Ik heb inmiddels een kleine maand een Sessy in gebruik, en combineer die met Home Assistant. De integratie werkt prima, je kunt de mode op 'idle' zetten om te pauzeren. Als je de Sessy later weer op een actieve modus zet, dan duurt het even voordat hij start (moet eerst synchroniseren, denk ik).
Ik heb een aantal ideetjes om een betere regeling te maken. Het komt eigenlijk neer op 'X op de meter'. Ik wil de Sessy dus nom laten doen op een andere waarde dan 0. Daarnaast wil ik een max en een min waarde voor het setpoint hebben; Als je die setpoint kunt limiteren op 0, dan heb je effectief bereikt dat de Sessy wordt geladen met overtollige zonnestroom (dan is de sp negatief). Maar als er een wolkje voor de zon komt, dan wil ik gewoon uit het net stroom hebben, want die is tijdens zonuren (dynamish contract) een stuk goedkoper dan in het donker.
Met de huidige nom regeling gaat de Sessy leuk het huis voeden op zo'n moment om de meter op 0 te houden. Dan is de sp groter dan 0, dus door daar een maximum voor te hanteren, voorkom je dat scenario.
Die X op de meter heeft als doel om gegarandeerd (nou ja, bijna dan) geen stroom terug te leveren als de stroomprijs negatief is. Dus bijvoorbeeld X = 100.
Het gewenste scenario heeft dus X=100, en SPmax=0 (SPmin heb ik nog geen use case voor.)
Met X=0, SPmin=-2200 en SPmax=1800 (of ook 2200) heb je eigenlijk gewoon de nom-regeling.
Ik heb op verschillende manieren geprobeerd de nom-regeling na te bootsen. Als ik de Sessy op 'nom' laat staan, en de berekende setpoint (door Sessy) en de berekende setpoint (door HA) in een grafiek zet, dan liggen die nagenoeg over elkaar heen. Maar als ik de Sessy op API zet, en elke 10 seconden de HA-berekende setpoint gebruik, dan is de regeling niet stabiel.
Als er interesse voor is, wil ik mijn HA oplossingen hier best delen. Ik heb ook een timer gebouwd. De Sessy is idle tussen 00:00u en 06:00u (helpers); daarna terug naar de vorige modus. Dit omdat deze uurtjes meestal goedkope stroomuurtjes zijn, en in de ochtend de stroom weer duurder wordt. Als ik de Sessy op nom laat staan, is tegen 06:00u de Sessy leeg.
Daarnaast heb ik een tempsensor boven de sessy geplaatst; komt de temp boven een drempeltemperatuur uit, dan gaat de Sessy naar idle, en onder een andere drempel (beide helpers) weer terug naar de vorige modus.
Mijn vraag is: weet iemand de details van de nom-regeling, en kan/mag die hier gedeeld worden?
Ik heb bovenstaand idee ook naar info@sessy.nl gestuurd, dus wellicht wordt dit ooit een standaard modus, maar tot die tijd probeer ik het zelf te regelen (letterlijk en figuurlijk).
[
Voor 10% gewijzigd door
marcelvandorp op 15-07-2023 22:15
. Reden: tikfoutjes, volgorde iets aangepast ]