• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
copykat schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Googlen naar anti splinter strip.
Nee niet die strip. Maar de twee foamen strips. Die zijn te dun en raken de plaat hout niet.

  • inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:43

inhico

pw

Xavier schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Nee niet die strip. Maar de twee foamen strips. Die zijn te dun en raken de plaat hout niet.
Dat heet antislip strip en is ook los te koop. Bijvoorbeeld hier: https://www.mtrad.nl/a-52028233/producten/antislipstrip-10m/#description

Of die wel dik genoeg is weet ik niet

...


  • copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:20

copykat

Good copy isn't bad

Xavier schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:19:
[...]

Nee niet die strip. Maar de twee foamen strips. Die zijn te dun en raken de plaat hout niet.
Je kan vaak die foamstrips ook vv voor zo'n rubberstrip. Wel ff checken of de breedte ok is. Wat ook kan is voor 52,49 euro een makita lineaal 150cm kopen. ( ik geloof dat die past op je parksideinvalzaag)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....


  • Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:22
Kreg komt met hun eigen 'domino', van wat ik heb begrepen verloopt het patent aanstaande juni, dus diverse fabrikanten zullen wel hun eigen versies gaan uitbrengen de komende maanden/jaar.
De Kreg is wel echt een heeeeel stuk goedkoper dan de Festool variant, maar hij is wel op accu. Dus je zit weer 'vast' aan een ander accu platform (ik vermoed dat er weinig mensen zijn die hier in het Kreg accu platform zitten).

Ik ben zelf in de markt voor een Domino, en eind deze zomer komt er 1 in huis. Maar ik ben benieuwd wat het met de prijzen van Festool gaat doen. Gaan ze hem goedkoper maken, komt er een cashback, gaan ze een lite variant uitbrengen etc. Eindelijk wat concurrentie op het Domino gebied is iig goed voor de consument.
Het is echter wel afwachten hoe goed/precies de clones gaan worden, maar dat zien we de komende tijd wel op YT voorbij komen denk ik.
https://www.kregtool.com/...ner-kit/KPTBEDGE100B.html

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - Reverto.bot


  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

barry86 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:54:
ik moet wat muren inzagen voor het plaatsen van deuren en kozijnen. Dit doe ik zelf en ga de komende tijd best vaak een muurzaag daarvoor huren.

Dat kan anders, dus ik heb er mij 1 aangeschaft :*)

[Afbeelding]

Hij kan 125mm diep 8-)

Ik ben benieuwd!
Ik geef het twee uur en dan heb je lamme armen en ga j op zoek naar iemand die het professioneel doet :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:20

copykat

Good copy isn't bad

Als ie nou Barry98 had geheten zou t zn bodymass kunnen zijn en kunnen maar 86kg is gewoon teweinig! >:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....


  • Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06 15:07
Remy!!!! schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:52:
Kreg komt met hun eigen 'domino', van wat ik heb begrepen verloopt het patent aanstaande juni, dus diverse fabrikanten zullen wel hun eigen versies gaan uitbrengen de komende maanden/jaar.
De Kreg is wel echt een heeeeel stuk goedkoper dan de Festool variant, maar hij is wel op accu. Dus je zit weer 'vast' aan een ander accu platform (ik vermoed dat er weinig mensen zijn die hier in het Kreg accu platform zitten).

Ik ben zelf in de markt voor een Domino, en eind deze zomer komt er 1 in huis. Maar ik ben benieuwd wat het met de prijzen van Festool gaat doen. Gaan ze hem goedkoper maken, komt er een cashback, gaan ze een lite variant uitbrengen etc. Eindelijk wat concurrentie op het Domino gebied is iig goed voor de consument.
Het is echter wel afwachten hoe goed/precies de clones gaan worden, maar dat zien we de komende tijd wel op YT voorbij komen denk ik.

[YouTube: Get Your Edge]
https://www.kregtool.com/...ner-kit/KPTBEDGE100B.html
Ik heb al wel gehoord dat het nog wel eens mee kon vallen wat dit met de prijzen en de populariteit van de 'echte' Domino gaat doen.

Ja, het originele patent verloopt binnenkort. Maar bij Festool hebben ze ook niet stilgezeten en hebben ze door-ontwikkeld aan hun Domino. De patenten voor al die doorontwikkelingen zijn nog (lang) niet verlopen en dus kan bijvoorbeeld Kreg wel een Domino-achtig apparaat op de markt brengen, maar niet een die net zo nauwkeurig/goed/handig is als een nieuw model Festool Domino.

  • Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Wat precies hebben ze doorontwikkeld dan, waar ze 15 jaar geleden voorop liepen beginnen ze nu achter te raken is mijn idee. Waarschijnlijk staan er meerdere merken te trappelen om nog dit jaar hun eigen versie uit te brengen. Dat gaat Festool zeker pijn doen. Uit pure noodzaak brengen ze nu hun eerste made in China product uit om mensen maar in hun accu ecosysteem te lokken met een goedkoper product. Dat die slechts tot 40mm zaagt en niet in verstek kan zagen zegt genoeg.

[ Voor 29% gewijzigd door Retrospect op 26-05-2026 16:27 ]


  • dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:51

dragonhaertt

@_'.'

De grootste 'ontwikkeling' in de festool domino is het vervangen van de indexing pins van de oudere modellen, omdat ze een rechtzaak met Mafell hebben verloren.

De meeste mensen vinden de oudere modellen beter dan de nieuwe.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.


  • Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:17
dragonhaertt schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:17:
De grootste 'ontwikkeling' in de festool domino is het vervangen van de indexing pins van de oudere modellen, omdat ze een rechtzaak met Mafell hebben verloren.

De meeste mensen vinden de oudere modellen beter dan de nieuwe.
Dat is de oude nieuwe, er is nu ook een nieuwe nieuwe.

  • barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-06 17:20
The Eagle schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:08:
[...]

Ik geef het twee uur en dan heb je lamme armen en ga j op zoek naar iemand die het professioneel doet :+
hehe, ja ik ben benieuwd. ik denk er ook aan om dus boven te beginnen en dan doet zijn eigen gewicht het werk wel.

  • copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:20

copykat

Good copy isn't bad

barry86 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:09:
[...]

hehe, ja ik ben benieuwd. ik denk er ook aan om dus boven te beginnen en dan doet zijn eigen gewicht het werk wel.
Ik heb een keertje zo'n woeste watergekoelde zaag gebruikt en was toen 95kg en 30 jaar jonger maar ik was "scared shitless " want lomp zwaar en als ie een kickback doet dan eh is t zelfde als de koe bij de horens vast houden. Vooral t "inzakken" in de muur langs de lat was nerveus. Als ie eenmaal in de muur zaagt zakt ie langzaam langs de geleidelat en dat is wel redelijk simpel te handelen.

Het was gelukt maar nu zou ik t niet meer zelf doen (denk ik) . Net als over t schuine dak wandelen overigens...

[ Voor 14% gewijzigd door copykat op 26-05-2026 18:26 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....


  • orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

copykat schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:20:
[...]

Ik heb een keertje zo'n woeste watergekoelde zaag gebruikt en was toen 95kg en 30 jaar jonger maar ik was "scared shitless " want lomp zwaar en als ie een kickback doet dan eh is t zelfde als de koe bij de horens vast houden. Vooral t "inzakken" in de muur langs de lat was nerveus. Als ie eenmaal in de muur zaagt zakt ie langzaam langs de geleidelat en dat is wel redelijk simpel te handelen.

Het was gelukt maar nu zou ik t niet meer zelf doen (denk ik) . Net als over t schuine dak wandelen overigens...
Ik heb thuis een steens muur (21cm dik) laten doen en ik was wel onder de indruk van de muurzager. Sowieso best spannend dat hij met een aangekoppelde tuinslang mijn woonkamer in liep en alles nat spoot, maar ook hoe hij het enorme apparaat in de muur liet zakken. Hij had een leren schort aan tot zijn schoenen om al het water en rode baksteen stof een beetje weg te geleiden.

Ik was blij dat ik op afstand kon kijken. :)

  • Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-06 16:32

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die video: Maar we zeggen geen "domino" hoor O-)

  • The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
Gwaihir schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:39:
Wat van die staaldraadjes die rondslingeren. Een paar verloren schroefjes op de oprit of in het gras. Zie ze maar 'ns terug te vinden in een groot, niet overzichtelijk gebied. Eentje nekte twee jaar later een kooimaaier. Dit voorjaar met de hand de rand van de zwemvijver gedaan, maar ook die borsteltjes verliezen draadjes - slecht voor voeten en folie.
Magneten gemonteerd op een robotmaaier? :P

Moet ie wel netjes ook alle verharde delen langsgaan...

geeft geen inhoudelijke reacties meer


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:50
The Lord schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Magneten gemonteerd op een robotmaaier? :P

Moet ie wel netjes ook alle verharde delen langsgaan...
Bij mijn robotmaaier kun je "channels" aanmaken, ik vermoed dat een heel lang zigzag channel je hele oprit kan checken. Maar een sterke vismagneet aan een touwtje heen en weer zwaaien gaat vast een stuk sneller en is beter voor de levensduur van je robot accu.....

  • Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:25
Gwaihir schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:39:
Lukt dat 'n beetje? Metaal vanaf een behoorlijk aantal vierkant meter verzamelen met een magneet? En met welke dan? Wie hebben ervaring?

Wat van die staaldraadjes die rondslingeren. Een paar verloren schroefjes op de oprit of in het gras. Zie ze maar 'ns terug te vinden in een groot, niet overzichtelijk gebied. Eentje nekte twee jaar later een kooimaaier. Dit voorjaar met de hand de rand van de zwemvijver gedaan, maar ook die borsteltjes verliezen draadjes - slecht voor voeten en folie.

