Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
Mister I schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:12:
Ben nu ook icm met Homey wat aan het spelen met een flow rondom ROI.
Dat in combinatie met het opladen van de auto.
En in Home Assistant probeer ik wat beter in kaart te brengen wat de AC / DC / AC verliezen zijn met een losse kWH meter. Lijkt zo rond de 80% totaal uit te komen wat ik nu ongeveer concludeer.
En dan ga ik uit van 10 cent slijtage per kWh gebaseerd op ongeveer 6000 laadcycles.

Hierbij een afbeelding van mijn advanced flow gebaseerd op de voorbeeld flow in Homey van de Sessy app.
[Afbeelding]
Erg benieuwd of je inmiddels een beter beeld hebt bij de verliezen?

Met 80% RTE en 10ct/kWh afschrijving heb je wel behoorlijke schommelingen nodig. Zelfs als je veel zon overschot hebt, alle belasting weg saldeert en dus op basis van kale kWh prijzen rekent. Dan werkt het eigenlijk alleen als het grofweg overdag onder de 5ct/kWh komt en in de avond boven de 15ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 21:37
EngbertT schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:19:
Overigens: volgens de Portal informatie werkt alles goed.
De Sessy's zenden dan zelf geen netwerk meer uit maar zijn verbonden met je normale wifinetwerk. Als het in de portal zichtbaar is zou je ze op je normale wifinetwerk moeten kunnen vinden door naar http://sessy-xxxx.local/ te gaan (even de 4 letters vervangen door de eerste 4 tekens van het serienummer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Check ook voor de zekerheid even of de firmware update op de P1 dongle goed is gegaan. En dat er inderdaad 1.3.8 op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnrd
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-03 22:00
@Arnrd is de omvormer direct aangesloten op een van de Sessy’s?
[/quote]

Ja, zal morgen even api uitlezen om te zien of daar iets binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:22
EngbertT schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:19:

Helaas, geen andere netwerkjes te vinden.
Overigens: volgens de Portal informatie werkt alles goed.
Dan zie in de portaal ook de 3 ip adressen terug komen. Van je 2 sessy's en je p1 dongle.
Kun je dmv deze de firmware checken of ze allemaal gelijk zijn. In totaal voor jou 5 maal.

Daarna toch kijken in he router of je de 3 ip's kunt reserveren of vastzetten.

Maakt later beheer/onderhoud wel makelijker voor je.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:04
RS83 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:23:
Ik heb sinds afgelopen vrijdag 2 Sessys hangen maar ze werken op zijn zachts gezegd nogal vreemd:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit een app? Ik kan alleen inloggen via portal.sessy.nl ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cacofant schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:38:
[...]

De eerste twee afbeeldingen komen uit de Portal van Sessy. De laatste twee zijn van Homewizard volgens mij. Je kunt ook lokaal op de Sessy inloggen, dan krijg je een actuele grafiek van de laad/ontlaad vermogen en de State of Charge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Bij mij ziet de portal er heel anders uit..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myK39GcO9g6AibJ_jVhzUu5jr4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eeu5NzZil52egErUPxPhwHs5.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij ziet het Portal er nu ook zo uit. Die plaatjes uit de post zijn ook uit April. Ook het Portal wordt constant aangepast en verbeterd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EngbertT
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-07 21:57
psdata schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 07:39:
[...]

Dan zie in de portaal ook de 3 ip adressen terug komen. Van je 2 sessy's en je p1 dongle.
Kun je dmv deze de firmware checken of ze allemaal gelijk zijn. In totaal voor jou 5 maal.

Daarna toch kijken in he router of je de 3 ip's kunt reserveren of vastzetten.

Maakt later beheer/onderhoud wel makelijker voor je.
@psdata en de anderen met adviezen:
Bedankt voor de suggesties, alles is nu vindbaar en geupdated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Korte vraag:
Is de API specificatie publiek beschikbaar? Ik heb er maar gezocht maar kan het niet vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

AJediIAm schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:13:
Korte vraag:
Is de API specificatie publiek beschikbaar? Ik heb er maar gezocht maar kan het niet vinden :(
Al eens API bovenaan in de searchbar gegooid? Dan had je deze moeten zien langs komen:
Het API endpoint is [IP]/api/v1/p1/details

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er was ergens op het forum een link na de API specificatie maar volgens mij is die verlopen. Als je al een Sessy hebt kun je na het ip adres van de Sessy gaan en dan /api er achter typen. Hier staat meer info over de API en hoe deze aangeroepen kan worden.

Als je geen Sessy hebt dan heeft @PimDoos op zijn GitHub een kopietje geplaatst.
https://github.com/PimDoos/ha-sessy-rest Hier staan ze als API docs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:02

worker

2x Sessy thuisbatterij

(jarig!)
Luke the Duke schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:21:
Hoi, ik heb 2 Sessys in bestelling staan en die wil ik drie fasig aangesloten hebben. Mijn omvormer is nu 1 fasig aangesloten. Volgens de installatie handleiding kan de omvormer op de Sessy worden aangesloten. De omvormer is een SMA SB5000-TL20 en piekt af en toe richting 4000 Watt. Kan de omvormer zijn vermogen wel helemaal kwijt op de Sessys?
De Sessy’s zitten maar op 1 fase, het zijn geen 3-fase apparaten. Wel kun je als je een 3-fase inverter hebt deze 3 fases via de Sessy laten lopen, zodat de Sessy weet wat er wordt opgewekt.
Max laadvermogen ligt rond de 2100-2200W, dus met 2 Sessy’s kun je het piekvermogen van je inverter net kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
DJP! schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:25:
Bij mij ziet het Portal er nu ook zo uit. Die plaatjes uit de post zijn ook uit April. Ook het Portal wordt constant aangepast en verbeterd :)
Vind de nieuwe portal dan niet echt een verbetering, die oude van jou ziet er mooier uit vind ik...
Wordt tijd voor een echte app :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
DJP! schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:36:
Er was ergens op het forum een link na de API specificatie maar volgens mij is die verlopen. Als je al een Sessy hebt kun je na het ip adres van de Sessy gaan en dan /api er achter typen. Hier staat meer info over de API en hoe deze aangeroepen kan worden.

