Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Megalomania schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:16:
[...]

Ik zie daar alleen nog niet hoe je die kabel maakt of lees ik er overheen ?
Je verbouwd een Seriële kabel naar een RJ45 connector, hier kun je alles vinden: http://blog.mosibi.nl/dom...tion-unit-using-mqtt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Interessant! Je kunt dan zonder de Zehnder Comfoconnect de WTW integreren in Home assistant? Heb zelf de Zehnder Q350 onlangs ontvangen en een comfoconnect in bestelling (levertijd onbekend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:00:
Wat ik me wel afvraag is of die buis met de komst van een WTW unit nog wel voldoet, want dit is een 125mm buis als ik me niet vergis.
Deze kan ik natuurlijk wel vergroten indien nodig, zit dan aan zoiets te denken:
[Afbeelding]
Ubbink Aerfoam geïs. leidingsysteem DDV 166 1378mm zwart aansluitm 150/160

Qua aanzuigen van de lucht aan de andere kant van het dak zit er zo’n unit:
[Afbeelding]
Renson design Flex dakdoorvoer 150/160mm

Moet ik bij de buis daarvandaan nog iets aan geluidsisolatie doen?
Of komt dat vanzelf goed als ik thermische isolatie toepas om te voorkomen dat de vocht op de buis condenseert als het buiten koud is?
Of zijn dat twee verschillende soorten isolatie die je beide moet toepassen?
Indien het laatste dan hoop ik dat het gecombineerd kan want er zit weinig afstand tussen die dakdoorvoer en de WTW box.

[...]

Goede tip (y)
Qua aan- en afvoerdiameter: Hou de adviezen van de WTW aan. Zehnder adviseert voor de Q450 en de Q600 minimaal 200mm. En omdat 250mm niet (of nauwelijks) verkrijgbaar is ben ik daar maar voor gegaan.
Qua dakdoorvoer voor de afvoer inderdaad een Renson (maar wel de XL uitvoering) en voor de aanvoer gebruik ik een muurrooster met ook minimaal de doorlaat van een 200mm buis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:55
Is het echt zo slecht gesteld met platte PVC ventilatiekanalen? Er wordt niet heel veel over gepraat. Wel een of twee topics over gevonden dat het in principe mag/kan(maar stof een uitdaging kan zijn?).

Ik moet in huis door erg krappe plekken met de kanalen. Een 220x54 kanaal past exact. Zowel door verlaagd plafond als verticale wanden.

Alternatief is Ubbink AE35, daarvan dan twee naast elkaar, maar dit is kleiner dan het 220x54 kanaal en kost 2x zoveel. De grotere maat ubbink AE55 past al niet meer met twee naast elkaar. Vasco Easyflow zou kunnen, maar dan wordt de stromingssnelheid verhoogd van 1.5m/s naar 3m/s.. dat wil je ook niet lijkt mij.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:39
Vliegvlug schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:00:
[...]

Fijn te horen dat afzuigen niet zoveel demping nodig heeft wat ik al hoopte en verwachtte. :)
Alhoewel ik 90cm alsnog niet kort zou noemen, had eerder iets van 50cm verwacht eigenlijk.

[...]

Bij zal dat ook geen probleem zijn.
Die van mij en de buren staan naast elkaar op het dak.

***members only***

Wat ik me wel afvraag is of die buis met de komst van een WTW unit nog wel voldoet, want dit is een 125mm buis als ik me niet vergis.
Deze kan ik natuurlijk wel vergroten indien nodig, zit dan aan zoiets te denken:
[Afbeelding]
Ubbink Aerfoam geïs. leidingsysteem DDV 166 1378mm zwart aansluitm 150/160

Qua aanzuigen van de lucht aan de andere kant van het dak zit er zo’n unit:
[Afbeelding]
Renson design Flex dakdoorvoer 150/160mm

Moet ik bij de buis daarvandaan nog iets aan geluidsisolatie doen?
Of komt dat vanzelf goed als ik thermische isolatie toepas om te voorkomen dat de vocht op de buis condenseert als het buiten koud is?
Of zijn dat twee verschillende soorten isolatie die je beide moet toepassen?
Indien het laatste dan hoop ik dat het gecombineerd kan want er zit weinig afstand tussen die dakdoorvoer en de WTW box.

[...]

Goede tip (y)
125mm voor dakdoorvoer is veel te klein. 150 ook, vergeet niet dat als je buizen met 150 aanlegt, je effectief zelfs minder dan 150 hebt want hulpstukken zoals verbindingen en bochten gaan vaak in de buis, zodat de binnendiameter lokaal maar 140-145mm is.

Als je de ruimte hebt zou ik beide doorvoeren vervangen door Renson XL’s. En dan de boel bebuizen met 180 of 200 mm. Bij een “grote” wtw unit zeker 200.

(Of de afvoer door een renson XL in het dak en de aanvoer via een gevel, maar dat laatste is lang niet altijd realiseerbaar natuurlijk).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Andrehj schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Qua aan- en afvoerdiameter: Hou de adviezen van de WTW aan. Zehnder adviseert voor de Q450 en de Q600 minimaal 200mm. En omdat 250mm niet (of nauwelijks) verkrijgbaar is ben ik daar maar voor gegaan.
Oh, dat is wel minder om te horen. :|
Met het vernieuwen van het dak is die 160mm Renson geplaatst omdat me dat wel ruim voldoende leek voor de WTW aangezien de huidige ventilatiebox al voldoende heeft aan 125mm

Die kant van het dak is steil en hoog dus zie ik het niet echt zitten daar op te klimmen om er een 200mm in te zetten waarvan het bovendien maar de vraag is of deze in dezelfde uitsparing tussen de dakpannen past.

Zou het heel problematisch zijn om alsnog die 160mm Renson als luchtaanvoer te gebruiken?
Wat hogere luchtsnelheid en daarmee mee r geluid lijkt me geen probleem want dat is toch maar een kort stukje buis en zit op de vliering waar niemand er last van heeft.
Qua dakdoorvoer voor de afvoer inderdaad een Renson (maar wel de XL uitvoering)
Je gebruikt ‘m als afvoer, maar aanvoer kan toch ook?
en voor de aanvoer gebruik ik een muurrooster met ook minimaal de doorlaat van een 200mm buis.
Zo’n muurrooster was ik eerder al tegengekomen met het argument dat je dan minder warme lucht opzuigt in de zomer dan vanuit een dakdoorvoer, zeker als daar donkere pannen op zitten zoals bij mij.
Maar hoeveel scheelt dat daadwerkelijk?

Als ik bij een zijmuur wil komen dan heb ik daar minimaal 6 meter buis voor nodig en een groot gat door een buitenmuur, dus dat is niet triviaal om aan te leggen.
Bovendien moet die hele buis dan thermisch geïsoleerd worden want dat stuk is gewoon een open verbinding met buiten.

Jij het ook isolatie op je invoer ga ik vanuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:47:
[...]
Zou het heel problematisch zijn om alsnog die 160mm Renson als luchtaanvoer te gebruiken?
Renson heeft weerstandsgrafiekjes beschikbaar. Je kunt de extra weerstand dus uitrekenen.
Je gebruikt ‘m als afvoer, maar aanvoer kan toch ook?
Ja, zoals je kunt zien in de handleiding.
Jij het ook isolatie op je invoer ga ik vanuit?
Mijn geïsoleerde leidingen voor aan- en afvoer sluiten beide direct aan op de isolatie in dak en muur. Dus geen verdere isolatie nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Megalomania schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:54:

@Vliegvlug ik heb hetzelfde plan ongeveer en dezelfde overwegingen. Ik ga voor een wat grotere spleet onder de woonkamer deur, zie je echt het minst van. Niemand kijkt omlaag.
Ik zal eens moeten uitrekenen hoe hoog die spleet dan moet worden en of dat acceptabel is.

Het zal hier in het begin sowieso opvallen want de spleet is nu nog geen centimeter, waarschijnlijk is dat al te laag voor de huidige manier van afzuigen met een ventilatiebox. :X
Komt doordat de vloer hoger is komen te liggen na het plaatsen van de vloerverwarming.
Welke roosters had je op het oog voor de woonkamer?
Nog geen.
Het enkel melden dat er een rooster moest komen in de woonkamer voor voldoende aanvoer deed de WAF al tot onder het nulpunt dalen. :+
En dat ik er bij vermeldde dat een grove berekening op een rooster van 8x60cm uitkwam hielp ook niet. O-)
Is dus eerst nog wat acceptatie en berusting nodig.

Maar als jij mooie roosters vind hoor ik het graag!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09
Vliegvlug schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:51:
[...]

Ik zal eens moeten uitrekenen hoe hoog die spleet dan moet worden en of dat acceptabel is.

Het zal hier in het begin sowieso opvallen want de spleet is nu nog geen centimeter, waarschijnlijk is dat al te laag voor de huidige manier van afzuigen met een ventilatiebox. :X
Komt doordat de vloer hoger is komen te liggen na het plaatsen van de vloerverwarming.
Tip, eigenlijk voor een ieder die met ventilatie aan de slag gaat, download even de gratis "Vent Tools" app van Lindab op je telefoon. Dan kan je heel simpel de benodigde diameters van ronde en rechthoekige kanalen/roosters berekenen.

Even als voorbeeld voor de benodigde ruimte onder een deur in een kozijn van 90cm breed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCudFFYBK9Ib-YOmyGeN7-CcQus=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7A29h0QW1hXtjq5I89m7JOyU.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
Even als voorbeeld voor de benodigde ruimte onder een deur in een kozijn van 90cm breed:
Dat is inderdaad een heel handige en ook goede app.
Maar voor jouw "probleem" kom je met een beetje hoofdrekenen ook al een eind: 12 cm2 x liter per seconde en je hebt je doorlaat. En dan schrik je vaak van de spleethoogte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:18

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ben nog steeds druk doende om in ons bestaande huis goede 'wegen' te vinden om spirobuis te plaatsen.
Mat wat kunst- & vliegwerk, denk ik dat het wellicht gaat lukken.

Nu kan ik een bepaalde buis plaatsen als ik er een bocht inleg.
Daar gaat mijn vraag over.

Stel, ik wil een bocht maken van 90 graden, wat is dan beter?
Oplossing A.
Een bocht kopen van direct 90 graden, in één stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nOQHlDHaEcApu5a48a4MWMxTUo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r02obPTiNVv0S8tbaClSVtFS.png?f=user_large

of
Oplossing B.
2 Bochten van 45 graden en daar nog een kort stukje pijp tussen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFYCUbWotRXerPlrMRL3l2Q379I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t2ehNagY5Kufraovy3Jx18pB.png?f=user_large

Dus wat zorgt voor een betere flow?
A of B?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRCmGkRETvZ8RofzEz8rOYaHHlM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2BBSMnZXcHYkqj5beIUdqXwY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Rzaan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:01:
Ik ben nog steeds druk doende om in ons bestaande huis goede 'wegen' te vinden om spirobuis te plaatsen.
Mat wat kunst- & vliegwerk, denk ik dat het wellicht gaat lukken.

Nu kan ik een bepaalde buis plaatsen als ik er een bocht inleg.
Daar gaat mijn vraag over.

Stel, ik wil een bocht maken van 90 graden, wat is dan beter?
Oplossing A.
Een bocht kopen van direct 90 graden, in één stuk.

[Afbeelding]

of
Oplossing B.
2 Bochten van 45 graden en daar nog een kort stukje pijp tussen?

[Afbeelding]

Dus wat zorgt voor een betere flow?
A of B?

[Afbeelding]
Kort antwoord: oplossing met 2x45 graden bocht levert minder weerstand op.
Dit volgt uit de impulsvergelijking. Praktisch moet je het zien dat de lucht een bepaalde massasnelheid heeft (inertia) en dus rechtdoor wil. Als je de lucht abrupt van richting laat veranderen, terwijl deze rechtdoor wil drukt de lucht eigenlijk tegen de buis aan in het verlengde van de oorspronkelijke richting. Deze energiedispersie vertaald zich in een hogere weerstand. Hoe geleidelijker de bocht, hoe kleiner de weerstand. :Y

Edit: @Andrehj geeft aan dat de buigradius van de 2x 45 leiding hetzelfde is als 1x 90 graden. Dan gaan de genoemde voordelen idd niet op. Ik zit zelf vooral in de PVC wereld waar een 45 graden bocht een ruimere buigstraal heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door johanPo op 06-10-2022 09:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
johanPo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:08:
Kort antwoord: oplossing met 2x45 graden bocht levert minder weerstand op.
Dit volgt uit de impulsvergelijking. Praktisch moet je het zien dat de lucht een bepaalde massasnelheid heeft (inertia) en dus rechtdoor wil. Als je de lucht abrupt van richting laat veranderen, terwijl deze rechtdoor wil drukt de lucht eigenlijk tegen de buis aan in het verlengde van de oorspronkelijke richting. Deze energiedispersie vertaald zich in een hogere weerstand. Hoe geleidelijker de bocht, hoe kleiner de weerstand. :Y
Maar die 2x45 heeft dezelfde radius als de 1x90 (tenminste wel bij de bochten die ik gebruikt heb). Dan maakt het qua flow dus niks uit, en dan is de 1x90 goedkoper en bouwt compacter. Vooral dat laatste is als je met 200mm werkt nogal belangrijk, want het wordt al snel erg groot. Ik zou dus gewoon met bochten van 90 graden werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik dacht misschien dat het net als bij racen is....
Je kunt harder door 2 bochten van 45 graden met een recht stuk ertussen dan door 1 bocht van 90 graden.
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:03
StevenPH schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:43:
[...]

