Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-06 17:52
DJP! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:21:
[...]

Ik heb hem ook al een paar keer voorbij zien komen, lijkt een intressant product! alleen wil ik eerst specificaties zien. Er wordt gesproken over een noodstroom oplossing, hoe werkt dit? Werkt de PV omvormer dan ook nog? Hoeveel vermogen kan de noodstroom leveren enzovoort.

Daarnaast staat er dat de mensen die de eerste batch bestellen ook nog inspraak en invloed hebben, ben benieuwd wat er nog aangepast kan worden.
Weet je wat pas leuk zou zijn? Grid-forming :9 :*)

• Maartentux
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Uit de brochure: https://www.sessy.nl/wp-content/uploads/2026/06/20260601_SessyPlus_brochure.pdf

"15 kWh opslag, 6 kW vermogen op drie fasen."
"Noodstroom standaard"
"Eigen omvormer, in Nederland ontwikkeld"

Eigenlijk is dit vergelijkbaar met 3x de originele Sessy, maar dan in 1 unit/behuizing. Dan is de prijs niet eens zo gek...En IP65 voor plaatsing binnen of buiten...hmm, interesting!
Iemand zonder dyslexie moet nog even dringend pagina 5 van de PDF nakijken. (ik vind ook dat al die punten weg moeten, maar daar gaat dit uiteraard niet over)

En ja, eens met DJP: veel te light on details nog...

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ik denk dat ik wel kan raden hoe de noodstroom werkt. De brochure geeft goede aanwijzingen. Ze zetten zich af tegen Victron, waar de inverters altijd aanstaan. Dat heeft als voordeel dat Victron de stroomvoorziening naadloos overneemt als het net wegvalt. Het nadeel is dat dat vrij veel stroom verbruikt, dat is de €75 die ze noemen.

By Sessy zal de inverter “binnen een seconde” aangaan. Ik vermoed dat je “achter je Sessy” drie groepen kunt maken (elke fase 1) die je in totaal met 6kW kunt belasten.

Normaal hangen deze groepen gewoon direct aan het net. Als dat wegvalt, neemt Sessy het over.

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14

worker

2x Sessy thuisbatterij

Vv

[ Voor 99% gewijzigd door worker op 25-06-2026 04:34 ]

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:10
Leuk verzonnen die antennes bovenop maar kan me niet bedenken dat, dat uiteindelijk in het eindproduct zit. Voor wifi heb je geen 2 antennes nodig en waarschijnlijk is dit het eerste wat afbreek als het buiten staat.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:02
Wat ik wel een goede stap vindt is dat ze nu ook de omvormer zelf ontwikkeld hebben.

Ben ook benieuwd hoe die 6kW werkt, of dat vast 2kW per fase is of dat het flexibel per fase verdeeld kan worden.

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:10
DJP! schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:36:
Wat ik wel een goede stap vindt is dat ze nu ook de omvormer zelf ontwikkeld hebben.

Ben ook benieuwd hoe die 6kW werkt, of dat vast 2kW per fase is of dat het flexibel per fase verdeeld kan worden.
Persoonlijk zie ik nog niet het voordeel van 1 grote 15kw accu ten opzichte van 3 x 5 als de prijs niet een stuk goedkoper is. Tevens zou ik ook verwachten dat je huis in eilandmode kan draaien voor als de netspanning wegvalt want anders heb je daar ook verder weinig aan. Zeker als je de accu buiten of ergens in een schuur hebt staan.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:41
DJP! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Als die battery_empty als status heeft blijft die op 3% SoC hangen? Volgens mij zou die naar 0% moeten springen. Mocht dat niet gebeuren dan komt die dus ook nooit op 0%? Ik zou dat toch even rapporteren..
Je bedoeld system state? Die blijft wisselen tussen “stand-by” en “waiting in safe situation”. De SoC staat op 3% en als ik probeer te ontladen dan gaat de Sessy meteen weer naar 0W, dus ja, hij komt nooit meer op 0%.

Ik heb al een ticket lopen voor een ander vreemd fenomeen: ik kan geen ontlaad vermogen lager dan 420 W meer instellen, ook dan gaat de Sessy meteen weer naar 0W (en ja, minimum vermogen staat lager ingesteld (op 350 W)).

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:53
Maartentux schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:09:
[...]

Iemand zonder dyslexie moet nog even dringend pagina 5 van de PDF nakijken. (ik vind ook dat al die punten weg moeten, maar daar gaat dit uiteraard niet over)

En ja, eens met DJP: veel te light on details nog...
Ja, die taalfout stoorde mij ook direct ;)

En verder eens, ik wil meer technische details, en garanties over werking van features voordat ik een eventuele inschrijving ga overwegen!

@Twan_V kunnen jullie delen wat de Sessy+ doet met:
  • Grid-tied PV omvormers (1-fase, 3-fase), of en hoe je die aansluit op de Sessy? Of komt er een losse MPPT waarop je je huidige PV strings kunt aansluiten?
  • Noodstroom: Separate aansluiting voor alleen dedicated backup-loads, of haakt het in op je groepenkast op een manier die je hele huis kan voorzien van stroom?
  • Connectiviteit: bv. LAN (RJ45 ethernet), Bluetooth, WLAN (gezien de antennes)?
  • Samenwerking met eventuele andere bestaande Sessy's in de woning?
Er zijn vast nog wel meer vragen te verzinnen, maar dit moet toch echt eerst wel duidelijk worden ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:05
Maartentux schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Ik zal de spanning de volgende keer ook uitvragen. Wat betreft temperatuur, dat is nu niet relevant, want het gaat mij niet om de reden van het vastlopen, maar puur om de rare SoC. Maar als antwoord: mijn ene Sessy zie ik throttlen, die start op ontladen met 1700 watt en zakt dan geleidelijk terug naar ~1400 watt. Dit vind ik geen enkel probleem; hij zit in een krappe kast, dit is de consequentie daarvan. De andere Sessy (deze liep vast) is om deze tijd onbegrensd, maar heeft vanaf middernacht tot 's ochtends een sterke begrenzing wegens "fan_level=2", daarna weer level 5.

[...]

Eerst met 'restart' in 'My Home Battery' app geprobeerd, maar hij bleef error geven, toen 5 minuten de stroom eraf. En uiteraard heb je gelijk, een accusysteem wordt nooit 'echt' spanningsloos.

[...]

Ik heb nergens gezegd dat mijn Sessy's niet probleemloos helemaal leeg gaan, dat doen ze het hele jaar door elke nacht, behalve in de zomer als de airco niet aan is. Maar zo en dan kan iets crashen toch? Dat gebeurde gisteren dus. Opnieuw: no biggie, ik klaag niet over de crash, ik verwonder mij over de hoge SoC. Het BMS zal echt wel weten wat de spanning is. En ik garandeer je dat die bij een LiFePo4 met 10% lading onmogelijk 53,6 volt kan zijn. Dus Sessy doet iets op een aparte wijze, en ik vind dat intrigerend...
Ik probeerde ook slechts die SoC te verklaren.

En door aan te geven wat voor gedrag ik bij mij zie kun jij wellicht daar wat mee.

Vwb die de temp. ik onthoud nog wel eens wat en was benieuwd hoe je daar nu mee omgaat.

Excuus als ik iets wat absoluut positief bedoeld is blijkbaar negatief naar u heb laten klinken.

• Maartentux
Simpel360 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Ik probeerde ook slechts die SoC te verklaren.

En door aan te geven wat voor gedrag ik bij mij zie kun jij wellicht daar wat mee.

Vwb die de temp. ik onthoud nog wel eens wat en was benieuwd hoe je daar nu mee omgaat.

Excuus als ik iets wat absoluut positief bedoeld is blijkbaar negatief naar u heb laten klinken.
Sorry, misschien was het de warmte. Het kwam een beetje vingerwijzend op mij over. Zand erover. :)

Nu we een dag verder zijn: diezelfde Sessy is weer vastgelopen na plusminus 2 uur 1700 leveren. Dus ja hij zal inderdaad (ook) te heet worden. Hij staat wel in een open ruimte, maar wel in een hoekje gepropt, samen met een server. Geen probleem verder; ik handel niet, en met gewoon PV laden en daarna aan het huis leveren nooit issues. Hittegolven zijn (ahum, voorlopig?) uitzonderingsgevallen.

• Maartentux
DJP! schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:36:

Ja dit lijkt mij ook een interessante vraag. Het probleem is namelijk dat een 'echte' noodstroomvoorziening (in tegenstelling tot 'een outlet die altijd stroom levert') die niet meer dan 2kW kan leveren niet super nuttig is, omdat inschakelen van een 2kW apparaat 'm dan waarschijnlijk niet gaat lukken. En daar zijn er in een modern huis echt heel veel van. Magnetron kun je vergeten, kokendwaterkraan, boilers, vaatwassers wasmachines idem. Koffiezetapparaten, waterkokers, stofzuigers en inductieplaten lukt allicht nog wel, afh. van vermogen en soft-start. En natuurlijk is het prachtig als je koelkasten, je lampen en je computer en TV wel blijven draaien, maar... al die grote verbruikers in de keuken zul je wel moeten uitschakelen.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:02
Maartentux schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Ja dit lijkt mij ook een interessante vraag. Het probleem is namelijk dat een 'echte' noodstroomvoorziening (in tegenstelling tot 'een outlet die altijd stroom levert') die niet meer dan 2kW kan leveren niet super nuttig is, omdat inschakelen van een 2kW apparaat 'm dan waarschijnlijk niet gaat lukken. En daar zijn er in een modern huis echt heel veel van. Magnetron kun je vergeten, kokendwaterkraan, boilers, vaatwassers wasmachines idem. Koffiezetapparaten, waterkokers, stofzuigers en inductieplaten lukt allicht nog wel, afh. van vermogen en soft-start. En natuurlijk is het prachtig als je koelkasten, je lampen en je computer en TV wel blijven draaien, maar... al die grote verbruikers in de keuken zul je wel moeten uitschakelen.
En leveren ze 3 fase noodstroom of 3x1 fase noodstroom… zoveel vragen!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:23
DJP! schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Het klinkt misschien raar maar volgens mij berekend de Sessy de SoC aan de hand van de energie die er in en uit gaat en niet aan de hand van het voltage...

De SoC wordt bij compleet vol of leeg naar 100 of 0% geschreven en dan gaat de Sessy bijhouden hoeveel energie er in en uit gaat en past de SoC hier op aan. Twee of drie keer per dag schrijft de Sessy de SoC dan naar het geheugen, dit om het geheugen te sparen door er niet constant naar te schrijven.. Bij een stroomstoring, reset etc. leest de Sessy tijdens het opstarten de SoC uit het geheugen en gaat hier dan mee verder totdat deze door de BMS wordt gereset naar 100 of 0%...
Ik houd hem inmiddels een maand op dezelfde manier bij via homey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7byYHjtJapYkBFnvqESUMS9dcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hru86axHqG0Nnp5twsRfvpw.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 106 107 Laatste