Als je geen Sessy hebt dan heeft @PimDoos op zijn GitHub een kopietje geplaatst.
https://github.com/PimDoos/ha-sessy-rest Hier staan ze als API docs.
Ik heb nog geen sessie. Bedankt voor de info. Hier kan ik mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
  • Laatst online: 07-10-2024
cacofant schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Dit is een oude portal via Iphone. Ziet er nu anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
  • Laatst online: 07-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvfIKEhIv1UXFCN2OibJR2QuDnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dv6htJagkEHKfH6TtPODwnRk.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat dit betekent op P1/errors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is er iets met portal. Misschien zijn ze iets aan het updaten of zo. Ik heb dezelfde errors in de P1 dongle en ook op de Sessy dongle. Als ik op de Portal kijk dan klopt daar ook het een en ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Vandaag liep ik met een solaredge achter een fase switch tegen een probleem dat deze telkens herstart wanneer er van fase gewisseld wordt. Is er bekend of een sessie hier wel goed mee omgaat?
Ik heb een dergelijke setup ook met een goodwe, die blijft gewoon online zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Beste medetweakers;

Ik ontving zojuist een e-mail van sessy waarin ik wat gegevens over mijn situatie moet verstrekken. Daarom denk ik dat de levering ergens in de komende maanden zal plaatsvinden en dat heeft me aan het brainstormen gezet over hoe ik sessy kan gebruiken.
Hier is mijn situatie: ik heb een elektrische auto, zonnepanelen op mijn schuur met een capaciteit van 6000 Wp verdeeld over een 3-fase groep, zonnepanelen op mijn dak met een capaciteit van 2400 Wp op een 1-fase groep. Daarnaast maak ik gebruik van een dynamisch contract van Zonneplan. (Auto laden goedkoop, teruglever vergoeding meestal laag)

Ik heb een 3-fase kabel laten installeren voor 3 sessys, elk op een aparte fase. We hebben 2 warmtepompen (vloerverwarming en douche).

Ik overweeg om de sessy's eenvoudigweg in te stellen om op de goedkoopste uren op te laden met de maximale capaciteit van 6 kW, dat zal dan 2,5 uur duren? (deze stroom zal in de zomer bijna volledig van de zonnepanelen komen) en gedurende de dag te ontladen op basis van de vraag. Is dat mogelijk?

Mijn tweede vraag is of er aanzienlijke voordelen zijn bij het aansluiten van een omvormer op de sessy?

Laatste vraag (sorry), als de sessies laden op de goedkoopste momenten van de dag trekken ze 6KW, als ik de auto dan ook zou laden vraag ik teveel stroom als de panelen niets opwekken, kunnen de sessy's zo ingesteld worden dat ze nooit meer stroom vragen dan de hoofdaansluiting trekt?

Veel vragen, hoop dat jullie wat ervaringen of adviezen kunnen delen. BvD!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
[b]procyon schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:06:[/b

Laatste vraag (sorry), als de sessies laden op de goedkoopste momenten van de dag trekken ze 6KW, als ik de auto dan ook zou laden vraag ik teveel stroom als de panelen niets opwekken, kunnen de sessy's zo ingesteld worden dat ze nooit meer stroom vragen dan de hoofdaansluiting trekt?
Zit verwerkt in de instellingen van al je sessy's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgjS-vsWqYJluuXEKR-FaeN63fQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mH5hrRiSK1VBkkEsjzJh5CiI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
procyon schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:06:
Beste medetweakers;

Ik ontving zojuist een e-mail van sessy waarin ik wat gegevens over mijn situatie moet verstrekken. Daarom denk ik dat de levering ergens in de komende maanden zal plaatsvinden en dat heeft me aan het brainstormen gezet over hoe ik sessy kan gebruiken.
Hier is mijn situatie: ik heb een elektrische auto, zonnepanelen op mijn schuur met een capaciteit van 6000 Wp verdeeld over een 3-fase groep, zonnepanelen op mijn dak met een capaciteit van 2400 Wp op een 1-fase groep. Daarnaast maak ik gebruik van een dynamisch contract van Zonneplan. (Auto laden goedkoop, teruglever vergoeding meestal laag)

Ik heb een 3-fase kabel laten installeren voor 3 sessys, elk op een aparte fase. We hebben 2 warmtepompen (vloerverwarming en douche).

1: Ik overweeg om de sessy's eenvoudigweg in te stellen om op de goedkoopste uren op te laden met de maximale capaciteit van 6 kW, dat zal dan 2,5 uur duren? (deze stroom zal in de zomer bijna volledig van de zonnepanelen komen) en gedurende de dag te ontladen op basis van de vraag. Is dat mogelijk?

2: Mijn tweede vraag is of er aanzienlijke voordelen zijn bij het aansluiten van een omvormer op de sessy?

3: Laatste vraag (sorry), als de sessies laden op de goedkoopste momenten van de dag trekken ze 6KW, als ik de auto dan ook zou laden vraag ik teveel stroom als de panelen niets opwekken, kunnen de sessy's zo ingesteld worden dat ze nooit meer stroom vragen dan de hoofdaansluiting trekt?

Veel vragen, hoop dat jullie wat ervaringen of adviezen kunnen delen. BvD!
Goedemorgen procyon,

1 Standaard heeft de Sessy drie modussen waarop deze werkt. Nul op de Meter, Return on Investment of de Open Modbus. Bij RoI gaat de Sessy laden bij een lage prijs en ontladen bij een hoge prijs. Nul op de meter zorgt ervoor dat de slimme meter zeoveel mogelijk op 0 blijft. en bij de Open Modus kun je zelf handmatig (of automatsisch) bepalen wat de Sessy gaat doen.

Bij jou zal het dus iets van een combinatie moeten worden van RoI en NoM. Gebruik je Home Assistant of een ander domotica pakket? Zo ja kun je daar wat logica maken die automatisch schakeld tussen de verschillende modussen.

2 Nee, het is makkelijk om de Sessy tussen de zonnepanelen en de meterkast aan te sluiten, dit scheelt werk en een extra groep. Maar als je nu al losse groepen hebt voor de Sessy's en de zonnepanelen geeft het niet heel veel voordelen.

