Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
JoeBeatt schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:31:
[...]

Bij mij is de maximum laadsnelheid zo'n 2160 W. Maximaal ontladen gaat initieel heel even iets boven de 1600 W maar zakt na een paar minuten terug naar zo'n 1575 W. Daar blijft het een tijdje hangen om daarna gedurende 3 uur stapje voor stapje terug te zakken naar 1500 W. Vanaf dat punt gaat het dan relatief snel bergafwaarts. De laatste 20 minuten gaat het van 1500 W naar 250 W waarna ik het ontladen stop. In totaal heb ik dan 5,1 kWh aan het net teruggeleverd. Zijn er nog anderen die hun ervaringen kunnen delen?

Oorspronkelijk werd 2 kW laden en ontladen genoemd. Later is dat aangepast naar 2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen. Persoonlijk vind ik de laadsnelheid belangrijker dan de ontlaadsnelheid. Ik kan er dus wel mee leven, alhoewel ik het natuurlijk fijner had gevonden als de 1,7 kW bij het ontladen ook echt gehaald zou worden.
Ik zie exact dezelfde cijfers.

En ik mis de snelheid van ontladen ook. Omdat bij het ontladen ook het huisverbruik er eerst afgaat, betekent dat eigenlijk dat ik niet snel genoeg op de dure uren alles het net op kan slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
Zr40 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Niet? Ik was onder de indruk dat de Sessy ook van netstroom kan opladen.
Aah zo, ja je hebt gelijk. Je kan de Sessy natuurlijk ook van het net laden. Stond ik niet bij stil, ik was te gefocust op de PV en meter.

Dan is idd pv-uit met de sessy opladen uit het net financieel het gunstigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

cacofant schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:55:
Batterij vol is nu nog maar 92 procent, wanneer wordt dit nu gefixt @Twan_V
Waarom vind jij het zo belangrijk? Wat voor beslissingen neem jij of neemt jouw Homey op basis van dit percentage? Als je het nou als indicatief beschouwt, dan erger je je er misschien wat minder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 19:04
Voor de ROI strategie neemt Homey de SoC mee in de afweging. Maar een afwijking van een paar procent heeft geen invloed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelvandorp
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-01 09:04
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:19:
[...]

Snap ik vandaar dat ik de sessy gewoon niet zou laten ontladen, dan heb je ook niet 'een beetje' (PV systeem daar gelaten)

[...]

Ik heb geen sessy dus kan het niet testen/proberen maar.... ik neem aan in de open/api mode en dan ontladen 0W of 1W of "No" oid?
Er is een setpoint: als die negatief is, laadt je de Sessy, als die positief is, dan levert de Sessy vermogen aan het huis/stroomnet.

En er is een maximum en mimimum uitgangsvermogen die je kan opgeven, waarbij het minimum 50W is. Die kan blijkbaar niet negatief.

Wat ik met 'X op de meter' gedaan heb, is in API modus, en is nagenoeg identiek aan nom als X=0. Daarnaast heb ik twee limieten voor de setpoint toegevoegd (maximum en minimum). Die kunnen allebei negatief of positief zijn.

Voor dat minimum heb ik nog geen use case, voor maximum dus wel.

Anyway: ik heb deze setup nu werkend en ben er wel blij mee. Alleen als HA uitvalt, dan blijft de Sessy in de dan geldende stand staan; dat vind ik wel een aandachtspunt.

Ik bereken de setpoint als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- sensor:
    - unique_id: sessy_power_setpoint_xom
      state: >
        {%- set dampening = 0.7 -%}
        {%- set old = states('number.sessy_xxxx_power_setpoint')|int -%}
        {%- set new = ( states('sensor.sessy_xxxx_power')|int 
                      + states('sensor.dsmr_power_l123_watt' )|int)|int -%}
        {%- set xom = (((1-dampening) * old + dampening * new)|int 
                      - states('input_number.sessy_power_setpoint_offset')|int) -%}
        {%- set xom = 0 if xom|abs < states('number.sessy_xxxx_minimum_power')|int else xom -%}
        {{
        min(states('input_number.sessy_max_power_setpoint')|int ,
            max(states('input_number.sessy_min_power_setpoint')|int,
                xom ))
        }}
      unit_of_measurement: W

Ik sla mijn yaml op in separate bestanden om het overzichtelijk en beheersbaar te houden. Bovenstaande is de config van een template sensor.

dsmr_power_l123_watt is de som van het vermogen van de drie fasen in Watt
setpoint_offset is 'X' van 'X op de meter'

Met bovenstaande demping gebruik ik 30% van de oude waarde, en 70% van de nieuw berekende waarde, om de setpoint wat geleidelijker te veranderen.

Daarnaast gebruik ik een automation om de setpoint elke 15 seconden daadwerkelijk aan te passen. Deze is (nog) via de GUI gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Sessy XOM Strategy
description: Set the Sessy strategy using a few helpers
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /15
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: select.sessy_xxxx_power_strategy
        state: api
        enabled: true
        entity_id: input_boolean.enable_sessy_power_strategy_xom
        state: "on"
action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: "{{states('sensor.template_sessy_power_setpoint_xom')|int}}"
    target:
      entity_id: number.sessy_xxxx_power_setpoint
    enabled: true
mode: single

De volgende uitdaging is om dit te combineren met roi; ik heb een dynamisch contract, dus ik wil de instellingen daarvan afhankelijk maken. Maar dat is nog wel wat werk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
marcelvandorp schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:28:
[...]

De volgende uitdaging is om dit te combineren met roi; ik heb een dynamisch contract, dus ik wil de instellingen daarvan afhankelijk maken. Maar dat is nog wel wat werk... ;)
Los van hoe je dit in HA zou configureren, hoe zou je ROI en NOM logischerwijs willen combineren?

Zelf doe ik nu NOM laden tijdens de 4 goedkoopste uren en NOM ontladen tijdens de 12 duurste uren. Dat werkt prima in de zomer, maar waarschijnlijk niet in de winter. Ik be opzoek naar ideeën en inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:50
AJediIAm schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:46:
[...]

Zelf doe ik nu NOM laden tijdens de 4 goedkoopste uren en NOM ontladen tijdens de 12 duurste uren. Dat werkt prima in de zomer, maar waarschijnlijk niet in de winter. Ik be opzoek naar ideeën en inspiratie.
Huh? Hoe werkt dat? NOM is toch laden of ontladen op basis van de info van P1 dongle met als doel de meter op nul te houden.. Dat is toch niet tijd gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 19:45

worker

2x Sessy thuisbatterij

gruijter schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:31:
Voor de ROI strategie neemt Homey de SoC mee in de afweging. Maar een afwijking van een paar procent heeft geen invloed.
Heb je daar een bron van? Ik denk dat het niet waar is. Bij ROI krijgt het ding zijn laadvermogen opgedragen uit de cloud. De SOC heeft nul komma nul invloed op het gedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gruijter
Jazeker. Ik ben de ontwikkelaar van de Homey RoI strategie. Dus ik ben denk ik wel een betrouwbare bron 😉
Let wel: Homey heeft een eigen RoI strategie die niet uit de Sessy cloud komt. Tenzij je de Homey besturing uitzet, en de Sessy RoI aanzet natuurlijk.

