Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:08
procyon schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:08:
Top dank je Pim! Ga ik proberen.

Mezelf trouwens net voor het hoofd geslagen..
Vandaag auto opladen is namelijk een beetje dom..

Morgen prijzen per KW/h 43 cent negatief ..

Auto en accu's volladen en 40 euro toe krijgen. Bizarre tijden leven we in.

Lang leve de Sessy's :)
Zelf zonder EV maar met Sessy's een feestje
vannacht tot morgen vroeg op NOM ontladen op m'n uur verbruik
En morgen wat getemperd laden om in de gehele 8 uur de sessy's weer vol te krijgen.
Dus niet volle kracht want dan zijn ze te vroeg vol. :)
Zodat ook te programmeren te zijn met HA of Homey.
Nu programmeer ik via Homey dmv Pbth en de Sessy app een start stop er bij tussen icm de draaide NOM flow

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:10

worker

2x Sessy thuisbatterij

pug999 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:29:
Gisteren HA geinstalleerd, op dynamic gezet, en vandaag om 13:00 gingen beide sessies netjes laden.
Vanavond weer ontladen en dan morgen betaald krijgen om ze op te laden :)

Wat me wel opviel is dat met de dynamic stand het set point van de eerste sessy die vol was bleef staan op -1800W. Ik heb hem maar even op API en 0W gezet handmatig, maar weet iemand of dat een probleem is?
Of is de sessy wel slim genoeg om een set point van -1800W te negeren als hij 100% vol is?
Ja, het BMS voorkomt dat de accu overladen wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-09 19:43
pug999 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:29:
Of is de sessy wel slim genoeg om een set point van -1800W te negeren als hij 100% vol is?
Het setpoint moet je zien als een soort 'advies' naar de omvormer. Die kijkt vervolgens naar het BMS om te bepalen of het zich gaat houden aan dat advies, of dat het vermogen bijgesteld moet worden.
Als de accu dus bijna of helemaal vol/leeg is zal het vermogen afnemen. Daarnaast kan de gerapporteerde waarde van de state of charge iets afwijken van het daadwerkelijke accuniveau. Zoals hier al eerder genoemd werd trekt dit vanzelf recht na een volledige lading en ontlading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pug999
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-09 14:15
PimDoos schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:54:
[...]
Het setpoint moet je zien als een soort 'advies' naar de omvormer. Die kijkt vervolgens naar het BMS om te bepalen of het zich gaat houden aan dat advies, of dat het vermogen bijgesteld moet worden.
Als de accu dus bijna of helemaal vol/leeg is zal het vermogen afnemen. Daarnaast kan de gerapporteerde waarde van de state of charge iets afwijken van het daadwerkelijke accuniveau. Zoals hier al eerder genoemd werd trekt dit vanzelf recht na een volledige lading en ontlading.
Aha, duidelijk, bedankt voor het antwoord (en worker ook trouwens).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PimDoos
Zojuist gereleased: Sessy Home Assistant integratie versie 0.4.1.
Recent toegevoegd:
- Start en stoptijd (toegevoegd in 0.4.0)
- Sessy CT meter compatibility
- Button entity voor het herstarten van Sessy dongles bij problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaker1975
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10-2024
Kreeg de frequency melding ook.. Bij mij is hij uiteindelijk gaan werken.
Gaan het morgen zien hoe hij oplaadt met zonne-energie.

[ Voor 5% gewijzigd door tweaker1975 op 01-07-2023 18:27 ]

PS2 Midnight 20" DM +PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
PimDoos schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:49:
Zojuist gereleased: Sessy Home Assistant integratie versie 0.4.1.
Recent toegevoegd:
- Start en stoptijd (toegevoegd in 0.4.0)
- Sessy CT meter compatibility
- Button entity voor het herstarten van Sessy dongles bij problemen
Bedankt Pim _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 17-09 22:35
Vraagje van een absolute beginner. Op dit moment gebruik ik de API-webpagina (http://<ip address>/api) van de Sessy om setpoints te zetten. Dat gaat op zich prima maar ik zou heel graag tijdstippen willen meegeven. Bijvoorbeeld dat het setpoint om 21.00 uur van 1000 naar 1500 moet en om 22.00 uur weer van 1500 naar 1000. Is er een eenvoudige manier om dat te bereiken? Of gaat dat alleen via zoiets als Home Assistant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AJediIAm
JoeBeatt schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 21:38:
Vraagje van een absolute beginner. Op dit moment gebruik ik de API-webpagina (http://<ip address>/api) van de Sessy om setpoints te zetten. Dat gaat op zich prima maar ik zou heel graag tijdstippen willen meegeven. Bijvoorbeeld dat het setpoint om 21.00 uur van 1000 naar 1500 moet en om 22.00 uur weer van 1500 naar 1000. Is er een eenvoudige manier om dat te bereiken? Of gaat dat alleen via zoiets als Home Assistant?
Ik zou naar home assistant kijken. Het is eventjes wat lezen om op weg te komen, maar het is een heel fijn systeem voor energy management en we helpen je graag op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-09 09:24
tweaker1975 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:26:
Kreeg de frequency melding ook.. Bij mij is hij uiteindelijk gaan werken.
Gaan het morgen zien hoe hij oplaadt met zonne-energie.
Heb je nog iets speciaals gedaan om het werkend te krijgen? Als ik de Sessy in standby zet gaat de overfrequency melding weg. Als ik de strategie weer wijzig heb ik meteen de melding overfrequency... Lijkt echt een software bug. Mijn Sessy heeft nog niets geladen / ontladen... Vanmiddag een mail gestuurd naar Sessy. Hoop dat dit snel opgelost kan worden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
psdata schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:35:
[...]

Zou ook kunnen maar dan zou de omschrijving wel duidelijker mogen
Want als je op je factuur/contract kijkt van je energie maatschappij heb je een bepaalde aansluiting tegen woordig (nieuw) is het 3*25 of 3*35 maar in het verleden (en ook nooit in je contract aan gepast had je1*25, 1*30 of anders (zie https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen)

Maar geen discussie waardig wellicht een antwoord van @Twan_V die het duidelijk maakt wat ze bedoelen.
Ik zal de handleiding wat aanvullen met informatie over deze instellingen!

In het kort;
- Geïnstalleerde fase: de fase waarop het zwarte selectie kabeltje is aangesloten (wanneer er een 3 fase hoofdaansluiting is, is het het netste om deze fase ook overeen te laten komen met de aangesloten fase in de meterkast)
- Maximale stroom van de groep: maximale stroom van de groep waar de Sessy op geïnstalleerd is (meestal is dit een 1 of 3 fase B16 automaat, dus 16A)
- Maximale stroom van de hoofdaansluiting: maximale stroom die er door een fase kan, bij een 3x25A aansluiting is dit dus 25A, bij een 1x40A, 40 A.
- Aantal Sessy's op deze groep en fase: het aantal Sessy's dat zowel de groep als fasen delen, 3 Sessy's verdeeld over de 3 fasen op een 3 fasen groep hebben alle drie 1 ingesteld staan. een 3 fase groep met twee sessy's op fase 1 hebben 2 ingesteld staan
- Aantal Sessy's op deze fasen: Het aantal Sessy's op fase 1, 2 of 3.
- Aantal Sessy's in het huishouden: precies zoals het er staat

Niet elke slimme meter geeft genoeg data om load balancing te kunnen doen, ook kan de Sessy hier nog wat slimmer in worden. Dus doe voorzichtig morgen, als je nog oude stoppen hebt wil je die er niet uit laten klappen want vervangen is niet gratis!
Arnold79 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:33:
[...]

Heb je nog iets speciaals gedaan om het werkend te krijgen? Als ik de Sessy in standby zet gaat de overfrequency melding weg. Als ik de strategie weer wijzig heb ik meteen de melding overfrequency... Lijkt echt een software bug. Mijn Sessy heeft nog niets geladen / ontladen... Vanmiddag een mail gestuurd naar Sessy. Hoop dat dit snel opgelost kan worden...
Overfrequency is een known issue dat enkelen hier last van hebben. Het kan zijn dat je meer ruis hebt op het net. We hebben het algoritme al wat aangepast en die komt vrij in firmware versie 1.4.2/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
Twan_V schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:54:
[...]

