Bosch had/heeft een groene lijn die eigelijk prima is voor de meeste thuis hobby klussers. En ja Makita heeft dat ook maar het verschil is minder zichtbaar. ( wit lijntje op de accu is alles geloof ik.)Prins32 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:34:
Ik lees in dit forum dat Makita veelal wordt aangeraden, maar Bosch Professional wordt hier niet zo vaak genoemd. Hoe komt dat eigenlijk? Is dat omdat Makita echt beter is dan Bosch Professional? Of aan iets anders? Volgens mij liggen de prijzen, net zoals bij Dewalt, vrij dicht bij elkaar.
Pro gereedschap is inderdaad fijner om mee te werken. Afstellings nauwkeurigheid en reptitie van die afstelling. Maar.... soms is een duurder zaagblaadje al voldoende om de nauwkeurigheid te verbeteren op een consumentenproduct.
De 12v flexhead van Boschpro is iets dat ik zou kopen als klein en fijn machientje waren het niet dat ik al 3 machines heb van DeWalt.
2x schroefboor en 1x slagschroef.
Die accu's zijn uitwisselbaar en dus multi inzetbaar voor belasting en laad cycly om de accu's goed te houden.
En dat is de hoofdreden om 1 accu platform te kiezen. Dus als je dagelijks werkt met je gereedschap is 1 platform handig dat je meer tools dan accu's kan hebben, kosten besparing maar je kan ook de beste tool voor de job kiezen en multimerk gaan.
Wbt Bosch blauw, in mijn geheugen was AEG en Boschblauw bijna t zelfde.
Beide waren vaak net ff duurder dan DeWalt en Makita. ( de Rode: Maffell en Milwaukee zijn/waren? Nog duurder) , Neem je ook t uitgebreidere arsortiment in ogenschouw van Makita dan is de keus op Makita snel gemaakt als hobbyist.
(Ik koos DeWalt vanwege de borstelloze serie die goedkoper was dan makita's versie)
Maar ik heb weer een Makita 6000j invalzaag en een Metabo afkortzaag en een black&decker zaagtafel. En nog wat parkside spul.
Als ik accu gereedschap uitzoek kijk ik eerst naar DeWalt en dan naar andere merken tervergelijk. Komt er een ander merk uit soit.
Ik zou nooit een hele set in 1 keer kopen maar naar behoefte op dat moment.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....