Volgens mij leg je met deze gedachte teveel logica bij (de) Sessy. Beter een product wat 1 ding goed doet, het opslaan en terugleveren van stroom, met een goede API voor het beheer. Dan een apparaat wat alles net niet doet / kan / ondersteund.rene037 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:15:
Dat leidt tot een feature request voor de Sessy: Contactor die de zonnepanelen afschakelt bij negatieve tarieven. Ook aansturing naar buiten, dat als niet als je panelen via sessy lopen je die dmv externe contactor uit kunt schakelen.
Maaar ik denk dat Sessy die zelf al in de schetsen voor versie 2 heeft staan...
Ik denk dat je het punt mist. Als de tarieven negatief zijn, kost het geld als je zonnepanelen leveren. Ik zet ze nu handmatig uuit, maar is lastig als je niet thuis bent.Zr40 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:21:
[...]
Nouja, als de laadcapaciteit voldoende is hoeft er niets afgeschakeld te worden. Ik zie laden vanuit de zonnepanelen hetzelfde als laden vanaf het net.
@John245: De ZP kabel loopt al door de Sessie, dus zo gek is dat niet.
Ja, maar dat staat toch los van de Sessy? Je hebt dit probleem ook zonder accu.rene037 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:23:
[...]
Ik denk dat je het punt mist. Als de tarieven negatief zijn, kost het geld als je zonnepanelen leveren. Ik zet ze nu handmatig uuit, maar is lastig als je niet thuis bent.
Dat zou dan betekenen dat de Sessy rekening moet gaan houden met alle omvormers die bestaan en hoe die van buitenaf bestuurt kunnen worden (als dat al mogelijk is)rene037 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:23:
[...]
Ik denk dat je het punt mist. Als de tarieven negatief zijn, kost het geld als je zonnepanelen leveren. Ik zet ze nu handmatig uuit, maar is lastig als je niet thuis bent.
Ik vind dit een slecht idee. De Sessy moet goed NOM doen en alle excotische varianten kan je zelf bouwen.
Maak eventuele een aparte pool van user gemaakte scripts die je met medestanders kan delen.
Je kan net zo goed een 1 of 3 fase relais tussen je zonnepanelen zetten die je bijvoorbeeld met zoiets als Home Assistant of Homey kan aansturen. Is niet echt bijster ingewikkeld.rene037 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:15:
Dat leidt tot een feature request voor de Sessy: Contactor die de zonnepanelen afschakelt bij negatieve tarieven. Ook aansturing naar buiten, dat als niet als je panelen via sessy lopen je die dmv externe contactor uit kunt schakelen.
Maaar ik denk dat Sessy die zelf al in de schetsen voor versie 2 heeft staan...
@Zr40 Dat klopt helemaal. Maar aangezien Sessy de API en ook zelf al ROI-mode heeft, de Sessy het geleverde vermogen van de PV toch al in de gaten houdt, zou het kleine aanpassing zijn.
Overigens denk ik er zelf aan het via de SmartEVSE uitgang 2 te doen en daar kleine aanpassing te maken.
@hanev001 Nee, Sessie hoeft geen weet te hebben van type omvormer. Simpele onderbreking.
@Sicos Natuurlijk, als je de hardware hebt en iets van domotica. Maar voor de minder technisch onderlegden....
Overigens denk ik er zelf aan het via de SmartEVSE uitgang 2 te doen en daar kleine aanpassing te maken.
@hanev001 Nee, Sessie hoeft geen weet te hebben van type omvormer. Simpele onderbreking.
@Sicos Natuurlijk, als je de hardware hebt en iets van domotica. Maar voor de minder technisch onderlegden....
Vraagje, ik kan in theorie via een (electronische) werkschakelaar mijn AC van de omvormer afschakelen als ik terugleveren wil stoppen? Dan voorkom ik een eventuele vlamboog van het DC deel en mijn omvormer gaat uit als hij de 230V "kwijt" is.
Of denk ik hier te simpel?
Want op dagen dat de prijs negatief is zou ik dan maximaal willen laden (Sessy + EV) en mijn zonnepanelen negeren
Of denk ik hier te simpel?
Want op dagen dat de prijs negatief is zou ik dan maximaal willen laden (Sessy + EV) en mijn zonnepanelen negeren
[ Voor 18% gewijzigd door Xilvaro op 05-07-2023 10:54 ]
What seems to be the officer, problem?
@rene037 Dat is een nog slechter idee. Hoelang denk je dat het duurt voordat de omvormer defect is als gevolg van herhaalde harde uitschakeling van de electronica.
Ik ben voorstanden van een zo simpel mogelijke Sessy met een zo open mogelijke aansturing en uitlezing
Dat er nu zonnepanelen aangesloten kunnen worden is alleen maar makkelijk voor de installatie van de Sessy, het scheelt een kabel en automaat.
Daarnaast denk ik dat het vaak schakelen van een omvormer onder load ook niet heel goed voor het relais is. Het netjes terug regelen van het vermogen vindt ik dan een nettere oplossing. Volgens mij kan dit ook wel met de meeste (moderne) omvormers. Dit is wel een taak wat voor een energie management of een Domotica systeem.
@Xilvaro De omvormer zou inderdaad uit moeten gaan bij het verlies van de AC spanning.
Dat er nu zonnepanelen aangesloten kunnen worden is alleen maar makkelijk voor de installatie van de Sessy, het scheelt een kabel en automaat.
Daarnaast denk ik dat het vaak schakelen van een omvormer onder load ook niet heel goed voor het relais is. Het netjes terug regelen van het vermogen vindt ik dan een nettere oplossing. Volgens mij kan dit ook wel met de meeste (moderne) omvormers. Dit is wel een taak wat voor een energie management of een Domotica systeem.
@Xilvaro De omvormer zou inderdaad uit moeten gaan bij het verlies van de AC spanning.
@rene037
Zoals ik het op de Sessy dag begrepen heb zit sessy op dezelfde kabel als de omvormer maar zit hij er parallel op en niet serieel (als ik het goed omschrijf). M.a.w de sessy is niet in staat om je zonnepanelen te onderbreken.
Het geheel blijft namelijk ook qua teruglevering ook netjes werken mocht sessy stuk gaan
Overigens heb ik zelf ook zoiets van Sessy je zonnepanelen uit laten schakelen moet je niet willen. Als je dat wil moeten de zonnepanelen dat zelf kunnen regelen / moet je iets bouwen waardoor je het regelt.
Zoals ik het op de Sessy dag begrepen heb zit sessy op dezelfde kabel als de omvormer maar zit hij er parallel op en niet serieel (als ik het goed omschrijf). M.a.w de sessy is niet in staat om je zonnepanelen te onderbreken.
Het geheel blijft namelijk ook qua teruglevering ook netjes werken mocht sessy stuk gaan
Overigens heb ik zelf ook zoiets van Sessy je zonnepanelen uit laten schakelen moet je niet willen. Als je dat wil moeten de zonnepanelen dat zelf kunnen regelen / moet je iets bouwen waardoor je het regelt.
