Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:31
Stokertje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:55:
[...]

Thx, heb het schema gevonden! Gewoon een 5 aderige kabel van meterkast naar garage dus en daarmee de Sessy aansluiten, en bij uitbreiding gewoon doorlussen, ideaal!

De handleidingen zijn expres verstopt op de site lijkt wel. De juiste link moet je via de FAQ zien te vinden.
Ik zou ten alle tijde een schakelaar monteren om je sessy's ook in de schuur uit te kunnen schakelen (werkschakelaar).
En dat kun je gemakelijk in een kleine subverdeler kwijt.
Ik ben voor safety altijd, ook bij de omvormers hier in huis een werkschakelaars er voor. Naast hun eigengroep naar de MK.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:22
psdata schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:28:
[...]

Ik zou ten alle tijde een schakelaar monteren om je sessy's ook in de schuur uit te kunnen schakelen (werkschakelaar).
En dat kun je gemakelijk in een kleine subverdeler kwijt.
Ik ben voor safety altijd, ook bij de omvormers hier in huis een werkschakelaars er voor. Naast hun eigengroep naar de MK.
Ja, die staat ook in het schema. Bereid het wel voor, eigen 3 fasen aardlekautomaat in groepenkast (zit er al), kabel naar garage en afmonteren in een werkschakelaar. Dan zit het ook allemaal veilig en netjes weggewerkt tot de Sessy geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-10 13:04
Wat meten jullie als maximum vermogen dat een Sessy kan leveren? Ik kom maar tot 1570 W. De Sessy Web Interface (Energiestatus) geeft op dat moment 1750 W weer. Die 1570 W is toch wel een stukje lager dan de 1700 W waar ik op hoopte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 00:07
Stokertje schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:54:
[...]

Ja, ga inderdaad maar voor een 3 fasen kabel naar de garage, gezien maximum stroom is 2.5mm2 volgens mij voldoende maar dat zal ik nog even controleren. Lengte is ook max 10 meter. @Peterhardenberg refereerde hieronder naar de handleiding waar een schema in staat. Onderverdeelkast is niet nodig, de aansluitklemmen in de Sessy zijn voorbereid op doorlussen, ideaal. Makkelijk uitbreiden als er meer bij komen. En het is makkelijk om de Sessy dan op elke gewenste fase te kunnen zetten.

Zie dit schema. [Afbeelding]
Ik zou toch wel graag een onderverdeler willen met hoofdschakelaar.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtJYe2Xyl4V-ZApBErm8ARmUEXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THMYJFHiw2rFrSvefPs4dTU0.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
John245 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:50:
[...]

Ik zou toch wel graag een onderverdeler willen met hoofdschakelaar.

Zoiets:
[Afbeelding]
Het voorbeeld zelf, iedere Sessy gewoon apart aan sluiten.
Ben zelf bezig om het ook zo te realiseren spullen zijn besteld
Hoef je de 5 aardige kabel ook niet dubbel te verwerken onder iedere Sessy.

[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 19-06-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:47
Mister I schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:54:
Ik kwam net op de website nog een leuk artikel tegen:
https://sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/

Wel goed om te weten rondom de RTE (round trip efficiency).
Ik merk ook bij mij dat de stille sessy's nog wel wat geluid maken boven de 1500 Watt laden/ontladen. Daaronder zijn ze een stuk stiller nog. Ook qua efficiëntie is dit dus nog een goede. Ik zet ze nu op maximaal 1400 Watt per stuk laden en ontladen. Kijken hoe dat gaat in de komende tijd.
Zou wel een mooie toevoeging zijn dat je voor Sessy’s eigen NOM regeling ook een min en max van de SoC kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:30

worker

2x Sessy thuisbatterij

JoeBeatt schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:22:
Wat meten jullie als maximum vermogen dat een Sessy kan leveren? Ik kom maar tot 1570 W. De Sessy Web Interface (Energiestatus) geeft op dat moment 1750 W weer. Die 1570 W is toch wel een stukje lager dan de 1700 W waar ik op hoopte.
Ik heb hetzelfde. De 1700W is aan de DC kant van de voeding. Ik meet zelfs maar 1530W, maar dat is op de slimme meter in de meterkast, dus daar zit ook nog wat verlies in de bedrading bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00
Eén van de redenen dat ik mijn Sessy afbesteld heb is dat ik er in mijn woning binnen geen goede plek voor heb. De enige plek die een beetje zou kunnen werken is aan de vluchtweg (gang/voordeur) en, ondanks dat ik het risico op brand e.d. laag acht, dat zat me gevoelsmatig toch niet lekker.

Ik zie nu dat het volgende in handleiding staat onder de voorwaarden van de plaatsingslocatie van de Sessy:
De Sessy hangt niet in een vluchtweg.
Dat steunt me dan weer in mijn besluit, want ik vond het nog altijd echt wel jammer. Het maakt me ook duidelijk dat ik op zoek moet naar een accu die buiten geplaatst kan worden.
De verwachtingen werden op een gegeven moment al bijgesteld van 2 kW naar 1,7 kW, en dat zat me al niet lekker, en was één van factoren die me deed besluiten te annuleren. Blijkt dat nu in de praktijk nog lager te zijn? Of is dit een meet/aansluitprobleem?

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 20-06-2023 08:44 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
JeroenH schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:40:

De verwachtingen werden op een gegeven moment al bijgesteld van 2 kW naar 1,7 kW, en dat zat me al niet lekker, en was één van factoren die me deed besluiten te annuleren. Blijkt dat nu in de praktijk nog lager te zijn? Of is dit een meet/aansluitprobleem?
Zou dat niet "gewoon" het omzettingsverlies zijn?

Je ontlaadt aan de DC kant 1700W en na omzettingsverlies komt er aan de AC kant 1570W uit (-8%)?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Glenfiddich schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:55:
[...]

Zou dat niet "gewoon" het omzettingsverlies zijn?

Je ontlaadt aan de DC kant 1700W en na omzettingsverlies komt er aan de AC kant 1570W uit (-8%)?
Zou kunnen, maar ik zou de opgegeven waarde (2 / 1,7 kW) als AC waarde interpreteren. Dat klinkt alsof het me ook tegengevallen zou zijn als men die waarde op 2 kW had gelaten en ik de Sessy had aangeschaft.

Het beperkte ontlaadvermogen was voor mij wel de grootste reden om uit te stappen. Onze Prius laadt op met 2,2 kW. Met een accu die 2 kW kan leveren is dat voor het grootste deel af te dekken. Met 1,7 kW vond ik het al minder de moeite waard, en als dat in de praktijk eerder 1,5 kW blijkt te zijn ben ik eigenlijk wel opgelucht dat ik heţniet gedaan heb.

