Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:57

ThaDude

Hang Loose

JoeBeatt schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:45:
[...]

Als je echt een stille versie hebt, dan heb je misschien toch de pech van een maandagochtendexemplaar. Die van mij is zo'n twee weken geleden geleverd. Bij vol vermogen hoor je de fans wel draaien maar het geluid is vergelijkbaar met een ouderwetse desktop op vol vermogen, niet iets wat het hele huis bij elkaar jankt. Is er niet iets mis met een lager van een fan, of zoiets?
Ik heb ze afgelopen vrijdag gekregen en ze maken meer dan 60DB herrie (op telefoon) bij 1700 Watt laden. Zelf het idee dat ik de herrie schoppende heb ontvangen. Ze janken als een malle. Van die 19" inch servers met kleine fans.

Ik heb een filmpje gemaakt. Heb jij een filmpje van die van jou? Deze zou ik graag eens ontvangen!

Ps ben verder best tevreden over de werking van de accu's hoor voor zover ik hier wat van zeggen na 2 dagen. Ik ben gewoon ff opzoek naar wat referentie materiaal of mijn vermoedens juist zijn. Niet om hier super negatief over sessy te doen :)

[ Voor 12% gewijzigd door ThaDude op 26-06-2023 22:07 ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pug999
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-09 14:15
Bij mij zijn vanochtend 2 sessies geinstalleerd. De monteur was net klaar toen ik een telefoontje kreeg, dus de overdracht was (te) summier.
Ik heb ze op ROI staan, maar het lijkt erop dat ze nog niets hebben gedaan.1 van de sessies heeft volgens de portal geen verbinding (maar volgens de dongle en mijn router wel).
Geluid heb ik ze dus nog niet horen maken, ik zal eens proberen of er met nul op de meter stand wel iets gaat gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Legan2 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:19:
[...]

Hi, Roeland hier. Ook van Charged (Sessy). De omvormer loskoppelen van het stroomnet is geen error, maar het gevolg van bijvoorbeeld een volle batterij. Een omvormer die aanstaat heeft verbruik. Dat zou zonde zijn bij een volle batterij die toch niet voller wordt.

We zullen de bewoording anders kiezen, zodat het minder als foutmelding overkomt. Ik hoor in het team ook stemmen opgaan om deze status te laten vervallen, omdat het niets toevoegt, maar dus kennelijk wel onduidelijkheid schept.
Hoi Roeland,
Leuk om je in dit topic te zien.
Hopelijk staan er naast het beetje geklaag ook voldoende positieve berichten om jullie kei harde werk eer aan te doen.
Zo ben ik echt super blij met de lokale API en de HA integratie van @PimDoos. Het is rock solid!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02dMhq0x9YBffW43zEClY4hzBAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nfC8RnVyz2fHMafJcq2C9QGX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door AJediIAm op 26-06-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pug999 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:52:
Bij mij zijn vanochtend 2 sessies geinstalleerd. De monteur was net klaar toen ik een telefoontje kreeg, dus de overdracht was (te) summier.
Ik heb ze op ROI staan, maar het lijkt erop dat ze nog niets hebben gedaan.1 van de sessies heeft volgens de portal geen verbinding (maar volgens de dongle en mijn router wel).
Geluid heb ik ze dus nog niet horen maken, ik zal eens proberen of er met nul op de meter stand wel iets gaat gebeuren.
Even de Sessy die geen verbinding heeft uit en aan zetten via de automaat of werk schakelaar. Dit loste bij mij het initiële verbindingsprobleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-09 19:43
DJP! schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:35:
[...]

Even de Sessy die geen verbinding heeft uit en aan zetten via de automaat of werk schakelaar. Dit loste bij mij het initiële verbindingsprobleem op.
Er zit een API endpoint in Sessy voor het restarten van de dongle. Ik zal deze week eens kijken om die te integreren als diagnostic button entity in Home Assistant. Kan altijd handig zijn om te hebben, al zullen de meesten dit in de praktijk nooit nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 17-09 22:35
ThaDude schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Ik heb ze afgelopen vrijdag gekregen en ze maken meer dan 60DB herrie (op telefoon) bij 1700 Watt laden. Zelf het idee dat ik de herrie schoppende heb ontvangen. Ze janken als een malle. Van die 19" inch servers met kleine fans.

Ik heb een filmpje gemaakt. Heb jij een filmpje van die van jou? Deze zou ik graag eens ontvangen!

Ps ben verder best tevreden over de werking van de accu's hoor voor zover ik hier wat van zeggen na 2 dagen. Ik ben gewoon ff opzoek naar wat referentie materiaal of mijn vermoedens juist zijn. Niet om hier super negatief over sessy te doen :)
Ik heb je net een link naar een filmpje van de mijne gestuurd. Ik meet 49 dB op de telefoon op 30 cm afstand, dus heel wat minder dan wat jij meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
  • Laatst online: 07-10-2024
Zoals om het begrijp werkt de ROI mode dus niet op het moment ? Waarom word dit niet gecommuniceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Tja, hier is het wel bevestigd net voor weekend maar zoveel berichten dat je ver terug moet scrollen. Het had beter geweest als ze het ook via sessy zelf hadden gemeld. Maar het is daar een beetje hectisch, misschien dat er een marketingfiguur rondloopt die denkt dat dit soort communicatie beter onder de pet kan blijven. Just guessing, maar komt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:07
Waar ik ondertussen ook achter ben is dat Sessy er in het geval van een 3 fase aansluiting waarschijnlijk vanuit gaat dat je dan de Sessy's ook met een 3 fase kabel hebt aangesloten. In mijn geval heb ik de 3 Sessy's aangesloten met een 1 fase kabel die elk naar een apparte automaat lopen in mijn groepenkast. De reden hierachter was dat ik toch nog 100 meter 1 fase kabel had liggen en de Sessy toch maar een 1 fase omvormer heeft. Wat hierdoor niet goed werkt is dat ik in de web interface heb moeten opgeven dat elke sessy op fase 1 zit ook al zit die op fase 2. Als ik namelijk bij de 2e Sessy fase 2 opgeeft dan flipt heel de controller en denkt deze op een gegeven moment dat ik een frequentie van 1 miljard hertz heb... waarschijnlijk gewoon een software bug.

Ik ga dus zo ie zo de 1 fase kabels op Sessy 2 en 3 op de aansluit klemmen zetten die bij die fases horen. Kwestie van gewoon even omsteken en dat "jumper" draadje dan in de goede klep stoppen. Ik vermoed dat ze namelijk op die klemmen de frequentie meten en niet op de "rode" connector die de omvormer ingaat. Vandaar ook dat waarschijnlijk de software flipt omdat die om de klem van fase 2 gaat kijken naar de frequentie en daar helemaal niks ziet aangesloten en dan totaal van slag raakt.

Wat ik ook vermoed is dat de P1 controller via de slimmer meter naar de opgegeven fases kijkt en dan een laad setpoint stuurt naar de accu's met wat hij op deze fase meet. Accu 1 en 2 krijgen nu namelijk elke keer hetzelfde setpoint om te laden.... wat dus weer vermoedelijk komt dat die 1 fase kabel op de standaard klem zit aangesloten.

In elk geval een situatie waar ze geen rekening mee hebben gehouden. In mijn geval hangen de Sessy's netjes bij elkaar maar ik zou het me zomaar kunnen bedenken dat iemand door ruimte gebrek de Sessy's op verschillende plekken kan hebben hangen waardoor je ook weer de situatie krijgt met een 1 fase kabel zoals in mijn geval. Wellicht dus nog een punt van verbetering voor in de software van de controllers.

Via deze url kan je zien hoe ik mijn Sessy's heb opgehangen.

https://www.linkedin.com/...%3A7078271422950690816%29

https://www.linkedin.com/...%3A7078271422950690816%29

[ Voor 35% gewijzigd door Sicos op 27-06-2023 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:10

worker

2x Sessy thuisbatterij

De P1 dongle geeft sowieso aan elke Sessy hetzelfde setpoint (tenminste, als ze allemaal in NOM staan)

[ Voor 185% gewijzigd door worker op 27-06-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
worker schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:32:
De P1 dongle geeft sowieso aan elke Sessy hetzelfde setpoint (tenminste, als ze allemaal in NOM staan)
Okey dus het is geen bekabelings issue? Ik nam even aan dat aangezien ik een 3 fase omvormer heb en het verbruik intern op elke fase niet hetzelfde is dat de P1 omvormer kijkt hoe veel er op elke fase aan het NET word terug geleverd dat hierop het set point wordt bepaald.

