Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:41
Ik heb ook 3 Sessys (waarvan het er 1 niet doet) maar dat ziet er in Home Assistant dan zo uit. Het laatste plaatje zal er wellicht iets anders uit zien als je bijvoorbeeld een warmtepomp hebt in plaats van een gasketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBC_41sqmsLX0ytWbIZdrxsLIhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rNnO5g8uPG7k2DYLUONPdLtb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9FsryKDCCI-2oTuWzcaZohANi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PO4D2VvnMK0dMLtIwLo8fvgS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSxLh0oYdf8TrKyBdxFQc4UuG2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iaWSJMQpSd3psvzgNLWIweyr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Sicos op 11-07-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 10:20

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@Sicos Ja, had ik intussen al gevonden. Het werkt nu wel. Mijn 3 sessys werken allemaal. Alleen 1 heeft geen portal verbinding. Is gemeld bij Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:20
Mijn Sessy kan al een paar dagen niet onder de 5% ontladen, melding 'SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY_OR_FULL'

Moet ik gewoon afwachten tot dat de BMS het weer rechttrekt?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
    "status":   "ok",
    "sessy":    {
        "state_of_charge":  0.05000000074505806,
        "power":    0,
        "power_setpoint":   0,
        "system_state": "SYSTEM_STATE_BATTERY_EMPTY_OR_FULL",
        "system_state_details": "",
        "frequency":    50010
    },
    "renewable_energy_phase1":  {
        "voltage_rms":  230077,
        "current_rms":  1550,
        "power":    356
    }
    [...]
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:29
Ik ontdekte ook dat niet alle batterijen werden ontladen in ROI modus, de modus had een ontlaad tijd van 3 uur ,als er dan nog bv 5% inzit stopt de ontlading .
gisteren ontdekte ik dat er ook in het 4 de uur ontladen werd (prijs!) nu werden alle batterijen tot 0% ontladen.
voorlopig wordt de ROI berekend door Sessy en ingesteld ,kunnen voorlopig nog niets aan doen!
sinds de versie van 5-7-23 werkt het laden en ontladen bij mij in ROI modus goed, onder voorbehoud dat batterijen ook goed worden geactiveerd .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Het is volgens mij al eerder gesuggereerd, maar hebben anderen ook het idee dat Sessy intern wintertijd of een verkeerde tijdzone gebrukt? Het is nu toch wel de tijd om te gaan laden, maar zoals eerder opgevallen lijkt Sessy een uur te laat te beginnen. Zeker als je ventilator op laag niveau staat. (Wat ik overigens niet de beloofde oplossing voor 'stille sessy' vind. Maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:41
rene037 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:33:
Het is volgens mij al eerder gesuggereerd, maar hebben anderen ook het idee dat Sessy intern wintertijd of een verkeerde tijdzone gebrukt? Het is nu toch wel de tijd om te gaan laden, maar zoals eerder opgevallen lijkt Sessy een uur te laat te beginnen. Zeker als je ventilator op laag niveau staat. (Wat ik overigens niet de beloofde oplossing voor 'stille sessy' vind. Maar dat terzijde.
Dat was mij ook al eens opgevalen, en door een foutmelding die ik in het verleden eens zag.
toen gesuggereerd naar Twan en Team Sessy op binnen de config (web GUI) ook een NTP config + tijdzonne + zomerwinter tijd mee te configureren. zodat je (we) zeker weten dat de Sessy's op tijdlopen.
en dat is zeker van belang als je hem op ROI hebt staan, maar eigenlijk zou de besturing daarvan uit de cloud komen. Maar een goede tijdbasis is altijd van belang (logging)

Tegenwoordig stuur ik het aan via Homey, dus heb ik nu geen last meer van.

Maar goeie opmerking Rene.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

psdata schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:53:
[...]

... binnen de config (web GUI) ook een NTP config + tijdzonne + zomerwinter tijd mee te configureren. zodat je (we) zeker weten dat de Sessy's op tijdlopen.
...
Eerlijk is eerlijk, het was mijn vrouw die het opmerkte, ik herinnerde me toen dat ik het elders gelezen had.

Maar in de GUI zit toch geen optie om het netwerk te configureren? Ik heb in mijn router/DHCP server MAC aan IP-adres gekoppeld voor vast IP-adres, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Overigens zag ik dat hij ineens weer op API-modus stond, vanmorgen nog op ROI-modus.

BTW - kijk nu, ineens, terwijl ik dit type start sessy om 14:00 uur!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRFVP8Kg-UzfcHEIhKtS_nwyFZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KhDEbzbwAVj7wOknAH0frc5.jpg?f=fotoalbum_large

Maandag zijn de drie bestelde sessys geplaatst. Helaas heeft er 1 geen verbinding met de portal. Kan ik ze nu wel op ROI modus zetten. ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:41
rene037 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:01:
[...]
Eerlijk is eerlijk, het was mijn vrouw die het opmerkte, ik herinnerde me toen dat ik het elders gelezen had.

Maar in de GUI zit toch geen optie om het netwerk te configureren? Ik heb in mijn router/DHCP server MAC aan IP-adres gekoppeld voor vast IP-adres, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Overigens zag ik dat hij ineens weer op API-modus stond, vanmorgen nog op ROI-modus.

BTW - kijk nu, ineens, terwijl ik dit type start sessy om 14:00 uur!
Zij zien dat gelijk zoals alles :)
Nee het zit ook niet in de Web Gui was een voorstel, maar die optie om in de WebGui NTP server vast te leggen. maar ook de IP ect vast te leggen is ook een goede aanvulling.(het lukt sommige mensen niet omdat op/in de router voor elkaar te krijgen) en je wilt ze toch een vast aders geven, anders blijf je afhankelijk van Mdns.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:25
sideriusj schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:11:
[Afbeelding]

Maandag zijn de drie bestelde sessys geplaatst. Helaas heeft er 1 geen verbinding met de portal. Kan ik ze nu wel op ROI modus zetten. ??
Kun je de Sessy die geen verbinding heeft met de Portal wel lokaal benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
psdata schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Zij zien dat gelijk zoals alles :)
Nee het zit ook niet in de Web Gui was een voorstel, maar die optie om in de WebGui NTP server vast te leggen. maar ook de IP ect vast te leggen is ook een goede aanvulling.(het lukt sommige mensen niet omdat op de router voor elkaar te krijgen) en je wilt ze toch een vast aders geven, anders blijf je afhankelijk van Mdns.
Je zou toch verwachten dat zowat elke router een ip adres aan een mac address kan plakken. Zo heb ik ze tenminste en vast ip nummer gegeven. Maar ik ben het er mee eens dat het ook eventueel handig was geweest als je handmatig netwerk instellingen had kunnen doen i.p.v. dat het er vanuit gaan dat alles wel via DHCP geregeld kan worden. Zeker als je bijvoorbeeld een los subnet wilt maken of iets dergelijks