Ja, dat weet ik. Ik dacht ook aan versie 2.0 als optie. Maar ik begrijp uit de reacties dat niet elk idee een goed idee hoeft te zijnSandburd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:57:
@rene037

Wat betreft afschakelen onder load, ik denk dat een relais daar wel tegen kan en ook de omvormer. Het doel van een relais is om iets in- of uit te schakelen...
Precies, in de zomer danZr40 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:05:
[...]
Vaak zijn de uren met negatieve prijzen de uren waar je een flink overschot hebt. Dus ik zou denken dat een aansturing enkel op basis van de prijzen al voldoende zou moeten zijn
Inderdaad, dit moet je gewoon buiten de Sessy om doen.Sandburd schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:57:
@rene037
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Als je een paar uur negatief hebt zou je de uren daarvoor je sessy leeg moeten hebben, zodat je overschot (of zelf van het net) er maximaal in gaat e zodat je op dat moment geen terug levering hebt.Zr40 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:05:
[...]
Vaak zijn de uren met negatieve prijzen de uren waar je een flink overschot hebt. Dus ik zou denken dat een aansturing enkel op basis van de prijzen al voldoende zou moeten zijn
Dit heb ik nog niet kunnen bouwen binnen Sessy, maar wel handmatig gedaan. (zoals afgelopen weekend bij -0,40)
Waarom om dat het kan en leuk is.....
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Als prijzen (netto) negatief zijn, moet je en je zonnepanelen uitschakelen en je thuisbatterij opladen met stroom van het net. Dat levert het meeste op. Afgelopen zondag op die manier 15 euro verdiend.psdata schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:07:
[...]
Als je een paar uur negatief hebt zou je de uren daarvoor je sessy leeg moeten hebben, zodat je overschot (of zelf van het net) er maximaal in gaat e zodat je op dat moment geen terug levering hebt.![]()
Dit heb ik nog niet kunnen bouwen binnen Sessy, maar wel handmatig gedaan. (zoals afgelopen weekend bij -0,40)
Waarom om dat het kan en leuk is.....
De vraag is wil je je thuisbatterij terugverdienen of wil je nul op de meter?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Zo lang salderen nog bestaat is er nog een andere factor waar je rekening mee moet houden.KC27 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:21:
[...]
Als prijzen (netto) negatief zijn, moet je en je zonnepanelen uitschakelen en je thuisbatterij opladen met stroom van het net. Dat levert het meeste op. Afgelopen zondag op die manier 15 euro verdiend.
De vraag is wil je je thuisbatterij terugverdienen of wil je nul op de meter?
Hoeveel verdien je met het uitzetten van je zonnepanelen en wat wordt de prijs van stroom in de winter als je bedenkt dat als je de panelen aan had laten staan de netto opbrengst kan gebruiken om tegen het winter gebruik weg te strepen.
Mijn verwachting is dat er van de "winst" die nu gemaakt wordt over een heel jaar gerekend weinig overblijft.
Tenzij je dynamisch zit @hanev001, dan gaat die vlieger niet op
.
Je saldeert je belastingen ja maar je streept niet kWh tegen kWh af.
Je saldeert je belastingen ja maar je streept niet kWh tegen kWh af.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Hallo allen,
Misschien willen jullie eens meedenken. Ik ben helaas niet zo gevorderd maar red me tot nu toe redelijk. Maar programmeren kan ik bijvoorbeeld niet. Ik lees hier al langer mee maar vindt het nogal veel zeg maar. Maar een 100% vergelijkbare vraag heb ik zo niet gezien.
Binnenkort worden bij mij ook twee Sessys geïnstalleerd. Ik kijk er naar uit. Nu is niet iedereen is even handig (ahum) en dat een Sessy qua mogelijkheden onmogelijk op alle mogelijke scenarios voorbereid kan zijn dat snap ik. Ik heb zonnepanelen met een enkelfasige omvormer 5000 Wp en de Sessys worden hier netjes "tussen" gehangen. Ik gebruik de Homewizard P1 met kWh meter. Ik zit bij Tibber en heb ook een Pulse met een actieve p1 splitter ook van HW. Ik heb ook een Easee laadstation die max 11Kw moet laden.
Qua HA heb ik een Homey Bridge en die ga ik al vervangen voor een Homey Pro.
Ik zou alles zo optimaal mogelijk met elkaar willen laten samenwerken in de verschilende situaties. Bijvoorbeeld als er wel of niet zonopbrengst is en de EV staat te laden en de accus zijn leeg. Loadbalancing lijkt me zo'n dingetje waarvan ik hoop dat ik dat allemaal goed kan aansturen met de Homey Pro en dat ga ik allemaal ontdekken hoop ik.
Nu weet ik allereerst niet of jullie vinden of deze vraag hier thuis hoort maar wat denken jullie, wat zouden jullie adviseren?
Misschien willen jullie eens meedenken. Ik ben helaas niet zo gevorderd maar red me tot nu toe redelijk. Maar programmeren kan ik bijvoorbeeld niet. Ik lees hier al langer mee maar vindt het nogal veel zeg maar. Maar een 100% vergelijkbare vraag heb ik zo niet gezien.
Binnenkort worden bij mij ook twee Sessys geïnstalleerd. Ik kijk er naar uit. Nu is niet iedereen is even handig (ahum) en dat een Sessy qua mogelijkheden onmogelijk op alle mogelijke scenarios voorbereid kan zijn dat snap ik. Ik heb zonnepanelen met een enkelfasige omvormer 5000 Wp en de Sessys worden hier netjes "tussen" gehangen. Ik gebruik de Homewizard P1 met kWh meter. Ik zit bij Tibber en heb ook een Pulse met een actieve p1 splitter ook van HW. Ik heb ook een Easee laadstation die max 11Kw moet laden.
Ik zou alles zo optimaal mogelijk met elkaar willen laten samenwerken in de verschilende situaties. Bijvoorbeeld als er wel of niet zonopbrengst is en de EV staat te laden en de accus zijn leeg. Loadbalancing lijkt me zo'n dingetje waarvan ik hoop dat ik dat allemaal goed kan aansturen met de Homey Pro en dat ga ik allemaal ontdekken hoop ik.
Nu weet ik allereerst niet of jullie vinden of deze vraag hier thuis hoort maar wat denken jullie, wat zouden jullie adviseren?
Het is ook geen gek idee. Maar mijn principe is laat ieder systeem doen waar het goed in is en knoop dat dan met API's (of op een andere wijze) aan elkaar.rene037 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:23:
[...]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik zou hem dan lekker op ROI modus zetten in Sessy zelf. Daarmee werkt het heel goed en hoef je niks verder te programmeren.Luke the Duke schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:49:
Hallo allen,
Zo draaien ze bij mij ook weer de laatste dagen en werkt verrassend goed.
Momenteel wat puntjes rondom over frequency, maar gaat ook wel opgelost worden.
De Load balancer van de auto zorgt ervoor dat je netjes onder de hoofdzekeringswaarde blijft.
Hallo Luke the DukeLuke the Duke schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:49:
Hallo allen,
Dit is wel een van de plaatsen waar op je terecht kunt, maar je wilt verder met Homey dan zou je beter naar het Sessy en PBTH topic kunnen gaan op het homey forum. https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156
Zoals Robin (de schrijver van de Sessy intergratie van Homey) laatst al eens melde komt er binnenkort ook een cloud variant van de Sessy intergratie. Dan zou je hem ook al kunnen gaan draaien op je Homey Bridge. (tijdspanne weet ik niet hoor). Maar anders is het hopen op spoedige levering van je Homey-Pro.
