Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:36
In verband met de toestand in de wereld ben ik me (nog eens) aan het oriënteren op een backup oplossing om stroom van zonnepanelen te kunnen gebruiken wanneer het 'grid' uitvalt.

Achtergrond is natuurlijk dat zonder 'grid' je ook niets hebt aan je zonnepanelen, hoeveel je er ook hebt. Het gaat me dan ook niet per sé om opslag of een buffer om dagen vooruit te kunnen maar om een methode om in ieder geval je zonnestroom te kunnen gebruiken als de zon schijnt.

Ik beschik nu over een Solaredge SE6K 3 fase (!) omvormer met 20 panelen (6 Kwh piek).

Omdat de Solaredge alleen actief wil zijn als er een 3-fase netstroom wordt aangeboden zal de gezochte backup toevoeging ook een 3-fase spanning moeten aanbieden. Naar mijn idee werken 1-fase opties daarom niet. Nogmaals, doel is dat de panelen actief blijven, niet om slechts een tijdelijke uitval te overbruggen.

Ik heb op het internet geen zonnepanelen produkt gevonden dat hieraan voldoet.

Wat in de buurt komt is een oplossing die in basis voor schepen is gemaakt met een flinke batterij en die (bij schepen) een methode biedt om gladjes te wisselen tussen wal stroom (grid), generator en dus ook eventueel zonnepanelen. Met drie van die units zou je een 3-fase oplossing kunnen knutselen. Dit lijkt me vooralsnog wat overkill.

In eerdere/oudere topics werd vaak gesproken over saldering en terug-verdien-tijd. Die aspecten begrijp ik allemaal, maar voor nu kijk ik even alleen naar de mogelijkheden.

Wie kan me in de juiste richting sturen?

Marco

[ Voor 6% gewijzigd door MJ de Bruijn op 26-03-2022 17:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-07 23:06
Al dat on grid omvormer spul weg en vervangen door offgrid spul van bijvoorbeeld Victron met flinke accu's.

Dan sluit je de belangrijke of alle apparaten aan op de accu (via een DC to AC omvormer). Je netaansluiting gebruik je dan met name om de accu bij te laden in de winter.
Eventueel kun je ook terugleveren van je accu maar je netaansluiting (via een DC to AC omvormer)

Een goedkoper alternatief kan volgens mij met een Fronius omvormer, die heeft dacht ik een noodstroom functie die zonder accu werkt. Dan zit je huis bij stroomuitval op zich zonder stroom maar kun je een verlengkabel uitrollen van de omvormer naar belangrijke apparaten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@busscherski het leuke van Victron spul vind ik dat je juist je on-grid spullen kan blijven gebruiken.

Maar goedkoop is het inderdaad niet.
Misschien vind je inspiratie in Zelf een powerwall bouwen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Dank voor jullie suggesties.

Het bestaande "spul" wegdoen en vervangen is nogal rigoureus. Ik ben juist op zoek naar een bescheiden toevoeging om de bestaande installatie te kunnen blijven gebruiken.

De Victron apparatuur had ik bekeken. Deze wordt bijvoorbeeld gebruikt in de door mij genoemde oplossing voor schepen etc. Mooi, maar nogal heftig voor een oplossing om alleen maar de live-stroom van zonnepanelen te kunnen gebruiken.

Een zelfbouw opslag is interessant en spannend maar voor mij een brug te ver.

Meer dan een "thuiskomertje" voor gebruik van live stroom moet het niet zijn.

Wie heeft nog een idee ?

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:06
2 ideeen:

eerste: koop gewoon een thuisaccu die volledig losstaat van je zonnepanelen. En koop er dan eentje die in eiland-modus kan werken bij stroomuitval. Dan kun je in geval van geen stroom via het net meer je huis draaien op de stroom in die accu. DAt wordt natuurlijk snel krap dus ook goed nadenken over welke essentiele dingen je dan aan laat staan en de rest uit zodat je een tijdje vooruit kunt.

tweede: koop een tweede losse omvormer die juist gemaakt is voor eiland-bedrijf en sluit je bekabeling vanaf je zonnepanelen zo aan dat je een schakelaar om kunt zetten bijv. of de kabels om kunt pluggen naar je "eiland-omvormer". Wel grote beperking is dat je solaredge hebt, dus optimizers en dus gaat dit niet werken zonder een Solaredge oplossing (heeeuj solaredge lock-in....)

Je kunt ook nog overwegen twee panelen plus kleine accu, lader en omvormer in de schuur te zetten. Mocht het dan zo ver komen dan sleep je die spullen de tuin in en leg je ze in de zon.

Eigenlijk is de conclusie dat wat jij wilt niet makkelijk is en veel geld kost, dus de vraag is hoe ver je wilt gaan. omdat je Solaredge hebt zit je vast in hun ecosysteem en kun je daar het beste naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Ik zat zelf te kijken of ik niet ergens "wat" accus's van auto's bv van Tesla kan vinden en deze in mijn betonnen schuur te plaatsen. Nu schijnt het dat deze niet verkocht mogen worden.
Zou nu gaan voor 12v accu's zodat het licht kan blijven branden in geval van nood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:37
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:45:
In verband met de toestand in de wereld ben ik me (nog eens) aan het oriënteren op een backup oplossing om stroom van zonnepanelen te kunnen gebruiken wanneer het 'grid' uitvalt.
Bepaal eerst beter welk risico je wilt afdekken.

Het risico 'uitval van elektriciteitsnet' zonder verdere kwantificatie betekent in principe dat je vanaf moment uitval volledig zelfvoorzienend moet zijn voor 'altijd'. Dan zul je om een behoorlijke bedrijfszekerheid te hebben toch snel in de hoek van Victron en vergelijkbaar komen met flinke accu bank.

Aan de andere kant kun je denken aan 'uitval net', 'voor 3 dagen', 'wil niet in het donker zitten'. Dan kom je met een accu, lader en een apart 12VDC verlichtingsnet (lampje per tuimte o.i.d.) heel snel heel ver.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Wederom dank voor jullie suggesties.

Fr33z formuleert al mijn bange vrees..
Eigenlijk is de conclusie dat wat jij wilt niet makkelijk is en veel geld kost, dus de vraag is hoe ver je wilt gaan. omdat je Solaredge hebt zit je vast in hun ecosysteem en kun je daar het beste naar kijken.
De optie met een benzine-generator snap ik en ook de aparte 'stand-alone' zonnepanelen zoals bij een caravan of een boot. Helaas heb ik dan toch niets aan mijn bestaande panelen.

En ook een langzaam leeglopende accu is jammer wanneer buiten de zon nog volop op mijn paneeltjes schijnt maar netstroom er niet (meer) is.

Ik ben eigenlijk benieuwd of dit onderwerp nu meer aan de orde gaat komen. De stroomvoorziening in Nederland is natuurlijk fantastisch stabiel, dus we keken alleen naar de centjes. Wellicht dat de onzekerheid in de wereld hier tot nieuwe innovaties gaat leiden.

Marco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:38
Wat jij wilt is infeite wel makkelijk; maar omdat je systeem uit Solaredge bestaat die je graag wilt houden, dat maakt het geheel complexer:

Meest makkelijke "plug & play" systeem is:
- Je gooit Solaredge systeem eruit.
- Je zonnepanelen blijven (duhh).
- Je omvormer vervang je met een 3 fase omvormer met offgrid functie met accu aansluiting.
- Je plaats een accu bank voor energie opslag.

>> Overtollige energie gaat dan eerst je accu bank in, vervolgens het net op (of niet).
>> Accu bank neemt het over zodra je zonnepanelen te weinig energie opbrengen en bij een lege accu bank gaat alles over op het net.
>> Door de offgrid functie schakelt deze feilloos over naar accu bij stroom uitval op het net.

Andere alternatieven zijn er ook, echter vragen deze toch wel wat meer kennis en zijn -meestal- niet "plug & play".

Zelf getest met een simpele (paar honderd watt) omvormer (maar dan zonder de offgrid functie) icm oude laptop accu's :).

Leuk project, werkt goed maar is niet rendabel ivm salderen en in mijn geval heb ik ook te weinig zonnepanelen...

[ Voor 12% gewijzigd door Jazsie op 28-03-2022 14:47 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Op basis van jullie antwoorden en mijn eigen verdere studie heb ik nu wel enige duidelijkheid.

De randvoorwaarde "gebruik huidige zonnepanelen" maakt het samenwerken ingewikkeld. Ik heb bij Solaredge geen drie-fase backup methode gevonden.

Wat wel zou moeten werken is een zogenaamde AC backup met accu's. Zo'n systeem laadt op van de beschikbare AC spanning, bijvoorbeeld van het grid, maar dus ook van de AC uitgang van de zonnepanelen-omvormer. Afhankelijk van de intelligentie zal dit eerst zonnestroom gebruiken en dan wel-of-niet netstroom. Zonder grid zal het systeem alle gevraagde stroom leveren aan het huis-net als aanvulling op zonnestroom.

Een risico is een dead-lock als de accu's leeg zijn. Dan is er ook geen basis voor de converter om te starten en blijft het totale systeem plat. Je moet dus het systeem uitschakelen als er nog 10-20 % rest-energie in zit.

Het lijkt er op dat de AC backup converter tenminste het vermogen van het zonnesysteem moet hebben, inclusief een accu pakket ter grootte van het piekvermogen. Ik snap deze voorwaarde als je ongestoord een volledige nacht wilt overbruggen. Maar voor een 'hulpje' bij dagverbruik lijkt het me feitelijk niet nodig. Daar zou ik best wat meningen over willen horen.

Een punt kan zijn dat als de accu vol is het zonnesysteem moet worden geknepen bij overproductie. Naar mijn idee kan/zal dit ook gebeuren bij een groot backup systeem.

Verder blijft het drie-fasen aspect moeilijk. Wat ik nu gevonden heb zijn alleen maar 1-fase systemen die gekoppeld worden maar verder alles in drievoud nodig hebben, inclusief drie keer accu-pakket.

Ik heb bij Victron en Fronius informatie opgevraagd. Heel benieuwd.

Marco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 21:26
MJ de Bruijn schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:02:
Op basis van jullie antwoorden en mijn eigen verdere studie heb ik nu wel enige duidelijkheid.

De randvoorwaarde "gebruik huidige zonnepanelen" maakt het samenwerken ingewikkeld. Ik heb bij Solaredge geen drie-fase backup methode gevonden.

Wat wel zou moeten werken is een zogenaamde AC backup met accu's. Zo'n systeem laadt op van de beschikbare AC spanning, bijvoorbeeld van het grid, maar dus ook van de AC uitgang van de zonnepanelen-omvormer. Afhankelijk van de intelligentie zal dit eerst zonnestroom gebruiken en dan wel-of-niet netstroom. Zonder grid zal het systeem alle gevraagde stroom leveren aan het huis-net als aanvulling op zonnestroom.

Een risico is een dead-lock als de accu's leeg zijn. Dan is er ook geen basis voor de converter om te starten en blijft het totale systeem plat. Je moet dus het systeem uitschakelen als er nog 10-20 % rest-energie in zit.

Het lijkt er op dat de AC backup converter tenminste het vermogen van het zonnesysteem moet hebben, inclusief een accu pakket ter grootte van het piekvermogen. Ik snap deze voorwaarde als je ongestoord een volledige nacht wilt overbruggen. Maar voor een 'hulpje' bij dagverbruik lijkt het me feitelijk niet nodig. Daar zou ik best wat meningen over willen horen.

