Acties:
  • 0 Henk 'm!
wkeulers schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:00:
Simpele vraag denk ik voor de meesten van jullie:
Wij hebben een nieuwbouwwoning (bouwjaar 2022). Er zit een WTW installatie in. Maar 1 kamer die eigenlijk als “onbepaalde ruimte” ingetekend was gaan wij gebruiken als slaapkamer voor 1 persoon. In die kamer zit echter geen WTW ventiel. De bouwer wil dat ook niet aanbrengen omdat “de WTW unit zijn maximale capaciteit bereikt heeft”. Nu lijkt mij het aanbrengen van 1 inblaasventiel in een slaapkamer niet zo’n complexe zaak. Ik kan er ook gemakkelijk bij etc. Kan ik simpelweg een aftakking maken vanaf de buis waar de andere inblaasventielen op aangesloten zijn? Of is dat niet zo eenvoudig?
Ik denk dat ie er gewoon geen zin in heeft.
Denk aan de demping voor overspraak (geluid). Maar draait de unit nu voluit dan? Dat zal toch niet. Ik zou me er verder niet zo druk over maken.
Wel een aandachtspunt is de afregeling. Als je een extra ventiel toevoegt, krijgen andere ventielen minder lucht. Wat ik zou doen is dat ventiel gewoon toevoegen en dezelfde afstelling geven als die in de andere slaapkamers, en dan de unit wat hoger instellen.

Wat is trouwens de logica van zo'n aannemer om een bruikbare kamer niet van een WTW-ventiel te voorzien? 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:43
is trouwens denk ik wel een puntje waar je wel met een bouwbesluit kunt zwaaien, alle verblijfsruimtes in huis moeten ventilatie hebben. het kan zijn dat die kamer officieel een zolder boven de garage is ofzo en dus ook niet meeteld in verblijfsruimtes woning maar een berging is, maar anders had hij hewoon ventilatie moeten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:14
wkeulers schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:00:
Simpele vraag denk ik voor de meesten van jullie:
Wij hebben een nieuwbouwwoning (bouwjaar 2022). Er zit een WTW installatie in. Maar 1 kamer die eigenlijk als “onbepaalde ruimte” ingetekend was gaan wij gebruiken als slaapkamer voor 1 persoon. In die kamer zit echter geen WTW ventiel. De bouwer wil dat ook niet aanbrengen omdat “de WTW unit zijn maximale capaciteit bereikt heeft”. Nu lijkt mij het aanbrengen van 1 inblaasventiel in een slaapkamer niet zo’n complexe zaak. Ik kan er ook gemakkelijk bij etc. Kan ik simpelweg een aftakking maken vanaf de buis waar de andere inblaasventielen op aangesloten zijn? Of is dat niet zo eenvoudig?
Als je bouwer zijn werk goed gedaan heeft is elk ventiel in je huis zo ingeregeld dat de verdeling precies klopt. Als je een ventiel toevoegt klopt die verdeling niet meer. Zie het als een waterleiding waar je een lek in prikt. Of je unit echt aan z'n max zit weet ik niet (zou ietwat toevallig zijn aangezien de units vaak met tussenstappen van 100 of meer worden verkocht, dus debiet van 300, 400 etc.). Maar je moet iig een expert de ventielen opnieuw laten inregelen. Daar zal je bouwer waarschijnlijk geen zin in hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-08 18:51
Lochnes schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:44:
is trouwens denk ik wel een puntje waar je wel met een bouwbesluit kunt zwaaien, alle verblijfsruimtes in huis moeten ventilatie hebben. het kan zijn dat die kamer officieel een zolder boven de garage is ofzo en dus ook niet meeteld in verblijfsruimtes woning maar een berging is, maar anders had hij hewoon ventilatie moeten hebben
Precies dat is het. Het is wel ingericht als slaapkamer inclusief vloerverwarming etc. Maar omdat het een “onbenoemde ruimte” is, is het niet verplicht om er ventilatie in aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@wkeulers Als je een kanaalplaatvloer hebt en je wilt hier een gat doorheen boren moet je wel alleen opletten dat je niet de hoofdwapening / voorspanwapening raakt.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 11-09-2022 16:56 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-08 18:51
DutchWing schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:54:
@wkeulers Als je een kanaalplaatvloer hebt en je wilt hier een gat doorheen boren moet je wel alleen opletten dat je niet de hoofdwapening / voorspanwapening raakt.
De vertakking kan gewoon op de vliering gemaakt worden. Dus ik hoef alleen in kalkzandsteen blokken te boren. Dus dat is het probleem niet gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:26
Wij zitten midden in een renovatie en het idee is om hier ook gelijk balansventilatie in mee te nemen. Op dit moment is er geen ventilatie aanwezig.

Na dit hele topic te hebben nagelezen en diverse instructie filmpjes op YouTube ben ik op onderstaande uitgekomen. Al met al best ingewikkeld en ik hoop dat ik het één en ander goed heb geïnterpreteerd.

Ik ben begonnen met het berekenen van hoeveel aan- en afvoer er nodig is in de diverse vertrekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZ9dsvQxf-tA_prNPd4iB1Gh93c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WWToUbkFfiqjzPs1nmptz4Qf.jpg?f=user_large

Vervolgens dit ingetekend op de plattegronden.
Beneden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RO3j2T6pnksoCpwwoOGA2G7WpfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5rlCCXo5sJJAfscIcebdBMs.jpg?f=fotoalbum_large

eerste verdieping: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Nh33HWSLLFYMwRqU6WM_k9fAyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQo20LqrpYmbCnb3tdVXxYb3.jpg?f=fotoalbum_large

zolder: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWzsJJ8G2Ri4NYhczClAneUkq34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZxr5dKLJVifqIKTkKCcvBXy.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens geprobeerd het leiding werk te bedenken. Dit vond ik het meest lastige. Ik heb twee trajecten kunnen bedenken. Optie 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pedRX9D7DaFwsDdzQVmNZdg0-F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbLjnzStzvbZXwPFN8LDmKec.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2, aangezien in deze optie er maar 1x doorvoeren van de bovenverdieping naar de begaande grond hoeft te worden gemaakt heeft deze de voorkeur. Vandaar dat ik hier de kanaal groottes ook heb ingetekend:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJe6WYrGwaOaSwqIOYWsG9E6F2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XB4XmC7erN436HDKJ97fpceU.jpg?f=fotoalbum_large

zolder: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa_8VJbp7-NYKqcb2-AnPR6-edI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UBNuB9YxNn7dPDOZ769pgx8m.jpg?f=user_large

Het idee is om de invoer van de woonkamer te doen via een rooster zoals bijv. https://www.ventilatiesho...ooster-l-1250mm-2sleuven/

zouden jullie eens mee willen denken? de stof is allemaal vrij nieuw voor mij dus grote kans dat ik ergens nog wat vergeet / verkeerde aannames doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@helpme Waar wil je zo'n rooster kwijt raken? Of heeft je 1e verdieping geen betonnen vloer?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:04:
@helpme Waar wil je zo'n rooster kwijt raken? Of heeft je 1e verdieping geen betonnen vloer?
Het idee was om het rooster in de muur tussen de toilet ruimte en de woonkamer te plaatsen. Het toilet krijgt een verlaagd plafond, de woonkamer niet, dus dat zou mooi moeten uitlijnen.

We hebben een nehobo tussenvloer (holle baksteen met daartussen bewapening), dus ik ben wat huiverig om in de woonkamer plafond gaten te boren. Daarnaast zouden we dan uitkomen in een bovenliggende kamer waar we dan iets met een koof zouden moeten gaan oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
helpme schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:26:
Het idee was om het rooster in de muur tussen de toilet ruimte en de woonkamer te plaatsen. Het toilet krijgt een verlaagd plafond, de woonkamer niet, dus dat zou mooi moeten uitlijnen.
Dat rooster is behoorlijk lang. Kan je muur over die lengte de draagkracht missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
helpme schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:26:
[...]

We hebben een nehobo tussenvloer (holle baksteen met daartussen bewapening), dus ik ben wat huiverig om in de woonkamer plafond gaten te boren. Daarnaast zouden we dan uitkomen in een bovenliggende kamer waar we dan iets met een koof zouden moeten gaan oplossen.
Bij voorkeur doorbreek je in zo’n vloer geen wapening inderdaad. Zelf heb ik drie 132mm gaten geboord in onze nehobo vloeren, tussen de wapening door. Even goed met een leidingzoeker/metaalzoeker de wapening lokaliseren. Tussen twee platen in is de afstand tussen de wapeningstaven het grootst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OontPzagULdcjI9eYSftJ9M5hK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jB4ABLCDsKnhVcC2iQt6fyr8.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

• Pimmiee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 21:31
Hi - weet iemand hoe belangrijk het is om anti-statische buizen te gebruiken voor de aan en/of afvoer van de ventielen naar de wtw unit? Reden voor mijn vraag is dat ik lees dat de anti statische eigenschap:
- middels een spray is aangebracht, levensduur enkele maanden, of
- middels een toevoeging bij de productie van het plastic is toegevoegd, levensduur van meer dan 1 jaar.

Beide opties lijken mij een te korte levensduur hebben om extra voor te betalen, bijvoorbeeld zoals bij ubbink of de normale spiro buis vs een plastic ventilatiebuis.

Iemand praktijkervaring hiermee?

Mvg Pim

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
Vraagje... wij krijgen in ons nieuwbouwhuis ook een brink flair 400. onze bouwer had nooit de optie aangegeven dat je er extra co2 sensoren bij kon kopen. Graag zou ik nu een CO2 sensor willen hebben en als deze te hoge waardes aangeeft, er een signaal gaat naar de brink home app om de wtw ventilatie hoger te zetten. Hetzelfde geld voor de lucht vochtigheid.

Ik ben bijvoorbeeld ook aan het kijken naar Homey dus een flow hiermee bouwen zou (als het tenminste te koppelen is) ook een mogelijkheid zijn.

Kan dit naar jullie weten en wat heb ik dan nodig?

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:13
Pimmiee schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:06:
Hi - weet iemand hoe belangrijk het is om anti-statische buizen te gebruiken voor de aan en/of afvoer van de ventielen naar de wtw unit? Reden voor mijn vraag is dat ik lees dat de anti statische eigenschap:
- middels een spray is aangebracht, levensduur enkele maanden, of
- middels een toevoeging bij de productie van het plastic is toegevoegd, levensduur van meer dan 1 jaar.

Beide opties lijken mij een te korte levensduur hebben om extra voor te betalen, bijvoorbeeld zoals bij ubbink of de normale spiro buis vs een plastic ventilatiebuis.

Iemand praktijkervaring hiermee?

Mvg Pim
Ik heb zelf alleen praktijkervaring vanuit mijn vorige woning (bj 2003). Deze heb ik in de periode dat ik er woonde één keer laten reinigen. Betroffen standaard ingestortte spirobuizen. De hoeveelheid stof viel mee. M.i. niet waard om extra dure anti-statische buizen aan te schaffen. Je kunt dan beter stoffilters in je afvoerventielen stoppen (van die kegel vormige). Als ik de ventielen er af haalde, dan hing er wel eens een dot stof loodrecht boven het afvoerventiel. Zo`n filter voorkomt dat stof je buizen in gaat (en het in je filter bij de WTW komt).

• Pimmiee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 21:31
Onno ! schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:18:
[...]

Ik heb zelf alleen praktijkervaring vanuit mijn vorige woning (bj 2003). Deze heb ik in de periode dat ik er woonde één keer laten reinigen. Betroffen standaard ingestortte spirobuizen. De hoeveelheid stof viel mee. M.i. niet waard om extra dure anti-statische buizen aan te schaffen. Je kunt dan beter stoffilters in je afvoerventielen stoppen (van die kegel vormige). Als ik de ventielen er af haalde, dan hing er wel eens een dot stof loodrecht boven het afvoerventiel. Zo`n filter voorkomt dat stof je buizen in gaat (en het in je filter bij de WTW komt).
Dank! Weet alleen niet of spiro ook statisch kan zijn? Dacht dat het vooral bij plastic voorkwam? Desalniettemin tx voor de input, filters zijn inderdaad ook een idee!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Metalen spirobuizen zijn geleidend, dus gaan niet opladen door wrijving met de lucht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:13
Mits je ze aard lijkt me. Als je de buizen nergens met aarde verbindt dan kan deze statisch opgeladen worden. Geen idee of aarding van ventilatiebuizen ergens in een norm staat vastgelegd als eis overigens.