Maar alles wat jij in je hoofd zou je bijna kunnen vertalen flows ect, of je het altijd moet doen is een vraag. Maar er mee bezig zijn is ook leuk
Succes
Hi Pim, updaten is de zip downloaden, uitpakken, dan de bestanden overschrijven in de custom_components /sessy directory? Hierna een restart van HA en klaar?PimDoos schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:49:
Zojuist gereleased: Sessy Home Assistant integratie versie 0.4.1.
Recent toegevoegd:
- Start en stoptijd (toegevoegd in 0.4.0)
- Sessy CT meter compatibility
- Button entity voor het herstarten van Sessy dongles bij problemen
Ik zie nergens in de plugin het versienummer staan. Wellicht nog handig om dit toe te voegen?
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Het is inderdaad dat ....ThaDude schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:11:
[...]
Hi Pim, updaten is de zip downloaden, uitpakken, dan de bestanden overschrijven in de custom_components /sessy directory? Hierna een restart van HA en klaar?
Ik zie nergens in de plugin het versienummer staan. Wellicht nog handig om dit toe te voegen?
Hoi, dank voor je reactie! Is het niet zo dat de Sessy ook de P1 waardes meet en aan loadbalancing doet, en zal dit dan niet met elkaar conflicteren? Zou het dan niet ook beter zijn om de Homey dit ook te laten doen? De Homey kan integreren met bepaalde P1 meters (b.v. Tibber Pulse), Sessy en Easee.Mister I schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:18:
[...]
De Load balancer van de auto zorgt ervoor dat je netjes onder de hoofdzekeringswaarde blijft.
Met het verkeerde been uit bed gestapt en gestruikeld over een Sessy?cacofant schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:54:
En dan kun je niet slapen in de nacht door de herrie van de Sessy's ;-)
Staat ie nou al op Marktplaats?
Gaarne linkje
Bij deze --> https://www.marktplaats.nl/q/sessy/ :-) heheheSimpel360 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:15:
[...]
Met het verkeerde been uit bed gestapt en gestruikeld over een Sessy?
Gaarne linkje
Sicos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:17:
[...]
Bij deze --> https://www.marktplaats.nl/q/sessy/ :-) hehehe

In principe is updaten idd het custom_components/sessy mapje copy/plakken naar het custom_components mapje in jouw config root van Home Assistant. Het versienummer wordt bijgehouden in manifest.json en in de releases pagina op GitHub, waar je tevens de changelog vindt.ThaDude schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:11:
[...]
Hi Pim, updaten is de zip downloaden, uitpakken, dan de bestanden overschrijven in de custom_components /sessy directory? Hierna een restart van HA en klaar?
Ik kan je aanraden om HACS te installeren en vanuit daar de updates van de integratie bij te houden. Dit maakt het een stuk overzichtelijker. Je kunt dan meteen profiteren van alle andere custom integraties van de Home Assistant community
Klopt. Ik doe het zelf allemaal via Homey. Want Homey weet ook of de vaatwasser, droger, wasmachine etc aanstaat. En daarmee kun je slimmer regelen. Afgelopen weekend met de negatieve prijzen wilde ik natuurlijk maximaal stroom verbruiken. Maar mijn wasmachine kan binnen een seconde opeens 2 kW extra gaan verbruiken. Dat is zo snel dat Sessy niet zo snel kan afschakelen, en dus de kans bestaat dat ik ver over de 35A van mijn hoofdzekering uitkom. Ik moet dus een buffer aanhouden, en die buffer kan ik dynamisch minimaliseren als ik (=Homey) weet welke apparaten aanstaan.Luke the Duke schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:11:
[...]
Zou het dan niet ook beter zijn om de Homey dit ook te laten doen? De Homey kan integreren met bepaalde P1 meters (b.v. Tibber Pulse), Sessy en Easee.
Is wel het onderste uit de kan halen, maar met Homey (of HA) mogelijk....
Ik weet niet hoe snel de Sessy kan afschakelen.. maar een hoofdzekering kan makkelijk extra belasting aan voor geruime tijd.gruijter schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:00:
[...]
maximaal stroom verbruiken. Maar mijn wasmachine kan binnen een seconde opeens 2 kW extra gaan verbruiken. Dat is zo snel dat Sessy niet zo snel kan afschakelen, en dus de kans bestaat dat ik ver over de 35A van mijn hoofdzekering uitkom. Ik moet dus een buffer aanhouden, en die buffer kan ik dynamisch
Ik moet zeggen dat bij mij alleen de laadpaal de loadbalancing lijkt te doen. Bij Sessy zie ik ze niet reageren als hij op 25 Ampere zit op de hoofdzekering, terwijl op dat moment de laadpaal meteen naar beneden schaalt.Luke the Duke schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:11:
[...]
Hoi, dank voor je reactie! Is het niet zo dat de Sessy ook de P1 waardes meet en aan loadbalancing doet, en zal dit dan niet met elkaar conflicteren? Zou het dan niet ook beter zijn om de Homey dit ook te laten doen? De Homey kan integreren met bepaalde P1 meters (b.v. Tibber Pulse), Sessy en Easee.
Weet dus niet zeker of de Sessy's in ROI modus ook loadbalancing doen.
Interessant, onder die Sessy (€ 650 per kWh) staan accu's van het merk "BlauHoff" (waar ik nooit eerder van gehoord heb. Zonder ook maar iets aan verdere research te doen:Sicos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:17:
Bij deze --> https://www.marktplaats.nl/q/sessy/ :-) hehehe
5 kWh: € 459 per kWh
109 kWh: € 459 per kWh
15 kWh: € 459 per kWh
20 kWh: € 436 per kWh
25 kWh: € 436 per kWh
.... en best nog wat andere merken, vrijwel allemaal nieuw voor me.
Never mind, heel ander product. Geen oplader, omvormer, controller, etc.
Dit blijft wel relevant:
Het lijkt er op dat de markt voor huisaccu's begint op te starten. Ik hoop maar dat de veiligheid niet het onderspit delft.... Paar dagen terug ging de VW ID.3 van mijn manager plotseling in rook op. Die staat nu een paar dagen af te koelen in een grote container met water. Andere batterijchemie, ik weet het, maar toch...
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 06-07-2023 09:06 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Komt er alleen nog een omvormer bij...JeroenH schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:03:
[...]
Interessant, onder die Sessy (€ 650 per kWh) staan accu's van het merk "BlauHoff" (waar ik nooit eerder van gehoord heb. Zonder ook maar iets aan verdere research te doen:
5 kWh: € 459 per kWh
109 kWh: € 459 per kWh
15 kWh: € 459 per kWh
20 kWh: € 436 per kWh
25 kWh: € 436 per kWh
.... en best nog wat andere merken, vrijwel allemaal nieuw voor me. Het lijkt er op dat de markt voor huisaccu's begint op te starten. Ik hoop maar dat de veiligheid niet het onderspit delft.... Paar dagen terug ging de VW ID.3 van mijn manager plotseling in rook op. Die staat nu een paar dagen af te koelen in een grote container met water. Andere batterijchemie, ik weet het, maar toch...
