1.3.9 werkt hier ook prima stabiel, evenals de koppeling met Home Assistant.
Ik gebruik geen Homey, ik regel de aansturing via Node-Red en dat werkt tot nu toe erg goed. Werkt de Sessy zonder Homey wel goed?cacofant schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:34:
Gebruiken jullie ook Homey dan? Want dat werkt dus nu niet goed meer!
Ik heb geen problemen met Homey en de nieuwe firmware. Wat doet het niet meer dan?cacofant schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:34:
Gebruiken jullie ook Homey dan? Want dat werkt dus nu niet goed meer!
Gisteren werkte alles prima, ook aansturing met Homey. Vanaf vandaag na de update niet meer. Alleen monitor modus gaat goed. Anders direct accu fout en geen verbinding meer. Echt wel irritant.
Nu Homey dus voor het bekijken en geregeld via de portal. Dan lijkt het wel goed te gaan...
Hopelijk kan iemand van Sessy meekijken. Heb Twan al een mail gestuurd :-)
Nu Homey dus voor het bekijken en geregeld via de portal. Dan lijkt het wel goed te gaan...
Tesla Model 3 RWD (2023)
Dit is op zich een mooie optie /sysinfoPimDoos schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:53:
[...]
De system monitor in versie 1.3.9 kan hier mogelijk al aardig mee helpen. Die kun je vinden op http://sessy-xxxx/sysinfo (of via het bolletje in de WebUI).
Maar de melding ontrend wifi niet verbonden is natuurlijk een beetje overbodig.
:strip_exif()/f/image/ojy3DMyUIzWrTnG9kGiaY0r8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ze vast op een kabeltje zitten, en als je geen ip hebt kun je ook niet naar /sysinfo
Het lijkt er wel op dat het steeds stabieler word.
Knap werk @Twan_V en z'n team.
Zojuist weer begonen met een ontlading.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Heb je 1 of meer sessy's hangen?cacofant schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:44:
Gisteren werkte alles prima, ook aansturing met Homey. Vanaf vandaag na de update niet meer. Alleen monitor modus gaat goed. Anders direct accu fout en geen verbinding meer. Echt wel irritant.
Eentje.. gaat volgens mij mis als ik username en wachtwoord voor besturing invul. Dan meteen foutmelding.
Net weer getest, Sessy is dan meteen niet meer bereikbaar volgens Homey en in de meldingen staat Storing Alarm AAN.
Waarom heb ik dit weer. Gisteren werkte het prima met 1.3.8.
Net weer getest, Sessy is dan meteen niet meer bereikbaar volgens Homey en in de meldingen staat Storing Alarm AAN.
Waarom heb ik dit weer. Gisteren werkte het prima met 1.3.8.
[ Voor 51% gewijzigd door cacofant op 12-06-2023 19:49 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Deze status had ik toen ik een tijd geleden de Sessy ging installeren. Ik heb toen toch op installeren gedrukt, daarna waren de firmware versies weer oke.
Alles spanningsloos gemaakt.. volgens mij was dat de truc
Tesla Model 3 RWD (2023)
Volgens mij werkt het na alles spanningsloos te maken gelukkig weer. Al moest ik wel eerst een waterkoker aanzetten voor de accu actief werd. Nu loopt ie door op accu.
Communicatie met cloud is all well 20 minuten weg zegt het oranje bolletje in de lokale interface..
Communicatie met cloud is all well 20 minuten weg zegt het oranje bolletje in de lokale interface..
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik ben nog niet echt onder de indruk van de update... Draai ROI. gebeurt niks....cacofant schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:01:
Alles spanningsloos gemaakt.. volgens mij was dat de truc
/f/image/NFeAD8MuNZmlgmdEnB61riZf.png?f=fotoalbum_large)
Oeps, die melding zou niet weergeven moeten worden bij aansluiting via ethernet, zo krijgen we onze fleet management nooit 99% storingsloospsdata schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:45:
[...]
Dit is op zich een mooie optie /sysinfo![]()
Maar de melding ontrend wifi niet verbonden is natuurlijk een beetje overbodig.
[Afbeelding]
Ik heb ze vast op een kabeltje zitten, en als je geen ip hebt kun je ook niet naar /sysinfo![]()
Het lijkt er wel op dat het steeds stabieler word.
Knap werk @Twan_V en z'n team.
Zojuist weer begonen met een ontlading.

Ik ben wel onder de indruk als ik het mag zeggen, zoals je in sysinfo ziet ervaart de cloud storing. Dat is meteen de reden dat ROI niet kan werken, want die heeft cloud communicatie nodig voor het laadschema. Ik snap natuurlijk dat je wil dat het wèl werkt, dat willen wij ook maar nu kunnen we heel gericht zien waar het mis gaat en daarop verbeteren.RS83 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:01:
[...]
Ik ben nog niet echt onder de indruk van de update... Draai ROI. gebeurt niks....[Afbeelding]
De embedded firmware updates staan helemaal los van de portal updates, morgen of woensdag weer een update van de portal.
Volgens mij gaat de /sysinfo niet over de werking van de verschillende modi maar meer over de staat van de Sessy zelf. Of er fouten zijn errors, communicatie storingen etc.
Ik ben er alleen nog niet achter hoe de grafiek gelezen moet worden. Bij mij is de grafiek bijvoorbeeld maar 24 uur, bij @RS83 is de grafiek 48 uur. Bij mij staan er geen rode of groene punten in etc.
Ik ben er alleen nog niet achter hoe de grafiek gelezen moet worden. Bij mij is de grafiek bijvoorbeeld maar 24 uur, bij @RS83 is de grafiek 48 uur. Bij mij staan er geen rode of groene punten in etc.
Is het laadschema ook (al) in te zien via de API?Twan_V schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:39:
Ik ben wel onder de indruk als ik het mag zeggen, zoals je in sysinfo ziet ervaart de cloud storing. Dat is meteen de reden dat ROI niet kan werken, want die heeft cloud communicatie nodig voor het laadschema. Ik snap natuurlijk dat je wil dat het wèl werkt, dat willen wij ook maar nu kunnen we heel gericht zien waar het mis gaat en daarop verbeteren.
Hallo Twan, natuurlijk mag je dat zeggen, Het is voor de gebruiker alleen totaal niet relevant. ik heb hier wel wat vragen bij; waarom is constante cloud communicatie nodig ? ROI maakt toch gebruik van day ahead pricing? is al 24 uur van te voren bekent ? Het lijkt mij dat de portal hier helemaal los van staat?Twan_V schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:39:
[...]
Oeps, die melding zou niet weergeven moeten worden bij aansluiting via ethernet, zo krijgen we onze fleet management nooit 99% storingsloos
[...]
Ik ben wel onder de indruk als ik het mag zeggen, zoals je in sysinfo ziet ervaart de cloud storing. Dat is meteen de reden dat ROI niet kan werken, want die heeft cloud communicatie nodig voor het laadschema. Ik snap natuurlijk dat je wil dat het wèl werkt, dat willen wij ook maar nu kunnen we heel gericht zien waar het mis gaat en daarop verbeteren.
De embedded firmware updates staan helemaal los van de portal updates, morgen of woensdag weer een update van de portal.
[ Voor 14% gewijzigd door RS83 op 12-06-2023 22:22 ]
Als je minder afhankelijk ŵilt zijn van de cloud kun je een home automation systeem gebruiken die Sessy lokaal aanstuurt. Homey bijvoorbeeld 😉
Uur geleden toch maar geüpdatet, ging even goed voor paar minuten na de updates. Daarna gingen alle twee batterij dongles en p1 dongle in storing omdat de Cloud niet bereikbaar was.
