Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:13
prettig schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Ik moet de geinstalleerde fase wijzigen en kan ook nog steeds niet bij de webserver op het lokale IP adres.
Daarnaast nu alles op wifi, maar trek gewoon wat kabeltjes, ook dan moet ik weer resetten.

Dus als iemand weet hoe je die Dongle reset, graag ?

Zit een knopje, maar 1-3 seconden doet niks, 30 seconden indrukken niet.... dus geen flauw idee.
Hallo Prettig,

De fysieke fase wissel je op de Sessy zelf(zie manual)
De ‘virtuele’ fase gaat via de Portal: portal.sessy.nl

Zit beetje verstopt, zeker op een mobiel;maar log in op de portal, kantel je mobiel naar horizontaal, dan zie je wel rechtboven je mailadres/login naam; klik op je mailadres en dan krijg je een menu, klik op instellingen en daar kun je je fase wisselen onderaan bij geavanceerd menu

Tevens kun je hier de ingestelde ip-adressen van dongles zien

Helpt dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iczjGcDU5wwqFlnHxKAfwnYYaZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c89xaOFFtat6lVACyicJog0H.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xl2SpyUsU6lnfQ7f-E9D846im6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUzvMRHp5NDiJICFZ8612vRc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
GroeneKees schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:33:
[...]

Hallo Prettig,

De fysieke fase wissel je op de Sessy zelf(zie manual)
De ‘virtuele’ fase gaat via de Portal: portal.sessy.nl

Zit beetje verstopt, zeker op een mobiel;maar log in op de portal, kantel je mobiel naar horizontaal, dan zie je wel rechtboven je mailadres/login naam; klik op je mailadres en dan krijg je een menu, klik op instellingen en daar kun je je fase wisselen onderaan bij geavanceerd menu

Tevens kun je hier de ingestelde ip-adressen van dongles zien

Helpt dat?
[Afbeelding][Afbeelding]
NOPE.... hij staat daar inderdaad, maar je kunt de waarde niet wijzigen (heb echt al alles geprobeerd en uitgezocht).

Enige wat ik nodig heb: reset Dongle (en dat kan, zoek maar op reset.... niemand legt uit hoe)

Opnieuw instellen en als die het dan niet doet..... omruilen. En nog niet echt gefrusteerd (is startup, dus wat meer geduld nodig en had hem sneller dan gepland).

[ Voor 11% gewijzigd door prettig op 31-07-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:39
prettig schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:56:
Dongle reset.......hoe ? (vindt het nergens)

Zie het reset knopje, maar geen idee hoe die werkt.
P1 dongle: in de meterkast effe spannings vrij maken. Dan krijgt hij een reboot.

Sessy dongle: de groep waar op je te reseten sessy zit even uit te schakelen (10 sec) en weer aan.

Wellicht van te voren binnen je router de ip adressen die west vast te zetten tbv de twee off meerdere mac adressen van je p1 en sessy(s) do gels.

Plaats ze niet in een een zogenaamd gasten netwerk op je wifi daar ze dan niet bijelkaar kunnen komen maar wel op internet.
De beide dongels moeten bereikbaar zijn voor elkaar. Als test moet je bij de beide locale dongels kunnen inloggen, vanaf je eigen laptop/desktop/mobiel.

Het portaal ziet beide wel inlogs daar zei beide onafhankelijk inlogen op het portaal (op internet)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGK1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:00
vogel6 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:43:
Aantal sessy's wilde de laatste 5 dagen niet laden en ontladen ,al een mailtje gestuurd (waarschijnlijk door vakantie geen antwoord).

Gisteren zag in sysinfo de melding dat 2 batterijen geen laadschema ontvingen uit de cloud!!

Daarna heb ik voor het eerst 1 werkschakelaar OFF gezet voor 30 sec, daarna weer ONN en jawel het werkte.

Vandaag bij de 2de zelfde gedaan en ook dat werkte ,vergelijkbaar met een koude reset van een laptop!
of dit de manier is weet ik niet maar werkte wel.

heeft iemand van jullie ook deze ervaring?
de mijne heeft al 8 dagen geen ROI schema ontvangen uit de cloud.
een harde reset doet bij mij het vaak ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
psdata schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:22:
[...]

P1 dongle: in de meterkast effe spannings vrij maken. Dan krijgt hij een reboot.

Sessy dongle: de groep waar op je te reseten sessy zit even uit te schakelen (10 sec) en weer aan.

Wellicht van te voren binnen je router de ip adressen die west vast te zetten tbv de twee off meerdere mac adressen van je p1 en sessy(s) do gels.

Plaats ze niet in een een zogenaamd gasten netwerk op je wifi daar ze dan niet bij elkaar kunnen komen maar wel op internet.
De beide dongels moeten bereikbaar zijn voor elkaar. Als test moet je bij de beide locale dongels kunnen inloggen, vanaf je eigen laptop/desktop/mobiel.

Het portaal ziet beide wel inlogs daar zei beide onafhankelijk inlogen op het portaal (op internet)
Dank je, Sessy zelf geeft net aan: reset kan niet ! (anders dan power off/on)

Jouw info helpt tenminste (Sessy antwoord is niet volledig). Zal het wifi netwerk uit zetten en dan de groep uit/aan zetten. Want als die een ip adress krijgt kun je er lokaal niet meer bij (of maar heel kort).

Inderdaad in gastennetwerk (wifi, dacht even snel te zijn 8)7 ), dat ga ik eerst omzetten naar bekabeld op ander netwerk (paar kabeltjes extra trekken).

Dat IP vastzetten was ik al al achter. De Sessy staan zo te zien altijd in dynamische mode voor de IP adressen.

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 31-07-2023 15:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prettig
Ter info:

Reset is vrij eenvoudig: spanning eraf en je wifi netwerk even uitzetten of de netwerkkabel eruit (zodat die geen netwerkverbinding kan maken). Vervolgens kun je weer het wifi netwerk van de dongle kiezen en er op inloggen via de access point van de dongle.

Inderdaad niet op gastennetwerk zetten (die van mij blocked schijnbaar meer dan ik dacht). Nu bekabeld op ander netwerk en kan nu overal bij middels de lokale IP adressen en zie nu beweging in de grafieken. Als dat eenmaal gedaan is kun je alles instellen via het lokale IP adressen van de P1 en sessy dongles.

Even gedoe en wellicht tip voor sessy om dat in de handleiding te zetten. Maar snap het wel, startend bedrijf en die hebben het gewoon druk nu.

Nu kunnen we eindelijk kijken wat die doet :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:42
Ik heb de blueprint voor XOM bijgewerkt: https://gist.github.com/P...7efc2b2892fc0b831efb53f0f
Nieuw:
- Sessy's kun je nu specificeren als device in plaats van als afzonderlijke entities voor setpoint en strategy
- Support voor meerdere Sessy's
- Update interval en timeout voor grid sensor configureerbaar
- Load balancing op basis van optimal power setpoint, min/max state of charge

Mocht je de oude versie getest hebben: Gooi de automation eerst even weg voor je deze inlaad, gezien er veel veranderd is aan de inputs.
Ik heb deze regeling nog niet onder alle omstandigheden getest, maar wie wil mag zeker meetesten :)

Sinds afgelopen woensdag heb ik twee stille Sessy's hangen als vervanging voor mijn turbo-stofzuiger Sessy (bedankje van Charged voor de Home Assistant integratie) en ik ga binnenkort over naar een dynamisch contract, dus ik ga ook eens wat slimme dingen schrijven om beide Sessy's optimaal in te zetten.
Mijn huidige plan is X op de meter, waarbij ik X weer kan sturen vanuit een automation zodat deze:
- negatief op de duurste uren van de dag
- positief bij negatieve prijzen
- nul in alle andere gevallen

Waarbij mijn focus vooral ligt op zoveel mogelijk zelf gebruiken, en enkel het overschot terug te leveren tegen zo hoog mogelijke tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Zonnepanelen data in portal onjuist:
- Nacht rapporteert die tussen de 400-500 watt (zie grafiek), is dat te corrigeren ? (is echt 0, gecontroleerd met de Enphase API)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geypJ5EyMtm6PoVOkFFueZqTKNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hn9XppqUatfhjz4StmHCYIrT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:51
PimDoos schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:05:
Ik heb de blueprint voor XOM bijgewerkt: https://gist.github.com/P...7efc2b2892fc0b831efb53f0f
Nieuw:
- Sessy's kun je nu specificeren als device in plaats van als afzonderlijke entities voor setpoint en strategy

Mocht je de oude versie getest hebben: Gooi de automation eerst even weg voor je deze inlaad, gezien er veel veranderd is aan de inputs.
Ik heb deze regeling nog niet onder alle omstandigheden getest, maar wie wil mag zeker meetesten :)

Sinds afgelopen woensdag heb ik twee stille Sessy's hangen als vervanging voor mijn turbo-stofzuiger Sessy (bedankje van Charged voor de Home Assistant integratie) en ik ga binnenkort over naar een dynamisch contract, dus ik ga ook eens wat slimme dingen schrijven om beide Sessy's optimaal in te zetten.
Mijn huidige plan is X op de meter, waarbij ik X weer kan sturen vanuit een automation zodat deze:

Waarbij mijn focus vooral ligt op zoveel mogelijk zelf gebruiken, en enkel het overschot terug te leveren tegen zo hoog mogelijke tarieven.
Ik/we zijn zeker bereid om mee te helpen testen en ik ben zeker geinteresseerd in je code.

Ik had net je vorige blueprint erin gezet en daar zagen we een beetje tegengesteld gedrag t.o.v. dynamisch.
1 Sessy op API mode gezet met jouw yaml blueprint. De sessy ging opladen.
De andere sessy's stonden op dynamisch en die waren aan het ontladen. Ik ben dan wel benieuwd hoe die laad/ontlaad strategie werkt, terwijl de beste strategie t.o.v de inkoop/verkooprijs ontladen zou zijn.

Laat het gerust weten als ik iets kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
@PimDoos
De mogelijkheid om meerdere sessys in één keer toe te voegen maak je mij wel blij mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myxKUQVr8sl6YhJQ37qJJFYq0Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bV8LcVYw46aSnKkGqpqDmFHr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsKr-vl7Ta9EeNNOBc-w4WtP8K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkIUHmtxRo9NfB2RQZvRbS9d.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet alleen nog niet wat ik bij
Target value (X) for the Grid entity
zou moeten invullen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit gebruikt zou kunnen worden i.c.m. met Frank als energieprovider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
NLMaca schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:46:
Ik weet alleen nog niet wat ik bij (X) zou moeten invullen.
Dit is de waarde voor 'X op de meter'. Dus vul je hier 0, dan probeert de regeling jouw meter naar 0W te regelen. Vul je hier -100 in, dan probeert de regeling altijd 100W terug te regelen. Zie ook eerdere berichten van @marcelvandorp.
NLMaca schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:46:
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit gebruikt zou kunnen worden i.c.m. met Frank als energieprovider
Hiervoor moet de waarde X geautomatiseerd berekend en aangepast worden. Nu kan dit alleen nog via de automation config. Ik wil dit nog aanpassen zodat je dit in een number entity kunt zetten.
Het idee is dan dat je alle Sessy's in API modus zet en X stuurt op basis van je tarief. Dus bij hoog tarief een positieve X (veel terugleveren), bij laag of negatief tarief een negatieve X (veel laden).
XOM verdeelt het gevraagde vermogen en het huisverbruik vervolgens over de beschikbare Sessy's.
Tegelijk dynamisch en xom/nom draaien heeft niet zo veel zin, dan gaan de Sessy's elkaar tegenwerken of laden met elkaars energie, wat je round-trip efficientie niet ten goede komt.

[ Voor 7% gewijzigd door PimDoos op 01-08-2023 07:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:42
Nieuw:

Nou de stille Sessy's kunnen op vol vermogen ook wel wat geluid produceren hoor, het is niet heel erg overdreven hard maar je hoort de ventilators toch echt wel. Ben toch wel benieuwd hoeveel geluid die niet stille Sessy's dan wel niet produceren.

Ik hoor trouwens graag je ervaring over een dynamisch contract aangezien ik hier ook naar aan het kijken ben. Ik heb nu zo'n flexibel contract dat 2 keer in het jaar wordt aangepast maar als ik bijvoorbeeld naar de afgelopen paar dagen kijk met alleen maar regen dan hebben mijn Sessy's amper iets gedaan want er was gewoon niet genoeg output uit de zonnepanelen om uberhaupt iets terug te stoppen in de Sessy's. Er was nog eens niet genoeg output om mijn normale stroomverbruik mee af te dekken.

Ik ga trouwens zeker je bleuprint vervangen, erg fijn dat je hier zoveel aandacht in stopt dat mag ook weleens gezegd worden. Als ontwikkelaar ben je het meestal gewend dat mensen klagen over dingen die niet goed werken i.p.v. alles wat wel erg goed werkt en ze maar als vanzelfsprekend zien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07
Sicos schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:26:
[...]

Nou de stille Sessy's kunnen op vol vermogen ook wel wat geluid produceren hoor, het is niet heel erg overdreven hard maar je hoort de ventilators toch echt wel. Ben toch wel benieuwd hoeveel geluid die niet stille Sessy's dan wel niet produceren.

Ik hoor trouwens graag je ervaring over een dynamisch contract aangezien ik hier ook naar aan het kijken ben. Ik heb nu zo'n flexibel contract dat 2 keer in het jaar wordt aangepast maar als ik bijvoorbeeld naar de afgelopen paar dagen kijk met alleen maar regen dan hebben mijn Sessy's amper iets gedaan want er was gewoon niet genoeg output uit de zonnepanelen om uberhaupt iets terug te stoppen in de Sessy's. Er was nog eens niet genoeg output om mijn normale stroomverbruik mee af te dekken.

Ik ga trouwens zeker je bleuprint vervangen, erg fijn dat je hier zoveel aandacht in stopt dat mag ook weleens gezegd worden. Als ontwikkelaar ben je het meestal gewend dat mensen klagen over dingen die niet goed werken i.p.v. alles wat wel erg goed werkt en ze maar als vanzelfsprekend zien :-)
Sinds 1-1-23 bij Zonneplan, dik te vreden. Met 1000 kWh maand vebruik erg blij mee :).

Afhankelijk van de situatie komt je Sessy beter tot zijn recht.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:43
Fantastisch zeg, denk je dat het lukt om straks eentje te maken waar dynamisch ROI is ingebouwd?

Die stillere sessy's heb je wel echt dubbel en dwars verdient zeg, zoveel werk als jij in HA intergratie stopt. Ik wil even zeggen dat ik als HA user hier echt heel erg blij mee ben!

Q3 komen de 2 sessy's hier, ik ga meteen jouw X op de meter gebruiken!
PimDoos schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:26:
[...]

Dit is de waarde voor 'X op de meter'. Dus vul je hier 0, dan probeert de regeling jouw meter naar 0W te regelen. Vul je hier -100 in, dan probeert de regeling altijd 100W terug te regelen. Zie ook eerdere berichten van @marcelvandorp.

[...]

Hiervoor moet de waarde X geautomatiseerd berekend en aangepast worden. Nu kan dit alleen nog via de automation config. Ik wil dit nog aanpassen zodat je dit in een number entity kunt zetten.
Het idee is dan dat je alle Sessy's in API modus zet en X stuurt op basis van je tarief. Dus bij hoog tarief een positieve X (veel terugleveren), bij laag of negatief tarief een negatieve X (veel laden).
XOM verdeelt het gevraagde vermogen en het huisverbruik vervolgens over de beschikbare Sessy's.
Tegelijk dynamisch en xom/nom draaien heeft niet zo veel zin, dan gaan de Sessy's elkaar tegenwerken of laden met elkaars energie, wat je round-trip efficientie niet ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:03
PimDoos schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:26:
[...]

[...]

Als ik weer een fatsoenlijke internetverbinding heb op mijn vakantie adres ga ik het gelijk testen!
prettig schreef op maandag 31 juli 2023 @ 22:12:
Zonnepanelen data in portal onjuist:
- Nacht rapporteert die tussen de 400-500 watt (zie grafiek), is dat te corrigeren ? (is echt 0, gecontroleerd met de Enphase API)

[Afbeelding]
Heb je 1.5.0 als firmware? Hierin zou namelijk dit issue zijn opgelost…

[ Voor 20% gewijzigd door DJP! op 01-08-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Op de sessy staat 1.5.0 en op de P1 Dongle 1.4.3 (net doorgekregen van Sessy, ik kon de versie niet zien).

De update werkt namelijk niet: "fout opgetreden bij controleren update"...... zal wel iets in de backoffice zijn, dus wacht even op antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Sicos schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:26:
[...]
Een aantal pagina's geleden heb ik hier een livestream voor gemaakt, het verschil is (zeker boven de 1000W) duidelijk te merken. De stille Sessy's maken inderdaad wel wat geluid, maar dit is veel minder dan dat het geweest is bij de eerste versie.

Overigens met de noise slider op 3 komt het geluid van de stille Sessy bij mij niet boven het geluid van de WTW uit, al wordt het vermogen dan op een gegeven moment dan een stuk teruggeschroefd. Ik automatiseer het noise level op basis van de status van de Sleep as Android app: 3 als er iemand slaapt, anders 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
PimDoos schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Een aantal pagina's geleden heb ik hier een livestream voor gemaakt, het verschil is (zeker boven de 1000W) duidelijk te merken. De stille Sessy's maken inderdaad wel wat geluid, maar dit is veel minder dan dat het geweest is bij de eerste versie.

Overigens met de noise slider op 3 komt het geluid van de stille Sessy bij mij niet boven het geluid van de WTW uit, al wordt het vermogen dan op een gegeven moment dan een stuk teruggeschroefd. Ik automatiseer het noise level op basis van de status van de Sleep as Android app: 3 als er iemand slaapt, anders 5.
Damn ... dan ben ik toch wel blij dat ik gewacht had op de "stille" Sessy :-) ... dat was op een gegeven moment inderdaad een turbo stofzuiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:24

ThaDude

Hang Loose

Nieuw:

Ik draai er sinds gisteren op! Het draait eigenlijk beter dan de nul op de meter stand van Sessy zelf. Zie hieronder _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeVJfqWlcKoTpICqYtXLkWBc6bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zyMpbx0w0bkvdUiUzHdU9k2G.png?f=fotoalbum_large

Sessys met nul op de meter stand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkiPE2JPbh0OAX4qLhsQyGK0mk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cROebDtb3G06J0rG0vIkJpiS.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 Sessy's in het script staan. Dingen die me zijn opgevallen:
1 Sessy is helemaal leeg deze ochtend, deze stond op 0 procent. De andere stond op 98%
De lege Sessy is zojuist langszaam weer naar 2% gegaan maar toen ik de koffiezetter aandeed ging de lege Sessy, die met 2%, leveren. Het mooiste zou zijn als die dat van de andere Sessy deed met 98% natuurlijk ;)

Als de eerste aangesproken Sessy op 0% staat wordt de 2e met nog 98% niet aangesproken. Ofwel er gebeurd niks meer.. Terwijl de 2e nog 98% heeft!

Daarnaast lijkt het er op dat steeds dezelfde Sessy nu continu ontladen en geladen word (mits wattage niet boven loadbalancer gedeelde uitkomt). Het zou mooi zijn als dit nog automatisch wordt aangepast om het laden en ontladen te verdelen. Voor de levensduur zeg maar.

Mijn instellingen in de blueprint. Ik lees mijn Youless uit eens per 10 seconden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcdi4EjB7cUkhexFRJcAO-zCqeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eOz4YSWtJqWltGg50eBFCyUd.png?f=fotoalbum_large

Wat me in zijn geheel is opgevallen met de Sessy's in het algemeen is dat het wattage met zonnepanelen en inductie koken enorm kan fluctueren en dat de Sessy dat maar lastig kunnen bij benen. Zon kan achter wolk komen er weer uit komen etc. Zelfde met koken op inductie het schiet van 1500 naar -1000 naar 2000 etc. Gewoon bijzonder lastig en bijna niet te doen.
In de nacht als het elektrisch dus stabieler is dan red die dat dus prima :) Heel mooi hierboven te zien!!

@PimDoos Zojuist zon, helaas is het script ermee gestopt met de volgende melding:
Stopped because an error was encountered at August 2, 2023 at 12:17:10 (runtime: 1919.68 seconds)

Value -4176.0 for number.sessy_****_power_setpoint is outside valid range -2200 - 2200

[ Voor 11% gewijzigd door ThaDude op 02-08-2023 13:07 . Reden: typo plus kleine uitbreiding ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ThaDude schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:18:
[...]

Ik draai er sinds gisteren op! Het draait eigenlijk beter dan de nul op de meter stand van Sessy zelf. Zie hieronder _/-\o_
[Afbeelding]

Sessys met nul op de meter stand
[Afbeelding]
Misschien een beetje off-topic maar waar maak je die trends mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@DJP! Mijn Youless LS120 gooit al mijn data richting Enelogic.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36
Het valt mij op dat als mijn Wifi verandert, uitvalt etc. maar het bekende wifi netwerk daarna weer terugkomt dat de Sessy componenten niet vanzelf weer online geraken. Ook blijf ik de SSID's zien van de Sessysals ze geconnect zijn, is dat bij jullie allemaal ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:21
DJP! schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Maandag even Sessy bellen met de vraag of je dat zelf kan doen of dat Sessy dat zelf ergens moet doen. En het antwoord hier even posten 😀
Gemaild met Sessy: de twee niet werkende Sessy’s uit de portal verwijderd (y) en Max van Sessy liet zich nog ontvallen dat ze niet tevreden zijn over de software 1.5.0 en dat ze daar mee bezig zijn.
Jammer dat je als gebruiker niet zelf de Sessy’s kunt verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
visker999 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Gemaild met Sessy: de twee niet werkende Sessy’s uit de portal verwijderd (y) en Max van Sessy liet zich nog ontvallen dat ze niet tevreden zijn over de software 1.5.0 en dat ze daar mee bezig zijn.
Indd, het zou mogelijk moeten zijn met een schone lei te kunnen beginnen. Alle bestaande eruit, en dan opnieuw de boel erin als ware het een allereerste inrichting. Of noem het: 'terug naar fabrieksinstellingen'.
Per slot van rekening kunnen we wel zelf instellingen en de api benutten etc. En dat is toch ook iets waarvan je moet weten wat je doet.
Enfin, wellicht komt dat nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicos
Luke the Duke schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:32:
Het valt mij op dat als mijn Wifi verandert, uitvalt etc. maar het bekende wifi netwerk daarna weer terugkomt dat de Sessy componenten niet vanzelf weer online geraken. Ook blijf ik de SSID's zien van de Sessysals ze geconnect zijn, is dat bij jullie allemaal ook?
Geen idee, ik heb alles bedraad juist om dit soort dingen te voorkomen en ook omdat mijn huis heel veel beton bevat zodat wifi boven op zolder vaak niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
visker999 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Mooi, hopelijk dat het in de toekomst mogelijk is om dit inderdaad ook zelf te kunnen aanpassen.Ik hoop ook dat er ooit een vinkje/setting in het portal komt om de PV grafiek te verbergen. In het begin had ik wat zonnepanelen op de Sessy aangesloten, de opbrengst werd ook netjes in de portal weergegeven. Inmiddels zitten deze zonnepanelen op een andere groep en is er dus een vlakke lijn in de portal zichtbaar. Zou mooi kunnen zijn als dit te verbergen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gebruikt sessy gemiddelde waardes voor PV opbrengst over bv. de laaste 5 minuten of regelt die instant ?

Heb zelf wat gedaan met Enphase en een EV lader om alleen op de zon te laden of goedkope stroom:
- Conclusie, instant is erg lastig (PV opbrengst is zelden constant), dus heb gem. genomen van laatste 5 minuten.
- Voordeel: veel constanter qua laden (minder aanpassingen laadvermogen)
- Nadeel soms teveel aan het laden (dus netverbruik), maar dat was minimaal in Euro's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
ThaDude schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:18:
[...]

@PimDoos Zojuist zon, helaas is het script ermee gestopt met de volgende melding:
Stopped because an error was encountered at August 2, 2023 at 12:17:10 (runtime: 1919.68 seconds)

Value -4176.0 for number.sessy_****_power_setpoint is outside valid range -2200 - 2200
Ik zag dit vandaag ook bij mij. Foutje in de regeling, hier moet even een min/max range omheen. Zal ik zo even inbouwen.

Wisselen van de prioriteit staat ook op de lijst. Ik zit te denken om per dag de prioriteit te roteren zodat dit wat gelijkmatiger verdeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:07
Telt de Sessy het aantal laadcycli? Anders zou je kunnen wisselen op basis van laagste aantal laadcycli, is het helemaal eerlijk.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Klopt dit ?

Totale huisvermogen volgt de PV opbrengst (huis is 400-500 watt overdag). Lijkt erop dat die verkeerd meet (CT verkeerd om in de Sessy!?). PV zit op de meest linkse klemmen (net gecontroleerd). Slimme meter met p1 dongle. 3-fase installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilXSvoGTMA2_CuKgPjHnrRAPkYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9yTPTcIpnZu3R9aQxiWB4Ot.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 02-08-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
prettig schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:40:
Klopt dit ?

Totale huisvermogen volgt de PV opbrengst (huis is 400-500 watt overdag). Lijkt erop dat die verkeerd meet (CT verkeerd om !?). PV zit op de meest linkse klemmen (zal het nog eens dubbel controleren).

[Afbeelding]
Heb je ook een trend van de verbruiksmeter (eerste trend dacht ik). Deze zou bij levering aan het net een negatieve waarde moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
DJP! schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

Heb je ook een trend van de verbruiksmeter (eerste trend dacht ik). Deze zou bij levering aan het net een negatieve waarde moeten geven.
Die klopt ...(pv opbrengts klopt overigens ook niet, te veel......maar dat komt later wel). Verbruiksmeter in de Portal geeft geen waarde meer sinds upgrade naar 1.5, morgen even doorgeven aan Sessy. Die deed het overigens wel correct.

Overdag laad die de accu dus niet op, pas als de zon bijna weg is gaat die wat doen (beetje laden/ontladen) in NOM mode. Maar accu raakt zo niet vol (28% was max vandaag) en heb 10kw PV en zat over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdSgrGYsajKE-K_0G8o1v04YsBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A061eihevbIURcEB0NS9Idls.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door prettig op 02-08-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
prettig schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Die klopt ...(pv opbrengts klopt overigens ook niet, te veel......maar dat komt later wel). Verbruiksmeter in de Portal geeft geen waarde meer sinds upgrade naar 1.5, morgen even doorgeven aan Sessy. Die deed het overigens wel correct.
[Afbeelding]
En staat dit ook goed in het Sessy Portal (portal.sessy.nl)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
DJP! schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:17:
[...]

En staat dit ook goed in het Sessy Portal (portal.sessy.nl)?
Doet niks meer in de portal. Na upgrade door Sessy zelf naar 1.5.

Maar zonder portal moet het toch gewoon werken !? (dat is alleen maar dataweergave).
PV opbrengst is ook gewoon teveel in de Portal en verbruiksmeter klopt ook niet (die piek negatief is te hoog, op de webserver van de P1 meter klopt de data wel).

Hoe meet de Sessy intern wat de PV opbrengst is ? (CT klemmen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4yen09-GKOq8WaGUG2SDkVR-a0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BdEPGrCyaB8IhndzzMxI4Gwn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door prettig op 02-08-2023 19:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PimDoos
Toegevoegd aan de blueprint:

- Priority offset template: Offset wordt iedere update interval berekend op basis van het template. De prioriteit van de Sessy's volgt de volgorde waarop ze in de blueprint zijn ingevuld, plus deze waarde. Dus bij een offset van {{ now().day }} op de 3e dag van de maand zal de prioriteit met 3 verschoven worden.

- Limitatie van setpoint: De automation limiteert het gestuurde setpoint van -2200 tot 2200, zodat we geen errors terugkrijgen van de number entity waardoor de automation zou crashen.

- Triggers: De automation triggert nu ook na een restart van Home Assistant, en iedere 5 minuten i.p.v. alleen op de 5e minuut van het uur (dat was een oepsie). Mocht de automation crashen, dan gaat 'ie nu dus weer sneller verder :)
Emacee schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:30:
Telt de Sessy het aantal laadcycli? Anders zou je kunnen wisselen op basis van laagste aantal laadcycli, is het helemaal eerlijk.
Helaas is dit niet beschikbaar in de API.

[ Voor 11% gewijzigd door PimDoos op 02-08-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@PimDoos Dank snel geregeld! d:)b
Hij staat hier weer live. Mijn twee Sessy's erin. Wel Lol had ze er anders ingezet start hij weer met dezelfde _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
Had de Sessy Cloud vanmorgen problemen? Lotgenoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Ik zie ook wat communicatie errors in de log staan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Denk update, want gisteren had ik heel gekke waardes en geen verbruiksmeter data en nu ziet het er beter uit.

Edit:
- verbruiksmeter in portal werkt weer en totaal huisverbruik ook (volgt niet meer de panelen)

Support doet echt hun best en lossen zaken op.

Weet dat ik een "in ontwikkeling" product heb gekocht, dus vindt het niet erg als het allemaal wat langer duurt en soms dingen niet goed gaan.Weekend eens met HA aan de slag (zag mooie integratie hier op het forum).

[ Voor 63% gewijzigd door prettig op 03-08-2023 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Wat me in zijn geheel is opgevallen met de Sessy's in het algemeen is dat het wattage met zonnepanelen en inductie koken enorm kan fluctueren en dat de Sessy dat maar lastig kunnen bij benen. Zon kan achter wolk komen er weer uit komen etc. Zelfde met koken op inductie het schiet van 1500 naar -1000 naar 2000 etc. Gewoon bijzonder lastig en bijna niet te doen.
In de nacht als het elektrisch dus stabieler is dan red die dat dus prima :) Heel mooi hierboven te zien!!
Je zou een optie kunnen inbouwen: instant of gem. van X minuten PV opbrengst. Dan vlak je de pieken uit, pendelt die minder en zal gewoon langer doorladen op half bewolkte dagen. Ook beter voor de levensduur (electronica, maar ook de accu..... ).

Alleen zal die wel af en toe wat van het net halen (peanuts en heb liever volle accu voor de avond dan half vol). Vandaag 13,7 kWh teruggeleverd en maar ongeveer 1kw de accu in, niet echt de bedoeling.

--> heb dat getest met mijn EV laden op de zon automation (zelfde idee als sessy), veel rustiger beeld.
--> dat gependel is nergens voor nodig, wellicht kan @PimDoos dat inbouwen. Ben zelf nog niet thuis in HA (eens naar gaan kijken).

edit: zie net dat het alleen een enkele value is per fase in de API. Er is wel een average sensor, handig.... https://github.com/Limych/ha-average en https://www.home-assistant.io/integrations/statistics/ (vast nog meer te vinden).

Met P1 kun je dat ook doen, echter stukje korter. Zijn vaak meer inschakelpieken. Of bv een jacuzzi die telkens 1 minuut aanspringt (pomp, reiniging, etc ...). Daar is 1 tot 2 minuten vaak zat.

[ Voor 12% gewijzigd door prettig op 03-08-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyOosterveer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-05 20:01
@JeroenH Je mag mij toevoegen in het lijstje. Installatie is door installateur gedaan, heb een 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyOosterveer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-05 20:01
Nieuw:

Dat is eigenlijk hoe ik 'm het liefst ook zou hebben draaien. Ik heb een dynamisch contract en 3 Sessy's (1 per fase). Hij draait nu op Dynamische modus en dat presteert op zich okay. Met enige regelmaat kiest hij naar mijn mening niet de optimale momenten.

Ben ook wel benieuwd: zijn er mede-tweakers die met Home Assistant zelf een betere dynamische laadmodus in elkaar hebben weten te knutselen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
DannyOosterveer schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:18:
[...]
Ben ook wel benieuwd: zijn er mede-tweakers die met Home Assistant zelf een betere dynamische laadmodus in elkaar hebben weten te knutselen?
Ik heb voor mijzelf een schema in elkaar gezet wat ik volg. Te zien op https://weer.omat.nl/dayAhead/
Daar zie je per uur mijn strategie, als je er over heen hovert zie je nog wat uitleg. De strategie is gebaseerd dat er geen zonnepanelen aanwezig zijn. Met zonnepanelen kan de strategie beter (bijvoorbeeld ontladen op een uur vlak voordat de zon gaat schijnen op een dag vol zon), die strategie volgt later een keer.

Er zit een api achter die in HA gebruikt kan worden, maar wil eerst nog even eea verplaatsen naar ander domein en wat documentatie maken. Evt. kun je me een PM sturen als je hem al wilt gebruiken of opmerkingen hebt.

Of dit beter is dan die van Sessy weet ik niet, die kan ik niet zien ergens zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:50
@Faceless interessant. wanneer kies je voor laden vs. gebruik grid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:52:
@Faceless interessant. wanneer kies je voor laden vs. gebruik grid?
Laden alleen in de goedkoopste 3 uren van de dag (mits prijs 'groen' is). Te zien aan de rating kolom.

Gebruik grid is voor de overige groen gekleurde uren. En dat is gebaseerd op een algoritme met als basis de gemiddelde afwijking van het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
aah check. bv vandaag tussen 4 en 13 kan je je verbruik volledig opvangen met de batt? (omdat je tussen 3-4 niet oplaadt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:58:
aah check. bv vandaag tussen 4 en 13 kan je je verbruik volledig opvangen met de batt? (omdat je tussen 3-4 niet oplaadt).
Ik wel, maar in HA zou je kunnen zeggen "indien rating 4 en batterij minder dan 20%: laden" als extra zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:29
DannyOosterveer schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:18:
[...]

Zonder HA integratie, maar wel een goede planning
WillemD61 in "Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolshema
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14-09 11:14
Leuk dat dit topic er is. Heb 3 sessy's in bestelling staan en ga ze zelf installeren. Als het goed is gaan ze deze maand geleverd worden. Zodra ze hangen zal ik wat foto's posten en de ervaringen delen wat montage betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Net even openhab koppeling gemaakt, Sessy P1 meter. Zal zo even de sessy erin hangen.
- En gelijk een average sensor (item) aangemaakt voor productie en consumptie.

Nu eens gaan loggen, want volgens mij werkt Sessy goed met heldere hemel en nog niet zo denderend op bewolkte en regenachtige dagen als je PV hebt (merendeel van de dagen).

Tibber had ik al gekoppeld voor tarieven. Eerst eens data bekijken en dan evt. maar zelf gaan doen. Zal morgen wel wat grafiekjes posten.

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 04-08-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 20:40
Ik heb de Sessy nu draaien vanaf 24 juni. Op zich werkt alles prima met NOM. Echter het maximale percentage vol is inmiddels terug gelopen naar 87%. 2-3 weken geleden nog een keer volledig ontladen op advies van Twan om dit tijdelijk te verbeteren, hiermee kwam ik weer tot 99% echter liep het "vol percentage" weer snel terug.
Ik begreep van Twan dat dit nog een issue in de software is maar hoe is dat bij andere Sessy gebruikers op dit forum? Geen probleem maar ik ben gewoon benieuwd. Het gaat opeens zo snel omlaag...

Groeten Gert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Gert2761 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:05:
Ik heb de Sessy nu draaien vanaf 24 juni. Op zich werkt alles prima met NOM. Echter het maximale percentage vol is inmiddels terug gelopen naar 87%. 2-3 weken geleden nog een keer volledig ontladen op advies van Twan om dit tijdelijk te verbeteren, hiermee kwam ik weer tot 99% echter liep het "vol percentage" weer snel terug.
Ik begreep van Twan dat dit nog een issue in de software is maar hoe is dat bij andere Sessy gebruikers op dit forum? Geen probleem maar ik ben gewoon benieuwd. Het gaat opeens zo snel omlaag...

Groeten Gert
Ja bij mij zie ik dit ook. Als het echt te laag wordt dan inderdaad een keer helemaal ontladen en opladen. Meer kun je er nu volgens mij niet aan doen. Ik heb wel het gevoel dat als je de accu minder ontlaad (laatste tijd komt die niet lager dan 50%) dat het harder zakt dan als je hem verder ontlaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Heb hem nu een week en wat mee opvalt is dat die niet goed omgaat met sterk wisselende PV (bewolkte/regen dagen) en consumptie pieken, Heel eenvoudig, vandaag ruim 21 kWh teruggeleverd, dus moet vol zijn en is die niet (37%).

Nu via openhab aan het loggen (om de 30 seconden ipv 5), dus over paar dagen heb ik veel meer inzicht in een grafiek (p1 en sessy), dan zie ik vrij goed wat die doet. Zonder juiste data is het beetje natte vinger werk.

Zullen wel update krijgen.....

OpenHab (gebruikte ik al):
Data is eenvoudig toe te voegen. HTTP thing (is binding voor) per Sessy API HTTP call gebruiken (even logisch naampje geven: bv. Sessy P1), zo krijg je per call een thing. Interval staat default op 30 seconden.

JSONpatch transformation even installeren.

Nu channels toevoegen per thing.
Dan JSONPATH:$.power_produced per channel in het State Transformation veld. (vet is per channel uiteraard ander veld, bv. JSONPATH:$.sessy.power_setpoint). Hiermee haal je de velden uit de JSON.

En dan maak je een item per channel voor je model. Vervolgens items toewijzen aan je model (zou eerst een equipment toevoegen aan het model (bv. Sessy p1) en daar de items onderzetten voor de duidelijkheid.
Nu kun je aan de slag met de data in OpenHab.

Morgen (als ik zin heb) maar even kijken hoe ik de POST calls erin hang voor het aansturen.

Alleen nog de velden die ik denk nodig te hebben toegevoegd en de average items (velden) zelf aangemaakt (met rules). Die berekenen met elke poll het gem. over de laaste x minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UwYJz7GRDRDUqOXuc831BQMD28=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NAL2u9lhGeKOFQoV04uf4CdY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door prettig op 04-08-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Okeeee, hij doet nu wat die moet doen. Wellicht moeten ze nieuwe klanten vertellen dat het 1 weekje kan duren. Geen idee of die zelflerend is of dat Sessy zelf meekijkt en bijstuurd. Nog wat kleine dingen (die zie ik in mijn eigen logs), maar dit is al erg netjes. Heb nog wat veel verbruik in de nacht, eens naar gaan kijken en dan later evt. een 2e of 3e erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGPCSVHWSh5__c14qx1A9Nr30MM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1JOty16OnJc9rb5VLwsl7L3T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
@PimDoos gister avond de XOM blueprint gedownload en aangezet. Het is nog even spelen om de time-out settings te finetunen maar het werkt nu al zeer stabiel! Super gedaan!

Wat helemaal mooi zou zijn is als de XOM als strategy te kiezen valt in het dropdown lijstje naast API, NOM etc. Je hebt nu namelijk niet meer de mogelijkheid om de Sessy in API te zetten en zelf een setpoint op te geven (om bijvoorbeeld de SoC te kalibreren) of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
DJP! schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:59:
Wat helemaal mooi zou zijn is als de XOM als strategy te kiezen valt in het dropdown lijstje naast API, NOM etc. Je hebt nu namelijk niet meer de mogelijkheid om de Sessy in API te zetten en zelf een setpoint op te geven (om bijvoorbeeld de SoC te kalibreren) of zie ik iets over het hoofd?
Klopt, dat gaat niet als de batterij meedoet in de XOM regeling. De dropdown bedient namelijk rechtstreeks de strategie in de settings van Sessy.
Dan zou je de XOM automation tijdelijk moeten uitschakelen of de betreffende Sessy uit de lijst moeten halen in de configuratie van de automation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Dit is mooi (NOM), 2x naar 100% (100 en 97%) en minimum was overdag 57%.

We hebben in NL nu eenmaal meer (half)bewokte dagen dan alleen maar zon.
Vandaag was goede dag om dat te zien in de praktijk (wazige zon, wolken en flinke regen). Met de flinke regen was er heel weinig PV en dan is de accu die het opvangt, ook extra huisverbruik (vaatwasser) met te weinig PV.

Verbruiksmeter heeft kleine rimpel, met wat flinke kortstondige (1 minuut) pieken in consumptie (daar moet die niet op reageren, prima).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1tcFHVYLEbFv8NJ-fiUl4EnOWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MwKq4i3u1gBhKc5EvHeWNxzf.png?f=fotoalbum_large

Edit: is tot 1% ontladen vannacht (range van 1-100% is top), ik log de state of charge daar kan ik het goed zien.

[ Voor 20% gewijzigd door prettig op 06-08-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
NOM met dyn. contract: Nu EV aan het laden (goedkope uren) en de Sessy gaat dan realtief dure kw's (ochtend geladen op PV) leveren: als ik die niet in de accu gstopt had had dat meer opgeleverd.

Wil ik niet. Niet leveren als de EV gaat laden (die laad namelijk alleen op goedkope uren of met PV).
En wil dat die ook laad als de stroom goedkoop is.
Zelf doen of ROI ?

EV lader integratie op de planning ? Of via CT module (die hebben ze al voor p1), kan ook op een EV lader. Dan hoef je niet voor elke lader wat te maken (niet elke lader heeft een fatsoenlijk API).

Laat hem weekje in NOM staan, dan weekje ROI en tussentijds eens kijken naar de HA oplossing (die ziet er goed uit).

[ Voor 16% gewijzigd door prettig op 06-08-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 20:25
prettig schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:10:
NOM met dyn. contract: Nu EV aan het laden (goedkope uren) en de Sessy gaat dan realtief dure kw's (ochtend geladen op PV) leveren: als ik die niet in de accu gstopt had had dat meer opgeleverd.

Wil ik niet. Niet leveren als de EV gaat laden (die laad namelijk alleen op goedkope uren of met PV).
Zelf doen of ROI ?

Laat hem weekje in NOM staan, dan weekje ROI en tussentijds eens kijken naar de HA oplossing (die ziet er goed uit).
Ik zou de CT klemmen anders aansluiten.

meter HS -> klemmen .............................. -> huis + sessie met CT klemmen sessie
............... |-> load balancing klemmen EV |-> EV

Daardoor ziet je CT van je sessie de EV niet. En de EV kan niet je hoofdzekering eruit trekken.
Maar of dit werkt, moet ik nog wel ervaren.

Note: Je omvormer moet dan niet terugregelen bij overschot. Want die CT's moeten dan bij de HS
En dan met van die Leipold klemmen verdelen.
https://www.sandervunderink.nl/merken/leipold/

Met domotica zal het ook wel kunnen, door als laden dan sessie levering naar 0W max. maar dan moet je met de HA API van pimDoos aan de slag.

En hiertussen moet dan ergens nog mijn WP

[ Voor 9% gewijzigd door Dapdodo op 06-08-2023 14:22 . Reden: spaties worden gefilterd. uitlijnen niet handig. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Gaat niet: P1 dongle in meterkast. Sessy in losstaande garage, daar zit de omvormer en daar hangen ook de EV laders (2x).

Uiteraard kan het met domotica (moet ik nog naar kijken, maar zag er goed uit), ik heb liever dat het standaard in te stellen is en de sessy ziet dat er een EV aan het laden is.

Lader heeft loadbalancing op de P1, gaat er niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door prettig op 06-08-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 20:25
prettig schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:31:
Gaat niet: P1 dongle in meterkast. Sessy in losstaande garage, daar zit de omvormer en daar hangen ook de EV laders (2x).

Uiteraard kan het met domotica (moet ik nog naar kijken, maar zag er goed uit), ik heb liever dat het standaard in te stellen is en de sessy ziet dat er een EV aan het laden is.

Lader heeft loadbalancing op de P1, gaat er niet uit.
Oke, 2 apparaten die kijken naar P1 getallen. Dan zal je met HA inderdaad een van de 2 prio moeten geven, anders kan je onverwachte dingen krijgen.
Met vastgestelde goedkope uren zal het nog meevallen. Maar bij zonoverschot, verwacht ik wel gekke dingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dapdodo op 06-08-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Voor dit scenario is exact de open API: stuur m zelf aan! Esp-aan je lader en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Met domotica en een bv. een Shelly EM aan de lader kan dat uiteraard. Maar we gaan allemaal aan de EV (en al heel wat mensen hebben er een). Lijkt me logisch dat ze dat gaan meenemen.

2 Apparaten op de P1, de lader kijkt alleen naar de max belasting, zodat je zekering er niet uit vliegt, Hoef ik niks mee te doen. Zodra de EV gaat laden is dat altijd prioriteit, want wil de accu vol hebben.

Maar goed, is nog jong bedrijf. Ze kunnen niet alles tegelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:59:
Voor dit scenario is exact de open API: stuur m zelf aan! Esp-aan je lader en je bent klaar.
Inderdaad, hier lees ik de laadpaal uit via ModBus, als de laadpaal laadt gaat de Sessy uit. Ik denk niet dat je van Sessy kunt verwachten dat ze voor iedereen en elke laadpaal een eigen oplossing gaan maken. Ik denk dat juist de open API ook het pluspunt is van een Sessy. Door de API kun je zelf iets maken, met de software die jij prettig vindt en het op die manier aan je eigen wensen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Sessy lijkt me redelijk modulair opgebouwd. Mogelijk kunnen ze een extra dongel aanbieden met ct klemmen en de firmware/portal uitbreiden om daarmee dan de EV lader te integreren. Dan zijn ze ook ev-lader-merk onafhankelijk.

Maar ik zou dit nooit als gratis update aanbieden. Dit is een echte uitbreiding waarvoor betaald kan worden. Kosten lijken me dan nog mee te vallen voor de klant: dongel en software ontwikkeling. Of was dit in het verkooppraatje al aangehaald als feature?

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 06-08-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
DJP! schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Inderdaad, hier lees ik de laadpaal uit via ModBus, als de laadpaal laadt gaat de Sessy uit. Ik denk niet dat je van Sessy kunt verwachten dat ze voor iedereen en elke laadpaal een eigen oplossing gaan maken. Ik denk dat juist de open API ook het pluspunt is van een Sessy. Door de API kun je zelf iets maken, met de software die jij prettig vindt en het op die manier aan je eigen wensen aanpassen.
Ja in de adaptiefase, zodra ze echt gaan groeien zijn de meeste klanten geen IT-ers dan moet die features hebben die klanten graag willen. Ophangen, instellen en klaar.

Huidige fase is belangrijk, hier krijgen ze de inputs van de "early adapters" maar dat moet straks gewoon heel eenvoudig zijn en standaard erin zitten.

Kom je niet door deze fase heen dan redt je het niet als bedrijf. Dit is een volume markt met flink veel concurrentie met grote spelers (kijk maar eens naar het buitenland, daar verkopen ze veel meer accu's).. Technisch zit het zo te zien goed, betrouwbaarheid moeten we nog zien (vanMoof drama), software is heel belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door prettig op 06-08-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:25:
Sessy lijkt me redelijk modulair opgebouwd. Mogelijk kunnen ze een extra dongel aanbieden met ct klemmen en de firmware/portal uitbreiden om daarmee dan de EV lader te integreren. Dan zijn ze ook ev-lader-merk onafhankelijk.
Die dongle hebben ze al: de P1 Ct dongle.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Softwarematig kun je dit ook vrij eenvoudig oplossen (EV laden, accu niet ontladen):
- Sessy niet ontladen bij consumptie boven x KW (bv. 4kw), zou hem zelfs op 2kw zetten, dan trekken grootverbuikers de accu niet te snel leeg. Want wil de avond/nacht lading hebben.
- Ev's laden meestal op: 3,6 7,2 of 11kw (11kw is beetje standaard aan het worden)
- Meeste huisapparaten komen hier nooit aan

Dekt niet alles 100% af, maar je komt heel eind, zelfs met veel PV overschot.
Ga ik even testen met losse rule die dit aanstuurt: sessy naar idle en dan weer terug naar de laatste mode.

[ Voor 30% gewijzigd door prettig op 06-08-2023 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
[...]
EV lader integratie op de planning ? Of via CT module (die hebben ze al voor p1), kan ook op een EV lader. Dan hoef je niet voor elke lader wat te maken (niet elke lader heeft een fatsoenlijk API).

Dat is het mooie aan de open modus: Dit kunnen we al :)

Nu toegevoegd aan de X op de meter blueprint: Offset entities. De som van deze entities wordt als offset voor X gebruikt. Hiermee kun je XOM dynamischer inregelen met bijvoorbeeld:
  • Een sensor entity die het verbruik van de EV lader meet. Meet je 1200 W verbruik op de meter en 1000 W op de sensor van de EV lader, dan gaat Sessy met 200W ontladen.
  • Een input_number die je aanstuurt via een script: Zet je deze entity op -100 W en de target in de blueprint op -100 W, dan probeert XOM om -200 W op de meter te houden.
Je kunt meerdere entities toevoegen, dus je kunt dit ook combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:07

Zelf doen of ROI ?

Wat @PimDoos zegt:

- Zelf aansturen via de API en je EV verbruik "eraf" halen door middel van een "sensor".

Als je NOM gebruikt dan is de HA oplossing iets wat je makkelijk kan regelen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

ROI modus heeft het goedkope uurtje(17cent) van 5uur vanochtend gemist niet meegenomen van. had om 7:00 weer kunnen ontladen(28cent).

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 07-08-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik had ergens gelezen dat het prijsverschil minstens ~10 cent moet zijn voor de ROI modus omdat je anders meer dan dat verliest aan round-trip verlies en levensduur. ~10 cent is blijkbaar ~12 cent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
Wat is jullie ervaring met de Sessy Wifi?

Mijn ervaring is dat deze niet erg persistent is, vaak moet ik weer met de Sessy eigen SSID verbinden om de Sessy weer te laten connecten met de hier aanwezige Wifi. Ook vindt ik het erg slecht dat je de Sessy "eigen" Wifi blijft zien, ook nadat deze verbonden is met met de "huis" Wifi. Iemand enig idee hoe ver Sessy is met het verbeteren hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Luke the Duke schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:49:

Mijn ervaring is dat deze niet erg persistent is, vaak moet ik weer met de Sessy eigen SSID verbinden om de Sessy weer te laten connecten met de hier aanwezige Wifi. Ook vindt ik het erg slecht dat je de Sessy "eigen" Wifi blijft zien, ook nadat deze verbonden is met met de "huis" Wifi. Iemand enig idee hoe ver Sessy is met het verbeteren hiervan?
Nooit problemen mee gehad. Wifi is altijd stabiel en werkt prima. Geen idee of mijn Sessy een hotspot heeft. Lijkt me verder ook geen impact hebben op de performance of stabiliteit van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
Ik heb nu een poosje 3 sessy's in gebruik. Merk wel dat ze maximaal laden met 12xx watt per stuk. (groot verschil met de de 17xx die in verwachtte)

Ze zitten ieder op een aparte fase op een 3 fase aansluiting welke met 16 ampère is beveiligd.
Volgens mij kan er over een dergelijke aansluiting makkelijk 11KW worden gebruikt.
Is dit een instelling aan mijn kant of zijn er meer mensen die dit ervaren?

De settingen op de portal:

Geïnstalleerd op fase (elke sessy een eigen fase)
Maximale stroom van de groep (16 ampere)
Maximale stroom van de hoofdaansluiting (25 ampere)
Aantal Sessy's op deze groep, met gedeelde fase (1)
Aantal Sessy's op deze fase (1)
Totaal aantal Sessy's in het huishouden (3)
Laad / Lever limieten (staat op 2200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:10
Hoe wil je laden? Op zonne-energie, dynamische tarieven, anders...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Gramser schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:12:
Hoe wil je laden? Op zonne-energie, dynamische tarieven, anders...?
Is dat een vraag voor mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
procyon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

Is dat een vraag voor mij ?
Jazeker. Je geeft verder niet aan of je panelen hebt, bijvoorbeeld. Ik neem aan van wel, maar hoeveel Wattpiek weten we niet. En daarmee kunnen we ook niet zeggen of je verwachtingen kloppen, want misschien kán jouw installatie wel niet meer dan pak 'm beet 3600W opwekken. Dan zal hij geen drie sessies met elk 1200W kunnen laden.

Maar misschien is het wel gewoon een instelling in de sessy, geen idee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Gramser schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:46:
[...]

Jazeker. Je geeft verder niet aan of je panelen hebt, bijvoorbeeld. Ik neem aan van wel, maar hoeveel Wattpiek weten we niet. En daarmee kunnen we ook niet zeggen of je verwachtingen kloppen, want misschien kán jouw installatie wel niet meer dan pak 'm beet 3600W opwekken. Dan zal hij geen drie sessies met elk 1200W kunnen laden.

Maar misschien is het wel gewoon een instelling in de sessy, geen idee ;)
Oke check.
Je kan de sessy's gewoon laden via het net, het staat dus los van eventuele panelen en/of opwek van stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Helder! Dan zal er vast wel iemand zijn die je wèl kan uitleggen waarom ze met maar 1200W laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Luke the Duke schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:49:

Ik heb nog geen disconnects ervaren. Wellicht is het een te zwak wifi signaal of is er teveel interferentie met andere netwerken op hetzelfde kanaal?
Je kan dit even checken door op te telefoon (naast je sessy) het appje wifiman te openen. Dan zie je wat er speelt.

Eventueel kan je ze aansluiten via UTP zag ik. Dan ben je van alle gedoe af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 14:46
procyon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:09:
Ik heb nu een poosje 3 sessy's in gebruik. Merk wel dat ze maximaal laden met 12xx watt per stuk. (groot verschil met de de 17xx die in verwachtte)

Ze zitten ieder op een aparte fase op een 3 fase aansluiting welke met 16 ampère is beveiligd.
Volgens mij kan er over een dergelijke aansluiting makkelijk 11KW worden gebruikt.

Totaal aantal Sessy's in het huishouden (1)
Ik zie dat bij de maximale stroom op de hoofdaansluiting 25 ampère staat. Dat betekent dat je daarmee aangeeft dat je in totaal over alle groepen maximaal 5750W zou mogen trekken. Dat lijkt me niet te kloppen. Zit het probleem niet in die instelling? Mijn sessy laadt overigens niet met 1700W maar met maximaal ongeveer 2150W.

[ Voor 3% gewijzigd door JoeBeatt op 07-08-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!

Totaal aantal Sessy's in het huishouden (1)
Zelf maar 1 Sessy dus ik kan het niet testen maar moet “ Totaal aantal Sessy's in het huishouden” niet 3 zijn?

Als je ze op API modus zet en dan zelf een setpoint van 2200W geeft laden ze dan nog steeds met 1200W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 14:46
DJP! schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Zelf maar 1 Sessy dus ik kan het niet testen maar moet “ Totaal aantal Sessy's in het huishouden” niet 3 zijn?
Inderdaad, dat ook. Goed opgemerkt. Dus zowel de maximale stroom van de hoofdaansluiting als het totaal aantal Sessy's in het huishouden staan te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
JoeBeatt schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:10:
[...]

Ik zie dat bij de maximale stroom op de hoofdaansluiting 25 ampère staat. Dat betekent dat je daarmee aangeeft dat je in totaal over alle groepen maximaal 5750W zou mogen trekken. Dat lijkt me niet te kloppen.
In het geval van een 1 fase aansluiting heb je gelijk, maar dit gaat over een 3 fase aansluiting. Elke sessy zit op een andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
DJP! schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Als je ze op API modus zet en dan zelf een setpoint van 2200W geeft laden ze dan nog steeds met 1200W?
Sorry je hebt gelijk, daar staan ze ook op. (3).. Dit was een onhandige typo.. :>

Ook als in " doelvermogen" zet op 2200 (via homey) bljven ze steken op 1,2 KW.

[ Voor 8% gewijzigd door procyon op 07-08-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
procyon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Sorry je hebt gelijk, daar staan ze ook op. (3).. Dit was een onhandige typo.. :>

Misschien even een screenshot maken, dan zijn er geen typo's. Misschien heb je iets aangegeven bij het maximum geluidsniveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
JoeBeatt schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

Inderdaad, dat ook. Goed opgemerkt. Dus zowel de maximale stroom van de hoofdaansluiting als het totaal aantal Sessy's in het huishouden staan te laag.
Volgens mij klopt de hoofdaansluiting wel. Bij een 3x25A aansluiting moet dit inderdaad 25A zijn. Dit is ook al eens eerder in dit topic voorbij gekomen en toen was het ook 25A bij een 3x25A aansluiting en 35A of 40A bij een 1 fase aansluiting.
procyon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

Kun je dat ook eens rechtstreeks op de Sessy doen en Homey even uitzetten? Dan zou namelijk de reden dat het setpoint gelimiteerd is ook op de webpage van de respectievelijke Sessy moeten staan.

[ Voor 31% gewijzigd door DJP! op 07-08-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Faceless schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:47:
[...]

Misschien even een screenshot maken, dan zijn er geen typo's. Misschien heb je iets aangegeven bij het maximum geluidsniveau?
Oke update:

Ik heb op de individuele sessies ingelogged. Ze delen alle instellingen, echter is er maar in 1 GUI die de optie "Maximale geluidsniveau: (i) Niveau 5: Geen vermogensreductie, mogelijk goed hoorbaar ventilatie geluid" geeft.

Bij deze sessy, (sessy1) staat deze gekuidssetting setting op niveau 5. Deze specifieke sessy heeft ook een foutmelding :
Het vermogen van Sessy wordt gelimiteerd door het maximale vermogen op de groep (sinds 19 minuten geleden)

Dan sessy 2:

Geen optie hier in de GUI om geluidsinstellingen te doen, verder alles hetzelfde, deze sessy laadt met 2200 watt dus dat is oké, maar deze heeft wel een foutmelding :
De verbruiksmeter is onbereikbaar via het netwerk (sinds 10 dagen geleden)

Sessy 3:
Zelfde instellingen, geen optie voor geluidsinstellingen in de GUI, deze laadt met max 1200 watt, heeft ook een foutmelding : Het vermogen van Sessy wordt gelimiteerd door het maximale vermogen op de groep (sinds 20 minuten geleden)

De verbruiksmeter is gewoon bereikbaar.

Denk dat ik vanavond alles even een harde reset geef. Hier zit geen logica in. (draaien allemaal de laatste firmware.)

[ Voor 95% gewijzigd door procyon op 07-08-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
procyon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:57:
Zelfde instellingen, geen optie voor geluidsinstellingen in de GUI, deze laadt met max 1200 watt, heeft ook een foutmelding : Het vermogen van Sessy wordt gelimiteerd door het maximale vermogen op de groep (sinds 20 minuten geleden)

Denk dat ik vanavond alles even een harde reset geef. Hier zit geen logica in. (draaien allemaal de laatste firmware.)
Misschien dat ze alle 3 aangesloten zijn op de fase 1 aansluitingen op de sessy?

De verbruiksmeter is voor 1 van de sessy's niet beschikbaar, dus daar in ieder geval het ip-adres van controleren.

En controleer ook of de firmware van de zowel de dongel als de sessy zelf bijgewerkt is (dus los van de p1 meter), zijn 2 dingen.

En harde reset? Lijkt me keer stroom er af en er op voldoende is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Faceless schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

Misschien dat ze alle 3 aangesloten zijn op de fase 1 aansluitingen op de sessy?

De verbruiksmeter is voor 1 van de sessy's niet beschikbaar, dus daar in ieder geval het ip-adres van controleren.

En controleer ook of de firmware van de zowel de dongel als de sessy zelf bijgewerkt is (dus los van de p1 meter), zijn 2 dingen.

En harde reset? Lijkt me keer stroom er af en er op voldoende is. ;)
Nee, gelukkig zijn ze allemaal wel netjes aangesloten op een aparte fase en alle instellingen (inclusief het ip adres van de P1). Alle devices (7 stuks) draaien dezelfde firmware. Dus het is niet logisch wat er hier gebeurd. Ik ga ervan uit dat een reset uitkomst bied en mijn vragen slechts ruis in het topic waren ;)
Dank voor het meedenken @ allen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
procyon schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

Oke update:

Ik heb op de individuele sessies ingelogged. Ze delen alle instellingen, echter is er maar in 1 GUI die de optie "Maximale geluidsniveau: (i) Niveau 5: Geen vermogensreductie, mogelijk goed hoorbaar ventilatie geluid" geeft.

Bij deze sessy, (sessy1) staat deze gekuidssetting setting op niveau 5. Deze specifieke sessy heeft ook een foutmelding :
Het vermogen van Sessy wordt gelimiteerd door het maximale vermogen op de groep (sinds 19 minuten geleden)

Dan sessy 2:

Geen optie hier in de GUI om geluidsinstellingen te doen, verder alles hetzelfde, deze sessy laadt met 2200 watt dus dat is oké, maar deze heeft wel een foutmelding :
De verbruiksmeter is onbereikbaar via het netwerk (sinds 10 dagen geleden)

Sessy 3:

De 3 Sessy's zijn op 3 fase's aangesloten geef je aan
1 per fase. zover mag er geen probleem zijn,
Maar is in elke sessie wel aangegeven op welke fase deze sessie is aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
Voor het eerst met HA aan de slag......best makkelijk, 30 minuten en de Sessy hangt erin (@PimDoos zijn intgratie via HACS).

Nu even kijken hoe de automatisering werkt.
Edit: dat was 5 minuten, import de blueprint van @PimDoos !

Moet zeggen er is wel veel info te vinden over HA :) , met openHAB is dat soms een ramp als je vastloopt (met name de scripts), kun je wel even zoet mee zijn :( .

Edit:
Tibber erin en de Easee laders. Nu even kijken welke sensor ik nodig heb voor de offset en die moet in watts zijn.

Easee rapporteert in kw's, omzetten zal wel ergens mee kunnen.
edit: template sensor in yaml lost dit snel op.

Nu nog Enpase configureren voor PV.

Wellicht kan @PimDoos de sensoren van de P1 dongle nog zo definiëren dat het een energy entiteit is voor het energy dashboard, nice to have. En idem voor de accu, zodat je hem als accu in het energy dashboard kunt opnemen. Of mis ik iets ?

[ Voor 182% gewijzigd door prettig op 08-08-2023 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Peterhardenberg schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:53:
[...]

De 3 Sessy's zijn op 3 fase's aangesloten geef je aan
1 per fase. zover mag er geen probleem zijn,
Maar is in elke sessie wel aangegeven op welke fase deze sessie is aangesloten?
Geen idee wat het was maar een reset heeft het opgelost. Prima zo.

Hebben er al wat mensen leuke homey flows ontwikkeld met hun Sessy's?
Ik ben bezig met een dynamisch schema om met 3 sessy's automatisch te switchen tussen ROI en NOM in combinatie met een EV, zonnepanelen, warmtepompen en dynamische stroomprijzen. Best ingewikkeld en je blijft maar bouwen aan je flows om uitzonderingen en optimalisaties toe te voegen. Ben benieuwd naar wat jullie hebben gemaakt, altijd op zoek naar inspiratie en goede ideeën :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:39

Totaal aantal Sessy's in het huishouden (3)
Bij mij was dit een aantal weken geleden ook het probleem..

"Volgens mij probleem gevonden, lokaal ingelogd op de Sessy en een keer de schuif beperk vermogen heen en weer gezet (die stond volgens de website gewoon op niveau 5). Daarna opgeslagen, nu kan ik wel met 2200W laden"

Dus status lokaal klopte niet meer de rest?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Jazsie schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:36:
[...]

Wat @PimDoos zegt:

- Zelf aansturen via de API en je EV verbruik "eraf" halen door middel van een "sensor".

Als je NOM gebruikt dan is de HA oplossing iets wat je makkelijk kan regelen.
Gedaan (hangt nu in HA in API mode met jouw automatering):
- Die input sensor: string of integer ?
- Ik heb de input (Kw) van de Easee lader met template sensor omgezet naar watt, maar de developer tool geeft aan dat de output een string is (heb | int gebruikt). Maar wellicht maakt het niet uit voor jouw automatisering. Dan hoef ik er niet verder naar te kijken.

Gisteravond pas begonnen met HA (dus nog niet heel bekend ermee).

p.s. mooi gemaakt overigens.... blij mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procyon
Ik trap even af met mijn energietrigger.

Mijn uitgangspunt is dat ik wanneer er gratis stroom is, dit maximaal wil benutten. Uurprijs is dus leidend.
Sessy's moeten dan zo hard ze kunnen gaan laden.

Als er geen gratis stroom is maar het prijsverschil op een dag is tenminste 10 cent, dan gaat de ROI flow aan. Als dat allemaal niet van toepassing is mogen mijn panelen gewoon direct terugleveren nadat ze de batterijen hebben volgeladen, zodat mijn huis ook 's avonds op schone stroom draait.

Kwam uit op deze logica, is nog maar een eerste voorzet. Commentaar welkom!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-6hFaM9Ka4ckWUKxz7evZHCxYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zw5UmFYtl8bMrWlVGb10EtJ9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door procyon op 08-08-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoerin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-09 10:10
procyon schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:21:
Ik trap even af met mijn energietrigger.

Mijn uitgangspunt is dat ik wanneer er gratis stroom is, dit maximaal wil benutten. Uurprijs is dus leidend.
Sessy's moeten dan zo hard ze kunnen gaan laden.

Als er geen gratis stroom is maar het prijsverschil op een dag is tenminste 10 cent, dan gaat de ROI flow aan. Als dat allemaal niet van toepassing is mogen mijn panelen gewoon direct terugleveren nadat ze de batterijen hebben volgeladen, zodat mijn huis ook 's avonds op schone stroom draait.

Kwam uit op deze logica, is nog maar een eerste voorzet. Commentaar welkom!
[Afbeelding]
Waar is dit in gemaakt als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procyon
yoerin schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:30:
Waar is dit in gemaakt als ik vragen mag?
Ik gebruik de Homey om aan te sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
procyon schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Ik gebruik de Homey om aan te sturen.
Jullie weten dat er op de Homey community een topic is voor de Sessy waar ook de ontwikkelaar van de Homey intergratie actief is?

https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156
Pagina: 1 ... 25 ... 94 Laatste