikkeling, en laten dat positief benaderen.
* Als je geen smart meter hebt met P1 poort krijg je een installatie met CT klemmen.Leoniq schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:36:
Beste Tweakers. Ik volg met veel intresse dit topic, en ben voornemens om een sessy te bestellen.
Mijn vraag is tweeledig. Ik heb geen P1 meter. Lees mijn data uit met de HomeWizzard 3 Kwh meter. Werkt perfect. De Sessy wordt aangestuurd via de data van de P1 momenteel. Kan zijn dat dit ook via bovengenoemde Kwh meter kan of met die klemmen/ringen.
Maar de volgende vraag is dat ik graag het verbruik van de nacht wil coveren, dit is tussen 00.00 - uur tot 0800 4 kwh.
Overdag wil ik de electrische auto laden als de zon genoeg Kwh op de panelen procuceert. Kan dit zonder dat de volle accu van de sessy wordt aangesproken? en de opslag pas rond 00.00 uur ingaat. Weet niet of je dat kan instellen.
Zie antwoorden met belangstelling tegemoet.
* By default staat de Sessy in Nul-Op-De-Meter mode, en dat betekent dat als jij de auto gaat laden met een hoger vermogen dan jouw panelen opwekken, de Sessy inderdaad mee gaat doen.
* de Sessy heeft een eenvoudige web-interface waarin je kan instellen wanneer hij actief mag zijn, maar die werkt precies andersom dan jij wilt (is gemaakt om 's nachts fan noise te kunnen voorkomen)
Als jij de accu inhoud voor 's nachts wilt bewaren, zul je met een home automation systeem de Sessy moeten bedienen. Ik gebruik Home Assistant, en daar heeft een Tweaker een hele goede integratie voor gemaakt, waar je de Sessy mee kunt bedienen. Daarmee kan je precies het gedrag creeren wat jij wilt.
De Batterij lukt wel maar op de P1 Meter lukt niet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uXZLAfWOf1JoOGH6rSw2ylxT.jpg?f=user_large)
arko010 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:05:
Bij ons zijn er vandaag 2 Sessy's geinstalleerd is allemaal netjes verlopen (zie foto) ik heb nog wel een vraag in de hanleidingen zie ik nergens staan hoe ik deSessy P1 meter kan installeren in Homey.
De Batterij lukt wel maar op de P1 niet.
:strip_exif()/f/image/1YFLroW7vugVRWADiYSMNssH.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb deze gehad bij je levering.
Ook de p1 code inlezen in het portaal, en check de ip adres later in je beide sessy (web) app.
:strip_exif()/f/image/W6wPxn2QvzEBJMPSe640fwBf.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt er op dat de pdf daar niet meer staat
[ Voor 24% gewijzigd door psdata op 15-05-2023 14:41 ]
Helaas geen idee hoe een Homey werkt. Er staat hier staat wel meer informatie over de Sessy en Homey. De maker van de software is volgens mij ook op Tweakers actief.arko010 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:41:
Alvast bedankt voor de reactie in de portal van Sessy is alles netjes aangemeld. Ik probeer nu de P1 aan te melden in Homey de Batterijen zijn wel gelukt.
Worker, bedankt voor je duidelijke uitleg.worker schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:52:
[...]
* Als je geen smart meter hebt met P1 poort krijg je een installatie met CT klemmen.
* By default staat de Sessy in Nul-Op-De-Meter mode, en dat betekent dat als jij de auto gaat laden met een hoger vermogen dan jouw panelen opwekken, de Sessy inderdaad mee gaat doen.
* de Sessy heeft een eenvoudige web-interface waarin je kan instellen wanneer hij actief mag zijn, maar die werkt precies andersom dan jij wilt (is gemaakt om 's nachts fan noise te kunnen voorkomen)
Als jij de accu inhoud voor 's nachts wilt bewaren, zul je met een home automation systeem de Sessy moeten bedienen. Ik gebruik Home Assistant, en daar heeft een Tweaker een hele goede integratie voor gemaakt, waar je de Sessy mee kunt bedienen. Daarmee kan je precies het gedrag creeren wat jij wilt.
