• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 19:50
@hjdejong +1 wat @buiter zegt, dat zijn erg veel buizen.

Meestal teken je de ventielen in op een handige plaats, ergens in de ruimte is voldoende, maakt niet echt uit waar. Hier zitten ze vlakbij de centrale stijgkoker, 2 op 1 aanvoer buis, eerste met een T, 2e een L uit plafond. Dit is een bouw-af systeem van 2004, met ingestorte kanalen in beton.

Overschat de flow rate niet, een simpele case fan (Noctua AF14) doet 140 m3/uur. Deze ventielen op 2x 50 m3 ga je echt niet voelen op een meter afstand, je hoeft ze niet perfect overal in de ruimte te verspreiden.

Ook in de slaapkamers hier zijn de ventielen dubbel uitgevoerd, op ~50cm afstand van elkaar. Weinig moeite, minder geluid / voelbare airflow, het wordt dan 2x 25 m3/uur ipv 1x 50.

Concreet

Begane grond: toevoer woonkamer zou ik lekker 2 clusters van 2 ventielen maken bij de buitenmuur voor 200 m3 totaal. Die 3 meter extra de ruimte in heeft weinig nut, lucht beweegt toch van toevoer naar afzuiging. Keuken kan misschien handiger, maar boeit niet zo.

1e verdieping: Slaapkamer 2 en 4 leidingen blauw kunnen gewoon zo kort mogelijk, 50cm van de wand is prima, enkel of dubbel uitvoeren afhankelijk van grootte.

Zolder: Slaapkamer 5 kan je gewoon inblazen bij de deur, 2x, scheelt een L naar de +37 punt.

Let op dat je de WTW in een geluidsdichte kast / hok plaats, zelfs de kleine Q350 hoor je duidelijk. Met de CV/technische ruimte deur open hoor ik dat duidelijk op de 1e verdieping op de 225m3/uur stand hier.

Probeer het uit te tekenen in 3D, het lijkt erop dat je erg veel verticale buizen / doorvoeren in de vloer hebt. Bij een retrofit en schuin dak kan je vaak wat kwijt op zolder op de punten van de driehoek, links/rechts/boven.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-02 23:21
Rzaan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:38:
[...]

Hij neemt een apparaat met ERV (enthalpiewisselaar)
Dan is een condensafvoer toch niet nodig?
Poeh, dat is een goede vraag. Ik meen me vaag iets te herinneren dat het meeste vocht inderdaad weer hergebruikt word maar dat het niet altijd het geval is. Maar hier kan ik dus fout in zitten.
hjdejong schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:38:
Beste Tweakers,

Wij gaan onze recent aangekochte jaren-70 woning van 225 m2 van het gas af halen en hebben besloten ook een WTW installatie te gaan plaatsen. Ter voorbereiding heb ik een WTW plan bij Ventilatieland laten opstellen.

Onderstaand heb ik het 'buizenplan' voor de verschillende verdiepingen uitgewerkt en daarbij geprobeerd de posities van het WTW advies daar waar mogelijk zo goed mogelijk te volgen. De schuin gearceerde buizen zijn een 'kopie' van de buizen die eigenlijk een verdieping hoger (op zolder) liggen, waardoor je goed kan zien waar de ventielen vandaan komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hieronder vind je een tekening van de dwarsdoorsnede. Hierin is het 'gekke' nokje van de speelkamer goed te zien. Door deze nog gaan de buizen van de zoldervloer naar de nok van de speelkamer die zich op de garage bevindt.
[Afbeelding]

Hieronder vind je een screenshot van het WTW advies:
[Afbeelding]

Ik ben van plan om de Zehnder Stork ComfoAir Q600 WTW unit + ERV (enthalpiewisselaar) te gaan gebruiken.

Mijn vrouw is erg gevoelig (onder behandeling van longarts) voor rook en andere fijnstof. Hierom wil ik voor de Zehnder een filterbox plaatsen met in het stookseizoen een actief koolstoffilter en buiten het stookseizoen een F9 zakkenfilter.
https://www.wtw-filtersho...kkenfilter-or-150-mm.html
https://www.wtw-filtersho...enfilter-f9-892x287x.html
https://www.wtw-filtersho...ilter-patroon-hq-600.html

Om geluidsoverlast zoveel mogelijk te voorkomen wil ik de Thermoduct buizen van 200mm (conform aansluitdiameter Zehnder unit) gaan gebruiken door de gehele woning.
https://www.econox.nl/cat..._8BUeaqk1A7kaApogEALw_wcB

Een bijzonderheid is dat ik een deel van de afvoerleiding via de kruipruimte wil leiden, zodat de buizen uit het zicht blijven en onder de keukenkastjes weer naar boven kunnen komen.
Ook wil ik voor de woonkamer een stuk toevoerbuis langs de buitenmuur leiden (uiteraard in een zeer goed geïsoleerde koof). In deze buitenmuur gaan we een bloemkozijn plaatsen en de koof kan ik hier aan de buitenzijde goed wegwerken in combinatie met het zetwerk dat toch al om het bloemkozijn komt.

Graag ontvang ik jullie feedback op de 'keuzes-in-concept' die ik tot nu toe gemaakt heb en hoor ik graag waar ik de installatie wellicht beter zou kunnen opzetten. Alvast bedankt voor de tips!
Ik vind het advies echt helemaal niks, omdat er niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van overstroom. Daardoor heb je enorm veel ventielen nodig, en een heel hoog debiet van je WTW om een beetje redelijke ventilatie te krijgen. Op 525 m³/h maken de ventilatieunits ook veel te veel herrie. Dat wil je echt niet continu, hooguit als er een keer een feestje is.
Normaliter heb je toevoer in slaapkamers (plus nog wat in de woonkamer), en zuig je af in keuken (> 2 ventielen), bijkeuken (2 ventielen), badkamer(s) (2 ventielen) en toilet(ten) (1 ventiel).
Verder eens met @Rzaan hierboven: stem de ventilatie af op het aantal personen, niet op het aantal m².
Dus op de kinderslaapkamers 1x toevoer, en op de ouderslaapkamer 2x toevoer. Daarnaast nog wat toevoer in de woonkamer.
Hier heb ik gerekend met 25 m³/h per ventiel nominaal. WTW draait vast op 220 m³/h met 8 toevoerventielen open en toert alleen op als de CO2-waarde in de woonkamer boven de 1000 komt. Maximaal kan ik naar wel 75 m³/h per ventiel.
Wel zorgen dat er voldoende grote spleten onder de deuren zitten. 2 cm is echt al minimaal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

walletje-w schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:26:
Poeh, dat is een goede vraag. Ik meen me vaag iets te herinneren dat het meeste vocht inderdaad weer hergebruikt word maar dat het niet altijd het geval is. Maar hier kan ik dus fout in zitten.
Bij de Zehnder Q-serie is bij een enthalpiewisselaar inderdaad geen afvoer nodig. Geen idee hoe dat bij andere merken zit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:58
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:54:

Normaliter heb je toevoer in slaapkamers (plus nog wat in de woonkamer), en zuig je af in keuken (> 2 ventielen), bijkeuken (2 ventielen), badkamer(s) (2 ventielen) en toilet(ten) (1 ventiel).
Verder eens met @Rzaan hierboven: stem de ventilatie af op het aantal personen, niet op het aantal m².
Dus op de kinderslaapkamers 1x toevoer, en op de ouderslaapkamer 2x toevoer. Daarnaast nog wat toevoer in de woonkamer.
Als je met Ø 125 werkt, heb je dit genoemde aantal wel nodig.
Maar in een bestaand huis wil je vaak zo min mogelijk door het beton boren.
Dan kun je ook een buis van Ø 160 of Ø 180 nemen.
Dan heb je bijvoorbeeld maar 1 ventiel per ruimte nodig ipv 2.
Toch kun je dan evenveel lucht verplaatsen met nog steeds een lage luchtsnelheid.

Is wel wat minder keuze in ventielen, maar nog steeds genoeg als je goed zoekt.

• DavidGeld
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-02 02:06
Ik ben een WTW balansventilatie aan het installeren. De leidingen zijn overal dampdicht geïsoleerd. Met 1 uitzondering: het volgende 't stuk van de afvoer v badkamer boven.

Maakt dit nog uit? Gevaar qua condens? Of kan ik dit zo laten, het is lastig na-isoleren..

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-02 22:57

Audione0

Strijdt der titanen

DavidGeld schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:55:
Ik ben een WTW balansventilatie aan het installeren. De leidingen zijn overal dampdicht geïsoleerd. Met 1 uitzondering: het volgende 't stuk van de afvoer v badkamer boven.

Maakt dit nog uit? Gevaar qua condens? Of kan ik dit zo laten, het is lastig na-isoleren..

[Afbeelding]
Mijn buizen liggen buiten op het dak en alle buizen zijn geïsoleerd, alleen de bochten en T-stukken niet. Sinds dat het geïsoleerd is heb ik geen condenswater meer wat via de ventielen naar binnen loopt
Gezien jou buizen binnen liggen denk ik dat gevaar op condens water nog minder zal zijn dan bij mij.

Ik verwacht bij jou van niet. En anders in de wintermaanden een tijdje met emmers spelen om het 1 en ander uit te sluiten.

Lente en zomer verwacht ik sowieso dat het goed gaat :)

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

DavidGeld schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:55:

[Afbeelding]
Waarom isoleer je die leiding überhaupt?
Normaliter isoleer je alleen de leidingen van WTW naar buiten en vv. (En dan ook wat dikker, want anders is dat een serieuze koudebrug.
Hier is in ieder geval binnenshuis niks geïsoleerd, en ik zou ook niet weten waarom dat zou moeten.
Leidingen van en naar de ventielen isoleren is alleen nodig als je ze ook gebruikt om je woning actief te koelen, dus met een kanaalunit ervoor, maar dat is sowieso een nogal marginale zaak vanwege het beperkte debiet.

• DavidGeld
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:36:
[...]

Waarom isoleer je die leiding überhaupt?
Normaliter isoleer je alleen de leidingen van WTW naar buiten en vv. (En dan ook wat dikker, want anders is dat een serieuze koudebrug.
Hier is in ieder geval binnenshuis niks geïsoleerd, en ik zou ook niet weten waarom dat zou moeten.
Leidingen van en naar de ventielen isoleren is alleen nodig als je ze ook gebruikt om je woning actief te koelen, dus met een kanaalunit ervoor, maar dat is sowieso een nogal marginale zaak vanwege het beperkte debiet.
Geen warmteverlies en geluidsreductie was de gedachte. 't zijn gewoon voorgeisoleerde buizen
DavidGeld schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:49:
Geen warmteverlies en geluidsreductie was de gedachte. 't zijn gewoon voorgeisoleerde buizen
Geluidsreductie is wel een interessante, maar dat zal vooral naar buiten zijn. Tussen de kamers (overspraak) zal dit niet veel doen.
En warmteverlies krijg je alleen als de buizen door ongeïsoleerde ruimtes lopen. Is je zolder zo koud?