[ Voor 4% gewijzigd door Sicos op 12-07-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
De klokken lopen goed, het is de soms slechte verbinding met de portal die voor het te laat laden zorgt omdat er dan geen schema ontvangen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is het een idee om in de startpost bij te houden wie wanneer welk bestelnummer toegekend heeft gekregen, en wanneer deze daadwerkelijk geleverd is, om een idee over levertijd te krijgen (beetje als met autos)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
ErnstH schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:06:
Is het een idee om in de startpost bij te houden wie wanneer welk bestelnummer toegekend heeft gekregen, en wanneer deze daadwerkelijk geleverd is, om een idee over levertijd te krijgen (beetje als met autos)?
Best een goed idee.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
ErnstH schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:06:
Leuk idee! Als iedereen die in de lijst wil mij een DM kan sturen met daarin de bestel datum, hoeveel Sessy's, verwachte leverdatum, werkelijke leverdatum en of je ze zelf (of door een eigen installateur) gaat installeren. Ik zal er een lijstje van maken en aan de TS toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Twan_V schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:06:
De klokken lopen goed, het is de soms slechte verbinding met de portal die voor het te laat laden zorgt omdat er dan geen schema ontvangen is.
Op zich interessant, maar om 2 uur in de middag nog steeds niet? Dat is 25 uur na publicatie. Ik neem aan dat als het mislukt, hij het na een bepaalde tijd nog een keer probeert. Ik heb het zelf ook weleens, voor mijn domotica-dashboard haal ik de Tibber-prijzen op, en soms zijn ze er om 13:03 nog niet. (Probeer het niet om 13:00 exact uiteraard:)) Dan is een retry wel logisch.

Los daarvan is het nog steeds wel handig om een netwerk-dialoogje in de gui te hebben. Maar ik neem aan dat dat wel ergens op de 'Could have'-lijst staat, terwijl het eigenlijk een 'Should have' is IMHO.

Maar eerst stabiliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

DJP! schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Kun je de Sessy die geen verbinding heeft met de Portal wel lokaal benaderen?
Ja, dat kan wel, ik zie wel dat de accu stopt met laden bij 90 %. De andere 2 gaan door tot 100 %.

Ze staan nu allemaal op 100 % opgeladen. 1 Sessy heeft nog steeds geen portal verbinding.

Als ik de power strategy wil wijzigen met Home Assistant, moet ik dan de instelling op de sessy zelf aanpassen naar ""open modus"".??

[ Voor 27% gewijzigd door sideriusj op 13-07-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Zijn er meer mensen van dit topic aanwezig op de Sessydag as zaterdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
niels.p schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:52:
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:32
@niels.p @KoQuest , wat is de Sessydag, waar is die en kan je als toekomstige-klant daar ook terecht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 22:36
Ik ook. Mag dan ook gelijk mijn sessy mee nemen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:59:
@niels.p @KoQuest , wat is de Sessydag, waar is die en kan je als toekomstige-klant daar ook terecht?
Je zou een mailtje gehad moeten hebben een week of 6 terug met de uitnodiging als je toen al sessy's in bestelling had staan. Als je ze pas net besteld hebt, moet je ze even mailen of er nog plek is. Zo niet, het plan was volgens mij dat deze dagen om de zoveel tijd georganiseerd zouden worden, dus dan moet je helaas nog iets geduld hebben.
(Ik neem aan dat je "toekomstige klant" bedoeld als, ik heb ze besteld maar heb ze nog niet. Als je bedoelt, ik heb nog geen bestelling gedaan, dan zijn deze dagen helaas niet voor jou toegankelijk voor zover ik weet).

[ Voor 16% gewijzigd door BlueFlame op 14-07-2023 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 20:42
sideriusj schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:06:
[...]
Als ik de power strategy wil wijzigen met Home Assistant, moet ik dan de instelling op de sessy zelf aanpassen naar ""open modus"".??
Nee, dat hoeft niet.
De power strategy kun je rechtstreeks vanuit HA wijzigen (select.sessy_xxxx_power_strategy), dit stuurt dezelfde setting aan als de dropdown selector in de webinterface. Enige verschil is dat Open Modus 'API' heet in HA.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PimDoos
Ik ben er ook weer voor alle vragen over integratie met Home Assistant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Ja

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:50

ThaDude

Hang Loose

Ik zou gaan maar heb me sessy's al. Ik sla dus maar over

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
ThaDude schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Ik zou gaan maar heb me sessy's al. Ik sla dus maar over
Als je ze al heb is dat juist een extra argument om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Ik ben er helaas ook niet bij, ben wel benieuwd of er nog nieuwe dingen verteld gaan worden. Twan heeft het ooit over een MPPT zonnepanelen gehad, de 48VDC poort, dit soort dingen ik ben benieuwd of daar ook wat over verteld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:28
Ook erg benieuwd naar!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Ach, in de praktijk is er geen toegangscontrole, zijn er geen tourniquets, metaaldetectoren en geen tickets met fancy Qr-codes. Als je er graag heel graag heen wilt, kun je gewoon binnenlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Ja , ik heb mij ook opgegeven voor de gebruikers dag voor de derde keer, is best place to be ! voor informatie uitwisseling gaat alleen over sessy.
mijn belangstelling gaat nu meer uit naar;
- optimalisatie en data interpretatie.
- communicatie tussen sessy en gebruiker (wat is de best way) zodat we beide een positief gevoel hebben.
- nu staat het bij mij op advies van sessy op ROI van uit sessy vandaan ,nu 10 dagen en dat werkt
goed, maar wil meer weten hoe de parameters bepaalt worden en kan ik dat over nemen door op HA
integratie over te gaan .
- meer weten over werking van de portaal ,wat werkt wel en of niet
- de ontlaad snelheid is standaard 1,7 kw is dat een vast getal of variabel naar beneden toe?
de laad snelheid is vast gezet op +-1,8 kw blijft dat zo? 2,2 geeft de schuifregelaar aan (BTW voor mij werkt 1,8 prima de afgelopen dagen ) voor de levensduur is dit beter vlgs sessy!
- heb nog geen betrouwbaar inzicht wat de juiste laad en ontlaad opbrengsten zijn ,de cumulatieve getallen spreken elkaar tegen en heb geen fysieke tussen meters tussen sessy en meterkast, ik kom over de 10 dagen op een cumulatief rendement van 98.3%!!!! lijkt mij niet betrouwbaar ,zou wel mooi zijn maar gezien de warmteontwikkeling en geluid/stroomverbruik fan lijkt 91% eerder betrouwbaar dan 98%
-vraag aan ander tweekers zijn er al echte betrouwbare cijfers van jullie over fysiek rendement ?
- ps tijdens de hele warme dagen buiten 30 grd in de garage 28 grd heb ik gemeten tijdens laden met een temp.sensor achterkant bij de uitlaat rooster meten ik een temp van 42grd met veel geluid delta T van 14 grd.
-van de week met een garage temp van 22 grd meten ik 32 graden achterkant sessy delta T van 10 grd en minder acceptabel geluid . laad snelheid was +-1,8 kw
vanaf 6 juli heeft de laatste update ROI redelijk goed gewerkt 9 juli onregelmatige werking ,niet kunnen vinden wat het was .
12 juli beleef 1 sessy hangen op 0.6 kw laden zoeken vond ik bij sys info dat de melding was vermogen gereduceerd door geluidsniveau ,geluidsniveau schuifregelaar was terug geregeld naar 3 verhoogd naar 5
hierna gelijk weer max. laden (vlgs sessy waarschijnlijk een soft bug).
en nog meer vragen, maar daar is de gebruikers dag voor bedoelt om van elkaar te leren.
Ben nu bezig om in HA de financiële opbrengsten van de batterijen laden/ontladen met dynamische uurtarief te integreren in totale huis verbruik ,is best lastig daar pv opwekking ook € waarde heeft en tijdens laden er soms stroom ook uit het net gehaald wordt (zon valt weg) en heeft ander waarde en dat verandert elk uur dynamisch.
probeer inzicht te krijgen ,hoeft niet te kloppen met factuur (houd je wel van de straat!)en je moet het leuk vinden.
zijn er tweekers die het via HA simpel financieel inzichtelijk kunnen maken ?
tot zaterdag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
vogel6 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:34:
- heb nog geen betrouwbaar inzicht wat de juiste laad en ontlaad opbrengsten zijn ,de cumulatieve getallen spreken elkaar tegen en heb geen fysieke tussen meters tussen sessy en meterkast, ik kom over de 10 dagen op een cumulatief rendement van 98.3%!!!! lijkt mij niet betrouwbaar ,zou wel mooi zijn maar gezien de warmteontwikkeling en geluid/stroomverbruik fan lijkt 91% eerder betrouwbaar dan 98%
-vraag aan ander tweekers zijn er al echte betrouwbare cijfers van jullie over fysiek rendement ?
Misschien helpt dit.
Tot 11u stond de Sessy op 0 op de meter. Dan zie ik dat als Sessy 160W discharge rapporteert (geel), ik (na 15m kabel) ongeveer 120W (blauw) effectief meet, dus de Sessy 40W of 50W (paars) meer rapporteert dan ik meet.