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 19:32
Voor de geinteresseerden: op de Soler en Palau site verwijzen ze particulieren naar de wederverkoper voor eerstelijns ondersteuning. Schiet niet echt op zo...

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

In hoeverre moet de uitblaasbuis geïsoleerd zijn? Ik neig ernaar om de uitblaas van mijn WTW te koppelen aan de inblaas van de WPB. Dat scheelt me een dakdoorvoer, maar de buis voor de uitblaas moet dan ipv 1 meter ongeveer 8 meter met 3 bochten worden. Scheelt ongeveer 400 euro... :X Ik weet niet of het m'n WPB zoveel efficiënter laat draaien dat ik dat ga compenseren aan stroom.
Dus ik zou het liefst met ongeïsoleerde spirobuis gaan werken, maar weet niet of dat verstandig is.

Nomen nescio

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:55
Lijkt mij geen slimplan je boiler zal niet altijd aanstaan namelijk en het debiet van de boiler is vast anders dan je wtw

iRacing Profiel

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@SkullboyNL Nee klopt, ik wil 'm ook niet 1 op 1 doorkoppelen, maar met een T-stuk; dan haalt de WPB deels lucht van buiten, deels van de WTW, en de WTW kan gewoon zijn lucht naar buiten kwijt wanneer de WPB niet aanstaat.

Nomen nescio

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-09 23:26
Paar vragen waar jullie me hopelijk verder mee kunnen helpen:
-met welke rendement kan ik rekenen bij een wtw tbv warmteverliesberekening?
-wat wordt dat rendement in het geval van een enthalpiewisselaar?
-ik heb een volledig inpandige badkamer en een bijkeuken waar de was hangt, dus behoorlijk wat vocht om af te voeren: werkt dit met een enthalpiewisselaar, of kan ik in dat geval beter voor een standaard uitvoering gaan?
-kan je in de zomer de luchtvochtigheid omlaag krijgen in huis met een enthalpiewisselaar?

• Trisno4u
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-09-2022
Ik heb al 19 jaar de Storkair wtw 91r en wil deze vervangen door een stille wtw. Suggesties?

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:16
Trisno4u schreef op donderdag 15 september 2022 @ 06:24:
Ik heb al 19 jaar de Storkair wtw 91r en wil deze vervangen door een stille wtw. Suggesties?
Zo’n beetje alle nieuwe units gebruiken moderne dc motoren die efficiënter zijn en stiller. 1 van de stilste units die ik heb kunnen vinden is de Vasco dx4.
Maar wat heb je zelf al gevonden in de specificaties en dergelijke? Staat toch wel overal benoemd. Daarnaast hangt het geluid van de machine ook vooral al van hoe het aangesloten is en in welke ruimte hij hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:16
StevenPH schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:42:
Paar vragen waar jullie me hopelijk verder mee kunnen helpen:
-met welke rendement kan ik rekenen bij een wtw tbv warmteverliesberekening?
-wat wordt dat rendement in het geval van een enthalpiewisselaar?
-ik heb een volledig inpandige badkamer en een bijkeuken waar de was hangt, dus behoorlijk wat vocht om af te voeren: werkt dit met een enthalpiewisselaar, of kan ik in dat geval beter voor een standaard uitvoering gaan?
-kan je in de zomer de luchtvochtigheid omlaag krijgen in huis met een enthalpiewisselaar?
Ik heb geen kennis mbt tot de ethalpiewisselaar. Maar het is wel zo dat het rendement wat bijvoorbeeld op ventilatie land genoemd is en vaak ook in de specificaties staat het theoretische rendement is. Dat betekend dat ze bijvoorbeeld 96% energie kunnen terug winnen van wat theoretisch mogelijk zou moeten zijn. Energie technisch betekend het volgens mij eerder dat je richting de 70-80% zou gaan maar dat is een grove gok.

• helpme
Andrehj schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:30:
[...]

Dat rooster is behoorlijk lang. Kan je muur over die lengte de draagkracht missen?
goed punt, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Het is geen dragende muur, je ziet op onderstaande foto nog net een draagbalk waar het plafond op rust. Geen idee of het een probleem zou zijn om zo'n groot rooster te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5kt69--pNWK4bImkNBYgPR1t6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNSeDsgtxD5P8xmkQcotteHl.jpg?f=fotoalbum_large
Glenfiddich schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:37:
[...]

Bij voorkeur doorbreek je in zo’n vloer geen wapening inderdaad. Zelf heb ik drie 132mm gaten geboord in onze nehobo vloeren, tussen de wapening door. Even goed met een leidingzoeker/metaalzoeker de wapening lokaliseren. Tussen twee platen in is de afstand tussen de wapeningstaven het grootst.

[Afbeelding]
Ja dat zou ook nog een optie zijn echter dan komt de buis in de badkamer of een slaapkamer daarboven uit waar dan een koof omheen zou moeten worden gemaakt. Daarnaast zou ik dan de buis zover mogelijk tegen de buitenmuur aan willen hebben, om de koof zo klein mogelijk te houden, echter las ik dat je het ventiel het liefst 45 cm vanuit de muur wilt hebben... Vandaar dat ik dacht aan een rooster die via de toilet ruimte aanvoer heeft.

• Spiro150MM
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-12-2022
helpme schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:59:
Wij zitten midden in een renovatie en het idee is om hier ook gelijk balansventilatie in mee te nemen. Op dit moment is er geen ventilatie aanwezig.

Na dit hele topic te hebben nagelezen en diverse instructie filmpjes op YouTube ben ik op onderstaande uitgekomen. Al met al best ingewikkeld en ik hoop dat ik het één en ander goed heb geïnterpreteerd.

Ik ben begonnen met het berekenen van hoeveel aan- en afvoer er nodig is in de diverse vertrekken:

[Afbeelding]

Vervolgens dit ingetekend op de plattegronden.
Beneden: [Afbeelding]

eerste verdieping: [Afbeelding]

zolder: [Afbeelding]

Vervolgens geprobeerd het leiding werk te bedenken. Dit vond ik het meest lastige. Ik heb twee trajecten kunnen bedenken. Optie 1:
[Afbeelding]

Optie 2, aangezien in deze optie er maar 1x doorvoeren van de bovenverdieping naar de begaande grond hoeft te worden gemaakt heeft deze de voorkeur. Vandaar dat ik hier de kanaal groottes ook heb ingetekend:[Afbeelding]

zolder: [Afbeelding]

Het idee is om de invoer van de woonkamer te doen via een rooster zoals bijv. https://www.ventilatiesho...ooster-l-1250mm-2sleuven/

zouden jullie eens mee willen denken? de stof is allemaal vrij nieuw voor mij dus grote kans dat ik ergens nog wat vergeet / verkeerde aannames doe.
Voor een verblijfsruimte geldt minimaal 50 m3/h toevoer Oppervlakte is niet leidend als je hiermee onder de 50 m3/h uitkomt.

• Spiro150MM
maartenbreesnee schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:28:
Vraagje... wij krijgen in ons nieuwbouwhuis ook een brink flair 400. onze bouwer had nooit de optie aangegeven dat je er extra co2 sensoren bij kon kopen. Graag zou ik nu een CO2 sensor willen hebben en als deze te hoge waardes aangeeft, er een signaal gaat naar de brink home app om de wtw ventilatie hoger te zetten. Hetzelfde geld voor de lucht vochtigheid.

Ik ben bijvoorbeeld ook aan het kijken naar Homey dus een flow hiermee bouwen zou (als het tenminste te koppelen is) ook een mogelijkheid zijn.

Kan dit naar jullie weten en wat heb ik dan nodig?
Zou dat z.s.m regelen. Brink heeft namelijk alleen ebus CO2 sensoren, moeten dus kabels naar de WTW getrokken worden. Je kan ook wachten, vermoedelijk komt in 2023 de RF variant (230v gevoed) uit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:09
Hier is net de WTW vervangen, de oude unit is een bejaarde WHR 90 uit 2004, door een Zehnder Comfoair Q350 ERV, de enthalpiewisselaar variant.

De WTW werkte altijd wel prima om warmte terug te winnen, maar het wordt altijd extreem droog binnen. De grote vraag is: werkt het?

Het is nog niet super koud buiten maar we kunnen alvast gaan rekenen. De meetwaardes van nu zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jro3dfAImTi5BgmL3dl6fW1hBQU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NGo8SX3UcUIuBmunUvLyZvuI.png?f=user_large

Toevoer lucht is wel een stuk kouder dan de gewone HRV variant, dat klopt wel, vroeger condenseerde het op de warmtewisselaar platen en de latente warmte wordt ook gebruikt om de luchtstroom op te warmen. Nu niet meer.

Note: calculator links zijn met schaal x10, voor meer significante cijfers in P=..kW.

Behoud van vocht

Binnen staat op 23C @ 48%, dat wil je graag zo houden. Hoe vergelijkt het zich met 20C @ 57%?
Als je het gooi in de heating calculator, en warm 20C @ 57% lucht op tot 23C, dan komt er uit: 47% RV, en op 150m3/uur, 150W vermogen.

Not bad, dat betekent dus dat er nauwelijks water verloren gaat; vorige seizoen verdampte mijn Sharp bevochtiger liters per dag.

Behoud van energie

Tussen 13.5C 76% en 23C 48% op 150m3/uur zit 620W vermogen, daarvan hebben we net al gezien dat 150W verloren gaat. Gooi ter verificatie nog 13.5 76% -> 20C 57% in de calculator en je krijgt ~460W uit, close enough.

Dus iets van 75% van de totale energie (voelbare warmte + latente warmte) wordt behouden.

Vergeleken met vroeger, toen was de temperatuur delta ~1.5 graden tussen toevoer en retour:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJ4E-Tc6iLl10axnLMvjQn7nDao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Rhq0t7uzYSFFyiwU5fbZcbp.png?f=user_large

Toevoer RV 46% is berekend met door vocht in lucht constant te houden. P=410W. Als dat in de kamer verder opwarmt tot 23 graden wordt dat 42%.

Om het verschil tussen 42% en 48% te compenseren moet je volgens de relative humidity calculator 0.19 liter/uur toevoegen, bij 150m3 per uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iI3cXrmhIEcTCi6WYbFPaYoZmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uodpVUSxVkPkb284QNaFBcfM.png?f=user_large

Daarvan bespaart de ERV dus 0.16 liter per uur (verschil 42% - 47% @ 150m3/h), 3.84L per dag.

A++ would recommend buying. Heel veel energie bespaart het niet bovenop de HRV variant, je verdient het nooit terug zelfs met 0.50/kWh, maar ik hoef geen liters meer te verdampen per dag om het binnen lekker te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Ik ben een aardig eind opweg in mijn plan om balansventilatie aan te brengen in onze bestaande woning. Een van de openstaande punten is welk apparaat te bestellen. Ik zit te denken aan een wtw met een enthalpiewisselaar vanwege het ontbreken van een afvoer waar de wtw moet komen en omdat ik denk dat het wen prettiger binnen klimaat oplevert.

Nu kan ik naast de zehnder comfair q series en de brink flair serie geen andere wtw’s vinden met een enthalpiewisselaar vinden. Kijk ik met mijn neus of is het aanbod van wtw’s met enthalpiewisselaars klein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@BlupWoofer Er is nog 'n los (redelijk actief) topic over enthalpiewisselaars ook, waar je deze vraag ook zou kunnen stellen.

Ik ken in elk geval geen anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiro150MM
BlupWoofer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:02:
Ik ben een aardig eind opweg in mijn plan om balansventilatie aan te brengen in onze bestaande woning. Een van de openstaande punten is welk apparaat te bestellen. Ik zit te denken aan een wtw met een enthalpiewisselaar vanwege het ontbreken van een afvoer waar de wtw moet komen en omdat ik denk dat het wen prettiger binnen klimaat oplevert.

Nu kan ik naast de zehnder comfair q series en de brink flair serie geen andere wtw’s vinden met een enthalpiewisselaar vinden. Kijk ik met mijn neus of is het aanbod van wtw’s met enthalpiewisselaars klein?
Klopt! De WHR 918 is er ook nog in ERV uitvoering maar die doet uit mijn hoofd maar 180 m3/h. Veel fabrikanten zijn er op tegen omdat deze een veel lager rendement hebben op papier. Verkoopt moeilijker, hierin wordt niet meegenomen dat latente warmte een rol speelt bij vochtigere lucht en je in theorie boven de 100% rendement kan uitkomen.

