Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:04

Rzaan

Altijd zoekende

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 21:05
Tavru schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Klopt als een bus, je hebt goed opgelet bij je gevolgde trainingen :).

Als ik over het probleem nadenk ontgaat mij ook de logica. In mijn gedachten spelen dan een paar ideëen op: 1. Het apparaat is in Spanje ontwikkeld en gefabriceerd. Misschien de Spaanse comfort-grens? 2. De handleiding is misschien geschreven door iemand die er geen verstand van heeft en alleen maar iets te horen heeft gekregen van een ander die er te weinig kijk op heeft? (komt helaas voor in de praktijk)

@Henkie-Jan : wellicht kan je contact opnemen met de Nederlandse importeur en om uitleg vragen, of dit door je installateur laten doen.

Ik zie overigens wel meer taalkundig vreemde dingen in de handleiding en (voor mij) wat onduidelijkheden.
Ga dit zeker navragen bij de installateur danwel de importeur. Helaas is het installeren uitgesteld in verband met ziekte dus gaat nog een aantal weken duren. Dit is de site van de Nederlandse importeur in Breda. Mocht iemand het eerder willen navragen. https://www.solerpalau.com/nl-nl/

Maar als ik het verhaal zo lees dan is een buitentemperatuur sensor essentieel. En heb het idee dat die er niet bij is?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkie-Jan schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:57:
Maar als ik het verhaal zo lees dan is een buitentemperatuur sensor essentieel. En heb het idee dat die er niet bij is?
Zo'n sensor zit er nooit los bij, maar is altijd in de unit ingebouwd. Hij hoeft immers slechts de temperatuur van de aangezogen buitenlucht te meten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tavru schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:22:
[...]Als ik over het probleem nadenk ontgaat mij ook de logica. In mijn gedachten spelen dan een paar ideëen op: 1. Het apparaat is in Spanje ontwikkeld en gefabriceerd. Misschien de Spaanse comfort-grens?
Goed punt, das in andere sectoren ook vaak zo waar klimaat effecten een belangrijke rol spelen (bijv verven/coatings) , specs worden per Euro-zone (noord/west/midden/oost/zuid) of zelf per land opgesteld en lokale fabrikanten weten daar het beste de weg mee als er wat is. Als iets uit bijv Spanje komt zullen ze heus wel de klima condities etc bijv in NL over NL opgevraagd hebben, maar met het dagelijkse gebruik in de praktijk hebben ze dan amper of geen ervaring.
Imho zou ik NL hooguit een apparaat uit D, B of dus (meestal) NL kopen.
Die handleiding zou wel eens vanuit het Spaans met Google translate vertaald kunnen zijn.....who knows?

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 24-07-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DiLDoG schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:19:
Dingen waar ik me nog een beetje zorgen over maak:
- Lengte buizen (Langste runs naar de zolder zo'n 30m, totaal waarschijnlijk 500m+)
Netjes uitgewerkt!

Maar eh.. zeker eens. Ken je situatie niet, maar met name dat forse pak in een U naar onder komt zo gezegd niet echt uit de reclamefolder ;).
- Luchtafzuiging in de keuken naar de WTW. Ten opzichte van mijn vorige plan zit er nu wel een degelijk vetfilter voor, en makkelijkere toegang tot de buizen voor reiniging/onderhoud. Met 4x 90mm zou ik hier zo'n 200m3/h moeten kunnen afvoeren. Misschien een beetje op het randje, maar gezien onze kookgewoontes hoop ik genoeg.
Dat is voor een motorloze afzuigkap? Volgens TNO onderzoek (Lente akkoord) moet dat 300 m3/uur zijn. Voor je WTW zelf geen probleem en aangezien je zoiets echt nooit meer aanpast zou ik 't er niet op gokken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Voor de eigenaren van een Zehnder Comfoair ventilatieunit: Ik ontdekte net dat als je die registreert op https://www.zehnder.nl/zehnder-zeker, dat je dan een jaar extra garantie en een set filters gratis thuisgestuurd krijgt.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
(En voor de Q serie is inmiddels softwareversie R1.10.0 uit, helaas geen changelog, maar ben toch maar aan het updaten)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:29
Gwaihir schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:38:
[...]
Netjes uitgewerkt!

Maar eh.. zeker eens. Ken je situatie niet, maar met name dat forse pak in een U naar onder komt zo gezegd niet echt uit de reclamefolder ;).

[...]

Dat is voor een motorloze afzuigkap? Volgens TNO onderzoek (Lente akkoord) moet dat 300 m3/uur zijn. Voor je WTW zelf geen probleem en aangezien je zoiets echt nooit meer aanpast zou ik 't er niet op gokken.
Tja, 100 jaar oud huis, en misschien een beetje te wanhopig geen compromis op verloren ruimte willen doen. Ik denk dat het plafond van de BG en de leuke inloopkast er dan toch maar aan moeten geloven :)

Ik twijfel of het nog de moeite is om in de richting dwars op de draagbalken Comfoflat 51 te gebruiken. Ik zou zo'n 100m nodig hebben + 20 adapters. Komt neer op 750e extra voor 4cm extra hoogte ten opzichte van standaard 90mm tubes...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAmu5fxEnyDHBJvwZ4G6Yp135sI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MEuYFQl4sRqXxoyt61VrPmxN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrfFo02RsRLO1J9HeUHuCupDwNc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Azf2Xtb4rWAxGMlj83ZJP8wL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNR3QR1J8qs7xdWjN8i3jWQZU6E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6SS8eODDrRTrQylB42LpnN0f.png?f=fotoalbum_tile

Over de keukenafzuiging, de 200m3 was aan de hand van de aangeraden 50m3 per 90mm slang. Zeker als ik kleppen toe voeg denk ik dat daar wel wat rek in zit.

Ik moet ook een mooie oplossing voor de aan/afvoer bedenken. Ik zou de aanvoer door de westgevel kunnen doen:
https://www.ventilatielan...zwart-inclusief-buis.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaEYUA-rKNGawJDxlfYhz6vVhc0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DhHNTRFKikrfH532GE4pTsV2.png?f=fotoalbum_tile

De afvoer zou dan via het dak kunnen?
https://www.ventilatielan...-200-tbv-hellend-dak.html
https://www.ventilatiesho...ije-flexibele-slab-zwart/

Overigens over het drukverlies in o.a. filters (binnen of buiten de WTW), heeft er iemand al geëxperimenteerd met differential pressure sensors zoals de SPD31? Kwestie van een siliconen slangetje in beide kanten prikken en gaan? Ook leuk om dit over tijd te plotten in combinatie met stroomgebruik van de WTW.

[ Voor 37% gewijzigd door DiLDoG op 24-07-2022 22:28 . Reden: Extra plaatje + Pressure verhaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-10 01:44
Na de bouwvak gaan we bouwen, eerder hadden we de WTW weg bezuinigd maar deze hebben we na advies hier op t.net toch weer toegevoegd. Na heel veel te lezen heb ik hier nu dan ook erg hoge verwachtingen van. We gaan voor de volgende WTW: Zehnder Q450 met enthalpiewisselaar en aangestuurd op basis van CO2 sensoren.

De bouwfysica berekeningen voor de ventilatie zijn als volgt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De kanalen zullen uit kunstof buizen bestaan en er zullen geluiddempers toegepast worden. De ventielen worden de Zehnder ComfoValve Luna.

Wat denken jullie van deze installatie?

Kleine vraag over de berekening. Kan ik door alle aan en afvoer ventielen bij elkaar op te tellen bepalen hoeveel lucht er minimaal per seconde ververst moet worden of is dit geen goede manier om na te rekenen of de q450 zwaar genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
Vaez schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:55:
Na de bouwvak gaan we bouwen, eerder hadden we de WTW weg bezuinigd maar deze hebben we na advies hier op t.net toch weer toegevoegd.

Kleine vraag over de berekening. Kan ik door alle aan en afvoer ventielen bij elkaar op te tellen bepalen hoeveel lucht er minimaal per seconde ververst moet worden of is dit geen goede manier om na te rekenen of de q450 zwaar genoeg is?
Uitgangspunt voor de berekening volgens het Bouwbesluit is de oppervlakte van de ruimte of de functie van de ruimte. Het aantal ventielen vloeit voort uit de berekening. Dan heb je de capaciteiten van de verschillende ruimten en die tel je iderdaad bij elkaar op. Je weet dan je wat de unit moet toevoeren en afvoeren. Vervolgens de zaak in balans brengen (meestal, indien nodig, afvoerhoeveelheden iets verhogen). Dan kijk je of de unit het aan zou kunnen, en let daarbij ook op het drukverlies van het kanaal- of leidingwerk, dakdoorvoeren, ventielen etc.
Let wel: het Bouwbesluit geeft minimum-eisen, meer is vaak beter. Zeker in slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Tavru schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:33:
[...]

Uitgangspunt voor de berekening volgens het Bouwbesluit is de oppervlakte van de ruimte of de functie van de ruimte. Het aantal ventielen vloeit voort uit de berekening. Dan heb je de capaciteiten van de verschillende ruimten en die tel je iderdaad bij elkaar op. Je weet dan je wat de unit moet toevoeren en afvoeren. Vervolgens de zaak in balans brengen (meestal, indien nodig, afvoerhoeveelheden iets verhogen). Dan kijk je of de unit het aan zou kunnen, en let daarbij ook op het drukverlies van het kanaal- of leidingwerk, dakdoorvoeren, ventielen etc.
Let wel: het Bouwbesluit geeft minimum-eisen, meer is vaak beter. Zeker in slaapkamers.
Duidelijk, dankjewel.