Vanaf 11u is de Sessy gaan laden (hij zat al rond de 60% SOC, Rood). De grafiek heeft daar een bug, de blauwe lijn is niet correct geplaatst), kijk vooral even naar de headers bovenaan. Sessy laadt dan met 1348W, maar ik meet bij de meterkast een vraag van 1513W, dat betekent 166W 'verlies' door kabel en omvormer vermoed ik. Das iets meer dan 10% uit mijn hoofd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJzD8G6_8Zg3KyU82aEmg4MB3vQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6bwLuecBm439W2XgkJd85vvO.png?f=fotoalbum_large

Geloof dat Sessy zelf ook wat grafieken heeft geproduceerd over de efficiëntie niet zo lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Ik heb trouwens dat een van de twee sessy's niet meer naar 100% gaat maar niet verder laad dan 98%. Hebben anderen dit ook? Die andere geeft en laad gewoon tot 100% :?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

ThaDude schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:31:
Ik heb trouwens dat een van de twee sessy's niet meer naar 100% gaat maar niet verder laad dan 98%. Hebben anderen dit ook? Die andere geeft en laad gewoon tot 100% :?
Ik heb 3 sessy's, na installatie (maandag) werden er 2 opgeladen naar 100%, 1 naar 92 %. Vanaf woensdag worden ze allemaal opgeladen naar 100% .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
minder acceptabel geluid . laad snelheid was +-1,8 kw
moet zijn
meer acceptabel geluid
sorry voor de type fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
Ik snap de behoefte aan allerlei informatie en mooi om te zien dat er koop-interesse is van dit Nederlandse product van een Nederlands bedrijf.
Maar ik ben niet de organsator, dus verwijs ik je door naar Sessy zelf. Op hun website staat vast wel een telefoonnummer.

En zoals eerder door iemand anders gemeld, zo'n middag is erg relaxed en als ik sessy was zou ik zeker toekomstige klanten toelaten. Sterker nog, meteen gelegenheid geven om aan te schaffen. Maar goed, mijn sales-dagen liggen allang achter me ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
ThaDude schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:31:
Heb ik ook, de ene keer laad die gewoon tot 100% en een andere keer zie ik bijvoorbeeld 95% staan en dan geeft de status gewoon aan dat die vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DJP! schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:57:
[...]

Leuk idee! Als iedereen die in de lijst wil mij een DM kan sturen met daarin de bestel datum, hoeveel Sessy's, verwachte leverdatum, werkelijke leverdatum en of je ze zelf (of door een eigen installateur) gaat installeren. Ik zal er een lijstje van maken en aan de TS toevoegen.
Lijkt me weinig zinvol om Sessy's te vermelden die nog besteld moeten worden. Bijvoorbeeld die van @niels.p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
John245 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:23:
[...]

Lijkt me weinig zinvol om Sessy's te vermelden die nog besteld moeten worden. Bijvoorbeeld die van @niels.p
Kleine typo gemaakt, besteldatum is nu correct :D
vogel6 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:34:

Ik heb hier een MID kWh meter op een meter van de Sessy vandaan hangen. Over een langere periode zit mijn RTE (Round Trip Efficiency) op 84%. Ik heb de max van Sessy wel op 1200W staan. Volgens mij komt het voor door het efficiënt opladen (bijna altijd laden met 1500W) want het ontladen kan met een 3a400W nooit heel efficiënt zijn.

De Sessy draait hier bijna altijd NoM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
DJP! schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:11:
Ik heb hier een MID kWh meter op een meter van de Sessy vandaan hangen. Over een langere periode zit mijn RTE (Round Trip Efficiency) op 84%. Ik heb de max van Sessy wel op 1200W staan.
84% is wel heel positief. Misschien kun je eens de Sessy laten laden met een setpoint van -1350 en kijken of je dezelfde cijfers krijgt als ik (Sessy discharge rond de 1350w en op de meter 1513w, dus 11% single trip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Faceless schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:58:
[...]

84% is wel heel positief. Misschien kun je eens de Sessy laten laden met een setpoint van -1350 en kijken of je dezelfde cijfers krijgt als ik (Sessy discharge rond de 1350w en op de meter 1513w, dus 11% single trip)
Ik zal morgen even kijken of ik het kan testen om te kijken of ik dezelfde resultaten kan behalen.

De 84% RTE is berekend door kWh-uit door kWh-in van de kWh meter te delen. Hier zitten dus alle verliezen van de Sessy in. Ik denk dat de RTE nog wel hoger kan zijn als ik met hogere vermogens ga ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

UHm hoe komen jullie aan die RTE? Is dat ergens uit te halen of bereken jullie dat? Zo ja vanuit wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ThaDude schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:51:
UHm hoe komen jullie aan die RTE? Is dat ergens uit te halen of bereken jullie dat? Zo ja vanuit wat?
Ik heb al vanaf de installatie van de Sessy een kWh meter (SDM72D MID) waar de Sessy op is aangesloten. Deze kWh meter houdt de totale kWh bij wat de Sessy in gaat en wat er aan kWh uitkomt. Hiermee kun je dus de RTE berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentle_Jan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-09 20:52
Jazeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Iemand al een deftige flow ontwikkeld in Homey?

Ik heb thuis een dynamisch energiecontract, zonnepanelen, 3 sessy's.
Nog geen tijd gehad te gaan pielen maar zat te denken aan het volgende:

Als prijsverschil op een dag > dan 20 cent, dan in stand ROI tot minimum SOC 20% bij ontladen (dan NOM voor de nacht), anders NOM.