Batterijen lijken met NOM wel gewoon goed door te draaien (= af en toe overproductie en af en toe onder)
Batterijen lijken met NOM wel gewoon goed door te draaien (= af en toe overproductie en af en toe onder)
Misschien een idee voor de makers om bij een cloud storting de mogelijkheid te geven een backup strategie aan te kunnen geven, zodat je bij een externe storing niet met een accu zit die helemaal niets doet?
Voor de doorsnee gebruiker niet maar je zit nu op tweakersRS83 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:20:
[...]
Hallo Twan, natuurlijk mag je dat zeggen, Het is voor de gebruiker alleen totaal niet relevant. ik heb hier wel wat vragen bij; waarom is constante cloud communicatie nodig ? ROI maakt toch gebruik van day ahead pricing? is al 24 uur van te voren bekent ? Het lijkt mij dat de portal hier helemaal los van staat?
ROI maakt gebruikt van het laadschema dat verstuurd wordt vanaf de portal, daar heb je dus minimaal 2 keer per dag een verbinding voor nodig.
Nul op de Meter en de open modus zijn cloud al cloud onafhankelijk. Uiteraard willen we niet dat je afhankelijk bent van cloudErnstvV schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 06:59:
Misschien een idee voor de makers om bij een cloud storting de mogelijkheid te geven een backup strategie aan te kunnen geven, zodat je bij een externe storing niet met een accu zit die helemaal niets doet?
Ik zie in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 weer heel wat mensen met uitvallende omvormers door >253V.
Is er in dit topic ook iemand die dat heeft, en een voorbeeld heeft van een domoticascript dat een volt/watt response in Sessy realiseert? Dus precies zo hard laden dat de netspanning voor de omvormer onder de 253V blijft?
Met NOM is de kans groot dat de accu voor de middag al vol is, met deze strategie zou je meer opwek mogelijk maken.
Is er in dit topic ook iemand die dat heeft, en een voorbeeld heeft van een domoticascript dat een volt/watt response in Sessy realiseert? Dus precies zo hard laden dat de netspanning voor de omvormer onder de 253V blijft?
Met NOM is de kans groot dat de accu voor de middag al vol is, met deze strategie zou je meer opwek mogelijk maken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Goed idee, een nieuwe laad strategie: nul op de meter in combinatie met ‘uitgesteld’ laden. Waarbij je als gebruiker een tijds window aangeeft waarop geladen kan worden. Deze semi-automatische optie lijkt me niet moeilijk om toe te voegen. Dit automatisch doen via een forecast van opbrengst (zoals in HA aanwezig) is wat meer werk, dat kan op de backlog :-)Proton_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:12:
Ik zie in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 weer heel wat mensen met uitvallende omvormers door >253V.
Echt, mensen moeten ophouden met 'lijkt me niet moeilijk om toe te voegen', dit soort dingen loopt zo snel uit de hand. Eerst een handige user interface maken, dan debuggen, dan de kinderziektes na de uitrol, toevoegen aan de handleiding, vrij houden van conflicten met de andere strategieën en dan de rest van je leven dit moeten onderhouden.Arnrd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:27:
[...]
Goed idee, een nieuwe laad strategie: nul op de meter in combinatie met ‘uitgesteld’ laden. Waarbij je als gebruiker een tijds window aangeeft waarop geladen kan worden. Deze semi-automatische optie lijkt me niet moeilijk om toe te voegen. Dit automatisch doen via een forecast van opbrengst (zoals in HA aanwezig) is wat meer werk, dat kan op de backlog :-)
Lijkt me als je dit wilt, je dit in je HomeAssistant of Homey kunt doen. "Lijkt me niet moeilijk om daar te realiseren".
Het mooie aan de Sessy is dus de open modus
Als je iets wil qua aansturing wat er standaard niet inzit dan kun je het zelf programmeren via een domotica systeem en de open modus van de Sessy.
Als ze bij Sessy alle verschillende regelstrategieën moeten programmeren die de verschillende mensen willen dan heb je bijna een oneindige lijst met strategieën.
Ik denk juist dat de standaard NoM en open modus het sterke punt zijn van de Sessy. (ROI heb ik geen ervaring mee)
Als je iets wil qua aansturing wat er standaard niet inzit dan kun je het zelf programmeren via een domotica systeem en de open modus van de Sessy.
Als ze bij Sessy alle verschillende regelstrategieën moeten programmeren die de verschillende mensen willen dan heb je bijna een oneindige lijst met strategieën.
Ik denk juist dat de standaard NoM en open modus het sterke punt zijn van de Sessy. (ROI heb ik geen ervaring mee)
Hallo @Twan_V,
Viel mij al vaker wellicht op maar nu met een screen shot.
Lopen julie interne klokken wel gelijk dmv 1 time source ?
Mij opstelling :Hij staat op ROI
Prijs grafiek goedkoopste uren 12 tot 15 uur
:fill(white):strip_exif()/f/image/4kHh2QJtd6jQWi78U7rhSWEt.png?f=user_large)
Hij begon pas met laden op 13 uur en draait nu nog Na 15 uur
:fill(white):strip_exif()/f/image/5CFwlalpVFoEEmU8Nqpn3N3U.png?f=user_large)
Wellicht doen jullie dit express, maar het zou ook kunnen dat de tijd source niet overal goed zo worden toegepast. Het is trouwens ook nergens een instelling die je kunt maken/zetten (tijdsource ntp (Europa-Amsterdam)
Bij voorbeeld naar ntp1.time.nl of nl.pool.ntp.org of eigen interne source
Dan weet je dat je tijdbasis wel altijd goed is (in sync)
Wellicht een punt van verbetering,
:fill(white):strip_exif()/f/image/4kHh2QJtd6jQWi78U7rhSWEt.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5CFwlalpVFoEEmU8Nqpn3N3U.png?f=user_large)
Wellicht doen jullie dit express, maar het zou ook kunnen dat de tijd source niet overal goed zo worden toegepast. Het is trouwens ook nergens een instelling die je kunt maken/zetten (tijdsource ntp (Europa-Amsterdam)
[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 13-06-2023 16:13 ]
Faceless schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:34:
[...]
Echt, mensen moeten ophouden met 'lijkt me niet moeilijk om toe te voegen', dit soort dingen loopt zo snel uit de hand. Eerst een handige user interface maken, dan debuggen, dan de kinderziektes na de uitrol, toevoegen aan de handleiding, vrij houden van conflicten met de andere strategieën en dan de rest van je leven dit moeten onderhouden.
Lijkt me als je dit wilt, je dit in je HomeAssistant of Homey kunt doen. "Lijkt me niet moeilijk om daar te realiseren".
Hulde voor deze opmerkingen heren, features bedenken kunnen we hier ook maar dit is precies waarom de open modus gemaakt is! Er zitten altijd veel meer edge cases aan het maken van extra features dan je initieel zou denken. Zet dat risico tegenover het aantal klanten dat er gebruikt van wilt maken en je hebt iets dat een bedrijf precies niet wilt, de route naar de curator.Faceless schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:34:
[...]
Echt, mensen moeten ophouden met 'lijkt me niet moeilijk om toe te voegen', dit soort dingen loopt zo snel uit de hand. Eerst een handige user interface maken, dan debuggen, dan de kinderziektes na de uitrol, toevoegen aan de handleiding, vrij houden van conflicten met de andere strategieën en dan de rest van je leven dit moeten onderhouden.
