Ik ben bezig met het aanleggen van een ventilatiesysteem in een 17e eeuwse woning. Het is nogal een puzzel om in de bestaande constructie de buizen netjes weg te werken. Op basis van het verwachtte aantal mensen per ruimte en wat concessies ivm de plaatsingsmogelijkheden heb ik bedacht dat we twee zones kunnen inrichten. Een voor de slaapverdieping en een voor de rest van de woning. Het liefst had ik per verdieping apart willen aansturen maar ik heb nog geen WTW unit gevonden waarmee dit goed zou lukken.
Zone 1: 140 in en uit
Zolder
Kinderkamer 1 70m3/h uitblazen 100mm buis
Kinderkamer 2 70m3/h uitblazen 100mm buis
Slaapkamer 140m3/h afzuigen 220x90mm kanaalbuis
Badkamer losse afzuiging direct naar het dak wanneer gedoucht wordt.
--------------------------------
Zone 2: 320 in en uit
Woonkamer 160m3/h uitblazen 220x90mm kanaalbuis
Keuken 160m3/h afzuigen 220x90mm kanaalbuis
Begane grond/ souterrain
Wtw kast 80 m3/h uitblazen 125mm
Toilethal 160m3/h afzuigen 220x90mm kanaalbuis
Souterrain plafond 80 m3/h uitblazen 125mm
Ik heb hier wel wat vragen over en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
In deze kanaalbuizen wil ik een gat zagen en dan enkele 200mm ventielen toepassen om te kunnen inregelen. Is dit een goed idee of kan ik beter meerdere kleine ventielen naast elkaar in de buis boren? Het is helaas niet mogelijk om overal in de kamer verspreid de ventielen te plaatsen. Wel heb ik geprobeerd de in en uitgang per verdieping zo ver mogelijk uit elkaar te leggen. Klinkt dit als een redelijk systeem of heb ik belangrijke zaken over het hoofd gezien? Ik ben uitgegaan van 4 personen met soms wat extra.
Ik zit aan deze WTW unit te denken:
https://www.ventilatielan...2-zonesturing-570m-h.html
En dan met 180mm buizen naar buiten verbonden.
Alvast erg bedankt voor jullie tijd.