3 Zie ook het vorige bericht, de Sessy zorgt er voordat deze zelf niet te veel gaat laden/ontladen, De Sessy heeft zelf geen invloed op de laadpaal of warmtepompen. Het lijkt mij dus handig dat deze zelf ook iets aan loadbalancing (gaan) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:41
procyon schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:06:

Dit is vaak iets wat je aan de kant van de laadpaal regelt, deze trekt het meeste vermogen is zou dus ook degene moeten zijn die de stromen beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

(jarig!)
Zijn hier gebruikers die de ROI mode gebruiken die Sessy zelf biedt? Wat zie je dan afgelopen dagen dat de Sessy's doen? De stroomprijzen zijn (ondanks de grote hoeveelheid zon) behoorlijk stabiel, met prijsverschillen ruim onder de 10 cent. Wat volgens mij betekent dat je niet moet handelen, omdat je er dan financieel netto op achteruit gaat (afschrijving en verliezen zitten op 12-13ct per kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

worker schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:07:
Zijn hier gebruikers die de ROI mode gebruiken die Sessy zelf biedt? Wat zie je dan afgelopen dagen dat de Sessy's doen? De stroomprijzen zijn (ondanks de grote hoeveelheid zon) behoorlijk stabiel, met prijsverschillen ruim onder de 10 cent. Wat volgens mij betekent dat je niet moet handelen, omdat je er dan financieel netto op achteruit gaat (afschrijving en verliezen zitten op 12-13ct per kWh).
Ik gebruik hier de ROI modus momenteel. Ze blijven nog wel handelen soms ook met prijsverschil van 8 cent. Heb dit bij @Twan_V neergelegd en die gaf ook aan dat ze daar nog met een update voor komen. Momenteel handelt ie eigenlijk altijd wel. Daar komt later een update waarin we kunnen kiezen wat het minimale prijsverschil moet zijn.

Ik had deze reactie ontvangen:
Over het prijsverschil, we moeten daar nog iets op verzinnen/maken. We zorgen er nu voor dat Sessy ook bij lagere prijzen wat doet.

We willen dat nog user configurable maken maar dat is nog niet gelukt.

Als je echt wilt dat die bij lage verschillen niet gaat laden/leveren dan zou je voor nu ROI even moeten disabelen vanuit HA

[ Voor 6% gewijzigd door Mister I op 09-06-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Hoe ROI zou moeten werken is natuurlijk voor iedereen wat anders. En ja effectief moet je natuurlijk die 10-14 cent aan te houden. (wellicht een instelling zoals @Twan_V in gedachte heeft.

Zelf vind ik, (en ja ik heb ook een paar Panelen) dat als de sessy's bijna leeg zijn en je hebt veel zonne-energie over (je hebt terug levering op je P1 dat de sessy's dit zou mogen afromen.

Want bij ROI heb je natuurlijk Dynamisch tarief (denk ik) en rond 15:00 uur komen de prijzen pas voor de volgende dag.
Nu kan het gewoon zijn dat de uren 00 tot 09 (volgende dag) wellicht interessant kunnen zijn om terug te leveren, moet je sessy's wel een beetje gevuld zijn om hier ook even aan mee te doen, en dat kun je in mijn optiek beter doen vanuit zonne-energie dan vanuit het net.
En tuurlijk als de prijs negatief word (hebben afgelopen maand paar keer gehad) dan zou je ook spontaan in de avond je sessy's ook kunnen ontladen om gedurende de paar van negatief je sessy's weer op te laden. met het vermogen van te minste je PV opwekking minus eigen gebruik. (ik heb een kleine PV opstelling dus dan kan het ook nog)

Maar dat is mijn gedachte gang, en ja zolang salderen nog steeds kan is het natuurlijk niet eens echt belangrijk. Maar ik heb dit aangeschaft om er ervaring mee op te doen en dat de markt (de sessy's ect) hier mee ook hun producten mee kunnen ontwikkelen.
En ook wij leren hier veel van om het toch aan Sessy over te laten, of er zelf een systeem voor op te tuigen als HA, Homey. Zelf zou ik het meer autonoom willen draaien maar dat je toch aan de knoppen kunt zitten.
..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik snap er niets van, mijn zonnepanelen produceren al ruim een uur 1900W, echter de Sessy laadt maar met 150W.. er zijn geen verbruikers actief in huis.. schiet lekker op zo de rest gaat terug het net op nu.... hij staat ingesteld NOM. Afgelopen dagen werkte het wel goed (heb hem sinds afgelopen maandag).

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

(jarig!)
Gewoon melden bij Charged. Dat is gewoon echt niet goed, en moeten ze naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cacofant schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:08:
Ik snap er niets van, mijn zonnepanelen produceren al ruim een uur 1900W, echter de Sessy laadt maar met 150W.. er zijn geen verbruikers actief in huis.. schiet lekker op zo de rest gaat terug het net op nu.... hij staat ingesteld NOM. Afgelopen dagen werkte het wel goed (heb hem sinds afgelopen maandag).
Kun je eens posten wat er staat bij de error pagina van de Sessy? Je kunt dit vinden door het op adres van de WiFi Sessy dongle /errors in te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-09 15:03
worker schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:07:
Hoe kom je op die afschrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Aantal Sessy's op deze groep, met gedeelde fase dit stond ineens op 35 ?!

Net aangepast naar 1, nu laadt hij weer normaal, vreemd toch?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
DJP! schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Kun je eens posten wat er staat bij de error pagina van de Sessy? Je kunt dit vinden door het op adres van de WiFi Sessy dongle /errors in te typen.
Ben nu niet thuis, dus kan er alleen via de portal in :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
rogierrr schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Hoe kom je op die afschrijving?
Als je naar boven toe eens door leest dan zie je dat die cent al veel vaker is genoemd, je moet hier denken aan afschrijving en de verleizen van de omzetting AC naar DC (accu laden) en weer van DC naar AC (accu ontladen).
daarom noemde ik mijn post 10 a 14 cent verschil mag je zelf invullen, en over de waarde (8 of 14 cent) denkt iedereen anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

(jarig!)
6000 cycli
3000 euro
Dus 50 cent per cyclus -> 10ct/kWh
Er zitten veel onzekerheden in. 6000 cycli moeten ze nog maar zien te halen. LiFePo heeft die potentie, maar er zijn wel veel variabelen die een rol spelen.
Aan de andere kant is de definitie van levensduur van een accu dat de capaciteit gezakt is tot 80%, dus dan is hij nog steeds 4kWh.
Maar goed, daarom reken ik met 10 cent/kWh voor afschrijving. En de round trip efficiency ligt bij mij op 81%, inclusief de verliezen in mijn huisbedrading, dus er komt nog 2-3 cent bij per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-09 15:03
worker schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:19:
6000 cycli
3000 euro
Dus 50 cent per cyclus -> 10ct/kWh
Er zitten veel onzekerheden in. 6000 cycli moeten ze nog maar zien te halen. LiFePo heeft die potentie, maar er zijn wel veel variabelen die een rol spelen.
Aan de andere kant is de definitie van levensduur van een accu dat de capaciteit gezakt is tot 80%, dus dan is hij nog steeds 4kWh.
Maar goed, daarom reken ik met 10 cent/kWh voor afschrijving. En de round trip efficiency ligt bij mij op 81%, inclusief de verliezen in mijn huisbedrading, dus er komt nog 2-3 cent bij per kWh
De garantie is toch dat er na 6000 cycli nog 80% restcapaciteit is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Morgen is er een 20c verschil in laagste (9c) en hoogte prijs (29c), voor de ROI gebruikers. 🤤