@marvel27 Deze situatie lijkt er op de mijne; als referentie ben ik erg benieuwd naar:

1. welke mech. ventilatie unit heb je gekozen? (Zal wel een hele stille zijn gezien de WAF)
2. heb je de Hybalans luchtverdeelkast toegepast? (die met geluidsisolatie aan de binnenzijde?)
3. heb je dan ook nog tussen de ventilatie unit en luchtverdeelkast nog een meter slangdemper geplaatst?

Thanks!
Sorry voor het late antwoord, was even op vakantie. Ik heb voor de Duco Silent 400m³h gekozen, met een Open Duco Mini printplaatje dat de originele Duco plaat vervangt. Hiermee stuur ik de Duco via Home Assistant aan.

Erg tevreden over het geluid. De box doet 400m³/h, maar Ik heb slechts zo'n 250m³/h nodig in mijn huis. Als ik de slider in Home Assistant op 63% zet, dan hoor ik de unit heel licht in de badkamer, en alleen als ik goed luister in de open keuken. In het toilet hoor ik het beter: zoals ik in een eerdere post heb gezegd heb ik daar veel meer last van geluid, zowel van de box als overspraak uit de badkamer. Een demper op de buis naar het toilet staat nog op mijn to do-lijstje. Als ik de unit op 30% zet hoor ik nergens iets van geluid. WAF is dus hoog gebleken ;)

Ik heb inderdaad een Hybalans luchtverdeelkast toegpast, maar niet de geïsoleerde, omdat ik de afzuiging wilde splitten om kleppen te kunnen plaatsen, zodat ik in zones kan afzuigen. Ik had de grote Hybalans luchtverdeelkast al, en kon die niet terugsturen. Die kost nieuw zo'n 200€. Als er geïnteresseerden zijn, stuur een pm!

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:46
Met die 2x 45 graden voeg je ook meer turbulentie toe door de extra overgang. Het is lastig om dit allemaal zeker te zeggen. Als het stuk tussen de 45 graden bochten lang is dan moet het minder zijn lijkt me. Maar kort is een lastige. Daarnaast heb je nog een korte en een lange 90 graden bocht. Ik weet niet welke je nu hier hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

walletje-w schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:53:
Met die 2x 45 graden voeg je ook meer turbulentie toe door de extra overgang. Het is lastig om dit allemaal zeker te zeggen. Als het stuk tussen de 45 graden bochten lang is dan moet het minder zijn lijkt me. Maar kort is een lastige. Daarnaast heb je nog een korte en een lange 90 graden bocht. Ik weet niet welke je nu hier hebt?
Ik ook niet.
Ik heb gewoon een plaatje van Google gepakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
Rzaan schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:41:
Ik dacht misschien dat het net als bij racen is....
Je kunt harder door 2 bochten van 45 graden met een recht stuk ertussen dan door 1 bocht van 90 graden.
:)
Je hebt lange 90 graden bochten (zoals op jouw foto) en korte. De korte zou ik nooit gebruiken, te haaks.

Daar waar ik bij mij 90 graden de bocht om moest heb ik lange 90 graden bochten verkozen boven 2x45. 2x45 graden na elkaar is namelijk amper “flauwer” dan 1x een lange 90 graden bocht, en 2x45 levert extra randjes en vernauwingen op (meer hulpstukken die ín de buis gaan en de diameter dus lokaal wat verkleinen).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:59
https://www.ventilatiesho...oleerd-leidingsysteem.pdf

Hier kun je per soort koppelstuk zien wat het drukverlies is bij welke snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:55
Iemand dit soort spul al eens gebruikt?
https://www.heatshielding...mm-akoestisch-schuim.html

Zelfklevend PE schuimisolatie. Zit er aan te denken dit op de vlakkanalen te plakken zodat je enig geruis minder/niet hoort. Of zijn er beter opties?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik wil in de bijkeuken ook een kleine WTW unit plaatsen, maar ik ben nog aan het stoeien met de platdak doorvoer. Je hebt mooie geïsoleerde doorvoeren van Thermoduct, maar die zijn ook goed aan de prijs.

Nu heb je ook dubbelwandige platdak ontluchters welke een stuk betaalbaarder zijn. Als ik de dubbelwandige ruimte netjes isoleer met armaflex en zo een geïsoleerde doorvoer creëer, wat is hier dan nog op tegen?

Het gaat om zo'n doorvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC0A8WjdaiXdoEEFH8lE_1ang6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhICVUFrJg1U4XtH329IaRYO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

frennek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:50:
Ik wil in de bijkeuken ook een kleine WTW unit plaatsen,
Dat is dan toch meer een de-centrale WTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ben nog steeds aan het puzzelen waar ik buizen in mijn huis kwijt kan.
Volgende vraag komt daar uit voort.

Als ik een buis met grote diameter, zegt 200, naar mijn bijkeuken zou brengen... zou ik daar dan bijvoorbeeld 2 aftakkingen van Ø 160 kunnen plaatsen?
Ik weet bijna zeker dat het antwoord ja is, want of ik die aftakking nu in de bijkeuken maak, of al 2 meter nadat de buis de WTW unit verlaat, dat zou niet moeten uitmaken toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKRnvdwQu4YixA8pQ4z0h247WYU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BR6FkiSFE1xZGZugkI9yOQW7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:51
Rzaan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:18:
Ik ben nog steeds aan het puzzelen waar ik buizen in mijn huis kwijt kan.
Volgende vraag komt daar uit voort.

Als ik een buis met grote diameter, zegt 200, naar mijn bijkeuken zou brengen... zou ik daar dan bijvoorbeeld 2 aftakkingen van Ø 160 kunnen plaatsen?
Ik weet bijna zeker dat het antwoord ja is, want of ik die aftakking nu in de bijkeuken maak, of al 2 meter nadat de buis de WTW unit verlaat, dat zou niet moeten uitmaken toch?

[Afbeelding]
200mm heeft meer weerstand. Dus verderop splitsen levert meer weerstand op dan dicht op de wtw splitsen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

The Lord schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:17:
[...]
200mm heeft meer weerstand. Dus verderop splitsen levert meer weerstand op dan dicht op de wtw splitsen.
In welke zin heeft 200 meer weerstand?
En meer weerstand dan wat?

Bedoel je dat ik beter vlakbij de WTW unit de 200 al moet splitsen in bijvoorbeeld 3 x 160?

Ø 200mm is ook de kanaaldiameter op de Zehnder WTW Unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Het heeft even geduurd maar op een paar details na i is onze centrale WTW gereed. In ieder geval ben ik op het punt dat de stekker er in kan. De boel draait nu dus, ik laat hem vooralsnog op de laagste stand draaien totdat ik er aan toe kom de boel in te regelen.

Het geluid uit de ventielen valt me reuze mee, zelfs op stand 3 is het zeer acceptabel, slechts een beetje ruis. Het geluid van de unit zelf valt me wel tegen, zelfs op stand 1 is de unit in de hal duidelijk hoorbaar. Ik denk dat we er tzt nog een kast omheen bouwen die voorzien is van akoestische isolatie.

Ben nu eerst benieuwd hoe we het geluid ‘s nachts ervaren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
Rzaan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

In welke zin heeft 200 meer weerstand?
En meer weerstand dan wat?

Bedoel je dat ik beter vlakbij de WTW unit de 200 al moet splitsen in bijvoorbeeld 3 x 160?

Ø 200mm is ook de kanaaldiameter op de Zehnder WTW Unit.
Zie het als door een rietje van een 1 meter ademen of door een 16mm elektrabuis van 1 meter lengte. Beiden niet aan te raden, maar als het dan toch moet liever de elektrabuis.

Dat rietje gaat verdomd lastig, omdat je al die lucht door dat kleine gat moet persen. Dat is heel vermoeiend; het kost veel energie. Dezelfde hoeveelheid lucht moet er echt doorheen geperst (druk), met een veel hogere luchtsnelheid. Die druk wordt aangegeven in Pa.

Stel 600m³ wat een Q600 kan (tot 200 Pa druk?).
En theoretisch 2x 160mm buis direct aan de WTW.

Ø160mm = 2,01 dm² Dus 2x = 4,02 dm²
Dat betekent dan een luchtsnelheid van 4,14 m/s.

Bij de 200mm buis direct op de WTW is dat:
Ø200mm = 3,14 dm² (stuk minder dan 4,02dm² van 2x Ø160mm)
Dat betekent een luchtsnelheid van 5,31 m/s.

Je WTW heeft een bepaalde hoeveelheid energie (kracht), waarmee de lucht door de buis kan worden geperst (druk). Dit kan bijvoorbeeld tot een druk van 200 Pa (of bij sommige 50 Pa). Dat is je theoretische ontwerp limiet.

Echter is een lagere ontwerp druk beter. Lagere (benodigde) druk betekent een lager energie verbruik.
En, heel belangrijk, dit betekent ook dat de luchtsnelheid lager is wat minder geluid veroorzaakt.

Zou het lukken om direct na de WTW te splitsen in 3x 160mm dan heeft dit dus veel voordelen. Of het nodig is kun je aardig inschatten door het berekenen van de verwachte luchtsnelheden in de verschillende stukken buis. Eventueel kun je ook de te verwachten tegendruk berekenen voor alle trajecten.

Daar komt de weerstand om de hoek. Ik bedoelde daarmee dus de tegendruk die een kanaal heeft bij een bepaalde luchthoeveelheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
Glenfiddich schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:55:
Het heeft even geduurd maar op een paar details na i is onze centrale WTW gereed. In ieder geval ben ik op het punt dat de stekker er in kan. De boel draait nu dus, ik laat hem vooralsnog op de laagste stand draaien totdat ik er aan toe kom de boel in te regelen.

Het geluid uit de ventielen valt me reuze mee, zelfs op stand 3 is het zeer acceptabel, slechts een beetje ruis. Het geluid van de unit zelf valt me wel tegen, zelfs op stand 1 is de unit in de hal duidelijk hoorbaar. Ik denk dat we er tzt nog een kast omheen bouwen die voorzien is van akoestische isolatie.

Ben nu eerst benieuwd hoe we het geluid ‘s nachts ervaren.
Het lijkt er toch op dat het geluid dat ik toeschreef aan de unit eigenlijk geluid uit buizen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5THxNcLXsT3PBOu08JQrwoREptM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBXcimlWE0YyYk1yGSeUKPn0.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de bovenste buis die naar links gaat blijkt toch enorm veel ruis te komen. Verderop in de buis zitten wel dempers, zodat je er in de kamers waar de buis op uit komt weinig van hoort, maar dus niet aan het begin van die buis en op de overloop komt er een enorm lawaai uit die buis lijkt het. Die bovenste bocht naar links toch maar vervangen door een demper dus.

Ook uit het grote ventiel dat je op de foto ziet komt relatief veel geluid, maar deze opstelling is tijdelijk totdat we een kast om de unit heen hebben gebouwd, dan komt dat ventiel in de wand van die kast en komt er een demper tussen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:38
Glenfiddich schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Het lijkt er toch op dat het geluid dat ik toeschreef aan de unit eigenlijk geluid uit buizen is.

[Afbeelding]

Uit de bovenste buis die naar links gaat blijkt toch enorm veel ruis te komen. Verderop in de buis zitten wel dempers, zodat je er in de kamers waar de buis op uit komt weinig van hoort, maar dus niet aan het begin van die buis en op de overloop komt er een enorm lawaai uit die buis lijkt het. Die bovenste bocht naar links toch maar vervangen door een demper dus.