NB: de Sessy is vast een prima apparaat, maar ik begin er nu achter te komen dat hij niet geschikt is voor mijn situatie en wensen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

TFHfony

Professional Weirdo

In beide gevallen (1750/1570)(1700/1530) zit je tegen de 10% verlies. Dan heb je het alleen over de output.
De vraag is dan ook nog eens wet het verlies tijdens het opladen is. Als dat in dezelfde orde van grote zit, ben ik inmiddels dubbel blij met mijn annulering.
In eerste instantie was de niet gecommuniceerde daling van 2KW -> 1,7kW mij al een doorn in het oog. Maar als de roundtrip efficiency ook nog eens zo laag wordt (bij de hogere vermogens)....

Al vanaf dag 1 vraag ik om datasheets met efficiency curves. Deze cijfers lijken maar niet te komen. En ik begin steeds meer het idee te krijgen dat daar een hele goede reden voor is.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-10 15:43
TFHfony schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:04:
In beide gevallen (1750/1570)(1700/1530) zit je tegen de 10% verlies. Dan heb je het alleen over de output.
De vraag is dan ook nog eens wet het verlies tijdens het opladen is. Als dat in dezelfde orde van grote zit, ben ik inmiddels dubbel blij met mijn annulering.
In eerste instantie was de niet gecommuniceerde daling van 2KW -> 1,7kW mij al een doorn in het oog. Maar als de roundtrip efficiency ook nog eens zo laag wordt (bij de hogere vermogens)....

Al vanaf dag 1 vraag ik om datasheets met efficiency curves. Deze cijfers lijken maar niet te komen. En ik begin steeds meer het idee te krijgen dat daar een hele goede reden voor is.
Wel een beetje opletten. Als je dingen roept.
Maandag na 15:00 is dit gepost, in dit topic.. https://sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

internet4me schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Wel een beetje opletten. Als je dingen roept.
Maandag na 15:00 is dit gepost, in dit topic.. https://sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/
Nou, dat werd dan wel eens tijd na bijna een jaar. Maar het bevestigt dus inderdaad precies wat ik hier boven al zei: De roundtrip efficiency ligt dus eerder op 80% in plaats van de eerder genoemde 90%. Daarnaast het teruggeschroefde vermogen. Er zijn toch best een paar zaken beloofd aan het begin van het traject die er toch wel anders uit zijn komen te zien.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
TFHfony schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:10:
De roundtrip efficiency ligt dus eerder op 80%
Ik denk zelf dat je daar bij een AC-accu toch al gauw aan zit....

En vwb betreft het wijzigen van specs in het aanlooptraject, ik snap je gevoel en deel dat ook wel gedeeltelijk. Maar het is wel vanaf het begin duidelijk gemaakt dat de Sessy een soort van crowdfunding project is, en dat heeft zijn eigen risico's. Daar hebben ze nooit een geheim van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-10 13:55
Kan iemand mij zeggen welk percentage je aan boete betaald bij annulering? Op de website staat 10% van het factuurbedrag. Is dat van de aanbetaling of het uiteindelijke factuurbedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
TFHfony schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:10:
[...]

Nou, dat werd dan wel eens tijd na bijna een jaar. Maar het bevestigt dus inderdaad precies wat ik hier boven al zei: De roundtrip efficiency ligt dus eerder op 80% in plaats van de eerder genoemde 90%. Daarnaast het teruggeschroefde vermogen. Er zijn toch best een paar zaken beloofd aan het begin van het traject die er toch wel anders uit zijn komen te zien.
Wat wel een meevaller is, is dat de opslagcapaciteit wel groter lijkt dan beloofd. Ik ben bij 5,1 kWh gestopt met ontladen. De SOC stond toen al een tijdje op 0 maar de Sessy ging nog steeds door met leveren. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen (de software van Charged, het BMS, de batterij zelf) ben ik toch een beetje huiverig om het onderste uit de kan te willen halen. Een te diepe ontlading lijkt me niet goed voor de batterij. Maar misschien ben ik wel te bang. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

JoeBeatt schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Wat wel een meevaller is, is dat de opslagcapaciteit wel groter lijkt dan beloofd. Ik ben bij 5,1 kWh gestopt met ontladen. De SOC stond toen al een tijdje op 0 maar de Sessy ging nog steeds door met leveren. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen (de software van Sessy, het BMS, de batterij zelf) ben ik toch een beetje huiverig om het onderste uit de kan te willen halen. Een te diepe ontlading lijkt me niet goed voor de batterij. Maar misschien ben ik wel te bang. ;)
Volgens mij hadden ze inderdaad in een eerder stadium al aangegeven dat er wat extra capaciteit it. De details weet ik niet meer precies. Het is ook zeker niet allemaal kommer en kwel. Maar voor mij persoonlijk zijn ze toch op een aantal cruciale punten tekort geschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Wat ook nog mee kan spelen is dat er een afwijking in de gemeten waarde van de Sessy zit. Dit gaat ook opgelost worden in de toekomst.

Als ik de Sessy op maximaal ontladen zet dat is het setpoint van de Sessy zelf 1700W, de gemeten waarde van de Sessy zelf ook 1700W maar de echte output (gemeten met een kWh meter) inderdaad iets van 1530W.

Als de gemeten waarde van de Sessy correct zou zijn dan zou er meer ontladen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:52
DJP! schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:21:
Wat ook nog mee kan spelen is dat er een afwijking in de gemeten waarde van de Sessy zit. Dit gaat ook opgelost worden in de toekomst.

Als ik de Sessy op maximaal ontladen zet dat is het setpoint van de Sessy zelf 1700W, de gemeten waarde van de Sessy zelf ook 1700W maar de echte output (gemeten met een kWh meter) inderdaad iets van 1530W.

Als de gemeten waarde van de Sessy correct zou zijn dan zou er meer ontladen moeten worden.
En de cos phi is 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

DJP! schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:21:

De gemeten waarde klopt wel, maar is aan de DC kant. Bij ontladen gaat er dan op de AC poort nog 8% af

Bij opladen is het andersom: dan is het AC vermogen zo'n 10% hoger dan de Sessy zelf meldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
Er s nieuwe firmware zie ik? 1.4.0 ? Iemand enig idee wat er gewijzigd is?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:58
cacofant schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:16:
Er s nieuwe firmware zie ik? 1.4.0 ? Iemand enig idee wat er gewijzigd is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEsmoX0YazgZ-iWH1t6O0lR85OQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MyIqoj1S6eKjog4vQqt5tpMv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
JoeBeatt schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Wat wel een meevaller is, is dat de opslagcapaciteit wel groter lijkt dan beloofd. Ik ben bij 5,1 kWh gestopt met ontladen. De SOC stond toen al een tijdje op 0 maar de Sessy ging nog steeds door met leveren. Ondanks alle veiligheidsmaatregelen (de software van Charged, het BMS, de batterij zelf) ben ik toch een beetje huiverig om het onderste uit de kan te willen halen. Een te diepe ontlading lijkt me niet goed voor de batterij. Maar misschien ben ik wel te bang. ;)
Ik weet niet of het heel handig is dat als de unit zelf denk dat die leeg is niet zelf stopt. Juist de functie van een BMS is dit soort grenzen bewaken. Dan kan je nog een API aanbieden, interne beveiliging zou daarmee niet omzeild moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:14

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ik heb het net andersom. Omdat hij niet zelf begon te laden op het laagste tarief en de Sessy net hing, heb ik hem handmatig op laden gezet. (doel 1000 Watt) Je zou verwachten dat hij bij 100% wel zou stoppen. Maar hij bleef maar gebruiken, uiteindelijk maar weer op ROI-mode gezet.