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Megalomania schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:52:
Bouwbesluit? Je bouwt toch geen nieuw huis?
Ik zie veel mensen hier rekenen met een waarde van 3,24m2//h voor een ruimte. Maar zoals je zegt, bij zelfbouw / renovatie hoef je natuurlijk niet te voldoen aan wettelijke waarden. Veel belangrijker zijn praktijk waarden. Waarden waarbij de luchtkwaliteit gewoon goed blijft.

CO2 en luchtvochtingheid gestuurd lijkt mij het beste. Hebben we praktijk resultaten welke verversingssnelheid per ruimte goed werken? is dit inderdaad de in de startpost genoemde 30m3/h/persoon?

Dit kan namelijk een hoop schelen in de diameter luchtkanaal wat je dan gaat aanleggen. iets wat bij mijn renovatie project nu uitdagingen oplevert (of wtw helemaal niet mogelijk gaat zijn. :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:55
Ik ben aan het kijken naar geïsoleerde kanalen voor de af en aanvoer van lucht naar de WTW. Ik zag hier regelmatig Zehnder Comfopipe Plus voorbij komen dus wilde die ook aan gaan schaffen maar tijdens mijn zoek tocht kwam ik ook nog een ander merk tegen.

Heatpex Aduro https://heatpex.pl/en/kategoria-produktow/aduro-en/

te krijgen bij https://www.ventilatielan...e-ventilatiebuis-eps.html

Ik zie dat de Heatpex een lambda heeft van λ=0.029 en die van de Zehnder λ=0.035. Volgens de specificaties zal de Heatpex dus beter isoleren. Mensen ervaring met dit type buis/merk?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:19
ben bezig met een wtw systeem opzetten in een bestaande woning (1960, meerdere verbouwingen achter de rug en nu aanbouw aan de zijkant realiseren.

Heeft iemand ervaring met air excellent 90mm buis op 1 ventiel bij 25m3/uur? kom via de ubbink calculator dan uit op 1,6m/s aan lucht snelheid. dit is met name voor de slaapkamers en ben benieuwd naar de hoeveelheid geluid. (al zal dat per persoon verschillen of het veel of weinig is, maar zou toch graag wat ervaring horen).

eigenlijk zit al mn aanvoer op 1,6m/s bv in de woonkamer 2x 2 ventielen met 2x90 buis.
alleen de afvoer is nu voor de keuken en bijkeuken 75m3/u met 2,4m/s moet ik me daar zorgen om maken qua geluid? word nl moeilijk dit te verdelen over meerdere ventielen.

ter illustratie de beoogde opzet voor de beneden verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oh0D5dC-lrls4U7AGURW6Zgo054=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLfkUlJJvjEgF2QQD5h7hrjw.jpg?f=fotoalbum_large

rood is afvoer, groen inblaas.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:25
SkullboyNL schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:28:
Ik ben aan het kijken naar geïsoleerde kanalen voor de af en aanvoer van lucht naar de WTW. Ik zag hier regelmatig Zehnder Comfopipe Plus voorbij komen dus wilde die ook aan gaan schaffen maar tijdens mijn zoek tocht kwam ik ook nog een ander merk tegen.

Ik zie dat de Heatpex een lambda heeft van λ=0.029 en die van de Zehnder λ=0.035. Volgens de specificaties zal de Heatpex dus beter isoleren. Mensen ervaring met dit type buis/merk?
Geen ervaring met Heatpex, wel met Ubbink Aerfoam; dat lijkt wel vergelijkbaar alleen EPE ipv EPS. Die aerfoam is 0.041 W/m. met 16mm dikte. Ben wel beniewd hoe met ongeveer hetzelfde spul en dikte Heatpex zoveel beter uit kan komen.

Is het een eenvoudige en korte route? Ik ben gestart met Aerfoam maar ik kreeg een gekke draai niet voor elkaar en heb opgegeven. Uiteindelijk heb ik gewoon een geluidsdemper toegepast
(deze: https://www.decinternatio...dec-25-trd-non-woven.html, ook verkrijgbaar bij ventilatieland). Mag je wel alleen toepassen als aan/afvoer als je overal 'afschot' hebt, dus geen plekken waar water kan blijven staan in de buis. Dec geeft op 0.65 m² K/W...dus met 2,5cm glaswol zou de Y-waarde dan 0,038 moeten zijn. Op papier wint Heatpex nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich

Ik ben zelf bezig met Ubbink Aerfoam, die op papier een wat slechtere isolatiewaarde heeft maar die wat beter past (180mm, wat overeenkomt met de diameter van de unit, heatpex heeft geen 180) en meer keuze heeft qua bochten (heatpex heeft alleen 45 graden terwijl ik voor bepaalde bochten ook 30 en 15 nodig heb, die heeft Ubbink wel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0Tt_5tbqHy433QvP_4sXglcUnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMm99VjgajKl6OkIwdKFedzu.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

λ is een materiaaleigenschap, geen isolatiewaarde! De wanddikte van die pijpen is maar 17 mm volgens de site, terwijl Comfopipe plus maar liefst 43 mm is. Daarom isoleert het dus veel beter.
Vergeet bovendien niet dat je bij Comfopipe plus nog een extra adapter bovenop je WTW nodig hebt, omdat de aansluitingen op de Zehnder WTW's dichter bij elkaar zitten dan de buisdiameter. Zehnder maakt die voor hun Q serie, daarom denk ik niet dat je dit systeem ook op andere merken WTW kunt toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-09 12:02
itsjohan schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:43:
[...]

Geen ervaring met Heatpex, wel met Ubbink Aerfoam; dat lijkt wel vergelijkbaar alleen EPE ipv EPS. Die aerfoam is 0.041 W/m. met 16mm dikte. Ben wel beniewd hoe met ongeveer hetzelfde spul en dikte Heatpex zoveel beter uit kan komen.

Is het een eenvoudige en korte route? Ik ben gestart met Aerfoam maar ik kreeg een gekke draai niet voor elkaar en heb opgegeven. Uiteindelijk heb ik gewoon een geluidsdemper toegepast
(deze: https://www.decinternatio...dec-25-trd-non-woven.html, ook verkrijgbaar bij ventilatieland). Mag je wel alleen toepassen als aan/afvoer als je overal 'afschot' hebt, dus geen plekken waar water kan blijven staan in de buis. Dec geeft op 0.65 m² K/W...dus met 2,5cm glaswol zou de Y-waarde dan 0,038 moeten zijn. Op papier wint Heatpex nog steeds.
Je geluidsniveau komt van 2 bronnen. Je WTW unit & van je ventiel.
Wat je ventiel betreft kan je in de technische documentatie van je ventiel dat je kiest vaak terugvinden wat de geluidsproductie is per volumestroom

Wat het geluid van je WTW unit betreft kan je in de technische documentatie hiervan terug vinden wat het geluidsniveau is (per frequentie) bij een bepaalde hoeveelheid luchtstroom & druk die de WTW moet gaan leveren (kan je met de Ubbink air tool berekenen). Pas je hier een demper toe kan je dit dan weer reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:34
Doen mensen hier ook aanvoer via trapgat en alleen afvoer via de huiskamer?

Ik heb zo'n 93m3 in de huiskamer waar ik twee 125mm ventielen wil plaatsen die alleen afzuigen. Aanvoer gaat dan via het trapgat door een rooster in de deur.

Is dat een bezwaar? Ik zie op vrijwel alle plaatjes vier ventielen getekend.

Voor buis kom ik dan wel al snel op 2 stuks 220x55(leidingen moeten door een dunne metalstud wand heen) vanaf de box naar de huiskamer(zo'n 7 meter lang). Dan zit je aan 1.5m/s per buis. Of mag dat wel naar 3m/s door een buis?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Vliegvlug
  • Laatst online: 21:54

Vliegvlug

Flight Simple

Mijn huis is momenteel voorzien van een ventilatiesysteem type C welke ik wil ombouwen naar een ventilatiesysteem type D.

Mijn bovenverdieping is 145m3 en de benedenverdieping is 225m3, totaal dus 370m3
(Mocht dat van belang zijn dan kan ik dat nog uitsplitsen per kamer.)
Een aangebouwde garage van 42m3 heb ik vooralsnog buiten beschouwing gelaten trouwens.
Momenteel zit daar nog een kanteldeur in die een paar centimeter onder de dorpel stopt en dus voldoende ventileert. Tzt komt daar een nieuwe deur in die wel volledig afsluit maar zelfs dan lijkt me het beter daar een apart ventilatiesysteem in te zetten en het niet op het WTW systeem van het huis aan te sluiten. Maar mocht dat juist wel handig zijn dan hoor ik dat ook graag.

Maar wat moet de grootte van het nieuwe systeem worden?
De Vasco tool uit de topicstart werkt niet dus vroeg me af of het zo eenvoudig is als een unit die minimaal de 370m3/uur haalt?

Zit nu naar een Zehnder ComfoAir Q 450 te kijken.
Of zou een 350 ook voldoen?

Momenteel heb ik een Zehnder Comfofan S CO2 hygro en daarom wil ik graag bij Zehnder blijven zodat ik de CO2 sensor kan behouden aangezien die los heel erg duur zijn.

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:16
Ik wil in onze Brink Renovent HR een F7 koolstoffilter plaatsen. Heeft het systeem daar moeite mee? Moet ik de instellingen aanpassen om hem bijvoorbeeld harder te laten draaien?

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
w00key schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:40:
Hier is net de WTW vervangen, de oude unit is een bejaarde WHR 90 uit 2004, door een Zehnder Comfoair Q350 ERV, de enthalpiewisselaar variant.

De WTW werkte altijd wel prima om warmte terug te winnen, maar het wordt altijd extreem droog binnen. De grote vraag is: werkt het?

Het is nog niet super koud buiten maar we kunnen alvast gaan rekenen. De meetwaardes van nu zijn:

[Afbeelding]

Toevoer lucht is wel een stuk kouder dan de gewone HRV variant, dat klopt wel, vroeger condenseerde het op de warmtewisselaar platen en de latente warmte wordt ook gebruikt om de luchtstroom op te warmen. Nu niet meer.

Note: calculator links zijn met schaal x10, voor meer significante cijfers in P=..kW.

Behoud van vocht

Binnen staat op 23C @ 48%, dat wil je graag zo houden. Hoe vergelijkt het zich met 20C @ 57%?
Als je het gooi in de heating calculator, en warm 20C @ 57% lucht op tot 23C, dan komt er uit: 47% RV, en op 150m3/uur, 150W vermogen.

Not bad, dat betekent dus dat er nauwelijks water verloren gaat; vorige seizoen verdampte mijn Sharp bevochtiger liters per dag.

Behoud van energie

Tussen 13.5C 76% en 23C 48% op 150m3/uur zit 620W vermogen, daarvan hebben we net al gezien dat 150W verloren gaat. Gooi ter verificatie nog 13.5 76% -> 20C 57% in de calculator en je krijgt ~460W uit, close enough.

Dus iets van 75% van de totale energie (voelbare warmte + latente warmte) wordt behouden.

Vergeleken met vroeger, toen was de temperatuur delta ~1.5 graden tussen toevoer en retour:

[Afbeelding]

Toevoer RV 46% is berekend met door vocht in lucht constant te houden. P=410W. Als dat in de kamer verder opwarmt tot 23 graden wordt dat 42%.

Om het verschil tussen 42% en 48% te compenseren moet je volgens de relative humidity calculator 0.19 liter/uur toevoegen, bij 150m3 per uur.

[Afbeelding]

Daarvan bespaart de ERV dus 0.16 liter per uur (verschil 42% - 47% @ 150m3/h), 3.84L per dag.

A++ would recommend buying. Heel veel energie bespaart het niet bovenop de HRV variant, je verdient het nooit terug zelfs met 0.50/kWh, maar ik hoef geen liters meer te verdampen per dag om het binnen lekker te houden.
Heel nice. Woon nu in een huurhuis met een WHR930 waar in de winter de lucht ontzettend droog wordt, in ons nieuwe huis komt een Q350 met enthalpiewisselaar op mijn verzoek, dus ben erg blij te lezen dat het goed werkt!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:25
Vliegvlug schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:17:
Maar wat moet de grootte van het nieuwe systeem worden?
De Vasco tool uit de topicstart werkt niet dus vroeg me af of het zo eenvoudig is als een unit die minimaal de 370m3/uur haalt?
Het is maar net wat je wilt bereiken.

