• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Prins32 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:34:
Ik lees in dit forum dat Makita veelal wordt aangeraden, maar Bosch Professional wordt hier niet zo vaak genoemd. Hoe komt dat eigenlijk? Is dat omdat Makita echt beter is dan Bosch Professional? Of aan iets anders? Volgens mij liggen de prijzen, net zoals bij Dewalt, vrij dicht bij elkaar.
Bosch had/heeft een groene lijn die eigelijk prima is voor de meeste thuis hobby klussers. En ja Makita heeft dat ook maar het verschil is minder zichtbaar. ( wit lijntje op de accu is alles geloof ik.)
Pro gereedschap is inderdaad fijner om mee te werken. Afstellings nauwkeurigheid en reptitie van die afstelling. Maar.... soms is een duurder zaagblaadje al voldoende om de nauwkeurigheid te verbeteren op een consumentenproduct.

De 12v flexhead van Boschpro is iets dat ik zou kopen als klein en fijn machientje waren het niet dat ik al 3 machines heb van DeWalt.
2x schroefboor en 1x slagschroef.
Die accu's zijn uitwisselbaar en dus multi inzetbaar voor belasting en laad cycly om de accu's goed te houden.
En dat is de hoofdreden om 1 accu platform te kiezen. Dus als je dagelijks werkt met je gereedschap is 1 platform handig dat je meer tools dan accu's kan hebben, kosten besparing maar je kan ook de beste tool voor de job kiezen en multimerk gaan.

Wbt Bosch blauw, in mijn geheugen was AEG en Boschblauw bijna t zelfde.
Beide waren vaak net ff duurder dan DeWalt en Makita. ( de Rode: Maffell en Milwaukee zijn/waren? Nog duurder) , Neem je ook t uitgebreidere arsortiment in ogenschouw van Makita dan is de keus op Makita snel gemaakt als hobbyist.
(Ik koos DeWalt vanwege de borstelloze serie die goedkoper was dan makita's versie)
Maar ik heb weer een Makita 6000j invalzaag en een Metabo afkortzaag en een black&decker zaagtafel. En nog wat parkside spul.
Als ik accu gereedschap uitzoek kijk ik eerst naar DeWalt en dan naar andere merken tervergelijk. Komt er een ander merk uit soit.
Ik zou nooit een hele set in 1 keer kopen maar naar behoefte op dat moment.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:42
Ik lees in dit forum dat Makita veelal wordt aangeraden, maar Bosch Professional wordt hier niet zo vaak genoemd. Hoe komt dat eigenlijk? Is dat omdat Makita echt beter is dan Bosch Professional? Of aan iets anders? Volgens mij liggen de prijzen, net zoals bij Dewalt, vrij dicht bij elkaar.
Zelf heb ik alles van Bosch-Pro. Toen ik een jaar of 5 geleden begon met aanschaffen, kwam Bosch qua specs voor de prijs vaak gunstiger uit dan Makita. Destijds ben ik begonnen met een boor met 3 (4 AH Pro-core!) accu's en een lader voor €249,- ergens in een aanbieding. Daar kon ik toen via een actie nog iets bij kiezen, dat werd een slagschroevendraaier (omdat de haakse slijper in die actie helaas al op was). Ik heb vrij kort daarna ook 2 2 AH accu's gekocht, voor €20,-/st., die zijn vooral prettig voor kleinere klussen en om genoeg accu's te hebben wanneer ik meerdere machines naast elkaar gebruik.
In ieder geval destijds was Bosch vaak goedkoper als je minimaal brushless wilde (wat bij alles is, behalve die gratis slagschroevendraaier.)

Amazon.de heeft vaak scherpe acties voor Bosch-Pro, en omdat ik daar nog steeds Prime heb, heb ik steeds wat ik wilde hebben ingevoerd in Keepa en gekocht wanneer het scherp geprijsd was. Ik geloof dat op Amazon.nl ook wel scherpe acties voorbij komen, maar voor mijn gevoel minder vaak.
Dit jaar nog een boorhamer inclusief aangebouwde stofzuiger gekocht. Komt wel een beetje in de categorie, "Heb ik het echt nodig? Nee, maar het is wel lekker om te hebben." (Ik heb al een Makita besnoerde boorhamer, maar voor hier en daar een los gaatje is dit ding wel geniaal, geen gesleep met een stofzuiger meer. En waarschijnlijk ook prima voor grotere klussen...

iRacing Profiel

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Natuurlijk is de kwaliteit van de gereedschappen belangrijk, dat wil ik zeker niet bagatelliseren, maar het valt me op dat batterijen ook een lieve duit kosten. Welk batterijplatform heeft eigenlijk de beste prijs/prestatie-verhouding? Want dat lijkt me toch ook een factor van belang in de beoordeling of een platform het waard is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:19

BoGu5

hmmmz

Dat ligt er maar helemaal aan wat je wilt. Ik ben bij Makita uitgekomen omdat ze goede klusmachines hebben en daarnaast een uitgebreide range met tuinmachines.

request.getCookies();

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ocf81 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:09:
Natuurlijk is de kwaliteit van de gereedschappen belangrijk, dat wil ik zeker niet bagatelliseren, maar het valt me op dat batterijen ook een lieve duit kosten. Welk batterijplatform heeft eigenlijk de beste prijs/prestatie-verhouding? Want dat lijkt me toch ook een factor van belang in de beoordeling of een platform het waard is.
Wat versta je onder prestatie? mijn oudste makita accu's zijn inmiddels serieus oud aan het worden (denk aan 15+ jaar en gebruik ik nog meerde malen per week. ik heb inmiddel 8 maikta 18 volt accu's en heb er nog nooit 1 stuk gehad, maar er komen ook geluiden (amerikaanse Youtubers) dat makita accu's juist weer snel kapot zijn en ze daarom voor dewalt of milwalkee kiezen.. Merken waarvan de kapotte accu;s dan weer 10 hoog staan opgestapeld bij een reparatie service die ik ken. er is als ik heel erg eerlijk ben gewoon niet zo heel veel verschil tussen de grote consumer/prosumer merken (dewalt, milwalkee, makita, boschblauw, metabo en denk ook aan hitachi, panasonic ryobi etc. Als ik puur naar nederland en de accu prijzen kijk is parkside een hele interesante. maar wellicht bv ook gewoon een 12 volt lijn. de meeste consumenten halen zeer weinig meerwaarde uit de 18v lijn als het gaat om accutollen bv
kies gewoon een kleurtje wat je leuk vind en wordt fanboy van het kleurtje, alle lijnen hebben voor en nadeeltjes. (daarom hebben ook steeds meer mensen 2 - 4 accu systemen ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ocf81 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:09:
Ze zijn eigenlijk allemaal wel prima waar naar hun geld.
Ik heb nog nooit een accu los gekocht, altijd bij een apparaat. Losse accu's zijn vaak nogal duur,.bij een apparaat soms wat minder... Zeker met een actie.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:31
twain4me schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:28:
[...]

Wat versta je onder prestatie? mijn oudste makita accu's zijn inmiddels serieus oud aan het worden (denk aan 15+ jaar en gebruik ik nog meerde malen per week. ik heb inmiddel 8 maikta 18 volt accu's en heb er nog nooit 1 stuk gehad, maar er komen ook geluiden (amerikaanse Youtubers) dat makita accu's juist weer snel kapot zijn en ze daarom voor dewalt of milwalkee kiezen.. Merken waarvan de kapotte accu;s dan weer 10 hoog staan opgestapeld bij een reparatie service die ik ken.
Of waarvan de reparatieservice weer loopt te vloeken omdat onderdelen schaars Of niet te koop zijn; Milwaukee 18v 8)7

K to the KillaZ

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:56
twain4me schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:28:
[...]

