Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Spanning zonder stroom is geen energie. De energie moet natuurlijk wel ergens heen, als dat niet in de vorm van elektriciteit lukt dan wordt het warmte, net zoals dakpannen warm worden wanneer de zon er op schijnt. Ik heb even een datasheet van Canadian Solar erbij gepakt, deze hebben een bedrijfstemperatuur tot 85 graden C, dus die kunnen dat prima hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 14:46
Het ging er, dacht ik, ook over of het uitzetten van panelen die volop produceren geen schadelijke spanningspieken in de panelen en/of de omvormer zouden kunnen veroorzaken. Ik heb daar nooit iets over kunnen vinden. Wel lees ik meestal dat het het beste is om eerst de 220V eraf te halen, in de meterkast of waar je schakelaar ook maar zit, en pas daarna de omvormer uit te zetten. Terug online brengen zou dan in de omgekeerde volgorde moeten gebeuren, eerst omvormer aanzetten, dan 220V erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
JoeBeatt schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:19:
Het ging er, dacht ik, ook over of het uitzetten van panelen die volop produceren geen schadelijke spanningspieken in de panelen en/of de omvormer zouden kunnen veroorzaken. Ik heb daar nooit iets over kunnen vinden. Wel lees ik meestal dat het het beste is om eerst de 220V eraf te halen, in de meterkast of waar je schakelaar ook maar zit, en pas daarna de omvormer uit te zetten. Terug online brengen zou dan in de omgekeerde volgorde moeten gebeuren, eerst omvormer aanzetten, dan 220V erop.
Als je de 230v eerst uit zet, waar zou dan de energie van de panelen heen moeten gaan? Je omvormer gaat die niet verbruiken, dan komt daar ook een rookwolk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
Naar wat ik ervan begrijp is die omvormer zo gebouwd dat hij de panelen dan "blokkeert" (weerstand naar oneindig) waarna er dus geen stroom meer loopt. Er zal dan ook geen rook uit komen. Dat zou ook raar zijn, want de installatie moet zodanig ontworpen zijn dat het bij het uitvallen van de netspanning ook goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor elektriciteit is het eenvoudig: open circuit = er loopt geen stroom meer. Dat is niet schadelijk. Het is niet als stromend water in een buis dat zijn kinetische energie kwijt moet wanneer de kraan abrupt wordt gesloten.

Het enige waar in theorie schade opgelopen kan worden is de schakelaar of relais dat het circuit onderbreekt. Niet door de onderbreking zelf, maar vanwege de bouwkwaliteit. Als het onderdeel volgens specs slechts goed is voor, laten we zeggen, 100 onderbrekingen gedurende de levensduur, ja, dan is 'ie waarschijnlijk wel kapot over een paar jaar als je dagelijks de panelen onderbreekt.

Wat spanningspieken in de panelen betreft, daar hoef je ook niet bang voor te zijn. De spanning wordt nooit hoger dan de Voc.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 16-07-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Bedankt voor de reacties.
Het was niet helemaal de bedoeling om de zelfde speculatieve discussie hier te herhalen, dus laten we weer terug in-topic gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Laatst online: 20:42
marcelvandorp schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:58:
Nu kan ik via die app de setpoint instellen, maar als ik een getal wil invullen, dan verschijnt er een on-screen display met cijfers en een punt, maar zónder minteken! Ik kan de Sessy dus niet forceren om op te laden.
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:08:
[...]
Klinkt alsof het probleem alleen met het HA-in-app-keyboard is. Daar kan pim niets aan doen.

Als ik een helper.number aanmaak kan ik wel een - invullen, ik zou dit even testen om te kijken of het aan de sessy integratie kan liggen.
Bij mij in de mobiele app getest, daar heb ik wel een minteken. Het numerieke toetsenbord wordt niet door HA geleverd, maar door het besturingssysteem van je telefoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:07:
Voor elektriciteit is het eenvoudig: open circuit = er loopt geen stroom meer. Dat is niet schadelijk. Het is niet als stromend water in een buis dat zijn kinetische energie kwijt moet wanneer de kraan abrupt wordt gesloten.

Het enige waar in theorie schade opgelopen kan worden is de schakelaar of relais dat het circuit onderbreekt. Niet door de onderbreking zelf, maar vanwege de bouwkwaliteit. Als het onderdeel volgens specs slechts goed is voor, laten we zeggen, 100 onderbrekingen gedurende de levensduur, ja, dan is 'ie waarschijnlijk wel kapot over een paar jaar als je dagelijks de panelen onderbreekt.

Wat spanningspieken in de panelen betreft, daar hoef je ook niet bang voor te zijn. De spanning wordt nooit hoger dan de Voc.
Helaas is het allemaal niet ze heel simpel met elektriciteit. Een spoel zal zich altijd verzetten tegen veranderingen in stroom door de spoel heen waardoor er hele nare dingen kunnen gebeuren indien niet goed afgevangen. Daarom zitten er bij relais altijd een diode over de spoel om door de spoel opgewekte stroom onschadelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36
Dus, lijkt mij het beste om de omvormer via de api terug te schakelen als dat mogelijk is (zoals bij SolarEdge). Je kunt ze dan zelfs gewoon (helaas wel percentueel lijkt het) zodanig terug regelen dat je bv alleen eigen verbruik opwekt.
P.s. voor het geval je de api niet wil of kunt gebruiken bij SolarEdge omvormers, lijkt me het uitschakelen d.m.v. de schakelaar op de omvormer zelf een stuk beter voor het apparaat dan keihard de hoofdzekering er uit gooien. De omvormer gaat dan nl zelf netjes terug regelen tot 0.

[ Voor 37% gewijzigd door BlueFlame op 16-07-2023 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:03
Faceless schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:04:
[...]