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-09 21:12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Afgelopen avond nacht nog aan het ontladen (Eigen verbruik + terug)
Nu op halve kracht aan het laden, wat gaat ie doen op het volgende uur?

toegevoegd:
Tweede uur negatieve prijzen maximaal aan het laden :)

[ Voor 23% gewijzigd door psdata op 10-06-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Ik las dat de Sessy een 48Vdc poort heeft en dat dit mogelijk iets met een MPPT kan. Op basis van wat forum posts denk ik dat het me een beetje begint te dagen en kan het gebruikt worden voor DC laden en/of een DC off-grid laagspanningsnet of online ups?

Heeft iemand een goede bron met wat meer achtergrond, context en uitleg over dit stukje accutechniek?

De melding om het NIET te gebruiken was duidelijk en ik ga er dus ook niets mee doen.
Afhankelijk van de potentiële mogelijkheden wil ik misschien een extra kabel voor DC stroom terug naar de meterkast leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door AJediIAm op 10-06-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is even wachten op meer info van Sessy. Er zit aan de onderkant inderdaad een stekker voor 48vdc. Maar in die stekker zitten naast twee grote contacten voor 48Vdc ook meerdere kleinere contacten, misschien is van communicatie voor het BMS.

Eerst maar wachten op meer info van Sessy en dan kijken of er een MPPT of iets dergelijks aangesloten kan worden. Ik ben zelf aan het kijken of ik er iets van een 500W dc/ac omvormer kan aanhangen. Dan kan ik tijdens een stroomstoring de koelkast, vriezer, netwerk spul en de TV van stroom voorzien.

En in de tussentijd op advies van Sessy de poort dus NIET gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
psdata schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:21:
Afgelopen avond nacht nog aan het ontladen (Eigen verbruik + terug)
Nu op halve kracht aan het laden, wat gaat ie doen op het volgende uur?

toegevoegd:
Tweede uur negatieve prijzen maximaal aan het laden :)
Ik heb sinds afgelopen maandag de Sessy hangen. Eerste nacht gebruik gemaakt van de accu, nu gewoon al dagen niet. De accu gaat niet leveren op de een of andere manier, zodat ik alsnog in de nacht 700W aan het betalen ben.

Heb nu een Homey er tussen, en gebruik NOM. Hoe krijg ik Sessy zover dat ik hem gewoon in de nacht kan gebruiken. Hiervoor had ik hem toch min of meer aangeschaft...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:40
DJP! schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:45:
Het is even wachten op meer info van Sessy. Er zit aan de onderkant inderdaad een stekker voor 48vdc. Maar in die stekker zitten naast twee grote contacten voor 48Vdc ook meerdere kleinere contacten, misschien is van communicatie voor het BMS.

Eerst maar wachten op meer info van Sessy en dan kijken of er een MPPT of iets dergelijks aangesloten kan worden. Ik ben zelf aan het kijken of ik er iets van een 500W dc/ac omvormer kan aanhangen. Dan kan ik tijdens een stroomstoring de koelkast, vriezer, netwerk spul en de TV van stroom voorzien.

En in de tussentijd op advies van Sessy de poort dus NIET gebruiken.
Jou koelkast, vriezer, TV , netwerk spul staan allemaal in de buurt van de sessy of ga je verlengkaels leggen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:06
cacofant schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Ik heb sinds afgelopen maandag de Sessy hangen. Eerste nacht gebruik gemaakt van de accu, nu gewoon al dagen niet. De accu gaat niet leveren op de een of andere manier, zodat ik alsnog in de nacht 700W aan het betalen ben.

Heb nu een Homey er tussen, en gebruik NOM. Hoe krijg ik Sessy zover dat ik hem gewoon in de nacht kan gebruiken. Hiervoor had ik hem toch min of meer aangeschaft...
Wat zei Sessy daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
[...]

Kun je de P1 meter en Sessy beide bereiken op het netwerk? Wat is de status en state of charge van de accu?
Verder ook goed om als de installatie niet werkt (zeker kort na installatie) dit te melden bij Sessy. Ze kunnen je dan verder helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door PimDoos op 10-06-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:54:
[...]

Jou koelkast, vriezer, TV , netwerk spul staan allemaal in de buurt van de sessy of ga je verlengkaels leggen?
Koelkast en diepvries staan inderdaad dichtbij. voor de andere apparatuur ben ik nog aan het nadenken. Veel van mijn netwerkspul kan ook op 48Vdc werken, dat lijkt me ook nog wel een leuke optie.
[...]

Staan de instellingen wel goed? Wat staat er bij de error log van de Sessy? (te bereiken via IP/erros)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
[...]

Als eerste geef het eens een beetje de tijd. Werkt hij het niet naar jou zin meld het als eerste bij Sessy. Zet in de tussentijd de optie dat sessy mag meekijken aan in het portal.
Je hebt Homey er niet bij tussen maar er bij, wil je deze besturing gebruiken moet je ook een flow's voor gebouwd hebben en ligt de support ook niet meer bij Sessy.
Check voor al dat beide views op de zefde status staan. Nom, Roi of extern.

Check of de ip goed zijn overgekomen/ ingevuld (portaal/gui bat dongel)
Check dat je op 3 plaatsen de frimware op 1.38 hebt staan (2 bij de dongel bat en 1 bij de maal p1)
Voor de eerste paar weken mijn advies kies voor modus Roi(als je dynamisch tarief hebt) of Nom (bij een normaal tarief)
Zorg er voor dat je binnen Homey de setting "forseer Homey bestuuring" op nee. (Anders wil homey iedere keer de je keuze Nom/Roi over rulen)
Vind je dat het in 1 van de 2 statusen misgaat meld het bij Sessy (goeie ervaring mee) maar het heeft even tijd nodig.
Ga hierna verder spelen met externe besturing via Homey of HA of zo.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik heb al contact gehad met Sessy (Twan). Verklaring van niet aan gaan in de nacht was dat er dan niet voldoende verbruik gedetecteerd wordt. Maar dit vind ik vreemd, eerste nacht werkte het wel, en afgelopen nachten gaat de accu soms kort aan, maar toch verbruik elke nacht van dik 700W.

