Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:28

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

AJediIAm schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:08:
Conclusie: Als je een zeer uitzonderlijke stroom situatie hebt waarmee je een zekering kan overbelasten is het misschien goed (of misschien overbodig) om de Sessy tussen de panelen en meterkast te hangen.

Misschien dat het in de toekomst nog extra voordelen gaat hebben voor features die nog niet bestaan.
Nou, als je Sessy alleen wilt laden als je PV levert, kan Sessy dat alleen weten als er netto geleverd wordt. Ik weet niet hoe Sessy daarmee omgaat
DJP! schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:17:
De geschetste situatie zal niet heel vaak voorkomen. Volgens de netcode mag je niet meer als 5kW onbalans creëren. Dit is ook de rede dat er geen grotere enkel fase omvormers dan 5kW zijn. Je zult dan meerdere kleinere omvormers op de zelfde fase moeten plaatsen om aan 25A te komen. En dan ook nog de Sessy op die fase aansluiten. Als je dit aan het doen bent dan snap je volgens mij niet hoe een drie fase aansluiting werkt en dat je de load een beetje moet verdelen.

Maar de situatie kan theoretisch voorkomen… en ik denk niet dat er in de Sessy iets qua regeling zit dat dit extreme geval de stroom limiteert om je hoofdzekering te sparen.
Ik zei ook hypothetisch... Er mag niet teveel onbalans zijn, maar dat geldt wel op een iets hoger niveau (straat bijv.) Als ik ovens gebruik die aan- en uit gaan, ga ik er weleens overheen, dat is geen probleem. (Over de onbalansgrens bedoel ik.) En als de PV via Sessy loopt, houdt Sessy er wel rekening mee dat er niet teveel stroom loopt. (Sessy gaat dan niet ook leveren als PV als 'veel' levert.

[ Voor 0% gewijzigd door rene037 op 23-06-2023 17:23 . Reden: sessie --> sessy & typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:29
rene037 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:37:
BTW - ROI werkt sowieso niet op dit moment volgens mij, Kijk even of je hem via API aan kunt sturen of op NOM zetten, dat werk wel.
Bedankt @DJP! @rene037 @AJediIAm

P1 dongle was de issue, wel netwerk maar geen data uit slimme meter;

Ik heb een actieve Homewizard P1 splitter, 1 in 3 uit, sessy zat op 3 uit, maar kreeg dus geen data uit de slimme meter.

In eerste instantie alleen sessy dongle op slimme meter aangesloten, die kreeg nieuw ipadres en Sessy ging in Nom vol aan de bak (fangeluid aan de muur is toch wat luider dan bij de open dag, maar prima zo)

Vervolgens
-Sessy dongel aan de Homewizard splitter alleen aangesloten:ok
-loadbalancer erbij: ok
-homewizard p1 erbij: ok

Sessy blijft nu actief, waarom dat eerst dan niet zo was is een klein raadsel.

Nom modus loopt👍🏻
@rene037 dynamische modus nog een issue met binnenhalen van day ahead denk je?, want daar wilde ik eigenlijk naar toe, maar eerst een paar dag Nom draaien zo

En zou ik in de Portal de P1 data onder Verbruiksmeter moeten zien? Toevoegen werkte niet voor de P1 dongle in Portal, alleen voor de Sessy wifi dongle

Dank allen🔝
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KReDbesfiKmbrpc2KJ4Nq_MpO_Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEVcMnHb5mAH2sT1jQsHzYrq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbg-7Iz43YHT1XIR1bcXIU6B-Q0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/c89xaOFFtat6lVACyicJog0H.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

@GroeneKees Ik denk niet de dayahead data, want het heeft (naar ik begrijp) wel gewerkt. Er schijnt iets te zijn met synchronisatie, maar was wat onduidelijk. Vandaag open dag, dus er zal niet zoveel gebeurd zijn.
Maar ja, er hangt nu een beetje nutteloze accu aan de muur:).

En inderdaad, de herrie valt me vies tegen, als dit de stille versie is. Er snerpt af en toe een tram voorbij lijkt wel. Dat lijkt me dan een lager van de Fan. Maar op de open dag was het in de stille ruimte niet zo'n lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
AJediIAm schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:08:
Conclusie: Als je een zeer uitzonderlijke stroom situatie hebt waarmee je een zekering kan overbelasten is het misschien goed (of misschien overbodig) om de Sessy tussen de panelen en meterkast te hangen.

Misschien dat het in de toekomst nog extra voordelen gaat hebben voor features die nog niet bestaan.
of gewoon een omschakelaar er tussen voor flexibiliteit.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
[b]

Nom modus loopt👍🏻
@rene037 dynamische modus nog een issue met binnenhalen van day ahead denk je?, want daar wilde ik eigenlijk naar toe, maar eerst een paar dag Nom draaien zo

En zou ik in de Portal de P1 data onder Verbruiksmeter moeten zien? Toevoegen werkte niet voor de P1 dongle in Portal, alleen voor de Sessy wifi dongle

Dank allen🔝
[Afbeelding][Afbeelding]
Er zijn nog wat portal issues. Sessy is druk bezig dit op te lossen. Vandaar dat ROI niet altijd werkt.

Wat je kan doen is NOM en de activiteiten begrenzen van 12:00 tot 23.59. Het is niet zo goed als ROI, maar werkt best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 07:26
Als je instelling NOM is kan je dit beperken dat de sessy alleen bij 'dag' oplaadt en niet terug levert en teruglevering alleen 's-nachts. Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:51
Ies Korpershoek schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 19:02:
Als je instelling NOM is kan je dit beperken dat de sessy alleen bij 'dag' oplaadt en niet terug levert en teruglevering alleen 's-nachts. Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar voor de zekerheid.
Je kunt alleen de actieve tijd en het min en max laad/ontlaad vermogen van de Sessy instellen. Gelukkig is het vrij makkelijk om via een domotica programma, bijvoorbeeld Homey, Home Assistant of Domoticz de Sessy precies aan te sturen zoals jij wilt. Je kunt dat zelf de voorwaarden bepalen waarop de Sessy iets gaat doen.

Hoe was de kopersdag? Nog gave dingen gezien of gehoord?

[ Voor 4% gewijzigd door DJP! op 23-06-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

@GroeneKees ja, je moet de data van de p1 dongel in het middelste deel op de portal zien. Ik had daar eerst ook een grijs vlak, na toevoegen p1 dongel kwam daar data. Heb je qr code van stikker gescand of handmatig ingevuld? Ik deed het met qrcode (waar boven staat 'scan met app') en controleer ip adres, ook al zou dat automatisch moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

WillemD61 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:33:
Bijkomende functionaliteit is simulatie van het verleden, zonder rekening te houden met echt verbruik en/of productie.
Als ik je algoritme goed begrijp, worden er dus alleen twee cycli overwogen als de eerste cyclus meer oplevert dan de tweede en is opladen en ontladen altijd gebalanceerd?