Als auto laadt, Sessy ontladen tot een SOC van 20%, tenzij de stroomprijs negatief is, dan juist opladen met alle headroom die er nog over is op de thuisaansluiting die ik dan afkap op een veilige 16.000 watt.

Ideeën en commentaar welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:51
ThaDude schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:51:
Dit houdt de Homey app PBTH voor je bij. Moet je wel Homey hebben natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Ik ga proberen hier een mnd mee te draaien.
View uit elc.HA bronnen. 13-7-2023
Totaal zonne-energie 57,91 kWh
Batterijen
test tot live discharged 34,31 kWh
test tot live charged -32,43 kWh

Energy inkoop (tarif 1) n/wkend 1,3 kWh € 0,12
Energy inkoop (tarif 2) dag 18,22 kWh € 0,86
test tot live charged 32,43 kWh € 1,51
Energy verkoop (tarif 1) n/wkend -2,71 kWh € -0,32
Energy verkoop (tarif 2) dag -57,82 kWh € -6,16
test tot live discharged -34,31 kWh € -4,40
Totaal net -42,89 kWh € -8,39 met batterij integratie
A ROI= terugbetaaltijd in jaren van de investering= netto resultaat per jr/investering
B Rente op spaargeld 1,25% evt 0%= misgelopen rente op de investering!
C Rendement op investering in %=(netto resultaat per jr+ betaalde spaarrente )/1% van investering
Vb 1= batterijen geïntegreerd in totale stroomflow = A 15.7 jr! en C 7.59%
VB 2= geen waarde toekennen aan zonnen energie = A 10.2 jr en C 10.9%
Alle prijzen op APX basis dyn. uurprijzen marktprijs gehouden. Er is geen rekening gehouden met btw,eb,aan/verkoop kosten/abonnement/net kosten/saldering(ook bij dynamisch wordt er verplicht op de factuur gesaldeerd)/negatieve prijzen./afschrijving nvt. Eigenlijk hebben we belang bij grote verschillen in marktprijzen ,hopelijk neemt dat toe! Deze dag was maar een prijsverschil van € 0.082moet eigenlijk veel hoger zoals vorig jaar!Dit is zomaar een berekening waar geen rechten aan kan ontlenen ,voordeel is het dagelijks aut bij gehouden wordt ,anders is het niet te doen en door een maand view te doen zie je het gelijk cumulatief. Deze opstelling is voor vele interpretatie vatbaar maar heb voorlopig niets iets anders .en je kan naar toe rekenen!!! Vandaag weinig verdienen te vlakke marktprijs!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

procyon schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:40:
...
Als auto laadt, Sessy ontladen tot een SOC van 20%,
...
Je auto opladen vanuit de Sessy is een slecht idee. Door het rendement verlies je veel energie.
Ook is het wat onlogisch om een deel van de grote EV-accu met die paar KWh uit de Sessy te laden.
Ook als je een plug-in hybride hebt met een kleine accu. Je hebt verlies bij het laden van de sessy, vervolgens bij het ontladen en ook weer in de auto. Je kunt beter laden bij laag tarief of vanuit zonnepanelen als het niet zo goed uitkomt om bij het laagste tarief te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
gezien lage markt prijzen ,planning voor morgen
schatting 6:00 tot 11:00
tapwaterboiler vullen en eigen verbruik
1/4 deel van panelen uitzetten (heb meerdere set's)
na 11:00 alles bij om batterijen op te laden tegen €0.00 met eigen zon energie
als batterijen vol zijn om +- 14:30 daarna bijna alle panelen af (klein setje van 8% laat ik bij staan )tot 18:00
daarna alles weer normaal zetten!
Bizar om zo te regelen ,maar houd de opbrengst boven de nul line!
Ben benieuwd wat het effect gaat worden als de kern centrale's in frankrijk gaan terug regelen ivm te warm rivier water ,dit kan de avond prijzen om hoog brengen daar de gas centrale bij moeten springen en uiteraard onze volle batterijen!! vorig jaar was dit kassa.
we zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Waarom zet je je panelen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 16-09 09:18
Waarschijnlijk omdat hij betalen moet voor het terugleveren van stroom op sommige (prijs) momenten. Dit kan gebeuren bij dynamische contracten.

[ Voor 5% gewijzigd door Doggieman op 15-07-2023 03:01 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:45

Tazzios

..

De prijs bruto prijs wordt morgen 0 of net negatief. Vermoedelijk is het voordeliger om je panelen dan uit te zetten indien je op jaar basis meer opwekt dan verbruikt.

[ Voor 49% gewijzigd door Tazzios op 15-07-2023 03:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dat is zonder belasting. En bij tibber komt het dan nog niet onder 0. Met belasting en kosten is het nog steeds 17 ct. Door de saldering hoef je volgens mij je pv niet afvte schakelen, pas onder de -17ct.
Zit ik fout of werkt het bij sommige dynamische contracten anders?
Tenzij je per jaar meer teruglevert idd zoals hierboven opgemerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door rene037 op 15-07-2023 06:33 . Reden: Laatste zin ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogel6
Bovenstaande 3 reactie kloppen, is lastig om uit te leggen en is voor iedere gebruiker een persoonlijker afweging
beslis momenten zijn voor mij
-ik lever meer terug op jr basis dan inkoop
-heb een dyn contract bij frank van af 1 mei 2022 ,de afgelopen jr rekening 1-5-23 was een heel goed resultaat, sinds 2 wk nu met batterijen en dat wordt weer anders beslissen.
-inkoopvergoeding=+-2.5 ct verkoop +-3.5 ct
-kan ik bij neg prijs de inkoop stroom nuttig gebruiken ( ben daar ideeën aan het uitwerken)
- gebruik geen gas
- wel wrmtepomp
vorig jr waren er maar 3 dagen met neg stroom prijs en nu bijna wekelijks en dat gaat naar mij idee snel toenemen vooral in de wk end dagen, steeds meer zonnen panelen.
tot zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Faceless schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Net even getest, als ik een setpoint opgeef van -1350W (opladen) dan meet de kWh meter 1518W. Bij een setpoint van 1350W (ontladen) meet de kWh -1210W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Ok, dus als we een uur laden en dan een uur ontladen zijn we 308 watt kwijtgeraakt. 308/1350 = 22%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
vogel6 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:34:
vorig jr waren er maar 3 dagen met neg stroom prijs en nu bijna wekelijks en dat gaat naar mij idee snel toenemen vooral in de wk end dagen, steeds meer zonnen panelen.
tot zover
Vorig jaar waren er veel meer dan 3 dagen met negatieve stroomprijzen. En dit jaar een stuk minder door toegenomen energiebelasting. En vandaag al zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:00
Faceless schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:55:
Ok, dus als we een uur laden en dan een uur ontladen zijn we 308 watt kwijtgeraakt. 308/1350 = 22%
Ik denk dat de berekening 308/1518 moet zijn = 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
hanev001 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Inderdaad. Je hebt gelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krizzziz
Vandaag 1x Sessy besteld, budget hield toen op.
Kijken wat we met 5kWh kunnen!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Faceless schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:02:
[...]

Inderdaad. Je hebt gelijk.
Maar dan ga je er van uit dat de meting van de Sessy zelf correct is… en volgens mij werd hier nog aangemerkt door Sessy omdat er nog een afwijking in zit.

