• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19
Pyramiden schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:39:
. . .
Dat WetCat ding heeft geen stofzak maar een stofbak en 1 filter wat ook gelijk het filter voor de motor is... Misschien dat hij het daarom nog maar zo matig doet.
Dat is haast wel zeker. Zelfs een stofzak van papier houdt vrijwel alle stof tegen en een vlies stofzak nog iets meer en slaat ook minder snel dicht is mijn ervaring.
Die superdure stofzuigers zijn vooral zo duur vanwege de klopfunctie en andere toeters en bellen en het dure L, H of M fijnstoffilter. Voor dagelijks uren lang en in een besloten ruimte en professioneel gebruik is dat belangrijk, maar bij hobbygebruik van enkele uren per maand maak ik mij daar niet zo druk om. Maar dat moet je uiteraard voor jezelf uitmaken.

Mijn advies is om iets te zoeken waar een stofzak in kan of koop/knutsel een cycloon op je bestaande stofzuiger, zoals @copykat aangeeft.
Hoeft niet eens alleen bij stationair gebruik. Ik heb een plank op wielen waar de stofzuiger en de cycloon op zijn gemonteerd. Is nog steeds licht genoeg om over drempels te tillen. Takel hem ook wel eens omhoog aan een touw om op een steiger te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySkggfqJB2n47-syw9IZycc89j8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Fal0qSGTjuw3WoQzUEpSB6uq.jpg?f=user_large

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:11
@JukeboxBill, @copykat Dat is wel een goed idee! Ik ga voor een vrij basic stofzuiger gegaan met handmatige klopfunctie. Zo vaak gebruik ik hem inderdaad ook niet. Voor de wat intensievere zaken zal ik er een cyclone bij bouwen. Gelijk weer een leuk 3D print project erbij!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:50
@Fraggert @henkie196 @Boudewijn @Kuusj
Zijn jullie nog tevreden van de Mafell MT55 invalzaag? Zien jullie het niet als nadeel dat deze maar 1 handgreep heeft en niet twee (zoals de meeste concurrenten)? Ooit spijt gehad dat jullie niet de Festool of Bosch of Makita hebben gekocht?

Tot het einde van het jaar zijn er nog de 'fan sets' aanbiedingen die m.i. toch wel aantrekkelijk zijn. Daarmee krijg je de zaag los voor 482 euro en de zaag plus zaagblad voor 544 euro. Mijn Parkside ( :+ ) invalzaag is enige tijd geleden ontploft en zoekt een vervanger. :P

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:10

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bobmeister schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:32:
Zijn jullie nog tevreden van de Mafell MT55 invalzaag? Zien jullie het niet als nadeel dat deze maar 1 handgreep heeft en niet twee (zoals de meeste concurrenten)? Ooit spijt gehad dat jullie niet de Festool of Bosch of Makita hebben gekocht?

Tot het einde van het jaar zijn er nog de 'fan sets' aanbiedingen die m.i. toch wel aantrekkelijk zijn. Daarmee krijg je de zaag los voor 482 euro en de zaag plus zaagblad voor 544 euro. Mijn Parkside ( :+ ) invalzaag is enige tijd geleden ontploft en zoekt een vervanger. :P
Heb nog nooit zo’n degelijk apparaat in mijn handen gehad. En persoonlijk mis ik dat handvat echt niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:24

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

100% tevreden.

Het enige "nadeel" dat ik nu ondervind is dat het marktaandeel van Mafell beduidend kleiner is dan de 3 musketiers die jij benoemt. Dat uit zich in minder aftermarket spul (kijk bijvoorbeeld naar 3d prints, maar ook compatibel linealen of andere oplossingen van third parties). De mazzel die ik wel heb is dat de lineaal zelf van Bosch is dus de FSN rails zijn soms wat goedkoper te vinden.

Ik heb inmiddels al wel eens gezaagd met de SP6000 van een maatje en de Mafell motor lijkt wel een stukje sterker maar die Makita zaagt ook gewoon prima plaatmateriaal en hout hoor.

FWIW denk ik dat je met geen van die 4 een miskoop doet, heel eerlijk gezegd.

Ik heb de Mafell destijds gekocht bij Gereedschappro in een of andere aanbieding met 2 rails et cetera waarbij die dus toen echt gunstig was geprijsd ter introductie.