Overfrequency is een known issue dat enkelen hier last van hebben. Het kan zijn dat je meer ruis hebt op het net. We hebben het algoritme al wat aangepast en die komt vrij in firmware versie 1.4.2/3
Bedankt voor je reactie en goed om te lezen Twan. Ik merk het qua frequentie ook met mijn wekkers, die gaan na een tijdje altijd achterlopen en baseren de tijd ook op de netfrequentie. Ik kijk uit naar de firmware update!
Zie overigens een afwijking van +/- 0.3 Hz ten opzichte van de 50 Hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMeG7ovSa8F5I3k8WvqgwUkPQ2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jCMvbdDcMPkl7ahpAeuztN2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Arnold79 op 02-07-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 11:05

Tazzios

..

Is er iemand handig genoeg om een icon te maken voor home assistant zodat die aan aan de 'Custom brand icons' hacs integratie kan worden toegevoegd?

(sinds woensdag eigenaar en nu home assistent aan het inrichten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker1975
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10-2024
De overfrequency melding is weg en Sessy staat op te laden, laat het een mooie zonnige dag worden!
Ik heb verder niets veranderd of aangepast.

Weet iemand waarom je in de portal het IP address van de verbruiksmeter niet kunt invullen?

PS2 Midnight 20" DM +PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
tweaker1975 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:50:
De overfrequency melding is weg en Sessy staat op te laden, laat het een mooie zonnige dag worden!
Ik heb verder niets veranderd of aangepast.

Weet iemand waarom je in de portal het IP address van de verbruiksmeter niet kunt invullen?
Hier staat de Sessy ook te laden / ontladen. 😄
Op het portal moet je zowel de batterij als de P1 dongle aanmelden. Als je dat gedaan hebt zie je alle gegevens als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:22
Twan_V schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:54:
[...]

Ik zal de handleiding wat aanvullen met informatie over deze instellingen!

In het kort;
- Geïnstalleerde fase: de fase waarop het zwarte selectie kabeltje is aangesloten (wanneer er een 3 fase hoofdaansluiting is, is het het netste om deze fase ook overeen te laten komen met de aangesloten fase in de meterkast)
- Maximale stroom van de groep: maximale stroom van de groep waar de Sessy op geïnstalleerd is (meestal is dit een 1 of 3 fase B16 automaat, dus 16A)
- Maximale stroom van de hoofdaansluiting: maximale stroom die er door een fase kan, bij een 3x25A aansluiting is dit dus 25A, bij een 1x40A, 40 A.
- Aantal Sessy's op deze groep en fase: het aantal Sessy's dat zowel de groep als fasen delen, 3 Sessy's verdeeld over de 3 fasen op een 3 fasen groep hebben alle drie 1 ingesteld staan. een 3 fase groep met twee sessy's op fase 1 hebben 2 ingesteld staan
- Aantal Sessy's op deze fasen: Het aantal Sessy's op fase 1, 2 of 3.
- Aantal Sessy's in het huishouden: precies zoals het er staat

Niet elke slimme meter geeft genoeg data om load balancing te kunnen doen, ook kan de Sessy hier nog wat slimmer in worden. Dus doe voorzichtig morgen, als je nog oude stoppen hebt wil je die er niet uit laten klappen want vervangen is niet gratis!

[...]

Twan,

Wat betreft laden zou het inderdaad nog iets slimmer kunnen. Ik had gisteren namelijk de situatie dat de Sessy op fase 2 leeg was en die op fase 3 half vol. Op de 3e fase heb ik op dit moment nog vrij weinig aangesloten omdat die min of meer bedoeld is voor als ik een warmte pomp geleverd krijg. Omdat ik de airco op mijn slaapkamer had aangezet (die aan fase 2 hangt) stuurde de P1 meter een signaal naar de Sessy's om te gaan ontladen met als gevolg dan alleen de Sessy die aan fase 3 hing ging ontladen. Hierdoor begon ik juist weer terug te leveren aan het net i.p.v. dat ik zelf die stroom verbruikte.

Mijn slimme meter geeft gewoon per fase aan wat de belasting is dus een gezamelijk setpoint voor alle fases is in veel gevallen niet echt handig en het zou veel mooier zijn als er setpoints werden verstuurd aan de hand van de belasting per fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Voor wie van grafiekjes houdt blijft Home Assistant toch wel erg mooi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqHah6BUcEOsiufAkj0MezqDeRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cBmBEM3c9yv56iRvq9JVx7Ex.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:36
Sicos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:03:
[...]

Omdat ik de airco op mijn slaapkamer had aangezet (die aan fase 2 hangt) stuurde de P1 meter een signaal naar de Sessy's om te gaan ontladen met als gevolg dan alleen de Sessy die aan fase 3 hing ging ontladen. Hierdoor begon ik juist weer terug te leveren aan het net i.p.v. dat ik zelf die stroom verbruikte.
Op zich logisch als ik het goed begrijp, je netto verbruik is dan 0.

Zolang salderen nog werkt in principe.

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 07:10

worker

2x Sessy thuisbatterij

[...]

Twan,

Wat betreft laden zou het inderdaad nog iets slimmer kunnen. Ik had gisteren namelijk de situatie dat de Sessy op fase 2 leeg was en die op fase 3 half vol. Op de 3e fase heb ik op dit moment nog vrij weinig aangesloten omdat die min of meer bedoeld is voor als ik een warmte pomp geleverd krijg. Omdat ik de airco op mijn slaapkamer had aangezet (die aan fase 2 hangt) stuurde de P1 meter een signaal naar de Sessy's om te gaan ontladen met als gevolg dan alleen de Sessy die aan fase 3 hing ging ontladen. Hierdoor begon ik juist weer terug te leveren aan het net i.p.v. dat ik zelf die stroom verbruikte.

Mijn slimme meter geeft gewoon per fase aan wat de belasting is dus een gezamelijk setpoint voor alle fases is in veel gevallen niet echt handig en het zou veel mooier zijn als er setpoints werden verstuurd aan de hand van de belasting per fase.
Sicos,
Definieer “slimmer”. Wat bedoel je daarmee?
De ontwerpers hebben er in NOM mode voor gekozen om de meter op nul te houden, en niet te gaan optimaliseren per fase. Ik vind dat persoonlijk een prima keuze.
Misschien wil jij wat anders, en dan kun je dat zelf bouwen in HA.
Ik zou het dan niet “slimmer” noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twan_V
[...]

Ga je gang! Leuke uitdaging voor in H.A. Wellicht zijn er anderen die die wens ook hebben. Mooi project voor een community.

Meer features vergroten de kans op bugs, dat weet jij als developer als geen ander. We blijven absoluut niet stilstaan in de ontwikkeling maar kijken wel naar waar de behoefte van de meeste gebruikers ligt.

Desalniettemin betekent het niet dat we zoiets nooit zullen.

Kom vooral met jullie ideeën en vragen naar de volgende Sessy dag, als je ons niet warm kunt krijgen voor het maken van een feature dan wellicht wel een aantal mede-gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gezien de rendementscurve wil je liever 2 sessy's op 850 watt dan 1 op 1700 (of 1 op 300 en 1 op 1400).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Twan_V schreef op zondag 2 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Ga je gang! Leuke uitdaging voor in H.A. Wellicht zijn er anderen die die wens ook hebben. Mooi project voor een community.

Meer features vergroten de kans op bugs, dat weet jij als developer als geen ander. We blijven absoluut niet stilstaan in de ontwikkeling maar kijken wel naar waar de behoefte van de meeste gebruikers ligt.

Desalniettemin betekent het niet dat we zoiets nooit zullen.

Kom vooral met jullie ideeën en vragen naar de volgende Sessy dag, als je ons niet warm kunt krijgen voor het maken van een feature dan wellicht wel een aantal mede-gebruikers.
Twan,

Het was absoluut niet als kritiek bedoelt maar meer als... dat zou nog wat handiger kunnen (aangezien jullie de Sessy toch ook deels verkopen als een oplossing voor als de saldering langzaam aan gaat verdwijnen). Nu maakt het nog niet uit of je terug levert aan het net maar wanneer de saldering wordt afgebouwd zou het mooier zijn als je gewoon je eigen stroom verbruikt i.p.v. dat je weinig terug krijgt voor wat je terug stuurt en "veel" betaalt voor wat je afneemt.

Maar ik zal eens kijken of ik dat in Home Assistant krijg gebouwd. Ik heb altijd volgehouden dat ik erg allergisch ben voor Phyton aangezien ik een hardcore C# developer ben maar wellicht dat ik er toch een keer aan moet geloven :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Sicos op 02-07-2023 17:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Sicos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:10:
[...]

