Laad me raden ... Achmea en hun klimaatbudgetTazzios schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:11:
Mijn werkgever heeft gelukkig meebetaald aan de Sessy, dat scheelt weer 1/3.
[ Voor 5% gewijzigd door Sicos op 26-07-2023 12:19 ]
Laad me raden ... Achmea en hun klimaatbudgetTazzios schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:11:
Mijn werkgever heeft gelukkig meebetaald aan de Sessy, dat scheelt weer 1/3.
[ Voor 5% gewijzigd door Sicos op 26-07-2023 12:19 ]
Dit was mij al duidelijk gewordenWillemD61 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:57:
[...]
Het artikel en mijn reactie gingen over situatie met dynamisch contract.
Met vaste contractprijs kan je beter PV overschot direct terugleveren aan het net en niet eerst opslaan in batterij en daarna pas terugleveren, want dan heb je ook nog 10% verlies in elke stap, terwijl de prijs gelijk is.
1
| curl -X POST -H 'Content-Type: application/json' -H 'User-Agent: Mozilla/5.0' -d '{"query":"query MarketPrices($startDate: Date!, $endDate: Date!) {marketPricesElectricity(startDate: $startDate, endDate: $endDate) { till from marketPrice priceIncludingMarkup}}","variables":{"startDate":"2023-07-26","endDate":"2023-07-27"}}' https://frank-graphql-prod.graphcdn.app |
Pap = Primaire Allocatiepunt, SAP= Secundaire Allocatiepunt. Eén PAP met meerdere SAPS is dus mogelijkmarcelvandorp schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:01:
Ik heb wat gemist, geloof ik. Wat is PAP/SAP?
Ik ken PAP=Password Authentication Protocol, en SAP = salaris-automatisering, maar dat klopt niet in deze context...
ehhhh..HOI
Da's ne goeie! Dank! Dan gaat die vlieger in ieder geval niet op.rene037 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:42:
Als Sessy 'weet' hoeveel energie de PV op dezelfde groep levert, kan Sessy terugregelen als dat teveel wordt voor die groep. Ofwel, als je PV 10A terugleveren en je groep is afgezekerd op 16A, zorgt Sessie ervoor dat ze niet meer dan 6A teruglevert, zeg ff 1380W.
Kun jij al een maand overzicht met ons delen als het gaat om de ROI resultaten?sideriusj schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:50:
[Afbeelding]
Mijn 3 sessy;s staan nu op ROI dynamisch. Inkoop piek op de goedkope uren, verkoop piek op de dure uren.
[ Voor 5% gewijzigd door KaasOmelet op 26-07-2023 17:01 ]
Ik heb de sessy;s nog maar 2 weken. Ze staan op ROI sinds een weekKaasOmelet schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:00:
[...]
Kun jij al een maand overzicht met ons delen als het gaat om de ROI resultaten?
Dus wat was de ROI over de maand juni? Heb je daar cijfers van?
Platgeslagen: 2 E-meters (of meer) van de netbeheerder in je meterkast.krizzziz schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:41:
[...]
Pap = Primaire Allocatiepunt, SAP= Secundaire Allocatiepunt. Eén PAP met meerdere SAPS is dus mogelijk
Bedankt voor het posten en delen Pim! Ik ben deze modus aan het testen, het werkt wel maar bij mij pendelt de Sessy best wel.PimDoos schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:34:
[...]
De automation wacht op een update van de Sessy Power sensor, gevolgd door een update van de grid sensor. De automation wacht hier respectievelijk 10 en 5 seconden op, dus als er geen nieuwe waardes binnenkomen iedere 15 seconden. De Sessy integratie pollt de Sessy API iedere 10 seconden.
Hier hetzelfde gedrag. Vandaag even de tijd gehad om de automation te testen en zag een hoop gependel. Heb jij toevallig ook een DSMR4 slimme meter?Arnold79 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:19:
[...]
Bedankt voor het posten en delen Pim! Ik ben deze modus aan het testen, het werkt wel maar bij mij pendelt de Sessy best wel.
Het lijkt net of de P1 dongle en de Sessy niet helemaal synchroon data delen. Beetje lastig uit te leggen.
Ik heb vanavond al een tijdje rond de 250 watt verbruik en ik zie dat de Sessy elke keer er boven en onder de 0 uitkomt. Soms stopt Sessy met ontladen en gaat zelfs kort even laden.Volgens mij stuurt de Sessy op de laatste data die van de dongle ontvangen is. Deze data laat nog niet het effect zien van laatste setpoint. Het zou mooi zijn als er 1 moment gewacht wordt en dan gaat bijregelen. Dan wordt de aansturing denk ik wat meer smooth omdat het effect van laatste setpoint pas 2 stapjes later zichtbaar is.
Ik heb even in mijn Postman collectie gekeken. Misschien heb je hier wat aan. Die werken nog.marcelvandorp schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:06:
Ik neem mijn energie af bij Frank Energie, maar sinds 21 juli 2023, 16:00u krijg ik een foutmelding terug: {"data":null,"errors":[{"message":"Graphql validation error"}]}
Ik gebruik dit cli-commando via HA (startDate en endDate zijn template vars), maar handmatig krijg ik dezelfde foutmelding:
code:
1 curl -X POST -H 'Content-Type: application/json' -H 'User-Agent: Mozilla/5.0' -d '{"query":"query MarketPrices($startDate: Date!, $endDate: Date!) {marketPricesElectricity(startDate: $startDate, endDate: $endDate) { till from marketPrice priceIncludingMarkup}}","variables":{"startDate":"2023-07-26","endDate":"2023-07-27"}}' https://frank-graphql-prod.graphcdn.app
De keer daarvoor (12:00u diezelfde dag) kreeg ik nog de inkoopprijzen (de inkoop+ prijzen doen het al sinds februari niet meer).