Overdag werkt het goed, ik zie via Homey en de Sessy app daarvan ook schakelen tussen, laden, ontladen en stop. Ingesteld op NOM. Dat staat ook aangegeven in de settings.

Werkt op zich goed. Twee flows aangemaakt voor als ik de auto wil laden met Zappi. Bij begin laden zet ik de accu op stop, bij verbreken laadkabel zet ik de accu weer op NOM. Dit werkt goed.

Dus zowel zonder als met homey erbij werkt het overdag wel goed, maar in de nacht dus niet... Continu verbruik is toch echt wel tegen de 150 W...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
cacofant schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:42:
Ik heb al contact gehad met Sessy (Twan). Verklaring van niet aan gaan in de nacht was dat er dan niet voldoende verbruik gedetecteerd wordt. Maar dit vind ik vreemd, eerste nacht werkte het wel, en afgelopen nachten gaat de accu soms kort aan, maar toch verbruik elke nacht van dik 700W.

Overdag werkt het goed, ik zie via Homey en de Sessy app daarvan ook schakelen tussen, laden, ontladen en stop. Ingesteld op NOM. Dat staat ook aangegeven in de settings.

Werkt op zich goed. Twee flows aangemaakt voor als ik de auto wil laden met Zappi. Bij begin laden zet ik de accu op stop, bij verbreken laadkabel zet ik de accu weer op NOM. Dit werkt goed.

Dus zowel zonder als met homey erbij werkt het overdag wel goed, maar in de nacht dus niet... Continu verbruik is toch echt wel tegen de 150 W...
Heb je in de instellingen het minimale vermogen ingesteld staan? Als het verbruik lager is dan dit zal Sessy niet gaan ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
DJP! schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Koelkast en diepvries staan inderdaad dichtbij. voor de andere apparatuur ben ik nog aan het nadenken. Veel van mijn netwerkspul kan ook op 48Vdc werken, dat lijkt me ook nog wel een leuke optie.

[...]
Hoe werkt dat 48vdc? Waar kan ik meer informatie vinden over dit onderwerp?

Een Google naar 48vdc geeft weinig achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
PimDoos schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:57:
[...]

Heb je in de instellingen het minimale vermogen ingesteld staan? Als het verbruik lager is dan dit zal Sessy niet gaan ontladen
Default waarde gebrobeerd van 50W maar ook 0W.. wat is het beste,?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
cacofant schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:01:
[...]
Default waarde gebrobeerd van 50W maar ook 0W.. wat is het beste,?
Ik heb 'm zelf ook op 50W staan en dat werkt prima hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Is toch vreemd? Wat kan er dan mis zijn bij mij..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij is het ook 50W, ik kan het via de Sessy zelf ook niet lager dan 50W zetten.

Hoe heb je dat setpoint lager dan 50W gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
AJediIAm schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:34:
[...]

Hoe werkt dat 48vdc? Waar kan ik meer informatie vinden over dit onderwerp?

Een Google naar 48vdc geeft weinig achtergrond.
Lees even wat naar boven toe naar de medeling van @Twan_V m omtrend deze port.
Samenvatting : heb geduld is nog in ontwikkeling.

Je moet wel begrijpen sessy is een mooi stuk hardware maar alles er omheen staat nog in de steigers. (Nog in ontwikkeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nou denk dat er toch echt een P1 probleem zit, waardoor de Sessy niet steeds goed reageert..

2023/06/10 E (20:20:43.775) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/06/10 E (20:20:38.054) null_on_meter: Failed to request P1 data at '192.168.0.25' (using power param '-202'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT. Received response body: 'No request body found'
2023/06/10 E (20:20:38.040) http_req: Request for URL http://192.168.0.25/api/v1/p1/status?power=-202 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/06/10 E (20:20:38.038) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/06/10 E (20:20:37.996) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/06/10 E (20:20:37.993) esp-tls: [sock=51] select() timeout
2023/06/10 E (20:20:28.972) cloud comms: Could not read the cloud password from AC board's NVS: ESP_ERR_TIMEOUT

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
cacofant schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:29:
Nou denk dat er toch echt een P1 probleem zit, waardoor de Sessy niet steeds goed reageert..

2023/06/10 E (20:20:43.775) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/06/10 E (20:20:38.054) null_on_meter: Failed to request P1 data at '192.168.0.25' (using power param '-202'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT. Received response body: 'No request body found'
2023/06/10 E (20:20:38.040) http_req: Request for URL http://192.168.0.25/api/v1/p1/status?power=-202 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/06/10 E (20:20:38.038) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/06/10 E (20:20:37.996) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/06/10 E (20:20:37.993) esp-tls: [sock=51] select() timeout
2023/06/10 E (20:20:28.972) cloud comms: Could not read the cloud password from AC board's NVS: ESP_ERR_TIMEOUT
Kun je zelf wel bij http://192.168.0.25/api/v1/p1/

Advies mijn kant. Heb je alle 2 ip's vastgezet op je dhcp service (server)
Heb je het bekabeld aangesloten of Wifi, ik zou ten all tijde kiezen voor kabeltje.
Indien je het reeds per kabel hebt aangesloten, heb je dan wel de wifi gedisabeld leeggemaakt), anders krijg je 2 aktieve ip en zou het retour path traffic wel eens verkeerd gaan (asymmetric routing) en dan werkt je request body ook niet meer.

Geef deze fout meldingen door aan Info@sessy.nl
Zij kunnen de foutmelding beter verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nou ik weet niet wat er mis is, als ik in de web interface kijk staat er steeds dongle firmware 1.3.7, dan kan ik upgraden naar 1.3.8, en na een tijdje staat er weer 1.3.7. vervolgens werkt Sessy niet meer...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt de link: http://192.168.0.25/api/v1/p1/status ?

Van de week viel mij hetzelfde op qua firmware. Als je op de Sessy Dongle kijk dan klopt de firmware versie van de P1 dongle niet. Als je de firmware versie bekijkt op de P1 dongle zelf klopt het wel.

Ik heb dit ook doorgegeven aan Sessy en het wordt in de volgende versie opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
De bovenstaande link komt bij niets uit.. zie geen pagina

ERR_CONNECTION_TIMED_OUT

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
portal.sessy.nl geeft ook steeds niet verbonden weer.. heb ik a vanaf het begin af en toe...

werkt lekker zo..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is de P1 dongle wel aangesloten? Niet dat iemand even zijn telefoon wilde opladen met die USB aansluiting of zo. Als je P1 dongle wel is aangesloten is waarschijnlijk je IP adres van de P1 dongle veranderd. Dit kan als je router DHCP heeft en er geen adressen zijn gereserveerd. Heb je de IP adressen vastgezet in de router? Zo niet dan als nog even doen.

Je kunt via de router achterhalen wat het nieuwe IP adres is en dan dat adres even testen door achter dat adres /api/v1/p1/status te typen.

Als dit werkt kun je het instellen in de Sessy dongle en zou de P1 foutmelding moeten verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nee dongle zit in de meterkast, ip adres is hetzelfde gebleven.

Net alles opnieuw opgestart, 30 seconden P1 verbinding, daarna is alles weer offline

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt kijken of je in de P1 error log iets kan vinden, IP adres van de P1 dongle /errors. En anders maandag even met a Sessy bellen/mailen, die kunnen je zeker verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnrd
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-03 22:00
Arnrd schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:04:
@Arnrd is de omvormer direct aangesloten op een van de Sessy’s?
[/quote]

Ja, zal morgen even api uitlezen om te zien of daar iets binnenkomt.
Uitlezen van api en GUI kunnen benaderen gaat hier niet goed thuis helaas. Maar heel sporadisch werkt er iets. Ik vermoed dat ik de
Grafiek van PV vermogen mis omdat het IP adres van de Sessy die aan de PV hangt niet is ingegeven op de Dongles. Deze is leeg, maar wegens de gebrekkige connectiviteit kan ik hem niet laten opslaan op de dongles ivm time-outs.

Weet iemand hoe ik de dongles kan resetten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 11:03
Tof dat jullie elkaar hier helpen, ik zal nog eens een betere troubleshooting guide schrijven zodat dit gerichter kan. Maar voor nu kan ik wel zeggen dat de huidige problemen meestal een van de volgende zijn:
  • IP adres van P1 òf hernieuwbaar staat verkeerd, Sessy probeert dan P1 informatie op te vragen bij het veerkeerde IP, in de error log zie je dit terug als "Failed to request P1 data at '192.168.0.25' (using power param '-202'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT. Received response body: 'No request body found'" Ook als de hernieuwbare ip instelling verkeerd staat zal Sessy in Standby mode blijven staan. Te herleiden in de error log uit "Failed to request PV data at.."
  • P1, Sessy en Sessy battery draaien firmware die incompatibiel zijn met elkaar. Versie <1.2.x is niet compatibiel verise >1.3.x, helaas sluipt er soms toch een foutje in de productie firmware waardoor er een terugval kan ontstaan. Meestal is dit vrij snel bekend bij ons en werken we dan zo snel mogelijk aan een nieuwe firmware versie waarin dit opgelost is.
  • De Nul op de Meter regeling werkt nog niet optimaal in elke situatie, zo konden Sessy's zich wat vreemd gedragen wanneer een gebruiker er een aantal had, dat probleem is opgelost, maar hierdoor is er initieel een iets hogere vermogensvraag nodig dan de 50W om Sessy van standby naar actief te krijgen.
  • De huidige implementatie van de 50549-1 netcode kent nog een aantal kinderziektes, zo zijn er meldingen dat Sessy in sommige gevallen vroegtijdig afschakelt
  • De SoC berekening/sensor is niet altijd correct. Sessy zegt dan bijvoorbeeld dat deze voor 98% gevuld is, terwijl er daadwerkelijk 100% in de batterij zit. Dit heeft geen invloed op de functionaliteit maar kan wel een vreemd beeld vormen
  • Lokale interface van de Sessy of P1 is niet te bereiken, meestal is het ip adres gewijzigd, vreemd genoeg zijn er ook telefoons die hier moeite mee hebben. Met een laptop of vaste verbinding lukt het bijna altijd
  • Sessy niet verbonden in portal; of een slechte netwerkverbinding, of bij het (zelf) installeren faalde de Sessy dongel bij het opstarten met het uitlezen van het Serienummer van de batterij waardoor die deze niet heeft kunnen doorgeven aan het portal, de dongel opnieuw erin plaatsen of de automaat uit/aan lost dit meestal al op.
Ook de berichten hiervoor waren gerelateerd aan bovenstaande, jullie hebben hier ook persoonlijk bericht van ontvangen!

Schroom nooit om contact met ons te leggen, ik houd de tickets ook bij, zo weten we waar de gevoelige punten liggen en waar we dus op moeten verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nog een ander vraagje, vandaag is de kale prijs een aantal uren negatief. Maar als ik de prijs bekijk bij Tibber met alle kosten kom ik op het laagste op 9 cent tussen 13u en 14u. Als ik de accu dan ga ontladen dan levert het me toch nog steeds geen geld op?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Twan_V schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:41:
Tof dat jullie elkaar hier helpen, ik zal nog eens een betere troubleshooting guide schrijven zodat dit gerichter kan. Maar voor nu kan ik wel zeggen dat de huidige problemen meestal een van de volgende zijn:
  • IP adres van P1 òf hernieuwbaar staat verkeerd, Sessy probeert dan P1 informatie op te vragen bij het veerkeerde IP, in de error log zie je dit terug als "Failed to request P1 data at '192.168.0.25' (using power param '-202'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT. Received response body: 'No request body found'" Ook als de hernieuwbare ip instelling verkeerd staat zal Sessy in Standby mode blijven staan. Te herleiden in de error log uit "Failed to request PV data at.."
  • P1, Sessy en Sessy battery draaien firmware die incompatibiel zijn met elkaar. Versie <1.2.x is niet compatibiel verise >1.3.x, helaas sluipt er soms toch een foutje in de productie firmware waardoor er een terugval kan ontstaan. Meestal is dit vrij snel bekend bij ons en werken we dan zo snel mogelijk aan een nieuwe firmware versie waarin dit opgelost is.
  • De Nul op de Meter regeling werkt nog niet optimaal in elke situatie, zo konden Sessy's zich wat vreemd gedragen wanneer een gebruiker er een aantal had, dat probleem is opgelost, maar hierdoor is er initieel een iets hogere vermogensvraag nodig dan de 50W om Sessy van standby naar actief te krijgen.
  • De huidige implementatie van de 50549-1 netcode kent nog een aantal kinderziektes, zo zijn er meldingen dat Sessy in sommige gevallen vroegtijdig afschakelt
  • De SoC berekening/sensor is niet altijd correct. Sessy zegt dan bijvoorbeeld dat deze voor 98% gevuld is, terwijl er daadwerkelijk 100% in de batterij zit. Dit heeft geen invloed op de functionaliteit maar kan wel een vreemd beeld vormen
  • Lokale interface van de Sessy of P1 is niet te bereiken, meestal is het ip adres gewijzigd, vreemd genoeg zijn er ook telefoons die hier moeite mee hebben. Met een laptop of vaste verbinding lukt het bijna altijd
  • Sessy niet verbonden in portal; of een slechte netwerkverbinding, of bij het (zelf) installeren faalde de Sessy dongel bij het opstarten met het uitlezen van het Serienummer van de batterij waardoor die deze niet heeft kunnen doorgeven aan het portal, de dongel opnieuw erin plaatsen of de automaat uit/aan lost dit meestal al op.
Ook de berichten hiervoor waren gerelateerd aan bovenstaande, jullie hebben hier ook persoonlijk bericht van ontvangen!

Schroom nooit om contact met ons te leggen, ik houd de tickets ook bij, zo weten we waar de gevoelige punten liggen en waar we dus op moeten verbeteren.
Heb de op adressen vast gezet in de router zoals in je mail. Nu deel van de nacht wel echt gebruikt, zo'n 20 procent. Maar moet nog efficiënter kunnen denk ik... Accu gaat niet altijd aan, ook niet alleen ik twee minuten een waterkoker aan zet namelijk (en nee er komt niet genoeg van de zonnepanelen op dat moment).

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:07
cacofant schreef op zondag 11 juni 2023 @ 07:08:
Nog een ander vraagje, vandaag is de kale prijs een aantal uren negatief. Maar als ik de prijs bekijk bij Tibber met alle kosten kom ik op het laagste op 9 cent tussen 13u en 14u. Als ik de accu dan ga ontladen dan levert het me toch nog steeds geen geld op?
Hang van de prijs af waarvoor de accu geladen is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Geladen met zonne energie :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Of moet ik juist opladen dan bij negatieve stroomprijs? En ontladen als het duurder is...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:07
Is niet specifiek Sessy gerelateerd.
Er zijn hele actieve topics met rekenvoorbeelden die antwoord geven op deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Oke sorry hoor..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Dank voor alle antwoorden iedereen, laatste vraag; zou het, eventueel later, mogelijk zijn de sessys te gebruiken als een powerwall van Tesla? Dus bij stroomuitval in de wijk de accu's inzetten als UPS voor je huis?
Kan me voorstellen dat er dan extra hardware geplaatst moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Zoek even in dit topic op RoI (een instelling van sessy) oftewel Return on Investment. Dat zal je antwoord geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
cacofant schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:06:
Nou ik weet niet wat er mis is, als ik in de web interface kijk staat er steeds dongle firmware 1.3.7, dan kan ik upgraden naar 1.3.8, en na een tijdje staat er weer 1.3.7. vervolgens werkt Sessy niet meer...
Nog een check heb je de p1 dongle al een keer gereset (stroom er af en er weer op).
En dan de update check weer doen en zonodig doorvoeren.

En heb je je sessy en je batterij firmware ook op versie 1.38.
Bij update's tot nu toe in totaal 3 keer firmware updaten.

Blijf er bij sessy is een product wat nog in ontwikkeling is, geef twan en z'n jongens de tijd om dit voor jou op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
psdata schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:14:
[...]

Lees even wat naar boven toe naar de medeling van @Twan_V m omtrend deze port.
Samenvatting : heb geduld is nog in ontwikkeling.

Je moet wel begrijpen sessy is een mooi stuk hardware maar alles er omheen staat nog in de steigers. (Nog in ontwikkeling)
Ik heb mn Sessy al besteld voordat ik wist dat dit er op zat. Ik heb ook nul verwachtingen er iets mee te kunnen. Mocht dat ik de toekomst anders worden is dat mooi meegenomen. Mijn zoektocht is puur interesse naar de achterliggende techniek van Sessy en thuisaccus. Uiteindelijk ben ik bij dit YouTube kanaal uitgekomen die veel achtergrond informatie biedt: YouTube: Build Your First Solar Power System! Beginner Tutorial Easily Explai...

Ga niet zomaar zelf iets bouwen als je niet weet wat je doet (en een YouTube filmpje maakt je geen expert). Zoals het kanaal uit legt is 48V genoeg om je hart te stoppen en een accu heeft geen aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:54
procyon schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:41:
Dank voor alle antwoorden iedereen, laatste vraag; zou het, eventueel later, mogelijk zijn de sessys te gebruiken als een powerwall van Tesla? Dus bij stroomuitval in de wijk de accu's inzetten als UPS voor je huis?
Kan me voorstellen dat er dan extra hardware geplaatst moet worden.
Neen, niet mogelijk met de Sessy... althans niet in de huidige staat.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
cacofant schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:42:

Is al veel over gezegd hier, maar ik doe ook nog een duit in het zakje om je te verwarren ;)

Sessy zelf verbruikt zo'n 50 watt als hij maar 150 watt moet leveren. 30 a 40% verlies is niet zo efficient vind ik. Zelf zet ik Sessy dus helemaal uit (via Homey) als het laad/ontlaadvermogen onder de 150W komt.

Een nachtverbruik van 150W zou ikzelf voor lief nemen gezien bovenstaande. Maar mijn panelen leveren op jaarbasis minder op dan mijn verbruik, en ik kan dus (nog) 100% salderen. Als jij een flink overschot hebt wat je niet kan salderen, snap ik dat je 30-40% verlies wel ok vindt.

