Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Waren dat de aanvankelijk beoogde Q1 leveringen? Of zijn dit al de Q2 leveringen?Faceless schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 03:47:
Ik heb me ingeschreven op één van de laatste dagen voor 1e batch sloot. En ik heb ook gekozen voor een stille Sessy. Vandaag werd ik uitgenodigd om mijn Sessy op te komen halen.
Lijkt me dat de uitlevering een goed tempo heeft nu.
Catch a smile out there!
Voor mij ; batch 1 en dan de stille versie. Tot nu toe zijn vooral de "luidruchtige" versies geleverd. De productie van de stille versie lijkt nu op stoom te komen.Glenfiddich schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:49:
[...]
Waren dat de aanvankelijk beoogde Q1 leveringen? Of zijn dit al de Q2 leveringen?
Klopt. Ook ik heb in de laatste dagen van eerste batch bestelling geplaatst en heb de uitnodiging ontvangen om een stille versie op te halen. Ga hem zelf installeren.Arnold79 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:13:
[...]
Voor mij ; batch 1 en dan de stille versie. Tot nu toe zijn vooral de "luidruchtige" versies geleverd. De productie van de stille versie lijkt nu op stoom te komen.
Dat had ik op zich gevraagd, maar Twan gaf aan dat er geen onderscheid daartussen is. Het gaat op volgorde van aanvraag en dat is wel zo eerlijk natuurlijk.Arnold79 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:58:
[...]
Heb vorige week aangegeven de installatie zelf te gaan doen. Ziet er prima te doen uit qua handleiding. Dit heeft wellicht de levering bespoedigd en helpt andere mensen misschien weer sneller aan een Sessy doordat er 1 minder geïnstalleerd hoeft te worden.
Wanneer was dat? Als ik de mail van 17 mei lees, dan geldt dat "in principe" zo, maar je kunt tussen de regels doorlezen dat de installatiecapaciteit de belemmerende factor is. Als je dus (alsnog) zelf wilt installeren, of zelf een installateur regelt, dan hoef je niet op een installateur van Charged te wachten en kunnen ze je eerder een Sessy uit de (inmiddels opgebouwde) voorraad leveren.Faceless schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:05:
[...]
Dat had ik op zich gevraagd, maar Twan gaf aan dat er geen onderscheid daartussen is. Het gaat op volgorde van aanvraag en dat is wel zo eerlijk natuurlijk.
Ziet er goed uit zeg.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ziet er netjes uit. Ben wel nieuwschierig naar betere foto;s om te zien hoe de kabels naar serverkast en groepenkast zijn weggewerkt. Welk type kabel, kabelgoot, etc.... 6 maal een verbinding naar je grote switch gelegd of er met een switch gewerkt.Mister I schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze hangen allemaal
Dit zijn de stille versies.
Zal later deze week nog wat meer info delen. Mochten er vragen zijn laat het gerust weten.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dit ziet er wel gaaf uit! Je hebt een dynamisch energie contract?Mister I schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze hangen allemaal
Zal later deze week nog wat meer info delen. Mochten er vragen zijn laat het gerust weten.
Als je op de foto klikt en inzoomt zie je de UTP-kabels naar boven gaan.John245 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:21:
[...]
Ziet er netjes uit. Ben wel nieuwschierig naar betere foto;s om te zien hoe de kabels naar serverkast en groepenkast zijn weggewerkt. Welk type kabel, kabelgoot, etc.... 6 maal een verbinding naar je grote switch gelegd of er met een switch gewerkt.
Kabel vanuit groepenkast (zit er naast) naar de Sessy's is een YMVK 5x4 kabel. Had eerst met 5x6 aangesloten, maar dat is niet weg te werken in de Sessy, past wel, maar daar is alles mee gezegd. Nu met 5x4 en dat gaat een stuk beter.John245 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:21:
[...]
Ziet er netjes uit. Ben wel nieuwschierig naar betere foto;s om te zien hoe de kabels naar serverkast en groepenkast zijn weggewerkt. Welk type kabel, kabelgoot, etc.... 6 maal een verbinding naar je grote switch gelegd of er met een switch gewerkt.
In de groepenkast ziet het er zo uit:
:strip_exif()/f/image/2vOTZLe5XNIELsKgCbjy8jsG.jpg?f=fotoalbum_large)
Elke Sessy heeft een CAT6 Belden UTP kabel lopen naar de patchkast die er boven hangt. Die heb ik afgewerkt met Keystones en met korte patchkabels op de router aangesloten, waar ik ze op mijn IOT VLAN heb gekoppeld.
Aansluiting op de patchkast:
:strip_exif()/f/image/ntDruaSdzn8E3Xe5av9ofsz6.jpg?f=fotoalbum_large)
De kabelgoot had ik nog liggen. Is gewoon zo'n standaard Attema leidinglijst.
Van de vorige versie had ik er een operationeel en die klonk op volle belasting als een soort datacenter.
Nu draaien er 6 en op volle toeren, klinkt het alsof ik vroeg op mijn gamepc aan het gamen was. Het is een wat "zwaarder" geluid en een wat lagere toon daardoor. Minder hinderlijk. Ze hangen in dezelfde ruimte als waar ik ook werk. Je hoort ze wel duidelijk, maar het is nu niet hinderlijk. We kunnen nu ook 's avonds op de bank zitten zonder dat ik ze hoor, terwijl dat eerst wel was. Een duidelijke verbetering.
Ze zijn niet fluisterstil.
Ja zit bij Tibber inderdaadDJP! schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:37:
[...]
Dit ziet er wel gaaf uit! Je hebt een dynamisch energie contract?
Heb ze zowel in Homey, Home Assistant en via de eigen ROI modus geprobeerd. Die laatste lijkt wel het beste nog te werken tot nu toe, maar ga daar de komende tijd verder nog wat mee spelen.
Doel de komende tijd is echt actief handelen ermee.
Ziet er echt top uit en dank voor de aanvullende foto's.Mister I schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:14:
[...]
Kabel vanuit groepenkast (zit er naast) naar de Sessy's is een YMVK 5x4 kabel. Had eerst met 5x6 aangesloten, maar dat is niet weg te werken in de Sessy, past wel, maar daar is alles mee gezegd. Nu met 5x4 en dat gaat een stuk beter.
[Afbeelding]
Elke Sessy heeft een CAT6 Belden UTP kabel lopen naar de patchkast die er boven hangt. Die heb ik afgewerkt met Keystones en met korte patchkabels op de router aangesloten, waar ik ze op mijn IOT VLAN heb gekoppeld.
[Afbeelding]
[...]
Van de vorige versie had ik er een operationeel en die klonk op volle belasting als een soort datacenter.
