Rzaan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:53:
@
Corne-P Ik kon ook geen online rekentool vinden die werkte.
Wat ik vervolgens ben gaan doen, is de ruimte per 'verblijvers' en 'activiteit' gaan berekenen.
In het Nederlandse bouwbesluit wordt per vierkante meter oppervlakte gerekend, maar dat is niet altijd even logisch. Als je een kleine woonkamer hebt, maar vol met kinderen, dan klopt dat niet altijd.
In Duitsland rekenen ze 30-60 m³ per persoon.
Ik ga ongeveer uit van 30-40 m³ per persoon.
Zo reken ik voor de slaapkamers 2 personen.
Voor de woonkamer 4 tot 6 personen.
Voor kantoor 1 persoon.
Voor sportkamer 4 of 5 personen (inspanning dus meer zuurstof verbruik)
Voor de badkamers en keuken hou ik sowieso minimaal de regels van het bouwbesluit aan.
De enige die ik heb gevonden die werkt is de tool van Ubbink, maar daar moet je zelf de gewenste verversing invoeren.
https://aeconfig.ubbink.n...9f-40ea-8acf-60ba410baf17
Om even iets meer duidelijkheid te geven aan het verhaal:
Dit zijn de plattegronden van onze "nieuwe" woning.
De woning word volledig geisoleerd, Daikin LT WP installatie met vloerverwarming, Daikin split airco systeem.
Door mijn overvolle schema van werk en deze verbouwing is het ventilatie hoofdstuk aan me voorbij gegaan.
Over 2 weken word de vloerverwarming geinstalleerd met daarop een nieuwe dekvloer, zodra deze droog is (1,5 week door versneller toevoeging) gaat de stukadoor aan de slag. Ik heb dus heel beperkt de tijd om alles grondig voor te bereiden en plannen.
Zoals eerder gezegd ben ik daardoor van plan om met het ubbink air excellent systeem de begane grond voor te bereiden en dan later de verdere uitwerking en systeemkeuze te doen.
Wat op de plattegrond van de begane grond keuken is, is nu woonkamer. De open keuken staat nu in de rechter bovenhoek. Er komt een afzuigkap met afvoer naar buiten te hangen.
We wonen met 2 personen, met hopelijk in de toekomst uitbreiding, en we hebben 2 grote honden.
De totale inhoud is 298 m3.
Ik zat te denken om in de keuken 2 125mm afvoerventielen te plaatsen met ieder ventiel gekoppeld aan 2 90/75 slangen. 1 van deze ventielen in het toilet, 1 in de badkameren 1 in de machineruimte met de warmtepomp, wasmachine en droger.
Voor de toevoer dacht ik aan 3 ventielen in de woonkamer, 1 in slaapkamer 1, 1 in slaapkamer 2 en 1 op de hal/overloop op de verdieping.
Qua ventielen dacht ik aan deze:
https://www.ventilatiesho...-9003-structuurlak-small/
Ogen strak, goed instelbaar en een laag geluidsniveau en 100m3/u doorlaat.
Is mijn opzet enigzins degelijk of maak ik ergens grote fouten volgens jullie?
Welke waardes zouden jullie mee rekenen in mijn geval?
Ik snap dat ik misschien veel vraag maar ik heb echt een beetje verbouwingsstress momenteel