Ik kijk eigenlijk alleen na de kWh meter die voor de Sessy zit. Als ik hier de totale kWh-uit door de kWh-in deel kom ik op 84%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
DJP! schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Maar dan ga je er van uit dat de meting van de Sessy zelf correct is… en volgens mij werd hier nog aangemerkt door Sessy omdat er nog een afwijking in zit.

Ik kijk eigenlijk alleen na de kWh meter die voor de Sessy zit. Als ik hier de totale kWh-uit door de kWh-in deel kom ik op 84%.
Zeg je nu dat je eigen meting niet klopt? Je geeft zelf aan dat 1518 W in 1210W uit oplevert. Dan kjijg je toch maar 80% terug van wat je er in stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
DJP! schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:11:
[...]

Kleine typo gemaakt, besteldatum is nu correct :D

[...]

Ik heb hier een MID kWh meter op een meter van de Sessy vandaan hangen.
Heb je missschien een foto van die MID kWh meter installatie?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
hanev001 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Zeg je nu dat je eigen meting niet klopt? Je geeft zelf aan dat 1518 W in 1210W uit oplevert. Dan kjijg je toch maar 80% terug van wat je er in stopt.
Ik las het inderdaad verkeerd. De meting klopt, daar ben ik wel van overtuigd. Ik denk alleen dat er een afwijking zit in de meting van de Sessy zelf en daardoor dus ook in de aansturing van de Sessy.

Als ik aangeef dat de Sessy met 1350W moet gaan laden dan meet ik op de kWh meter 1518W maar hoeveel gaat de accu in? Is dat exact 1350W? Hetzelfde is met ontladen, als je als setpoint 1350W opgeeft, hoeveel gaat er dan de accu uit?

Op deze pagina https://sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/ staan de efficiëntie curves. Deze zouden bij 1350W dus ruim boven de 90% zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
DJP! schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:38:
[...]

Ik las het inderdaad verkeerd. De meting klopt, daar ben ik wel van overtuigd. Ik denk alleen dat er een afwijking zit in de meting van de Sessy zelf en daardoor dus ook in de aansturing van de Sessy.

Als ik aangeef dat de Sessy met 1350W moet gaan laden dan meet ik op de kWh meter 1518W maar hoeveel gaat de accu in? Is dat exact 1350W? Hetzelfde is met ontladen, als je als setpoint 1350W opgeeft, hoeveel gaat er dan de accu uit?

Op deze pagina https://sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/ staan de efficiëntie curves. Deze zouden bij 1350W dus ruim boven de 90% zijn.
Na ja, het punt is een beetje dat die setpoint gewoon maar een setpoint is. Ze hadden het net zo goed setpoint 3 of setpoint C kunnen noemen. Maar je hebt een punt als je zegt dat setpoint 1350 niet per se het tegenovergestelde is van setpoint -1350 in de interne aansturing, dat weten we niet zeker, maar lijkt me redelijk aannemelijk.

Op die pagina van Sessy staat dat je er geen rechten aan kan ontlenen, dus dat moeten we dan ook niet doen.

Anyhow, zou je bereid zijn om samen met mij (aangezien onze metingen blijken overeen te komen) en eventueel anderen een tabel te maken van de setpoints in zeg 5 stappen en de daarbij behorende meting op de kwh-meter, voor zowel laden als ontladen. Dan kunnen we in ieder geval een grafiek maken van de efficiëntie per setpoint (whatever dat setpoint dan betekent in termen van interne watts in de batterij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 16-09 19:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

hanev001 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Dit klopt niet.
De getallen die Sessy via de API levert kloppen gewoon niet. Maar dat maakt het nog geen verlies.
Je kunt het verlies in de Sessy niet bepalen op deze manier.

Je moet met een externe vermogensmeter bepalen hoeveel vermogen er in en uit de Sessy stroomt, en die integreren tot energie. En dan starten in een gedefinieerde situatie (bv leeg). En dan leeg->vol->leeg. En dan de energie die eruit is gekomen delen door de energie die erin is gestopt.

Ik doe dit al een tijdje, ik heb nu 308kWh in een Sessy gestopt, en er is 252kWh weer uitgekomen.
Dat is een RTE van 82%
Hier zitten trouwens de verliezen van de bekabeling in mijn huis in, want ik meet in de meterkast, en dat is niet helemaal eerlijk om dat aan de Sessy toe te rekenen. Ik schat dat dat 1.5-2% is.
Sessy’s staan bij mij in ROI mode, dus altijd volle bak laden/ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

DJP! schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:10:
[...]

precies dit. De vermogens die Sessy meldt via de API wijken 10-12% af van het echte AC vermogen. Wordt nog aan gewerkt zeggen de mannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Is het niet gewoon het (DC) accu vermogen?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Faceless schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:04:
[...]

Na ja, het punt is een beetje dat die setpoint gewoon maar een setpoint is. Ze hadden het net zo goed setpoint 3 of setpoint C kunnen noemen. Maar je hebt een punt als je zegt dat setpoint 1350 niet per se het tegenovergestelde is van setpoint -1350 in de interne aansturing, dat weten we niet zeker, maar lijkt me redelijk aannemelijk.
Aannemelijk ja, maar niet dus. Bij opladen pakt de Sessy ongeveer 13% meer vermogen dan ik instel. Bij ontladen krijg ik 89% van wat ik vraagt. In Home assistant heb ik dan gecompenseerd met een templatre sensor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
template:
  - sensor:
      - name: sessy1_real_power
        device_class: power
        unit_of_measurement: W
        state: >-
          {% if states('sensor.sessy1_power')|float>0 -%}
          {{states('sensor.sessy1_power')|float*0.89}}  {%- else -%}
          {{states('sensor.sessy1_power')|float*1.13}}  {%- endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
worker schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Dit klopt niet.
De getallen die Sessy via de API levert kloppen gewoon niet. Maar dat maakt het nog geen verlies.
Je kunt het verlies in de Sessy niet bepalen op deze manier.

Je moet met een externe vermogensmeter bepalen hoeveel vermogen er in en uit de Sessy stroomt, en die integreren tot energie. En dan starten in een gedefinieerde situatie (bv leeg). En dan leeg->vol->leeg. En dan de energie die eruit is gekomen delen door de energie die erin is gestopt.

Ik doe dit al een tijdje, ik heb nu 308kWh in een Sessy gestopt, en er is 252kWh weer uitgekomen.
Dat is een RTE van 82%
Hier zitten trouwens de verliezen van de bekabeling in mijn huis in, want ik meet in de meterkast, en dat is niet helemaal eerlijk om dat aan de Sessy toe te rekenen. Ik schat dat dat 1.5-2% is.
Sessy’s staan bij mij in ROI mode, dus altijd volle bak laden/ontladen
heb je alle posts over dit onderwero gelezen? DJP heeft de data geleverd van een eigen kwh meter. Mijn bijdrage is alleen het rekenwerk. Wat de Sessy aan meet waarden levert is niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

hanev001 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:30:
[...]

heb je alle posts over dit onderwero gelezen? DJP heeft de data geleverd van een eigen kwh meter. Mijn bijdrage is alleen het rekenwerk. Wat de Sessy aan meet waarden levert is niet relevant.
Natuurlijk heb ik de posts gelezen. Maar je maakt een denkfout. Je denkt in termen van "een uur laden en een uur ontladen". En dan deel je die getallen op elkaar. Maar dat klopt volgens mij niet.
Het helpt om even in extremen te denken. Stel dat de Sessy een heel slechte RTE zou hebben van maar 50%.
Je kunt dat niet zien met vermogensmetingen. Je kunt dat alleen zien met energiemetingen.
Oftewel: hoe lang houdt de Sessy het vol op een ingesteld vermogen.