Je geeft ook aan dat je Homey laat schakelen naar NOM uit de Sessy portal. Weet je dat je Homey via een flow ook NOM kunt laten doen? Door zelf een flow te maken heb je meer controle ovet hoe je NOM wilt uitvoeren. Een voorbeeld flow staat op het Homey forum: https://community.homey.a...ssy-thuisbatterij/78156/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Jazsie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:51:
Neen, niet mogelijk met de Sessy... althans niet in de huidige staat.
Op zich is dat niet helemaal waar, dat is juist waarvoor de 48V inzetbaar is maar er komt dan idd nog veel meer bij kijken. Over het algemeen is het de meerkosten niet waard in NL, heb je persé een offgrid functie nodig dan zijn er semi offgrid AC connected oplossingen die de solar omvormers in de lucht houden en een 230V aansluiting hebben voor belangrijke dingen. Heb je echt langdurig offgrid nodig zou ik eerder kijken naar een kleine aggregaat met invoeding kijken, die kosten geen drol.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 11-06-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
gruijter schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Is al veel over gezegd hier, maar ik doe ook nog een duit in het zakje om je te verwarren ;)

Sessy zelf verbruikt zo'n 50 watt als hij maar 150 watt moet leveren. 30 a 40% verlies is niet zo efficient vind ik. Zelf zet ik Sessy dus helemaal uit (via Homey) als het laad/ontlaadvermogen onder de 150W komt.

Een nachtverbruik van 150W zou ikzelf voor lief nemen gezien bovenstaande. Maar mijn panelen leveren op jaarbasis minder op dan mijn verbruik, en ik kan dus (nog) 100% salderen. Als jij een flink overschot hebt wat je niet kan salderen, snap ik dat je 30-40% verlies wel ok vindt.

Je geeft ook aan dat je Homey laat schakelen naar NOM uit de Sessy portal. Weet je dat je Homey via een flow ook NOM kunt laten doen? Door zelf een flow te maken heb je meer controle ovet hoe je NOM wilt uitvoeren. Een voorbeeld flow staat op het Homey forum: https://community.homey.a...ssy-thuisbatterij/78156/2
Dank voor je antwoord. Over de hele nacht is het verbruik toch ongeveer 600W wat dus niet uit de accu gehaald wordt, dat vind ik toch zonde dan.

Ik heb twee Flows gemaakt, basic of moet dit advanced. Ik wil als de Zappi gaat laden, de Sessy dan niet gebruikt wordt, en als de EV ontkoppelt wordt dat Sessy weer in standby en NOM gaat. Heb ik dit goed gedaan dan zo? Of vergeet ik iets.?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HPvq1dLUnIvjRydyY3-KEy_ycU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5H1AcXQxmiMvcR4ZkCAcNmK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIVvQa3yM1O6gNEIDAOTYs-OIss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooV9OxmaCJpbmwvv3uQIBi2R.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
Ik heb hier wel wat opmerkingen bij. Maar om dit tweakers forum niet te kapen stel ik voor dat op het Homey forum verder te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Oke anders een pb ? Waar is het Homey forum?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
@Twan_V waar blijven de foto's van de kopersdag? 🎪

[ Voor 200% gewijzigd door gruijter op 11-06-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:46
@Twan_V Hebben jullie toevallig al een beschrijving beschikbaar hoe de verschillende strategieën werken? Dan hoofdzakelijk de ROI strategie. Ik zou graag meer willen begrijpen waarom de Sessy begint / stopt met laden bij een bepaald tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Zag ik nou net een melding van firmware 1.3.9 voorbij komen?
Zal zo eens kijken als ik thuis ben..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcohn
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03-2024
cacofant schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:30:
Zag ik nou net een melding van firmware 1.3.9 voorbij komen?
Zal zo eens kijken als ik thuis ben..
Ik ben nu hier om te kijken of iemand al een changelog had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nou net geupdate, kan ik ook terug naar 1.3.8 ?? Krijg nu steeds storingsmelding in Homey en NOM staat nu niet meer aan. Grrrr

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik kan alleen nog maar de monitor modus gebruiken.. had ik net sinds gisteren een goed werkend systeem :-(

@Twan_V kan ik terug naar 1.3.8 ??

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:38
cacofant schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:24:
Nou net geupdate, kan ik ook terug naar 1.3.8 ?? Krijg nu steeds storingsmelding in Homey en NOM staat nu niet meer aan. Grrrr
Ik heb na de update met firmware 1.3.9 de laadstrategie in https://portal.sessy.nl/users/profile opnieuw moeten instellen, van "onbekend" naar "nul op de meter".

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ja en als ik doe die gaat Sessy steeds in storing. Nu maar op monitor modus gezet even.

[ Voor 30% gewijzigd door cacofant op 12-06-2023 17:04 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
@cacofant realiseer je je wel dat GoT geen officieel Sessy supportkanaal is… de supportafdeling van Sessy zelf is misschien sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Klopt daar heb ik rechtstreeks contact mee, maar wil andere Tweakers behoeden voor een niet werkende installatie natuurlijk...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het leek er intussen meer op dat je vooral vragen stelde, in plaats van anderen tips te geven over wat vooral niet te doen :+

Goed dat je contact met Sessy support hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
remcohn schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:59:
[...]

Ik ben nu hier om te kijken of iemand al een changelog had :)
Die is er :D
Er staat weer een update klaar voor de Sessy🎉
Verbeteringen
Extra RAM geheugen – Voor de stabiliteit van Sessy is er extra RAM geheugen vrij gemaakt.
Verbetering van de netcode implementatie – De Sessy heeft zich aan een aantal regels te houden. De software implementatie hiervan is een uitdagend stukje code. Naar aanleiding van feedback hebben we deze iets gewijzigd, we hebben nieuwe data uit het veld nodig om achter de effectiviteit te komen.
Systeem monitor – Er zijn meer statussen toegevoegd.
Bug fixes
Terugval naar eerdere versie – De reden van terugval naar versie 1.3.7 is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
berendhaan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:45:
@Twan_V Hebben jullie toevallig al een beschrijving beschikbaar hoe de verschillende strategieën werken? Dan hoofdzakelijk de ROI strategie. Ik zou graag meer willen begrijpen waarom de Sessy begint / stopt met laden bij een bepaald tarief.
De system monitor in versie 1.3.9 kan hier mogelijk al aardig mee helpen. Die kun je vinden op http://sessy-xxxx/sysinfo (of via het bolletje in de WebUI).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier de upgrade uitgevoerd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6
  • Laatst online: 09-09 09:53
Bij mij heeft de upgrade voor een stabiel systeem gezorgd. Het systeem viel altijd terug naar een vorige firmware waarna het hele systeem stopte met werken. Hier een blije updater dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Gebruiken jullie ook Homey dan? Want dat werkt dus nu niet goed meer!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Pagina: 1 ... 13 ... 93 Laatste