• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:12
Pyramiden schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:39:
. . .
Dat WetCat ding heeft geen stofzak maar een stofbak en 1 filter wat ook gelijk het filter voor de motor is... Misschien dat hij het daarom nog maar zo matig doet.
Dat is haast wel zeker. Zelfs een stofzak van papier houdt vrijwel alle stof tegen en een vlies stofzak nog iets meer en slaat ook minder snel dicht is mijn ervaring.
Die superdure stofzuigers zijn vooral zo duur vanwege de klopfunctie en andere toeters en bellen en het dure L, H of M fijnstoffilter. Voor dagelijks uren lang en in een besloten ruimte en professioneel gebruik is dat belangrijk, maar bij hobbygebruik van enkele uren per maand maak ik mij daar niet zo druk om. Maar dat moet je uiteraard voor jezelf uitmaken.

Mijn advies is om iets te zoeken waar een stofzak in kan of koop/knutsel een cycloon op je bestaande stofzuiger, zoals @copykat aangeeft.
Hoeft niet eens alleen bij stationair gebruik. Ik heb een plank op wielen waar de stofzuiger en de cycloon op zijn gemonteerd. Is nog steeds licht genoeg om over drempels te tillen. Takel hem ook wel eens omhoog aan een touw om op een steiger te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySkggfqJB2n47-syw9IZycc89j8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Fal0qSGTjuw3WoQzUEpSB6uq.jpg?f=user_large

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 20:31
@JukeboxBill, @copykat Dat is wel een goed idee! Ik ga voor een vrij basic stofzuiger gegaan met handmatige klopfunctie. Zo vaak gebruik ik hem inderdaad ook niet. Voor de wat intensievere zaken zal ik er een cyclone bij bouwen. Gelijk weer een leuk 3D print project erbij!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:42
@Fraggert @henkie196 @Boudewijn @Kuusj
Zijn jullie nog tevreden van de Mafell MT55 invalzaag? Zien jullie het niet als nadeel dat deze maar 1 handgreep heeft en niet twee (zoals de meeste concurrenten)? Ooit spijt gehad dat jullie niet de Festool of Bosch of Makita hebben gekocht?

Tot het einde van het jaar zijn er nog de 'fan sets' aanbiedingen die m.i. toch wel aantrekkelijk zijn. Daarmee krijg je de zaag los voor 482 euro en de zaag plus zaagblad voor 544 euro. Mijn Parkside ( :+ ) invalzaag is enige tijd geleden ontploft en zoekt een vervanger. :P

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-01 17:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bobmeister schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:32:
Zijn jullie nog tevreden van de Mafell MT55 invalzaag? Zien jullie het niet als nadeel dat deze maar 1 handgreep heeft en niet twee (zoals de meeste concurrenten)? Ooit spijt gehad dat jullie niet de Festool of Bosch of Makita hebben gekocht?

Tot het einde van het jaar zijn er nog de 'fan sets' aanbiedingen die m.i. toch wel aantrekkelijk zijn. Daarmee krijg je de zaag los voor 482 euro en de zaag plus zaagblad voor 544 euro. Mijn Parkside ( :+ ) invalzaag is enige tijd geleden ontploft en zoekt een vervanger. :P
Heb nog nooit zo’n degelijk apparaat in mijn handen gehad. En persoonlijk mis ik dat handvat echt niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

100% tevreden.

Het enige "nadeel" dat ik nu ondervind is dat het marktaandeel van Mafell beduidend kleiner is dan de 3 musketiers die jij benoemt. Dat uit zich in minder aftermarket spul (kijk bijvoorbeeld naar 3d prints, maar ook compatibel linealen of andere oplossingen van third parties). De mazzel die ik wel heb is dat de lineaal zelf van Bosch is dus de FSN rails zijn soms wat goedkoper te vinden.

Ik heb inmiddels al wel eens gezaagd met de SP6000 van een maatje en de Mafell motor lijkt wel een stukje sterker maar die Makita zaagt ook gewoon prima plaatmateriaal en hout hoor.

FWIW denk ik dat je met geen van die 4 een miskoop doet, heel eerlijk gezegd.

Ik heb de Mafell destijds gekocht bij Gereedschappro in een of andere aanbieding met 2 rails et cetera waarbij die dus toen echt gunstig was geprijsd ter introductie.

Voor wat betreft het 1 handgreep verhaal........het is dat je het nu zegt.....nooit hinder van ondervonden of gedacht "hey wat vreemd" Met geen enkele zaagactie heb ik een keer gedacht waarom er niet een 2de greep op zit.

anyway....ondanks dat ik met veel plezier met de Mafell zaag doe je IMHO met geen van de andere zagen een miskoop (De Bosch wordt zelfs door Mafell gemaakt, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet).

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Nog steeds zeer tevreden mee, ja. Makkelijk en nauwkeurig in te stellen met de verschillende schuifjes op de zaag. Bosch is min of meer gelijk aan de Mafell, van wat ik er van begrijp, minus een paar fijninstellingen (maar ik weet niet precies welke). Hoofdvoordeel van de Festool en Makita is dat er meer voor dat railsysteem beschikbaar is. Maar FSN rails (Bosch / Mafell) zijn weer makkelijker te koppelen. En een haakse aanslag (FSN-WAN, bv) is op de een of andere manier niet bechikbaar voor het Makita of Festool (of soort van, maar stuk ingewikkelder en duurder, of alleen bij third-party).

Heb bij de mijne wel meteen twee 160 cm en een 80 cm rail gehaald, plus een koppelstuk, haakse aanslag en klemmen voor de rails (alles met een van de 160s in een set), en kan dat aanbevelen, Gebruik alles uit die set met enige regelmaat, allemaal handig om te hebben bij het maken van bv. kasten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee totaal geen spijt. Die Mafell is echt goed. Snap niet waarom iedereen een tweede greepje op zijn ontwerp zet. In principe zou je niet heel veel neerwaartse druk moeten hoeven zetten.
Dan ga je voor een dikke upgrade ;)

ik gebruik hem met beide rail-systemen, de Festool-rails werken mooier met de parallel guides van Benchdogs en met de Benchdogs-MFT-scharnier die ik nooit gebruik. Zo los vind ik de Mafell-liniaal echt beduidend lekkerder omdat hij dunner en lichter is, ook zijn de splinterstrips en de koppeling een stuk handiger.
Mijn haakse-hoek past op beide, maar zit standaard op Mafell.

• Bobmeister
Bedankt alle vier voor de bijzonder snelle feedback. Dan wordt het waarschijnlijk de MT55. De Bosch en Festool zijn eigenlijk even duur, de Makita is 100 euro goedkoper. Ik heb al wat kortere en langere Bosch FSN rails dus daar past de Mafell ook op. Mijn 18V Bosch cirkelzaag gebruik ik meestal uit de losse pols zonder rails.

Zo'n set parallel guides is ook wel interessant in afwachting van een fatsoenlijke (grote) tafelzaag of combine. Het voordeel van de geleidelinialenset F-MS zie ik nog niet echt in (want ik heb al een FSN 80 cm). Dus dan wordt het waarschijnlijk de MT55 + 1 liniaal F160 + extra zaagblad voor 544 euro. Een tweede liniaal F160 of F210 of FSN 3100 kan er dan later altijd nog bij.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-01 17:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

henkie196 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:55:
[...]

Nog steeds zeer tevreden mee, ja. Makkelijk en nauwkeurig in te stellen met de verschillende schuifjes op de zaag. Bosch is min of meer gelijk aan de Mafell, van wat ik er van begrijp, minus een paar fijninstellingen (maar ik weet niet precies welke). Hoofdvoordeel van de Festool en Makita is dat er meer voor dat railsysteem beschikbaar is. Maar FSN rails (Bosch / Mafell) zijn weer makkelijker te koppelen. En een haakse aanslag (FSN-WAN, bv) is op de een of andere manier niet bechikbaar voor het Makita of Festool (of soort van, maar stuk ingewikkelder en duurder, of alleen bij third-party).

Heb bij de mijne wel meteen twee 160 cm en een 80 cm rail gehaald, plus een koppelstuk, haakse aanslag en klemmen voor de rails (alles met een van de 160s in een set), en kan dat aanbevelen, Gebruik alles uit die set met enige regelmaat, allemaal handig om te hebben bij het maken van bv. kasten.
Dat is een hele handige tip.. ik heb nu 1 Mafell lineaal van 160cm maar een tweede vond ik wel erg duur.. die van Bosch kan ik er dus gewoon aan koppelen?

Lijkt wel een beetje VaG: Phaeton onderdelen op een Bentley monteren :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kuusj schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:09:
[...]

Dat is een hele handige tip.. ik heb nu 1 Mafell lineaal van 160cm maar een tweede vond ik wel erg duur.. die van Bosch kan ik er dus gewoon aan koppelen?

Mafel en Bosch rails zijn identiek inderdaad.

ik heb de 800 en 1600 meen ik...die 800 heb ik bijna altijd mijn railsquare (van Benchdogs) op om snel planken of balken af te korten. Scheelt weer een afkortzaag naar buiten slepen en een hoop zaagsel.

ik zou graag nog een hele lange FSN willen voor wat groter formaat plaatwerk, maar die 3100 is wel een lap zeg.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:24:
[...]

ik heb de 800 en 1600 meen ik...die 800 heb ik bijna altijd mijn railsquare (van Benchdogs) op om snel planken of balken af te korten. Scheelt weer een afkortzaag naar buiten slepen en een hoop zaagsel.

ik zou graag nog een hele lange FSN willen voor wat groter formaat plaatwerk, maar die 3100 is wel een lap zeg.
Waarom geen 1600 en een koppelstuk bijkopen?
Dat is echt een mega-solide systeem.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:27:
[...]

Waarom geen 1600 en een koppelstuk bijkopen?
Dat is echt een mega-solide systeem.
ik zal die prijzen eens gaan vergelijken, door een verhuizing heb ik nu wel eindelijk een garage dus ik krijg hem kwijt maar zon 1600+koppelling is wel en stuk goedkoper zo op het eerste oog inderdaad.

Ondanks dat het koppelsysteem van de FSN allicht de beste is ben ik er toch niet zo'n fan van maar dat ligt gewoon aan mij hoor.

[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 31-12-2025 10:39 . Reden: Tiepvaut ]

• copykat
  • Laatst online: 14:39

copykat

Good copy isn't bad

Kuusj schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:09:
[...]

Voordat ze dat deden gingen ze altijd stuk net als alle andere britse makelei. :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:48
Fraggert schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:32:
[...]

ik zal die prijzen eens gaan vergelijken, door een verhuizing heb ik nu wel eindelijk een garage dus ik krijg hem kwijt maar zon 1600+koppelling is wel en stuk goedkoper zo op het eerste oog inderdaad.

Ondanks dat het koppelsysteem van de FSN allicht de beste is ben ik er toch niet zo'n fan van maar dat ligt gewoon aan mijn hoor.
Gekoppelde FSN werkt erg goed, blijft niet hangen.
Zelf heb ik een afgekorte liniaal van 1,20 m en een van 60 cm. En een hele van 80 cm.
Het enige dat voor problemen kan zorgen is dat als je 'm vaak op de hoek wegzet dat deze wat indeukt door de jaren, dan krijg je dat koppelstuk er niet in, maar met een tangetje buig je dat zo weer recht.
Tenzij je er echt zuinig op bent kan dat gebeuren, maar het is gereedschap, en dat moet je gebruiken.

• Bobmeister
Fraggert schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:24:
[...]

Is zo´n railsquare dan echt nodig? Afkorten doe ik zoals ik eerder al zei met de cirkelzaag op goed gevoel en dat is toch behoorlijk haaks. 160 euro voor een railsquare vind ik veel geld voor iets wat je ook met een simpele winkelhaak kunt bereiken..

De geit is overigens gemolken. De bloemen staan buiten en wachten op een pakket. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Bobmeister op 30-12-2025 23:39 ]

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Bobmeister schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:37:
[...]

Is zo´n railsquare dan echt nodig? Afkorten doe ik zoals ik eerder al zei met de cirkelzaag op goed gevoel en dat is toch behoorlijk haaks. 160 euro voor een railsquare vind ik veel geld voor iets wat je ook met een simpele winkelhaak kunt bereiken..

De geit is overigens gemolken. De bloemen staan buiten en wachten op een pakket. :+
Het is niet per se nodig, maar het is wel een stuk sneller dan tekenen, nameten en vervolgens corrigeren.
Ik heb de mijne overigens geprint.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bobmeister schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:37:
[...]