Vroeg me al 'ns eerder af of daar een geschikte magneet voor is. Kom nu ik zoek vooral dingen tegen voor heel gericht oprapen wat je al ziet liggen (raapt 500g tot 2kg). Dat lijkt me voor ongericht zoeken te weinig. Maar wat is dan wel een verstandige maat? Zoiets wellicht (claim: ca. 15kg)? Enerzijds claimen dat soort producten van alles, maar anderzijds heb ik ook de indruk 'nog maar wat sterker' niet zo maar verstandig is; dat magneten véél te lomp kunnen (onpraktisch en gevaarlijk).

[...]

Wat voor magneet gebruikte jij?
Wat jij zoekt is een magneetbezem.

Pakt het kleinste spul op (vijlsel) van eennvlakke vloer.

Op gras of zand zal het moeilijker zijn. Maar nog steeds een goede optie.

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 18:29
Krijg je dat er ook weer allemaal af?

KPN is een drieletterwoord


  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In het land van de houten huizen waar ze dus bij elke verbouwing of onderhoud potencieel honderden spijkers in de tuin hebben gebruiken ze die dingen tegenwoordig bijna standaard bij een dak renovatie
infeiten is het een alu balk met eenpaarmagneten erin als je magneet dan optilt (dat gebeurd op verschillende manieren) dan wordt de afstand te groot en valt het er vanaf. dit is een lekker simpele versie.
https://www.google.com/se...50bb,vid:p3KbYjm2rQ0,st:0
Het is eigenlijk best een grappig ding om zelf te bouwen. ik denk dat ik maar eens onderdelen ga sparen :P

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
't verdere advies sla ik even over, want hij is al halverwege hier...

Ik kocht in feite zo'n vismagneet, maar dan aan een stok. Zo'n magneetbezem lijkt wat zwakjes voor in het gras. En zo'n compacter apparaat kan ik ook voor de as van de haard gebruiken.

Heb 'm trouwens 2x besteld, want de eerste keer kreeg Ali 'm niet naar Nederland verzonden. Ik vermoed door een probleem met de verpakking. Het is dus kennelijk een sterke magneet :P.

  • Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:25
trabant schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:25:
Krijg je dat er ook weer allemaal af?
Ja, de magneet zit in een aluminium behuizing. De magneet kun je dan omhoog trekken en op een gegeven moment wint de zwaartekracht het weer van de magneetjracht en valt het op de grond.
edit:
Wat twain4me dus al zei

[ Voor 6% gewijzigd door Aardappel op 27-05-2026 17:39 ]


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 18:29
Gwaihir schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:11:
... Ik vermoed door een probleem met de verpakking. Het is dus kennelijk een sterke magneet :P.
Zo heeft Supermagnete.de een tijdlang een onwerkbaar krachtige magneet (maar leuk voor de heb) in het assortiment gehad. Ik kreeg de indruk dat die met een houten kar met paard bezorgd moest worden, want de beschrijving hintte erop dat als dat ding aan een H-balk hing, het als krik fungeerde voor een per abuis eronder geparkeerde auto...

KPN is een drieletterwoord


  • NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-06 09:32
copykat schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:19:
[...]

Je kan vaak die foamstrips ook vv voor zo'n rubberstrip. Wel ff checken of de breedte ok is. Wat ook kan is voor 52,49 euro een makita lineaal 150cm kopen. ( ik geloof dat die past op je parksideinvalzaag)
Een Makita lineaal past helaas niet, deze heeft een extra lipje zodat ze zaag niet kan kantelen. Een HBM lineaal kan wel gebruikt worden, weet ik uit eigen ervaring ;)

  • superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 17:41

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Zo af en toe heb je van die kleine dingen die je mega irriteren en kan ik er niet bij hoe sommige fabrikanten dat niet oplossen..

Bij een klus denk ik fijn mijn nieuwe winkelhaak te gebruiken.. Kom ik erachter dat op beide kanten dezelfde maatverdeling staat.. En dan ga ik met name stuk op dat er niet vanaf de aanslag een 1 > 30 staat (zodat je snel vanaf de stop even 13 cm kan aftekenen).


Ik heb een andere winkelhaak (20 cm, slap ding) waar op een kant de maat oploopt en de andere afloopt. Waarom niet bij deze...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YHNI0_Kw_-8vm3-73zN9AUeEnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixJEDeoyEYznIR80mvSjRJFU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cH7vUSHa3LQT1-TsKINjlXZiQ8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0VKokBo76iFBWTUBkkmDJXh.jpg?f=fotoalbum_large

  • JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 12:28
superduper schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:59:
Zo af en toe heb je van die kleine dingen die je mega irriteren en kan ik er niet bij hoe sommige fabrikanten dat niet oplossen..

Bij een klus denk ik fijn mijn nieuwe winkelhaak te gebruiken.. Kom ik erachter dat op beide kanten dezelfde maatverdeling staat.. En dan ga ik met name stuk op dat er niet vanaf de aanslag een 1 > 30 staat (zodat je snel vanaf de stop even 13 cm kan aftekenen).


Ik heb een andere winkelhaak (20 cm, slap ding) waar op een kant de maat oploopt en de andere afloopt. Waarom niet bij deze...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ze hadden op z'n minst de twee linialen kunnen laten stroken op hele cm's.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren


  • procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:38
superduper schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:59:
Zo af en toe heb je van die kleine dingen die je mega irriteren en kan ik er niet bij hoe sommige fabrikanten dat niet oplossen..

Bij een klus denk ik fijn mijn nieuwe winkelhaak te gebruiken.. Kom ik erachter dat op beide kanten dezelfde maatverdeling staat.. En dan ga ik met name stuk op dat er niet vanaf de aanslag een 1 > 30 staat (zodat je snel vanaf de stop even 13 cm kan aftekenen).


Ik heb een andere winkelhaak (20 cm, slap ding) waar op een kant de maat oploopt en de andere afloopt. Waarom niet bij deze...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Slecht gespendeerde 15 euro dus
Vind zo'n uitgebreide winkelhaak toch vaak ondingen, gewoon een normale volstaat.

  • JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 12:28
procaliber schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Slecht gespendeerde 15 euro dus
Vind zo'n uitgebreide winkelhaak toch vaak ondingen, gewoon een normale volstaat.
Vind ik ook. Kan heel veel mee, maar het is het allemaal net niet.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren


  • ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tja, het ziet er leuk uit, maar hoe ga je nu 19mm meten aan de binnenkant? Ik weet niet of er een term voor bestaat om aan te geven dat het eigenlijk te veel van het goede is, maar het lijkt me een aggregaat van meetinstrumenten die elkaar in de weg lopen.

[ Voor 18% gewijzigd door ocf81 op 28-05-2026 10:29 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 18:29
ocf81 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:18:
... Ik weet niet of er een term voor bestaat om aan te geven dat het eigenlijk te veel van het goede is, maar het lijkt me een aggregaat van meetinstrumenten die elkaar in de weg lopen.
Overkill.

En ik weet niet meer of het nou mijn vader was, of Wim Sonneveld in De stalmeester, die het over goedbedoelde troep had.

KPN is een drieletterwoord


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 18:29
We hebben het hier wel eens over veilingen gehad, en de bijkomende kosten en risico's ervan.

Maar een biedbot is ook geen leuke ontwikkeling: https://www.nd.nl/varia/varia/1318549/acm-beboet-bedrijf-achter-veilingwebsite-voor-misleiding

KPN is een drieletterwoord


  • Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
ocf81 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:18:
Tja, het ziet er leuk uit, maar hoe ga je nu 19mm meten aan de binnenkant? Ik weet niet of er een term voor bestaat om aan te geven dat het eigenlijk te veel van het goede is, maar het lijkt me een aggregaat van meetinstrumenten die elkaar in de weg lopen.
Jack of all trades, master of none. Maar in het nederlands...

  • Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
trabant schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:05:
We hebben het hier wel eens over veilingen gehad, en de bijkomende kosten en risico's ervan.

Maar een biedbot is ook geen leuke ontwikkeling: https://www.nd.nl/varia/varia/1318549/acm-beboet-bedrijf-achter-veilingwebsite-voor-misleiding
T...ing... niet alle criminelen dragen zo'n zwart wit gestreept pakkie. Zou toch wel fijn zijn als dit soort zaken toch eens echt gestraft werden (dus geen boete aan een bedrijf).

  • SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:12
Ik wil binnenkort een houten Douglas vlonder licht opschuren om nieuwe lak/beits aan te brengen. Begrijp ik het goed dat ik hiervoor dan het beste een vlakschuurmachine kan gebruiken? Heb dit gereedschap nog niet, dus wil iets aanschaffen maar wil toch maar even dubbel checken of ik het juiste apparaat in mijn hoofd heb. Of is een excentrische schuurmachine logischer voor dit gebruik? Mogelijk dat ik het in de toekomst nog eens gebruik voor een kozijn of een trap schuren, maar dat is voorlopig allemaal niet aan de orde.

Aangezien ik al wat Makita 18v items heb heb zat ik aan de DBO484Z te denken. Het oppervlak is rond de 12-15 m2 wat ik hiermee licht wil opschuren.

