Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:39
Rzaan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:13:
Zojuist een Zehnder ComfoAir Q600 met enthalpiewisselaar en radiografische ontvanger besteld.
Duurt eeuwig voordat ie geleverd zal gaan worden.

Ik wil alvast alle pijpen en dempers e.d. gaan leggen.
Dan hang ik er daarna de WTW wel onder.
Neem aan dat ik in de handleiding wel de afmetingen en zulks meer kan vinden.

Wilde eerst alles bij Ventilatieland bestellen, omdat ze hier in de buurt zitten.
Maar toch voor Filterfabriek gegaan.
Scheelde € 468 met Ventilatieland, en € 92 met 123Installatietechniek.
De service van de Filterfabriek is (tot zover) uitstekend.
Snelle reacties bijvoorbeeld.
Bij ons zit vlak bij de ventilatie unit een stuk flexibele 'slang', de demper. Hierdoor zit er maar een klein stuk normale buis aan de unit vast. Dan komt die demper en dan de buizen het huis in.
Je zou kunnen overwegen om dat laatste stuk pas aan te leggen als je de unit hebt. Dan heb je wat speling door die flexibele demper en kun je de buizen in huis al aanleggen

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
De berekingstool van Vasco is niet bereikbaar geeft hij al een tijdje aan. Ik heb verschillende mensen over diverse tools horen praten maar heeft iemand voor mij een link daar van?

We hebben redelijk last minute besloten om WTW ventilatie te gaan toepassen in onze woning. De woning is volledig gestript, maar het probleem is alleen dat de stucadoor over 2 weken de benedenverdieping komt doen.
Ik ben al een paar weken dag in dag uit bezig dus ik heb niet heel erg veel tijd om alles tot op de bodem uit te zoeken of te wachten op een berekening van bijv. Ventilatieland.nl.
Ik heb me al zoveel mogelijk ingelezen in korte tijd, maar ik heb nog geen echte berekening.

Ik heb Ubbink air excellent slang en haakse verlopen 125>2x90 besteld. Mijn idee was om in de keuken 2 van deze aansluitingen te plaatsen voor de afvoer en 1 in het toilet.
In de woonkamer/hal 3 aanvoer en dan ga ik nadat de stukadoor er in zit verder wel zien hoe ik de rest op de bovenverdieping aan ga pakken.

Het huishouden bestaat uit 2 personen (en 2 honden, die ademen ook :p), in de toekomst wellicht uitbreiding.
Het is een woning met een inhoud van bijna 300 m3.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

@Corne-P Ik kon ook geen online rekentool vinden die werkte.

Wat ik vervolgens ben gaan doen, is de ruimte per 'verblijvers' en 'activiteit' gaan berekenen.
In het Nederlandse bouwbesluit wordt per vierkante meter oppervlakte gerekend, maar dat is niet altijd even logisch. Als je een kleine woonkamer hebt, maar vol met kinderen, dan klopt dat niet altijd.
In Duitsland rekenen ze 30-60 m³ per persoon.

Ik ga ongeveer uit van 30-40 m³ per persoon.
Zo reken ik voor de slaapkamers 2 personen.
Voor de woonkamer 4 tot 6 personen.
Voor kantoor 1 persoon.
Voor sportkamer 4 of 5 personen (inspanning dus meer zuurstof verbruik)
Voor de badkamers en keuken hou ik sowieso minimaal de regels van het bouwbesluit aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:29
marvel27 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:44:
Ik heb na lang wikken en wegen besloten om toch een systeem C ipv balansventilatie te plaatsen. De WAF bleek toch onoverkomelijk :) Ik had al rode en blauwe Burgerhout Hybalans+ buizen besteld. Ik heb nu dus 2 ventielen in badkamer en keuken geplaatst, en 1 ventiel in het toilet. Elk ventiel in badkamer en keuken zijn aangesloten op 2 92mm buizen, terwijl het toilet maar verbonden is met 1 buis.

Op zolder komen de buizen samen in een luchtverdeelkast, en volgende maand komt een dakdekker een dakdoorvoer plaatsen. Dan plaats ik ook de ventilator en kan het systeem aangezet worden.

Hieronder wat foto's van het plaatsen:
[Afbeelding]
Ventiel 1 in de badkamer

[Afbeelding]
Ventiel 2 in de badkamer

[Afbeelding]
Ventiel 1 in de keuken

[Afbeelding]
Beide ventielen in de keuken

[Afbeelding]
Buizen van zolder door de leidingkoker voorbij de badkamer laten zakken tot in de keuken.

edit: buizen op overschot zijn weg!
Inmiddels heb ik ook de Ducobox ventilator aangesloten, en aangestuurd via Home Assistant op basis van CO2-monitors (Awair Element, aanrader: kwalitatief goede sensoren, mooie behuizing, geen gedoe. Normaal stervensduur, maar momenteel in grote getalen in de uitverkoop te vinden op Marktplaats. Ik heb er 4 voor 70€ per unit) in alle kamers met een custom printje van een mede-tweaker. Op de foto is de originele Duco print nog te zien.

2 verdeelkasten toegepast, 1 voor de 4 buizen/twee ventielen van de woonkamer, en de andere voor de 4 buizen/twee ventielen van de badkamer + 1 buis/1 ventiel van het toilet. Uiteindelijk wil ik nog een derde verdeelkast plaatsen voor de zolder. Op die manier kan ik via kleppen (binnenkort ook te verkrijgen via dat topic) kiezen waar ik afzuig. Het heeft weinig zin om warme lucht uit de woonkamer te zuigen als er iemand onder de douche staat natuurlijk.

De dakdoorvoer is een Ventus geïsoleerde dakdoorvoer van 160mm (wel een kanon op je dak zeg), en de geïsoleerde buis tussen ventilator en dakdoorvoer is Aerfoam 160mm. Ik heb de Aerfoam op de luchtverdeelkast en het 160->125 verloopstuk geklemd met een slangklem. Is dit voldoende luchtdicht, of zou ik het nog moeten aftapen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfxZANtr5ZXDBkMJX8C6-5AVI-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1MD5VScjEdkTfFeuqu9AtMm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfGzwixx427-UzYoiJPe8BjdsyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36Vv6fyO9OiSivnodYu3CcQO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet enkel nog even de aansluiting op de box netjes maken.

Zelfs met de unit op 100% is het geluid de afzuigplekken (toilet, keuken en badkamer) amper te horen, dus laat staat op een normaal ventilatieniveau. Gezien dat een van de grootste bekommernissen was van mijn vrouw ben ik daar wel blij mee.

Ik heb overigens wel een grote Hybalans Plus luchtverdeelkast met 12 aansluitingen op overschot. Zoals je kan zien uiteindelijk gekozen voor twee kleinere luchtverdeelkasten ipv 1 grote, en is deze overbodig geworden. Bij interesse: stuur maar een pm!

[ Voor 3% gewijzigd door marvel27 op 11-08-2022 12:06 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

• roltor
marvel27 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Inmiddels heb ik ook de Ducobox ventilator aangesloten, en aangestuurd via Home Assistant op basis van CO2-monitors (Awair Element, aanrader: kwalitatief goede sensoren, mooie behuizing, geen gedoe. Normaal stervensduur, maar momenteel in grote getalen in de uitverkoop te vinden op Marktplaats. Ik heb er 4 voor 70€ per unit) in alle kamers met een custom printje van een mede-tweaker. Op de foto is de originele Duco print nog te zien.

2 verdeelkasten toegepast, 1 voor de 4 buizen/twee ventielen van de woonkamer, en de andere voor de 4 buizen/twee ventielen van de badkamer + 1 buis/1 ventiel van het toilet. Uiteindelijk wil ik nog een derde verdeelkast plaatsen voor de zolder. Op die manier kan ik via kleppen (binnenkort ook te verkrijgen via dat topic) kiezen waar ik afzuig. Het heeft weinig zin om warme lucht uit de woonkamer te zuigen als er iemand onder de douche staat natuurlijk.

De dakdoorvoer is een Ventus geïsoleerde dakdoorvoer van 160mm (wel een kanon op je dak zeg), en de geïsoleerde buis tussen ventilator en dakdoorvoer is Aerfoam 160mm. Ik heb de Aerfoam op de luchtverdeelkast en het 160->125 verloopstuk geklemd met een slangklem. Is dit voldoende luchtdicht, of zou ik het nog moeten aftapen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik moet enkel nog even de aansluiting op de box netjes maken.

Zelfs met de unit op 100% is het geluid de afzuigplekken (toilet, keuken en badkamer) amper te horen, dus laat staat op een normaal ventilatieniveau. Gezien dat een van de grootste bekommernissen was van mijn vrouw ben ik daar wel blij mee.

Ik heb overigens wel een grote Hybalans Plus luchtverdeelkast met 12 aansluitingen op overschot. Zoals je kan zien uiteindelijk gekozen voor twee kleinere luchtverdeelkasten ipv 1 grote, en is deze overbodig geworden. Bij interesse: stuur maar een pm!
Leuk project. Misschien de flexibele buizen zo veel mogelijk vervangen voor harde buizen, scheelt geluid.
En je weet dat dit het 'centrale balansventilatie met warmtewinterugwinning topic' is? :)

• marvel27
Dat weet ik uiteraard, maar het is in feite een status update volgend op heel wat posts van mij over wel of niet een Systeem D toepassen. En ik gebruik materialen (zoals Hybalans Plus) die vaak aangeraden worden om zelf een Systeem D toe te passen, dus misschien interessant voor anderen. Maar als het als off topic gezien wordt uiteraard geen probleem om het te verwijderen. Er is alleen geen centraal Systeem C-topic, dit komt nog het meeste in de buurt ;)

Geluid: ik lees ook andere dingen. Lenteakkoord raadt bv flexibele buizen zoals Hybalans Plus/Air Excellent etc om geluid te minimaliseren, in tegenstelling tot harde buizen. En ik ben tevreden over het geluidsniveau. Dus ja, wie zal het zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
marvel27 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:17:
Dat weet ik uiteraard, maar het is in feite een status update volgend op heel wat posts van mij over wel of niet een Systeem D toepassen. En ik gebruik materialen (zoals Hybalans Plus) die vaak aangeraden worden om zelf een Systeem D toe te passen, dus misschien interessant voor anderen. Maar als het als off topic gezien wordt uiteraard geen probleem om het te verwijderen. Er is alleen geen centraal Systeem C-topic, dit komt nog het meeste in de buurt ;)

Geluid: ik lees ook andere dingen. Lenteakkoord raadt bv flexibele buizen zoals Hybalans Plus/Air Excellent etc om geluid te minimaliseren, in tegenstelling tot harde buizen. En ik ben tevreden over het geluidsniveau. Dus ja, wie zal het zeggen :)
Nog belangrijker, je vrouw is tevreden, niks meer aan doen dan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Gisteren de gehele dag metingen gedaan.
Thermometers opgehangen aan:
1. Hoog op muur op het noorden.
2. Hoog op muur op het oosten
3. Dak op het zuiden
4. Dak op het noorden, aan de oostkant met een deel van de dag schaduw van dakkapel.
De muur aan de westzijde heb ik niet gemeten. Geen mogelijkheid om op flinke hoogte een thermometer te bevestigen.

De gemiddelde temperaturen waren
1. 26,8
2. 29,7
3. 32,3
4. 28,7

De gemiddelde verschillen over de gehele dag gemeten vallen dus wel mee.
Al is 5,5 graden wat je minder hoeft te koelen natuurlijk een flink voordeel.

Wel zie je op sommige momenten van de dag grotere verschillen.
Van 13.30 uur tot 14.30 uur was het op de noordmuur rond de 29 graden en op het dak op de zuidkant rond de 38 graden.

De thermometers die ik gebruik zijn redelijk gevoelig. Een klein windje en je ziet de temperatuur al dalen. Raakt de sensor een dakpan, dan zit er na een seconde al 2 graden bij.
Als je thermometers weer wat verder van het dak haalt, daalt de temperatuur ook al snel een graad.
De thermometers zijn geijkt, maar niet supernauwkeurig. Onderlinge verschillen waren nihil.

Als je de inlaat op de noordermuur kunt plaatsen, altijd doen.
Maar er is geen man overboord als dat niet lukt, lijkt de uitkomst van mijn metingen.
Maar wellicht heeft iemand er een andere zienswijze op.

[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 12-08-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
Rzaan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:53:
@Corne-P Ik kon ook geen online rekentool vinden die werkte.

Wat ik vervolgens ben gaan doen, is de ruimte per 'verblijvers' en 'activiteit' gaan berekenen.
In het Nederlandse bouwbesluit wordt per vierkante meter oppervlakte gerekend, maar dat is niet altijd even logisch. Als je een kleine woonkamer hebt, maar vol met kinderen, dan klopt dat niet altijd.
In Duitsland rekenen ze 30-60 m³ per persoon.

Ik ga ongeveer uit van 30-40 m³ per persoon.
Zo reken ik voor de slaapkamers 2 personen.
Voor de woonkamer 4 tot 6 personen.
Voor kantoor 1 persoon.
Voor sportkamer 4 of 5 personen (inspanning dus meer zuurstof verbruik)
Voor de badkamers en keuken hou ik sowieso minimaal de regels van het bouwbesluit aan.
De enige die ik heb gevonden die werkt is de tool van Ubbink, maar daar moet je zelf de gewenste verversing invoeren.
https://aeconfig.ubbink.n...9f-40ea-8acf-60ba410baf17

Om even iets meer duidelijkheid te geven aan het verhaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngLbe6awim7DP7r_zumMOI_lHb8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1yK5FFa479Wm8mu1C03gJcqQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89yZhVpSWUSO46OgqTqjgkvZDZA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UGicW47FYKzylxXiMdGaa3HN.png?f=fotoalbum_tile

Dit zijn de plattegronden van onze "nieuwe" woning.
De woning word volledig geisoleerd, Daikin LT WP installatie met vloerverwarming, Daikin split airco systeem.
Door mijn overvolle schema van werk en deze verbouwing is het ventilatie hoofdstuk aan me voorbij gegaan.
Over 2 weken word de vloerverwarming geinstalleerd met daarop een nieuwe dekvloer, zodra deze droog is (1,5 week door versneller toevoeging) gaat de stukadoor aan de slag. Ik heb dus heel beperkt de tijd om alles grondig voor te bereiden en plannen.
Zoals eerder gezegd ben ik daardoor van plan om met het ubbink air excellent systeem de begane grond voor te bereiden en dan later de verdere uitwerking en systeemkeuze te doen.

Wat op de plattegrond van de begane grond keuken is, is nu woonkamer. De open keuken staat nu in de rechter bovenhoek. Er komt een afzuigkap met afvoer naar buiten te hangen.
We wonen met 2 personen, met hopelijk in de toekomst uitbreiding, en we hebben 2 grote honden.
De totale inhoud is 298 m3.

Ik zat te denken om in de keuken 2 125mm afvoerventielen te plaatsen met ieder ventiel gekoppeld aan 2 90/75 slangen. 1 van deze ventielen in het toilet, 1 in de badkameren 1 in de machineruimte met de warmtepomp, wasmachine en droger.
Voor de toevoer dacht ik aan 3 ventielen in de woonkamer, 1 in slaapkamer 1, 1 in slaapkamer 2 en 1 op de hal/overloop op de verdieping.
Qua ventielen dacht ik aan deze:
https://www.ventilatiesho...-9003-structuurlak-small/

Ogen strak, goed instelbaar en een laag geluidsniveau en 100m3/u doorlaat.

Is mijn opzet enigzins degelijk of maak ik ergens grote fouten volgens jullie?
Welke waardes zouden jullie mee rekenen in mijn geval?
Ik snap dat ik misschien veel vraag maar ik heb echt een beetje verbouwingsstress momenteel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Wat kan elk ventiel aan met de slangen die eraan zitten?
Zonder herrie te maken bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_hVn0KWUbMJ7OsSoWfgetrW5ik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fPLMQZjP5H7EaS7A9GrLqaCe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXbAeqtd1c91czlWwIgGsIDVkWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XSxu9hOrrLlkU87MC2qhb0IO.png?f=fotoalbum_large

Bedoel je dit?
Ik was wel een beetje huiverig voor die 3 m/s ivm geluid maar ik lees alleen maar positieve berichten in dit topic van zowel air excellent als hybalans systemen met eenzelfde aansluiting van 2x90/75>125.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ga komende verbouwing een WTW laten plaatsen.
Ook komt er op mijn zolder een warmtepompboiler te staan.
Deze zuigt ook lucht aan en voert deze vervolgens weer af.
Normaliter haal je lucht van buiten en blaas je ook weer naar buiten af.
Maar sommigen nemen de binnenlucht en blazen naar buiten af.
Of ze blazen in de zomer juist naar binnen af zodat het (minimaal overigens) koeler wordt.

Ik zat er eerst ook aan te denken om zoiets te doen.
Maar toen ik wat verder zat te peinzen, bedacht ik ineens dat ik dan het hele idee van balansventilatie door de war schop.
Heb ik daar gelijk in, of maakt het niet zo veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Inderdaad: ventilatiewarmtepomp heeft enkel zin bij Systeem C, dus bij enkel afvoer. Bij balansventialtie wordt de warmte van de afgevoerde lucht namelijk al gerecupereerd. Het zou geen zin hebben om de lucht daarnaast nog door een VWP te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

marvel27 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:47:
Inderdaad: ventilatiewarmtepomp heeft enkel zin bij Systeem C, dus bij enkel afvoer. Bij balansventialtie wordt de warmte van de afgevoerde lucht namelijk al gerecupereerd. Het zou geen zin hebben om de lucht daarnaast nog door een VWP te jagen.
Ik bedoel niet dat de warmtepompboiler op een of andere manier connected is met de WTW.
Maar ze staan als 2 los van elkaar functionerende apparaten in een huis.

Naar mijn gedachte MOET je dan voor de WarmtePompBoiler de lucht met een pijp van buiten aanzuigen en MOET je ook met een andere pijp de lucht vervolgens weer naar buiten blazen.
Doe je dat niet (zou je bijvoorbeeld de koude lucht in de ruimte blazen) dan verstoor je de balans in de ventilatie.
Is mijn gedachte, die ik wilde toetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rzaan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:57:
[...]

Ik bedoel niet dat de warmtepompboiler op een of andere manier connected is met de WTW.
Maar ze staan als 2 los van elkaar functionerende apparaten in een huis.

Naar mijn gedachte MOET je dan voor de WarmtePompBoiler de lucht met een pijp van buiten aanzuigen en MOET je ook met een andere pijp de lucht vervolgens weer naar buiten blazen.
Doe je dat niet (zou je bijvoorbeeld de koude lucht in de ruimte blazen) dan verstoor je de balans in de ventilatie.
Is mijn gedachte, die ik wilde toetsen.
Dat klopt, ik vind dan ook dat je in een huis met WTW-ventilatie beter geen wpb kunt toepassen. Die combineert veel mooier met systeem-C (alleen afzuigventilatie).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Dat klopt, ik vind dan ook dat je in een huis met WTW-ventilatie beter geen wpb kunt toepassen. Die combineert veel mooier met systeem-C (alleen afzuigventilatie).
Te laat, net beiden gekocht :)
Maar als ik de buizen van aan- en afzuiging van de WPB gewoon beide naar buiten laat gaan, lijkt er me niks aan de hand, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:41
Als de buizen beide naar buiten gaan of beiden naar binnen, dan is er geen onbalans.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:08:
Te laat, net beiden gekocht :)
Maar als ik de buizen van aan- en afzuiging van de WPB gewoon beide naar buiten laat gaan, lijkt er me niks aan de hand, toch?
Nee, maar dan zuig je in de winter erg koude lucht aan, terwijl je een mooie rendementswinst kunt halen door warme lucht uit de woning aan te zuigen en zo die warmte alsnog te kunnen gebruiken.
Verder was er volgens mij nog iets met het rendement van WPB's bij erg lage temperaturen. Die gebruiken vaak R143a, werkte dat nog wel lekker als je lucht van -5 of kouder aanzuigt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmiee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:02
Hi - ik ben aan het onderzoeken hoe ik de leidingen voor wtw goed in mijn huis kan verwerken. Ik heb een woning waarin 1x toilet en 2x badkamer met een eigen ventilator direct naar buiten blazen.

Wellicht niet de mooiste oplossing, maar kan een wtw afvoerbuis ook via de buitengevel(met een beetje isolatie er omheen en afgewerkt met bekisting?Ik zou dan de 3 afvoerpunten ieder ongeveer 3 meter over de buitengevel laten lopen, waarna ze samenkomen op de vliering.

Ik zie het nergens terug, maar vraag het mij af… ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmiee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:02
Pimmiee schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 04:02:
Hi - ik ben aan het onderzoeken hoe ik de leidingen voor wtw goed in mijn huis kan verwerken. Ik heb een woning waarin 1x toilet en 2x badkamer met een eigen ventilator direct naar buiten blazen.

Wellicht niet de mooiste oplossing, maar kan een wtw afvoerbuis ook via de buitengevel(met een beetje isolatie er omheen en afgewerkt met bekisting)?Ik zou dan de 3 afvoerpunten ieder ongeveer 3 meter over de buitengevel laten lopen, waarna ze samenkomen op de vliering.

Ik zie het nergens terug, maar vraag het mij af… ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 14:59
@Rzaan in de zomer kan je toch prima warme lucht uit huis halen? Wat is het debiet nodig? Beetje onbalans kan zo’n wtw toch wel aan? Zijn daar richtlijnen voor?

Ik zou een klep met servo motor (Ali) en een shelly 2,5 installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Megalomania schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:55:
@Rzaan in de zomer kan je toch prima warme lucht uit huis halen? Wat is het debiet nodig? Beetje onbalans kan zo’n wtw toch wel aan? Zijn daar richtlijnen voor?

