Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

marvel27 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

De dakdoorvoer is een Ventus geïsoleerde dakdoorvoer van 160mm (wel een kanon op je dak zeg), en de geïsoleerde buis tussen ventilator en dakdoorvoer is Aerfoam 160mm.
Is die in het echie net zo makkelijk te plaatsen als op het filmpje? Ik overweeg deze ook omdat ie net zo duur is als een losse pijp plus een loodslab/dakpan, en deze makkelijker lijkt, komt wat minder precies qua dakhelling. Alleen moet er dan wel nog een manchet bij denk ik, maar dat moet bij beiden.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20
Ik heb geen ervaring met normale pijpen, dus geen idee of het moeilijker of makkelijker is :)

De installatie liep bij mij wat anders dan in de video, omdat mijn dak anders opgebouwd was: tengels en latten op andere afstanden van mekaar, geen folie, etc. De dakdekker en ik hebben dus wat moeten improviseren met latten om het passend te krijgen. Het omvouwen van de zijkanten van de slab viel ook wat tegen, leek niet echt goed te integreren met de rest van de pannen, waardoor er een flinke ruimte tussen de slab en de pannen zat. De dakdekker heeft die openingen uiteindleijk opgevuld met flexim dakmortel zodat het waterdicht is.

Er moet inderdaad nog een manchet bij besteld worden, dat je als laatste laag aan de binnenkant van je dak monteert. Dus pas als je je folies, isolatie en gipsplaten hebt geplaatst. Voor de Ventus is specifiek het 0° manchet geschikt, omdat de doorvoer haaks door je dakbeschot gaat, alsof het een plat dak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:43
andere oplossing: een haaks ventiel nemen, die heeft diameter 125 en dan op de 2 aanvoeren haaks verder waar je heem wilt
https://www.ventilatielan...oCD-WlXAQxu8aAp0sEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
Bra-Jo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:35:
[...]

Is die in het echie net zo makkelijk te plaatsen als op het filmpje? Ik overweeg deze ook omdat ie net zo duur is als een losse pijp plus een loodslab/dakpan, en deze makkelijker lijkt, komt wat minder precies qua dakhelling. Alleen moet er dan wel nog een manchet bij denk ik, maar dat moet bij beiden.
ja, deze ging vrij makkelijk met kloppende handleiding filmpje en afstanden.
ding is wel huge, denk aan zo”n afzuigunit op een frietkraam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Tnx beiden. :) Misschien niet helemaal zo straight-forward dan, wij hebben ook een wat ouder dak, misschien een beetje meer frotten. Maar goed, dat zou met een conservatiever oplossing ook het geval zijn verwacht ik.

Qua grootte, ach, ik hoef er niet tegenaan te kijken en de overburen wonen 20m verderop. :P

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:24
Andrehj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Alternatieve mogelijkheden:
3. Twee dozen van het laatste type naast elkaar.
4. Jouw keuze twee, maar dan geen haakse koppelingen toepassen, maar gewoon een bocht in de slang leggen.
5. Jouw keuze twee, maar dan de kast 45° draaien en in de aanvoer een 45 graden stromende bocht opnemen, en dan alle slangen aan het einde een 45° bocht laten maken. Dit werkt naar beneden toe het compactst denk ik.

Ik zou voor de laatste gaan.
Die laatste optie is inderdaad een slimme oplossing. Nog niet aan gedacht. Thanks. Al zit in de airflow van de slang die het dichtst bij de aanvoer zit nog een 90 graden bocht, soort van. Maar geen idee of dat er is. Misschien is optie 4 dan nog de beste, mits daar de ruimte voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:24
Zit trouwens een filmpje te kijken van die Ubbink Ventus dakdoorvoer. Filmpje is van Ubbink zelf. Zitten die aan- en afvoeren niet veel de dicht bij elkaar?

YouTube: Ubbink Ventus toegepast bij project in Tuitjenhorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:56
Heeft iemand ervaring met de vent Axia uniflexplus roosters?

Ons jaren 30 appartement heeft boven het plafond in de hal nog zo'n 60 centimeter ruimte. Een ideale plek voor het aanleggen van aanvoerbuizen richting alle woonvertrekken. Echter wanneer we voor traditionele ronde ventielen kiezen is dit veel lastiger te realiseren. Heeft iemand ervaring met de meer rechthoekige roosters/ventielen zoals vent Axia deze gebruikt?

• passie2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 18:16
Ik ben wel benieuwd wat voor invloed dit heeft op de ionisatie units die Itho en brink voor huis wtw installaties de afgelopen jaren op de markt hebben gebracht. Verbond van verzekeraars zou zomaar je woonhuis niet meer kunnen verzekeren met een dergelijke thuis ionisatie installatie?

https://www.rijksoverheid...tofreducerende-technieken

Brink Pure Induct
Itho Pure Blue

[ Voor 9% gewijzigd door passie2010 op 25-08-2022 16:30 ]

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 19:32
passie2010 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:22:
Ik ben wel benieuwd wat voor invloed dit heeft op de ionisatie units die Itho en brink voor huis wtw installaties de afgelopen jaren op de markt hebben gebracht. Verbond van verzekeraars zou zomaar je woonhuis niet meer kunnen verzekeren met een dergelijke thuis ionisatie installatie?

https://www.rijksoverheid...tofreducerende-technieken

Brink Pure Induct
Itho Pure Blue
Hmm, wat ik zo lees denk ik dat het geen invloed heeft op een huis situatie. Het gaat in de brief wat ik zo lees over pluimvee stallen waarbij er vonkslag kan ontstaan naar het dak en door stof op de ionisatiedraden kan dat brand tot gevolg hebben. Die pluimveestallen zijn extreem stoffig en in een woonhuissituatie zit die ionisator na alle filters naar ik meen en vaak niet open bloot. Dus lijkt me een totaal andere situatie. :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• Henkie-Jan
Tavru schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Klopt als een bus, je hebt goed opgelet bij je gevolgde trainingen :).

Als ik over het probleem nadenk ontgaat mij ook de logica. In mijn gedachten spelen dan een paar ideëen op: 1. Het apparaat is in Spanje ontwikkeld en gefabriceerd. Misschien de Spaanse comfort-grens? 2. De handleiding is misschien geschreven door iemand die er geen verstand van heeft en alleen maar iets te horen heeft gekregen van een ander die er te weinig kijk op heeft? (komt helaas voor in de praktijk)

@Henkie-Jan : wellicht kan je contact opnemen met de Nederlandse importeur en om uitleg vragen, of dit door je installateur laten doen.

Ik zie overigens wel meer taalkundig vreemde dingen in de handleiding en (voor mij) wat onduidelijkheden.
Inmiddels is de WTW geinstalleerd en draait. Zie nu dat de bypass continu open is. Ook overdag. Maar aan de ene kant ook weer niet vreemd? Want je wil met 30 graden ook niet dat de afgezogen warmte wordt afgegeven aan de nieuwe instromende temperatuur? Het is nu 23 graden buiten maar de bypass is nog open. Zie date r zowel in het aan als afvoerkanaal een temperatuurssensor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

breinonline

Are you afraid to be known?

Henkie-Jan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:03:
[...]

Inmiddels is de WTW geinstalleerd en draait. Zie nu dat de bypass continu open is. Ook overdag. Maar aan de ene kant ook weer niet vreemd? Want je wil met 30 graden ook niet dat de afgezogen warmte wordt afgegeven aan de nieuwe instromende temperatuur? Het is nu 23 graden buiten maar de bypass is nog open. Zie date r zowel in het aan als afvoerkanaal een temperatuurssensor zit.
Dat kan goed. Je wil niet de lucht extra verwarmen inderdaad. En als het ‘s nachts afkoelt maar binnen nog warme lucht bevat wil je liever ook zo koud mogelijke lucht binnenhalen. Het punt waarop de WTW de bypass schakelt kan je hoogstwaarschijnlijk beïnvloeden in je settings.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

In mijn zoektocht naar een goede WTW ben ik een webite tegen gekomen waar een Fransman heel veel tijd en moeite heeft gestoken met vergelijkingen.
Niet alles is van toepassing op de Nederlandse normen, die zijn wat strikter, maar er is een hele hoop nuttige informatie te vinden.
Zo is hij bijvoorbeeld geen fan van de dure Zehnders en zweert hij bij Maico mede vanwege de universele filters die je zelf uit een grote rol filtermateriaal kunt knippen en dus op de lange termijn veel goedkoper is.
Mijn keuze voor de WTW unit is nu wel 90% zeker mede dankzij z'n blog.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09 07:47
SpongeRob schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:34:
In mijn zoektocht naar een goede WTW ben ik een webite tegen gekomen waar een Fransman heel veel tijd en moeite heeft gestoken met vergelijkingen.
Niet alles is van toepassing op de Nederlandse normen, die zijn wat strikter, maar er is een hele hoop nuttige informatie te vinden.
Zo is hij bijvoorbeeld geen fan van de dure Zehnders en zweert hij bij Maico mede vanwege de universele filters die je zelf uit een grote rol filtermateriaal kunt knippen en dus op de lange termijn veel goedkoper is.
Mijn Frans is niet geweldig en Google translate laat te wensen over. Waar is jouw keuze op gevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:56

Rzaan

Altijd zoekende

SpongeRob schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:34:
Ik hou van dit soort filmpjes en pagina's.
Maar als een belangrijk argument voor zijn keuze is dat je zelf de filters kunt knippen, dan heb ik daar toch minder vertrouwen in.
Het is leuk daar niet van. Maar ik geef toch meer om slijtage, bedieningsgemak, geluid, prestaties.
Ik heb het niet gezien, dus misschien is dat zelf knippen maar een klein facet.
Maar omdat je het aanhaalt neem ik aan van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Rzaan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Ik hou van dit soort filmpjes en pagina's.
Maar als een belangrijk argument voor zijn keuze is dat je zelf de filters kunt knippen, dan heb ik daar toch minder vertrouwen in.
Het is leuk daar niet van. Maar ik geef toch meer om slijtage, bedieningsgemak, geluid, prestaties.
Ik heb het niet gezien, dus misschien is dat zelf knippen maar een klein facet.
Maar omdat je het aanhaalt neem ik aan van niet.
"Assumption is the mother of all fuckups". :P
Neem eerst zelf eens het een en ander door voor je aannames doet, hij gaat echt wel diep in op alle aspecten.