Wat ik zo ie zo nog niet helemaal snap is de laad strategie van de Sessy's. Ik zie bijvoorbeeld geregeld vandaag dat mijn PV omvormer meer dan 1000 watt staat terug te leveren en toch springen de accu's niet aan om te gaan opladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2J7RB_E6ECNGku4TFuqOp4RRA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6aPCk6HRdJ6yYaodcYHjRIs7.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Sicos op 27-06-2023 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJediIAm
Ik heb een hele eenvoudige automation gemaakt in HA voor een soort van compromis tussen Return on Investment and Nul op de Meter:
  • De Sessy wordt laadt gedurende de goedkoopste 2 uur de dag
  • De Sessy wordt ontlaadt gedurende de duurste 4 uur van de dag
Afhankelijk van je situatie kan je de laad tijd en ontlaad tijd aanpassen en/of laden met een vast vermogen of via de Nul op de Meter setting.
Stap 1: Helpers
Ik gebruik de nordpool integratie om de uur prijs op te halen. Tip: Hernoem je nordpool entity naar "sensor.nordpool"
code:
1
2
3
4
5
6
    - binary_sensor:
      - name: "Nordpool - Lowest 2h"
        unique_id: 94cbfa97-1cd2-48f8-84f1-50a03158cb0f
        state: >-
          {% set l=state_attr('sensor.nordpool', 'today')|sort() %}
          {{ (states('sensor.nordpool') | float(1) <= l[3]) }}

"<= l[1]" geeft aan dat de sensor actief is gedurende de 2 goedkoopste uren (l[0] en l[1])
code:
1
2
3
4
5
6
    - binary_sensor:
      - name: "Nordpool - Highest 4h"
        unique_id: 94cbfa97-1cd2-48f8-84f1-50a03158cb0f
        state: >-
          {% set l=state_attr('sensor.nordpool', 'today')|sort() %}
          {{ (states('sensor.nordpool') | float(1) >= l[20]) }}

"> l[19]" geeft aan dat de sensor actief is gedurende de 4 duurste uren (l[20], l[21], l[22], l[23])
Stap 2: Automation
De 5 minuten trigger is niet ideaal, maar voor nu lekker makkelijk. Het is beter om een entity als trigger te gebruiken.
Ik hou de sessy tussen de 5% en 95%, maar dit is niet noodzakelijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
- id: '1687371442513'
  alias: Sessy
  description: ''
  trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.nordpool_lowest_2h
        state: 'on'
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.sessy_state_of_charge
        below: 95
      sequence:
      - service: number.set_value
        data:
          value: '-1800'
        target:
          entity_id:
          - number.sessy_power_setpoint
    - conditions:
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.nordpool_highest_4h
        state: 'off'
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.sessy_state_of_charge
        above: 5
      sequence:
        data:
          value: '900'
        target:
          entity_id:
    default:
      data:
        value: '0'
      target:
        entity_id:
  mode: single

De sessy moet in API mode staan voordat dit werkt.
In plaats van laden en ontladen met een vast vermogen kan je ook nul op de meter aan of uit zetten, maar dit werkt misschien niet in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Tegen de tijd zal ik hopelijk met Sessy hierover kunnen schakelen wat wijsheid is, maar toch deel ik mijn situatie graag, aangezien ik nog een paar maanden moet wachten. Ik twijfel namelijk over twee ruimtes waar ik de twee sessy's ga laten plaatsen.

De ene ruimte is in de technische ruimte op zolder, naast de warmtepomp en wasmachines. In warme weken tikt het de 28 graden aan, wat volgens mij geen enkel probleem is en zit het in de buurt van onze zonnepanelen met Enphase micro-omvormers. Hier kan het aan de wand en zou geloof ik de 'snelste weg' zijn. De enige zichtbare aansluiting is hier zo'n werkschakelaar. Hopelijk zouden ze hierop aangesloten kunnen worden. Enige nadeel zou zijn, dit is ook naast de werkkamer van mijn vrouw, wat de WAF in geval van geluid flink zou verlagen.

Alternatief zou zijn in de garage die aan de woning vast zit, maar dan moeten er dus nog leidingen worden getrokken van de meterkast om het hier mogelijk te maken. Ik heb de extra installatie-service aangevraagd bij Sessy. Maar hier kan het in de winter nog wel eens flink koud worden en dit lijkt me dan niet ideaal voor de accu's, of valt de impact van kou bij LiFePO4 cellen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:36
LiFePO4 cellen mag/kan je niet opladen onder de 0 graden.

Beste blijf je boven de 10gr en de "perfecte" temperatuur is 20-30gr.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 27-06-2023 11:17 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
DeKoetsier schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:37:
De ene ruimte is in de technische ruimte op zolder, naast de warmtepomp en wasmachines.
Ik zit met een vergelijkbaar dilemma, maar dan met een open trap van beneden naar boven (en eigenlijk geen alternatieven voor de zolder). Ik ga het maar gewoon proberen, en als het geluid toch teveel tegenvalt misschien iets van een omkisting met enkele wat grotere fans om luchtstroom te forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 09:16
Hier ook hetzelfde dilemma met betrekking tot de plaatsing van de toekomstige Sessy. Ik heb een ruimte op zolder waar de CV ketel en omvormer hangen, daar wordt het wel rustig tot 30 graden in de zomer. Misschien wat warm voor een Sessy erbij die actief gekoeld moet worden.

Ik heb nog wel bij de aanleg van ons WTW-systeem een loos kanaal voorzien voor toekomstige uitbreiding, die komt nu uit in die ruimte. Ik overweeg om dat loze kanaal aan te gaan sluiten en te gebruiken voor het afzuigen van de warme lucht uit de CV-ruimte. Wellicht scheelt dat weer een paar graden.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
PimDoos schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:31:
[...]

[...]

[...]

Bij mij staan deze metingen op 0 power en 0 current. Ik heb alleen fase 1 aangesloten zitten, en geen omvormer achter de meters van Sessy.
Dat je hier wel current meet terwijl er niets achter zit doet me vermoeden dat ofwel de aansluiting verkeerd om zit (dat de omvormer van Sessy zelf achter de renewable meter zit) of dat er een afwijking zit op de current meting. In ieder geval iets om bij Sessy support te melden :)
Ik heb hetzelfde probleem...

Accu 1 geeft geen power aan op de renewable (zit ook helemaal niks op aangesloten) maar wil ook niet gaan laden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
    "status":   "ok",
    "sessy":    {
        "state_of_charge":  0.20999999344348907,
        "power":    0,
        "power_setpoint":   -526,
        "system_state": "SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE",
        "system_state_details": "",
        "frequency":    49992
    },
    "renewable_energy_phase1":  {
        "voltage_rms":  232471,
        "current_rms":  0,
        "power":    0
    },
    "renewable_energy_phase2":  {
        "voltage_rms":  0,
    },
    "renewable_energy_phase3":  {
    }
}

En accu 2 die wel gaat laden geeft weer wel iets aan op de renewable energy (en ook daar zit er niks op aangesloten). Deze staat tevens continue te flipperen op de system_state maar gaat dat soms toch spontaan laden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
        "state_of_charge":  0.23000000417232513,
        "power":    -544,
        "power_setpoint":   -544,
        "system_state": "SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE",
        "system_state_details": "",
        "frequency":    50015
    },
        "voltage_rms":  233706,
        "current_rms":  117,
        "power":    27
    },
    },
    }
}

Je kan hier ook goed in de home automation logging zien dat die echt continue van status staat te veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hTcMNmhS4b7ui7i-4MfqMFBCQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rueOX9Ya742SMJF42RNgxUGh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AmTYlM5hQUfNlFovbC6qiSh7Fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZSpycNA09qcVTYLXn7zVDl39.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Sicos op 27-06-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:52
Ik ga dit topic volgen, ik vind dit een mooie ontwikkeling. Eindelijk thuis accu's die betaalbaar worden.

Voor mij is het nu nog te vroeg, pas als de saldering ver afgebouwd is zie ik mogelijkheden om het financieel aantrekkelijk te maken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 18:27
Even een vraagje mbt de 3-fase aansluiting icm 1 Sessy.

Is het zo dat de batterij stroom levert op elke fase die er om vraagt op dat moment?
In mijn geval word 't een enkelfase PV (die ik mogelijk achter Sessy hang) op een 3-fase aansluiting, ik begreep dat de solar pv niet real-time balanced word en gewoon op 1 fase blijft leveren, maar word opgeslagen stroom dan per fase/demand geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 07:26
Wunk schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:45:

Is het zo dat de batterij stroom levert op elke fase die er om vraagt op dat moment?
In mijn geval word 't een enkelfase PV (die ik mogelijk achter Sessy hang) op een 3-fase aansluiting, ik begreep dat de solar pv niet real-time balanced word en gewoon op 1 fase blijft leveren, maar word opgeslagen stroom dan per fase/demand geleverd?
Volgens mij kan de Sessy met 3 fasen worden aangesloten of het laden uit alle 3 de fase gebeurd geen idee. Maar terug levering van de omvormer alleen via de geselecteerde fase. Althans dat heb ik uit de handleiding begrepen. Ik denk dat als je op alle de 3 fase wil terug leveren je 3 Sessy nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ies Korpershoek op 27-06-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:51
Wunk schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:45:

Nee, je sessy werkt maar op 1 fase, welke je selecteerd dmv de jumper op de aansluit strook. zie pagina 18 van de instalatiehandleiding.

zelf zou ik iedere Sessy maar op 1 fase aansluiten door de hoeveelheid kabels die je al moet aan sluiten. Maar het kan natuurlijk wel zie voor installatie schema's Pagina 25-30

Op je meter (slimme) word het automatisch samengevat van je 3 fase's

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Drardollan schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:36:
Ik ga dit topic volgen, ik vind dit een mooie ontwikkeling. Eindelijk thuis accu's die betaalbaar worden.

Voor mij is het nu nog te vroeg, pas als de saldering ver afgebouwd is zie ik mogelijkheden om het financieel aantrekkelijk te maken.
Dan kun je nog zeker 5 jaar wachten :)

Maar volgen kan altijd, maar waarom moet het altijd financieel aantrekkelijk zijn.
We zitten hier op Tweakers, juist daarom zou je er nu al mee bezig moeten/kunnen zijn zodat je al een voortrekkers rol neemt, en er al ervaringen mee opdoet.

