Toon posts:

Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
psdata schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Gewoon tussen je omvormer en je groepen kast. Zie https://sessy.nl/installatie/
Of op een eigen groep.
Zie ook http://sessy.nl/handleidingen/ kies dan installatie en dan het einde naar het tweede aansluitschema 1phase omvormer 3 fase groepenkast.
Ligt ongetwijfeld aan mij, maar de handleiding spreekt over 'de kabel'.
Betekent dit dat de Sessy alleen aan 'de kabel' die naar de groepenkast gaat wordt aan gesloten? En gaat er dus geen kabel van de omvormer naar de Sessy?
Zo ja: dan komt de Sessy dus niet tussen de omvormer en de groepenkast, maar parallel aan de omvormer, op dezelfde kabel die vanaf de groepenkast maar de omvormer gaat. Klopt dat? Zo ja, dan moet de kabel die nu - ononderbroken - van omvormer naar groepenkast gaat onderbroken worden, lasdoos plaatsen en een kabel vanuit de lasdoos naar de Sessy trekken. Of zie ik het verkeerd?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 17:05
De kabel die nu van de omvormer naar de groepenkast loopt wordt onderbroken. Het stuk aan de omvormer kant gaat op een aansluiting van Sessy het ander einde op een andere aansluiting van de Sessy die dan als doorvoer gaat werken maar zelf een deel van de stroom afneemt om de batterij op te laden. Dit is duidelijk in de installatieschemas vermeld.

Let op dit niet noodzakelijk, als je helemaal niets met de omvormer verbinding wilt doen dan maak je een aparte groep in de meterkast erbij waarvandaan een eigen kabel loopt waar alleen de Sessy op zit.

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:22
Heintje schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Ligt ongetwijfeld aan mij, maar de handleiding spreekt over 'de kabel'.
Betekent dit dat de Sessy alleen aan 'de kabel' die naar de groepenkast gaat wordt aan gesloten? En gaat er dus geen kabel van de omvormer naar de Sessy?
Zo ja: dan komt de Sessy dus niet tussen de omvormer en de groepenkast, maar parallel aan de omvormer, op dezelfde kabel die vanaf de groepenkast maar de omvormer gaat. Klopt dat? Zo ja, dan moet de kabel die nu - ononderbroken - van omvormer naar groepenkast gaat onderbroken worden, lasdoos plaatsen en een kabel vanuit de lasdoos naar de Sessy trekken. Of zie ik het verkeerd?
Kabel die nu `je omvormer in gaat aansluiten op de Sessy, en nieuwe stukje kabel van de sessy naar je omvormer.
Zie stroom schema in de handleiding, als je dat niet duidelijk is moet je er niet zelf aan beginnen. Laat het dan over aan een installateur.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:22
hanev001 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:53:
[...]

De Sessy is AC. Hij staat in feiten gewoon als een gebruiker in het stroomnetwerk. Hoeft dus ook niet op dezelfde groep als de omvormer te zitten maar dit wordt wel geadviseerd omdat de Sessy dan beter/sneller op de wisselende opbrengst van de omvormer kan reageren.
Voor verdere uitleg; lees eens de veelgestelde vragen op de site van Sessy.
Hoe werkt dat dan? Uiteindelijk kan Sessy niet zien of de spanning op de lijn van het net komt of van de omvormer. Zeker bij één fase systemen is alles aan elkaar geknoopt, er zitten hooguit wat zekeringen tussen.

• psdata
ErnstvV schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:39:
[...]

Hoe werkt dat dan? Uiteindelijk kan Sessy niet zien of de spanning op de lijn van het net komt of van de omvormer. Zeker bij één fase systemen is alles aan elkaar geknoopt, er zitten hooguit wat zekeringen tussen.
Lees dan toch eens de laatste alinea van de quote van hanev001

• Heintje
hanev001 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:48:
De kabel die nu van de omvormer naar de groepenkast loopt wordt onderbroken. Het stuk aan de omvormer kant gaat op een aansluiting van Sessy het ander einde op een andere aansluiting van de Sessy die dan als doorvoer gaat werken maar zelf een deel van de stroom afneemt om de batterij op te laden. Dit is duidelijk in de installatieschemas vermeld.

Let op dit niet noodzakelijk, als je helemaal niets met de omvormer verbinding wilt doen dan maak je een aparte groep in de meterkast erbij waarvandaan een eigen kabel loopt waar alleen de Sessy op zit.
Dank. Ik begin het te snappen. Wel jammer dat de (bij mij 30 meter lange) kabel tussen meterkast en omvormer onderbroken moet worden. Want ik wil de Sessy er wel tussen hebben.

Maar de gebruiksaanwijzing is zeker nog niet foolproof. Dat is ook lastig als je met types zoals ik te maken krijgt 😀.
Ik heb best wat electra gedaan, maar doe het nooit als ik het niet 100% snap. Het zou mij als klant over de streep trekken om te bestellen.

Een paar opmerkingen:
- De tekeningen/aansluitschema's op p. 23, 24, 25 zouden m.i. meer vooraan moeten staan. Al was het maar in vereenvoudigde vorm. Dat geeft overzicht.
- Op die tekeningen lijkt het nu (voor de leek) of er twee aansluitpunten zijn achterop de Sessy: boven en beneden.
- Uit de plaatjes/tekeningen van de aansluitingen op p.16, 17, 18 blijkt dat er maar 1 aansluitblok is.
- De titel van de plaatjes staat steeds onder het plaatje: voor mij is dat onlogisch.
- Op de kabels zou nog bijgetekend/bijgeschreven kunnen worden -> naar omvormer of -> naar meterkast.

Niet boeiend voor de Tweakers natuurlijk, maar ik zal het melden aan Sessy.
Sta op het punt van bestellen nu....

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +2Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:11
Heintje schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:44:
[...]

Dank. Ik begin het te snappen. Wel jammer dat de (bij mij 30 meter lange) kabel tussen meterkast en omvormer onderbroken moet worden. Want ik wil de Sessy er wel tussen hebben.

Maar de gebruiksaanwijzing is zeker nog niet foolproof. Dat is ook lastig als je met types zoals ik te maken krijgt 😀.
Ik heb best wat electra gedaan, maar doe het nooit als ik het niet 100% snap. Het zou mij als klant over de streep trekken om te bestellen.

Een paar opmerkingen:
- De tekeningen/aansluitschema's op p. 23, 24, 25 zouden m.i. meer vooraan moeten staan. Dat geeft overzicht. Al was het in vereenvoudigde vorm.
- Op die tekeningen lijkt het nu (voor de leek) of er twee aansluitpunten zijn achterop de Sessy: boven en beneden.
- Uit de plaatjes/tekeningen van de aansluitingen op p.16, 17, 18 blijkt dat er maar 1 aansluitblok is.
- De titel van de plaatjes staat steeds onder het plaatje: voor mij is dat onlogisch.
- Op de kabels zou nog bijgetekend/bijgeschreven kunnen worden -> naar omvormer of -> naar meterkast.

Niet boeiend voor de Tweakers natuurlijk, maar ik zal het melden aan Sessy.
Sta op het punt van bestellen nu....
De naam van figuren onde het figuur en de naam van tabellen boven een tabel is wereldwijde praktijk.

• Heintje
John245 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:47:
[...]

De naam van figuren onde het figuur en de naam van tabellen boven een tabel is wereldwijde praktijk.
Ok. Ik zal me er niet meer mee bemoeien 😀.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hanev001
Ik zat zojuist de installatiehandleiding eens goed door te lezen en kwam daar iets vervelend tegen.
De Sessy moet van opzij , van recht naar links, over de ophangbeugel worden geschoven. Dit betekend dat je aan de rechterzijde dus vrije ruimte moet hebben en je hem niet zoals ik van plan was hem in een hoekje kan ophangen en je niet kan rekenen met de opgegeven breedte van 44 cm maar dat je het dubbele nodig hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennisb84
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-06 09:34
Volgens mij hoef je hem er niet helemaal in te schuiven, maar op de beugel te hangen, en te zorgen dat de zijkant van de Sessy behuizing tegen de zijkant van de muurbeugel aan zit, omdat je er een borgbout door de behuizing in de muurbeugel draait.

De muurbeugel is 8 cm smaller dan de sessy zelf, dus met andere woorden, de Sessy moet helemaal aan de linkerkant van de muurbeugel worden opgehangen zodat je 8 cm aan de linkerkant van de muurbeugel overhoudt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hanev001
dennisb84 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:22:
Volgens mij hoef je hem er niet helemaal in te schuiven, maar op de beugel te hangen, en te zorgen dat de zijkant van de Sessy behuizing tegen de zijkant van de muurbeugel aan zit, omdat je er een borgbout door de behuizing in de muurbeugel draait.

De muurbeugel is 8 cm smaller dan de sessy zelf, dus met andere woorden, de Sessy moet helemaal aan de linkerkant van de muurbeugel worden opgehangen zodat je 8 cm aan de linkerkant van de muurbeugel overhoudt.
Je hebt gelijk, nog eens goed gekeken (mijn leesbril opgezet) en ik was misleid door de pijl die naar links wijst in de tekening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:41
Druk met het voorbereiden van de uitbereidingen in de meterkast, om de bestelde Sessy te installeren wil ik een nieuwe aardlekschakelaar bestellen,
Nu weet ik niet welke aardlekschakelaar type dit moest zijn. Type A of Type B
Ik denk type B, maar hoor het graag als het anders is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:28
Peterhardenberg schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:00:
Druk met het voorbereiden van de uitbereidingen in de meterkast, om de bestelde Sessy te installeren wil ik een nieuwe aardlekschakelaar bestellen,
Nu weet ik niet welke aardlekschakelaar type dit moest zijn. Type A of Type B
Ik denk type B, maar hoor het graag als het anders is.
Ik heb nog geen 6mA DC verklaring gezien. Dus zou ik opteren voor een B.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John245
Dapdodo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Ik heb nog geen 6mA DC verklaring gezien. Dus zou ik opteren voor een B.
Overeenkomstig de handleiding.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:13
Mr_thebrown schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 06:35:
[...]

Kan ik deze ergens lezen? Heb helaas niks ontvangen…
Het is voor velen een tijd geleden dat jullie voor het laatst iets van ons hebben gehoord, er is veel energie gegaan naar de eerste uitleveringen van de eerste batch. Maar, natuurlijk is het ook belangrijk degene die wachten op de hoogte te houden. Dus, hierbij een interessante update waardoor je weer helemaal bij bent.

Leveringen en installaties
Natuurlijk is de belangrijkste vraag voor jou: wanneer komt mijn Sessy? Het antwoord daarop is niet heel gemakkelijk te geven. Wel kunnen we je het proces vertellen en zeggen hoever we zijn.

Het proces – Na een bestelling kom je in de wachtrij. In principe proberen we op volgorde van aankoopdatum te leveren. Als je levering in de buurt komt krijg je van ons een mail met een formulier. Daarin kan je alle informatie kwijt zodat de installateur goed voorbereid zijn werk kan doen en een werkende installatie achter kan laten. Na beoordeling van het formulier en het plannen van een logische route, sturen we een datumvoorstel voor installatie. Als je daar positief op reageert, zal de installatie op die dag plaatsvinden. Als je die dag niet kan, kan het zijn dat een volgende datum even op zich laat wachten.

Hoe ver zijn we – We hebben meer dan 100 Sessy’s nu in Nederland draaien. Dat hadden er veel meer moeten zijn. De redenen voor de vertraging zijn met name fouten die in een printplaat geslopen zijn en feedback over het geluid. Beide hebben we flink aangepakt en opgelost. Maar de gecreëerde achterstand is een feit.

Het goede nieuws is dat de productie nu goed op gang is en we wekelijks nieuwe installateurs aantrekken om Sessy’s te installeren. Productie, installatie en beschikbaarheid moeten allemaal bij elkaar komen, dit gaat steeds sneller maar we draaien nog niet op volle toeren. Zonder in deze algemene mailing in te kunnen gaan op de individuele gevallen, is het beeld nu samengevat in het onderstaande plaatje. We zien dat batch 1 plaatsvond in het eerste kwartaal, met overloop in kwartaal 2. Batch 2 zal deels nog in kwartaal 3 plaatsvinden en batch 3 zal deels gebeuren in het vierde kwartaal.

Natuurlijk werken we er heel hard aan om de installatiecapaciteit uit te breiden en op dit schema in te lopen. Het is voor veel installateurs nieuw om producten als een Sessy te installeren maar we ontvangen veel positieve feedback van de installateurs over het gemak maar ook zeker het plezier! Dat is een goed bruggetje naar een voorstel hieronder.

Installatiecapaciteit
Om in te kunnen lopen op de achterstand, kunnen jullie helpen. Als je een Sessy inclusief installatie hebt gekocht en je hebt een voor jouw bekende (huis)installateur die Sessy kan installeren, dan kunnen wij dat wellicht met jullie geregeld krijgen. Als jullie aan ons kenbaar maken dat je een installateur kent die Sessy voor je wil installeren, mail ons op info@sessy.nl. Wij maken met deze installateur afspraken over leveringen, ondersteuning, kosten en garanties. Mocht dit een optie voor je zijn, kan dat de wachttijd verkorten.

Natuurlijk proberen we in contact te komen met installateurs die de capaciteit hebben om ook bij anderen de Sessy’s netjes werkend aan de muur te krijgen. Als je heel goede ervaringen hebt met een bepaalde installateur, dan helpt het ons als je ons een bedrijfsnaam en contactpersoon toestuurt.

Mocht een installateur Sessy niet kennen en batterijen een beetje spannend vinden, dan zijn de installatiehandleidingen hier te vinden: https://sessy.nl/handleidingen/. Deze handleidingen zijn nog niet definitief, maar goed genoeg om te zien dat elke installateur dit kan.

Portal aangepakt
We hebben er nog niet veel over gecommuniceerd, maar Sessy heeft een portal waar je kan zien wat Sessy aan het doen is (https://portal.sessy.nl). Hoewel functioneel, is het portal nog volop in ontwikkeling en we werken er continu aan om het beter te maken. Elke week lanceren we verbeteringen en nieuwe functies. Dus als je al een Sessy hebt hangen, kijk dan regelmatig naar het portal voor updates.

Heb je wel al Sessy’s hangen, maar je Sessy(‘s) nog niet aangemeld in het portal? Dan kan je dat alsnog doen.
De procedure is simpel en staat hier: https://sessy.nl/handleidingen/.

ISO9001 gehaald
Onze organisatie heeft deze week een externe audit van ISO9001 gehad. Deze fase 2 audit geeft, bij het halen, de door ons zeer gewenste ISO9001 certificering. Dit certificaat is voor ons belangrijk om naar buiten te laten zien dat we een continu lerende organisatie zijn die gestandaardiseerde processen hanteert voor ontwerp, productie (assemblage) en distributie. Het resultaat van de audit was heel positief. De audit moet nog door de accrediteur beoordeeld worden en daarna kunnen we het begeerde certificaat ingelijst aan de muur hangen.

Homey app
Naast een eigen portal vinden wij het bij Charged belangrijk dat Sessy opgenomen kan worden in het huishouden waar ook andere platformen actief zijn. Een populair platform is het huisautomatiseringssysteem Homey (https://homey.app/nl-nl/app/nl.sessy/Sessy/). De app die gebouwd is integreert de Sessy volledig in de Homey Pro. Ondersteuning van de cloud versie van Homey wordt nog uitgewerkt. Nu heb je nog een Homey Pro nodig. Voor de duidelijkheid: Sessy werkt dus prima zonder Homey, maar werkt ook goed met Homey.

Home Assistant integratie
Ook voor het platform Home Assistant is er een integratie. Met veel dank aan een gebruiker die op Tweakers bekend staat als PimDoos. De integratie is te vinden op github (https://github.com/PimDoos/ha-sessy). Dit is een van de redenen dat we Sessy een open API hebben gegeven. We worden enthousiast dat dit wordt opgepakt door de community en kijken uit naar ontwikkelingen die we samen nog meer kunnen doen.

Gebruikersdag een succes
We hebben een succesvolle eerste versie van een gebruikersdag achter de rug. Op 25 maart jl. hebben meer dan 200 mensen de reis naar Herveld gemaakt om daar het team achter Sessy te ontmoeten. Het was, volgens de feedback die we kregen, een leuke en nuttige middag. Veel vragen die er leven bij de aanwezigen zijn besproken, ideeën zijn uitgewisseld en contacten zijn gelegd.
Als iemand nog leuke foto’s heeft gemaakt en kan delen met info@sessy.nl, dan graag, want wij zijn ze vergeten te maken 😊.

Aankondiging gebruikersdag 2, 3 en 4
We hebben voor deze eerste editie toen alleen mensen uitgenodigd die zich vroeg in de voorverkoopfase van Sessy hebben ingeschreven. Omdat mensen het erg nuttig vonden, willen we alle kopers van Sessy de gelegenheid geven om ook langs te komen. We hebben 3 data uitgekozen om jullie te ontvangen met al jullie vragen, ideeën en verzoeken. Wij staan met het team klaar om jullie verder te helpen. We doen dit met een open inloop, waarbij je langs verschillende tafels kan lopen om met verschillende teamleden te spreken over productie, koppelingen, software, installatie en wat dan ook.

Op korte termijn volgt een e-mail met de uitnodiging. In deze uitnodiging kunnen jullie kenbaar maken op welke dag jullie kunnen en willen langskomen. Om alvast in de agenda vast te leggen, de data voor de gebruikersdagen zijn:
- Vrijdag 9 juni
- Vrijdag 23 juli
- Zaterdag 15 juli

Alle bijeenkomsten zullen tussen 14:00 en 17:00 uur zijn in Herveld. Adres: Zalencentrum de Hoendrik aan het Dorpsplein 22, 6674 BW Herveld. Als er teveel aanmeldingen zijn, moeten we aanmeldingen doorschuiven naar gebruikersdagen die we na de zomervakanties gaan organiseren. We zullen jullie na aanmelding een uitnodiging sturen.

Voorbeeld installaties
Nu we al een heel aantal Sessy’s in het veld hebben, kunnen we ook wat foto’s delen van installaties. Dit geeft wellicht een goed beeld van wat je voor jouw situatie kan verwachten.

Tot slot
We hopen dat jullie na het lezen van deze mail weer helemaal up-to-date zijn. We zijn op de goede weg, we doen de goede dingen, maar het pad is soms wat hobbeliger dan we hadden voorzien. We hopen jullie op de gebruikersdagen te zien. Natuurlijk geldt dat jullie ook nog altijd kunnen bellen en mailen met vragen en opmerkingen (hopelijk niet allemaal tegelijk 😊).