Ook uit het grote ventiel dat je op de foto ziet komt relatief veel geluid, maar deze opstelling is tijdelijk totdat we een kast om de unit heen hebben gebouwd, dan komt dat ventiel in de wand van die kast en komt er een demper tussen.
Ik vond het geluid door EPS kanalen hoog en daarom gewoon spiraliet gekozen.
Star = lage kastafstraling
Flex = laag kanaalgeluid

ik heb zelf de PRO-CONNECT Sono er tussen geplaatst, voor lager kanaalgeluid. Met Guso montageringen kan je ze gemakkelijk op je huidige buizenwerk monteren.

Het ventiel zo dicht op je box heeft dan weer te maken met kastafstraling waarschijnlijk. Beter is om minimaal 1 meter buizenwerk te plaatsen vooraleer je een ventiel voorziet ivm de opgebouwde druk die je verder in je systeem nodig hebt.

Mocht iemand nog een dakdoorvoer zoeken, ik heb zelf deze geplaatst voor de aanvoer en ben daar wel tevreden over. De WTW hangt namelijk aan de gedeelde muur met de buren, dus een muurdoorvoer was niet mogelijk. de afvoer hebben we gewoon met een normale rechte dakdoorvoer gerealiseerd, maar anders krijg je 2 grote puisten op je dak.
https://www.coxgeelen.com...wtw_dakdoorvoerplaat.aspx

Ik heb onder andere deze ventielen gebruikt, https://www.installerendo...oerrozet-ring-160mm-52964
Deze hebben een relatief hoge luchtdoorlaatbaarheid. in de omschrijvingen staat dat het ook als afvoerventiel kan dienen, zo heb ik deze ook geinstalleerd en ze stellen mij tevreden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LB9EvInHfa2zx2LzNUHE77BDvVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9CPPn4c7ymlLiSwAg4ZrOcE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:07
Murkmans schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Flex = laag kanaalgeluid

ik heb zelf de PRO-CONNECT Sono er tussen geplaatst, voor lager kanaalgeluid. Met Guso montageringen kan je ze gemakkelijk op je huidige buizenwerk monteren.

Het ventiel zo dicht op je box heeft dan weer te maken met kastafstraling waarschijnlijk. Beter is om minimaal 1 meter buizenwerk te plaatsen vooraleer je een ventiel voorziet ivm de opgebouwde druk die je verder in je systeem nodig hebt.

Mocht iemand nog een dakdoorvoer zoeken, ik heb zelf deze geplaatst voor de aanvoer en ben daar wel tevreden over. De WTW hangt namelijk aan de gedeelde muur met de buren, dus een muurdoorvoer was niet mogelijk. de afvoer hebben we gewoon met een normale rechte dakdoorvoer gerealiseerd, maar anders krijg je 2 grote puisten op je dak.
https://www.coxgeelen.com...wtw_dakdoorvoerplaat.aspx

Ik heb onder andere deze ventielen gebruikt, https://www.installerendo...oerrozet-ring-160mm-52964
Deze hebben een relatief hoge luchtdoorlaatbaarheid. in de omschrijvingen staat dat het ook als afvoerventiel kan dienen, zo heb ik deze ook geinstalleerd en ze stellen mij tevreden :)
[Afbeelding]
Ziet er interessant uit, ik heb 2 van die puisten op mijn dak, die zorgen voor schaduw op de zonnepanelen.
Ik kan alleen nergens het maximale debiet van deze doorvoeren vinden, weet jij dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Murkmans schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:56:
[...]

Flex = laag kanaalgeluid

Ik had Ubbink EPS kanalen gekozen voor de aanvoer en afvoer van buitenlucht (omdat dat thermisch geïsoleerd en dampdicht moet zijn) en heb één van de toevoerkanalen naar de woning ook in EPS uitgevoerd om esthetische redenen (dat als je in het trapgat naar boven kijkt, je twee dezelfde buizen ziet ipv 1x EPS en 1x spiro). Hopelijk is die buis met toevoer naar de woning met een extra demper alsnog stil te krijgen, anders heb ik een beetje een probleem (in die zin dat ik hem dan alsnog moet vervangen door spiro, wat dan achteraf weggegooid geld is voor die relatief dure Ubbink buizen).

Dat ventiel dicht op de box is tijdelijk; we gaan een kast om de unit heen bouwen. Het muurtje naast de trap trek ik dan door naar boven, in daarin komt dan dat ventiel. En dan een meter aan demper er tussen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
roltor schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

Ziet er interessant uit, ik heb 2 van die puisten op mijn dak, die zorgen voor schaduw op de zonnepanelen.
Ik kan alleen nergens het maximale debiet van deze doorvoeren vinden, weet jij dat toevallig?
Geen idee eigenlijk, ik ga er van uit dat het ongeveer gelijk is aan spirobuis. De aansluiting is ook 200mm namelijk. Bij aanzuigen is het belangrijk dat de snelheid onder de 3m/s blijft, anders zuigt ie ook regenwater aan. Bij 325m3/h is de snelheid in een 200mm spirokanaal, 2,87m/s.

Afvoer mag gerust 5m/s zijn (daar speelt eigenlijk alleen geluid een rol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:31
Beetje regenwater kan geen kwaad toch? Spoelt je aanvoerbuis weer even mooi schoon :-) in de HRU 350 loopt dat direct door naar de afvoer, neem aan dat dat bij elke wtw zo is (?)
Verder eens dat 180 of 200 te prefereren is hoor, hoe minder weerstand hoe minder hard je wtw hoeft te werken.

[ Voor 23% gewijzigd door itsjohan op 10-10-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
itsjohan schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:58:
Beetje regenwater kan geen kwaad toch? Spoelt je aanvoerbuis weer even mooi schoon :-) in de HRU 350 loopt dat direct door naar de afvoer, neem aan dat dat bij elke wtw zo is (?)
Verder eens dat 180 of 200 te prefereren is hoor, hoe minder weerstand hoe minder hard je wtw hoeft te werken.
WTW's met enthalpiewisselaar e.g. ERV's hebben geen afvoer. Dan is dit wel een dingetje om op te letten als het veel wordt. Maar af en toe wat spatjes droogt meteen weer op met deze debieten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
  • Laatst online: 27-04 13:48
FerryHidden schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:09:
Ik wil in onze Brink Renovent HR een F7 koolstoffilter plaatsen. Heeft het systeem daar moeite mee? Moet ik de instellingen aanpassen om hem bijvoorbeeld harder te laten draaien?
Wij hebben een F7 Filter in onze Brink Renovent 300/400 en daar heeft deze geen problemen mee. Weet je zeker dat F7 een koolstoffilter is? Dan zou ik die ook graag willen, gezien wij buren hebben die ontiegelijke overlast veroorzaken met hun houtkachel. Wij hebben al een F7 filter, die houdt al wel meerendeel van het fijnstof tegen vanuit deze kachel. Alleen de geur komt nog wel binnen en zaten te denken om een Active Carbon M5 Koolstoffilter ervoor te plaatsen. Want ook op avonden zoals nu dan staat de kachel al 4+ uren aan en is de lucht niet te harden. De keel is ook al wat aan het prikkelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:15
appollonius333 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:20:
[...]

Wij hebben een F7 Filter in onze Brink Renovent 300/400 en daar heeft deze geen problemen mee. Weet je zeker dat F7 een koolstoffilter is? Dan zou ik die ook graag willen, gezien wij buren hebben die ontiegelijke overlast veroorzaken met hun houtkachel. Wij hebben al een F7 filter, die houdt al wel meerendeel van het fijnstof tegen vanuit deze kachel. Alleen de geur komt nog wel binnen en zaten te denken om een Active Carbon M5 Koolstoffilter ervoor te plaatsen. Want ook op avonden zoals nu dan staat de kachel al 4+ uren aan en is de lucht niet te harden. De keel is ook al wat aan het prikkelen....
Het ging om dit filter:
https://www.wtw-filtersho...m-large-or-koolstoff.html

Ik heb hem uiteindelijk niet besteld, ik ben eerst maar eens begonnen met een pollenfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appollonius333
  • Laatst online: 27-04 13:48
FerryHidden schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Het ging om dit filter:
https://www.wtw-filtersho...m-large-or-koolstoff.html

Ik heb hem uiteindelijk niet besteld, ik ben eerst maar eens begonnen met een pollenfilter.
Wij hebben ook zo'n Pollenfilter alleen voor ons systeem is dat een F7 Fijnstof/Pollenfilter. We willen alleen nog de geur filteren van de houtkachel, dus zijn wij aan het kijken naar een Actief Carbon Filter (koolstoffilter) voor ons systeem. In combinatie met een F7 zou dit wel het meerendeel moeten filteren lijkt mij..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glenfiddich
Glenfiddich schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Wc_sdGeygn5uAlAzytj5cSeBdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ppSaORWaXnBQ74TFGkgLKQT.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels weer wat verder. Extra dempers geplaatst. Daar wordt het wel stiller van, uit de buizen komt nu niet veel geluid meer, maar stil is het nog absoluut niet. Het geluid valt me vooralsnog vies tegen, dat moet ik wel zeggen.

Wel is het nu zo dat na het plaatsen van de dempers het geluid vooral uit de unit en uit de aansluitingen op de unit lijkt te komen. Vooral op de stukjes vóórdat de demper begint, en het eerste deel van de demper. Al met al vooral het gebied boven de unit.

Wel is het zo dat het geluid niet echt ver "draagt", ga ergens achter een deur zitten en het is redelijk stil. Helaas is de slaapkamer wel redelijk dicht bij de unit, en is die deur vreselijk krom waardoor hij (akoestisch) slecht afsluit, zodat 's nachts stand 2 nog ondenkbaar is omdat het teveel geluid geeft in de slaapkamer. Althans zelf heb ik weinig last van het geluid, maar mijn partner stormde al na een half uur de slaapkamer uit om het ding weer op stand 1 te zetten :P

Het goede nieuws is dat de ventielen in de kamers wel echt goed stil zijn. Op stand 2 komt er nagenoeg geen geluid uit.

Ik heb al met al wel goede hoop dat zodra we een akoestisch goed geïsoleerde kast om de unit heen hebben gebouwd, het geluidsniveau tot een aanvaardbaar niveau wordt teruggebracht. Het ding staat nu immers in een volledig open ruimte.

Nu eerst eens een poging doen tot inregelen/balanceren.

Daarvoor heb ik de welbekende peakmeter gekocht, waarvoor ik met een kleine 5 liter emmer een "toeter" (opzetstuk) heb gemaakt die ik over de ventielen heen kan zetten om de luchtsnelheid te meten, aan de hand waarvan ik dan weer kan berekenen hoeveel m3 lucht er doorheen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er3fKfH9HO2JyZtpxunBp9443L0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26QUg06oULJRmdWIve5zUy35.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryrYX7ChY-ZT977gQl_6WkGFrHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wce7vpzPCKkQilE9SR6C3I7m.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ben benieuwd of dat goed werkt met zo`n meter en een zelfgemaakte toeter (emmer). Als ik voor 35 euro zo`n peakmeter kan aanschaffen lijkt me dat een prima el-cheapo oplossing vergeleken met een professional inhuren voor het inregelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glenfiddich
Onno ! schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:53:
Ben benieuwd of dat goed werkt met zo`n meter en een zelfgemaakte toeter (emmer). Als ik voor 35 euro zo`n peakmeter kan aanschaffen lijkt me dat een prima el-cheapo oplossing vergeleken met een professional inhuren voor het inregelen.
Ik volg de instructies in dit topic en gebruik het Excel-sheet in deze post. Het werkt prima, kan ik wel zeggen.

Ik heb het systeem nu in balans, dat wil zeggen de totale toegevoerde lucht is nagenoeg gelijk aan de totale afgevoerde lucht. Daar wordt het systeem overigens merkbaar stiller van. In stand 2 is het nog steeds veel te luid (zoals eerder gezegd komt er nog een kast om de unit heen), maar het verschil met vóórdat het in balans was is heel duidelijk merkbaar! In stand 1 is het systeem nu vrij stil te noemen.

We komen er wel :)

De volgende stap is de toerentallen per stand aanpassen totdat ik per stand de gewenste debieten heb.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:33
Ik wil mijn Q350 graag sluiten op Ubbink Aerfoam 180mm alleen kan ik geen goede EPS verloop vinden. De Q350 heeft een inwendige aansluiting van 160mm en uitwendig 190mm. Ik kan natuurlijk een spiro adapter van 160 naar 180 pakken maar het liefst heb ik EPS. Iemand hier al wat voor tegen gekomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHEKYdqqTGav7f-5T9FaBhJW1qo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FMX6LCBEymlcBPxK1qj64jzM.png?f=user_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
SkullboyNL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:54:
Ik wil mijn Q350 graag sluiten op Ubbink Aerfoam 180mm. Alleen kan ik geen goede EPS verloop vinden. De Q350 heeft een inwendige aansluiting van 160mm en uitwendig 190mm. Ik kan natuurlijk een spiro adapter van 160 naar 180 pakken maar het liefst heb ik EPS. Iemand hier al wat voor tegen gekomen?