Twan,

Het was absoluut niet als kritiek bedoelt maar meer als... dat zou nog wat handiger kunnen (aangezien jullie de Sessy toch ook stiekem verkopen als een oplossing voor als de saldering langzaam aan gaat verdwijnen). Nu maakt het nog niet uit of je terug levert aan het net maar wanneer de saldering wordt afgebouwd zou het mooier zijn als je gewoon je eigen stroom verbruikt i.p.v. dat je weinig terug krijgt voor wat je terug stuurt en "veel" betaalt voor wat je afneemt.

Maar ik zal eens kijken of ik dat in Home Assistant krijg gebouwd. Ik heb altijd volgehouden dat ik erg allergisch ben voor Phyton aangezien ik een hardcore C# developer ben maar wellicht dat ik er toch een keer aan moet geloven :-)
Je maakt volgens mij een denkfout. Als je 500w levert op fase 1 en 500w afneemt op fase 2 dan is dat voor de rekening een gebruik van 0. Daar verandert niets aan bij afschaffing van de saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
hanev001 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:19:
[...]

Je maakt volgens mij een denkfout. Als je 500w levert op fase 1 en 500w afneemt op fase 2 dan is dat voor de rekening een gebruik van 0. Daar verandert niets aan bij afschaffing van de saldering.
Volgens mij niet, stel ik neem 1kw af en betaal daar 40 cent voor (aan de energie maatschappij) en ik lever tegelijk op een andere fase 1kw terug waarvoor ik 9 cent krijg dan ga ik er 31 cent op achteruit.

Met de huidige salderingsregeling mag je het nog gewoon tegen elkaar wegstrepen maar als dat uiteindelijk vervalt dan kom je volgens mij toch echt in deze situatie terecht.

[ Voor 16% gewijzigd door Sicos op 02-07-2023 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Sicos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:21:
[...]

Volgens mij niet, stel ik neem 1kw af en betaal daar 40 cent voor (aan de energie maatschappij) en ik lever tegelijk op een andere fase 1kw terug waarvoor ik 9 cent krijg dan ga ik er 31 cent op achteruit.

Met de huidige salderingsregeling mag je het nog gewoon tegen elkaar wegstrepen maar als dat uiteindelijk vervalt dan gaat die boot niet meer op.
Nee, de slimme meter verrekent dat, je krijgt een rekening van 0 euro in je voorbeeld. Zolang het maar tegelijk gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Faceless schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Nee, de slimme meter verrekent dat, je krijgt een rekening van 0 euro in je voorbeeld. Zolang het maar tegelijk gebeurt.
Weet je dat zeker? Ik zie nu gewoon op mijn slimme meter wat ik heb afgenomen en heb terug geleverd. Dat zijn echt losse telwerken. Ik heb zelfs 4 standen op mijn meter. Afnemen hoog/laag en terug levering hoog laag. Het is echt niet zo op mijn meter dan als ik tegelijk 1KW afneem en terug lever dat er dan 0 staat

En op de rekeningen van Oxxio staat ook gewoon deze informatie, het enigste verschil is dat hoog/laag gewoon gezien wordt als 1 getal omdat ik geen hoog of laag tarief heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Sicos op 02-07-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Sicos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:26:
[...]

Weet je dat zeker? Ik zie nu gewoon op mijn slimme meter wat ik heb afgenomen en heb terug geleverd. Dat zijn echt losse telwerken. Ik heb zelfs 4 standen op mijn meter. Afnemen hoog/laag en terug levering hoog laag. Het is echt niet zo op mijn meter dan als ik tegelijk 1KW afneem en terug lever dat er dan 0 staat
Ja, De 4 genoemde standen lopen alleen op na het optellen en aftrekken van alle fasen. Als je na het optellen en aftrekken nog stroom nodig hebt van het grid of over hebt wat je terug gaat leveren, dan wordt alleen dat geteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Faceless schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:29:
[...]

Ja, De 4 genoemde standen lopen alleen op na het optellen en aftrekken van alle fasen. Als je na het optellen en aftrekken nog stroom nodig hebt van het grid of over hebt wat je terug gaat leveren, dan wordt alleen dat geteld.
Goh nooit geweten dat dat zo werkt, altijd gedacht dat dat gewoon als losse standen werd gezien. Weer iets geleerd, dan snap ik ook meteen waarom ze de huidige NOM op deze manier geimplementeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Je hebt helemaal gelijk --> https://thuiszonnepanelen.nl/slimme-meter-en-zonnepanelen/

Godsamme.... echt nooit geweten dat dat zo werkt

Aflezen van de slimme meter
Op de slimme meter is 1 display aanwezig, ook zal er een knop op zitten waarmee gekozen kan worden tussen vier verschillende telwerken die doorgaans als volgt ingedeeld zijn:
– telwerk 1 verbruik laag tarief,
– telwerk 2 verbruik hoog tarief,
– telwerk 3 (heeft soms ander nummer): teruglevering laag tarief,
– telwerk 4 (heeft soms ander nummer): teruglevering hoog tarief.

Het is belangrijk om te weten hoe de slimme meter omgaat met teruglevering. Hieronder wordt aan de hand van voorbeeldsituaties duidelijker wat de meter op welk telwerk doet (uitgaande van een situatie overdag):

Wanneer u alleen energie verbruikt en niet teruglevert dan telt de meter dit op bij telwerk 2.
Wanneer u 0,75 kWh verbruikt en 0,25 kWh teruglevert dan telt de meter 0,50 kWh op bij telwerk 2.
Wanneer u 0,75 kWh verbruikt en 0,75 kWh teruglevert dan staat de meter “stil”.
Wanneer u 0,75 kWh verbruikt en 1,00 kWh teruglevert dan telt de meter niks op bij telwerk 2, maar wel 0,25 kWh bij telwerk 4.

Poeh gelukkig .... dan hoef ik voorlopig ook nog niet aan Phyton te beginnen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Sicos op 02-07-2023 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twan_V
Sicos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:10:
[...]

Twan,

Het was absoluut niet als kritiek bedoelt maar meer als... dat zou nog wat handiger kunnen (aangezien jullie de Sessy toch ook deels verkopen als een oplossing voor als de saldering langzaam aan gaat verdwijnen). Nu maakt het nog niet uit of je terug levert aan het net maar wanneer de saldering wordt afgebouwd zou het mooier zijn als je gewoon je eigen stroom verbruikt i.p.v. dat je weinig terug krijgt voor wat je terug stuurt en "veel" betaalt voor wat je afneemt.

Ik vat het ook zeker niet op als kritiek integendeel, ik vind het een goed idee! Dat hebben we intern ook al eens besproken. Wij noemen het nul op de fase. Ik wil alleen zorgen dat hier niet de verwachting ontstaat dat wij alles maar kunnen ontwikkelen.

Je wordt afgerekend voor de som van de fasen. Er is dus geen financiële prikkel om nul op de fase te houden. Er worden genoeg 1fase omvormers aangesloten op 3fase meterkasten. Dat is niet zo'n probleem omdat het zich in een wijk toch wel aardig stabiliseert.

Het is dus vooral een 'mooi dat da kan' feature. Net als met ROI je batterij opladen om vervolgens het leveren enkel via NOM te doen. Financieel minder winst maar het voelt misschien 'beter'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Twan_V schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:47:
[...]

Ik vat het ook zeker niet op als kritiek integendeel, ik vind het een goed idee! Dat hebben we intern ook al eens besproken. Wij noemen het nul op de fase. Ik wil alleen zorgen dat hier niet de verwachting ontstaat dat wij alles maar kunnen ontwikkelen.

Je wordt afgerekend voor de som van de fasen. Er is dus geen financiële prikkel om nul op de fase te houden. Er worden genoeg 1fase omvormers aangesloten op 3fase meterkasten. Dat is niet zo'n probleem omdat het zich in een wijk toch wel aardig stabiliseert.

Het is dus vooral een 'mooi dat da kan' feature. Net als met ROI je batterij opladen om vervolgens het leveren enkel via NOM te doen. Financieel minder winst maar het voelt misschien 'beter'
Ja je hebt gelijk, net geleerd dat dit inderdaad zo werkt. Echt helemaal nooit geweten. Zojuist een vriend gewhatsappt die al 25 jaar electricien is en zelfs die wist niet dat het zo werkte. Dan snap ik ook meteen waarom NOM nu zo werkt. En ik maar denken... goh waarom staat die Sessy nu nutteloos terug te leveren op een fase waar ik weinig aan heb hangen :-)

Ik verwacht trouwens ook niet dat jullie alles maar ontwikkelen. Ik weet hoe lang het kan duren voordat je iets gemaakt hebt en het stabiel werkt. Ik heb verschillende opensource projecten op GitHub en daar heb je soms mensen tussen zitten die vanalles eisen en verwachten dat je het bouwt voor iets wat ze gratis mogen gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Sicos op 02-07-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:29
Sicos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:21:
[...]