De Homey RoI strategie neemt naast SoC ook de laad/ontlaadsnelheid en alle bekende toekomstige prijzen mee in de berekening. Met een 'brute force' methode worden ieder uur miljarden strategieen doorgerekend, en daaruit de meest winstgevende gekozen.

[ Voor 32% gewijzigd door gruijter op 19-07-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 12:02

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Zr40 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Niet? Ik was onder de indruk dat de Sessy ook van netstroom kan opladen.
Ja, dat kan wel, maar als de Sessy 'tussen' de omvormer en de groepenkast zit en je de omvormer via de automaat in de groepenkast uit zet, is de Sessy ook afgekoppeld.
(Een beetje omvormer kun je wel met app of zo uitzetten, maar dat is niet altijd zo. De mijne zijn 10 jaar oud maar de fabrikant ging kort na installatie failliet (Dus geen back-office en geen opleverdata meer) en bovendien kon je die niet softwarematig uitzetten. (En via Eneco gekocht/geïnstalleerd, destijds bewust geen cowboy gekozen, maar dat biedt dus geen garanties....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelvandorp
gruijter schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:18:
Jazeker. Ik ben de ontwikkelaar van de Homey RoI strategie. Dus ik ben denk ik wel een betrouwbare bron 😉
Let wel: Homey heeft een eigen RoI strategie die niet uit de Sessy cloud komt. Tenzij je de Homey besturing uitzet, en de Sessy RoI aanzet natuurlijk.

De Homey RoI strategie neemt naast SoC ook de laad/ontlaadsnelheid en alle bekende toekomstige prijzen mee in de berekening. Met een 'brute force' methode worden ieder uur miljarden strategieen doorgerekend, en daaruit de meest winstgevende gekozen.
Is er een kans dat je die strategie hier wilt delen? Niet de code, maar de methode, bedoel ik. Geen idee of Homey een commercieel product is, of niet (Ik gebruik HA).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marcelvandorp
AJediIAm schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:46:
[...]

Los van hoe je dit in HA zou configureren, hoe zou je ROI en NOM logischerwijs willen combineren?

Tja... het eerste deel heb ik al redelijk uitgedacht: Ik haal de tarieven op via de API van Frank, en ook via entso (daar zit tegenwoordig een verschil tussen, maar dat is een ander onderwerp). Dat is stap een, en die functioneert (meestal prima, todat Frank zijn API aanpaste en ik nu alleen nog inkoopprijzen binnenkrijg).

Ik zat verder te denken, dat ik een tabel van 14*24 uur ga bijhouden, met daarin het verbruik per uur van de dag, van de afgelopen 14 dagen (die 14 dagen is redelijk triviaal gekozen). Hiermee bepaal ik het gemiddelde verbruik van elk uur. Die periode van 14 dagen is omdat het gebruik gedurende het jaar verandert (denk ik), en zo krijg je een glijdend gemiddelde.

Vervolgens haal ik de stroomprijzen op, en vermenigvuldig het geschatte verbruik met de uurprijs. Die sorteer ik dan. Het idee is, om gedurende de dure uren de accu te ontladen, en gedurende de goedkope uren te laden.

Ik dacht aan een logica als: De Sessy heeft nog 45% lading, en dat is bv. genoeg voor de duurste drie uur. Is het komende uur in deze top drie, dan mag de sessy terugleveren (max setpoint=1800). Is dat niet zo, dan mag de sessy niet terugleveren (max setpoint=0). Laden via de PV mag uiteraard altijd :) LET WEL: Ik gebruik hiervoor mijn eigen 'XOM' modus ('X op de meter'), zie eerdere post voor details.

Die berekening herhaal ik elk uur. Als het overdag is, en de zon schijnt, dan kan het zijn dat ik helemaal niets verbruik of zelfs energie erbij krijg. Of het verbruik is lager dan geschat. Maar dat verschil wordt bij elke nieuwe berekening (elk uur) weer verdisconteerd.

Maar wat nu als de zon helemaal niet schijnt, of niet genoeg levert om de Sessy te vullen? Dan moet de sessy gaan laden gedurende de goedkope uurtjes. Daarvoor dan een soortgelijke berekening, maar dan aan de goedkope kant van het spectrum. En dan is de volgorde nog van belang: je kan geen stroom terugleveren als die niet eerst is geladen. Op dat deel ben ik dus nog aan het broeden... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
Met Homey kun je dit allemaal eenvoudig regelen. Daarvoor heb je nodig:

* Sessy(s)
* Homey Pro
* Sessy app
* Power By The Hour app
* Advanced flows die je zelf op maat aanpast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
hanev001 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Huh? Hoe werkt dat? NOM is toch laden of ontladen op basis van de info van P1 dongle met als doel de meter op nul te houden.. Dat is toch niet tijd gestuurd?
Met home assistant kan je de laad strategie van Sessy wijzigingen en het zo time-based maken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.nordpool_low_4h
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.sessy_state_of_charge
            below: 90
            entity_id: sensor.p1_solar_power
            above: 200
        sequence:
          - service: select.select_option
            data:
              option: nom
            target:
              entity_id: select.sessy_power_strategy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
AJediIAm schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:37:
[...]

Met home assistant kan je de laad strategie van Sessy wijzigingen en het zo time-based maken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
      - conditions:
            entity_id: binary_sensor.nordpool_low_4h
            entity_id: sensor.sessy_state_of_charge
            below: 90
            entity_id: sensor.p1_solar_power
            above: 200
        sequence:
            data:
            target:
Dus het is NIET de NOM mode van de Sessy maar een eigen aansturing via API. Duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 16:24

ThaDude

Hang Loose

Voor mijn gevoel werkt de 1500 update hier juist minder goed. Hier wat foto's van de nachten voor de 1500 update
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ok5zaPaKfWv6MMYlHBm4O1WHkNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c5CRYiWVY1lMQqlgPzNy35pI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-maC0s9_UYz-RuvA78aaGoBLM0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qvmfbZVcX1xXOd9Y6NKFtNdP.png?f=fotoalbum_large

Zie het verschil met na de 1500 update (sinds deze week)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw82EyPRV2DQ7ArwSJTQwRRJCT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xkTGi7MRU1neMPTiEw0XXhfu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvAaz6H7D2vJ-WwC1IQHNcFjn4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oAYTU3mj7zlvIWkzyVw0eMhY.png?f=fotoalbum_large

Totale verbruik lijkt nu continu iets boven 0 te zitten. Meer mensen die dit gedrag hebben en zien?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 19:36
Ik denk dat ik het herken, maar ik ken de resultaten eigenlijk pas vanaf versie 1.50. eerlijk gezegd ben ik hier al heel tevreden over, want het zorgt er nu al voor dat wij nu al nooit meer dan 1 kw gebruiken en voor de rest alleen maar terugleveren. Het wordt natuurlijk spannender vanaf half november, gok ik zo.
Ik weet eigenlijk niet of er mensen zijn die meelezen en al in februari een proefexemplaar hadden staan. Die zouden kunnen aangeven wat we dan zouden kunnen verwachten. Misschien kunnen @Twan_V of Roeland daar iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
hanev001 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:43:
[...]

Dus het is NIET de NOM mode van de Sessy maar een eigen aansturing via API. Duidelijk.
Ik gebruik de API om de NOM mode van Sessy aan of uit te zetten. Het is dus beide.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:29
......