[Afbeelding]
Als je een verloopstuk gebruikt op basis van binnendiameter dan maak je de doorgang dus lokaal nog kleiner dan 160mm. Dat zou ik niet doen!

Ik zou proberen of je een 180mm Ubbink buis kan “optrompen” naar 190, eventueel door er voorzichtig een randje uit te snijden. Of je gebruikt 200mm EPS kanaal die ze bij Ventilatieland verkopen. Dat is met wat “aantrekken” met een slangklem oid vast wel luchtdicht aan te sluiten.

https://www.ventilatielan...e-ventilatiebuis-eps.html

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:33
Ik heb al een idee. Ik koop een 200 naar 180 geïsoleerde spiro. Die past normaal in een 200mm spirobuis dus de OD van het verloop zal iets van 196/7 zijn dan nog de dikte van het materiaal zelf dan kom ik uit op een ID van 194/195. Die kan ik nog iets inkrimpen en dan zal hij perfect passen.

https://www.ventilatielan...ameter-200-mm-180-mm.html

Edit: Nu we toch op de vragen toer zijn :)

Ik lees verschillende dingen over starre en flex dempers voor het motor geluid van de WTW. Maar wat is eigenlijk de beste demper voor overspraak tussen kamers?

[ Voor 20% gewijzigd door SkullboyNL op 14-10-2022 21:01 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
SkullboyNL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:23:
Ik heb al een idee. Ik koop een 200 naar 180 geïsoleerde spiro. Die past normaal in een 200mm spirobuis dus de OD van het verloop zal iets van 196/7 zijn dan nog de dikte van het materiaal zelf dan kom ik uit op een ID van 194/195. Die kan ik nog iets inkrimpen en dan zal hij perfect passen.

https://www.ventilatielan...ameter-200-mm-180-mm.html

Edit: Nu we toch op de vragen toer zijn :)

Ik lees verschillende dingen over starre en flex dempers voor het motor geluid van de WTW. Maar wat is eigenlijk de beste demper voor overspraak tussen kamers?
Al aan compriband gedacht? Die sluit 'm perfect luchtdicht af op een 200mm eps buis, als je die rondom de buis van de wtw plakt en dan voorzichtig die eps buis eroverheen draait.

Ik gebruik zelf flexibele dempers tegen overspraak tussen 2 kamers, dat werkt uitstekend. Je hebt vooral lengte nodig, en door die 90 graden omhoog te buigen vanuit de muur kon ik veel meer lengte realiseren. Ik denk wel dat de starre dempers per lengte nog beter werken, maar dat moet je dan wel kwijt kunnen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Weet niet of hier beter een apart topic voor moet maken.
@pascoa341 en @Theo Zo ja, let me know.

Ik ben bezig met (nu nog op papier) het aanleggen van een WTW-systeem in een jaren 80 woning.
Een Zehnder Q600 is enige weken geleden al besteld.

Ik zit echter met het volgende:
Ik ben al mijn m³ aan aanvoer-lucht op een rijtje gaan zetten.
Woonkamer 120 m³.
Slaapkamers (5 stuks) 5 x 60 = 300 m³
Sportkamer (dagelijks meerdere uren gebruikt) 120 m³
Als ik dit optel kom ik op 540 m³.
Cijfers zijn hoog, maar ik heb ze zo genomen dat in elke slaapkamer (indien nodig) 2 mensen kunnen slapen.
Sportkamer is 1 of 2 personen, maar flink in actie, dus meer uitstoot van CO2.

Afvoeren afgestemd op deze aanvoeren zodat de installatie in balans is.

Als ik nu ga douchen en de vochtigheid te hoog wordt, wil ik de afvoer in de badkamer laten optoeren.
Idem voor de keuken.
En als er een feestje is in de huiskamer, dan is 120 m³ niet voldoende, dus verse lucht toevoeren.

Maar dan gaat dus het hele systeem optoeren.
Mijn Zehnder is maar 600 m³.
Dan heb ik op een gegeven moment capaciteit te kort, toch?

Hoe ga ik dit aanpakken?
Werk liever niet met gestuurde kleppen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:37
Rzaan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:12:
Weet niet of hier beter een apart topic voor moet maken.
@pascoa341 en @Theo Zo ja, let me know.

Ik ben bezig met (nu nog op papier) het aanleggen van een WTW-systeem in een jaren 80 woning.
Een Zehnder Q600 is enige weken geleden al besteld.

Ik zit echter met het volgende:
Ik ben al mijn m³ aan aanvoer-lucht op een rijtje gaan zetten.
Woonkamer 120 m³.
Slaapkamers (5 stuks) 5 x 60 = 300 m³
Sportkamer (dagelijks meerdere uren gebruikt) 120 m³
Als ik dit optel kom ik op 540 m³.
Cijfers zijn hoog, maar ik heb ze zo genomen dat in elke slaapkamer (indien nodig) 2 mensen kunnen slapen.
Sportkamer is 1 of 2 personen, maar flink in actie, dus meer uitstoot van CO2.

Afvoeren afgestemd op deze aanvoeren zodat de installatie in balans is.

Als ik nu ga douchen en de vochtigheid te hoog wordt, wil ik de afvoer in de badkamer laten optoeren.
Idem voor de keuken.
En als er een feestje is in de huiskamer, dan is 120 m³ niet voldoende, dus verse lucht toevoeren.

Maar dan gaat dus het hele systeem optoeren.
Mijn Zehnder is maar 600 m³.
Dan heb ik op een gegeven moment capaciteit te kort, toch?

Hoe ga ik dit aanpakken?
Werk liever niet met gestuurde kleppen e.d.
Hoe groot is de woning? Voor ~140m2 was er bij de bouw een 250m3 WTW unit geleverd, dat voldoet aan de nieuwbouw eisen van ~2004.

Ik heb de unit ondertussen vervangen door een Q350, ingeregeld op 100/150/225. Dat is voldoende, binnenklimaat is gecontroleerd met een CO2 logger voor een week en blijft onder de 900 ppm op stand midden in de slaapkamer. Woonkamer is 5-600 ppm, zakt snel naar 400 als je er niet bent.

600 kuub is alleen nodig voor een echt hele grote woning of hoge bezettingsgraad, in horeca reken je met 10l/s/persoon of 36m3 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De woning is iets van 260 m².

Ik vind de berekening van het Nederlandse woningbesluit niet voldoende.
Ik ga uit van 30 m³ per persoon.

Woonkamer 4 personen.

Slaapkamers ieder 2 personen.
Niet dat er in elke van de 5 slaapkamers altijd 2 mensen slapen.
Maar ik wil de kanalen wel al zo aanleggen dat er in elke kamer 2 personen kunnen slapen.

De sportkamer heb ik groter genomen omdat CO2 snel oploopt bij sporten.

Dan kom ik op 120+60+60+60+60+60+120 = 540 m³ uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

w00key schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:34:
Ik heb de unit ondertussen vervangen door een Q350, ingeregeld op 100/150/225. Dat is voldoende, binnenklimaat is gecontroleerd met een CO2 logger voor een week en blijft onder de 900 ppm op stand midden in de slaapkamer. Woonkamer is 5-600 ppm, zakt snel naar 400 als je er niet bent.
Maar dat is als je er gewoon bent? Met z'n 2en, 3en of 4en.
Maar wat gebeurt er als je een feestje hebt?
en wat doet je systeem als er veel vocht in de keuken of badkamers hangt?

100/150/225 wat je aangeeft is opgeteld toch meer dan 350?

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 16-10-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-05 21:36
@Rzaan de kans is toch erg klein of zelfs nul dat tegelijkertijd:
Alle slaapkamers 2 slapers hebben én
De fitnessruimte in gebruik is én
De badkamer in gebruik is én
De keuken in gebruik is én
De woonkamer in gebruik is met 4 personen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Franciesco schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:54:
@Rzaan de kans is toch erg klein of zelfs nul dat tegelijkertijd:
Alle slaapkamers 2 slapers hebben én
De fitnessruimte in gebruik is én
De badkamer in gebruik is én
De keuken in gebruik is én
De woonkamer in gebruik is met 4 personen???
Zeker, maar stel we hebben een feest met 30 man in de winter. Deuren dicht.
Als dan de WTW gaat optoeren van 540 naar 600, dan heeft hij in de woonkamer maar 10% meer, wat niet voldoende is.
Maar in de slaapkamers, badkamers ook 10% meer waar die vraag helemaal niet nodig is.
Ik kan dan in de woonkamer op die manier toch niet aan mijn vraag voldoen?
Ik zou daar bijvoorbeeld op dat moment een toevoer dan 200 of 300 m³ willen. Maar ik kom maar tot 120 m³ + 10% = 132 m³.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ga je niet te ver met het dimensioneren van de wtw (incl ventielen) op een feestje met 30 mensen? Ik denk niet dat iemand dat doet, tenzij je misschien elke week zo’n feest organiseert.
En dan nog: tijdens dat feest zijn toch niet ook nog alle slaapkamers etc bezet?

Een raam (of meerdere) in de woonkamer op een kier lijkt me dan een prima optie. Met 30 man zul je (ook in de winter) vast wel wat koele lucht kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
Rzaan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Zeker, maar stel we hebben een feest met 30 man in de winter. Deuren dicht.
Als dan de WTW gaat optoeren van 540 naar 600, dan heeft hij in de woonkamer maar 10% meer, wat niet voldoende is.
Maar in de slaapkamers, badkamers ook 10% meer waar die vraag helemaal niet nodig is.
Ik kan dan in de woonkamer op die manier toch niet aan mijn vraag voldoen?
Ik zou daar bijvoorbeeld op dat moment een toevoer dan 200 of 300 m³ willen. Maar ik kom maar tot 120 m³ + 10% = 132 m³.
30 man is tenminste 3kW aan continue verwarming. Denk dat je dan wel een raam of deur open wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Franciesco schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:15:
Ga je niet te ver met het dimensioneren van de wtw (incl ventielen) op een feestje met 30 mensen? Ik denk niet dat iemand dat doet, tenzij je misschien elke week zo’n feest organiseert.
En dan nog: tijdens dat feest zijn toch niet ook nog alle slaapkamers etc bezet?
Het gaat er niet om of ik een feestje geef voor 30 man.
Het kan ook een etentje voor 6 of 8 man zijn. Dan zou je bijvoorbeeld 150 tot 200 m³ nodig hebben als je van 25 m³ per persoon uitgaat.
Maar zoals ik het zie kan de toevoer voor de woonkamer nooit boven de 132 m³ komen.
Of er nou wel alle slaapkamers bezet zijn, of dat ze leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Komt die max 132m3 in de woonkamer omdat de verdeling/verhouding over de verschillende ruimtes vast staat? Dus als de wtw unit optoert, dat dan alle ruimtes extra ventilatie krijgen en je dus niet bij wijze van spreken 400m3 richting de woonkamer kan sturen?
Want dan snap ik denk ik wat je bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Franciesco schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:36:
Komt die max 132m3 in de woonkamer omdat de verdeling/verhouding over de verschillende ruimtes vast staat? Dus als de wtw unit optoert, dat dan alle ruimtes extra ventilatie krijgen en je dus niet bij wijze van spreken 400m3 richting de woonkamer kan sturen?
Want dan snap ik denk ik wat je bedoeld.
Precies dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Doe dan lekker de deur naar de hal open. Voila, je neemt hal / trap / slaapkamers mee, lucht verspreid zich wel hoor.

Overigens is de verdeling wel scheef als je woonkamer + keuken nog geen 1/4 van het totaal is.

Re: 100/150/225 inregelen, nee, dat is volume per stand. Op medium, 150m3 voor hele huis, kom ik makkelijk in de "excellent" categorie met CO2 als proxy voor luchtkwaliteit. De hoogste stand wordt alleen gebruikt door de vocht gestuurde regeling na douchen / bad, ik zet het nooit handmatig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

w00key schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:17:
Doe dan lekker de deur naar de hal open. Voila, je neemt hal / trap / slaapkamers mee, lucht verspreid zich wel hoor.
Je snap toch wel wat ik bedoel met mijn vraag?
Ik weet ook wel dat als ik het echt benauwd krijg dat ik dan wel een raampje of deur open kan zetten.
Maar daar gaat mijn vraag niet over.
w00key schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:17:
Overigens is de verdeling wel scheef als je woonkamer + keuken nog geen 1/4 van het totaal is.
Ik heb nu eenmaal 5 slaapkamers. En die wil ik allemaal zo hebben gemaakt dat waar logees ook gaan slapen, dat er altijd voldoende verse lucht naar binnen komt.
Dus dan is het niet scheef.
Niet dat ze altijd alle 5 bezet zijn. Maar ik wil ze allemaal voorbereid hebben

@w00key
Met hoeveel mensen woon je in het huis en hoeveel slaapkamers, badkamers en toiletten heb je?