Ik zou een klep met servo motor (Ali) en een shelly 2,5 installeren.
In de zomer maakt het niet zo veel uit, denk ik, waar je de lucht vandaan haalt.
Voor de WPB dan.
Zowel de buiten als de binnenlucht zijn dan warm.
Dezer dagen is het buiten zelfs flink warmer.

Maar in de winter, zoals @Andrehj zei, als het buiten -5 is, dan zou het fijn zijn als je dan lucht van je zolder zou kunnen pakken.
Dan verstoor je weliswaar de balans, maar ik zou kunnen kijken hoeveel impact dat heeft.
Als de CO2 waarden in huis goed blijven, kan het wellicht.
De lucht in de winter is meestal flink droger, dus voor de vochthuishouding zal het niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Klopt maar dan koel je dus de warme lucht in je huis in de zomer. Lijkt mij juist een mooie combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Megalomania schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:47:
Klopt maar dan koel je dus de warme lucht in je huis in de zomer. Lijkt mij juist een mooie combinatie.
Wat ik erover lees hier, is dat maar minimaal en ook slechts voor een uurtje of 2.
Geen eigen ervaring, maar dit is wat ik las.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Megalomania schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:55:
Beetje onbalans kan zo’n wtw toch wel aan?
WTW heet toch niet voor niets balansventilatie, niet onbalansventilatie :? In het beste geval merk je daar weinig van. In het slechtste geval kan je bij onbalans luchtlekken krijgen waar je dat niet wil, met e.v.t. condensatie en vochtproblemen als gevolg.

[ Voor 27% gewijzigd door Slonzo op 13-08-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28
Rzaan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Wat ik erover lees hier, is dat maar minimaal en ook slechts voor een uurtje of 2.
Geen eigen ervaring, maar dit is wat ik las.
Dat hangt oa af van je waterverbruik en de temperatuur van de aangezogen lucht.

https://pvoutput.org/intr...6505&dt=20220811&gs=0&m=1

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Slonzo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

WTW heet toch niet voor niets balansventilatie, niet onbalansventilatie :? In het beste geval werk je daar weinig van. In het slechtste geval kan je bij onbalans luchtlekken krijgen waar je dat niet wil, met e.v.t. condensatie en vochtproblemen als gevolg.
Zou je het deels kunnen oplossen door in de winter enkele afzuigventielen te dempen.
Dus dat de WPB een deel van die afzuiging op zich neemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Rzaan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:56:
Zou je het deels kunnen oplossen door in de winter enkele afzuigventielen te dempen.
Het luchtdebiet die de WPB nodig heeft ligt veel hoger dan dat van de WTW. Ik ben geen expert, maar dat lijken me kunstgrepen die weinig opleveren of andere issues veroorzaken. Een gesloten systeem blijft het interessantst/makkelijkst IMO. Dat het geen perfect systeem is met 365/365 de perfecte COP, tsja... In de winter zal je COP inderdaad iets lager liggen, maar dat hoeft geen dealbreker te zijn toch? Mijn zonneboiler levert in de winter bvb. ook weinig op maar over het jaar heen geeft die mij nog altijd een hoog rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Slonzo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

tsja... In de winter zal je COP inderdaad iets lager liggen, maar dat hoeft geen dealbreker te zijn toch?
Zeker niet en daar heb je helemaal gelijk in.
Ik denk meer aan extreem koude winters (voor Nederlandse begrippen)
Als de WPB dan niet meer zo goed werkt, dan zou ik alsnog (tijdelijk) de lucht van binnen kunnen halen.
Die 2 weekjes lijkt me geen probleem.
En als de kou langer aanhoudt, dan koop ik sowieso een ticket naar Tenerife. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
Rzaan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Maar de winter is juist ook het moment dat je van je WTW wil profiteren toch?

Ik ben geen expert (ben nog bezig bij ons de WTW aan te leggen) maar iets zegt mij dat je straks ipv 1 goed werkend systeem, 2 halfbakken systemen naast elkaar hebt die elkaar in de weg zitten. Ik zou zeggen kies 1 systeem en leg dat goed aan.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:09
In mijn nieuwe woning ben ik erachter gekomen dat voor de leidingen naar buiten gebruik is gemaakt van ongeisoleerde spiribuizen, en daaromheen geisoleerde flexbuizen. Dit lijkt mij zo ook prima toch zolang de flexbuis goed is aangebracht?

Ik zie hier trouwens vaak Aerfoam voorbijkomen als optie voor het leidingwerk van en naar de WTW. Toevallig heb ik hier een luidruchtige warmtepompboiler. Daarop heb ik Aerfoam en vervolgens de non-woven geluidsisolerende flexbuis van Sanodec gebruikt om het geluid wat te dempen. Het is echt een absurd wereld van verschil qua geluidsisolatie. De Aerfoam dempt amper wat, terwijl de flexbuis vrijwel al het geluid dempt (allebei 1 meter). De Aerfoam zou ik dus zeker niet gebruiken als demper gelijk bij de WTW (kan wel prima verderop in het leidingnetwerk uiteraard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Glenfiddich schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:50:
[...]

Maar de winter is juist ook het moment dat je van je WTW wil profiteren toch?

Ik ben geen expert (ben nog bezig bij ons de WTW aan te leggen) maar iets zegt mij dat je straks ipv 1 goed werkend systeem, 2 halfbakken systemen naast elkaar hebt die elkaar in de weg zitten. Ik zou zeggen kies 1 systeem en leg dat goed aan.
Nee, ik ga 2 systemen goed aanleggen.
Het is niet nieuw wat ik laat aanleggen.
Ze kunnen ook makkelijk naast elkaar functioneren want ze hebben in principe niets met elkaar te maken.

Er zijn WarmtePompBoiler bezitters die altijd lucht van buiten halen en altijd de lucht daarna weer naar buiten afvoeren.
Dus dan kan een WTW sowieso 100% functioneren.

Er zijn echter ook WPB bezitters die soms in de zomer naar binnen afvoeren (vanwege de koude lucht)
En er zijn er die in de winter lucht van binnen aanvoeren (vanwege de warmere lucht)

Ik ben gewoon benieuwd wat de impact op de WTW en de lucht zou zijn als ik in de winter van binnen aanzuig.

Je zou zelfs de afvoer van de WTW in de winter door de WPB kunnen leiden.
Die lucht is nog steeds aardig warm (vergeleken met de buitenlucht) , en de WPB maakt het niet uit of die lucht CO2-arm is.
Vervolgens haalt de WPB de rest-warmte eruit en gaat de inmiddels kouder geworden lucht door het dak naar buiten.
Ik bedenk het ter plekke, dus ik moet nog eens goed gaan zitten of ik niet uit mijn nek lul :)
Maar volgens mij doorbreek je dan nergens de balans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vk83wXnv6OidD0rVxBXJXMjOeA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIypsdYqGjhcYiEdzcwGHYUg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Flatisa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:04:
In mijn nieuwe woning ben ik erachter gekomen dat voor de leidingen naar buiten gebruik is gemaakt van ongeisoleerde spiribuizen, en daaromheen geisoleerde flexbuizen. Dit lijkt mij zo ook prima toch zolang de flexbuis goed is aangebracht?

Ik zie hier trouwens vaak Aerfoam voorbijkomen als optie voor het leidingwerk van en naar de WTW. Toevallig heb ik hier een luidruchtige warmtepompboiler. Daarop heb ik Aerfoam en vervolgens de non-woven geluidsisolerende flexbuis van Sanodec gebruikt om het geluid wat te dempen. Het is echt een absurd wereld van verschil qua geluidsisolatie. De Aerfoam dempt amper wat, terwijl de flexbuis vrijwel al het geluid dempt (allebei 1 meter). De Aerfoam zou ik dus zeker niet gebruiken als demper gelijk bij de WTW (kan wel prima verderop in het leidingnetwerk uiteraard)
Dank, dat is nuttige info. Ik ben bezig met de aanleg en wil met 180mm Aerfoam van de unit naar mijn “verdeelpunt” waar meerdere ventielen op uitkomen. Dan begin ik na de unit waarschijnlijk eerst met een demper. En vervolgens na het verdeelpunt nog een demper per ventiel ivm overspraak.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Rzaan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Nee, ik ga 2 systemen goed aanleggen.
Het is niet nieuw wat ik laat aanleggen.
Ze kunnen ook makkelijk naast elkaar functioneren want ze hebben in principe niets met elkaar te maken.

Er zijn WarmtePompBoiler bezitters die altijd lucht van buiten halen en altijd de lucht daarna weer naar buiten afvoeren.
Dus dan kan een WTW sowieso 100% functioneren.

Er zijn echter ook WPB bezitters die soms in de zomer naar binnen afvoeren (vanwege de koude lucht)
En er zijn er die in de winter lucht van binnen aanvoeren (vanwege de warmere lucht)

Ik ben gewoon benieuwd wat de impact op de WTW en de lucht zou zijn als ik in de winter van binnen aanzuig.

Je zou zelfs de afvoer van de WTW in de winter door de WPB kunnen leiden.
Die lucht is nog steeds aardig warm (vergeleken met de buitenlucht) , en de WPB maakt het niet uit of die lucht CO2-arm is.
Vervolgens haalt de WPB de rest-warmte eruit en gaat de inmiddels kouder geworden lucht door het dak naar buiten.
Ik bedenk het ter plekke, dus ik moet nog eens goed gaan zitten of ik niet uit mijn nek lul :)
Maar volgens mij doorbreek je dan nergens de balans.

[Afbeelding]
Maar de benodigde aanvoer voor de WPB is toch heel anders (hoger?) dan de afvoer uit de WTW? Dát doorbreekt de balans. Tenzij je elke keer dat je de afvoer van de WTW wil gebruiken ipv de buitenlucht en omgekeerd de balansventilatie opnieuw wil inregelen?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

De balans doorbreek je (volgens mij) door het circuit van aan- en afvoer lucht te doorbreken.
Heeft alleen met kubieke meters per uur te maken. Niet met de temperatuur.
Door bijvoorbeeld een rooster in de kozijnen te plaatsen komt er extra lucht naar binnen (of buiten)
Dan verstoor je de balans die je gecreëerd hebt met je ventielen van je WTW systeem.
Je weet wel: zoveel kuub lucht hier erin, dan moet er elders weer precies zoveel lucht eruit.

Als je een aftakking maakt van de WTW naar buiten, en die lucht komt niet meer in contact met het luchtsysteem in je huis, dan doorbreek je de balans niet.
Als de lucht vanaf de WTW door de WPB gaat en vervolgens na de WPB rechtstreeks naar buiten, dan doorbreek je mijns inziens die balans niet.

De aanvoer voor de WPB heb je natuurlijk het liefst zo hoog mogelijk in temperatuur.
Want dat is het meest gunstige.
Maar als het buiten -10 is, en de uitgaande lucht uit je WTW is +10, dan is die WTW lucht beter, lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 13-08-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05 06:47
@Rzaan leuk experiment wel. Wellicht werkt het als je in in het aanvoerkanaal van de wpb van buiten je wtw uitvoer inkoppelt. Dan 'mengt' die eigenlijk de lucht bij de buitenlucht bij.