• hjdejong
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-02 22:06
buiter schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:57:
@hjdejong wat veel buizen staan er in je plan.
Kijk goed of je niet overbodig veel lengtes gebruikt.

De locatie van aanvoer- afvoerpunten is niet kritisch (aanvoer/afvoer moet alleen niet te dicht bij elkaar zitten)
Hierover heb ik al eens een onderzoek gepost: buiter in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"
Op de hieronder rood en blauw gearceerde vlakken komen plafondhoge (keuken)kasten. Hierin kan ik eenvoudig 3 ventielen toevoer en 4 ventielen afvoer wegwerken. de aanvoer van deze ventielen kan ik op een enkele buis van 200mm houden vanaf de WTW (een voor toevoer en 1 voor afvoer) en ik zou daar ook grote ventielen van bijvoorbeedl 180mm op kunnen zetten.

Verwacht je niet dat je op de oranje gearceerde plaatsen geen goede circulatie krijgt?
Zijn er anderen die hier in hun eigen renovatie project ook ervaring mee hebben?

[Voor 6% gewijzigd door hjdejong op 11-01-2023 22:27]

• hjdejong
walletje-w schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:01:
Ik zie nog geen geluidsdempers tussen vertrekken. Om overspraak te voorkomen is dat fijn.
En even als algemene tip omdat een vriend van mij het vergeten was. Condensafvoer bij je WTW machine beschikbaar?
Goed punt. Die ga ik toevoegen. Adviseer je om alleen rechte geluidsdempers in de 200mm buis tussen de ruimtes te plaatsen voor de overspraak, of adviseer je zelfs een flexibele demper in serie te zetten met een rechte geluidsdemper?

Is er overigens iemand die ervaring heeft en weet hoeveel geluidsreductie je als hebt met de geisoleerde Thermoduct buizen als het gaat om luchtstroom?

Btw, condensafvoer zou ik idd niet nodig hebben met Empalthiewisselaar

[Voor 4% gewijzigd door hjdejong op 11-01-2023 22:07]

• hjdejong
Rzaan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:38:
[...]

Hij neemt een apparaat met ERV (enthalpiewisselaar)
Dan is een condensafvoer toch niet nodig?

@hjdejong
Ik neem aan dat er alleen in slaapkamer 5 door 2 personen geslapen gaat worden.
Dan is de 75 m³ voldoende.
Als er in de andere slaapkamers ook door 2 personen geslapen gaat worden, vind ik de toevoer te weinig.
Het Nederlandse bouwbesluit gaat uit van vierkante meters, waar het m.i. beter is om ook het aantal aanwezige personen mee te nemen in de berekening. Bijvoorbeeld 25 - 30 m³ per persoon.

Ik ga zelf ook in een ouder huis (1980) een WTW installatie laten aanleggen.
Ik ga ervoor zorgen dat er niet alleen in zijn totaliteit een balans is (zoals in jouw ontwerp) maar ook per etage.
Dan heb je volgens mij minder last van rare luchtstromen.

Ik ga bijvoorbeeld ook geen afvoer in mijn slaapkamers doen.
Alleen maar aanvoer-ventielen. Wel afvoer in de badkamers op dezelfde etage.
De luchtstromen gaan dan van de WTW > slaapkamer > onder de deur door > badkamer > terug naar WTW.
Alleen in slaapkamer 5 slapen we idd met z'n tweeën.

Wat betreft het per etage in balans brengen; wij gaan vloerverwarming aanbrengen met korte groepen (60m lengte) op alle drie de verdiepingen. Wordt aangestuurd door warmtepomp op zo laag mogelijke temperatuur, zonder buffervat. De betonvloer met grote oppervlake vloerverwarming + 3x betonvloer (beganegrond wordt van onderaf in kruipruimte geisoleerd) dient dan als 'buffervat', zodat de warmtepomp niet gaat pendelen. Er komt 1 thermostaat in huis; vloerverwarming ga ik nauwkeurig waterzijdig inregen en doel is om temepratuur in elk vertrek zomer/winter/dag/nacht hetzelfde te houden. Ik verwacht dat de WTW unit hier ook in gaat helpen.
Zou het hierbij niet beter zijn om op zolder wat extra in te blazen en op de beganegrond wat extra af te zuigen, zodat je een luchtstroom van zolder naar beneden krijgt (omdat ik aanneem dat de temperatuur bovenin het huis vanwege opstijgende lucht juist wat warmer zal worden)? Of zorgt de WTW er al voor dat de lucht qua temepratuur sowieso heel goed evenredig verdeeld wordt?

• hjdejong
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Ik vind het advies echt helemaal niks, omdat er niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van overstroom. Daardoor heb je enorm veel ventielen nodig, en een heel hoog debiet van je WTW om een beetje redelijke ventilatie te krijgen. Op 525 m³/h maken de ventilatieunits ook veel te veel herrie. Dat wil je echt niet continu, hooguit als er een keer een feestje is.
Hier heb ik gerekend met 25 m³/h per ventiel nominaal. WTW draait vast op 220 m³/h met 8 toevoerventielen open en toert alleen op als de CO2-waarde in de woonkamer boven de 1000 komt. Maximaal kan ik naar wel 75 m³/h per ventiel.
Wel zorgen dat er voldoende grote spleten onder de deuren zitten. 2 cm is echt al minimaal.
Ik zal komend weekend inderdaad nog eens gaan tekenen met de gedachte om meer overstroom te gebruiken. Alleen ouderslaapkamer zou ik dan denk ik wel aan- en toevoer moeten aanhouden omdat er een bad op de ouderslaapkamer komt te staan?

• hjdejong
Rzaan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Als je met Ø 125 werkt, heb je dit genoemde aantal wel nodig.
Maar in een bestaand huis wil je vaak zo min mogelijk door het beton boren.
Dan kun je ook een buis van Ø 160 of Ø 180 nemen.
Dan heb je bijvoorbeeld maar 1 ventiel per ruimte nodig ipv 2.
Toch kun je dan evenveel lucht verplaatsen met nog steeds een lage luchtsnelheid.

Is wel wat minder keuze in ventielen, maar nog steeds genoeg als je goed zoekt.
Ik wil met (thermoduct) buizen van 200mm gaan werken. Is je advies dan om de maximale grootte (namelijk ventielen van 200mm te nemen voor optimale luchtstroom en zo min mogelijk geluid?

• Rzaan
hjdejong schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:34:
[...]

Ik wil met (thermoduct) buizen van 200mm gaan werken. Is je advies dan om de maximale grootte (namelijk ventielen van 200mm te nemen voor optimale luchtstroom en zo min mogelijk geluid?
Of je met 200 buizen moet gaan werken, helemaal tot het ventiel weet ik niet. Da's ws wel overkill.
Een 125 is vaak genoeg om bijvoorbeeld in een WC af te zuigen of in een 1-persoons slaapkamer lucht aan te voeren.
Maar in een 2 persoonsslaapkamer kan je met een 180 ventiel een lage luchtsnelheid hebben (= minder geluid) en toch voldoende luchtaanvoer.

Over die warmteverplaatsing heb ik eigenlijk nooit zo nagedacht.
Is wel een interessante zienswijze.
Dat kan je natuurlijk nog steeds wel een beetje bereiken door enigszins een onbalans per etage te hebben.
Maar je zou wellicht eerst eens moeten kijken naar het aantal personen dat ergens verblijft.
Als je een 4 persoons huishouden hebt, is 100 - 120 m³ in een woonkamer eigenlijk al voldoende,
Slaapkamer 5 heeft aan 50 - 60 m³ genoeg. De andere slaapkamers aan 25 - 30 m³.
Je komt dan al een stuk lager uit.

Wi hebben een soortgelijk huis, en ik moet de precieze berekeningen nog maken, maar ik kom waarschijnlijk niet boven de 300 m³ toevoer uit.
Wij zijn meestal met 2 personen en dan neem ik voor de woonkamer toch alvast 100 - 120 m³.
Onze slaapkamer 50 - 60 m³. De andere 3 slaapkamers/kantoortjes ieder 25 - 30 m³. Sportruimte doe ik waarschijnlijk 50 - 60 m³.
Zit ik op 275 - 330 m³.
Overal voldoende ruimte onder de deuren of in de deuren (bestaan ook lichtdichte en geluidsremmende roosters voor)

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:16
Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Of je met 200 buizen moet gaan werken, helemaal tot het ventiel weet ik niet. Da's ws wel overkill.
Een 125 is vaak genoeg om bijvoorbeeld in een WC af te zuigen of in een 1-persoons slaapkamer lucht aan te voeren.
Maar in een 2 persoonsslaapkamer kan je met een 180 ventiel een lage luchtsnelheid hebben (= minder geluid) en toch voldoende luchtaanvoer.
hjdejong schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:34:
[...]

125 is een standaardmaat voor ventielen en in die maat kan je veel (esthetisch) mooie, goed instelbare en tevens stille ventielen vinden. De afwijkende grotere maten zijn over het algemeen simpeler en oerlelijke dingen (mijn mening :P ).

Daar komt nog eens bij dat je ook nog de gaten moet maken in de vloer. Bij vloeren met wapening is het aanzienlijk eenvoudiger om een gat van 125 zo uit te mikken dat je tussen twee wapeningsstaven door gaat in plaats van dat je op wapening stuit en die moet doorbreken. Bij mij in ieder geval zou dat met 180 heel erg tricky zijn geweest gezien de beperkte afstand tussen de wapening, misschien zelfs wel onmogelijk. Niet dat het per se een ramp is als je 1 wapeningsstaaf doorbreekt, maar de sterke voorkeur is om dat wel te proberen te vermijden. Zeker als dat vloerdeel zwaar belast wordt en er mogelijk elders ook al wapening is doorbroken (voor bijv. schoorsteenkanalen, afvoer badkamer, of wat dan ook).

Wij hebben op de slaapkamer een 125mm ventiel en die hoor je op de middelste stand van de WTW-unit niet. Gebruik een goed stil ventiel en leg het systeem zo "vloeiend" mogelijk aan (geen krappe 90 graden bochten, voldoende dempers om geluid van de unit te dempen etc). Zitten er meerdere ventielen op hetzelfde hoofdkanaal, zorg dan dat dat hoofdkanaal groter is. Wij hebben bijv een 200mm kanaal waar drie 125 mm aftakkingen met ventielen op zitten.

[Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 12-01-2023 09:44]

Mooi fout is niet lelijk

• Rzaan
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:42:
Wij hebben op de slaapkamer een 125mm ventiel en die hoor je op de middelste stand van de WTW-unit niet.
Weet je wellicht wat de snelheid is in dit ventiel?
Doe je ooit een CO2 meting in je slaapkamer?
Welk ventiel heb je daar?

Want dat klinkt niet verkeerd (als tenminste de CO2 waarden in de nacht goed zijn)

• Glenfiddich
Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Weet je wellicht wat de snelheid is in dit ventiel?
Doe je ooit een CO2 meting in je slaapkamer?
Welk ventiel heb je daar?

Want dat klinkt niet verkeerd (als tenminste de CO2 waarden in de nacht goed zijn)
Ik heb een CO2 meter in de slaapkamer (en in de woonkamer; het WTW systeem is CO2 gestuurd) en heb de boel ook op basis van CO2-metingen ingeregeld. Het is zo ingeregeld dat op standje 2 (medium) de CO2 niet boven de 800 uitkomt. Luchtsnelheid circa 3,5 m/sec, dat is circa 35 m3 per uur aanvoer, dat blijkt in ons geval voldoende voor 2 personen.

Dit ventiel heb ik gebruikt: https://www.ventilatielan...ng-wit.html?sqr=imaginair

edit: luchtsnelheid doorgehaald, dit klopt niet, zie bericht hieronder.

CO2 levels slaapkamer gedurende een week met 2 personen, ventilatie 35m3 per uur

[Voor 37% gewijzigd door Glenfiddich op 20-01-2023 20:55]

Mooi fout is niet lelijk

• Rzaan
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:28:
Luchtsnelheid circa 3,5 m/sec, dat is circa 35 m3 per uur aanvoer, dat blijkt in ons geval voldoende voor 2 personen.
Ik ging er vanuit dat je zo dicht mogelijk bij de 1 meter per seconde moest blijven om geen last van het geluid te hebben.
Ik slaap echt superlicht, dus dat is voor mij wel van belang.

• Glenfiddich
Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Ik ging er vanuit dat je zo dicht mogelijk bij de 1 meter per seconde moest blijven om geen last van het geluid te hebben.
Ik slaap echt superlicht, dus dat is voor mij wel van belang.
Ho even... excuus. Ik bedenk mij nu wel dat de genoemde snelheid de snelheid is die ik mat met de anemometer bij het inregelen, die heeft natuurlijk wel een klein oppervlak waar de lucht doorheen gaat. De luchtsnelheid in het ventiel zal dus aanmerkelijk lager zijn omdat het oppervlak daarvan groter is.

Als ik de meter nu gewoon naast het ventiel hou, dan meet ik ongeveer 1 m/sec.

[Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 12-01-2023 10:53]

Mooi fout is niet lelijk

• Rzaan
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:50:
[...]

Ho even... excuus. Ik bedenk mij nu wel dat de genoemde snelheid de snelheid is die ik mat met de anemometer bij het inregelen, die heeft natuurlijk wel een klein oppervlak waar de lucht doorheen gaat. De luchtsnelheid in het ventiel zal dus aanmerkelijk lager zijn omdat het oppervlak daarvan groter is.
Dat doe je toch met zo'n ding als dit hier?

• Glenfiddich
Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Dat doe je toch met zo'n ding als dit hier?

[Afbeelding]
Klopt. In mijn geval:

[Voor 53% gewijzigd door Glenfiddich op 12-01-2023 10:56]

Mooi fout is niet lelijk

• Rzaan
Mooi ding!
Dus als je die over je ventiel zet nu, dan kom je bij stand 2 van je unit op 1 meter per seconde uit?

Als jij een bijna geruisloze luchttoevoer hebt met een ventiel Ø 125 op een slaapkamer voor 2 personen, en de CO2 waarde steeds onder de 800 ppm blijft, dan moet ik mijn buizenplan nog eens gaan herzien.

• Glenfiddich
Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Mooi ding!
Dus als je die over je ventiel zet nu, dan kom je bij stand 2 van je unit op 1 meter per seconde uit?

Als jij een bijna geruisloze luchttoevoer hebt met een ventiel Ø 125 op een slaapkamer voor 2 personen, en de CO2 waarde steeds onder de 800 ppm blijft, dan moet ik mijn buizenplan nog eens gaan herzien.
Je zet hem over het ventiel om de luchthoeveelheid te meten. Je dwingt dan alle lucht door de kleine opening, je meet dan de snelheid waarmee de lucht door de meter gaat en aan de hand van het oppervlak van de opening in de meter bereken je daarmee de hoeveelheid passerende lucht. De luchtsnelheid die je dan meet is hoog omdat het oppervlak van de meter maar klein is, en je de lucht die uit het grote ventiel komt door de kleinere opening van de meter perst. Vandaar het misverstand een paar posts hierboven.

Ik neem aan dat om te meten met welke snelheid de lucht uit het ventiel zelf komt, ik de meter vrij (dus zonder die emmer) naast/tegen het ventiel moet houden. In dat geval meet ik ongeveer 1 m/sec.

Mooi fout is niet lelijk

• Rzaan
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Je zet hem over het ventiel om de luchthoeveelheid te meten. Je dwingt dan alle lucht door de kleine opening, je meet dan de snelheid waarmee de lucht door de meter gaat en aan de hand van het oppervlak van de opening in de meter bereken je daarmee de hoeveelheid passerende lucht. De luchtsnelheid die je dan meet is hoog omdat het oppervlak van de meter maar klein is, en je de lucht die uit het grote ventiel komt door de kleinere opening van de meter perst. Vandaar het misverstand een paar posts hierboven.

Ik neem aan dat om te meten met welke snelheid de lucht uit het ventiel zelf komt, ik de meter vrij (dus zonder die emmer) naast/tegen het ventiel moet houden. In dat geval meet ik ongeveer 1 m/sec.
Geen idee hoe het precies moet.
Er is een speciaal topic over.
Inregelen wtw met anemometer

Maar als het geluid nihil is en de CO2 waarden in orde, maakt het ook niet heel veel uit hoe hoog de luchtsnelheid is.
Behalve dan natuurlijk om de goede balans te krijgen.

Je had het eerder over niet te scherpe 90 graden bochten.
Maar als je met buizen werkt (en dus niet met slang) dan heb je toch niet zo veel keuze?

• Rzaan
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:08:
Ik heb geen idee wat dé methode is.
Eerlijk gezegd lijkt het me dat je conus tegen de muur duwt zodat het hele ventiel omsloten is, en meet je dan de luchtsnelheid met de anemometer. Heb je anders niet veel invloeden van andere luchtstromingen in het huis?
Maar nogmaals, geen idee eigenlijk.
Ik heb de vraag daarom ook gesteld in een topic over inregelen mbv de anemometer.

• Glenfiddich
Rzaan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Geen idee hoe het precies moet.
Er is een speciaal topic over.
Inregelen wtw met anemometer

Maar als het geluid nihil is en de CO2 waarden in orde, maakt het ook niet heel veel uit hoe hoog de luchtsnelheid is.
Behalve dan natuurlijk om de goede balans te krijgen.

Je had het eerder over niet te scherpe 90 graden bochten.
Maar als je met buizen werkt (en dus niet met slang) dan heb je toch niet zo veel keuze?

[Afbeelding]
Dat is een lange 90 graden bocht, die heb ik wel gebruikt.

Je hebt ook de korte (haakse) bocht, die vermijd je liever:

Mooi fout is niet lelijk

• Rzaan
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Dat is een lange 90 graden bocht, die heb ik wel gebruikt.

Je hebt ook de korte (haakse) bocht, die vermijd je liever:

[Afbeelding]
Had ik nog helemaal niet door, dat er in die gladde vorm ook nog 2 soorten bestaan.
Dank!

• w00key
hjdejong schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Op de hieronder rood en blauw gearceerde vlakken komen plafondhoge (keuken)kasten. Hierin kan ik eenvoudig 3 ventielen toevoer en 4 ventielen afvoer wegwerken. de aanvoer van deze ventielen kan ik op een enkele buis van 200mm houden vanaf de WTW (een voor toevoer en 1 voor afvoer) en ik zou daar ook grote ventielen van bijvoorbeedl 180mm op kunnen zetten.

Verwacht je niet dat je op de oranje gearceerde plaatsen geen goede circulatie krijgt?
Zijn er anderen die hier in hun eigen renovatie project ook ervaring mee hebben?

[Afbeelding]
Mijn benedenverdieping:

Dit is zoals de architect heeft getekend, bouwbesluit goedgekeurd en praktisch maakt het niet uit waar je meet, CO2 waarde is dezelfde. Het is ook niet anders dan logische, een kopje koffie ruik je vrij snel meters verderop, lucht mengt erg makkelijk.

Eerder was al een link gepost naar een onderzoek waaruit blijkt dat ventiel positie helemaal niks uit maakt in een lab-huis.

• hjdejong
w00key schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:39:
[...]

Mijn benedenverdieping:

[Afbeelding]

Dit is zoals de architect heeft getekend, bouwbesluit goedgekeurd en praktisch maakt het niet uit waar je meet, CO2 waarde is dezelfde. Het is ook niet anders dan logische, een kopje koffie ruik je vrij snel meters verderop, lucht mengt erg makkelijk.

Eerder was al een link gepost naar een onderzoek waaruit blijkt dat ventiel positie helemaal niks uit maakt in een lab-huis.
Ik had het onderzoek inderdaad gelezen, maar twijfelde toch nog of de posities zoals ik bij mij ingetekend had voldoende zouden zijn. Jouw plattegrond laat echter zien dat je een nog veel groter gebied/afstand afdekt met je toevoer ventielen, dus dan hoef ik me er bij mij daar geen zorgen over te maken. Bedankt voro dit concrete (praktijk) voorbeeld!

• hjdejong
[...]