Nu draaien er 6 en op volle toeren, klinkt het alsof ik vroeg op mijn gamepc aan het gamen was. Het is een wat "zwaarder" geluid en een wat lagere toon daardoor. Minder hinderlijk. Ze hangen in dezelfde ruimte als waar ik ook werk. Je hoort ze wel duidelijk, maar het is nu niet hinderlijk. We kunnen nu ook 's avonds op de bank zitten zonder dat ik ze hoor, terwijl dat eerst wel was. Een duidelijke verbetering.
[...]
Ja zit bij Tibber inderdaad![]()
Heb ze zowel in Homey, Home Assistant en via de eigen ROI modus geprobeerd. Die laatste lijkt wel het beste nog te werken tot nu toe, maar ga daar de komende tijd verder nog wat mee spelen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Wat verschrikkelijk nerdy.Mister I schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:14:
[...]
Kabel vanuit groepenkast (zit er naast) naar de Sessy's is een YMVK 5x4 kabel. Had eerst met 5x6 aangesloten, maar dat is niet weg te werken in de Sessy, past wel, maar daar is alles mee gezegd. Nu met 5x4 en dat gaat een stuk beter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
[...]
Gaaf
Indrukwekkend zeg! Snap er de helft niet van, maar super vet:)Mister I schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:14:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
[...]
Laat mijn twee tegen de tijd lekker door de inbegrepen service installeren
Strakke installatie, respect! Ben heel benieuwd hoe dat traden uitpakt, ga je dat helemaal automatiseren?Mister I schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze hangen allemaal
Met de eigen ROI modus doel je op de ROI van de Sessy zelf? ROI heb ik nog niet geprobeerd maar de NoM modus van de Sessy zelf werkt hier eigenlijk best goed. Beter dan verwacht eigenlijk. Volgens mij zitter er ook wat compensatie voor verliezen in want de setpoints komen nooit overeen met de gemeten output... maar toch is echt bijna nul op de slimme meter.Mister I schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:14:
[...]
Sessy heeft vanuit het eigen systeem al de optie om ROI (return on investment) modus aan te zetten.rogierrr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Strakke installatie, respect! Ben heel benieuwd hoe dat traden uitpakt, ga je dat helemaal automatiseren?
Daarmee gaan de accu's actief opladen als de stroomprijs goedkoop is, en actief ontladen als deze duurder is. Dit gebeurt tijdens de dag dynamisch en volledig automatisch. Dus geen omkijken naar.
Maar je kan het dus zelf ook inregelen vanuit de API modus, en vanuit Home Assistant of bijvoorbeeld Homey regelen. Daar ga ik zelf ook verder mee aan de gang.
Ja klopt de ROI modus van Sessy zelf.DJP! schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:30:
Leuk dat er ook een kWh meter voor zit, ben benieuwd hoe efficient het gaat draaien! De Sessy hangt hier ook achter een kWh meter en ik probeer ook een beetje bij te houden hoe efficeit de Sessy is. Alles bij elkaar it bij mij de efficentie op 82%. Nu draait die nog net geen week dus heel betrouwbaar is het nog niet. Ben benieuwd of er nog iets te optimaliseren valt.
[...]
Met de eigen ROI modus doel je op de ROI van de Sessy zelf? ROI heb ik nog niet geprobeerd maar de NoM modus van de Sessy zelf werkt hier eigenlijk best goed. Beter dan verwacht eigenlijk. Volgens mij zitter er ook wat compensatie voor verliezen in want de setpoints komen nooit overeen met de gemeten output... maar toch is echt bijna nul op de slimme meter.
Ik wil ook inderdaad verder inzichtelijk maken met behulp van de KwH meter wat totaal rendement is.
Zie nu dat er 6 aanhangen dat standby verbruik totaal rond de 26 Watt loopt. Zeg maar rond de 4 / 4,5 Watt per Sessy.
Meterkast 3 fase:
PV Set 1: 1 fase omvormer op fase 2 aangesloten
PV Set 2: 1 fase omvormer op fase 3 aangesloten
Het meest logisch in deze situatie is om de Sessy fysiek op te hangen naast de omvormer van PV Set 2. Dit zal resulteren in en aansluiten van de Sessy op 1 fase.
Wanneer de Sessy vol is en gaat leveren naar verbruikers in huis, gaat dit dan ook naar de andere fases?
Ja dit wordt intern gesaldeerd door jouw meter van de netbeheerder. Dus dat komt goed.BreiTech schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:13:
Beste Sessy ervaringsdeskundigen. Ik ben voornemens me in te schrijven voor de volgende batch. Nu is mijn situatie als volgt.
Meterkast 3 fase:
Het meest logisch in deze situatie is om de Sessy fysiek op te hangen naast de omvormer van PV Set 2. Dit zal resulteren in en aansluiten van de Sessy op 1 fase.
Wanneer de Sessy vol is en gaat leveren naar verbruikers in huis, gaat dit dan ook naar de andere fases?
fixed.Mister I schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:24:
[...]
Ja nee maar dit wordt intern gesaldeerd door jouw meter van de netbeheerder. Dus dat komt goed.
Je vraag kan op meerdere manieren worden geinterpreteerd volgens mij. Ik doe toch een poging: je PV installatie wordt via de Sessy aangesloten zodat de Sessy kkan meten hoeveel stroom jouw PV opwekt. Met deze info kan Sessy ervoor zorgen dat de totale stroom op die groep niet boven de zekeringswaarde komt.BreiTech schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:13:
Beste Sessy ervaringsdeskundigen. Ik ben voornemens me in te schrijven voor de volgende batch. Nu is mijn situatie als volgt.
Meterkast 3 fase:
Maar elektrisch gezien staat de Sessy parallel aan de PV installatie. Dat betekent dat ook al de Sessy NIET vol is, er ook stroom kan lopen van de PV naar andere gebruikers, en (dus) ook naar het net buiten jouw huis. Het is dus niet zo dat er pas stroom "doorgelaten" wordt als de Sessy vol is.
Stroom gaat nooit naar andere fases!
[ Voor 3% gewijzigd door worker op 01-06-2023 13:30 ]
Ik begrijp wat je zegt. Het gaat mij erom dat wanneer ik in de avond gebruikers aan hebt staan en er nauwelijks/niets meer van PV afkomt. Gaat dit dan worden gevoed door de Sessy? Deze gebruikers zitten deels ook op andere fases namelijk.worker schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:29:
[...]
Je vraag kan op meerdere manieren worden geinterpreteerd volgens mij. Ik doe toch een poging: je PV installatie wordt via de Sessy aangesloten zodat de Sessy kkan meten hoeveel stroom jouw PV opwekt. Met deze info kan Sessy ervoor zorgen dat de totale stroom op die groep niet boven de zekeringswaarde komt.