Korte vraag: heeft iemand de laadt en ontlaadt tijd al eens gemeten?
"Blauhoff" is toch al een oud merk bestaat al enige jaren, maar helaas het zijn allen batterijen zoals DJP! al reeds opmerkt net al de rest op die pagina. /incl de Chinese (alibaba) import.
Ik keek daar al na voor het "Sessy verhaa"l kwam icm een nieuwe omvormer welke batterijen aan kon.
Wellicht later eens op de extra port van de Sessy, maar dat zijn niet zulke dikke klemmen om 48volt met wat A's te kunnen aansluiten.
Ik ben ook benieuwd naar de opties die daar voor komen.psdata schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:19:
[...]
"Blauhoff" is toch al een oud merk bestaat al enige jaren, maar helaas het zijn allen batterijen zoals DJP! al reeds opmerkt net al de rest op die pagina. /incl de Chinese (alibaba) import.
Ik keek daar al na voor het "Sessy verhaa"l kwam icm een nieuwe omvormer welke batterijen aan kon.
Wellicht later eens op de extra port van de Sessy, maar dat zijn niet zulke dikke klemmen om 48volt met wat A's te kunnen aansluiten.
Wellicht bij het voorbereiden vd plaatsing een extra pijp leggen, je weet nooit
Zelf calculeer ik met deze formule als voorbeeldAJediIAm schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:19:
Korte vraag: heeft iemand de laadt en ontlaadt tijd al eens gemeten?
Sessy van 0 naar 100% = 5000
Sessy moet vol in 5 uur Zoals vandaag
Factor die ik stelde 1.2
5000/5uur * 1,2 = 1200 doel vermogen
dit vandaag ingesteld en m'n sessy was na 4:15 vol of te wel 4,25
dus m'n factor kan wel wat kleiner 1.15 in het vervolg
Leuk die experimenten om ze ook live te volgen
Niet om dat het moet maar omdat het kan
Er is reeds meerdere malen gezegt dat de echte capaciteit hoger is dan 5000. En soort van verborgen reserve om te compenseren voor de afname van werking naar mate de Sessy ouder wordt.psdata schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:38:
[...]
Zelf calculeer ik met deze formule als voorbeeld
Sessy van 0 naar 100% = 5000
Sessy moet vol in 5 uur Zoals vandaag
Factor die ik stelde 1.2
5000/5uur * 1,2 = 1200 doel vermogen
dit vandaag ingesteld en m'n sessy was na 4:15 vol of te wel 4,25
dus m'n factor kan wel wat kleiner 1.15 in het vervolg
Leuk die experimenten om ze ook live te volgen![]()
Niet om dat het moet maar omdat het kan
Dus nu de Sessy nog nieuw is laad je waarschijnlijk meer. Hoeveel zal je op een aparte manier moeten meten.
- En software om het aan te sturen.
- En als je pech hebt werkt het alleen maar met bepaalde type PV omvormers
Een thuis batterij en een thuis batterij is zoiets als appels met peren vergelijken.
Wat dat betreft heeft Sessy het vrij mooi gedaan. Ja er zijn nog de nodige kinderziektes om op te lossen maar het is wel een product dat met zowat iedereen samenwerkt.
En daarnaast is het minimalisme denk ik ook een sterk punt. Je kunt “out of de box” kiezen uit drie drie verschillende simpele manieren van werking. Mocht dit te simpel zijn dan kun je de open modus gebruiken om het zelf zo complex te maken als je zelf wilt.Sicos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:10:
[...]
- En software om het aan te sturen.
- En als je pech hebt werkt het alleen maar met bepaalde type PV omvormers
Een thuis batterij en een thuis batterij is zoiets als appels met peren vergelijken.
Wat dat betreft heeft Sessy het vrij mooi gedaan. Ja er zijn nog de nodige kinderziektes om op te lossen maar het is wel een product dat met zowat iedereen samenwerkt.
En ja het is nog een start-up/scale-up met de nodige kinderziektes. Maar ik denk dat het eind resultaat een product is wat voor zowel de niet technisch onderlegde persoon goed werkt. Maar ook voor de Tweaker die de boel zelf aanstuurt aantrekkelijk is. De tijd zal het leren…
Als het om die "foutmelding" gaat dan kan het zijn dat je accu vol of helemaal leeg is. Bij mij komt die als ik een overfrequency foutmelding krijg (maar dat is een bug/kinderziekte die ze waarschijnlijk binnenkort oplossen)
in de power status zie ik niets geks:Sicos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:54:
Als het om die "foutmelding" gaat dan kan het zijn dat je accu vol of helemaal leeg is. Bij mij komt die als ik een overfrequency foutmelding krijg (maar dat is een bug/kinderziekte die ze waarschijnlijk binnenkort oplossen)
{
"status": "ok",
"sessy": {
"state_of_charge": 0.449999988079071,
"power": 0,
"power_setpoint": 0,
"system_state": "SYSTEM_STATE_STANDBY",
"system_state_details": "",
"frequency": 50012
},
"renewable_energy_phase1": {
"voltage_rms": 231005,
"current_rms": 1050,
"power": 242
},
"renewable_energy_phase2": {
"voltage_rms": 228976,
"current_rms": 1047,
"power": 239
},
"renewable_energy_phase3": {
"voltage_rms": 231676,
"current_rms": 981,
"power": 227
}
}
Ik zie dat je system_state op "SYSTEM_STATE_STANDBY" staat. Dan koppelt die volgens mij de omvormer ook los omdat er niks te doen is op dat moment.
OkSicos schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:07:
Ik zie dat je system_state op "SYSTEM_STATE_STANDBY" staat. Dan koppelt die volgens mij de omvormer ook los omdat er niks te doen is op dat moment.
de error logs zien er niet veel belovend uit. Maar wacht reactie van sessy gewoon af.
[ Voor 49% gewijzigd door RS83 op 05-07-2023 20:00 ]
Het is niet echt handig om een screenshot van je Authorization: Basic hier te plaatsen aangezien daar waarschijnlijk het account en wachtwoord van je wifi dongle in staat. En nee dat is niet encrypted dat is gewoon een base64 string die iedereen kan decoderen.
Waarschijnlijk is de inlog van je Sessy A7KYESXX waarbij ik de XX leeg heb gelaten en je wachtwoord zal ik zo ie zo niet posten :-)
En niet alle logregels zijn fouten, als bijvoorbeeld debug logging aan staat (wat dit wel een beetje op lijkt) dan krijg je waarschijnlijk ook heel veel logging die handig is om te weten om iets uit te zoeken maar verder niks vertelt over hoe je Sessy in de praktijk werkt. Er is namelijk ook zoiets als teveel loggen als je niet weet hoe je naar die logging moet kijken.