Weet iemand meer? (Frank reageert niet erg snel; tot nu toe niet)
1
2
3
| curl --location 'https://graphcdn.frankenergie.nl/' \ --header 'Content-Type: application/json' \ --data '{"query":"query MarketPrices($startDate: Date!, $endDate: Date!) {\r\n marketPricesElectricity(startDate: $startDate, endDate: $endDate) {\r\n from\r\n marketPrice\r\n marketPriceTax\r\n sourcingMarkupPrice\r\n energyTaxPrice\r\n }\r\n\r\n}","variables":{"startDate":"2023-07-20","endDate":"2023-07-21","operationName":"MarketPrices"}}' |
Ja klopt - hier hangt een DSMR4DJP! schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:31:
[...]
Hier hetzelfde gedrag. Vandaag even de tijd gehad om de automation te testen en zag een hoop gependel. Heb jij toevallig ook een DSMR4 slimme meter?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Melding maken bij de netbeheerder?cacofant schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:38:
Weet iemand hoe ik de tijd gelijk kan laten zetten op een slimme meter? Mijn Tibber dongle zegt dat de tijd van de slimme meter 43 sec achter loopt inmiddels.. kunnen ze dat op afstand?
[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 27-07-2023 09:05 ]
Je moet ook nog rekening houden met de belasting. Met een dynamisch contract kost iedere kWh die je uit het net trekt: stroomprijs + belasting + inkoopkosten. Belasting (en inkoopkosten) worden per jaar gesaldeerd. Als je per jaar echter meer gebruikt dan teruglevert dan kost iedere kWh uit het net je effectief de volle mep. Als je Sessy die kWh kan leveren dan bespaar je meteen al €0,17 per kWh bovenop de verdienste die voortkomt uit het prijsverschil tussen het laden op goedkope momenten en het terugleveren op dure momenten. Het financiële plaatje is dus best wel wat ingewikkeld en het hangt allemaal heel sterk af van je persoonlijke situatie.WillemD61 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:12:
[...]
Hoezo geen PR?
Leuk verhaal, interessante ontwikkelingen en er kunnen allerlei redenen zijn om het wel te doen, maar je moet wel eerlijk zijn over de cijfers. Geld verdienen is blijkbaar iets anders dan je geld terugverdienen.
Gemiddeld 25 cent prijsverschil per dag? Wanneer dan? In juli was het bijvoorbeeld 13 cent (ex btw).
Gaat een dag als 2 juli representatief worden? Op 2 juli had je inderdaad per Sessy 3.18 Euro kunnen verdienen, maar in heel juli tot nu toe 14.64 Euro.
Weet/acteert Sessy het ook de andere kant op? (als ik hem voor een PV verdeler hangt) en er dus ook ipv van PV levering op de groep gebeurt, ook last over die groep kan lopen (de andere groep op de PV verdeler) en de Sessy dan dus ook zijn laden evt knijpt...?rene037 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:42:
Als Sessy 'weet' hoeveel energie de PV op dezelfde groep levert, kan Sessy terugregelen als dat teveel wordt voor die groep. Ofwel, als je PV 10A terugleveren en je groep is afgezekerd op 16A, zorgt Sessie ervoor dat ze niet meer dan 6A teruglevert, zeg ff 1380W.
Ik denk niet dat dat kan. Je hangt hem tussen de PV verdeler en de omvormer dus voor de eerste zekering in de kabelverbinding of je hangt hem op een eigen groep.Gentle_Jan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:28:
[...]
Weet/acteert Sessy het ook de andere kant op? (als ik hem voor een PV verdeler hangt) en er dus ook ipv van PV levering op de groep gebeurt, ook last over die groep kan lopen (de andere groep op de PV verdeler) en de Sessy dan dus ook zijn laden evt knijpt...?
Daar zit dus mijn issue. Ik heb een PV verdeler. Hier hangen mijn panelen aan op een groep en op de andere groep airco's en de garage. Als ik hem tussen de verdeler en PV hang... ziet jij mij last last op de verdeler niet. Daarom overweeg ik hem tussen meterkast en PV verdeler te hangen. en dus in te stellen op de zekering van de meterkast. Dan gaat zowel de PV als de last door de Sessy... dus kan hij zelf (hoop ik dus) zowel laden als ontladen binnen de beschikbare grenzen regelen. Maar moet de software en hardware dit dus wel kunnen. Aparte kabel trekken is fysiek geen optie meerhanev001 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:36:
[...]
Ik denk niet dat dat kan. Je hangt hem tussen de PV verdeler en de omvormer dus voor de eerste zekering in de kabelverbinding of je hangt hem op een eigen groep.
Je redenatie klopt niet. De energie uit de Sessy moet eerst ergens gegenereerd zijn. Als je, zoals je zegt, meer gebruikt dan teruglevert zal die energie altijd uit het net komen en dus zal je altijd die belasting betalen.JoeBeatt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:25:
[...]
Je moet ook nog rekening houden met de belasting. Met een dynamisch contract kost iedere kWh die je uit het net trekt: stroomprijs + belasting + inkoopkosten. Belasting (en inkoopkosten) worden per jaar gesaldeerd. Als je per jaar echter meer gebruikt dan teruglevert dan kost iedere kWh uit het net je effectief de volle mep. Als je Sessy die kWh kan leveren dan bespaar je meteen al €0,17 per kWh bovenop de verdienste die voortkomt uit het prijsverschil tussen het laden op goedkope momenten en het terugleveren op dure momenten. Het financiële plaatje is dus best wel wat ingewikkeld en het hangt allemaal heel sterk af van je persoonlijke situatie.
Klopt dat de P1 gebuikt zal worden om het hele huis te monitoren (en vooral de NOM dan dus te regelen)rene037 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:59:
Daarvoor geef je in Sessy ook aan hoe de hoofdgroep afgezekerd is (meestal 40 of 3x25A)
De P1-data geeft de totale stroom weer per fase (Afhankelijk van DSMR-niveau) en Sessy houdt daar rekening mee. Sessy gaat (dus) niet laden als je airco veel gebruikt en je PV niets oplevert. (Ik zou zeggen tijdelijke bewolking, want zonder zon weinig airco kort door de bocht.)
Of begrijp ik je probleem verkeerd?