Overigens vind ik dat hij nog steeds veel herrie maakt. 100W laden is grofweg de helft van het maximum vermogen, dus e verwacht dat de ventilator zich dan ook nog beetje koest houdt. Vraag me af of ik wel de stille versie heb gekregen.

Komende dagen verder bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
ErnstvV schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Ik weet niet of het heel handig is dat als de unit zelf denk dat die leeg is niet zelf stopt. Juist de functie van een BMS is dit soort grenzen bewaken. Dan kan je nog een API aanbieden, interne beveiliging zou daarmee niet omzeild moeten kunnen worden.
Klopt! Het lijkt me ook sterk dat je via een eenvoudig (setpoint) commando in de API de interne beveiliging van bijvoorbeeld het BMS zou kunnen omzeilen. Het lijkt me meer een kwestie van een onnauwkeurige SOC-aanduiding. Ik dacht dat Twan ook gezegd heeft dat daar nog aan gesleuteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Bij mij is de SoC ook niet helemaal oké. Af en toe zit de Sessy bijvoorbeeld al bij 98% vol. En als de SoC op 0% staat nog een tijdje verder kunnen ontladen. Volgens mij kun je met de API het BMS niet omzeilen, pas als je de status “BATTERY FULL OR EMPTY” hebt is de batterij klaar en kan er niet meer geladen of ontladen worden.

Het is hier al eens eerder gepost maar af en toe een keer volledig ontladen en laden helpt om de SoC weer nauwkeuriger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Kan je de batterijspanning ook zien? Bij mijn accu’s loopt die richting 100% ineens snel omhoog, dat zou een inductie kunnen zijn of die daadwerkelijk vol is. Leeg is lastiger hoewel ik daar ineens een daling van spanning zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Nee (helaas voor de Tweakers) houden ze de batterijspanning verborgen.
Het is onmogelijk om via de API je accu te beschadigen: de BMS is altijd de baas.

De SOC is onnauwkeurig, is hoogstens een indicatie. Er zit ook drift in, er kan in een dag zomaar 7% verandering in zitten zonder dat de Sessy gebruikt wordt. Alleen is het niet zo erg volgens mij, ik heb zelf geen voorbeelden van Home automation waarin de SOC bepaalt wat er moet gebeuren.

[ Voor 17% gewijzigd door worker op 20-06-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 01:28
worker schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:15:
ik heb zelf geen voorbeelden van Home automation waarin de SOC bepaalt wat er moet gebeuren.
Als je geen zonnepanelen hebt kun je een schema maken om je accu te vullen met de goedkoopste stroom:
3e goedkoopste uur van de dag: laden tot 12%
2e goedkoopste uur van de dag: laden tot 56%
goedkoopste uur van de dag: laden tot 100%

Om het simpel te houden even wat randvoorwaarden weggelaten, maar in principe zou je systeem kunnen gebruiken om je accu vol te laden iedere dag.

(maar inderdaad, dan nog is een paar % afwijking op de SOC geen wereldschokkend probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

DJP! schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:07:
Voor iedereen die de Sessy met Node-Red wil laten werken, er is een OpenAPI node beschikbaar. Bij de instellingen van de Node moet je linken na <ip sessy>/api_docs.yaml. De Node haalt dan zelf de opties op die mogelijk zijn en in de API documentatie staan.

meer info op https://flows.nodered.org/node/openapi-red
Al wat oudere post, maar probeer dit en als ik de url erin zet krijg ik een authenticatiefout. In de doc van openapi staat dan dat je een http request moet doen en de token die je krijgt invullen, maar als ik bijv. <ip>/api/v1/power/status gebruik, krijg ik gewoon de status in json. Ofwel hoe krijg ik die token?

Overigens ben ik nu gewoon wat aan het proberen, want hij blijft in standby staan als ik hem op ROI zet. Handmatig gaat hij wel (ont)laden, maar in ROI-mode gebeurt er niets. (Dongel en zo lijken allemaal te werken, er is verbinding en ik zie communicatie tussen P1-dongel en Sessy.

Misschien over het hoofd gezien, maar is protocol tussen p1-dongel en sessy bekend? Ik kan nl vanuit de SmartEVSE sensorbox elke seconde data krijgen ipv elke 10 sec uit de P1-poort, dus als ik dat kan voeren via MQTT en/of aangepaste f/w sensorbox, zou dat mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
rene037 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:02:
[...]

Ik kan nl vanuit de SmartEVSE sensorbox elke seconde data krijgen ipv elke 10 sec uit de P1-poort, dus als ik dat kan voeren via MQTT en/of aangepaste f/w sensorbox, zou dat mooi zijn.
Dan kun je toch (mocht je dat willen) elke seconde ook het setpoint wijzigen van de sessy in open modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Faceless schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 03:47:
[...]

Dan kun je toch (mocht je dat willen) elke seconde ook het setpoint wijzigen van de sessy in open modus?
Ik zou wel eerst aan Sessy vragen hoe vaak je zo’n parameter mag aanpassen. Als zo’n parameter intern in flash opgeslagen wordt loop je een keer tegen de levensduur van flash aan. Dat zal met normaal gebruik wel meevallen, meestal is dat over de 50.000 schrijfacties, maar met iedere seconde iets schrijven kom je daar wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
worker schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:35:
[...]

De gemeten waarde klopt wel, maar is aan de DC kant. Bij ontladen gaat er dan op de AC poort nog 8% af

Bij opladen is het andersom: dan is het AC vermogen zo'n 10% hoger dan de Sessy zelf meldt.
Dat gaat toch wel serieus aantellen als je meer dat één Sessy parallel hebt omdat je graag meer vermogen wilt kunnen gebruiken. 1,7 kW zit je nog wel een keer aan, dan heb je al snel meer dan één nodig, die allemaal hun eigen verlies hebben. Dan lijkt mij één systeem wat meer vermogen kan leveren efficiënter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

ErnstvV schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 05:53:
[...]

Ik zou wel eerst aan Sessy vragen hoe vaak je zo’n parameter mag aanpassen. Als zo’n parameter intern in flash opgeslagen wordt loop je een keer tegen de levensduur van flash aan. Dat zal met normaal gebruik wel meevallen, meestal is dat over de 50.000 schrijfacties, maar met iedere seconde iets schrijven kom je daar wel aan.
Kolder 7(8)7 . Een dergelijke instelling wordt niet in flash opgeslagen, maar in RAM. Mag je zo vaak veranderen als je wilt, zonder schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

JeroenH schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Zou kunnen, maar ik zou de opgegeven waarde (2 / 1,7 kW) als AC waarde interpreteren. Dat klinkt alsof het me ook tegengevallen zou zijn als men die waarde op 2 kW had gelaten en ik de Sessy had aangeschaft.