...
Waarom heb je hier voor een brute force methode gekozen? Zie hier voor alternatieve methodes en resultaten.
https://gathering.tweaker...message/75746106#75746106
https://gathering.tweaker...message/75750462#75750462

[ Voor 6% gewijzigd door WillemD61 op 21-07-2023 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
Hi @WillemD61
Dank voor de link. Ik zal er zeker naar kijken! In je toelichting op github lees ik dat je ook (net als in mijn methode) ieder uur itereerd en de meest winstgevende planning selecteerd. Hoe dat anders is dan een brute force snap ik nog niet goed, maar ik zal in je code duiken. Ik heb er niets op tegen om in Homey een nog beter danwel cpu-zuiniger algoritme te implementeren 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
  • Laatst online: 17:27

Staat deze ROI strategie in Homey al ‘kant en klaar’ of dienen al die flows nog handmatig ingevoerd/aangemaakt te worden ?

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
Dennis25 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:40:
[...]

Staat deze ROI strategie in Homey al ‘kant en klaar’ of dienen al die flows nog handmatig ingevoerd/aangemaakt te worden ?
Zie Homey forum:
https://community.homey.a...sy-thuisbatterij/78156/21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
Die link had ik inderdaad gezien en heb ik ook doorgelezen, maar ook daar kom ik er niet helemaal uit, vandaar de vraag.
Maar bedankt voor de link, ik ga verder zoeken.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Dennis25 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:31:
Die link had ik inderdaad gezien en heb ik ook doorgelezen, maar ook daar kom ik er niet helemaal uit, vandaar de vraag.
Maar bedankt voor de link, ik ga verder zoeken.
Je kan een flow namaken aan de hand van deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://global.discourse-cdn.com/business4/uploads/athom/original/3X/a/5/a531bae048b489edcc0e548bb2d750f28a3af6d3.jpeg

Zo heb ik het ook gedaan en dan kan je hem naar wens verder opbouwen. Dus wel of niet laden als de auto aan het opladen is, enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
Bedankt, dan gaan we dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:01
Is er ook al code voor HA om ervoor te zorgen dat de Sessy niet ontlaad als ik de EV ga laden?
Ik heb de HA integratie, maar de Sessy om te testen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AJediIAm
krizzziz schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:03:
Is er ook al code voor HA om ervoor te zorgen dat de Sessy niet ontlaad als ik de EV ga laden?
Ik heb de HA integratie, maar de Sessy om te testen.
Dit zou moeten werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: "Sessy - Pause when charging "
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.ev_charging
    id: "Start "
    to: "on"
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.ev_charging
    to: "off"
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
condition: []
action:
  - if:
      - condition: trigger
        id:
          - "Start "
    then:
        data:
          option: idle
        target:
    else:
      - service: input_select.select_option
        data:
mode: single

Je kan "nom" vervangen voor "roi" als je Return on Investment wilt in plaats van Nul op de Meter

[ Voor 4% gewijzigd door AJediIAm op 22-07-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 14:46
ThaDude schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:22:
Voor mijn gevoel werkt de 1500 update hier juist minder goed. Hier wat foto's van de nachten voor de 1500 update

Zie het verschil met na de 1500 update (sinds deze week)

Totale verbruik lijkt nu continu iets boven 0 te zitten. Meer mensen die dit gedrag hebben en zien?
Ik heb ook het idee dat het systeem wat instabieler is na de 1.5 update. Als ik in de 1.4 versie het laden via een setpoint op 1800 W zette was het ook 1800 W. Nu fluctueert het continu tussen 1794 W en 1808 W. Daarbij hoor ik nu soms (niet altijd) ook de ventilatoren van toerental veranderen. Langzamer - sneller - langzamer - enz. Tot slot heeft een kleine verandering van setpoint nu tot gevolg dat het laadvermogen even tot wel 50 W extra omhoog springt waarna het langzaamaan weer terugzakt naar ingestelde (maar fluctuerende) waarde.

@Twan: heeft het misschien iets te maken met de nieuwe manier van aansturing van de ventilatoren waarbij nu geprobeerd wordt om het geluidsniveau zo laag mogelijk te houden?

Ik gebruik de Sessy in ROI-modus (die ik zelf iedere dag even handmatig instel) dus ik kan best leven met die relatief kleine fluctuaties. Maar voor NOM lijkt me stabiliteit in de vermogensopname en afgifte wel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 14:42
JoeBeatt schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:49:
[...]

Ik heb ook het idee dat het systeem wat instabieler is na de 1.5 update. Als ik in de 1.4 versie het laden via een setpoint op 1800 W zette was het ook 1800 W. Nu fluctueert het continu tussen 1794 W en 1808 W. Daarbij hoor ik nu soms (niet altijd) ook de ventilatoren van toerental veranderen. Langzamer - sneller - langzamer - enz. Tot slot heeft een kleine verandering van setpoint nu tot gevolg dat het laadvermogen even tot wel 50 W extra omhoog springt waarna het langzaamaan weer terugzakt naar ingestelde (maar fluctuerende) waarde.

@Twan: heeft het misschien iets te maken met de nieuwe manier van aansturing van de ventilatoren waarbij nu geprobeerd wordt om het geluidsniveau zo laag mogelijk te houden?

Ik gebruik de Sessy in ROI-modus (die ik zelf iedere dag even handmatig instel) dus ik kan best leven met die relatief kleine fluctuaties. Maar voor NOM lijkt me stabiliteit in de vermogensopname en afgifte wel belangrijk.
Met versie 1.4 verbruikte ik bijna niks van het grid en was de boel vrij goed gebalanceerd. Met versie 1.5 zie ik in Home Assistant dat ik meer afneem i.p.v. dat het uit de accu's komt. Niet dat het zo heel spectaculair is wat ik nu afneem maar waar het voorheen zo goed als rond 0 of hooguit 0,2kw uitkwam kom ik nu soms uit op een afname van 2KW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Laatst online: 20:42
Ik merkte hetzelfde op 1.5.0, NOM lijkt een kleine afwijking te hebben. @Twan_V is hiervan op de hoogte.
Dit komt waarschijnlijk doordat in 1.5.0 de vermogens anders berekend worden. Ik verwacht dat ze dit in een volgende versie weer kunnen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 10:20

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

JoeBeatt schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:49:
[...]

Hoe stel je handmatig in ?? Bij mij startte het opladen vandaag om 14.00 uur en stopte weer op 16.00 uur. De accu's (3) waren nog niet geheel opgeladen. Is het ook in te stellen dat het laden doorgaat totdat de accu's 100% vol zijn ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:39
Ik denk dat je de ROI oplossing van Sessy zelf hebt gekozen?
Zou je kunnen doen met een handmatige API instructie, of via een platform als HA of Homey.
En ja je had vandaag maar twee uurtjes dat het echt goedkoop tarief was.
Roland/Twan willen dat binnen portaal oplossing nog meer inzichtelijk maken, maar tot nu toe nog niet.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:14
Een thuisaccu klinkt heel interessant, maar ik zocht een manier om te kijken in hoeverre dit echt terug te verdienen is. Omdat het directe vergelijk ingewikkeld wordt als je gaat rekenen met opladen via zonnepanelen en die energie later weer gebruiken, heb ik iets anders bedacht.