Is zo´n railsquare dan echt nodig?
Nee, maar er is maar weing gereedschap dat echt nodig is. , een maffel kopen om vervolgens uit de hand gaan zagen is opzich ook wel een beetje appart. je koopt het ding immers voor het laatste beetje gemak om nauwkeurig te kunnen werken. :P Niet-echt-nodig-gereedschap wordt dan ook een beetje onvermijdelijk als je eenmaal de rabbitholl van beter gereedschap in bent gelopen.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

twain4me schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:38:
[...]

Nee, maar er is maar weing gereedschap dat echt nodig is. , een maffel kopen om vervolgens uit de hand gaan zagen is opzich ook wel een beetje appart. je koopt het ding immers voor het laatste beetje gemak om nauwkeurig te kunnen werken. :P Niet-echt-nodig-gereedschap wordt dan ook een beetje onvermijdelijk als je eenmaal de rabbitholl van beter gereedschap in bent gelopen.
100% dit.

nice to have, geen need to have.

@Bobmeister

• Bobmeister
twain4me schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:38:
[...]

Ho ho het nauwkeurige werk ga ik natuurlijk doen met de Mafell met geleiderail. Afkorten met de afkortzaag als het veel repetitief werk is en anders met de cirkelzaag. Ik ga geen balkjes afkorten met een invalzaag he. :P

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Bobmeister schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:48:
[...]

Ho ho het nauwkeurige werk ga ik natuurlijk doen met de Mafell met geleiderail. Afkorten met de afkortzaag als het veel repetitief werk is en anders met de cirkelzaag. Ik ga geen balkjes afkorten met een invalzaag he. :P
Niet wat ik bedoel. een winkelhaak+afteken + rails neerleggen is (minimaal) 2 handelingen en dus 2 handelingen waar je niet precies kan zijn en over langere tijd dus waarschijnlijk vaker zal afwijken. Met een railsquare heb je dus minimaal 1 variabele minder. de grootste winst van een rails tov een rechte lat is immers ook de "splinterstrip" waardoor je super netjes zonder extra meten de rails netjes kan neerleggen. het is dus de volgende stap in makkelijk en netjes werken. een cicelzaag is van zichzelf al heel erg nauwkeurig als je hem op een rails zet wordt het nog beter, als je die rails zo uitrust dat je makkelijk haaks kan zaggen (iets wat men doorgaans relatief vaak nodig heeft) wordt het dus nog een beetje beter. Aangezien je een maffel als DIY-er koopt zoek je (denk ik) die laatste Promille gemak/precisie etc. maar elders in het proces zit dus een grotere variabele (jouw meet/aflees kunsten) En dat is wat ik bedoelde met het konijnenhol er is altijd iets wat beter kan.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aardappel schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:18:
[...]

Gekoppelde FSN werkt erg goed, blijft niet hangen.
Zelf heb ik een afgekorte liniaal van 1,20 m en een van 60 cm. En een hele van 80 cm.
Het enige dat voor problemen kan zorgen is dat als je 'm vaak op de hoek wegzet dat deze wat indeukt door de jaren, dan krijg je dat koppelstuk er niet in, maar met een tangetje buig je dat zo weer recht.
Tenzij je er echt zuinig op bent kan dat gebeuren, maar het is gereedschap, en dat moet je gebruiken.
Daarom heeft Mafell er een vervangbaar plastic kapje op zitten. Stuk slimmer dan Festool wmb.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:15:
[...]

Niet wat ik bedoel. een winkelhaak+afteken + rails neerleggen is (minimaal) 2 handelingen en dus 2 handelingen waar je niet precies kan zijn en over langere tijd dus waarschijnlijk vaker zal afwijken. Met een railsquare heb je dus minimaal 1 variabele minder. de grootste winst van een rails tov een rechte lat is immers ook de "splinterstrip" waardoor je super netjes zonder extra meten de rails netjes kan neerleggen. het is dus de volgende stap in makkelijk en netjes werken. een cicelzaag is van zichzelf al heel erg nauwkeurig als je hem op een rails zet wordt het nog beter, als je die rails zo uitrust dat je makkelijk haaks kan zaggen (iets wat men doorgaans relatief vaak nodig heeft) wordt het dus nog een beetje beter. Aangezien je een maffel als DIY-er koopt zoek je (denk ik) die laatste Promille gemak/precisie etc. maar elders in het proces zit dus een grotere variabele (jouw meet/aflees kunsten) En dat is wat ik bedoelde met het konijnenhol er is altijd iets wat beter kan.
Hier ben ik het volkomen mee eens. Het werkt ook gewoon sneller. Gebruik ik de rail-square altijd? Nee, gebruik hem vaak? Ja echt wel. Hij zit standaard toch wel op een rail.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

JukeboxBill schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:59:
[...]

Dat is haast wel zeker. Zelfs een stofzak van papier houdt vrijwel alle stof tegen en een vlies stofzak nog iets meer en slaat ook minder snel dicht is mijn ervaring.
Die superdure stofzuigers zijn vooral zo duur vanwege de klopfunctie en andere toeters en bellen en het dure L, H of M fijnstoffilter. Voor dagelijks uren lang en in een besloten ruimte en professioneel gebruik is dat belangrijk, maar bij hobbygebruik van enkele uren per maand maak ik mij daar niet zo druk om. Maar dat moet je uiteraard voor jezelf uitmaken.

Mijn advies is om iets te zoeken waar een stofzak in kan of koop/knutsel een cycloon op je bestaande stofzuiger, zoals @copykat aangeeft.
Hoeft niet eens alleen bij stationair gebruik. Ik heb een plank op wielen waar de stofzuiger en de cycloon op zijn gemonteerd. Is nog steeds licht genoeg om over drempels te tillen. Takel hem ook wel eens omhoog aan een touw om op een steiger te gebruiken.

[Afbeelding]
Lijkt het nou alsof je cycloon verkeerd om aan is gesloten?
De stofzuiger wordt doorgaans bovenop de cycloon aangesloten en de stofzuigerslang op de horizontale aansluiting van de cycloon.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• JukeboxBill
SpongeRob schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:33:
[...]

Lijkt het nou alsof je cycloon verkeerd om aan is gesloten?
De stofzuiger wordt doorgaans bovenop de cycloon aangesloten en de stofzuigerslang op de horizontale aansluiting van de cycloon.
Scherp opgemerkt.
Kan zijn dat ik de foto genomen heb nadat ik de stofzuiger stand-alone heb gebruikt om water te zuigen en daarna gedachteloos weer aangesloten op de cycloon.
Zal niet meer gebeuren want ik heb nu een tweede stofzuiger voor waterzuigen.

Overigens is het direct merkbaar als ik op die manier ga stofzuigen, dus ik heb hem niet op die manier gebruikt.

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18-01 09:14
Net m’n eerste werkstuk gemaakt met de JessEm deuvelmal en Piher corpusklemmen, erg tevreden.

Hikte al een tijdje tegen een set Bessey corpusklemmen aan maar vond het een boel geld voor hobbygebruik, heb wel wat snelspanklenmen van Bessey en vind het verschil met die Piher niet erg groot. Dus wat mij betreft een aanrader als je niet de Bessey-tax wil betalen.

Had een Wnew deuvelmal van Banggood gekocht op aanraden van onze vriend Dennis van Hoekt on woet, maar 1 van de schroeven voor 18mm materiaal dikte wilde er net niet helemaal indraaien en vond hem ook vrij lomp en onnauwkeurig. Nu de RVS JessEm en erg tevreden mee. Werkt gewoon makkelijker, verschil is niet mega groot en als die gaten van de Wnew goed getapt waren had ik hem niet gekocht maar onderaan de streep wel een verbetering vind ik.

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-01 08:49
Iedereen allereerst de beste wensen natuurlijk!

Ik heb een vraagje die al wel 100 keer gesteld is, en ik heb de topics en zoekfunctie al doorgespit maar zie helaas steeds meer bomen en steeds minder bos

Ik heb sinds dit jaar eindelijk een "echt" huis in plaats van een flatje. Dat betekent veel geknutsel, eigen autoonderhoud, schuttingkjes en een veranda bouwen, mega veel in en rond huis klusjes en noem maar op.

En gaandeweg lijkt het gereedschap een steeds meer belemmerende factor dan mijn eigen handigheid 😅

Ik zou het liefste de huidige collectie vervangen door 1 accu platform liefste beetje toekomstbestendig en een schappelijke prijs.

Mijn oog was gevallen op Worx, welke hun 20V lijn nagenoeg alles bevat wat ik zoek en aan de leuke kant van betaalbaar zit.

Maar ik lees er behoorlijk uiteenlopende ervaringen over. De een zweert erbij de ander zou er zijn schoonmoeder nog geen schroef in een gipsplaat mee laten schroeven.

Makita staat qua naam natuurlijk bovenaan ieders lijst, en de LXT 18V lijn is maar een paar tientjes duurder dan Worx. Maar ik lees over Makita's meer budget vriendelijke producten ook zeer wisselende verhalen. Plus naast wat basis schroef en boormachinetjes enzo wil je een Multitool dan kan je meteen dik 300 uitgeven (Hornbach, misschien bieden die niet alles aan)

Hikoki, voorheen Hitachi, is ook al zo'n wisselvallig verhaal. Wel spreekt het me daar aan dat hun accu's 36V en 18V tegelijk zijn, dat geeft veel ruimte in apparatuur kiezen.

Ik hoopte dat hier iemand(en) mij iets aan of met klem af zou kunnen raden.

Mijn huidige arsenaal omvat;

Bosch blauw 12v accuboor (top maar niet sterk genoeg)
Bosch groen Uneo (half dood en 12 jaar oud)
Pattfield 220V slagmoersleutel (doet alles wat ik wil met gemak, snoer is onhandig)
Worx wx333 boorhamer (absoluut beest, te lomp voor niet destructief klussen, en zal met een reden 500 euro goedkoper dan een Bosch blauw zijn)
Lidl 220V slijptol (waardeloos)
Lidl 220V schuurmachine (nog waardelozer)
Bosch groen cirkelzaag (zaagt zelfs met een geleiderail scheef. Stopt de cirkel wel heel letterlijk in cirkelzaag)
Black and Decker decoupeerzaag (valt van ellende uit elkaar en zaagt mogelijk nog schever dan de cirkelzaag)
Ferm mini cirkelzaag (tellen we half, die was mega handig tot die na 6 schuttingplanken met een dramatisch rookpluimpje onheldhaftig overleed)

Wat ik wil;

Accu schroefboormachine
Accu klopboor
Accu multitool
Accu cirkelzaag
Accu slagmoersleutel (300nm minimaal)
Accu lamp
Accu schuurmachine

Niet alles in 1x, en mogelijk in de toekomst dat er nog eens een wens als een bladblazer of compressortje voor de banden bijkomt, maar bovenstaande is wel een basisje waar ik het meest voorkomende geknutsel hier doen kan

Hoeft niet zakelijk "volle week op de bouw met een laagste bieder bob de bouwer" sterk te zijn, maar iets degelijker dan de gemiddelde Skill of Bosch groen is wel gewenst.

Bosch groen ben ik sowieso klaar mee na een bagger schuurmachine en een bouwstofzuiger die rap punten verzameld om naar de millieustraat te vliegen

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:38
mission schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 21:57:

Ik zou het liefste de huidige collectie vervangen door 1 accu platform liefste beetje toekomstbestendig en een schappelijke prijs.

Makita staat qua naam natuurlijk bovenaan ieders lijst, en de LXT 18V lijn is maar een paar tientjes duurder dan Worx. Maar ik lees over Makita's meer budget vriendelijke producten ook zeer wisselende verhalen.

Ik hoopte dat hier iemand(en) mij iets aan of met klem af zou kunnen raden.
Van mijn kant ook de beste wensen voor 2026, ik zou voor Makita gaan, ze hebben bijna alles wat je in machines je kunt bedenken, veel keuze tussen in de artikelgroepen, waardoor je altijd de keuze kunt maken die het beste bij je past, ga je voor hobby of professioneel gebruik of daar tussen in, ze hebben het. Je bent zeker dat je aan onderdelen kunt komen mocht dit nodig zijn op termijn.
Als je het internet een beetje volgt kom je aanbiedingen, acties tegen, zoals nu op machines waar je een gratis accu bij krijgt.
Budget vriendelijk is een koop die je eenmalig doet, waar je de rest van je leven mee uit de voeten kan.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou eerlijk gezegd in deze situatie ook wel Makita overwegen. Worx staat bij mij in het lijstje met B&D/Parkside/Bosch groen, veel plastic voor weinig geld, met wisselende resultaten. Voor incidenteel gebruik zijn sommige producten vast best okay, maar je wil 1 systeem en je geeft zelf ook al aan op diverse van deze merken af te knappen.Makita maakt ook nog eens een heel breed assortiment aan machines, dus als je alles van 1 platform/merk wil is dat wel een fijne.