Het beperkte ontlaadvermogen was voor mij wel de grootste reden om uit te stappen. Onze Prius laadt op met 2,2 kW. Met een accu die 2 kW kan leveren is dat voor het grootste deel af te dekken. Met 1,7 kW vond ik het al minder de moeite waard, en als dat in de praktijk eerder 1,5 kW blijkt te zijn ben ik eigenlijk wel opgelucht dat ik heţniet gedaan heb.

NB: de Sessy is vast een prima apparaat, maar ik begin er nu achter te komen dat hij niet geschikt is voor mijn situatie en wensen.
Ik snap de irritatie over het ontlaadvermogen wat te hoog is voorgespiegeld in het begin. Echter, en Sessy bevat 5kWh, waarom zou je je Prius gaan laden met zo’n klein beetje energie? Dat zet toch geen zoden aan de dijk? Die 5 kWh kun je toch in je huis kwijt? En als je er twee neemt, heb je al 3kW output als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ja om die reden zet ik Sessy juist in niet ontladen stand. Wat heb ik er aan om mijn 64kWh accu van de auto te vullen met 4kWh en vervolgens in de avond weer stroom te moeten kopen omdat de Sessy leeg is...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
[...]
Al wat oudere post, maar probeer dit en als ik de url erin zet krijg ik een authenticatiefout. In de doc van openapi staat dan dat je een http request moet doen en de token die je krijgt invullen, maar als ik bijv. <ip>/api/v1/power/status gebruik, krijg ik gewoon de status in json. Ofwel hoe krijg ik die token?
Je kunt het volgende proberen: http://"username":"password"@"IP"/api_docs.yaml dit werkt bij mij goed.
[...]
Misschien over het hoofd gezien, maar is protocol tussen p1-dongel en sessy bekend? Ik kan nl vanuit de SmartEVSE sensorbox elke seconde data krijgen ipv elke 10 sec uit de P1-poort, dus als ik dat kan voeren via MQTT en/of aangepaste f/w sensorbox, zou dat mooi zijn.
De Sessy kijkt na "IP P1 dongle"/api/v1/p1/status?power=0 gok ik. Ik heb dit adres wel eens in een foutmelding voorbij zien komen toen ik aan het prutsen was. Als ik dat adres handmatig invoer dan krijg ik ook wat data in JSON formaat. Wat die data precies is weet ik (nog) niet... Ik gok dat het iets van verbruik is over een tijdsperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

[...]

Overigens ben ik nu gewoon wat aan het proberen, want hij blijft in standby staan als ik hem op ROI zet. Handmatig gaat hij wel (ont)laden, maar in ROI-mode gebeurt er niets. (Dongel en zo lijken allemaal te werken, er is verbinding en ik zie communicatie tussen P1-dongel en Sessy.

Ik heb de laatste dagen hetzelfde trouwens met ROI modus. Hij blijft in Standby staan. Ben er nog niet mee bezig geweest. Handmatig laden en ontladen gaat inderdaad wel. Ik wacht het nog even af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-10 18:39
Mister I schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:15:
[...]

Ik heb de laatste dagen hetzelfde trouwens met ROI modus. Hij blijft in Standby staan. Ben er nog niet mee bezig geweest. Handmatig laden en ontladen gaat inderdaad wel. Ik wacht het nog even af.
Mij Sessy had moeite om met de portal/internet te verbinden om de prijzen op te halen. Met update 1.4.0 is mijn portal verbinding stabiel _/-\o_ .

Het niet kunnen verbinden met de portal of internet bleek geen enkel probleem voor het in gebruik nemen van de Sessy. Via Home Assistant kon ik alles lokaal configureren en besturen.

In een wereld waar alles lijkt te draaien om cloud en vendor lock-in wordt ik heel gelukkig van de design filosofie van Sessy/Charged <3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
worker schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:47:
[...]

Kolder 7(8)7 . Een dergelijke instelling wordt niet in flash opgeslagen, maar in RAM. Mag je zo vaak veranderen als je wilt, zonder schade.
Misschien wordt het wel opgeslagen zodat na een reboot de instellingen onthouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Faceless schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 03:47:
[...]

Dat zou wel kunnen, maar ik vertrouw liever op de ROI-strategie van sessy, zo dat ik alleen de informatie over de stromen 'voer' aan Sessy, op dezelfde manier als de dongel dat doet, maar dan wel elke seconde en per fase, niet het totaal per 10 sec zoals mijn DSMR2.1 meter nu levert. Scheelt loshangende kabels, extra adapter, et cetera. Of dat vanuit MQTT of vanuit Sensorbox direct gaat, maakt niet zoveel uit. Maar ik kijk ook even naar de info van @DJP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
worker schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 06:57:
Echter, en Sessy bevat 5kWh, waarom zou je je Prius gaan laden met zo’n klein beetje energie? Dat zet toch geen zoden aan de dijk?
Als de Prius volledig leeg is, gaat er maar 2,3 kWh in de accu. De auto is uit 2013.
Die 5 kWh kun je toch in je huis kwijt?
Vooral 's zomer kom ik de meeste nachten we door met een kWh of 3. Dus zelfs als de Prius zou laden (wat vaak nog op de laatste zonnestralen wel kan, die hoeft niet altijd helemaal vol, en gebeurt ook niet zo laat elke dag) kom ik een groot deel van het jaar wel uit.
En als je er twee neemt, heb je al 3kW output als het moet.
Ja dat was een optie. Maar dat is 2x keer zo duur, en dan wordt een accu van een gerennommeerd merk alweer interessanter. Plus, qua ruimte kon ik eentje al nauwelijks kwijt, twee zou helemaal niet gegaan zijn.

Niet iedereen zijn of haar overwegingen zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

JeroenH schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:09:
[...]

.. en dan wordt een accu van een gerennommeerd merk alweer interessanter.
Dat is niet zo'n aardige opmerking :? Want wat is gernommeerd? Ik krijg elke dag reclames te zien van een merk dat er gelikt uitziet met professionele site, maar ik alleen maar negatieve reacties van zie.

[ Voor 0% gewijzigd door rene037 op 21-06-2023 14:37 . Reden: Type ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
rene037 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:37:
Dat is niet zo'n aardige opmerking :? Want wat is gernommeerd? Ik krijg elke dag reclames te zien van een merk dat er gelikt uitziet met professionele site, maar ik alleen maar negatieve reacties van zie.
Uit de Van Dale:

ge·re·nom·meerd (bijvoeglijk naamwoord)
1 met een goede naam

Het enige wat ik ermee bedoelde was dat merken als Siemens, LG, SolarEdge e.d. een goede naam hebben. Sessy/Charged is een nieuwkomer, die zijn hun goede naam nog aan het opbouwen.

Ik bedoel er niets negatiefs mee. Het is eerder zo dat je bij een gerennommeerd merk een meerpijs betaalt voor die goede naam....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

DJP! schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:13:
[...]

