Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
psdata schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:46:
Zojuist klaar met de bedrading intern. Wordt de nieuwe verdeler op de vliering naast de PV's omvormers en de sessy's.
[Afbeelding]

Voorbereiding getroffen voor meer sessy's
Van het weekend gaat het spul effe uit. Nu nog effe onder test op werkbank.
Mooie collectie aan Aliexpress electronica…

Die 1DIN alamats zijn iig niet toegestaan en die zijn dan nog van het minst ongerenommeerde merk… Buiten de Eastron natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-07-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25
PimDoos misschien dat jij dit wel weet als Home Assistant export.

Ik heb voor mijn 3 accu's deze sensors aangemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gxrW4NmVnMn8eQz9qBytfXyEao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Pcs7p6SEV4JddE5bQ7D1sQE.png?f=fotoalbum_large

Maar toch verschijnenen ze niet hier als ik ze wil toevoegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJmSN9yyIPgTV9PltrjvA_GuHEQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UwOdQ4t3gS8yKLzgGfw8rhVx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
psdata schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:46:
Zojuist klaar met de bedrading intern. Wordt de nieuwe verdeler op de vliering naast de PV's omvormers en de sessy's.
[Afbeelding]

Voorbereiding getroffen voor meer sessy's
Van het weekend gaat het spul effe uit. Nu nog effe onder test op werkbank.
Ohh hier krijg ik de kriebels van, zoals @John245 al zei zou ik dat niet gebruiken in een groepenkast...
(hoewel die Tongou ALS prima spul is)
bbbrumbrum schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:12:
[...]
Mooie collectie aan Aliexpress electronica…

Die 1DIN alamats zijn iig niet toegestaan en die zijn dan nog van het minst ongerenommeerde merk… Buiten de Eastron natuurlijk.
Waarom zou je 1DIN alamat niet mogen gebruiken? Als het maar 1P+N is minimaal maakt module breedte niks uit dacht ik ?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Sicos schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:43:
PimDoos misschien dat jij dit wel weet als Home Assistant export.

Ik heb voor mijn 3 accu's deze sensors aangemaakt

[Afbeelding]

Maar toch verschijnenen ze niet hier als ik ze wil toevoegen

[Afbeelding]
Laat maar, blijkbaar moet er eerst wat data door een Sensor heen gaan voordat deze getoond wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:46
Jazsie schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:55:
[...]

Ohh hier krijg ik de kriebels van, zoals @John245 al zei zou ik dat niet gebruiken in een groepenkast...

[...]

Waarom zou je 1DIN alamat niet mogen gebruiken? Als het maar 1P+N is minimaal maakt module breedte niks uit dacht ik ?
Ik denk niet dat de breedte het probleem is maar volgens mij zijn ze spannings afhankelijk en dat mag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
DJP! schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:01:
[...]

Ik denk niet dat de breedte het probleem is maar volgens mij zijn ze spannings afhankelijk en dat mag niet.
Spanningsafhankelijk inderdaad, ze hebben spanning nodig om te kunnen werken, volgens mij iets van 50-80V. Als er een probleem is in de installatie waardoor de spanning op de automaat lager is dan kan het zijn dat deze niet meer werkt ondanks dat er een gevaarlijke situatie zich voordoet.

Of het niet mag weet ik niet zeker, maar onverstandig is het wel. Elektramat verkoopt het wel aan de lopende band, dus echt verboden voor installatie zal het wel niet zijn, maar toch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:43
Sicos schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:59:
[...]
Laat maar, blijkbaar moet er eerst wat data door een Sensor heen gaan voordat deze getoond wordt.
Klopt, ze verschijnen pas in het dashboard als er statistics gegenereerd zijn voor deze sensors. Dat gebeurt als er minimaal twee datapunten ontvangen zijn en er minimaal 5 minuten voorbij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
Ahh @DJP! & @Stokertje, weer wat geleerd :).

Er werd specifiek 1DIN genoemd vandaar dus de gedachte dat het om het formaat ging ipv de technische specificaties van deze alamat...

En nu weer ontopic...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:57
Invoer sensor
test charg nr 1
Integratie methode

k (kilo)
Tijdseenheid
Uren
Had het zelfde probleem ,ik denk dat de truc in de modus k en Uren eenheden zit ,opbrengst is in W en bij batterij invoer kunnen je deze eenheid niet toevoegen
door bij tijdseenheid UREN te selecteren lukte het
heb nog maar 1 dag ervaring er mee
wel na instelling van de Helper even HA herstarten soms 2 uur wachten
dus
-Riemann som integrale sensor toevoegen
- Integratie methode
Trapeziumregel
Metrisch voorvoegsel
k (kilo)
Tijdseenheid
Uren
moet wel 2 keer Helper aan maken voor Charged en Discharged
lees wel op dat het blijft lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

En er komt weer een nieuwe update aan :)
Zie hem hier zelf nog niet, maar zal snel komen. Zeker erg benieuwd naar de Overfrequency melding. Waar de helft last van mijn Sessy's last van heeft.

Er staat weer een update klaar voor de Sessy🎉

Nieuwe features
Inzien wifi wachtwoord – In de netwerk setup van de dongels is het nu mogelijk om het wachtwoord te bekijken, dit helpt bij het configureren van de dongels.

Verbeteringen
Overfrequency melding – We hebben een aantal meldingen ontvangen dat Sessy in stand-by blijft door de melding “overfrequency”. Door ruis op het net kan de frequentie moeilijk te bepalen zijn. Het algoritme is verbeterd waardoor Sessy stabieler meet. Dit vermindert het aantal onjuiste 'overfrequency' meldingen, waardoor Sessy het beter doet.
Stroombegrenzing van de groep – Wanneer Sessy op de groep van de zonnepanelen is aangesloten houdt Sessy in de modi “nul op de meter” en “dynamisch” rekening met het geleverde mogen van de zonnepanelen. Nu houdt Sessy ook in de “open modus” rekening met het vermogen van de zonnepanelen.
Onjuist zonnepanelen vermogen – Recent is de meetnauwkeurigheid van de zonnepanelen aansluiting verbeterd. Het gevolg is dat er Sessy’s zijn die een zeer minimale stroom meten, dit komt door natuurlijke afwijkingen in de elektronica. Deze onjuiste meting is opgelost door een periode kalibratie toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Mister I schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:31:
En er komt weer een nieuwe update aan :)
Zie hem hier zelf nog niet, maar zal snel komen. Zeker erg benieuwd naar de Overfrequency melding. Waar de helft last van mijn Sessy's last van heeft.

Er staat weer een update klaar voor de Sessy🎉

Nieuwe features
Inzien wifi wachtwoord – In de netwerk setup van de dongels is het nu mogelijk om het wachtwoord te bekijken, dit helpt bij het configureren van de dongels.

Verbeteringen
Overfrequency melding – We hebben een aantal meldingen ontvangen dat Sessy in stand-by blijft door de melding “overfrequency”. Door ruis op het net kan de frequentie moeilijk te bepalen zijn. Het algoritme is verbeterd waardoor Sessy stabieler meet. Dit vermindert het aantal onjuiste 'overfrequency' meldingen, waardoor Sessy het beter doet.
Stroombegrenzing van de groep – Wanneer Sessy op de groep van de zonnepanelen is aangesloten houdt Sessy in de modi “nul op de meter” en “dynamisch” rekening met het geleverde mogen van de zonnepanelen. Nu houdt Sessy ook in de “open modus” rekening met het vermogen van de zonnepanelen.
Onjuist zonnepanelen vermogen – Recent is de meetnauwkeurigheid van de zonnepanelen aansluiting verbeterd. Het gevolg is dat er Sessy’s zijn die een zeer minimale stroom meten, dit komt door natuurlijke afwijkingen in de elektronica. Deze onjuiste meting is opgelost door een periode kalibratie toe te voegen.
Ik hoop inderdaad dat die overfrequency fout is opgelost. Ik heb echt 1 Sessy die gewoon 99,9% van de tijd niks doet door die melding.