Je zou dan ook geen last moeten hebben van een mismatch van wtw debiet en wpb debiet. Wpb kan gewoon van buiten aanzuigen, en zuigt wat minder van buiten aan als de wtw dat inblaast. En als de wpb uitstaat kan de wtw via de dakdoorvoer van de wpb uitblazen Werkt denk wel alleen als je wtw een continue debiet-regeling heeft, want de druk in dat kanaal gaat natuurlijk op en neer als de wpb uit of aanstaat.

Ik denk dus wel dat je in jouw schetsje nog een gedeelde dakdoorvoer aan de wpb toevoer/wtw afvoer moet hangen om debiet-mismatch tussen wtw en wpb op te vangen.

[ Voor 12% gewijzigd door KMarco op 13-08-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

KMarco schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:23:
@Rzaan leuk experiment wel. Wellicht werkt het als je in in het aanvoerkanaal van de wpb van buiten je wtw uitvoer inkoppelt. Dan 'mengt' die eigenlijk de lucht bij de buitenlucht bij.

Je zou dan ook geen last moeten hebben van een mismatch van wtw debiet en wpb debiet. Wpb kan gewoon van buiten aanzuigen, en zuigt wat minder van buiten aan als de wtw dat inblaast. En als de wpb uitstaat kan de wtw via de dakdoorvoer van de wpb uitblazen Werkt denk wel alleen als je wtw een continue debiet-regeling heeft, want de druk in dat kanaal gaat natuurlijk op en neer als de wpb uit of aanstaat.

Ik denk dus wel dat je in jouw schetsje nog een gedeelde dakdoorvoer aan de wpb toevoer/wtw afvoer moet hangen om debiet-mismatch tussen wtw en wpb op te vangen.
Inderdaad staat die WPB niet altijd aan.
Hmmm, bummer.
Ik dacht eigenlijk dat de lucht er dan wellicht alsnog doorheen zou gaan; alleen dat er dan geen warmte zou worden afgegeven.

Maar wat je aangeeft is al weer een in de goede richting.
Als ik het nou zo zou doen als op de afbeelding:

In de zomer zet ik klepje in pijp A dicht.
(dat kleine lijntje moet een klep voorstellen)
Dan sluit het de doorgang van de WTW naar de WPB af.
De luchtafvoer van de WTW gaat door de pijp door het dak, foetsie.
De luchtaanvoer voor de WPB komt gewoon ook door het dak naar binnen via pijp B, en gaat de WPB in.

In de winter sluit ik met het klepje de luchtafvoer van de WTW (pijp A) dicht.
De lucht gaat dan naar de WPB.
Als de WPB niet draait, dan gaat de lucht naar buiten via pijp B, want daar is geen weerstand.
Als de WPB wel draait, trekt de WPB de lucht afkomstig van de WTW naar binnen, want de WPB heeft een aanzuigende werking (hoop ik)

Ik hoef dan alleen tijdens de koudere maanden de klep in pijp A te verzetten.

Zou dit werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8wM3AOJAn0oGi5sB4dqNuVLlj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JkImBdbkjmOlrxSkWFMScJMu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Klopt.
Jouw afbeelding die ik gezien had, was de inspiratie.
Maar jij hebt centrale afzuiging en ik WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rzaan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:42:
[...]

Klopt.
Jouw afbeelding die ik gezien had, was de inspiratie.
Maar jij hebt centrale afzuiging en ik WTW.
Er is een duidelijk verschil in debiet tussen wpb en wtw wpb doet ca 400 m3.
Als je aansluiting zo maak dat hij de wpb gebruik mag maken van de lucht uit de wtw dan zal er een minimale beïnvloeding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

wizzopa schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Er is een duidelijk verschil in debiet tussen wpb en wtw wpb doet ca 400 m3.
Als je aansluiting zo maak dat hij de wpb gebruik mag maken van de lucht uit de wtw dan zal er een minimale beïnvloeding zijn.
Die moet je nog wat meer toelichten, want die snap ik niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Rzaan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Die moet je nog wat meer toelichten, want die snap ik niet helemaal.
Nog een keer je tekst gelezen :) Kan werken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:56
Is het dan niet handiger om bijvoorbeeld de comfoclime van zehnder te combineren met hun WTW?
Of gaat het specifieke om SWW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Onno ! schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:12:
Is het dan niet handiger om bijvoorbeeld de comfoclime van zehnder te combineren met hun WTW?
@Rzaan heeft al een WPB gekocht, en volgens mij ook een WTW op het oog al (toch?).

Ik spiek hier mooi even mee, zit in exact dezelfde situatie. :)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Onno ! schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:12:
Ik heb al een Zehnder Q600 WTW besteld.
En ik heb de Atlantic Explorer V4 270L WPB voor SWW gisteren opgehaald

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 13-08-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-02 18:15
Beste Leden,

Ook ik wil, over een jaar, mijn eigen WTW unit installeren. De balans berekening + 3d tekeningen zijn door de aannemer gemaakt. De woning wordt Casco geleverd. Gezien het feit dat het financieel aantrekkelijker is en ik hiervoor de tijd heb wil ik de unit zelf installeren. Het inregelen wil ik uiteraard wel proffesioneel laten doen. Ik heb nog wel een aantral vragen, ik hoop dat 1 van jullie mijn vragen kan en wil beantwoorden...alvast bedankt!

- Voor de inlaat van bijvoorbeeld de woonkamer worden 2 ventielen gebruikt. Is het dus de bedoeling dat ik deze 2 ventielen aansluit op 1 buis..of voor ieder ventiel een aparte buis maak naar de WTW unit. Als ik zo eens de tekening bekijk zie ik sowieso maar 1 kanaal naar alle ventielen lopen...maar toch even voor de zekerheid deze vraag :)

- De berekening kwam uit op 350 m3/hr. Nu is het advies om een unit te nemen van 400 m3/hr. De zolder is niet meeberekent. Wellicht is het mogelijk dat hier later wel slaapkamers worden gerealiseerd. Is het dan slim om bijvoorbeeld een uinit met 450 m3/hr cap. te nemen? Wat mij betreft neem ik gelijk een unit van Duco (570) of Zehnder 600 m3/hr. Wat is het nadeel van een grotere unit (behalve dat het duurder is)?

- De garage wordt ook afgezogen. Er wordt geadviseerd om dit niet te doen i.v.m. benzine dampen. Wat ik dan niet snap is het volgende; al het afgezogen lucht wordt met een aparte leiding afgezogen, en deze gaat direct naar buiten. Ik zie het probleem niet waarom ik dan niet de garage zou willen afzuigen.

Misschien nog tips voor mij bij het aanleggen van de buizen? Ik wil gebruik maken van starre buizen voor heel het project. Ik zie dat ook terugslagkleppen gebruikt worden, hoe en waar worden deze geinstalleerd (moet dit?)

Nogmaals hartelijk dank alvast. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSdxrwZ9TTE7QuFjGYp5T2oAp24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8V2ss2HoLOOYPMagJegufd8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door s_ozcleik op 13-08-2022 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@s_ozcleik Er is soms een kans dat de met benzine vervuilde lucht buiten weer aangezogen wordt waar alleen frisse lucht hoort te zijn...en die mix krijg je dan in huis... Eea is alleen lokaal te beoordelen of die kans er is.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 13-08-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
Een garage hoor je m.i. gewoon af te zuigen. Het punt dat Route99 aanhaalt begrijp ik niet. Want liever vermengde lucht eventueel weer aanzuigen, dan de lucht onverdund in je woning krijgen als je de tussendeur naar de garage opent. Je zou hetzelfde over lucht vanuit je cv kunnen zeggen, waar de verdunningsfactor ook afdoende het risico dekt. Sowieso zorgen voor voldoende afstand tussen dakdoorvoer voor aanvoer- en afvoerlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Onno ! Door het lokaal te beoordelen kun je zien of het anders moet... ik heb niet geschreven dat de garage niet afgezogen mag/moet worden.
Het bewust gokken op een verdunningsfactor vind ik not done. Want dat betekent al dat je de menging op zich al accepteert. Juist dan is het raadzaam om een uitblaasplaats en inzuigplaats te vinden waar je dat risico niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
Onno ! schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:27:
Een garage hoor je m.i. gewoon af te zuigen. Het punt dat Route99 aanhaalt begrijp ik niet. Want liever vermengde lucht eventueel weer aanzuigen, dan de lucht onverdund in je woning krijgen als je de tussendeur naar de garage opent. Je zou hetzelfde over lucht vanuit je cv kunnen zeggen, waar de verdunningsfactor ook afdoende het risico dekt. Sowieso zorgen voor voldoende afstand tussen dakdoorvoer voor aanvoer- en afvoerlucht.
De afvoerlucht en toevoerlucht op het dak zijn met behulp van de verdunningsfactor berekent en worden met de juiste afstand geplaatst.

Garage ventileren naar buiten toe met behulp van een aparte ventilator in de garage is mij ook aanbevolen. Echter vind ik dit ook niet optimaal, je woning raakt in onbalans en in de garage komt ook vloerverwarming en raak je toch de warmte snel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Tussendeur naar het huis luchtdicht maken, en een decentrale wtw plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 21:20
Ik heb hier de garage voorzien van roosters in de ramen. De tussendeur heb ik luchtdicht gemaakt om idd de balans in huis niet te verstoren. Wij zetten overigens geen auto in de garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-05 06:47
Lijkt me geen verkeerde setup nee waar je de poyentiele problemen voorkomt, en aangezien je er vrij weinig specifieks voor hoeft toe te voegen en de boel zo met je klep weer kunt ontkoppelen mocht er toch iets raars gebeuren, zou k zeggen, go for it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als er niet gewoond wordt in de garage kun je toch veel lagere energievraag eisen aan de garage stellen?
En hoe goed is die isolatie daar? Die bepalen ook hoeveel warmte je kwijt raakt icm de mate van ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
KMarco schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:48:
[...]