Maar elektrisch gezien staat de Sessy parallel aan de PV installatie. Dat betekent dat ook al de Sessy NIET vol is, er ook stroom kan lopen van de PV naar andere gebruikers, en (dus) ook naar het net buiten jouw huis. Het is dus niet zo dat er pas stroom "doorgelaten" wordt als de Sessy vol is.
Stroom gaat nooit naar andere fases!
Het kan dus zijn dat er op 2 fases elk 300W wordt verbruikt, en Sessy op de derde fase 600W staat te leveren.
De meter registreert dan geen verbruik
[ Voor 5% gewijzigd door worker op 01-06-2023 13:45 ]
Is dat dan bovenop zonnepanelenproductie? Of heb je geen zonnepanelen?Mister I schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:19:
Stroomprijzen zijn relatief laag momenteel en je ziet netjes alle Sessy's aanpsringen om volle bak te gaan opladen:
[Afbeelding]
Dit is een weergaven vanuit de Home Assistant integratie. Samen met de KwH meter op dit moment van HomeWizzard.
De accu's zijn nu aan het opladen (energieprijs laag). Zonnepanelen zijn ook gewoon aan het leveren.Gramser schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:21:
[...]
Is dat dan bovenop zonnepanelenproductie? Of heb je geen zonnepanelen?
Je ziet hier een screenshot van het nettoverbruik van de P1 meter en de levering van de accu's.
Redelijk bewolkt hier dus de zonnepanelen doen niet zo gek veel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ezL8UHWZXClfBaYx5sGkRnar.png?f=user_large)
Ging heel snel en professioneel. Daarna zelf even aan het experimenteren geslagen.
Toegevoegd in HA en kijken hoe het werkte. Met de 0-op-de-meter ging het intieel niet erg goed. Het systeem ging contra werken (zorgde voor een piek en ging gelijk weer in de min).
Nadat ik was ingelogged op de p1-meter bleek deze nog een update te hebben. Update gedaan en alles loopt als een zonnetje!
Ben benieuwd wat dit ding nog meer kan
[ Voor 20% gewijzigd door zomerkoning op 01-06-2023 16:07 ]
Volgens mij klopt dat niet, er wordt alleen naar de netto P1 gekeken.worker schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:29:
..je PV installatie wordt via de Sessy aangesloten zodat de Sessy kkan meten hoeveel stroom jouw PV opwekt
Jawel, de sessy meet daadwerkelijk hoeveel er wordt opgewekt of beter gezegd: geleverd wordt door de omvormer. Zodoende weet de sessy of de groep niet wordt overbelast bij vol terugleveren bijvoorbeeld (bij het instellen geef je de afzekerwaarde op).DukeBox schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:05:
[...]
Volgens mij klopt dat niet, er wordt alleen naar de netto P1 gekeken.
EV6 Plus
Is het een logische gedachte om de Sessy niet dichtbij de omvormer te plaatsen maar juist dichtbij de meterkast? Zodat de onderbreking van de ongeveer 40 meter lange stroomkabel niet aan het begin maar aan het eind zit, en dus (in mijn misschien erg simpele gedachte) geen signaalverlies al die afstand meeneemt en misschien verder opbouwt?
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Signaal verlies? Elektrisch maakt het niet zo veel uit of die dichter bij de meterkast of de omvormer komt. Hoe zit het met Wifi of Ethernet?Heintje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:07:
Ik zit nog op de wip om te gaan bestellen.
Is het een logische gedachte om de Sessy niet dichtbij de omvormer te plaatsen maar juist dichtbij de meterkast? Zodat de onderbreking van de ongeveer 40 meter lange stroomkabel niet aan het begin maar aan het eind zit, en dus (in mijn misschien erg simpele gedachte) geen signaalverlies al die afstand meeneemt en misschien verder opbouwt?
Ziet er leuk uit! Wat mij op viel en ook door Sessy is bevestigd is dat de power meting en ook het power setpoint wat afwijken. Dit gaan ze bij Sessy ook nog aanpakken maar heeft nog geen prioriteit. Want volgens mij waren de Sessy maximaal aan het laden (2200W)? Dit klopt ook redelijk met de kWh meter.Mister I schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:19:
Stroomprijzen zijn relatief laag momenteel en je ziet netjes alle Sessy's aanpsringen om volle bak te gaan opladen:
[Afbeelding]
Dit is een weergaven vanuit de Home Assistant integratie. Samen met de KwH meter op dit moment van HomeWizzard.
Daarnaast merk ik ook dat de SoC na een paar volledige cycles steeds nauwkeuriger werd. Eerst paar keer was de Soc 100% maar ging de Sessy nog wel vol door met laden. Zelfde bij het ontladen, de SoC was 0% maar er werd nog wel ontladen.
[ Voor 46% gewijzigd door DJP! op 01-06-2023 20:25 ]
Dank voor de info. Er loopt een ethernet kabel mee door de mantelbuis.DJP! schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:15:
[...]
Signaal verlies? Elektrisch maakt het niet zo veel uit of die dichter bij de meterkast of de omvormer komt. Hoe zit het met Wifi of Ethernet?
[...]
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Er zijn twee dingen:Heintje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:07:
Ik zit nog op de wip om te gaan bestellen.
1. De sessy meet de stroom die je omvormer levert. Door het signaalverlies kan de netto spanning die bij de meterkast aankomt wel iets lager zijn, maar dat verandert niets aan de stroom.
2. Als het gaat om het vermogen dat de sessy gaat leveren, is het beter de sessy dicht bij de meterkast te hebben, want dat dat spanningsverlies over die lange kabel treedt dan ook op en dat wordt alleen maar omgezet in warmte - dat is zonde.
Je zou het als tegenstrijdig kunnen lezen, als je het niet helemaal begrijpt/ik het niet goed opschrijf. Hopelijk ter verduidelijking: Ik begrijp dat je omvormer nu dicht bij de zonnepanelen zit en ver van de meterkast. Dan heb je nu ook een spanningsverlies over die kabel. Dat is onvermijdelijk, of je moet dikkere kabel nemen. (Of je omvormer dichter bij de meterkast. De verliezen over de kabel van de zonnepanelen naar de omvormer zijn minder als die lang zijn omdat de spanning veel hoger is en die meestal toch redelijk dik zijn.
Is het verlies groot? Dat ligt van de lengte en dikte kabel af, maar valt waarschijnlijk mee.
Ja dat merkte ik bij mijn vorige Sessy ook inderdaad, dat de SOC steeds nauwkeuriger werd. Dat zal bij deze ook wel zo zijn.DJP! schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:15:
[...]
Signaal verlies? Elektrisch maakt het niet zo veel uit of die dichter bij de meterkast of de omvormer komt. Hoe zit het met Wifi of Ethernet?