Gaarne dit soort dingen op de mail te zetten, tweakers is geen support chat hepsdata schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:37:
Hallo @Twan_V,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaar dat ik bij jullie zelf ook meerdere malen aangeef om zelf een support systeem, forum off ticket systeem op te zetten. waar je gemakelijk ook je ticket kunt volgen. (is in de mail niet altijd handig)Twan_V schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:02:
[...]
Gaarne dit soort dingen op de mail te zetten, tweakers is geen support chat he
Misschien zijn ze wel druk bezig met accus bouwen en hebben ze geen tijd (en/of behoefte) om een IT bedrijf te worden.psdata schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:06:
[...]
Vandaar dat ik bij jullie zelf ook meerdere malen aangeef om zelf een support systeem, forum off ticket systeem op te zetten. waar je gemakelijk ook je ticket kunt volgen. (is in de mail niet altijd handig)

Waar vind ik een spec van de Sessy API die zit achter: ‘Sessy mag alleen werkzaam zijn tussen’ in te stellen?
Voor iedereen die de Sessy met Node-Red wil laten werken, er is een OpenAPI node beschikbaar. Bij de instellingen van de Node moet je linken na <ip sessy>/api_docs.yaml. De Node haalt dan zelf de opties op die mogelijk zijn en in de API documentatie staan.
meer info op https://flows.nodered.org/node/openapi-red
meer info op https://flows.nodered.org/node/openapi-red
Dat is het endpoint /api/v1/system/settings. Ik gebruik dit in de integratie op basis van de source code van de WebUI.Arnrd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:53:
Waar vind ik een spec van de Sessy API die zit achter: ‘Sessy mag alleen werkzaam zijn tussen’ in te stellen?
- Een GET geeft je de huidige settings.
- Een POST met als body de huidige settings minus het 'status' veld update de instellingen.
Let wel op dat je hiermee ook de overige instellingen kunt aanpassen, zoals de ingestelde maximale stroom van je installatie. Even goed opletten dus, weet wat je doet voordat je hier iets naartoe stuurt. Twan wil hier geen support requests over zien
Dank voor de info, maar ongedocumenteerde API’s gebruiken doe ik liever niet…ik zal kijken of ik de Power Setpoint API kan gebruiken voor ‘uitgesteld laden’PimDoos schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:11:
[...]
Dat is het endpoint /api/v1/system/settings. Ik gebruik dit in de integratie op basis van de source code van de WebUI.
- Een GET geeft je de huidige settings.
- Een POST met als body de huidige settings minus het 'status' veld update de instellingen.
Let wel op dat je hiermee ook de overige instellingen kunt aanpassen, zoals de ingestelde maximale stroom van je installatie. Even goed opletten dus, weet wat je doet voordat je hier iets naartoe stuurt. Twan wil hier geen support requests over zien
Als de API gedocumenteerd is op het device zelf is dat toch genoeg?Arnrd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:50:
[...]
Dank voor de info, maar ongedocumenteerde API’s gebruiken doe ik liever niet…ik zal kijken of ik de Power Setpoint API kan gebruiken voor ‘uitgesteld laden’
er is verschil tussen gedocumenteerd en gedocumenteerdworker schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:36:
[...]
Als de API gedocumenteerd is op het device zelf is dat toch genoeg?
de 'officiele' API staat netjes beschreven in de api_docs.yaml files op de Sessy en P1 dongle. Daarin staat beschreven wat je kunt doen, hoe je het moet sturen en wat de response is.
Deze omschrijving is er niet voor de system settings. Inmiddels is er wel bekend hoe het werkt maar het staat nergens gedocumenteerd...
Beste Tweakers,
ik zit voor eind 2024 of 2025 al te kijken voor een thuisaccu. Alleen zit ik met het volgende probleem. Wij hebben een vrijstaand huis met linker en rechter dakvlak. Rechter is met 20 Zonnepanelen a 310 watt omvormer Goodwe 5000 d-NS (2015) 400 volt systeem met 2 strings.
Aan de ander kant heb ik 20 SUNPOWER Zonnepanelen MAXEON MAX6 435W IQ7A 220 volt (2021).
De vraag is hoe krijg ik deze 2 verschillende systemen met Sessy gekoppeld??
ik zit voor eind 2024 of 2025 al te kijken voor een thuisaccu. Alleen zit ik met het volgende probleem. Wij hebben een vrijstaand huis met linker en rechter dakvlak. Rechter is met 20 Zonnepanelen a 310 watt omvormer Goodwe 5000 d-NS (2015) 400 volt systeem met 2 strings.
Aan de ander kant heb ik 20 SUNPOWER Zonnepanelen MAXEON MAX6 435W IQ7A 220 volt (2021).
De vraag is niet relevant. De Sessy is een AC systeem dat onafhankelijk van de Omvormer werkt. Er wordt wel geadviseerd om hem aan te sluiten op dezelfde kabel/groep. Je kan in dit geval een van de verbindingen kiezen of de Sessy helemaal apart op een eigen groep zetten.bjornricardo33 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:09:
Beste Tweakers,
Zo dat is een fors PV vermogen. Denk je ook aan meerdere Sessy's?bjornricardo33 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:09:
Beste Tweakers,
Zoals hierboven al gemeld is de koppeling met AC, dus in principe kun je de Sessy('s) overal in huis neerzetten.
Echter, vlakbij de PV inverter heeft het voordeel dat de stroom die wordt opgewekt (voor een deel) meteen de Sessy in kan. Die stroom hoeft dus niet eerst naar de meterkast te lopen, om dan vervolgens via een andere groep en verbinding naar de Sessy te gaan. Dit heeft 2 voordelen: 1) minder stroom -> minder spanningsval over de leidingen -> minder gauw uitval van je PV als het net bij de 253V in de buurt komt (speelt bij jou misschien helemaal niet) en 2) minder verliezen (25m 2.5mm koperkabel (12.5m heen en weer heb je al gauw naar zolder) is gewoon 2% verlies.
Wel kan je dit maar voor 1 fase doen, en ik vermoed dat jij twee 3-fase PV inverters hebt. Dus ja, dan moet je maar 6 Sessy's kopen
Als die paar % verlies zo belangrijk is zou ik niet voor een AC gekoppeld systeem gaan. Een DC gekoppeld systeem heeft een omzetting minder verlies. En je hebt maar één BMS in plaats van zes.worker schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:23:
[...]
Zo dat is een fors PV vermogen. Denk je ook aan meerdere Sessy's?
Zoals hierboven al gemeld is de koppeling met AC, dus in principe kun je de Sessy('s) overal in huis neerzetten.
Echter, vlakbij de PV inverter heeft het voordeel dat de stroom die wordt opgewekt (voor een deel) meteen de Sessy in kan. Die stroom hoeft dus niet eerst naar de meterkast te lopen, om dan vervolgens via een andere groep en verbinding naar de Sessy te gaan. Dit heeft 2 voordelen: 1) minder stroom -> minder spanningsval over de leidingen -> minder gauw uitval van je PV als het net bij de 253V in de buurt komt (speelt bij jou misschien helemaal niet) en 2) minder verliezen (25m 2.5mm koperkabel (12.5m heen en weer heb je al gauw naar zolder) is gewoon 2% verlies.
Wel kan je dit maar voor 1 fase doen, en ik vermoed dat jij twee 3-fase PV inverters hebt. Dus ja, dan moet je maar 6 Sessy's kopen
Een vraag is altijd relevant.hanev001 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:14:
[...]
De vraag is niet relevant. De Sessy is een AC systeem dat onafhankelijk van de Omvormer werkt. Er wordt wel geadviseerd om hem aan te sluiten op dezelfde kabel/groep. Je kan in dit geval een van de verbindingen kiezen of de Sessy helemaal apart op een eigen groep zetten.