Ik zie de nieuwe update overigens ook nog niet. Laatste is hier 1.4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Ze hebben zo te zien ook wat bugs opgelost in de portal zelf. Eerst zag ik bij Sessy configuraties alleen maar het vermorgen van de groep staan en verder niks. Nu klopt die informatie ook allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 19:36
Mooi om alle activiteit in deze groep te zien. Het is echt te merken dat de uitrol verder gaat en er steeds meer mensen kunnen testen, bijdragen en onderling helpen.
Na komende week zijn wij aan de beurt om 2 Sessy's geïnstalleerd te krijgen.
Weet iemand of er al gewerkt wordt aan een app op Android en iPhone? Zou op zich ook mooi zijn.
Wij hebben geen HA, wel Homey, maar nog de "oude" variant die dus nog niet werkt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
He Sessy eigenaaren, ik heb een hulpvraag aan voornamelijk iedereen die last heeft (gehad) van de overfrequency melding:

Als je data hebt van de gemeten frequentie bij firmware versie <1.4.2 en nu data genereert van de gemeten frequentie met firmware versie 1.4.3 kun je ons helpen. Ik zou graag grafieken ontvangen van voor en ná de update, deze mag je sturen naar info@sessy.nl

Wij gaan dit analyseren en nog aan de slag met een volgende verbetering!

Dank alvast voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
HaraldBou schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:42:
Mooi om alle activiteit in deze groep te zien. Het is echt te merken dat de uitrol verder gaat en er steeds meer mensen kunnen testen, bijdragen en onderling helpen.
Weet iemand of er al gewerkt wordt aan een app op Android en iPhone? Zou op zich ook mooi zijn.
Wij hebben geen HA, wel Homey, maar nog de "oude" variant die dus nog niet werkt.
Voor zover ik weet is er geen app maar je kan in principe de portals van Sessy zelf (die van de dongles en portal.sessy.nl) prima op je telefoon bekijken.

Van Home Assistant is wel een app maar dan heb je ook een lokaal servertje nodig waarop HA staat. Dit kan bijvoorbeeld een Rasberry PI of een Windows PC zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Sicos op 07-07-2023 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 07:42
@Twan_V wanneer gaat de "bug" eruit dat 100 procent geladen, geen 100% meer aangeeft?
Na een keer volledig leeg gemaakt te hebben en nu weer een week vol, geeft de batterij opnieuw maar 97% aan bij volledig opgeladen, en dat wordt elke dag minder..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Twan_V schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:55:
He Sessy eigenaaren, ik heb een hulpvraag aan voornamelijk iedereen die last heeft (gehad) van de overfrequency melding:

Als je data hebt van de gemeten frequentie bij firmware versie <1.4.2 en nu data genereert van de gemeten frequentie met firmware versie 1.4.3 kun je ons helpen. Ik zou graag grafieken ontvangen van voor en ná de update, deze mag je sturen naar info@sessy.nl

Dat is nog geen 1.4.3 zie is dat vanwege dat nieuwe "load verdelings mechanisme"" bij het updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Komt nu net toevallig versie 1.4.3 binnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier komt die nu ook binnen. Ik heb weinig last van de overfrequency maar ik log hier wel de data van de Sessy en ook de data van de kWh meter voor de Sessy. Ik zal over een paar dagen even een datadump maken en mailen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Nou dat gaat meteen goed met de 1.4.3 versie.
Alle Sessy's beginnen in de ROI modus meteen op te laden momenteel. Dat heb ik nog niet gezien. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzLkxEdnAHp2A1ol-OEZudxNrFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U2ZXeOXZaaUXbeJZdFRHXl5K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Bijna 10kW dat tikt tenminste wat aan om de spanning op het net naar beneden te krijgen (y)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:44
HaraldBou schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:42:
De Homey app is out of the box beschikbaar op iOS en Android. Nu heb je voor Sessy nog een Homey Pro nodig. Deze werkt overigens ook met de 'oude' Homey's uit 2016 en 2019.

Maar het plan is om ook Homey (cloud) te gaan ondersteunen. Die is tot 5 apparaten helemaal gratis te gebruiken. Dus dan krijgt iedereen een top iOS en/of Android app ter beschikking om zijn Sessy te monitoren en te besturen.
o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56

ThaDude

Hang Loose

Is er nog een bepaalde update volgorde? Eerst de dongel dan sessy of visa versa? Iemand?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-09 09:24
ThaDude schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:01:
Is er nog een bepaalde update volgorde? Eerst de dongel dan sessy of visa versa? Iemand?
Maakt volgens mij niks uit.

Top trouwens dat er al weer zo snel een nieuwe firmware is uitgebracht. Chapeau!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Twan_V schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 13:55:

Hierbij alvast de eerste verschillen duidelijk zichtbaar na de update van vanmiddag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KI94E96XagIGGYuU9g9qLbOwOB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KjTJ1M0ptHUZcKus8b4Ppje1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
Mister I schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:53:
[...]

Hierbij alvast de eerste verschillen duidelijk zichtbaar na de update van vanmiddag.

[Afbeelding]
Hier lijkt het beeld ook rustiger en nog geen status "overfrequency" meer gezien. Mijn uitschieters in de frequentie zijn volgens Twan best extreem... Hopelijk doet de Sessy het vanaf nu goed...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifZxHaK24k2Y9X4u23NVslzldP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewKtpPeA2f5fz6hEngYMevZV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hN2cpI_79CeAc_m73oy2xdR9pjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBpPMN3J2Eh5YMjC9woC6rmW.jpg?f=fotoalbum_large

Om ca 15u de update gedaan. Ik zie geen verschil. Maar ik had ook geen issues met frequentie. Ik zie dat de meting nu (ca. 17u) iets omhoog schiet, maar dat is de vorige dagen ook wel gebeurd.

En de 2 Sessys over elkaar heen geeft ook een mooie correlatie. Dus ze zijn het qua netfrequentie redelijk met elkaar eens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5p2DV5gc2uf91MWoOpnumMEzIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02f2Cik3ZxZ7uxvj2dUxgmNa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door gruijter op 07-07-2023 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Hier kan ik ook geen verschil zien voor en na de update. Ik heb ook niet vaak de overfrequency melding gezien. Ik moet ook zeggen dat mijn signaal ook een stuk stabieler is. Ik kan vandaag op 1 hand tellen hoevaak de Sessy boven de 50,05Hz was... Als ik bij jullie dan bij jullie zie dat die 50,3Hz aan tikt dan is dat best extreem... Volgens mij zouden dan de zonnepanelen er toch ook mee moeten stoppen?

Hier is de renewable Energy aansluiting wel een stuk verbeterd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Wv6Wi4zLHveW5-mp9T_R4raJ-o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YX7PYClgkfN26yTeHZLdYFXM.png?f=user_large

Iets voor half drie de update uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Ik heb nog een pv omvormer uit het tijdperk pre-wifi en heb dus geen mooie opwek-grafiekjes.. alleen teruglever-gegevens.