Voor wat betreft het 1 handgreep verhaal........het is dat je het nu zegt.....nooit hinder van ondervonden of gedacht "hey wat vreemd" Met geen enkele zaagactie heb ik een keer gedacht waarom er niet een 2de greep op zit.

anyway....ondanks dat ik met veel plezier met de Mafell zaag doe je IMHO met geen van de andere zagen een miskoop (De Bosch wordt zelfs door Mafell gemaakt, maar of dat nog steeds zo is weet ik niet).

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Nog steeds zeer tevreden mee, ja. Makkelijk en nauwkeurig in te stellen met de verschillende schuifjes op de zaag. Bosch is min of meer gelijk aan de Mafell, van wat ik er van begrijp, minus een paar fijninstellingen (maar ik weet niet precies welke). Hoofdvoordeel van de Festool en Makita is dat er meer voor dat railsysteem beschikbaar is. Maar FSN rails (Bosch / Mafell) zijn weer makkelijker te koppelen. En een haakse aanslag (FSN-WAN, bv) is op de een of andere manier niet bechikbaar voor het Makita of Festool (of soort van, maar stuk ingewikkelder en duurder, of alleen bij third-party).

Heb bij de mijne wel meteen twee 160 cm en een 80 cm rail gehaald, plus een koppelstuk, haakse aanslag en klemmen voor de rails (alles met een van de 160s in een set), en kan dat aanbevelen, Gebruik alles uit die set met enige regelmaat, allemaal handig om te hebben bij het maken van bv. kasten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee totaal geen spijt. Die Mafell is echt goed. Snap niet waarom iedereen een tweede greepje op zijn ontwerp zet. In principe zou je niet heel veel neerwaartse druk moeten hoeven zetten.
Dan ga je voor een dikke upgrade ;)

ik gebruik hem met beide rail-systemen, de Festool-rails werken mooier met de parallel guides van Benchdogs en met de Benchdogs-MFT-scharnier die ik nooit gebruik. Zo los vind ik de Mafell-liniaal echt beduidend lekkerder omdat hij dunner en lichter is, ook zijn de splinterstrips en de koppeling een stuk handiger.
Mijn haakse-hoek past op beide, maar zit standaard op Mafell.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:50
Bedankt alle vier voor de bijzonder snelle feedback. Dan wordt het waarschijnlijk de MT55. De Bosch en Festool zijn eigenlijk even duur, de Makita is 100 euro goedkoper. Ik heb al wat kortere en langere Bosch FSN rails dus daar past de Mafell ook op. Mijn 18V Bosch cirkelzaag gebruik ik meestal uit de losse pols zonder rails.

Zo'n set parallel guides is ook wel interessant in afwachting van een fatsoenlijke (grote) tafelzaag of combine. Het voordeel van de geleidelinialenset F-MS zie ik nog niet echt in (want ik heb al een FSN 80 cm). Dus dan wordt het waarschijnlijk de MT55 + 1 liniaal F160 + extra zaagblad voor 544 euro. Een tweede liniaal F160 of F210 of FSN 3100 kan er dan later altijd nog bij.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:10

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

henkie196 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:55:
[...]

Nog steeds zeer tevreden mee, ja. Makkelijk en nauwkeurig in te stellen met de verschillende schuifjes op de zaag. Bosch is min of meer gelijk aan de Mafell, van wat ik er van begrijp, minus een paar fijninstellingen (maar ik weet niet precies welke). Hoofdvoordeel van de Festool en Makita is dat er meer voor dat railsysteem beschikbaar is. Maar FSN rails (Bosch / Mafell) zijn weer makkelijker te koppelen. En een haakse aanslag (FSN-WAN, bv) is op de een of andere manier niet bechikbaar voor het Makita of Festool (of soort van, maar stuk ingewikkelder en duurder, of alleen bij third-party).

Heb bij de mijne wel meteen twee 160 cm en een 80 cm rail gehaald, plus een koppelstuk, haakse aanslag en klemmen voor de rails (alles met een van de 160s in een set), en kan dat aanbevelen, Gebruik alles uit die set met enige regelmaat, allemaal handig om te hebben bij het maken van bv. kasten.
Dat is een hele handige tip.. ik heb nu 1 Mafell lineaal van 160cm maar een tweede vond ik wel erg duur.. die van Bosch kan ik er dus gewoon aan koppelen?

Lijkt wel een beetje VaG: Phaeton onderdelen op een Bentley monteren :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1 ... 271 272 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).