Zelf heb ik geen apparatuur van Makita, dus ik weet het niet exact, maar let op dat ook zij een consumentenlijn hebben (ik meen met de zwart-witte accu's). Op zich niets mis mee, maar wees je er wel van bewust. Aan de andere kant zijn die apparaten vast goedkoper dan de 'dikke modellen' van Makita.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 02-01-2026 22:55 ]

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:13
@mission Qua schuttinkjes, zou ik even de docureeks van Frans Bromet gaan kijken >:)
Voor speeltjes om aan de auto te prutsen is er een autogereedschapsdraadje.

Als je persé binnen één accuplatform wilt blijven is het Bosch Blauw of Makita LXT. Dus niet de Makita-bouwmarktlijn met de witte streep op de accu's, want die is niet uitwisselbaar met de LXT-lijn. Wat ook nog eens voor die twee merken spreekt, is dat ze van zichzelf zijn en niet (zoals Metabo en Hikoki) inmiddels door een investeringsmaatschappij worden uitgemolken. Er kunnen ook maatschappelijke redenen zijn om Bosch te kiezen.
Wat accuboormachines betreft is een extra 12 Volt apparaat serieus een overweging waard. Met 30-35 Nm kom je al een heel eind, en met boven je hoofd werken gaat het gewicht echt wel tellen.

KPN is een drieletterwoord

• mission
Bedankt allen!

Als je in plaats van de Hornbach bij Toolmax kijkt (bijvoorbeeld, geen aandelen 😅) dan zie ik ineens enorm veel meer opties aan Makita.

En vooral de accu's en lader zijn even een gemene hap, eigenlijk vallen alle losse machines nog best mee. Zo rond de 130 euro heb je een Makita met rond de 50nm koppel. Beetje zoeken zijn er idd ook gratis accu aanbiedingen.

En die Worx/prakside/groen/etc setjes zijn leuk, maar los kosten alle individuele items eigenlijk niet noemenswaardig minder dan een Makita of of Bosch blauw. Een korting die vast ergens wegkomt natuurlijk.

Ik heb nu een Bosch blauw 12V 30nm boormachine en die is verrassend sterk, maar trekt zn accu's ook zo leeg. En komt zo nu en dan toch te kort in kracht.

Dus of die 12V lijn uitbreiden de moeite is, denk dat kracht een dingetje blijft. Bosch heeft grotere 12V accu's maar om nou een boterkuip onder je compacte machine te hangen is ook net niks. Dan kan ik beter meteen overstappen naar 18+ volt met meer capaciteit

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-01 17:50
mission schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:38:
Bedankt allen!

Als je in plaats van de Hornbach bij Toolmax kijkt (bijvoorbeeld, geen aandelen 😅) dan zie ik ineens enorm veel meer opties aan Makita.

En vooral de accu's en lader zijn even een gemene hap, eigenlijk vallen alle losse machines nog best mee. Zo rond de 130 euro heb je een Makita met rond de 50nm koppel. Beetje zoeken zijn er idd ook gratis accu aanbiedingen.

En die Worx/prakside/groen/etc setjes zijn leuk, maar los kosten alle individuele items eigenlijk niet noemenswaardig minder dan een Makita of of Bosch blauw. Een korting die vast ergens wegkomt natuurlijk.

Ik heb nu een Bosch blauw 12V 30nm boormachine en die is verrassend sterk, maar trekt zn accu's ook zo leeg. En komt zo nu en dan toch te kort in kracht.

Dus of die 12V lijn uitbreiden de moeite is, denk dat kracht een dingetje blijft. Bosch heeft grotere 12V accu's maar om nou een boterkuip onder je compacte machine te hangen is ook net niks. Dan kan ik beter meteen overstappen naar 18+ volt met meer capaciteit
Ik herken het kracht tekort komen bij de kleine Bosch machines eerlijk gezegd echt niet. Ik heb er zelf 5 op 12v, en gebruik wel eigenlijk altijd de 6Ah accu's. Die zijn ook makkelijker met het even neerzetten van de machine.

Maar ik pak eigenlijk echt bijna nooit meer mijn 18v boormachines....

Moet wel zeggen dat ik vooral de slagschroefmachine op 12v echt fantastisch vind, Kracht en controle!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:40

MJV

duc848 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 04:12:
[...]

Ik herken het kracht tekort komen bij de kleine Bosch machines eerlijk gezegd echt niet. Ik heb er zelf 5 op 12v, en gebruik wel eigenlijk altijd de 6Ah accu's. Die zijn ook makkelijker met het even neerzetten van de machine.

Moet wel zeggen dat ik vooral de slagschroefmachine op 12v echt fantastisch vind, Kracht en controle!
+1. Ik heb een slagschroevendraaier op 12v en de enige keer dat ik mijn Makita 18v moest pakken was met 240mm tellerkopschroeven. Het is echt een ideaal apparaatje, sterk maar ook licht. En ik gebruik doorgaans de 1.5Ah accutjes vanwege compacte afmetingen.

[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 03-01-2026 08:05 ]

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Voor Makita geldt trouwens dat binnen de LXT lijn de brushless machines ook qua afwerking een stuk beter zijn, dus bij twijfel voor brushless gaan.

Ben wel zeer gecharmeerd van Bosch blauw 12v, maar zit inmiddels tot mijn schouder in Makita LXT.
Mijn vader heeft laatst een 12v Bosch groen 85mm cirkelzaag gekocht, echt een verassend handig apparaatje, maar helaas dus de groen ipv blauw.

[ Voor 45% gewijzigd door Robertdj op 03-01-2026 08:15 ]

• mission
Denk dat brushless ook wel wat meer toekomstbestendig is?

Misschien dat ik mijn Bosch 12V ook wel verkeerd gebruik? Dat een slagschroevendraaier beter is?

Bijvoorbeeld de schroeven van de tv beugel gingen echt met moeite erin. 8mm alligatorpluggen in baksteen.

• MJV

MJV

Een slagschroevendraaier is beter geschikt voor dit doel. Toch zou die accuboor het ook moeten kunnen. Het maakt verschil of je hem op stand 1 (langzaam maar krachtig) of op stand 2 (snel maar minder krachtig) gebruikt.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:43
Hier ook al 3 woningen gedaan met nog de 10.8V klopboormachine Bosch blauw. Ondertussen mogen ze ook 12V op dezelfde accu zetten, maar die zijn zo handig in gebruik.

Ja, ik heb ook groter en zwaarder van Bosch blauw. Maar die kleine machine die zo in je hand past, ideaal. Heb er twee accu's van, dus kan vlot wisselen.

Ook 12V invalzaag van Bosch, die zaagt toch tot 18mm plaatmateriaal, gaat wel snel door de batterijen.

• mission
Ik zie binnen de 12V lijn ook brushless machines, en als ik de specificaties zo doorlees van wat spullen dan klinkt het toch wel mooi.

Die slagschroevendraaier moet 170ish nm rammen, als je daar geen schroef mee vastkrijgt doe je iets grondig verkeerd 🤣

En hoewel de accuduur van de 2ah accu's geen wauw is, ik heb er al 2 met een snellader dus daar kom je toch vaak wel mee rond.

Misschien is 2 accu platforms dan beter passend?

Nu de Bosch blauw 12V lijn uitbreiden
En dan wanneer ik bijvoorbeeld voor de auto een slagmoersleutel wil aanschaffen de Makita LXT lijn pakken.

Ben ik nu een beetje budget vriendelijk uit, en kan ik in de toekomst altijd nog uitwijken naar meer Makita bijvoorbeeld

(En stoppen mer Hornbach want online zie je ineens dat het Bosch 12V spul veeeel meer omvat)

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:08
@mission je kan ook een kijken bij Milwaukee, die hebben een mooie 18v lijn voor het zwaardere werk, en 12v voor lichter klus werk, maar ook heel veel voor de installateur.
Of het kleine broertje van Milwaukee, Ryobi.
In NL wat minder bekend, maar ben er zelf al jaren fan van.
Hebben hier in DK een behoorlijk stuk grond om de woning, dan is hun accu -tuingereedschap een uitkomst (eventueel ook 36v).

Kleine toevoeging;
Kijk goed waar je het voor nodig hebt.
Toen ik "dit spul" nog verkocht, wilde elke bouwvakker, klusser, ... de grootste en zwaarste machine.
En waar gebruikte ze hem meestal voor?
Raamboompje vastschroeven, keukenkastje stellen, ...
Dat soort dingen red makkelijk met 12v.

[ Voor 26% gewijzigd door hansie_k op 03-01-2026 10:01 ]

Live from Denmark

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:39
mission schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:31:
En hoewel de accuduur van de 2ah accu's geen wauw is, ik heb er al 2 met een snellader dus daar kom je toch vaak wel mee rond.

Ik heb een schroef boormachine en slagschroevendraaier op 12V (Dewalt). Hier heb ik 2x 3 ah accu's bij maar deze zijn nog nooit leeg geraakt halverwege de dag. Misschien werk ik niet hard genoeg, maar als je dat wel doet kun je ze tijdens de lunch even in de lader zetten.

Daarnaast heb ik Makita en Parkside op 18V. Ik heb dus 3 verschillende accu systemen. De Parkside is voor machines die ik niet vaak gebruik, en niet de hoofdprijs voor wilde betalen. Voor de prijs van een Makita grastrimmer had ik bijvoorbeeld een Parkside grastrimmer, heggenschaar, accu en lader.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@mission als eerste gefeliciteert!
Als tweede hier zijn veel meer ervaren gereedschap gebruikers dan ik. Als ik?
Als ik nu van cratch de keuze zou maken om mn kindergereedschap te vervangen voor grote mensen spul zou ik om wat bomen in t bos te verwijderen voor beter zicht 4 lijstjes maken.
1) volgorde van wat gebruik ik het meest.(/mis ik t meest.)
2) wat van die lijst irriteert mij t meest? ( belangrijkheid van vervangings positie.)
3) prijs vs endurance vs specs vs maatschappelijke status.( slecht in milieu aspecten , slechte invloed, enz.) Ergens is 1 of meer merken die in de center zitten van die cirkel. Kies je poison, of kies 2 of 3.
4) wat hoeft geen accu te hebben of heeft geen electramotor at all.
Hamers, Beitels, zaagtafel, freestafel enz.

Maatschappelijk: bosch blauw.
En zeker op de andere specs in de cirkel geen slechte. ( misschien prijs en aantal modellen minder dan zeg Makita.)
Modellen op 1 accu platform : Makita heeft hier serieus werk van gemaakt maar er zijn meer merken die daar goed in zijn.
De amerikaanse AEG, Milwakee.
( De vraag is is t hebben van 2 accu platformen of zelfs 3 als je ook 18v en 12v mee telt nu zo'n negatief aspect?)

Is bijv een invalzaag op accu nu iets dat je wilt wetende dat er altijd een stofzuigerslang aan vast moet zitten?

Ik denk dat ik met de wetenschap van nu
Bosch blauw zal kiezen als start punt en dan andere merken er tegen aanleg voor de prijsfactor, specsfactor. Enz.

Bij mij is nu DeWalt XR als backbone maar ik zit niet super diep in de accu wereld van hun dus mn start met Bosch Blauw methode kan nog steeds.
Jou lijstje:

Bosch blauw 12v accuboor (top maar niet sterk genoeg, voor alles
Bosch groen Uneo (half dood en 12 jaar oud) leuk als "my first sony"
Pattfield 220V slagmoersleutel (doet alles wat ik wil met gemak, snoer is onhandig)
Worx wx333 boorhamer (absoluut beest, te lomp voor niet destructief klussen, en zal met een reden 500 euro goedkoper dan een Bosch blauw zijn)
- Zelfde troep als de parkside 's maar als heel af en toe use case heeft t zn functie.
Lidl 220V slijptol (waardeloos)
(Grappig een slijptol is in mijn ogen een motor met een haaks planetariumgearset een klem bout en een aan/uit knop. Ok de Dewalt xr tol is stuk beter dan mn action tol, maar again usecase en prijs investering.)
Lidl 220V schuurmachine (nog waardelozer) ( slechte schuurmachines geven je blessures (tunnel huppelde pup aka pijn op plekken die je niet wilt en waar je moeilijk van af komt. Terwijl ze meer herriemaken dan schuren.
Investeer in iets goeds en je bent meteen bljj
.
Bosch groen cirkelzaag (zaagt zelfs met een geleiderail scheef. Stopt de cirkel wel heel letterlijk in cirkelzaag)
Bin there done that, => invalzaag is je remedie. ( als je geen afkortzaag wilt zal je misschien ook een cirkelzaag willen of alleen een cirkelzaag)
Black and Decker decoupeerzaag (valt van ellende uit elkaar en zaagt mogelijk nog schever dan de cirkelzaag)
Mn Dewalt D greep is top in vergelijk met wat ik aan boschgroen had. ( T of D...... das the milliondollar question 😅)
Ferm, alle andere budgetmerken is top als gebruik ik zo weinig maar had t 1 keer echt nodig.)