Ik was zelf niet slim genoeg om een algoritme te bedenken, dus gooi ik er maar een lineair programmeren-library tegenaan:
github demonstratieproject
Dan ben je in pakweg 30 regels klaar, weet je zeker of je de beste oplossing hebt en kan je daadwerkelijk solver.Maximize(profit); in de code terugvinden ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
OPTIMAL
 Result: €0.41
Hour | Price               | Charged energy       | Discharged energy    | SoC
00   |0.14 ****            | 0.00                 | 0.00                 | 2.00 ******          |
01   |0.14 ****            | 0.00                 | 0.00                 | 2.00 ******          |
02   |0.13 **-             | 2.00 ******          | 0.00                 | 4.00 ************    |
03   |0.14 ****            | 0.00                 | 0.00                 | 4.00 ************    |
04   |0.14 ****            | 1.00 ***             | 0.00                 | 5.00 *************** |
05   |0.18 ********        | 0.00                 | 0.00                 | 5.00 *************** |
06   |0.21 ************    | 0.00                 | 2.20 ******-         | 2.80 ********        |
07   |0.21 ************    | 0.00                 | 2.20 ******-         | 0.60 *-              |
08   |0.18 ********        | 0.00                 | 0.00                 | 0.60 *-              |
09   |0.17 ******-         | 0.40 *               | 0.00                 | 1.00 ***             |
10   |0.17 ******-         | 2.00 ******          | 0.00                 | 3.00 *********       |
11   |0.17 ******-         | 2.00 ******          | 0.00                 | 5.00 *************** |
12   |0.18 ********        | 0.00                 | 0.00                 | 5.00 *************** |
13   |0.19 *********-      | 0.00                 | 0.00                 | 5.00 *************** |
14   |0.21 ************    | 0.00                 | 0.60 *-              | 4.40 *************   |
15   |0.21 ************    | 0.00                 | 0.00                 | 4.40 *************   |
16   |0.23 *************** | 0.00                 | 2.20 ******-         | 2.20 ******-         |
17   |0.22 *************-  | 0.00                 | 2.20 ******-         | 0.00                 |
18   |0.21 ************    | 0.00                 | 0.00                 | 0.00                 |
19   |0.18 ********        | 0.00                 | 0.00                 | 0.00                 |
20   |0.17 ******-         | 0.00                 | 0.00                 | 0.00                 |
21   |0.14 ****            | 0.00                 | 0.00                 | 0.00                 |
22   |0.12 *               | 0.00                 | 0.00                 | 0.00                 |
23   |0.11                 | 1.00 ***             | 0.00                 | 1.00 ***             |
Wat is een goed topic om dit uit te diepen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:49:
[...]

Als ik je algoritme goed begrijp, worden er dus alleen twee cycli overwogen als de eerste cyclus meer oplevert dan de tweede en is opladen en ontladen altijd gebalanceerd?

Ik was zelf niet slim genoeg om een algoritme te bedenken, dus gooi ik er maar een lineair programmeren-library tegenaan:
Dan ben je in pakweg 30 regels klaar, weet je zeker of je de beste oplossing hebt en kan je daadwerkelijk solver.Maximize(profit); in de code terugvinden ;)

[...]

Misschien ook interresant: node-red-contrib-genetic-charging-strategy

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

[...]

Je kunt ook overwegen om mijn optimalisering software (in ontwikkeling) toe te passen:
https://github.com/corneel27/day-ahead
Mee-ontwikkelaars en testers gezocht!

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Misschien is het handig om ergens een nieuw topic te maken voor het optimaal laden en ontladen van een thuis batterij. Ik kan mij niet voorstellen dat dit alleen voor de Sessy speelt. Hetzelfde zal voor een zelfbouw of ander merk thuis batterij gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:06

ThaDude

Hang Loose

Ik heb afgelopen week 2 sessy's in ontvangstgenomen en heb de eerste aangesloten.
Ondanks dat ik heb aangegeven dat ik een geluidsarme wil. Maakt mijn huisige sessy behoorlijk wat geluid.
Weet iemand of er te achterhalen is welke versie ik heb ontvangen? Maakt de geluidsarme ook nog ventilator geluid van 60DB? Ik dacht in die links van @PimDoos te horen dat die nieuwe bijna geen geluid meer maakt.. Ik snap er dan ook niks van.

[ Voor 4% gewijzigd door ThaDude op 24-06-2023 12:41 ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 15:03
Die van mij maakt ook geluid bij laden of ontladen op maximaal vermogen. Ik heb hem nu drie weken. En dat is de stillere versie.

Er worden nu alleen nog stillere versies uitgeleverd sinds een week of vier.

Ik heb die van mij in een zolder kast laten hangen. Weinig last van. Als het in de nacht maar stil is :-) als ie al wil werken in der nacht, dat is nog steeds een issue.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:29
rene037 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:58:
@GroeneKees ja, je moet de data van de p1 dongel in het middelste deel op de portal zien. Ik had daar eerst ook een grijs vlak, na toevoegen p1 dongel kwam daar data. Heb je qr code van stikker gescand of handmatig ingevuld? Ik deed het met qrcode (waar boven staat 'scan met app') en controleer ip adres, ook al zou dat automatisch moeten gaan.
Dank, ook gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prengerclan
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-02 16:12
Sessy na zelf installatie operationeel, ik heb “0” op de meter ingesteld. Ik zou dan verwachten dat hij alleen laad bij zon en ontlaad als er pv niets meer levert. Dit proberen in te stellen met tijd instelling in sessy maar ben er nog niet achter hie dit exact werkt iemand een uitleg hier over. Zelfde als de ROI instelling iemand bekend met het algoritme er achter ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGK1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 13:07
hallo allemaal,

mijn sessie geeft sinds gister de volgende mededeling :
"Sessy heeft de wisselspanning-omvormer losgekoppeld van het stroomnet (sinds 5 uur geleden)"
en doet dan niet waarvoor die is bedoeld.
netspanning op groep 1, waar de sessie op is aangesloten, ligt rond de 230v.
draai firmware 1.4.1
iemand deze melding ook gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Prengerclan schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:42:
Sessy na zelf installatie operationeel, ik heb “0” op de meter ingesteld. Ik zou dan verwachten dat hij alleen laad bij zon en ontlaad als er pv niets meer levert.
Dat is niet helemaal juist. Het is precies wat er eigenlijk staat, hij gaat laden (zolang niet vol) als er overschot aan energie is en gaat ontladen (zolang er capaciteit is) als er vraag is. Dat laatste kan dus ook kunnen gebeuren wanneer de zon schijnt maar je veel energievraag in je huis hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

De stille versie is wat mij betreft mislukt, mijn PV omvormers van 2400W hebben passieve koeling, Sessie levert 1900W en jankt het hele huis bij elkaar.
Maar vraag is of bij jullie ook 'Maximaal vermogen waarmee Sessy werkzaam is:' steeds aangepast wordt. Is dit 'by design?
Ik heb hem nu handmatig staan, via de Homey app omdat ROI niet werkt, maar hij ging na een seconde weer op stop. De melding is dan bij systeemstatus 'Het vermogen van Sessy wordt gelimiteerd door het ingestelde maximale vermogen (sinds 23 minuten geleden)' en dan blijkt het maximale vermogen heel laag te staan. Ik schuif het naar rechts en dan gaat hij laden. Ik zit op de fase van Sessie op 17,5A (Auto staat ook te laden, zonnepanelen leveren ook op die fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prengerclan
TGK1985 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:05:
hallo allemaal,

"Sessy heeft de wisselspanning-omvormer losgekoppeld van het stroomnet (sinds 5 uur geleden)"
draai firmware 1.4.1
Jlopt melding had ik gisteravon ook gezien op de sessy. Ook begon hij in de nacht terug te leveren aannhet net. Zou niet de bedoeling moeten zijn volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prengerclan
Er zou een optie in moeten kunnen komen dat je een elektrische auto hebt, zodat je een tijd kan instellen dat je auto aan het laden is en niet de sessy leeg trekt. Omdat deze 3 fases laad kan ik niet zeggen alleen terug leveren fase 1,2 of 3 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22
Prengerclan schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:40:
Er zou een optie in moeten kunnen komen dat je een elektrische auto hebt, zodat je een tijd kan instellen dat je auto aan het laden is en niet de sessy leeg trekt. Omdat deze 3 fases laad kan ik niet zeggen alleen terug leveren fase 1,2 of 3 .
Dit laatste wat je wilt kan alleen maar als hem extern bedient via HA, Homey of eigen NodeRed ect.
En ja je zou ook kunnen doen met totaal amperage maar dat is eigenlijk niet de manier.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:08
Ik ben nog niet helemaal bekend met de Sessy batterijen (mijn ouders hebben ze hangen). Eerst problemen met HA integratie van Pim (thx), maar na upgrade van HA werkte 0.4 ook. Ik wist niet dat HA zijn versienummering deed aan de hand van year.month.revision.
https://github.com/PimDoo...9#issuecomment-1605311563

Jammer dat er nog geen charged/discharged zit in HA, maar ik zag al ergens op het forum of in zijn github dat dat nog in ontwikkeling staat.
Er is een workaround: https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8

Opmerking:
- Portal van Sessy vind ik erg traag. Regelmatig de melding dat batterij 1 niet verbonden is. na 30 seconden is dat weer opgelost. ROI lijkt ook niet goed te werken?

Probleem:
- De batterijen laden/ontladen niet (meer). Bij installatie stond de instelling op NOM. Dit is aangepast naar ROI, maar lijkt niet te werken, batterijen stopten met laden/ontladen. Dus weer teruggezet naar NOM, maar ook nu gebeurt er niets meer.
De batterijen zijn 40 - 52% vol. Maar grafiek en batterijen (WebUi/API) laten een power zien van 0 en geven een standby status aan.
Voor zover ik het begreep staan de lampjes bij de batterijen ook op rood, maar dat kan ik remote niet checken.

Firmware zit op 1.4.1 en zijn deze week geinstalleerd. (ziet er strak uit!).
Lawaai kan ik niets over zeggen (nog).

P1 dongels: werkt
Batterij dongels: werken
Wifi status dongels: status ok.
Batterij laden/ontladen: werkt niet. Systeem blijf op standby staan.
Versie batterijen: stille versie.
^^ enige verschil wat ik zag was een verschil in macaddress toen ik ze vastzette in de router.
ene begon met 08 en een andere met 94. Misschien is dat een andere batch geweest. Mischien dat dat een indicatie is om te achterhalen welk type/batch batterij je hebt?

APi/WebUI uitlezen per batterij: werkt prima.

https://sessy.nl/wp-conte...andleiding-v0.4-draft.pdf
Pagina 12: NOM staat aan, ipadres is zichtbaar in de instellingen, Wifi status is ook prima.
Batterij dongles zijn ook prima via api of web te benaderen.

De p1 grafiek werkt prima en wordt uitgelezen door Sessy.

We hebben hierna alles al nagelopen. Ip adressen check, p1 dongle check en alles lijkt goed te staan.
P1 dongle herstart. Batterij(en) herstart, maar geen verandering.

Ik heb dit forum ook al door zitten neuzen, maar geen oplossing kunnen vinden.

Ik/We zijn er (nog) te weinig bekend mee om zomaar instellingen aan te gaan passen.
Er is al contact gezocht met Sessy/Charged, maar dat zal pas maandag worden voordat we iets horen.

Iemand nog tips wat we kunnen checken in de tussentijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:52
NLMaca schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:21:
Jammer dat er nog geen charged/discharged zit in HA, maar ik zag al ergens op het forum of in zijn github dat dat nog in ontwikkeling staat.
Ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat de energiemeters er binnenkort aankomen :)
NLMaca schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:21:Iemand nog tips wat we kunnen checken in de tussentijd?
Check de system monitor even op http://sessy-xxxx.local/sysinfo. Hier vind je de diagnostics van Sessy, met de reden waarom NOM gepauzeerd wordt. De status en status details in Home Assistant kunnen ook een hint geven van wat er aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
hallo allemaal,

draai firmware 1.4.1
Ook ik had gister ook deze melding. Volgens mij krijg je deze melding als de batterij of vol of compleet leeg is. De status van de Sessy is dan ook “SYSTEM STATE BATTERY FULL OR EMPTY”. Ik kreeg het toen de batterij vol was en er nog steeds zonnepanelen production was. Toen de zon onderging en er weer vraag van het net was ging de Sessy netjes ontladen en veranderde s
De status naar Running Safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
PimDoos schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat de energiemeters er binnenkort aankomen :)

[...]

Check de system monitor even op http://sessy-xxxx.local/sysinfo. Hier vind je de diagnostics van Sessy, met de reden waarom NOM gepauzeerd wordt. De status en status details in Home Assistant kunnen ook een hint geven van wat er aan de hand is.
Ik heb wat uit zitten zoeken. Bij elke batterij krijgen we nu deze melding
code:
1
2
3
De verbruiksmeter is onbereikbaar via het netwerk (sinds 7 uur geleden)
🚫 Het vermogen van Sessy wordt gelimiteerd door het maximale vermogen op de groep (sinds één dag geleden)
🚫 Het vermogen van Sessy wordt gelimiteerd door het maximale vermogen op de fase (sinds één dag geleden)

De P1 dongle kunnen we nu ook niet meer up krijgen, wat de eerste melding verklaart. We krijgen de P1 dongel met geen mogelijkheid meer aan de praat. Ook een netwerkkabel in de P1 geeft geen melding op de DHCP client list.

Ook getest om de Homewizard p1 splitter los te koppelen. En ook zonder koppeling met de splitter komt de P1 dongel niet in de lucht.

Ik heb de info doorgestuurd naar Sessy. Er is niet veel wat ik hieraan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Kun je via het eigen WiFi netwerk nog wel contact leggen met de P1 dongle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Wat bedoel je met het eigen wifi netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Check even de dongle installatie handleiding. De P1 dongle kan een eigen WiFi netwerk opzetten. Dat heet dan iets van Sessy-XXXX, je kunt met dit netwerk verbinding maken met de gegevens die staat. Op de sticker van de P1 dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
Gevonden: https://sessy.nl/wp-conte...andleiding-v0.4-draft.pdf
pagina 5.

Dat gaat helaas niet lukken. De installateur heeft dit aangepast naar het huidige netwerk. Het Sessy-XXX netwerk van de P1 dongle is ook niet te vinden in de lijst dus ik kan er niet mee connecten.

We wachten wel even de reactie van Sessy af dan.
Dank voor de hulp tot zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:54
[...]

[...]

Misschien dat dit topic een betere plaats is voor discussie/uitleg over optimalisatie, terugverdientijd etc ?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2163934

Even kort antwoord alvast: mijn programma bepaalt eerst alle mogelijke combinaties van uren laden/ontladen en van uren ontladen/laden die geld op kunnen leveren, sorteert die op winstgevendheid, en probeert dan vervolgens of die geïmplementeerd kunnen worden binnen de grenzen van startlading, maximale capaciteit en laad/ontlaadsnelheid.

Als jouw programma betere resultaten geeft hoor ik dat graag. Van welke datum is je bijgevoegde voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Zijn er al Tweakers die een Sessy hebben met een CT meter? Ben er benieuwd of dat beter werkt dan een P1 dongle met een DSMR4 meter.

NOM werkt goed, maar je ziet dat het net iets te traag reageert waardoor je alsnog energie van het net gebruikt wat daarna wel weer netjes wordt gecompenseerd. Ben benieuwd of dit beter werkt met CT spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
DJP! schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:36:
Zijn er al Tweakers die een Sessy hebben met een CT meter? Ben er benieuwd of dat beter werkt dan een P1 dongle met een DSMR4 meter.

NOM werkt goed, maar je ziet dat het net iets te traag reageert waardoor je alsnog energie van het net gebruikt wat daarna wel weer netjes wordt gecompenseerd. Ben benieuwd of dit beter werkt met CT spoelen.
Ik heb er een om mijn software mee te testen, maar draai de P1 dongle als primaire source voor NOM :)

De CT dongle lijkt meerdere keren per seconde te samplen, waar de P1 dongle iedere seconde nieuwe data krijgt bij DSMR 5.
Sessy pollt iedere 5 seconden de meterdongel (CT of P1) om het nieuwe setpoint te berekenen, dus dat is op dit moment de minimale tijdsresolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
In vergelijking met een DSMR 4 meter (1x per 10 sec een sample) is dat dus een behoorlijke verbetering. Ook al neemt de Sessy maar 1x per 5 sec een sample, dan zit je dus al op een verdubbeling van de resolutie. Ben benieuwd of je dat qua NOM regeling dan ook gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:40
DJP! schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:16:
In vergelijking met een DSMR 4 meter (1x per 10 sec een sample) is dat dus een behoorlijke verbetering. Ook al neemt de Sessy maar 1x per 5 sec een sample, dan zit je dus al op een verdubbeling van de resolutie. Ben benieuwd of je dat qua NOM regeling dan ook gaat merken.
Ik denk niet dat het in de praktijk veel uit zal maken. Waar op gereageert moet worden is het aan of uitschakelen van gebruikers, dit zijn de momenten waarop het setpoint een duidelijke wijziging zal vertonen.

Het is echter niet te voorspellen wanneer dit gebeurd, het kan een miliseconde na de update van de P1 data zijn of een milliseconde voor de update van de P1 data en alle momenten daar tussen in.

Op basis van de wet van de grote getallen zal er dus een middeling optreden en dan kom je ergens op een waarde van 5 seconden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ja, nu ineens ook die melding. Nu is mijn Sessy ontladen door teruglevering. Weet niet of dit een nieuwe melding is of bedoeld ald melding tijdens ontwikkeling. Als het is omdat Sessy vol of leeg is, hoeft hij dat aan de 'normale' gebruiker niet te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Sinds 1.4.1 draai ik al nachten niet meer op de Sessy maar haal gewoon stroom uit het net. Werkt echt slechte op deze manier.

Kan niet de bedoeling zijn denk ik..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:27
cacofant schreef op zondag 25 juni 2023 @ 06:56:
Sinds 1.4.1 draai ik al nachten niet meer op de Sessy maar haal gewoon stroom uit het net. Werkt echt slechte op deze manier.

Kan niet de bedoeling zijn denk ik..
Ik heb in dit topic al een aantal ideeën voorbij zien komen wat je kan doen.

Als het zo'n foute aankoop/investering/"crowdfunding" is, verlies pakken en gewoon op Marktplaats zetten.
Wel graag linkje plaatsen :+ *O*

Gewoon wat geduld hebben kan ook nog natuurlijk :+
Is ook niet mijn sterkste punt -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:10

worker

2x Sessy thuisbatterij

rene037 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 00:21:
[...]

Ja, nu ineens ook die melding. Nu is mijn Sessy ontladen door teruglevering. Weet niet of dit een nieuwe melding is of bedoeld ald melding tijdens ontwikkeling. Als het is omdat Sessy vol of leeg is, hoeft hij dat aan de 'normale' gebruiker niet te melden.
Ik denk inderdaad dat het een ingewikkelde manier is om te zeggen dat de Sessy uit is gegaan. Omdat hij vol of leeg is, of (in ROI mode) er in dat uur geen opdracht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Simpel360 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:50:
[...]

Ik heb in dit topic al een aantal ideeën voorbij zien komen wat je kan doen.

Als het zo'n foute aankoop/investering/"crowdfunding" is, verlies pakken en gewoon op Marktplaats zetten.
Wel graag linkje plaatsen :+ *O*

Gewoon wat geduld hebben kan ook nog natuurlijk :+
Is ook niet mijn sterkste punt -O-
Als je een auto koopt verwacht je ook dat ie kan rijden en niet alleen stil kan staan. Dat gevoel heb ik nu een beetje. Vind de techniek super interessant, en ben er blij mee. Hopelijk wordt het gefixt. Ik zeg alleen dat met de laatste firmware Sessy nog minder goed reageerd...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psdata
cacofant schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:34:
[...]

Als je een auto koopt verwacht je ook dat ie kan rijden en niet alleen stil kan staan. Dat gevoel heb ik nu een beetje. Vind de techniek super interessant, en ben er blij mee. Hopelijk wordt het gefixt. Ik zeg alleen dat met de laatste firmware Sessy nog minder goed reageerd...
Wederom een auto is een productie product dus klaar.
Sessy is nog een product in ontwikkeling, en wordt tot op heden nog doorlopend ontwikkeld en verbeterd.
Meld het bij Twan, Roland en hun medewerkers en op daagse tijden wordt er aan een oplossing gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
worker schreef op zondag 25 juni 2023 @ 08:00:
[...]

Ik denk inderdaad dat het een ingewikkelde manier is om te zeggen dat de Sessy uit is gegaan. Omdat hij vol of leeg is, of (in ROI mode) er in dat uur geen opdracht is
Het is inderdaad een veredelde melding dat de Sessy in slaap stand is.

Volgens mij draait electronica van de Sessy op de eigen batterij en heeft deze daarvoor geen 230vac nodig. Op het moment dat de batterij dan vol/leeg is wordt de AC omvormer losgekoppeld zodat de net bewaking niet meer nodig is. Je ziet dat op het moment dat de Sessy weer ontwaakt deze ook eerst een minuut in de staat “waiting in safe situation” staat voordat die naar stand-by gaat of gaat laden/ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGK1985
bij mij komt deze melding (ac omvormer uitgeschakeld) o.a. als ik om bijvoorbeeld 700 de strategie wijzig van 0-op-de-meter naar wat anders, zodat er niet bijgeladen wordt. heb er geen behoefte aan dat de sessy om 700 bijlaadt, want dan is de stroom relatief duur bij een dynamisch contract.

na deze actie verschijnt de melding.

bij het terug veranderen naar van de strategie naar 0-op-de-meter duurt het minstens 16 minuten voordat de sessy begint te laden (ben nog aan het wachten....)

overigens gebeurd schijnbaar willekeurig tijdens laden/ontladen en bij het vol/leeg zijn van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
TGK1985 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:03:
bij mij komt deze melding (ac omvormer uitgeschakeld) o.a. als ik om bijvoorbeeld 700 de strategie wijzig van 0-op-de-meter naar wat anders, zodat er niet bijgeladen wordt. heb er geen behoefte aan dat de sessy om 700 bijlaadt, want dan is de stroom relatief duur bij een dynamisch contract.

na deze actie verschijnt de melding.

bij het terug veranderen naar van de strategie naar 0-op-de-meter duurt het minstens 16 minuten voordat de sessy begint te laden (ben nog aan het wachten....)

overigens gebeurd schijnbaar willekeurig tijdens laden/ontladen en bij het vol/leeg zijn van de accu.
Als de Sessy naar een andere strategie wordt gezet en er hoeft dan niet geladen of ontladen te worden dan klopt het toch dat de Sessy zichzelf in slaapstand brengt?

Dat het 16 minuten duurt voordat die weer iets gaat doen is een ander probleem. Is de communicatie met de slimme meter wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGK1985
DJP! schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:52:
[...]

Als de Sessy naar een andere strategie wordt gezet en er hoeft dan niet geladen of ontladen te worden dan klopt het toch dat de Sessy zichzelf in slaapstand brengt?

Dat het 16 minuten duurt voordat die weer iets gaat doen is een ander probleem. Is de communicatie met de slimme meter wel goed?
ondertussen al bijna 2 uur sinds de sessy het had moeten doen, nog steeds ac omvormer losgekoppeld.
communicatie met de slimme meter is en was prima.

dit gedrag komt sinds de update naar 1.4.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
TGK1985 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:35:
[...]

ondertussen al bijna 2 uur sinds de sessy het had moeten doen, nog steeds ac omvormer losgekoppeld.
communicatie met de slimme meter is en was prima.

dit gedrag komt sinds de update naar 1.4.1.
Wellicht een overbodige opmerking voor al diegene met de meldingen na update en dat de status niet "meer" veranderd. Hebben jullie de Sessy al eens na de update een reboot gegeven. (Zit jammer genoeg nog niet in het menu). Enige optie om dit te doen door de groep of werkschakelaar even voor 10 seconden af te schakelen.
Dit heeft mij het verleden ook na een tweetal update ook al eens geholpen bij een hardnekkige status die niet wilde veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
worker schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Ik heb ook 2 Sessy's en kan dus in totaal 3000W verbruik compenseren. Er zijn maar weinig momenten op de dag dat ik meer verbruik, en ik vermoed dat de integraal daarvan (dus de energie in kWh) verwaarloosbaar klein is.
Waarom wil jij 4kW kunnen compenseren?
Uhm, dat haal ik grofweg elke dag met all-ellectric huis. Zonder de auto tijdens een willekeurig kookmoment, oven aan, inductieplaten met regelmatig kokend water uit de quooker en je zit gemakkelijk over de 4kW.
Dit is altijd in de piek momenten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

DeKoetsier schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Uhm, dat haal ik grofweg elke dag met all-ellectric huis. Zonder de auto tijdens een willekeurig kookmoment, oven aan, inductieplaten met regelmatig kokend water uit de quooker en je zit gemakkelijk over de 4kW.
Dit is altijd in de piek momenten
Dat punt probeerde ik dus te maken. Het zijn slechts pieken. De integraal ofwel de energie die in die pieken gebruik wordt is waarschijnlijk minder dan een paar procent van je totaalverbruik.
Heb je nu logging van je energieverbruik? Bereken eens het totale energieverbruik boven de 4kW en deel die door het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
worker schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:03:
[...]

Dat punt probeerde ik dus te maken. Het zijn slechts pieken. De integraal ofwel de energie die in die pieken gebruik wordt is waarschijnlijk minder dan een paar procent van je totaalverbruik.
Heb je nu logging van je energieverbruik? Bereken eens het totale energieverbruik boven de 4kW en deel die door het geheel.
Goed punt. Ga ik deze week eens bijhouden.

Andere vraag: enig idee hoe NOM modus in de winter draait? Laadt hij dan gewoon een x vol in de goedkoopste uren o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
DeKoetsier schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:59:
[...]
enig idee hoe NOM modus in de winter draait? Laadt hij dan gewoon een x vol in de goedkoopste uren o.i.d.?
NOM draait altijd hetzelfde: Laden bij overschot, ontladen bij tekort.
Dus in de winter zal Sessy laden als er zonnestroom over is, en ontladen om het verbruik van het huis te compenseren. In de praktijk kan dat betekenen dat er op donkere dagen niet of amper geladen wordt. Op de gebruikersdag kwam dit ook ter sprake, en t.z.t. zal hier nog wat voor gebouwd worden in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 21:43
rene037 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:30:
De stille versie is wat mij betreft mislukt, mijn PV omvormers van 2400W hebben passieve koeling, Sessie levert 1900W en jankt het hele huis bij elkaar.
Als je echt een stille versie hebt, dan heb je misschien toch de pech van een maandagochtendexemplaar. Die van mij is zo'n twee weken geleden geleverd. Bij vol vermogen hoor je de fans wel draaien maar het geluid is vergelijkbaar met een ouderwetse desktop op vol vermogen, niet iets wat het hele huis bij elkaar jankt. Is er niet iets mis met een lager van een fan, of zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

JoeBeatt schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:45:
[...]

Als je echt een stille versie hebt, dan heb je misschien toch de pech van een maandagochtendexemplaar. Die van mij is zo'n twee weken geleden geleverd. Bij vol vermogen hoor je de fans wel draaien maar het geluid is vergelijkbaar met een ouderwetse desktop op vol vermogen, niet iets wat het hele huis bij elkaar jankt. Is er niet iets mis met een lager van een fan, of zoiets?
Het is zeker meer lawaai dan een desktop. Zelfs mijn oude server die soms op 100% stond te draaien maakte minder geluid. Ik ben geen expert op gebied van geforceerde koeling, maar toen ik op de vorige open dag zag hoe de luchtcirculatie geregeld is, moest ik wel even fronzen. Ze wilden ook geen open kast laten zien, terwijl er toch ook heel veel techneuten 'early adapters' zijn en nieuwsgierig. Als ik het goed begreep willen ze ook warmte via de kast afvoeren. Het geluid van de ventilator komt niet overeen met de hoeveelheid lucht die ik voel, maar nogmaals, dat is mijn niet-specialistische observatie dus ik kan er helemaal naast zitten. Of dat piepend geluid een lager is of resonantie weet ik niet. Ik wacht nog op reactie van Sessy. Gezien het geluid bij meer mensen tegenvalt, denk ik niet dat het een maandagmorgengeval is...
Het heeft wel een negatief effect op de WAF. (Of is dat nu weer vrouwonvriendelijk 8)7 ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert2761
  • Laatst online: 21-02 20:40
Ik heb mijn Sessy vorige ontvangen en geïnstalleerd. Hier hetzelfde verhaal, een open zolder en trappen waarbij het geluid twee verdieping lager best wel irritant is. Voorlopig heb ik het maximale vermogen maar terug geregeld naar 1200 Watt, dan is die nog niet echt stil maar het helpt enigszins. Het geluid bij vol vermogen komt zeker niet overeen met een luidruchtige laptop. Inderdaad lijkt de luchtverplaatsing niet overeen te komen met het geluid wat deze produceert. Je zou toch denken dat er ook stillere ventilatoren op de markt zijn.
Voor de rest een mooi stukje techniek maar dit valt toch wel een beetje tegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:24

The Zep Man

🏴‍☠️

rene037 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:17:
Het heeft wel een negatief effect op de WAF. (Of is dat nu weer vrouwonvriendelijk 8)7 ?)
Er is niets vrouwonvriendelijks aan de Wary Acceptance Factor.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Probleem is ook dat het geluid van de ventilatoren niet constant is, maar soort van "jankend".

Dat is inderdaad wel irritant. Echt vreemd dat de koeling zoveel geluid maakt. Mijn auto opladen met 11kW maakt helemaal geen geluid, een Sessy opladen met 2,2 kW maakt wel geluid. Lijkt mij ook wel passief gekoeld te kunnen...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:46
cacofant schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:16:
Probleem is ook dat het geluid van de ventilatoren niet constant is, maar soort van "jankend".

Dat is inderdaad wel irritant. Echt vreemd dat de koeling zoveel geluid maakt. Mijn auto opladen met 11kW maakt helemaal geen geluid, een Sessy opladen met 2,2 kW maakt wel geluid. Lijkt mij ook wel passief gekoeld te kunnen...
phoe ik hoop niet dat die van mij zoveel lawaai maakt...ik laat hem op de beneden verdieping installeren wel in de bijkeuken...maar jankend geluid klinkt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Speelt de omgevingtemperatuur soms een rol in de geluidsproductie?
Het is de afgelopen weken behoorlijk warm geweest en het lijkt mij dat een koeling harder moet werken als het 30 graden is dan wanneer het 20 graden is. Een zolder is meestal het warmste punt van het huis dus hang eens een termometer naast de Sessy en kijk naar de luchttemperatuur waarmee gewerkt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

hanev001 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:44:
Het is de afgelopen weken behoorlijk warm geweest en het lijkt mij dat een koeling harder moet werken als het 30 graden is dan wanneer het 20 graden is. Een zolder is meestal het warmste punt van het huis dus hang eens een termometer naast de Sessy en kijk naar de luchttemperatuur waarmee gewerkt moet worden.
Hij hangt in de gang, relatief koel. En bij de open dag kon je de ventilator regelen met potmeter. Ik had aanvankelijk het max terugleververmogen iets gereduceerd, nu maximaal, maar niet nog harder...
BTW - dat getal moet ik in de app ook steeds aanpassen omdat het te laag staat, dus begint hij niet tot ik die schuif naar rechts zet. Maar ik verwacht dat vandaag of morgen 1.4.2 wel uitkomt waarin dat is opgelost.
Het blijft een kickstarter versie van product in ontwikkeling, dus beetje geduld heb ik wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
hanev001 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:44:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Is het een temperatuur geregelde koeling of gaan de ventilatoren draaien afhankelijk van het vermogen.

Als het een temperatuur gestuurde regeling is kun je nog eens kijken of het effect heeft om een kleine ventilator te richten op de onderkant van de Sessy. Al verwacht ik hier niet heel veel van, de kast is redelijk gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
DJP! schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Is het een temperatuur geregelde koeling of gaan de ventilatoren draaien afhankelijk van het vermogen.

Als het een temperatuur gestuurde regeling is kun je nog eens kijken of het effect heeft om een kleine ventilator te richten op de onderkant van de Sessy. Al verwacht ik hier niet heel veel van, de kast is redelijk gesloten.
Dat laatste begrijp,ik niet. Als er gekoeld wordt dan moeten er toch in- en uitstroom openingen voor de benodigde lucht zijn. Als deze onvoldoende zijn kan je ventilators laten draaien als een straalmoter en nog niets bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Aan de linkeronderkant zit de aanzuig opening voor de ventilators. De zijkanten, boven en voorkant van de kast zijn verder dicht. Er zit daar geen uitblaas opening. Aan de onderkant tegen de achterkant aan zit wel een spleet.

Volgens mij zuigt de Sessy dus lucht aan links onder, dit stroomt langs de AC omvormer en wordt dan in de kast geforceerd. Volgens mij kan de warmte dan via de onderkant de kast verlaten. Waarom dit zo is geen idee.

Bij mij hangt de Sessy in de garage, je hoort de Sessy wel als je in de garage bent maar verder niet. in iedergeval geen gejank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Toch kan het geen kwaad door te ontwikkelen naar eventueel een passief model. Ik heb een ander merk hangen wat volledig passief is dus technisch is dat zeker mogelijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
DukeBox schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:02:
Toch kan het kwaad door te ontwikkelen naar eventueel een passief model. Ik heb een ander merk hangen wat volledig passief is dus technisch is dat zeker mogelijk.
Ik neem aan 'geen kwaad' :) Enphase 3T en 10T zijn ook volledig passief, het kan zeker

[ Voor 9% gewijzigd door Ies Korpershoek op 26-06-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Mijn volle accu geeft nu nog maar 97% lading aan als hij vol is.. en dat na drie weken al drie procent verloren ?? Gaat snel... :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
cacofant schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:11:
Mijn volle accu geeft nu nog maar 97% lading aan als hij vol is.. en dat na drie weken al drie procent verloren ?? Gaat snel... :-)
Is er niets iets van een kalibratie optie?. Als ik op de boot een BMS-update ontvang heb ik dit ook vaak, daar heb ik een optie het systeem weer te kalibreren. Ik heb geen sessy dus ik roep maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
DJP! schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:47:

Bij mij hangt de Sessy in de garage, je hoort de Sessy wel als je in de garage bent maar verder niet. in iedergeval geen gejank.
Ook bij mij valt het reuze mee, ondanks dat ik ook nog de eerste variant (de niet stille) ze hangen naast de twee omvormers van de panelen op de bovenste zolder (toegang via vlizotrap)
Ik heb ze een maand lang aan gestuurd via Sessy zelf (NOM en ROI) bij de laaste hoorde ik hem weleens maar echt niet janken dat doen m'n Pizza doosjes(19" 1HE servertjes) die ook wel eens 100% draaien tijdens een aktie.
Nu ik vorige week ben gestart met om ze zelf aan te sturen (nu vanuit Homey maar HA kan ook) wat een beetje meer getemperd wordt hoor ik ze al helemaal niet meer. (oja ik heb wel de schuif van totaal vermogen naar zo'n 1500W gezet, ik denk dat hem nog wel lager kan zetten in de komende weken)

Het verloop op dit moment (nu het zonnig en zomer) is eigenlijk vanaf 7 uur begint hij te laden met overschot aan zon energie van 500W tot 1500 W totdat de sessy's vol zijn. alle overige energie gaat het net op (salderen nog steeds) als de zonnepanelen geen 600 w meer op weken begint Sessy heel langzaam met ontladen om globaal de meter op nul te houden dit hout hij ongeveer vol (huidige dagen) tot 3 a 4uur in de nacht en is hij leeg.
Denk dat deze besturing wel de mooiste is in gebruik, gewoon je Zonne energie afromen (je blijft salderen) en zo maakt je het meeste gebruik van je zonne energie.
Maar deze proef draait nog niet lang genoeg (wil 14 dagen) dus zeker weet ik het niet. Daar na is een proef geplanned met optimaal gebgruik te maken van de ROI methode (zon, goedkope en dure energie op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@psdata Hoe krijg je het voor elkaar dat de Sessy het de hele nacht doet? Bij mij loopt ie op de accu vanaf een uur of 21u tot 1u in de ochtend (als ik geluk heb), daarna gaat het net gewoon weer gebruikt worden.
En dan is de accu nog steeds boven de 70 procent. Beetje vreemd gedrag bij mij dus !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Op de portal vind ik als laadstrategie NOM en ROI.
Via de webinterface van de Sessy (Wifi dongel) vind ik als energieinstelling NOM en dynamische modes.

Is ROI en dynamische modes hetzelfde? Waar moet ik de instellingen doen? Binnen de portal of via de webinterface? Of beide? :?
Ik gebruik nu NOM en heb het maar op beide geconfigureerd.

Gezien deze opmerking hierboven

"Maar deze proef draait nog niet lang genoeg (wil 14 dagen) dus zeker weet ik het niet. Daar na is een proef geplanned met optimaal gebgruik te maken van de ROI methode (zon, goedkope en dure energie op het net."

wekt dit de indruk dat ROI iets anders is?

[ Voor 28% gewijzigd door Gert2761 op 26-06-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier draait de Sessy ook standaard NOM. Vanaf een uurtje of 6 half 7 's ochtends is er genoeg zonne energie om te beginnen met laden van de Sessy. Naast de Sessy kan ik ook de auto opladen.. De laadpaal wordt door Node-Red dynamisch aangestuurd met de opbrengst van de zonnepanlen. De aansturing van de laadpaal houd ook rekening met de SOC van de Sessy. Als de Sessy leeg is dan zal de laadpaal minder vermogen hebben zodat de Sessy ook opgeladen kan worden. Dit werkt vrij goed! 's avonds gaat de Sessy ontladen en omdat mijn verbuik niet al te hoog is zit er 's ochtends meestal nog iets van 10 a 20% in de Sessy.

Om even een voorbeeld te gven, gister hebben de zonnepalen 37 kWh geproduceerd, daarvan is 29kWh het huis in gegaan (meeste in de laadpaal) en 4,8kWh de Sessy in. De Sessy heeft gister 4,5kWh ontladen. ik heb 0,9kWh uit het net gehaald en de rest van de zonne energie na het net geexporteerd.

In de zomer kan ik dus af met 1 Sessy. in het voor en najaar gaat het lastiger worden denk ik. misschien toch maar een tweede nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Gert2761 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:46:
Op de portal vind ik als laadstrategie NOM en ROI.
Via de webinterface van de Sessy (Wifi dongel) vind ik als energieinstelling NOM en dynamische modes.

Is ROI en dynamische modes hetzelfde? Waar moet ik de instellingen doen? Binnen de portal of via de webinterface? Of beide? :?
ROI in de dongle is gelijk aan Dynamische in de cloud/portaal omgeving

Het zou mekaar wel volgen maar de update snelheid nooit achterhaald dus ik doen het ook op beide
Gert2761 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:46:
Gezien deze opmerking hierboven
"Maar deze proef draait nog niet lang genoeg (wil 14 dagen) dus zeker weet ik het niet. Daar na is een proef geplanned met optimaal gebgruik te maken van de ROI methode (zon, goedkope en dure energie op het net."
wekt dit de indruk dat ROI iets anders is?
Ik bedoel dat ik eerst een maand lang Sessy zelf de afhandeling met NOM en de ROI instelling heb laten draaien. (iedere keer 14 dagen)
Nu wil ik een vergelijkbare oplossing laten draaien voor een maand maar dan extern aangestuurd (Homey maar HA kan ook)
Met dank aan Robin die de Homey intergratie heeft gebouwd.

[ Voor 4% gewijzigd door psdata op 26-06-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 21:43
cacofant schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:24:
@psdata Hoe krijg je het voor elkaar dat de Sessy het de hele nacht doet? Bij mij loopt ie op de accu vanaf een uur of 21u tot 1u in de ochtend (als ik geluk heb), daarna gaat het net gewoon weer gebruikt worden.
En dan is de accu nog steeds boven de 70 procent. Beetje vreemd gedrag bij mij dus !
Is het misschien zo dat bij jou het vermogen dat je huis vraagt zo rond 1 uur onder het "Minimaal vermogen waarmee Sessy werkzaam is" zakt? Je vindt dat minimale vermogen in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Wat heb je ingesteld als minimum vermogen in de instellingen?
En wat is het verbruik in de uren dat de Sessy 's nachts niets doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Denk twee aspecten daar ik Sessy nu aanstuur via Homey met wat aangepaste instellingen op het totaal vermogen.
Ook bij mij was het in eerste maand vaak alles of niks met de proefjes door de NOM en de ROI instelling van Sessy zelf. (dit moet en gaat vast nog verbeterd worden door het team achter Sessy, die zien dit natuurlijk ook) het product blijft in ontwikkeling
en ik heb de totaal waarde van het vermogen naar beneden bij gesteld een 500 watt boven mijn normale gebruik. Sessy hoeft bij NOM gebruik echte niet te pieken als de vaatwasser, koffie machiene, stofzuiger aangaat. en als rond het middag uur tot halverwege de middag beide PV omvormers online zijn hoef ik dat geweld ook niet allemaal in de accu. Dat overschot moet je gewoon van of naar het net halen/brengen (Het net blijft toch nog steeds de goedkoopste accu)

Voor iedereen is de verwachting toch wel hoog, vind ik hier. Het blijft gewoon een oplaadbare batterij die met basis logia word opgeladen en ontladen. en ik denk dat Sessy zelf al reeds een basis van een redelijk regeling in heeft gemaakt, en dit zal echt verbeterd worden door het team.
Maar wil je meer je eigen curve draaien, dan zul je toch zelf aan de slag moeten met het aansturen. Daar voor kun je met de integratie van sessy binnen Homey of HA al een heel eind komen, maar het is wat je zelf er van maakt en fijn schaaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
worker schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:22:
[...]

Wat heb je ingesteld als minimum vermogen in de instellingen?
En wat is het verbruik in de uren dat de Sessy 's nachts niets doet?
400 Watt boven mijn standaard lopende (standby) verbruik
M'n huis trekt doorlopend dag of nacht 6 a 700 watt
Geen discussie dat het weinig is :) :) ;) :>

[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 26-06-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Waar moeten de instellingen gemaakt worden? In de portal of via de web interface? Ik doe nu beide maar dat voelt wat dubbel. Welke is leidend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Gert2761 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:33:
Waar moeten de instellingen gemaakt worden? In de portal of via de web interface? Ik doe nu beide maar dat voelt wat dubbel. Welke is leidend?
Het zou mekaar wel volgen maar de update snelheid nooit achterhaald dus ik doen het ook op beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Nu online
Allen,

Even hier een vraag omdat Sessy op dit moment heel slecht bereikbaar is.

Even voor de duidelijkheid, ik heb voor de optie gekozen om ZELF de sessy's aan te sluiten. Naar mijn mening zit alles goed aangesloten en als ik in de api/v1/power/status mode kijk dan zie ik onderstaande

{
"status": "ok",
"sessy": {
"state_of_charge": 0.239999994635582,
"power": 0,
"power_setpoint": 0,
"system_state": "SYSTEM_STATE_WAITING_IN_SAFE_SITUATION",
"system_state_details": "overfrequency",
"frequency": 50007
},
"renewable_energy_phase1": {
"voltage_rms": 235561,
"current_rms": 117,
"power": 27
},
"renewable_energy_phase2": {
"voltage_rms": 0,
"power": 0
},
"renewable_energy_phase3": {
}
}

Volgens de system_state: SYSTEM_STATE_WAITING_IN_SAFE_SITUATION

Zou de boel na een minuut in deze status te hebben gestaan moeten beginnen met laden. Echter zie ik als ik herhaaldelijk de pagina ververs die frequency een beetje schommelen rond de 50hz... en op een gegeven moment zie ik de system_state terug schakelen naar een andere mode en dan weer terug naar SYSTEM_STATE_WAITING_IN_SAFE_SITUATION en dit blijft zich maar herhalen. Bij system_statue_details staat dan "overfrequency". Zou het nu zo zijn dat de boel weer van voren begint omdat de net frequentie een heel klein beetje schommelt rond de 50hz ... hier zal toch wel een beetje tollerantie op zitten aangezien je nooit een 100% zuivere sinus hebt.

Iemand een idee hoe ik mijn Sessy aan het laden ga krijgen? Aangezien ik nu een nutteloze accu heb hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Power en Power Setpoint zijn 0. Hoe ga je de Sessy aansturen? Als de Sessy NOM moet draaien moet de verbinding met de P1 dongle goed zijn en moet de dongle verbinding hebben met de slimmemeter.

Waiting in safe situation betekend dat het net goed is en dan de Sessy klaar is om te gaan laden/ontladen.

[ Voor 22% gewijzigd door DJP! op 26-06-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Sicos schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:37:
Allen,

Even hier een vraag omdat Sessy op dit moment heel slecht bereikbaar is.

Even voor de duidelijkheid, ik heb voor de optie gekozen om ZELF de sessy's aan te sluiten. Naar mijn mening zit alles goed aangesloten en als ik in de api/v1/power/status mode kijk dan zie ik onderstaande

{
"state_of_charge": 0.239999994635582,
"power_setpoint": 0,
"system_state": "SYSTEM_STATE_WAITING_IN_SAFE_SITUATION",
"system_state_details": "overfrequency",
"frequency": 50007
},
"voltage_rms": 235561,
"power": 27
},
},
}
}

Volgens de system_state: SYSTEM_STATE_WAITING_IN_SAFE_SITUATION

Zou de boel na een minuut in deze status te hebben gestaan moeten beginnen met laden. Echter zie ik als ik herhaaldelijk de pagina ververs die frequency een beetje schommelen rond de 50hz... en op een gegeven moment zie ik de system_state terug schakelen naar een andere mode en dan weer terug naar SYSTEM_STATE_WAITING_IN_SAFE_SITUATION en dit blijft zich maar herhalen. Bij system_statue_details staat dan "overfrequency". Zou het nu zo zijn dat de boel weer van voren begint omdat de net frequentie een heel klein beetje schommelt rond de 50hz ... hier zal toch wel een beetje tollerantie op zitten aangezien je nooit een 100% zuivere sinus hebt.

Iemand een idee hoe ik mijn Sessy aan het laden ga krijgen? Aangezien ik nu een nutteloze accu heb hangen.
Heb je al contact gehad met Sessy, ticket geopend, en heb je je installatie details al met hun gedeeld. Dit was een vraag op het thuis (zelf) installatie formulier.

In de eerste week had ik ook een tijde zo'n freq. storing vaak, en ja het zijn minialle verschillen maar je mag er maar weinig naast zitten. Sessy hanteerde de minimaalse afwijking.
toen heb ik ze op verzoek van het Sessy team to twee keer toe een reboot geven na update's, en u werken ze goed.

Eff een dubble check of je overal de zelfde fase op L1, L2 en L3 hebt, en heb je ze na de update 1.41 allemaal al een keer een reboot geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Nu online
psdata schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Heb je al contact gehad met Sessy, ticket geopend, en heb je je installatie details al met hun gedeeld. Dit was een vraag op het thuis (zelf) installatie formulier.

In de eerste week had ik ook een tijde zo'n freq. storing vaak, en ja het zijn minialle verschillen maar je mag er maar weinig naast zitten. Sessy hanteerde de minimaalse afwijking.
toen heb ik ze op verzoek van het Sessy team to twee keer toe een reboot geven na update's, en u werken ze goed.

Eff een dubble check of je overal de zelfde fase op L1, L2 en L3 hebt, en heb je ze na de update 1.41 allemaal al een keer een reboot geven.
Ik heb inderdaad de updates gedaan maar de boel niet gereboot (ik neem aan dat je daarmee stroom dood maken bedoeld?)

Er valt zo ie zo nog wel het één en andere te verbeteren aan de web interface. Deze is nog een beetje buggy ass hell ... ik heb een 3 fase aansluiting en totaal 3 sessy's. Deze heb ik via ymvk kabels op de verschillende groepen in mijn groepenkast aangesloten zodat ze allemaal op een eigen automaat zitten achter een aardlek. Ja ik weet dat ik ook een 3 fase alamat had kunnen gebruiken maar ik had toch al een 3 fase verdeling in mijn groepenkast en of ik nu een 1 fase automaat gebruik of een 3 fase dat maakt ook niks uit.

Ik kwam er trouwens ook door debuggen achter dat wanneer je netjes opgeeft dat bijvoorbeeld je sessy op fase 2 van je aansluiting zit dat de boel wat betreft frequentie ook gigantisch flipt. Volgens de web interface had ik een net frequentie van 1 miljard hertz... :-)

Maar goed ik ga ze zodadelijk maar eens stroom dood maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Sicos schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:57:
[...]

Ik heb inderdaad de updates gedaan maar de boel niet gereboot (ik neem aan dat je daarmee stroom dood maken bedoeld?)

Maar goed ik ga ze zodadelijk maar eens stroom dood maken.
Ja dat bedoelde ik.
en helaas zit deze optie nog steeds niet in de Web gui (zelfs niet naar een update)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Als je een update forceert, wordt de microcontroller gereboot na de installatie. Ik heb dat al een paar keer gebruikt om de Sessy te herstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Nu online
worker schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:24:
Als je een update forceert, wordt de microcontroller gereboot na de installatie. Ik heb dat al een paar keer gebruikt om de Sessy te herstarten
Bedankt dat deed inderdaad wonderen. Het was ook handig geweest als ze het in de webinterface hadden aangegeven dat je de boel stroom dood moet maken als je updates doet aan de instellingen of inderdaad gewoon een optie die het zelf doet.

Ik heb nu in elk geval 2 werkende accu's. De derde gaat helaas nog niet lukken want ze hebben met 2 keer een P1 dongle en wifi interface geleverd i.p.v. 1 P1 dongle en 3 wifi dongles. Dus ik kom nog een wifi dongle tekort die de 3e accu moet gaan aansturen. Maar goed die zullen ze vast nog wel naleveren.

Wat ik ook miste in de dozen waren de schroeven, muur pluggen en holle wand pluggen maar aangezien ik die zelf genoeg had liggen was dat niet echt een issue.

Wat ik al aangaf maakt het toch wel enig geluid door de ventilators. Of ik ga kijken of ik nog wat aan de potmeters kan schroeven om ze wat stiller te maken of ik maak een kast om de accu's heen waar ik zelf wel een fan in zet maar dan 1 van formaat vrij groot zodat deze op een lager toerental ook de airflow goed kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Nu online
Accu 1

{
"state_of_charge": 0.18999999761581421,
"power_setpoint": -1521,
"system_state": "SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE",
"system_state_details": "",
"frequency": 50010
},
"voltage_rms": 235575,
"current_rms": 0,
},
},
}
}

Accu 2

{
"state_of_charge": 0.36000001430511475,
"power": -1392,
"power_setpoint": -1398,
"frequency": 49985
},
"voltage_rms": 239241,
"current_rms": 118,
"power": 28
},
},
}
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Accu 2 heeft current op alle drie de fases, dat is wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Nu online
worker schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:03:
Accu 2 heeft current op alle drie de fases, dat is wel vreemd.
Er zit toch maar echt 1 fase aangesloten aangezien het een 1 fase kabel is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

@Sicos Wat bedoel je met "Of ik ga kijken of ik nog wat aan de potmeters kan schroeven om ze wat stiller te maken"?

Zitten beide acuu's op dezelfde fase? Aangezien je het over 3 accu's hebt neem ik aan van niet.
En idd wel vreemd dat de spanning bij accu 2 0.0 is maar er wel stroom loopt en door alledrie de fases exact evenveel.
Ik zag tot mijn schrik dat ik een spanning in Ampère had geschreven, en toen ik terugkeek wat ik bedoelde dat ik scheef had gekeken...

[ Voor 17% gewijzigd door rene037 op 26-06-2023 16:55 . Reden: type/kijkfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Dus die current en power waardes staan bij jullie allemaal op nul?

Hier meet ik altijd wel iets, ondanks dat er niets op de renewable poort is aangesloten.

"voltage_rms": 229677,
"current_rms": 88,
"power": 20
},
"voltage_rms": 232129,
"current_rms": 90,
},
"voltage_rms": 228590,
"current_rms": 86,
"power": 19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ja, bij mij staan de niet aangesloten fases echt op nul (zowel current als voltage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ik heb de Sessy wel op drie fases aangesloten. Maar er is op de renewable poort niets aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Wat is dit nu weer voor een melding... Nu al kapot na drie weken ??

Sessy heeft de wisselspanning-omvormer losgekoppeld van het stroomnet (sinds 4 uur geleden)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:53
Lees je eigenlijk wel eens de reacties op je eigen posts, of de posts in het algemeen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

cacofant schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:27:

Sessy heeft de wisselspanning-omvormer losgekoppeld van het stroomnet (sinds 4 uur geleden)
Cacofant, je klaagt erg veel hier. Ik vind het onprettig. We zijn hier om ervaringen uit te wisselen. Jij dumpt vooral klachten hier. Probeer wat positiever in dit avontuur met Sessy te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik klaag niet ik wil een werkende Sessy hebben, en meld wat ik zie. Om misschien tips te krijgen om het goed werkend te krijgen.

Maar ik zal ik het vervolg alleen met Sessy support zelf mailen dan, dan hebben jullie helaas ook niets aan de antwoorden van Sessy.

Wat zijn we vriendelijk :-(

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
@cacofant Als je wat terug had gelezen dan lees je dat de melding met de firmware update 1.4.1 is geïntroduceerd. De melding betekend dat de Sessy in een slaapstand is omdat de accu vol of leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@DJP! Ik zag het nu wel, terugzoeken leverde eerst niets op vandaar. Bedankt!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:53
cacofant schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:36:
Ik klaag niet ik wil een werkende Sessy hebben, en meld wat ik zie. Om misschien tips te krijgen om het goed werkend te krijgen.

Maar ik zal ik het vervolg alleen met Sessy support zelf mailen dan, dan hebben jullie helaas ook niets aan de antwoorden van Sessy.

Wat zijn we vriendelijk :-(
Wat een rare reactie. Ik raad je echt aan hier te blijven meelezen en daarvan te leren. De antwoorden van Sessy zijn daarbij zeker nuttig, maar moeten wel worden gezien in de juiste context, namelijk die van jouw situatie. Dat kan betekenen dat men er hier weinig aan heeft, tenzij jij heel duidelijk aangeeft wat jouw probleem was, welke vraag je aan sessy vroeg en wat hun antwoord was, en of het bijdroeg aan een werkende oplossing.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Legan2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:03
cacofant schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:27:

Hi, Roeland hier. Ook van Charged (Sessy). De omvormer loskoppelen van het stroomnet is geen error, maar het gevolg van bijvoorbeeld een volle batterij. Een omvormer die aanstaat heeft verbruik. Dat zou zonde zijn bij een volle batterij die toch niet voller wordt.

We zullen de bewoording anders kiezen, zodat het minder als foutmelding overkomt. Ik hoor in het team ook stemmen opgaan om deze status te laten vervallen, omdat het niets toevoegt, maar dus kennelijk wel onduidelijkheid schept.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Legan2 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:19:
[...]

Hi, Roeland hier. Ook van Charged (Sessy). De omvormer loskoppelen van het stroomnet is geen error, maar het gevolg van bijvoorbeeld een volle batterij. Een omvormer die aanstaat heeft verbruik. Dat zou zonde zijn bij een volle batterij die toch niet voller wordt.

We zullen de bewoording anders kiezen, zodat het minder als foutmelding overkomt. Ik hoor in het team ook stemmen opgaan om deze status te laten vervallen, omdat het niets toevoegt, maar dus kennelijk wel onduidelijkheid schept.
Misschien dat er een onderscheid kan komen tussen een error en een status? Een error is na mijn idee een probleem wat opgelost moet worden (al dan niet mbv jullie) een status is het resultaat van een keuze die de Sessy zelf heeft gemaakt, en hoeft niet te worden opgelost. Deze gaat vanzelf weer over. Het is wel nuttig om die statussen te kunnen zien, zeker met troubleshooten etc.

Misschien bij statussen het rode verbodsbordje vervangen door iets wat niet rood is maar groen of blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
DJP! schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:04:
Dus die current en power waardes staan bij jullie allemaal op nul?

Hier meet ik altijd wel iets, ondanks dat er niets op de renewable poort is aangesloten.

"voltage_rms": 229677,
"current_rms": 88,
},
"voltage_rms": 232129,
"current_rms": 90,
},
"voltage_rms": 228590,
"current_rms": 86,
"power": 19
Sicos schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:43:

Accu 2

{
"state_of_charge": 0.36000001430511475,
"power": -1392,
"power_setpoint": -1398,
"frequency": 49985
},
"voltage_rms": 239241,
"power": 28
},
},
}
}
Sicos schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:23:
[...]

Er zit toch maar echt 1 fase aangesloten aangezien het een 1 fase kabel is :-)
Bij mij staan deze metingen op 0 power en 0 current. Ik heb alleen fase 1 aangesloten zitten, en geen omvormer achter de meters van Sessy.
Dat je hier wel current meet terwijl er niets achter zit doet me vermoeden dat ofwel de aansluiting verkeerd om zit (dat de omvormer van Sessy zelf achter de renewable meter zit) of dat er een afwijking zit op de current meting. In ieder geval iets om bij Sessy support te melden :)
Pagina: 1 ... 16 ... 94 Laatste