Het antwoord is misschien niet wat je verwacht
Dat is makkelijk gezegd, maar als de PV inverters die je al hebt hangen dat niet ondersteunen, dan zou je nieuwe hybride inverters moeten aanschaffen. Het is de vraag of je dat terugverdient.ErnstvV schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:40:
[...]
Als die paar % verlies zo belangrijk is zou ik niet voor een AC gekoppeld systeem gaan. Een DC gekoppeld systeem heeft een omzetting minder verlies. En je hebt maar één BMS in plaats van zes.
In mijn ogen moet je voor een systeem dat je neerzet voor 15 jaar niet te makkelijk 2% verlies wegwuiven als je die kunt voorkomen met slimme keuzes.
Wij hebben sinds 12 Mei 2 X Sessy in gebruik ze staan beide in NOM modus
Daarnaast hebben wij 16X 375PW op het zuiden met een jaar opbrengst van ongeveer 5000KWh
Verder hebben wij nog een elektrisch auto Renaul Zoe 40KWh
Het jaarlijks stroom verbruik is ongeveer 9000KWh
Verder hebben wij vanaf 12 Mei een dynamisch energie contract via de ANWB.
Ik zie in dit forum regelmatig discussies voorbij komen over de kosten en baten van een thuis accu en of het handig is om een dynamisch energie contract te hebben.
Graag wil ik even mijn bevindingen tot nu toe even delen via dit forum om zo te kunnen bijdragen aan de discussie over het nut van een thuis accu.
Zoals jullie kunnen zien (zie plaatjes) was in Mei en juni de gemiddelde stroom prijs ongeveer 13 cent per KWh en het bedrag voor de terug geleverde stroom ongeveer 20 cent per KWh.
Dat deze bedragen zo laag zijn komt door de combinatie van de thuis accu en het dynamisch stroom tarief.
Graag hoor ik of er meer mensen zijn met de zelfde ervaringen of opmerkingen.
Wanner ik ergens iets over het hoofd zie hoor ik het ook graag
/f/image/8auFGJ7s38FUEEBGM3TLnq4r.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZaSqUFrCQCFlESqEW6BUUNqK.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Jdn7zoQwtqM0rMVIKtJRKsrF.png?f=user_large)
Daarnaast hebben wij 16X 375PW op het zuiden met een jaar opbrengst van ongeveer 5000KWh
Verder hebben wij nog een elektrisch auto Renaul Zoe 40KWh
Het jaarlijks stroom verbruik is ongeveer 9000KWh
Verder hebben wij vanaf 12 Mei een dynamisch energie contract via de ANWB.
Ik zie in dit forum regelmatig discussies voorbij komen over de kosten en baten van een thuis accu en of het handig is om een dynamisch energie contract te hebben.
Graag wil ik even mijn bevindingen tot nu toe even delen via dit forum om zo te kunnen bijdragen aan de discussie over het nut van een thuis accu.
Zoals jullie kunnen zien (zie plaatjes) was in Mei en juni de gemiddelde stroom prijs ongeveer 13 cent per KWh en het bedrag voor de terug geleverde stroom ongeveer 20 cent per KWh.
Dat deze bedragen zo laag zijn komt door de combinatie van de thuis accu en het dynamisch stroom tarief.
Graag hoor ik of er meer mensen zijn met de zelfde ervaringen of opmerkingen.
/f/image/8auFGJ7s38FUEEBGM3TLnq4r.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZaSqUFrCQCFlESqEW6BUUNqK.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Jdn7zoQwtqM0rMVIKtJRKsrF.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/9srOUE9qwHYfF1wip5cVhg1E.png?f=user_large)
Ik zou even kijken naar je gebruik van de eenheid KWarko010 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:46:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
/f/image/be2BKunUz5X1hXjBApxTR5W9.png?f=fotoalbum_large)
Ik zat in mei gemiddeld rond 10 cent per netto gebruikte kWh, inclusief btw/belastingen en opslagen. Dat is berekend als: (kosten gebruikte kWh - opbrengst teruggeleverde kWh) / netto verbruikte kWh.
Dat ik Sessy ben gaan gebruiken heeft zeker een positief effect gehad op mijn gemiddelde kWh prijs. Sessy heeft in mei ca. 20 euro netto opgeleverd, op een netto verbruik van 220kWh.
Mijn zonnepanelen hebben in mei ca. 240kWh opgeleverd, met ruim 50 euro opbrengst (ruim 21 cent per kWh)
Ter info: ik gebruik dynamische tarieven (op dit moment Zonneplan), en kan 100% salderen.
[ Voor 25% gewijzigd door gruijter op 15-06-2023 12:29 ]
Je kunt toch niet salderen bij zonneplan?gruijter schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:04:
[Afbeelding]
Ik zat in mei gemiddeld rond 10 cent per netto gebruikte kWh, inclusief btw/belastingen en opslagen. Dat is berekend als: (kosten gebruikte kWh - opbrengst teruggeleverde kWh) / netto verbruikte kWh.
Dat ik Sessy ben gaan gebruiken heeft zeker een positief effect gehad op mijn gemiddelde kWh prijs. Sessy heeft in mei ca. 20 euro netto opgeleverd, op een netto verbruik van 220kWh.
Mijn zonnepanelen hebben in mei ca. 240kWh opgeleverd, met ruim 50 euro opbrengst (ruim 21 cent per kWh)
Ter info: ik gebruik dynamische tarieven (op dit moment Zonneplan), en kan 100% salderen.
Ikzelf zit ook bij zonneplan maar stap nu over naar vast jaarcontract om te salderen...ik heb 1500kWh over elk jaar. Heb ook twee sessy's besteld.
Waar haal je dat vandaan? Is zelfs wettelijk verplicht volgens mij....Michel242186 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:05:
Je kunt toch niet salderen bij zonneplan?
https://www.zonneplan.nl/...ervergoeding-zonnepanelen
Even gelezen wat er in jouw link staat. Daar haal ik uit dat ze wel salderen over het belasting deel maar niet over de opgewekte en terug geleverde stroom maar dat voor beide marktprijs wordt gerekend en dat dit per maand wordt gedaan. In het geval van negatieve prijzen, zoals deze maand al een aantal keren is voorgekomen moet je dus zelfs betalen voor teruglevering.gruijter schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:15:
[...]
Waar haal je dat vandaan? Is zelfs wettelijk verplicht volgens mij....
https://www.zonneplan.nl/...ervergoeding-zonnepanelen
Het wegstrepen van je zomer overschot tegen je winter verbruik is niet mogelijk.
Inderdaad, bij negatieve prijzen zonnepanelen uit! En je wasdroger aan:). Hopelijk heb je wat domotica die dat voor je regelt. (Homey, Home Asisstant, zelf iets in Node-red/MQTT of zo geknutseld.)hanev001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:23:
[...]
... In het geval van negatieve prijzen, zoals deze maand al een aantal keren is voorgekomen moet je dus zelfs betalen voor teruglevering.
....
rene037 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:31:
Inderdaad, bij negatieve prijzen zonnepanelen uit!
[ Voor 6% gewijzigd door gruijter op 15-06-2023 13:40 ]
Precies! Mijn Homey regelt dat allemaal. Ook autolader aan, vaatwasser aan, wasmachine aan, droger aan, en natuurlijk Sessy aan! Dat alles is een paar weekenden geleden gebeurd terwijl ik op een zonnig terrasje in Budapest zat. Ik heb toen op afstand wel Sessy een tandje terug gedraaid, want liep aardig tegen de 35A grens aan van mijn hoofdzekering 😎
[ Voor 3% gewijzigd door gruijter op 15-06-2023 13:42 ]
bij dynamische tarieven gaat salderen van het levertarief op uurbasis. Belastingen op jaarbasis.hanev001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:23:
[...]