Met de huidige salderingsregeling mag je het nog gewoon tegen elkaar wegstrepen maar als dat uiteindelijk vervalt dan kom je volgens mij toch echt in deze situatie terecht.
Dan zou iedereen terug naar een 1-fase-aansluiting gaan…

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PimDoos
Een paar pagina's terug is 'sommeren' vs 'salderen' al eens naar voren gekomen.
Ik zal het hier nog even samenvatten:

Salderen is het tegen elkaar wegstrepen van het saldo van (terug)geleverde energie over een bepaalde tijdsduur. Salderen wordt uitgevoerd door je energieleverancier. Deze constructie vervalt als de salderingsregeling wegvalt.
Voorbeeld:
+ 2000 kWh gebruik
- 1000 kWh teruglevering
maakt dat je gefactureerd wordt voor je netto gebruik van 1000 kWh.

Sommeren is het tegen elkaar wegstrepen van het instantaan vermogen over verschillende fasen. Dit gebeurt intern in je slimme meter als je een 3-fase aansluiting hebt, en vervalt niet bij het afschaffen van de salderingsregeling. De huidige slimme meters kunnen dit onderscheid ook niet maken met de huidige telwerken.
Voorbeeld:
+ 1 kW gebruik op fase 1
- 2 kW teruglevering op fase 2
+ 2 kW gebruik op fase 3
maakt een netto gebruik van 1 kW. Zou je dat een uur volhouden, dan is dat dus 1 kWh gebruik en 0 kWh teruglevering op je meter.

Concreet betekent dit dus dat het voor je energierekening niet uitmaakt op welke fase Sessy levert, als de som van het vermogen maar overeen komt met je doel (gebruik of teruglevering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 07:26
@PimDoos Goed verhaal maar het woord instantaan (direct/gelijk) is wel het sleutelwoord denk ik omdat je dan je eigen opbrengst verbruikt, dit ziet de meter helemaal niet. Als dit, productie en consumptie, in tijd verschoven ligt zal je 2 kW terug leveren en 3 kW verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxrW0x5Q0LJlmREMV13uVyQ8a8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/725YtOWP4fxhiIQ1WCFVApOK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:50
Vandaag wel een beetje medelijden gehad met de Sessy. Bij mij staat de Sessy NoM te draaien. Ik heb de PV productie volgens mij nog nooit zo hard heen en weer zien gaan als vandaag. Ene moment 5KW productie, moment later is er een wolk en zakt het binnen een paar seconden na de 900W. Ik denk dat het aan de traagheid van mijn DSMR4 meter ligt want de Sessy had er beste moeite mee om de NoM te houden. Ene moment 1500W laden minuut later 1000W ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHpKYd9xaly20oJ9-jkcd2Z6Wu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vl4w0czMzKbhbh4kgqql4jqA.png?f=user_large

Dit zijn de zonnepanelen, normaal is dat een mooi blauw lijntje...

@Twan_V hebben jullie iets van een roadmap? ben wel benieuwd welke functies er nog aankomen.

[ Voor 19% gewijzigd door DJP! op 02-07-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJediIAm
Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar het lijkt dat sommige mensen de onrealistische verwachting hebben dat Sessy met NoM het huis echt op 0 kan houden. Een in-line accu kan dit wel, maar dat is een heel ander product met een heel ander prijskaartje.

Ik zie Sessy primaire als een investering voor dynamische tarieven. Vandaag was de stroomprijs -€0,43 op zn laagst en €0,28 op zn hoogst. Dit is waar Sessy echt tot zn recht komt (met een beetje hulp van Home Assistant) *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
vanuit een financieel oogpunt is RoI natuurlijk wel het beste. Zeker met dagen als vandaag kan het hard gaan met terug verdienen van de Sessy.

Qua NoM is mijn verwachting zeker niet dat het compleet nul op de meter is. En vandaag is ook wel een extreme als je kijkt naar de productie schommelingen met de zonnepanelen. Over het algemeen is de NoM regeling van de Sessy erg goed (zeker met maar 1 Sessy) Maar toch denk ik dat je met een DSMR5 of CT-klemmen een (veel) beter resultaat kunt halen dan met een DSMR4 meter. Financieel maakt het niet uit dat weet ik... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
AJediIAm schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:45:
Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar het lijkt dat sommige mensen de onrealistische verwachting hebben dat Sessy met NoM het huis echt op 0 kan houden. Een in-line accu kan dit wel, maar dat is een heel ander product met een heel ander prijskaartje.
Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar zolang we kunnen salderen, maakt het toch geen fluit uit dat de Sessy met 10 seconden vertraging reageert? Als je de oven aan zet, dan gaat er 10 seconden wat extra Watts van het grid af, en als je de oven uitzet, dan levert de Sessy nog 10 seconden extra wat Watts aan het grid, maar dat saldeert verder weg. Netto over een dag kom ik aardig op 0 uit hoor. Doet de Sessy prima! Dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
NOM. =. Nul op de Meter. _/-\o_

Dus niet 0 op de Fase. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
PimDoos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:20:

Salderen is het tegen elkaar wegstrepen van het saldo van (terug)geleverde energie over een bepaalde tijdsduur. Salderen wordt uitgevoerd door je energieleverancier. Deze constructie vervalt als de salderingsregeling wegvalt.
Voorbeeld:
+ 2000 kWh gebruik
- 1000 kWh teruglevering

Sommeren is het tegen elkaar wegstrepen van het instantaan vermogen over verschillende fasen. Dit gebeurt intern in je slimme meter, en vervalt niet bij het afschaffen van de salderingsregeling. De huidige slimme meters kunnen dit onderscheid ook niet maken met de huidige telwerken.
Voorbeeld:
+ 1 kW gebruik op fase 1
+ 2 kW gebruik op fase 3
maakt een netto gebruik van 1 kW. Zou je dat een uur volhouden, dan is dat dus 1 kWh gebruik en 0 kWh teruglevering op je meter.

Concreet betekent dit dus dat het voor je energierekening niet uitmaakt op welke fase Sessy levert, als de som van het vermogen maar overeen komt met je doel (gebruik of teruglevering).
In aanvulling, sommeren is en blijft in Nederland een wettelijke eis voor slimme digitale meters. Er is wel eens een slimme meter ontdekt waarbij dat niet goed ging, maar dat is toen met een firmware update opgelost.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
@KabouterSuper Misschien ben ik dom, Ik blijf de term sommeren niet snappen. Volgens mij sommeert een slimme meter niet. Als je stroom opwekt en dat wordt DIRECT verbruikt, wat normaal is, komt dit niet door de meter omdat het gelijk verbruikt wordt. Heb je op moment X een overschot en wordt dit niet verbruikt dan wordt dit terug geleverd. Gebruik je op moment Y extra dan wordt dit geïmporteerd. Op de meter zie je een verbruik toename met Y en terug levering X. Deze worden niet gesommeerd. Maar blijven, althans op mijn meter 2 waarden. Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen waar ik fout ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Ies Korpershoek schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:22:
@KabouterSuper Misschien ben ik dom, Ik blijf de term sommeren niet snappen. Volgens mij sommeert een slimme meter niet. Als je stroom opwekt en dat wordt DIRECT verbruikt, wat normaal is, komt dit niet door de meter omdat het gelijk verbruikt wordt. Heb je op moment X een overschot en wordt dit niet verbruikt dan wordt dit terug geleverd. Gebruik je op moment Y extra dan wordt dit geïmporteerd. Op de meter zie je een verbruik toename met Y en terug levering X. Deze worden niet gesommeerd. Maar blijven, althans op mijn meter 2 waarden. Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen waar ik fout ga.
Zo werkt het niet. Eerst worden alle fases gesommeerd, dan blijft er plus of min over, dan wordt er bijgeteld bij teruglevering of levering

Tot een paar jaar terug kun ik met p1 monitor goed zien dat er tegelijk levering en teruglevering werden geteld door verschil in de fases. Kon goed zien dat de firmware automatisch werd geinstalleerd toen ineens alleen OF levering OF teruglevering werd geteld en de fases werden gesommeerd per seconde

[ Voor 15% gewijzigd door padoempats op 03-07-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Sommeren gaat over de fase's
niet over leveren / terug leveren

Bij een een 3 fase aansluitingen word wat er over de 3 fase's word geleverd / terug geleverd gesommeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
@Ies Korpershoek zie onderstaande post. Sommeren is alleen het geval bij een 3 fase aansluiting. Als je een 1 fase aansluiting hebt dan geld het momentaan vermogen op die ene fase.
PimDoos schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:20:

Voorbeeld:
+ 2000 kWh gebruik
- 1000 kWh teruglevering

Sommeren is het tegen elkaar wegstrepen van het instantaan vermogen over verschillende fasen. Dit gebeurt intern in je slimme meter, en vervalt niet bij het afschaffen van de salderingsregeling. De huidige slimme meters kunnen dit onderscheid ook niet maken met de huidige telwerken.
Voorbeeld:
+ 1 kW gebruik op fase 1
+ 2 kW gebruik op fase 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Maar door het sommeren van de energiemeter kan je dus eigenlijk stellen dat als je verbruik in de donkere uren niet meer is dan 5kWh je aan 1 Sessy genoeg hebt en het niet uitmaakt op welke fase je hem aansluit? Mijn plan is NOM mode te draaien. Heb zonnepanelen. Meer Sessy’s heeft dan toch geen zin?

Op een winterdag krijg ik sowieso niet meer dan 1 Sessy vol. Als ik het zo inschat zou ik met onze energie opbrengst zo’n 7 maanden, misschien 8 per jaar NOM kunnen draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat je jezelf dit afvraagt, maakt al dat je niet dom bent.

Bij één fase gaat direct verbruik inderdaad niet door de meter. Bij 3-fase is het fysiek zo dat je tegelijkertijd kunt leveren op de ene fase en gebruiken op de andere fase. Maar er is afgesproken (wettelijk) dat digitale meters alleen het netto gebruik of levering mogen verwerken in de meterstanden. Het mag dus nooit zo zijn dat je telwerk van gebruik en je telwerk van levering tegelijkertijd oplopen. Sommeren is een software functionaliteit van telwerken in digitale meters met drie fasen.

[ Voor 5% gewijzigd door KabouterSuper op 03-07-2023 10:10 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Stokertje schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:44:
Maar door het sommeren van de energiemeter kan je dus eigenlijk stellen dat als je verbruik in de donkere uren niet meer is dan 5kWh je aan 1 Sessy genoeg hebt en het niet uitmaakt op welke fase je hem aansluit? Mijn plan is NOM mode te draaien. Heb zonnepanelen. Meer Sessy’s heeft dan toch geen zin?

Op een winterdag krijg ik sowieso niet meer dan 1 Sessy vol. Als ik het zo inschat zou ik met onze energie opbrengst zo’n 7 maanden, misschien 8 per jaar NOM kunnen draaien.
Klopt, zo draait het hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
padoempats schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Zo werkt het niet. Eerst worden alle fases gesommeerd, dan blijft er plus of min over, dan wordt er bijgeteld bij teruglevering of levering

Tot een paar jaar terug kun ik met p1 monitor goed zien dat er tegelijk levering en teruglevering werden geteld door verschil in de fases. Kon goed zien dat de firmware automatisch werd geinstalleerd toen ineens alleen OF levering OF teruglevering werd geteld en de fases werden gesommeerd per seconde
Bedoel je dat de fases of allemaal tegelijkertijd terugleveren of allemaal tegelijkertijd leveren?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Nee, er is (ook) een verschil tussen wat de drie fases gebruiken/leveren en het 'getal' dat als som naar de netbeheerder gaat. (Die het weer aan de leverancier rapporteert.)
Dus de fases leveren niet gelijktijdig terug en gebruiken ook niet gelijktijdig evenveel. (Toeval en bijzondere situaties daargelaten.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zPFtY1ECrpj2rZo7y4sUoulqhM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0LDhSsM58rrNvfPcmfUP9a19.jpg?f=user_large
Het plaatje is een momentopname bij mij met het gesommeerde getal in Watt, T = totaal in Ampere en L1-L3 per fase. 2 stringen zonnepanelen op resp fase 2 en 3.

[ Voor 0% gewijzigd door rene037 op 03-07-2023 12:14 . Reden: Wat --> Watt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
John245 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Bedoel je dat de fases of allemaal tegelijkertijd terugleveren of allemaal tegelijkertijd leveren?
Nee, Fase1 kan terugleveren, Fase2 en Fase3 kan leveren. Het gaat om de som op elk moment. De soms maakt dat er per saldo In of Uit gaat. En alleen met de som worden de telwerken bijgewerkt. Dit kan nooit tegelijkertijd In en Uit zijn.
Vroeger werd het wel afzonderlijk gedaan, maar de software van de slimme meters is aangepast dat bij 3fase er alleen gekeken wordt naar het totaal van de 3 fases op elk moment. Binnen 1 seconde kan dus nooit levering en teruglevering tegelijk tellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Helemaal duidelijk nu . Als ik een Sessy aanschaf maakt het in feite voor opladen niet uit op welke fase ik hem aansluit. Het slimste is voor het ontladen de fase te kiezen die 's-nacht het hoogste rust verbruik heeft. Hier gebruik ik 's-nachts +/- 4 kwh waarvan 2/3 op L2 eventueel 2 sessies L1 en L2.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 17-09 22:35
AJediIAm schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Ik zou naar home assistant kijken. Het is eventjes wat lezen om op weg te komen, maar het is een heel fijn systeem voor energy management en we helpen je graag op weg.
Super bedankt voor de reactie en voor het aanbod om te helpen. Dat vind ik het mooie van Tweakers, dat je er niet alleen voor staat. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat ik zelfs zonder Home Assistant met de web interface van Sessy al bijna kan bereiken wat ik graag zou willen. Ik kan via de API een setpoint zetten en in de instellingen via "Sessy mag alleen werkzaam zijn tussen" een start- en een stoptijd aangeven. Voorlopig heb ik daar genoeg aan. Ik ga t.z.t. zeker naar Home Assistant kijken voor verdere automatisering, maar voor nu ben ik al heel blij met wat de Sessy standaard aan mogelijkheden biedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Ies Korpershoek schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:04:
Helemaal duidelijk nu . Als ik een Sessy aanschaf maakt het in feite voor opladen niet uit op welke fase ik hem aansluit. Het slimste is voor het ontladen de fase te kiezen die 's-nacht het hoogste rust verbruik heeft. Hier gebruik ik 's-nachts +/- 4 kwh waarvan 2/3 op L2 eventueel 2 sessies L1 en L2.
Ik dacht ook dat ik het snapte, maar als je nu zegt dat je voor een specifieke fase kiest ivm de nacht, dan snap ik het toch weer niet. Door het sommeren maakt het toch niet uit?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:11
Heintje schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:02:
[...]
Ik dacht ook dat ik het snapte, maar als je nu zegt dat je voor een specifieke fase kiest ivm de nacht, dan snap ik het toch weer niet. Door het sommeren maakt het toch niet uit?
Maakt nog steeds niet uit welke fase echter indien je het op de fase zet waar het ook gebruikt wordt dan lever je niet terug op 1 fase en neem je af op een andere fase maar blijft het binnen de zelfde fase en komt het ook niet langs je slimme meter.

Behalve dat je het net minder belast (immers komt het niet langs je slimme meter) is er geen verschil, voor het functioneren en hoe je slimme meter doet sommeren in ieder geval niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 04-07-2023 01:23 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBFB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-04-2024
Firmware 1.4.2. is uit. Nog geen log of details gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Even een domme vraag. wat is het verschil tussen de dongle firmware en batterij firmware? Zitten er 2 verschillende controllers in een Sessy. Zeg maar 1 in de dongle en 1 in de Sessy zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sicos schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:28:
Even een domme vraag. wat is het verschil tussen de dongle firmware en batterij firmware? Zitten er 2 verschillende controllers in een Sessy. Zeg maar 1 in de dongle en 1 in de Sessy zelf?
Ja.

Btw bij mij zijn de instrllingen leeg na de update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-09 09:54
TBFB schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:13:
Firmware 1.4.2. is uit. Nog geen log of details gezien.
Goedemorgen, ik ben nieuw op het forum en heb recent ook een sessy besteld (Q1, 2024). Ik kan niet wachten op levering. In de tussentijd heeft de Nerd in mij het hele huis al aan elkaar geknoopt met HA en volg met belang dit draadje.

Ik ben benieuwd op welke manier de releasenotes gedistribueerd worden naar de Sessy gebruikers. Kunnen we deze ergens online zien of ontvang je deze in de mail als de sessy geleverd is? Is het daarnaast mogelijk om te bepalen op welke firmware je draait? M.a.w. is er een beta test mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
rene037 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Ja.

Ik had hetzelfde dus alles opnieuw ingesteld. Ze hebben ook wat aanpassingen gedaan. De instellingen voor de fases zit nu onder een geavanceerd knopje en er is een slider om het geluidsniveau te kunnen regelen van de omvormer. En een vinkje of je de instellingen naar de portal wilt sturen.

De Sessy geeft ook geen fout meer aan als je de dongle bedraad hebt en dus geen WIFI instellingen hebt gedaan. Voorheen gaf die dan een "foutmelding" dat er geen WIFI verbinding was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGbiCCzmd5zDbY_2kiuHAmmG06E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2wLsSlqpQchxMF8zoACOzYl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMHXM6S4q-amnyAo3DtApUHoj04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7uNAmW5oi3MYfI0jotDHOjm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Sicos op 04-07-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sparky669 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:41:
[...]

Goedemorgen, ik ben nieuw op het forum en heb recent ook een sessy besteld (Q1, 2024). Ik kan niet wachten op levering. In de tussentijd heeft de Nerd in mij het hele huis al aan elkaar geknoopt met HA en volg met belang dit draadje.

Ik ben benieuwd op welke manier de releasenotes gedistribueerd worden naar de Sessy gebruikers. Kunnen we deze ergens online zien of ontvang je deze in de mail als de sessy geleverd is? Is het daarnaast mogelijk om te bepalen op welke firmware je draait? M.a.w. is er een beta test mogelijk?
Beste Sparkey,

Meestal komt de info over nieuwe F/W in de notificatie van de sessy portal. Er is geen openbare beta test.
Het zit nog steeds een beetje in de kickstarter ontwikkelfase, release notes en zo lopen nog niet erg soepel. Er is (kennelijk) meer prioriteit bij uitbreiden installed base vanwege wachtrij en uiteraard liquide middelen.

Tegen de tijd dat jij je Sessy krijgt loopt het allemaal al wat soepeler. (Hoop en denk ik:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sicos schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Ik had hetzelfde dus alles opnieuw ingesteld. ... Voorheen gaf die dan een "foutmelding" dat er geen WIFI verbinding was.
ng][/URL]
Yep, weer aantal zaken verbeterd, maar een waarschuwing had op zijn plaats geweest. Er gebeurt veel, maar soms wat onbedachtzaam lijkt het. Lijkt me niet helemaal ISO 9001, of wat daarin is vastgelegd behoeft verbetering :P . Maar we zijn hier geduldig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
rene037 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Beste Sparkey,

Meestal komt de info over nieuwe F/W in de notificatie van de sessy portal. Er is geen openbare beta test.
Het zit nog steeds een beetje in de kickstarter ontwikkelfase, release notes en zo lopen nog niet erg soepel. Er is (kennelijk) meer prioriteit bij uitbreiden installed base vanwege wachtrij en uiteraard liquide middelen.

Tegen de tijd dat jij je Sessy krijgt loopt het allemaal al wat soepeler. (Hoop en denk ik:))
Laat ze hier maar 3 Sessy's leveren, ik sta gepland voor Q3 :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Dat maximale geluidsniveau slidertje doet volgens mij nog niet zoveel. Hoe ik die ook zet de Sessy's blijven net zoveel geluid produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sicos schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:18:
Dat maximale geluidsniveau slidertje doet volgens mij nog niet zoveel. Hoe ik die ook zet de Sessy's blijven net zoveel geluid produceren.
Je haalt me de woorden uit de mond. Maar het slidertje zit er tenminste. Nu nog de logica erachter:).

Overigens lijkt ROI ook (weer) te werken, mijn Sessy is automatisch gestart met laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
rene037 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Je haalt me de woorden uit de mond. Maar het slidertje zit er tenminste. Nu nog de logica erachter:).

Overigens lijkt ROI ook (weer) te werken, mijn Sessy is automatisch gestart met laden...
Ik heb nog steeds dezelfde problemen maar die gaan ze vast wel oplossen. 1 Sessy doet niks. Gaat niet laden en ontladen, de 2e geeft nog steeds de overfrequency foutmelding en de laatste deed het nadat ik de WIFI dongle binnen had het meteen en werkt probleemloos.

De Sessy die niks doet krijgt wel een setpoint en dan hoor ik een relais schakelen, de fans van de omvormer spinnen even hoog op en dat was het dan. De status geeft actief aan maar nada noppes laden of ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 07:42
Vreemd bij mij is 1.4.1 nog steeds de laatste Firmware !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

cacofant schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:47:
Vreemd bij mij is 1.4.1 nog steeds de laatste Firmware !
Even op het knopje 'check voor update' drukken? Ik had bij de Sessy al staan dat er een update was, maar bij de P1 Dongel niet. Toen ik op 'check voor nieuwe versie' klikte wel.
En ik denk ook dat ze niet allemaal tegelijk updaten als je het op automatisch hebt staan om server te ontzien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twan_V
rene037 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Beste Sparkey,

Wie heeft er niet baat bij meer Sessy's? ennuh.."If you are not embarrassed by the first version of your product, you've launched too Late"

Er komt in een volgende versie de mogelijkheid om mee te doen met beta testen. Ik heb al eerder gedeeld dat release notes en notificaties later komen.
De notes worden al weken lang netjes gedeeld via het portal. Gebruikers die middels eigen tooling de api ota status opvragen weten inderdaad eerder dat er nieuwe firmware beschikbaar is. Je kunt ook denken: "hé cool, een nieuwe release, maar de notes zijn nog niet verspreid, ik wacht wel even met updaten"
Maar ik zal in het klachtenregister plaatsen dat dit niet naar wens is.
rene037 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:35:
[...]
Sicos schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:18:
Sicos schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:28:
Twee vliegen in een klap, jullie zijn je instellingen kwijt omdat je eerst of alleen de Sessy dongel hebt geüpdatet, voor de geluidsreductie slider is er een aanpassing gedaan in de firmware van de Sessy Battery (deze heeft zijn eigen controller). Wanneer deze setting niet opgehaald kan worden 'crashed' de UI.

en dan de notes...

Nieuwe features

Geluidsregeling stille Sessy’s – Voor diegene met een ‘stille Sessy’ hebben we bovenop de hardware aanpassingen een slider gemaakt waarmee je kan kiezen voor 5 geluidsniveau’s. Afhankelijk van het gevraagde vermogen en de omgevingstemperatuur gaat Sessy koelen. Bij warmere omgevingstemperaturen en meer gevraagd vermogen wil Sessy meer koelen. Meer willen koelen = meer geluid. Als de Sessy meer wil koelen dan de slider toestaat zal Sessy het geleverde vermogen knijpen tot er niet harder gekoeld hoeft te worden. De instelling werkt dus 2 kanten op: minder geluid kan ook betekenen dat er minder vermogen geleverd kan worden. Experimenteer er mee om aan te horen wat het beste past bij je omgeving. Binnenkort zal deze slider ook in de portal worden vrijgegeven.
No-portal-mode - Voor de gebruikers die niets met onze Sessy portal te maken willen hebben, kan Sessy via de lokale interface worden losgekoppeld van onze cloud. Bye bye eye in the sky. Let wel op: ‘elk voordeel heb se nadeel’. Wij kunnen geen support meer leveren als het niet werkt, want wij zien niets. Ook kunnen we geen laad en levertijden voor de dynamische modus sturen. Upgrades kan je nog wel installeren, maar daarvoor maak je (kortstondig) connectie met GitHub. Natuurlijk kan je altijd weer bij Big Brother terugkomen door het vinkje aan te zetten (en na de upgrade weer snel uitzetten).

Verbeteringen

DDOS verwijderd - Bij elke portal upgrade moet de connectie herstart worden, met als gevolg dat alle Sessy’s tegelijk aan de server melden dat ze geen connectie hebben, maar wel willen. Een self-DDOS aanval zeg maar. Met deze release is dat verleden tijd en zullen Sessy’s gespreid om connectie vragen. Dus, minder wachten op je Sessy prestaties in de portal.
• Missende of verkeerde data in de portal – Het dataverkeer tussen de Sessy en portal loopt vanaf deze update synchroon, dit zorgt voor meer kloppende data in de grafieken. Ook de instellingen vanaf de portal komen nu altijd op de juiste plek terecht in de Sessy.

Bug fixes

Geen WiFi verbinding melding - Als je Sessy of P1 dongel via ethernet verbindt, gaf Sessy een foutmelding in het statusoverzicht. Dit gaf wat veel meldingen in de error logs die niet helpen. Deze melding hebben we weggehaald, dus minder meldingen die je niet wilt weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

De notes worden al weken lang netjes gedeeld via het portal. Gebruikers die middels eigen tooling de api ota status opvragen weten inderdaad eerder dat er nieuwe firmware beschikbaar is. Je kunt ook denken: "hé cool, een nieuwe release, maar de notes zijn nog niet verspreid, ik wacht wel even met updaten"
Dat is een beetje rare conclusie. En de update stond 'gewoon' klaar in het update menu, niets api ota.
En natuurlijk denken we hé, nieuwe F/W update. Misschien niet 'cool', maar we zaten er in dit stadium wel op te wachten. Ik denk dat vrijwel alle tweakers eager zijn om nieuwe versie/features te proberen/testen.

Dat dit niet naar wens is, is te kort door de bocht.

Maar de combinatie met beta-test kan wel samen met release notes. Aan de andere kant, als er een beta test is, moet je wel weten wat er te testen is, ofwel release notes.
Maar net zoals jij ook al schreef dat release notes later komen, hebben verschillende mensen hier aangegeven hebben begrip te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Twan_V schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:54:
[...]

Geen WiFi verbinding melding - Als je Sessy of P1 dongel via ethernet verbindt, gaf Sessy een foutmelding in het statusoverzicht. Dit gaf wat veel meldingen in de error logs die niet helpen. Deze melding hebben we weggehaald, dus minder meldingen die je niet wilt weten
Dat die WIFI melding weg is is zeker een hele mooie verbetering. Nu is bij mij het bolletje langs het woord Sessy tenminste ook eens groen aangezien die voorheen altijd oranje was vanwege die WIFI melding.

Verder allemaal mooie verbeteringen in de interface. Wat me ook opvalt is dat de Statushistorie nu ook klopt. Voorheen stond daar bij mij standaard altijd wat foutmeldingen met als datum 1-1-1970 :-)

Wat ik zo nu en dan nog wel eens random heb is dat dat status bolletje flipt. Dat ziet er dan ineens zo uit (het maakt trouwens niet uit of ik dan de pagina in Chrome of Edge bekijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usVIkhtRmxGXLIsMyV_f7wV0DQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GNIOctuik4rGc00XhJMDge72.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Sicos op 04-07-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Blijkbaar was ik iets te voorbarig met die Statushistorie... :-) ... maar goed nu is het in elk geval niet meer standaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExRZPhPOupmQZ7YVLHHE52O4DAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4OuEVUAcUPR8zudz9s6I8hIG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

@Sicos Ik had hetzelfde:). Er wordt kennelijk iets gelogd voordat de tijd gesynchroniseerd is. Dan zitten we op het begin van de wereld in Unixtijd of Epoch, 1-1-1970 middernacht.

En 'gelukkig'! Ik ben toch niet de enige met die verminkte tekst die een bolletje moet zijn. Af en toe is het bolletje, af en to tekst. Ik den aan variabele/pointer die ergens de mist in gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door rene037 op 04-07-2023 16:19 . Reden: aanvulling verminking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
rene037 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:17:
@Sicos Ik had hetzelfde:). Er wordt kennelijk iets gelogd voordat de tijd gesynchroniseerd is. Dan zitten we op het begin van de wereld in Unixtijd of Epoch, 1-1-1970 middernacht.
Ik weet dat we soms muggenzifters zijn als techneuten maar het blijft wel een mooi stukje techniek van Nederlands bodem die Sessy's en ook zeker dat je redelijk aan de wieg staat van het in gebruik nemen van dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sicos schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Ik weet dat we soms muggenzifters zijn als techneuten maar het blijft wel een mooi stukje techniek van Nederlands bodem die Sessy's en ook zeker dat je redelijk aan de wieg staat van het in gebruik nemen van dit product.
Precies. Maar zonder feedback geen verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
rene037 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:23:
[...]

Precies. Maar zonder feedback geen verbetering.
Dat ook, maar het blijft ook wel een mooi product om te zien. Ik vind ze in elk geval niet lelijk hangen bij mij op zolder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4ueGtt6N-fQrCF_DwC6WLGxyTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acZ9lh1v5Dd2IA1rCQdxDe7S.jpg?f=fotoalbum_large

Alle bekabeling mooi achter het dakbeschot kunnen wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLNBNGOqM5sY44unC-uCcK9y2hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaYBTuNZ24AlXzFIDfjYJ2o9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog een keer van mijn gasketel afkomen maar een warmtepomp laten aanleggen is helaas ook niet zo geregeld omdat bijna niemand tijd heeft :-).

En wat wel is met een thuisbatterij, de early adopters zijn wel vaak de techneuten... en de techneuten zijn vaak ook degene die andere niet techneuten aan dit soort technieken helpen.

[ Voor 37% gewijzigd door Sicos op 04-07-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Toch zou ik eerst hebben doorgepakt op die WP. Hoewel, misschien ben je er prijstechnisch nu tijdig bij, die warmtepompen zullen niet veel duurder gaan worden dan nu.

Maar daar bespaar je vermoedelijk wel meer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Gramser schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:34:
Toch zou ik eerst hebben doorgepakt op die WP. Hoewel, misschien ben je er prijstechnisch nu tijdig bij, die warmtepompen zullen niet veel duurder gaan worden dan nu.

Maar daar bespaar je vermoedelijk wel meer mee.
Ik ben al een half jaar met een warmtepomp bezig maar je komt bij bijna geen een installateur ertussen omdat niemand tijd heeft en een jaar terug was er zo ie zo een heel groot chip tekort waardoor er amper iets leverbaar was.

Ik ben vrij handig dus ik wil zo ie zo het meeste zelf aan gaan leggen maar bijvoorbeeld een warmtepomp in bedrijf stellen mag je zo ie zo niet vanwege de koelmiddelen die in een warmtepomp zitten.

Ook een voorwaarde vanuit de overheid om subsidie te krijgen is dat je met een erkend installateur moet werken om die te krijgen.

Het hoeft van mij ook niet allemaal morgen af te zijn maar ik wil zo ie zo geen nieuwe gasketel meer (die is ondertussen al weer 13 jaar oud) en mijn huis is prima geschikt voor een warmtepomp omdat deze gebouwd is in 2010 dus goed voldoet aan de isolatie normen

[ Voor 16% gewijzigd door Sicos op 04-07-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Een half jaar is wel vrij standaard tegenwoordig, had je al wel besteld inmiddels? Anders kun je wachten tot je een ons weegt, maar het schijnt dat leveringen weer een beetje op gang komen. Succes ermee, die Sessy's heb je maar vast! En nu kun je vast nadenken over locatie van het boilervat... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Gramser schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:41:
Een half jaar is wel vrij standaard tegenwoordig, had je al wel besteld inmiddels? Anders kun je wachten tot je een ons weegt, maar het schijnt dat leveringen weer een beetje op gang komen. Succes ermee, die Sessy's heb je maar vast! En nu kun je vast nadenken over locatie van het boilervat... :+
Nou ik zat er aan te denken om die installatie rechs tegen de muur te zetten waar die plant op die stoel staat. Dat is ook de reden waarom ik de meest rechtse Sessy verder van de muur heb gehangen zodat daar leidingwerk door het dakbeschot heen kan.

De plek waar mijn ketel nu hangt is de meest idiote plek die ik ooit in een woning heb gezien. De tekenaar van mijn woning die dat bedacht heeft, heeft waarschijnlijk alleen maar naar de centen gekeken want die hangt echt rechtstreeks boven de leidingschacht die in mijn woning zit. Laat ik het er maar op houden dat het in de weg hangt. Alle bekabeling en leidingen voor de warmte pomp wil ik zo ie zo weer achter dat dakbeschot wegwerken want dat ziet er veel netter uit en het neem niet ineens gewoon een hap uit het vloeroppervlakte van je zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
We gaan wat off-topic, maar hou er rekening mee dat een boiler een flink ding is met een nog flinker gewicht dat de zoldervloer wel moet kunnen dragen. Buiten dat valt er weinig aan een warmtepomp binnen aan te leggen, of je moet gaan werken met een elektrisch element dat in een binnenunit zit, en een buffervat. Maar de aansluiting wil je waarschijnlijk op je vvw-verdeler hebben, en die zit vermoedelijk op de bgg. Enfin, heel ander onderwerp en logistiek kan dat best ingewikkeld zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
We gaan inderdaad wat off topic, ik heb 2 verdelers. 1 op zolder en 1 in de kast onder mijn trap in de woonkamer. Die dikke buizen onder de ketel die lopen rechtstreeks naar die verdelers. Wat betreft het gewicht zie ik geen probleem. Mijn vloeren zijn van beton. In de woonkamer staat een aquarium van 600kg een dat is ook geen probleem dus een warmtepomp moet al helemaal geen probleem zijn. En ook die boiler boven op zolder te krijgen dat laat ik gewoon met een kraan doen. Ik heb velux ramen die je er gewoon kan uithalen dus ik ga me geen breuk sjouwen aan dat soort gewichten. Ik vond het al een hele klus om die Sessys boven op zolder te krijgen.... Zijn we toch nog een beetje on topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Logistiek zit het wel goed zo te horen! Good luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Twan_V schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:54:
[...]

Maar let wel dat je niet eerst de release notes publiceert terwijl de update nog niet klaar staat om te installeren, want dan heb je helemaal de poppen aan het dansen :9

Coole update weer. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Mooi dat de fan speed nu te regelen is! En eindelijk een groen bolletje!

Zouden de stille en niet stille versie van de Sessy op het maximale niveau hetzelfde geluid maken? Want ik vindt het maximale geluid van de stille Sessy best meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb zonnepanelen (2700 Wp). Op een zonnige dag in juni heb ik netto 3 kWh verbruik (daltijden) en 11 kWh teruglevering (piektijden) op de meter. In januari heb ik met warmtepomp (airco) een dagverbruik tussen 10 en 15 kWh. Mijn omvormer zit op 1 fase.

Ik heb nog een lopend energiecontract met vaste prijzen tot december maar sta open voor een aanbieder met dynamische prijzen, zeker als ik met Sessy in goedkope uren kan laden en in dure uren weer kan terugleveren.

Ik denk zelf dat in mijn situatie 2 Sessy's ideaal zouden zijn. Of is dat overkill en is 1 voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
Zr40 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:02:
Ik heb zonnepanelen (2700 Wp). Op een zonnige dag in juni heb ik netto 3 kWh verbruik (daltijden) en 11 kWh teruglevering (piektijden) op de meter. In januari heb ik met warmtepomp (airco) een dagverbruik tussen 10 en 15 kWh. Mijn omvormer zit op 1 fase.

Ik heb nog een lopend energiecontract met vaste prijzen tot december maar sta open voor een aanbieder met dynamische prijzen, zeker als ik met Sessy in goedkope uren kan laden en in dure uren weer kan terugleveren.

Ik denk zelf dat in mijn situatie 2 Sessy's ideaal zouden zijn. Of is dat overkill en is 1 voldoende?
In mijn ogen is 1 Sessy meer dan voldoende. In de winter wek je te weinig op om 2 Sessy's te laden en in de zomer heb je aan 2 te veel omdat je weinig verbruikt. En mocht je er tzt toch 2 willen bestel je er gewoon 1 bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Arnold79 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:12:
[...]

In mijn ogen is 1 Sessy meer dan voldoende. In de winter wek je te weinig op om 2 Sessy's te laden en in de zomer heb je aan 2 te veel omdat je weinig verbruikt. En mocht je er tzt toch 2 willen bestel je er gewoon 1 bij
Maar met dynamische prijzen levert terugleveren op zonnige momenten nauwelijks iets op. En op dagen zoals 2 juli betaal je zelfs de hoofdprijs. Als ik met Sessy bijvoorbeeld ‘s nachts zou kunnen terugleveren, dan is het toch juist interessant om voldoende opslagcapaciteit te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
En dan kun je niet slapen in de nacht door de herrie van de Sessy's ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Is het met de nieuwste sessy update nu mogelijk in te stellen dat je NOM als basis hebt maar dat hij oplaadt in de goedkoopste uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
DeKoetsier schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:59:
Is het met de nieuwste sessy update nu mogelijk in te stellen dat je NOM als basis hebt maar dat hij oplaadt in de goedkoopste uren?
Dat zou inderdaad erg handig zijn als dat er in komt !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

cacofant schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:54:
En dan kun je niet slapen in de nacht door de herrie van de Sessy's ;-)
Over hoeveel herrie gaat het dan? Ze zouden niet in de slaapkamer komen te hangen ;) Daarnaast zouden ze rustiger kunnen ontladen (minder warmte en dus herrie), en de periode met de hoogste tarieven is vaak ‘s avonds, niet ‘s nachts.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 05-07-2023 08:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
DeKoetsier schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:59:
Ik doe dat nu al op basis van aansturing via Homey, werkt goed met dank aan Robin voor de Intergratie.

Maar het is wellicht een goede aanvulling maar het zal dan niet op de NOM kunnen gaan daar deze "Standalone" werkt.
Het zo meer een aanvulling kunnen zijn op de besturing via "ROI" daar deze al "cloud" based is.
Of te wel de combinatie van NOM en ROI, maar dit zal in de komende nog niet gebeuren, daar men te druk is met huidige verdere ontwikkeling, product stabiel te krijgen en de levering op peil te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door psdata op 05-07-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
@psdata kun je me een hint geven hoe dit te doen? Ik stuur nu ook NOM met Homey, maar zou op bewolkte dagen toch graag de accu vol willen hebben voor de avond en nacht mits het tarief laag is..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Je maakt een flow op basis van batt onder zoveel %
en energie prijs is onder x (bv die 15 cent van de afgelopen dagen)
Dan stop je in je flow de NOM flow (ja die van robin)
en je start het laden op een bepaald level (sessy's maken bij jou veel herrie :) )
Je kunt het aanvullen door de duur te bepalen via pbth (ook van Robin)
Je zou zelf kunnen uit rekenen met hoeveel vermogen je zou moeten laden om je accu vol te krijgen binnen de goedkoopre uurtjes (lege Sessy, 4uur laag tarief zou uittkomen op ((5000/4)*1.2) = 1500 watt laden)
En op het einde start je weer de flow "NOM"

In een notedop laat je creativiteit lekker gaan met proef flows

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:11
Arnold79 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:12:
[...]

Met dynamische tarieven kan je toch het best (financieel gezien) puur laden op de goedkope uren en ontladen in de dure uren?

Tenzij je een overschot hebt van PV opwek, dan kan je inderdaad beter eerst opslaan dan terugleveren.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jazsie schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:38:
[...]
Met dynamische tarieven kan je toch het best (financieel gezien) puur laden op de goedkope uren en ontladen in de dure uren?

Tenzij je een overschot hebt van PV opwek, dan kan je inderdaad beter eerst opslaan dan terugleveren.
Vaak zijn de uren met negatieve prijzen de uren waar je een flink overschot hebt. Dus ik zou denken dat een aansturing enkel op basis van de prijzen al voldoende zou moeten zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dat leidt tot een feature request voor de Sessy: Contactor die de zonnepanelen afschakelt bij negatieve tarieven. Ook aansturing naar buiten, dat als niet als je panelen via sessy lopen je die dmv externe contactor uit kunt schakelen.

Maaar ik denk dat Sessy die zelf al in de schetsen voor versie 2 heeft staan...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
rene037 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:15:
Dat leidt tot een feature request voor de Sessy: Contactor die de zonnepanelen afschakelt bij negatieve tarieven. Ook aansturing naar buiten, dat als niet als je panelen via sessy lopen je die dmv externe contactor uit kunt schakelen.

Maaar ik denk dat Sessy die zelf al in de schetsen voor versie 2 heeft staan...
Laten we alsjeblieft de Sessy zo simpel mogelijk houden. Er is niet voor niets een API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

rene037 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:15:
Dat leidt tot een feature request voor de Sessy: Contactor die de zonnepanelen afschakelt bij negatieve tarieven.
Nouja, als de laadcapaciteit voldoende is hoeft er niets afgeschakeld te worden. Ik zie laden vanuit de zonnepanelen hetzelfde als laden vanaf het net.

Wat mij betreft hoeft Sessy maar 1 ding te doen: laden wanneer het goedkoop is, ontladen wanneer het duur is.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 05-07-2023 10:22 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 94 Laatste