Je kunt het volgende proberen: http://"username":"password"@"IP"/api_docs.yaml dit werkt bij mij goed.
[...]
Dan krijg ik "Request cannot be constructed from a URL that includes credentials". Dus nog ff verder prutsen
De Sessy kijkt na "IP P1 dongle"/api/v1/p1/status?power=0 gok ik.
?power geeeft weer ander getal, de naam van de variabele in de reply dekt niet de lading als ik naar het getal kijk.
{
"status": "ok",
"state": "P1_OK",
"net_power_delivered": -2.4000000953674316
}
Als je power=<getal> krijg je wel iets anders, andere getallen geven andere waardes, nog geen grafiekje gemaakt:). Zijn geen uren, want getallen kunnen groot zijn. (Of daar wordt niet op getest...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

JeroenH schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:25:
[...]

Uit de Van Dale:

ge·re·nom·meerd (bijvoeglijk naamwoord)
1 met een goede naam
Was niet heel serieus bedoeld hoor... No offence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Laatst online: 21:30
Faceless schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:09:
[...]
Misschien wordt het wel opgeslagen zodat na een reboot de instellingen onthouden zijn.
Dat is niet het geval, setpoint is vluchtige data en wordt niet opgeslagen in flash. Na een reboot wacht Sessy tot het eerstvolgende ontvangen setpoint voordat Sessy weer verder gaat met laden/ontladen.

Gewoon lekker zo vaak setten als je wil. Op een gegeven moment loop je wel tegen latency aan van je meter of van de omvormer van Sessy.

[ Voor 14% gewijzigd door PimDoos op 21-06-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Sinds update 1.4.0 staat mijn accu nooit meer op 100 procent bij vol, maar op 99 procent. Is dat normaal?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
cacofant schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:23:
Sinds update 1.4.0 staat mijn accu nooit meer op 100 procent bij vol, maar op 99 procent. Is dat normaal?
Nou, normaal is het natuurlijk niet. De getoonde SOC lijkt nog steeds behoorlijk onbetrouwbaar. Ik was gisteravond aan het ontladen en bij 8% viel het geleverde vermogen heel snel terug en ben ik toen gestopt. Maar naar ik begrepen heb wordt daar nog aan gewerkt. Het gaat dus vast goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
cacofant schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:23:
Ik had bij de vorige software versie al dat de batterij soms bij 99% en soms bij 100% vol is. Mijn aanname was dat dit te maken heeft bij de temperatuur van de batterij. Lijkt me verder een redelijk verwaarloosbaar probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Ik heb de Sessy nog niet maar is het echt nu zo probleem dat de getoonde info niet exact is? Waar praat je over, 1% is 50wh. Wat belangrijk is dat het laden/ontladen process de totale max/min range gebruikt.

Heb ik niet ergens gelezen dat je dit op kan vragen via de api commandos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

@hanev001, dat kan idd, maar dan krijg je hetzelfde getal. Is idd niet echt belangrijk lijkt me. 99 of 100...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
rene037 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 15:24:
@hanev001, dat kan idd, maar dan krijg je hetzelfde getal. Is idd niet echt belangrijk lijkt me. 99 of 100...
Ik bedoelde eigenlijk deze melding

SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY_OR_FULL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
En weer een nieuwe update!

Er staat weer een update klaar voor de Sessy🎉

Verbeteringen
Verbeterde communicatie tussen Sessy en cloud – Data werd niet altijd correct ontvangen in de cloud. Dit is robuuster gemaakt.
Stabielere system states

Bug fixes
Verkeerde instellingen – De Sessy ontving soms vreemde instellingen vanaf de cloud. Hierdoor deed Sessy het niet (goed) meer, deze ‘spookinstellingen’ zijn opgelost.

Gaat hard met updates zo!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PimDoos
Morgen is er weer een Sessy gebruikersdag, ik zal erbij zijn om o.a. de integratie met Home Assistant te showen voor wie nog geen Sessy heeft.

Wie is er nog meer bij morgen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-10 09:32
Ik ben er om de Homey integratie te laten zien 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
PimDoos schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:30:
Morgen is er weer een Sessy gebruikersdag, ik zal erbij zijn om o.a. de integratie met Home Assistant te showen voor wie nog geen Sessy heeft.

Ik zal er zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Helaas kan ik er niet bij zijn. Ben wel benieuwd of er nog nieuwe dingen gezegd/gepresenteerd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
PimDoos schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:30:

Ben je bij alle gebruikersdagen aanwezig? Ik zal aanwezig zijn in juli.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Waar en voor wie is deze dag toegankelijk??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:17:
Waar en voor wie is deze dag toegankelijk??
Herveld. Volgens mij is iedereen die een Sessy heeft aangeschaft per mail uitgenodigd. Als dat voor jou niet het geval is maar je hebt wel belangstelling, kan ik even nagaan of er nog plek is vandaag :)
John245 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:12:
[...]

Ben je bij alle gebruikersdagen aanwezig? Ik zal aanwezig zijn in juli.
Yes, ik ben er bij de volgende gebruikersdag ook weer bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Ik had deze vraag eerder gesteld maar helaas geen reactie op mogen ontvangen; heb 1 Sessy besteld voor Q1 2024, heb ik het goed als ik zeg dat ik deze het beste op de fase kan zetten waar na zonsondergang het grootste verbruik op is?

Verder; ben van plan mogelijk een boiler te plaatsen als warmteaccu, moet ik hier een bepaalde strategie toepassen om ervoor te zorgen dat de boiler vooral in de winter voorrang krijgt met opladen ten opzichte van de Sessy? Of maakt dit allemaal niet uit ivm het intern salderen van de stroommeter? De beoogde boiler heeft een verbruik van 1200Watt. (En schakelbaar naar 2400W, maar dat wil ik niet doen om zoveel mogelijk onder de eigen opwek te blijven en niet van het net te trekken)

[ Voor 3% gewijzigd door Stokertje op 23-06-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Er wordt (voorlopig) niet per fase naar verbruik gekeken, alleen naar het totaal opgenomen/geleverd vermogen. Dus het moment van (ont)laden wordt wel van belang als salderen niet meer werkt. Bij vast contract kan de NOM-stand dan nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Als je PV hebt is het beter om hem op de PV fase te zetten, het liefst in de buurt van de PV inverter. Je Sessy trekt tijdens het laden de spanning wat naar beneden, en je hebt de minste koperverliezen.
'S avonds en 's nachts zijn de vermogens meestal lager, en zijn de verliezen ook veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:58
rene037 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:05:
Er wordt (voorlopig) niet per fase naar verbruik gekeken, alleen naar het totaal opgenomen/geleverd vermogen. Dus het moment van (ont)laden wordt wel van belang als salderen niet meer werkt. Bij vast contract kan de NOM-stand dan nuttig zijn.
Er wordt in de vraag aangegeven dat er een bestelling is voor volgend jaar, dus dat is niet huidig. Ik kan me voorstellen dat men vast een groep wil voorbereiden oid.

Daarnaast, waarom zou de fase niet uitmaken wegens salderen? En bedoel je dan het salderen qua afname van en terugleveren naar de energieleverancier, of bedoel je dan het intern salderen in de meter?

En voor mij zou die vraag wel uitmaken. Ik zou willen proberen het daadwerkelijke stroomtransport zoveel mogelijk te minimaliseren, al is het maar weinig in de ogen van velen. Wanneer de vraag uit dat idee voortkomt dan ben ik ook benieuwd naar het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Volgend jaar of nu maakt niet uit. Het totaal verbruik van de 3 fases wordt opgeteld. De som is positief of negatief.
Op welke fase je de sessy kan afhangen van verbruikers op die fase, maar ook van de duur dat die verbruikers aktief zijn. Als op die fase bijv 2 ovens en warmtepomp zitten, kan sessy helpen het totaal onder de 25A te houden. Maar dan kun je beter je groepen herschikken. (Is niet altijd mogelijk natuurlijk)
Door een batterij aan je systeem toe te voegen ga je geen transport beperken, integendeel. Wat je kunt beperken is het transport naar het net. Daarvoor is de stand NOM: Nul Op de Meter. Dan wordt binnen de capaciteit van sessy gepoogd het transport van/naar het net zo laag mogelijk te houden.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd, anders hoor ik het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Sjamo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:32:
[...]

En voor mij zou die vraag wel uitmaken. Ik zou willen proberen het daadwerkelijke stroomtransport zoveel mogelijk te minimaliseren, al is het maar weinig in de ogen van velen. Wanneer de vraag uit dat idee voortkomt dan ben ik ook benieuwd naar het antwoord.
Maar wat is dan precies je vraag? Als ik het goed begrijp wil je de stroom die je huis binnenkomt/uitgaat minimaliseren, klopt dat? Heb je drie fases in huis?
Er zijn hierboven verschillende antwoorden gegeven, en die snijden allemaal hout. Wil je piekstromen vermijden? Dan moet je alle piekverbruikers op 1 fase zetten, en de Sessy ook op die fase. Of wil je je basisverbruik compenseren, dus meer een laag vermogen over langere tijd? Dat zijn misschien wel veel meer kWh per dag.
Daarnaast heb je ook nog ergens je PV inverter die hoge stromen kan genereren. Die zit ook weer op een fase.

En uiteindelijk maakt het voor je stroomrekening niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:58
worker schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Maar wat is dan precies je vraag? Als ik het goed begrijp wil je de stroom die je huis binnenkomt/uitgaat minimaliseren, klopt dat? Heb je drie fases in huis?
Er zijn hierboven verschillende antwoorden gegeven, en die snijden allemaal hout. Wil je piekstromen vermijden? Dan moet je alle piekverbruikers op 1 fase zetten, en de Sessy ook op die fase. Of wil je je basisverbruik compenseren, dus meer een laag vermogen over langere tijd? Dat zijn misschien wel veel meer kWh per dag.
Daarnaast heb je ook nog ergens je PV inverter die hoge stromen kan genereren. Die zit ook weer op een fase.

En uiteindelijk maakt het voor je stroomrekening niet uit.
Ik reageerde op de vraag die werd gesteld + het antwoord, en dan met name op de stelling dat saldering de vraag minder of niet van belang zou maken.

Volgens mij is dat ook te lezen in wat ik schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
worker schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:27:
Als je PV hebt is het beter om hem op de PV fase te zetten, het liefst in de buurt van de PV inverter. Je Sessy trekt tijdens het laden de spanning wat naar beneden, en je hebt de minste koperverliezen.
'S avonds en 's nachts zijn de vermogens meestal lager, en zijn de verliezen ook veel kleiner.
Heb inderdaad PV, maar is 3 fasen, dus wat dat betreft maakt het niet uit op welke fase ik hem zet. Komt niet in de buurt van PV omvormer. Ga een kabel trekken vanaf een 3 fasen alamat in groepenkast naar garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
rene037 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:05:
Ik was wel van plan de NOM stand te gebruiken, en heb PV met 3 fasen string omvormer. In eerste instantie 1 batterij, mogelijk later nog een 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Als de kabel vanaf de omvormer niet via de Sessy gaat, wat ik opmaak uit 'ik ga een kabel trekken', kan Sessy niet weten wat je panelen opwekken. Voor NOM niet direct van belang, maar als je de voorkeur hebt om Sessy niet uit het net maar zoveel mogelijk uit je PV op te laden, gaat dat niet. Tenzij je de informatie van je PV via eigen script (Domotica als MQTT/Homey?HomeAssistant) via de API-mode aan Sessy voert. Dan moet je je eigen NOM-strategie schrijven. Sessy heeft wel aangegeven een P!-dongel met CT's te gaan leveren, maar ik weet niet of ze dat ook voor deze toepassing gaan ondersteunen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
Voor degenen die actief willen laden en ontladen voor maximalisatie van de winst.....

Eerder dit jaar heb ik hier al eens laten weten dat ik een programma heb ontwikkeld dat de optimalisatie van laden/ontladen van een batterij systeem berekent met gebruik van dynamische uurprijzen (en eventueel zonnepaneel productie).

Programma en uitleg staat op github
https://github.com/WillemD61/battery-planning
Je kan hiermee de dag vooruit plannen of een simulatie doen van het verleden.

Ik heb nu de mogelijkheid van een berekening met een conversie-efficiency percentage toegevoegd. Bij bijvoorbeeld 90 procent efficiency moet je dus 1.1 kWh van het net laden om 1 kWh in de batterij te krijgen, en als je dan 1 kWh ontlaadt lever je 0.9 kWh terug aan het net.

Door een lagere efficiency gaat de opbrengst per laad/ontlaad actie omlaag en zijn er ook bepaalde combinaties van uren niet langer rendabel. De winst maar ook het aantal laad/ontlaad acties gaat naar beneden.

Ik heb ook 2022 even opnieuw gesimuleerd met huidige Sessy specs.
Bij 100% efficiency was de maximale winst 472 Euro. (zie eerdere posts)
Bij 90% efficiency zou de winst 292 Euro zijn, waarbij de batterij dan ongeveer 35% minder belast wordt (35% minder laad/ontlaad activiteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
rene037 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:38:
Als de kabel vanaf de omvormer niet via de Sessy gaat, wat ik opmaak uit 'ik ga een kabel trekken', kan Sessy niet weten wat je panelen opwekken. Voor NOM niet direct van belang, maar als je de voorkeur hebt om Sessy niet uit het net maar zoveel mogelijk uit je PV op te laden, gaat dat niet. Tenzij je de informatie van je PV via eigen script (Domotica als MQTT/Homey?HomeAssistant) via de API-mode aan Sessy voert. Dan moet je je eigen NOM-strategie schrijven. Sessy heeft wel aangegeven een P!-dongel met CT's te gaan leveren, maar ik weet niet of ze dat ook voor deze toepassing gaan ondersteunen.
Ik sta op het punt een sessy te bestellen. De sessy wordt toch geleverd met een P1 splitter en p1 dongle. Althans dat zie ik in de handleiding. Overigens wil ik de 3fase van mijn PV wel via de sessy laten lopen.
De slimme meter geeft dan via de P1 toch voldoende terugkoppeling om alles goed te laten werken. Of zie ik dat verkeerd. Uiteindelijk wil ik met NOM zoveel mogelijk mijn nacht verbruik +/- 3-4kw per nacht compenseren.

[ Voor 45% gewijzigd door Ies Korpershoek op 23-06-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

WillemD61 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:52:

Bij 90% efficiency zou de winst 292 Euro zijn, waarbij de batterij dan ongeveer 35% minder belast wordt (35% minder laad/ontlaad activiteit).
Heel nuttig, ik zie nog niet zo snel hoe ik dat voor mijn situatie zou kunnen gebruiken, ik heb al mijn P1-data van de afgelopen jaren in een database, geen homeassistant, maar homey en Node-red/MQTT.

Volgens jouw berekening is de terugverdientijd 10-11 jaar. Dat is best lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ies Korpershoek schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Ik sta op het punt een sessy te bestellen. De sessy wordt toch geleverd met een P1 splitter en p1 dongle. Althans dat zie ik in de handleiding. Overigens wil ik de 3fase van mijn PV wel via de sessy laten lopen.
De slimme meter geeft dan via de P1 toch voldoende terugkoppeling om alles goed te laten werken. Of zie ik dat verkeerd. Uiteindelijk wil ik met NOM zoveel mogelijk mijn nacht verbruik +/- 3-4kw per nacht compenseren.
Je aanname is correct. Als je een 'domme slimme' meter hebt (DSMR <5) heb je minder en minder frequent data. Maar ook dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Paar pagina's terug staat toch dat de RTE 80-82% zou zijn?
TFHfony in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
worker in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-10 09:15
Voor degenen die actief willen laden en ontladen voor maximalisatie van de winst.....

Eerder dit jaar heb ik hier al eens laten weten dat ik een programma heb ontwikkeld dat de optimalisatie van laden/ontladen van een batterij systeem berekent met gebruik van dynamische uurprijzen (en eventueel zonnepaneel productie).

Ik heb nu de mogelijkheid van een berekening met een conversie-efficiency percentage toegevoegd. Bij bijvoorbeeld 90 procent efficiency moet je dus 1.1 kWh van het net laden om 1 kWh in de batterij te krijgen, en als je dan 1 kWh ontlaadt lever je 0.9 kWh terug aan het net.

Door een lagere efficiency gaat de opbrengst per laad/ontlaad actie omlaag en zijn er ook bepaalde combinaties van uren niet langer rendabel. De winst maar ook het aantal laad/ontlaad acties gaat naar beneden.

Aijaijai. En 90% efficiency is ook nog te optimistisch, dit ligt round-trip meer richting de 80 als ik me niet vergis. Dat zou betekenen dat je echt lang kan wachten voor je het terugverdient.

Daarnaast begon ik al meer te twijfelen over mijn twee bestelde sessies (Q3) aangezien het van 2kw naar 1,7 (effectief 1,5kw) is bijgesteld.

Maar goed, dat zou dan goed nieuws zijn voor de wachtende tweakers;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Rene037 Bedankt voor je reactie. Ja ik heb een slimmemeter met DSMR >5. Ik heb daar al Homewizzard p1 hub opzitten voor mijn Toon en Watermeter. In mijn PV Kast ook een Homewizzard 3F wifi kWh meter. Ik ga hem vrijwel zeker bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

DeKoetsier schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Aijaijai. En 90% efficiency is ook nog te optimistisch, dit ligt round-trip meer richting de 80 als ik me niet vergis. Dat zou betekenen dat je echt lang kan wachten voor je het terugverdient.

Daarnaast begon ik al meer te twijfelen over mijn twee bestelde sessies (Q3) aangezien het van 2kw naar 1,7 (effectief 1,5kw) is bijgesteld.

Ik lees in dat bericht dat er 90% gerekend bij heen en terug. Dan kom je dus op 81% RTE uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Je schrijft om de uitleg in Github dat er geen taxeffects zijn meegenomen. Bedoel je daar dus de saldering mee? Is het afschaffen van de saldering niet DE reden dat een batterij zichzelf gaat terugverdienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
De discussie over terugverdientijd ga ik niet opnieuw voeren. Daar is dit topic niet voor. Terugverdientijd is van vele factoren/aannames afhankelijk, kijk maar naar vorige posts.

Efficiency van 90% per actie lijkt me een RTE van 81%, want 0.9 kWh opbrengst na eerst 1.11 kWh laden.

Het programma is vooral bedoeld voor planning van de komende dag. Je kan het stand-alone gebruiken en vergelijken met wat Sessy zelf doet. Handiger in dat geval is de integratie met Domoticz zodat je de basisgegevens niet telkens opnieuw hoeft in te voeren. Je kan het zo vaak draaien als je wilt om op die manier telkens een aanpassing te doen voor het echte verbruik en productie.

Bijkomende functionaliteit is simulatie van het verleden, zonder rekening te houden met echt verbruik en/of productie.

Geen tax effects betekent dat er een berekening is op basis van kale tarieven. Je kan hier makkelijk 21% btw aan toevoegen. De anderen belastingen zijn vaste bedragen per kWh (dus geen percentage) en zolang je saldeert heeft dit geen invloed. Als je niet meer saldeert wordt het sowieso een heel ander verhaal.

[ Voor 19% gewijzigd door WillemD61 op 23-06-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
WillemD61 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:33:
De anderen belastingen zijn vaste bedragen per kWh (dus geen percentage) en zolang je saldeert heeft dit geen invloed. Als je niet meer saldeert wordt het sowieso een heel ander verhaal.
Hmm, ik geloof dat ik hier nog eens over moet nadenken, want met een efficiency < 100% gaan die andere belastingen ook wel invloed hebben..... je krijgt niet alle betaalde belasting meer terug. To be continued.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
rene037 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:38:
Als de kabel vanaf de omvormer niet via de Sessy gaat, wat ik opmaak uit 'ik ga een kabel trekken', kan Sessy niet weten wat je panelen opwekken. Voor NOM niet direct van belang, maar als je de voorkeur hebt om Sessy niet uit het net maar zoveel mogelijk uit je PV op te laden, gaat dat niet.
Dit klopt niet of ik begrijp het niet goed.

Ik heb Sessy ook op een eigen kabel en via de P1 meter weet Sessy precies hoeveel er opgewekt wordt. Het werkt identiek aan een Sessy de in lijn zit met de PV installatie voor zover ik kan zien.

[ Voor 9% gewijzigd door AJediIAm op 23-06-2023 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
Leg uit. want volgens mij meldt de P1 meter wat er netto over is en dus door de Sessy geladen kan worden.
je mist dus wat er in huis gebruikt wordt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-10 12:16
hanev001 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:00:
Leg uit. want volgens mij meldt de P1 meter wat er netto over is en dus door de Sessy geladen kan worden.
je mist dus wat er in huis gebruikt wordt..
P1 meter meet NA verbruik PV stroom in huis,
via P1 meten is de enige manier om NOM te kunnen draaien met de Sessy Dit kan niet als je alleen de opbrengst van de panelen meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Peterhardenberg schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:06:
[...]

P1 meter meet NA verbruik PV stroom in huis,
via P1 meten is de enige manier om NOM te kunnen draaien met de Sessy Dit kan niet als je alleen de opbrengst van de panelen meet.
Dat zeg ik toch
AJedilAm beweert echter wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-10 12:16
#hanev001

klopt, ik had de verkeerde quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

DeKoetsier schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:17:
[...]

Ik heb ook 2 Sessy's en kan dus in totaal 3000W verbruik compenseren. Er zijn maar weinig momenten op de dag dat ik meer verbruik, en ik vermoed dat de integraal daarvan (dus de energie in kWh) verwaarloosbaar klein is.
Waarom wil jij 4kW kunnen compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Als Sessy niet weet wat de PV opwekt, maar alleen het totaal van de P1-uitkomst, kan Sessy ook niet de max stroom van de fase waarop PV & Sessy/Sessies zit/zitten. Ergo, als PV op één fase 25A levert en je op andere fases 25A verbruikt (Hypothetisch, bijv 2x12,5A), heb je netto 0A.
Als je nu op één van die fases 25A gaat trekken (totaal 37,5A), gaat Sessy proberen 0 op de meter te krijgen en vol terugleveren op de fase waar al 25A teruggeleverd wordt. Einde hoofdzekering van die fase.
Heb je Automaten is dat nog te overzien, anders wordt dat dure grap om netbeheerder steeds te bellen.
Daarom is het handig om de PV via Sessy te laten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door rene037 op 23-06-2023 16:20 . Reden: Zin toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-10 22:09
Opstart vraag(staat ook uit via Sessy)
Net klaar met hw install en updates dongles uitgevoerd, dongles zijn online/benaderbaar maar systeem blijft standby.

Systeemstatus geeft aan dat verbruiksinfo niet uitgelezen kan worden, P1 meter is op actieve splitter aangesloten;
P1 dongle uitlezen geeft : status ok, state: P1 not connected; heb reboot dongles en sessy gedaan, alsnog de extra powersupply op de P1 dongel aangesloten, maar status blijft hetzelfde, tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Ik denk dat ik het nu snap. Het meten van de PV stroom is inderdaad om de (hoofd)zekering te beschermen.

Mocht je om een of andere rare reden je Sessy ontladen terwijl je zonnepanelen maximaal stroom aan het produceren zijn zonder dat een deel van die load op de zelfde fase geconsumeerd wordt zou een zekering er uit kunnen springen.

Ik denk dat de installateur snel een inschatting kan maken of deze zeer ongebruikelijke situatie zich voor kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

GroeneKees schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:31:
Net klaar met hw install en updates dongles uitgevoerd, dongles zijn online/benaderbaar maar systeem blijft standby.

Systeemstatus geeft aan dat verbruiksinfo niet uitgelezen kan worden, P1 meter is op actieve splitter aangesloten;
P1 dongel uitlezen geeft : status ok, state: P1 not connected; heb reboot dongles en sessy gedaan, alsnog de extra powersupply op de P1 dongel aangesloten, maar status blijft hetzelfde, tips zijn welkom.
Heb je P1-dongel ook toegevoegd in portal? Was bij mij niet gebeurd. Is wat onduidelijk, via de + moet je niet alleen de Sessy-dongle invoeren/scannen, maar ook de P1-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm

P1 dongel uitlezen geeft : status ok, state: P1 not connected; heb reboot dongles en sessy gedaan, alsnog de extra powersupply op de P1 dongel aangesloten, maar status blijft hetzelfde, tips zijn welkom.
Stap 1: Log in op het ip adres van de P1 meter en kijk of er data binnen komt
Stap 2: Log in op het ip adres van Sessy en kijk of het ip adres van de P1 dongel goed ingesteld staat.
Stap 3: stuur een mail naar Sessy als het nog niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Instellen adres van P1 dongle zou niet meer nodig moeten zijn omdat ze mDNS/zeroconf hebben geimplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

BTW - ROI werkt sowieso niet op dit moment volgens mij, Kijk even of je hem via API aan kunt sturen of op NOM zetten, dat werk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!

Werkt het wel zonder splitter met alleen de Sessy P1 dongle direct op de P1 poort van de Slimmemeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
rene037 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:18:
Als Sessy niet weet wat de PV opwekt, maar alleen het totaal van de P1-uitkomst, kan Sessy ook niet de max stroom van de fase waarop PV & Sessy/Sessies zit/zitten. Ergo, als PV op één fase 25A levert en je op andere fases 25A verbruikt (Hypothetisch, bijv 2x12,5A), heb je netto 0A.
Als je nu op één van die fases 25A gaat trekken (totaal 37,5A), gaat Sessy proberen 0 op de meter te krijgen en vol terugleveren op de fase waar al 25A teruggeleverd wordt. Einde hoofdzekering van die fase.
Heb je Automaten is dat nog te overzien, anders wordt dat dure grap om netbeheerder steeds te bellen.
Daarom is het handig om de PV via Sessy te laten lopen.
Dat ziet de Sessy toch via de P1 meter. Ik neem aan dat de Sessy zelf slim genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

John245 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:43:
[...]

Dat ziet de Sessy toch via de P1 meter. Ik neem aan dat de Sessy zelf slim genoeg is.
Ligt aan je meter. DSMR 2.1 geeft alleen totaalvermogen. Sessy is slim genoeg, maar het is niet voor niets dat Sessy het liefst tussen de PV en het net zit. Stel dat je de Sessy alleen uit de PV wilt laden en niet uit het net. Uit de P1 data komt alleen het netto getal. Bij DSMR 5+ per fase, anders alleen totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Conclusie: Als je een zeer uitzonderlijke stroom situatie hebt waarmee je een zekering kan overbelasten is het misschien goed (of misschien overbodig) om de Sessy tussen de panelen en meterkast te hangen.

Misschien dat het in de toekomst nog extra voordelen gaat hebben voor features die nog niet bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
De geschetste situatie zal niet heel vaak voorkomen. Volgens de netcode mag je niet meer als 5kW onbalans creëren. Dit is ook de rede dat er geen grotere enkel fase omvormers dan 5kW zijn. Je zult dan meerdere kleinere omvormers op de zelfde fase moeten plaatsen om aan 25A te komen. En dan ook nog de Sessy op die fase aansluiten. Als je dit aan het doen bent dan snap je volgens mij niet hoe een drie fase aansluiting werkt en dat je de load een beetje moet verdelen.

Maar de situatie kan theoretisch voorkomen… en ik denk niet dat er in de Sessy iets qua regeling zit dat dit extreme geval de stroom limiteert om je hoofdzekering te sparen.
Pagina: 1 ... 15 ... 95 Laatste