Even gelezen wat er in jouw link staat. Daar haal ik uit dat ze wel salderen over het belasting deel maar niet over de opgewekte en terug geleverde stroom maar dat voor beide marktprijs wordt gerekend en dat dit per maand wordt gedaan. In het geval van negatieve prijzen, zoals deze maand al een aantal keren is voorgekomen moet je dus zelfs betalen voor teruglevering.
Het wegstrepen van je zomer overschot tegen je winter verbruik is niet mogelijk.
Ik overweeg een Sessy. Is er ergens iets te vinden over wat instelbaar is via de portal? bijv. alleen terug leveren tussen bepaalde tijden of max stroom naar de Sessy
Dit is er op dit moment instelbaar via het portal.Ies Korpershoek schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:31:
Ik overweeg een Sessy. Is er ergens iets te vinden over wat instelbaar is via de portal? bijv. alleen terug leveren tussen bepaalde tijden of max stroom naar de Sessy
Om het maximale uit je Sessy heb je een home automation platform nodig, zoals Homey of Home Assistant.
/f/image/WTNXIgBlYXs3v4CEtXVee5Qa.png?f=fotoalbum_large)
en op tweede schermpjeIes Korpershoek schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:31:
/f/image/4VnxdrtpJ5OX78HZT5IeiqOX.png?f=fotoalbum_large)
De huishoud in stellingen aantal sessy's, fase ect.
Berendhaan / psdata
Hartelijk dank voor de info.
Hartelijk dank voor de info.
Ik heb de Sessy nu bijna 3 weken in gebruik. De Sessy staat zo ingesteld dat deze altijd NOM draait behalve als de auto oplaad zonder zonne-energie. Dus draait de Sessy nu constant NOM omdat ik genoeg zonne-energie voor de auto over heb
Eerste twee weken heb ik de standaard instellingen gebruikt, de RTE (Round Trip Efficiency) lag rond de 81% Afgelopen week de Sessy gelimiteerd op 1500W om te kijken wat dit met de RTE doet, dit is 82,4%. De Max setting doet dus niet heel veel qua efficiëntie. Iets dat ik ook wel verwachte. Komende weken eens de minimale laad/ontlaad setting omhoog zetten, kijken wat dit doet met de RTE. De Sessy hangt achter een Eastron MID kWh meter. Deze zou dus best nauwkeurig moeten zijn.
Overall eigenlijk erg tevreden over de Sessy, de NOM modus werkt behoorlijk goed. Bij normaal gebruik heb ik nu tussen de 0,2 en 0,4kWh per dag van het net nodig. Volgens mij komt dit vooral door de Quooker. Je ziet dat de Sessy bij een stabiele load echt 0 op de meter is, maar bij de Quooker die af en toe een paar seconden bij warmt is de Sessy net te traag. Dit kan natuurlijk ook komen door mijn DSMR 4 meter. Deze geeft maar om de 10sec een update wat het hele systeem natuurlijk best traag maakt.
Af en toe nog wel wat kleine bugjes, deze geef ik door aan Sessy en volgens mij wordt dit ook goed opgepakt.
Eerste twee weken heb ik de standaard instellingen gebruikt, de RTE (Round Trip Efficiency) lag rond de 81% Afgelopen week de Sessy gelimiteerd op 1500W om te kijken wat dit met de RTE doet, dit is 82,4%. De Max setting doet dus niet heel veel qua efficiëntie. Iets dat ik ook wel verwachte. Komende weken eens de minimale laad/ontlaad setting omhoog zetten, kijken wat dit doet met de RTE. De Sessy hangt achter een Eastron MID kWh meter. Deze zou dus best nauwkeurig moeten zijn.
Overall eigenlijk erg tevreden over de Sessy, de NOM modus werkt behoorlijk goed. Bij normaal gebruik heb ik nu tussen de 0,2 en 0,4kWh per dag van het net nodig. Volgens mij komt dit vooral door de Quooker. Je ziet dat de Sessy bij een stabiele load echt 0 op de meter is, maar bij de Quooker die af en toe een paar seconden bij warmt is de Sessy net te traag. Dit kan natuurlijk ook komen door mijn DSMR 4 meter. Deze geeft maar om de 10sec een update wat het hele systeem natuurlijk best traag maakt.
Af en toe nog wel wat kleine bugjes, deze geef ik door aan Sessy en volgens mij wordt dit ook goed opgepakt.
Heel mooie informatie,DJP! schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:33:
Ik heb de Sessy nu bijna 3 weken in gebruik. De Sessy staat zo ingesteld dat deze altijd NOM draait behalve als de auto oplaad zonder zonne-energie. Dus draait de Sessy nu constant NOM omdat ik genoeg zonne-energie voor de auto over heb![]()
SMR 4 meter. Deze geeft maar om de 10sec een update wat het hele systeem natuurlijk best traag maakt.
Maak je gebruik van NOM van Sessy zelf, of stuur je de Sessy zelf aan?
Ik gebruik de regeling van de Sessy zelf. Ik heb er wel aan gedacht om zelf een NOM regeling te knutselen maar de regeling van Sessy werkt beter dan verwacht.Peterhardenberg schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:05:
[...]
Heel mooie informatie,
Maak je gebruik van NOM van Sessy zelf, of stuur je de Sessy zelf aan?
En in de toekomst gaat de standaard NOM regeling nog beter worden d.m.v. firmware updates volgens de mensen van Sessy zelf.
Ik heb recent een sessy gekregen en ik ben opzoek naar de details/documentatie van de verschillende laadstrategieen.
Bijvoorbeeld: op basis van welk verschil wordt op opgeladen of terug geleverd bij gebruik van return of investment?
Dit zou nuttige informatie kunnen zijn voor de topic starter.
Bijvoorbeeld: op basis van welk verschil wordt op opgeladen of terug geleverd bij gebruik van return of investment?
Dit zou nuttige informatie kunnen zijn voor de topic starter.
I ik vind de NOM regeling nou niet echt goed werken als ik eerlijk ben. Meeste nachten verbruik ik nog steeds 400W ofzo wat op de een of andere manier niet uit de accu gehaald wordt.DJP! schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:34:
[...]
Ik gebruik de regeling van de Sessy zelf. Ik heb er wel aan gedacht om zelf een NOM regeling te knutselen maar de regeling van Sessy werkt beter dan verwacht.
En in de toekomst gaat de standaard NOM regeling nog beter worden d.m.v. firmware updates volgens de mensen van Sessy zelf.
Er zijn uren in de nacht dat verbruik hetzelfde is, maar dan geeft de accu niets. Dat vind ik vreemd.
Tesla Model 3 RWD (2023)
@AJediIAm volgens mij is er nog geen gebruikershandleiding waarin de details van de verschillende modussen staan beschreven.
@cacofant Mijn nacht verbruik schommelt tussen de 250W en 350W met af en toe een piekje van de Quooker. De Sessy houdt dit netjes rond het 0-punt (op de pieken na dan) Als jou het verbruik 400W is dan zal de Sessy in NOM toch ook moeten werken? Staat het minimaal afgifte vermogen goed ingesteld?
Anders contact opnemen met Sessy, ze kunnen volgens mij met je meekijken om te zien wat er niet goed gaat.