Weet iemand of de sessie ook de aangesloten opwek logt/doorgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
DJP! schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:45:
Hier kan ik ook geen verschil zien voor en na de update. Ik heb ook niet vaak de overfrequency melding gezien. Ik moet ook zeggen dat mijn signaal ook een stuk stabieler is. Ik kan vandaag op 1 hand tellen hoevaak de Sessy boven de 50,05Hz was... Als ik bij jullie dan bij jullie zie dat die 50,3Hz aan tikt dan is dat best extreem... Volgens mij zouden dan de zonnepanelen er toch ook mee moeten stoppen?

Hier is de renewable Energy aansluiting wel een stuk verbeterd.

[Afbeelding]

Iets voor half drie de update uitgevoerd.
Mijn zonnepanelen zijn nog nooit uitgevallen. Volgens mij is dat met name afhankelijk van het voltage op het net : bij 253V (10% boven 230V) schakelen ze uit. Daar heb ik nog nooit mee te maken gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Arnold79 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:02:
[...]

Mijn zonnepanelen zijn nog nooit uitgevallen. Volgens mij is dat met name afhankelijk van het voltage op het net : bij 253V (10% boven 230V) schakelen ze uit. Daar heb ik nog nooit mee te maken gehad.
Ik dacht dat ze vanaf 50,2Hz inderdaad uitvielen maar dit is niet meer. Vanaf 50,2Hz zouden ze moeten gaan terugregelen in vermogen en bij 51,5Hz zou het vermogen 0 moeten zijn volgens google dan...

@niels.p Ja als je de zonnepanelen op de Sessy aansluit krijg je in het Sessy portal de parabool te zien. Volgens mij komt er in de toekomst ook iets van een kWh counter die de kWh van de opwek weergeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik ben er even ingedoken de afgelopen dagen.

Dit artikel wel interessant:

https://www.netbeheernede...ode_elektriciteit_112.pdf

Daarin vermelden ze op pagina 22 het volgende:

De elektriciteitsproductie-eenheid is in staat om op het net aangesloten en in bedrijf te blijven binnen de volgende frequentiebanden en tijdsperiodes, als bedoeld in artikel 13, eerste lid, onderdeel a, subonderdeel i, van de Verordening (EU) 2016/631 (NC RfG):

a. in de frequentieband van 47,5 Hz tot 48,5 Hz gedurende 30 minuten;

b. in de frequentieband van 48,5 Hz tot 49,0 Hz gedurende 30 minuten;

c. in de frequentieband van 49,0 Hz tot 51,0 Hz gedurende onbeperkte tijd;

d. in de frequentieband van 51,0 Hz tot 51,5 Hz gedurende 30 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
DJP! schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:27:
[...]

@niels.p Ja als je de zonnepanelen op de Sessy aansluit krijg je in het Sessy portal de parabool te zien. Volgens mij komt er in de toekomst ook iets van een kWh counter die de kWh van de opwek weergeeft.
Ah fijn om te weten. Is ie ook uit te lezen via de API? Dan ga ik niet verder opzoek naar andere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
niels.p schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:42:
[...]

Ah fijn om te weten. Is ie ook uit te lezen via de API? Dan ga ik niet verder opzoek naar andere oplossing.
Jazeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:01

worker

2x Sessy thuisbatterij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBPtzt75QhJDpO3HF8dUeCUH4bQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZR8cgWlDd8FxL1dmtJTAo8O.jpg?f=fotoalbum_large
Hier ook duidelijk effect op de gemeten frequentie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:14
Jazsie schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:55:
[...]

[...]

Of het nu wel of niet is toegestaan…. Persoonlijk zou ik de gok niet durven nemen en zou ik voor een gerenomeerd en in NL gangbaar merk gaan. Wat dat betreft gaat veiligheid boven een kostenbesparing. De gevolgen bij een eventuele brand zijn niet te overzien.
Het feit dat webshops bepaalde componenten verkopen, wil niet zeggen dat ze veilig zijn en verkocht mogen worden (al dan niet voor de toepassing waarvoor je ze gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:14
ThaDude schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:01:
Las laatst hier boven dat je beter eerst je Sessy kunt updaten. Ivm nieuwe settingen. En daarna pas je dongel, deze ziet dan na z'n update gelijk dat de batterij/sessy ook al geupdate is.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmRBlWsM5nnklBUV-gl5j7-omps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zd4RzHHovSecIjQKDWCU7m7E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JKH65xMsSkaX_F2AKkopKIA6p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahlBdInbW489Kw6BIXeNd1DN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kh1XE_VUDnoXzsVkbywSnd3AWwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g50gDvLAuGowF88FvHj4sI6C.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds de update van gistermiddag - ca. 14:00 - geen status overfrequency meer gehad en een veel rustiger beeld qua frequentie. De bandbreedte is een stuk kleiner geworden, het lijkt dat er minder uitschieters geregistreerd worden. Blij dat de Sessy nu goed werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Scheelt toch wel heel erg veel na die update, geen overfrequency problemen meer. Rond 14:00 uur de update geinstalleerd en dat kan je ook goed in de grafiek zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHz_EfaDJZSXmgVSkL9dDxaI53E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RBL85Sm5uGQPIc1dqQnAkG9l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Ik heb nu alleen nog 1 Sessy die niks doet (maar die komen ze nog omwisselen). Daar zie ik ook heel vaak deze melding staan. De andere 2 Sessy's die er langs hangen hebben die melding niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNLQ_DD0jSCFSTnZXrnVvQ9hU2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VoTscWwQRpDqovvMioyO6lkK.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
Ook wel mooi dat de zelfsvoorzieningsquota zo omhoog schiet met accu's

Voor accu's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qgv1IEMcQX9p2mXcwf245LxymLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EzKTQFstFLehY0qGT9QBWkFL.png?f=fotoalbum_large

Met accu's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HChzGOaEoHCXiMkGEI908mo3zC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8rZHTQiLanVQA5hWazrjsyqx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:23
Interessant topic dit.
Sinds vorige week heb ik ook PV panelen, gemonitord met Home Assistant, en dan ga je toch anders naar het electriciteitsgebruik kijken. Voorlopig kan ik salderen, dus alle tijd om na te denken over nul-op-de-meter oplossingen.

Ik zie nog niet helemaal voor me hoe je zo'n Sessy moet aansluiten; de installatiehandleiding is mij niet helemaal duidelijk. Voeding zou in mijn geval een 3-fasen groep worden, mijn PV systeem zit op een eigen groep in fase 3. Dat betekent dan dat de Sessy via 2 zekeringautomaten tegelijk aangesloten is. Mag dat?
En gaat die Sessy dan inderdaad over 3 fasen laden en ontladen?

Wat ik aan de Sessy nog niet snap: De installatiehandleiding geeft aansluitingen voor 'Voeding' en voor 'Zonnepanelen' aan. Echter, als de Sessy weet wat er binnenkomt en wat er uit gaat door te communiceren met de P1 aansluiting van de electriciteitsmeter heb je toch helemaal geen rechtstreekse verbinding met je PV systeem nodig. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killroi
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-08 00:41
Iemand een advies op welke laad lever limieten ik de sessy het beste kan instellen met als uitgangspunt lange levensduur en zo goed mogelijke prestaties. Of maakt dat allemaal niks uit?