Maar toch succes met het volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
psdata schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Nee, je sessy werkt maar op 1 fase, welke je selecteerd dmv de jumper op de aansluit strook. zie pagina 18 van de instalatiehandleiding.

zelf zou ik iedere Sessy maar op 1 fase aansluiten door de hoeveelheid kabels die je al moet aan sluiten. Maar het kan natuurlijk wel zie voor installatie schema's Pagina 25-30

Op je meter (slimme) word het automatisch samengevat van je 3 fase's
Ik heb geen sessy nog wel een vraag. Heb de handleiding gelezen. De jumper is toch alleen voor de fase waarop moet worden terug geleverd? Wordt voor het laden wel de 3 fase gebruikt? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@AJediIAm inderdaad een eenvoudig en begrijpelijk algoritme, met die setting heb je een RTE van circa 90% x 95% = 85,5%.
Op dagen dat de prijs bijvoorbeeld tussen 38 en 45 cent of 30 en 35 cent blijft maak je dus onnodige cycles en zelfs verlies (mits ook salderen etc). Gelukkig gebeurt dat niet vaak.
In vergelijking met het algoritme in deze post, dat gesimuleerd ~€380 oplevert in 2022, levert jouw algoritme met dezelfde dataset ongeveer €200 op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Ik heb geen sessy nog wel een vraag. Heb de handleiding gelezen. De jumper is toch alleen voor de fase waarop moet worden terug geleverd? Wordt voor het laden wel de 3 fase gebruikt? Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen.
Alleen op die fase die je selecteert met de jumper (kabel brugje). Sessy in een 1 fase systeem met een door lus voor je PV en een 3fasig aansluit systeem ook met een door lus naar meerdere sessy's zie pagian 25-30 handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
psdata schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Alleen op die fase die je selecteert met de jumper (kabel brugje). Sessy in een 1 fase systeem met een door lus voor je PV en een 3fasig aansluit systeem ook met een door lus naar meerdere sessy's zie pagian 25-30 handleiding.
Super bedankt. Mijn idee gaat dus niet op. Mijn PV en de huisinstallatie is 3 fasen L1 en L2 zijn verdeeld in 6 groepen L3 is de kook en Quooker groep. L1 en L2 gebruiken vrijwel alle PV opgewekte van die fases. Vrijwel alles van L3 wordt terug geleverd. ( ik beschrijf het maar even zo) L2 gebruikt in de nacht uren +/- 3 Kwh. (servers, switches, NAS 2x enz enz) Mijn idee was opladen via L3 en terug leveren via L2 om het verbruik 's-nachts te compenseren. Ik zal nog even verder moeten zoeken en wachten tot er betaalbare 3 fase accusystemen komen. Of moet ik het zo zien dat dit in feite niet uitmaalt omdat de slimmemeter intern saldeert.

[ Voor 8% gewijzigd door Ies Korpershoek op 27-06-2023 16:10 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gert2761
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 20:40
Update m.b.t. het geluid van de "stille Sessy":

Vraag die ik heb gesteld:

Kan het zijn dat ik toch niet de stille versie heb ontvangen? Het geluid valt behoorlijk tegen op mijn open zolder. Om het enigszins redelijk te houden heb ik het max vermogen terug gezet op 1200 watt.

Antwoord wat ik kreeg:

Ze hebben allemaal de aanpassing erin zitten.
De daadwerkelijke toepassing van de `stille` wordt dadelijk door een software update gedaan.
Momenteel is de enige manier om het geluid echt onder controle te houden het vermogen aan te passen.
Excuses voor het ongemak, dit wordt de volgende grote update voor de Sessy, dan zijn ze echt stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Proton_ schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:30:
@AJediIAm inderdaad een eenvoudig en begrijpelijk algoritme, met die setting heb je een RTE van circa 90% x 95% = 85,5%.
Op dagen dat de prijs bijvoorbeeld tussen 38 en 45 cent of 30 en 35 cent blijft maak je dus onnodige cycles en zelfs verlies (mits ook salderen etc). Gelukkig gebeurt dat niet vaak.
In vergelijking met het algoritme in deze post, dat gesimuleerd ~€380 oplevert in 2022, levert jouw algoritme met dezelfde dataset ongeveer €200 op.
Is 2022 niet een heel onrealistisch jaar om als referentie te nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:48:
[...]
Of moet ik het zo zien dat dit in feite niet uitmaalt omdat de slimmemeter intern saldeert.
dit laatste is juist de slimme meter (of oude) saldeert intern, dus het maakt niet uit op welke fase je iets doet.
Het eind vermogen word getotaliseerd op je output van je meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:52
psdata schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:11:
[...]

Dan kun je nog zeker 5 jaar wachten :)
Dat is ook mijn verwachting. Dus een mooi moment om te beginnen met oriënteren op de mogelijkheden. Op die manier kan ik snel schakelen als een en ander concreet wordt.
Maar volgen kan altijd, maar waarom moet het altijd financieel aantrekkelijk zijn.
Met name omdat niet iedereen onbeperkte budgetten heeft? Geef ik de kinderen te eten of koop ik een accu, het zijn maar kleine overwegingen voor de hardwerkende man of vrouw.

Als ik nu al tot aanschaf zou overgaan dan betekent dit simpelweg dat tegen de tijd dat het rendabel wordt de boel technisch al afgeschreven is. De techniek staat sowieso nog in de kinderschoenen en ik ben er niet van overtuigd dat thuisaccu's of accu's (met de huidige kennis en beschikbare producten) dé oplossing voor onze problemen zijn. Tevens ben ik er van overtuigd dat tussen nu en 5 jaar de technologie rondom thuisaccu's een vlucht gaat nemen en de prijs een duik.
We zitten hier op Tweakers, juist daarom zou je er nu al mee bezig moeten/kunnen zijn zodat je al een voortrekkers rol neemt, en er al ervaringen mee opdoet.
Ik zou werkelijk niet weten waarom je dat nu al moet doen omdat je op Tweakers zit. Ik zie de relevantie niet zo. Als ik in de sloot spring, spring jij dan ook?

Ik heb geen enkele drang om een voortrekkersrol te nemen in deze.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sicos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:08:
Waar ik ondertussen ook achter ben is dat Sessy er in het geval van een 3 fase aansluiting waarschijnlijk vanuit gaat dat je dan de Sessy's ook met een 3 fase kabel hebt aangesloten. In mijn geval heb ik de 3 Sessy's aangesloten met een 1 fase kabel die elk naar een apparte automaat lopen in mijn groepenkast.
Wat je kunt doen is bij de sessys de fases doorlussen. Dat is hetzelfde als een 4aderige kabel. Alleen heb je een 3x zo dikke nul draad, dat is alleen maar prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
psdata schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Mijn SolarEdge is 1 fase. Meterkast 3 fase. Als ik de Sessy tussen de SolarEdge en de meterkast lus, levert hij dan alleen stroom aan de apparaten die binnen die ene fase vallen? Of gaat dit alleen over teruglevering?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heintje schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:52:
[...]

Mijn SolarEdge is 1 fase. Meterkast 3 fase. Als ik de Sessy tussen de SolarEdge en de meterkast lus, levert hij dan alleen stroom aan de apparaten die binnen die ene fase vallen? Of gaat dit alleen over teruglevering?
Technisch gezien lever je alleen aan apparatuur op die ene fase... Maar functioneel berekend de slimme meter alles. De slimme meter sommeert de drie fases, als je op fase 1 1000 Watt gebruikt, op fase 2 ook 1000 Watt verbruikt maar op fase 3 2000 terug levert dan ziet de slimme meter dit als 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
DJP! schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:56:
[...]

Technisch gezien lever je alleen aan apparatuur op die ene fase... Maar functioneel berekend de slimme meter alles. De slimme meter sommeert de drie fases, als je op fase 1 1000 Watt gebruikt, op fase 2 ook 1000 Watt verbruikt maar op fase 3 2000 terug levert dan ziet de slimme meter dit als 0.
Stel dat fase 3 3000 terug levert gaat dan de 1000 'overrschot' naar de sessy of alleen als deze op fase 3 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alleen als de Sessy tussen de zonnepanelen en de meterkast zit op fase 3 zal de 1000W direct de Sessy ingaan. Als de Sessy op een andere fase zit dan zal die 1000W naar het net gaan. De slimmemeter ziet dan wel -1000W en dat wordt dan weer het setpoint voor de Sessy. De Sessy zal dan met 1000W gaan laden.

Zoals eerder gezegd sommeert de slimme meter de drie fases. De uitkomst hiervan wordt door de P1 dongle gebruikt voor de aansturing van de Sessy(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

DJP! schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:14:
Alleen als de Sessy tussen de zonnepanelen en de meterkast zit op fase 3 zal de 1000W direct de Sessy ingaan. Als de Sessy op een andere fase zit dan zal die 1000W naar het net gaan. De slimmemeter ziet dan wel -1000W en dat wordt dan weer het setpoint voor de Sessy. De Sessy zal dan met 1000W gaan laden.

Zoals eerder gezegd sommeert de slimme meter de drie fases. De uitkomst hiervan wordt door de P1 dongle gebruikt voor de aansturing van de Sessy(s).
Als de Sessy in de stand NOM (Nul Op de Meter) staat wel te verstaan.
Andere strategie (Mocht je niet te ver teruggelezen hebben) is ROI (Return on Investment), dan probeert de Sessy bij het laagste tarief zich vol te eten en bij het hoogste tarief maximaal terug te leveren.
Je kunt ook zelf (Of logischer via eigen domotica zoals Homey, HomeAssisstant, MQTT/Node Red etc.) besturen wanneer en waarom Sessy bepaalde activiteit uitvoert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Gistermiddag mijn Sessy opgehangen en aangesloten. Ben er super blij mee! Toevoegen aan HA was super makkelijk, bedankt @PimDoos !

Meteen op nul op de meter gezet en de hele avond naar de statistieken zitten kijken om te zien hoe de Sessy continu zij aanpast aan het verbruik en dat mijn afname van het net beperkt blijft tot af en toe een paar Watt,

Ingesteld dat hij op de drie goedkoopste uren gaat laden tot 95% en dat heeft hij vannacht tussen 2 en 5 netjes gedaan en op 95% ging hij weer terug naar nul op de meter.

Nu kan ik de rest van de dag weer kijken naar de statistieken :). Super blij en toch ook wel onder de indruk hoe netjes het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
DJP! schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:14:

Het lukt mij niet dat sommeren te begrijpen. Voorbeeld, een week geleden was ik op vakantie. Dagelijks is 15 KWh opgewekt en 9 KWh verbruikt, 5KWh overdag en 4 KWh 's-nachts. (alles is continue verbruik). Die 5 KWH zijn uit eigen opbrensgt, 10 KWh terug geleverd en 4 KWh s'-nachts zijn ingekocht. Resultaat meterstand is met 4 verhoogd. De terug lever teller is met 10KWh verhoogd. Uiteindelijk wordt dit op mijn eindafrekening gesaldeerd, maar dat gaat langzaam verdwijnen. Hoe is er dan gesommeerd in de meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
rene037 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:47:
[...]

Wat je kunt doen is bij de sessys de fases doorlussen. Dat is hetzelfde als een 4aderige kabel. Alleen heb je een 3x zo dikke nul draad, dat is alleen maar prettig.
Ik heb gisteren avond de 1 fase kabels de fase draad in de goede klem gestoken en dan de "jumper" draad ook overgezet. Hierdoor is het frequentie issue waarbij die naar 1 miljoen hertz oploopt opgelost en klopt de fase opgave in de instellingen van de wifi dongle nu ook.

Ik ben nog op en neer aan het mailen met Sessy (ook al zijn de reacties wat traag) want ik heb nog een probleem met 2 accu's. Van 1 mis ik een wifi dongle (ik heb 2 P1 dongles gehad) dus hoop dat ze die snel toesturen. De andere accu weigert iets te doen (deze heeft 1 keer gewerkt) deze wil niet meer laden of ontladen ook al zet ik de mode op API en geef ik deze zelf een setpoint van -1000. Dan nog steeds gewoon nada noppes niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ies Korpershoek schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 06:18:
[...]

Het lukt mij niet dat sommeren te begrijpen. Voorbeeld, een week geleden was ik op vakantie. Dagelijks is 15 KWh opgewekt en 9 KWh verbruikt, 5KWh overdag en 4 KWh 's-nachts. (alles is continue verbruik). Die 5 KWH zijn uit eigen opbrensgt, 10 KWh terug geleverd en 4 KWh s'-nachts zijn ingekocht. Resultaat meterstand is met 4 verhoogd. De terug lever teller is met 10KWh verhoogd. Uiteindelijk wordt dit op mijn eindafrekening gesaldeerd, maar dat gaat langzaam verdwijnen. Hoe is er dan gesommeerd in de meter?
Sommeren in de meter is niets anders dat verbruik en terug levering op het moment zelf in de meter bij elkaar worden opgeteld / van elkaar afgetrokken.

Dus als je op dit moment 1000 watt terugleverd op fase 1, je huis 500 watt verbruikt op fase 2 en bijvoorbeeld de Sessy met 500 staat te laden (verbruiken) op fase 3 is het netto resultaat op je meter op dit moment 0 (nul).

500 + 500 - 1000

Voor je energieleverancier is je verbruik dus 0 op dat moment.

Bij salderen is er juist geen sprake van dat je op dat moment kijkt. Je kijkt dan naar de totalen per contractsperiode (veelal een jaar bij een vast contract). De totale opwek in een jaar wordt afgetrokken van je totale verbruik van dat jaar.

Bij een dynamisch contract (uurprijzen) gaat salderen meer op sommeren lijken. Je saldeert dan tegen het tarief dat op dat moment geldt.

[ Voor 14% gewijzigd door vanenkelen op 28-06-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Salderen gaat over energie over een bepaalde periode (kWh bv per jaar).

Begrijp ik het goed dat sommeren - een term die ik nog niet kende in deze context - gaat over momentaan vermogen (kW)?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ies Korpershoek schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 06:18:
[...]

Op het moment dat er dus een Sessy hangt zul je dan overdag minder kWh terug leveren maar 's nachts heb je geen verbruik meer.

Salderen staat hier los van en wordt aan het einde van je energie contract gedaan door de energie maatschapij. De energie maatschappij kijkt alleen na de tellerstanden.

De slimmemeter kijkt alelen na de huidige energie stromen en sommeert deze. De uitkomt van deze som, bijvoorbeeld 500W wordt bij de meterstande opgeteld. Dus stel dat je een uurlang 500W verbruikt zal de slimmemeter 0,5kWh bij de verbruiks tellerstand optellen. Bij -500W zal deze opteled worden bij de productie teller.
JeroenH schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:11:

Begrijp ik het goed dat sommeren - een term die ik nog niet kende in deze context - gaat over momentaan vermogen (kW)?
Correct, het is de som van het momentaan vermogen over de drie fases.

[ Voor 13% gewijzigd door DJP! op 28-06-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:54

vanenkelen

uhmmm.....speechless

JeroenH schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:11:

Ik kende de term sommeren eigenlijk ook niet als een term die gangbaar is in dit soort situaties (zoals salderen dat wel is geworden). Het betekent gewoon (wiskundig of rekenkundig) de som van een aantal zaken bepalen. In dit geval inderdaad van het momentaan verbruik/vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Gisteren de auto geladen. Ik heb de auto op 6A staan 4140 Watt. Mijn zonnepanelen leveren normaal 6-7k. Als zon dan wegviel door een wolk wilden de sessy's (heb er 2) willen dan als een malle meedoen. Hierna kwam de zon weer en gingen ze weer laden. Kortom hoop geswitch voor een x aantal uren. Dit zal vast niet bevordelijk zijn voor de Sessy.

Twijfel nog wat slim is in deze. Onze renault kan ik uitlezen met HA en eventueel hierop Sessy uit zetten. Mijn Polestar helaas niet.

Hoe gaan jullie om met laden auto en de sessy?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
ThaDude schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:02:
Gisteren de auto geladen. Ik heb de auto op 6A staan 4140 Watt. Mijn zonnepanelen leveren normaal 6-7k. Als zon dan wegviel door een wolk wilden de sessy's (heb er 2) willen dan als een malle meedoen. Hierna kwam de zon weer en gingen ze weer laden. Kortom hoop geswitch voor een x aantal uren. Dit zal vast niet bevordelijk zijn voor de Sessy.

Twijfel nog wat slim is in deze. Onze renault kan ik uitlezen met HA en eventueel hierop Sessy uit zetten. Mijn Polestar helaas niet.

Optie om wellicht je laadpaal wat intiligenter te maken dmv een bruto/netto meter. (bv die van homewizard, of gewoon eentje van eastron (wifi).
En deze binnen HA verder gebruiken om het de Sessy te sturen (aan/uit) als de auto word geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPYHjej5Rs05Gs5W-RotuFxDQ6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkC0TeIXfqoFTqMbFOxGn8si.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:54

ik begrijp niet waarom dat switchen een probleem zou zijn. Het lijkt mij nu net het doel van een thuisbatterij om de pieken en dalen op te vangen.
Als de Sessy daar niet mee om kan gaan is deze voor NOM toepasssing zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik weet niet wat voor een laadpaal je hebt en of deze dynamisch is aan te sturen. Hier staat een Alfen laadpaal welke d.m.v. ModBus aangestuurd wordt. Ik heb in NodeRed een flow germaakt die kijkt na de productie van de zonnepanelen en na de SoC van de Sessy om het setpoint van de laadpaal te bepalen.

Eerst wordt na de opwek van de zonnepanelen gekeken, hier gaat 200W vanaf voor het standaard thuisverbruik. Dan kijkt de flow na de SoC van de Sessy, hoe lager de SoC hoe groter de correctie factor. Dit levert dat een setpopint op voor de laadpaal. Mocht er dan een wolk komen dan regelt de laadpaal snel terug en hoeft de Sessy niet bij te springen voor de auto. Bij voldoende zon is aan het eind van de auto en de Sessy vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 07:42

Ik zet op het moment dat de auto aangesloten wordt aan de laadpaal (Zappi v1), Sessy op "STOP", en zodra de auto er weer af gaat, laat ik besturing weer aanzetten. Dit met een standaard FLOW op Homey.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
hanev001 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:01:
[...]

ik begrijp niet waarom dat switchen een probleem zou zijn. Het lijkt mij nu net het doel van een thuisbatterij om de pieken en dalen op te vangen.
Als de Sessy daar niet mee om kan gaan is deze voor NOM toepasssing zinloos.
Zelf heb ik hem ook globaal op NOM staan, maar als er heel veel PV is dan besluit ik om hem meer te laden.
Maar als je binnen HA ziet dat de voorspelling voor PV slecht is zet ik juist de Sessy op laden als de stroom op het Net goedkoop is voor een paar uurtjes (kijk naar vandaag)

En de auto opladen kun je ook al sturen op de goedkopere uren, waarom dan het in een twede stap via Sessy te laten lopen.
Je hebt natuurlijk wel gelijk maar vermogen zit er nu ook weer niet in je sessy installatie, en sta je de volgende ochtend leeg om weer NOM te kunnen doen.
Ik denk dat vele er mee bezig zijn om dat het kan,
Ook zo'n gedachte gang is om je panelen uit te zetten, wanneer je accus (sessy) reeds vol zit bij negatieve dynamische tarieven. zie je het aankomen in je prognosse zou je er voor kunnen kiezen dat je accu's in de uren (ochtend spits) daarvoor helemaal leeg trekt naar het net toe. En dan weer laad ten tijden van de negatieve prijzen. (ach en hoe vaak is dat nu voor gekomen dat het echt negatief was 2 of 3 keer. Maar leuk dat het kan :)

Iedereen heeft z'n eigen beweeg reden om tot de voor hem leukste schakeling te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
vanenkelen schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:51:
[...]

Ik kende de term sommeren eigenlijk ook niet als een term die gangbaar is in dit soort situaties (zoals salderen dat wel is geworden). Het betekent gewoon (wiskundig of rekenkundig) de som van een aantal zaken bepalen. In dit geval inderdaad van het momentaan verbruik/vermogen.
Ja ik had er ook wel uitgehaald dat het zoiets betekende, maar het was me gewoon niet bekend dat de term in deze context zo gebruikt werd. Als ik er naar google vind ik het ook wel zo gebruikt, maar niet zo veel.

Ik denk dat de term in de toekomst wel vaker op gaat duiken, de problematiek rondom 3-fasen aansluiting / 1-fase opwek zal eerder nog wel toenemen dan afnemen denk ik.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@psdata klopt! Hier heb ik inderdaad over nagedacht. Helaas zit meterkast vol dus geen plaats meer voor zo'n 3 fase kwh meter.

@DJP! Ik heb een new-motion advanced laadpaal. Volgens mij kan ik hier weinig tot niets mee helaas. Kon iig niks voor HA vinden. Als het wel kan hoor ik dat graag.

@cacofant ik ben niet alleen thuis en wil dus kijken of iedereen dit kan ;) We hebben privé ook een elektrische auto en mijn vrouw moet ook gewoon kunnen laden zonder allemaal toeters en bellen uit te moeten voeren ;)

Vandaag, grijze dag, nog maar 0,12 kwh verbruikt.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Wat ook heel erg gek is op accu 1 is dat het state of charge gedurende de dag elke keer met 1% omhoog gaat ook al heb ik hem totaal nog niet zien laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcMfUOMvxw-WDtukNno--ThTWEo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ar3nwZPquVZkNA2008a8YPGp.png?f=user_large

Is dat een software bug. Het probleem met accu 2 die een current aangeeft daar van heb ik begrepen dat Sessy daar al mee bezig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_s4QOaSEiJE9GCjD6i7qNYnyhpQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OykYvYbyOtqMPC6ogZCceB69.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
ThaDude schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:26:
@psdata klopt! Hier heb ik inderdaad over nagedacht. Helaas zit meterkast vol dus geen plaats meer voor zo'n 3 fase kwh meter.

@DJP! Ik heb een new-motion advanced laadpaal. Volgens mij kan ik hier weinig tot niets mee helaas. Kon iig niks voor HA vinden. Als het wel kan hoor ik dat graag.

@cacofant ik ben niet alleen thuis en wil dus kijken of iedereen dit kan ;) We hebben privé ook een elektrische auto en mijn vrouw moet ook gewoon kunnen laden zonder allemaal toeters en bellen uit te moeten voeren ;)

Vandaag, grijze dag, nog maar 0,12 kwh verbruikt.. :P
Ehhh Ja je stelt het een keer in daarna gaat alles automatisch. Auto inpluggen is stoppen accu, auto eraf is alles weer terug naar normaal. Volledig automatisch...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 19:36
Kan iemand nog iets zeggen over de gebruikersdag? Zijn daar nog nieuwe dingen gepresenteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
HaraldBou schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:55:
Kan iemand nog iets zeggen over de gebruikersdag? Zijn daar nog nieuwe dingen gepresenteerd?
eerlijk niet echte nieuwe dingen (oja het nieuwe P1 bordje voor klemmen zag ik voorbij komen voor een test bij Pim) een paar bedrijven welke ook wel een intergratie willen starten met Sessy (IBM en Warmte panelen)
Wat ik leuk vond was dat zowel Pim (van de HA) en Robin (van de Homey) intergratie aanwezig waren.
Ik denk dat steeds meer mensen er achter komen dat naast je sessy het aktiever besturen van je huis de volgende stap is van besparing en of inzicht krijgen in verbruik van je huis.

Wat leuk was gewoon de aanwezige mensen allen geïnteresseerd in Sessy, hopen op meer informatie of al vertellen uit hun eigen gebruiks ervaring.
En natuurlijk de aanwezigheid van Roland en Twan en hun medewerkers, om je toch uit te leggen hoe de Sessy werkt en installeert
Zo de volgende keer zo weer heen gaan. (als is het maar voor de gezelligheid)

[ Voor 4% gewijzigd door psdata op 28-06-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
ThaDude schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:26:
Bij een kennis onlangs zo'n kastje naast de meterkast ophangen en die 1 ene 3fase groep en een 2 tal pv groepen naar dit kastje gebracht en weer terug,
En hier een 3 tal Homewizard's in gemonteerd (1*3Fase en 2*1Fase)

https://www.elektramat.nl...-klem-ip30-130x140x83-mm/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqcZPZ8rYxtP1pLiHairggjzO0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RxoQ3mwdnkmvd5xjf2RW0VU7.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Sicos schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:51:
Wat ook heel erg gek is op accu 1 is dat het state of charge gedurende de dag elke keer met 1% omhoog gaat ook al heb ik hem totaal nog niet zien laden.
Het BMS gaat de cellen in de accu balanceren op het moment dat sessy in standby staat. Hierdoor kan het percentage een aantal procent fluctueren terwijl Sessy niets lijkt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
PimDoos schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:40:
[...]

Het BMS gaat de cellen in de accu balanceren op het moment dat sessy in standby staat. Hierdoor kan het percentage een aantal procent fluctueren terwijl Sessy niets lijkt te doen.
Okey dan snap ik dat ook weer, bedankt voor de uitleg... ik zie dat ondertussen de state of charge is opgeklommen naar 28%.

Kan je me dan misschien ook uitleggen waarom die accu totaal niet wil gaan laden? Ik heb deze op API gezet en dan zelf via HA een setpoint gestuurt van -1000 maar dan gebeurt er gewoon helemaal niks.

Ik heb deze accu slechts 1 keer zien laden voor een uurtje en dat was het dan. Daarna totaal niks meer.

Accu 2 blijft nog steeds de hele dag flipperen op de status "Wacht op veilige situatue".... maar daar zijn ze ook mee bezig.

Accu 3 is nog niet in gebruik maar heb ondertussen een bevestiging gekregen van Sessy dat ze daarvoor de missende wifi dongle hebben verstuurd. Dus hopelijk kan ik die morgen of overmorgen ook aansluiten.

Hoop ook dat ze de melding weghalen van dat er "problemen" met de Sessy zijn als je de status bekijkt omdat de WIFI niet is verbonden aangezien ik alles bekabeld heb aangesloten. Beetje onzinnige melding in dit geval aangezien er gewoon verbinding is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sicos schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 18:58:
[...]

Hoop ook dat ze de melding weghalen van dat er "problemen" met de Sessy zijn als je de status bekijkt omdat de WIFI niet is verbonden aangezien ik alles bekabeld heb aangesloten. Beetje onzinnige melding in dit geval aangezien er gewoon verbinding is :-)
Heb je wel alles naar de laatste versie? Ik had die melding ook, maar inmiddels alleen nog bij de P1 dongel, niet bij de Sessy. Ik heb ook beide bekabeld.

Wat ik nog bedacht voor die accu die niets doet, als je de dongel even wisselt? Of die het niet doet op de derde accu aansluit? Dan heb je wellicht idee of het in de accu-unit zit of in de dongel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rene037 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:36:
[...]

Heb je wel alles naar de laatste versie? Ik had die melding ook, maar inmiddels alleen nog bij de P1 dongel, niet bij de Sessy. Ik heb ook beide bekabeld.
Hier alles op de laatste versie (1.4.1) en bekabeld maar heb op beide dongles wel de melding dat WiFi niet verbonden is…

Ook heb ik eigenlijk sinds de mDNS implantatie errors in de error log dat mDNS niet werkt. Hebben jullie ook mDNS errors in de error log

[ Voor 10% gewijzigd door DJP! op 28-06-2023 23:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Wat handig kan zijn is vast ip adres voor dongel en sessy, dan heb je geen mdns nodig. Ik kwam er achter dat mijn ziggo modem ook ineens ander adres had uitgedeeld aan sessy terwijl mij. Pc al jaren zelfde dhcp adres heeft. Ook dat je dan zeker weet dat je ip van bekabelde interface hebt. Handigst is in je dhcp server mac adres aan ip adres te koppelen. Kun je dongels op dhcp laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
rene037 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:36:
[...]

Wat ik nog bedacht voor die accu die niets doet, als je de dongel even wisselt? Of die het niet doet op de derde accu aansluit? Dan heb je wellicht idee of het in de accu-unit zit of in de dongel.
Ik heb al wel 10 keer alles geupdate, alle versies staan op 1.4.1 . Vanmorgen ook alles een uur stroom dood gehouden maar helaas nog geen geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Hi ff gezocht hier in het forum maar kan het niet zo vinden op steekwoorden cloud network disconnected.
Dit zie ik op mijn P1 meter. Deze is op wifi verbonden maar het signaal is zeer sterk -32DB.
Kan dit kwaad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHgnC_3xnrdrmdLcAh3iuAuRET0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B5migKK7Wm0K0cbg7tTAvxTg.png?f=fotoalbum_large

Wat zegt het rode op de accu? zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfmJ6ytIXDb34U4cHGtOfhR4z00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EX3cF7h0MNkUvhvANmRZ4IyR.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast heb ik gisteren mijn P1 meter hard moeten rebooten (spanning eraf en er weer op) omdat deze was vastgelopen. Beide accu's werkten ook niet meer omdat er blijkbaar geen communicatie meer was met de P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Sicos schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 07:24:
[...]

Ik heb al wel 10 keer alles geupdate, alle versies staan op 1.4.1 . Vanmorgen ook alles een uur stroom dood gehouden maar helaas nog geen geluk.
Geef het team van Sessy de tijd om jou probleem op te lossen., en ja deze werken op daagse tijden:)
Tijdens mijn setup was het ook pas naar 2 weken dat het naar mijn inziens geheel werkte.
Het blijft een product in ontwikkeling op dit moment.

Aantal punten wil ik graag aan stippen:
- Zet je installtie op NOM en kom er todat je probleem is opgelost er niet aan.dit is ook makelijker voor de support.
- Zet de ip adressen vast in je router zodat deze nooit wijzigen (had ze liever in de GUI gewild)
- Check of je alle devices kunt pingen (op ip-adres vanuit je gehele netwerk
Zelf zou ik ze allemaal met een kabel verbinden ipv WiFi
- check of je Sessy instellig juist bij meerdere (Fase's, aantal, totaal Amp.) moet allemaal kloppen
- Wellicht tbv team sessy schrijf het op en stuur het hun (of print screens)

En je 3de Batt (sessy) dongle zullen ze echt al opgestuurd hebben

Succes de kommede dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
psdata schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Geef het team van Sessy de tijd om jou probleem op te lossen., en ja deze werken op daagse tijden:)

Ik verwacht ook niet dat ze in de avond uren of midden in de nacht voor mij klaar staan ;-)

Tijdens mijn setup was het ook pas naar 2 weken dat het naar mijn inziens geheel werkte.
Het blijft een product in ontwikkeling op dit moment.

Aantal punten wil ik graag aan stippen:
- Zet je installtie op NOM en kom er todat je probleem is opgelost er niet aan.dit is ook makelijker voor de support.

Ik heb alles weer op NOM gezet en al mijn bevindingen ondertussen met sessy gedeeld

- Zet de ip adressen vast in je router zodat deze nooit wijzigen (had ze liever in de GUI gewild)

Ik zet standaard bind ip to MAC address altijd aan in mijn router, zeker met HA is het me in het verleden al eens een keer voorgekomen dat iets ineens niet meer werkte omdat de router had besloten om een ander ip nummer uit te delen... dus aan die steen stoot ik me nooit meer

- Check of je alle devices kunt pingen (op ip-adres vanuit je gehele netwerk
Zelf zou ik ze allemaal met een kabel verbinden ipv WiFi

Alles wat ik kan bekabelen is bekapeld in mijn huis zit veel beton, en ja de dongles zijn ook allemaal bekabeld

- check of je Sessy instellig juist bij meerdere (Fase's, aantal, totaal Amp.) moet allemaal kloppen

Die kloppen allemaal

- Wellicht tbv team sessy schrijf het op en stuur het hun (of print screens)

Ik heb ze al helemaal plat gespammed met screenshots en bevindingen ;-) en ga er ook vanuit dat we het opgelost krijgen

En je 3de Batt (sessy) dongle zullen ze echt al opgestuurd hebben

Inderdaad die komt als het goed is vandaag aan

Succes de kommede dagen
Vandaag heb ik zo ie zo geen tijd maar ik heb volgens mij voornamelijk 2 root problemen.

Ik vermoed dat er iets los zit in Accu 1 want die lijkt het vrij "normaal" te doen maar laad en ontlaad gewoon helemaal niet. Dus ik heb al de vraag aan Sessy gesteld of er mogelijk iets interns los kan zitten wat door het vervoeren of hangen is gekomen maar ik ga niet graag zelf in de sessy kijken voor ik daar een antwoord op heb.

En accu 2 heb ik constant het geflipper van de status wat vermoedelijk door de netfrequentie op fase 2 komt maar deze accu geeft ook een amperage (van ongeveer 117ma aan op alle renewable phases). Dus ik heb geen idee hoe dat opgelost moet worden en wacht daar ook op het antwoord van Sessy

Accu 3 heb ik nog niet mee kunnen spelen vanwege de dongle :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcohn
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03-2024
Ik zie net dat mijn sessys om 8 uur zijn begonnen met *laden*, op het duurste moment van de dag... maar even handmatig naar ontladen gezet. en het word morgen ook niet nog duurder, dus ik zie geen reden dat ze aan het laden zouden moeten zijn. Ziet iemand het zelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpReg
  • Laatst online: 29-03-2024
Bij mijn instelling van ROI constateerde ik precies hetzelfde. Ik heb deze week al met Twan gecorrespondeerd over het in mijn ogen onlogische laad / ontlaad protocol. Twan gaf aan dat er aan een beter portal gewekt wordt dat misschien al deze week gereed kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cacofant
Ik gebruik inmiddels de portal niet meer (voor mijn NOM aansturing), maar stuur aan met Homey. Dan werkt het wel zoals ik zou verwachten...

[ Voor 10% gewijzigd door cacofant op 30-06-2023 07:49 ]

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PimDoos schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:40:
[...]

Gebeurt het balanceren alleen als de status "SYSTEM_STATE_STANDBY" is of ook bij andere statussen, bijvoorbeeld " SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY_OR_FULL"?

Her is de status al de hele middag " SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY_OR_FULL" maar ik zie nu voor het eerst dat het percentage iets wegzakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 08:43
Ik heb sinds vanmiddag 3 sessies, ieder op een aparte fase. Ze staan nu even op o op de meter.
Viel me op dat er altijd maar 2 laden als er overproductie is. Heb ze gereset en ook nu weer slechts 2 sessies die opladen (nu inclusief de sessie die voor de reset niets deed).

Kan verder ook niet veel zien in de portal, als ik monitor via homey geeft ie aan dat er een storing is, maar wat die storing dan is? Iemand vergelijkbare ervaring?

Valt me ook op dat 1 sessie veel luider is dan de andere twee, groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
procyon schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:40:
Ik heb sinds vanmiddag 3 sessies, ieder op een aparte fase. Ze staan nu even op o op de meter.
Viel me op dat er altijd maar 2 laden als er overproductie is. Heb ze gereset en ook nu weer slechts 2 sessies die opladen (nu inclusief de sessie die voor de reset niets deed).

Kan verder ook niet veel zien in de portal, als ik monitor via homey geeft ie aan dat er een storing is, maar wat die storing dan is? Iemand vergelijkbare ervaring?

Valt me ook op dat 1 sessie veel luider is dan de andere twee, groot verschil.
Als je inlogt op de Sessy zelf via het IP-adres van de Sessy dan kun je links boven op het bolletje klikken. Je komt nu op de status pagina. Hier zou moeten staan waarom de Sessy in storing staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:57:
[...]

Als je inlogt op de Sessy zelf via het IP-adres van de Sessy dan kun je links boven op het bolletje klikken. Je komt nu op de status pagina. Hier zou moeten staan waarom de Sessy in storing staat.
Het geluid wat een Sessy maakt hangt heel erg af met hoeveel vermogen een Sessy staat te laden. Er is door iemand van Sessy volgens mij een uitspraak gedaan dat de "stille" Sessy's ongeveer het geluid hebben van een koelkast maar dat is niet helemaal waar. Als ze op vol vermorgen (2000 watt) staan te laden dan maken ze toch wel iets meer geluid dan een koelkast. Persoonlijk heb ik er niet heel overdreven veel last van maar om ze stil te noemen... nee dat nu ook weer niet.

Via http://<ip nummer van je sessy wifi dongle>/api/v1/power/status kan je meer informatie opvragen.

Je krijgt dan zoiets als dit te zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{
        "state_of_charge":  0.68999999761581421,
        "power":    0,
        "power_setpoint":   0,
        "system_state": "SYSTEM_STATE_WAITING_IN_SAFE_SITUATION",
        "system_state_details": "overfrequency",
        "frequency":    49982
    },
    },
        "voltage_rms":  235032,
        "power":    27
    },
    }
}

In mijn geval staat deze Sessy op "storing" omdat dez een te grote frequentie afwijking heeft gevonden op deze fase van het NET. In mijn geval is dit een bekend issue en zijn ze bezig dit in een volgende versie op te lossen.

Via http://<ip nummer van je sessy wifi dongle>/sysinfo kan je de systeem status opvragen.

[ Voor 39% gewijzigd door Sicos op 30-06-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:26:
[...]

Gebeurt het balanceren alleen als de status "SYSTEM_STATE_STANDBY" is of ook bij andere statussen, bijvoorbeeld " SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY_OR_FULL"?

Her is de status al de hele middag " SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY_OR_FULL" maar ik zie nu voor het eerst dat het percentage iets wegzakt.
Ik ben gisteren volgens mij door Twan van Sessy gebeld om een probleem met een Sessy (doet helemaal niks) te onderzoeken en die gaf aan dat het elke keer met 1% omhoog kruipen van de batterij lading een know issue was waar ze mee bezig waren (bug dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
DJP! schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:26:
[...]

Volgens mij was dit bij iedere status waarin de omvormer uit staat (dus setpoint 0W, niet laden en niet ontladen) en met een vertraging van een aantal minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Sicos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:32:
[...]

Ik ben gisteren volgens mij door Twan van Sessy gebeld om een probleem met een Sessy (doet helemaal niks) te onderzoeken en die gaf aan dat het elke keer met 1% omhoog kruipen van de batterij lading een know issue was waar ze mee bezig waren (bug dus).
Goed om te weten! Meerdere keren op een dag is ook wel wat veel, ik heb zelf hooguit 1-2% afwijking op de SoC per dag, en vrijwel altijd kort nadat Sessy naar standby (of vol/leeg) gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
PimDoos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:49:
[...]

Goed om te weten! Meerdere keren op een dag is ook wel wat veel, ik heb zelf hooguit 1-2% afwijking op de SoC per dag, en vrijwel altijd kort nadat Sessy naar standby (of vol/leeg) gaat.
Bij mij is de Sessy die om 1 of andere reden nog niet wil werken van 19% naar 45% gekropen :-) en die heeft nog nooit staan laden. Zou wel knap zijn dat een accu zichzelf oplaad zonder dat er electriciteit naar binnen gaat. Elke paar uur komt er 1% bij... in HA zie je gewoon een grafiekje dat op een vast tijdstip een trapje omhoog doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pxVEiuHzuEowG-tyJ5JUp8JuTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/asUOWh4k8rIy46JAtUijXGlc.png?f=user_large

Mijn 3e Sessy sluit ik morgen aan want de wifi dongle is ondertussen ook binnen. Ik ga zo ie zo als de 3e accu het doet die dongle ook op de eerste accu aansluiten om te kijken of dat niet willen laden probleem soms aan de wifi dongle ligt aangezien die het brein is van de hele accu. Persoonlijk hoop ik dat dat het probleem is want anders moet doe Sessy wellicht vervangen worden en ik heb niet echt bijster veel zin om die weer van de wand af te halen wat ik was heel blij toen die zware krengen aan de muur hingen.

Bij mij hangen ze op zolder aan een wand en persoonlijk dacht ik die wel even vanaf buiten naar boven te tillen. Dat viel toch wel heel erg tegen.... Heeft me wel een uur gekost voordat die 3 Sessy op zolder stonden. Het was in elk geval een hele goede workout :-)

[ Voor 63% gewijzigd door Sicos op 30-06-2023 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gert2761
  • Laatst online: 21-02 20:40
Ik heb hem nu een week draaien en werkt als een zonnetje. Geen HA of iets dergelijks maar gewoon uit de box. Alles geïnstalleerd en ingesteld via de handleidingen.
Ingesteld op NOM en alle parameters in gesteld op de portal maar ook op de Sessy dongel via de webinterface. Ik weet nog niet goed welke leidend is maar het werkt. De Sessy probeert het vermogen van het net (P1 meter) zo veel mogelijk rond de 0 te houden.
Het enige wat ik heb gedaan is het vermogen enigszins getemperd om het geluid van de ventilator binnen redelijke grenzen te houden.

Hij gaat netjes laden als ik ga terug leveren aan het net en vermogen leveren bij vraag uit het net. Dat is waar die voor bedoeld is :)

Groeten Gert

[ Voor 10% gewijzigd door Gert2761 op 30-06-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Gert2761 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:02:
Ik heb hem nu een week draaien en werkt als een zonnetje. Geen HA of iets dergelijks maar gewoon uit de box. Alles geïnstalleerd en ingesteld via de handleidingen.
Ingesteld op NOM en alle parameters in gesteld op de portal maar ook op de Sessy dongel via de webinterface. Ik weet nog niet goed welke leidend is maar het werkt. De Sessy probeert het vermogen van het net (P1 meter) zo veel mogelijk rond de 0 te houden.
Het enige wat ik heb gedaan is het vermogen enigszins getemperd om het geluid van de ventilator binnen redelijke grenzen te houden.

Hij gaat netjes laden als ik ga terug leveren aan het net en vermogen leveren bij vraag uit het net. Dat is waar die voor bedoeld is :)

Groeten Gert
Blijkbaar heb ik gewoon pech maar dat gaat vast wel opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sicos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:20:
[...]

.... Er is door iemand van Sessy volgens mij een uitspraak gedaan dat de "stille" Sessy's ongeveer het geluid hebben van een koelkast maar dat is niet helemaal waar. Als ze op vol vermorgen (2000 watt) staan te laden dan maken ze toch wel iets meer geluid dan een koelkast.
Ligt aan de koelkast natuurlijk :O . Maar in een eerdere post is te lezen dat het toerental nof via de software aangepast gaat worden. Ik heb Twan ook laten weten dat het handig is zoiets in de notificatie of zo te zetten als 'bekend, wordt aan gewerkt'. Dat scheelt hoop gedoe/geklaag.
code:
1
2
3
4
5
{
    ...
    "system_state_details": "overfrequency",
    "frequency":    49982
...}
Ook wel vreemd, dat er 'overfrequency' staat terwijl de frequentie onder de 50 Hz is. En echt veel is het niet. Hier nog niet gezien, maar als dit bekend issue is, had wel handig geweest om op lijstje bekende issues te zetten.

ROI werkt toch ook nog niet/ Of hebben mensen dat alweer werkend gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
rene037 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Ligt aan de koelkast natuurlijk :O . Maar in een eerdere post is te lezen dat het toerental nof via de software aangepast gaat worden. Ik heb Twan ook laten weten dat het handig is zoiets in de notificatie of zo te zetten als 'bekend, wordt aan gewerkt'. Dat scheelt hoop gedoe/geklaag.

[...]

Ook wel vreemd, dat er 'overfrequency' staat terwijl de frequentie onder de 50 Hz is. En echt veel is het niet. Hier nog niet gezien, maar als dit bekend issue is, had wel handig geweest om op lijstje bekende issues te zetten.

ROI werkt toch ook nog niet/ Of hebben mensen dat alweer werkend gezien?
Wat ik zelf merk is dat als de Sessy een setpoint krijgt van de P1 dongle deze gaat wachten om te laden. Dan komt even heel snel die fout tussen door overfrequency en dan is ook meteen dat setpoint gereset en blijft die fout gewoon vrolijk staan.

Als ik maar setpoint blijf sturen dan krijg ik hem uiteindelijk wel aan het laden en daarna blijft die het prima doen dus het zal wel een programmeer fout of iets dergelijks zijn... die kut ontwikkelaar ook altijd met hun pruts software ..... ow wacht ik ben ook ontwikkelaar.... ik heb niks gezegd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PimDoos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:45:
[...]

Volgens mij was dit bij iedere status waarin de omvormer uit staat (dus setpoint 0W, niet laden en niet ontladen) en met een vertraging van een aantal minuten.
Duidelijk!
Gert2761 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:02:

Groeten Gert
Hier eigenlijk hetzelfde, er zijn nog wat cosmetische issues maar functioneel werkt het goed. Ik gebruik eigenlijk ook alleen de NoM van de Sessy of de uit stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:14
Even een update n.a.v. mijn vorige reactie: NLMaca in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

Er is contact geweest met Twan en de problemen zijn opgelost

Inmiddels draait alles zoals het hoort te draaien. De P1 dongle is uit zichzelf weer in de lucht gekomen, waardoor de Sessy dongles de vebruiksmeter ook weer zagen.

Bij een accu of meerdere (weet ik niet meer exact) waren de configuratie instellingen teruggezet naar fabrieksinstellingen. Dit kwam mogelijk doordat we de schakelaar even uit en aangezet hadden, dit zou niet moeten kunnen, maar was blijkbaar toch gebeurd.

Ik heb de vraag ook bij Sessy zelf uitgezet, maar is er ergens een site/bugtracker waar we bugs of features in kunnen schieten? Een overzicht van huidige problemen zou wel makkelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Aangezien dit forum niet echt bedoeld is als bug of wensen tracker (en er geen officiele pagina is van Sessy zelf) heb ik een Github pagina aangemaakt waar dit soort bugs/wensen bijgehouden kunnen worden.

Ik zal de boel nog wat verder netjes uitwerken maar wellicht dat het handig kan zijn om bugs en wensen daar bij te houden. Je kan de Github pagina hier vinden

https://github.com/Sicos1977/Sessy-battery

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Het lijkt mij niet wenselijk om als externe partij bugs te gaan definiëren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

'Unauthorized' documentatie is niet vreemd. Als de fabrikant het achterwege laat of geen tijd heeft kan het nuttig zijn. Een bugtracker on line vanuit sessy was beter geweest. Ik snap wel dat je uit concurrentieoverwegingen niet je interne lijsten deelt. Maar er is vooralsnog ondersteuning vanuit de community. Gebruikersgroepen kunnen waardevolle bijdrage leveren. Als we het constructief houden vind ik het prima.
Had eerlijk gezegd ook het idee om uit deze 70 pag een unauthorized faq te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:09
DukeBox schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:15:
Het lijkt mij niet wenselijk om als externe partij bugs te gaan definiëren.
Lijkt mij zelfs onmogelijk.

Tenzij die partij onder andere de volgende documentatie bezit:
  • Programma van eisen
  • Functionele specificatie
  • Gedtaileerde software specificatie
  • Gedetaileerde hardware specificatie
  • Configuratie specificatie

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Sicos schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:25:
Aangezien dit forum niet echt bedoeld is als bug of wensen tracker (en er geen officiele pagina is van Sessy zelf) heb ik een Github pagina aangemaakt waar dit soort bugs/wensen bijgehouden kunnen worden.

Ik zal de boel nog wat verder netjes uitwerken maar wellicht dat het handig kan zijn om bugs en wensen daar bij te houden. Je kan de Github pagina hier vinden

Misschien zit er wat meerwaarde in als er ook handleidingen voor oplossingen gedocumenteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

John245 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:24:
[...]

Lijkt mij zelfs onmogelijk.

Tenzij die partij onder andere de volgende documentatie bezit:
  • Programma van eisen
  • Functionele specificatie
  • Gedtaileerde software specificatie
  • Gedetaileerde hardware specificatie
  • Configuratie specificatie
Zo moet je het niet zien. Bugtracker is een wat ongelukkig gekozen term. Ongewenst/onbedoeld gedrag, bekende beperkingen en gebruikerswensen kunnen prima gedocumenteerd worden. Vanuit de praktijk kunnen goede ideeën komen. Sommige fabrikanten gebruiken tijdens de ontwikkeling focusgroepen.
Het kan echt van meerwaarde zijn. Fabrikant hoeft echt niet alles te doen wat gebruikers willen. Als het twee kanten op werkt is het win-win...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:06
Sicos schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:25:

Maar wat verwacht/wil/wens/hoop/eis je dat Sessy/Charged er mee gaat doen?

Ze hebben nog steeds een e-mail adres dat werkt en waarop ze regeren :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat er een lijst met alleen maar negatieve punten moet komen. Ik denk ook niet dat het Sessy gaat helpen in de ontwikkeling van de software. Als iedereen ziet dat het een bug is en het niet meldt bij Sessy is het voor Sessy ook lastig om ergens prioriteit aan te geven.

Ik denk dat als er een lijst met bugs moet komen dat dit vanuit Sessy zelf moet komen.

Het zou wel heel gaaf zijn als we met z'n allen iets van een FAQ kunnen maken net zoals @rene037 ook al poste. Dit kan dan worden aangevuld met voorbeelden hoe de Sessy geïntegreerd kan worden in een Domotica system, best practices etc. Ook een wishlist waarop gestemd kan worden om zo te kijken of veel mensen hier op zitten te wachten lijkt me dan een leuke aanvulling. Ik denk dat mensen daar veel meer aan hebben dan een lijst met bugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Danl allemaal voor jullie hulp. Inmiddels via de web interface kunnen zien wat de reden is dat de derde sessie nooit meedoet (met zowel laden als ontladen). De meldingen zijn:

Het vermogen van Sessy wordt gelimiteerd door het maximale vermogen op de groep (sinds 8 minuten geleden).

Ik heb bij de settings de volgende instellingen :
https://imgur.com/a/6dJ6L1d

Staan de instellingen juist of moet ik iets aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
procyon schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:52:

Het vermogen van Sessy wordt gelimiteerd door het maximale vermogen op de groep (sinds 8 minuten geleden).

Je hebt dus 3 Sessy's en je totaal vermogen op je hoofdaansluiting heb je gesteld op 25 A
Gaan de eerste twee echt draaien en je hebt nog eigen verbruik dan schiet je over die 25A heen.

Je hebt een 3 fase aansluiting zie ik en die is op z'n mist 3 *25A dus 75 A, dus eigenlijk zou je dat daar moeten instellen :)

Wat ik ook zie dat je hebt ingesteld bij Äantal sessy op deze groep,met gedelde fase"ook op 3 hebt gezet. Dat moet je bij iedere sessy op 1 zetten
Want je hebt iedere sessy op een apparte groep zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door psdata op 01-07-2023 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PimDoos
procyon schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:52:
Danl allemaal voor jullie hulp. Inmiddels via de web interface kunnen zien wat de reden is dat de derde sessie nooit meedoet (met zowel laden als ontladen). De meldingen zijn:

Volgens mij klopt de instelling 'aantal sessys op deze groep, gedeelde fase' niet.
Als ze allemaal op een eigen fase zitten, zou dit per Sessy 1 moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
psdata schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:57:

Je hebt een 3 fase aansluiting zie ik en die is op z'n mist 3 *25A dus 75 A, dus eigenlijk zou je dat daar moeten instellen :)
Volgens mij moet je de maximale stroom van de hoofdaansluiting interpreteren per fase. In dit geval hoort deze waarde bij de fase die je aangeeft in 'Geïnstalleerd op fase'. Dus hier hoort m.i. wel gewoon 25 te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-09 09:24
Heb hier vandaag de Sessy geinstalleerd. Was prima te doen, zowel de hardware als de software. Helaas ook hier continue de status "overfrequency" waardoor de Sessy niet gaat laden / ontladen. Ga nu even een melding doen bij Sessy en hoop dat dit snel wordt opgelost. Heb de Sessy en P1 dongel al meerdere keren een harde reset gegeven, helaas zonder resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb7aS_cAip6DheDC1xyLxBQL8lI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9sdcdbJneqNcviDkghHLlXo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
PimDoos schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:19:
[...]

Volgens mij moet je de maximale stroom van de hoofdaansluiting interpreteren per fase. In dit geval hoort deze waarde bij de fase die je aangeeft in 'Geïnstalleerd op fase'. Dus hier hoort m.i. wel gewoon 25 te staan.
Zou ook kunnen maar dan zou de omschrijving wel duidelijker mogen
Want als je op je factuur/contract kijkt van je energie maatschappij heb je een bepaalde aansluiting tegen woordig (nieuw) is het 3*25 of 3*35 maar in het verleden (en ook nooit in je contract aan gepast had je1*25, 1*30 of anders (zie https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen)

Maar geen discussie waardig wellicht een antwoord van @Twan_V die het duidelijk maakt wat ze bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Dank heren! Het aanpassen van 3 naar 1 op setting ; 'aantal sessys op deze groep, gedeelde fase' was de oplossing.

Ze doen nu allemaal mee met het feest :)

Gelijk even een nieuwe vraag (sorry, ik ben niet zo technisch onderlegd).

Mijn thuisaansluiting is inderdaad 3x25 ampère. De maximale hoeveelheid stroom die ik kan afnemen is dan +/- 17K watt volgens Google.

Wanneer ik mijn auto oplaadt trekt ie iets meer dan 11K watt. Nu de sessies op "0 op de meter" staan, ontladen ze om de auto (mee) op te laden.

Maar als ik ze instel op de instelling ROI moeten ze eigenlijk gaan laden nu (want de stroom kost op dit uur 16 cent en vanavond 27 cent)

Ben een beetje huiverig dit te proberen wegens vrees voor de hoofdzekering maar als ik logisch kijk naar de situatie :

In de instelling van de sessies staat dat de hoofdaansluiting 25 ampere is, de sessies weten ook hoeveel stroom het huis vraagt via de P1 meter. Dus ze weten hoeveel "ruimte" er nog is voor ze om te laden toch?

Als deze logica klopt, hoef ik in principe nooit bang te zijn dat de hoofdzekering eruit klapt als ik de sessy's op ROI zet en de auto oplaadt op de goedkoopste uren? (De laadpaal is een Tesla wall charger en ondersteund geen balancing)

Kan desnoods tegen de sessy's zeggen dat ik een 24 ampère hoofdaansluiting heb om zeker te blijven/zijn?

[ Voor 80% gewijzigd door procyon op 01-07-2023 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
procyon schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:02:
In de instelling van de sessies staat dat de hoofdaansluiting 25 ampere is, de sessies weten ook hoeveel stroom het huis vraagt via de P1 meter. Dus ze weten hoeveel "ruimte" er nog is voor ze om te laden toch?
Zolang de belasting evenredig verdeeld is over de fasen moet dit goed gaan. De huidige implementatie van de P1 meter geeft alleen het totale vermogen (gesommeerd) door aan de Sessy's. Ik vermoed dat de Sessy's dat totale vermogen pakken, dat delen door het aantal fases en de netspanning om uit te rekenen hoeveel capaciteit er over blijft.
Wellicht zit er nog extra logica in de NOM coordinator op de P1 dongle, maar dat weet ik niet zeker.

In dit geval: 11000 W / 3 fase / 230V = 16A per fase. 25A/fase - 16A/fase = 9A/fase over.
Als jouw auto 3x16A vraagt blijft er dus als het goed is 3x9A over. Je kunt voor de zekerheid het vermogen op de Sessy's limiteren op 2000W, dan kunnen ze nooit meer dan 9A vragen/leveren. Dit is uiteraard exclusief eventueel overig vermogen in het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Top dank je Pim! Ga ik proberen.

Mezelf trouwens net voor het hoofd geslagen..
Vandaag auto opladen is namelijk een beetje dom..

Morgen prijzen per KW/h 43 cent negatief ..

Auto en accu's volladen en 40 euro toe krijgen. Bizarre tijden leven we in.

Lang leve de Sessy's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pug999
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-09 14:15
Gisteren HA geinstalleerd, op dynamic gezet, en vandaag om 13:00 gingen beide sessies netjes laden.
Vanavond weer ontladen en dan morgen betaald krijgen om ze op te laden :)

Wat me wel opviel is dat met de dynamic stand het set point van de eerste sessy die vol was bleef staan op -1800W. Ik heb hem maar even op API en 0W gezet handmatig, maar weet iemand of dat een probleem is?
Of is de sessy wel slim genoeg om een set point van -1800W te negeren als hij 100% vol is?
Pagina: 1 ... 17 ... 94 Laatste