Zal dus home-assistant moeten overwegen.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
arko010 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:41:
Alvast bedankt voor de reactie in de portal van Sessy is alles netjes aangemeld. Ik probeer nu de P1 aan te melden in Homey de Batterijen zijn wel gelukt.
Klopt, dat is @gruijter . Denk dat het handig is je homey specifieke vragen op het homey forum (zie link hierboven) te stellen.DJP! schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:03:
[...]
Helaas geen idee hoe een Homey werkt. Er staat hier staat wel meer informatie over de Sessy en Homey. De maker van de software is volgens mij ook op Tweakers actief.
Home Assistent is sowieso leuk en handig om te hebben, zelfs al heb je (nog) geen accu. Het Energy Dashboard maakt heel goed inzichtelijk hoe je je elektriciteit verbruikt. Dus hoeveel van je zonnestroom je direct verbruikt, hoeveel je eerst op het net zet en later verbruikt, enz. En dat per uur, dag, week, maand, jaar. Dat is supernuttige informatie omdat het je in staat stelt een goede inschatting te maken van hoe nuttig een huisaccu van een bepaalde grootte zal zijn.Leoniq schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:10:
Zal dus home-assistant moeten overwegen.
Plus, gas- en waterverbruik. Plus, verbruik individuele apparaten. Plus, voorspellen zonne-energie de komende dag. Plus, koppeling met dynamische prijzen energieleverancier. Plus, schakelen van verbruikers op basis van informatie over zonnestroom/kWh-prijs, enz
Het houdt niet op
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Firmware update 1.3.5
Er staat weer een update klaar voor de Sessy🎉 We zijn ons bewust van een aantal kinderziektes in de software maar werken elke dag hard aan een betere versie. Mede dankzij de feedback die we ontvangen kunnen we de software steeds beter maken.
Nieuwe features
Dynamische modus werkt - De dynamische modus is een tijd uitgesteld door communicatie problemen tussen de cloud en Sessy. Maar we kunnen eindelijk deze belofte waarmaken: sturen op prijsverschillen als je een uurprijzen contract hebt. Dat wordt leuk wanneer de prijzen weer negatief zijn of het verschil tussen de dure en goedkope uren weer groter worden door de toename van zonne-energie!
Slimme meter details - Aan de API van de Sessy P1 meter is de mogelijkheid toegevoegd om meer informatie uit je slimme meter te halen. In de toekomst gaan we hier nog meer informatie aan toevoegen. Het API endpoint is [IP]/api/v1/p1/details
Verbeteringen
Uitschakeling bij net-frequentie afwijkingen - Sessy meet intern diverse gegevens maar ook extern de spanning en frequentie van het elektriciteitsnet. Alleen wanneer deze er een minuut lang netjes uit zien gaat Sessy aan de slag, zo niet? dan wacht Sessy opnieuw een minuut. Vanaf deze update is Sessy minder streng voor zichzelf en is de kans op afschakelen door een minimaal frequentieverschil kleiner.
Stabielere NOM - De nul op de meter regeling gedroeg zich niet altijd stabiel wanneer er meerdere Sessy's geïnstalleerd zijn. Er is een nieuwe regeling gemaakt waarbij de P1 meter rekening houdt met het geleverde vermogen van de andere Sessy's in het huishouden.
Stabielere communicatie - De communicatie tussen Sessy en de Sessy dongel is verbeterd, waardoor deze minder snel in een error status komt en langer goed blijft werken.
Error logging - Lokaal gelogde errors hebben nu een datum en verschijnen bovenaan de pagina, zodat het zoeken naar een oorzaak van een storing gemakkelijker wordt.
Bug fixes
Battery Full or Empty - Wanneer Sessy vol of leeg is komt het systeem in deze status terecht. We hebben feedback verkregen dat dit niet altijd leek te kloppen en daarom het detectiemechanisme verbeterd.