Een punt kan zijn dat als de accu vol is het zonnesysteem moet worden geknepen bij overproductie. Naar mijn idee kan/zal dit ook gebeuren bij een groot backup systeem.

Verder blijft het drie-fasen aspect moeilijk. Wat ik nu gevonden heb zijn alleen maar 1-fase systemen die gekoppeld worden maar verder alles in drievoud nodig hebben, inclusief drie keer accu-pakket.

Ik heb bij Victron en Fronius informatie opgevraagd. Heel benieuwd.

Marco
toon volledige bericht
Nadeel is, dat je nog steeds geen energie van je panelen hebt als het net uitvalt. Wat er namelijk gebeurt is: de zon schijn, je omvormer (SE) gaat AC maken, en zal net zolang zijn uitgangsspaning verhogen, tot ie al zijn vermogen kwijt kan. Dat lukt natuurlijk niet, en dan komt ie vanzelf bij 253V, al waarna ie weer uitgaat.

Voor eilandbedrijf heb je een andere omvormer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Dat lukt natuurlijk niet, en dan komt ie vanzelf bij 253V, al waarna ie weer uitgaat.
Dat snap ik. Maar...

Volgens de toelichtingen van deze AC backup systemen treedt dit pas op als de accu's vol zijn. Dan zal het AC systeem de net-frequentie verhogen zodat het zonnesysteem zichzelf uitschakelt. Het AC backup systeem levert dan de gevraagde stroom tot de accu's weer x% leeg zijn en zal dan de net-frequentie weer verlagen. Dan schakelt het zonnesysteem weer in en zullen de accu's weer opladen.

Dit proces herhaalt zich tot de zon ondergaat. Daarna zal het AC backup systeem ontladen afhankelijk van het gebruik.

Bij 20% rest-energie moet het uitschakelen tot de volgende dag weer zonnestroom beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Je net frequentie veranderd niet hoor, eerder je voltage zoals @borft al zei.

Wat je zegt klopt op zich verder wel en kan werken echter slijt je accu's veel sneller mee, een geschikte omvormer gebruikt namelijk de accu's niet wanneer ze vol zijn en er gewoon "zon" is.
In jouw scenario ga je dus hoe dan ook gebruik maken van je accu's of er nu wel of geen zon is en daarnaast is het niet efficiënt, stel je hebt 20% accu capaciteit net wanneer de zon weg is en dus zit je zonder stroom want geen zon en geen opgeladen accu terwijl je met de juiste omvormer je juist dan pas overschakelt naar je accu...

Omvormer vervangen en je solar edge systeem verkopen lijkt mij nog het meest simpele en "cost effective" waarbij je gewoon een compleet werkend systeem hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:00

sanzut

It's always christmas time

Als er geen netspanning is, maar je accu wordt gevoed met de panelen, en de accu voedt je huis. Hoe voorkom je dan dat je teruggaat leveren aan het net, en dus de verlichting van de buurman ineneens jouw duurbetaalde accu leegtrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:08
sanzut schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:40:
Als er geen netspanning is, maar je accu wordt gevoed met de panelen, en de accu voedt je huis. Hoe voorkom je dan dat je teruggaat leveren aan het net, en dus de verlichting van de buurman ineneens jouw duurbetaalde accu leegtrekt?
Ik volg dit topic ook met interesse, maar is dit niet gewoon een kwestie van de hoofdschakelaar omzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Met een schakelaar/relais wissel je tussen "grid" en je eigen "off grid".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Jazsie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:18:
In eilandbedrijf zal Victron wel degelijk de frequentie verhogen als de accu vol raakt. Dat is een veel nettere manier van moduleren, want 99% van de verbruikers merken niets van 51Hz ipv 50Hz, en dat is voldoende om PV af te laten slaan.
Ik weet niet hoe andere fabrikanten dat doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
The Lord schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Het risico 'uitval van elektriciteitsnet' zonder verdere kwantificatie betekent in principe dat je vanaf moment uitval volledig zelfvoorzienend moet zijn voor 'altijd'. Dan zul je om een behoorlijke bedrijfszekerheid te hebben toch snel in de hoek van Victron en vergelijkbaar komen met flinke accu bank.

Aan de andere kant kun je denken aan 'uitval net', 'voor 3 dagen', 'wil niet in het donker zitten'. Dan kom je met een accu, lader en een apart 12VDC verlichtingsnet (lampje per tuimte o.i.d.) heel snel heel ver.
Wil je een open systeem dat goed functioneert en naar de toekomst nog kan aangepast worden kom je sowieso uit bij Victron of SMA.
Een "flinke accu bank" moet je in de praktijk ook relativeren. Je mag niet vergeten dat in een semi off grid systeem de accu omvormer zich van het net loskoppelt maar gelijktijdig er voor zorgt dat de zonnepanelen blijven produceren richting AC-verbruikers en accu. Je moet dus niet dagen verder op alleen de capaciteit van de accu. Een (groot) deel van het verbruik blijft immers van de PV komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
MJ de Bruijn schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:02:

Volgens mij klopt dit niet.
Ik heb met mijn "sparringpartner" nu twee systemen in proefopstelling lopen.
Zelf heb ik een monofase systeem met een SMA SB5000 voor PV en Victron Multiplus II in retrofit voor accu en off grid modus. Dit gekoppeld aan één BYD LVL accu.
De tweede opstelling is een SMA systeem op driefase met idd 3 SMA omvormers (en SMA home manager 2.0) maar gekoppeld aan dezelfde batterij* (dus ook slechts één accu).
* in de praktijk 2 batterijen maar dat is uitsluitend om in die opstelling de capaciteit te verdubbelen.

Uit de proefopstelling blijkt al dat één accu voor beide huishoudens voldoende zou zijn en dat je beter de productiecapaciteit verdubbeld dan de opslagcapaciteit.

Maar veel heb je er niet aan want je blijft natuurlijk vastzitten aan je solaredge omgeving.

Bij een Victron Multiplus moet je ook niet manueel loskoppelen van het net. De omvormer is zelf voorzien van een EU goedgekeurde switch om bij netuitval automatisch in minder dan 0.2 los te koppelen van het net en de woning in bedrijf te houden op PV en Accu. Bij terugkomen net koppelt hij automatisch terug aan het net.
De (manueel) ingestelde ondergrens van de SOC (DoD ondergrens van de accu) wordt juist alleen maar aangesproken bij geen beschikbaarheid net (dus in off grid modus bij netuitval). M.a.w. zolang er net gezien wordt wordt bij bereiken van de ingesteld ondergrens overgeschakelt naar netafname en bij niet beschikbaar net wordt er desnoods automatisch tot nul ontladen.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2022 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
Ik ben naar iets gelijkaardig op zoek.

Je bestaande omvormer even buiten beschouwing gelaten, lijkt de goedkoopste oplossing bij Huawei te zitten. Dit materiaal heb je nodig:
  • 3-fase hybride omvormer SUN2000-5KTL-M1 (ongeveer 1200 eur)
  • 10 kWh Lifepo4 (=veilige) batterij LUNA2000 (ongeveer 5500 eur)
  • Omschakelingsrelais tussen on- en off-grid: Backup box B1 (kleine 1000 eur)
Dan heb je een 3-fase systeem dat kan blijven laden en direct verbruiken van zonne-energie.

Nadelen:
  • 2 seconden omschakelduur bij stroomuitval, alle apparaten vallen dus even uit
  • Slechts 1 fase wordt aangedreven in off-grid modus, dus alle licht+kleine verbruikers moet je op die fase zetten. Grootverbruikers als (af)wasmachine, kookvuur, oven, ... zet je dan op de overige fasen
  • Output slechts 3.3 kW, maar als je lange blackouts voorziet moet je sowieso zuinig zijn want met dat vermogen is de batterij in 3uur leeggetrokken (zonder zon)
Vraagje: met 6 kW piek, zou je toch net toekomen met een 5 kW monofase omvormer? Dat zou alles wel eenvoudiger maken. Je huisaansluiting kan gewoon 3 fase blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim80 op 29-03-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Omdat de accu omvormer zich dan hardwarematig loskoppelt van het net.
Ik weet niet hoe het in NL zit maar hier in Vlaanderen is dat een verplichting.
Dat is ook de reden waarom een PV omvormer zonder eilandwerking zich verplicht uitschakelt wanneer er geen net meer gezien wordt. Je zal als werknemer maar aan het net zitten werken en na uitschakelen wijk beginnen de PV's in die wijk plots stroom op dat net te leveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-07 21:26
Jazsie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:18:

Wat je zegt klopt op zich verder wel en kan werken echter slijt je accu's veel sneller mee, een geschikte omvormer gebruikt namelijk de accu's niet wanneer ze vol zijn en er gewoon "zon" is.
In jouw scenario ga je dus hoe dan ook gebruik maken van je accu's of er nu wel of geen zon is en daarnaast is het niet efficiënt, stel je hebt 20% accu capaciteit net wanneer de zon weg is en dus zit je zonder stroom want geen zon en geen opgeladen accu terwijl je met de juiste omvormer je juist dan pas overschakelt naar je accu...

Omvormer vervangen en je solar edge systeem verkopen lijkt mij nog het meest simpele en "cost effective" waarbij je gewoon een compleet werkend systeem hebt...
Volgens mij zijn er 2 mechanismes:
- de omvormer verhoogt zijn uitgangsspanning, totdat ie zijn vermogen kwijt kan (dit is simpelweg natuurkunde). Echter, de netspanning mag niet te hoog worden, in NL is dat bv max+10%, dan gaat ie uit
- de netbeheerder kan ook sturen op teruglevering, dat doet ie door de netfrequentie te verhogen. Een omvormer moet daarop reageren door zijn vermogen te beperken of zelfs helemaal af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Proton_ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:43:
[...]

In eilandbedrijf zal Victron wel degelijk de frequentie verhogen als de accu vol raakt. Dat is een veel nettere manier van moduleren, want 99% van de verbruikers merken niets van 51Hz ipv 50Hz, en dat is voldoende om PV af te laten slaan.
Ik weet niet hoe andere fabrikanten dat doen.
Klopt, ik loop achter met mijn omvormer die dit niet heeft (of neemt het niet zo nauw met de frequentie) :)
borft schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:16:
[...]
Volgens mij zijn er 2 mechanismes:
- de omvormer verhoogt zijn uitgangsspanning, totdat ie zijn vermogen kwijt kan (dit is simpelweg natuurkunde). Echter, de netspanning mag niet te hoog worden, in NL is dat bv max+10%, dan gaat ie uit
- de netbeheerder kan ook sturen op teruglevering, dat doet ie door de netfrequentie te verhogen. Een omvormer moet daarop reageren door zijn vermogen te beperken of zelfs helemaal af te schakelen.
Klopt, frequentie gedeelte was mij ontgaan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Allen, wederom dank voor jullie inbreng.

De discussie bevat nu ook veel technische overwegingen, wat zeer leerzaam is. Helaas volgt hieruit de conclusie dat een semi-backup die werkt met alleen zonnestroom (indien beschikbaar) er eigenlijk niet is.

Ik moet óf de bestaande spullenboel vervangen, óf een AC backup met extra omvormer(s) en accu's toevoegen.
Een leverancier vroeg me al vrij snel of ik me bewust was dat ik snel boven de tien mille uit zou komen (en wellicht 12 of 15). Hij noemde dat een 'kleine accu' niet zou werken (en hij die dus ook niet zou aanbieden) i.v.m. de capaciteit van de PV installatie.