@cacofant Mijn nacht verbruik schommelt tussen de 250W en 350W met af en toe een piekje van de Quooker. De Sessy houdt dit netjes rond het 0-punt (op de pieken na dan) Als jou het verbruik 400W is dan zal de Sessy in NOM toch ook moeten werken? Staat het minimaal afgifte vermogen goed ingesteld?
Anders contact opnemen met Sessy, ze kunnen volgens mij met je meekijken om te zien wat er niet goed gaat.
Verbruikt jouw huis de hele nacht 400W? Dat is echt heel veel, dan moet je speciale verbruikers hebben als vijverpompen. Of bedoel je misschien 400Wh, oftewel 0.4kWh? En waar lees je dat dan af?cacofant schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:46:
[...]
I ik vind de NOM regeling nou niet echt goed werken als ik eerlijk ben. Meeste nachten verbruik ik nog steeds 400W ofzo wat op de een of andere manier niet uit de accu gehaald wordt.
Er zijn uren in de nacht dat verbruik hetzelfde is, maar dan geeft de accu niets. Dat vind ik vreemd.
Wat bedoel je met die laatste zin? Verbruik is gedurende die uren hetzelfde als wat?
Oworker schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:20:
[...]
Verbruikt jouw huis de hele nacht 400W? Dat is echt heel veel, dan moet je speciale verbruikers hebben als vijverpompen. Of bedoel je misschien 400Wh, oftewel 0.4kWh? En waar lees je dat dan af?
Wat bedoel je met die laatste zin? Verbruik is gedurende die uren hetzelfde als wat?
Ons huis verbruikt de hele nacht 1100W+
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
400W is niet heel veel. Wel wat bovengemiddeld maar niet bijzonder.worker schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:20:
[...]
Verbruikt jouw huis de hele nacht 400W? Dat is echt heel veel, dan moet je speciale verbruikers hebben als vijverpompen. Of bedoel je misschien 400Wh, oftewel 0.4kWh? En waar lees je dat dan af?
Ik gok een warmtepompboiler die 's nachts het vat rustig naar 50 stookt.
Ons minimale verbruik 's nachts is ook iets boven de 600Wh per uur. Warmtepomp (goed, die zal in deze tijd 's nachts niet zo gek veel doen), pomp van de vloerverwarming (om te koelen), twee koelkasten, een vriezer, een quooker, ventilatie. 't telt allemaal best wel op.worker schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:20:
[...]
Ik heb zo'n vermoeden dat mensen hier W en Wh door elkaar gooien:de Peer schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:29:
[...]
400W is niet heel veel. Wel wat bovengemiddeld maar niet bijzonder.
8 uur x 400W = 3200 Wh = 3,2 kWh
Ik gebruik in een nacht ca 1,6 kWh met een gemiddeld vermogen van 1600/8 = 200 W (waarvan 50 W voor de pompen van mijn passieve vloerkoeling).
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ieder uur van de nacht 600Wh verbruik. Ik had ook gewoon 600W per uur kunnen zeggen, maar dan zijn er weer mensen die denken dat ik 0.6kWh verbruik gedurende de nacht bedoel.Gramser schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:01:
Wat is nou weer 600Wh per uur?
Ftfyanboni schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:21:
[...]
Ieder uur van de nacht 600Wh verbruik. Ik had ook gewoon 600W kunnen zeggen, dan zijn er weer mensen die begrijpen wat ik bedoel.
h/h valt wiskundig tegen elkaar weg, dus Wh/h = W.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hier ook een geïnteresseerd meelezer en eventueel koper.
Batch 4 is dus als ik het goed begrijp voor uitlevering eind 2023/begin 2024 gepland?
Batch 4 is dus als ik het goed begrijp voor uitlevering eind 2023/begin 2024 gepland?
Onlangs mijn Sessy geleverd gekregen. Ik had vanwege een slappe muur gekozen voor een staande opstelling. Je krijgt er dan keurig vier pootjes bij geleverd. Mooi systeem!
Ik heb een dynamisch energiecontract dus ben gestart in de ROI-modus. Dat werkte op zich goed, maar soms vind ik het prijsverschil gedurende een dag te klein om de Sessy een volledige cyclus te laten draaien. Sowieso verlies je al een kleine 20% vanwege de round trip efficiency en iedere cyclus gaat af van de levensduur. Daarom stuur ik het laden en ontladen soms handmatig via de API aan. In verband daarmee twee vragen:
1) Weet iemand of het kwaad kan om een Sessy een paar dagen op 0% of op 100% SOC te laten staan? Naar ik begrepen heb zit er een ingebouwde veiligheidsmarge in het systeem, dus 0% is in werkelijkheid niet helemaal leeg en 100% is in werkelijkheid niet helemaal vol. Maar is het misschien toch niet beter om bijvoorbeeld tot 90% te laden als je weet dat de prijzen de volgende dag te laag zullen zijn om terug te leveren zodat de Sessy één of meerdere dagen volgeladen in de wacht moet staan? Hetzelfde voor het omgekeerde: is het misschien beter om de Sessy op 10% i.p.v. 0% te laten staan als je weet dat je één of meerdere dagen zult moeten wachten totdat het prijsverschil weer hoog genoeg is om te gaan laden?
2) Weet iemand of een 10% - 90% - 10% round trip een betere energy efficiency heeft dan een 0% - 100% - 0% round trip?
Ik heb een dynamisch energiecontract dus ben gestart in de ROI-modus. Dat werkte op zich goed, maar soms vind ik het prijsverschil gedurende een dag te klein om de Sessy een volledige cyclus te laten draaien. Sowieso verlies je al een kleine 20% vanwege de round trip efficiency en iedere cyclus gaat af van de levensduur. Daarom stuur ik het laden en ontladen soms handmatig via de API aan. In verband daarmee twee vragen:
1) Weet iemand of het kwaad kan om een Sessy een paar dagen op 0% of op 100% SOC te laten staan? Naar ik begrepen heb zit er een ingebouwde veiligheidsmarge in het systeem, dus 0% is in werkelijkheid niet helemaal leeg en 100% is in werkelijkheid niet helemaal vol. Maar is het misschien toch niet beter om bijvoorbeeld tot 90% te laden als je weet dat de prijzen de volgende dag te laag zullen zijn om terug te leveren zodat de Sessy één of meerdere dagen volgeladen in de wacht moet staan? Hetzelfde voor het omgekeerde: is het misschien beter om de Sessy op 10% i.p.v. 0% te laten staan als je weet dat je één of meerdere dagen zult moeten wachten totdat het prijsverschil weer hoog genoeg is om te gaan laden?
2) Weet iemand of een 10% - 90% - 10% round trip een betere energy efficiency heeft dan een 0% - 100% - 0% round trip?
Een veel gemaakte fout. Wattuur heeft ook een ongelukkig gekozen naam, mensen die al niet gevoelsmatig snappen wat de eenheid watt vertegenwoordigt (en dat zijn er heel veel) maken er vaak "watt per uur" van. Helaas is het nu te laat, maar we waren beter af geweest als we hiervoor de eenheid Joule hadden gebruikt. Oh well.KC27 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:02:
Ik heb zo'n vermoeden dat mensen hier W en Wh door elkaar gooien:
Ik heb er ooit nog het Twitteraccount @Eenhedenpolitie voor opgericht, maar dat heb ik overgedragen aan iemand anders. Ik bleef bezig.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Tja, scroll terug naar het begin van het draadje en je ziet precies hoe iemand dat dus niet begreepProton_ schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:27:
[...]
Ftfy
h/h valt wiskundig tegen elkaar weg, dus Wh/h = W.