Dus als ik 3 uur lang 1500W erin stop, en slechts 1.5uur er weer 1500W uit kan halen, dan is de RTE dus 50%. Je moet dus integreren over de tijd.
En ervoor zorgen dat je in een gedefinieerde toestand begint en eindigt (bv leeg beginnen en leeg eindigen)

[ Voor 13% gewijzigd door worker op 15-07-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
worker schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:36:
[...]

Natuurlijk heb ik de posts gelezen. Maar je maakt een denkfout. Je denkt in termen van "een uur laden en een uur ontladen". En dan deel je die getallen op elkaar. Maar dat klopt volgens mij niet.
Het helpt om even in extremen te denken. Stel dat de Sessy een heel slechte RTE zou hebben van maar 50%.
Je kunt dat niet zien met vermogensmetingen. Je kunt dat alleen zien met energiemetingen.
Oftewel: hoe lang houdt de Sessy het vol op een ingesteld vermogen.

Dus als ik 3 uur lang 1500W erin stop, en slechts 1.5uur er weer 1500W uit kan halen, dan is de RTE dus 50%. Je moet dus integreren over de tijd.
En ervoor zorgen dat je in een gedefinieerde toestand begint en eindigt (bv leeg beginnen en leeg eindigen)
Nee, ik maak geen denkfout, in feiten zeggen we allebei het zelfde maar op een ander manier. Het gaat om hoeveel gaat er in en hoeveel komt er weer uit. Met een vast setpoint met extern gemeten in en output krijgt je dezelfde waarde als en in/output meting over tijd.

Ik ben het wel helemaal met je eens dat om een zuiver verlies getal te krijgen er een serie van gecontroleerde meetcycli dient plaats te vinden met verschillende settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 18:32
rene037 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Je auto opladen vanuit de Sessy is een slecht idee. Door het rendement verlies je veel energie.
Ook is het wat onlogisch om een deel van de grote EV-accu met die paar KWh uit de Sessy te laden.
Ook als je een plug-in hybride hebt met een kleine accu. Je hebt verlies bij het laden van de sessy, vervolgens bij het ontladen en ook weer in de auto. Je kunt beter laden bij laag tarief of vanuit zonnepanelen als het niet zo goed uitkomt om bij het laagste tarief te laden.
Klink inderdaad logisch. Je gaat ook niet de ene Sessy laden vanuit een andere Sessy…
Alle accu’s in je huishouden moet je als aparte entiteiten zien en niet aan elkaar koppelen. Dat is goed te regelen als je de sturing zelf in de hand hebt (HA of Homey), maar als je de Sessy op NOM hebt, en de auto op en “ongelukkig” moment aan het laden zet, b.v. ‘s avonds als je zonnepanelen niets meer opbrengen, dan trek je de Sessy wel leeg volgens mij….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

hanev001 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:48:
Het gaat om hoeveel gaat er in en hoeveel komt er weer uit. Met een vast setpoint met extern gemeten in en output krijgt je dezelfde waarde als en in/output meting over tijd.
Dat hoeft dus niet als de setpoint slaat op het vermogen van de accu, dus excl. conversie.
Oftewel heb je de RTE over alleen de laad/ontlaad verliezen over de accu of de RTE over AC->DC, laad/ontlaad, DC->AC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavawa
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-09-2024
Torch1969 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Klink inderdaad logisch. Je gaat ook niet de ene Sessy laden vanuit een andere Sessy…
Alle accu’s in je huishouden moet je als aparte entiteiten zien en niet aan elkaar koppelen. Dat is goed te regelen als je de sturing zelf in de hand hebt (HA of Homey), maar als je de Sessy op NOM hebt, en de auto op en “ongelukkig” moment aan het laden zet, b.v. ‘s avonds als je zonnepanelen niets meer opbrengen, dan trek je de Sessy wel leeg volgens mij….
Is er in HA voor de Sessy ook een "pauzeren"-schakelaar beschikbaar? Ik bedoel dan net zoiets als in de HA battery_sim integratie aanwezig is? Daarmee kan ik namelijk makkelijk een Automatisering maken die "pause_battery" inschakelt bij het triggeren van "P1 Active power > 5000 Watt" (op basis van mijn HomeWizard dongel), zodat de thuisaccu nooit de auto-accu zal laden. Plus natuurlijk eentje vice versa. (Mijn PV levert nooit meer dan 6.000 Watt, met 5.000 Watt van het net erbij maakt circa 11 kW voor EV-laden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 10:45

Tazzios

..

@mavawa switch sessy naar API modus en hij doet niets zolang setpoint 0 is.

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 15-07-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondebru
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 13:58
Morgen negatieve beursprijzen tussen 7:00 en 17:00 volgens Nextenergy. Inclusief belastingen is dat niet het geval. Leveren betekent negatieve netto opbrengst ( dus betalen )maar toch ook belastingen e.d. betalen. Is dat dan te salderen? Dus belasting minus negatieve opbrengst.
Verder betekent negatieve prijs toch ook betalen voor het laden van de Sessy ? Of zie ik dit helemaal vrrkeerd. Iemand die het weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom zou je bij negatieve prijzen moeten betalen voor het laden? Het is dan júíst het moment om ze te laden. Ze zijn negatief omdat er dan een overschot aan energie is dus alles wat je zelf extra kan gebruiken is dan meegenomen, zowel voor het net als financieel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
@Twan_V, Roland en team, bedankt voor de informatieve Sessy dag. Leuk om het team erachter en z’n bevlogenheid te leren kennen.

@PimDoos bedankt voor je inkijkje in HA en de integratie. Ga er zeker mee experimenteren en denk dan overstappen van Domoticz naar HA.

Ik heb in alle hoekjes wat meegepakt, dus denk niet dat ik overige tweakers van ‘nieuwe’ info kan voorzien. Maar was de rit van 2 uur wel waard. Nu de bui even afwachten en dan weer richting noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondebru
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 13:58
DukeBox schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:43:
Waarom zou je bij negatieve prijzen moeten betalen voor het laden? Het is dan júíst het moment om ze te laden. Ze zijn negatief omdat er dan een overschot aan energie is dus alles wat je zelf extra kan gebruiken is dan meegenomen, zowel voor het net als financieel.
Ik bedoel dat ik mijn Sessy laadt met de panelen en meer lever dan 1 accu kan laden. Dus kost dan toch
geld. Ik ben wel van plan de panelen uit te schakelen als de accu vol is. Inderdaad veel gebruiken en laden is verdienen:) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
rondebru schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:23:
[...]