Handgereedschap : knipex, wera, wiha, facom, ..... en nog veel meer.
( vreemd genoeg is handgereedschap van kwaliteit nog meer bevredigend dan accu grreedschap tijdens je klusjes in en om t huis terwijl dit vaak als secondair gezien word in de "ik heb nu een echt huis dus tijd voor echt gereedschap" vraagstuk.)

My 2 cents .

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
mission schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:31:
Nu koop je 3Ah op die kleine accu maat. Geeft je ook extra speling.

(Voorlopig geen 6Ah voor mij; ik wissel liever kleintjes en heb nog niet gemerkt dat ze in vermogen tekort schieten. Dat merk ik wel heel sterk bij de Black + Decker 18v; de haakse slijper doet het eigenlijk alleen op de allerdikste accu. En de strimmer kan nog wel even iets doen op een 1,5Ah, maar loopt op de 2Ah ruim 2x langer.)

Nu de Bosch blauw 12V lijn uitbreiden
Dat is toch een open deur / scheef vergelijk? Die 12v lijn is geen nieuw platform voor je. Dat je er waarschijnlijk nog iets naast gaat kopen is toch geen enkele reden om het platform dat je hebt niet ook te blijven gebruiken?

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 11:16
@mission Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag! Mooie datum ook 8)

Ik haal er niet uit of je nu Bosch groen of blauw hebt. Groen zou ik persoonlijk links laten liggen, niet in de laatste plaats omdat instapmodellen blauw niet zoveel duurder zijn, en wel veel beter. Voordeel van Bosch Blauw vind ik dat je je ook aan de instapmodellen geen buil zal vallen. Natuurlijk, basis functionaliteit en niet de krachtigste, maar voor thuisgebruik gewoon prima spul.

Brushless heeft doorgaans wel wat meer power en het slijt minder. Maar koolborstels slijten vooral door gebruik, dus voor af en toe gebruik volstaan machines met koolborstels op zich ook prima.

Slagschroevendraaier is in mijn beleving voor handig voor grote klussen, houtbouw, lange schroeven. Ik heb er één gratis bij mijn Bosch Blauw accuboor gekregen, maar ik geloof niet dat ik het ding al eens gebruikt heb... Hij maakt namelijk wel een teringherrie, dus voor "gewoon" schroefwerk pak ik veel liever mijn 12V Flexiclick machientje (de 35, Brushless variant, dat wel). Dat kopje waarbij de bits bijna aan de rand zitten (zodat je dicht bij een binnenhoek kan schroeven) heb ik echt al veel vaker gebruikt dan die slagschroevendraaier...

En heel lullig gezegd, die paar schroeven van een TV beugel draai je toch net zo makkelijk even met een rateltje aan, als de boormachine het niet trekt? Ik bedoel, ik heb het spul, maar heb het juist voor klussen waarbij je véél moet schroeven. En ik schrok van de kracht van mijn 60Nm accuboor, die moet ik met 2 handjes vasthouden wanneer ik een gatenzaag gebruik, anders doet het echt zeer als die zaag vastslaat. Terwijl een normaal horlogebandje niet om mijn polsen past, niet fragiel gebouwd, zeg maar...

iRacing Profiel

• Robertdj
  • Niet online
Dit topic heeft me echt al teveel geld gekost...

Hier dus Makita LXT 18v, Stihl 12v (elektrische snoeischaar) en Parkside 20v omdat ik destijds een goedkope reciprozaag wilde (extra veel trillingen, yay) en wat klein grut zoals een lamp en ventilator.

De Parkside "smart" accu is net gesneuveld, waarschijnlijk omdat de batterij indicatieknop bleef hangen door bouwstof waardoor de accu compleet is leeggetrokken, even opletten voortaan. Vrij knullig ontwerp, bij bv Makita en DeWalt zijn die knopjes stofdicht, maar de garantie is goed geregeld want ook na 1.5 jaar doen ze totaal niet moeilijk.
Lijkt ook de tactiek bij Parkside te zijn, besparen op quality control en meer inzetten op klantenservice.

Destijds voor Makita gekozen vanwege de breedte van het aanbod en om niet afhankelijk te zijn van een Amerikaans merk. Tegenwoordig gebruik ik veel van mijn gereedschap ook professioneel als Hovenier, dus wat dat betreft heel blij dat ik al met Makita LXT was begonnen. Er is veel tuingereedschap beschikbaar en voor de grootte van mijn werkzaamheden voldoet 18v nog.

Overigens wel net een GLM 50-27 CG afstandsmeter van Bosch Blauw gekocht, echt een leuk stuk speelgoed! Zit goed stevig in elkaar en reageert veel sneller dan goedkope alternatieven (mag ook wel voor dat geld).

Over 12v gereedschap gesproken, ik kwam er laatst achter dat Bosch groen 12v en de oude Dremel 12v accu's uitwisselbaar zijn. Terwijl de nieuwe Dremel accu's volgens mij juist weer met Bosch Blauw uitwisselbaar zijn.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ja ik heb toen een dewalt set gekocht.
Slagschroevendraaier is ook goud om vastzittende schroeven ERUIT te halen.
Opa sloeg op zn handschroevendraaier met kracht zetten... de slagschroevendraaier is de luie methode.
Als je veel schroeven 4.5x50mm/60mm in hout moet draaien , tuin huisje, overkapping, is slag vs torque , de slag de winnaar. ( zullen je buren je vervloeken in die keuze. Dat trrrrrt trrrrt trrrt trrrrrtttt! Draagt best ver . ) slag is minder zwaar op je pols ( al is dat trillen op en duur ook vervelend.) en beter te managen in hoe diep de schroef moet.

Zolang je overdraagbare accu's hebt is weinig gebruik geen probleem. Brushles is efficienter, minder last van corrosie door grafiet slijpsel met vocht, sterker per volt/ampere. Langere levensduur. Duurder in aanschaf ( op dit moment).
Oja 2Ah accu geeft minder omphfff dan de 5ah, stroom afgave en dus instant power is bij de 5AH ook in 1 sec, min meer niet alleen meer uren in je accu dus.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

duc848 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 04:12:
[...]

De énige reden dat ik niet de bosch blauw flexxi koop is dat ik al 2 accutol en 1 slagschroef bezit.
De dewalt 60Nm komt van mn pa, toen hij zn gamma ding stuk had. 2x 2Ah zat er bij.
Mn 90Nm ( geloof ik) zal straks eens kijken. Is een 5Ah accu beest. Genoeg om je hand van je onderarm te draaien. In boorlock ben je erg kwetsbaar voor polstwitch. Als ik daar op zet inplaats laatste torqlomiter pak ik met mn 2de hand de accu vast zodat ik los kan laten als hij vast slaat en toch controle hou op de body.
Als ik de flexxi koop is de 60Nm nutteloos als bij machientje wegens te weinig gebruik.
Overigens als je geen rondzagen( 10cm diameter gatzaag) of andere lompe houtboren gebruikt is lichte schroefboor en een slagschroef een goede combi.
Zo'n 150Nm of 90Nm body is meestal overkill. En te zwaar.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 19:10

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

(...)

Bosch blauw 12v accuboor (top maar niet sterk genoeg)
(...)
Ik heb laatst een aantal gipsplaten geschroefd met een 12V blauwe Bosch (droogbouw schroefautomaat), maar daarmee was het verschil in 2Ah of 3Ah accu heel goed merkbaar. Op de 3Ah presteert die machine merkbaar beter. In de gewone (12V 15-FC FlexiClick) merkte ik dat verschil totaal niet.

Dus, wellicht is de 2Ah accu gewoon de beperking, en niet de machine.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• mission
Thanks! Ja handgereedschap gaat ook een wereld open zodra je fatsoenlijk spul hebt.
Lastiger is daar alleen wel het stukje gevoel. Het verschil tussen een Hornbach en een Knipex kniptang is dag en nacht, maar tussen mijn Action schroevendraaiers (Zijn 2 mega fijne setjes alleen inmiddels alweer een poos uit de verkoop) en een dure set merk ik 0,0 verschil. Heb enkel voor het elektrische gereedschap wel A merk bitjes en boortjes waar ik wel echt verschil merk.

Momenteel is de zoektocht naar een fatsoenlijke hamer bijvoorbeeld nog lopende, de plastic Action hamer van mn vriendin daar beeft de steel harder van dan de spijker een klap krijgt en mijn generieke "echt eiken" stelen hamers breken als je ze een spijker laat zien al af.
Maar vind maar es de weg in alle gewichten, materialen, merken en weet ik het. Denk dat an sich elke hamer wel doet wat die moet doen, en gewicht deels gevoelsmatig is maar ja.
Gwaihir schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:09:
Dat is toch een open deur / scheef vergelijk? Die 12v lijn is geen nieuw platform voor je. Dat je er waarschijnlijk nog iets naast gaat kopen is toch geen enkele reden om het platform dat je hebt niet ook te blijven gebruiken?
Daar heb je gelijk in, ik zag 1 accuboor met 2 accu's niet echt als een platform, maar inderdaad de basis om er bijvoorbeeld een decoupeerzaag ofzo bij te halen is er natuurlijk al. En keertje een grotere accu erbij is de wereld aan kosten ook niet.

Nu ik verder dan de Hornbach kijk is die Blauwe 12V ook veel uitgebreider dan ik eerst dacht. Missen we daar alleen een klopboor nog tussen :(
Wild Chocolate schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:23:
@mission Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag! Mooie datum ook 8)

Ik haal er niet uit of je nu Bosch groen of blauw hebt. Groen zou ik persoonlijk links laten liggen, niet in de laatste plaats omdat instapmodellen blauw niet zoveel duurder zijn, en wel veel beter. Voordeel van Bosch Blauw vind ik dat je je ook aan de instapmodellen geen buil zal vallen. Natuurlijk, basis functionaliteit en niet de krachtigste, maar voor thuisgebruik gewoon prima spul.

Brushless heeft doorgaans wel wat meer power en het slijt minder. Maar koolborstels slijten vooral door gebruik, dus voor af en toe gebruik volstaan machines met koolborstels op zich ook prima.

Slagschroevendraaier is in mijn beleving voor handig voor grote klussen, houtbouw, lange schroeven. Ik heb er één gratis bij mijn Bosch Blauw accuboor gekregen, maar ik geloof niet dat ik het ding al eens gebruikt heb... Hij maakt namelijk wel een teringherrie, dus voor "gewoon" schroefwerk pak ik veel liever mijn 12V Flexiclick machientje (de 35, Brushless variant, dat wel). Dat kopje waarbij de bits bijna aan de rand zitten (zodat je dicht bij een binnenhoek kan schroeven) heb ik echt al veel vaker gebruikt dan die slagschroevendraaier...

En heel lullig gezegd, die paar schroeven van een TV beugel draai je toch net zo makkelijk even met een rateltje aan, als de boormachine het niet trekt? Ik bedoel, ik heb het spul, maar heb het juist voor klussen waarbij je véél moet schroeven. En ik schrok van de kracht van mijn 60Nm accuboor, die moet ik met 2 handjes vasthouden wanneer ik een gatenzaag gebruik, anders doet het echt zeer als die zaag vastslaat. Terwijl een normaal horlogebandje niet om mijn polsen past, niet fragiel gebouwd, zeg maar...
Thanks! Ik heb momenteel beiden, een Bosch blauw 12V accuschroefboor en een Bosch Groen Uneo klopboor. Beiden bevallen super, al denk ik op basis van eerdere antwoorden dat naast de Blauwe accuschroefboor een slagschroevendraaier wel een top aanvulling zou zijn. De groene Uneo net ff gekeken die is van 2012 en heb ik ook jaren zakelijk gebruikt (daar is die ook aan overgehouden) en die heeft me al die tijd nooit teleurgesteld alleen is die nu wel echt tot op de draad versleten en moe.