Anyhow, zou je bereid zijn om samen met mij (aangezien onze metingen blijken overeen te komen) en eventueel anderen een tabel te maken van de setpoints in zeg 5 stappen en de daarbij behorende meting op de kwh-meter, voor zowel laden als ontladen. Dan kunnen we in ieder geval een grafiek maken van de efficiëntie per setpoint (whatever dat setpoint dan betekent in termen van interne watts in de batterij).
Ik ben zeker bereidt om die test te doen! Alleen gaat dat de komende tijd even niet lukken ivm vakantie. Als ik terug ben dan stuur ik we even een DM en dan kunnen we iets van een test maken om te kijken of we beide dezelfde cijfers kunnen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:51
rene037 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Je auto opladen vanuit de Sessy is een slecht idee. Door het rendement verlies je veel energie.
Ook is het wat onlogisch om een deel van de grote EV-accu met die paar KWh uit de Sessy te laden.
Ook als je een plug-in hybride hebt met een kleine accu. Je hebt verlies bij het laden van de sessy, vervolgens bij het ontladen en ook weer in de auto. Je kunt beter laden bij laag tarief of vanuit zonnepanelen als het niet zo goed uitkomt om bij het laagste tarief te laden.
Valide punt, het idee was de gratis stroom van de zonnepanelen die overdag wordt opgeslagen in de auto te laden, dit is dan minder efficiënt maar wel 100% schoon. Tot nog toe lukt het me, o.a. met behulp van de sessies om puur op de zon te rijden waar ik voorheen goedkoop 's nachts laadde maar dus geregeld wel indirect op fossiele brandstof rondreed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
JoeBeatt schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:41:
Er zijn al een aantal keren vragen voorbij gekomen over het uitschakelen van zonnepanelen bij negatieve stroomprijzen als je een dynamisch contract hebt. Er zijn daar ook goede en duidelijke antwoorden op gekomen. Nog even een samenvatting voor degenen voor wie het allemaal nog niet helemaal duidelijk is.

-Als je over een contractjaar meer verbruikt dan je teruglevert, dan is het financieel voordelig om je zonnepanelen uit te schakelen als de stroomprijs (incl. BTW) lager is dan €-0,17.

-Als je per jaar meer teruglevert dan verbruikt, dan is het financieel voordelig om je zonnepanelen uit te schakelen als de stroomprijs (incl. BTW) negatief is (< €0).

Het bovenstaande geldt overigens alleen zolang de salderingsregeling nog van kracht is.
Ik ben denk ik wat trager dan de meeste hier; nog even inhaken:
Ik zit bij zonneplan met een dynamisch contract en ik betaal per uur. Hoe kan er gesaldeert worden in zon constructie?

Nog een keer gelezen en ik snap het ;)

Ik zet zelf (geautomatiseerd) de panelen altijd uit bij een negatieve stroomprijs en laad de Sessies + auto op. Met behulp van een dergelijk ding (met homey) te gebruiken:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004296021316.html

Laat ik de panelen aan dan trek ik 5000 watt minder dan met maximaal haalbare van het net, dat kost dus geld.

Werkt perfect.

Wat betreft wat gebeurt er met zonnepanelen wanneer ze hun stroom niet kwijt kunnen, zie dat als een batterij, deze heeft ook gewoon een voltageverschil maar zolang er geen kring is, is er geen stroom en daar heeft de batterij ook geen last van.

[ Voor 10% gewijzigd door procyon op 17-07-2023 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
procyon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:39:

Ik zet zelf (geautomatiseerd) de panelen altijd uit bij een negatieve stroomprijs en laad de Sessies + auto op. Met behulp van een dergelijk ding (met homey) te gebruiken:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004296021316.html
Je gebruikt automaten van AliExpress???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Faceless schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:53:

Je gebruikt automaten van AliExpress???
Ja dat klopt. In mijn vorige huis ook om de laadpaal te schakelen.
Neem je nu aan dat deze wegsmelten omdat je AliExpress zag ? ;)

Ter info, op Aliexpress kan je ook gewoon kwaliteit spullen kopen.

Ze zitten overigens in serie met de reguliere beveiligingen, deze functioneert dus alleen als schakelaar.
Heb met een warmtebeeldcamera gekeken of deze warmer worden dan de omliggende zaken en dat is niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 18:27
Ik zie geen CE keurmerk op die automaten zitten, da's wel verplicht. Dus ben je verzekerd als 't fout gaat?

Ik heb iets teveel goedkope chinese electronica "poef" zien doen toen 't op netspanning aangesloten werd. Ik zou netspanning spul van aliexpress zelf niet vertrouwen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

CE is geen keurmerk, het is een zelfverklaring van de fabrikant dat het product aan alle toepasselijke normen voldoet. En dat verklaren ze dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Wunk schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:50:
Ik zie geen CE keurmerk op die automaten zitten, da's wel verplicht. Dus ben je verzekerd als 't fout gaat?

Ik heb iets teveel goedkope chinese electronica "poef" zien doen toen 't op netspanning aangesloten werd. Ik zou netspanning spul van aliexpress zelf niet vertrouwen
En als hij poef doet, wat zeer zeer onwaarschijnlijk is, dan zal de automaat van Eaton die daarnaast zit de stroom direct onderbreken of anders wel de aardlekschakelaar die daar weer naast zit.

Deze automaat is slechts in gebruik als een heel solide uitgevoerde schakelaar.

Er zit overigens wel degelijk een CE keurmerk op, dat gezegd hebbende, ik zou deze niet gebruiken ter vervanging van de Eaton automaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

[b]procyon in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"procyon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:20
Er zit overigens wel degelijk een CE keurmerk op
CE Als in Conformité Européenne of als in China Export? Bij de eerste zijn de C en de E uit twee snijdende cirkels, bij de tweed estaat de C tegen de E aan.

En als ze daar keurmerken erop printen, zegt dat helaas niet alles. CE is zelfverklaard, zoals al opgemerkt, Voor groepenkast betekent dat dat het voldoet aan NEN-EN-IEC 61439-3.
Wellicht staat dat in de documentatie. Er zou weleens een reden kunnen zijn dat je dit niet bij lokale leveranciers ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 19:36
Beste allemaal,
Ik heb inmiddels sinds ongeveer 1500 uur 1 Sessy draaien. De 2e zei "poef" bij het aansluiten en was dus helaas een DOA.... Dus ze komen nog een keer terug voor de 2e batterij.

Monteur was keurig op tijd, zelfs eerder dan gepland en heeft het allemaal erg netjes achtergelaten en werkte keurig en schoon. Zag er allemaal netjes uit. Jammer dat de 2e Sessy het niet deed.

Nu heb ik de Sessy geregistreerd via de portal en via de mobiele telefoon een QR code ingescand. Daarna was er (voorzover ik het kon ontdekken) geen mogelijkheid meer om het nummer van de p1 in te vullen en zag ik direct allemaal informatie. Ondertussen bijna 80% geladen.

Ik heb wel informatie in de portal, maar zie bij het kopje verbruiksmeter niks ("geen data beschikbaar"). kan het zijn dat dit later gevuld wordt, of ben ik te snel geweest met de registratie en moet ik in de portal nog iets extra's doen?
Ik lees de reacties graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

HaraldBou schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:45:
Beste allemaal,
Ik heb inmiddels sinds ongeveer 1500 uur 1 Sessy draaien. De 2e zei "poef" bij het aansluiten en was dus helaas een DOA.... Dus ze komen nog een keer terug voor de 2e batterij.

Monteur was keurig op tijd, zelfs eerder dan gepland en heeft het allemaal erg netjes achtergelaten en werkte keurig en schoon. Zag er allemaal netjes uit. Jammer dat de 2e Sessy het niet deed.