[...]
Ziet er leuk uit! Wat mij op viel en ook door Sessy is bevestigd is dat de power meting en ook het power setpoint wat afwijken. Dit gaan ze bij Sessy ook nog aanpakken maar heeft nog geen prioriteit. Want volgens mij waren de Sessy maximaal aan het laden (2200W)? Dit klopt ook redelijk met de kWh meter.
Daarnaast merk ik ook dat de SoC na een paar volledige cycles steeds nauwkeuriger werd. Eerst paar keer was de Soc 100% maar ging de Sessy nog wel vol door met laden. Zelfde bij het ontladen, de SoC was 0% maar er werd nog wel ontladen.
Ik ben benieuwd hoeveel die power meting afwijkt dan. Op die screenshot stond setpoint inderdaad op 2200 Watt. Ik koppel het nu ook deels aan energieverliezen van de omzetting, maar hopelijk is het ook deels een afwijking in de meting.
Het vermogen wat de Sessy zelf rapporteert wijkt behoorlijk af van wat ik op de P1 teruglees (meer dan 10%). Bij mij zitten de Sessy's op een fase die verder in huis bijna niet gebruikt wordt, dus ik kan heel goed vergelijken wat Sessy meldt, en wat de P1 meldt.Mister I schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:16:
[...]
Ja dat merkte ik bij mijn vorige Sessy ook inderdaad, dat de SOC steeds nauwkeuriger werd. Dat zal bij deze ook wel zo zijn.
Ik ben benieuwd hoeveel die power meting afwijkt dan. Op die screenshot stond setpoint inderdaad op 2200 Watt. Ik koppel het nu ook deels aan energieverliezen van de omzetting, maar hopelijk is het ook deels een afwijking in de meting.
Mijn ervaring:
Ik heb mij geconcentreerd op metingen met (bijna) maximaal vermogen, omdat ik de Sessy's gebruik om te handelen. Ik zie dat dat
* bij opladen (negatief setpoint) moet ik het vermogen wat de Sessy meldt vermenigvuldigen met 0.89
* bij ontladen (positief setpoint) moet ik het vermogen wat de Sessy meldt vermenigvuldigen met 1.13
Nu moet ik er wel bijzeggen dat nu de verliezen in de bedrading van mijn huis hier bij inbegrepen zitten. Ik schat deze op 2% (each way).
In HA heb ik hiervoor een template sensor aangemaakt in mijn configuration.YAML
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| template: - sensor: - name: sessy1_real_power device_class: power unit_of_measurement: W state: >- {% if states('sensor.sessy1_power')|float>0 -%} {{states('sensor.sessy1_power')|float*0.89}} {%- else -%} {{states('sensor.sessy1_power')|float*1.13}} {%- endif %} |
Grtz.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Nee, de stroom "loopt niet over de Sessy". Je moet het electriciteitsnet in je huis zien als een boom met allerlei aftakkingen. Aan 1 van die takken hangt je EV, en aan een andere tak hangen PV+Sessy.
Als de EV staat te laden en er is geen zon, dan loopt de stroom van de ene tak niet via de andere tak.
En als er wel zon is, of je laat je Sessy meehelpen met laden, dan loopt er stroom van de ene tak via de stam (je meterkast) naar de andere tak.
Alvast dank Worker
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Beetje gemixt onderwerp met zelfbouw laadpalen....
Kun je dit verduidelijken na de hoofdshakelaar en voor de groepen loopt alleen N en L. Die aarde gaat toch net als altijd op de aardrail.Faceless schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:20:
Mijn installateur vroeg zich een klein beetje af of er voor de Sessy nog bijzonderheden zijn met betrekking tot de aansluiting van de aarde in de meterkast. Moet dit bijvoorbeeld ingebonden worden na de hoofdschakelaar, voor de groepen voor de veiligheid?
Dat schreef je eerder ook al eens maar ik kan nergens opmaken dat Sessy deze daadwerkelijk meet anders dan netto via de P1 meter.DJP! schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:20:
Het enige wat de Sessy doet is die stroom meten en daar de laad/ontlaadt strategy op aanpassen.
Ik denk ook dat dat niet echt ergens terug te vinden is nog. Ik heb dit uit mijn eigen communicatie met Charged. Dus de Sessy meet PV vermogen wat via de Sessy is aangesloten, én er is een dongle in de meterkast die de P1 poort uitleest. Deze laatste is nodig voor de NOM strategie. De eerste is nodig om ervoor te zorgen dat de kabel+zekering tussen Sessy en meterkast niet overbelast wordt.DukeBox schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:13:
[...]
Dat schreef je eerder ook al eens maar ik kan nergens opmaken dat Sessy deze daadwerkelijk meet anders dan netto via de P1 meter.
Dat laatste zou kunnen gebeuren als de PV vermogen opwekt en de Sessy tegelijkertijd gaat ontladen. En dat is niet vergezocht: als de NOM actief is en er ergens in huis een flinke verbruiker actief is, dan ga je zo over de (meestal) 16A heen.
Het staat inderdaad niet heel duidelijk beschreven. Maar in de installatie handleiding staat bij hoofdstuk 2.1:DukeBox schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:13:
[...]
Dat schreef je eerder ook al eens maar ik kan nergens opmaken dat Sessy deze daadwerkelijk meet anders dan netto via de P1 meter.
"Sessy meet de opbrengst van de zonnepanelen, de bijdrage van de batterij en het verbruik in huis."
Deze data is ook via de API beschikbaar als 'renewable_energy_phase1'(en 2 en 3)
Ik weet niet hoe nauwkeurig dit is. Sessy heeft al eens verteld dat ze ook met counters bezig zijn zodat je de opbrengst ook als kWh kunt zien. Dit heeft alleen nog niet heel veel prioriteit volgens mij.
@psdata komt de data van de Sessy een beetje overeen met de data van de omvormer? (als je die ook uitleest)
Maar nog zoveel vragen, misschien heeft 1 van jullie een aantal antwoorden.
Situatie:
Huis met airco en ( in de zomer) een whirlpool, airco wordt ook gebruikt om in de winter te verwarmen.
Zonnepanelen een 600wh via omvormer op fase en een ander systeem 2600wh.
Vast energie contract.
Ik twijfel tussen 1 en 2 sessy ( 2 is ook max).wat is wijsheid?
Contract energie aanpassen is ook een optie. Wie heeft een goede tip?
Grz Ronny
wat is je doel, wat wil je bereiken?Chase schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:01:
Ben nog niet......eigenlijk wel.
Maar nog zoveel vragen, misschien heeft 1 van jullie een aantal antwoorden.