Maar als ik dit zelf uitreken kom ik op basis van bovenstaande berekeningen op een totaal van 230,5 l/s wat 829,8 m3/h maakt. De Q450 is maar 450m3/h is dit dan wel genoeg als het ook nog over een minimum gaat? Ik kan me voorstellen dat niet elke ruimte tegelijk evenveel geventileerd moet worden, maar snap niet zo goed hoe ik zelf de conclusie kan trekken dat de installateur dit goed berekend heeft en de juiste grootte van de WTW gekozen heeft. Iemand hier meer ervaring mee en wat is jullie inschatting dan hiermee? Het gaat om een normaal vrijstaand woonhuis voor een gezin met een schoonheidssalon in 1 ruimte(komt maximaal 1 persoon tegelijk naast mijn vriendin die hier werkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
Ik heb je tekeningen nu op de pc kunnen bekijken en vind er toch wel wat vreemde dingen in zitten. qua hoeveelheden kom ik wel aardig uit in balans, klein verschilletje tussen toe- en afvoer. Maar als ik de afvoerhoeveelheden op de overloop en in de gang zie, dan denk ik - ja, een aanname - dat bij de berekening de overstroom vergeten is. Je mag namelijk 50% van de benodigde luchthoeveelheid voor een verblijfsruimte laten overstromen vanuit een andere verblijfsruimte of -gebied. Dus wat je boven over hebt kan naar beneden en dan naar het toilet en eventueel naar de woonkamer. Maar zonder afmetingen kan ik geen goede controle van de hoeveelheden maken. Wel een paar kanttekeningen:
1. ik zou de luchthoeveelheid voor de ouderslaapkamer verhogen naar 21 l/s. Beter voor de CO2, maar kost je wel een ventiel en kanaal extra.
2. De afvoerhoeveelheid voor de keuken is berekend op 3 x 12,2 l/s. Dit qua regelgeving voldoende, maar hier kan wel mee gespeeld worden. Ik zou deze hoger zetten. Er gaat nl. altijd wel iets langs de wasemkap en als je niet kookt (en dus geen wasemkap werkend hebt) wordt het wel wat weinig voor de kamer.
3. De praktijk is -vind ik - wat aan de lage kant berekend. Mijn idee zou zijn om die naar 14 l/s op te hogen.
4. De inloopkast in de slaapkamer zou je een afvoerpuntje kunnen maken. Daar staan waarschijnlijk de schoenen uit te dampen na een dag dragen en misschien staat er een wasmand en ook hangen er wellicht kleren die terugkomen van de reiniging.

Al met al, afgaande op de tekeningen zou een Q450 in principe moeten kunnen, maar dat is wel afhankelijk van de leidingweerstand. Ik zou me comfortabeler voelen bij een Q600...die kan dan worden ingeregeld op stand 2 voor de berekende luchthoeveelheid en dan heb je stand 3 voor een stukje extra ventilatie.
Je kan de installateur altijd vragen of hij de tekening van de woning eens ter controle naar Zehnder kan opsturen en daar een berekening laten maken. Die jongens daar maken echt wel goede voorstellen.

Maar, dit alles is gebaseerd op mijn gedachten en op het niet aanwezig zijn van afmetingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tavru schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:38:
1. ik zou de luchthoeveelheid voor de ouderslaapkamer verhogen naar 21 l/s. Beter voor de CO2, maar kost je wel een ventiel en kanaal extra.
Wat hier fout gaat (en wat ik heel vaak fout zie gaan) is dat er maar 1 kanaal naar de ouderslaapkamer gaat. En dan heb je het niet begrepen. Want het gevolg daarvan is dat dat ventiel maximaal open moet. Vervolgens moet je de ventielen op de kinderkamers flink knijpen om daar maar (iets minder dan) de helft van het debiet te halen. Gevolg is dat de WTW harder moet werken en weer meer stroom gaat verbruiken en lawaai gaat maken.

Ik heb ook een dergelijke berekening laten maken (voor de vergunning), maar me er vervolgens niks meer van aan getrokken en gewoon een veel beter systeem aangelegd:

Kinderkamers en logeerkamer (nu thuiskantoor voor 1 persoon) kregen 1 ventiel. Ouderslaapkamer en tweepersoons thuiskantoor 2 ventielen. Woonkamer ook meerdere ventielen. Afzuiging idem. Badkamers en bijkeuken twee ventielen, toiletten eentje.
Alle ventielen zijn op de lage stand van de WTW berekend op 7 l/s (25m³/h) en voorzien van twee slangen. Maximaal (600m³/h) kan ik zo probleemloos richting de 70 m³ door een ventiel zuigen/blazen.
Zo kon ik alle ventielen maximaal open zetten en heb overal minimale weerstand.
Met behulp van een CO2-meter nog wat gefinetunet. Geheel werkt prima en is erg zuinig.

Belangrijk is vooral om voor het debiet niet uit te gaan van de oppervlakte van een kamer (welke oelewapper van een ambtenaar dat nou weer verzonnen heeft 8)7 |:( ), maar van het aantal personen wat op die kamer verblijft. Dat is immers wat de ventilatiebehoefte bepaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
@Tavru en @Andrehj Heel erg bedankt voor alle input. Het klopt inderdaad dat dit een berekening is die ook voor de vergunning gebruikt is(deze is ondertussen verleend). De installateur heeft deze(en alle andere documenten van de constructeur/bouwfysicus en architect) gebruikt om de Zehnder Q450 aan te bevelen als WTW.

Als het ventilatieplan niet goed is, bij wat voor persoon moet je dan zijn om wel een goed plan te maken?

Om terug te komen op @Tavru de maten zijn als volgt:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zou je op basis hiervan nog steeds zeggen dat de Q450 in principe zou kunnen? We zitten namelijk aardig aan de max van ons budget, dus het liefste willen we dit dan ook niet verder ophogen. Moet ik bij het plaatsen van de Q450 tegenover de Q600 denken aan het verschil tussen een auto van 140pk en 200pk of een lange afstand afleggen met de fiets ipv een auto?

De wazemkap is trouwens een recirculatie variant dus er is wordt geen lucht naar buiten geblazen hierdoor.

@Andrehj voor het huis gaan we er vanuit dat er 2 volwassen en 2 kinderen(nu nog 1) gaan wonen en dat er in de schoonheidssalon 1 persoon tegelijk op bezoek komt. Hoeveel l/s ga je dan vanuit per persoon? Of ligt dit ook nog aan de ruimte?

Daarnaast nog een laatste vraag aan jullie als experts, het idee is nu de WTW in de garage bij de andere installaties te plaatsen. Is dit ook de plek die jullie aanraden of zou je deze ergens anders plaatsen? Het idee hierachter is dat je op deze manier zo min mogeljik geluid overlast van de installaties hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
Andrehj schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:30:
[...]

En dan heb je het niet begrepen.
Ik hoop niet dat je dat persoonlijk bedoeldt? :) :)

Voor de rest ben ik het roerend met je betoog eens. Installatie is vaak nog een sluitpost bij de heren ontwikkelaars en aannemers. De BENG of vroeger de EPC was de heilige graal en daar werden vreemde kunstgrepen voor uitgevoerd om die te halen (de beroemde 2 zonnepaneeltjes op een dak)
Belangrijk is vooral om voor het debiet niet uit te gaan van de oppervlakte van een kamer (welke oelewapper van een ambtenaar dat nou weer verzonnen heeft 8)7 |:( ), maar van het aantal personen wat op die kamer verblijft. Dat is immers wat de ventilatiebehoefte bepaalt.
Volkomen mee eens. Maar even ter verdediging: ten opzichte van de voor het Bouwbesluit geldende Modelbouwverordening is het Bouwbesluit op zich wel een stap in de goede richting. En die is niet (alleen) door een ambtenaar bepaald maar hebben mensen met best wel kennis aan meegewerkt. Maar zoals met alles is het in Nederland een kwestie van compromissen (ofwel geld versus gezond verstand). Inmiddels had, met de kennis die in de tijd is opgedaan, er wel een aanpassing in de ventilatiehoeveelheden mogen worden doorgevoerd. Op zich is het al een stap(je) in de betere richting dat er nu door de goede partijen wordt ingeregeld op stand 2 ipv stand 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
Vaez schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:40:
@Tavru en @Andrehj Heel erg bedankt voor alle input. Het klopt inderdaad dat dit een berekening is die ook voor de vergunning gebruikt is(deze is ondertussen verleend). De installateur heeft deze(en alle andere documenten van de constructeur/bouwfysicus en architect) gebruikt om de Zehnder Q450 aan te bevelen als WTW.

Als het ventilatieplan niet goed is, bij wat voor persoon moet je dan zijn om wel een goed plan te maken?
De beste oplossing is om een technisch adviseur (met kennis van ventilatie) in te schakelen, maar er zijn inmiddels ook (heel) goede installateurs met voldoende kennis en inzicht. En die installateurs kunnen bijna altijd terugvallen op hun voorkeursfabrikant.
Om terug te komen op @Tavru de maten zijn als volgt:
ik zal er eens naar kijken en kom er bij je op terug.
Moet ik bij het plaatsen van de Q450 tegenover de Q600 denken aan het verschil tussen een auto van 140pk en 200pk of een lange afstand afleggen met de fiets ipv een auto?
Denk aan die auto van 200 pk die veel rustiger de 130 km/h kan rijden dan die van 140 pk (die het in autotermen ook makkelijk kan doen, maar dat is een ander topic :) ) Bovendien heeft die 200 pk nog reserve als je echt die politieauto met sirene moet inhalen :)
De wazemkap is trouwens een recirculatie variant dus er is wordt geen lucht naar buiten geblazen hierdoor.
Goed dat je dat vermeld. Een recirculatiekap voert geen vocht naar buiten, dus dat wordt weer de keuken in geblazen.
@Andrehj voor het huis gaan we er vanuit dat er 2 volwassen en 2 kinderen(nu nog 1) gaan wonen en dat er in de schoonheidssalon 1 persoon tegelijk op bezoek komt. Hoeveel l/s ga je dan vanuit per persoon? Of ligt dit ook nog aan de ruimte?
Ik kan niet voor Andrehj spreken, maar 7 l/s per persoon is voor een persoon in ruste. De klant zal waarschijnlijk in ruste zijn, maar de behandelaar kan misschien wel even behoorlijk aan het werk zijn. Plus wellicht nog wat apparatuur. Daarom zou je eerder aan 14 l/s kunnen denken.
...het idee is nu de WTW in de garage bij de andere installaties te plaatsen. Is dit ook de plek die jullie aanraden of zou je deze ergens anders plaatsen? Het idee hierachter is dat je op deze manier zo min mogeljik geluid overlast van de installaties hebt.
Als de garage vorstvrij is en je daar vandaan met je kanalen/leidingen goed de woning in kan gaan, dan lijkt het mij een prima plek. Kan je hem ophangen op een plek waar je zonder rugklachten de service kunt doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:16
Andrehj schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:12:
[...]
In jouw geval lijkt me een extern zakkenfilter een hele goede oplossing. Over die weerstand: Levert de fabrikant geen gegevens over de verwachte drukval (in Pa) bij een bepaalde flow? Dat soort data is in die wereld wel gebruikelijk. Anders even een mailtje eraan wagen.
Over de zakkenfilters is veel informatie te vinden ook aangaande de verwachte drukval. Alleen ik kan niks terugvinden over de weersstand van normale wtw filters, daardoor wordt vergelijken zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tavru schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:51:
Ik hoop niet dat je dat persoonlijk bedoeldt? :) :)
Nee, dat is voor die installateur die niet snapt dat ie op een ouderslaapkamer twee ventielen moet plaatsen, iets wat elke expert je kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ga dit hele topic weer eens doorlezen van begin tot eind.
Wij gaan ons huis helemaal isoleren, en daarna WTW installeren.
Natuurlijk zou ik dit het liefst centraal willen doen.
Maar ik breek mijn hoofd erover hoe en waar ik de buizen moet laten lopen.
Wellicht wordt het toch een combi van centraal en decentraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-10 11:32
Andrehj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Nee, dat is voor die installateur die niet snapt dat ie op een ouderslaapkamer twee ventielen moet plaatsen, iets wat elke expert je kan vertellen.
Ik lees even mee en kan adhv de documentatie je stellige redenatie nog niet helemaal volgen Andrehj. Kun je dit iets verder toelichten? Ik begrijp en ben het ermee eens dat je pakweg 25m3/h per persoon wilt hebben. Op dat ventilatie-volume wil ik ook een laag geluidsniveau, zeg <20dB (als we immers met z'n 2-en liggen te slapen, moet t ventiel geen herrie maken). De Comfovalve Luna die @Vaez voorstelt maakt echter bij een laag drukval vrijwel geen geluid, en dat lijkt vrijwel niet afhankelijk van de ingestelde flow (in dit geval 25m3/h of 50m3/h per ventiel). Door de lage drukval, zou je dan dus ook vrijwel geen invloed op stroomgebruik van de ventilatie-unit moeten hebben.