ik heb inmiddel 8 maikta 18 volt accu's en heb er nog nooit 1 stuk gehad, maar er komen ook geluiden (amerikaanse Youtubers) dat makita accu's juist weer snel kapot zijn en ze daarom voor dewalt of milwalkee kiezen..
Mja, Amerikanen, die verkiezen altijd hun DeWalt of Milwaukee boven het Japanse Makita, niet echt de beste graadmeter. :+

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:14
Ik heb paar jaar geleden, en toen Amazon.de nog naar Nederland verstuurde, voor mijn grote verbouwing alles dat ik nodig had van Bosch blauw gekocht in Duitsland. Waren toen nl hele mooie prijzen en scheelde echt kapitalen.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:57
FabianGTI schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:11:
[...]

Mja, Amerikanen, die verkiezen altijd hun DeWalt of Milwaukee boven het Japanse Makita, niet echt de beste graadmeter. :+
Bovendien lijken ze zich niet te beseffen dat hun Milwaukee al lang Chinees is.
Als je maatschappelijk belang zwaarwegend vind kan je het beste Bosch kopen. Het grootste deel van Bosch is in handen van een stichting die een zeer groot deel van de winst van Bosch in de samenleving steekt.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:57
maartend schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:14:
[...]

Ik heb paar jaar geleden, en toen Amazon.de nog naar Nederland verstuurde, voor mijn grote verbouwing alles dat ik nodig had van Bosch blauw gekocht in Duitsland. Waren toen nl hele mooie prijzen en scheelde echt kapitalen.
Ze versturen veel nog steeds naar Nederland en het scheelt soms nog steeds aanzienlijk met Bosch gereedschap. Ik heb onlangs ook een power tool bij Amazon Japan besteld (36V Hikoki kantenfrees), was niet leverbaar in Europa (niet in het assortiment). Ging ook erg soepel, binnen een week had ik het. Mocht het kapot gaan in de garantieperiode dan wordt het wel wat ingewikkeld/onmogelijk.

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:58
Milwaukee is de laatste 3 jaar enorm veel geld aan het duwen in marketing. Bijna alle youtube influencers gebruiken sponsored Milwaukee en sinds een paar jaar zie je het ook ineens overal bij de pro-bouwmarkten liggen. Geen idee waarom maar ik mijd het merk. Als er veel geld in reclame zit, zit dat geld niet in de ontwikkeling en kwaliteit van het gereedschap.

Zelf heb ik op accu gebied zo goed als alles van Bosch en met een snoertje Festool. Maar uiteindelijk zoek ik vanalles een prijs/kwaliteit verhouding die mij bevalt. Dus ja, zit ik na 15 jaar met een allegaartje aan gereedschap met het grootste deel dus Bosch Pro of Festool.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Retrospect schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:28:
[...]

Bovendien lijken ze zich niet te beseffen dat hun Milwaukee al lang Chinees is.
Als je maatschappelijk belang zwaarwegend vind kan je het beste Bosch kopen. Het grootste deel van Bosch is in handen van een stichting die een zeer groot deel van de winst van Bosch in de samenleving steekt.
Eh say what?
Een multinational die maatschappelijk involved is?

Overigens toch grappig dat ik in mn zoektocht naar welk eco system zou ik kopen uitkwam op Makita(borstel goedkoper borstelloos duurder dan DeWalt xs serie)
En bosch blauw was vaak net ff duurder in de zelfde specs. Ok vooral YTreview en websites onderzoek geen pak t in je handen en test t zelf.
En nu lees ik meerdere tegengestelde ervaringen. Ik denk dat Bosch misschien minder aanbiedingen als importeur doet. Zoals extra gratis accu of gunstige toolsets.
Daardoor moet je misschien net ff gerichter zoeken naar je voordeeltje. ( 2 jaar geleden kwam Bosch in iedergeval niet in mijn gezichtsveld als gunstig geprijst.)

Toch een beetje benieuwd hoe dit komt dat Bosch Blauw/pro een beetje een "witte auto" is. ( met een witte blijf je zitten)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Pagina: 1 ... 270 271 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).