Ik heb juist de Q600 gekozen omdat deze minder geluid maakt, minder energie verbruikt (200mm ipv 160mm aansluiting) en minder slijt bij een lagere stand dan een kleinere unit. En je krijgt er de mogelijkheid bij 600m3/h te doen als het een keer nodig is.

Met individueel regelbare kleppen in aan- en afvoer kun je daar ventileren waar het nodig is (of evt meerdere kamers gecombineerd ventileren met slimme aanvoer/afvoer keuze) om het warmteverlies te beperken.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

arnoldniessen schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:04:
[...]

Het is maar net wat je wilt bereiken.
Goede vraag; goede ventilatie, zoveel mogelijk gestuurd op CO2 en vocht, en tegelijkertijd weinig energieverlies.
Dat er centraal gefilterd wordt is ook een prettige bijkomstigheid.

Omdat ik geen afvoer heb op de plek waar de WTW moet komen wil ik voor een enthalpiewisselaar gaan.
Ik heb juist de Q600 gekozen omdat deze minder geluid maakt, minder energie verbruikt (200mm ipv 160mm aansluitinge) en minder slijt bij een lagere stand dan een kleinere unit.
Maar zou een Q450 in mijn situatie dan heel hard moeten werken?
Ik probeer juist te achterhalen welke unit ik moet kopen voor de 370 kubieke meters van mijn huis

Qua aansluitingen ben ik wel beperkt met de huidige afzuigbuizen die 125mm zijn (en waarschijnlijk vrij lastig te vervangen voor iets groters) en de aanvoer kan op 2 van de 3 slaapkamers ook niet groter dan 125mm vanwege de benodigde gaten in de kanaalplaatvloeren.

Heeft het met die beperking wel zin om dan zo’n Q600 te kiezen?
En je krijgt er de mogelijkheid bij 600m3/h te doen als het een keer nodig is.
Aan welke situatie moet ik dan denken?
Met individueel regelbare kleppen in aan- en afvoer kun je daar ventileren waar het nodig is (of evt meerdere kamers gecombineerd ventileren met slimme aanvoer/afvoer keuze) om het warmteverlies te beperken.
Is dat een feature specifiek voor de Q600 of iets wat je met losse hardware moet realiseren en dus ook bij de Q450 kan?

• arnoldniessen
Vliegvlug schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:37:
Omdat ik geen afvoer heb op de plek waar de WTW moet komen wil ik voor een enthalpiewisselaar gaan.
Hier ook, vanwege comfort (en afvoer).
Aan welke situatie moet ik dan denken?
Aangebrand eten of veel mensen in een kamer.
Ik probeer juist te achterhalen welke unit ik moet kopen voor de 370 kubieke meters van mijn huis
Qua aansluitingen ben ik wel beperkt met de huidige afzuigbuizen die 125mm zijn [..]

Waarschijnlijk niet, hangt af van aantal buizen. Vuistregel is max 50m3/h per 125mm aanvoer, max 75m3/h per 125mm afvoer, luchtsnelheid liefst zo laag mogelijk, max 5m/s in hoofdbuizen, ik streef naar 0.5m/s in eindbuizen.
Is dat een feature specifiek voor de Q600 of iets wat je met losse hardware moet realiseren en dus ook bij de Q450 kan?
Kan bij beiden. Zehnder verkoopt een dure klep voor een 2-zone systeem omdat dat het systeem kleiner=goedkoper maakt voor de EPC berekening, maar mijn kleppen staan helemaal los van de WTW unit. Ik gebruik deze regelklep, die sluit goed af met een rubberen ring (sommige verkopers verkopen deze zonder de rubberen ring). Motor, behuizing, en elektronica is allemaal DIY.

Monitoren (en misschien ook aansturen) van de Q350/Q450/Q600 kan over de CANbus aansluiting. Ik gebruik een CANbus interface en monitor software voor de RPi. Om een 0-10V ingang te realiseren heb ik de te dure Zehnder optionbox gekocht maar het zou ook gewoon via de CANbus moeten kunnen (want die uitbreidingsunit gebruikt die aansluiting ook).

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

arnoldniessen schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:02:
[...]

Waarschijnlijk niet, hangt af van aantal buizen. Vuistregel is max 50m3/h per 125mm aanvoer, max 75m3/h per 125mm afvoer, luchtsnelheid liefst zo laag mogelijk, max 5m/s in hoofdbuizen, ik streef naar 0.5m/s in eindbuizen.
Er is nu maar 1 buis richting de ventilatiebox en 1 buis naar buiten toe.
De aanvoer richting de slaapkamers kan ik allemaal wel een eigen buis geven, en dan één buis voor de aanvoer richting de benedenverdieping.

En de afvoer die nu op 1 buis voor de afzuigpunten van begane grond en 1e verdieping zit kan ik wel naar 2 buizen splitsen, hoop ik, zodat er 1 buis per verdieping bij de WTW aankomt.

De beperkende factor is de ruimte in de centrale schacht vanaf de WTW op de vliering naar de lager gelegen verdiepingen.

Ik heb me nog helemaal niet verdiept in stromen en volumes trouwens.

Ging er eigenlijk vanuit dat dat ik met een grove berekening op basis van het volume wel een unit kon kiezen, en daarna het wachten tot het ding geleverd gebruiken voor het bepalen van de details.
Want ik begreep dat er maanden levertijd op zit.
[...]

Kan bij beiden. Zehnder verkoopt een dure klep voor een 2-zone systeem omdat dat het systeem kleiner=goedkoper maakt voor de EPC berekening, maar mijn kleppen staan helemaal los van de WTW unit. Ik gebruik deze regelklep, die sluit goed af met een rubberen ring (sommige verkopers verkopen deze zonder de rubberen ring). Motor, behuizing, en elektronica is allemaal DIY.
Gezien de beperkte ruimte die ik heb voor buizen vraag ik me af of het bij mij überhaupt kan om een zone systeem te realiseren.

En in de voor of nadelen van zo’n systeem ben ik ook nog niet gedoken.
Wil het eigenlijk niet te complex maken.
Dus geen klepsturing helemaal doe-het-zelven en aansturing daarvoor programmeren.
Een systeem zoals de fabrikant het levert installeren en afstellen is me al complex genoeg eigenlijk :D
Monitoren (en misschien ook aansturen) van de Q350/Q450/Q600 kan over de CANbus aansluiting. Ik gebruik een CANbus interface en monitor software voor de RPi. Om een 1-10V ingang te realiseren heb ik de te dure Zehnder optionbox gekocht maar het zou ook gewoon via de CANbus moeten kunnen (want die uitbreidingsunit gebruikt die aansluiting ook).
Dat zijn meer nice-to-have zaken ga ik vanuit?
Als het systeem ingesteld is moeten de CO2 en vocht sensoren toch in principe voldoende zijn om de boel te laten functioneren?

• arnoldniessen
Vliegvlug schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:43:
De aanvoer richting de slaapkamers kan ik allemaal wel een eigen buis geven, en dan één buis voor de aanvoer richting de benedenverdieping.
Gezien de beperkte ruimte die ik heb voor buizen vraag ik me af of het bij mij überhaupt kan om een zone systeem te realiseren.
Waarom de buizen niet combineren op het punt waar ze samen komen? De kleppen zitten bij mij juist vlak bij de ventielen. Maar een zone-systeem is geen must.
Ik heb me nog helemaal niet verdiept in stromen en volumes trouwens.
Dat is wel verstandig om te doen. Twee 125 buizen combineren het liefst tot een 160mm, dat is de maat van de Q350.
Als het systeem ingesteld is moeten de CO2 en vocht sensoren toch in principe voldoende zijn om de boel te laten functioneren?
Hoe sluit je de CO2 en vocht sensor aan op de Q350/450? Met 10V signaal? Of met ComfoNet = CANbus? Voor 0-10V heb je een aparte option box (E 170) nodig of je moet het CANbus protocol verder reverse engineeren (staat op mijn todo-lijst, zou niet moeilijk moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Goede vraag; goede ventilatie, zoveel mogelijk gestuurd op CO2 en vocht, en tegelijkertijd weinig energieverlies.
Dat er centraal gefilterd wordt is ook een prettige bijkomstigheid.

Qua aansluitingen ben ik wel beperkt met de huidige afzuigbuizen die 125mm zijn (en waarschijnlijk vrij lastig te vervangen voor iets groters) en de aanvoer kan op 2 van de 3 slaapkamers ook niet groter dan 125mm vanwege de benodigde gaten in de kanaalplaatvloeren.

De Q450 en Q600 zijn in alle opzichten precies hetzelfde, met als enige verschil dat de 450 softwarematig begrensd is op 450 m³/h. Ze moeten dus voor hetzelfde debiet ook even hard werken. Als je dus niet meer dan dat nodig hebt is de 450 ook een prima keus.
Over die leidingdiameters: 125mm naar een individuele kamer is prima, maar vanaf de unit wil je echt wel graag met 200 werken. Pas na een splitsing ga je over naar kleinere diameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Monitoren (en misschien ook aansturen) van de Q350/Q450/Q600 kan over de CANbus aansluiting. Ik gebruik een CANbus interface en monitor software voor de RPi. Om een 0-10V ingang te realiseren heb ik de te dure Zehnder optionbox gekocht maar het zou ook gewoon via de CANbus moeten kunnen (want die uitbreidingsunit gebruikt die aansluiting ook).
Dat ziet er interessant uit. Kun je daarmee ook de 0-10V signalen van bijvoorbeeld bedrade CO2-sensoren uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:58:
Hoe sluit je de CO2 en vocht sensor aan op de Q350/450? Met 10V signaal? Of met ComfoNet = CANbus? Voor 0-10V heb je een aparte option box (E 170) nodig of je moet het CANbus protocol verder reverse engineeren (staat op mijn todo-lijst, zou niet moeilijk moeten zijn).
Beste is om 0-10V sensoren via de optionele :( option box aan te sluiten. Hoeven niet die extreem dure van Zehnder te zijn, hier gebruik ik de SenseAir eSense FAI Light, die heeft ook gelijk een display, zodat ik in de woonkamer direct het niveau kan aflezen.
In de overige (slaap)kamers gebruik ik geen sensoren. De WTW is gewoon zodanig afgesteld (220 m³/h) dat de niveaus in de slaapkamers ook 's nachts niet te hoog worden.
In de praktijk gaat de WTW dus alleen maar harder draaien als er bezoek (in de woonkamer) is.

Reverse engineeren van dat CAN-signaal is dus voor de werking nergens voor nodig. Ik zou zoiets ook alleen maar voor monitoring willen gebruiken. Al was het alleen maar voor als we de woning ooit weer eens willen verkopen. Dan wil je gewoon een standaard, af fabriek, werkende oplossing. Niet dat belangrijke systemen in je woning afhankelijk zijn van een of andere zelfgehobbyde knutselconstructie.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 25-09-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja. En vochtsensoren heb je ook al niet nodig. Die zit er namelijk al in. Dat is wel standaard functionaliteit. Nadeel is alleen dat de unit bij gedetecteerd vocht direct optoert naar max, wat nergens op slaat en vooral bij een Q600 (die ik op max 550 heb ingesteld) met nogal wat geweld gepaard gaat. Je gaat de unit dan ook echt horen, en als je bureau toevallig onder een toevoerventiel staat (ik heb er maar 8 ) ook echt tocht voelen.
Ik heb dat hele vochtsysteem dus uitgezet. Unit staat standaard op 220 m³/h, en dan blijkt prima voldoende om een badkamer droog te krijgen. Ook spiegels beslaan niet. We maken wel altijd netjes de douchecel droog met een trekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Andrehj schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:51:
De Q450 en Q600 zijn in alle opzichten precies hetzelfde, met als enige verschil dat de 450 softwarematig begrensd is op 450 m³/h. Ze moeten dus voor hetzelfde debiet ook even hard werken.
Werkelijk? Mijn herinnering liet me in de steek. De 350 heeft inderdaad kleinere aansluitingen, de 450 en 600 dezelfde. En de specs bij 450m3/h en 200Pa zijn voor de Q450 en Q600 bijna (maar net niet??) hetzelfde qua verbruik en geluid. Dus je betaalt Euro 250 extra voor een configuratiebitje... (niet echt) leuk om te weten.
Andrehj schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:54:
Dat ziet er interessant uit. Kun je daarmee ook de 0-10V signalen van bijvoorbeeld bedrade CO2-sensoren uitlezen?
Ik kan in de zcan output wel de actuele waarde van de 0-10V sensor (die aangesloten zit op de option box) zien als je dat bedoelt.
Andrehj schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:58:
Beste is om 0-10V sensoren via de optionele :( option box aan te sluiten. Hoeven niet die extreem dure van Zehnder te zijn [..]
Kan, maar voordeel van CANbus is dat je de WTW ook traploos via HA kunt aansturen en daarvoor niet zelf een 0-10V signaal hoeft te maken. Dat de WTW maar 3 standen heeft vind ik jammer - ik heb hier nu een potmeter op de 0-10V ingang staan om traploos te kunnen regelen tussen de geprogrammeerde stand en de maximale stand.
hier gebruik ik de SenseAir eSense FAI Light, die heeft ook gelijk een display, zodat ik in de woonkamer direct het niveau kan aflezen.
Mooie CO2 sensor trouwens.

En als je iedere kamer van een sensor wilt voorzien, wordt het interessant, integreerbaar in HA, en flexibeler om het zelf te maken. Ik gebruik de SCD40 sensor voor CO2.
Ik zou [CANbus] ook alleen maar voor monitoring willen gebruiken. Al was het alleen maar voor als we de woning ooit weer eens willen verkopen. Dan wil je gewoon een standaard, af fabriek, werkende oplossing. Niet dat belangrijke systemen in je woning afhankelijk zijn van een of andere zelfgehobbyde knutselconstructie.
Verkoop argument snap ik, maar ik bouw vooral voor eigen gebruik. Als het goed werkt, is het verkoopbaar, en als het vervangbaar is door een off-the-shelf oplossing, is het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

arnoldniessen schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:58:
[...]
Waarom de buizen niet combineren op het punt waar ze samen komen? De kleppen zitten bij mij juist vlak bij de ventielen.
&
[...]
Over die leidingdiameters: 125mm naar een individuele kamer is prima, maar vanaf de unit wil je echt wel graag met 200 werken. Pas na een splitsing ga je over naar kleinere diameters.
Hoe de buizen aan te sluiten en welke diameters te kiezen is nog wel uitdaging ja.

De WTW moet op de vliering komen en 2 van de 3 slaapkamers zijn direct vanaf de vliering van een eigen 125 toevoerbuis te voorzien door simpelweg door de vloer te boren.
Maar naar de rest van het huis moeten de buizen door de centrale leidingkoker die vanaf de vliering tot de kruipruimte loopt.
Voor de huidige ventilatiebox is dat 1 afvoerbuis van 125mm die op de 1e verdieping aftakt naar 2 ventielen (wc en badkamer) en op de begane grond naar 3 ventielen (wc, washok en keuken).

Ik krijg er zeker wel twee buizen straks daarin (maar dan moet de rookgasafvoer wel verdwijnen en dat is wachten op een warmtepomp wat nog wel even kan gaan duren) en vast ook wel 160mm en hopelijk 200mm maar 3 buizen is nog afwachten en zeker ook welke diameter. Ik schat zo in dat 3x 125 mm wel de max is.

De vraag is dus wat verstandiger is:

2 dikkere buizen (160mm of 200mm):
  • 1 aanvoerbuis naar de lager gelegen verdiepingen waarop dan 1 slaapkamer en de hele benedenverdieping moet komen.
  • 1 afvoerbuis vanaf alle afzuigpunten op de begane grond en eerste verdieping
Of 3 smallere buizen (125mm):
optie A
  • 1 aanvoerbuis naar de lager gelegen verdiepingen waarop dan 1 slaapkamer en de hele benedenverdieping moet komen.
  • 1 afvoerbuis voor de begane grond
  • 1 afvoerbuis voor de eerste verdieping
optie B
  • 1 aanvoerbuis naar de lager gelegen verdiepingen waarop dan 1 slaapkamer en een deel van benedenverdieping moet komen.
  • 1 aanvoerbuis naar de benedenverdieping waarop het ander deel van de benedenverdieping moet komen.
  • 1 afvoerbuis vanaf alle afzuigpunten op de begane grond en eerste verdieping
Het ventileren van de benedenverdieping is voor mijn gevoel een flinke uitdaging. Het is één grote ruimte van woonkamer, eetkamer, keuken en vide voor een totaal van ~190m3
Met maar één, of met veel gedoe hooguit twee, geschikte plekken om invoerventielen te plaatsen.
Heb nog geen idee hoe ik daar voldoende aanvoer in ga krijgen. Een heel groot invoerrooster per plek zat ik aan te denken, want 1 standaard ventiel zal niet volstaan en 2 of 3 naast elkaar zit er ook wat apart uit.
Maar een zone-systeem is geen must.
Dan laat ik dat maar varen, klinkt extra complex en gezien de beperking die ik al heb met de buizen is het waarschijnlijk niet eens mogelijk.
Bovendien is de overstap van een ventilatiesysteem type C naar type D op zich al verbetering genoeg.

Mijn vorige huis had ook een type D zonder allerlei toeters en bellen en dat voldeed op zich ook wel waarbij de grootste nadelen waren dat het vrij luidruchtig was (systeem uit 1989, Brink Renovent), niet aangestuurd werd door vocht of CO2 en er geen zomer-bypass op zat, dus dat zijn wel zaken die ik in het nieuwe systeem wel graag zie.
[...]

De huidige box heeft 1 draadloze CO2 sensor en een ingebouwde vochtsensor.
Dus ik ging er vanuit dat het zo simpel zou zijn als het kopen van één of twee extra CO2 sensoren en die draadloos koppelen aan de WTW box.
Maar dat is dus niet zo?
Ook nog allemaal bedrading voor aansturing door het huis trekken vermijd ik liever eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

breinonline

Are you afraid to be known?

[...]

Welke motor pas je toe? Ik zoek ook nog een zelfbouw iets want een klep met een officiële motor is me veel te duur.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:16
Ik gebruik een Ali motor, open of dicht https://i.imgur.com/OrrV1ol.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

De Q450 en Q600 zijn in alle opzichten precies hetzelfde, met als enige verschil dat de 450 softwarematig begrensd is op 450 m³/h. Ze moeten dus voor hetzelfde debiet ook even hard werken. Als je dus niet meer dan dat nodig hebt is de 450 ook een prima keus.
Dat is goed om te weten. Is zo’n Q450 dan ook te flashen naar een Q600 >:)

Of ik niet meer dan een Q450 nodig heb is dus mijn initiële vraag ;)
Is een 370m3 huis een match voor de Q450, of is dat enkel op basis van het volume niet te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Andrehj schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:06:
[...]

Ja. En vochtsensoren heb je ook al niet nodig. Die zit er namelijk al in. Dat is wel standaard functionaliteit.
Zit in de Zehnder ventilatiebox inderdaad ook ingebouwd.
Nadeel is alleen dat de unit bij gedetecteerd vocht direct optoert naar max, wat nergens op slaat en vooral bij een Q600 (die ik op max 550 heb ingesteld) met nogal wat geweld gepaard gaat. Je gaat de unit dan ook echt horen, en als je bureau toevallig onder een toevoerventiel staat (ik heb er maar 8 ) ook echt tocht voelen.
Dat is een goed punt, niet bij stil gestaan. Altijd handig dergelijke praktijkervaringen te horen. (y)
Met alleen afzuiging zoals nu heb ik daar geen last van maar als je onder zo’n hard blazend ventiel zit op de bank is dat niet echt fijn nee.
Ik heb dat hele vochtsysteem dus uitgezet. Unit staat standaard op 220 m³/h, en dan blijkt prima voldoende om een badkamer droog te krijgen. Ook spiegels beslaan niet. We maken wel altijd netjes de douchecel droog met een trekkertje.
Ben na het douchen ook altijd met een trekkertje in de weer. :)
Ik zie dan wel of ik het uitzet of niet, tegen die tijd maar eens beiden een tijdje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Vliegvlug schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:44:
Of ik niet meer dan een Q450 nodig heb is dus mijn initiële vraag ;)
Dat wordt rekenen en hangt af van hoe je het inricht, maar lijkt me genoeg. Als je iedere kamer altijd en volledig onafhankelijk = apart ventileert, heb je veel meer nodig (bouwbesluit 3.6m3/h/m2 bij (aanname) ca 100m2 vloeroppervlak -> 360m3/h en daarnaast nog 25+75+50=150m3/h voor wc/badkamer/keuken) dan wanneer je via woon/slaapkamers 360m3 inblaast en dat via halwc/badkamer/keuken afvoert.

Bouwbesluit is meestal geen must, en voor corona-ventilatie-doeleinden overigens ook veel te mager. Anderzijds is voor een klein gezin 360m2 meestal overkill. Hier is 250m3/h al veel voor 3 personen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
breinonline schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:36:
Welke motor pas je toe? Ik zoek ook nog een zelfbouw iets want een klep met een officiële motor is me veel te duur.
Ik ben door een Duurzaam Huis deelnemer getipt op deze motor: 12V 6rpm wormwiel vertraagde motor.

Ik heb de (8mm vierkante) as van de regelklep afgezaagd, daar gaat een 10mm Alu vierkantprofiel overheen. Over de 6mm motoras gaat een stukje rond 8mm Alu en daar overheen het 10mm vierkantprofiel, e.e.a. geborgd met een M2 boutje dat door de motoras geboord zit. Ook daarop gemonteerd is een 15x15mm Alu L-profiel dat 2 microswitches in de eindstanden bedient. Dit alles in zelf geprinte behuizingen met een PCB voor die 2 microswitches en een 6-pins RJ45 stekker richting de aansturing, en LEDs om beweging/eindstand aan te geven. Omdat de motor 15 seconden doet over 90 graden rotatie kun je in principe met een tijdsaansturing iedere klepstand realiseren. Met sensoren hoop ik de bereikte luchtsnelheid te kunnen meten (work-in-progress). Als je belangstelling hebt wil ik het wel een keertje documenteren, maar ik heb eerst nog wat andere dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Vliegvlug schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:09:
Hoe de buizen aan te sluiten en welke diameters te kiezen is nog wel uitdaging ja.
De vraag is dus wat verstandiger is:
2 dikkere buizen (160mm of 200mm): [..]
Of 3 smallere buizen (125mm) [..]:
Op dat gebied heb ik alleen mijn eigen ervaring, hoop dat een andere deskundigere inspringt. Maar ik zou liefst zo veel mogelijk combineren - wel met goede (ruimte innemende) geluidsdempers er tussen als ruimtes akoestisch gescheiden moeten zijn. Ik heb starre geluidsdempers gebruikt, die bevallen goed, ik hoor pas iets als ik ver boven de ontwerpnorm uitkom.
Het ventileren van de benedenverdieping is voor mijn gevoel een flinke uitdaging. Het is één grote ruimte van woonkamer, eetkamer, keuken en vide voor een totaal van ~190m3
Met maar één, of met veel gedoe hooguit twee, geschikte plekken om invoerventielen te plaatsen.
Een heel groot invoerrooster per plek zat ik aan te denken, want 1 standaard ventiel zal niet volstaan en 2 of 3 naast elkaar zit er ook wat apart uit.
Ik denk dat je juist moet verdelen. Als je hier 250m3/h zou willen halen, heb je 5 inblaaspunten op onderling voldoende afstand nodig. Anders krijg je geluid of vervelende luchtstromen.
Mijn vorige huis had ook een type D zonder allerlei toeters en bellen en dat voldeed op zich ook wel waarbij de grootste nadelen waren dat het vrij luidruchtig was

Dus ik ging er vanuit dat het zo simpel zou zijn als het kopen van één of twee extra CO2 sensoren en die draadloos koppelen aan de WTW box.
Maar dat is dus niet zo?
Ook nog allemaal bedrading voor aansturing door het huis trekken vermijd ik liever eerlijk gezegd.
Geluid is echt een issue. Hoe de verschillende draadloze sensoren werken bij Zehnder weet ik niet, maar dat moet op hun website te vinden zijn. Ik gebruik zelf de externe aansturing helemaal niet, doe alles op de kast zelf, of via de option box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Maar naar de rest van het huis moeten de buizen door de centrale leidingkoker die vanaf de vliering tot de kruipruimte loopt.
Hoe diep is de kruipruimte? Ik heb de buizen in de kruipruimte aangelegd, en blaas in via vloerrooster of convectorput. Ongebruikelijk maar bevalt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

arnoldniessen schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:17:
[...]