Waarschijnlijk is de inlog van je Sessy A7KYESXX waarbij ik de XX leeg heb gelaten en je wachtwoord zal ik zo ie zo niet posten :-)
En niet alle logregels zijn fouten, als bijvoorbeeld debug logging aan staat (wat dit wel een beetje op lijkt) dan krijg je waarschijnlijk ook heel veel logging die handig is om te weten om iets uit te zoeken maar verder niks vertelt over hoe je Sessy in de praktijk werkt. Er is namelijk ook zoiets als teveel loggen als je niet weet hoe je naar die logging moet kijken.
[ Voor 32% gewijzigd door Sicos op 05-07-2023 19:58 ]
Hahaha grappigSimpel360 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:15:
[...]
Met het verkeerde been uit bed gestapt en gestruikeld over een Sessy?
Gaarne linkje
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik heb deze melding ook en bij mij ligt dit aan de wisselingen van de frequentie van het stroomnet. Na status overfrequency (kort of lang) gaat de Sessy een tijdje in Standby. Mijn Sessy doet het slechts enkele uren per dag, de rest van de tijd staat deze stil in verband met overfrequency.RS83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:42:
Ik krijg sinds de update de volgende melding:[Afbeelding]
Iemand enig idee wat dit betekend?
Vandaag een reactie gehad van Twan dat dit in de volgende firmware release (1.4.3) opgelost moet worden. Als alles mee zit wordt deze versie van de firmware donderdag/vrijdag uitgebracht.
Dat is eerder uitgelegd, het is een melding die met 1.4.1 geintroduceerd is en ten onrechte als fout bestempeld. Het wil zeggen dat sessy zich losgekoppeld heeft, zodat de omvormer electronica geen energie meer gebruikt. De dongle wordt uit de sessy zelf gevoed.RS83 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:42:
Ik krijg sinds de update de volgende melding:[Afbeelding]
Iemand enig idee wat dit betekend?
Goedenavond, sinds maandag 2 sessy's draaien en dan vind ik dit wel een prettig forum. Vooralsnog vooral aan het ontdekken en het werkt nog niet foutloos. Maar heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen. Ik heb wat problemen met de portal. Zo af en toe geen verbinding melding. Vandaag hebben ze dan ook bijna niks gedaan. Eigenlijk pas toen ik thuis rechtstreeks op de accu's ben ingelogd en de modus op dynamisch had gezet gingen ze ontladen. 1 accu gaat bijna leeg. De andere blijft op ongeveer 16 procent staan. Morgen maar weer even afwachten en dan dit weekend eens rustig door dit forum bladeren.
Ah! Dat had ik dus niet gezien, dat verklaart het prijsverschil wel.
En een bms, battery management system, dat er voor zorgt dat alle accu's hetzelfde laadniveau hebben en foute cellen identificeert.JeroenH schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:31:
[...]
Ah! Dat had ik dus niet gezien, dat verklaart het prijsverschil wel.
Je moet echt weten wat je doet als je hiermee zelf gaat knutselen.
Hier weer iets nieuws gezien...
:fill(white):strip_exif()/f/image/G5OMGV6sUBI6mEbnjSHwwwe8.png?f=user_large)
Ik zie nu in de logging dat die dus tussen 23:59 en 0:00 even naar 0 Watt gaat...
:fill(white):strip_exif()/f/image/hbARLJ4rrO2ANWkM3BD8LmNK.png?f=user_large)
Hebben meer Tweakers hier last van?
:fill(white):strip_exif()/f/image/G5OMGV6sUBI6mEbnjSHwwwe8.png?f=user_large)
Ik zie nu in de logging dat die dus tussen 23:59 en 0:00 even naar 0 Watt gaat...
:fill(white):strip_exif()/f/image/hbARLJ4rrO2ANWkM3BD8LmNK.png?f=user_large)
Ik heb exact hetzelfde probleem met 1 Sessy. Hoop dat ze dit snel oplossen want nu staat die Sessy zo goed als helemaal niks te doen omdat constant deze melding voorbij komt.Arnold79 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:20:
[...]
Ik heb deze melding ook en bij mij ligt dit aan de wisselingen van de frequentie van het stroomnet. Na status overfrequency (kort of lang) gaat de Sessy een tijdje in Standby. Mijn Sessy doet het slechts enkele uren per dag, de rest van de tijd staat deze stil in verband met overfrequency.
Vandaag een reactie gehad van Twan dat dit in de volgende firmware release (1.4.3) opgelost moet worden. Als alles mee zit wordt deze versie van de firmware donderdag/vrijdag uitgebracht.
Niet gecontroleerd, maar op zich correct. De software heeft kennelijk geen rekening gehouden met de bedoeling van deze combinatie van getallen, dat hij continu moet draaien.DJP! schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hebben ze vast zo opgelost, gewoon een vinkje maken of een controle doen dat als er 00:00 - 23:59 staat dat het waarschijnlijk de hele dag is.rene037 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:21:
[...]
Niet gecontroleerd, maar op zich correct. De software heeft kennelijk geen rekening gehouden met de bedoeling van deze combinatie van getallen, dat hij continu moet draaien.
Snap ik, een kast met alleen een paar grote accucellen er in is nogal wat anders dan een compleet functionele thuisbatterij met alle benodigde hard- en software daaromheen, zoals een Sessy.rene037 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:50:
En een bms, battery management system, dat er voor zorgt dat alle accu's hetzelfde laadniveau hebben en foute cellen identificeert.
Je moet echt weten wat je doet als je hiermee zelf gaat knutselen.
Volgens mij zit er wel een BMS in, iets zal die batterijen moeten opladen en ontladen en er zorg voor moeten dragen dat de boel niet "ontploft". Ik denk eerder dat je gewoon alleen een omvormer mist.JeroenH schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:39:
[...]
Snap ik, een kast met alleen een paar grote accucellen er in is nogal wat anders dan een compleet functionele thuisbatterij met alle benodigde hard- en software daaromheen, zoals een Sessy.
En oplader, omvormer, controller, en connectiviteit... (en waarschijnlijk een blusser etc)Sicos schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:57:
Volgens mij zit er wel een BMS in, iets zal die batterijen moeten opladen en ontladen en er zorg voor moeten dragen dat de boel niet "ontploft". Ik denk eerder dat je gewoon alleen een omvormer mist.
Het is gewoon een heel ander product, en dat had ik over het hoofd gezien.
Inderdaad! Goed gezien.DJP! schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:10:
:strip_exif()/f/image/IR6Ju3IMWBGUXfYsMRYLQ5RF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat dat normaal is. Dat is de dagteller naar mijn bescheiden mening. Heb nog geen sessie, maar dit doen mijn zonnepanelen ook exact hetzelfde.
:strip_exif()/f/image/7S2AQL82KhEHtNVeqNYQDcSy.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds kort hier HA, een vriend heeft dat aangelegd. Super om dingen te volgen. Zelf doen is voor mij een brug te ver.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Zit er in een Sessy een blusser eigenlijk?
JeroenH schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:02:
[...]
En oplader, omvormer, controller, en connectiviteit... (en waarschijnlijk een blusser etc)
Het is gewoon een heel ander product, en dat had ik over het hoofd gezien.
Ik heb ergens een foto zien staan van iemand die op tafel de binnenkant van de Sessy heeft gefotografeerd en volgens mij zag ik dit ding daar in zitten --> https://www.firepro.com/en/products/cylindrical-generatorsMr_thebrown schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:28:
Zit er in een Sessy een blusser eigenlijk?