[ Voor 5% gewijzigd door Gentle_Jan op 27-07-2023 11:08 ]
Dat op 20A zetten...Ja wellicht een idee. Dat staat natuurlijk los van de NOM. Weet niet helemaal of het de oplossing is (3x25) is meterkast... maar wel een idee wellicht.. ga ik eens effe uitdokteren..rene037 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:12:
Dan zou je Sessy op 20A ipv 25 kunnen zetten. Ik denk dat de installatie bij jou er anders uit ziet dan algemeen gangbaar en daardoor een wat afwijkende situatie hebt. Ik weet niet waar de aansluitklemmen en doorvoer/CT in de Sessie op berekend zijn. (Minstens 16A, wellicht staat het ergens in de doc. ff nakijken voor je hem voor de 20A automaat zet...)
De energie in mijn Sessy komt uit mijn zonnepanelen. Die had ik ook kunnen terugleveren aan het net, maar dan krijg ik er alleen maar de stroomprijs voor. Voorbeeld:WillemD61 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:59:
[...]
Je redenatie klopt niet. De energie uit de Sessy moet eerst ergens gegenereerd zijn. Als je, zoals je zegt, meer gebruikt dan teruglevert zal die energie altijd uit het net komen en dus zal je altijd die belasting betalen.
JoeBeatt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:36:
[...]
De energie in mijn Sessy komt uit mijn zonnepanelen. Die had ik ook kunnen terugleveren aan het net, maar dan krijg ik er alleen maar de stroomprijs voor. Voorbeeld:
Stel dat mijn zonnepanelen het komende uur 1 kWh meer leveren dan ik verbruik. Daar kan ik dan op dit moment bij teruglevering €0,10 voor krijgen. Als ik die 1 kWh echter opsla in mijn Sessy en die vanavond gebruik dan hoef ik vanavond 1 kWh minder uit het net te trekken. Dan bespaar ik €0,14 aan stroomprijs + €0,17 belasting en inkoopkosten, een verschil van in totaal €0,21.
Dit is niet het hele verhaal want je moet ook rekening houden met het roundtrip-rendement van 83%. Dan wordt de berekening: 0,83 * (€0,14 + €0,17) - €0,10 = €0,16 voordeel bij opslaan in de Sessy en later gebruiken t.o.v. directe teruglevering.
Nogmaals het hangt erg af van je persoonlijke situatie. Ik heb zonnepanelen, een dynamisch contract en ik verbruik over een heel jaar meer dan ik teruglever. Als jouw situatie anders is dan kan het zijn dat de berekeningen heel anders uitpakken.
Je kunt niet salderen met wat je niet hebt teruggeleverd. Als ik in een jaar 5000 kWh verbruik en ik lever 4000 kWh terug dan kan ik 4000 kWh salderen. Over de laatste 1000 kWh verbruik krijg ik dan de belasting en de inkoopkosten niet terug. Maar dankzij jouw opmerking realiseer ik me nu dat mijn redenering inderdaad niet klopt.Peterhardenberg schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:21:
Redenatie klopt nog steeds niet,
Als je meer verbruikt dan opwekt kun je nog steeds salderen.
dat is altijd voordeliger dan opslaan in een accu omdat er dan geen omvormer verliezen ontstaan.
[...]
[ Voor 55% gewijzigd door JoeBeatt op 27-07-2023 16:00 ]
Volgens mij bepaald het verbruik de hoogte van de saldering. 0 -nul- verbruik op de meter geeft 0 -nul- saldering.JoeBeatt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:38:
[...]
Je kunt niet salderen met wat je niet hebt teruggeleverd. Als ik in een jaar 5000 kWh verbruik en ik lever 4000 kWh terug dan kan ik 4000 kWh salderen. Over de laatste 1000 kWh verbruik krijg ik dan de belasting en de inkoopkosten niet terug. Maar dankzij jouw opmerking realiseer ik me nu dat mijn redenering inderdaad niet klopt.Iedere kWh die ik teruglever verhoogt mijn "tegoed" om mee te kunnen salderen. Als ik die 1 kWh uit mijn voorbeeld 's middags wel teruglever dan mag ik aan het eind van het jaar 4001 i.p.v. 4000 kWh salderen. En dus is het inderdaad beter om niet via de Sessy te gaan. Bedankt voor het meedenken, allemaal.
Ik vermoed dat dit komt door de afwijking tussen het gerapporteerde setpoint en het ingestelde setpoint, dezelfde bug waar NOM ook last van heeft.DJP! schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:31:
[...]
Hier hetzelfde gedrag. Vandaag even de tijd gehad om de automation te testen en zag een hoop gependel. Heb jij toevallig ook een DSMR4 slimme meter?
Wat bedoel je hiermee? De hele discussie begon toen WillemD61 opmerkte dat het prijsverschil per dag vaak veel minder is dan de €0,25 waar sommige berekeningen over ROI en terugverdientijd vanuit gaan. Ik plaatste toen de (achteraf incorrecte) opmerking dat je ook rekening moet houden met de belasting op elektriciteit. Maar dat is dus niet zo zolang de salderingsregeling bestaat (dank aan degenen die met mij mee dachten). NOM geeft dan dus alleen maar verlies vanwege de verliezen in de omvormer. De enige manier waarop je in Nederland aan een Sessy kunt verdienen is dus laag inkopen en tegen een hoger tarief terugleveren en dan is een flink prijsverschil dus inderdaad wel belangrijk, zoals WillemD61 bedoelde. Maar bedoel jij nu met je opmerking dat NOM wel een goede strategie is om financieel zoveel mogelijk uit een Sessy te halen?Simpel360 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:05:
[...]
Volgens mij bepaald het verbruik de hoogte van de saldering. 0 -nul- verbruik op de meter geeft 0 -nul- saldering.
Je verhaal rammelt
Je kunt altijd salderen, ook als je verbruik lager is dan je teruglevering:Justin2000 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:12:
Nou en of dat het rammelt, salderen kan alleen als je verbruik hoger is dan je teruglevering. En belasting terug over iets wat je koopt ?