[ Voor 11% gewijzigd door SL65 op 28-05-2026 20:57 ]


  • MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:05

MJV

SL65 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:46:
Ik wil binnenkort een houten Douglas vlonder licht opschuren om nieuwe lak/beits aan te brengen. Begrijp ik het goed dat ik hiervoor dan het beste een vlakschuurmachine kan gebruiken? Heb dit gereedschap nog niet, dus wil iets aanschaffen maar wil toch maar even dubbel checken of ik het juiste apparaat in mijn hoofd heb. Of is een excentrische schuurmachine logischer voor dit gebruik? Mogelijk dat ik het in de toekomst nog eens gebruik voor een kozijn of een trap schuren, maar dat is voorlopig allemaal niet aan de orde.

Aangezien ik al wat Makita 18v items heb heb zat ik aan de DBO484Z te denken. Het oppervlak is rond de 12-15 m2 wat ik hiermee licht wil opschuren.
Ik zou voor dat soort werk met die oppervlakte voor een excenter gaan.

  • Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-06 22:02
MJV schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:00:
[...]

Ik zou voor dat soort werk met die oppervlakte voor een excenter gaan.
Ik zou voor dat soort oppervlaktes een middagje een woodboy lenen of huren. Schiet tenminste op en hoef je niet op de knieën te zitten een hele middag.

[ Voor 12% gewijzigd door Tillumen op 28-05-2026 22:12 ]


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

SL65 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:46:
Ik wil binnenkort een houten Douglas vlonder licht opschuren om nieuwe lak/beits aan te brengen. Begrijp ik het goed dat ik hiervoor dan het beste een vlakschuurmachine kan gebruiken? Heb dit gereedschap nog niet, dus wil iets aanschaffen maar wil toch maar even dubbel checken of ik het juiste apparaat in mijn hoofd heb. Of is een excentrische schuurmachine logischer voor dit gebruik? Mogelijk dat ik het in de toekomst nog eens gebruik voor een kozijn of een trap schuren, maar dat is voorlopig allemaal niet aan de orde.

Aangezien ik al wat Makita 18v items heb heb zat ik aan de DBO484Z te denken. Het oppervlak is rond de 12-15 m2 wat ik hiermee licht wil opschuren.
Voor een trap heb je meer aan een delta. Hoe groot is je vlonder?

Van klussen krijg je grijze haren


  • SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:12
fenrir schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Voor een trap heb je meer aan een delta. Hoe groot is je vlonder?
Rond de 12-15m2. Aantal rechte planken van 3 meter en het gaat gewoon om licht opschuren. De oude beits laag is een beetje aan het vervellen en wil iets nieuws aanbrengen. Geen probleem om even op de knieën te gaan schuren met mooi weer.

Dacht meer ik heb geen schuurmachine dus als ik er een heb dan zou je dat in de toekomst wellicht eens gebruiken voor een kozijn of een trap. Dat is nu echter niet aan de orde.
MJV schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:00:
[...]

Ik zou voor dat soort werk met die oppervlakte voor een excenter gaan.
Even als leek zijnde op het gebied van schuurmachines, wat is precies het voordeel van een excenter?

[ Voor 36% gewijzigd door SL65 op 29-05-2026 06:08 ]


  • inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:43

inhico

pw

@SL65 : kijk ook even in de topic start. Daar staat een mooi overzicht van welk type schuurmachine wanneer te gebruiken.

Voor jouw specifieke klus lijkt me een excenter het snelst. Maar een vlakschuur kan ook, zeker gezien het om licht opschuren gaat. Excenter kan bij niet helemaal goed hanteren wat "agressief" zijn.

Mijn ervaring is overigens dat ik over het algemeen vaker de vlakschuurmachine pak dan de excenter. Beide zijn geen dure stukken gereedschap.

...


  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:01
SL65 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 05:54:
[...]


Rond de 12-15m2. Aantal rechte planken van 3 meter en het gaat gewoon om licht opschuren. De oude beits laag is een beetje aan het vervellen en wil iets nieuws aanbrengen. Geen probleem om even op de knieën te gaan schuren met mooi weer.

Dacht meer ik heb geen schuurmachine dus als ik er een heb dan zou je dat in de toekomst wellicht eens gebruiken voor een kozijn of een trap. Dat is nu echter niet aan de orde.


[...]


Even als leek zijnde op het gebied van schuurmachines, wat is precies het voordeel van een excenter?
Excenter is makkelijker voor grote oppervlakken. Gaat sneller. Maar die werkt niet (goed) in hoekjes en smalle delen.

Ik zou dus een vlakschuurmachine kopen (met rechthoekige én D-voet). Dan heb je nu íets meer werk (maar het is maar een beperkt oppervlak), maar kun je hem later ook inzetten voor ander werk zoals kozijnen, trappen etc.

  • Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 09:01

Stufferdt

doet ook maar wat.

Hopelijk vallen compressors ook in dit topic :)

In de afrondende fase met onze overkapping en inmiddels bezig met het monteren van de douglas rhombusplanken als wandbekleding. Hiervoor een HBM pneumatische tacker aangeschaft. Werkt als een trein. Alleen heeft de antieke compressor van m'n schoonvader het inmiddels begeven. En daar komt mijn vraag:
Wat is wijsheid en wat te kopen? Normaal gebruik is de racefiets schoonspuiten en de stofzuiger even schoonblazen. Nu dus een tacker gekocht maar verwacht 'm incidenteel te gebruiken. Wellicht dat een luchtsleutel voor het verwisselen van winterbanden nog een optie wordt. Maar heb ik voor bovenstaande perse een fikse compressor nodig?

Lijstje:
budget; 200 tot 250.
inhoud: echt geen idee. Net als lucht in- en uitvoer. Is dat relevant?
onderhoud: minimaal bij voorkeur. Dus neig naar olievrij.
Geluid: stil is wel een plus. Staat bij m'n schoonouders in de garage.
Ik lijk op deze uit te komen: HBM olievrije stille compressor (ik verzin deze naam niet :+ )

😀😀😀


  • Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-06 22:02
Stufferdt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:36:
Hopelijk vallen compressors ook in dit topic :)

In de afrondende fase met onze overkapping en inmiddels bezig met het monteren van de douglas rhombusplanken als wandbekleding. Hiervoor een HBM pneumatische tacker aangeschaft. Werkt als een trein. Alleen heeft de antieke compressor van m'n schoonvader het inmiddels begeven. En daar komt mijn vraag:
Wat is wijsheid en wat te kopen? Normaal gebruik is de racefiets schoonspuiten en de stofzuiger even schoonblazen. Nu dus een tacker gekocht maar verwacht 'm incidenteel te gebruiken. Wellicht dat een luchtsleutel voor het verwisselen van winterbanden nog een optie wordt. Maar heb ik voor bovenstaande perse een fikse compressor nodig?

Lijstje:
budget; 200 tot 250.
inhoud: echt geen idee. Net als lucht in- en uitvoer. Is dat relevant?
onderhoud: minimaal bij voorkeur. Dus neig naar olievrij.
Geluid: stil is wel een plus. Staat bij m'n schoonouders in de garage.
Ik lijk op deze uit te komen: HBM olievrije stille compressor (ik verzin deze naam niet :+ )
Ik heb vroeger een grote 200L compressor gehad en nu een stille Stanley van 6L. De Stanley slaat wat vaker aan maar dat vind ik geen probleem. Voor mij is deze precies goed, voldoende capaciteit voor de kleine werkzaamheden, even iets schoonspuiten, opblazen van spullen, tackers, etc. En niet te zwaar / lekker mobiel.

HBM ben ik niet zon fan van. Toch vaak goedkope.Chinese import met een HBM logo erop.

https://www.toolstation.nl/stanley-dst10086si-silent-compressor-olievrij/p10021?channable=002a916964003130303231b8?store=CM

[ Voor 3% gewijzigd door Tillumen op 29-05-2026 11:06 ]


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 18:29
@Stufferdt  
Geluidsniveau 78 dB
Dat is ook maar half stil.
Geluidsdrukniveau 58 dB
Dus mèt druk is die stiller? Leg eens uit, meneer HBM.

Ook de "Bruto luchtopbrengst 131 l/min" is misleidend. Dat is wat hij aanzuigt. Wat telt is wat er netto uit komt en dat is doorgaans iets van 70% van het aangezogen volume. Is dat voldoende voor een bandenwissel? Eigenlijk niet. Met een kleine compressor kun je dan een stoot geven en dan is het al snel weer wachten totdat die weer voldoende druk heeft. Indien ooit. Maar als je voor de wielenwissel nu nog geen slagmoersleutel hebt, zou ik je aanraden eerst eens om te zien naar een accu-apparaat. Al is het maar omdat die niet aan een slang vast zit.

En dat zeg ik vanuit vijf jaar hobbyervaring met een eerste generatie stille (op de sticker staat 58 66dB) 70L compresssor van HBM, die netto 260L/min. levert. Krap aan voor mijn oude IngersollRand 2131, die gemiddeld 136L/min lust en voor de volle slagcapaciteit 650L/min verlangt. Naast die compressor kan ik met mijn tinnitus nog een gesprek voeren. Een maat van me heeft een 78dB 50L Michelin van HBM, die heeft er een kast omheen gebouwd.

HBM heeft, wat de geluidsproductie betreft, in de tussentijd wat nuances aangegeven. Sommige stickers bleken nogal optimistisch te zijn. Zodat je eigenlijk eerst eens voor jezelf moet luisteren hoe luid het ding van je voorlopige keuze nou echt is. Wat in feite betekent dat je naar Moordrecht moet, want voor de levering aan huis komt er nog eens vijftig euro bovenop.
Mocht je je dit weekend vervelen: in het Goed (auto)sleutelgereedschap-draadje wordt uitgebreid gediscussieerd over compressoren en momentsleutels voor de bandenwissel. Ik zit in het kamp dat een momentsleutel van dertig euro ten alle tijde geldverspilling vind.