Dat wordt rekenen en hangt af van hoe je het inricht, maar lijkt me genoeg. Als je iedere kamer altijd en volledig onafhankelijk = apart ventileert, heb je veel meer nodig (bouwbesluit 3.6m3/h/m2 bij (aanname) ca 100m2 vloeroppervlak -> 360m2
Je bedoelt 360m3 ga ik vanuit?
Is klein beetje meer vloeroppervlakte bij mij, ~112m2, wat dan op 403m3/h uitkomt.
Wat nog steeds onder de 450m3/h is van de Q450.
en daarnaast nog 25+75+50=150m3/h voor wc/badkamer/keuken) dan wanneer je via woon/slaapkamers 360m3 inblaast en dat via halwc/badkamer/keuken afvoert.
Die snap ik even niet. Als je er 360m3 inblaast dan wordt er toch ook 360m3 afgevoerd via de afvoer ventielen?
Dat is toch het idee van balansventilatie.

Waar komt die som “25+75+50=150m3/h” vandaan?
Bouwbesluit is meestal geen must, en voor corona-ventilatie-doeleinden overigens ook veel te mager. Anderzijds is voor een klein gezin 360m2 meestal overkill. Hier is 250m3/h al veel voor 3 personen in huis.
Zijn hier met zijn vieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

arnoldniessen schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:36:
[...]

Op dat gebied heb ik alleen mijn eigen ervaring, hoop dat een andere deskundigere inspringt. Maar ik zou liefst zo veel mogelijk combineren
Dus eerder voor twee dikkere buizen gaan en dan alles daar van aftakken ipv 3 kleinere diameter buizen?
- wel met goede (ruimte innemende) geluidsdempers er tussen als ruimtes akoestisch gescheiden moeten zijn. Ik heb starre geluidsdempers gebruikt, die bevallen goed, ik hoor pas iets als ik ver boven de ontwerpnorm uitkom.
Daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Wat bedoel je precies met starre geluidsdempers?
En hoeveel ruimte nemen die extra in?
[...]

Ik denk dat je juist moet verdelen. Als je hier 250m3/h zou willen halen, heb je 5 inblaaspunten op onderling voldoende afstand nodig. Anders krijg je geluid of vervelende luchtstromen.
Dat is dus het issue bij mij. Omdat het binnen een bestaand huis gerealiseerd moet worden wat niet gebouwd is met balansventilatie als uitgangspunt en de hele benedenverdieping eigenlijk één grote ruimte is heb ik maar weinig plekken om in te blazen.

Enkel op een klein stukje muur in de woonkamer van 2,5m breed kan ik makkelijk ventielen kwijt, is gelukkig wel boven de tv en dus niet direct boven een bank dat het in je nek blaast.

Maar meerdere ventielen naast elkaar ziet er niet heel mooi uit naar mijn idee, vandaar dat ik aan iets van een rooster zat te denken.
De ruimte die via dat inblaaspunt van verse lucht moet worden voorzien is 190 m3

Als dat niet haalbaar is zou ik met heel veel moeite (een gestuct verlaagd plafond wat er nog geen 2 jaar in zit moet dan gedeeltelijk gesloopt worden) nog inblaas kunnen realiseren in een 2m stuk van de keuken, punt is alleen dat op dat stuk muur ook al het afvoerventiel van de keuken zit.

Als ik toch al aan het slopen ben kan ik dat afvoerventiel natuurlijk ook helemaal weghalen maar moet alle afvoer onder de gangdeur door richting de afvoerventielen in de wc en het washok. Dan moet er wel een flinke spleet onder die deur worden gemaakt, of een rooster erin wat ook niet echt mooi is.

Zie onderstaand plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixxhNr9I-2odrtIEWjg-M6Qkf9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YbauBkfvWNYvT6y7nQ4wtZtp.jpg?f=user_large
In het washok loopt de centrale schacht (kleine vakje op de tekening) waar de ventilatiebuizen doorheen lopen dus vandaar dat ik vanuit het washok makkelijk de woonkamer in kom.
De gang heeft een verlaagd plafond waardoor ik helaas geen buizen naar de keukenmuur kan brengen zonder het verlaagde plafond te slopen.
[...]

Geluid is echt een issue. Hoe de verschillende draadloze sensoren werken bij Zehnder weet ik niet, maar dat moet op hun website te vinden zijn. Ik gebruik zelf de externe aansturing helemaal niet, doe alles op de kast zelf, of via de option box.
Hoe is de manier van aansturen, bedraad of draadloos, een geluidsissue?
En met externe aansturing bedoel je dan draadloos?
En op de kast zelf zijn dan bedraad aangesloten CO2 sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

arnoldniessen schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:37:
[...]

Hoe diep is de kruipruimte? Ik heb de buizen in de kruipruimte aangelegd, en blaas in via vloerrooster of convectorput. Ongebruikelijk maar bevalt me prima.
De kruipruimte is diep genoeg maar de centrale schacht loopt tot de kruipruimte, niet erin. Dus dan moeten er nog wel grote gaten in de vloer van die schacht worden gemaakt.
Bovendien heb ik geen plek om in de woonruimtevloer omhoog te komen, er ligt vloerverwarming op de hele benedenverdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Ja, klopt, heb ik gecorrigeerd.
Vliegvlug schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:50:
Die snap ik even niet. Als je er 360m3 inblaast dan wordt er toch ook 360m3 afgevoerd via de afvoer ventielen?
Dat is toch het idee van balansventilatie.
Waar komt die som “25+75+50=150m3/h” vandaan?
Als je de 360m3/h inblaast en afzuigt in slaapkamers/woonkamer, en 150m3/h inblaast en afzuigt in badkamer/keuken/wc, heb je 510m3/h nodig.

Als je 360m3/h inblaast in slaapkamers/woonkamer, en onder de deur door afzuigt in badkamer/keuken/wc met 150m3/h, en daar boven op meer of elders in huis (hal,..., woonkamer) nog eens 210m3/h, heb je een balans met totaal 360m3/h (ipv 510m3/h). Bouwbesluit schrijft voor wc/badkamer/keuken 25/75/50 voor, dus dat is het minimum dat je daar moet afzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Vliegvlug schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:50:
Veel ruimte, helaas: 50-120cm lang, en 5 of 10cm dikker dan de buis waar ze op aansluiten. Ik gebruik liever starre dempers dan de flexibele geluidsdempende buis: starre geluidsdempers.
Maar meerdere ventielen naast elkaar ziet er niet heel mooi uit naar mijn idee, vandaar dat ik aan iets van een rooster zat te denken.
De ruimte die via dat inblaaspunt van verse lucht moet worden voorzien is 190 m3
Als ze maar groot genoeg zijn voor de luchtdoorvoer. Ik had een muurrooster met lamellen van 80mmx220mm en dat ging fluiten boven de ca 100m3/h, zonder lamellen kan ik daarmee tot 250m3/h gaan.
Hoe is de manier van aansturen, bedraad of draadloos, een geluidsissue?
En met externe aansturing bedoel je dan draadloos?
En op de kast zelf zijn dan bedraad aangesloten CO2 sensoren?
Geluidsissue had aparte paragraaf moeten zijn, dat sloeg op overspraak en geluid uit de buizen.

Over regelingen is hier meer te vinden: bedieningsmogelijkheden Q450. De C55 (die ik niet heb) is met een 4-draads ComfoNet/CANbus aan de WTW verbonden en doet de verdere draadloze communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
[..] nog inblaas kunnen realiseren in een 2m stuk van de keuken, punt is alleen dat op dat stuk muur ook al het afvoerventiel van de keuken zit.
Dat is niet verstandig, zo dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-09 23:26
marvel27 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:44:
Ik heb na lang wikken en wegen besloten om toch een systeem C ipv balansventilatie te plaatsen. De WAF bleek toch onoverkomelijk :) Ik had al rode en blauwe Burgerhout Hybalans+ buizen besteld. Ik heb nu dus 2 ventielen in badkamer en keuken geplaatst, en 1 ventiel in het toilet. Elk ventiel in badkamer en keuken zijn aangesloten op 2 92mm buizen, terwijl het toilet maar verbonden is met 1 buis.

Op zolder komen de buizen samen in een luchtverdeelkast, en volgende maand komt een dakdekker een dakdoorvoer plaatsen. Dan plaats ik ook de ventilator en kan het systeem aangezet worden.
@marvel27 Deze situatie lijkt er op de mijne; als referentie ben ik erg benieuwd naar:

1. welke mech. ventilatie unit heb je gekozen? (Zal wel een hele stille zijn gezien de WAF)
2. heb je de Hybalans luchtverdeelkast toegepast? (die met geluidsisolatie aan de binnenzijde?)
3. heb je dan ook nog tussen de ventilatie unit en luchtverdeelkast nog een meter slangdemper geplaatst?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Geluiddempers zijn zo'n beetje de belangrijkste items voor een succesvolle WTW-installatie...
En ze zijn groot. Een demper is snel 1m20 lang, en inclusief de bochten aan het begin ga je richting de 2 meter. En zo'n demper vond ik hier niet goed genoeg, dus ik heb er nog een flexibele mee in serie geplaatst. Nu is het systeem mooi stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Andrehj schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:11:
Geluiddempers zijn zo'n beetje de belangrijkste items voor een succesvolle WTW-installatie...
Helemaal mee eens. Ik had ze binnen wel royaal aangebracht maar richting buiten niet. Foutje: op hoge stand was de afvoer buiten (begane grond niveau) net een stevige stofzuiger. Een flexibele geluidsdempende slang daar loste veel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wat is het addertje onder het gras dat de "Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HP RFT" ongeveer overal wel te koop is en veel andere van hetzelfde formaat 18+ weken levertijd hebben? :P :?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

arnoldniessen schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:12:
[...]

Als je de 360m3/h inblaast en afzuigt in slaapkamers/woonkamer, en 150m3/h inblaast en afzuigt in badkamer/keuken/wc, heb je 510m3/h nodig.

Als je 360m3/h inblaast in slaapkamers/woonkamer, en onder de deur door afzuigt in badkamer/keuken/wc met 150m3/h, en daar boven op meer of elders in huis (hal,..., woonkamer) nog eens 210m3/h, heb je een balans met totaal 360m3/h (ipv 510m3/h). Bouwbesluit schrijft voor wc/badkamer/keuken 25/75/50 voor, dus dat is het minimum dat je daar moet afzuigen.
Ah op die manier.

Met 112m2 kom ik op 403m3/h uit ipv 360m3/h
Daarvan is 222m3/h (55%) voor beneden en 181m3/h (45%) voor boven.

Beneden heb ik afzuigpunten in wc, washok en keuken, dus dat is minimaal die 150m3/h maar die moet ik dus opkrikken naar 222m3/h, wat uitkomt op 74m3/h per afzuigventiel. Dat zit net onder de max van 75m3/h van één ventiel en kan dus net.

Wel moet er dan 2x 74m3/h=148m3/h onder de gangdeur door worden aangezogen want wc en washok zitten achter de gang gezien vanuit de verblijfsruimte op de benedenverdieping.
Dat is best een hoge spleet onder de deur vermoed ik, dus zal er wel haast een rooster in of boven de deur moeten. Dat laatste is mooier maar ook een stuk lastiger realiseerbaar vanwege het verlaagde plafond in de gang.

Op de bovenverdieping heb ik maar 2 afzuigpunten, wc en badkamer, waar dan 181m3/h door moet worden afgezogen. Dat is 90,5m3/h per ventiel wat teveel is, dus zal er nog een extra afzuigpunt moeten komen boven.
Enige plek daarvoor is de gang of een tweede of vergoot ventiel in de wc om daar dan 106m3/h af te zuigen. Heb alleen geen idee of je in zo’n kleine ruimte niet enorm op de tocht zit met dat volume afzuigen en ik dan beter voor een extra ventiel in de gang kan gaan.

Of de 55% vs 45% verhouding tussen verblijfsruimte beneden en boven op basis van de vloeroppervlakte echt klopt in mijn geval twijfel ik aan.

Want als je naar volume kijkt zit daarvan 64% daarvan beneden en 36% boven, vanwege de vide op de benedenverdieping.

Als ik daar mee reken moet ik beneden 258m3/h verplaatsen en boven 145m3/h.
Boven kom ik dan wel uit met de twee bestaande ventielen maar beneden met 3 ventielen is dat met 86m3/h per ventiel weer te hoog.
Een extra ventiel daar bij plaatsen is in het washok goed te doen maar het extra volume moet wel voorbij de gangdeur. Wordt 183m3/h wat langs die deur moet.