Een paar kleine reacties...
Jim80 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:11:
Vraagje: met 6 kW piek, zou je toch net toekomen met een 5 kW monofase omvormer? Dat zou alles wel eenvoudiger maken. Je huisaansluiting kan gewoon 3 fase blijven.
Sowieso heb ik nog nooit meer dan 3 KW piek gehaald. De helft van de panelen ligt richting zuid, de andere helft richting west. Maar ja, dat soort dingen weet je niet als je je bij Eigen Huis inschrijft voor collectieve inkoop. En ook hier geldt dat het achteraf praten is.
borft schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:16: de netbeheerder kan ook sturen op teruglevering, dat doet ie door de netfrequentie te verhogen. Een omvormer moet daarop reageren door zijn vermogen te beperken of zelfs helemaal af te schakelen.
Ik ken dit verschijnsel van een andere situatie. In een bepaalde wijk waren heel veel mono-fase installaties aangesloten op fase-1. Die liep daarom enorm uit de pas met fase-2 en fase-3. De installatie werdt daardoor keer op keer uitgeschakeld door te hoge net(!) spanning tot ze de aansluiting hadden omgezet naar een andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ter informatie, dit is het artikel waar ik mijn voornaamste conclusies op heb gebaseerd:

https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

Ik vind het allemaal best ingewikkeld.

[ Voor 11% gewijzigd door MJ de Bruijn op 29-03-2022 11:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58
Ik heb zelf zo een systeem draaien op basis van Victron Multiplus II 48/8000

er zijn een aantal merken waarmee je dit kan doen maar vergis je niet als je hele huis gaat hangen op zo een systeem wil je niet dat alles kapot gaat omdat je met knutsel werk of rommel werkt.

Victron en SMA zijn de merken die hier ook jarenlang ervaring in hebben, daar is ook een brede community voor en heel veel praktijk ervaring. zowel Sunny Islands als Mutiplus/Quattro's kunnen worden gebruikt tot hele grote energienetten met een capaciteit van 180KVA in het geval van Victron daar draai je zowat een fabriek "off grid" op.

in feite kun je wat jij wilt doen op 3 manieren bereiken.

1) je koopt een kleine betrouwbare inverter aggregaat en je zorgt ervoor dat je kritische apparaten kunt aansluiten indien nodig. mijn huis is all electric en ik verwarm met een L/L warmtepomp deze is aangesloten met een blauwe CEE "camping stekker" deze kan ik dus ook in een verlengkabel stoppen in de aggregaat.

2) je vervangt je huidige omvormer voor een Hybride omvormer (SMA heeft nu net die SMA tripower 2's op de markt) dan sluit je een accu pakket aan op je hybride omvormer en deze heeft dan een "UPS" uitgang, je kan hier dan een aantal kritische apparaten op aansluiten die je wilt dat doordraaien bij stroom uitval en tevens vergroot je je eigen verbruik hiermee wat gunstig is als salderen uiteindelijk verdwijnt.

3) je werkt met aparate batterij omvormers en je zonneomvormer is AC gekoppeld, dit kan je beste met SMA sunny islands of Victron Multiplus/Quattro doen. je zou dan je hele huis in feite in UPS kunnen draaien.
dit is wel het meest complex om te realiseren. En met 3 fase moet je dus 3 Victrons of 3 Sunny Islands hebben.

je moet je zelf aan aantal dingen afvragen, hoelang wil je autonoom zijn? en hoeveel kun je met je PV opwekken, je moet dus weten hoeveel stroom verbruik je in een dag, wat is je piek verbruik en hoeveel wek je op.

op basis daarvan moet je het vermogen van je omvormers nemen. in NL standaard 3x25A dan heb je Sunny Islands 8.0H of Multiplus II 8000 nodig. Als je net zo veel stroom uit je accu's wilt halen als uit het net.
Hoelang wil je overbruggen, je kan met een kleine accu je nachtverbruik overbruggen en in het geval van een stroom storing misschien 1-2u offgrid draaien wat in NL qua stroom storingen genoeg moet zijn. Of je neemt een accu die je dagvebruik kwijt kan en dan draai je met voldoende PV capaciteit in de lente/zomer sowieso al "economisch off grid"

Iets heel simpels wat je al kan doen en wat niet zo duur is, Hang op strategische plekken noodverlichting op. dan heb je bij stroom uitval sowieso minimaal 3u licht. Het argument van op me telefoon kan ik zaklampje maken wat als die niet is opgeladen, of als je zaklamp kwijt bent houd ook beetje rekening met de wet van murphy.

Wil je meer sparren stuur me een PM ik heb dus zelf combinatie van optie 1 en 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
mike_solar schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:59:
je moet je zelf aan aantal dingen afvragen, hoelang wil je autonoom zijn?
Tsja, dat is de grote onbekende factor.

Op zich heb je in Nederland geen backup of off-grid oplossing nodig. We hebben kaarsen en de koelkast en vriezer kunnen best een paar uur of zelfs een dag zonder stroom.

De aanleiding van mijn vraagstelling is de onzekere toestand in de wereld. Stel dat we een langere periode zonder netstroom komen te zitten? Vele dagen, weken? Ook daar zijn veel ernstige en nog ernstigere variaties bij te bedenken.

Maar, kern is, je hebt zonnepanelen, die produceren stroom, ... en je kunt er niets mee. Daarvoor vroeg ik me af of daar geen simpele oplossing zou bestaan.

Mijn conclusie, het kan, maar niet echt simpel en zeker niet voor een bescheiden bedrag.

Ik ben nu aan het uitzoeken wat een bescheiden, maar kwalitatief goede, AC backup installatie zou gaan kosten. Als ik dat weet moet er thuis ook nog onderhandeld worden hoe groot we de kans op een crisis inschatten en wat ons dat waard is. Ben ik nu opeens een 'prepper' geworden ???
Een bizarre situatie eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike_solar
- daarom zou ik dus kijken van, hang op tactische plaatsen noodverlichting dan hoeft geen honderden euro's te kosten en in geval van storing heb je fijn licht.
- een kleine inverter aggregaat en benzine en paar lange verlengkabels en je kan bepaalde kritische apparaten dan van stroom voorzien.

ben je dan een 'prepper' misschien wel maar is dat iets ergs? Als je abbo op de wegenwacht hebt ben je toch aan het voorbereiden voor het geval je met pech langs de weg komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mike_solar schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:59:
Of je neemt een accu die je dagvebruik kwijt kan en dan draai je met voldoende PV capaciteit in de lente/zomer sowieso al "economisch off grid"
Valt in de praktijk meestal best mee.
Met een 5.6 kWp PV installatie draai ik bv. sinds 10/2 al economisch volledig off grid (optie 3 maar monofase wat eenvoudiger en goedkoper uit te voeren is).
Ik zou het ook in de praktijk kunnen doen maar dat is economisch onrendabel want dan verlies je injectievergoeding.
Afhankelijk van je verbruik en productie ben je al economisch off grid van einde winter tot ver in de herst.
Een iets grotere accu is ook niet veel duurder dan een kleinere. De prijs voor de arbeidsuren en omvormer en andere kleine technieken blijft immers gelijk. Het heeft nl. geen zin ook een kleinere omvormer te nemen want deze moet voldoende vermogen kunnen leveren om je huisverbruik aan te kunnen. Zoniet moet het net - ook met een volle accu - alsnog bijspringen.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:19:
[...]
Ben ik nu opeens een 'prepper' geworden ???
Een bizarre situatie eigenlijk.
Nee je bent geen prepper en als anderen daar schamper over doen leg je dat gewoon met de glimlach naast je neer. Meestal doen anderen schamper over iets omdat ze er zelf niet kunnen of willen aan beginnen. Gewoon negeren dus.
Je neemt gewoon een verzekering op de toekomst in de hoop deze verzekering nooit te moeten aanspreken.
Net zoals de brandverzekering van je woning of auto. Ben je een bangerik of doemdenker omdat je voor je woning of auto een verzekering afsluit? Ik denk van niet en wat anderen er van denken kan me weinig schelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
wat ik bedoel is dat je met een accu die je dag kan overbruggen je dus alleen teruglevert in de lente/zomer en niks meer van het net afneemt wat interessant wordt zodra salderen wordt afgebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ook.
Tussen 10/2 en half november neem ik niets meer af van het net.
Hoeveel ik teruglever hangt gewoon af van het aantal km dat ik afleg met de EV en uiteraard de zon.
Terugleveren doe ik ook zo weinig mogelijk. Lever liever eerst naar de thuisaccu en dan naar de accu's van de radio's, laptops en tablet, fietsen, auto. Netinjecteren is de laatste toevlucht.
Zelfs nu, bij een volledig gesluierde hemel, is de thuisaccu al 100% aangevuld en is de productie 2750W en het AC verbruik 2650W. Gaat dus nauwelijks iets het net op.

Wanneer je een "verzekering" neemt en je hebt het budget (of je kan het vrijmaken) doe je dat best ook van de eerste keer goed en met een visie voor de toekomst. Al de rest blijft geklooi in de marge.
Desnoods leen je er voor. Met intresten tussen 0 en 2% en een inflatie tussen 6-8% is dat eigenlijk ook een no brainer.

Salderen kon ik nog minstens tot 2025 en waarschijnlijk nog jaren erna.
Heb vrijwillig gekozen voor een digitale meter waardoor salderen niet meer van toepassing is. Nog geen minuut spijt van gehad. Op de toekomst bereid je je best voor wanneer bijna iedereen nog een andere richting uitkijkt. Wanneer je moet omschakelen wanneer iedereen dit plots wil loop je met de flow achter de feiten aan.
Je ziet nu al een prijsstijging bij thuisaccu's en PV-installaties en zelfs klantenstops. Dit in tegenstelling tot de verwachte dalende trend en "instorting" van de accu- en panelenmarkt.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2022 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Conclusie tot dusverre...

Vervangen bestaande systeem is kapitaalvernietinging. 2e-handswaarde min verhuiskosten schat ik op nul.

Het toevoegen van een AC backup systeem kost boven 10k. Met de mogelijk nog doorlopende saldering is hier NU geen economisch scenario voor te bedenken.

Een backup systeem in kwade tijden is wellicht zelfs risicovol. Stel dat alles om me heen uitvalt en donker wordt en ik zit in m'n feestelijk verlicht huis, dat zou zo maar onguur volk kunnen aantrekken die willen weten of ik nog iets eetbaars in m'n koelkast heb.

Dus dat wordt hem niet.

Maar wellicht is dit zinvoller... zie volgende bijdrage:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik heb nog wat plaats op mijn oostelijk schuine dak. Daar zouden 15 of 16 panelen kunnen worden geplaatst. Sowieso lijken extra panelen tegenwoordig zinvol, zelfs pal oost op een redelijk schuin dak.

Dan zou ik een nieuwe 3-fase omvormer kunnen nemen met batterij EN met off-grid backup mogelijkheid. Deze zou dan bij een black-out tevens als basis moeten dienen voor de bestaande Solaredge 3-fase installatie. Daarmee zou bij stroomuitval de stroom van twee installaties beschikbaar zijn. In de zomer is dat teveel voor de batterijen, maar in voorjaar en herfst wellicht prima.

De nieuwe installatie zou dan misschien ook moeten kunnen bijladen via de AC-kant ???

Graag hoor ik jullie ideeën en suggesties. Heel benieuwd.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 12:31
Ik begin maar met een gat te schieten in je plan: voor zover ik weet is een hybride omvormer (dus zonnepanelen en batterij) die een backup-mogelijkheid heeft beperkt in vermogen (zowel qua laden als ontladen). Eenfasig zag ik laatst 3kW limit voor laden en ontladen (ook met een 6kW omvormer), dat is goed voor bijvoorbeeld een groep in de keuken met koelkast en diepvries, maar niet je hele huis.