Met vriendelijke groet,

Team Sessy
Max, Corinne, Martijn, Marc, Wijnant, Feras, Frank, Tiemen, Tom, Anita, Twan, Roeland

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
Heintje schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:02:
[...]

Dank. Omdat ik hem niet zelf wilde gaan aansluiten had ik daar niet gekeken. Je hoeft dus helemaal niet in de groepenkast te zijn voor de installatie. Mooi.

Maakt SolarEdge het dan niet allemaal nodeloos ingewikkeld met die StoreEdge?
En gaat mijn installateur van de zonnepanelen niet piepen over garantie als ik de Sessy tussen 'hun' systeem en 'hun' meterkast-aansluiting hang?
Voordeel van de StorEdge oplossing is dat er direct vanuit de zonnepanelen een hoog-voltage batterij geladen wordt. Wanneer de zon ondergaat, wordt de energie uit deze batterij gebruikt om via de inverter van de zonnepanelen je huis te blijven voeden. Je gaat dus van DC/AC -> AC/DC -> DC/AC (Sessy idee) naar een enkele AC/DC (niet de rockband ;-) ). Dat verbetert de efficiëncy van het systeem. Voordeel van de Sessy is dat er een LiFePO₄ batterij gebruikt wordt, deze zijn IMHO veiliger dan Li-ion batterijen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psdata
Zo juist versie 1.37 vrijgegeven
Heeft iemand al een change log gezien?
Zo toch ook op de site van Sessy moeten komen testaan.
Bij de update naar versie 1.35 hand men een change log geplaatst in de portal maar nu ook al niet (tevens met de tussen versie 1.36)
Puntje van aandacht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErnstvV
BosGnoom schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:56:
[...]

Voordeel van de StorEdge oplossing is dat er direct vanuit de zonnepanelen een hoog-voltage batterij geladen wordt. Wanneer de zon ondergaat, wordt de energie uit deze batterij gebruikt om via de inverter van de zonnepanelen je huis te blijven voeden. Je gaat dus van DC/AC -> AC/DC -> DC/AC (Sessy idee) naar een enkele AC/DC (niet de rockband ;-) ). Dat verbetert de efficiëncy van het systeem. Voordeel van de Sessy is dat er een LiFePO₄ batterij gebruikt wordt, deze zijn IMHO veiliger dan Li-ion batterijen.
Ook bij DC gekoppelde systemen vind er omzetting plaats. De spanning van de panelen komt immers nooit overeen met die van de accu, dus zal er altijd een DC ->DC-> AC omzetting gebeuren.
Er zijn ook genoeg andere hybride systemen met LiFePO4 accu’s, zoals BYD en SolaX.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:57
ErnstvV schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:55:
[...]

Ook bij DC gekoppelde systemen vind er omzetting plaats. De spanning van de panelen komt immers nooit overeen met die van de accu, dus zal er altijd een DC ->DC-> AC omzetting gebeuren.
Er zijn ook genoeg andere hybride systemen met LiFePO4 accu’s, zoals BYD en SolaX.
Het ligt er echt aan wat voor SolarEdge systeem je nu hebt. Ik heb een wat oudere 3fase omvormer en deze kan niet met een StorEdge of andere SolarEdge batterij samen werken. Ook kan ik niet helemaal uitvinden hoe zo'n storedge systeem aan te sturen is en of ik dat zelf (Domotica) kan doen of dat alles via de SolarEdge servers moet lopen.

Qua efficiëntie zal een SolarEdge oplossing best wel beter zijn maar ik vind de open modus van de Sessy echt een pluspunt.

Wat ik me nu wel afvraag, als de Sessy geplaatst wordt tussen de meterkast en de omvormer, dus alles stroom loopt via de Sessy. Dus de Sessy slaat zonnestroom op voor later gebruik. Is het dan niet 'onderdeel' van je zonnepanelen installatie? Dan zou je voor de Sessy namelijk geen BTW hoeven te betalen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Sessy is toch geen hybride inverter met een mpp tracker voor solar ?
Geen idee of je voor die hybride inverters wel BTW moet betalen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJP!
Heb het op de site van de belastingdienst gevonden. "de levering en installatie van een accupakket" valt dus niet onder de 0% BTW regeling.

Als de de hybride omvormer met zonnepanelen koopt dan valt deze wel binnen de 0% BTW regeling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-05 21:14
DJP! schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:41:
Heb het op de site van de belastingdienst gevonden. "de levering en installatie van een accupakket" valt dus niet onder de 0% BTW regeling.

Als de de hybride omvormer met zonnepanelen koopt dan valt deze wel binnen de 0% BTW regeling.
Op de hybride omvormer zit altijd BTW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Zou wat zijn om bij afbouw saldering de BTW op accus naar 0 te brengen. Zal voor veel particulieren wat gaan schelen, alhoewel de meeste accus wel voor 12:00 weer volgeladen zijn en dan tijdens de piek opbrengst van de systemen nog steeds vol terugleveren.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• ErnstvV
jacovn schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:05:
Zou wat zijn om bij afbouw saldering de BTW op accus naar 0 te brengen. Zal voor veel particulieren wat gaan schelen, alhoewel de meeste accus wel voor 12:00 weer volgeladen zijn en dan tijdens de piek opbrengst van de systemen nog steeds vol terugleveren.
Maak daar maar voor 10:00 van, met dit weer en dit moment in het jaar. Uiteindelijk gebruik je er ook minder uit omdat het zo lang licht is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 17:48
ErnstvV schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:42:
[...]

Maak daar maar voor 10:00 van, met dit weer en dit moment in het jaar. Uiteindelijk gebruik je er ook minder uit omdat het zo lang licht is.
Nou, 10:00 is voor de meesten (met een zuid ligging) nog wat vroeg, maar voor mij ligt dit moment wel rond 13:00 (als ik het eigen verbruik van de opbrengst aftrek).

Dat is ook de reden dat ik het laden en ontladen zelf wil kunnen aansturen (icm dynamische tarieven). Tijdens de relatief duurdere uren nog gewoon terugleveren, en op de piekmomenten (met lage prijs) de batterij gaan laden.

• Torch1969
jacovn schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:05:
alhoewel de meeste accus wel voor 12:00 weer volgeladen zijn en dan tijdens de piek opbrengst van de systemen nog steeds vol terugleveren.
Kun je uitleggen hoe dat terugleveren tijdens piekmomenten dan werk? Volgens mij gebeurd dat namelijk niet bij een Sessy. Bij “nul op de meter” is er geen vraag naar stroom, dus gaat de Sessy niet ontladen. Bij “dynamisch” gaat de Sessy bij piektijden (met lage prijzen) juist proberen te laden, niet ontladen. En bij eigen aansturing ben je dan wel raar bezig…..

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ErnstvV schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:42:
[...]

Ik heb panelen (10k Wp) op oost & west liggen, en als ik naar deze week kijk (wel een hele lekkere week qua zon) ben ik vanaf 6 uur 's ochtends al een beetje aan het terugleveren en gebruik ik per 24 uur ongeveer 2kWh van het net. Die 2kWh heb ik om 8 uur wel weer in de accu aangevuld.
En stel dat ik een accu heb van 30kWh, dan heb ik 1 dag nodig om die vanaf 0 te vullen en daarna zit ik met bovenstaande verhaal.
In de winter heb ik nog steeds dikke problemen, dit jaar in januari maar liefst 42kWh teruggeleverd, dat doe ik nu in 1 dag. Daar hou ik dus de accu niet echt mee aan de praat. En dan verwarm ik nog steeds met gas en niet met een warmtepomp.

Ik vind t allemaal maar een lastig verhaal nog, zolang het salderen bestaat nog geen probleem natuurlijk.

Het wordt iets anders als je zoals ook al gezegd je accu's ook gaat gebruiken om terug te leveren en geld te verdienen, maar dat zal dan ook vooral in de zomer zijn. Hebben we met zn alleen in de winter nog steeds een probleem en ik zie het wel gebeuren dat je in de winter heel veel voor de stroom gaat betalen en in de zomer is t allemaal bijna voor niks.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Oogje schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:54:
[...]

Ik heb panelen (10k Wp) op oost & west liggen, en als ik naar deze week kijk (wel een hele lekkere week qua zon) ben ik vanaf 6 uur 's ochtends al een beetje aan het terugleveren en gebruik ik per 24 uur ongeveer 2kWh van het net. Die 2kWh heb ik om 8 uur wel weer in de accu aangevuld.
En stel dat ik een accu heb van 30kWh, dan heb ik 1 dag nodig om die vanaf 0 te vullen en daarna zit ik met bovenstaande verhaal.
In de winter heb ik nog steeds dikke problemen, dit jaar in januari maar liefst 42kWh teruggeleverd, dat doe ik nu in 1 dag. Daar hou ik dus de accu niet echt mee aan de praat. En dan verwarm ik nog steeds met gas en niet met een warmtepomp.

Ik vind t allemaal maar een lastig verhaal nog, zolang het salderen bestaat nog geen probleem natuurlijk.