[...]
Edit: Dit is die foto --> https://tweakers.net/i/SK...lbptfQTo.jpg?f=user_large
Geen idee alleen hoe dat precies werkt.
[ Voor 28% gewijzigd door Sicos op 06-07-2023 09:40 ]
Dit soort Batterij oplossingen (ook de Alibaba versions) hebben juist wel het BMS gedeelte op hun Batterij pack zitten (uitleesbaar met USB off RS4xx maar geen Omvormer/lader ectJeroenH schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:39:
[...]
Snap ik, een kast met alleen een paar grote accucellen er in is nogal wat anders dan een compleet functionele thuisbatterij met alle benodigde hard- en software daaromheen, zoals een Sessy.
Denk wel dat je gelijk hebt als ik het zo zie. Dat wist ik niet!
Sicos schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:34:
[...]
Ik heb ergens een foto zien staan van iemand die op tafel de binnenkant van de Sessy heeft gefotografeerd en volgens mij zag ik dit ding daar in zitten --> https://www.firepro.com/en/products/cylindrical-generators
Klopt inderdaad.Mr_thebrown schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:42:
Denk wel dat je gelijk hebt als ik het zo zie. Dat wist ik niet!
[...]
Hierbij nog een iets scherpere foto:
:strip_exif()/f/image/IOAT91x8V1X01Y7t1Cne48ua.jpg?f=fotoalbum_large)
Brandblus oplossing tbv van kleine ruimte's (in een gesloten kast)Sicos schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:34:
[...]
Ik heb ergens een foto zien staan van iemand die op tafel de binnenkant van de Sessy heeft gefotografeerd en volgens mij zag ik dit ding daar in zitten --> https://www.firepro.com/en/products/cylindrical-generators
wordt geaktieveerd als de temperatuur te hoog wordt
De meeste brandblus oplossingen werken met een of een combinatie van de volgende dingen
Door de warmte van de haard op te nemen en zo af te koelen. (water, gevaarlijk bij electra)
Door de brandstoftoevoer te verminderen of af te sluiten. (lukt vaak niet)
Door u zuurstof te ontnemen of onder een bepaalde grens te brengen. (schuim, chemische (verleden PFAS)
Deze oplossing blust branden op moleculair niveau door de chemische kettingreactie bij de brandhaard te verstoren zonder deze van zuurstof te beroven.
Zou voor als je meer wilt weten deze paginia maar eens lezen https://www.firepro.com/d...nterdr%C3%BCckung-technik.
Gaat denk hier te ver.:)
Het is goed dat Roeland en Twan hier aan gedacht hebben.
Misschien is het wel wettelijk verplicht. Ik neem aan dat ze ook een CE keurmerk nodig hebben gehad bij het op de markt brengen van het Sessy product. Het is niet zoals de troep van AliExpres waar ze ook het CE keurmerk op een electrisch artikel zetten maar de C en E verder uit elkaar zetten zodat het niet het officiele logo is maar mensen dat wel denken.
Vaak zetten ze het juist dichter bij elkaar 
Maar ook belangrijk: CE is geen keurmerk! Het is een zelfverklaring van de fabrikant dat het product aan alle toepassellijke normen voldoet. Zie ook Wikipedia: CE-markering
Maar ook belangrijk: CE is geen keurmerk! Het is een zelfverklaring van de fabrikant dat het product aan alle toepassellijke normen voldoet. Zie ook Wikipedia: CE-markering
Weer iets geleerdZr40 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:21:
Vaak zetten ze het juist dichter bij elkaar
Is hier eigenlijk al wetgeving over waar accu’s wel en niet geplaatst mogen worden?
Mooier zou misschien zijn met twee timers?
1. wanneer mag Sessy wel of niet laden
2. wanneer mag Sessy wel of niet ontladen
Ik heb over plaatsing nog niets gevonden, je zult je aan de NEN moeten houden van thuis installatie's maar verder weinigDeKoetsier schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:19:
Is hier eigenlijk al wetgeving over waar accu’s wel en niet geplaatst mogen worden?
Het meeste gevonden advies is : Een thuisbatterij plaats je meestal in de garage of berging.
Maar bij mij hangt hij op de 2de vliering naast de omvormers van de PV installatie
Was zou aan het zoeken vond wel het volgende omtrend het melden van een thuis batterij bij je netprovider
Op de site van : https://www.thuisbatterij-expert.nl/wetgeving
Je moet een thuisbatterij aanmelden bij je netbeheerder voor je deze gebruikt. Dit geldt voor elke thuisbatterij die is aangesloten op het stroomnet (vanaf een vermogen van 0,8 kWh).
Via Energieleveren.nl kan je nu enkel een thuisaccu aanmelden als je die combineert met een zonnepanelen-installatie, maar later in 2022 zal je ook individuele thuisbatterijen kunnen aanmelden.
Volgens de site van : https://energieleveren.nl/faq
Staat het volgende:
Welke verplichting ken ik vanuit wetgeving?
Per 27 april 2019 kent de netcode RfG een registratieplicht voor aangeslotenen in Nederland voor alle typen productie-installaties (Type A t/m D); iedereen die energie gaan leveren aan het net, is verplicht zijn installatie aan te melden op www.energieleveren.nl.
Per 27 april 2021 kent de aangeslotene de plicht om aan te tonen dat de omvormer van de productie-installatie aan de juiste certificering voldoet.
Moet ik een certificaat van mijn elektriciteitsopwekker overleggen?
Per 26 mei 2020 worden merk en type van de omvormer als vorm van certificering reeds uitgevraagd op www.energieleveren.nl. Er hoeft geen conformiteitscertificaat te worden overlegd.
Wellicht kan Roeland of Twan hier nog wat over vermelden met hun contacten ten tijde van het certificeren.
Bij installatie heb ik er geen informatie van ontvangen.
[ Voor 10% gewijzigd door psdata op 06-07-2023 11:43 ]
Dan kunnen we het beter gewoon nog luxer maken en een soort scheduler toevoegen. In principe stelt dat ook niet zo heel veel voor software technisch. Je vult gewoon een array met waarden wanneer iets wel of niet mag.Luke the Duke schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:24:
[...]
Mooier zou misschien zijn met twee timers?
1. wanneer mag Sessy wel of niet laden
2. wanneer mag Sessy wel of niet ontladen
Maar goed er zit ook een API mode in de Sessy's en dan kan je laten en doen wat je wilt vanuit bijvoorbeeld Home Assistant maar dan zal je wel iets zelf moeten bouwen of hopen dat iemand anders het voor je doet.
Zie ik hier ook!DJP! schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:10:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Mpkj5ciE9Z47NZPFxlnGj722.png?f=user_large)
@Twan_V is dit al bij jullie bekend?
algemaakt natuurlijkSicos schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:56:
[...]
Dan kunnen we het beter gewoon nog luxer maken en een soort scheduler toevoegen. In principe stelt dat ook niet zo heel veel voor software technisch. Je vult gewoon een array met waarden wanneer iets wel of niet mag.