Je wil dus op zoek naar een backup stroomvoorziening die driefasig is, en die als de zon schijnt zowel de energie van de eigen panelen als van op de 3fasige backup uitgang kan opslaan. Dat zal je niet vinden, om die backup uitgang te laten terugleveren is extra hard-en software nodig die de prijs nodeloos opdrijft (zelfde reden is waarom ik vermoed dat je een driefasige backup uitgang niet zal vinden).

Nog even verduidelijken: stel dat je via backup spanning zet op de bestaande 3f installatie, zal die volop beginnen terugleveren, de seconde dat er ook maar ietsje minder verbruik is op dat backup circuit zal de spanning meteen omhoog schieten en de omvormer in beveiliging gaan en uitschakelen.

Je zit echt met je eisen/wensen te vissen in de poel van de eilandmode-apparaten, met de nodige extra beveiligingen en kosten (maar waar je dan wel de luxe bij krijgt van er je hele huis op te kunnen laten draaien.

Kan je een compromis vinden in een nieuwe inverter met battery backup en backupstroom, dan is het voor veel beperktere kosten haalbaar om bij korte uitval van het net verder stroom op te slaan en backupstroom te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 11-04-2022 12:28 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@naftebakje Fronius hybrid is een gedeeltelijk tegenvoorbeeld, die is 3fase, maar houd daar de max onbalans in de gaten.
Ook wordt injectie op de backupuitgang daar niet ondersteund, vziw kan alleen Victron dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Dank voor jullie reacties. Sorry dat ik laat reageer. Ik had verwacht via e-mail een bericht over updates te krijgen maar dat werkt blijkbaar niet.

Ik vermoed inmiddels dat mijn wensen inderdaad niet haalbaar zijn. Ik heb enkele leveranciers benaderd maar tot dusverre vinden die het te ingewikkeld om er tijd aan te besteden. De normale handel is druk genoeg. Ik snap ze. Ze hebben groot gelijk.

Er staan nog twee aanvragen uit bij gespecialiseerde bedrijven. Die geven aan over een paar weken te reageren. Ik wacht nog maar even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
naftebakje schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:32:
Kan je een compromis vinden in 2 nieuwe inverters met battery backup en backupstroom, dan is het voor veel beperktere kosten haalbaar om bij korte uitval van het net verder stroom op te slaan en backupstroom te gebruiken.
Waarom noem je 2 inverters? Drie zou ik snappen voor 3 fasen en 1 ook voor 1 fase.

Bedoel je dan dat deze nieuwe installatie tevens de volledige backup zou zijn? Dus dat met de netspanning ook de bestaande installatie zou uitschakelen? Die optie onderzoek ik inderdaad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
MJ de Bruijn schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:37:
[...]Waarom noem je 2 inverters? Drie zou ik snappen voor 3 fasen en 1 ook voor 1 fase.

Bedoel je dan dat deze nieuwe installatie tevens de volledige backup zou zijn? Dus dat met de netspanning ook de bestaande installatie zou uitschakelen? Die optie onderzoek ik inderdaad ook.
Foutje :X
Bedoel dus bestaande inverter wegschenken en vervangen door een hybride (met batterij), die verder kan opladen als de netspanning wegvalt. Misschien moet je dan de eis/wens voor backup stroomvoorziening laten vallen (of beperken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Voor driefasen backupstroom zou je deze kunnen gebruiken: https://durasun.be/product/sofar-hyd-6ktl-3ph/ , je kan er een 10kWh batterij bij klikken, ben je er voor 6,4k€ inc BTW.
Als het eenfasig mag, raak je er voor 3,5k€ (wel met 5kWh batterij, en inverter die aftopt op 5kW).
Ik vond ook dit overzichtje: https://www.cleanenergyre...se-hybrid-solar-inverters

Let wel, dit is wel met aparte backup aansluiting voor noodstroom, waarop je niet kan terugleveren. De inverter kan wel verder de batterij opladen als het net wegvalt (en blijven noodstroom leveren / achteraf terugleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Naftebakje, dank voor je suggesties.
Ik gebruik je verwijzingen om leveranciers gericht om een offerte te vragen.
Benieuwd of de nieuwe 'kandidaten' er heil in zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien ook eens interessant om te kijken, naar de uitleg over SMA hybrid Tripower omvormers

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Familie Bos
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-07-2022
Beetje laat, maar.....

Ik ben hier totaal onbekend mee en heb hier totaal nog geen verstand van.
Maar ook ik zit de laatste tijd te denken aan het mogelijk maken van gebruik van de bestaande zonnepanelen bij stroomuitval.

Zomaar een idee...
Als ik voor 1000 euro een noodstroom accu koop die je gewoon met een stekker in het stopcontact oplaad en die vervolgens vanuit de accu 220v kan leveren.
Als ik dan bij stroomuitval de hoofdschakelaar in de meterkast uit draai, en de stekker van mijn pv-omvormer uit het stopcontact haal en in de noodstroom accu steek zodat hij gewoon 220 volt krijgt, dan draaien mijn omvormer en zonnepanelen toch weer die hun stroom leveren aan het (dan off-grid) net in het huis, zodat het hele huis van stroom is voorzien zolang de zon schijnt ? Of kan dit niet ?

Het enige wat ik me afvraag is....
1 - Als de pannelen te weinig leveren, gaan dan mijn aangesloten apparaten stuk ?
2 - Als mijn pannelen flink stroom leveren op een zonnige dag en ik gebruik bijna geen stroom, is er dan gevaar op overbelasting, smelten van kabels, brand, of andere problemen, of stoppen de panelen dan gewoon met leveren tot ik weer een verbruiker inschakel ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik denk bv aan dingen als dit:
Ecoflow Delta Pro Power Station - EU version
https://solarpowersupply....-power-station-eu-version

[ Voor 8% gewijzigd door Familie Bos op 01-06-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpkoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-08-2024
er is een bedrijf wat wel een totaal oplossing hiervoor heeft, www.kiwatt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
The Lord schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Het risico dat het grid langer dan een halve dag uitvalt in Nederland is nihil. Mocht het grid wel voor meer dan een week uitvallen dan is het niet hebben van verlichting thuis denk ik wel het laatste waar je zorgen om hoeft te maken. Supermarkten zullen niet meer werken, je kan niks meer kopen, want niemand heeft meer cash (bedankt banken). En mocht je de enige in de wijk/stad zijn met stroom, staan stropers al heel snel voor je deur.

Mocht je grid uitval wel als groot risico zien, dan kan je beter eerst voedsel preppen en een schuilkelder bouwen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Familie Bos
Tja... zit wat in...
Maar ik denk dus eigenlijk net als de threadstarter aan de onzekere toekomst met tegenwoordig zeer aanwezige kans dat het gas en/of elektriciteit wordt afgesloten voor bepaalde tijd (of simpelweg onbetaalbaar word).

Ik denk aan systemen zoals dit:
Ecoflow Delta Pro Power Station - EU version

Een soort noodstroomvoorziening met accu waarmee ik de omvormer en panelen weer van stroom kan voorzien en zo bij net-uitval de woning via de aanwezige 10 zonnepanelen (omnik omvormer), weer van stroom kan voorzien zolang de zon schijnt.
Het belang hiervan is bv...
- Een pelletkachel kunnen stoken in de winter die ook een stroomaansluiting nodig heeft van ongeveer 40w per uur.
- nodige led-verlichting kunnen laten branden.
- Kunnen koken (eventueel kan dit op gas of gasflessen, maar ook gas word onbetaalbaar).

Warm water is mij nog een raadsel hoe ik dit kan regelen voor een groot gezin.
Drinkwater filters voor groot gebruik heb ik reeds in gebruik en een noodfilter/reisfilter om uit regen of rivier-water drinkwater te maken staat klaar, samen met een voorraad brandstof om de eerste 1700km zonder te tanken te kunnen rijden.

tja... begin al een heel klein beetje noodvoorzieningen aan te leggen (prepper?)
Je weet maar nooit.

Alleen blijft de grote vraag of het wel kan.... via een accu de zonnepanelen/omvormer weer van stroom voorzien en zo het huis weer van zonne-energie voorzien ?

Of wel...
1 - Als de pannelen te weinig leveren, gaan dan mijn aangesloten apparaten stuk ?
2 - Als mijn pannelen flink stroom leveren op een zonnige dag en ik gebruik bijna geen stroom, is er dan gevaar op overbelasting, smelten van kabels, brand, of andere problemen, of stoppen de panelen dan gewoon met leveren tot ik weer een verbruiker inschakel ?

Als dit geen probleem vormt, dan kan ik dus simpelweg voldoen door de hoofd/net-schakelaar uit te zetten en de nood-accu met een stekker in het stopcontact te steken (en dus 220 volt van de noodaccu het stopcontact in jagen) zodat alle stopcontacten in het hele huis (en dus ook de omvormer van de zonnepanelen) weer van stroom zijn voorzien en vervolgens door de zonnepanelen van stroom voorzien blijven.

[ Voor 24% gewijzigd door Familie Bos op 01-06-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Familie Bos
wpkoenen schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:44:
er is een bedrijf wat wel een totaal oplossing hiervoor heeft, www.kiwatt.nl
Ehhh... vanaf 7500 euro.... iets te veel voor mij, en ook wat minder makkelijk mee te nemen bij eventuele verhuizing.
Wel een mooi systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Familie Bos schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:18:
Of wel...
1 - Als de panelen te weinig leveren, gaan dan mijn aangesloten apparaten stuk ?
De accu springt dan bij, als die (of beter: zijn inverter) overbelast wordt, gaat de boel uit, vergelijkbaar met als een zekering springt.
2 - Als mijn panelen flink stroom leveren op een zonnige dag en ik gebruik bijna geen stroom, is er dan gevaar op overbelasting, smelten van kabels, brand, of andere problemen, of stoppen de panelen dan gewoon met leveren tot ik weer een verbruiker inschakel ?
Er zijn inverter/chargers die bij een volle accu de gegenereerde frequentie opschroeven (zeg 51Hz), hierdoor gaat de PV inverter minder leveren en uiteindelijk stoppen. Als de accu weer geladen kan worden, gaat de frequentie weer omlaag (50Hz) en gaat de PV verder. Victron kan dit bijvoorbeeld.
Hoe goedkopere merken dat doen weet ik niet, doorgaans ondersteunen die alleen opwek aan de DC kant. Dan kan je de Omnik niet hergebruiken.

Gevaar voor smeltende kabels en brand is er eigenlijk altijd met elke accu, dus daar moet gewoon tegen beveiligd worden (NB: zo dicht mogelijk op de accupolen, dus niet alleen vertrouwen op de ingebouwde beveiliging van de inverter/charger).

Het idee van een stekker waar je stoom op zet is een bijzonder slecht idee.
Niet alleen is een foutje zo gemaakt als een behulpzaam iemand de hoofschakelaar weer terug zet terwijl je nog in off-grid modus werkt, de boel is ook totaal niet aanraakveilig dus wanneer de stekker uit het stopcontact gestruikeld wordt is de kans groot dat je iemand elektrocuteert.
Dit doe je gewoon netjes door een omschakelaar (break-before-make) in je groepenkast op te nemen, desnoods bedraad je de noodstroomkant aan een wandapparaatstekker, dat is voor iedereen duidelijk.

Als je nu 3x25A hebt kan je ook je hele groepenkast aan een CEE 5x32A wandapparaatstekker knopen en vanaf de hoofdzekering direct naar een dik verlengsnoer ;) (let op ononderbroken aarding).

Hmm, mijn volgende auto doet 11 kW V2L, geen raar idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Leuk dat mijn thread weer wordt opgepakt.

Ik heb zelf inmiddels ook meer informatie.

Technisch, na uitgebreid onderzoek...

Als ik het goed begrepen heb zullen backup stroomvoorzieningen nooit een mooie gladde sinus produceren. De vorm is meer trappetje op, trappetje af. Alleen netspanning is wel een mooie sinus. Bestaande installaties zullen op de "trap-sinus" niet reageren en dus niet inschakelen. Daarmee is de wens om een bestaande installatie te laten mee-liften op een andere backup voorziening niet realiseerbaar.

Mogelijk dat sommige merken in toekomstige apparaten deze optie wel gaan bieden, maar naar mijn bevinding niet bij mijn bestaande (en vele andere) installaties.

Offerte-aanvragen...

Veel potentiële leveranciers haken meteen af. Een enkele zegt eerlijk "we hebben het zo druk met standaard werk, dit soort moeilijke dingen kost te veel tijd/geld en - later - service".

Soms zeggen ze ook "het kan/zal niet werken". Bij navraag weten ze technisch niet waarom (ik nu wel, zie boven), maar ze beginnen er gewoon niet aan.

Helaas. Dit is dus een no-go.

Blijft over een batterij-oplossing met eigen zonnepanelen die als backup kan fungeren, maar dan dus zonder nut van een bestaande installatie.

Dat ben ik nu aan het onderzoeken. Ook hier zijn mijn eerste bevindingen niet positief. Veel batterij-producten die je op internet kunt vinden zijn in Nederland helemaal niet leverbaar. Andere landen, zoals Amerika en Australië, en in Europa België en Duitsland, zijn veel interessanter omdat daar de saldering is afgeschaft.

Diverse zonnepaneel + batterij combinaties zijn direct of indirect afhankelijk van aanwezige netspanning. Dat blijkt lang niet altijd uit beschikbare documentatie.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

MJ de Bruijn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:53:
Als ik het goed begrepen heb zullen backup stroomvoorzieningen nooit een mooie gladde sinus produceren. De vorm is meer trappetje op, trappetje af. Alleen netspanning is wel een mooie sinus. Bestaande installaties zullen op de "trap-sinus" niet reageren en dus niet inschakelen. Daarmee is de wens om een bestaande installatie te laten mee-liften op een andere backup voorziening niet realiseerbaar.
Dit klopt voor goedkope varianten.
De betere kunnen dit wel.
Proton_ in "De Duurzame Kroeg deel 2"
En de hier al veelgenoemde Victron Multiplus heeft het als selling point.
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf
Zonne-energie: Wisselstroom beschikbaar, zelfs tijdens een stroomstoring
De MultiPlus-II kan zowel in een netonafhankelijke PV als in een op het elektriciteitsnet aangesloten PV en andere alternatieve energiesystemen worden gebruikt. Het is compatibel met zowel zonnelader-controllers als netontwikkelingsomvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Proton_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:01:
Dit klopt voor goedkope varianten.
Het probleem blijft wat werkt wel, wat werkt niet. Ik ben/was op zoek naar een simpele (en dus goedkope) oplossing. Alle personen die ik gesproken heb zeggen "met je huidige SolarEdge installatie werkt dit niet".
Ik heb deze bijdrage gelezen. Het was een UPS. De schrijver zegt dat de panelen werken (aangesloten op de UPS uitgang?) EN dat de UPS oplaadt (blokje er bij).
Heeft hij dan de UPS ingang ook op de installatie aangesloten?

Iinderdaad interessant voor de kroeg.
Proton_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:01:
En de hier al veelgenoemde Victron Multiplus heeft het als selling point.
https://www.victronenergy...I-inverter-charger-NL.pdf
De Victron-oplossing is waar ik mijn vraag initieel op gebaseerd heb. Er kan een heleboel, maar wel allemaal Victron.

Als iemand mij een Victron-configuratie aangeeft die samenwerkt met mijn Solaredge, grandioos! Maar tot dusverre heb ik geen leverancier gevonden die het wil aanbieden.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
Victron en solar edge kan,

SMA Sunny Island en Solaredge kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

MJ de Bruijn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:30:
[...]
Ik heb deze bijdrage gelezen. Het was een UPS. De schrijver zegt dat de panelen werken (aangesloten op de UPS uitgang?) EN dat de UPS oplaadt (blokje er bij).
Heeft hij dan de UPS ingang ook op de installatie aangesloten?
De schrijver heeft er zijn modem, router en laptop aan gehangen :)
Als iemand mij een Victron-configuratie aangeeft die samenwerkt met mijn Solaredge, grandioos! Maar tot dusverre heb ik geen leverancier gevonden die het wil aanbieden.
Het probleem is inderdaad niet de techniek, maar de vakmensen die wat leukers/makkelijkers/minder risicovols te doen hebben.
Vanachter mijn toetsenbord durf ik wel te zeggen dat de setup van @mike_solar ook wel met SE gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
SMA Sunny Island: loopt mee met het net, zodra stroom uitvalt gaan er anti islanding relays open en gaat de sunny island zelf een zuivere sinus golf maken. betekent wel dat het 4-8 seconde duurt voordat de stroom er weer op gaat.

stroom is lang genoeg uit dat alles uitvalt.

Victron MP/Quattro: loopt mee met het net en neemt de sinus golf meteen over bij stroom uitvalt dus 20ms omschakeltijd snel genoeg om als inline UPS te fungeren.

Zowel Victron als Sunny Island's worden wereldwijd gebruikt in off-grid systemen waar hele dorpen,ziekenhuizen en fabrieken op draaien dus dat is echt wel deftig spul.

Solar edge gaat het in beide gevallen gewoon doen want die ziet een zuivere sinus golf van het "net" d.m.v. de frequentie shift zorgen de Sunny Islands of de Victron's er voor dat de solaredge of welke andere net gekoppelde inverter minder gaat opwekken danwel uitschakelt als er te veel vermogen komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Niet om het beter te weten, maar dit soort publicaties brengt mij in verwarring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_HlVJT_Eso9gxsOTJZgiN75TNM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RDgHEgnrE6ICN730xHQ5bt7x.jpg?f=user_large

Afkomstig van een Victron scheeps-dealer.

https://www.custommarineproducts.com/inverters.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
ja en als je bij de specs kijkt verder op de pagina:
MultiPlus Inverter/Charger - The MultiPlus, as the name suggests, is a combined inverter and charger in one elegant package. Its many features include a true sine wave inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Yep. Ik zie het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MJ de Bruijn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:53:
Met een "draagbaar" systeem (dat sowieso onvoldoende back up capaciteit heeft) is dat zo maar met een vaste omvormer voorzien van een auto net switch (om bij netuitval in no time je thuisinstallatie van het net los te koppelen en onmiddellijk de PV-omvormer terug te doen herstarten via de zuiver sinus, opgewekte energie te leveren richting accu) is dat geen enkel probleem. Gebruik dat nu al enige tijd zonder enig probleem (woon wel in Vlaanderen).
Hier is toch al twee keer de netvoorziening voor een drietal dagen uitgevallen. Binnen de halve dag staat er dan wel een dieselgroep in de straat maar dat heeft voor PV-bezitters het negatieve gevolg dat de PV installatie dan buiten werking is zolang de dieselgroep draait. Al is er dan zon genoeg ben je gewoon stroom van het net aan het afnemen. Hier zijn er ook regio afschakelplannen en een paar jaar geleden is het al nipt geweest voor deze in werking moesten treden (met dank aan "energieschepen" en het opstarten van vervuilende straalmotoren om het net aan de gang te houden). Er is nu eveneens een afbouw van kernenergie en politieke dwarsliggerij tegen vervangende nieuwe gascentrales.
Een scenario waarbij een afschakelplan in de nabije toekomst in actie treedt vind ik dus niet zo ongewoon.
Voor verwarming en SWW heb ik als back up gewoon een massakachel met WW voorzien (waarbij de pomp van de WW 4-8 Wh verbruikt) met eigen houtproductie (bos van 1 ha).
Zo'n back up omvormer (ik gebruik een Victron MP II 48V/5000VA/70A met een AC transfer capaciteit in zuivere sinus van 50A => 230V) heeft bovendien ook een extra generator ingang (voor moest het echt heel erg worden wat ik voor niemand hoop).
Uiteraard heb ik in nood ook mijn eigen (drink)watervoorziening en basic voedselvoorziening (eigen grondwatervijver, grondwaterboring, moestuin, fruitstruiken en -bomen, inmaak overschotten,....).
Je zingt het daarmee geen jaren uit maar vermoedelijk toch langer dan de doorsnee stedeling in zijn.
appartementje.
Uiteraard is transport (indien dat dan nog mogelijk en aangeraden is) ook mogelijk via spierkracht (te voet en met fietsen) of voor langere afstanden elektrisch (EV met eigen laadpaal en 2 e-bikes met elk een battercapaciteit van 840 Wh).

Ik gebruik een éénfasesysteem (gewoon omdat geheel mijn woning bewust monofasig is) maar je kan het net zo goed driefasig gebruiken (maar dan is het uiteraard wel duurder, batterij blijft identiek maar omvormers - bij Victron - verdrievoudigen.
Ik gebruik bewust ook 2 omvormers (één SMA voor PV en één Victron voor de accu en back up functie (mijn volledige automatenkast is standaaard gekoppeld aan de back up functie en schakelt bij netuitval automatisch in < 0.2 sec over naar back up (heropstart PV omvormer duurt een minuut, eigen aan dat type SMA) waardoor zelfs een netgekoppelde pc niet uitvalt. Er is evenwel ook een manuele schakelaar om bij technische problemen van het accu/Victron gedeelte alsnog volledig terug over te schakelen naar het net (zolang ik nog verbonden ben met het net, planning full off grid juli 2031).

De Victron (hier in combinatie met een BYD LVL 15,36 kWh) kan je ook programmeren (eigenlijk kan je er alles in combineren want het is open source) om op bepaalde tijdstippen bv. de batterij van het net bij te laden (wat ik tot op heden nog niet nodig gehad heb) en via een api (geleverd door de energieleverancier) gebruik te maken van dynamische tarieven (start op 1 juli in een proefproject van 6 maanden om in praktijk te testen of ik daar extra voordeel mee doe maar vermoed zelf van niet, vandaar op proef).

En ik beschouw me niet eens als een prepper maar gebruiker van mooie technologie (die in Vlaanderen ook nog eens met subsidies overladen wordt :) ).
Ik ben dus met veel plezier vrijwillig van het recht op salderen (volgens de Vlaamse normen) afgestapt en lees met gerust gemoed het politieke gekissebis over sluiten of openhouden kerncentrales, afleveren of weigeren vergunningen voor gascentrales en vooral de uit de pan swingende energieprijzen (van horen zeggen).

En wat betreft die bangmarkerij voor die stropers, die moeten je dan nog eerst weten te vinden en ach, laat maar komen. 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 02-06-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Klinkt goed.

Ben je geïnteresseerd in woningruil? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hangt er van af in wat voor woning je woont en waar.

Ik zou eerst toch eens kijken wat je eigen eisen zijn (ik heb buiten het stookseizoen bv. maar 150 l SWW voorzien en tijdens het stookseizoen 300 l, blijkbaar niet zo geschikt voor de "moderne" mens). Van buiten ziet de woning er ook uit als een doodgewone "houten schuur". Dus geen esthetische tierlantijntjes waar veel (ver)bouwers hun budget aan besteden en je kan er niet mee naar buiten "uitpakken".
Geen centrale ventilatie met WTW (verluchting is nog manueel via boslucht).
Ecologische tuin en natuurlijke vijvers. Dus jaar rond wel wat uren manueel werk in (laat je niet wijsmaken dat bloemenweides e.a. onderhoudsvriendelijker zijn dan een strak gazon :) ).
Dichtsbijzijnde openbaar vevoer is op 1.2 km, dichtsbijzijnde dorpscentrum met voorzieningen 2.4 km en dichtsbijzijnd stadscentrum 10 km. Dus een lage mobi-score.
Gelegen in een doodlopende straat dus als bij langdurige stroomuitval de hongerige meute richting woning komt weinig uitwegen om met auto te vluchten. :+

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 02-06-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

IvoB2 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:48:
[...]

En wat betreft die bangmarkerij voor die stropers, die moeten je dan nog eerst weten te vinden en ach, laat maar komen. 8)7
Slotgracht graven met ophaalbrug en een paar trebuchets :+

Ik vindt het wel interessant, ik heb daadwerkelijk gekeken naar een vakantiewoning op het zweedse platteland die een eigen waterkrachtcentrale had (iets van 30kw max) in een klein stroompje naast het huis. Was toch net iets boven budget helaas.

Nu woon ik in de stad maar ook ik heb een wegenwachtservice en ben dus prepper.

Afgezien van een kleine generator in de kelder en ander onzin zoals droge voedselvoorraad voor een paar weken.

Ik hoop binnenkort ook een kleine PV installatie te kunnen aanschaffen en vroeg me af of het inderdaad mogelijk is om die, met enkele speciale maatregelen, te kunnen blijven bedrijven als de netstroom eruit gaat.

Nu is het net in Nederland uitermate stabiel maar het piept en kraakt aan alle kanten dus of dat zo blijft is een tweede. Morgen staat hier de netbeheerder om een nieuwe aansluitleiding te maken naar de woning, de oude is 70 jaar oud met vlas of katoen omwonden isolatie rond de koperaders.

Ik lees in ieder geval met plezier en interesse mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Indoubt schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:43:
[...]

Ik vindt het wel interessant, ik heb daadwerkelijk gekeken naar een vakantiewoning op het zweedse platteland die een eigen waterkrachtcentrale had (iets van 30kw max) in een klein stroompje naast het huis. Was toch net iets boven budget helaas.
Heb je daar een link van?
Slotgracht graven met ophaalbrug en een paar trebuchets

Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Een pand op zo'n locatie heb ik een drietal jaren geleden (na er 25 jaar deeltijds gewoond te hebben) verkocht omdat het me er letterlijk te heet werd. En zonnepanelen kon je sowieso niet op de romaanse dakpannen leggen (als het al werd toegestaan).
Ik hoop binnenkort ook een kleine PV installatie te kunnen aanschaffen en vroeg me af of het inderdaad mogelijk is om die, met enkele speciale maatregelen, te kunnen blijven bedrijven als de netstroom eruit gaat.
Zoals je kon lezen, geen enkel probleem. Batterij neemt minder plaats in dan een tafelkoelkast.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 02-06-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

IvoB2 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:07:
[...]

Heb je daar een link van?

[...]

Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Een pand op zo'n locatie heb ik een drietal jaren geleden (na er 25 jaar deeltijds gewoond te hebben) verkocht omdat het me er letterlijk te heet werd. En zonnepanelen kon je sowieso niet op de romaanse dakpannen leggen (als het al werd toegestaan).

[...]
Zoals je kon lezen, geen enkel probleem. Batterij neemt minder plaats in dan een tafelkoelkast.
Hij is al verkocht, ging weg voor 4 miljoen zweedse kronen of zo en staat niet meer op de site.

Nog een hoop werk aan het pand waar ik zit dus dat zal een 10 jaren plan worden. Eerst isolatie, daarna nieuwe kozijnen met HR++ en hopelijk tussendoor nog PV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
Familie Bos schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:39:
...Zomaar een idee...
Als ik voor 1000 euro een noodstroom accu koop die je gewoon met een stekker in het stopcontact oplaad en die vervolgens vanuit de accu 220v kan leveren......
Het grote electriciteitsnet werkt zeer dempend, ga je in islanding dan heb je dat niet.
De seconde dat je zonnepanelen een belachelijk klein beetje meer opwekken dan je verbruikt (vb omdat je batterijen niet zo snel kunnen opladen, of als ze vol zijn) dan schiet de spanning de lucht in; de omvormer gaat in beveiliging en stopt met opwekken. En het omgekeerde, als je net iets meer verbruikt dan je kan opwekken, stort de spanning in en valt alles weg.

Wil je dus tijdens stroomuitval verder opwek opslaan, heb je een inverter nodig die hierop voorzien is; deze hebben vaak ook een backupstroom-uitgang maar die is beperkt in vermogen.

Wil je tijdens stroomuitval verder 'normaal' verbruiken, dan moet je alle piekvermogen van de zonnepanelen kunnen opnemen in je batterijen, en moet je ook alle piekverbruik kunnen opwekken uit de batterijen. Dat begint al duur te worden.

Maar dan een héél belangerijke: je moet ook aan de eisen van de netbeheerder voldoen; want als je onbedoeld electriciteit levert aan de straat als de netspanning is weggevallen kan dat een van hun werknemers electrocuteren en dat vinden ze niet fijn :+
Er is een correcte gekeurde netontkoppeling nodig om islanding te mogen doen, je apparatuur moet ervoor geschikt zijn (normale omvormer zijn beveiligd tegen islanding); en om terug op het net te mogen inkoppelen zonder onderbreking is nog veel strenger en complexer (en terecht).

Dus tenzij je een berg geld over hebt, begin er niet aan, je verdient het nooit terug.

En als het wat mag kosten, dan kom je idd op de dure victron en dergelijke uit; dat heb je nu eenmaal nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Indoubt schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:43:
[...]
Slotgracht graven met ophaalbrug en een paar trebuchets :+
Het heet niet voor niets 'eilandbedrijf' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Familie Bos
Bron: NOS nieuws - Rob Jette

Het kabinet werkt met het 'Bescherm- en Herstelplan Gas', van het ministerie van Economische Zaken. Dat voorziet in maatregelen als zich een gascrisis voordoet. Bijvoorbeeld hoe gas zal worden verdeeld bij schaarste. Zo kan het kabinet, als de crisis verergert, zelfs bedrijven en hele delen van Nederland afsluiten van aardgas.

Daarbij komt... dat ik de overheid voor geen milimeter meer vertrouw !
IvoB2 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:48:
[...]

Met een "draagbaar" systeem (dat sowieso onvoldoende back up capaciteit heeft) is dat zo

Merk Bluetti
Batterijtype LiFePO4
Batterijcapaciteit in Wh 5120 Wh
en kan gekoppeld worden met Bluetti B230 of Bluetti B300 (max 2 units)
Output USB 2 x USB: 5V up to 3A
2 x USB: 3.6 - 12V/36W
2 x USB-C: 20V up to 5A; 5 - 15V up to 3A
Wireless charging: 5 W, 7.5 W, 10 W, 15 W
Output DC 1x 12V/30A
2 x 12V/10A (5521)
1x 12V/10A
Output 230 V 2 x AC 230 V (EU Schuko)
totaal max. 3000 W continuvermogen
totaal max. 6000 W piek vermogen

Input DC Max. 2400 W.
Input voltage zonnepanelen: 12V - 150V (max. 2 x 12A)
3000W max. via AC input
Max. 4000 W Solar + AC input samen

Oplaadtijd via AC 2,2 - 2,7 uur
Wifi-functie Ja
Afmetingen 580 x 300 x 760 mm

Lijkt me redelijke capaciteit voor backup bij stroomuitval van enkele dagen of weken waarbij je vooral overdag bij daglicht je panelen wilt kunnen blijven gebruiken (niet voor volledig off-grid).

Het idee was dus....
Hoofdschakelaar in de meterkast uit....
Dit accusysteem met de 220v uitgang in het stopcontact pluggen
met de oplaad ingang ook in het stopcontact pluggen.
en het hele huis is voorzien van 220v tot een piekvermogen van 5000 watt, en de zonnepanelen draaien weer en leveren weer stroom.
Bij te kort vult de accu het aan en bij te veel wordt de accu opgeladen ?
Bij volle accu en overproductie vd panelen, schakelen de panelen als het goed is volgens jullie vanzelf uit. Als er dan weer stroom gebruikt word wordt eerst de accu aangesproken en zullen vervolgens de panelen weer opstarten toch ?

Dat was mijn idee. Misschien niet volgens de regels, niet alles 100% veilig.... maar puur als noodvoorziening wel werkend (denk ik ? of niet?)
Dus nogmaals.... niet voor permanent gebruik, maar puur voor plug-in bij stroomuitval !

Maar voordat ik dus ga investeren hoop ik dus te weten te komen of zoiets echt werkt ?
Uit bovenstaande reacties lees ik dat dit geen kans van slagen heeft.... echter...
wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze oplossing en de peperdure offgrid systemen die automatisch omschakelen ?
Ik lees hierboven ook dat iemand met een soort UPS een vergelijkbare aansluiting heeft gemaakt en dat dat werkt ?

Als je dit dan doet met bovenstaande accu, of misschien zelffs een goedkopere van 3000 Wh, lijkt het me dat je voldoende backup cappaciteit hebt om schommelingen op te vangen, of zelfs zonder daglicht (zonder opwek van de panelen) om je (pellet)kachel die 40w gebruikt je huis te laten verwarmen en je led verlichting te kunnen blijven gebruiken tot het weer dag is.

[ Voor 4% gewijzigd door Familie Bos op 04-06-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Misschien een domme vraag maar wat gebeurt er als er door de zonnepanelen meer W geproduceerd wordt dan de ingang van de Bluetti aan kan?

En waarom vind je dit goedkoper dan "peperdure off grid systemen"? Mijn offgrid systeem is per kWh capaciteit van de batterijen in verhouding zelfs goedkoper dan de voorgestelde Bluetti (zelfs na de vermelde korting).

Ook rekening mee houden dat indien er bij een stroomuitval niemand in de woning aanwezig is de PV alsnog uitvalt want dan kan niemand het draagbare systeem aan de panelen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Familie Bos schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:55:
... niet volgens de regels, niet alles 100% veilig.... maar puur als noodvoorziening wel werkend (denk ik ? of niet?)
Het antwoord van Naftebakje is heel goed geformuleerd:

naftebakje in "Semi-backup 3-fase off-grid"

Ook uit mijn eigen verdere onderzoek en contacten met leveranciers kom ik tot de conclusie dat het niet kan tenzij je speciale (dure) spullenboel koopt.

Ook ik kijk nu verder naar een oplossing die geen gebruik maakt van de bestaande installatie. Een paar paneeltjes, een batterijtje en wat snoertjes.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:21:
[...]

Ook uit mijn eigen verdere onderzoek en contacten met leveranciers kom ik tot de conclusie dat het niet kan tenzij je speciale (dure) spullenboel koopt.
Duur is natuurlijk een relatief begrip.
Ik heb zelf een 6200 € uitgegeven voor 15,36 kWh opslagcapaciteit met een omvormer die zelf in eilandmodus kan gaan, inclusief aanpassing van de woning om volledig off grid te gaan (dit onderdeel kost een 650 € aan hardware en arbeidsuren) en inclusief technische keuring.
Detail is wel dat ik een oudere woning heb en op de hele zooi maar 6% BTW moest betalen (waar je op een draagbaar systeem hier 21% BTW dient te betalen). En het is een monofasesysteem wat ook een slok op de borrel scheelt.
In vergelijking met de hiervoor aangehaalde Bluetti (met een opslagcapaciteit van 1/3de en een lager vermogen om productie op te slaan en terug af te geven) vind ik dat dus nog best meevallen.
Of ik het ooit ga terugverdienen weet ik niet. Ik heb een inkomen, een deel van mijn spaargeld brengt op de bank al helemaal niets op (incl. inflatie smelt het over 10-15 jaar, de verwachte levensduur van mijn accusysteem, zelfs grotendeels weg als ik het op de bank laat) en het is nooit mijn betrachting geweest om iedere cent die ik uitgeef ook integraal te moeten terugverdienen. Was dat het geval zou ik in mijn leven maar één jaar aan de slag moeten geweest zijn en kon de rest van het leven verder met elke uitgegeven cent die zichzelf terugverdiende (en meer zoals sommigen verwachten). :+
En nog minder ambitie om het later mee door de schouw te jagen om de overtocht over de Στύξ mee te betalen want daar hecht ik ook geen geloof aan. :)
Uiteraard een theoretische beschouwing voor wie nog maar net zonnepanelen heeft. Mijn PV-installatie is al 11 jaar oud en heeft alleen al op die tijd ruim 18.000 € aan premies opgebracht (en dan laat ik het feit van een nulenergierekening nog buiten beschouwing) ruim voldoende om de volledige accu-installatie mee te betalen.
Dus niet echt "eigen" spaargeld verworven door eigen arbeid. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-07 23:06
Familie Bos schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:55:
Bron: NOS nieuws - Rob Jette

Het kabinet werkt met het 'Bescherm- en Herstelplan Gas', van het ministerie van Economische Zaken. Dat voorziet in maatregelen als zich een gascrisis voordoet. Bijvoorbeeld hoe gas zal worden verdeeld bij schaarste. Zo kan het kabinet, als de crisis verergert, zelfs bedrijven en hele delen van Nederland afsluiten van aardgas.

Daarbij komt... dat ik de overheid voor geen milimeter meer vertrouw !
Tot hier heb ik het gelezen.
Vergeet niet dat gas afsluiten in hele delen van Nederland ook veel beleidsmedewerkers, ministers, (lokale en regionale) bewindslieden, ambtenaren etc raakt. Welke overheid heeft daar belang bij?
Ik geloof echt niet dat in de kou zetten van hele delen van het land gebeurt voor de gasproductie in Groningen is opgevoerd naar 100%.

Wat betreft off-grid, daar heb ik geen ervaring mee. Maar probeer even goed te lezen wat iedereen er over schrijft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Familie Bos
Reuze bedankt voor alle informatie en reacties.

Mijn keuze viel op de portable accu omdat ik in een huurwoning woon (10 panelen 270w piek) op het dak, maar doordat het een huurwoning betreft kan ik niet zomaar de boel verbouwen of een eigen installatie aanleggen. Daarom dacht ik dus aan een noodvoorziening in de vorm van een accupack zoals die bluetti die ik gewoon kon inpluggen en uitpluggen als het nodig is. geen verbouwing of aanpassingen van het woningbouw systeem, en bij verhuizing gewoon meenemen,

Maar ik begrijp dat het eigenlijk gewoon niet mogelijk is om op een simpele manier gebruik te maken van de zonnepanelen bij stroomuitval.
Jammer, maar duidelijk.
Het ging mij puur om gebruik van de opgewekte energie bij dag, dus geen opslag voor nachtgebruik, en niet nodig dat iets automatisch gebeurd als ik niet thuis ben.

Maar ik ga dit idee maar vergeten en uit mijn hoofd zetten.
Dan misschien maar een vergelijkbare accupack met opvouwbaar zonnepaneel voor in de tuin om in ieder geval de pelletkachel nog van stroom te kunnen voorzien.

bedankt voor alle technische info en hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Op zich is het idee van een verplaatsbaar systeem nog niet zo slecht. Zeker als je in een huurwoning woont. Kun je het nog meenemen als je echt moet vluchten. 😉

De recenties op internet van dit soort systemen zijn niet juigend, ook niet over de Bluetti, ook al komt die er nog relatief goed uit. Ze vragen wel onderhoud door het jaar heen (zo las ik), dus je moet er alert op blijven.

Laat svp weten als je zover bent. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wel een gemiste kans dat die Bluetti wel split-phase kan maar niet 3fase. Technisch is dat eigenlijk hetzelfde kunstje.

Als je een PV-string van 4 of 5 panelen hebt (Vmpp max 150V) kun je ze omprikken naar het noodsysteem.
Dus misschien ben je er al met je bestaande string in twee delen hakken, ze apart naar binnen brengen en voor de netinverter ze weer in serie zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:22
Deze man (USA) heeft ook een Bluetti met zonnepanelen gebruikt om tijdens een stroomstoring een paar dagen door te komen. Hij loopt tegen dezelfde problemen aan als niet terug leveren aan het net als de spanning uitvalt, en bekijkt ook alternatieven van benzine generator tot kaarsen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
I'm ready for the next power outage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Inderdaad een interessante en goed verzorgde presentatie.

Aan te bevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor de mensen die geen 20min kwijt willen: hij kan dus niet opladen met invoeding aan de AC kant (welke foutmelding?) of is dat niet getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Familie Bos
TweakPino schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:14:
Deze man (USA) heeft ook een Bluetti met zonnepanelen gebruikt om tijdens een stroomstoring een paar dagen door te komen. Hij loopt tegen dezelfde problemen aan als niet terug leveren aan het net als de spanning uitvalt, en bekijkt ook alternatieven van benzine generator tot kaarsen.
[YouTube: I'm ready for the next power outage!]
Hoi.... Bedankt voor deze link !
Ik zie eigenlijk helemaal niet dat hij tegen problemen aanloopt.
Volgens mij geeft hij juist aan dat het een groot succes is en dat hij nu in staat is om zijn studio/kantoortje dankzij deze accupack met zonnepanelen volledig of grid draaiende kan houden, inclusief gebruik van airco en verwarming !

Dit lijkt mij dus een heel goede oplossing die ook nog eens gewoon portable (mee te nemen) is.
meer dan genoeg om als noodvoorziening een periode op te kunnen leven.
voldoende voor het verwarmen van een heel huis met een pelletkachel, het draaiende houden van televisie en koelkast, en het koken van eenvoudig eten.
En dan hebben we het hier over een 2000Wh accupack van rond de 1800 euro in combinatie met 3 vaste zonnepanelen of enkele sets portable opvouwbare panelen.

Heel haalbaar dus. en ook heel geschikt als noodstroom voorziening. En in dit geval dus los van het net !

Echter... rijzen er bij mij een paar vragen met betrekking tot toepassingsmogenlijkheden.

1- is het mogelijk om de capaciteit van 10 zonnepanelen te begrenzen op bv. maximaal 1000w (zoals omvormers die aftoppen dat doen) ? Ik heb namelijk 10 panelen met een piekvermogen van 2700W, maar als ik die zou kunnen begrenzen zodat ze maximaal 1000w leveren, dan kan ik ze dus gewoon met die begrenzer of aftopper ertussen in de accupack prikken bij stroomuitval (de pv aansluitdraden loskoppelen van de omvormer en direct (met de aftopper/begrenzer ertussen) in de accupack steken), dan heb ik geen losse extra panelen nodig en kan ik in geval van nood deze panelen overschakelen of overpluggen naar de accupack die los van het net is, dus geen gevaar voor teruglevering aan het net ! en wel een werkend noodsysteem met de bestaande panelen en een continu vermogen van 2000w en piekvermogen van 5000w, en dat alles voor slechts 1800 euro of in de aanbieding zelfs voor 1600 euro !

2- Als ik in de meterkast een groepschakelaar van bijvoorbeeld de keuken uitschakel.... Betekend dit dan dat die los is van het net ? En dat als ik de accupack in de keuken in het stopcontact plug, dat dan alleen de keuken volledig van stroom voorzien word en de rest van het huis en het net niet ?
Want dan kan ik dus door het inpluggen van de 2000W accupack de vriezer, koelkast, verlichting, televisie en waterkoker en een paar stopcontacten in gebruik houden ! De accupack kan makkelijk een zuinige vriezer en koelkast bezig houden lijkt mij. zeker als hij wordt bijgevoed door de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
1) Je kan wel wat aftoppen, maar 2.7 keer hoger zou me erg verbazen als dat lukt. Misschien apart een reeks van 4 panelen, en van 6 panelen naar beneden laten komen.
2) Nogmaals, de netbeheerder zal dit (volkomen terecht) als "poging tot moord" beschouwen. Je moet een gekeurd systeem hebben wat 100% garandeert dat je nooit energie teruglevert als het net spanningsloos is.
Er bestaan omvormers waar je een batterij op kan aansluiten, en die een backup stroomvoorziening met beperkt vermogen hebben die je kan gebruiken om rechtstreeks de "essentiële kring(en)" te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ik sluit me volledig aan op de reactie van @naftebakje hiervoor.

1) Splits je bestaande string in één van vier en één van zes panelen. Voor normaal gebruik verbindt je de plus van de ene met de min van de andere. Bij uitzondering gebruik je alleen de aansluiting van de vier panelen.

2) Doe het niet ! Ik ga niet eens uitleggen waarom niet. Leg verlengsnoeren naar de verbruiksapparaten en zet de stekkers om.

Je kunt overwegen om twee kleintjes te kopen en die over het huis te verdelen. Kun je ook nog eens extra zonnepanelen gebruiken (die zijn er toch al) voor meer capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Familie Bos
naftebakje schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:22:
Nogmaals, de netbeheerder zal dit (volkomen terecht) als "poging tot moord" beschouwen. Je moet een gekeurd systeem hebben wat 100% garandeert dat je nooit energie teruglevert als het net spanningsloos is.
Maar er is dan toch geen enkele mogenlijkheid dat het systeem terugleverd... Het is dan volledig los van het net ! De 4 panelen voeden dan de accupack, en de accupack is los van het net, deze heeft zelf 4 220v stopcontacten waar je apparaten in kunt pluggen. Alleen maak ik dan gebruik van de bestaande (omgeplugde) panelen om de accupack tijdelijk te voeden.

De enige vraag was dan....
Als ik een groep in de meterkast uitschakel... Is deze groep (bv. de keuken) dan helemaal 100% losgekoppeld van het net zodat ik bv alleen de groep keuken kan voorzien van stroom (zonder het risico om stroom terug op het net of naar de rest van de woning te sturen) ?

[ Voor 5% gewijzigd door Familie Bos op 07-06-2022 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Familie Bos schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:42:
Als ik een groep in de meterkast uitschakel... Is deze groep (bv. de keuken) dan helemaal 100% losgekoppeld van het net zodat ik bv alleen de groep keuken kan voorzien van stroom (zonder het risico om stroom terug op het net of naar de rest van de woning te sturen) ?
Het antwoord is nee. Dat is zelfs zeker niet het geval.

Ik ga niet uitleggen waarom, omdat je er dan misschien omheen wilt gaan werken. Daar wil ik niet aan mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Familie Bos schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:43:
[...]
2- Als ik in de meterkast een groepschakelaar van bijvoorbeeld de keuken uitschakel.... Betekend dit dan dat die los is van het net ? En dat als ik de accupack in de keuken in het stopcontact plug,
Welk deel van 'niet doen' was niet begrepen?
Zet het uit je hoofd :)
Proton_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:56:
[...]
Het idee van een stekker waar je stoom op zet is een bijzonder slecht idee.
Niet alleen is een foutje zo gemaakt als een behulpzaam iemand de hoofdschakelaar weer terug zet terwijl je nog in off-grid modus werkt, de boel is ook totaal niet aanraakveilig dus wanneer de stekker uit het stopcontact gestruikeld wordt is de kans groot dat je iemand elektrocuteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Familie Bos
mmm...
Heerlijk toch, al dat vertrouwen en behulpzaamheid tegenwoordig.
Als iets niet veilig is, dan doe ik dat natuurlijk niet !
Maar ik wil wel graag begrijpen hoe dingen werken en waarom iets wel of niet veilig is !

Als iemand zegt... WEL DOEN !.... dan doe ik het ook niet voordat ik begrijp hoe het werkt en of ik het zelf wel of niet veilig acht !

Als iemand zegt... Welk deel van NIET DOEN begrijp je niet.... Dan is het antwoord: De uitleg waarom niet !
Bij niet doen ! zal ik toch moeten uitzoeken waarom niet, want ik stel de vraag niet voor niets ! Ik wil namelijk begrijpen hoe het geheel werkt en waarom ik het niet of wel zou doen. Ik wil zelf begrijpen of iets veilig is of niet. Ik volg nooit als een kip zonder kop bevelen of adviezen op, ik zal ze eerst moeten begrijpen voordat ik ze aanneem en of opvolg.

In dit geval, jammer... dat jullie het wel weten hoe het één en andere werkt, maar het niet willen uitleggen.
Dan zal ik alsnog weer verder moeten vragen of op onderzoek uit moeten.
Proton_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:56:
[...]Het idee van een stekker waar je stoom op zet is een bijzonder slecht idee.
Niet alleen is een foutje zo gemaakt als een behulpzaam iemand de hoofschakelaar weer terug zet terwijl je nog in off-grid modus werkt, de boel is ook totaal niet aanraakveilig dus wanneer de stekker uit het stopcontact gestruikeld wordt is de kans groot dat je iemand elektrocuteert.
Dit doe je gewoon netjes door een omschakelaar (break-before-make) in je groepenkast op te nemen
Dit probleem is onacceptabel, maar wel veilig op te lossen door bv met een schakelkastje te werken.

Maar in ieder geval bedankt voor alle informatie en uitleg die wel gegeven is !
In het filmpje zie ik dat het dus allemaal wel kan, en veilig !
De persoon in het filmpje gebruikt een schakel kastje om te switchen tussen het net of het accu/solar systeem.
Ik ga me er verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als je het dan toch goedkoop wil..

Zet 2 maal een 32 ampere cee form kracht stopcontact in je meterkast.
1 gevoed door je meterkast en 1 gevoed door je noodstroom voorziening.( met de juiste veiligheden zoals aardlek en zekeringen)

Zet dan aan de 32 cee form stekker de groepen die je wilt voeden bij stroom uitval.( wel voor de 16 amp zekeringen natuurlijk)
Dan kun je de stekker omprikken en loopt de elektromonteur die in de grond zit te vroeten in ieder geval geen risico terwijl hij je stroomuitval probeert op te lossen.

Maar ik zou gaan voor of een goed gekeurd automatische netovername systeem.
Of gewoon je apparaten met een verlengsnoer op je noodstroom bron aansluiten in geval van stroomuitval.

Zo vaak komt dat nu ook niet voor, het rechtvaardigd in een woonhuis in ieder geval niet de investering voor professionele oplossingen.

rent weg voor de reacties :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
Waarom je niet een groep wilt uitschakelen in de meterkast en vervolgens de bluetti wilt inpluggen in de keuken.

1) je moet dan een kabel maken met 2 stekkers, wat levensgevaarlijk is (!), als je dit veilig wilt doen denk aan hoe BV een caravan wordt aangesloten op "de grid"
2) als jij je groep uitschakelt hoe doe je het met aardlek? die zit 9/10 keer namelijk VOOR de automaat
3) Heb je nagedacht over hoe je aarde gaat doen? heb je TT of TN?
4) als je zelf een net gaat maken moet je nadenken over anti-islanding. daarvoor moet je dus een netwachter maken met 2 serieel geplaatse contactors zodat je een veiligheid hebt ingeval dat er 1 kapot gaat. (N+1 principe).
5) gaat er genoeg kortsluitstroom lopen dat de veiligheid automaat uitschakelt?

je kan op de bluetti een verlengkabel doen en daar sluit je dan je apparaten op aan die je graag wilt draaien maar je vaste huis installatie dat kan niet zo maar 1/2/3.

Ik gebruik hiervoor Victron Multiplus-II inverter/chargers die zijn daadwerkelijk gecertificeerd om dit te mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Familie Bos
Ja... De aardlek beveiliging, daar zat ik ook al mee. het moet wel veilig zijn natuurlijk.

Ik ga binnenkort eens kijken wat voor mogenlijkheden ik heb met een victron omvormer.
Als ik mijn huidige omvormer gewoon kan wisselen voor een victron met accu aansluit mogenlijkheid, dan ben ik natuurlijk al weer een stuk verder en blijven mijn bestaande panelen gewoon werken.
Het is dan een kwestie van het omwisselen van de omvormer, en dan kan ik dus wel de accupack opladen met de huidige panelen bij stroomuitval via de victron (denk ik).
Daar ga ik me eens wat verder in verdiepen als ik wat meer tijd heb.

Bedankt voor de reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:45:
Omdat de Solaredge alleen actief wil zijn als er een 3-fase netstroom wordt aangeboden zal de gezochte backup toevoeging ook een 3-fase spanning moeten aanbieden. Naar mijn idee werken 1-fase opties daarom niet. Nogmaals, doel is dat de panelen actief blijven, niet om slechts een tijdelijke uitval te overbruggen.

Ik heb op het internet geen zonnepanelen produkt gevonden dat hieraan voldoet.
Is StoreEdge niks voor jou? Deze heeft een apart backup circuit. Bij stroomuitval komt je 3F hoofdaansluiting nog steeds zonder spanning te zitten, maar je zonnepanelen blijven produceren (de Storeedge is direct op de zonnepanelen gekoppeld, samen met je bestaande SolarEdge) en je hebt 1F backup-stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Jim80 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:58:

Is StoreEdge niks voor jou? Deze heeft een apart backup circuit. Bij stroomuitval komt je 3F hoofdaansluiting nog steeds zonder spanning te zitten, maar je zonnepanelen blijven produceren (de Storeedge is direct op de zonnepanelen gekoppeld, samen met je bestaande SolarEdge) en je hebt 1F backup-stroom.
Ik heb meerdere SolarEdge leveranciers naar een oplossing gevraagd (op basis van mijn wensen). Degenen die geantwoord hebben geven aan dat het niet kan.
Of ik moet bestaande omvormer wegdoen en wat anders kopen, maar dan kan alleen maar 1 fase.
Als het wel kan hoop ik dat iemand me een werkende configuratie noemt, liefst met kandidaat leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-07 17:00
onno oliver schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:28:
Ik zat zelf te kijken of ik niet ergens "wat" accus's van auto's bv van Tesla kan vinden en deze in mijn betonnen schuur te plaatsen. Nu schijnt het dat deze niet verkocht mogen worden.
Zou nu gaan voor 12v accu's zodat het licht kan blijven branden in geval van nood
Bpath Energy verkoopt deze: https://www.bpathenergy.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolabee
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-04 20:33
Voor mijn vakantiewoning in het buitenland waar geen terugleveren/saldering is met het net.

Ik heb een 2 plug and play (Max 600w piek) zonnepanelen op een schuurtje liggen. Via de AP systeems Micro-inverter direct met een stekker in het stopcontact in het schuurtje.
Wat direct opgewekt wordt, wordt direct verbruikt in huis door koelkast, tv, WiFi etc. Bij meer verbruik komt dit gewoon van het net (droger, airco) Alles heel makkelijk zonder aanpassingen. Prima!

Wat niet direct verbruikt wordt is ook weg/verloren. Ik wil graag een een buffer (accu/powerstation) die tussen de zonnepanelen en het stopcontact plaatsen. Die de niet direct verbruikt stroom opslaat, zodat ik ‘s nachts de apparaten kan laten draaien op de opslagen stroom van de powerstation.
Nu is het overdag stroom weggooien en ‘s avonds betalen.
Bij slecht weer en lege powerstation moet alles gewoon blijven draaien op het net.
Min capaciteit 1kw en Max 5kw
Indien mogelijk:
Makkelijkste lijkt mij 220v stekker in powerstation van de zonnepanelen voor op laden en stekker 220v van powerstation in stopcontact.
Is dit mogelijk ?
Gr Roland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Rolabee schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:38:
Makkelijkste lijkt mij 220v stekker in powerstation van de zonnepanelen voor op laden en stekker 220v van powerstation in stopcontact.
Kijk eens naar de Sessy:

Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4info
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 18:45
Zeer interessant hier .

Ik heb een Solaredge 3f omvormer en byd batterij pack.

Onlangs de stroom weg . Geen productie en een volle batterij. Jammer . Men omvormer kan niet off grid ( voor zover ik weet) .

Ik dacht aan 3 ups ( ecoflow of,…) elke op een fase .
Een zekering van 10a of lager op de 3 kabels van de ups’en komen .
Als de stroom weg is zet je de hoofdschakelaar ook de groter verbruikers uit en de 3 van 10a op . Of maak er een schakeling tussen .
Dan gaat de omvormer terug opstarten.
Nu om export te verminderen moet je deze aanpassen naar gelang de vermogen van de ups in solaredge .

Of zie ik wat over het hoofd? Kan fout zijn….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:37
4info schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:03:
Ja.

Lees je even in hoe 3 fases werken, die kan je niet zien als 3 losstaande dingen. Deze 3 fases zijn altijd op elkaar afgestemd en 120 graden uit fase van elkaar.
Als dat niet op elkaar afgestemd is kan het zomaar zijn dat er tussen die fases geen 360 volt ligt, maar 0 volt in het beste geval (als ze compleet in fase zijn) of 480v in een slecht geval (als ze compleet uit fase zijn) . Alle apparatuur wat op 3 fases is aangesloten zal daardoor hopelijk in een fout springen of zelfs gewoon kapot gaan.

Daarnaast is de gemiddelde UPS niet gemaakt om op te laden via zijn spanningsuitgang, je zult dus er voor moeten zorgen dat er absoluut geen overspanning is binnen huis. Dat gaat verdomd lastig zijn om dat goed te krijgen, want je solar omvormer is helemaal niet gemaakt om zo snel te regelen. Plus je batterij is dus altijd eindig, alles boven/onder je basis verbruik komt dus altijd uit je accu, dus die zal snel opgaan.

Bespaar je zelf een hoop kapotte apparatuur en spaar nog even door voor een oplossing die hier wel gewoon voor bedoeld is als je echt off grid wilt kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
4info schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:03:
Zeer interessant hier .

Helaas, absoluut onmogelijk en heel gevaarlijk.

Voor jouw wens heb je specifieke apparaten nodig (bijvoorbeeld Victron). Deze kunnen samenwerken met je SolarEdge, maar ze hebben eigen batterijen nodig.
Pagina: 1