Voor tackerwerk is zo'n klein compessortje dikke prima. Ik zou daar primair op het gewicht (trap op!) en de geluidsproductie letten. T.z.t. kun je er nog een (deugdelijk, niet een van €30,-) 40µm filter aanhangen, daar moet dan wel 'hangruimte' voor zijn.

KPN is een drieletterwoord


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 18:29
Aanvulling: de lage handgreep van die stille 24L HBM is een ruggebreker en die 22,5 kg til je ook niet zomaar op. Een compressor die in de hoogte is gebouwd -of tenminste een greep in het midden heeft- is dan wel een overweging waard.

[ Voor 11% gewijzigd door trabant op 29-05-2026 11:45 ]

KPN is een drieletterwoord


  • Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-06 22:02
trabant schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:37:
@Stufferdt  


[...]

Dat is ook maar half stil.


[...]

Dus mèt druk is die stiller? Leg eens uit, meneer HBM.

Ook de "Bruto luchtopbrengst 131 l/min" is misleidend. Dat is wat hij aanzuigt. Wat telt is wat er netto uit komt en dat is doorgaans iets van 70% van het aangezogen volume. Is dat voldoende voor een bandenwissel? Eigenlijk niet. Met een kleine compressor kun je dan een stoot geven en dan is het al snel weer wachten totdat die weer voldoende druk heeft. Indien ooit. Maar als je voor de wielenwissel nu nog geen slagmoersleutel hebt, zou ik je aanraden eerst eens om te zien naar een accu-apparaat. Al is het maar omdat die niet aan een slang vast zit.

En dat zeg ik vanuit vijf jaar hobbyervaring met een eerste generatie stille (op de sticker staat 58dB) 70L compresssor van HBM, die netto 260L/min. levert. Krap aan voor mijn oude IngersollRand 2131, die gemiddeld 136L/min lust en voor de volle slagcapaciteit 650L/min verlangt. Naast die compressor kan ik met mijn tinnitus nog een gesprek voeren. Een maat van me heeft een 78dB 50L Michelin van HBM, die heeft er een kast omheen gebouwd.

HBM heeft, wat de geluidsproductie betreft, in de tussentijd wat nuances aangegeven. Sommige stickers bleken nogal optimistisch te zijn. Zodat je eigenlijk eerst eens voor jezelf moet luisteren hoe luid het ding van je voorlopige keuze nou echt is. Wat in feite betekent dat je naar Moordrecht moet, want voor de levering aan huis komt er nog eens vijftig euro bovenop.
Mocht je je dit weekend vervelen: in het Goed (auto)sleutelgereedschap-draadje wordt uitgebreid gediscussieerd over compressoren en momentsleutels voor de bandenwissel. Ik zit in het kamp dat een momentsleutel van dertig euro ten alle tijde geldverspilling vind.

Voor tackerwerk is zo'n klein compessortje dikke prima. Ik zou daar primair op het gewicht (trap op!) en de geluidsproductie letten. T.z.t. kun je er nog een (deugdelijk, niet een van €30,-) 40µm filter aanhangen, daar moet dan wel 'hangruimte' voor zijn.
20dB verschil is al snel 6x zo luid.

  • Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:57
Stufferdt schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:36:
Hopelijk vallen compressors ook in dit topic :)

In de afrondende fase met onze overkapping en inmiddels bezig met het monteren van de douglas rhombusplanken als wandbekleding. Hiervoor een HBM pneumatische tacker aangeschaft. Wellicht dat een luchtsleutel voor het verwisselen van winterbanden nog een optie wordt. Maar heb ik voor bovenstaande perse een fikse compressor nodig?

Lijstje:
budget; 200 tot 250.
inhoud: echt geen idee. Net als lucht in- en uitvoer. Is dat relevant?
onderhoud: minimaal bij voorkeur. Dus neig naar olievrij.
Geluid: stil is wel een plus. Staat bij m'n schoonouders in de garage.
Ik lijk op deze uit te komen: HBM olievrije stille compressor (ik verzin deze naam niet :+ )
Uitgaande van 1pk zou je ongeveer 100 liter netto perslucht krijgen, is voor luchtgereedschap erg weinig, zeker icm een kleine tank.

Voor wielen zou ik eerder kijken naar een machine op accu, als je accu gereedschap hebt.

  • dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:51

dragonhaertt

@_'.'

trabant schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:37:
@Stufferdt  


[...]

Dat is ook maar half stil.


[...]

Dus mèt druk is die stiller? Leg eens uit, meneer HBM.
Geluidsdruk en geluid(vermogen) niveau zijn twee verschillende metingen. De drukwaarde ligt altijd lager.
Geluids-vermogen is waar je meestal naar kijkt.
Elke 10dB klinkt ongeveer 2x zo hard, terwijl absoluut gezien elke 3dB een verdubbeling is.

Een goede stille compressor zit op ongeveer 60dB, terwijl normale compressors al snel naar de 100dB kunnen lopen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 18:29
Ik vrees dat die uitleg voor de meeste stervelingen nog steeds te summier is, en het is ook maar de vraag in hoeverre marketingafdelingen dat verschil (willen) kennen dan wel het willen of kunnen aangeven of uitleggen. Het roept bij mij ongewild associaties op met de metingen/berekeningen van het Schipholgeluid...

De ervaring heeft mij wel geleerd dat hoe professioneler een apparaat is, hoe meer technische eigenschappen er vermeld staan, wellicht ook omdat daar een klandizie voor is die weet wat er allemaal kan meespelen.
Zo is hierboven de trilfactor bij schuurmachines al belicht.

KPN is een drieletterwoord


  • copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:20

copykat

Good copy isn't bad

Update met mn cyclone 2 traps vihikel. # uniflot aanbrengen met 25 graden is hard doorwerken, mee gestopt ga woe don vrij wel verder dan schijnt t 18 graden te worden. Ben maar gaan schuren met de hand. Zo'n frame met klemmen en gaas schuurmateriaal.

Fijn stof everywhere. Maar ik heb best veel wit spul in de ton. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgE0hP1cUzKlz3x8YZFEwYfIpFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zx7z62yE6jJ9iibu4XlxWFNG.jpg?f=fotoalbum_large

De 2de trap vangt ook meer op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDIozVjEqXGzCvRSGDMheF_G37U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0n65NH016A2xf9zwkbm5cKw.jpg?f=fotoalbum_large en mn filter en stofzuiger blijft goed schoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-hCA2g3O0mIPk4eDUkA8zKq7oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsQkiWuCnnb9fgVBk0NykJb9.jpg?f=fotoalbum_large met mn valselucht regeling loopt de onderdruk minder snel op waardoor er minder fijnstof uit trap2 gezogen word.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_lswpDxj1j-wort4DdTJSeD5JU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoKBz0TMofj7BS86I1lun9dt.jpg?f=fotoalbum_large ik moet zeggen t is een gevaarte maar t werkt vrij goed.. ga nog wel in de hoeken een til frame maken dat scheelt bukken met voort slepen. Ik durf mn exentrische schuurmachine niet te gebruiken met dat gips. Ik denk dat ik hem sloop met dat gipsstof.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....


  • Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:22
Remy!!!! schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:52:
Kreg komt met hun eigen 'domino', van wat ik heb begrepen verloopt het patent aanstaande juni, dus diverse fabrikanten zullen wel hun eigen versies gaan uitbrengen de komende maanden/jaar.
De Kreg is wel echt een heeeeel stuk goedkoper dan de Festool variant, maar hij is wel op accu. Dus je zit weer 'vast' aan een ander accu platform (ik vermoed dat er weinig mensen zijn die hier in het Kreg accu platform zitten).

Ik ben zelf in de markt voor een Domino, en eind deze zomer komt er 1 in huis. Maar ik ben benieuwd wat het met de prijzen van Festool gaat doen. Gaan ze hem goedkoper maken, komt er een cashback, gaan ze een lite variant uitbrengen etc. Eindelijk wat concurrentie op het Domino gebied is iig goed voor de consument.
Het is echter wel afwachten hoe goed/precies de clones gaan worden, maar dat zien we de komende tijd wel op YT voorbij komen denk ik.

[YouTube: Get Your Edge]
https://www.kregtool.com/...ner-kit/KPTBEDGE100B.html
En alvast een semi-preview van de Kreg Edge

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - Reverto.bot


  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik vond die omvallende "domino's" wel geinig in dat filmpje van Kreg zelf.

Of dat nou bewust gedaan was (al dan niet grappig bedoeld) Festool een hak te zetten of dat daar verder niks achter zit behalve een creatieve geest bij de afdeling marketing die het er lollig uit vond zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 01-06-2026 13:22 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-06 15:34
Voor het afwerken van meerdere (hoge) wanden met 4AK platen (gipsplaten 4 zijdig afgeschuind) waarvan de naden gefillerd zijn ben ik op zoek naar een (kosten)efficiente lang nek schuurmachine. Ik heb er geen moeite mee om een wat duurde machine te kopen (bosch / makita / enz) en deze daarnaa weer te koop te zetten. Festool, Mirka en Flex zijn we net weer een stap te duur (en de hoeveelheid wanden weer net te weinig). Iemand ervaring met een machine in de (betaalbare) middenklasse waarmee goed ergonomisch te werken is? Tweedehands op marktplaats heeft niet direct mijn voorkeur tenzij iemand een beperkt gebruikte machine zou weten.