Overigens ben ik onlangs pas begonnen te lezen in dit forum en daar ben ik nog niet mee klaar. Dus misschien is de vraag al eerder behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:43
JW te R schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:02:
[...]
Ik zie nog niet helemaal voor me hoe je zo'n Sessy moet aansluiten; de installatiehandleiding is mij niet helemaal duidelijk. Voeding zou in mijn geval een 3-fasen groep worden, mijn PV systeem zit op een eigen groep in fase 3. Dat betekent dan dat de Sessy via 2 zekeringautomaten tegelijk aangesloten is. Mag dat?
En gaat die Sessy dan inderdaad over 3 fasen laden en ontladen?

Wat ik aan de Sessy nog niet snap: De installatiehandleiding geeft aansluitingen voor 'Voeding' en voor 'Zonnepanelen' aan. Echter, als de Sessy weet wat er binnenkomt en wat er uit gaat door te communiceren met de P1 aansluiting van de electriciteitsmeter heb je toch helemaal geen rechtstreekse verbinding met je PV systeem nodig. Of zie ik iets over het hoofd?
Vooropgesteld: Sessy is een enkelfase systeem, maar kan in lijn worden geplaatst met een meerfasig systeem. Sessy wordt meestal aangesloten tussen de zekerautomaat van jouw zonnepanelen en de omvormer. De 'zonnepanelen' aansluiting is niets meer dan een set doorluscontacten met een vermogen/energiemeter, bedoeld om de opwek van jouw zonnepanelen te kunnen meten en sneller te kunnen reageren op variatie in opwek. De hoofdmeter (P1) blijft altijd het primaire referentiepunt voor nul-op-de-meter.

Je sluit Sessy dus maar op één groep aan. Dat mag een 3-fase groep zijn, maar dat is alleen nuttig als de zonnepanelen-omvormer die je erachter aansluit ook 3-fase is.

Voorbeeld inline met een 3-fase omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PfevdDy0sLB2g06zAk1l43Jypg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G1vxdjuS5B8BBxE66ppHZGGb.png?f=user_large

Maar Sessy kan ook op een eigen groep aangesloten worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xt7YRdH-hVAVFxgY3ePU8l23h9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KbYBJsWl5ro7roI70DPQEDJb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
JW te R schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:02:
Ik zie nog niet helemaal voor me hoe je zo'n Sessy moet aansluiten; de installatiehandleiding is mij niet helemaal duidelijk. Voeding zou in mijn geval een 3-fasen groep worden,
1 Sessy ondersteunt maar 1 fase. Je kunt er wel drie kopen en dan op iedere fase 1 plaatsen.
mijn PV systeem zit op een eigen groep in fase 3. Dat betekent dan dat de Sessy via 2 zekeringautomaten tegelijk aangesloten is. Mag dat?
Nee. Als je 1 sessy neemt, kun je die op dezelfde fase plaatsen, maar uiteindelijk maakt dat niet uit omdat je meter teruglevering op een fase wegstreept tegen verbruik op een andere fase (zoek in dit topic even op sommeren voor de uitleg). Je zou de sessy dus ook juist op de fase kunnen plaatsen waar je 's avonds het meeste verbruik op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Logischerwijs wil je je sessy ook op dezelfde fase(n) hebben als je PV, daarmee kan je de netspanning omlaag halen als je deze laad wanneer je panelen opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavawa
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-09-2024
Mijn woning heeft een 3x25A netaansluiting. Er zijn twee PV-installaties aanwezig: één van 5.100 Watt-piek op fase L1, en één van 4.200 Watt-piek op fase L2. De omvormers hangen naast elkaar in de berging, en zijn aangesloten op een nabij aanwezige groepenkast.

Als ik 2 Sessy's zou willen aansluiten, hoe kan de configuratie er dan het beste uitzien? Ik denk aan twee opties:
  1. parallel: 1 Sessy tussen de ene PV-omvormer en zijn eigen zekerautomaat, en 1 Sessy tussen de andere omvormer en diens eigen zekerautomaat;
  2. serieel: beide PV-aansluitingen op 1 gemeenschappelijke Sessy aansluiten (N, L1 en L2). Dus zoals het aansluitschema op pagina 28 van de handleiding, maar dan met een tweede PV-omvormer op de tweede fase op Sessy1. De 2 zekerautomaten worden dan vervangen door 1 3-fase zekerautomaat, waarbij L3 niets doet.
Bij optie 2 is het voordeel aanwezig dat de totale hernieuwbare opwek dan door de Sessy-configuratie gezien wordt.

Maar is dat verstandig en technisch mogelijk en verantwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het kan zou ik ze beiden met een eigen (vol)automaat opnemen zonder deze tussen je PV te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
DukeBox schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:47:
Logischerwijs wil je je sessy ook op dezelfde fase(n) hebben als je PV, daarmee kan je de netspanning omlaag halen als je deze laad wanneer je panelen opwekken.
Oh dit is wel top! Momenteel zie ik in mijn tibber fases dat zodra de auto laadt met 11kW en er nog wat andere zaken aanstaan dat ik rond 16 kW uitkom, dat de fases aardig vaak in het rood komen en dus overbelast raken.

Ik heb Enphase micro omvormers op mijn panelen en de bedoeling is om bij de werkschakelaar de aansluiting naar de twee sessy’s te maken op zolder. Dit zou dan dus betekenen dat ik nog meer dan 16 kW kan verbruiken/laden in negatieve uren. Dit klopt dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Of dat klopt kan niemand zo zeggen omdat de details ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
DukeBox schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:40:
Of dat klopt kan niemand zo zeggen omdat de details ontbreken.
Laat ik het dan anders vragen:
Op de werkschakelaar van de zonnepanelen, zoals hierboven beschreven, kan ik de sessies aansluiten toch? Ik laat een bekende van me de boel installeren, aangezien ik hier weinig laas van heb gegeten.

Aangezien ze dan op dezelfde kabel zitten zou jouw punt van “ daarmee kan je de netspanning omlaag halen als je deze laad wanneer je panelen opwekken.” dan moeten kloppen.

Welke info heb je nog meer nodig?

Edit: ik besef me ineens dat bij negatieve prijzen, het juist handiger is de zonnepanelen uit te schakelen zodat ik het net nog meer ‘balanceer’ en het punt dus komt te vervallen.

Dan hoop ik dat de aansluiting op deze kabel geen probleem oplevert met het afschakelen van de zonnepanelen, zodat de sessy nog wel op kan laden.

[ Voor 21% gewijzigd door DeKoetsier op 08-07-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
DeKoetsier schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Laat ik het dan anders vragen:
Op de werkschakelaar van de zonnepanelen, zoals hierboven beschreven, kan ik de sessies aansluiten toch? Ik laat een bekende van me de boel installeren, aangezien ik hier weinig laas van heb gegeten.

Aangezien ze dan op dezelfde kabel zitten zou jouw punt van “ daarmee kan je de netspanning omlaag halen als je deze laad wanneer je panelen opwekken.” dan moeten kloppen.