Lijkt me geen verkeerde setup nee waar je de poyentiele problemen voorkomt, en aangezien je er vrij weinig specifieks voor hoeft toe te voegen en de boel zo met je klep weer kunt ontkoppelen mocht er toch iets raars gebeuren, zou k zeggen, go for it!
Ik zou de dakdoorvoer bij A weglaten.
De lucht die je WTW uit komt is sowieso geschikt als input voor je WPB.
Indien je WPB uit staat, dan kan de lucht vanuit je WTW via dakdoorvoer bij B naar buiten.
Scheelt je een dakdoorvoer, klep en aansturing daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Onno ! schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:55:

Ik zou de dakdoorvoer bij A weglaten.
De lucht die je WTW uit komt is sowieso geschikt als input voor je WPB.
Indien je WPB uit staat, dan kan de lucht vanuit je WTW via dakdoorvoer bij B naar buiten.
Scheelt je een dakdoorvoer, klep en aansturing daarvan.
Zou je dan niet in de zomer afgekoelde lucht vanuit je WTW naar je WPB sturen?
Terwijl het buiten warm is en je de warme lucht goed kunt gebruiken in je WPB?
(dus directe lucht ipv eerst via de WTW)

Ik heb niet een goed idee wat het verschil is in temperatuur - op dagen zoals deze zondag - tussen de inkomende lucht van de WTW en de uitgaande lucht.
Weet jij dat?
Of iemand anders natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_ozcleik
route99 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:08:
Als er niet gewoond wordt in de garage kun je toch veel lagere energievraag eisen aan de garage stellen?
En hoe goed is die isolatie daar? Die bepalen ook hoeveel warmte je kwijt raakt icm de mate van ventileren.
De garage is evengoed geisoleerd als de woning...de vloerverwarming wordt ipv 10cm h.o.h op 15 cm gezet en de energievraag wordt inderdaad lager ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
Maar wil je de garage ook daadwerkelijk gaan op-/verwarmen met een temp die dicht bij de temperatuur van de woonruimtes liggen? Ik heb begrepen dat met een wtw systeem je bepaalde ruimtes hooguit 2 graden koeler kan krijgen dan de ruimte waar je de thermostaat plaatst. Dat zou betekenen dat als je in de winter het 20 graden in de woonkamer wilt hebben, je in de garage 18 graden hebt.
Ik weet niet wat je gebruiksdoel van de garage gaat zijn, maar wil je dat? Voor b.v. alleen het stallen van een auto lijkt me dat een verspilling van energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
Rzaan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Ik heb niet een goed idee wat het verschil is in temperatuur - op dagen zoals deze zondag - tussen de inkomende lucht van de WTW en de uitgaande lucht.
Weet jij dat?
Zonder ervaring met wtw, maar hardop meedenkend: je overweegt in de afvoer van de wtw en na de warmtewisselaar van de wtw een splitsing te maken voor de aanvoer van de wpboiler? Aangezien zo’n wtw systeem een (geclaimd) rendement van vaak rondom 90% heeft, maar laten we het iets pessimistischer inschatten en 80% rendement nemen: is het dan nog de moeite waard om de resterende 20% te gebruiken voor de aanvoer van de wpboiler? Ook gezien de veel hogere flow die de wpboiler nodig heeft en 20% dus eigenlijk veel minder is.

[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 14-08-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Franciesco schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:50:
[...]

Zonder ervaring met wtw, maar hardop meedenkend: je overweegt in de afvoer van de wtw en na de warmtewisselaar van de wtw een splitsing te maken voor de aanvoer van de wpboiler? Aangezien zo’n wtw systeem een (geclaimd) rendement van vaak rondom 90% heeft, maar laten we het iets pessimistischer inschatten en 80% rendement nemen: is het dan nog de moeite waard om de resterende 20% te gebruiken voor de aanvoer van de wpboiler? Ook gezien de veel hogere flow die de wpboiler nodig heeft en 20% dus eigenlijk veel minder is.
Ik heb geen idee wat de temperatuur is van de lucht die de WTW verlaat in de winter bij -5 graden.
Maar die zal altijd nog wel een graad of 10 zijn, denk ik.
Dan lijkt het me fijner voor de WPB om die lucht van 10 graden binnen te krijgen, dan de buitenlucht van -5.
Zelfs als de lucht die de WPB een mix is van buitenlucht en ex-WTW lucht, dan zal de temperatuur nog altijd hoger zijn dan die -5.
Denk ik... Maar ik kan geen cijfers vinden over de temperaturen van luchtstromen i.c.m. buitentemperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
Rzaan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Weet jij dat?
Het aantal dagen dat de buitenlucht warmer is dan je binnentemperatuur is veel kleiner dan de helft van de dagen in een jaar. Thermisch rendement van een WTW is vrij hoog. Dus of je voor de warme dagen dan een extra dakdoorvoer + regelbare klep wilt installeren lijkt mij niet voor de hand liggend.
Andersom is de warme lucht vanuit je WTW overigens juist positief als de bypass van de WTW open staat. Bij een goed geisoleerde woning staat de bypass best een flink deel van de zomer open (mijn ervaring in vorige woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MF Doom
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 14:06
Dag allemaal.

Ik ben bezig met een grote verbouwing van mijn huis en ben nu aangekomen bij de installatie van de WTW unit. Ik heb een Itho daalderop 400HRU met twee CO2 melders gekocht en voorbereidingen getroffen voor het aanleggen van luchtkanalen. Groen zijn aanvoerkanalen en heb ik extra aangelegd en rood was al aanwezig (behalve op de zolder).

Voor de aanvoer heb ik 180mm ronde flexibele buizen gebruikt. Afvoer was al 125mm en is van de oude mechanische ventilatie.

Er was een koof aanwezig voor de afvoer van de openhaard. Deze koof loopt van de kruipruimte tot het washok op zolder en zorgt ervoor dat ik ruimte heb om buizen voor de aanvoer van lucht in te verwerken. Helaas is er nu geen toevoer in slaapkamer twee en ik weet niet of dat lukt omdat de koof ver verwijderd is van de kamer en ik geen buizen over het plafond kan laten lopen. Daar moet ik nog goed over nadenken.

In de badkamer heb ik van één ventiel twee gemaakt voor extra afvoer. In de oude badkamer zaten namelijk wat schimmelplekken op het plafond. Op de zolder heb ik nog niets voorbereid omdat daar nog niets aanwezig was en het een hoge ruimte is waar ik makkelijk nog achteraf buizen kan aanleggen.

Ik wil graag bij jullie checken of het zo klopt of dat ik iets over het hoofd heb gezien? Heb ik ergens nog extra aanvoer of afvoer nodig en kloppen de debieten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUHtKuud3BswkygMt004JJPekwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mh6TNctUNNUQWNNMMHtuCk63.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:13
Wij krijgen een Zehnder Q450 in ons nieuw te bouwen huis. Deze wordt geïnstalleerd door de installateur die alle w-installates in het huis doet, hij installeerd ook een co2 sensor in de woonkamer en hoofd slaapkamer erbij waarmee de Q450 aangestuurd wordt.

Nu wil ik eigenlijk nog 2 extra co2 sensors installeren(in de schoonheidssalon aan huis van mijn vriendin en kantoor/werkkamer waar ik zelf werk).

Het toevoegen aan de Zehnder lijkt in de instructie videos heel simpel maar ik vroeg me af moet het systeem hierdoor ook opnieuw ingeregeld worden?

Als ik deze zelf later toevoeg scheelt dit namelijk enorm in prijs maar ik wil voorkomen dat het systeem hierna weer opnieuw professioneel ingeregeld moet worden.

Iemand ervaring hiermee? En advies kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
MF Doom schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:41:
Dag allemaal.

Ik ben bezig met een grote verbouwing van mijn huis en ben nu aangekomen bij de installatie van de WTW unit. Ik heb een Itho daalderop 400HRU met twee CO2 melders gekocht en voorbereidingen getroffen voor het aanleggen van luchtkanalen. Groen zijn aanvoerkanalen en heb ik extra aangelegd en rood was al aanwezig (behalve op de zolder).

Voor de aanvoer heb ik 180mm ronde flexibele buizen gebruikt. Afvoer was al 125mm en is van de oude mechanische ventilatie.

Er was een koof aanwezig voor de afvoer van de openhaard. Deze koof loopt van de kruipruimte tot het washok op zolder en zorgt ervoor dat ik ruimte heb om buizen voor de aanvoer van lucht in te verwerken. Helaas is er nu geen toevoer in slaapkamer twee en ik weet niet of dat lukt omdat de koof ver verwijderd is van de kamer en ik geen buizen over het plafond kan laten lopen. Daar moet ik nog goed over nadenken.

In de badkamer heb ik van één ventiel twee gemaakt voor extra afvoer. In de oude badkamer zaten namelijk wat schimmelplekken op het plafond. Op de zolder heb ik nog niets voorbereid omdat daar nog niets aanwezig was en het een hoge ruimte is waar ik makkelijk nog achteraf buizen kan aanleggen.

Ik wil graag bij jullie checken of het zo klopt of dat ik iets over het hoofd heb gezien? Heb ik ergens nog extra aanvoer of afvoer nodig en kloppen de debieten?[Afbeelding]
Waarom flexibele buizen, de koof gaat recht omhoog. Stevige buizen schijnen minder lawaai op te leveren.

Waarom 3 inblaas en afzuig ventielen op zolder?

Kun je niet een horizontale koof maken vanaf de verticale koof in het trapgat naar slaapkamer 2?

Er bestaan flexibele dempers van ongeveer 1 meter lang, die zijn bij mij aangesloten vlak bij de unit in de technische ruimte. Misschien ook mogelijk om te installeren.

Let op je afzuigkap in de keuken, naar buiten toe. Het debiet van die dingen is vaak net zo groot als van de wtw, dus even een raampje open zetten als die aan staat. Dan blijft je wtw goed werken.

Succes, leuk project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaez schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:04:
Iemand ervaring hiermee? En advies kan geven?
Ja. Laat al die extra sensoren weg en begin lekker simpel. Dat heb ik gedaan met de WP en ook met de ventilatie. Wel gezorgd voor een loze leiding naar elke kamer, zodat er ooit CO2-sensoren opgehangen kunnen worden.
Uiteindelijk uitgekomen op een systeem met enkel een extra sensor in de woonkamer, voor als er bezoek is.
Voor de rest het systeem zodanig ingesteld dat er op alle slaapkamers en in de woonkamer altijd voldoende basisventilatie is (unit staat op 220 m3/h). Alleen bij bezoek of veel activiteit in de woonkamer toert ie op. Voor de rest wordt er dus altijd lekker geventileerd.
Ik had ook eerst bedacht om overal op alle slaapkamers en kantoren sensoren toe te voegen, maar dat is waanzinnig duur en blijkt helemaal niet nodig.
Ook de vochtregeling staat hier uit. Unit gaat dan bij douchen direct naar de hoogste stand, wat alleen maar herrie en zelfs tocht (direct onder een ventiel bij zware vorst) opleverde.
Ook op de standaard stand van 220 kuub zijn de badkamers na een douchebeurt zo droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Dankjewel voor de input dat is nuttig.

En het specifiek toevoegen? Is dit echt alleen het pairen van de co2 sensor met de wtw unit en het werkt? Of moet je hierna heel het systeem opnieuw inregelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blune
  • Laatst online: 12:53
Rzaan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:01:
Gisteren de gehele dag metingen gedaan.
Thermometers opgehangen aan:
1. Hoog op muur op het noorden.
2. Hoog op muur op het oosten
3. Dak op het zuiden
4. Dak op het noorden, aan de oostkant met een deel van de dag schaduw van dakkapel.
De muur aan de westzijde heb ik niet gemeten. Geen mogelijkheid om op flinke hoogte een thermometer te bevestigen.

De gemiddelde temperaturen waren
1. 26,8
2. 29,7
3. 32,3
4. 28,7

De gemiddelde verschillen over de gehele dag gemeten vallen dus wel mee.
Al is 5,5 graden wat je minder hoeft te koelen natuurlijk een flink voordeel.

Wel zie je op sommige momenten van de dag grotere verschillen.
Van 13.30 uur tot 14.30 uur was het op de noordmuur rond de 29 graden en op het dak op de zuidkant rond de 38 graden.

De thermometers die ik gebruik zijn redelijk gevoelig. Een klein windje en je ziet de temperatuur al dalen. Raakt de sensor een dakpan, dan zit er na een seconde al 2 graden bij.
Als je thermometers weer wat verder van het dak haalt, daalt de temperatuur ook al snel een graad.
De thermometers zijn geijkt, maar niet supernauwkeurig. Onderlinge verschillen waren nihil.

Als je de inlaat op de noordermuur kunt plaatsen, altijd doen.
Maar er is geen man overboord als dat niet lukt, lijkt de uitkomst van mijn metingen.
Maar wellicht heeft iemand er een andere zienswijze op.
Hier ook wat thermometers opgehangen. Ik heb voor de aanvoer twee opties. De gevel aan de westkant (WNW om precies te zijn) of het schuine dak op noord (NNO).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vycjO1KvS4bDs_T06vrFOyzbJiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wjVuLifGAN6MczOBPaZoeh3k.png?f=fotoalbum_large
Dit was van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAAQ4fmdpbdmXVRwju2DOJZKWtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UGj4oK0y74JA4GE81JKa5ihQ.png?f=fotoalbum_large
Deze van eergisteren.

Ik moet er niet te veel conclusies aan hangen, want de metingen zijn verre van perfect. De buitentemperatuurmeter hangt 's ochtends in de zon, dus ik heb er een stuk tussenuit gelaten. Daarnaast hangt de thermometer op de gevel te laag (ivm een te lage ladder). Waar de aanvoer uiteindelijk zou moeten komen is op 8/9 meter en vangt daar meer zon.

Tot een uur of half 3 is de temperatuur op het schuine dak fors hoger. Vanaf half 3 neemt de gevelkant het over.

Het lijkt een keuze te worden tussen 's ochtends of 's middag meer warme lucht aanvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MF Doom
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 14:06
roltor schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:40:
[...]

Waarom flexibele buizen, de koof gaat recht omhoog. Stevige buizen schijnen minder lawaai op te leveren.

Waarom 3 inblaas en afzuig ventielen op zolder?

Kun je niet een horizontale koof maken vanaf de verticale koof in het trapgat naar slaapkamer 2?

Er bestaan flexibele dempers van ongeveer 1 meter lang, die zijn bij mij aangesloten vlak bij de unit in de technische ruimte. Misschien ook mogelijk om te installeren.

Let op je afzuigkap in de keuken, naar buiten toe. Het debiet van die dingen is vaak net zo groot als van de wtw, dus even een raampje open zetten als die aan staat. Dan blijft je wtw goed werken.

Succes, leuk project.
Bedankt Roltor!

Ik heb voor flexibele buizen gekozen omdat er in de koof ook buizen lopen voor de airconditioning/warmtepomp/vloerverwarming/elektra. Flexibele buizen geven me dan net wat minder puzzelwerk en vrijheid om de buizen wat te verleggen. Waar het kan gebruik ik normale geïsoleerde buizen. Bijkomend nadeel is wel de prijs van dat soort buizen.

Ik wil sporten en relaxen met vrienden op de zolder. Het is een grote en ook hoge ruimte door het schuine dak. Dacht zelf dat drie ventielen van 125mm genoeg moeten zijn. Moeten dat er meer zijn?

Helaas kan ik geen koof maken op de tweede verdieping naar de slaapkamer. Naast het aangezicht is het ook praktisch niet te doen. Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is een gat in de vloer van de zolder maken. Nadeel is dan dat ik het plafond van de tweede verdieping al heb verlaagd en gestuct. Moet daar nog even over brainstormen hoe ik dat het beste zonder al te veel in te grijpen kan oplossen.

Er is nog een andere koof met riolering en afzuiging vanaf het dak (waar de mechanische ventilatie hing) naar de badkamer en keuken. Die moet ik nog openmaken en bied wellicht de nodige ruimte voor toevoer naar de tweede slaapkamer.

[ Voor 3% gewijzigd door MF Doom op 15-08-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
@MF Doom Voor je 2e slaapkamer: je mag ook doorvoer lucht gebruiken om te ventileren dacht ik; dus als je zorgt dat de lucht die je in de badkamer afzuigt uit slaapkamer2 komt ventileer je slaapkamer2 met zelfde debiet als de badkamer.

En in je washok op zolder wil je vast ook afzuiging.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:34
Begin september krijgen we de sleutel van een twee onder 1 kap woonboerderij (bj. 1911; ca. 154m2 / 827m3). In de loop der jaren willen we de woning aan gaan pakken, waaronder zowel nieuwe keuken, badkamer, berging als nieuwe vloer benedenverdieping, voorzetwanden, aanbouw opnieuw isoleren, dakisolatie, warmtepomp en dus ook mechanische ventilatie.

Over dit laatste heb ik een aantal vragen;
1) We verwarmen de slaapkamers eigenlijk nooit en dat zijn we ook niet van plan. Hoe wordt hier mee om gegaan wat betreft een WTW systeem?

2) Badkamer, keuken en toiletten zitten beneden. Boven zijn enkel slaapkamers en zolders. Hoe werkt dit met afzuig- en toevoerpunten? (woonkamer-keuken is grote open ruimte van bijna 80m2)

3) Zou het een mogelijkheid zijn om voor de bovenverdieping een apart ventilatiesysteem aan te leggen? (Type C) en de benedenverdieping te voorzien van Type D?
3a) De slaapkamers hebben geen van allen nog een ventilatierooster oid. Is het mogelijk om een centraal verselucht toevoer boven de slaapkamers te leggen met aftakkingen in iedere kamer welke op 1 plek naar buiten gaat?

4) Of is het een beter idee, gezien de leeftijd van de woning en dat deze niet geheel luchtdicht te krijgen is, om toch voor enkel een type C voor de hele woning te gaan en het geld wat bespaart wordt op de WTW te investeren in isolatie, warmtepomp etc.

5) Zijn er misschien nog andere/betere opties? Gebruik maken van decentrale WTW bijvoorbeeld?

Mijn dank is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

emot schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:43:

Over dit laatste heb ik een aantal vragen;
1) We verwarmen de slaapkamers eigenlijk nooit en dat zijn we ook niet van plan. Hoe wordt hier mee om gegaan wat betreft een WTW systeem?

2) Badkamer, keuken en toiletten zitten beneden. Boven zijn enkel slaapkamers en zolders. Hoe werkt dit met afzuig- en toevoerpunten? (woonkamer-keuken is grote open ruimte van bijna 80m2)
Denk dat de antwoorden op de meeste vragen wel te vinden zijn als je veel verschillende topics doorleest.

Voor wat betreft 1) Je verwarming en je ventilatie hebben niet direct iets met elkaar te maken.
Ook als je niet verwarmt, zul je toch voor CO2 rijke lucht moeten zorgen. Op welke manier dan ook. Met roosters of centrale of decentrale ventilatie.

2) Hoe dit zit, ligt aan jou hoe je aanlegt. Badkamer, keuken en toilet krijgen afzuiging en de woonkamer krijgt ook toevoer, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaez schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:35:
Dankjewel voor de input dat is nuttig.

En het specifiek toevoegen? Is dit echt alleen het pairen van de co2 sensor met de wtw unit en het werkt? Of moet je hierna heel het systeem opnieuw inregelen?
Niks pairen. Gewoon met een draad aansluiten (op de option box, dat dan weer wel, echt tenenkrommend dat je bij het duurste systeem op de NL-markt zulke essentiële kastjes er los bij moet kopen).
Qua inregelen: Het hangt ervan af of je strategie verandert. Als je je slaapkamer alleen op basis van CO2 ventileert (wat volgens mij een slecht idee is), dan verandert dat natuurlijk wel als je daar sensoren toe gaat voegen. Maar als je gewoon met de standaardinstelling van de unit al overal voldoende ventilatie hebt, en de sensoren dus alleen gebruikt om bij extra ventilatiebehoefte de unit snelller te laten draaien, dan verandert er aan de inregeling (van de ventielen, niet van de unit zelf) natuurlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Waarom vind je dat een slecht idee @Andrehj?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan krijg je de werking van Qualityflow.
Stap maar eens 's ochtends uit bed, sluit je kamer volledig af (ventilatieroosters dicht etc) en kom dan een paar uur later maar eens in die kamer. Beter nog, doe dat bij de slaapkamer van iemand anders. Dan weet je waarom je een slaapkamer altijd moet ventileren. Je matras blijft nog uren nadat jij bent opgestaan "nadampen". Alleen op basis van CO2 is dan echt zwaar onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Andrehj schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Niks pairen. Gewoon met een draad aansluiten (op de option box, dat dan weer wel, echt tenenkrommend dat je bij het duurste systeem op de NL-markt zulke essentiële kastjes er los bij moet kopen).
Qua inregelen: Het hangt ervan af of je strategie verandert. Als je je slaapkamer alleen op basis van CO2 ventileert (wat volgens mij een slecht idee is), dan verandert dat natuurlijk wel als je daar sensoren toe gaat voegen. Maar als je gewoon met de standaardinstelling van de unit al overal voldoende ventilatie hebt, en de sensoren dus alleen gebruikt om bij extra ventilatiebehoefte de unit snelller te laten draaien, dan verandert er aan de inregeling (van de ventielen, niet van de unit zelf) natuurlijk niks.
Waarom zou je deze bedraad aansluiten? Mijn idee was de RF versie te gebruiken. En aangezien deze een mesh netwerk onderling maakt leek mij dat het bereik beter wordt als ik meer sensoren zou plaatsen. Op deze manier hoef ik alleen 230v voor te bereiden en gaat het data signaal draadloos.

Het idee is inderdaad om de co2 sensor als extra te gebruiken. Dus het systeem standaard in te regelen en dan in het geval dat er veel mensen in de kamer zitten op basis van de co2 sensor deze extra te ventileren. Dan zou ik ze eenvoudig zelf kunnen toevoegen in dit geval dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@emot 1) Ventilatie of niet, als je de verwarming niet opendraait verwarm je de slaapkamer niet. Gewoon mee ventieleren met typeD.
2) Ventilatielucht komt onder de deuren en via de gang rond. Je kan eventueel doorvoerroosters gebruiken, of afzuigen in de gang of op zolder voor wat je toevoert op de slaapkamers. Ik zie geen probleem?
3) Je kan ook elke kamer een apart ventilatiesysteem geven, maar dat zal wel flink duur worden.
3a) In BE kunnen de EPC berekenaars daar niet mee om, die willen gewoon raamroosters of ventielen zien. Voor de prijs van raamroosters kan je meteen ook typeD aanleggen in de slaapkamers, en genieten van buren die klagen hoe vies die raamroosters worden, en hoeveel lawaai daar doorkomt.
4) Aan luchtdichtheid kan je nog werken stap voor stap, ik heb zo ook nog een buitengevel te vervangen zodat muurisolatie kan komen, zal ook helpen tegen tocht. Dat beperkt het rendement van typeD een klein beetje, maar de voordelen (minder geluid, betere filtering lucht, ...) blijven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaez schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:54:
Waarom zou je deze bedraad aansluiten?
1. Betrouwbaarheid.
2. Bedraad kun je elke sensor met 0-10V uitgang gebruiken, hoef je niet de dure van Zehnder aan te schaffen.
3. Principe: ik vind draadloos voor iets wat vast opgesteld wordt gewoon helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:34
naftebakje schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:16:
@emot 1) Ventilatie of niet, als je de verwarming niet opendraait verwarm je de slaapkamer niet. Gewoon mee ventieleren met typeD.
2) Ventilatielucht komt onder de deuren en via de gang rond. Je kan eventueel doorvoerroosters gebruiken, of afzuigen in de gang of op zolder voor wat je toevoert op de slaapkamers. Ik zie geen probleem?
3) Je kan ook elke kamer een apart ventilatiesysteem geven, maar dat zal wel flink duur worden.
3a) In BE kunnen de EPC berekenaars daar niet mee om, die willen gewoon raamroosters of ventielen zien. Voor de prijs van raamroosters kan je meteen ook typeD aanleggen in de slaapkamers, en genieten van buren die klagen hoe vies die raamroosters worden, en hoeveel lawaai daar doorkomt.
4) Aan luchtdichtheid kan je nog werken stap voor stap, ik heb zo ook nog een buitengevel te vervangen zodat muurisolatie kan komen, zal ook helpen tegen tocht. Dat beperkt het rendement van typeD een klein beetje, maar de voordelen (minder geluid, betere filtering lucht, ...) blijven.
Dank voor je antwoord.

Reden voor vraag 1 was; halen de relatief koude slaapkamers het rendement van Type D niet omlaag?

Vraag 2; Je bedoelt dat in principe het gehele huis in balans is en niet de verdiepingen apart?
Dan zou het inderdaad niet uit maken.

3a; In woon in NL. Verder was dat ook de reden voor mijn vraag. Ik kan vrij eenvoudig een kanaal boven over de slaapkamers leggen met 3 of 4 aftakkingen en 1 punt naar buiten. Maar dat geldt dan natuurlijk ook voor Type D.

Ik ga me nog eens goed verdiepen of het ons het geld waard is. We houden namelijk wel van zo nu en dan een raam of deur open en hebben allebei geen last van pollen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Een raam of deur open is geen enkel probleem met typeD (en ja, als het buiten flink vriest dan kost je dat een beetje rendement; maar je hebt nog altijd minder verlies dan met typeC).
Ja, hele huis wil je in balans, als het per verdieping moet zou het vaak onhaalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Moet je voor elke ruimte eigenlijk een eigen kanaal (inblaas) willen hebben? Moet je voor een ouderslaapkamer dan voor twee personen ook twee kanalen hebben?

Mijn zorg is dat als je met aparte kanalen werkt, je in de eerste slaapkamer (die het dichtst bij de WTW ligt) dus drie kanalen hebt lopen en in de middelste slaapkamer twee kanalen. Of valt bij houtskeletbouw een en ander in de muur weg te werken?

Probleem is dat de stahoogte op die woonlaag rond de 2m is en de ramen bovenin komen en ik dus niet veel ruimte heb voor koven aan de buitenwand. De binnenwand is ook niet echt een optie wegens deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 09:08
Het Poezenbeest schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:18:
Probleem is dat de stahoogte op die woonlaag rond de 2m is en de ramen bovenin komen en ik dus niet veel ruimte heb voor koven aan de buitenwand. De binnenwand is ook niet echt een optie wegens deuren.
Heb je ruimte in de wanden om met platte kanalen te werken? Dat heb ik deels gebruikt, deze zijn een 45-50mm hoog maar wel een stuk breder.

Zoiets of deze bijvoorbeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door Jiriki op 19-08-2022 12:56 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Weet iemand of in hybalans+/ubbink air excellent systemen er een manier is om een individuele buis te dempen? Ik heb in mijn huis de buizen van de badkamer (2 ventielen/4 buizen) en het toilet (1 ventiel/1 buis) op dezelfde luchtverdeelkast aangesloten. De luchtverdeelkast heeft geen interne demper. Maar nu is er overspraak tussen de badkamer en het toilet: als je in het toilet staat kan je prima volgen wat er in de badkamer gebeurt.

Ik kan hiervoor niets vinden in de Hybalans+ catalogus. Je zou een flexibele demper kunnen plaatsen in de buis, maar dan moet je op een handige manier de aansluiting kunnen maken op de 92mm geribbelde kunststof buizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marvel27 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:09:
Weet iemand of in hybalans+/ubbink air excellent systemen er een manier is om een individuele buis te dempen? Ik heb in mijn huis de buizen van de badkamer (2 ventielen/4 buizen) en het toilet (1 ventiel/1 buis) op dezelfde luchtverdeelkast aangesloten. De luchtverdeelkast heeft geen interne demper. Maar nu is er overspraak tussen de badkamer en het toilet: als je in het toilet staat kan je prima volgen wat er in de badkamer gebeurt.

Ik kan hiervoor niets vinden in de Hybalans+ catalogus. Je zou een flexibele demper kunnen plaatsen in de buis, maar dan moet je op een handige manier de aansluiting kunnen maken op de 92mm geribbelde kunststof buizen...
Er bestaan dempers die je in een ventieladapter kunt duwen, mits die nog hoog genoeg is. Ze hebben wel een nadelige invloed op de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:38
ubbink air excellent demper dbox:
https://www.ubbink.com/be...dbox-set-d-amortissement/

kun je nog bij de verdeelbox/slangen? anders stukje geluiddepende slang kopen en dat ergens in de slang zetten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Weet niet zeker of het toegestaan is, maar tip voor mensen die nog materiaal moeten kopen (zoals ik): tot eind van de maand 10% korting op alles bij Ventilatieland, code ZOMER22.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:30
marvel27 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:09:

Ik heb een paar hybalans+ buizen voorzien van sonodec non-woven 100mm dempers. Gewoon aan beide kanten de slang er een stukje ingeschoven en met een slangklem en wat tape vastgezet. Die hybalans waren iets van 92mm buitenmaat geloof ik en die dempers zijn flex genoeg om er netjes omheen te snoeren. Het zal vast iets extra weerstand opleveren maar je vernauwt de route in elk geval niet.
Moet wel zeggen dat 3 vd 4 bij mij op plekken zitten waar ik weer bij zou kunnen als het echt zou moeten, dat is misschien nog een factor. Als je ooit met zo'n ragger door de buizen heen wilt zijn die flex dempers wel risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
itsjohan schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:00:
[...]

Ik heb een paar hybalans+ buizen voorzien van sonodec non-woven 100mm dempers. Gewoon aan beide kanten de slang er een stukje ingeschoven en met een slangklem en wat tape vastgezet. Die hybalans waren iets van 92mm buitenmaat geloof ik en die dempers zijn flex genoeg om er netjes omheen te snoeren. Het zal vast iets extra weerstand opleveren maar je vernauwt de route in elk geval niet.
Moet wel zeggen dat 3 vd 4 bij mij op plekken zitten waar ik weer bij zou kunnen als het echt zou moeten, dat is misschien nog een factor. Als je ooit met zo'n ragger door de buizen heen wilt zijn die flex dempers wel risico's.
Heb je misschien een foto?
Lochnes schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:22:
ubbink air excellent demper dbox:
https://www.ubbink.com/be...dbox-set-d-amortissement/

kun je nog bij de verdeelbox/slangen? anders stukje geluiddepende slang kopen en dat ergens in de slang zetten?
Hoe gebruik je deze dan? Die zitten in de luchtverdeelkast als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Heeft er iemand ervaring met grote inblaasventielen van 200mm? Heb nog niet echt mooie gevonden maar ja, stilte is ook mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bra-Jo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:41:
Weet niet zeker of het toegestaan is, maar tip voor mensen die nog materiaal moeten kopen (zoals ik): tot eind van de maand 10% korting op alles bij Ventilatieland, code ZOMER22.
Op de BE site werkt deze code niet, maar 22ZOMER wel.
Bedankt voor de tip.

Hadden er nu maar WTW units beschikbaar geweest; wat een drama zeg :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
De vakantie zit er weer op, dus dit weekend het klussen weer hervat. Vandaag twee gaten in de vloer/plafond gezaagd voor een tweetal inblaasventielen. Ging prima met mijn el cheapo (€ 70) diamantboor van Amazon:

Stofzuiger plaatsen en zagen maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_zlsNTW7k0-qnDzlXEUGcAFAbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8QaTHkqfFbaJsWT7D4pGilX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OontPzagULdcjI9eYSftJ9M5hK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jB4ABLCDsKnhVcC2iQt6fyr8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieFHOnOLGoqODkWH86a26kKDhOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzinf0sjUJKlzonGSwtbzILi.jpg?f=fotoalbum_large

Buis past :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1ezIGqrssqjuaBHnQNyyBtPy_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYVDNVKc3hRJZ52bPUSHF7Zv.jpg?f=fotoalbum_large
Bra-Jo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:41:
Daar zat ik net op te wachten. Meteen een bestelling geplaatst (y)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
Ik heb onlangs mijn bestelde WTW onaangekondigd ontvangen. (Webshop had gezegd dat ik deze waarschijnlijk in Q4 kon verwachten.) Het is de Zehnder Q350 met enthalpie wisselaar.
Nu moet ik toch maar haast gaan maken met mijn ontwerp. Het betreft een jaren 80 tussenwoning, beton tunnelbouw met drie woonlagen. Momenteel type C met alleen ventielen in badkamer 125mm en toilet beneden 100mm (met daarachter een verbreding naar 125mm heb ik gezien).
Vanuit de wc ga ik een aftakking maken naar de keuken (boven de voordeur langs). Gat laten uitboren naar 125mm. De badkamer krijgt een eigen buis, zodat de buis naar BG volledig benut kan worden.
Ik zit nog met drie ontwerpkeuzes:
Afzuigkap, buistype en verwarmingsbatterij opnemen in het systeem of niet.

In deze post mijn eerste punt:
De afzuigkap gaan we toch al vervangen. Momenteel blaast die (nauwelijks) naar buiten. Maar dit zou tijdens gebruik de balans ontregelen en waarschijnlijk lucht gaan aanzuigen door aanwezige kieren. Roosters hebben we intussen niet meer. En de schuifpui altijd open tijdens koken is ook niet ideaal. Ik neig naar een motorloze plafondunit, maar ben benieuwd naar ervaringen. De eerste meter buis zou ik bereikbaar kunnen houden voor inspectie en reiniging. De koof die er nu zit gaan we vervangen (voor de afzuiging en anders sowieso omdat er dan ventielen in moeten en buizen.

Voordelen voor een motorloze afzuigkap:
Stil (kap zelf en geen buis door de gevel), efficient (kookwarmte houd je binnen in de winter), esthetisch (alleen een plafondunit en spotjes in de koof boven het fornuis ipv een koof met plafondunit, twee ventielen en twee spotjes.

Nadelen:
Vervuiling van de (eerste meter(s)) buis na de kap, debiet gelimiteerd (eventueel met een regelklep nog iets bij te stellen door volle debiet uit de keuken te zuigen, maar altijd minder dan een normale afzuigkap die al snel 400 à 600 m3 haalt)

Vervuiling is denk ik een kwestie van goed onderhouden vetflters in de kap. Wij koken met inductie en braden geen vlees (wel bijna wekelijks vis). Debiet is sowieso 100 x beter dan de kap die hier nu hangt, welke vol zit met vet omdat vorige bewoners deze gebruiken zonder de 'glaasjes' bij de ingebouwde verlichting. Hier blijft op maximale stand geen vel papier aan hangen.

@DiLDoG jij had een Novy plafondunit in je plantekening staan. Wat waren jouw afwegingen? Wij kijken ook naar de Novy toestellen. (Al begrijp ik niet waarom de motorloze units zo aan de prijs zijn.)

[ Voor 46% gewijzigd door Onno ! op 20-08-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:38
1 huurhuis met een motorloze afzuigkap gehad met een open keuken en ik vond het echt helemaal niks. vaker de buitendeur openstaan omdat het gewoon niet werkte.
nu wtw en gewoon afzuigkap, die afzuigkap doet net zoveel m3 lucht als de hele wtw bij elkaar maar ik heb niet het idee dat het de boel verstoord. de afzuigkap heb je eens 20 minuten aan en blaast dan inderdaad warme lucht naar buiten maar je bent ook warmte aan het maken dus dat is nog niet eens zo gek voor beetje stabiele temp in huis, die vloerverwarming is ook echt niet eventjes uit als je de ovens aanzet enzo. na het koken zet je de afzuigkap uit en pakt de wtw de restjes vochtproductie en co2 van de mensen in de keuken (nu aparte woonkeuken).
Volgens mij is het officiele advies ook gewoon een afzuigkap bij de wtw, leef je 2 jaar langer zonder kanker vanwege minder fijn stof in huis waar koken (bakken) de voornaamste oorzaak van is.

ik zet verder niet bewust raampjes open ofzo, mijn theorie is dat door de onderduk hij wel extra
lucht via de aanvoer wtw aanzuigt en verder waarschijnlijk alle kieren en gaten in het huis ook gebruikt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsjohan
Megalomania schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:33:
Heeft er iemand ervaring met grote inblaasventielen van 200mm? Heb nog niet echt mooie gevonden maar ja, stilte is ook mooi :)
Ja die zijn lastig te vinden. Ik ben op de DLD-P uitgekomen van Dec, vooral omdat ie een hoge flow biedt en vrij neutraal oogt. Ik heb het metalen rooster er niet ingestopt (want toch inblaas) en ben er tevreden over. Echt mooi worden ze nooit, maar ik vind deze wel aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:25
itsjohan schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:27:
[...]

Ja die zijn lastig te vinden. Ik ben op de DLD-P uitgekomen van Dec, vooral omdat ie een hoge flow biedt en vrij neutraal oogt. Ik heb het metalen rooster er niet ingestopt (want toch inblaas) en ben er tevreden over. Echt mooi worden ze nooit, maar ik vind deze wel aardig.
@Megalomania
Ik heb onder andere ook deze gevonden: https://www.elektrototaal...ff-toevoerventiel-4167490 maar die zijn enkel geschikt voor inblaas en weer niet voor afvoer. Daar zoek ik nu juist weer een mooie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
walletje-w schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:06:
[...]

@Megalomania
Ik heb onder andere ook deze gevonden: https://www.elektrototaal...ff-toevoerventiel-4167490 maar die zijn enkel geschikt voor inblaas en weer niet voor afvoer. Daar zoek ik nu juist weer een mooie voor.
Ja die heb ik ook wel even naar gekeken, maar als centrale inblaas was ik bang dat ie niet geschikt zou zijn met zijn max 300 m3/h.

Als je een afvoer van 200mm zoekt....heb je dan een soort centrale afvoer?

[ Voor 7% gewijzigd door itsjohan op 21-08-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:25
itsjohan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:31:
[...]

Ja die heb ik ook wel even naar gekeken, maar als centrale inblaas was ik bang dat ie niet geschikt zou zijn met zijn max 300 m3/h.

Als je een afvoer van 200mm zoekt....heb je dan een soort centrale afvoer?
Ja die 300 is inderdaad wellicht net wat krap soms.

Ik heb overal 200mm buizen naartoe gelegd voor het gemak (consistentie), niet gerealiseerd dat het ventiel dan wat lastiger te vinden is.

Het is de afvoer voor de volledige bovenverdieping (is een open ruimte waar de woonkamer en keuken zich bevinden. In mijn geval ga ik de afzuiging van de kookplaat ook via de wtw doen maar die heeft zijn eigen 200mm aansluiting in een kap boven de kookplaat. Als ik ga koken komt er dus zo'n 400-500m3 per uur de bovenverdieping op en dat zal afgezogen moeten worden. Dus de 200mm algemene afzuiging is wat overbemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
marvel27 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Heb je misschien een foto?

[...]
Ik kan helaas geen foto terugvinden van hoe het in de vloer loopt. Gelukkig heb ik nog wat materiaal liggen, dus even een snelle reproductie :-) Dit is het idee, je ziet dat er net wat ruimte zit tussen hybalans en manchet van de demper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRKmNMLwYFeN016wZp8Rah3xfz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mynbcfXlBkcVsbprbRXjS0h8.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij heb ik om de manchet heen luchtdicht tape gedaan en daar om heen een slangklem, zo dus ongeveer alleen moet je het tape er even bij denken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mys15kfFHmBFxu31p0H4hj5_6kY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eotVXGSb6kDqC4iDiId3EMvD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een foto geprobeerd van de binnenkant. dat wordt best spacy maar niet heel duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3KAXZg0ymI9FOJLCKhfGtn5oyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mML35eZnDsIPPI1CWk0WApp3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat zo lang de hybalans ver genoeg er in steekt om de slangklem te monteren maar niet zo ver dat ie erg uit de manchet steekt dat de verbinding op zich weinig extra weerstand geeft. Het dempt in elk geval geweldig; alle hybalans buizen komen hier in 1 verdeelkast uit en ik heb echt geen enkele overspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 17:16
Onno ! schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:39:
@DiLDoG jij had een Novy plafondunit in je plantekening staan. Wat waren jouw afwegingen? Wij kijken ook naar de Novy toestellen. (Al begrijp ik niet waarom de motorloze units zo aan de prijs zijn.)
Mijn keuze is gebaseerd op het volgende:
- Aansluiten op de WTW is een stuk stiller, dit zorgt er voor dat hij in de praktijk beter wordt gebruikt (altijd aan+boost)
- Niet óók nog afzuig ventielen voor de WTW nodig die ook mooi weggewerkt moeten worden.
- Niet hoeven nadenken over een raampje open zetten of onbalans.
- Geen extra geveldoorvoer nodig.
- Minder energie verlies

Ik ga 4xUbbink 45SC buizen op de Novy kap aansluiten, ik verwacht daar nominaal 200m3/h mee te kunnen halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v2Oc5p2KTq63KeG9jHZi2u4RxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A2r9C32TO0e6ktB0dWlvWOAi.png?f=fotoalbum_large

Ik snap ook niet dat de motorloze plafond units zo duur zijn. Er zit wel nog wat elektronica in om de motor mee aan te sturen (in stand 1/2/3) maar dat doet met deze toepassing natuurlijk niets...

[ Voor 32% gewijzigd door DiLDoG op 22-08-2022 09:41 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Laatst online: 12:53
Ik heb een verdeelkast nodig om een 125mm buis te splitten en vervolgens direct naar beneden de grond in te leiden.Ik maak gebruik van het Ubbink Air Excellent systeem. Dan heb ik de keuze uit deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/ubbink-universele-luchtverdeelkast-dbox800-8-aansluitingen_13782511951015.jpg/0/1100/True/ubbink-universele-luchtverdeelkast-dbox-8-aansluitingen.jpg

Hierbij kunnen 4 buizen netjes met de flow mee naar beneden wijzen. Nadeel, kast is vrij groot en wat duurder, en ik heb maar 4 uitgangen nodig.

Zoiets zou het dan worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     |     |
     | 125 |
+----+     +-----+
|                |
|                |
|                |
+ +--+ +--+ +--+ +
| |  | |  | |  | |
| |  | |  | |  | |

Of ik kies deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/ubbink-dbox-206h125-luchtverdeelkast-6-aansluitingen_13782511950536.jpg/0/1100/True/ubbink-dbox-206h125-luchtverdeelkast-6-aansluitingen.jpg

Deze is wat goedkoper en kleiner. Echter moeten alle vier de buizen naar beneden, voor twee daarvan zou ik dus meteen een haakse bocht er op aan moeten sluiten.

Zoiets dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      |     |
      | 125 |
     ++     ++
     |       |
|----+       +----+
+ +--+       +--+ |
+ |  + +---+ +  | |
| |  | |   | |  | |
| |  | |   | |  | |

Maakt dit nog wat uit voor de weerstand. evt drukverlies of geluid? Wat kan ik beter nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blune schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:57:
Ik heb een verdeelkast nodig om een 125mm buis te splitten en vervolgens direct naar beneden de grond in te leiden.Ik maak gebruik van het Ubbink Air Excellent systeem. Dan heb ik de keuze uit deze:

[Afbeelding]

Hierbij kunnen 4 buizen netjes met de flow mee naar beneden wijzen. Nadeel, kast is vrij groot en wat duurder, en ik heb maar 4 uitgangen nodig.

Zoiets zou het dan worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     |     |
     | 125 |
+----+     +-----+
|                |
|                |
|                |
+ +--+ +--+ +--+ +
| |  | |  | |  | |
| |  | |  | |  | |

Of ik kies deze:

[Afbeelding]

Deze is wat goedkoper en kleiner. Echter moeten alle vier de buizen naar beneden, voor twee daarvan zou ik dus meteen een haakse bocht er op aan moeten sluiten.

Zoiets dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      |     |
      | 125 |
     ++     ++
     |       |
|----+       +----+
+ +--+       +--+ |
+ |  + +---+ +  | |
| |  | |   | |  | |
| |  | |   | |  | |

Maakt dit nog wat uit voor de weerstand. evt drukverlies of geluid? Wat kan ik beter nemen?
Alternatieve mogelijkheden:
3. Twee dozen van het laatste type naast elkaar.
4. Jouw keuze twee, maar dan geen haakse koppelingen toepassen, maar gewoon een bocht in de slang leggen.
5. Jouw keuze twee, maar dan de kast 45° draaien en in de aanvoer een 45 graden stromende bocht opnemen, en dan alle slangen aan het einde een 45° bocht laten maken. Dit werkt naar beneden toe het compactst denk ik.

Ik zou voor de laatste gaan.

Pagina: 1 ... 13 ... 90 Laatste