Situatie:
Huis met airco en ( in de zomer) een whirlpool, airco wordt ook gebruikt om in de winter te verwarmen.
Zonnepanelen een 600wh via omvormer op fase en een ander systeem 2600wh.
Vast energie contract.
Ik twijfel tussen 1 en 2 sessy ( 2 is ook max).wat is wijsheid?
Contract energie aanpassen is ook een optie. Wie heeft een goede tip?
Grz Ronny
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Mijn doel is om zo goedkoop mogelijk mijn huis te voorzien van energie. 0 op de meter kan niet, max bereikt met zonnepanelen. Maar met flex energie contract bij goedkoop tatief laden en duur tarief de batterijen
Ik lees ze beide uit in HA. Ik zie minder dan 5% verschil.DJP! schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:46:
[...]
@psdata komt de data van de Sessy een beetje overeen met de data van de omvormer? (als je die ook uitleest)
Ook ik zie minimale verschillen, dus sessy meet dat best wel goed.worker schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:23:
[...]
Ik lees ze beide uit in HA. Ik zie minder dan 5% verschil.
Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti
dan moet je de komende jaren nog geen accu kopen.Chase schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:13:
Hoi " de peer"
Mijn doel is om zo goedkoop mogelijk mijn huis te voorzien van energie.
Kijk inderdaad eens in het dynamische tarieven topic. Gelijk enorme investeringen doen is niet nodig.0 op de meter kan niet, max bereikt met zonnepanelen. Maar met flex energie contract bij goedkoop tatief laden en duur tarief de batterijen
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Waar komt die PV grafiek vandaan? Die heb ik niet in mijn portal…psdata schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:56:
Sessy meet beide de P1 en de pannelen die je "door" je Sessy laat gaan.
Zie portaal info van je sessy.
[Afbeelding]
Ik denk dat jij dan je Sessy hebt aan gesloten alleen op een groep.Arnrd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:32:
[...]
Waar komt die PV grafiek vandaan? Die heb ik niet in mijn portal…
En dat je de PV (omvormer) kabel niet hebt onderbroken om je PV "door" de sessy te laten lopen.
Zal wellicht bij jou een keuze geweest zijn in de opstelling.
En dat jij dan de grafiek niet hebt zal wel komen dat Sessy dat detecteerd, bij geen doorvoer PV dan ook geen grafiek.
[ Voor 12% gewijzigd door psdata op 04-06-2023 09:17 ]
Kreeg dit niet door in het portal, maar zag dit na direct inloggen op dongles van accu's.
Geen idee wat de verbeteringen zijn trouwens...
De vraag is eigenlijk heel simpel. Mag een gewone aardlekschakelaar gebruikt worden of is het beter (verplicht) om een type B aardlekschakelaar te gebruiken?
Het gaat om een nog nieuw in de groepenkast aan te leggen aansluiting waar naast een Sessy een aantal nog te plaatsen PV panelen op gaan komen (met Enphase micro omvormers).
Ik zie het in ieder geval niet in de handleiding van Sessy zelf staan.
In een Q&A sessie is deze vraag beantwoord. Zie onderstaande post :vanenkelen schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:04:
Hij is eerder al eens kort voorbij gekomen, maar ik zoek iets meer onderbouwing/begrip bij mijn vraag.
De vraag is eigenlijk heel simpel. Mag een gewone aardlekschakelaar gebruikt worden of is het beter (verplicht) om een type B aardlekschakelaar te gebruiken?
Het gaat om een nog nieuw in de groepenkast aan te leggen aansluiting waar naast een Sessy een aantal nog te plaatsen PV panelen op gaan komen (met Enphase micro omvormers).
Ik zie het in ieder geval niet in de handleiding van Sessy zelf staan.
JeroenH in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
Thanks, wat stom…. die had ik (al weer tijdje geleden) idd gelezen, maar kon het niet zo snel meer terugvinden.Mister I schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:39:
[...]
In een Q&A sessie is deze vraag beantwoord. Zie onderstaande post :
JeroenH in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
Edit: ah nu zie ik het, stond in het andere thuisaccu-topic. Vandaar dat de zoekfunctie in dit draadje me niet hielp.
Heeft iemand toevallig een uitleg over het hoe en waarom van een Type B aardlekschakelaar?
[ Voor 22% gewijzigd door vanenkelen op 05-06-2023 07:43 ]
https://www.laadkabeldisc...type-b-aardlekschakelaar/vanenkelen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:40:
[...]
Heeft iemand toevallig een uitleg over het hoe en waarom van een Type B aardlekschakelaar?
Er staat vrij duidelijk dat mij meer dan 5 Sessy's er een Type B schakelaar gebruikt moet worden.Faceless schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:59:
Begrijp ik het goed dat Type B aardlekschakelaar in principe niet nodig is, tenzij je 5 of 6 Sessy's hebt?
5 Sessy's kunnen nog op een standaard aardlek schakelaar.
V: Wordt er een 6mA DC verklaring geleverd of moet deze op een type B aardlekschakelaar. Of worden potentiële dc lekstromen anders opgelost?
A: (met dank aan @Mister I) Sessy levert een DC 6 mA verklaring. Per Sessy lijkt de DC lekstroom ongeveer 1,5 mA te zijn. Hierdoor kom je in de knoop als er meer dan 5 Sessy's geplaatst worden. Ze moeten dan op een Type B aardlekschakelaar aangesloten worden, anders loop je het risico dat je aardlekschakelaar verblind raakt en daardoor niet meer reageert op andere lekstromen. Goed om hier rekening te houden met meerdere Sessy's.
Dank je wel. Soms zijn dingen voor sommige mensen super logisch en voor mij net even wat minder. Dank voor de bevestiging.Peterhardenberg schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:37:
Er staat vrij duidelijk dat mij meer dan 5 Sessy's er een Type B schakelaar gebruikt moet worden.
Met als toevoeging dat dat alleen geld als ze allen op één ALS zitten. Zelf zou ik iedere Sessy zijn eigen aardlekautomaat geven, als er met een sessy wat fout gaat valt dan alleen die ene er uit.Peterhardenberg schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:37:
Er staat vrij duidelijk dat mij meer dan 5 Sessy's er een Type B schakelaar gebruikt moet worden.
Thanks, met deze uitleg begint het kwartje een beetje te vallen. Als ik het goed begrijp is een type B nodig als:
Er door de aangesloten apparaten een DC-lekstroom van meer dan 6 mA kan optreden. Tot 6mA voldoet een type A aardlekschakelaar.
De Sessy kent typisch een DC-lekstroom van 1-1,5 mA dus tot 4 Sessy’s kan dat met een type A aardlekschakelaar bij meer Sessy’s is een type B nodig.