[ Voor 55% gewijzigd door Rzaan op 16-10-2022 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
@Rzaan Je kan met CAV klep(pen) het maximaal debiet van de overige ruimtes regelen?

Alles boven dat debiet zal dan naar je woonkeuken (?) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Rzaan schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:40:
[...]

[...]

Ik heb nu eenmaal 5 slaapkamers. En die wil ik allemaal zo hebben gemaakt dat waar logees ook gaan slapen, dat er altijd voldoende verse lucht naar binnen komt.
Dus dan is het niet scheef.
Niet dat ze altijd alle 5 bezet zijn. Maar ik wil ze allemaal voorbereid hebben
Volgens mij heb je nu een keuze te maken uit een aantal richtingen:
1. Je afzuigunit vergroten naar een model die wel aansluit bij je wensen, e.g. zodat je in extreme gevallen wel nog veel meer lucht kunt afzuigen.

Eigenlijk heb je een te kleine unit gekocht voor wat je wil bereiken, zelfs in een normaaltoestand. Je had eigenlijk éérst de benodigde demand moeten berekenen voor een unit te kopen. Normaal pak je ongeveer het dubbele van wat je wil afzuigen qua capaciteit, zodat de unit normaliter op een laag toerental (=stiller, zuiniger, efficienter, minder slijtage) draait en dan zal je met een feestje-met-30-man, de bijbehorende logeerpartij, stoomdouche- of groepssport-sessie, etc. nog ruimte over hebben om te verhogen naar de hoogste stand. Ik heb zelf bijv. een 650m3/h ERV-unit bij een normale ventilatievraag van ~330m3/h.

2. Je systeem voorzien van een regelsysteem dat per ruimte de ventilatiebehoefte regelt. Zoiets als Itho Demandflow+Qualityflow die per ruimte de CO2 waarden meet en daar automatisch de flow op afstemt. Zo kan je per ruimte regelen ipv de hele woning en daardoor met een kleinere capaciteit toe. Dit kan je ook evt. zelf tweaken door bijv aanwezigheid in een logeerkamer te detecteren en dan een (extra) klep open te zetten, maar dat zou ik zelf niet doen met dit soort zaken.

3. Je eisen matigen. Dus toe met minder flow (e.g. bouwbesluit volgen) of accepteren dat je in een extreme situatie alsnog een raam/rooster moet openen (en ja dat gaat lijnrechttegen het idee van balansventilatie in) of een paar uur suboptimale ventilatie hebt. Ik zou persoonlijk als logéé iig beter slapen met wat minder m3's/h dan in de takkeherrie van een WTW-unit die op 100% draait :X

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

RonJ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:34:
3. Je eisen matigen. Dus toe met minder flow (e.g. bouwbesluit volgen) of accepteren dat je in een extreme situatie alsnog een raam/rooster moet openen (en ja dat gaat lijnrechttegen het idee van balansventilatie in) of een paar uur suboptimale ventilatie hebt. Ik zou persoonlijk als logéé iig beter slapen met wat minder m3's/h dan in de takkeherrie van een WTW-unit die op 100% draait :X
Veel dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik dacht dat ik met een 600 al flink hoog zat, maar blijkbaar toch niet.

Je laatste optie gaat het waarschijnlijk worden.
Ik wilde alles al zo inrichten dat ik ons huis ooit kon verkopen aan een gezin met veel kinderen en aanhang.
Maar ik denk dat ik daarin een beetje (veel) ben doorgeschoten.
Dus ga het meer afstemmen op onze behoeften en van die paar loge's.

Tegen de tijd dat we verkopen zijn er misschien wel betere en eenvoudigere oplossingen.
En mocht ooit de Partridge Family dit huis willen kopen, dan moeten ze op zoek naar een grotere WTW.

Je laatste oplossing wordt het denk ik. Vandaar deze gequote.

Direct een vervolgvraagje:
Is het wel zinvol om al buizen en ventielen aan te leggen voor bijvoorbeeld 60 m³, maar deze in te stellen op 30 m³ ? (als dit kan)
Zodat ik de kamer nog zolang als kantoor gebruik, maar bij gezinsuitbreiding of verkoop ik desnoods wel een grote WTW kan aanschaffen? (maar dan dus niet de hele boel weer open hoef te breken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Rzaan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

Veel dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik dacht dat ik met een 600 al flink hoog zat, maar blijkbaar toch niet.

Je laatste optie gaat het waarschijnlijk worden.
Ik wilde alles al zo inrichten dat ik ons huis ooit kon verkopen aan een gezin met veel kinderen en aanhang.
Maar ik denk dat ik daarin een beetje (veel) ben doorgeschoten.
Dus ga het meer afstemmen op onze behoeften en van die paar loge's.

Tegen de tijd dat we verkopen zijn er misschien wel betere en eenvoudigere oplossingen.
En mocht ooit de Partridge Family dit huis willen kopen, dan moeten ze op zoek naar een grotere WTW.

Je laatste oplossing wordt het denk ik. Vandaar deze gequote.

Direct een vervolgvraagje:
Is het wel zinvol om al buizen en ventielen aan te leggen voor bijvoorbeeld 60 m³, maar deze in te stellen op 30 m³ ? (als dit kan)
Zodat ik de kamer nog zolang als kantoor gebruik, maar bij gezinsuitbreiding of verkoop ik desnoods wel een grote WTW kan aanschaffen? (maar dan dus niet de hele boel weer open hoef te breken)
Ik zou een huis vooral voor jezelf (ver)bouwen en niet voor een ander. Je weet namelijk nooit wat een koper wil, de kans is veel groter dat een koper vrijwel alles eruit trekt en/of een hele andere bestemming voor de kamers heeft dan dat jij nu verwacht, zeker in dit prijssegment. Ik zou wél altijd kiezen voor een net OEM-systeem dat je onderhoudbaar kan doorverkopen (dus geen primaire systemen zoals die demand kleppen via zelfgeknutselde bordjes e.d. maar voor (passief) monitoren is dat wel weer prima). Dat doe je namelijk voor jezelf zodat je dit niet hoeft te ondersteunen na verkoop maar de koper lekker een willekeurige installateur kan bellen :+

Er gaat ook echt helemaal niemand enige waarde toekennen (makelaars niet en 99,9% van de kopers al helemaal niet) aan een overbemeten ventilatiesysteem. Hooguit telt het vinkje WTW ja/nee ietsje mee in de waardebepaling, maar zelfs dat betwijfel ik in de meeste gevallen.

Extra buizen aanleggen zou ik als het even kan wel doen. Dat is nu makkelijk, als straks alles weer is afgewerkt betekend het al snel veel slopen, áls het uberhaupt nog kan. Dit geeft jezelf ook flexibiliteit naar de toekomst om ruimtes een andere bestemming te geven (denk bijv. aan 1v/d5 slaapkamers ombouwen tot extra badkamer(s)). Bovendien heb je er nu ook al iets aan, meer buizen per ruimte betekend minder flow per ventiel nodig en dus (veel) minder geluid. Wij hebben daarom ook 2 ventielen toegepast in de slaapkamers en boven de bank in de woonkamer. Ook hiervoor geldt dat je zeker niet aan het maximum van het systeem wil zitten voor slaap- en leefruimtes.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
@Rzaan, kan je niet meer voorzien in een overstroom voorziening? Dus lucht ingeblazen in je slaapkamers die via het trapgat omlaag stroomt naar je woonkamer. In principe kan je er wel vanuit gaan dat als mensen niet in de woonkamer zijn, deze in de slaapkamers zijn (en andersom).

Ik de meeste slaapkamers blaas ik alleen in. Alleen in de slaapkamer waar ik met mijn partner slaap zuig ik ook deels af, omdat anders de spleet onder de deur wel erg fors moest worden ivm geluid, maar ook hier kunnen voorzieningen voor getroffen worden om het netjes te laten overstromen naar de centrale hal. Ik zuig alleen af in mijn badkamer, wc's en keuken. Op deze wijze heb ik naast de inblaas die ik al doe in mijn woonkamer ook nog een overstroom hoeveelheid van een extra 100 m3/u. Ongebruikte schone lucht vanuit de slaapkamers kan je namelijk nog prima in de woonkamer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
frennek schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:58:
@Rzaan, kan je niet meer voorzien in een overstroom voorziening? Dus lucht ingeblazen in je slaapkamers die via het trapgat omlaag stroomt naar je woonkamer. In principe kan je er wel vanuit gaan dat als mensen niet in de woonkamer zijn, deze in de slaapkamers zijn (en andersom).

Ik de meeste slaapkamers blaas ik alleen in. Alleen in de slaapkamer waar ik met mijn partner slaap zuig ik ook deels af, omdat anders de spleet onder de deur wel erg fors moest worden ivm geluid, maar ook hier kunnen voorzieningen voor getroffen worden om het netjes te laten overstromen naar de centrale hal. Ik zuig alleen af in mijn badkamer, wc's en keuken. Op deze wijze heb ik naast de inblaas die ik al doe in mijn woonkamer ook nog een overstroom hoeveelheid van een extra 100 m3/u. Ongebruikte schone lucht vanuit de slaapkamers kan je namelijk nog prima in de woonkamer gebruiken.
Werkt dit wel goed dan tussen de verdiepingen? Lijkt me dat je dan koude lucht van boven naar beneden wil trekken die eerder andersom wil opstijgen omdat het beneden warmer is?

Ik heb verder ook ditzelfde principe toegepast, maar dan wel in balans per verdieping. Dus beneden aanvoeren in de woonkamer, afzuigen in de keuken, toilet en vaste kast met apparatuur. Boven aanvoeren in de slaapkamer en afzuigen in badkamer, hal en toilet.

Ik vond de benodigde spleet wel meevallen trouwens. Een mm of 12 hier, niemand die het opvalt iig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRB1DoFdus_akoCwacW2LHJx-n0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/znYkgNYr4LgqvyCmixEzF2pm.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Het Itho Qualityflow systeem is er ook op gebaseerd. Dat werkt op één centrale instort en afzuiging in elke ruimte. Ik vermoed dat de kracht van opstijgende lucht minder sterk is dan de geforceerde luchtstroom van je WTW unit, dus dat je dit vrij makkelijk om kan keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

RonJ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:42:
[...]
Bovendien heb je er nu ook al iets aan, meer buizen per ruimte betekend minder flow per ventiel nodig en dus (veel) minder geluid. Wij hebben daarom ook 2 ventielen toegepast in de slaapkamers en boven de bank in de woonkamer. Ook hiervoor geldt dat je zeker niet aan het maximum van het systeem wil zitten voor slaap- en leefruimtes.
Mijn gedachte was om in onze slaapkamer een buis te plaatsen van Ø 160 mm.
Volgens een tabel van Ventielatieland kan daar ± 72 m³ per uur door met een snelheid van 1 meter per seconde.
Dat zou een goede snelheid zijn om nauwelijks geluidsoverlast te geven.

Als ik in de andere kamers ook alvast een buis plaats van Ø 160 mm en dan een ventiel dat ik met 50% kan knijpen, dan zou daar maar iets van ± 30 m³ per uur doorgaan. Ik weet dan alleen effe niet met welke snelheid dat zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

frennek schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:58:

Dit moet ik eens gaan bekijken.
Direct naast de slaapkamer is een inloopkast.
Deze wil ik gaan afzuigen.
Daar maakt een flinke spleet onder de deur me niet veel uit.
Op dezelfde etage zijn 2 badkamers waar ik ook ga afzuigen. En nog 2 slaapkamers.
Ik ga ook geluiddempende roosters in sommige deuren zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Rzaan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Mijn gedachte was om in onze slaapkamer een buis te plaatsen van Ø 160 mm.
Volgens een tabel van Ventielatieland kan daar ± 72 m³ per uur door met een snelheid van 1 meter per seconde.
Dat zou een goede snelheid zijn om nauwelijks geluidsoverlast te geven.