Het wordt iets anders als je zoals ook al gezegd je accu's ook gaat gebruiken om terug te leveren en geld te verdienen, maar dat zal dan ook vooral in de zomer zijn. Hebben we met zn alleen in de winter nog steeds een probleem en ik zie het wel gebeuren dat je in de winter heel veel voor de stroom gaat betalen en in de zomer is t allemaal bijna voor niks.
Geheel vergelijkbaar situatie heb ik hier inderdaad. En zeker lastig allemaal. Mooi voor het opvangen van t dag en nachtverbruik vanaf maart tot en met oktober. Maar wat in november tot en met maart? Ik verwarm tapwater met een WPB en verwarm de begane grond met airco’s. Dan is een accu van 5Kw vlot leeg en de dag erna krijg ik hem in december niet meer opgeladen want moet alle stroom van t net komen vanwege het hogere verbruik in de periode december tot en met maart. Met andere woorden; hoe kijken jullie Tweakers hier tegen aan. Ik denkbaar degene die een accu hebben aangeschaft hier wellicht een oplossing bij hebben. Ben zeer benieuwd en hoor graag ☀️☀️☀️

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErnstvV
Torch1969 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:49:
[...]

Kun je uitleggen hoe dat terugleveren tijdens piekmomenten dan werk? Volgens mij gebeurd dat namelijk niet bij een Sessy. Bij “nul op de meter” is er geen vraag naar stroom, dus gaat de Sessy niet ontladen. Bij “dynamisch” gaat de Sessy bij piektijden (met lage prijzen) juist proberen te laden, niet ontladen. En bij eigen aansturing ben je dan wel raar bezig…..
Ontladen doet Sessy dan niet, maar je panelen leveren nog wel volop energie, die wordt dan het net op gestuurd door de omvormer. Tenzij die op 0 export ingesteld staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-06 10:04
Werkschakelaar:
Ik mis in de handleiding de aanbeveling van een werkschakelaar. Volgens Nen1010 niet verplicht bij mijn weten, maar ik zou het wel aanraden om een werkschakelaar of lastscheider te monteren. In mijn geval komt Sessy op een eigen groep, 3 fase, met eigen aarlekschakelaar en automaat en toch zal ik bij Sessy ook een werkschakelaar monteren.

Even het verschil: Een werkschakelaar gebruik je indien je mechanisch bezig bent, onderhoud of schoonmaken e.d.
Een lastscheider gebruik je indien je elektrisch aan het werk gaat. Deze kan je ook vergrendelen met hangslot ofzo zodat niet ongewenst de spanning ingeschakeld kan worden.

Oke gaat wat ver maar toch ;)

• jacovn
Rond 09:20 had ik al opwek genoeg om wat er in de nacht gebruikt was. Dat was ongeveer 5 kWh. Verbruik is dan 0 geworden (beetje vreemd af te lezen omdat mijn 3 fase opwek niet afgetrokken wordt van gebruik en het 1 fase systeem wel - youless aan de slimme meter p1 poort) om 12:00 heb ik dan 11 kWh daarboven opgewekt. Ik ga uit van een 15 kW accu. Dus nog een uurtje of zo en daarom is het voor mij ongeveer 13:00.
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Geheel vergelijkbaar situatie heb ik hier inderdaad. En zeker lastig allemaal. Mooi voor het opvangen van t dag en nachtverbruik vanaf maart tot en met oktober. Maar wat in november tot en met maart? Ik verwarm tapwater met een WPB en verwarm de begane grond met airco’s. Dan is een accu van 5Kw vlot leeg en de dag erna krijg ik hem in december niet meer opgeladen want moet alle stroom van t net komen vanwege het hogere verbruik in de periode december tot en met maart. Met andere woorden; hoe kijken jullie Tweakers hier tegen aan. Ik denkbaar degene die een accu hebben aangeschaft hier wellicht een oplossing bij hebben. Ben zeer benieuwd en hoor graag ☀️☀️☀️
Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat salderen weg is en je flexibele contracten krijgt. Dan zit er iets van 1.8 cent marge voor een leverancier op elke kilowatt. De variable prijs heeft een soort van vast patroon omdat we allemaal in de ochtend even stroom gebruiken dan gedurende de dag minder en in de avond weer.
Solar opbrengst heeft een piek daartussen.

Windenergie is er wel of niet, dag en nacht.

De variable prijzen zijn hier een beetje tegenovergesteld aan (erg simpel gezien)

In de winter is de solar opbrengts marginaal. Dan liggen de prijzen hoger.

Nu is de delta tussen duur en goedkoop iets van 11 cent (anwb prijzen)

Als ik 20 december als voorbeeld neem had ik bijna geen solar opbrengt, toen was de prijs in de nachtelijke uren 12 cent of lager in de nacht. 5 uur in de middag een piek van 36 cent. ( gemiddeld €0,25+)
Daar is de delta dan 12 cent (24 op de piek) Dus je laad je accu op in de nacht tegen 12 cent en gebruikt hem dan om overdag je verbruik mee af te dekken. Ik had 33 kWh verbruik die dag.
Met een 15 kW accu zou je dan 15x12 cent besparen, iets van €1,80

[Voor 78% gewijzigd door jacovn op 20-05-2023 12:35]

• KoQuest
  • Laatst online: 02-06 17:31
Rob roelofs 1 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Ha Rob, berichten nog gelezen? Kon je er wat mee?

• ErnstvV
Ik had om 9 uur ook al genoeg opgewekt om mijn nacht verbruik af te dekken. Alleen in Februari gehad dat de accu’s leeg raakten, vanaf maart eigenlijk iedere dag genoeg opgewekt om de nacht door te komen. Behalve toen er sneeuw op lag.

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

KoQuest schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:20:
[...]

Ha Rob, berichten nog gelezen? Kon je er wat mee?
Ja zeker wel! En qua maatvoering is het allemaal passend. Ik hou Tweakers nauwlettend in de gaten 😀

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Stylish 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023👍🏻👍🏻👍🏻

• Jjpoot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-05 17:36
@PimDoos Kan het zijn dat de integratie nog niet via de UI te installeren is? Ik kan hem ook niet vinden bij de integraties. Of moet ik dit via HACS doen?

• fabianz
  • Laatst online: 02-06 17:10
psdata schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:08:
Sinds deze update (maar wellicht ook 1.3.6, die gingen snel na elkaar) doet mijn Sessy raar, en springt steeds omhoog en omlaag in laden/leveren. Iemand anders die dit ook ervaart? (ik gebruik 0 op de meter instelling) Ik heb Sessy maar even uit gezet voorlopig.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:51
fabianz schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:43:
[...]

Sinds deze update (maar wellicht ook 1.3.6, die gingen snel na elkaar) doet mijn Sessy raar, en springt steeds omhoog en omlaag in laden/leveren. Iemand anders die dit ook ervaart? (ik gebruik 0 op de meter instelling) Ik heb Sessy maar even uit gezet voorlopig.
[Afbeelding]
Check even of dat de firmware van zowel Sessy battery als Sessy dongel in 1.3.7 staan dit werkt nu het meest betrouwbaar via de lokale interface (te bereiken via het ip adres)
psdata schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:08:
Heeft iemand al een change log gezien?
Zo toch ook op de site van Sessy moeten komen testaan.
Bij de update naar versie 1.35 hand men een change log geplaatst in de portal maar nu ook al niet (tevens met de tussen versie 1.36)
Puntje van aandacht
Donderdag is er een mail gestuurd naar alle gebruikers dat er een probleem is gevonden in 1.3.5, hierdoor konden Sessy's terug vallen naar een oudere firmware versie. In de mail hebben we uitgelegd dat 1.3.6 gemaakt werd om meer inzicht te krijgen over wat er mis gaat in het veld. Heb je geen zin in om het allemaal in de gaten te houden? wacht dan tot je een notificatie ontvangt om versie 1.3.7 te installeren.

We werken nog aan een pagina op de website met de release notes. Dat we direct na het uitbrengen van een nieuwe release niet meteen de notificatie en release notes sturen is niet zozeer onwil. Standaard weten gebruikers zonder een notificatie via het portal niet dat er een firmware update beschikbaar is, dat is erg handig. Zo kunnen gebruikers die iets meer ict onderlegd ons feedback geven op de nieuwe versie. Daarmee verkleinen wij het probleem als er toch iets mis is met de nieuwe versie (ja, een betá versie zou handiger zijn) Als vandaag en morgen alles netjes draait zullen we een notificatie sturen dat 1.3.7 klaar staat.
DJP! schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:41:
Om de discussie interessant te maken:
Sessy is niet slechts een accupakket maar een regelbaar energiesysteem. Er zijn voorbereidingen getroffen om middels de 48V aansluiting enkele panelen aan te kunnen sluiten. Wanneer het niet mogelijk of toegestaan is om terug te leveren zou Sessy een noodzakelijke rol kunnen spelen in het functioneren van de zonnepanelen.

En nou zegt de belastingdienst ook:
Werkzaamheden en goederen die direct noodzakelijk zijn voor het aanbrengen en functioneren van de zonnepanelen
Bijvoorbeeld (de aanleg van) kabels, een PV-verdeler, montagemateriaal en zogenoemde optimizers en omvormers. En ook de aanpassing van de meterkast of het inslijpen van dakpannen voor de aanschaf van de zonnepanelen (bron: https://www.belastingdien...w/btw-tarief-zonnepanelen)

Maargoed, geen BTW is ook een subsidie die weer bij de belastingbetaler vandaan komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Ik was aan het zoeken naar 5x6mm2 kabel en bij meeste winkels bijna zelfde prijs, maar bij een solar bedrijf stuk goedkoper. Helaas uitverkocht daar. Dat zal wel met BTW op 0% te maken hebben bij die solar verkoper,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John245
jacovn schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:06:
Ik was aan het zoeken naar 5x6mm2 kabel en bij meeste winkels bijna zelfde prijs, maar bij een solar bedrijf stuk goedkoper. Helaas uitverkocht daar. Dat zal wel met BTW op 0% te maken hebben bij die solar verkoper,
Welke prijs heb je gevonden dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psdata
jacovn schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:06:
En wat voor soort zoek je dan ymvk of ymvk-as. En ja koper prijs p/kg is op dit moment al weer lange tijd stijgende (dus hoge prijzen)
Maar ja, je wilt nu aansluiten je Sessy dus betalen moet je toch. Kies dan wellicht voor je locale installatie bedrijf. Krijg je wellicht de rolmee en knip je af wat je echt nodig hebt, en reken je het af.

[Voor 18% gewijzigd door psdata op 21-05-2023 09:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJP!
Als het voor de Sessy is zou ik even oppassen. Volgens mij gaat 5x6mm2 niet lekker passen en kun je beter voor 5x4mm2 gaan. Volgens mij kwam @worker met deze opmerking.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:38
Of 3x2.5mm2?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John245
DJP! schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:27:
Als het voor de Sessy is zou ik even oppassen. Volgens mij gaat 5x6mm2 niet lekker passen en kun je beter voor 5x4mm2 gaan. Volgens mij kwam @worker met deze opmerking.
Volgens de handleiding kan 5x6mm2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-06 11:47
Bij mij is op 12 mei een sessy geplaatst. Deze heeft niet gewerkt tot de update naar 1.3.5 op 17 mei, gisteren is hij na de update naar 1.3.7 weer gestopt met werken, hij staat standby en laadt/levert niet meer.
Zijn er misschien anderen hier die dit probleem herkennen? Er is wel een ticket voor me geopend bij charged, maar ik wacht al een week op een reactie van hun kant.

Als ik via de api de status bekijk zie ik onderstaande gegevens:
{
"status": "ok",
"sessy": {
"state_of_charge": 0.97000002861022949,
"power": 0,
"power_setpoint": 0,
"system_state": "SYSTEM_STATE_STANDBY",
"system_state_details": "",
"frequency": 49985
},
"renewable_energy_phase1": {
"voltage_rms": 0,
"current_rms": 0,
"power": 0
},
"renewable_energy_phase2": {
},
"renewable_energy_phase3": {
"voltage_rms": 237073,
"current_rms": 4358,
"power": 1033
}
}

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psdata
John245 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Wellicht advies van meter kast tot aan werkschakelaar (aanbevolen) een 5x4 of een 5x6 hoe dikker hoe beter zeker bij meerdere Sessy's. Vanaf werkschakelaar naar de sessy kan voor die paar meter een dunnere gebruikt worden.
Alles natuurlijk ook icm je zonnepanelen hoe meer vermogen hoe dikker de kabel zou moeten zijn. En we kunnen er discussie's over voeren, maar voor een iedereen is de installatie anders. Is je voedingslijn korter of langer betekend het dunner of dikker. Want de wet van ohm geld ook hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:57
Hallo Twan en team, (Beste tweakers),

Twan schrijft:

[...]

Sessy is niet slechts een accupakket maar een regelbaar energiesysteem. Er zijn voorbereidingen getroffen om middels de 48V aansluiting enkele panelen aan te kunnen sluiten. Wanneer het niet mogelijk of toegestaan is om terug te leveren zou Sessy een noodzakelijke rol kunnen spelen in het functioneren van de zonnepanelen.
[...]
[/quote]

Nu heeft een vorige bewoner van ons huis 3 zonnepanelen op het oosten aangebracht (ik gok 300 a 325W en deze aan een aparte omvormer met max last van 1300 W gehangen. Daardoor is die wat inefficiënt. Komt laat op gang en slaat weer vroeg af. Eigenlijk zou je aan zo'n omvormer iets van max 1500 W aan panelen moeten hangen.

Begrijp ik nu goed dat met enige lichte ingrepen die 3 panelen via de 48v ingang rechtstreeks aan de nog te leveren (2) sessy's (batch 1, in afwachting van de stille variant) gehangen kunnen worden? En kan ik dan daarnaast nog Sessy's tussen de SolarEdge omvormer (22x390W panelen op het westen) laten hangen bij installatie?

Dat zou echt geniaal zijn, omdat je dan het nachtverbruik direct in de ochtend via de 48V kan terugoogsten en savonds via de reguliere weg de batterijen nog "af kan tanken" voor de nacht.

Klopt mijn redenering?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoQuest
John245 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:39:
[...]

In de schuur twee sessy's die zijn verbonden met een 5x4 kabel naar de meterkast. En dat is toch wel 25 meter. Electriciens die de boel installeerden hadden geen opmerkingen. En alle veiligheidsschakelaars her en der bleven normaal correct werken. Tot nu toe had ik ook geen redenen om te gaan meten (voltage etc), dus niet gedaan.
Kortom, no problemo. Desalniettemin, elke situatie is anders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
psdata schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:08:
[...]

En wat voor soort zoek je dan ymvk of ymvk-as. En ja koper prijs p/kg is op dit moment al weer lange tijd stijgende (dus hoge prijzen)
Maar ja, je wilt nu aansluiten je Sessy dus betalen moet je toch. Kies dan wellicht voor je locale installatie bedrijf. Krijg je wellicht de rolmee en knip je af wat je echt nodig hebt, en reken je het af.
Nee geen seasy, het is voor een laadpaal door een mantelbuis. Het was om aan te geven dan je bij de gemiddelde winkel wel BTW betaald en bij solar winkel zonder wellicht.

Ik lees de sessy thread omdat het een mooi product voor een mooie prijs is. Helaas is hij niet geschikt voor mijn huis of ik moet er twee op elke fase zetten. Dat lijkt me een te complex systeem te worden.

[Voor 14% gewijzigd door jacovn op 21-05-2023 14:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:43
HaraldBou schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:27:
Hallo Twan en team, (Beste tweakers),

Twan schrijft:

[...]

[...]
[/quote]

Nu heeft een vorige bewoner van ons huis 3 zonnepanelen op het oosten aangebracht (ik gok 300 a 325kW en deze aan een aparte omvormer met max last van 1300 kW gehangen. Daardoor is die wat inefficiënt. Komt laat op gang en slaat weer vroeg af. Eigenlijk zou je aan zo'n omvormer iets van max 1500 kW aan panelen moeten hangen.

Begrijp ik nu goed dat met enige lichte ingrepen die 3 panelen via de 48v ingang rechtstreeks aan de nog te leveren (2) sessy's (batch 1, in afwachting van de stille variant) gehangen kunnen worden? En kan ik dan daarnaast nog Sessy's tussen de SolarEdge omvormer (22x390kW panelen op het westen) laten hangen bij installatie?

Dat zou echt geniaal zijn, omdat je dan het nachtverbruik direct in de ochtend via de 48V kan terugoogsten en savonds via de reguliere weg de batterijen nog "af kan tanken" voor de nacht.

Klopt mijn redenering?
Iets te vaak een k voor de W gezet?
Zijn anders wel hele grote vermogens :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:43
KoQuest schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:31:
[...]

In de schuur twee sessy's die zijn verbonden met een 5x4 kabel naar de meterkast. En dat is toch wel 25 meter. Electriciens die de boel installeerden hadden geen opmerkingen. En alle veiligheidsschakelaars her en der bleven normaal correct werken. Tot nu toe had ik ook geen redenen om te gaan meten (voltage etc), dus niet gedaan.
Kortom, no problemo. Desalniettemin, elke situatie is anders.
Alles kan wel volgens de normen zijn en gewoon werken, neemt niet weg dat de wet van Ohm gewoon van toepassing blijft.
Dat is wat er hier bedoeld is met de kabelkdikte.
Als de grens van 253Volt is bereikt gaat ook de Sessy gewoon uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Simpel360 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:04:
Wat alleen bij terug leveren speelt en aangezien je normaalgesproken niet gaat terug leveren op piekmomenten zal dat niet snel een probleem zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoQuest
Simpel360 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:04:
[...]

Alles kan wel volgens de normen zijn en gewoon werken, neemt niet weg dat de wet van Ohm gewoon van toepassing blijft.
Dat is wat er hier bedoeld is met de kabelkdikte.
Inderdaad is de kabeldikte van belang in relatie tot de wet van Ohm, daar heb je helemaal gelijk in.
En de wet van Murphy is er natuurlijk ook nog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:37

worker

2x Sessy thuisbatterij

Rrd schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:31:
Bij mij is op 12 mei een sessy geplaatst. Deze heeft niet gewerkt tot de update naar 1.3.5 op 17 mei, gisteren is hij na de update naar 1.3.7 weer gestopt met werken, hij staat standby en laadt/levert niet meer.
Zijn er misschien anderen hier die dit probleem herkennen? Er is wel een ticket voor me geopend bij charged, maar ik wacht al een week op een reactie van hun kant.

Als ik via de api de status bekijk zie ik onderstaande gegevens:
{
"status": "ok",
"sessy": {
"state_of_charge": 0.97000002861022949,
"power": 0,
"power_setpoint": 0,
"system_state": "SYSTEM_STATE_STANDBY",
"system_state_details": "",
"frequency": 49985
},
"renewable_energy_phase1": {
},
"renewable_energy_phase2": {
},
"renewable_energy_phase3": {
"voltage_rms": 237073,
"current_rms": 4358,
"power": 1033
}
}
Heb je na de software update nog een keer geprobeerd om de Sessy in Nul Op de Meter modus te zetten via het lokale interface (wat tevoorschijn komt als je het IP adres invoert in je browser)
Wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rrd
worker schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:39:
[...]

Heb je na de software update nog een keer geprobeerd om de Sessy in Nul Op de Meter modus te zetten via het lokale interface (wat tevoorschijn komt als je het IP adres invoert in je browser)
Wat gebeurt er dan?
Hij stond al op nul op de meter, ik heb hem even op dynamisch gezet en toen weer terug naar nul op de meter, maar er verandert nog niets aan de situatie.

Update: hij is gaan laden! Dank je.

[Voor 3% gewijzigd door Rrd op 21-05-2023 16:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hanev001
Rrd schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Hij stond al op nul op de meter, ik heb hem even op dynamisch gezet en toen weer terug naar nul op de meter, maar er verandert nog niets aan de situatie.
Heb je gecontroleerd of het IP-adres van de P1-Dongle waar de Sessy naar kijkt nog klopt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rrd
hanev001 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:00:
[...]

Heb je gecontroleerd of het IP-adres van de P1-Dongle waar de Sessy naar kijkt nog klopt?
De sessy is net begonnen met laden.

Het IP controleren heb ik niet gedaan, maar is wel een goede tip om dit in de gaten te houden bij storingen inderdaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HaraldBou
Simpel360 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:01:
[...]

Iets te vaak een k voor de W gezet?
Zijn anders wel hele grote vermogens :+
Haha, zie het nu ook. Had ik nog zo mijn best gedaan.🥴🤣😂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:58
Jjpoot schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:04:
@PimDoos Kan het zijn dat de integratie nog niet via de UI te installeren is? Ik kan hem ook niet vinden bij de integraties. Of moet ik dit via HACS doen?
De integratie is nu alleen nog te installeren als custom integratie via HACS. Voor nu moet je zelf het repository toevoegen aan HACS voordat je 'm kunt gebruiken.
Mijn doel:
1. Als de Sessy CT Meter dongles bechikbaar zijn en de kWh data beschikbaar is, de integratie toevoegen aan HACS Default
2. Als er wat meer installaties in het wild draaien (op dit moment melden 5 installaties via HA Analytics dat de sessy integratie actief is) toevoegen aan Home Assistant Core.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jjpoot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-05 17:36
PimDoos schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:10:
[...]

De integratie is nu alleen nog te installeren als custom integratie via HACS. Voor nu moet je zelf het repository toevoegen aan HACS voordat je 'm kunt gebruiken.
Mijn doel:
1. Als de Sessy CT Meter dongles bechikbaar zijn en de kWh data beschikbaar is, de integratie toevoegen aan HACS Default
2. Als er wat meer installaties in het wild draaien (op dit moment melden 5 installaties via HA Analytics dat de sessy integratie actief is) toevoegen aan Home Assistant Core.
Ja doet het! Maar ik kan alleen de P1 toevoegen. De Sessy zelf geeft een 'kan geen verbinding maken' error, of als ik de P1 heb toegevoegd als integratie geeft de sessy een 'verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord' error. Heb ik iets verkeerd gedaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PimDoos
Jjpoot schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:32:
[...]

Ja doet het! Maar ik kan alleen de P1 toevoegen. De Sessy zelf geeft een 'kan geen verbinding maken' error, of als ik de P1 heb toegevoegd als integratie geeft de sessy een 'verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord' error. Heb ik iets verkeerd gedaan?
Gebruik je de lokale gebruikersnaam en wachtwoord van de dongles? Deze staan op de sticker, en zijn anders dan de inlog voor portal.sessy.nl.

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05:45
Beste, Pimdoos.

Ik heb een vraag over de CT/klemmen en dongel. Daar ik geen P1 poort/domme slimmemeter vraag ik me af of onderstaande link voor dit euvel de oplossing is? Weet niet of ik dit mag plaatsen, anders hoop ik dat een moderator hem verwijderd. Is ook in Din rail variant. Ik vraag dit omdat ik niet weet of alleen stroommeting voldoende is voor de sessy?.

https://www.slimmedingen....e-p1-simulator-dsmr4.html

Alvast dank.

[Voor 30% gewijzigd door Leoniq op 24-05-2023 13:44]

• John245
Leoniq schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:39:
Beste, Pimdoos.

Ik heb een vraag over de CT/klemmen en dongel. Daar ik geen P1 poort/domme slimmemeter vraag ik me af of onderstaande link voor dit euvel de oplossing is? Weet niet of ik dit mag plaatsen, anders hoop ik dat een moderator hem verwijderd. Is ook in Din rail variant. Ik vraag dit omdat ik niet weet of alleen stroommeting voldoende is voor de sessy?.

https://www.slimmedingen....e-p1-simulator-dsmr4.html

Alvast dank.
De oplossing (Ct klemmen) wordt toch bij de Sessy meegeleverd.

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05:45
Ok, door de zin "Als deze beschikbaar zijn", begreep ik dat deze speciale klemmen nog niet in het pakket van de sessy zitten. Zonder deze gaat het bij mij niet werken. Vandaar bovenstaande oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• John245
Leoniq schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:53:
Ok, door de zin "Als deze beschikbaar zijn", begreep ik dat deze speciale klemmen nog niet in het pakket van de sessy zitten. Zonder deze gaat het bij mij niet werken. Vandaar bovenstaande oplossing.
Als je snel aan de beurt ben ff met Charged overleggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PimDoos
Leoniq schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:53:
De CT-klem meter dongle is nog in ontwikkeling bij Charged, maar zal uiteindelijk onderdeel zijn van het pakket wat je krijgt bij je Sessy. Ze sturen je een intakeformulier op het moment dat je aan de beurt bent, daarmee bepalen ze welke meterdongle je geleverd krijgt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Twan_V
De CT variant is bijna klaar! We (ik) hadden een ontwerp foutje gemaakt. Daar hebben we eerst in software omheen proberen te werken maar dat was niet nauwkeurig genoeg, dus het heeft wat langer geduurd.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32
Aangezien ik (en naar ik aanneem een min of meer beperkt aantal andere sessy-klanten) al 3 CT's in gebruik heb vanwege 'domme slimme' meter en bijv smartEVSE, is het niet zo wenselijk om er daar nog 3 bij te proppen, dat past niet. Het zou daarom wel handig zijn als het stukje communicatie tussen de dongel en sessy openbaar is, zodat dat met een kleine aanpassing aan de firmware van de smartevse sensorbox of smartevse zelf gevoerd kan worden. Of dat de sessy software het zelf uit de smartevse haalt. (Dat is vrij simpel, doe ik nu ook voor mijn node-red dashboard. - ik heb niet gekeken of dat ook bij de standaard software kan, in ieder geval bij Serkri.)
Maar wellicht heeft @pimDoos dat al uitgezocht, geloof dat het bij hem nog op de todo-lijst staat voor HA. (Ik heb geen HA, maar MQTT/Node-red/Homey.)
[Aanpassing: Laatste zin toegevoegd.]

[Voor 12% gewijzigd door rene037 op 25-05-2023 10:02. Reden: [Aanpassing: Laatste zin toegevoegd.]]

• Twan_V
rene037 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:00:
Aangezien ik (en naar ik aanneem een min of meer beperkt aantal andere sessy-klanten) al 3 CT's in gebruik heb vanwege 'domme slimme' meter en bijv smartEVSE, is het niet zo wenselijk om er daar nog 3 bij te proppen, dat past niet. Het zou daarom wel handig zijn als het stukje communicatie tussen de dongel en sessy openbaar is, zodat dat met een kleine aanpassing aan de firmware van de smartevse sensorbox of smartevse zelf gevoerd kan worden. Of dat de sessy software het zelf uit de smartevse haalt. (Dat is vrij simpel, doe ik nu ook voor mijn node-red dashboard. - ik heb niet gekeken of dat ook bij de standaard software kan, in ieder geval bij Serkri.)
Maar wellicht heeft @pimDoos dat al uitgezocht, geloof dat het bij hem nog op de todo-lijst staat voor HA. (Ik heb geen HA, maar MQTT/Node-red/Homey.)
[Aanpassing: Laatste zin toegevoegd.]
Je kunt Sessy aansturen via open modus, daarmee is dat erg goed te realiseren.

Wellicht komt er ooit de tijd dat we 3rd party meters standaard kunnen ondersteunen, maar in dit stadium is dat niet iets dat prioriteit zou moeten krijgen aangezien er al een werkende oplossing is.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:32
@Twan_V Zoiets had al begrepen, maar kon nog geen doc vinden op jullie site. Ik snap ook dat er prioriteiten zijn, dus als het vanuit de community komt is dat meegenomen.

• Torch1969
Twan_V schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:25:
[...]

Je kunt Sessy aansturen via open modus, daarmee is dat erg goed te realiseren.

Wellicht komt er ooit de tijd dat we 3rd party meters standaard kunnen ondersteunen, maar in dit stadium is dat niet iets dat prioriteit zou moeten krijgen aangezien er al een werkende oplossing is.
@Twan_V bedoel je daarmee dat het aansluiten van de Sessy P1 dongle optioneel is? Dus dat je die niet nodig hebt als je de Sessy via open modus aanstuurt? (Klinkt logisch, maar “just to be sure” dat er niet voor alle modi een verplichte connectie met de dongle nodig is).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twan_V
Torch1969 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:54:
[...]

@Twan_V bedoel je daarmee dat het aansluiten van de Sessy P1 dongle optioneel is? Dus dat je die niet nodig hebt als je de Sessy via open modus aanstuurt? (Klinkt logisch, maar “just to be sure” dat er niet voor alle modi een verplichte connectie met de dongle nodig is).
Je kunt zonder Sessy P1 of CT meter prima open modus draaien.

• HaraldBou
Twan_V schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:17:
[...]

Je kunt zonder Sessy P1 of CT meter prima open modus draaien.
En zou je als je tijd hebt ook nog iets kunnen verduidelijken over de 48v ingang en rechtstreeks een paar panelen aansluiten @Twan_V ? Of heb ik dat verkeerd begrepen.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• DJP!
Eindelijk hangt de Sessy hier ook!

Installatie zelf gedaan met de installatie handleiding die online staat. Meeste werk was nog het boren van de gaten. Ding is wel zwaar, 46 kilo is toch zwaarder als ik had verwacht, gelukkig kon de buurman even helpen.

De installatie van de dongles was ook redelijk eenvoudig. De P1 dongle werkte eigenlijk out of de box, de Sessy dongle had nog even een extra reboot nodig.

De Sessy draait nu in de Nul op de Meter modus. Komend weekend maar een kijken hoe ik de data in Node-Red kan krijgen en dan richting InfluxDB!

Was ook erg leuk om even bij Sessy in Andelst binnen te kijken! @Twan_V dank voor de leuke ontvangst!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoQuest
DJP! schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:55:
Eindelijk hangt de Sessy hier ook!

[Afbeelding]

Installatie zelf gedaan met de installatie handleiding die online staat. Meeste werk was nog het boren van de gaten. Ding is wel zwaar, 46 kilo is toch zwaarder als ik had verwacht, gelukkig kon de buurman even helpen.

De installatie van de dongles was ook redelijk eenvoudig. De P1 dongle werkte eigenlijk out of de box, de Sessy dongle had nog even een extra reboot nodig.

De Sessy draait nu in de Nul op de Meter modus. Komend weekend maar een kijken hoe ik de data in Node-Red kan krijgen en dan richting InfluxDB!

Was ook erg leuk om even bij Sessy in Andelst binnen te kijken! @Twan_V dank voor de leuke ontvangst!
Gefeliciteerd, ziet er goed uit.
En mooi om te lezen dat het redelijkerwijs zelf te doen is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twan_V
HaraldBou schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:26:
[...]

En zou je als je tijd hebt ook nog iets kunnen verduidelijken over de 48v ingang en rechtstreeks een paar panelen aansluiten @Twan_V ? Of heb ik dat verkeerd begrepen.
Daar kunnen we helaas nog niet te veel over vrij geven, rechstreeks zou ik niet doen want dan zet je [aantal panelen] x ±40V op een mosfet die dat niet leuk vindt (die zegt poef). Oftewel, daar moet een MPPT tussen die het reguleert naar een nette spanning voor Sessy. Deze hebben wij maar is nog niet vrijgegeven. We zijn ook voorzichtig want het is niet de bedoeling dat hier zomaar een ali regelaar aan komt te hangen, dan kunnen we natuurlijk geen garantie meer geven op het systeem.

Dat gezegd hebbende, de huidige MPPT heeft een max Voc van 150V (3-4 panelen, ±1500W), de off-grid omvormer heeft een vermogen van 1000 of 2000W.
Meer testen volgen hopelijk snel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Dus met die omvormer erbij gaat de btw naar 0 toe ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:45
jacovn schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:51:
Dus net die omvormer erbij gaat de btw naar 0 toe ?
Kijk, de Hollander komt om de hoek kijken 😄

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
Gramser schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:53:
[...]

Jazeker

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KoQuest
Gramser schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:53:
[...]

Gelukkig wel, want zo is Nederland welvarend geworden.
Zuinigheid en vlijt bouwt huizen als kastelen. (citaat oma zaliger) :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:45
KoQuest schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:32:
[...]

Gelukkig wel, want zo is Nederland welvarend geworden.
Zuinigheid en vlijt bouwt huizen als kastelen. (citaat oma zaliger) :)
... gesubsidieerde kastelen wonen ook fijner natuurlijk :*)

OhSunnyDay

Acties:
  • +2Henk 'm!

• koppelmr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 11:50
En wie smijt met geld krijgt luizen als kamelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Gramser schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:35:
[...]

... gesubsidieerde kastelen wonen ook fijner natuurlijk :*)
Ja blij met hypotheek aftrek, al mag die ook wel weg gaan. Wellicht worden de huizen dan wel betaalbaarder.

Maar als ze een regeling maken dat zaken rond Solar voor 0% BTW mogen en het een hybride inverter is, dan zou ik er gebruik van willen maken indien mogelijk. Heel Nederland hangt aan subsidie infuus. Zonde als je iets mis loopt, en het is toch iets van €500+

[Voor 3% gewijzigd door jacovn op 26-05-2023 13:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psdata
Sessy gebruiker in dynamische mode.
Wat is jullie ervaring met het dyna.ische aansturen.
Zoals vandaag en morgen (masr ook afgelopen week) wordt jullie sessy met het overschot van je panelen gedurende dag of wordt er ook gebruik gemaakt om juist bij(na) negatieve stroom prijzen (morgen 1 uurtje -7, afgelopen meerdere malen rond 0) de accu vol te krijgen?
En gaat dit laden en ontladen op vol vermogen of getemperd (speciaal bij opladen met opbrengst panelen)?
Wie heeft het al ondervonden/meegemaakt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

psdata schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:40:
Zoals vandaag en morgen (masr ook afgelopen week) wordt jullie sessy met het overschot van je panelen gedurende dag of wordt er ook gebruik gemaakt om juist bij(na) negatieve stroom prijzen (morgen 1 uurtje -7, afgelopen meerdere malen rond 0) de accu vol te krijgen?
En gaat dit laden en ontladen op vol vermogen of getemperd (speciaal bij opladen met opbrengst panelen)?
Tot nu toe sinds dit actief is, wordt er praktisch elke dag opgeladen en ontladen aan de hand van prijsverschillen. Dit gebeurt ook verschillende vermogens aan de hand van de SOC van de accu en de huidige prijs. Werkt erg goed.
Alleen nog wel even benieuwd bij welk prijsverschil dit gebeurt. Want ik kom wel uit op een minimaal prijsverschil van ongeveer 12-15 cent om het rendabel te maken. Dit vraag ik volgende week ook wel even na als ik bij Charged ben.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• DJP!
Eerste dag met Nul op de Meter er bijna opzitten. Het valt mijn erg mee hoe goed de regeling werkt. Ik had verwacht dat de regeling zou lopen na ijlen en niet heel nauwkeurig zou zijn. Maar het is eigenlijk best wel nauwkeurig. Zeker bij stabiele belasting is het echt nul op de meter.

Snelle, korten pieken (Qooker etc) worden niet altijd opgevangen, maar overall gaat het erg goed vindt ik.

Omdat ik de Sessy achter een kWh meter heb hangen kan ik mooi de output van de Sessy vergelijken met de kWh meter. Het valt me op dat hier toch wel een afwijking tussen zit. Deze afwijking is groter bij een lage belasting dan bij een hoge belasting. Dit geldt ook voor het setpoint. Misschien dat Sessy automatisch het verwachte verlies compenseert ofzo want je ziet het bij de slimmemeter niet terug.

Sessy_Power is de output van de Sessy volgens de Sessy (417W)
Sessy_Power_SP is het SetPoint van de Sessy (418W)
Wtot is de output volgens de kWh meter (341W)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Twan_V
DJP! schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:02:
Eerste dag met Nul op de Meter er bijna opzitten. Het valt mijn erg mee hoe goed de regeling werkt. Ik had verwacht dat de regeling zou lopen na ijlen en niet heel nauwkeurig zou zijn. Maar het is eigenlijk best wel nauwkeurig. Zeker bij stabiele belasting is het echt nul op de meter.

Snelle, korten pieken (Qooker etc) worden niet altijd opgevangen, maar overall gaat het erg goed vindt ik.

Omdat ik de Sessy achter een kWh meter heb hangen kan ik mooi de output van de Sessy vergelijken met de kWh meter. Het valt me op dat hier toch wel een afwijking tussen zit. Deze afwijking is groter bij een lage belasting dan bij een hoge belasting. Dit geldt ook voor het setpoint. Misschien dat Sessy automatisch het verwachte verlies compenseert ofzo want je ziet het bij de slimmemeter niet terug.

[Afbeelding]

Sessy_Power is de output van de Sessy volgens de Sessy (417W)
Sessy_Power_SP is het SetPoint van de Sessy (418W)
Wtot is de output volgens de kWh meter (341W)
Fijn dat de NOM bevalt, daar is veel energie in gegaan maar we zijn zelf nog niet tevreden genoeg..

Het vermogen dat Sessy nu terugkoppelt heeft inderdaad een afwijking. Zoals in de vorige release notes vermeld stond wordt dit nog aangepast. Omdat het de functionele werking niet beïnvloed is de prio niet zo hoog.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01
Bij de NOM regeling zou de sessie ook later kunnen terug leveren i.p.v. direct, per 15 minuten worden de standen toch met elkaar verrekend? Op die manier zou je voor de netbeheerder netjes rond 0 uitkomen en kan de sessie ook op efficiënter vermogen draaien.

edit:
Even verder onderzocht: In een umeter export zie ik dat de kwartierwaarde beide meterstanden(verbruik en teruglevering) bevat en worden dus niet per 15 minuten tegen elkaar weg gestreept zoals ik dacht. Bij de standen kunnen in het kwartier gewijzigd zijn.

[Voor 34% gewijzigd door Tazzios op 27-05-2023 10:40]

• hanev001
Tazzios schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:56:
Bij de NOM regeling zou de sessie ook later kunnen terug leveren i.p.v. direct, per 15 minuten worden de standen toch met elkaar verrekend? Op die manier zou je voor de netbeheerder netjes rond 0 uitkomen en kan de sessie ook op efficiënter vermogen draaien.
Zodra de saldering wordt afgeschaft werkt dat niet meer dan wordt er gerekent met aparte tarieven voor levering en teruglevering op de watt nauwkeurig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

.., per 15 minuten worden de standen toch met elkaar verrekend?
Kan je dat toelichten?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ErnstvV
Zo gedacht heb je helemaal geen accu nodig, dan kan je net zo goed direct stroom terug leveren.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• KoQuest
Hieronder even een actie beschreven die ik ter info met jullie wil delen.
De afgelopen weken bleven mijn twee accu's hoog en laag niveaus van ergens tussen de 85% en 45% rapporteren. Dat het laagniveau bij de 45% bleef steken schreef ik toe aan het weinige verbruik tijdens de avond- en nachturen. Maar dat het hoogniveau bleef hangen rond de 85% vond ik wat lastig te begrijpen. Temeer daar ik een aardige opbrengst van wattjes heb vanuit de zonnepanelen. Ik had toch wel tegen de 100% vulling verwacht. Sessy meldde dat ze dit konden zien (daar had ik ze toestemming voor gegeven (want start-up en in kinderziekte-fase dus alle info is nuttig, en ik weet hoe dat voelt)) en ze adviseerde een keertje de hele boel naar 0 te laten ontladen en dan weer laten opladen. Enkele mede-tweakers hadden me dit ook al aangeraden :-)

Daarom de volgende actie ondernomen:
- Via <ip-adres>/api ingelogd op elke batterij.
- Daarin POST Active_Strategy > Try_It_Out > Execute
- Dan POST Setpoint > Try_it_out bekeken en die stond al op 1000w en in dit geval prima, en op Excecute geklikt. Dit forceert leveren van energie, tbv eigen verbruik of aan grid.

Die drie acties pas om 20.00 uur gedaan want dan is de opbrengst van mn zonne panelen aardig verminderd. Om 02.00 uur waren ze leeg.
Vanochtend was ik een beetje vroeg wakker en heb ik de accu's om 06.15 uur weer via de gewone schermen van de batterij-web-GUI (dus niet ingelogd via <ip-adres>/api) via Instellingen weer op Nul-op-de-Meter gezet.
Via HomeAssistant en Enphase-portal gecheckt of er al vermogen werd geleverd uit de zonnepanelen. Mijn panelen op het noorden gaven 1w door, en dat was toen natuurlijk nog te weinig om laadeffect te hebben.
Om 07.00 uur begonnen de accu's weer serieus met laden, omdat meerdere panelen bijschakelden.
Om 12.00 uur allebei weer opgeladen (vanaf 0%).
De laad-percentages staan bij beiden nu op 99%

Kortom, actie geslaagd, prima ondersteuning van Sessy, en weer goeie pointers van
deze tweakers-community :-)) Dank en Prettige Pinksterdagen allemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

psdata schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:40:
Nog even een aanvulling op jouw vraag.
Hier zie je mooi in combinatie met de energieprijzen vandaag, de laadsnelheid en de SOC.
Sessy staat dus in ROI modus van Sessy zelf. Werkt erg mooi dus!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJP!
Het begin is er, ik de Sessy staat nog steeds (NoM) maar ik kan alles via Node-Red uitlezen.

Nu maar eens gaan nadenken over hoe de Sessy aangestuurd moet worden. Het doel is zo veel mogelijk huis verbruik afdekken. Het heeft weinig zin om de laadpaal te gaan voeden uit de Sessy vandaar dat ik de Sessy uit wil schakelen als de laadpaal aan het laden is. De laadpaal werkt al via Node-Red, ik denk dat de Sessy ook onderdeel van deze regeling gat worden.

PS weet iemand wat voor stekker ik voor onderstaande plug nodig heb?

https://tweakers.net/i/s7blNxicdvk3_jJ649Yt4P1FNN8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/tGT2ZWK7umN7gnq1ci1sehxG.png?f=fotoalbum_small

[Voor 23% gewijzigd door DJP! op 28-05-2023 22:30]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Twan_V
DJP! schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:20:

[Afbeelding]
Ik snap dat dit een beetje tegen de 'regels' ingaat maar veiligheid vind ik echt velen male belangrijker. Er is niet voor niets voor minder gebruikelijke aansluiting gekozen.

Daarom wil ik iedereen die de 48V poort wilt gebruiken vragen NIET zelf aan de slag te gaan met kijken welke stekker je er misschien in krijgt om verbinding te maken. Ik wil ten alle tijde voorkomen dat gebruikers die + en - niet van elkaar kunnen onderscheiden hier niet-ondersteunde apparatuur op aansluiten. Dit is vragen om problemen.

Wij zullen de komende tijd meer bekend maken over deze poort en de contrastekkers hebben we natuurlijk op voorraad.

Mag wat mij betreft in de topicstart gezet worden want safety first.

Verder genietse van de negatieve energieprijzen en vrije pinksterdagen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John245
DJP! schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:20:
Het begin is er, ik de Sessy staat nog steeds (NoM) maar ik kan alles via Node-Red uitlezen.

[Afbeelding]

Nu maar eens gaan nadenken over hoe de Sessy aangestuurd moet worden. Het doel is zo veel mogelijk huis verbruik afdekken. Het heeft weinig zin om de laadpaal te gaan voeden uit de Sessy vandaar dat ik de Sessy uit wil schakelen als de laadpaal aan het laden is. De laadpaal werkt al via Node-Red, ik denk dat de Sessy ook onderdeel van deze regeling gat worden.

[Afbeelding]
Ga je deze flows tezijnertijd ook delen op de officiele Node-RED site?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJP!
Twan_V schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:20:
[...]

Ik snap dat dit een beetje tegen de 'regels' ingaat maar veiligheid vind ik echt velen male belangrijker. Er is niet voor niets voor minder gebruikelijke aansluiting gekozen.

Daarom wil ik iedereen die de 48V poort wilt gebruiken vragen NIET zelf aan de slag te gaan met kijken welke stekker je er misschien in krijgt om verbinding te maken. Ik wil ten alle tijde voorkomen dat gebruikers die + en - niet van elkaar kunnen onderscheiden hier niet-ondersteunde apparatuur op aansluiten. Dit is vragen om problemen.

Wij zullen de komende tijd meer bekend maken over deze poort en de contrastekkers hebben we natuurlijk op voorraad.

Mag wat mij betreft in de topicstart gezet worden want safety first.

Verder genietse van de negatieve energieprijzen en vrije pinksterdagen!
Done! Ik was ook niet van plan om zomaar iets in de poort te steken, ik heb alleen de deze stekker nog nooit gezien en was benieuwd of er iets van een standaard achter zit. Ik heb het als apart kopje in de TS gezet en heb jou post ook gepind.
John245 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 06:57:
[...]

Ga je deze flows tezijnertijd ook delen op de officiele Node-RED site?
Ik weet niet of ik het op de officiële Node-Red site ga plaatsen maar ik ga het hier wel wel delen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John245
DJP! schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:38:

Ik weet niet of ik het op de officiële Node-Red site ga plaatsen maar ik ga het hier wel wel delen.
Top. Ik ga ook de Node-RED route volgen. Maar moet nog ff wachten op mijn Sessy's.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 18:30
Twan_V schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:20:
[...]

Even voor beeldvorming. Bij ons staat ontslag op staande voet als mensen met DC 48V rails werken in datacenters terwijl ze daar niet schakelbevoegd zijn hiervoor, omdat 't echt gevaarlijk is.

Ga hier niet mee zitten klieren als je niet weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:38
Ik heb me ingeschreven op één van de laatste dagen voor 1e batch sloot. En ik heb ook gekozen voor een stille Sessy. Vandaag werd ik uitgenodigd om mijn Sessy op te komen halen.

Lijkt me dat de uitlevering een goed tempo heeft nu.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-06 20:02
Faceless schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 03:47:
Ik heb me ingeschreven op één van de laatste dagen voor 1e batch sloot. En ik heb ook gekozen voor een stille Sessy. Vandaag werd ik uitgenodigd om mijn Sessy op te komen halen.

Lijkt me dat de uitlevering een goed tempo heeft nu.
Hier precies hetzelfde, behoor ook tot de groep die eerste batch heeft besteld. Kreeg gisteren verzoek formuliertje in te vullen voor bezorging.

Heb vorige week aangegeven de installatie zelf te gaan doen. Ziet er prima te doen uit qua handleiding. Dit heeft wellicht de levering bespoedigd en helpt andere mensen misschien weer sneller aan een Sessy doordat er 1 minder geïnstalleerd hoeft te worden.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee