AJediIAm schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:46:
[...]
Los van hoe je dit in HA zou configureren, hoe zou je ROI en NOM logischerwijs willen combineren?
Zelf doe ik nu NOM laden tijdens de 4 goedkoopste uren en NOM ontladen tijdens de 12 duurste uren. Dat werkt prima in de zomer, maar waarschijnlijk niet in de winter. Ik be opzoek naar ideeën en inspiratie.
Tja... het eerste deel heb ik al redelijk uitgedacht: Ik haal de tarieven op via de API van Frank, en ook via entso (daar zit tegenwoordig een verschil tussen, maar dat is een ander onderwerp). Dat is stap een, en die functioneert (meestal prima, todat Frank zijn API aanpaste en ik nu alleen nog inkoopprijzen binnenkrijg).
Ik zat verder te denken, dat ik een tabel van 14*24 uur ga bijhouden, met daarin het verbruik per uur van de dag, van de afgelopen 14 dagen (die 14 dagen is redelijk triviaal gekozen). Hiermee bepaal ik het gemiddelde verbruik van elk uur. Die periode van 14 dagen is omdat het gebruik gedurende het jaar verandert (denk ik), en zo krijg je een glijdend gemiddelde.
Vervolgens haal ik de stroomprijzen op, en vermenigvuldig het geschatte verbruik met de uurprijs. Die sorteer ik dan. Het idee is, om gedurende de dure uren de accu te ontladen, en gedurende de goedkope uren te laden.
Ik dacht aan een logica als: De Sessy heeft nog 45% lading, en dat is bv. genoeg voor de duurste drie uur. Is het komende uur in deze top drie, dan mag de sessy terugleveren (max setpoint=1800). Is dat niet zo, dan mag de sessy niet terugleveren (max setpoint=0). Laden via de PV mag uiteraard altijd

LET WEL: Ik gebruik hiervoor mijn eigen 'XOM' modus ('X op de meter'), zie eerdere post voor details.
Die berekening herhaal ik elk uur. Als het overdag is, en de zon schijnt, dan kan het zijn dat ik helemaal niets verbruik of zelfs energie erbij krijg. Of het verbruik is lager dan geschat. Maar dat verschil wordt bij elke nieuwe berekening (elk uur) weer verdisconteerd.
Maar wat nu als de zon helemaal niet schijnt, of niet genoeg levert om de Sessy te vullen? Dan moet de sessy gaan laden gedurende de goedkope uurtjes. Daarvoor dan een soortgelijke berekening, maar dan aan de goedkope kant van het spectrum. En dan is de volgorde nog van belang: je kan geen stroom terugleveren als die niet eerst is geladen. Op dat deel ben ik dus nog aan het broeden...