  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:22
Fuel_80 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:26:
Voor het afwerken van meerdere (hoge) wanden met 4AK platen (gipsplaten 4 zijdig afgeschuind) waarvan de naden gefillerd zijn ben ik op zoek naar een (kosten)efficiente lang nek schuurmachine. Ik heb er geen moeite mee om een wat duurde machine te kopen (bosch / makita / enz) en deze daarnaa weer te koop te zetten. Festool, Mirka en Flex zijn we net weer een stap te duur (en de hoeveelheid wanden weer net te weinig). Iemand ervaring met een machine in de (betaalbare) middenklasse waarmee goed ergonomisch te werken is? Tweedehands op marktplaats heeft niet direct mijn voorkeur tenzij iemand een beperkt gebruikte machine zou weten.
Deze werkt erg goed voor de prijs: https://mastertools.nl/nl...-schuurmachine-06017d4000

  • barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-06 17:20
barry86 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:54:
ik moet wat muren inzagen voor het plaatsen van deuren en kozijnen. Dit doe ik zelf en ga de komende tijd best vaak een muurzaag daarvoor huren.

Dat kan anders, dus ik heb er mij 1 aangeschaft :*)

[Afbeelding]

Hij kan 125mm diep 8-)

Ik ben benieuwd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6DyP0beZNFRSVZSaB0avDUvVeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASHADGkTWpPgftVhwGKDiC3r.jpg?f=fotoalbum_large

Nou de eerste snedes zijn gelukt!, ook de binnenzijde. En ik moet zeggen dat dit wel next level is. Zwaar en sterk en lomp en toch precies moeten werken. Je moet wel weten wat je doet!

Ik ben er alleen nog niet over uit of ik de waterkoeling wel zo ideaal vindt. Er is geen stof maar jezus echt alles zit onder de drap!

  • JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 12:28
barry86 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:59:
[...]

[Afbeelding]

Nou de eerste snedes zijn gelukt!, ook de binnenzijde. En ik moet zeggen dat dit wel next level is. Zwaar en sterk en lomp en toch precies moeten werken. Je moet wel weten wat je doet!

Ik ben er alleen nog niet over uit of ik de waterkoeling wel zo ideaal vindt. Er is geen stof maar jezus echt alles zit onder de drap!
Mooi werk ;)
Water is niet alleen voor de koeling maar ook om het stof binnen de perken te houden. Zonder het water was het nog veel erger geweest want dan zit alles onder het stof over een veel groter gebied dan waar nu de drab ligt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren


  • ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:43

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ik vraag mij af of er hier ervaring is met de reparatie van Makita LXT accu's.

Yep N=1, maar na 39 maanden is er een LXT 5Ah accu die ineens niet meer wil laden (rood knipperen).
Hij was redelijk leeg (1 led) dus ik dacht gooi hem alvast op de lader, maar die weigerde dus. Dus accu bijna leeg gemaakt en kijken of er dan wel misschien resultaat kwam. Nee dus.
Nu heeft Makita wel diagnose apparaat maar dat is nogal prijzig om te weten of hij kapot is...... want het apparaat heeft volgens mij geen functies om bijvoorbeeld onbalans (met balanceerfunctie) of cellen aan te tonen als ik de beschrijving zo lees... en dan moet hij nog gerepareerd worden.

Ja, ik heb al wel op internet gezocht en wat kleine bedrijfjes gevonden die dit doen (soms duurder dan een nieuwe kopen), maar ik ben dus opzoek naar ervaringen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet


  • Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:21
ollie1965 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:57:

Nu heeft Makita wel diagnose apparaat maar dat is nogal prijzig om te weten of hij kapot is...... want het apparaat heeft volgens mij geen functies om bijvoorbeeld onbalans (met balanceerfunctie) of cellen aan te tonen als ik de beschrijving zo lees... en dan moet hij nog gerepareerd worden.
Geen ervaring mee, maar dit staat nog op mijn lijstje om in elkaar te prutsen: Open Battery Information. De credits hiervoor gaan naar Martin Jansson voor het uitpluizen van het protocol. Met een Arduino is alle informatie uit te lezen en foutcodes te resetten.

  • SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

ollie1965 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:57:
Ik vraag mij af of er hier ervaring is met de reparatie van Makita LXT accu's.

Yep N=1, maar na 39 maanden is er een LXT 5Ah accu die ineens niet meer wil laden (rood knipperen).
Hij was redelijk leeg (1 led) dus ik dacht gooi hem alvast op de lader, maar die weigerde dus. Dus accu bijna leeg gemaakt en kijken of er dan wel misschien resultaat kwam. Nee dus.
Nu heeft Makita wel diagnose apparaat maar dat is nogal prijzig om te weten of hij kapot is...... want het apparaat heeft volgens mij geen functies om bijvoorbeeld onbalans (met balanceerfunctie) of cellen aan te tonen als ik de beschrijving zo lees... en dan moet hij nog gerepareerd worden.

Ja, ik heb al wel op internet gezocht en wat kleine bedrijfjes gevonden die dit doen (soms duurder dan een nieuwe kopen), maar ik ben dus opzoek naar ervaringen.
Je zou de batterij eens open kunnen schroeven en de spanning van de cellen kunnen meten.
Ik heb wel eens een Parkside batterij te diep ontladen waardoor deze niet meer op wilde laden.
Het bleek dat één paar cellen uit balans waren en nadat ik deze met een laboratoriumvoeding weer naar dezelfde spanning had geladen, kon ik de batterij daarna weer gewoon op de lader volladen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."


  • ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:43

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Raling schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Open Battery Information. De credits hiervoor gaan naar Martin Jansson voor het uitpluizen van het protocol.
Als ik meer tijd had zou dit een leuk hobby project zijn, maar die tijd heb ik helaas niet.
SpongeRob schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:20:
Je zou de batterij eens open kunnen schroeven en de spanning van de cellen kunnen meten.
....... één paar cellen uit balans waren ........ met een laboratoriumvoeding weer naar dezelfde spanning
Ik heb geen voedingen die dit kunnen.

Ik ben voor nu dus aangewezen op een reparatie service en daar zoek ik ervaringen in.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet


  • DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ollie1965 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:05:
Ik ben voor nu dus aangewezen op een reparatie service en daar zoek ik ervaringen in.
Accu-Reparatie in Montfoort heb ik goede ervaringen mee. Helaas zijn ze nu voor onbepaalde tijd gesloten.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar


  • BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:35

BTS

barry86 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:59:
[...]

[Afbeelding]

Nou de eerste snedes zijn gelukt!, ook de binnenzijde. En ik moet zeggen dat dit wel next level is. Zwaar en sterk en lomp en toch precies moeten werken. Je moet wel weten wat je doet!

Ik ben er alleen nog niet over uit of ik de waterkoeling wel zo ideaal vindt. Er is geen stof maar jezus echt alles zit onder de drap!
Gelijk met veel water wegspoelen voordat het intrekt in je bestrating. Denk dat ik liever drap dan stof heb.

www.highflow.nl


  • PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
ollie1965 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:05:
[...]


Als ik meer tijd had zou dit een leuk hobby project zijn, maar die tijd heb ik helaas niet.


[...]

Ik heb geen voedingen die dit kunnen.

Ik ben voor nu dus aangewezen op een reparatie service en daar zoek ik ervaringen in.
Waar woon je? Ik heb een OBI gemaakt en wel leuk om eens te kijken of we het kunnen fixen. Stuur maar een dm

  • ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:43

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

PolderPloer! schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Waar woon je? Ik heb een OBI gemaakt en wel leuk om eens te kijken of we het kunnen fixen. Stuur maar een dm
Youvé got mail dm

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet


  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik wil wat ruimte besparen in mijn (toekomstige) workshopje/klusruimte in de garage en ik heb een haat/liefde verhouding met mijn schragen.

Ik heb 2 stevige Wisvo's en een setje wat slappere bouwmarkt schraagjes.

Nu zag ik in de Toolstation mail de aanbieding voor de Toughbuilt C300 langskomen.

Een snelle zoekactie leert mij dat de zwaardere C700 hier door een aantal mensen zijn gekocht.

Ik wilde eigenlijk even informeren of de C300 hier ook bekend is en wat men hier van vind.

Deze schragen vouwen mooi klein op in tegenstelling tot de huidige die weer aan de muur moeten wat ook een hoop ruimte kost. Ik kan de Toughbuilds in de garage kwijt, het setje Wisvo extra op zolder zetten mocht het nodig zijn en de bouwmarkt-set gaat marktplaats op.

usecase: geen zware belasting, gewoon voor extra even een werkbankje opzetten in de tuin, garage of huis opzetten. Ik weet de voordelen van de C700 etc dus dat is helder.

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/569eb318dc5cb40e1bc88956/1591150433879-82NVXJF70OIOK4PJYKN6/TB-C300++3000x3000+%281%29.jpg?format=500w

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:51:
Ik wil wat ruimte besparen in mijn (toekomstige) workshopje/klusruimte in de garage en ik heb een haat/liefde verhouding met mijn schragen.

Ik heb 2 stevige Wisvo's en een setje wat slappere bouwmarkt schraagjes.

Nu zag ik in de Toolstation mail de aanbieding voor de Toughbuilt C300 langskomen.

Een snelle zoekactie leert mij dat de zwaardere C700 hier door een aantal mensen zijn gekocht.

Ik wilde eigenlijk even informeren of de C300 hier ook bekend is en wat men hier van vind.

Deze schragen vouwen mooi klein op in tegenstelling tot de huidige die weer aan de muur moeten wat ook een hoop ruimte kost. Ik kan de Toughbuilds in de garage kwijt, het setje Wisvo extra op zolder zetten mocht het nodig zijn en de bouwmarkt-set gaat marktplaats op.

usecase: geen zware belasting, gewoon voor extra even een werkbankje opzetten in de tuin, garage of huis opzetten. Ik weet de voordelen van de C700 etc dus dat is helder.