Als ik in de andere kamers ook alvast een buis plaats van Ø 160 mm en dan een ventiel dat ik met 50% kan knijpen, dan zou daar maar iets van ± 30 m³ per uur doorgaan. Ik weet dan alleen effe niet met welke snelheid dat zou zijn.
Als je naar elke slaapkamer zo'n dikke pijp kan aanleggen is een tweede echt nergens voor nodig inderdaad. Wij hadden die ruimte lang niet overal (en wilden niet overal koofjes), dus hebben een luchtverdeelsysteem met flexibele buizen toegepast (Vent Axia uniflex+). Dan ga je wel al snel naar 2 buizen (van 90mm) per ruimte.

De snelheid bij 160mm en 30m3/h is 0,42m/s. Heel makkelijk berekend met de eerder hier genoemde Vent Tools app op den telefoon ;-).Bijv. ook voor de benodigde spleten onder deuren, oppervlakte van roosters, drukval in leidingen, etc. etc.
frennek schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:53:
Het Itho Qualityflow systeem is er ook op gebaseerd. Dat werkt op één centrale instort en afzuiging in elke ruimte. Ik vermoed dat de kracht van opstijgende lucht minder sterk is dan de geforceerde luchtstroom van je WTW unit, dus dat je dit vrij makkelijk om kan keren.
Check, ook wel een mooie manier dan om je warmte beneden te houden. Misschien ga ik hier nog eens kijken naar een voldorpel voor de haldeur en dan (wat meer) lucht van boven door de hal op de begane grond naar het toilet daar te sturen. Er gaat hier nu nog best wat warmte naar boven, wat in het voorjaar/najaar niet gewenst is.

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 17-10-2022 15:14 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

RonJ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:11:
[...]

Als je naar elke slaapkamer zo'n dikke pijp kan aanleggen is een tweede echt nergens voor nodig inderdaad. Wij hadden die ruimte lang niet overal (en wilden niet overal koofjes), dus hebben een luchtverdeelsysteem met flexibele buizen toegepast (Vent Axia uniflex+). Dan ga je wel al snel naar 2 buizen (van 90mm) per ruimte.

De snelheid bij 160mm en 30m3/h is 0,42m/s. Heel makkelijk berekend met de eerder hier genoemde Vent Tools app op den telefoon ;-).Bijv. ook voor de benodigde spleten onder deuren, oppervlakte van roosters, drukval in leidingen, etc. etc.
Het is alleen nog niet makkelijk om instelbare ventielen te vinden in bijvoorbeeld Ø 160.
Bijna alles is beschikbaar in Ø 125, maar andere maten is al een stuk moeilijker.
Weet ook niet of er wel ventielen zijn die je kunt afknijpen van 70 m³ per uur naar 35 m³ per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Rzaan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Het is alleen nog niet makkelijk om instelbare ventielen te vinden in bijvoorbeeld Ø 160.
Bijna alles is beschikbaar in Ø 125, maar andere maten is al een stuk moeilijker.
Weet ook niet of er wel ventielen zijn die je kunt afknijpen van 70 m³ per uur naar 35 m³ per uur.
Ventilatieshop (eerste waar ik keek) heeft er wel een aantal in 160, in staal en kunststof. In de daar gelinkte datasheets staat ook het verstelbereik (bovengenoemde is dus geen probleem). Het zijn alleen niet bepaald de mooiste ventielen :X. De mooiere/designroosters zijn 9/10x onderdeel van een luchtverdeelsysteem die allemaal 125mm ventielen gebruiken.

Je kan ook nog overwegen om een vlak-rond rooster of nog veel mooier, een lijnrooster toe te passen in de ruimtes zelf en het debiet te regelen met een aparte stelklep die je ergens in het leidingwerk zet. Je zou dan ook op één of meerdere plekken "centraal" kunnen afsplitsen, e.g. van 200 -> 160 of 200 > 180 > 160 en daar al die regelkleppen bij elkaar te plaatsen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
160mm diameter tot 1 ventiel uitvoeren is denk ik overdreven, want je doorvoer van je ventiel wordt de absolute beperkende factor. Wat wel prima kan is dat je voor 1 ruimte een buis van 160 aanlegt en hier een T-stuk 160-125-160 opzet. De 125 mm aftakking laat je dan naar je plafond zakken met hierop een mooi rooster. De 160 laat je dan doorlopen en verklein je ook tot 125 en breng je naar het tweede ventiel.

Ik zou niet afwijken van 125 mm voor je luchtroosters. Dit is de standaard en hier zijn veel mooie roosters voor verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

RonJ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Ventilatieshop (eerste waar ik keek) heeft er wel een aantal in 160, in staal en kunststof. In de daar gelinkte datasheets staat ook het verstelbereik (bovengenoemde is dus geen probleem). Het zijn alleen niet bepaald de mooiste ventielen :X. De mooiere/designroosters zijn 9/10x onderdeel van een luchtverdeelsysteem die allemaal 125mm ventielen gebruiken.

Je kan ook nog overwegen om een vlak-rond rooster of nog veel mooier, een lijnrooster toe te passen in de ruimtes zelf en het debiet te regelen met een aparte stelklep die je ergens in het leidingwerk zet. Je zou dan ook op één of meerdere plekken "centraal" kunnen afsplitsen, e.g. van 200 -> 160 of 200 > 180 > 160 en daar al die regelkleppen bij elkaar te plaatsen.
Dan moet ik nog beter gaan kijken bij Ventilatieland.
Zag het zo snel niet. Maar ligt aan mij. Weet ik nu al.

Ik zou het liefste zo min mogelijk met kleppen e.d. gaan werken.
Maar als het moet, dan moet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Rzaan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:02:
[...]
Ik zou het liefste zo min mogelijk met kleppen e.d. gaan werken.
Maar als het moet, dan moet het.
Post een schets van je plan; dat is makkelijker ideeën opperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

The Lord schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Post een schets van je plan; dat is makkelijker ideeën opperen.
Dat moet ik dan even gaan maken.
Maar ik zal eerst eens kijken wat ik met een andere verdeling bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rzaan Paar tips:
- Ventielen van 125mm zijn veel gangbaarder dan andere maten. Beter dus 2 ventielen van 125 in de ouderslaapkamer plaatsen.
- Andere kamers (voor kinderen, logé's etc) gewoon 1 ventiel. In het zeldzame geval dat daar meerdere mensen slapen zet je de WTW gewoon een tandje hoger.
- Maak zoveel mogelijk gebruik van overstroom. Lucht uit een slaapkamer kun je in de woonkamer prima nog eens gebruiken, je kunt toch niet tegelijk op dezelfde plek aanwezig zijn. Zo heb je een kleiner unit nodig. Wij hebben voor een 1200 m³ woning ruim genoeg aan een Q600.

Overstroom voorbeeld 1: inblazen in slaapkamer, overstroom naar hal, overstroom naar woonkamer, overstroom naar bijkeuken, afzuigen in bijkeuken.
Overstroom voorbeeld 2: inblazen in slaapkamer, overstroom naar hal, overstroom naar woonkamer, overstroom naar technische ruimte, overstroom naar badkamer, afzuigen in badkamer (toegangsdeuren van overloop naar badkamer en TR zijn extra afgedicht om luchtkortsluiting te voorkomen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Rzaan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Ik heb laatst 20 stalen ventielen besteld welke ook in 160mm leverbaar zijn tegen een erg scherpe prijs. In de 160mm VTI uitvoering kost het ventiel €14,85 ex. btw. Het zijn ook nog eens redelijk strakke ventielen én kunnen voor zowel aan- als afvoer gebruikt worden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:26:
@Rzaan Paar tips:
- Ventielen van 125mm zijn veel gangbaarder dan andere maten. Beter dus 2 ventielen van 125 in de ouderslaapkamer plaatsen.
In sommige ruimtes zoals bijvoorbeeld in de ouderslaapkamer ben ik blij dat ik al een bestaand gat heb in de vloerplaten. Dit gat is een overblijfsel van een verwijderde haardbuis. De vloer heeft het al die jaren gehouden (ook al zie een doorgeslepen beton-ijzer zitten nu)
Ik durf niet goed elders nog een gat te laten boren, bang dat ik ben dat het de vloer/plafond-platen verzwakt.
@Rzaan Paar tips:
- Maak zoveel mogelijk gebruik van overstroom. Lucht uit een slaapkamer kun je in de woonkamer prima nog eens gebruiken, je kunt toch niet tegelijk op dezelfde plek aanwezig zijn. Zo heb je een kleiner unit nodig. Wij hebben voor een 1200 m³ woning ruim genoeg aan een Q600.
Dit ga ik eens goed bekijken.
Ik heb nu op elke verdieping voor een evenwicht gezorgd. Dit door de ruimtes anders in te delen.
Ik zou dan uitkomen op:
  • beneden toevoer van 120 m³
  • slaapkamer-vedieping 150 m³
  • zolderverdieping (o.a. sportruimte) 150 m³.
  • Opgeteld dus 420 m³
Maar dus nog geen overstroom naar andere verdiepingen.
Zou dit ook een goede oplossing zijn?
@Rzaan Paar tips:
Overstroom voorbeeld 2: inblazen in slaapkamer, overstroom naar hal, overstroom naar woonkamer, overstroom naar technische ruimte, overstroom naar badkamer, afzuigen in badkamer (toegangsdeuren van overloop naar badkamer en TR zijn extra afgedicht om luchtkortsluiting te voorkomen).
Dit laatste begrijp ik nog niet helemaal.
Als je de deuren van de badkamer en TR extra afdicht, hoe krijgen ze dan lucht naar binnen? (Want anders trek je ze vacuum als het ware, als je ze afzuigt)
Of bedoel je dat er in de badkamer zowel een deur van de slaapkamer naar de badkamer gaat (waar wel lucht kan stromen) maar dat de badkamer ook nog een andere toegangsdeur heeft > via de overloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-05 08:03
Iets waar ik mijn hoofd over breek en probeer te snappen waarom goede WTW installaties rendementen van 95% kunnen halen terwijl ik met mijn logica waar ongetwijfeld wat aan ontbreekt niet verder kom dan 50%.

Stel buitenlucht 10 graden, binnen 20 graden. Er gaat evenveel lucht in als uit en in WTW wordt binnenlucht dat naar buiten gaat overgedragen aan koude verse lucht wat naar binnenkomt. Maar hoe kan de temp dan hoger worden dan 15 graden? Als je beiden zou mengen zou je op 15 graden uitkomen en zie niet helemaal hoe de temp van 10 graden nou verder kan opwarmen dan 15 graden (want de 20 graden dat naar buiten gaat daalt dan naar 15). Hoe is het technisch mogelijk dat als de temp wordt overgedragen ze allebei hetzelfde zijn (15) de temp nog verder overgedragen kan worden? waardoor 11 naar buiten gaat en 19 wordt aangevoerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rzaan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:52:
Dit laatste begrijp ik nog niet helemaal.
Als je de deuren van de badkamer en TR extra afdicht, hoe krijgen ze dan lucht naar binnen?
De TR heeft een aanvoer vanuit de woonkamer (binnendoor, door het plafond). En vanaf daar zijn er doorvoeren gemaakt naar de badkamer. Ik heb daar weer inblaasventielen gemaakt, die niet aan de WTW hangen, maar aan slangen die weer in de TR uitkomen.
(Want anders trek je ze vacuum als het ware, als je ze afzuigt)
Of bedoel je dat er in de badkamer zowel een deur van de slaapkamer naar de badkamer gaat (waar wel lucht kan stromen) maar dat de badkamer ook nog een andere toegangsdeur heeft > via de overloop?
De toevoer van de badkamer en het toilet op de 1v komt dus niet (zoals gebruikelijk) uit de hal of overloop, maar uit de TR. Zo leidt ik zoveel mogelijk ventilatielucht door de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:54

vliegnerd

Nintendo fan.

padoempats schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:41:
Iets waar ik mijn hoofd over breek en probeer te snappen waarom goede WTW installaties rendementen van 95% kunnen halen terwijl ik met mijn logica waar ongetwijfeld wat aan ontbreekt niet verder kom dan 50%.

Stel buitenlucht 10 graden, binnen 20 graden. Er gaat evenveel lucht in als uit en in WTW wordt binnenlucht dat naar buiten gaat overgedragen aan koude verse lucht wat naar binnenkomt. Maar hoe kan de temp dan hoger worden dan 15 graden? Als je beiden zou mengen zou je op 15 graden uitkomen en zie niet helemaal hoe de temp van 10 graden nou verder kan opwarmen dan 15 graden (want de 20 graden dat naar buiten gaat daalt dan naar 15). Hoe is het technisch mogelijk dat als de temp wordt overgedragen ze allebei hetzelfde zijn (15) de temp nog verder overgedragen kan worden? waardoor 11 naar buiten gaat en 19 wordt aangevoerd
Volgens mij is het rendement niet 95% maar "9x% van het maximaal haalbare rendement". Dat is nog steeds veel meer dan 50%.

De lucht stroomt relatief langzaam door dunne kanaaltjes, waardoor er niet 1x "gemengd" wordt en de temperatuur uitgewisseld, maar in een continu proces (of aantal stapjes, dat denkt makkelijker) de temperatuur van de uitstromende lucht steeds lager wordt en de instromende lucht die erlangs stroomt wordt steeds een beetje warmer.
Na een stapel van die stapjes is de uitstromende lucht koud en de instromende lucht opgewarmd.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Andrehj
Ik zit nu overal te dokteren hoe ik buizen kan aanleggen zonder de constructie zwakker te maken.
Dus ik ben erg voorzichtig met boren e.d.
Denk dat het me aardig gaat lukken.
Dan zou ik op pak 'm beet 420 m³ toevoer uitkomen in stand 2.
Hoe denk je daarover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verdiep je even in de werking van een warmtewisselaar. Of dat nou lucht-lucht of water-water is, ze werken altijd met een tegenstroomsprincipe, waardoor je veel hogere rendementen dan 50% kunt halen. Theoretisch maximum is bijna 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:56:
@Andrehj
Ik zit nu overal te dokteren hoe ik buizen kan aanleggen zonder de constructie zwakker te maken.
Dus ik ben erg voorzichtig met boren e.d.
Denk dat het me aardig gaat lukken.
Dan zou ik op pak 'm beet 420 m³ toevoer uitkomen in stand 2.
Hoe denk je daarover?
Geen idee. Ken jou huis niet. Maar ik begrijp heel goed dat dit in een bestaande woning vele malen lastiger is dan bij nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

Tegenstrooms moet je als volgt zien: de koude lucht van buiten wordt opgewarmd door de bijna volledig afgekoelde binnenlucht. aan het andere einde wordt de bijna opgewarmde buitenlucht verder verwarmt door de warmte binnenlucht (die net afgezogen is).

Het principe is dus: gebruik de warmste binnenlucht om de warmste buitenlucht te vewarmen en de koudste binnenlucht voor de koudste buitenlucht. Zo zorg je dus over de hele linie voor een temperatuurgradient waardoor je efficienter werkt dan gewoon alles 1 op 1 te mengen (dan krijg je 50% rendement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Geen idee. Ken jou huis niet. Maar ik begrijp heel goed dat dit in een bestaande woning vele malen lastiger is dan bij nieuwbouw.
Ik bedoel meer over het feit dat ik een Zehnder 600 op de middelste stand 420 m³ laat verplaatsen.
Vind je dat dit eigenlijk minder zou moeten zijn?
Of is dit wel ok?
Even niet aan de stroomkosten denkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Rzaan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Ik bedoel meer over het feit dat ik een Zehnder 600 op de middelste stand 420 m³ laat verplaatsen.
Of is dit wel ok?
Als je meer hulp nodig hebt moet je het even uittekenen. Ik heb voldoende aan de volgende om aan de strikste CO2 normen te voldoen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcD8W_h4SGCUh4kmzTuq5ra4_SM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/evXefMAclDH3tXg2OmWgJjqj.png?f=fotoalbum_large

Begane grond, 1e, 2e verdieping, 11 x 4.5m elk, plat dak. Elke inblaaspunt is dubbel uitgevoerd, 1 buis voed via een T stuk 2 Zehnder Luna ventielen. Er is onbalans van boven naar beneden, op BG wordt er veel meer afgezogen dan boven maar dat komt wel goed met open trappen. In de woonkamer is licht onderdruk, voeding is ~50m3 via ventielen en ~25m3 via deur naar gang.

De meest kritische ruimte zijn de slaapkamers, je bent er 8 uur aan 1 stuk aanwezig met 2 personen, rest heeft veel meer volume om pieken op te vangen of je bent er maar eventjes. De in de praktijk gemeten waardes zijn < 800 ppm CO2 op stand midden, 150 m3/h verdeeld over 3 slaapkamers en woonkamer, dus misschien 30-40 m3/uur per slaapkamer en iets meer in de woonkamer, ventiel staat verder open. Op 100 m3/h totaal kom ik op 1000 ppm en dat vind ik net iets te hoog, hoewel dat gewoon goed is voor binnenklimaat en de nieuwe norm voor scholen e.d.

Dat betekent ook dat keuken, toilet, badkamer en technische ruimte op de 2e ook zoveel wordt afgezogen en dat is perfect, spiegel in de badkamer beslaat niet eens omdat de unit reageert op vocht. Geen last van geurtjes of wat dan ook.

~~

Maar ook zonder de tekeningen te bekijken denk ik dat het wel goed zit met een 600m3/uur unit. Waarschijnlijk moet je 200-250m3/uur ventileren om de 800 ppm te halen, meer is alleen nodig om vocht kwijt te raken of tijdens koken / feestje. CO2 gaat ook niet direct van 400 (buiten) naar 1000+ in ruimtes als sportruimte, je bent er geen uren non stop bezig toch? Zelfs zonder afzuiging duurt dat even. https://www.engineeringto...ntration-rooms-d_692.html zegt, 1 persoon, hard aan het werk (0.1m3 CO2/h), geen afzuiging (n=0.0001), begin CO2 = 400 ppm (Co=0.0004), 200 m3 volume, kom je na 2 uur op 1400 ppm, wat gewoon nog okay is. Ventileer je wel, bijvoorbeeld op 100 m3/uur (n=0.5), dan daalt dat naar 1000 ppm, na 2 uur. Beter, maar niet echt een getal waarvan je wow zegt.

Meten is weten, je kan niet alles perfect modelleren. Mijn gevoel zegt dat het overkill is, maar beter overkill dan spijt van te kleine unit. Proefdraaien met een CO2 logger is een must, slaapkamers met 1 bed heeft minder nodig dan de master bedroom, en woonkamer is heel erg afhankelijk van hoeveel mensen er zijn.

Bij een feestje is het sowieso slecht, de rekenmodel voorspelt 3000+ ppm bij mij met 10 personen. Maar de afzuiging in de keuken kan makkelijk nog 300 m3/uur extra kwijt op stand medium als het nodig blijkt te zijn in de winter en de tuindeur open fixt het 100%. Ik ga niet 8 ventielen ophangen voor die ene keer, dit is geen restaurant of bioscoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Of is dit wel ok?
Ik heb in mijn renovatie gewerkt naar 72m³/h per slaapkamer, bij metingen kom ik met 50m³/h toe in een slaapkamer met 2 personen ongeacht het volume van de ruimte. Met de deur op een kier van 5-10cm kom ik met 40m³/h toe. Dit laatste passen we toe in de ouderlijke slaapkamer. De andere slaapkamers zijn dus overbemeten voor 1 kind per kamer. Mijn Zehnder Q350 (400m³/h max) werkt dan op 220m³/h.

Met 220m³/h kom ik aan 55m³/h toevoer in de woonkamer en 75m³/h afvoer (open keuken). Laat ons dus stellen dat er 75m³ lucht verversing is en met 5 personen kan ik 2u overbruggen, dit is dus te weinig en dat merk je. Ik moet de deur openen of het debiet van de unit verhogen (280 a 300m³/h is voldoende). In de woonkamer/keuken kan ik verhogen naar 120m³/h max (unit op 400), net voldoende voor nog eens 5 volwassenen extra op bezoek te hebben voor langer dan 2uur.

Zelf had ik misschien toch beter de Q450 gekocht en meer buizen naar de woonkamer gelegd. Nu zet ik de deur naar de gang open en heel het huis helpt me de wookamer/keuken te verversen.

Meten is weten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

Meten is weten, je kan niet alles perfect modelleren.
_/-\o_ en plots maakte mijn vrouw het gezellig met wat kaarsjes... de CO2 ging door het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@poing @w00key
Ik ga meer uit richting de Duitse normen.
Als blijkt dat 25 m³ per persoon voldoende is, gebruik ik dat.
Dan kom ik beneden op 100 m³
slaapkamers- en badkamers-etage op 125 m³
Zolder ook 125 m³.

De sportruimte daar wordt elke dag 4 tot 5 uur gebruikt.
(Mijn vrouw geeft online les)

Zit ik op 350 op de middelste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

poing schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:45:
[...]

_/-\o_ en plots maakte mijn vrouw het gezellig met wat kaarsjes... de CO2 ging door het dak.
Het gaat heel snel omhoog.
Als ik een beetje achter de kat aanren, zie ik de waarde stijgen.
Nu staat mijn vrouw te koken en stijgt de CO2 ook tot 1200 ppm
(De afzuiging is kapot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Houden jullie bij het dimensioneren ook rekening met het ventilatiedebiet per verblijfsgebieden (dus globaal gezegd per verdieping)of kijken jullie alleen naar de verblijfsruimte.

Ik zie in de wetgeving dat het voor verblijfsgebieden verschilt of het om bestaande (0,7m3/h per m2) of nieuwe woningen 0,9m3/h per m2) gaat.
https://rijksoverheid.bou...2012/hfd3/afd3-6/par3-6-2

Ik ben zelf maar uitgegaan van 0,9 voor een bestaande woning per verblijfsruimte.

In het kader van goed ventileren, denk ik dat mensen de ventilatienoodzaak op de slaapkamer nog weleens willen onderschatten.
Wij hebben de volgende installatie:
  • DucoBox comfort 325
  • Nageisoleerd huis uit 1962 (spouw rd2 /ramen ug1,3/vloer rd6, dak rd 1,8).
  • 1x co2 sensor woonkamer/open keuken 46m2
  • 1x Co2 sensor hoofdslaapkamer 14m2.
  • 1x vochtsensor badkamer 5m2
.

Ik had getest wat er zou gebeuren als we de ventilatie in de nacht lang op stand 1 zetten (10%). In de ochtend was de Co2 in de slaapkamer inmiddels opgelopen tot ruim 4.000ppm met 2 personen. Daarna kwartier gelucht en was het weer onder de 800ppm.

Edit: de luchtmeter van de Lidl (pwm A1) zou ik niet kopen trouwens, het minimum te meten debiet is daarvan te hoog om een ventiel goed in te regelen. Deze doet 0,8m/s op zijn laagst, dat is bij een 125mm ventiel 35m3/h.

[ Voor 8% gewijzigd door Murkmans op 18-10-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Rzaan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:58:
[...]

Het gaat heel snel omhoog.
Als ik een beetje achter de kat aanren, zie ik de waarde stijgen.
Nu staat mijn vrouw te koken en stijgt de CO2 ook tot 1200 ppm
(De afzuiging is kapot)
Koken jullie op gas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Murkmans schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:59:
Houden jullie bij het dimensioneren ook rekening met het ventilatiedebiet per verblijfsgebieden (dus globaal gezegd per verdieping)of kijken jullie alleen naar de verblijfsruimte.

Ik zie in de wetgeving dat het voor verblijfsgebieden verschilt of het om bestaande (0,7m3/h per m2) of nieuwe woningen 0,9m3/h per m2) gaat.
https://rijksoverheid.bou...2012/hfd3/afd3-6/par3-6-2

Ik ben zelf maar uitgegaan van 0,9 voor een bestaande woning per verblijfsruimte.
Ik ben daarmee gestopt. Waarom moet je een grote slaapkamer meer ventileren dan een kleine, dat is niet super logisch. Voor mijn overburen met een andere type huis krijg je dan: 17 m2, 11 m2 => 55, 36 m3/uur, maar hier wordt dat 20, 20, 18 m2 => 65, 65, 58 m3/uur, wat heel erg veel is.

Ik ben meer fan van:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8JoQAMV.png

(uit RVO: Ventilatie, achtergrond van de eisen)

7l/s/person ~= 25m3/h/person. Dat klopt precies met wat ik nodig heb ik de slaapkamer, ~50 m3 voor 2 personen, ~25 m3 voor in je eentje.
In het kader van goed ventileren, denk ik dat mensen de ventilatienoodzaak op de slaapkamer nog weleens willen onderschatten.

Ik had getest wat er zou gebeuren als we de ventilatie in de nacht lang op stand 1 zetten (10%). In de ochtend was de Co2 in de slaapkamer inmiddels opgelopen tot ruim 4.000ppm met 2 personen. Daarna kwartier gelucht en was het weer onder de 800ppm.
Oof. Ja, niet op 1 laten, 1 = afwezig, 2 = normaal, zeggen alle handleidingen en monteurs. Het is echt te weinig.