Waar ga ik nu volgens jou de mist in? Zeker als de ruimte voor een heleboel extra kanalen en ventielen (WAF) ook nog beperkt is, lijkt me zo'n ventiel een heel goed alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Andrehj schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:30:
[...]

Wat hier fout gaat (en wat ik heel vaak fout zie gaan) is dat er maar 1 kanaal naar de ouderslaapkamer gaat. En dan heb je het niet begrepen. Want het gevolg daarvan is dat dat ventiel maximaal open moet. Vervolgens moet je de ventielen op de kinderkamers flink knijpen om daar maar (iets minder dan) de helft van het debiet te halen. Gevolg is dat de WTW harder moet werken en weer meer stroom gaat verbruiken en lawaai gaat maken.

[...]

Kinderkamers en logeerkamer (nu thuiskantoor voor 1 persoon) kregen 1 ventiel. Ouderslaapkamer en tweepersoons thuiskantoor 2 ventielen. Woonkamer ook meerdere ventielen. Afzuiging idem. Badkamers en bijkeuken twee ventielen, toiletten eentje.
Welke type "1 kanaal" bedoel je hier?
Voor ComfoFlat zegt zehnder "Maximum recommended air volume per tube 13/s (47m³/h)", maar de pressure drop is natuurlijk afhankelijk van de lengte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jmFtCxwX_GLb38QFGgKUGyHUZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kAzRBdNR3bwlN93wr1oNVRaV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fku3g_D6u0p-8nyObegGCfb_HBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z0HHIrIijyopeqbTUt72oHaZ.png?f=fotoalbum_large

Ik zit momenteel al aan de maximale 12 uitgangen op de ComfoWell. Zou het nog zin hebben voor de lange afstanden de leidingen te splitsen (Met name slaapkamer 1/2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4ho93ld2XlaRdh3tS1hSdY1Vlg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s5XJDSpFwZDBkZzE7ovOZNrI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
Bij ons zijn ze nu een WTW ventilatie aan het aanbrengen, de kanalen zijn er en de Zehnder unit hangt al. Maar nu hebben ze 2 schoorsteentjes door het dak naar buiten aangebracht, voor aanzuiging en afvoer.

Maar ze hebben ze allebei recht omhoog geplaatst. Waardoor ze bovenop het dak net zo ver uit elkaar zitten als dat ze uit het apparaat komen, ongeveer 40cm.

Is dat niet veel te dicht bij elkaar? Ga je dan niet je eigen uitgeblazen lucht weer aanzuigen voor een deel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:43
Dat is absoluut niet toegestaan. Vanuit het bouwbesluit niet en zelf wil je dat ook niet. Afvoer op het dak is geen probleem, maar toevoer wil je het liefst op een schaduwrijke kant van de woning. En er zijn gewoon regels voor hoeveel meter ze uit elkaar moeten zitten. Is bijvoorbeeld weer afhankelijk of ze op dezelfde gevel zitten, recht boven elkaar of schuin, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-10 16:01
Even snel een vraag tussen door. Ik ga volgende week mijn dak vernieuwen en wil dan ook gelijk de nieuwe uitblaas van de wtw er alvast opzetten. Moet de uitblaas ook geïsoleerd zijn? Zoja iemand een tip welke ik het beste kan kopen? Ik zit zelf te denken aan deze https://www.ventilatielan...uct-geisoleerd-160mm.html

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
SkullboyNL schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:00:
Even snel een vraag tussen door. Ik ga volgende week mijn dak vernieuwen en wil dan ook gelijk de nieuwe uitblaas van de wtw er alvast opzetten. Moet de uitblaas ook geïsoleerd zijn? Zoja iemand een tip welke ik het beste kan kopen? Ik zit zelf te denken aan deze https://www.ventilatielan...uct-geisoleerd-160mm.html
Ik ben zelf voor de Renson XL gegaan, die heeft een lagere luchtweerstand en grotere diameter. Het ding is zelf niet geïsoleerd, daar waar hij door het dakbeschot is gestoken wordt hij omringd door de 17 cm glaswol dakisolatie, en vanaf het punt waar hij de woning in komt gebruik ik Ubbink Aerfoam kanalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlzItupmbGRAuA5T15JhXZxzCT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vU1YGyPvJNpRQubs5eMGkUs.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast is het bovendien een conversation piece, want diverse buren vroegen al wat we voor fancy turbochargers op het dak hebben gezet :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KMarco schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Ik lees even mee en kan adhv de documentatie je stellige redenatie nog niet helemaal volgen Andrehj. Kun je dit iets verder toelichten? Ik begrijp en ben het ermee eens dat je pakweg 25m3/h per persoon wilt hebben. Op dat ventilatie-volume wil ik ook een laag geluidsniveau, zeg <20dB (als we immers met z'n 2-en liggen te slapen, moet t ventiel geen herrie maken). De Comfovalve Luna die @Vaez voorstelt maakt echter bij een laag drukval vrijwel geen geluid, en dat lijkt vrijwel niet afhankelijk van de ingestelde flow (in dit geval 25m3/h of 50m3/h per ventiel). Door de lage drukval, zou je dan dus ook vrijwel geen invloed op stroomgebruik van de ventilatie-unit moeten hebben.

Waar ga ik nu volgens jou de mist in? Zeker als de ruimte voor een heleboel extra kanalen en ventielen (WAF) ook nog beperkt is, lijkt me zo'n ventiel een heel goed alternatief?
  1. Je moet dan de andere ventielen extra knijpen (is hogere luchtsnelheid in het ventiel, dus meer geluid) om te voorkomen dat die ook 50 m³ gaan afzuigen.
  2. Je wil die 50 m³ in de slaapkamer halen als de unit rustig draait. Maar ook het max debiet van de unit moet door je ventielen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DiLDoG schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:49:
Welke type "1 kanaal" bedoel je hier?
Voor ComfoFlat zegt zehnder "Maximum recommended air volume per tube 13/s (47m³/h)", maar de pressure drop is natuurlijk afhankelijk van de lengte:
Ik ging uit van de veelgebruikte slangen ø90xø75. Bij voorkeur leg je twee slangen naar elk ventiel, om lage luchtsnelheid en lage weerstand te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApexAlpha schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:17:
Bij ons zijn ze nu een WTW ventilatie aan het aanbrengen, de kanalen zijn er en de Zehnder unit hangt al. Maar nu hebben ze 2 schoorsteentjes door het dak naar buiten aangebracht, voor aanzuiging en afvoer.

Maar ze hebben ze allebei recht omhoog geplaatst. Waardoor ze bovenop het dak net zo ver uit elkaar zitten als dat ze uit het apparaat komen, ongeveer 40cm.

Is dat niet veel te dicht bij elkaar? Ga je dan niet je eigen uitgeblazen lucht weer aanzuigen voor een deel?
Is 2x fout:
  1. Bouwbesluit eist een minimale afstand. Dit mag zeker niet. Je moet eerst een verdunfactor uitrekenen.
  2. Aanvoer vanaf het dak hoort ook al niet, want in de zomer veel te warm.
Prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkullboyNL schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:00:
Ja, de afvoer moet je ook isoleren (want die wordt koud en dat geeft dan condens), maar je kunt ook gewoon met geïsoleerde buis aansluiten op je dakisolatie (of die daar een stuk insteken) en daar van bovenaf een dakdoorvoer in prikken. En ik heb ook bovengenoemde Renson XL. Ziet er fraai uit, en is bovendien geoptimaliseerd voor lage weerstand. Is wel vrij groot overigens...

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 26-07-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Andrehj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:42:
[...]

Is 2x fout:
  1. Bouwbesluit eist een minimale afstand. Dit mag zeker niet. Je moet eerst een verdunfactor uitrekenen.
  2. Aanvoer vanaf het dak hoort ook al niet, want in de zomer veel te warm.
Prutsers.
Aanvoer niet vanaf het dak? Het ding hangt op zolder. Dan liever door de buitenmuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:49
Wordt bij ons ook wel een lastige vermoed ik, staat ook op zolder en geen idee hoe ik naar de eerste verdieping zijmuur kom

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
Vwb plaatsen van aanvoer op dak of muur: muur is niet altijd een reële optie, zeker met een tussenwoning niet.

Wij hebben hem ook op het dak. Het was óf nog geen meter aan buis, vrijwel rechttoe rechtaan, en dan op het dak uitkomen, óf een aantal meter buis met tig bochten om ergens een punt te vinden waar we door een muur heen kunnen. Nog afgezien van het feit dat je dan 180mm buis (binnendiameter) in het zicht door een kamer heen moet laten lopen naar een muur toe, hoe meer meter buis met buitenlucht hoe meer kou je weer in huis haalt bovendien, of je moet die buis al dik extra gaan isoleren, met al het ruimtebeslag in een koof die dat met zich brengt.

Nee, de keus voor het dak (oostzijde) was snel gemaakt hoor.

[ Voor 30% gewijzigd door Glenfiddich op 26-07-2022 19:01 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApexAlpha schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:24:
Aanvoer niet vanaf het dak? Het ding hangt op zolder. Dan liever door de buitenmuur?
Voorkeur is een noordgevel. Tweede keus een oostgevel. Derde keus een westgevel. Vierde keus wellicht een dak op het noorden, maar dan zo laag mogelijk op het dak.

Hier loopt de aanvoerbuis (ø200 voorzien van 43mm isolatie) ook 4 meter achter een knieschot langs om bij de noord-noordoostgevel uit te komen.

Soms gaat dat uiteraard lastig (zeker bij een tussenwoning), maar als je al warme lucht vanaf het dak aanzuigt (op een zuiddak kan dat oplopen tot makkelijk 70°C) dan helpt dat natuurlijk bepaald niet mee om de woning koel te houden in de zomer.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 26-07-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Andrehj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Voorkeur is een noordgevel. Tweede keus een oostgevel. Derde keus een westgevel. Vierde keus wellicht een dak op het noorden, maar dan zo laag mogelijk op het dak.

Hier loopt de aanvoerbuis (ø200 voorzien van 43mm isolatie) ook 4 meter achter een knieschot langs om bij de noord-noordoostgevel uit te komen.

Soms gaat dat uiteraard lastig (zeker bij een tussenwoning), maar als je al warme lucht vanaf het dak aanzuigt (op een zuiddak kan dat oplopen tot makkelijk 70°C) dan helpt dat natuurlijk bepaald niet mee om de woning koel te houden in de zomer.
Bedankt voor je uitleg. Op zich zou de Noord(-oost) gevel nog kunnen als we naar de achterkant toe gaan. Anders zou het de westgevel worden als je recht naar buiten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blune
  • Laatst online: 12-10 22:12
Wordt een schuin (45°) dak op het noorden ook zo warm?

Ik wilde daar aanvoer gaan maken. De andere optie is de west-gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blune schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:20:
Wordt een schuin (45°) dak op het noorden ook zo warm?

Ik wilde daar aanvoer gaan maken. De andere optie is de west-gevel.
Ik zou het in de komende dagen eens meten. Deze maanden heb je daar de kans voor. Mooiste is een temperatuurlogger (DS18B20 sensoren aan een Pi met Domoticz of zo), zodat je een meting over de hele dag hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:58
@Blune Mijn 45 graden dak op Noord-Noord-Oost staat in de zomer flink en langdurig in de zon. Dus ik denk dat een dak op zuiver noord ook erg warm is: de zon staat hoog genoeg om ook die kant te beschijnen.

Maar idd: meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 14:25
Bij ons ligt de buis van de wtw-aanvoer op het platte dak, zoals je dat wel meer ziet. Vorige week dinsdag gaf de temperatuursensor van de wtw-unit rond het middaguur aan dat de aangezogen lucht ongeveer 45 graden was. Ik heb daarna niet meer gekeken, maar ik neem aan dat het nog wat verder opgelopen is. Gezien de buitentemperatuur vond ik het nog wel meevallen. De ingeblazen lucht was nog steeds koeler dan de buitenlucht, dus de wtw deed wel nog zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vistajevski schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:15:
Bij ons ligt de buis van de wtw-aanvoer op het platte dak, zoals je dat wel meer ziet. Vorige week dinsdag gaf de temperatuursensor van de wtw-unit rond het middaguur aan dat de aangezogen lucht ongeveer 45 graden was. Ik heb daarna niet meer gekeken, maar ik neem aan dat het nog wat verder opgelopen is. Gezien de buitentemperatuur vond ik het nog wel meevallen. De ingeblazen lucht was nog steeds koeler dan de buitenlucht, dus de wtw deed wel nog zijn werk.
Maar als je die aanvoer in een gevel uit de zon had gehad, dan was de luchttemperatuur (afhankelijk van waar je woont in NL) gelijk geweest aan de buitentemperatuur, dus zeker 10 graden kouder.
Dat scheelt echt enorm in de opwarming van je woning.
In de praktijk is hier de ingeblazen lucht op warme dagen nauwelijks warmer (max 1 graad of zo) dan de afgezogen lucht. Dat gaat je met een aanvoer op een dak nooit lukken.
Ook het afkoelen werkt dan niet goed. Hier staat al vanaf maandagavond 21uur continu de bypass open. Als we een inlaat op een warme plek hadden gehad, was die bij elk beetje zon weer dicht gegaan.

Een luchtinlaat op een koele plek werkt dus dubbelop: Tijdens warme dagen geeft het veel minder opwarming, en de tijd dat je met open bypass kunt koelen is ook nog eens veel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-10 11:32
Andrehj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:39:
[...]
  1. Je moet dan de andere ventielen extra knijpen (is hogere luchtsnelheid in het ventiel, dus meer geluid) om te voorkomen dat die ook 50 m³ gaan afzuigen.
  2. Je wil die 50 m³ in de slaapkamer halen als de unit rustig draait. Maar ook het max debiet van de unit moet door je ventielen passen.
Dat t 'meer' geluid is bij de geknepen ventielen snap ik, maar t lijkt alsof dat in ieder geval bij die Zehnder Luna's vrijwel niets is zolang je max onder die 50m3/h blijft. Zolang 'meer' geluid een verschil van 10 naar 15 db brongeluid is, zou ik me er niet druk om maken..

Je 2e punt snap ik wel: graag dat de unit niet op max capaciteit draait als ie 50m3/h m'n slaapkamer in duwt, want typisch zijn de units niet superstil op max capaciteit. Zou ik ook t volgende kunnen doen? Ipv een overgedimensioneerde unit kiezen die op de lage stand de 50m3/h in de slaapkamer haalt, een unit met 2 (of 4) zones kiezen. Die draait dan immers ook vanzelf op lage capaciteit (en dus stil) als alleen de slaapzone geventileerd hoeft te worden, zonder dat de ventielen extra hoeven te knijpen.

Dan zouden dat dus de 2 stille en goed werkende opties zijn? Een overgedimensioneerde unit, met de extra kanalen/ventielen om zo op de lage/medium stand (en dus stille unit) voldoende ventilatie in je slaapkamer te hebben, óf een multizone-unit die dus bij de unit de capaciteit knijpt naar de zones die actief zijn en zo de unit tijdens slaap-gebruik stil houdt en toch voldoende ventilatie geeft in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ben het hele topic aan het doorlezen (ben pas op een kwart) maar er is alvast een vraag die ik tot nu toe niet beantwoord zie.

Stel ik tel alle benodigde toevoeren bij elkaar op en ik kom op 300 m³/h uit.
Wat voor WTW unit koop ik dan?
Koop ik er dan eentje die 300 m³/h of 350 m³/h kan leveren?

Of ga ik er vanuit dat die 300 m³/h nodig is als de unit op stand 2 staat, maar dat ik er een aantal procenten bij moet optellen om ook in stand 3 te kunnen draaien?
Dus dat ik bij mijn berekeningen van de toevoeren op die 300 m³/h uitkom en dat ik daar bijvoorbeeld 1/3 capaciteit aan toevoeg en dat ik dus een unit van 400 m³/h moet aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:19
Misschien kan ik wat verhelderen wat aanvoertemperatuur betreft. Ik heb zelf recent ook een WTW aangelegd en heb oude gaten hergebruikt in mijn 45 graden pannendak. (oude badkamer en cv ketel doorvoer) Ik heb 2x een burgerhout 180 WTW 3000 pijp gebruikt. (geïsoleerde pijpen)

Mijn dak ligt op het zuiden, dus vol in de zon. Ik heb de aanvoertemperatuur gemonitord en op een echt hete zomerdag is het verschil maar een graad of 2/3. Bij 33 graden buiten was de aanvoertemperatuur maximaal iets van 36 graden. Dus dat valt mij behoorlijk mee. Vandaag was het een stuk koeler. 23 graden buiten, aanvoer temperatuur was 23,7.

Hier een google plaatje van mij dak:

https://www.google.nl/map...G1LQTg!2e0!7i16384!8i8192

Linksboven is de aanvoerpijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:19
Rzaan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:28:
Ik ben het hele topic aan het doorlezen (ben pas op een kwart) maar er is alvast een vraag die ik tot nu toe niet beantwoord zie.

Stel ik tel alle benodigde toevoeren bij elkaar op en ik kom op 300 m³/h uit.
Wat voor WTW unit koop ik dan?
Koop ik er dan eentje die 300 m³/h of 350 m³/h kan leveren?

Of ga ik er vanuit dat die 300 m³/h nodig is als de unit op stand 2 staat, maar dat ik er een aantal procenten bij moet optellen om ook in stand 3 te kunnen draaien?
Dus dat ik bij mijn berekeningen van de toevoeren op die 300 m³/h uitkom en dat ik daar bijvoorbeeld 1/3 capaciteit aan toevoeg en dat ik dus een unit van 400 m³/h moet aanschaffen?
Vanuit mijn eigen situatie: Ik heb de Vasco tool gebruikt om het totale ventilatie per m3h te berekenen. Ik kwam uit op totaal iets van 280m3h. Ik heb zelf een Vent Axia Sentinal 350 m3h aangeschaft. Deze draait iets van 55% afvoer en 60% toevoer (F7 toevoer filter, verbruik iets van 65 watt)

Maar zoals hier al vaker aangegeven. Hoe groter het apparaat en diameters buis, hoe minder geluidsoverlast, stroomverbruik en luchtverplaatsing.

Ik had zelf ook graag een nog zwaarder apparaat gewild. Echter was dit de enige wtw die door mijn vlizotrap opening paste. :P (Helaas niet echt rekening mee gehouden destijds)

[ Voor 0% gewijzigd door Snowman op 27-07-2022 18:42 . Reden: typefouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Andrehj
Ik ben inmiddels al zover gekomen in dit topic dat ik zag dat jij het systeem van Ubbink hebt gebruikt.
Nu heb ik met een bestaand huis te maken, dus ik weet niet of dit voor mij een gunstig systeem is qua boren voor doorgangen en de bochten die ik soms moet maken.
Maar gebruikte jij anti-statische en antibacteriële buis, of 'gewone' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:22:
@Andrehj
Ik ben inmiddels al zover gekomen in dit topic dat ik zag dat jij het systeem van Ubbink hebt gebruikt.
Nu heb ik met een bestaand huis te maken, dus ik weet niet of dit voor mij een gunstig systeem is qua boren voor doorgangen en de bochten die ik soms moet maken.
Maar gebruikte jij anti-statische en antibacteriële buis, of 'gewone' ?
De eerste. Hier zit alles in de betonvloeren ingestort. Dat kun je maar één keer goed doen. Voor die paar euro verschil ga ik geen risico's lopen.
Ik heb hier nog wat meters Ubbink buis liggen trouwens (regio Arnhem). Is ook handig om in de grond / kruipruimte te leggen om dan later leidingen doorheen te trekken. Stuur bij belangstelling maar een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:44:
De eerste. Hier zit alles in de betonvloeren ingestort. Dat kun je maar één keer goed doen. Voor die paar euro verschil ga ik geen risico's lopen.
Dat is inderdaad een goed punt.
Ik weet nog niet welk systeem ik ga gebruik.
Het wordt waarschijnlijk kiezen tussen Ubbink of zelf aan de slag met spiro-buizen, bochten en broekstukken.

Ik ben nu aan het berekenen welke capaciteit WTW Unit ik moet bestellen.

Ik heb wat berekeningen gemaakt.
Volgens het bouwbesluit zou ik op een unit van 500 m³ uitkomen.
Het bouwbesluit geeft volgens mij de maximale capaciteit aan, dus dat is op stand 3.
Maar dit hoge getal komt vooral door een relatief grote woonkamer voor 2 personen.
En een sportruimte die redelijk groot is.

Ik heb ook een berekening gemaakt op basis van wat mensen aan lucht gebruiken en dan ga ik uit van 30 m³ per persoon per uur.
Voor de woonkamer reken in dan 4 personen, we zijn met z'n 2-en maar incidenteel bezoek.
Masterbedroom 2 personen, sportkamer met inspanning 1 persoon x 2 x 30 m³ , logeerkamers en kantoortjes ieder 1 persoon.
Dan kom ik uit op 360 m³.
Dit is de capaciteit op stand 2.

Maar dan neem ik dus aan dat ik dan die 360 m³ ga instellen op stand 2.
Een dat ik er dan bijvoorbeeld nog 90 of 140 m³ bijreken voor stand 3 als ik het ga instellen.
Dus dan zou ik met een 450 of 500 m³ goed zitten?

Reken ik goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:07:
[...]

Dat is inderdaad een goed punt.
Ik weet nog niet welk systeem ik ga gebruik.
Het wordt waarschijnlijk kiezen tussen Ubbink of zelf aan de slag met spiro-buizen, bochten en broekstukken.

Ik ben nu aan het berekenen welke capaciteit WTW Unit ik moet bestellen.

Ik heb wat berekeningen gemaakt.
Volgens het bouwbesluit zou ik op een unit van 500 m³ uitkomen.
Het bouwbesluit geeft volgens mij de maximale capaciteit aan, dus dat is op stand 3.
Maar dit hoge getal komt vooral door een relatief grote woonkamer voor 2 personen.
En een sportruimte die redelijk groot is.

Ik heb ook een berekening gemaakt op basis van wat mensen aan lucht gebruiken en dan ga ik uit van 30 m³ per persoon per uur.
Voor de woonkamer reken in dan 4 personen, we zijn met z'n 2-en maar incidenteel bezoek.
Masterbedroom 2 personen, sportkamer met inspanning 1 persoon x 2 x 30 m³ , logeerkamers en kantoortjes ieder 1 persoon.
Dan kom ik uit op 360 m³.
Dit is de capaciteit op stand 2.

Maar dan neem ik dus aan dat ik dan die 360 m³ ga instellen op stand 2.
Een dat ik er dan bijvoorbeeld nog 90 of 140 m³ bijreken voor stand 3 als ik het ga instellen.
Dus dan zou ik met een 450 of 500 m³ goed zitten?

Reken ik goed?
Vergeet niet dat die 25 m³/h voor een persoon in rust is (slaapkamer). Voor je sportruimte moet je een factor 5 - 8 maal zo hoog zitten. Interessante achtergrondinfo vind je in dit artikel:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5666301/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:01:
[...]

Vergeet niet dat die 25 m³/h voor een persoon in rust is (slaapkamer). Voor je sportruimte moet je een factor 5 - 8 maal zo hoog zitten. Interessante achtergrondinfo vind je in dit artikel:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5666301/
Interessante materie.

Ik wist niet dat ik voor de sportruimte het met zoveel moest vermenigvuldigen.
Ik zal een nieuwe berekening maken en ook in andere ruimtes zoals keuken en woonkamer de normen wat hoger zetten.
Niet dat we daar doorheen rennen, maar in ieder geval meer activiteit dan 'in rust'.

Maar hoeveel procent zou je aanraden om bij het totaal aantal kubieke meters optellen om tot de juiste capaciteit van een WTW Unit te komen?

Of gewoon een 600 m³ kopen en dan maar kijken hoeveel ik daarvan daadwerkelijk ga gebruiken?
(Na meting van de CO2 en daar de ventielen op aanpassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:05:
Maar hoeveel procent zou je aanraden om bij het totaal aantal kubieke meters optellen om tot de juiste capaciteit van een WTW Unit te komen?
Geen idee. Hier draait de WTW (in een huis met zeer veel overstroom) standaard op 220 m³/h.
Dat is genoeg voor in de slaapkamers en met 4 personen in de woonkamer. Alleen bij bezoek of veel activiteit in de woonkamer toert ie op (er hangt alleen een CO2-sensor in de woonkamer).
Of gewoon een 600 m³ kopen en dan maar kijken hoeveel ik daarvan daadwerkelijk ga gebruiken?
(Na meting van de CO2 en daar de ventielen op aanpassen)
Dat is wel wat ik gedaan heb. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 28-07-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Heb je een apparaat van Zehnder of van een ander merk?
Zehnder duurt lang voordat die weer binnenkomen, begrijp ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Andrehj
Inmiddels wat verder in het topic en gelezen dat je een Zehnder hebt.

Gisteren contact gehad met Ventilatieland over een Zehnder apparaat.
Ze konden niets zeggen over de levertijd.
Zojuist ook een antwoord per mail gekregen van Filterfabriek.nl. Zij gaven aan dat nu bestellen, waarschijnlijk levering begin volgend jaar is.

Dus nu ga ik er maar eentje bestellen.
Neig naar een 600 m³ apparaat.
Mijn voorkeur gaat uit naar eentje van Zehnder, maar dat is puur omdat deze zo vaak genoemd wordt op dit forum.
Zijn er nog andere merken die gelijk zijn in kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Met de Zehnder Comfowell distributie box kom ik net een aantal uitgangen te kort... Zou het mogelijk zijn 2 distributieboxen op elkaar te monteren? Momenteel zit ik op zo'n 16 kanalen. Ik weer dat Ubbink een verdeeldoos voor 16 kanalen heeft, maar als dit kan scheelt het weer een aantal overgangen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjdyF5PRAVEn1Gsc5wvUC3S8UrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cl7J14mdjsyk6dpmyH1cyV6d.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10 23:32
DiLDoG schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:07:
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Met de Zehnder Comfowell distributie box kom ik net een aantal uitgangen te kort... Zou het mogelijk zijn 2 distributieboxen op elkaar te monteren? Momenteel zit ik op zo'n 16 kanalen. Ik weer dat Ubbink een verdeeldoos voor 16 kanalen heeft, maar als dit kan scheelt het weer een aantal overgangen...

[Afbeelding]
Waar koop je die comfopost? Ik kan daar ergens iets over vinden. Ben ook wel geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
roltor schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:41:
[...]

Waar koop je die comfopost? Ik kan daar ergens iets over vinden. Ben ook wel geïnteresseerd.
Bijvoorbeeld: https://www.123installati...12-kanaalkoeler-399000003

Als er trouwens mensen met ervaring met deze unit zijn hoor ik het graag trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
https://www.123installati...ssoires/zehnder-comfowell

Comfowell, die andere is voor koelen

[ Voor 26% gewijzigd door Kees_frl op 29-07-2022 20:31 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10 23:32
DiLDoG schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Bijvoorbeeld: https://www.123installati...12-kanaalkoeler-399000003

Als er trouwens mensen met ervaring met deze unit zijn hoor ik het graag trouwens :)
Dank. Ik moet wel een cw6 hebben, mijn wtw is maar 300 m3 per uur.
Ik lees dat de toevoerleidingen in de woning ook geïsoleerd moeten zijn, ik vrees dat dat bij mij niet het geval is. Die liggen gewoon rechtstreeks in het beton.
In de specs zie ik best een hoog koelvermogen, interessante technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Let wel op dat dat koelvermogen in de spec sheet uit gaat van erg koud water. Ik ben van plan hem op de lus van de vloerverwarming aan te sluiten (met een regelklep), dus in de zomer verwacht ik water van zo’n 13-15 graden. Ik zie het als wat toegevoegde capaciteit op de vloer koeling (die gelimiteerd is door het douwpunt).

Ik ga geen geïsoleerde kanalen gebruiken dus moet ook met de lucht koeling zorgen dat ze boven het douwpunt blijven.

[ Voor 15% gewijzigd door DiLDoG op 29-07-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DiLDoG schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:17:
Let wel op dat dat koelvermogen in de spec sheet uit gaat van erg koud water.
En in combinatie met een erg hoge luchtflow, veel hoger dan wat de meeste mensen normaal gebruiken.
Heb je er al aan gerekend? Als je een standaard flow hebt van bijvoorbeeld 200 m³/h, de lucht uit de WTW 24 graden is, en uit je koeler 18 graden (lager kan niet, vanwege condensrisico), dan is je koelvermogen slechts 430 Watt.

Dat is bijzonder weinig, en staat in geen verhouding tot de hoeveelheid werk en geld die zo'n constructie kost.
Je moet bijvoorbeeld ook zelf de besturing ervoor gaan maken, iets wat al snel een hoog knutselgehalte krijgt en niet bepaald handig is als je ooit je huis wilt verkopen of als je je nabestaanden ermee laat zitten.
Ik ben van plan hem op de lus van de vloerverwarming aan te sluiten (met een regelklep), dus in de zomer verwacht ik water van zo’n 13-15 graden. Ik zie het als wat toegevoegde capaciteit op de vloer koeling (die gelimiteerd is door het douwpunt).
Met zo'n lage watertemperatuur moet je sowieso je verwarmingsleidingen naar je verdelers al dampdicht isoleren, want die worden hartstikke nat.
En je zult in blokken moeten koelen, anders wordt je vloer veel te koud en dus nat. En alleen gedurende die blokken van een paar uur kun je je luchtkoeling gebruiken, want geen enkele warmtepomp komt ook maar in de buurt van die 430 W als minimum koelvermogen.

Dit maakt het nut van die luchtkoeling via de WTW nog kleiner.

Kortom, ik zou van dit hele idee afzien en gewoon een airco op zolder ophangen. Die heeft louter voordelen:
  • Is een standaard oplossing, werkt out-of-the-box, hoef je niet zelf te ontwikkelen.
  • Laag knutselgehalte, beter voor de verkoopbaarheid van je woning.
  • Veel hoger koelvermogen
  • Kan condenserend koelen, dus lucht ontvochtigen, dus veel comfortabeler
  • Geen last van de beperkingen van de warmtepomp die zijn vermogen in de vloer lastig kwijt kan. Kan dus gewoon de hele dag aan staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 30-07-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@The Lord

Op de vraag van @XOR
De lijnroosters zijn qua debiet niet afstelbaar zoals ronde ventielen dat wel zijn. Wordt dit in plaats daarvan door de box/kleppen zelf afgeregeld, of dient dat op een andere manier/plek te gebeuren?
antwoordde jij:
The Lord schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:46:
Dit kan door (op een bereikbare plek) een debietregelaar (simpele diameter restrictie, CAV of VAV) in de buis op te nemen.
Ik heb gezocht naar zulke debietregelaars en ik kan ze niet vinden.
Heb jij een linkje van een voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:23
@Andrehj waarom zou de je in die wtw koeler niet condenserend kunnen koelen? Zolang je dat condens water in die koeler maar op vangt en afvoert is er weinig aan de hand toch?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
big bang schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:38:
@Andrehj waarom zou de je in die wtw koeler niet condenserend kunnen koelen? Zolang je dat condens water in die koeler maar op vangt en afvoert is er weinig aan de hand toch?
Dat kan wel, maar @DiLDoG schrijft hierboven zelf dat ie dat niet wil omdat zijn luchtkanalen niet geïsoleerd zijn, waardoor die dan nat zullen worden.
Bovendien help je bij dat condenserende koelen het rendement van je WP natuurlijk enorm om zeep en maak je de installatie erg ingewikkeld:
Die warmtepomp moet dan al het water op die lage temperatuur maken (van de week zag ik in het Valliant topic nog iemand die naar 7 graden wilde), terwijl maar een klein deel van het water die koeler in gaat. De rest moet je dan via een mengklep en pompunit naar de temperatuur brengen die je in je VVW wilt hebben. Je moet dan dus een compleet 2-zone-systeem gaan opbouwen, en verliest veel rendement.
En dat allemaal voor een marginaal beetje luchtkoeling, iets wat een L/L WP veel beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:23
Andrehj schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:44:
[...]

Dat kan wel, maar @DiLDoG schrijft hierboven zelf dat ie dat niet wil omdat zijn luchtkanalen niet geïsoleerd zijn, waardoor die dan nat zullen worden.
Bovendien help je bij dat condenserende koelen het rendement van je WP natuurlijk enorm om zeep en maak je de installatie erg ingewikkeld:
Die warmtepomp moet dan al het water op die lage temperatuur maken (van de week zag ik in het Valliant topic nog iemand die naar 7 graden wilde), terwijl maar een klein deel van het water die koeler in gaat. De rest moet je dan via een mengklep en pompunit naar de temperatuur brengen die je in je VVW wilt hebben. Je moet dan dus een compleet 2-zone-systeem gaan opbouwen, en verliest veel rendement.
En dat allemaal voor een marginaal beetje luchtkoeling, iets wat een L/L WP veel beter kan.
Ik dacht meer aan een W/W situatie, die bereikt die lage temperaturen natuurlijk al sneller. Maar ook dan zou ik eerst kijken hoever je met passieve vloerkoeling en zonwering komt.

Onder aan de streep vind ik ook een airco een lapmiddel voor een situatie die je in een ideale wereld liever voorkomt dan geneest. Maar goed, we leven niet in een ideale wereld.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Jij hebt in je ouderslaapkamer 2 ventielen van Ø 125 als ik het goed heb.
Maar wat nu als je 1 x een ventiel van Ø 160 plaatst?
Het is qua oppervlakte wel niet helemaal gelijk, maar komt in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:44:
Jij hebt in je ouderslaapkamer 2 ventielen van Ø 125 als ik het goed heb.
Maar wat nu als je 1 x een ventiel van Ø 160 plaatst?
Het is qua oppervlakte wel niet helemaal gelijk, maar komt in de buurt.
Dat zal best goed gaan, maar dat kwam met mijn buizen niet uit. Ik kon ook alleen maar (maximaal) de standaard buizen rond 90 in een betonnen breedplaatvloer kwijt zonder veel wapening weg te moeten halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:15
Rzaan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:36:
Trox, Cairox, Systemair, Airmex en nog heel veel andere merken. Te verstellen met schroevendraaier, hand of ook gemotoriseerd in 2 standen (Vmin, Vmax) of zelfs percentage van draaihoek, zodat je bij redelijke benadering het debiet regelt bij een bepaalde minimale voordruk. In het laatste geval zul je wel wat DIY moeten doen voor de motorsturing.

Goedkope segment bijvoorbeeld: https://www.airmex.nl/ins...-80mm-22-t-m-85-m3-h.html

En als je het echt precies wil kunnen sturen (en geld teveel hebt) dan kun je VAV toepassen. Zou je bijvoorbeeld een VAV met Belimo KNX motor gebruiken dan kun je na het ingeven van de parameters zelfs sturen met een opdracht aan de VAV regelaar om een specifiek aantal m³/h of l/m voor dat moment te gaan regelen. Maar wel altijd bij een minimale voordruk.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Rzaan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:44:
@Andrehj
Inmiddels wat verder in het topic en gelezen dat je een Zehnder hebt.

Gisteren contact gehad met Ventilatieland over een Zehnder apparaat.
Ze konden niets zeggen over de levertijd.
Zojuist ook een antwoord per mail gekregen van Filterfabriek.nl. Zij gaven aan dat nu bestellen, waarschijnlijk levering begin volgend jaar is.

Dus nu ga ik er maar eentje bestellen.
Neig naar een 600 m³ apparaat.
Mijn voorkeur gaat uit naar eentje van Zehnder, maar dat is puur omdat deze zo vaak genoemd wordt op dit forum.
Zijn er nog andere merken die gelijk zijn in kwaliteit?
Je zou een mail kunnen sturen naar 123ventilatie.nl, ik kreeg gisteren een mail van ze met de mededeling dat ze in ieder geval de Q450 rechts op voorraad hebben.
Van Zehnder hebben we wel een aantal units op voorraad. Dit zijn namelijk de:

Zehnder E400 – Alle varianten

Zehnder Q350 VVST Links (randaarde) en ik denk ook de rechtervariant, maar dit weet ik niet 100% zeker.

Zehnder Q450 ST Rechts (randaarde)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@The Lord Dank voor je inhoudelijke reactie :)

Ik had dit soort dingen wel gezien.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/r/e/regelklep-80mm-handbediend-spiro_5.jpg

Maar ik had niet door dat dit zo'n volumeregelaar was.

Ik was net ook naar iets anders aan het zoeken, en toen kwam ik dit tegen.
Is dat er ook eentje?
Werkt weer anders dan die van jouw link.

https://www.ventilatielan.../irisdemper-o-160-mm.html

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/DRIS-DEC-INTERNATIONAL_6257511345571.png/500/500/True/irisdemper-o-160-mm.png

[ Voor 24% gewijzigd door Rzaan op 30-07-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SpongeRob schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:32:
Je zou een mail kunnen sturen naar 123ventilatie.nl, ik kreeg gisteren een mail van ze met de mededeling dat ze in ieder geval de Q450 rechts op voorraad hebben.
Dankjewel!

Ik zie dat steeds staan, dat link en rechts.
Hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Rzaan bij een zender q450 maakt het in principe niet uit welke kant je koopt. Je kan namelijk wisselen tussen links/rechts woningzijde. Alleen voor verwarmen en condensafvoer omwisselen en filters goed plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

plaspvd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:06:
@Rzaan bij een zender q450 maakt het in principe niet uit welke kant je koopt. Je kan namelijk wisselen tussen links/rechts woningzijde. Alleen voor verwarmen en condensafvoer omwisselen en filters goed plaatsen.
Dus ik moet in ieder geval goed opletten waar de condensafvoer komt.
Verwarmen ga ik volgens mij niet doen met de WTW.

Als ik mijn WTW (groen) hier op zolder plaats, en de toevoer zit aan de linkerzijde, welk model zou ik dan moeten hebben? Links of rechts?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXQf2c4FdFHTaqsxkFwvJKy8elQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dUYqjK3MTnML5gX3EjKDXPYT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:18:
Als ik mijn WTW (groen) hier op zolder plaats, en de toevoer zit aan de linkerzijde, welk model zou ik dan moeten hebben? Links of rechts?
Je kunt de handleidingen gewoon bij Zehnder downloaden. Daar staat dat in, dus dit puzzeltje kun je eenvoudig zelf oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:15
Rzaan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:49:
@The Lord Dank voor je inhoudelijke reactie :)

Ik had dit soort dingen wel gezien.

[Afbeelding]

Maar ik had niet door dat dit zo'n volumeregelaar was.

Ik was net ook naar iets anders aan het zoeken, en toen kwam ik dit tegen.
Is dat er ook eentje?
Werkt weer anders dan die van jouw link.

https://www.ventilatielan.../irisdemper-o-160-mm.html

[Afbeelding]
Beide zijn geen CAV en geven enkel het ingestelde debiet bij dezelfde druk. Als je WTW optoert loopt de druk op en dat zal bij deze kleppen resulteren in een hoger debiet.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

The Lord schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Beide zijn geen CAV en geven enkel het ingestelde debiet bij dezelfde druk. Als je WTW optoert loopt de druk op en dat zal bij deze kleppen resulteren in een hoger debiet.
Dank, dan ga ik me er nog eens in verdiepen.
Wel mooi dat ik in ieder geval al een concrete link heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-10 14:01
Deze vraag al eens eerder gesteld in een ander topic...

Mijn woning is voorzien van heel veel stootvoeg roosters in de buitenmuur, nu wil ik eventueel met een extra filter de afvoer lucht in de spouw blazen, goed idee?

(Goed geïsoleerde vrijstaande woning van 2008)

[ Voor 3% gewijzigd door vanderv op 30-07-2022 22:29 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Er wordt in dit topic veel gesproken over het bepalen van de positie van de inlaat.
Noord is het beste, want daar schijnt nu eenmaal het minste de zon op.

Maar ik was toch eens benieuwd hoe het zat met de verschillende temperaturen aan de verschillende zijden.
Gisteren dus de hele dag metingen gedaan.
Op een aantal plekken thermometers geplaatst.
Die dingen zijn niet supernauwkeurig, maar zitten er ook geen 2 graden naast.

De grootste verschillen waren tussen de thermometer op het dak op het zuiden en een thermometer aan de muur op het noorden.
Het grootste verschil was daar 7 à 8 graden.
Dit was om 13.30 en 14.00 uur.
Maar het schommelt gedurende de middag zo'n beetje rond de 5 à 6 graden verschil.
Na 17.00 uur veranderde het verschil tussen de 2 en de 3 graden.
Maar gisteren was niet een heel zonnige dag, zeker aan het einde van de dag niet.

Voor mezelf heb ik ook gemeten naast een stuk dak naast mijn dakkapel.
Want daar voorzie ik voor mij het aanvoerrooster.
Het dak ligt op het noorden. Het stuk vrije dak aan de oostkant.
In de ochtend tot een uur of 12 ligt dit deel deels in de schaduw van de dakkapel.
Later ook wat schaduw (of in ieder minder zon) door de nok van het dak.

Ik had er 2 thermometers geplaatst en in vergelijking met de thermometer pal op het zuiden was het naast de dakkapel wat kouder. Niet veel, een graad of 2.

Allemaal niet heel wetenschappelijk verantwoord natuurlijk.
Maar toch leerde ik er wat van.
A.
Ja, het is het beste om de aanvoerpijp in de noordwand te maken.
Maar dat lukt niet altijd (zoals bij mij)
B.
Het is echt niet zo dat als Noord niet lukt, dat meteen je hele systeem niet werkt.
Ik heb hier wel eens gelezen dat een dak wel 70 graden kan worden.
Lijkt mij stug.
Misschien het oppervlak van het dak zelf, maar dan is de temperatuur na 1 cm afstand van het dak al een stuk lager.
Als je dak op het zuiden 70 graden zou worden, dan is het in de muur op het noorden waarschijnlijk ook 50 of 60 graden :)
Die temperaturen van 70 graden worden wel eens gemeten op uitzonderlijk warme dagen en dan meten ze met een laserthermometer het materiaal. Maar dat wil niet zeggen dat de lucht 1 cm boven zo'n dak ook 70 graden is natuurlijk.
Als je strijkijzer aanzet moet je ook niet je vinger er tegenaan duwen. Maar een cm er vanaf voel je er al niet veel meer van.
De hoogste temperatuur die ik gisteren gemeten heb was 31.5 graden.
De laagste temperatuur op het noorden was 24.
Dat was om 14.00 uur.

Ik ga de test nog 's overdoen als er een wolkenloze zonnige dag komt.
Die komen nog volgens het KNMI in augustus.

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 31-07-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
@Rzaan . Een systeem zal inderdaad bij hogere aanzuigtemperaturen blijven werken, alleen haal je er iets minder uit dan mogelijk zou zijn met een koudere aanzuig.

Hou ook in het achterhoofd dat de leidingen die op een zolder lopen, de temperatuur gaan aannemen van die zolder. Heb je dan een behoorlijke afstand te overbruggen dan zal de temperatuur in die leidingen ook weer iets stijgen. Niet dat je moet denken aan tientallen graden in de winter, maar toch. In de zomer bij het werken van een bypass kan het wel iets schelen.

Die 70 graden op het dak, ik vermoed dat men daarbij denkt aan platte daken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tavru schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:23:
@Rzaan . Een systeem zal inderdaad bij hogere aanzuigtemperaturen blijven werken, alleen haal je er iets minder uit dan mogelijk zou zijn met een koudere aanzuig.

Hou ook in het achterhoofd dat de leidingen die op een zolder lopen, de temperatuur gaan aannemen van die zolder. Heb je dan een behoorlijke afstand te overbruggen dan zal de temperatuur in die leidingen ook weer iets stijgen. Niet dat je moet denken aan tientallen graden in de winter, maar toch. In de zomer bij het werken van een bypass kan het wel iets schelen.

Die waarde (werkelijk gemeten door een WTW, volgens mij staat ie ergens in dit topic) kwam van iemand die de lucht ofwel onder de PV-panelen ofwel van onder de dakpannen aanzoog. Dat is natuurlijk de allerslechtste plek voor je toevoerlucht. En pijp die redelijk hoog boven het dak zit zal al een stuk koelere lucht aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tavru schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:23:
Dat is waarschijnlijk inderdaad gemeten op een plat dak waar de hele dag de zon op staat en dan gemeten met een zo'n richtthermometer.

Afbeeldingslocatie: https://www.kewodak.nl/wp-content/uploads/2019/06/zwartdak-300x223.jpg

Maar dat wil niet zeggen dat de lucht daarboven ook die temperatuur heeft.
En dat is van belang voor een WTW aanvoer.
Benieuwd wat de temperatuur zou zijn als ze een voeler 3 cm boven dat dak hadden bevestigd.

Dat het onder zo'n dak niet lekker toeven is, lijkt me duidelijk.
Maar met een pannendak haal je die temperaturen niet gauw.
Misschien onder zonnepanelen of op een plek waar geen luchtbeweging is.
Ik heb natuurlijk ook niet gemeten wat de temperatuur van de pannen is.

Maar ik heb nog ergens zo richt/laserthermometer liggen.
Zal eens kijken wat de temperatuur van de pannen zelf is een volgende keer.

Mijn testje was alleen maar bedoeld om aan te geven dat de verschillen tussen noord en zuid niet zo giga zijn als soms wel 's gedacht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-10 14:01
Hier heb ik zowel op de oostkant (vanaf een zwart pannendak) als op de noordzijde (in de buitenmuur) een aanzuig, deze kan ik met een klep bedienen, zomers via de noordzijde, s'winters via het pannendak.

Ik ben van plan om mijn Zhender eruit te gooien en hiervoor in de plaats vraaggestuurd te installeren, in mijn ogen is het gewoon zonde dat het gedurende een groot gedeelte van de dag op stand 2 geventileerd wordt, terwijl het co2 in de woning keurig ruim onder de 700 blijft. Vooral in de wintermaanden is het met een inblaas temperatuur van 18 graden wel een beetje zonde. Toch heb ik ergens iets gelezen over een test die of constant op 1 niveau ventileert of vraaggestuurd, vraaggestuurd was niet per definitie zuiniger. Het probleem hier is boven op de slaapkamers, smorgens bij het wakker worden is het gewoon niet fris, ik ben van plan om de Itho quality flow aan te schaffen en dan gelijk ook op de hoofdslaapkamer 2 afzuigpunten te maken en idem voor de badkamer. Nu nog even kijken hoe dat aan te sluiten op het plenum van Itho, of als 2 losse, of toch vlak voor het plenum weer samenvoegen en als 1 aansluiting te bevestigen.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Bij Zehnder kun je kiezen tussen apparaten met RF ontvanger en zonder.

Wat is nu echt het grote voordeel wat de meerprijs verantwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Rzaan schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:36:
Ubbink gebruikt deze restrictie-ringen:
https://www.ubbink.com/nl...erdeelkast-200_800-serie/
Of een klep die extern te bedienen is:
https://www.ubbink.com/nl...excellent-regelbare-klep/
Zie tevens mijn poging deze te motoriseren :)

Zehnder heeft vergelijkbare "debiet regelaars":
https://www.wasco.nl/arti...es-ct-cs-dn90-l30/1210809

@Andrehj OK ik geef me over, de kanaal koeler gaat eruit, en ik ga dan toch maar voor Ubbink Air Excellent. Je hebt in dit topic een paar keer gezegd dat je een starre + flexibele demper gebruikt. Met wat google gymnastics zag ik ergens dat de ene hoge en de ander lage tonen dempt. Klopt dit? Of kwam dit kwa routing gewoon beter uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DiLDoG schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Ubbink gebruikt deze restrictie-ringen:
https://www.ubbink.com/nl...erdeelkast-200_800-serie/
Of een klep die extern te bedienen is:
https://www.ubbink.com/nl...excellent-regelbare-klep/
Zie tevens mijn poging deze te motoriseren :)

Zehnder heeft vergelijkbare "debiet regelaars":
https://www.wasco.nl/arti...es-ct-cs-dn90-l30/1210809
Maar die zijn allemaal voor hun specifieke systemen.
Ubbink bijvoorbeeld met hun Air Excellent systeem.
Maar zoiets ga ik niet gebruiken.
Dat is een perfect systeem voor nieuwbouw, vloerplaten met ruimte en om tussen houten vloeren aan te brengen.
Voor een huis uit 1980 (zoals wij hebben) waar je niet overal en meerdere buizen kan leggen, is dit minder geschikt.
Hier kun je soms handiger ergens een gat Ø 125 of Ø 160 boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-10 21:39
ik heb juist air excellent in een oud huis gelegd omdat ik met de platte slangen overal tussendoor en achterlangs kon.
wel duur, de slang kun je nog wel vinden voor een beetje ok prijs, maar de rode koppelringetjes waarvan je er ook 4 per ventiel nodig hebt zijn ook weer een eur of 5 per stuk….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik denk ook dat je in een ouder huis hier beter mee uit de voeten komt.
Mocht ik nog in onze oude jaren 30 woning gewoond hebben, was ik denk ook op Ubbink of een soortgelijk systeem uitgekomen.
Maar als je door betonnen vloeren moet boren, is een grotere diameter soms makkelijker.
Dan kun je bijvoorbeeld in de slaapkamer met 1 ventiel voldoende ventilatie verkrijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiLDoG
OK 400 uur later... Nu nog optellen hoeveel meter buis en koppelstukjes dit zijn, ik ben bang dat het een dure grap is geworden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfP1Ts4NBs9F8Nrxf8psrtQL6Bs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pqBTSqFPFTh5CO9DH1FUvcnA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me00EUvEEVJtNWS2XqzDgIpdow4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LlIp6w2NFqqq6SEKQNmguulu.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-10 16:01
@Glenfiddich en @Andrehj Bedankt voor de tip de Renson XL is binnen. Het is wel een gigantisch ding kan hem bijna als helm gebruiken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DiLDoG schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:15:
@Andrehj OK ik geef me over, de kanaal koeler gaat eruit, en ik ga dan toch maar voor Ubbink Air Excellent. Je hebt in dit topic een paar keer gezegd dat je een starre + flexibele demper gebruikt. Met wat google gymnastics zag ik ergens dat de ene hoge en de ander lage tonen dempt. Klopt dit? Of kwam dit kwa routing gewoon beter uit?
Ik geef alleen (weliswaar kritisch) commentaar. Wat je daar mee doet moet je zelf weten.
Over die dempers: ik had eerst alleen die massieve van 1m20 lang, maar dat bleek niet goed genoeg. Als backup kon ik toen nog wat pijpstukken vervangen waar alleen flexibele dempers pasten.
Dat de dempingskarakteristieken verschillend waren kwam toen mooi uit.

Over die restrictieringen: die heb ik nergens gebruikt. Mijn verdeelboxen zijn namelijk ingestort (in beton), dus om daar bij te komen moet ik eerst toevoerbuizen verwijderen.
Dus het debiet wordt hier gewoon met de ventielen ingesteld. Gaat ook prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 02-08-2022 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Andrehj schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:11:
Ik geef alleen (weliswaar kritisch) commentaar. Wat je daar mee doet moet je zelf weten.
Over die dempers: ik had eerst alleen die massieve van 1m20 lang, maar dat bleek niet goed genoeg. Als backup kon ik toen nog wat pijpstukken vervangen waar alleen flexibele dempers pasten.
Dat de dempingskarakteristieken verschillend waren kwam toen mooi uit.
Ja I know, en dat wordt zeer gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 20:09
_Arthur schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:18:
[...]

Geen idee, zal je even in de Zigbee topics moeten kijken. Ik gebruik een dedicated Zigbee stick (Conbee II) ism Home Assistant.
Tijdje geleden dit maar heb je nog een wtw gevonden die makkelijk aan te sturen is met HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:15

_Arthur

blub

Megalomania schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:29:
Tijdje geleden dit maar heb je nog een wtw gevonden die makkelijk aan te sturen is met HA?
Project ligt helaas nog even stil door andere prioriteiten. Maar ik heb hier een modbus (RS-485) shield inc behuizing besteld voor mijn Brink Flair 200. Onderdelen heb ik reeds liggen, maar er moeten eerst nog wat andere zaken gebeuren voordat het allemaal werkt. Hopelijk ergens eind Q1-2023 gereed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:20
Megalomania schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:29:
[...]

Ik heb een zender q600, met lan uitbreiding (iets van 170 euro). Die is heel goed lokaal te integreren in HA en ik bespaar weer dure CO2 sensoren omdat ik die al had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
kepler schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:31:
[...]

Ik heb een zender q600, met lan uitbreiding (iets van 170 euro). Die is heel goed lokaal te integreren in HA en ik bespaar weer dure CO2 sensoren omdat ik die al had :)
Ik wil deze Lan uitbreiding ook installeren bij de WTW(Q450) in ons nieuw te bouwen huis. Hoe is je ervaring met dit ding? Werkt het goed en stabiel? en kan je het eenvoudig integreren met andere domotica oplossingen?

Het installeren van deze Lan module ziet er op basis van de handleiding heel eenvoudig uit en wil ik dan ook zelf achteraf doen(scheelt weer wat door dit niet via de aannemer/installateur te doen) klopt dit of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Prijs is ondertussen wel een stuk hoger dan de 170 euro die jij noemt.

[ Voor 4% gewijzigd door Vaez op 06-08-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Vaez schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Ik wil deze Lan uitbreiding ook installeren bij de WTW(Q450) in ons nieuw te bouwen huis. Hoe is je ervaring met dit ding? Werkt het goed en stabiel? en kan je het eenvoudig integreren met andere domotica oplossingen?

Het installeren van deze Lan module ziet er op basis van de handleiding heel eenvoudig uit en wil ik dan ook zelf achteraf doen(scheelt weer wat door dit niet via de aannemer/installateur te doen) klopt dit of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Prijs is ondertussen wel een stuk hoger dan de 170 euro die jij noemt.
het was heel makkelijk te installeren. Ze hadden ook een rf module geïnstalleerd, deze heb ik vervangen door de lan module (kon dezelfde draadjes gebruiken). Ik heb het geïntegreerd in home assistant, tot nu toe zonder problemen. Het enige is dat je de module opnieuw moet starten na een stroomonderbreking.

Klopt, prijs verkeerd onthouden. Ik heb hem besteld voor 215 euro. Nog steeds veel goedkoper dan de CO2 optie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
kepler schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:56:
[...]
het was heel makkelijk te installeren. Ze hadden ook een rf module geïnstalleerd, deze heb ik vervangen door de lan module (kon dezelfde draadjes gebruiken). Ik heb het geïntegreerd in home assistant, tot nu toe zonder problemen. Het enige is dat je de module opnieuw moet starten na een stroomonderbreking.

Klopt, prijs verkeerd onthouden. Ik heb hem besteld voor 215 euro. Nog steeds veel goedkoper dan de CO2 optie :D
Je kunt toch ook de CO2 sensoren en lan toepassen?

Bij ons heb ik er toen twee sensoren bij in onderhandeld, wist geen andere zaken meer :P en dacht doe ik later zelf de lan module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Kees_frl schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Je kunt toch ook de CO2 sensoren en lan toepassen?

Bij ons heb ik er toen twee sensoren bij in onderhandeld, wist geen andere zaken meer :P en dacht doe ik later zelf de lan module.
Nee dat was iets van 600 euro extra die CO2 optie. En ik had al 2 CO2 sensoren in mijn netatmo weerstation (ook voor binnen), dus met zelf installeren van die lan module dus 400 euro bespaard. Aansturen op vochtigheid vanuit de wtw zelf was ik niet heel tevreden over, dus alles loopt nu via home assistant icm eigen sensoren.
Als backup hebben we wel knoppen in de badkamers om 30min boost te geven, maar nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
kepler schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

Nee dat was iets van 600 euro extra die CO2 optie. En ik had al 2 CO2 sensoren in mijn netatmo weerstation (ook voor binnen), dus met zelf installeren van die lan module dus 400 euro bespaard. Aansturen op vochtigheid vanuit de wtw zelf was ik niet heel tevreden over, dus alles loopt nu via home assistant icm eigen sensoren.
Als backup hebben we wel knoppen in de badkamers om 30min boost te geven, maar nog niet nodig gehad.
Ah oke, die sensoren bij ons zijn bedraad geloof ik. Dan koop ik nog die lan module en kan ik dan eventueel via home assistant nog extra CO2 of vocht sensoren koppelen dat je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Kees_frl schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Ah oke, die sensoren bij ons zijn bedraad geloof ik. Dan koop ik nog die lan module en kan ik dan eventueel via home assistant nog extra CO2 of vocht sensoren koppelen dat je weet?
Ja in home assistant, maar niet direct met de wtw. Al het 'slimme' doe ik via HA en in principe niks via de WTW zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
kepler schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Ja in home assistant, maar niet direct met de wtw. Al het 'slimme' doe ik via HA en in principe niks via de WTW zelf
Maar het slimme is toch dat je van stand 2 naar 3 schakeld als de co2 waarde te hoog is? Wat je zou kunnen doen is dit vanuit home assistant voor je eigen co2 sensors schakelen en zodra de waarde weer goed is terugzetten op auto waardoor de wtw met co2 sensoren het weer oppakt. Zo werk ik op dit moment bij mijn vader thuis om zijn netatmo co2 sensor te gebruiken in combinatie met de luchtvochtigheidssensor in de box(als er gedoucht wordt etc). Dit is wel met een type C ventilatie van Itho, maar dat moet voor de logica niet veel uitmaken ga ik vanuit.

[ Voor 7% gewijzigd door Vaez op 06-08-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Vaez schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Maar het slimme is toch dat je van stand 2 naar 3 schakeld als de co2 waarde te hoog is? Wat je zou kunnen doen is dit vanuit home assistant voor je eigen co2 sensors schakelen en zodra de waarde weer goed is terugzetten op auto waardoor de wtw met co2 sensoren het weer oppakt. Zo werk ik op dit moment bij mijn vader thuis om zijn netatmo co2 sensor te gebruiken in combinatie met de luchtvochtigheidssensor in de box(als er gedoucht wordt etc). Dit is wel met een type C ventilatie van Itho, maar dat moet voor de logica niet veel uitmaken ga ik vanuit.
ah zo, ja dat zou kunnen. Alhoewel ik niet zeker weet of ik hem vanuit HA op auto kan zetten...
Zoals gezegd regel ik alles vanuit HA, en niks vanuit de wtw box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-10 14:51
Dag Allemaal,
Met veel interesse dit en de andere topics over balans ventilatie gelezen. Voor de renovatie van een jaren-30 woning ga ik een balans ventilatie systeem plaatsen.
Heb een Ercon HRU400 gekocht met 2 CO2 sensoren. (slaap&woonkamer). Unit komt op de 1e verdieping in de technische ruimte met een inlaat op Noord en uitlaat naar het platte dak. Kanalen worden van spiro buis. Heb alleen nog 1 vraag. Om geluid tussen de diverse slaapkamers en woonkamer te voorkomen heb ik nu een geluidsdempers in gedachten filte bij elke aftakking om te voorkomen dat je straks geluid van de ene naar de andere kamer hoort gaan. Is dit de juiste manier? of een beetje overdreven?
Er komen dan 4 filters in de aanvoer- en 2 in de afvoer kanelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6LDJD6fj42HPpiCx25m8IZJC-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TsMza7Rs4OqsdtLbCFNlXVPG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zojuist een Zehnder ComfoAir Q600 met enthalpiewisselaar en radiografische ontvanger besteld.
Duurt eeuwig voordat ie geleverd zal gaan worden.

Ik wil alvast alle pijpen en dempers e.d. gaan leggen.
Dan hang ik er daarna de WTW wel onder.
Neem aan dat ik in de handleiding wel de afmetingen en zulks meer kan vinden.

Wilde eerst alles bij Ventilatieland bestellen, omdat ze hier in de buurt zitten.
Maar toch voor Filterfabriek gegaan.
Scheelde € 468 met Ventilatieland, en € 92 met 123Installatietechniek.
De service van de Filterfabriek is (tot zover) uitstekend.
Snelle reacties bijvoorbeeld.
Pagina: 1 ... 12 ... 98 Laatste