Ik bedoel dat ik mijn Sessy laadt met de panelen en meer lever dan 1 accu kan laden. Dus kost dan toch
geld. Ik ben wel van plan de panelen uit te schakelen als de accu vol is. Inderdaad veel gebruiken en laden is verdienen:) _/-\o_
Ik weet echt niet waar je je informatie vandaan haalt, maar morgen zijn de prijzen niet negatief na de energiebelasting. Dus je hoef de panelen niet uit te schakelen, maar je kunt maximaal terugleveren aan het grid zodra je accu vol zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Na energiebelasting inderdaad niet, maar voor energiebelasting wel. Als er sprake is van netto teruglevering dan is het inderdaad financieel gunstig om morgen tot 18:00 de zonnepanelen uit te schakelen.

Voor het laden en ontladen van de accu maakt de energiebelasting dan weer niet uit. Laden is morgen het gunstigst tussen 12:00 en 16:00, en ontladen het gunstigst vanaf 19:00.

[ Voor 41% gewijzigd door Zr40 op 15-07-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Tazzios schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:37:
@mavawa switch sessy naar API modus en hij doet niets zolang setpoint 0 is.
Waarom niet naar 'Idle'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
mavawa schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:30:
[...]
Is er in HA voor de Sessy ook een "pauzeren"-schakelaar beschikbaar?
Strategie op 'Idle' is hier inderdaad de juiste optie voor. Modus API met 0W schakelt het vermogen wel af, maar zet Sessy niet in standby. De omvormer blijft dan aangekoppeld, de fans blijven aan, en Sessy blijft een paar Watt verbruiken voor de eigen electronica. Bij Idle is Sessy echt in standby.
Enige kanttekening is dat het inschakelen een minuutje langer duurt, omdat Sessy opnieuw een minuut het net moet observeren voor de regeling weer actief wordt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PimDoos
Het was weer een mooie gebruikersdag, leuk om weer een flinke groep gesproken te hebben!
Het grote scherm met gekleurde grafiekjes trok de nodige aandacht merkte ik :DAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj1iqAhLCCndjtSXSfpso6Vbt3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/psNjGXr86skfckkEbOw4CVWv.png?f=fotoalbum_large

Als bonus ben ik net nog even bezig geweest met het integreren van de 'noise level' slider in HA. Coming soon :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@PimDoos

Thanks voor je uitleg en het, zelfs ver off-topic, ingaan op je eigen situatie, justificatie etc etc.
Thanks x2 voor de effort die je stopt in de integratie.

Ik zag wel een gemiste kans hier voor 'HomeAssistant zelf'. Durf te wedden dat er een aantal Yellow's verkocht zouden zijn als die er lagen om direct mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelvandorp
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-01 09:04
Ik heb inmiddels een kleine maand een Sessy in gebruik, en combineer die met Home Assistant. De integratie werkt prima, je kunt de mode op 'idle' zetten om te pauzeren. Als je de Sessy later weer op een actieve modus zet, dan duurt het even voordat hij start (moet eerst synchroniseren, denk ik).

Ik heb een aantal ideetjes om een betere regeling te maken. Het komt eigenlijk neer op 'X op de meter'. Ik wil de Sessy dus nom laten doen op een andere waarde dan 0. Daarnaast wil ik een max en een min waarde voor het setpoint hebben; Als je die setpoint kunt limiteren op 0, dan heb je effectief bereikt dat de Sessy wordt geladen met overtollige zonnestroom (dan is de sp negatief). Maar als er een wolkje voor de zon komt, dan wil ik gewoon uit het net stroom hebben, want die is tijdens zonuren (dynamish contract) een stuk goedkoper dan in het donker.

Met de huidige nom regeling gaat de Sessy leuk het huis voeden op zo'n moment om de meter op 0 te houden. Dan is de sp groter dan 0, dus door daar een maximum voor te hanteren, voorkom je dat scenario.

Die X op de meter heeft als doel om gegarandeerd (nou ja, bijna dan) geen stroom terug te leveren als de stroomprijs negatief is. Dus bijvoorbeeld X = 100.

Het gewenste scenario heeft dus X=100, en SPmax=0 (SPmin heb ik nog geen use case voor.)

Met X=0, SPmin=-2200 en SPmax=1800 (of ook 2200) heb je eigenlijk gewoon de nom-regeling.

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd de nom-regeling na te bootsen. Als ik de Sessy op 'nom' laat staan, en de berekende setpoint (door Sessy) en de berekende setpoint (door HA) in een grafiek zet, dan liggen die nagenoeg over elkaar heen. Maar als ik de Sessy op API zet, en elke 10 seconden de HA-berekende setpoint gebruik, dan is de regeling niet stabiel.

Als er interesse voor is, wil ik mijn HA oplossingen hier best delen. Ik heb ook een timer gebouwd. De Sessy is idle tussen 00:00u en 06:00u (helpers); daarna terug naar de vorige modus. Dit omdat deze uurtjes meestal goedkope stroomuurtjes zijn, en in de ochtend de stroom weer duurder wordt. Als ik de Sessy op nom laat staan, is tegen 06:00u de Sessy leeg.

Daarnaast heb ik een tempsensor boven de sessy geplaatst; komt de temp boven een drempeltemperatuur uit, dan gaat de Sessy naar idle, en onder een andere drempel (beide helpers) weer terug naar de vorige modus.

Mijn vraag is: weet iemand de details van de nom-regeling, en kan/mag die hier gedeeld worden?
Ik heb bovenstaand idee ook naar info@sessy.nl gestuurd, dus wellicht wordt dit ooit een standaard modus, maar tot die tijd probeer ik het zelf te regelen (letterlijk en figuurlijk).

[ Voor 10% gewijzigd door marcelvandorp op 15-07-2023 22:15 . Reden: tikfoutjes, volgorde iets aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
marcelvandorp schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:11:

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd de nom-regeling na te bootsen. Als ik de Sessy op 'nom' laat staan, en de berekende setpoint (door Sessy) en de berekende setpoint (door HA) in een grafiek zet, dan liggen die nagenoeg over elkaar heen. Maar als ik de Sessy op API zet, en elke 10 seconden de HA-berekende setpoint gebruik, dan is de regeling niet stabiel.

Mijn vraag is: weet iemand de details van de nom-regeling, en kan/mag die hier gedeeld worden?
Ik merk hierbij zelf vooral dat als je te snel gaat regelen, je oscillaties krijgt in de regeling. Dit kan komen doordat het setpoint te snel berekend wordt, waardoor Sessy of de slimme meter nog niet gereageerd heeft op het vorige setpoint. Een simpele manier om dit te stabiliseren: Wacht 15 seconden na ieder gestuurd setpoint. De performance is hiervan nagenoeg gelijk aan wat Sessy's NOM doet, gezien je in die 15 seconden simpelweg niet zo veel energie kunt verbruiken om het verschil te merken.

Sessy's NOM regeling is iets geavanceerder, en gebruikt ook een bepaalde smoothing factor op het setpoint om oscillaties te voorkomen. Wat die factor precies is en hoe dat geïmplementeerd is, durf ik zo niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 23:19
Zr40 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 20:38:
Na energiebelasting inderdaad niet, maar voor energiebelasting wel. Als er sprake is van netto teruglevering dan is het inderdaad financieel gunstig om morgen tot 18:00 de zonnepanelen uit te schakelen.

Voor het laden en ontladen van de accu maakt de energiebelasting dan weer niet uit. Laden is morgen het gunstigst tussen 12:00 en 16:00, en ontladen het gunstigst vanaf 19:00.
Waarom? Op het laagste punt om 14:00 betaalt mijn leverancier Tibber mij nog altijd € 0,09 inclusief belasting. Deze belasting keren ze uit vanwege de salderingsregeling. Een PV systeem heeft (i.t.t. bijvoorbeeld een windmolen) geen variabele kosten. Ik schakel hem dus pas uit als ik netto inclusief belasting moet gaan betalen aan de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je alles saldeert dan is er geen sprake van netto teruglevering. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 15-07-2023 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
Roekeloos schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:32:
[...]

Waarom? Op het laagste punt om 14:00 betaalt mijn leverancier Tibber mij nog altijd € 0,09 inclusief belasting. Deze belasting keren ze uit vanwege de salderingsregeling. Een PV systeem heeft (i.t.t. bijvoorbeeld een windmolen) geen variabele kosten. Ik schakel hem dus pas uit als ik netto inclusief belasting moet gaan betalen aan de leverancier.
En als jij per jaar minder teruglevert dan dat je gebruikt heb je ook helemaal gelijk. Dan kan je namelijk alle belasting salderen. (Voor zover ik begrepen heb)
Lever je jaarlijks echter meer terug dan dat je verbruikt ligt het toch anders :)

Ik heb het laatste geval een bij mij gaan de panelen dus gewoon uit als de prijs 0 of lager is excl belasting.

[ Voor 0% gewijzigd door BlueFlame op 15-07-2023 22:38 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelvandorp
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-01 09:04
Hallo,

Ik gebruik de HA integratie, een ook de Home Assistant Companion App op een Android smartphone.

Nu kan ik via die app de setpoint instellen, maar als ik een getal wil invullen, dan verschijnt er een on-screen display met cijfers en een punt, maar zónder minteken! Ik kan de Sessy dus niet forceren om op te laden.

Via de browser op een PC lukt dat minteken prima. Ik heb ook de moeite genomen om een BT keyboard aan de smartphone te koppelen, en dan lukt dat minteken ook. Alleen met het onscreen keyboard gaat het fout.

Ik zie in de HTML code dat de input voor de setpoint een regex heeft; en ik zie ook dat daar het minteken in ontbreekt (of mijn regex kennis schiet te kort, dat kan ook). Ik weet niet of het gerelateerd is, maar dat ik de Sessy niet op laden kan zetten via mijn smartphone, is redelijk hinderlijk.

Ben ik de enige met die ervaring, of zijn er meer gebruikers die hier last van hebben? En nog brlangrijker: kan er wat aan gedaan worden? Mij HA kennis schiet hier te kort....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

PimDoos schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:09:
[...]

[...]

Strategie op 'Idle' is hier inderdaad de juiste optie voor. Modus API met 0W schakelt het vermogen wel af, maar zet Sessy niet in standby. De omvormer blijft dan aangekoppeld, de fans blijven aan, en Sessy blijft een paar Watt verbruiken voor de eigen electronica. Bij Idle is Sessy echt in standby.
Enige kanttekening is dat het inschakelen een minuutje langer duurt, omdat Sessy opnieuw een minuut het net moet observeren voor de regeling weer actief wordt.
Is niet mijn ervaring Pim, als de Sessy in API mode staat met setpoint nul wordt ook de inverter afgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 19:36
Zag ik nou goed dat de Homey app voor Sessy inmiddels ook werkt voor andere modellen dan de Homey Pro versie? Dat zou super zijn. Maandag komen de Sessy's hier. Iemand al ervaringen opgedaan met andere Homey's dan de Pro en 1 of meer Sessy's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:51
HaraldBou schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:50:
Zag ik nou goed dat de Homey app voor Sessy inmiddels ook werkt voor andere modellen dan de Homey Pro versie? Dat zou super zijn. Maandag komen de Sessy's hier. Iemand al ervaringen opgedaan met andere Homey's dan de Pro en 1 of meer Sessy's?
Daar wordt wel aan gewerkt, maar is nog niet klaar. De Sessy app kan dan ook op Homey (cloud versie) draaien.
Dus als je geen Homey Pro hebt moet je nog even geduld hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
marcelvandorp schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:58:
Hallo,

Via de browser op een PC lukt dat minteken prima. Ik heb ook de moeite genomen om een BT keyboard aan de smartphone te koppelen, en dan lukt dat minteken ook. Alleen met het onscreen keyboard gaat het fout.
Klinkt alsof het probleem alleen met het HA-in-app-keyboard is. Daar kan pim niets aan doen.

Als ik een helper.number aanmaak kan ik wel een - invullen, ik zou dit even testen om te kijken of het aan de sessy integratie kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
worker schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:04:
[...]

Is niet mijn ervaring Pim, als de Sessy in API mode staat met setpoint nul wordt ook de inverter afgeschakeld
Oh mooi, dan is dat een keer gewijzigd. Beter zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 21:21

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

Wanneer is er weer zo’n informatiedag omtrent de Sessy? Wellicht dat ik dan ook even kijkje komen nemen

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 16-09 14:46
Er zijn al een aantal keren vragen voorbij gekomen over het uitschakelen van zonnepanelen bij negatieve stroomprijzen als je een dynamisch contract hebt. Er zijn daar ook goede en duidelijke antwoorden op gekomen. Nog even een samenvatting voor degenen voor wie het allemaal nog niet helemaal duidelijk is.

-Als je over een contractjaar meer verbruikt dan je teruglevert, dan is het financieel voordelig om je zonnepanelen uit te schakelen als de stroomprijs (incl. BTW) lager is dan €-0,17.

-Als je per jaar meer teruglevert dan verbruikt, dan is het financieel voordelig om je zonnepanelen uit te schakelen als de stroomprijs (incl. BTW) negatief is (< €0).

Het bovenstaande geldt overigens alleen zolang de salderingsregeling nog van kracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
JoeBeatt schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:41:
Er zijn al een aantal keren vragen voorbij gekomen over het uitschakelen van zonnepanelen bij negatieve stroomprijzen als je een dynamisch contract hebt. Er zijn daar ook goede en duidelijke antwoorden op gekomen. Nog even een samenvatting voor degenen voor wie het allemaal nog niet helemaal duidelijk is.

-Als je over een contractjaar meer verbruikt dan je teruglevert, dan is het financieel voordelig om je zonnepanelen uit te schakelen als de stroomprijs (incl. BTW) lager is dan €-0,17.

-Als je per jaar meer teruglevert dan verbruikt, dan is het financieel voordelig om je zonnepanelen uit te schakelen als de stroomprijs (incl. BTW) negatief is (< €0).

Het bovenstaande geldt overigens alleen zolang de salderingsregeling nog van kracht is.
Er zweven allerlei fabeltjes rond dat dat slecht zou zijn voor de panelen omdat ze nog steeds spanning opwekken. Heeft iemand een goede bron waar dit bevestigt/ontkracht wordt?
Pagina: 1 ... 21 ... 94 Laatste