[ Voor 8% gewijzigd door SpongeRob op 26-08-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Rien43 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Mijn Frans is niet geweldig en Google translate laat te wensen over. Waar is jouw keuze op gevallen?
Met een vertaling naar Engels vind ik het prima leesbaar.
Mijn voorkeur gaat vooralsnog naar Orcon of Swentibold (beide NL fabrikanten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SpongeRob schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

"Assumption is the mother of all fuckups". :P
Neem eerst zelf eens het een en ander door voor je aannames doet, hij gaat echt wel diep in op alle aspecten.
Dat weet ik, dat aannames er flink naast kunnen zitten.
Maar laat ik dan zeggen dat ik deze specifieke post van jou een weinig uitnodigende post vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Rzaan schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Dat weet ik, dat aannames er flink naast kunnen zitten.
Maar laat ik dan zeggen dat ik deze specifieke post van jou een weinig uitnodigende post vind :)
Ik post hier niet om iemand uit te dagen, alleen maar om mensen te informeren.
Er staat heel erg veel informatie op z'n blog en dat mag je dan gewoon allemaal zelf op je eigen tempo opnemen. Ik heb geen zin en tijd om alles voor te kauwen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SpongeRob schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Ik post hier niet om iemand uit te dagen, alleen maar om mensen te informeren.
Er staat heel erg veel informatie op z'n blog en dat mag je dan gewoon allemaal zelf op je eigen tempo opnemen. Ik heb geen zin en tijd om alles voor te kauwen natuurlijk.
Niet te serieus.
Ik waardeer al je bijdragen die altijd informatief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passie2010
  • Laatst online: 09-07 18:16
Iemand ervaring met een
Brink Pure Induct icm met een wtw unit? Wat zijn de ervaringen, onderhoudskosten en levensduur?

[ Voor 15% gewijzigd door passie2010 op 26-08-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Laatst online: 15-01 20:13
SpongeRob schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Met een vertaling naar Engels vind ik het prima leesbaar.
Mijn voorkeur gaat vooralsnog naar Orcon of Swentibold (beide NL fabrikanten).
Waarom gaat jouw voorkeur uit naar 1 van die 2 merken?
Ik ben met de voorbereiding bezig van kanalen ventielen en heb nog geen keuze gemaakt qua merk of type unit. Dat ga ik doen zodra ik m’n stukadoor deadline achter de rug heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Corne-P schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Waarom gaat jouw voorkeur uit naar 1 van die 2 merken?
Ik ben met de voorbereiding bezig van kanalen ventielen en heb nog geen keuze gemaakt qua merk of type unit. Dat ga ik doen zodra ik m’n stukadoor deadline achter de rug heb :)
Vanwege de goede prijs/kwaliteitsverhouding en het feit dat er niet al te veel electronica in zit wat weer de betrouwbaarheid ten goede zou moeten komen.
De meeste mensen willen een WTW unit met zoveel mogelijk toeters en bellen, maar dat vind ik persoonlijk niet zo belangrijk als de betrouwbaarheid. Het blijven tenslotte erg dure apparaten voor wat het is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hoe bevestigen jullie de Ubbink flexibele 75mm kanalen tegen het plafond? De officiele beugels zijn belachelijk duur tegen +2 EUR per stuk, ik moet +/- 150m vastmaken tegen het kelderplafond... Ik dacht aan montageband maar ik weet niet of dat een goed idee is in een vochtige kelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
montageband idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
breinonline schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:09:
[...]

Dat kan goed. Je wil niet de lucht extra verwarmen inderdaad. En als het ‘s nachts afkoelt maar binnen nog warme lucht bevat wil je liever ook zo koud mogelijke lucht binnenhalen. Het punt waarop de WTW de bypass schakelt kan je hoogstwaarschijnlijk beïnvloeden in je settings.
Het is een vrij basic apparaat en ben nog een beetje aan het ontdekken hoe alles werkt. Maar heb het idee dat de WTW ook niet echt ingeregeld is. Het is projectmatig geinstalleerd en was niet aanwezig dus geen idee. Heb een Co2 sensor in de woonkamer (SenseAir) en die loopt langzaam op als ik thuis ben. Dus denk dat de aanvoer en eventueel afvoer wat hoger moet? Ingewikkelde materie. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Corne-P
  • Laatst online: 15-01 20:13
SpongeRob schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

Vanwege de goede prijs/kwaliteitsverhouding en het feit dat er niet al te veel electronica in zit wat weer de betrouwbaarheid ten goede zou moeten komen.
De meeste mensen willen een WTW unit met zoveel mogelijk toeters en bellen, maar dat vind ik persoonlijk niet zo belangrijk als de betrouwbaarheid. Het blijven tenslotte erg dure apparaten voor wat het is....
Ik deel diezelfde mening. Ik had Orcon ook al vrij hoog op het lijstje staan maar ik heb er tot nu toe nog wat te weinig research voor gedaan
Slonzo schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:07:
Hoe bevestigen jullie de Ubbink flexibele 75mm kanalen tegen het plafond? De officiele beugels zijn belachelijk duur tegen +2 EUR per stuk, ik moet +/- 150m vastmaken tegen het kelderplafond... Ik dacht aan montageband maar ik weet niet of dat een goed idee is in een vochtige kelder.
Montageband werkt het beste. Die officiële beugels zijn het allemaal net niet naar mijn mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fD24CiD_cO3xLSHnfQzh1XbyFzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjZR3KJgLNTEaH5FYTaODVGU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDN5ajoZg4mls8sS5UEps-oRMIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7nFARXbrm9VqShZcZmBwmPx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0t1f9gXuOqSVFKHbScGunjphRyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsxHAOqPnznDp3x2l1Qb9DfK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Corne-P op 26-08-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-09 12:02
vraagje: Ik ben mijn ontwerp van mijn Ubbink air systeem aan het optimaliseren.

Maar ik kom erachter dat de horizontale geveldoorvoer een flink drukverschil geeft. Een Dp van +- 25pa..
Dit drukt flink om het totale drukverschil wat de WTW unit moet overbruggen wat natuurlijk weer geluid geeft en meer vermogen kost.

Zijn er alternatieve horizontale geveldoorvoeren die een beter rendement hebben?

Gaat om het volgende model wat relatief veel drukvershil geeft.

https://www.ventilatielan...zwart-inclusief-buis.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Wat waarden in huis van de WTW qua luchtvochtigheid en Co2 in de woonkamer. Lijkt mij allemaal prima zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8lxHUbt43O9Wd4QF9A43gy-c2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4B76iJAXcgqL1NRh82rwkOLA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZS-sp4dHyXy9M9NqdmBSg7wvHvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/krc5Mzbv3GvwDzagCTqcMOXW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQwqAXZKjFS6sdmpyGQ84L9XDbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kmJa2UwLvxrAEwGbghB4o9X3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75K0Bt4m5f0NwBkwZbxjxEuCug8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fNdV3v9JCGdnUf06gIqgZaNN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Ik overweeg een Orcon HRC425 wtw unit aan te schaffen met enkele co2 sensoren. Alleen nu lees ik op internet dat deze co2 sensoren niet in te stellen zijn en dat het systeem pas extra gaat ventileren bij een waarde hoger dan 1200 ppm. Klopt het dat deze waarde niet in te stellen is? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Laatst online: 19:14
Rien43 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:37:
Ik overweeg een Orcon HRC425 wtw unit aan te schaffen met enkele co2 sensoren. Alleen nu lees ik op internet dat deze co2 sensoren niet in te stellen zijn en dat het systeem pas extra gaat ventileren bij een waarde hoger dan 1200 ppm. Klopt het dat deze waarde niet in te stellen is? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja ik heb ditzelfde systeem en ik verbaas mij over hoe dit systeem zichzelf regelt. Het lijkt meer op een go en stop systeem. Bij 1200 gaat hij optoeren en dan echt onnodig snel om de CO2 weer naar 900 te brengen. Is dat weer bereikt dan is hij weer zo goed als idle. Ik meet het stroomverbruik en hij draait minimaal met 7,5 watt en maximaal 40 watt als hij via CO2 opgetoert is. Erg hoorbaar dan.

Als ik zelf de unit via de CO2 bediening voor die ruimte op 2 zet dan doet hij het precies goed als er 2 personen in de kamer zijn en draait op 12 watt. Dat is genoeg om CO2 onder de 900 te houden. Zeer stil dan ook. Echter de automatische stand ervaren wij als zeer oncomfortabel.