Ik heb "1" hier omhoog geschroefd, die mikt op een flow van 100 m3 per uur, 2=150, 3=225 (max). Dan is de stand nog enigszins nuttig, voor als je alleen thuis bent, maar niet voor 's nachts, je blijft dan te lang in een relatief kleine ruimte met deur dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
w00key schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:25:
Ik ben daarmee gestopt. Waarom moet je een grote slaapkamer meer ventileren dan een kleine, dat is niet super logisch.
Helemaal mee eens. Ik stem hier ook de ventilatie af op het aantal personen, niet op de vierkante meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Ik quote even mezelf uit een ander topic waar geen reactie op komt. Waarschijnlijk is mijn bericht hier beter op z'n plaats.
Squawk schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:48:
Zojuist heb ik een anemometer besteld én het Excel-bestand van @darklord007 gedownload. Zodra ik de lagers van mijn WHR 930 heb vervangen, ga ik alles opnieuw inregelen.

Mijn doelen:
- Sluipverbruik terugdringen. (Ik vermoed, zonder daadwerkelijk per apparaat te meten, dat een onnodig groot gedeelte van ons sluipverbruik door de WHR 930 wordt veroorzaakt.)
- Minder geluidoverlast door het ventilatiesysteem
- Minder tocht

Uiteraard gaat optimale ventilatie boven alles. In de huidige situatie is er geen vochtprobleem in onze woning. Ook tijdens het douchen blijft de badkamer mooi droog. Dat willen we graag zo houden. :)

Waarom vind ik de bovenstaande doelen realistisch:
- De woning is gebouwd voor continue bewoning door 5 personen. Wij wonen er met z'n tweeën en een hond.
- Slechts 1 van de 4 slaapkamers is daadwerkelijk in gebruik als slaapkamer. De overige slaapkamers hebben een andere bestemming (werkkamer, kleedkamer, sportkamer). Met name in de kleedkamer mag minder verse lucht worden ingeblazen.
- Sinds de installatie van de WHR 930 zijn verschillende ventielen na het schoonmaken op een andere/verkeerde stand teruggeplaatst.

Zijn er nog andere Tweakers op dit moment bezig met het optimaliseren van hun WTW-installatie?
Ter voorbereiding op het optimaliseren van mijn WTW-installatie heb ik de originele berekening van de installateur erbij gepakt. Deze berekening gaat uit van een totale benodigde toevoer van 324 m3/uur.

Er is destijds een WHR 930 geplaatst. Volgens de berekening moet de unit op 65% draaien op stand 2. Stand 1 op 40% en stand 3 op 100%.

Als de WHR 930 op 100% een maximale capaciteit van 350 m3/uur heeft, moet de unit toch altijd op bijna volledige capaciteit werken om 324 m3/uur te halen en is 65% toch veel weinig? Wat zie ik over het hoofd? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61w5WMfqLm4bmQUOf80-yPnKSew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K05tGCSOv8obZFFCCqQBt000.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Squawk op 18-10-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Squawk schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:47:
Ik quote even mezelf uit een ander topic waar geen reactie op komt. Waarschijnlijk is mijn bericht hier beter op z'n plaats.

[...]

Ter voorbereiding op het optimaliseren van mijn WTW-installatie heb ik de originele berekening van de installateur erbij gepakt. Deze berekening gaat uit van een totale benodigde toevoer van 324 m3/uur.

Er is destijds een WHR 930 geplaatst. Volgens de berekening moet de unit op 65% draaien op stand 2. Stand 1 op 40% en stand 3 op 100%.

Als de WHR 930 op 100% een maximale capaciteit van 350 m3/uur heeft, moet de unit toch altijd op bijna volledige capaciteit werken om 324 m3/uur te halen en is 65% toch veel weinig? Wat zie ik over het hoofd? :?

[Afbeelding]
Heh daar klopt niet veel van ja. Op stand maximum voldoet het aan bouwbesluit, en de andere standen zijn ingesteld zodat je de stekker er uit niet trek, want het maakt wel herrie op max.

Hier was het ooit een WHR90 en ingeregeld om ~200 m3 te doen op max, in de praktijk zet je hem alleen op 2 / 40% / 130 m3/uur standaard. Nu doet mijn ComfoAir Q350 ERV zijn werk op 150 m3/uur, hij meet zelf de flow, dus je typt 150 in en hij zet zelf de ventilatoren hoog genoeg, 31% toevoer 33% afzuiging.

Met een nieuwe installatie en een CO2 datalogger kan je zelf bepalen wat je echt nodig heb en vaak is dat anders dan je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:11:
[...]

Heh daar klopt niet veel van ja. Op stand maximum voldoet het aan bouwbesluit, en de andere standen zijn ingesteld zodat je de stekker er uit niet trek, want het maakt wel herrie op max.

Hier was het ooit een WHR90 en ingeregeld om ~200 m3 te doen op max, in de praktijk zet je hem alleen op 2 / 40% / 130 m3/uur standaard. Nu doet mijn ComfoAir Q350 ERV zijn werk op 150 m3/uur, hij meet zelf de flow, dus je typt 150 in en hij zet zelf de ventilatoren hoog genoeg, 31% toevoer 33% afzuiging.

Met een nieuwe installatie en een CO2 datalogger kan je zelf bepalen wat je echt nodig heb en vaak is dat anders dan je verwacht.
Is het echt zo simpel als velen in dit topic stellen? Ik lees bijvoorbeeld ook de volgende tekst in het bouwbesluit:
Artikel 3.29. Luchtverversing verblijfsgebied, verblijfsruimte, toiletruimte en badruimte

Lid 5. Een voorziening voor luchtverversing voor meer dan een verblijfsgebied heeft een capaciteit die niet kleiner is dan de hoogste waarde die volgens het eerste en derde lid geldt voor elk afzonderlijk verblijfsgebied. In aanvulling daarop is de capaciteit niet kleiner dan 70% van de som van de waarden die volgens het eerste, derde en vierde lid gelden voor de op die voorziening aangewezen verblijfsgebieden.

Het uitgangspunt van het vijfde lid is dat bij een woning niet elke ruimte gelijktijdig wordt gebruikt. De totale capaciteit van een centrale ventilatievoorziening mag echter niet kleiner zijn dan 70% van de optelsom van de voorgeschreven ventilatiecapaciteiten van alle de op de centrale ventilatievoorziening aangesloten verblijfsgebieden. De totaal benodigde ventilatiecapaciteit behoeft dus niet een optelsom te zijn van de in de verschillende verblijfsgebieden benodigde capaciteit te zijn. Natuurlijk moet elk verblijfsgebied op enig moment kunnen beschikken over de in het eerste, derde en vierde lid bedoelde benodigde capaciteit. Daarbij kan het nodig zijn een regelsysteem voor de verdeling van de ventilatiecapaciteit over verschillende verblijfsgebieden te installeren.
70 procent van de berekende 324 m3/uur is 226,8 m3/uur. Dus als ik de bovenstaande tekst uit het bouwbesluit goed lees, mag de totale ventilatiecapaciteit van de WTW-installatie nooit lager zijn dan 226,8 m3/uur. Op stand 2 levert de WHR 930 65 procent van 350 m3/uur is 227,5 m3/uur. Dus daar zit een marge in van 0,7 m3/uur.

Het gaat uiteindelijk om ons welzijn, dus de installatie moet wel kloppen. Welke deskundige heeft het verlossende antwoord? Weet jij dat wellicht @Theo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Squawk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:39:

Het gaat uiteindelijk om ons welzijn, dus de installatie moet wel kloppen. Welke deskundige heeft het verlossende antwoord? :)
Ik ben geen deskundige, maar ik vind dat de regels van het Nederlandse bouwbesluit niet helemaal kloppen.
Als je het Duitse bouwbesluit opzoekt, dat is veel logischer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
@Squawk Ik kan uit je berekeningstabel niet halen wanneer die is opgesteld. Ik weet niet wie die kleurbalken in de tabel heeft gezet. Wanneer ik uitga van de tijd van leveringperiode van de WHR 930 was het voor het overgrote deel van de tijd zo dat werd uitgegaan dat de benodigde ventilatiecapaciteit werd geleverd op stand 3. Ik denk dat daarom ook bij "unit" in het onderste deel 100% is ingevoerd. Pas de laatste jaren is de standaard geworden om de capaciteit te leveren op stand 2. Stand 3 werd toen dus een soort "extra" capaciteit.

Je hebt je verdiept in het (naar mijn mening vrijwel onleesbare) Bouwbesluit. In je citaat staat het begrip verblijfsgebieden. Dit zijn niet jouw individuele kamers. Een verblijfsgebied is een gebied dat bestaat uit aan elkaar grenzende verblijfsRUIMTEN. En die verblijfsruimten zijn jouw (slaap-)kamers. De door jouw genoemde tekst is naar mijn idee in het leven geroepen om zone-geregelde systemen in te kunnen passen in het Bouwbesluit. De bedoeling is dat niet een systeem wordt aangelegd dat groot genoeg is om 1 verblijfsgebied te kunnen bedien maar te klein is om beide (of nog meer) verblijfsgebieden tegelijkertijd te kunnen bedienen. En als ik de tekst zo lees dan is het ook nog eens toegespitst op zone-regeling.

Kortom...die 70% slaat op de totale capaciteit over beide verblijfsruimten. Er mag dus in jouw geval geen installatie in die minder dan 70% van (55+35=) 90 l/s ofwel 63 l/s levert. En die mag dan overwegend in verblijfsgebied 1 of verblijfsgebied 2 worden toegevoerd dmv kleppen (=zone-regeling).

@Rzaan Misschien is het voor iedereen een stuk duidelijker als je aangeeft wat de verschillen zijn tussen de Nederlandse en de Duitse regelgeving. Voordat iedere geïnteresseerde zich individueel gaat verdiepen in veelal onleesbare en (bijna) onbegrijpelijke teksten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:38

Theo

moederbord

Topicstarter
Squawk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

Is het echt zo simpel als velen in dit topic stellen? Ik lees bijvoorbeeld ook de volgende tekst in het bouwbesluit:

[...]

70 procent van de berekende 324 m3/uur is 226,8 m3/uur. Dus als ik de bovenstaande tekst uit het bouwbesluit goed lees, mag de totale ventilatiecapaciteit van de WTW-installatie nooit lager zijn dan 226,8 m3/uur. Op stand 2 levert de WHR 930 65 procent van 350 m3/uur is 227,5 m3/uur. Dus daar zit een marge in van 0,7 m3/uur.

Het gaat uiteindelijk om ons welzijn, dus de installatie moet wel kloppen. Welke deskundige heeft het verlossende antwoord? Weet jij dat wellicht @Theo? :)
Hier kan een heel simpel antwoord op worden gegeven; meten is pas echt weten helaas. Je ventilatie heb je vooral om de CO2 in huis af te voeren. Meet je de CO2 in huis dan weet je of een systeem dus afdoende werkt. Wanneer je met vier personen in huis bent dan lijkt het debiet gewoon te kloppen voor zowel overdag (4 man in de huiskamer) als 's nachts (4 man slapen in de slaapkamers)

Een marge van 0.7 kuub/uur is echt te verwaardelozen; dat is 0.3% in debiet, en dus ook in CO2. Wanneer je een CO2 in huis hebt van 800 ppm dan is de delta tussen binnen en buiten zo'n 350 ppm. Een 0.3% zachter/harder draaiende ventilatie zorgt dus ook voor een 0.3% verandering in de delta; dus zo'n 1 ppm.. Dat valt al amper te meten, laat staan dat je er iets van merkt.

Ik zou het systeem dus gewoon lekker op standje 2 laten staan. Die 0.7 kuub afwijking daar hoef je echt geen zorgen om te maken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
adnanoner schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:41:
Verder sluiten we dus een motorloze afzuigkap (met goede vetfilter) aan op de balansventilatie en hebben we 2 "hoofd" afvoerleidingen. Een van de leidingen naar de afzuig en de andere naar de rest van het huis. Als de afzuigkap aangaat, wordt met een servomotor het kanaal naar het huis afgeknepen naar 10% en de rest van de 90% gaat naar de afzuigkap. Dit is volgens het principe van het lente akkoord. Zo heb je geen geluidsbelasting bij de afzuigkap, warmteterugwinning en worden VOC's en andere deeltjes niet gerecirculeert. Best of all worlds dus.
Is dit inmiddels operationeel? En liefst al lang genoeg om zorgen over vettigheid op de verkeerde plekken te ruste te leggen? Hoor heel graag hoe de (eerste) ervaringen zijn!
Pagina: 1 ... 16 ... 90 Laatste