[Afbeelding]
Hoofdprobleem van de goedkopere versies van de toughbuilts is dat ze een lage werkhoogte hebben (72 cm fixed voor de C300, tot 81.5 cm voor de C700). Beiden zijn niet bijzonder hoog, zou van mij wel tot 92 cm hoog mogen zijn voor bepaalde werkzaamheden, maar voor gebruik met zaag, frees, of schuurmachine werkt het voor mij wel goed genoeg.

Bij de C700 kun je ook balkjes aan de zijkant plaatsen voor extra ondersteuning van een OSB plaat die je gebruikt als werkoppervlak, is wel handig bij langer plaatwerk zagen, dat de ondergrond niet door gaat hangen. De C300 heeft dat niet, daar zul je de balken er bovenop moeten leggen (geeft je meteen wat meer werkhoogte, maar kan ook weer makkelijker gaan schuiven.

  • copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:20

copykat

Good copy isn't bad

@Fraggert kijk ook eens naar de Metabo MAB 82.

Ik ben er erg tevreden over.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....


  • Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:05

Exigence

dnkroz

@Fraggert je zou ook nog bij Ecotools kunnen kijken: https://www.ecotools.nl/set-werkschragen-hdws700?sqr=schragen

Lijken een beetje Toughbuilt C700 klonen. Geen ervaring mee verder.

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:50
Exigence schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:11:
@Fraggert je zou ook nog bij Ecotools kunnen kijken: https://www.ecotools.nl/set-werkschragen-hdws700?sqr=schragen

Lijken een beetje Toughbuilt C700 klonen. Geen ervaring mee verder.
Huh?
Max. draagvermogen 1000 kg set

Let op! De schragen zijn niet geschikt om op te staan.
Zijn die dingen wel veilig als ze mijn kilo's niet kunnen dragen?

  • Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:05

Exigence

dnkroz

Haha, beetje raar inderdaad. Denk dat ze bedoelen "niet bedoeld om op te staan" om zich in te dekken. Een stoel is ook niet bedoeld om op te staan, maar gaat prima.

  • Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:01:
[...]

De C300 heeft dat niet, daar zul je de balken er bovenop moeten leggen (geeft je meteen wat meer werkhoogte, maar kan ook weer makkelijker gaan schuiven.
Een beetje klusser draait daar zijn of haar hand niet voor om.

Ik heb een een aantal goedkope bouwmarkt en action schragen. Samen met een paar CLS en OSB platen of ongebruikte deuren worden het een prima werkbank, zaagtafel, keukeneiland, steiger, koffiehoek, etc.

  • Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:21
Exigence schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:11:
@Fraggert je zou ook nog bij Ecotools kunnen kijken: https://www.ecotools.nl/set-werkschragen-hdws700?sqr=schragen

Lijken een beetje Toughbuilt C700 klonen. Geen ervaring mee verder.
Die heb ik, maar die vind ik niet geweldig. Zwaar (net als de C700) maar plastic fantastic knoppen. Tjah dat gaat een keer fout. Wel super stabiel, en handig, in- en uitklappen is best een kutkarwei. Had er meer van verwacht. Ik hoop wel echt dat die C700 dan echt stukken beter is.

@Fraggert De C300 is dus een uitgeklede variant van de C700. Niet in hoogte verstelbaar en geen mogelijkheid om balken in te zetten, maar wel net zo zwaar.
Dan zou ik de Stanley Opvouwbare Zaagbok (1-97-475) kopen. Lekker licht, zijn ingeklapt aan elkaar te koppelen, maar ook stabiel. Zelfde features dus als de C300 maar licht, en wat minder draagvermogen.

  • Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Hoofdprobleem van de goedkopere versies van de toughbuilts is dat ze een lage werkhoogte hebben (72 cm fixed voor de C300, tot 81.5 cm voor de C700). Beiden zijn niet bijzonder hoog, zou van mij wel tot 92 cm hoog mogen zijn voor bepaalde werkzaamheden, maar voor gebruik met zaag, frees, of schuurmachine werkt het voor mij wel goed genoeg.

Bij de C700 kun je ook balkjes aan de zijkant plaatsen voor extra ondersteuning van een OSB plaat die je gebruikt als werkoppervlak, is wel handig bij langer plaatwerk zagen, dat de ondergrond niet door gaat hangen. De C300 heeft dat niet, daar zul je de balken er bovenop moeten leggen (geeft je meteen wat meer werkhoogte, maar kan ook weer makkelijker gaan schuiven.
klopt als een bus, ik wist ook van de verschillen, had me even ingelezen op de website. Meestal gebruik ik de schragen dan ook voor ff zagen/frezen en/of gereedschap op kwijt zonder alles in het gras of zand te leggen.
Maar die C700 lijkt me met die balkfunctie wel een fors stuk praktischer in het dagelijks gebruik.
copykat schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:11:
@Fraggert kijk ook eens naar de Metabo MAB 82.

Ik ben er erg tevreden over.
goeie tip, ik ga 'm checken.
Exigence schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:11:
@Fraggert je zou ook nog bij Ecotools kunnen kijken: https://www.ecotools.nl/set-werkschragen-hdws700?sqr=schragen

Lijken een beetje Toughbuilt C700 klonen. Geen ervaring mee verder.
Thanks, niet eens aan gedacht terwijl ik al wel ervaring heb met wat aankopen bij ze zoals zaagbladen, decoupeerzaagjes en wat multitoolbladen. Prima tevreden met hun spul to nu toe.
Raling schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Die heb ik, maar die vind ik niet geweldig. Zwaar (net als de C700) maar plastic fantastic knoppen. Tjah dat gaat een keer fout. Wel super stabiel, en handig, in- en uitklappen is best een kutkarwei. Had er meer van verwacht. Ik hoop wel echt dat die C700 dan echt stukken beter is.

@Fraggert De C300 is dus een uitgeklede variant van de C700. Niet in hoogte verstelbaar en geen mogelijkheid om balken in te zetten, maar wel net zo zwaar.
Dan zou ik de Stanley Opvouwbare Zaagbok (1-97-475) kopen. Lekker licht, zijn ingeklapt aan elkaar te koppelen, maar ook stabiel. Zelfde features dus als de C300 maar licht, en wat minder draagvermogen.
Ok, thanks voor de gebruikservaring, ik ga die Stanleys ook even bekijken. Die 1000 kilo interesseert me niet echt idd, het gaat om een tijdelijk werkoppervlakte/werkbankje in en om huis, geen steiger waar ik 500 dakpannen op kwijt moet inderdaad.
Schway schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Een beetje klusser draait daar zijn of haar hand niet voor om.

Ik heb een een aantal goedkope bouwmarkt en action schragen. Samen met een paar CLS en OSB platen of ongebruikte deuren worden het een prima werkbank, zaagtafel, keukeneiland, steiger, koffiehoek, etc.
ik heb nu al 2 sets, een stevige set Wisvo's en een baggersetje. Het probleem is dat schragen vervelend veel plek innemen en ik wilde kijken om 1 set in te wisselen voor een setje dat ik makkelijk kon opbergen.

mijn goedkoopste setje doet ook gewoon prima wat het moet doen, maar in mijn nieuw in te richten workshopje in een deel van de garage is het vechten om elke CM als ik daar ook nog lekker wil kunnen knutselen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:32
Schway schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Een beetje klusser draait daar zijn of haar hand niet voor om.

Ik heb een een aantal goedkope bouwmarkt en action schragen. Samen met een paar CLS en OSB platen of ongebruikte deuren worden het een prima werkbank, zaagtafel, keukeneiland, steiger, koffiehoek, etc.
ja dat, ik gebruik ook al jaren een paar zelfgebouwde schragen, gewoon van rachels gemaakt en twee scharnieren. werkt prima. plaat hout erop, als ik een mini steiger nodig heb even een paar balken er dwars over en dan een plaat erop. je kunt er alles mee en het kostte zowat niks aan materiaal en moeite.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Schway schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:39:
Een beetje klusser draait daar zijn of haar hand niet voor om.

Ik heb een een aantal goedkope bouwmarkt en action schragen. Samen met een paar CLS en OSB platen of ongebruikte deuren worden het een prima werkbank, zaagtafel, keukeneiland, steiger, koffiehoek, etc.
Tuurlijk, en met een stapel pallets kom je er ook wel. Maar om 10 cm extra werkhoogte te krijgen moeten het wel dikke balken zijn. Of een hele stapel aan platen / deuren, maar dat neemt ook weer allemaal ruimte in die @Fraggert juist probeert te besparen.
DjoeC schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:22:
Zijn die dingen wel veilig als ze mijn kilo's niet kunnen dragen?
Het kan ook een stabiliteit ding zijn. Heb wel eens gehad dat de uitklapbare poten van een schraag doorklapten in de in-uitklap richting, en dat was omdat ik er bovenop rond liep, niet door het statische gewicht. De aanslag was niet sterk genoeg om de poten op hun plek te houden tegen de zijdelingse krachten die erop kwamen.

Dat was niet met de C700, overigens, die heeft wat sterkere scharnierpunten en aanslagen. Wel eerst alles goed blokkeren voordat je het neerzet, ook de Toughbuilts zijn gemaakt van plaatstaal en dat kan ook makkelijk buigen als het niet een stijf geheel vormt.

[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 11-06-2026 07:43 ]


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:50
henkie196 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:40:

[...]
Het kan ook een stabiliteit ding zijn. Heb wel eens gehad dat de uitklapbare poten van een schraag doorklapten in de in-uitklap richting, en dat was omdat ik er bovenop rond liep, niet door het statische gewicht. De aanslag was niet sterk genoeg om de poten op hun plek te houden tegen de zijdelingse krachten die erop kwamen.
Check. Mijn schraagjes zijn al zeker 50 jaar oud, stabiel gelast uit stalen (gas?)buis, niet opvouwbaar en (relatief) lomp zwaar. Niet zo heel erg portabel maar je kunt er verder alles mee doen.

  • copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:20

copykat

Good copy isn't bad

Ik had van die goedkope wisvo's geel zwarte klappoten. Prima voor stationaire dingen. Maar ik vertrouw ze niet met (cirkel)zagen langs de legger. De poten zijn gelockt met een knikarmpje en met een beetje duwkracht duw je ze uit positie en klapt de poot in. Als je dan een draaiende cirkelzaag in je handen hebt.... :X

Schilderen? Top lekker kliederen who cares.

Ik gebruik nu mn mab82 als mini steiger met een deur er op en durf er zelfs een keukentrap op te zetten . Op zolder om t dak te bereiken. Stabiel en de poten locken als een huis. Geen beweging in.

Nadeel 3x zo zwaar en 3x zo hoge legger met opbergen. Maar met hoogte instelbare poten ook als lage woning steiger te maken als je met iets net boven je macht moet werken. Stuk beter tov een keuken trapje heen en weer slepen.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 11-06-2026 09:29 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:41
Ik heb ook een setje toughbuilts. Ik heb hier wel vaker mn mening over die dingen gegegeven.

Laat ik het samenvatten: wanneer ik schraagjes nodig heb, pak ik mn 5euro hornbachpraxisschraagjes en laat ik die toughbuilds liggen.

Dunne prutsblikken, lompzware dingen die 10cm te laag zijn, dus effectief niet verstelbaar, want ze staan toch altijd op de hoogste stand.

Misschien dat er 1000kg bovenop kan liggen, maar met 3kg vanaf de zijkant raken ze al verbogen.

  • Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:05

Exigence

dnkroz

Zelf gebruik ik het meeste mijn goedkope Stanley kunststof vouwschragen. Twee CLS'en er overheen (zitten uitsparingen in), plaat erop en voor 90% van het werk voldoende. Doordat het goedkoop is, en plastic vind ik het ook niet erg om ze buiten te laten staan als het regent of zo. Ze hadden alleen wat breder gemogen.

Kwam laatst ook ngo de Bora Speedhorse tegen: https://www.gereedschappro.nl/bora-speedhorse-xt-adjustable-two-pack-de-in-hoogte-verstelbare-en-snel-op-te-zetten-superstevige-zaagbokken

Die zijn verstelbaar tot ruim 91 cm hoogte. Alleen ook weer blik. Je zou ook nog de Centipede van Bora kunnen overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 11-06-2026 11:03 ]


  • breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:03
ik zelf heb de iets luxere stanley fatmax schragen, in hoogte verstelbaar en behoorlijk stevig......ik vind ze ideaal:

FATMAX Zaagbok Aluminium Uitschuifbaar - paar | STANLEY

  • inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:43

inhico

pw

Omdat die Toughbuilt c700 lang niet leverbaar was heb ik ooit die Metabo MAB82 gekocht. Qua specificaties en mogelijkheden vergelijkbaar met de C700, maar minder duur. Nooit spijt van gehad. Later nog wel die Toughbuilts in handen gehad. Voelde minder robuust aan, maar niet uitgebreid getest.

...


  • fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 16:24
inhico schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:17:
Omdat die Toughbuilt c700 lang niet leverbaar was heb ik ooit die Metabo MAB82 gekocht. Qua specificaties en mogelijkheden vergelijkbaar met de C700, maar minder duur. Nooit spijt van gehad. Later nog wel die Toughbuilts in handen gehad. Voelde minder robuust aan, maar niet uitgebreid getest.
De Metabo lijkt meer functies te hebben, ziet er handiger uit met klemmen dan de C700, daar heb je geen platte vlakken aan de onderzijde om in te klemmen. Oh en zie nu dat je ook een afkortzaag er op vast kan zetten

[ Voor 5% gewijzigd door fommas op 11-06-2026 11:36 ]


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:50

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb zelf ook de mab82 gekocht. Ik vind ze echt heel fijn. Wel lomp, maar stevig aan alle kanten.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:20

copykat

Good copy isn't bad

breagor schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:17:
ik zelf heb de iets luxere stanley fatmax schragen, in hoogte verstelbaar en behoorlijk stevig......ik vind ze ideaal:

FATMAX Zaagbok Aluminium Uitschuifbaar - paar | STANLEY
Deze zijn als "snelle pak" wel iets handiger dan de goedkope klapschraag of loeizware mab82. Even onthouden voorals ik die goedkope schragen weg moet gooien.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....


  • choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:56
Ik gebruik al jaren deze schragen Link. Ingeklapt zijn ze compact en ze zijn zo opgezet. Voordeel is ook dat ze in hoogte verstelbaar zijn. Ik ben best lang dus bij mij staan ze meestal in de hoogste stand. Ook op een oneffen grond kan je ze wel makkelijk recht zetten omdat elke poot los kan worden versteld.

  • sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan er iemand wat meer vertellen, ervaringen delen over de bouwkwaliteit en duurzaamheid van Makita accu grasmaaiers?

productreview: Makita DLM432CT2 review door Kevin84 heeft het over een slechte las, productiefout
Ook op andere websites zoals Coolblue en Hornbach lees ik slechte reviews mbt de bouwkwaliteit zoals afbrekende wielen.

Over EGO lees ik wel goede dingen. Bijvoorbeeld de LM1701E. Krijg je ook 5 jaar garantie op de maaier en 3 jaar op de accu.

[ Voor 14% gewijzigd door sloth op 13-06-2026 12:21 ]


  • djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:22
sloth schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:32:
Kan er iemand wat meer vertellen, ervaringen delen over de bouwkwaliteit en duurzaamheid van Makita accu grasmaaiers?

productreview: Makita DLM432CT2 review door Kevin84 heeft het over een slechte las, productiefout
Ook op andere websites zoals Coolblue en Hornbach lees ik slechte reviews mbt de bouwkwaliteit zoals afbrekende wielen.

Over EGO lees ik wel goede dingen. Bijvoorbeeld de LM1701E. Krijg je ook 5 jaar garantie op de maaier en 3 jaar op de accu.
Heb er nog nooit problemen mee gehad. Zeker als je de accu's al hebt koopje en ideaal in het systeem. Ook de gras trimmer, heggenschaar etc werkt prima. Als je echt een hele grote tuin hebt kan je een zwaarder accu platform overwegen als de 40v serie.

  • sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je het dan ook over de Makita DLM432CT2 @djluc ?

  • dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44
sloth schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:32:
Kan er iemand wat meer vertellen, ervaringen delen over de bouwkwaliteit en duurzaamheid van Makita accu grasmaaiers?

productreview: Makita DLM432CT2 review door Kevin84 heeft het over een slechte las, productiefout
Ook op andere websites zoals Coolblue en Hornbach lees ik slechte reviews mbt de bouwkwaliteit zoals afbrekende wielen.

Over EGO lees ik wel goede dingen. Bijvoorbeeld de LM1701E. Krijg je ook 5 jaar garantie op de maaier en 3 jaar op de accu.
Ik heb deze grasmaaier nu ongeveer twee jaar, en ik ben er ontzettend tevreden over. Het eerste wat ik er mee gedaan heb was het overgroeide gras van mijn nieuwe woning maaien, met de maaier op de hoogste stand in een keer door het 30+ cm hoge gras heen, geen enkel probleem. Qua constructie is hij degelijk genoeg om met enig enthousiasme over oneffenheden heen te komen, er zit wel wat flex in het handvat als je echt iets scheefs probeert te maaien maar daar is zo'n maaier ook niet voor bedoeld. n=1, maar mijn wielen zitten allemaal nog hartstikke vast :+ . Ik denk dat je er bij het bekijken van reviews tegenaan loopt dat mensen met een negatieve ervaring gewoon sneller geneigd zijn om daar iets over te schrijven...

  • Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Ik heb de Fatmax FMST1-75763 en de Toughbuild SH60, ik gebruik die van Toughbuild het meeste. Ik heb er een tafelblad voor gemaakt, erg makkelijk.

  • ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Ik ben opzoek naar een bedraadde bouwlamp op een statief. Voornamelijk voor binnenshuis bij klus- en schilderwerkzaamheden. Online zie ik veel statieven met dubbele lamp, heeft dit wezenlijke meerwaarde? Ik zou er maximaal zo'n €150,- voor willen uitgeven.

Hebben jullie tips?

  • ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:43

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Bij een enkele lamp heb je maar één richtpunt, dus als je klus redelijk “breed” is moet je telkens verstellen. Bij 2 is dat niet tot veel minder (ligt aan de klus).

Weet niet wat je budget is, maar de Brennenstuhl Jaro lijn is los, bedraad, met beugel als ook met statief te verkrijgen. Prijs kwaliteit is genoeg voor de rustiger klusser. Een ruwe bouwvakkers mentaliteit zullen ze waarschijnlijk niet overleven.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 18:29
Zo'n bouwlamp kan ook aan de achterkant van de behuizing en waar die behuizing aan vast zit akelig heet worden, wat echt een factor wordt als je hem vaker moet verplaatsen.

KPN is een drieletterwoord


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:41
ChillPascal schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:19:
Ik ben opzoek naar een bedraadde bouwlamp op een statief. Voornamelijk voor binnenshuis bij klus- en schilderwerkzaamheden. Online zie ik veel statieven met dubbele lamp, heeft dit wezenlijke meerwaarde? Ik zou er maximaal zo'n €150,- voor willen uitgeven.

Hebben jullie tips?
Ik heb ooit op black friday een setje bij de Aldi gehaald. Volgens mij €17,50 (was oorspronkelijk iets van 50 eur, er zat 15eur korting op en BF 50% korting. Zo goedkoop vind ik hem nooit meer. Ik had er 2 moeten kopen) voor een statief met 2 lampen (die beide op halve of hele kracht kunnen draaien) en een stopcontact achterop 1 lamp.

Twee lampen is ideaal, want veel groter gebied verlicht (ik gebruik hem vaak buiten, bij hout zagen in de winter). En een stopcontact achterop is heel veel handiger dan je vooraf zou denken.

Wanneer je in de €150 prijsklasse zit te kijken, dan gaat lichtechtheid ook een rol spelen, wat vooral van belang is bij schilderwerk enzo. Als je alleen een bak licht wilt, dan kom je met de helft ook al een heel eind :)

  • Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Ik ga mijn eigen gereedschapskoffer samenstellen, mijn vriendin klust ook maar ik ben constant gereedschap kwijt (dat ligt dus nog waar ze het laatste bezig was). Ik ben er wel klaar mee om bij elk klusje een half uur te zoeken naar het gereedschap.

Als eerste: een koffer met een slot :) . Weet nog niet welke, vind Parax iets te duur.

Wat ga ik er mee doen
  • Onderhoud tractor, graafmachine
  • We zijn nog een huis aan het verbouwen wat we in de toekomst gaan verhuren.
  • Klussen in en rond ons huis
Verlanglijstje:
  • Combinatietang (heb ik die nodig met een twingrip en een zijkniptang?)
  • Zijkniptang
  • Waterpomptang
  • Nijptang
  • Knipex twingrip
  • Knipex sleuteltang
  • Klauwhamer (in bijna elke kist die je ziet met gereedschap wordt er een normale hamer meegeleverd, ik gebruik altijd een klauwhamer).
  • Proxxon steeksleutels
  • Proxxon bitset
  • Rolmaat
  • Winkelhaak (al aanwezig)
  • Duimstok (al aanwezig)
  • Lineaal (al aanwezig)
  • Waterpas
  • Setje imbussen
  • Stanley + breekmes (al aanwezig)
  • Spanningszoeker (al aanwezig)
  • Doppenset (al aanwezig)
  • Zaag + ijzerzaag
Al het accu en elektrische gereedschap is al aanwezig (soms meerdere keren). Doppenset is ook aanwezig.

Ik denk dat het dat ongeveer zal zijn. Iemand nog tips?

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor die graafmachine zou ik even in het auto sleutel topic kijken. En dan maten x4 ofzo :+
Koevoet / wring ijzer also comes to mind.

En voor de rest: tangen, schroevendraaiers, hamers, zagen, accutol, boorhamer, multitool, wellicht schuurmachine.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ChillPascal schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:19:
Ik ben opzoek naar een bedraadde bouwlamp op een statief. Voornamelijk voor binnenshuis bij klus- en schilderwerkzaamheden. Online zie ik veel statieven met dubbele lamp, heeft dit wezenlijke meerwaarde? Ik zou er maximaal zo'n €150,- voor willen uitgeven.

Hebben jullie tips?
Ik heb zelf twee statieven met dubbele LED-lampen die ik een tijd geleden bij Aldi heb gekocht voor ongeveer €50 per stuk. Alle vier de lampen (led 50 watt) hebben een eigen dimmer, en die zou ik inmiddels niet meer willen missen. Ze hebben ook een Schuko-aansluiting om 230 V door te lussen, wat af en toe handig is geweest, al zou ik daar niet specifiek naar zoeken.

Juist bij schilderwerk vind ik meerdere lichtbronnen en afzonderlijke dimmers erg waardevol. Je kunt het licht veel beter afstemmen op de situatie en bijvoorbeeld met strijklicht oneffenheden zichtbaar maken. Tegelijkertijd blijft schilderen bij kunstlicht natuurlijk nooit helemaal ideaal.

Daarom zou ik persoonlijk eerder twee Aldi-, Parkside- of vergelijkbare budgetstatieven kopen dan één duur A-merk exemplaar. Bij verlichting ( net als bij schragen) levert extra flexibiliteit imho vaak meer op dan een beetje extra kwaliteit.

Als ik moest kiezen tussen één statief met twee lampen of twee statieven met één lamp, dan zou ik zonder twijfel voor twee statieven gaan. De mogelijkheid om de lichtbronnen apart te positioneren geeft veel meer controle. Je kunt schaduwen beter voorkomen of juist bewust strijklicht creëren om het werkvlak kritisch te beoordelen. 2 lampen op 1 statief hebben het voordeel dat je minder met de lamp bezig bent. je kan voor niet verfklusjes een ruimte doorgaans vanuit 1 positie heel redelijk verlichten, voor verven pak ik eigenlijk standaard het tweede statief erbij, maar het liefst dus gewoon daglicht.

  • twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Raymond schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Ik heb ooit op black friday een setje bij de Aldi gehaald. Volgens mij €17,50 (was oorspronkelijk iets van 50 eur, er zat 15eur korting op en BF 50% korting. Zo goedkoop vind ik hem nooit meer. Ik had er 2 moeten kopen) voor een statief met 2 lampen (die beide op halve of hele kracht kunnen draaien) en een stopcontact achterop 1 lamp.

Twee lampen is ideaal, want veel groter gebied verlicht (ik gebruik hem vaak buiten, bij hout zagen in de winter). En een stopcontact achterop is heel veel handiger dan je vooraf zou denken.

Wanneer je in de €150 prijsklasse zit te kijken, dan gaat lichtechtheid ook een rol spelen, wat vooral van belang is bij schilderwerk enzo. Als je alleen een bak licht wilt, dan kom je met de helft ook al een heel eind :)
Grappig ik heb voor elke lamp een dimmer, welke "traploos" is En die van mij waren idd 50 euro gewoon uit een "normale" folder ik denk dat ik ze een jaar of 4 heb.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 14-06-2026 18:38 ]


  • Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
The Eagle schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:36:
Voor die graafmachine zou ik even in het auto sleutel topic kijken. En dan maten x4 ofzo :+
Koevoet / wring ijzer also comes to mind.

En voor de rest: tangen, schroevendraaiers, hamers, zagen, accutol, boorhamer, multitool, wellicht schuurmachine.
Bij de graafmachine zaten de meest gebruikte grote maten sleutels, daarom alleen een normale set in het verlanglijstje.

Accutol, boorhamer, multitool, decoupeerzaag, metaal bandzaag, frees en diverse schuurmachines zijn er allemaal al.

Ik ga morgen bij de lokale hardwarezaak kijken wat er op voorraad is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jron667 op 14-06-2026 19:52 ]


  • elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:59
FRANQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:59:
[...]

Dit is precies waarom ik over trillingen begon.

Zelf heb ik dove vingertoppen aan mijn rechter hand.
Ze zijn niet volledig gevoelloos, maar wel genoeg dat ik moet kijken wat ik doe met precieze handelingen.
Sinds ik dat heb let ik meer op dat ik beter gereedschap gebruik of meer pauzes neem.

Die trilling dempende handschoenen zijn al voor gebruik in combinatie met een goed trilling dempend handvat. Met een machine zonder trilling demping vraag ik mij af of dit enig nut heeft.
Heb van mijn pa 2 vlakschuurmachines gehad.
Minimaal 20 jaar oud. Een ferm en een groene Bosch meen ik. Dat spul trilt in je hand, niet meer normaal.
Heb ze in de garage liggen in nooit te gebruiken.
Mijn vrouw heeft een simpele mouse gekocht, maar voor het eerste degelijke schuurwerk komt er ook een fatsoenlijk schuurmachine.

  • BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:01
Jron667 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:07:
Ik ga mijn eigen gereedschapskoffer samenstellen, mijn vriendin klust ook maar ik ben constant gereedschap kwijt (dat ligt dus nog waar ze het laatste bezig was). Ik ben er wel klaar mee om bij elk klusje een half uur te zoeken naar het gereedschap.

Als eerste: een koffer met een slot :) . Weet nog niet welke, vind Parax iets te duur.

Wat ga ik er mee doen
  • Onderhoud tractor, graafmachine
  • We zijn nog een huis aan het verbouwen wat we in de toekomst gaan verhuren.
  • Klussen in en rond ons huis
Verlanglijstje:
  • Combinatietang (heb ik die nodig met een twingrip en een zijkniptang?)
  • Zijkniptang
  • Waterpomptang
  • Nijptang
  • Knipex twingrip
  • Knipex sleuteltang
  • Klauwhamer (in bijna elke kist die je ziet met gereedschap wordt er een normale hamer meegeleverd, ik gebruik altijd een klauwhamer).
  • Proxxon steeksleutels
  • Proxxon bitset
  • Rolmaat
  • Winkelhaak (al aanwezig)
  • Duimstok (al aanwezig)
  • Lineaal (al aanwezig)
  • Waterpas
  • Setje imbussen
  • Stanley + breekmes (al aanwezig)
  • Spanningszoeker (al aanwezig)
  • Doppenset (al aanwezig)
  • Zaag + ijzerzaag
Al het accu en elektrische gereedschap is al aanwezig (soms meerdere keren). Doppenset is ook aanwezig.

Ik denk dat het dat ongeveer zal zijn. Iemand nog tips?
Ik mis schroevendraaiers of anders een handgreep voor bij de bitset?
Striptang.
Pagina: 1 ... 286 287 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).