Wij bedienen als we langer in een kamer zijn het systeem dan ook met de hand. Het voordeel van de zones heb je dan wel dus het is niet volledig weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
JP1980 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

Ja ik heb ditzelfde systeem en ik verbaas mij over hoe dit systeem zichzelf regelt. Het lijkt meer op een go en stop systeem. Bij 1200 gaat hij optoeren en dan echt onnodig snel om de CO2 weer naar 900 te brengen. Is dat weer bereikt dan is hij weer zo goed als idle. Ik meet het stroomverbruik en hij draait minimaal met 7,5 watt en maximaal 40 watt als hij via CO2 opgetoert is. Erg hoorbaar dan.

Als ik zelf de unit via de CO2 bediening voor die ruimte op 2 zet dan doet hij het precies goed als er 2 personen in de kamer zijn en draait op 12 watt. Dat is genoeg om CO2 onder de 900 te houden. Zeer stil dan ook. Echter de automatische stand ervaren wij als zeer oncomfortabel.

Wij bedienen als we langer in een kamer zijn het systeem dan ook met de hand. Het voordeel van de zones heb je dan wel dus het is niet volledig weggegooid geld.
Dank voor je uitgebreide en nuttige info! Het lijkt mij dat dit opgelost kan worden door een firmware update of niet? Vreemd dat ze dit zo ingeregeld hebben. Dit is wel iets waardoor ik ga twijfelen. Ik zal er ook eens een belletje aan wagen bij Orcon. Al is het om te horen wat de reden hiervan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
JP1980 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

Zijn dat zulke uitzonderlijke waarden dan? Die van mij staat nu IDLE op 40watt oorspronkelijk 30watt. Optoeren gaat hij naar iets van 60watt dacht ik. Weet niet wat zo de reguliere waarden zijn bij anderen maar 7.5watt idle vind ik wel heel erg laag imho. Misschien is 40 wel hoog, maar iets harder IDLE draaien is denk ik geen overboedige luxe waardoor ie niet hoeft te boosten om het weer onder controle te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Rien43 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:41:
[...]

Dank voor je uitgebreide en nuttige info! Het lijkt mij dat dit opgelost kan worden door een firmware update of niet? Vreemd dat ze dit zo ingeregeld hebben. Dit is wel iets waardoor ik ga twijfelen. Ik zal er ook eens een belletje aan wagen bij Orcon. Al is het om te horen wat de reden hiervan is.
Inderdaad ik had gewenst dat ik zelf dat ding kon aansturen met domotica en m'n netatmo CO2 metingen. Dan had ik wel wat een slimmer algoritme in elkaar gezet. Maar eerlijk is eerlijk, het lijkt mij best lastig om goede software te schrijven voor elke situatie. In feite moet een sensor een beetje voorspellen hoeveel mensen er in de kamer zijn, maar dat varieert natuurlijk continue.

Het zou helpen als het systeem bij 700 PPM al voorzichtig gaat optoeren. We zien dit gedrag bij zowel slaapkamer als woonkamer. We doen handbediening in de woonkamer, niet in de slaapkamer want dan blijft de verlichting branden op de CO2 sensor.

Verder vind ik het overigens wel een prima systeem hoor, kan er mee leven. We wonen hier maar met 2 personen en ik ben wel blij met de zoneverdeling want ondanks handmatige bediening is het systeem wel lekker stil zo. Maar mocht je iets voor elkaar krijgen bij Orcon, dan ben ik ook wel benieuwd. ;)

Hier heb ik nog wat output grafieken die het gedrag wat illustreren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2e1YHsDJE2amZpBoYeQM6z8FPkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ivKz56Hu4FsvrTd3nxBaxWph.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door JP1980 op 28-08-2022 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
Henkie-Jan schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:41:
[...]

Zijn dat zulke uitzonderlijke waarden dan? Die van mij staat nu IDLE op 40watt oorspronkelijk 30watt. Optoeren gaat hij naar iets van 60watt dacht ik. Weet niet wat zo de reguliere waarden zijn bij anderen maar 7.5watt idle vind ik wel heel erg laag imho. Misschien is 40 wel hoog, maar iets harder IDLE draaien is denk ik geen overboedige luxe waardoor ie niet hoeft te boosten om het weer onder controle te krijgen?
Dat lijkt mij wel veel ja tenzij je natuurlijk een erg groot huis en machine hebt. Met Idle bedoel je hopelijk gewoon stand 2? Heb je niet erg veel last van geluid?

Stand 2 draait hier zonder zonesturing nu op 19 watt. Indien 1 zone geventileerd wordt op stand 2 dan is dat 12 watt.

Vroeger was die 19 watt maar liefst 36 watt (slechte installateur) maar na het verwijderen van wat flexibele bochten, en wat ventielen die bijna helemaal dicht zaten open gezet en een bottleneck wat een grotere diameter toegepast. Ook had het rooster in de gevel teveel weerstand.

Als je de stroom al meet kan je al eens proberen om de kanalen 1 voor 1 af te koppelen en kijken wat voor effect dit heeft op het stroomverbruik. Wellicht gebruikt 1 kanaal onevenredig veel stroom. Zonder kanalen zou de orcon 425 op stand 2 ongeveer 12 watt moeten draaien. Geen enkel kanaal bij mij voegt daar nog meer dan 3 watt aan toe op stand 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
passie2010 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:35:
Iemand ervaring met een
Brink Pure Induct icm met een wtw unit? Wat zijn de ervaringen, onderhoudskosten en levensduur?
Zeker ervaring mee draait hier nu een jaar. Geen last meer van haardrook. Zelfs niet zonder een extra koolstoffilter. Onderhoud kan ik niets over zeggen nog, maar heeft geen bewegende onderdelen dus ik verwacht dat dit geen issue zal zijn.

Er is overigens een apart topic over filtering waar de pure induct wordt besproken:
Goed gefilterde WTW installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 19:55
Ik heb met aandacht dit topic gelezen. Er zijn een boel verschillende oplossingen verkrijgbaar.

Waar ik ook naar kijk is in hoeverre er een geluiddempende werking is.
Ik vond Technea, die ook WTW ventilatie verkoopt met extra geluiddemping
https://www.technea.nl/product/iv14-zero/#omschrijving

alleen is er verder erg weinig te vinden, geen leveranciers of prijzen. En ze doen geen zaken met particulieren.

Iemand hier ervaring met of kennis van deze Technea oplossing?

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:51
DarkHelmet schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:56:
Ik heb met aandacht dit topic gelezen. Er zijn een boel verschillende oplossingen verkrijgbaar.

Waar ik ook naar kijk is in hoeverre er een geluiddempende werking is.
Ik vond Technea, die ook WTW ventilatie verkoopt met extra geluiddemping
https://www.technea.nl/product/iv14-zero/#omschrijving

alleen is er verder erg weinig te vinden, geen leveranciers of prijzen. En ze doen geen zaken met particulieren.

Iemand hier ervaring met of kennis van deze Technea oplossing?
Daarvoor moet je in het decentrale balansventilatie met wtw-topic zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 19:55
ah, oeps, foutje. ik had beide topics naast elkaar open. In de verkeerde gepost... |:(

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrsvK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 10:18
Ik ben bezig met het aanleggen van een ventilatiesysteem in een 17e eeuwse woning. Het is nogal een puzzel om in de bestaande constructie de buizen netjes weg te werken. Op basis van het verwachtte aantal mensen per ruimte en wat concessies ivm de plaatsingsmogelijkheden heb ik bedacht dat we twee zones kunnen inrichten. Een voor de slaapverdieping en een voor de rest van de woning. Het liefst had ik per verdieping apart willen aansturen maar ik heb nog geen WTW unit gevonden waarmee dit goed zou lukken.

Zone 1: 140 in en uit

Zolder
Kinderkamer 1  70m3/h uitblazen 100mm buis
Kinderkamer 2  70m3/h uitblazen 100mm buis
Slaapkamer        140m3/h afzuigen 220x90mm kanaalbuis
Badkamer          losse afzuiging direct naar het dak wanneer gedoucht wordt.

--------------------------------
Zone 2: 320 in en uit
Woonkamer         160m3/h uitblazen 220x90mm kanaalbuis
Keuken                160m3/h afzuigen 220x90mm kanaalbuis

Begane grond/ souterrain
Wtw kast             80 m3/h uitblazen 125mm
Toilethal               160m3/h afzuigen 220x90mm kanaalbuis
Souterrain plafond 80 m3/h uitblazen 125mm

Ik heb hier wel wat vragen over en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.

In deze kanaalbuizen wil ik een gat zagen en dan enkele 200mm ventielen toepassen om te kunnen inregelen. Is dit een goed idee of kan ik beter meerdere kleine ventielen naast elkaar in de buis boren? Het is helaas niet mogelijk om overal in de kamer verspreid de ventielen te plaatsen. Wel heb ik geprobeerd de in en uitgang per verdieping zo ver mogelijk uit elkaar te leggen. Klinkt dit als een redelijk systeem of heb ik belangrijke zaken over het hoofd gezien? Ik ben uitgegaan van 4 personen met soms wat extra.

Ik zit aan deze WTW unit te denken: https://www.ventilatielan...2-zonesturing-570m-h.html
En dan met 180mm buizen naar buiten verbonden.

Alvast erg bedankt voor jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Jaap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 16:01
Op dit moment ben ik bezig met het uitwerken van de aanleg van balansventilatie voor mijn jaren-70-woning. De kanalen heb ik aardig in weten te plannen door gebruik te maken van bestaande kanalen van de type-C-ventilatie, de ruimte achter de knieschotten en een oude schoorsteen. Qua capaciteit kom ik uit op 300 m³/h.