Welke info heb je nog meer nodig?
Dan moet de kabel lopen van de werkschakelaar naar de Sessy naar de PV omvormer. Als je ze parallel op de werkschakelaar aansluit dan kan de Sessy de stroom niet meten en kan de groep overbelast raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
DJP! schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Dan moet de kabel lopen van de werkschakelaar naar de Sessy naar de PV omvormer. Als je ze parallel op de werkschakelaar aansluit dan kan de Sessy de stroom niet meten en kan de groep overbelast raken.
Zoals ik beschreef heb ik dus Enphase micro omvormers onder mijn panelen, dus de sessy komt daarna pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

DeKoetsier schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:05:
Zoals ik beschreef heb ik dus Enphase micro omvormers onder mijn panelen, dus de sessy komt daarna pas.
Maar alle details ontbreken nog steeds, hoeveel Wp, hoeveel afgezekerd, dikte AC bedrading. De kans dat het op dezelfde kabel kan zonder de micro's (in serie) op de sessy aan te sluiten én geen ontlaad beperking op je sessy acht ik zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWs5skurNpKGnSbifcKkV06Yydg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGPMfq2KDiI3bTTKHyiW7CXT.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels zijn we 24 uur na de update naar 1.4.3. Het gaat al een stuk beter met de frequentie, echter vanmorgen toch een aantal keer kort de overfrequency melding. Er is vanmorgen ook een periode met schommelingen te zien. Sessy ging vervolgens meerdere keren in status "wacht in veilige situatie". Duurde niet heel lang, maar toch is het er nog niet helemaal uit. Heb een aantal screenshots van de grafieken ook aan Twan gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb nog geen Sessy, maar wel een PV omvormer waarvan ik de netfrequentie kan uitlezen. Helaas maar 1x per minuut, maar het is iets. Misschien interessant ter vergelijking :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phQyj8r5lqH2MiSBEWVOjBTuCbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYuwaSdWNQKbOIRcv4uww1KO.png?f=fotoalbum_large

edit: grafiek met dezelfde tijdspanne, dat vergelijkt wat makkelijker :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DedKS0pWynqf8-p2c85ld34DNM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jwftnr49Q0KCUsPp1c5ZNpFg.png?f=fotoalbum_large

(Ja, de PV omvormer stopt met meten wanneer de zon niet schijnt :()

[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 08-07-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:41
Ik ben enthousiast over Sessy maar ik zou het liefste een Batterij-opslag met off-grid backup willen (AC). Alleen, zoiets is in Nederland nog niet leverbaar. Kan nog jaren duren. Als ik blijf wachten komt er dus niets.

Maar, als ik nu 3 Sessy's bestel en de eerste betaling doe, dan kom ik in de wachtrij voor batch 4, 1e kwartaal 2024.

Stel, dat er dan wel een alternatief product is met off-grid back-up, kan ik dan mijn Sessy-reservering doorverkopen aan iemand die de wachtrij wil overslaan?

Werkt de leverancier daar aan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:05:
Ik ben enthousiast over Sessy maar ik zou het liefste een Batterij-opslag met off-grid backup willen (AC). Alleen, zoiets is in Nederland nog niet leverbaar. Kan nog jaren duren. Als ik blijf wachten komt er dus niets.

Maar, als ik nu 3 Sessy's bestel en de eerste betaling doe, dan kom ik in de wachtrij voor batch 4, 1e kwartaal 2024.

Stel, dat er dan wel een alternatief product is met off-grid back-up, kan ik dan mijn Sessy-reservering doorverkopen aan iemand die de wachtrij wil overslaan?

Werkt de leverancier daar aan mee?
Wat bedoel je met off-grid backup? Dat je ook stroom hebt als het net uitvalt? Zo ja daar hebben ze ook een oplossen voor. Maar zolang je Sessy aan het net hangt ben je wettelijk verplicht de boel uit te schakelen als het net uitvalt, zelfde bij zonnepanelen. Je wilt niet dat een monteur die in de wijk de boel komt fixen een oplawaai krijgt omdat er ineens toch nog stroom op het net blijkt te staan.

Ik heb toevallig een resevering overgenomen van een collega van het werk die de Sessy toch teveel geluid vond maken omdat deze op zolder kwam te hangen en hij daar sliep dus het is wel mogelijk maar waarschijnlijk moet je dan zelf voor iemand zorgen die het wilt overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Zr40 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:23:
Ik heb nog geen Sessy, maar wel een PV omvormer waarvan ik de netfrequentie kan uitlezen. Helaas maar 1x per minuut, maar het is iets. Misschien interessant ter vergelijking :)

[Afbeelding]

edit: grafiek met dezelfde tijdspanne, dat vergelijkt wat makkelijker :P
[Afbeelding]

(Ja, de PV omvormer stopt met meten wanneer de zon niet schijnt :()
Het is helemaal niet bijzonder dat de PV omvormer stopt met meten, voor zover ik weet halen de meeste omvormers de energie die ze zelf nodig hebben om te werken uit de zonnepanelen. Geen zon is dus geen stroom voor de omvormer... dus geen meting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

MJ de Bruijn schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:05:
Ik ben enthousiast over Sessy maar ik zou het liefste een Batterij-opslag met off-grid backup willen (AC). Alleen, zoiets is in Nederland nog niet leverbaar. Kan nog jaren duren.
Er zijn diverse oplossingen te krijgen al dan niet semi-offgrid. Ik vraag mij wel altijd af wat daar de overweging in is om meer kosten te maken voor iets dat je vrijwel nooit nodig hebt in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
DukeBox schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:24:
[...]

Er zijn diverse oplossingen te krijgen al dan niet semi-offgrid. Ik vraag mij wel altijd af wat daar de overweging in is om meer kosten te maken voor iets dat je vrijwel nooit nodig hebt in NL.
Dank. Ik snap dit.
Mijn vraag ging over de mogelijkheden om eventueel de bestelling van 3 Sessy's door te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

MJ de Bruijn schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:26:
Mijn vraag ging over de mogelijkheden om eventueel de bestelling van 3 Sessy's door te verkopen.
Zover ik begrepen heb doen ze niet moeilijk met het annuleren van bestellingen maar daar kan natuurlijk verandering in komen. Doorverkopen van 3 stuks is denk ik wel lastiger want veel mensen nemen er maar 1 dus moet je ze opsplitsen en ook 3 p1 dongles e.d. er bij hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 08-07-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
DukeBox schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:26:
<knip> Doorverkopen van 3 stuks is denk ik wel lastiger want veel mensen nemen er maar 1 dus moet je ze opsplitsen en ook 3 p1 dongles e.d. er bij hebben.
Interessant, dan komt de vraag op of je voor 3 Sessy's 3 dongles nodig hebt of maar 1 ?
Nu is de prijs van 3 Sessy's drie keer de prijs van 1 Sessy. Toch? Krijg je dan 3 of 1 P1 dongle?
Hoe zit het met de installatie-kosten van drie Sessy's? 1 x 150 of 3 x 150 Euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Interessant, dan komt de vraag op of je voor 3 Sessy's 3 dongles nodig hebt of maar 1 ?
Nu is de prijs van 3 Sessy's drie keer de prijs van 1 Sessy. Toch? Krijg je dan 3 of 1 P1 dongle?
Hoe zit het met de installatie-kosten van drie Sessy's? 1 x 150 of 3 x 150 Euro?
Per installatie toch gewoon 1 p1 dongle. Maar waar @DukeBox het over heeft is als je jouw setje gesplitst wilt verkopen.. dan heb je maar 1 dongle, en dus 3 nodig..

En bij mij was het gewoon ook 150€ voor 2 sessys.. dus ik vermoed dat dat voor 3 ook geldt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
niels.p schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:44:
Per installatie toch gewoon 1 p1 dongle. Maar waar @DukeBox het over heeft is als je jouw setje gesplitst wilt verkopen.. dan heb je maar 1 dongle, en dus 3 nodig.
Dat snap ik. Maar daardoor kwam ik aan het denken over de prijs van de P1 dongle.

Als je 1 Sessy koopt voor 3350 Euro, dan krijg je 1 stuks P1 dongle.
Als je 2 Sessy's koopt voor 2 x 3350 Euro, dan krijg je blijkbaar ook 1 stuks P1 dongle.
Als je 3 Sessy's koopt voor 3 x 3350 Euro, dan krijg je ook 1 dongle. Of toch 3?

