Het waarom van mijn overwegingen is behoorlijk off-topic. Dit is in andere forums al uitgebreid besproken en bediscussieerd. Ik ga dat niet over doen.
Maar, om dit aspect van de discussie netjes af te sluiten zal ik een korte samenvatting geven.
Als de netstroom uitvalt stopt je zonnepanelen-omvormer. Ook je eventuele Sessy('s) valt/vallen uit. Als je toch elektriciteit wilt heb je een omvormer nodig die zonder grid een 50hz spanning kan genereren. Eventuele batterijen lopen dan natuurlijk leeg. Indien je gebruik kunt maken van je zonnepanelen kun je 80 tot 90% van de tijd in eigen gebruik voorzien. De overige tijd lukt dat niet (jammer maar helaas). Voor 3 fases moet de omvormer 3 fases genereren met 120° fase-verschuiving en een zuivere (!) sinus.
Speciale (kostbare) oplossingen bestaan, bijvoorbeeld Victron. Dat is me te duur.
SolarEdge heeft een oplossing aangekondigd maar levert (nog) niet alle benodigde onderdelen in Nederland. Enphase heeft de 10T maar in NL voorlopig zonder de benodigde besturings-module. Tesla verkoopt hun systeem alleen aan Tesla auto-bezitters. Ik wacht vooralsnog op één van deze leveranciers, maar ik heb geen idee hoe lang dit gaat duren.
Ja, er zijn andere oplossingen zoals aggregaten, maar ik wil gebruik maken van mijn bestaande zonnepanelen, met een kleine meerprijs voor de backup truc. Als dat niet kan laat ik het zitten.
En dan komen bijvoorbeeld drie Sessy's in beeld. En zo is het allemaal gekomen dat ik die nu zou willen bestellen en wellicht later weer verkopen. (Onder voorbehoud van fouten en dingen die ik niet wist)