Tussen 30 en 60nm zit ook wel wat verschil natuurlijk (mijn Bosch middenmotor op de fiets blijkt 50nm te doen en die krijgt mijn "goddelijke" lijf ook makkelijk wind tegen het viaduct op :+ )

Voor dingen zoals gatenzagen in hout is die 12V 30nm tot dusverre hier wel zat, beton pak ik momenteel de Worx beuker voor.
En inderdaad voor een tv beugeltje nalopen kan ik wel even een ratel pakken, maar ergens voelt dat toch altijd beetje dubbelop of tekort komende van had ik maar een sterker beestje. Maar das natuurlijk meer een luxe probleem.

Ik ben ook wel een beetje een "ohja dat moest ook nog" klusser. Even snel iets zagen of even snel dat metalen drempeltje maat slijpen enzo. Dan is het wel heel lekker om snel ff een accu van de lader te kunnen plukken en je ding te doen zonder heen en weer lopen omdat je boormachine de laatste cm schroef niet erin krijgt. Qua lawaai maak ik me niet zo druk, ik heb meerdere verbouwde buren op het moment met voldoende lawaai (en een huis met een baby die een wandelend luchtalarm is)
APClll schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:03:
[...]

Ik heb laatst een aantal gipsplaten geschroefd met een 12V blauwe Bosch (droogbouw schroefautomaat), maar daarmee was het verschil in 2Ah of 3Ah accu heel goed merkbaar. Op de 3Ah presteert die machine merkbaar beter. In de gewone (12V 15-FC FlexiClick) merkte ik dat verschil totaal niet.

Dus, wellicht is de 2Ah accu gewoon de beperking, en niet de machine.
Das wel een goeie om te weten!

@Allen ik denk als ik ieders input zo lees dat de Bosch 12V lijn een goeie is om op uit te breiden. Kwalitief goed, fijn bedrijf en budgettechisch ook prima.

Binnen de 12V lijn kom je ook alles wel tegen voor de "standaard" klusdagen. Dan is het ook niet zo erg om een paar speciaaltjes op een ander platform te hebben (zoals bijvoorbeeld slagmoersleutel die je enkel af en toe wat uurtjes gebruikt)

Waarbij ik ergens ook wel weer wat voel voor een soort "misplaatste" merkvastheid. De 12V lijn bied alles behalve een slagmoersleutel en een klopboor. Geen ramp om dan die 2 wel een keer op een ander platform aan te schaffen.

Maar dan zou mijn persoonlijke voorkeur wel zijn om alles Bosch blauw te houden, waarbij bijvoorbeeld de GBH 18V-22 mij nagenoeg gelijkwaardig lijkt aan de bijna 100 euro duurdere Makita DHR243. En een vervanger voor de Bosch groen Uneo staat wel zeer hoog in de wenslijst want dat ding moet echt uit zijn lijden verlost worden.

Dan zou het Bosch blauw 12V voor het allround gereedschap zijn en dan Bosch blauw 18V aanvullend. Voordeel van Bosch blauw is ook dat het letterlijk Bosch blauw is. Daar zit geen basic flutje tussen enkel aangeduid door een wit streepje ofzoiets. Of fancy naampjes als turbo, nitro of weet ik het.

• Gwaihir
  • Niet online
mission schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:24:
Nu ik verder dan de Hornbach kijk is die Blauwe 12V ook veel uitgebreider dan ik eerst dacht. Missen we daar alleen een klopboor nog tussen :(
Mag dat ook een hamerboor zijn?

(Zoek maar even in dit topic. Volop lof voor dat ding(etje).)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Toen ik keek was DeWalt xr brushles goedkoper ten opzichte van Makita
Milwakee, aeg, bosch blauw.
In iedergeval als set met 2 5Ah accu's .
En ik heb toen via MP een Dgreep decoupert gekocht.
En een snoer Makita 6000j invalzaag met 2 lineaals .
En een snoer B&D tafelzaag.
En snoer schuurmachine DeWalt excenterisch.
Merk vastheid is leuk als t accu platform is ( want accu's voor meerdere body's betekend vaker opgeladen en ontladen wat de levensduur vergroot.) anders koop ik gewoon de beste voor de goedkoopste prijs in mijn spec wensen.

• trabant
...
Momenteel is de zoektocht naar een fatsoenlijke hamer bijvoorbeeld nog lopende,
...
offtopic:
Kijk eens naar De Patrick (2019).

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 03-01-2026 20:17 ]

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:17
mission schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:38:
Bedankt allen!

Voor je accus: Makita heeft nu de accu actie. Je krijgt bij een flink aantal producten 30 spaarpunten die je kan inwisselen voor een 5Ah accu. Als je voor alles in je lijste je versie kiest met de accu actiepunten, heb je ineens 6-7 accus ;)

6.8 kWp op zuid en west

• MJV

MJV

Toevallig laatst gezien, toch zeker geen onaardige film. Herkenbare frustratie van het kwijt zijn van een bepaald stuk gereedschap ;).

En die Estwing die hij kwijt is is meteen een aanrader.

• mission
Met een hamer aan de slag op een naturistencamping dan moet je toch wel serieus goed kijken dat je niet misslaat 🙈

Ontopic; ik bedoelde inderdaad boorhamer, geen klopboor. Of naja ik bedoelde een boor die klopt maar ik ben me bewust van het verschil. Beetje als een verkeerslicht een stoplicht noemen. Je bedoeld t zelfde maar technisch gezien scheelt het 2 lampen

Ik ben nog druk doende met lezen in de zoekresultaten voor "boorhamer" en dat zijn er nogal wat

[ Voor 60% gewijzigd door mission op 03-01-2026 21:24 ]

• MJV

MJV

mission schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:20:
Met een hamer aan de slag op een naturistencamping dan moet je toch wel serieus goed kijken dat je niet misslaat 🙈

Ontopic; ik bedoelde inderdaad boorhamer, geen klopboor. Of naja ik bedoelde een boor die klopt maar ik ben me bewust van het verschil. Beetje als een verkeerslicht een stoplicht noemen. Je bedoeld t zelfde maar technisch gezien scheelt het 2 lampen

Ik ben nog druk doende met lezen in de zoekresultaten voor "boorhamer" en dat zijn er nogal wat
Volgens mij bedoeld @Gwaihir dit opzetstuk voor de 12v flexiclick: https://www.amazon.nl/Bos...884831&psc=1&gad_source=1

Daarmee kun je hem dus als boorhamer gebruiken.

• mission
MJV schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:49:
[...]

Volgens mij bedoeld @Gwaihir dit opzetstuk voor de 12v flexiclick: https://www.amazon.nl/Bos...884831&psc=1&gad_source=1

Daarmee kun je hem dus als boorhamer gebruiken.
Dat denk ik ook, thanks!

Nou mijn wenslijstje is compleet, alleen nog een suikeroompje om al dat moois uit dit topic te doneren want hoe meer ik lees hoeveel meer ik wil 8)

Die flexiboorhamer is sterker dan de groene Uneo dus dat zit sowieso goed.

Achteraf is een koe in de kont kijken zoals we hier zeggen, maar verdorie had ik destijds nou maar de Flexiclick gekocht....

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

Thanks! Ja handgereedschap gaat ook een wereld open zodra je fatsoenlijk spul hebt.
Lastiger is daar alleen wel het stukje gevoel. Het verschil tussen een Hornbach en een Knipex kniptang is dag en nacht, maar tussen mijn Action schroevendraaiers (Zijn 2 mega fijne setjes alleen inmiddels alweer een poos uit de verkoop) en een dure set merk ik 0,0 verschil. Heb enkel voor het elektrische gereedschap wel A merk bitjes en boortjes waar ik wel echt verschil merk.
Probeer voor de gein eens PB-swiss voor je bitjes en je schroevendraaiers. Ik weet niet wat je als A-merk ziet, maar de bitjes van de meeste boormachineboeren vind ik niet heel veel soeps.

Ik had toevallig van de week de schroevendraaier van het merk bahco weer eens vast, die ik kocht toen ik voor het eerst PC's assembleerde als 16-jarige voor geld. Ik zou echt voor geen goud terugwilen naar dat ding. Ook Wera's zijn echt een slag beter.
offtopic:
Handgereedschap is ook zo'n mooi konijnenhol waar je in kunt duiken. Kijk eens naar Bridge City, Veritas of Lie Nielsen voor houtbewerkspullen, PB Swiss voor schroevendraaiers/imbussleutels/torx-sleutels en bijvoorbeeld Stahlwille of Snap-on voor doppen en steeksleutels. Het fijne is wel dat je echt voor eeuwig hebt als je ze niet verkracht, itt accu's.

• barry86
  • Laatst online: 19-01 18:38
De gele Wera schroevendraaiers hebben een stalen doorslag tot aan de bovenkant van het handvat, dat vindt ik persoonlijk ook geweldig.

Daarentegen kan ik maar weinig verschil ontdekken in steeksleutels tussen budget en A-merk.
Maar dat zal ook van gebruik afhangen. Als je het dagelijks vasthebt komt het verschil vast naar voren

[ Voor 42% gewijzigd door barry86 op 04-01-2026 07:30 ]

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
barry86 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:29:
De gele Wera schroevendraaiers hebben een stalen doorslag tot aan de bovenkant van het handvat, dat vindt ik persoonlijk ook geweldig.

Daarentegen kan ik maar weinig verschil ontdekken in steeksleutels tussen budget en A-merk.
Maar dat zal ook van gebruik afhangen. Als je het dagelijks vasthebt komt het verschil vast naar voren
Daar is zeker een groot verschil:
- budget heeft een minder goede pasvorm: bout/moer eerder stuk
- budget is minder sterk: pasvorm verandert al bij een beetje kracht zetten, gevolg: zie boven
Ik zou echt budget alleen aanraden als je niets hoeft te doen dat ook maar een beetje vast kan zitten, en het niet erg vind als je een bout/moer sloopt als die per ongeluk iets vaster zit.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gdzr schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:29:
Voor je accus: Makita heeft nu de accu actie. Je krijgt bij een flink aantal producten 30 spaarpunten die je kan inwisselen voor een 5Ah accu.
@mission je moet wel opletten.
Niet elke winkel doet mee met de actie.

Zo heb ik machines gekocht bij niet deelenemende winkels, maar was ik wel goedkoper uit.
Bekijk goed wat je nodig hebt.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• trabant
@barry86 Het is naast pasvorm en materiaalkwaliteit ook de afwerking en hoe ze in de hand liggen.Vier en een half jaar geleden is er in het autogereedschapsdraadje al eens een test uit 2007 besproken, die steekringsleutels SW13 op de proefbank legde:
https://www.wiesemann.eu//_UPLOAD/files/Oldtimermarkt.pdf

• Gwaihir
  • Niet online
@MJV linkt inderdaad naar het product wat ik bedoelde.

Ik weet dat deze in het afgelopen half jaar 3+ keer in dit topic is langsgekomen met 3+ verschillende mensen die hun goede ervaringen en enthousiasme deelden. (Daaronder ik zelf.) Dat wilde ik met je delen.

Maar nu ik daadwerkelijk ook even de zoekfunctie erop zet, weet ik het ook niet makkelijk naar boven te krijgen. Sorry!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn karcher hogedrukreiniger is kapot. Wil graag eentje die duurzamer is, en makkelijker in gebruik (eenvoudigere opbergbare slang). Gisteren even bij de Bauhaus geweest om de Nilfisk Core150 te kijken, mooi licht ding, makkelijke slang, lijkt wel kwetsbaar. Daarnaast stond ook de Excellent 160, die is iets groter, klein beetje groter, maar bijna 2x(!) zo zwaar. De Excellent 170 stond er ook, die heeft vooral een hele robuust uitziende slang. Ik kan online niet echt goede vergelijkingen vinden tussen de modellen. Hier nog adviezen? Budget rond de 300-350 euro inclusief de opzetstukken.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zoek ook ff op “hamerboor” als je toch bezig bent :P

• Linux gebruiker
Okasha schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:51:
Mijn karcher hogedrukreiniger is kapot. Wil graag eentje die duurzamer is, en makkelijker in gebruik (eenvoudigere opbergbare slang). Gisteren even bij de Bauhaus geweest om de Nilfisk Core150 te kijken, mooi licht ding, makkelijke slang, lijkt wel kwetsbaar. Daarnaast stond ook de Excellent 160, die is iets groter, klein beetje groter, maar bijna 2x(!) zo zwaar. De Excellent 170 stond er ook, die heeft vooral een hele robuust uitziende slang. Ik kan online niet echt goede vergelijkingen vinden tussen de modellen. Hier nog adviezen? Budget rond de 300-350 euro inclusief de opzetstukken.
Is dit iets; https://www.hornbach.nl/p...ntrol-flex-home/12296156/
met deze heb ik ervaring, (bij mijn broer)goede machine, watergekoelde motor, pomp van aluminium.
De meeste hd reinigers sneuvelen doordat ze draaien zonder watertoevoer, vooral de lichtere eenvoudigere machines zijn snel einde carriere.
Of door verontreinigingen die in de water toevoerslang zitten, zo in de pomp komen.
Zelf gebruik een Kärcher HDS 895M

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zo bijna klaar met zo'n klusje dat in de bak "alsiktijdenzinheb" ligt.
De cycloneton anti implode features monteren.
2 fornstersboren gebruikt 24 en 30.
Kolomstelling om 30mm over 24mm te boren.
Vond een klemring van een verloren wieldop wat goed staal is om aan de binnenzijde te klemmen maar net te groot dus knippen en vast zetten met slangen klem bij gebrek aan iets netters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60edrS0ONzV4xFDm4lxO9Cz4-ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00rKGAdEAx5iSzXhv8KPpKg7.jpg?f=fotoalbum_large
Ductape is "tijdelijk", als t goed werkt pak ik zwarte hightac om de draad te fixeren.
Plaatje dustcommander:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DT6ss6tLF30xyoq-jlPYFYACKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmKjh33JmrJNZ9byU7qHODbM.jpg?f=fotoalbum_large
Paar "ontwerpfouten" aangepast.
1) stelpunt omgedraaid want kans op blijven haken en verbuigen/slopen boven op je ton is groter dan vervuiling die je veer blokkeert .
2) extra ring om de kracht verdeling te vergroten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fTmgnVR2qoe-SOGlrVFkI-8lQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAPNooGROjMcN5CXyodaS5xt.jpg?f=fotoalbum_large
Paste er net tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMgnlF7akCKR7W5w7XnNaq2GUiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojdKICU18YfGM0bALP5ZBpiE.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen nog een cratle maken.
4 wieltjes en een kuip achtige vorm waar de ton in zakt. Dat komt vd zomer wel als hobby klusje. ( zit nog te bedenken of ik zo'n 2de trap cyclone koop voor extra fijn stof ivm gipsplaten zagen op zolder en betonvloer schuren.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34KfzhIB9JRkV5CylRxTiU8yGa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1vDHK4pt9lpud1IlHA3Kepb.jpg?f=fotoalbum_large
Is de kosten niet.
Maar t bepaald wel de vorm vd cratle.
Afijn leuke van projecten die niet "af" zijn is je kan je product verbeteren alongtheway. 8)

• Okasha
  • Niet online
Linux gebruiker schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Is dit iets; https://www.hornbach.nl/p...ntrol-flex-home/12296156/
met deze heb ik ervaring, (bij mijn broer)goede machine, watergekoelde motor, pomp van aluminium.
De meeste hd reinigers sneuvelen doordat ze draaien zonder watertoevoer, vooral de lichtere eenvoudigere machines zijn snel einde carriere.
Of door verontreinigingen die in de water toevoerslang zitten, zo in de pomp komen.
Zelf gebruik een Kärcher HDS 895M
Vind de behuizing van dit apparaat erg kwetsbaar (veel plastic, rare kwetsbare vorm) en vergeleken met de Scandinavische variant mist dan het handige oprolsysteem.

• barry86
  • Laatst online: 19-01 18:38
Ik heb al +5jaar de Parkside Hochdruckreiniger PHD 170 B2
Doe het nog steeds goed. praktisch, krachtig en goedkoop

• Linux gebruiker
[b][...]

Vind de behuizing van dit apparaat erg kwetsbaar (veel plastic, rare kwetsbare vorm) en vergeleken met de Scandinavische variant mist dan het handige oprolsysteem.
Die zijn er ook met het handige oprolssysteem, kwetsbaar vindt ik nogal mee vallen, die bij mijn broer heeft al wat mee gemaakt tijdens gebruik, (personeel) wat hij zonder kleerscheuren heeft doorstaan.

• trabant
barry86 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Ik heb al +5jaar de Parkside Hochdruckreiniger PHD 170 B2
Doe het nog steeds goed. praktisch, krachtig en goedkoop
Dan win ik met zo'n ± 25 jaar oude Top Craft zoals deze
Afbeeldingslocatie: https://images.marktplaats.com/api/v1/listing-mp-p/images/a3/a3de244e-2725-4066-b972-383d9bd24e20?rule=ecg_mp_eps$_86
Maar als ik die twee uur per jaar gebruik, dan is het veel.

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 04-01-2026 13:38 ]

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:39
Mijn Karcher (k3?) doet het nog, maar ik zoek eigenlijk een excuus om deze weg te doen. Wat een gehannes altijd met die korte stugge slang. De volgende wordt sowieso Nilfisk, welke weet ik nog niet. Volgens mij hebben alle Nilfisk hd reinigers een aluminium pomphuis, de duurdere varianten messing. Bij Karcher hebben de modellen t/m k4 een kunststof pomphuis. Ook schijnt de kwaliteit van andere onderdelen van Karcher matig te zijn, volgens "experts" op andere fora.
Wat ga je ermee doen? Bij auto wassen wil je bijvoorbeeld een hoog debiet, en is de druk minder van belang. Bij sommige modellen is het debiet hoger bij de goedkopere modellen en lager bij de duurdere.
De "robuust uitziende slang" die jij noemt kun je ook los kopen en op je c150 monteren.

En ja, nooit droog laten lopen en altijd bewaren in een vorstvrije omgeving.

• trabant
Het is hier al eens vaker langsgekomen en hoewel bij het publiek de merknaam ook de soortnaam is geworden (compleet met afgeleid werkwoord) stellen de huis- tuin- en keuken Kärchers nogal eens teleur en kun je beter meteen door naar de professional-modellen. En dan zit je al gauw in de prijsklasse van Nilfisk of Kränzle.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

antonboonstra schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:36:
[...]

Ik heb via Temu een HT208D gekocht. Bevalt goed en meet (voor zover ik kan zien) vrij precies DC stromen tot zelfs 1000A. Als je er op zoekt, zijn ze ook wel via bol.com te vinden.

HBM verkoopt deze ook met een ander merkje erop: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-stroomtang?sku=H132448
[Afbeelding]
Ik ben voor de UT216C gegaan. Maar niet helemaal tevreden over. Er zijn meteen vanaf het begin wat irritaties :+ Behalve dat ik hem nog steeds best bulky vind, voegt het geïntegreerde lampje weinig toe. Het licht wordt geblokkeerd door de tang en om licht te maken moet je de knop 2sec ingedrukt houden. Stomme bediening als je het mij vraagt.
De veren in de tang zijn best sterk - terecht. Als je de tang wilt openen moet je daarom afzetten met je duim aan de andere kant, precies waar het wieltje zit, dus 8 van de 10 keer verander je dus ongewild de gekozen stand :|
Display is redelijk slecht afleesbaar en dat is misschien nog wel mijn grootste ergernis. Een 216D met OLED display zou dat oplossen maar is 3 keer zo duur 8)7 Je kunt wel backlight inschakelen, wederom door een knop 2sec ingedrukt te houden, maar de backlight schakelt automatisch weer uit na 15 sec.
echt fok off 8)7
De afwijking op hoge stromen wijkt best wel significant vind ik. 1.5-2% bij 200A is toch 2A.

Deze gaat hoe dan ook retour, gewoon omdat ik verwacht dat ik in de praktijk gewoon een onhandige bediening heeft. Dus na wat verder zoeken een heuse BSIDE besteld :+
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71A7ikVadDL._SL1500_.jpg
Een vork ipv een klem (klem kun je ophangen, nadat je de uiteinden ergens tussen hebt gefrommeld, een vork steek je gewoon over de draad) Een kleuren display (altijd verlicht dus).
Gaat ook tot 600A DC, heeft ook een lampje en is bovendien oplaadbaar.
Het is me alleen nog niet duidelijk of hij ook inschakelstroom meet.

Komt als het goed is morgen binnen, dan kan ik ze eens goed vergelijken met elkaar. :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Okasha
  • Niet online
Voggy schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:48:
[...]

Mijn Karcher (k3?) doet het nog, maar ik zoek eigenlijk een excuus om deze weg te doen. Wat een gehannes altijd met die korte stugge slang. De volgende wordt sowieso Nilfisk, welke weet ik nog niet. Volgens mij hebben alle Nilfisk hd reinigers een aluminium pomphuis, de duurdere varianten messing. Bij Karcher hebben de modellen t/m k4 een kunststof pomphuis. Ook schijnt de kwaliteit van andere onderdelen van Karcher matig te zijn, volgens "experts" op andere fora.
Wat ga je ermee doen? Bij auto wassen wil je bijvoorbeeld een hoog debiet, en is de druk minder van belang. Bij sommige modellen is het debiet hoger bij de goedkopere modellen en lager bij de duurdere.
De "robuust uitziende slang" die jij noemt kun je ook los kopen en op je c150 monteren.

En ja, nooit droog laten lopen en altijd bewaren in een vorstvrije omgeving.
Hmm dat is interessant, dat de slang te vervangen is ook door een steviger model. Het verschil in gewicht tussen de c150 en e160 is echt enorm, dus de e160 zal wel een messing pomphuis zijn ja. Die is bijna 2x zo zwaar. 20 kilo vind ik trouwens best fors.ik gebruik hem vooral voor auto, fietsen, skelters, straatwerk en boot.

Ik vond online nog 2 modellen die redelijk wat worden geadviseerd en minder bekend in NL, de Ava Go P55 en de AquaGo. Daar toevallig nog ervaringen mee hier?

[ Voor 5% gewijzigd door Okasha op 04-01-2026 17:05 ]

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:39
In mijn zoektocht naar een afkort zaag ter vervanging van mij parkside model, kom ik op de bosch gcm 80 sj uit. Maar deze heeft geen laser of schaduw markering. Hoe zal je in de praktijk zien waar je zaagt dan, moet je altijd een test zaagsnede maken?
Mijn budget zit rond de 200 euro. De Metabo KGS 216 M is ook een optie, maar ik lees dat deze minder nauwkeurig is? Ik ga geen meubels bouwen, maar een haakse en 45 graden zaagsnede zou wel lekker zijn.
Iemand nog opties of iemand die kan bevestigen dat beide goede opties zijn?

• MJV

MJV

wokkelz schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:13:
In mijn zoektocht naar een afkort zaag ter vervanging van mij parkside model, kom ik op de bosch gcm 80 sj uit. Maar deze heeft geen laser of schaduw markering. Hoe zal je in de praktijk zien waar je zaagt dan, moet je altijd een test zaagsnede maken?
Mijn budget zit rond de 200 euro. De Metabo KGS 216 M is ook een optie, maar ik lees dat deze minder nauwkeurig is? Ik ga geen meubels bouwen, maar een haakse en 45 graden zaagsnede zou wel lekker zijn.
Een laser is ook niet zaligmakend, schaduw misschien meer maar geen ervaring mee. Als ik precies moet zijn zet ik het zaagblad stilstaand op het werkstuk om te positioneren.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Laser is handig ALS hij goed afgesteld is en dat geldt ook voor schaduwlijn zoals de DeWalt dat heeft. Zonder laser/schaduw lijn is een lijn langs een zwaaihaak of winkelhaak op je zaaghout en daar je blad langs trekken vóórdat je hem aan zet ook een beproefde methode. Jaren zo gewerkt

200 euro is wel eh laag budget voor kwaliteit stabiele 90 en 45 zaaglijnen.
300-400 euro is eerder je richtlijn( denk ik).

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01 22:42

Det

Geen idee wat je reden is om de Parkside te vervangen maar heb je al eens naar de Skil 1310AA gekeken? Ik heb er hier 1 staan, is van m'n zoon maar omdat ie er toch stond eens heel blanco mee getest en ik ben echt onder de indruk van wat ie biedt voor de prijs. Ik heb er wat eiken meubeltjes/vensterbanken mee gemaakt en je kunt echt mooi precies mee werken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:08:
[...]

Laser is handig ALS hij goed afgesteld is en dat geldt ook voor schaduwlijn zoals de DeWalt dat heeft. Zonder laser/schaduw lijn is een lijn langs een zwaaihaak of winkelhaak op je zaaghout en daar je blad langs trekken vóórdat je hem aan zet ook een beproefde methode. Jaren zo gewerkt

200 euro is wel eh laag budget voor kwaliteit stabiele 90 en 45 zaaglijnen.
300-400 euro is eerder je richtlijn( denk ik).
En een laser moet je zelfs bij een serieus dure afkortzaag echt ff checken na verplaatsing. Meestal gaat hte goed, maar zeker als je er 2 trappen mee bent afgelopen vind ik het wel een echt goed idee om de lasers aan te zetten en dan even de zaag op een oud stukje hout te drukken. Je hoeft niet eens te zagen maar ziet dan wel vrij snel of de boel versprongen is.
offtopic:
ik heb hier een paar keer leergeld mee betaald met mijn Kapex...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dit is volgens mij vaker langs gekomen.
Hoe meer scharnieren en bewegende delen hoemeer de stabiele nauwkeurigheid onder druk komt te staan.
(Aka des te beter de onderdelen vd zaag moeten worden gemaakt. In hoe nauwkeurig t aansluit op elkaar en stijfheid.)
Als elk scharnierend punt 1mm speling heeft zit je met 4 punten al op een mogelijke max van 4mm.
Zwakke punten van afkortzagen is de kantelfunctie en de lock op 90/45.
+ - 90 graden is ruk.( elke keer nameten/stellen word je niet blij van.)
De presets en lineaal aanduiding van de draaitafel. Ruimte in de preset? Kak
Is de aanduiding 45 ook 45? En 28 28 graden?
Torsie in t frame wat tijdens duwen op t blad je precies afgestelde zaag toch weer een 89graden of 91 graden opleverd.

Gegoten aluminium of machinegedraaid scharnierdelen. Enz.

Test in de winkel neem een (20cm bij 5cm 6cm of zo) blokje hout mee dat haaks gezaagt is. In 90/90 graden en 90 45 graden.( met winkelhaak redelijk te checken.)
Leg hout tegen t blad met tanden door de tafel voor vlak contact, druk( zo hard als je normaal zou doen met zagen.) Op t handvat en schijn met een zaklamp langs t blad.
Zie je opeens licht langs t blokje hout schijnen => torsiebeweging.
Doe t zelfde in uitgetrokken positie en in 45 stand.
Ik zou inderdaad ook even de skill bekijken in de winkel.( ik vind hem op t eerste gezicht er best stevig uit zien toen ik er tegen aan liep bij de gamma.)
En goed vergelijken met een makita.

Uiteraard allewaar naar zn geld en niet iedereen heeft een feiloze zaag nodig.
Soms is kalibreren van een hoek met afvalstukjes tussen de verzettingen door geen enkel probleem als tijdverlies en ( gebrek aan goede) torsie stijfheid is met beleid duwen ook op te vangen.
Speling daarintegen niet. Die is random plus of min en alles er tussen in.

Soms is 2dehans goed model slimmer dan nieuw budgetmodel. :)

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:06

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Zo stond ik ook voor de keuze in de aanschaf van een afkortzaag.
Heb gekeken naar de Skil en de Hikoki, met de glijstangen naar voren.
De Skil had ik in de bouwmarkt gevoeld. Alleen bij volledige uitrek vond ik dat er veel speling op zat. De Hikoki las ik hier dat hij niet helemaal zuiver was en lastig afstellen naar mijn idee. Ben uitgekomen bij de Bosch GCM 8 SJL. Zag hem bij de Hornbach, kon ik hem eens goed bekijken en uitrekken. Voelde allemaal goed stevig aan en bijna geen speling. Plus hij schijnt van de fabriek uit al vrij goed afgesteld te komen.

Tijdens een verbouwing had de aannemer een dewalt met schaduwlijn. Werkt wel fijn maar alles valt of staat met goed meten.
Ik twijfelde ook om de dewalt aan te schaffen, qua prijs scheelt het niet veel. Maar wat laatst hier gemeld werd over Bosch zijn maatschappelijke gedachtes, heeft mij doen besluiten voor de Bosch.

Het is wel een keer buy once, cry once, maar ik heb naar mijn idee iets aangeschaft met zo min mogelijk tekortkomingen in die prijsklasse imho.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:18
copykat schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:07:
Zo bijna klaar met zo'n klusje dat in de bak "alsiktijdenzinheb" ligt.
De cycloneton anti implode features monteren.
2 fornstersboren gebruikt 24 en 30.
Kolomstelling om 30mm over 24mm te boren.
Vond een klemring van een verloren wieldop wat goed staal is om aan de binnenzijde te klemmen maar net te groot dus knippen en vast zetten met slangen klem bij gebrek aan iets netters.
[Afbeelding]
Ductape is "tijdelijk", als t goed werkt pak ik zwarte hightac om de draad te fixeren.
Plaatje dustcommander:
[Afbeelding]
Paar "ontwerpfouten" aangepast.
1) stelpunt omgedraaid want kans op blijven haken en verbuigen/slopen boven op je ton is groter dan vervuiling die je veer blokkeert .
2) extra ring om de kracht verdeling te vergroten.
[Afbeelding]
Paste er net tussen.
[Afbeelding]

Alleen nog een cratle maken.
4 wieltjes en een kuip achtige vorm waar de ton in zakt. Dat komt vd zomer wel als hobby klusje. ( zit nog te bedenken of ik zo'n 2de trap cyclone koop voor extra fijn stof ivm gipsplaten zagen op zolder en betonvloer schuren.)
[Afbeelding]
Is de kosten niet.
Maar t bepaald wel de vorm vd cratle.
Afijn leuke van projecten die niet "af" zijn is je kan je product verbeteren alongtheway. 8)
Ziet er goed uit! Volgens mij heb je dezelfde ton/cycloon alsmede het anti-crush ventiel. Nadat ik een crush had had ik het ventiel toegevoegd. Daarna nooit meer getest. Ik ga die ring onthouden, en wellicht de plaat in het deksel. Nice work!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Sepp14 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:27:
[...]

Zo stond ik ook voor de keuze in de aanschaf van een afkortzaag.
Heb gekeken naar de Skil en de Hikoki, met de glijstangen naar voren.
De Skil had ik in de bouwmarkt gevoeld. Alleen bij volledige uitrek vond ik dat er veel speling op zat. De Hikoki las ik hier dat hij niet helemaal zuiver was en lastig afstellen naar mijn idee. Ben uitgekomen bij de Bosch GCM 8 SJL. Zag hem bij de Hornbach, kon ik hem eens goed bekijken en uitrekken. Voelde allemaal goed stevig aan en bijna geen speling. Plus hij schijnt van de fabriek uit al vrij goed afgesteld te komen.

Tijdens een verbouwing had de aannemer een dewalt met schaduwlijn. Werkt wel fijn maar alles valt of staat met goed meten.
Ik twijfelde ook om de dewalt aan te schaffen, qua prijs scheelt het niet veel. Maar wat laatst hier gemeld werd over Bosch zijn maatschappelijke gedachtes, heeft mij doen besluiten voor de Bosch.

Het is wel een keer buy once, cry once, maar ik heb naar mijn idee iets aangeschaft met zo min mogelijk tekortkomingen in die prijsklasse imho.
nobel, Eigelijk zouden we eens moeten uitzoeken hoe het exact zit. dat soort "filantropische" instellingen bestaan doorgaans bij de gratie van enorme belastingvoordelen en dat daarmee die gift dus (deels) door de maatschapij wordt betaald terwijl er geen zeggeschap is over de uitgave door die zelfde maatschapij.

• trabant
Het is nog altijd beter dan dat een afroomtoko als KKR (Metabo, Hikoki, zwarte cross) het via belastingparadijzen in zijn zakken stopt. En over de zeggenschap die een samenleving over zichzelf heeft of zou moeten hebben kun je ook een boom opzetten.
Boven alles is dat echter een andere discussie.

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 05-01-2026 11:14 ]

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:06

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

twain4me schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:09:
[...]

nobel, Eigelijk zouden we eens moeten uitzoeken hoe het exact zit. dat soort "filantropische" instellingen bestaan doorgaans bij de gratie van enorme belastingvoordelen en dat daarmee die gift dus (deels) door de maatschapij wordt betaald terwijl er geen zeggeschap is over de uitgave door die zelfde maatschapij.
Vond het wel een plausibel verhaal, vandaar.

Al moet ik zeggen De Bosch ziet er robuust uit en voelt ook heel stevig. En het afstellen gaat mijns inziens wat makkelijker bij de Bosch dan bij de andere twee genoemde machines. Dat heeft bij mij ook merendeels meegewogen in de keuze.

Nu nog een bouwstofzuiger, Bosch GAS 12-25 PL, en ik ben klaar voor het voorjaar.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mijn oog was gevallen op Worx, welke hun 20V lijn nagenoeg alles bevat wat ik zoek en aan de leuke kant van betaalbaar zit.
Als je Bosch Groen niet bevalt dan hoef je over Worx al helemaal niet ne te denken IMHO. Ik vnd dat gewoon hetzelfde als het standaard bouwmarktspul van AEG, skil, Ferm, bouwmarkt-huismerken en weet ik wat allemaal.

Gewoon kijken naar Makita (daar ben ik ingestapt) DeWalt, Milwaukee, Bosch Blauw. Overweeg eventueel Hitachi zoals je al noemt of zelfs Ryobi.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:34
trabant schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:14:
Het is nog altijd beter dan dat een afroomtoko als KKR (Metabo, Hikoki, zwarte cross) het via belastingparadijzen in zijn zakken stopt. En over de zeggenschap die een samenleving over zichzelf heeft of zou moeten hebben kun je ook een boom opzetten.
Boven alles is dat echter een andere discussie.
KKR is geen fijne club. Maar daar merk je vwb Hikoki gereedschap helemaal niets van. Zal vast wel weer een keer van de hand gedaan worden en overgaan op een betere club. Het multivolt systeem is echt wel een mooie innovatie.

Onlangs de decoupeerzaag vervangen voor dit ding; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLMHI-JhNoMvbdppTx4AdYGLUH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwANKP0NaTqV47OJ6Icynuan.jpg?f=fotoalbum_large

Fijn apparaat. 36V is ook zeker krachtig genoeg. Ook mijn eerste ervaring met een Hikoki koffer. Verassend veel beter dan de Bosch koffers die mijn 12V gereedschap hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door Retrospect op 05-01-2026 14:14 ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben aan het kijken om een rolsteiger aan te schaffen van Alumexx, nu zie ik dat ze tegenwoordig ook een "quicklock" systeem hebben voor schoren, ik ben geen andere rolsteigers gewend met het clipje om de schoren vast te zetten. Weet iemand of dit systeem daadwerkelijk beter werkt dan het traditionele clipje?

[ Voor 11% gewijzigd door Avvd op 05-01-2026 17:03 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb van verschillende kanten gehoord dat Alumexx wel heel erg de bodem van de markt is. Ik ben met een EuroScaffold thuis gekomen. (Nou ja.. de steiger kwam naar mij :).) Met enig zoeken voor een scherpe prijs.

Geen idee wat ik nu eigenlijk geacht wordt te zien in dat filmpje. Ik geloof dat er bij de euroscaffold (ook) een clipje geneigd is de schoor meteen te borgen wanneer je 'm zo met een nadrukkelijke duw op z'n plek drukt.

• paQ
  • Nu online

paQ

paQ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Ik ben voor de UT216C gegaan. Maar niet helemaal tevreden over. Er zijn meteen vanaf het begin wat irritaties :+ Behalve dat ik hem nog steeds best bulky vind, voegt het geïntegreerde lampje weinig toe. Het licht wordt geblokkeerd door de tang en om licht te maken moet je de knop 2sec ingedrukt houden. Stomme bediening als je het mij vraagt.
De veren in de tang zijn best sterk - terecht. Als je de tang wilt openen moet je daarom afzetten met je duim aan de andere kant, precies waar het wieltje zit, dus 8 van de 10 keer verander je dus ongewild de gekozen stand :|
Display is redelijk slecht afleesbaar en dat is misschien nog wel mijn grootste ergernis. Een 216D met OLED display zou dat oplossen maar is 3 keer zo duur 8)7 Je kunt wel backlight inschakelen, wederom door een knop 2sec ingedrukt te houden, maar de backlight schakelt automatisch weer uit na 15 sec.
echt fok off 8)7
De afwijking op hoge stromen wijkt best wel significant vind ik. 1.5-2% bij 200A is toch 2A.

Deze gaat hoe dan ook retour, gewoon omdat ik verwacht dat ik in de praktijk gewoon een onhandige bediening heeft. Dus na wat verder zoeken een heuse BSIDE besteld :+
[Afbeelding]
Een vork ipv een klem (klem kun je ophangen, nadat je de uiteinden ergens tussen hebt gefrommeld, een vork steek je gewoon over de draad) Een kleuren display (altijd verlicht dus).
Gaat ook tot 600A DC, heeft ook een lampje en is bovendien oplaadbaar.
Het is me alleen nog niet duidelijk of hij ook inschakelstroom meet.

Komt als het goed is morgen binnen, dan kan ik ze eens goed vergelijken met elkaar. :)
Wat een kutding :D
Bijna 10% (!) afwijking bij spanningentroom van 200A. Echt schandalig.
Meteen weer ingepakt.

• JukeboxBill
paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Wat een kutding :D
Bijna 10% (!) afwijking bij spanningen van 200A. Echt schandalig.
Meteen weer ingepakt.
Een spanning van 200A ?

• paQ
  • Nu online

paQ

8) (thuis accu)
204A op de polen, vorkmeter kwam op 179~184A. :')
echt echt heel slecht.
Klemmeter rond de 202.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Retrospect schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:57:
Ook mijn eerste ervaring met een Hikoki koffer. Verassend veel beter dan de Bosch koffers die mijn 12V gereedschap hebben.
De koffers zijn met Tanos licentie.
Tanos heeft Systainer Classic (de 4 clips, nog in gebruik bij Hikoki en Makita), Systainer 2 (t-lock) en Systainer³ (verbeterde t-lock met greep aan voorkant).

Ik gebruik ze nu alle 3 door elkaar en vervang mijn classics (nagel brekers) zodra het kan 😊

Even snel voorbeeld zonder mijn Makita kistjes (die staan voor klus bij vriendin), maar je kan ze allemaal aan elkaar klikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYxBfy_fNlwR4NCtOT8T6nhsXvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Je9pSUAY50XL7n6rIGcUpBpj.jpg?f=fotoalbum_large

Merken die de kisten gebruiken: Festool, BTI, Metabo, Makita, Hikoki, Stier, Fischer, Spax, Lamello, Shaper, Mirka, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 06-01-2026 13:20 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

paQ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:00:
[...]

8) (thuis accu)
204A op de polen, vorkmeter kwam op 179~184A. :')
echt echt heel slecht.
Klemmeter rond de 202.
Ik verwacht eerder dat @JukeboxBill doelde op het feit dat spanning wordt aangeduid met V en stroom met A. :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• paQ
  • Nu online

paQ

SpongeRob schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:05:
[...]

Ik verwacht eerder dat @JukeboxBill doelde op het feit dat spanning wordt aangeduid met V en stroom met A. :+
stroom van 200A*
(het is laat)

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-01 14:22
Iemand tips voor een soldeerstation? Ik soldeer misschien drie keer per jaar een printje esp32, led stripjes e.d., hoeft geen Ferrari te zijn, maar wel praktisch en compleet. Ik kan er maar weinig (betrouwbare) reviews over vinden. Ik heb geen budget, maar gezien het weinige gebruik wil ik er niet teveel aan kwijt zijn. Daarentegen hou ik ook niet van aanmodderen, ik koop mijn gereedschap voor het leven, das de insteek

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:46
PolderPloer! schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:13:
Iemand tips voor een soldeerstation? Ik soldeer misschien drie keer per jaar een printje esp32, led stripjes e.d., hoeft geen Ferrari te zijn, maar wel praktisch en compleet. Ik kan er maar weinig (betrouwbare) reviews over vinden. Ik heb geen budget, maar gezien het weinige gebruik wil ik er niet teveel aan kwijt zijn. Daarentegen hou ik ook niet van aanmodderen, ik koop mijn gereedschap voor het leven, das de insteek
Ik heb al 40 jaar een Weller wtcp-s heeft me nog niet jn de sterk gelaten maar er zijn tegenwoordig vast betere opties. Hangt natuurlijk ook van je budget af... Kijk eens bij https://www.eleshop.nl/so...rstations.html?no_cache=1 of check ook in het De EL-kroeg - Deel 4 topic.

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik heb zelf al jaren een JBC. En wordt intensief gebruikt.
Nadeel: dure tips (wel hele goeie)
mijn punt is meer: er zijn Chinese rip-offs van JBC. Met "dezelfde tips" >> helemaal kut :D

• mission
Boudewijn schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:11:
[...]

Probeer voor de gein eens PB-swiss voor je bitjes en je schroevendraaiers. Ik weet niet wat je als A-merk ziet, maar de bitjes van de meeste boormachineboeren vind ik niet heel veel soeps.

Ik had toevallig van de week de schroevendraaier van het merk bahco weer eens vast, die ik kocht toen ik voor het eerst PC's assembleerde als 16-jarige voor geld. Ik zou echt voor geen goud terugwilen naar dat ding. Ook Wera's zijn echt een slag beter.
offtopic:
Handgereedschap is ook zo'n mooi konijnenhol waar je in kunt duiken. Kijk eens naar Bridge City, Veritas of Lie Nielsen voor houtbewerkspullen, PB Swiss voor schroevendraaiers/imbussleutels/torx-sleutels en bijvoorbeeld Stahlwille of Snap-on voor doppen en steeksleutels. Het fijne is wel dat je echt voor eeuwig hebt als je ze niet verkracht, itt accu's.
Bedankt voor de tip, ga ik meenemen! Heb momenteel 2 "daily" setjes die ik (mogelijk onterecht) als A merk/goed beschouw; een doosje impactbitjes van Makita met impactbitjes welke ik ooit gekregen heb. Geinig doosje in de vorm van een Makita accu en die bitjes zijn behoorlijk bombproof tot dusverre plus fijne bithouder. Andere set is van Irwin, volgensmij vergelijkbaar met Stanley (ooit fantastisch maar tegenwoordig hit and miss tussen prut, flut en goed)

Ik heb qua handschroevendraaiers voor pc assemblages en onderhoud aan ander spul een Action VDE setje en een Action schroevendraaiersetje. Ze liggen mij lekker in de handen en voldoen voor dit doel meer dan prima. Uiteraard blijft het spul gemaakt van Chinese kaas dus 3x lomp kracht zetten en finito, maar voor assemblage en wat gepiel aan 2 takt blokjes doen ze het hier prima.

Voor de rest is het assortiment hier deels Knipex en Haupa tangen, een Stanley kabelstripper die al jaren trouw dienst doet, wat bouwmarkt Suki spul wat ook wel prima is, een Hornbach kabelschoentjestang (niet hun schijt automatisch geval maar zo'n euroknaller handmatig ding. Overigens nooit problemen mee gehad, al word het wel echt es tijd voor n goeie tang) en zo'n allegaartje.

Meeste spul gaat al wat dienstjaren mee, af en toe sneuvelt er eens wat en dan probeer ik wel meteen een fatsoenlijke opvolger te kiezen. Maar voor mij qua upgrades staat verbouwspul momenteel wat hoger in de lijst dan elektra spul.
Gwaihir schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:40:
[...]

@MJV linkt inderdaad naar het product wat ik bedoelde.

Ik weet dat deze in het afgelopen half jaar 3+ keer in dit topic is langsgekomen met 3+ verschillende mensen die hun goede ervaringen en enthousiasme deelden. (Daaronder ik zelf.) Dat wilde ik met je delen.

Maar nu ik daadwerkelijk ook even de zoekfunctie erop zet, weet ik het ook niet makkelijk naar boven te krijgen. Sorry!
No worries, "hamerboor" gaf inderdaad een enorme bak resultaten, toen ik na MJV's tip op "flexiclick" zocht kwamen inderdaad de ervaringen zowel met de 12V machines als die met de hamerboor naar boven.

Na wat rondzoeken en nadenken is dat ook de keuze geworden, voor nu de Flexiclick 35 met hamerboor kop.
Aangezien ik de non Flexiclick 15 heb gebruik ik die wel voor het schroeven en kan ik de ander gebruiken om te boren.

Word de volgende stap ff een bithoudertje bij de Flexiclick bestellen (zag dat die 20ish euro zijn dus wss bestel ik die direct wel mee) en aangezien het klimaat denk ik daarna eerst een slijptol te willen en dan zodra de tuin verder opgepakt word een slagschroevendraaier erbij. Moet zeggen vandaag toch wel even een diepe buiging naar de 12V -15 gemaakt te hebben nadat de Uneo definitief gesneuveld is (snik) heeft die maffe 12V zonder hammeren of kloppen gewoon even een 16mm boor door de muur gekregen. 2 laags baksteen, maar toch voor zo'n klein beestje wat eigenlijk tot max 10mm bedoeld is ging dat ding er echt als door boter door.
Fraggert schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Als je Bosch Groen niet bevalt dan hoef je over Worx al helemaal niet ne te denken IMHO. Ik vnd dat gewoon hetzelfde als het standaard bouwmarktspul van AEG, skil, Ferm, bouwmarkt-huismerken en weet ik wat allemaal.

Gewoon kijken naar Makita (daar ben ik ingestapt) DeWalt, Milwaukee, Bosch Blauw. Overweeg eventueel Hitachi zoals je al noemt of zelfs Ryobi.
Bosch groen is voor mijn gevoel met name tegenwoordig bouwmarkt brol, ik was echt dol enthousiast over mijn Bosch groen Uneo die vandaag na jaren en jaren zwaar gebruik is overleden. Maar de recente bouwstofzuiger en cirkelzaag bijvoorbeeld waren echt natte schijt in een bruidsjurk. To be fair er is een reden dat zo'n ding 120 euro kost en een Starmix/Festool het meer dan dubbele maar toch.

Ik heb een Worx WX333 boorhamer welke tot dusverre super bevalt, helemaal voor het geld. In de Hornbach leek de Worx 20V accuschroefboor ook wel decent qua look and feel en gewicht vandaar dat we dat begonnen te overwegen.

Voor nu is de keuze gevallen op doorgaan met de Bosch Blauw 12V lijn waar ik al een machine en accu's van heb.
Verdere uitbreiding indien nodig word dan vermoedelijk Bosch Blauw 18V. Al hebben Hitachi en Makita als gedeelde 2e keus ook nog wel kans maar das voor later pas.
Retrospect schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:57:
[...]

KKR is geen fijne club. Maar daar merk je vwb Hikoki gereedschap helemaal niets van. Zal vast wel weer een keer van de hand gedaan worden en overgaan op een betere club. Het multivolt systeem is echt wel een mooie innovatie.

Onlangs de decoupeerzaag vervangen voor dit ding; [Afbeelding]

Fijn apparaat. 36V is ook zeker krachtig genoeg. Ook mijn eerste ervaring met een Hikoki koffer. Verassend veel beter dan de Bosch koffers die mijn 12V gereedschap hebben.
Het is dan ook wel letterlijk een KKR bedrijf (sorry kon het niet laten :) ), maar ergens denk ik dat (Bosch dus met afstand uitgezonderd) dat de meeste wereldspelende bedrijven geen schone handen hebben en het ook geen doen is om op die manier je aankopen te doen. (Zou je alle snertbedrijven bijvoorbeeld in de supermarkt weren dan hou je nauwelijks schappen over)

Dat Multivolt spreekt mij ook wel aan ja, maakt het wel een mooi veelzijdige keus.

Mijn Bosch 12V machine kwam in een soort kabouterlaptop tas. Die is meteen de kliko gaan bemannen.
Lader staat met accu op een plankje in de schuur, andere accu in de machine en aan de gereedschapswand.

Ik hecht niet zoveel waarde aan de koffer, als het ding het gereedschap maar veilig op de plek houd. Al "mik" ik een accuboor ofzo net zo snel even bovenop de gereedschapskist dan dat ik met 2 koffers ga lopen.

Anders is dat natuurlijk als je in de bouw ofzo werkt en het hele spul een beetje geordend van A naar B wil krijgen.

• mission
Hier een AVA hogedrukreiniger, weet type zo even niet, maar ik kan AVA ook aanraden.
20 jaar garantie, alle onderdelen voor normale prijzen verkrijgbaar, volledig metalen pomp zonder plastic prut.

Fijne niet al te stugge slang en AVA heeft in tegenstelling tot o.a Karcher wel door dat de achterkant van je machine een waardeloze plek is voor een slangenhaspel. AVA rolt de slang gewoon naar voren af zodat je nooit de machine omver trekt met afrollen. Spuitpistool bevalt me ook goed, zit een standje op dat je zonder te knijpen hem toch ingedrukt houd wat best wel prettig werkt (vroeger hier een Prakside gehad waar je je handen wit op kneep) en daarnaast kan je deze zonder lans gebruiken, iets wat gek genoeg bij een boel andere merken niet kan.

AVA en Karcher hebben trouwens ook dezelfde aansluiting dus als je van Karcher een borstel of schuimpistool ofzo hebt dan passen die ook gewoon op de AVA. (Al heb ik van 1 Karcher borstel hier een stukje van de borgring moeten zagen want dat paste net niet lekker)

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:40
PolderPloer! schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:13:
Zoiets van Eleshop. Op een locatie gebruik ik semi-professioneel deze met plezier. Zorg wel voor fatsoenlijk soldeertin.

[ Voor 9% gewijzigd door Rob Z op 06-01-2026 11:25 ]

Pagina: 1 ... 272 273 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).