Dus zou ik verwachten dat vanaf 2 of 3 of meer goedkoper zouden zijn i.v.m. prijsverschil van de 2e en 3e P1 dongle. Ik heb geen idee hoeveel zo'n ding kost, maar helemaal niets zal het ook niet zijn.

Kijk, dan zou ik drie aparte orders kunnen plaatsen voor steeds 1 Sessy en krijg ik dus drie dongles.

Let wel, het is allemaal brainstormen om het beter te begrijpen. Geen kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
DukeBox schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:24:
[...]Ik vraag mij wel altijd af wat daar de overweging in is om meer kosten te maken voor iets dat je vrijwel nooit nodig hebt in NL.
Ik neem deze vraag even serieus. Natuurlijk is het elektriciteitsnet in NL heel erg stabiel. Voor de toekomst is dit minder zeker, denk aan wereld-situatie, (gas)prijzen, net-stabiliteit etc. Het gaat mij niet om de discussie daarover, want niemand weet het.
Mijn overweging is, dat als ik tóch een batterij systeem koop, kan ik dan voor een (kleine) meerprijs ook de backup optie meenemen? Dus een soort luxe uitvoering van een Sessy (of equivalent).

Ik snap alle technische aspecten en ik ken oplossingen zoals Victron voor 30.000 Euro en meer. Ik wacht op een aantal alternatieven. Die komen misschien wel of misschien niet binnenkort. Als ze niet komen ga ik voor 3 Sessy's. En als er dan wel een alternatief met backup komt wil ik de Sessy's doorverkopen.

Dit alles als toelichting op mijn vraag over eventueel doorverkopen. Ik hoop dat het niet teveel off-topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:28:
[...]

Ik neem deze vraag even serieus. Natuurlijk is het elektriciteitsnet in NL heel erg stabiel. Voor de toekomst is dit minder zeker, denk aan wereld-situatie, (gas)prijzen, net-stabiliteit etc. Het gaat mij niet om de discussie daarover, want niemand weet het.
Mijn overweging is, dat als ik tóch een batterij systeem koop, kan ik dan voor een (kleine) meerprijs ook de backup optie meenemen? Dus een soort luxe uitvoering van een Sessy (of equivalent).

Ik snap alle technische aspecten en ik ken oplossingen zoals Victron voor 30.000 Euro en meer. Ik wacht op een aantal alternatieven. Die komen misschien wel of misschien niet binnenkort. Als ze niet komen ga ik voor 3 Sessy's. En als er dan wel een alternatief met backup komt wil ik de Sessy's doorverkopen.

Dit alles als toelichting op mijn vraag over eventueel doorverkopen. Ik hoop dat het niet teveel off-topic is.
Ik heb zelf ook gekeken naar systemen die off the grid kunnen. De meerprijs en aanpassingen aan onder andere de meterkast hebben mij doen besluiten om voor de Sessy te gaan. Zeker ook met het Nederlands elektriciteitsnet wat super stabiel is. Misschien dat het in de toekomst anders wordt, tijd zal het leren.

Op de Sessy (aan de onderkant) zit wel een 48VDC poort. Hier zou je iets van een kleine omvormer met stopcontact aan kunnen hangen bijvoorbeeld de Victron Phoenix 48/500. Dan heb je in geval van een stroomstoring altijd een stopcontact wat het wel doet. Je kunt dan met eenpaar verlengsnoeren toch nog wat apparaten in de lucht kan houden.

Zoals ook in de TS staat komt er nog meer informatie over de 48VDC poort van Sessy. Tot die tijd kun je er beter niet aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:01:
[...]

Dat snap ik. Maar daardoor kwam ik aan het denken over de prijs van de P1 dongle.

Als je 1 Sessy koopt voor 3350 Euro, dan krijg je 1 stuks P1 dongle.
Als je 2 Sessy's koopt voor 2 x 3350 Euro, dan krijg je blijkbaar ook 1 stuks P1 dongle.
Als je 3 Sessy's koopt voor 3 x 3350 Euro, dan krijg je ook 1 dongle. Of toch 3?
Ik snap je punt, maar denk niet dat er echt meer- minder-kosten aan een p1 dongle zitten. Die 30€ voot wifi p1 meter zijn volgens mij verwaarloosbaar tov de overige investering. Dus neem ook aan dat je die dingen voor schappelijk bedragje prima los bij sessy kunt (bij)bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
niels.p schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:45:
[...]

Ik snap je punt, maar denk niet dat er echt meer- minder-kosten aan een p1 dongle zitten. Die 30€ voot wifi p1 meter zijn volgens mij verwaarloosbaar tov de overige investering. Dus neem ook aan dat je die dingen voor schappelijk bedragje prima los bij sessy kunt (bij)bestellen.
Waarom zou je die bij moeten bestellen. Als ik 3 hogedrukreinigers koop met accesoires dan zegt de winkel toch ook niet je krijgt de accesoires maar 1 keer.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
John245 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:49:
[...]

Waarom zou je die bij moeten bestellen. Als ik 3 hogedrukreinigers koop met accesoires dan zegt de winkel toch ook niet je krijgt de accesoires maar 1 keer.
Bij hogedruk reinigers kan ik het snappen, daar heb je nog wat aan de accessoires :) Maar als je thuis drie dongles aansluit flippen als je Sessy's. Ik denk dat ze bij Sessy niet eens moeilijk zouden doen over een extra P1 dongle alleen is dat binnen 1 huishouden technische gezien niet handig.

De batterijen weten niet meer naar welke P1 dongle ze moeten kijken, en je krijgt een mDNS storm op je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DJP! schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 20:05:
[...]

Bij hogedruk reinigers kan ik het snappen, daar heb je nog wat aan de accessoires :) Maar als je thuis drie dongles aansluit flippen als je Sessy's. Ik denk dat ze bij Sessy niet eens moeilijk zouden doen over een extra P1 dongle alleen is dat binnen 1 huishouden technische gezien niet handig.

De batterijen weten niet meer naar welke P1 dongle ze moeten kijken, en je krijgt een mDNS storm op je netwerk.
IK heb er 3 besteld en mij maakt het niet veel uit. Neem aan dat ze soepel zijn met vervangen indien deze buiten de garantie defect gaat.

Hoop de Sessy's snel te krijgen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
John245 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:49:
[...]

Het ging er ook om dat @MJ de Bruijn wellicht ooit in de toekomst zijn 3 Sessys zou will verkopen. Zou hij dit los willen doen, dus 3 losse Sessys, dan heeft ie (of de gelukkige koper) nog een losse P1 dongle nodig, omdat de verkoper daar maar 1 van had.

Maar goed, back on topic…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

MJ de Bruijn schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:28:
Mijn overweging is, dat als ik tóch een batterij systeem koop, kan ik dan voor een (kleine) meerprijs ook de backup optie meenemen?
En als de stroom uitvalt, wat dan? Hoe lang denk je op 5kWh (per sessy en dan moet hij dus ook altijd volgeladen zijn) te kunnen leven?
Dat gaat het hele doel voorbij. Neem dan gewoon een aggregaat, i.c.m een sessy heb je dan meteen een échte oplossing, qua kosten is dat ook een flink stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DukeBox schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:22:
[...]