Waar nog aan gewerkt wordt
Afhankelijk van het type slimme meter dat geïnstalleerd is door de netwerkbeheerder worden ook andere velden uit de telegrammen beschikbaar gemaakt via de api van de P1 meter.
Een systeem monitor die het duidelijk maakt waarom Sessy zich in een bepaalde state bevindt.
Robuustere communicatie tussen de P1 meter en Sessy.
Ondersteuning van mDNS op de Sessy en P1 meter.
Een netwerk kunnen selecteren bij het configureren van de netwerkinstellingen
Een interne kWh teller voor de ingaande en uitgaande energie.
Verbeterde nauwkeurigheid van het vermogen.
P1-meter geactualiseerd maar via de webbrowser-interface zie ik nog geen verschil. Ofwel, bar weinig informatie. Via de mobiele app nog nooit gekeken en heb ik ook geen trek in. Daar komt bij dat bij mij de P1-meter aan netwerkkabel hangt en wifi dus niet is aangesloten. Wie weet maakt dat verschil maar zou niet mogen, dunkt mij.DJP! schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:03:
Leuk! Laat de Sessy maar komen! Welke informatie is er nu bijgekomen voor de P1 meter?
[ Voor 17% gewijzigd door KoQuest op 16-05-2023 21:09 ]
Als je de nieuwe P1 date wilt zien moet je naar het api webadres van je P1 dongle. Zie screenshot. De laatste 5 regels zijn nieuw. Mijn DSMR4 meter geeft geen voltages uit, dus die waardes zijn nul.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fSFZLopobhHR7Mo1n3ChqkwE.png?f=user_large)
Bar weinig? daar hebben mensen hier op het forum niet zoveel aan. Via de swagger documentatie op de P1 meter kun je exact zien welke velden er bij zijn gekomen. Ofwel [ip]/apiKoQuest schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:07:
[...]
P1-meter geactualiseerd maar via de webbrowser-interface zie ik nog geen verschil. Ofwel, bar weinig informatie. Via de mobiele app nog nooit gekeken en heb ik ook geen trek in. Daar komt bij dat bij mij de P1-meter aan netwerkkabel hangt en wifi dus niet is aangesloten. Wie weet maakt dat verschil maar zou niet mogen, dunkt mij.
De P1 meter heeft een extra endpoint: [ip]/api/v1/p1/details
Hierin zijn toegevoegd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| { "status": "ok", "state": "P1_OK", "total_power": 0.025999993085861206, "power_consumed": 0.4309999942779541, "power_produced": 0.4050000011920929, "voltage_l1": 0, "voltage_l2": 0, "voltage_l3": 0 } |
Zoals je kunt lezen in de release notes zijn we nog bezig met andere velden maar deze taak was redelijk eenvoudig en hebben we daarom naar voren geschoven in de backlog.
In v0.3.0 van de Home Assistant integratie zijn deze nieuwe gegevens ook toegevoegdworker schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:40:
Slimme meter details - Aan de API van de Sessy P1 meter is de mogelijkheid toegevoegd om meer informatie uit je slimme meter te halen. In de toekomst gaan we hier nog meer informatie aan toevoegen. Het API endpoint is [IP]/api/v1/p1/details
:fill(white):strip_exif()/f/image/gsjjyCVRnI2HZJQN5rU95nG4.png?f=user_large)
@Twan_V Er zit een 3 fasen aansluiting op de Sessy voor zowel de meterkast kant als de zonnepanelen kant. Wordt de frequentie en voltage voor alle drie de fases gemeten of alleen voor de fase die gebruikt wordt door de Sessy? En is deze informatie ook beschikbaar via de API?
Voltage wordt op alle 3 de fasen gemeten, mits aangesloten uiteraard. Voor frequentie is maar één datapunt beschikbaar in de API van Sessy. Meer lijkt me ook niet nodig, gezien de 3 fasen aan elkaar gelinkt zijn en de frequentie dus altijd hetzelfde is op alle fasen (meetafwijking daargelaten).DJP! schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:52:
Die voltage informatie is ook wel interessant, helaas hier ook een DSMR 4.2 meter en dus geen voltage informatie.
@Twan_V Er zit een 3 fasen aansluiting op de Sessy voor zowel de meterkast kant als de zonnepanelen kant. Wordt de frequentie en voltage voor alle drie de fases gemeten of alleen voor de fase die gebruikt wordt door de Sessy? En is deze informatie ook beschikbaar via de API?
Ah mooi, dank. (ik dacht er blijkbaar te simpel overworker schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:33:
@KoQuest
Als je de nieuwe P1 date wilt zien moet je naar het api webadres van je P1 dongle. Zie screenshot. De laatste 5 regels zijn nieuw. Mijn DSMR4 meter geeft geen voltages uit, dus die waardes zijn nul.
[Afbeelding]
Heel goed. Het wordt steeds beter.Twan_V schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:36:
[...]
Bar weinig? daar hebben mensen hier op het forum niet zoveel aan. Via de swagger documentatie op de P1 meter kun je exact zien welke velden er bij zijn gekomen. Ofwel [ip]/api
De P1 meter heeft een extra endpoint: [ip]/api/v1/p1/details
Hierin zijn toegevoegd:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 { "status": "ok", "state": "P1_OK", "total_power": 0.025999993085861206, "power_consumed": 0.4309999942779541, "power_produced": 0.4050000011920929, "voltage_l1": 0, "voltage_l2": 0, "voltage_l3": 0 }
Zoals je kunt lezen in de release notes zijn we nog bezig met andere velden maar deze taak was redelijk eenvoudig en hebben we daarom naar voren geschoven in de backlog.
Is dat al verbetert of zijn er andere ervaring ten opzichte van onderstaand bericht?
Mister I schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:09:
[...]
Ja die had ik al door, alleen kom ik net 1 minuut voor je post er achter dat Negatief = laden en Positief = leveren. Had in mijn hoofd dat het precies andersom is. Dat was even een mindf*ck. Maar net aangepast en ze luisteren direct.
Valt me op dat als die op API staat dat standby verbruik ongeveer tussen de 30 en 40 watt per Sessy ligt. Staat ie op idle, dan is het praktisch 0.
Dus dat is ook wel interessant om wat mee te gaan spelen, dat ze wanneer niet nodig meteen naar idle springen en niet naar de API modus, want dat is wel een redelijk fors standby verbruik.
Ik meet het met een losse kWh meter buiten Sessy om in dit geval.
En kom er dus ook net achter dat de kabels verkeerd om zitten vanuit de netbeheerder onder de hoofdschakelaar.
Fase 1 = Fase 3
Fase 2 = Fase 1
Fase 3 = Fase 2
Ja mijn kwh meter springt vrij snel nadat de Sessy stopt met laden of ontladen naar 0 Watt verbruik.Tazzios schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:41:
Hoe zit het met standby verbruik?
Is dat al verbetert of zijn er andere ervaring ten opzichte van onderstaand bericht?
[...]
Zal wel iets doen, maar minimaal dus.
De ROI modus lijkt tot nu toe wel mooi te werken als ik het zo meemaak. Hij schiet aan op de momenten waar ik dat zou verwachten.
Als ik eind vd maand alle sessy's heb en ga aansluiten, ga ik er wat actiever mee aan de gang. Ook icm omzet verliezen en zo.
[ Voor 12% gewijzigd door GroeneKees op 17-05-2023 21:30 ]
Gaan we als Tweakers alle opmerkingen op de handleidingen bundelen of gaat iedereen zijn eigen opmerkingen naar Charged mailen?DJP! schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:32:
Weer een update van Sessy! Ze hebben nu ook de handleidingen online staan op sessy.nl/handleidingen
Denk dat het inderdaad beter is dat een lijstje maken en dan gaan opsturen. Als iedereen die wat commentaar op een van de handleidingen heeft dat hier kan delen wil ik het wel richting Sessy mailen. Maar volgens mij lezen ze hier ook wel aardig meeJohn245 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:28:
[...]
Gaan we als Tweakers alle opmerkingen op de handleidingen bundelen of gaat iedereen zijn eigen opmerkingen naar Charged mailen?
Wat mij we opviel was dat de data voor de tweede gebruikers dag niet correct is. Het zal vrijdag 23 Juni zijn ipv Juli.
Daarnaast mis ik in de installatie handleiding de minimale afstand van de Sessy tot andere Sessy’s of apparaten.
Kan ik deze ergens lezen? Heb helaas niks ontvangen…GroeneKees schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:23:
Vanmiddag voor alle supporters een hele nette & informatieve e-mail over productie, geschatte tijden,nieuwe open-dagen en meer👍🏻
De SE5000H omvormer is niet 'klaar' voor een LG Chem accu, dan moet er eerst een zgn. StoreEdge tussen.
Kan iemand uitleggen/verwijzen naar uitleg hoe het kan dat er wel rechtstreeks een Sessy aan gekoppeld kan worden? Is dat omdat er een soort StoreEdge in de Sessy ingebouwd zit?
De Sessy is AC. Hij staat in feiten gewoon als een gebruiker in het stroomnetwerk. Hoeft dus ook niet op dezelfde groep als de omvormer te zitten maar dit wordt wel geadviseerd omdat de Sessy dan beter/sneller op de wisselende opbrengst van de omvormer kan reageren.Heintje schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:30:
Ik heb een SolarEdge SE5000H HD Wave omvormer (15 panelen met S440 - relatief veel schaduw). De SE5000H HD Wave is DC en 1 fase. Mijn groepenkast is 3 fase.
De SE5000H omvormer is niet 'klaar' voor een LG Chem accu, dan moet er eerst een zgn. StoreEdge tussen.
Kan iemand uitleggen/verwijzen naar uitleg hoe het kan dat er wel rechtstreeks een Sessy aan gekoppeld kan worden? Is dat omdat er een soort StoreEdge in de Sessy ingebouwd zit?
Voor verdere uitleg; lees eens de veelgestelde vragen op de site van Sessy.
Gewoon tussen je omvormer en je groepen kast. Zie https://sessy.nl/installatie/Heintje schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:30:
Of op een eigen groep.
Zie ook http://sessy.nl/handleidingen/ kies dan installatie en dan het einde naar het tweede aansluitschema 1phase omvormer 3 fase groepenkast.
[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 18-05-2023 11:00 ]
Feedback wordt natuurlijk gewaardeerd, voor ons zou het prettig zijn als hier enige structuur aan gegeven kan worden. Ik heb een gedeeld document gemaakt waarin iedereen voorstellen kan plaatsen.John245 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:28:
[...]
Gaan we als Tweakers alle opmerkingen op de handleidingen bundelen of gaat iedereen zijn eigen opmerkingen naar Charged mailen?
Hieronder de link:
Feedback handleidingen Sessy
Vervelend! Maar op te lossen natuurlijk.Mr_thebrown schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 06:35:
[...]
Kan ik deze ergens lezen? Heb helaas niks ontvangen…
- Check je spam, of;
- Stuur even een mailtje met je factuurnummer en melding dat de mailing niet ontvangen is
Dank. Omdat ik hem niet zelf wilde gaan aansluiten had ik daar niet gekeken. Je hoeft dus helemaal niet in de groepenkast te zijn voor de installatie. Mooi.psdata schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:58:
[...]
Gewoon tussen je omvormer en je groepen kast. Zie https://sessy.nl/installatie/
Of op een eigen groep.
Zie ook http://sessy.nl/handleidingen/ kies dan installatie en dan het einde naar het tweede aansluitschema 1phase omvormer 3 fase groepenkast.
Maakt SolarEdge het dan niet allemaal nodeloos ingewikkeld met die StoreEdge?
En gaat mijn installateur van de zonnepanelen niet piepen over garantie als ik de Sessy tussen 'hun' systeem en 'hun' meterkast-aansluiting hang?