400W verbruik over de nacht is misschien niet veel, maar ik zou wel graag willen dat dit gewoon uit de accu komt, en dat gebeurd dus soms wel en soms niet..de Peer schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:29:
[...]
400W is niet heel veel. Wel wat bovengemiddeld maar niet bijzonder.
Tesla Model 3 RWD (2023)
@cacofant
Er hebben allerlei mensen geantwoord op mijn vraag, maar jij niet. Bedoel jij dat je 400 Wh in een nacht verbruikt (oftewel 0.4kWh) als de Sessy actief is in NOM?
Of bedoel jij dat je echt 400W verbruikt in de nacht, terwijl de accu nog niet leeg is?
In dat laatste geval is er duidelijk iets mis met je systeem.
In het eerste geval kan de oorzaak zijn dat er veel veraderingen zijn in het verbruik. En aangezien de Sessy maar eens per 10 seconden een update van je P1 krijgt, duurt het even voordat een verandering is weggeregeld. Daar is niks aan te doen.
Er hebben allerlei mensen geantwoord op mijn vraag, maar jij niet. Bedoel jij dat je 400 Wh in een nacht verbruikt (oftewel 0.4kWh) als de Sessy actief is in NOM?
Of bedoel jij dat je echt 400W verbruikt in de nacht, terwijl de accu nog niet leeg is?
In dat laatste geval is er duidelijk iets mis met je systeem.
In het eerste geval kan de oorzaak zijn dat er veel veraderingen zijn in het verbruik. En aangezien de Sessy maar eens per 10 seconden een update van je P1 krijgt, duurt het even voordat een verandering is weggeregeld. Daar is niks aan te doen.
@worker Ja beide dus, ik verbruik 0,4kWh in de nacht gemiddeld terwijl Sessy op NOM staat.
De ene nacht springt hij meer bij als de andere nacht, en soms helemaal niet. Terwijl de accu als ik naar bed ga tussen de 75 en 80 procent is meestal.
Verbruikers zijn elke nacht hetzelfde. Dat vind ik dus wel vreemd.
De ene nacht springt hij meer bij als de andere nacht, en soms helemaal niet. Terwijl de accu als ik naar bed ga tussen de 75 en 80 procent is meestal.
Tesla Model 3 RWD (2023)
niet beide dus, je moest kiezencacofant schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:08:
@worker Ja beide dus, ik verbruik 0,4kWh in de nacht gemiddeld terwijl Sessy op NOM staat.
10 uur 400W resulteert in 4 kWh, 10 uur 40W resulteert in 0,4 kWh.
wat is het nu?
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 19-06-2023 12:17 ]
@cacofantde Peer schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:13:
[...]
niet beide dus, je moest kiezenBeide is niet mogelijk.
10 uur 400W resulteert in 4 kWh, 10 uur 40W resulteert in 0,4 kWh.
wat is het nu?
Ik denk dat ik het snap! Als je 's ochtends op de kWh meter kijkt dan staat dat er in de nacht 0,4kWh geleverd is.
Ik heb dit ook, heb je iets van een boiler, Quooker of een ander apparaat wat af en toe aanspringt en dan een hoop stroom verbruikt?
Dit kan komen door een oudere slimmere meter die maar om de 10 seconden (of nog langer) een update geeft. De Sessy kan dan niet snel genoeg regelen dan ga je dus stroom van het net gebruiken. klopt het dat je dan in de nacht ook 0,4kWh naar het net toe levert?
je quote de verkeerde. ik stelde een vraag, en jij ook, aan @cacofantDJP! schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:50:
[...]
Ik denk dat ik het snap! Als je 's ochtends op de kWh meter kijkt dan staat dat er in de nacht 0,4kWh geleverd is.
Ik heb dit ook, heb je iets van een boiler, Quooker of een ander apparaat wat af en toe aanspringt en dan een hoop stroom verbruikt?
Dit kan komen door een oudere slimmere meter die maar om de 10 seconden (of nog langer) een update geeft. De Sessy kan dan niet snel genoeg regelen dan ga je dus stroom van het net gebruiken. klopt het dat je dan in de nacht ook 0,4kWh naar het net toe levert?
Vergeet die (oude) koelkast/vriezer niet die kan pendelen en een fijne inschakelpiek kan geven.DJP! schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:50:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 19-06-2023 12:56 ]
@cacofant
Realiseer je je wel dat 0.4kWh heel erg weinig is?
Realiseer je je wel dat 0.4kWh heel erg weinig is?
Dat klopt, maar NOM is niet echt NOM :-)
Hopelijk wordt de NOM regeling nog verder getuned.. zodat de Sessy iets sneller reageerd.
En nee ik heb een koelkast van een half jaar oud...
Hopelijk wordt de NOM regeling nog verder getuned.. zodat de Sessy iets sneller reageerd.
[ Voor 33% gewijzigd door cacofant op 19-06-2023 13:24 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
De NOM werkt prima, gegeven het feit dat er slechts 1x per 10 seconden een P1 update komt.
Als je een betere NOM wilt kun je die zelf bouwen met CT klemmen. Dan kun je de regeling 10x per seconde draaien als je wilt, en dus 100x zo snel reageren op de total stroom die jouw huis in of uit loopt. Dan kun je die 0.4kWh vermoedelijk 10-100x zo klein maken. Of dat de moeite loont kun je zelf bepalen.
In onderstaand Grafana screenshot zie je een voorbeeld van hoe het bij mij werkt. In de onderste grafiek zie het netto vermogen wat het huis in of uit gaat. In het bovenste plaatje het telwerk van de slimme meter wat toen actief was. Je ziet dat in 3 uur tijd er 0.03kWh netto verbruik was. Best mooi, beter dan bij jou, maar niet nul. Als jij meer van die verbruikers hebt die af en toe aan en uitgaan, dan verklaart dat jouw NOM resultaat.
Als je twijfelt of het bij jou goed werkt, post dan eens een plaatje zoals dit, misschien kunnen we je verder helpen.
Als je een betere NOM wilt kun je die zelf bouwen met CT klemmen. Dan kun je de regeling 10x per seconde draaien als je wilt, en dus 100x zo snel reageren op de total stroom die jouw huis in of uit loopt. Dan kun je die 0.4kWh vermoedelijk 10-100x zo klein maken. Of dat de moeite loont kun je zelf bepalen.
In onderstaand Grafana screenshot zie je een voorbeeld van hoe het bij mij werkt. In de onderste grafiek zie het netto vermogen wat het huis in of uit gaat. In het bovenste plaatje het telwerk van de slimme meter wat toen actief was. Je ziet dat in 3 uur tijd er 0.03kWh netto verbruik was. Best mooi, beter dan bij jou, maar niet nul. Als jij meer van die verbruikers hebt die af en toe aan en uitgaan, dan verklaart dat jouw NOM resultaat.
Als je twijfelt of het bij jou goed werkt, post dan eens een plaatje zoals dit, misschien kunnen we je verder helpen.
/f/image/2uklMJP667vMr1f1bzeTuStO.png?f=fotoalbum_large)
Mijn slimme meter en omvormer lezen ongeveer 4x per seconde het actuele verbruik uit, toch lukt het nog steeds niet om de pieken van bijvoorbeeld de Quooker goed af te vangen. Uiteindelijk heeft de accu ook eventjes tijd nodig om vermogen te leveren.cacofant schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:16:
Dat klopt, maar NOM is niet echt NOM :-)
Ik zit wel lager met mijn rest verbruik, ongeveer 2,4 kWh in 7 dagen.
Eerste foto is van een aantal dagen geleden, Sessy heeft lang niets geleverd in de nacht, tweede foto is van afgelopen nacht (dit zou ik inderdaad verwachten). Misschien is het verbruik dan net steeds onder de 50W drempelwaarde gebleven?