Als je een 4 persoons huishouden hebt, is 100 - 120 m³ in een woonkamer eigenlijk al voldoende,

Wi hebben een soortgelijk huis, en ik moet de precieze berekeningen nog maken, maar ik kom waarschijnlijk niet boven de 300 m³ toevoer uit.
Wij zijn meestal met 2 personen en dan neem ik voor de woonkamer toch alvast 100 - 120 m³.
Onze slaapkamer 50 - 60 m³. De andere 3 slaapkamers/kantoortjes ieder 25 - 30 m³. Sportruimte doe ik waarschijnlijk 50 - 60 m³.
Zit ik op 275 - 330 m³.
Overal voldoende ruimte onder de deuren of in de deuren (bestaan ook lichtdichte en geluidsremmende roosters voor)
Wij hebben een zes persoons huishouden; 4 (nu nog) kleine kindere van 0,5 t/m 6 jaar, maar die gaan in deze woning opgroeien ;).
Ik ga de hele installatie ook nog eens uitwerken op basis van een flow per aantal personen in de ruimtes, om te kijken hoe ik dan uitkom. Wel lijkt het mij goed om het 'was/drooghok' goed af te zuigen en slaapkamer 5 ook, omdat hier een bad in komt.

Is er (los van estetisch, wat volgens mij met goed zoeken ook nog wel meevalt) nog een andere reden om in woonkamer en alle slaapkamers niet gewoon een groot ventiel van 180 of zelfs 200 te gebruiken?

• hjdejong
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:42:

125 is een standaardmaat voor ventielen en in die maat kan je veel (esthetisch) mooie, goed instelbare en tevens stille ventielen vinden. De afwijkende grotere maten zijn over het algemeen simpeler en oerlelijke dingen (mijn mening :P ).
Het estetische aspect begrijp ik, maar hoe kom je er achter wat goed instelbare ventielen zijn? Alle WTW ventielen zijn instelbaar; wat zijn de kwaliteitsverschillen en wat zijn de ervaringen van andere hierin?

• hjdejong
[...]
Dat kan je natuurlijk nog steeds wel een beetje bereiken door enigszins een onbalans per etage te hebben.
Maar je zou wellicht eerst eens moeten kijken naar het aantal personen dat ergens verblijft.
Ik zit er inderdaad wel sterk aan te denken om de onbalans (meer toevoer op zolder) en meer afvoer beneden er in te houden, puur om de warme zolder lucht beter te benutten.

Zijn er anderen die ervaring hebben met een huis dat op alle verdiepingen op 1 constante temperatuur gehouden wordt (dus bewust niet zone geregeld per ruimte?). Je moet er van houden natuurlijk, maar bij ons in het gezin vindt iedereen (behalve ikzelf ;) ) het juist aangenaam om in een warme kamer te slapen. Maar vooral omdat ik bang ben dat het te warm gaat worden op de zolder, leek het me een goed idee om niet alleen met de WTW warmtewisselaar, maar ook met onderdruk (bijvoorbeeld 50-75m3) op de benedenverdieping de zolderlucht naar beneden te forceren.

• Glenfiddich
hjdejong schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Het estetische aspect begrijp ik, maar hoe kom je er achter wat goed instelbare ventielen zijn? Alle WTW ventielen zijn instelbaar; wat zijn de kwaliteitsverschillen en wat zijn de ervaringen van andere hierin?
De meest simpele zit enkel een stuk draadeind aan, daar draai je gewoon het middenstuk er verder of minder ver in. Bij iets handiger modellen kan je de gewenste stand vastzetten zodat je hem met schoonmaken niet per ongeluk kan verdraaien. Bij weer wat geavanceerder modellen heb je een soort schaal, dan weet je hij staat op standje 15, demonteer je het ding een keer dan kan je hem zo weer terugplaatsen op dezelfde stand. Dat soort opties zie je eigenlijk alleen maar op de 125mm modellen.

Mooi fout is niet lelijk

• hjdejong
Glenfiddich schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:01:
[...]

De meest simpele zit enkel een stuk draadeind aan, daar draai je gewoon het middenstuk er verder of minder ver in. Bij iets handiger modellen kan je de gewenste stand vastzetten zodat je hem met schoonmaken niet per ongeluk kan verdraaien. Bij weer wat geavanceerder modellen heb je een soort schaal, dan weet je hij staat op standje 15, demonteer je het ding een keer dan kan je hem zo weer terugplaatsen op dezelfde stand. Dat soort opties zie je eigenlijk alleen maar op de 125mm modellen.
Maar heb je dat probleem (verliezen van de afstelling bij schoonmaken) niet als je een uitvoering met klemveren hebt? Zoals ik het nu zie zit daar inderdaad een simpele stelschroef in en trek je hem er met schoonmaken eenvoudig af omdat hij klemveren heeft. Deze is bijvoorbeeld verkrijgbaar tot een diameter van 200mm: https://www.ventilatielan...mentatie_663763826704.pdf

Ik zit nu nog even op de website van de fabrikant te kijken:
https://www.decinternational.com/nl/dvsr.html
https://www.decinternational.com/nl/dvser.html
Deze zien er toch bijvoorbeeld estetisch best OK uit. Bovendien zijn ze gepoedercoat, en kan je ze dus eenvoudig in elke kleur overspuiten. Zoals ik het nu begrijp heb je hierbij ook geen problemen met schoonmaken, omdat hij met clips vast zit en dus niet versteld als hij eruit gehaald wordt; of zie ik dat verkeerd?

[Voor 18% gewijzigd door hjdejong op 12-01-2023 22:20]

• Rzaan
hjdejong schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:04:
Wij hebben een zes persoons huishouden; 4 (nu nog) kleine kindere van 0,5 t/m 6 jaar, maar die gaan in deze woning opgroeien ;).
Ik ga de hele installatie ook nog eens uitwerken op basis van een flow per aantal personen in de ruimtes, om te kijken hoe ik dan uitkom. Wel lijkt het mij goed om het 'was/drooghok' goed af te zuigen en slaapkamer 5 ook, omdat hier een bad in komt.
Ja, dat afzuigen in de genoemde ruimtes is zeker van belang.
Overdadig vocht moet je huis uit.
hjdejong schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:04:
Is er (los van estetisch, wat volgens mij met goed zoeken ook nog wel meevalt) nog een andere reden om in woonkamer en alle slaapkamers niet gewoon een groot ventiel van 180 of zelfs 200 te gebruiken?
Het is inderdaad wat lastiger zoeken naar ventielen van die grootte, maar er is best veel. Ook hele mooie.
Ikzelf vind bijvoorbeeld instucbare ventielen ook mooi.

Wel goed opletten of ze ook in te regelen zijn.
Ook zul je bij grotere buizen, zoals volgens mij @Glenfiddich al aangaf, meer moeten oppassen waar je boort. Ze zijn maar 5,5 of 7,5 cm dikker dan de Ø 125, maar toch.

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 22:05

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

[...]

Zit ik op 275 - 330 m³.
Volgens mij (maar correct me if I'm wrong!) heeft een groter ventiel alleen zin bij een groter debiet, en zelfs dan maar beperkt. Je gaat namelijk ook inregelen op een bepaald debiet, en zult daarbij een groter ventiel verder dicht moeten draaien dan een 'normaal' 125mm ventiel.
Hoe ver je m moet dichtdraaien is sterker gecorreleerd met je totale systeem van buizen dan met drukverlies van een 100% open ventiel. Als je 1 ventiel op 1 meter van je unit hebt, en 1 ventiel op 30 meter (buislengte) van je unit, moet je (uitgaande van hetzelfde debiet voor elk ventiel) dat ventiel op 1 meter verder dichtdraaien dan die van 30 meter, omdat je moet compenseren voor het verschil in drukverlies tussen die 2 afstanden. Bij grote kanaaldiameters is dat verschil kleiner. Die 1m/s vuistregel gaat volgens mij daarom ook primair over je buizen en niet je ventielen. Deze 1m/s komt met een lage wrijving (want luchtsnelheid heeft daar een kwadratische component in) en daardoor een lagere totaaldruk in het systeem = minder resonantie, machine die zachter draait (want kan hetzelfde debiet behalen met minder druk).

Als je ventieldiameters wilt vergelijken in geluidsproductie dan moet je dus wel de tegendruk in dat ventiel meenemen, en ik zou niet verbaasd zijn als bij een standaard debiet (zeg 40 aanvoer) een groter ventiel meer geluid produceert (want bijna dicht) dan een klein ventiel (veel verder open). Als je je systeem hebt uitgetekend kun je voor ieder traject het drukverlies bepalen en dan ook de tegendruk in het ventiel op basis van de datasheet van de fabrikant. Als de fabrikant dan ook dba in zn datasheet heeft (een goede indicatie of er in het ontwerp überhaupt rekening mee is gehouden) kun je pas een eerlijke vergelijking maken over de geluidsproductie.

• walletje-w
Ik maak ook gebruik van 200mm ventielen maar heb die helemaal open staan. Ik heb dan weer regelkleppen die dynamisch de hoeveelheid lucht bepalen per ruimte.

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
walletje-w schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:19:
Ik maak ook gebruik van 200mm ventielen maar heb die helemaal open staan. Ik heb dan weer regelkleppen die dynamisch de hoeveelheid lucht bepalen per ruimte.
Wat voor regelkleppen heb je?
Heb je dat systeem zelf gemaakt of kon je het kant en klaar kopen?
Ik wil ook proberen mijn ventilatie in 2 zones in te delen met kleppen in de buizen naar de woonkamer en naar de slaapkamers.

• walletje-w
Ik heb deze jongens: https://www.amazon.nl/LM2...-SR&qid=1637925452&sr=8-2
Je kunt ze ook veel goedkoper kopen vanuit China. Maar omdat dit een essentieel onderdeel is van het huis ben ik voor een A merk gegaan met de hoop dat het langer mee gaat en minder snel ontploft. ;)

Zelf gemaakt en de bedoeling is om ze aan te sturen met 0-10v signalen in een KNX systeem. Dat is nog in ontwikkeling.

• DavidGeld
Beetje gekke vraag maar kan ik deze om een spirobuis doen en een hulpstuk eraan koppelen?

Een vriend van me heeft deze meerdere malen over en ik heb er toevallig wat nodig, maar het materiaal is ofc anders dan spirobuis. Tis kunststof.

Moet geen probleem vormen right?.
https://www.toolstation.n...SmfUSPUT1rn0aArpJEALw_wcB

• Rzaan
Ik dacht dat dat sul statisch is en dat er dan stof aan blijft hangen.
Zoiets heb ik ergens gelezen.
DavidGeld schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 00:59:
Beetje gekke vraag maar kan ik deze om een spirobuis doen en een hulpstuk eraan koppelen?

Een vriend van me heeft deze meerdere malen over en ik heb er toevallig wat nodig, maar het materiaal is ofc anders dan spirobuis. Tis kunststof.

Moet geen probleem vormen right?.
https://www.toolstation.n...SmfUSPUT1rn0aArpJEALw_wcB
Nee. Dat gaat niet passen, want Spiro is ook inwendig bemaat. Dus je moet een adapter hebben die uitwendig 125 is.

• robertverduijn
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 10:09
hjdejong schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Ik zit er inderdaad wel sterk aan te denken om de onbalans (meer toevoer op zolder) en meer afvoer beneden er in te houden, puur om de warme zolder lucht beter te benutten.

Zijn er anderen die ervaring hebben met een huis dat op alle verdiepingen op 1 constante temperatuur gehouden wordt (dus bewust niet zone geregeld per ruimte?). Je moet er van houden natuurlijk, maar bij ons in het gezin vindt iedereen (behalve ikzelf ;) ) het juist aangenaam om in een warme kamer te slapen. Maar vooral omdat ik bang ben dat het te warm gaat worden op de zolder, leek het me een goed idee om niet alleen met de WTW warmtewisselaar, maar ook met onderdruk (bijvoorbeeld 50-75m3) op de benedenverdieping de zolderlucht naar beneden te forceren.
Je kunt het ook andersom bekijken:
Als je juist boven af gaat afzuigen kan je die warmte in je wtw terugwinnen en de lucht die je beneden inblaast dus zo warm mogelijk is.
Ik heb het idee dat je een behoorlijk hoge flow moet hebben om het omhoog trekken van de warmte tegen te gaan.

Bij het toepassen van 200 ventielen moet je denk ik wel uitkijken voor tocht omdat je dan veel lucht op één plaats inblaast

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:19
robertverduijn schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:05:
[...]

Je kunt het ook andersom bekijken:
Als je juist boven af gaat afzuigen kan je die warmte in je wtw terugwinnen en de lucht die je beneden inblaast dus zo warm mogelijk is.
Ik heb het idee dat je een behoorlijk hoge flow moet hebben om het omhoog trekken van de warmte tegen te gaan.
Zit hier toevallig ook over te denken. Mijn wtw systeem in wording is zodanig dat bijna alles beneden wordt afgezogen (badkamer is beneden) en 3 slaapkamers inblaas met één toilet afzuig op de verdieping.

Ik ben een beetje bang voor een soort tocht door het trapgat. Of zou dat meevallen?
Als de haldeur dicht zit is woonkamer en keuken in balans 150m3 in en 150m3 uit via overstroom van study en naar bijkeuken. Zou dan zo'n 60m3 via trap naar beneden komen vanuit slaapkamers.

zolder zal niet veel gebruikt worden, wou daar inblazen, maar wellicht beter om af te zuigen zoals je voorstelt. In de winter prima, maar weekt het in de zomer goed dan? Verwacht eigenlijk wel als de bypass open staat. (Q350).
Maurice1066 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:27:
Ik ben een beetje bang voor een soort tocht door het trapgat. Of zou dat meevallen?
Als de haldeur dicht zit is woonkamer en keuken in balans 150m3 in en 150m3 uit via overstroom van study en naar bijkeuken. Zou dan zo'n 60m3 via trap naar beneden komen vanuit slaapkamers.
Dat kun je toch eenvoudig uitrekenen?
Het gaat (in jouw geval) om slechts 60 m³/h. Dat is maar 1 m³ per minuut. Stel dat het oppervlak van je trapgat 2 m² is, dan kom je op een luchtsnelheid van 1 m³/min / 2 m² = 0.5 m/min. Dat is 0.008 m/s.
Nou mag jij bedenken hou hard dat tocht...

[Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 14-01-2023 21:15]

• Maurice1066
Andrehj schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 21:05:
[...]

Dat kun je toch eenvoudig uitrekenen?
Het gaat (in jouw geval) om slechts 60 m³/h. Dat is maar 1 m³ per minuut. Stel dat het oppervlak van je trapgat 2 m² is, dan kom je op een luchtsnelheid van 1 m³/min / 2 m² = 0.5 m/min. Dat is 0.008 m/s.
Nou mag jij bedenken hou hard dat tocht...
Tja , daar heb je een punt 🤔🙂. Zo had ik het nog niet bekeken, tnx.

Blijft de vraag voor de zolder over, aan of afvoer? Gaat maar om 25m3/u. Maar toch.

Idee is overigens om de verdieping te voorzien van vvw ivm aankomende wp. Dan zal de verdieping iets warmer worden dan nu, aangezien we met de cv nu nauwelijks stoken boven. Kan me voorstellen dat er dan iets meer warmte naar zolder gaat die we een beetje kunnen hergebruiken via de wtw.

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-01 20:29
Ik mijn momenteel mijn eigen ventilatieberekening (balans/type d/wtw) aan het maken voor de verbouwing. Ik ben even benieuwd hoe ik de afvoer en toevoer in de technische ruimte op de begane grond moet berekenen. Hier komt niet de warmtepomp, maar wel de warmtepompboiler, verdeler vw, docuhe wtw en de omvormer voor de zonnepanelen. Ik houd nu rekening met 25m3 afvoer en 6,5m3 toevoer (2m2 * 3,24). Is dit logisch en kan ik een dergelijk kleine ruimte tegelijk afvoeren en toevoeren?

• Maurice1066
Pieter2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:36:
Ik mijn momenteel mijn eigen ventilatieberekening (balans/type d/wtw) aan het maken voor de verbouwing. Ik ben even benieuwd hoe ik de afvoer en toevoer in de technische ruimte op de begane grond moet berekenen. Hier komt niet de warmtepomp, maar wel de warmtepompboiler, verdeler vw, docuhe wtw en de omvormer voor de zonnepanelen. Ik houd nu rekening met 25m3 afvoer en 6,5m3 toevoer (2m2 * 3,24). Is dit logisch en kan ik een dergelijk kleine ruimte tegelijk afvoeren en toevoeren?
Zou alleen afvoer doen, aanvoer onder de deur door, of evt via bv een deurrooster als geluid een probleem is.
Pieter2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:36:
Die omvormer gaat in de zomer overdag behoorlijk warmte produceren, die moet je wel kunnen afvoeren.
En die WP-boiler: Hoe is die aangesloten? Haalt die zijn aan- en afvoerlucht uit die TR? Of vanuit je ventilatiesysteem en dan naar buiten?
Overigens ligt een WP-boiler icm WTW-ventilatie niet zo voor de hand. Er is immers geen ventilatieverlies meer wat je kunt gebruiken voor het opwarmen.

• walletje-w
Ik heb de technische ruimte voorzien van deuren die luchtdicht afsluiten om geluidshinder te verminderen. Om toch ventilatie in deze ruimte te hebben heb ik een (100mm) buis naar de meterkast lopen die daar de “vuile, warmere” lucht uit haalt en dan dus nog langs de technische ruimte gaat. Zo heb ik en mechanische ventilatie in de meterkast en minder geluidshinder. Nu moet je hier geen wonderen van verwachten, als de WTW op vol vermogen draait dan hoor ik dat nog steeds door het gehele huis.

• Pieter2
Andrehj schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Die omvormer gaat in de zomer overdag behoorlijk warmte produceren, die moet je wel kunnen afvoeren.
En die WP-boiler: Hoe is die aangesloten? Haalt die zijn aan- en afvoerlucht uit die TR? Of vanuit je ventilatiesysteem en dan naar buiten?
Overigens ligt een WP-boiler icm WTW-ventilatie niet zo voor de hand. Er is immers geen ventilatieverlies meer wat je kunt gebruiken voor het opwarmen.
Mijn gedachte was om de WP-boiler de aan- en afvoer van de lucht uit de ruimt zelf te halen. Maar vooral vanwege het feit dat je minder gedoe hebt met installeren; als ik de ruimte toch afvoer zou ik wellicht net zo goed een buis naar wp-boiler kunnen laten lopen.

Mijn gedachte voor een wp-boiler was dat ik dan geen leiding nodig heb tussen het monobloc wp wat buiten staat en de wp-boiler. Maar jij zou dan gaan voor een sww-boiler die is aangesloten op de wp?
Pieter2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:45:
Mijn gedachte was om de WP-boiler de aan- en afvoer van de lucht uit de ruimt zelf te halen. Maar vooral vanwege het feit dat je minder gedoe hebt met installeren; als ik de ruimte toch afvoer zou ik wellicht net zo goed een buis naar wp-boiler kunnen laten lopen.
Als die ruimte nauwelijks geventileerd is gaat de WP-boiler die ruimte afkoelen.
Mijn gedachte voor een wp-boiler was dat ik dan geen leiding nodig heb tussen het monobloc wp wat buiten staat en de wp-boiler. Maar jij zou dan gaan voor een sww-boiler die is aangesloten op de wp?
Dat heb ik zelf, bevalt goed, maar ik heb wel een split WP, met korte leidingen tussen binnenunit en SWW-vat. Verdere discussie hierover hoort in het WP topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

• Pieter2
[quote]Andrehj schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:48:
[...]

Als die ruimte nauwelijks geventileerd is gaat de WP-boiler die ruimte afkoelen.

[...]

Middelt dat niet lekker uit met en vw-verdeler die de ruimte verwarmt?

Maar alleen de ruimte afvoeren en niet de wp-boiler zelf zou wel voldoende moeten zijn dan?

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-02 23:35

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Wee één jullie welke centrale wtw units überhaupt nog leverbaar zijn?
Orcon HRC-300 EcoMax heeft een levertijd van tenminste een jaar op dit moment.

Welke merken zijn het beste met HA te koppelen/aan te sturen?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• Pieter2
Op basis van de tips van jullie heb ik mijn conceptberekening kunnen afmaken; waarvoor dank. Onze kluswoning van 130 m2 gaan we volledig renoveren incl. het aanbrengen van D-ventilatie. Ik ben gekomen tot een berekening waarin ik uitkom op een behoefte van 330 m3 aan invoer. Op dit moment zijn we nog per 2 personen; mogelijk later met kinderen. Slaapkamer 1 of 4 wordt onze master bedroom.

Ik heb de berekening in balans gekregen door de afvoer van lucht in de open keuken flink te verhogen. Dit heb ik gedaan op basis van onderstaand stroomschema.

Daarmee ik op tot deze verdeling en ventielen per etage.

Nu ben ik erg benieuwd of ik hiermee op de goede weg ben? En hoop dat jullie mij op basis van deze vragen wellicht een steuntje in de rug kunnen geven:
1. Doe ik iets compleet verkeerd?
2. Is het logisch om ook de afvoer op andere punten te verhogen en dat niet enkel in de keuken te doen?
3. Ik begrijp dat je maximaal lucht 2 keer onder een deur mag laten stromen. Hoe kan ik dat meenemen in deze berekening?
4. Klopt het dat je niet per verdieping in balans hoeft te zijn?

[Voor 43% gewijzigd door Pieter2 op 15-01-2023 17:32]

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:39
We hebben een pannendak met hout als beschot eronder, ben aan het twijfelen of ik met isovlas of EPS wil isoleren. Gebruik je nou met beide materialen dampremmende en dampdichte folies aan resp. buiten en binnenkant? En daarmee maak je het dak kierdicht en kun je dus goed balansventilatie toepassen. Correct me if I'm wrong :)

Zit al schetsen te maken om balansventilatie tijdens de verbouwing ook mee te nemen, zonde wanneer ik zo iets over het hoofd zie :S

• Rzaan
Pieter2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:17:

Nu ben ik erg benieuwd of ik hiermee op de goede weg ben?
Ik zie zo snel niet waar de balans zit.
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten hoeveel mensen er in het huis wonen, en hoeveel mensen er in de verschillende slaapkamers verblijven.

En wat zijn al die verblijfsruimten waar je op doelt?
Ik vind 330 namelijk best veel voor zo'n formaat huis. Ligt er wel aan hoeveel mensen er wonen.
Ik weet ook niet hoeveel mensen op zolder slapen, maar als het de ouderslaapkamer is, dan is 50 tot 60 kuub per uur voldoende.

[Voor 28% gewijzigd door Rzaan op 15-01-2023 14:45]

• Pieter2
Rzaan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Ik zie zo snel niet waar de balans zit.
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten hoeveel mensen er in het huis wonen, en hoeveel mensen er in de verschillende slaapkamers verblijven.

En wat zijn al die verblijfsruimten waar je op doelt?
Ik vind 330 namelijk best veel voor zo'n formaat huis. Ligt er wel aan hoeveel mensen er wonen.
Ik weet ook niet hoeveel mensen op zolder slapen, maar als het de ouderslaapkamer is, dan is 50 tot 60 kuub per uur voldoende.
Ik heb de post niet iets aangepast; wellicht is het nu duidelijker?
We gaan er nu wonen met 2 personen en wellicht later met kinderen.Slaapkamer 1 wordt onze master bedroom en op dit moment zullen er nog geen mensen gaan slapen op zolder.

Voor slaapkamer 4 kwam ik tot 73 door de m2 van 22,5 te vermenigvuldigen met 3,24. Maar jij schat dit in als hoog?
Pieter2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:00:
Voor slaapkamer 4 kwam ik tot 73 door de m2 van 22,5 te vermenigvuldigen met 3,24. Maar jij schat dit in als hoog?
Je moet niet naar het aantal m² kijken, maar naar het aantal mensen wat zich normaliter in die slaapkamer bevindt. Regels op basis van m² zijn bedacht door ambtenaren die in een soort parallel universum leven.
1 persoon verbruikt echt niet meer lucht in een kamertje van 5 m² dan in eentje van 20 m².
Dat maakt je schema ook veel eenvoudiger. Gewoon op de kinderslaapkamers 1 ventiel, en op de ouderslaapkamer 2 ventielen.

• Pieter2
Andrehj schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Je moet niet naar het aantal m² kijken, maar naar het aantal mensen wat zich normaliter in die slaapkamer bevindt. Regels op basis van m² zijn bedacht door ambtenaren die in een soort parallel universum leven.
1 persoon verbruikt echt niet meer lucht in een kamertje van 5 m² dan in eentje van 20 m².
Dat maakt je schema ook veel eenvoudiger. Gewoon op de kinderslaapkamers 1 ventiel, en op de ouderslaapkamer 2 ventielen.
Daar kan ik mij iets bij voorstellen; dank voor je tip. Maar je wil toch wel berekenen hoeveel lucht je moet verversen via het ventiel?

• Rzaan
Pieter2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb de post niet iets aangepast; wellicht is het nu duidelijker?
We gaan er nu wonen met 2 personen en wellicht later met kinderen.Slaapkamer 1 wordt onze master bedroom en op dit moment zullen er nog geen mensen gaan slapen op zolder.

Ik zou in de woonkamer toevoer 100- 120 doen, altijd goed voor 4 personen.
gewone slaapkamers 25 - 30. goed voor 1 persoon.
Ouderslaapkamer 50 - 60. goed voor 2 personen.
Dan kom je in totaal op iets van 225 - 270 aanvoer uit.
Dan je afvoer in balans brengen.

Woonkamer 100 > keuken 50, toilet 25, technische ruimte 25
Slaapkamers 1, 2 en 3 dan 100 > badkamer 75 en toilet 25
Zolder slaapkamer 25 > technische ruimte 25.

Je zou de keuken ook iets meer afvoer kunnen geven, en de badkamer wat miinder.
Dan krijg je wat stroming via het trappengat.

• appollonius333
  • Laatst online: 10:50
technopeuter schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:22:
[...]

WTW-filters nooit stofzuigen, blaas je alsnog de viezigheid je huis in!
Volgens de fabrikant moet dit geen kwaad kunnen, en als je een goede stofzuiger hebt dan komt het wel goed. (Bijv. zo'n Henry bedrijfsstofzuig ding).

Het is inderdaad vrij irritant die houtstokers. Zo ook mijn buurman, die de pijp 10 - 15 meter van onze woning heeft staan. Hij/ zij stookt ook voornamelijk wanneer de wind uit het Westen komt, maar niet uit het oosten want dan blaast die de houtrook lucht bij zichzelf naar binnen. Want je raad het al, daar zitten zijn inlaat en uitlaat voor de WTW.... Hypocriet gedoe (sorry dat ik het zeg).

Ik heb er een Brink Actief Koolstoffilter inzitten met PM2,5 waardering. Dus ik filter hopelijk het grotendeel eruit, maarja je laat helaas toch wat door. Je zou bijna hun naam opschrijven, om vervolgens (mocht je in de toekomst een long diagnose krijgen) toch even contact met ze op te nemen.

Wij hebben overigens een Brink Renovent 300/400 excellence.

• Pieter2
Rzaan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Ik zou in de woonkamer toevoer 100- 120 doen, altijd goed voor 4 personen.
gewone slaapkamers 25 - 30. goed voor 1 persoon.
Ouderslaapkamer 50 - 60. goed voor 2 personen.
Dan kom je in totaal op iets van 225 - 270 aanvoer uit.
Dan je afvoer in balans brengen.

Woonkamer 100 > keuken 50, toilet 25, technische ruimte 25
Slaapkamers 1, 2 en 3 dan 100 > badkamer 75 en toilet 25
Zolder slaapkamer 25 > technische ruimte 25.

Je zou de keuken ook iets meer afvoer kunnen geven, en de badkamer wat miinder.
Dan krijg je wat stroming via het trappengat.
Dank voor je tips. Op basis daarvan kom ik tot onderstaande indeling. Ben wel geneigd om iets meer te rekenen zodat ik zeker weet dat ik genoeg capaciteit heb. Heb misschien de afvoer nog niet heel logisch ingedeeld?

• Rzaan
Pieter2 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:47:
[...]

Dank voor je tips. Op basis daarvan kom ik tot onderstaande indeling. Ben wel geneigd om iets meer te rekenen zodat ik zeker weet dat ik genoeg capaciteit heb. Heb misschien de afvoer nog niet heel logisch ingedeeld?
Volgens mij kan dit wel.
Je kunt de luchtverplaatsing altijd nog aanpassen als alles geïnstalleerd is.

Ik weet dat @Andrehj voor 50 of 60 m³ steeds 2 ventielen noemt.
Maar @Glenfiddich gebruikt voor deze hoeveel lucht 1 ventiel (Ø 125) en hoort nog steeds geen geluid.

Dus wellicht is 1 ventiel op de ouderslaapkamer ook voldoende.
En 2 in de woonkamer.
Scheelt in een bestaande betonnen vloer toch weer een boorgat.

• Glenfiddich
Rzaan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 04:18:
[...]

Volgens mij kan dit wel.

Maar @Glenfiddich gebruikt voor deze hoeveel lucht 1 ventiel (Ø 125) en hoort nog steeds geen geluid.

En 2 in de woonkamer.
Nee, ik gebruik een 125mm ventiel voor circa 35 m3, niet 50-60 m3.

35 m3 blijkt op de slaapkamer genoeg om de CO2 rond de 800 te houden.

In de woonkamer heb ik 2 ventielen, waar elk rond de 30 m3 doorheen gaat in standje medium.

[Voor 11% gewijzigd door Glenfiddich op 17-01-2023 07:19]

Mooi fout is niet lelijk

• Pieter2
[...]

Volgens mij kan dit wel.

En 2 in de woonkamer.
Over het maken van een boorgat had ik nog niet nagedacht. Heb je het dan over de 1e verdiepingsvloer en de boorgaten die je moet maken om de ventielen op de begane grond grond te maken? :+

Heel veel dank voor alle tips!

• Rzaan
Glenfiddich schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:17:
[...]

Nee, ik gebruik een 125mm ventiel voor circa 35 m3, niet 50-60 m3.

35 m3 blijkt op de slaapkamer genoeg om de CO2 rond de 800 te houden.

In de woonkamer heb ik 2 ventielen, waar elk rond de 30 m3 doorheen gaat in standje medium.
Verkeerd begrepen dan.

Weet je ook wat de CO2 in de woonkamer is, en met hoeveel personen?

[Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 17-01-2023 11:44]

Volgens mij kan dit wel.

En 2 in de woonkamer.
Het probleem met slechts 1 ventiel in de ouderslaapkamer is dat je, om daar voldoende lucht te krijgen, alle andere ventielen in de slaapkamers moet knijpen, en de druk dus omhoog moet om voldoende debiet te krijgen.
Als je standaard rekent met 25 m³ per ventiel (op stand 1 van de unit, dus je standaard instelling), dan kun je alle ventielen gewoon helemaal open zetten, hoef je in beginsel nauwelijks wat af te stellen en verbruiken de ventilatormotoren minder stroom en maken ze ook minder geluid.

• roltor
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:39:
[...]

Het probleem met slechts 1 ventiel in de ouderslaapkamer is dat je, om daar voldoende lucht te krijgen, alle andere ventielen in de slaapkamers moet knijpen, en de druk dus omhoog moet om voldoende debiet te krijgen.
Als je standaard rekent met 25 m³ per ventiel (op stand 1 van de unit, dus je standaard instelling), dan kun je alle ventielen gewoon helemaal open zetten, hoef je in beginsel nauwelijks wat af te stellen en verbruiken de ventilatormotoren minder stroom en maken ze ook minder geluid.
Op zich eens met je verhaal, wij hebben helaas vanuit de bouw maar 1 ventiel in alle slaapkamers, waardoor ik de ventielen in de kleinere slaapkamers half dicht heb moeten draaien om voldoende verse lucht in onze slaapkamer te krijgen om de co2 onder de 1000 te houden. Tegelijk moest ik ook die in de woonkamer wat dichtdraaien om dezelfde reden.
Ik meet overal de co2 waardes in huis en die blijven prima, maar omdat de ventielen gedeeltelijk dicht zijn gedraaid, verwacht ik meer weerstand en meer geluid dan een systeem waar alle ventielen open staan.

Vanuit projectbouw zo geïnstalleerd, dus niks meer aan te doen, maar als je kunt kiezen, zou ik 2 ventielen in de grote slaapkamer doen (waar 2 mensen slapen).

Alleen is stand 1 niet de standaard instelling. Dat is stand 2.
Stand 1 is voor als je niet thuis bent, stand 2 is de normale stand en stand 3 is voor als je aan het douchen bent of als er bezoek is bijvoorbeeld. Aldus het uitlegblad van onze ventilatie.
Helaas zie ik ook veel buren die het standaard op 1 hebben staan, dan heb je dus eigenlijk te weinig ventilatie.

• Glenfiddich
Rzaan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Verkeerd begrepen dan.

Weet je ook wat de CO2 in de woonkamer is, en met hoeveel personen?
Met zijn tweeën ligt de piek meestal iets onder de 700, een enkele keer wat hoger maar dat is meestal als er kaarsjes branden.

Mooi fout is niet lelijk

• Rzaan
[...]

Zo heb ik er nooit naar gekeken. Handig!
Maar dat zou dan ook inhouden dat je dan in de woonkamer 4 ventielen zou moeten hebben als je daar 100 m³ standaard zou willen hebben?
Ik dacht dat je voor de standaard stand 2 gebruikte. Stand 1 voor als je niet thuis bent. En stand 3 als de motor moet optoeren vanwege teveel vocht of CO2.

EDIT: Wat @roltor eigenlijk al schreef, zie ik zojuist.

@roltor Hoeveel ventielen hebben jullie in de woonkamer, en voor hoeveel personen.

[Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 17-01-2023 16:32]

Rzaan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:26:
Maar dat zou dan ook inhouden dat je dan in de woonkamer 4 ventielen zou moeten hebben als je daar 100 m³ standaard zou willen hebben?
Yep. Tenzij je het wat extra complex maakt en (zoals ik hier gedaan heb) zoveel overstroom door de woonkamer leidt dat je daar toch wel voldoende ventilatie hebt.
Ik dacht dat je voor de standaard stand 2 gebruikte. Stand 1 voor als je niet thuis bent. En stand 3 als de motor moet optoeren vanwege teveel vocht of CO2.
Dat klopt, maar Zehnder heeft onder stand 1 nog een stand "niet thuis", die we alleen tijdens vakanties gebruiken. Ik gebruik dus standaard stand 1, op 220 m³/h. Stand 2 en 3 alleen als ik de WTW handmatig harder wil laten draaien. Normaliter wordt optoeren door de CO2-sensor gedaan, en is alleen nodig bij (veel) bezoek.

• Pieter2
Interessant dit; kan je dan voor elke type ruimte 25m³ rekenen per ventiel rekenen en ongeacht of het invoer of afvoer is?

Ik reken nu met 120 m³ voor de woonkamer; maar 5 ventielen lijkt mij wel veel om te verdelen in de kamer. Kan je na de installatie ook een ventiel meer m³ laten toevoeren t.o.v. de berekening als je dat nodig vind en de installatie daar de capaciteit voor heeft?

• Rzaan
Pieter2 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:48:
Interessant dit; kan je dan voor elke type ruimte 25m³ rekenen per ventiel rekenen en ongeacht of het invoer of afvoer is?

Ik reken nu met 120 m³ voor de woonkamer; maar 5 ventielen lijkt mij wel veel om te verdelen in de kamer. Kan je na de installatie ook een ventiel meer m³ laten toevoeren t.o.v. de berekening als je dat nodig vind en de installatie daar de capaciteit voor heeft?
Ik weet niet of mijn onderstaande denkwijze klopt.
Maar wat @Andrehj aangaf over het gegeven dat als je bij elk Ø 125 ventiel 25 m³ lucht laat instromen, dat je dan in principe je ventielen allemaal gewoon opendraait en nauwelijks nog hoeft af te stellen.
Als je nu in de woonkamer 2 ventielen Ø 180 (en dito buis) gebruikt. Dan kan je die ventielen ook helemaal openzetten. Ø 180 is qua oppervlakte ietsjes meer dan 2 x de oppervlakte van Ø 125.
Dan wordt nergens een ventiel geknepen.

Maar geen idee of de luchtsnelheid in de Ø 125 buizen dan toch hoger is, en er alsnog veel geluid uitkomt.

• roltor
  • Nu online
Rzaan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:26:
[...]

[...]

EDIT: Wat @roltor eigenlijk al schreef, zie ik zojuist.

@roltor Hoeveel ventielen hebben jullie in de woonkamer, en voor hoeveel personen.
Wij hebben 3 ventielen in de woonkamer.
Het is me opgevallen dat in de technische ruimte de aanvoerleiding splitst in een buus van 125mm naar de slaapkamers en een buis van 160mm naar de woonkamer. Ik verwacht dus dat ik met 3 ventielen (van 125mm) in de woonkamer meer flow heb dan de 3 ventielen in de slaapkamers.

Met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen werkt dat prima. De co2 blijft rond de 600 a 800 met de ventilatie op 200 m3 per uur.
Ons huis is 130 m2, ik weet niet of je meer debiet en ventielen nodig hebt bij een groter huis, of bij meer bewoners.

Ik heb een projectwoning gekocht, dus ik had sowieso niks te kiezen. Maar het werkt eigenlijk best goed. Nooit meer roosters in de ramen voor mij!

• fixation26
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-02 12:04
Ik ben ook bezig met balansventilatie voor onze kluswoning. Zouden de experts eens naar mijn opzetje willen kijken?

Ik heb er een apart topic voor aangemaakt:

https://gathering.tweaker...message/74203414#74203414

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:57
Ik ben beetje verward door de waarden van de Comfoair 450Q. Ik lees in statusmenu af/

Retourlucht: 19,5c / 34%
Afgevoerde lucht: 4.5c / 86%
Buitenlucht: 0.0c / 81%
Toevoerlucht: 18c / 27%

Toevoer lijkt mij wat de woonruimte ingeblazen wordt, maar waarom heeft dat zo'n lage luchtvochtigheid?

Retour is dan wat uit de woonruimte gezogen wordt, en nog door WTW passeert, en afgevoerde lucht is wat op het einde weer naar buiten gaat?

Is er iets in te stellen dat we hogere luchtvochtigheid retour kunnen krijgen?
Hertog_Martin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:48:
Ik ben beetje verward door de waarden van de Comfoair 450Q. Ik lees in statusmenu af/

Toevoer lijkt mij wat de woonruimte ingeblazen wordt, maar waarom heeft dat zo'n lage luchtvochtigheid?
Dat is zuivere natuurkunde. Als je lucht verwarmt, wordt de relatieve luchtvochtigheid (en dat is wat er gemeten wordt) lager.
Nee. Je kunt wel de warmtewisselaar vervangen door een enthalpiewisselaar Is helaas wel prijzig... Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie

Of je huis flink af laten koelen, dan wordt de luchtvochtigheid vanzelf hoger... ;)

[Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2023 15:52]

• w00key
Hertog_Martin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:48:

Retour is dan wat uit de woonruimte gezogen wordt, en nog door WTW passeert, en afgevoerde lucht is wat op het einde weer naar buiten gaat?

Uit https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm

Als je lucht verwarmt wordt het vanzelf droger en dat is precies wat een WTW doet. Met een Q350 ERV:

Retour 18° @ 45%
Afvoer 9° @ 65%
Buiten 0.5° @ 83%
Toevoer 12.5° @ 52%

Als je buiten opwarmt tot 12.5° zit er 39.3% vocht in, de ERV heeft dat omhoog gebracht tot 52%. Dat is terugwinning van 0.22 liter water per uur.

Vermeden verwarming: 0.8 kW @ 150m3/uur.

• Hertog_Martin
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:51:
[...]

Dat is zuivere natuurkunde. Als je lucht verwarmt, wordt de relatieve luchtvochtigheid (en dat is wat er gemeten wordt) lager.

[...]

Nee. Je kunt wel de warmtewisselaar vervangen door een enthalpiewisselaar Is helaas wel prijzig... Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie

Of je huis flink af laten koelen, dan wordt de luchtvochtigheid vanzelf hoger... ;)
Oké dacht dat er mss wat meer overbleef van de luchtvochtigheid buiten.

Interessant wel die enthalpiewisselaar. Wij hebben last van overhitting van de woning en zo te zien kan dat ook op gebied van koeling wat betekenen.

• w00key
Overigens zie je hiermee ook een groot verschil in temperatuur tussen de gewone WTW en eentje met een enthalpiewisselaar. Bij de gewone condenseert vocht, dat geeft warmte af aan inkomend lucht; met een ERV heb je een veel groter gat tussen inblaas en kamertemperatuur.

Voor efficiency maakt het weinig uit geloof ik, maar ik vind het wel fijn dat luchtvochtigheid gewoon op pijl blijft met de was aan een droogrek hangen, koken en douchen, de terugwinning is genoeg om het niet te laten zakken tot onder de 40% zelfs als het goed koud is zoals nu en afgelopen december, meestal blijft het rond de 55% hangen en bij 70%+ gaat de toestel harder draaien om extra vocht af te voeren.
Hertog_Martin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:09:
Oké dacht dat er mss wat meer overbleef van de luchtvochtigheid buiten.

Interessant wel die enthalpiewisselaar. Wij hebben last van overhitting van de woning en zo te zien kan dat ook op gebied van koeling wat betekenen.
Ik zie niet in hoe die enthalpiewisselaar je woning kan afkoelen. Hier werkt ie vooral in de winter goed om de luchtvochtigheid wat op te krikken. Momenteel zit ik hier bij 19.8 °C en 44%, wat best prima is.

Als je woning te warm wordt moet je eerst zonwering plaatsen (en beter isoleren), en daarna een airco om de restjes warmte er ook nog uit te houden.

• w00key
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:15:
[...]

Ik zie niet in hoe die enthalpiewisselaar je woning kan afkoelen. Hier werkt ie vooral in de winter goed om de luchtvochtigheid wat op te krikken. Momenteel zit ik hier bij 19.8 °C en 44%, wat best prima is.

Als je woning te warm wordt moet je eerst zonwering plaatsen (en beter isoleren), en daarna een airco om de restjes warmte er ook nog uit te houden.
Als het binnen koel en droog is (met een airco dus), en buiten warm en nat, kan je water via je afvoerlucht naar buiten sturen; ipv laten condenseren bij afkoelen = toevoer is warmer. Maar het effect is beperkt schat ik, ik ben wel benieuwd naar hoe goed dat werkt, mijn Q350 was te laat geplaatst om effect op koeling te testen.
w00key schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:08:
Retour 18° @ 45%
Afvoer 9° @ 65%
Buiten 0.5° @ 83%
Toevoer 12.5° @ 52%

Als je buiten opwarmt tot 12.5° zit er 39.3% vocht in, de ERV heeft dat omhoog gebracht tot 52%. Dat is terugwinning van 0.22 liter water per uur.

Vermeden verwarming: 0.8 kW @ 150m3/uur.
Hoe kun je met zo'n laag debiet zo'n slecht rendement van je WTW halen? Daar moet iets fout zitten. Mijn Q600 heeft maar een iets grotere wisselaar, en vermeldt:
Retour 20.0 @ 47%
Afvoer 5.9 @ 81%
Buiten -0.1 @ 80%
Toevoer 17.7 @ 47%

Vermeden verwarming 1.8 kW @ 220 m³/h.

Ik verlies dus slechts 2.3 K tussen Retour en Toevoer, (en jij 5.5 K), terwijl mijn debiet ook nog eens groter is en bovendien het temperatuurverschil binnen/buiten bij ons groter is.

Er moet iets mis zijn met jouw WTW. Staat de bypass-klep niet open oid?

• OptimusPrima
  • Laatst online: 01:00
Ik ben er gisteren achtergekomen dat mijn WTW-unit (storkair whr 90) defect is geraakt als gevolg van een verstopte condensafvoer. Uit de foutcode kan ik opmaken dat beide ventilatoren defect zijn, wat volgens de handleiding kan duiden op een defecte voeding. Dat komt wel overeen met de bevindingen, namelijk een plas water onder de WTW-unit en het slimme idee van de ontwerper om de printplaat en voeding onder de unit te plaatsen, waar dus het water langs loopt wanneer er een verstopping is.

Nou zou ik wel een (gebruikte) voeding kunnen bestellen, maar gezien de ouderdom (18 jaar) lijkt het me beter om maar direct de gehele unit te vervangen. Mijn oog is gevallen op de Zehnder ComfoAir Q350 NL-VV-ST, die momenteel voor circa 2300 euro online wordt aangeboden.

Wat ik me alleen afvraag is of het zelfstandig vervangen van de unit is aan te raden. Ik heb totaal geen verstand van WTW-units en heb dus geen idee of het inregelen met de meegeleverde instructies goed gaat komen.

Wat raden jullie aan?

[Voor 13% gewijzigd door OptimusPrima op 25-01-2023 16:28]

• w00key
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Hoe kun je met zo'n laag debiet zo'n slecht rendement van je WTW halen? Daar moet iets fout zitten. Mijn Q600 heeft maar een iets grotere wisselaar, en vermeldt:
Retour 20.0 @ 47%
Afvoer 5.9 @ 81%
Buiten -0.1 @ 80%
Toevoer 17.7 @ 47%

Vermeden verwarming 1.8 kW @ 220 m³/h.

Ik verlies dus slechts 2.3 K tussen Retour en Toevoer, (en jij 5.5 K), terwijl mijn debiet ook nog eens groter is en bovendien het temperatuurverschil binnen/buiten bij ons groter is.

Er moet iets mis zijn met jouw WTW. Staat de bypass-klep niet open oid?
1 woord: ERV

Ik doe 0.5 @ 83% naar 12.5 @ 52%, dat is 800W aan energie.

Als het 0.5 @ 83% naar 18.0 graden was, mijn retourtemperatuur dus perfecte 100% efficiency, zonder ERV, dan bleef er 25% van de luchtvochtigheid over. En dat is een vermogen van 900W.

Met een ERV wordt het dus kouder maar veel vochtiger, waterdamp bevat een hoop latente warmte.
OptimusPrima schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:27:
Ik ben er gisteren achtergekomen dat mijn WTW-unit (storkair whr 90) defect is geraakt als gevolg van een verstopte condensafvoer. Uit de foutcode kan ik opmaken dat beide ventilatoren defect zijn, wat volgens de handleiding kan duiden op een defecte voeding.

Nou zou ik wel een (gebruikte) voeding kunnen bestellen, maar gezien de ouderdom (18 jaar) lijkt het me beter om maar direct de gehele unit te vervangen. Mijn oog is gevallen op de Zehnder ComfoAir Q350 NL-VV-ST, die momenteel voor circa 2300 euro online wordt aangeboden.

Wat ik me alleen afvraag is of het zelfstandig vervangen van de unit is aan te raden. Ik heb totaal geen verstand van WTW-units en heb dus geen idee of het inregelen met de meegeleverde instructies goed gaat komen.

Wat raden jullie aan?
Het hangt er gewoon vanaf hoe handig je bent. Ik heb de mijne zelf opgehangen. Het is echt geen rocket-science. Maar als je twee linkerhanden hebt moet je er niet zelf aan beginnen (en wordt het dus een stuk duurder).

w00key schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:28:
1 woord: ERV

Ik doe 0.5 @ 83% naar 12.5 @ 52%, dat is 800W aan energie.

Als het 0.5 @ 83% naar 18.0 graden was, mijn retourtemperatuur dus perfecte 100% efficiency, zonder ERV, dan bleef er 25% van de luchtvochtigheid over. En dat is een vermogen van 900W.

Met een ERV wordt het dus kouder maar veel vochtiger, waterdamp bevat een hoop latente warmte.
Ik heb ook een enthalpiewisselaar. Dat kan toch nooit zoveel verschillen?

• OptimusPrima
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:29:
[...]

Het hangt er gewoon vanaf hoe handig je bent. Ik heb de mijne zelf opgehangen. Het is echt geen rocket-science. Maar als je twee linkerhanden hebt moet je er niet zelf aan beginnen (en wordt het dus een stuk duurder).
Het fysiek vervangen van de unit moet me wel lukken. Ze gebruiken tevens dezelfde toe/afvoerkanalen. Het gaat mij vooral om de afstelling.
OptimusPrima schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:31:
Het fysiek vervangen van de unit moet me wel lukken. Ze gebruiken tevens dezelfde toe/afvoerkanalen. Het gaat mij vooral om de afstelling.
Dat stelt toch niks voor? Dat doet ie zelf. Je hoeft alleen de instructies maar te volgen en het juiste aantal m³/h voor de verschillende standen in te stellen.

• OptimusPrima
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Dat stelt toch niks voor? Dat doet ie zelf. Je hoeft alleen de instructies maar te volgen en het juiste aantal m³/h voor de verschillende standen in te stellen.
Zoals gezegd, heb ik geen idee wat het afstellen behelst. Bedankt voor de geruststelling :)

• w00key
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:30:
[...]

Ik draai de Q350 op 150m3, jij de Q600 op 220m3, misschien heeft het daar nog mee te maken. Maar 800W terugwinning uit 900W ongeveer theoretische maximum vind ik goed genoeg. Verbruik is ook bijna niks, 30W geloof ik en deze apparaten zijn vrij simpel, ik zie niet zo snel wat er kapot kan zijn,

Het is redelijk in lijn met wat het daarvoor deed dus de lage inblaastemperatuur komt niet onverwacht.

• w00key
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:30:
[...]

En ik heb weer wat geleerd. Toestel geopend na lezen van de installatiehandleiding en je vermoeden is correct.

Linker bypass klep staat open terwijl toestel daar niet om vraagt, rechts is wel dicht. Tijd om een service afspraak te maken.

• Hertog_Martin
Tijntje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:09:
Bij ons heb ik dit "opgelost" door buiten de recirculatie Bora alle afvoer ventielen in het huis te voorzien van simpele kegelfilters https://www.ventilatieland.nl/kegelfilter
Op die manier blijven mijn kanalen hopelijk schoon.
Hier nog even benieuwd naar: werkt dit echt zo goed zonder nadelen?

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-02 21:42
Een nadeel is dat het enige weerstand zal hebben, waardoor je WTW iets harder moet werken om hetzelfde debiet te behalen. Dus iets meer stroomgebruik en geluid. Maar hoeveel valt niet te zeggen zonder informatie van de fabrikant over de weerstand van het filter. En daarnaast zal de weerstand langzaam toenemen wanneer het voller met stof komt te zitten.

• w00key

Oh, het is de andere klep dat vast stond.
  1. Toestel in service modus gezet. Die zet de kleppen op 50% zodat je er makkelijk bij kan en de warmtewisselaar naar buiten kan.
  2. Kijken, hey rechts staat op dezelfde stand
  3. Gewiebeld aan de klep, nee wilt niet, dan maar even er uit gehaald
  4. Niks te zien, terug gezet
  5. Voorkant er af gelaten, stroom erop, beide kleppen bewegen nu
  6. Fixed?
Ik dacht dat bypass iets is om lucht via een omweg langs de warmtewisselaar te leiden maar ik zie niet hoe dat moet werken in de Q350, black magic...

Inblaas lucht warmt nu wel op tot 15 graden, dus @Andrehj heeft gelijk, er was iets niet goed. Hij ventileerde wel, maar warmte terugwinnen deed hij maar beperkt.

YouTube: PXL 20230125 170155806 TS

Nu doet ie het wel. 1.5 kW @ 235 m3/h, toevoer temperatuur 15 graden, afvoer 17.5. Ik dacht dat grote dT bij een ERV hoorde maar blijkbaar dus niet.

[Voor 3% gewijzigd door w00key op 25-01-2023 18:10]

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-02 21:42
De ene klep zit op de voorste helft van de wisselaar en de andere op de achterste helft. Dus in plaats van wisselstroom langs elkaar gaat de inkomende lucht via de ene helft van de wisselaar en uitkomende door de andere helft en is er geen overdracht van warmte/energie meer.

• w00key
Onno ! schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:19:
De ene klep zit op de voorste helft van de wisselaar en de andere op de achterste helft. Dus in plaats van wisselstroom langs elkaar gaat de inkomende lucht via de ene helft van de wisselaar en uitkomende door de andere helft en is er geen overdracht van warmte/energie meer.
Aha. En omdat 1 klep klem stond op dicht ging alle lucht uit huis altijd langs de achterste helft van de wisselaar, en helft van de inkomende luchtstroom werd niet opgewarmd.

Dank, ik zocht naar een fysieke bypass kanaal / gat / geul en snapte er niks van.
Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee