Bezulba schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:21:
[...]
En dat is direct het probleem met zo'n monument klassering zonder enige verplichting. De koper moet dus allemaal geld gaan investeren om met pijn en moeite er iets leefbaars van te maken, maar de verkoper heeft geen enkele verplichting om het pand in leefbare staat te houden. Dus kan die het lekker laten instorten en verkrotten tot er een gek gevonden is die er wat aan wil gaan doen. En die gek komt er vervolgens achter dat het niet te doen is zo'n pand te restaureren omdat alles, maar dan ook ALLES verrot is, zet het op de markt en dan begint het verhaaltje weer opnieuw.
Er moet gewoon een onderhoudplicht aan monumenten zitten. En nog flink wat meer subsidie voor onderhoud etc. Als de overheid vind dat zulke panden bewaard moeten worden, moeten ze ook bewaard worden.
De monumenteigenaren die ik bezoek zijn doorgaans mensen die in een monument wonen, omdat het een monument is. Die willen het graag behouden en hebben ook het geld om het te onderhouden.
Hier is er een stolp die op een gegeven moment monumentaal is geworden en de toenmalige eigenaar en waarschijnlijk nu verkopende partij had niet het geld om het te onderhouden helaas. Dan vervalt het inderdaad.
De nieuwe eigenaar moet er nu idd een smak geld tegenaan gooien maar dan blijft het waarschijnlijk wel voor altijd bewaard.
Helemaal mee eens dat monumenteigenaren die zoiets willen beginnen door de overheid meer gesteund zouden moeten worden om dit te herstellen. Het probleem ontstaat dan alleen dat als het monument weer netjes is en verkocht wordt de eigenaar de centen opstrijkt. Daar zal de overheid weinig zin in hebben.
Dus het is een moeilijke situatie. De overheid wil van alles maar kan niets verplichten. De nieuwe eigenaar moet het graag willen want anders gaat het niet gebeuren.
Mijn vriendin had er iig minder zin in dan ik dus ik ga het niet doen