Maar wat ik nu niet begrijp. Stel dat er iets gebeurt in de accu’s van de Sessy waardoor er meer dan 6 mA lekstroom optreedt. Klapt een type A er dan wel uit?
Of haal ik nu lekstroom en kortsluitstroom door elkaar?
Is het dan dat een DC lekstroom > 6 mA de werking van een type A kan verstoren? En dat een type B hier dus geen last van heeft?
Volgens mij zit er iets in met mDNS. Ik zie namelijk mDNS errors in de Sessy batterij dongle… verder is mij nog niets opgevallen.KoQuest schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:36:
Vandaag de update naar firmware 1.3.8 uitgevoerd.
Kreeg dit niet door in het portal, maar zag dit na direct inloggen op dongles van accu's.
Geen idee wat de verbeteringen zijn trouwens...
In 1.3.8 zit mDNS support, o.a. voor het makkelijker maken van onderlinge communicatie tussen Sessy dongles (Meter/Battery) en discoverability op het netwerk.DJP! schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:45:
[...]
Volgens mij zit er iets in met mDNS. Ik zie namelijk mDNS errors in de Sessy batterij dongle… verder is mij nog niets opgevallen.
Ik ben support aan het inbouwen in de HA integratie, dus binnenkort zit hier ook autodiscover functionaliteit in
:fill(white):strip_exif()/f/image/McWAqsG3k44G3UuWb71SxSHk.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/S9YuLo921fS8rDvFVbG0oMwT.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door PimDoos op 10-06-2023 16:49 ]
Zekers! Die gebruik ik nu in een automation om mijn luide Sessy wat minder luid te maken als ik probeer uit te slapen ;PDJP! schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:19:
Goed bezig! Kun je nou vanuit Home Assistant ook de minimale en maximale laad/ontlaad setting aanpassen? Zo ja gaat dat via de officiële gedocumenteerde API?
:fill(white):strip_exif()/f/image/9J0qkcLKZTuOcUDJgbBbbyp7.png?f=user_large)
Officiëel gedocumenteerd: Nee dat niet, de integratie past de settings via hetzelfde endpoint als de WebUI, die is ongedocumenteerd. Waarschijnlijk omdat deze niet bedoeld is om buiten de UI aangeroepen te worden
[ Voor 16% gewijzigd door PimDoos op 05-06-2023 22:35 ]
Heb even dubbel gechecked, maar nee de Sessy’s hangen in dezelfde groep en direct na de de PV. Vreemd…psdata schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:14:
[...]
Ik denk dat jij dan je Sessy hebt aan gesloten alleen op een groep.
En dat je de PV (omvormer) kabel niet hebt onderbroken om je PV "door" de sessy te laten lopen.
Zal wellicht bij jou een keuze geweest zijn in de opstelling.
En dat jij dan de grafiek niet hebt zal wel komen dat Sessy dat detecteerd, bij geen doorvoer PV dan ook geen grafiek.
Daar was ik al bang voor, kon het in de yaml API file ook niet vinden. Misschien dat dit in de toekomst ooit toegevoegd kan worden.PimDoos schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:32:
[...]
Zekers! Die gebruik ik nu in een automation om mijn luide Sessy wat minder luid te maken als ik probeer uit te slapen ;P
[Afbeelding]
Officiëel gedocumenteerd: Nee dat niet, de integratie past de settings via hetzelfde endpoint als de WebUI, die is ongedocumenteerd. Waarschijnlijk omdat deze niet bedoeld is om buiten de UI aangeroepen te worden.
@Arnrd is de omvormer direct aangesloten op een van de Sessy’s?
[ Voor 4% gewijzigd door DJP! op 05-06-2023 22:55 ]
Als je in je browser surft naar <ip-adres>/api/v1/power/status, wat zie je dan?Arnrd schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:42:
[...]
Heb even dubbel gechecked, maar nee de Sessy’s hangen in dezelfde groep en direct na de de PV. Vreemd…
:fill(white):strip_exif()/f/image/Qp7tKf83fPZelrFhwoGaRcZn.png?f=user_large)
Als het goed is zie je op 1 van de fases in elk geval een spanning. En als je PV actief is, zie je dat dan inderdaad terug op deze webpagina?
En op welke fase zie je dat PV vermogen dan?
Er staat weer een update klaar voor de Sessy 🎉
Goed om te weten; Naast de features die je als gebruiker ziet wordt er ook een hoop software
geschreven om bijvoorbeeld de productie van Sessy slimmer te maken of om de
installatieprocedure te vereenvoudigen voor de installateur.
Nieuwe features
• Wifi netwerk te selecteren uit drop-down – Het in te stellen wifi netwerk kan nu
geselecteerd worden uit een lijst met beschikbare netwerken in plaats van dat deze
handmatig ingevuld moet worden.
• P1 meter blijft bereikbaar bij een veranderd IP adres - Het kan voorkomen dat het
IP adres van de P1 verbruiksmeter wijzigt. Om te voorkomen dat Sessy het hierdoor
niet meer doet kan Sessy nu zelfstandig de verbruiksmeter vinden. Het instellen van
dit IP-adres is hierdoor niet meer verplicht. (Door middel van mDNS is de P1 meter
nu bereikbaar via sessy-meter.local en de Sessy(‘s) via sessy-XXXX.local)
• Systeem monitor – In de nieuwe versie is beter zichtbaar gemaakt voor de
installateur en supportafdeling waarom Sessy zich in een bepaalde systeem status
bevind.
Verbeteringen
• Robuustere fallback naar eerdere firmware bij fouten
Waar nog aan gewerkt wordt
• Een energiemeter die werkt met externe CT klemmen.
• Een interne kWh teller voor de ingaande en uitgaande energie.
• Verbeterde nauwkeurigheid van het vermogen.
• Afhankelijk van het type slimme meter dat geïnstalleerd is door de netwerkbeheerder
worden ook andere velden uit de telegrammen beschikbaar gemaakt via de api van de
P1 meter.
• Versie 3 Nul op de meter regeling.
• Nieuwe indeling en stijl voor de grafieken in het portal.
• Vereenvoudigde installatie flow voor de installateur.
(https://github.com/SmartEVSE/Sensorbox-2, maar dat wist je wellicht al...)
Ah okay. En altijd handig om netwerkverbindingen zo makkelijk mogelijk te maken (indien toestemming verleend uiteraardDJP! schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:45:
[...]
Volgens mij zit er iets in met mDNS. Ik zie namelijk mDNS errors in de Sessy batterij dongle… verder is mij nog niets opgevallen.
Tja, met die weer oplopende gasprijzen (en dat zullen ze blijven doen want internationaal grote concurrentie om gas, en Nederland is zo stom om de gaswinning te verminderen en jou en mij onnodig op kosten te jagen) is een thuisaccu erg handig om op een goedkopere manier je huis te voorzien van energie. Zelfs zonder zonnepanelen.de Peer schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:18:
[...]
dan moet je de komende jaren nog geen accu kopen.
[...]
Kijk inderdaad eens in het dynamische tarieven topic. Gelijk enorme investeringen doen is niet nodig.
Gas is een wazig iets, jaren lang de burger bewegen van gas af te gaan en de prijs te verhogen. En ondertussen aan buitenland verkopen voor veel minder.KoQuest schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:31:
[...]
Tja, met die weer oplopende gasprijzen (en dat zullen ze blijven doen want internationaal grote concurrentie om gas, en Nederland is zo stom om de gaswinning te verminderen en jou en mij onnodig op kosten te jagen) is een thuisaccu erg handig om op een goedkopere manier je huis te voorzien van energie. Zelfs zonder zonnepanelen.
[ Voor 19% gewijzigd door jacovn op 06-06-2023 08:38 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Wat is dat nou voor opmerking? Je zal maar in Groningen wonen... De hoogte van de gasprijs wordt het afgelopen jaar meer bepaald door de actie van iemand anders.KoQuest schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:31:
[...]
... Nederland is zo stom om de gaswinning te verminderen en jou en mij onnodig op kosten te jagen) ...
dat vind ik nogal een statement. "een thuisaccu is een goedkope manier om je huis (zonder zonnepanelen) van energie te voorzien".KoQuest schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:31:
[...]
Tja, met die weer oplopende gasprijzen (en dat zullen ze blijven doen want internationaal grote concurrentie om gas, en Nederland is zo stom om de gaswinning te verminderen en jou en mij onnodig op kosten te jagen) is een thuisaccu erg handig om op een goedkopere manier je huis te voorzien van energie. Zelfs zonder zonnepanelen.
Goedkoop is het sowieso niet namelijk, nauwelijks rendabel. En dat geeft niet want er zijn andere redenen voor een thuisaccu en wellicht wordt het allemaal aantrekkelijker in de toekomst. Maar een accu is niet een goedkope manier om je huis van stroom te voorzien. Eerder 1 van de duurste opties die er zijn.
Je hebt gelijk, het is triest dat dit niet voorzien werd. Gelukkig is het in Groningen slechts materiele schade, en als men gehecht is geraakt aan materiele zaken is het verdrietig natuurlijk.rene037 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:58:
[...]
Wat is dat nou voor opmerking? Je zal maar in Groningen wonen... De hoogte van de gasprijs wordt het afgelopen jaar meer bepaald door de actie van iemand anders.
Net zoals de stoflongen van de mijnwerkers in Limburg, die toendertijd ons land voorzagen van energie en exportinkomsten. En dat is onomkeerbare lichamelijke schade... Ik had allang een miljardenclaim vanuit Limburg verwacht. (om de boel maar even in perspectief te plaatsen).
Maar goed, dit is politiek en hoort in ander topic thuis.
Het is inderdaad nogal een statement en ik snap dat dit wat toelichting behoeft.de Peer schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:17:
[...]
dat vind ik nogal een statement. "een thuisaccu is een goedkope manier om je huis (zonder zonnepanelen) van energie te voorzien".
Goedkoop is het sowieso niet namelijk, nauwelijks rendabel. En dat geeft niet want er zijn andere redenen voor een thuisaccu en wellicht wordt het allemaal aantrekkelijker in de toekomst. Maar een accu is niet een goedkope manier om je huis van stroom te voorzien. Eerder 1 van de duurste opties die er zijn.
Ik bezie een thuis-accu qua investering hetzelfde als een koelkast, cv-ketel, auto, vrieskist, PC.
Daar kijken we ook niet naar terugverdientijd, maar wel naar noodzakelijkheid of onmisbaar geacht comfort.
Met die weer omhoogschietende gasprijzen valt er nu toevallig voor de thuis-accu een business-case te maken. En hoe hoger de gasprijs, hoe sneller terugverdiend.
Mijn doel is nul-op-de-meter.
En uiteraard is voor iedereen de situatie anders, en is gelukkig vrij om eigen keuzes te maken.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar deze case, ik kan namelijk buiten speculeren met dynamische tarieven op geen enkele manier bedenken (voor een situatie in NL) hoe nu een betaalde accu met degradatie en omzettingsverlies te verantwoorden is t.o.v. een gratis accu met onbeperkte langdurige opslag in de vorm van salderen. En al helemaal niet in relatie met de gasprijs.KoQuest schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:27:
.. valt er nu toevallig voor de thuis-accu een business-case te maken.
Je gaat er vanuit dat iedereen zonnepanelen kan hebben.DukeBox schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:37:
[...]
t.o.v. een gratis accu met onbeperkte langdurige opslag in de vorm van salderen.
De berekening is heel lastig, en terugverdientijd is sowieso een meerjarenplan. Je doet het momenteel in ieder geval niet om er geld mee te verdienen. De "business case" voor mij is vooral zoveel mogelijk zelf geproduceerde stroom gebruiken, het net ontlasten en (dus) vrijwel alleen maar groene stroom gebruiken. Als het dan ook nog financieel goed uitpakt is dat meegenomen.DukeBox schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:37:
[...]
Ik ben wel heel erg benieuwd naar deze case, ik kan namelijk buiten speculeren met dynamische tarieven op geen enkele manier bedenken (voor een situatie in NL) hoe nu een betaalde accu met degradatie en omzettingsverlies te verantwoorden is t.o.v. een gratis accu met onbeperkte langdurige opslag in de vorm van salderen. En al helemaal niet in relatie met de gasprijs.
Ja je hebt gelijk, maar dan blijft speculeren met dynamische contracten het enige om 'geld mee te verdienen' en zo dus je kosten er uit te halen. Ik heb heel wat berekeningen gezien maar ik kan ook op de lange termijn geen vinden die kosten dekkend is. Pas wanneer salderen wordt afgebouwd/afgeschaft en er flinke subsidie op accu's komt (of de prijs aanzienlijk lager wordt) komen er interessante terugverdien tijden in beeld. Vooralsnog moet ook nog maar blijken dat dergelijke accu's 10 jaar zonder problemen blijven draaien, bij omvormers is ook gebleken dat deze wel eens voortijdig stuk kunnen gaan.Faceless schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:41:
Je gaat er vanuit dat iedereen zonnepanelen kan hebben.
Zoals anderen ook al aangeven, is voor mij ook de reden om mijn steentje bij te dragen aan de net stabiliteit. Ik zou hem dan voornamelijk voor peak shaving inzetten waarbij ik met ~3kWh capaciteit en ~1.5kW laad vermogen al een heel end zou komen. De sessie sluit daar mooi op aan qua wensen.
Denk dat alles goed gaat met de hardware (en met de wereld iets minder, maar dat lijkt me niet zo'n puntDukeBox schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:15:
[...]
Ja je hebt gelijk, maar dan blijft speculeren met dynamische contracten het enige om 'geld mee te verdienen' en zo dus je kosten er uit te halen. Ik heb heel wat berekeningen gezien maar ik kan ook op de lange termijn geen vinden die kosten dekkend is.
Oke, maar ik zie bij een thuisaccu geen comfort of noodzakelijkheid. hooguit leuk voor de hobby (niks mis mee overigens)KoQuest schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:27:
[...]
Het is inderdaad nogal een statement en ik snap dat dit wat toelichting behoeft.
Ik bezie een thuis-accu qua investering hetzelfde als een koelkast, cv-ketel, auto, vrieskist, PC.
Daar kijken we ook niet naar terugverdientijd, maar wel naar noodzakelijkheid of onmisbaar geacht comfort.
Huh, hoe dan? Heb je dat zelf ook al doorgerekend?Met die weer omhoogschietende gasprijzen valt er nu toevallig voor de thuis-accu een business-case te maken.
Na de update van een van de 2 Sessy's zijn hun netwerken niet meer te vinden. Nog wel het P1 netwerk.Twan_V schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:23:
Zojuist op portal verzonden maar zal ze hier ook even delen;
Er staat weer een update klaar voor de Sessy 🎉
Goed om te weten; Naast de features die je als gebruiker ziet wordt er ook een hoop software
geschreven om bijvoorbeeld de productie van Sessy slimmer te maken of om de
installatieprocedure te vereenvoudigen voor de installateur.
Nieuwe features
• Wifi netwerk te selecteren uit drop-down – Het in te stellen wifi netwerk kan nu
geselecteerd worden uit een lijst met beschikbare netwerken in plaats van dat deze
handmatig ingevuld moet worden.
• P1 meter blijft bereikbaar bij een veranderd IP adres - Het kan voorkomen dat het
IP adres van de P1 verbruiksmeter wijzigt. Om te voorkomen dat Sessy het hierdoor
niet meer doet kan Sessy nu zelfstandig de verbruiksmeter vinden. Het instellen van
dit IP-adres is hierdoor niet meer verplicht. (Door middel van mDNS is de P1 meter
nu bereikbaar via sessy-meter.local en de Sessy(‘s) via sessy-XXXX.local)
• Systeem monitor – In de nieuwe versie is beter zichtbaar gemaakt voor de
installateur en supportafdeling waarom Sessy zich in een bepaalde systeem status
bevind.
Wat is nu de goede toegangsprocedure?
EngbertT
Heb je een managed switch? Misschien ff de settings daarvan checken. Ik las dat mDNS bij de laatste update is toegevoegd, kan zijn dat je switch dat blokkeert?EngbertT schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:33:
[...]
Na de update van een van de 2 Sessy's zijn hun netwerken niet meer te vinden. Nog wel het P1 netwerk.
EngbertT
Kun je zelf nog wel vinden (ping ip adres) Werkt dat gewoonEngbertT schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:33:
[...]
Na de update van een van de 2 Sessy's zijn hun netwerken niet meer te vinden. Nog wel het P1 netwerk.
EngbertT
En anders toch 1 maal de stroom er af van je beide sessy's via de groep of werk schakelaar.
Dat wil ook nog wel eens helpen.
Heb ik gehad met de update van 1.35 naar 1.36
Mis eigenlijk in het update menu de reboot/reset optie om dit te fosceren. Zowel Batt, Sessy als de P1.
[ Voor 10% gewijzigd door psdata op 06-06-2023 19:34 ]
Ik heb geen idee.rogierrr schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:53:
[...]
Heb je een managed switch? Misschien ff de settings daarvan checken. Ik las dat mDNS bij de laatste update is toegevoegd, kan zijn dat je switch dat blokkeert?
Volg de handleiding, zoekend naar het eigen netwerk van de Sessy.
Dat ging goed en nu werkt die procedure niet meer.
Ook geprobeerd met sessy-XXXX.local, werkt ook niet.
Alleen de P1 meter is vindbaar.
dat werkt alleen tijdens de initiele setup, daarnaar gaat het naar je eigen netwerk toe.EngbertT schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:34:
[...]
Ook geprobeerd met sessy-XXXX.local, werkt ook niet.
Alleen de P1 meter is vindbaar.
Zijn je beide sessy's nog zichtbaar op de router met hun IP adres, hebben ze wellicht een ander adres gekregen. Aaan bevolen wordt ook om het IP adres te reservern (vast te zetten) in je router.
Begin als eerste te zoeken op je eigen netwerk (router ect) om de ip adressen weer boven water te krijgen. Daar na vul je weer beide sessy's het IP adres van je P1 in en welke Sessy je wellicht ook gebruikt waar je PV door gaat. anders vul je daar z'n eigen IP in.
Maar eerst vinden op je netwerk en vast zetten.
Een goede, simpele app hiervoor is Fing.psdata schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:40:
[...]
Is een leuke tool maar gewoon inloggen op je router werkt ook
Hij weet niet of hij een managed switch heeft, dus kan me voorstellen dat dat wat meer moeite kost 😉psdata schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:02:
[...]
Is een leuke tool maar gewoon inloggen op je router werkt ooken daar moet je toch zijn om het IP vast tezetten (meeste provider router ondersteunen dat wel)
Stroom van de 2 Sessy's onderbreken heeft ook niet geholpen om ze te vinden.psdata schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:31:
[...]
Kun je zelf nog wel vinden (ping ip adres) Werkt dat gewoon
En anders toch 1 maal de stroom er af van je beide sessy's via de groep of werk schakelaar.
Dat wil ook nog wel eens helpen.
Heb ik gehad met de update van 1.35 naar 1.36
Mis eigenlijk in het update menu de reboot/reset optie om dit te fosceren. Zowel Batt, Sessy als de P1.
Helaas, geen andere netwerkjes te vinden.psdata schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:40:
[...]
dat werkt alleen tijdens de initiele setup, daarnaar gaat het naar je eigen netwerk toe.
Zijn je beide sessy's nog zichtbaar op de router met hun IP adres, hebben ze wellicht een ander adres gekregen. Aaan bevolen wordt ook om het IP adres te reservern (vast te zetten) in je router.
Begin als eerste te zoeken op je eigen netwerk (router ect) om de ip adressen weer boven water te krijgen. Daar na vul je weer beide sessy's het IP adres van je P1 in en welke Sessy je wellicht ook gebruikt waar je PV door gaat. anders vul je daar z'n eigen IP in.
Overigens: volgens de Portal informatie werkt alles goed.