:strip_exif()/f/image/8f1onpL955z8OVwLdtRnqSvm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8f1onpL955z8OVwLdtRnqSvm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dFDkVDkdAwUjwPSuckP2fDih.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door cacofant op 19-06-2023 13:52 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Heb hier een Sessy besteld voor levering Q1-2024, lijkt me een mooie manier het eigenverbruik te vergroten als voorbereiding afbouw saldering. 3 fasen groepenkast met nog meer dan genoeg vrije 1- en 3-fasen aardlekautomaten beschikbaar. Ga hem niet aansluiten via de omvormer maar trek een kabel van groepenkast via kruipruimte naar garage waar de accu komt te hangen.
Wat is nu de beste optie, een 5-aderige kabel vanaf een driefasengroep naar de garage, afmonteren in een kast met klemmenstrook, en daar 1 Sessy op aansluiten met een 3 aderige kabel, en mogelijk later een 2e en eventueel 3e, of is dat niet volgens de regels? Anders elke Sessy een eigen 3 aderige kabel en 2 1 fase groepen gebruiken?
Ben van plan NOM mode te gaan gebruiken.
Verder, maakt het uit op welke fase je de Sessy zet? De meter saldeert intern heb ik gelezen. Mijn gevoel zegt dat je de Sessy het best op de fase kan zetten waar het meeste verbruik op zit wanneer de zon onder is?
Zonnepanelen zijn ook aanwezig, met een 3-fasen stringomvormer.
Wat is nu de beste optie, een 5-aderige kabel vanaf een driefasengroep naar de garage, afmonteren in een kast met klemmenstrook, en daar 1 Sessy op aansluiten met een 3 aderige kabel, en mogelijk later een 2e en eventueel 3e, of is dat niet volgens de regels? Anders elke Sessy een eigen 3 aderige kabel en 2 1 fase groepen gebruiken?
Verder, maakt het uit op welke fase je de Sessy zet? De meter saldeert intern heb ik gelezen. Mijn gevoel zegt dat je de Sessy het best op de fase kan zetten waar het meeste verbruik op zit wanneer de zon onder is?
Ik kwam net op de website nog een leuk artikel tegen:
https://sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/
Wel goed om te weten rondom de RTE (round trip efficiency).
Ik merk ook bij mij dat de stille sessy's nog wel wat geluid maken boven de 1500 Watt laden/ontladen. Daaronder zijn ze een stuk stiller nog. Ook qua efficiëntie is dit dus nog een goede. Ik zet ze nu op maximaal 1400 Watt per stuk laden en ontladen. Kijken hoe dat gaat in de komende tijd.
https://sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/
Wel goed om te weten rondom de RTE (round trip efficiency).
Ik merk ook bij mij dat de stille sessy's nog wel wat geluid maken boven de 1500 Watt laden/ontladen. Daaronder zijn ze een stuk stiller nog. Ook qua efficiëntie is dit dus nog een goede. Ik zet ze nu op maximaal 1400 Watt per stuk laden en ontladen. Kijken hoe dat gaat in de komende tijd.
Hallo Stokertje,Stokertje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:34:
Heb hier een Sessy besteld voor levering Q1-2024, lijkt me een mooie manier het eigenverbruik te vergroten als voorbereiding afbouw saldering. 3 fasen groepenkast met nog meer dan genoeg vrije 1- en 3-fasen aardlekautomaten beschikbaar. Ga hem niet aansluiten via de omvormer maar trek een kabel van groepenkast via kruipruimte naar garage waar de accu komt te hangen.
Zou gewoon een 5-aderige kabel vanaf een driefasengroep/schakelaar naar de garage brengen. en daar een 3 fase subverdeler ophangen.
Kun je daarna alle kanten op wat je wilt. Wat lengte betreft weet ik niet maar ik zou wel gelijk een 5 * 4mm2 leggen mocht je echt de max aan sessy's willen ophangen.
[ Voor 64% gewijzigd door psdata op 19-06-2023 15:58 ]
DSMR5 update iedere seconde.worker schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:33:
De NOM werkt prima, gegeven het feit dat er slechts 1x per 10 seconden een P1 update komt.
[Afbeelding]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Hier hetzelfde beeld, ingezoomd: de Quooker verbruikt kortstondig 2000w, waarop de Sessie probeert te reageren. Tegen die tijd is de Quooker al weer klaar met verwarmen en zoekt de Sessy in kleine stapjes weer een nieuw evenwicht.worker schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:33:
(Groen = levering door Sessy, paars = verbruik op p1 meter)
Zou het aantrekkelijk zijn om de Quooker in de nacht uit te zetten?
![]() | ![]() |
LG HU091MR+HN091MR.NK5
Ik heb een paar maanden gemeten of de Quooker uitzetten zin heeft, maar het maakte voor mij geen meetbaar verschil.mjvdkolk schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:22:
[...]
Hier hetzelfde beeld, ingezoomd: de Quooker verbruikt kortstondig 2000w, waarop de Sessie probeert te reageren. Tegen die tijd is de Quooker al weer klaar met verwarmen en zoekt de Sessy in kleine stapjes weer een nieuw evenwicht.
(Groen = levering door Sessy, paars = verbruik op p1 meter)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Sessy heeft op de website installatie handleidingen staan. Sessy kan gewoon op 3 fasen worden aangesloten en door "gelust" naar de volgende accu, tot een totaal van 6 accu's (2 per fase)Stokertje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:34:
http://sessy.nl/handleidingen/
Ja, ga inderdaad maar voor een 3 fasen kabel naar de garage, gezien maximum stroom is 2.5mm2 volgens mij voldoende maar dat zal ik nog even controleren. Lengte is ook max 10 meter. @Peterhardenberg refereerde hieronder naar de handleiding waar een schema in staat. Onderverdeelkast is niet nodig, de aansluitklemmen in de Sessy zijn voorbereid op doorlussen, ideaal. Makkelijk uitbreiden als er meer bij komen. En het is makkelijk om de Sessy dan op elke gewenste fase te kunnen zetten.psdata schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:57:
[...]
Hallo Stokertje,
Zou gewoon een 5-aderige kabel vanaf een driefasengroep/schakelaar naar de garage brengen. en daar een 3 fase subverdeler ophangen.
Kun je daarna alle kanten op wat je wilt. Wat lengte betreft weet ik niet maar ik zou wel gelijk een 5 * 4mm2 leggen mocht je echt de max aan sessy's willen ophangen.
Zie dit schema.
:strip_exif()/f/image/lD0RMVs6oPATm1QyyCf0xJYG.jpg?f=fotoalbum_large)
Thx, heb het schema gevonden! Gewoon een 5 aderige kabel van meterkast naar garage dus en daarmee de Sessy aansluiten, en bij uitbreiding gewoon doorlussen, ideaal!Peterhardenberg schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:20:
[...]
Sessy heeft op de website installatie handleidingen staan. Sessy kan gewoon op 3 fasen worden aangesloten en door "gelust" naar de volgende accu, tot een totaal van 6 accu's (2 per fase)
http://sessy.nl/handleidingen/
De handleidingen zijn expres verstopt op de site lijkt wel. De juiste link moet je via de FAQ zien te vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door Stokertje op 19-06-2023 18:58 ]
Dat klopt maar de Sessy (voorlopig?) niet.
Dat ben je van dit gedrag af inderdaad, en dan worden je grafiekjes iets mooier. Maar het levert ook niet meer op dan dat volgens mij.mjvdkolk schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:22:
[...]