Nu heb ik de Sessy geregistreerd via de portal en via de mobiele telefoon een QR code ingescand. Daarna was er (voorzover ik het kon ontdekken) geen mogelijkheid meer om het nummer van de p1 in te vullen en zag ik direct allemaal informatie. Ondertussen bijna 80% geladen.

Ik heb wel informatie in de portal, maar zie bij het kopje verbruiksmeter niks ("geen data beschikbaar"). kan het zijn dat dit later gevuld wordt, of ben ik te snel geweest met de registratie en moet ik in de portal nog iets extra's doen?
Ik lees de reacties graag
De verbruiksmeter moet je toevoegen. Op plusje rechts boven. Dan QR-code van stikker scannen. Als het goed is heb je 3 stikkers. De Sessy, de Sessy dongel en de P1-dongel
Op twee van de 3 zit QR-code voor registratie

[ Voor 1% gewijzigd door rene037 op 17-07-2023 16:48 . Reden: Laatste zin toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:49

ThaDude

Hang Loose

@HaraldBou ja op + je drukken in de portal en serienummer van je P1 meter ingeven :)
Ah @rene037 was me net voor

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:41
Zie ook in de handleiding, die zijn er niet voor niets :)
https://sessy.nl/wp-conte...portal_aanmelden-v0.2.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door psdata op 17-07-2023 16:57 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Had het ook in de handleiding zo gelezen, maar omdat het er op leek dat hij direct doorschoot naar de grafieken werd de indruk gewekt dat alles direct via 1 scan in orde was.

Inmiddels gedaan en het was in 1 keer allemaal zichtbaar. En vanaf het moment van aansluiten zelfs.
Allemaal prima in orde op deze manier. Er zijn vast wensen en mogelijkheden, maar alles werkt en we zullen in de komende dagen gaan ervaren of datgene gebeurt wat ik er van verwacht.

Eerst is hij ingesteld op NOM strategie. Later gaan we wel eens de ROI strategie proberen.

Ben benieuwd of we de komende nacht "de 0 houden".....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 18:24
ik merk toch wel dat ik nog 1 of 2 kWh per dag gebruik in NOM strategie wat opzich geen probleem is zal met de vertraging te maken wanneer de Sessy levert denk ik.
Later dit jaar krijg ik mijn tweede Sessie hopelijk dan nog dichter bij de 0.

firmware 1.5.0. gaat al een wat oplossen denk ik.... *O*

[ Voor 12% gewijzigd door Michel242186 op 17-07-2023 19:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
He, firmware 1.5.0 staat klaar. Let's go!

Verbeteringen

Sneller inschakelen – De inschakeltijd vanuit stand-by naar laden of leveren is verkort. Waar Sessy eerst het net een minuut lang ging monitoren doet Sessy dit nu continu. Hierdoor zal Sessy sneller inschakelen wanneer je een belasting aan zet.
Nauwkeuriger setpoint – Het vermogen dat Sessy rapporteert is verbeterd. Hierdoor kan Sessy beter nul op de meter regelen en komen de setpoints via de api overeen met het geleverde vermogen [VA].
Batterij status – De systeemstatus battery_full_or_empty is gesplitst in twee statussen, battery_full of battery_empty. (houd er bij gebruik van een home automation platform rekening mee dat deze ook geupdatet dient te worden)
Communicatie tussen Sessy en Sessy dongel – De communicatie tussen Sessy en de Sessy dongel is zelf herstellend gemaakt. Na een herstart of update kon het voorkomen dat de Sessy dongel geen goede communicatie tot stand kreeg met de Sessy en het daardoor niet deed. Dit probleem kan Sessy nu zelf oplossen.
Instellingen aanpassen – De instellingen op de lokale interface worden niet meer elke 10 seconden ingevuld met de in geheugen bekende waarde. Dit voorkomt dat bij het wijzigen van een instelling de oude waarde de nieuwe waarde overschrijft.

Bug fixes

Algemene bug fixes
-----
Erg verstandig dat ze de twee statussen apart hebben getrokken. Geeft extra duidelijkheid, en voorkomt problemen door negatie verkeerd interpreteren (is het nou ja of is het nou nee).

Hopelijk actualiseert PimDoos snel de HA integratie, indien nodig ;)

[ Voor 102% gewijzigd door KoQuest op 17-07-2023 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
KoQuest schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:34:

Ik zag deze update al in sessypy source zitten van het weekend. (was zomaar wat aan het rondneuzen, nee nog niet besteld ;) )

https://github.com/PimDoo.../src/sessypy/const.py#L43

en ze zitten ook al in de 'vertaling' van ha-sessy:
https://github.com/PimDoo...ts/sessy/strings.json#L42

Dus volgens mij is het antwoord: zit er al in.

[ Voor 42% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 17-07-2023 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos

Zit er al in ;)
Met dank aan Martijn van Charged vorige week al toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:50
PimDoos schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:11:
[...]

Zit er al in ;)
Ik heb geen HA maar heb uit intresse in de scripts gekeken.
Staat er misschien een klein foutje in de strings.json
Daar staat: | "battery_full": "Battery full",
Moet de "|" niet de regel daarboven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
hanev001 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:19:
[...]

Ik heb geen HA maar heb uit intresse in de scripts gekeken.
Staat er misschien een klein foutje in de strings.json
Daar staat: | "battery_full": "Battery full",
Moet de "|" niet de regel daarboven zijn?
Er staat geen '|' in dat bestand, vergis je je niet met de regelmarkering van GitHub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
PimDoos schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:11:
[...]

Zit er al in ;)
Nou kijk, alles weer snel up-to-date.
Carry on, everyone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
PimDoos schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:48:
[...]

Er staat geen '|' in dat bestand, vergis je je niet met de regelmarkering van GitHub?
Ah nu zie ik wat je bedoeld. Ik heb uit mijn verleden ervaring met uitzetten van regels met een pipe teken. (heeft me eens een halve dag zoek werk gekost om een verdwaalde pipe te vinden)
Andere programmeertaal dus blijkbaar ook andere manier van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
ik heb nu dit na de update betekend het dan dan de Sessy de P1 meter niet ziet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3S1G45DDSsxTEcLB7IGJvGu2MQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TyO5CKMYEeDNHkUYFq6236ap.png?f=user_large

ik zie dit wel vaker...maar de sessy werkt prima.

[ Voor 129% gewijzigd door Michel242186 op 17-07-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-09 18:50
procyon schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:20:
[...]

En als hij poef doet, wat zeer zeer onwaarschijnlijk is, dan zal de automaat van Eaton die daarnaast zit de stroom direct onderbreken of anders wel de aardlekschakelaar die daar weer naast zit.

Deze automaat is slechts in gebruik als een heel solide uitgevoerde schakelaar.

Er zit overigens wel degelijk een CE keurmerk op, dat gezegd hebbende, ik zou deze niet gebruiken ter vervanging van de Eaton automaat ;)
Als de AliExpress automaat poef doet en er ontstaat brand dan kan de Eaton wellicht afschakelen, maar dan staat de rest al in brand… kan wellicht geblust worden maar de verzekering zal niet veel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
hanev001 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:19:
[...]

Ah nu zie ik wat je bedoeld. Ik heb uit mijn verleden ervaring met uitzetten van regels met een pipe teken. (heeft me eens een halve dag zoek werk gekost om een verdwaalde pipe te vinden)
Andere programmeertaal dus blijkbaar ook andere manier van doen.
Het is gewoon een optische markering op GH. heeft niets met programmeer talen te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36
Ik was helemaal verbaasd dat de update in HA voor de firmware van de Sessy was. Dacht een update voor de Sessy HA integratie, maar nee dus. Top werk Pim!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faceless

Nauwkeuriger setpoint – Het vermogen dat Sessy rapporteert is verbeterd. Hierdoor kan Sessy beter nul op de meter regelen en komen de setpoints via de api overeen met het geleverde vermogen [VA].
Iedereen die nog met 0,89 en 1,13 werkte om te compenseren kan daar nu mee ophouden. Dus dit is een erg belangrijke wijziging.

Het setpoint discharge power komt dus nu heel goed overeen met de daadwerklijke output. Zie mijn grafiek waarbij je kunt zien dat na de update de gele en blauwe lijn over elkaar heen lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBPP2zQxUHewFuUyDBcKEeNjRi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FTxbplKkwooaAcFJuDvxcoGi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Vraagje: Wat is de vereiste kabel dikte voor Sessy en Zonnepanelen?
Volgens mij heb ik 2.5mm2 naar de zonnepanelen maar met het potentiële extra vermogen van de Sessy zou dat misschien 4mm2 moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelvandorp
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-01 09:04
PimDoos schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:52:
[...]

[...]

Bij mij in de mobiele app getest, daar heb ik wel een minteken. Het numerieke toetsenbord wordt niet door HA geleverd, maar door het besturingssysteem van je telefoon.
Jawel, maar wellicht zijn de beschikbare tekens afhankelijk van de regex die op het invoerveld zit. Maar waar die regex vandaan komt, dat weet ik niet.

In ieder geval bedankt voor het controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelvandorp
Faceless schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:38:
[...]

Iedereen die nog met 0,89 en 1,13 werkte om te compenseren kan daar nu mee ophouden. Dus dit is een erg belangrijke wijziging.

Het setpoint discharge power komt dus nu heel goed overeen met de daadwerklijke output. Zie mijn grafiek waarbij je kunt zien dat na de update de gele en blauwe lijn over elkaar heen lopen.

[Afbeelding]
Welke bronnen gebruik je voor "Sessy Power" en "Real Power"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcelvandorp
PimDoos schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:25:
[...]

Ik merk hierbij zelf vooral dat als je te snel gaat regelen, je oscillaties krijgt in de regeling. Dit kan komen doordat het setpoint te snel berekend wordt, waardoor Sessy of de slimme meter nog niet gereageerd heeft op het vorige setpoint. Een simpele manier om dit te stabiliseren: Wacht 15 seconden na ieder gestuurd setpoint. De performance is hiervan nagenoeg gelijk aan wat Sessy's NOM doet, gezien je in die 15 seconden simpelweg niet zo veel energie kunt verbruiken om het verschil te merken.

Sessy's NOM regeling is iets geavanceerder, en gebruikt ook een bepaalde smoothing factor op het setpoint om oscillaties te voorkomen. Wat die factor precies is en hoe dat geïmplementeerd is, durf ik zo niet te zeggen.
Jouw tip om het update interval naar 15 sec te zetten, is goud! Gisteren de aanpassing gedaan, en vervolgens regelt de Sessy perfect 'X op de meter'. Vandaag heb ik ook het setpoint gemaximaliseerd op 0, waardoor alleen overtollige zonnestroom de Sessy in gaat. Werkt prima!

De rode en de blauwe lijn zijn nagemaakt van de Sessy WebUI, de lichte lijn is het totaal van de slimme meter (1000 * (LeveringHoog + LeveringLaag + TerugleveringHoog + TerugleveringLaag)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3e6DlC01GHNyHxJGuwEuodvz-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ku0HC58HOsdTawkhddYIeG7s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
marcelvandorp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Welke bronnen gebruik je voor "Sessy Power" en "Real Power"?
Sessy Power is de sessy_active_power van de Sessy
Real Power is een externe kwh-meter in de meterkast die uisluitend de Sessy meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 19:04
Faceless schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:38:
[...]

En klopt het nu ook goed bij charge power?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
gruijter schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:09:
[...]

Zal ik morgen melden, nu eerst even alles dumpen in verband hoge uurprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
marcelvandorp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:03:
[...]

Jouw tip om het update interval naar 15 sec te zetten, is goud! Gisteren de aanpassing gedaan, en vervolgens regelt de Sessy perfect 'X op de meter'. Vandaag heb ik ook het setpoint gemaximaliseerd op 0, waardoor alleen overtollige zonnestroom de Sessy in gaat. Werkt prima!

De rode en de blauwe lijn zijn nagemaakt van de Sessy WebUI, de lichte lijn is het totaal van de slimme meter (1000 * (LeveringHoog + LeveringLaag + TerugleveringHoog + TerugleveringLaag)):

[Afbeelding]
Ik snap je X op de meter verhaal technisch wel maar begrijp niet waarom je het zo zou willen regelen. Ik zou 'gewoon' instellen dat de batt niet ontlaad tussen de tijdstippen die jij wilt. Heb je vermogen over dan wordt dat gebruikt om de batt op te laden. Dan ben je er toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
gruijter schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:09:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAJd8m3BSbGLhBRLCUjc_9VWwng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x0wul9S7QgNM2uXfXhLCtpc9.png?f=fotoalbum_large

Op de maximale waarden zie ik een kleine afwijking, maar niet wereldschokkend. De lijn loopt er dan een fractie naast.

Wel is de ontlaadsnelheid 1600w, niet 1700w zoals in de specs staat. Misschien kan iemand dat bevestigen?

Qua laden dus maximum 2180 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
Max ontladen ligt idd meer rond 1600 Watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ql5lgKPgFgTFIuXidVYGFKU-u8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsrEpFo0IoEgLAagOit16Ums.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
rene037 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:44:
[...]

CE Als in Conformité Européenne of als in China Export? Bij de eerste zijn de C en de E uit twee snijdende cirkels, bij de tweed estaat de C tegen de E aan.

En als ze daar keurmerken erop printen, zegt dat helaas niet alles. CE is zelfverklaard, zoals al opgemerkt, Voor groepenkast betekent dat dat het voldoet aan NEN-EN-IEC 61439-3.
Wellicht staat dat in de documentatie. Er zou weleens een reden kunnen zijn dat je dit niet bij lokale leveranciers ziet...
CE Als in Conformité Européenne.

Heb even gezocht in de documentatie en blijkt dat de automaten voldoen aan deze richtlijn: IEC60898-1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dx4acbE.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dit is idd het juiste CE logo. Iemand zou ze eens formeel moeten testen, want ze zijn wel handig. Ook al nemen ze 2 posities in. Het kan kloppen, maar omdat ze hier niet op de markt zijn ben ik huiverig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
Deze van TuYa heeft ook CE op de foto. Is wel een automaat, en maar 1 positie. Zelf geen ervaring mee, maar mocht iemand hem willen testen ;)
https://www.amazon.de/Lei...t+wifi%2Caps%2C347&sr=8-3

Of deze in zigbee versie als je niet wil dat de Chinezen je huis uitzetten via wifi: https://amzn.eu/d/hR9gSys

Maar we raken off-topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procyon
gruijter schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:41:
Deze van TuYa heeft ook CE op de foto. Is wel een automaat, en maar 1 positie. Zelf geen ervaring mee, maar mocht iemand hem willen testen ;)
https://www.amazon.de/Lei...t+wifi%2Caps%2C347&sr=8-3

Of deze in zigbee versie als je niet wil dat de Chinezen je huis uitzetten via wifi: https://amzn.eu/d/hR9gSys

Maar we raken off-topic.
Ja top!
Met homey kan je Tuya apparaten lokaal bedienen, hoeft dus niet via Tuya cloud. Je kan de apparaten dan een vast IP geven om ze vervolgens toegang naar "buiten" te verbieden. Of je gebruikt een ander subnet om alles netjes gescheiden te houden.

Het voordeel van Wifi is dat je het beste bereik hebt (als je eigen Wifi op orde is uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-09 19:57
vraagje aan Twan,
of weet iemand anders het ,
wat is de juiste volgorde van up date versie installeren?

vb ik begon eerst de P1 dongle te installeren ,1.4.3 naar 1.5.0 was ok

daarna sessy 1 met Dongle update 1.4.3 naar 1.5.0 was ok. wilde daarna sessy 1 Batterij update maar geeft dat niet meer vrij , te doen blijft op 1.4.3 staan en zegt update ok ?????

daarna sessy 2 eerst Batterij update gedaan van 1,4.3 naar 1.5.0 was ok ,daarna Dongle 2 update was ok.

even verder gestopt met up date!

wie antwoordt hoe het moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
vogel6 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:44:
vraagje aan Twan,
Ik heb alle volgordes geprobeerd, ging goed. Wel netjes wat tijd tussen de batterij en dongle houden.
Heb je je Sessy al een reset gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Als ik kijk naar de pieken lijken ze sinds de update inderdaad korter te zijn :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cEIzJa5.png
Mooi om te zien dat ze heel netjes de opwekking volgen van de panelen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZeC2Dpt.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door procyon op 18-07-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36
vogel6 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:44:
vraagje aan Twan,
Ik heb 2 Sessys sinds gisteren en ik moet alles nog ontdekken. Ik zag echter in de Portal een notificatie met daaronder de (mogelijk niet letterlijke) melding "klik hier om uw Sessys te updaten" en dat heb ik dan ook gedaan. Vertrouwen jullie hier op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Luke the Duke schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Ik heb 2 Sessys sinds gisteren en ik moet alles nog ontdekken. Ik zag echter in de Portal een notificatie met daaronder de (mogelijk niet letterlijke) melding "klik hier om uw Sessys te updaten" en dat heb ik dan ook gedaan. Vertrouwen jullie hier op?
Ja kan je gewoon installeren, zie :
KoQuest in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

[ Voor 10% gewijzigd door procyon op 18-07-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
[...]

Gefeliciteerd met de sessy's :) goed bezig.

Voorheen om te actualiseren logde ik eerst in op de P1-meter, Accu-1, en Accu-2, en deed dan per dongle en accu de actualisering. Met twee accu's is dat vijf keer firmware actualiseren: de dongle van de accu (2 stuks), de accu zelf (2 stuks), en de P1-meter. Zo kon ik precies zien wat er gebeurde. Met name of ip-adressen weer goed terecht kwamen want ze moeten met elkaar verbinding kunnen maken.
Qua volgorde deed ik eerst de dongle-v-accu, de accu-zelf, en dan P1-meter. Ging altijd goed.

Nu met deze versie 1.5.0 voor het eerst die knop gebruikt in de portal; die jij dus ook gebruikte. Ging goed.

Dan wacht ik een weekje om te zien of deze versie stabiel genoeg is. En houd dan deze tweakers goed in de gaten voor bevindingen (gelukkig zijn er veel slimmere dan ik en echte tweakers hier op dit forum). Het gebeurt wel eens dat er een kleine na-actualisering van de firmware komt want praktijkgebruik is de echte test van software. ;)
Na die week doe ik dan een geforceerde totale ontlading zodra mn panelen 's avonds minder dan 500w produceren, dan zijn de accu's zo rond 04.00 uur leeg (gerekend met setpoint van 1000w). En 's ochtends rond 07.00 uur (met voldoende zon, in de zomer) weer instellen op NOM, via de accu-inlog. Dan gaan ze weer totaal opladen. Dit geeft het effect van een interne kalibratie voor wat instellingen in de firmware (en als dit beter te omschrijven is dan hoor ik dit graag).

Nou goed, ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
KoQuest schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Gefeliciteerd met de sessy's :) goed bezig.
Nou goed, ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Dank je wel, leuk om te horen. Zeker nuttig! Ik probeer vanavond of morgen om e.e.a. te checken via de individuele WebGUIs. Kijken of alles klopt. Ik neem aan dat je accu en dongel firmware checkt via de WebGUI van de de dongel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
ik merk dat mijn sessy de laatste dagen maar tot 95-96 procent oplaad kan ik dit weer op 100% krijgen? door een reset te geven...geen idee hoe ik de sessy een reset geef?..stroom eraf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
Luke the Duke schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:28:
[...]

Dank je wel, leuk om te horen. Zeker nuttig! Ik probeer vanavond of morgen om e.e.a. te checken via de individuele WebGUIs. Kijken of alles klopt. Ik neem aan dat je accu en dongel firmware checkt via de WebGUI van de de dongel?
Inderdaad via de webgui van de accu-dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
Mijn laadstrategie staat op "Dynamisch" en ik zie een grafiek "Energieprijs". Die toont de prijzen per uur van 00:00 tot 00:00. Ik neem aan dat het laad- en ontlaad mechanisme hier ook mee werkt (Algoritme?). Dit zou natuurlijk vanaf 13:00 uur ook al de prijzen van de volgende dag kunnen laten zien. Dan zou het laad- en ontlaad mechanisme daar ook al mee kunnen rekenen, of wordt daar nu al vanaf 13:00 uur mee gerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:01
Iemand die hier de Homewizard actieve P1 splitter (4 aansluitingen) gebruikt met zijn sessy dongle? Werkt dit gewoon?
Heb nu al 2 apparaten via een splitter op mijn p1 poort. Nu komt daar nog een dongle bij van Zonneplan vanwege dynamische contract en dan een dongle voor de sessy.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
krizzziz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:34:
Iemand die hier de Homewizard actieve P1 splitter (4 aansluitingen) gebruikt met zijn sessy dongle? Werkt dit gewoon?
Heb nu al 2 apparaten via een splitter op mijn p1 poort. Nu komt daar nog een dongle bij van Zonneplan vanwege dynamische contract en dan een dongle voor de sessy.
Ja, dat werkt. Let wel even op dat als je zowel splitter van HomeWizard hebt en OOK de P1 meter van HomeWizard, je de voeding aansluit op de P1 meter en niet op de splitter (zie de documentatie van HomeWizard). Dit is enigszins tegen je gevoel in.

Als je geen P1 meter van HomeWizard er op hebt zitten, dan kun je wel de splitter van voeding voorzien.

In ieder geval moet de splitter groen worden en en niet rood knipperen, dan heeft hij stroom te kort en krijg je corrupte pakketjes op je P1 meters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
krizzziz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:34:
Ik heb een HW actieve P1 splitter en een HW P1 Meter, alsook een Tibber Pulse en de Sessy P1 Meter. De voeding zit op de splitter. Geen probleem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:42
Michel242186 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:56:
ik merk dat mijn sessy de laatste dagen maar tot 95-96 procent oplaad kan ik dit weer op 100% krijgen? door een reset te geven...geen idee hoe ik de sessy een reset geef?..stroom eraf?
Is volgens mij een bug in het BMS inderdaad. Nog niet opgelost in 1.5.0 helaas. Volgens mij zijn ze er nog mee bezig volgens @Twan_V

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
Luke the Duke schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:53:
[...]

Ik heb een HW actieve P1 splitter en een HW P1 Meter, alsook een Tibber Pulse en de Sessy P1 Meter. De voeding zit op de splitter. Geen probleem!
Ja, dat mag je helemaal zelf weten, maar omdat iets werkt, betekent nog niet dat je het goed gedaan hebt of dat je het moet adviseren aan andere gebruikers?

https://helpdesk.homewiza...talleer-ik-de-p1-splitter
Als het PWR-lampje uit of rood is, heeft de splitter mogelijk extra stroom nodig, de beste manier om dit te doen is door een HomeWizard P1-meter (P1 uit) met een USB-voeding aan de onderkant van de p1-meter aan te sluiten. De P1 meter zal dan stroom leveren aan de andere P1 out-poorten. Als je geen P1 meter hebt, kun je de speciale usb-poort op de splitter zelf gebruiken voor stroom, dit is niet aan te raden wanneer een HomeWizard P1 meter is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Luke the Duke schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:53:
[...]

Even voor mijn beeld: als je een tibber pulse hebt, heb je de homewizard p1 meter dan nog nodig? Ik had de indruk gekregen dat je daarmee ook (van) alles kon zien. Of heb ik dat mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
Faceless schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:33:
[...]

Ja, dat mag je helemaal zelf weten, maar omdat iets werkt, betekent nog niet dat je het goed gedaan hebt of dat je het moet adviseren aan andere gebruikers?

[...]
Ja je hebt gelijk hoor, dank voor je welgemeende advies. Het werkt al een jaar of zo prima bij mij, dat is alles wat ik zeg, en misschien ga ik het veranderen, maar misschien ook niet. Verstandige Tweakers laten zich in ieder geval volledig informeren en oordelen zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert2761
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 20:40
cacofant schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:04:
[...]

Is volgens mij een bug in het BMS inderdaad. Nog niet opgelost in 1.5.0 helaas. Volgens mij zijn ze er nog mee bezig volgens @Twan_V
Ik kreeg onderstaand antwoord van Twan n.a.v. dezelfde vraag:

De Sessy heeft een sensor die het batterijpercentage bijhoudt, de regeling heeft nog last van een drift en nauwkeurigheid, daardoor lijkt het soms alsof de batterij niet vol is maar deze in werkelijkheid wel vol is. Dit is dus een fout in de weergave maar in de werkelijkheid is de batterij wel vol. We zijn natuurlijk bezig om deze weergavefout op te lossen. Het is mogelijk om dit verschijnsel tijdelijk te verbeteren door de batterij een keer volledig te ontladen, dit kan met genoeg verbruik, via de api of door de Sessy een keer in de dynamische (ROI) modus te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
Faceless schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 02:48:
[...]

[Afbeelding]

Op de maximale waarden zie ik een kleine afwijking, maar niet wereldschokkend. De lijn loopt er dan een fractie naast.

Wel is de ontlaadsnelheid 1600w, niet 1700w zoals in de specs staat. Misschien kan iemand dat bevestigen?

Qua laden dus maximum 2180 watt.
Bij mij is de maximum laadsnelheid zo'n 2160 W. Maximaal ontladen gaat initieel heel even iets boven de 1600 W maar zakt na een paar minuten terug naar zo'n 1575 W. Daar blijft het een tijdje hangen om daarna gedurende 3 uur stapje voor stapje terug te zakken naar 1500 W. Vanaf dat punt gaat het dan relatief snel bergafwaarts. De laatste 20 minuten gaat het van 1500 W naar 250 W waarna ik het ontladen stop. In totaal heb ik dan 5,1 kWh aan het net teruggeleverd. Zijn er nog anderen die hun ervaringen kunnen delen?

Oorspronkelijk werd 2 kW laden en ontladen genoemd. Later is dat aangepast naar 2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen. Persoonlijk vind ik de laadsnelheid belangrijker dan de ontlaadsnelheid. Ik kan er dus wel mee leven, alhoewel ik het natuurlijk fijner had gevonden als de 1,7 kW bij het ontladen ook echt gehaald zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Gert2761 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Ik kreeg onderstaand antwoord van Twan n.a.v. dezelfde vraag:

De Sessy heeft een sensor die het batterijpercentage bijhoudt, de regeling heeft nog last van een drift en nauwkeurigheid, daardoor lijkt het soms alsof de batterij niet vol is maar deze in werkelijkheid wel vol is. Dit is dus een fout in de weergave maar in de werkelijkheid is de batterij wel vol. We zijn natuurlijk bezig om deze weergavefout op te lossen. Het is mogelijk om dit verschijnsel tijdelijk te verbeteren door de batterij een keer volledig te ontladen, dit kan met genoeg verbruik, via de api of door de Sessy een keer in de dynamische (ROI) modus te zetten.
Dat heb ik precies zo gehad van Twan in de mail, maar ik dat werkt maar tijdelijk. Dagen later begint het weer af te nemen...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
HaraldBou schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Even voor mijn beeld: als je een tibber pulse hebt, heb je de homewizard p1 meter dan nog nodig?
Dat hangt er ook van af wat je wilt bereiken maar je hebt de HW P1 meter nodig voor weergave in de HW portal. Daar kun je de Pulse niet voor gebruiken voor zover ik weet. Voor integratie weet ik niet goed of je (een van) beide kunt gebruiken? Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
JoeBeatt schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:31:
[...]

Bij mij is de maximum laadsnelheid zo'n 2160 W. Maximaal ontladen gaat initieel heel even iets boven de 1600 W maar zakt na een paar minuten terug naar zo'n 1575 W. Daar blijft het een tijdje hangen om daarna gedurende 3 uur stapje voor stapje terug te zakken naar 1500 W. Vanaf dat punt gaat het dan relatief snel bergafwaarts. De laatste 20 minuten gaat het van 1500 W naar 250 W waarna ik het ontladen stop. In totaal heb ik dan 5,1 kWh aan het net teruggeleverd. Zijn er nog anderen die hun ervaringen kunnen delen?

Oorspronkelijk werd 2 kW laden en ontladen genoemd. Later is dat aangepast naar 2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen. Persoonlijk vind ik de laadsnelheid belangrijker dan de ontlaadsnelheid. Ik kan er dus wel mee leven, alhoewel ik het natuurlijk fijner had gevonden als de 1,7 kW bij het ontladen ook echt gehaald zou worden.
Bij mij ontlaadt de Sessy met 1750W tot bijna 0, en laden gebeurt met 2200W hoor..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:06
Is er tijdens de laatste infodagen nog iets gemeld over de 48VDC port en de wishlist hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
cacofant schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 07:53:
[...]

Bij mij ontlaadt de Sessy met 1750W tot bijna 0, en laden gebeurt met 2200W hoor..
Bijzonder. Dat is nogal een verschil met mijn Sessy. Wat zijn je setpoints bij laden / ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
50W ontladen en 2200W laden

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
Mijn vraag ging over je setpoints, niet over geleverd en opgenomen vermogen. Hoe stuur je het laden / ontladen eigenlijk aan? Gaat dat via de NOM of ROI settings in de Sessy instellingen? Of doe je het handmatig via de API (met setpoints, dus)? Of via een home assistant? Het grote verschil tussen jouw Sessy en de mijne intrigeert me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
En nog een vraagje. Hoe meet je het opgenomen en geleverd vermogen? Rechtstreeks bij de Sessy? Of in de meterkast? Of bereken je het via wat je ziet op de slimme meter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:36
Simpel360 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:13:
Is er tijdens de laatste infodagen nog iets gemeld over de 48VDC port en de wishlist hiervoor?
Niks proactief gemeld. Wel heb ik gesproken over de mogelijkheden om hier een batterij op aan te sluiten zodat de capaciteit uit te breiden is zonder de extra kosten van omvormer.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
JoeBeatt schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:52:
[...]

Mijn vraag ging over je setpoints, niet over geleverd en opgenomen vermogen. Hoe stuur je het laden / ontladen eigenlijk aan? Gaat dat via de NOM of ROI settings in de Sessy instellingen? Of doe je het handmatig via de API (met setpoints, dus)? Of via een home assistant? Het grote verschil tussen jouw Sessy en de mijne intrigeert me. :)
Geen idee wat de setpoints zijn, Ik stuur nu aan via Homey, omdat NOM via de Portal een maand geleden voor geen meter werkte. Misschien is dat nu beter, maar ik vind het nu prima zo.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelvandorp
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:32:
[...]

Ik snap je X op de meter verhaal technisch wel maar begrijp niet waarom je het zo zou willen regelen. Ik zou 'gewoon' instellen dat de batt niet ontlaad tussen de tijdstippen die jij wilt. Heb je vermogen over dan wordt dat gebruikt om de batt op te laden. Dan ben je er toch?
Als de prijs negatief is, wil ik niet terugleveren, ook niet een beetje. Dus X op de meter wordt dan X=100W

Hoe stel je de Sessy 'gewoon' in dat hij niet ontlaadt, maar wel oplaadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je de zonnepanelen uitschakelt als de prijs negatief is ben je er toch ook al? Levert ook nog eens financieel meer op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
AJediIAm schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:14:
Vraagje: Wat is de vereiste kabel dikte voor Sessy en Zonnepanelen?
Volgens mij heb ik 2.5mm2 naar de zonnepanelen maar met het potentiële extra vermogen van de Sessy zou dat misschien 4mm2 moeten zijn?
Deze was niet beantwoord geloof ik. Als je de omvormer/zonnepanelen op de Sessy aansluit en dat er dan 1 kabel loopt naar de meterkast, dan zal ook voor dat deel 2,5mm2 ook voldoen met een 16A zekering.

De Sessy meet immers hetgeen binnenkomt van de zonnepanelen en houdt qua output rekening met je zekeringen.

(ik ben geen elektricien, maar ik weet zeker dat ik gecorrigeerd wordt hier als ik er naast zit, en dat zou ook fijn zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 14:42
Faceless schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:01:
[...]

Deze was niet beantwoord geloof ik. Als je de omvormer/zonnepanelen op de Sessy aansluit en dat er dan 1 kabel loopt naar de meterkast, dan zal ook voor dat deel 2,5mm2 ook voldoen met een 16A zekering.

De Sessy meet immers hetgeen binnenkomt van de zonnepanelen en houdt qua output rekening met je zekeringen.

(ik ben geen elektricien, maar ik weet zeker dat ik gecorrigeerd wordt hier als ik er naast zit, en dat zou ook fijn zijn).
https://www.google.com/se...rmogen%20op%202%2C5%20mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Maar houd er rekening mee dat als de zonnepanelen 16A leveren, het vermogen van de Sessy daar bij kan komen en dus ook de resulterende stroom door de kabel fors hoger kan zijn. Ook hangen je kabelverliezen samen met de kabeldikte.
Ofwel, het hangt af van het PV vermogen dat je hebt of je aan 2,5mm genoeg hebt. Dikker kan nooit kwaad, zeker als je een grotere afstand tussen omvormer/sessy/groepenkast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 14:42
rene037 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:15:
Maar houd er rekening mee dat als de zonnepanelen 16A leveren, het vermogen van de Sessy daar bij kan komen en dus ook de resulterende stroom door de kabel fors hoger kan zijn. Ook hangen je kabelverliezen samen met de kabeldikte.
Ofwel, het hangt af van het PV vermogen dat je hebt of je aan 2,5mm genoeg hebt. Dikker kan nooit kwaad, zeker als je een grotere afstand tussen omvormer/sessy/groepenkast hebt.
Ik heb tussen mijn PV omvormer en groepenkast een 3 fase 4mm2 aangezien deze max 6000 watt kan leveren , er hangt nu nog 3000wp aan maar binnenkort ga ik het noorden van mijn dak ook nog vol leggen met 10 panelen van ergens rond de 400wp. Die zullen nooit vol vermogen gaan leveren maar zoals al vaker aangegeven beter iets dikker dan te dun.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hanev001
rene037 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:15:
Dit lijkt mij niet juist. Je geeft in de instelling van Sessy de waarde op van de groep waar deze op aangesloten is. Als dit 16A is en de zonnepanelen die via de Sessy aangesloten zijn leveren al 16A zal de Sessy op dat moment niets bijleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

hanev001 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:34:
[...]

Dit lijkt mij niet juist. Je geeft in de instelling van Sessy de waarde op van de groep waar deze op aangesloten is. Als dit 16A is en de zonnepanelen die via de Sessy aangesloten zijn leveren al 16A zal de Sessy op dat moment niets bijleveren.
Dat klopt, maar begrenst het terugleververmogen. Als je bijv met dynamisch contract zoveel mogelijk wilt terugleveren, wil je die begrenzing wellicht niet. Dat kan natuurlijk niet als je 16A automaten hebt.
Het is een beetje theoretisch, maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09-2023
[...]

Wat was jouw verwachte leveringsperiode ongeveer? Bij die van mij was dat namelijk Q3. Dan heb ik ongeveer een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

rene037 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:40:
Als je bijv met dynamisch contract zoveel mogelijk wilt terugleveren, wil je die begrenzing wellicht niet.
Ik vraag mij af hoe vaak het zal voorkomen dat het gunstig is om zoveel (en zo snel) mogelijk terug te leveren terwijl er ook flink PV opbrengst is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-09 19:57
ROI start vandaag niet ,komt dat door de nw versie 1.5.0?
is dat bij jullie ook zo?
wie wet het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
DukeBox schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:05:
[...]

Ik vraag mij af hoe vaak het zal voorkomen dat het gunstig is om zoveel (en zo snel) mogelijk terug te leveren terwijl er ook flink PV opbrengst is.
Goeie vraag, en het antwoord vergt verfijnd meten, kunnen inregelen, kunnen programmeren, en 1 jaartje toepassen. Dan hebben we het antwoord op die vraag. Tot die tijd blijft het bij benadering een voorspelling doen.

[ Voor 55% gewijzigd door KoQuest op 19-07-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
vogel6 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:29:
ROI start vandaag niet ,komt dat door de nw versie 1.5.0?
is dat bij jullie ook zo?
wie wet het?
Hier ook nog geen laden o.b.v. ROI / Dynamisch, accus blijven voorlopig leeg. Ook geen gebruik van het beetje zon kennelijk. Wel ook een EV aan het laden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
Mika1989 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:54:
[...]

Wat was jouw verwachte leveringsperiode ongeveer? Bij die van mij was dat namelijk Q3. Dan heb ik ongeveer een idee
Aankoop 10-8-2022, levering 17-07-2023.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:17
Prijsverschil is te laag vandaag, dagje rust voor de Sessy's (als die in dynamische modus staat!)
Morgen ook maar een uurtje, er wordt overigens gewerkt aan deze forecast inzichtelijk maken in de portal

[ Voor 54% gewijzigd door Twan_V op 19-07-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
marcelvandorp schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:04:
[...]

Als de prijs negatief is, wil ik niet terugleveren, ook niet een beetje. Dus X op de meter wordt dan X=100W
Snap ik vandaar dat ik de sessy gewoon niet zou laten ontladen, dan heb je ook niet 'een beetje' (PV systeem daar gelaten)
Hoe stel je de Sessy 'gewoon' in dat hij niet ontlaadt, maar wel oplaadt?
Ik heb geen sessy dus kan het niet testen/proberen maar.... ik neem aan in de open/api mode en dan ontladen 0W of 1W of "No" oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Zr40 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:36:
Als je de zonnepanelen uitschakelt als de prijs negatief is ben je er toch ook al? Levert ook nog eens financieel meer op :)
Maar dan wordt de sessy ook niet opgeladen. Dat zou ik niet willen. vandaar 'mijn idee' dan ook om de sessy gewoon niet te laten ontladen, dan ben je er.

Het PV systeem moet je dan zelf ook gaan aansturen als 'actuele verbruik + max sessy oplaad' < 'PV opgewekt'. Ander ga je alsnog terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:21:
[...]

Maar dan wordt de sessy ook niet opgeladen. Dat zou ik niet willen. vandaar 'mijn idee' dan ook om de sessy gewoon niet te laten ontladen, dan ben je er.
Niet? Ik was onder de indruk dat de Sessy ook van netstroom kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
Twan_V schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:55:
Prijsverschil is te laag vandaag, dagje rust voor de Sessy's (als die in dynamische modus staat!)
Morgen ook maar een uurtje, er wordt overigens gewerkt aan deze forecast inzichtelijk maken in de portal
Dank je Twan, beetje inzicht in het mechanisme / het algoritme kan geen kwaad. Het zou leuk zijn als zich dat ook nog enigszins laat tweaken.

Korte dips in het prijsverloop zijn misschien wel een goede reden om het laadvermogen hoger te hebben dan het ontlaadvermogen, om het apart te kunnen instellen, en nu is dat gevat in 1 schuifregelaar toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Luke the Duke op 19-07-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Batterij vol is nu nog maar 92 procent, wanneer wordt dit nu gefixt @Twan_V

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Faceless
cacofant schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:55:
Batterij vol is nu nog maar 92 procent, wanneer wordt dit nu gefixt @Twan_V
Er is al aangegeven dat dit alleen visueel is.
Daarnaast denk ik dat je toon vriendelijk kan, maar goed.
Pagina: 1 ... 22 ... 94 Laatste