Hierbij een overzicht van het afgelopen jaar (12 maanden) met de laagste en hoogste uurprijs per dag gespecificeerd. Daarbij maak ik de aanname van een dynamisch energietarief waarbij de accu vol oplaad in het goedkoopste uurtje, en weer ontlaad in het duurste uurtje. Compleet platgeslagen uiteraard en we missen veel usecases, maar dit gaf mij wel wat inzicht in de mogelijkheden.

Gerekend met de prijzen van Frank Energie, gezien zij als 1 van de weinigen een goede API oplossing online hebben staan die snel uit te lezen is. Dit geeft wel een goed beeld voor alle andere energieproviders, gezien de absolute verschillen per energieprovider vrijwel gelijk zijn.

Ook gerekend met 90% van de totale capaciteit om heel grof de laadverliezen in ieder geval mee te nemen en niet te rooskleurige cijfers te laten zien. Daarnaast is het uiteraard onmogelijk om de Sessy helemaal te laden of ontladen binnen 1 uur tijd, maar anders rekenen dan dit maakt het heel snel ingewikkeld, te ingewikkeld voor mij voor een snel overzicht van dit geheel :)

https://docs.google.com/s...zxLezgWs/edit?usp=sharing

Wellicht helpt het iemand al om snel inzicht te krijgen, en gebruik het gerust als basis als je behoefte hebt om meer de diepte in te gaan met deze cijfers :)

Update: Dank @Jazsie Ik ga de info daar delen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:38
Wellicht is het topic Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant beter geschikt voor dit onderwerp @NeoPhire.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:56
Om een indicatie te krijgen van het effect van de Sessy in nul-op-de-meter stand: in de afgelopen 6 weken met 1 Sessy op NOM is hier 198 kWh van de zonnepanelen op een later moment zelf verbruikt in plaats van teruggeleverd.

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
mjvdkolk schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:47:
Om een indicatie te krijgen van het effect van de Sessy in nul-op-de-meter stand: in de afgelopen 6 weken met 1 Sessy op NOM is hier 198 kWh van de zonnepanelen op een later moment zelf verbruikt in plaats van teruggeleverd.
Hmmm, das minder efficiënt. Ik hoop dat dit gauw wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
KoQuest schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:51:
[...]

De informatie zegt helemaal niets over hoe efficient de Sessy is. Daarvoor heb je ook nodig wat er in gegaan is. Het heeft meer betrekking op het gebruik in huis en dat is voor iedereen anders.
Ik heb mijn Sessy nog niet maar op basis wat ik in dezelfde periode heb moeten importeren zou ik hoogstens 50 kwh extra binnen kunnen houden. In feiten zijn de genoemde waarde juist goed.

[ Voor 21% gewijzigd door hanev001 op 23-07-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdkolk
KoQuest schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:51:
[...]

De belangrijkste oorzaak is ons verbruik als de zon niet schijnt op de oost-west panelen. Na een avond en nacht is de Sessy nog lang niet leeg als 's ochtends de zon weer opkomt.

Een voorzichtige schatting van terugverdientijd op basis van deze beperkte data en huidige tarieven: als het me 200 dagen per jaar lukt om dit door te zetten is dat 950 kWh per jaar. Met 30 cent verschil tussen stroomkosten en terugleververgoeding is dat 280,- per jaar, 2800 in 10 jaar.

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
hanev001 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:02:
[...]

De informatie zegt helemaal niets over hoe efficient de Sessy is. Daarvoor heb je ook nodig wat er in gegaan is. Het heeft meer betrekking op het gebruik in huis en dat is voor iedereen anders.
Ik heb mijn Sessy nog niet maar op basis wat ik in dezelfde periode heb moeten importeren zou ik hoogstens 50 kwh extra binnen kunnen houden. In feiten zijn de genoemde waarde juist goed.
Natuurlijk is het ook van belang wat er in gegaan is. Hier ging de term efficiëntie om vast te stellen of nul-op-de-meter ook echt 0-op-de-meter qua grid-afname was in vergelijk met de firmware uit een eerdere versie. Althans, zo heb ik de opmerking van mjvdkolk opgevat. Dus die kan jou uitsluitsel geven over wat werkelijk bedoeld was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
mjvdkolk schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:28:
[...]

De belangrijkste oorzaak is ons verbruik als de zon niet schijnt op de oost-west panelen. Na een avond en nacht is de Sessy nog lang niet leeg als 's ochtends de zon weer opkomt.

Een voorzichtige schatting van terugverdientijd op basis van deze beperkte data en huidige tarieven: als het me 200 dagen per jaar lukt om dit door te zetten is dat 950 kWh per jaar. Met 30 cent verschil tussen stroomkosten en terugleververgoeding is dat 280,- per jaar, 2800 in 10 jaar.
Ah mooi, extra toelichting over je individuele situatie.
En voor elke tweaker is die anders natuurlijk. Zo heb ik pal zuid zonnepanelen (met een beetje noordzijde om vroege zonsopkomst en late zonsondergang nog te benutten (en ja, de terugverdientijd van die specifieke panelen is langer dan 7 jaar en bewust zo gedaan)).

Eur 2.800,-- in tien jaar is bijna de aanschafprijs van 1 sessy bij allereerste inschrijving, als ik het me goed herinner. Zo terugverdiend zou mooi zijn. Maar goed, je schrijft zelf al 'voorzichtige schatting', 'beperkte data en huidige tarieven', dus zeker blijven meten voor werkelijke cijfers uit de praktijk.
En voor rekenmodellen etc werd er eerder al een ander topic genoemd dat daar specifiek op in gaat. Misschien ook nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassque
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-04 17:55
Dank voor het delen van je berekening mjvdkolk. De capaciteit van een accu wordt met de jaren minder, en dan valt de terugverdientijd mij wat tegen.
Waar was je van uit gegaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hanev001
De berekening van terugverdienen in de NOM mode klopt niet zolang er nog volledig salderen bestaat. Je houdt binnenshuis wat anders via het net was gelopen maar er is geen enkel financieel voordeel. In tegendeel omdat het laden/ontladen verliezen oplevert kost het juist geld omdat je dit verlies moet compenseren. Pas als salderen gestopt wordt ontstaat er een prijsverschil en wanneer en of dat gebeurd is onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdkolk
Vassque schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:17:
Dank voor het delen van je berekening mjvdkolk. De capaciteit van een accu wordt met de jaren minder, en dan valt de terugverdientijd mij wat tegen.
Waar was je van uit gegaan?
Wat ik nu heb is redelijk in lijn met verwachtingen. In de praktijk zelfs iets beter omdat de Sessy midden op de dag ook bijspringt als ik meer verbruik dan de zonnepanelen leveren.

De terugverdientijd berekenen blijft koffiedik kijken. De kosten/opbrengsten na 10 jaar bij NOM zijn afhankelijk van o.a. eigen gedrag, apparatuur, besluiten van overheid en energieprijzen. De eerste 2 kan ik nu een beetje gaan beïnvloeden, de rest niet.

Met de prijzen van medio 2022 en afschaffen van saldering was de terugverdientijd misschien 6 jaar geweest, als een volgend kabinet besluit dat een salderingsregeling blijft bestaan is een NOM accu niet meer dan een dure hobby.

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 16-09 14:46
sideriusj schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Hoe stel je handmatig in ?? Bij mij startte het opladen vandaag om 14.00 uur en stopte weer op 16.00 uur. De accu's (3) waren nog niet geheel opgeladen. Is het ook in te stellen dat het laden doorgaat totdat de accu's 100% vol zijn ??
Ik stel de start- en de stoptijd in via de Sessy web interface ("Sessy mag alleen werkzaam zijn tussen: ") en het laad- en ontlaadvermogen door via de API een setpoint in te geven. Je Sessy moet dan dus in API-modus staan, niet in ROI-modus. Je kunt zo volledig opladen door de stoptijd zover vooruit te zetten dat het laden pas stopt als de batterij vol is. Uiteindelijk wil ik naar NOM maar zolang de salderingsregeling nog bestaat gebruik ik ROI.

I.p.v. handmatig instellen zou ik natuurlijk ook de ROI-modus van Sessy zelf kunnen gebruiken maar in mijn beleving is die nog niet helemaal optimaal. En verder vind ik het gewoon heel leuk om zelf wat te tweaken. Noem het maar "prettig gestoord". :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:03
Eindelijk een beetje bereik op vakantie! Had van de week al via de Portal de update kunnen pushen richting de dongles. Zo te zien is de Sessy netjes op geupdate. NOM werkt inderdaad wat minder nauwkeurig. Maar tussen 23:59 en 0:00 werkt de Sessy nu wel :D

Wel leuk om te zien dat als je een bug tegen komt en doorgeeft dit dan ook gelijk aangepakt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36
Ik ben tot nu toe best tevreden.
Situatie:
10KWh verbruik per dag.
24 * 400Wpiek zonnepanelen op ZO.
Afname van het net met deze opstelling van ongeveer 4KWh per dag afgelopen maand.
Sinds een week de Sessy hier staan in NOM en afname van het net is naar nog geen 1KWh per dag gezakt.
Sessy is nog tussen de 30 en 40% vol in de ochtend.
En ja, dit is puur "omdat het kan". Geen financiële reden.

[ Voor 0% gewijzigd door BlueFlame op 23-07-2023 23:28 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

BlueFlame schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:12:
24 * 400KWpiek zonnepanelen op ZO.
9.600.000 Wp ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
Oeps. Typo. 400Wp uiteraard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sessy ging net weer ontladen, maar volgens mij weer een uur te vroeg. Het tarief is tussen 8 en 9 hoger dan tussen 7 en 8. Meer mensen dat gemerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
rene037 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:13:
Sessy ging net weer ontladen, maar volgens mij weer een uur te vroeg. Het tarief is tussen 8 en 9 hoger dan tussen 7 en 8. Meer mensen dat gemerkt?
Tussen 7-8 is het 3 na duurste uur vandaag, tussen 8 en 9 het duurst. Dus het kan zijn dat beide uren gebruikt worden om te ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PleJ2-EW3X2KyLP1nSRiwOkGgw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNNXwtIeBG1eFgvnAyMff4Vm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:33
rene037 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:13:
Sessy ging net weer ontladen, maar volgens mij weer een uur te vroeg.
UTC vs local time probleem?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:57
goede morgen
zondag avond laat van DYN naar NOM gezet .
ziet nu maandag morgen dat alle batterijen wel wat hebben ontladen (+- 50% vol) maar dat NOM is echt niet gelukt vannacht, mijn nachtverbruik van +- 150 watt is zo nu en dan maar bij geladen .uit de batterijen.
ik twijfel aan de laatste versie 1.5.0
zaterdag op zondag zelfde patroon ,toen werd er maar uit 1 batterij ontladen (waren gem 6% vol )Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qhi9pM41S7wgJesBOa7yrp4cmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqGiFN49GjpVYzv6l6rjksvC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 11:39
Daarom doe ik het nu met Homey aansturen, de NOM van Sessy Portal is echt waardeloos.. in mijn ogen.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
150 watt in totaal in de nacht of 150 watt per uur?

Afijn, in beide gevallen kan het zijn dat de Sessy nauwelijks inschakelt omdat je onder het minimale verbruik blijft.

De 50w drempel in de instellingen betekent voor mijn gevoel in de praktijk dat er gedurende 2 minuten iets van 125w verbruik moet zijn wil hij inschakelen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Faceless
cacofant schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:15:
Daarom doe ik het nu met Homey aansturen, de NOM van Sessy Portal is echt waardeloos.. in mijn ogen.
Ik heb bij je vorige reactie in dit forum ook al aangegeven dat je toon onvriendelijk is. Het is zonder inhoud, niet productief en onvriendelijk. Misschien dat je daar wat meer kunt letten?

Vorige maand schreef je ook al dat je Homey gebruikt voor NOM. Kun je aangeven of je sindsdien NOM gebruikt hebt? En kun je een lijstje met concrete voorbeelden maken waaruit blijkt dat het waardeloos is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
[quote]Faceless schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:20:

Dit was +-150 watt per uur
als NOM goed gebalanceerd had uit de batterijen ,dan had het geheel groen onder de nul line moeten zijn en een klein beetje blauw boven de nul line.
ik deel dit met jullie of dat jullie ook deze ervaring hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Wat ik niet begrijp dat er een minimum gebruik van 50w wordt aangehouden. Ik besef dat op lagere nivo's de efficentie afneemt maar vindt dat het aan de gebruiker moet worden overgelaten om de keuze te maken of deze een minimum wil instellen. De default zou echter nul moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
Als de omvormer 50w verbruikt om 50w te produceren, dus dat je dan 100w kwijt bent om 50w je huis in te krijgen, dan is het prima dat die drempel er is.
Sterker nog, in de nacht en als iedereen afwezig is gooi ik de drempel naar 125w, zodat de Sessy niet continue aan en uit gaat voor een flutstroompje en dan heb ik meer om terug te leveren als de prijs hoog is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
vogel6 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:40:

als NOM goed gebalanceerd had uit de batterijen ,dan had het geheel groen onder de nul line moeten zijn en een klein beetje blauw boven de nul line.
Ik merk zelf ook dat de NOM modus met de laatste update minder nauwkeurig is geworden. Nu heb ik maar 1 Sessy en zie ik dus een klein beetje verbruik op de slimme meter. Ik kan mij voorstellen dat bij meerdere Sessy’s dit verbruik dan ook hoger gaat worden. Ik heb wel gelezen dat dit in de volgende update opgelost gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Faceless schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:30:
[...]

Tussen 7-8 is het 3 na duurste uur vandaag, tussen 8 en 9 het duurst. Dus het kan zijn dat beide uren gebruikt worden om te ontladen.

[Afbeelding]
Hij heeft maar één uur teruggeleverd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

hoevenpe schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:52:
[...]

UTC vs local time probleem?
Of zomer/wintertijd, maar Twan zei dat de interne tijd van de seseey goed staat. Ik heb er zelf niet (eenvoudig) invloed op, ik zie nergens optie om timeserver en/of tijdzone in te stellen...
Staat bij Sessy volgems mij nog op de 'to Do' -lijst om netwerkinstellingen aan te passen, maar kan me vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Faceless schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:55:
Als de omvormer 50w verbruikt om 50w te produceren, dus dat je dan 100w kwijt bent om 50w je huis in te krijgen, dan is het prima dat die drempel er is.
Sterker nog, in de nacht en als iedereen afwezig is gooi ik de drempel naar 125w, zodat de Sessy niet continue aan en uit gaat voor een flutstroompje en dan heb ik meer om terug te leveren als de prijs hoog is :)
Dat is niet mijn punt, het zou mijn keuze moeten zijn. Ik heb in de loop der tijd mijn nachtgebruik zover teruggebracht onder de 50w zakt, 47w om precies te zijn maar zodra de koelkast of vriezer aanslaat ga ik daar weer overheen. Als de Sessy bij <50w afschakelt en daarna weer wat tijd nodig heeft om te starten dan doet hij de hele nacht niets en dan heeft het apparaat in de periode van april t/m september geen zin omdat hij nachts niet werkt wegens de minimum grens en overdag draait mijn huis op de zonnepanelen. Daarnaast heb je ook nog te maken met de momenten dat de zon opkomt en ondergaat en je van gebruik overgaat naar overschot en anders om. Voor de duidelijkheid ik heb het over gebruik in de NOM mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

@hanev001 Een te laag sluipverbruik is een luxe probleem.
Oplossing zou zijn om s`nachts een gloeilamp aan te zetten om het verbruik wat op te krikken. :+

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzios op 24-07-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Faceless schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Ik heb bij je vorige reactie in dit forum ook al aangegeven dat je toon onvriendelijk is. Het is zonder inhoud, niet productief en onvriendelijk. Misschien dat je daar wat meer kunt letten?

Vorige maand schreef je ook al dat je Homey gebruikt voor NOM. Kun je aangeven of je sindsdien NOM gebruikt hebt? En kun je een lijstje met concrete voorbeelden maken waaruit blijkt dat het waardeloos is?
Het is niet onvriendelijk bedoeld, excuses. NOM via de Portal werkte dus niet bij mij, had ik nog steeds verbruik in de nacht van het net, terwijl de accu voldoende capaciteit had. NOM via Homey werkt wel goed,

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Tazzios schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:25:
Oplossing zou zijn om s`nachts een gloeilamp aan te zetten om het verbruik wat op te krikken. :+
Had ik zelf ook al bedacht maar is het niet vreemd om extra gebruik te produceren om een verlies aan efficientie te voorkomen. Ik verlies dan hoe dan ook en geef dan de voorkeur aan het gebruiken van de Sessy die veel geld kost. Daarnaast lost het niet het dag/nacht overgang probleem op en terwijl ik dit schrijf besef ik dat dit zelfs over de hele dag kan voorkomen bij wisselende zon/bewolking weer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KoQuest
DJP! schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:56:
[...]

Ik merk zelf ook dat de NOM modus met de laatste update minder nauwkeurig is geworden. Nu heb ik maar 1 Sessy en zie ik dus een klein beetje verbruik op de slimme meter. Ik kan mij voorstellen dat bij meerdere Sessy’s dit verbruik dan ook hoger gaat worden. Ik heb wel gelezen dat dit in de volgende update opgelost gaat worden.
Goed om te horen dat Charged/Sessy dit oplost.
En in dat verband wil ik toch even naar voren brengen dat we als gebruikers in een bevoorrechte positie zitten omdat we rechtstreeks met de directeuren/bedenkers/ontwikkelaars van ons product kunnen communiceren. Daar krijg je bij BYD, Varta, LG, Blauhoff, Enphase, en andere grote buitenlandse accu-bedrijven echt de kans niet voor.
Kortom, laten we vanuit opbouwende gebruikerstips streven naar een beter Nederlands product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
hanev001 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Dat is niet mijn punt, het zou mijn keuze moeten zijn. Ik heb in de loop der tijd mijn nachtgebruik zover teruggebracht onder de 50w zakt, 47w om precies te zijn maar zodra de koelkast of vriezer aanslaat ga ik daar weer overheen. Als de Sessy bij <50w afschakelt en daarna weer wat tijd nodig heeft om te starten dan doet hij de hele nacht niets en dan heeft het apparaat in de periode van april t/m september geen zin omdat hij nachts niet werkt wegens de minimum grens en overdag draait mijn huis op de zonnepanelen. Daarnaast heb je ook nog te maken met de momenten dat de zon opkomt en ondergaat en je van gebruik overgaat naar overschot en anders om. Voor de duidelijkheid ik heb het over gebruik in de NOM mode.
Maar je koelkast geeft vast een spike en blijft daar niet lang op hangen. Dus dan klopt het dat de Sessy niet aangaat.

Zoals vandaag kun je beter tussen 8 en 9 al die energy terugleveren dan dat je die in de nacht zou hebben verbruikt (met +/- 50w extra verlies).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
KoQuest schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:52:
[...]

Goed om te horen dat Charged/Sessy dit oplost.
En in dat verband wil ik toch even naar voren brengen dat we als gebruikers in een bevoorrechte positie zitten omdat we rechtstreeks met de directeuren/bedenkers/ontwikkelaars van ons product kunnen communiceren. Daar krijg je bij BYD, Varta, LG, Blauhoff, Enphase, en andere grote buitenlandse accu-bedrijven echt de kans niet voor.
Kortom, laten we vanuit opbouwende gebruikerstips streven naar een beter Nederlands product.
Mooi gezegd! De korte lijntjes, open communicatie, API modus en dat het een Nederlandse Start-up/Scale-up is zijn voor mij ook de reden geweest om voor Sessy te kiezen.

Ik vind het ook erg leuk om te zien dat in een paar maanden tijd het product ook echt beter is geworden door middel van updates. Tuurlijk gaat er wel wat mis maar dat hoort ook een beetje bij de fase waarin het product zich bevindt.

Wat betreft NOM lijkt mij een offset setting ook wel handig. Dat je bijvoorbeeld -50 kunt invoeren zodat de Sessy altijd op -50W op de meter gaat sturen. Zo voorkom je dat de Sessy aan en uit gaat bij lage vermogens. Aan de andere kant is dit ook iets wat zelf te regelen is via Domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Faceless schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:05:
[...]

Maar je koelkast geeft vast een spike en blijft daar niet lang op hangen. Dus dan klopt het dat de Sessy niet aangaat.

Zoals vandaag kun je beter tussen 8 en 9 al die energy terugleveren dan dat je die in de nacht zou hebben verbruikt (met +/- 50w extra verlies).
Je praat over ROI mode en met een dynamisch contract. Ik heb reeds aangegeven dat ik NOM wil en heb een vast contract. Appels en peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Vraagje,
Sinds aantal weken heb ik de batterijen met het advies van sessy voorlopig op DYN te laten staan ,tot dat de portal beter gaat werken.
Heb geen ervaring met HA Api via portal.
Afgelopen 2 nachten met NOM gewerkt (zie voorgaande ervaring) zal hierover ook contact opnemen met Sessy.
Ik overweeg om Home Automation API via de portaal in te schakelen .
Ik begrijp dat sessy met gemiddelde parameters als laad strategie reken ! maar weet niet welke.
Er zijn momenten dat ik denk, dat kan toch beter door het individueel te regelen met eigen toegepaste parameters!
Kunnen jullie als gebruikers aan geven wat jullie er mee kunnen doen wat nu niet kan ?
Vb; Kun je zelf laad strategie instellen ?
Etc etc . wie wil er eens wat van vertellen en zijn recente ervaring delen
Evt voorbeelden in beeld.
Laten we positief benaderen ,het blijft en moet altijd voor verbetering vatbaar zijn ,daar hebben wij als gebruikers baat bij en voor sessy ook belangrijk om het product te verbeteren ,
alle sessy gebruikers ,ook ik hebben risico vol maar ook hoopvol geïnvesteerd in het Nederlands product
Tot hoors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Tazzios schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:25:
Dat is inderdaad een luxe probleem. Met alle apparatuur wat ik al in de meterkast heb hangen (router, switch, domotica, etc...) kom ik nog niet eens onder de 100 watt sluipverbruik in de nacht en dan heb ik nog eens niet mijn 2 aquariums meegeteld laat staat de diepvries en koelkast :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcelvandorp
hanev001 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Wat betreft NOM lijkt mij een offset setting ook wel handig. Dat je bijvoorbeeld -50 kunt invoeren zodat de Sessy altijd op -50W op de meter gaat sturen. Zo voorkom je dat de Sessy aan en uit gaat bij lage vermogens. Aan de andere kant is dit ook iets wat zelf te regelen is via Domotica.
Dat is precies wat ik in HA gemaakt heb: XOM = X op de meter. Met daarbij als bonus een maximum en minimum voor de setpoint; Ik gebruik de sessy nu met X=100, en overdag met max setpoint = 0 en in de avond met max setpoint = 1800 (alle drie helpers).

Daarmee probeert de Sessy de meter op 100W afname te houden (geen teruglevering), en die max setpoint zorgt ervoor, dat overproductie de Sessy in gaat. Maar als er meer gevraagd wordt, dan komt dit uit het net (de gedachte is, dat als de zon schijnt, de stroom meestal ook goedkoper is. Bij gewone nom zal de sessy gaan terugleveren als je bijvoorbeeld de wasmachine aan hebt (geen constant verbruik).

Ik wil die config hier best delen (had ik niet al een stuk hier gepubliceerd?) Interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 06:43
Ik heb zeker interesse! Ik snap nog niet zo goed hoe ik HA moet configureren moet ik zeggen.

Ben overigens best bekend in HA.

2 Sessy’s in bestelling voor Q3
marcelvandorp schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:35:
[...]

Dat is precies wat ik in HA gemaakt heb: XOM = X op de meter. Met daarbij als bonus een maximum en minimum voor de setpoint; Ik gebruik de sessy nu met X=100, en overdag met max setpoint = 0 en in de avond met max setpoint = 1800 (alle drie helpers).

Daarmee probeert de Sessy de meter op 100W afname te houden (geen teruglevering), en die max setpoint zorgt ervoor, dat overproductie de Sessy in gaat. Maar als er meer gevraagd wordt, dan komt dit uit het net (de gedachte is, dat als de zon schijnt, de stroom meestal ook goedkoper is. Bij gewone nom zal de sessy gaan terugleveren als je bijvoorbeeld de wasmachine aan hebt (geen constant verbruik).

Ik wil die config hier best delen (had ik niet al een stuk hier gepubliceerd?) Interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
[...]

Bedankt voor het aanbod maar ik heb geen HA of ander externe aansturing. Ik wil gewoon de standaard NOM van Sessy gebruiken maar deze wel op een minimum waarde van nul kunnen instellen.
Tenzij er een mij onbekende technische reden is waarom dat niet kan zie ik niet in waarom Charged 50w als minimum aanhoud. Laat de keuze aan mij over of nul of uiteindelijk een andere waarde een beter resultaat geeft en iedereen kan dan de waarde uitzoeken die het best bij hem past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Laatst online: 04-02 19:19
hanev001 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Bedankt voor het aanbod maar ik heb geen HA of ander externe aansturing. Ik wil gewoon de standaard NOM van Sessy gebruiken maar deze wel op een minimum waarde van nul kunnen instellen.
Tenzij er een mij onbekende technische reden is waarom dat niet kan zie ik niet in waarom Charged 50w als minimum aanhoud. Laat de keuze aan mij over of nul of uiteindelijk een andere waarde een beter resultaat geeft en iedereen kan dan de waarde uitzoeken die het best bij hem past.
Of aan kunnen geven dat bij vraag onder het minimum gewoon het minimum wordt geleverd.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFlame
vogel6 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:40:

Ik kan hier weinig over zeggen aangezien mijn nacht verbruik gemiddeld 300w is. Ruim boven de 50, dus hier geen last van afschakelende Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
niels.p schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:24:
[...]

Of aan kunnen geven dat bij vraag onder het minimum gewoon het minimum wordt geleverd.. ?
Ik denk niet dat dit kan werken. Stel de P1 meter vraagt om 20W en de Sessy gaat 50W leveren dan is het volgende bericht van de P1 -30W en gaat de Sessy 50W laden waarna de P1 weer om 20W gaat vragen enz.
Op die manier staat de Sessy dus heen weer te schakelen tussen leveren en laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:01
Zou mooi zijn als Charged een omgeving creeert waar alleen klanten kunnen komen en die vervolgens dan kunnen “stemmen/inbrengen” welke functies Sessy eerst zou moeten ontwikkelen/verbeteren.

Zie dat bij een paar andere startup/scaleup producten ook. Zo weet je als ontwikkelaar/fabrikant altijd wat jouw klanten willen en ontwikkel je altijd courante dingen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
[...]

Ik ben wel benieuwd! Sinds een tijdje ook HA draaien. Tot nu toe alleen visualisatie, aansturing gebeurd via Node-Red. Vooral het energie dashboard vind ik erg sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:38
[...]

Yes please !

Zelf doe ik nu veel in Node-Red maar werkt niet vlekkeloos :9. Ben wel benieuwd hoe iemand anders het doet.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
Aan alle Homey gebruikers.
Met Sessy firmware 1.5.0 is er een mogelijk probleem ontstaan in de Homey app. Zie link voor meer info en hoe dat op te lossen:

https://community.homey.a...y-thuisbatterij/78156/104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
gruijter schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:33:
Aan alle Homey gebruikers.
Met Sessy firmware 1.5.0 is er een mogelijk probleem ontstaan in de Homey app. Zie link voor meer info en hoe dat op te lossen:

https://community.homey.a...y-thuisbatterij/78156/104
Er vallen nog wel wat meer bugs te fixen in versie 1.5.0. Om 1 of andere reden komt mijn sessy niet meer onder de 9% (dan is die leeg volgens de software) dan heb ik een soort drift waardoor er om het paar uur een % bijkomt (ook al is er niet geladen) en dan ineens schiet die weer omhoog wanneer er wel wordt geladen :-) .... beetje vreemde grafiek zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUVGjMNi2bpkjrcCkcRgrvqjI1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3lAR3LMQA4bzqP9h2hl16sH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Sicos op 25-07-2023 14:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vogel6
positieve indruk van onze investering!
https://www.msn.com/nl-nl...415c95b969938f9320e8&ei=6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Mooi artikel en ook goed verwoord, geen pr bla bla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PimDoos
[...]

[...]

Ik ben wat blueprints aan het maken voor HA-Sessy, het lijkt me wel interessant om X op de meter hier ook in te stoppen. Dat maakt het een heel stuk makkelijker om zo'n automation in te richten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PimDoos
Zoiets zal het dan worden. Ik ga nog even testen of mijn templates zo nog kloppen en dan zal ik 'm toevoegen aan het integratie repo :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zJZvtFAPehccon7NPfn0UGrr1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/17FRbKLZKAiBYMP1K9LGzQqt.png?f=fotoalbum_large

Edit: Het lijkt te werken, maar HACS packages mogen geen blueprints bevatten. Dan voor nu even als een gist:
https://gist.github.com/P...7efc2b2892fc0b831efb53f0f
Te importeren in HA via Settings > Automations > Blueprints > Import. Regular disclaimers apply.
Credits @marcelvandorp voor het idee, maakt een hoop nieuwe usecases mogelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door PimDoos op 25-07-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
PimDoos schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:50:
Zoiets zal het dan worden. Ik ga nog even testen of mijn templates zo nog kloppen en dan zal ik 'm toevoegen aan het integratie repo :)
[Afbeelding]

Edit: Het lijkt te werken, maar HACS packages mogen geen blueprints bevatten. Dan voor nu even als een gist:
https://gist.github.com/P...7efc2b2892fc0b831efb53f0f
Te importeren in HA via Settings > Automations > Blueprints > Import. Regular disclaimers apply.
Credits @marcelvandorp voor het idee, maakt een hoop nieuwe usecases mogelijk.
Gaaf! Als ik thuis ben ga ik dit zeker proberen. Hoe werkt de trigger van dit script? Is dat op tijd basis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
DJP! schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:54:
[...]

Gaaf! Als ik thuis ben ga ik dit zeker proberen. Hoe werkt de trigger van dit script? Is dat op tijd basis?
De trigger gaat nu op tijd (iedere 5 minuten) en bij omschakeling naar API strategie.
Vervolgens blijft het script loopen tot Sessy uit API modus gaat (of unavailable wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
PimDoos schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:08:
[...]

De trigger gaat nu op tijd (iedere 5 minuten) en bij omschakeling naar API strategie.
Vervolgens blijft het script loopen tot Sessy uit API modus gaat (of unavailable wordt)
En als het script dan loopt hoevaak wordt het setpoint dan aangepast? Is dat bijvoorbeeld elke seconde? Of na een update van de “grid” waarde? Ik heb een DSMR4 meter en die geeft elke 10 seconde maar een update. Als het script dan elke seconde een nieuw setpoint geeft naar de Sessy gaat het nooit stabiel worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
DJP! schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:22:
[...]

En als het script dan loopt hoevaak wordt het setpoint dan aangepast? Is dat bijvoorbeeld elke seconde? Of na een update van de “grid” waarde? Ik heb een DSMR4 meter en die geeft elke 10 seconde maar een update. Als het script dan elke seconde een nieuw setpoint geeft naar de Sessy gaat het nooit stabiel worden.
De automation wacht op een update van de Sessy Power sensor, gevolgd door een update van de grid sensor. De automation wacht hier respectievelijk 10 en 5 seconden op, dus als er geen nieuwe waardes binnenkomen iedere 15 seconden. De Sessy integratie pollt de Sessy API iedere 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Duidelijk! Als ik er tijd voor heb ga ik het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:00
Even uit nieuwsgierigheid, waar zitten we nu ongeveer qua uitleveringen? Degenen die recent hun Sessy geïnstalleerd hebben gekregen, wanneer hebben die de bestelling geplaatst? :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
05-06-23 geinstalleerd gekregen (twee keer zelf verschoven omdat ik gewacht heb op de stillere versie), besteld in juli 2022 (een van de eersten).

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 19:36
Bestelling in aug 2022. Vorige week uitgeleverd. Eigen verzoek om te wachten op de stillere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36
Die van mij ook vorige week geinstalleerd. Augustus 2022 besteld. Twee stuks op de vloer. Standaard (inbegrepen) installatie. Van eentje zijn ze de poten vergeten, deze staat tijdelijk op een houten constructie zodat deze kan ventileren. Er is verder geen werkschakelaar bijgeplaatst, zou dat wel moeten? Ze zitten "tussen" mijn PV en de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Sicos schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:11:
[...]

Mooi artikel en ook goed verwoord, geen pr bla bla
Hoezo geen PR?
Leuk verhaal, interessante ontwikkelingen en er kunnen allerlei redenen zijn om het wel te doen, maar je moet wel eerlijk zijn over de cijfers. Geld verdienen is blijkbaar iets anders dan je geld terugverdienen.
Gemiddeld 25 cent prijsverschil per dag? Wanneer dan? In juli was het bijvoorbeeld 13 cent (ex btw).
Gaat een dag als 2 juli representatief worden? Op 2 juli had je inderdaad per Sessy 3.18 Euro kunnen verdienen, maar in heel juli tot nu toe 14.64 Euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 10:20

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8ia1Xv0BU3D5aaGWt74z4ptBAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PhMh5MWWgn1NW2YZSCwWFcRQ.png?f=fotoalbum_large

Mijn 3 sessy;s staan nu op ROI dynamisch. Inkoop piek op de goedkope uren, verkoop piek op de dure uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:40
WillemD61 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:12:
[...]

Hoezo geen PR?
Leuk verhaal, interessante ontwikkelingen en er kunnen allerlei redenen zijn om het wel te doen, maar je moet wel eerlijk zijn over de cijfers. Geld verdienen is blijkbaar iets anders dan je geld terugverdienen.
Gemiddeld 25 cent prijsverschil per dag? Wanneer dan? In juli was het bijvoorbeeld 13 cent (ex btw).
Gaat een dag als 2 juli representatief worden? Op 2 juli had je inderdaad per Sessy 3.18 Euro kunnen verdienen, maar in heel juli tot nu toe 14.64 Euro.
Ik denk dat je een heel eind komt.
Laden met eigen PV tegen TLV 8 -10 cent.
Ontladen (zelf verbruiken) tegen contract prijs 35-40 cent.
Moet je het laden wel doen met PV-kWh overschot na salderen.

Dynamisch is het wat meer rekenen met de gewogen gemiddelden.

Overschot PV is het toverwoord voor het rendement, met het afbouwen van het salderen wordt het overschot alleen maar groter.....

Ik kom op 16 jaar 1x per dag laden/ontladen met een prijsverschil van 12 cent, dan staat de kostenteller op 0 -nul-.

En ja, ik heb er 1 in de bestelling :+
Plaats zelf, heb een overschot en een SAP, doel is in 5 jaar terug verdienen.
Mijn glazenbol heeft alleen de laatste tijd nogal kuren :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Simpel360 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:10:
[...]

Ik denk dat je een heel eind komt.
Laden met eigen PV tegen TLV 8 -10 cent.
Ontladen (zelf verbruiken) tegen contract prijs 35-40 cent.
Moet je het laden wel doen met PV-kWh overschot na salderen.

Dynamisch is het wat meer rekenen met de gewogen gemiddelden.
Het artikel en mijn reactie gingen over situatie met dynamisch contract.
Met vaste contractprijs kan je beter PV overschot direct terugleveren aan het net en niet eerst opslaan in batterij en daarna pas terugleveren, want dan heb je ook nog 10% verlies in elke stap, terwijl de prijs gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Mijn werkgever heeft gelukkig meebetaald aan de Sessy, dat scheelt weer 1/3. :9
Pagina: 1 ... 23 ... 94 Laatste