En als de stroom uitvalt, wat dan? Hoe lang denk je op 5kWh (per sessy en dan moet hij dus ook altijd volgeladen zijn) te kunnen leven?
Dat gaat het hele doel voorbij. Neem dan gewoon een aggregaat, i.c.m een sessy heb je dan meteen een échte oplossing, qua kosten is dat ook een flink stuk minder.
3 fases dus 15 kWh. En misschien komt er ooit zo'n optie voor de sessy voor eiland modus. Alhoewel dit niet goedkoop is en de meterkast verbouwt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

Een hybride omvormer zou ook nog kunnen met voldoende panelen, dan blijven de panelen tenniste nog energie opwekken als het net uit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Het waarom van mijn overwegingen is behoorlijk off-topic. Dit is in andere forums al uitgebreid besproken en bediscussieerd. Ik ga dat niet over doen.

Maar, om dit aspect van de discussie netjes af te sluiten zal ik een korte samenvatting geven.

Als de netstroom uitvalt stopt je zonnepanelen-omvormer. Ook je eventuele Sessy('s) valt/vallen uit. Als je toch elektriciteit wilt heb je een omvormer nodig die zonder grid een 50hz spanning kan genereren. Eventuele batterijen lopen dan natuurlijk leeg. Indien je gebruik kunt maken van je zonnepanelen kun je 80 tot 90% van de tijd in eigen gebruik voorzien. De overige tijd lukt dat niet (jammer maar helaas). Voor 3 fases moet de omvormer 3 fases genereren met 120° fase-verschuiving en een zuivere (!) sinus.

Speciale (kostbare) oplossingen bestaan, bijvoorbeeld Victron. Dat is me te duur.
SolarEdge heeft een oplossing aangekondigd maar levert (nog) niet alle benodigde onderdelen in Nederland. Enphase heeft de 10T maar in NL voorlopig zonder de benodigde besturings-module. Tesla verkoopt hun systeem alleen aan Tesla auto-bezitters. Ik wacht vooralsnog op één van deze leveranciers, maar ik heb geen idee hoe lang dit gaat duren.

Ja, er zijn andere oplossingen zoals aggregaten, maar ik wil gebruik maken van mijn bestaande zonnepanelen, met een kleine meerprijs voor de backup truc. Als dat niet kan laat ik het zitten.
En dan komen bijvoorbeeld drie Sessy's in beeld. En zo is het allemaal gekomen dat ik die nu zou willen bestellen en wellicht later weer verkopen. (Onder voorbehoud van fouten en dingen die ik niet wist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe bedoel je dat? 3 fasen in je huis maakt van een sessy niet opeens 3x zoveel capaciteit.

Overigens kan je met de DC aansluiting natuurlijk eenvoudig een 'island modus' maken met een DC naar AC converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 22:07
3 maal 5 kwh is toch 15 als je 3 sessys hebt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:46:
[...]

Het waarom van mijn overwegingen is behoorlijk off-topic. Dit is in andere forums al uitgebreid besproken en bediscussieerd. Ik ga dat niet over doen.

Maar, om dit aspect van de discussie netjes af te sluiten zal ik een korte samenvatting geven.

Als de netstroom uitvalt stopt je zonnepanelen-omvormer. Ook je eventuele Sessy('s) valt/vallen uit. Als je toch elektriciteit wilt heb je een omvormer nodig die zonder grid een 50hz spanning kan genereren. Eventuele batterijen lopen dan natuurlijk leeg. Indien je gebruik kunt maken van je zonnepanelen kun je 80 tot 90% van de tijd in eigen gebruik voorzien. De overige tijd lukt dat niet (jammer maar helaas). Voor 3 fases moet de omvormer 3 fases genereren met 120° fase-verschuiving en een zuivere (!) sinus.

Speciale (kostbare) oplossingen bestaan, bijvoorbeeld Victron. Dat is me te duur.
SolarEdge heeft een oplossing aangekondigd maar levert (nog) niet alle benodigde onderdelen in Nederland. Enphase heeft de 10T maar in NL voorlopig zonder de benodigde besturings-module. Tesla verkoopt hun systeem alleen aan Tesla auto-bezitters. Ik wacht vooralsnog op één van deze leveranciers, maar ik heb geen idee hoe lang dit gaat duren.

Ja, er zijn andere oplossingen zoals aggregaten, maar ik wil gebruik maken van mijn bestaande zonnepanelen, met een kleine meerprijs voor de backup truc. Als dat niet kan laat ik het zitten.
En dan komen bijvoorbeeld drie Sessy's in beeld. En zo is het allemaal gekomen dat ik die nu zou willen bestellen en wellicht later weer verkopen. (Onder voorbehoud van fouten en dingen die ik niet wist)
Wat vind je duur? Mijn SolaX systeem heeft gewoon een noodstroomfunctie waarbij de zonnepanelen gewoon door blijven produceren en de accu’s het over nemen als de zon niet schijnt. Ik weet niet wat een Sessy kost, ik was voor alles met 8 kW omvormer minder dan 10000€ kwijt. Waarbij ik de accu’s ook nog eens met 8 kW kan laden en ontladen.
En zo zijn er nog wel meer hybrides dit dat kunnen, Huawei kan dat bijvoorbeeld ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ErnstvV schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:03:
[...]

Wat vind je duur? Mijn SolaX systeem heeft gewoon een noodstroomfunctie waarbij de zonnepanelen gewoon door blijven produceren en de accu’s het over nemen als de zon niet schijnt. Ik weet niet wat een Sessy kost, ik was voor alles met 8 kW omvormer minder dan 10000€ kwijt. Waarbij ik de accu’s ook nog eens met 8 kW kan laden en ontladen.
En zo zijn er nog wel meer hybrides dit dat kunnen, Huawei kan dat bijvoorbeeld ook gewoon.
Dit is inclusief al je aanpassingen in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik heb nu SolarEdge met 41 panelen. Duur is om dit te vervangen. Dus mijn toekomstig systeem moet zijn: (nieuw) SolarEdge hybride (komt eraan, maar niet snel) of puur AC, maar wel in samenwerking met Solaredge.
Voor het begin van mijn queeste zie Semi-backup 3-fase off-grid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Ik hoop stiekem dat ik in de toekomst de 48v aansluiting kan gaan gebruiken om 5v, 12v en 24v direct uit de Sessy te kunnen leveren aan mijn netwerk en homelab apparatuur. Dat scheelt weer een paar AC-DC conversies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

snameroc schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:50:
3 maal 5 kwh is toch 15 als je 3 sessys hebt.
We hadden het over 1 sessy, niet dat dat wat uitmaakt maar met 3 loop je ook tegen het probleem dat je niet van fase x naar fase y/z (en omgekeerd) kan leveren. En 3 fase apparaten gaan dan ook niet meer werken (zoals kookplaat/wp/laadpaal).

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 09-07-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
John245 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:23:
[...]

Dit is inclusief al je aanpassingen in de meterkast?
Dat niet aangezien ik geen gebruik maak van de noodstroomfunctie. Maar uiteindelijk zou dat alleen maar een tweede netspanningskabel plus een omschakelaar zijn waarmee gekozen wordt tussen netspanning of noodspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
DukeBox schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Maar alle details ontbreken nog steeds, hoeveel Wp, hoeveel afgezekerd, dikte AC bedrading. De kans dat het op dezelfde kabel kan zonder de micro's (in serie) op de sessy aan te sluiten én geen ontlaad beperking op je sessy acht ik zeer klein.
Ah kijk, dat is dus mijn leek zijn, excuses.

We hebben vanuit de bouw twee jaar geleden standaard 3x25A meterkast aangevraagd met 10x320Wp zonnepanelen. Daar zijn op aangesloten in de afgelopen weken nog 2 panelen van 405Wp dus totaal 4010Wp.

Dit loopt via onze werkschakelaar (Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6einSebsrH2KAlNEhWkyDG9rulQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aSmVDJEwnyQKy8q3ynCqBeS.jpg?f=fotoalbum_large) op de zolder, hierop zou ik graag de aansluiting willen hebben van de twee sessy’s.

Onze meterkast heeft de huidige afzekering voor de zonnepanelen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIhjr6JKkScEjP9Q3MA1apUPTW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzDmLsJil5gBemlqj0vhgUbq.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit zo mogelijk of missen er nog steeds details?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavawa
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-09-2024
mavawa schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:08:
Mijn woning heeft een 3x25A netaansluiting. Er zijn twee PV-installaties aanwezig: één van 5.100 Watt-piek op fase L1, en één van 4.200 Watt-piek op fase L2. De omvormers hangen naast elkaar in de berging, en zijn aangesloten op een nabij aanwezige groepenkast.

Als ik 2 Sessy's zou willen aansluiten, hoe kan de configuratie er dan het beste uitzien? Ik denk aan twee opties:
  1. parallel: 1 Sessy tussen de ene PV-omvormer en zijn eigen zekerautomaat, en 1 Sessy tussen de andere omvormer en diens eigen zekerautomaat;
  2. serieel: beide PV-aansluitingen op 1 gemeenschappelijke Sessy aansluiten (N, L1 en L2). Dus zoals het aansluitschema op pagina 28 van de handleiding, maar dan met een tweede PV-omvormer op de tweede fase op Sessy1. De 2 zekerautomaten worden dan vervangen door 1 3-fase zekerautomaat, waarbij L3 niets doet.
Bij optie 2 is het voordeel aanwezig dat de totale hernieuwbare opwek dan door de Sessy-configuratie gezien wordt.

Maar is dat verstandig en technisch mogelijk en verantwoord?
Samengevat is mijn vraag: mag ik twee 1-fase PV-omvormers aansluiten op twee fases van één Sessy, zodat alle hernieuwbare opwek direct door die Sessy wordt gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Voor zover ik weet: Ja, maar dat is alleen zinvol voor monitoring van opwekking van PV. Op dit moment is dat (nog) niet zichtbaar in GUI/portal. Sessy levert maar terug/gebruikt van 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Volgens mij gaat dat niet lekker met je Enphase q-relay, zover ik weet mag daar niets tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
DukeBox schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:27:
Volgens mij gaat dat niet lekker met je Enphase q-relay, zover ik weet mag daar niets tussen zitten.
Ik ga de vraag maar eens bij sessy neerleggen. Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

DeKoetsier schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:06:
Ik ga de vraag maar eens bij sessy neerleggen. Dankjewel
Ik denk niet dat Sessy support daar de juiste plek voor is, zij leveren geen ondersteuning voor je Enphase setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
DukeBox schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:17:
[...]

Ik denk niet dat Sessy support daar de juiste plek voor is, zij leveren geen ondersteuning voor je Enphase setup.
Dat geloof ik. Maar zij zouden eerst de installatie doen alleen dan mocht ik mogelijk nog tot december wachten ipv de voorgestelde q3. Dus bij eigen installatie kon q3 nog gehaald worden, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 22:07
ErnstvV schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:03:
[...]

Levert die ook als er geen netspanning is want dat is de vraag als ik het goed begrijp

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
snameroc schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:43:
[...]

Levert die ook als er geen netspanning is want dat is de vraag als ik het goed begrijp
Ja, daar heeft die een speciale noodstroomuitgang. Deze wordt actief als de netspanning weg valt. In de meterkast moet je dus een schakelaar hebben die de rest van de groepen dan vanaf die uitgang voedt als de netspanning weg valt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
We kunnen op Sessy (Charged) stemmen als beste smart home bedrijf van 2023/2024.

Sessy is een mooi product van Nederlandse bodem voor de Nederlandse markt. Het is bovendien echt een vernieuwende smart home product in de filosofie van "the open home". Mijn stem hebben ze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
AJediIAm schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:48:
We kunnen op Sessy (Charged) stemmen als beste smart home bedrijf van 2023/2024.

Sessy is een mooi product van Nederlandse bodem voor de Nederlandse markt. Het is bovendien echt een vernieuwende smart home product in de filosofie van "the open home". Mijn stem hebben ze!
Done!

Moet zeggen dat de laatste firmware wel heel stabiel is. Error log is echt saai geworden, er gebeurt niet daar niets meer, geen portal problemen, niets…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 18:27
Arnold79 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:59:
Bedankt voor je reactie en goed om te lezen Twan. Ik merk het qua frequentie ook met mijn wekkers, die gaan na een tijdje altijd achterlopen en baseren de tijd ook op de netfrequentie. Ik kijk uit naar de firmware update!
Zie overigens een afwijking van +/- 0.3 Hz ten opzichte van de 50 Hz.
Ik had hier zelf last van met een oudere solar inverter in m'n vorige huis. Bij hele zonnige dagen liep m'n oude wekker nog wel eens uit de pas binnen enkele dagen. Dus 't kan wellicht ook daar door komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Gisteren zijn er bij mij 3 sessy's geplaatst. Ik wil ze in Home Assistant energie dashboard plaatsen, maar ik krijg bij toevoegen geen sessy entiteiten. Ik vind ze wel bij geschiedenis. Hoe los ik dit op ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 18:27
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:46:
[...]
Het probleem is, dat je aan een aantal regels moet voldoen voor eiland modus. Want er is regelgeving dat als er geen netspanning is, je niet zomaar opwekkers op het net mag hebben staan.

Als er bijvoorbeeld een storing is in een wijkcentrale en een monteur maakt een bepaald gedeelte van een woonwijk stroomvrij, dan moet 'ie er van uit kunnen gaan dat er vanuit de residentiele kant geen stroom geleverd ook word voor de veiligheid van hemzelf en het systeem.

Als de netstroom wegvalt, moet jouw meterkast dan ook volledig de connectie verbreken met het stroomnet VOOR de eiland stroomvoorziening actief wordt, zodat jij nooit bij een spanningloos net, stroom gaat staan leveren.

Inverters en andere opwekkers, kijken daarom altijd of er een bepaald voltage en frequentie aanwezig is (welke dan ook wel eens door stroom leveranciers word gebruikt om panelen van consumenten handmatig uit te zetten, maar da's een ander verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:14
[quote]sideriusj schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:30:
Gisteren zijn er bij mij 3 sessy's geplaatst. Ik wil ze in Home Assistant energie dashboard plaatsen, maar ik krijg bij toevoegen geen sessy entiteiten. Ik vind ze wel bij geschiedenis. Hoe los ik dit op ??
[/quote

Heb je je HA omgeving nog een keer een reboot geven nadat je de sessy's binnen HA > HACS hebt toegevoegd.(met login gegevens)
Daarna is het even geduld en ze zouden tevoorschijn moeten komen en dat je verder kunt plaatsen binnen HA.

Ik zou ze eerst trouwens aansturen via Sessy zelf zodat je config getest hebt en dat het werkt via het portaal en de locale gui's.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
sideriusj schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:30:
Heb je dit gedaan? --> https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8

En een entiteit is pas zichtbaar nadat er daadwerkelijk iets is gemeten. Als je dat niet weet dan kan dat heel erg misleidend zijn.
Pagina: 1 ... 20 ... 94 Laatste