Maar goed er zit ook een API mode in de Sessy's en dan kan je laten en doen wat je wilt vanuit bijvoorbeeld Home Assistant maar dan zal je wel iets zelf moeten bouwen of hopen dat iemand anders het voor je doet.
in HA kun je een local calender daarvoor gebruiken.
In automation kun je een actie laten uitvoeren op begin of eind tijd van de gebeurtenis.
Verder zet ik in de omschrijving laden of ontladen.
1000 Mensen 1000 Wensen, Ik denk dat Sessy alles kan programeren maar dat gaat een hoop tijd kosten. Tijd die ze volgens mij op dit moment beter aan urgente dingen kunnen besteden. Liever de basis functies super goed en stabiel dan allemaal functies die half werken. Dankzij de open modbus kun je zelf via Domotica ook alles zelf aansturen als je wilt.Sicos schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:56:
[...]
Dan kunnen we het beter gewoon nog luxer maken en een soort scheduler toevoegen. In principe stelt dat ook niet zo heel veel voor software technisch. Je vult gewoon een array met waarden wanneer iets wel of niet mag.
@PimDoos ik heb de feature request vanmorgen ingediend bij Sessy
@PimDoos Wat is je y-as hier? Setpoint? Wat gek dat ie om 00:00 ineens zo uitschiet omhoog, om daarna terug te vallen en langzaam op te kruipen..PimDoos schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:09:
[...]
Zie ik hier ook!
[Afbeelding]
@Twan_V is dit al bij jullie bekend?
Hou er rekening mee dat het setpoint van de Sessy gecorrigeerd moet worden met het 'verlies'. Dus als de P1 meter aangeeft 100W verbruik en de Sessy wil 0 op de meter houden, dan zal het setpoint van de Sessy rond de 140W moeten komen.niels.p schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:22:
[...]
@PimDoos Wat is je y-as hier? Setpoint? Wat gek dat ie om 00:00 ineens zo uitschiet omhoog, om daarna terug te vallen en langzaam op te kruipen..
Ik vermoed dat de Sessy een klein beetje moet 'leren' hoeveel verlies er is in de kabels en de omvormer, dus ik denk dat bij het aanschakelen er iets te veel wordt geleverd en daarna met delta's op en neer geschaald wordt om 0 op de meter te bereiken.
Daar ben ik het volledig mee eens (dat ze eerst de basis functies stabiel maken). Ik heb nog een accu die niks doet vanwege de overfrequency "bug" dus ik zit al met smart op de oplossing daarvoor te wachten.DJP! schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:20:
[...]
1000 Mensen 1000 Wensen, Ik denk dat Sessy alles kan programeren maar dat gaat een hoop tijd kosten. Tijd die ze volgens mij op dit moment beter aan urgente dingen kunnen besteden. Liever de basis functies super goed en stabiel dan allemaal functies die half werken. Dankzij de open modbus kun je zelf via Domotica ook alles zelf aansturen als je wilt.
@PimDoos ik heb de feature request vanmorgen ingediend bij Sessy
Werken met Home Assistant lukt me vrij aardig maar hoe dit werkt heb ik geen idee. Zou je eens een keertje een voorbeeld kunnen posten?Tazzios schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:15:
[...]
algemaakt natuurlijk![]()
in HA kun je een local calender daarvoor gebruiken.
In automation kun je een actie laten uitvoeren op begin of eind tijd van de gebeurtenis.
Verder zet ik in de omschrijving laden of ontladen.
Helemaal waar natuurlijk maar als Sessy volume wil draaien, dan zullen ze ook de "gewone" man, die voornamelijk met min of meer standaard oplossingen wil werken, optimaal moeten ondersteunen. Als hun target beperkt zou zijn tot alleen hardcore hobbyisten dan houdt het snel op lijkt me.DJP! schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:20:
[...]Tijd die ze volgens mij op dit moment beter aan urgente dingen kunnen besteden. Liever de basis functies super goed en stabiel dan allemaal functies die half werken. Dankzij de open modbus kun je zelf via Domotica ook alles zelf aansturen als je wilt.
Paar dagen geleden is mijn Sessy ook geïnstalleerd.
ik kan alleen maar zeggen dat ik positief ben...alles werkt naar behoren vermogen op maximaal gezet en inderdaad ik hoor de fan draaien maar niet storend. bij mij hangt hij ook nog in een bijhokje naast de hal maar totaal geen last van.
Ik draai eerst nog even standaard in de NOM fase...en werkt prima.
Bij de verbruiksmeter heb ik geen data...hoe kan ik dit toevoegen?
ik kan alleen maar zeggen dat ik positief ben...alles werkt naar behoren vermogen op maximaal gezet en inderdaad ik hoor de fan draaien maar niet storend. bij mij hangt hij ook nog in een bijhokje naast de hal maar totaal geen last van.
Bedoel je het online portal? Daar moet je namelijk je verbruiksmeter (P1 dongle) apart toevoegen. Het een en ander staat uitgelegd op www.sessy.nl/handleidingen en dan even klikken op Portal registratie.Michel242186 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:37:
Paar dagen geleden is mijn Sessy ook geïnstalleerd.
ja dat bedoel ik maar ik zie het niet staan in de handleiding...DJP! schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:37:
[...]
Bedoel je het online portal? Daar moet je namelijk je verbruiksmeter (P1 dongle) apart toevoegen. Het een en ander staat uitgelegd op www.sessy.nl/handleidingen en dan even klikken op Portal registratie.
ik zie bij instellingen wel verbruikersmeter staan maar kan daar niks invullen.
[ Voor 9% gewijzigd door Michel242186 op 06-07-2023 16:52 ]
Bij stap 4 moet je zowel de Sessy Dongle als de P1 dongle toevoegen, dit doe je door het serie nummer toe te voegen. Mocht het zelf niet lukken kun je het beste even Sessy bellen of mailen.
Je maakt eerst een account aan voor het portaal en als je bent ingelogd dan zie je een plus teken staan. Als je daar op klikt dan kan je je sessy toevoegen. Je kan de code handig toevoegen of als je bent ingelogd de QR code scannen.
[ Voor 14% gewijzigd door Sicos op 06-07-2023 16:57 ]
ha ik snap het maar heb de sessy al toegevoegd...zou ik hem kunnen wissen en weer toevoegen?DJP! schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:55:
Bij stap 4 moet je zowel de Sessy Dongle als de P1 dongle toevoegen, dit doe je door het serie nummer toe te voegen. Mocht het zelf niet lukken kun je het beste even Sessy bellen of mailen.
Je moet de "qr" code van je p1 dongele ook toevoegen nadat je die van je sessy hebt gedaan.Michel242186 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:59:
[...]
ha ik snap het maar heb de sessy al toegevoegd...zou ik hem kunnen wissen en weer toevoegen?
Zie handleiding.
bedankt voor de hulp ik heb het niet goed gelezen staat duidelijk in de handleiding.psdata schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:31:
[...]
Je moet de "qr" code van je p1 dongele ook toevoegen nadat je die van je sessy hebt gedaan.
Zie handleiding.

is nu gelukt.
[ Voor 3% gewijzigd door Michel242186 op 06-07-2023 17:54 ]
Zojuist klaar met de bedrading intern. Wordt de nieuwe verdeler op de vliering naast de PV's omvormers en de sessy's.