De andere manier om geld te verdienen, zolang saldering geldt, is PV teruglevering verschuiven naar een beter tijdstip, d.w.z. een tijdstip met een hoger tarief. Wel moet je dan weer rekening houden met verliezen en moet het verschil tussen de prijzen van die tijdstippen dus voldoende groot zijn.JoeBeatt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:13:
[...]
De enige manier waarop je in Nederland aan een Sessy kunt verdienen is dus laag inkopen en tegen een hoger tarief terugleveren en dan is een flink prijsverschil dus inderdaad wel belangrijk, zoals WillemD61 bedoelde.
LG HU091MR+HN091MR.NK5
Kort: ja.Reptile-X schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:06:
@mjvdkolk Ik heb de installatie schema van Sessy inderdaad gezien, misschien heb ik niet goed gelezen, maar wat gebeurt er als de netbeheerder in de straat spanning uitzet om werkzaamheden uit te voeren?
Valt de batterij automatisch uit zodat de monteur van netbeheerder niet onder spanning kom te staan?
Gaat mij niet om die discussie maar om de tekst die ik van jou quote.JoeBeatt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:13:
[...]
Wat bedoel je hiermee? De hele discussie begon toen WillemD61 opmerkte dat het prijsverschil per dag vaak veel minder is dan de €0,25 waar sommige berekeningen over ROI en terugverdientijd vanuit gaan. Ik plaatste toen de (achteraf incorrecte) opmerking dat je ook rekening moet houden met de belasting op elektriciteit. Maar dat is dus niet zo zolang de salderingsregeling bestaat (dank aan degenen die met mij mee dachten). NOM geeft dan dus alleen maar verlies vanwege de verliezen in de omvormer. De enige manier waarop je in Nederland aan een Sessy kunt verdienen is dus laag inkopen en tegen een hoger tarief terugleveren en dan is een flink prijsverschil dus inderdaad wel belangrijk, zoals WillemD61 bedoelde. Maar bedoel jij nu met je opmerking dat NOM wel een goede strategie is om financieel zoveel mogelijk uit een Sessy te halen?
Last gaat volgens mij nooit door de sessy. Ook niet als je 2 sessy’s aansluit. Kijk maar eens in de handleiding hoe hij aangesloten wordt.Gentle_Jan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:51:
[...]
Dan gaat zowel de PV als de last door de Sessy... dus kan hij zelf (hoop ik dus) zowel laden als ontladen binnen de beschikbare grenzen regelen. Maar moet de software en hardware dit dus wel kunnen. Aparte kabel trekken is fysiek geen optie meer
Salderen is je verbruik wegstrepen tegen je teruglevering. Alles groter heet terugleveren overproductie en krijg je het kale tatief. (Bij mij rond 9cent vast tarief) dus ik snap je niet.JoeBeatt schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:21:
[...]
Je kunt altijd salderen, ook als je verbruik lager is dan je teruglevering:
https://doe-duurzaam.nl/a...n-salderen-hoe-werkt-het/
Verder begrijp ik de opmerking "En belasting terug over iets wat je koopt?" niet. Bij teruglevering krijg je de belasting terug die je betaald hebt over je verbruik. Of bedoel je wat anders?
Stel, een gunstige situatie:Simpel360 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:54:
[...]
....
De Sessy laden met je PV overschot dan lijkt mij dat een € 0,25 / kWh goed te doen is met de huidige prijzen.
...
[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 27-07-2023 22:52 ]
Ik denk dat wij niet ver uit elkaar zitten qua rekenen voor de huidige situatie. Echter wat brengt de toekomst en daar maken wij wel het verschil. Zoals ik eerder al typte neem ik wat meer mee in mijn berekening en is mijn glazenbol niet zo positief voor de toekomst qua prijzen.WillemD61 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:37:
[...]
Stel, een gunstige situatie:
* je zonnepanelen zijn al terugverdiend en daarom zet je de inkoopprijs van je overschot zonnestroom op 0 (en je betaalt daarover geen energiebelasting)
* je verbruikt meer dan je produceert, dus je kan nog salderen, bij teruglevering krijg je dus ook belasting terug.
* het lukt je om je overschot zonnestroom te verkopen tegen de hoogste prijzen van de dag
Dan zou je wel rond (zelfs iets boven) die 25 cent komen (als je 15 cent energiebelasting en btw meerekent).
Echter, je moet dat afzetten tegen de situatie dat je direct teruggeleverd zou hebben. Welke prijs inclusief belasting had je dan gekregen voor die zonnestroom? Naast het tariefaspect moet je niet vergeten dat je bij directe teruglevering zelfs nog +- 20% meer belasting terug krijgt want +- 20% meer kWh. De prijs van directe teruglevering zal voor een ieder anders zijn want dat hangt erg af van de oriëntatie van je zonnepanelen en hoe de productie over de dag gespreid is.
Het verschil tussen die twee situaties is de winst de je krijgt door gebruik van de Sessy, dat mag je meerekenen voor je ROI, en dus komt je ook dan niet in de buurt van de 25 cent/kWh
Ik heb de handleiding bekeken en de last zal er altijd iets "doorheen" moeten. hij zal moeten meten wat er van PV-> meterkast gaat als hij er tussen zit. zodat hij er rekening mee kan houden.. dus andere kant op zou ook leuk zijn. Daarnaast las ik dat de connectors tot 32 A gingen ;-)sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:44:
[...]
Last gaat volgens mij nooit door de sessy. Ook niet als je 2 sessy’s aansluit. Kijk maar eens in de handleiding hoe hij aangesloten wordt.
Daar zit je denkfout vermoed ik.
Ik denk dat we hetzelfde zeggen. ik probeerde je eigen termen te gebruiken. Een last in je verhaal was een verbruiker, geen opwekker. Een opwekker (pv) gaat “door” de sessy. De sessy meet daar bv de stroom van.Gentle_Jan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:22:
[...]