Valt nog best tegen zo’n balansventilatie plaatsen, had tot nu toe enkel gekeken of ik inblaasbuizen naar de ruimtes kon krijgen waar ingeblazen moet worden maar niet aan de volumes per inblaasventiel gedacht. Oeps.
Daar moet nog wel wat aan gerekend en over nagedacht worden. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Vliegvlug schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:07:
Daar moet nog wel wat aan gerekend en over nagedacht worden. :D
Meer dan 25m3/h in de wc lijkt me alleen maar goed. Een 1cm spleet onder de deur kan al genoeg zijn. Verder is mijn kennis/ervaring ook beperkt dus ik kan niet veel verder helpen. Ik heb een officieel bouwbesluit-conform advies laten opstellen door een webshop (kosten = latere korting daar), dat hielp me goed op weg, al moest ik het wel aanpassen voor mijn specifieke situatie (en bouwbesluit is voor mij een richtlijn en geen regel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

arnoldniessen schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:29:
[...]

Veel ruimte, helaas: 50-120cm lang, en 5 of 10cm dikker dan de buis waar ze op aansluiten. Ik gebruik liever starre dempers dan de flexibele geluidsdempende buis: starre geluidsdempers.
Dat is flink wat ruimte zeg! :/
Dat wordt nog een uitdaging.

En dan gaat het primair om inblaas ga ik vanuit?
Van afzuigen heb ik nu geen last moet ik zeggen.

In mijn oude huis met WTW had ik trouwens ook geen last van inblaasgeluid en daar was in alle kanalen metalen spirobuis gebruikt en enkel bij de WTW box zelf een metertje flexibele geluidsdempende buis. Maar dat kan ook komen doordat daar de inblaassnelhed en daarmee de algehele ventilatiegraad al te laag was natuurlijk.
Heb daar nooit aan gemeten, was de originele installatie uit 1989, misschien waren de ventilatie eisen toen nog veel lager.
[...]

Als ze maar groot genoeg zijn voor de luchtdoorvoer. Ik had een muurrooster met lamellen van 80mmx220mm en dat ging fluiten boven de ca 100m3/h, zonder lamellen kan ik daarmee tot 250m3/h gaan.
Als ik die 258m3/h van de bovenstaande laatste berekening in mijn benedenverdieping wil inblazen zal ik dus grofweg met een rooster met lamellen van 80x600mm moeten plaatsen, dat is eigenlijk best te overzien aangezien ik een muurbreedte van 2,5 meter beschikbaar heb om een dergelijke rooster te plaatsen.
Een groter rooster is vast beter om de luchtsnelheid omlaag te brengen zodat je daar geen last van tocht krijgt en er marge is om de box op een hogere snelheid te kunnen laten draaien indien tijdelijk nodig.
[...]

Geluidsissue had aparte paragraaf moeten zijn, dat sloeg op overspraak en geluid uit de buizen.

Over regelingen is hier meer te vinden: bedieningsmogelijkheden Q450. De C55 (die ik niet heb) is met een 4-draads ComfoNet/CANbus aan de WTW verbonden en doet de verdere draadloze communicatie.
Ik heb nu een radiografische CO2 sensor RF 67 en dacht er daar gewoon nog wat extra van aan te koppelen. Lijkt me veel makkelijker dan extra boxen, draden en CANbus, of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Vliegvlug schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:26:
Dat is flink wat ruimte zeg! :/
Dat wordt nog een uitdaging.
Ik heb beide richtingen vanaf het begin voorzien, dus ik kan niet zeggen of het echt nodig was. Ook voor akoestisch ontkoppelen van ruimtes onderling, je wilt geen spraak-overdracht tussen ruimtes.
Ik heb nu een radiografische CO2 sensor RF 67 en dacht er daar gewoon nog wat extra van aan te koppelen. Lijkt me veel makkelijker dan extra boxen, draden en CANbus, of denk ik nu te simpel?
De WTW unit heeft geen RF, dus je hebt ook 1x de C55 of C67 nodig, die met 4-aderig Comfonet=CANbus aangesloten wordt op de WTW unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

arnoldniessen schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:35:
[...]

Ik heb beide richtingen vanaf het begin voorzien, dus ik kan niet zeggen of het echt nodig was.
Ah, oké. Denk dat inblaas het meest gevoelig er voor is.
Ook voor akoestisch ontkoppelen van ruimtes onderling, je wilt geen spraak-overdracht tussen ruimtes.
Dat valt in mijn geval gelukkig mee.
Van de 3 slaapkamers krijgen er twee hun eigen buis en die laatste wordt gekoppeld aan de inblaas van de woonkamer dus dat is wel een punt om op te letten. Dat er geen directe geluidsoverdracht is tussen die twee.
Er zit wel 2,5m buis tussen beide inblaasventielen dus qua lengte genoeg ruimte voor zo’n demper maar over de extra dikte maak ik me wel zorgen want die 2,5m is in de centrale schacht waar het al krap is.

De inblaas voor de benedenverdieping is maar één punt omdat het een grote ruimte is dus wanneer die geïsoleerd is van de bovenliggende slaapkamer is het geregeld.
[...]

De WTW unit heeft geen RF, dus je hebt ook 1x de C55 of C67 nodig, die met 4-aderig Comfonet=CANbus aangesloten wordt op de WTW unit.
Kijk dat wist ik niet!
Ging er zondermeer vanuit dat die draadloze CO2 sensoren daar gewoon op aangemeld konden worden net zoals bij de zehnder ventilatiebox het geval is.
Nog een punt erbij om me in te verdiepen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 07:14
Dag allemaal

We zijn bezig aan een nieuwbouw waar er in de ruwbouwfase een wijziging in de plannen is gebeurd. De plaatsers van de balansventilatie hebben hier, ondanks ik er nog extra heb op gewezen, geen rekening mee gehouden, waardoor er op dit moment geen afzuiging is in onze berging met droogkast en wasmachine.

Gezien er ondertussen reeds gevloerd en gepleisterd is, is het aanpassen niet eenvoudig. Vandaar zit ik met volgende vragen:
* Is het een probleem indien we de situatie zo laten, de berging niet wordt afgezogen?
* Plaatser stelt voor om via opbouw dit op te lossen, maar gaat moeilijk door kasten met deuren tot het plafond. Ook oogt dit niet mooi. Mag er +- 5 cm in de welfsels worden geslepen om een plat kanaal in te bouwen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrObajrM2G_SQ9QXrmU9nHVUZSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWd3t2xd6EA93P38Od0FnjS5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bx-edfZJFtlzmtSRpmNULQAv1oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jBKUDX95RgFOKBcvP4B6vaV2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bij mijn Zehnder zit steeds de ventilator na de (geluiddempende) warmtewisselaar. Gevolg daarvan is dat je de inblaasventilator vooral hoort via de inblaaskanalen in de woning, en de afzuigventilator vooral op het dak.
Voor de inblaas heb ik dus een dubbele demper toegepast, vooral ook omdat die kanalen op plaatsen uitkomen waar je stilte wilt (slaapkamers en woonkamer).
Voor de afzuiging heb ik alleen een korte (90 cm) demper toegepast. Dat is daar ruim voldoende, ook omdat die kanalen uitkomen op plaatsen waar iets meer geluid geen issue is (badkamer, toilet, bijkeuken en keuken).
Als je buren dichtbij wonen en bijvoorbeeld een dakraam vlak bij jouw afvoer hebben kan het ook raadzaam zijn om ook in het afvoerkanaal van WTW naar dak nog een extra demper op te nemen. Dat heb ik niet gedaan, en vooral als de unit wat harder moet werken kun je dat buiten goed horen ruisen. Gelukkig wonen onze buren ver genoeg weg.

In jouw geval: Check de specs van je WTW unit, daar staan de diverse geluidsniveaus in benoemd.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 27-09-2022 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SoulShot schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:40:
We zijn bezig aan een nieuwbouw waar er in de ruwbouwfase een wijziging in de plannen is gebeurd. De plaatsers van de balansventilatie hebben hier, ondanks ik er nog extra heb op gewezen, geen rekening mee gehouden, waardoor er op dit moment geen afzuiging is in onze berging met droogkast en wasmachine.

Gezien er ondertussen reeds gevloerd en gepleisterd is, is het aanpassen niet eenvoudig. Vandaar zit ik met volgende vragen:
* Is het een probleem indien we de situatie zo laten, de berging niet wordt afgezogen?
Een berging (eigenlijk dus bijkeuken) met wasmachine en droger hoort uiteraard van afzuiging te zijn voorzien. Volgens mij zelfs minimaal 50 m³/h.
* Plaatser stelt voor om via opbouw dit op te lossen, maar gaat moeilijk door kasten met deuren tot het plafond. Ook oogt dit niet mooi. Mag er +- 5 cm in de welfsels worden geslepen om een plat kanaal in te bouwen?
Dat moet je aan je constructeur vragen. Als het gaat om je dragende vloerdelen is dit niet zo direct te zeggen, maar als Nederlander weet ik eigenlijk niet wat je met "welfsels" bedoelt.

• LED-Maniak
Hebben jullie nog tips over de positie van de ventielen?

Is bijvoorbeeld boven de zithoek verstandig, of is er dan risico dat je geluid hoort of stroming voelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
SoulShot schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:40:
Dag allemaal

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik het goed heb ik Welfsel vlaams voor een kanaalplatenvloer? Ben geen constructeur, maar wel ingenieur en kan je met aardige zekerheid vertellen dat dat waarschijnlijk niet gaat vliegen. Onderin de vloer zit over het algemeen zware trekwapening om doorbuiging van de vloer op te vangen. Kan dus alleen als je stucadoor mega dik heeft gestuct en je die ruimte gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
LED-Maniak schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:41:
Hebben jullie nog tips over de positie van de ventielen?

Is bijvoorbeeld boven de zithoek verstandig, of is er dan risico dat je geluid hoort of stroming voelt?
Je hoort of voelt ze niet zolang je beneden de 50 m3/h blijf per ventiel. Daarboven moet je gewoon opletten dat je niet teveel flow gooi door een punt dat dicht zit.

Ik heb deze, https://producten.zehnder...nder-comfovalve-luna-s125, zie de tech specs voor geluidsniveau. In de woonkamer, de verste punt van de WTW, heb ik het zo goed als volledig open staan en op S25 @ 50 m3/h zit het onder 20 dB, ik kan het iig met mijn geluidsmeter niet horen boven achtergrondgeluid van koelkast / pc / airco die verwarmt op minimum fan speed. Stille huiskamer hier is 34 dB(A).

• SoulShot
johanPo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:57:
[...]

Als ik het goed heb ik Welfsel vlaams voor een kanaalplatenvloer? Ben geen constructeur, maar wel ingenieur en kan je met aardige zekerheid vertellen dat dat waarschijnlijk niet gaat vliegen. Onderin de vloer zit over het algemeen zware trekwapening om doorbuiging van de vloer op te vangen. Kan dus alleen als je stucadoor mega dik heeft gestuct en je die ruimte gebruikt.
De welfsels zijn simpel gezegd de structurele platen die de basis van de vloer van het verdiep vormen, ja. https://www.livios.be/nl/.../35140/betonnen-welfsels/

Ik heb het ook even besproken met de bouwheer: geen goed idee.

Ik hoop nog altijd een oplossing te vinden voor dit probleem, zonder een opbouw of vals plafond, al lijkt me dit sowieso niet gemakkelijk. Probleem is de technieker die nalatig is geweest met de duidelijke instructies dat dit gewijzigd moest worden, dus de kost/werk last ligt bij hem. Al wordt het geen eenvoudige discussie. Zoals eerder gezegd denk ik ook om de berging zonder ventilatie te laten, maar kan moeilijk inschatten of dit echt een probleem stelt.

Ik dacht nog aan volgend opties:

Ik hoop dat er nog creatieve manieren zijn om dit op te lossen. Zo kan misschien een zeer plat en breed kanaal worden gemaakt waar tot op het originele niveau kan over worden gepleisterd (bijv. aluminium plaat van 0.5 cm hoog dat een stuk breder is dan een standaard ventilatiekanaal om zo aan hetzelfde debiet te voldoen).

Dit stuk ventilatie kanaal ligt in de slaapkamer waar de vloer nog niet is afgewerkt. Hoewel dit een groter werk is, kan ook worden gedacht aan de chappe en onderliggende isolatie terug open te leggen om de aanpassing langs boven uit te voeren voor deze halve meter.

Om een afgekast kanaal of gedeeltelijk vals plafond te vermijden, kan ook het gehele plafond in de living worden enkele centimeter worden verlaagd verlaagd met pleister, tot op het niveau van het kanaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
@SoulShot wellicht een simpelere oplossing om een decentrale oplossing te pakken voor de ene ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
SoulShot schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:57:
[...]

De welfsels zijn simpel gezegd de structurele platen die de basis van de vloer van het verdiep vormen, ja. https://www.livios.be/nl/.../35140/betonnen-welfsels/

Ik heb het ook even besproken met de bouwheer: geen goed idee.

Ik hoop nog altijd een oplossing te vinden voor dit probleem, zonder een opbouw of vals plafond, al lijkt me dit sowieso niet gemakkelijk. Probleem is de technieker die nalatig is geweest met de duidelijke instructies dat dit gewijzigd moest worden, dus de kost/werk last ligt bij hem. Al wordt het geen eenvoudige discussie. Zoals eerder gezegd denk ik ook om de berging zonder ventilatie te laten, maar kan moeilijk inschatten of dit echt een probleem stelt.

Ik dacht nog aan volgend opties:

Ik hoop dat er nog creatieve manieren zijn om dit op te lossen. Zo kan misschien een zeer plat en breed kanaal worden gemaakt waar tot op het originele niveau kan over worden gepleisterd (bijv. aluminium plaat van 0.5 cm hoog dat een stuk breder is dan een standaard ventilatiekanaal om zo aan hetzelfde debiet te voldoen).

Dit stuk ventilatie kanaal ligt in de slaapkamer waar de vloer nog niet is afgewerkt. Hoewel dit een groter werk is, kan ook worden gedacht aan de chappe en onderliggende isolatie terug open te leggen om de aanpassing langs boven uit te voeren voor deze halve meter.

Om een afgekast kanaal of gedeeltelijk vals plafond te vermijden, kan ook het gehele plafond in de living worden enkele centimeter worden verlaagd verlaagd met pleister, tot op het niveau van het kanaal.
Ah, wij noemen dat betonnen kanaalplaten, een gaatje kan geen kwaad maar hele stukken uit hakken lijkt mij niet verstandig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hHMsgA2C7UjintqNGY5rowChGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FYencjwgcROHHJRq7cug1cbU.png?f=user_large

Simpelste oplossing lijkt mij om langs de blauwe muur, misschien achter de kast op plint niveau, of onderste wand bij de deur, een opening te maken. Het hoeft niet groot, 100mm is zat. Daarop zet je dan of een stille badkamerventilator en laat je op een lage stand (~50 m3/uur) draaien, of een stille buisventilator, met eventueel een geluidsdemper voordat je door de muur ga. Andere kant afwerken met een (design)ventilatierooster 100 rond.

Het mooiste is als je de apparatuur in een of onder de kasten van verstoppen en in/uit kan blazen via plintroosters, die dingen die je in plinten onder koelkasten en ovens moet monteren voor ventilatie. Misschien bij de paarse pijl? Dat wandje heeft kasten (neem ik aan, rechthoek met X) aan beide kanten, je raakt wat kastruimte als je niet alles onder de plinten kwijt kan, maar je ziet er niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
BlupWoofer schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:19:
@SoulShot wellicht een simpelere oplossing om een decentrale oplossing te pakken voor de ene ruimte?
De installateur had al eens voorgesteld om gewoon een ventilator naar buiten te maken, maar dat is natuurlijk inbreuk op energiepeil. Ik zag echter net dat decentrale units ook bestaan met wtw, dat is nog wel een optie. Nadeel is wel dat we dan een rooster aan de gevel hebben.

• SoulShot
w00key schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:20:
[...]

Ah, wij noemen dat betonnen kanaalplaten, een gaatje kan geen kwaad maar hele stukken uit hakken lijkt mij niet verstandig.

[Afbeelding]

Simpelste oplossing lijkt mij om langs de blauwe muur, misschien achter de kast op plint niveau, of onderste wand bij de deur, een opening te maken. Het hoeft niet groot, 100mm is zat. Daarop zet je dan of een stille badkamerventilator en laat je op een lage stand (~50 m3/uur) draaien, of een stille buisventilator, met eventueel een geluidsdemper voordat je door de muur ga. Andere kant afwerken met een (design)ventilatierooster 100 rond.

Het mooiste is als je de apparatuur in een of onder de kasten van verstoppen en in/uit kan blazen via plintroosters, die dingen die je in plinten onder koelkasten en ovens moet monteren voor ventilatie. Misschien bij de paarse pijl? Dat wandje heeft kasten (neem ik aan, rechthoek met X) aan beide kanten, je raakt wat kastruimte als je niet alles onder de plinten kwijt kan, maar je ziet er niks van.
Dat is wel een interessante optie, daar had ik niet aan gedacht. We kunnen dit inderdaad afwerken in inbouwkasten zoals je aangeeft.

Ik zou wel eens met de EPB adviseur (de persoon in België die het energiepeil van de woning keurt) moeten polsen of deze verplaatsing van lucht naar de leefruimte mag met idee dat de lucht vandaar wordt weggenomen, ipv direct via een ventilatie kanaal naar buiten.

Bedankt voor de ideeën :⁠-⁠)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
SoulShot schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:57:
[...]

De installateur had al eens voorgesteld om gewoon een ventilator naar buiten te maken, maar dat is natuurlijk inbreuk op energiepeil. Ik zag echter net dat decentrale units ook bestaan met wtw, dat is nog wel een optie. Nadeel is wel dat we dan een rooster aan de gevel hebben.
Zou een mixfan van brink geen optie zijn? https://www.brinkairshop....y/indoor-mixfan-(70-m3-h) heeft wel een elektra aansluiting nodig maar is CO2 gestuurd, werkt dus eigenlijk samen met je centrale wtw unit en je hoeft natuurlijk nooit filters o.i.d. te vervangen.

• Gwaihir
  • Niet online
johanPo schreef op woensdag 28 september 2022 @ 07:57:
Als ik het goed heb ik Welfsel vlaams voor een kanaalplatenvloer? Ben geen constructeur, maar wel ingenieur en kan je met aardige zekerheid vertellen dat dat waarschijnlijk niet gaat vliegen. Onderin de vloer zit over het algemeen zware trekwapening om doorbuiging van de vloer op te vangen.
En vrijwel zeker is dat al ontworpen met de minimale hoeveelheid beton eronder die eromheen moet blijven om er zeker van te zijn dat die wapening niet gaat roesten. (Want hoe verder naar onder, hoe beter die trekwapening werkt.)

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:56

Rzaan

Altijd zoekende

johanPo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:13:
[...]

Zou een mixfan van brink geen optie zijn? https://www.brinkairshop....y/indoor-mixfan-(70-m3-h) heeft wel een elektra aansluiting nodig maar is CO2 gestuurd, werkt dus eigenlijk samen met je centrale wtw unit en je hoeft natuurlijk nooit filters o.i.d. te vervangen.
In ons huis is het verdomd lastig, zo niet onmogelijk (zonder de constructie in gevaar te brengen) om overal buizen en ventielen te plaatsen.
Ik zit er daarom aan te denken om een mix te gaan installeren.
Balansventilatie met ventielen in ruimtes op de 1st en 2de verdieping.
En het systeem van Brink waar de hal en het trappengat voor de voornaamste luchtaanvoer zorgen op de benedenverdieping.
Ik realiseer me dat dit voor een verstoring zal zorgen.

Wordt dus nog een heel gepuzzel, en het zal misschien ervoor zorgen dat ik nog een jaar lang aan het tweaken ben om alle luchtstromen op elkaar af te stemmen.
Net zolang tot ik nergens meer hinderlijk geluid hoor, geen luchtstroom duidelijk voel en de CO2- en LV-waarden in orde zijn.

Als iemand dit reeds gedaan heeft, hoor ik het graag.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
In het kader van energie besparen; Ik kan onze WHR930 WTW via Domotica bedienen en zit eraan te denken hem alleen automatisch in te schakelen als we thuis zijn.

Of is dit een dom idee? :P

• Glenfiddich
Danielson schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:29:
In het kader van energie besparen; Ik kan onze WHR930 WTW via Domotica bedienen en zit eraan te denken hem alleen automatisch in te schakelen als we thuis zijn.

Of is dit een dom idee? :P
Ik zou denken dat je hem op de laagste stand laat draaien als je er niet bent, om te voorkomen dat het muf wordt, zodat er weer verse lucht met laagste niveau CO2 in huis is als je weer thuis komt.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja ;).

Ventileren gaat niet alleen over de CO2 maar ook over het vocht van was en schoonmaak, gassen die uit de bouwmaterialen komen, en wat er verder nog 'muf' weet te doen. Daarom is de afwezigheidsstand niet hetzelfde als helemaal uit.

Automatisch schakelen van / naar de afwezigheidsstand (laagste stand) dus :).

• SoulShot
johanPo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:13:
[...]

Bedankt voor te delen. Dit lijkt op wat hierboven is voorgesteld, maar dan een alles-in-een toestel. Nadeel vind ik wel dat dit opnieuw een soort opbouw is, terwijl bij het voorstel hierboven met ventilator in kast enkel een rooster aan de muur zou komen. Die ventilator zou ik eventueel ook via domotica kunnen sturen op basis van co2 en luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
@Danielson hoe heb je Dominica verbonden?

@Vliegvlug ik heb hetzelfde plan ongeveer en dezelfde overwegingen. Ik ga voor een wat grotere spleet onder de woonkamer deur, zie je echt het minst van. Niemand kijkt omlaag.

Welke roosters had je op het oog voor de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Andrehj schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:49:
[...]

Bij mijn Zehnder zit steeds de ventilator na de (geluiddempende) warmtewisselaar. Gevolg daarvan is dat je de inblaasventilator vooral hoort via de inblaaskanalen in de woning, en de afzuigventilator vooral op het dak.
Voor de inblaas heb ik dus een dubbele demper toegepast, vooral ook omdat die kanalen op plaatsen uitkomen waar je stilte wilt (slaapkamers en woonkamer).
Voor de afzuiging heb ik alleen een korte (90 cm) demper toegepast. Dat is daar ruim voldoende, ook omdat die kanalen uitkomen op plaatsen waar iets meer geluid geen issue is (badkamer, toilet, bijkeuken en keuken).
Fijn te horen dat afzuigen niet zoveel demping nodig heeft wat ik al hoopte en verwachtte. :)
Alhoewel ik 90cm alsnog niet kort zou noemen, had eerder iets van 50cm verwacht eigenlijk.
Als je buren dichtbij wonen en bijvoorbeeld een dakraam vlak bij jouw afvoer hebben kan het ook raadzaam zijn om ook in het afvoerkanaal van WTW naar dak nog een extra demper op te nemen. Dat heb ik niet gedaan, en vooral als de unit wat harder moet werken kun je dat buiten goed horen ruisen. Gelukkig wonen onze buren ver genoeg weg.
Bij zal dat ook geen probleem zijn.
Die van mij en de buren staan naast elkaar op het dak.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik me wel afvraag is of die buis met de komst van een WTW unit nog wel voldoet, want dit is een 125mm buis als ik me niet vergis.
Deze kan ik natuurlijk wel vergroten indien nodig, zit dan aan zoiets te denken:
Afbeeldingslocatie: https://produbbinkstorage.blob.core.windows.net/syncforce/8a4b68b1-b7bc-4a91-aae4-b23ffa9bf839/H0001788.png
Ubbink Aerfoam geïs. leidingsysteem DDV 166 1378mm zwart aansluitm 150/160

Qua aanzuigen van de lucht aan de andere kant van het dak zit er zo’n unit:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/r/e/renson_flex_dakdoorvoer_66014150.jpg
Renson design Flex dakdoorvoer 150/160mm

Moet ik bij de buis daarvandaan nog iets aan geluidsisolatie doen?
Of komt dat vanzelf goed als ik thermische isolatie toepas om te voorkomen dat de vocht op de buis condenseert als het buiten koud is?
Of zijn dat twee verschillende soorten isolatie die je beide moet toepassen?
Indien het laatste dan hoop ik dat het gecombineerd kan want er zit weinig afstand tussen die dakdoorvoer en de WTW box.
In jouw geval: Check de specs van je WTW unit, daar staan de diverse geluidsniveaus in benoemd.
Goede tip (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik zie daar alleen nog niet hoe je die kabel maakt of lees ik er overheen ?
Pagina: 1 ... 15 ... 96 Laatste