:strip_exif()/f/image/0KNpyqn63d7zCfvVjEeIMMvq.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbereiding getroffen voor meer sessy's
Van het weekend gaat het spul effe uit. Nu nog effe onder test op werkbank.
:strip_exif()/f/image/0KNpyqn63d7zCfvVjEeIMMvq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 06-07-2023 17:47 ]
calender installeren:Sicos schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:00:
[...]
Werken met Home Assistant lukt me vrij aardig maar hoe dit werkt heb ik geen idee. Zou je eens een keertje een voorbeeld kunnen posten?
https://www.home-assistant.io/integrations/local_calendar/
Externe caldav kalender zou ook kunnen.
automation
Voorbeelden: https://www.home-assistan...tions/calendar#automation
Automation code die ik zelf gebruik voor laden ontladen en uitzetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| alias: "Sessy kalender " description: laden en ontladen volgens de kalender trigger: - platform: calendar event: start offset: "0:0:0" entity_id: calendar.sessy - platform: calendar event: end offset: "0:0:0" entity_id: calendar.sessy condition: [] action: - if: - "{{ trigger.event == 'start' }}" then: - if: - condition: state entity_id: calendar.sessy attribute: description state: ontladen then: - device_id: e7afdb4ab9e2988826660738c0cc22c9 domain: number entity_id: number.sessy_deem_power_setpoint type: set_value value: 1000 else: - device_id: e7afdb4ab9e2988826660738c0cc22c9 domain: number entity_id: number.sessy_deem_power_setpoint type: set_value value: -1000 else: - device_id: e7afdb4ab9e2988826660738c0cc22c9 domain: number entity_id: number.sessy_deem_power_setpoint type: set_value value: 0 mode: single |
Kan vast mooier zoals summary attribute gebruiken voor laden/ontladen en description dan gebruiken voor het aantal watt.
Leuk om te zien, ik heb de boel min of meer gelijkmatig verdeeld. Een groepenkast beneden en onderstaande hangt boven op zolder zodat ik niet constant kabels naar beneden hoefde te trekken en ook de groepenkast zat daar zo ie zo al helemaal vol. Tussen beide groepenkasten zit een 3 fase 6mm2 dus meer dan genoeg om al het vermogen er doorheen te krijgen. Moet alleen de digitale KW meter nog een keer vervangen want die kan alleen maar optellen en nu lijkt het alsof je extra veel verbruikt omdat het er op de heen en terug weg doorheen gaat. Maar gebruik hem nu eigenlijk alleen maar om te zien of er activiteit is op 1 van de 3 fases.psdata schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:46:
Zojuist klaar met de bedrading intern. Wordt de nieuwe verdeler op de vliering naast de PV's omvormers en de sessy's.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/x0iQ8aImlwGA8ikLovHMUSj2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Sicos op 06-07-2023 18:56 ]
Hier een wat vollediger plaatje. Wat je ziet is volgens mij de NOM coordinator die Sessy op/af regelt tot het netto vermogen op de meter weer op 0 staat. Het initieel gevraagde vermogen is 90W, maar de omvormer lijkt met iets meer te starten. Binnen 2 minuten staat de meter weer nagenoeg op 0W. De piek die je daarna ziet is van de koelkast die inschakelt.niels.p schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:22:
[...]
@PimDoos Wat is je y-as hier? Setpoint? Wat gek dat ie om 00:00 ineens zo uitschiet omhoog, om daarna terug te vallen en langzaam op te kruipen..
/f/image/mDVKY4PBH2HcVuzGzTG5Y82Z.png?f=fotoalbum_large)
Ik had dat stuk over aanmelden ook online pas gelezen; geregistreerd en binnen een dag een bevestiging van de netbeheerder en een eigen ean codepsdata schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:35:
[...]
Ik heb over plaatsing nog niets gevonden, je zult je aan de NEN moeten houden van thuis installatie's maar verder weinig
Het meeste gevonden advies is : Een thuisbatterij plaats je meestal in de garage of berging.
Maar bij mij hangt hij op de 2de vliering naast de omvormers van de PV installatie
Was zou aan het zoeken vond wel het volgende omtrend het melden van een thuis batterij bij je netprovider
Op de site van : https://www.thuisbatterij-expert.nl/wetgeving
Je moet een thuisbatterij aanmelden bij je netbeheerder voor je deze gebruikt. Dit geldt voor elke thuisbatterij die is aangesloten op het stroomnet (vanaf een vermogen van 0,8 kWh).
Via Energieleveren.nl kan je nu enkel een thuisaccu aanmelden als je die combineert met een zonnepanelen-installatie, maar later in 2022 zal je ook individuele thuisbatterijen kunnen aanmelden.
Volgens de site van : https://energieleveren.nl/faq
Staat het volgende:
Welke verplichting ken ik vanuit wetgeving?
Per 27 april 2019 kent de netcode RfG een registratieplicht voor aangeslotenen in Nederland voor alle typen productie-installaties (Type A t/m D); iedereen die energie gaan leveren aan het net, is verplicht zijn installatie aan te melden op www.energieleveren.nl.
Per 27 april 2021 kent de aangeslotene de plicht om aan te tonen dat de omvormer van de productie-installatie aan de juiste certificering voldoet.
Moet ik een certificaat van mijn elektriciteitsopwekker overleggen?
Per 26 mei 2020 worden merk en type van de omvormer als vorm van certificering reeds uitgevraagd op www.energieleveren.nl. Er hoeft geen conformiteitscertificaat te worden overlegd.
Wellicht kan Roeland of Twan hier nog wat over vermelden met hun contacten ten tijde van het certificeren.
Bij installatie heb ik er geen informatie van ontvangen.
@PimDoos bedankt voor het ‘hele plaatje’. Mooi om te zien zo.PimDoos schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:50:
[...]
Hier een wat vollediger plaatje. Wat je ziet is volgens mij de NOM coordinator die Sessy op/af re...
Ik heb deze week het sessy-vragen formulier voor de plaatsing ingevuld, dus zal binnenkort wel een datum krijgen
Door jouw HA plugin wel serieus aan het overwegen om van Domoticz op HA over te stappen.
Ik merk ook dat sinds 1.4.2 de Sessy wat harder laad en ontlaadt. Voor de update was het ontladen rond de 1550W, vandaag heb ik een paar pieken gezien van rond de 1640W. Zelfde met het laden, hier zit ook een kleine verbetering in. Zouden ze bij Sessy toch wat meer hebben aangepast dan wat er in de release notes staat?
De nieuwe instellingen voor maximaal geluidsniveau is super fijn. Bedankt Sessy!
Mooi kastje, maar ik zie wel dat je van Chinees houd, en dan bedoel ik geen babi pangang 🙃psdata schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:46:
[Afbeelding]
Ik hou ook van chinees, maar niet in een onderverdeler. Dit wordt mijn onderverdeler voor de Sessy's.Stokertje schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:01:
[...]
Mooi kastje, maar ik zie wel dat je van Chinees houd, en dan bedoel ik geen babi pangang 🙃
:strip_exif()/f/image/THMYJFHiw2rFrSvefPs4dTU0.jpg?f=fotoalbum_large)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8