Ik heb de handleiding bekeken en de last zal er altijd iets "doorheen" moeten. hij zal moeten meten wat er van PV-> meterkast gaat als hij er tussen zit. zodat hij er rekening mee kan houden.. dus andere kant op zou ook leuk zijn. Daarnaast las ik dat de connectors tot 32 A gingen ;-)
Is dat een bug in Sessy fw 1.5.0? Wat is die afwijking dan? Ik kan op dit moment alleen remote via een smartphone in mijn systeem kijken, maar zie zo 1-2-3 niet wat er niet klopt tussen ingestelde setpoint en gerapporteerde setpoint.PimDoos schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:26:
[...]
Ik vermoed dat dit komt door de afwijking tussen het gerapporteerde setpoint en het ingestelde setpoint, dezelfde bug waar NOM ook last van heeft.
Ik zie bij mij dat wanneer Sessy in NOM draait, de output power vrijwel altijd iets lager uitvalt (30-50W) dan het setpoint (paarse lijn is altijd boven de blauwe lijn). Ik zie met mijn regeling actief (XOM via API) in mijn omstandigheden dat de output power wat meer rond het setpoint blijft (blauwe lijn boven en onder de paarse lijn). Volgens mij kwam dit door de update die het vermogen nauwkeuriger maakt.gruijter schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:30:
[...]
Is dat een bug in Sessy fw 1.5.0? Wat is die afwijking dan? Ik kan op dit moment alleen remote via een smartphone in mijn systeem kijken, maar zie zo 1-2-3 niet wat er niet klopt tussen ingestelde setpoint en gerapporteerde setpoint.
[ Voor 11% gewijzigd door sideriusj op 28-07-2023 22:20 ]
Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Je kunt Sessy niet bereiken maar er lokaal wel bij?prettig schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:17:
Kan de sessy en p1 dongle niet bereiken op het lokale netwerk (net geinstalleerd en al gebeld met sessy.... die wisten het ook niet 1-2-3).
Kan lokaal er wel bij (10.10.10.10) op de eigen access point. Zie gewoon netjes de lokale ip nummers.
Krijg ook netje de JSON, alles klopt.
Maakt niet uit of via wifi of bedraad.
Is online in de portal.
Wellicht iemand al eerder tegenaan gelopen of suggesties.
Kan je een screenshot maken wat je ziet?prettig schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:14:
Ik kan bij het wifi netwerk van de dongle (dus de eigen access point op 10.10.10.10).
Lokaal is dan 192.168.1.136. Dat ip adress zie ik op de lokale webserver van de dongle.
Maar zodra ik op wifi zit (in die range): kan ik niet meer bij de webserver !
Ook niet met ping.
Zijn online en ook connected in de portal.
Lijkt iets lokaals te zijn, maar heb berg apparaten hangen in mijn netwerk en werkt allemaal.
Wordt dus spitten, morgen de laptop maar eens direct aan de switch hangen waar die op zit.
In het Portal staan ook de IP adressen van de P1 en de Battery dongle. Kloppen die met je router DHCP pool? Heb je iets van VLAN instellingen, een gasten netwerk of device isolation wat in de weg kan zitten?prettig schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:59:
De dongels krijgen gewoon een lokaal ip adres (en ja is verschillend op wifi en vast). En werkt ook gewoon in de portal. Ik kan ook de instellingen aanpassen in de portal (dat kan alleen als die een ip adress heeft van de router, dongle heeft dus internetverbinding).
Kan gewoon niet bij de lokale webserver op het uitgegeven Ip adres (enterprise router, dus die doet het wel en zat over in de pool). Gewoon time-out op dat ip adres.
Ben IT-er, dus snap wel wat ik doe (denk ik). Dit is gewoon apart, dacht wellicht bekend iets. Ik heb het vermoeden dat ergens iets fout gaat in het netwerk. Conflict lijkt me sterk omdat ik de p1 dongle en de sessy niet kan benaderen (dan zou ik een dubbel conflict hebben).
Dongle probleem lijkt me ook niet, want dan zouden er 2 tegelijk stuk zijn (kleine kans).
Wifi netwerk is gewoon een mesh direct op de router, ook niks bijzonders.
Morgen maar eens direct met de laptop op de dongle via kabeltje en gaan uitsluiten.
Ja zie ze en kloppen. De sessy zit inderdaad op het gasten netwerk, maar ja daar verbind ik uiteraard mijn laptop ook mee. Dus we zitten op hetzelfde netwerk.DJP! schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:09:
[...]
In het Portal staan ook de IP adressen van de P1 en de Battery dongle. Kloppen die met je router DHCP pool? Heb je iets van VLAN instellingen, een gasten netwerk of device isolation wat in de weg kan zitten?
[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 28-07-2023 19:27 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Krijg je wel een MAC adres terug voor het IP van de dongel nadat je die (probeert) te pingen? Te checken metprettig schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:59:
De dongels krijgen gewoon een lokaal ip adres (en ja is verschillend op wifi en vast). En werkt ook gewoon in de portal. Ik kan ook de instellingen aanpassen in de portal (dat kan alleen als die een ip adress heeft van de router, dongle heeft dus internetverbinding).
1
2
| ping 192.168.1.136 -n 1 arp -a 192.168.1.136 |
Is dit een gastennetwerk van de router van je provider? Daar wil in sommige gevallen client-isolation op zitten, zodat je alleen naar het internet kunt en niet naar andere apparaten in het netwerk. (edit: @DukeBox was me net voorprettig schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:25:
[...]
Ja zie ze en kloppen. De sessy zit inderdaad op het gasten netwerk, maar ja daar verbind ik uiteraard mijn laptop ook mee. Dus we zitten op hetzelfde netwerk.
Wat zie je in je packet capture dan?prettig schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:59:
Kan gewoon niet bij de lokale webserver op het uitgegeven Ip adres (enterprise router, dus die doet het wel en zat over in de pool). Gewoon time-out op dat ip adres.
Ben IT-er, dus snap wel wat ik doe (denk ik). Dit is gewoon apart, dacht wellicht bekend iets. Ik heb het vermoeden dat ergens iets fout gaat in het netwerk. Conflict lijkt me sterk omdat ik de p1 dongle en de sessy niet kan benaderen (dan zou ik een dubbel conflict hebben).