Het komt het beste uit om de unit liggend in de knieschot-ruimte van het CV-hok te plaatsen. De enige unit die ik tot nu toe gevonden heb die geschikt is om liggend te plaatsen is de Itho Daalderop HRU ECO 300 (link). Vloer-montage past dan het beste:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmWL7fdg8QbRJ2vr9PSM24gua-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EvJYruCwWBDbxR6HdoYM34r3.png?f=user_large

Hij is dan dus 40cm hoog (+ een paar balken oid waar hij op komt te liggen) en 65cm diep. Kent iemand nog units met vergelijkbare afmetingen die geschikt zijn om in deze richting te plaatsen?Vooral wat betreft sensoren en mogelijkheid om te koppelen met Home Assistant zie ik wel mogelijkheden tot verbetering, maar het moet natuurlijk wel passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Jan Jaap schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:05:
Op dit moment ben ik bezig met het uitwerken van de aanleg van balansventilatie voor mijn jaren-70-woning. De kanalen heb ik aardig in weten te plannen door gebruik te maken van bestaande kanalen van de type-C-ventilatie, de ruimte achter de knieschotten en een oude schoorsteen. Qua capaciteit kom ik uit op 300 m³/h.

Het komt het beste uit om de unit liggend in de knieschot-ruimte van het CV-hok te plaatsen. De enige unit die ik tot nu toe gevonden heb die geschikt is om liggend te plaatsen is de Itho Daalderop HRU ECO 300 (link). Vloer-montage past dan het beste:
[Afbeelding]

Hij is dan dus 40cm hoog (+ een paar balken oid waar hij op komt te liggen) en 65cm diep. Kent iemand nog units met vergelijkbare afmetingen die geschikt zijn om in deze richting te plaatsen?Vooral wat betreft sensoren en mogelijkheid om te koppelen met Home Assistant zie ik wel mogelijkheden tot verbetering, maar het moet natuurlijk wel passen.
Ik heb oorspronkelijk precies datzelfde plan gehad, de unit liggend in de knieschotruimte van het CV-hok plaatsen van onze jaren 70 woning. Ook met de ECO 300. Ondanks uitgebreid zoeken was dit de enige unit die in aanmerking zou komen die in Nederland verkrijgbaar is. Er zijn nog wel een paar andere, maar die hebben een aanzienlijk lagere capaciteit.

Omdat ik nogal twijfelde of het fatsoenlijk aan te leggen was heb ik van wat latten de unit "nagemaakt" op ware grootte en de buis in-en uitgangen er op getekend om hem in te passen.

Uiteindelijk heb ik vervolgens van dit plan afgezien omdat het vanuit de liggende positie in de hoek onder het dak een te grote wirwar van buizen zou worden. Ik zat óf met tig bochten om buizen over elkaar heen en langs elkaar te kunnen krijgen naar hun plek van bestemming, óf het ding lag gruwelijk in de weg vlak voor de CV-ketel teneinde hem ver genoeg van het schuine dak af te kunnen leggen om nog met de buizen te kunnen manoeuvreren.

Ik zou er ook in jouw geval nog eens goed over nadenken of je met je buizen een beetje uitkomt voordat je over gaat tot bestellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 30-08-2022 08:16 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Jaap
Glenfiddich schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:14:
[...]
Uiteindelijk heb ik vervolgens van dit plan afgezien omdat het vanuit de liggende positie in de hoek onder het dak een te grote wirwar van buizen zou worden. Ik zat óf met tig bochten om buizen over elkaar heen en langs elkaar te kunnen krijgen naar hun plek van bestemming, óf het ding lag gruwelijk in de weg vlak voor de CV-ketel teneinde hem ver genoeg van het schuine dak af te kunnen leggen om nog met de buizen te kunnen manoeuvreren.

Ik zou er ook in jouw geval nog eens goed over nadenken of je met je buizen een beetje uitkomt voordat je over gaat tot bestellen.
Dank voor je reactie! Fijn om wat bevestiging te hebben dat dit echt de enige lijkt te zijn die dit kan.

Qua buizen heb ik al aardig lopen uitplannen en lijkt het wel goed te komen. De afvoer van binnen komt al aan de linkerkant uit, de toevoer naar binnen kan ik relatief simpel via rechts laten lopen. Aanvoer van buiten kan dan recht naar boven door het dak en afvoer naar buiten rechts een stuk langs het plafond en dan naar door het dak. Veel buizen worden het sowieso, maar ik het aantal bochten naast de unit zal meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Jan Jaap
Ik heb een huis uit de jaren 80 en zag enorm op om overal buizen en koven te moeten plaatsen.

Uiteindelijk gekozen voor een hybride systeem
Deels 'klassieke' centrale afzuiging.
Deels systeem van Brink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:34

Hij is dan dus 40cm hoog (+ een paar balken oid waar hij op komt te liggen) en 65cm diep.
Ik heb een HRU ECO 200 liggen maar ik moet zeggen dat het niet ideaal is: je kan eigenlijk niet meer bij de filters en voor de goede condens loop moet hij hoog genoeg liggen voor de riool aansluiting.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:57

[Afbeelding]

Wellicht brink renovent sky 300? Kan ook staand en liggend of plafond. Daar zit ik zelf baar te kijken, naar nu zie ik dat de hru300 ook plat kan. Dus deze ga ik ook ff bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:31
Ik heb een jaren 70 woning. Op de tweede verdieping zit boven het trapgat een ventilatie naar buiten. Die is lekker centraal. Zijn daar stand alone wtw units voor?
Het gat zit praktisch in mijn nok, dus daar gaat veel warme lucht nu naar buiten. Iedere slaapkamer heeft eigen ventilatie roosters (Duco boven de ramen). Misschien kan ik gat ook in de wintermaanden afsluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Cobb op 30-08-2022 14:58 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Jaap
Rzaan schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:52:
@Jan Jaap
Ik heb een huis uit de jaren 80 en zag enorm op om overal buizen en koven te moeten plaatsen.

Uiteindelijk gekozen voor een hybride systeem
Deels 'klassieke' centrale afzuiging.
Deels systeem van Brink
In mijn geval gaat het gelukkig zonder koven lukken en kan ik de buizen overal in loze ruimte kwijt. Dat vind ik dus wel de moeite voor een uiteindelijk beter gebalanceerd systeem.
Voogel schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Ik heb een HRU ECO 200 liggen maar ik moet zeggen dat het niet ideaal is: je kan eigenlijk niet meer bij de filters en voor de goede condens loop moet hij hoog genoeg liggen voor de riool aansluiting.
De 200 lijkt volgens de beschrijving ook niet plat op de vloer maar alleen rechtopstaand op de vloer. Bij de 300 hou je via de bovenkant wel toegang tot de filters. Door het schuine dak kan ik daar ook nog wel redelijk bij komen.
Maurice1066 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:24:
[...]

Wellicht brink renovent sky 300? Kan ook staand en liggend of plafond. Daar zit ik zelf baar te kijken, naar nu zie ik dat de hru300 ook plat kan. Dus deze ga ik ook ff bekijken
Goede suggestie! Die is iets lager als je 'm plat legt, in ruil daarvoor iets breder. Maar vloermontage wordt officieel niet als optie aangeboden. Ik vermoed omdat je alleen vanaf de onderkant bij de filters kan komen en dat lukt dan niet meer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:57
Goede suggestie! Die is iets lager als je 'm plat legt, in ruil daarvoor iets breder. Maar vloermontage wordt officieel niet als optie aangeboden. Ik vermoed omdat je alleen vanaf de onderkant bij de filters kan komen en dat lukt dan niet meer..
Is idd geen vloer montage zie ik. Filters aan de onderzijde 8)7

Ik kan eigenlijk nergens een andere wtw kwijt. Tenzij op zolder tegen de schoorsteen aan de andere kant van het huis waar de noordgevel en distributie van leidingen naar beneden moet komen. Meeste andere units zijn zo groot :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes

Het komt het beste uit om de unit liggend in de knieschot-ruimte van het CV-hok te plaatsen. De enige unit die ik tot nu toe gevonden heb die geschikt is om liggend te plaatsen is de Itho Daalderop HRU ECO 300
Hier om die reden ook de HRU ECO 300 (en dan de duo zone) plat liggend geinstalleerd. Filters vervangen geen probleem, die gaan ook nog een soort schuin naar je toe dus hoeven niet recht omhoog. Hij moest nog op een verhoging omdat de comdensafvoer eronderdoor naar een sifon op +/- 20 cm boven de vloer moest - kwam
dus bewt wel stuk omhoog en kon hem niet in de hoek douwen. Qua domotica integratie verder ruk: de wifi add on module die ook hier ergens op het forum staat werkt niet met de 300, de spider gateway etc vervalt omdat de leverancier van itho de boel heeft opgezegd.
Verder kun je niet bij het installeteursmenu als
je geen geodgekeurde installateur of in bezit van een duur kabeltje bent om dingen specifiek in te regelen. Zover het gezeur:
Unit werkt verder top, stil, geen last van, op toeren etc lijkt te werken want ik heb geen condens op de badkamerspiegel staan en de co2 op de alaapkamer blijft onder de 500. Dus het werkt perfect, ik kan er alleen niets aan zien of regelen. Daarmee wel
hoge WAF :-)
Achteraf had ik de perilex variant beter kunnen kopen en dan via een shelly ofzo de 1-2-3 standen via de perilex geregeld zodat je mooi nachtkoeling programmas had kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrsvK
TrsvK schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:00:
Ik ben bezig met het aanleggen van een ventilatiesysteem in een 17e eeuwse woning. Het is nogal een puzzel om in de bestaande constructie de buizen netjes weg te werken. Op basis van het verwachtte aantal mensen per ruimte en wat concessies ivm de plaatsingsmogelijkheden heb ik bedacht dat we twee zones kunnen inrichten. Een voor de slaapverdieping en een voor de rest van de woning. Het liefst had ik per verdieping apart willen aansturen maar ik heb nog geen WTW unit gevonden waarmee dit goed zou lukken.

Zone 1: 140 in en uit

Zolder
Kinderkamer 1  70m3/h uitblazen 100mm buis
Kinderkamer 2  70m3/h uitblazen 100mm buis
Slaapkamer        140m3/h afzuigen 220x90mm kanaalbuis
Badkamer          losse afzuiging direct naar het dak wanneer gedoucht wordt.

--------------------------------
Zone 2: 320 in en uit
Woonkamer         160m3/h uitblazen 220x90mm kanaalbuis
Keuken                160m3/h afzuigen 220x90mm kanaalbuis

Begane grond/ souterrain
Wtw kast             80 m3/h uitblazen 125mm
Toilethal               160m3/h afzuigen 220x90mm kanaalbuis
Souterrain plafond 80 m3/h uitblazen 125mm

Ik heb hier wel wat vragen over en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.

In deze kanaalbuizen wil ik een gat zagen en dan enkele 200mm ventielen toepassen om te kunnen inregelen. Is dit een goed idee of kan ik beter meerdere kleine ventielen naast elkaar in de buis boren? Het is helaas niet mogelijk om overal in de kamer verspreid de ventielen te plaatsen. Wel heb ik geprobeerd de in en uitgang per verdieping zo ver mogelijk uit elkaar te leggen. Klinkt dit als een redelijk systeem of heb ik belangrijke zaken over het hoofd gezien? Ik ben uitgegaan van 4 personen met soms wat extra.

Ik zit aan deze WTW unit te denken: https://www.ventilatielan...2-zonesturing-570m-h.html
En dan met 180mm buizen naar buiten verbonden.

Alvast erg bedankt voor jullie tijd.
Kan iemand mij vertellen of je beter 1 ventiel van 200mm aan weerszijde van een ruimte kunt plaatsen of dit beter op kan splitsen in meerdere kleine ventielen direct naast elkaar? Of maakt dat niet echt uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23
TrsvK schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Kan iemand mij vertellen of je beter 1 ventiel van 200mm aan weerszijde van een ruimte kunt plaatsen of dit beter op kan splitsen in meerdere kleine ventielen direct naast elkaar? Of maakt dat niet echt uit?
Ik heb eens gelezen dat de vermenging van de lucht zo snel & effectief plaats vindt dat de afstand tussen inblaas en afzuig en de positionering er van minder belangrijk is dan je zou denken. met een snelle search kom ik dit onderzoek tegen,ik denk dat dat 'm was. Het artikel gaat ook in op de verschillende typen ventielen en (effect op) tochtklachten. Mogelijk heb je hier wat aan.

[ Voor 3% gewijzigd door itsjohan op 31-08-2022 22:26 ]

• Jan Jaap
Lochnes schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Hier om die reden ook de HRU ECO 300 (en dan de duo zone) plat liggend geinstalleerd. Filters vervangen geen probleem, die gaan ook nog een soort schuin naar je toe dus hoeven niet recht omhoog. Hij moest nog op een verhoging omdat de comdensafvoer eronderdoor naar een sifon op +/- 20 cm boven de vloer moest - kwam
dus bewt wel stuk omhoog en kon hem niet in de hoek douwen. Qua domotica integratie verder ruk: de wifi add on module die ook hier ergens op het forum staat werkt niet met de 300, de spider gateway etc vervalt omdat de leverancier van itho de boel heeft opgezegd.
Verder kun je niet bij het installeteursmenu als
je geen geodgekeurde installateur of in bezit van een duur kabeltje bent om dingen specifiek in te regelen. Zover het gezeur:
Unit werkt verder top, stil, geen last van, op toeren etc lijkt te werken want ik heb geen condens op de badkamerspiegel staan en de co2 op de alaapkamer blijft onder de 500. Dus het werkt perfect, ik kan er alleen niets aan zien of regelen. Daarmee wel
hoge WAF :-)
Achteraf had ik de perilex variant beter kunnen kopen en dan via een shelly ofzo de 1-2-3 standen via de perilex geregeld zodat je mooi nachtkoeling programmas had kunnen maken
Oh jammer, ik hoopte met die wifi add-on wel uit de voeten te kunnen. Zou de niet-perilex niet om te bouwen zijn naar een perilex-variant? Dat is nog wel een onderzoekje waard. Hier hangt nu een Itho CVE met ingebouwde vochtsensor en zelfs die heeft de HRU niet. De WAF gaat er dus op achteruit zonder enige automatisering vrees ik..

Ik heb hem in ieder geval besteld want het blijft de enige die past. De integratie met Home Assistant is dan een klusje voor tijdens het wachten op levering..

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Jan Jaap schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:34:
[...]

Oh jammer, ik hoopte met die wifi add-on wel uit de voeten te kunnen. Zou de niet-perilex niet om te bouwen zijn naar een perilex-variant? Dat is nog wel een onderzoekje waard. Hier hangt nu een Itho CVE met ingebouwde vochtsensor en zelfs die heeft de HRU niet. De WAF gaat er dus op achteruit zonder enige automatisering vrees ik..

Ik heb hem in ieder geval besteld want het blijft de enige die past. De integratie met Home Assistant is dan een klusje voor tijdens het wachten op levering..
Doorgaans is het enige verschil tussen een perilex en een eurostekker uitvoering het aansluitsnoer en kun je een perilexsnoer later alsnog aansluiten. Dat zou je even kunnen controleren in de documentatie.

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik ben met een ventilatiesysteem D aan het worstelen. Ik ben inmiddels uit de benodigde debieten, maar ik heb nog wat praktische uitdaingen. Hopelijk kunnen jullie me helpen het eea. op te helderen.

Ik wil de installatie op hoofdleiding uitvoeren met spirobuis. Alleen de ruimte voor doorvoeren is niet gigantisch groot (ouder huis).

Ik heb totaal een vijftal zones uitgedacht. Alleen heb ik nog niet uitverzonnen hoe ik nu die 5 zones aan de ventilatieunit ga knopen. Voor de kleinere systemen bestaan er plenumboxen. Maar spirobuizen lijken met splitsingen te werken. Mijn zorg is als ik met splitsingen werk dat ik op de leidingen tot aan de splitsingen hoge luchtsnelheden krijg.

Het vertrekpunt is de overloop boven met de unit op de vliering. Maar dat is precies ook waar we slapen. Als ik alle ruimte had, dan zou ik een grotere diameter buis pakken en dan is de issue opgelost. Ik loop echter al snel tegen deze balken aan. Waardoor mijn buisdiameter beperkt is.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n8VgHyP.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7ivdx4p.png

Als alle zones actief zijn, dan heb ik een totale behoefte van net geen 600m3/h. Bij een buis van 180mm is de luchtsnelheid dan veel te hoog. Voor een klein stukje naar een plenum geen probleem. Maar als het hier over de lengte tot aan de afsplitsingen gaat, dan wordt het een ander verhaal.

Redelijkerwijs zou ik 1,2,3 kunnen combineren naar 320m3/h en 4,5 voor de rest. Maar dan zit ik nog ruim over de 3m/s bij 180mm buis. Maar ik hoor graag jullie ideeen. Misschien kan ik daar wat verder mee komen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
Point.Flare schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:49:
(...)

Maar spirobuizen lijken met splitsingen te werken. Mijn zorg is als ik met splitsingen werk dat ik op de leidingen tot aan de splitsingen hoge luchtsnelheden krijg.

(...)
Ik ben zelf ook een systeem met spirobuizen aan het aanleggen en gebruik daarvoor 45 graden T-splitsingen, waarbij ik in diameter van groot naar klein werk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPdCuWoppH05KoEkrK_QfBQI-vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkRDaMjp1DAjU6OJbnrhJF2e.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn theorie (althans: hoop) is dat op deze manier de "flow" zo soepel als mogelijk verloopt met zo min mogelijk weerstand.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Glenfiddich schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:06:
[...]

Ik ben zelf ook een systeem met spirobuizen aan het aanleggen en gebruik daarvoor 45 graden T-splitsingen, waarbij ik in diameter van groot naar klein werk:

[Afbeelding]

Mijn theorie (althans: hoop) is dat op deze manier de "flow" zo soepel als mogelijk verloopt met zo min mogelijk weerstand.
Flowtechnisch gaat dit wel goed komen. Maar hoe zit het met de overspraak? Oftewel, hoe voorkom je dat deze buis het geluid van de ene kamer naar de andere verplaatst?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
Andrehj schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:11:
[...]

Flowtechnisch gaat dit wel goed komen. Maar hoe zit het met de overspraak? Oftewel, hoe voorkom je dat deze buis het geluid van de ene kamer naar de andere verplaatst?
Met dempers. De twee aftakkingen die je op de foto ziet komen in dezelfde ruimte uit. Op de plekken van de rode cirkels komen dempers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K9DOR947QxHA_FbGrZ-zECnpvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMhnfwUOkkV130Ijr9A6G0lm.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrsvK
itsjohan schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Ik heb eens gelezen dat de vermenging van de lucht zo snel & effectief plaats vindt dat de afstand tussen inblaas en afzuig en de positionering er van minder belangrijk is dan je zou denken. met een snelle search kom ik dit onderzoek tegen,ik denk dat dat 'm was. Het artikel gaat ook in op de verschillende typen ventielen en (effect op) tochtklachten. Mogelijk heb je hier wat aan.
Bedankt. We hebben afgelopen week de eerste platte kanalen gelegd. Ik ben erg benieuwd hoeveel herrie het allemaal zal gaan maken als we klaar zijn. We zullen zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Glenfiddich schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:06:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben er inmiddels uit qua diameters. Ik kan twee gesloten plenumboxen 250 x 250 x 250 (misschien nog even spelen met de maten of er iets beter past) kwijt voor aan- en afvoer. Van daaruit kan ik de nodige kanalen maken. Dan heb ik tevens één centrale plek waar ik later mijn kleppensturing kan aanbrengen.

[ Voor 23% gewijzigd door Point.Flare op 05-09-2022 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik ben nog even met mijn debieten aan het mutsen. Online heb ik wat lijstjes gevonden met minimale debieten per type ruimte. Gevoelsmatig zijn de eisen hoog. Voor mijn huis van 135m2 zou ik een debiet nodig hebben van bijna 600m3/h (6000l/h). En dan heb ik nog niet eens mijn trappenhuis meegenomen. Op een ventilatieland zit dit in de top van de beschikbare WTW units qua beschikbare debieten. Loop ik nu te klooien??

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5L7mlUn.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:45
Point.Flare schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:11:
Ik ben nog even met mijn debieten aan het mutsen. Online heb ik wat lijstjes gevonden met minimale debieten per type ruimte. Gevoelsmatig zijn de eisen hoog. Voor mijn huis van 135m2 zou ik een debiet nodig hebben van bijna 600m3/h (6000l/h). En dan heb ik nog niet eens mijn trappenhuis meegenomen. Op een ventilatieland zit dit in de top van de beschikbare WTW units qua beschikbare debieten. Loop ik nu te klooien??

[Afbeelding]
Je loopt in ieder geval alles op te tellen alsof je alleen afzuiging hebt en geen inblaas. Woonkamer en slaapkamers zijn normaliter inblaas, de natte ruimtes (keuken, badkamer, wc, washok) zijn sowieso afzuig. Maar ook bij andere ruimtes kun je kiezen voor afzuig, zolang de lucht maar kan stromen tussen inblaas en afzuig en je geen ongezonde lucht krijgt (bijvoorbeeld lucht uit een bezette slaapkamer hergebruiken in een 2e bezette slaapkamer, dan krijgt die 2e immers gebruikte lucht qua Co2 ipv verse).

Dus, je moet alles in balans gaan maken (evenveel inblaas als afzuig) en zorgen dat de lucht kan stromen tussen inblaas en afzuig locaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
@Point.Flare en wat ga je doen met kleppen? Dat verlaagd je totaal capaciteit nodig ook toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

KMarco schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:42:
[...]

Je loopt in ieder geval alles op te tellen alsof je alleen afzuiging hebt en geen inblaas
..verrek! En met dat zinnetje viel het kwartje.

Ik had in mijn hoofd in elke ruimte een afvoer. Maar als je dit splitst telt het volume dubbel, aangezien de ventilatie per kamer wordt berekend.

Hiermee kan ik wat. Ik wil een aantal ruimtes houden met zowel aan als afvoer. Maar ik kan andere ruimtes (trap, wc, douche, wasruimte) wel via een ruimte laten inblazen.

Uiteindelijk wil ik het geheel vraaggestuurd hebben. De meeste ruimtes worden minimaal gestookt. Eigenlijk alleen keuken en woonkamer. In overige ruimtes kan ik (zonder aanwezigen) minimaal ventileren. Dan ben ik efficienter met wat ik wel verstook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Megalomania schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:12:
@Point.Flare en wat ga je doen met kleppen? Dat verlaagd je totaal capaciteit nodig ook toch ?
Behoefte wel. Maar het bouwbesluit gaat uit van een verplichte ventilatie per ruimte. Dus technisch moet het systeem het benodigde debiet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
Bouwbesluit? Je bouwt toch geen nieuw huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
volgens mij roept het bouwbesluit ook wat over verblijfsgebiede en verblijfsruimtes. ik weet niet hoe groot jouw vliering is en welk gezinslid daar veel tijd doorbrengt, maar daar een aanvoer en afvoerventiel zou ik wat overdreven vinden - zou ik er eerder voor kiezen om die moeite in wat extra aanvoerventielen in een woonkamer of masterbedroom te steken om daar de luchtsnelheid nog wat te verlagen voor meer comfort.
verder ga je dus verder niet verwarmde ruimtes wel mixen in je wtw waardoor ik denk dat je aanvoertemperatuur daalt waardoor het juist wel eens minder comfortabel zou kunnen zijn op de plekken waar je wel bent tov als je alleen de verblijfsruimtes die je wel stookt geventileerd had. (Bedenk ik zo hoor, geen wtw ervaringsdeskundige behalve mijn eigen installatie)
probeer maar eens even het sommetje te maken wat er gebeurd met je luchttemperatuur bij 100 procent rendement als je alleen afzuigt in ruimtes met 20 graden of ruimtes van 15 en 20 graden. het kan ook juist de bedoeling zijn om die ruimtes te verwarmen met de wtw lucht, maar denk er eens over na.
de ventilatiedebieten zijn afgestemd op de aanwezigheid van mensen, waar je alleen wilt ventileren om het mooi droog te houden is een klein beetje trek vaak al voldoende, daar hoeft geen 35 m3 lucht per uur doorheen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Megalomania schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:52:
Bouwbesluit? Je bouwt toch geen nieuw huis?
Nee. Maar het bouwbesluit omvat meer dan dat. Verbouwen, renovatiebouw en aanbouwen hoort er ook bij. De eisen verschillen per categorie. Maar verplichtingen zijn er..

Ik maak grote veranderingen aan mijn huis en technische installatie. De indeling verandert door het (ver)plaatsen van muurtjes. Ik ga isoleren. Alles is nu "natuurlijk" geventileerd, er komt MV. Ik ga later een draagmuur breken. Het bouwbesluit stelt overal eisen aan. En bij eventuele aanvraag van een vergunning zal ik stukken moeten overleggen.

Minste gedoe als ik gewoon conform werk. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Point.Flare schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:52:
[...]

Nee. Maar het bouwbesluit omvat meer dan dat. Verbouwen, renovatiebouw en aanbouwen hoort er ook bij. De eisen verschillen per categorie. Maar verplichtingen zijn er..

Ik maak grote veranderingen aan mijn huis en technische installatie. De indeling verandert door het (ver)plaatsen van muurtjes. Ik ga isoleren. Alles is nu "natuurlijk" geventileerd, er komt MV. Ik ga later een draagmuur breken. Het bouwbesluit stelt overal eisen aan. En bij eventuele aanvraag van een vergunning zal ik stukken moeten overleggen.

Je moet de boel nooit moeilijker maken dan het is.
Ik zou ook nu overal rookmelders moeten hebben, maar ik wacht toch nog effe tot ik ga slopen en verbouwen voordat ik er ga bijplaatsen.
Ik weet dat hier heel veel bij-de-wet levende mensen op het forum zitten, maar ik hoor daar niet bij.
Zolang het moreel maar klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Lochnes schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:39:
volgens mij roept het bouwbesluit ook wat over verblijfsgebiede en verblijfsruimtes. ik weet niet hoe groot jouw vliering is en welk gezinslid daar veel tijd doorbrengt, maar daar een aanvoer en afvoerventiel zou ik wat overdreven vinden - zou ik er eerder voor kiezen om die moeite in wat extra aanvoerventielen in een woonkamer of masterbedroom te steken om daar de luchtsnelheid nog wat te verlagen voor meer comfort.
verder ga je dus verder niet verwarmde ruimtes wel mixen in je wtw waardoor ik denk dat je aanvoertemperatuur daalt waardoor het juist wel eens minder comfortabel zou kunnen zijn op de plekken waar je wel bent tov als je alleen de verblijfsruimtes die je wel stookt geventileerd had. (Bedenk ik zo hoor, geen wtw ervaringsdeskundige behalve mijn eigen installatie)
probeer maar eens even het sommetje te maken wat er gebeurd met je luchttemperatuur bij 100 procent rendement als je alleen afzuigt in ruimtes met 20 graden of ruimtes van 15 en 20 graden. het kan ook juist de bedoeling zijn om die ruimtes te verwarmen met de wtw lucht, maar denk er eens over na.
de ventilatiedebieten zijn afgestemd op de aanwezigheid van mensen, waar je alleen wilt ventileren om het mooi droog te houden is een klein beetje trek vaak al voldoende, daar hoeft geen 35 m3 lucht per uur doorheen
Exact. Dat is mijn redeering dus ook om het tzt vraaggestuurd te gaan maken. Ik kijk specifiek naar WTW units met 0-10v sturing. Mijn huis draat op HomeAssistant. Ik heb recent voor de peperkweek een 0-10v sturing gemaakt met ESP32. Die kan ik makkelijk integreren in mijn HA. Idem voor een stapeltje sensoren op een mooi custom bordje. Leek mij een leuke hobby om te combineren met servogestuurde kleppen om een vraaggestuurde ventilatie te maken. :)

RH, CO2 en T kan je per kamer uitlezen. Setje regels is relatief makkelijk op te stellen icm. ramp up en ramp down van de WTW.

[ Voor 3% gewijzigd door Point.Flare op 07-09-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Rzaan schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:56:
[...]

Je moet de boel nooit moeilijker maken dan het is.
Ik zou ook nu overal rookmelders moeten hebben, maar ik wacht toch nog effe tot ik ga slopen en verbouwen voordat ik er ga bijplaatsen.
Ik weet dat hier heel veel bij-de-wet levende mensen op het forum zitten, maar ik hoor daar niet bij.
Zolang het moreel maar klopt
Ieder z'n eigen. Niet voldoen aan bouwbesluit is tegenwoordig gewoon een economisch delict. Ik heb geen behoefte aan boetes of systemen moeten slopen. Als ik er ooit aan wil voldoen, dan is nu het moment terwijl alles overhoop ligt. En niet als alles netjes in de stuc en in de verf zit.

• Megalomania
Point.Flare schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:52:
[...]

Maar als je de berekening opnieuw doet, rekening houdend met het feit dat je bv niet inblaast in je badkamer, waar kom je dan op uit? 600 voor 135m2 kan natuurlijk niet kloppen, dat is veel te veel.

@Point.Flare
Welke wtw wil je? Er zijn initiatieven op Tweakers waar een orcon aan ha wordt gehangen met een usb dongle.

Welke servos wil je? Ik heb hier standard kleppen met een Ali express 220v servo en Shelly 2,5 eraan.

• the_robin
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:35
Zijn er tweakers welke nog weten waar (in welk land :) ) nog WTW's zijn te krijgen, bij voorkeur de ocron 570, duco 570 of itho daalderop hru400?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Point.Flare schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:26:
Ieder z'n eigen. Niet voldoen aan bouwbesluit is tegenwoordig gewoon een economisch delict. Ik heb geen behoefte aan boetes of systemen moeten slopen. Als ik er ooit aan wil voldoen, dan is nu het moment terwijl alles overhoop ligt. En niet als alles netjes in de stuc en in de verf zit.
De soep wordt nooit zo heet gegeten als ie wordt opgediend.
Natuurlijk moet je geen ondoordachte dingen doen, en zeker geen gevaarlijke situaties creëren.
Maar mensen kunnen ook doorslaan (niet dat jij dat doet)

Overigens, is het niet zo dat bij een verbouw de nieuwe situatie in ieder geval moet voldoen aan de destijds geldende regels?

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:50
Rzaan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:47:
[...]
Overigens, is het niet zo dat bij een verbouw de nieuwe situatie in ieder geval moet voldoen aan de destijds geldende regels?
Hangt af van hoeveel er wordt verbouwd. Laat je bijvoorbeeld alleen een voorgevel staan dan moet je aan vrijwel alle huidige wet- en regelgeving voldoen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• asimov6
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-01 15:36
Heeft iemand misschien ervaring met een Duco Energy Comfort WTW (325)?

We willen eigenlijk een Brink Flair 400 vanwege goede ervaring met vorige Brink apparaat. Die heeft het meer dan 20 jaar uitgehouden. Helaas is deze niet leverbaar in verband met productieproblemen bij Brink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Rzaan schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:47:
[...]

De soep wordt nooit zo heet gegeten als ie wordt opgediend.
Natuurlijk moet je geen ondoordachte dingen doen, en zeker geen gevaarlijke situaties creëren.
Maar mensen kunnen ook doorslaan (niet dat jij dat doet)

Het is Russisch roulette. Er bestaat de kans dat als jij de trekker overhaalt dat er niks gebeurd. En die is allicht groter dan dat er wel wat gebeurd. Maar als er wel wat gebeurd, dan ben je de sjaak..

Neen. Afhankelijk van wat je verbouwd zijn er regels aan verbonden. Verbouwen is moderniseren. En dan wordt je geacht aan de huidige stand van de techniek te voldoen. Dat de eisen minder zijn dan bij volledige nieuwbouw is logisch. Je vervangt immers niet alles voor nieuw. Dus je kan niet verwachten dat het volledig aan de moderne tijd voldoet.

[ Voor 5% gewijzigd door Point.Flare op 09-09-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Megalomania schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:23:
[...]

Maar als je de berekening opnieuw doet, rekening houdend met het feit dat je bv niet inblaast in je badkamer, waar kom je dan op uit? 600 voor 135m2 kan natuurlijk niet kloppen, dat is veel te veel.

Welke wtw wil je? Er zijn initiatieven op Tweakers waar een orcon aan ha wordt gehangen met een usb dongle.

Welke servos wil je? Ik heb hier standard kleppen met een Ali express 220v servo en Shelly 2,5 eraan.
WTW hangt af van benodigd vermogen. Mijn doel is 0-10v en aansturing via mijn domotica. Dan zit ik namelijk ook niet vast aan hele dure merkspecifieke sensoren die horen bij de WTW unit.

Ik ga een realistische verversingsbehoefte maken op basis van woonkamer, keuken en een toilet tegelijk in gebruik. Dat zal de hoogste behoefte zijn. En een berekening op basis van "dit is verplicht vanuit bouwbesluit" waarbij ik optimaal alle kamers ventileer.

De hoogste waarde is wat mijn capaciteitsbehoefte. En dan kan ik altijd voldoen aan de voorwaarde. Ik kan dan een bouwbesluit-stand maken in mijn aansturing waarbij ik netjes mijn debieten haal.

De servo's staat op de lange baan. Maar ook dat zal via domotica lopen. Ik kan daar sensoren omrekenen naar ventilatiebehoefte per zone. Dat matchen aan een load op de WTW unit en een kleppenstand op basis van sensorinput. Maar die servo's kunnen ook stappenmotoren zijn. Als er maar positional feedback op zit zodat ik gradueel kan openen en sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Point.Flare op 09-09-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@Point.Flare snap wat je zegt, maar heb je al iets op het oog? Dit topic bedoelde ik.

Servos al iets op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Megalomania schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:01:
@Point.Flare snap wat je zegt, maar heb je al iets op het oog? Dit topic bedoelde ik.

Servos al iets op het oog?
Ik keek in eerste aanleg naar Vasco Dx. Die kan ik zijwaarts monteren. Idealiter komt de unit op de vliering. Hoogte is een beperking max 1000mm, dus ik kan geen bovenaansluiting gebruiken. Alles moet zijkant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Point.Flare schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:26:
[...]

Bouwbesluit is ook maar het resultaat van intensief lobbywerk van de leveranciers en de bouw. Geen nieuwbouwwoning voldoet er aan ( ja op papier!) en jij gaat roomser dan de paus zijn!
Bekijk het eens van een andere kant, hoeveel ventilatie geeft klachten? Teveel ventilatie? Ja, dan droogd je huis uit, krijg je huidklachten etc.. dus er is een max. Wat heb je minimaal nodig? Daarvoor moet je het aantal bewoners weten ( incl huisdieren!)
Praktisch gezien ventileer je 1/3 van je huisvolume per uur. Erboven geeft klachten, onder is nog heel lang prima, tot je hoofdpijn krijgt en erg moe word

Afgelopen week is hier de stroom uitgevallen ( vrijdag om 3:00) en zaterdag overdag was ik enorm moe en slaperig. Bleek de wtw dus uit te staan… kwam ik zondagavond achter…

En ik ventileer maar 75m3/h, meet de co2 en vochtigheid.
Tip is wel om het systeem zo groot mogelijk aan te leggen, zodat de snelheid laag ligt en je geen geluidsoverlast hebt

[ Voor 8% gewijzigd door technopeuter op 09-09-2022 10:03 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

technopeuter schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:00:
En ik ventileer maar 75m3/h, meet de co2 en vochtigheid.
Over welke ruimte heb je het dan, en hoeveel mensen verblijven daar?

Over het bouwbesluit:
Bij verbouwing hoeft niet elke zaak die je aanpakt te voldoen aan het huidige bouwbesluit.
Het moet wel voldoen aan bepaalde minimum-eisen.
Hier staat er bijvoorbeeld wat over geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:08
Nog een tip voor mensen die design-ventielen zoeken.
De 'Aldes Colorline' is met wat gegoogle vanuit Frankrijk te importeren in vele kleuren.
Ik heb helaas net die van Zehnder gekocht (ook mooi) maar het Aldes ventiel kan bij 125mm een maximale luchtstroom aan van 135 m3/h.
De meeste ventielen die ik in Nederland heb gevonden gaan niet verder dan 75, en dat is vooral irritant voor in de keuken waar je eigenlijk meer afzuiging wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Flatisa schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:37:
Nog een tip voor mensen die design-ventielen zoeken.
De 'Aldes Colorline' is met wat gegoogle vanuit Frankrijk te importeren in vele kleuren.
Ik heb helaas net die van Zehnder gekocht (ook mooi) maar het Aldes ventiel kan bij 125mm een maximale luchtstroom aan van 135 m3/h.
De meeste ventielen die ik in Nederland heb gevonden gaan niet verder dan 75, en dat is vooral irritant voor in de keuken waar je eigenlijk meer afzuiging wilt.
Ik plaats zelf de Imaginair RLV, die doet max 125 m3/uur. Al zal ik er zelf aanzienlijk minder doorheen gaan trekken per ventiel.

https://www.ventilatielan...ada-rlv_5051263851573.pdf

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Rzaan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:27:
[...]

Over welke ruimte heb je het dan, en hoeveel mensen verblijven daar?

Over het bouwbesluit:
Bij verbouwing hoeft niet elke zaak die je aanpakt te voldoen aan het huidige bouwbesluit.
Het moet wel voldoen aan bepaalde minimum-eisen.
Hier staat er bijvoorbeeld wat over geschreven.
100m2 en 4 man benedenverdieping doe ik deels c/d

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

technopeuter schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:14:
[...]

100m2 en 4 man benedenverdieping doe ik deels c/d
75 m³ per uur voor 4 personen is wel weinig.
Je zou dan al snel op 100 tot 120 m³ per uur moeten zitten, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
Rzaan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:29:
[...]

75 m³ per uur voor 4 personen is wel weinig.
Je zou dan al snel op 100 tot 120 m³ per uur moeten zitten, lijkt me.
dus jij ademt 25000L/h weg? dan ben je behoorlijk aan het hyperventieren...

n rust wordt er ongeveer zes tot acht liter lucht per minuut in- en uitgeademd

12x ademhalen/min(medische norm) dus 720ad/h a 0,5 liter is 360L/h per persoon

[ Voor 13% gewijzigd door technopeuter op 09-09-2022 18:34 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@technopeuter Je rekent verkeerd.
Je hoeft het niet allemaal door je ademahlingssysteem te laten gaan.
Het gaat bijvoorbeeld ook niet om de hoeveelheid zuurstof die je naar binnen krijgt.

Het gaat er om dat je voldoende luchtverversing hebt, zodat het CO2 gehalte in de ruimte in de juiste range blijft.
Want bij elke uitademing voeg je als mens CO2 toe aan de lucht.
En dat percentage loopt redelijk snel op.

In Duitsland bijvoorbeeld gaan de bouwregels niet uit van de inhoud oppervlakte van de ruimte zoals in Nederland, maar van het aantal personen.
Daar is de regel dat per persoon 30-60 m3 per uur verse lucht nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 10-09-2022 10:21 . Reden: "inhoud" verandert in "oppervlakte" ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
@Rzaan . Hoewel ik het met de inhoud van je verhaal volkomen eens ben, is toch een kleine aanpassing/verduidelijking nodig (vind ik). In Nederland wordt uitgegaan van oppervlak en niet van inhoud. Die oppervlakte speelt weer een rol bij hoeveel mensen er op dat oppervlak zouden kunnen verblijven in een normale situatie. We zijn in Nederland nou eenmaal koploper in polderen en je moet tenslotte ergens van uit gaan. Dus via een (grote) omweg doet Nederland zo'n beetje hetzelfde als in Duitsland. Ook daar is er geen garantie dat er ook echt iemand in een kamer is maar wordt die kamer wel degelijk geventileerd. Oplossing zou zijn volledig op CO2 te gaan sturen of iedereen een Apple AirTag in zijn/haar huid te implanteren en dan met sensoren en kleppen te gaan werken. Dan heb je echt persoonsgebonden ventilatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:14
Aantal personen kan veranderen in de tijd (b.v. studeerkamer voor één wordt slaapkamer voor twee of zolder wordt slaapkamer) terwijl een ventilatiesysteem doorgaans weinig flexibel is. Uitgaan van m2 is ietwat robuuster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

johanPo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:57:
Aantal personen kan veranderen in de tijd (b.v. studeerkamer voor één wordt slaapkamer voor twee of zolder wordt slaapkamer) terwijl een ventilatiesysteem doorgaans weinig flexibel is. Uitgaan van m2 is ietwat robuuster
Het is wellicht robuuster, maar als je met 2 mensen in een heel klein slaapkamertje slaapt, kom je misschien toch niet aan voldoende verversing.
En als je een loei van een woonkamer hebt als single en je ontvangt nooit gasten, zit je met je m² misschien ook niet goed.
Altijd goed blijven bedenken hoe en wat, en misschien altijd overdimensioneren (mits geen geluidsoverlast of andere nadelen natuurlijk)

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
Rzaan schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:54:
[...]

Het is wellicht robuuster, maar als je met 2 mensen in een heel klein slaapkamertje slaapt, kom je misschien toch niet aan voldoende verversing.
Dan voldoe je niet aan de Nederlandse norm van x personen per m2... :)
Altijd goed blijven bedenken hoe en wat, en misschien altijd overdimensioneren (mits geen geluidsoverlast of andere nadelen natuurlijk)
Dat is altijd goed. Vroeger werd er op stand 3 gerekend, tegenwoordig wordt stand 2 als norm aangehouden. Dus dimensioneer je eigenlijk al over. En inderdaad dan wel het kanaalwerk etc op het maximum uitleggen.

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Megalomania schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:23:
[...]

@Point.Flare

"Vliering" is niet alleen de vliering zelf, maar ook trappengat waar badkamer en toilet aan grenzen. Dus die kan ik mooi als instort gebruiken.
Kelder 1 is een verblijfsruimte.

Volledig gebalanceerd en alle ruimte volledig ventileren kom ik op 320m3 (ik kan nog wat slimmer balanceren door alle debiet boven via de badkamer weg te trekken. Dan heb ik de vliering niet nodig. maar deze stand is min of meer irrelevant. De ventielen ga ik sowieso aanbrengen. En er wordt enkel op deze manier geventileerd tot alles vraaggestuurd is.)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sG2t4em.png

Alles vraaggestuurd en maximaal ruimtegebruik overdag 300m2. Negeer even afvoer aanvoer, ik wil wel de ventielen beschikbaar hebben per ruimte. Zeker omdat ik beperkt wil blijven stoken. Dan wil ik niet eerst de gestookte lucht door een koude ruimte heen trekken. (Hoewel. Even als raar idee. Ik zou natuurlijk de ventilatie in kunnen zetten om warmte te verplaatsen van beneden naar boven voor we naar bed gaan..)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xabuOh8.png

Vraaggestuurd is zonder minimale ventilatie per kamer meegerekend. Maar een beetje verversing heb je altijd wel nodig lijkt me. Nu is het huis niet luchtdicht, en vandaag de dag heb ik ook niks. Maar toch.

Dus met een WTW met een debiet van rond de..400 zou ik netjes zitten, denk ik. Belasting overdag is dan ~75%

[ Voor 12% gewijzigd door Point.Flare op 10-09-2022 10:46 ]

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik kan het even zo snel niet vinden. Wat is een mooie diameter voor een eindkanaal. Er van uitgaande dat ik max 50m3/h wil inblazen (gelet op luchtsnelheid en geluid)? 90-100mm rond?

[ Voor 4% gewijzigd door Point.Flare op 10-09-2022 11:00 ]

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:45
Ik heb in bestelling Brink Flair 300, levering mei 2023. Kan mij iemand zeggen wat Brink Flair 300 aan stroom verbruikt in bijv. stand 2 ?

Onze huidige WTW is Brink Renovent HR Medium met bypass. De door mij gemeten verbruik is:
Stand 1: 85 Wat
Stand 2: 125 Watt
Stand 3: 165 Watt

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Wenzel schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:10:
Ik heb in bestelling Brink Flair 300, levering mei 2023. Kan mij iemand zeggen wat Brink Flair 300 aan stroom verbruikt in bijv. stand 2 ?

Onze huidige WTW is Brink Renovent HR Medium met bypass. De door mij gemeten verbruik is:
Stand 1: 85 Wat
Stand 2: 125 Watt
Stand 3: 165 Watt
Staat in de handleiding https://www.ventilatielan...n-6162263795013815520.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:45
Wat in de handleiding staat wist ik wel. Dat zou betekenen in stand 2 (200 m3/h) een verbruik van 28W tegenover 125W nu. Dat lijkt me sterk,
Daarom mijn vraag, weet iemand uit ervaring wat is de gemeten verbruik van Flair 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wenzel schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:25:
[...]

Wat in de handleiding staat wist ik wel. Dat zou betekenen in stand 2 (200 m3/h) een verbruik van 28W tegenover 125W nu. Dat lijkt me sterk,
Daarom mijn vraag, weet iemand uit ervaring wat is de gemeten verbruik van Flair 300.
Het verbruik van een ventilatiesysteem is in zeer grote mate afhankelijk van het leidingsysteem. Het maakt nogal wat uit of je boven de WTW direct splitst naar 2x ø200 (wat ik hier gedaan hebt), of dat je alle lucht via 1x ø160 naar een verdeler probeert te krijgen.
Ook de stand van de ventielen (open of afgeknepen), het aantal buizen naar een ventiel en het gebruik van stromende of haakse bochten maakt enorm uit.
Zonder die kennis heeft het vergelijken van het verbruik geen zin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:50
Wenzel schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:25:
De 'moderne' modellen zijn simpelweg veel zuiniger. Die cijfers kloppen heus wel.

Het daadwerkelijke verbruik hangt alleen van iets meer factoren af. Als de unit zich regelt op een debiet van 200 m3 in stand 2 dan zal bij een grotere kanaal weerstand de motor veel harder moeten werken om voldoende druk op te bouwen om het debiet te halen. Dan zal er vast meer dan die 28W verbruikt worden.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-08 18:51
Simpele vraag denk ik voor de meesten van jullie:
Wij hebben een nieuwbouwwoning (bouwjaar 2022). Er zit een WTW installatie in. Maar 1 kamer die eigenlijk als “onbepaalde ruimte” ingetekend was gaan wij gebruiken als slaapkamer voor 1 persoon. In die kamer zit echter geen WTW ventiel. De bouwer wil dat ook niet aanbrengen omdat “de WTW unit zijn maximale capaciteit bereikt heeft”. Nu lijkt mij het aanbrengen van 1 inblaasventiel in een slaapkamer niet zo’n complexe zaak. Ik kan er ook gemakkelijk bij etc. Kan ik simpelweg een aftakking maken vanaf de buis waar de andere inblaasventielen op aangesloten zijn? Of is dat niet zo eenvoudig?
Pagina: 1 ... 14 ... 96 Laatste