Dongle probleem lijkt me ook niet, want dan zouden er 2 tegelijk stuk zijn (kleine kans).
Wifi netwerk is gewoon een mesh direct op de router, ook niks bijzonders.
Morgen maar eens direct met de laptop op de dongle via kabeltje en gaan uitsluiten.
Ik kan andere devices op dat netwerk wel benaderen. Mesh is gewoon een reeks DECO's en volgens mij hebben die die optie niet.DukeBox schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:29:
Als het een gasten netwerk optie vanuit je router is, staat vaak network isolation aan waardoor wireless devices elkaar niet kunnen bereiken.
Ping doet niks, http net getets, ook niks.PimDoos schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:31:
Hier even mijn troubleshooting bijdrage
[...]
Krijg je wel een MAC adres terug voor het IP van de dongel nadat je die (probeert) te pingen? Te checken met
code:
1 2 ping 192.168.1.136 -n 1 arp -a 192.168.1.136
Gebruik je http om te connecten? Sessy heeft namelijk geen https op de lokale webinterface.
[...]
Is dit een gastennetwerk van de router van je provider? Daar wil in sommige gevallen client-isolation op zitten, zodat je alleen naar het internet kunt en niet naar andere apparaten in het netwerk. (edit: @DukeBox was me net voor)
Nee ’gewoon’ kan niet anders zou het werken. Internet verkeer naar de dongel staat hier nu even buiten. Die gaat waarsch ook niet via de webserver van de dongel maar over ondere connecties.prettig schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:41:
[...]
Gaat gewoon data op en neer. Ze hebben ook gewoon internetverbinding (portal werkt).
Nope niks geks te zien zo snel (maar moet wel even beter gaan kijken). Dat ze verbonden zijn met de portal geeft in iedergeval aan dat ze een juist IP adres hebben (met gateway en DNS) en dus correct verbonden zijn op dat netwerk.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:57:
[...]
Nee ’gewoon’ kan niet anders zou het werken. Internet verkeer naar de dongel staat hier nu even buiten. Die gaat waarsch ook niet via de webserver van de dongel maar over ondere connecties.
Zie gewoon handshakes die afgerond worden? Geen resets enzo?
Hij is leuk..... helaas maken we dat vaker mee. Niet bij Sessy, gelijk opgenomen en geholpen.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:20:
@prettig ja vaag. In mijn hoofd nu:
Voice 1 - "Thank you for calling the xxx helpdesk ...Press 8 for support in Dutch, for support in English please hold the line."
prettig - #8
Voice 2 - "This call may be monitored or recorded for quality assurance and training purposes."
---- annoying 80's music playing ----
Voice 3 - "Welcome to the xxx helpdesk. What's your username, dob and location? "
prettig - "Hi, de dongle doet het niet?!"
Voice 3 - "Ello? Ello? Do you speake Anglish?"
prettign - "Nee, ik heb op 8 gedrukt"
Voice 3 - "Ello? On moment sir..."
....
ten minutes laterrr
....
Voice 4 - "Heb je de stekker al eens uitgehaald en er terug in stoken?
enz enz
*nee slaat niet op Sessy/Charged. Gewoon mijn humor in mijn hoofd.
In theorie is natuurlijk de PV kant ok altijd een hele kleine verbruiker ('s nachts trekken zij toch een heel klien beetje vermogen. Denk dat het dus niet erg zal zijn als er stroom de andere kant op gaat natuurlijk, maar wellicht dan de sessie dat verder niet meten en nee dan is het geen oplossing.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:22:
[...]
Ik denk dat we hetzelfde zeggen. ik probeerde je eigen termen te gebruiken. Een last in je verhaal was een verbruiker, geen opwekker. Een opwekker (pv) gaat “door” de sessy. De sessy meet daar bv de stroom van.
Een verbruiker gaat niet door de sessy maar kan hooguit op dezelfde klemmen strook gezet worden. Op die klemmen, waar je ook evt de 2e sessy op aansluit, wordt volgens mij alleen de net freq en spanning gemeten (een eis om opwekkers op het net aan te mogen sluiten in nl, daarom werken die apparaten nooit gelijk als je ze aanzet: ze moeten x tijd het net monitoren voordat ze mogen gaan opwekken). Aangezien op die klemmen ook een 2e sessy aangesloten kan worden kan er geen vermogen gemeten worden. Immers is die klemmenstrook dan niet meer dan een veredelde kroonsteen waar de aansluiting doorverbindon is. Daarom weet de sessy dus niet wat er voor verbruikers op de groep zitten en zijn de ondersteunde aansluitmethodes allen zonder verbruikers op dezelfde groep (behalve een 2e sessy).
In de manual kan je ook zien welke info en beperkingen je in kan stellen op de sessy. Ik kan het me niet meer exact herinneren hoe 2 sessy’s samen op een groep functioneren. Volgens mij praten ze niet direct met elkaar maar dirigeert de p1-dongel beide en zorgt zo voor balans/beperkingen, maar daar kunnen anderen miss wat meer over zeggen. Dat lijkt mij ook indirect bevestigd door de instellingen die je in de sessy moet opgeven.
De 32A rating zag ik ook staan. Ik vermoed dat de voedings klemmen die rating hebben om de theoretische discussie over max stromen te vermijden wanneer er een 2e sessy op wordt aangesloten. Bovendien kan er in de toekomst iets met de dc aansluiting waardoor er ook meer stroom zou kunnen gaan lopen.
Wat je wil kan overigens wel: zelf de sessy gaan aansturen in api modus. Je zal dan wel de verbruikers op de groep moeten meten, bv met een shelly of eastron meter. Eigenlijk is dat niets anders dan wat enkelen hier al doen met het enige verschil dat je niet alleen naar de p1 data kijkt maar ook nog naar de meting van de individuele groep.
Is dan overigens geen goedgekeurde methode van installatie.
Kan je de automaat niet vergroten naar 20 of 25a? Of laat je bedrading dat niet toe?
Mijn DECO’s hebben laatst een update gehad waardoor de interne DHCP server geactiveerd werd, en toen heb ik me een bak ellende gehad, pfff. Ook soortgelijke problemen. De DHCP server gaf IP adressen in dezelfde range uit maar met een niet bestaande Default Gateway! Ook met gevolg allerlei verbindings problemen. Adressen in hetzelfde subnet maar met verschillende gateways, je verzint het niet. TP-link helpdesk heeft verklaard dat het normaal is dat de DHCP server default aanstaat. Maar na een update dat moet een bug zijn. Dat wilden ze niet horen. Anyway, check dit! In de Deco app onder geavanceerd > Smart-DHCP (hoezo smart, DHCP in Access Point mode).prettig schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:36:
[...]Mesh is gewoon een reeks DECO's en volgens mij hebben die die optie niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Luke the Duke op 28-07-2023 20:45 ]
Damn heb hier ook veel problemen mee gehad...Deco gooide steeds mijn wifi eruit.. heb zelfs mijn Deco's niet meer in gebruik...overstap gemaakt naar de ziggo pods...ik had mijn deco in access point mode staan...dan gebruik je DHCP niet maar als ze dit na een update weer aangezet hebben...mmmLuke the Duke schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:40:
[...]
Mijn DECO’s hebben laatst een update gehad waardoor de interne DHCP server geactiveerd werd, en toen heb ik me een bak ellende gehad, pfff. Ook soortgelijke problemen. De DHCP server gaf IP adressen in dezelfde range uit maar met een niet bestaande Default Gateway! Ook met gevolg allerlei verbindings problemen. Adressen in hetzelfde subnet maar met verschillende gateways, je verzint het niet. TP-link helpdesk heeft verklaard dat het normaal is dat de DHCP server default aanstaat. Maar na een update dat moet een bug zijn. Dat wilden ze niet horen. Anyway, check dit! In de Deco app onder geavanceerd > Smart-DHCP (hoezo smart, DHCP in Access Point mode).
Wat een work-aroud kan zijn is het volgende:Gentle_Jan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:28:
[...]
In theorie is natuurlijk de PV kant ok altijd een hele kleine verbruiker ('s nachts trekken zij toch een heel klien beetje vermogen. Denk dat het dus niet erg zal zijn als er stroom de andere kant op gaat natuurlijk, maar wellicht dan de sessie dat verder niet meten en nee dan is het geen oplossing.
Kan automaten verder niet vergroten of dikkere kabels gebruiken (dan was het hele issue sowieso opgelost want dan had ik lekker een nieuwe volwaardige groep naar de garage getrokken). Ik kan nu 20 A max over de kabel van de meterkast naar de garage laten lopen. en zo heb ik hem ook afgezekerd.
Goede tip, zal het even checken.Luke the Duke schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:40:
[...]
Mijn DECO’s hebben laatst een update gehad waardoor de interne DHCP server geactiveerd werd, en toen heb ik me een bak ellende gehad, pfff. Ook soortgelijke problemen. De DHCP server gaf IP adressen in dezelfde range uit maar met een niet bestaande Default Gateway! Ook met gevolg allerlei verbindings problemen. Adressen in hetzelfde subnet maar met verschillende gateways, je verzint het niet. TP-link helpdesk heeft verklaard dat het normaal is dat de DHCP server default aanstaat. Maar na een update dat moet een bug zijn. Dat wilden ze niet horen. Anyway, check dit! In de Deco app onder geavanceerd > Smart-DHCP (hoezo smart, DHCP in Access Point mode).
Er zat gister een fout in het schema waardoor hij vanmorgen op het duurste uur ging laden met 500W.sideriusj schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:04:
De ROI mode blijft voor mij een raadsel. Soms 1 uur opladen dan weer 2 uur, ontladen hetzelfde. 3 sessy;s laden, dan weer 2 dan weer geen een. Ik dacht ROI, opladen tot de sessys vol zijn, start bij laagste tarief. Bij hoogste tarief weer ontladen tot de sessy's leeg zijn. Maar zo simpel is het niet. Kan iemand iets zeggen over de logica van de ROI mode. ???
Update: vanavond gingen de sessy,s op het duurste uur niet ontladen maar opladen.
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Na wat nachtjes slapen ben ik bang dat @WillemD61 meer gelijk heeft voor de huidige situatie dan ik zou willenSimpel360 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:14:
[...]
Ik denk dat wij niet ver uit elkaar zitten qua rekenen voor de huidige situatie. Echter wat brengt de toekomst en daar maken wij wel het verschil. Zoals ik eerder al typte neem ik wat meer mee in mijn berekening en is mijn glazenbol niet zo positief voor de toekomst qua prijzen.
Alleen al de inflatie doet een grote duit in het zakje.
Maar gisteren (vrijdag, jouw gisteren hierboven was donderdag neem ik aan...) opnieuw. Ging om 21:00 laden (32 ct) en om 23:00 ontladen (29.9 ct)worker schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:54:
[...]
Er zat gister een fout in het schema waardoor hij vanmorgen op het duurste uur ging laden met 500W.
Verder moet je er rekening mee houden dat er dagen zijn dat ROI niks doet. ROI wordt pas actief als er meer dan ~10 cent prijsverschil is. Dat is de logica.
Helaas nog geen nieuws vanuit Sessy over de 48VDC poort, ik ben ook heel benieuwd wat er allemaal mee gedaan kan worden. Volgens mij zit er in dezelfde stekker naast de 48VDC pinnen ook iets van communicatie… misschien is van een CAN bus ofzoEmacee schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:02:
Is er al meer bekend wanneer er informatie gedeeld kan worden over de 48V poort?
Gaat het bijvoorbeeld ooit mogelijk worden daar additionele accucapaciteit op aan te sluiten? Om bij uitbreiding van capaciteit ook gelijk alle regeltechniek en omvormer dubbel uit te voeren maakt het kostbaar om Sessy’s te gaan stapelen. Merk dat me dat vooralsnog weerhoudt er eentje aan te schaffen. De ondersteuning en software gecombineerd met het single package concept is daarentegen heel interessant (en zover ik heb kunnen zien alleen door de Tesla Powerwall geëvenaard), maar die is in NL niet te koop.
Ik zie het ook. Ik hoop maar dat dit niet te vaak gebeurt. Ik let er scherp op, en de afgelopen maanden doet ROI vrijwel precies wat ik zelf ook zou doen. Ze hebben dus nog wat kredietrene037 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:15:
[...]
Maar gisteren (vrijdag, jouw gisteren hierboven was donderdag neem ik aan...) opnieuw. Ging om 21:00 laden (32 ct) en om 23:00 ontladen (29.9 ct)
Ik weet het antwoord op je vraag zo niet maar ben wel benieuwd naar de reden waarom ze vervangen zijn?visker999 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:15:
Ik heb op garantie twee nieuwe sessy’s gekregen
Ik denk haast dat ze dat in de “backend” moet doen, lijkt niet te kunnen vanuit de portal?visker999 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:43:
de oude staan dus nog in de portal, zou ik er graag uit willen hebben dus.
Maandag even Sessy bellen met de vraag of je dat zelf kan doen of dat Sessy dat zelf ergens moet doen. En het antwoord hier even posten 😀visker999 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:43:
Dat weet ik ook nog niet, ze hebben het even gedaan en vervolgens ging de zekering van de desbetreffende groep eruit. Gebeld met Charged: na een analyse heb ik twee nieuwe Sessy’s gekregen. Doen wat ze doen moeten, maar de oude staan dus nog in de portal, zou ik er graag uit willen hebben dus.
Ik zit ook met 1 niet werkende Sessy (nooit gewerkt (wil niet laden), 2 andere doen het gewoon prima). Daar ook al voor gebeld en gemaild maar inderdaad vanwege vakantie tijd kon het nog wel minimaal 2 weken gaan duren voordat die omgeruild ging worden.visker999 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 04:19:
Schijnt vakantietijd te zijn bij Charged, heb afgelopen vrijdag nog gebeld, maar kreeg niemand ervoor, maar zal maandag nog even weer proberen.
Ik denk persoonlijk dat er gewoon iets met de omvormer mis is waardoor die niet wil laden, kan me zelf niet bedenken dat het aan de accu's ligt maar van de andere kant heb ik ook helemaal geen kaas gegeten van accu techniek.prettig schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:06:
Die van mij laad met 7-8w dus eigenlijk niet, dacht instelling of zo (heb hem net), maandag ook maar eens bellen met ze......
Dit heb ik ook gezien in ROI mode, ik heb ze nu in NOM en dan gebeurt er tenminste iets substantieels.prettig schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:06:
Die van mij laad met 7-8w dus eigenlijk niet, dacht instelling of zo (heb hem net), maandag ook maar eens bellen met ze......
Degene die bij mij niet doet daar heb ik al vanalles me geprobeerd.... Maar nada noppes dus uiteindelijk heb ik die maar gedemonteerd en beneden in de schuur gezet zodat ik hem makkelijk kan laten omruilen want het is geen lolletje in zo`n kreng van 45kg van de bovenste verdieping naar beneden te krijgen. Toen ik nog in mijn twenties was was dat gewicht geen probleem maar dat is nu toch wel iets andere koek naar mate de leeftijd vorderdvogel6 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:43:
Aantal sessy's wilde de laatste 5 dagen niet laden en ontladen ,al een mailtje gestuurd (waarschijnlijk door vakantie geen antwoord).
Gisteren zag in sysinfo de melding dat 2 batterijen geen laadschema ontvingen uit de cloud!!
Daarna heb ik voor het eerst 1 werkschakelaar OFF gezet voor 30 sec, daarna weer ONN en jawel het werkte.
Vandaag bij de 2de zelfde gedaan en ook dat werkte ,vergelijkbaar met een koude reset van een laptop!
of dit de manier is weet ik niet maar werkte wel.
heeft iemand van jullie ook deze ervaring?
Ik had twee weken geleden dezelfde vraag gesteld ivm uitdelen nieuwe ip-nummers op m'n netwerk. Ik heb hier alles bekabeld aangesloten vanwege stabiliteit in verbinding en voorkoming van (extra) straling. 2 sessy's, en 1 P1-meter.prettig schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:41:
Ga het nog maar een keer vragen:
- Hoe reset je de dongles ?
Sessy mail, nog geen antwoord. Staat ook nergens. Maar lees dat diverse eigenaren al resets gedaan hebben (helaas niemand die uitlegt hoe).
Ik moet de geinstalleerde fase wijzigen en kan ook nog steeds niet bij de webserver op het lokale IP adres.KoQuest schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:57:
[...]
Ik had twee weken geleden dezelfde vraag gesteld ivm uitdelen nieuwe ip-nummers op m'n netwerk. Ik heb hier alles bekabeld aangesloten vanwege stabiliteit in verbinding en voorkoming van (extra) straling. 2 sessy's, en 1 P1-meter.
Kreeg afgelopen zondag het volgende antwoord:
"Je bent vrij de IP’s te wijzigen, nadat je dit hebt gedaan zul je even in moeten loggen op de Sessy’s (via de lokale interface) om het IP adres van de P1 en de PV hostnaam te wijzigen naar het nieuwe ip adres."
Ik moet het nog wijzigen, en ga vanavond aan het prutsen. Let wel, voor mij zijn dit alleen de ip-nummers.
Wat is jouw doel met 'reset' van de dongles?
Ah okay, dat is wat fundamenteler dan alleen ip-adresjes resetten.prettig schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:21:
[...]
Ik moet de geinstalleerde fase wijzigen en kan ook nog steeds niet bij de webserver op het lokale IP adres.
Daarnaast nu alles op wifi, maar trek gewoon wat kabeltjes, ook dan moet ik weer resetten.
Dus als iemand weet hoe je die Dongle reset, graag ?
Zit een knopje, maar 1-3 seconden doet niks, 30 seconden indrukken niet.... dus geen flauw idee.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq